Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 184.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Yunon-Baqtriya davlat boshqaruv tartibi va davlat tuzumi

Купить
MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………........4–5
I BOB.   Yunon-Baqtriya davlatining tashkil topishi ……………………... ....6–17
1.1  Yunon-Baqtriya davlatining tashkil topishi……………………………...... 6-11
1.2  Yunon-Baqtriya davlatida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar…………….....12-17
II BOB.   Yunon-Baqtriyaning davlat tuzumi va davlat  boshqaruvining o`ziga
xos xususiyatlari ………………………..………………. ………… ………....18–29
2.1  Yunon-Baqtriyaning davlat tuzumi…………………………..…………  18-22
2.2  Davlat boshqaruvining o`ziga xos xususiyatlari….…………………….   23-27
2.3  Ellin madaniyati………………………………………………………...  28-29
Xulosa …………………………………………………………………….…  30-31
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro`yxati ……………………...........  32-33  Kirish
Yurtboshimiz   Sh.M.Mirziyoyev:  “Milliy   ma`naviyatimizni  rivojlantirish,   uni
xalqimiz, ayniqsa, yoshlarimiz hayotiga singdirishda ijtimoiy-gumanitar fanlarning
ahamiyati juda katta. Afsus, bu fanlar rivoji zamondan ortda qolmoqda. Xususan,
biz   uchun   nihoyatda   dolzarb   bo`lgan   tarix   fani   ham   bundan   mustasno   emas.
Tarixga   oid   ilmiy   tadqiqot   ishlari   asosan   bayonchilik,   publitsistik   usulda   olib
borilmoqda.   Natijada,   olis   va   yaqin   o`tmishimizdagi   ko`pgina   voqealar   mohiyati,
ularni   yuzaga  keltirgan  omillar   va  tarixiy  qonuniyatlar   ochilmasdan  qolmoqda”  –
deb ta`kidlaydi 1
.
Mavzuning   dolzarbligi.   Yozma   manbalar   ma`lumotlari   ko`p   hollarda
arxeologik ma`lumotlar bilan tasdiqlanadi. Arxeolgiya ma`lumotlarining guvohlik
berishicha,   milloddan   avvalgi   VII-VI   asrlarda   Baqtriyada   shaharlar   shakllanib
bo`lgan   edi.   Oltindilyortepa   (Aorn),   Baqtriya   (Boloi   Hisor)   va   Qiziltepa   kabi
ko`hna   shaharlar   mustahkam   himoya   devorlar   bilan   o`rab   olinadiki,   ular   bu
hududlarda davlatchilik rivojlanishining asosi edi.
Baqtriyaning   Ahamoniylar   davlati   tarkibiga   kirganligi   haqida   yozma   va
arxeologik   ma`lumotlar   nisbatan   ko`pchilikni   tashkil   etadi.   Arxeologiya
ma`lumotlariga   ko`ra,   milloddan   avvalgi   I   ming   yillikning   o`rtalariga   kelib,
Amudaryodan kechuv joyida va daryo yoqalab yo`llar bo`yida qal`alar (SHo`rtepa,
Talashqon,   Termiz,  Xirmontepa)   bunyod   etiladi.  Bu   holatni   olimlar   Ahamoniylar
ma`muriyatining   Baqtiriyadan   Sug`dga   o`tuvchi   yo`llarni   qattiq   nazoratda   tutgan
bo`lishi   mumkinligi   bilan   izohlaydilar.   Bu   davrga   kelib   Baqtriya   aholisi
joylashuvida   ham   sezilarli   o`zgarishlar   bo`lib   o`tadi.   Bronza   davrida   o`troq
dehqonchilik   manzilgohlari   asosan   Baqtriyaning   shimoli-g`arbida   markazlashgan
bo`lsa, keyinroq bu ko`lam kengayib shimoli-sharqiy qismlarni ham qamrab oladi.
Tog` oldi hududlaridagi vohalarda aholi turmush tarzi yanada qizg`inlashib borgan
bo`lsa,   Surxondaryo,   Konfirnihon,   Vaxsh,   Yavansuv   atroflarda   yangi   vohalar
o`zlashtiriladi.
1
 Mirziyoyev Sh.M. Yangi O`zbekiston strategiyasi. – Toshkent.: O`zbekiston” nashriyoti. 2021. – B. 24. Mavzuning   maqsadi   va   vazifalari:   Kurs   ishida   Qadimgi   Yunon-Baqtriya
dehqonchilik   hududlarining   tuzilishi,   tabiiy-geografik   joylashuv   va   shart-
sharoitlari, davlat tuzumi, boshqaruv an`analari kabi masalalarni tahlil qilishni o`z
oldimizga maqdsad qilib oldik.
Mavzuning o`rganilish darajasi.  O`rganilayotgan mavzu doirasida ko`plab
tarixchi olimlar ilmiy izlanishlar olib borishgan. Ushbu olimlar tomonidan amalga
oshirilgan   ishlar   hamda   ilmiy   yangiliklar   va   xulosalardan   kelib   chiqib,   mavzuga
doir o`z xulosamizni kurs ishida keltirib o`tdik.  
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Qadimgi   davr   tarixini   yoritib   berish,   va
tarixiy   voqeeliklar   bilan   boyitib   berish   hozirgi   kunda  har   bir   tarixchi   olimlarning
asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi. Shu nuqtai nazardan kelib chiqib, shuni ayta
olamanki   yangi   qadimgi   nafaqat   vatanimiz   tarixiga   oid   qismi,   balki   jahon   tarixi
ham yangidan yangi tadqiqot va izlanishlarga muhtoj. Chunki biz tarixni o`rganar
ekanmiz   o`rganish   davomida   bir   davrdan   boshqa   davrga   o`tish   uchun   mazkur
davrga   oid   bilim   va   ko`nikmalar   bizga   poydevor   vazifasini   o`taydi.   Xronologik
jahatdan   olib   qaraydigan   bo`lsak   ham   o`rganish   jarayonida   o`rtada   uzilish   yoki
kamchilik holati yuz bersa albatta kerakli natijaga erishilmaydi.
Tadqiqot   ob`yekti.   Ushbu   kurs   ishining   tadqiqot   ob`yekti   miloddan   avvalgi
VII-V   asrlarda   Turon   zaminida   vujudga   kelgan   Yunon-Baqtriya   davlati
hisoblanadi.
Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Mavzuning   xronologik   chegarasini
miloddan avvalgi VII va IV asrlarni o`z ichiga olgan.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   ikki   bob,   besh   reja   xulosa,   foydalanilgan
manba va adabiyotlar ro`yxatidan iborat. I BOB.   Yunon-Baqtriya davlatining tashkil topishi
1.1  Yunon-Baqtriya davlatining tashkil topishi
Yunon-Baqtriya   Qadimgi   Sharqda   qisqagina   umr   ko`rgan   davlatlardan   biri
bo`lgan. U kuchaygan davrda unga O`rta Osiyoning janubiy, janubi-sharqiy qismi,
hozirgi Afg`oniston va Hindistonning shimoli-g`arbiy hududlari kirgan.
Yer yuzasi tog`lik va tekisliklardan iborat bo`lib katta qismini Oloy, Pomir va
Hindikush tog`lari egallab yotadi. Yunon-Baqtriya suv manbalariga boy, mamlakat
hududidan   Oks-Amudaryo   va   uning   hamma   irmoqlari   oqib   o`tadi.   U   o`simlik   va
hayvonot   dunyosiga  ham   boy  bo`lgan.  Yunon-Baqtriya   oltin,  kumush,   mis,  temir
va qimmatbaho toshlari  bilan qadimdan mashhur.
Yunon-Baqtriya   insoniyat   madaniyatining   beshiklaridan   biri   hisoblanadi.   Bu
o`lkada sakkiz yuz – bir million yildan beri odamlar yashab keladilar. Keyinchalik
bu yerda   baqtriyaliklar, so`g`diylar, eroniylar, yunon-makedonlar, hindilar, sak   va
tohar   qabilalari   yashaganlar.   Bu   o`lkaning   qulay   tabiiy   sharoiti   atrofda   yashagan
qabilalar e`tiborini hamisha o`ziga tortib kelgan.
Yunon-Baqtriya   podsholigining   tashkil   topishi   va   kuchayishi.   Iskandar
vafotidan   so`ng   u   tuzgan   saltanat   bir   necha   katta-kichik   davlatlarga   bo`linib
ketgan.   Ularning   biri   Salavkiylar   davlati   edi.   Bu   davlatning   hukmdori   Salavka   I
Nikator   bo`lgan. O`rtayer dengizining sharqiy sohilidan O`rta Osiyo va Hindiston
chega-ralarigacha bo`lgan yerlar  Salavka  davlati tarkibida edi 2
.
Salavka   vafot   etgach,   uning   vorislari   davrida   sharqiy   viloyatlarda
qo`zg`olonlar boshlanadi. Bundan salavkiylarning Baqtriyadagi noibi   Diodot   ham
foydalanadi.  U  mahalliy zodagonlarning  xayrixohligiga  tayanib miloddan  avvalgi
250-yilda o`zini Baqtriya podshosi deb e`lon qiladi.
Davlat ishlariga yunonlar va mahalliy baqtriyalik zodagonlar jalb qilinganligi
uchun   bu   davlat   Yunon-Baqtriya   podsholigi   deb   ataldi.   Bu   davlatning   asosi
dastlabki   Baqtriya   bo`lgan,   uning   poytaxti   Zariasp   edi.   Keyinchalik   bu   shahar
Baqtr nomi bilan mashhur bo`lib ketdi.
2
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent,  O‘zbekiston. 1995. – B. 58. Diodot  I va Diodot  II  lar  davrida Yunon-Baqtriya So`g`diyona, Marg`iyona,
Choch,   Davon,   Sharqiy   Eron   hisobiga   kengayadi.   Miloddan   avvalgi   230-yili
So`g`diyona   noibi   Evtidem   I   qo`shinlari   Diodot   II   qo`shinlarini   yengib   Baqtriya
taxtini egallaydi.
Miloddan   avvalgi   208–206-yillarda   Salavka   podshosi   Antiox   III   bilan
Evtidem   I   o`rtasidagi   ikki   yilga   cho`zilgan   urush,   sulh   bilan   tugaydi.   Antiox   III
Evtidemning   shohligini   tan   olishga   majbur   boladi.   Chunki   shu   davrda   shimoldan
ko`chmanchi   qabilalar   xavf   solib   turgan   edi.  Evtidem   I   va   uning  o`g`li   Demetriy
davrida   Yunon-Baqtriya   kuchayib   Seyistondan   Hind   daryosigacha   bo`lgan   yerlar
Yunon-Baqtriya podsholigiga qo`shib olinadi 3
.
Yunon-Baqtriya   podsholigining   parchalanishi   va   qulashi.   Miloddan   avvalgi
175-yilda   podsho   Demetriy   Hindistonda   jang   olib   borayotgan   edi.   Shu   davrda
uning   sarkardasi   Yevkradit   qo`zg`olon   ko`tarib   Yunon-Baqtriya   taxtini   egallaydi.
Demetriy   esa   janglarning   birida   halok   bo`ladi.   Shundan   keyin   podsholik   ikkiga
bo`linib   ketadi.   Birinchisi   Yevkradit   va   uning   vorislari   boshqargan   Yunon-
Baqtriya,  ikkinchisi Demetriy va vorislari boshqargan Yunon-Hind davlatlaridir.
Miloddan avvalgi 162-yili Yevkradit Panjobga qo`shin tortib uni bosib oladi.
Lekin ko`p o`tmay Yunon-Hind shohi Menandr qo`shinlari Yevkradit qo`shinlarini
Panjobdan uloqtirib tashlaydi.
Shu   davrda   Parfiya   podshosi   Mitridat   I   Yunon-Baqtriyaning   g`arbiy
viloyatlarini bosib oladi. Miloddan avvalgi 160-yili Yevkradit bilan o`g`li Geleokl
o`rtasida   janjal   chiqadi.   Yevkradit   o`z   o`g`li   Geleokl   tomonidan   o`ldiriladi.
Geleokl   davrida   Yunon-Baqtriya   davlati   kuchsizlanib,   uning   ixtiyorida
Baqtriyagina   qoladi.   Miloddan   avvalgi   140–130-yillar   orasida   shimoli-sharq   va
shimol tomondan   sak   va   yuechji   qabilalarining shiddatli hujumlari boshlanadi. Bu
hujumlar natijasida Yunon-Baqtriya davlati ag`darib tashlanadi. Shu bilan 120 yil
davr surgan Yunon-Baqtriya davlati ham barham topadi.
Yunon-Baqtriya   podsholigining   ijtimoiy   tuzumi,   xo`jaligi   va   madaniyati.
Yunon-Baqtriya   o`sha   zamonning   quldorlik   davlatlaridan   biri   bo`lgan.   Yunon-
3
 Shamsutddinov R., Karimov Sh. Vatan tarixi. –Toshkent. Sharq nashriyoti.  2010. – B. 30. Baqtriya   davlati   tepasida   podsho   turgan.   Podsholik   taxti   otadan   o`g`ilga   meros
bo`lib   o`tgan.   Podsholikmulklari   viloyatlargabo`linib,   uni   viloyat   hokimlari   –
gipparxlar   boshqarganlar.   Gipparxlar   esa   to`g`ridan-to`g`ri   podshohlarga   itoat
etganlar.
Podsholikning   Yunon-Baqtriya   qismida   urug`i   Hindistondan   keltirilgan
paxtaham ekilgan. Ehtimol ipak qurti ham boqilgandir.
Podsholikda   qo`y,   echki,   qoramol,   ot,   tuya,   qo`tos,   o`rgatilgan   fil,   it   va
parranda boqqanlar. Yunon-Baqtriya otlari va tuyalari juda mashhur bo`lgan.
Boshqa   joylarga   qaraganda   Yunon-Baqtriyada   shaharlar   ko`p   bo`lgan.
Shuning   uchun   qadimgi   tarixchilar   Pompey   va   Apolloderlar   Yunon-Baqtriyani
«ming   shaharlar   mamlakati»,   deb   bejiz   aytishmagan.   Eng   yirik   shaharlar   Baqtra,
Termiz,   Yevkratideya,   Demetriya,   Aleksandriya   va   boshqalar   bo`lgan.   Bu
shaharlarlarda hunarmandchilik va savdo-sotiq rivoj topgan.
  Yunon-Baqtriyada   savdo-sotiq   ham   juda   rivojlangan   edi.   Yunon-Baqtriya
slpmoldan   janubga,   sharqdan   g`arbga   o`tadigan   karvon   yo`lining   qoq   o`rtasida
joylashgani   savdo-sotiqning   rivojlanishiga   imkon   bergan.   Yunbn-Baqtriya
savdogarlari   va   podsholari   Hindiston,   Xitoy,   Parfiya   davlatlari,   Oks   va   Yaksart
bo`yi   xalqlari   bilan   savdo,   iqtisodiy   va   madaniy   aloqalar   olib   borganlar.   Yunon-
Baqtriya   podsholari   savdoda   qo`llaniladigan   oltin   va   kumush   tangalar
chiqarganlar.   Yunon-Baqtriya   madaniyatining   ildizlari   uzoq   o`tmishga   borib
taqaladi.   Buni   biz   miloddan   avvalgi   X–V   mingyilliklarga   mansub   Zarautsoy
suratlari misolida ko`ramiz 4
.
Yunon-Baqtriyada   yunon   va   mahalliy   baqtr   madaniyatining   aralashuvi
natijasida   ellin   madaniyati   vujudga   kelgan.   Haykaltaroshlik,   rassomchilik,
naqqoshlik   kabi   tasviriy   san`at   ham   rivoj   topgan.   Yunon-Baqtriyada   hindlarning
buddizm, zardushtiylik va yunonlarning ko`p xudolik dinlari aralashib ketgan edi.
Yunon-Baqtriya davlati 130–140 yil yashadi. Lekin u yerda yashagan xalqlar
yuksak madaniyat yaratib qo`shni xalqlar madaniyatiga barakali ta`sir ko`rsatgan.
4
 O`zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D. Alimova, E.Rtveladze. – Toshkent: Sharq, 2001.
– B. 42. Bu   madaniyatning   rivojida   O`rta   Osiyo,   xususan   o`zbek   xalqi   bobokalonlarining
ham katta xizmati bor.
Mamlakatning   keyingi   taraqqiyoti   Kushon   podshlogi   bilan   bog`liq   bo`lgan.
Tadqiqotchilaming   fikricha,   Yunon-Baqtriya   davlatining   chegaralari   doimiy
mustahkam   bo`lmasdan,   harbiy-siyosiy   vaziyatdan   kelib   chiqib   o`zgarib   turgan.
MiLavv. III asming oxirlari 0 `rta Osiyo janubidagi harbiy-siyosiy vaziyat haqida
Polibiy   ma`lumot   beradi.   Uning   yozishicha,   Salavqiylar   tomonidan   Baqtriyada
qamal   qilingan   Yevtidem   ulaming   hukmdori   Antiox   III   ga   “chegarada
ko`chmanchi   qabilalar   turganligi   va   ular   chegaradan   o`tadigan   bo`lsa   har   ikkala
tomonning  ham   ahvoli   og`ir   bo`lishi   mumkinligini”  bildiradi.   Bu  ko`chmanchilar
mil.avv.   III   asming   oxirlarida   Zarafshon   daryosiga   qadar   deyarli   butun   Sug`dni
egallagan   bo`lib,   bu   hududlar   Yunon-Baqtriya   davlatining   vaqtinchalik   shimoliy
chegarasi edi.   Shuningdek, g`arbiy Hisor tog`lari ham shimoliy chegaralar boigan
boiishi   mumkin.   Yunon-Baqtriya   davlatining   gullab-yashnagan   davri   mil.aw.   III
asming   ikkinchi   yarmi   va   II   asming   birinchi   yarmiga   to`g`ri   keladi.   Janubiy
hududlardagi   o`sha   davrga   oid   Jondavlattepa,   Dalvarzin   (pastki   qatlamlar),
Oyxonim,   Qorabog`tepa   kabi   yodgorliklardan   hokim   saroylari,   ibodatxonalar,
turar-joy,   mehnat   va   jangovar   qurollar,   turli   hunarmandchilik   buyumlari   hamda
ko`plab   tanga   pullaming   topilishi   bu   hududlardagi   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy
hayotdagi rivojlanish jarayonlaridan dalolat beradi 5
.
Yunon   Baqtrya   Osiyodagi   eng   yirik   davlatlaridan   biri   bo`lgan.   U   ravnaq
topgan   vaqtda   Turonning   sharqiy,   janubi-sharqiy   viloyatlari,   g`arbiy   Xitoy,
Baqtriya va Hindistonning katta qismini egallagan edi. Podsholik yerlarining katta-
katta   maydonlari   tog`lardan   iborat.   Hind,   Oks,   Gang,   Braxmaputra   va   Jamna
daryolarining   bo`ylari   tekisliklardan   iborat   bo`lgan.   Bu   o`lka   hayvonot,
o`simliklar, yer osti va usti qazilma ashyolariga juda boy edi.
O`lkaning   boy   tabiiy   sharoiti   bu   yerda   qadimdan   odamlarning   yashashlari
uchun   imkon   bergan.   Bu   o`lkada   ilk   tosh   asridan   beri   aholi   yashab   keladi.
5
 Sagdullayev A.S. O`zbekiston tarixi. VneshinVestprom. –Toshkent. Sharq. 2019. – B.64. Podsholik   katta   maydonni   egallagani   uchun   unda   –   hind,   tohar,   sug`d,   baqtra,
yunon, usun  va boshqa qabila va elatlar yashaganlar.
  Shak   qavmlariga   mansub   yuechji   qabilalari   Markaziy   Osiyoning   g`arbiy
qismida   yashar   edilar.   Yuechjilardan   sharqdagi   bepoyon   dashtlarda   esa   xunn
qabilalari   yashar   edilar.  Uzoq  yillar  mobaynida   yuechjilar  o`tloq  talashib  xunnlar
bilan kurash olib borganlar. Bu janglarda goh xunnlar, goh yuechjilar g`olib chiqar
edilar.   Keyinchalik   xunnlar   kuchayib,   yuechjilarni   Markaziy   Osiyodan   g`arbga
chekinishga   majbur   qilganlar.   Ular   dastlab   Oloy   va   Dovonga   (Farg`ona   vodiysi)
ko`chib,   so`ng   So`g`diyona,   Shimoliy   Baqtriyaga,   undan   esa   Janubiy   Baqtriya
bo`ylab   tarqalganlar.   Yuechjilar   xyumi,   shuanji,   guyshan,   xise   va   dumi   kabi   bir-
biriga qarindosh qabilalardan iborat edilar. Aynan ushbu qabilalar Yunon baqtrya
davlatiga bostirib kirib barham bergan.
Bir   tomondan   yuechji,   ikkinchi   tomondan   ko`chmanchi   saklarning   shiddatli
hujumlari   natijasida   Yunon-Baqtriya   davlati   ag`darib   tashlanadi.   Guyshan
qabilasining   sardori   Kudzula   Kadfiz   qolgan   4   qabilani   birlashtirib   Kushon
davlatiga asos solgan va o`zini «S hohlar shohi»  deb  e`lon qilgan 6
. 
Kushon podhlogi tashkil topgach u Parfiya bilan zafarli urushlar olib boradi.
Kanishka   davrida   Qashqar,   Yorkent   va   Xutan   ham   Kushon   saltanati   tarkibiga
kiradi.   Shu   davrda   Kushon   saltanatining   yerlari   Hindistondan   Orol   dengizigacha,
Parfiyadan  Xutongacha  yoyilgan edi.  Bu  davrda  Kushonlaf   saltanatining  poytaxti
Baqtradan   Peshavarga   ko`chirilgan.Aynan   Kushon   podsholigiga   ham   Baqtrya
asosan tasir o`tkazgan.Unda Baqtryada bo`lgan siyosiy tizim joriy qilingan..
Xo`jalik   rivojlangan   davrida   xo`jalikning   hamma   tartnoqlari   rivoj   topdi.
Gang,   Hind,   Oks,   Jamna   kabi   katta-kichik   daryolarning   bo`ylaridagi   unumdor
yerlar   dehqonchilikning   markazlari   edi.   Yunon   Baqtrya   davrida   suv   omborlari,
kanallar,   ariqlar   va   suv   inshootlari   qurilishiga   katta   e`tibor   berilgan.   Ziroatkorlar
bug`doy, arpa, sholi, g`o`za, tariq, kunjut, mosh, no`xat   kabi ekinlar ekib, ulardan
mo`1   hosil   olganlar.   Dehqonlar   podsholikning   O`rta   Osiyo   qismida   qovoq,
bodring, qovun, tarvuz ekib polizchilik bilan shug`ullanganlar. Podsholikning ko`p
6
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent,  O‘zbekiston. 1995. – B. 59. joylarida,   ayniqsa   tog`   va   tog`   oldi   yerlarida,   bog`bonlar   olma,   nok,   o`rik,   gilos,
shaftoli,   anor,   anjir   kabi   mevali   daraxtlarni   ekib   parvarish   qilganlar.   Kushonlar
pod-sholigi davrida chorvachilik ham ancha rivoj topadi.
Baqtrya davrida hunarmandchilik ham rivoj topgan. Podsholikda   temirchilik,
to `qimachilik, kulolchilik, qurolsozlik, me`morchilik, zargarlik, kemasozlik  ancha
rivoj   topgan   edi.   Hunarmandchilikning   yirik   markazlari   –   shaharlar   va   yirik
qishloqlar bo`lgan.
Baqtrya davrida savdo-sotiq ham rivoj topgan edi. Hind savdogarlari «Buyuk
Xitoy   yo`li»   va   boshqa   savdo   yo`llarining   tarmoqlari   orqali   Xitoy,   O`rta   Osiyo,
Old Osiyo mamlakatlari bilan savdo qilganlar.
Yunon   Baqtrya   podsholigida   juda   ko`p   xalqlar   va   elatlar   yashaganlar.
Shuning   uchun   ularning   madaniyati   rang-barang   bo`lgan.   Bu   narsa   tasviriy
san`atda,   diniy   e`tiqodda   ham   o`z   aksini   topgan.   Yunon   Baqtrya   podsholigidagi
qabila   va   elatlar   buddizm,   zardushtiylik   va   ibtidoiy   din   shakllariga   e`tiqod
qilganlar 7
.
Yunon   Baqtrya   davrida   ilmiy-amaliy   bilimlar   –   falsafa,   tarix,   geografiya,
tabobat,   matematika   kabi   fanlar   rivoj   topgan   edi.   Kushon   madaniyati   Qadimgi
Hindiston va O`rta Osiyo xalqlarining mashaqqatli mehnati bilan yaratilgan.
7
 Shamsutddinov R., Karimov Sh. Vatan tarixi. –Toshkent. Sharq nashriyoti. 2010. – B. 31. 1.2 Yunon-Baqtriya davlatida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar
Davlat   hududiga   hozirgi   Janubiy   Tojikiston,   Janubiy   O`zbekiston   va
Afg`oniston   kirgan.   Yunon-Baqtriya   podsholigi   kuchaygan   paytlarda   unga
Pokiston,   shimoliy   G`arbiy   Hindiston   hamda   Sug`diyona   ham   bo`ysungan.
Poytaxti   Baqtra   (o`rta   asrlardagi   Balx)   shahri   bo`lib,   uning   xarobalari   shim.
Afg`onistonda,   Mozori   Sharif   shahri   yaqinida   joylatlgan.   Davlat   bir   qancha
satrapliklar   (viloyatlar)   ga   bo`linib   boshqarilgan.   Yozma   manbalar   va   arxeologiq
tadqiqotlar   natijalari   iqtisodiy   hayot,   badiiy   hunarmandchilik,   haykaltaroshlik,
madaniyat,   shaharsozlik   yunon   an`analari   asosida   yuksak   rivojlanganligidan
dalolat   beradi.   Yunonbaqtriya   davriga   mansub   eng   mashhur   yodgorlik   shim.
Afg`onistondagi   Oyxonum   va   Janubiy   Tojikistondagi   Taxti   Sangin   yodgorliklari
hisoblanadi. Amudaryoning o`ng qirg`og`ida, Vaxsh va Panj daryolari quyilishida
joylashgan Taxti Sangindagi ibodatxona tuzilishi va topilmalari ellinizm dunyosiga
xos diniy e`tiqodlar keng tarqalganligini ko`rsatib turibdi. 
Yunon-Baqtriya   podsholigi   Hindiston   va   O`rta   Osiyo   hududlarini   o`zaro
bog`lovchi   hamda   Xitoydan   Badaxshon   orqali   Fors   ko`rfaziga   olib   chiquvchi
savdo   yo`llarini   nazorat   qilib,   xalqaro   iqtisodiy-savdo   aloqalarida   faol   ishtirok
etgan.   Arxeologik   tadqiqotlar   natijasida   topilgan   ko`plab   tangalar   tovarpul
munosabatlari rivojlanganligini ko`rsatadi. 
Tangalar   yunon   standartlari   asosida   kumush   va   jezdan   quyilgan.   Tangalarda
(tetradraxma,   draxma,   obol   va   boshqalar)   hukmdorlar   qiyofasi   yuksak   did   va
aniqlik bilan tasvirlangan. Diodot (miloddan avvalgi 250-230), Evtidem (miloddan
avvalgi   230   -200),   Demetriy   (miloddan   avvalgi   200-185),   Evkradit   (miloddan
avvlagi   185-171),   Geliokl   (miloddan   avvalgi   171-155)   va   boshqalar   hukmdorlari
ma`lum.   Bitta   nom   bilan   davlatni   boshqargan   hukmdorlar   (masalan,   Diodot   1P,
Evkradit   1   —II)   ham   bo`lgan.   Miloddan   avvalgi   3-asr   oxiri   —2-asrning   1-yarmi
davlatning eng rivojlangan davri hisoblanadi. Miloddan avvalgi  2-asr o`rtalaridan
boshlab   ichki   nizolar   kuchayib,   inqiroz   davri   boshlanadi.   Mamlakat   alohida
viloyatlarga   bo`linib,   mahalliy   hokimlar   (Antimax,   Menandr,   Appolodot   va boshqalar)   o`z   nomidan   tangalar   zarb   qilishgan.   Yunon-Baqtriya   podsholigi
miloddan   avvalgi   140-135   yillarda   sak   va   yuechji   qabilalari   tomonidan   butunlay
tugatilgan.   Yunon   manbalariga   ko`ra,   Yunon-Baqtriya   podsholigi   asiylar,
pasianlar, sakaravllar va toxarlar tazyiqi ostida barham topgan.
Yunon-Baqtrya   qadimgi   quldorlik   davlatlardan   biri   bolib,   davlat   tepasida
podsho turgan. Podsholik taxti boshqa sharq davlatlari kabi  otadan o`gliga meros
bolib   otgan.   Podsholik   viloyatlarga   bolingan   bolib,   uni   viloyat   hokimlari
gipparxlar   boshqarganlar.   Gipparxlar   esa   to`gridan-to`gri   podsholarga   itoat
etganlar.   Podsholikda   Hindistondan   keltirilgan   paxta   ham   ekishgan.   Extimol
podsholikda   ipak   qurt   ham   boqilgan.   Podsholikda   quy,   eshki,   qoramol,   ot,   tuya,
qutos,   urgatilgan   fil,   it   va   parranda   boqqanlar.   Yonon-Baqtrya   otlari   va   tuyalari
juda mashhur bo`lgan.  
Boshqa joylarga qaraganda Yunon-Baqtryada shaharlar kop bolgan. Shuning
uchun   qadimgi   tarixshilar   Pompey   va   Apalloderlar   Yunon-Baqtryani   "ming
shaharlar mamlakati, deb bejiz aytishmagan. Eng yirik shaharlari Baqtrya, Termiz,
Evkratideya,   Demetriya,   Aleksandrya   va   boshqalar   bolgan.   Bu   shaharlarda
hunarmandshilik   va   savdo-sotiq   rivoj   topgan.   Yunon-Baqtrya   savdo-sotiq   ham
juda   rivojlangan   edi.   Yunon-Baqtrya   shimoldan   janubga,   sharqdan   g`arbga
o`tadigan   korvon   yollarining   qoq   ortasida   joylashgani   savdo-sotiqning
rivojlanishiga imkon bergan. Yunon-Baqtrya savdogarlari va podsholari Hindiston,
Xitoy,   Parfiya   davlatlari,   Oks   va   Yaksart   boyi   xalqlari   bilan   savdo,   iqtisodiy   va
madaniy   aloqalar   olib   borganlar.   Yunon-Baqtrya   savdogarlari   Buyuk   Ipak   yoli
tarmoqlari   orqali   savdo-sotiq   ishlarida   unimli   foydalanganlar.   Yunon-Baqtrya
podsholari qollanadigan oltin va kumush tangalar chiqarganlar 8
.  
Yunon-Baqtrya madaniyatining ildizi uzoq otmishga borib taqaladi.Buni biz
mil.avv   10-5   ming   yilliklarga   mansub   Zarautsoy,Pomirdagi   Kurtukasoy   shaxta
g`ori   devorlari,   shiplariga   oxra   boyag`i   bilan   chizilgan   qoyatosh   rasmlari   va
qadimiy   yodgorliklar   misolida   ham   korishimiz   mumkin.Yunon-Baqtryada   yunon
va mahalliy baqtrya madaniyatining aralashuvi natijasida elin madaniyati vujudga
8
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, O‘zbekiston. 1995. – B. 62. kelgan.   Halkaltoroshlik,   rassomchilik,   naqqoshlik,   kabi   tasviriy   sanat   ham   rivoj
topgan.   Yunon-Baqtrya   hindlarning   budizm,   zardushtilik   va   yunonlarning   kop
xudolik dinlari aralashib ketgan edi. Yunon-Baqtrya davlati 130-140 yil yashadi.  
Lekin   u   yerda   yashagan   xalqlar   yuksak   madaniyat   yaratib   qoshni   xalqlar
madaniyatiga   barakali   tasir   korsatgan.   Bu   madaniyatning   rivojida   Orta   Osiyo,
xususan   ozbek   xalqi   bobokalonlarining   ham   katta   xizmati   bor.Mamlakatning
keyingi   taraqqiyoti   Kushon   podsholigi   bilan   bog`liq   bolgan.   Yunon-Baqtrya
davlating   chegaralari   doimiy   mustahkam   bo`lmasdan,   harbiy-siyosiy   vaziyatdan
kelib   chiqib   o`zgarib   turgan.   Mil.avv.   3-asrning   oxirlari   O`rta   Osiyo   janubidagi
harbiy-siyosiy   vaziyat   haqida   Polibiy   ma'lumot   beradi.   Uning   yozishicha,
Salavkiylar   tomonidan   Baqtryada   qamal   qilingan   Yevtidem   ularning   hukmdori
Antiox   3   ga   "   chegarada   ko`shmanshi   qabilalar   turganligi   va   ular   chegaradan
o`tadigan   bo`lsa   har   ikkala   tomonning   ham   ahvoli   og`ir   bolishi   mumkinligi,,
bildiradi. Yunon-Baqtrya Osiyodagi eng yirik davlatlaridan biri bo`lgan. 
Yunon-Baqtrya   davlatida   sharq   va   g`arb   davlatlarining   madaniyati
aralashuvi   ellinizm  madaniyatini   korishimish  mumkin.  Ellinizm  natijasida   koplab
sohalar   rivoj   topdi.   Masalan:   shaharsozlik   haykaltoroshlik,   hunarmandchilik   kabi
sohalarni korishimiz mumkin. Yunon-Baqtrya davlati orqali otgan sharq va g`arbni
bog`lovshi   Buyuk   Ipak   yoli   ham   ahamiyatga   egadir.   Podsholokda   sado-sotiqda
ishlatiladigan  kumush   va  mis  tangalar  zarb  etirgan.  Mahalliy  hokimlar   ozlarining
tangalarini muomilaga kiritgan 9
.
Ko`pchilik   tadqiqotchilarning   e`tirof   etishlaricha,   Yunon-Baqtriya
davlatining   salavkiylardan   ajralib   chiqishi   Yunon   zodagonlarining   qo`zg`oloni
xususiyatiga   ega   bo`lib,   unga   Baqtriya   aholisi   tomonidan   qo`llab-quvvatlangan
Diodot   boshchilik   qiladi.   Tadqiqotchilar   Yunon-Baqtriya   davlati   paydo   bo`lgan
turli sanalarni belgilaydilar (mil.avv. 256, 250, 248 va 246-145 yy). Bu davlatning
asosi Baqtriya bo`lib, ba`zi     hukmdorlar     davrida     (Evtidem,     Demetriy,     Evkratid)
Hindistonning     Shimoli-g`arbiy     qismi,   Amudaryo   va   Sirdaryo   o`rtasidagi   katta
erlar qo`shib olinadi.
9
 Sagdullayev A.S. O`zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent.  O‘zbekiston.  2019. – B. 66. Baqtriyaning   salavkiylar   davlatidan   ajralib   chiqishi   xususida   rimlik
tarixchilar Pompey Trog va Yustinda uzuq-yuluq ma`lumotlar saqlangan bo`lsa-da
bu   haqda   batafsil   ma`lumotlar   uchramaydi.   Shunga   qaramasdan   mavjud
tangashunoslik, ayrim xo`jalik hujjatlari, san`at yodgorliklari, sug`orish inshootlari
va imoratlar qoldiqlari bergan ma`lumotlar asosida bu davlatdagi ijtimoiy-iqtisodiy
va   madaniy   hayot   haqida   ma`lum   tasavvurlarga   ega   bo`lish   mumkin.   Ammo,
Yunon-Baqtriya   davlatining   siyosiy   tarixi   ko`p   hollarda   qiyosiy   solishtirish   va
taxminlarga asoslanadi.
Yunon-Baqtriyada   davlat   podsho   tomonidan   boshqarilgan   bo`lib,
tangashunoslik   ma`lumotlari   Diodot   I,II,III,   Evtidem   I,II,   Demetriy,   Geliokl,
Platon   kabi   podsholari   haqida   xabar   beradi.   Salavkiylar   kabi   Yunon-Baqtriya
podsholari ham davlatni satrapliklarga bo`lib idora etganlar.
Ko`pchilik   tadqiqotchilarning   fikricha,   Yunon-Baqtriya   mulklarining
chegaralar doimiy mustahkam  bo`lmasdan, harbiy-siyosiy vaziyatdan kelib chiqib
o`zgarib turgan. Mil.avv. III asrning oxirlari O`rta Osiyo janubidagi harbiy-siyosiy
vaziyat   haqida   Polibiy   ma`lumotlar   beradi.   Uning   yozishicha,   salavkiylar
tomonidan   Baqtrada   qamal   qilingan   Evtidem   ularning   hukmdori   Antiox   III   ga
«chegarada   ko`chmanchi   kabilalar   turganligi   va   ular   chegaradan   o`tadigan   bo`lsa
har   ikkala   tomonning   ham   ahvoli   og`ir   bo`lishi   mumkinligini»   bildiradi.   Polibiy
ma`lumot   bergan   ushbu   ko`chmanchilar   mil.avv.   III   asrning   oxirlarida   Zarafshon
daryosiga   qadar   deyarli   butun   Sug`dni   egallagan   bo`lib,   bu   hududlar   Yunon-
Baqtriya   davlatining   vaqtinchalik   Shimoliy   chegarasi   bo`lib   qoladi.   Shuningdek,
g`arbiy Hisor tog`lari ham Shimoliy chegaralar bo`lgan bo`lishi mumkin 10
.
Yunon-Baqtriya   davlatining   gullab   yashnagan   davri   mil.avv.   III   asrning
ikkinchi yarmi va II asrning birinchi yarmiga to`g`ri keladi. Janubiy hududlardagi
bu davrga oid Jondavlattepa, Dalvarzin (pastki qatlamlar), Oyxonim, Qorabog`tepa
kabi   yodgorliklardan   hokimlar   saroylari,   ibodatxonalar,   turar-joylar,   mehnat   va
jangovar   qurollar,   turli   hunarmandchilik   buyumlari   hamda   ko`plab   tanga
10
 Shamsutddinov R., Karimov Sh. Vatan tarixi. –Toshkent. Sharq nashriyoti. 2010 – B. 32. pullarning   topilishi   bu   hududlardagi   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   hayotdagi
rivojlanish jarayonlaridan dalolat beradi.
Yunon-Baqtriya markazlashgan davlat bo`lib, hokimiyatni podsho boshqarar
edi.   Davlat   bir   nechta   viloyat   (satrapiya)   larga   bo`lingan   bo`lib,   bu   viloyatlar
boshqaruvchilari   yoki   hokimlari   podshoga   bo`ysunar   edilar.   Ammo,   bu   davrda
davlatda   nechta   satrapiyalar   bo`lganligi   va   ular   qanday   nomlanganligi   ma`lum
emas.   Strabon   ma`lumotlariga   ko`ra,   satrapiyalarga   noib   satraplarni   tayinlashda
qarindoshchilik an`analariga amal qilingan bo`lishi mumkin.
Yunon-Baqtriya podsholigi davlat tuzilishining muhim tomoni – qo`shin va
uni   tashkil   etish   edi.   Avvalo,   ta`kidlash   lozimki,   Yunon-baqtriya   qo`shinlarining
katta   qismini   baqtriyaliklar   va   boshqa   mahalliy   aholi   tashkil   etgan.   Qo`shinning
asosiy   harakatlantiruvchi   kuchlari   otliq-suvoriylardan   iborat   bo`lgan.   Qo`shinlar
tarkibida harbiy fillar ham bo`lgan.
Qadimgi   (antik)   davrda   ellin   dunyosi   Yunonistondan   Hind   daryosi
vodiysigacha bo`lgan ulkan hududni qamrab olgan edi. Tadqiqotchilar, ellinlashuv
darajasiga   qarab   bu   hududni   uchta   mintaqaga   bo`ladilar.   1.   Ellada;   2.   Kichik
Osiyo,   Suriya   va   Misr;   3.   Efrat   daryosining   Sharqidagi   viloyatlar.   Bu   hududlar
tarixiy   adabiyotlarda   «Ellinlashgan   Sharq»   tushunchasida   aks   etgan   bo`lib,   uning
tarkibiga   Mesopotamiya,   Eron,   O`rta   Osiyoning   janubiy   viloyatlari,   Afg`oniston,
Pokiston va Hindistonning Aleksandr bosib olgan hududlari kirgan 11
.
Aleksandr   Makedonskiy   yurishlari   natijasida   keng   miqyosda   boshlangan
ellinizm   madaniyatining  kirib  kelishi   Baqtriya,  Parfiya  va  Sug`diyona  Shaharlari,
hunarmandchiligi   va   badiiy-amaliy   san`atiga   katta   ta`sir   ko`rsatdi.   Yozma
manbalar Aleksandr nomi bilan bog`liq uchta Shahar: Aleksandriya Oksiana (Oks
bo`yidagi   Aleksandriya),   Aleksandriya   Marg`iyona   (Marg`iyona   Aleksandriyasi),
Aleksandriya  Esxata   (Chekkadagi   Aleksandriya)  haqida  ma`lumotlar  beradi.  Olib
borilgan   arxeologik   tadqiqotlar   natijasida   O`rta   Osiyoning   janubiy   hududlaridan
ellinizm   madaniyati   bilan   bog`liq   bo`lgan   turar-joylar,   moddiy-   ma`naviy
madaniyat   buyumlari,   tanga   pullarning   topilishi   bu   hududlardagi   mahalliy
11
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, Sharq. 1995. – B.65. madaniyatga   ellin  an`analari   (Shaharsozlik,   haykaltaroshlik,  badiiy-amaliy   san`at,
alifbo   va   boshq.)   kuchli   ta`sir   etganidan   dalolat   beradi.   SHu   bilan   birgalikda   bu
topilmalar mahalliy madaniyatdagi rivojlanish qadimgi (antik) davr Sharq va G`arb
madaniyatining   o`zaro   uyg`unlashuvi   natijasida   o`ziga   xos   madaniyat   darajasiga
ko`tarilishining ham guvohidir.
Miloddan   avvalgi   III   asr   o`rtalarida   Baqgriya   satrapligining   salavkiylar
markaziy hokimiyatiga nisbatan muxolifati kuchayadi. Miloddan avvalgi 250 yilda
Baqtriya  satrapi   Diodot   Baqgriya  yerlarini   Salavkiylar   davlatidan   ajratib,  Yunon-
Baqtriya   davlatiga   asos   soladi.   Bu   davrda   Yunon-Baqtriya   davlatiga   nafaqat
Baqtriya yerlari, balki So`g`diyona va Marg`iyona yerlari ham bo`ysuna boshlagan
edi.   Baqtriya   yerlarining   Salavkiylar   davlatidan   ajralib   chiqishi   aholiga   bir   qadar
yengillik beradi. Bu davrda Baqtriya satraplari, bir tomondan, salavkiylar markaziy
hokimiyati   xurujlariga   qarshi   kurashgan   bo`lsa,   ikkinchi   tomondan,   Parfiya
podsholari   tajovuziga   qarshi   kurash   olib   boradi.   Mustaqillikka   erishgan   Baqtriya
Diodot I davrida qudratli davlatga aylanadi.  II BOB.  Yunon-Baqtriyada davlat tuzumi va davlat boshqaruvining o`ziga
xos xususiyatlari
2.1  Yunon-Baqtriyaning davlat tuzumi
Yunon-Baqtriya   podshosi   Yevtidem   davrida   mamlakatning   chegara
hududlarini mustahkamlashga alohida e'tibor beriladi. Miloddan avvalgi 206 yildan
boshlab  Baqgriya  yerlariga  Salavkiylar   davlatining solib  turgan xavfi  yo`qotiladi.
Bu   davrda   vohada   sun'iy   sug`orishga   asoslangan   ziroatchilik   va
hunarmandchilikning   qator   tarmoqlari   ancha   yuksaladi.   Pirovard   natijada   ko`plab
shaharlar qad rostlaydi, xususan, Mirshodi vohasida yashagan aholi Dalvarzintepa
o`rnidagi shaharga, Sherobod vohasida yashagan aholining bir qismi Jondavlattepa
o`rnidagi   shaharga,   yana   bir   qismi   esa   Tallashqon   II   nomi   bilan   atalgan
manzilgohga,   Sho`rchi   qishlog`i   o`rnida   esa   Kofirqal'a   (Kampirtepa)   singari
shaharlarga   asos   solinadi.   Bu   davrda   Termiz   (Tarmita)   shahrining   maydoni   bir
necha   gektarga   kengayadi.   Shuning   uchun   ham   yunon   muarrixlari   o`z   asarlarida
Baqtriya xususida to`xtalib: «Baqtriya - ming shaharli mamlakatdir» deb ta'kidlab
o`tishlari bejiz emas edi, albatta.
Baqtriya   o`sha   davrda   juda   katgagina   qo`shinga   ham   ega   bo`lgan,   tez-tez
bo`lib   turadigan   jangu   jadallar   ham   Baqtriya   taraqqiyotini   to`xtata   olmagan.
Xo`jalikning   turli   sohalaridagi   rivoji   natijasida   savdo-sotiq   ham   ancha   kamol
topgan.   Bu   davrda   baqtriyalik   savdogarlar   Chin-Mochin,   Hindiston   va   Eron   kabi
mamlakatlar   bilan   iqgisodiy   aloqalar   olib   borganlar.   Baqtriya   ziroatkorlari
yetishtirgan mahsulotlar haqida yunon va chin manbalarida o`ta hayajon bilan so`z
yuritiladi.
Baqtriyalik   hunarmandlar   oltin,   kumush,   qo`rg`oshin,   qalayi,   mis   va
bronzadan   juda   nafis   zebu   ziynat   buyumlari,   uy-ro`zg`or   va   xo`jalik   qurollari
yasaganlar.   Bu   davrda  to`quvchilik,  ko`nchilik,  qurolsozlik   va  zargarlik  hunarlari
ancha yuksaladi 12
.
12
 O`zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar: D .Alimova, E.Rtveladze. – Toshkent: Sharq, 
2001. – B. 44. Ilmiy izlanish natijalariga ko`ra, Baqtriyaning Salavkiylardan ajralib chiqishi
mil.   avv.   256   yilda   ro`y   bergan.   Bu   davrda   Diodot   Salavkiylarning   Baqtriyadagi
noibi edi, u shohlik rutbasini  faqat  Antiox II ning vafotidan keyin, taxminan mil.
avv. 247-246 yillarda qabul qilishi mumkin edi va Baqtriyada mil. avv. 268 yildan
mil.   avv.   230   yilga   qadar   hukmronlik   qiladi.   Diodot   I   dan   keyin   Baqtriya   taxtini
uning   o`g`li   Diodot   II   egallaydi,   undan   keyin   esa   hokimiyat   Evtidemga   o`tadi.
Diodotga   hamda   Salavkiylarga   qarindoshligi   bo`lmagan   Evtidem   Diodot   II   ni
o`ldirib,   taxtni   kuch   bilan   egallaydi,   bu   voqea   mil   avv.   III   asrning   20-yillarida
sodir   bo`lgan.   Shundan   keyin   Salavkiylar   shohi   Antiox   III   Evtidemni   rasmiy
hukmron sifatida tan oladi. Evtidemdan keyin Yunon-Baqtriya taxtini uning o`g`li
Demetriy egallaydi, bu voqea taxminan mil. avv. II asrning 90-yillarining oxiri 80-
yillarning   boshlarida   yuz   bergan.   Strabon   ma'lumotlariga   tayangan   tadqiqotchilar
Demetriyni   «Hindistonning   istilochisi»   deb   ataydilar,   lekin   bu   masala   fanda   hali
to`la   o`z   yechimini   topmagan.   Tangashunoslik   tadqiqotlarining   ma'lumotlariga
tayangan   holda   ushbu   muammo   atroflicha   o`rganildi   va   professor   V.M.       fikriga
ko`ra,   Demetriy   hukmronligi   yillarida   yunonlarning   Baqtriyadan   Hindistonga
siljishi,   Yunon-Baqtriya   shohlarining   Hind-Yunon   shohlariga   aylanishi   jarayoni
boshlanadi.   Keyinchalik   bu   jarayonni   Osiyoning   ichkari   qismidan   kelgan
ko`chmachi   qabilalar   tezlashtiradilar.   Basharti   voqealar   rivojiga   e'tibor   bersak,
Demetriy   o`z   hukmronligining   so`nggi   yillarida   Evkradit   tazyiqi   ostida   Baqtriya
mulklaridan   siqib   chiqariladi   va   unchalik   katta   bo`lmagan   Hind   mulklarini
boshqarish bilan kifoyalanadi.
Yunon-Baqtriyaning   yozma   manbalarda   nomlari   uchramaydigan   shohlari
ham   bo`lganki,   masalan,   Evtidem   II,   Antimax,   Pantaleon,   Agfokl,   Geliokl   kabi
hukmdorlarning  nomlari   bizga   faqat   tangalar   orqali   yetib  kelgan.   Tangashunoslik
ma'lumotlariga   tayangan   holda   ular   hukmronligining   chegaralari   masalasi   imkon
darajasida o`rganildi. Yunon-Baqtriya podsholigida  Evkradit  hukmronligi  davrida
(u   taxm.   Mil.   avv.   170   yilda   hokimiyat   tepasiga   kelgan)   siyosiy   vaziyat   ancha
murakkab   kechadi.   U   so`g`diylar,   araxoziyaliklar,   draiglar,   areylar,   hindlar   va
parfiyaliklar   bilan   tinimsiz   urushlar   olib   borishga   majbur   bo`ldi.   Uning   davrida parfiyaliklar   Yunon-Baqtriya   davlati   g`arbiy   viloyatlarning   ma'lum   qismini
egallaydilar.   Evkratid   Hindlar   shohi   Demetriy   bilan   jang   qiladi   va   uni   yengib
Hindistonni   egallaydi.   Hindistondan   qaytayotgan   Evkradit   taxt   vorisi   bo`lgan   o`z
o`g`li   tomonidan   o`ldiriladi.   Hozirgi   qadar   mutaxassislar   o`rtasida   Yunon-
Baqtriyaning   oxirgi   hukmdori   va   evkratidning   qotili   Geliokl   degan   fikr   mavjud
edi. Yozma manbalar va tangalarning so`nggi tahlili bu masalaga oydinlik kiritish
imkonini  berdi.  Unga  ko`ra,  Geliokl   Evkratidning  otasi  bo`lgan,  padarkush  o`g`il
esa   Platon   bo`lgan.   Bu   mash'um   voqea   mil.   avv.   II   asrning   40-yillarida   sodir
bo`lgan.   Platon   taxminan   ikki   yil   hukmronlik   qilgan   va   u   baqtriyadagi   oxirgi
Yunon hukmdori edi 13
.  
Baqtriya   davlati   podsho   Demitriy   (mil.   avv.   199-167   yil.)   davrida   o`z
taraqqiyotining   yuqori   cho`qqisiga   ko`tariladi.   U   davlat   boshqaruvi   sohasida
islohot o`tkazib, davlatni mayda hokimliklarga bo`lib boshqaradi. Demitriy davrida
harbiy istehkomlar va qal'alar qurishga alohida e'tibor beriladi. Bu davrda Shimoliy
Hindiston yerlari ham Yunon-Baqtriya davlatiga bo`ysundiriladi va davlat poytaxti
Hindistondagi   Taksila   shahriga   ko`chiriladi.   Miloddan   avvalgi   168   yida
Baqgriyada davlat to`ntarishi sodir bo`lib hokimiyat tepasiga kelgan Yevkratid va
uning   yunon   vorislarining   zamonidan   Yunon-Baqtriya   davlatida   siyosiy   tanglik
kuchayib,   mamlakat   inqrozga   yuz   tutadi.   Miloddan   avvalgi   140-138   yillar
oralig`ida   So`g`d   yerlari   orqali   Baqgriya   yerlariga   kirib   kelgan   yuechji   qabilalari
Yunon- Baqtriya davlatiga barham beradi.
Makedoniyalik   Iskandarning   Sharqqa   yurishlari   vaqtidan   boshlab,   O`rtayer
dengizining   katta   qismi   Misr,   Kichik   va   Old   Osiyo,   uning   atrofidagi   hududlar,
O`rta Osiyoning janubiy va markaziy Osiyoning bir qismi, Hind daryosining quyi
oqimigacha   ularning   tarixiy   taraqqiyotini   yangi   Ellin   davri   boshlandi.   “Ellin”
tushunchasi tarix fanida birinchi marta XIX asrning birinchi yarmida nemis olimi I.
Droyzen tomonidan kiritildi. Droyzen bu tushunchani makedoniyalik Iskandarning
bosqinchilik   yurishlaridan   keyingi   katta   tarixiy   davrga   nisbatan   qo`lladi   va   uni
mazmunini madaniy soha bilan chekladi.
13
 Sagdullayev A.S. O`zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. O`zbekiston. 2019. – B. 68.          XX asrning 50-yillar boshlaridan ko`pchilik tarixchilar Elliniz davrini siyosiy-
iqtisodiy,   madaniy-mafkuraviy   sohalarda   Ellin   (g`arb)   va   mahalliy   (sharq)
hayotining   sintezi   deb   qabul   qildilar.   Bu   sintez   qadimgi   Sharqning   ko`pgina
hududlarini   yunon-makedon   istilolari   oqibatida   aniq   tarixiy   vaziyatda   amalga
oshdi 14
.
          Ellin   davrinini   uch   yuzlik   xronologik   davri   uch   tizimli   izchil   bosqichga
bo`linadi.   Birinchi   bosqich   Iskandarning   Sharqqa   yurishlari,   uning   bepoyon
davlatining tashkil topishi va diadoxlar urushlari natijasida bu davlatni yemirilishi
(Miloddan avvalgi 334-281-yillar) ni o`z ichiga oladi. Ikkinchi bosqich (Miloddan
avvalgi   280-   Miloddan   avvalgi   II   asr   o`rtalari)-yunon-sharq   davlatchiligi,
iqtisodiyot   va   madaniyatning   gullab-yashnash   davri,   Ellin   davrini   yetuklik
bosqichi.   Uchinchi   bosqich   Miloddan   avvalgi   II   asr   o`rtalaridan   ellin
davlatchiligini   oxir-oqibatda  yemirishga  olib  kelgan  tushkunlik  belgilarini   yaqqol
ko`rinishi,   so`ngi   Ellin   davlati   ptolemeylar   Misrining   Miloddan   avvalgi   30-yilda
halokatga   uchrashi   va   uning   Rim   davlati   tarkibiga   qo`shib   olinishhi   bilan
belgilanadi.   Bu   vaqt   Ellin   tafakkurini   yaqqol   so`nish   davri   edi.   Ilgari   Ellin
davlatlariga   qarashli   butun   hudud   g`arbda   Rim   sharqda   Parfiya   davlatlari
tomonidan bo`lib olindi.
  Ellini   madaniyati   yunonlar   va   Sharq   xalqlarining   madaniy   yutuqlarining
qo`shilib   ketishi   natijasida   shakllandi.   Ellin   dunyosining   ma`naviy   shakllanishiga
davlatlarning   ulkan   hajmlari   cheklanmagan   podsho   hokimligining   mavjudligi,
shaharlarning amaldagi mustaqilligini yo`qolishi o`z ta`sirini o`tkazdi.
Bu   davrda   fan  va   texnika   notekis   rivojlandi.   Davlat   hokimiyati   manfaatdor
bo`lgan   harbiy   ish,   kemasozlik,   shaharlarni   qamal   qilish   texnikasi   va   qurilish
sohalarida eng katta yutuqlarga erishildi.
Ellinizm   davrida   yunon   dunyosi   sharq   diniy   tasavvurlarni   qabul   qila
boshladi. Misrda Kichik Osiyo xudosi Serapisga sig`inish avj oldi. Misr mabudasi
Isidani   yunonlar   Demetra   sifatida   qabul   qildilar.   Pergamda   Frigiya   ma`budasi
(Kibela   –   yerni   onasi)   bosh   xudo   sifatida   qabul   mqilina   boshlandi.
14
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, SHarq. 1995. – B. 69. Ellinlashgan   sharq ilohlarining barchasi  mistik va ekstatik edi. Yahudiy dini keng
tarqala boshlandi.
Yunonistonda yahudiy dini tarqala boshladi. Yunonlar bu monoteistik dinga
ishonib,   uni   qabul   qildilar.   Yahudiy   diniga   yangi   qabul   qilinganlar   “prozelitlar”
deb   ataldi.   Ellin   davlatlarida   turli   xudolar   turli   xalqlarning   diniy   e`tiqodlari   keng
tarqaldi.   Diniy   tolerantlik   shakllandi.   Joylarda   dinning   universalligini   namoyish
qilishga   intilib   barcha   xudolarga   atab   ibodatxona-Panteon   qurila   boshlandi.   Ana
shunday Panteon Iskandariyada qurildi 15
.  
Ptolemeylar   Misrida   qadimgi   firavnlar   davrida   bo`lganidek   podsho
hokimiyatining mavqei kuchayib ketdi va Ellin sharqidagi boshqa mamlakatlardagi
kabi Misrda podsholarga sig`inish yana boshlandi. Ptolemey II Filadel`f o`ziga va
o`z   singlisi   Arsenoyaga   sig`inishga   buyruq   berib,   o`zi   va   sinhlisi   sharafiga
ibodatxonalar   qurdirdi.   Misrda   Ptolemey   III   va   uning   xotini   Berenikaga   ham
sig`inish keng yoyildi.
O`sha   davr   falsafasida   inson   shaxsini   o`rganish   muammosi   birinchi   o`ringa
chiqa  boshladi.  Miloddan  avvalgi  V-IV asrlarda  ikki   falsafiy maktab:   yangi  stoik
va   epikur   maktablari   vujudga   keldi.   Ular   inson,   shaxs   nima,   baxt   nima   degan
savollar   ustida   bosh   qotira   boshladilar.   Stoiklar   maktabining   asoschisi   faylasuf
Zenon edi. Ular Afinaning eng gavjum joyi bo`lmish Agorada naqshin peshayvon
“stoya”   ostida   vaz   aytib,   o`z   tinglovchilariga   ta`lim   berar   edilar   (Bu   maktabning
nomi   ham   shu   so`zdan   kelib   chiqqan).   Stoizm   yunon   va   sharq   nazariyalarining
sintezi   edi.   U   keng   tarqalgan   va   shu   bilan   birga   uzoq   yashagan   ellin   falsafiy
maktab edi. Stoiklar hamma narsani shu jumladan fikr, so`z, olov va shu kabilarni
ham   jism   deb   atar   edilar.   Butun   olamni   stoiklar   rivojlanib   turadigan   olov   deb
hisoblashar   edi.   Stoiklar   barcha   odamlar   teng   degan   g`oyani   ilgari   surdilar.   Ular
insonlar   tabiat   bilan   mos   holda   yashab,   baxt   va   ilohiylik   topadi   degan   fikrni
shakllantirdilar.
15
 Shamsutddinov R., Karimov Sh. Vatan tarixi. –Toshkent. Sharq nashriyoti. 2010-yil. – B. 33. 2.2 Davlat boshqaruvining o`ziga xos xususiyatlari
Miloddan   avvalgi   IV   asrda   Afinada   Epikur   falsafa   maktabi   shakllandi.
Faylasuf   Epikurning   bog`ida   uning   do`stlari   va   shogirdlari   to`planib,   falsafiy
suhbatlar   qurdilar.   Bozorlar,   maydonlar   odamlar   ko`p   bo`lgan   joylarda   o`z
ta`limotlarini targ`ib qilgan Stoiklarga aksan, Epikur tinch va sokin joyda tafakkur
qilishni  yo`lga  qo`ydi.  Epikurchilar   baxtni  mohiyati-azobning  yo`qligidir   “Kimda
kam   ehtiyoj   bo`lsa,   u   kishida   ko`p   farog`at   bo`ladi”-degan   tushunchani   ilgari
surdilar 16
.
Miloddan   avvalgi   III   asrda   yana   bir   falsafiy   maktab   skeptiklar   maktabi
shakllandi.   Bu   maktabga   Arastuning   kichik   zamondoshi   Pirron   asos   soldi.
Skeptiklar   atrof   dunyoni   bilib   bo`lmaydi,   uning   tabiati   to`g`risidagi   barcha
nazariyalar   xayol   deb   hisobladilar.   Shuning   uchun   ular   fizika   bilan
shug`ullanmadilar,   dunyoni   bilish   nazariyalarini   yaratmadilar,   lekin   boshqa
maktablar yaratgan nazariyalar  tanqidiga e`tibor berdilar. Ular “Barcha narsalarni
hech   qachon   bilib   bo`lmaydi,   ular   haqida   na   haqiqatni,   na   yolg`onni   aytish
mumkin emas” deb hisobladilar.
Skeptiklar   falsafiy   oqimi   tibbiyotga   ta`sir   qildi.   Tabiblar   kasalliklarning
sabablarini   bilishlari   mumkin   emas,   faqat   bemor   kasalligini   kuzatish   kerak.
Kasallikni   kasalda   dorilarni   sinash   bilan   davolash   zarur   degan   tushunchani   ilgari
surdilar.
  Miloddan avvalgi IV asrda falsafada yana bir maktab kiniklar paydo bo`ldi.
Bu maktab asoschisi Antisfen, uning mashhur o`quvchisi Diogen. Kiniklar tabiatga
qaytish   qulayliklardan   voz   kechishni   talab   qildilar;   insonning   qonun-qoidalari
tabiatga qarama-qarshidir deb, davlatni tan olmadilar.             
  Miloddan   avvalgi   III-II   asrlarda   Arastu   maktabida   aniq   va   tabiiy   fanlar
o`rganildi.   Feosfrast   avvalgi   faylasuflarni,   Menon   tibbiy   adabiyotni   o`rgandi.
Evdem   matematika   va   astranomiya   tarixini   yozdi.   Feofrast   “O`simliklar   tarixi”
16
 Sagdullayev A.S. O`zbekiston tarixi. VneshinVestprom. –Toshkent. O`zbekiston. 2019. – B. 69. “O`simliklar   fiziologiyasi”   asarlarini   yozib   ilmiy   botanikaga,   uning  ustozi   Arastu
esa zoologiyaga asos soldilar.
    Arastu   Likmiyada   o`z   o`quvchilari   bilan   sayr   qilib   yurar   va   ular   bilan
falsafiy suhbat qilar edi. Shu sababli ular “peripateitiklar” (sayr qilayotganlar) deb
atalgan.   Ptolemey   I   Soter   Aleksandriyada   ilmiy   markaz   Museyonni   tashkil   qildi.
Bu   erda   ulkan   ming   jildli   kutubxona,   botanika   bog`i,   zoopark,   xirurgiya
laboratoriyalari, astronomik rasadxona, olimlar uchun o`quv zali bor edi. Bu yerda
matematika,   fizika,   astronomiya,   jug`rofiya   va   filologiya   fanlari   bo`yicha   kop
olimlar   tuplangan   edi.   Jumladan   bu   erda   mashhur   matematik   Evklid   (uning
“Boshlang`ich   geometriya”si   ko`p   asrlar   davomida   1700   marta   chop   etilgan)
ishladi. Arximed yoshligidan bu erda o`z faoliyatini boshladi.
    Miloddan avvalgi III-II asrda Pergida mashhur matematik Apollogiy ishladi.
Iskandariyada   geograf   Eratosfen,   astranomlar   Kono   va   Dosifeylar   faoliyat
ko`rsatdilar.   Iskandar   yurushlari   qissachisi   Aristobul,   xarbiy   boshliq   Nearx
yunonlarga boshqa mamlakatlar to`g`risida boy ma`lumotlar berdilar.
    Kirenalik   Eratosfen   fizik   va   matematik   jug`rofiyaga   asos   soldi.   Samoslik
Aristrax   Miloddan   avvalgi   III   asrda   yerdan   oygacha   bo`lgan   masofani   o`lchab
ko`rdi.   Xuddi   shu   davrda   Iskandariyalik   Ktesiy   pnevmatik   qo`lda   otadigan
snaryadni   kashf   qildi.   U   yana   suv   soati,   turli   nasoslarni,   gidravlik   organ,   olovga
qarshi nasosni yaratdi.
    Qal`alarni   qamal   qilish   uchun   mashxur   taranlardan   tashqari   g`ildiraklar
ustiga o`rnatilgan maxsus xarakatlanuvchi minoralar-geliorlar (shahar olarlar ham)
paydo bo`ldi. Bu moslamalar  dushman shaxri devorlariga baravar yoki balandroq
qilib yasalar edi. Harakatlanuvchi minora ichida askarlar, zaxira o`qlari va toshlar
bilan otuvchi to`plar joylashtirilgan.
    Savdo,   dengiz   kemalari   takomollashtirildi.   Ular   ko`pincha   ochiq   dengizda,
okeanga   ham   chiqar   edi.   Miloddan   avvalgi   II   asrda   yunon   Gippal   Hindistonga
kemada safar qilganida ilk bor musson shamollaridan foydalandi. Dengizchilikning rivijlanishi mukammalroq portlar va savdo soxillarida ombor va boshqa yordamchi
binolar qurishni zarur qilib qo`ydi 17
.
    Ellin   arxitekturasida   umumiy   va   xususiy   kishilar   foydalanadigan   binolar
ko`pchilikni  tashkil   qilar  edi.  Klassik  Yunonistonning   arxitekturasida   asosiy   bino
Pripter-   xususiy   uy   bo`lgan   edi.   Shaharlar   odatda   reja   asosida   qurilib,   bir-birini
kesishib o`tadigan to`g`ri burchakli tik ko`chalari bilan chiroyli ko`rinar edi.
    Miloddan   avvalgi   I   asrda   Pontiy   podsholigida   ixtiro   qilinib   ishlab
chiqarishda   o`z   o`rnini   topgan   suv   tegirmoni   ellinistik   jamiyatida   eng   yuqori
texnika   yutug`i   edi.   Kam   sonli   suv   tegirmonlari   bilan   bir   qatorda   yuz   yillar
davomida   xayvonlar   kuchi   bilan   aylantiriladigan   tegirmonlar,   yorg`ichoqlar   va
xatto   oddiy   o`girlar   keng   rasm   bo`lib   keldi.   Konchilik   ishi   texnika   jihatidan   eng
qoloq   va   mehnatning   eng   og`ir   turi   bo`lib   konlarda   qullar,   hukm   qilingan
jinoyatchilar, harbiy asirlar ko`plab halok bo`lar edi.
  Poytaxtlarda   ilmiy   markazlar   va   kutubxonalar   vujudga   keldi.   Misrdagi
Iskandariya,   Orontdagi   Pergam,   Antioxiya   ellin   dunyosining   ilmiy   va   madaniy
markazi   sifatida   o`z   mavqeylarini   saqlab   qoldilar.   Iskandariyada   Ptolomeylar
homiyligida   o`sha   vaqt   uchun   g`oyat   katta   kutubxona   to`plangan   bo`lib,   ellin
davrning   oxiriga   borib   bu   erda   70000   ga   yaqin   papirus   o`ramlari   mavjut   edi.   Bu
kutubxona   o`sha   zamonga   qadar   to`plangan   yunon-sharq   donishmandligining
asarlarini   to`laroq   ravishda   o`z   ichiga   olgan   edi.   Saroy   qarshisida   kutubxonadan
tashqari   Museyon-ilmiy   muassasa   ham   tashkil   qilinib,   unda   olimlar   uchun
yotoqxona   ham   bor   edi.   Iskandariya   olimlari   matematika,   tibbiyot   va   texnika
fanlari sohasida erishgan yutuqlari bilan hamda mutaxasis-filologlar sifatida dong
taratdilar.
  Ellin   davrida   fanlar   differensiyalashib   va   sistemalashib   bordi.   Arestotelning
shogirdlari   va   muxlislari   bo`lmish   peripa   tetiklar   tarixi   bu   deffirensiyalash   va
sistemalashish   jarayonining   yaqqol   misolidir.   Peripatetiklar   falsafa   maktabiga
rahbarlik   qilgan   Arastuning   vorisi   Teofrast   faqat   faylasufgina   emas,   balki   olim
ham edi.
17
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, SHarq. 1995. – B. 75.   Teofrastdan   keyin   maktabga   Straton   raxbarlik   qildi.   Qadim   zamonda   u
“fizik”   degan   laqab   olgan   edi.   Stratonning   alohida   xizmati   shundan   iboratki,   u
tabiat   xodisalarini   tadqiq   qilishda   eksperiment   usulini   tadqiq   qilishda   ekspriment
usulini   tadbiq   etishda   intilgan   edi.   Stratonning   shogirdlari   orasida   Samos   orolida
tug`ilib o`sgan ajoib astronom  Aristarx bo`lib u yer  va boshqa  sayyoralar  quyosh
atrofida   aylanadi,   degan   farazni   ilgari   surdi.   Lekin   ilm-fanning   o`sha   vaqtdagi
darajasi va u o`zi kashf etgan geliotsentrik sistemaning chinligini boshqa olimlarga
ishonarli tarzda isbot qila olmas edi 18
.
  Iskandariya   matematiklaridan   birinchisi   Evklid   edi.   U   o`z   davri   falsafasini
erishgan   yutuqlarini   tizimga   soldi,   umumlashtirdi   va   tugalladi.   Uning   “Ibtido”
degan   asosiy   asari   ikki   ming   yildan   oshiq   vaqtdan   beri   boshlang`ich   geometriya
darsliklari uchun asos bo`lib xizmat qilib kelmoqda.
  Taxt   vorisi   bo`lg`usi   Ptolemey   IV   Filopatorning   tarbiyachisi,   Museyon
kutubxonasining   mudiri   kirenalik   Eratosfen   atoqli   geograf,   astronom,   matematik
va faylasuf edi. U yer aylanasi uzunligini kup darajada aniqlab, hisoblab chiqdi va
fizik-matematik  geografiyaning   asoslarini  yaratdi.  “Geografiya”  atamasini   ilk  bor
Eratosfen ishlatdi.
Iskandariya   birdan   –   bir   fan   markazi   emas   edi.   Teofrast   Afinada   ishlagan.
Arximed   Sirakuzada   yashagan.   Atoqli   injener   –   ixtirochi   bo`lmish   Arximed
nazariy   mexanikaning,   gidrostatikaning   sferik   geometriya   va   trigonometriyaning
asoslarini   yaratgan   yirik   nazariyotchi   olim   edi.   U   katta   sonlarni   hisoblab
chiqishning arifmetik metodlarini yaratishda dastlabki qadamlarni qo`ydi. U atoqli
astronom ham edi.
Miloddan   avvalgi   III   asrda   tibbiyot   ancha   taraqqiy   qildi.   U   Misrda
anatomiyani o`rganish yutuqlaridan Misr va Bobilda dori- darmonlar tayyorlash va
tadbiq qilishning ming yillik tajribasini o`zlashtirdi. Yunon tibbiyoti nazariyasi va
amaliyotini   qadimgi   sharq   tajribasi   bilan   birga   qo`shish   Iskandariyadagi   tibbiyot
maktabida   o`z   ifodasinin   topdi.   Gerofil   bu   maktabning   asoschisi   hisoblanadi.   U
odamning   tasviriy   ifodasini   yaratgan,   diagnoz   metodlarini   aniqlagan,   dori   –
18
 Shamsutddinov R., Karimov Sh. Vatan tarixi. –Toshkent. Sharq nashriyoti.2010. – B. 34. darmonlarga   katta   ahamiyat   bergan   tabib   edi.   U   qisman   Salavkiylar   hududida
qisman Iskandariyada ishlagan edi.
Miloddan   avvalgi   II   asrda   yashagan   nikeyalik   Gipparx   atoqli   astronom   va
geograf   edi.   U   bir   qancha   astronomik   asboblarni   takomillashtirdi   va   ixtiro   qildi.
Kecha   –   kundizning   tengligi   kashfiyotini   Gipparxga   nisbat   berdilar.   Ammo   bu
kashfiyot   Bobilda   qilingan   bo`lishi   mumkin.   U   harakatsiz   yulduzlar   katalogini
tuzdi. Bu katalogda 900 ga yaqin yulduzlar o`z o`rnini topgan. Gipparx taqvimni,
yerdan   oygacha   bo`lgan   masofani,   yer   va   quyosh   massasi   haqidagi   bilimlarni
aniqlagan.
Lekin   ikkinchi   tomondan   bu   mashhur   olim   samoslik   Aristarxning
geliotsentrik   nazariyasiga   qarshi   chiqqan   va   o`z   obro`yi   uchun   geliotsentrik
tizimini   mustahkamlab   kelgan.   Lekin   uning   xatoligini   tan   olmagan.   Gipparx
ekvatorni   360   ga   taqsimlab,   uzunlik   va   kenglik   tushunchasini   joriy   qilgan.
Miloddan avvalgi I asrda Geron mexanika bilan muvaffaqiyatli shug`ullangan edi. 2.3  Ellin madaniyati
Sharq   va   Yunon   ma`daniyatini   o`zaro   ta`sirida   Bobil   va   Misrda
tarixshunoslikning rivoji ko`zga tashlanadi. Miloddan avvalgi III asrning I yarmida
bobillik   kohin   Beroesning   “Xaldeya   tarixi”   va   misrlik   kohin   Manefonning   “Misr
tarixi” nomli asarlari yaratildi. Har ikkala asar ham yunon tilida bo`lsada, maxalliy
manbalar aosida yozilgan edi.
Afsuski   ikkala   asardan   ham   bizgacha   faqat   ayrim   parchalar   etib   kelgan.
Manefon   asarida   esa,   fir`avnlarning   eng   qadimgi   zamonlardan   to   Iskandargacha
podsholar sulolalarini xronologik ro`yxati berilgan.
Ellin   davrida   fan   sifatida   adabiyotshunoslik   kurtaklaridan   filologik   tanqid,
Gomerdan   boshlab   klassik   mualliflar   asarlarini   asl   nusxalarini   qayta   tiklash   va
sharxlash   shaklida   yuzaga   keladi.   Filologlar   mantiqiy   asosda   yunon   grammatika
tizimini ishlab chidilar.
Iskandariya   museyoni   yunon   adabiyotining   muhim   markazi   bo`lib   qoldi.   Bu
erda va boshqa joylarda rivoj topgan adabiy oqim “Iskandariya adabiy oqimi” deb
nom   olgan.   Bu   ellin   jamiyati   yuqori   tabaqasining   kayfiyatini   ifodalagan   poeziya
edi. Iskandariya shoirlarining boshlig`i Kallimax edi. U museyon kutubxonasining
mudiri   va   taxt   vorisining   tarbiyachisi   edi.   Kalllimax   kutubxona   katalogini   tuzdi.
Shu bilan  birga  Kallimax mifologik, tarixiy va  adabiy  mavzularda  yozilgan  hajm
jihatidan kichik – kichik she`rlar muallifidir.
Kallimaxning   kichik   zamondoshi   Feokrit   Iskandariyadagi   eng   taniqli   shoir
edi. U kichik – kichik lirik – dramatik poema g`oyalar muallifi bo`lib tarixga kirdi.
Kallimax   o`z   asarlarida   qishloq   va   shahar   hayotining   tinch   manzaralarini
ideallashtirgan,   cho`ponlar   hamda   shaharlik   erkak   va   ayollarning   hissiy
kechinmalarini madh etuvchi nozik lirikdir.
Iskandariya poeziyasidan tashqari, ellin davrida yangi attika komediyasi katta
ahamiyat   kasb   etdi.   Attika   komediyaning   asosiy   vakili   Menandr   edi.   Misrda
topilgan   papirus   o`ramlari   tufayli   uning   komediyalari   bizga   ma`lum   bo`ldi. Menandr   komediyalari   syujeti   oilaviy,   maishiy,   dramalardan   iborat.   Menandr
komediyalari baxtiyorlik bilan tamomlandi 19
.
Ellin   davrida   tasviriy   san`at   ajoyib   yutuqlarga   erishdi.   Bu   davrda   yunon   va
sharq   an`analari   bilan   qo`shilgan   anchagina   arxitektura   yodgorliklari   bunyod
etilgan.   Xashamat   va   ulug`vorlikka   intilish   ularning   ko`plari   uchun   xos   bo`lgan
xususiyat harakterlidir. Haykaltaroshlik san`ati bu davrda ancha ravnaq topgan edi.
Ammo   uning   mazmuni   klassik   davr   an`analaridan   farq   qildi.   Ma`budalar   va
qahramonlarning   ideallashtirilgan   va   umumlashtirilgan   haykallari   orqaga   surilib
tabiiy   tarzda   gavdalantirilgan   va   tasvirlangan   shaxsning   individualligi   yaqqol
ko`rsatilgan   portretlar   oldingi   qatorga   o`tdi.   Ellin   davrning   haykaltaroshlari
yaratgan   yakka   va   guruh   tarzidagi   haykallarda   jismoniy   va   ruhiy   azob,   kurash,
g`alaba, o`lim tasvirlab ko`rsatilar edi.
Peyzajni   fan   sifatida   tasvirlab   unda   yoki   uning   o`rtasida   asosiy   syujetni   aks
ettirish   haykaltaroshlikda  yangilik  edi.  Bu   usul   klassikaga  ma`lum   emas   edi.  Shu
bilan   bir   qatorda   haykaltaroshlikda   dabdabali   yo`nalish   mavjud   bo`lib,   u   ellin
hukmdorlarni   haykallar   soyasida   namoyon   bo`lardi.   Ellin   haykaltaroshligida
Miloddan   avvalgi   IV   asrning   ulug`,   mohir   ustalariga   borib   taqaladigan   bir   necha
yo`nalishni ko`rish mumkin. Afinada va Iskandariya Praksitelga borib taqaladigan
san`at   asarlarini   tomosha   qilish   uchun   kiruvchi   o`ziga   to`q   kishilarning   didiga
mo`ljallangan san`at asarlarini ko`rishi mumkin edi 20
.
Afroditaning va boshqa ma`budalarning yalang`och haykallari bu yo`nalishga
xos   xususiyatdir.   Dramatizmda   to`la   Pergam   maktabi   Skopasga   borib   taqalafi.
Pergam   mexrobining   friz   mazkur   maktabni   ajoyib   yodgorligi   bo`lib,   unda
ma`budlarning   gigantlar   bilan   kurashi   tasvirlanadi.   Bu   pergam   va   boshqa   ellin
davaltlarining   jangovor   galat   (kel`t)   qabilalari   bilan   olib   borgan   og`ir
kurashlarining   ramzi   edi.   Rodos   mashhur   haykaltaroshlik   maktabi   Asippga   borib
taqaladi. Bu maktabda asosan haykallar baquvvat atletlarning tasvirlaridan iborat.
 
19
 Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, 1995. – B.82.
20
 O`zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas’ul muharrirlar. Alimova. D. Rtveladze. E. – Toshkent: Sharq, 
2001. – B.48. Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   Miloddan   avvalgi   III   asrning   o`rtalarida   Parfiya   va
Baqtriya   taxminan   250-yilda   salavkiylar   tobеligidan   chiqib   kеtdilar.   Bu   davrda
Baqtriya   satrapi   Diodot   qaram   edi.   Baqtriyaning   salavkiylardan   ajralib   chiqishini
Yevtidеm   ham   qo`llagan   edi.   Yevtidеm   Sug`diyona   yoki  Marg`iyonaning  hokimi
bo`lib,  u  Diodotga  qaram  edi,  Diodot   Baqtriyada   salavkiylarga   qarshi   ko`tarilgan
xalq   qo`zg`olonidan   foydalangan.   Yerli   xalq   qo`zg`oloniga   yunon-makеdon
hokimlari   rahbarlik   qilganlar.   Chunki   yunon-makеdon   hokimlari   mahalli   aholining
ikki   tomonlama   zulmdan   norozi     ekanligini     yaxshi   bilar   edilar.   Ular   mahalliy
xalq   Baqtriyaning   salavkiylarga   qarshi   mustaqillik   uchun   kurashini   qo`llab-
quvvatlashini ham bilar edilar.   Chunki   aholiga   ham   katta   yеngilliklar   berishi.   Shu
boisdan   ham   Baqtriyada salavkiylarga qarshi harakat yunonlarga qarshi harakatga
aylanmadi.
Mustaqillikka   erishgan   Baqtriya   Diodot   I   davrida   qudratli   davlatga   aylanadi.
Bu   davlatning   poytaxti   hozirgi   Afg`onistonning   Mozori   Sharif   shahriga   90   km
yaqin qadimgi Balh shahri bo`lgan.   Dastlab,   u   Salavka   I   tomonida   turib,   Parfiyaga
qarshi   bo`ldi.   Ammo   Arshak   II   podsholigi   davrida   Baqtriyadagi   vaziyat   Parfiya
foydasiga   o`zgardi.   Natijada   Arshak   II   bilan   Diodot   II   harbiy   ittifoq   tuzdilar.
Lеkin   Diodot   II   Arshak   II   bilan   tuzgan   harbiy   ittifoqdan   o`z   mavqеyini
mustahkamlashda   foydalanishni   eplay   olmadi.   Sababi,   viloyat   hokimlaridan   biri
bo`lgan   Sug`diyona   hokimi yunon Yevtidеm Diodot II ga qarshi kurash boshladi.
Bu   kurashda   Yevtidеm   g`olib   chiqdi.   U   miloddan   avvalgi   250-yilda   Yunon-
Baqtriya   davlatiga   asos   soldi.   Yevtidеm   Baqtriyada   o`z   hukmronlik   mavqeyini
mustahkamlashga   harakat   qildi.   Chunki   u   kutilmaganda   sak-massagеt
ko`chmanchi   qabilalarining   hujumga   o`tishlari   mumkinligini   yaxshi   bilardi.
Ayniqsa,   u   Parfiya   bilan   chеgaradosh   tumanlarga   e`tiborini   qaratdi.   Buning   boisi
Parfiya   tomonidan   xavf   ehtimoli   bor   edi.   Xuddi   kutilganidеk   208-yilda   Parfiya
podshosi   Antiox   III   Yevtidеmga   —   Yunon-Baqtriyaga   qarshi   urush   harakatlarini
boshlab   yubordi. Miloddan   avvalgi   206-yildan   e`tiboran   Yunon-Baqtriya   davlati   uchun
salavkiylar xavfi yo`qoldi. Chunki bu davrga kеlib Antiox III   g`arbda   Suriya   uchun
misrliklar   bilan   jang   olib   borar   edi.   Biroq   shimoldan   sak-massagеtlar   xavfi
kuchaygan   edi.   Shu   bois   Yevtidеm   o`z   davlat   chеgaralarini   kеngaytirish   uchun
harakat   qilishdan   cho`chidi.
Yevtidеm   boshliq   davlat   tarkibiga   Baqtriya,   Sug`d,   Arеya   va   Marg`iyona
hududlari   qarar   edi.   Markaziy   Osiyoning   bu   serunum   yerlari,   shaharlarga   boy
viloyatlarida   hunarmandchilik   kеng   tarmoq   bo`ylab   rivojlangan,   dеhqonchilik
madaniyati   qadimdan   sun`iy   sug`orishga   asoslangan   edi.   Cho`l   zonalarida
chorvachilik   ham   yaxshi   yo`lga   qo`yilgandi.   Yevtidеm   o`z   davlatining   hududiy
chеgaralarini  Hindiston  yerlari  hisobidan  kеngaytirishni  orzu  qilar   edi.   Ammo   bu
ishni   Yevtidеmning   o`g`li   Dеmеtriy   (miloddan   avvalgi   199–167-yillarda)   amalga
oshirishga  harakat  qildi.  U Hindistondagi   fеodal   bеboshliklardan   foydalanmoqchi
bo`ldi.   Dеmеtriy   ichki   siyosatda   Aleksandr   va   Antiox   I   larning   yo`lidan   borib,
yerli   aslzodalar   bilan   umumiy   til   topish   yo`lini   tutdi.
Natijada   Baqtriyaning   davlat   chеgaralari   kеngayib,   har   jihatdan   taraqqiy   etdi.
Uning   nomi   bilan   ko`plab   tangalar   zarb   etildi.   Davlatni   boshqarish   bobida   qator
islohotlar   o`tkazildi.   U   davlatni   mayda   hokimliklarga   bo`lib   boshqarishni   joriy
etadi.   Mahalliy   aslzoda   vakillarini   davlatni   boshqarish   ishlariga   kеng   jalb   qildi.
Dеmеtriy   davrida   ko`plab   harbiy   qal`alar   qurildi.   Ana   shunday   qal`alardan   biri
Amudaryo   sohilida   qad   ko`targan   Termiz   shahridir.
  Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro`yxati
I. Normativ huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga molik
nashrlar
1. Mirziyoyev Sh.M. ,,Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz``T.:,,O`zbekiston`` 2016.
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo`q. T., 1998.
3. Karimov I.A. Yuksak ma`naviyat-yengilmas kuch. – T., 2008.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Avdiyev V.A. Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent-2009.
2. Ziyo.A O`zbek davlatchiligi tarixi. Sharq, Toshkent, 2001.
3. Eshov B.J., Odilov A.A O`zbekiston tarixi. Toshkent, 2014.
4. Eshov   B.J.   O`rta   Osiyoning   qadimgi   shaharlari   tarixi.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2008.
5. Murtazayev R. O`zbekiston tarixi. Toshkent 2001.
6. Muhammadjonov   A.R.   O`zbekiston   tarixi   (   IV   -   XVI   asr   boshlarigacha   )
G`afur G`ulom nomidagi nashriyoti, Toshkent, 2004.
7. Sagdullayev A.S. O`zbekiston tarixi. VneshinVestprom. Toshkent. 2019.
8. Shamsutddinov   R.,   Karimov   Sh.   Vatan   tarixi.   Sharq   nashriyoti.   Toshkent.
2010-yil.
9. Shoniyozov K. Qang` davlati va qang`lilar. – Toshkent, 1995.
10. Sultonov   Xayritdin   Madriddinovich   “O`zbekiston   tarixi   xorijiy
manbalarda” Toshkent «Akademnashr» 2021.
11. O`zbekiston davlatchiligi tarixi ocherklari. Mas`ul muharrirlar: Alimova D.
Rtveladze E. – Toshkent: Sharq, 2001.
12. Ergashev Sh.E. ,,O`rta asrlar tarixi`` T.:Cho`lpon.2008.
13. ГРЕНЕТ ,   Ф .   « Региональное   взаимодействие   в   цеnре .   аль - Азия   и
Северо - Западная   Индия   в   период   кидарита   и   гефталита   »,   в   SIMS- WILLIAMS, N. (ed.), Indo-Iranian Languages  and Peoples, (Proceedings of
the British Academy), London, 2002.
III. Internet saytlar va resurslar
YUNON-BAQTRIYA PODSHOLIGI - ozbek tilida (milliycha.uz)
YUNON-BAQTRYA   PODSHOLIGINING   IJTIMOYI   TUZIMI,   XO`JALIGI   VA
MADANIYATI –     тема        научной        статьи        по        истории        и       археологии        читайте        бесплатно        текст   
научно    -   исследовательской         работы         в        электронной         библиотеке         КиберЛенинка   
(cyberleninka.ru)
Yunon-Baqtriya davlati haqida umumiy tushunchalar. (abiturtest.uz)
Trip   to   BACTRIA:   YUNON-BAQTRIYA   VA   KUSHON   PODSHOLIKLARI   DAVRIDA
SURXON VOHASI (bactria-termez.blogspot.com)
Ellin davlatlari (buxdu.uz)
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha