Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 72.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 27 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

Abbosjon Yulchiev

Дата регистрации 13 Декабрь 2024

35 Продаж

Yosh futbolchilarga to’pni boshqarish turlari va texnikasini o’rgatish

Купить
MAVZU: YOSH  FUTBOLCHILARGA TO’PNI BOSHQARISH TURLARI
VA TEXNIKASINI O’RGATISH
REJA:
KIRISH
I.BOB.  FUTBOLCHILARNI TAYYORLASH VA MASHG’ULOTLARNI 
TASHKIL QILISH.
I.1. Futbolchilarni tayyorlash rejalashtirish va o’quv – mashg’ulot ishlarini 
tashkil qilish. 
I.2. Futbolchilarning xujumdagi vazifalari.
II.BOB. YUKLAMALAR TUZILISHI VA GURUHLI TAKTIK 
HARAKATLARNI TAKOMILLASHTIRISHDA MASHQ JARAYONINI 
TASHKIL ETISH XUSUSIYATLARI
II 1. Futbol maydonini butun xududi bo’ylab o’yin vaziyatlarini 
modellashtiruvchi mashqlar.
II.2. Guruhli taktik harakatlarni takomillashtirishda   futbolchilarni muloqot 
psixologiyasi xususiyatlari.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1 KIRISH.
Birinchi   Prezidentimiz     Islom   Karimov   rahnamoligida   barcha   sport   turlari   qatori
futbolni rivojlantirishga ham alohida e’tibor qaratilmoqda. Davlatimiz rahbarining
2011   yil   19   yanvarda   qabul   qilingan   2011   –   2013   yillarda   Respublikamizda
futbolni   rivojlantirish   va   moddiy   –   texnik   bazasini   mustahkamlash   bo’yicha
qo’shimcha   chora   –   tadbirlarga   oid   qarori   futbolimiz   taraqqiyotida   yangi
sahifalarni ochishi shubhasiz.
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   sportni   rivojlantirish
borasida   amalga   oshirilayotgan   keng   ko’lamli   islohotlar   yurtimizda   har   jihatdan
sog’lom   va   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishga   xizmat   qilmoqda.   Istiqlol
yillarida mamlakatimizning eng chekka hududlarida ham qad rostlagan zamonaviy
stadionlar,   suv   havzalari,   sport   manejlarining   o’g’il   –   qizlar   bilan   gavjumligini
ko’rib,   Vatanimiz   mustaqilligining   xalqimiz   hayotida   yaratayotgan   ulug’
o’zgarishlariga   amin   bo’lasiz.   Bunday   beqiyos   imkoniyatlar   yurtimizning   barcha
hududlarida  ko’plab iste’dodli  sportchilarni, xususan,  mohir  charm  to’p ustalarini
kashf etishga xizmat qilmoqda.
Davlatimiz   rahbarining   futbolni   rivojlantirishga   qaratayotgan   doimiy
e’tibori,   tom   ma’noda,   o’zbek   futbolining   porloq   kelajagini   ta’minlashda   muhim
omil   bo’lmoqda.   Agar   mutaxassis   sifatida   nazar   soladigan   bo’lsak,   Prezidentimiz
tomonidan   futbolni   qo’llab–quvvatlash   va   ushbu   soha   rivoji   yo’lida   amalga
oshirilayotgan   islohotlar   ko’lami   va   berayotgan   samaralari   ko’pchilikni   hayratga
soladi. Dunyoning hyech qaysi mamlakatida O’zbekistonda bo’lgani kabi bevosita
davlat   tomonidan   futbolni   qo’llab–quvvatlashga   bu   qadar   kuchli   e’tibor
qaratilmaydi.
Mustaqillik   yillarida   yurtboshimiz   tomonidan   futbolni   rivojlantirishga   oid
o’nga   yaqin   hujjat   qabul   qilinib,   izchil   amalga   oshirilmoqda.   Albatta,   bu   ezgu
ishlar   bugun   o’z   samaralarini   berayotir.   O’zbekistonlik   FIFA   referisi   Ravshan
Ermatov   boshchiligidagi   hakamlar   brigadasining   jahon   futbolidagi   yuksak
mavqyei,   nogiron–amputant     futbolchilarimiz   ketma–ket   ikkinchi   marotaba   jahon
2 chempionligiga   sazovor   bo’lgani,   Osiyo   chempionlar   ligasi   va   OFK   kubogi
bellashuvlariga birinchi marotaba O’zbekistondan to’rtta jamoa chiqqani, yaqinda
Qatarda   yakunlangan   Osiyo   kubogida   futbolchilarimiz   qit’amizdagi   eng   kuchli
to’rt terma jamoa safidan joy olgani buning dalilidir.
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimovning   2011   yil   19   yanvarda   qabul
qilingan 2011–2013 yillarda respublikada futbolni rivojlantirish va moddiy–texnik
bazasini   mustahkamlash   bo’yicha   qo’shimcha   chora–tadbirlarga   oid   qarorida
futbol   infratuzilmasini   yanada   takomillashtirish,   bolalar   futboliga   e’tiborni
kuchaytirish,   professional   futbol   klublari   qoshidagi   bolalar   va   o’smirlar   futbol
maktablarining   moddiy–texnik   bazasini   mustahkamlash,   barcha   qulayliklarga   ega
stadionlar   qurish,   mavjudlarini   jahon   talablariga   javob   beradigan   darajada
mukammal   ta’mirlash,   futbolni   yanada   ommalashtirish   kabi   dolzarb   vazifalar
belgilangan.   Bularning   barchasi   milliy   futbolimiz   taraqqiyotini   yangi   bosqichga
ko’tarishga xizmat qilishi shubhasiz. 
Qo’yilgan maqsadga erishmoq uchun o’yinda xilma-xil tarzda uyg’unlashtirib
qo’llaniladigan maxsus usullar to’plami futbol texnikasini tashkil etadi. 
Texnik usullar – bu futbol o’yinini vujudga keltirish vositasi demak. Yuksak
sport natijalariga erishish ko’p jihatdan futbolchining ana shu xilma-xil vositalarni
qanchalik   to’liq   bilishiga,   raqib   jamoa   o’yinchilari   qarshilik   ko’rsatayotgan,
ko’pincha   esa   charchoq   orta   borayotgan   sharoitda   o’yin   faoliyatidagi   turli
holatlarda ularni qanchalik mohirlik bilan, samarali qo’llay bilishga bog’liq. Futbol
texnikasini   yaxshi   bilish   futbolchining   har   tomonlama   tayyorgarlik   ko’rishi   va
mutanosib kamol topishi jarayonining ajralmas qismidir.
O’yin   taraqqiyotining   yuz   yildan   ortiq   tarixi   mobaynida   futbol   texnikasida
muayyan   o’zgarishlar   bo’ldi.   Bu   evolyusiyaning   asosiy   yo’nalishlari
quyidagilardan iborat:  boshning chakka qismi  va orqasi  bilan zarba berish, to’pni
boldir bilan to’xtatish singari nomaqbul usul va usullarni qo’llash ancha kamayib
ketdi; oyoq yuzi bilan zarba berish, to’pni son va ko’krakda to’xtatish, to’pni qo’l
3 bilan   tashlash   (darvozabon   texnikasi)   kabilardan   foydalanish   koeffisiyenti   oshdi,
aldash harakatlari (fintlar) ko’paydi.
Hozirgi   futboldagi   texnik   usullar   o’yin   harakatlari   tezligi   va   aniqligini
oshirish   uchun   kuchdan   yetarlicha   tejab   foydalanish   imkonini   beradigan,
biomexanika   nuqtai   nazaridan   maqbul   harakatlar   tizimi   bilan   xarakterlanadi.
Tezlik   va   ishonchlilik,   soddalik   va   samaradorlik   –   futbol   texnikasini   qo’llashga
qo’yiladigan hozirgi kundagi talab ana shulardan iborat. 
Futbol   texnikasining   tasnifi   texnik   usullarni   umumiy   (yoki   o’xshash)   o’ziga
xos belgilariga qarab guruhlarga bo’lishdan iborat.
O’yin   faoliyati   ifodalanishiga   qarab   futbol   texnikasi   ikkita   yirik   bo’limga
ajratiladi: maydon o’yinchisi texnikasi va darvozabon texnikasi. Har qaysi bo’lim
esa   harakatlanish   texnikasi   va   to’pni   boshqarish   texnikasi   bo’limchalariga
taqsimlanadi.   Kichik   bo’limlar   turli   usullarda   ijro   etiladigan   muayyan   texnik
usullardan: harakatlanish texnikasi usullari va usullaridan iborat. Ulardan maydon
o’yinchilari va darvozabon foydalanadi.
Mavzuning   dolzarbligi:   Malakali   futbolchilarning   jamoadagi   xujum
harakatlarini   tadqiq   qilish   va   mana   shu   muammoning   bugungi   kundagi   xolati,
yurtimiz futbolining  rivojlanishi borasida qilinayotgan ishlar va hakozalar.
Tadqiqotimizning   asosiy   yo’nalishlari   yuqorida   bugungi   kunda   futbolning
rivojida yanada rivojlanishiga har bir jamoaning chiroyli o’yinlar ko’rsatishi uchun
futbolchilarning   ampulasiga   qarab   o’yin   texnikalarini   rivojlantirishning
xususiyatlari   mavzuni   dolzarbligi   va   ishning   eng   muhim   muommolaridan   biri
ekanligidan dalolatdir.
  Maqsadi:   Malakali   futbolchilarning   jamoadagi   xujum   harakatlarini   tadqiq
qilish   va   futbolchilarni   ampulasiga   qarab   har   tamonlama   rivojlantirish   borasida
olib   borilayotgan   bir   qancha   ishlarning   samarasini   oshirish   hamda   umumta’lim
maktablaridagi   jismoniy   madaniyat   ta’lim   –   tarbiyasi   jarayonini   yanada
takomillashtirish bo’yicha ilmiy va amaliy uslubiy tavsiyalar ishlab chiqish.
4 I.BOB.  FUTBOLCHILARNI TAYYORLASH VA MASHG’ULOTLARNI
TASHKIL QILISH.
I.1. Futbolchilarni tayyorlash rejalashtirish va o’quv – mashg’ulot ishlarini
tashkil qilish. 
Futbolchilar   tayyorgarligi   tizimida   ushbu   turlarni   ajratish   maqsadga
muvofiqdir:
– sportchining ko’p yillik tayyorgarligi;
–   o’rta   va   kichik   sikllarni   (mikrosikllarni)   o’ziga   qamrab   oladigan   bir   yillik
tayyorgarlik.
Ko’p yillik tayyorgarlikning tuzilishi va davomiy – ligi quyidagi omillarga bog’liq:
– sportchilarning individual va jinsiy xususiyatlari, ularning biologik o’zgarishi va
ko’pincha mahorat sur’atining ular bilan bog’liq holda o’sishi;
– sportchining shug’ullanishni boshlagan hamda maxsus mashg’ulotlarga kirishgan
yoshi;
–   sportchilarning   yuqori   sport   natijalarini   ta’minlaydigan   musobaqa   faoliyati   va
tayyorgarligi tizimi;
–   musobaqa   jarayonining   mazmuni,   qo’shimcha   omillarning   qo’llanishi   (maxsus
ovqatlanish, trenajerlar).
O’quv – mashg’ulot ishlarini rejalashtirishda jamoa oldiga qo’yilgan maqsad
va   vazifalar,   oldingi   rejalarni   bajarish   natijalari   va   jamoaning   ishlash   sharoitini
hisobga   olish   zarurdir.   Rejada   aniq   maqsad   va   vazifalarni   yorituvchi   istiqbolli
(perspektiv) mashg’ulot konsepsiyasi ko’rsatilishi kerak.
Sport   maktablarida   o’quv   –   mashg’ulot   jarayonini   tashkil   qilish
mashg’ulotning   zamonaviy   uslubiyati   asosida,   yosh   futbolchilarning   yuqori
mashg’ulot yuklamalarini o’zlashtirishi orqali amalga oshiriladi.
Sport maktablariga quyidagi vazifalar yuklanadi: 
–   o’quv   rejasini   bajarish   shartligi;   amaliy   va   nazariy   mashg’ulotlarni   uzluksiz
bajarish; yosh futbol – chilarni tanlash tizimini yaxshi tashkil qilish;
5 – musobaqalarda muntazam ishtirok etish; tiklanish, profilaktik tadbirlarni amalga
oshirish; yo’riqchi va hakamlik amaliyotini o’tash;
Sport   maktablaridagi   bo’limlar   boshlang’ich   tayyorlov   va   o’quv   –
mashg’ulot   guruhlaridan   shakllanadi.   Sport   tayyorgarligida   yuqori   natijalarga
erishilgan   va   zarur   sharoit   –   lar   yaratilgan   BO’SMlarda   sportni   takomillashtirish
guruhlari tashkil qilinadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   qoshidagi   bolalar   va
o’smirlar sport maktablari quyidagi yoshlarni hisobga olib shakllanadi: 8 – 9, 10 –
11, 12 – 13, 16 – 17 yosh.
BO’SM   va   ORI   BO’SM   vazifalariga   tayanib,   o’quv   guruhlarining   asosiy
vazifasi belgilanadi.
Boshlang’ich   tayyorgarlik   guruhlari:   futbol   bo’yicha   BO’SM   dasturidagi
umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   bo’limi   asosida   shug’ullanuvchilarning   har
tomonlama   jismoniy   tayyorgarligini   ta’minlash,   futbol   bilan   muntazam   shug’ul   –
lanishga   qiziqtirish,   o’quv   –   mashg’ulot   guruhlarida   sport   mahoratini
takomillashtirish uchun iqtidorli bolalar va o’smirlarni aniqlash lozim bo’ladi.
Ushbu   guruhlarda   yosh   futbolchilar   o’yin   taktikasini   o’rganishadi,   futbol
o’yinining   taktikasi   va   o’yin   qoida   –   lari,   mashg’ulot   jarayonining   gigiyenik
tomondan ta’min – lanishi haqida nazariy ma’lumotlar olishadi.
Birinchi   (10  –   11  yosh)   va   ikkinchi   (11  –   12  yosh)   yil   o’qiyotgan   o’quv  –
mashg’ulot   guruhlari   shug’ullanuvchilarining   vazifa   –   lari:   sog’liqni
mustahkamlash   va   organizmni   chiniqtirish,   tezkorlik,   chaqqonlik   va   harakat
koordinasiyasini   rivoj   –   lantirish;   texnik   usullarni   egallash,   o’yinning   individual,
guruhli   va   jamoaviy   taktikasi   asoslarini   o’rganish;   futbol   qoidalari   asosida   o’yin
jarayonini   o’zlashtirish,   futbol   musobaqalarida   qatnashish;   shifokor   nazorati,
shaxsiy   gigiyena,   futbol   tarixi,   texnika   va   taktika,   futbol   o’yini   qoidalari
to’g’risidagi nazariy ma’lumotlar bilan tanishish.
Uchinchi   (12   –  13   yosh)   va   to’rtinchi   (13  –   14  yosh)   yil   o’qiyotgan  o’quv
guruhlarining   vazifalari:   sog’liqni   mustahkamlash,   jismoniy   tayyorgarlikni   har
6 tomonlama   takomillash   –   tirish:   tezkorlik   –   kuch,   chaqqonlik   va   umumiy
chidamlilik   sifatlarini   rivojlantirish;   o’yin   texnikasi   usullarining   barcha
arsenallarini   egallash;   individual   va   guruhli   o’yin   taktikasini   takomillashtirish;
jamoa   taktikasi   asosla   –   rini   egallash;   taktik   fikrlashni   rivojlantirish;   futbol
musobaqalarida   qatnashish;   hakamlikning   oddiy   ko’nikma   –   larini   tarbiyalash;
jismoniy   mashqlar   uslubiyati,   jamoa   chiziqlarida   o’yinchilarning   vazifalari
to’g’risidagi   bosh   –   lang’ich   nazariy   ma’lumotlarni   o’zlashtirish,   o’yin   olib
borishning taktik sxemasi bilan tanishish.
Beshinchi (14 – 15 yosh) va oltinchi (15 – 16 yosh) yil o’qiyotgan o’quv –
mashg’ulot   guruhining   vazifalari:   jismoniy   tayyorgar   –   likni   har   tomonlama
takomillashtirish,   bunda   ko’proq   kuch,   tezlik,   umumiy   va   maxsus   chidamlilik
sifatlarini   rivojlantirish,   o’yinning   texnik   usullarini   takomillash   –   tirish;
cheklangan vaqt va bo’shliq sharoitida texnik usullarni yuqori darajada bajarishga
erishish;   indivi  –  dual, guruhli  va  jamoaviy o’yin taktikasini  takomil   – lashtirish,
«standart»   holatlarni   o’rganish,   murakkab   o’yin   sharoitida   taktik   fikrlashni
rivojlantirishni   davom   ettirish;   futbolchilarning   sport   mashg’uloti   uslubiyatidagi
asosiy   holatlarini   o’zlashtirish;   hakamlik   ko’nikmalarini   egallash;   mustaqil
mashg’ulotlar ko’nikmalarini takomil – lashtirish.
Sport   –  takomillashtirish guruhlari (16 – 17) va (17 – 18 yosh): individual
atletik   tayyorgarlikni   maxsus   chidamlilik   va   tezkorlik   –   kuch   sifatlariga   urg’u
bergan holda rivoj – lantirish; o’yinning texnik usullarini takomillashtirish – texnik
usullar   hajmini   oshirishga   alohida   e’tibor   bergan   holda   ularni   tez,   samarali
bajarish.   Himoya   va   hujumda   individual   taktik   harakatlarni   rivojlantirish;   ruhiy
tayyorgarlik   darajasini   oshirish;   musobaqalarda   ishtirok   etish,   sport   formasini
egallash,   yuqori   malakali   jamoalar   o’yinlari   orqali   tajriba   orttirish;   nazariy
bilimlarni,   ayniqsa,   sport   mashg’uloti   va   hakamlik   uslubiyatini   chuqur   egallash,
futbol   bo’yicha   musobaqalarni   tashkil   qilish   va   o’tkazishda,   sport   natijalariga
erishishda qat’iyat va maqsad sari intilishni tarbiyalash.
7 Sport   maktabida   o’quv   –   mashg’ulot   jarayonining   asosiy   shakllari:   nazariy
va guruhli  amaliy mashg’ulotlar, individual reja bo’yicha mashg’ulotlar, kalendar
musoba   –   qalari,   o’quv   va   o’rtoqlik   o’yinlari,   sport   –   sog’lomlashtirish
oromgohlari va o’quv – mashg’ulot yig’inlari hisoblanadi.  
O’quv   –   mashg’ulot   jarayonini   rejalashtirish:   Rejalashtirish   –   yosh
futbolchilar   tayyorgarligini  sama   –   rali  boshqarishning   zarur  shartidir.  U  yakuniy
maqsadga   erishishga,   ya’ni   zamon   talablariga   javob   beradigan   o’yinchini
tayyorlashga yordam beradi.
Futbolchilarni   tayyorlashda   rejalashtirish   uchga   bo’linadi:   istiqbolli,   bir
yillik, tezkor (operativ).
Turli yoshdagi guruhlarda mashg’ulotlar o’tkazishning xususiyatlari: 
Shug’ullanuvchilarni tayyorlash ularning yoshini, anato  –   mik, fiziologik va
ruhiy xususiyatlarini hisobga olgan holda amalga oshiriladi.
8   –   11   yoshli   bolalarning   funksional   imkoniyatlari   nisbatan   pastligini
hisobga   olish   va   shunga   yarasha   shug’ullanuvchilarga   o’zgacha   e’tibor   bilan
yondashish kerak.
8 – 11 yoshdagi futbolchilarga to’p bilan muomala qilish texnikasi va o’yin
taktikasini  o’rgatishda  shu yoshga mos mashqlar yordamida mashg’ulot o’tkazish
maqsadga   muvofiqdir.  Bir   mashg’ulotda  ikkita   yoki   uchta  texnik  usulni  o’rgatish
mumkin.   Ikki   taraflama   o’yinni   qabul   qilingan   me’yorlarga   qarab   va   katta
maydonda o’tkazish shart emas.
11x11   jamoaviy   o’yin   sharoitida   taktik   harakatlarni   egallash   ularga
birmuncha qiyinchilik tug’diradi.
Bolalarga individual va taktik harakatlarni 3x3, 4x4, 5x5 kabi chegaralangan
tarkibda kichik maydonchalarda (30 – 50  m  va 20 – 30  m ) ikki taraflama o’yin va
o’yin mashqlari orqali egallash oson bo’ladi.
O’yinda fikrlashni tarbiyalash uchun harakatli o’yinlardan keng foydalanish
lozim.
8 8   –   11   yoshli   bolalar   mashg’ulotlarida   jismoniy   tayyor   –   garlikka   50   %
vaqtni ajratish kerak.
12   –   15   yoshli   o’smirlar   va   16   –   17   yoshli   o’spirinlarda   boshlang’ich
o’rgatish   shug’ullanuvchilarning   individual   tayyorgarligiga   e’tibor   bergan   holda
olib boriladi.
Yoshlar   va   o’smirlarga   texnik   –   taktik   usullarni   o’rgatish   va   bu   bilimlarni
mustahkamlash,   8   –   9   va   10   –   11   yoshli   futbolchilarni   o’rgatishga   nisbatan
qiyinroq   mashqlar   berish   orqali   o’tkaziladi.   Shuni   unutmaslik   kerakki,   yosh
futbolchi BO’SMga o’z qobiliyatini takomillashtirish uchun kelgan.
10 – 12 yoshli o’quv – mashg’ulot guruhlarida harakat tezligini chaqqonlikni
rivojlantirish bilan bog’liq holda tarbiyalashga e’tiborni qaratish lozim.
Bolalarning  kuch  imkoniyatlari  uncha   katta  bo’lma   –  ganligi  uchun   kuchni
tarbiyalash ehtiyotkorlik bilan amalga oshirilishi zarur.
Umumiy   chidamlilikni   tarbiyalashning   asosiy   vosi   –   tasi   bu   bir   maromda
uzoq   yugurishdir.   Uning   davomiyligi   sekin   –   asta   10   daqiqa dan   30   daqiqa gacha
oshirib boriladi.
Chaqqonlik va egiluvchanlikni tarbiyalash mushkul harakat koordinasiyasini
egallashning   asosini   tashkil   qiladi.   Bunda   harakatli   va   sport   o’yinlari,   akrobatik
mashqlar,   sakrashlarni   qo’llash   tavsiya   qilinadi.   Yugurish   mashqlari   qo’shimcha
topshiriqlar   orqali   bajariladi   (to’satdan   to’xtash,   yo’nalishni   o’zgartirish,
burilishlar).
Texnika va taktikani o’rgatishda asosan yaxlit mashqlar qo’llanadi.
10 – 12 yoshda tezlik, asosan,  tezkorlik – kuch sifatlarining rivojlanishi  va
mushak tizimining o’sishi tufayli oshadi.
Shuning   uchun   tezlikni   tarbiyalash   vositalari   tarki   –   bida   tezkorlik   –   kuch
mashqlari (sakrashlar, depsinishlar, yugurishda tezlanishlarning o’zgarishi) muhim
o’rinni egallaydi.
9 Chidamlilikni   tarbiyalash   uchun:   bir   maromda   kross   yugurish;   sport   va
harakatli o’yinlar, yugurish va o’yin mashqlarini qismlarga bo’lib bajarish kabilar
zarur.
Katta   o’quv   –   mashg’ulot   guruhlarida   tezkorlikni   tarbiya   –   lashga   katta
ahamiyat   beriladi,   chunki   uni   rivojlantirish   juda   mushkul   bo’ladi.   Mashg’ulot
jarayonida mashqlar quyidagi xususiyatlariga ko’ra tanlanadi:
–   o’yin   mazmuni   va   tizimi   yo’nalishi   (texnika   va   taktikani   takomillashtirish,
jismoniy sifatlarni rivojlantirish);
– organizmning alohida funksiyalariga ta’sir qilish (aerob, anaerob va aralash);
–   mashqlarning   davomiyligi   va   shiddati,   takrorlanish   soni,   tanaffuslar   kattaligi
miqdori va hokazo.
Yuqori   malakali   futbolchilarni   tayyorlash:   Zamonaviy   futbol
sportchining   shaxsiga,   uni   tayyor   –   garligiga   yuqori   talablar   qo’yadi.
Tayyorgarlikning takomil  –  lashgan shakli, uslubi va vositalarini izlash lozim. Bu,
o’z   navbatida,   murabbiydan   yuqori   bilim   darajasini,   sport   mashg’ulotiga   ilmiy
yondashishni talab etadi.
Futbolchilarni  tayyorlash dasturi  mashg’ulot jarayoni  – ning ko’rsatkichlari
miqdorini   aks   ettiruvchi   muhim   hujjat   hisoblanadi.   Futbolchilarni   tayyorlash
dasturiga asoslanib rejalashtirish hujjatlari tuziladi. 
Istiqbolli   rejalashtirish:   Istiqbolli   rejalashtirish   futbolchilar
tayyorgarligining   to’rt   yillik   sikl   (bosqich)i   yo’nalishi   va   mazmunini   belgilab
beradi.
Istiqbolli   rejalashtirish   quyidagi   vazifalarni   hal   qilishni   nazarda   tutishi
lozim: 
– o’quv – mashg’ulot jarayonining samarasini oshirish;
– jamoaga saralab olish tizimini takomillashtirish;
– moddiy – texnik bazani takomillashtirish;
– majmua nazorat tizimini takomillashtirish;
– ilmiy – uslubiy ta’minlanish samaradorligini oshirish.
10 Istiqbol rejalasi quyidagi bo’limlarni qamrab oladi:
– tayyorgarlikning maqsad va vazifalari;
– tayyorgarlik bosqichlari;
– yillar bo’yicha jamoani jamlash (komplektlash);
– musobaqa va mashg’ulot yuklamalari dinamikasi;
– murabbiylar tarkibi malakasini oshirish;
– moddiy – texnik ta’minlash.
Bir   yillik   rejalashtirish:   Bir   yillik   rejalashtirish   istiqbol   rejasiga   mos
ravishda   tuziladi   va   uning   bir   qismi   hisoblanadi.   Uning   asosi   –   ichki   va   xalqaro
musobaqalar taqvimi. U quyidagi bo’limlarga bo’linadi:
– tayyorgarlikning maqsadi;
– tayyorgarlikning vazifalari;
– tayyorgarlikning davrlari;
– mashg’ulot jarayonining mazmuni;
– mashg’ulot va musobaqa yuklamalari dinamikasi;
– yillik sikl bo’yicha davrlari tayyorgarlik turlari va vositalariga vaqtni taqsimlash;
– ilmiy – uslubiy ta’minlash;
– mashg’ulot, musobaqalar va tiklanishni majmua nazorat qilish;
– tibbiy ta’minlash;
– moddiy – texnik ta’minlash.
Tayyorgarlikning   yillik   siklida   yuklamalar   hajmi   jamoaning   qaysi   ligada
ishtirok etishi, musobaqa davri  –  ning uzunligi va undagi o’yinlar soniga bog’liq.
Mashg’ulotning yillik sikli uch davrga bo’linadi: tayyorgarlik, musobaqa va
o’tish davrlari.
Tayyorgarlik davrida mashg’ulot yuklamalari hajmi o’rtacha 180 – 240 soat,
musobaqa   davrida   –   380   –   400   soatni   tashkil   qiladi.   Jami   yiliga   700   –   750   soat
o’quv – mashg’ulot ishlari olib boriladi.
O’yinlarni qo’shganda (150 – 170 soat), amaliy ish hajmi 900 soat atrofida
bo’lishi lozim.
11 Tayyorgarlik   davri:   Yuqori   malakali   jamoalarda   bu   davrning   uzunligi
oxirgi yillarda 8 – 10 haftagacha qisqaradi.
Bu   davrda   asosiy   vazifa   –   futbolchilar   tayyorgarligini   har   tomonlama
ta’minlash   va   uning   asosida   texnik   –   taktik   mahoratni   va   iroda   sifatlarini
takomillashtirish. Mashg’ulotlardan oldin juda puxta tibbiy ko’rik o’tkaziladi.
Tayyorgarlik   davri   ikki   bosqichga   –   umumiy   va   maxsus   tayyorgarlik
bosqichlariga bo’linadi.
Umumiy   chidamlilikni   rivojlantirish   uchun   yugurish   tavsiya   qilinadi,   bu
yerda o’yinchining o’yinda 12 – 15   km   masofani  yugurib o’tishini  inobatga olish
kerak.  Umum   –   tayyorlov   bosqichida   shiddatga   e’tibor   berilsa,   maxsus   tayyorlov
bosqichida yugurish mashqlari to’p bilan baja  –  riladi.
Maxsus   chidamlilikni   tarbiyalash   uchun   to’p   bilan   bajariladigan   3x2,   4x3,
5x3, 6x3, 4x4, 6x6, 8x8, 11x11 va boshqa mashqlarni qo’llash kerak.
Tayyorlov   davrining   oxirida   texnik   –   taktik   tayyorgar   –   lik   haarkat
ko’nikmalarini va taktik fikrlashni takomillashtirishga yo’naltiriladi.
Musobaqa   davri:   Bu   davrning   uzunligi   9   oygacha   bo’ladi,   u   shartli
ravishda uchta bosqichga bo’linadi: birinchi davra, tanaffus, ikkinchi davra.
Mashg’ulotlar mazmuni futbolchilarning tayyorgarlik darajasi va o’yinlararo
sikllarning uzunligiga bog’liq. Birinchi davraning boshida sport formasiga erishish
davom   ettiriladi.   Nospesifik   mashqlar   hajmi   kamayadi.   Maxsus   mashqlarni
shunday   tanlash   kerakki,   ular   o’yinchining   har   bir   o’yinga   yuqori   darajadagi
tayyorgarligini ta’minlashi lozim.
Sport   formasini   boshqarishni   murakkabligi   O’zbekistonda   o’quv
mashg’ulotlarining yuqori tashqi temperatura sharoitida o’tkazilishidadir.
Bu  davrda  mashg’ulotlar  samarasini   oshirish  uchun mashg’ulotlarni  ertalab
va kechqurun o’tkazish mumkin.
Yuqori   tashqi   temperaturali   sharoitda   quyidagi   kun   tartibi   tavsiya
qilinadi.8 – jadval
Uyg’onish 7:00
12 Yengil nonushta 7:15
Ertalabki o’quv mashg’uloti 8:00 – 9:30
Nonushta 10:00 – 10:30
Dam olish, tiklovchi tadbirlar 10:30 – 13:30
Ovqatlanish 13:30 – 14:00
Dam olish, tiklovchi tadbirlar 14:00 – 18:30
Ijodiy mashg’ulotlar 18:30 – 19:30
Kechki o’quv mashg’uloti 19:30 – 21:00
Kechki ovqat 21:30 – 22:00
Dam olish, tiklovchi tadbirlar 22:00 – 23:00
Uyqu 23:00 – 7:00
 
Bu   davrda   jismoniy   tayyorgarlik   maxsus   harakat   sifatlarini   yanada
takomillashtirishga,   yugurish   texnikasi   va   tezligini,   sakrashlarni,   harakat
koordinasiyasini, texnik mahoratni mukammallashtirishga yo’naltiriladi.
Texnik   tayyorgarlik   esa   turli   o’yin   sharoitlarida   oldin   o’rganilgan   texnik
usullarni takomillashtirishga yo’naltirilgan bo’ladi.
Taktik mashg’ulot taktik fikrlashning yuqori darajasini, o’yinchilarning bir –
birini   tushunishini   va   turli   taktik   kombinasiyalarni   o’zlashtirishini   ta’minlashi
lozim.
O’tish   davri:   Bu   davrda   katta   hajmda   va   jadallikda   bajariladigan   sport
faoliyatidan   jadalligi   va   hajmi   kamroq   yukla   –   malarga   o’tiladi.   Asta   –   sekinlik
bilan   ixtisosli   sport   faoliyatidan   turli   xil   jismoniy   mashqlarga   o’tish   amalga
oshiriladi. Mashg’ulotlarning davomiyligi, jadalligi, shuningdek, musobaqalarning
murakkablik   darajasi   asta   –   sekin   pasaytirib   boriladi.   Katta   yuklamali
mashg’ulotlar rejalashtirilmaydi.
O ’ tish   davrida   o ’ yinchilar   murabbiy   va   shifokorning   maslahatiga   ko ’ ra   turli
xil   jismoniy   mashqlar   bilan   shug ’ ullanadilar .   Bu   davrning   oxiriga   kelib   jismoniy
tayyorgarlikka   oid   mustaqil   mashg ’ ulotlarni   faollashtirish   tavsiya   etiladi ,   bunda
tayyorlov   davrining   birinchi   bosqichiga   tekis   o ’ tish   ta ’ minlanadi .
13 I .2.  Futbolchilarning   xujumdagi   vazifalari . 
Raqibga   qarshi   kurashayotgan   komanda   harakatlaridagi   uyush q o q likka
alo h ida   futbolchilar   o ’ rtasida   vazifalarni   aniq   ta q simlash   bilan   erishiladi .   H ozirgi
vaqtda   o ’ yinchilarni   vazifalariga   ko ’ ra   taqsimlash   ular   tayyorgarligidagi
universallikka   asoslangan   bo ’ ladi .   Bu   hamma   ishni   barcha   birdek   bajara   oladi
degan   so’z   emas,   albatta.   Ammo   h ar   bir   futbolchi   o’yinning   hamma   texnik
usullarini   egallagan   bo’lishi,   hujumda   ham,   himoyada   ham   bilib   harakat   qilishi
kerak.   O’ yindagi   ayrim   vazifalarni   esa   o’yinchi   ayniqsa   yaxshi   ijro   etadigan
bo’lishi lozim.
Futbolchilar   vazifalariga   ko’ra   darvozabonlarga,   q anot   himoyachilari,
markaziy   himoyachilar,   o’rta   q ator   o’yinchilari,   q anot   hujumchilari   va   markaziy
hujumchilarga bo’linadi.
H ar   q aysi   ixtisos   o’yinchilariga   bo’lgan   talablar   va   ularning   asosiy
vazifalarini  q is q acha ko’rib chi q amiz.
Darvozabon :   H ozirgi   vaqtda   darvozabonning   o’yini   turli-tuman   va
murakkabdir.   Darvozabonning   jismoniy,   texnik   va   taktik   tayyorgarligi,   uning
psixikasi musta h kamligiga yuksak talab  q o’yilayotganligi   ham ana shundan.
Odatda,   darvozabon   –   baland   bo’yli   (175   sm   va   undan   ortiq),   a’lo   darajada
jismoniy   tayyorgarlik   ko’rgan,   reaksiyasi   juda   tez,   start   tezligi   yuqori   o’yinchi
14 bo’ladi.   U   dovyurak   va   jur’atli,   sakrovchan,   epchil   va   h ozirjavob,   harakatlarini
yaxshi   muvofi q lashtira   oladigan,   yaxshi   mo’ljal   oladigan   va   rejalay   biladigan
bo’lishi;   to’pning   e h timoliy   uchish   yo’nalishi,   tezligi   va   trayektoriyasini   darhol
aniqlay olishi, himoya jarayonini  mo h irona idora qilishi, ya’ni  uning izchilligi  va
uyush q o q ligini ta’minlay bilishi kerak.
Darvozabon   joyida   turib,   harakatlanib   va   sakrab   o’ynashning   barcha   texnik
usullarini   a’lo   darajada   bilishi   zarur.   Darvozabonning   mahorat   darajasi   ana   shu
usullarning   necho g’ lik   to’g’ri,   aniq   va   ishonchli   bajarilishiga   bog’liq.   Darvoza
oldidagi o’yin bilan darvozadan chi q ib harakat qilishni muvaffaqiyatli  qo’ shib olib
borish,   o’z   darvozasini   himoyalash   va   hujum   uyushtirishda   sheriklar   bilan
bahamjihat harakat qilish ham darvozabonning yuksak mahoratini ko’rsatadi.
Himoya qatorining o’yinchilari.
Q anot   himoyachilari:   H ozirgi   futbolda   q anot   h imoyachilarining   vazifalari
kengayib ketdi. Ularning vazifasi endilikda raqib hujumini «bu zi sh»dangina iborat
bo’lmay, balki himoyada ishonchli va mo h irona o’ynash bilan o’z komandasining
hujum   harakatlariga   faol   q o’shilishni   uyg’unlashtirib   olib   borishdan   iborat   bo’lib
kol di.   Ish   h ajmining   juda   ortib,   harakat   turlarining   ko’payib   ketishi
himoyachilarning jismoniy tayyorgarlik darajasi ortishini – kuchi, tezkorligi, tezlik
chidamliligi,   epchilligi,   sakrovchanligi,   start   tezligining   yuksakligi   rivoj   topishini
talab qilib q ol di. Bu o’yinchilarning harakat muvofi q ligi yaxshi bo’lishi, yerda va
h avoda   mo h irona   yakkama-yakka   tortisha   olishlari   kerak.   Ular   jamiki   texnik
usullarni   yaxshi   bilishlari,   raqiblarga   mo h irona   bas   kelib,   himoya   va   hujumni
uyushtirishda kerak vaqtida, bilib birgalashib harakat qilishlari kerak.  
Mudofaada qanot himoyachilariga bo’lgan asosiy talablar:
a) zonada mo h irona harakat qilish;
b)  raqib darvozasiga yaqinlashib q ol ganda, qattiq   q o’ri q chilik qilishga  o’tish
(yakkama-yakka kurashda ham mohirona o’ynash bilan birga);
v)  h avoda kurash olib borish (yuqoridan to’p uzatilganda);
g) sheriklarini, lozim bo’lib q ol ganda esa darvozabonni ham straxovka qilish;
15 d)   raqib   zarba   berganda   va   to’p   uzatganda,   shunga   yarasha   vaqtida   harakat
qilish.
Hujumda qanot himoyachilariga qo’yiladigan asosiy talablar:
a)  to’pni   raqiblardan  olib   q o’ygandan  keyin  uni  sheriklariga  vaqtida va  aniq
uzatib berish;
b)  to’p  komandadosh   sherigiga  yoki   darvozabonga  o’tganda,  qanot   tomonda
mo h irlik bilan ochilish;
v) raqib uchun kutilmaganda hujumga  q o’shilish; bunda to’p shu himoyachida
bo’lib,   u   qanotda   harakat   q iladi,   shuningdek,   qanot   hujumchisi   bilan   o’rin
almashadi yoki qanotdagi zona bo’sh q ol ganda, shu hujumchi o’rnida o’ynaydi.
Markaziy   himoyachilar:   Mudofaaning   markaziy   qismida   o’ynaydigan
futbolchilar  h a q li ravishda asosiy o’yinchilar hisoblanadi. Chunki ular darvoza zabt
etiladigan eng xavfli joyda raqib bilan kurash olib boradilar.
Qanot   himoyachilarining   jismoniy   va   texnik   fazilatlariga   qo’ shimcha   tarzda
markaziy   himoyachilar   h avoda   kurasha   olish   uchun   baland   bo’yli   va   juda
sakrovchan ham bo’lishlari kerak.
Oldingi   markaziy   himoyachi   o’ziga  topshirilgan   vazifa  bilan   zonada   harakat
qilishni mo h irona uyg’unlashtirib olib borishi kerak. O’ziga topshirilgan o’yinchini
nazorat   qilib   borish   uning   uchun   birinchi   galdagi   vazifa   bo’lib,   zonada   harakat
qilish ikkinchi navbatdagi vazifadir.
Oldingi markaziy himoyachi mudofaada markaziy hujumchining harakatlarini
e’tibor   bilan   kuzatadi,   zarur   bo’lganda   esa   orqa   himoyachi   bilan   o’rin   almashib,
mudofaadagi sheriklarini straxovka   q iladi. Hujumda u to’p olgandan keyin hujum
harakatlariga   qo’ shilib,   tezlik   bilan   olg’a   boradi   yoki   sheriklariga   to’p   oshirib
beradi.   Ayrim   paytlarda   ikkinchi   eshelondagi   hujumni   qo’llaydi   va   iloji   bo’lsa
darvozaga   to’p tepadi. 
Orqa chiziq markaziy himoyachisi taktik sharoitni   nozik did bilan tushunishi,
raqiblarining   taktik   yo’llarini   «o’ q iy»   olishi   hamda   to’pni   egallab   olish   va
sheriklarini   straxovka   qilish   uchun   mudofaada   to’g’ri   pozisiya   tanlashi   kerak.
16 Uning   asosiy   ishi   –   mudofaa   q iluvchilarning   hamma   harakatlarini   muvofi q lash,
zonada o’ynash, darvozabon va sheriklar bilan hamkorlik qilish. Sun’iy «o’yindan
tash q ari   holat»ni   to’g’ri   uyutirishga   hammadan   ko’p   javob   beradigan   ham   shu
o’yinchidir.
Hujumga   o’tayotganda,   orqa   chiziq   markaziy   himoyachisi   darvozabon   yoki
sheriklaridan   to’p   olish   uchun   ochi q   joyga   chi q adi,   keyin   esa   aniq   va   xilma-xil
uzatishlar   qilib,   hujumning   davom   ettirilishiga   imkon   yaratadi.   Keskin   holatlar
yaratishda   nisbiy   erkinlikdan   maksimal   foydalanishga   intilib,   go h ida   uning   o’zi
ham   hujumga   q o’shiladi,   ba’zan   esa   uzo q   yoki   o’rtacha   masofadan   to’p   tepib,
hujumni   yakunlaydi.   H ozirgi   vaqtda   himoyachilarning   vazifalari   universallashuv
tomon   tara qq iy   etib,   ularning   harakatlari   yarim   himoyachi   va   qanot
hujumchilarining harakati bilan ya q inlashib bormo q da.
O’rta   qator   o’yinchilari:   H ozirgi   futbolda   o’rta   qator   o’yinchilarining
harakatlariga   ko’p   jihatdan   komandaning   muvaffaqiyat   q ozonishiga   alo q ador
omillardan   biri   deb   q araladi.   Bu   ixtisosdagi   futbolchilar   b u tun   match   davomida
yuksak   ishchanlikni   ta’minlaydigan   a’lo   darajadagi   h ar   tomonlama   tayyorgalikka
ega bo’lishlari kerak. Ular hujum va mudofaa harakatlarida faol bo’lishlari, o’yinni
yuksak sur’atda o’tkazishlari va uni bir dam ham susaytirmasliklari darkor. Taktik
tayyorlik   buyicha,   komanda   bo’lib   o’ynash   vositalari   va   usullarini   tanlashdagi
epchillik va ixtirochilik bo’yicha o’rta qator o’yinchilari oldiga oshirilgan talablar
q o’yilmo q da.   Ular   hujumda   ham,   himoyada   ham   hamma   sheriklarining
hamkorligini   uyushtirib   turadilar.   O’rta   qator   o’yinchilari   mudofaada   ham,
hujumda   ham   bir   xilda   yaxshi   o’ynashlari,   b u tun   komanda   o’yinini   tashkil   eta
bilishlari   kerak.   Ularning   h ara k atlari   yuksak   darajadagi   ijrochilik   mahoratiga
asoslangan   va doimo  musta h kam, kuchli   bo’lishi  lozim.  Ular   ni h oyatda  xilma-xil
uzatishlardan,   aylanib   o’tish   va   h okazolardan   foydalanadilar.   Odatda   o’rta
qatordagi yuksak mahoratli o’yinchilar kuchli, a’lo darajali, zarba bera oladilar.
Hujumda o’rta qator o’yinchilariga qo’yiladigan asosiy talablar:
17 a)   mudofaadan   hujumga   o’tishni   tashkil   etish   va   hujum   rivojini   davom
ettirish;
b)   maydon   o’rtasini   nazorat   qilish   va   komandaning   to’pni   uzo q   vaqt
bosh q arib turishini, binobarin, tashabbusni  qo’ ldan bermay turishini ta’minlash;
v) hujumni yakunlashda  q atnashish;
g) ham yaqinda turgan, ham uzo q dagi sheriklar bilan hamkorlik qilish;
d) hujumni rivojlantirishda to’pni qanotdan tez oshirish va bo’shagan zonaga
tez ochilib chi q ish yordamida qo’qqisdan ro’y berish holatini yuzaga keltirish.
Mudofaada o’rta qator o’yinchilariga qo’yiladigan asosiy talabalar:
a)   maydonning   bo’yi   va   eni   bo’ylab   to’g’ri   taqsimlanib,   joylashish   hisobiga
raqibning javob hujumi tez rivoj topishiga to’sqinlik qilish;
b)   o’zi   turgan   zonadagi   eng   yaqin   raqib   o’yinchisini   yoki   shaxsan   birkitib
q o’yilgan raqibni kuzatib borish;
v) to’p uzatilishi va darvozaga to’p tepilishiga yo’l  q o’ymaslik;
g) sheriklarni straxovka qilish va ular bilan hamkorlik qilish.
Komandaning   o’rta   qatori   ko’pincha   turli   taktik   planda   harakat   q iluvchi
futbolchilardan tuzilib, yarim hujumchi, dispetcher  va yarim himoyachidan iborat
bo’ladi.
Yarim  hujumchi asosan  hujum   q iluvchi o’yinchi vazifasini  bajaradi. Go h o u
hujumning oldingi qatorida harakat qiladi va harakatni faol yakunlaydi. Dispetcher
hujumda   guruh   va   komanda   harakatlarini   uyushtiradi   hamda   ularni   ikkinchi
eshelondagi   harakatlar   bilan   birga   q o’shib   olib   boradi.   Yarim   himoyachi   birinchi
galda   o’z   darvozasi   mudofaasini   tashkil   etishga   yordam   berib,   ba’zi-ba’zidagina
komandasining hujum qatorlariga yorib kirib boradi.
O’rta qatorni tuzayotganda, o’yinchilar bir-birini to’ldirib, umuman shu o’yin
ixtisosi uchun nazarda tutilgan barcha vazifalarning bajarilishini to’li q  va ishonchli
ta’minlaydigan   qilib   tanlanadi.   Biro q   yarim   himoyachilar   o’yin   taktikasining
rivojlanishidagi   asosiy   tendensiya   shundayki,   ular   komandaning   yakunlovchi
hujum harakatlarida bevosita ishtirok etadilar.
18 Hujum qatori o’yinchilari.
Qanot   hujumchilari:   Futbolda   hujum   qatorining   bosh q a   o’yinchilari   singari
qanot hujumchilari ham tezkor, cha qq on,   q o’r q mas va bardoshli bo’lishlari kerak.
Harakat   sur’ati   va   maromini   o’zgartira   bilish,   raqib   kutmaganda   «portlay   olish»
forvardlar   (qanot   hujumchilari)   uchun   shart   bo’lgan   xislat.   Yerda   va   h avoda
samarali  kurasha olish uchun hujumchilar sakrovchan va kuchli  bo’lishlari kerak.
Hujumchilarning   bisotida   to’psiz   mo h irona   manyovr   qilish   hamda   zarba   berish,
to’pni moslash, to’p olib yurish, raqibni aldab o’tishdek xilma-xil texnik usullarni
yuqori   tezlik   bilan   bajara   bilish   malakalari   mavjud   bo’lishi   shart.   Q ol gan
hujumchilar kabi ular ham hujum harakatlarining yakunlovchi bosqichida  q at’iylik
va   musta q illik   ko’rsatishlari,   kombinasion   o’yinda   sheriklar   bilan   mo h irona,
bahamjihat   h ara k at   qilishlari,   buni   individual   improvizasiya   bilan   birga   q o’shib
olib borishlari kerak.
Hujumda qanot hujumchilariga qo’yiladigan asosiy talablar:
a) «o’yindan tash q ari holat» chegarasida mo h irlik bilan o’ynash, shuningdek,
orqa va o’rta qator o’yinchilari uzatgan to’pni olish uchun ortga  q ayta bilish;
b)   qanotda   tezkor   shaxsiy   manyovr   qilib,   keyin   to’pni   raqibning   jarima
maydoniga uzatish yoki  g’ izillatib oshirib berish;
v) hujum qatoridagi sheriklari bilan yoinki hujumga   qo’ shilgan himoyachilar
va o’rta qator o’yinchilari bilan hamkorlik qilish;
g) hujumni yakunlashda  q atnashish.
Hujumi   bekor   ketganidan   keyin   mudofaaga   o’tayotganda,   qanot   hujumchisi
qanot himoyachisini ta’ q ib   q iladi yoki eng yaqinidagi to’pni egallagan raqib bilan
kurash   boshlaydi.   Qanot   hujumchisi   natijali   hujum   qilish   uchun   kuch   sa q lab,
mudofaa harakatlarida kam, lekin faol  q atnashadi.
Markaziy   hujumchi:   Hujumni   keskin   davom   ettirish   yo’llarini   uzluksiz
izlash,   hujum   qatorining   «uchida»   o’ynash,   komanda   urinishlarini   natijali
yakunlashda   faol   q atnashish   bu   futbolchining   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.
Markaziy   hujumchi   zarba   pozisiyasiga   eng   q is q a   yo’l   bilan   yetishga   intilib,
19 maydonning   butun   kengligi   bo’ylab   ko’p   martalab   va   xilma-xil   tarzda   ochilib
chi q adi. U tezkor manyovr   q iladigan, bitta, ba’zan esa bir nechta himoyachi bilan
kurashda darvozaga qarata zarba bera oladigan, sheriklari tepalatib uzatgan to’pdan
mo h irona   foydalana   biladigan,   qa ytgan   to’pga   q o’shimcha   zarba   berishga
intiladigan   bo’lishi   kerak.   Kurashda   q o’r q maslik,   q at’iylik,   fidoyilik   –   bu
xislatlarning hammasi yuqori mahoratli markaziy hujumchilarga xos fazilatlardir. 
Aslida   mudofaada   markaziy   hujumchilarning   muayyan   vazifalari   bo’lmaydi.
Ularning   hujumdagi   faolligining   o’zi   hujum   qatoriga   borib   qo’ shilishga   jur’at
etolmayotgan bir necha himoyachilar harakatini bo’ g’ ib turadi, chunki ularning ort
tomonida   tezkor,   manyovrli   raqiblari   bor.   Markaziy   xujumchi   yakkama-yakka
kurash va vaqt tanqisligi sharoitida individual harakatlar bilan guruh harakatlarini
mohirona  q o’shib olib boradigan, pozisiyani ustalik bilan tanlaydigan, yakunlovchi
harakat yoki usullarni bajara oladigan bo’lishi kerak.
Futbolda o’yin taktikasi. 
Taktika deganda o’yinchilarning raqib ustidan   g’ alaba   q ozonishga   q aratilgan
individual   va   jamoaviy   harakatlarini   tashkil   qilishi,   ya’ni   komanda
futbolchilarining   muayyan   rejaga   binoan   aynan   shu   muayyan   raqib   bilan
muvaffaqiyatli   kurash   olib   borishiga   imkon   beradigan   birgalikdagi   harakatlarini
tushunish kerak.
Taktikadagi   asosiy   vazifa   hujum   va   himoya   h ara k atlarining   ma q sadga
erishtira oladigan eng  q ulay vosita, usul va shakllarini belgilashdan iboratdir.
Qanday   taktikani   tanlash   h ar   bir   alo h ida   holda   komanda   oldida   turgan
vazifalarga,   kuchlar   nisbati   va   o’yinchilarning   o’zaro   kurashuvchi   guruhlariga,
maydonning  a h voliga,  i q lim   sharoiti   va   h okazolarga  bog’liq.  Futbol  taktikasining
tasnifi berilgan.
Futbol   matchi   ko’p   martalab   hujumdan   himoyaga   va   himoyadan   hujumga
o’tishdan   iborat   bo’lgani   uchun   ham,   tabiiyki,   h ar   q aysi   komandaning   hujum   va
himoya harakatlari uyushgan bo’lishi kerak.
20 Taktika   uchrashuv   vaqtida   b u tun   o’yin   faoliyatining   asosiy   mazmuni
hisoblanadi.   Konkret   raqibga   qarshi   to’g’ri   tanlangan   kurash   taktikasi
muvaffaqiyat   q ozonishga   yordam   beradi,   noto’g’ri   tanlangan   yoki   uchrashuv
mobaynida as q otmagan taktika esa odatda ma g’ lubiyatga olib keladi.
Raqiblarni   neytrallash   vazifalarini   to’g’ri   h al   q ila   bilish   va   hujumdagi   o’z
imkoniyatlaridan   muv a ffa q iyatli   foydalana   olish   umuman   komandaning   ham,
uning   alo h ida   o’yinchilarining   ham   taktik   yetukligini   ko’rsatadi.   Hujum   va
himoyada hamma futbolchilarning harakatlari yaxshi uyushtirilgan hamda, albatta,
faol bo’lgandagina komanda muvaffaqiyatga erisha oladi.
             Murabbiy  o’yin ning taktik rejasini  q and a y qilib t o’zg an bulmasin, bu reja
alo h ida   futbolchilarning   harakatlari   bilan   amalg a   oshiriladi.   Ana   shuning   uchun
ham individual taktik kamolotga erishmay turib, komandaning o’yinini chiroyli va
risoladagidek   q iladigan   aniq   taktik   harakatlarni   oshirishni   xayolga   ham   keltirib
bo’lmaydi.
Futbol   o’yinida   taktika   bilan   texnika   bir-biriga   chirmashib   ketgan   bo’ladi.
To’pni   kimga   va   qanday   uzatish   lozim,   raqibni   do g’ da   q ol dirish   uchun   aylanib
o’tishni ishlatish kerakmi yoki to’pni sherikka oshirgan ma’ q ulmi, darvozaga  q aysi
paytda   zarb   berish   zarur   ekanligini   hal   q ilayotgan   o’yinchi   taktik   tafakkurdan
foydalanadi, a h d   q ilgan harakatini amalga oshirayotganda esa u texnik ma h oratini
namoyish   etadi.   Demak,   texnika   o’yinchining   texnik   rejalarini   amalga   oshirish
vositasi   bo’lib  xizmat   q iladi.  Texnik  tayyorgarlik  a’lo  darajada   bo’lsagina   xilma-
xil taktik harakatlarni bajarish mumkin.
Teng kuchli kom a ndalar uchrashuvida ulardan birining  g’ alabasiga ko’pincha
ma g’ l u b   bo’lganlarda   irodaning   kamlik   q ilgani   yoki   jismoniy   va   texnik
tayyorgarlik bo’sh bo’lgani sabab qilib ko’rsatiladi. Biro q  futbol o’yinidagi g’alaba
aksariyat   hollarda   taktik   rejalar   kurashi   bilan   belgilanadi.   Taktika   ikki
komandaning   jismoniy,   texnik   va   ma’naviy-irodaviy   tayyo g arlikdagi   darajalari
teng   bo’lganda,   ulardan   birining   g’alaba   qilishini   ta’minlab   beradigan   muhim
omildir. Yirik musobaqalardagi ko’plab misollar shundan dalolat beradi.
21 Ustalik   bilan   ishlatilgan   taktikagina   muvaffaqiyat   keltira   oladi.   Ba’zan
komandalar   h ar   qanday   raqibga   qarshi   o’ynaganda   ham   bir   xil   taktika
ishlataveradilar.  Taktik  jihatdan   bunday   q ashsho ql ik,  bir   xillik  mahoratning   o’sib
borishiga   to’s q inlik   q iladi.   H ar   bir   komanda,   ayni q sa,   yuqori   darajali   komanda
xilma-xil taktik planda o’ynay bilishi kerak, bo’lmasa u, ayrim yutu q lari bo’lishiga
q aramay, musobaqalarda katta g’alabaga erisha olmaydi.
O’ q uv-trenirovka jarayonida taktik tayyorgarlikka jiddiy e’tibor beriladi.   H ar
bir   o’yinchi   va,   umuman,   komanda   harakatlarning   xilma-xil   variantlarini
mukammal egallagan bo’lishi kerak.
Hujum   harakatlari   bilan   himoya   h ara k atlarining   doimiy   kurashi   natijasida
o’yin taktikasi  u zluksiz takomillashib boradi. Xuddi ana shu kurash futbol taktikasi
tara qq iyotining asosiy harakatlantiruvchi kuchi hisoblanadi.
Qo’yilgan maqsadga erishmoq uchun o’yinda xilma-xil tarzda uyg’unlashtirib
qo’llaniladigan maxsus usullar to’plami futbol texnikasini tashkil etadi. 
Texnik usullar – bu futbol o’yinini vujudga keltirish vositasi demak. Yuksak
sport natijalariga erishish ko’p jihatdan futbolchining ana shu xilma-xil vositalarni
qanchalik   to’liq   bilishiga,   raqib   jamoa   o’yinchilari   qarshilik   ko’rsatayotgan,
ko’pincha   esa   charchoq   orta   borayotgan   sharoitda   o’yin   faoliyatidagi   turli
holatlarda ularni qanchalik mohirlik bilan, samarali qo’llay bilishga bog’liq. Futbol
texnikasini   yaxshi   bilish   futbolchining   har   tomonlama   tayyorgarlik   ko’rishi   va
mutanosib kamol topishi jarayonining ajralmas qismidir.
O’yin   taraqqiyotining   yuz   yildan   ortiq   tarixi   mobaynida   futbol   texnikasida
muayyan   o’zgarishlar   bo’ldi.   Bu   evolyusiyaning   asosiy   yo’nalishlari
quyidagilardan iborat:  boshning chakka qismi  va orqasi  bilan zarba berish, to’pni
boldir bilan to’xtatish singari nomaqbul usul va usullarni qo’llash ancha kamayib
ketdi; oyoq yuzi bilan zarba berish, to’pni son va ko’krakda to’xtatish, to’pni qo’l
bilan   tashlash   (darvozabon   texnikasi)   kabilardan   foydalanish   koeffisiyenti   oshdi,
aldash harakatlari (fintlar) ko’paydi.
22 Hozirgi   futboldagi   texnik   usullar   o’yin   harakatlari   tezligi   va   aniqligini
oshirish   uchun   kuchdan   yetarlicha   tejab   foydalanish   imkonini   beradigan,
biomexanika   nuqtai   nazaridan   maqbul   harakatlar   tizimi   bilan   xarakterlanadi.
Tezlik   va   ishonchlilik,   soddalik   va   samaradorlik   –   futbol   texnikasini   qo’llashga
qo’yiladigan hozirgi kundagi talab ana shulardan iborat. 
Futbol   texnikasining   tasnifi   texnik   usullarni   umumiy   (yoki   o’xshash)   o’ziga
xos belgilariga qarab guruhlarga bo’lishdan iborat.
O’yin   faoliyati   ifodalanishiga   qarab   futbol   texnikasi   ikkita   yirik   bo’limga
ajratiladi: maydon o’yinchisi texnikasi va darvozabon texnikasi. Har qaysi bo’lim
esa   harakatlanish   texnikasi   va   to’pni   boshqarish   texnikasi   bo’limchalariga
taqsimlanadi.   Kichik   bo’limlar   turli   usullarda   ijro   etiladigan   muayyan   texnik
usullardan: harakatlanish texnikasi usullari va usullaridan iborat. Ulardan maydon
o’yinchilari   va   darvozabon   foydalanadi.   Ammo   ayrim   usul   va   usullar   o’zining
muayyan   turlariga   ega.   Usul   va   turlarda   harakatning   asosiy   mexanizmi   umumiy
bo’lib, detallardagina farq bo’ladi. Har xil usul, usul va turlarni ijro etish shartlari
futbol texnikasini yanada turli-tuman qiladi.
Futbol   texnikasining   tasnifi   pastdagi   rasmda   ko’rsatilgan.   O’rganilayotgan
materialni   tizimlashtirish   usul,   usul   turlarini   tuzukroq   tushunishga,   ularni   to’g’ri
tahlil qilishga, olingan bilimlarni takomillashtirish vazifalarini muvafaqqiyatli hal
qilishga yordam beradi. 
Futbol texnikasining ifodalanishi maydon o’yinchisi va darvozabon uchun 
umumiy kichik bo’lim bo’lgan harakatlanish texnikasidan boshlanadi.
Harakatlanish  texnikasi   quyidagi   usullar  guruhini  o’z  ichiga  oladi:  yugurish,
sakrash,   to’xtash,   burilish.   Harakatlanish   texnikasining   tasnifi   pastdagi   rasmda
ko’rsatilgan. 
O’yin   vaqtida   harakatlanish   texnikasi   usullaridan   xilma-xil   tarzda   qo’shib
foydalaniladi.   Masalan,   futbolchining   harakatlanish   tezligi   nihoyatda   xilma-xil:
sekin   yurishdan   boshlab,   startdagi   tezlanishni   maksimal   tezlikka   qadar   ko’tarish
mumkin, yugurish maromi va yo’nalishi qo’qqisdan o’zgarib turadi. Yugurishning
23 xilma-xil   usullarini   sakrash,   to’xtash,   burilish   bilan   birga   qo’shib   olib   borish
futbolchining harakatlanishiga xos xususiyat hisoblanadi. 
H arakatlanish   texnikasining   usullari   maydon   o’yinchilari   va  darvozabonning
to’pni   bosh q arish   san’ati   bilan   chambarchas   bo g’ li q .   H arakatlanish   texnikasi
usullarini  keragicha   h amda  kompleks   tarzda   q o’llash  ko’p taktik  vazifalarni   (to’p
olish uchun ochilish va ra q ibni chal g’ itish, pozisiya tanlash, o’yinchini to’sib olish
va  h .k.) samarali  h al  q ilish imkonini beradi. 
  Yugurish .   Futboldagi   asosiy   h arakatlanish   vositasi   yugurishdir.   To’pni
bosh q armayotgan   futbolchilar   yugurish   yordamida   maydonda   turlicha   joylashib
oladilar.   Bundan   tash q ari,   yugurish   tarkibiy   q ism   sifatida   to’pni   bosh q arish
texnikasiga  h am kiradi. 
Futbolda yugurishning  q uyidagi usullari   q o’llaniladi: oddiy yugurish, tisarilib
yugurish, chalishtirma  q adam tashlab yugurish, juftlama  q adam tashlab yugurish.
Oddiy   yugurishdan   asosan   to’ g’ riga   borayotgan   o’yinchilar   bo’sh   joyga
chi q ish   ra q ibni   q uvish   va   h okazolarda   foydalanadi.   H arakat   sistemasi   h am   (bir
oyo qq a   tayanish   va   h avoda   uchish   fazalariga   bo’linishi)   tuz i lishi   h am   yengil
atletika   yugurishidan   far q   q ilmagani   uchun   uni   oddiy   yugurish   deyiladi.   Q adam
u zunligi, chastotasi va ritmida far q  bor, xolos. 
24 Yugurishda   q adam   u zunligi sprinterlarda 2-2,2   m   ga teng bo’lsa, katta yoshli
futbolchilarda   o’rtacha   1,3-1,5   m   ga   teng.   Q adamlar   chastotasi   sprinterlarda
sekundiga 4-4,5  q adamga teng. Fubolchilarda chastota sal orti q ro q : sekundiga 
5,1-5,5   q adam  bo’ladi. Bu esa   h avoda uchish fazasi   q is q aro q   bo’lgani  sababli  tez
to’xtashga yoki tez burilib olishga yordam beradi. 
Tisarilib   yugurishdan   asosan   to’pni   olib   q o’yishda   va   to’pni   olishda
q atnashayotgan   h imoyadagi o’yinchilar foydalanadilar. Yugurishning bu turi   h am
siklik   ( q o’shalo q   q adamli)   bo’ladi.   Q is q a- q is q a,   lekin   tez-tez   q adam   tashlash,
h avoda   uchish   fazasining   q ariyb   yo’ q ligi   o’nga   xos   xusu-siyatdir.   Buning   sababi
siltanish oyo g’ i or q aga uzatilganda sonning yozilishi cheklanganligidadir.
O’yin   sharoiti   ko’pincha   maksimal   tezlikda   tisarilib   yugurishni   talab   q ilib
kol adi.   Bunda   tezlik   q adam   chastotasini   oshirish   h isobiga   orttirilib,   bu   ko’pro q
oyo q ning or q aga faol  h arakat  q ilishiga bo g’ li q .
Tisarilib   yugurayotganda,   o’yinchi   ba’zan   muvozanatni   yo’ q otib   yi q ilib
tushadi.   Tayanch   oyo q   vertikal   turgan   paytda   gavdaning   o g’ irlik   markazi   o’ q i
tayanch yuzasining tepasida turishi o’yinchi  h olatining tur g’ un bo’lishi shartlaridan
biridir.
Chalishtirma   q adam   tashlab   yugurishdan   h arakat   yo’nalishini   o’zgartirish
uchun,   turgan   joydan   o’ngga   yoki   chapga   siltanib   yugurish   paytida,   burilib
olgandan keyin foydalaniladi. U   h arakatlanishning spesifik vositasi  bo’lib, asosan
bosh q a yugurish turlari bilan birga  q o’shib  q o’llaniladi.
25 II.BOB. YUKLAMALAR TUZILISHI VA GURUHLI TAKTIK
HARAKATLARNI TAKOMILLASHTIRISHDA MASHQ JARAYONINI
TASHKIL ETISH XUSUSIYATLARI
II 1. Futbol maydonini butun xududi bo’ylab o’yin vaziyatlarini
modellashtiruvchi mashqlar .
1.Ikki   darvozali,   3   zonali   o’yin.   Mudofaa   zonasida   3x2,   o’rta   zonada   2x2;
hujum   zonasida   2x3   o’yin   olib   borish.   To’pni   o’rta   zonasiga   uzatishda,   son
jihatdan   ustunlik   mudofaa   zonasidagi   o’yinchini   o’yinga   qo’shilishi   hisobiga
yuzaga   keladi.   To’pni   hujum   zonasiga   uzatishda   o’rta   zonadan   ikki   o’yinchi
o’yinga qo’shiladi. O’rtacha puls 180 zarba|min. (6 -  rasm).
9.O’yin   vazifasi;   futbol   maydoni   3   zonaga   bo’lingan   –himoya   zonasidagi
o’yinchilarga bir marta urinish, o’rta zonada -  2 marta urinishga hujum zonasida –
3 va undan ortiq marta urinishga ruxsat etiladi. Turli zonalardagi urinishlar sonini
murabbiy   futbolchilarni   tayyorgarlik   holatga   qarib   ko’paytirish   yoki   kamaytirish
mumkin. O’rtacha puls 175 zar|min.
26 10.9 -  mashqdagidek, biroq himoya zonasidan to’pni maydon uzunasiga uzun
uzatish o’rta zonasi chetlab o’tib, hujum zonasiga bajarilishi kerak. O’rtacha puls
180 zarba|min.
Bizning   tajribada   yuqorida   keltirilgan   va   qator   boshqa   mashqlardan
foydalanildi.   Ular   maxsus   tayyorgarlik   davrining   oxirgi   xaftasidan   boshlab   butun
musobaqa   davri   davomida   qo’llandi.   Bu   hol   futbolchilar   tayyorgarligining   yillik
sikli   maqsadi   va   vazifalari   bilan   belgilandi.   Musobaqa   davrida   nazariy
mashg’ulotlarda   futboldagi   guruhli   taktika   muammolari   ko’p   o’rin   egalladi.
Chunki, futbolchilar o’yinning taktik tamoyillarini to’g’riligini, pozisiyani, to’g’ri
tanlash   zarurligini,   raqibni   chalg’itish   harakatlarini   bajarish   va   to’pni   maqsadsiz
tarzda yuritish noto’g’ri ekanligini tushunishlar zarur edi.
Mazkur   mashqlarda   yetakchi   xorij   jamoalari   ishtirokidagi   o’yinlar   va   o’z
jamoasining o’yinlari aks ettirilgan videotasvirlar qo’llanildi.
Mashq   qilish   mashg’ulot   boshlanishidan   oldin   futbol   maydoni   maketida
futbolchilarga   har   bir   taktik   mashqlar   sxematik   va   ko’rgazmali   ravishda
tushuntirildi.   Guruhlarni   tuzishda   biz   jamoa   futbolchilarini   psixologik   tekshiruvi
natijalarini, ularni  funksional  holati, futbolchilarni  qaysi  chiziqlar  va  bo’g’inlarda
joylashuvini hisobga oldik.
Mashqlar mashg’ulotni asosiy qismida qo’llandi.  Har bir mashq davomiyligi -
15 minutdan ortiq emas. Shunigdek, mashq bajarishni zaruriy sharti shundan iborat
ediki,   yurak   qisqarishlari   soni   (YuQS)   minutiga   165   zarbadan   kam   bo’lmasligi
kerak   edi.   Chunki,   taqvimiy   o’yinlar   vaqtida   YuQS   o’rtacha   kattaligi   aynan
shunaqa bo’ladi.
Shu   tariqa,   guruhli   taktik   harakatlarni   takomillashtirishda   biz   mashqlarni
bajarilishi   shartlarini   musobaqa   sharoitlariga   ko’proq   yaqinlashtirishga   harakat
qildik.
27 II.2. Guruhli taktik harakatlarni takomillashtirishda   futbolchilarni muloqot
psixologiyasi xususiyatlari .
Guruhli   taktik   harakatlarni   takomillashtirishda   psixologik   muvofiqlik   o’ziga
xos ahamiyatga ega. Futbolchilar psixologik tayyorgarligini boshqarishning asosiy
vazifasi   ularda   o’yin   faoliyatini   psixologik   boshqarishning   optimal   tuzilishini
shakllantirish.
Shuning uchun, har bir o’yinchi shaxsiy psixologik xususiyatlarning va ularni
jamoadagi  boshqa o’yinchilar bilan o’zaro hamkorligini mufassal  o’rganish kerak
edi.Psixologik   nazorat   va   futbolchilarni   psixologik   jihatdan   boshqarish   “Amiks”
ilmiy -   maslahat markazida (Maskva 1998) ishlab chiqilgan RSS -   1 kompyuter
tizimi yordamida amalga oshiriladi. Tadqiqot 2000 yil aprel oyida o’tkazildi.
“Dinamo”   jamoasi   sportchilarni   maxsus   blanklar   bo’yicha   savollarga   javob
berdilar.   Savollarga   javob   berish   uchun   blanklar   quyidagi   tekshiruv   usullarini
nazarda tutgan: sosiometriya, faollikni shaxslararo idrok etish.
Test natijalarini kompyuterda qayta ishlashdan so’ng, qo’yidagi ko’rsatkichlar
olindi:
1.O’yin peshqadamligi tuzilishi (strukturasi).
2.O’yin hamkorligi samaradorligi.
3.Jamoa a’zolari faolligini o’zaro baholash.
4.O’yinchilarni jamoadagi ijtimoiy roli bo’yicha muvofiqligi.
5.Jamoani o’yinchilarning ijtimoiy roli bo’yicha tuzilishi.
6.Guruh turini individual baholash strukturasi.
7.Ustun ehtiyojlar bo’yicha jamoa tuzilishi.
8.Shaxslararo muvofiqlik matrisasi (andozasi).
28 9.Shaxslararo muvofiqlikning umumlashgan matrisasi (andozasi).
10.Emosional faollik bo’yicha jamoa tuzilishi.
XULOSA
Futbolda,   boshqa   sport   turlaridagi   kabi,   musobaqa   faoliyatini   (MF)
o’rganishga katta e’tibor beriladi. Biroq, afsuski, ko’p savollar, jumladan, 2 guruhli
taktik   harakatlarni   sportchilar   shaxsiy   mahoratini   yuqori   darajasi   bilan   birgalikda
takomillashtirish muammosi ham o’z yechimini kutmoqda.
Musobaqalarda   (futbol   matchlarida)   futbolchilar   (yoki   jamoa)   faoliyatini
kuzatish jarayonida musobaqa faoliyati qayd qilinadi va samaradorlik, hajm xilma
-     xillikni   belgilovchi   mezonlar   aniqlanadi.   Kelgusida,   musobaqa   faoliyatini
nazorat qilish davomida musobaqa yuklamalarini tayyorgarlik qismidagi hajmi va
taqsimlanishini   hisobga   olish   hamda   ularni   sportchi   va   jamoani   tayyorgarlik
darajasiga ta’sir etishni baholash kerak.
Futbolda   musobaqa   faoliyatini   nazorat   qilish   natijalarini   qo’llanilayotgan
qayd qilish usularini seraxborotligi aniqligi va ishonchliligiga bog’liq.
Musobaqa   faoliyati   ko’rsatkichlari   pedagogik   kuzatishlar   yordamida   qayd
qilinadi. Bular quyidagilar: texnik -   taktik harakatlar samaradorligi, faolligi, turli
tumanligi va hajmi; oyoq va bosh bilan bajarilgan uzatishlar soni darvozaga zarba
berish;   himoyadan   hujumga   o’tish   vaqti,   guruhli   taktik   harakatlar   vaqti   (standart
holatlarni bajarish -  jarima GTH, burchakdan bajariladigan GTH).
Futbolchilar   tayyorgarligini   boshqarish   jarayonida   birinchi   navbatda,   kuchli
jamoalar,   kuchli   sportchilar   tajribasiga   tayanish   kerak.   Shunday   futbolchi   va
jamoalar   ishtirokidagi   o’yinlar   vaqtida   aniqlangan   musobaqa   faoliyati
ko’rsatkichlari sportchilar tayyorgarligini boshqarishda mezon vazifasini o’taydi.
Bizning   ma’lumotlar   tahlili   shuni   ko’rsatib   turibdiki,   Sobiq   Ittifoq   terma
jamoasi  musobaqa faoliyatining ba’zi ko’rsatkichlari, masalan,  to’pni  tortib olish,
darvozaga   zarba   berish   ko’rsatkichlari   qiymatlari   Braziliya   jamoasinikidan
ustundir.   Bunda   shuni   hisobga   olish   kerakki,   jahon   musobaqalarining   (futbol
bo’yicha   jahon   chempionatlari)   ahamiyati   va   nufuzi   Olimpiada   matchlari
29 darajasidan   yuqoridir.   Shuning   uchun,   musobaqa   faoliyati   ko’rsatkichlari
qiymatlarini aniqlashda musobaqalar saviyasini ham hisobga olish lozim.
Biroq,   boshqa   ko’rsatkichlar   bo’yicha   texnik   harakatlar   samaradorligi   jahon
chempionlarida   yuqori.   Ayniqsa,   koordinasion   jihatdan   murakkab   bo’lgan   texnik
usullarda,   masalan,   turli   yo’nalishlarda,   qisqa   va   o’rtacha   uzatishlar,   uzun
uzatishlar   raqibni   chetlab   o’tish,   to’pni   egallab   olish,   shunigdek,   shu   usullarning
umumiy ko’rsatkichlardagi tafovvut kattadir.
Guruhli taktik harakatlar (GTH) sifatida bog’liq bo’lgan to’p uzatishni barcha
turlari   soni   va   samaradorligi   jahon   chempionlarida   yuqori   bo’lganiga   e’tiborni
qaratish kerak. Bu esa futbol mutaxassislarining to’p uzatishlar GTHni bajarishda
muhim omil ekanligi haqidagi fikrlarini ham tasdiqlaydi. Jahondagi yetakchi futbol
jamoalari   musobaqa   faoliyatini   tadqiq   etish   borasida   1994   yildan   1999   yilgacha
olib   borilgan   ishlar   “kuchli   sportchilar   modeli”   uchun   musobaqa   faoliyati
ko’rsatkichlari qiymatini belgilashga imkon beradi.
O’tkazilgan   tadqiqot   natijalari   futbol   amaliyotida   guruhli   taktik   harakatlarni
quyidagi sxema bo’yicha takomillashtirishni tavsiya etish imkonini beradi.
1.Futbolchilarni   jismoniy   tayyorgarligini   rivojlanish   darajasini   quyidagi
testlardan foydalanib, baholash;
 -  30 marta joydan yugurish vaqti;
 -  besh karra sakrash uzunligi;
 -  3000 metrga (vaqt hisobiga) yugurish.
2.Musobaqa faoliyati jarayonida quyidagilarni baholash:
  -     yakka   tartibda   bajariladigan   texnik   harakatlarni   umumiy   soni   va
samaradorligi;
  -     to’pni   qisqa,   o’rta   va   uzun   uzatishlar   yordamida   bajariladigan   hamkor
harakatlar samaradorligi;
 -  to’pni tortib olish;
 -  raqibni chetlab o’tish;
 -  bosh bilan to’p uzatish;
30  -  hamkor harakatlar soni va samaradorligi %da;
 -  2 -  6 ta futbolchi ishtirokida kombinasiyalarni bajarish samaradorligi;
 -  standart holatlarni bajarish samaradorligi (burchakdan zarba berish, jarima
va erkin zarbalarni bajarish, to’pni yon chiziq ortidan o’yinga kiritish).
3.Jamoadagi muloqot psixologiyasi xususiyatlarini aniqlash;
 -  o’yindagi peshqadamlik tuzilishi;
 -  o’yindagi hamkor harakatlar samaradorligi;
 -  jamoa a’zolari faolligini o’zaro bog’liqligi;
 -  jamoa o’yinchilarini ijtimoiy roli bo’yicha muvofiqligi;
 -  jamoani o’yinchilarning ijtimoiy roli bo’yicha tuzilishi;
 -  guruh toifasini individual baholash strukturasi.
 -  ustun ehtiyojlar va emosional faollik bo’yicha jamoa tuzilishi.
4.Guruhli taktik harakatlarni takomillashtirish dasturini tuzishda quydagilarni
hisobga olish kerak:
 -  jamoa tayyorgarligi yillik sikli bosqichlari va davrlari;
 -  mashq qilish mashg’uloti tuzilishi;
  -     guruhli   taktik   harakatlarni   takomillashtirish   mashg’ulotlaridan   oldin
nazariy mashg’ulotlar o’tkazilishi kerak. Ularda futbolchilar zamonaviy guruhli va
jamoaviy o’yin taktikasi tamoyillarini o’rganishlari lozim.
5.Guruhli   taktik   harakatlarni   takomillashtirishga   yo’naltirilgan   mashqlar
quyidagilarni modellashtirish kerak:
 -  himoya zonasidagi o’yin vaziyatlari;
 -  o’rta zonadagi o’yin vaziyatlari;
 -  hujum zonasidagi o’yin vaziyatlari;
  -     futbol   maydonining   butun   xududi   bo’ylab   o’yin   vaziyatlari.   (bunday
mashqlarga misollar III bob, 1  -   bo’limda keltirilgan);
 -  standart holatlar.
6.Mashqlarni   bajarishda   guruhlarni   quyidagicha   tarzda   tuzish   (to’ldirish)
maqsadga muvofiq:
31  -  ularning psixologik o’zaro muvofiqligini hisobga olgan holda; har bir aniq
mashqda ishtirok etuvchi  futbolchilarni jismoniy va texnik tayyorgarlik darajasini
hisobga olish;
 -  musobaqalarda jamoadagi futbolchilar qaysi chiziqlar va bo’g’inlarda o’yin
olib borayotganligini hisobga olgan holda.
Shu   tariqa,   guruhli   taktik   harakatlar   ko’rsatkichlarini   baholashga,   topshiriqli
bajarishda mashqlarni tiklash va guruhlar tuzishga juda puxtalik bilan yondashish
muayyan   qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradi,   lekin   uni   samarali   takomillashuviga
to’sqinlik   qilmaydi.   Yuqorida   ko’rsatilgan   qoidalarga   rioya   qilish,   shunigdek,
mashqlarni   bajarishda   davomiylikni   (10   -     15   minut)   va   jadallikni   (o’rtacha
Yu.Q.S.   170   zarba/min)   hisobga   olgan   holda   yuklamalarni   miqdorlash
futbolchilarni   maxsus   jismoniy   xislatlari,   taktik   tafakkur   va   guruhli   taktik
harakatlariga o’zaro bog’liq ta’sir ko’rsatishga imkon beradi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. I.A.Karimov. «Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch». – Toshkent, 2008 y.
2. I.A.Karimov.   «Barkamol   avlod».   –   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   T:
1997.
3. I.A.Karimov. «Barkamol avlod orzusi». – T.: O‘zbekiston, 1998.
4. I.A.Karimov.   «Barkamol   avlod»   –   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –
Toshkent: Sharq, 1997. 
5. I.A.Karimov.   «XXI   asr   bo‘sag‘asida:   xavfsizlikka   tahdid,   barqarorlik   shartlari
va taraqqiyot kafolatlari». – T.: O‘zbekiston, 1997. 
6. «Jismoniy tarbiya va sport tug’risida»gi Qonun. Xalq so’zi. 1992 yil 19 fevral
32 7. «O’zbekistonda futbolni rivojlantirish tug’risida»gi Qonun.  Xalq so’zi. 1996 yil
17 yanvar
8. «O’zbekistonda jismoniy tarbiya va sportni yanada rivojlantirish tug’risida» gi
Qonun.  Xalk so’zi. 1999 yil 27 may.
9. «O’zbekistonda bolalar sportini rivojlantirish fondi tuzish tug’risida» gi Qonun.
Xal q  so’zi. 2002 yil 4 fevral. 
10. Zakon o fizicheskoy kulture i sporte.  Narodnoye slova.-2000 – 26 may-str 1.
11. Akramov R.A. Otbor yunix futbolistov v spesializirovannye s prodlenim dnem
obucheniya   i   uglublennm   uchebno-trenirovochnm   prosessom   shkol,   internat
sportivnogo profilya.  M.: 1975 g 54 str.
12. Ayropetyans   L.R.   Pedagogicheskiye   osnov   planirovaniya   i   kontrolya
sorevnovatelnoy   i   trenirovochnoy   deyatelnosti   v   sportivnx  igrax:   Avtoref.   dis.
dokt.ped.nauk. –M., 1992.-40 s.
13. Aleshkov   I.A.,   Nevmyanov   A.M.   O   prinsipax   vbora   i   informativnosti
pokazateley   issleduyemx   v   kachestve   modelnx   xarakteristik   v   sportivnx
igrax. //Problem modelirovaniya: Sb.st-M., 1985.-S.126-133.
14. Arkadyev   B.A.   Taktika   futbolnoy   igr.   //Boris   Arkadyev:   Sb/.Sost.
A.A.Gorbunov-M.: Fizkultura i sport, 1999.-335 s.
33

Yosh futbolchilarga to’pni boshqarish turlari va texnikasini o’rgatish

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha