Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 54.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 15 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Bobomurod Abdishukurov

Дата регистрации 01 Июнь 2024

42 Продаж

Yozma ishlar – o’quvchilar tafakkurini rivojlantiruvchi vosita

Купить
  “ YOZMA ISHLAR - O'QUVCHILAR TAFAKKURINI
RIVOJLANTIRUVCHI VOSITA ”
KURS ISHI
1 Mundarija
Kirish…………………………………………………………...……...4
I.   BOB.   Yozma   ish   turlari   va   ularning   ahamiyati
haqida…………….................................................…………......……...7
1.1.   Yozma ish tushunchasi va uning turlari haqida  …..…………….... 7
1.2.  Yozma ishlarning o‘quvchilar xotirasiga ta’siri … …….…………11
II.   BOB.   Savod   chiqarish   jarayonida   o`quvchilarning   xotirasini
mustahkamlash yo‘llari…………………………………….………..16
2.1.   Yozma   ishlar   orqali   o`quvchilar   xotirasini   rivojantirish   usullari ..
……………………………………………………………...…16
  2.2 .   Kichik   yoshdagi   bolalar   xotirasini   mustahkamlashda   diktantning
ahamiyati ………………………...……………………… ……….…...22
Xulosa…………………………………………………………..….…27
Foydalanilgan adabiyotlar ro ‘ yxati…………………….…….….…29
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.     Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov
ta’kidlaganlaridek:   “Istiqlol   yillarida   o`zbek   adabiyotining   o`rganilish   doirasi
amalda   nihoyatda   kengaygani,   uni   ilmiy   asosga   rivojlantirishga   qaratilgan
tadqiqotlar,tilimizning     o`ziga   xos   xususiyatlariga   bag`ishlangan   ilmiy   va
ommabop   kitoblar,   o`quv   qo`llanmalari,   yangi-yangi   lug`atlar   ko`plab   chop
etilayotgani jamiyat tafakkurini yuksaltirishga o`z hissasini qo`shmoqda” 1
.
Yangi   asr   o`qituvchisini   tayyorlashda   uning   pedagogik-psixologik   va
intellektual   salohiyat   bo`yicha,   innovatsion   ta`lim   bo`yicha   chuqur   bilimga
egaligi,   innovatsion   ta`lim   texnologiyalari,   ta’limning   interfaol   usullari   va   ilg‘or
samarali   metodlariga   oid   ijodiy   faollikni   oshirishning   samarali   usullaridan
xabardor   bo‘lishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   borada   muhtaram   birinchi
Prezidentimiz   I.A.Karimov   o‘zining   “Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”
asarida   “...farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan,
ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsad va vazifasi bo‘lishi lozim,” 2
 deb ta’kidlagan edilar.
O`zbekiston chinakam mustaqillikni qo`lga kiritib, taraqqiy etgan demokratik
davlatlar   qatorida   xalqaro   hamjamiyatda   munosib   o`rnini   egallamoqda.
O`zbekistonning   mustaqillikga   erishishi   ilgari   hukm   surib   kelayotgan   siyosiy-
iqtisodiy   va   tarbiyaviy   tadbirlarga   yangicha   mazmun   kiritadi.   Ma`naviyat   va
axloqiy   poklikni   qayta   tiklash,   xalqimizning   milliy   va   madaniy   merosiga
ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo`lish,   qadimiy   va   zamonaviy   milliy   madaniy
boyliklarni   bilish,   milliy,   tarixiy   va   madaniy   meros,   an`analar   tajribasini   ta`lim,
tarbiya tizimiga kiritish bugungi kunning dolzarb vazifalaridir. 
  Hozirgi   davrda   fuqarolarning   ongiga   mustaqillik,   vatanparvarlik,   sadoqat
kabi   tushunchalarni   singdirish,   ularni   kelajakka   buyuk   davlatning   munosib
farzandlari   qilib   kamol   toptirish   zamon   talabidir.   Har   bir   millatning   ma`naviy
boyligi   umuminsoniy   qadriyatlarning   birligidan   tashkil   topadi.   Madaniy   meros
1
 Karimov I.A. Yuksak ma`naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent:Ma`naviyat,2008. 86-bet
2
 2 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: Ma’naviyat, 2008. 61-bet
3 o`tmishning   yutug`i,   uni   to`la   va   oqilona   egallash,   takomillashtirish   esa   hozirgi
zamon   avlodlarining   muqaddas   vazifasidir.   O`zining   madaniy   meroslarining,
qadriyatlarini bilmaslik yoki mensimaslik esa millat va uning istiqboli uchun katta
fojiadir.   «Jamiyat   taraqqiyotining,   asosiy,   uni   muqarrar   falokatdan   qutqarib
qoladigan yagona kuch ma`rifatdir».
  Ma’lum   qilinishicha,   mamlakat   ta’lim-tarbiya   tizimini   yana-da
takomillashtirish,   ilm-fan   sohasi   rivojini   jadallashtirish   maqsadida   Prezident
Sh.Mirziyoyev   farmoni   loyihasi   ishlab   chiqildi.   Mazkur   hujjat   regulation.gov.uz
portaliga   qo‘yilib,   barcha   hududlarda,   mahalliy   kengashlarda   va   maktab
jamoalarida ota-onalar ishtirokida keng muhokama qilindi.
 Farmon loyihasida ta’limdagi hozirgi muammolarni hal qiladigan, yaqin besh
yilda   natijasini   ko‘rsatadigan   va   keyingi   taraqqiyot   darajasini   belgilab   beradigan
maqsadlar qamrab olingan.
Jumladan,   jamiyatda   muallimning   obro‘-e’tibori   va   maqomini   ko‘tarish,
o‘quv dasturlari  va metodikasini  to‘liq qayta ko‘rib chiqish, maktabni ta’limning
keyingi bosqichlari bilan uzviy bog‘lash, o‘qituvchilarni ortiqcha qog‘ozbozlikdan
xalos   etib,   o‘z   ustida   ko‘proq   ishlashi   uchun   sharoit   yaratish   va   shuni
rag‘batlantirish,   maktab   infratuzilmasi   va   undagi   ma’naviy   muhitni   yaxshilash
kabi masalalarning yechimlari aniq belgilab berilmoqda.
Adabiyotni   o‘qitish   markazida   uni   o‘rganuvchilarning   o‘zaro   hamda
o‘qituvchisi   bilan   nutqiy   muloqoti   turmog‘i   lozim   bo‘ladi.   Ammo   mana   shu
muloqot   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilishi   uchun   grammatika   qonun-qoidalarini   yaxshi
bilishga   ko‘maklashuvchi   topshiriqlardan   iborat   mashg‘ulotlar   nazariy   yoki
amaliy   ahamiyat   kasb   etibgina   qolmay,   o‘quvchilarning   til   o‘rganishga   bo‘lgan
qiziqishini   shakllantiradi,   orttirishga   ham   hissa   qo‘shishi   talab   etiladi.   Ana   shu
qiziqishni   shakllantirishda,   uni   tobora   mustahkamlab   borishda   badiiy   asarlarni
o‘rgatish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ijodiy   tafakkur   sohibi,   ya’ni   o‘sayotgan,
rivojlanayotgan   va   taraqqiyot   sari   yuz   tutayotgan   mamlakatimiz   uchun   zarur
4 bo‘lgan, ijodkor va mustaqil fikrlay oladigan shaxsni tarbiyalab voyaga yetkazish
adabiyot oldida turgan eng muhim dolzarb vazifa hisoblanadi.
Kurs ishining maqsad va vazifalari.
Ishimizda   umumta’lim   maktab   o`quvchilarining   tarbiyasida   Imom   Buxoriy
hadislarini   o`rganishning   ahamiyatli   tomonlariga   alohida   e’tibor
qaratdik.   Hadislarni   izohlab,   so’zlarning   o’z   o’rnida   ishlatilishini
o’quvchilarga  tushuntirish,   tahlil  qilish   va  shu  asosida   o’quvchilarni   fikrlash
qobiliyatini   va   savodxonligini   oshirish   ishimizning   bosh   maqsadini
belgilaydi. Ishning maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalarni belgiladik:
 adabiyot darslarida nutq o’stirish   tamoyillari haqida;
 hadislarni tushunish va tahlil qila olish;
 hadislardan xulosalar chiqara olish;
 chiqarilgan xulosalardan to`g`ri foydalanish;
Kurs ishining obyekti, predmeti.
Ushbu   mavzu   yuzasidan     tadqiqot   obyekti   sifatida   adabyotshunoslik   va
hadisshunoslikka   oid   hamda   adabiyot   o‘qitish   metodikasiga   tegishli   bo‘lgan
tadqiqotlarni   o‘rganib   chiqish,   ularni   bir-biriga   taqqoslash   masalasi   vazifa   qilib
olindi.   Shuningdek,   adabiyotni   o‘qitishdagi   an’anaviy   va   innovatsion   metodlarni
o‘rganish,   og`zaki   va   yozma   nutqni   o`zaro   qiyoslash   va   xulosalar   chiqarish   ham
tadqiqot obyektiga kiradi. 
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 I. BOB.  YOZMA ISH TURLARI VA ULARNING AHAMIYATI
HAQIDA
1.1. YOZMA ISH TUSHUNCHASI VA UNING TURLARI HAQIDA
Yozma ish atamasi ikki xil ma’noda qo‘llanadi: 
1. Yozma   ish   –   imiy   xarakterdagi   yozma   ishlar,   yozma   shaklda
bajariladigan   nazorat   turlari,   topshiriqlar,   ko‘chirib   yozish.   Nazoratning   bu   turi
nafaqat   filologiya,   balki   barcha   sohalarga   ham   tegishlidir.   Masalan,   fizika,
matematikaga oid yozma ishlar. 
Bu   tipdagi   yozma   ishlar   ilmiy   insholar   termini   bilan   ham   yuritiladi.   Yozma
ishlar   maktab   o‘quvchilarini   ilmiy   bilim   asoslari   bilan   qurollantiradi.   Ilmiy
insholarning   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   unda   ilm-fanga   oid   tushunchalardan
keng   foydalanishdir.   Masalan,   tilga   oid   ilmiy   insholarda   so‘z,   so‘z   birikmasi,
tasviriy   ifoda,   turg‘un   birikma,   ega,   kesim,   hol,   uyushiq   bo‘lak   kabi
tushunchalardan   keng   foydalanilsa,   matematikaga   oid   yozma   ishlarda   qoldiq,
ko‘paytma,   tenglama,   kasr,   maxraj,   ildiz   chiqarish,   bo‘lish   kabi   tushunchalar
qo‘llanadi. 
Barcha   sinflarda   o‘quvchilarning   yoshi   va   bilim   saviyasini   hisobga   olgan
holda   yozma   ishlardan   foydalanish   mumkin.   5-sinfda   o‘quvchilar   ona   tili,
matematika,   tabiatshunoslik,   qadimgi   dunyo   tarixi,   musiqa,   tasviriy   san’at   kabi
fanlarni   o‘rganadi,   yozma   ishlar   ana   shu   o‘rganilgan   mavzularga   oid   bo‘ladi.   Bu
sinfda: “Quyosh va tabiat”, “Biz matematikadan nimalarni o‘rganamiz?”, “Qo‘shiq
aytish   uchun   nimalarga   amal   qilish   kerak?”,   “Grippning   oldini   olish”   kabi
mavzular   ilmiy   insho   mavzusi   sifatida   tanlanishi   mumkin.   Ilmiy   xarakterdagi
yozma   ishlar   uchun   eng   asosiy   manba   maktab   darsliklari,   turli   ensiklopedik
lug‘atlar,   gazeta   va   jurnallarda   berilgan   ilmiy   maqolalar,   ilmiy   mavzulardagi
teleko‘rsatuvlar bo‘lishi mumkin. 
Ilmiy   xarakterdagi   yozma   ish   ona   tili,   matematika,   tabiatshunoslik,   tarix,
musiqa,   tasviriy   san’atdan   olgan   bilimlarni   mustahkamlashga,   o‘quvchilarning
savodxonligi,   fikrlarni   aniq   va   izchil   bayon   qilish   qobiliyatini   rivojlantirishga
6 xizmat   qilishi   lozim.   Ilmiy   insho   o‘tkazishni   rejalashtirishda   integrallashgan   dars
turi   (ya’ni   ona   tili   darsini   boshqa   fanlar   bilan   aloqadorlikda   olib   borish)dan
foydalanish maqsadga muvofiq. 
        2. Yozma ish – yozma shaklda bajarilgan ijodiy matnlar (insho, ijodiy bayon),
tinglab tushunish, xotira kuchini belgilash, tafakkur darajasi va fikrni yozma tarzda
bayon   etish   ko‘nikmasini   aniqlashga   qaratilgan   (bayon),   so‘zma-so‘z   tinglash   va
ayni   tarzda   yozma   nutqda   aks   ettirish,   imlo   me’yorlariga   amal   qilish   darajasini
bilishga mo‘ljallangan (diktant) matnlar. 
Ilmiy xarakterdagi ishlar uchun yozma ish, ijodiy ishlar uchun insho termini
xoslangan.   Yozma   tarzda   bajariladigan   intervyu,   reportaj,   maqola,   xabar,
annotatsiya,   konspekt,   rasmiy   ish   qog‘ozlari,   taqriz   kabilar   maqsadi,   ta’lim
jarayoni  baholash tizimida foydalanilmasligi hamda topshiriq sifatida berilmasligi
bilan yozma ish turlaridan farqlanib turadi. Kishilarning o‘z fikrlarini bayon qilish,
o‘zaro   fikr   almashish,   hissiyotlarini,   ma’lumotlarni   ifodalash   jarayoni   nutqdir.
Nutq og‘zaki va yozma shakllarda ifoda etiladi. Nutq ichki va tashqi ko‘rinishlarga
ega.   Ichki   nutq   inson   tafakkuridagi   jarayon   bo‘lib,   miyadagi   nutq   mexanizmi
faoliyatining dastlabki mahsulidir. 
Ichki nutq fikr-o‘y bilan ko‘p hollarda qorishiq holda shakllanadi. Ichki nutq
og‘zaki   va   yozma   nutqning   asosi   sifatida   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun   til   va
adabiyot   ta’limi   jarayonida   ichki   nutqni   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   berish
lozim.   Diqqatni   jamlash,   fikr   yuritish   lozim   bo‘lgan   obyektni   belgilash,   bayon
qilinadigan   asosiy   fikrning   mohiyatini   shakllantirish   ichki   nutqni   rivojlantirishda
muhim   omildir.   Ona   tili   mashg‘ulotlarida   bajariladigan   mustaqil   ishlar   mazmuni
ichki   nutq   holatida   boshlanib,   tashqi   nutq   shaklida   namoyon   bo‘ladi.   Ayniqsa,
insho,   bayon   yozishdan   avvalgi   fikr-mulohaza   yuritish   jarayoni   ichki   nutq
namunasidir. 
Tashqi   nutq   boshqalarga   qaratilgan   va   nazorat   qilish   mumkin   bo‘lgan   faol
nutq   bo‘lib,   u   og‘zaki   va   yozma   shakllarga   ega.   Nutqning   ma’lum   mavzuga
bag‘ishlangan   parchasi   matn   sanaladi.   Matn   ham   nutq   shakllariga   muvofiq
7 ravishda   yozma   va   og‘zaki   bo‘ladi.   Yozma   matn   ham,   og‘zaki   nutq   ham   so‘zlar
vositasida   shakllanadi.   Yozma   matnda   harflar,   tinish   belgilari   bilan   ish   ko‘rilsa,
og‘zaki   nutqda   tovush,   tovush   tembri   (ovozning   baland   yoki   pastligi),   ohang,
talaffuz, imo-ishoralardan ham foydalaniladi. 
Yozma   nutq   ham,   og‘zaki   nutq   ham   ifodalanish   xususiyatiga   ko‘ra   ikki   xil
bo‘ladi: 
1) bir shaxs nutqi (monolog) tarzida; 
2) ikki yoki undan ortiq shaxslar nutqi (dialog) ko‘rinishida. 
Monolog faqat so‘zlovchi yoki yozuvchi tilidan ifoda etiladi, so‘zlovchi yoki
yozuvchi kechinmalari, kuzatishlari va mushohadalarini tasvirlashga xizmat qiladi.
Suhbat  nutqi  (dialog)  so‘zlovchi  va tinglovchi  orasidagi  fikr  almashuv  jarayoni  –
ularning o‘zaro savol-javoblariga asoslanadi. 
Matn   hajmi   va   mazmuniga   ko‘ra   sodda   va   murakkab   tarkibli   kabi   turlarga
ajratiladi. Sodda tarkibli matn bir yoki bir necha gaplardan iborat bo‘ladi. Bunday
matnlar   xabar,   maqol,   matal   bilan   ifodalanib,   hajmi   jihatidan   kichik   bo‘lsa-da,
ma’lum   maqsadda   shakllantiriladi.   Murakkab   tarkibli   matnda   biror   g‘oya,   mavzu
bilan bog‘liq bo‘lgan fikr ifodalanib, uning tarkibi qismlar, boblar, paragraflardan
tashkil topadi. 
Matn   nutqiy   hodisa   bo‘lib,   birdan   ortiq   gapning   mazmunan   birikishidir.
“Qish. Qor yog‘yapti” shaklidagi uch so‘zning mazmunan birikishidan tortib butun
boshli badiiy romanlar, yirik trilogiyalar ham matn sanaladi. Har bir matn ma’lum
bir narsa-buyum, voqea-hodisani tasvirlaydi; u haqida xabar beradi: so‘zlovchining
munosabatini   ifodalaydi.   O‘quvchilar   tomonidan   yaratiladigan   matnlar,   asosan,
gap,   xat   boshi   va   muayyan   kichik   qismlardan   iborat   bo‘ladi.   Bu   qismlar,   albatta,
matn hosil  qilishda ishtirok etadi  va uni shakllantirishda muhim  o‘rin tutadi. Ona
tili ta’limi o‘quv dasturida shunday deyiladi: “Matnlar” xilma-xildir. Ularning aniq
tur   va   ko‘rinishlari   qisman   darsliklarda   beriladi,   asosan,   o‘qituvchi   tomonidan
belgilanadi”.   Shuning   uchun   dastur   o‘qituvchiga   darslikdagi   matnlarni   o‘z   didi,
8 talabi,   sharoitga   mosi   bilan   almashtirish,   o‘qitish   jarayonini   tom   ma’nodagi
ijodiylik va izlanuvchanlik asosida shakllantirishga imkon beradi.
“Ona tili” darsliklarida berilgan matnlarni:
 a) ta’limiy-ma’rifiy matnlar hamda 
b) ta’limiy-tarbiyaviy matnlarga ajratish mumkin.
 Ta’limiy-ma’rifiy matnlar ona tilining grammatik qurilishi, lisoniy tushuncha
va   ta’riflar   sharhiga   oid   matnlar   bo‘lib,   nazariy   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalarni
hosil qildirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega. 
5-sinf   darsligida   berilgan   “Til–   ijtimoiy   hodisa”,   “O‘zbek   tili   –   davlat   tili”,
“O‘zbek   alifbosi”   kabilar   shunday   matnlar   sirasiga   kiradi.   Ta’limiy-tarbiyaviy
matnlar   esa   ham   bilim   berishni,   ham   tarbiyalashni   ko‘zda   tutadi.   Umumta’lim
maktablari   darsliklarida   ma’lumotnoma   matni   va   ijodiy   tavsifiy   matn   ajratilgan.
Ma’lumotnoma   matnida   bo‘lib   o‘tgan   voqea-hodisa   yoki   mavjud   holat   haqida
shunchaki   axborot   beriladi,   asosan,   uslubiy   betaraf   so‘zlardan   foydalaniladi.
Ijodiytavsifiy matn voqea-hodisa, voqelikka so‘zlovchi yoki yozuvchi tomonidan
bildirilgan   munosabat   asosida   yuzaga   keladi.   Ma’lum   voqea-hodisalarga,   narsa-
buyum va shaxslarga oid fikr-mulohaza bildirish, badiiy-tasviriy vositalar, dalillar
bilan ta’riflash,  izohlash  ijodiy-tavsifiy matnga  xos  xususiyatlardir. Insho  ijodiy-
tavsifiy   matn   turi   hisoblanadi.   O‘quvchilar   tomonidan   yaratiladigan   matn   ijodiy
xarakterda   bo‘ladi.   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   hosil   qilingan   nazariy
bilim, ko‘nikma va malakalarni amalda qo‘llab, matn yaratishlari, berilgan mavzu
asosida   kichik   insho   yozishlari   nutqiy   kompetensiyani   shakllantirishda
ahamiyatlidir.
9 1.2.  YOZMA ISHLARNING O‘QUVCHILAR XOTIRASIGA TA’SIRI
Ona tili va adabiyot darslarida o‘quvchilarning yozma savodxonligini oshirish
borasida   o‘quvchilar   o‘zlashtirishi   lozim   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar
quyi dagi jihatlarni o‘z ichiga oladi: imlo qoidalarini ongli o‘zlashtirish, ijodiylik,
fikrni aniq, lo‘nda, qisqa va tushunarli bayon  etish.
O‘quvchi   yozma   savodxonligini   oshirish   maqsadida   taqvim-mavzu   ish
rejasida   ko‘rsatilgan   muddatlarda   insho,   bayon   hamda   diktant   kabi   yozma   ish
turlarini muntazam o‘tkazib borish belgilangan.
Yozma   ish   turi   o‘quvchi   bosqichma-bosqich   o‘zlashtirgan   imlo   qoidalariga
mos ra vishda tanlanishi, o‘tilgan mavzular bo‘yicha o‘quvchi o‘zlashtirgan bilim,
ko‘nikma   va   malakalarni   mustahkamlashga   qaratilmog‘i,   o‘quvchilarning
o‘rgangan   bilimlarini   qay   darajada   amalda   qo‘llay   olishini   aniqlashga
yo‘naltirilmog‘i kerak.
Taqvim-mavzu   ish   rejasiga   asosan   yozma   ish   turlarini   o‘z   vaqtida   o‘tkazish
mumkin, ammo uning natijasi qanday bo‘lishiga ko‘ra tadbirlar ishlab chiqilmog‘i
— bosh masala.
Aslida, o‘quvchining savodxonlik darajasi saboq berayotgan o‘qituvchiga hali
nazorat   ishlari   boshlanmasdan   avval   aniq   bo‘ladi.   Chunki   ko‘pi   bilan   uch   dars
oralig‘ida   o‘quvchi   ay lanma   daftarlarini   tekshirish   sinch kov   murabbiyga   bu
imkoniyatni beradi.
Shu   o‘rinda   nafaqat   til   sohasidagi,   balki   uyga   yozma   vazifa   beriladigan
matematika   darslarida   ham   aylanma   daftarlarning   muntazam   tekshirilishi   har   bir
o‘quvchi   bilan   individual   ishlashning   debochasi   va   bajarmaslik   mumkin
bo‘lmagan zaruriy tashxis ekanini aytib o‘tmoq joiz. Agar ushbu ishni nimagadir
qiyoslash joiz bo‘lsa, o‘qituvchilik faoliyati ning asosi, yuklamasining teng yarmi
sifatida   baholash   o‘rinlidir.   Aylanma   daftarlarni   tekshirish   kundalik   odatiy
mashg‘ulot   sifatida   bir   stavka   dars   egasidan   har   kunda   kamida   ikki,   nazorat
o‘tkazilgan kundan keyin nazorat turiga qarab uch-to‘rt, ba’zan besh-olti soat vaqt
talab   etadi.   Aylanma   daftarlar   tekshuruvi   o‘quvchi   savodxonligini   aniqlashdan
10 tashqari,   savod   o‘rgatish   borasida   ham   bemisl   aha miyatga   ega.   To‘g‘ri
tekshirilgan   so‘z,   jumla   yoki   gap   imlo   me’yorlari   borasidagi   amaliy   muloqot
tarzida   o‘quvchi   esida   oson   qoladi   va   keyingi   amaliyotda   mayoq   vazifasini
o‘taydi.
Sinfda va uyda bajarilgan matn yaratishga oid topshiriqlarni har bir o‘quvchi
kesimida   nuqta,   verguligacha   e’tibor   bilan   tekshirish   o‘qituvchiga   muayyan
o‘quvchining   yutuqlari   va   bo‘shliqlarini   aniqlash,   keyingi   darslarda   ularga
munosabat bildirish imkonini yaratadi. O‘quvchilarning yozma savodxonligi DTS
talablaridan   past   darajada   bo‘lsa,   o‘qituvchi   taqvim-mavzu   ish   rejasiga
qo‘shimchalar kiritishi yoki o‘quvchilar yozma savodxonligini oshirish maqsadida
qo‘shimcha   darslar   tashkil   qilishi   samara   beradi.   Faqat   bu   darslar   internetda
“To‘garak   ish   rejasi”   deya   taqdim   etila yotgan   ona   tilidan   taqvim-mavzu   ish
rejasining   chala   nusxasi   shaklida   emas,   balki   o‘quvchilar   real   bilim,   malaka,
ko‘nikmalari ning   tashxisiga   asoslangan,   maqsadli   belgilangan   mavzularga   oid
saboqlar   bo‘lmog‘i   kerak.   Aytaylik,   savod xonlik   asosida   qisqa   lug‘at,   noto‘g‘ri
diktant (“Ma’rifat” gazetasi, 2013-yil 12-oktabr)lar, o‘quvchilar uchun matn yara -
tishga   oid   uyga   berilgan   vazifalar   yoki   ijodiy   yozma   ishlarida   yo‘l   qo‘ygan
uslubiy   xatoliklarni   bartaraf   etish,   punktuatsion   va   imlo   qoidalari ni   bandlar
bo‘yicha   mavzulashtirib   o‘rgatish   (albatta,   mashg‘ulotni   ko‘p   bilim   yuklamasi
bilan “boyitmaslik”, shundog‘am  o‘z tengqurla ridan ortda qolayotgan o‘quvchini
kompleks   bilimlar   bilan   zada   qilmasdan,   unga   zaruriy,   esda   qoladigan,   ortda
qolayotgan   o‘quvchi   ko‘taradigan   bilimlarni   singdirish   va   saboq dan   keyinoq
amaliyotda   qo‘llashi   mumkin   bo‘lgan   ko‘nikma   va   malakani   shakllantirish) ga
qaratilmog‘i lozim.
O‘quvchi   dasturda   belgilangan   DTS   talablarini   hamma   vaqt   ham
risoladagiday   uddalay   olmasligi   mumkin.   Buning   bosh   sababi,   o‘quvchilarning
quyi sinflarda yoki oldingi mavzularda o‘rganishi  kerak bo‘lgan bilim, ko‘nikma
va malakalarida bo‘shliq yuzaga kelganidir. Bu  bo‘shliq barcha  uchun bir  xil  —
11 standart bo‘lmaganidan bu masa laga har bir o‘qituvchi individual — ijodiy yonda -
shishiga to‘g‘ri keladi.
Odatda,   yuqori   sinf   o‘qituvchilarining   boshlang‘ichdan   qabul   qilib   olgan
o‘quvchilari karra jadvalini bilmasligi yoki o‘qish tezligi minimum talabga javob
bermasligi haqidagi shikoyatlarini ko‘p eshitamiz. Bu sifatsiz saboq “meva”larini
tengqurlari   darajasiga   yetkazish   deyarli   imkonsiz,   chunki   yuqori   sinf   o‘qituv -
chisining   bunday   o‘quvchi   bilan   karra   jadvali   yoki   o‘qish   tezligi   borasida
shug‘ullanishdan ham ko‘ra muhimroq muammolari yetarli bo‘ladi. Shu bois ham
bugungi maktab bitiruv chilarining anchaginasi savodi “g‘ovlaganlar” safida bosh
egib   turadi.   Bejiz   qozoq   xalqining   ulug‘   oqini   Abay:   “Ishning   omadi   —   o‘z
vaqti”, demagan.
O‘qituvchi real vaziyatdan kelib chiqqan holda nafaqat yozma ishlarni, balki
sinf   va   uy   ishlarini   ham   e’tibor   bilan   o‘rganib   chiqmog‘i,   har   bir   o‘quvchi   yo‘l
qo‘ygan xatolarni belgilab olmog‘i va ular asosida guruh langan xatolar ro‘yxatini
tuzmog‘i,   umumiy   xato   va   kamchiliklarni   frontal   ko‘rinishda,   xususiy   xato   va
nuqsonlarni individual ishlab chiqishi talab etiladi.
Aytaylik, undalma va kirish so‘zlar mavzusi  o‘tilgan darsdan keyin undalma
va   kirish   so‘zlar   ishtirok   etgan   matn   tanlanishi   va   ushbu   matn   bo‘yicha   diktant
olinishi   mumkin.   Avvalambor,   dars   o‘tish   jarayonida   undalma   va   kirish   so‘zlar
mavzusi   puxta   o‘rgatilishi,   undalmalarda   undash   faqat   shaxslarga   emas,   balki
narsa-hodisalarga nisbatan ham qarati lishi mumkinligini; kirish so‘zlarning barcha
ifodalagan   modal   ma’nolari,   ularning   sof   va   vazifadoshligini   darslik   hamda
qo‘shimcha   misollar   orqali   fahmlashga   —   ongli   idrok   etishga   rag‘batlantirish
zarur.   Bugun,   shubhasiz,   yomg‘ir   yog‘adi.   Bugun   yomg‘ir   yog‘ishi   shubhasiz
gaplarida   kirish   so‘zning   vazifadosh   va   mustaqil   so‘z   sifatidagi   ko‘rinishlari
keltirilgan.   Ushbu   gaplar   tarkibidagi   qaysi   bir   shubhasiz   so‘zi   kirish   so‘z,   qaysi
biri   mustaqil   so‘z   ekanligiga   o‘quvchining   fahmi   yetmas   ekan,   u   bu   so‘zlarning
imlosida xatoliklarga yo‘l qo‘yishi muqarrar.
12 Demak, o‘quvchining yozma savodxon ligiga tamal toshi yozma ishlar yozish
jara yonida   emas,   balki   imlo   qoidalariga   oid   mavzularni   o‘rgatish   jarayonida
qo‘yiladi.
Yozma   ish   bir   necha   bosqichni   qamrab   oladi.   Shunga   ko‘ra   diktant,   bayon,
insho   kabi   yozma   ishlardan   har   birining   bir   qancha   turi   mavjudki,   ulardan
maqsadli foydalanishgina ko‘zlangan samarani beradi.
Diktant   nisbatan   mo‘tadil   yozma   ish   turi   sanaladi.   Uni   a’lo   bahoga   yozish
unchalik   qiyinchilik   tug‘dirmaydi.   Yozma   ishning   bu   turida   o‘quvchining   erkin
fikrlashiga   zarurat   sezilmaydi,   chunki   tayyor   matn   aytib   turiladi   va   o‘quvchi
yozaveradi.   Shu   o‘rinda   hatto   diktovka   (o‘qib   yozdirish)   talablarini   barcha
o‘qituvchilar   ham   bilmasligi   haqida   aytmoq chimiz.   Diktovka   jarayonida   yuqori
sinf o‘quvchilariga bo‘g‘inlab, quyi sinf o‘quvchilariga so‘z yoki jumla ta’kidlab
o‘qilayotgan,   noto‘g‘ri   talaffuz   qilina yotgan,   noto‘g‘ri   to‘xtam   holatlariga   duch
kelyapmiz.   Ba’zan   o‘quvchining   faqat   o‘z   o‘qituv chisi   diktovkasiga   ko‘nikma
hosil   qilganini   ko‘ramiz.   Bilimlar   bellashuvlarida   notanish   o‘qituvchining
diktovkasi o‘quvchilarni  esankiratib qo‘ygan holatlar kuzatilmoqda.
Diktantning o‘ziga xos sharti o‘z lug‘aviy ma’nosidagi diktovka — aytib turib
yozdirish degan tushunchadan  ko‘ra muhimroqdir. Diktant  — bu eshitganinigina
yozish   emas,   balki   aytilayotgan   so‘zning   ongda,   shuurda   muhrlangan   suratini
nusxalash. Shuning uchun ham  aytib turish — diktovka qanday bo‘lishidan qat’i
nazar,   o‘quvchining   to‘g‘ri   yoza   olishiga   erishish   bosh   masaladir.   O‘quvchi   aql,
fahm   kabi   bir   bo‘g‘inli   so‘zlarda   qator   kelgan   undoshlar   orasida   qisqa   i   unlisi
eshitilsa-da,   yozilmasligini;   zidlov,   sabab   va   aniqlov   bog‘lovchilaridan   oldin
vergul   qo‘yi lishini   ongli   idrok   etmasa,   bahosi   “yaxshi”   yoki   “a’lo”   bo‘lishidan
umidvor   bo‘lmaslik   kerak.   Demak,   diktant   uchun   ham   faqat   diktant   yoza yotgan
paytni muhim deb belgilamaslik zarur.
Shu o‘rinda  o‘quvchi  savodxonligini   oshirishda  eng  muhim   manba  sanalgan
diktant   va   bayonlar   to‘plamlari,   yuqori   tashkilotlardan   nazorat   yo‘rig‘ida
kelayotgan   yo‘riqnomalar   savodxonligi   xususida   ikki   og‘iz   gapirish   o‘rinlidir.
13 Amaldagi   diktant   va   bayonlar   to‘plamlaridan   ehtiyot   bo‘lib   foydalanish   lozim,
chunki   biror   matn   yo‘qki,   uni   imloviy,   punktuatsion   yoki   uslubiy   tuzatishlardan
birisiz foydalanib bo‘lsa. Bu xulosalarimizga atayin misollar keltirmaymiz, chunki
bu   xatoliklarni   na   mualliflar,   na   nashriyot   bo‘yniga   oladi.   Bundan   tashqari,
ulardan foydalanayotgan salgina savodi bor mutaxassis, bu iddaoga isbot qidirish
zaruratini sezmaydi.
14 II. BOB. SAVOD CHIQARISH JARAYONIDA O‘QUVCHILARNING
XOTIRASINI MUSTAHKAMLASH YO‘LLARI
2.1.  YOZMA ISHLAR ORQALI O‘QUVCHILAR XOTIRASINI RIVOJANTIRISH
USULLARI
Savod   o’rgatish   davrida   zamonaviy   usullardan   foydalanishning   ahamiyati
o’ziga   xos   tomonlari   Bolalarni   o’qish   va   yozishga   o’rgatish,   davrida   savod
o’rgatish   darslarini   to’g’ri   tashkil   etilishi   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Analitik-
sintetik tovush metodida o’qish va yozish darslari bir vaqtda, parallel olib boriladi.
Bir   soatda   tovush-harf   o’rganilsa,   keyingi   darsda   o’sha   tovushni   ifodalovchi
harfning   yozilishi   o’rgatiladi,   har   ikki   turdagi   darsni   to’g’ri   tahlil   qilish   uchun
quydagilarga e’tibor beriladi;
1.Ta’limning   didaktik   jihatlariga   e’tibor   berilib,   uni   so’nggi   yutuqlar   bilan
to’ldirib borish.
2. O’quvchilarni yosh va fizialogik jihatlariga e’tibor berish.
3. Ularda mustaqil faoliyatni rivojlantirish ishlarini keng qo’llash.
4. O’qish va yozishning uzviyligiga e’tibor berish
5.   Alifbo   va   unga   qo’shimcha   materillardan   unumli   foydalanish.   Savod
o’rgatish jarayoni o’qituvchi uchun ham, o’quvchi uchun ham g’oyat ma’suliyatli
davr   bo’lib   ulardan   kuch,   g’ayratni,   bilmni   talab   etadi.   Bu   davrdagi   darslar
qanchalik   qiziqarli   va   ta’sirli   tashkil   qilinsa   bolaning   savodini   chiqarish
shunchalik oson kechadi, ularning o’qishni o’rganishga bo’lgan qiziqishlari ortadi.
Buning uchun mualimlar bolada motiv hosil  qilish va uni  rivojlantirishga e’tibor
qaratishlari lozim. Motiv kishini biror ish harakatga undovchi, da’vat, turtki. 
Motiv   bolada   bilim   olish   ishtiyoqiga   va   qiziqish   uyg’otadi.   O’qituvchilar
bundan mohirlik bilan foydalanishlari va o’quchilarga beriladigan mustaqil ishlar
tizimini ishlab chiqishlari foydadan holi bo’lmaydi. Motiv hosil qilishga ta’limiy
o’yinlar ham muhim ahamiyat kasb etadi
Chunki 6-7 yoshli bolalar hayotida maktab davri ancha murakkab davr bo’lib
bolalar jiddiy sinov turadi. Bola yangi jamoa-maktab jamoasiga kirib boradi, endi
15 shu   jamoaning   asosi   ekaninni   his   etishga   intizomga   yangi   sharoitiga
moslashishiga  majbur bo’ladi.   Bola kichkina bo’lishga qaramay uni  bajaradigan
ishlari ko’p. Bular  maktab, o’qish, uy vazifalarini  bajarish, murakkab vazifalarni
bajarish   va   boshqalar.   Muhimi   o’yindan   maktabga,   kundalik   majburiy   va   uzoq
mehnatga   o’tish   bola   hayotida   tub   burilishdir.   Buning   o’zi   bo’lmaydi;   hatto
maktabgacha   tarbiya   muassasalaridan   bolalarga   ham   bu   oson   emas.   Uydan
maktabga kelgan bolalar uchun yana ham qiyindir. Ayniqsa 40-45 minutlik darsda
o’tirish, tinglash va topshiriqlarni bajarish aqliy mehnat bolani tez toliqtiradi bola
o’qishida   maktabdan   sovushi   mumkin.   Shuning   uchun   ham   o’qituvchilar   bola
faoliyatini   qiziqarli   tashkil   etishga   intilishlari   motiv   hosil   qilish   va   uni
rivojlantirishga   harakat   qilishlari   lozim.   Motiv   o’z-o’zidan   hosil   bo’lmaydi.   Uni
bolalar yoshiga psixalogik xususiyatlariga mos didaktik o’yinlar va mustaqil ishlar
vositalariga   nazariy   bo’limlar   oson   egallanadi;   o’quvchilarning   bilim   olishda
qiziqishlari   ortadi.   Hozirgi   kunda   ta'lim   jarayonida   interfaol   usullar,   innovatsion
texnologiyalar, pedagogik va axborot texnologiyalarni qo'llashga bo'lgan qiziqish
kundan-kunga kuchayib bormoqda.
Bunday   usul   o'quvchilarni   tayyor   bilimlarni   o'zlari   qidirib   topishlariga,
mustaqil   o'rganib   tahlil   qilishlariga,   xatto   xulosalarni   ham   o'zlari   keltirib
chiqazishlariga   o'rgatadi.   O'qituvchi   bu   jarayonda   shaxsni   rivojlanishi,
shakllanishi, bilim olishi va tarbiyalanishiga sharoit yaratadi. Shu bilan bir qatorda
boshqaruvchilik,   yo'naltiruvchilik   funktsiyasini   bajaradi.   Ta'lim   jarayonida
o'quvchi   asosoiy   figuraga   aylanadi.   Darlarda   yangi   pedagogik   texnologiyalarni
shunday   tashkil   etilishi   kerakki,   bunda   sinfdagi   barcha   o'quvchilar   faollashishi
zarur,   ya'ni   dars   o'tish   jarayonida   o'quv   materiallarining   ma'lum   bir   qismi
o'quvchilar   tomonidan   mustaqil   o'rganiladi,   so'ngra   sinfda   xar   tomonlama
muxokama   etiladi.   O'qituvchi   o'quv   jarayoni   tashkilotchisi,   rahbari,   nazoratchisi
hamdir.   O'quvchining   sinfda   o'zini   erkin   xis   qilishi   va   o'quv   faoliyati   uni
emotsional jixatdan qoniqtririshi lozim, ana shundagina u o'zining fikrlarini erkin
bayon qila oladi. Yangi pedagogik texnologiyalar xilma-xil bo'lib, qaysi metodni
16 tanlash   o'qituvchining   o'tayotgan   mavzusi,   darsning   maqsadi   va   vazifalariga
bog’liq.   Ulardan   interfaol   mashg'ulot   -   o'qituvchi   va   o'quvchilar   o'zaro   faol
ishtirok   etadigan   mashg'ulot,   hamkorlikda   kechadigan   jarayon.   Interfaol
metodlarning   qo'llanishi   darslarda   beixtiyor   psixologik   o'yin   yoki   musobaqaga
aylantirib,   yuqorida   tilda   olingan   bo'sh   o'quvchilarni   ham   bir   oz   bo'lsada,   o'z
fikrlarini   keng   ommaga   izhor   etishga,   umuman   sinfda   kechayotgan   bahs-
munozaralarga   befarq   bo'lmasdan,   faol   ishtirok   etishga   undaydi.   O'quvchilarni
faollashtirish   uchun   dars   jarayonida   qo'llaniladigan   usullarni   to'g'ri   tanlash   va
savollarni   aniq   tuzish   katta   samara   beradi.   Buning   uchun   darsga,   mavzuga
qo'yilgan maqsad aniq belgilanib, shu maqsadga erishish yo'li, usuli  puxta ko'rib
chiqilishi   lozim.   Demak,   o'qituvchi   har   bir   foydalanadigan   interfaol   usulni
o'quvchiga   nima   berishini   oldindan   ko'ra   olishi   va   darsni   to'g'ri   tashkil   qilishi
kerak.   Demak,   siz   qo'llanmoqchi   bo'lgan   interfaol   usulini   ko'rib   bo'lgach,
o'zingizga   kerakli   rasm,   tarqatma   material   ko'rgazmailardan   keragini   qirqib   olib
konvertga   solib   qo’yishingiz,   mavzularni   o’rgatishda   ishlatishingiz   mumkin.
Interfaol uisullardan foydalanib o'tganda quyidagilarga etibor berish lozim.
 l. O'quvchilar ishni bajarish uchun bilim, malaka, ko'nikmaga ega ekanligiga
ishonch xosil qilaman.
  2.   Guruhda   sust   o'quvchilar   va   bilimi   kuchli   o'quvchilar   teng   bo'lishiga
e'tibor beraman.
  3.   Jamoa   bo'lib   o'rganish   yoki   muxokama   vaqtida   shovqin   bo'ladi,   bunga
e'tibor bermayman.
 4. Har bir guruhning ishiga e'tibor beraman, kerak bo'lsa yordam beraman.
 5. Mustaqil fikr va g'oyalarni olqishlab, rag'batlantiraman.
  6.   Guruhlarga   doimo   aniq   tushunarli   yo'rliqlar   beraman.   Vazifani   tez
bajargan guruhga qo'shimcha topshiriq tayyorlab qo'yaman.
  7.   Guruhlarda   ishlayotganda   ularni   kuzataman,   eshitaman.   Passiv
o'quvchilarni   qiziqtirib   mavzuga   jalb   qilishga   xarakat   qilaman.   Interfaol   metod
sinfda   o’tiladigan   mavzular   yuzasidan   muammoli   vaziyatlarni   muhokama
17 qilishda,   "Aqliy   hujum",   "Kichik   guruhlarda   ishlash",   "Burchaklar   metodi",
"Kubiklar"   bahs-munozara   orqali   ularni   yechimini   topishda   yaqindan   yozdam
beradi. 
Aqliy   hujum   -   muammolarni   hal   qilishda   keng   qo'llaniladigan   samarali
metoddir. U qatnashchilarni o'z tasavvurlari va ijodlaridan foydalanishga undaydi.
U   berilgan   har   qanday   muammoga   ko'p   sonli   to'g'ri   yechimlar   topishda   yordam
beradi.   Aqliy   hujum   muammo   yechimini   topishda   muqobillarini   aniqlashga
yordam   beradi.   Dars   mashg'ulotlarida   o'tiladigan   mavzuni,   turli   xil   tomonlarini,
qirralarini,   qarama-qarshiliklarini   ko'rsata   olish,   sinf   o'quvchilarining   mustaqil
fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish,   o'zaro   bahs-munozara   yuritish,   muloqotga
chaqirish,   munosabat   bildirib,   himoya   eta   olish,   darsning   yakunida   mavzuning
o'quvchilar   tomonidan   qanchalik   qabul   qilinganligi,   o'zlashtirilganligini   bilish,
baholash   maqsadida   ushbu   metodni   qo'llash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu
darsning   maqsadi   -   birgalikda   o'qitish   ko'maklashuvchi   uslubiy   yo'llar,   ya'ni
o'quvchilarning   jamoada   o'qitish   yo'li   bilan   bilim   olishlari   to'g'risida   tasavvur
berishdir.   Kichik   guruhlarga   bo'lish   metodikasi   -   o'qituvchi   tajribasi,   mahorati,
ijodiy yondashuv asosida  turli xil usullar asosida bo'lishi  mumkin. Masalan:  sinf
o'quvchilarini   ranjitmaslik,   kamsitmaslik,   ularni   estetik   did   nuqtai   nazaridan,
kelishmovchiliksiz, guruhlarda bo'lish maqsadida turli xil rivojlantiruvchi o'yinlar
asosida   yoki   masalan;   6   xil   rangda,   rangli   qog'ozdan   har   xil   shaklda,   kichkina
hajmda,   sinf   o'quvchilarining   jami   sonini   hisobga   olgan   holda,   oldindan   kesma
shakl   (doira,   uchburchak,   to'rtburchak,   beshburchak   va   hokazo)   tayyorlab
qo'yiladi.   Kesim   shakli   o'qituvchi   mahoratiga   bog'liq,   har   xil   shaklda   bo'lishi
mumkin. Tayyorlab qo'yilgan rangli kesma shakllarni o'quvchilarga tarqatiladi (bu
holda   har-bir o'quvchi, ixtiyoriy ravishda o'zi xohlagan rangdagi kesma shaklini
tanlab oladi). O'quvchilar tanlab olgan kesma shakldagi ranglar asosida o'qituvchi,
o'quvchilarni osongina guruhlarga ajratib oladi.
Masalan: Oq rang
1 -guruh Yashil rang
18 2-guruh Ko'k rang
3-guruh Jigar rang
4-guruh Sariq rang
5-guruh Qizil rang
6-guruh   Interfaol   usullardan   foydalanib   dars   o'tishda:   O'quvchilar   ishni
bajarish   uchun   bilim,   malaka,   ko'nikmaga   ega   ekanligiga   ishonch   hosil   qiling.
Guruhlarga   bo'lishda   o'quvchilarga   "tazyiq"   ko'rsatmang.   Har   qanday   sharoitda
ham   guruhlar   bilan   iliq   munosabatda   bo'ling.   guruh   a'zolarini   kuzating.   Jamoa
bo'lib o'rganish yoki muhokama vaqtidagi shovqinga ko'nikish uchun tayyorgarlik
ko'ring.   Baholash   va   mukofotlash   tizimingiz   guruhlar   ishlariga   qanday   ta'sir
ko'rsatishi haqida o'ylab ko'ring. Muvaffaqiyatli guruh ish uchun guruhga mukofat
tayyorlang   (imkon   darajasida).   Guruhlar   uchun   berilgan   vazifaning   bajarilishiga
yetarlicha   vaqt   bering.   Boshqa   guruhlarda   nisbatan   vazifasini   ertaroq   bergan
guruhni   band   qilish   yo'llarini   o'ylab   ko'rig.   Mustaqil   fikr   va   g'oyni   olqishlang.
Interfaol metodidan foydalanishning maqsadi: o'quvchilarda hozirjavoblik, hissini
rivojlantirish,   bahs-munozara,   erkin   fikrlashga   «Asoslangan   tafakkur   tarzini
shakllantirishdan iboratdir.
Hozirda keng qo'llanib kelayotgan, metodlardan biri bu "Klaster" metodi ham
o'quvchilarga ixtiyoriy mavzular xususida erkin, ochiq o'ylash va shaxsiy fikrlarni
bemalol  bayon  etish  uchun  sharoyt  yaratishga  yordam  beradi.  Bunda  o'quvchilar
bilan yakka tartibda yoki guruh asosida tashkil etiladigan mashg'ulotlar jarayonida
foydalanish mumkin.
Masalan doskaga O’zbekiston so’zi yoziladi va doira ichiga olinadi
Interaktiv   usullardan   foydalanib   diktant   yozishga   o`rgatish   darslarini   tashkil
etish   Respublikamizda   ta’lim   sohasida   mustaqillik   yillarida   muhim   islohotlar
amalga   oshirildi.   Bu   islohotlar   hozirgi   kunda   o`zining   samarali   natijalarini
ko`rsatmoqda.   Yoshlarimiz   orasida   dunyo   miqyosidagi   tanlovlar,   olimpiada   va
musobaqalarda   faxrli   o`rinlarni   egallayotgan   iqtidorli   yoshlar   soni   yildanyilga
ortib   bormoqda.   Bu   g`alabalarning   barchasiga   albatta,   inson   kamolotining
19 poydevorini   yaratuvchilar   sababchidirlar.   Oilada   birgina   farzand   tarbiyasi   bilan
shug`ullanayotgan  ota-onalar   ba’zida  o`z farzandining qiliqlaridan bezor   bo`ladi.
Ular farzandini «bog`chaga berib, ancha qulog`im tinchib qoldi» deydilar.
20 2.2. KICHIK YOSHDAGI BOLALAR XOTIRASINI
MUSTAHKAMLASHDA DIKTANTNING AHAMIYATI
Maktabga   kelgan   bolada   savod   o`rgatishning   tayyorgarlik   davrida   maktabga
kelib-ketish   odobi   maktabning   ichki   tartib   qoidalari   kattalarni   hurmat   qilish,
kichiklarni   izzat   qilish   qoidalari   o`rgatiladi.   Bunda   o`qituvchi   o`quvchilarni   bir-
biriga   taqqoslashi   yoki   eng   intizomli,   odobli,   tartibli   o`quvchini   namuna,   ibrat
qilib   ko`rsatishi   eng   yaxshi   usullardan.   Chunki   har   qanday   yosh   bola   yaxshi
so`zning,   ayniqsa   maqtovning   rag`batning   yoki   arzimagan   bo`lsa   ham   biror
narsaning gadosi  bo`ladi. Savod o`rgatishning  asosiy  (Alifbo)  davrida o`qituvchi
«Alifbo» darsligidagi  har  bir  so`zning ma’nolarini  tushuntiradi, har  bir  rasmning
nima   ekanligi,   uning   ijobiy   xususiyatlari   va   o`quvchilarning   unga   nisbatan
munosabatlari   qanday   bo`lishini   o`quvchilarga   ijodkorlik   ruhida   singdiriladi.
Demak,   bunda   o`quvchi   savod   chiqarish   bilan   birgalikda   o`zining   ma’noviy
jihatidan ham saviyasini oshirib boradi. 
Kuzatuvlarimiz   shuni   isbot   etadiki,   qaysi   o`qituvchi   o`quvchilarga   ta’lim
berish   jarayonida   ularning   tarbiyasiga   ham   alohida   e’tibor   bergan   bo`lsa,   o`sha
sinf   o`quvchilari  boshqa   sinf   o`quvchilaridan  tarbiyaviy  tomondan  ajralib  turadi.
Demak, o`qituvchining savod o`rgatish jarayonida pedagogik asosga  suyanishi:  -
o`quvchining  yaxshi   talim  olishi;   -  hayotdagi   voqea  hodisalarga  teran  ko`z  bilan
qarab,  ijobiy  munosabatda  bo`la  olishlari;   -  hayotda   o`z  o`rnini  topib,  o`z  oilasi,
xalqi Vatani uchun jon fido qila oladigan, fidoiy inson bo`lib yetishishlarida eng
samarali   asos   bo`ladi.   Rasmlarning   pedagogik   qimmati.   Ta’lim   sohasidagi
dapsturulamal hujjatlar «Ta’lim to’g’risida»gi Qonun, «Kadrlar tayyorlash Milliy
dasturi»,   2004-2009   yillarga   mo’ljallangan   maktab   ta’limini   rivojlantirish
haqidagi   davlat   umummilliy   dasturi   talablariga   asosan   yosh   avlodni   har
tomonlama   yetuk   yoshlar   etib   tarbiyalash   hisoblanadi.   «Alifbe»   darsligidagi
rasmlar   ham   o’quvchilarni   yuqoridagi   talablar   asosida   tarbiyalash   uchun   katta
xizmat   qiladi.   O’quvchilarni   rasmlar   orqali   Vatan   haqidagi   tushunchalarni
shakllantirish   va   rivojlantirish,   Vatanga   bo’lgan   muhabbat   va   sadoqatlarini
21 oshirish,   Vatanimizning   go’zal   tabiati,   tabiiy   boyliklari,   shirindan   shakar   nozu-
ne’matlarini   qadrlash,   komil   inson   bo’lish   maqsadlarini   amalga   oshirish   uchun
rostgo’ylik, mehribonlik, do’stlik, ahillik, bilimdonlik kabi fazilatlarga ega bo’lish
kabi   maqsadlarni   amalga   oshirish   mumkin.   Quyida   ba’zi   rasmlarning   pedagogik
qimmati   haqida   fikr   yuritamiz.   Darslikning   dastlabki   sahifasida   Mustaqillik
bayrami tasvirlangan lavha, ikkinchi sahifasidagi Bilimlar kuni bayrami haqidagi
rasm,   36-sahifadagi   Vatanimiz   gerbining   rasmi,   42-sahifadagi   Xumo   qushining
rasmi,   58-   sahifadagi   «Vatanim»   she’riga   ishlangan   rasm,   72-sahifadagi
«Gerbdagi   qushning   aytganlari»   matniga   ishlangan   rasmlar   o’quvchilarga
Vatanimizning   bugungi   kundagi   jamoli,   ravnaqi   haqida   Vatanimizning   ramziy
belgilari   va   ularning   tarbiyaviy   ahamiyati.   Vatanni   sevish   va   ardoqlash   haqidagi
bilimlarini   singdirishda   beqiyos   xizmat   qiladi.   Yana   darslikning   6-sahifasidagi
«Kuzgi ishlar» deb nomlash mumkin bo’lgan qiziqarli rasm uning ostidagi karam,
sabzi,   oshqovoq,   bodring,   tarvuz,   baqlajon   rasmlari,   7-sahifadagi   bolalarning
bog’da   mevalarni   terayotganligi   haqidagi   rasm   va   nok,   uzum,   behi,   olxo’ri,
shaftoli   rasmlari,   9-sahifadagi   go’zal   tabiat   manzarasi,   11-sahifadagi   ari,   ayiq,
anor,   anjir,   non   rasmlari   o’quvchilarga   Vatanimizning   jannatmakon   o’lka
ekanligini,   uning   boy   va   go’zal   tabiati,   unda   pishadigan   darmondorilarga   boy
bo’lgan   har   xil   mevalar   haqidagi   tushunchalarni   beradi,   Vatanimizga   bo’lgan
muhabbatlarini yanada oshiradi. Darslikning 10-sahifasidagi non yopish haqidagi,
19-sahifadagi   shifokor,   chevarning,   kitob   o’qiyotgan   qizning,   20-sahifadagi
bolaning keksa odamga salom berib turgani haqidagi rasm, 21-sahifadagi buvining
nabirasiga   nasihat   qilayotgani   to’g’risidagi,   22-sahifadagi   opa   va   singilning   dars
tayyorlayotganligi,   24-sahifadagi   bolalarning   sport   bilan   shug’ullanayotgani,   39-
sahifadagi   bekatda   bir   bolaning   keksa   odamga   joy   berayotgani,   43-   sahifadagi
bolaning   keksa   odamning   ko’tarishib   ketayotgani   haqidagi   rasmlar   orqali
o’quvchilarni   kasbga   yo’naltirish,   kelajakda   Vatan   ravnaqi   uchun   zarur   bo’lgan
mutaxassis  bo’lishini, ularni  odobli, kitobni  sevadigan,  o’zidan kattalarni  hurmat
qiladigan,   ularning   og’irini   yengil   qiladigan,   ma’naviy   barkamol   bo’lib
yetishishlarida muhim ahamiyatga ega.
22 Ta’kidiy diktant ikki xil ko‘rinishda bo‘ladi:
 1) ko‘rish diktanti;
  2)   eshituv   diktanti.   Ko‘rish   diktant   turi   ta’kidiy   diktantning   eng   xarakterli
ko‘rinishi   sanaladi.   Chunki   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ko‘rish   a’zosi   orqali
sezgan narsalari obrazini xotiralarida uzoq vaqt saqlab qoladilar. Bola biror so‘zni
ko‘rar   ekan,   uning   aksi   ko‘zga   tushadi,   bola   ongida   u   muhokama   qilinadi   va   bu
haqda   yo   to‘g‘ri,   yoki   noto‘g‘ri   hukm   chiqaradi.   Nihoyat,   o‘quvchi   bu   so‘zning
shunday   yozilishiga   qat’iy   ishonadi.   O‘quvchida   hosil   bo‘lgan   bunday   ishonch
juda   qiyinchilik   bilan   unutiladi.   Shuning   uchun   ham   bola   ko‘zi   o‘ngida   hech
qanday   noto‘g‘ri   yozilgan   so‘z   bo‘lmasligi   zarur.   O‘quvchilardagi   bunday
psixofiziologik   holatdan   ko‘ruv   diktanti   orqali   foydalaniladi.   Binobarin,   ko‘rish
diktantini   quyidagi   maqsadlarda   o‘tkazish   mumkin:   Ko‘rish   diktanti   orqali
o‘quvchilar   ko‘proq   notanish   aytilishi   va   yozilishi   aniq   bo‘lmagan   so‘zlar,
atamalar imlosi bilan tanishtirilishi mumkin. 1. Avvalgi yozma ishlarda orfografik
xatolarga   yo‘l   qo‘yilgan   so‘zlarning   imlosini   o‘quvchilarga   singdirish   mumkin.
Buning uchun diktant matn yoki shu matndagi ayrim so‘zlar sinf doskasiga yozib
qo‘yiladi. O‘quvchilar bu so‘zlarni mustaqil o‘qib imlosi bilan tanishib chiqadilar.
So‘ng   o‘qituvchi   bu   so‘zlarni   o‘qib   ularning   imlosini   tushuntirib   beradi,   undan
keyin   sinf   doskasi   parda   bilan   yopiladi   va   matnni   o‘qituvchi   aytib   yozdiradi.
Diktant   yozish   tugagach   parda   ochiladi,   o‘quvchilar   o‘z   yozuvlarini   doskadagi
diktant   matnga   solishtirib,   tuzatib   oladilar.   Ko‘ruv   diktantining   bu   shakli   o‘z
xususiyatlariga   ko‘ra   ko‘proq   1-sinflarda   qo‘llanilsa   yaxshi   natija   beradi.   1-   sinf
o‘quvchilarini   bilimga   o‘rgatish   davrida   diktantning   bu   shaklidan   foydalaniladi.
Bunda   biror   harf   o‘quvchilarga   tanishtirilgach,   shu   harf   ishtirokida   biror   so‘z
tanlanadi   yoki   biror   predmetni   ko‘rsatib,   uning   nomi   o‘quvchilarga   bir   necha
marta   ayttiriladi,   so‘ng   bu   so‘z   bo‘g‘inlarga   va   tovushlarga   ajratiladi,   bu   so‘zni
o‘qituvchi   yoki   ayrim   o‘quvchi   kesma   harflar   yordamida   doskada   tuzadi,   so‘ng
tarkibidagi   bo‘g‘in   va   harflar   yana   muhokama   qilinadi,   so‘ng   u   so‘z   sinfda   xo‘r
bilan   yoki   yakkama-yakka   o‘qiladi   va   keyin   yoziladi.   O‘quvchilar   yozgan
23 so‘zlarni   doskadagi   so‘zlarga   taqqoslab   xatolarini   tuzatib   oladilar.   2-sinfdan
boshlab   talaffuzi   qiyin,   talaffuzi   bilan   imlosi   mos   kelmaydigan   ko‘p   bo‘g‘inli
so‘zlar   yuzasidan   ko‘rish   diktanti   yozdirish   mumkin,   ayniqsa   biror   orfografik-
grammatik   qoida   o‘rganilgach,   shu   qoidaga   bog‘lab   tashkil   qilinadigan   ko‘rish
diktanti   o‘quvchilarning   yana   ham   kuchliroq   diqqatini   talab   qiladi.   O‘qituvchi
doskada   belgilab   qo‘yilgan   so‘zlarning   imlosini   dars   boshida   takrorlanayotgan
mavzuga   bog‘lab   izohlab   beradi.   So‘ng   o‘quvchilar   belgilangan   so‘zlarni
sinchiklab   o‘rganib   chiqadilar.   Nihoyat,   doskadagi   diktant   matni   parda   bilan
yopiladi,   matnni   o‘qituvchi   aytib   yozdiradi.   Ba’zan   esa   o‘quvchilar   doskadagi
matnni   qayta-qayta   o‘qib   yodlab   oladilar,   so‘ng   o‘qituvchi   matnni   yoddan
yozdiradi.   Ishning   bu   turida   kichikroq   matn   yoki   ayrim   gaplardan   foydalanmoq
darkor.   Matnni   to‘la   yozdirib   bo‘lgach   parda   ochiladi   va   o‘quvchilar   o‘z
yozuvlarni   diktant   matnning   asl   nusxasiga   solishtirib,   o‘z   xatolarini   tuzatib
oladilar.   Ishni   bunday   tashkil   qilish   vaqtni   tejaydi   yozishdagi   shoshma-
shosharlikdan   o‘quvchilarni   saqlaydi.   Doskada   belgilab   qo‘ygan   so‘zlarning
imlosini   ayrim   o‘quvchilar   izohlashi   ham   mumkin.  U   holda  izohlovchi   o‘quvchi
puxta bilimli belgilangan so‘zlarni to‘g‘ri izohlay oladigan bo‘lishi kerak. Albatta,
bu o‘quvchining izohini o‘qituvchi diqqat bilan kuzatib boradi. So‘zlar imlosining
o‘quvchilar   tomonidan   izohlanishi   o‘quvchini   fikrlashga,   o‘z   yozuviga   ongli
yondashishga, o‘ziga talabchan bo‘lishga o‘rgatadi. Agar izohlash ishi o‘qituvchi
tomonidan   bajarilsa,   vaqt   tejaladi,   berilgan   bilim   aniq   va   to‘g‘ri   bo‘ladi,   tegishli
so‘zlarning imlosi sohasida o‘quvchilarda ikkilanish bo‘lmaydi. Demak, izohlash
ishini o‘qituvchi ham o‘quvchi ham bajarishi mumkin. Diktant matnining doskaga
o‘quvchilar ko‘zi oldida yozilishi muhimdir. Chunki yozuv jarayonida o‘quvchilar
so‘zlar   tarkibidagi   harflar   bilan   tanishadilar.   Bu   vaqtda   o‘quvchilar   o‘qituvchi
harakatiga so‘zlarning yozilishiga diqqat bilan qarab turadilar. Bu hol esa doskaga
yozilgan so‘zlar imlosining ular xotirasida uzoq saqlanib qolishiga imkon beradi.
Ba’zan   ayniqsa   quyi   sinflarda   ta’kidlash   ko‘zda   tutilgan   so‘z   doskada
ko‘rsatilishidan tashqari, o‘qish va yozdirish vaqtida juda sekin va dona-dona qilib
o‘qib   beriladi.   U   vaqtda   so‘z   tarkibidagi   barcha   harflar   aniq   talaffuz   etilishi,
24 o‘quvchilarning   eshitish   a’zolariga   aniq   yetib   borishi   lozim.   Shu   bilan   birga,
o‘quvchilar   bu   so‘z   tarkibidagi   o‘zak   va   affikslarni   aniq   tasavvur   eta   olishlari
lozim.
25 XULOSA
  Ma’lumki   savod   o’rgatish   jarayoni   o’quvchilarnng   nafaqat   xat   savodlarini
chiqarish,   Kelgusida   ularning   fe’l   –atvori,   ko’plab   ko’nikmalar   va   odatlarning
shakllanishida   ilk   bosqich   sanaladi.   Shunday   ekan   biz,   o’quvchilarni   chiroyli   va
savodli   yozishga   o’rgatish   orqali   ularda   iroda,   tartiblilik,   ozodalik   kabi   sifatlarni
shakllantirishga erishishimiz mumkin. O’quvchilar savodli va to’g’ri yozish oqali
e’tiborli,   irodali,   tartibli   bo’lishga   o’rganib   boradilar.   Bu   esa   jamiyatimizda
shakllanayotgan   har   bir   shaxsga   tegishli   bo’lgan   fazilatlardan   biridir.   Savod
o’rgatish   jarayonida   ta’limiy   diktantlardan   foydalanishga   bag’ishlangan   ushbu
bitiruv   malakaviy   ishda   biz   ana   shu   masalani   ko’rib   chiqdik.   Unda   asosan
o’quvchilarni savodli va husnixat asosida yozishga o’rgatish masalalari, darslarni
interaktiv usulllar hamda didaktik o’yinlardan foydlalanib tashkil etish masalalirga
asosiy   e’tibor   qaratildi.   Ilmiy   metodik   adabiyotlar,   tadqiqot   jarayonida   olingan
natijalar tahlili hamda boshlang’ich ta’lim jarayonini kuzatishlar asosida quyidagi
xulosa va tavsiyalarni taqdim etishni maqsadga muvofiq deb hisoblaymiz. Kichik
yoshdagi bolalarga beriladigan til ta'limi va tarbiyasi o‘zgacha yo‘nalish, o‘zgacha
usullar   bilan   boyitib,   til   sofligi,   adabiy   til   me'yorlarini   singdirish   kabi   zaruriy
mashqlar   vositasida   olib   boriladi.   Shuningdek,   savod   o’rgatish   jarayonida   ham
pedagogik   texnologiyalarning   ilg‘or   usullariga   tayanib   ish   ko‘rmoq   joiz   hamda
bolalar   idrok   eta   oladigan   topshiriqlar   tizimini   ishlab   chiqish   va   ular   qisman
maxsus o‘quv qo‘llanmalar mazmuniga kiritilishi  zarur. Boshlang’ich ta'limining
samaradorligini   oshirish   omillaridan   biri   bolalarning   savodli   yozish   malakalarini
tarbiyalashdir.   Buni   1-sinfdan   boshlanib,   yuqori   sinflarda   ham   davom   ettirilishi
lozim.
O ‘ quvchilarda imloviy savodxonlikni shakllantitirishda diktantning o ‘ rni juda
katta.   Diktantning   ham   bir   qancha   turlari   mavjud   bo ‘ lib,   quyida   biz   ta ’ kidiy
diktant,   uning   turlari   hamda   uni   o ‘ tkazish   yo ‘ llari   haqida   fikr   yuritmoqchimiz.
Ta ’ kidiy diktant barcha ta ’ limiy diktantlar ichida eng muhimi va ahamiyatlisidir,
chunki   ta ’ kidiy  diktant   o ‘ quvchilarni   yozuvda   so ‘ zlarni   xato   yozishdan   saqlaydi.
26 Bu diktant turi har qanday so‘zning imlosini o‘quvchilarga oldindan eslatish orqali
yozdirishga   asoslanadi.   Zero,   agar   o‘quvchi   xato   yozilgan   so‘zlarni   ko‘rsa,   uni
o‘zi   xato   yozsa,   imloda   xato   ko‘nikmaga   ega   bo‘lib   qolsa,   u   o‘quvchiga   imlo
o‘rgatish juda murakkab ishga aylanib qoladi. Bu jihatdan qaraganda ham ta’kidiy
diktantning   ahamiyati   katta.   Diktantning   bu   turi   o‘quvchilarni   diktant   matnidagi
barcha so‘zlarning imlosini  o‘ziga singdira olishga odatlantiradi. Shuningdek, bu
diktant   orqali   o‘quvchilar   so‘z   imlosini   turli   orfografik   toifalar   asosida   ongli
o‘zlashtiradilar.   Bilamizki,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   to‘la   savodli   qilish
chidam   va   sezgirlik   talab   qiladi.   O‘qituvchi   o‘z   o‘quvchisiga   biror   yangi   so‘z
o‘rgatar   ekan,   avvalo   shu   so‘zni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishni   o‘rgatishi   lozim;   undan
keyingina   bu   so‘z   yuzasidan   yozuv   mashqi   o‘tkazadi.   Bu   orfografiya   bilan
orfoepiyaning o‘zaro uzviy bog‘liqligini ko‘rsatadi.
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. Karimov   I.A.   Yuksak   ma`naviyat   –   yengilmas   kuch.   –
Toshkent:Ma`naviyat,2008.  86-bet
2. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta minlash   –   yurtʼ
taraqqiyoti va farovonligining garovi // Xalq so zi, –2016 yil 8 dekabr	
ʼ
3. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta minlash   –   yurt	
ʼ
taraqqiyoti va farovonligining garovi // Xalq so zi, –2016 yil 8 dekabr	
ʼ
4. M.Aminov " Davlat tilida ish yuritish " 2020 . Toshkent 
5. Usmanova Z.I. Zamonaviy ta’limning negizi. Til va adabiyot ta’limi. Toshkent,
- 2022. №2, 15-17. 
6. Diktantlar to`plami. Toshkent – 2018.
7.  Nurmonov A. Hozirgi o`zbek adabiy tili.-T.  “ Ilmi   ziyo ». 2010. 
8.   O . Madayev ,   A . Sobirov ,   Z . Xolmanova ,   Sh . Toshmirzayeva ,   G . Ziyodullayeva ,
M . Shamsiyeva .   YOZMA   ISH   TURLARI :   INSHO ,   BAYON ,   DIKTANT .
Toshkent. “Turon Zamin ziyo” – 2017. 
9. www.aim.uz
10. Tafakkur.net 
11. saviya.uz
12. www.ziyouz.com kutubxonasi.
13. kitobxon.com
14. www.ziyonet    .
28

Yozma ishlar – o’quvchilar tafakkurini rivojlantiruvchi vosita

Купить
  • Похожие документы

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha