Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 966.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

2000-2022 yillarda O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya jarayonlarini tahlil qilish

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“IQTISODIY O’SISH” 
fanidan
2000-2022 yillarda O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya
jarayonlarini tahlil qilish
Mavzusidagi
KURS ISHI
                                                                                                         
                                        
Guliston-2025
1«Himoyadan o’tdi»
Baholandi __________________
«____» _____________ 2025 y.
Qabul qildi:
_____________________________
_____________________________ MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................. 3
I BOB. INFLYATSIYA TUSHUNCHASI VA UNING IQTISODIYOTDAGI O’RNI ........................................ 6
1.1. Inflyatsiya tushunchasi, turlari va sabablari ............................................................................. 6
1.3. O’zbekistonda inflyatsiya jarayonlarining shakllanish bosqichlari .......................................... 12
II BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA INFLYATSIYA JARAYONLARINI TAHLIL QILISH ................... 17
2.1. Inflyatsiyaning asosiy ko’rsatkichlari va ularning O’zbekiston iqtisodiyotiga ta’siri ................ 17
2.2. 2000–2022 yillarda O’zbekiston Respublikasida inflyatsiya darajasining dinamikasi va 
sabablari .................................................................................................................................................... 19
2.3. Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari va ularni yumshatish choralarining samaradorligi
................................................................................................................................................................... 22
 Inflyatsiyaga qarshi kurashish siyosatining asosiy yo’nalishlari .................................................... 26
 Inflyatsiyani boshqarishda davlatning roli va samaradorligi ......................................................... 27
XULOSA ......................................................................................................................................... 33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................................... 36
2 KIRISH
O’zbekiston iqtisodiyoti o’tgan 20 yillik davrda sezilarli o’zgarishlarga duch
keldi.   2000-2022   yillar   orasida   inflyatsiya   jarayonlari   mamlakat   iqtisodiyotining
barqarorligini  ta’minlashda   katta ahamiyat  kasb  etdi.  Inflyatsiya  nafaqat   iqtisodiy
barqarorlikka, balki aholining ijtimoiy farovonligi va iqtisodiy holatiga ham ta’sir
qiladi. Inflyatsiya darajasi va uning boshqarilishi iqtisodiy o’sish, ijtimoiy siyosat,
valyuta   kursi   va   boshqa   ko’plab   sohalarga   ta’sir   ko’rsatib,   davlatning   umumiy
iqtisodiy holatini aks ettiradi. O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya jarayonlarini
tahlil qilish, mamlakatning iqtisodiy o’sishiga ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash va
inflyatsiya   darajasining  barqarorligini   ta’minlashda  amalga   oshirilgan   siyosatlarni
baholash maqsadida bu kurs ishi tayyorlanmoqda.
Kurs ishining dolzarbligi
O’zbekiston iqtisodiyoti shakllanishining keyingi bosqichida inflyatsiyaning
o’sishi va uning boshqarilishi masalalari jiddiy ahamiyat kasb etmoqda. 2000-2022
yillar   davomida   inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo’lishi,   ayniqsa,   2010-yillar   oxiri   va
2020-yillar   boshida   global   iqtisodiy   inqirozlar,   pandemiya   va   tashqi   iqtisodiy
omillar   tufayli   o’zgarib   turdi.   Inflyatsiyaning   O’zbekiston   iqtisodiyotiga   ta’sirini
tahlil   qilish,   iqtisodiy   siyosatning   samaradorligini   baholash,   shuningdek,   davlat
tomonidan   amalga   oshirilgan   chora-tadbirlarni   o’rganish   inflyatsiya   bilan
kurashishda samarali yondashuvlarni ishlab chiqishga yordam beradi. Shu sababli,
bu   mavzu   hozirgi   kunda   dolzarb   hisoblanadi   va   iqtisodiy   sohadagi   izlanishlar
uchun muhim ahamiyatga ega.
Maqsadi
Ushbu kurs ishining asosiy maqsadi O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya
jarayonlarini   2000-2022   yillar   davomida   tahlil   qilish   va   inflyatsiyani   boshqarish
bo’yicha   amalga   oshirilgan   siyosatlarni   baholashdir.   Inflyatsiyaning   o’sishi   va
kamayishining   omillarini   o’rganish   orqali,   inflyatsiya   jarayonlarini
3 barqarorlashtirishga   qaratilgan   takliflar   ishlab   chiqish   maqsad   qilinadi.   Kurs   ishi
O’zbekiston   iqtisodiyotining   inflyatsiya   darajasini   tushunish   va   boshqarishdagi
hozirgi ahvolni aniqlashni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi.
Vazifalari
O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   jarayonlarini   tahlil   qilish   va   uning
o’zgarishlarini aniqlash;
Inflyatsiya darajasining o’zgarishiga ta’sir  etuvchi ichki  va tashqi  omillarni
o’rganish;
O’zbekiston   hukumatining   inflyatsiya   bilan   kurashishda   amalga   oshirgan
siyosatlarini baholash;
Inflyatsiyaning   iqtisodiyotga   bo’lgan   ta’sirini   o’rganish   va   natijalarga
asoslangan takliflar ishlab chiqish;
2000-2022   yillar   davomida   inflyatsiya   darajasining   eng   yuqori   va   past
nuqtalarini tahlil qilish.
Obyekti va predmeti
Obyekt:   O’zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyoti   va   uning   inflyatsiya
jarayonlari.   Predmeti:   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   inflyatsiya   jarayonlari,
inflyatsiyaning   o’zgarishiga   ta’sir   etuvchi   omillar   va   hukumat   tomonidan   amalga
oshirilgan inflyatsiyani boshqarish siyosatlari.
Tuzilishi
Kurs ishining tarkibi quyidagi bo’limlardan iborat:
Kirish:   Kurs   ishining   dolzarbligi,   maqsadi,   vazifalari,   obyekti   va   predmeti,
tuzilishi ta’riflanadi.
I   bob.   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   inflyatsiya   jarayonlarini   umumiy   tahlil:
O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   inflyatsiya   jarayonlarining   tarixiy   rivojlanishi   va
inflyatsiya darajasining o’zgarishiga ta’sir etuvchi asosiy omillar.
4 II   bob.   Inflyatsiya   darajasining   o’zgarishiga   ta’sir   etuvchi   omillar:   Ichki
iqtisodiy va tashqi iqtisodiy omillar, jumladan, global inqirozlar, eksport va import
siyosati,   energiya   resurslarining   narxi   va   boshqa   faktorlarning   inflyatsiya
darajasiga ta’siri.
III   bob.   O’zbekistonning   inflyatsiyani   boshqarish   siyosati:   Inflyatsiya
darajasini kamaytirish uchun amalga oshirilgan monetar va fiskal siyosatlarni, shu
jumladan Markaziy bankning pul-kredit siyosatini tahlil qilish.
Xulosa:   O’zbekiston   iqtisodiyotidagi   inflyatsiya   jarayonlariga   oid   asosiy
xulosalar va kelajakda inflyatsiyani boshqarish bo’yicha tavsiyalar.
Kurs ishining natijalari O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya jarayonlariga
doir tahlillarni chuqurlashtirishga va davlat siyosatining samaradorligini aniqlashga
xizmat qiladi. 
5 I BOB. INFLYATSIYA TUSHUNCHASI VA UNING IQTISODIYOTDAGI
O’RNI
1.1. Inflyatsiya tushunchasi, turlari va sabablari
Inflyatsiya   —   bu   iqtisodiy   kategoriyalardan   biri   bo’lib,   mamlakat   ichida
narxlar   umumiy   darajasining   muayyan   vaqt   oralig’ida   uzluksiz   va   barqaror   o’sib
borishini ifodalaydi. U bozor iqtisodiyotining ajralmas bir qismi sanaladi va asosan
pul   muomalasining   ichki   muvozanatsizligi,   talab   va   taklif   o’rtasidagi
nomutanosiblik,   davlatning   monetar   siyosati   yoki   tashqi   iqtisodiy   ta’sirlar
natijasida   yuzaga   keladi.   Inflyatsiyaning   asosiy   mohiyati   shundaki,   u   tovar   va
xizmatlarning   umumiy   narxlari   oshib   borar   ekan,   shu   bilan   birga   pul   birligining
qiymati   kamayadi,   ya’ni   pul   xarid   qobiliyatini   yo’qota   boshlaydi.   Inflyatsiya
iqtisodiy o’sish, iste’mol  va investitsiya  faoliyati, real ish haqi, jamg’armalarning
qiymati kabi muhim iqtisodiy ko’rsatkichlarga sezilarli ta’sir ko’rsatadi.
Inflyatsiyaning   ko’plab   turlari   mavjud   bo’lib,   ular   yuzaga   kelish   sabablari,
darajasi   va   davomiyligiga   ko’ra   farqlanadi.   Eng   keng   tarqalgan   tasnifga   ko’ra,
inflyatsiya narxlar oshish tezligiga ko’ra mo’’tadil, o’rta sur’atli va giperinflyatsiya
shaklida   yuzaga   chiqadi.   Mo’’tadil   inflyatsiyada   narxlar   asta-sekin,   yillik   5–10%
atrofida   o’sadi   va   bu   holat   ayrim   hollarda   iqtisodiy   faollikni   qo’llab-quvvatlaydi.
O’rta darajadagi inflyatsiya odatda 10–30% oralig’ida bo’lib, iqtisodiy sub’yektlar
uchun   xavfli   bo’lishi   mumkin.   Giperinflyatsiya   esa   narxlarning   yillik   yoki   oylik
yuz foizdan ortiq darajada keskin o’sishi bilan tavsiflanadi va bu holat iqtisodiyotni
mutlaqo izdan chiqaradi. 1
Inflyatsiya   yuzaga   kelish   omillari   bo’yicha   talab   inflyatsiyasi,   taklif
inflyatsiyasi   va   aralash   inflyatsiyaga   ajratiladi.   Talab   inflyatsiyasi   ko’pincha
iste’molchilarning,   firmalarning   yoki   davlatning   umumiy   xarajatlarining   o’sishi
1
  Khamidov, S. (2021). Iqtisodiy barqarorlik va inflyatsiya boshqaruvi. Tashkent: Iqtisodiy islohotlar va
rivojlanish nashriyoti.
6 natijasida   vujudga   keladi.   Bunday   holatda   iqtisodiyotdagi   talab   hajmi   taklifdan
ortiq bo’ladi va bu narxlarning o’sishiga olib keladi. Masalan, davlat budjeti orqali
amalga   oshiriladigan   katta   miqdordagi   investitsiyalar   yoki   subsidiya   siyosati
natijasida   iqtisodiy   tizimga   qo’shimcha   pul   tushadi   va   bu   talabni   oshirib,
inflyatsiyani   keltirib   chiqaradi.   Taklif   inflyatsiyasi   esa   asosan   ishlab   chiqarish
xarajatlarining ortishi — xom ashyo, yoqilg’i, ishchi kuchi narxining o’sishi bilan
bog’liq. Bu holat narxlarning ishlab chiqarish tomonidagi bosimi sifatida namoyon
bo’ladi.   Aralash   inflyatsiya   esa   talab   va   taklif   omillarining   birgalikda   ta’siri
natijasida vujudga keladi.
1.1.1-rasm.   O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika xizmati tezkor
ma’lumotlari asosida muallif hisob-kitoblari. 2
Inflyatsiya ko’pincha kutilgan va kutilmagan shakllarda yuz beradi. Kutilgan
inflyatsiya   bu   iqtisodiy   agentlar   tomonidan   oldindan   hisobga   olinadigan
inflyatsiyadir.   Bunday   holatda   ish   haqi,   ijaralar   va   boshqa   shartnomalar
2
  www.review.uz   
7 inflyatsiyani   inobatga   olgan   holda   tuziladi.   Kutilmagan   inflyatsiya   esa   iqtisodiy
qaror   qabul   qiluvchilar   uchun   noaniqlik   keltirib   chiqaradi   va   iqtisodiy   faoliyatda
beqarorlikka olib keladi.
O’zbekiston iqtisodiyotida ham inflyatsiya muhim iqtisodiy muammo bo’lib
kelgan. Mustaqillikning dastlabki yillarida, ya’ni 1990-yillarda davlat rejalashtirish
tizimidan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   jarayoni   juda   katta   pul   emissiyasi,   fiskal
tanqislik va yetarli nazorat mexanizmlarining yo’qligi sababli keskin inflyatsiyaga
olib keldi. Masalan, 1994 yilda inflyatsiya darajasi 1000% dan oshgan. Bu davrda
aholining   jamg’armalari   keskin   qadrsizlangan,   ishsizlik   ortgan,   ishlab   chiqarish
quvvatlari pasaygan.
Keyingi   yillarda,   ayniqsa   2000-yillar   boshidan   boshlab   O’zbekiston
hukumati   inflyatsiyani   jilovlash   bo’yicha   qat’iy   choralarni   amalga   oshirdi.   Pul-
kredit   siyosatining   keskinlashtirilishi,   soliq   va   byudjet   siyosatining
mustahkamlanishi,   davlat   xarajatlarining   optimallashtirilishi   natijasida   inflyatsiya
darajasi   sezilarli   darajada   pasaygan.   Masalan,   2005   yilda   inflyatsiya   darajasi   7,8
foizni   tashkil   qilgan   bo’lsa,   2010   yilda   bu   ko’rsatkich   7,3   foiz   atrofida   bo’lgan.
2017   yilda   milliy   valutaning   erkin   ayirboshlanish   kursiga   o’tish   va   energiya
resurslariga   bo’lgan   subsidiyalarning   qisqartirilishi   inflyatsiyani   vaqtincha   keskin
oshirdi va bu ko’rsatkich 2018 yilda 14,3 foizga yetdi. 2020 yilda esa COVID-19
pandemiyasi   sababli   global   narxlar   o’zgarishi,   logistika   zanjirlarining   uzilishi   va
ichki   iqtisodiy   faollikning   pasayishi   inflyatsiyani   11,1   foiz   atrofida   ushlab   turdi.
2022   yilda   esa   global   energiya   narxlarining   oshishi,   Rossiya-Ukraina   urushi   kabi
tashqi omillar fonida inflyatsiya 12,3 foizni tashkil etdi.
Shu tariqa, inflyatsiya nafaqat ichki iqtisodiy omillar, balki global iqtisodiy
tendensiyalar bilan chambarchas bog’liq bo’lgan murakkab makroiqtisodiy jarayon
hisoblanadi.   Uni   boshqarish,   o’rganish   va   prognoz   qilish   zamonaviy   iqtisodiy
siyosatning   muhim   yo’nalishidir.   Markaziy   banklarning   asosiy   vazifalaridan   biri
8 ham aynan inflyatsiyani belgilangan maqsadli darajada ushlab turishdan iborat. Pul
massasining   muvozanatli   o’sishini   ta’minlash,   iqtisodiyotdagi   real   o’sishni
rag’batlantirish   va   aholi   real   daromadlarini   saqlab   qolish   inflyatsiyani
boshqarishdagi   muhim   jihatlardir.   Shuningdek,   davlat   fiskal   siyosatida   xarajatlar
va   soliqlar   muvozanatini   ta’minlash   orqali   inflyatsiyaga   bosimni   kamaytirish
mumkin.
Demak,   inflyatsiya   —   bu   oddiy   narx   oshishi   emas,   balki   iqtisodiyotni   har
tomonlama   ta’sirga   olib   keluvchi   jarayondir.   U   jamiyatdagi   barcha   qatlamlar,
ishlab   chiqaruvchilar,   iste’molchilar   va   hukumat   uchun   dolzarb   masala   bo’lib,
unga qarshi kurashish, barqaror va mo’’tadil darajada saqlash iqtisodiy barqarorlik
va ijtimoiy farovonlikning kafolati hisoblanadi.
1.2. Inflyatsiyaning iqtisodiyotga ta’siri va oqibatlari
Inflyatsiya har qanday mamlakat iqtisodiyoti uchun murakkab va ko’p qirrali
ta’sir kuchiga ega bo’lgan jarayon hisoblanadi. U iqtisodiyotdagi turli subyektlarga
–   aholiga,   tadbirkorlarga,   investorlar   va   davlatga   har   xil   ko’rinishlarda   ta’sir
ko’rsatadi.   Inflyatsiya   darajasi,   u   kutilgan   yoki   kutilmagan   holatda   ro’y
berayotganligi, davomiyligi va boshqariluvchanligi uning ta’sir kuchini aniqlaydi.
Inflyatsiya muayyan darajada bozor iqtisodiyoti  uchun tabiiy jarayon bo’lsa-da, u
ortiqcha yoki beqaror tus olgan holatda jiddiy makroiqtisodiy muammolarga sabab
bo’ladi.
Inflyatsiyaning   eng   sezilarli   ta’siri   aholining   real   daromadlariga   bog’liq.
Narxlar   oshgan   sari,   aholi   o’zining   mavjud   daromadlariga   nisbatan   kamroq   tovar
va   xizmat   sotib   olish   imkoniyatiga   ega   bo’ladi.   Bu   ayniqsa   qat’iy   maoshga
ishlaydigan,   ijtimoiy   toifadagi   (pensionerlar,   nafaqaxo’rlar,   talabalar)   qatlamlar
uchun jiddiy ijtimoiy xavf tug’diradi. Agar inflyatsiya darajasi yuqori bo’lib, aholi
real   daromadlarining   o’sishi   undan   orqada   qolsa,   iste’mol   darajasi   pasayadi,
9 kambag’allik   darajasi   ortadi   va   ijtimoiy   norozilik   kuchayadi.   Bu   esa   iqtisodiy
barqarorlik va siyosiy ishonchga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Inflyatsiya jamg’armalarga ham salbiy ta’sir ko’rsatadi. Aholi va korxonalar
o’z   mablag’larini   uzoq   muddatli   jamg’arishda   ehtiyotkorlik   bilan   yondashadilar,
chunki   inflyatsiya   ularning   real   qiymatini   pasaytiradi.   Bu   holatda   moliyaviy
vositalarga   bo’lgan   ishonch   kamayadi,   banklardagi   omonatlar   qisqaradi,   kapital
bozorlaridagi   faollik   susayadi.   Investitsiyalarning   kamayishi   esa   iqtisodiyotning
o’sishini sekinlashtiradi. Ayniqsa kutilmagan inflyatsiya investitsiya muhiti uchun
xavfli   bo’lib,   investorlar   uzoq   muddatli   loyihalarni   moliyalashtirishda
ikkilanishadi.
Yuqori inflyatsiya biznes faoliyatga ham salbiy ta’sir qiladi. Ishlab chiqarish
xarajatlarining ortishi, xom ashyo va yoqilg’i narxlarining beqarorligi, ishchi kuchi
haqidagi kelishuvlarning uzluksiz yangilanib turilishi tadbirkorlikni qiyinlashtiradi.
Tadbirkorlar   uzoq   muddatli   rejalar   tuzishda   qiynaladilar,   narx   siyosatini   optimal
belgilashda   beqarorlik   yuzaga   keladi.   Bu   holat   mahsulot   tannarxining   oshishiga,
foyda marjasining pasayishiga va hatto ayrim hollarda ishlab chiqarish hajmining
qisqarishiga olib keladi.
Inflyatsiyaning   fiskal   ta’siri   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Davlat
byudjetining  daromad  va   xarajat   qismlari   inflyatsiyadan   bevosita   ta’sirlanadi.   Bir
tomondan,   inflyatsiya   sababli   nominel   soliqlar   tushumi   ortadi   (narxlar   oshgani
sayin   soliq   bazasi   kengayadi),   biroq   boshqa   tomondan   xarajatlar   —   ijtimoiy
to’lovlar, ish haqi, infratuzilma xarajatlari ham oshadi. Shu sababli davlat moliyasi
balansini saqlash qiyinlashadi. Davlatning pul emissiyasi orqali defitsitni yopishga
urinishlari   inflyatsiyani   yanada   kuchaytiradi,   bu   esa   o’z   navbatida   "inflyatsion
spiral" deb nomlangan xavfli holatga olib kelishi mumkin.
Inflyatsiya to’lov balansiga ham ta’sir etadi. Milliy valutaning qadrsizlanishi
import   mahsulotlar   narxining   keskin   oshishiga   olib   keladi.   Bu   esa   ichki   bozorda
10 xorijiy   tovarlarga   bo’lgan   talabni   kamaytiradi,   ammo   ichki   ishlab   chiqaruvchilar
hali   tayyor   bo’lmagan   bo’lsa,   bu   tanqislikka   olib   kelishi   mumkin.   Eksport
qilinadigan   tovarlar   esa   nisbatan   arzonlashib,   eksport   hajmini   oshirishi   mumkin,
ammo bu holat doimiy emas va ko’p jihatdan tashqi talabga bog’liq.
Tarixiy   misollar   orqali   inflyatsiyaning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   oqibatlarini
yanada   chuqurroq   tushunish   mumkin.   Masalan,   Germaniyada   1923   yildagi
giperinflyatsiya   davrida   narxlar   har   kuni   bir   necha   barobar   oshgan,   aholining
jamg’armalari   butunlay   yo’q   bo’lgan,   va   iqtisodiy   tizim   izdan   chiqqan.   Xuddi
shunday   holat   1990-yillarda   sobiq   SSSR   hududidagi   ko’plab   mamlakatlarda,
jumladan,   O’zbekistonda   ham   kuzatilgan.   O’zbekiston   mustaqilligining   ilk
yillarida   inflyatsiya   1994   yilda   1163   foizgacha   yetgan.   Bu   davrda   davlatning
iqtisodiy   siyosati   hali   shakllanmagan,   pul   emissiyasi   keskin   o’sgan,   islohotlar
bosqichma-bosqich   yuritilayotgan   edi.   Bunday   keskin   inflyatsiya   aholining
ishonchini yo’qotgan, to’lov vositalarining muomalasi izdan chiqqan.
1.2.1- rasm . Inflyatsiya   darajasi . 3
3
  www.    krizis-kopilka.ru     
11 Shundan   so ’ ng ,   2000- yillardan   boshlab   O ’ zbekiston   hukumati   inflyatsiyani
jilovlash   bo ’ yicha   kompleks   chora - tadbirlarni   amalga   oshirdi .   Pul - kredit   siyosati
qat ’ iylashtirildi ,   davlat   xarajatlari   optimallashtirildi ,   soliqlar   soddalashtirildi . 2017
yildan   boshlab   milliy   valutaning   erkin   ayirboshlanishi   yo ’ lga   qo ’ yildi   va   bu   davrda
inflyatsiya   vaqtincha   oshgan   bo ’ lsa - da ,   keyinchalik   nisbiy   barqarorlikka   erishildi .
2019–2021   yillarda   inflyatsiya   darajasi   11–14   foiz   atrofida   saqlangan ,   bu   esa
iqtisodiy   o ’ sish   va   aholi   real   daromadlarining   o ’ zgarishi   bilan   muvozanatlashgan
edi .
Inflyatsiyaning   iqtisodiy   barqarorlikka   salbiy   ta ’ sirini   kamaytirish   uchun
zamonaviy   iqtisodiyotda   turli   mexanizmlar   mavjud :   pul   massasini   cheklash ,   foiz
stavkalarini   tartibga   solish ,  fiskal   siyosatni   muvozanatlash ,  narxlar   ustidan   nazorat
choralarini   kuchaytirish ,   import   va   eksport   balansini   me ’ yorda   saqlash   va
boshqalar .   Inflyatsiyaning   oldini   olish   emas,   balki   uni   belgilangan   maqsadli
darajada ushlab turish hozirgi iqtisodiy siyosatning eng asosiy vazifalaridan biridir
Shu   bois   inflyatsiyani   faqat   iqtisodiy   hodisa   sifatida   emas,   balki   murakkab
ijtimoiy-iqtisodiy jarayon sifatida tahlil qilish zarur. Uning turli qatlamlarga ta’siri
har doim e’tiborda bo’lishi kerak, chunki barqaror iqtisodiyot uchun inflyatsiya —
eng ehtiyotkorlik bilan boshqarilishi lozim bo’lgan ko’rsatkichdir. 4
1.3. O’zbekistonda inflyatsiya jarayonlarining shakllanish bosqichlari
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   o’z   iqtisodiyotni
shakllantirish   va   rivojlantirish   yo’lida   qator   muhim   islohotlarni   amalga   oshirdi.
Ammo   bu   jarayon   iqtisodiy   beqarorlik,   narxlar   tizimining   yangidan   shakllanishi,
pul   aylanishining   nomutanosibligi   kabi   muammolar   bilan   yuzma-yuz   bo’ldi.
4
J umaev,   I.   (2021).   Iqtisodiy   islohotlar   va   inflyatsiya   darajasi.   Tashkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki.
12 Inflyatsiya   mustaqillikning   ilk   yillarida   iqtisodiyotning   eng   dolzarb
muammolaridan biriga aylandi va u turli bosqichlarda o’ziga xos xususiyatlar bilan
namoyon bo’ldi.
1991–1994   yillar   —   bu   davrda   inflyatsiya   jarayoni   keskin   tus   oldi.   Bozor
iqtisodiyotiga   o’tishning   boshlang’ich   bosqichida   narxlarning   erkinlashtirilishi,
sobiq ittifoqdan iqtisodiy aloqalarning uzilishi, davlat byudjetidagi defitsit, sanoat
ishlab chiqarishining pasayishi va tovar tanqisligi inflyatsiyaning kuchayishiga olib
keldi.   1994   yilda   inflyatsiya   darajasi   rekord   darajada   —   1163   foizni   tashkil   etdi.
Bu   esa   pulning   qadrsizlanishiga,   aholining   jamg’armalari   yo’qolishiga,   bozorda
barqaror   muomala   vositasining   yetishmasligiga   sabab   bo’ldi.   Aynan   shu   davrda
O’zbekiston o’z milliy valyutasi — so’mni joriy etdi (1994 yil 1 iyul), bu esa pul
muomalasini muayyan darajada tartibga solishga xizmat qildi.
1995–2000   yillar   oralig’i   inflyatsiyani   jilovlash   bo’yicha   birinchi   tizimli
harakatlar   boshlangan  davr  hisoblanadi.   Bu yillarda  iqtisodiyotni  liberallashtirish,
soliqqa   tortish   tizimini   soddalashtirish,   davlat   xarajatlarini   optimallashtirish,   pul
emissiyasini   kamaytirish   bo’yicha   chora-tadbirlar   ko’rildi.   1995–1997   yillarda
inflyatsiya   darajasi   yuqoriligicha   qolgan   bo’lsa-da   (1995   yilda   —   307%,   1997
yilda   —   58%),   bosqichma-bosqich   pasayish   kuzatildi.   Bu   davrda   O’zbekiston
Markaziy   banki   tomonidan   qat’iy   pul-kredit   siyosati   yuritildi,   iqtisodiyotga
berilayotgan   kreditlar   hajmi   nazorat   ostiga   olindi,  davlat   sektorining  islohotlariga
urg’u berildi.
2001–2016   yillar   orasida   inflyatsiya   nisbatan   barqaror   darajada   ushlab
turildi.   2000-yillarning   boshlarida   inflyatsiya   o’rtacha   20–25%   atrofida   bo’lgan
bo’lsa, keyinchalik bu raqam 10–14% oralig’iga tushdi. Bu yillarda iqtisodiy o’sish
sur’atlari   ortdi,   sanoat   va   qishloq   xo’jaligi   tarmoqlari   kengaytirildi,   eksport
salohiyati   oshdi.   Biroq,   shunga   qaramay,   narxlar   ustidan   markazlashtirilgan
nazorat   saqlanib   qoldi,   bu   esa   bozordagi   real   inflyatsiya   darajasini   ba’zida
13 yashirgan holda ko’rsatib keldi. Aholining iste’mol savatchasidagi  asosiy tovarlar
va xizmatlar narxi oshib bordi, lekin rasmiy statistikada bu juda yuqori bo’lmagan
raqamlar bilan ifodalandi.
1.3.1-rasm.  Regulyator hisobotida respondentlarning yanvar-fevral oylarida
qaysi tovar va   xizmatlar narxi ko’proq oshgani haqidagi javoblari o’rin
olgan. 5
5
  https://www.gazeta.uz/oz/2025/03/25/perceived-inflation  
14 2017   yil   O’zbekiston   iqtisodiyotida   tub   burilish   davri   bo’ldi.   Milliy
valyutaning   erkin   konvertatsiyasi   yo’lga   qo’yildi,   rasmiy   va   norasmiy   kurslar
birlashtirildi. Bu esa birinchi bosqichda inflyatsiyaning ortishiga olib keldi — 2018
yilda   inflyatsiya   darajasi   14,3%   ni   tashkil   etdi.   Keyingi   yillarda   O’zbekiston
hukumati   inflyatsiyani   pasaytirish   bo’yicha   uzluksiz   harakat   qildi.   2019   yilda
Markaziy   bank   tomonidan   inflyatsion   targeting   tizimi   joriy   qilindi   va   maqsadli
inflyatsiya darajasi 2023 yilga kelib 5% atrofida ushlab turilishi belgilandi.
2020–2022   yillarda   esa   inflyatsiya   tashqi   omillar   ta’sirida   yana   nisbatan
ortdi.   COVID-19   pandemiyasi   sababli   global   yetkazib   berish   zanjirlari   izdan
chiqdi,   import   narxlari   oshdi,   logistika   xarajatlari   ko’paydi.   O’zbekistonda   2020
yilda   inflyatsiya   darajasi   11,1%,   2021   yilda   —   10,0%,   2022   yilda   esa   12,3%
atrofida   bo’ldi.   Bu   holatda   davlat   tomonidan   oziq-ovqat   xavfsizligi,   ijtimoiy
himoya, subsidiyalar va narxlar barqarorligini saqlashga qaratilgan keng qamrovli
siyosatlar yuritildi. Shunga qaramay, inflyatsiya asosan iste’mol tovarlari, ayniqsa,
oziq-ovqat   mahsulotlari   va   kommunal   xizmatlar   narxining   oshishi   hisobiga
shakllandi.   Aholi   uchun   eng   muhim   tovarlar   –   non,   yog’,   shakar,   go’sht
mahsulotlarining narxi sezilarli darajada oshdi.
Umuman   olganda,   O’zbekistonda   2000–2022   yillar   oralig’ida   inflyatsiya
bosqichma-bosqich   shakllandi:   dastlab   nazoratdan   chiqqan   keskin   inflyatsiya
davri,   keyinchalik   nisbiy   barqarorlik   davri   va   nihoyat   ochiq   iqtisodiy   islohotlar
davrida   global   va   ichki   omillarning   kesishgan   inflyatsiyasi.   Bugungi   kunda
inflyatsiyani jilovlash uchun zamonaviy moliyaviy instrumentlar — foiz stavkalari,
valyuta   intervensiyalari,   tartibga   soluvchi   choralar   joriy   etilmoqda.   Inflyatsiyani
strategik darajada boshqarish iqtisodiy barqarorlik, investitsiya muhiti va aholining
real   hayot   sifati   uchun   hal   qiluvchi   omil   hisoblanadi.   Shu   sababli   bu   jarayonni
chuqur tahlil qilish, uning tarixiy dinamikasini anglash va sabab-oqibat aloqalarini
15 to’g’ri   baholash   O’zbekistonning   kelajakdagi   makroiqtisodiy   siyosatini
shakllantirishda muhim ahamiyatga ega.
16 II BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTIDA INFLYATSIYA
JARAYONLARINI TAHLIL QILISH
2.1. Inflyatsiyaning asosiy ko’rsatkichlari va ularning O’zbekiston
iqtisodiyotiga ta’siri
O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   taraqqiyotida   inflyatsiya   muhim
makroiqtisodiy   ko’rsatkichlardan   biri   hisoblanadi.   Inflyatsiyaning   o’sishi   yoki
pasayishi   nafaqat   aholining   real   daromadlariga,   balki   investitsion   muhit,   ishlab
chiqarish   samaradorligi,   iste’mol   va   jamg’arma   darajalariga   ham   bevosita   ta’sir
ko’rsatadi.  Shu bois,  mamlakatda inflyatsiya jarayonini  chuqur  tahlil  qilish  orqali
uning iqtisodiyotga ta’sirini o’rganish dolzarb masalalardan biridir.
Inflyatsiyaning asosiy  ko’rsatkichlaridan biri iste’mol narxlari indeksi (INI)
hisoblanadi.   INI   bozor   savatchasidagi   mahsulot   va   xizmatlar   narxlarining
o’zgarishini   ifodalaydi.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
ma’lumotlariga   ko’ra,   2000   yilda   INI   28,2   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,   keyingi
yillarda bu ko’rsatkich sekin-asta pasayib bordi. Masalan,  2005 yilda 7,8%, 2010
yilda   7,3%,   2015   yilda   esa   5,6%   ni   tashkil   etgan.   Ammo   2017   yilda   valyuta
kursining liberallashuvi, narxlarning bozor tamoyillariga ko’ra shakllana boshlashi
inflyatsiyani qaytadan tezlashtirdi. Xususan, 2018 yilda INI 14,3%, 2019 yilda esa
15,2% bo’ldi.
Inflyatsiya   iqtisodiyotga   ko’p   qirrali   ta’sir   ko’rsatadi.   Eng   avvalo,   u   aholi
real daromadlariga salbiy ta’sir qiladi. Aholining xarid qobiliyati pasayadi, bu esa
ichki   bozor   talabining   susayishiga   olib   keladi.   Shu   bilan   birga,   inflyatsiyaning
yuqori   darajada   bo’lishi   investorlar   uchun   xavfli   muhitni   yuzaga   keltiradi.
Barqaror bo’lmagan narxlar va o’zgaruvchan monetar siyosat sarmoya jalb qilishga
to’sqinlik   qiladi.   O’zbekistonda   aynan   2017–2019   yillar   oralig’ida   inflyatsiya
darajasining   oshishi   xorijiy   sarmoyadorlar   orasida   muayyan   xavotirlarni   keltirib
17 chiqargan. Bu davrda davlat sarmoyani jalb qilish uchun qo’shimcha kafolatlar va
yengilliklar berishga majbur bo’lgan.
Inflyatsiyaning yuqoriligi davlat byudjetiga ham ta’sir qiladi. Bir tomondan,
yuqori   narxlar   orqali   QQS   tushumlari   ortadi,   lekin   boshqa   tomondan,   davlat
xarajatlari, ayniqsa ijtimoiy to’lovlar, pensiyalar va subsidiyalar hajmi oshadi. Bu
holat byudjet defitsitiga olib kelishi mumkin. Misol uchun, 2020 yilda pandemiya
davrida   inflyatsiya   darajasi   11,1%   ni   tashkil   etgan   bir   vaqtda,   davlat   aholiga
to’g’ridan-to’g’ri  moliyaviy  yordam  ko’rsatish,  sog’liqni  saqlash  tizimini  qo’llab-
quvvatlash va ish o’rinlarini saqlab qolish uchun byudjetdan katta miqdorda xarajat
qilgan. 6
Shuningdek,   inflyatsiya   moliyaviy   tizimga   ham   o’z   ta’sirini   o’tkazadi.
O’zbekistonda   tijorat   banklari   kredit   stavkalarini   inflyatsiya   darajasiga   mos
ravishda   belgilaydi.   Inflyatsiya   yuqori   bo’lsa,   kredit   foizlari   ham   oshadi,   bu   esa
korxonalar va aholi uchun moliyaviy resurslar narxini qimmatlashtiradi. Natijada,
investitsion   loyihalar   moliyaviy   jihatdan   samarasiz   ko’rinadi,   iqtisodiy   o’sish
sekinlashadi.   So’nggi   yillarda   Markaziy   bank   asosiy   foiz   stavkasini   inflyatsiyani
jilovlash   vositasi   sifatida   faol   qo’llab   kelmoqda.   Masalan,   2022   yilda   inflyatsiya
darajasi 12,3% ga yetganida, Markaziy bank asosiy stavkani 16% darajasida saqlab
qoldi.
Inflyatsiya   ko’pincha   daromadlar   taqsimotidagi   tengsizlikni   ham
kuchaytiradi.   Yuqori   daromadli   qatlam   inflyatsiyadan   ko’proq   himoyalangan
bo’lsa,   past   daromadli   qatlam   asosiy   zarbani   o’z   tanasida   his   qiladi.  Chunki   kam
ta’minlangan   oilalar   daromadlarining   katta   qismini   oziq-ovqat,   kommunal
xizmatlar   kabi   zaruriy   tovarlarga   sarflaydi,   bu   tovarlarning   narxi   esa   inflyatsiya
davrida   eng   tez   oshadi.   O’zbekistonda   oziq-ovqat   narxlarining   keskin   oshishi
2021–2022   yillarda   ijtimoiy   noroziliklarning   kuchayishiga   sabab   bo’ldi.   Shu
6
Ergashev, B. (2019). Monetar siyosat va inflyatsiya. Tashkent: Davlat statistika qo‘mitasi.
18 boisdan,   inflyatsiyaga   qarshi   kurashishda   faqat   monetar   emas,   balki   ijtimoiy
yo’naltirilgan choralar ham ko’rilmoqda.
Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   O’zbekiston   hukumati   inflyatsiyaning
ijobiy   tomonlarini   ham   nazardan   qochirmayapti.   Nazorat   ostidagi   mo’’tadil
inflyatsiya   iqtisodiyotda   investitsiya   va   ishlab   chiqarishni   rag’batlantiruvchi   omil
sifatida   ko’rilmoqda.   Inflyatsion   kutilmalarni   optimallashtirish   orqali   bozordagi
ishtirokchilarning   xatti-harakatlarini   boshqarish   imkoniyati   yaratilmoqda.   Lekin,
bu   muvozanatni   topish   va   uni   saqlab   qolish   murakkab,   doimiy   monitoring   va
moslashuvchan siyosatni talab etadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   inflyatsiya   —   O’zbekiston   iqtisodiyotida   doimiy
e’tiborni talab etuvchi kompleks hodisa bo’lib, uning asosiy ko’rsatkichlarini tahlil
qilish davlat siyosatining har bir yo’nalishiga ta’sir ko’rsatadi. Bu tahlillar asosida
iqtisodiy   xavfsizlikni   ta’minlash,   aholi   farovonligini   oshirish   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni saqlab qolish yo’lida strategik qarorlar qabul qilinadi.
2.2. 2000–2022 yillarda O’zbekiston Respublikasida inflyatsiya
darajasining dinamikasi va sabablari
O’zbekiston  Respublikasi  mustaqillik yillarida bosqichma-bosqich iqtisodiy
islohotlar   olib   bordi   va   bu   jarayonda   inflyatsiya   muhim   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlardan biri sifatida doimiy e’tiborda bo’ldi. 2000–2022 yillar oralig’ida
inflyatsiya   darajasi   bir   necha   bosqichda   o’zgarib   bordi,   bu   esa   iqtisodiy
islohotlarning   intensivligiga,   tashqi   omillarga   va   ichki   siyosiy-ijtimoiy   holatlarga
bog’liq edi.
2000-yillarning   boshlarida   O’zbekiston   iqtisodiyoti   asosan
markazlashtirilgan boshqaruvga asoslangan bo’lib, narxlar davlat tomonidan qat’iy
nazorat qilinardi. Natijada inflyatsiya darajasi  nisbatan yuqori edi. Masalan,  2000
yilda iste’mol narxlari indeksi bo’yicha inflyatsiya 28,2% ni tashkil etdi. Bu davrda
19 inflyatsiyaga   asosiy   ta’sir   ko’rsatgan   omillar   qatoriga   pul   massasining   haddan
tashqari ko’paytirilishi, ishlab chiqarish quvvatlarining zaifligi, importga qaramlik,
davlat   byudjeti   defitsiti   va   soya   iqtisodiyotining   yuqori   ulushi   kiradi.   2001–2005
yillarda   bosqichma-bosqich   islohotlar   natijasida   inflyatsiya   asta-sekin   pasayib
bordi. Xususan, 2003 yilda 11,6%, 2005 yilda esa 7,8% ni tashkil etdi.
2.2.1- rasm .   Daromadlari  15  mln   so ’ mdan   ortiq   bo ’ lgan   jismoniy   shaxslar
uchun   inflyatsiya  18,5  foizdan  19,8  foizga , 10−15  mln   so ’ m   daromadga   ega
bo ’ lganlar   uchun  15,6  foizdan  17,2  foizga , 7−10  mln   so ’ mdan   yuqori
bo ’ lganlar   uchun  16,5  foizdan  16,5  foizga   o ’ sdi . 7
2006–2010 yillarda O’zbekiston iqtisodiyoti barqaror rivojlanib bordi, ammo
inflyatsiya   darajasi   hamon   7–12%   oralig’ida   saqlanib   qoldi.   Ushbu   davrda
inflyatsiyaning asosiy omili energiya resurslari va oziq-ovqat narxlarining o’sishi,
shuningdek,   xalqaro   tovar   bozorlaridagi   tebranishlar   edi.   2008   yildagi   global
moliyaviy   inqiroz   O’zbekistonga   to’g’ridan-to’g’ri   kuchli   ta’sir   ko’rsatmagan
7
  https://www.gazeta.uz/oz/2025/03/25/perceived-inflation
20 bo’lsa-da, eksport narxlarining pasayishi, valyuta kirimlarining kamayishi va ichki
iste’mol talabining susayishi inflyatsion bosimni kuchaytirdi.
2010-yillarning birinchi yarmida inflyatsiya nisbatan barqaror bo’lib, 6–8%
atrofida saqlanib turdi. Bu davrda iqtisodiyotda nisbiy muvozanat saqlanib qolindi.
Lekin 2016 yildan so’nggi bosqichda makroiqtisodiy islohotlar chuqurlashdi. 2017
yil   sentabr   oyida   milliy   valyutaning   erkin   konvertatsiyasi   joriy   qilindi.   Bu   esa
valyuta kursining keskin oshishiga va buning natijasida narxlarning o’sishiga olib
keldi.   Aynan   shu   davrda,   ya’ni   2017   yilda   inflyatsiya   14,4%   ga   yetdi.   Bu
ko’rsatkich   2018   yilda   14,3%,   2019   yilda   esa   15,2%   bo’ldi.   Bu   jarayonlarda
inflyatsiyaning   asosiy   sababi   valyuta   kursining   erkinlashtirilishi,   bojxona   va   tarif
siyosatlarining   qayta   ko’rib   chiqilishi,   subsidiya   va   imtiyozlarning   bosqichma-
bosqich bekor qilinishi bo’ldi. 8
2020 yilda butun dunyoda pandemiya inqirozi yuzaga keldi. O’zbekistonda
bu   holat   inflyatsiya   darajasiga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatdi.   Iqtisodiyotda   transport,
xizmat   ko’rsatish,   savdo   va   ishlab   chiqarish   zanjirlarida   uzilishlar   yuz   berdi.
Aholining   daromadlari   kamaydi,   ijtimoiy   to’lovlar   ko’paydi,   iqtisodiy   faollik
pasaydi. Shu bilan birga, oziq-ovqat va dori-darmon mahsulotlariga bo’lgan talab
ortib, narxlar keskin oshdi. Natijada 2020 yilda inflyatsiya darajasi 11,1% atrofida
bo’ldi.   2021  yilda   bu  ko’rsatkich   10,9%   ni   tashkil   etdi,  2022   yilda  esa   12,3%   ga
yetdi.
Inflyatsiya   jarayonlariga   ta’sir   qilgan   asosiy   ichki   omillar   quyidagilardan
iborat:
Pul-kredit siyosatining kuchsizligi va monetar rag’batlantirish choralarining
yetarlicha barqaror emasligi;
8
Ganiev,   M.,   &   Xusanov,   R.   (2022).   Iqtisodiy   tahlil   va   inflyatsiya.   Tashkent:   O‘zbekiston   iqtisodiyot
nashriyoti.
21 Import   mahsulotlariga   yuqori   darajadagi   qaramlik,   ayniqsa   oziq-ovqat
mahsulotlari bo’yicha;
Energiyasi va yoqilg’i bozorlaridagi narxlar tebranishi, tabiiy monopoliyalar
tomonidan narxlar qayta belgilanishi;
Mahsulot ishlab chiqarishda xarajatlar ko’rsatkichining o’sishi, mehnat haqi
oshirilishi natijasida ishlab chiqaruvchilar tomonidan narxlar oshirilishi.
Bundan   tashqari,   tashqi   omillar   —   xususan,   neft   narxlarining   o’zgarishi,
global   logistikadagi   uzilishlar,   geosiyosiy   ziddiyatlar,   ayniqsa   Rossiya–Ukraina
mojarosi   O’zbekistonga   ham   bilvosita   ta’sir   ko’rsatdi.   Rossiyadagi   iqtisodiy
inqiroz   migrantlar   pul   jo’natmalarining   kamayishiga   sabab   bo’ldi,   bu   esa   ichki
iste’mol va savdoga salbiy ta’sir ko’rsatdi.
Yuqoridagi   faktlar   asosida   aytish   mumkinki,   2000–2022   yillar   oralig’ida
O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   ko’p   bosqichli,   turli   omillar   ta’sirida
shakllangan  murakkab jarayon bo’lib, u har  bir  davrda o’ziga  xos sabablarga  ega
bo’lgan.   Inflyatsiyaga   qarshi   samarali   siyosat   yuritish   uchun   esa   bu   sabablarga
chuqur tahliliy yondashuv talab etiladi. Shu ma’noda, O’zbekiston Markaziy banki
so’nggi   yillarda   inflyatsion   targetlash   siyosatiga   o’tishni   boshladi,   bu   esa   uzoq
muddatda   iqtisodiy   barqarorlik   va   narxlar   barqarorligini   ta’minlashga   xizmat
qilishi kutilmoqda.
2.3. Inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari va ularni yumshatish
choralarining samaradorligi
Inflyatsiya   iqtisodiy   jarayonning   tabiiy   va   muhim   qismi   bo’lsa-da,   uning
yuqori   darajada   bo’lishi   ijtimoiy   va   iqtisodiy   tizimda   turli   salbiy   oqibatlarni
keltirib   chiqaradi.   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiyaning   joriy   darajasi   va
uning   dinamikasi   aynan   aholi   turmush   darajasi,   ish   bilan   ta’minlanish,   ishlab
chiqarish  faoliyati   va davlat   moliyasi   kabi  bir  qancha  sohalarda  aniq  seziladi.  Bu
22 bobda inflyatsiyaning ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari va ular bilan bog’liq yumshatish
choralari tahlil qilinadi.
Ijtimoiy oqibatlar
O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiyaning   ijtimoiy   oqibatlari,   avvalo,
aholining   real   daromadlari   va   xarid   qobiliyatiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Inflyatsiya
yuqorilagani   sari,   aholi   tomonidan   xarid   qilinadigan   tovarlar   va   xizmatlar   narxi
oshadi,   bu   esa   daromadlar   darajasiga   ta’sir   qiladi.   Bu   holat,   ayniqsa,   past
daromadli   qatlam   uchun   eng   ko’p   muammo   yaratadi,   chunki   ular   o’z
daromadlarining   katta   qismini   oziq-ovqat,   kommunal   to’lovlar   va   boshqa   zaruriy
ehtiyojlarga  sarflaydi. Narxlarning oshishi   esa  ularning yashash   sharoitini  yanada
og’irlashtiradi.   2017–2022   yillarda   inflyatsiyaning   oshishi,   ayniqsa   oziq-ovqat
mahsulotlarining   narxlari   jiddiy   o’zgargan   davrlarda,   kam   ta’minlangan   oilalar
uchun katta muammo bo’ldi. Masalan,  2020 yil boshida pandemiya davrida oziq-
ovqat   narxlarining   sezilarli   oshishi   ijtimoiy   tartibsizliklar   va   noroziliklarga   olib
keldi.
Inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   aholi   orasida   boylik   taqsimoti   bo’yicha
tengsizlikni   kuchaytiradi.   Narxlar   o’sishining   ta’siri   past   daromadli   fuqarolarga
ko’proq   seziladi,   chunki   ularning   iqtisodiy   resurslari   chegaralangan.   Shuningdek,
inflyatsiya   darajasining   oshishi,   aksincha,   yuqori   daromadli   qatlamlarning
moliyaviy   ahvoliga   ta’sir   qilmaydi,   ular   narxlarning   oshishiga   qarshi   o’zlarining
moliyaviy   holatini   himoya   qilish   imkoniyatiga   ega.   Bu   esa,   o’z   navbatida,
jamiyatdagi ijtimoiy bo’linishni kuchaytiradi.
Inflyatsiya   darajasining   oshishi   ijtimoiy   siyosatga   ham   o’z   ta’sirini
ko’rsatadi.   Davlat   ijtimoiy   himoya   choralari   va   to’lovlar   (masalan,   pensiyalar,
subsidiyalar   va   ijtimoiy   to’lovlar)ni   oshirishga   majbur   bo’ladi.   Biroq,   bunday
xarajatlar   davlat   byudjetiga   yuk   bo’lib,   uning   defitsitini   oshirishi   mumkin.
O’zbekiston hukumatining inflyatsiyani  yumshatish uchun olib boradigan siyosati
23 asosan   davlat   yordamiga   muhtoj   qatlamlarga   qaratilgan.   2020   yilda   pandemiya
davrida hukumat tomonidan aholini ijtimoiy himoya qilish va qiyin holatda qolgan
oilalarni   qo’llab-quvvatlash   uchun   12   trillion   so’m   miqdorida   qarz   mablag’lari
ajratildi.
Iqtisodiy oqibatlar
Inflyatsiyaning   iqtisodiy   oqibatlari,   ayniqsa,   ishlab   chiqarish,   investitsiya
faoliyati   va   savdo-sotiqda   seziladi.   O’zbekiston   iqtisodida   inflyatsiya   o’zgarishi
birinchi   navbatda   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   oshiradi.   Ishlab   chiqaruvchilar
materiallar   va   energiya   resurslarining   narxlarining   oshishi   sababli   o’z   narxlarini
ko’tarishga   majbur   bo’ladi.   Bu   esa   narxlarning   umumiy   o’sishiga,   ya’ni
inflyatsiyaning   yanada   kuchayishiga   olib   keladi.   2018–2019   yillarda
inflyatsiyaning kuchayishiga asosan, tovarlar  va xizmatlar  narxi ko’tarildi, bu esa
ichki   bozorda   tanqislikni   va   iste’mol   mahsulotlarining   narxining   oshishiga   sabab
bo’ldi.
Inflyatsiya   iqtisodiyotni   isloh   qilishda   samarali   ishtirok   etadigan
investitsiyalarni   ham   cheklaydi.   Inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   iqtisodiyotda
noaniqlikni   kuchaytiradi   va   bu   esa   investorlar   uchun   xavf   tug’diradi.
O’zbekistonda   inflyatsiyaning   yuqori   darajasi   (2017–2019   yillar)   xorijiy
sarmoyadorlarni  jalb qilishda muammo bo’ldi, chunki ular o’z sarmoyalarini  past
riskli, barqaror bo’lgan mamlakatlarga yo’naltirishni ma’qul ko’rishdi. O’zbekiston
hukumati   sarmoyalarni   jalb   qilish   uchun   ayrim   iqtisodiy   islohotlarni   amalga
oshirdi,   jumladan,   valyuta   erkin   konvertatsiyasini   joriy   qildi   va   import   tariflarida
yengilliklar kiritdi, biroq yuqori inflyatsiya bu jarayonni qiyinlashtirdi.
Inflyatsiya   iqtisodiy   o’sishni   sekinlashtiradi,   chunki   inflyatsiya   o’sishi
iste’molchilarni   va   ishlab   chiqaruvchilarni   o’z   xarajatlarini   qisqartirishga   majbur
qiladi.   Bu   esa   bozorda   talabni   pasaytiradi   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarining
ishlatilish   darajasini   kamaytiradi.   2018–2020   yillarda   inflyatsiya   darajasining
24 oshishi   bilan   O’zbekistonda   mahsulotlar   va   xizmatlarga   talabning   kamayishi,
ishlab chiqarishning susayishi va eksportning pasayishi kuzatildi. Shu bilan birga,
inflyatsiya   o’sishi   davlat   byudjetiga   soliq   tushumlarini   ham   o’zgartiradi.   Yuqori
inflyatsiya va aholi daromadlarining pasayishi ichki iste’molning qisqarishiga olib
keladi va davlatga soliqlarni yig’ishda muammolar keltirib chiqaradi.
Yumshatish choralarining samaradorligi
Inflyatsiyani   kamaytirish   yoki   yumshatish   uchun   O’zbekiston   hukumati   bir
qancha   iqtisodiy   siyosatlar   va   choralar   ko’rdi.   Birinchi   navbatda,   Markaziy   bank
inflyatsiyani   boshqarish   uchun   monetar   siyosatni   faol   amalga   oshirdi.
O’zbekistonda 2017–2022 yillar davomida asosiy foiz stavkasi inflyatsiyani teskari
ta’sir   qilish   maqsadida   o’zgartirildi.   2017   yilda   Markaziy   bank   inflyatsiyani
boshqarish   uchun   14%   asosiy   foiz   stavkasini   belgiladi,   2020   yilga   kelib   esa   foiz
stavkasi   15%   gacha   oshdi.   Bu   yondashuv   inflyatsiyaning   ko’tarilishini   biroz
sekinlashtirdi, biroq to’liq barqarorlikni ta’minlashga yordam bermadi.
Shuningdek,  hukumat   tomonidan   narxlar   nazoratini   qo’llash,   subsidiyalarni
va   imtiyozlarni   qisqartirish,   ijtimoiy   yordamni   oshirish   va   inflyatsiyaga   qarshi
chora-tadbirlar amalga oshirildi. 2020 yil pandemiyasi davrida hukumat tomonidan
ijtimoiy himoya va iqtisodiy tiklanish choralarini amalga oshirish uchun 12 trillion
so’m   miqdorida   mablag’   ajratildi.   Biroq,   inflyatsiyaning   kuchayishi   ko’plab
choralarga   qaramay,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   ahvolni   yaxshilashda   cheklangan
samaradorlikka olib keldi.
Aynan   shu   sababli,   inflyatsiyani   samarali   boshqarish   uchun   inflyatsion
targetlash   siyosatiga   o’tish,   bozorni   erkinlashtirish,   ishlab   chiqarishni
diversifikatsiya   qilish   va   energiya   resurslari   bo’yicha   raqobatni   oshirish   zarur.
O’zbekistonda inflyatsiyani kamaytirish bo’yicha joriy qilingan iqtisodiy islohotlar
25 va   choralar   asta-sekin   o’zining   samaralarini   bera   boshladi,   ammo   bu   jarayonni
yanada chuqurlashtirish zarur bo’ladi. 9
 Inflyatsiyaga qarshi kurashish siyosatining asosiy yo’nalishlari
2000-2022   yillarda   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   darajasi
o’zgarishlarining boshqarilishi va ularni kamaytirishga qaratilgan siyosatlar muhim
o’rin   tutdi.   Inflyatsiyani   kamaytirish   va   boshqarish   jarayonida   O’zbekiston
hukumati   bir   qator   iqtisodiy   islohotlar   va   choralar   qo’lladi,   jumladan   monetar
siyosat,   fiskal   siyosat,   import   va   eksportni   tartibga   solish,   ijtimoiy   yordamlar   va
narxlar nazorati. Ushbu bobda inflyatsiyani boshqarish va uning salbiy oqibatlarini
yumshatish bo’yicha amalga oshirilgan asosiy siyosatlar tahlil qilinadi
Inflyatsiyaning   o’sishini   boshqarish   uchun   birinchi   navbatda   Markaziy
bankning   monetar   siyosati   muhim   rol   o’ynaydi.   2000-yillardan   boshlab
O’zbekiston   Markaziy   banki   inflyatsiyaning   boshqarilishi   uchun   asosiy   foiz
stavkalarini   o’zgartirish,   valyuta   kursini   erkinlashtirish   va   pul   massasi   nazoratini
kuchaytirish   kabi   chora-tadbirlarni   joriy   etdi.   2017   yildan   boshlab   O’zbekiston
Markaziy   banki   inflyatsiyani   boshqarish   maqsadida   foiz   stavkalarini   oshirib,
inflyatsiyani   kamaytirish   uchun   monetar   siyosatni   joriy   etdi.   Bu   chora   nafaqat
inflyatsiya   darajasini   pasaytirishga   yordam   berdi,   balki   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlashga ham xizmat qildi.
Bundan tashqari, inflyatsiyaning boshqarilishida hukumatning fiskal siyosati
ham   muhim   o’rin   tutadi.   2000-2022   yillarda   davlat   byudjeti   va   soliqlar   tizimi
orqali   inflyatsiyaga   qarshi   kurashishning   bir   qismi   sifatida   ijtimoiy   yordamlar   va
subsidiyalarni   kengaytirish,   davlat   xarajatlarini   oshirish   va   makroiqtisodiy
barqarorlikni   ta’minlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshirildi.
Hukumatning   xarajatlari   va   ijtimoiy   yordamlarni   oshirishga   qaratilgan
9
Akhmedov,   T.   (2020).   Inflyatsiya   va   iqtisodiy   barqarorlik.   Tashkent:   O‘zbekiston   iqtisodiyot
akademiyasi.
26 siyosatlarning   samarali   amalga   oshirilishi   inflyatsiyaning   yuqori   darajada
bo’lishiga qaramay, aholi daromadlarini saqlashga yordam berdi.
Bundan   tashqari,   O’zbekiston   iqtisodiyoti   global   bozor   bilan
integratsiyalashgan   sari,   importni   tartibga   solish   va   eksportni   rag’batlantirish
bo’yicha   siyosatlar   ham   ahamiyat   kasb   etgan.   Importni   tartibga   solish
inflyatsiyaning   oshishining   oldini   olishga   yordam   berdi,   chunki   import   qilingan
tovarlarning narxi nafaqat ichki bozorda, balki xalqaro bozorlar narxlari bilan ham
bevosita bog’liqdir. Shu bilan birga, O’zbekistonning eksport salohiyatini oshirish
va   tashqi   savdoni   rivojlantirish   orqali   iqtisodiy   o’sish   va   inflyatsiya   darajasini
boshqarishning muvaffaqiyatli strategiyalari amalga oshirildi.
Bundan   tashqari,   narxlar   nazorati   va   ijtimoiy   himoya   mexanizmlari   orqali
ham   inflyatsiya   darajasi   yumshatildi.   O’zbekiston   hukumati   2017   yildan   boshlab
asosiy oziq-ovqat mahsulotlari va ijtimoiy xizmatlarga narx nazoratini joriy etishga
harakat   qildi.   Ushbu   choralar,   ayniqsa,   kam   ta’minlangan   qatlamlar   uchun
inflyatsiyaning   salbiy   oqibatlarini   yumshatishga   yordam   berdi.   Shuningdek,
pensiyalar   va   ijtimoiy   to’lovlarni   oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   inflyatsiya
ta’sirini kamaytirish uchun muhim rol o’ynadi.
Samarali inflyatsiya boshqarish tizimi va uning muammolarini yumshatishga
qaratilgan   siyosatlar   O’zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   ijobiy   natijalar   berdi,   ammo
inflyatsiya   darajasi   hali   ham   nisbatan   yuqori   bo’lib,   uning   o’zgarishini   to’liq
barqarorlashtirish uchun qo’shimcha chora-tadbirlar talab etiladi.
 Inflyatsiyani boshqarishda davlatning roli va samaradorligi
Inflyatsiyani   boshqarishda   davlatning   roli   muhim   ahamiyatga   ega.
O’zbekiston   hukumati   inflyatsiyani   kamaytirish   va   iqtisodiy   barqarorlikni
ta’minlash   uchun   bir   qator   makroiqtisodiy   siyosatlarni   amalga   oshirib   kelmoqda.
Bu   siyosatlar   iqtisodiyotda   narxlarning   o’sishini   boshqarish,   iqtisodiy   o’sishni
ta’minlash   va   aholining   real   daromadlarini   himoya   qilishga   qaratilgan.   Ushbu
27 bo’limda   inflyatsiyani   boshqarishda   davlatning   amalga   oshirgan   asosiy   chora-
tadbirlarini va ularning samaradorligini tahlil qilamiz.
Birinchi navbatda, inflyatsiyani boshqarishdagi eng muhim vosita Markaziy
bankning   monetar   siyosatidir.   2000-2022   yillar   davomida   O’zbekiston   Markaziy
banki   pul-kredit   siyosatini   doimiy   ravishda   o’zgartirib,   inflyatsiya   darajasini
tartibga   solishga   harakat   qildi.   2017   yildan   boshlab   O’zbekiston   Markaziy   banki
asosiy   foiz   stavkasini   oshirib,   pul   ta’minotini   qisqartirish   orqali   inflyatsiyani
pasaytirishga   urindi.   2020   yildan   boshlab   pandemiya   davrida   inflyatsiyaning
yuqori   darajasi   davom   etdi,   ammo   Markaziy   bankning   monetar   siyosati   orqali
inflyatsiyani   sekinlashtirishga   erishildi.   2020-2021   yillarda   inflyatsiya   darajasi
10%   atrofida   bo’ldi,   bu   esa   mamlakat   iqtisodiyotida   barqarorlikni   saqlab   qolish
uchun qilingan chora-tadbirlarning samaradorligini ko’rsatadi. 10
Markaziy   bankning   monetar   siyosati   bilan   birga,   O’zbekiston   hukumati
fiskal  siyosatni  ham  samarali  qo’lladi. Fiskal  siyosat  davlat  byudjetini  va soliqlar
tizimini   boshqarish,   shuningdek,   ijtimoiy   yordamlar   va   subsidiyalarni   oshirishni
o’z ichiga oladi. Inflyatsiyaning salbiy ta’sirini kamaytirish uchun, hukumat aholi
uchun   ijtimoiy   himoya   chora-tadbirlarini   kuchaytirdi.   2020   yildan   boshlab
pandemiya   davrida   iqtisodiy   inqirozga   qarshi   kurashish   uchun   davlat   ijtimoiy
to’lovlarni   va   pensiyalarni   oshirdi,   shuningdek,   kam   ta’minlangan   oilalarga
yordam ko’rsatishni kuchaytirdi. 2020 yilda 12 trillion so’m miqdorida qo’shimcha
mablag’lar ajratildi, bu inflyatsiyaning ta’sirini yumshatishga yordam berdi.
Inflyatsiyani boshqarishda davlatning eksport siyosati ham katta rol o’ynadi.
O’zbekistonning   eksport   salohiyatini   oshirish,   importni   kamaytirish   va   savdoni
diversifikatsiya   qilish   orqali   inflyatsiyaning   salbiy   oqibatlarini   yumshatishga
qaratilgan   siyosatlar   amalga   oshirildi.   2020   yilda   O’zbekiston   tashqi   savdosini
kengaytirish   uchun   eksportni   qo’llab-quvvatlashga   qaratilgan   yangi   dasturlarni
10
Azizov, K. (2021). Makroiqtisodiyot va inflyatsiya. Tashkent: Iqtisodiyot universiteti nashriyoti.
28 joriy   etdi.   Bular   eksport   qiluvchi   kompaniyalar   uchun   imtiyozlar,   bojxona
to’lovlarini   kamaytirish   va   eksportni   rag’batlantirishga   yo’naltirilgan   iqtisodiy
siyosatlar   edi.   Bu   chora-tadbirlar   ichki   bozordagi   narxlarning   oshishini   ma’lum
darajada   cheklashga   yordam   berdi   va   inflyatsiyani   boshqarishda   ijobiy   natijalar
berdi.
Davlatning   inflyatsiyani   boshqarishdagi   yana   bir   muhim   choralari   narxlar
nazorati   va   narxlarni   barqarorlashtirishga   qaratilgan   siyosatlarni   amalga
oshirishdir.   2017   yildan   boshlab,   O’zbekiston   hukumati   oziq-ovqat
mahsulotlarining   narxini   tartibga   solish   va   zaruriy   xizmatlar   uchun   narxlarni
barqarorlashtirishga   harakat   qildi.   Narxlar   nazorati   orqali   iqtisodiy   inqiroz   va
narxlarning   o’sishini   cheklashga   erishildi.   Biroq,   bunday   siyosat   faqat   qisqa
muddatda   samarali   bo’lishi   mumkin,   chunki   bozordagi   narxlarni   nazorat   qilishda
uzoq muddatli yondashuv zarur.
Shuningdek,  davlatning  inflyatsiyani   boshqarishdagi   samaradorligi  aholi  va
ishbilarmonlar   bilan   aloqalarini   o’rnatish   va   ularning   ishonchini   qozonish   bilan
ham   bog’liqdir.   O’zbekiston   hukumati   ijtimoiy   tarmoqlar,   ommaviy   axborot
vositalari   va   iqtisodiy   forumlar   orqali   inflyatsiya   darajasini   pasaytirish   bo’yicha
amalga   oshirilayotgan   siyosatlar   haqida   jamoatchilikni   muntazam   ravishda
xabardor   qilib   bordi.   Bu   esa   iqtisodiy   islohotlarga   bo’lgan   ishonchni   oshirishga
yordam berdi va aholini inflyatsiya jarayonlariga tayyorlashda muhim rol o’ynadi.
Inflyatsiyani   boshqarishda   davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan   chora-
tadbirlarning samaradorligi, albatta, uzoq muddatli va tahlilga tayyor yondashuvni
talab   qiladi.   2022   yilda   inflyatsiya   darajasi   10%   atrofida   bo’lib,   bir   qator   amaliy
islohotlar   va   ijtimoiy   chora-tadbirlar   yordamida   davlat   inflyatsiya   darajasini
kamaytirishga   erishdi.   Biroq,   inflyatsiyaning   asosiy   sabablarini   bartaraf   etish
uchun   davlat   iqtisodiy   siyosatni   yanada   diversifikatsiya   qilish   va   pul-kredit
siyosatini yanada takomillashtirish zarur.
29 2000-2022 yillarda O’zbekiston iqtisodiyotida inflyatsiya darajasining
kamayishiga erishishdagi asosiy omillar
2000-2022   yillarda   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   darajasining
kamayishiga erishish,  bir qator  iqtisodiy islohotlar, tashqi  va ichki  omillar  hamda
siyosiy   ixtiyoriy   choralar   natijasida   yuz   berdi.   Inflyatsiyani   boshqarish   va   uning
salbiy   ta’sirlarini   yumshatish   uchun   amalga   oshirilgan   islohotlar,   davlatning
monetar, fiskal va tashqi  iqtisodiy siyosatlari, shuningdek, xalqaro hamkorlikning
kuchayishi iqtisodiyotdagi  narxlar barqarorligini ta’minlashda muhim rol o’ynadi.
Ushbu   bo’limda   inflyatsiyaning   kamayishiga   erishishda   asosiy   omillarni   tahlil
qilamiz.
Birinchi   omil   -   O’zbekiston   iqtisodiyotida   amalga   oshirilgan   strukturaviy
islohotlar.   2000-yillardan   boshlab   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash   va   inflyatsiyani
boshqarish   uchun   o’ta   zarur   bo’lgan   islohotlar   boshlangan   edi.   Qishloq   xo’jaligi,
sanoat,   xizmatlar   va   moliya   sohalarida   amalga   oshirilgan   islohotlar   O’zbekiston
iqtisodiyotining   raqobatbardoshligini   oshirib,   inflyatsiyaning   yuqori   darajada
bo’lishiga   qarshi   turishda   muvaffaqiyat   qozonildi.   Ayniqsa,   O’zbekistonning
energiya   resurslari   va   agrosanoat   tarmoqlaridagi   islohotlar   inflyatsiyani
kamaytirishga yordam berdi.
Ikkinchi   omil   -   pul-kredit   siyosatining   takomillashuvi.   O’zbekiston
Markaziy banki 2000-yillar davomida inflyatsiya darajasini boshqarish uchun foiz
stavkalarini ko’tarib, pul-kredit siyosatini qat’iylashtirishga qaror qildi. 2017 yilda
inflyatsiya   darajasi   yuqori   bo’lishi   natijasida   Markaziy   bank   monetar   siyosatni
jiddiy   qayta   ko’rib   chiqdi   va   foiz   stavkalarini   oshirishga   qaror   qildi.   Bu   chora
nafaqat   inflyatsiyani   kamaytirishga   yordam   berdi,   balki   iqtisodiy   barqarorlikni
saqlab qolish uchun zaruriy shart-sharoitlarni yaratdi. Shuningdek, pul ta’minotini
nazorat qilish va uzoq muddatli iqtisodiy rivojlanishga zamin yaratish uchun davlat
30 Markaziy   banki   tomonidan   pul   massasini   boshqarishga   qaratilgan   siyosatni
kuchaytirdi.
Uchinchi omil - tashqi iqtisodiy sharoitlar. O’zbekistonning tashqi iqtisodiy
aloqalari   inflyatsiyani   boshqarishda   katta   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   2000-2022
yillarda   O’zbekiston   xalqaro   bozorlar   bilan   integratsiyalashdi,   bu   esa   tashqi
iqtisodiy tarmoqlarni rivojlantirish va eksportni oshirishga yordam berdi. Xususan,
neft   va   gaz,   paxta   va   boshqa   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining   eksporti
mamlakatning   tashqi   savdo   balansini   yaxshiladi.   Bu   esa   import   tovarlarining
narxlarining   oshishini   cheklashga   va   ichki   bozordagi   narxlarning   barqarorligini
ta’minlashga   yordam   berdi.   Shuningdek,   O’zbekistonning   Xitoy,   Rossiya   va
boshqa   yirik   iqtisodiyotlar   bilan   iqtisodiy   aloqalari   kuchayganligi   inflyatsiyaning
tashqi manbalaridan kelib chiqqan ta’sirlarni minimallashtirishga imkon berdi.
To’rtinchi   omil   -   ichki   ishlab   chiqarish   va   narxlarni   tartibga   solish.
O’zbekiston   hukumati   2000-2022   yillar   davomida   ichki   ishlab   chiqarishni
rag’batlantirishga   e’tibor   qaratdi.   Mahalliy   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish,
ayniqsa, oziq-ovqat va kundalik ehtiyoj tovarlari bo’yicha ichki bozorni ta’minlash
inflyatsiya darajasining oshishini oldini olishga yordam berdi. 2010-yillarda ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar   va   resurslarning   bir   qismini   ichki   bozorda   taqdim   etish
orqali   importga   bog’lanishni   kamaytirish   va   narxlar   barqarorligini   ta’minlashga
erishildi.   Ushbu   siyosatlarning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi,   O’zbekiston
iqtisodiyotining o’sishiga va inflyatsiya darajasining pasayishiga olib keldi.
Beshinchi   omil   -   narxlarni   nazorat   qilish   va   ijtimoiy   himoya   choralarining
kuchayishi.   O’zbekiston   hukumati   inflyatsiyaning   kam   ta’minlangan   qatlamlarga
salbiy ta’sirini kamaytirish uchun bir qator ijtimoiy yordamlar va narxlar nazoratini
amalga   oshirdi.   2017-2022   yillarda   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   energiya
resurslarining   narxlarini   tartibga   solish,   pensiya   va   ijtimoiy   to’lovlarni   oshirish
kabi   chora-tadbirlar   inflyatsiyaning   ijtimoiy   oqibatlarini   yumshatishga   yordam
31 berdi. Bu siyosatlar aholi daromadlarini himoya qilishga va inflyatsiyaning salbiy
oqibatlarini kamaytirishga imkon yaratdi.
Shunday   qilib,   2000-2022   yillar   davomida   O’zbekiston   iqtisodiyotida
inflyatsiya   darajasining   kamayishiga   erishishda   amalga   oshirilgan   islohotlar,
samarali   siyosatlar,   tashqi   va   ichki   iqtisodiy   omillar,   shuningdek,   davlatning   har
tomonlama yondashuvi muhim omillar bo’ldi. O’zbekiston hukumati inflyatsiyani
boshqarish   uchun   bir   qator   chora-tadbirlarni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirgan
bo’lsa-da,   inflyatsiya   darajasi   hali   ham   izchil   pasayishiga   erishilgan   emas.   2022
yilgi inflyatsiya darajasining 10% atrofida bo’lishi bu borada o’zgartirishlar kiritish
zarurligini ko’rsatadi. 11
11
Abdullaev, A. (2019). O‘zbekiston iqtisodiyotida inflyatsiya jarayonlarini tahlil qilish. Tashkent: Fan va
texnologiya nashriyoti.
32 XULOSA
2000-2022   yillar   davomida   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya
jarayonlarini   tahlil   qilish,   mamlakatning   iqtisodiy   islohotlar   va   o’zgarishlar
natijasida qanday darajada ijobiy o’zgarishlar kuzatilganini ochib berdi. Inflyatsiya
–   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   eng   muhim   ko’rsatkichlardan   biri   bo’lib,
uning   boshqarilishi   nafaqat   narxlar   barqarorligini   saqlashga,   balki   aholi
daromadlarini   himoya   qilishga   ham   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   O’zbekiston
hukumati bu masalaga alohida e’tibor qaratib, turli iqtisodiy siyosatlarni joriy etdi,
lekin inflyatsiya darajasini izchil ravishda past darajaga tushirish hali to’liq amalga
oshirilgan emas.
2000-2022   yillar   davomida   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiyaning
o’zgarishi   ko’plab   omillarga   bog’liq   bo’ldi.   Davlat   tomonidan   amalga   oshirilgan
strukturaviy   islohotlar,   monetar   siyosat,   fiskal   tarmoqlardagi   islohotlar   va   tashqi
iqtisodiy sharoitlar inflyatsiyani boshqarishda muhim rol o’ynadi. Davlat o’zining
iqtisodiy siyosatini izchil ravishda amalga oshirib, inflyatsiyani kamaytirish uchun
turli choralar ko’rdi, ammo har bir qadam o’zining samarali va ba’zan muammoli
jihatlari bilan birga amalga oshirildi.
Avvalo,   O’zbekiston   hukumati   monetar   siyosatda   o’zgartirishlarni   amalga
oshirdi.   Markaziy   bankning   pul-kredit   siyosatini   qat’iylashtirish   va   foiz
stavkalarini   oshirish,   nafaqat   inflyatsiyani   kamaytirishga,   balki   iqtisodiyotning
ishonchliligini   oshirishga   xizmat   qildi.   2017-yildan   boshlab,   Markaziy   bank
inflyatsiyani  muvozanatlash uchun tizimli choralarni ko’rdi. Bu siyosatlar nafaqat
ichki   iqtisodiyotning   barqarorligini   ta’minlashga,   balki   global   iqtisodiy
o’zgarishlar bilan bog’liq bo’lgan ta’sirlarni yumshatishga yordam berdi.
Iqtisodiy   sektorlar   bo’yicha   olib   borilgan   islohotlar   ham   inflyatsiyani
boshqarishda muhim rol o’ynadi. Qishloq xo’jaligi va sanoat tarmoqlarida amalga
oshirilgan   islohotlar,   eksportni   rag’batlantirish,   mahalliy   ishlab   chiqarishni
33 kuchaytirish   inflyatsiya   darajasining   yuqoriligi   bilan   bog’liq   bo’lgan   tashqi
ta’sirlarga   qarshi   kurashishda   katta   yordam   berdi.   Xususan,   neft,   gaz   va   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarining   eksportini   oshirish   orqali   O’zbekiston   tashqi   bozorlar
bilan   aloqalarni   mustahkamladi   va   bu   orqali   ichki   bozordagi   narxlarning
barqarorligini   ta’minladi.   Importga   qarshi   kurashish   va   ichki   ishlab   chiqarishni
qo’llab-quvvatlash   O’zbekistonning   iqtisodiy   mustaqilligini   oshirdi   va   inflyatsiya
darajasini boshqarishda muhim rol o’ynadi.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   ham   inflyatsiya   darajasining   pasayishiga   katta
ta’sir ko’rsatdi. O’zbekistonning tashqi iqtisodiy aloqalarini diversifikatsiya qilish,
yangi   bozorlarni   o’zlashtirish   va   eksportni   ko’paytirish   inflyatsiya   darajasini
boshqarishda   muhim   omil   bo’ldi.   Rossiya,   Xitoy,   Turkiya   va   boshqa   davlatlar
bilan   iqtisodiy   hamkorlikni   kuchaytirish,   mamlakatning   iqtisodiy   islohotlari   va
inflyatsiya   darajasiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatdi.   Bu   iqtisodiy   siyosatlar   inflyatsiyani
kamaytirish va barqaror iqtisodiy o’sishga erishishda muhim rol o’ynadi.
Shu   bilan   birga,   inflyatsiyaning   kamayishiga   erishishdagi   bir   qator
muammolar   ham   mavjud.   Boshqa   mamlakatlarga   nisbatan,   O’zbekistonning
iqtisodiy rivojlanish jarayonlari  ba’zan tashqi  omillarga, ayniqsa,  global bozorlar,
energiya resurslari va oziq-ovqat mahsulotlari narxlaridagi o’zgarishlarga nisbatan
sezgir   bo’lgan.   Bundan   tashqari,   ichki   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirishda
uchraydigan   muammolar,   xususan,   resurslar   taqsimoti   va   iqtisodiy   sektorlardagi
tengsizliklar ham inflyatsiyaning boshqarilishi uchun ba’zi qiyinchiliklarni keltirib
chiqardi.   Bundan   tashqari,   inflyatsiya   darajasining   oshishiga   olib   keladigan   ba’zi
qisqa   muddatli   fiskal   siyosat   ham   ba’zi   hollarda   samarali   bo’lmasligi   mumkin,
ayniqsa davlat byudjeti va ijtimoiy to’lovlar oshirilganda.
O’zbekistonning inflyatsiya darajasining barqaror ravishda kamayishi uchun
uzoq   muddatli   iqtisodiy   islohotlarni   davom   ettirish,   ishlab   chiqarish   sektorini
yanada   diversifikatsiya   qilish   va   eksportga   yo’naltirishni   kuchaytirish   zarur.
34 Shuningdek,   moliyaviy   institutlarni   mustahkamlash   va   davlatning   pul-kredit
siyosatini yanada kuchaytirish inflyatsiya darajasining pasayishiga yordam beradi.
Kelajakda   O’zbekistonning   inflyatsiyani   boshqarish   tizimi,   yanada   ishonchli   va
samarali   bo’lishi   uchun   xalqaro   tajribalardan   foydalanish   va   ichki   iqtisodiy
imkoniyatlarni kengaytirish lozim.
Umuman   olganda,   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   darajasining
kamayishi   o’zining   iqtisodiy   islohotlari,   ijtimoiy   siyosatlari   va   tashqi   iqtisodiy
aloqalarini   mustahkamlashga   qaratilgan   chora-tadbirlarning   samarasi   sifatida
yuzaga keldi. Shu bilan birga, inflyatsiyaning mutlaqo bartaraf etilishi  uchun hali
ko’p   ishlar   qilish   zarur.   Davlatning   iqtisodiy   siyosatini   yanada   takomillashtirish,
o’rta muddatli va uzoq muddatli islohotlarni amalga oshirish inflyatsiya darajasini
yanada   past   darajaga   tushirishga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   O’zbekistonning
iqtisodiy barqarorligini ta’minlash va aholi farovonligini oshirish uchun zarurdir. 
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Abdullaev, A. (2019). O’zbekiston iqtisodiyotida inflyatsiya jarayonlarini
tahlil qilish. Tashkent: Fan va texnologiya nashriyoti.
2. Azizov, K. (2021). Makroiqtisodiyot va inflyatsiya. Tashkent: Iqtisodiyot
universiteti nashriyoti.
3.   Akhmedov,   T.   (2020).   Inflyatsiya   va   iqtisodiy   barqarorlik.   Tashkent:
O’zbekiston iqtisodiyot akademiyasi.
4.   Ganiev,   M.,   &   Xusanov,   R.   (2022).   Iqtisodiy   tahlil   va   inflyatsiya.
Tashkent: O’zbekiston iqtisodiyot nashriyoti.
5.   Ergashev,   B.   (2019).   Monetar   siyosat   va   inflyatsiya.   Tashkent:   Davlat
statistika qo’mitasi.
6. Iskandarov, A. (2020). Tashqi iqtisodiy aloqalar va inflyatsiya. Tashkent:
Iqtisodiy tadqiqotlar markazi.
7.   Jumaev,   I.   (2021).   Iqtisodiy   islohotlar   va   inflyatsiya   darajasi.   Tashkent:
O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki.
8.   Khamidov,   S.   (2021).   Iqtisodiy   barqarorlik   va   inflyatsiya   boshqaruvi.
Tashkent: Iqtisodiy islohotlar va rivojlanish nashriyoti.
9.   Mavlonov,   D.   (2022).   Pul-kredit   siyosati   va   inflyatsiya   boshqaruvi.
Tashkent: Banklar va moliya.
10.   Mirzaev,   A.   (2020).   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiyaning
o’zgarishi. Tashkent: Iqtisodiy siyosat nashriyoti.
11.   Rakhmatov,   J.   (2021).   O’zbekiston   iqtisodiyotida   inflyatsiya   va   uning
boshqarilishi. Tashkent: Xalqaro iqtisodiyot va boshqaruv.
12.   Sharipov,   R.   (2020).   Iqtisodiy   o’sish   va   inflyatsiyaning   o’zgarishi.
Tashkent: Iqtisodiy o’sish instituti.
13.   Turaev,   Z.   (2021).   Inflyatsiya   jarayonlarini   tahlil   qilish:   nazariy   va
amaliy yondashuvlar. Tashkent: Iqtisodiy tadqiqotlar.
36 14.   Yusupov,   A.   (2019).   O’zbekiston   iqtisodiyotining   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlari va inflyatsiya. Tashkent: Tadbirkorlik va iqtisodiy taraqqiyot.
15.   Zayniddinov,   N.   (2020).   Iqtisodiy   siyosat   va   inflyatsiyaning
boshqarilishi. Tashkent: Davlat statistika qo’mitasi.
Qo’shimcha adabiyotlar va internet manbalar:
1. Central Bank of the Republic of Uzbekistan. (2022). Monetary policy and
inflation control.  https://www.cbu.uz/en/  
2. International Monetary Fund (IMF). (2021). Uzbekistan: 2021 Article IV
Consultation.  https://www.imf.org/en/Countries/UZB  
3.   The   World   Bank.   (2022).   Uzbekistan   Economic   Update.
https://www.worldbank.org/en/country/uzbekistan  
4. Asian Development Bank (ADB). (2022). Economic Outlook for Central
Asia.  https://www.adb.org/countries/uzbekistan/main  
5. United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific
(UNESCAP).   (2022).   Economic   and   Social   Survey   of   Asia   and   the   Pacific.
https://www.unescap.org/  
6. Stat.uz. (2022). O’zbekiston iqtisodiyoti  bo’yicha statistika  ma'lumotlari.
https://stat.uz/  
7. OECD. (2021). Economic Survey of Uzbekistan.  https://www.oecd.org/  
8.   World   Bank   Data.   (2022).   Inflation,   consumer   prices   (annual   %).
https://data.worldbank.org/indicator/FP.CPI.TOTL.ZG?locations=UZ  
37

2000-2022 yillarda O’zbekiston iqtisodiyotidagi inflyatsiya jarayonlarini tahlil qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha