Yosh futbolchilarni umumiy va jismoniy tayyorgarligini tarbiyalash

Yosh futbolchilarni umumiy va jismoniy tayyorgarligini tarbiyalash
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………...……..3
I BOB.ILMIY ADABIYOTLAR TAHLILI............................................. .. ........... 6
1.1.  Yosh futbolchilarni tayyorlashda  asosiy talablar............................................... 6
1.2. Yosh futbolchilarda dastlabki jismoniy tayyorgarlik ………………………….8
1.3. Yosh futbolchilarda  jismoniy tayyorgarlik va texnika....................................1 1
II-BOB.   FUTBOLCHILARNING   JAMOA   TAKTIKASI
TAKOMILLASHTIRISH ………………………………………………...…….15
2.1.Tezkor hujumni uyushtirish………………………………………………..….15
2.2.Ta’lim va  mashg‘ulot  vazifalari……………………………………………..20
XULOSALAR  ……………………………………………………………….….25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………..28 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.
Sport nafaqat jismoniy va ma’naviy sog‘lomlik asosi, balki hayotga katta
umid bilan kirib kelayotgan yoshlarni turli zararli yot g‘oya va odatlardan asrash,
ularga   o‘z   qobiliyati   va   iste’dodlarini   to‘la   ruyobga   chiqarish   vositasi   hamdir.
SHu   bois   so‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   bu   borada   qator   huquqiy-me’yoriy
hujjatlar   imzolandi.   2017   yil   3   iyunda   “Jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sportni
yanada   rivojlantirish   choratadbirlari   to‘g‘risida”gi   qaror,   2018   yil   5   martda
“Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   davlat   tizimini   tubdan   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida”   gi   farmonning   qabul   qilinishi   va   mazkur   farmonga
ko‘ra   Respublika   Jismoniy   tarbiya   va   sport   qo‘mitasining   vazirlikka
aylantirilishi,   shuningdek,   Vazirlar   Mahkamasining   2019   yil   29   yanvardagi
“O‘zbekistonda   sog‘lom   turmush   tarzini   targ‘ib   qilish   va   aholini   jismoniy   va
ommaviy   sportga   jalb   etish   to‘g‘risida”gi,   2019   yil   13   fevraldagi,   “2019-2023
yillar   davrida   O‘zbekistonda   jismoniy   va   ommaviy   sportni   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   qarorlarining   qabul   qilinishi
O‘zbekistonda jismoniy tarbiya va sport sohasida yangi bosqich boshlanganidan
dalolat beradi.
Bu   qarorlarda   yosh   futbolchilarni   futbol   bilan   shug‘ullanishida
zamonaviy   asbob   uskunalar   bilan   jihozlangan   sport   inshoatlarini   qurish,   jahon
talablariga   javob   beradigan   futbol   maydonlarini   ko‘paytirish,   eng   qobiliyatli
yosh   sportchilarni   aniqlash   va   kelgusida   ulardan   yuqori   malakali   futbolchilar
tayyorlash   imkonini   beradigan   iqtidorli   sportchi   yoshlarni   qidirib   topish   va
tayyorlash tizimini tobora takomillashtirish ko‘zda tutilgan. 1
1
  2019-2023 yillar davrida O‘zbekistonda jismoniy va ommaviy sportni rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash 
to‘g‘risida”gi qaror i
2 Futbol   o‘yinida   yuqori   malakali   futbochilarni   tarbiyalash   har   doim   ham
dolzarb   muammo   hisoblangan.   YUqori   malakali   futbolchilarni   jismonan   etuk,
texnik-taktik   tomonlama   tayyorlash   voyaga   etkazish,   yoshlikdan   futbol   sport
maktablarida,   internatlarida   o‘quv   mashg‘ulotlarini   to‘g‘ri   yo‘naltirish   bilan
bog‘liqdir.
  Respublikamizda bir qancha bolalar va o‘smirlar sport maktablari, futbol
maktab   internatlari   mavjuddir.   Har   bir   maktab   o‘ziga   xos   yutuqlarga   ega
ekanliklari sir emas.
Lekin,   erishilgan   yutuqlarga   qaramasdan,   yosh   futbolchilarni   o‘yin
maqsadi   va   ularing   umumiy   tayyorgarligi   ustida   hali   ancha   mashaqqatli   ishlar
olib borilishi kerak.
  Bizning   mutaxassis   va   murabbiylar   O‘zbekiston   futbolida   yuqori
malakali   o‘yinchilarda   ham   jismoniy   tayyorgarlikni   maromida   emasligini
takidlashmoqda.   Bunga   milliy   terma   jamoamiz   safida     o‘ynovchi
futbolchilarning  xalqaro   uchrashuvlarida,   o‘yin  harakatlardagi   kamchiliklarning
ko‘rinib qolishi yaqqol misol bo‘la oladi.
O‘zbek   futbolchilarining   keyingi   rivojlanish   bosqichi   to‘g‘ridan   to‘g‘ri
yosh bolalar va o‘smirlar futbolini rivojlantirish bilan bog‘liq. Qanchalik bolalar
va   o‘smirlarni   tayyorlash,   o‘rgatish   jarayoni   samarali   yo‘lga   qo‘yilsa   keyingi
futbolimiz rivojlanish bosqichi shunchalik samaraliroq kechadi.
YOsh   futbolchining   asosiy   jismoniy   sifatlarini   rivojlanishi   harakat
ko‘nikmalarining   shakllanishi   bilan   uzviy   bog‘liqlikda   kechadi.   Ana   shu
jarayonga   xizmat   qiluvchi   mashqlar   sport   trenirovkasi   mashg‘ulotlariga   qat’iy
izchillikda   va   ketma-ketlikda   kirishiladi.   Bugungi   kunda   futbolchilarning
jismoniy   sifatlarini   tarbiyalash   uchun   maxsus   vositalardan,   mashqlar
3 majmuasidan foydalanishni taqozo etadi, shuning uchun xam biz tanlagan mavzu
“Yosh   futbolchilarning   jismoniy   tayyorgarligini   oshirish”   o‘zining   dolzarbligi
bilan ajralib turadi.
Muammoning   qo‘yilishi    .     Zamonaviy   futbol   har   bir   futbolchidan
kattagina jismoniy tayoyrgarlikni  va butun o‘yin davomida aniqlik bilan harakat
qilishlarini talab etmoqda, chunki jismoniy tayyorgarlikni maromida bo‘lmasligi
maydonda   barcha   haraktlarning   samarasiz   tugallanishiga,   jamoaning
mufavvaqiyatsiz  o‘yiniga olib keladi.
Yuqori   malakali   jamoalarda   o‘yinchilarning   umumiy   tayyorgarligidagi
nuqsonlarini tuzatish ancha qiyin. Shuning uchun bolalar va o‘smirlarning mashq
jarayonlari   qanchalik   samarali   bo‘lsa,   yuksak   natijalar   uchun   kurashlar   ham
shunchalik ko‘p muvaffaqiyaga olib keladi. 
Kurs  ishining maqsadi va vazifalari
Tad qiqot   ishini   olib   borishda   yosh   futbolchilarning   jismoniy
tayyorgarligini rivojlantirish orqali o‘yin natijalarini oshirish.
Maqsadni amalga oshirishda quyidagi vazifalar belgilanib olindi:
1.   Yosh futbolchilarning   jismoniy tayyorgarlikni baholashda maxsus test
sinovlarni qabul qilish.
2.   Dastlabki   tayyorlov   davrida   jismoniy   qobiliyatlarni   yosh   futbolchilar
tomonidan bajarishlarni tekshirish.
3.   Mashg‘ulotlarda   yosh   futbolchilarning   jismoniy   sifatlarni
tarbiyalashdagi mashqlar va murabbiy ko‘rsatmalari taxlili.
4 I BOB . ILMIY ADABIYOTLAR TAXLILI
1.1. Yosh futbolchilarni tayyorlashda asosiy talablar
Yosh   futbolchilarni   tarbiyalash   va   ularni   etuk   iqtidorli   kuchli   futbolchi
qilib   etishtirish   har   qachon   xam   murabbiylarga   kattagina   mexnatni,   izlanishni
talab qiladi.
Murabbiylar   futbol   bugungi   kunda,   texnika-taktika   jismoniy   tayorgarlik
bo‘yicha   jadallik   bilan   o‘sayotganligi   va   yosh   futbolchilarni   xam   bunday
rivojlanishga tayorlash kerakligini izohlaydi.
Ko‘pgina   futbol   mutaxassislari   R.A.Akramov,   K.X.Xeddergot,
M.A.Godik, A.A.,  D.K. Djarmen,  V.N.SHamardin, R.I.Nurimov, R. SHarfi   lar,
yosh   futbolchilarni   mahorat   darajasini   oshirish   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ilk   yoshlik
chog‘idan   boshlab   futbol   uyiniga   rejasi   va   malakali   ravishda   o‘rgatishga
bog‘liqligini ta’kidlashadi. 2
A.A.Suchilin   yosh   futbolchilarni   maxoratli   qilib   tarbiyalashda
murabbiylardan   bolalarda   quydagi   jixatlarni   ko‘ra   bilish   va   talab   eta   olishni
e’tirof etadi:
- bolalarni kuchli-irodaviy, o‘zini tuta bilish 
- mashg‘ulotlarda texnik xarakatlarni, mashqlarni astoidil bajarishlari
-   yuqori   darajadagi   jismoniy   sifatlarga   (tezkorlik,   chaqqonlik,
chidamlilik, tezlik-kuch) ega bo‘lish
- organizmning sog‘lom bo‘lishi, o‘yinlarda funksional tayyorlarligi a’lo
darajada bo‘lishini yosh futbolchilarning dastlabki tayyorgarligida mutaxasisslar
2
 Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b .
5 ko‘proq   texnik   tayyorgarlikka   e’tibor   berishini   ta’kidlaydilar.   Mashg‘ulotlarda
umumiy jismoniy tayyorgarlikka 30-40% vaqt ajratishni ko‘rsatilgan. 
Yu.N.Lopachev   shuni   e’tirof   etadiki,   futbolchilarni   texnik   xarakatlari,
jismoniy siftlarni tarbiyalashda, ularning kuchi, yoshi, funksional imkoniyatlarni
xisobga olish zarurdir.
Trenerlik   amaliyoti   shundan   dalolat   beradiki,   yosh   futbolchilarni   o‘yin
texnikasi   o‘rgatish,   jismoniy   rivojlantirishda   katta   futbolchilar   trenerovkasiga
nisbatan boshqa usubiyatlarni qo‘llash lozim.
Yosh   futbolchilar   bilan   ishlaydigan   murabbiylar,   futbol   sir-asrorlarini
mukammal   bilish   (futbolchi   bo‘lganligi),   futbol   uslubiyati   bo‘yicha   nazariy
bilimlarga   ega   bo‘lishi   o‘ta   muximdir.(I.R.Nurimov,   R.Akramov,
O.Kurbonov,M.Maypas)
Akramov   R.A.   o‘ z   izlanishlarida   shuni   takidlaydi,   yosh   bolalarning
futbol sifatiga kirishi uchun, birinchi navbatda, muvofiq xolda ulg‘aygan bo‘lishi
zarur.   Bu   bilan   shu   narsa   nazarda   tutiladiki   xarakatlarni   egallash   uchun   bir   xil
darajada xam jismonan, xam ruxan tayyor bo‘lishi kerak.
Yosh   futbolchilarning   texnik   tayyorgarligi,   o‘yin   texnikasining   ayrim
usullariga   o‘rgatish,   o‘rganilganlarning   nazoratsiz   qoldirilishi   mumkin   emas.
Agar   o‘yin   texnikasiga   o‘rgatish   rejelashtirilgan   muntazam   mashg‘ulotlar   bilan
o‘tkazilsa, unda u yaxshi natija berishi mumkin.
R.Akramov,   R.Nurimovlar   e’troficha   sport   maktablari   tizimida   yangi
sportchilarni   o‘yin   texnikasiga   o‘rgatishda   navbatma-navbat   keladigan   ketma-
ketlikka rioya qilish zarur xamda uni quyidagi tamoyil asosida: 3
1) osondan qiyinga, 
3
 Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.
6 2) oddiydan murakkabga, amalga oshirish kerak.
Futbol   o‘yini   texnikasi,   xarakat   malakalarining   umumiy   o‘ziga   xos
xususiyatlaridan tashqari, bir qator o‘ta ixtisoslashgan malakalarga ega. Texnika
usullari   va   to‘pni   egallab   olishning   ayrim   elementlarini   bajarish   xamda   ularni
o‘yin vaziyatlarida qo‘llash quyidagicha tavsiflanadi:
1)   futbol   xarakatlari   malakasi   xar   doim   ma’lum   bir   sifatlar,   masalan,
mushak-kuch, tezkorlik, chidamlilikka asoslanadi;
2)  xarakat malakasi o‘yin texnikasini ifodalovchi element xisoblanadi va
u   shundan   iboratki,   uzoq   vaqt   ichida   yuqori   darajada   barqaror   bo‘ladi,   ya’ni
o‘yin texnikasi malakalari ko‘p yillarga saqlanib qoladi;
3)     o‘yin   paytida   futbolchilar   texnik   usullarni   «o‘ziga   xos   muxitda»
qo‘llaydilar:   o‘yin   qoidalarida   gavda   Bilan   kurash   olib   borish   ruxsat   beriladi.
Bunda raqibingiz sizga u yoki bu texnika usulini qo‘llashingizga xalaqit berishi
mumkin. SHuning uchun texnikaga o‘rgatish va uni mustaxkamlashda o‘yindagi
kurash xususiyati xamda raqibning qarshilik ko‘rsatuvchi xarakatlarini nazardan
qochirmaslik lozim. 
O‘yin xususiyati  va xarakatlarning o‘ziga xos tuzilmasi, o‘yinchilarning
individual   jismoniy   xamda   ruxiy   xususiyatlaridan   tashqari,   texnikaga   o‘rgatish
va   uni   mustaxkamlashni   belgilab   beradi.   Xarakatlarga   o‘rgatishni   aloxida
qismlarga bo‘lingan va parchalangan xolda amalga oshirish mumkin emas.
Sportchining umumiy tayyorgarligini, ular tanlagan sport turi uchun xos
bo‘lmagan, biroq sport faoliyatida muvaffaqiyatga erishish uchun bevosita ijobiy
ta’sir   ko‘rsatadigan   har   tomonlama   jismoniy   qobiliyatlarni   tarbiyalash   nazarda
tutiladi (M.A. Godik).
1.2. Yosh futbolchilarda dastlabki jismoniy tayyorgarlik
7 Futbolchining   jismoniy   tayyorgarligi   sport   mashg‘ulotining   muhim
tarkibiy   qismlaridan   biri   hisoblanadi   va   jismoniy   sifatlar   –   kuch,   chidamlilik,
epchillik, tezkorlik, chaqqonlikni rivojlantirishga qaratilgan jarayondir
Futbolchining umumiy jismoniy tayyorgarligi yuqori natijalarga erishish
uchun   poydevor   asos   hisoblanadi.   U   asosan   quyidagi   vazifalarni   hal   etishni
ta’minlaydi:
1.   Futbolchi   organizmining   har   tomonlama   garmonik   rivojlantirishi,
uning funksional imkoniyatlarini oshirishi, jismoniy sifatlarini rivojlantirish.
2. Salomatlik darajasini oshirish.
3.   Shiddatli   trenirovka   va   musobaqa   nagruzkalari   davrida   faol   dam
olishdan to‘g‘ri foydalanish. Umumiy jismoniy tayyorgarlik maxsus tayyorgarlik
uchun   zamin   yaratadi.   Ya’ni   tanlangan   sport   turida   kamol   topish   uchun   zarur
shart-sharoit   sifatida   kuchlilikni,   tezkorlikni,   chidamlilikni,   epchillikni,
chaqqonlikni har tomonlama rivojlanishini ta’minlaydi.
So‘nggi   yillarda   nashr   etilgan   sport   adabiyotlarida   sport
mashg‘ulotlariga sportning jismoniy harakatini boshqarish jaryoni sifatida qarash
ko‘p   bora   ta’kidlangan.   Hozirgi   paytda   testlar   sportning   har   xil   turlarida   keng
qo‘llaniladi.ulardan   tezkor   joriy   hamda   oraliq   nazoratda   foydalaniladi.   Futbol
sohasida   mutaxassislar   sportchilarning   jismoniy   tayyorgarligini   turli   jihatdan
baholashga eng ko‘p ahamiyat beradilar.
Futbolchilarni o‘yin faoliyati faqat sakrash, yugurish va yurishdan iborat
emasligi,   ularning   harakati   anchagina   murakkab   bo‘lib,   raqib   bilan   kurashishi,
eng   katta   tezlikda   yugurishi,   murakkab   taktik   vazifalari   bajariladi.   SHuning
uchun   futbolchilarning   jismoniy   tayyorgarligi   ularning   o‘yin   faoliyatini
8 xarakterini   hisobga   olgan   holda   shunday   qilish   kerakki,   bu   ularga   texnik   va
taktik mahoratini takomillashtirishga asos bo‘lsin.
Grindler   K.R.   Palke   X.M.   lar   futbolchining   umumiy   tayyorgarligi
jismoniy qobiliyat  har  tomonlama  tarbiyalash,  umumiy ish qobiliyatini  oshirish
vazifalarini   hal   qilinishi   va   umumiy   rivojlantiruvchi   mashqlarning
shug‘ullanuvchilar   organizmiga   umumiy   ta’sir   ko‘rsatuvchi   sportning   boshqa
turlari bilan bog‘liqligini ta’kidlaydilar.
Lisenchuk   G.A.,   SHamardin   V.N.,   Zaysev   A.A.   lar   umumiy
tayyorgarlikni   oshirish   maqsadida   qo‘llaniladigan   ko‘pgiga   mashqlar
organizmga   har   tomonlama   ta’sir   ko‘rsatishni,   jumladan,   baland-past   joylarda
uzoq   muddat   yugurish   ko‘proq   chidamlilikni,   qisqa   masofalarda   jadal   yugurish
tezlikni rivojlantirishga, gimnastik mashqlar chaqqonlikni o‘stirishga qaratilishni
e’tirof etishadi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlikda   mushak-paylarning   rivojlanishi   va
mustahkamlanishiga   ichki   a’zo   va   tizimlar   funksiyasini   takomillashtirishga,
harakatlarni   koordinatsiya   qilishni   yaxshilash   va   harakat   sifatlari   umumiy
darajasini oshirishga erishiladi.
Ko‘pgina   mutaxassislar   jismoniy   sifatlarni   rivojlan-tirishga   qaratilgan
maxsus   mashqlar   yordamida   ayrim   texnik   usullarni   rivojlantirish   mumkinligini
va   buning   uchun   odatda,   bajarish   xarakteri   tuzilishiga   ko‘ra   texnik   usul   yoxud
uning   alohida   elementlariga   o‘xshash   bo‘lgan   maxsus   mashqlar   qo‘llashni
tavsiya etganlar.
Pedagogik   nuqtai   nazardan   jismoniy   tayyorgarlikni   umumiy   va   maxsus
jismoniy   tayyorgarlikka   ajratiladi.   Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   (UJT)
yuqorida ko‘rsatib o‘tilgan masalalarni hal qilib, maxsus jismoniy tayyorgarlikka
9 poydevor   hisoblanadi.   Futbolchi   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikning   asosiy
vositasi   sifatida   predmetlar   bilan   va   predmetlarsiz   bajariladigan   umumiy
rivojlanish   gimnastika   mashqlari,   bajariladigan   harakatlar   intensivligini
muntazam   ravishda   almashtirilgan   holda   juft-juft   bo‘lib   mashq   qilish,   harakatli
va sport o‘yinlari, estafetalar, krosslardan foydalanadi.
Sportchining jismoniy qobiliyati  yoki uning harakat qilish imkoniyatlari
kuch,   tezkorlik,   chaqqonlik   sifatlaridan   belgilasa   bo‘ladi.   Jismoniy   sifatlarni
takomillashtirish   asosida   organizmning   o‘z   ishlash   qobiliyati   darajasidan
takroriy ortiqcha, jismoniy yuklamag bardosh bera olishi yotadi.
Yosh futbolchilar bilan ishlashdagi dastlabki tayyorgarlik bosqichida har
tomonlama   jismoniy   tayyorgarlikni   egallashga,   sog‘liqni   mustahkamlash   va
garmonik   rivojlanishga,   xilma-xil   ko‘nikma   va   malakalarni   egallab   olishga,
futbol   o‘yini   texnikasi   va   taktikasining   boshlang‘ich   asoslariga   o‘rgatishga
qaratilgan vositalar kompleksidan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Jismoniy   tayyorgarlikning   bu   vaqtdagi   vazifasi   avvalo   yosh
futbolchilarning harakat funksiyalarini  (kuch, tezkorlik, chidamlilik, chaqqonlik
va   epchillik,   shuningdek   o‘z   harakatlarini   vaqt   oralig‘ida,   havoda   va
muskullarning   zo‘r   berish   darajasiga   ko‘ra   boshqara   bilish   harakat
funksiyasining   asosiy   komponentlaridir)   shakllantirishdan   iborat   bo‘ladi.
Harakatlar   tezligini   tarbiyalashga   katta   e’tibor   berish   kerak,   chunki   bolalik   va
o‘smirlik   yoshida   ana   shu   eng   muhim   jismoniy   sifatni   tarbiyalash   uchun   keng
imkoniyatlar   mavjuddir.Shuni   qayd   qilish   kerakki,   dastlabki   tayyorgarlik   va
boshlang‘ich   sport   ixtisoslashuvi   bosqichlarida   tezkorlik,   chaqqonlik   bilan
mustahkam bog‘liq ravishda tarbiyalanadi, bu esa siljishning (bir joydan ikkinchi
joyga o‘tishning) ratsional texnikasini egallab olish uchun zarur asos yaratadi. 
10 1.3. Yosh futbolchilarda jismoniy qobiliyatlar va texnika
Futbolchi   o‘zi   egallagan,   takomillashtirgan   texnikani   zarur   optimal   kuch,
tezlik,   chidamlilik   va   boshqa   jismoniy   sifatlar   bilan   muvofiqlashtira   olsa,   u
natijali o‘yin ko‘rsatishi mumkin.
Agar biz munosib kuch va tezlikka ega bo‘lmasak , futbol o‘yini texnikasi
usullarini   bajarishga   qodir   bo‘lmas   edik.   SHu   bilan   birga   chidamliliksiz   o‘yin
texnikasidagi   bizning   ko‘nikmalarimiz   (malakalarimiz)   kat t a   axamiyatga   ega
bo‘lmasdi.
G.A.Lisenchuk shuni takidlaydiki,   kuch texnika elementlarini bajarishda
asosiy   o‘rin   egallaydi:   u   oyoq,   bosh   bilan   zarbalarni   berishda,   aldamchi
xarakatlar,   to‘pni   olib   qo‘yishda   juda   kerak   xisoblanadi.   Agar   futbolchi   to‘pni
kat t a   tezlikda   olib   yurish   paytida   bir   zumda   burilishlar,   to‘xtashlarni   bajarsa,
yo‘nalishini o‘zgartira olsa, u aldashlarni yaxshi qo‘llashi mumkin. Shuningdek ,
kuch sakrash va depsinish uchun xam zarurdir. 4
Yu.Morozov va K. Beskovlar  chidamlilik va texnikaning bog‘liqligi xam
ob’ektivdir: chidamliligi bo‘sh, toliqqan muskullarga ega ,bo‘lgan futbolchi aniq
va   o‘ta   nozik   xarakatlanishga   qodir   emas.   Toliqqan   muskullar   ,   o‘yin   vaziyati
qanchalik   talab   qilmasin,   asab   tizimining   «buyruqlariga»   bo‘ysunmaydi.
Chidamlilikning etishmasligi keyinchalik texnikada xatolarning paydo bo‘lishiga
olib keladi. Texnikaning tezlik, chaqqonlik, egiluvchanlik yoki boshqa jismoniy
sifatlar bilan bog‘liqligi xudi shunday bog‘liqlikda mavjudligini etrof etishadi.
Bu xam tavsiflar trenerning Amaliy ishida e’tiborsiz qoldirilishi mumkin
emas. Texnika jismoniy sifatlarni takomillashtirishdan ajralgan xolda o‘rgatishni
xoxlaydigan trener, noto‘g‘ri yo‘ldan borayotgan xisoblanadi. Albatta, texnikani
4
 Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.
11 mustaxkamlash o‘z-o‘zidan zarur jismoniy sifatlarni rivojlantiradi, faqat u etarli
darajada bo‘masligi mumkin.
Yaxshi   futbolchi   chaqqonlikka   xam   ega   bo‘ladi,   albatta.   O‘yin   paytida
kurashish   sharoitlari   doimo   va   tez   o‘zgarib   turadi,   shuning   uchun   o‘yinchi
beto‘xtov   va   bir   zumda   o‘yin   vaziyatining   o‘zgarishiga   moslashishi   lozim
bo‘ladi. Xarakatlarni tez egallab olgan, ulardan o‘yin paytida oqilona foydalana
oladigan,   o‘yinda   yuzaga   kelgan   vaziyatlarda   tez   va   aniq   yo‘l   topa   oladigan,
o‘yindagi   xolatlarni   oldindan   ko‘zlay   oladigan   va   shunga   muvofiq   eng   to‘g‘ri
echimlarni   topadigan   futbolchi   chaqqon   o‘yinchi   xisoblanadi.   Agar   biz   to‘p
Bilan   yaxshi   o‘ynaydigan   futbolchini   eng   yaxshi   o‘yinchi,   texnikasi   bo‘shroq
futbolchini   jamoaning   bekorchi   a’zosi   deb   atasak,   noto‘g‘ri   fikr   bildirgan
bo‘lamiz.   To‘pni   oyoq   Bilan   necha   marta   o‘ynay   olish   qobiliyati   chaqqonlikni
bildirmaydi.   Zero   shunarsa   shubxasizki,   yaxshi   futbolchilar   ikala   sifatlarga-
o‘yindagi   xolatlarni   sezish   va   tanlash   xamda   to‘p   bilan   o‘ynash   (jonglyorlik
qilish) malakasiga egadirlar.
Yosh futbolchilarning maydondagi harakatlariga tasnif
Futbodagi   yangi   va   samarali   usullarining   paydo   bo‘lishi   futbolchilarning
harakatlari yuksak darajada bo‘lishini talab etmoqda. Har bir futbolchi bir o‘yin
davomida jamoasining g‘alaba qozonishi uchun ko‘pgina harakatlar bajarishadi.  
Mutaxassislar futbol o‘ynash uchun kamida uchta muhim qobiliyatga ega
bo‘lishlikni   ta’kidlashadi.   Ya’ni   bu,   jismonan   rivojlangan,   o‘yin   texnikasini
egallagan va maydonda o‘zini yaxshi tuta oladigan bo‘lishlari kerak.
  Futbol   mutaxassislari   Lyukshinov   N.M.,   M.A.Godik,   G.M.Sergeev,
S.A.Savin,   G.A.Romanenko,   K.A.SHperling,   R.A.Akramov   o‘z   ishlarida
12 futbolchining   o‘yindagi   to‘p   bilan,   to‘psiz   va   o‘yindagi   boshqa   xolat
xarakatlarini tekshirishgan, ilmiy tadqiqot ishlari olib borishgan.
Bizga   shu   narsalar   ma’lumki,   futbolchining   maydondagi   asosiy
xarkatlariga:   yurish,yugurish,   tup   bilan   yurish,   tup   bilan   yugurish,   sakrashlar,
tupga   zarba   berish,   tupni   tuxtatish,   tupni   en   chiziqdan   tashlash,   fintlar,   podkat
tashlash   va   raqib   bilan   tup   uchun   kurashish   xarkatlari   kiradi.   Bundan   ko‘rinib
turibdiki, futbol mutaxasislari (o‘z tadqiqot ishlarida) futbolchilarining yuqorida
ta’kidlangan   xarkatlarini   o‘rganishgan   va   ularni   takomillashtirish   kerakligini
izoxlab   o‘tishgan.   Futbol   mutaxasisi   B.A.   Arkadev   futbolchining   maydondagi
asosiy   xarkati   bu   yugurishidir   deb   ta’kidlangan   edi.   U   o‘z   tadqiqotlarida
futbolchilarning   yugurish   xarakatlarida,   ya’ni   futbolchilar   o‘yindagi   to‘p   bilan
yugurishlari, to‘psiz yugurishlari, futbolchilar tomonidan 9-12 km bosib o‘tishini
va bu kursatkich keyinchalik 12-14 km ga etishini e’tirof etgan. Xaqiqatan xam
bu   ko‘rsatkichni   o‘sishini   biz   xozirgi   futbolimizda   ko‘rishimiz   mumkin.Bo‘lib
o‘tgan jaxon chempionatlarida ko‘pgina futbol mutaxasislari futbolchilarning bir
o‘yindagi   xar   qanday   xolatdagi   yugurishlarini   kuzatishgan.   Bunda   ular
futbolchining   sekin   yugurishi   va   tezkor   yugurishi,   maksimal   tez   yugurishi   va
to‘p bilan yugurishini o‘rganishgan. 5
Futbol   o‘yinida   futbolchilarning   asosiy   xarakatlaridan   bir   to‘p   bilan
muomalada bo‘lishi, ya’ni to‘p bilan xarakatlanishidir. Unda futbolchilar to‘pga
zarba berish, bosh va oyoq   bilan maydondagi aldamchi xarakatlari, raqibi bilan
to‘p   uchun   kurashishi,   to‘pni   olib   yurish   va   to‘pni   to‘xtatish   xarkatlarini
bajarishadi.
5
 Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.
13 N.M.Lyukshinov   o‘zining   tadqiqot   ishlarida   futbolchining   bir   o‘yindagi
to‘p bilan xarakatlarini kuzatgan. Uning kuzatishicha futbolchining to‘pga zarba
berishi 37,6% ni, raqibi bilan to‘p bilan uchun kurash va fintlar 20,8%, tupni olib
yurish 17,7% ni va to‘pni tuxtatishlar 23,9% ni tashkil etishini ko‘rsatgan.
Tupga   zarba   berishda   83,4%   -   oyo q da,   16,6%   bosh   bilan   berilar   ekan.
SHulardan   futbolchilar   tomonidan   oyoqda   beriladigan   zarbalarning   oyoq
qobirg‘asining ichki qismi bilan 26,5% oyoq yuzasining yon qisim bilan 30,3%
eng ko‘p zarbalar berilar ekan.
Raqib   jamoasining   darvozasiga   to‘p   yo‘llash,   xar   bir   jamoa
futbolchilarining   asosiy   maqsadidir.   Futbolchialr   tomondan   darvoza   tomon
yo‘llangan   zarbalarning   oyoqning   qaysi   qismida   samarali   bajarilishini   M.S.
Brilnning   ishlaridan   bilib   olishimiz   mumkin.   Bu   jadvaldan   shuni   kurishimiz
mumkinki,darvoza   tomon   to‘g‘ri,aniq   gol   bilan   tugallangan   zarbalar   oyoq
qobirg‘asining o‘rta qismi bilan yo‘naltirilgan.
O‘yin davomida futbolchilar tomonidan bajariladigan yana bir xarakatlar –
bu   sakrashlar   va   aylanma   xarkatlardir.Xavodagi   to‘p   uchun   kurashishda
ko‘pincha futbolchilar bosh bilan, darvozabon esa qo‘l bilan sakrab to‘pga egalik
qilishadi.  Aylanma  xarakatlarini   esa   futbolchilar   aldamchi  xarakatlar,  akrobatik
xarakatlar,ya’ni   o‘yin   sharoitiga   qarab   bunday   xarkatlarni   bajarishadi.   Bunday
xarakatlar futbolda deyarli xali uncha o‘rganilmagan.
Vengriyalik   futbol   mutaxassisi   A.Chanadining   e’tiroficha,   futbol
texnikasining o‘z chegaralari bor. U hamma narsani hal qilmaydi, lekin usiz xech
bir yutuqqa erishib bo‘lmaydi.
Mutaxasislar ham futbolchilarning maydondagi asosiy vositasi bu yugurish
hisiblanib,   maydondagi   yugurish   engil   atletikachilarning   yugurishidan   farq
14 qilishini, futbolchilar maydonda har tomonga tez yugurishlari, tez yo‘nalishlarini
va   tezliklarini   o‘zgartirishlari   kerak   bo‘lishini   ta’kidlaydi.   Bunga   qo‘shimcha
qilib   aytishichi,   yugurishni   rivojlantirish   uchun   turli   xil   usullarda   yugurish
bilimlarni va tezlikni birga qo‘shib olib borish kerak deb hisoblaydi.
II-BOB. FUTBOLCHILARNING JAMOA TAKTIKASI
TAKOMILLASHTIRISH .
Jamoa taktikasi bu muayyan o‘yin sharoitida paydo bo‘lgan vazifalarni hal
qilishda   butun   jamoa   harakatlarini   uyushtirishdir.   Butun   jamoaning   hujum   va
mudofaa harakatlari aniq uyushtirilmasa, o‘yin betartib, bemaqsad bo‘ladi, unda
o‘yinchilar   o‘rtasida   vazifa   taqsimlashning   iloji   bo‘lmaydi.   Bunday   hollarda
o‘yinchilar qanday bo‘lmasin to‘pni egallab olib, bir amallab darvozaga kiritish
uchun u yoqdan bu yoqqa yugurishaveradi.
Futbolning   yuz   yildan   ortiqroq   tarixi   mobaynida   o‘yinchilarni   aniq
joylashtirib, ular o‘rtasida vazifalar aniq taqsimlanishini  nazarda tutgan ko‘plab
taktik   tizimlar   yaratilgan.   Hujumdagi   jamoa   taktikasini,   ya’ni   muayyan   o‘yin
15 sharoitida   paydo   bo‘ladigan   vazifalarni   hal   qilishda   butun   jamoa   jamoaviy
harakatlarini uyushtirishning asosiy prinsiplarini ko‘rib chihamiz.
Har   qanday   taktik   tizimda   ham   jamoa   taktikasi   ikki   tur   harakat,   ya’ni   tez
hujum va tadrijiy hujum vositasida amalga oshiriladi.
2.1.Tezkor hujumni uyushtirish.
Tezkor   hujum   jamoa   hujum   harakatlarining   eng   samarali   usuli
hisoblanadi.   Buning   mohiyati   shundan   iboratki,   unda   bitta-uchta   uzatishda
o‘yinchilardan birini darvozani zabt etish uchun qulay pozitsiyaga chiqaradigan
hujum yoki javob hujumi uyushtiriladi. Hujum - bu jamoaning raqib darvozasini
zabt   etishga   qaratilgan   harakatlarini   uyushtirish.   Tez   hujumning   afzalligi
shundaki,   bunda   mudofaadagi   kuchlarini   qayta   uyushtirib   olishga   raqiblarning
vaqti   bo‘lmaydi.   Hujumdagilarning   hamma   harakatlari   kutilmaganlik
elementlariga boy bo‘lib, yuqori tezlikda bajariladi. O‘yinchilar maydonda ko‘p
manyovr   qiladilar   va   to‘pni   uzatish   bilan   eng   qisqa   vaqt   ichida   sheriklaridan
birini   zarba   berish   pozitsiyasiga   chiqarish   imkoniyatini   yaratadilar.Tez   hujum
javob   hujumlari   vaqtida,   ya’ni   o‘yin   epizodi   davomida   to‘pni   qo‘lga   kiritgan
jamoaning harakatlarini uyushtirish vaqtida eng ko‘p samara beradi.
Hozirgi   futbolda   jamoa   to‘pni   qo‘lga   kiritganidan   keyin,   o‘yin   epizodi
davomida hujumning uchta fazasi bo‘ladi.
Birinchi faza  – “o‘tish”, ya’ni mudofaadan tez hujum usulida hujumga o‘tishdagi
tayyorgarlik   harakatlari.   Bu   harakatlar   to‘pni   oldindagi   o‘yinchiga   tez   uzatib
berishni va mudofaada qatnashgan hujum o‘yinchilarining hujum qatoridagi o‘z
joylariga qaytishini o‘z ichiga oladi.
16 Ikkinchi  faza   –  “hujum”, ya’ni   raqiblar  hujumning  oldini    olish  hamda  bartaraf
etish   harakatlarini   kuchaytirish   va   uyushtirishga   ulgurmasdanoq,   uning
mudofaasini yorib o‘tish.
Uchinchi   faza   –   “hujumni   tugallash”,   ya’ni   gol   vaziyatini   hosil   qilish   va
darvozani mo‘ljallab zarba berish.
49-rasm. Tezkor  hujum
49-rasmda o‘z jarima maydonida o‘ng qanot bo‘ylab to‘p yo‘naltirganda - hujum
qilganda yutib chiqqan jamoaning keyingi tez hujum varianti ko‘rsatilgan. O‘ng
tomon   markaziy   himoyachisi   bo‘lgan   3- o‘yinchi   yuqorilab   kelgan   to‘p   uchun
kurashda   yutib   chiqib,   to‘pni   8- o‘yinchiga   oshiradi.   U   darhol   qo‘riqchisiz
bo‘lgan   11-hujumchiga   uzatadi,   o‘zi   katta   tezlikda   olg‘a   o‘tib,   oldingi   qatorda
miqdor   ustunligi   hosil   qiladi.   11-o‘yinchining   bundan   keyingi   harakati   ikki
variantda   bo‘lishi   mumkin:   biri   sheriklarining   chalg‘ituvchi   manyovridan
foydalanib,   zarba   berish   pozitsiyasiga   chiqish   bo‘lsa,   ikkinchisi   oldingi   tomon
o‘tib,   himoyachilardan   birini   o‘ziga   jalb   etgandan   keyin   darvozani   mo‘ljallab
zarba berish uchun bo‘shagan sherigiga to‘pni uzatib yuborishdir. 6
6
 Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.
17 Tez hujumni uyushtirishga bo‘lgan asosiy talablar:
1. Raqib   hujumchilari   mudofaaga   qaytib   ulgurmasligi   uchun   ularni
“kesib   qo‘yish”   maqsadida   to‘pni   oldinga,   albatta,   tez   uzatib   yuborish.   11-
o‘yinchiga   to‘p   uzatib   yuborilganidan   keyin   raqiblarning   10-,   2-,   8-   va   6-
o‘yinchilari   “kesilib   qolganligi”   ko‘rinib   turibdi.   Albatta,   bularning   har   biri
mudofaaga   mumkin   qadar   tez   qaytishga   harakat   qiladi,   lekin   hujumdagilarning
vaqtdan   yutganligi   va   ular   bundan   mohirlik   bilan   foydalanib,   darvozani   zabt
etish uchun real imkoniyat hosil qilishlari mumkinligi aniq ko‘rinib turibdi.
2. O‘yinchilarning   ikkinchi   va   uchinchi   fazadagi   harakatlari   o‘ynab
tobiga   yetkazilgan,   yuksak   tezlikda   bajariladigan   kombinatsiyalar   asosida
bo‘lishi kerak.
3. Tezlik   bilan   yorib   o‘tish   manevri   qanot   bo‘ylab,   markazda   va
maydonning butun kengligi bo‘ylab amalga oshirilishi mumkin. Bundagi asosiy
maqsad   -   zarba   berish   pozitsiyasiga   chiqishning   eng   qisqa   yo‘lini   topish.
Hujumni rivojlantirishda sal bo‘lsa ham sustkashlik qilish raqib tomonidan oldin
“kesilib”   qolgan   o‘yinchilarning   mudofaaga   qaytib   olishiga   imkon   berishini,
binobarin, hujumni qiyinlashtirib qo‘yishini doim yodda tutish kerak.
4. Hujumning oldingi qator o‘yinchilari yakkama-yakka kurash san’atini
yaxshi egallagan bo‘lishlari, ya’ni yakka holda raqibni yengib chiqishni bilishlari
kerak.   Zarba   berish   pozitsiyasiga   chiqish   uchun   qisqa   yo‘llardan   foydalanib,
dastlabki   imkoniyat   paydo   bo‘lgani   zahoti   darvozani   mo‘ljallab   zarba   berishi
yoki darvozani zabt etish uchun sheriklarga sharoit yaratib berishi lozim.
5. Jamoada   mudofaadan   dastlabki   uzoqqa   uzatib   berishni   kutadigan
ma’lum   bir   o‘yinchi   bo‘lishi   shart.   Sheriklari   eng   kam   vaqt   ichida   unga   to‘p
yetkazib berishlari uchun shu futbolchining yaxshi ko‘rgan pozisiyasini, albatta,
18 bilishlari   kerak.   Jamoa   harakatlarining   kutilmagan   bo‘lib   chiqishi   to‘pni
hujumning oldingi  qatoriga  ana shunday   maksimal   tezlikda o‘tkazib  berilishiga
bog‘liq.   Ko‘pincha   dastlabki   uzoqqa   uzatishda   to‘p   jamoaning   dispetcheriga
yo‘naltiriladi.   U   o‘yindagi   sharoitni   boshqa   sheriklariga   qaraganda   tez   va
aniqroq   baholaydigan   bo‘lgani   uchun,   shiddatli   hujumni   hammadan   ko‘ra
yaxshiroq davom ettira oladi.
6. Agar   tez   hujum   ko‘ngildagidek   chiqmasdan,   raqiblar   mudofaani
uyushtirib   olsalar,  unda o‘rta qator   o‘yinchilari maksimal tezlikda  raqiblar   jarima
maydoniga yaqinlashib,  hujumning  ikkinchi eshelonini yaratishlari  kerak.
Tadrijiy  hujum
Tadrijiy hujum yoki javob hujumini uyushtirishda biron o‘yinchi juda ko‘p
uzatishlar yordamida darvozani zabt etish uchun qulay pozisiyaga chihariladi.
Bu   tadrijiy   hujumning   tezkor   hujumdan   asosiy   farqidir.   Bu   tur   hujumdagi
jamoa   harakatlarini   bajarishda   kombinasiyalar   qisqa   va   o‘rtacha   uzatishlar
yordamida   amalga   oshirilgani   uchun,   to‘pni   uzoq   vaqt   nazorat   qilib   turish
imkoniyati tug‘iladi. Yana shuni aytish kerakki, to‘plar qisman ayniqsa, himoya
qatori   o‘yinchilari   hujumga   qo‘shilganda,   maydonning   ko‘ndalangiga   uzatiladi.
To‘p uzoq vaqt boshqarib turilganiga qaramay, tadrijiy hujumning samaradorligi
aytarlik   ko‘p   bo‘lmaydi.   Hujum   rivojlanishiga   ko‘p   vaqt   sarflanishi
mudofaadagilarga   kuchlarni   bemalol   qayta   guruhlab   olishga   va   darvoza   zabt
etilishi   uchun   eng   xavfli   zonalarni   to‘sib   olishga   imkon   yaratib   beradi.
Uyushqoqlik   bilan   amalga   oshirilgan   mudofaa   esa   hujum   qilayotganlardan
himoya   qatorini   bo‘g‘inlardan   birida   yorib   o‘tish   niyatida   yana   bir   turkum
kombinatsiyalar qilishni talab etadi.
19 Hujumning   muvaffaqiyati   ko‘p   jihatdan   hujumchilarning   mohirona
harakatiga bog‘liq. Tamomila ravshanki, yaxshi mudofaadan oz kuch bilan o‘tib
ketish   qiyin.   Demak,   hujumga   ko‘proq   o‘yinchi   qo‘shilishi   kerak.   Bunda
maydonning   ayrim   qismida   son   jihatdan   ortiqlik   hosil   qilib,   shuning   hisobiga
raqiblar mudofaasini yorib o‘tish mumkin bo‘ladi.
Maydonnnig butun uzunasiga va ko‘ndalangiga manyovr qilish hujum enini
kengaytirish   imkonini   berish   bilan   birga   himoyachilar   harakatlarini
qiyinlashtiradi, ayni chog‘da hujum qiluvchilardan puxta va maxsus tayyorgarlik
ko‘rgan   bo‘lishlarini   talab   etadi.   Hozirgi   zamon   futbolida   hujum   va   himoyada
o‘yinchilarning   katta   guruhi   qatnashadigan   bo‘lgani   uchun,   o‘yin   mobaynida
jamoa bajaradigan ish hajmi ham ancha ko‘payib ketadi. Bu esa o‘yinning taktik
qiyofasini   murakkablashtirish,   maydonning   butun   bo‘yi   va   eni   bo‘ylab   ko‘p
yurishli kombinatsiyalar qilish imkonini beradi. Bularsiz tadrijiy hujumda jamoa
yutib chiqishini umid qilmasa ham bo‘ladi.
50-rasmda   darvozabon   boshlab,   10-yarim   himoyachi   unga
qo‘shiladigan   hujum   ko‘rsatilgan.   Tadrijiy   hujum   paytidagi   ko‘p   yurishli
kombinatsiyalar   natijasida   maydon   o‘rtasining   10-o‘yinchisi   zarba   berish
pozitsiyasigachiqariladi.
50-rasm. Tadrijiy hujum
20 Tadrijiy hujum uyushtirishga bo‘lgan asosiy talablar:
1. To‘p olgan o‘yinchi uni mudofaa zonasida ochilgan sheriklaridan biriga
aniq   oshirib   berishi   kerak.   To‘pni   hammadan   ko‘ra   yon   chiziq   yaqiniga   uzatib
bergan ma’qul, chunki u yerda o‘yinchilar ko‘p bo‘lmaydi, xato qilib qo‘yilgan
taqdirda ham, raqib tomon darvozaga bevosita xavf sola olmaydi.
2. Oldingi va o‘rta qatordagi hamma o‘yinchilar maydonning bo‘yi va eni
bo‘ylab   faol   manyovr   qilishlari   lozim.   To‘pi   bor   o‘yinchiga   eng   yaqin
bo‘lganlarning mohirlik bilan ochila bilishi ayniqsa  muhim.
3. O‘yinchilar  hujumning oldingi qatoriga istalgan vaqtda uzunasiga  yoki
diagonaliga tezlik bilan to‘p uzatilib qolishi, ya’ni tezkor yorib o‘tishga kirishib
ketilishi mumkinligini nazarda tutishlari  kerak.
4. Jamoa   hujumni   rivojlantirishda   harakat   maromini   o‘zgartirishdan,
tezlikni   oshirish   va   sekinlatishdan   (“portlay   olish”dan)   foydalanishi   kerak.
Shunday   qilish   mudofaani   uyushtirishni   hamma   vaqt   nihoyat   darajada
murakkablashtirib  qo‘yadi.
5. O‘yinchilar uzunasiga, ko‘ndalangiga va diagonaliga uzatishlar hisobiga
hujum yo‘nalishlarini bir qanotdan ikkinchi qanotga o‘tkazishni bilishlari kerak.
Bu   hujumni   maydonning   butun   kengligida   rivojlantirishni   ta’minlaydi   va
raqiblar himoya qatorini uzaytirib  yuboradi.
6. Oldindan   tayyorlab   qo‘yilgan,   ma’lum   bir   o‘yinchini   zarba   berish
pozitsiyasiga   chiqaradigan   kombinatsiyalarni   ko‘proq   qo‘llash   kerak.   Bunday
jamoa harakatlarini o‘yinchilar guruhi ijodiy amalga oshiradi. Ular bunda ba’zan
21 yuzaga kelayotgan sharoitga qarab tayyorlab qo‘yilmagan harakatlar ham qilishi
mumkin.
7. Hujum   qilayotgan   jamoaning   o‘rta   qatordagi,   ba’zan   esa   orqa
qatordagi o‘yinchilari zarba berish pozitsiyasiga qo‘shilib turishdan foydalanish
juda   ham   muhim,   chunki   oldingi   qator   o‘yinchilari   bularga   nisbatan   qattiqroq
qo‘riqlanadi.
8. Hujum   qilayotganlar   to‘pni   nihoyatda   e’tibor   bilan,   aniq   uzatishlari
kerak,   chunki   ular   ikkala   jamoa   o‘yinchilari   g‘uj   bo‘lib   to‘plangan   sharoitda
harakat qiladilar, bu esa raqiblarning to‘pni yo‘lda olib qolishini osonlashtiradi.
9. Hujum qilayotganlarning joylanishi albatta eshelonlangan, boshqacha
qilib   aytganda,   tabaqalangan   bo‘lishi   kerak.   Shunda,   raqiblar   vaqti   kelib   to‘pni
adressiz qaytarib olgan taqdirda ham, hujumni davom ettirish mumkin bo‘ladi.
2.2.Ta’lim va  mashg‘ulot  vazifalari
Futbol   bo‘yicha   tashkil   qilingan   mashg‘ulotlar   mamlakat   jismoniy   tarbiya
tizimi   oldida   turgan   vazifalarni   hal   qilishga   qaratilgandir.   Mashg‘ulotlarning
asosiy   mazmuni   kishini   mutanosib   kamol   toptirish,   uning   ijodiy   mehnat   qilishi
va   Vatan   himoyasi   uchun   zarur   bo‘lgan   ma’naviy   hamda   jismoniy   qobiliyatni
har tomonlama rivojlantirishdan iborat bo‘lishi  kerak. 7
Biroq   futbol   amaliyotida   ba’zan   yuksak   natijalar   ketidan   quvib,   ta’lim   va
mashg‘ulotning   sog‘lomlashtiruvchi   yo‘nalishini,   ya’ni     tarbiyaviy   xususiyatini
yoddan   chiqarib   qo‘yadilar.   Mashg‘ulotga   bunday   bir   tomonlama   yondashish,
odatda, noxush oqibatlarga olib  keladi.
7
  B.A.Sultonov   Sport   va   harakatlı   o‘yınlarnı   o‘qıtısh   metodıkası(futbol)   (5112000-jismoniy
madaniyat ta’lim yo’nalishi talabalari uchun o‘quv qo‘llanma).  2021 yil
22 Futbolchilarning   nihoyatda   sog‘lom,   jismonan   yaxshi   rivojlanganligi,
yuksak axloqiy-irodaviy fazilatlari futbol mahoratini egallab olishda asosiy omil
bo‘lib xizmat qiladi.
Futbolchilarning   ta’lim   va  mashg‘ulot   jarayonlarida   quyidagi   vazifalar   hal
etilishi lozim:
a) harakat malakalari va irodaviy sifatlarni  takomillashtirish;
b) sportchilar   organizmining   (nafas   olish,   yurak-qon   tomir   va   boshqa
tizimlar) funksional imkoniyatlarini  kengaytirish;
v) sportchilarning ishchanlik qobiliyatini saqlash va oshirish;
g)   sport   sohasiga   oid   bilimni   kengaytirish   hamda   gigiyena   va   o‘z-   o‘zini
nazorat qilish malakalarini hosil qilish;
d) mehnatsevarlik, intizomlilik, onglilik, faollik   xislatlarini  tarbiyalash.
Mashg‘ulot jarayonida bu vazifalarni izchillik bilan hal qilish yuksak sport
natijalarini   qo‘lga   kiritgan   inson   uchun   organizmining   g‘oyat   katta
imkoniyatlaridan to‘laroq foydalanishga sharoit yaratadi.
Raqobatchi   jamoalar   mahorati   darajasining   uzluksiz   o‘sib   borishi
futbolchilar   tayyorlashga   bo‘lgan   talablarni   yil   sayin   har   tomonlama   oshirib
borish   zaruratini   tug‘diradi.   Futbolchilar   tayyorlashga   qo‘yiladigan   bu   xildagi
talablarning   to‘laqonli   bajarilishi   mashg‘ulotning   pedagogik   prinsiplarini   izchil
amalga   oshirish   va,   birinchi   navbatda,   uning   jarayonlarini   ilmiy   boshqarish
qonuniyatlariga og‘ishmay amal qilish yo‘li bilan  ta’minlanadi.
Ta’lim va mashg‘ulot  vositalari
Jismoniy   mashqlar,   gigienik   omillar   hamda   tabiatning   tabiiy   kuchi
futbolchilarni tayyorlashda ta’lim va mashg‘ulot vositalari hisoblanadi.
23 Malaka   va   qiyinchiliklarni   shakllantirish   hamda   takomillashtirish   asosan
jismoniy mashqlarni uzviy ravishda bajarish bilan bog‘liqdir.
Jismoniy   mashqlar   harakatlar   koordinasiyasini   yaxshilash,   kuch,  tezkorlik,
chidamlilik   va   epchillikni   oshirishga   yordam   beradi.   Bundan   yurak-qon   tomir,
nafas olish va organizmning boshqa tizimlari faoliyati takomillashadi, binobarin,
sportchining ishchanlik qobiliyati oshadi, yuklamadan keyingi tiklanish jarayoni
tezlashadi.   Har   bir   mashq   u   yoki   bu   sifat   va   malakalarga   oz   yoki   ko‘proq
darajada ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun ham jismoniy mashqlar ko‘proq ta’sir
etishiga qarab tanlanadi.
Futbolchilarning   mashg‘ulotida   qo‘llaniladigan   hamma   mashqlarni   shartli
ravishda   uch   guruhga   bo‘lish   mumkin:   1)   musobaqa   mashqlari,   2)   maxsus
tayyorgarlik mashqlari, 3) umumiy tayyorgarlik mashqlari.
Musobaqa   mashqlari   -   bu   yaxlit   harakat   faoliyatidan   yoxud   ularning
majmuidan   iborat.   Bu   harakatlar   majmui   esa   futbol   o‘yini   predmeti   va   futbol
bo‘yicha   musobaqa   qoidalariga   to‘la   muvofiq   holda   bajariladigan   harakatlar
yig‘indisi demakdir. Mazkur harakatlar asosiy jismoniy xususiyatlarning vaziyat
va   harakat   formalari   muttasil   va   kutilmaganda   o‘zgarib   turgan   sharoitdagi
kompleks namoyon bo‘lishi bilan ifodalanadi va ular "syujetga" birlashgan turli
harakat   faoliyatlarining   sharoitga   qarab   servariant   va   o‘zgaruvchanligi   bilan
ajralib turadi.
Maxsus   tayyorgarlik   mashqlari   musobaqa   harakatlari   elementlarini,
ularning   variantlarini,   shuningdek,   ish   va   harakatni   shakl   va   xarakter   jihatidan
bunga  juda  o‘xshash   xususiyatlar  (o‘yin  harakatlari  va  kombinatsiyalari)   ni   o‘z
ichiga oladi.
24 Maxsus  tayyorgarlik mashqlari futbolda qa’tiy ravishda o‘yin xususiyatiga
qarab   aniqlanadi.   Ayni   paytda   bu   mashqlar   o‘yinda   bir   xil   bo‘lmaydi.   Ular
futbolchi uchun zarur bo‘lgan xislat va malakalarni rivojlantirishga qaratilgan va
differensial tarzda ta’sir etishni ta’minlay oladigan qilib tanlanadi.
O‘z   navbatida,   maxsus   tayyorgarlik   mashqlari   yordamchi   va
rivojlantiruvchi   mashqlarga   bo‘linadi.   Yordamchi   mashqlar,   asosan,   harakat
shakli   va   texnikasini   egallab   olishga   ko‘maklashadi.   Rivojlantiruvchi   mashqlar
esa, asosan, jismoniy xususiyatlarni rivojlantirishga qaratilgandir.
Amaliy   tayyorgarlik   mashqlari   futbolchining   ko‘proq   umumiy   tayyorgarlik
ko‘rishiga   yo‘naltirilgan   bo‘ladi.   Bunday   mashqlar   jumlasiga   ta’sir   etish
jihatidan   maxsus   tayyorgarlik   mashqlariga   ancha   o‘xshash   va   ayni   paytda
ulardan anchagina farq qiladigan turli-tuman mashqlarni kiritish mumkin.
Umumiy tayyorgarlik mashqlari   yordamida har tomonlama jismoniy tarbiyalash
vazifalarini   samarali   hal   qilish   hamda   futbolchilarning   asosiy   jismoniy
xususiyatlari,   harakat,   malaka   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   ham   tanlab
ta’sir etish mumkin.
Futbolchining   mashg‘ulotida   qo‘llaniladigan   hamma   mashqlarni   asosiy   va
yordamchi mashq turlariga bo‘lish mumkin.
Asosiy mashqlarga quyidagilar kiradi:
a) harakat sifatlarini rivojlantiruvchi umumiy va maxsus  mashqlar;
b) to‘pni olib yurish texnikasini o‘rganishva   takomillashtirish  mashqlari;
v)     taktik   usul,     kombinatsiya       va       o‘yin   tizimlarini       o‘rganish                 hamda
takomillashtirish mashqlari.
Yordamchi mashqlarga quyidagilar kiradi:
a) shartli  reflekslarning yangi  tizimi  paydo bo‘lishiga, asosiy  harakat  malakalarini
25 amalga   oshirishda   organizmning   funksional   imkoniyatlarini   kengaytirishga
yordam beradigan umumiy rivojlantiruvchi mashqlar;
b) harakat   strukturasiga   (vaqtincha   bog‘lanish)   ko‘ra   harakat   malakalarining   turli
qismlariga mos yoki shunga yaqin bo‘lgan maxsus mashqlar;
v)  harakat  malakalarini  shakllantirish   va  organizmning   funksional   imkoniyatlarini
kengaytirishga   yordam   beruvchi   sportning   boshqa   turlaridan   olinadigan
mashqlar.
Qo‘llanadigan   mashqlarning   umumiy   hajmini   oshirib   borish   natijasida
mashqlarning   birga   qo‘shilgandagi   ta’sirini   hisobga   olib,   bir   mashqdan   bir
qancha vazifani hal qilish uchun foydalanish borgan sari muhim ahamiyat kasb
etmoqda.
Tabiatning   tabiiy   kuchlari   hamda   gigiyenik   omillar   shug‘ullanuvchilar
organizmiga   mashqlar   va   boshqa   vositalarning   yaxshi   ta’sir   etishi   uchun
ko‘maklashadi.   Yuklama va  dam   olishni,  o‘z  vaqtida ovqatlanishni,  tungi   uyqu
rejimini,   mehnat   va   turmush   gigiyenasini   navbati   bilan   vaqtida   to‘g‘ri
almashtirib turish muhim ahamiyat kasb etadi, albatta.
26 XU LOSA .
      Xulosa   kilib   aytganda,   futbolchilarni   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikni
oshirish   maqsadida   qo‘llaniladigan   ko‘pgina   mashqlar   organizmga   har
tomonlama  ta’sir   ko‘rsatadi,   ayni   chog‘da   ularning   har   biri   u   yoki   bu  sifatlarni
ko‘proq rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. 
1.   Jumladan,   baland-past   joylarda   uzo q   muddat   yugurish   ko‘proq
chidamlilikni, qisqa
27   masofalarda   jadal   yugurish   esa   tezlikni   rivojlantirishga,   gimnastika
mashqlari   cha qq onlikni   o‘ stirishga   q aratilgandir.   Bu   mashqlar   mashg‘ulotning
tarkibiy qismiga, ulardan ba’zilari esa ertalabki mashg‘ulotga kiritiladi. 
2.   Maxsus   jismoniy   tayyorgarlikning   maqsadi   –   futbolchi   uch u ngina   xos
bo‘lgan   jismoniy   sifatlar   va   funksional   imkoniyatlarni   rivojlantirish   hamda
takomillashtirishdan iboratdir. 
3.   Futbolchilarning   faoliyati   bajarayotgan   harakati   intensivligining   doim
o‘zgarib   turishi   bilan   ifodalanadi.   Mushaklar   ishining   yuksak   intensivligi
faollikning pasayishi va nisbatan tinch holatga o‘tish bilan almashib turadi. 
4.   Jadal   yugurish,   ilgari   tashlanish,   sakrashlar   yengil   yugurish,   yurish,
to‘xtash bilan almashinadi, harakat y o‘ nalishi, maromi va sur’ati o‘zgarib turadi.
Bunday   faoliyat   muayyan   jismoniy   yuklamani   amalga   oshirish   bilan   bog‘liq
bo‘lib,   vegetativ   jarayonlar,   birinchi   navbatda,   modda   almashinuvi,   nafas   olish
va  q on aylanishidagi jiddiy funksional o‘zgarishlar bilan davom etadi. 
5.   Futbolchilarning   o‘yin   faoliyati   faqat   sakrash,   yugurish   va   yurishdan
iborat   emasligini   ham   hisobga   olish   kerak.   Futbolchilar   harakati   anchagina
murakkab.  Yakkama-yakka qattiq kurash sharoitida, eng  katta tezlikda va uzo q
vaqt   davomida   g‘ ayri   tabiiy   (sirpanish,   sakrash,   bir   oyoqqa   tayangan   holda)
bo‘lish futbolchiga ayni paytda murakkab taktik vazifani xal qilgan xolda to‘pni
samarali egallab olishga monelik qilmasligi kerak. Futbolchilar to‘pni qanchalik
yaxshi olib yursalar, maydonda qanchalik o‘ylab ish tutib harakat qilsalar, futbol
tomosha   sifatida   shuncha   qiziqarli   bo‘ladi.   Shuning   uchun   futbolchilarning
jismoniy   tayyorgarligi   ularning   o‘yin   faoliyati   harakatini   hisobga   olgan   holda
shunday   tash k il   qilinishi   kerakki,   bu   ularning   texnik   va   taktik   mahoratini
takomillashtirish uchun asos bo‘lishi. 
28 6.   Ko‘proq   muayyan   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirishga   q aratilgan   maxsus
mashqlar yordamida yo‘l-yo‘lakay ayrim texnik usullar ijrosini takomillashtirish
mumkin. Buning uchun, odatda, bajarish xarakteri va tuzilishiga ko‘ra u yoki bu
texnik   usul   yoxud   uning   alohida   elementlariga   o‘ xshash   bo‘lgan   maxsus
mashqlar qo‘llaniladi. 
Bularni   barchasi   futbolchilarni   egiluvchanlik   va   chakkonlik   sifatlarini
takomilashtirishda   gimnastika   mashklarini   urnijuda   kattaligi   yukorida   bitiruv
malakaviy ishning barcha boblarida keng va ravon kilib yoritildi. 
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Bisanz G. Gerisch G.Futball: Kondition-Technik-Taktik
and  Coaching.Meyer & Meyer Verlag.Germany, 2013.  560 p.
2. Davletmuratov S.R. Tayyorgarlik davrida malakali
futbolchilar  mashg‘uloti.  Uslubiy tavsiyalar. 2013. 47 b.
3. Futbol   nazariyasi   va   uslubiyati.   R.I.Nurimovning   umumiy   tahriri   ostida.
«ITA-PRESS». 364b.
4. Iseyev Sh.T. Futbolchilarni yillik siklda
tayyorlashni  rejalashtirish. o‘quv qo‘llanma. «ITA-PRESS» 2014. 460 b.
5. Nurimov   R.I.   Yosh   futbolchilarni   texnik   va   taktik   tayyorlash.   O‘quv
qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.
6. Robergs   R.A.,   Roberts   S.O.   Fisiologia   do   Exercicio.   –   Sao   Paulo:   Phorte
Editora, 2002. – 490p.
7. Talipdjanov A.I. Yuqori malakali futbolchilar
tayyorlashning  zamonaviy tizimi.  O‘quv qo‘llanma. – T., 2012. 162 b.
8. Wilmor   J.H.,   Costill   D.L.   Physiology   of   sport   and   exercise.   –   Champaign,
Illinois: Human Kinetics, 2004. – 726 p.
9. Akramov   R.A.   Igrov ы e   i   trenirovochn ы e   nagruzki   v   futbole.   Uchebnoe
posobie. – T.: Abu Ali Ibn Sino, 2000. – 135 s.
10. Volkov   N.I.,   Nesen   E.N.   i   dr.   Bioximiya   m ы shechnoy   deyatelnosti.   Kiev.
2000. – 504 s.
11. Godik M.A. Sredstva trenirovki futbolistov // Fan sportga - 2007, №1.- s. 29-
32
30 12. Godik   M.A.   Fizicheskaya   podgotovka   futbolistov.   –   M.:   Terra-   Sport,
Olimpiya Press, 2006. – 272 s.
13. Guba   V.P.,   Leksakov   A.V.,   Antipov   A.V.   Integralnaya   podgotovka
futbolistov. – M., Sovetskiy sport, 2010. – 207 s.
14. Iseev SH.T., Komilov J.K. Planirovanie podgotovki futbolistov v godichnom
sikle. – T., 2016 – 118 s.
15. Koshbaxtiev I.A. Upravlenie podgotovkoy futbolistov.  T., 2001. – 57 s.
16. Koshbaxtiev   I.A.,   Nurimov   R.I.   Programmirovanie   podgotovki   futbolistov
v ы sokoy kvalifikatsii., T.,2005.
17. Kurbanov   Z.A.Organizatsiya   uchebno-trenirovochn ы x   protsessa   futbolistov
v usloviyax Uzbekistana.  Uchebnoe posobie. T.,2000.c. 68.
18. Kurbanov   O.A.   Sovershenstvovanie   tochnosti   peredach   i   udarov   myacha
golovoy yun ы x futbolistov. – T.,2007.
19. Kurbanov   O.A.,   Nurimov   R.I.,   Usmanov   A.M.   Skorostno-silovaya
podgotovka futbolistov.  T., Lider Press,2009.
20. Lyukshinov   N.M.   Iskusstvo   podgotovki   v ы sokoklassn ы x   futbolistov.   –   M.,
2006. – 432 s.
21. Monakov G.V. Podgotovka futbolistov: Metodiki sovershenstvovaniya /G.V.
Monakov. – Pskov, 2009 – 200 s.
22. Monakov G.V. Podgotovka futbolistov.  M., 2007. – 288 s.
23. Nurimov Z.R. Sovershenstvovanie gruppov ы x takticheskix
deystviy futbolistov.  Uchebnoe posobie. Tashkent,2005.
24. Nurimov R.I. Sovershenstvovanie takticheskix deystviy
futbolistov vыsokoy kvalifikatsii. T., 2000 g.
25. Ordjonikidze Z.G., Pavlov V.I. Fiziologiya futbola.
31 M.:
      «CHelovek», «Olimpiya». 2008. – 240 s.
26. Polishkis   M.,   V ы jgin   V.   Futbol.   Uchebnik   dlya   in-tov   fiz.   kultur ы .   M.,
«Farlong». 2009. – 250 s.
27. Talipdjanov   A.I.   Sovremennaya   sistema   podgotovki
v ы sokokvalifitsirovann ы x futbolistov.  Uchebnoe posobie. – T., 2011. – 159 s.
28. Tyulenkov S. YU. Teoretiko-metodicheskie podxodi k sisteme upravleniya
podgotovkoy futbolistov vыsokoy kvalifikatsii. – M.: FiC, 2007. – 350 s.
32

Yosh futbolchilarni umumiy va jismoniy tayyorgarligini tarbiyalash

MUNDARIJA

KIRISH……………………………………………………………………...……..3

I BOB.ILMIY ADABIYOTLAR TAHLILI..........................................................6

1.1. Yosh futbolchilarni tayyorlashda asosiy talablar...............................................6

1.2. Yosh futbolchilarda dastlabki jismoniy tayyorgarlik………………………….8

1.3. Yosh futbolchilarda  jismoniy tayyorgarlik va texnika....................................11

II-BOB. FUTBOLCHILARNING JAMOA TAKTIKASI TAKOMILLASHTIRISH………………………………………………...…….15

2.1.Tezkor hujumni uyushtirish………………………………………………..….15

2.2.Ta’lim va  mashg‘ulot  vazifalari……………………………………………..20

 

XULOSALAR ……………………………………………………………….….25

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..28

 


 

KIRISH

 

Mavzuning dolzarbligi.

Sport nafaqat jismoniy va ma’naviy sog‘lomlik asosi, balki hayotga katta umid bilan kirib kelayotgan yoshlarni turli zararli yot g‘oya va odatlardan asrash, ularga o‘z qobiliyati va iste’dodlarini to‘la ruyobga chiqarish vositasi hamdir. SHu bois so‘nggi yillarda mamlakatimizda bu borada qator huquqiy-me’yoriy hujjatlar imzolandi. 2017 yil 3 iyunda “Jismoniy tarbiya va ommaviy sportni yanada rivojlantirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi qaror, 2018 yil 5 martda “Jismoniy tarbiya va sport sohasida davlat tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi farmonning qabul qilinishi va mazkur farmonga ko‘ra Respublika Jismoniy tarbiya va sport qo‘mitasining vazirlikka aylantirilishi, shuningdek, Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 29 yanvardagi “O‘zbekistonda sog‘lom turmush tarzini targ‘ib qilish va aholini jismoniy va ommaviy sportga jalb etish to‘g‘risida”gi, 2019 yil 13 fevraldagi, “2019-2023 yillar davrida O‘zbekistonda jismoniy va ommaviy sportni rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarorlarining qabul qilinishi O‘zbekistonda jismoniy tarbiya va sport sohasida yangi bosqich boshlanganidan dalolat beradi.

Bu qarorlarda yosh futbolchilarni futbol bilan shug‘ullanishida zamonaviy asbob uskunalar bilan jihozlangan sport inshoatlarini qurish, jahon talablariga javob beradigan futbol maydonlarini ko‘paytirish, eng qobiliyatli yosh sportchilarni aniqlash va kelgusida ulardan yuqori malakali futbolchilar tayyorlash imkonini beradigan iqtidorli sportchi yoshlarni qidirib topish va tayyorlash tizimini tobora takomillashtirish ko‘zda tutilgan.[1]

Futbol o‘yinida yuqori malakali futbochilarni tarbiyalash har doim ham dolzarb muammo hisoblangan. YUqori malakali futbolchilarni jismonan etuk, texnik-taktik tomonlama tayyorlash voyaga etkazish, yoshlikdan futbol sport maktablarida, internatlarida o‘quv mashg‘ulotlarini to‘g‘ri yo‘naltirish bilan bog‘liqdir.

 Respublikamizda bir qancha bolalar va o‘smirlar sport maktablari, futbol maktab internatlari mavjuddir. Har bir maktab o‘ziga xos yutuqlarga ega ekanliklari sir emas.

Lekin, erishilgan yutuqlarga qaramasdan, yosh futbolchilarni o‘yin maqsadi va ularing umumiy tayyorgarligi ustida hali ancha mashaqqatli ishlar olib borilishi kerak.

 Bizning mutaxassis va murabbiylar O‘zbekiston futbolida yuqori malakali o‘yinchilarda ham jismoniy tayyorgarlikni maromida emasligini takidlashmoqda. Bunga milliy terma jamoamiz safida  o‘ynovchi futbolchilarning xalqaro uchrashuvlarida, o‘yin harakatlardagi kamchiliklarning ko‘rinib qolishi yaqqol misol bo‘la oladi.

O‘zbek futbolchilarining keyingi rivojlanish bosqichi to‘g‘ridan to‘g‘ri yosh bolalar va o‘smirlar futbolini rivojlantirish bilan bog‘liq. Qanchalik bolalar va o‘smirlarni tayyorlash, o‘rgatish jarayoni samarali yo‘lga qo‘yilsa keyingi futbolimiz rivojlanish bosqichi shunchalik samaraliroq kechadi.

YOsh futbolchining asosiy jismoniy sifatlarini rivojlanishi harakat ko‘nikmalarining shakllanishi bilan uzviy bog‘liqlikda kechadi. Ana shu jarayonga xizmat qiluvchi mashqlar sport trenirovkasi mashg‘ulotlariga qat’iy izchillikda va ketma-ketlikda kirishiladi. Bugungi kunda futbolchilarning jismoniy sifatlarini tarbiyalash uchun maxsus vositalardan, mashqlar majmuasidan foydalanishni taqozo etadi, shuning uchun xam biz tanlagan mavzu “Yosh futbolchilarning jismoniy tayyorgarligini oshirish” o‘zining dolzarbligi bilan ajralib turadi.

Muammoning qo‘yilishi. Zamonaviy futbol har bir futbolchidan kattagina jismoniy tayoyrgarlikni va butun o‘yin davomida aniqlik bilan harakat qilishlarini talab etmoqda, chunki jismoniy tayyorgarlikni maromida bo‘lmasligi maydonda barcha haraktlarning samarasiz tugallanishiga, jamoaning mufavvaqiyatsiz  o‘yiniga olib keladi.

Yuqori malakali jamoalarda o‘yinchilarning umumiy tayyorgarligidagi nuqsonlarini tuzatish ancha qiyin. Shuning uchun bolalar va o‘smirlarning mashq jarayonlari qanchalik samarali bo‘lsa, yuksak natijalar uchun kurashlar ham shunchalik ko‘p muvaffaqiyaga olib keladi. 

Kurs  ishining maqsadi va vazifalari

 

Tadqiqot ishini olib borishda yosh futbolchilarning jismoniy tayyorgarligini rivojlantirish orqali o‘yin natijalarini oshirish.

Maqsadni amalga oshirishda quyidagi vazifalar belgilanib olindi:

1. Yosh futbolchilarning jismoniy tayyorgarlikni baholashda maxsus test sinovlarni qabul qilish.

2. Dastlabki tayyorlov davrida jismoniy qobiliyatlarni yosh futbolchilar tomonidan bajarishlarni tekshirish.

3. Mashg‘ulotlarda yosh futbolchilarning jismoniy sifatlarni tarbiyalashdagi mashqlar va murabbiy ko‘rsatmalari taxlili.


 

I BOB. ILMIY ADABIYOTLAR TAXLILI

1.1. Yosh futbolchilarni tayyorlashda asosiy talablar

Yosh futbolchilarni tarbiyalash va ularni etuk iqtidorli kuchli futbolchi qilib etishtirish har qachon xam murabbiylarga kattagina mexnatni, izlanishni talab qiladi.

Murabbiylar futbol bugungi kunda, texnika-taktika jismoniy tayorgarlik bo‘yicha jadallik bilan o‘sayotganligi va yosh futbolchilarni xam bunday rivojlanishga tayorlash kerakligini izohlaydi.

Ko‘pgina futbol mutaxassislari R.A.Akramov, K.X.Xeddergot, M.A.Godik, A.A., D.K. Djarmen, V.N.SHamardin, R.I.Nurimov, R. SHarfi lar, yosh futbolchilarni mahorat darajasini oshirish to‘g‘ridan-to‘g‘ri ilk yoshlik chog‘idan boshlab futbol uyiniga rejasi va malakali ravishda o‘rgatishga bog‘liqligini ta’kidlashadi.[2]

A.A.Suchilin yosh futbolchilarni maxoratli qilib tarbiyalashda murabbiylardan bolalarda quydagi jixatlarni ko‘ra bilish va talab eta olishni e’tirof etadi:

- bolalarni kuchli-irodaviy, o‘zini tuta bilish 

- mashg‘ulotlarda texnik xarakatlarni, mashqlarni astoidil bajarishlari

- yuqori darajadagi jismoniy sifatlarga (tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, tezlik-kuch) ega bo‘lish

- organizmning sog‘lom bo‘lishi, o‘yinlarda funksional tayyorlarligi a’lo darajada bo‘lishini yosh futbolchilarning dastlabki tayyorgarligida mutaxasisslar ko‘proq texnik tayyorgarlikka e’tibor berishini ta’kidlaydilar. Mashg‘ulotlarda umumiy jismoniy tayyorgarlikka 30-40% vaqt ajratishni ko‘rsatilgan. 

Yu.N.Lopachev shuni e’tirof etadiki, futbolchilarni texnik xarakatlari, jismoniy siftlarni tarbiyalashda, ularning kuchi, yoshi, funksional imkoniyatlarni xisobga olish zarurdir.

Trenerlik amaliyoti shundan dalolat beradiki, yosh futbolchilarni o‘yin texnikasi o‘rgatish, jismoniy rivojlantirishda katta futbolchilar trenerovkasiga nisbatan boshqa usubiyatlarni qo‘llash lozim.

Yosh futbolchilar bilan ishlaydigan murabbiylar, futbol sir-asrorlarini mukammal bilish (futbolchi bo‘lganligi), futbol uslubiyati bo‘yicha nazariy bilimlarga ega bo‘lishi o‘ta muximdir.(I.R.Nurimov, R.Akramov, O.Kurbonov,M.Maypas)


 

[1] 2019-2023 yillar davrida O‘zbekistonda jismoniy va ommaviy sportni rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarori

[2] Nurimov R.I. Yosh futbolchilarni texnik va taktik tayyorlash. O‘quv qo‘llanma. T.: O‘zDJTI, 2005 y. 104 b.