Zamonaviy sharoitlarda bo’sh vaqt masalalarining dolzarb ahamiyat kasb etish sabablari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI
O’ZBЕKISТОN МILLIY UNIVERSITETI
IJТIМОIY  FАNLAR FАКULТЕТI
SOTSIOLOGIYA KAFEDRASI
UMUMIY SOTSIOLOGIYA FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Zamonaviy sharoitlarda bo’sh vaqt
masalalarining dolzarb ahamiyat kasb etish
sabablari
BAJARDI : 
TEKSHIRDI : 
                                                      Toshkent Mundarija
Kirishi. 
BOB.   Bo’sh vaqt unumdorligi
1.1.Kattalar orasida bo’sh vaqt ahamiyati  
1.2. Yoshlar orasidagi bo’sh vaqt unumdorligi
II.   BOB.Oilaviy Bo’ sh Vaqtning Jamiyatimizdagi O’rni
2.1. Oilaviy bilan bo’sh vaqt  
2.2.  O ila davrasidagi bo’sh vaqtning yoshlar tarbiyasidagi o’rni  
Xu losa
Foydalanilgan adabiyotlar
                                    
                              
                        Kirish
    Mavzuning   dolzarbligi .     Zamonaviylashib   borayotgan   jamiyatimizda
insonlarning   bo’sh   vaqtdan   qay   darajada   foydalanayotgani,bo’sh   vaqtni   qanday
targ’ib etish,undan qanday to’gri foydalanish kerakligini o’rganish. Bugungi kunda
nafaqat   yoshlar   ,kattalar   va   talabalar   o’rtasidagi   bo’sh   vaqtni   tog’ri   sarf
qilinmasligi   jamiyatimizda   yuz   berayotgan   muammolarga   sabab   bo’lish
oqibatlarini bartaraf etishni o’rganish. 
Kurs   ishining   maqsadi .   Bo’sh   vaqtdan   unumli   foydalanilmayotgandagi   kelib
chiqayotgan   muammolar,zamonaviy   sharoitda   bo’sh   vaqt   ahamiyati   ,bo’sh
vaqtning dolzarbligi bugungi jamiyatdagi o’rni.
Kurs   ishining   vazifasi .   Bo’sh   vaqtdan   unumli   foydalanishdagi   chora
tadbirlar,bugungi oilalarda farzand va ota- ona o’rtasidagi bo’sh vaqtning o’rni.
Kurs ishining obyekti .  Hozirgi jamiyatimizdagi insonlarning bo’sh vaqti.
Kurs ishining predmeti . Bo’sh vaqt sababli yuzaga kelgan muammolar.
1.BOB.    Bo’ sh vaqt unumdorligi
1.1. Kattalar orasida bo’sh vaqt ahamiyati
Bo’sh   vaqt—   kishining   majburiy   ijtimoiy   mehnati   va   boshqa   majburiy
mashg’ulotlardan   tashqari   vaqtining   bir   qismi;   o’z   xohishiga   ko’ra   ma’naviy   va
jismoniy   rivojlanish,   dam   olish   uchun   sarflanadigan   vaqt.   Ijtimoiy   hayotda
kishilarning   umumiy   vaqtini   2   qismga   —   ish   vaqti   va   ishdan   tashqari   vaqtga
bo’lish mumkin. Ishdan tashqari vaqt asosan uy ishlariga, o’ziga qarash, uxlash va
ovqatlanish   uchun   sarflanadigan   vaqg   hamda   Bo’sh   vaqtga   bo’linadi.   Bo’sh   vaqt
shaxsning  har  tomonlama  kamoloti, qobiliyatlarini  rivojlantirishi, bilim  darajasini
oshirishi, dam olishi va shu kabilar uchun kerak bo’ladigan ishdan tashqari vaqtdir.
Bo’sh   vaqt   shaxsning   erkin   faoliyati   va   kamoloti   uchun   zarur   bo’lgan   haqiqiy
boyligi hisoblanadi.   Bo’sh vaqt jamiyat ma’naviy kuchining, kengaytirilgan takror
ishlab   chiqarishning   zarur   sharti.   U   individual   xarakterga   ega   bo’lib   qolmay,
ijtimoiy   zaruriy   vaqg   hamdir.   Chunki   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarni   rivojlantirish,
mehnat unumdorligini oshirish, ilmiy texnika ravnaqi uchun Bo’sh vaqt juda zarur.
O’z   navbatida   ular   Bo’sh   vaqt   me’yori   va   mazmuniga   ta’sir   qiladi.   Jamiyatning tarixiy   taraqqiyoti   davomida   Bo’sh   vaqtning   miqdori   va   ahamiyati   tobora   ortib
boradi. Bu, birinchidan, mehnat unumdorligining ortishi, ilmiy-texnika ravnaqi va
jamiyatning   barcha   a’zolari   o’rtasida   mehnatning   teng   taqsimlanishi   hisobiga
bo’lsa,   ikkinchidan,   ishga   borib   kelishdagi   ortiqcha   harakatlarni,   uy   mehnatiga
ketadigan   vaqtni   qisqartiritsh   hisobiga   yuz   beradi.   Ijodiy   mehnat   qilish,   o’z
malakasini,   ma’lumoti   va   ilmiy-madaniy   saviyasini   oshirish,   ijtimoiy-siyosiy
faoliyatini   kengaytirish,   san’at   va   sport   bilan   shug’ullanish   va   boshqalar   Bo’sh
vaqtning   mazmundor   o’tishini   ta’minlaydi.   Masalan,   jahondagi   rivojlangan
mamlakatlarda, shuningdek O’zbekistonda ham 2 kunlik dam olish va 5 kunlik ish
haftasiga   o’tish   Bo’sh   vaqtni   ko’paytirish   yo’lidagi   tadbirlardandir.   Bo’sh   vaqt
miqdorini   ko’paytirish   va   undan   unumli   foydalanish   uchun   etarli   sharoit   yaratish
zarur.   Bunga   mamlakat   ishlab   chiqarish   kuchlarini   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish
jarayonlarini   mexanizatsiyalash,   ishlab   chiqarishga   zamonaviy   texnika   va   ilg’or
texnologiyani   joriy   etish   orqali   mehnat   samaradorligini   oshirish   va   vaqtni   tejash,
ommaning   umumiy   madaniy   saviyasini   oshirish   va   boshqalar   orqali   erishiladi.
Bo’sh   vaqtdan   samarali   foydalanish   turmushning   mazmundor   bo’lishiga   yordam
beradi.
1.2.Yoshlar orasidagi bo’sh vaqt unumdorligi
Inson har tong yangi kunni qarshi olar ekan uning ixtiyoriga 24 soat vaqt beriladi.
Bu   unga   har   kuni   beriladigan   1440   daqiqa   yoki   86400   soniyalik   fursatdir.
O tayotgan   vaqtimiz   haqida   tafakkur   qilib   ko radigan   bo lsak,   soat   millariningʻ ʻ ʻ
“chiq-chiq”lari,   aslida   aziz   umrimizning   to xtovsiz   parchalanib   ketayotgan   onlari	
ʻ
ekanini   his   etamiz.   Ushbu   onlar   bizning   yaxshi   yo   yomon   amallarimizga   guvoh
bo lib   o tib   bormoqda.  	
ʻ ʻ Imom   Buxoriyning   “al-Adab   al-mufrad”     hadislar
to'plamida   “Ilimni   hech   qachon   xor   qilmanglar” 1
  deb   takidlaydilar.” ,   Abu   Lays
Samarqandiyning   “Tanbehul   g'ofiliyn”   asarlarida   “Farzandlarga   yuksak   insoniy
fazilatlarni kamol toptirish” 2
 tarannum etilgan.
Vaqtga   e tibor   o ta   muhim   bo lganidan,   dinimizda   ko plab   toat-ibodatlar   aniq	
ʼ ʻ ʻ ʻ
vaqtga  belgilab  qo yilgan. Bir   kunda ado  etish  lozim  bo lgan  besh  vaqt  namozga	
ʻ ʻ
1
  Imom Al-Buxoriy “al-Adab  al-mufrad” asaridan  Toshkent nashr 2010
2
  Abu Lays Samarqandy “Tanbehul g’ofiliyn”asaridan Toshkent nashr 2012 alohida-alohida   vaqt   ta yin   qilingan.   Ularni   jamlab   bir   vaqtning   o zida   ado   etishʼ ʻ
mumkin emas. Chunki ularni belgilangan vaqtda ado etish farzdir. Bu esa vaqtning
ahamiyatli   ekanini   bildiradi.   Ro za   tutish   ham   aniq   vaqtga,   Ramazon   oyiga	
ʻ
belgilab   qo yilgan.   Shu   oydan   boshqa   yilning   hamma   oylarida   ro za   tutilsa   ham,	
ʻ ʻ
Ramazon   ro zasining   o rniga   o tmaydi.   Chunki   Ramazon   ro zasi   bo lishi   uchun
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shariatda   belgilangan   aniq   vaqtda   ro za   tutish   shart.   Bu   ham   vaqtning   ahamiyatli	
ʻ
ekanini   bildiradi.   Haj   ibodatini   ado   etishda   ham   aniq   vaqt,   ya ni,   arafa   kuni	
ʼ
Arofatda   turish   belgilab   qo yilgan.   Shu   vaqtdan   tashqari   yilning   boshqa   hamma	
ʻ
kunida   Arofat   tog ida   turilsa   ham,   haj   hisoblanmaydi.   Chunki   haj   bo lishi   uchun	
ʻ ʻ
shariatda   belgilangan   aniq   vaqtda   Arofat   tog ida   turish   shart.   Bu   ham   vaqtning	
ʻ
ahamiyatli   ekanidandir.   Qurbonlik   qilishning   ham   aniq   vaqti   belgilab   qo yilgan.	
ʻ
Uch   kun   ichida   so yilmasa,   keyin   so ygani   qurbonlikka   o tmaydi.   Chunki	
ʻ ʻ ʻ
qurbonlik bo lishi  uchun shariatda belgilangan aniq vaqtda qurbonlik qilish shart.	
ʻ
Bu ham vaqtning ahamiyatli ekanidandir. Bu ro yxatni yana uzoq davom etkazish	
ʻ
mumkin.   Dinimizda   ibodatlarning   aniq   vaqtlari   ta yin   qilib   qo yilgani   musulmon	
ʼ ʻ
kishini   vaqtga   rioya   qilishga   hamda   qat iy   tartib   va   intizom   bilan   yashashga	
ʼ
o rgatadi.   Shuning   uchun   ham   dono   xalqimiz   vaqtga   e tiborli   bo lishni   ta kidlab	
ʻ ʼ ʻ ʼ
shunday   deganlar:   Har   bir   ishning   vaqti   bor,vaqt   bilganning   baxti   yor.Qur oni	
ʼ
karimning   ko plab   oyatlarida   vaqtning   qiymatini   va   ahamiyatini   bildirib   tun,	
ʻ
kunduz, tong, subhidam, shafaq, choshgoh va asr vaqtlari bilan qasamyod etilgan.
Agar   vaqtning   ahamiyati   haqida   tafakkur   qiladigan   bo lsak,   ularning   naqadar	
ʻ
g animat   lahzalar   ekanligi   ko z   o ngimizda   namoyon   bo ladi:O tib   ketgan   vaqt	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
hech   qachon   qaytmaydi   va   uning   o rnini   ham   to ldirib   bo lmaydiO tayotgan   har	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bir   vaqt   inson   hayotining   bir   qismidir.   U   qiyomat   kuni   insonning   foydasiga   yo
zarariga   guvohlik   beradi.   Shuning   uchun   musulmon   kishi   o tkazayotgan   vaqtini	
ʻ
ziyrak   tijoratchi   kabi   sarhisob   qilib   borishi   lozim.   Har   kun,   hafta,   oy   va   yilda
musulmon   kishi   o tayotgan   vaqtida   nimadan   foyda   ko rgani,   nimadan   zarar	
ʻ ʻ
ko rgani,   foyda   qancha   bo lgani,   zarar   qancha   bo lgani,   foyda   nima   sababli	
ʻ ʻ ʻ
bo lgani,   nima   sababli   zarar   ko rganini   sarhisob   qilib,   foydani   oshirib,   zararni
ʻ ʻ
yo qotishga   urinib   borishi   lozim.   Chunki   tijoratchi   yo qotgan   molini   yana   ortig i
ʻ ʻ ʻ bilan qo lga kiritishi mumkin. Ammo vaqtini yo qotgan inson esa uni qayta qo lgaʻ ʻ ʻ
kiritishi   aslo   mumkin   emas.   Ulamolar   o tayotgan   vaqt   haqida   shunday   deganlar:	
ʻ
“vaqt   betaraf   bo lmaydi,   yo   senga   qadrdon   do st   yoki   ashaddiy   raqib   bo ladi”.	
ʻ ʻ ʻ
Ya ni   o tgan   vaqt   insonning   yo   foydasiga   yoki   zarariga   hujjat   bo ladi.   Hasan	
ʼ ʻ ʻ
Basriy rohmatullohi alayh shunday deganlar: Boshlanayotgan har bir kun shunday
nido   qiladi:   “   Ey   odam   bolasi,   men   yangi   kunman,   sening   amalinga   guvohman,
mendan   foydalanib   qol,   agar   o tib   ketsam   qiyomat   kunigacha	
ʻ
qaytmayman”O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida	
ʻ
19   mart   kuni   yoshlarga   e tiborni   kuchaytirish,   yosh   avlodni   madaniyat,   san at,	
ʼ ʼ
jismoniy   tarbiya   va   sportga   keng   jalb   etish,   ularda   axborot   texnologiyalaridan
to g ri   foydalanish   ko nikmasini   shakllantirish,   yoshlar   o rtasida   kitobxonlikni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
targ ib   qilish,   xotin-qizlar   bandligini   ta minlash   masalalariga   bag ishlangan	
ʻ ʼ ʻ
videoselektor yig ilishi bo lib o tdi. Mamlakatimiz aholisining 30 foizi 14 dan 30	
ʻ ʻ ʻ
yoshgacha   bo lgan   yoshlardir.   Ularning   ta lim   olishi,   kasb-hunar   egallashi   uchun	
ʻ ʼ
zamonaviy  sharoit  va  imkoniyatlar   yaratilgan. Shu  bilan  birga, yoshlarning  bo sh	
ʻ
vaqtini   mazmunli   o tkazishni   tashkil   etish   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Yoshlar	
ʻ
qanchalik   ma naviy   barkamol   bo lsa,   turli   yot   illatlarga   qarshi   immuniteti   ham	
ʼ ʻ
shuncha kuchli  bo ladi. Ma lumki, davlatimiz rahbari  ijtimoiy, ma naviy-ma rifiy	
ʻ ʼ ʼ ʼ
sohalardagi   ishlarni   yangi   tizim   asosida   yo lga   qo yish   bo yicha   5   ta   muhim	
ʻ ʻ ʻ
tashabbusni   ilgari   surgan   edi.   Birinchi   tashabbus   yoshlarning   musiqa,   rassomlik,
adabiyot, teatr va san atning boshqa turlariga qiziqishlarini oshirishga, iste dodini	
ʼ ʼ
yuzaga   chiqarishga   xizmat   qiladi.   Ikkinchi   tashabbus   yoshlarni   jismoniy
chiniqtirish,   ularning   sport   sohasida   qobiliyatini   namoyon   qilishlari   uchun   zarur
sharoitlar  yaratishga  yo naltirilgan.  Uchinchi  tashabbus  aholi   va yoshlar   o rtasida	
ʻ ʻ
kompyuter   texnologiyalari   va   internetdan   samarali   foydalanishni   tashkil   etishga
qaratilgan.   To rtinchi   tashabbus   yoshlar   ma naviyatini   yuksaltirish,   ular   o rtasida	
ʻ ʼ ʻ
kitobxonlikni   keng   targ ib   qilish   bo yicha   tizimli   ishlarni   tashkil   etishga	
ʻ ʻ
yo naltirilgan. Beshinchi tashabbus xotin-qizlarni ish bilan ta minlash masalalarini	
ʻ ʼ
nazarda tutadi. Ana shu ezgu g oya Prezidentimizning Sirdaryo viloyatiga tashrifi	
ʻ
chog ida boshlanib, qisqa vaqtda ulkan ishlar amalga oshirildi. Mazkur hududdagi	
ʻ tuman va shaharlar kutubxonalariga 300 ming nusxada badiiy adabiyotlar yetkazib
berildi.   Musiqa   va   san at   maktablari   cholg u   asboblari,   sport   obyektlari   jihozlarʼ ʻ
bilan   ta minlandi.   Bu   ishlar   Namangan   viloyatida   ham   davom   ettirilib,   "Ma rifat	
ʼ ʼ
karvoni"   tashkil   etildi.   Yoshlar   uchun   25   ming   dona   kitob,   80   turdagi   sport
jihozlari   va   musiqa   asboblari   yetkazib   berildi.   Ushbu   5   tashabbus   xalqimiz,
ayniqsa,   yoshlarimiz   tomonidan   katta   qiziqish   bilan   kutib   olindi.   Yig ilishda   bu	
ʻ
tajribani   O zbekistonning   barcha   hududlarida   keng   joriy   qilish   masalalari	
ʻ
muhokama   qilindi.   Bugungi   kunda   mamlakatimizdagi   800   dan   ortiq   madaniyat
markazi, 312 ta musiqa va san at maktabiga atigi 130 ming nafar o g il-qiz qamrab	
ʼ ʻ ʻ
olingani, mazkur muassasalarning aksariyati o quv qo llanmalari, notalar to plami,	
ʻ ʻ ʻ
musiqa   asboblari   va   jihozlar   bilan   yetarli   darajada   ta minlanmagani   qayd   etildi.	
ʼ
Davlatimiz   rahbari   joylardagi   madaniyat   markazlari,   musiqa   va   san at	
ʼ
maktablarining   moddiy-texnik   bazasi   va   ulardan   foydalanish   holatini   o rganib,	
ʻ
faoliyatini   yaxshilash   bo yicha   topshiriqlar   berdi.   Madaniyat   vazirligi   va   Xalq	
ʻ
ta limi   vazirligiga   hokimliklar   bilan   birgalikda   tuman   (shahar)   madaniyat	
ʼ
markazlari   va   umumta lim   maktablarida   yoshlarning   qiziqishidan   kelib   chiqib,	
ʼ
qo shimcha   1,5   mingta   to garak   tashkil   etish   vazifasi   qo yildi.   Tashabbuskor	
ʻ ʻ ʻ
iste dodli yoshlar va mahalliy homiylarni jalb etgan holda, madaniyat markazlarida
ʼ
badiiy-havaskorlik jamoalari, yoshlar teatr-studiyalari va "Yoshlar klublari" tashkil
qilish zarurligi ta kidlandi. Atoqli san atkor va iste dodli ijodkorlarni tumanlardagi	
ʼ ʼ ʼ
madaniy   ishlarga   ko makchi   sifatida   biriktirish   yaxshi   natija   berayotganini	
ʻ
inobatga olib, bu tajribani butun mamlakatga yoyish bo yicha ko rsatmalar berildi.	
ʻ ʻ
Unga   muvofiq,   taniqli   artistlar   tuman   va   shaharlarga   ijodiy   maslahatchi   sifatida
biriktirilib,   o sha   joylarda   madaniyat   va   san atni   rivojlantirishga   mas ul   bo ladi,	
ʻ ʼ ʼ ʻ
tuman   va   shaharlar   hokimlari   esa   ushbu   ishlarga   moddiy   va   tashkiliy   jihatdan
yordam   beradi.   Musiqa   va   san at   sohasida   oliy   ma lumotli   kadrlarni   ko paytirish	
ʼ ʼ ʻ
masalasiga   ham   e tibor   qaratildi.Oliy   va   o rta   maxsus   ta lim   hamda   Xalq   ta limi	
ʼ ʻ ʼ ʼ
vazirliklariga   muayyan   mavzular   bo yicha   tarix   darslarini   muzeylar,   tarixiy	
ʻ
obidalar,   qadamjo   va   teatrlarda   sayyor   o tkazilishini   tashkil   qilish   topshirildi.	
ʻ
Ikkinchi   tashabbusga   doir   masalalar   muhokama   qilinar   ekan,   yurtimizda   12 mingdan ziyod sport inshooti borligi, lekin yoshlarni jismoniy tarbiya va ommaviy
sportga   qamrab   olish   darajasi   yetarli   emasligi   qayd   etildi.   Umumta limʼ
maktablarining   sport   anjomlari   bilan   jihozlanish   ko rsatkichi   mamlakat   bo yicha	
ʻ ʻ
56 foizni tashkil etgani holda, Surxondaryo viloyatida atigi 12 foiz, Xorazmda 14
va   Qoraqalpog istonda   15   foiz,   xolos.   Yig ilishda   yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va	
ʻ ʻ
sportga   keng   jalb   etish   borasidagichora-tadbirlar   belgilab   berildi.   Tuman   va
shaharlar hokimlarining yoshlar masalalari bo yicha o rinbosarlariga mutaxassislar	
ʻ ʻ
bilan   birgalikda   yoshlarning   sport   turlariga   qiziqishi   hamda   sport   inshootlarining
jihozlanish darajasini  o rganib, shu asosda  takliflar berish, Vazirlar Mahkamasiga	
ʻ
ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   mablag lar   manbasini   aniqlash   vazifasi	
ʻ
yuklatildi. Olis va chekka qishloqlarda yengil konstruksiyali sendvich panellardan
kichik   sport   zallari   va   sun iy   qoplamali   maydonlar   qurish,   tashabbuskor	
ʼ
tadbirkorlarga sport inshootlari barpo etish uchun yer ajratish zarurligi ta kidlandi.	
ʼ
Bunday   tadbirkorlarga   Milliybank   tomonidan   "Yoshlar   –   kelajagimiz"   Davlat
dasturi doirasida imtiyozli kreditlar ajratiladi. Joylardagi sport maktablariga taniqli
xalqaro   musobaqalar   g oliblarini   rahbar   etib   tayinlash,   shuningdek,   sportchilarni	
ʻ
oliy   o quv   yurtlarining   maxsus   sirtqi   bo limlarida   maqsadli   o qitish   yaxshi   natija	
ʻ ʻ ʻ
berishi   qayd   etildi.   Bolalar   va   o smirlar   sport   maktablari   sonini   ko paytirish	
ʻ ʻ
yuzasidan   topshiriqlar   berildi.   Videoselektor   yig ilishida   yoshlarni   internetdagi	
ʻ
zararli xurujlardan asrash, ularni axborot texnologiyalaridan unumli foydalanishga
o rgatish masalalariga ham alohida ahamiyat qaratildi. Axborot texnologiyalari va	
ʻ
kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligiga   ilg or   xalqaro   tajribalar   asosida	
ʻ
barcha   shaharlarda   va   tumanlar   markazida   Raqamli   texnologiyalar   o quv	
ʻ
markazlarini   tashkil   etish   bo yicha   topshiriq   berildi.   Bu   markazlarda   elektron	
ʻ
tijorat   va   dasturlash   bepul   o rgatiladi,   axborot   texnologiyalari   sohasida   biznes
ʻ
bo yicha   innovatsion   ko nikmalar   shakllantiriladi,   "startap"   loyihalarga   yordam	
ʻ ʻ
ko rsatiladi.  Bugungi   kunda  barcha  maktablarda  kompyuter   texnikalari  bo lishiga
ʻ ʻ
qaramasdan,   internet   xizmatidan   yetarli   darajada   foydalanilmayotgani   tanqid
qilindi.   Xalq   ta limi   vazirligi,   Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini	
ʼ
rivojlantirish vazirligiga 2021 yilgacha barcha maktablardagi kompyuter sinflarini zamonaviy   texnologiyalar   va   yuqori   tezlikdagi   internet   tarmog i   bilan   ta minlashʻ ʼ
bo yicha   chora-tadbirlar   rejasini   ishlab   chiqish   vazifasi   qo yildi.   Tashabbuskor	
ʻ ʻ
tadbirkorlarni   jalb   qilgan   holda,   kompyuter   o yinlari   markazlarini   tashkil   etish,	
ʻ
ularda   bolalar   va   yoshlarning   bilim   va   dunyoqarashini   kengaytirishga   xizmat
qiladigan   test,   viktorina,   rivojlantirish   strategiyalari   va   boshqa   foydali   dasturlar
bo lishi zarurligi ta kidlandi. Yoshlarda bolalik chog idan kitobga mehr uyg otish,	
ʻ ʼ ʻ ʻ
mustaqil   fikr   va   keng   dunyoqarashni   shakllantirish   ularning   hayot   yo llarida	
ʻ
mustahkam   zamin   bo ladi.   Lekin   ko plab   qishloq   va   mahallalarda   buning   uchun	
ʻ ʻ
zarur  sharoit  mavjud emas.  Ilgarigi  kutubxonalar  o rnida tashkil  etilgan Axborot-	
ʻ
resurs   markazlari   o zlariga   yuklatilgan   vazifalarni   bajara   olmadi.   Shu   holatlarni	
ʻ
hisobga   olib,   yangi   tashabbus   doirasida   yoshlar   sonidan   kelib   chiqqan   holda
joylarga   qo shimcha   kitoblar   yetkazib   berish   rejalashtirilgan.   Davlatimiz   rahbari	
ʻ
mutasaddi   vazirlik   va   idoralarga   "Ma rifat   karvoni"   loyihasi   doirasida   badiiy,	
ʼ
ma rifiy,   ijtimoiy   mavzularda   kitoblar   chop   etish   hamda   Qoraqalpog iston	
ʼ ʻ
Respublikasi va barcha viloyatlarga 1 million nusxadan kam bo lmagan miqdorda	
ʻ
yetkazib berish bo yicha topshiriq berdi. Yig ilishda  mahalliy hokimliklar  har  bir	
ʻ ʻ
shahar va tuman markazida bittadan namunali kitob do koni tashkil etishi kerakligi	
ʻ
ta kidlandi.Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar  agentligiga barcha shahar  va	
ʼ
tumanlarda   ko chma   kitob   pavilyonlarini   joylashtirish,   "Bibliobus"larni   yo lga	
ʻ ʻ
qo yish   orqali   qishloq   va   ovullar   aholisiga   kutubxona   xizmati   ko rsatish   vazifasi	
ʻ ʻ
yuklatildi.   Yig ilishda   xotin-qizlarni   ish   bilan   ta minlash   masalalari   ham	
ʻ ʼ
muhokama qilindi. Shu maqsadda 2019-2020 yillarda barcha tumanlarda sendvich
panellardan 195 ta tikuv-trikotaj korxonasi tashkil etish belgilangan. Ularni qurish
uchun   aholi   zich   yashaydigan,   mehnat   resurslari   ko p   joylar   tanlab   olingan.   Bu	
ʻ
korxonalarni   tashkil   etish   natijasida   xotin-qizlar   uchun   24   mingdan   ortiq   doimiy
ish o rni yaratish ko zda tutilgan. Prezidentimiz mehnat qilish istagidagi ayollar ish	
ʻ ʻ
o rinlari   sonidan   ancha   ko pligini   hisobga   olib,   korxonalarda   ishni   2   smenada	
ʻ ʻ
tashkil   etish,   ularda   xaridorgir   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   zarurligini
ta kidladi.Yig ilishda   qayd   etilgan   5   tashabbusni   keng   joriy   qilish   maqsadida
ʼ ʻ
barcha   hududlarga   mutasaddi   rahbarlar   mas ul   qilib   biriktirildi.   Shuningdek,   bu	
ʼ vazifalarga   Qoraqalpog iston   Respublikasi   Jo qorg i   Kengesi   raisi,   viloyatlar,ʻ ʻ ʻ
Toshkent   shahri,   tuman   va   shaharlar   hokimlari,   "Nuroniy",   "Mahalla"
jamg armalari,   Xotin-qizlar   qo mitasi,   Yoshlar   ittifoqi   rahbarlari   shaxsan   mas ul	
ʻ ʻ ʼ
va javobgar etib belgilandi. II.   BOB.  Oilaviy bo’sh vaqtning jamiyatimizdagi o’rni
2.1. Oila bilan bo’sh vaqt
178-sonli qarori qabul qilindi. Qarorda 3 tipda zamonaviy madaniyat va aholi dam
olish markazlari tashkil etilishi ko'zda tutilgan, ular:
I tipda - xizmat ko'rsatiladigan aholi soni 40 ming nafardan ortiq bo'lgan va kamida
400   o'rindiqli   tomosha   zaliga   ega   bo'lgan   holda   shaharlarda   va   tumanning
ma'muriy markazlarida;
II   tipda   -   xizmat   ko'rsatiladigan   aholi   soni   20   ming   nafardan   ortiq   bo'lgan   va
o'rindiqlar   soni   250   tani   tashkil   etadigan   tomosha   zaliga   ega   bo'lgan   holda
shaharlarda va tuman markazlarida;
III tipda - xizmat ko'rsatiladigan aholi soni 7 mingdan ortiq bo'lgan va o'rindiqlar
soni   150   tani   tashkil   etadigan   tomosha   zaliga   ega   bo'lgan   holda   shaharlarda   va
tuman   markazlarida   tashkil   etilishi   mumkin.Madaniy   dam   olish   insonning   bo'sh
vaqtdan   oqilona   foydalangan   holda   keng   dunyoqarashga   ega   bo'lishda   ma'naviy-
estetik   jihatdan   kamol   topishida,   jismoniy   sog'lom   bo'lishida   muhim   omillardan
hisoblanadi. Dam olish madaniyatini yuksaltirishdan asosiy maqsad - kishilarning
madaniy hordiq chiqarishlarini ta'minlash bilan birga, ularni har tomonlama yetuk
inson   bo'lib   kamolga   yetishishlariga   ko'maklashishdan   iboratdir.Madaniy   dam
olish va bo'sh vaqtdan oqilona foydalanishning turlari va imkoniyatlari shunchalik
ko'pki,   ular   alohida   turkumlarga   ajratiladi.Birinchi   turkumga   dam   olishning   eng
oddiy   shakllari   -   kam   harakatli   hordiq   chiqarish   charchoqni   tarqatish   faoliyatlari
kiradi.   Bunday   passiv   dam   olishga   ishdan   keyin   uyda   yotib   charchoq   chiqarish,
ko'cha,   parklar,   xiyobonlardagi   o'rindiqlarda,uyda   divan,   stulda   o'tirib   hordiq
chiqarish,   ochiq   havoda   sayr   qilish,   mehmonga   borish   kabilar   kiradi.   Bu   hordiq
chiqarishni   ba'zida   «faoliyatsiz   dam   olish»   ham   deyishadi.   Vaqti-vaqti   bilan
shunday   «passiv»   dam   olib   turish   ham   kerak.   Lekin   asosiy   maqsad   passiv   dam
olishga   vaqtni   kamroq   sarflab,   ko'proq   vaqtni   faol   dam   olishga   sarflash
kerak.Ikkinchi turkum dam olish shakllari madaniy-ma'naviy boyliklarni egallash,
ya'ni   kitob,   gazeta,   jurnallarni   mutolaa   qilish,   radio   va   televideniye   dasturlarini
tinglab, tomosha qilish, teatr, kinoteatr va klublarda namoyish etiladigan kinofilm, spektakl   va   badiiy-ommaviy   sahnalarni   tomosha   qilish   kabilardir.Yoshlarning
ijtimoiy-madaniy   ehtiyojlarini   qondirishda   nashriyotlar,   ijodiy   uyushmalar,
ko'ngilli   jamiyatlar,   san'at   va   madaniyat   muassasalari   muhim   rol   o'ynaydi.   Ular
foydalaniladigan   ish   shakllari   rang-barang:   ma'ruza,   axborot,   suhbat,   siyosiy
o'qish,   konsultatsiya,   seminar,   munozara,   konferensiya,   viktorina,   ko'rgazma,
konkurs, ijodiy uchrashuvlar, savol-javob kechalari, og'zaki jurnal, tematik kecha,
konsert,   spektakl,   ommaviy   tomoshalar,   xalq   sayillari,   bayramlar,   raqs   kechalari,
festival,   diskotekalar,   ekskursiya   sifatida   foydalansa   bo'lar   ekan.   (ularning   asosiy
guruhlariga   uzluksiz   bilim   olish   va   malaka   oshirish,   jamoat   ishlari,   havaskorlik
ijodi   bilan   shug'ullanish,   sport   bilan   mashg'ul   bo'lish,   do'stlar   bilan   o'zaro
muloqotda   bo'lish,   san'at   asarlaridan   bahramand   bo'lish   va   hokazolar   kiradi).
Oilaviy   bo'sh   vaqt   bizni   muntazam,   zerikish   va   tashvishlardan   chalg'itishga
qaratilgan   yoqimli   mashg'ulotdir.   Shu  sababli,   uni   targ'ib  qilish,   ularni   o'zimizga,
balki   atrofimizdagilarga   ham   bag'ishlash   uchun   bir   necha   soat   vaqtimiz   doimo
qulaydir. Chunki bu har doim bir qator mutlaqo ijobiy foyda keltiradi.Biz sevgan
insonlar bilan vaqt baham ko'rish - bu hashamat. Xotiralarni kuchaytiradigan narsa,
lekin   baxt   ham   buni   teng   qismlarda   qiladi.   Kattalar   ham,   bolalar   ham   oila   bilan
sifatli   vaqt   o'tkazishdan   xursand   bo'lishadi.   Agar   siz   undan   qanday   qilib   unumli
foydalanishni   bilmoqchi   bo'lsangiz,   biz   siz   uchun   bo'sh   vaqtga   oid   barcha
narsalarga   o'zingizni   jalb   qiling.   Oilamiz   bilan   zavqlanishdan   ko'ra   yaxshiroq
nima!   Bolalar   vaqtlarini   baham   ko'rishni   va   ota-onalari   bilan   o'ynashni   yaxshi
ko'radilar.Bo'sh   vaqtni   oila   bilan   bo'lishish   nima   uchun   muhim?   Ta'sirchan
aloqalarni   mustahkamlaydi.   Bo'sh   vaqtni   taqsimlashdan   maqsad   -   barchadan
birgalikda   zavq   olish.   Bu   ham   birgalikda   yashashni   osonlashtiradigan   oilaviy
aloqalarni   mustahkamlash   usuli.   Bu   bizning   kulgilarimiz,   tajribalarimiz   va   his-
tuyg'ularimiz   bilan   bo'lishish   uchun   ideal   vaqt.   Bu   oilaviy   ittifoqning
yaxshilanishiga,   sog'lom   va   kuchli   munosabatlarga   ega   bo'lishga   olib
keladi.Bundan tashqari, biz bu qulayroq va xotirjam daqiqalardan foydalanishimiz
mumkin   muloqot   va   muloqotni   rag'batlantirish.   Chunki   ba'zida   biz   bolalarimiz
bilan yaxshi muloqot qilmayotganimizdan shikoyat qilamiz. Xo'sh, biz oilaviy dam olishni   baham   ko'rganimizda,   muloqot   muqarrar   narsa   sifatida   keng   ochiladi   va
munosabatlarni   yaxshilaydi.Birgalikda   bo'sh   vaqt   o'tkazish   bizning   bolalarimiz
uchun   muhim   ma'lumot   manbai   bo'lishi   mumkin.   Ijtimoiy   ko'nikmalarni,
ta'sirchanlik   va   ijodkorlikni   rivojlantirishning   o'ynoqi   usuli.   Bo'sh   vaqt   faqat
iste'mol   bo'lishi   shart   emas.   Ko'ngil   ochishdan   tashqari,   yangi   texnologiyalardan
tashqari   ta'lim   beradigan   ijodiy   faoliyatni   izlashimiz   mumkin.Ular   sizning
qiziqishlaringizni   kashf   etadilar.Oilaviy   dam   olishni   baham   ko'rish   bolalarga   o'z
qiziqishlari   va   turli   sevimli   mashg'ulotlarini   kashf   etishga   yordam   beradi   (sport,
musiqa, san'at  ...). Oilaviy dam olish tadbirlari oilaning boshqa a'zolarini ham o'z
ichiga   olishi   mumkin:   bobo-buvilar,   amakilar   va   boshqalar.   Ular   uchun   yaxshi
imkoniyatlar sifatli vaqtni baham ko'ring oilaning qolgan a'zolari bilan. Har doim
qadrlanishi   kerak  bo'lgan  narsa,   chunki   u  bizda  yo'q  bo'lganda,   birinchi  navbatda
qo'ldan   tushadigan   narsa.Qanday   qilib   butun   oila   uchun   qiziqarli   dam   olish
tadbirlarini topish mumkin Asosiy narsa umumiy manfaatlarni izlang va ularni oila
a'zolarimizning   turli   yoshlariga   moslashtiring.   Shunday   qilib,   har   bir   kishi   vaqt
jadvalidan zavqlana oladi. Farzandlarimiz o'spirin bo'lganida, yondashuv o'zgaradi.
Ular   do'stlari   bilan   vaqt   o'tkazishga   intilishadi,   keyin   biz   birgalikda   bo'lgan
daqiqalarni kutib qolamiz.Turli xil tadbirlarni tayyorlashga butun oilani jalb qilish
juda   yaxshi   g'oya   bo'ladi.   Ota-ona   sifatida   biz   asosiy   rejadan   boshlaymiz   va   u
erdan   farzandlarimizning   fikrlarini   so'rab,   birgalikda   rejalashtirishimiz   mumkin.
Kalit   farzandlaringiz   bilan   muzokaralar   olib   borish   qobiliyatlari.   Bu   jarayonda
hamma   ishtirok   etsa,   bolalarning   tanqidiy   ruhi   tarbiyalanadi..Agar   biz   sayohat
qilishni   rejalashtirayotgan   bo'lsak,   biz   ulardan   qaysi   joylarni   ziyorat   qilishni
xohlashlarini,   qanday   narsalarni   olib   kelish   kerakligini,   qayerda   ovqatlanishni
xohlashlarini va hokazolarni so'rashimiz mumkin. Kechki ovqat - suhbatlashish va
oilaviy   dam   olishni   rejalashtirish   uchun   yaxshi   vaqt.   Shunday   qilib,   paydo
bo'ladigan   turli   tadbirlarga   vaqt   sarflashdan   tashqari,   biz   ularni   birlashgan   oila
sifatida   tanlaganimizda   ham   qilamiz.Oila   bilan   vaqtni   qanday   bo'lishish   kerak?
Dam   olish   faoliyati   oilaviy   dam   olish   uchun   ko'plab   tadbirlar   mavjudBularning barchasi   sizning   didingizga   va   bo'sh   vaqtingizga   va,   albatta,   har   birining   ta'miga
bog'liq.
  •   Ba'zilar   uydan   tashqarida   amalga   oshiriladigan   harakatlar:   parklar,   plyaj,   kino,
lager,   muzeylar,   sayrlar,   pikniklar,   ekskursiyalar,   teatr,   musiqalar,   ochiq   o'yinlar,
maktab fermalari, poezd sayohatlari, mashhur festivallar, sayohatlar va boshqalar.
  •   Uyda   qilinadigan   tadbirlar:   stol   o'yinlari,   boshqotirmalar,   o'qish,   to'plamlar,
fotoalbomlar,   hunarmandchilik,   pazandalik,   qo'shiqlar,   chizmalar,   musiqa,
qo'g'irchoqlar, shahar bog'i va boshqalar.
Oila   bilan   bo'lgan   vaqtdan   unumli   foydalanish,   biz   buni   uydagi   kichkintoylarga
singdirishdan tashqari, iloji boricha qilishimiz kerak.
2.2.  Oila davrasidagi bo’sh vaqtning yoshlar tarbiyasidagi o’rni
Oila-jamiyatning   tayanchi.   Farzandlarimiz   ongida   elu   yurtga,   Vatanga   muhabbat
tuyg'ulari oilada, yashab turgan mahallada shakllanadi. Mamlakatning ertangi kuni,
tinch   va   obod   bo'lishi   eng   oldin   mana   shu   kichik   jamiyatda   o'sib-unayotgan
bolalarimizga bog'liq. Qaysi oilada, qaysi mahallada tarbiya yaxshi yo'lga qo'yilar
ekan,   o'sha   oila,   o'sha   mahalla   gullab-yashnaydi.   Farzand   tarbiyasini   qachondan
boshlamoq   kerak?,   degan   savol   ko'pchilikni   o'ylantiradi.   Ko'pchilik   olimlar   unga
turlicha   javob   berib   kelganlar.   Xususan,   Ibn   Sino   bola   tarbiyasi   bilan   uning
tug'ilishidan   avvalroq,   ona   qornidan   boshlaboq   shug'ullanish   lozim,   deb   javob
bergan.   Oila,   odob-axloq   va   ta'lim-tarbiyaga   e'tibor   qon-qonimizga   singib   ketgan
burchlarimizdandir.   “Bir   bolaga   yetti   qo'shni   ota-ona”   degan   ibratli   maqol   ham
aynan   xalqimizga   xos.   Mana   shu   maqolning   o'zi   ham   farzand   tarbiyasi,
oilaparvarlik biz uchun nechog'lik muhim ekanini bildiradi. Mahalla ahli, ayniqsa
keksalar   ko'chada   nobop   ish   qilayotgan   bola   oldidan   hech   qachon   beparvo   o'tib
ketmagan,   shu   zahotiyoq   tanbeh   berib   to'g'ri   yo'lga   chaqirgan.   Zero,   har
tomonlama   chiroyli,   odobli,   go'zal   xulqli   bo'lish,   nafsni   poklashga   buyuruvchi
muqaddas   dinimiz   oilaga   katta   ahamiyat   beradi.   Oiladagi   muhit   ota-ona   o'z
ma'suliyatlarini   his   qilishi   bilan   barqaror   bo'ladi.   Bolalarning   odobli   bo'lib
ulg'ayishi uchun ota-ona bilan bir qatorda mahalla-kuy ham katta ibrat maktabidir.
“Qush   uyasida   ko'rganini   qiladi”,   deb   bejiz   aytmagan   xalqimiz.Farzand tarbiyalayotgan ota-ona har bir harakati, yurish turishi, muomalasi, boshqalar bilan
o'zaro   munosabatida   olijanob   fazilatlarni   namoyon   eta   bilishi   kerak.   Chunki   bola
tabiatan   nihoyatda   taqlidchan   va   kuzatuvchan   bo'ladi.   Shuning   uchun   uning
atrofdagilari o'z odatlari bilan ba'zan o'zlari sezmagan holda ularga ta'sir qiladilar.
Oiladagi   qo'pol   munosabatlar,   ko'p   yolg'on   gapirish,   yoqimsiz   xatti-harakat   bola
tarbiyasiga   salbiy   ta'sir   qiladigan   nosog'lom   muhitni   keltirib   chiqaradi.   Farzand
tarbiyasida   ota-onaning   muomalasi   muhim   o'rin   tutadi.   Bola   ota-ona   tomonidan
qo'pol, dag'al so'zlar eshitib, kaltak yeb katta bo'lsa, bu uning tabiatiga salbiy ta'sir
qiladi. Bu esa o'z navbatida oiladagi nosog'lom muhitda tarbiyalanayotgan boladan
“ma'naviy kasal”  insonlar  shakllanadi.  Ular esa jamiyat ma'naviyatiga ham  salbiy
ta'sir   ko'rsatadi.   Oilada   ota-onalar   “ommaviy   madaniyat”   ta'siriga   berilib   ketishi
oqibatida  farzandlarning tarbiyasiga ham salbiy ta'sir ko'rsatmoqda. Istiqlol tufayli
xalqimiz   chet-el   yurtlarini   kezib,   yangi   xalq   va   urf-odatlarni   guvohi   bo'lib
qaytmoqdalar.   Shu   jumladan   Yevropa   davlatlariga   sayr   qilib   kelayotgan
fuqarolarimiz   bugungi   kunda   g'arb   o'smirlari   orasida   boshqa   mamlakatlar
yoshlariga   qaraganda   uyushgan   jinoyatchilik   va   zo'ravonlikka   berilish   holati
yuqori.     Bunga   sabab   bolalarga   keragidan   ortiq   erkinlik   berilgani   ekan.   Ularni
hozirdan   aysh-ishratga   berilib,   turli   axloqsiz   hatti-harakatlarga   ruju   qo'yishdan
hech kim qaytarmasligini aytib berishmoqda Inson hayoti davomida biror shaxsni
o'ziga o'rnak deb biladi, bundan inson u kabi hayot kechirishni, u erishgan yutuqlar
kabi muvaffaqiyatlarga erishishni, yuksak cho'qqilarga chiqishni ko'zlaydi. Bugun
jamiyatning   yosh   a'zolari   o'z   hayotlari   uchun   boshqa   madaniyat   vakillarining
fikrlash   va   hayot   tarzini   o'rnak   qilib   olishlari   ko'p   muammolarni   keltirib
chiqarmoqda. XXI asrda turli hayot tarzlari va g'oyalar raqobatga kirishdi. Bunda
muvaffaqiyatga   erishish   uchun   har   bir   davlat   o'zligini   saqlagan   holda   diniy   va
milliy   qadriyatlarini   boshqalarga   anglatishni   asos   qilgan   mafkuraga   ega   bo'lishi
lozim.   Aks   holda,   o'zlikni   yo'qotish,   bebaho   qadriyatlardan   voz   kechish   kishini
taraqqiyotdan   ajratib,   uni   tobe,   mustaqil   fikri   yo'q   manqurtga   aylantirib   qo'yadi.
Hozirgi   kunda   g'arazli   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   zimdan   olib
borilayotgan   fitnalar   ba'zi   millatlarning   o'zligini   yo'qotishga   qaratilganini   sezish mumkin.   Bunda   e'tibor   xududlarini   egallash   emas,   balki   inson   ongini   egallashga
yo'naltirilgan.   Albatta   bola   tarbiyasi   o'ta   murakkab   va   ma'suliyatlidir.Bu   har   bir
ota-onadan   o'z   ustida   muntazam   ishlashni,   bolalar   tarbiyasiga   oid   barcha
ma'lumotlardan baxobar bo'lib borishni talab etadi. Farzand tarbiyasi bu shunchaki
tajriba,   oddiy   ko'rsatma   va   bilimlar   jamlanmasi   emas,   balki   o'z   ichiga   diniy-
axloqiy   bilimlar,   tibbiyot,   etika,   psixologiya,   pedagogika   kabi   sohalariga   oid
bilimlarni   ham   qamrab   oladigan   murakkab   jarayondir.   Bugungi   kunda   oilaviy
tarbiyaning   qiyinlashuvi   shundaki,   birinchidan,   jamiyat   taraqqiy   etib   borgani   sari
har   tomonlama   yetuk   insonni   shakllantirish   talablari   ortib   boraveradi.   Bu   esa
oilada   bolaga   estetik,   jinsiy   tarbiya,   axloqiy   tarbiya   berish   sifati   va   ko'lamini
oshirish   talabini   qo'yadi.   Ta'lim-tarbiya,   odob-axloq   bolalikdan   berilgani   ma'qul.
Rasululloh   (a.s.):   “Birontangiz   o'z   farzandlaringizni   tartib-intizomga   o'rgatsa,   bu
har   kuni   sadaqa   bergandan   yaxshiroqdir”,   deya   marhamat   qilganlar.   Bolalarni
intizomga   o'rgatish   oila   mustahkamligiga   asos   bo'ladi.   Islom   shu   ma'noda   ota-
onalarni o'z farzandlariga sog'lom tarbiya berishga rag'batlantiradi. Hadisi sharifda
“Farzandlaringizni   hurmat   qiling   va   ularni   yaxshi   xulq   bilan   xulqlantiring”   deb
ta'kidlangan.Farzand tarbiyasi jarayonida bola huquqlarining kamsitilmasligi talab
etiladi.   Oilaviy   tarbiya   ijtimoiy   tarbiyaga   nisbatan   bolalarning   ruhiy   olamiga,
hissiyoti   va   tuyg'ulariga   chuqur   ta'sir   ko'rsatadi.   Taniqli   pedagog   A.S.Makarenko
besh   yoshgacha   bo'lgan   tarbiya   bolaning   shaxsiyati   shakllanishida   o'ta   muhim
ahamiyatga   ega   ekanini   qayd   etib   o'tgan.   Bu   haqda   u   shunday   deb   yozgan:
“...tarbiyaning   bosh   asosi   besh   yoshda   nihoyasiga   yetadi,   demak,   siz   besh
yoshgacha   nima   qilgan   bo'lsangiz,   bu   tarbiyaviy   jarayonning   90   foizini   tashkil
etadi,   keyingi   tarbiya   esa   qayta   tarbiyalash   negizida   davom   etadi”.   Mana   shu
jarayonda bola tarbiyasiga o'ta e'tiborli bo'lish lozim. Yoshlarning qalbi va ongida
sog'lom   hayot   tarzi,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlarga   hurmat-ehtirom
tuyg'usini   shakllantirishda,   har   jihatdan   barkamol   etib   tarbiyalashda   buyuk
mutafakkir   ajdodlarimiz   merosi   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Zero,   hayotning   asl
mazmun-mohiyatini   anglab   yetishga   o'z   umri   va   salohiyatini   bag'ishlagan
allomalarimizning   asarlarida   sog'lom   avlod   tarbiyasi   bilan   bog'liq   masalalarga alohida o'rin berilgan. Sharq allomalari o'z asarlarida farzandlarga tarbiya va ta'lim
berish,   uni   ma'rifatu   madaniyatga   yetaklash   muammolariga   e'tibor   berganlar.
Buyuk   mutafakkirlar   farzand   tarbiyasi,   go'zal   axloqning   inson   kamolotiga   sabab
bo'luvchi  yuksak fazilat  ekanini  ta'kidlaganlar. Jumladan,  Imom Buxoriyning “al-
Adab   al-mufrad   hadislar   to'plami,   Abu   Lays   Samarqandiyning   “Tanbehul
g'ofiliyn”   asarlarida   farzandlarga   yuksak   insoniy   fazilatlarni   kamol   toptirish
tarannum etilgan. Yurtimiz ulamolari o'z asarlarida farzandining chiroyli odobidan
umid   qilgan   ota-ona,   uni   muntazam   ravishda   husni   xulq   asosi   bo'lgan   muomala
odobining   quyidagi   qirralari   bilan   tanishtirib   borishi   muhim   ekanini   alohida
ta'kidlaganlar: - farzandingiz odamlar bilan muomalada shirinso'z, muloyim, bosiq
va   kamtar   bo'lishiga   e'tibor   qarating;   -   odamlar   xursandchiligini   baham   ko'rish,
g'am-anduhidan   qayg'urish,   mol-mulkiga   xiyonat   qilmaslik,   yaxshilikka   chorlab,
yomonlikdan   qaytarish   husni   xulq   egalariga   xos   fazilatlardandir.   Shuning   uchun
farzandingizga   ana   shu   xislatlarni   bolalikdan   singdirish   payida   bo'ling;   -
farzandingizga   o'zgalar   bilan   muomala   chog'ida   boshqalarni   g'iybat   qilish,
o'zgalarni mensimaslik, obro'si, boyligi yoki mansabiga qarab munosabat ko'rsatish
ham   odobsizlik   ekanini   uqtirib   boring;   -   yoshi   ulug'   kishilar,   ustozlar   bilan
muomalada   ularning   ko'ziga   tik   boqmay,   gaplarini   jim   tinglash,   savollarigagina
javob   qaytarish,   buyruqlarini   sidqidildan   bajarish   ham   bolalar   qalbiga   jo   qilishga
e'tibor   bering.   Ota-bobolarmiz   azaldan   o'g'il   qizlarning   go'zal   xulqli,   odobli
bo'lishiga   katta   ahamiyat   berganlar.   Binobarin,   islom   dinida   ham   axloq   imon
qatoriga   qo'yiladi.Farzand   tarbiya   qilganda   odatda   o'g'il   bolalar   tarbiyasi   bilan
ko'proq   ota,   qiz   bola   tarbiyasi   bilan   esa   ona   shug'ullanadi.   Albatta   bunda
farzandning saviyasini inobatga olish muhim. Bolani biror-bir yutuqqa erishishida,
natijani   ko'rishga   shoshmaslik   kerak.   Masalan   ikki   yoshgacha   faqat   shirin   so'z
bilan,   erkalash   orqali   tarbiya   qilinadi.   Besh   yoshgacha   bola   atrofni   o'rganadi,
asosiy   ma'lumotni   shu   yosh   oralig'ida   egallaydi.   Bu   davrda   biz   ko'proq   amaliy
jihatdan namuna bo'lishga urinishimiz, sog'lom oilaviy muhitni yaratishimiz zarur
bo'ladi.   Oilada   otaning   bolalariga   loqayd   bo'lishi   oxiri   xunuk   oqibatlarga   sabab
bo'ladi.   Loqaydlik   yomon   illat   bo'lib,   u   bola   tarbiyasining   buzilishiga   katta   yo'l ochadi.   Ota   sustkashlik   qilib,   burchini   ado   etmagani   va   manfaatli   ilm   hamda
yaxshi   amalni   o'rgatmagani   oqibatida   o'z   farzandidan   zarur   ijobiy   hislatlarni
shakllantira ololmagan. Farzand ham otasining yaxshi tarbiyasidan mahrum bo'lib
o'sadi.   Keyingi   davr   esa   bir   oz   talabchanlik   va   intizomni   talab   etadi.   Bu   davr
o'smirlik   payti   bo'lib,   bola   oq-qorani   ayni   shu   davrda   ajratadi.   Yaxshilikka
mukofot,   yomonlikka   jazo   muqarrarligini   shu   bosqichdan   o'rganadi.   Bu   davrda
farzand   to'g'ri   yo'lga   solinsa,     tarbiyali   do'stlarga   hamroh   qilinsa,   uning   odobli
bo'lib,   yaxshi   inson   bo'lishi   uchun   muhim   qadam   qo'yiladi.   Odatda   onalar   o'z
bolalarining xato va kamchiliklarini otasidan yashirishga harakat qiladilar. Aytsam
urishadi,   bolamga   qattiq   tegadi   deb,   yo'l   qo'ygan   xatolari,   qo'l   urgan   yomon
ishlarini   otaga   aytmaydilar.   Oqibatda   bola   o'z   vaqtida   tanbeh   olmaganidan   keyin
bora-bora   kattaroq   jinoyatlarni   ham   qo'rqmasdan   qilaverishi   mumkin.   Mehr-
muhabbat berishda ham me'yorni saqlay bilish kerak. bolaning barcha aytganlarini
qilish,   barcha   to'g'ri-noto'g'ri   xatti-harakatlarini   ma'qullash   yoki   xatto   indamaslik
farzandning   umuman   tarbiyasiz   bo'lib   o'sishiga   olib   keladi.   Ortiqcha   taltaytirib
erkalash   bolani   har   jihatdan   sustlashtirib   qo'yadi,   mehr   ko'rsatish   esa   uni   yanada
faol   bo'lishga   undaydi.   Erka   o'sgan   bola   faqatgtna   shaxsiy   manfaatlarini
ko'zlaydigan,   ma'suliyatsiz   bo'lib   voyaga   yetadi.   Shuning   uchun   farzandning
barkamol  inson  bo'lib  yetishida  onaning xizmati   juda zarur  va  muhimdir.  Bolalik
chog'ida  farzandning  qalbi  o'ta  yumshoq  va  ta'sirga  beriluvchan  bo'ladi.  Shu bois
diniy   ta'limotlarda   bolalarni   mehr   bilan   erkalash,   farzandning   bolalik   davrini
xursand o'tkazishga alohida e'tibor qaratiladi. Ayniqsa, qiz bolaning ko'ngli nozik
bo'lishini   hisobga   olib,   ularga   alohida   mehr   ko'rsatishga   chaqiriladi.   Diniy
ta'limotlarda   ota-ona   o'z   farzandlariga   ta'lim-tarbiya   berishi   ham   dolzarb
vazifalardan   deb   qaraladi.   Bu   haqda   Muhammad   (alayhissalom):
“Farzandlaringizga   ta'lim   bering,   chunki   ular   sizniki   bo'lmagan   vaqt   uchun
tug'ilganlar”, deb har bir ota-onani bolaning o'z zamonasi ilm-fani, ta'limiga befarq
qaramaslikka   chaqirganlar.   Tarbiyada   eng   muhim   vosita   bu  mehr   va  shirinso'zlik
bilan tarbiyalashdir. Bu ikki vosita bir bo'lib, bolani shakllantiradi. Shu jumladan,
ta'limni   ham   g'azab   va   jazolash   bilan   amalga   oshirmagan   ma'qul.   Zero,   zo'rlab berilgan   ta'lim   bola   xotirasidan   tezda   o'chib   ketadi.   Oqibatda   uning   shu   sohaga
nisbatan   qiziqishi   so'nishi   mumkin.   Bundan   ko'rinadiki,   ta'limning   avvali   ham
yaxshi  tarbiyadan boshlanadi.  Islom  ta'limotida yosh avlodning jismonan  sog'lom
va   baquvvat   bo'lib   ulg'ayishiga   jiddiy   ahamiyat   berilgan.   Bu   haqda
Payg'ambarimiz   (s.a.v.):   “Farzandlaringizga   suzish   va   kamon   otishni,   qizlarga   ip
yigirishni   o'rgatinglar”,   deganlar.   Bugungi   kunda   farzand   tarbiyasida   ijtimoiy
muammolardan;   uyali   telefonlardagi   tajovuzliklar   hamda.Ijtimoiy   tarmoqlar   to'ri
tabora   avj   olmoqda.   Ushbu   zamonaviy   kommunikatsiya   vositalari   muhim   aloqa
vositalari bo'lishi bilan birga ba'zi ma'naviyati to'liq shakllanmagan  sust yoshlarga
salbiy   ta'sir   ko'rsatmoqda.   Ijtimoiy   tarmoq   ta'siriga   tushib   qolgan   yoshlarga   ota-
onalar,   o'quv   muassasalari   bilan   birgalikda   yondoshib   aloqa   vositalarining   asl
mohiyatini   tushuntirib   berishlari   lozim.   Tarbiyadan   tashqaridan   bo'ladigan   salbiy
ta'sir   bu,   eng   katta   xatardir.Chunki   farzandga   oilada   bu   boradagi   erkinlikka   yo'l
qo'yilmagach,   u   o'z   qiziqish   va   rag'batlarini   qondiradigan   sabablarni   tashqaridan
izlay   boshlaydi.   Demak,   ota-ona   farzandining   tashqi   hayotiga   ham   katta   e'tibor
qaratishi   talab   etiladi.   Ya'ni,   ular   farzandi   maktab   yoki   kollejdan   keyin   qaerga
borishi,   nima   bilan   shug'ullanishini   nazorat   qilish   lozim.   Farzandga   bilim   olish
uchun sharoit  yaratish ham ota-onaning vazifasidir. Payg'ambarimiz (s.a.v.):  “Ilm
olish   har   bir   musulmon   va   muslima   uchun   farzdir”,   deb   marhamat   qilganlarida,
o'g'il   va   qiz   farzandlarimizga   ilm   olish   uchun   barobar   sharoitni   ta'minlash
kerakligini   nazarda   tutganlar.   Yosh   avlod   yetuk   va   komil   shaxs   bo'lib   voyaga
yetishi   uchun   yana   bir   muhim   omil   hayot   tarziga   aylanishi   zarur.   U   ham   bo'lsa
“kitobxonlik”. Buning uchun yurtimizda barcha sharoitlar yaratilingan. Ommaviy,
ilmiy   kutubxonalar,   “Aybuk”   tarzidagi   kitob-kafe   do'konlari   va   boshqalar
so'zimizning   yaqqol   misolidir.   Ota-ona   farzandiga   vaqtni   unumli   o'tkazishni
o'rgatishida   vosita   sifatida   foydalanishi   mumkin   bo'lgan   usullardan   yana   biri-
zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan   oqilona   foydalanishdir.   Ota-ona   bolada
estetik tarbiya, go'zal manzaralardan zavq olish hissini shakllantirish uchun uni o'zi
bilan   birga   tabiatdagi   manzarali   joylarga,   muzeylarga   olib   borishi   va   shu   bilan
birga   uning   qalbida   go'zallik   latofatini   singdirishi   muhim.   Xulosa   qilib   aytish mumkinki,   mustahkam   ma'naviy   immunitetli,   o'zining   fikrlarini   ravon   ayta
oladigan,   yuqori   marralarga   erishuvchan   avlodni   tarbiyalash   uchun   ota-ona,   oila
muhiti   juda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Hech   kimga   sir   emas,   insonning   qalbi   va
ongini   egallash,   ayniqsa,   yoshlarning   ma'naviy   dunyosini   zaharlashga   qaratilgan
turli   xavf-xatarlar   ham   kuchayib   borayotgan   bugungi   kunda   o'zining   kimligini,
qanday   bebaho   meros   vorislari   ekanini   teran   anglab,   ona   yurtga   muhabbat   va
sadoqat   hissi   bilan   yashaydigan,   imon-e'tiqodi   mustahkam   yosh   avlodgina
muqaddas   zaminimizni   yot   va   begona   ta'sirlardan,   balo-qazolardan   saqlashga,
Vatanimizni   har   tomonlama   ravnaq   toptirishga   qodir   bo'ladi.   Farzandlarimizga
shunday   tarbiya   berayliki,   ular   o'z   ota-bobolariga,   o'z   tarixi,   Vatani,   ona   tiliga,
millati, diniga va an'nalariga sodiq bo'lib kamol topishsin.
                                    Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   milliy   tarbiya   yo'nalishi   orqali   yoshlarda   o'zlikni   anglash,
vatanparvarlik,   milliy   g'urur,   milliy   odob,   fidoyilik   fazilatlari,   eng   asosiysi   esa
ijodiy   kobiliyat   shakllantiriladi.   J amiyatning   tarixiy   taraqqiyoti   davomida   Bo’sh
vaqtning   miqdori   va   ahamiyati   tobora   ortib   boradi.   Bu,   birinchidan,   mehnat
unumdorligining   ortishi,   ilmiy-texnika   ravnaqi   va   jamiyatning   barcha   a’zolari
o’rtasida   mehnatning  teng  taqsimlanishi   hisobiga  bo’lsa,  ikkinchidan,  ishga   borib
kelishdagi   ortiqcha   harakatlarni,   uy   mehnatiga   ketadigan   vaqtni   qisqartiritsh
hisobiga   yuz   beradi.   Zero,   hayotning   asl   mazmun-mohiyatini   anglab   yetishga   o'z
umri   va   salohiyatini   bag'ishlagan   allomalarimizning   asarlarida   sog'lom   avlod
tarbiyasi   bilan   bog'liq   masalalarga   alohida   o'rin   berilgan.   Sharq   allomalari   o'z
asarlarida   farzandlarga   tarbiya   va   ta'lim   berish,   uni   ma'rifatu   madaniyatga
yetaklash muammolariga e'tibor berganlar. Buyuk mutafakkirlar farzand tarbiyasi,
go'zal   axloqning   inson   kamolotiga   sabab   bo'luvchi   yuksak   fazilat   ekanini
ta'kidlaganlar.   Yurtimiz   ulamolari   o'z   asarlarida   farzandining   chiroyli   odobidan
umid   qilgan   ota-ona,   uni   muntazam   ravishda   husni   xulq   asosi   bo'lgan   muomala
odobining   quyidagi   qirralari   bilan   tanishtirib   borishi   muhim   ekanini   alohida
ta'kidlaganlar: - farzandingiz odamlar bilan muomalada shirinso'z, muloyim, bosiq
va   kamtar   bo'lishiga   e'tibor   qarating;   -   odamlar   xursandchiligini   baham   ko'rish,
g'am-anduhidan   qayg'urish,   mol-mulkiga   xiyonat   qilmaslik,   yaxshilikka   chorlab,
yomonlikdan   qaytarish   husni   xulq   egalariga   xos   fazilatlardandir.   Shuning   uchun
farzandingizga   ana   shu   xislatlarni   bolalikdan   singdirish   payida   bo'ling;   -
farzandingizga   o'zgalar   bilan   muomala   chog'ida   boshqalarni   g'iybat   qilish,
o'zgalarni mensimaslik, obro'si, boyligi yoki mansabiga qarab munosabat ko'rsatish
ham   odobsizlik   ekanini   uqtirib   boring;   -   yoshi   ulug'   kishilar,   ustozlar   bilan
muomalada   ularning   ko'ziga   tik   boqmay,   gaplarini   jim   tinglash,   savollarigagina
javob   qaytarish,   buyruqlarini   sidqidildan   bajarish   ham   bolalar   qalbiga   jo   qilishga
e'tibor   bering.   Ota-bobolarmiz   azaldan   o'g'il   qizlarning   go'zal   xulqli,   odobli
bo'lishiga   katta   ahamiyat   berganlar.   Binobarin,   islom   dinida   ham   axloq   imon
qatoriga   qo'yiladi.   Ijodiy   mehnat   qilish,   o’z   malakasini,   ma’lumoti   va   ilmiy- madaniy   saviyasini   oshirish,   ijtimoiy-siyosiy   faoliyatini   kengaytirish,   san’at   va
sport   bilan   shug’ullanish   va   boshqalar   Bo’sh   vaqtning   mazmundor   o’tishini
ta’minlaydi. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Tulenov K. Hayot falsafasi. Toshkent: 1993.
2. Ubaydullayev M.M O'rta Osiyoda ilk uyg'onish davri madaniyati. Toshkent: 
Fan, 1994.
3. Sulaymonova F. Sharq va g'rab . Toshkent: O'zbekiston, 1997.
4. Ziyoyev H. Turkistonda Rossiya tajovuzi va hukmronligiga qarshi kurash. 
Toshkent: Sharq, 1998.
5. Qadriyatlar va ijtimoiy taraqqiyot. Toshkent: O'zbekiston. 1997.
6. Mustaqqillik va ijtimoiy taraqqiyot. Toshkent: O'zbekiston, 1998.
7. Safo Ochil. Mustaqillik ma'anviyat va tarbiya asoslari. Toshkent: O'qituvchi, 
1997.
8. Imomnazrov N. Milliy ma'naviyatmizning takomil bosqichlari. Toshkent: Sharq, 
1996.