Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 2.2MB
Покупки 7
Дата загрузки 14 Октябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Машиностроение

Продавец

Bohodir Jalolov

Zamonaviy avtomobillar rul yuritmasining kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish

Купить
O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Zamonaviy avtomobillar rul yuritmasining
kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish 
Mundarija
Kirish
I.BOB. Zamonaviy avtomobillarda rul yuritmasining 
kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish
1.1. Gidrokuchaytrgichli va gidroxajmiy rul boshqarmasi, ularni 
rostlash
1.2. Kuchaytirgich qismlarining bir-biriga nisbatan joylashuvi to’rt 
xilligi
1.3. Rul   mexanizimlari   va yuritmalarining   vazifasi,   turlari
II.BOB. Zamonaviy avtomobillarda rul   boshqarmasining   vazifasi.
2.1. Rul   mexanizmlari vazifasi.
2.2. Rul   mexanizmi   konstruksiyasi
2.3. Xavfsizligi   oshirilgan rul   boshqarmasi
2.4. Avtomobilning boshqaruv mexanizmlariga txk va ta’mirlash   Rul 
boshqarmasining   asosiy   nosozliklari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar   ro’yxati O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
  Kirish
Respublikamizda avtotransport sohasiga katta e’tibor berilayotganligi mazkur soha
uchun   kichik mutaxassislar tayyorlash zaruriyati hamda  о ’ rta maxsus, kasb – hunar
ta’limi   tizimida   ushbu   y о ’ nalishi   b о ’ yicha   Kadrlar   tayyorlash   muammolarining
yetarlicha   tadqiq   etilmaganligi   bizga   bitiruv   malakaviy   ishimiz   mavzusini   «
Zamonaviy avtomobillar rul mexanizmi» mavzusini KHK da «Muommoli ta’lim»
usulidan   foydalanish deb nomlashimizga   asos   b о ’ ldi.
Bitiruv   malakaviy   ishini   maksadi:   Avtotransport   yo’nalishi   bo’yicha   kichik
mutaxassislar   tayyorlash   jarayonini   takomillashtirish   maksadida   «   Zamonaviy
avtomobillar   rul   mexanizmi»   mavzusini   KHK   da   «Muommoli   ta’lim»   usulidan
foydalanish   va uni   amaliyotda   sinab   k о ’ rishdan   iborat.
Q о ’yilgan   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalarni   belgilab   oldik:
1. Rul   mexanizimlari   va   yuritmalarining
vazifasi,   turlari   va   ishlashi   o’rganiladi.
2. Rul   mexanizimlari   va   yuritmalari   tarkibi va   xossalari   o’rganiladi
3. «Rul   mexanizimlari   va   yuritmalari   -   ularga   TXK   va   ta’mirlash   »   ishlari  
o’rganiladi.
4. Kasb-hunar kollejlarida  maxsus fanlarni o’qitishda zamonaviy 
metodlaridan foydalanish   ko’rib   chiqiladi.
5. Muammoli   o’qitish   texnologiyasining   mohiyati   o’rganiladi
6. Muammoli   ta’lim   metodi   asosida   «Rul   mexanizimlari   va   yuritmalari   -
ularga TXK va   ta’mirlash   »   mavzusini   о’qitish   texnologiyasi   ishlab   chiqiladi.
Bitiruv   malakaviy   ishining   ilmiy-uslubiy   yangiligi:
Transport   yo’nalishidagi   KHK   da   «Rul   mexanizimlari   va   yuritmalari   -   ularga   TXK
va   ta’mirlash » mavzusini   «Muommoli ta’lim» metodini q о ’llash bo’yicha metodik
tavsiya ishlab   chiqish   va   amaliyotda   sinab   k о ’rishdan iborat. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 I .BOB. Zamonaviy avtomobillarda rul yuritmasining
kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish
1.1. Gidrokuchaytrgichli va gidroxajmiy rul boshqarmasi, ularni
rostlash
Hozirgi   paytda   o’rtacha   vaznli   hamda   o’rta   va   og’ir   vaznli   yuk   avtomobillari,
shuningdek,   avtobuslarning   rul   yuritmalarida   kuchaytirgich   ishlatiladi.
Kuchaytirgich - g’ildiraklarni burishga sarflanadigan kuchni kamaytiradi, natijada
avtomobilning boshqarilishini osonlashtirib, yengil va qulay burilishni ta’minlaydi.
Kuchaytirgich   avtomobil   notekis   yo’ldan   yurganda,   rul   chambaragiga   ta’sir
etadigan   turtkini   yumshatadi   va   avtomobilni   katta   tezlikda   uning   harakatlanish
xavfsizligini oshiradi.
Masalan,   boshqariluvchi   g’ildiraklardan   biri   shikastlansa,   avtomobilni   to’g’ri
chiziqli   harakatini   va   turg’un   holatini   saqlab   qolishga   imkon   yaratadi.   Shuning
uchun hozirgi  paytda tezyurar  yengil  avtomobillarning ( Neksiya ) rul  boshqarmasi
ham kuchaytirgich bilan jihozlangan. Kuchaytirgichlar boshqarish jarayonida to’la
kuzatish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi   ( ya’ni,   yo’naltiruvchi   g’ildirakning   burilishi,
haydovchi   tomonidan   rul   chambaragining   burilishiga   to’la   mos   kelishi ),
avtomobilni   to’g’ri   chiziqli   harakati   paytida   g’ildirakning   to’siqqa   uchrab
majburan   burilishida   o’z-o’zidan   ishga   tushmasligi,   biror   sabablar   bilan
shikastlanib ishdan chiqmasligi, avtomobilning boshqarilishiga xalaqit bermasligi,
yuqori   sezgirlikka   ega   bo’lib,   juda   ham   qisqa   vaqt   ichida   tizimning   ishga
solinishini ta’minlashi kerak. 
Kuchaytirgich   qo’yidagi   asosiy   qismlardan   tashkil   topgan:   ta’minlash   manbai-
gidronasos   yoki   kompressor;   taqsimlagich;   gidrotsilindr.   Gidravlik   rul
gidrokuchaytirgichi   ( 25.4-rasm   a )   da   berilgan.   nasos;   tarqislagich   korpusi;   rul
mexanizmi;   bog’lovchi   trubka.   Kuchaytirgichlarni   harakatga   keltiradigan   yuritma
gidravlik va pnevmatik bo’lishi mumkin.  O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 1.2. Kuchaytirgich qismlarining bir-biriga nisbatan joylashuvi
 to’rt xilligi
Kuchaytirgich   qismlarining   bir-biriga   nisbatan   joylashuvi   to’rt   xil   bo’lishi
mumkin: 
* kuchaytirgichning hamma qismlari bir joyda joylashgan 
(ta’minlash manbaidan tashqari); * rul mexinizmi alohida. 
* taqsimlagich va gidrotsilindr bir agregatda joylashgan;
* rul mexanizmi va taqsimlagich bir agregatda gidrotsilindr ayrim joylashgan; 
* hamma   qismlari   ( rul   mexanizmi,   taqsimlagich,   gidrotsilindr )   ayrim
joylashgan. 
1-rasm. Rul kuchaytirgich turlari: O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 a)   gidravlik   rul   kuchaytirgich;   b)   elektromexanik   rul   kuchaytirgich;   1-
elektrodvigatel;   2-chervyak;   3-chervyakli   g’ildirak;   4-sirg;   alish   muftasi;   5-
potentsiometr;   6-qobiq;   7-rul   vali;   8-rul   vali   datchigiga   ulanish   kontakti;   9-
elektrodvigatel elektr ta’minot’kontakti.
Yuqorida   qayd   etilgan   kuchaytirgichning   joylashuv   tartibida   va   konstruksiyasida
o’ziga   xos  afzalliklar   va  kamchiliklar  mavjud.   Bular   puxtaligi,  ishonchli  ishlashi,
ixchamligi va narxi bilan baholanadi. Gidrokuchaytirgich ishlash prinsipi sxemasi
( 25.4-rasm a ) keltirilgan. Nasos avtomobil dvigatelidan harakatni oladi. Nasosning
tepa   qismida   moy   solish   uchun   maxsus   asbob   o’rnatilgan.   Moy   nasosdan,
o’tkazgichlar orqali taqsimlagichga uzatiladi.
Taqsimlagich korpus va zolotnikdan iborat. Zolotnik shtanga orqali avtomobilning
rul   mexanizmiga   ulangan,   korpus   esa   boshqariluvchi   g’ildirakning   burish   sapfasi
richagi   bilan   shtanga   orqali   birlashtirilgan.   Taqsimlagich   va   moy   o’tkazgichlar
bilan   gidrotsilindrning   ikki   kamerasiga   ulangan.   Silindr   avtomobil   ramasiga
sharnir   ravishda   mahkamlangan.   Uning   porsheni   shtok   orqali,   boshqariluvchi
g’ildirakning   burilish   sapfasiga   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Moy   o’tkazgich
taqsimlagichni   moy   baki   bilan   ulaydi.
2 -rasm. Rul boshqarmasidagi gidrokuchaytirgichi O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 a- komponovka sxemasi;  b, v -zolotnikli taqsimlagich
1-taqsimlagich;   2-   tortqi;   3-richag;   4-gidrosilindr;   7-16-zolotnik;   8-soshka;   9-rul
chambaragi;   5-6-10-15-o’tkazgich;   11-nasos;   12-bak;   13-saqlagich   klapan;   14-
gidroakkumulyator; 17-21-prujina; 18-20-reaktiv shayba; 19-korpus;
Rul   boshqarmasining   gidrokuchaytirgichini   hisoblash   quruq   asfaltda   avtomobil
to’liq   yuklangan   holatda   boshqariluvchi   g’ildiraklarning   qarshilik   momenti
aniqlashdan   boshlanadi.   Undan   keyin   quyidagilar   aniqlanadi:   ishchi   silindr   va
taqsimlagichning   o’lchamlari,   truba   o’tkazgichning   diametri,   gidronasosning   ish
unumdorligi, quvvati va uning suyuqlik sarfi.
Haydovchining rul chambaragiga beradigan kuchi miqdori yengil avtomobil uchun
7 0   N dan oshib ketmasligi kerak.
Ixtiyoriy   avtomobil   va   traktorlar   uchun   rul   boshqarmasi   gidrokuchaytirgichini
hisoblashda  gidravlik tizimdagi   gidrosilindrni   asosiy  parametrlarini   hisoblashning
o’zi kifoya.
3 -rasm .   G idrokuchaytirgichni hisoblash sxemasi O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Buning   uchun   berilgan   avtomobil   yoki   traktor   parametrlari   asosida   burishda   zarur
bo ’ lgan   eng   katta   momentni   aniqlab   olinadi :
Gidrokuchaytrgichimzdi ishlash prinspi va u xaqda xulasamiz
yumshoq   burlishini   taminlaydi   bu   yengil   moshinalarimizda   kop   qolaniladi
gidrokuchaytrgich   bugingi   kunda   juda   omalshgan   moshinalarimzda   bor   u   ishlash
pirinspi   ruldi   onga   yoki   chapga   burganizmda   suyuqlik   nasos   orqali   bosim   bn
mexanizmizzi   porshen   yorrdamida   itaradi   nasosdan   kelgan   bosim   porshen
yordamida   itaradi   natijada   rul   mehanizmiz   yengil   burlishni   taminlaydi
Gidrokuchaytrgiz   rul   mexanizmi   rulimzdi   yaniy   og’ir   xolattan   uni   yengil   xolatga
olinadi   var   ul   mexanizmiz   qiyinchliksiz   buriladi   va   yuk   moshinalarga   keladgon
bolsek   ular   birxilgilari   nasosi   aloxda   bak   bilan   va   nasoslar   aloxda   joylashgan
boladi   uni   ishlash   pirinspi   juda   qiyin   ema   suni   kuch   bosmi   haydovchini   rul
mexanizmga   bergan   bosmi   70   N   yoki   100   N   oshmasligi   kererak   maxsimla
bosmimiz   shunday   boladi   rul   mexanizmimiz   ishmizda   va   oz   kuchimizdi   kamroq
sarflashda   yordam   beradi   uyni   ishlash   yoli   esa   ruldi   ong   tomonga   burganda
porshen   orqali   suyuqlik   bosim   bn   itaradi   va   uni   chap   tomonga   burganimzda   ong
tomondegi suyuqlik chap tomonga otadi ichga yuboredgon turbka bor va tashqarga
qaytedgon turbka bor rul kuchaytrgich shundey vazfalarni bajaradi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 II.BOB. Zamonaviy avtomobillarda rul   boshqarmasining   vazifasi.
2.1. Rul   mexanizmlari vazifasi.
Avtomobillardan   transport   vositasi   sifatida   foydalanish   jarayonida,   uni   bir   joydan
ikkinchi   joyga   odam   yoki   yuk shuningdek,   maxsus qurilmalarni tashish tushiniladi.
Bunda avtomobil yuk j о ’natish punktidan qabul qilish punktigacha oylni   о ’tganda
turli   egriliklardagi,   shuningdek   turli   murakkab   shakldagi   t о ’g’ri   va   egri   chiziqli
oraliqlrdan   о ’tadi.
Avtomobil   yo’lining   egri   chiziqli   b о ’lishining   sababini   quyidagi   asosiy   omillar
bilan tushintirish   mumkin.
1.   Mukammal   qurilgan   yo’llar   ham   turli   yo’nalishdagi   t о ’g’ri   chiziqli
uchastkalardan   iborat   b о ’lib,   yo’l   kategoriyasi   qancha   past   b о ’lsa,   sning   t о ’g’ri
chiziqli   qismlari   qisqa   va   tez   о ’zgaruvchan   yo’nalishli   uchatskalardan   tashkil
topgan.
1. Avtomobil   mо’ljallangan   manzilga   yetguncha   kо’plab   tо’siqlarni   aylanib
о’tishi,   kichik   tezlk   bilan   xarakatlanayotgan   transportlarni   quvib   о’tishi   kerak
bо’ladi.
2. Avtomobillarni   xaydovchiga   bog’liq   bо’lmagan   tashqi   kuchlarni   yengib
xrakatlantirishi   lozim bо’ladi.
Shunday   qilib,   avtomobilning   xarakatini   quyidagicha   tasvirlash   mumkin:
Xaydovchi,   avtomobilni   boshqarish   jarayonida,   yo’l   xarakati   qoidadalriga   rioya
qilgan   xolda,   turli   xil   yo’llardan   о ’tishi,   tashish   ishlarini   ishlarini   eng   yuqori
samara   bilan   bajarish   uchun   yo’ldagi   yo’lovchilarga,   xarakatlanayotgan   boshqa
transportlarga   xalaqit   bermasdan   о ’tishi,   shuningdek   detal   va   mexanizmlarga
yuklantirmasdan   boshqarish lozim.
Avtomobil xarakatiga tegishli parametrlarni kerakligicha   о ’zgartirishga qaratilgan
barcha   xarakatlari   t о ’plami   avtomobilni   boshqarish   jarayoni   deb   ataymiz.   Bu   esa
avtomobilda rul   boshqarmasi   orqali   amalga   oshiriladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Avtomobilning   xarakat   yo’nalishini   о ’zgartirish   uchun,   boshqariluvchi
g’ildiraklarni,   uning   b о ’lylama   о ’qga   nisbatan   burish   natijasida   amalga   oshiriladi.
Boshqaruvchi g’ildiraklar burilganda ularning xar birini avtomobil boylama  о ’qiga
pararllel   b о ’lgan   tezlik   vektorlari   yo’nalishi,   g’ildiraklarining   aylanish   tekisligiga
mos   tushmay   qoladi.   Natijada   g’ildirak   bilan   yo’l   orasida,   aylanish   tekisligiga
nisbatan   perpendikulyar   yonaki   kuch   boshqaruvchi   g’ildarklarni   shuningdek
avtomobilni   t о ’g’ri   chiziqli   xarakat   yo’nalishidan   chetga   chiqishga   ya’ni
avtomobilni   burilishga   majbur   qiladi.
Hozirgi   paytda   asosan   old   g’ildiraklari   boshqariluvchi   b о ’lgan   avtomobillar   keng
q о ’llanilmoqda,   bunday   avtomobillarni   burish   ikki   usulda   amalga   oshirish
mumkin:
1.G’ildiraklar	 joylashgan	 о’qning	 о’zini	 g’ildiraklar	 bilan	 birga	 burish;
2.	
Oldingi	 о’q	 qо’zg’almas	 bо’lib	 boshqiriluvchi	 g’ildiraklarni	 burish.
Birinchi   usulda   burilganda,   g’ildiraklar   yo’lda   chetga   sirpanmasdan   g’ildiraydi,
biroq   buning   bir   qator   kamchiliklari   mavjudligi   sababli   yaxlit   о’qli   burish
konstrukitsyasidan   foydalanilmaydi,   xozir   asosan   ikkinchi usul   qо’llaniladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 4.rasm.   Avtomobilning   burilish sxemasi.
1-rasmda   oldingi   g’ildiraklar   boshqariladigan   avtomobilning   burilishi   sxematik
tasvirlangan.   Uning   oliy   burilish   markazi   g’ildiraklarnign   tezlik   vektorlariga
о ’tkazilgan   perpendikulyarlarning   kesishish   nuqtasida   joylashgan.
Avtomobilning   oldingi   g’ildiraklari   bir   xil   burchakka   buriladigan   b о ’lsa,
g’ildiraklarning   tezlik   vektorlari   parallel   b о ’lib,   xar   bir   g’ildirakning   oni   markazi
alohida   b о ’ladi,   bu   esa   boshqariluvchi   g’ildiraklarni   yonga   sirpanib,   avtomobillarni
boshqarish   og’irlashadi,   shinalarning   yedirilishi   va   xarakatga   qarshilik   oshib
boradi.
Avtomobilning   oldingi   boshqariluvchi   g’ildiraklari   burilishda   sirpanmasdan
g’ildirashi   uchun uning ichki va tashqi g’ildiraklarining burilishi lozim, ya’ni ichki
g’ildirakning   burilish   burchagi   
в ,   tashqi   g’ildirakning   urilish   burchagidan   katta
b о ’lishi   lozim.
bu ifodada:   В   – burilish sapfalarining   о ’qlari orasidagi masofa, m   L   – avtomobil
bazasi,   m.
G’ildarklarning   burilish   burchaklari   orasidagi   bog’lanishni   saqlash   uchun   turli   xil
bog’lovchi   mexanizmlar   taklif   etilgan,   bu   mexanizmlar   nazariy   xisoblangan
burchaklardan,   sezilarsiz   farq   qiladigan   burchaklarga   burilishi   lozim.   Bu
mexanizmlar   zanjirli   uzatma,   kulisasi   uzatma,   polzunlar,   elleptik   yulduzcha   yoki
sharnirli   t о ’rtburchak   –   trapetsiya   shakllarida   burilishi   mumkin.
Bog’lovchi   mexanizm   g’ildiraklarning   nazariy   xisoblang   burchakka   aniq
burilishini   ta’minlash   bilan   bir   qatorda   u   ishonchli,   sodda   va   uzluksiz   ishlashi
lozim. Bunday mexanizm   xarakat jarayonida zarblardan, chang va loylar, yog’in-
sochinlardan   t о ’la   ximoyalanmaganligi   e’tibordan   chiqarmaslik   kerak.   Shu
boisdan,   ba’zi   nazariy   jixatdan   ustunlikka   ega   b о ’lgan   kinematik bog’lnish sxema
(mexanizm)lariga   nisbatan   avtomobillarda   sharnirli   t о ’rt   burchak   –   trapetsiya
mexanizmi   keng   q о ’llaniladi.
Rul   trapetsiyasi   boshqaruvchi   g’ildiraklarni   bir   vaqtda   xar   xil   burchakka   buradi.
Rul   trapetsiyasi   k о ’ndalang   rul   tortqisi   burish   sapfalarining   richaglari   xamda
oldingi   о ’q   dan   iborat. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Avtomobilning   burilishi ya’ni ma’lum kenglikdagi yo’lda aniq tizim asosida burila
olishi   qobiliyatini   bildiruvchi   texnik   k о ’rsatkichlardan   biri,   uning   eng   kichik
burilish   radiusi   xisoblanadi.
Bu   yerda:     Рт . э . к .   –   eng   kichik   burilish   radiusi   –   tashqi   g’ildirakning   eng   yuqori
burilish   burchagi.
Avtomobilning   burilish   radiusi   qancha   kichik   b о ’lsa,   unda   eni   nisbatan   kichikroq
b о ’lgan   yo’llarda   ham   burila   olish   qobilyati shuncha   yaxshi   b о ’ladi.
K о ’pchilik   avtomobillarda   tashqi   g’ildiraklarning   eng   yuqori   burilish   burchagi
30 0
dan   k о ’proq   va   eng   kichik   burilish   radiusi   esa,   avtomobilning   bazasi   (L)dan
ikki marotaba katta   b о ’ladi.
Kuchaytirilgan   va   yuqori   о ’tuvchanlikka   ega   b о ’lgan   avtomobillarning   burilish
radiuslarini   kamaytirish   uchun,   boshqariluvchi   g’ildiraklarning   burilishi
burchaklarini 40 - 45 0
  gacha   burish   lozim.
Avtomobillarning   majburiy texnik parametrlaridan biri uning burilish radiusidar.
Zamonaviy   yengil avtomobillarning   burilish   radiusi   1   jadvalda   keltirilgan.
VAZ
2121 VAZ
2106 VAZ
2108 VAZ
2109 GAZ
3102 Nexia Tico
Eng   kichik
burilish
radiusi, m. 5,5 5,6 5,0 5,0 5,9 4,2 4,4
О’rta   va   katta   sinf   turkumiga   kiruvchi   avtomobillarda   bu   qiymat,   yengil
avtomobillarnikiga   nisbatan   ikki   barobarga   yuqori   bо’ladi   (PAZ-3201da   11,0   m,
LAZ-699 da   11,2   m va   Ikarus 280 da   10,75 m)
Manevrchanligi   oshirilgan   ba’zi   maxsus   avtomobillarning   ham   oldingi,   ham
keyingi   g’ildiraklari   buriladigan   qilib   ishlanadi.   Bunda   uning   eng   kichik   radiusi
quyidagicha   aniqlanadi.
Formuladan   k о ’rinib   turibdiki,   bir   xil   baza   va   boshqariluvchi   g’ildiraklarni
maksimal
burchakga   buriladigan burilish   radiusi ikki   marta   kamayadi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Avtomobillarning   burilishi,   yo’lakning   о ’lchamlari   bilan   xarakterlanadi   ya’ni
yo’lak   kengligi   bilan.
Shuning   uchun,   shu   yo’lda   avtomobil   minimal   radiusi   bilan   buriladigan,   shu
kenglikdan   chiqib   ketmasligi lozim.   rasmda uch   о ’qli avtomobilni berilgan yo’lak
kenglikdagi xarakati   keltirilgan.
Yuqorida   keltirilgan   avtomobilning   burilishini,   о ’rganishda,   boshqiriluvchi
g’ildiraklarni   qattiq   deb qaralgan.
Xozirgi   paytda,   g’ildiraklarga   pnevmatik   shinalar   qoyilishi   natijasida,   ularning
burilish   radiusi birmuncha   о ’zgaradi.
Rul   boshqarmasi   avtomobil   xarakatlanganda   boshqariluvchi   g’ildiraklarni   burish
yo’li   bilan   uning   yo’nalishini   о ’zgartirish   va   yurishini   xaydovchi   belgilangan
yo’sinda saqlash uchun   xizmat qiladi.
5-rasm.   Nomustaqil osmali   rul   boshqarmasi sxemasi.
Rul boshqarmasi avtomobillarning aniq va qulay boshqarilishini ta’minlash uchun,
rul   chambaragiga   qoyiladigan   kuch   kam   b о ’lishi,   yo’l   notekisliklaridan
boshqariluvchi   g’ildiraklar   orqali   rul   chambaragiga   uzatilayotgan   turtkilar   eng
kam   b о ’lishi,   shuningdek   rul   boshqarmasining   sezgirligini   belgilovchi   ma’lum
elastik   tavsifga   ega   b о ’lishi   va   u   boshqariluvchi   g’ildiraklardan   avto-tebranish
xosil   b о ’lishiga   imkon   bermaslik   va   rul   boshkarmasi   va   osma   qismlari   kinematik
jixatdan   bir-biriga   muvofiq   b о ’lishi   lozim. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Boshqariluvchi g’ildiraklarni burish uchun xizmat qiladigan mexanizmlar t о ’plami
rul   boshqarmasi   deb ataladi.
Rul   boshqarmasi   rul   mexanizmi   bilan   rul   yuritmasidan   tashkil   topgan   b о ’lib,
ularning   umumiy   tuzilishi   rasm a   va   b da   keltirilgan.
Boshqariladigan   har   bir   g’ildirak   burilish   sapfasi   13   ga   о ’rnatilgan,   u   esa   old
k о ’prik   balkasiga   11, shkvoren 8   bilan biriktirilgan.
Shkvoren   balkaga   q о ’zg’almas   qilib   maxkamlangan   va   uning   yuqorigi   va   pastki
uchlari   burilishi sapfasining teshikchalariga kirib turadi. Richag 7 sapfani burganda
u boshqariluvchi   g’ildirak   bilan   birga   shkvoren   atrofida   buriladi.
Burilish   sapfalari   bir-biri   bilan   9   va   12   richaglar   hamda   10   k о ’ndalang   tortqi
yordamida   ulangan.   Shuning   uchun   boshqariulvchi   g’idiraklar   birgalikda   bir
vaqtda   buriladi.
Boshqariluvchi   g’ildiraklarni   burish,   xaydovchi   tomonidan   rul   chambaragini
aylantirish   bilan   amalga   ashiriladi.
Rul   chambaragini   aylantirish   natijasida   val   2   aylanib,   chervyak   3   ni   va   u   о ’z
navbatida   ishlab   turgan   sektor   4   ni   xarakatga   keltiradi.   Sektor   valiga   sashka   5
maxkamlangan,   u   boylama   tortqi   6   va   richag   7   orqali   burilish   sapfasini
boshqariluvchi   g’ildiraklar   bilan birga   buradi.
Rul chambaragi 1, val 2, chervyak 3 va sektor 4 birgalikda rul mexanizmini tashkil
etadi   va   u   xaydovchining   rul   chambaragiga   qoygan   momentini   boshqariluvchi
g’ildiraklarni burish   uchun   oshirib beradi.
Sashka   5,   boylama   tortqi   6,   burilish   sapfalarining   7,   9,   12   richaglari   va   k о ’ndalang
tortqi
10   rul   yuritmasini   tashkil   etadi,   bu   uzatma   sashkaga   uzatilgan   kuchni,
boshqiriluvchig’ildiraklarni   b о ’luvchi sapfaga   uzatadi.
K о ’ndalang   tortqi   10,   9   va   12   richaglar   boshqariluvchi   g’ildiraklarning   burilish
buchaklarini   muvofiqlashtiriruvchi   rul   trapetsiyasini   xosil   qiladi.   Rul   chambaragi
tarnsport   xarakati   yo’nalishiga   muvofiq   ravishda   avtomobil   kabinasi   yoki   yengil
avtomobil kuzovi ichida   о ’ng   va   chap   tomonga   о ’rnatilishi mumkin. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Bizning   mumlakatda   va   boshqa   k о ’pgina,   mamlakatlarda   о ’ng   tomonlama   xarakat
qoidasi   joriy   etilganligi   sababli,   rul   chambaragi   r о ’bar о ’   kelayotgan   transportni
yaxshi k о ’rishi   uchun   chap tomnga   о ’rnatilgan.
Rul   mexanizmi   orqali   momentining   ortirilishi,   uzatmalar   soniga   bog’liq   b о ’lib,   u
rul   chambaragi   burilishi   burchagining   sashkaning   burilish   burchagiga   b о ’lgan
nisbati   bilan   baxolanadi.
Rul   mexanizmi   boshqariluvchi   g’ildiraklarni   yengil   burishga   imkon   berish   uchun,
rul   chambaragiga   qoyilgan   burovchi   momentni   oshirgan   xolda   rul   sashkasiga
yetkazib berish uchun   xizmat qiladi.
Boshqariluvchi   g’ildiraklarni   uzatishlar   soni   k о ’paytirish   yo’li   bilan   erishish
mumkin.
Uzatish soni qancha katta b о ’lsa, boshqariluvchi g’ildiraklarning burilishi shuncha
yengil   b о ’ladi. Biroq uzatishlar  soni  ortganda boshqariluvchi  g’ildiraklarni burish
vaqti ham ortadi.   Lekin uzatishlar sonining kattaligi   о ’z navbatida, boshqariluvchi
g’ildiraklarni   burish   uchun   sarflanadigan   vaqtni   uzaytiradi.   Masalan,   rul
mexanizmining   uzatish   soni   50   b о ’lsa,   boshqariluvchi   g’ildiraklarni   30 0
  burish
uchun   sarflanadigan   vaqt   nisbatan   k о ’p   b о ’lib,   rul   chambaragini   t о ’rt   martadan
k о ’proq   aylantirishga   t о ’g’ri   keladi.   Bu   xol,   ayniqsa,   xozirgi   zamon   tez-yurar
avtomobillarni  qisqa vaqtda burib ulgurishda qiyinchilik tug’diradi. Shunga k о ’ra
rul   mexanizmining   uzatish   soni   belgilangan miqdorda   chegaralangan b о ’ladi.
Rul   chambaragiga   ta’sir   etuvchi   yerdan   kelayotgan   zarbalarni   kamaytirish
maqsadida   uzatishlar   soni   о ’zgaruvchan   b о ’lgan   rul   mexanizmlari   q о ’llaniladi.
Rul   chambaragiga   yerdan ta ’ si r qil a y o t g a n  aks  ta ’ sirla r ni k a m a y ti	rish  vosital a rid a n
biri  	
―S‖  maso fa ni k a m a y t irishdan iboratdir.   Rul mexanizmining ishlash jarayonida
bir-biriga   ishqalanuvchi   yuzalar   avtomobil   t о ’g’ri   yoki   kichik   burchak   ostida
burilib   xarakatlanayotganda   k о ’proq   ishlaydi.
Rul   mexanizmi   ishqalanuvchi   yuzalarining   yedirilishi   natijasida,   rul
chambaragining erkin   burilish   orta   boradi, bu esa   xarakat xavfsizligini   pasaytiradi.
Shu   sababdan   rul   mexanizmiga   qoyiladigan   asosiy   talablardan   biri   yedirilgan
yuzalarni   tez   tiklash   va   rul   chambaragining   yo’l   qoyishi   mumkin   b о ’lgan   erkin O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 yo’lni sozlash yo’li bilan   tiklashni oson   b о ’lishidir. Xozirgi paytda, avtomobillarni
yengil   boshqarishni   ta’minlash   uchun   rul   boshqarilishini   ta’minlash   uchun   rul
chambaragiga   qoyilgan   kuchning   eng   kichik   qiymati   60   N   dan   va   eng   katta
qiymati esa   120 N   dan   oshmasligi   lozim   (kuchaytirgichsiz).
2 .2. Rul   mexanizmi   konstruksiyasi
6-rasm.   Globoidli   chervyak-rolikli rul   mexanizmi.
3-rasmda   tasvirlangan   rul   mexanizmi   glaboidal   chervyak   5   va   u   bilan   ilashib
turgan uch   о ’rkachli rolik   8 dan   tuzilgan.
Chervyak   rul   valining   pastki   ilashish   uchiga   tig’izlanib   choyan   karter   4   ichida
ikkita   konussimon   podshipniklar   6   bilan   maxkamlangan.   Bu   podshipniklarda   ichki
oboyma   b о ’lmasdan   uning   vazifasini   chervyak   chekkalaridagi   konus   yuzalari
bajaradi.
Tashqi   oboymalaresa   karterning   uyalariga   о ’rnatilib,   ularni   о ’q   boyicha   siljishidan
karterning   old   va   orqa   qopqoqlari   ushlab   turadi.   Old   qopqoqning   tagiga
podshipniklarni rostlash maqsadida   bir   nechta   yupqa   qistirmalar   3  о ’rnatilgan.
Rolik   8   sashka   vali   9   ning   kallagidagi   о ’qga   ikkita   rolikni   podshipnikda
о ’tqazilgan. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Sashkaning   vali   9   karterning   yon   devorlarida   ochilgan   darga   orqali   о ’rnatilib,
qopqoq   14   bilan   biriktirilgan.   Karter   va   qopqoqqa   zichlangan   vtulkalar,   sashka
valining tayanchi b о ’lib   xizmat qiladi.
Uch  о ’rkachli rolik 8 sashka vali 9 ning kallagidagi  о ’qga ikkita rolikli podshipnik
orqali   о ’tqazilgan.   Rolik   о ’qining   ikkala   tomoniga   p о ’latdan   yasalib   polirovka
qilingan   shayba   о ’rnatilgan.
Sasha vali siljiganda, rolik  о ’qi bilan chervyak  о ’qi orasidagi masofa  о ’zgaradi. Bu
esa   ilashish   tirqishini   rostlashga   imkon beradi.
Val 9 ning oxirgi uchida, konus shakldagi shlitslar b о ’lib unga rul sashkasi 1 gayka
bilan   qotirilgan.   Rul   sashkasi   valining   ikkinchi   uchida   xalqasimon   ariqcha
ochilgan   b о ’lib,   unga   shayba   bilan   qopqoq   14   orasiga   qistirma   13   qoyilgan.   Bu
qistirma rolik bilan chervyak orasidagi   ilashishni rostlab turishga   xizmat qiladi.
Tayanch   shaybani   rostlovchi   qistirmalar   t о ’plami   karter   qopqog’i   gayka   11   bilan
qotiriladi.   Gaykaning   kerakli   vaziyati,   qopqoqqa   burab   kiritilgan   boltlar   bilan
stopor   10   yordasida   qotiriladi.   Rul   mexanizmidagi   ilashish   tirqishi   о ’zgaruvchan
b о ’lib,   rolik   chervyakning   о ’rta   qismida   b о ’lganda   tirqish   eng   kam   b о ’lib,   rul
chambaragining   о ’ng   yoki   chapga   b о ’lganda   tirqish   ortib   boradi.
Rul   mexanixzmidagi   ilashish   tirqishining   bunday   о ’zgarishi,   chervyakning   eng
k о ’p   ishlaydigan   о ’rta   qismida   ilashishtirqishini   k о ’p   marta   qayta   rostlashiga,
ayniqsa   rolik   chervyakning   chekka   qismlarida   yedirilishining   oldini olishga imkon
beradi.
Silindrik   chervyak   va   yon   sektor.
Bunday   tipdagi   rul   mexanizmi,   xozirgi   paytda   KrAZ-2567;   Ural   –375   tipidagi
yuk   avtomobillarida   shuningdek,   LiAZ—677   va   LAZ-696   tipidagi   avtobuslarda
q о ’llaniladi.
Rul   valining   pastki   uchiga   presslangan   silindrik   chervyak,   choyan   karter   da   ikkita
konussimon   rolikli va   podshipniklarda   о ’rnatilgan.
Podshipnikni   rastlab   turish   uchun   qopqoqning   flanetsi   tagiga   bir   necha   sozlovchi
qistirmalar   joylashtirilgan. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 7-rasm .
Chervyak   bilan   ilashgan   spiral   tishli   yon   sektor   sashka   vali   bilan   yaxlit   qilib
ishlangan va u   karterda   ikkita   ninasimon   podshipniklarda   va   aylanadi.
Valning   oxirgi   uchida   konusli   sirt   b о ’lib,   unga   sashkani   qotirish   uchun   mayda
ariqchalar   kesilgan.
Chervyak   bilan   sektorning   ilashishi   shunday   ishlanganki,   chervyak   о ’rta   xolatda,
xar ikki   tomonga burilganda ilashishdagi tirqish oshib boradi. Chervyak bilan yon
sektorning   ilashuvini   ta’minlash   va   valni   о ’q   boyicha   siljishini   yo’qotish
maqsadida karterning yon qopqog’i bilan   sektor   oralig’igi xar   xil qalinlikda   bronza
shayba   о ’rnatiladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Vint-gayka,   reyka-sektor   tipidagi   rul   mexanizm.   Bu   turdagi   rul   mexanizmlari
xozirgi   paytda   ZIL,   KamAZ,   MAZ,   KAZ   va   BelAZ   kabi   avtomobillarda
о ’rnatilgan.
8-rasm.
Rul   mexanizmi   vintdan   va   sharikli   gaykadan   tashkil   topib   u   о ’z   navbatida   tishli
aylanma   bilan   ilashib   turadi.   Vintning   aylanma   xarakati,   gayka-reykaning
ilgarilama   qaytma   xarakatiga aylanadi.   Rul   mexanizmining   vinti karter   ichida
ikki   sferik   podshipnikda   о ’rnatilgan,   bu   podshipniklarni   gayka   yordamida   rostlash
mumkin.
Bu gayka  о ’zidan  о ’zi buralib ketmasligi uchun shtift va stapor plastina yordamida
qotiriladi.
Rul   mexanizmining   sektori   sashka   vali   bilan   yaxlit   ishlangan   va   karterlar   ichiga
uchta ignali   podshipniklarga   о ’rnatilgan.   Sektor   valining   gorizontal   о ’q   boyicha
sozlash   vint orqali   amalga   oshiriladi.
Sektor   tshlarining   qalinligi   uzunasiga   bir   о ’lchamda   tayyorlanmasdan   unga
konussimon   shaklga ega b о ’lgani uchun sashka valini sozlovchi vint   rdamida   о ’q
boyicha siljitsa, sektor   bilan   reyka   tishlarining   ishlashuvi   rostlanadi.
Rostlovchi   vint   sektor   vali   bilan   yig’iladi   va   karterning   yon   qopqog’iga   burab
kiritilib,   kontr gayka yordamida qotiriladi. Vint bilan gaykaning rezbali ariqchalari O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 oralig’iga   ikki   qator   qilib   joylashtirilgan   shargalar   avtomobilning   boshqarishini
yengillashtiradi.
Shargalarni  yopiq kontur  boyicha  uzluksiz xarakatlanishini  ta’minlash  uchun ular
dumalab   yuradigan   aintli   kanalning   uchlari   ikkita   mustaqil   yo’naltiruvchi
naychalar   va   bilan   birlashtirilgan.
Vint   aylanganda,   chaykaning   yon   tarafida   turgan   shargalar,   naychaning   oxirgi
uchiga   tushib,   gaykani   о ’rta   qismiga   xarakatlantiradi,   s о ’ngra   vint   ariqchalari
orqali yana gayka yon tomoniga   xarakatlanadi.
Xozirgi paytda ayrim KAZ, MAZ va KrAZ avtomobillarida q о ’llanilayotgan vint-
gayka   va   reyka   sektor   tipidagi   rul   mexanizmlarida   sektorning   tishi   t о ’g’ri   ya’ni
sashka   о ’qiga   parallel   qilib   tayyorlangan.
Bu   mexanizmdagi   ilashishi   ikkita   vkladishlar   1   va   2   ni   burash   bilan   amalga
oshiriladi.
Reyka-shesternyali rul   mexanizmi.
9.rasm.   Reykali rul   mexanizmi.
Bunday   rul   mexanizmlari,   xozirgi   zamonaviy   dvigatel   oldinda   joylashgan,   old   о’q
yetaklovchi   va   boshqariluvchi   bо’lgan   yengil   avtomobilar   VAZ   2108,   VAZ   2109,
VAZ   2110,   Tiko,   Neksiyalarda   qо’llaniladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Rul   mexanizmi,   valdagi   shesternyaning   aylanma   xarakatini,   reykaning   ilgarilama
qaytma   xarakatiga   aylantiradi.
Reyka   yonida   joylashgan   sharnirli   tortqi   yordamida   boshqariluvchi   g’ildiraklarni
buradi.   rasmda   reyka   shesternyali   rul   mexanizmining   tuzilishi   keltirilgan.   Rul
chambaragini   1   aylantirilganda   shestrenya   2,   reyka   3   ni   xarakatga   keltiradi,   undan
kuch   rul   tortqilari   5   ga   uzatiladi.   Rul   tortqilari,   burilish   richaglari   4   orqali
boshqariluvchi   g’ildiraklarni   buradi.
Reyka-shesternyali   rul   mexanizmi   rul   vali   8   bilan   tayyorlangan   qattiq   tishli
shesternya   2   va   qattiq tishli   reyka   3 dan tashkil topgan.
Val   karter   6   ichida   joylashgna   sharikli   podshipniklar   10   va   14   da   aylanadi.
Ular   halqa   9   va   yuqori   qopqoq   yordamida tortiladi
Tayanch   13,   prujina   12   orqali   reykaga   siqib   qoyilgan   b о ’lib,   unga   ta’sir
qilinayotgan   radial   kuchni   qabul   qiladi   va   yoni   yon   tomondagi   qopqoq   11   ga
uzatadi. Shuning xisobiga juft   ilashuvining   aniqligi   amalga   oshiriladi.
2.3. Xavfsizligi   oshirilgan rul   boshqarmasi
Avtomobil   t о ’siq   bilan   t о ’qnashishda   xosil   b о ’lgan   energiyani   s о ’ndirish   uchun
k о ’rilgan   maxsus   qurilmalar,   xaydovchini   jaroxatga   olib   keluvchi   kuchlarni
kamaytiradi.
Xavfsizligi   oshirilgan   rul   boshqarmasining   tuzilishi turlicha.
Moskvich-2140   avtomobilida,   t о ’qnashuv   jarayonida   xosil   b о ’ladigan   energiyani
teleskopik   konstruksiyali   rul   vali   va   kolonkasidagi   ishqalanish   xisobiga
s о ’ndiriladi,   bunda   rul chambaragi   sezilarsiz   siljiydi.
GAZ -31 0 2  ― V olg a	‖   a v t o m ob i l i da   e n e r gi y a n i   s о ’ndirish   rul   valini   ikkiga   b о ’lib
birlashtiruvchi   rezinali mufta orqali amalga   oshiriladi.
VAZ-2121   avtomobilining   rul   mexanizmi   k о ’rsatilgan.   Rul   vali   uch   qismdan
iborat   b о ’lib,   ular   kardan   sharnirlari   bilan   bog’langan.   Yuzma-yuz   t о ’qnashuv
jarayonida,   oldi   qismi   eziladi,   rul   vali   esa   sharnir   xisobiga   yog’ilib,   rul
mexanizmini   siljishi   ichkariga   sezilarli   b о ’lmaydi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 2.4.  Avtomobilning boshqaruv mexanizmlariga txk va
ta’mirlash   Rul boshqarmasining   asosiy   nosozliklari.
Rul   mexanizmi   karteri,   rul   chambaragi   va   kolonkasining   bо’shab   qolishi,
mexanizm   va   chervyak   jufti,   reyka   va   tishli   valning   yeyilib   ketishi   asosiy
nosozliklar   hisoblanadi.   Gidrokuchaytirgichli   rul   boshqarmalarida,   yuqoridagi
nosozliklardan   tashqari,   nasos   idishida   moyning   meyoridan   kam   yoki   kо’p
bо’lishi,   tizimda   havo   va   suvning   yig’ilishi,   nasos   ishlamay   va   filtrning   kirlanib
qolishi,   moyning   sizib   chiqishi,   nasosdagi   himoya   va   о’tkazish   klapanlari   nosoz
ishlashi, nasos   uzatmasi tasmasining   meyor   bilan tortilmasligidir.
Rul   boshqarmasini   diagnostikalash.
Diagnostikalash   kо’rsatkichlariga   rul   chambaragining   salt   yurishi   va   uni   burash
uchun kerakli   kuchni   aniqlash   kiradi.   Rul   chambaragining   salt   yurish   y о ’lini   yoki
burchagini   aniqlashda   lyuftomer-dinamometr   turidagi   asboblardan   foydalaniladi
(1.8-   rasm).   Bu   k о ’rsatkich   yengil   avtomobillar   uchun   7…12°   (VAZ   va   NEXIA
avtomobillarida 5°), avtobus va yuk avtomobillari   uchun 10…15° (ZiL-130 da 15°
KAMAZ   va   MERSEDES   BENS   uchun   15°)   ni   tashkil   qilishi   hamda   rul
chambaragini   burash   uchun   sarflanadigan   kuch   40…60   N   oralig’ida   b о ’lishi   kerak.
Rul   boshqarmasiga   TXK.
Rul   boshqarmasiga   TXK   da   tortqilar,   sharnir   va   rul   mexanizmi   birikmalaridagi
tirqishlar   y о ’qotiladi.   Rul   mexanizmidagi   chervyak   podshipnigining   о ’q   b о ’yicha
siljishi   qistirmalar   yordamida   sozlanadi.   Rul   soshkasining   о ’q   b о ’yicha   siljishi   esa
tayanch   bolt   yordamida   sozlanadi.   Rul   boshqarmasidagi   mahkamlash   ishlari
agregat   va   mexanizmlarni   qotirilganligini   tekshirishdan   iborat   b о ’lib,   buni
bajarishdan   oldin   rul   mexanizmi   karterining   avtomobil   ramasiga,   rul   tortqilari
richagining   burish   mushtiga,   soshkaga,   b о ’ylama   va   k о ’ndalang   rul   tortqisi
barmog’iga   mahkamlanishi   tekshirib   k о ’riladi.
Yuqorida   aytilganidek   rul   chambaragi   erkin   yurish   y о ’lini   aniqlash   uchun
lyuftomer-dinamometr   rul   chambaragiga   о ’rnatiladi.   U   shkala-3   dan,rul
kolonkasiga   qisqichlar-1   yordamida   mahkam   qotirilgan   k о ’rsatkich-2   dan   tashkil O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 topgan.   Dinamometr   qisqichlar-4   yordamida   rul   kolonkasiga   qotiriladi.
Dinamometr   shkalalari   shtok-5   da   k о ’rsatilgan   b о ’lib,   u   rul   chambaragiga   qanday
kuch   bilan   ta’sir   etilayotganini   k о ’rsatib   turadi   (ta’sir   etish   kuchi   20-120   N   b о ’lishi
mumkin). Shtok yordamida 10 N kuch bilan chambarak  о ’ng tomonga, s о ’ng chap
tomonga harakatlantiriladi. Strelkaning  о ’ng va chap tomonga og’ish kattaliklarini
q о ’shib,   umumiy   erkin   yurish   y о ’li aniqlanadi.
10-rasm.   Reyka   va   vint   orasidagi   tirqishni   sozlash:   1-rul   karteri;   2-plunjer;   3-
zichlash-tirish   xalqasi;   4-prujina; 5-sozlovchi   tiqin; 6-chegaralovchi gayka
О’qning   bо’ylama   siljishini   sozlash   uchun   rul   chambaragi   о’q   bо’ylab   oldinga
tortib   kо’riladi.   Agar   siljish   sezilsa,   uni   zichlagichlar   sonini(9-rasm)   kamaytirish
y о ’li   bilan   sozlanadi.
Chervyakning rolik bilan ilashish tirqishini sozlash uchun chegaralovchi gayka (3)
b о ’shatiladi   va   buragich   yordamida   sozlovchi   vint (1)   orqali   tirqish   sozlanadi.   Bu,
о ’z   navbatida   rul   chambaragining   erkin   yurish   y о ’li   meyoriy   qiymatga   ega
b о ’lishini ta’minlaydi. Reykali rul   mexanizmlarida reyka va vint tishlari orasidagi
tirqish   sozlanadi.   Buning   uchun   chegaralovchi   gayka   (6)   b о ’shatilib,   sozlovchi
tiqin (5) qotiriladi. S о ’ngra rul chambaragining erkin aylanishi va   salt yurish y о ’li O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 tekshiriladi.   Rul   boshqarmasi   tortqilarining   texnik   holatini   aniqlash   uchun   rul
chambaragi   о ’ng   va   chapga   aylantirib,   tortqining   sharli   barmog’i   holati
tekshiriladi.   Agar   barmoq   erkin   harakatlansa   yoki   birikmalarda   liqillash   sezilsa,
yengil   avtomobillarda   sharli   torqilar   rostlanmasdan   yangisiga   almashtiriladi.   Yuk
avtomobillari   va   avtobuslarda   hamda   tortqini tuzilishida sharli barmoqning holatini
sozlash   nazarda   tutilgan   b о ’lsa,   sharli   barmoqning   erkin   harakatlanishi
y о ’qotiladi(rastlanadi).   Buning   uchun   sozlovchi   tiqin   shplinti   olinadi,   s о ’ng
mahsus buragich bilan tiqin oxirigacha buraladi va shplint t о ’g’ri kelguncha orqaga
qaytarilib,   shplint joyiga   tiqiladi.
Gidrokuchaytirgichli   rul   boshqarmalarida,   mexanizm   karteri   vagidrokuchaytirgich
bakchasidagi   moy   sathi   navbatdagi   TXK   paytida   tekshiriladi   va   meyoriga
keltiriladi.   Gidrokuchaytirgich   bakchasi,   uning   filtrlari   hamda   karter   benzin   bilan
yuvilib,   moyi   almashtiriladi   (yilda,   kamida   bir   marta   yoki   mavsumiy   xizmat
k о ’rsatishda).   Gidrokuchaytirgichga   moy   dvigatel   salt   ishlab   turganda   quyiladi.
Rul   mexanizmiga   uzatmalar   qutisi   uchun   m о ’ljallangan   Tap-10   va   Tap-15L
moylari   yoki   transmission   moy   quyiladi.   Gidrokuchaytirgichli   rul   mexanizmiga
yozda   turbina   moyi   (markasi   22),   qishda   AU-   urchuq(veretyon)   moyi   quyiladi.
MAZ-500 rul mexanizmiga TM 16P va gidrokuchaytirgichiga   yozda   industrial-20
va   qishda   industrial-12   moyi   quyiladi.   KamAZ   avtomobilining
gidrokuchaytirgichiga   ″R″   markali   moy   quyiladi.   Rul   tortqilarining   sharnirli
birikmalari   1200…1800   km   yurilgandan   s о ’ng,   navbatdagi   TXK   paytida   US-2
yoki US-3, shuningdek USs-   1,   Uss-2   yoki Uss solidoli   bilan moylanadi.
Hozirgi   vaqtda   ishlab   chiqarilayotgan   NEKSIYA,   ESPERO,   MERSEDES-   BENS
va   boshqa   turdagi   avtomobillar rul mexnizmining   gidrokuchaytirgichiga
YEKSRON- ΙΙ   yoki   shu sinfga   mansub   transmissiya   moylari   quyiladi.
Rul   boshqarmasi   mexanizmlarini   joriy   ta’mirlash   ularning   detallarini   almashtirish
hisobiga   amalga   oshiriladi.   Detallarning   yeyilgan   joylari,   masalan,   soshka   vali
b о ’yinlari   xromlash   y о ’li   bilan tiklanadi, val oxiridagi rezba y о ’nib tashlanib, sirti
payvandlanadi   va   yangi   rezba   ochiladi.   Rul   mexanizmi   karteridagi   podshipnik O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 о ’rnatiladigan   uyaning   yeyilgan   joylari   y о ’niladi   va   p о ’lat   halqa   presslab
о ’rnatiladi.
Ta’mirlash   vaqtida   tarangligi   pasaygan   va   singan   prujinalar,   sharsimon
barmoqlarning   yeyilgan ichq о ’ymalari, b о ’ylama va k о ’ndalang tortqi  barmoqlari
almashtiriladi. Egilgan rul   tortqilari   sovuq   holda yoki   800°S   haroratgacha   qizdirib
t о ’g’rilanadi.
Asosiy   nosozliklar.
Rul   boshqarmasidagi   nosozliklar   harakatlanish   xavfsizligiga   tahdid   soladi   va
avtomobilni   boshqarishda   qiyinchiliklar   tug’diradi.   Rul   boshqarmasidagi
nosozliklarning   asosiy   belgilariga   rul   chambaragining   erkin   harakatlanishining
ortib   ketishi,   rul   mexanizmining   qadalib   qolishi   yoki qiyin buralishi, taqillashlar,
germetiklikning   buzilishi,   kuchaytirishning   yetarli   bo’lmasligi   yoki   notekisligi   va
bosh-qalar   kiradi.
Rul   chambaragining   erkin   harakatini   ortib   ketishiga   rul   tortqi-laridagi
sharnirlarning   yeyilishi,   chervyak   bilan   rolik   orasidagi   rostlanganlikning   buzilishi,
chervyak   podshipniklarining   yeyilishi,   rul   mexanizmi   karteridagi
mahkamlanishlarning   bo’shab   qolishi,   oldingi   g’ildirak   gupchagi
podshipniklaridagi   va   shkvorenlardagi   tirqishlarning   kattalashishi   sabab   boiadi.
Ko’rsatib   o’tilgan   nosozliklarni   rostlash   ishlarini   amalga   oshirib,   shuningdek,
yeyilgan   detallarni almashtirib   yoki   ta’mirlab bartaraf etiladi.
Rul   mexanizmidagi   qadalib   qolishlar   yoki   yomon   buralishlar   rul   mexanizmi
reduktoridagi   ilashishlarini noto’g’ri rostlanishi, tortqilarni egilib ketishi, reduktor
karteridagi   moyni   kamayib   qolishi   oqibatlarida   yuzaga   keladi.   Ushbu   nosozliklar
rostlash,   tortqilarni   ta’mirlash,   ml   mexanizmi   reduktoriga   kerakli   miqdorda   moy
quyish   orqali   bartaraf   etiladi.   Rul   mexanizmidagi O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 germetiklikni   buzilishi   esa   qistirmalarning   almashtirish   va   birikmalarni   yaxshilab
qotirish   hisobiga   tiklanadi.
Gidrokuchaytirgichli   rul   mexanizmida   kuchayishni   yetarli   bo’lmasligi   yoki
notekisligi   nasos   yuritmasidagi   tasmaning   tarangligining   bo’shashi,   bakchadagi
moy sathining  kamayishi,  tizimga   havo kirib qolishi,  kirlanish  natijasida  zolotnik
hamda   o’tkazish   klapanlarining   qadalib   qolishi   oqibatlarida   yuzaga   kelishi
mumkin.   Nosozliklar   sabablari   aniqlantandan   so’ng,   ularni   yuritma   tasmasidagi
taranglikni   rostlab,   moy   sathini   to’g’rilab,   tizimni   yuvib   va   moyni   almashtirib,
nasos   gidrokuchaytirgich   yoki   klapanlarni   ta’mirlab   bartaraf   etiladi.   Rul
boshqarmasidagi   nosozliklar   sabablarini   aniqlashga   doir   barcha   ishlar   texnik
xizmat   ko’rsatish   va   diagnostikalash   chog’ida   bajariladi,   nosozliklarni   tuzatish
ishlari esa   JT paytida   amalga   oshiriladi.
Rul   boshqarmasini   diagnostika   qilish.   Ushbu   jarayon   rul   mexanizmi   va   rul
yuritmasi   holatini,   qismlarga   ajratmasdan   turib   baholashga   imkon   beradi.
Diagnostikalash   quyidagi   ishlarni   o’z   ichiga   oladi:   rul   chambaragining   erkin
harakatini, umurniy ishqalanish kuchini, tortqilardagi   sharnirlar   lyuftini aniqlash.
Rul   chambaragining   erkin   harakati   (yo’li)   va   ishqalanish   kuchi   NIIAT   K-402
rusumli   universal   asbobda   aniqlanadi   (11-chizma).   Asbob   ikki   shkalali
dinomometrdan   va   lyuft   oichagichdan   iborat.   Lyuft   o’lchagich   dinamometrga
mahkamlangan   shkaladan   (3)   hamda   rul   kolonkasiga   mahkam   o’rnatilgan
ko’rsatgich   strelkadan   (2)   tashkil   topgan.   Dinamometr   qisqichlar   (4)   yordamida
chambarak   gardishiga   mahkamlanadi.   Dinamometr   shkalalari   dastaklarda   (5)
joylashgan   bo’lib,   rul   chambaragiga   qo’yiladigan   kuchni   20   N   gacha   va   20   dan
120   N gacha   oraliqda   hisoblashga   imkon beradi.
Rul chambaragidagi lyuftni o’lchashda dastaga (5) avval o’ngga yo’nalgan, keyin
esa   chapga   yo’nalgan   10   N   kuch   qo’yiladi.   Strelkani   (2)   nol   holatdan   o’ngga   va
chapga   surilishini   qo’shib   chambarak   lyufti   aniqlanadi.   Ko’ndalang   tortqisi   bir
butun   bo’lgan   avtomobillarda   oichash   ishlarini   bajarish   uchun   ularning   oldingi
chap   g’ildiragi   osib   qo’yilishi   lozim.   Gidrokuchaytirgichga   ega   bo’lgan O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 avtomobillarda   lyuftni   o’lchasn   uchun   dvigatel   kichik   aylanishlarda   ishlatib
qo’yiladi.
Rul   boshqarmasidagi   umumiy   ishqalanish   kuchini   oldingi   g’ildirak-larni   to’liq
osilgan   holatida   dinamometr   dastasiga   (5)   kuch   qo’yib   tekshiriladi.   O’lchash
ishlari   g’ildiraklar   to’g’ri   chiziqli   holatida,   shuning-dek,   ularni   maksimal   o’ngga
va   chapga   burilgan   holatlarida   bajariladi.   Rul   mexanizmi   to’g’ri   rostlangan
chambarak   to’g’riga   harakatlanila-digan   o’rta   holatdan   boshqa   holatga   8   -   16   N
kuch ta’sirida   bemalol burilishi   kerak.
Rul   tortqilaridagi   sharnirlarning   ahvoli,   rul   chambaragi   keskin   burilgan   paytida,
ko’z   bilan   qarab   yoki   qo’l   bilan   ushlab   baholanadi.   Bunda   sharnirlardagi   lyuft
biriktirilgan detallarni o’zaro   siljishi   tarzida namoyon   bo’ladi.
Rul   boshqarmasidagi   kuchaytirgichni   tekshirish   uchun   gidrokuchay-tirgich
tizimidagi   bosim   o’lchab   ko’riladi   (12-chizma).   Buning   uchun   haydash
magistraliga   manometr   (2)   va   kran   (3)   o’rnatiladi.   Bakchaga   (1)   zarur   miqdorda
moy  quyiladi,   dvigatel   kichik   aylanishlarda   yurgazi-   ladi,  kran   (3)   to’liq  ochiladi
va   chambarak   eng   chetki   vaziyatga   buriladi.   Shu   paytda   nasos   hosil   qilayotgan
bosim   6   MPa   dan   kam   bo’lmasligi   lozim.   Agar   bosim   ko’rsatilgan   qiymatdan
kichik   bo’lsa, kranni ohista berkitib manometrni kuzatiladi. Bosim 6,5 MPa gacha
ko’tarilish   kerak,   bordiy-u   bosim   ko’tarilmasa,   demak   nasos   nosoz   hisoblanadi.
Nasosni   avtomobildan   yechib   olinadi   va ta’mirlanadi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 11-rasm.   Rul   bashqarmasini 12 - rasm. Rul boshqarmasining   diagnostikalash
asbobi.  gidrokuchaytirgichi   tizimidagibosimni   o’lchash.
Rul boshqarmasidagi rostlash ishlari . Chervyak - rolik, vint - gayka, reyka - tishli
sektor   turidagi   rul   mexanizmlari   ikkita   rostlashga   ega:   ilashish   bo’yicha   va   vint
valining   podshipniklaridagi   (o’q   yo’nalishidagi)   tirqish   bo’yicha.   Agarda   cham-
barakdagi   lyuft   to’g’riga   harakatlanishda   10°   dan   ortmasa,   rul   mexanizmining
holati   qoniqarli   hisoblanadi.   Lyuft   miqdori   bundan   ortib   ketsa,   eng   avvalo,
chervyak-podshipnigidagi   (vint   validagi)   tirqishni   tekshirish   zarur.   Buning   uchun
chambarak   keskin   ravishda   ikkala   tomonga   buriladi   va   uni   rul   kolonkasiga
nisbatan   o’q   bo’ylab   siljishi   barmoqlar   yordamida   ushlab   ko’riladi.
Podshipniklarda tirqish katta   bo’lsa,   barmoqlarga darrov seziladi.
Val podshipnigidagi (o’q yo’nalishidagi) tirqishni rostlash va bartaraf etish uchun
boltlar   bo’shatiladi   va   rul   mexanizmi   karterining   (2)   pastki   qopqog’i   (1)   yechib
olinadi   (13-chizma,   a).   Qopqoq   ostidagi   rostlash   qistirmalaridan   (3)   biri   olib
tashlanadi,   shundan   so’ng   mexanizm   yig’iladi   va   lyuft   ikkinchi   marta   tekshiriladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 13-rasm.   Rul   mexanizmidagi   o’q   yo’nalishida   bo’lgan   tirqishni   (a)   va   chervyak
bilan   rolikning ilashishini   rostlash   (b).
Agar   rostlash   yetarli   boimasa,   u   holda   barcha   jarayon   kerakli   natija   olingunga
qadar   davom   ettiriladi.   Podshipnikdagi   tig’izlik   rostlangandan   keyin,   soshka
tortqidan ajratgan holda, rul   chambaragidagi   kuch tekshiriladi,   uning   miqdori   3   -   6
N oralig’ida   bo’lishi   kerak.
Chervyakni   rolik bilan  ilashishini  rostlash  paytida  rul   mexanizmini   avtomobildan
yechib   olish   shart   emas   (13-rasm,   b).   Rostlash   uchun   gaykani   (3)   bo’shatiladi,
shtiftdan shayba (2)   yechib   olinadi   va   rostlash   vinti   maxsus   kalit   yordamida,   stopor
shaybaning   bir   necha   kesiklariga   teng   miqdorda   buraladi.   Bunda   rolikni   o’rkachi
bilan   chervyak   rezbasi   orasidagi   yon tirqish o’zgaradi, natijada rul chambaragini
erkin   yo’li   ham   o’zgaradi.   Rostlashdan   so’ng   gayka   (3)   o’z   o’rniga   qotirib
qo’yiladi.
Rul   yuritmasi   birikmalaridagi   lyuftlarni   aniqlash   uchun   tekshiri-layotgan
birikmani   qo’l
bilan ushlab turgan holda soshkani chambarak yordamida keskin tebrantiriladi (14-
rasm,   a).   Bunda   ortiqcha   lyuft   darrov   seziladi.   Uni   bartaraf   etish   uchun   rezbali
tiqinni   (14-rasm,   b)   quyidagi   tartibda   tortiladi:   avvalo,   tiqin   shplintdan   ozod O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 qilinadi,   so’ng   maxsus   kalit   yordamida   uni   buralmay   qolgunga   qadar   tortiladi   va
tortqi kallagidagi teshikka mos kelguncha bitta kesik   miqdorida   bo’shatiladi hamda
shplintlab qo’yiladi.
14-   rasm.   Rul   yuritmasi   birikmalaridagi   lyuftni   tekshirish   (a)   va   rostlash   (h).
O’q   yo’nalishidagi   lyuftni   rostlash   vaqtida   birikma   ichiga   moylashmateriali
to’ldiriladi.   Agar   birikmalardagi   yeyilish   katta   bo’lib,   lyul’lin   yo’qotishning   iloji
bo’lmasa, u holda zoldirli barmoq   yoki tortqining o’zi (yig’ilgan holda) yangisiga
almashtiriladi.   Yengil   avtomobillarning   qismlarga   ajralmaydigan   sharnirlari
rostlanmaydi,   shuning   uchun   lyul’l   hosil   bo’lganda   va   yeyilganda   ular   yangisiga
almashtiriladi. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Gidrokuchaytirgichli rul mexanizmlari
  Hozirgi   paytda   o’rtacha   vaznli   o’tag’on   hamda   o’rta   va   og’ir   vaznli   yuk
avtomobillari,   shuningdek,   avtobuslarning   rul   yuritmalarida   kuchaytirgich
ishlatiladi. 
Kuchaytirgich - g’ildiraklarni burishga sarflanadigan kuchni kamaytiradi, natijada
avtomobilning   boshqarilishini   osonlash   -tirib,   yengil   va   qulay   burilishni
ta’minlaydi. Kuchaytirgich avtomobil notekis yo’ldan yurganda, rul chambaragiga
ta’sir   etadigan   turtkini   yumshatadi   va   avtomobilni   katta   tezlikda   uning
harakatlanish   xavfsizligini   oshiradi.   Masalan,   boshqariluvchi   g’ildiraklardan   biri
shikastlansa,   avtomobilni   to’g’ri   chiziqli   harakatini   va   turg’un   holatini   saqlab
qolishga imkon yaratadi. 
15-rasm. Rul yuritmasi.
  Shuning   uchun   hozirgi   paytda   tezyurar   yengil   avtomobillarning   (Neksiya)   rul
boshqarmasi ham kuchaytirgich bilan jihozlangan. 
Kuchaytirgichlar   boshqarish   jarayonida   to’la   kuzatish   qobiliyatiga   ega   bo’lishi
(ya’ni,   yo’naltiruvchi   g’ildirakning   burilishi,   haydovchi   tomonidan   rul
chambaragining burilishiga to’la mos kelishi), avtomobilni to’g’ri chiziqli harakati
paytida   g’ildirakning   to’siqqa   uchrab   majburan   burilishida   o’z-o’zidan   ishga
tushmasligi,   biror   sabablar   bilan   shikastlanib   ishdan   chiqmasligi,   avtomobilning O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 boshqarilishiga   xalaqit   bermasligi,   yuqori   sezgirlikka   ega   bo’lib,   juda   ham   qisqa
vaqt ichida tizimning ishga solinishini ta’minlashi kerak (34-rasm). 
Kuchaytirgich qo’yidagi asosiy qismlardan tashkil topgan: 
• ta’minlash manbai-gidronasos yoki kompressor; 
•   taqsimlagich; 
• gidrotsilindr. 
 
 
16-rasm.   Rul gidrokuchaytirgichi.
1-nasos; 2-tarqislagich korpusi; 3-rul mexanizmi; 4-rul soshka; 5-bog’lovchi
trubka; 6-bachok.
Kuchaytirgichlarni harakatga keltiradigan yuritma gidravlik va pnevmatik bo’lishi
mumkin. 
Kuchaytirgich   qismlarining   bir-biriga   nisbatan   joylashuvi   to’rt   xil   bo’lishi
mumkin:  O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 • kuchaytirgichning   hamma   qismlari   bir   joyda   joylashgan   (ta’minlash
manbaidan tashqari); 
• rul   mexinizmi   alohida.   Taqsimlagich   va   gidrotsilindr   bir   agregatda
joylashgan; 
• rul mexanizmi va taqsimlagich bir agregatda gidrotsilindr ayrim joylashgan; 
• hamma   qismlari   (rul   mexanizmi,   taqsimlagich,   gidrotsilindr)   ayrim
joylashgan. 
17-rasm. Rul gidrokuchaytirgichini ishlash prinsipi sxemasi:
a-rulning ishsiz holatida; b-rul burilish holatida.
1-rul mexanizmi; 2-zolotnik; 3-taqsimlagich korpusi; 4-gidrotsilindr;
5- gidrotsilindr porsheni; 6-reaktiv shayba; 7-markazlashgan prujina;
6- 8-yuqori bosimli magistral; 9-klapan; 10-nasos; 11-past bosimli
magistral;12-bachok; 13-filtr.
  Yuqorida  qayd etilgan kuchaytirgichning  joylashuv  tartibida  va konstruksiyasida
o’ziga   xos  afzalliklar   va  kamchiliklar  mavjud.  Bular   puxtaligi,  ishonchli   ishlashi,
ixchamligi va narxi bilan baholanadi. 
Gidrokuchaytirgich   ishlash   prinsipi   sxemasi   68-rasmda   keltirilgan.   Nasos
avtomobil dvigatelidan harakatni oladi. 
Nasosning   tepa   qismida   moy   solish   uchun   maxsus   asbob   o’rnatilgan.   Moy
nasosdan, o’tkazgichlar orqali taqsimlagichga uzatiladi.  O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Taqsimlagich korpus va zolotnikdan iborat. Zolotnik shtanga orqali avtomobilning
rul   mexanizmiga   ulangan,   korpus   esa   boshqariluvchi   g’ildirakning   burish   sapfasi
richagi   bilan   shtanga   orqali   birlashtirilgan.   Taqsimlagich   va   moy   o’tkazgichlar
bilan   gidrotsilindrning   ikki   kamera-   siga   ulangan.   Silindr   avtomobil   ramasiga
sharnir   ravishda   mahkamlangan.   Uning   porsheni   shtok   orqali,   boshqariluvchi
g’ildirakning   buri-   lish   sapfasiga   ta’sir   ko’rsatishi   mumkin.   Moy   o’tkazgich
taqsimlagichni moy baki bilan ulaydi. 
Avtomobillardan foydalanish davrida rul boshqarmasida uchraydigan asosiy
nosozliklar
Rul   boshqarmasining   asosiy   nosozliklariga   rul   mexanizmi   karterining
mahkamlanishini   bo’shab   ketishi,   mexanizm   detallarining   yeyilishi,   rul
chambaragi  va  kalonkasining  bo’shab  qolishi,  chervyak jufti  detallarining yedirib
ketishi   misol   bo’ladi.   Gidrokuchaytirgichli   rul   boshqarmalarida,   yuqoridagi
nuqsonlardan   tashqari,   nasos   idishida   moyning   me’yoridan   kam   yoki   oshiq
bo’lishi, tizimda havo va suvning yig’ilishi, nasosning ishlamay qolishi, moyning
sizib   chiqishi,   filtrning   kirlanib   qolishi,   nasosning   himoya   va   o’tkazish
klapanlarining   nosoz   ishlashi,   nasos   uzatmasi   tasmasining   me’yor   bilan
tortilmasligi va boshqalardan iborat. 
Rul   boshqarmasini   tashxislash   ko’rsatkichlariga   rul   chambaragini   salt   yurishi   va
uni   burash   uchun   kerakli   kuchni   aniqlashdan   iborat.   Rul   chambaragining   salt
yurishi, yengil avtomobillar uchun 7-12 gradus (VAZ va NEXIA avtomobillarida
5 0
, MERSEDES BENS avtobuslari uchun 15 0
), avtobuslar uchun 10-150ni tashkil
qiladi. Rul chambaragini burash uchun sarflanadigan kuch 40-60 N ni tashkil etishi
kerak. 
Rul   boshqarmasini   sozlashda,   torqgichlardagi   sharnir   va   rul   mexanizmi
birikmalaridagi   tirqishlar   yo’qotiladi.   Rul   mexanizmidagi   chervyak
podshipningning   o’q   bo’yicha   siljishini   prokladkalar   yordamida   sozlanadi.   Rul
soshkasining o’q bo’yicha siljishi, tayanch bolt yordamida sozlanadi. 
Rul   boshqarmasidagi   mahkamlash   ishlari   agregat   va   mexanizmlarni
qotirilganligini   tekshirishdan   iborat   bo’lib,   buni   bajarishdan   oldin   rul   mexanizmi O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 karterining avtomobil ramasiga, rul tortqilari richagini burish mushtiga, soshkaga,
bo’ylama va ko’ndalang rul tortqisi barmog’iga mahkamlanishi tekshirib ko’riladi. 
Rul   mexanizm   karteridagi   va   gidrokuchaytirgich   bachogidagi   moy   sathi
navbatdagi   TXK   paytida   tekshiriladi   va   me’yorigacha   moy   quyiladi.
Gidrokuchaytirgich bachogi, uning filtrlarni hamda karterni (yilda kamida 1 marta
yoki   mavsumda,   bahor   va   kuzda)   benzin   bilan   yuvib,   moyi   almashtiriladi.
Gidrokuchaytirgichga   dvigatel   salt   ishlab   turganda   moy   quyiladi.   Rul
mexanizmiga   uzatmalar   qutisi   uchun   mo’ljallangan   Tap-10   va   Tap-15L   moylari
yoki   transmission   moy   quyiladi.   Gidrokuchaytirgichli   rul   mexanizmiga   yozda
trubina   moyi   (makasi   22),   qishda   AU-veretyon   moyi   quyiladi.   Rul   tortqilarining
sharnirli   birikmalari   1200^1800   km   yurilgandan   so’ng,   navbatdagi   TXK   paytida
US-2 yoki US-3, shuningdek USS-1, USS-2 yoki USS solidoli bilan moylanadi. 
Hozirgi   vaqtda   ishlab   chiqarilayotgan   NEKSIYA,   ESPERO,   MERSEDESBENS
va   boshqa   turdagi   avtomobillarning   rul   mexaniz-   mining   gidrokuchaytirgichiga
DEKSRON-II moyi quyiladi. 
Rul   boshqarmasi   mexanizmlarini   joriy   ta’mirlash   detallarining   almashtirish
hisobiga   amalga   oshiriladi.   Detallarning   yeyilgan   joylari,   masalan,   soshka   vali
bo’yinlari   xromlash   yo’li   bilan   tiklanadi,   soshka   vali   oxiridagi   rezba   yo’nib
tashlanib,   sirti   payvandlanadi   va   yangi   rezba   ochiladi.   Rul   mexanizmi   karterdagi
podshipnik   o’rnatiladigan   uyaning   yeyilgan   joylari   yo’niladi   va   po’lat   halqa
presslab   o’rnatiladi.   Tarangligi   pasaygan   va   singan   prujinalar,   sharsimon
barmoqlarining   yeyilgan   vkladishlari,   bo’ylama   va   ko’ndalang   tortqi   barmoqlari
almashtiri-ladi.   Egilgan   rul   tortqilari   sovuq   yoki   8000S   haroratacha   qizdirib
to’g’rilanadi
Avtomobil   transporti   davlat   iqtisodiyotini   muvaffaqiyatli   rivojlanishini   harakatga
keltiruvchi   kuchlarning   muhim   tarkibiy   qismidan   biridir.   Avtomobil   transporti
nafaqat iqtisodiy, balki strategik ahamiyatga ham ega.
Avtomobil transporti o’z vazifalarni bajarishda o’ziga xos fazilatlarni ishga soladi:
• yuklarni aniq grafik bo’yicha yetkazib berish imkoniyati; O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 •   yuklarni   yuqori   tezlik   bilan   tashish;   bu   esa   aylanma   mablag’larga   talabni
kamaytiradi va kapital aylanishini tezlashtiradi;
•   yuklarni   iste’molchining   talabiga   binoan   mayda   partiyalarda   yetkazib   berish
imkoniyati;
• yuklarni tashishda tezkorlik.
Avtotransport   kompleksini   takomillashtirish   transport   xarajatlarini   pasaytirish   va
raqobatbardoshlikni oshirishga zamin yaratadi.
Iqtisodiy   munosabatlar   bilan   avtotransport   kompleksining   boshqarish   va
yo’naltirish   tizimini   izchil   takomillashtirish   hamda   avtomobil   transporti   faoliyati
va   transport   turlarining   o’zaro   munosabatlari,   undagi   innovatsiya   va   invetsitsiya
siyosatini   jadallashtirishni   ta’minlaydigan   me’yoriy-xuquqiy   bazani   tobora
takomillashtirish sodir bo’lmoqda.
Avtotransport   kompleksini   boshqarish   va   yo’naltirish   tizimini
iqtisodiy   munosabatlar   bilan   ischil   takomillashtirishhamda   avtomobiltransporti   faol
iyati   vatransport   turlarining   o’zaromunosabatlari,   undagi   inovastiya   vainvestistiya
siyosatinijadallashtirishni   ta’minlaydigan   me’yoriy-huquqiy   ba’zani   tobora
takomillashtirish sodir bo’lmoqda. 
Yuk   oqimlari   O’zbekiston   Respublikasi   orqali   o’tishini   hisobga   oladigan
istiqbolli   xalqaro   transport   yo’laklari   shakllanayapti,   o’zbek
avtoyuktashuvchilarining   xalqaro   transport   kommunikastiyalaridan   foydalanish
imkoniyatlari kengayib borayapti va multimodal yuk tashishlar rivojlanayapti. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
  Xulosa.
Bitiriruv malakaviy ishda – tarbiya jarayonini takomillashtirish, ta’lim  jarayonida
yangi zamonaviy   axborot va pedagogik texnologiyalarni q о ’llash   orqali mutaxassis
kadrlar tayyorlash sifatini   yaxshilash   vazifasi   q о ’yildi.
Bu   vazifani   hal qilish   uchun BMI   da:
1. А vtomobilining  ― Rul   me x a n i z imla r i   va   y u r itmal a ri   –   ular g a   T X K   va
ta ’ mirl a	
sh	‖  uni n g ilmiy   nazariy   asoslari,   texnika –   texnologik   jarayonlar   atroflicha
о’rganildi,   tahlil   qilindi.
2. Rul   mexanizimlari   va yuritmalari tarkibi va   xossalari   o’rganib   chiqildi.
3. Аvtomob ilining  	
― Rul   me x a n i z imla r i   va   y u ritmal a ri   –   ula r ga   TXK   v a
ta ’ mirl a s h 	
‖  ishl a ri 	o’rganib	 chiqildi.
4. Kasb-hunar   kollejlarida   maxsus   fanlarni   o’qitishda   zamonaviy   metodlaridan
foydalanish   KHK   о’quvchilarining saviyasiga mos, kichik mutaxassislar tayyorlash
bо’yicha DTS talablariga mos   о’quv   materiali belgilab   olindi.
5. Muammoli   o’qitish   texnologiyasining   mohiyati o’rganildi
6.	
KHK   d a  a vtomobilining 	― Rul me x a ni z imla r i va  y u r itmal a ri – ularga 	TXK  va
ta ’ mirl a s h	
 	‖ mavzusini  	о’ qi t ishda   q о	’llanil	g a n  	― M u a mmoli   t a	’lim	‖   metodi   va
ula r d a n   f o y d a l a nish   usulla r i   ishlab   c   hiqilgan   usullar   KHK   da   ta’lim   jarayonida
sinab kо’rildi va shunga asosan metodik   hiqildi.
7. Tadqiqot   natijasida   ishlab   c   tavsiyalar   tayyorlandi.
Muammoli   ta’lim   metodi   asosida   avtomobilining  	
‖	―	  Rul   mexanizimlari   va
yuritmalari   –   ularga   TXK   va   ta’mirlash  	
 ‖ о’qitish   texnologiyasi   bо’yicha   ishlab
chiqilgan   tavsiyalar   KHK   da   maxsus   fan   о’qituvchilari,   о’quv   ustalariga   amaliy
yordam beradi va ta’lim samaradorligini   oshirishga   xizmat qiladi   deb hisoblaymiz. O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   A v to m o bill a rning   t exn i k   eks plu a t a t	s iy a	s i.   Qa y t a   i	s hlang a n   v a   t o ’ l d i r i l g a n
ru	
s cha   4-na s h	r i d a n   (p r o f . E .	S .   K u z n e t	s ov   t a h r i r i   o	s t i d a.  	M .:   Nau k a,   2021 . -
535	
s . )   ta r j i m a   pr o f . Q .	M .  	S i d d i q n a z a	r o v   u m um i y   t a h r i r i   o	s t i d a ,   T o	s h k e n t .
V O R I	
S - N A	S h R I Y o T ,   2 0 19. - 6 7 0   b .
2.   A v t o m o bill a rning   t exn i k   ek	
s plu a t a t	s i y a	s i.   O’z b e k i	s ton   Re	s p u bl i ka	s i   O liy   v a
o ’r t a   m a x	
s us   t a	’ lim   v azi r l i g i   a v t o t ra n	s port   o l iy   o ’quv  	y ur t l a r i   t a l a b a la r i   u c h u n
dar	
s lik  	s i f a t i d a   t av	s i y a   e t ga n .   p	r o	f . Q.  	M .  	S i d d i q n azar o v   u m u m iy   t a h r i r i   o	s t i da,
To	
s h ke n t .   VORI	S - N A	S h RIY o T,   2018.-560   b .
3.   Texn i ch e	
s k a y a   ek	s p l ua t a t	s i y a   a	v to m o bi l e y .   U c h e bnik   d lya   Vu z o v .  	P o d
red.   p	
r o	f . E .	S .  K u z n e t t	s ova.  	M .:   Nauka,   2021   g o da.
4.   O.   H a m raq u l o v ,  	
S h .  	M ag d i e v .   A v t o m o bill a r n i ng   t e x n i k   ek	s pluata t	s iy a	s i .
T o	
s h k e n t ,   2021   y .
5.   Yu.I.   Bo r o v	
s kix   v a   b o	s h q.   A v t o m o b i l l a r n i n g   t u z ili	s h i ,   t exn i k   x i z m at
k o ’r	
s a t i sh   v a  t a ’ m i r l a	s h .  To	s h k e n t ,  	M e h n a t ,   2 0 2 1   y i l .

Zamonaviy avtomobillar rul yuritmasining kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish

Купить
  • Похожие документы

  • Nam materiallami quritish uchun quritgich (barabanli, mavhum qaynash qatlamli, pnevmatik, lentali, shaxtali, purkovchi va hokazojqurilmalami hisoblash va loyihalash
  • Ичи ковак цилиндрсимон деталларга ишлов бериш
  • Traktorlar va transport vositalari
  • Zamonaviy avtomobillarning dvigatellari
  • Zamonaviy avtomobillarning asosiy uzatmasi va differensialligiga texnik xizmat ko’rsatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha