Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 998.9KB
Покупки 4
Дата загрузки 14 Октябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Машиностроение

Продавец

Bohodir Jalolov

Zamonaviy avtomobillarning asosiy uzatmasi va differensialligiga texnik xizmat ko’rsatish

Купить
O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Zamonaviy avtomobillarning asosiy uzatmasi va
differensialligiga texnik xizmat ko’rsatish
Mundarija
Kirish
I.BOB. Zamonaviy avtomobillarda asosiy uzatma va differensiallar 
vazifasi 
va ishlash uslubi
1. 1.  Asosiy uzatmaning vazifasi va ishlash uslubi.
1. 2.  Differentsial va yarim o’qlar.
1. 3.  Mashina differensiali turlari va tuzilishi
1 .4.  Differensialning zaruriyati va vazifasi
II.BOB.  Zamonaviy avtomobillarda differensiallariga texnik 
xizmat ko’rsatish
2.1.  Mexanik qulflangan differensiallar
2.2.  Differensialda nosozliklar turlari va sozlash
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
0 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
  Kirish
  Differentsial   kuch   uzatmaning   mexanizmi   bo’lib,   u   burovchi   momentni
belgilangan nisbatda ikkitayetaklanuvchi  valga tarqatadi va ularni har xil burchak
tezligida   aylantiradi.   Differentsiallar   vazifasiga   ko’ra   g’ildirakaro   va   o’qaro
turlariga bo’linadi. Hozirgi vaqtda hamma avtomobillar g’ildirakaro differentsialga
ega va ularda asosan konussimon shesternyali  differentsiallar qo’llaniladi. O’qaro
differentsiallar   ko’p   yuritmali   avtomobillarda   ishlatilib,   ular   konussimon   yoki
mushtchali   (kulachokli)   bo’lishi   mumkin.   Shuni   ham   ta’kidlab   o’tish   kerakki,
differentsiallar momentlarni vallarga uzatishi bo’yicha mutanosib va nomutanosib
turlarga   bo’linadi.   Avtomobillarda   yuqorida   qayd   etilgandek,   konussimon
shesternyali differentsial keng tarqalgan bo’lib, u yarim o’q shesternyalari 2 va 6,
satellitlar 5 va 9, krestovina 4 va differentsial qutisini tashkil qiluvchi kosachalar 7
dan iborat.
Xususan   bunday   differentsiallarda   satellitlar   soni   yuk   avtomobillari   va
avtobuslarda   uchta   yoki   to’rtta,   yengil   avtomobillarda   esa   ikkita   bo’ladi.   O’z
navbatida   satellitlar   krestovinaning   tsilindrik   barmoqlari   4   ga   erkin   o’tqazilgan.
Krestovina satellitlar bilan yig’ilgan holda barmoqlar orqali differentsial qutisining
devorlaridagi teshikchaga kiritiladi. 
Shuni   ham   aytib   o’tish   kerakki,   sirpanchiq   yo’lda   harakatlanayotgan
g’ildirak   umuman   qarshiliksiz   o’z   o’rnida   aylanishi   sabali,   quruqlikdagi
g’ildirakka   deyarli   burovchi   moment   uzatilmaydi   yoki   bu   g’ildirakni   aylantirish
uchun lozim bo’lgan miqdordagi burovchi moment uzatilmaydi. 
Chunki   sirpanchiq   yo’ldagi   g’ildirak   qarshiligi   va   ilashuvi   juda   ham   oz
bo’lgani   differentsialdagi   satellitlarga   yarim   o’q   shesternyasidan   tushadigan
yuklanishni   ham   g’oyat   darajada   kamaytirib   yuboradi.   Buning   natijasida
sirpanchiq   yo’ldagi   g’ildirak   o’z   o’qi   atrofidayengil   aylanadi,   lekin   shunga   ko’ra
quruqlikda tayanib turgan g’ildirak umuman aylanmaydi. 
1 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 I.BOB. Zamonaviy avtomobillarda asosiy uzatma va differensiallar
vazifasi va ishlash uslubi
1.1. Asosiy uzatmaning vazifasi va ishlash uslubi .
Asosiy   uzatma   dvigateldan   yetakchi   gildiraklarga   uzatiladigan   burovchi
momentni  mikdorini   oshirib ba’zi   xollarda  yunalishini   90 burchakka  burib  berish
uchun xizmat qiladi.
Zamonaviy   avtomobillarda   o`lchamlari   va   massasi   nisbatan   katta
bo`lmagan,   tezyurarligi   hisobiga   yuqori   quvvat   hosil   qiladigan   dvigatellar
qo`llanilmoqda.   Biroq   shunga   qaramay,   bu   dvigatellar   vallarida   hosil   bo`ladigan
burovchi   moment   (agar   bu   momentni   o`zgartirmasdan   to`g`ridan   to`g`ri
avtomobilning   yetakchi   g`ildiraklariga   uzatilsa)   avtomobilning   turli   yo`l
sharoitlatida yura olishiga yetarli emas. 
Shesternyalarning   yetakchisi   kichik   diametri,   yetaklanuvchisi   esa   katta
diametrli   kilib   yasalgani   uchun   yarim   o’klarning   aylanishi   kardan   valning
aylanishiga karaganda kam. Yarim o’qlarning va u bilan bog’liq bo’lgan yetakchi
g’ildiraklarning   aylanishi   kardan   val   aylanishi   ga   nisbatan   kancha   kam   bo’lsa,
ulardagi   burovchi   moment   shuncha   ko’p   bo’ladi.   Yetakchi   g’ildirak-   lardagi
burovchi momentning ko’payishi asosiy uzatmaning uzatish soniga bog’lik bo’lib,
u yuk avtomobillarida 6,5…9,0; yengil avtomobillarda esa 3,5…5,5.
Asosiy   uzatma   aylantiruvchi   momentni   ko’paytirish   va   uning   yo’nalishini
avtomobilning bo’ylama o’qiga nisbatan to’g’ri burchak ostida o’zgartirish uchun
xizmat   qiladi.   Shu   maqsadda,   asosiy   uzatma   konussimon   shesternalardan
tayyorlanadi.   Shesternalar   soniga   qarab   asosiy   uzatmalar,   bir   juft   shesternadan
iborat  boigan yakka  konussimon  uzatmaga va bir  juft  konussimon  hamda bir  juft
silindrsimon   shesternalardan   iborat   bo’lgan   qo’shaloq   uzatmalarga   bo’linadi.
Yakka   konussimon   uzatmalar   ham   o’z   navbatida   oddiy   va   gipoid   uzatmalarga
bo’linadi. 
Yakka   konussimon   oddiy   uzatmalar   (2-rasm,   a)   asosan   yengil
avtomobillarda   hamda   yuk   ko’taruvchanligi   kichik   va   o’rtacha   bo’lgan   yuk
avtomobillarida ishlatiladi. Bu uzatmalarda yetaklovchi  konussimon shesterna  (1)
2 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 kardanli   uzatma   bilan,   yetaklanuvchi   shesterna   (2)   esa   differensial   qutisi   va
differensial mexanizmi orqali yarim o’qlar bilan biriktirilgan. 
Ko’pchilik   avtomobillarda   yakka   konussimon   uzatmalar   gipoid   ilashmali
tishli   g’ildiraklarga   ega   (1-rasm,   b).   Gipoid   uzatmalar   oddiy   uzatmalarga
qaraganda   bir   qator   afzalliklarga   ega,   ularda   yetaklovchi   g’ildirak   o’qi
yetaklanuvchi g’ildirak o’qidan pastda joylashadi. Bu esa kardanli uzatmani hamda
yengil avtomobillar kuzovini pasaytirishga imkon beradi. Oqibatda avtomobilning
og’irlik   markazi   pasayib,   uning   turg’unligi   ortadi.   Bulardan   tashqari   gipoid
uzatmalardagi   shesterna   tishlarining   asosi   kengaygan   bo’lib,   ularning   yeyilish-ga
chidamliligi   va   yuklanish   layoqatligi   katta   bo’ladi.   Ammo,   bu   jihatlar
shesternalarni   moylash   uchun,   shesterna   tishlarining   o’zaro   tutashishida
(kontaktida)   hosil   bo’ladigan   katta   kuchlarni   uzatish   sharoitiga   mo’ljallangan
maxsus (gipoid) moylar ishlatishni talab etadi. 
Differensialning vazifasi harakatni ikki tomonga tarmoqlantirish va aruriyat 
tug’ilganda g’ildiraklarini sirpanmasdan har xil burchak tezlikda aylanishini 
ta’minlash.
   
1-rasm. Asosiy uzatma turlari.
  Qo’shaloq asosiy uzatmalar (23-rasm, d) transmissiyaning umumiy uzatish
sonini   orttirish   va   uzatilayotgan   aylantiruvchi   momentni   oshirish   uchun   yuk
ko’taruvchanligi   katta   bo’lgan   yuk   avtomobillariga   o’rnatiladi.   Ushbu   holatda
asosiy   uzatmaning   uzatish   soni   konussimon   (1,2)   va   silindrsimon   (3,4)   juftliklar
uzatish sonlarini bir-biriga ko’paytirish bilan hisoblanadi. 
 
3 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 2-rasm. Qo’shaloq asosiy uzatmalar
  Asosiy   uzatmaning   tuzilishi.   ZIL-130   avtomobilining   qo’shaloq   asosiy
uzatmasi   (2   -   rasm)   yetaklovchi   orqa   ko’prik   to’sini   (8)   ichiga   joylashtirilgan
mexanizmlarning   bir   qismidir.   Asosiy   uzatmaning   yetaklovchi   vali,   yetaklovchi
shesterna   (1)   bilan   bir   butun   qilib   tayyorlangan.   U   asosiy   uzatma   karteriga   (9)
mahkamlangan   stakan   ichidagi   konussimon   rolikli   podshipnikka   o’rnatilgan.
Xuddi   shu   karterda,   konussimon   rolikli   podshipniklarda,   yetaklovchi   silindrik
shesternasi   (12)   bo’lgan   oraliq   val   ham   o’rnatilgan.   Shu   val   flanesiga   shesterna
bilan   ilashishda   bo’lgan   yetaklanuvchi   konussimon   shesterna   (2)   bikr
(qo’zg’almas)   qilib   mahkamlangan.   Yetaklanuvchi   silindrik   shesterna   (5)
differensialning qutisini hosil qiluvchi, uning chap (3) va o’ng (6) kosachalari bilan
biriktirilgan. 
Bu   qutida   differensial   detallari,   ya’ni   satellitlar   (11)   va   yarim   o’qlar
shesternalari (10) bilan birgalikda krestovina (chorbarmoq) o’rnatilgan. 
Asosiy   uzatma   ishlaganda   aylantiruvchi   moment   kardanli   uzatmadan
yetaklovchi   val   flanesiga   va   uning   shesternasiga   (1),   undan   yetaklanuvchi
konussimon shesternaga (2), oraliq val va uning shesternasiga (12), yetaklanuvchi
silindrik   shestemaga   (5)   va   differensial   detallari   orqali   avtomobil   g’ildiraklari
gupchagi bilan bog’langan yarim o’qlarga (7) uzatiladi. 
4 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 1 .2.  Differentsial va yarim o’qlar.
  Differentsial   kuch   uzatmaning   mexanizmi   bo’lib,   u   burovchi   momentni
belgilangan nisbatda ikkita yetaklanuvchi valga tarqatadi va ularni har xil burchak
tezligida   aylantiradi.   Differentsiallar   vazifasiga   ko’ra   g’ildirakaro   va   o’qaro
turlariga bo’linadi. Xozirgi vaqtda hamma avtomobillar g’ildirakaro differentsialga
ega   va   ularda   asosan   konussimon   shesternyali   differensiallar   qo’llaniladi.   O’qaro
diffirensiallari   ko’p   yuritmali   avtomobillarda   ishlatib,   ular   konussimon   yoki
mushtchali (kulachokli) bo’lishi mumkin.
Shuni   ham   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   differsiallar   momentlarni   vallarga
uzatishi   bo’yicha   mutanosib   va   nomutanosib   turlarga   bo’linadi.   Avtomobillarda
yuqorida   qayd   etilgandek,   konussimon   shesternyali   dfferensial   keng   tarqalgan
bo’lib (2-rasm), u yarimo’q shesternyalari 2 va 6, satellitlar 5 va 9, krestovina 4 va
differensial   qutisini   tashkil   qiluvchi   kosachalar   7   dan   iborat.   Xususan   bunday
differensiallardan   satellitlar   soni   yuk   avtomobillari   va   avtobuslarda   uchta   yoki
to’rta,   yengil   avtombillarda   esa   ikkita   bo’ladi.   O’z   navbatida   satellitlar
krestovinaning   silindrik   barmoqlari   4   ga   erkin   o’tkazilgan.   Krestovina   satellitlar
bilan   yig’ilgan   holda   barmoqlar   orqali   differensial   qutisining   devorlaridagi
teshikchaga   kiritiladi.   Avtomobil   burilganda   uning   ichki   g’ildiragi   bilan   yo’l
orasidagi ishqalanish kattaroq bo’lgani sababli tashqi g’ildirakka nisbatan kam yo’l
bosib o’tadi. 
Shunga   ko’ra,   ichki   g’ildirak   va   u   bilan   bog’liq   bo’lgan   yarim   o’q
shesternyasi diferensial qutisi 7 ga nisbatan kam yo’l bosib o’tadi. Binobarin, ichki
g’ildirak va u bilan bog’liq bo’lgan yarim o’q shesternyasi 6 differensial qutisi 7 ga
nisbatan aylanib, orqada qolishga majbur bo’ladi. Shu sababli satellitlar 5 va 9 o’z
o’qi   atrofida   aylanib,   ikkinchi   yarim   o’q   shesternyasi   2   ni   kamroq   moment   bilan
tezroq   aylantiradi,   natijada   tashqi   g’ildirak   ham   tezroq   aylanadi.   Ana   shu   holatni
nazarda tutib fikr yuritsak, chap (tashqi) g’ildirak differensial qutisidan tezroq (n
d.q
< n 
ch.g ) va o’ng (ichki) g’ildirak esa sekinroq aylanar (n
d.q  > n
o’.g ) ekan. Demak, shu
bois tashqi chap g’ildirak. Ichki o’ng g’ildirakdan tezroq aylanadi (n
ch.g  > n
o’.g ). Bu
ham   yuqorida   keltirilgan   ifoda   o’zgarmaydi   va   chap   hamda   o’ng   g’ildiraklarning
5 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 aylanish   qiymatining   yig’indisi   differensial   qutisining   ikki   barobar   aylanishiga
(2n
d.g )   teng   bo’lib   qolaveradi.   Shuni   ham   aytib   o’tish   kerakki,   sirpanchiq   yo’lda
harakatlanayotgan   g’ildirak   umuman   qarshiliksiz   o’z   o’rnida   aylanishi   sababli,
quruqlikdagi g’ildirakka deyarli burovchi moment uzatilmaydi yoki bu g’ildirakni
aylantirish uchun lozim bo’lgan miqdordagi burovchi moment uzatilmaydi. 
  Chunki   sirpanchiq   yo’ldagi   g’ildirak   qarshiligi   va   ilashuvi   juda   ham   oz
bo’lgani,   differensialdagi   satellitlarga   yarim   o’q   shesternyasidan   tushadigan
yuklanishni ham g’oyat darajada kamaytirib yuboradi buning natijasida sirpanchiq
yo’ldagi quruqlikda tayanib turgan g’ildirak umuman aylanmaydi. 
 
  3-rasm. Differensialning ishlash uslubini ko’rsatuvhi tasviriy chizma. 
  1   va   8   –   yarim   o’qlar,   7   –   differensial   qutisi,   2   va   9   –   yarim   o’q
shesternyasi, 4 va 9 – satellitlar, 5 – krestovina. 
  Yarim   o’qlar   burovchi   momentni   differensialdan   yetakchi   g’ildiraklarga
uzatib   beradi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   yarimo’q   g’ildirakka   tushadigan   va   bu
kuchlar ta’sirida hosil bo’luvchi eguvchi momentni faol qabul qila oladi. Xususan,
eguvchi momentlar avtomobilning yetakchi g’ildiraklariga ta’sir etadigan quyidagi
kuchlardan vujudga keladi (3-rasm): 
1) Tik yo’nalishda g’ildirak markaziga yo’nalgan radial kuch – R 
(avtomobilning og’irligi G dan vujudga keladigan reaksiya kuchi); 
2) Avtomobilning yetakchi g’ildiraklari aylanganda hosil bo’lgan tortuvchi kuch – P; 
6 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 3) Burilishdagi   markazdan   qochma   va   yo’l   to’shamining   yonaki   qiyaligi   natijasida
qirilib chiqadigan, yondan ta’sir qiluvchi kuchlar – S. 
Yarim o’qning tashqi uchidagi podshipniklarni yetakchi ko’prik qobig’ining
karteriga joylanish uslubini tanlash  yo’li  bilan unga ta’sir  ko’rsatayotgan eguvchi
momentlarning ta’sirini to’la yoki qisman yuksizlantirish mumkin. Odatda, har bir
yarim   o’qning   ichki   shlitsli   uchiga   konussimon   shesternya   o’tkazilgan   bo’lib,   u
differensial qutisi ichiga joylashadi. Yarim o’qning tashqi uchida ko’pincha flanes
qilingan   bo’lib,   u   shpilkalar   yordamida   g’ildirak   gupchagiga   mahkamlanadi.
Burovchi moment yarim o’qdan yetakchi g’ildirak gupchagi podshipniklari orqali
yuboriladi. 
Shunga   ko’ra,   avtomobillarda   ishlatiladigan   yarim   o’qlar   uch   turga
bo’linadi: 
1. Yarim yuksizlantirilgan. 
2. To’rtdan uch qismi yuksizlantirilgan. 
3. To’la yuksizlantirilgan. 
Yarim   o’qning   tashqi   uchidagi   podshipnik   yetakchi   ko’prik   karterining
yengiga joylashsa, yarim yuksizlantirilgan yarim o’q deb ataladi. 
24-rasm,  a  da tasvir etilganidek, unga yarim o’qqa tushadigan jami kuchlar,
ya’ni  R, P  va  S  dan paydo bo’ladigan eguvchi momentlar ta’sir qiladi. 
Yarim   yuksizlantirilgan   (1/2)   yarim   o’qlar   yengil   avtomobillarda   va   kam
yuk   ko’taruvchi   yuk   avtomobillarida   qo’llaniladi.   Yarim   o’qning   tashqi   uchi
yetakchi g’ildirakning gupchagiga mahkamlanib, gupchakning o’zi esa karterning
kerilgan   yengiga   podshipnikda   o’rnatilsa,   to’rtdan   uch   qismi   yuksizlantiradigan
(3/4)   yarimo’qlar   deb   yuritiladi   (24-rasm,   b ).   Bunda   eguvchi   momentning   ko’p
qismi   podshipnik   orqali   karterga   uzatilib,   oz   qismi   yarim   o’qqa   ta’sir   qiladi.   Bu
turdagi   yarim   o’qlar   asosan   yuqori   sinf   turkumiga   kiruvhi   yengil   avtomobillarga
o’rnatiladi. 
Yarim o’qning tashqi uchi yetakchi g’ildirakning gupchagi bilan tutashgan,
gupchag esa yetakchi ko’prik karteriga o’tkazilgan ikkita podshipnikda yotsa, to’la
yuksizlantirilgan yarim o’q deb ataladi (24-rasm,   c ). Bunda barcha kuchlar yarim
7 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 o’qqa tushmasdan, bevosita yarim o’q karteriga tarqatiladi. Bu turdagi yarim o’qlar
o’rta va katta yuk avtomobillari hamda avtobuslarda qo’llaniladi. 
8 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 1.3.  Mashina differensiali turlari va tuzilishi
Avtoulovdagi   differensial   uzatish   elementidir.   Bu   qo’zg’aysan
g’ildiraklarining   mustaqil   aylanishini   ta’minlaydi,   lekin   shu   bilan   birga   ularning
har biriga bir xil momentni uzatadi.
Ushbu   element,   ayniqsa,   burilishlarda   avtomobilning   barqarorligi   uchun
juda   muhimdir.   Biz   fizikadan   bilamizki,   burilish   paytida   yarim   doira   ichidagi
g’ildirak   aylana   tashqarisidagi   g’ildirakka   qaraganda   qisqa   yo’l   bosib   o’tadi.
G’ildirakli g’ildiraklarga nisbatan bu umuman sezilmaydi.
Drayv g’ildiraklariga kelsak, agar transmissiyada farq bo’lmasa, har qanday
mashina   burilish   paytida   barqarorlikni   sezilarli   darajada   yo’qotadi.   Muammo
shundaki, tutashuvni  saqlash  uchun tashqi  va ichki g’ildiraklar burilishda turli xil
tezlikda aylanishi kerak.  Aks holda, g’ildiraklardan biri siljiydi yoki siljiydi.
4-rasm.  Mashina differensiali ko’rinishi
Diferensial   qo’zg’aysan   o’qiga   o’rnatiladi.   To’rt   g’ildirakchali   (SUV   yoki
4x4   klass)   transport   vositalariga   nisbatan   ushbu   mexanizm   barcha   o’qlarda
mavjud.
Ba’zi   avtoulovlarda   differensial   avtoulovning   siljishini   ta’minlash   uchun
maxsus   payvandlanadi.   Bunga   misol   qilib   payvandlangan   differensial   li   ikki
9 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 g’ildirakli   qo’zg’aluvchan   avtomashinalarni   keltirish   mumkin.   Biroq,   odatdagi
shahar haydash uchun zavod diferensialidan yoki, deyilganidek, ochiq differensial
dan foydalanish yaxshiroqdir.
1 .4.  Differensialning zaruriyati va vazifasi
Diferensialning   dizayni   deyarli   ichki   yonuv   dvigateli   bilan   jihozlangan
transport   vositalarini   ishlab   chiqarishni   boshlash   bilan   bir   vaqtda   paydo   bo’ldi.
Farqi atigi ikki yil edi.
Burilish   paytida   birinchi   mashinalar   shu   qadar   beqaror   ediki,   muhandislar
bir   xil   kuchni   qo’zg’aysan   g’ildiraklariga   qanday   o’tkazish   kerakligi   haqida
jumboq   qilishlari   kerak   edi,   lekin   shu   bilan   birga   ularni   burish   paytida   har   xil
tezlikda aylana olishlari uchun.
Ichki   yonish   dvigatellari   bo’lgan   mashinalar   paydo   bo’lgandan   keyin
mexanizmning   o’zi   ishlab   chiqilgan   deb   aytish   mumkin   emas.   Haqiqat   shundaki,
birinchi   avtoulovlarga   ishlov   berishni   hal   qilish   uchun   ilgari   bug   ‘vagonlarida
ishlatilgan rivojlanish qarz oldi.
5-rasm. Mashina differensiali ichki ko’rinishi
Mexanizmning   o’zi   1825   yilda   Frantsiyadan   kelgan   muhandis   -   Onesifor
Pekker   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   Ferdinand   Porsche   mashinadagi   toymasin
g’ildirak   ustida   ishlashni   davom   ettirdi.   Uning   kompaniyasi   va   ZF   AG
(Fridrixshafen) bilan hamkorlikda kam diferensial ishlab chiqildi (1935).
10 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 LSD   differensial   idan   katta   foydalanish   1956   yilda   boshlangan.   Ushbu
texnologiya   barcha   avtoulovlar   tomonidan   ishlatilgan,   chunki   u   to’rt   g’ildirakli
transport vositalari uchun yangi imkoniyatlar ochgan.
Differensial moslama
Diferensial   sayyora   qutisiga   asoslangan   edi.   Oddiy   vites   qutisi   bir   xil
o’lchamdagi   turli   xil   tishlarga   ega   bo’lgan   ikkita   vitesdan   iborat   (doimiy
bog’lanish uchun).
Kattaroq   tishli   g’ildirak   aylansa,   kichikroq   o’z   o’qi   atrofida   ko’proq
aylanishlarni   amalga   oshiradi.   Sayyora   modifikatsiyasi   nafaqat   momentni
qo’zg’aysan   o’qiga   uzatishni   ta’minlaydi,   balki   uni   harakatga   keltiruvchi   va
boshqariladigan   vallarning   tezligi   har   xil   bo’lishi   uchun   o’zgartiradi.   Sayyora
qutilaridagi   odatiy   uzatmalar   qutisiga   qo’shimcha   ravishda   uchta   asosiy   bilan
o’zaro bog’liq bo’lgan bir nechta qo’shimcha elementlardan foydalaniladi.
6-rasm.  Mashina differensiali sxemas chizmasi
Differensial   sayyora   qutilarining   to’liq   imkoniyatlaridan   foydalanadi.
Bunday   mexanizm   ikki   daraja   erkinlikka   ega   va   vites   nisbatini   o’zgartirishga
11 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 imkon   beradiganligi   sababli,   bunday   mexanizmlar   turli   xil   tezlikda   aylanadigan
g’ildiraklarning barqarorligini ta’minlash uchun samarali ekanligini isbotladi.
Differensial qurilmaga quyidagilar kiradi.
 Differensial korpus yoki stakan. Unda butun sayyora mexanizmlari va
viteslari o’rnatiladi;
 Yarim   tishli   uzatmalar   (ko’pincha   quyosh   turi   ishlatiladi).   Sun’iy
yo’ldoshlardan momentni oling va qo’zg’aysan g’ildiraklariga uzating;
 Asosiy   o’tkazmaning   boshqariladigan   va   harakatlantiruvchi
mexanizmlari;
 Sun’iy yo’ldoshlar. Ular sayyora mexanizmlari sifatida ishlaydi. Agar
mashina yo’lovchi avtomobili bo’lsa, unda bitta mexanizmda ikkita shunday qism
bo’ladi.  SUV va yuk mashinalarida sayyora mexanizmida 4 ta yo’ldosh mavjud.
Differensial ishlash diagrammasi
Bunday   mexanizmlarning   ikki   turi   mavjud   -   nosimmetrik   va   assimetrik
differensial. Birinchi modifikatsiya momentini o’q o’qiga teng ravishda uzatishga
qodir.   Ularning   ishlashiga   haydovchi   g’ildiraklarining   burchak   tezligi   ta’sir
qilmaydi.
Ikkinchi   modifikatsiya,   agar   ular   turli   xil   tezlikda   aylana   boshlasa,
qo’zg’aysan   o’qi   g’ildiraklari   orasidagi   momentni   sozlashni   ta’minlaydi.
Ko’pincha,   bunday   differensial   g’ildirakli   avtomashinaning   o’qlari   o’rtasida
o’rnatiladi.
Differensial   ning   ishlash   rejimlari   haqida   batafsilroq.   Bunday   vaziyatlarda
mexanizm boshqacha ishlaydi:
 Mashina to’g’ri yuradi;
 Mashina manevr qilmoqda;
 Drayv g’ildiraklari siljiy boshlaydi.
Differensial shunday ishlaydi:
To’g’ri harakat bilan
Avtoulov   to’g’ri   harakatlanayotganda,   sun’iy   yo’ldoshlar   shunchaki   aks
o’qlari orasidagi bog’lanishdir. Mashinaning g’ildiraklari bir xil tezlikda aylanadi,
12 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 shuning   uchun   stakan   ikkala   o’qni   bir-biriga   bog’laydigan   bitta   quvur   kabi
aylanadi.
Tork   ikki   g’ildirak   o’rtasida   teng   taqsimlanadi.   G’ildirakning   aylanishlari
pinion tishli aylanishiga mos keladi.
Burilish paytida
Mashina manevr qilganda, tashqi burilish radiusidagi g’ildirak ichki burilish
radiusiga   qaraganda   ko’proq   aylanishlarni   amalga   oshiradi.   Ichki   g’ildirak   juda
ko’p qarshiliklarga duch keladi, chunki tashqi  g’ildirak uchun moment kuchayadi
va yo’l uning tegishli tezlikda aylanishiga to’sqinlik qiladi.
Bunday   holda,   sun’iy   yo’ldoshlar   o’ynashga   kirishadi.   Ichki   o’q   milining
tishli g’ildiragi sekinlashadi, shu sababli stakan ichidagi sayyora mexanizmi teskari
yo’nalishda aylana boshlaydi. Ushbu mexanizm, hatto qattiq va qattiq burilishlarda
ham avtomobilning barqarorligini saqlashga imkon beradi. Shuningdek, u tezlikni
pasaytiruvchi g’ildirakda ortiqcha g’ildiraklar aşınmasının oldini oladi.
Slip paytida
Differensial   foydali   bo’lgan   uchinchi   holat   -   bu   g’ildirak   siljishi.   Bu,
masalan,   mashina   loyga   tushganda   yoki   muz   ustida   harakatlanayotganda   sodir
bo’ladi.   Ushbu   rejimda   differensial   burchakka   burilishdan   ko’ra   butunlay
boshqacha printsip asosida ishlaydi.
Haqiqat   shundaki,   siljish   paytida   to’xtatilgan   g’ildirak   erkin   aylana
boshlaydi,   bu   esa   g’ildirakning   yo’l   yuzasiga   etarlicha   yopishqoqligi   bo’lgan
momentni   yo’qotishiga   olib   keladi.   Agar   differensial   burilish   rejimida   ishlagan
bo’lsa, loyga yoki muzga tushgan bo’lsa, mashina umuman to’xtab qolgan bo’lar
edi, chunki tortish kuchi umuman yo’qolgan bo’lar edi.
Ushbu muammoni bartaraf etish uchun muhandislar  tomonidan cheklangan
slip differensial  i ishlab chiqildi. Uning ijodi haqida birozdan keyin gaplashamiz.
Birinchidan,   differensial   larning   mavjud   modifikatsiyalari   va   ularning   farqlarini
ko’rib chiqishga arziydi.
Differensial turlari
13 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Agar mashinada bitta qo’zg’aysan o’qi bo’lsa, u holda u o’zaro faoliyat aks
differensial   i   bilan   jihozlangan   bo’ladi.   To’liq   g’ildirakchali   transport   vositasi
markaziy   differensial   dan   foydalanadi.   Old   g’ildirakli   avtomashinalarda   bu
shuningdek   oldingi   diferensial   deb   ataladi   va   orqa   g’ildirakli   avtomashinalardagi
modellar orqa differensial deb ataladi.
7-rasm. Mashina differensiali qirqim ko’rinishi
Ushbu mexanizmlar mexanizm turiga ko’ra uch toifaga bo’linadi:
 Nishab differensial i;
 Gijja tishli diferensial;
 Silindrsimon differensial.
Ular   o’zaro   asosiy   va   eksenel   tishli   qutilarning   shakli   bilan   ajralib   turadi.
Konusning   modifikatsiyalari   old   va   orqa   g’ildirakchali   transport   vositalariga
o’rnatiladi. Silindrsimon bo’lganlar to’liq g’ildirakchali modellarda qo’llaniladi va
qurtlarni uzatmalar har xil uzatmalarga mos keladi.
Avtomobil modeliga va transport vositasi boshqariladigan yo’l sharoitlariga
qarab, quyidagi differensial turlari foydali bo’ladi:
14 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 1. Mexanik blokirovka;
2. O’z-o’zini blokirovka qiluvchi differensial;
3. Elektr blokirovkasi.
II.BOB.  Zamonaviy avtomobillarda differensiallariga texnik xizmat
ko’rsatish
2.1.  Mexanik qulflangan differensiallar
Ushbu   modifikatsiyada   sun’iy   yo’ldoshlarni   haydovchining   o’zi
g’ildiraklaridagi   maxsus   kalitlardan  foydalanib  blokirovka  qiladi.  Mashina   to’g’ri
chiziqda yoki burilishda bo’lsa, differensial normal ishlaydi.
Avtomobil beqaror yuzasi  bo’lgan yo’lni urishi bilanoq, masalan, loy bilan
yoki   qorli   yo’l   bilan   o’rmonga   kirib   boradi,   haydovchi   qo’llarni   kerakli   holatga
o’tkazadi va shu bilan yo’ldoshlarni to’sib qo’yadi.
8-rasm.  Mashina differensiali ko’rinishi
Ushbu   rejimda   sayyora   mexanizmi   ishlamaydi   va   mashina,   asosan,
differensial   siz.   Barcha   qo’zg’aysan   g’ildiraklari   bir   xil   tezlikda   aylanadi,   bu   esa
sirpanishning oldini oladi va tortishish barcha g’ildiraklarda saqlanadi.
15 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Bunday mexanizmlar oddiyroq qurilmaga ega va ba’zi byudjetli SUV-larga
o’rnatiladi,   masalan,   mahalliy   UAZ   transport   vositalarida.   Loydan   asta-sekin
harakatlanayotganda   shinalar   haddan   tashqari   eskirmasligi   sababli,   ushbu   dizayn
avtomobilning shinalariga zarar etkazmaydi.
Cheklangan slip differentsiyasi
9-rasm. Mashina differensiali
Ushbu   toifadagi   mexanizmlarning   bir   nechta   turlari   mavjud.   Bunday
qurilmalarning namunalari:
 LSD. Bunday vites qutilarida, aks o’qlarining birining haddan tashqari
yuqori   aylanishi   bilan,   sun’iy   yo’ldoshlar   avtomatik   ravishda   qulflanadi.   Bu
barqaror g’ildirakning tortish kuchini yo’qotishiga yo’l qo’ymaydi;
 Viskoz   debriyaj.   Ushbu   differensial   lar   yopishqoq   silikon   asosidagi
moddadan foydalanadi. Salqin holatda u suyuq holatda  qoladi. U qizib ketishi  va
aralashishi   bilanoq,   moddaning   xossalari   o’zgaradi   va   yopishqoq   tuzilishga   ega
bo’ladi,   bu   esa   uning   yopishqoqligini   oshiradi.   Ushbu   xususiyat   aks   o’qlarining
aylanishidagi   farqning   oshishi   bilan   ortadi.   Viskoz   muftalar   bir   nechta   muhim
kamchiliklarga   ega.   Birinchidan,   ular   ta’mirlanmaydi.   Modda   o’z   xususiyatlarini
yo’qotganda,   butun   blokni   almashtirish   kerak.   Ikkinchidan,   blokirovka   g’ildirak
kuchli   siljib   ketganda   paydo   bo’ladi,   shuning   uchun   mashina   har   doim   ham   yo’l
16 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 harakati   sharoitida   samarali   kurasha   olmaydi.   Ushbu   kamchiliklarga   qaramay,
mexanizm   byudjet   narxida   farq   qiladi.   Aksariyat   arzon   krossoverlar   aynan   shu
farqlar bilan jihozlangan.
 Torsen.   Torson   qurtlarni   qulfidan   foydalanadi.   Bir   o’q   milining   moment
koeffitsienti   boshqa   o’q   miliga   nisbatan   oshganda   yoki   kamayganda,   qulf   ishga
tushadi.   Bu   texnologiya,   masalan,   Audi   avtomobillarida   ishlatiladi.   Qurilmani
mexanik   o’zaro   bog’langan   mexanizmlar   deb   tasniflash   mumkin.   Bu   barcha
turdagi differensial lar orasida eng ishonchli hisoblanadi va soddaligi bilan ajralib
turadi. Shuning uchun ular qimmat.
Elektr blokirovkasi
Bunday   farqlar   vositaning   elektronikasi   bilan   bog’liq.   Ular   eng   qimmat   deb
hisoblanadi, chunki ular murakkab tuzilishga va blokirovka qiluvchi haydovchiga
ega.   Ushbu   mexanizm   avtomobilning   ECU   bilan   bog’liq   bo’lib,   u   ABS   kabi
g’ildiraklarning   aylanishini   kuzatuvchi   tizimlardan   ma’lumotlarni   oladi.   Ba’zi
transport vositalarida avtomatik qulflashni o’chirib qo’yish mumkin. Buning uchun
boshqaruv panelida maxsus tugma mavjud.
10-rasm. Mashina differensiali
Elektron   variantlarning   afzalligi   shundaki,   ular   bir   necha   darajali
blokirovkalarni   o’rnatishga   imkon   beradi.   Bunday   mexanizmlarning   yana   bir
17 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 ijobiy   tomoni   shundaki,   ular   haddan   tashqari   yukni   engishga   yordam   beradi.
Bunday modellarda tork kam tezlikda aylanadigan aks o’qiga qo’llaniladi.
Differensial qulf haqida ko’proq ma’lumot
Har qanday o’zaro faoliyat aksning differensial i muhim kamchilikka ega -
tork   avtomatik   ravishda   g’ildirakka   beriladi,   u   qattiqroq   aylanadi.   Shu   sababli,
etarli   tortish   kuchiga   ega   bo’lgan   ikkinchi   g’ildirak   tortishni   yo’qotadi.   Shu
sababli,   bunday   vites   qutisi   mustaqil   ravishda   loydan   yoki   qor   uyumidan   chiqib
ketish imkoniyatini bermaydi.
Avval aytib o’tganimizdek, muammo sun’iy yo’ldoshlarni blokirovka qilish
yo’li bilan hal qilinadi.  Ikkita blokirovka qilish tartibi mavjud:
 To’liq   blokirovka   qilish   vites   qutisining   barcha   elementlari   qattiq
bog’langanligi   sababli   amalga   oshiriladi.   Bu   eng   yaxshi   ushlagichga   ega   bo’lgan
g’ildirakning etarli momentni olishini ta’minlaydi
 Bloklash omilini o’zgartirish orqali qisman blokirovka qilish mumkin.
Avtomobil   to’g’ri   chiziqda   harakatlanayotganda,   bu   koeffitsient   1.   Sun’iy
yo’ldoshlar nosimmetrik differensial ga qulflangandan so’ng, bu koeffitsient 3 dan
5 gacha o’zgaradi. Bunday holatda aylanadigan g’ildirak aylanishda davom etadi,
lekin u kamroq momentni oladi.
2.2.  Differensialda nosozliklar turlari va sozlash
Har qanday differensial ni loyihalashda vites va o’qlarning o’zaro ta’siridan
foydalanilishini   hisobga   olsak,   bunday   mexanizm   tez   eskirishga   va   buzilishga
sezgir.   Sayyora   mexanizmining   elementlari   jiddiy   yuk   ostida,   shuning   uchun
tegishli parvarishsiz ular tezda ishdan chiqadi.
Viteslar bardoshli materiallardan tayyorlangan bo’lsa-da, mexanizmda ilgari
bo’lmagan   shovqin,   taqillatish   va   tebranish   kuchayganligiga   e’tibor   berishga
arziydi.   Bundan   tashqari,   tashvish   beruvchi   moment   -   bu   moylash   materialining
oqishi.   Eng   yomoni,   agar   mexanizm   tiqilib   qolgan   bo’lsa.   Biroq,   tegishli
parvarishlash bilan, bu kamdan-kam hollarda bo’ladi.
Vites   qutisi   korpusidan   yog   ‘oqishi   paydo   bo’lishi   bilan   siz   avtoulov
xizmatiga murojaat qilishingiz kerak. Siz tugunni o’zingiz tekshirishingiz mumkin.
18 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Safardan keyin vizual  tekshiruvdan tashqari, siz vites qutisi  korpusidagi yog’ning
haroratini   tekshirishingiz   mumkin.   Mexanizmning   normal   ishlashi   paytida   bu
ko’rsatkich taxminan 60 daraja bo’ladi. Agar differensial juda ko’p qizib ketsa, siz
mutaxassisning maslahatiga murojaat qilishingiz kerak.
Muntazam   parvarishlashning   bir   qismi   sifatida  moylash   darajasi   va   sifatini
tekshirish   kerak.   Transmissiya   moyining   har   bir   ishlab   chiqaruvchisi   uni
almashtirish   uchun   o’z   qoidalarini   belgilaydi.   Ushbu   tavsiyani   e’tiborsiz
qoldirmang,   chunki   yog’da   tishli   tishlarga   zarar   etkazadigan   kichik   aşındırıcı
zarralar   bo’lishi   mumkin,   shuningdek,   metall   qismlarning   ishqalanishini   oldini
oladigan yog ‘plyonkasini yo’q qiladi.
Agar   vizual   tekshirish   natijasida   markaz   diferensialining   qochqinligi
aniqlangan   bo’lsa   yoki   oldingi   g’ildirakli   avtomashinaning   analoglarida   shunga
o’xshash  muammo kuzatilsa, yog ‘muhrini almashtirish kerak. Soqol darajasining
pasayishi qismlarning ishqalanishini kuchayishiga olib keladi, bu esa qurilmaning
ishlash muddatini sezilarli darajada pasaytiradi. Vites qutisini quruq holda ishlatish
sun’iy yo’ldoshlarni, podshipnik va o’q uzatmalarini yaroqsiz holga keltiradi.
11-rasm. Mashina differensiali
19 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Differensial   ning   o’z-o’zini   diagnostikasi   quyidagicha   amalga   oshiriladi.
Birinchidan,   avtomobilning   qo’zg’aysan   o’qini   ko’taring.   Vites   qutisi   neytral
holatga o’tkaziladi. Bir g’ildirak avval bir yo’nalishda, so’ngra boshqa yo’nalishda
aylanadi. Xuddi shu protsedura ikkinchi g’ildirak bilan amalga oshiriladi.
Ishlaydigan   differensial   bilan   g’ildiraklar   o’ynash   va   shovqinsiz   aylanadi.
Bundan   tashqari,   ayrim   xatolarni   o’zingiz   bartaraf   etishingiz   mumkin.   Buning
uchun vites qutisi olib tashlanadi, qismlarga ajratiladi va uning barcha elementlari
benzin   bilan   yuviladi   (nuqsonli   joylarni   aniqlash   uchun).   Ushbu   protsedura
davomida   siz   sun’iy   yo’ldoshlarning   teskari   ta’sirini   va   tishli   g’ildiraklarning
aşınmasını topishingiz mumkin.
Eskirgan   elementlar   olib   tashlanadi,   o’rniga   yangi   qismlar   o’rnatiladi.
Asosan,   sun’iy   yo’ldoshlar,   podshipniklar   va   moy   qistirmalari   tezroq   ishlamay
qolishi   sababli   almashtirilishi   kerak.   Sun’iy   yo’ldoshlar   tishlar   orasidagi   minimal
bo’shliqqa ega bo’lgan viteslarni tanlash orqali o’rnatiladi.
Yangi differensial ni topish
Avtoulovlar   bozorida   g’ildiraklararo   yoki   markaziy   differensial   ni   topish
oson   bo’lishiga   qaramay,   uning   narxi   ancha   yuqori   (yangi   qism   yuzlab   ming
dollarga   tushishi   mumkin).   Shu   sababli,   aksariyat   avtoulovchilar   kamdan-kam
hollarda mexanizmni to’liq almashtirishga rozi bo’lishadi.
Yangi   mexanizmni   yoki   uning   alohida   elementlarini   oddiy   avtoulovlar
singari   topish   mumkin.   Eng   oson   yo’li   -   do’konga   borib,   ma’lum   bir   transport
vositasi   uchun   ma’lum   bir   qismni   so’rash.   Biroq,   bu   avtomobil   yangilanmagan
bo’lsa, amal qiladi. Aks holda, qism birlik kodiga muvofiq yoki ehtiyot qism olib
tashlangan avtomobil modeliga muvofiq tanlanadi.
Qismni   mahsulot   kodi   bilan   emas,   balki   avtomobil   ma’lumotlari   bo’yicha
qidirish   yaxshiroqdir,   chunki   bu   belgilar   faqat   mexanizmni   demontaj   qilgandan
keyin   topiladi.   Ushbu   tugun   juda   ko’p   modifikatsiyaga   ega.   Hatto   bir   xil
markadagi avtomobil uchun ham turli xil differensial lardan foydalanish mumkin.
20 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 12-rasm. Mashina differensiali
Ushbu   daqiqani   hisobga   olgan   holda,   boshqa   mashinadan   mukammal
analogni topish juda qiyin. Ikkilamchi bozorda differensial ni sotib olishga kelsak,
bu   avtomobil   egasining   xavfiga   va   xavfiga   bog’liq,   chunki   hech   kim   qismni
qismlarga   ajratmaydi   va   tekshirmaydi.   Bu   juda   eskirgan   mexanizmni   sotib   olish
xavfini oshiradi.
21 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Markazi differensial - har qanday avtomobil geçirimliligini tekshirish uchun
eng   samarali   usulini   tekshirish.   Ayni   orada,   ba’zi   yo’ldan   o’ziga   xos   barcha   suv,
bir ma’lumotlar elementi bilan bog’liq.   boshqa texnik mexanizmlari kabi, Inter-o’q
differensial uning rivojlanishi va barcha muammolari bor.   Uchda biz samarali, bu
element qanday qilib topish uchun harakat qiladi, va uning ishlash printsipi, nima
bo’ladi.
13-rasm. Harakat va harakat mexanizmi
Uch mavzuda har qanday zamonaviy markaz differens (Niva 2121, masalan,
u hamial) bir necha usullar ishlamoqda:
1. Tekis harakati (avtomatik).
2. Qaymoq.
3. Aylanadi.
qayta,   samarali   markazi   differensial   qachon   u   tez-tez   quvvat
qaymoq.   avtomobil sirt ustida bo’lsa, bu muz, qadoqlangan qor yoki iflos bo’lishi,
bu   element   o’qi,   ya’ni   g’ildirak   ustida   harakat   qilish.   qayta   ishlash
printsipi.   G’ildiklar   bir   xil,   aytaylik,   chiqadi,   chiqadi,   va   bu   bilan   qattiq
shikastlanganda,   differensial   bir   xil   narsaga   "prokruchivaemost"   ikki   g’ildiqqa
22 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 tengdir,   ya’ni,   har   ikki   disklar   uchun   shu   moment   uchun   chiqish   uchun.   Bu
avtomobil qor yoki soniyada ifloslangan ichiga olinadi
o’ng,   chap   g’ildirak   yurishlarni   xil   tezlikda   va   -   hech   markazi   farq   bor   Ana,
sirpanib   xavf   mashinalari   butunlay   boshqa.   Bu   avtomobil   ham   ko’proq   qor   yoki
qum   dafn   ekan.   Buning   uchun,   Intero’q   differensial   ega   bo’lgan   har   qanday
transport   vositalarining   ajralmas   qismi   (KAMAZ,   darvoe,   ular   bilan   birga,   ular
bilan)   hamma   g’ildiraklarning   diskini.   Ko’pincha,   bir   element   shaxslik   yuk
mashinalari yoki ichki SUV’lar bilan ta’minlandi.   qurilma ishlabensz An’anaga o’
jip differial asta-sekin yo’qolib jihozlash.   Bu juda alalati emas - "Nemis" markazi
differensial, u o’z hayotida bo’lsa g hech qachon, nima!   Buning uchun, 
Shunday   qilib,   bu   qismi   deb   Ivanning   avtomobil   qo’shimcha   tortisi   beradi
dvigateli, bir xil moment ularni o’tkazish, har ikki g’ildiragi "bog’laydi".
23 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
  Xulosa
Xulosa qilib aytish kerakki, differensial siz xavfsiz va samarali avtomobilni
yaratish   imkonsiz,   garchi   quruq   asfaltdagi   dimelarni   burish   muxlislari   bu   bilan
bahslashsa.
Demak,   differensialning   vazifasi   avtomobilning   burilishida   yoki
notekisliklarda   harakatlanganida   burovchi   momentni   yetakchi   g’ildiraklarga
taqsimlash   bilan   ularni   turli   tezliqda   aylana   olishini   ta’minlashdir.   Avtomobillarda
asosan   shesternyali   va   kulachokli   differensiallar   ishlatiladi.   Shesternyali
differensiallar   konstruksiyasi   bo’yicha   birmuncha   oddiy.
Avtomobillarda   konussimon   shesternyali   differensiallar   keng   tarqalgan
bo’lib,   u   differensial   qutisi ,   sotollitlar,   yarim   o’q   shesternyalari   tashkil   topgan.
Yarim   o’q   shesternyalari   yarim   o’qlar   orqali   yetakchi   g’ildiraklar   bilan   ulangan.
Differensial   planetar   mexanizm   bo’lib,   uning   yetakchi   zvenosiga   differensial
qutisi,   yetaklanuvchi   zvenosiga   esa   o’lchamlari   bir   xil   bo’lgan   yarim   o’q
shesternyalar   va   kiradi.
Differensiallar   Transmissiyada   o’rnatilish   joyiga   qarab   g’ildirak-   lararo
(burovchi   momentni   bir   ko’priqdagi   yetakchi   g’ildiraklarga   taqsimlash)   va
o’qlararo   (4x4;   6x4;   6x6   rusumli   avtomobillarda   burovchi   momentni   yetakchi
ko’priklarning asosiy uzatmalariga taqsimlash) larga;   burovchi   momentni   yetakchi
ko’priklarga   qanday   nisbatda   taqsimlanishiga   qarab   simmetrik   va
nosimmetriklarga   bo’linadi.
Malaka   oshirish   jarayonida   bizga   malakali   o qituvchilar   yangi   pedagogikʻ
texnologiyalardan foydalanib yangi texnologiya innovatsiyalar tarzda dars jarayoni
tashkil   etdi   biz   kasb-hunar   maktabimizga   borib   ustozlardan   o rganilgan   yangi	
ʻ
texnologiyalar asosida o quvchilarga sifatli dars o tish uchun bu texnologiyalardan	
ʻ ʻ
foydalanib darsni tashkil etamiz
24 O’zg. Varoq Hujjat№.
Imzo Sana Varoq
 Foydalanilgan adabiyotlar
1.A v to m o bill a rning   t exn i k   eks plu a t a t	s iy a	s i.   Qa y t a   i	s hlang a n   v a   t o ’ l d i r i l g a n  
ru	
s cha   4-na s h	r i d a n (p r o f .  E . 	S . K u z n e t	s ov   t a h r i r i   o	s t i d a.  	M .:   Nau k a,   2021 . -
535	
s . )   ta r j i m a   pr o f . Q . 	M . 	S i d d i q n a z a	r o v  u m um i y   t a h r i r i   o	s t i d a ,   T o	s h k e n t .   V o r i	s -
n a	
s h r i y o t ,   2 0 19. - 6 7 0   b .
2.A v t o m o bill a rning   t exn i k   ek	
s plu a t a t	s i y a	s i.   O’z b e k i	s ton   Re	s p u bl i ka	s i   O liy   v a  
o ’r t a   m a x	
s us   t a	’ lim   v azi r l i g i   a v t o t ra n	s port   o l iy   o ’quv  	y ur t l a r i   t a l a b a la r i   u c h u n  
dar	
s lik  	s i f a t i d a   t av	s i y a   e t ga n .   p	r o	f . Q. 	M . 	S i d d i q n azar o v   u m u m iy   t a h r i r i   o	s t i da,  
To	
s h ke n t .   VORI	S - N A	S h RIY o T,   2018.-560   b .
3.   Mamatov X.M. va boshs. Avtomobillar. - T., 2000 .
4.   O. H a m raq u l o v ,  
S h . 	M ag d i e v .   A v t o m o bill a r n i ng   t e x n i k   ek	s pluata t	s iy a	s i .  
T o	
s h k e n t ,   2021   y .
5.   Muhitdinov N.F., Hamidullaev A.A., Umarov B.SH. Yo’l harakati qoidalariga 
sharhlar va amaliy tavsiyalar (YHQlarni buzganlik uchun solinadigan jarimalar 
bilan birgalikda). - T., 2021.
25

Zamonaviy avtomobillarning asosiy uzatmasi va differensialligiga texnik xizmat ko’rsatish

Купить
  • Похожие документы

  • Nam materiallami quritish uchun quritgich (barabanli, mavhum qaynash qatlamli, pnevmatik, lentali, shaxtali, purkovchi va hokazojqurilmalami hisoblash va loyihalash
  • Ичи ковак цилиндрсимон деталларга ишлов бериш
  • Traktorlar va transport vositalari
  • Zamonaviy avtomobillarning dvigatellari
  • Zamonaviy avtomobillar rul yuritmasining kuchaytirgichlariga texnik xizmat ko’rsatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha