Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 53.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 01 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Maftuna Suvonova

Ro'yxatga olish sanasi 01 Fevral 2024

0 Sotish

Yozma va nutqqa o’rgatish texnologiyasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
BUXORO DAVLAT UNIVERSITETI
XORIJIY TILLAR FAKULTETI
NEMIS FILOLOGIYASI KAFEDRASI
“Tillar o’qitish metodikasi va ta’lim texnologiyalari” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Yozma va nutqqa o’rgatish texnologiyasi
Bajardi: __________________________________
__________________________________
Rahbar:                   Xudoyev Samandar Samadovich.
Buxoro-2023 KIRISH .........................................................................................................................3
BOB I. Chet tilini o’qitishda yozma va nutq darslaring dolzarbligi
1.1.   Yozish   va   nutq   ko’nikmalarini
oshirish……………………………………….......7
1.2.   Yozuvga   o‘rgatish   va   nutq   darslarining   texnologik
vositalari...............................11
BOB II.   Yozma va nutqqa o’rgatishda  texnologiyaning ahamiyati
2.1.   Nutq   darslari   uchun   texnologik
vositalar...............................................................17
2.2.   Yozma   faoliyat   darslari   uchun   texnologik
vositalar. ......................................... ....21
XULOSA .....................................................................................................................25
FOYDALNILGAN
ADABIYOTLAR ......................................................................27
2 Kirish.
“Yozuv   va   nutqni   o‘rgatish   texnologiyasi”   maktablar   va   ta’lim
muassasalarida   yozish   va   nutq   o‘qitishni   yaxshilash   uchun   texnologiyadan,
xususan   raqamli   vositalar   va   resurslardan   foydalanishni   nazarda   tutadi.   Bu
texnologiyalar   oddiy   matn   protsessorlaridan   tortib,   nutqni   aniqlash,   podkast
platformalari va onlayn hamkorlik vositalari kabi ilg‘or vositalargacha bo‘lgan turli
shakllarda bo‘lishi mumkin.
Ushbu mavzuga kirishda yoritilishi mumkin bo'lgan ba'zi muhim jihatlar:
Raqamli   yozish   vositalari:   Talabalarning   yozish   malakalarini   oshirishga
yordam   beradigan   matn   protsessorlari,   onlayn   muharrirlar   va   boshqa   raqamli
vositalar bilan tanishtirish.
Raqamli   yozish   vositalarining   afzalliklarini   ta'kidlang,   masalan,   matnlarni
osongina qayta ko'rib chiqish, hamkorlik qilish va tezda nashr etish qobiliyati.
Ovozni aniqlash texnologiyasi: Nutqni aniqlash texnologiyasi nutq darslarini
qanday   qo'llab-quvvatlashi   haqida   tushuntirish.   Talabalarning   nutqni   aniqlash
yordamida   talaffuz,   intonatsiya   va   nutq   ko'nikmalarini   qanday   yaxshilashi
mumkinligi haqida suhbat.
Multimedia   taqdimot   vositalari:   Talabalarni   o'z   fikr   va   g'oyalarini   turli
yo'llar   bilan   etkazishga   undaydigan   multimedia   taqdimotlarini   yaratish   vositalari
bilan   tanishtirish.   Taqdimot   ko‘nikmalarini   oshirishda   multimedia   elementlari,
masalan, grafika, audio va videolarning ahamiyatini ta’kidlaydi.
Onlayn hamkorlik va tengdoshlarning fikr-mulohazalari: Talabalarga onlayn
hamkorlik   qilish   va   bir-birlariga   fikr   bildirish   imkonini   beruvchi   platformalar   va
vositalarni   muhokama   qilish.   Yozish   va   nutq   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
o‘rtoqlarning fikr-mulohazalari va hamkorlikda o‘rganish rolini ta’kidlaydi.
3 O'quv rejasiga texnologiyani integratsiyalash: Texnologiyani o'quv dasturiga
integratsiyalash   va   ta'lim   maqsadlarini   qo'llab-quvvatlaydigan   muvozanatli
foydalanish   zarurati   haqida   fikrlar.   O'qituvchilarni   o'quv   jarayonini
optimallashtirish uchun raqamli vositalardan samarali foydalanishga o'rgatish.
Qiyinchiliklar   va   imkoniyatlar:   Texnologiyadan   foydalanish   va   maxfiylik
muammolari kabi potentsial muammolarni eslatib o'ting.
Yozma   va   nutq   darslarida   texnologiyadan   maqsadli   foydalanish   natijasida
yuzaga keladigan imkoniyatlarni  ta'kidlash, masalan, ijodkorlikni rivojlantirish va
raqamli dunyo talablariga tayyorgarlik ko'rish.
Mavzuga   muvaffaqiyatli   kirishish   pedagogik   maqsadlarni   va   texnologiyani
o'qitish   jarayoniga   diqqat   bilan   integratsiyalashuvini   ta'kidlagan   holda   yozma   va
og'zaki ta'limda texnologiyaning ahamiyatini ta'kidlashi kerak.
4 BOB I.
Chet tilini o’qitishda yozma va nutq darslaring dolzarbligi
Chet tilini o'qitishda yozma va nutq darslari bir-biriga qarshi dolzarbligi bor.
Yozma   darslar   o'qituvchilar   uchun   qulaydir,   chunki   ular   o'qituvchining   o'qitishni
tashqi   qamrab   olishiga   imkon   beradi.   Bu   darslarda   o'qituvchilar   o'quvchilarga
yozma matnlar, grammatik qoidalar, so'zlashish va yozish usullari kabi mavzularni
o'rganishadi.
Nutq darslari esa o'qituvchilar uchun qiyinliklarni olib tashlaydi. Bu darslar
o'qituvchining  nutqni   to'g'ri   va  samimiy  tarzda  yetkazishiga  yordam   beradi.   Nutq
darslarida   o'qituvchilar   o'quvchilarga   kelajakda   foydalanishlari   mumkin   bo'lgan
so'zlar va ifodalar, shuningdek, kelajakda foydalanishlari mumkin bo'lgan frazalar
va matnlarni o'rganishadi.
Bu ikki turi darslar bir-biriga qo'shimcha bo'lishi mumkin. Yozma darslarda
o'qituvchilar   o'quvchilarning   yozma   matnlarini   tuzishiga   yordam   beradi,   va   nutq
darslarda   esa   o'qituvchilar   o'quvchilarning   nutqini   samimiy   tarzda   baholaydi   va
ularga   kelajakda   foydalanishlari   mumkin   bo'lgan   so'zlar   va   ifodalar   o'rganishiga
yordam beradi.
"Chet  tilini  o'qitishda  yozma va nutq darslaring dolzarbligi"  mavzusiga oid
ta'limning   muhim   masalalari   va   muhimiyatini   ko'rib   chiqish   mumkin.   Bu   mavzu
o'quvchilarga chet tillarini o'rganishda yozma va nutq darslarining qanday muhim
ahamiyatga   ega   bo'lishi   haqida   batafsil   ma'lumot   beradi.   Quyidagi   nuqtalarni
ko'rish mumkin:
Yozma va Nutq Darslarining Dolzarbligi:
5 Yozma   va   nutq   darslarining   chet   tillarini   o'rganishdagi   ahamiyati   haqida
umumiy tushuncha.Bu darslar orqali o'quvchilar, chet tilida matn yozish, gapirish,
va tarjima qilish bo'yicha ko'nikmalarni rivojlantiradilar.
Praktik Dasturlar:
Yozma va nutq darslari orqali o'quvchilar amaliyotda chet tilini qo'llashadi.
Amaliy   mashg'ulotlar   va   o'z   muhiti   ichida   o'qitish,   tilni   joriy   qilish,   va   boshqa
maqsadlarni erishish uchun praktik dasturlar keng ko'lamda qo'llaniladi.
Ishlab Chiqish Va Suhbatlarni Mustahkamlash:
Yozma va nutq darslari orqali o'quvchilar xarakteristikada yozma marosimi
yaratish   va   suhbatlarni   mustahkamlashga   qaratiladi.   Ishlab   chiqish   va   suhbatlarni
o'rganish,   chet   tilida   muhokama   qilish   va   tushunchalarini   ifodalash   jarayonida
muhimdir.
Texnologiyalar:
Yozma   va   nutq   darslarida   texnologiyalardan   foydalanish,   masalan,   onlayn
lug'atlar,   tarjimon   dasturlar,   va   elektron   pochta   xizmatlari.   Texnologiyalarni
o'rganish   va   ularni   o'qitish   orqali   o'quvchilar,   saytlar,   ilova   dasturlar,   va   boshqa
onlayn resurslar orqali o'zlarini mustahkamlashlari mumkin.
Tarjimonlik:
Yozma   va   nutq   darslarining   bir   qismi   tarjimonlikka   bag'ishlangan.
Tarjimonlik, o'quvchilarga chet tillaridagi maqolalarni tushunish, tarjima qilish, va
o'z   fikrlarini   boshqa   tillarda   ifodalashni   o'rganish   orqali   o'quvchilarga   chet   tilini
o'rganishda yordam bera oladi.
Chet Tillarini O'rganishning Umumiy O'zgaruvchan Xususiyatlari:
Yozma va nutq darslari orqali o'quvchilar chet tillarini o'rganishda sabrli va
kuzatuvchan   bo'lishadi.   Tilni   o'rganish   jarayonida   muammo   va   xatolar   bajarish,
ularga   rioya   keltirish   va   o'quvchilarning   o'z   fikrlarini   ifodalashga   erishishga
ko'maklashadi.
Bu mavzu o'quvchilar uchun chet tillarini o'rganishda juda muhimdir, chunki
bu umumiy yozma va nutq darslari orqali  o'quvchilarga chet  tillarini o'rganish va
ularda mustahkam bo'lishlari uchun tajribalar yaratish imkoniyatini beradi.
6 1.1. Yozish va nutq ko’nikmalarini oshirish
Yozish   va   nutq   ko'nikmalarini   oshirish   uchun   har   kuni   praktika   qiling.
Yozma   va   nutq   darslariga   qatnashib,   tilni   o'rganishingizni   davom   ettiring.
Shuningdek,   o'qiyotgan   matnni   o'ziz   yozib   ko'ring   va   uni   boshqa   kishilarga
o'qiting. O'quvchilarga  tilni  saviyali  va  og'zaki   ravishda  qo'llab-quvvatlash  uchun
ko'p   muntazam   nutq   dasturlarida   qatnashing.   Yozish,   esa,   har   kuni   kamida   biror
mavzuda   yozma   amaliyotlarni   bajarish   orqali   rivojlantirilishi   mumkin.   Bu
ko'nikmalar   sizga   chet   tilini   o'rganishda   va   o'z   fikrlaringizni   ado   etishda   yordam
beradi.
Yozish   va   nutq   ko'nikmalarini   oshirish   uchun   quyidagi   yo'llar   foydalanish
mumkin:
1. Kuzatuv va tahlil qilish.
Birinchi   navbatda   o'qishingizni   va   kuzatishingizni   oshiring.   Yaxshi   yozish
va   nutq   ko'nikmalari   yaratishingiz   uchun   ko'p   narsani   o'qib   tahlil   qilish   zarur:
dasturlar, romanlar, maqolalar, hikoyalar.
2. Ustuvor yozuvchilarni izlash.
Yozishda   o'zlashtirilgan   bo'lish   uchun,   ustuvor   yozuvchilar   maqolalarini
o'qib chiqing va ularning yozish uslublarini va tushunchalarini o'rganing.
3. Ko'nikmalar bo'yicha tadqiqot.
Taqdim etilgan mavzuga oid maqolalarni o'qib chiqing va hoziroqgramm va
nutq ko'nikmalariga oid yangiliklarni kuzating.
4. Praktika va muntazam yozish.
7 Kunlik   vaqtingizda   yozish   uslubingizni   o'zlashtirish   uchun   muntazam
yozuving   va   o'z   fikringizni   e'lon   qilish   uchun   blog   yoki   yozma   shakllarda   turli
platformalardan foydalaning.
5.   Ko'nikmalar   bo'yicha   darslar.   Online   platformalar   yoki   darsliklar   orqali
nutq ko'nikmalarini  oshirish  va yozishda  yordam  turadi. Bu yerlarda ustozlarning
rejalashtirgan videolari va darslik matnlaridan foydalanishingiz mumkin.
6. Tahlil qilish va rivojlantirish. Yozish va nutq ko'nikmalarini oshirishda o'z
matnlaringizni   tahlil   qilish   va   ularni   qayta   yozish   orqali   ko'nikmalarini
rivojlantiring.
7. Ustozlardan yordam olish. Ko'nikmalar va nutq ko'nikmalarini oshirishda
ustozlarning   yordami   katta   ahamiyatga   ega.   Ular   sizning   yozuvingizni   tahlil
qilishda va rivojlantirishda yordam berishi mumkin.
Bu   yo'llar   orqali   yozish   va   nutq   ko'nikmalarini   oshirishingiz   va
rivojlantirishingiz   mumkin.   Muntazam   amaliyot   va   istiqbolliylik   bu   jarayonni
muvaffaqiyatli amalga oshirishda juda muhimdir.
Yozish   va   nutq   ko'nikmalarini   oshirish,   o'quvchilarning   til   va   matnlarni
mukammalroq   va   samarali   shakllantirishlari,   tushunishlari   va   ifodalashlari   uchun
juda   muhimdir.   Quyidagi   ko'nikmalar   sizni   o'quvchilarning   yozish   va   nutq
ko'nikmalarini oshirishda yordam bera olishi mumkin:
Boshlang'ich   Ta'lim:   O'quvchilarga   boshlang'ich   darajada   o'z   fikrlarini
yozish va nutqni rivojlantirishga duch kelishadi. Ko'chirilgan vazifalarda va yangi
mavzularda   o'quvchilarning   o'zlarini   ifodalashlari   va   yozishlari   uchun   imkoniyat
yaratish.
O'qitish   Muhiti:   O'quvchilarga   tilni   mukammalroq   o'rganishlari   uchun   tilni
haqiqiy   muhiti   ichida   yaxshi   tushunishlarini   ta'minlash.   O'qitishda   ishlatiladigan
jargon va so'zlashma qoidalari bo'yicha tariflar.
Qo'llanma   va   O'qishlar:   O'quvchilarga   mustahkam   qo'llanma   va   o'qishlar
taqdim   etish.   Tanqid   va   tahlil   qilishda   o'quvchilarga   qo'llanmalarni   tushunish   va
ularda boshqa avtomatizmlarini aniq qilib chiqish uchun maslahat bering.
8 O'qituvchi   O'quvchilar   Bilan   Shug'ullanish:   O'qituvchi   o'quvchilar   bilan
birebir   shug'ullanish   va   ularga   maslahat   bering.   Yozish   va   nutqni   rivojlantirish
uchun shaxsiy maqsadlar va vazifalar belgilash.
Kreativlikni   Qo'llash:   O'quvchilarni   kreativlikka   undirish   va   ularni
o'zlarining   fikrlarini   ifodalash   uchun   ilhomlantirish.   Boshqa   yozuvchilarning   va
nutq so'zlarining inqilobiy xususiyatlarini ko'rish va ularni izlash.
Maslahat va Sharhlar: O'quvchilarga boshqa yozuvchilarning ishlarini o'qish
va tahlil qilish uchun maslahat bering. O'quvchilarni o'zlarining yozuvchiligi, nutq
va   fikrlarini   tarqatishda   sharhlar   berish.   Yaratuvchi   Mashg'ulotlar:   Yaratuvchi
mashg'ulotlar orqali o'quvchilarning kreativlik va originalliklarini rivojlantirish.
Mazmun bo'yicha tahlil qilish, qisqa hikoyalar yozish, va boshqa yaratuvchi
vazifalarni bajarish.
Tajribaviy Yozuvchi va Nutqso'zlar: O'quvchilarni tajribaviy yozuvchilar va
nutqso'zlar   bilan   tanishtirish.   Ularning   yozuvchilik   va   nutqso'zlik   ko'nikmalarini
o'rganish uchun ularning ishlarini tahlil qilish.
Tarjimonlik:   O'quvchilarga   chet   tillaridagi   matnlarni   tarjima   qilish
masalalarni bajarish orqali chet tillarini o'rganishda yordam bering.
Tarjimonlik orqali matnlarni tushunish va ularni o'z tiliga joylashtirish.
Tekshirish   va   Tahrir   Qilish:   O'quvchilarni   o'zlarining   yozishlarini   tekshirib
chiqish va tahrir qilish usullarini o'rganish. Imlo va grammatika qoidalari bo'yicha
maslahat bering va qo'llanmalardan foydalanishni tavsiya qiling.
Bu ko'nikmalar, o'quvchilarning yozish va nutq ko'nikmalarini oshirishlariga
qo'llanilishi   mumkin.   Bu   jarayon   o'quvchilarga   o'zlarini   ifodalash,   matnlarni
mukammalroq tushunish va tilni sifatli qo'llashlari uchun boy fursatlar yaratadi.
Yozish Ko'nikmalari:
Taqdimot va Maqsad:  Yozishdan oldin mavzuni tushunish uchun zamon va
energiya   sarflang.   Maqsadni   aniqlang   va   qaysi   xabarga   yetishishni
kutilayotganingizni tushuring.
9 Struktura   va   Yozuv   Sozlamasi:   Yangi   yozuvni   boshlashdan   oldin   uni
tuzatish   uchun   struktura   yaratish.   Bosh,   o'rta,   va   oxirgi   qismni   tanlash   va   bu
qismlarga alohida diqqat qaratish.
Qisqa   va   To'g'ri:   Muhim   ma'lumotlarni   to'g'ri   va   qisqa   ifodalang.
O'qituvchilarni   qiziqtirish   vaqti   o'chib   ketmasligi   uchun   maqsadlarni   to'g'ri
ifodalang.
Tilni   Mustahkamlash:   So'zlar   va   so'z   majmualari   bilan   bog'liq   so'zlar   yoki
iboralar   tanlang.   Matnga   vaziyat,   til,   va   auditoriya   bo'yicha   mos   ma'ruzalarni
qo'shing.
Variativ   So'zlash:   So'zlar,   iboralar,   va   iboraviy   ko'rinishlarni   o'zgartiring.
Variativ so'zlash, yozuvni qiziqqan vaqtida saqlash uchun muhimdir.
Nutq Ko'nikmalari:
Ovoz   va   Intonatsiya:   Nutqni   rivojlanayotgan   xususiyatlaridan   biri   ovoz   va
intonatsiyadur. So'zlar va gaplarni turli intonatsiyalar bilan ishlatish.
Tezligi Boshqarish:  Nutq tezligini o'zgartirish orqali e'tiroz va diqqatni jalb
etish mumkin. Ayniqsa, vaziyatlarga muvofiq tezlikni tanlash.
Qulaylik:   Qulaylik,   auditoriyani   qiziqtirish   va   e'tirozni   oshirish   uchun
muhimdir. Tushunarli va qiziq gaplar orqali auditoriyani qiziqtiring.
Ta'kid   va   Tezlanish:   Muhim   ma'lumotlarni   ta'kidlash   orqali   auditoriyani
kelajakdan ogohlantirish. Nutqni tezlashtirish orqali diqqatni saqlash.
Ko'p   Yorliq   so'zlar   va   iboralar:   Yorliq   so'zlar   va   iboralar   orqali   nutqni
ko'zdan o'tqazing. O'quvchilar o'zlarini nutqini ko'rib chiqib, tushuntirishadi.
Hamkorlik va Uyg'unlik: Auditoriya bilan hamkorlik yaratish. Uyg'un so'zlar
va gaplar orqali auditoriya bilan birinchi shaxs sifatida muqobil bo'lish.
Harakatlar   va   Mimika:   Qo'shimcha   harakatlar,   qo'l   va   yuz   ifodalari   orqali
nutqni ko'zdan o'tkazing. Harakatlaringiz nutqni qo'shish va tushuntirishda yordam
beradi.
Sabr   va   Ko'nikma:   Sabr   va   o'z   ko'nikmalaringizni   rivojlantirish   uchun
vaqtingizni ajratib turishing. Har bir nutqda o'zidan keyingi qadamni rivojlantirish
uchun muvofiq ta'limiy yondashuvni izlashing.
10 Bu   tavsiyalar   yozish   va   nutq   ko'nikmalarini   rivojlantirish   uchun   yaxshi
boshlang'ich   bo'lib,   shaxsiy   rivojlantirish   va   o'qituvchining   maslahati   bilan
birgalikda oshirilishi kerak.
1.2. Yozuvga o‘rgatish va nutq darslarining texnologik vositalari
Savodxonlikni   o'rgatishning   texnologik   vositalari   o'qituvchilar   va
o'quvchilarning   yozish   va   til   ko'nikmalarini   yaxshilash   uchun   foydalanishlari
mumkin bo'lgan turli xil vositalar va resurslarni o'z ichiga olishi mumkin. Bularga,
masalan:
1.   So'zni   qayta   ishlash   dasturlari:   Microsoft   Word   yoki   Google   Docs   kabi
talabalarga o'z ishlarini tartibga solish, qayta ko'rib chiqish va almashish imkonini
berish orqali yozish ko'nikmalarini yaxshilashga yordam beradi.
2.   Til   o‘rganish   ilovalari:   Duolingo   yoki   Babbel   kabi   interfaol   mashqlar,
o‘yinlar   va   darslar   orqali   o‘quvchilarga   xorijiy   til   ko‘nikmalarini   oshirishga
yordam beradi.
3.   Imlo   va   grammatikani   tekshirish   vositalari:   Grammarly   yoki
LanguageTool kabi, ular avtomatik tuzatishlar va takliflar berish orqali talabalarga
imlo, grammatika va tinish belgilarini yaxshilashga yordam beradi.
4.   Onlayn   lug'atlar   va   tezauriylar:   dict.cc   yoki   Thesaurus.com   kabi
talabalarning so'z boyligini kengaytirish va ifodasini yaxshilashga yordam beradi.
5.   Nutqni   aniqlash   dasturiy   ta'minoti:   Dragon   NaturallySpeaking   yoki
Google   Speech   Typing   kabi,   bu   talabalarga   og'zaki   ifoda   ko'nikmalarini
11 yaxshilashga   yordam   beradi,   bu   ularga   og'zaki   so'zlarni   matnga   aylantirish   va
tasdiqlash imkonini beradi.
6. Virtual sinf xonalari va hamkorlik vositalari: Zoom yoki Microsoft Teams
kabi   o qituvchilar   va   talabalarga   onlayn   hamkorlik   qilish,   almashish   va   bir-biriʻ
bilan muloqot qilish imkonini beradi.
Ushbu   texnologik   vositalar   yozma   va   til   o‘rgatishni   yanada   samarali   va
interaktiv   qilishga   yordam   beradi   hamda   o‘quvchilarning   yozma   va   og‘zaki   nutq
malakalarini oshirishga yordam beradi.
Chet tilini o’rgatish jarayonida o’quvchilar o’qishga o’rganish bilan parall е l
ravishda   yozuvdan   ham   el е m е ntar   malaka   hosil   qiladilar.   Dasturga   muvofik
o’quvchilar yozuvdan quyidagi malakalarni egallashlari lozim:
Partada   turli   o’tirish,   daftarni   turli   qo’yish,   chiziqlarni   chamalash,
yozayotganda ruchkadan turli foydalanish, hoshiyaga rioya qilish.
1.Ish   daftari   asosida   nemis   tili   alifbosidagi   barcha   katta   va   kichik  harflarni
yozish, shuningd е k, harflarni so’zda bir—biriga bog’lab yoza olish: 
2. Bosma matnni yozma matnga aylantirib yozish.
3.Tahlil   qilingan   so’z   va   ikki—uch   so’zli   gaplarni   o’qituvchi   yordamida
yozish.
4.Talaffuzi bilan yozilishida farq qilmaydigan so’zlarni  ko’chirib yozish va
diktovka bilan yozish: yozganlarini matnga qarab, shuningd е k, izohlab o’qish bilan
t е kshirish.
5.Og’zaki tuzilgan hikoyadan olingan gapni yozish.
Analitik-sint е tik tovush m е todi tamoyiliga muvofik, o’qish va yozuv birligi
saqlanadi. Harflarni yozishda o’qishga o’rgatishdagi tarkib asos qilib olinadi, ya’ni
o’qish darsida o’quvchilar harfni o’zlashtiradilar, matnni o’qiydilar, yozuv darsida
esa shu harfli so`zni yozadilar.
Yozuvga o’rgatish, birinchi  navbatda, grafik malaka hosil  qilishdir. Har  bir
malaka   ham   ta’lim   b е rish,   ko’nikmani   shaskllantirish   va   shu   asosda   qator
mashqlarni bajarish natijasida hosil qilinadi.
12 Grafik   malaka,   birinchidan,   qo’l-harakat   malakasidir,   bu   harakat   birinchi
qarashda   muskul   kuchiga   asoslanadi.   Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida   nutqning
o’zlashtirilgan   birligi   bo`lgan   tovush   grafik   b е lgilarga,   ya’ni   harfga   tarjima
qilinadi. Bu yozuvga ongli faoliyat tusini b е radi. Yozuvning ongliligi, birinchidan,
tovush   va   harfning   to’g’ri   nisbatini,   ikkinchidan,   bir   qancha   grafik   va   orfografik
qoidalarga   rioya   qilishni,   uchinchidan,   o’z   fikrini,   taassurotini   ifodalashda   yozuv
malakalaridan foydalanishni talab qiladi.
Yozishdan   birdan-bir   maqsad   fikrni   ifodalashda   yozuvlaridan   foydalanish
hisoblanadi.  Bu   maksadni  bolalar  t е z  anglab   е tsalar,  ularda  yozma  nutq  malakasi
shunchalik   muvaffaqiyatli   va   to’g’ri   shakllanadi.   Savod   o’rgatish   jarayonida
bolalar   juda   s е kin   yozadilar,   o’z   fikrini,   xatto   bir   yozuv   bilan   yozma   ifodalash
uchun ham yarim oylar o’[tadi.
Yozuv malakasi o’qish malakasi bilan uzviy bog’likdir. Bola yomon o’qisa,
yozuvni   egallashi   qiyin   bo’ladi,   chunki   bo’g’inlab   o’qish   malakasidan   so’ng,
bo’g’inlab yozish malakasi shakllanadi.
Yozish   va   o’qish   uchun   bolaning   umumiy   nutqiy   rivojlanishi   katta
ahamiyatga   ega.   K е yinrok   bolalarda  o’z  fikrini   yozma   ifodalash   malakasi   bir   o’z
barqarorlashganda, bu malaka nutqqa, fikrni   ifodalash   jarayoniga   ham   ijobiy
ta’sir qiladi.
Grafik    malakani    shakllantirishda    quyidagi    bosqichlar
1.Turli   shakllar   andozasi   ustidan   chizish.   Erkin   rasmlar   chizish   .   Yozuv
qurollarini   to’g’ri   tutish,   turli   qiya   е l е m е ntlar   chizish,   uzunlikni,   oraliq   masofani
chamalash va hokazo.
2.Harf el е m е ntlarini yozish, baravar masofada qisqa va uzun el е m е ntlar, osti
va usti ilmoqli el е m е ntlar chizish.
3.Bosh   va   kichik   harflarni   alohida   yozish.   harf   birikmalarini,   bo’g’inni
yozish, harflarni to’g’ri tushib yozish malakasini hosil qilish uchun so’z yozish.
Grafik   malakani   hosil   qilishdan   asosiy   maqsad,   harflarni   bosmasdan   bir
t е kisda, el е m е ntlarga ajratmay bog’lab t е z, bir maromda yozish, so’zlarni qatorga
tog’ri   joylashtirishdir.Shuni   ta’kidlash   k е rakki,   savod   o’rgatish   davrida   bola
13 harflarni   yozishdan   oldin   uni   qanday   shakllantirishni   ko’z   oldiga   k е ltirib,   fikrlab
oladi, ba’zan harf shaklini zavoda «chizadi», harf namunasini ko’chiradi, tarkibini
tahlil     qiladi,   uni   qanday   yozishni   uzicha   s е kin   gapiradi:   o’qituvchi   o’quvchi
yoniga   o’tirib,   ruchkani   tugri   ushlatadi   va   uning   qo’li   bilan   xarfni   yozishni
ko’rsatadi   yoki   o’zi   yozib   tushuntiradi.   Bundan   tashqari,   bola   yozuvning   t е xnik
tomoniga katta jismoniy kuch sarflaydi. Savod o’rgatish oxirida bola bir darsda 20
tacha so’zni yozishi mumkin.
Maktabda   asosiy   yozuv   quroli   sharikli   ruchka,   xattaxtada   yozish   uchun
bo’rdan foydalaniladi.
Savod   o’rgatish   davrida   bolalarni   yozuvga   o’rgatish   uchun   turli   vaqtlarda
turli   xil   chiziqli   daftarlardan   foydalanilgan:   dastlab   chiziqsiz   sillik   qog’oz
ishlatilgan bo’lsa, k е yin quyoq yopik chiziklar bilan k е silgan uch chiziqli daftardan
foydalanilgan.
Bunday   daftarda   yozuvga   o’rgatilgan   bola   boshang’ich   sinflarni   bitirgunga
qadar b е sh xil daftarga yozishni o’rganishi talab etilar edi.
Daftar   tutishda   bolalarni   xoshiya   qoldirishga,   daftar   chiziqlariga   rioya
qilishga, xarflarni bir xil xajmda yozishga, sarlavxani aniq va to’gri ajratishga, xat
boshidan   yozishda   joy   qoldirishni   unutmaslikka   o’rgatib   borish   ulurda
saranjomsarishtalikni   tarbiyalaydi.   Yozuv   darsida   o’quvchilar   «Yozuv   daftari»
bilan ishlaydilar. Sinfda urganilgan xarfni uyda mashq qilish uchun aloxida daftar
bo`lgani ma’qul.
Savod o’rgatish davrida o’quvvchilar: 
a) talaffuzi va yozilishida fark qilmaydigan so’zlarda tovush bilan xarfning
mosligini; 
b)   suzlarni   aloxida   yozishni,   yani   yozuv   vositasida   suzni   ma’no   birligi
sifatida ajratishni; 
v)  suzning satrga sigmay kolgan kismini  k е yingi qatorga buginlab kuchirib
yozishki,   bunda   bugan   hosil   qilgan   bir   unli   harfni   qatorga   ko’chirib   yozib
bo`lmasligini; 
14 g)   gap   boshida,   shuningd е k,   kishilar   ismida,   xayvonlarga   qo’yilgan
nomlarda bosh xarfning ishlatilishini amaliy tarzda o’rganadilar.
Savod   o’rgatish   davridayok   kuchirib   yozish,   diktant   va   ijodiy   yozuvlardan
foydalaniladi. O’z-o’zini t е kshirishga o’rganadilar.
BOB II.
Yozma va nutqqa o’rgatishda  texnologiyaning ahamiyati
Yozma   va   og‘zaki   nutqni   o‘rgatishda   texnologiya   tobora   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda,   o‘qituvchilar   va   talabalarga   o‘z   malakalarini   oshirish   uchun   yangi
imkoniyatlar   taqdim   etmoqda.   Kompyuterlar,   planshetlar   va   smartfonlardan
foydalanish  orqali  talabalar  yozish va nutq qobiliyatlarini  rivojlantirishga  yordam
beradigan   turli   manbalar   va   vositalardan   foydalanishlari   mumkin.   Bularga,
masalan, imlo va grammatika tekshirgichlari, tilni tarjima qilish vositalari, yozish
va ovoz yozish ilovalari va onlayn o'rganish platformalari kiradi.
Bundan tashqari, o'qituvchilar o'quvchilarning yozish va nutq qobiliyatlarini
qiziqarli   tarzda   yaxshilashga   yordam   beradigan   interaktiv   ta'lim   mazmunini
yaratish uchun texnologiyadan foydalanishlari mumkin. Misol uchun, o'qituvchilar
o'z darslariga podkastlar, onlayn munozaralar forumlari va ijtimoiy tarmoqlarni o'z
ichiga   olishi   mumkin,   bu   o'quvchilarga   yozma   va   og'zaki   muloqot   qobiliyatlarini
mashq qilish imkoniyatini beradi.
Umuman   olganda,   yozma   va   nutq   sinfidagi   texnologiya   o‘quvchilarga   o‘z
ko‘nikmalarini   o‘z   darajasida   va   o‘z   tezligida   rivojlantirish   imkonini   beruvchi
individuallashtirilgan   va   tabaqalashtirilgan   o‘qitish   va   o‘qitish   muhitini   yaratish
15 imkonini   beradi.   Texnologiyadan   ataylab   foydalanish   orqali   o‘qituvchilar   o‘z
darslarini   o‘quvchilarning   ehtiyojlari   va   qiziqishlariga   moslashtirib,   samaraliroq
ta’lim muhitini yaratishi mumkin.
So'nggi yillarda texnologiya yozish va nutqni o'rgatish uchun tobora muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda.   Texnologiyaning   sinfda   foydali   bo'lishining   ba'zi
sabablari:
1.   Yozish   malakalarini   oshirish:   matn   protsessorlari   va   boshqa   yozish
vositalaridan   foydalanish   o‘quvchilarning   yozish   malakalarini   oshirishga   yordam
beradi.   Siz   osonroq   va   tezroq   yozishingiz   va   ishingizni   qayta   ko'rib   chiqish   va
yaxshilash imkoniyatiga ega bo'lishingiz mumkin.
2.   Kengaytirilgan   tadqiqot   imkoniyatlari:   Internet   talabalarga   yozma
loyihalari   uchun   foydalanishlari   mumkin   bo'lgan   turli   manbalardan   foydalanish
imkonini beradi. Bu ularga ko'proq ma'lumotli va yaxshi o'rganilgan ishlarni ishlab
chiqarishga yordam beradi.
3.   Ijodkorlikni   rag'batlantirish:   Videolar,   podkastlar   yoki   bloglar   kabi
raqamli   media   vositalaridan   foydalanish   o'quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirish va ifoda etishlariga yordam beradi.
4.   Muloqot   ko‘nikmalarini   yaxshilash:   E-pochta,   chat   yoki
videokonferensiya   kabi   onlayn   vositalardan   foydalangan   holda   talabalar
o‘zlarining muloqot qobiliyatlarini yaxshilashlari va o‘z fikrlarini aniq va qisqacha
ifodalashni o‘rganishlari mumkin.
5.   O'rganishni   individuallashtirish:   Onlayn   vositalardan   foydalanish   orqali
o'qituvchilar   darslarni   o'quvchilarning   individual   ehtiyojlariga   moslashtirishi   va
ularga shaxsiy o'rganish imkoniyatlarini taqdim etishi mumkin.
Umuman   olganda,   yozish   va   nutq   darslarida   texnologiya   o‘quvchilarning
malakasini   oshirishga,   ijodkorlikni   rivojlantirishga   va   muloqot   ko‘nikmalarini
mustahkamlashga yordam beradi.
16 2.1. Nutq darslari uchun texnologik vositalar
Til   o‘rgatishda   o‘rganishni   osonlashtirish   va   yaxshilash   uchun   foydalanish
mumkin bo‘lgan ko‘plab texnologik vositalar mavjud. Mana bir nechta misollar:
1.   Til   o rganish   ilovalari:   Talabalarga   til   ko nikmalarini   yaxshilashgaʻ ʻ
yordam   beradigan   Duolingo,   Babbel   yoki   Rosetta   Stone 1
  kabi   turli   til   o rganish	
ʻ
ilovalari mavjud.
2.   Onlayn   lug'atlar:   Leo   yoki   Linguee   kabi   onlayn   lug'atlar   o'quvchilarga
notanish so'z va iboralarni tez va oson tarjima qilishga yordam beradi.
3.   Nutqni   aniqlash   dasturi:   Dragon   NaturallySpeaking   yoki   Google   Voice
Typing   kabi   nutqni   aniqlash   dasturi   o‘quvchilarning   talaffuzi   va   nutqini
yaxshilashga yordam beradi.
4.   Onlayn   til   tandemlari:   Onlayn   til   tandemlari   talabalarga   ona   tilida
so'zlashuvchilar  bilan  bog'lanish   va  haqiqiy  muhitda  til   ko'nikmalarini  yaxshilash
imkonini beradi.
5.   Video   konferentsiya   vositalari:   Zoom   yoki   Skype   kabi   video
konferentsiya   vositalari   virtual   sinflarni   yaratish   va   talabalar   va   o'qituvchilar
o'rtasida almashinuvni osonlashtirish uchun ishlatilishi mumkin.
1
 Bu til o'rganish  ilovalari
17 6. Onlayn til testlari: TOEFL yoki Kembrij ingliz tili kabi onlayn til testlari
o'quvchilarga   ularning   til   ko'nikmalarini   baholashga   va   muvaffaqiyatlarini
kuzatishga yordam beradi.
Umuman   olganda,   til   o‘rgatishdagi   texnologik   vositalar   o‘quvchilarga   til
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   va   amaliyotda   qo‘llash   uchun   ko‘proq   imkoniyatlar
taqdim etish orqali o‘rganishni osonlashtirish va yaxshilashga yordam beradi.
Xozirgi kunda talimda juda keng foydalanilayotgan texnologik vositalar. 
1.   Kompyuterlar   va   Internet:   O‘qituvchilar   talabalarga   chet   tillarini
o‘rganishda   yordam   berish   uchun   turli   onlayn   resurslar   va   interaktiv   o‘quv
platformalariga   kirishlari   mumkin.   Ular   orasida   interaktiv   mashqlar,   videolar,
audio fayllar va o'quv o'yinlari mavjud veb-saytlar mavjud.
2. Smart doskalar: Ushbu interfaol doskalar o‘qituvchilarga darsda videolar,
audio   fayllar   va   interaktiv   mashqlar   kabi   multimedia   kontentidan   foydalanish
imkonini   beradi.   Shuningdek,   siz   o'quvchilarga   o'rganganlarini   yaxshiroq
tushunishlariga yordam berish uchun eslatma va izohlarni kiritishingiz mumkin.
3.   Nutqni   aniqlash   dasturi:   Bu   texnologiya   o‘quvchilarga   og‘zaki   gap   va
so‘zlarni   yozib   olish   orqali   ularning   talaffuzini   yaxshilash   imkonini   beradi   va
dasturiy ta’minot ularni oldindan belgilangan mezonlar asosida baholaydi.
4.   Onlayn   muloqot   vositalari:   Video   konferentsiya   dasturi   talabalarga   ona
tilida so'zlashuvchilar bilan muloqot qilish va og'zaki nutq ko'nikmalarini oshirish
imkonini beradi. Chat vositalari va elektron pochtadan chet tilida yozma muloqotni
mashq qilish uchun ham foydalanish mumkin.
5.  Mobil   ilovalar:   Til   o‘rganish   uchun   turli   xil   ilovalar   mavjud   bo‘lib,   ular
talabalarga   yo‘lda   o‘quv   materiallariga   kirish   orqali   o‘z   malakalarini   oshirishga
yordam   beradi.   Ushbu   ilovalar   mashqlar,   lug'at   bo'yicha   trenerlar,   til   o'yinlari   va
boshqalarni taklif qiladi.
Hozirgi davrda chet tillarini o’qitish va o’rganishga bo’lgan ehtiyoj kundan
kunga   oshib   bormoqda.   So’nggi   yillarda   ta’lim   borasida   yurtimizda   olib
borilayotgan   chora-tadbirlar   ham   xorijiy   tillarni   o’rganish   va   uni   amalda   tatbiq
etish uchun keng imkoniyatlar eshigini ochdi. Unga ko’ra kollej, litsey, oliygoh va
18 maktablarda rus tili bilan birgalikda, ingliz, nemis, fransuz kabi tillar ham o’qitilish
yo’lga   qo’yildi   va   ko’nikma   hamda   malakalarini   baholashning   umumyevropa
talablariga mos keladigan uslublari ishlab chiqildi. Bilamizki, har qanday chet tili
fani   to’rtta   muhim   aspekt   (tinglab   tushunish,   o’qish,   yozish   va   gairish)ga   bo’lib
o’rganiladi. Bu har  bir jihatdan alohida malaka va tushunchalar  berish jarayonida
ta’limda zamonaviy axborot texnologiyalaridan foydalanish muhim ahamiyat kasb
etadi. Ta’lim jarayoniga zamonaviy innovatsion texnologiyalarni olib kirish ta’lim
sifati   va   samaradorligini   oshirish   demakdir.  Xususan,   xorijiy   tillarni   o’rganish   va
o’rgatishda   bunday   kommunikativ   texnologiyalardan   foydalanishning   bir   qancha
ahamiyatli ustunliklari mavjud.
Hozirda   chet   tili   ko’nikmalarini   baholashning   IELTS,   CEFR,   TOEFL   kabi
testlari ishlab chiqilgan. Bu jarayonlarda texnologik vositalardan foydalanish chet
tilining har bir aspektini o’rgatishda noan’anaviy hamda interfaol topshiriqlar kabi
zamonaviy yondashuvlar bilan qo’l keladi. Masalan, tinlab tushunish qismi uchun,
albatta, turli qurilmalar, player, CD disklarsiz tasavvur qilish qiyin. Shu sababdan
ham   zamonaviy   texnologiya   va   metodlardan   foydalanish   talab   etiladi.   Bu   texnik
vositalardan   foydalanish   o’quvchilarning   chet   tilini   o’rganishlari   jarayonini
qiziqarliroq   va   samaraliroq   bo’lishini   ta’minlaydi,   bundan   tashqari   harakatli
o’yinlar   vositasida   o’quvchilar   diqqati   dars   jarayonida   bir   joyda   jamlashni
ta’minlaydi 2
.
Interfaol metod – ta’lim jarayonida o’quvchilar hamda o’qituvchi o’rtasidagi
faollikni   oshirish   orqali   o’quvchilarning   bilimlarni   o’zlashtirishini   faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Interfaol metodlarni qo’llash dars
samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   Interfaol   ta’limning   asosiy   mezonlari:
norasmiy   bahs-munozaralar   o’tkazish,   o’quv   materialini   erkin   bayon   etish   va
foydalanish   imkoniyati,   maruzalar   soni   kamligi,   lekin   seminarlar   ko’pligi,
o’quvchilar   tashabbus   ko’rsatishiga   imkoniyatlar   yaratilishi,   kichik   guruh,   katta
guruh, sinf jamoasi bo’lib ishlash uchun topshiriqlar berish, yozma ishlar bajarish
2
 Bekmuratova U. B. “ chet  tilini o’qitishda innovatsion texnologiyalardan foydalanish”   mavzusida referat. Toshkent 
– ¬¬2012 yil
19 va boshqa   metodlardan  iborat  bo’lib,  ular  ta’lim-tarbiyaviy ishlar   samaradorligini
oshirishda o’ziga xos ahamiyatga ega 3
.
Bugungi   kunda   computer   texnologiyalarsiz   til   o’rganish   va   o’rgatishni
tasavvur eta olmaymiz. Shu bilan birga o’qituvchi endilikda barcha ma’lumotlarni
tushuntirib   an’anaviy   yo’sinda   dars   tashkil   etmay   balki,   faqat   ko’rsatma   va
tushuntirib   o’rganuvchilarni   mustaqil   izlanishiga   imkon   yaratadi.   Bu   o’z   o’rnida
ta’lim   jarayonida   noodatiy   innovatsion   interfaol   topshiriqlar   tizimini   hamda   dars
tashkil   etishni   talab   etadi.   Hozirda   har   bir   o’qituvchi   dars   jarayonlarida
o’qitishning   o’quvchi   markazda   uslubidan   foydalanishni   ma’qul   ko’rmoqda.
Bunda   o’quvchiga   asosiy   mavzu   tanishtirilishidan   oldin   unga   mavzuga   doir   turli
ko’rgazmali   materiallar,   hayotiy   o’quvchini   fikrlashga   undaydigan   savollar
beriladi.   Aynan   mana  shu   o’quvchi   savollarga   javobni   toppish   uchun   intiq   bo’lib
kutayotgan paytda asta sekin kontekstlar orqali unga tanishtirib boriladi.
Bu uslub dars jarayonini tushuntirish, yoritib berish va asoslash uchun yo’l
ochib   beradi.   Ana   endi   o’quvchi   o’rgangan   bilimlarini   tahlil   qilish   va   anglashni
boshlaydi.   Oldingi   bilimlari   bilan   o’zaro   bog’liklar   va   farqlarni   ajrata   oladi.
Umumiy o’zlashtirish jarayonida esa o’quvchi ijodiy ish bajaradi. Har tomonlama
olgan bilimlaridan foydalanib, tajriba qilish uchun o’zining rejasini o’ylab topadi.
Ko’rib turibmizki, o’quvchi  istaydimi, yo’qmi, o’zi  bilgan yoki  bilmagan holatda
mavzuga qiziqib ketib qoladi. Albatta, interfaol mashg’ulotlarni o’tkazishda to’g’ri
interfaol usulni tanlay bilish talab etiladi. Bunda o’quvchining yoshi, bilim darajasi
va muhiti hisobga olinishi zarur.
Ta’kidlab   o’tish   joizki,   o’quvchilarni   o’qitishda   interfaol   metodlardan
foydalanish yurtimizda qadimdan rivojlanib kelgan. Turli she’rxonlik kechalarida,
bahs-munozaralarda   ham   shu   kabi   uslublarni   ko’rishimiz   mumkin   bo’lgan.   Bu
usullar talabalarning tafakkur, zehn, mulohaza, iste’dod va nutqlarini rivojlantirish
orqali   ularni   o’z   mustaqil   fikriga   ega,   barkamol   hamda   komil   inson   bo’lib
shakllanishiga xizmat qilib kelmoqda.
3
  Отабоева,   М.   Р.   Chet   tilini   o’qitishda   zamonaviy   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanish   va   uning
samaradorligi  / М. Р. Отабоева. ¬– Текст: непосредственный, электронный // Молодой ученый. – 2017 – № 4.2
(138.2). – С. 36-37. – URL: https://moluch.ru/archive/138/39058/ (дата обращения: 27.04.2020)
20 Ko’rinib turibdiki, interfaol usulning eng asosiy maqsadi o’quv jarayonlarida
ta’lim   sifatini   oshirishga   qulay   sharoit   yaratish   orqali   o’quvchining   faol   fikr
yuritishiga   erkin   atmosfera   yaratishdir.   U   o’zining   potensialidagi   imkoniyatlarini
va aqliy salohiyatini  namoyon etadi  va o’quv samaradorligi  va sifatini  oshirishga
yordam   beradi.   Interfaollik   asosida   darslar   shunday   tashkil   etiladiki,   dars
jarayonida   hech   bir   o’quvchi   chetda   qolmaydi.   Har   biri   o’zining   o’ylagan
fikrlarini, bilimlarini ochiq-oydin, tortinmasdan bildirish imkoniyatiga ega bo’ladi.
Chunki   interfaol   usullarda   asosiy   e’tibor   faqatgina   o’qitish,   bilim   berishga   emas,
balki ularning fikrlari to’g’ri yoki noto’g’riligidan qat’i nazar fikrlashga undashga,
darsga jalb qilishga qaratilgan.
2.2. Yozma faoliyat darslari uchun texnologik vositalar.
Faoliyat   darslarini   yozishda   turli   texnologik   vositalardan   faoliyatni
rejalashtirish,   tashkil   etish   va   interfaol   ta’lim   muhitini   yaratish   mumkin.   Quyida
yordam beradigan ba'zi texnologiyalar mavjud:
1.   Ta'limni   boshqarish   tizimlari   (LMS):   Bu   platformalar   o'qituvchilarga
faoliyat   darslarini   rejalashtirish,   resurslarni   tashkil   qilish,   vazifalarni   belgilash   va
talabalar bilan muloqotni osonlashtirish imkonini beradi.
2.   Virtual   sinf   platformalari:   Zoom,   Google   Meet,   Microsoft   Teams   va
boshqalar kabi vositalar interaktiv sinf faoliyati, guruh ishi va jonli muhokamalar
uchun xususiyatlarni taqdim etadi.
3. Hamkorlikdagi hujjat platformalari: Google Docs, Microsoft OneNote va
shunga   o xshash   platformalar   o qituvchilarga   ishchi   varaqlar,   guruh   loyihalari   vaʻ ʻ
interaktiv   o quv   materiallarini   yaratish   va   o quvchilar   bilan   almashish   imkonini	
ʻ ʻ
beradi.
4.   Interfaol   doskalar   va   taqdimot   dasturlari:   Padlet,   Prezi,   Nearpod   va
boshqalar   kabi   vositalar   o‘qituvchilarga   interaktiv   taqdimotlar,   o‘rganish   yo‘llari
va   multimedia   kontentini   yaratishga   imkon   beradi   va   o‘qitishni   yanada   qiziqarli
qiladi.
21 5. Mobil ilovalar va onlayn vositalar: Til amaliyoti, ijodiy yozish mashqlari,
viktorinalar   va   boshqalar   kabi   muayyan   sinf   mashg‘ulotlari   uchun   ishlatilishi
mumkin bo‘lgan turli xil ilovalar va onlayn vositalar mavjud.
Ushbu   texnologik   vositalarni   birlashtirgan   holda,   o'qituvchilar
o'quvchilarning  bilimini   boyitib,  ularni   sinfga  jalb   qiladigan  interfaol   va   qiziqarli
darslarni yaratishi mumkin.
Yozish   faoliyati   darslarida   yordam   beradigan   turli   xil   texnologik   vositalar
mavjud. Mana bir nechta misollar:
1. Mind xaritalash vositalari 4
: MindMeister yoki XMind kabi aqlni xaritalash
vositalari  g'oyalar   va  tushunchalarni  tartibga  solish  va  vizualizatsiya  qilish  uchun
ishlatilishi mumkin.
2. Onlayn doskalar: Miro yoki Jamboard kabi onlayn doskalardan hamkorlik
va aqliy hujum uchun foydalanish mumkin.
3.   Birgalikda   so'zni   qayta   ishlash   vositalari:   Google   Docs   yoki   Microsoft
Word Online kabi hamkorlikdagi so'zni qayta ishlash vositalari bir vaqtning o'zida
bir   nechta   odamga   hujjat   ustida   ishlash   va   real   vaqtda   o'zgarishlarni   ko'rish
imkonini beradi.
4. Taqdimot vositalari: Vizual taqdimotlar yaratish uchun Prezi yoki Canva
kabi taqdimot vositalaridan foydalanish mumkin.
5. Viktorina vositalari: Kahoot yoki Quizlet kabi test vositalaridan interaktiv
viktorinalar va testlar yaratish uchun foydalanish mumkin.
6.   Screencasting   vositalari:   Screencastify   yoki   Loom   kabi   skrinshot
vositalari   ko'rsatmalar   va   tushuntirishlarni   yozib   olish   va   almashish   uchun
ishlatilishi mumkin.
7.  Video   tahrirlash   vositalari:   iMovie   yoki   Adobe   Premiere   Pro   kabi   video
tahrirlash vositalari murakkab tushunchalarni tushuntirish yoki faoliyatni namoyish
qilish uchun video yaratish uchun ishlatilishi mumkin.
4
  MindMup   -   bu   Google   Drive,   Office365   va   Google   ilovalari   ulanishi   bilan   birlashtirilgan   aqlni   xaritalashning
onlayn dasturi.
22 Umuman   olganda,   texnologik   vositalar   o'qituvchilarga   qiziqarli,   interaktiv
va   o'quvchilarning   o'qishini   rag'batlantiradigan   faol   darslarni   yaratishda   yordam
berishi mumkin.
1. Ijodiy yozish mashqlaridan foydalanish: O'qituvchilar o'quvchilarni nemis
tilida   hikoyalar,   she'rlar   yoki   dialoglar   yozish   kabi   ijodiy   yozishga   qaratilgan
yozma mashg'ulotlarni yaratishi mumkin.
2.   Grammatika   va   matnni   tushunish   mashqlari:   O'qituvchilar   grammatik
qoidalarni   qo'llash   va   nemis   tilidagi   matnlarni   tushunishga   qaratilgan   yozma
mashg'ulotlarni yaratishi mumkin.
3.   Yozma   fikrlash   vazifalari:   O'qituvchilar   yozma   mashg'ulotlarni   taklif
qilishlari   mumkin,   bunda   talabalar   o'zlarining   fikrlari,   tajribalari   yoki   fikrlarini
nemis tilida yozib olishlari va aks ettirishlari mumkin, masalan, kundalik yozuvlar,
blog postlari yoki insholar yozish.
4.   Yozish   vositalari   va   resurslari:   O‘qituvchilar   o‘quvchilarni   nemis   tilida
yozish   malakalarini   oshirishga   undash   uchun   yozish   mashqlari,   yozish   mahorat
darslari va yozish o‘yinlari kabi yozish vositalaridan foydalanishlari mumkin.
5.   Tengdoshlar   bilan   fikr-mulohazalar   va   tuzatishlar:   O‘qituvchilar   yozma
mashg‘ulotlar   yaratishi   mumkin,   unda   o‘quvchilar   bir-birlarining   yozganlarini
tekshiradilar, fikr-mulohazalarini bildiradilar va takomillashtirish uchun birgalikda
ishlaydilar. Bu nafaqat nemis tilida yozishni, balki talabalar o'rtasida hamkorlik va
almashinuvni ham targ'ib qiladi.
Yozma   mashg'ulotlar   nemis   tili   darslarining   muhim   qismidir,   chunki   ular
o'quvchilarga   grammatik   va   lug'at   bilimlarini   mustahkamlash   bilan   birga   yozma
ifoda   ko'nikmalarini   yaxshilashga   yordam   beradi.   Nemis   darsida   yozish   faoliyati
uchun ba'zi fikrlar:
1. Jurnal yuritish
Talabalar   muntazam   ravishda   nemis   tilida   kundalik   yozuvlarini   yozsinlar.
Bu   nafaqat   yozish   ko'nikmalarini   yaxshilashga   yordam   beradi,   balki
o'quvchilarning fikrlari va istiqbollarini tushunishga yordam beradi.
2. Ijodiy yozish mashqlari
23 O'quvchilarni ijodiy hikoyalar, she'rlar yoki hatto dialoglar yozishga undash.
Bu   tasavvurni   rag'batlantiradi,   so'z   boyligini   kengaytiradi   va   o'quvchilarga
grammatik qoidalarni ijodiy kontekstda qo'llash imkonini beradi.
3. Harflarni yozing
Talabalarga   xayoliy   yoki   haqiqiy   oluvchilarga   xat   yozish   imkoniyatini
bering. Bu rasmiy va norasmiy yozish uslublari va harf tuzilishini mashq qilishga
yordam beradi.
4. Tasviriy insholar
Talabalardan   joylar,   voqealar   yoki   shaxsiy   tajribalar   haqida   tavsiflovchi
insho   yozishni   so'rang.   Bu   tafsilotlarni   tasvirlash   va   murakkab   jumlalarni
shakllantirish qobiliyatini yaxshilashga yordam beradi.
5. Argumentativ yozish mashqlari
Talabalarga   turli   mavzularda   o'z   pozitsiyalarini   bildirishlari   va   bahsli
insholar   yozishlari   kerak.   Bu   aniq   dalillarni   shakllantirish   va   himoya   qilish
qobiliyatini rivojlantiradi.
6. Diskursiv matnlar
Talabalarni mavzuning ijobiy va salbiy tomonlarini muhokama qilishga yoki
turli nuqtai nazarlarni o'rganishga undash. Bu muammolarni turli nuqtai nazardan
ko'rish va taqdim etish qobiliyatini oshiradi.
7. Joriy mavzular va bloglar
Joriy   mavzulardan   foydalaning   yoki   talabalar   joriy   voqealar   yoki   qiziqish
sohalari   haqida   qisqa   maqolalar   yozishlari   mumkin   bo'lgan   sinf   blogini   yarating.
Bu nafaqat yozishni, balki fikr va fikr almashishni ham rag'batlantiradi.
Ushbu yozma faoliyatlar xilma-xil bo'lishi va o'quvchilarga yozma ifodaning
keng doirasini taklif qilish uchun turli xil matn va mavzularni qamrab olishi kerak.
Bundan   tashqari,   o'qituvchining   konstruktiv   fikr-mulohazalari   o'quvchilarning
yozish qobiliyatini rivojlantirish uchun katta ahamiyatga ega.
24 Xulosa.
Yozish   va   nutq   didaktikasi   texnikasi   nemis   tili   darslarida   markaziy   o‘rin
tutadi,   chunki   ular   o‘quvchilarga   nafaqat   tilni   o‘zlashtirishga,   balki   o‘z   fikrlarini
aniq va samarali ifoda etish qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi.
1.   Integratsiyalashgan   yondashuvlar:   Yozma   va   nutq   mashqlarini   darslarga
integratsiyalash o‘quvchilarga o‘zlarining lingvistik ko‘nikmalarini har tomonlama
rivojlantirish imkonini beradi. Ushbu integratsiyalashgan yondashuvlar talabalarga
og'zaki   va   yozma   muloqot   o'rtasidagi   aloqani   tushunish   va   mustahkamlashga
yordam beradi.
2.   Differentsial   usullar:   Yozish   va   nutq   didaktikasining   turli   usullari
(masalan,   ijodiy   yozma   topshiriqlar,   muhokamalar,   og‘zaki   taqdimotlar)
o‘quvchilarga o‘zlarining lingvistik ko‘nikmalarini yanada rivojlantirish va nemis
tilini chuqur tushunishning turli usullarini taklif etadi.
3. Kommunikativ yo'nalish: Yozma va og'zaki komponentlarni birlashtirgan
kommunikativ faoliyatni targ'ib qilish o'quvchilarga nemis tilining lingvistik o'ziga
xosligini va amaliy qo'llanilishini tushunishga yordam beradi.
4.   Teskari   aloqa   va   o‘z-o‘zini   mulohaza   yuritish:   O‘qituvchining   aniq   va
konstruktiv   fikr-mulohazalari,   shuningdek,   o‘z-o‘zini   mulohaza   qilish   va
25 tengdoshlarning   fikr-mulohazalarini   bildirish   imkoniyatlari   o‘quvchilarning
malakasini   oshirish,   yozma   va   og‘zaki   muloqotga   bo‘lgan   ishonchini   oshirishda
muhim ahamiyatga ega.
5.   Amaliy   va   ijodiy   amaliyot:   Yozma   va   og‘zaki   nutqda   amaliy   va   ijodiy
amaliyot uchun imkoniyatlar yaratish o‘quvchilarga real va qiziqarli stsenariylarda
til ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
Umuman olganda, nemis tili darslarida yozish va nutq didaktikasining texnik
jihatlari   o‘quvchilarga   tilni   o‘zlashtirishdan   tashqari   keng   qamrovli   va   samarali
o‘rganish   tajribasini   taqdim   etishga   yordam   beradi   va   ularni   tilni   faol   va   haqiqiy
tushunishga   tayyorlaydi.   Raqamli   vositalardan   foydalanish   va   interaktiv
platformalar   va   hamkorlikdagi   dasturiy   ta'minot   o'qituvchilarga   o'quvchilarning
faol   ishtirokini   rag'batlantiradigan   dinamik   ta'lim   muhitini   yaratishga   imkon
beradi.
Yozma   va   nutq   texnikasidan   maqsadli   foydalanish   orqali   o‘qituvchilar
o‘quvchilarning ijodkorligini, ifodaliligini, muloqot qobiliyatlarini rivojlantirishlari
mumkin.   Bundan   tashqari,   texnologiyani   qo'llab-quvvatlaydigan   usullar
o'quvchilar   o'z   tezligida   va   ehtiyojlariga   qarab   o'rganishlari   mumkin   bo'lgan
individual ta'lim tajribasini ta'minlaydi.
Ammo   shuni   ta'kidlash   kerakki,   texnik   vositalardan   foydalanish   doimo
mustahkam   pedagogik   metodika   bilan   birga   bo'lishi   kerak.   Asosiy   e'tibor   ushbu
usullarning   o'quvchilarning   til   ko'nikmalarini   yaxshilashga   va   ularning   o'quv
maqsadlariga erishishga yordam berishiga qaratilishi kerak.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo'lsak,   nemis   tili   darslarida   zamonaviy   yozish   va
nutq   didaktikasi   metodlari   o'qitish   samaradorligini   oshirish   va   tilni   o'zlashtirishni
yaxshilash   yo'lida   talabalarni   qo'llab-quvvatlash   uchun   turli   xil   imkoniyatlarni
taqdim etadi.
26 Foydalanilgan adabiyotlar.
1. Bredella,   L.   va   Kämper-van   den   Boogaart,   M.   (2018).   Nemis   tili   darslarida
didaktikani yozish.
2. Busse, V. va Vogt, K. (2017). Nemis tili darslarida gapirish va yozish. 
3. Bredella,   L.   (2011).   Nemis   tili   darslarida   yozish   strategiyalari:   Yozish
qobiliyatlari va yozish motivatsiyasining ahamiyatini empirik o'rganish.
4. Fiehler,   R.   (2019).   Nemis   tili   darslarida   didaktikani   yozish:   asoslar,   usullar,
amaliy misollar.
5. Gogolin, I. va Neumann, U. (2016). Til va ta'lim: nemis tili darslari uchun yangi
istiqbollar.
6. Henningsen, J. va Kämper-van den Boogaart, M. (2017). Nemis tili  darslarida
gapirish va yozish: asoslar va amaliy misollar.
7. Kämper-van   den   Boogaart,   M.   va   Bredella,   L.   (2018).   Nemis   tili   darslarida
didaktikani yozish
8. Kämper-van den Boogaart, M. va Henningsen, J. (2019).   Nemis tili  darslarida
gapirish va yozish
27 9. Lütkehaus, C. va Pohlmann, U. (2017). Nemis tili darslarida didaktikani yozish:
o'qituvchilar uchun qo'llanma.
10. Meier,   A.   va   Sturm,   T.   (2018).   Nemis   tili   darslarida   nutq   va   yozish:
tushunchalar, usullar, amaliy misollar.
11. Shmieder-Rohde,   M.   (2017).   Nemis   tili   darslarida   didaktikani   yozish:   I   va   II
o'rta maktablar uchun qo'llanma
12. Ruwet,   N.   (2010).   Yozish   ko'nikmalarini   rivojlantirish:   yozishni   jarayon
sifatida tushunish.  37 (219), 9-13.
13. Meier,   C.   (2017).   GFL   darslarida   nutq   qobiliyatlari:   tushunchalar   va   usullar.
Fool Francke Attempto Publisher.
14. Kuhn,   E.   (2015).   Yozish   qobiliyati:   modellar,   o'lchash   va   qo'llab-quvvatlash.
Waxmann nashriyoti.
15. Ziegler, E. (2019). Chet tilini o‘qitishda og‘zaki va yozish.
16. Pohl, T. (2018). Nemis tili darslarida nutq va yozish: Matn turlari didaktikasi.
28

Yozma va nutqqa o’rgatish texnologiyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский