Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 21000UZS
Размер 60.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет География

Продавец

Husenov Jahongir

Дата регистрации 03 Май 2024

9 Продаж

Yevropaning turizm rivojlangan davlatlari geografiyasi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH .................................................................................................................................... 3
I BOB. XALQARO TURIZMNING RIVOJLANISH BOSQICHLARI ........................................ 4
1.1. Asr boshidagi xalqaro turizm ...................................................................................... 7
1.2. Turizm turlari ................................................................................................................ 9
1.3. Turizmning boshlanishi ............................................................................................. 12
II BOB. YEVROPADA TURIZM ............................................................................................ 14
2.1. Ispaniya va Portugaliyada turizm ............................................................................. 16
2.2. Alp tog’lari turizmi ...................................................................................................... 21
2.3. Gretsiya va Italiyada turizmning rivojlanishi .......................................................... 23
XULOSA ............................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI .................................................................... 29
2 KIRISH
 
Kurs ishining dolzarbligi:  Milodiy 2-asrda odamlar uzoq va tez-tez sayohat
qilishgan,   hatto   turistik   maqsadlarda   ham:   ko’pchilik   chet   el   shaharlari   va
mamlakatlarini   ko’rishni   yoqtirardi.   Lekin,   albatta,   sayohatlar   va   sayohatlarga
sabab   bo’lgan   turizm   emas   edi.   Bunday   motiv   qadimgi   davlatlar   allaqachon
barqarorlashganda,   yo’llar   qulay   va   xavfsiz   bo’lganida,   aloqa   vositalari
sayohatchilarning   ehtiyojlari   va   manfaatlariga   javob   berganida   va   madaniyat
darajasi   yangi   narsalarni   izlash   va   o’rganishga   bo’lgan   intilishning   keng
tarqalishiga   olib   kelganida   paydo   bo’lishi   mumkin   edi.   Hech   bir   mamlakatda
birinchi   sayohatchi   -   bu   yerlarni   birinchi   bo’lib   yangi   erlarni   qidirish   uchun   tark
etgan   shaxsning   nomi   qayd   etilishini   aniq   sanab   bo’lmaydi.   Turist   so’zi   ingliz
tilida 19-asrning boshlarida paydo bo’lgan va ingliz tilidan tarjima qilinganda: o’z
zavqi   uchun   yoki   madaniy   ufqlarini   kengaytirish   uchun   sayohat   qiladigan   kishi
degan ma’noni anglatadi. Birlashgan Millatlar Tashkiloti ta’rifiga ko’ra, turist - bu
ma’lum   bir   hududda   bir   kechadan   ko’proq   va   bir   yildan   kamroq   vaqt   davomida
bo’lgan shaxs.
Kurs ishining maqsadi : Yevropada turizmni o’rganish va tahlil qilish.
Kurs ishining vazifalar: 
- Turizm haqida tushunchaga ega bo’lish;
- Turizm turlarini o’rganish;
- Yevropadagi turiztik markazlarni tahlil qilish.
Kurs ishining tarkibiy qismi:  Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. Har bir bobda uchtadan reja mavjud.
3 I BOB. XALQARO TURIZMNING RIVOJLANISH BOSQICHLARI
 
Dunyoda   kapitalistik   munosabatlarning   shakllanishi   va   rivojlanishi
uyushgan turizmning paydo bo’lishiga yordam berdi. Kapitalistik jamiyat xalqaro
turizm   uchun   zarur   bo’lgan   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   old   shartlarni
shakllantirishda   muhim   rol   o’ynadi   .   Burjua   inqilobi   g’alaba   qozongan   va
kapitalizm   rivojlana   boshlagan   birinchi   mamlakatlardan   biri   Angliya   edi.   Aynan
shu   yerda   birinchi   turizm   tashkilotlari   tuzilib,   o’z   faoliyatini   avval   mamlakat
ichida,   keyin   esa   chet   elda   rivojlantirdi.   Zamonaviy   turizmning   boshlanishi   1841
yilga   to’g’ri   keladi.   Kuk   tomonidan   uyushtirilgan   Lesterdan   Laphoboroga
mo’’tadil   jamiyatning   570   a’zosining   birinchi   turistik   sayohati   tavsifi   bugungi
kungacha saqlanib qolgan.
1854   yilda   Angliyada   sayohatchilar   va   sayyohlarga   qaratilgan   birinchi
mehmonxona   qo’llanmasi   nashr   etildi.   Unda   8   mingga   yaqin   mehmonxonalar
ro yxati keltirilgan. 1856 yildan boshlab Kuk Yevropaning boshqa mamlakatlarigaʻ
sayyohlik sayohatlarini tashkil qila boshladi.
19-asrning  50-70-yillarida Evropaga  tashrif  buyurgan xorijiy sayyohlarning
asosiy   qismini   inglizlar   tashkil   etdi.   Bu   davr   Yevropa   mamlakatlarida
“Angleterre”,   “Britanique”,   “London”,   “Windsor”   va   hokazo   nomli
mehmonxonalarning   paydo   bo lishi,   inglizcha   “express”,   “layner”,   “comfort”   va	
ʻ
va   boshqalar.   19-asrning   2-yarmida   Yevropada   turizmning   rivojlanishida   temir
yo l   uzunligining   ko payishi   katta   rol   o ynadi.   60-yillarning   o rtalaridan   Angliya	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va   AQSh   o rtasida   turizm   rivojlana   boshladi.   Biroz   vaqt   o’tgach,   sayyohlik	
ʻ
kompaniyalari va agentliklari Frantsiya, Italiya, Shveytsariya va Evropa qit’asining
boshqa   mamlakatlarida   paydo   bo’la   boshlaydi.   1885   yilda   Sankt-Peterburgda
birinchi sayyohlik kompaniyasi L. o z faoliyatini boshladi.	
ʻ
Lipson.
Birinchi   jahon   urushidan   oldin   ko’pchilik   sayyohlar   va   sayohatchilar   temir
yo’l yoki dengiz aloqalaridan foydalanganlar.
4 Dengiz   transporti   ham   yaxshilandi.   Harakat   va   tezlik   hisobga   olindi,
kemalarning   qulayligi   oshirildi,   ularning   texnik   jihozlari   takomillashtirildi.   1907
yilda   deyarli   bir   hafta   ichida   okeanni   kesib   o’tgan   “Sirius”,   “Lusitannia”,
“Mavritaniya”,   1912   yilda   “Titanik”,   1914   yilda   “Imperator”   va   “Vaterland”
transatlantik   laynerlari   uchirildi.   1914-1918   yillardagi   Birinchi   jahon   urushi
xalqaro   turizm   munosabatlarining   rivojlanishiga   nihoyatda   salbiy   ta sir   ko rsatdi.ʼ ʻ
Bu   davrda   turizm   to’xtab   qoldi,   desak   xato   bo’lmaydi.   Ammo   shuni   ta’kidlash
kerakki,   harbiy   ehtiyojlar   temir   yo’l   va   avtomobil   transportining   yaxshilanishiga
olib keldi, bundan tashqari, odamlarni tashish uchun aviatsiya qo’llanila boshlandi.
Ikkinchi jahon urushi xalqaro turizmni keskin qisqartirdi. Urushdan keyingi
dastlabki   yillarda   mablag’,   yoqilg’i-energetika   resurslari,   oziq-ovqat,   malakali
kadrlar   yetishmasligi   keskin   sezildi.   Ikkinchi   jahon   urushi   tugaganidan   bir   necha
yil   o’tgach,   Evropada   xalqaro   turizm   qayta   tiklana   boshladi.   Urushdan   oldingi
darajaga erishildi va sayohat AQSh va Kanadada keng rivojlandi. Turizm Meksika,
Panama   va   Kubada   muvaffaqiyatli   rivojlandi.   1948   yilda   chet   ellik   sayyohlarga
Yaponiyaga   borishga   ruxsat   berildi.   1950   yilga   kelib,   butun   dunyo   bo’ylab   qayd
etilgan   xorijiy   sayyohlarning   umumiy   soni   urushdan   oldingi   davrdan   oshib   ketdi
va 25 millionga etdi.
Bizning   asrimizning   20-yillarida   xalqaro   turizm   aloqalari   orqali   davlatlar
o’rtasidagi   siyosiy-iqtisodiy,   ijtimoiy-madaniy   munosabatlarni   rivojlantirish
zarurati   turli   mamlakatlarning   milliy   turizm   va   transport   tashkilotlari   o’rtasida
ushbu yo’nalishda qo’shma harakatlarni muvofiqlashtirish masalasini kun tartibiga
qo’ygan edi. 
Shunday   qilib,   1925   yilda   Turizmni   rivojlantirish   rasmiy
assotsiatsiyalarining   xalqaro   kongressi   (ICOAPT),   1927   yilda   -   Xalqaro   rasmiy
turizm   tashkilotlari   kongressi   (ICTO),   1930   yilda   esa   Xalqaro   tashkilotlar   va
turizmni   rivojlantirish   ittifoqi   (IUCPT)   tashkil   etildi.   )   tashkil   etilgan.   Natijada
1947   yilda   har   uchala   tashkilot   ham   isloh   qilindi   va   ular   asosida   Parijda   rasmiy
turizm   tashkilotlari   xalqaro   ittifoqi   (UIOTO)   tashkil   etildi.   Bu   xalqaro
ixtisoslashgan tashkilot edi.
5 50-yillar   xalqaro   turizmning   yuksalishi   bilan   ajralib   turdi.   1960   yilga   kelib
chet elga sayohat qilgan sayyohlar soni 71 million kishiga yetdi, ya’ni. qariyb uch
barobarga   oshdi.   1961   yildan   1970   yilgacha   bo’lgan   davr   turizm   biznesining
yanada yuksalishi bilan birga keldi, buning yaqqol dalili xorijiy sayyohlar sonining
ko’payishi,   1971   yilda   ularning   soni   168,4   million   kishiga   etdi.   Bu   erda   havo
transporti   sohasidagi   ilmiy-texnikaviy   inqilob   muhim   rol   o’ynadi,   bu   transport
xarajatlarini   kamaytirishga   yordam   berdi.   Agar   50-yillarning   o’rtalarida   parvoz
narxi   1   ming   dollardan   oshsa,   60-yillarning   boshlarida   aviachiptalar,   ayniqsa
sayyohlarni tashish uchun uch-to’rt baravar kamaydi.
80-yillarda   xalqaro   turizm   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   muhim
qismiga   aylandi.   Ayni   paytda   xalqaro   turistik   ayirboshlashdan   keladigan
daromadlarning   barqaror   o’sishi   kuzatilmoqda.   Ijtimoiy   jihatdan,   80-yillar
daromadlari   o’rtacha   yoki   hatto   past   bo’lgan   aholi   qatlamlari   tomonidan   turizm
xizmatlariga   talabning   ortishi   bilan   tavsiflanadi.   Shunday   qilib,   turizm   talabi
tarkibini   o’zgartirish   haqida   gapirish   mumkin.   Bu   yillarda   guruh   turizmi   ulushi
ortib   bormoqda,   chunki   mehmonxona   kompaniyalari   tomonidan   ko rsatiladiganʻ
guruh   xizmatlariga   chegirmalar   va   transportda   imtiyozli   tariflar   hisobiga   turning
narxi past bo ladi.	
ʻ
Urushdan   keyingi   yillarda   xalqaro   turizm   keng   ko’lamga   ega   bo’ldi.   1950
yildagi 25,3 million sayyoh kelgan bo’lsa, 1995 yilda 600 milliondan ortiq sayyoh
kelgan. Bugungi  kunda  turizm  biznesi  tobora murakkablashib  bormoqda , chunki
turli davlat va tijorat korxonalari va xizmatlarining manfaatlari kesishadi.
Yevropaning   xalqaro   turizmdagi   yetakchi   mavqei   nafaqat   chet   ellik
sayyohlar soni va valyuta tushumlari bilan, balki xorijiy turizmning moddiy-texnik
bazasining   mustahkamligi   bilan   ham   belgilanadi,   bu   esa   turizm   imkoniyatlaridan
ma’lum   darajada   oshib   ketadi.   dunyoning   boshqa   qismlarida   sanoat,   xususan,
yo’lovchi  transporti  vositalari, mehmonxonada joylashtirish, ekskursiya  va ajoyib
ob’ektlar. 
6 1.1. Asr boshidagi xalqaro turizm
Turizm   butun   dunyoda   rivojlangan,   ammo   uning   o’sishi   turli   mintaqalarda
notekis   bo’lgan.   Shunday   qilib,   agar   Yevropa,   Afrika   va   Lotin   Amerikasida,   shu
jumladan   Karib   dengizi   mamlakatlarida   xalqaro   valyuta   ayirboshlash   hajmining
o’sishi   o’rtacha   jahon   darajasida   bo’lgan   bo’lsa,   Yaqin   Sharq   mamlakatlarida   bu
ko’rsatkich   ulardan   3   baravarga   oshib   ketgan.   marta,   Janubiy   Osiyo
mamlakatlarida   -   5   baravardan   ortiq.   Asrning   so’nggi   o’n   yilligida   Evropa   va
Shimoliy   Amerika   mamlakatlari   xorijiy   sayyohlarni   qabul   qilishda   ham,   o’z
fuqarolarini   chet   elga   jo’natishda   ham   etakchi   bo’lib   qoldilar.   Shahar   aholisining
o’sishi turizmni rivojlantirish uchun katta ahamiyatga ega, chunki sanoatlashtirish
dunyodagi turistik sayohatlarni ko’paytirishning asosiy shartlaridan biridir.
Agar   Jahon   sayyohlik   konferensiyasida   ishtirok   etuvchi   davlatlar   ushbu
mamlakatlar   aholisining   mutlaq   ko’pchiligiga   haq   to’lanadigan   ta’til   huquqini
kengaytirish   va   aholining   kam   ta’minlangan   ijtimoiy   qatlamlariga   turistik
sayohatlarga   chiqish   uchun   samarali   yordam   ko’rsatish   bo’yicha   u   tomonidan
qabul qilingan tavsiyalarni amalga oshirishi mumkin. turizm talabi tarkibining sifat
jihatidan   o’zgarishiga   olib   keladi.   Bu   sayyohlik   bozorining   yangi   segmentini
yaratishga   olib   keladi,   unga   “yaqinda   dam   olish   huquqiga   ega   bo’lgan”   shaxslar
kiradi;   Ular   turistik   sayohatlarni   arzon   narxlarda   amalga   oshirish   istagi   bilan
ajralib   turadi.   80-90-yillar   xalqaro   turizm   aloqalari   rivojlanishida   burilish   davri
bo ldi.ʻ
Xalqaro turizmning umumiy hajmida sotsialistik mamlakatlar yil sayin ortib
borayotgan o’rinni egallab, xalqaro turizm munosabatlarining faol rivojlanishining
boshlanishi   50-yillarning   o’rtalariga   to’g’ri   keladi.   Bu   vaqtga   kelib   O’zaro
Iqtisodiy   Yordam   Kengashi   allaqachon   tuzilgan   edi.   Jahon   sotsializm   tizimi
doirasida   xalqaro   munosabatlarning   yangi,   sotsialistik   turi   isloh   qilina   boshladi,
ular   to’liq   tenglik,   bir-birining   ichki   ishlariga   aralashmaslik,   mustaqillik   va
suverenitetni   o’zaro   hurmat   qilish,   birodarlarcha   o’zaro   yordam   va   sotsialistik
munosabatlar   bilan   ajralib   turadi.   internatsionalizm.   Sotsialistik   hamjamiyatning
7 shakllanishi   qardosh   mamlakatlar   hayotining   turli   sohalarida,   jumladan,   turizm
sohasida   ham   hamkorlikni   kengaytirishning   asosiy   omiliga   aylandi.   Bundan
tashqari,   alohida   sotsialistik   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   mustahkamlanib,   chet
ellik   turistlarni   qabul   qilish   uchun   moddiy-texnika   bazasi   asoslari   yaratildi.
Sotsialistik   mamlakatlar   ishtirokida   xalqaro   sayyohlik   almashinuvini
rivojlantirishda ilmiy-texnikaviy inqilob va uning yutuqlarini transportda, birinchi
navbatda   aviatsiyada   joriy  etish   muhim   rol   o’ynadi,  bu   esa   transport   tariflarining
sezilarli   darajada   pasayishiga   olib   keldi   va   eng   keng   segmentlarga   ruxsat   berdi.
aholining turizm harakatiga qo’shilishi.
Barcha   mamlakatlarda   barqaror   iqtisodiy   o’sish,   aholi   farovonligi   va   bo’sh
vaqtining   muntazam   ortib   borishi,   turizmning   moddiy   bazasining
mustahkamlanishi   ko’plab   mamlakatlarga   o’z   geografiyasini   sezilarli   darajada
kengaytirish,   turistik   ayirboshlash   hajmini   oshirish   imkonini   berdi.   va   xalqaro
turizmni rivojlantirishga konstruktiv hissa qo’shish.
8 1.2. Turizm turlari
Muayyan   hududda   turizmni   rivojlantirish   maqsadida   olib   boriladigan   har
qanday   tadqiqot,   birinchi   navbatda,   ushbu   hududning   o’ziga   xos   xususiyatlariga
mos   keladigan   turizm   turlarini   aniqlashga   asoslanishi   kerak.   Aytish   mumkinki,
ushbu   turizm   turlarining   har   biri   uchun   sayohatlar   ham   xizmat   ko’rsatish   sinfiga
mos   keladi.   Rekreatsion   turizm.   Turizmning   bu   turi   ko’plab   mamlakatlar   uchun
eng  keng  tarqalgan  shakli   hisoblanadi.  Chet   ellik  sayyohlarning  Ispaniya,  Italiya,
Bolgariyaga sayohatlari, birinchi navbatda, aynan shu maqsadni ko’zlaydi va butun
sayohatning   uzoq   davom   etishi,   marshrutga   kiritilgan   shaharlar   sonining   kamligi
va   shunga   mos   ravishda,   uzoqroq   davom   etishi   bilan   tavsiflanadi.   bir   shaharda
qoling.
Ommaviy   bayram   sayohatlarining   yana   bir   xususiyati   havo   transporti   va
birinchi   navbatda   charter   reyslaridan   keng   foydalanishdir.   Shuni   ta’kidlash
kerakki,   ko’plab   mamlakatlar   tajribasiga   ko’ra,   ta’tilga   sayohat   qilishda   ikki
kishilik xonalarda joylashtirish talabi juda yuqori.
Davolash   maqsadidagi   sayohat,   ayniqsa,   turizmning   boshqa   turlaridan   farq
qiladi   .   Birinchidan,   bu   faqat   individual   sayohat   turi,   garchi   individual   turistlar
sayohatda   guruh   chegirmalarini   olish   uchun   birgalikda   tashish   uchun   sayohat
kompaniyasi   tomonidan   birlashtirilishi   mumkin.   Davolash   turining   odatdagi
davomiyligi 24-28 kun, ya’ni boshqa turizm turlariga qaraganda ancha uzoqroq.
Ekskursiya turizmi. Ekskursiya turizmi, shuningdek, rekreatsion turizm ham
individual, ham guruhli sayohatlar bilan tavsiflanadi. Turizmning bu turiga ta’lim
maqsadidagi sayohatlar kiradi.
Binobarin,   tahlil   davomida   har   bir   mamlakat   uchun   umumiy   va   xususan
ma’lum   bir   mamlakatga   ta’lim   sayohatlariga   qiziquvchi   aholi   toifalarini,
shuningdek, turizmning ushbu turiga ixtisoslashgan turizm tashkilotlarini aniqlash
zarur.
Shuni yodda tutish kerakki, kognitiv maqsadlar  dam  olish maqsadlari  bilan
birlashtirilishi mumkin. Ta’lim sayohati kurortdagi ta’tildan oldin bo’lishi mumkin
9 yoki   ta’til   paytida   sayyohlar   ekskursiyalarga,   shu   jumladan   boshqa   shaharlarga
ham borishlari mumkin.
Ko’pgina   mamlakatlarda   ta’lim   sayohatlarining   o’ziga   xos   xususiyati   uzoq
masofalarga   sayohat   qilish,   bir   sayohatda   ko’plab   mamlakatlar   va   shaharlarni
ziyorat  qilish  tendentsiyasidir.  Turizmning ushbu  turi  uchun  foydalaniladigan har
qanday transport turini ajratib ko’rsatish qiyin. Katta hajmdagi havo transporti, shu
jumladan  charter  bilan  bir   qatorda,  temir  yo’l,  daryo  va  dengiz  sayohatlari  orqali
sayyohlik   sayohatlarining   tobora   ommalashib   borayotganini   ta’kidlash   mumkin.
Ma’rifiy sayohat turlaridan biri bu avtoturizmdir. Avtomobil va avtobusda sayohat
boshqa   transport   turlariga   qaraganda   mamlakat   bilan   tanishish   uchun   ko’proq
imkoniyatlar beradi. 
Shu   bilan   birga,   ular   shunday   katta   o’ziga   xos   xususiyatlarga   egaki,   ular
odatda turizmning alohida turi sifatida aniqlanadi. Shuni hisobga olish kerakki, bu
holda   ular   bilan   faqat   ixtisoslashgan   turistik   tashkilotlar   va   birinchi   navbatda
avtomobil   klublari   va   uyushmalari   shug’ullanadi.   Avtomobil   ijarasiga
ixtisoslashgan kompaniyalar katta ahamiyatga ega. Shuningdek , lager turar joylari
bilan sayohatlarni tashkil qiluvchi kompaniyalarning ixtisoslashuvi mavjud .
Ilmiy   turizm.   Turli   kongresslar,   simpoziumlar   va   uchrashuvlarda   ishtirok
etish   uchun   sayohatlarni   o’z   ichiga   olgan   turizmning   bu   turi   zamonaviy   xalqaro
turizmda   tobora   muhim   o’rin   egallaydi.   Hisob-kitoblarga   ko’ra,   bunday   xalqaro
tadbirlar ishtirokchilari vaqtinchalik xorijiy tashrif buyuruvchilar umumiy sonining
6–7   foizini,   turizmdan   tushgan   valyuta   tushumining   10   foizga   yaqinini   esa   ular
tashkil   qiladi.   Xalqaro   tadbirlar   ishtirokchilari   asosan   havo   transportidan
foydalanadilar.
Ishbilarmonlik   turizmi.   Biznes   maqsadlarida   sayohat   zamonaviy   xalqaro
turistik almashinuvning eng muhim tarkibiy qismlaridan biri hisoblanadi. Bundan
tashqari, ushbu sayohat turi eng istiqbollilaridan biri hisoblanadi, chunki u xalqaro
mehnat   taqsimotining   ob’ektiv   qonuniyatiga   asoslanadi.   Xalqaro   va   milliy
ko’rgazma   va   yarmarkalarda   qatnashish   yoki   ularga   tashrif   buyurish   uchun   ham
xizmat safari turlaridan biri hisoblanadi. Ish safarining juda keng tarqalgan shakli
10 turli xalqaro tashkilotlar kongresslari va yig’ilishlaridir. Ishbilarmonlik turizmining
yana   bir   ko’rinishi   kasb   bo’yicha   ixtisoslashgan   guruhlarda   sayohatdir.   So’nggi
yillarda bunday sayohatlarga bo’lgan talab ham doimiy ravishda o’sib bormoqda. 
Etnik   turizm.   Qarindoshlar   yoki   ota-onalarning   tug’ilgan   joyiga   tashrif
buyurish   bilan   bog’liq   bo’lgan   turizmning   ushbu   turi   xalqaro   turizmda   muhim
o’rin tutadi. Turizmning bu nihoyatda o’ziga xos shaklida keyingi yillarda ma’lum
tarkibiy   o’zgarishlar   ro’y   berdi,   ular   uning   xarakterini   o’zgartirmoqda.   Etnik
turizmning  bir   turi  -   bu  transchegaraviy  almashinuv   bo’lib,  u  vaqtinchalik  tashrif
buyuruvchilarning statistik jihatdan ta’sirchan sonini beradi, ammo unchalik katta
iqtisodiy ahamiyatga ega emas.
Shu   bilan   birga,   turizmning   barcha   xilma-xil   turlari   bilan   biz   shunday
xulosaga   kelishimiz   mumkinki,   turizmning   eng   keng   tarqalgan   turlari,   masalan,
ta’lim,   dam   olish   yoki   ish   uchrashuvlari   uchun   sayohatlar   hududiy   tamoyilga
asoslanishi kerak. milliy bozor doirasida turizm turlari bo’yicha bo’linadi.
11 1.3. Turizmning boshlanishi
Xalqaro   turizm   rivojlanishi   bilan   turizm   industriyasi   shakllandi.   F.   Engels
ta’kidlaganidek,   “tsivilizatsiya   darajasini   oshirish...   yangi   ehtiyojlarni,   ishlab
chiqarishning yangi tarmoqlarini vujudga keltiradi”.
Turistik   talab,   yuqorida   aytib   o’tilganidek,   har   xil   turdagi   tovarlar   va
xizmatlar iste’molini keltirib chiqaradi. Ushbu tovarlar va xizmatlarning aksariyati
bir   vaqtning   o’zida   turistlarning   ham,   turist   bo’lmaganlarning   ham   ehtiyojlarini
qondirishga   yordam   beradi.   Masalan,   turistlar   ham,   mahalliy   aholi   ham
restoranlarda ovqatlanishlari mumkin, qishloq uylari turistlar uchun turar joy yoki
aholining   ayrim   toifalari   uchun   doimiy   yashash   joyi   sifatida   xizmat   qilishi
mumkin.   Sayyohlar   ham,   mahalliy   aholi   ham   foydalanishi   mumkin   bo’lgan   dam
olish   va   sport   jihozlari   haqida   ham   shunday   deyish   mumkin   .   Shunday   qilib,
iqtisodiy   faoliyatning   ko’plab   turlari   bir   vaqtning   o’zida   turizm   funktsiyasini
bajarishga   qodir.   Turizmning   iqtisodiy   ta’sirini   baholashda   –   turizmning
chegaralarini,   qayerdan   boshlanib,   qayerda   tugashini   aniqlashdagi   asosiy
qiyinchilik ham shu.
Turizm   industriyasining   chegaralarini   aniqlashga   birinchi   urinish   shu   yili
amalga   oshirildi.   Turizm   sanoati   tovarlar   va   xizmatlar   ishlab   chiqaruvchi
korxonalar   tomonidan   shakllantiriladi,   ularning   ishlab   chiqarilishi   turizmsiz
mavjud bo’lmaydi. Bularga quyidagilar kiradi: 
1)   joylashtirish   xizmatlarini   ko’rsatuvchi   korxonalar:   mehmonxonalar,
kempinglar, pansionatlar, shu jumladan umumiy ovqatlanish korxonalari, agar ular
joylashtirish xizmatlarini ko’rsatuvchi korxonalarning ajralmas qismi bo’lsa; 
2)   turistik  sayohatlarni   tashkil   etish  va  sotish  bilan shug’ullanuvchi  turistik
kompaniyalar; 
3) turistik tashishni amalga oshiruvchi transport tashkilotlari; 
4)   turizm   industriyasi   mutaxassislarini   tayyorlash   va   malakasini   oshirish
bo’yicha ta’lim muassasalari; 
5) axborot va reklama xizmatlari; 
6) turizm organlari va ilmiy-tadqiqot tashkilotlari; 
12 7) turistik talab uchun mahsulot ishlab chiqaruvchi korxonalar; 
8)  turistik  talab  tovarlarini  sotuvchi   chakana   savdo  korxonalari.  Turistlarga
xizmat   ko’rsatish   bilan   turizm   sanoati   korxonalaridan   tashqari   ko’plab   boshqa
tashkilotlar   ham   shug’ullanadi.   Biroq,   sof   turistik   korxonalardan   farqli   o’laroq,
ular sayyohlarsiz mavjud bo’lishi mumkin, ammo turistlar eng ko’p oqimi bo’lgan
hududlarda joylashganida, ularning faoliyati ko’lami kengayadi. 
Bunday tashkilotlarga quyidagilar kiradi: 
1) avtomashinalarni ijaraga olish; 
2)   turistlarga   ekskursiya   xizmatlari   uchun   avtobuslar   taqdim   etuvchi
avtotransport korxonalari; 
3) taksi parklari; 
4) restoranlar, kafelar; 
5) dam olish sohasi korxonalari.
Qayd   etish   joizki,   turistlar   joylashtirish   uchun   foydalaniladigan   asbob-
uskunalarni sotuvchi chakana savdo korxonalari ham turizm sohasiga tegishli. Shu
bilan   birga,   sport   anjomlari   va   jihozlarining   chakana   savdosi,   agar   ular   turistik
markazlarda   joylashgan   bo’lsa,   qo’shimcha   daromad   oladigan   korxonalardan
biridir.   Turizm   sanoati   bir   qator   mamlakatlar   iqtisodiyotida   yetakchi   o’rinlardan
birini   egalladi.   Sovet   mualliflari   to’g’ri   ta’kidlaganidek,   bir   qator   sanoati
rivojlangan   kapitalistik   mamlakatlarning   iqtisodiyotini   tahlil   qilganda,   turizm
sanoatini   endi   “boshqa   tarmoqlar”   qatoriga   kiritib,   e’tibordan   chetda   qoldirib
bo’lmaydi.
13 II BOB. YEVROPADA TURIZM
 
An’anaga   ko’ra,   Yevropa   sayyohlar   uchun   eng   katta   diqqatga   sazovor   joy
bo’lgan   va   shunday   bo’lib   qoladi.   Bu   ko’pchilik   mamlakatlarning   iqtisodiy
rivojlanishining   yuqori   darajasiga,   aholi   daromadlariga   hissa   qo’shadi   va   uning
ijtimoiy   tuzilishi   (o’rta   sinfning   ustunligi),   amalga   oshirishga   imkon   beradi   o’z
mamlakatlari   tashqarisida   dam   olish   zarurati.   Va   sifatli   dam   olish   zarurati   shu
jumladan shaharlardan tashqarida, aholi zich joylashgan, sanoatda tez va shiddatli
ritm bilan ajralib turadigan urbanizatsiyalashgan Yevropa mamlakatlari hayot juda
baland.   Yevropada   40   ga   yaqin   suveren   davlatlar   bor,   ularning   aksariyati   kichik
hajmi bo’yicha. O’n bitta mamlakat 50 ming kvadrat metrdan kam maydonga ega.
km: Lyuksemburg, Malta, Belgiya, Niderlandiya, Daniya, Shveytsariya, Slovakiya,
Sloveniya, Makedoniya, Albaniya, Estoniya. 
Cheklangan   hudud   turistik   jo’nab   ketish   intensivligini   oshirishga   yordam
beruvchi   omil   hisoblanadi.   Faqat   ikkita   mamlakat   -   Frantsiya   va   Ispaniya   -   500
ming kvadrat metrdan ortiq maydonga ega. km. Raqam Yevropa aholisi taxminan
500   million   kishini   tashkil   etadi,   aholining   75%   shaharlarda   yashaydi
aglomeratsiyalar.   Urbanizatsiyaning   yuqori   darajasi,   aholining   zichligi   va
ma’lumotliligi   omillardir   aholining   turistik   faolligiga   ta’sir   ko’rsatish.   Yevropa
aholisi etnik kelib chiqishi bilan ajralib turadi va diniy mozaika, yuqori darajadagi
ta’lim va ma’naviy madaniyat. 
Yevropa   mamlakatlari   bir-biriga   nisbatan   qulay   joylashgan   -   ularning
umumiyligi   bor   asosan   osongina   engib   o’tiladigan   tabiiy   chegaralar   bo’ylab
o’tadigan   chegaralar.   Geografik   yaqinlik   va   zich   aloqa   tarmog’i   mamlakatdan
boshqa mamlakatga sayohat qilish imkonini beradi qulay va qulay. 
Yevropada   XIX   asrning   o’rtalarida   paydo   bo’lgan.   turizm   tadbirkorlik
hududiga   aylanadi,   asta-sekin   elita   ishg’olidan   aholining   keng   ommasi   uchun
kasbga   aylandi.   Evropada   turizmning   rivojlanishiga   mintaqaning   tabiiy-geografik
xususiyatlari yordam beradi. 
14 Uning   qirg’oqlari   sezilarli   darajada   qattiqligi,   ichki   dengizlarning   ko’pligi,
qo’ltiqlar,   qo’ltiqlar,   qirg’oqlarda   ko’plab   portlarning   paydo   bo’lishiga   hissa
qo’shgan.   Eng   Yevropa   mamlakatlar   qirg’oq   bo’yida   joylashgan   bo’lib,   ularning
aksariyati   orollar   va   yarim   orollarda   joylashgan,   Evropadan   Osiyo,   Afrika,
Avstraliya   va   Amerikaga   band   bo’lgan   yuk   tashish   yo’nalishlariga   yaqin.
Mintaqaning tabiiy va rekreatsion resurslari juda xilma-xildir. 
Yevropada pasttekislik, tepalik va tog li hududlar almashinib turadi. Tog’larʻ
orasida   o’rta   bo’ylilar   ustunlik   qiladi   balandlikda,   ular   iqtisodiy   aloqalarni
o’rnatish   uchun   yengib   bo’lmaydigan   to’siqlarni   keltirib   chiqarmaydi   va   turistik
sayohatlar. Transport yo llari tog  dovonlari orqali yotqizilgan. Katta Yevropaning	
ʻ ʻ
bir   qismi   mo’’tadil   iqlim   zonasida,   faqat   Skandinaviyaning   shimolida   joylashgan
yarim orollar - Arktika zonasida. Mintaqaning janubiy qismi (Iberiya, Apennin va
Bolqon   yarim   oroli)   -   subtropik   iqlim   zonasida.   Umuman   olganda,   tabiiy   iqlim
sharoiti dam olish uchun qulay, ayniqsa janubiy qirg’oq mamlakatlarida Quyosh va
issiqlikning ko’pligi bilan ajralib turadigan Yevropa. Yevropada tabiiy landshaftlar
deyarli saqlanib qolgan. 
Dunyoning   barcha   burchaklaridan   Yevropa   eng   “o’stiriladigan”   -   uning
hududining   atigi   3   foizi   faoliyat   izlaridan   xoli   odamlar,   asosan   shimoliy
mamlakatlarda   -   Finlyandiya,   Norvegiya,   Shvetsiyada.   Yevropaning   yetakchi
turistik   mintaqaga   aylanishiga   madaniyat   ham   yordam   berdi   tarixiy   omillar.   U
jahon tsivilizatsiyasiga katta hissa qo’shdi. Dunyoning hech bir joyida turli tarixiy
va   me’moriy   yodgorliklarning   bunday   yuqori   to’yinganligi   turli   davrlar   -   Neolit,
Qadimgi Dunyo, Uyg’onish, Buyuk Geografik asr  kashfiyotlar, sanoat  inqiloblari
va   inqiloblar.   “Yevropaning   eski   toshlari”   eng   buyukdir   nafaqat   Yevropa,   balki
butun jahon tsivilizatsiyasining merosi. 
Yevropada   sayohat   zamonaviy   turmush   tarzining   o’ziga   xos   xususiyatiga
aylandi.   Bu   mintaqadagi   iqtisodiy   va   siyosiy   barqarorlikka,   hukumatlar   istagiga
hissa qo’shadi turli mamlakatlar, jumladan, turizm sohasida hamkorlik qilish. 
15 2.1. Ispaniya va Portugaliyada turizm
Ispaniyada fashistik diktaturaning tugashi Rossiya bilan turizm aloqalarining
jadal rivojlanishining boshlanishi edi. Rossiyaga ispaniyalik sayyohlar soni har yili
ortib bormoqda. Ular uzoq yillardan buyon o’zlariga yetib bo’lmaydigan yurtimiz
bilan   tanishish   istagi   bilan   ajralib   turadi.   Ispaniyada   rus   turizmi   ham   jadal
rivojlanmoqda.
Hozirgi   vaqtda   O’rta   er   dengizi   mamlakatlari   bilan   ko’plab   turoperatorlar
ishlamoqda. Ispaniyadagi eng mashhur dengiz kurortlari
Ispaniya mozaik mamlakatdir. Uning orol va materik qismlari, viloyatlari va
qirg’oqlari butunlay boshqacha ko’rinish va xarakterga ega. Hatto yaqin atrofdagi
kurort   shaharlari   ham   farq   qilishi   mumkin:   biri   ko’rfaz   qirg’og’ida   qurilgan   va
sizni   xurmo   bilan   qoplangan   qirg’oq   va   keng   plyajlar   bilan   xursand   qiladi;
boshqasi   baland   qoyalardan   dengizga   qaraydi,   tik   zinapoyali   ko’chalar   bilan
qiyaliklarga   ko’tariladi;   uchinchisi   zamonaviy   mehmonxonalar   va   restoranlarga
ega   nafis   yaxta   klubiga   aylantirildi.   Shuning   uchun,   Ispaniyada   siz   har   qanday
ta’mga mos keladigan bayramni o’tkazishingiz mumkin.
Sharqda   Frantsiya   va   Andorra,   g’arbda   Portugaliya   Pireney   yarim   orolida,
shuningdek   Balear   va   Kanar   arxipelaglari   orollarida   joylashgan.   Ispaniya   504
782,4   kvadrat   metr   maydonni   egallaydi.   km.   Shtat   poytaxti   -   Madrid   shahri.
Ispaniyada juda ko’p turli tillar mavjud, ammo ispan tili rasmiy tildir. Kataloniya
avtonom   viloyatida,   shuningdek,   Kanar   va   Balear   orollarida   katalan   va   uning
dialektlarida   so’zlashadi.   Mamlakat   17   ta   avtonom   viloyatga   bo’lingan   bo’lib,
ularning aksariyati o’z navbatida viloyatlarga bo’lingan, ulardan roppa-rosa 50 ta.
Ispaniyaning O’rta er dengizi sohilini 4 ta avtonom viloyat egallaydi: Kataloniya,
Valensiya,   Mursiya,   Andalusiya.   Ispanlar   o’zlarining   O’rta   er   dengizining   ba’zi
hududlariga   go’zal   va   jozibali   nomlar   berishdi,   masalan:   Kosta-Brava,   uni
taxminan toshloq deb tarjima qilish mumkin, Yovvoyi qirg’oq, Kosta-del-Maresne
-   past   qirg’oq,   Kosta-Dorada   -   Oltin   qirg’oq,   Kosta-del-Azahar   -   apelsin   gullari
qirg’og’i.
16 Kosta Brava Ispaniyaning O’rta er dengizi sohilining shimoliy qismi bo’lib,
u   Barselonadan   40   km   shimoldan   Frantsiya   chegarasigacha   boshlanadi.   Kosta-
Brava   so’zma-so’z   “jasur,   yovvoyi   qirg’oq”   degan   ma’noni   anglatadi,   ammo   uni
“Sheer, Rokki, tik qirg’oq” deb tarjima qilish mumkin - xohlaganingizcha.
U   yerda   tog’lar   dengizga   tushadi   va   dengiz   tor   qo’ltiqlarda   qirg’oqqa
bo’linadi.   Tanho   kichik   plyajlar   qarag’ay   daraxtlari   va   toza   yashil   suv   bilan
qoplangan   qoyalar   orasida   yashiringan   .   Qor-oq   oqlangan   dam   olish   maskanlari
qadimiy   baliq   ovlash   qishloqlari   bilan   almashadi,   bu   erda   to’rlar   qirg’oqda
quritiladi   va   rang-barang   qayiqlar   plyajlarda   quyoshga   botadi.   Frantsiya
chegarasiga   qanchalik   yaqin   bo’lsa,   Pireney   tog’lari   qanchalik   baland   bo’lsa,
qoziqlar ko’tariladi va landshaftlar yanada qiziqarli bo’ladi. 
Kosta-Bravaning   sayyohlik   poytaxti   butun   Yevropaga   mashhur   Lloret   de
Mar   kurortidir.   Kechasi   shahar   rang-barang   chiroqlar   dengizi   bilan   yoritib,
o’zgaradi.   Uning   ko’chalarini   jonli   sayyohlar   to’ldiradi;   Ko’plab   tungi   klublar,
restoranlar va barlar ishlay boshlaydi va tong otguncha yopilmaydi. Lloret de Mar
markazidan   10   daqiqalik   masofada   mashhur   Marineland   akvaparki   joylashgan
bo’lib,   u   o’z   mehmonlariga   bolalar   attraksionlari   va   dengiz   hayvonlari
ishtirokidagi   barcha   turdagi   shoularni   taklif   etadi.   O’zining   uzoq   sayyohlik
an’analari bilan mashhur bo’lgan Lloret de Mar o’ziga xos kurort bo’lib, unda har
bir kishi o’z ta’tilini har doim qiziqarli va rang-barang o’tkazishi, ko’plab qiziqarli
kashfiyotlar qilish va unutilmas tajribaga ega bo’lishi mumkin.
Kosta-Bravaning janubida, Tordera daryosining og’zidan narida, Kosta-del-
Marseme boshlanadi. Katta, oltin qumli va toza plyajlar, ko’k va unchalik chuqur
bo’lmagan   O’rta   er   dengizi,   barcha   yoshdagilar   uchun   mos   joy   Kosta-del-
Marsemaning   o’ziga   xos   xususiyatlari.   Sohilning   asosiy   shahri   -   Kalella.   Ilgari
Kalella baliqchilar qishlog’i bo’lgan va 1925 yilda shahar maqomini olgan. Sohil
tomonida   soyali   sayr   bilan   chegaralangan   va   butun   shahar   chizig’i   bo’ylab   uch
kilometrdan   ko’proqqa   cho’zilgan   ulkan   qumli   plyaj   qirg’oqning   qirg’oq
landshaftlarini   eslatuvchi  o’tkir  qoyalar  va  tanho  qo’ltiqlar  bilan  sohilning   go’zal
qoyali qismiga aylanadi. Kosta Brava. Shaharning eng mashhur  diqqatga sazovor
17 joylari orasida neoklassik uslubda qurilgan Iglesia de Santa Mariya cherkovi, turli
davrlarga   oid   go’zal   saroylar,   shuningdek   Munitsipal   Dalmau   munitsipal   bog’i   -
tropik  o’simliklar   bilan  qoplangan  ajoyib yashil  hudud,  uning soyasida.  issiq  yoz
quyoshidan dam olish yoqimli.
Pineda   de   Mar,   qadimgi   dengiz   bo’yidagi   shahar   bo’lib,   u   asosan   qishloq
xo’jaligi   xarakterini   saqlab   qoladi,   asta-sekin   Kosta-del-Mersemedagi   jonli
sayyohlik markaziga aylanib  bormoqda. Turizmning jadal  rivojlanishi  zamonaviy
mehmonxonalar,   pansionatlar,   yozgi   turar   joylar   va   kempinglar   qurilishiga   olib
keldi   va   savdo-ko’ngilochar   markazlarning   keng   infratuzilmasini   shakllantirishga
olib keldi.
Tenerife   -   arxipelagning   eng   katta   oroli.   Aynan   shu   erda   Ispaniyaning   eng
baland   nuqtasi   -   Tides   cho’qqisi   -   uzoq   vaqt   o’chgan   vulqon,   Las   Canadas   deb
nomlangan   ulkan   havzaning   markazida   joylashgan   bo’lib,   u   erda   Taide   milliy
bog’i   50-yillarning   boshlarida   tashkil   etilgan.   Loro   Parque   Pueto   de   la   Cruzda
joylashgan.   Tabiat   bilan   chambarchas   uyg’unlashgan   parkda   butun   dunyodan
to’tiqushlar   to’plami   mavjud.   Ushbu   parkda   dunyodagi   eng   yaxshilaridan   biri
bo’lgan delfinarium va muhrlar namoyishi mavjud.
Gran Kanariya arxipelagidagi uchinchi yirik oroldir. Orol birinchi navbatda
o’zining oltin va qora qumli keng plyajlari bilan mashhur bo’lib, ular tosh plyajlari
bo’lgan shinam qoyali koylarga tutashgan.
Portugaliya.
Buyuk   imperiya   -   15-16-asrlar   mustamlakachi.   Frantsiya   va   Angliya   kabi
kuchlar   u   bilan   raqobat   qilishlari   bilan   faxrlanishlari   mumkin   edi.   Evropa
davlatlarining  eng   g’arbiy  (geografik)  va   ayni   paytda  sharqiy  qismida   joylashgan
Portugaliya Pireney yarim orolining janubi-g’arbiy sohilida, shuningdek, Azor va
Azor orollari orollarida joylashgan.
Atlantika   okeanidagi   Madeyra.   Miloddan   avvalgi   4—3-asrlarda
Portugaliyaning   ko p   qismida   lusiatlar   yashagan.   Miloddan   avvalgi   1-asr   oxiridaʻ
mamlakat Rim tomonidan bosib olindi. Rim binolarining izlarini hozir ham Serra
de   Estrela   tog’larida,   mamlakatning   markaziy   qismida,   Kuvilya   shahri   yaqinida
18 ko’rish   mumkin.   Bir   necha   yil   oldin,   Lissabonning   eski   qismida   joylashgan   San-
Mamede   ko’chasida   Neronga   bag’ishlangan   amfiteatrda   qazish   ishlari   boshlandi.
Milodiy   5-6-asrlarning   2-yarmida   Portugaliyani   vestgotlar,   713-718-yillarda
arablar   bosib   oldi.   Shuning   uchun   mamlakatning   eng   mashhur   kurortining   nomi:
Algarve,   bu   arabcha   “g’arb”   degan   ma’noni   anglatadi.   Bu   g’arbiy   sharq   yoki
sharqiy   g’arb   hamma   narsada   seziladi   -   quyosh   nurida   porlayotgan   oq   tor
ko’chalarda,   janubdagi   pechak   va   gullagan   zaqqum   o’simliklari   bilan   o’ralgan,
qishloqlarning   bemalol,   o’lchovli   hayotida,   ayollarning   deyarli   barchasi   qora
rangda va erkaklarda. 
Kichik   kafelarda   yoki   yaqin   atrofdagi   uylarda   go’zal   guruhlarda   o’tiring,
“Fado”   xalq   qo’shiqlarida,   sharqiy   melankoliya   g’arb   ishtiyoqi   va   zavqini   aks
ettiradi.   Portugaliyaning   geografik   joylashuvi   uning   nafaqat   Yevropa   bilan,   balki
Janubiy   Amerikaning   sharqiy   sohillari,   shuningdek,   Afrika   bilan   ham   aloqalarini
belgilab berdi. 12-asr boshidan Portugaliya mustaqil qirollikka aylandi, 13-asrdan
esa uning chegaralari deyarli o zgarmadi. Uning yarim oroldagi yagona qo’shnisiʻ
Ispaniyadir.   Mamlakatning   tarixiy   va   madaniy   aloqalari   natijasida   portugal   tilida
hozir butun dunyoda 200 milliondan ortiq kishi so’zlashadi. 
Hozirda   Portugaliya   aholisi   10   millionga   yaqin.   Mamlakat   poytaxti   -
Lissabon.   16-asr   oxirida   Portugaliya   yetakchi   dengiz   davlati   rolini   yo qotdi,	
ʻ
iqtisodiy  va  siyosiy   taraqqiyotda  boshqa  Yevropa  davlatlaridan  orqada  qoldi,  20-
asr   boshlarida   esa   chuqur,   uzoq   davom   etgan   inqirozga   yuz   tutdi.   1926   yilda
mamlakatda deyarli yarim asr davom etgan fashistik diktatura o’rnatildi. 1974-yil
25-aprelda   “Qurolli   kuchlar   harakati”ga   birlashgan   harbiylar   qo zg olon	
ʻ ʻ
ko tardilar. Fashistik tuzum  quladi. 1986 yilda Portugaliya Respublikasi  Yevropa	
ʻ
hamjamiyatiga a’zo bo’ldi.
Portugaliya uzoq vaqtdan beri sayyohlarni o’ziga jalb qilib kelmoqda, turizm
yaqinda   mamlakat   daromadlarida   juda   muhim   o’rinni   egalladi.   Lissabon   bo’ylab
sayohat qilish uchun eng mashhur hududlarning nomlarini bilish yaxshi bo’lar edi:
mashhur   Alfama   Lissabonning   yuragi,   shaharning   eng   qadimiy   qismi   bo’lib,   u
19 Sankt-Jorj   qal’asi   etagida   paydo   bo’lgan   va   u   zo’rg’a   bor.   hozirgi   kungacha
ko’rinishini o’zgartirdi. 
Arab,   yahudiy   va   romanesk   binolarining   ibtidoiy   me’morchiligi   o’rta
asrlardagi   binolar   bilan   aralashgan.   Tor   ko’chalar,   qal’aga   olib   boradigan
zinapoyalar   shu   qadar   tor   xiyobonlar   va   hovlilarga   aylanadiki,   devorda   qushlar
osilgan   bitta   qafas   bir   nechta   egalariga   kifoya   qiladi   va   bir-biriga   qarama-qarshi
yashovchi   qo’shnilar   o’z   kvartiralaridan   chiqmasdan   muloqot   qilishlari   va   qahva
ichishlari mumkin - shunchaki o’tirib. deraza tomonidan. 
Kafelar,   butiklar,   lo’lilar,   to’xtovsiz   ko’p   tilli   shovqin,   kunduzgi   hayot
sezilmas   tarzda   tungi   hayotga   aylanadi,   kechqurun   siz   opera   teatri   binosidan
unchalik   uzoq   bo’lmagan   maydondagi   kafening   ochiq   terasida   o’tirishingiz
mumkin.   Portugaliyaning   butun   janubiy   qirg’og’i   bir-biriga   oqib   o’tadigan,   bir-
birini davom ettiruvchi kichik kurort shaharlaridan iborat - Sagres, Portimao, Faro,
Albufeyra.   Birida   g’ayrioddiy   grottolar,   ikkinchisida   juda   samarali   niqoblar
tayyorlanadigan   hayratlanarli   loy,   uchinchisida   sevuvchilar   uchun   g’ayrioddiy
jozibador bo’lgan yaxta klubi, diskotekalar, barlar va boshqalar mavjud.
20 2.2. Alp tog’lari turizmi
Alp   tog’lari   jamiyatlari   beshigi   bo’lgan   xorijiy   turizm   nafaqat   “foydali
madaniy ta’sir”  olib keldi.  Texnologiyaning  rivojlanishi,  teleferiklarning  qurilishi
va landshaftlarning izchil rivojlanishi turizm va Alp tog’lari jamiyatlari o’rtasidagi
ziddiyatga olib kelishi va oxir-oqibatda olib kelishi kerak edi. Shunday qilib, 1928
yilda   Shtiriyaning   Ramsau   platosidan   Dachshteynvartegacha   bo’lgan   yo’lovchi
kabel   yo’lini   qurish   rejasi   paydo   bo’ldi.   1928   yil   2   dekabrda   Zalsburgda   bo’lib
o’tgan yig’ilishda ushbu korxona bir ovozdan rad etildi.
Bugungi   kunda   hech   kim   turizmning   “foydali   madaniy   ta’siri”   haqida
gapirmaydi.   Aksincha.   Bugungi   kunda   Alp   tog’larida   nafaqat   9   million   mahalliy
aholi   yashaydi;   Milan   va   Myunxen   o’rtasidagi   tog’lar   va   vodiylar   har   yili
qo’shimcha 40 million dam oluvchilarga “xizmat ko’rsatishi” kerak. 
Bu   esa,   so’zning   to’liq   ma’nosida,   Alp   tog’larining   mavjudligiga   tahdid
soladigan   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   So’nggi   bir   necha   yil   ichida   butun
hududlar   tanib   bo’lmas   darajada   o’zgardi.   Chunki   tog’lar   va   quyosh,   qor   va
o’rmonlar hamma uchun foydalidir. Har kimga tabiatning go’zalligidan bahramand
bo’lishga ruxsat beriladi. Va har kim - hech bo’lmaganda bugungi kunda - ulardan
pul   topish   huquqiga   ega,   ya’ni.   ushbu   qimmatbaho   narsalarni   o’z   mulkingizning
bir   qismi   sifatida   soting.   “Jamoat   tovarlarini   tijoratlashtirish,   aslida,   turizmning
asosiy faoliyatidir”, deb to g ri ta kidlaydi professor J.Krippendorff.ʻ ʻ ʼ
Hamma narsa tovarga aylanadi: quyosh - quyosh kreslolari va solaryumlarni
ijaraga berish orqali, qor - teleferiklar, chang’i liftlari va chang’i maktablari orqali.
Ushbu tijorat-turistik yondashuv bilan landshaftning o’zi ikki marta unutiladi. Ha,
chindan ham, tabiatning go’zalligi – xalq manfaati. Lekin, birinchidan, bu ularning
cheksiz   ekanligini   anglatmaydi.   Ikkinchidan,   landshaftlarning   sifati   va
jozibadorligi   abadiy   kafolatlanmaydi.   Zamonaviy   turizmning   o’sib   borayotgan
texniklashuvi   landshaftlardan   o’ziga   xos   modani   talab   qiladi:   har   bir   tog’da   o’z
teleferiklari, o’z tog’ restorani mavjud. Alp o’rmonlarida yo’llar va chang’i liftlari,
arra va ekskavatorlar landshaftni “to’g’rilash” uchun tozalanadi. Turistik joylar va
21 tog’-chang’i   yo’llarini   qurish   uchun   erlarni   olib   tashlash   va   qayta   qurish   turizm
xudosiga qurbonlikdir.
Hamma   narsaga   qaramay,   faol   turizm   poygasi   davom   etmoqda.   Ba’zi
hududlarda   turizm   tadbirkorligi   eyforiya   darajasiga   ko’tarilgan.   Sayyohlar
to’planadigan  jozibali   joylar   soni   juda cheklangan.  Va  shuning  uchun,  ko’pchilik
xohlagan   olomondan   qochish,   paradoksal   ravishda   yana   olomonga   tushishga
aylanadi. Keng doiralarda turizm 20-asrning oltin koni hisoblanadi - haqiqiy oltin
shovqini avjida.
Shveytsariyaning   Italiya   bilan   chegarasida   Uollis   kantonida   chuqur   vodiy
joylashgan.   Shveytsariyaning   eng   baland   cho’qqilari   bu   erda   hukmronlik   qiladi   -
to’rt   minglik   Monte   Rosa   va   Matterhorn.   Uollis   kantonidagi   kichik   Alp   tog’lari
shaharlari uzoq vaqtdan beri dunyoda iqlim va chang’i kurortlari sifatida tanilgan.
Dam olish maskanlari quruq havosi va shifobaxsh mineral buloqlari bilan mashhur.
Uollis   -   haqiqiy   qishki   ertak,   yoqimli   kutilmagan   hodisalarga   to’la   tog’li
mamlakat. Dekabrdan aprelgacha tog’larda zich qor qoplami bor. Qishda, 10-12°С
gacha bo’lgan sovuqqa qaramay, Uels Alp tog’lari cho’qqilar ustidagi quyoshning
oltin nurlari, toza tog’ havosi, bokira qor va sukunat bilan sayyohlarni o’ziga jalb
qiladi.   Ba’zilar   o’zlarining   chang’i   texnikasini   mukammallashtiradilar,
tushayotganda   murakkab   figuralarni   bajaradilar,   boshqalari   qor   changiga   botgan
ko’plab tepaliklar ustida snoubordlarda uchishdan zavqlanadilar.
 
22 2.3. Gretsiya va Italiyada turizmning rivojlanishi
Gretsiya
Gretsiyada   odamlar   erta   shtatdan   shtatga   sayohat   qilishni   boshladilar.
Siyosiy maqsadlardan tashqari, buni kundalik hayot amaliyoti ham talab qilar edi:
mamlakatdagi   geografik   va   iqtisodiy   sharoitlarning   xilma-xilligi   hatto   eng   olis
mintaqalar   aholisini   ham   bir-biri   bilan   aloqada   bo’lishga   va   bu   o’zaro   aloqalarni
asrlar   davomida   saqlab   qolishga   majbur   qildi.   Turli   xalqlar   o’rtasidagi   aloqalarni
saqlab   qolish   oson   ish   emas   edi,   chunki   har   bir   davlatning   mahalliy   sharoitga
moslashtirilgan   o’ziga   xos   qonunlari   va   qoidalari   mavjud   edi.   Gretsiyada   uning
topografiyasi va tuproqlari dam olish uchun sayohat  qilish uchun qulay emas edi.
Uzoq   yurishlar   va   sayohatlar   zarurat   bilan   bog’liq   edi   -   savdo   aloqalari,   boshqa
iqtisodiy faoliyat, diniy an’analar va nihoyat, siyosiy ishlar va harbiy yurishlar.
Dengiz bo’ylab hali qadimgi odamlarga ma’lum bo’lmagan suvlarga sayohat
qilishga   qaror   qilgan   birinchi   yunon   miloddan   avvalgi   4-asrda,   Makedonskiy
Aleksandr   davrida   Massiliyadan   Pitey   edi.   U   dumaloq   holda   Ispaniyaning
Hadesdan suzib ketdi
Britaniya, Shotlandiyaning shimoliy qirg’oqlariga va sirli orolga etib bordi.
Keyin Tule Shimoliy dengiz qirg’og’i bo’ylab Elba va Yutlandiyaning og’ziga etib
bordi.   Taxminlarga   ko’ra,   u   bu   uzoq   sayohatni   savdo   maqsadlarida   va   qalay   va
amber   qidirish   uchun   qilgan.   Uning   o’zi   o’z   sayohatini   “Okeanda”   inshosida
tasvirlab bergan, ammo u saqlanib qolmagan va bizga faqat parchalar va lotincha
tahrirda   ma’lum.   Pifey   savdogarlarning   sezilarli   ta’siri   ostida   bo’lgan   mahalliy
savdogarlar   yoki   shahar   hokimiyati   tomonidan   jihozlangan   va   sayohatga
jo’natilgan   deb   ishonish   uchun   asoslar   mavjud.   Ehtimol,   bu   sayohat   raqobatdan
qo’rqib, sir saqlangan va shuning uchun Piteasning risolasi  yoki sayohat  haqidagi
ushbu hisoboti uyga qaytganidan keyin hammadan yashiringan va biron bir joyda
yashiringan.
Ba’zi qadimgi yozuvchilar Piteyning geografik hukmlarini tanqid qilishgan,
ba’zilari   hatto   uning   hikoyalarini   sof   fantastika   va   yolg’on   deb   bilishgan.
23 Boshqalar   uning   ekspeditsiyasi   ilmiy   asoslangan   astronomiya   rivojiga   hissa
qo’shganiga   ishonib,   uning   dalillarini   yuqori   baholadilar.   Zamonaviy
tadqiqotchilar   Pytheasda   qadimgi   sayohatchilar   -   kashfiyotchilar   orasida   eng
kattasini ko’rishadi, garchi uning shimolga sayohati tarixida hali ham noaniqliklar
ko’p: sana, uning yo’nalishi tafsilotlari.
Qanchalik   hayratlanarli   bo’lmasin,   yunonlar   uchun   o’z   vatanlariga
qaraganda uzoq chet el mamlakatlariga sayohat qilish osonroq edi. Yunon erlarida
yaxshi yo’llar, hatto aravalar bemalol o’tadigan qishloq yo’llari ham yo’q edi. Shu
bilan   birga,   asfaltlangan   yo’llar   Gomerda   allaqachon   eslatib   o’tilgan;   Qadimgi
Troya   hududida   va   Kritomitsen   davridagi   Knossosdagi   qazishmalar   bu   ko’r
qo’shiqchining she’riy ixtirosi emasligini tasdiqlaydi.
qurilgach   ,   qadimgi   odamlar   chet   ellik   mehmonlar   -   savdogarlar,
ziyoratchilar  va shunchaki  qiziquvchan sayohatchilar  - turistlar  uchun qulay turar
joy   yaratish   haqida   ko’proq   tashvishlana   boshladilar.   Shubhasiz,   Yunoniston   o’z
aqli   tufayli   gullab-yashnagan   va   rivojlangan,   ammo   boshqa   xalqlardan   ko’p   qarz
olinganligini   inkor   etib   bo’lmaydi.   Biroq,   Gretsiyaning   “plagiat”   bilan
shug’ullanganligi,   ayniqsa   uning   yutuqlari   boshqa   mamlakatlarda   qo’llanilganligi
sababli, unga faqat ortiqcha olib kelishi mumkin.
Gretsiyada   turizmning   rivojlanishi,   to g rirog i,   turizmni   rivojlantirishgaʻ ʻ ʻ
moyilliklarning   paydo   bo lishi,   albatta,   maqsadli   emas,   balki   odamlar   o z	
ʻ ʻ
hayotlarini   yaxshilash   va   yengillashtirishni   xohlashlari,   savdo-sotiqni
rivojlantirishga intilishlari tufayli sodir bo ldi. do’stona munosabatlar va, ehtimol,	
ʻ
inson   manfaatlari   eng   muhim   rol   o’ynadi.   Shunday   qilib,   ba’zida   oddiy
qiziquvchanlik   yangi   narsalarni   rivojlantirish   uchun   boshlang’ich   nuqta   bo’lib
xizmat qiladi.
Italiya
Rossiya   va   Italiya   o’rtasidagi   turizm   eng   tez   sur’atlar   bilan   60-70-yillarda
rivojlandi.   Katta   seriyali   charter   reyslari   asosida   Italiya   sayyohlik   kompaniyalari
Rossiyaga italiyalik sayyohlarning etarlicha barqaror oqimiga erishdilar. Italiyalik
sayyohlar   madaniyat   va   odamlarning   zamonaviy   hayotiga   katta   qiziqish   bilan
24 ajralib   turadi.   Italiyaga   sovet   turizmi   ta’lim   xarakteriga   ega.   Sayyohlar   Qadimgi
Rim yodgorliklari, Florensiyaning dunyoga mashhur muzeylari bilan tanishadilar,
Venetsiyaga   qiziqarli   sayohatlar   uyushtiradilar,   sanoat   markazlari   -   Milan   va
Genuyaga   boradilar.   Italiya   Evropaning   janubida,   issiq   O’rta   er   dengizi   sohilida,
Apennin   yarim   orolida   joylashgan.   Mamlakatning   deyarli   butun   hududini   tog’lar
egallaydi. Shimolda Italiya Alp tog’lari tizmalari ko’tariladi, ammo janubda qishda
ham sovuq bo’lmaydi.
Zamonaviy   Italiya   hududida,   yangi   davrdan   ancha   oldin,   davlat   -   Rim
imperiyasi   mavjud   edi.   Uning   parchalanishidan   keyin   ko’plab   kichik   davlatlar
tashkil   topdi.   Uning   zavodlarida   avtomobillar,   kemalar   va   kimyo   mahsulotlari
ishlab chiqariladi. Italiya ko’mir va temir rudasida kambag’al, ammo uning qa’rida
simob,   oltingugurt,   marmar   bor.   Dehqonlar   bug’doy,   sholi,   makkajo’xori,   uzum,
zaytun yetishtiradi. Yer egalari barcha yerlarning deyarli yarmiga egalik qiladilar.
Italiyaning   go’zal   qadimiy   shaharlari   o’zining   eng   qimmatli   me’moriy
yodgorliklari va san’at xazinalari bilan butun dunyoga mashhur. Eng katta va eng
qadimgi   shahar   -   poytaxt   Rim.   U   bizning   eramizdan   oldin   qurilgan   binolarni
saqlaydi:   Kolizey   -   Qadimgi   Rimning   eng   yirik   binolaridan   biri,   qadimiy
ibodatxonalar va saroylar.
Apennin yarim orolining sharqiy sohilida Venetsiya port shahri joylashgan.
Bu yerda ko’chalar o’rniga ariqlar bor. Torcelli va Murano orollarida siz hali ham
8,   9,   10-asrlarga   oid   qadimiy   xarobalarni   topishingiz   mumkin.   Bu   qit’a   aholisi
Atilla   va   Longobardlarning   hujumidan   qochib,   orollarga   qochib,   Veneto
mintaqasining   qadimiy   an’analarini   u   erga   o’tkazgan   davr   tsivilizatsiyasidan
qolgan narsadir. 
Vizantiyaning   o chmas   ta sirini   Doglar   saroyining   qadimiy   nashrlarida,ʻ ʼ
hozirgacha   saqlanib   qolgan   Vizantiya   arklarida,   patrisiylarning   uylarida,   Avliyo
Mark sobori maketida, uning birinchi mozaik bezaklarida ko rish mumkin. Keyin	
ʻ
gotika   davri   -   san’atning   shakllanishi,   iqtisodiyotning   rivojlanishi,   inson   o’zini
dunyoning   suveren   xo’jayini   sifatida   his   qiladigan   davr:   Dojlar   saroyi,   Avliyo
25 Mark   sobori,   Ka’   D’Oro   va   boshqa   saroylarning   bezaklari.   ,   dekorativ   va
haykaltaroshlik dizayni sof sharqona uslubda yaratilgan. 
Keyin   Veneto   mintaqasi   o’z   foydasiga   foydalangan   jahon   tarixi,   avval
lagunani,   so’ngra   dengizni   zabt   etdi,   bu   erda   na   Papa,   na   imperator   o’z   kuchini
majburlay   olmagan   yagona   joy.   Uyg’onish   davri   Sankt-Mark   maydonida,
Piazzettada, Buyuk Kanal saroylarida aks ettirilgan, bu erda tartib, ta’sirchanlik va
o’lcham   shaharning   sehrli   muvozanatini   buzadi.   18-asrning   Venetsiyalik   hududi
tarixga   kirmaydi:   uning   aholisi   tanho   turmush   tarzi   va   maydonlarni   boshqaradi.
Mintaqa   inqiloblardan   uzoqda   qolmoqda:   biri   sanoat,   ikkinchisi   siyosiy,   ilmiy
kashfiyotlar,   urushlar.   Va   bugungi   kunda   Venetsiya   o’n   besh   asr   oldin   bo’lgani
kabi , faqat insoniy qadriyatlar o’zgargan.
Arno   daryosi   bo’yida   mamlakatning   eng   qadimgi   shaharlaridan   biri   -
Florensiya   joylashgan.   Neapol   ko’rfazining   yarim   doira   shaklidagi   ko’rfazining
qirg’og’ida go’zal Neapol porti joylashgan.
Vatikan   davlati   Rimning   markazida   joylashgan.   Uning   butun   maydoni   44
gektarni   tashkil   qiladi.   Bu   yerda   550   kishi   istiqomat   qiladi.   Bu   mamlakatni   Rim
papasi boshqaradi. Haqiqiy davlatga yarasha hamma narsa bor: temir yo’l, telefon
va   televidenie,   o’z   radiostansiyasi   va   xazinalari,   hukmdorlari   va   fuqarolari,
soqchilar   tomonidan   qo’riqlanadigan   chegara.   Qo’riqchilar   xo’rozning   dumiga
o’xshab   yorqin   liboslarda,   shlyapalar   bilan   turishadi,   ular   kichik   shtatning
sayyohlar kirishi mumkin bo’lmagan qismiga kirishni qo’riqlashadi. 
Lekin   asosiy   xazina   -   Vatikan   muzeyi,   Avliyo   Pyotr   sobori   hamma   uchun
ochiq.   Sayyohlar   yo’l-yo’l   ko’k   va   sariq   o’rta   asr   liboslarida   o’zgarmas
qo’riqchilarni   suratga   olishni   yaxshi   ko’radilar.   Qizig’i   shundaki,   papa   qarorgohi
an’anaviy   ravishda   faqat   shveytsariyaliklar   tomonidan   qo’riqlanadi.   Va   ularning
teatr   liboslari   1505   yildan   beri   kesilganini   o’zgartirmagan.   Uslubni   ular   uchun
Mikelanjeloning o’zi  ixtiro qilgan. Rim  papalari 1377 yilda o’zlarining qarorgohi
bo’lgan   Avignondan   Rimga   qaytib   kelishdi.   Ammo   Vatikan   faqat   bizning
davrimizda   xususiy   davlatga   aylandi.   1925   yilda   diktator   Mussolini   bu   yerlarni
cherkovga hadya qildi.
26 Vatikan erlari muqaddasdir va shuning uchun bu erda ekilgan hamma narsa
gullaydi   va   meva   beradi,   deb   ishoniladi.   Vatikan   bog’lari   o’ziga   xosdir.   Bu   erda
butun   dunyodan   yig’ilgan   minglab   g’alati   o’simliklar   o’sadi.   Botanika   bog’ining
mag’rurligi   -   hiyla   nomiga   ega   uchta   relikt   xitoy   daraxti.   Xitoyning   o’zida
bittagina   bunday   daraxt   qolgan.   Aytishimiz   mumkinki,   Vatikan   ulkan   dumaloq
maydonda   joylashgan   Aziz   Pyotr   Bazilikasidan   boshlanadi.   Afsonaga   ko’ra,
Avliyo Pyotr shahid bo’lgan joyda 324 yilda avliyo Pyotr soborini qurishga qaror
qilindi.   Varvarlar   uni   teskari   xochga   mixladilar.   Muqaddas   shahid   o’shanda   95
yoshda   edi.   Sayyohlar   hozir   tashrif   buyuradigan   sobor   bu   saytdagi   birinchi   bino
emas. Ammo hozirgi sobor ham hurmatga sazovor. Uning tug’ilgan yili 1506 yil.
Asl   dizayn   arxitektor   Bramantega   tegishli.   Va   keyin   Rafael   va   Mikelanjelo
tomonidan   yaxshilandi.   132   metr   balandlikka   ko’tarilgan   gumbaz   nafaqat
rangtasvir   va   arxitektura,   balki   muhandislik   va   qurilish   sohasida   ham   durdona
sanaladi.   G’oya   muallifi   -   Mikelanjelo.   O’sha   paytda   u   72   yoshda   edi.   Bu   uning
oxirgi ishi. Avliyo sobori gumbazida
Butrusni   uzun   zinapoyadan   olib   chiqadi.   Ammo   Rim   va   Vatikan
bog’larining yuqoridan ko’rinishi barcha jismoniy xarajatlarni to’laydi. Ikki yarim
doira   ustunidan   va   soborning   jabhasidan   tashkil   topgan   butun   Avliyo   Pyotr
maydonini kaftingizga sig’dirishingiz mumkindek tuyuladi.
Ajablanarlisi   shundaki,   1940   yilda   soborning   yerto’lalarida   olib   borilgan
qazishmalar   paytida,   chuqur   tagida   qabr   topilgan.   Imonlilar   bu   jannat   kalitlarini
saqlovchi Sankt-Peterning qoldiqlari ekanligiga aminlar. Havoriy qabri dunyoning
turli   burchaklaridan   kelgan   ziyoratchilarning   maskanidir.   Bir   e’tiqod   bor:   qabr
toshiga biron bir narsa ishqalasangiz, u tumor-tumorga aylanadi. Soborning o’zida
o’tirgan   Pyotrning   haykali   bor.   Turistlar   uning   o’ng   oyog’iga   tegish   uchun
navbatga   turishadi.   Shunday   qilib,   Butrus   unga   tegadigan   odamning   barcha
gunohlarini kechiradi, deb ishoniladi. Oyoq deyarli yarmigacha eskirgan.
27 XULOSA
 
Kelgusi   10-15   yil   ichida   xalqaro   turistik   almashinuvni   rivojlantirish
istiqbollari   qanday?   Bu   savolga   javob   berish   uchun   turizm   rivojiga   ta’sir   etuvchi
omillarga e’tibor qaratish lozim.
Bu erda, birinchi navbatda, sayyoramiz aholisining o’sishini o’z ichiga olgan
bir guruh demografik omillarni qayd etish kerak. Natijada jahon turizm salohiyati
yuksalib, turizmga yangi kadrlar qiziqish bildirmoqda.
Turizmni rivojlantirishga yordam beruvchi ijtimoiy omillar guruhiga sanoati
rivojlangan mamlakatlarda fuqarolarning ish haqini oshirish va moddiy ta’minotini
oshirish   kiradi.   Bundan   tashqari,   ishchilar   va   xizmatchilarning   bo’sh   vaqtining
ko’payishiga   olib   keladigan   haq   to’lanadigan   ta’tilning   davomiyligini   oshirish
muhim rol o’ynaydi.
Ayniqsa,   siyosiy   omillar   e’tiborga   loyiqdir.   XX   asrning   80-yillari   oxiri   va
90-yillari   boshlarida   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlarida   sodir   bo’lgan   demokratik
o’zgarishlar,   Sovuq   urushning   tugashi   va   Sharq   va   G’arb   o’rtasidagi   qarama-
qarshilik, Rossiyada bozor munosabatlarining rivojlanishi - bularning barchasi ham
o’ynadi. xalqaro turizmni rivojlantirish va kengaytirishdagi roli.
 
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
 
1. Miranese orqali. Venetsiya. – Italiya: Storti Edizion, 1993 – 1996. - 64
yoshdan.
2. Birjanov M.B. Turizmga kirish. - Sankt-Peterburg: Gerda, 1999 yil.
3. Eramov   R.A.   Xorijiy   Yevropaning   fizik   geografiyasi.   -   M.:   Mysl,
1976 yil.
4. Kvartalkov V.A. Xorijiy turizm.: Moliya va statistika, 1999 yil.
5. Converso K. Cote d’Azur. – Milan: KINA, 2000. - 64-bet.
6. Kotlyarov E.A. Dam olish va turizm geografiyasi. – M.: Mysl, 1978. -
238-bet.
7. Lukshanderl L. Alp tog’larini saqlang. – M.: Taraqqiyot, 1987. – 168-
bet.
8. Nemolyaeva   M.E.,   Xadorkov   L.F.   Xalqaro   turizm:   kecha,   bugun,
ertaga. – M.: Xalqaro munosabatlar, 1985. – 176-bet.
9. Puzanova   E.P.,   Chestnikova   V.A.   Xalqaro   turizm   biznesi.   –   M.:
Ekspertlar byurosi – M., 1997 y.
10. “ Compendium   of   tourisn   statistics”   Edition,   Published   by   the   WTO,
Printed by Spain — 2001. 
11. “Travel trade gazette” (TTG),  рос   №8—2002. 
12. “ Enciclopedia Britannica ” ,  Deluxe Edition-CD, 2001. 
13. “Маркетинг в туризме”;  «Страны и народы» научно-популярный
и этнографический сборник, 1985.
14. Петелин,   В.Г.   Основы   менеджмента   выставочной
деятельности /В.Г. Петелин. М. : Юнити, 2005. 
15. Решетников, Д.Г. География туризма Республики Беларусь / Д.Г.
Решетников. Минск : Четыре четверти, 2011.
16. Романцов,   А.Н.   Event-маркетинг.   Сущность   и   особенности
организации / А.Н. Романцов. М. : Дашков и К°, 2009.
29
Купить
  • Похожие документы

  • Orol tabiiy geografik okrugi
  • Surxondaryo tabiiy geografik okrugi
  • Quyi Zarafshon tabiiy geografik okrugi
  • O’zbekistonni iqtisodiy-geografik rayonlashtirish
  • Yer va suv resurslaridan foydalanish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha