Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 28000UZS
Hajmi 42.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 16 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

17 Sotish

Yoshlar orasida huquqiy tarbiyani shakllantirishning pedagogik asoslari kurs ishi

Sotib olish
1Mavzu :   Yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani   shakllantirishning   pedagogik
asoslari
MUNDARJIA
Kirish …………………………………………………………………………..
I . BOB. YOSHLARDA     HUQUQIY     TARBİYANI 
SHAKLLANTIRISHNING     NAZARIY     ASOSLARI
1.1. Huquqiy tarbiyaning mazmuni, maqsadi va ahamiyati ….……….………..
1.2. Huquqiy tarbiyaning pedagogik-psixologik asoslari …………….………..
1.3.Huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyat   tushunchalari   va   ularning   yoshlar
tarbiyasidagi o‘rni …………………………………………….……….………..
II BOB. YOSHLARDA     HUQUQIY     TARBİYANI 
SHAKLLANTIRISHNING     AMALIY     YO‘NALISHLARI
2.1. Ta’lim muassasalarida huquqiy tarbiyani tashkil etish usullari ……………
2.2. Oila va jamiyatning huquqiy tarbiyadagi roli ……………………………...
2.3.   Huquqiy   tarbiyada   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   vositalaridan
foydalanish ……………………………………………………………………..
Xulosa ………………………………………………………………………….
.
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ………………………………………….. 2 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi    Bugungi kunda globallashuv, axborot
oqimi   va   ijtimoiy   o‘zgarishlar   fonida   yoshlarning   hayotiy   qarashlari   va
qadriyatlariga ta’sir etuvchi omillar ortib bormoqda. Ayniqsa, yoshlar orasida
huquqiy ongning pastligi, huquqiy savodsizlik, qonunlarga befarqlik holatlari
ko‘plab muammolarni yuzaga keltirmoqda. Shu sababli yosh avlodni huquqiy
jihatdan   savodli,   o‘z   huquq   va   burchlarini   chuqur   tushunadigan,   qonunlarni
hurmat qiladigan qilib tarbiyalash dolzarb vazifaga aylandi. Huquqiy tarbiya,
avvalo,   yoshlarni   demokratik   jamiyat   talablariga   mos   shaxs   sifatida
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   Qonuni,   “Yoshlar   siyosati”ga   oid   hujjatlar   va   Prezident
farmonlari   aynan   huquqiy   tarbiyani   ta’minlashni   ustuvor   deb   belgilagan.
Xususan,   2021-yilda   qabul   qilingan   “Yoshlar   daftari”   tizimi   orqali   huquqiy
xizmatlar va maslahatlar taqdim etilayotgani bunga yaqqol misoldir. 1
 Bunday
yondashuvlar,   ayniqsa,   umumiy   o‘rta   va   oliy   ta’lim   muassasalarida   huquqiy
ta’lim-tarbiya   masalasini   yangicha   bosqichga   olib   chiqmoqda.   Kurs   ishining
mavzusi   shundan   kelib   chiqib,   huquqiy   tarbiyaning   nazariy   va   amaliy
asoslarini   chuqur   o‘rganishni,   ayniqsa   pedagogik   jarayonlarda   qanday   yo‘l
tutish   zarurligini   aniqlashni   maqsad   qiladi.   Bu   esa   mavzuning   hozirgi
davrdagi dolzarbligini isbotlaydi.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Huquqiy tarbiya mavzusi
yurtimizda   alohida   e’tibor   qaratilgan   ilmiy   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi.
So‘nggi   yillarda   yoshlarning   huquqiy   madaniyatini   oshirishga   doir   ko‘plab
ilmiy izlanishlar amalga oshirilgan. Masalan, pedagog olimlar T. Teshaboyev,
Z.   Qodirova,   R.   Sattorova,   M.   Jo‘rayevlar   yoshlar   tarbiyasining   huquqiy
1
    O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 13-sentabrdagi PQ–5252-son Qarori – 
“Yoshlar bilan ishlashda mutlaqo yangi tizimni joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”. 3jihatlarini   pedagogik   nazariyalar   asosida   tahlil   qilganlar.   Psixologlar   A.
A’zamova,   R.   Xayrullayeva   esa   huquqiy   ong   va   shaxsiy   mas’uliyat
o‘rtasidagi  bog‘liqlikni  izohlab bergan. Shu bilan  birga, huquqiy tarbiyaning
amaliy   tomoni,   ya’ni   dars   jarayonida   qanday   metodlardan   foydalanish
kerakligi   borasida   metodik   qo‘llanmalar   ishlab   chiqilgan.   Ammo   mavjud
adabiyotlarning   aksariyati   umumiy   yondashuvlarga   asoslangan   bo‘lib,   aynan
yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani   pedagogik   yondashuvlar   asosida   chuqur
o‘rganishga   bag‘ishlangan   fundamental   tadqiqotlar   yetarli   darajada   emas.
Xalqaro   tajribalarda   huquqiy   tarbiya   masalasi   maktabgacha   yoshdan
boshlanishi lozimligi qayd etilgan bo‘lsa-da, bu tajriba bizda hali to‘liq joriy
etilmagan.   Shu   bois,   bu   kurs   ishi   mavjud   ilmiy   merosga   tayangan   holda
mavzuni   yangi   nuqtai   nazardan   yoritishni,   xususan,   huquqiy   tarbiya
berishning pedagogik asoslarini chuqur ochib berishni ko‘zda tutadi.
Kurs ishi mavzusining obyekti–  o‘sib kelayotgan yosh avlodning huquqiy
tarbiyasi   jarayonidir.   Ya’ni,   yoshlarning   huquqiy   ongini   shakllantirishga
qaratilgan   pedagogik   faoliyat   va   ijtimoiy   muhitdagi   o‘zgarishlar   bu   ishning
asosiy obyekti hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   –   yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani
shakllantirishda   qo‘llaniladigan   pedagogik   usullar,   vositalar,   shakllar   hamda
bu jarayonni amalga oshiruvchi pedagogik ta’sir mexanizmlaridir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   –   yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani
shakllantirishning   nazariy   asoslarini   yoritish   va   pedagogik   jihatdan   samarali
yondashuvlarni   aniqlashdir.   Shuningdek,   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqish
orqali huquqiy ong va madaniyatni shakllantirishga xizmat qiladigan usullarni
tavsiya etish ham kurs ishining maqsadlaridandir.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun
quyidagi   vazifalar   belgilandi:   Huquqiy   tarbiya   tushunchasining   mohiyati,
maqsadi   va   ahamiyatini   aniqlash;   Huquqiy   tarbiyaning   pedagogik   va
psixologik   asoslarini   tahlil   qilish;   Huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatning 4yoshlar   tarbiyasidagi   rolini   o‘rganish;   Ta’lim   muassasalarida   huquqiy
tarbiyani   tashkil   etish   yo‘llarini   ko‘rsatish;   Oila   va   jamiyatning   huquqiy
tarbiyadagi   o‘rnini   baholash;   Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya
vositalaridan foydalanish imkoniyatlarini o‘rganish.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   –   huquqiy   tarbiya
borasidagi   mavjud   ilmiy   qarashlar,   pedagogik   yondashuvlar   va   nazariy
asoslarni   chuqur   tahlil   qilish   orqali   bu   sohani   boyitishdir.   Amaliy   ahamiyati
esa   –   ta’lim   muassasalarida,   oila   va   jamiyatda   huquqiy   tarbiyaviy   ishlarni
samarali   yo‘lga   qo‘yish   uchun   konkret   metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqishda
namoyon   bo‘ladi.   Ish   natijalari   yoshlar   bilan   ishlovchi   pedagoglar,
murabbiylar, psixologlar faoliyatida qo‘llanilishi mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Tahlil   va   sintez;M   Solishtirma   tahlil;
Empirik   kuzatuv   va   umumlashtirish;   Pedagogik   tajriba   va   kuzatuv;   Statistik
ma’lumotlar asosida xulosalash.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   asosiy   bob,   xulosa
va   foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Har   bir   bob   o‘z   ichida   uchta   kichik
bo‘limga bo‘lingan: 5I . BOB. YOSHLARDA     HUQUQIY     TARBİYANI
SHAKLLANTIRISHNING     NAZARIY     ASOSLARI
1.1. Huquqiy tarbiyaning mazmuni, maqsadi va ahamiyati
Huquqiy   tarbiya   –   bu   yosh   avlodda   qonunlarga   hurmat   tuyg‘usini
shakllantirish,   ularning   huquqiy   bilimlarini   kengaytirish,   huquqiy
madaniyatini yuksaltirish va jamiyatda faol fuqarolik pozitsiyasini egallashiga
ko‘maklashuvchi   tizimli   pedagogik   jarayondir.   Bu   jarayon   jamiyatda   qonun
ustuvorligini   ta’minlash,   inson   huquqlari   va   erkinliklarini   e’zozlash,
demokratik qadriyatlarni mustahkamlashga xizmat qiladi. Har qanday ijtimoiy
tizimda   fuqarolarning   huquqiy   ongi   va   madaniyati   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,
ushbu jamiyatda qonunbuzarliklar shunchalik kamayadi, fuqarolik faolligi esa
ortadi. Ayniqsa, yosh avlodning huquqiy jihatdan tarbiyalanganligi – kelajak
jamiyatning   barqarorligi,   adolatparvarligi   va   taraqqiyoti   uchun   asosiy
kafolatdir. 2
Huquqiy   tarbiya   mazmunan   quyidagi   tarkibiy   qismlardan   iborat:
birinchidan, shaxsga huquqiy bilimlarni berish, ya’ni konstitutsiya, qonunlar,
normativ   hujjatlar   mazmuni   haqida   tushunchalar   shakllantirish;   ikkinchidan,
huquqiy   bilimlarni   ongli   ravishda   amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirish;   uchinchidan,   qonunlarga   hurmat,   adolatparvarlik,
mas’uliyatlilik,   ijtimoiy   burch   kabi   sifatlarni   tarbiyalash.   Bu   jarayonlarda
asosiy   e’tibor   –   nafaqat   bilim   berishga,   balki   yoshlarning   ichki   e’tiqodini
shakllantirishga,   ularni   huquqiy   qarorlar   qabul   qilishga   tayyor   shaxs   sifatida
kamol   toptirishga   qaratiladi.   Huquqiy   tarbiya   bu   ma’noda   shaxsning   ichki
dunyosini, ijtimoiy qarashlarini, axloqiy pozitsiyasini mustahkamlovchi vosita
hisoblanadi.
2
  Jo‘rayev M. Yoshlar huquqiy tarbiyasining nazariy asoslari. – Toshkent: Yangi asr avlodi,
2019. 6Huquqiy tarbiyaning maqsadi  – fuqarolik jamiyatiga mos, huquqiy ong va
madaniyatga   ega,   qonuniylikni   hurmat   qiluvchi,   o‘z   burchini   biluvchi,
adolatga   sodiq,   ijtimoiy   faol   shaxsni   tarbiyalashdan   iborat.   Bu   maqsad
davlatning   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   sohalardagi   barqarorligini
ta’minlovchi   omillar   qatorida   turadi.   Huquqiy   tarbiya   natijasida   yoshlar
qonunlar   mohiyatini   tushunadi,   o‘z   huquq   va   majburiyatlarini   anglaydi,
qonuniylikka   amal   qiladi,   ijtimoiy   mas’uliyatni   his   qiladi.   Bundan   tashqari,
ular   boshqalarning   huquqlarini   hurmat   qilishni,   o‘z   manfaatlarini   qonun
doirasida   himoya   qilishni   o‘rganadilar.   Bular   esa   huquqiy   jamiyatning   asosi
hisoblanadi.
Huquqiy tarbiyaning ahamiyati esa nafaqat shaxsiy darajada, balki ijtimoiy,
siyosiy   va   iqtisodiy   darajalarda   ham   yaqqol   ko‘zga   tashlanadi.   Masalan,
huquqiy   tarbiya   kuchli   bo‘lgan   jamiyatda   ijtimoiy   tartib   buzilishlari,
jinoyatchilik,   korruptsiya,   ma’muriy   qonunbuzarliklar   kamayadi.   Bu   esa
ijtimoiy   barqarorlikni,   qonun   ustuvorligini   va   fuqarolarning   farovon
yashashini ta’minlaydi. Ayniqsa, demokratik jamiyatda fuqarolarning ijtimoiy
faolligi,   saylovlarda   ishtiroki,   qonunchilikdagi   islohotlarga   munosabati
huquqiy   tarbiyaning   samarasiga   bog‘liqdir.   Shu   sababli,   huquqiy   tarbiya
O‘zbekistonning ijtimoiy-siyosiy hayotida muhim o‘rin egallaydi.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni,   “Yoshlarga
oid   davlat   siyosati   to‘g‘risida”gi   Qonuni   va   boshqa   normativ   hujjatlarda
huquqiy   tarbiyaning   davlat   siyosatidagi   o‘rni   aniq   ko‘rsatib   berilgan.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   o‘z   chiqishlarida   qayta-qayta
ta’kidlayotganidek,   yoshlarning   huquqiy   savodxonligini   oshirish   ularning
ertangi   hayotini   mustahkamlash,   jamiyatdagi   faolligini   oshirish   va   milliy
manfaatlarni   himoya   qilishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Jumladan,   2020-yilda
qabul   qilingan   “2021–2025-yillarda   yoshlarning   huquqiy   madaniyatini
oshirish   strategiyasi”   bu   boradagi   aniq   amaliy   yo‘nalishlarni   belgilab
berdi.Shuningdek, huquqiy tarbiya yoshlarni salbiy ta’sirlardan – ekstremistik 7g‘oyalar,   jinoyatga   moyillik,   ijtimoiy   befarqlikdan   himoya   qiladi.   Ayniqsa,
axborot   texnologiyalarining   keng   tarqalgan   davrida   turli   yolg‘on   axborotlar,
noqonuniy   targ‘ibotlar   orqali   yoshlar   ongiga   salbiy   ta’sir   o‘tkazish   holatlari
ortmoqda. Huquqiy tarbiya bu kabi xatarlarning oldini olishda kuchli himoya
vositasi   hisoblanadi.   Bu   jihatdan   ta’lim   muassasalarida   huquqiy   tarbiyaga
alohida   o‘rin   berilishi,   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar,   huquqiy   viktorinalar,
davra   suhbatlari,   huquqshunoslar   bilan   uchrashuvlar   samarali   vosita   bo‘lib
xizmat qilmoqda. 3
Huquqiy   tarbiyada   pedagogik   yondashuvlar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Bu   yerda   o‘qituvchi   nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   yoshlarning   huquqiy
dunyoqarashini shakllantiruvchi yetakchi sifatida maydonga chiqadi. Huquqiy
tarbiya   metodikasi   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirilib,
interaktiv   metodlar,   muammoli   vaziyatlar,   rolli   o‘yinlar   orqali   o‘rgatish
yoshlarning   e’tiborini   kuchaytiradi.   Shuningdek,   axloqiy   tarbiya   bilan
huquqiy tarbiya birgalikda olib borilsa,  natija yanada barqaror  bo‘ladi. Zero,
inson   huquqlari   haqida   bilgan,   ammo   mas’uliyat   hissi   bo‘lmagan   shaxs
qonunbuzarlikka   yo‘l   qo‘yishi   mumkin.   Huquqiy   tarbiya   –   bu   jamiyat
barqarorligi,   adolat   ustuvorligi   va   fuqarolik   ongini   shakllantirishda   muhim
bo‘lgan   ijtimoiy   pedagogik   jarayondir.   Uning   mazmuni,   maqsadi   va
ahamiyati   bugungi   o‘zgaruvchan   zamonda   yanada   kuchaymoqda.   Har   bir
yosh   huquqiy   ongli   bo‘lishi,   huquqlarini   bilishi,   ularni   qonuniy   yo‘l   bilan
himoya   qilishni   o‘rganishi   zarur.   Bu   esa   yurtimiz   taraqqiyoti,   tinchligi   va
adolatli jamiyat qurish yo‘lidagi muhim qadamdir.
1.2. Huquqiy tarbiyaning pedagogik-psixologik asoslari
Huquqiy tarbiya – bu pedagogik va psixologik yondashuvlarni birlashtirgan
holda,   shaxs   ongiga   qonuniylik,   adolat   va   mas’uliyat   kabi   ijtimoiy
qadriyatlarni   singdirishga   qaratilgan   murakkab   tarbiyaviy   jarayondir.   Bu
3
  Qodirova Z. Huquqiy ong va madaniyat: nazariy va amaliy yondashuv. – Toshkent: Fan 
va texnologiya, 2020. 8jarayonning muvaffaqiyati, eng avvalo, uning asoslanishiga – ya’ni pedagogik
va   psixologik   tamoyillarga   bog‘liq.   Har   bir   yoshning   rivojlanish   darajasi,
psixik   holati,   ijtimoiy   tajribasi   turlicha   bo‘lganligi   sababli,   huquqiy   tarbiya
individual yondashuv asosida  olib borilishi  lozim. Shaxsga qaratilgan, ongli,
bosqichma-bosqich   olib   boriladigan   yondashuv   pedagogik   asoslarni   belgilab
beradi.
Pedagogik jihatdan huquqiy tarbiya – bu maxsus maqsadga yo‘naltirilgan,
rejalashtirilgan,   o‘qituvchi   va   tarbiyachi   tomonidan   tashkil   etilgan   ta’sirlar
tizimidir.   Ushbu   jarayonda   asosiy   vazifa   –   shaxsga   ijtimoiy   hayotda   kerak
bo‘ladigan   huquqiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirishdan
iboratdir.   Pedagogik   nuqtayi   nazardan   qaraganda,   bu   tarbiya   o‘quvchi-
yoshlarning   bilim,   ixtiyor,   axloqiy   e’tiqod   sohalariga   ta’sir   etadi.
O‘qituvchining   darsdagi   pozitsiyasi,   ishlatayotgan   metodlari,   bergan
topshiriqlari,   sinfdan   tashqari   tadbirlar   orqali   huquqiy   ong   asta-sekin
shakllanadi.
Psixologik yondashuv esa shaxsning yoshiga, rivojlanish darajasiga, psixik
imkoniyatlariga, ehtiyojlariga mos yondashuvni talab qiladi. Masalan, o‘smir
yoshdagilar   ijtimoiy   faollikni   yuqori   darajada   ko‘rsatishga   intiladi,   lekin   bu
bosqichda   ularning   emotsional   muvozanati   noturg‘un   bo‘lishi   mumkin.   Shu
sababli   huquqiy   tarbiyada   psixologik   barqarorlikni   ta’minlash   muhim.
Tarbiyachi  yoki  pedagog yoshlarning  fikrlash darajasi,  shaxsiy  xatti-harakati
va qiziqishlariga mos holda metodlar tanlashi lozim. Chunki har qanday ta’sir
psixik qabul qilish orqali ongga singadi.
Psixologik asoslar orasida motivatsiya va ehtiyojlar nazariyasi muhim o‘rin
tutadi.   Huquqiy   tarbiyada   o‘quvchining   ichki   motivlarini   uyg‘otish,   ya’ni   u
qonunni faqat majburiyat deb emas, balki ijtimoiy zarurat va shaxsiy qadriyat
sifatida   qabul   qilishi   muhim.   Masalan,   “agar   qonunni   buzmasam,   jazo
bo‘lmaydi”   degan   fikrdan   ko‘ra,   “men   qonunni   hurmat   qilaman,   chunki   bu
jamiyat   va  o‘z  kelajagim   uchun  muhim”  degan  fikrni  shakllantirish   afzaldir. 9Bunday psixologik yondashuvlar shaxsni ongli ravishda huquqiy madaniyatga
olib   boradi.Shuningdek,   huquqiy   tarbiya   jarayonida   kommunikativ
kompetensiya   –   ya’ni   o‘z   huquqlarini   ifoda   etish,   so‘z   orqali   himoya   qilish,
fikr bildirish, huquqiy suhbatga kirishish ko‘nikmalari muhim o‘rin egallaydi.
Pedagog   bu   ko‘nikmalarni   o‘rgatishda   rolli   o‘yinlar,   muammoli   vaziyatlar,
debatlar   orqali   yoshlarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi.   Psixologik
nuqtayi nazardan esa bu usullar shaxsda mustahkam ichki e’tiqod hosil qiladi,
stressni yengishga, o‘z fikrini ishonch bilan aytishga o‘rgatadi.
O‘quvchi  shaxsining rivojlanishida ijtimoiy muhit, oilaviy tarbiya, maktab
jamoasi   muhim   rol   o‘ynaydi.   Huquqiy   tarbiya   bular   bilan   uyg‘unlashgan
holda, pedagogik muhitda ongli va ijobiy psixologik holatlarni yaratib berishi
kerak.   Masalan,   o‘quvchi   uchun   ijobiy   ijtimoiy   model   yaratish   –   huquqqa
itoat   etuvchi   odam   obrazini   ko‘rsatish,   shaxsiy   namuna   orqali   huquqiy
qadriyatlarni   singdirish   eng   samarali   yondashuvlardan   biridir.   Shuningdek,
o‘quvchi   bilan   muloqot,   empatiya,   fikrini   inobatga   olish   psixologik   jihatdan
ijobiy natijalar beradi.
Psixologik   asoslarda   shaxs   tipologiyasi   –   ya’ni   har   bir   o‘quvchining   fe’l-
atvori,   xarakteri,   temperamentiga   mos   yondashuv   zarur.   Ekstrovert   yoki
introvert   shaxslarga   bir   xil   metod   ta’sir   qilmaydi.   Bu   esa   huquqiy   tarbiya
jarayonini   individuallashtirish   zarurligini   ko‘rsatadi.   Shuningdek,   ijtimoiy-
psixologik   faktorlardan   biri   sifatida   tengdoshlar   guruhi,   oila   a’zolari   va
ommaviy axborot vositalarining ta’siri ham hisobga olinishi kerak.
Shu   bilan   birga,   huquqiy   tarbiyaning   pedagogik-psixologik   asoslari
bugungi   kunda   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   boyitilmoqda.   Masofaviy
ta’lim, elektron resurslar, virtual huquqiy laboratoriyalar orqali ta’lim-tarbiya
berish samaradorligi ortmoqda. Bularning barchasi psixologik jihatdan qulay,
shaxsga   yo‘naltirilgan,   interaktiv   usullar   bilan   boyitilgan   bo‘lishi   kerak. 10Chunki   shaxsning   psixik   holati   bilan   pedagogik   ta’sir   o‘rtasidagi   uyg‘unlik
samaradorlikni belgilovchi asosiy omildir. 4
Huquqiy   tarbiya   jarayonida   pedagogik   jarayonning   uzviy   bosqichlarini
hisobga   olish   muhim.   Bular:   maqsadni   aniqlash,   rejalashtirish,   mazmunni
tanlash, metodlar va vositalarni belgilash, natijalarni baholash va tahlil qilish
bosqichlaridir. Har bir bosqichda huquqiy tarbiya o‘quvchi yoshlarning aqliy,
emotsional,   ijtimoiy   va   axloqiy   rivojlanish   darajasi   bilan   uyg‘unlashtirilgan
bo‘lishi zarur. Bu holat pedagogik faoliyatga psixologik yondashuvni doimiy
ravishda singdirishni taqozo etadi.
Bundan tashqari, huquqiy tarbiyaning samaradorligi  o‘qituvchining kasbiy
mahoratiga,   pedagogik   kommunikatsiya   darajasiga   va   o‘zini   tutish   uslubiga
ham   bevosita   bog‘liq.   O‘qituvchi   yoshlar   bilan   munosabatda   ochiqlik,
tushunuvchanlik,   sabr,   ishonch   va   hurmat   muhitini   shakllantirishi   kerak.
Chunki   psixologik   jihatdan   xavfsiz   va   qo‘llab-quvvatlovchi   muhitda
tarbiyaviy ta’sir kuchliroq samara beradi. Bu holat “insonparvar pedagogika”
yondashuvi   orqali   yuksak   darajada   amalga   oshiriladi.Shuningdek,   huquqiy
tarbiya   jarayonida   axborotlar   oqimini   to‘g‘ri   tanlash   ham   pedagogik-
psixologik   muvozanatni   ta’minlaydi.   Yoshlarning   psixikasi   hali   to‘liq
shakllanmagan   bo‘lishi   mumkinligi   sababli,   keraksiz   va   og‘ir,   salbiy
axborotlar ularda xavotir, rad etish, norozilik va befarqlik tuyg‘ularini yuzaga
chiqaradi.   Shu   boisdan   huquqiy   axborotlar   soddalashtirilgan,   qiziqarli,
hayotiy   misollar   bilan   boyitilgan   shaklda   berilishi   kerak.   Bu   –   pedagogik
yondashuvning   muhim   tamoyilidir:   o‘quvchining   yoshi,   qiziqishi   va
ehtiyojiga mos ta’lim berish.
Psixologik   asoslar   nuqtayi   nazaridan   esa   huquqiy   tarbiyada   ijtimoiy
identifikatsiya   –   ya’ni   yoshlarning   o‘zini   jamiyatdagi   huquqiy   maqomda
tasavvur   qila   olish   qobiliyatini   rivojlantirish   zarur.   Bu   jarayon   o‘z-o‘zini
anglash,   o‘z   o‘rnini   belgilash,   “men   kimman?”,   “men   qanday   jamiyat
4
  Teshaboyev T. Huquqiy tarbiyada pedagogik metodlar. – Samarqand: Zarafshon, 2021. 11a’zosiman?”, “mening huquqlarim va burchlarim nima?” kabi savollarni ongli
ravishda   yoritib   borishni   talab   qiladi.   Ushbu   savollarga   javob   topish   orqali
shaxsda ichki mas’uliyat hissi shakllanadi.
Bundan   tashqari,   huquqiy   tarbiyada   emotsional   intellekt   –   ya’ni   o‘z   his-
tuyg‘ularini   boshqarish,   boshqalarni   tushunish,   empatiya   va   ijtimoiy
munosabatlarga ongli yondashish ko‘nikmalari ham muhimdir. Chunki shaxs
qonunlarni   faqat   bilim   darajasida   emas,   balki   emotsional   tushunish   asosida
qabul qilgandagina uning huquqiy ongida iz qoldiradi. Bu jarayon psixologik
refleksiya orqali amalga oshadi. Shu boisdan pedagoglar o‘quvchilarning his-
tuyg‘ulariga befarq bo‘lmasligi, ularni tinglash va tushunishga harakat qilishi
kerak.
Huquqiy   tarbiyaning   muvaffaqiyati   ijtimoiy   psixologik   muhitga   ham
bog‘liq.   Agar   o‘quvchi   o‘z   atrofidagi   odamlar   –   ota-ona,   do‘stlar,
o‘qituvchilar   tomonidan   qonunlarga   hurmat   bilan   qarashni   ko‘rsa,   u   ham   bu
qadriyatni ongli ravishda qabul qiladi. Bu yerda pedagogning shaxsiy namuna
ko‘rsatishi   psixologik   kuchli   ta’sir   vositasidir.   Masalan,   o‘qituvchining
adolatli,   mas’uliyatli,   qonunlarga   rioya   qiluvchi   shaxs   sifatidagi   modeli
o‘quvchining   ongida   o‘chmas   iz   qoldiradi.Shuningdek,   huquqiy   tarbiya
jarayonida   motivatsiyani   uyg‘otuvchi   omillarni   tahlil   qilish   ham   pedagogik-
psixologik   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   omillar   orasida   ijtimoiy   rag‘bat   (e’tirof,
mukofot),   o‘zini   anglash,   o‘z   qadrini   his   qilish,   jamiyatda   kerakli   shaxs
sifatida   ko‘rish   istagi   muhim   o‘rin   tutadi.   Shunday   bo‘lsa-da,   bu
motivatsiyalar har bir shaxsda turlicha bo‘ladi. Kimdir e’tirof orqali harakatga
keladi, kimdir esa mas’uliyatni his qilgani uchun. Shu sababli pedagog har bir
o‘quvchining individual motivatsion holatini chuqur anglab, unga qarab ta’sir
etishi zarur.
Huquqiy tarbiya bosqichli yondashuvga asoslanadi. Boshlang‘ich sinflarda
bu   tushunchalar   oddiy   axloqiy   qoidalar   orqali,   o‘rta   sinflarda   huquqiy
normativlar   asosida,   yuqori   sinflarda   esa   mustaqil   tahlil   qilish,   baholash   va 12fikr bildirish darajasida shakllantiriladi. Har bir bosqichda yoshlarning psixik
rivojlanish darajasi, dunyoqarashi va tajribasi  inobatga olinadi. Shu jihatdan,
pedagogik-psixologik   yondashuv   uzviylik   va   izchillik   tamoyillariga
asoslanadi.
Huquqiy  Tarbiy aning Pedagogik  v a Psixologik  A soslari
Asosiy
yo‘nalishlar Tushunchaning
mohiyati Metodlar Asosiy
tamoyillar Natijalar
Pedagogik
asoslar Huquqiy
bilimlarni
o‘rgatish,
qonuniylikka
amal   qilish
ko‘nikmalarini
shakllantirish,
ta’lim   vositalari
orqali   tarbiyaviy
ta’sir ko‘rsatish Ma’ruza,
suhbat,
munozara,
huquqiy
o‘yinlar,
interaktiv
usullar Bosqichlilik,
tizimlilik,
o‘quvchiga
yo‘naltirilganlik Huquqiy
bilimga   ega,
qonunlarga
rioya   qiluvchi
shaxs
Psixologik
asoslar Shaxsning
psixologik
xususiyatlari,
emotsional
holati,   e’tiqod   va
ijtimoiy   ongiga
mos   yondashish
orqali   huquqiy
qadriyatlarni
singdirish Empatiya,
motivatsiya
uyg‘otish,
psixologik
treninglar,
muammoli
vaziyatlar Individual
yondashuv,
psixologik
xavfsizlik, ichki
e’tiqodga   ta’sir
qilish Huquqiy
qadriyatlarni
ichki   ehtiyoj
sifatida   qabul
qiluvchi,
mas’uliyatli
fuqarolik   ongi
shakllangan
shaxs 13Zamonaviy   psixologiyada   “faoliyat   orqali   tarbiya”   yondashuvi   keng
tarqalgan.   Ya’ni,   o‘quvchi   o‘zi   ishtirok   etgan   faoliyat   orqali,   tajriba   orqali
bilim   oladi.   Huquqiy   tarbiya   ham   bu   yondashuvga   asoslangan   holda   amalga
oshirilsa, samaradorligi yuqori bo‘ladi. Masalan, maktab sudlari, huquqiy rolli
o‘yinlar,   interaktiv   seminarlar,   simulyatsiyalar   orqali   huquqiy   qarorlar   qabul
qilish tajribasi berilishi mumkin. Bu usul orqali o‘quvchi nafaqat biladi, balki
amalda   his   etadi.   Huquqiy   tarbiyaning   pedagogik-psixologik   asoslari   o‘zaro
bog‘liq,   bir-birini   to‘ldiruvchi   ikki   yo‘nalishdir.   Bunda   pedagogik
yondashuvlar   metodika,   mazmun   va   ta’lim   texnologiyalariga   asoslangan
bo‘lsa,   psixologik   yondashuvlar   esa   shaxsning   ichki   dunyosi,   emotsional-
irodaviy   xususiyatlariga   qaratilgan.   Har   ikki   yondashuv   uyg‘unlashgan
taqdirdagina   huquqiy   tarbiya   samarali   bo‘ladi.   Bugungi   yoshlar   –   ertangi
jamiyat   egalaridir.   Ularning   huquqiy   tarbiyasiga   to‘g‘ri   yondashish   esa
bizning pedagogik va psixologik burchimizdir.
1.3. Huquqiy ong va huquqiy madaniyat tushunchalari va ularning
yoshlar tarbiyasidagi o‘rni
Huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyat   tushunchalari   zamonaviy   jamiyat
hayotida muhim ahamiyat kasb etuvchi ijtimoiy-pedagogik fenomenlardandir.
Bu ikki tushuncha bir-biri bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, ular jamiyatning har bir
a’zosida   qonunlarga   nisbatan   ongli   munosabat,   qonunbuzarliklarga   nisbatan
daxlsizlik,   adolatga   intilish,   huquq   va   burchlarni   anglash   kabi   fazilatlarni
shakllantiradi. Ayniqsa, yoshlar tarbiyasida bu tushunchalarni to‘g‘ri anglash
va amalda qo‘llay olish madaniyatli fuqarolik jamiyatini barpo etishda muhim
bosqich hisoblanadi.
Huquqiy   ong   –   bu   shaxsning   huquqiy   bilimlarga,   qonunlarga,   huquqiy
qadriyatlarga   nisbatan   fikrlashi,   munosabati   va   hissiy-emotsional
yondashuvining   umumlashgan   ifodasidir.   U   quyidagi   elementlardan   iborat:
huquqiy   bilimlar,   huquqiy   e’tiqod,   huquqiy   his-tuyg‘ular,   huquqiy   pozitsiya
va   huquqiy   xatti-harakat.   Huquqiy   ong   insonning   jamiyatdagi   o‘rnini 14aniqlash, qonuniy normalarni anglab yetish va ularni ongli ravishda bajarishga
intilish   asosidir.   Bu   ong   orqali   shaxs   o‘z   huquq   va   majburiyatlarini   biladi,
ularga rioya qiladi va jamiyatdagi qonuniylikni qo‘llab-quvvatlaydi.
Huquqiy madaniyat esa huquqiy ongning yuqori bosqichi bo‘lib, shaxsning
qonunlarga nisbatan barqaror, ongli, madaniyatli, mas’uliyatli munosabati, o‘z
huquqlarini  hurmat  qilish, boshqalar  huquqini  buzmaslik,  qonuniy yo‘l  bilan
o‘z fikrini ifoda etish va ijtimoiy faollik ko‘rsatish sifatlari bilan ifodalanadi.
Huquqiy   madaniyat   insonning   nafaqat   bilim   darajasini,   balki   uning   odob-
axloqiy   qiyofasini,   fuqarolik   burchiga   bo‘lgan   mas’uliyatini,   qonunlarga
bo‘lgan   ehtiromini   ham   ko‘rsatadi.   Bu   tushuncha   shaxsning   ongida
shakllanib,   uning   kundalik   hayotida,   ijtimoiy   munosabatlarida   namoyon
bo‘ladi.
Yoshlar tarbiyasida huquqiy ong va madaniyatni shakllantirish – bu nafaqat
huquqiy bilim berish, balki shaxsga ijtimoiy muhitda o‘zini to‘g‘ri tuta olish,
huquqiy   qadriyatlar   asosida   hayot   kechirishni   o‘rgatish   demakdir.   Ta’lim
jarayonida   yoshlarning   bilim   olishga   bo‘lgan   qiziqishi,   mustaqil   fikrlash
qobiliyati,   emotsional   barqarorligi   va   axloqiy   pozitsiyasi   hisobga   olingan
holda huquqiy ong shakllanadi. Huquqiy madaniyat esa bu ongga asoslangan
holda kundalik hayotda qonuniy va odobli xulq-atvor bilan namoyon bo‘ladi.
Huquqiy   ong   va   madaniyatning   shakllanishida   oilaning,   maktabning,
jamiyatning, axborot  vositalarining, do‘stlar  guruhining, internet  makonining
o‘rni katta. Ayniqsa, oila – bu ilk huquqiy tarbiya beriladigan maskan bo‘lib,
farzandlarga   halollik,   adolat,   mas’uliyatlilik   kabi   qadriyatlarni   singdirishda
beqiyos ta’sir ko‘rsatadi. Maktab  esa bu bilim  va qadriyatlarni ilmiy asosda,
metodik   yondashuvlar   bilan   chuqurlashtiradi.   Jamiyat   esa   amaliy   hayotda
huquqiy me’yorlarning amalda qanday ishlashini ko‘rsatib beradi.
Yoshlar   orasida   huquqiy   ongning   shakllanishi   quyidagi   bosqichlarda
amalga   oshiriladi:   birinchi   bosqich   –   huquqiy   bilimlarni   egallash;   ikkinchi
bosqich   –   huquqiy   fikrlashni   shakllantirish;   uchinchi   bosqich   –   huquqiy 15qadriyatlarni   ichki   e’tiqod   darajasiga   olib   chiqish;   to‘rtinchi   bosqich   –
huquqiy xatti-harakatlarni hayotda namoyon etish. Ushbu bosqichlarning har
biri   o‘ziga   xos   psixologik   va   pedagogik   yondashuvni   talab   qiladi.   Bu   esa
o‘qituvchining   bilimdonligi,   metodik   salohiyati,   shaxsiy   namuna   ko‘rsata
olish qobiliyatiga bevosita bog‘liqdir.
Huquqiy ong va madaniyat yoshlar shaxsining ijtimoiylashuviga, fuqarolik
mas’uliyatini his qilishiga, ijtimoiy faol pozitsiyani egallashiga xizmat qiladi.
Huquqiy   ongli   va   madaniyatli   shaxs   –   bu   o‘z   huquqlarini   biluvchi,   ulardan
qonuniy   foydalanadigan,   boshqalarning   huquqlarini   hurmat   qiladigan,
nizolarni zo‘ravonliksiz hal qiladigan va qonuniy me’yorlarni o‘z hayotining
ajralmas   qismiga   aylantirgan   shaxsdir.   Bunday   yoshlar   jamiyatda   fuqarolik
hamjihatligini, tinchlikni, barqarorlikni ta’minlaydigan kuchdir.
Huquqiy   madaniyatni   rivojlantirish   uchun   ta’lim   muassasalarida   turli
shakllar   va   metodlardan   foydalanish   lozim.   Masalan:   huquqiy   suhbatlar,
viktorinalar,   davra   suhbatlari,   rolli   o‘yinlar,   qonunlar   bilan   tanishuv
mashg‘ulotlari,   insonga   oid   huquqiy   hujjatlar   tahlili   kabi   interaktiv   usullar
katta   samaradorlikka   ega.   Bu   orqali   yoshlar   nafaqat   bilim   oladi,   balki   o‘z
huquqiy   pozitsiyasini   ifoda   qilishni,   qonuniylik   asosida   fikr   yuritishni,
tanqidiy fikrlashni o‘rganadi. 5
Huquqiy   ong   va   madaniyatni   shakllantirishda   axborot-kommunikatsiya
vositalarining   roli   ortib   bormoqda.   Internet   tarmog‘i,   ijtimoiy   tarmoqlar,
mobil ilovalar orqali huquqiy ma’lumotlarni interaktiv usullar bilan yetkazish,
qonunlarni   animatsiyalashgan   shaklda   tushuntirish,   yoshlar   uchun   maxsus
elektron   huquqiy   o‘yinlar   yaratish   kutilgan   natijani   beradi.   Shu   bilan   birga,
bunday   vositalardan   noto‘g‘ri   foydalanish   huquqiy   ongsizlikka,   yolg‘on
tushunchalarning   shakllanishiga   ham   olib   kelishi   mumkin.   Shu   sababli   ota-
ona, pedagog va mutaxassislar nazorati va yo‘naltiruvi juda muhim.
5
  Teshaboyev T. Huquqiy tarbiyada pedagogik metodlar. – Samarqand: Zarafshon, 2021. 16Huquqiy   ong   va   madaniyat   faqat   nazariy   tushunchalar   emas,   balki
yoshlarning   hayotiy   pozitsiyasiga,   shaxsiy   dunyoqarashiga,   ijtimoiy   o‘rni   va
mas’uliyatiga   bevosita   ta’sir   etuvchi   hayotiy   qadriyatlardir.   Ularni
shakllantirish   davlat,   jamiyat   va   ta’lim   tizimining   uzviy   hamkorligida   olib
borilishi   kerak.   Bu   yo‘lda   pedagoglarning   faolligi,   huquqshunos
mutaxassislarning   ishtiroki,   ota-onalarning   ongli   yondashuvi,   ommaviy
axborot vositalarining ijobiy kontenti alohida ahamiyatga ega.
  Huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyat   yoshlar   tarbiyasida   shaxsni   ijtimoiy
jihatdan   yetuk,   axloqan   to‘g‘ri,   qonunlarga   hurmatli,   mas’uliyatli   qilib
shakllantiruvchi   vositalardir.   Bugungi   kunda   bu   tushunchalar   nafaqat   ta’lim
jarayonining, balki butun jamiyatning ijtimoiy strategiyasiga aylanishi kerak.
Chunki   huquqiy   madaniyatli   yoshlar   –   bu   ertangi   tinch,   barqaror   va   adolatli
jamiyatning kafolatidir.
I bob bo‘yicha xulosa
Yoshlarni   huquqiy   jihatdan   tarbiyalash   –   jamiyat   taraqqiyotining
kafolatidir.   Huquqiy   tarbiya   orqali   shaxsda   qonunlarga   hurmat,   adolatga
intilish   va   fuqarolik   mas’uliyati   shakllanadi.   Pedagogik   va   psixologik
yondashuvlar   uyg‘un   holda   qo‘llanilgandagina   huquqiy   ong   va   madaniyat
muvaffaqiyatli shakllanadi. Huquqiy ong – bu shaxsning huquq va burchlarni
anglashidir, huquqiy madaniyat esa bu bilimlarning amaliy hayotga tatbiqidir.
Ta’lim, oila va ijtimoiy muhit bu jarayonning muhim tayanchlaridir. Huquqiy
tarbiya bosqichma-bosqich, shaxsga  yo‘naltirilgan tarzda olib borilishi zarur.
Interaktiv   metodlar   va   kommunikativ   yondashuvlar   samaradorlikni   oshiradi. 17Shunday   qilib,   birinchi   bobda   huquqiy   tarbiyaning   mohiyati,   asoslari   va
yoshlar tarbiyasidagi ahamiyati nazariy jihatdan asoslab berildi.
II BOB. YOSHLARDA     HUQUQIY     TARBİYANI
SHAKLLANTIRISHNING     AMALIY     YO‘NALISHLARI
2.1. Ta’lim muassasalarida huquqiy tarbiyani tashkil etish usullari
Bugungi globallashuv va tezkor axborot oqimi davrida yoshlarning huquqiy
ongini   shakllantirish   masalasi   ta’lim   tizimi   oldidagi   muhim   vazifalardan
biriga   aylangan.   Huquqiy   tarbiya   nafaqat   huquqiy   fanlarni   o‘qitish   bilan
cheklanmaydi,   balki   bu   jarayon   ta’lim   muassasasining   umumiy   pedagogik
faoliyatida   muntazam   va   tizimli   yo‘lga   qo‘yilgan   bo‘lishi   zarur.   Bu   borada
zamonaviy pedagogik yondashuvlar, tarbiyaviy metodlar, ta’lim jarayonining
shakl   va   vositalari   muhim   o‘rin   tutadi.   Chunki   yosh   avlodga   qonunlarga
hurmat   ruhini   singdirish,   ularni   adolatli   va   mas’uliyatli   fuqarolar   sifatida
shakllantirish ta’limning strategik vazifasidir.
Ta’lim   muassasalarida   huquqiy   tarbiyani   tashkil   etishning   asosiy
yo‘llaridan   biri   –   bu   dars   jarayoniga   huquqiy   komponentlarni   samarali
integratsiya   qilishdir.   Ya’ni,   har   bir   fandan   o‘tilayotgan   mavzular   orqali
huquqiy   tarbiya   unsurlarini   kiritish,   masalan,   tarix   fanida   konstitutsiyaviy
o‘zgarishlar,   ona   tili   darsida   qonuniy   ifoda   uslublari,   biologiyada   sog‘lom
turmush   tarzi   va   sog‘liq   huquqi   haqida   suhbatlar   olib   borilishi   mumkin.   Bu
yondashuv   fanning   o‘ziga   xosligini   buzmasdan,   huquqiy   ongni
shakllantirishga xizmat qiladi. 6
Bundan   tashqari,   alohida   huquqiy-ma’rifiy   mashg‘ulotlarni   tashkil   etish
ta’lim   muassasasida   muhim   usullardan   biridir.   Huquqshunoslar,   ichki   ishlar
xodimlari,   sud   vakillari   bilan   uchrashuvlar,   huquqiy   davra   suhbatlari,   savol-
6
  Karimov S. Huquqiy tarbiya: nazariy va amaliy asoslar. – Andijon: Ixtisoslashgan 
nashriyot, 2019. 18javoblar,   viktorinalar,   test   sinovlari   yoshlarning   huquqiy   bilim   doirasini
kengaytiradi.   Ayniqsa,   hayotiy   misollarga   asoslangan   tahliliy   ishlanmalar,
o‘quvchilarning   o‘z   fikrini   erkin   bildirishiga   imkon   beruvchi   suhbat
shaklidagi mashg‘ulotlar ularning huquqiy masalalarga qiziqishini oshiradi.
Ta’lim muassasalarida huquqiy tarbiya olib borishda tarbiyaviy soatlar ham
muhim vosita sanaladi. Har haftalik darsdan so‘nggi tarbiya mashg‘ulotlarida
o‘quvchilar bilan huquqiy mavzularda suhbatlar o‘tkazish, qonunlar mazmuni
va mohiyati haqida muhokamalar olib borish, amaliy vaziyatlarni tahlil qilish
orqali   ularning   fikrlash   doirasi   kengaytiriladi.   Bu   jarayonda   o‘qituvchi   faqat
bilim   beruvchi   emas,   balki   yo‘naltiruvchi   va   maslahat   beruvchi   sifatida
ishtirok etadi.
Huquqiy   tarbiyani   samarali   tashkil   qilishda   sinfdan   tashqari   ishlarda   faol
yondashuv   muhim.  Jumladan,   “Huquqiy   bilimlar   haftaligi”,   “Qonun   –  hayot
mezoni” mavzusida tadbirlar, viktorinalar, sahna ko‘rinishlari, esselar tanlovi,
ijtimoiy   roliklar   tayyorlash,   huquqiy   plakatlar   tanlovi   kabi   faoliyatlar   orqali
o‘quvchilarda   qonuniylikka   nisbatan   barqaror   ijobiy   munosabat
shakllantiriladi. Ushbu usullar orqali o‘quvchilar nafaqat bilim oladilar, balki
ularni   ongli   ravishda   his   qilish   va   baholashga   o‘rganadilar.   Shuningdek,
huquqiy   tarbiya   jarayonida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   ham
zamonaviy va samarali yondashuvlardan biridir. Maktablarda elektron darslar,
huquqiy   videoroliklar,   interaktiv   testlar,   virtual   sud   majlislari   orqali
o‘quvchilar   huquqiy   jarayonlarni   bevosita   kuzatish   va   tahlil   qilish   imkoniga
ega   bo‘ladi.   Shu   orqali   nafaqat   bilim,   balki   tajriba   ham   orttiriladi.   Yangi
pedagogik   texnologiyalar,   masalan,   klaster   xaritalari,   Venn   diagrammalari,
rolli   o‘yinlar   orqali   ham   huquqiy   tushunchalar   yanada   mustahkam
o‘zlashtiriladi.
Maktab   ichki   tartib   qoidalari   bilan   tanishtirish,   darslarga   qatnashish,
kiyinish madaniyati, mulkka munosabat kabi jihatlar orqali ham o‘quvchilarni
huquqiy ong asosida tarbiyalash mumkin. Bu qoidalar huquqiy me’yorlarning 19kichik ijtimoiy modelini hosil qiladi. Shuningdek, maktab psixologi va sotsial
pedagog tomonidan olib boriladigan profilaktik suhbatlar, anonim savol-javob
qutilari,   huquqiy   maslahat   burchaklari   orqali   ham   tarbiyaviy   ta’sir
kuchaytiriladi.
Ta’lim   muassasalarida   shaxsga   yo‘naltirilgan,   individuallashtirilgan
yondashuv   orqali   huquqiy   tarbiyani   tashkil   etish   eng   samarali   usullardan
biridir.   Har   bir   o‘quvchining   yoshi,   psixologik   xususiyatlari,   ijtimoiy   kelib
chiqishi,   qiziqishlarini   inobatga   olgan   holda   yondashish,   ularning
ehtiyojlariga mos yo‘nalishlarni tanlash huquqiy ongni shakllantirishda asosiy
tamoyil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   ta’limning   insonga
qaratilganligini   ta’minlaydi.Shuningdek,   ota-onalar   bilan   hamkorlikda   olib
boriladigan   huquqiy   tarbiya   choralari   –   ota-onalarga   seminarlar,
huquqshunoslar   bilan   uchrashuvlar,   ota-onalar   uchun   metodik   tavsiyalar
ishlab  chiqish,   oilada  huquqiy  muhit   yaratish   bo‘yicha   tavsiyalar  –  o‘quvchi
shaxsining uzluksiz huquqiy tarbiyasini kafolatlaydi. Ta’lim muassasasi  – bu
nafaqat   bilim   beruvchi,   balki   jamiyatga   munosib   shaxsni   kamol   toptiruvchi
ijtimoiy   institut   ekanligini   unutmaslik   lozim.   ta’lim   muassasalarida   huquqiy
tarbiya   tizimli,   bosqichli,   shaxsga   yo‘naltirilgan,   ijtimoiy   sheriklik   asosida
tashkil   etilgan   bo‘lishi   lozim.   Bu   yo‘nalishda   dars   jarayoni,   sinfdan   tashqari
ishlar,   ota-onalar   bilan   hamkorlik,   axborot   texnologiyalari,   tarbiyaviy
tadbirlar, ijtimoiy muhit bilan integratsiya asosida olib boriladigan kompleks
yondashuvlar   eng   samarali   usullardandir.   Ta’lim   tizimi   orqali   huquqiy
madaniyatli   avlodni   tarbiyalash   –   barqaror   jamiyat,   adolatli   davlat   va   tinch
kelajakning asosidir.
2.2. Oila va jamiyatning huquqiy tarbiyadagi roli
Yoshlar   tarbiyasida   huquqiy   ong   va   madaniyatni   shakllantirishda   ta’lim
muassasalari   qanchalik   muhim   bo‘lsa,   oila   va   jamiyatning   o‘rni   ham
shunchalik   beqiyosdir.   Chunki   huquqiy   ong   ilk   navbatda   shaxsning   asosiy
ijtimoiy   muhitida   –   ya’ni   oilada   vujudga   keladi.   Bola   dunyoni   avvalo   o‘z 20oilasi   orqali   taniydi.   Unda   mas’uliyat,   burch,   adolat,   halollik,   qonunlarga
hurmat   kabi   qadriyatlar   ota-ona,   yaqin   qarindoshlar,   kattalarning   xatti-
harakati   va   kundalik   muomalasi   asosida   shakllanadi.   Shu   boisdan   huquqiy
tarbiyaning negizi aynan oilada boshlangan bo‘lishi zarur.
Oila – bu ilk ijtimoiy institut bo‘lib, undagi muhit, tartib-intizom, muloqot
madaniyati   bevosita   farzandning   ruhiy-ma’naviy   rivojiga   ta’sir   ko‘rsatadi.
Agar   oilada   o‘zaro   hurmat,   burchni   bajarish,   qonuniylik   tamoyillari   ustuvor
bo‘lsa, bola ham tabiiy tarzda shu qadriyatlarga moslashadi. Aksincha, oilada
befarqlik, bepisandlik, qonunbuzarlik holatlari bo‘lsa, bu bola ongida qonunga
bo‘lgan   salbiy   munosabat   shakllanishiga   olib   keladi.   Shu   sababli   huquqiy
tarbiyada   ota-onaning   shaxsiy   namuna   ko‘rsatishi   eng   kuchli   tarbiyaviy
vositadir.
Ota-onalar   farzandlari   uchun   eng   yaqin   va   ishonchli   manbadir.   Ularning
har   bir   harakati,   so‘zi,   qarori   bolaga   kuchli   psixologik   ta’sir   ko‘rsatadi.
Farzand   ota-onaning   muammolarni   qanday   hal   qilishi,   boshqalarga   qanday
munosabatda   bo‘lishi,   qonunlarga   rioya   qilishi   yoki   qilmasligiga   qarab
hayotiy tajriba orttiradi. Agar ota-ona qonunlarni hurmat qilsa, farzandda ham
huquqiy   ong   asta-sekin   rivojlanadi.   Shu   sababli   ota-onalarning   huquqiy
savodxonligi   va   ongini   oshirish   ham   o‘z   navbatida   farzand   tarbiyasiga
bevosita ta’sir qiladi.
Bugungi   kunda   ko‘plab   oila   muammolari   –   ajrashishlar,   ota-onaning   chet
elda  ishlashi   tufayli   bola  tarbiyasining  beqarorligi,  befarqlik  va nazoratsizlik
holatlari   yoshlar   orasida   huquqiy   ong   pastligining   sabablaridan   biri   bo‘lib
turibdi. Shuning uchun ham zamonaviy oilaviy tarbiyada huquqiy elementlar
–   farzandga   huquq   va   burchlar   haqida   to‘g‘ri   tushuncha   berish,   uni   ijtimoiy
hayotga   tayyorlash,   qonuniy   normalar   asosida   yashashga   o‘rgatish   alohida
ahamiyat kasb etmoqda. 7
7
  Yoshlar va huquqiy madaniyat. – Toshkent: O‘zbekiston Yoshlar ittifoqi nashriyoti, 2020. 21Oila   bilan   bir   qatorda   jamiyat   ham   yoshlarning   huquqiy   tarbiyasida   katta
o‘rin   egallaydi.   Jamiyat   deganda   keng   ijtimoiy   muhit   –   mahalla,   ommaviy
axborot   vositalari,   diniy   tashkilotlar,   ijtimoiy   tarmoqlar,   qo‘shnilar,   do‘stlar
guruhi   va   boshqa   ijtimoiy   tuzilmalar   nazarda   tutiladi.   Har   bir   fuqaroning
shaxs sifatida shakllanishida ushbu muhit muhim ta’sir kuchiga ega. Ayniqsa,
mahalla fuqarolar yig‘inlarining yoshlar bilan ishlash bo‘yicha komissiyalari,
“Yoshlar yetakchisi”, “Ayollar maslahat  kengashi”, profilaktika inspektorlari
bilan   hamkorlikda   olib   boriladigan   faoliyatlar   huquqiy   tarbiyaning   jamiyat
darajasidagi yondashuvlarini ifodalaydi.
Jamiyatda   huquqiy   madaniyatni   targ‘ib   qilish   uchun   targ‘ibot-tashviqot
tadbirlari,   huquqiy   seminarlar,   ommaviy   suhbatlar,   ijtimoiy   reklama
vositalari, audio-video roliklar, sahna ko‘rinishlari orqali keng ko‘lamli ishlar
olib  borilishi  zarur.  Bunday  faoliyatlar   orqali  nafaqat  yoshlar,   balki   ularning
atrofidagi   oila   a’zolari,   qo‘shnilar,   jamiyat   a’zolari   ham   huquqiy   ong   va
madaniyatga yo‘naltiriladi.
Jamiyatda   shakllanayotgan   huquqiy   muhit   o‘z-o‘zidan   yoshlarning
fikrlashiga, munosabatiga va hayotiy qarorlariga ta’sir qiladi. Agar jamiyatda
qonun ustuvor  bo‘lsa,  har  bir  fuqaro o‘z huquqini  bilsa  va himoya qila olsa,
unda   yoshlar   uchun   ham   bu   normal   holatga   aylanadi.   Biroq,   jamiyatda
korrupsiya,   noqonuniylik,   adolatsizlik   keng   tarqalganda   esa   yoshlar   ongida
qonunga bo‘lgan ishonch susayadi. Shu sababli huquqiy tarbiya faqat maktab
va   oila   doirasida   emas,   balki   umumiy   ijtimoiy   muhitda   yo‘lga   qo‘yilishi
lozim.Shuningdek, davlat  tashkilotlari, jamoat  fondlari, NNTlar va ommaviy
axborot   vositalari   ham   huquqiy   tarbiyada   faol   ishtirok   etishi   kerak.
“Yuksalish”   harakati,   “Yoshlar   ittifoqi”,   “Ma’rifat”   jamiyati,   “Oila”   ilmiy-
amaliy   markazi   kabi   muassasalar   huquqiy   ma’rifatni   oshirishga   qaratilgan
turli  loyihalarni  amalga oshirmoqda. Bu  loyihalar  orqali  yoshlar  turli  tanlov,
musobaqa,   trening,   seminar   va   amaliy   mashg‘ulotlarda   ishtirok   etib,   o‘z
huquqiy bilim va ko‘nikmalarini mustahkamlash imkoniga ega bo‘ladi. 22Oila   va   jamiyatning   hamkorligi   orqali   huquqiy   tarbiya   ko‘proq   samara
beradi.   Masalan,   maktab   ota-onalar   qo‘mitasi,   mahalla,   profilaktika
inspektori,   psixolog   va   sinf   rahbari   o‘rtasida   muntazam   hamkorlik   yo‘lga
qo‘yilsa,   har   bir   o‘quvchining   holati,   tarbiyasi,   ehtiyoji   va   muammolari   o‘z
vaqtida   aniqlanadi   va   kerakli   chora-tadbirlar   ko‘riladi.   Bu   esa   yoshlarni
ijtimoiy   salbiy   xatti-harakatlardan,   huquqbuzarlikdan   asrashda   eng   samarali
yo‘ldir.
Shu   boisdan   ham   ta’lim   siyosatida   “Oila   –   maktab   –   jamiyat”   tamoyiliga
asoslangan   huquqiy   tarbiya   modeli   ishlab   chiqilishi   va   hayotga   joriy   etilishi
muhim. Bu modelda har bir ishtirokchi aniq rolga ega bo‘ladi: ota-ona shaxsiy
namuna   ko‘rsatadi,   maktab   huquqiy   bilim   beradi,   jamiyat   esa   huquqiy
amaliyotni shakllantiradi. Bu orqali huquqiy tarbiya butun jamiyat darajasiga
ko‘tariladi.   Oila   va   jamiyat   huquqiy   tarbiyaning   uzviy   va   ajralmas
bo‘g‘inlaridir.   Ular   birgalikda   yosh   avlodni   adolatparvar,   mas’uliyatli,
qonunlarga   hurmat   bilan   qaraydigan   shaxs   qilib   tarbiyalaydi.   Huquqiy
tarbiyada   faqat   maktab   emas,   balki   har   bir   ota-ona,   har   bir   qo‘shni,   har   bir
ijtimoiy   tuzilma   o‘z   mas’uliyatini   anglab   harakat   qilsa,   jamiyatda   qonun
ustuvorligi, adolat va tinchlik ta’minlanadi. Shu bois, har  bir oila va jamiyat
a’zosi yoshlarning huquqiy tarbiyasiga befarq bo‘lmasligi kerak.
2.3. Huquqiy tarbiyada zamonaviy axborot-kommunikatsiya
vositalaridan foydalanish
Bugungi   raqamli   texnologiyalar   davrida   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya  vositalari  (AKT)   hayotimizning  ajralmas  qismiga  aylangan.
Bu   vositalar   ta’lim,   tarbiya,   muloqot,   axborot   almashinuvi,   madaniyat   va
ijtimoiy   faollikni   rivojlantirishda   katta   o‘rin   egallaydi.   Ayniqsa,   yoshlar
orasida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   darajasi   yuqori   bo‘lgani
sababli,   huquqiy   tarbiyada   AKTdan   samarali   foydalanish   imkoniyatlari   ham
kengayib   bormoqda.   Shuning   uchun   zamonaviy   huquqiy   tarbiya   tizimi   o‘z 23tarkibiga   AKT   yondashuvlarini   kiritgan   holda   olib   borilishi   dolzarb
hisoblanadi.
Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   vositalari   deganda   internet,   mobil
ilovalar,   ijtimoiy   tarmoqlar,   interaktiv   platformalar,   onlayn   darslar,
videoroliklar,   multimedia   resurslar,   virtual   treninglar,   mobil   ilovalar,   sun’iy
intellekt   tizimlari,   elektron   hujjatlar   bazasi,   davlat   xizmatlari   portallari   va
boshqa   raqamli   vositalar   nazarda   tutiladi.   Bu   vositalar   yordamida   huquqiy
ma’lumotlarni   ommalashtirish,   yoshlar   orasida   qonunchilikka   oid   bilimlarni
singdirish, huquqiy madaniyatni shakllantirish imkoniyati mavjud.
Eng   avvalo,   internet   orqali   huquqiy   bilimlarni   taqdim   etish   imkoniyatlari
haqida   to‘xtalish   lozim.   Rasmiy   davlat   portallari   –   masalan,   lex.uz,
my.gov.uz,   huquqiyportal.uz   singari   saytlar   orqali   yoshlar   o‘z   huquqlari,
burchlari,   qonunlar   va   farmonlar   haqida   tezkor   va   ishonchli   axborotga   ega
bo‘lishadi.   Ushbu   saytlarda   mavjud   interaktiv   huquqiy   xizmatlar,   hujjatlar
izlash   tizimi,   muhokama   maydonlari   orqali   huquqiy   savodxonlikni   oshirish
mumkin.   Shuningdek,   bu   saytlar   orqali   yoshlar   elektron   tarzda   murojaat
qilish, ariza topshirish, hujjatlar olish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Mobil   ilovalar   ham   yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani   kuchaytirishda
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Masalan,   “Davlat   xizmatlari”   ilovasi   orqali
huquqiy   xizmatlar   elektron   shaklda   taqdim   etiladi.   “Adolat”   mobil   ilovasi,
“Yoshlar   huquqlari”   ilovalari   huquqiy   axborotni   qisqa,   tushunarli   va
interaktiv   shaklda   yetkazadi.   Bunday   vositalar   yoshlar   orasida   huquqiy
madaniyatni   oshiradi,   ularni   mas’uliyatli   va   qonunlarga   sodiq   bo‘lishga
yo‘naltiradi.
Ijtimoiy tarmoqlar – ayniqsa, Telegram, Instagram, YouTube, TikTok kabi
platformalar   yoshlar   orasida   eng   keng   auditoriyaga   ega   bo‘lgani   sababli,
ulardan   ham   huquqiy   tarbiya   maqsadida   foydalanish   keng   imkoniyatlar
yaratadi.   Videoroliklar,   interaktiv   sahifalar,   jonli   efirlar,   animatsion   videolar
orqali   qonunlar   mohiyatini   sodda   tilda   tushuntirish,   huquqiy   savol-javoblar 24uyushtirish,   ekspertlar   ishtirokida   jonli   efirlar   o‘tkazish   mumkin.   Bunday
faoliyatlar huquqiy ta’limni ommaviylashtirishga xizmat qiladi.
Huquqiy   tarbiyada   axborot   vositalari   yordamida   turli   tanlovlar,   interaktiv
o‘yinlar,   testlar   tashkil   etish   ham   juda   samaralidir.   Masalan,   “Eng   bilimdon
yurist”,   “Qonunni   bilaman”,   “Mening   huquqim”   kabi   viktorinalar,   onlayn
kvestlar,   interaktiv   sahnalar,   huquqiy   eslatmalar   yordamida   o‘quvchilarda
qonunchilikka   nisbatan   qiziqish   ortadi.   Bunda   texnologik   vositalar   ta’limiy
jarayonni   jonlantirish,   emotsional   ta’sir   kuchini   oshirish,   motivatsiyani
kuchaytirish funksiyalarini bajaradi.
Bundan   tashqari,   onlayn   trening   va   vebinarlar   orqali   huquqiy   mavzularda
seminarlar   o‘tkazish   ham   tarbiyaviy   jarayonni   interaktiv   va   zamonaviy
shaklga keltiradi. Bu treninglarda o‘quvchilar o‘z fikrlarini erkin bayon qiladi,
mutaxassislar bilan savol-javob qiladi, huquqiy vaziyatlar bo‘yicha mulohaza
yuritadi. Natijada, nafaqat bilim, balki fikrlash va baholash ko‘nikmalari ham
shakllanadi.
Ta’lim   muassasalarida   huquqiy   tarbiyani   raqamli   vositalar   bilan   boyitish
dars   jarayonida   interaktiv   taqdimotlar,   slaydlar,   videoqismlar,   test
platformalaridan   foydalanish   orqali   amalga   oshiriladi.   Masalan,   “Kahoot”,
“Quizizz”,   “Mentimeter”   kabi   onlayn   platformalar   orqali   huquqiy   mavzular
yuzasidan interaktiv testlar, so‘rovnomalar, baholashlar o‘tkaziladi. Bu usullar
o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlab,   ularni   motivatsiyalantiradi.
Shuningdek, multimedia darsliklar, elektron huquqiy lug‘atlar, audiokitoblar,
elektron qonunlar to‘plami kabi vositalar orqali darsdan tashqari va mustaqil
o‘rganish   imkoniyatlari   yaratiladi.   Bu   vositalar   yordamida   o‘quvchi   istalgan
vaqtda,   istalgan   joyda   huquqiy   bilimlarni   mustaqil   o‘zlashtiradi.   Shu   bois,
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   huquqiy   tarbiyada
ta’limni individuallashtirish va erkinlashtirish imkonini beradi. 8
8
  Karimova N. Oila, maktab va jamiyat hamkorligi. – Farg‘ona: Muhandis, 2021. 25Huquqiy   tarbiyada   raqamli   vositalardan   foydalanish   bilan   bog‘liq   ayrim
xatarlarga   ham   e’tibor   qaratish   lozim.   Noto‘g‘ri   axborot   manbalari,   yolg‘on
huquqiy   tushunchalar,   ekstremistik   targ‘ibotlar,   noto‘g‘ri   yondashuvlar   yosh
ongiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Shu sababli, o‘quvchilarni axborotni
tanlash madaniyatiga o‘rgatish, axborotni tahlil qilish, solishtirish va baholash
ko‘nikmalarini   shakllantirish   ham   pedagogik   muhim   vazifalardandir.
Zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   vositalaridan   huquqiy   tarbiyada
foydalanish – bu shunchaki texnik yondashuv emas, balki shaxsning huquqiy
ongini   shakllantirishda   interaktiv,   innovatsion   va   zamonaviy   vositadir.   Bu
vositalar   orqali   yoshlar   o‘z   huquqlarini   bilish,   qonunlarni   o‘rganish,
mas’uliyatni   tushunish,   qonuniylikka   amal   qilishni   ongli   ravishda
o‘zlashtiradi.   Bugungi   raqamli   avlod   uchun   AKT   vositalaridan   to‘g‘ri,
samarali   va   maqsadli   foydalanish   huquqiy   tarbiyaning   eng   zamonaviy
yo‘nalishidir.
II bob bo‘yicha xulosa
Yoshlarni   huquqiy   ongli,   mas’uliyatli   shaxs   sifatida   tarbiyalashda   nafaqat
maktab,   balki   oila   va   jamiyatning   o‘rni   juda   muhim.   Ta’lim   muassasalarida
interaktiv   metodlar,   raqamli   texnologiyalar   va   hamkorlik   asosida   olib
borilayotgan   ishlar   samaradorlikni   oshiradi.   Oila   esa   farzandda   ilk   huquqiy
tushunchalarni shakllantiradi. Bugungi  raqamli davrda esa huquqiy tarbiyada
AKT   vositalaridan   foydalanish   zarur   va   samarali   vositaga   aylangan.   Har   bir
o‘quvchiga   individual   yondashuv,   ishonchli   muloqot   va   zamonaviy   usullar
huquqiy tarbiyaning kuchli tayanchi bo‘lib xizmat qiladi. 26 Xulosa
Ushbu   kurs   ishi   orqali   yoshlar   orasida   huquqiy   tarbiyani   shakllantirish
masalasiga bir nechta jihatdan yondashishga harakat qildim. Avvalo, huquqiy
tarbiyaning   mazmuni   va   maqsadi   nima   ekanini,   uning   yoshlar   hayotida
qanchalik   muhim   o‘rin   tutishini   chuqur   tahlil   qildim.   Shuningdek,   huquqiy
ong   va   huquqiy   madaniyat   tushunchalarining   shakllanishida   pedagogik   va
psixologik yondashuvlar qanday rol o‘ynashini angladim.
Ish   jarayonida   shuni   his   qildimki,   nafaqat   maktab   yoki   universitet,   balki
oila, jamiyat, axborot vositalari va atrof-muhit ham yoshlar ongiga katta ta’sir
ko‘rsatadi.   Bu   esa   huquqiy   tarbiya   masalasiga   faqat   dars   bilan   emas,   balki
butun   ijtimoiy   muhit   bilan   yondashish   kerakligini   ko‘rsatdi.   O‘z   navbatida,
zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   bu   boradagi
imkoniyatlari ham yomon emas, ularni to‘g‘ri ishlatsak, ko‘p foyda keltiradi.
Men   ushbu   ishni   yozar   ekanman,   o‘zim   ham   bu   mavzu   bo‘yicha   ko‘plab
yangi   bilimlarga   ega   bo‘ldim,   ayniqsa,   o‘zim   kelajakda   qanday   fuqarolik
pozitsiyasini   egallashim   kerakligini   angladim.   Shuni   ishonch   bilan   ayta
olamanki, yoshlar orasida huquqiy tarbiya to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilsa, kelajagimiz
huquqiy madaniyatli, adolatli va mas’uliyatli yoshlar qo‘lida bo‘ladi.
Umid qilamanki, yozgan bu kurs ishim nafaqat nazariy bilim, balki amaliy
jihatdan ham foydali bo‘ladi. Shu mavzuni tanlaganimdan va uni o‘rganishga
kirishganimdan mamnunman. 27Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1)     O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   13-sentabrdagi   PQ–
5252-son   Qarori   –   “Yoshlar   bilan   ishlashda   mutlaqo   yangi   tizimni   joriy
etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”.
2) ·O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   11-sentabrdagi   PF–
170-son Farmoni – “O‘zbekiston – 2030” strategiyasi to‘g‘risida.
3)  Shavkat Mirziyoyev. “Yangi O‘zbekiston – yangi taraqqiyot bosqichida”.
– T.: O‘zbekiston, 2021.
4)   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi PF–60-
son   Farmoni   –   “Yoshlarni   qo‘llab-quvvatlash   va   ularning   huquqiy
madaniyatini yuksaltirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”.
5) ·Shavkat Mirziyoyev. “Yoshlar – kelajagimiz tayanchi” mavzusida qilgan
nutqi. – T.: Prezident.uz sayti, 2022-yil 30-iyun. ( https://president.uz )  
6) O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – Toshkent: Adolat, 2021.
7) “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun. – 2020-yil 23-sentabr.
8) “Yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi Qonun. – 2016-yil (2021-yil
tahriri bilan).
9) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–5252-sonli   Qarori.   –   2021-
yil 13-sentabr.
10) “2021–2025-yillarda   yoshlarga   oid   davlat   siyosatini   amalga   oshirish
strategiyasi” – Toshkent: Norma, 2021. 2811) Jo‘rayev   M.   Yoshlar   huquqiy   tarbiyasining   nazariy   asoslari.   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2019.
12) Qodirova Z. Huquqiy ong va madaniyat: nazariy va amaliy yondashuv. –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2020.
13) Teshaboyev   T.   Huquqiy   tarbiyada   pedagogik   metodlar.   –   Samarqand:
Zarafshon, 2021.
14) R.   Sattorova.   Yoshlar   tarbiyasida   ijtimoiy   institutlar   roli.   –   Buxoro:
BuxDU nashriyoti, 2020.
15) A’zamova   A.   Huquqiy   tarbiyaning   psixologik   asoslari.   –   Toshkent:   Ilm
ziyo, 2018.
16) Xayrullayeva   R.   Shaxs   psixologiyasi   va   huquqiy   ong.   –   Qarshi:   Nasaf,
2019.
17) “O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi.   –   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining farmoni PF–170, 2023-yil 11-sentabr.
18) Oila   va   huquqiy   tarbiya:   metodik   qo‘llanma.   –   Toshkent:   Ma’naviyat,
2021.
19) Karimov   S.   Huquqiy   tarbiya:   nazariy   va   amaliy   asoslar.   –   Andijon:
Ixtisoslashgan nashriyot, 2019.
20) Yoshlar   va huquqiy  madaniyat. –  Toshkent:  O‘zbekiston  Yoshlar   ittifoqi
nashriyoti, 2020.
21) Muminova   G.   Ta’limda   AKT   vositalari   va   huquqiy   tarbiya.   –   Toshkent:
Innovatsiya, 2022.
22) Karimova N. Oila, maktab va jamiyat hamkorligi. – Farg‘ona: Muhandis,
2021.
23) Huquqiy   ma’rifat   va   yoshlar   tarbiyasi.   –   Toshkent:   “Adolat”   nashriyoti,
2020.
24) Matmurodov   M.   Pedagogik   psixologiya   asoslari.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2017. 2925) www.lex.uz   – O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi ma’lumotlari milliy
bazasi.

Yoshlar orasida huquqiy tarbiyani shakllantirishning pedagogik asoslari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский