100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi

1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
OSIYO XALQARO UNIVERSITETI   
    
“PEDAGOGIKA VA PSIXOLOGIYA” kafedrasi
“Boshlang’ich ta’lim” bakalavriat yo’nalishi
Matematika va uni o’qitish metodikasi fanidan 
100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o rgatishʻ
metodikasi  mavzusi uchun
KURS ISHI
bajarish bo’yicha 
USLUBIY KO’RSATMA 2Mundarija 
KIRISH…………………………………………………………………..3
Ι BOB. Boshlang'ich sinf o'quvchilarida 100 ichida nomanfiy butun 
sonlar to'g'risidagi nazariy asoslari……………………………………6
1.1. Boshlang'ich sinf o'quvchilarida o'g'lining rivojlanish bosqichlari……………….6
1.2. 100 ichida nomanfiy butun sonlarning matematik xususiyatlari va 
ahamiyati………………………………………………………………………………7
1.3. O'tgan davrdagi vaziyatda qo'lga kiritilgan metod va shakl………………………9
II BOB. 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni
o'rgatish metodikasi…………………………………………………..11
2.1. Qo'shish va ayirish amallarini o'rgatish metodikasi va bosqichlari…………….11
2.2. Ko'paytirish va bo'lish amallarini o'rgatish metodikasi………………………...13
2.3. Arifmetik amallarni zararda o'yinlar va innovatsion metodlardan yuklash…….14
III BOB. Tajriba-sinov ishlari, tahlil va tavsiyalar………………….18
3.1. Tajriba-sinov darslarini tashkil etish va o'tkazish metodikasi…………………..18
3.2. O'quvchilarning arifmetik amallar bo'yicha bilim, ko'nikma va malakalarini tahlil 
qilish………………………………………………………………………………….20
3.3. Tajriba asosida samarali samarali usullar va tavsiyalar ishlab chiqarish 
chiqish………………………………………………………………………………..24
Xulosa…………………………………………………………………..29
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati…………………………………...30 3KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Kunda   O'zbekiston   Respublikasida   ta'lim
hozirgi isloh qilish, uning mazmunini zamonaviy talablar asosida boyitish
hamda   yosh   avlodni   ishlab   chiqarish   bir   qator   ishlab   chiqarish   olib
borilmoqda.   har   bir   o'quvchining   kelgusidagi   bilim   olish   faoliyatining
poydevorini   tashkil   etishi   bilan   muhim   kasb   etadi.   Zero,   o'ziga   xos
sinflarda   o'quvchilarga   berilgan   va   bilim   ko'rishga   ishlab   chiqarish
mustaqil   fikrlashi,   mantiqiy   mushohada   boshqarishishi   va   yashashda
oddiy tarzda yech bo'lgan tayyorgarligini belgilab beradi.
Matematika   fani   o'quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   va   sintez   qilish,
umumlashtirish hamda ishlab chiqarish ko'laridan kelib chiqadigan shakl
yaratish   fanidan   biridir.   individual,   ilmiy-ta'lim   bosqichida   matematik
bilimlar   asosida   o'quvchilarda   son,   miqdor,   arifmetik   amallar
shakllantiriladi. Shu bois, harakat'ich sinflarda 100 ichida nomanfiy butun
sonlar   ustida   arifmetik   amallarni   o'rgatish   va   bu   jarayonni   samarali
tashkil etish muhim masalalardan iborat.
birinchi   darajali   va   tanishlarda   o'quvchilar   sonlar   qatori,   sanash,
taqqoslash,   qo'shish   ayirish   kabi   sodda   arifmetik   amallar   bilanadilar.   bu
bilimlar 100 ichida amallarni harakatda yanada chuqurlashadi. 100 ichida
nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni bolalarning tafakkurini
rivojlantirish,   ularda   mustaqil   fikrlash,   mantiqiy   tuzatishlar   chiqarish,
muammoni to'g'ri qilish ko'rinishini ishlaydi. 4Amaliyot   shuni   ko'rsatadiki,   ko'plab   o'quvchilar   ariftik   amallarni
jarayonida, ayniqsa, sonlar  bilan ishlashda mahsulotlarga duch keladilar.
Bunday   o'zgarishlar   asosida,   son   paydosining   etarlichacha
shakllanmagani   yoki   arifmetik   amallar   tasvirning   yaxshi   anglanmagani
kelib   chiqadi.   Shu   sababga   ko'ra,   sinf   o'qituvchisi   o'z   darslarini   puxta
sotib   olishi,   o'quvchilarning   yosh   va   texnika   vositalarini   aniqlash
jarayoni, dars o'qituvchisi o'z darslarini puxta sotib olishi kerak.
Matematika   darslarida   qo'llaniladigan   interaktiv   usullar,   o'quv
mashg'ulotlari,   vizual   ko'rgazmali   mahsulotlar,   multimedia   resurslari
o'quvchilarning   darsga   bo'lgan   resurslarini   ishlab   chiqarish,   ularni   faol
o'rganishga undaydi. masalalar, misollar, masalalar va o'yinli topshiriqlar
orqali   arifmetik   o'quvchilarning   mustaqil   ishlash   ko'   hayotiy
rivojlanishini rivojlantirishga ta'sir ko'rsatish.
Ush kurs ishining ustida ishlashda iboratki, yosh'ich sinf o'quvchilari 100
ichida   no'manfiy   butun   sonlar   arifmetik   amallarni   o'rgatish   metodini
to'g'ri   tanlash   va   qo'llash   jismoniy   matematik   ko'   qobiliyatni
shakllantiradi,   balki   intellektual   ishlab   chiqarishga   ham   katta   ta'sir
ko'rsatadi.   To'g'ri   yo'lga   qo'yilgan   dars   jarayoni   o'quvchilarning
matematik   savodxonligini,   ularni   mustaqil   fikrga   o'rgatadi   hamda
kelajakda   matematikaning   murakkab   mavzularini   o'zlashtirishga
tayyorlaydi.
Kurs ishining vazifalari: 
100 ichida nomanfiy butun sonlar tushunchasini o‘rganish.
Ular ustida bajariladigan arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasini tahlil 
qilish.
Boshlang‘ich sinflarda qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish va bo‘lish 
amallarini o‘rgatish usullarini o‘rganish. 5O‘quvchilar arifmetik amallarni o‘zlashtirish jarayonida uchraydigan 
muammolarni aniqlash va tahlil qilish.
Arifmetik amallarni o‘rgatishda innovatsion metodlardan foydalanish 
imkoniyatlarini o‘rganish.
O‘quvchilarga samarali o‘qitish usullarini ishlab chiqish va amaliy 
tavsiyalar berish.
Olingan natijalar asosida xulosa chiqarish va metodik tavsiyalar ishlab 
chiqish.
Kurs ishining maqsadi:
Boshlangich sinf o'quvchilarida 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida
birmetik amallarni yig'ish ko'rinishini va bu jarayonda samarali metod va
ishlab chiqarishdan yo'llarini o'rganish.
Kurs ishining harakatlari:
100   ichida   nomanfiy   butun   sonlar   ustidagi   arifmetik   amallarni
o'rgatishning nazariy asoslarini o'rganish;
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilarida   qo'shish,   ayirish,   ko'paytirish   va   bo'lish
amallarini bosqichlarini tahlil qilish;
Ushbu   amallarni   o'rgatish   jarayonida   innovatsion   metodlar   va   dars
ishlanmalari tahlilini olib borish;
Tajribasinov darslarini tashkil etish va loyihalarni tahlil qilish;
O'quvchilarning   ko'nikma   va   malakalarini   aniqlash,   tavsiyalar   ishlab
chiqarish chiqish.
Tadqiqot obyekti:  Boshlang'ich sinf matematika ta'lim jarayoni. 6Tadqiqot   predmeti:   100   ichida   nomanfiy   butun   sonlar   ustida   arifmetik
amallarni o'rgatish metodikasi.
Kurs ishining tuzilishi.  Ush kurs ishi kirish, asos boblar, ishlab chiqilgan
adabiyotlar ro'yxatidan iborat bo'lib, unda mavzuning nazariy va amaliy,
chuqur   yoritilgan   dars   jarayonida   qo'llash   mumkin   bo'lgan   metod   va
amaliy tahlil qilingan hamda taklif va tavsiyalar berilgan.
Ι BOB. Boshlang'ich sinf o'quvchilarida 100 ichida
nomanfiy butun sonlar to'g'risidagi nazariy asoslari
1.1  Boshlang'ich sinf o'quvchilarida aqliy rivojlanish bosqichlari
Boshlang'ich   sinf   davri   –   bu   o'quvchilarning   tafakkuri,   aqliy   faoliyat   va
bilish jarayonlari jadal rivojlanadigan davrdir. Aynan shu bosqichda bola
atrof-muhitdagi   hodisalarni,   turli   ob'ektlarni   va   baholash   o   bog'liqligini
tushunib   boradi.   O'quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish,   baholash,
umumlashtirish kabi aqliy jarayonlarni rivojlantirish.
Psixolog   olimlar   fikricha,   7-10   bolalarda   bilish   jarayonlari   faol
rivojlanadi  va   bu  yosh  davri   bolalar  uchun   "an'anaviy-obyektiv  tafakkur 7bosqichi".   Ular   ko'proq   aniq,   ko'rish,   sezish   orqali   bilimlarni
o'zlashtirishga   mumkin   bo'ladilar.   Bu   misol   davrida   ular   amaliy   faoliyat
va   dars   jarayonida   konkretlar   bilan   ishlash   orqali   yangi   bilimlarni
egallaydilar.
Boshlang'ich o'quvchilari qanday harakat sinflarini bosib o'tadilar:
Tushunish   bosqichi:   O'quvchilar   atrofdagi   voqea-hodisalarni,  sonlar   va
amallar xodimlarini anglashga harakat qiladi.
Ko nikma   hosil   qilish   bosqichi:ʻ   O'quvchilar   o'rgangan   bilim   va
tanishuvlarini   amalda   qo'llashga   o'tadilar,   oddiy   arifmetik   amallarni
mustaqil yig'ilishni o'rganadilar.
Malakani rivojlanish bosqichi:  O'quvchilar mustaqil fikrlash, o'xshatish
va farqlash, mantiqiy bog'lanishlarni ko'ra olish darajasiga yetadilar.
Matematika   darslarida   ayniqsa   100   ichida   nomanfiy   butun   sonlar   bilan
ishlash   jarayonida   bu   bosqichlarning   har   bir   muhim   bosqichi   ega.
O'quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish   uchun   dars   jarayonida
ko'rgazmalilik,   amaliy   tajriba,   interaktiv   usullardan   keng   foydalanish
talab   qilinadi.   Yosh   bolalarning   xotirasi,   diqqat   va   tasavvuri   hali   to'liq
shakllanmagan   bo'lgan   misolligi   tufayli,   yangi   bilimlarni   mumkinda
takrorlash, jonli mashg'ulotlardan olib kerish.
Rivojlantirish  sinf   o'quvchilarida  arifmetik bilimlarni   mos  holda qo'llab-
quvvatlash aqliy xatolariga olib borilishi zarur. Faqat shunday ular sonlar
ustida amallarni anglab, to'g'ri harakat ko'rinishini rivojlantiradi.
1.2. 100 ichida nomanfiy butun sonlarning matematik
xususiyatlari va ahamiyati 8Matematikaning   rivojlanishi'ich   bosqichida   100   ichida   nomanfiy   butun
sonlar   bilan   ishlash   o'quvchilarning   matematik   bilim   va   ko'rinishini
kuzatishda   asosiy   qadam.   Chunki   aynan   shu   chegarada   o'quvchi   sonlar
haqida aniq aniqga ega bo'la, o'zaro bog'liqligi va arifmetik amallar orqali
ular ustida ishlashni o'rganadi.
Nomanfiy butun sonlar   – bu 0– bu   0   va undan katta bo'lgan sonlardir.
Ular   tabiiy  sonlar narsato'plamiga  va  kundalik hayotda  eng  ko'p bo'lgan
sonlar   oladi.   100   kishilik   nommanfiy   butun   sonlar   matematikada
hisoblash xususiyatlari bilan ahamiyatlidir:
Matematik xususiyatlari:
Ketma-ketlik imkoniyati:   100 ichida nomanfiy butun sonlar  0 dan 100
gacha ketma-ket joy bo'lib, har bir keyingi son oldingisidan 1 taga katta
bo'ladi.
Tartib   mumkin:   Sonlarni   katt.Masalan   ,   45Sonlarni   kattalik   bo'yicha
solishtirish, ularni tartiblash  qiladi. Masalan,  45 < 67 yoki  98 > 72 kabi
munosabatlar o' mumkin.
Qo'shish   va   ayirish   amallarida   yashashlik:   Har   qanday   ikkita   no'xat
butun sonning yig'indisi ham, farqi ham yana nomanfiy butun son bo'lishi
mumkin (agar kichik sondan katta son ayirilmasa).
Ko'paytirish va bo'lishga tayyorlik:   100 ta sonlarni o'zaro ko'paytirish
va   bo'lish   amallari   asosida   keyingi   matemshakll100   qoldiriladi   sonlarni
o'zaro ko'paytirish va bo'lish amallari asosida keyingi matematik tahlillar
– ko'paytma, ko'rinishdagi tarkibiy qismlar shakl.
Juft va toq sonlar xususiyati:  O 'O'quvchilar bu bosqich tanishda juft va
to'q sonlar va farqlarini o'rganadi. 9Raqam   va   son   farqi:   O'qO'quvchilar   son   va   raqamlarni   ajrata   oladi.
Masalan, 25 soni ikki raqamdan iborat bo'lsa-da, bitta butun son bor.
Matematik ahamiyati:
Tafakkurni   rivojlantirish:   100   ichida   sonlar   bilan100   ichida   sonlar
bilan   ishlash   o'quvchilarning   mantiqiy   fikrlash,   solishtirish,   guruhlash,
umumlashtirish kabi aqliy faoliyatini rivojlantiradi.
Hayotiy   egasi:   BuBu   sonlar   o'quvchilarning   kundalik   hayotida   tez-tez
qo'lda.   Masalan,   narxlarni   bilish,   vaqt   o'lchovlari,   uzunlik,   og'irlik   va
boshqa kattaliklarni o'lchashda.
Rivojlanish   bosqichga   asos: ,   minglab   son100   ichida   sonlarni   puxta
bilgan o'quvchiga yuzlab, minglab sonlar bilan ishlashga tayyor bo'ladi.
Matematik   amallar   asoslari:   Qo'shQo'shish   ayirish,   ko'paytirish   va
bo'lish amallarining, aynan shu asosda mustahkamlanadi.
100   ichida   nomanfiy   butun   sonlar   ustida   ishlash   jarayoni'ich   sinf
matematika   kursining   eng   muhim   va   zaruriy   bo'g'ini.   Bu   bilimlar
o'quvchilarga   keyingi   bosqich   murakkabroq   matematiklarni   oson
o'zlashtirish   fikr   beradi,   hamda   ularni   mantiqiy   fikrlashga,   hayotiy
masalalarni mustaqil hal eta olish o'rgatad i.
1.3   Tarixiy   metod   va   tajriba   qo'llangan   va   shakllar
tahlili
Matematika ta'limi, aloqa, 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida 
arifmetik amallarni o'rgatish qadimdan pedagogik faoliyatning muhim 
yo'nalishlaridan biri bo'lib kelgan. Tarixiy tajriba shuni ko'rsatadiki, turli  1
0davrlarda o'quvchilarning yosh yordami, tibbiy va tibbiy yordam 
ko'rinishidagi turli metod shakllar ishlab chiqarish va qo'llanilgan.
Tarixiy belgilar:
Aytgancha, arifmetik amallarni o'rgatish yuqori zamonaviy Misr, 
Yunoniston va Hindiston matematik an'analarida ham muhim o'rin 
tutgan. O'sha davrlarda hisob-kitob o'rgatish asosan amaliy misollar va 
hayotiy asoslangan amallarni shakllangan.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida  hisob darslari ko'proq  mexanik 
yodlash misollarusulida olib borilgan. O'p topilganlar yechish topshirilib, 
asosiy e'tibor tez va aniq ko'nikmasini misol qilib keltirishga yordam 
beradi.
Sovet vaqtida  matematik esa matematikani o'qitish tizimida  nazariy 
tushunchalar bilan bog'lash, mantiqiy fikrlashni rivojlantirish  g'oyasi
barqaror bo'ldi. O'qituvchilar arifmetik amallarni o'rgatishda matematik 
mantiq va asoslashga alohida e'tibor bera boshladilar.
O'zbekiston mustaqillikka erishgach  rivojlandi ., ta'lim olish jarayoni 
va ilg'or tajribalardan olib borish yo'lga qo'yildi. Shu bilan birga, xalqona 
usullar, milliy asosda o'qitish ham rivojlandi.
Ilgari qo'llangan asosli metod va shakllar:
Ko'rgazmali o'qitish:  Raqamli chizmalar, sonli chiziqlar, hisob kitob 
toshlari (schet) yordamida sonlar ustida amallar o'rgatilgan.
Og'zaki hisob-kitob:  Darslarda og'zaki misollar va savol-javob usuli 
keng qo'llangan. 1
1Kuzatish va tahlil:  O'quvchilarga atrofdagi sonli ob'ektlar orqali 
arifmetiklarni kuzatish topshiriqlari berilgan.
Muammoli muammolar:  O'quvchilarning mantiqiy fikrlashini 
rivojlantirish uchun turli masalalar va hayotiy misollar.
O'yinlar orqali o'rgatish:  O'yin usullari – "Kim tez?", "Topishmoqlar", 
"Raqamli domino" va shunga o'xshashlar "sonlarni zararsizlantirish 
ishlari olib borilgan.
Tahlil va ustidan:
Tarixiy tajribalar shuni ko'rsatadiki, arifmetik amallarni o'qitishda 
ko'rgazmalilik  ,  amaliy mashg'ulotlar  ,  hayotiy misollar  vava  o'yinli 
metodlar  doimiy ravishdagi o'z o'rnini topdoimiy ravishdosh o'zo'rnini 
topgan. Vaqtinchalik zamonaviy texnika-pedagogik talablar asosida 
takomillashgan.
Bugungi kunda o'quvchilarda mustaqil fikrlash, tahlil qilish va ijodiy 
rivojlantirishni muhim bo'lib, oldinga qo'llanilgan usullar yangicha 
imkoniyatlar bilan boyitilib, interaktiv va innovatsion metodlar asosida 
qo'llanilmoqda.
II BOB. 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida
arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
2.1. Qo'shish va ayirish amallarini o'rgatish metodikasi va
bosqichlari 1
2Qo‘shish   va   ayirish   amallari   boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilarga   eng
avvalo,   kundalik   hayotiy   misollar   yordamida   tushuntiriladi.
O‘quvchilarga   qo‘shish   –   miqdorni   oshirish,   ayirish   esa   –   miqdorni
kamaytirish   amalini   anglatishini   tushuntirish   uchun   real   predmetlardan
foydalanish samarali bo‘ladi. Masalan, olma, shokolad yoki o‘yinchoqlar
yordamida   amallarni   tushuntirish   bolalarga   mavzuni   tez   va   oson
o‘zlashtirishga yordam beradi.
Bu amallarni mustahkamlash uchun amaliy mashqlar muhim ahamiyatga
ega.   Qo‘l   barmoqlari,   hisob   tayoqchalari,   kubiklar   yoki   boshqa   didaktik
materiallar orqali qo‘shish va ayirish amallarini bajarish o‘quvchilarning
vizual   va   kinestetik   idrokini   rivojlantiradi.   Bundan   tashqari,   rasm   va
diagrammalar   yordamida   misollar   ishlash   ham   samarali   usullardan   biri
hisoblanadi.   O‘qituvchi   dastlab   sodda   misollardan   boshlashi,   keyin   esa
murakkabroq misollarga o‘tishi kerak.
Qo‘shish   va   ayirishning   asosiy   qoidalarini   o‘rganish   jarayonida
o‘quvchilarga sonlarni ketma-ket sanash orqali hisoblash usuli o‘rgatiladi.
Masalan,   son   chizig‘idan   foydalanish   orqali   o‘quvchilar   qanday   qilib
qo‘shish   va   ayirish   mumkinligini   vizual   ko‘rinishda   tushunib   oladilar.
Nol   bilan   qo‘shish   va   ayirishning   maxsus   qoidalarini   tushuntirish,
shuningdek,   bu   ikki   amal   o‘zaro   bog‘liq   ekanligini   tushuntirish   ham
muhim hisoblanadi.
Amallarni   tez   va   aniq   bajarish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   uchun
o‘quvchilarni   yozma   ravishda   ishlashga   o‘rgatish   lozim.   Ikki   xonali
sonlar   bilan   qo‘shish   va   ayirishni   o‘rgatish   jarayonida   avval   qo‘lda
hisoblash,   keyin   esa   yozma   usullarni   o‘zlashtirish   talab   etiladi.
O‘quvchilarning   hisoblash   tezligini   oshirish   uchun   turli   interaktiv
mashqlar, matematik diktant va testlardan foydalanish samarali bo‘ladi. 1
3O‘rganilgan   mavzuni   mustahkamlash   uchun   turli   didaktik   o‘yinlar,
interaktiv mashg‘ulotlar va matematik topshiriqlardan foydalanish tavsiya
etiladi.   O‘quvchilarning   bilim   darajasini   aniqlash   va   qiyinchiliklarini
o‘rganish   orqali   individual   yondashuv   asosida   ularga   yordam   berish
lozim.   Bu   jarayon   matematik   tafakkurni   shakllantirish   bilan   birga,
o‘quvchilarning hisoblash  qobiliyatlarini  rivojlantirishga ham katta hissa
qo‘shadi.
2.2   Ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini   o‘rgatish   metodikasi   va
bosqichlari
Ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallari   arifmetikaning   asosiy   tushunchalaridan
bo‘lib,   ularni   o‘rgatish   boshlang‘ich   sinflarda   maxsus   metodik
yondashuvni   talab   qiladi.   Ushbu   amallarni   o‘quvchilarga   tushunarli   va
qiziqarli   tarzda   o‘rgatish   uchun   bosqichma-bosqich   yondashuv
qo‘llaniladi.
Ko‘paytirish   tushunchasini   shakllantirish   jarayonida   uni   qo‘shishning
takroriy shakli  sifatida tushuntirish muhimdir. Masalan, "2 + 2 + 2 = 6"
misoli   orqali   "2   ×   3   =   6"   tengligini   tushuntirish   mumkin.   O‘quvchilar
ko‘paytirish   jadvalini   yodlashdan   oldin,   uning   mazmunini   tushunishlari
lozim.   Bu   bosqichda   vizual   materiallardan,   masalan,   chizmalar,   hisob
tayoqchalari va predmetlardan foydalanish samarali bo‘ladi.
Bo‘lish   amalini   o‘rgatish   esa   ko‘paytirish   bilan   chambarchas   bog‘liq
bo‘lib,   uni   teng   guruhlarga   ajratish   orqali   tushuntirish   maqsadga
muvofiqdir. Masalan, "6 ta olmani har birida 2 tadan bo‘lgan guruhlarga
ajratish"   orqali   "6   ÷   2   =   3"   tengligi   shakllantiriladi.   Bo‘lish   amalining
asosiy   xususiyatlari,   jumladan,   nolga   bo‘lish   mumkin   emasligi,   har 1
4qanday   son   o‘ziga   bo‘linganda   birlik   hosil   bo‘lishi   kabi   qoidalar
bosqichma-bosqich tushuntiriladi.
Amallarni yaxshi o‘zlashtirish uchun o‘quvchilarga ko‘paytirish jadvalini
yodlash   jarayoni   o‘rgatiladi.   Jadvalni   oson   eslab   qolish   uchun   qo‘shiq,
rasm, o‘yin va interaktiv usullardan foydalanish mumkin. Ko‘paytirish va
bo‘lishni   mustahkamlashda   matematik   diktantlar,   mantiqiy   misollar   va
o‘yin uslubidagi topshiriqlardan foydalanish samarali natija beradi.
Dastlab   sodda   misollardan   boshlanib,   keyinchalik   murakkabroq
misollarga   o‘tiladi.   Ikki   xonali   sonlarni   ko‘paytirish   va   bo‘lishni
tushuntirishda bosqichli yondashuv qo‘llanilib, qadam-baqadam izohlash
muhimdir.   Shuningdek,   real   hayotiy   misollar   orqali   ushbu   amallarning
amaliy ahamiyatini tushuntirish o‘quvchilarning motivatsiyasini oshiradi.
Mustahkamlash   bosqichida   esa   o‘yin   va   interaktiv   mashg‘ulotlar,
topshiriqlar,   guruhli   ishlash   va   testlar   orqali   o‘quvchilarning   bilim
darajasi   baholanadi.   Barcha   o‘quvchilar   bir   xil   tezlikda
o‘zlashtirmasligini   inobatga   olib,   ularga   individual   yondashish   ham
muhim   hisoblanadi.   Natijada   o‘quvchilar   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallarini   chuqur   o‘zlashtirib,   keyingi   matematik   mavzularga   tayyor
bo‘ladilar.
2.3. Arifmetik amallarni zararda o'yinlar va innovatsion
metodlardan yuklash
Arifmetik amallarni o‘rgatishda o‘yinlar va innovatsion metodlardan
foydalanish 1
5Arifmetik   amallarni   o‘quvchilarga   o‘rgatish   jarayonida   turli   xil
usullardan   foydalanish   mumkin,   biroq   o‘yinlar   va   innovatsion   metodlar
eng samarali yondashuvlardan biri hisoblanadi. An’anaviy dars uslublari
ba’zan   o‘quvchilar   uchun   qiziqarsiz   va   zerikarli   bo‘lib   qolishi   mumkin.
Shu   sababli,   o‘yinlar   va   interaktiv   metodlar   orqali   arifmetik   amallarni
o‘rgatish   nafaqat   bilimlarni   yaxshiroq   o‘zlashtirishga,   balki
o‘quvchilarning motivatsiyasini oshirishga ham xizmat qiladi.
O‘yin metodlarining ahamiyati
Matematik   o‘yinlar   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,
ularning mantiqiy fikrlashini rivojlantirish va dars jarayonida faol ishtirok
etishini ta’minlash uchun qo‘llaniladi. O‘yinlar o‘quvchilarning tabiatiga
mos   bo‘lib,   ularni   qiziqtiradi   va   har   bir   yangi   mavzuni   o‘zlashtirishni
osonlashtiradi.  Dars   jarayonida   o‘yin  metodlaridan  foydalanish  quyidagi
afzalliklarni beradi:
O‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va   tezkor   hisoblash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Arifmetik amallarni o‘rganish jarayonini oson va tushunarli qiladi.
O‘quvchilar orasida sog‘lom raqobat muhiti yaratadi.
Matematikani faqatgina kitob va daftar bilan bog‘liq emas, balki qiziqarli
va foydali fan sifatida tushunishga yordam beradi.
O‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantiradi   va   ularni   amaliy
topshiriqlarni mustaqil bajarishga undaydi.
Matematik o‘yinlar turlari 1
6Arifmetik   amallarni   o‘rganishda   turli   xil   o‘yinlardan   foydalanish
mumkin. O‘yinlarni tanlashda ularning yosh toifasiga, dars mavzusiga va
o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasiga   mos   kelishiga   e’tibor   berish
kerak.
Jismoniy harakat bilan bog‘liq o‘yinlar
O‘quvchilar   dars   davomida   faqat   yozuv   va   og‘zaki   topshiriqlar   bilan
cheklanib   qolsa,   bu   ularda   zerikish   va   charchoqni   keltirib   chiqarishi
mumkin.   Shu   sababli,   harakat   bilan   bog‘liq   o‘yinlardan   foydalanish
samarali   natija   beradi.   Masalan,   sinfda   raqamli   kartochkalar   yoki
belgilangan   matematik   misollar   bilan   bog‘liq   estafetalar   uyushtirish
orqali o‘quvchilar misollarni yechib, tezkorlik bilan javob berishadi.
Jamoaviy o‘yinlar
O‘quvchilar   o‘zaro   jamoalarda   ishlash   orqali   bilimlarini
mustahkamlashlari   mumkin.   Masalan,   "Matematik   domino"   o‘yini
yordamida   o‘quvchilar   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallarini   mustahkamlashlari   mumkin.   Bundan   tashqari,   "Kim   tezroq?"
kabi savol-javob o‘yinlari ham samarali hisoblanadi.
Kartochka va taqsimot o‘yinlari
O‘yin   usulida   tayyorlangan   kartochkalar   yordamida   misollarni   tezkorlik
bilan yechish ko‘nikmasini shakllantirish mumkin. O‘quvchilar o‘rtasida
o‘zaro bellashuv tashkil qilish ham motivatsiyani oshiradi.
Raqamli o‘yinlar va interaktiv dasturlar
Zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   o‘quvchilarning   bilim   olish
jarayonini   yanada   qiziqarli   qiladi.   Mobil   ilovalar,   ta’limiy   saytlar   va
interaktiv   platformalar   orqali   o‘quvchilar   mustaqil   ravishda   matematik 1
7amallarni   mashq   qilishlari   mumkin.   Masalan,   "Kahoot",   "Quizizz",
"Matific"   kabi   onlayn   vositalar   orqali   o‘quvchilar   misollar   yechib,   o‘z
bilimlarini sinab ko‘rishlari mumkin.
Innovatsion metodlarning ahamiyati
Matematika fanida innovatsion metodlardan foydalanish o‘quvchilarning
dars   jarayoniga   faolroq   jalb   etilishiga   yordam   beradi.   An’anaviy   dars
usullari   bilan   birgalikda   quyidagi   innovatsion   usullardan   foydalanish
tavsiya etiladi:
Gamifikatsiya   –   ta’lim   jarayonini   o‘yinga   aylantirish   orqali
o‘quvchilarni faollashtirish. Bu usul orqali darslar qiziqarli o‘tadi va har
bir o‘quvchi faol ishtirok etishga harakat qiladi.
Interaktiv   doskalar   va   raqamli   texnologiyalar   –   ta’lim   jarayonida
zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   o‘quvchilarning   vizual
tushunish qobiliyatini oshiradi. Interaktiv vositalar yordamida matematik
amallarni mustahkamlash jarayoni yanada samarali bo‘ladi.
Muammoli   ta’lim   usuli   –   o‘quvchilarga   mustaqil   izlanish   va   mantiqiy
fikrlash imkoniyatini yaratib berish. Masalan, real hayotiy muammolarni
yechish orqali arifmetik amallarni tushuntirish mumkin.
Differensial   yondashuv   –   har   bir   o‘quvchining   individual   qobiliyatini
hisobga   olib,   ularga   mos   topshiriqlarni   berish.   O‘quvchilarning
qiyinchilik darajasiga qarab, turli darajadagi masalalar tayyorlash tavsiya
etiladi.
Arifmetik   amallarni   o‘qitishda   o‘yinlar   va   innovatsion   metodlardan
foydalanish   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirib,   ularning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   O‘yin 1
8metodlari orqali o‘quvchilar yangi bilimlarni quvonch bilan o‘zlashtiradi
va   ularni   mustahkamlash   jarayoni   tezroq   kechadi.   Innovatsion
yondashuvlar esa dars jarayonini samarali va zamonaviy qilishga yordam
beradi.
O‘yin   va   innovatsion   metodlarni   muvaffaqiyatli   qo‘llash   natijasida
o‘quvchilar   nafaqat   arifmetik   amallarni   o‘zlashtiradi,   balki   mustaqil
fikrlash,   tezkor   hisoblash,   muammolarni   hal   qilish   kabi   muhim
ko‘nikmalarga ham  ega bo‘ladilar. Bu esa  kelajakda ularning matematik
bilimlarini yanada rivojlantirishiga zamin yaratadi.
III BOB. Tajriba-sinov ishlari, tahlil va tavsiyalar
3.1. Tajriba-sinov darslarini tashkil etish va o'tkazish metodikasi
Tajriba-sinov   darslari   o‘quvchilarning   nazariy   bilimlarini   amaliyotda
mustahkamlashga   yo‘naltirilgan   o‘qitish   usullaridan   biri   hisoblanadi
Ushbu   darslar   yordamida   o‘quvchilar   o‘rganilgan   mavzularni   chuqurroq
anglaydi   va   ularni   real   hayotiy   sharoitlarda   qo‘llash   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar
Tajriba-sinov darslarini tashkil qilishda quyidagi asosiy jihatlar e’tiborga
olinishi kerak
Darsning maqsadi va vazifalarini aniq belgilash
Tajriba-sinov   darslari   o‘quvchilarning   o‘rgangan   bilimlarini
mustahkamlash   yoki   yangi   mavzularni   o‘zlashtirish   jarayonida 1
9foydalanish   uchun   rejalashtiriladi   Shu   sababli   darsning   aniq   maqsadi   va
natijalari oldindan belgilanib o‘quvchilarga tushuntirilishi kerak
Dars jarayonida innovatsion metodlardan foydalanish
O‘quvchilarning   dars   jarayoniga   faol   jalb   etilishini   ta’minlash   uchun
interaktiv   o‘qitish   usullari   qo‘llaniladi   Jumladan   guruhli   va   individual
topshiriqlar   o‘yinli   usullar   didaktik   materiallar   hamda   texnologik
vositalardan foydalanish samarali bo‘lishi mumkin
O‘quvchilar faoliyatini baholash va tahlil qilish
Tajriba-sinov   darslari   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini
amaliyotda   qo‘llay   olish   darajasini   baholash   uchun   yaxshi   imkoniyat
yaratadi   Dars   yakunida   o‘quvchilar   bajarilgan   topshiriqlar   natijalarini
tahlil   qilishi   hamda   xatolarni   tuzatish   bo‘yicha   muhokama   olib   borishi
kerak
Didaktik materiallar va resurslardan foydalanish
Dars   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   tashkil   qilish   uchun   turli   didaktik
materiallardan   foydalanish   muhimdir   Masalan   arifmetik   amallarni
o‘rganish jarayonida turli jismoniy ob’ektlar kartochkalar son chizig‘i va
elektron resurslardan foydalanish mumkin
Mustaqil fikrlash va ijodkorlikni rivojlantirish
Tajriba-sinov   darslari   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishga   ham   xizmat   qilishi   lozim   Shu   sababli   o‘quvchilarga
nafaqat   tayyor   misollarni   yechish   balki   o‘zlari   mustaqil   ravishda
masalalar tuzish va ularni hal qilish imkoniyati berilishi kerak
Tajriba-sinov   darslarini   samarali   o‘tkazish   natijasida   o‘quvchilarning
nazariy   bilimlari   mustahkamlanadi   ularning   mantiqiy   tafakkuri 2
0rivojlanadi va real hayotda matematik bilimlardan foydalanish qobiliyati
shakllanadi
3.2   O‘quvchilarning   arifmetik   amallar   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini tahlil qilish
O‘quvchilarning   arifmetik   amallar   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini tahlil qilish ularning matematik savodxonligini baholash va
yanada samarali ta’lim jarayonini tashkil etish uchun muhim ahamiyatga
ega.   Ushbu   tahlil   natijalari   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarning   qaysi
mavzularni   yaxshi   o‘zlashtirgani,   qaysi   jihatlarda   qiyinchilikka   duch
kelayotganini aniqlash  va shu asosda  mos yondashuvlarni  ishlab chiqish
imkonini beradi.
Bilim, ko‘nikma va malaka tushunchalari
Bilim   –   o‘quvchilarning   nazariy   tushunchalarni   o‘zlashtirish
darajasi.   Masalan,   ular   arifmetik   amallar   qoidalarini   bilishlari,
formulalarni   eslab   qolishlari   va   nazariy   asoslarini   tushunishlari
lozim.
Ko‘nikma   –   o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   amaliyotda
qo‘llash   bo‘yicha   mashqlarda   mustahkamlangan   qobiliyatidir.
Misol   uchun,  berilgan   sonlar   ustida  qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish
va bo‘lish amallarini tez va aniq bajarish ko‘nikma hisoblanadi.
Malaka   –   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarni   real   hayotiy
vaziyatlarda mustaqil qo‘llay olish qobiliyati. Masalan, xarid qilish
jarayonida   qoldiqni   hisoblash,   ma’lum   miqdordagi   narsalarni
taqsimlash kabi amaliy holatlar malaka hosil qilishga xizmat qiladi.
Bilim, ko‘nikma va malakalarni tahlil qilish usullari 2
1O‘quvchilarning arifmetik amallar bo‘yicha o‘zlashtirish darajasini tahlil
qilish uchun turli usullardan foydalanish mumkin.
1. Diagnostik testlar va nazorat ishlari
Testlar   va   nazorat   ishlari   orqali   o‘quvchilarning   qanday   bilimlarga   ega
ekanligini aniqlash mumkin. Test natijalari o‘qituvchiga o‘quvchilarning
qaysi mavzularda kuchli ekanligi, qaysilarida esa qo‘shimcha tushuntirish
talab etilishini aniqlash imkonini beradi.
2. Og‘zaki so‘rov va suhbatlar
O‘quvchilar   bilan   individual   yoki   guruhli   suhbat   o‘tkazish   ularning
mavzuni   qay   darajada   tushunganini   bilishga   yordam   beradi.   Ayrim
o‘quvchilar yozma topshiriqlarda yaxshi natija ko‘rsatishi mumkin, lekin
og‘zaki   tushuntirish   talab   qilinganda   qiyinchiliklarga   duch   kelishi
mumkin.
3. Amaliy mashg‘ulotlar va kuzatish
Matematika   faqat   nazariy   bilimlarni   o‘zlashtirish   emas,   balki   ularni
amalda   qo‘llash   ham   muhim.   O‘qituvchi   dars   jarayonida   yoki   mustaqil
ishlash   paytida   o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   qanday   bajarishini
kuzatib, ularning kuchli va zaif tomonlarini aniqlashi mumkin.
4. Yozma ishlar va misollar tahlili
O‘quvchilarga   mustaqil   misollar,   masalalar   va   matematik   diktantlar
berish   orqali   ularning   arifmetik   amallar   bo‘yicha   qanchalik   aniq   va   tez
ishlashi   baholanadi.   Masalan,   ular   amallar   ketma-ketligini   to‘g‘ri   bajara
oladimi yoki qo‘shimcha vaqt talab qiladimi?
5. O‘yinli va interaktiv tahlil usullari 2
2Interaktiv   o‘yinlar,   viktorinalar,   raqamli   texnologiyalar   yordamida   test
topshiriqlari   orqali   ham   o‘quvchilarning   bilim   darajasi   aniqlanadi.
Masalan,   o‘quvchilar   juftlikda   yoki   jamoa   bo‘lib   tezkor   misollarni
yechishi yoki matematik jumboqlarga javob berishi mumkin.
Tahlil natijalariga asoslangan pedagogik xulosalar
O‘quvchilarning   arifmetik   amallar   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini   tahlil   qilish   natijalariga   qarab,   o‘qituvchi   dars   jarayonini
quyidagi yo‘nalishlarda takomillashtirishi mumkin:
O‘quvchilarning   zaif   tomonlariga   alohida   e’tibor   qaratish,
qiyinchilik   tug‘dirayotgan   mavzular   bo‘yicha   qo‘shimcha
tushuntirishlar berish
O‘quvchilarning mustaqil ishlash malakasini oshirish uchun ularga
amaliy topshiriqlar berish
Interaktiv   va   innovatsion   metodlardan   ko‘proq   foydalanish   orqali
o‘quvchilarning darsga bo‘lgan qiziqishini oshirish
O‘quvchilarning   o‘zaro   baholash   tizimidan   foydalanish   orqali
ularda mas’uliyat hissini shakllantirish
Har   bir   o‘quvchining   individual   qobiliyatini   inobatga   olgan   holda
differensial yondashuvni joriy qilish
O‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   bo‘yicha
tavsiyalar
O‘yinli   yondashuvlardan   foydalanish   –   Matematika   darslarini
qiziqarli   qilish   uchun   turli   matematik   o‘yinlar,   krossvordlar   va
viktorinalar tashkil etish tavsiya etiladi. 2
3Hayotiy   misollar   bilan   tushuntirish   –   O‘quvchilar   son   va
amallarni   real   hayotdagi   misollar   orqali   yaxshiroq   tushunishlari
mumkin, masalan, pul birligi, savdo, vaqt hisoblash kabi kundalik
hayotdagi vaziyatlar orqali o‘qitish.
Ko‘rgazmali   materiallardan   foydalanish   –   Raqamlar   va
amallarni   tushuntirish   uchun   grafiklar,   son   chizig‘i,   geometrik
shakllar   va   interaktiv   taqdimotlardan   foydalanish   o‘quvchilarning
materialni yaxshiroq tushunishiga yordam beradi.
Jamoaviy   ishlashni   rag‘batlantirish   –   O‘quvchilar   guruhlarda
ishlash   orqali   o‘zaro   fikr   almashadi   va   bilimlarini   yanada
mustahkamlash imkoniga ega bo‘ladi.
Takrorlash va qayta mustahkamlash  – O‘quvchilarning bilim va
malakalarini   rivojlantirish   uchun   doimiy   takrorlash,   oldingi
mavzularni   eslab   qolish   uchun   qisqa   so‘rovlar   va   nazorat   ishlari
o‘tkazish zarur.
O‘quvchilarning   arifmetik   amallar   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini   tahlil   qilish   ularning   matematik   savodxonligini   oshirish   va
dars   samaradorligini   yaxshilash   uchun   muhimdir.   Ushbu   tahlil   natijalari
asosida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini   inobatga
olib,   dars   metodikasini   mos   ravishda   o‘zgartirishi   va   ularning   bilimini
yanada   mustahkamlashi   mumkin.   Shu   sababli,   bilim   va   ko‘nikmalarni
muntazam   ravishda   baholab   borish   va   ularni   rivojlantirish   uchun
innovatsion metodlardan foydalanish muhim sanaladi. 2
43.3. Tajriba asosida samarali samarali usullar va tavsiyalar ishlab
chiqarish chiqish
O‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   samarali   o‘rgatish   uchun   tajriba
asosida   ishlab   chiqilgan   usullar   va   tavsiyalar   katta   ahamiyatga   ega.
O‘qitish   jarayonida   turli   metodlar   sinovdan   o‘tkazilib,   eng   samarali
natijalar   ko‘rsatuvchi   usullar   aniqlanadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga,   darslarni   yanada   qiziqarli   va
tushunarli tashkil etishga yordam beradi.
Samarali   usullarni   ishlab   chiqish   jarayoni   bir   necha   asosiy   bosqichlarni
o‘z ichiga oladi. Avvalo, o‘quvchilarning arifmetik amallarni o‘rganishda
duch   kelayotgan   qiyinchiliklari   aniqlanadi.   Bu   qiyinchiliklar   murakkab
sonlarni   qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   yoki   bo‘lishda   xatolarga   yo‘l
qo‘yish,   misollarni   tez   va   aniq   bajara   olmaslik,   amallar   ketma-ketligini
tushunishda   qiyinchiliklarga   duch   kelish   kabi   turli   jihatlarda   namoyon
bo‘lishi mumkin.
Keyingi bosqichda ushbu qiyinchiliklarni bartaraf etish uchun turli usullar
sinovdan   o‘tkaziladi.   Masalan,   interaktiv   o‘qitish   metodlari   qo‘llaniladi,
vizual   yondashuv   asosida   tushuntirish   beriladi,   o‘yinli   mashqlar   orqali
mavzular   mustahkamlanadi   yoki   jismoniy   ob’ektlar   yordamida   amaliy
mashg‘ulotlar   o‘tkaziladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   individual
qobiliyatlari va o‘zlashtirish darajalarini inobatga olgan holda differensial
yondashuv joriy qilinadi.
Har   bir   usulning   samaradorligini   baholash   muhim   bosqichlardan   biri
hisoblanadi.   Buning   uchun   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalari   turli
baholash   metodlari   yordamida   tekshiriladi.   Sinov   ishlari,   amaliy 2
5topshiriqlar,   guruhli   mashg‘ulotlar   natijalari   va   og‘zaki   so‘rovlar   orqali
o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasi   aniqlanadi.   Olingan   natijalar
asosida   eng   samarali   usullar   tanlanib,   ularni   yanada   takomillashtirish
ustida ish olib boriladi.
Samarali   usullarni   ishlab   chiqishda   innovatsion   yondashuvlarga   alohida
e’tibor   berish   lozim.   Zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   dars
jarayonini   yanada   qiziqarli   qiladi   va   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi.
Masalan, raqamli ta’lim platformalari, interaktiv doskalar, ta’limiy mobil
ilovalar va turli matematik dasturlardan foydalanish dars samaradorligini
sezilarli darajada oshiradi.
Dars   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   tashkil   etish   uchun   o‘yin
elementlaridan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   O‘quvchilar   misol   yechish
jarayonida   bellashuv   ruhini   his   qilishlari,   topshiriqlarni   bajarishda
motivatsiyaga   ega   bo‘lishlari,   darsga   faol   jalb   etilishlari   muhimdir.   Shu
sababli,   matematik   viktorinalar,   turli   matematik   jumboqlar,   guruhli
o‘yinlar va musobaqalar tashkil etish foydali bo‘lishi mumkin.
O‘quvchilarning mustaqil fikrlash va muammolarni hal qilish qobiliyatini
rivojlantirish   uchun   ularga   mustaqil   masalalar   tuzish   va   yechish
imkoniyati   berilishi   lozim.   Bu   nafaqat   ularning   arifmetik   amallar
bo‘yicha   malakasini   mustahkamlashga,   balki   ijodkorlik   va   mantiqiy
tafakkurni rivojlantirishga ham xizmat qiladi.
Tajriba   asosida   ishlab   chiqilgan   samarali   usullar   ta’lim   jarayonida
qo‘llanilgach,   natijalar   muntazam   ravishda   kuzatib   borilishi   kerak.
O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatlarini   tahlil   qilib,   o‘quv
jarayonini yanada takomillashtirish yo‘llarini izlashlari lozim. Darslardan
so‘ng   o‘quvchilardan   fikr-mulohazalar   olish   va   ularning   darsga   bo‘lgan 2
6munosabatlarini o‘rganish orqali ta’lim jarayonini yanada samarali qilish
mumkin.
Natijada,   tajriba   asosida   ishlab   chiqilgan   samarali   usullar   va   tavsiyalar
o‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   o‘zlashtirish   darajasini   oshirishga,
ularning matematik tafakkurini rivojlantirishga va dars jarayonini yanada
samarali   tashkil   etishga   xizmat   qiladi.   O‘qituvchilar   doimiy   ravishda
yangi   usullarni   sinab   ko‘rish,   innovatsion   metodlarni   qo‘llash   va
o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   mos   ta’lim   usullarini   ishlab   chiqish   orqali
o‘qitish jarayonini yanada takomillashtirishlari lozim.
Tajriba asosida samarali usullar va tavsiyalar ishlab chiqish
O‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   samarali   o‘rgatish   uchun   tajriba
asosida   ishlab   chiqilgan   usullar   va   tavsiyalar   katta   ahamiyatga   ega.
O‘qitish   jarayonida   turli   metodlar   sinovdan   o‘tkazilib,   eng   samarali
natijalar   ko‘rsatuvchi   usullar   aniqlanadi.   Ushbu   jarayon   o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga,   darslarni   yanada   qiziqarli   va
tushunarli tashkil etishga yordam beradi.
Tajriba   asosida   samarali   usullarni   ishlab   chiqishda   bir   necha   muhim
omillar e’tiborga olinishi lozim. Birinchi navbatda, o‘quvchilarning yosh
xususiyatlari, ularning bilim darajasi  va o‘quv materiallarini qabul qilish
qobiliyatlari   hisobga   olinishi   kerak.   Barcha   o‘quvchilar   bir   xil   darajada
o‘zlashtirish imkoniyatiga ega emas, shuning uchun individual va guruhli
yondashuvlardan foydalanish muhimdir.
Samarali usullarni ishlab chiqish bosqichlari 2
7Samarali usullarni ishlab chiqish jarayoni bir necha asosiy bosqichlardan
iborat   bo‘lib,   har   biri   o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini
oshirishga xizmat qiladi.
Birinchi   bosqich   –   mavjud   muammolarni   aniqlash.   O‘quvchilarning
arifmetik   amallarni   o‘rganishda   duch   kelayotgan   qiyinchiliklari
aniqlanadi.   Bu   qiyinchiliklar   murakkab   sonlarni   qo‘shish,   ayirish,
ko‘paytirish yoki bo‘lishda xatolarga yo‘l qo‘yish, misollarni tez va aniq
bajara olmaslik, amallar ketma-ketligini tushunishda muammolarga duch
kelish kabi turli jihatlarda namoyon bo‘lishi mumkin.
Ikkinchi   bosqich   –   turli   o‘qitish   usullarini   sinovdan   o‘tkazish.
O‘quvchilar   uchun   eng   samarali   usullarni   aniqlash   maqsadida   har   xil
metodlar   qo‘llaniladi.   Masalan,   an’anaviy   ta’lim   yondashuvi   bilan
interaktiv usullar solishtiriladi, o‘yin elementlari orqali o‘qitish natijalari
baholanadi   va   ko‘rgazmali   vositalardan   foydalanish   samaradorligi
o‘rganiladi.
Uchinchi bosqich   – sinov natijalarini tahlil qilish. Ushbu bosqichda har
bir usulning qanchalik samarali ekanligi aniqlanadi. Buning uchun sinov
natijalari, test  topshiriqlari, o‘quvchilarning dars  jarayonidagi  faolligi  va
mustaqil   ishlash   qobiliyatlari   tahlil   qilinadi.   Shu   asosda   eng   samarali
usullar tanlanib, ularni yanada takomillashtirishga e’tibor qaratiladi.
To‘rtinchi   bosqich   –   yakuniy   tavsiyalar   ishlab   chiqish   va   amaliyotga
joriy etish. Tajriba natijalari asosida samarali deb topilgan metodlar dars
jarayoniga   joriy   qilinadi,   o‘qituvchilarga   tavsiyalar   beriladi,   o‘quvchilar
uchun qo‘shimcha o‘quv materiallari ishlab chiqiladi va ta’lim jarayoniga
yangicha yondashuvlar tatbiq etiladi.
Samarali usullar va innovatsion yondashuvlar 2
8Arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   samarali   usullarni   ishlab   chiqish
jarayonida   quyidagi   innovatsion   yondashuvlarga   alohida   e’tibor   berish
lozim.
O‘yinli o‘qitish metodikasi
O‘yinlar   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   ularni   faol
ishtirok   etishga   undaydi   va   bilimlarni   mustahkamlashga   yordam   beradi.
Matematik   viktorinalar,   guruhli   o‘yinlar,   tezkor   misollar   musobaqalari
orqali o‘quvchilarning bilim va ko‘nikmalarini shakllantirish mumkin.
Ko‘rgazmali vositalardan foydalanish
Raqamli   ta’lim   texnologiyalari,   interaktiv   taqdimotlar   va   turli   vizual
materiallar   yordamida   o‘quvchilarning   mavzuni   tushunish   darajasini
oshirish   mumkin.   Geometrik   shakllar,   son   chiziqlari,   grafik   va
diagrammalar orqali tushuntirish berish samarali natijalar beradi.
Amaliy mashg‘ulotlar va real hayotiy misollar
O‘quvchilar   uchun   arifmetik   amallarni   real   hayotdagi   vaziyatlar   bilan
bog‘lash   ularning   qiziqishini   oshiradi   va   bilimlarini   yanada
mustahkamlashga yordam beradi. Masalan, savdo jarayonida hisob-kitob
qilish,   vaqtni   aniq   hisoblash,   kundalik   muammolarni   matematik
yondashuv orqali hal qilish singari usullarni qo‘llash mumkin.
Jamoaviy ishlash va kooperativ ta’lim
O‘quvchilarni   kichik   guruhlarga   bo‘lib,   ularga   jamoaviy   topshiriqlar
berish orqali ham samaradorlikni oshirish mumkin. Guruh bo‘lib ishlash
jarayonida   o‘quvchilar   bir-birlari   bilan   fikr   almashishadi,   o‘zaro
tushuntirish   orqali   bilimlarini   chuqurlashtirishadi   va   ijtimoiy
ko‘nikmalarini rivojlantiradilar. 2
9Xulosa
Arifmetik   amallarni   o‘rgatish   metodikasini   takomillashtirish
o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini   oshirish,   ularga   tez   va   aniq
hisob-kitob qilish ko‘nikmalarini shakllantirish, shuningdek, mantiqiy va
ijodiy tafakkurni rivojlantirishga xizmat qiladi. Ushbu tadqiqot jarayonida
turli   o‘qitish   metodlari   o‘rganilib,   tajriba   asosida   eng   samarali
yondashuvlar ishlab chiqildi.
O‘quvchilarning   arifmetik   amallarni   o‘zlashtirish   darajasi   ularning
yoshiga,   bilim   salohiyatiga,   o‘qitish   uslubiga   va   dars   jarayonida
qo‘llanilayotgan   metodlarga   bog‘liq   ekanligi   aniqlandi.   Shu   sababli,
ta’lim   jarayonida   individual   yondashuv,   ko‘rgazmali   vositalardan
foydalanish,   innovatsion   va   interaktiv   metodlarni   qo‘llash,   shuningdek,
o‘yin elementlari orqali o‘qitish eng yaxshi natijalarni berishi mumkinligi
isbotlandi.
O‘quvchilarga   arifmetik   amallarni   o‘rgatishda   raqamli   texnologiyalar,
masalan,   interaktiv   ta’lim   platformalari   va   dasturiy   vositalardan
foydalanish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shuningdek,   amaliy
mashg‘ulotlar   va   hayotiy   misollar   orqali   mavzularni   tushuntirish
o‘quvchilarning bilimini mustahkamlashda samarali bo‘lishi aniqlandi. 3
0Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
Azizxo‘jayev   A.A.   “Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik
mahorat”  – Toshkent: Fan, 2019.
Yo‘ldoshev M., Jo‘rayev S.   “Matematika o‘qitish metodikasi”   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2020.
Qodirov   A.,   Sodiqov   U.   “Boshlang‘ich   sinflarda   arifmetik
amallarni o‘rgatish”  – Toshkent: Sharq, 2018.
Nizomov A.   “Ta’limda innovatsion texnologiyalar”   – Toshkent:
Istiqlol, 2021.
Salohiddinov K.  “Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi”  – Toshkent:
O‘zbekiston Milliy ensiklopediyasi, 2017.
Vygotskiy L.S.   “Pedagogik psixologiya”   – Moskva:  Pedagogika,
1986.
Polya   G.   “How   to   Solve   It:   A   New   Aspect   of   Mathematical
Method”  – Princeton University Press, 1945.