1-4-sinflarda musiqa o’qitishning mazmuni va metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI MADANIYAT
VAZIRLIGI
O‘ZBEKISTON – FINLANDIYA PEDAGOGIKA
INSTITUTI
“Musiqa ta’limi” kafedrasi
“Musiqa o‘qitish metodikasi va maktab repertuvari” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   1-4-sinflarda musiqa o’qitishning mazmuni va metodikasi    .  
                                                         Bajardi:    O‘lmasov Ahtam
                                                         Tekshirdi:Davronova Guzal Samarqand-2024
MUNDARIJA:
1. Kirish…………………………………………………………….5
2. I.BOB.   1-   4   sinflarda   Musiqa   Madaniyati   darslarini   tashkil
etishning mazmuni va metodikasi……………………………...6
3. 1.1.  1-4-Sinfda musiqa o’qitishning maqsad va vazifalari…………………11
4. 1.2. Boshlang’ich   sinflarda   musiqa   darslarini   o’qitishning   o’ziga   xos
metodlari…………………………………………………........…………...16
5. 1.3. 1-4   sinf   o’quvchilarining   yosh   xususiyatlari   va   dars   mavzusi   va
o’quvchilarning bilim malakasiga mosligi ………………………………...21
6. II.   BOB.   Boshlang’ich   sinflarda   Musiqa   savodi   darslarida
faoliyat turlaridan foydalanish………………………………...22
7. 2.1.  1-4- sinflarda faoliyat turlaridan foylalanishning amaliy ahamiyati.....26
8. 2.2.  1-4 sinf dasturida keltirilgan mavzularini o’qitish metodlari…………38
9. XULOSA………………………………………………………...39
10.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………40 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.   Boshlang’ich sinf o‘quvchilarini har tomonlama
yetuk   qilib   tarbiyalashda   maktabda   o‘qitiladigan   barcha   fanlar   qatori   musiqa
darslarining   ahamiyati   kata.   Musiqa   inson   his-tuyg‘ularini   orzu-istaklarini   o‘ziga
xos badiiy tilde ifoda etadi va hissiyotlarga faol ta’sir ko‘rsatadi. Kichik yoshdagi
o‘quvchilar   musiqa   san’ati   bilan   bolalar   bog‘chalarda   oilada,   radio   va
televideniyadan beriladigan ko‘rsatuvlar orqali tanish bo‘ladilar. Musiqa darslarida
quvnoq   kuy   va   qo‘shiqlarni   tinglash,   kuylash,raqs   elementlarini   bajarish,   chapak
chalish   hamda   bolalar   cholg‘u   asboblarida   jo‘r   bo‘lish   musiqaga   ishtiyoqlarini
yanada tez oshirib beradi. Chunki bu yoshdagi bolalarda hali diqqat-e’tibor uncha
to‘liq shakllanmagan bo‘ladi, ular ko‘proq serharakat  va o‘yinga boyil  bo‘ladilar.
Shuningdek,   birinchi   sinf   o‘quvchilari   psixologik-fiziologik   harakterga   ko‘ra,
ma’lum   darajada   xotirasi,   nutqi   diqqati   –   e’tibori,   ovoz   apparatlari   to‘liq
rivojlanmagan,   ovoz   pardalari   nozik   kuchsiz   bo‘ladi.   Shunga   ko‘ra   bolalarni
musiqaga   tobora   qiziqtirishda,   butun   dars   davomida   ularni   kayfiyatini   saqlashda,
o‘qituvchi   ochiq   samimiy,shirin   muomalasi   va   yoqimli   xatti   –   harakatlari   bilan
erishishi   lozim.   Demakki,   bu   uchun   ham   yetarlicha   malaka   va   qobiliyat   bo’lishi
kerak.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   bolalar   va   musiqa   o’rtasidagi   bog‘liqlikni
tahlil etish. 
Kurs   ishining   maqsadi   -   musiqiy   ta`lim   yo`nalishi   talabalarini   musiqa
madaniyati o`qituvchisi amaliy faoliyatiga tayyorlaydi. Metodika tahlim – tarbiya
jarayonida   o`qituvchining   o`quvchilar   bilan   ishlash   usullarining   mazmunini
anglatdi.   Musiqa   o`qitish   metodikasi   o`qituvchisidan   isteg’dod,   qobilyatlar   va
ishtiyoqlar mavjud bo`lishini  talab etadi. 
Bo`lg`usi bakalavrlarni musiqa madaniyati o`qituvchisi va  kasb-hunar kollej
3 faoliyatiga amaliy tayyorlashdan iborat, ushbu faoliyat musiqiy maktab repertuari,
metodika va amaliyot ishlari egallash negizida amalga oshiriladi.
  Kurs ishi ning vazifalari  – 
1.Muammoga   oid   ijtimoiy-falsafiy,   psixologik,   pedagogik   va   metodik
manbalarni o’rganish;
2.Kurs ishi materiallari doirasida tavsiyalar ishlab chiqish.
    Talabalar   turli   yo‘nalishlarda   bilimlarga   ega   bo‘lganliklarini   namoyish
etishlaridan   iboratdir.     Mazkur   dasturda   o‘rin   olgan   mavzular   debocha   va   asosiy
qism hamda maxsus metodikada jamlangan.
Musiqa ta`limi va tarbiyasining mazmuni, tashkil qilinishi, turli shakllari va
metodlari haqida asosiy mahlumotlar berish. Musiqa ta`limi va tarbiyasi sohasidagi
ilg`or   tajribalarni   umumlashtirish.   Darsdan   tashqari   musiqiy   pedagogik   amaliyot
bo`yicha metodik adabiyotlarni mustaqil o`rganishga tayyorlash.  
Talabalarni   umumiy   ta`lim   maktabida   ta`lim-tarbiya   jarayonini
o`quvchilarning   musiqa   san`ati   va   uning   hayot   bilan   bog`lig`ligini   jonli,   yaxlit
holda   anglab   yetishi   asosida   amalga   oshirishga   tayyorlash;   maktab   musiqa
repertuari   vokal-xor,   musiqa   tinglash   bo`yicha   asarlarni   maktab   musiqa
pedagogikasi   va   metodikasi   tamoyillariga   tayangan   holda   metodist   va   ijrochi
sifatida   o`zlashtirish;   musiqa   madaniyati   o`qituvchisining   darsga   tayyorlanishi   va
o`z   o`zini   tayyorlashi   o`quvi,     maktab   musiqa   repertuarini   uslubiy   va   didaktik
ishlab chig`ish malaka va ko`nikmalarini shakllantirish; maktab musiqa repertuari
bilan   ishlashning   ko`rgazmali   –   axborotli   metodi   va   usullarini   egallash;   maktab
musiqa repertuari bilan ishlashning ijodiy usullari va metodlarini o`zlashtirib olish;
maktab   repertuarini   metodik   ijrochilik   tomonidan   o`zlashtirib   olish   jarayonida
musiqiy   fikr   yuritish,   musqg`iy   ijodkorlik,   musiqani   idrok   etish,   tasavvur   qilish,
musiqiy  4
qobiliyatlarini o`stirish;  maktab repertuarini o`rganish jarayonida bo`lajak musiqa
o`qituvchisi   malakasini   shakllantirish;   musiqiy-pedagogik   musiqa   repertuarini
o`rganish   jarayonida   bo`lajak   musiqiy     madaniyat   o`qituvchisining   umumiy,
musiqiy va professional madaniyatini shakllantirish.
Bola   rivojlanishida   fiziologik   mashg’ulotlar   bilan   bir   qatorda   psixologik
mashg’ulotlar   ham   juda   muhum   hisoblanadi.   Shundan   kelib   chiqib   aytishimiz
mumkinki, demak musiqa ham xuddi shunday muhum. 
Kurs ishining metodlari:
Falsafiy,   pedagogik,  psixologik   va  metodik   adabiyotlarni  o’rganish;o’zbek   xalq
og’zaki ijodi;o’zbek xalq maqollari. 
Kurs ishining hajmi:  
Kurs ishimiz kirish qism, 2 bob, 5paragrof, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat. 5
I.BOB. 1- 4 sinflarda Musiqa Madaniyati darslarini
tashkil  etishning mazmuni va metodikasi.
1-4-Sinfda musiqa o’qitishning maqsad va vazifalari.
Respublikamiz   jahondagi   taraqqiy   etgan   mamlakatlar   qatoridan   munosib
o‘rin   egallagan.   Uni   saqlab   turish   uchun   ma’naviy   salohiyat   bilan   iqtisodiy
qudratimizni   XXI   asr   ilmiy-texnika   tarraqiyoti   talablariga   javob   beradigan   tarzda
rivojlantirishimiz   zarur.   Turli   sohaga   mansub   bo‘lgan   kadrlarni   tayyorlash   va
ularning kasbiy mahoratini oshirish ta’lim jarayonining asosiy maqsadidir. Buning
uchun   ayniqsa   yoshlarimiz   dunyoqarashini,   madaniyati   va   ma’naviyatini,   kasbiy
bilim   va   insoniy   fazilatlarini   jahon   andozalari   darajasiga   ko‘tarish   talab   etiladi.
Bunday   murakkab   ijtimoiy   vazifani   amalga   oshirishda   ilm-fan   va   amaliy
faoliyatlar   ichida,   ilmiy   asosga   suyangan   “Musiqa   o‘qitish   metodikasi   va   maktab
repertuari” fani ham yetakchi o‘rin egallaydi. 
1997-yil 29-avgust O‘zbekiston Respublikasi Oliy majlisining II chaqiriq IX
sessiyasida   “Ta’lim   to‘g‘risida‘‘gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”
respublikamizda yangicha ta’lim tizimini bunyod etib, kelgusida bu sohada amalga
oshirilishi   lozim   bo‘lgan   istiqbolli   vazifalarni   belgilab   bergan.   Shular   sirasiga,
zamonaviy   ilm-fanning   shu   kunda   erishilgan   yutuqlari   bilan   birga   hududimiz
o‘qituvchi   va   pedagoglarining   kasbiy   kompententlik   darajasidan   kelib   chiqib,
jahondagi   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalardan   unumli   foydalangan   holda,
hududimizga   mos   bilim   berish   nazariya   va   usullarni   yaratish   maqsad   qilib
qo‘yilgan.   Chunki   xalqimizning   kelajagi   ko‘p   jihatdan   o‘qituvchiga   unung
salohiyatiga,   kasbiy   tayyorgarligiga,   yosh   avlodga   ta’lim   va   tarbiya   berish
faoliyatiga   bog‘liq.   Yosh   avlodni   bilimli,   madaniyatli,   ma’naviyatli,   odobli, e’tiqodli,   barkamol   inson   qilib   voyaga   yetkazish,   o‘qituvchi   zimmasiga   asosiy
vazifa qilib qo‘yilgan. 
6
Shuningdek,   bo‘lajak   o‘qituvchilarni   pedagogika,   psixologiya,   ma’naviyat,
milliy istiqlol g‘oyasi, informatika, yangi pedagogik texnologiya, musiqa san’atiga
oid   fanlarni   o‘qitish   imkoniyatlari   yanada   kengaytirilgan.   Zamonaviy   talab   va
metodlar  asosida,   umumkasbiy  fanlar   bo‘yicha  dastur   hamda  o‘quv  qo‘llanmalar,
darsliklar   yaratilgan.   Uzluksiz   ta’lim-tarbiya   tizimi,   yosh   avlodni   sog‘lom   va
barkamol   inson   bo‘lib   voyaga   yetkazishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Buni
amalga   oshirish   uchun   o‘quv   mashg‘ulotlari   va   dars   jarayonini   olib   borish
qobiliyatini   o‘qituvchilar   o‘zlarida   paydo   qilishlari   uchun   ta’lim   nazariyasi   bilan
birga   o‘qitishning   zamonaviy   usullarini   egallab,   ularni   pedagogik   amaliyotda
qo‘llash   ko‘nikmasini   hosil   qilishlari   zarur.   O‘qituvchi   “Pedagogik   texnologiya”
jarayonining   asl   mohiyatiga   har   bir   mashg‘ulotning   loyihasini   tuza   olishi   va   bu
loyihalardan pedagogik amaliyotda mohirona foydalana olishlari kerak. Shu bilan
birga   o‘z   ma’naviyati   ustida   tinmay   ishlash   ko‘nikmasini   hosil   qilish   kerak.
Yevropa   va   Sharq   kompozitorlarining   mumtoz   asarlari   bilan   tanishib,   “Musiqa
madaniyati” darslarini sifatli va samarali olib borish uchun intilishi lozim. “Musiqa o‘qitish metodikasi, pedagogika” fani sifatida tajribada sinalgan 
7
ishlami   nazariy   qismlarini   umulashtirib,   amaliyotda   samarali   natijalar   bergan
o‘qitish   metodlarini   takdim   etadi.   Metodika   asosan,   pedagogika,   psixologiya,
estetika   va   san’atshunoslikning   tadqiqot   natijalariga   asoslanadi.   U,   musiqa
o‘qitishning qonun - qoidalarini ta’riflab beradi, kelajak yosh avlodni tarbiyalashda
qo‘llanadigan   zamonaviy   metodlami   belgilaydi.   Metodika,   ta’lim   -   tarbiva
jarayonida   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   ishlash   usullarining,   mazmunini
anglatadi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi   o‘qituvchidan   iste’dod,   qobiliyatlar   va
ishtiyoqlar mavjud bo‘lishini talab etadi, chunki, san’at pedagogikasi  mashakqatli
va   juda   mas’uliyatli   sohadir,   Xozirgi   kunda   “Musiqa   o‘qitish   metodikasi”
birdaniga kelib shakllangan fan emas, balki bunta qadar mazkur fanni shakllanishi
ijodiy   va   murakkab   tarakkiyot   yulini   bosib   o‘tgan.   Respublikamizda   musiqa
o‘qitish   metodikasini   shakllantirishda   maxaliiy   olimlar,   metodistlar,   tajribali
o‘qituvchilarning   qator   izlanishlari,   o‘quv   qo‘llanmalarining   ahamiyati   katta
bo‘ladi.  Badiiy   pedagogikaning  metodika  sohasidagi  so‘nggi  yutuqlari   talabalarni
pedagogika   faolivatiga   tayyorlash,   ularni   metodik   bilim   va   maqoratlar   bilan qurollantirish,   musiqa   o‘qitish   metodikasini   bu   maqsadga   erishish   uchun   amaliy
mashg‘ulotlar   mobaynida   uzoq   ijtimoiy   mehnat   qilish   talab   etiladi.   Ma’lumki,
maktabda   o‘quvchilaming   yosh   fiziologik   xususityalarini,   ko‘nikma   va
malakalariga qarab, musiqa o‘qitish metodikasi qo‘llaniladi. Bu yerda ta’lim usuli,
o‘quv materiallarining (O ‘quv   reja,   dastur)   ta’lim   printsiplari,   o‘quv   -   tarbiyaviy
ishlarining   umumiy   maqsad   va   vazifalari   muhim   ahamiyatga   egadir.   Demak
musiqa   o‘qitish   metodikasi,   о‘quvchilarning   musiqa   san’atiga   o‘rgatishning
mazmuni,   vazifalari   va   metodlarini   o‘rgatuvchi   va   o‘quv   jarayonlarini   tashkil
etuvchi   shakl   va   yo‘llarini   tadbiq   etuvchi   fandir,   «Metodika»   so‘zi   grekcha   so‘z
bo‘lib,   «tadqiqot   yo‘li»,   «bilish   usuli»   degan   ma’noni   anglatadi   va   ta’lim   -
tarbiyaning   alohida   qismlari   bo‘lib   hisoblanadi,   ulaming   yig‘indisi   musiqa   o‘quv
metodlari   deyiladi.   Musiqaning   o‘qitish   metodlari   deganda,   maktab
o‘quvchilarining bilim, maxorat va 
8
malakalarini   egallashda,   ularning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   va
dunyoqarashini   tarkib   toptirishda   o‘qituvchilarning   qo‘llagan   ish   usullari
tushuniladi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi   vazifalarini   amalga   oshirishda,   musiqa
o‘qitishning   qator  metodlari   bilan  birgalikda,  pedagogikaning   amaliy  yo‘nalishini
xususiy (optimal) metodlar egallab, musiqa darsida qo‘llash muhim ahamiyat kasb
etadi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi   vazifalarini   amalga   oshirishda   musiqa   darsida
o‘qitishning   (optimal)   xususiy  metodlaridan  unumli   foydalanishga  bog‘liq.  Yetuk
olimlarimizning tadqiqotlarida maktab o‘qituvchisining shaxsiyati va unga bo‘lgan
professional   talablar   va   o‘quvchilar   munosabatini,   xususiy   metoddlardan
foydalanish jarayonida xal qilish lozimligini ilmiy asosda ta’riflab berganlar. 
Xususiy metod   - biror bir fanning amaliy va ijodiy ishlarini mazmunini va
mavzusini   keng   yoritib   berish   va   mustaxkamlashda,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi faoliyatida   o‘zaro   aloqadorligini   va   o‘quvchilarni   bilish   jarayonida   izlanishga
undovchi metoddir.
Xususiy   (optimal)   metodlar   o‘qitish   faoliyati   maqsadga   qarab   turtga
bo‘linadi:
1. Darsni musiqaviy umumlashtiruvi metodi.
2.   O‘tilajak   darslarga   oldindan   «yugurib»,   bog‘lanib   o‘tish   va   ilgari   o‘tilganlarga
qaytish metodi.
3. Dars mazmunini emotsional dramaturgiyasi metodi.
4. Darsningpedagogik jihatdan kuzatilishi vabilimlaming baxolanish metodi.
Musiqa   darsdagi   faoliyat   turlari   tez   -tez   almashib   turishi,   o‘quvchilari
zerikmaslik,   toliqmaslikni   shu   bilan   birga   musiqa   darsiga   qiziqishni   oshiradi.
Birinchi   sinfda   musiqa   o‘qitishni   asosiy   maqsadi
o‘quvchilardamusiqagaqiziqishuyg‘otish va 
9
musiqiy   taassurotni   tarkib   toyatirish,   musiqani   san’at   sifatida   ongli   idrok   etish.
Natijada   bolalarda   musiqa   haqida   mushohada   qilishning   boshlang‘ich   asoslari
vujudga   keladi.   Ushbu   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalar   amalga
oshiriladi:
1. O‘quvchilarni musiqiy qobiliyatlarini, musiqiy o‘quvini rivojlantirish. 
2. Musiqani (tinglash) idrok etish malakasini o‘stirish. 
3. Kuylash malakalami ustirish. 
4. Musiqiy badiy-g‘oyaviy mazmuni vositasida axloqiy estetik tarbiyalash. Ma’lumki, musiqa  - hayot va davr aksidir. Shuning uchun ham boshlang‘ich
sinflarda   musiqa   darslarini   dasturining   bosh   mavzusi   «Musiqa   va   hayot»dir.
Boshlang‘ich   sinfda   musiqa   madaniyati   darslari,   bolalarning   hayotiy   tajribalariga
tayangan   holda,   olib   borish,   badiiy   ta’lim   beruvchi   vosita   sifatida   muhim
ahamiyatga   ega.   Zeroki,   dasturda   kuylash   va   tinglash   uchun   tavsiya   etiladigan
qo‘shiqlar   va   musiqiy   asarlar,   baxtli   bolalik,   insonparvarlik,   Vatanga   muhabbat,
tabiatga muhabbat haqida asarlardan iboratdir. Birinchi sinfda bolalar musiqaning
harakteri   obrazlari   orqali   olgan   bilimlari   nisbiy   bo‘lib,   keyingi   sinflarda   aniq
(konkret)   tushunchalarga   aylanadi.   Shuningdek ,   birinchi   sinfda   o‘quv   yili   boshida
ilk bor olingan bilimlar notagacha bo‘lgan davr deb ataladi. 
Musiqiy   faoliyatlarning   birinchi   turlariga   doir   vazifalar,   ish   mazmunini
tashkil   etadi.   Mazkur   faoliyatlar   ashula   aytish,   musiqa   tinglash,   musiqa   savodi,
raqs   elementlarini   bajarish   musiqali   o‘yinlar,   qadam   tashlash   bolalar   cholg'u
asboblarida   jo‘r   boiish,   musiqa   madaniyatini   tarkib   toptirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Birinchi   sinfda   xor   bo‘lib   qo‘shiq   kuylash   -   jamoa   faoliyati   sifatida
o‘quvchilami bevosita 
10
ishtiroki bilan amalga oshiriladi. 
Qo‘shiq kuylash murakkab psixologik  va fiziologik  jarayondir. Bundan  bosh
miyadagi   nerv   xujayralari   faol   qatnashadi,   o‘quvchilarda   ijobiy   his   -   tuygularini
faolligini ta’minlaydi, ko‘krak qismi tovush hosil qiluvchi a’zolami artikulyatsiya va
nafas  organlarini  faollashtiradi hamda o‘quvchilarning samarali ishlashiga sharoit
yaratadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   qo‘shiq   o‘rgatish   uchun   avval   shu   qo‘shiq
tinglanadi so‘ng qo‘shiq o‘rgatish metodi asosida o‘rgatiladi:  1.   Qo‘shiq   haqida   o‘qituvchining   qisqacha   kirish   so‘zi   (qo‘shiq   muallifiari
haqida,  asarning  tarixiy yoki  tarbiyaviy   ahamiyati  haqida,   qisqa  hikoya  qilish, shu
asarga doir qiziqarli hayotiy suxbat o'tkazish va rasmlar ko‘rsatish). 
2. Qo‘shiqni o‘qituvchi tomonidan toliq ijro etib berilishi. 
3.   Qo‘shiqni   musiqiy   harakteri,   uning   ifoda   vositalari,   shakli,   janrini
o‘quvchilar bilan birgalikda aniqlash. 
4. Qo‘shiqni musiqiy jumlalarga bo‘lib o‘rgatish. 
5.   Qo'shiqni   ijro   sifatlari   ustida   ishlash   (nafas,   sof   intonatsiya,   talaffuz,
dinamik belgilar asosida ifodali kuylash). 
6.   Taassurotlari   yuzasidan   qisqacha   suhbat   o‘tkazish   (savol-javob)
ko‘rgazmali materiallar asosida.
11
1.2. Boshlang’ich sinflarda musiqa darslarini
o’qitishning o’ziga xos metodlari.
Musiqiy   faoliyatlarining   birinchi   turlariga   doir   vazifalar   ish   mazmunini
tashkil   etadi.   Mazkur   faoliyatlar   ashula   aytish,   musiqa   tinglash,   musiqa   savodi,
raqs   elementlarini   bajarish,   musiqali   o‘yinlar,   qadam   tashlash,   bolalar   cholg‘u
asboblarida   jo‘r   bo‘lish   musiqa   madaniyatini   tarkib   toptirishda   muhim   rol o‘ynaydi.   Birinchi   sinfda   xor   bo‘lib   qo‘shiq   kuylash   jamoa   faoliyati   sifatida
o‘quvchilarni bevosita ishtiroki bilan amalga oshiriladi. Qo‘shiq kuylash murakkab
psixologik   va   fiziologik   jarayondir.   Bunda   bosh   miyadagi   nerv   hujayralari   faol
qatnashadi, o‘quvchilarda ijobiy his-tuyg‘ularni faolligini ta’minlaydi, ko‘krak qismi
tovush   hosil   qiluvchi   a’zolarni   artikulatsiya   va   nafas   organlarini   faollashtiradi
hamda o‘quvchilarning samarali ishlashiga sharoit yaratadi.  Boshlang‘ich sinflarda
qo‘shiq   o‘rgatish   uchun   avval   shu   qo‘shiq   tinglanadi,   so‘ng   qo‘shiq   o‘rgatish
metodi asosida o‘rgatiladi.  
Qo‘shiq o‘rgatish metodi quyidagicha: 
1.   Qo‘shiq   haqida   o‘qituvchining   qisqacha   kirish   so‘zi   (qo‘shiq   mualliflari
haqida,  asarning  tarixiy   yoki   tarbiyaviy   ahamiyati   haqida  qisqa   hikoya   qilish,  shu
asarga doir qiziqarli hayotiy suhbat o‘tkazish va rasmlar ko‘rsatish). 
2. Qo‘shiqni o‘qituvchi tomonidan to‘liq ijro etib berilishi.  
3.   Qo‘shiqni   musiqiy   xarakteri,   uning   ifoda   vositalari,   shakli,   janrini
o‘quvchilar bilan birgalikda aniqlash.  
4. Qo‘shiqni musiqiy jumlalarga bo‘lib o‘rgatish. 
12
5.   Qo‘shiqni   ijro   sifatlari   ustida   ishlash   (nafas,   sof   intonatsiya,   talaffuz,
dinamik belgilar asosida ifodali kuylash). 
6.   Taassurotlari   yuzasidan   qisqacha   suhbat   o‘tkazish   (savol-javob)
ko‘rgazmali materiallar asosida.  Bunga   misol   qilib   darslikdagi   quyidagi   asarlarni   aytishimiz   mumkin:
D.Omonullaeva   musiqasi,   «Buvijonim»   N.Ro‘zimuhammedov   she’ri;   «Baxti
erkatoy»   T.Toshmatov   musiqasi,   T.Ilxomov   she’ri;   «Diloromning   qo‘shig‘i»
D.Omonullayeva   musiqasi,   N.Muhammad   she’ri;   «Nisholda»,   D.Omonullayeva
musiqasi, R.Tolipov she’ri.  Birinchi sinfdan boshlab o‘quvchilarni ovoz diapazonini
aniqlash va kengaytirishga aloqida e’tibor berish lozim. 
Birinchi   sinfda   o‘quvchilarni   ovoz   diapazoni   (DO1   –   Lya1),   keyinchalik   esa
ularni ovoz diapazoni kengayib, o‘quv yili oxirlarida (DO1 – D02)gacha ham bo‘lishi
mumkin.   Qo‘shiqlarni   o‘quvchilarga   musiqiy   qobiliyatlari,   musiqiy   o‘quvi,
xotirasiga,   talaffuziga   ahamiyat   beriladi.   Qo‘shiqlarning  differensional   guruhlarga
bo‘lib   o‘rgatish   dars   samaradorligini   oshiradi.   Musiqiy   o‘quvi   bo‘sh   bo‘lgan
o‘quvchilarni   qiziqishini   va   musiqiy   qobiliyatini   yanada   o‘stirish   uchun
o‘qituvchilarni uch guruhga bo‘lib o‘tkazish 
13
lozim.     Musiqiy   o‘quvi   bo‘sh   bo‘lgan   bolalar   har   tomondan   jarangdorovozlarni
eshitib,   ularga   taqlid   qilib   chiroyli,   sof   intonatsiyada   kuylashga   harakat   qiladilar.
Bu   yoshdagi   o‘quvchilarni   ovozi   o‘zlariga   xos   juda   mayin   va   yoqimli   tembga   ega bo‘ladi.   O‘tirib   va   turib   kuylaganda   gavdani   to‘g‘ri   tutish,   nafasini   so‘z   o‘rtasida
olmaslik uchun rejaga solish, unli va undosh tovushlarni to‘g‘ri talaffuz qilish, sof
intonatsiya ustida muntazam ish olib borish lozim. Bolalar ovozini parvarish qilish
tavsiya   etiladi.   Ovoz   sozlashni   primar   tovushlardan   (mi1,   fa1,   sol1,)   boshlab,
yelkani   ko‘tarmasdan   nafas   olishga   ahamiyat   berish   qo‘shiq   kuylash
samaradorligini   oshiradi.   Musiqa   tinglash   darsning   boshidan   oxirgacha   amalga
oshiriladigan   faoliyat   turidir.   Agar   bolalar   sinfga   musiqa   sadolari   ostida   kirsalar,
demak ular musiqani idrok etib kiradilar.
  Qo‘shiq   aytsalar,   uni   avval   eshitib,   idrok   etib,   so‘ng   o‘rganib   kuylaydilar.
Raqsga   tushganda   ham   musiqani   tinglab,   uning   badiiy   ifodasini   raqs   harakatlari
bilan tasvirlaydilar. Musiqa tinglashga doir asarlar shakl va janr jihatidan xilma-xil
bo‘lmog‘i lozim. Aynan musiqa tinglash vositasida bolalar turli o‘zbek xalq cholg‘u 
14
sozlari, o‘zbek xalq musiqasidan namunalar («Chertmak», «Dutor bayoti», «Alla»,
«Dilxiroj») kabi asarlar bilan bolalar kompozitorlari va bastakorlar hayoti va ijodi, milliy   musiqamiz   an’analari   kuy   va   qo‘shiqlar   bilan   tanishadilar.   Musiqiy   o‘quvi
bo‘sh bo‘lgan bolalar har tomondan jarangdor ovozlarni eshitib, ularga taqlid qilib,
chiroyli,   sof   intonatsiyada   kuylashga   harakat   qiladilar.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari o‘z diqqat-e’tiborini uzoq vaqt bir narsaga qaratib turolmaydilar, juda
tez charchab qoladilar. Shuning uchun ham musiqa madaniyati darslarida musiqiy
ijroga   ahamiyat   berib   borish,   chapak   chalish,   qadam   tashlash   kabi   xilma-xil
harakatlardan   foydalanish   zarur.     Ayniqsa   bolalar   musiqiy   cholg‘u   asboblari
(doiracha,   bubencha,   shiqildoq,   marakassa,   uchburchak,   rumba,   barabancha)da
jo‘r   bo‘1ish   va   ritmik   raqs   harakatlarini   bajarish,   bolalarni   faollashtiradi   va   dars
qiziqarli, mazmunli o‘tadi.
Ikkinchi sinfda vokal – xor ishlariga e’tibor kuchayadi, o‘quvchilar ovoziga va
cholg‘uga   tayanib   jo‘r   bo‘lib,   musiqali   ritmik   harakatlar   bajaradilar.     Bunga
«Paxtaoy»   F.Nazarov,   T.Ilxom   she’ri;   «Kichkintoymiz   –   gijingtoymiz»   P.Mo‘min
she’ri,   K.Kenjayev   musiqasi;   «Yangi   yilim»   P.Mo‘min   she’ri,   D.Zokirov   musiqasi;
«G‘ildiragim»   Sh.Yormatov   musiqasi,   T.Bahromov   she’ri   kabi   qo‘shiqlar,
«Chamanda   gul»   o‘zbek   xalq   kuylari   misol   bo‘la   oladi.   Musiqa   idrokining   asosiy
vositasi   musiqa   nutqidir.   Musiqa   ifoda   vositalari:   kuy,   lad,   ritm,   registr,   tembr,
dinamik   belgilar   musiqa   savodiga   kiradi.   Ularni   his   etmasdan   turib   musiqa
asarlarini san’at sifatida badiiy va g‘oyaviy jihatdan ongli ravishda to‘liq idrok etish
qiyin.   O‘quvchilar,   shuningdek,   o‘lchov,   takt,   takt   chizig‘i,   notalarni   joylanishi,
pauzalar,  kuchli  va  kuchsiz  hissalar,  janrlar   haqida  bilimlarga  ega  bo‘lishlari, kuy-
qo‘shiqlarni   ongli   ravishda   o‘zlashtirishga   musiqiy   savodidan   quyidagi   bilim   va
malakalar shakllanib, amalda bajarilishi lozim:  
15 1. Kuylarni ritmik sxemalarini bo‘g‘inli so‘zlar bilan kuylash (lya, du, da, mo,
mi). 
2. Kuchli va kuchsiz hissalarini aniqlash va ularni his etib kuylash. 
3. Chapak va cholg‘u asboblarida chalib kuyga ritmik jo‘r bo‘lish. 
4. Marsh va raqs xarakterini ifodalash. 
5. Lad haqida bilimlarni mustahkamlash.
Uchinchi   sinf   o‘quvchilari   o‘zlarining   psixologik-fiziologik   xarakteriga   ko‘ra
1–2-sinflardan   ancha   farq   qiladi.   Ularning   diqqat   e’tibori   turg‘un,   xotirasi   kuchli,
ovoz apparatlari shakllangan, nutqi ravon, vokal-xor malakalariga, musiqa haqida
bilimga ega bo‘ladilar. Uchinchi sinf o‘quvchilari ovoz diapazoni do1 – mi2. Shunga
qaramasdan, darsning har bir elementi tajribalarga asoslanib tushuntirish lozim.
16 1.3. 1-4 sinf o’quvchilarining yosh xususiyatlari va dars
mavzusi va o’quvchilarning bilim malakasiga mosligi.
Maroqli   va   ma’naviy   zavq   beruvchi   ana   shu   go’zal   tuyg’u   bolalar   va
o’quvchilarning   ayniqsa,   nafosat   tarbiyasiga   kuchli   ta’sir   ko’rsatadi.   Binobarin,
bolada   namoyon   bo’ladigan   ilmiy   badiiy-estetik   tarbiya   muhim   ma’naviy
go’zallikka puxta, zamin hozirlaydi.
Bolalar yoshlik xususiyatlarini e’tiborga olib uni ilk yoshidan tashkil qilish va
yo’naltirish   -   pedagog   vazifasidir.   Aks   xolda   bola   rivojlanishida   orqada   qolish
seziladi.   Misol   uchun   bolalarni   ilk   yoshida   musiqaviy   tovushlarning   balandligi
bo’yicha   ajratib   borishga   o’rgatilmasa   u   yetti   yoshida   bu   vazifalarni   uddalay
olmaydi.
Musiqaviy rivojlanishning muhim xususiyatlari quyidagilardir:
-eshitish sezgisi, musiqaviy eshitish qobiliyati;
-har xil xarakterdagi musiqalarga emotsional munosabatning sifati va darajasi;
Qo’shiq   kuylashda,   musiqaviy   ritmik   harakatlar   bajarishda   oddiy
ko’nikmalar hosil qilish.
Bolalar   hayotining   1-yili:   Ruxshunoslar   (psixologlar)   bolalarda   eshitish-
sezish   erta  uyg’onishini   ta’kidlaydilar.   A.A.Lyublinskaya   malumotlariga   ko’ra  bola
hayotining 10-12 kunida tovushlarga munosabat seziladi.
2 oylik bola ovozga, skripka tovushlariga quloq solib tinchib qoladi.
4-5   oyiik   bolalar   ovoz   kelayotgan   manbani   izlaydilar.Qo’shiq   kuylayotgan
ovozga quloq tutadilar. To’g’ri rivojlanayotgan bola birinchi oylardan boshlab 
17 musiqa   xarakteriga   kompleks   jonlanish   munosabatida   bo’ladilar,   ya’ni   ular
quvonadilar   yoki   tinchib   qoladilar.   Bola   hayotining   birinchi   yili   oxiriga   borib
kattalar qo’shig’iga g’uvillash bilan jo’r bo’lishga harakat qiladilar.
Bola   hayotining   2-yili:   Bolalar   musiqa   tinglashda   yorqin   emotsional
munosabat   quvnoq   jonlanish   yoki   muloyim   kayfiyat   bildiradilar.   Bola   baland   va
past   tovushlarni,   qattiq   va   sekin   yangrash,   xatto   tembr   ishlarini   ham   ajratadi.
(Metallofon   yoki   barabanda   ijro   qilinayotir)   Birinchi   marta   ongli   ravishda
qo’shiqchilik   intonatsiyalari   hosil   bo’ladi.   U   kattalar   qo’shig’iga   jo’r   bo’lib
qo’shiqning   oxirgi   jumlalarini   takrorlaydi,   u   oddiy   harakatlar   chapak,   oyoq
taqillatishi, musiqa ostida aylanishlarini bajarishi mumkin.
Bola   hayotining   3va   4   yili:   Bolalarda   sezgirlik,   jismlarning   har   xil
xususiyatlarini ajratish, shu jumladan musiqaviy kabi xususiyatlar ham rivojlanadi.
Shuningdek, musiqaviy sezgirlikning individual rivojlanishi kuzatiladi. Misol uchun
bolalar   oddiy   qo’shiqlarni   aniq   kuylashlari   mumkin.   Bu   davr   yana   bolalarning
mustaqil   harakat   qilishga   intilishi   bilan   xarakterlanadi.   Bolalarda   aktiv   harakat
qilishga   intilish,   musiqa   bilan   shugullanishga   qiziqishi   ortadi.   4   yoshli   bolalar
kattalarning  ozroq   yordami   bilan   kichik   ashulalarni   mustaqil   kuylashlari   mumkin,
ular har xil harakatlarni biladilar va uni ma’lum darajada mustaqil ishlata oladilar.
Bola   hayotining   5   yili:   Bu   davr   ularning   aktiv   qiziqqonligi   bilan
xarakterlanadi. Bu davr nimaga? Nima uchun? - degan savollar davridir.
Ular   kuzatuvchan   bo’lib   musiqaning   quvnoq,   shodiyona,   tinch   xarakterini,
tovushlar   baland-pastligini,   p’esalarning   birinchi   qismi   tez   ikkinchi   qismi   sekin
ekanligini, kuy qaysi asbobda ijro qilinayotganligini (royal, skripka, bayan) aniqlay
oladi.
18 Bola   oldiga   qo’yilayotgan   talablarni   to’g’ri   tushunish.   Tovush   bu   davrda
jarangdor,   harakatchan   xususiyatga   ega   bo’ladi.   Ovoz   intonatsiyasi   ancha
turg’unlasnadi, lekin doimo kattalar yordamiga muxtoj bo’ladi. Harakatning asosiy
turlari - yurish, chopish, sakrashlarni egallash bolalarga bu harakat turlarini o’yin,
raqslarda qo’llash imkonini beradi.
Bola hayotining 6-7 yillari:   Bu davr bolalarni maktabga tayyorlash davridir.
Bog’chada   olingan   musiqaviy   ta’asurotlar,   bilimlar   ta’sirida   bolalar   musiqa
asarlariga   xarakleristika   berish   uning   ifoda   vositalarini   tahlil   qilishlari   musiqada
ifodalangan   har   xil   kayfiyatlarni   sezishlari   mumkin.   Bola   musiqaviy   obrazlarni
butunligicha   qabul   qilish   qobiliyatiga   ega   b’ladi.   Bu   esa   tevarak-atrofga   estetik
munosabatni   tarbiyalashga   katla   yordam   beradi.   6-7   yoshli   bolalarda   ovoz
apparati   yanada   rivojlanadi.   Ovozda   kuychanlik,   jarangdorlik   paydo   bo’ladi.
Qo’shiq,   raqs   va   o’yinlar   mustaqil   ravishda   ijro   qilinadi.   Musiqaviy   qiziqish   va
qobiliyatlar yorqinroq namoyon bo’ladi.
Birinchi   sinf:   Birinchi   sinfda   musiqa   darslarining   maqsadi   va   vazifalari
bolalarning   psixologik-fiziologik   xususiyatlari   va   musiqaviy-o'quv   xusu-
siyatlarining   darajasiga   asoslanib   belgilanadi.   Notagacha   bo’lgan   davr,   bolalar
cholg’u asbobida jo’r bo’lish, musiqali ritmik harakatlar bajarish, bu sinfda amalga
oshirilishi   lozim   bo’lgan   barcha   maqsadlar   musiqa   tarbiyasining   bosh   mezoni
o’quvchilar   ma’naviy   boyligining   tarkibiy   qismi   bo’lgan   musiqiy   madaniyatini
shakllantirishga qaratiladi. Birinchi sinfda musiqa ta’limotining poydevori ko’riladi.
Birinchi   sinfdan   boshlaboq   o’quvchilarning   ovoz   diapazonini   aniqlash   va   uni
kengaytirib  borishga  alohida  e’tibor  berish   lozim.  Boshlang’ich   sinflarda ko’pgina
o’quvchilarning ovoz diapazoni, birinchi oktava «lya» dan yuqoriga o’tmaydi. Zero,
dasturdagi 19
qo’shiqlarning   diapazoni   birinchi   oktava   «do»   dan   uchinchi   oktava   «do»   gacha
ko’tariladi.   Natijada,   o’quvchilar   qo’shiqni   bu   pardalarda   mutlaqo   noto’g’ri   ijro
etadilar   yoki   umuman   ayta   olmaydilar.   Shu   tufayli   o’quvchilarni   ikki   ovozga
ajratish ya’ni ovozi yuqori pardalarga ko’tarilmaydigan o’quvchilar jim eshitishlari
qolganlari   kuylashi   talab   qilinadi.   Shuningdek,   ovozga   ajratish   o’quvchilarga
qo’shiq   o’rgatishda   qo’l   keladi.   Har   bir   ovoz   guruhining   alohida   kuylanishi
o’quvchilarni   ko’p   ovozlikka   tayyorlab   boradi   va   ularda   mustaqillik   hissini
tarbiyalaydi.
Ikkinchi   sinf:   Ikkinchi   sinf   o’quvchilari   o’zlarining   psixologik-fiziologik
xarakteriga   ko’ra:   birinchi   sinf   o’quvchilariga   o’xshash   bo’ladi.   Qo’shiq,   raqs,
marsh   janrlarining   musiqiy   xususiyatlariga   qarab   farqlash   kabi   birinchi   sinfda
olingan   tushunchalar   bilimlarga   aylanadi.   Vokal-xor   ishiga   e’tibor   kuchayadi,
o’qituvchi ovoziga va cholg’uga tayanib o’quvchilarni ikki guruhga bo’lib, kuyning
bir jumlasini ketma-ket ijro etishdan ikki ovozlik hosil qilib qo’shiqlar o’rgatadi. Do
-Re diapazonidagi bir va ikki ovozli qo’shiqlar kuylatiladi. Musiqa xarakteri va janr ifodalarini anglash va tasvirlashda musiqali-ritmik harakatlardan va bolalar cholg’u
asboblaridan keng foydalaniladi, shuningdek, o’zbek xalq ashulalari va cholg’u 
20
asboblari, kompozitorlar ijodi bilan tanishtiriladi.
Uchinchi   sinf:   Uchinchi   sinf   o’quvchilari   o’ziarining   psixologik   xarakteriga
ko’ra   1-2   sihflardan   ancha   farq   qiladi.   Ikkinchi   sinfda   olingan   bilim   va   malakalar
musiqa   qonuniyatlariga   doir   yanada   aniqroq   nazariy   bilimga   aylanadi.   Ularning
diqqat-   e’tiborlari   turg’un,   nutqi   ravon   bo’ladi,   ovoz   apparatlari   shakllangan   ikki
ovozli   asarlarni   (o’quvchilar   do   -re   (mi   )   diapazonidagi   bir   ovozli   va   ikki   ovozli
qo’shiq   elementlari   bo’lgan   asarlarni   kuylaydilar)   kuylash   malakasiga   ega
bo’ladilar. Musiqa darsiga qiziqishlari yanada ortib boradi.
To’rtinchi   sinf:   To’rtinchi   sinfda   o’quvchilar   psixologik   jihatdan   hayotiy
tajribaga   boy,   fanlarga   qiziquvchan   bo’ladilar.   Diqqat   e’tibori   turg’un,   jiddiy
bo’lgan   masalalar   ustida   fikrlash,   xajmi   jihatidan   kattaroq   bo’lgan   musiqani   ham
eshitishga   qodir   bo’ladilar.   Taqqoslash,   izlanish   jarayonida   ikki   ovozli
qo’shiqlardan   jo’rsiz-a’capella   asarlaridan   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.
Musiqa   tinglash   jarayonida   o’zbek   xalq   musiqasi   va   uning   ijtimoiy-tarixiy
ahamiyati,   o’zbek   xalq   musiqasining   qardosh   xalqlar   musiqasi   bilan   yaqinligi   va
o’xshashligi   haqida   ma’lumot   berish   lozim.   Bundan   tashqari   to’garaklarga   jalb
etish, yakkaxon dastalar (ansambl) tashkil etish maqsadga muvofiqdir. 21
II. BOB. Boshlang’ich sinflarda Musiqa savodi darslarida
faoliyat turlaridan foydalanish.
2.1. 1-4- sinflarda faoliyat turlaridan foylalanishning
amaliy ahamiyati.
Musiqa   mashg‘ulotlari   ta’lim-tarbiyaning   asosiy   shaklidir.   Musiqa
mashg‘ulotlarida   bolalarning   ijodiy   o‘sishi   bilan   birga   aqliy,   ahloqiy,   jismoniy
tarbiyalari tarkib topadi. Musiqa mashg‘ulotlari bir haftada 2 marotaba o‘tkaziladi.
U kunning 1-yarmida bo‘ladi. Zal ozoda va yorug‘ bo‘lishi kerak. Cholg‘u sozlangan,
pianinoning   o‘ng   tarafida   stullar   shaxmat   tarzida   bolalar   soniga   moslab
joylashtiriladi. Bolalar yengil kiyimda, oyoqlarida cheshka bo‘lishi kerak.
Musiqа mаshg‘ulotlаrining davomiyligi:
Kichik guruhidа 15 – 20 dаqiqа olib borilаdi.
O‘rtа guruhidа 20 – 25 dаqiqа olib borilаdi.
Kаttа guruhdа 25 – 30 dаqiqа olib borilаdi.
Tаyyorlov guruhidа 30 – 35 dаqiqа olib borilаdi.
Faoliyat turlari :
 Qo‘shiq kuylash;
 Musiqa tinglash;  Bolаlаr cholg‘u аsboblаridа jo`r bo’lish;
 Musiqa savodi;
22
 Musiqaviy ritmik harakatlarni bajarish.
Musiqa tinglash   -har bir bolaning musiqa tinglash madaniyatining shakllanishi
va   rivojlanishida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bunda   bolalar   vokal   va   cholg‘u
kuylarini   tinglashadi.   Musiqa   tinglashda   bolalar   musiqa   asari   janrlari   bilan
tanishadilar,   musiqani   ifoda   vositalarini   aniqlashadi,   musiqa   xarakteri   bilan
tanishadilar.
Musiqa savodi -bu faoliyat turida bolalar musiqaviy asarlarning tuzilishi, tempi,
xarakteri, yuqori  va  pastki,  uzun   va  qisqa  tovushlarni  farqlashga  o‘rganadilar.   Bu
ularning aqliy salohiyati, musiqiy uquvi, tafakkuri, xotirasi, nutqi, bilimini oshiradi.
Qo`shiq   kuylash -qo`shiq   kuylashga   o`rgatish   jarayonida   bolaning   asosiy
musiqiy   qobiliyati   faol   rivojlantiriladi.   Jamoa   bo`lib   qo`shiq   kuylash   bolalarni do`stlikka   chorlaydi,   ularning   o`zaro   hurmat,   tabiatga   va   ona  Vatanga   muhabbat
kabi 
23
tuyg`ularini tarbiyalaydi.
Bolaning ovoz diapazoni:
 3-4 yosh re1-sol1
 4-5 yosh re1-lya1
 5-6 yosh re1-si1(do2)
 6-7 yosh do1(re1)-do2
Musiqaviy   ritmik   harakatlar -o‘z   harakatlarini   musiqa   orqali   ifodalab   berishni
talab   qiladi.   Musiqiy   obrazlarga   muvofiq   turli   xarakterdagi   harakat   va   raqslarni,
turli   obrazlarni   tasvirlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ritmik   harakatlar   musiqiy
qobiliyatni   shakllantirish   va   rivojlantirishda   juda   muhimdir.   Musiqiy   ritmik
harakatlar   bolalar   ruhiyatiga   musiqiy   asarning  mazmuni   va   kayfiyatini   singdiradi,
bu bolaning sog`lom bo`lishiga ham ijobiy ta’sir ko`rsatadi.
Bolalar musiqa cholg‘u asboblarida jo‘r bo‘lish   - musiqa mashg‘ulotlarida eng
qiziqarli,   barcha   bolalar   sevib   qatnashadigan   faoliyat   turidir.   Bolalar   musiqa
cholg‘u   asboblari   orqali   jonli   ijro   har   qanday   bolani   o‘ziga   jalb   etadi.   Ularning
musiqaga   bo‘lgan   qiziqishlarini   yanada   oshiradi,   ritm   tuyg‘usi,   musiqiy   uquvi,
xotirasini   mustahkamlaydi.   Kichkintoylarda   zavqlanish,   hayratlanish,   quvonish
kabi ruhiy holatlarni vujudga keltiradi.
Bolalarni musiqaviy faoliyatini tashkil qilish formalari. Musiqa rahbari bolalar bog‘chasida bolalar musiqa tarbiyasining shakllanish
turlaridan   keng   foydalanishi   darkor.   Musiqa   tarbiyasining   shakllanish   turlari
quyidagilar:
 -Musiqa mashg‘ulotlari. 
24
 -Bayram ertaliklari.
 -Ko‘ngil ochar musiqiy o‘yinlar.
 -Badiiy adabiy musiqiy kompozitsiyalar.
 -Musiqiy teatr dramatizatsiyalar.
 -Yakka hol ish turlari.
 -To‘garak ishlari.
Bolalar cholg'u asboblarida ijro etish faoliyati.
Musiqa   mashg'ulotlarida   bu   faoliyat   turi   eng   qiziqarli   jarayonlardan   biridir.   Bu
faoliyat   bolalarni   ijodkorlikka   undaydi.   Bolalar   cholg'u   asboblarida   jonli   tovushli
o'yinchoqlar   sifatida   har   bir   bolani   qiziqtiradi.   Chapak   va   bolalar   cholg'u
asboblarida   ritmik   jo'r   ho'lish,   musiqaning   xarakter   va   obrazlami   chuqurroq   his
etishda,   ularga   mos   emotsional   tuyg'ular   hosil   qilish,   ayniqsa,   boialarning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Musiqa
mashg'ulotlarida   bolalar   cholg'u   asboblaridan   foydalanish   ijobiy   natijalar   berish
bilan   birga   boialarning   mashg'ulotga   intiluvchanligi,   qiziqishi   va   musiqiy   o'quvini
(xotirasi, ritmni his qilish   tuyg'usini, nutqini) o'stiradi. 25
Bu   borada   ko'plab   pedagogik   olimlar   metodik   qo'llanmalar   yaratganlar.
Ilmiy   ishlar   va   tadqiqotlar   olib   borganlar.   Misol   qilib,   N.A.Vetluginananing
«Musiqiy   alifbo»,   N.G.Kononova   «Обучение   дошкольников   игре   на   детских
музыкальных инструментах» kitoblarini ta'kidlab   o'tish mumkin. Undan tashqari
Mustaqillikka   erishilgandan   so'ng   o'zbek   xalq   cholg'ularida   ijroga   katta   e'tibor
qaratildi va aynan bolalar yoshiga mos keladigan o'zbek xalq cholg'ulari yasatildi.
Bu   asboblarning   kattalar   ijro   etadigan   asboblardan   farqi   -   bu   asboblar   shakl
jihatdan   kichkina.   Bolalarning   qo'liga   to'g'ri   keladi,   ya'ni   ijro   vaqtida   bolalarga
qiyinchilik   tug'dirmaydi. Endi bu asarlarni hayotga tadbiq etish uchun ma'lum bir
o'quv   qo'llanma   talab   etilardi.   Bu   borada   O'zbekiston   Davlat   Konservatoriyasi
professor-o'qituvchisi A.Leviev «0'zbek xalq cholg'ularida ijrochilik»   nomli kitobini
hayotga tadbiq etdi. 26
2.2. 1-4 sinf dasturida keltirilgan mavzularini o’qitish
metodlari.
Ilg'or pedagogik texnologiya usullaridan foydalanish o'qituvchi va o'quvchi 
faoliyati doirasini aniq belgilab beradi.
MUSIQA O'QITISH METODIKASI PEDAGOGIK FAN SIFATIDA. Musiqa   o‘qitish   metodikasi,   pedagogika   fani   sifatida   tajribada   sinalgan
ishlami   nazariy   qismlarini   umulashtirib,   amaliyotda   samarali   natijalar   bergan
o‘qitish   metodlarini   takdim   etadi.   Metodika   asosan,   pedagogika,   psixologiya,
estetika   va   san’atshunoslikning   tadqiqot   natijalariga   asoslanadi.   U,   musiqa
o‘qitishning qonun - qoidalarini ta’riflab beradi, kelajak yosh avlodni tarbiyalashda
qo‘llanadigan   zamonaviy   metodlami   belgilaydi.   Metodika,   ta’lim   -   tarbiva
jarayonida   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   ishlash   usullarining,   mazmunini
anglatadi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi   o‘qituvchidan   iste’dod,   qobiliyatlar   va
ishtiyoqlar mavjud bo‘lishini talab etadi, chunki, san’at pedagogikasi mashaqqatli
va juda mas’uliyatli sohadir, Xozirgi kunda musiqa o'qitish metodikasi birdaniga 
27
kelib shakllangan fan emas, balki bunta qadar mazkur fanni shakllanishi ijodiy va
murakkab   tarakkiyot   yulini   bosib   o‘tgan.   Respublikamizda   musiqa   o‘qitish
metodikasini   shakllantirishda   maxaliiy   olimlar,   metodistlar,   tajribali
o‘qituvchilarning   qator   izlanishlari,   o‘quv   qo‘llanmalarining   ahamiyati   katta
bo‘ladi.   Badiiy   pedagogikaning   metodika   sohasidagi   so‘nggi   yutuqlari   talabalarni
pedagogika   faoliyatiga   tayyorlash,ularni   metodik   bilim   va   maqoratlar   bilan
qurollantirish,   musiqa   o‘qitish   metodikasini   bu   maqsadga   erishish   uchun   amaliy
mashg‘ulotlar   mobaynida   uzoq   ijtimoiy   mehnat   qilish   talab   etiladi.   Ma’lumki,
maktabda o‘quvchilarning yosh fiziologik xususityalarini, ko‘nikma va malakalariga
qarab,   musiqa   o‘qitish   metodikasi   qo‘llaniladi.   Bu   yerda   ta’lim   usuli,   o‘quv
materiallarining   (O‘quv   reja,   dastur)   ta’lim   printsiplari,   o‘quv   -   tarbiyaviy
ishlarining   umumiy   maqsad   va   vazifalari   muhim   ahamiyatga   egadir.   Demak
musiqa   o‘qitish   metodikasi,   о‘quvchilarining   musiqa   san’atiga   o‘rgatishning
mazmuni,   vazifalari   va   metodlarini   o‘rgatuvchi   va   o‘quv   jarayonlarini   tashkil
etuvchi   shakl   va   yullarini   tadbik   etuvchi   fandir,   «Metodika»   so‘zi   grekcha   so‘z bo‘lib,   «tadqiqot   yo‘li»,   «bilish   usuli»   degan   ma’noni   anglatadi   va   ta’lim   -
tarbiyaning   alohida   qismlari   bo‘lib   hisoblanadi,   ularning   yig‘indisi   musiqa   o‘quv
metodlari   deyiladi.   Musiqaning   o‘qitish   metodlari   deganda,   maktab
o‘quvchilarining   bilim,   maxorat   va   malakalarini   egallashda,   ularning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   va   dunyoqarashini   tarkib   toptirishda
o‘qituvchilarning   qo‘llagan   ish   usullari   tushuniladi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi
vazifalarini   amalga   oshirishda,   musiqa   o‘qitishning   qator   metodlari   bilap
birgalikda, pedagogikaning amaliy yunalishini xususiy {optimal) metodlar egallab,
musiqa   darsida   qoilash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Musiqa   o‘qitish   metodikasi
vazifalarini   amalga   oshirishda   musiqa   darsida   o‘qitishning   (optimal)   xususiy
metodlaridan unumli foydalanishga bog‘liq. Yetuk olimlarimizning 
28
tadqiqotlarida   maktab   o‘qituvchisining   shaxsiyati   va   unga   bo‘lgan   professional
talablar va o‘quvchilar munosabatini, xususiy metodlardan foydalanish jarayonida
xal   qilish   lozimligini   ilmiy   asosda   ta’riflab   berganlar.   Xususiy   metod   -   biror   bir
fanning   amaliy   va   ijodiy   ishlarini   mazmunini   va   mavzusini   keng   yoritib   berish   va
mustaxkamlashda,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   faoliyatida   o‘zaro   aloqadorligini   va
o‘quvchilami bilish jarayonida izlanishta undovchi metoddir.
Xususiy   (optimal)   metodlar   o‘qitish   faoliyati   maqsadga   qarab   turtga
bo‘linadi:
1.  Darsni musiqaviy umumlashtiruvi metodi.
2.   O‘tilajak   darslarga   oldindan   «yugurib»,   bog‘lanib   o‘tish   va   ilgari
o‘tilganlarga qaytish metodi.
3.  Dars mazmunini emotsional dramaturgiyasi metodi. 4.  Darsning pedagogik jihatdan kuzatilishi vabilimlaming baxolanish metodi.
1.   Darsning   musiqaviy   umumlashtirish   metodi   yetakchi   metodlardan   biri
boiib,   o‘quvchilarni   musiqa   idroki,   mantiqiy   badiiy   fikrlash   qobiiiyatini
rivojlantirishga qaratilgandir:
A)   o‘qituvchi   darsda   xal   qilinishi   lozim   bo‘lgankonkret   vazifalami   vujudga
keltiradi;
B) o‘qituvchi va o‘quvchi birga hamkorlikda masalani yechadi.
B) o‘quvchilar tomonidan yakuniy xuiosalarehiqariladi.
2.   Oldinga   «yugurib   o‘tish»,   ya’ni   ilgari   o‘tilgan   materialdan   foydalanib,
o‘quvchilami   yangi   material   o‘zlashtirishga   tayyorligini   sinab   ko‘rish   va   bunda
oldin
29
egallagan bilimlarga suyanish uchun foydalaniladi.
3.   Emotsional   dramaturgiya   metodi   bilan   darsning   mantiqiy   yaxlitligiga
erishiladi.   Bunda   chorak   mavzusi   asosida   dars   rejasi   uchun   asarlar   tanlanadi.
Tanlangan mavzular ham maqsadga muvofiq bo‘lib, boshlanishi va yakunlanishiga
bordiadir.  O‘qituvchi   darsni   ijrochilik   mahorati,   so‘z   ustaligi   bilan   qiziqarli   qilib
o‘tishi   kerak   va   o‘quvchilarni   darsga   faol   qiziqtirib,   darsning   emotsional
dramatumiyasi, ya’ni avjiga erishishi lozim. Musiqa o‘qituvchisi maktabda musiqa
darsidan   tashqari   kontsertlar,   badiiy   kechalar,   uchrashuvlar   o‘tkazishni   talab
etadi.
4.   Darsni   pedagogik   kuzatilishi   va   bilimlarni   baholash   maqsadga   qarab   bir
necha turlarga bo‘linadi: A. O‘quvchilami bilish faoliyatini tashkil etuvchi va amalga oshiruvchi turi.
B. Bilim faoliyatini rag‘batlantirish va lanbehlashtalablarini qo‘yish.
S.   O‘qish,   bilish   faoliyatini   samaradorligini   boshqarish   va   nazorat   qilish.
Baholashda   shunday   extiyotkor   bo‘lish   kerakki,   o‘quvchilami   kayfiyati   tushib
ketmasin.   Darsga,   qo‘shiq   kuylashga   qiziqishi   sunmasin.   Rag‘batlantirishda   esa
aksincha.   O‘qituvchi   va   o‘quvchi   munosabatlari   me’yordan   chiqib   ketmasligi
kerak.   Balki,   rag‘batlantirish,   sinfda   boshqa   o‘quvchilarga   namuna   bo‘lib   xizmat
qilsin va ular odobli, aqlli bo‘lishga intilsinlar.
Shunday qilib, musiqa o‘qitish metodlarini boshqa turlari ham mavjud;
1. Musiqa o‘qitishning og‘zaki metodlari.
2. Ko‘rgazma o'qitish metodlari.
3. Amaliy o‘qitish metodlari.
30
4. O‘yin metodlari.
5. Taqqoslash metodlari.
6. Musiqiy o‘quvi bo‘sh boigan boialar bilan ishlash metodi.
1.   Musiqa   o‘qitishning   og‘zaki   metodlari.   Musiqa   darsida   o‘qituvchining
so‘z   maxoratiga   alohida   talab   qo‘yiladi.     O‘qituvchi   o‘zining   asar   haqidagi   badiiy
kirish   so‘zi   bilan   o‘quvchilami   ajoyib   va   sehrli   musiqa   olamiga   olib   kiradi   hamda
qiziqarli xikoya yoki suhbat yo‘li bilan boialar diqqatini jalb qilib, musiqani badiiy
idrok   etishlariga   erishadi.   Asosan,   bu   metoddan   boshlang‘ich   sinfda   ko‘proq
foydalaniladi.   Hikoya   -   bu   o'qituvchining   musiqa   asari   haqida   jonli,   emotsional yorqin   bayoni.   Hikoya   qisqa,   obrazli,   jonli,   qiziqarli   bo‘lib,   uning   maqsadi
o‘quvchilami   asarni   badiiy   idrok   etishga   o‘rgatish.     Suxbat   -   o‘qituvchi   va
o‘quvchilar   orasidagi   dialog   shaklidagi   faoliyatidan   iborat   boiib,   o‘quvchilami
mustaqil fikrlashga undaydi. Ularni nutqini o‘stiradi, fikriy faoliyatni kuchaytiradi,
bilish qobiliyatini faollashtiradi hamda dunyoqarashini kengaytiradi. Tushuntirish -
ilmiy   isbotlash   metodi   sifatida   musiqa   darsida   qo‘llaniladi.   Bu   asosan,   musiqa
savodi faoliyatida qo‘llaniladi.
31
2. Ko‘rgazmali o‘qitish metodlari.  Ma’lumki, musiqa harakatlanuvchi kuy va
ohang   tovushlaridan   iborat   bo‘lgan   san’atdir.   Uni   faqat   eshitish   organlari   orqali
tinglab, idrok etish mumkin. Ko‘rgazmali o‘qitishni esa, nota yozuvlami, plakatlar,
rasmlar,   o‘qituvchining  so‘zi,  dirijyorlik   ifodalari,   raqs   harakatlari,   bolalar   cholg‘u
asboblari, musiqani jonli va aniq ijrosi, texnik vositalaridan foydalaniladi. Demak,
musiqaning jonli yangrashi darsda asosiy ko‘rgazma bo‘lib xizmat qiladi. 3. Amaliy o‘qitish metodlari.  Amaliy metodlar vositasida o‘quvchilar vokal -
xor malakalari, musiqaning tuzilishi hamda ifoda vositalarini tahlil etish, uning janr
va   shakllarini   aniqlash   va   nota   yozuvini   o‘rganish   malaka   va   kunikmalarini
shakllantirlishi   uchun   foidalaniladi.   Amaliy   metodlar,   vokal   -   xor   malakalarini
rivojlantirishda muhim vosita bo‘lib hisoblanadi.
4.   O‘yin   metodi   -   boshlang‘ich   sinflarda   ko‘proqijobiy   natija   beradi.   Yangi
dastur asosidayaratilayotgan qo‘llanma va darsliklarda o‘yin va uning elementlari
keng   joriy   etilgan.   Boshlangich   sinfo‘quvchnari   serharakat   va   o‘yingga   moyil
bo‘ladilar.Darsda qoilaniladigan musiqalio‘yinlar o‘quvchilamingmusiqiy o‘quvini 
32
o‘stiradi,   musiqiy   qobiliyatini   rivojlantiradi,xotirasini   mustahkamlaydi   va   musiqa
darsiga qiziqish o‘ygotadi.
5.   Taqqoslash   metodi.   Musiqa   darsi   jarayonida   kontrast,   ya’ni   takqoslash
metodi   keng   qoilaniladi.   U   vokal   -   xor   ishlarida   o‘qituvchi,   o‘quvchilar   bilan
gramyozuvdagi   ijrolarini   taqqoslashda   musiqa   asarining   tahlili   vajanrlarni belgilashda   keng   qoilaniladi.   Masalan,   raqs,   marsh,   janrlarni   templari,   turli
cholg‘uasboblaridagi ijrolar farqini aniqlashdafoidalaniladi.
6. Musiqa o‘quvi bo‘sh bo‘lgan bolalar bilan ishlash metodi.  Musiqa o‘quvi
bo‘sh   boigan   o‘quvchilarbilan   dars   jarayonida   differentsial   guruxlarga   boiib   va
darsdan  keyin  vaqt  ajratib, yakka (individual)  tarzdaish  olib  boriladi. Differentsial
gurux-deganda   o‘quvchilarni   musiqiy   qobiliyati,   o‘quvi   va   ovoziga   qarab   uch
guruxga bo‘linadi.
1 - guruxga ovozi jarangli, yaxshi musiqiy qobiliyatgaega bo‘igan o‘quvchilar
kiradi. 
2   -   guruxga   ovozi,   musiqiy   qobiliyati   o‘rtacha   bo‘lgan,   ya’ni   o‘qituvchining
ovoziga   ergashib,   cholg‘u   so‘ziga   tayanib   va   do‘stlarini   ovoziga   ergashib
kuylaydigan o‘quvchilar kiradi.
3   -   guruxga   esa,   ovozi   uncha   yaxshi   bo‘lmagan,   musiqiy   qobiliyati   bo‘sh
bo‘lgan o‘quvchilar kiradi.
Musiqa darsi jarayonida bu o‘quvchilar quyidagi tartibda o‘tkaziladi: birinchi
qatorga   o‘qituvchini   ovoziga   tayanib   kuylaydiganlar,   ikkinchi   qatorga   musiqiy
o‘quvi   bo‘sh,   yaxshi   musiqiy   qobiliyatga   ega   bolmagan   o‘quvchilar,   uchinchi
qatorga qobiliyatli, ovozi jarangdor bo‘lgan bolalar o‘tkaziladi. Bunda ikkinchi 
33
qatordagi o‘quvchilar musiqa ohanglarini atrofdagilar eshitib ulaming ovozalariga
ergashib,   chiroyli,   kuylashga   harakat   qiladilar.   Shu   uslub   bilan   o‘quvchilarni
musiqiy o‘quvini ustirish mumkin. Ba’zi musiqiy o‘quvi bo‘sh bo'lgan bolalar bilan,
darsdan keyin alohida, yakka tartibda shug‘ullanib, topshiriqlar beriladi va ovozlari
sozlanib, qo‘shiqlar alohida o‘rgatiladi. Shu tariqa, hamma o‘quvchilami musiqaga qiziqishi, qo‘shiq kuylashi, musiqa tinglash ishtiyoqi, qobiliyati, musiqiy o‘quv, bir
xilda bo‘lib, qo‘shiq kuylash malakalari hosil bo‘ladi.
Musiqa   madaniy   hayotimizda   keng   o‘rin   tutgan,   inson   shaxsiyatini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadigan   san’at   turidir.   Har   bir   insonni
ma’naviy   shakllanishida   oilani,   maktabni,   jamiyatni   ahamiyati   katta.   Chunki
insonni insoniylik xususiyatlari jamiyatda tarkib topadi. Yosh avlodni kamolot sari
yetaklashda tarbiyani ko‘plab omillari qatori musiqa tarbiyasi alohida o‘rin tutadi.
Musiqa tarbiyasi nafosat tarbiyasining asosiy va murakkab qirralaridan biri bo‘lib,
insonni   atrofdagi   go‘zal   narsalarni   to‘g‘ri   idrok   etishga   va   qadrlashga   o‘rgatadi.
Musiqa inson ruhiyatiga kuchli ta’sir ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘lib, uni nafosat
olamiga   olib   kirish   va   axloqiy   g‘oyaviy   tarbiyalashni   muhim   vositasidir.   Musiqa
insonni yuksak did bilan qurollantiradi va unga ma’naviy ozuqa beradi.
Maktabda   musiqa   o‘qitishning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarda   musiqa
madaniyatini   shakllantirish   ulami   zamon   talabiga   javob   bera   oladigan   barkamol
inson   qilib   voyaga   yetkazish.   Maktabda   musiqa   darslarini   o‘qitishning   asosiy
vazifaiari quyidagtlardan iborat:
-   o‘quvchilami   musiqa   san’atiga   bo‘lgan   qiziqishi   va   mehr-muhabbatini
oshirish;
- musiqiy faoliyatlar jarayonida o‘quvchilami musiqiy qobiliyatlari musiqiy 
34
o‘quvi, ovozi, diqqat-e’tibori va ijodkorlik his-tuyg‘ularini o‘stirish; 
- musiqiy asariami badiiy-g‘oyaviy mazmuni vositasida axloqiy estetik ruhda
tarbiyalash; -   musiqa   darslarida   o‘quvchilami   kasb-hunarga   yo‘naltirish,   mehnatga
muhabbat, Vatanga muhabbat, kattalarga hurmat tuyg‘ularini shakllantirish.
Mazkur   maqsad   va   vazifalami   amalga   oshirish   o‘qituvchining   kasbiy   va
pedagogik   mahoratlariga   bog'liq.   Har   qanday   san’atkor   ham,   maktabda   musiqa
madaniyati   darslarini   olib   borolmaydi.   Buning   uchun   musiqa   o‘qituvchisi
pedagogika, psixologiya, bolalar fiziologiyasi, musiqa o‘qitish va metodikasi hamda
o‘z musiqiy kasbiy fanlarini puxta o‘zlashtirgan bo‘lishi kerak. Musiqa o‘qituvchisi
o‘z  kasbiga va bolalarga mehr qo‘ygan, yuksak  madaniyatli,  keng dunyoqarashga
ega bo‘lgan shaxs bo’ishi lozim.
Donishmand   xalqimiz   azaldan   kuy   va   qo'shiqni   bola   qalbiga   tez   yo‘l   topa
olishi,   uning   ruhiyatga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatishi,   yaxshi   xulq   va   odob,  mehr   oqibat,
sabr-toqat,   kattalarga   hurmat   fazilatlarini   musiqa   orqali   tarkib   topishini   azaldan
anglab  yetgan. Oilada farzandni qo‘shiq  aytishga, soz chalishga  o‘rgatish ota-ona
orzusi   hisoblangan.   Bola   musiqa   bilan   ona   allasi   orqali   tanishib,   musiqadan
umrbod   ozuqa  oladi.   Chunki   bola   hali   yurishni,   so‘zlashni  bilmay   turib,   musiqani
eshitib,   turli   qo‘l   harakatlari   bilan   musiqaga   munosabatini   bildiradi.   Shuning
uchun   azaldan   har   bir   oilada   musiqa   cholg‘u   asboblaridan   dutor,   doira,   rubob
saqlash urf-odat  bo‘lib qolgan.  Musiqadan ozuqa olish  uchun  esa, inson sof qalb
egasi,   yuksak   ma’naviyatli,   go‘zallikni   his   eta   oladigan   inson   boiishi   kerak.   “Har
qanday   jamiyatning   kelajagi   yoshlar   ekan,   kelajagi   buyuk   davlatni   barpo   etilishi,
ulami   qanday   tarbiya   olishiga   bog’liq.   Chunki   ma’naviy   jihatdan   qudratli   davlat,
ijtimoiy jihatdan kuchli bo‘ladi!”
35
deb takitlaydi o‘z asarlarida birinchi Prezidentimiz Musiqa   madaniy   hayotimizda   keng   o‘rin   tutgan,   inson   shaxsiyatini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadigan   san’at   turidir.   Har   bir   insonni
ma’naviy   shakllanishida   oilani,   maktabni,   jamiyatni   ahamiyati   katta.   Chunki
insonni insoniylik xususiyatlari jamiyatda tarkib topadi. Yosh avlodni kamolot sari
yetaklashda tarbiyani ko‘plab omillari qatori musiqa tarbiyasi alohida o‘rin tutadi.
Musiqa tarbiyasi nafosat tarbiyasining asosiy va murakkab qirralaridan biri bo‘lib,
insonni   atrofdagi   go‘zal   narsalarni   to‘g‘ri   idrok   etishga   va   qadrlashga   o‘rgatadi.
Musiqa inson ruhiyatiga kuchli ta’sir ko‘rsatish imkoniyatiga ega bo‘lib, uni nafosat
olemiga   olib   kirish   va   axloqiy   g‘oyaviy   tarbiyalashni   muhim   vositasidir.   Musiqa
insonni yuksak did bilan qurollantiradi va unga ma’naviy ozuqa beradi. Maktabda
musiqa   o‘qitishning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarda   musiqa   madaniyatini
shakllantirish   ulami   zamon   talabiga   javob   bera   oladigan   barkamol   inson   qilib
voyaga   yetkazish.   Maktabda   musiqa   darslarini   o‘qitishning   asosiy   vazifaiari
quyidagtlardan iborat:
-   o‘quvchilami   musiqa   san’atiga   bo‘lgan   qiziqishi   va   mehr-muhabbatini
oshirish;
-   musiqiy   faoliyatlar   jarayonida   o‘quvchilami   musiqiy   qobiliyatlari   musiqiy
o‘quvi, ovozi, diqqat-e’tibori va ijodkorlik his-tuyg‘ularini o‘stirish;
- musiqiy asariami badiiy-g‘oyaviy mazmuni vositasida axloqiy estetik ruhda
tarbiyalash;
-   musiqa   darslarida   o‘quvchilami   kasb-hunarga   yo‘naltirish,   mehnatga
muhabbat, Vatanga muhabbat, kattalarga hurmat tuyg‘ularini shakllantirish. 
36 Mazkur   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   o‘qituvchining   kasbiy   va
pedagogik   mahoratlariga   bog'liq.   Har   qanday   san’atkor   ham,   maktabda   musiqa
madaniyati   darslarini   olib   borolmaydi.   Buning   uchun   musiqa   o‘qituvchisi
pedagogika, psixologiya, boialar fiziologiyasi, musiqa o‘qitish va metodikasi hamda
o‘z musiqiy kasbiy fanlarini puxta o‘zlashtirgan bo‘lishi kerak. Musiqa o‘qituvchisi
o‘z  kasbiga va bolalarga mehr qo‘ygan, yuksak  madaniyatli,  keng dunyoqarashga
ega   bo‘lgan   shaxs   bo‘lishi   lozim.   Donishmand   xalqimiz   azaldan   kuy   va   qo'shiqni
bola qalbiga tez yo‘l topa olishi, uning ruhiyatga ijobiy ta’sir ko‘rsatishi, yaxshi xulq
va   odob,   mehr   oqibat,   sabr-toqat,   kattalarga   hurmat   fazilatlarini   musiqa   orqali
tarkib   topishini   azaldan   anglab   yetgan.   Oilada   farzandni   qo‘shiq   aytishga,   soz
chalishga o‘rgatish ota-ona orzusi hisoblangan. Bola musiqa bilan ona allasi orqali
tanishib,   musiqadan   umrbod   ozuqa   oladi.   Chunki   bola   hali   yurishni,   so‘zlashni
bilmay turib, musiqani eshitib, turli qo‘l harakatlari bilan musiqaga munosabatini
bildiradi. Shuning uchun azaldan har bir oilada musiqa cholg‘u asboblaridan dutor,
doira, rubob saqlash urf-odat bo‘lib qolgan.
Musiqa ta’limi va tarbiyasida sistemalilik, ilmiylik va davomiilik printsipi har
bir   darsda   o‘zining   tuzilishi   va   mazmuni   bilan   ilmiy   asosida   tashkil   topishi   lozim.
Musiqa   haqidagi   bilimlar   doirasi,   musiqa   ta’limi   va   tarbiyasining   asosiy   omiiidir.
Unda   insoniyat   yaratgan   musiqaga   oid   qoidalar,   xulosalar,   umumlashgan
musiqaviy tajribalar o z aksini topgan. Ularni o‘zlashtirish-musiqa amaliyoti yo‘lida
bilimva   ko‘nikmalar   hosil   kilish   demakdir.   Dars   jarayonida   o‘quv   materiallarini
bolalaming   bilim   tajribasiga   mosligi.   Bolalar   ovozining   rivojlanish   qonuniyatiarini
hisobga  olish,  nota  qonuniyatlarini   to‘g‘ri  o‘rgatish,  bolalaming  fikriy  qobiliyatiga
mos   ravishda   tahlil   etish   darsining   ilmiylik   printsiilarini   tashkil   etadi.   Ilmiylikni,
sistemaliksiz amalga oshirish qiyin. Darsning barcha o‘quv faoliyati hamda keyingi
darslarning  37
o‘zaro   mantiliy   bogManishi   sistemalik   asosini   tashkil   etadi.   Kuylash   va   tishlash
uchun   asarlarni   bilim   va   malakadarajasiga   ko‘tarib,   soddadan   murakkabga,
noma’lumdan   ma’lumga   qarab   o‘zlashtirib   borish   printsiplari   muayyan   tartibga
mos bo‘lib, sistemalilik demakdir. Darsning har bir faoliyati o‘z navbatida, har bir
darsning   mantiqiy   davomi   bo‘lib,   pedagogik   maqsadllmi   tobora   amalga   oshirishi
davomiilik printsipi demakdir.
Darsda o‘quvchilarni onglilik va aktivligi printsipi.
Mazkur   printsip   didaktikaning   etakchi   printsiplaridandir.   Chunki,   bilimni
o‘zlashtirish o‘quvchining aqiiy faoliyatiga asos bo‘lgan bilish jarayoniga bog‘liqdir.
Musiqa idroki kishining hayotiy tajribasini boyitadi, real voqealarni badiiy his etib,
bilish,   fikrlash   qobiliyatini   ustiradi.   Mazkur   malaka   va   ko‘nikmanmg   shakllanishi
bola   ongining   uzoq   rivojlanish   jarayonini   talab   etadi.   Buning   uchun,   bolaning
o‘quv   materiallami   ongli   ravishda   bilib   o‘zlashtirishi,   bilim   jarayonini   aktivligini
vujudga keltiradi. Ma’lum musiqa asarini kuylab yoki tinglab o‘zlashtirish va undan
badiiy - estetik, zavqlanib, idrok etishda, bolaning eng avvalo, aiqqat e’tiborini jalb
eta   bilish   unda   qiziqish   uyg'ota   bilish,   onglilik   va   aktivlikni   vujudga   keltiradi.
Musiqani ongli idrok etish va navbatida badiiy ohang va mantikiy jixatdan xotirada
turg‘un   saqlanishni   talab   etadi.   Musiqa   dars   lari   da   onglilik   va   aktivlik   ayniqsa,
vokal - xor malakalarini shakllantirilishi uchun zarurdir. Xor bo‘lib qo‘shiq kuylash,
musiqa   tinglash,   musiqa   savodi,   faoliyatlarida   ham,   onglilik   va   aktivliq   musiqani
nazariy va amaliy jixatlarini to‘g‘ri bilish va o‘zlashtirishni osonlashtiradi. 38
Xulosa
Xalqimiz   kelajagi   mustaqil   O‘zbekistonning   istiqboli   ko‘p   jixatdan
o‘qituvchiga uning dunyoqarashiga, tayyorgarligi, fidoyiligiga, yosh avlodni o‘qitish
va   tarbiyalash   ishiga   bo‘lgan   munosabatiga   bog‘liq.   Bo‘lajak   musiqa
o‘qituvchilarining   kasbiy   tayyorgarligini   kuchaytirish,   ixtisoslarga   doir   fanlarni
o‘qitish va pedagogik mahoratni egallash, nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llashga
o‘rgatish   bugungi   kun   talabidir.   Uzluksiz   pedagogik   ta’lim   tizimini   amalga
oshirilishi   munosabati   bilan   o‘qituvchilami   malakasini   oshirish   va   ulami   qayta
tayyorlash   ishlari   diqqat   markazidadir.   O‘qituvchilik   kasbi   sharafli,   lekin   juda
murakkab   kasbdir,   o‘qituvchi   musiqa   nazariyasini   egallashi   bilan   birga,   bolalami
sevishi, pedagogik amaliyotni ham o‘tgan boiishi kerak. Chunki, maktab hayotidagi
pedagogik   jarayon   juda   xilma-xildir.   Bu   esa   musiqa   o‘qituvchisidan   puxta   bilim,
amaliy tayyorgarlikni, yuksak pedagogik mahorat va ijodkorlikni talab etadi.
Musiqa   tarbiyasida   musiqaning   o‘zi   o‘ziga   ko‘rgazmali   vositadir.   Chunki,   u
ko‘z   bilan   emas,   balki   quloq   bilan   idrok   etiladi.   Musiqa   tinglashda   ham,   asar
tahlilida   ham,   ohang   ko‘rgazma   sifatida   ijro   etib   ko‘rsatiladi.   o‘qituvchining   o‘zi,
nutqi,   ijrosi   ham   asosiy   ko‘rgazma   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bundan   tashqari,   texnik
vositalar,   ko‘rgazmali   kartochkalar,   grafik   yozuvlar,   rasmlar,   nota   yozuvlari   ham,
musiqa darsida ko‘rgazma sifatida muhim rol o‘ynaydi. 39
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – T: O‘zbekiston, 2003 y. 
2. I. Karimov Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T:  Ma’naviyat, 2008 y. 
3. I. Karimov O‘zbekiston XXI asrga intilmoqda. – T: O‘zbekiston, 1999 y. 
4.   I.   Karimov   Yuksak   ma’naviyat   –   jamiyat   taraqqiyotining   asosi.   Asarlar
7tom. – T: O‘zbekiston, 1999 y. 
5.   I.   Karimov   Barkamol   avlod   –   O‘zbekiston   taraqqiyotining  poydevori.   –T:
Sharq, 1999 y. 
6. Kadrlar tayyorlash miliy dasturi (Oliy ta’lim me’yoriy hujjatlar to‘plami). –
T: Sharq, 2001 y. 
7. F. Karomatov. O‘zbek xalq musiqa merosi. –T: O‘qituvchi, 1978 y. 
8.   Ye.   Gudkova,   A.   Vasilyeva   Ashula   darsligi   metodikasi.   –T:   O‘qituvchi,
1983y. 
9. A. Fitrat. O‘zbek klassik musiqasi va uning tarixi. –T: Fan, 1993 y. 
10. V. Vaxrameyev. Musiqa nazariyasi. –T: O‘qituvchi, 1965 y. 
11. H. Nurmatov, N. Norxo‘jayev. 1-sinf uchun. «Musiqa alifbosi » darsligi. –
T. G‘ofur G‘ulom, 2007 y. 
12. H. Nurmatov, N. Norxo‘jayev. 2-sinf uchun. «Musiqa» darsligi. –T. G‘ofur
G‘ulom, 2008 y. 13. H. Nurmatov, N. Norxo‘jayev. 3-sinf uchun. «Musiqa» darsligi.
–T. G‘ofur G‘ulom, 2008 y. 40