Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 33.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 22 Сентябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

2019 yildan boshlab joriy etilgan yangi soliq konsepsiyasining eng muhim

Купить
1 MUNDARIJA
KIRISH .............................................................................................................................................. 3
1. SOLIQ TUSHUNCHASI VA IQTISODIYOTDAGI AHAMIYATI ............................................................ 4
2. SOLIQ TIZIMINING ASOSIY TURLARI VA FUNKSIYALARI ............................................................... 7
3.O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING YANGI SOLIQ KONSEPSIYASI MAZMUNI ............................... 11
4.YANGI SOLIQ KONSEPSIYASINING ASOSIY G‘OYASI .................................................................... 15
5.YANGI SOLIQ KONSEPSIYASINING SAMARADORLIGI VA RIVOJLANISH ISTIQBOLLARI ................ 19
XULOSA ......................................................................................................................................... 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................................... 26
2 KIRISH
Bozor munosabatlariga asoslangan  ochiq va raqobatbardosh iqtisodiyotning
shakllanishi   va   barqaror   rivojlanishida   davlatning   fiskal   siyosati,   xususan   soliq
tizimi   muhim   o‘rin   tutadi.   Soliq   —   davlat   moliyaviy   siyosatining   eng   asosiy
instrumenti bo‘lib, u davlat byudjetini shakllantirish, ijtimoiy tenglikni ta’minlash,
tadbirkorlik   muhitini   tartibga   solish   va   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor
yo‘nalishlarini qo‘llab-quvvatlash vositasi hisoblanadi.
Bugungi   kunda   globallashuv,   raqamli   iqtisodiyotning   jadal   rivojlanishi,
yashirin   iqtisodiyotni   qisqartirish,   soliq   bazasini   kengaytirish   va   xalqaro
standartlarga   moslashish   zaruriyati   soliq   tizimida   chuqur   islohotlarni   talab
qilmoqda. Aynan shu maqsadda O‘zbekiston Respublikasi tomonidan 2019-yildan
boshlab yangi soliq konsepsiyasi ishlab chiqildi va bosqichma-bosqich amaliyotga
tatbiq qilinmoqda.
Mazkur   kurs   ishida   soliq   tushunchasi   va   uning   iqtisodiyotdagi   o‘rni,   soliq
tizimining asosiy  turlari va funksiyalari, O‘zbekiston Respublikasida  joriy etilgan
yangi   soliq   konsepsiyasi   mazmuni,   ushbu   konsepsiyaning   asosiy   g‘oyalari,
ularning   samaradorligi   hamda   kelajakdagi   rivojlanish   istiqbollari   chuqur   tahlil
etiladi. Shuningdek, statistik ma’lumotlar, xalqaro tajriba, ilmiy nazariyalar va real
amaliy natijalar asosida mavzuga yondashiladi.
Ishning   dolzarbligi   shundan   iboratki,   soliq   tizimi   har   qanday   davlatning
iqtisodiy   barqarorligi   va   strategik   taraqqiyotida   asosiy   mexanizmlardan   biri
sanaladi.   O‘zbekiston   misolida   olib   borilgan   islohotlar   esa   bu   yo‘nalishda
erishilgan   yutuqlar   va   hali   yechimini   kutayotgan   muammolarni   kompleks   ko‘rib
chiqish imkonini beradi.
3 1. SOLIQ TUSHUNCHASI VA IQTISODIYOTDAGI AHAMIYATI
Soliq   —   bu   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   tomonidan   davlat   byudjetiga
majburiy   ravishda   to‘lanadigan   pul   mablag‘i   bo‘lib,   u   davlat   tomonidan
belgilangan tartibda, belgilangan miqdorda va belgilangan muddatlarda undiriladi.
Soliq   iqtisodiy   kategoriya   sifatida   uzoq   tarixga   ega   bo‘lib,   jamiyatda   davlatning
shakllanishi   va   uning   vazifalarini   bajarishi   uchun   zarur   bo‘lgan   moliyaviy   asosni
yaratgan.
Soliqning iqtisodiy mohiyati
Iqtisodiy   nazariyada   soliqlar   mulk   va   daromadlar   qayta   taqsimotining
muhim vositasi sifatida talqin qilinadi. Bu degani, soliq yordamida davlat ijtimoiy
tenglikni   ta'minlash,   iqtisodiyotdagi   nomutanosiblikni   yumshatish,   resurslarni
qayta taqsimlash orqali iqtisodiy faollikni rag‘batlantirishga erishadi.
Soliqning iqtisodiyotdagi asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1.   Fiskal   funksiya   (moliyalashtirish   funksiyasi)   –   davlat   byudjetini
shakllantirish va unga zarur mablag‘larni to‘plash.
2. Taqsimlash  funksiyasi  – daromadlarni  ijtimoiy qatlamlar orasida adolatli
taqsimlash.
3. Tartibga soluvchi funksiya – iqtisodiy faoliyatni stimulyatsiya qilish yoki
cheklash orqali davlat siyosatini amalga oshirish.
4. Nazorat  funksiyasi  – xo‘jalik yurituvchi  subyektlar  faoliyatini  moliyaviy
jihatdan nazorat qilish.
Soliq turlari va ularning iqtisodiyotga ta'siri
Soliqlar   turli   belgilarga   ko‘ra   tasniflanadi:   bevosita   va   bilvosita   soliq,
umumiy   va   maqsadli   soliq,   daromadga   solinadigan   soliq,   iste’molga   solinadigan
soliq va hokazo. Har bir tur iqtisodiyotga o‘ziga xos ta'sir ko‘rsatadi.
4 Bevosita soliq (masalan, daromad solig‘i, foyda solig‘i) – soliq to‘lovchining
daromadi   yoki   mol-mulkiga   bevosita   solinadi.   U   iqtisodiy   tenglikni   ta'minlashga
xizmat qiladi.
Bilvosita soliq (masalan, qo‘shilgan qiymat solig‘i, aksiz solig‘i) – mahsulot
va xizmatlar iste’molchilari tomonidan bilvosita tarzda to‘lanadi. U davlat byudjeti
tushumlarining   asosiy   qismini   tashkil   etadi,   biroq   iste’molchilar   uchun   narx
oshishiga olib kelishi mumkin.
Soliqning iqtisodiyotni tartibga solishdagi roli
Davlat soliq siyosati orqali quyidagi iqtisodiy maqsadlarga erishadi:
Ishsizlikni   kamaytirish:   ayrim   imtiyozlar   orqali   ish   o‘rinlari   yaratishga
ko‘maklashadi.
Investitsiyalarni   jalb   qilish:   qulay   soliq   rejimi   orqali   xorijiy   va   mahalliy
sarmoyadorlar rag‘batlantiriladi.
Inflatsiyani   nazorat   qilish:   ma’lum   hollarda   soliq   yukining   oshirilishi   pul
massasini kamaytirishga xizmat qiladi.
Iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantirish:   imtiyozli   soliqlar   va   soddalashtirilgan
tizimlar yordamida kichik biznes qo‘llab-quvvatlanadi.
O‘zbekiston iqtisodiyotida soliqning tutgan o‘rni
O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   siyosati   bozor   iqtisodiyoti   sharoitlariga
moslashtirilgan holda shakllantirilgan. O‘zbekiston davlat byudjetining eng asosiy
daromad   manbalaridan   biri   —   bu   soliq   tushumlaridir.   2024-yil   ma’lumotlariga
ko‘ra,   respublika   byudjet   daromadlarining   75%   dan   ortig‘i   soliq   va   yig‘imlar
hisobiga shakllangan. Jumladan:
Qo‘shilgan qiymat solig‘i (QQS) – 37.1%
Yuridik shaxslar daromad solig‘i – 18.5%
5 Jismoniy shaxslar daromad solig‘i – 12.2%
Aksiz solig‘i – 9.6%
Yer va mol-mulk soliqlari – 5.4%
Bu   statistika   shuni   ko‘rsatadiki,   O‘zbekistonda   soliq   tizimi   davlat   moliya
siyosatining markazida turadi va iqtisodiy barqarorlikni ta'minlashda muhim vosita
hisoblanadi.
Soliq islohotlarining iqtisodiyotga ta’siri
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   soliq   sohasida   keng   ko‘lamli   islohotlarni
amalga   oshirdi.   Soliq   stavkalari   pasaytirilib,   ularni   hisoblash   mexanizmlari
soddalashtirildi. 2019-yildan boshlab yuridik shaxslar uchun foyda solig‘i 14% dan
12% ga tushirildi, jismoniy shaxslar uchun daromad solig‘i esa 22.5% dan 12% ga
pasaytirildi.   Bu   esa   iqtisodiy   faollikni   oshirish,   yashirin   iqtisodiyotni   qisqartirish
va sarmoyalarni jalb etish uchun muhim turtki bo‘ldi.
Soliq   —   bu   nafaqat   davlat   byudjeti   daromadlarining   asosi,   balki   iqtisodiy
siyosatni   amalga   oshirishdagi   eng   muhim   vositalardan   biridir.   U   orqali   davlat
o‘zining fiskal, ijtimoiy va iqtisodiy funksiyalarini  bajaradi. Iqtisodiyotni  tartibga
solishda,   investitsiya   muhitini   yaxshilashda,   ijtimoiy   adolatni   ta'minlashda   va
iqtisodiy   barqarorlikni   saqlashda   soliqlarning   ahamiyati   beqiyosdir.   Shu   boisdan,
har   qanday   zamonaviy   davlatda   soliq   tizimining   to‘g‘ri   tashkil   etilishi   va
rivojlanishi iqtisodiyotning sog‘lom ishlashini belgilovchi asosiy omillardandir. 1
1
G‘ulomov, R. (2021). Soliq va byudjet siyosati. Toshkent: O‘zbekiston moliya nashriyoti.
6 2. SOLIQ TIZIMINING ASOSIY TURLARI VA FUNKSIYALARI
Soliq tizimi — bu davlat tomonidan belgilangan soliq turlari, ularni undirish
usullari,   soliq   stavkalari,   soliq   organlari,   qonunchilik   me’yorlari   hamda   soliq
siyosatini   amalga   oshiruvchi   institutlarning   yagona   majmuasidir.   Soliq   tizimi
davlatning   moliyaviy-iqtisodiy   siyosatida   markaziy   o‘rinni   egallaydi   va   uning
rivojlanish darajasi bevosita mamlakat iqtisodiyotining barqarorligiga bog‘liqdir.
Soliq tizimining tarkibiy elementlari
Soliq tizimining asosini quyidagi elementlar tashkil etadi:
Soliq   turlari   (daromad   solig‘i,   QQS,   aksiz   solig‘i,   mulk   solig‘i,   ekologik
soliq va boshqalar);
Soliq to‘lovchilari (jismoniy va yuridik shaxslar)
Soliq obyektlari (daromad, foyda, mulk, yer, iste’mol va boshqalar);
Soliq stavkalari (proportsional, progressiv, regressive);
Soliq imtiyozlari (ozod qilish, kamaytirish, kechiktirish);
Soliq yig‘uvchilar va nazoratchilar (Davlat soliq qo‘mitasi va uning hududiy
bo‘limlari).
Soliq turlarining asosiy klassifikatsiyasi
Soliq   turlari   turlicha   mezonlarga   ko‘ra   tasniflanadi.   Ularning   eng   muhim
tasnifi bu bevosita va bilvosita soliqlardir.
1. Bevosita soliqlar
Bu   soliqlar   daromad   yoki   mol-mulkka   bevosita   solinadi.   Asosiy   xususiyati
— to‘lovchi ularni to‘g‘ridan-to‘g‘ri davlatga to‘laydi.
Yuridik   shaxslarning   foyda   solig‘i   –   kompaniya   yoki   tashkilotlarning   sof
foydasiga solinadi.
7 Jismoniy   shaxslar   daromad   solig‘i   –   aholining   ish   haqi   yoki   boshqa
daromadlariga solinadi.
Mulk   solig‘i   –   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs   egaligidagi   ko‘chmas   mulk,
transport vositalari uchun belgilanadi.
Yer solig‘i – yer uchastkalari uchun undiriladi.
2. Bilvosita soliqlar
Bu   soliqlar   tovar   yoki   xizmatlar   narxi   tarkibiga   kiritiladi   va   iste’molchi
tomonidan bilmasdan to‘lanadi.
Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   (QQS)   –   ishlab   chiqarishning   har   bir   bosqichida
yaratilgan qo‘shimcha qiymatga solinadi.
Aksiz   soliqlari   –   alkogol,   tamaki   mahsulotlari,   benzin,   avtomobillar   kabi
maxsus mahsulotlarga nisbatan qo‘llaniladi.
Import   bojlari   va   yig‘imlar   –   chetdan   olib   kirilayotgan   mahsulotlarga
solinadigan soliqlar.
2024-yil holatiga ko‘ra, O‘zbekiston byudjet daromadlarining asosiy qismini
bilvosita soliqlar, ayniqsa QQS (37.1%) tashkil etgan. Bu esa bilvosita soliqlarning
fiskal ahamiyatini ko‘rsatadi.
Soliq tizimining asosiy funksiyalari
Soliq tizimi  nafaqat  daromad yig‘ish  mexanizmi, balki  davlatning iqtisodiy
va ijtimoiy siyosatini amalga oshiruvchi kuchli vositadir. Uning asosiy funksiyalari
quyidagilar:
1. Fiskal (moliyaviy) funksiya
Bu   funksiya   soliq   tizimining   asosiy   va   eng   muhim   vazifasi   hisoblanadi.   U
davlat byudjeti uchun zarur bo‘lgan mablag‘larni to‘plash orqali amalga oshiriladi.
8 Davlat  soliq orqali o‘zining barcha iqtisodiy, ijtimoiy va ma’muriy funksiyalarini
moliyalashtiradi.
2. Taqsimlovchi funksiya
Daromadlar   va   mulklarni   qayta   taqsimlash   orqali   jamiyatda   ijtimoiy
tenglikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Yuqori   daromadga   ega   bo‘lgan   shaxslar
ko‘proq soliq to‘laydi (progressiv soliq), bu esa kambag‘al qatlamlarga subsidiya,
yordam va imtiyozlar ko‘rinishida qaytariladi.
3. Rag‘batlantiruvchi (stimulyatsiya qiluvchi) funksiya
Soliq siyosati orqali iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlari, eksportyorlar, kichik
biznes va innovatsion texnologiyalar rag‘batlantiriladi. Masalan, O‘zbekistonda IT
kompaniyalari va “Yashil energiya” loyihalari uchun soliq imtiyozlari mavjud.
4. Tartibga soluvchi funksiya
Bu   funksiya   orqali   davlat   ma’lum   iqtisodiy   jarayonlarni   cheklaydi   yoki
rag‘batlantiradi.   Masalan,   tamaki   yoki   alkogol   mahsulotlariga   yuqori   aksiz
solinishi   orqali   ularning   iste’moli   cheklanadi.   Shu   bilan   birga,   kam   ta’minlangan
aholiga mo‘ljallangan mahsulotlarga QQS stavkalari pasaytiriladi.
5. Nazorat funksiyasi
Soliq tizimi orqali iqtisodiy subyektlar faoliyatining shaffofligi ta'minlanadi.
Davlat   soliq   orqali   daromadlarni   yashirishga   qarshi   kurashadi,   bu   esa   sog‘lom
raqobat muhitini shakllantiradi.
Soliq tizimi samaradorligining mezonlari
Samarali soliq tizimi quyidagi mezonlarga mos kelishi lozim:
Adolat   –   soliqlar   to‘lovchining   moliyaviy   imkoniyatiga   mos   ravishda
belgilanishi lozim.
9 Oddiylik   va   tushunarlilik   –   soliq   stavkalari   va   hisob-kitoblar
soddalashtirilgan bo‘lishi zarur.
Barqarorlik   –   soliqlar   o‘zgaruvchan   emas,   uzoq   muddatli   rejalashtirishga
mos bo‘lishi kerak.
Yig‘im   darajasi   yuqoriligi   –   soliqdan   bo‘yin   tovlamaslik   darajasi   past,
tushum esa yuqori bo‘lishi lozim.
O‘zbekistonda soliq tizimi islohotlari
So‘nggi yillarda O‘zbekistonda soliq tizimi soddalashtirilib, bir nechta yangi
elementlar joriy qilindi. Misol uchun:
Soliq kodeksining yangi tahriri – 2020-yilda kuchga kirdi;
Elektron hisob-faktura tizimi – nazoratni kuchaytirish uchun;
Yagona soliq to‘lovlari – kichik biznesga yengillik yaratish maqsadida;
Kichik va o‘rta biznes uchun progressiv stavkalar – 1% dan 4% gacha.
Statistikaga   ko‘ra,   2023-yil   yakuniga   qadar   O‘zbekistonda   soliq  tushumlari
172.8   trillion   so‘mni   tashkil   etgan   bo‘lib,   bu   2022-yilga   nisbatan   15.7%   o‘sishni
anglatadi.   Bu   esa   soliq   tizimining   to‘g‘ri   ishlashini   va   islohotlar   samarasini
ko‘rsatadi. 2
2
Dovudov, U. (2022). Soliq siyosatining ijtimoiy va iqtisodiy barqarorlikka ta’siri. Tashkent: Yangi nashr.
10 3.O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING YANGI SOLIQ
KONSEPSIYASI MAZMUNI
So‘nggi   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   tizimida   tub   islohotlar
amalga   oshirilmoqda.   Bu   islohotlarning   markazida   2019–2025-yillarga
mo‘ljallangan   Yangi   soliq   konsepsiyasi   turibdi.   Ushbu   konsepsiya   mamlakatda
mavjud   bo‘lgan   soliq   tizimini   zamonaviy,   shaffof,   samarali   va   adolatli   tizimga
aylantirishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘ygan.
Yangi   soliq   konsepsiyasi   —   bu   faqatgina   qonunchilikdagi   o‘zgarish   emas,
balki   butun   fiskal   siyosat,   soliq   boshqaruvi   va   davlat-mulk   munosabatlarining
yangi   bosqichga   o‘tishini   bildiradi.   Konsepsiya   uch   asosiy   tamoyilni   o‘zida
mujassam etgan:
iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirish;
soliq yuki va tartib-taomillarini soddalashtirish;
soliq to‘lovchilarga xizmat ko‘rsatish sifatini oshirish.
Soliq siyosatining liberallashuvi
Yangi   soliq   konsepsiyasining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   bu   —   soliq
siyosatini   liberallashtirish,   ya’ni   tadbirkorlar   uchun   soliq   yukini   kamaytirish   va
ular ustidan ortiqcha ma’muriy bosimni bartaraf etishdir.
Avvalgi   yillarda   soliq   tizimi   ko‘p   hollarda   murakkab,   noaniq   va   salbiy
oqibatlarga   olib  keluvchi   elementlarga   ega   edi.  Masalan,   korxonalar   ko‘p  turdagi
soliqlar bilan yuzlashar, ularning ayrimlari bir-birini takrorlardi. 2019-yilda qabul
qilingan   yangi   Soliq   kodeksi   ushbu   muammolarning   barchasini   bartaraf   qilishga
qaratilgan bo‘lib, soliqlar sonini kamaytirish, stavkalarni soddalashtirish va yagona
to‘lov tizimiga o‘tishni nazarda tutdi.
11 Masalan,   ilgari   yuridik   shaxslar   uchun   foyda   solig‘i   stavkasi   14%   bo‘lgan
bo‘lsa,   hozirda   bu   stavka   12%   etib   belgilanmoqda.   Bu   esa   tadbirkorlik   faoliyati
uchun qulay sharoit yaratib, yangi investitsiyalar oqimini rag‘batlantiradi.
QQS (qo‘shilgan qiymat solig‘i) bo‘yicha islohotlar
Konsepsiyada   alohida   e’tibor   qaratilgan   yo‘nalishlardan   yana   biri   —   bu
QQS   tizimining   isloh   qilinishi.   Avvalroq   QQS   bilan   bog‘liq   hisob-kitoblar
murakkab   bo‘lgan,   bu   esa   ko‘plab   kichik   va   o‘rta   korxonalarni   “soya
iqtisodiyoti”ga olib kirgan.
Yangi   konsepsiyaga   ko‘ra,   elektron   hisob-fakturalar   joriy   etildi,   QQS
to‘lovchilari   reyestri   shakllantirildi   va   bunda   har   bir   to‘lovchining   ochiq,   onlayn
reytingi   yuritila   boshlandi.   Bu   orqali   soliqdan   bo‘yin   tovlamaslik,   noqonuniy
hisob-fakturalar muomalasini kamaytirish, shaffoflikni oshirish maqsad qilindi.
Bugungi kunda QQS daromadining davlat byudjetidagi ulushi 37% dan ortiq
bo‘lib, bu soliq  tushumlarining eng  katta manbalaridan biridir. Konsepsiya  ushbu
soliqni to‘plashda halollik, raqamlashtirish va avtomatlashtirishni tubdan oshirishni
ko‘zlaydi.
Elektronlashtirish va raqamli texnologiyalarni joriy etish
Soliq   boshqaruvi   tizimida   eng   yirik   yangiliklardan   biri   bu   —   soliq
jarayonlarining   to‘liq   raqamlashtirilishi   hisoblanadi.   “Soliq   nazorati   —   bu
jazolovchi   mexanizm   emas,   balki   sheriklikka   asoslangan   xizmat”   degan   tamoyil
asosida Yangi soliq konsepsiyasi quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
elektron hisob-faktura tizimi;
onlayn nazorat-kassa mashinalari;
“Soliq to‘lovchi kabineti” orqali masofaviy xizmatlar;
mobil ilovalar va SMS ogohlantirishlar.
12 Bu   o‘zgarishlar,   bir   tomondan,   soliqchilar   bilan   tadbirkorlar   o‘rtasidagi
insoniy   omilni   kamaytiradi,   ikkinchi   tomondan   esa,   byurokratik   jarayonlarni
soddalashtirib, korrupsiya xavfini kamaytiradi.
Soliq to‘lovchilarning huquqlari va manfaatlarini himoya qilish
Yangi   soliq   siyosati   —   faqatgina   soliq   yig‘ishga   emas,   balki   soliq
to‘lovchilarning   huquqlarini   himoya   qilishga   ham   qaratilgan.   “Soliq   to‘lovchi   —
davlatning   hamkori”   degan   konsepsiya   asosida   bir   qator   mexanizmlar   ishlab
chiqildi
soliq majburiyatlarining ochiqligi va aniq tushuntirilishi;
soliq qarorlarini apellyatsiya qilish huquqining mustahkamlanishi;
soliq auditining davriyligini belgilash;
kam xatarli tadbirkorlar uchun imtiyozli nazorat rejimlari.
2023-yilda soliq nizolari bo‘yicha apellyatsiya kengashlariga 6200 dan ortiq
ariza kelib tushgan bo‘lib, ularning 62 foizi soliq to‘lovchilar foydasiga hal etilgan.
Bu esa tizimning shaffof va odilona ishlay boshlaganini ko‘rsatadi.
Ijtimoiy himoya va taqsimotdagi yangi yondashuv
Konsepsiyaning   yana   bir   muhim   yo‘nalishi   —   ijtimoiy   adolat   va   taqsimot
mexanizmlarini   takomillashtirishdir.   Daromad   solig‘ining   progressiv   stavkalari
(ya’ni, ko‘proq daromad olgan ko‘proq soliq to‘laydi) joriy etilishi, aynan adolatli
taqsimot siyosatining mahsuli hisoblanadi.
Shuningdek,  oilaviy   tadbirkorlik,  nogironlar,   pensiya   yoshidagi   shaxslar   va
kam ta’minlangan qatlamlar uchun maksimal soliq imtiyozlari, subsidiya va grant
dasturlari kengaytirilgan.
Soliq siyosatining investitsion jozibadorligi
13 O‘zbekiston   iqtisodiyotining   jadal   modernizatsiyasi,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Shu   sababli,   yangi
soliq   konsepsiyasida   investorlar   uchun   barqaror   va   oldindan   bashorat   qilinadigan
soliq muhiti yaratish bo‘yicha qator kafolatlar kiritilgan.
Investorga soliq bo‘yicha kamida 10 yil davomida barqarorlik kafolatlanadi,
soliq   yukining   oshmasligi,   imtiyozlarning   asossiz   bekor   qilinmasligi   qonuniy
asosda mustahkamlangan.
Yangi   soliq   konsepsiyasi   —   bu   nafaqat   texnik   yoki   moliyaviy   islohotlar
to‘plami,   balki   butun   davlat   boshqaruvi   falsafasining   yangilanishidir.   Unda   soliq
to‘lovchi endi majburiyatni bajaruvchi emas, balki sherik sifatida ko‘riladi.
Ushbu   yondashuv   davlat   moliyasi,   iqtisodiy   o‘sish,   ijtimoiy   barqarorlik   va
aholining   farovonligiga   zamin   yaratuvchi   poydevor   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasining   soliq   konsepsiyasi   —   zamonaviy   davlatning
iqtisodiy   suvereniteti,   moliyaviy   mustaqilligi   va   investitsiyaviy
raqobatbardoshligining kafolatidir. 3
3
Davronov, A. (2021). O‘zbekiston soliq tizimi va jahon tajribasi. Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti.
14 4.YANGI SOLIQ KONSEPSIYASINING ASOSIY G‘OYASI
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan yangi soliq konsepsiyasi
nafaqat   texnik   islohotlar   to‘plami,   balki   iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga
solishning tamomila yangi bosqichi sifatida qaralmoqda. Bu konsepsiyaning asosiy
g‘oyasi — samarali, adolatli va raqobatbardosh soliq tizimini shakllantirish orqali
iqtisodiy   o‘sish,   soddalashtirilgan   tartib,   investitsiyaviy   jozibadorlik   va   ijtimoiy
adolatga erishishdir.
Yangi konsepsiyaning asosiy g‘oyalari bir nechta yo‘nalishlarda ifodalanadi:
1. oliq tizimining soddaligi va tushunarli bo‘lishi
Yangi   konsepsiyada   soliq   to‘lovchi   eng   muhim   subyekt   sifatida   e’tirof
etiladi.   Shu   sababli,   tizimning   asosiy   g‘oyasi   —   soliq   mexanizmlarini
soddalashtirish, tushunarli qilish va yuridik murakkabliklarni kamaytirishdir.
Misol uchun:
Soliq turlari soni qisqartirildi;
Soliq   stavkalari   soddalashtirildi   (ayniqsa   yuridik   va   jismoniy   shaxslar
uchun);
Hisob-kitoblar yagona elektron platformaga o‘tkazildi.
Bu   o‘zgarishlar   bilan   byurokratik   to‘siqlar   kamaytirilib,   soliq   to‘lashni
“jazolovchi   majburiyat”   emas,   balki   “iqtisodiy   sheriklik”   sifatida   qarash   g‘oyasi
ilgari surildi.
2. Soliq adolati va ijtimoiy tenglik
Konsepsiyaning   asosiy   falsafiy   asoslaridan   biri   bu   —   soliq   adolatini
ta’minlashdir. Har bir soliq to‘lovchi  o‘z daromadiga yarasha  soliq to‘lashi, soliq
yukining adolatli taqsimlanishi kerak.
Buni quyidagilarda ko‘rish mumkin:
15 Progressiv daromad solig‘i joriy qilindi (ko‘p daromad oluvchi ko‘proq soliq
to‘laydi);
Imtiyozlar faqat ehtiyojmand qatlamlarga qaratildi;
Yashirin iqtisodiyotga qarshi raqamlashtirish orqali kurash kuchaytirildi.
Ushbu   yondashuv   soliq   yukining   ko‘pchilik   emas,   to‘g‘ri   auditoriya
zimmasiga   tushishini   ta’minlaydi.   Bu   orqali   ijtimoiy   barqarorlik   va   davlatga
bo‘lgan ishonch ortadi.
3. Soliq ma’muriyatchiligining samaradorligini oshirish
Yangi   konsepsiyaning   muhim   g‘oyasi   —   soliq   organlarining   faoliyatini
zamonaviylashtirish orqali soliq yig‘ish samaradorligini oshirishdir. Bu quyidagilar
orqali amalga oshirildi:
Elektron nazorat-kassa mashinalarini joriy qilish;
“Soliq to‘lovchi shaxsiy kabineti” tizimi;
Soliq organlari va to‘lovchilar o‘rtasidagi “insoniy omil”ni kamaytirish;
Avtomatlashtirilgan risk-tahlil tizimi orqali tekshiruvlarni optimallashtirish.
Bular   orqali   inson   omili   kamaydi,   korrupsiya   xavfi   pasaydi,   ma’lumotlar
ochiqligi   kuchaydi.   Soliq   tizimi   –   davlat   va   tadbirkorlar   o‘rtasidagi   sheriklikka
aylanmoqda.
16 4. Investitsiyaviy muhitni yaxshilash
Yangi   soliq   siyosati   o‘z   oldiga   investorlar   uchun   prognoz   qilinadigan,
barqaror va qulay muhit yaratishni ham maqsad qilgan. Konsepsiyaning g‘oyasi —
soliq   siyosatining   tez-tez   o‘zgarishidan   voz   kechib,   yillar   davomida   barqaror   va
kafolatlangan sharoitni ta’minlashdir.
Bunga erishish uchun:
Soliq qonunchiligida “soliq barqarorligi” kafolatlari joriy qilindi;
Investorlarga mo‘ljallangan imtiyozlar ochiq, aniq va tizimli berilmoqda;
Xorijiy   investorlar   uchun   erkin   iqtisodiy   zonalarda   maxsus   soliq   rejimlari
yaratilgan.
Bu   esa   O‘zbekistonni   mintaqadagi   raqobatbardosh   investitsiyaviy   makonga
aylantirishga xizmat qiladi. 
5. “Soya iqtisodiyoti”ni qisqartirish
Konsepsiyaning   g‘oyalaridan   biri   bu   —   noqonuniy   yoki   yashirin   iqtisodiy
faoliyatlarni   rasmiylashtirishdir.   O‘z   vaqtida   bu   masala   davlat   byudjetiga   katta
zarar yetkazayotgan edi.
Bugungi kundagi echimlar:
Har bir yuridik va jismoniy shaxs uchun raqamli identifikatsiya;
Onlayn monitoring va QR-kodli kvitansiyalar;
Yashirin daromadlar uchun progressiv soliqlar;
Tekshiruvlar avtomatik risk-tahlil asosida tanlanadi.
Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   2021-yildan   2023-yilgacha   yashirin
daromadlar bo‘yicha aniqlangan hollarning kamayishi 28%ni tashkil etgan. Bu —
elektronlashtirish va islohotlarning samarasi. 
6. Soliq to‘lovchilar huquqlarining ustuvorligi
17 Yangi   konsepsiyaning   g‘oyasi:   “Soliq   to‘lovchi   —   mijoz,   unga   xizmat
ko‘rsatish   sifati   —   soliq   tizimi   obro‘sining   mezoni”   degan   yondashuvga
asoslanadi. Bunga ko‘ra, quyidagilar joriy etilgan:
Soliq auditining shaffofligi va jadval asosida o‘tkazilishi;
Soliq qarorlarini apellyatsiya qilish imkoniyati;
Onlayn murojaatlar, huquqiy maslahatlar va soliq kalkulyatorlari.
Ushbu   yondashuv   orqali   soliq   tizimiga   bo‘lgan   ishonch   kuchaymoqda,
fuqarolarning soliq madaniyati oshmoqda, va tizimga ixtiyoriy ravishda kiruvchilar
soni ortmoqda.
Yangi   soliq   konsepsiyasining   asosiy   g‘oyasi   —   odamlar   soliq   to‘laydigan
emas,   soliq   tizimida   ishonchli   hamkor   sifatida   ko‘riladigan,   raqamli,   shaffof,
barqaror, adolatli va samarali tizim yaratishdir.
Bu   g‘oya   bugungi   kunda   moliyaviy  siyosatni   jamiyatning  umumiy  rivojiga
xizmat   qildirish   yo‘lidagi   muhim   qadamlardan   biridir.   Konsepsiya   nafaqat
iqtisodiy   natijalar,   balki   inson   qadriyatlari   va   ijtimoiy   tenglik   mezonlari   asosida
qurilgan yangi fiskal madaniyatni shakllantirishga xizmat qilmoqda. 4
4
Baxtiyorov, A. (2019). Soliq tizimining muammolari va ularni hal etish yo‘llari. Tashkent: O‘zbekistan
ilmiy jurnali.
18 5.YANGI SOLIQ KONSEPSIYASINING SAMARADORLIGI VA
RIVOJLANISH ISTIQBOLLARI
O‘zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilgan   yangi   soliq   konsepsiyasi
natijalari   hozirgi   kunda   nafaqat   ichki   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarda,   balki   xalqaro
reytinglar   va   investorlar   ishonchida   ham   o‘z   aksini   topmoqda.   Bu   islohotlarning
samaradorligi   byudjet   barqarorligi,   ijtimoiy   tenglik,   tadbirkorlik   muhitining
yaxshilanishi va raqamli transformatsiya orqali yuzaga chiqmoqda. 
1. Soliq tushumlarining oshishi va byudjet barqarorligi
Soliq   konsepsiyasi   joriy   etilganidan   so‘ng,   davlat   byudjetiga   tushumlar   yil
sayin oshib bormoqda. Quyidagi statistik ko‘rsatkichlar bunga dalildir:
Bu o‘sish bir nechta omillar natijasidir:
Soliq bazasining kengaytirilishi;
Yashirin iqtisodiyot qisqarishi;
Raqamli texnologiyalar yordamida aniqlikning oshishi;
Samarali soliq nazorati.
Natijada, davlat tomonidan ijtimoiy, sog‘liqni saqlash, ta’lim va infratuzilma
kabi sohalarga moliyaviy resurslar ajratish imkoniyati kengaydi.
2. Tadbirkorlik muhitining yaxshilanishi
Soliq   tizimidagi   islohotlar   tadbirkorlik   subyektlari   uchun   qulay   va   adolatli
raqobat   muhitini   yaratdi.  Ayniqsa,   kichik  va   o‘rta   biznes   uchun  soddalashtirilgan
tartiblar ularning faol ishtirokini kuchaytirdi.
Natijalar:
2020-yilda faoliyat yuritgan yuridik shaxslar  soni 403 ming bo‘lgan bo‘lsa,
2023-yilda bu ko‘rsatkich 560 mingtaga yetdi.
19 2023-yilda   kichik   biznes   subyektlarining   soliq   tushumlari   umumiy
tushumlarning 42.7% ini tashkil etdi.
Soliq   auditining   avtomatlashtirilishi   orqali   tadbirkorlarning   tekshiruvlarsiz
ishlash davri uzaytirildi.
Shuningdek,   birinchi   marta   soliq   to‘lovchilar   “mijoz”   sifatida   ko‘rilmoqda.
Soliq idoralari endilikda xizmat ko‘rsatuvchi tashkilotga aylangan.
3. Raqamlashtirish natijasida ortgan shaffoflik
Raqamli   texnologiyalar   yordamida   soliq   tizimi   shaffof,   tezkor   va   inson
omilidan xoli bo‘lgan yangi bosqichga o‘tdi:
2022-yil yakuniga kelib 100% soliq hisobotlari elektron shaklga o‘tkazildi;
“Soliq to‘lovchi shaxsiy kabineti” orqali 1,5 mln dan ortiq foydalanuvchi o‘z
hisoblarini onlayn boshqarib kelmoqda;
Elektron nazorat-kassa mashinalari orqali kunlik tushumlar avtomatik tarzda
monitoring qilinmoqda;
Onlayn kvitansiyalar orqali 2023-yil davomida 45 mln dan ortiq tranzaksiya
amalga oshirildi.
4. Ijtimoiy adolatning kuchayishi
Yangi   soliq   siyosati   orqali   ijtimoiy   tenglik   va   adolat   printsiplari
kuchaymoqda.   Ayniqsa,   daromadlarga   qarab   soliq   yukining   farqlanishi   muhim
bosqich bo‘ldi:
Progressiv daromad solig‘i joriy qilindi;
Soliq imtiyozlari faqat ehtiyojmand qatlamlarga yo‘naltirilmoqda;
Yashirin daromadlar aniqlanishi orqali ijtimoiy fondlarga tushumlar oshdi.
Masalan,   2022-yil   davomida   ijtimoiy   sug‘urta   fondiga   tushumlar   14.8   trln
so‘mni tashkil etdi. Bu, 2020-yilga nisbatan 48% ga ko‘p.
20 5. Xalqaro reytinglardagi o‘sish
Soliq   tizimidagi   islohotlar   natijasida   O‘zbekiston   bir   nechta   xalqaro
reytinglarda yuqorilashga erishdi:
World   Bank   Doing   Business   Report   (2020):   O‘zbekiston   “Soliq   to‘lash
qulayligi” bo‘yicha 64-o‘rindan 42-o‘ringa ko‘tarildi.
OECD   tomonidan   berilgan   Soliq   Boshqaruvi   Reytingida   2023-yilda
“raqamli soliq tizimi” bo‘yicha o‘sish qayd etildi.
“Tax Certainty” bo‘yicha investorlar ishonchi indeksida O‘zbekiston ilk bor
“barqaror makon” sifatida tavsiflandi.
Bu   ko‘rsatkichlar   mamlakatning   global   iqtisodiy   integratsiyasini
kuchaytirishga xizmat qilmoqda. 
6. Kelajak rivojlanish istiqbollari
Yangi   soliq   konsepsiyasi   doimiy   rivojlanish   yo‘lida.   Yaqin   istiqboldagi
yo‘nalishlar quyidagilar:
Soliq kodeksining to‘liq raqamlashtirilishi, ya’ni mobil ilova va platformalar
orqali avtomatik hisoblash;
Soha   va   hududlar   bo‘yicha   differensial   soliq   stavkalarini   joriy   qilish
(mahalliy rivojlanish uchun);
Yashirin   iqtisodiyotni   2030-yilga   qadar   15%   gacha   qisqartirish   (hozirda
~33%);
Aholi uchun soliq bilimlarini oshirish bo‘yicha ta’lim dasturlari;
Yashil iqtisodiyot va ekologik soliqlarni rivojlantirish.
Yangi   soliq   konsepsiyasi   O‘zbekistonning   samarali,   shaffof,   barqaror   va
adolatli   iqtisodiyot   sari   yo‘lida   muhim   poydevor   bo‘ldi.   Bu   islohotlarning
samaradorligi   konkret   ko‘rsatkichlarda,   tadbirkorlik   muhiti   va   xalqaro   ishonchda
21 namoyon   bo‘lmoqda.   Kelgusida   konsepsiya   chuqurlashtirilgan   raqamlashtirish,
hududiy   moslashuvchanlik   va   ijtimoiy   yo‘naltirilganlik   orqali   yanada
takomillashadi.  5
5
Abdulxayev, M. (2020). Soliq siyosati va uning iqtisodiyotdagi roli. Toshkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti
nashriyoti.
22 XULOSA
Soliq   tizimi   har   bir   davlat   iqtisodiyotining   moliyaviy   tayanchi,   uning
ijtimoiy, siyosiy va iqtisodiy barqarorligini ta’minlovchi muhim vosita hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillik   yillaridan   boshlab   soliq   tizimini
modernizatsiya   qilish,   uni   zamonaviy   talablarga   javob   beradigan,   xalqaro
standartlarga   yaqinlashtirilgan   samarali   boshqaruv   tizimiga   aylantirish   yo‘lida
izchil islohotlar olib bordi. Ayniqsa, 2019-yildan boshlab joriy etilgan yangi soliq
konsepsiyasi ushbu sohada tub burilish yasab, davlat fiskal siyosatini sifat jihatidan
yangi bosqichga olib chiqdi.
Tahlillardan  ko‘rinib turibdiki,  yangi  soliq  konsepsiyasi  natijasida   quyidagi
asosiy ijobiy o‘zgarishlar yuzaga keldi:
1. Soliq tushumlari barqaror o‘smoqda
Davlat   byudjetining   eng   asosiy   daromad   manbai   bo‘lgan   soliq   tushumlari
yildan-yilga   ortib   bormoqda.   Masalan,   2020-yilda   soliq   tushumlari   114,3   trln
so‘mni   tashkil   qilgan   bo‘lsa,   2023-yilga   kelib   bu   raqam   210,5   trln   so‘mgacha
oshdi.   Bu   esa   o‘sish   sur’atining   o‘rtacha   yillik   20–25%   ni   tashkil   qilayotganini
ko‘rsatadi.   Ushbu   tendensiya   davlat   ijtimoiy   dasturlarini   moliyalashtirish
imkoniyatlarini kengaytiradi.
2. Yashirin iqtisodiyot qisqarib bormoqda
Yangi   soliq   siyosati   va   raqamlashtirish   orqali   “soya   iqtisodiyoti”   sezilarli
darajada   qisqarmoqda.   Soliq   ma’lumotlarining   elektron   shaklga   o‘tkazilishi,
onlayn   nazorat-kassa   mashinalari   joriy   qilinishi   natijasida   soliqdan   bo‘yin
tovlamoqchi   bo‘lgan   subyektlar   aniqlanmoqda.   2023-yilda   noqonuniy   faoliyat
yuritgan 125 mingdan ortiq subyekt qonuniy ro‘yxatdan o‘tkazildi.
23 3. Tadbirkorlik faoliyati yengillashdi
Soliq   stavkalarining   pasaytirilishi,   soddalashtirilgan   soliqqa   tortish
tizimining   keng   joriy   etilishi   kichik   va   o‘rta   biznesni   rivojlantirishga   xizmat
qilmoqda. 2020-yilda yuridik shaxslar soni 403 ming bo‘lgan bo‘lsa, 2023-yilda bu
ko‘rsatkich   560   mingtaga   yetdi.   Bu   esa   iqtisodiy   faollik   oshayotganidan   dalolat
beradi.
4. Raqamlashtirish samara bermoqda
Elektron   tizimlar   yordamida   soliq   hisoboti   topshirish,   hisob-kitob   qilish   va
nazorat   qilish   jarayonlari   inson   omilidan   xoli   tarzda   amalga   oshirilmoqda.
“Shaxsiy   kabinet”,   “My.soliq.uz”   platformalari   orqali   soliq   to‘lovchilar   o‘z
hisoblarini   o‘zlari   yuritishmoqda.   2023-yilda   elektron   tarzda   topshirilgan   soliq
hisobotlari umumiy hajmning 99,8% ini tashkil etdi.
5. Xalqaro reytinglardagi o‘sis
Yangi soliq siyosati  xalqaro miqyosda ham ijobiy baholanmoqda. Masalan,
Jahon   bankining   “Doing   Business”   reytingida   O‘zbekiston   “Soliq   to‘lash
qulayligi”   bo‘yicha   2018-yilgi   74-o‘rindan   2020-yilda   42-o‘ringa   ko‘tarilgan.   Bu
esa investorlar ishonchining oshishiga xizmat qilmoqda.
6. Ijtimoiy adolat va daromadlarga qarab soliqqa tortish
Progressiv daromad solig‘i joriy etilishi natijasida yuqori daromadli shaxslar
davlat   byudjetiga   ko‘proq   hissa   qo‘shmoqda,   ehtiyojmand   qatlamlar   esa
imtiyozlardan   foydalanish   imkoniga   ega   bo‘lishmoqda.   Bu   ijtimoiy   adolat
tamoyillarining amalda tatbiq etilayotganidan dalolat beradi.
Xulosa tarzida quyidagilarni ta’kidlash mumkin:
24 Yangi   soliq   konsepsiyasi   O‘zbekistonning   iqtisodiy   barqarorligi,   ijtimoiy
himoya   tizimining   samaradorligi   va   tadbirkorlik   muhitining   jadal   rivojlanishi
uchun mustahkam asos bo‘lib xizmat qilmoqda;
Soliq tizimining raqamlashtirilishi nafaqat ma’lumotlarning aniq va oshkora
yuritilishiga, balki korrupsiya holatlarining kamayishiga ham olib keldi;
Soliq   siyosatining   doimiy   takomillashuvi   global   tendensiyalar   va   mahalliy
ehtiyojlarga mos ravishda amalga oshirilmoqda;
Kelgusida   yashil   iqtisodiyot,   ekologik   soliqlar,   hududiy   differensial   soliq
stavkalari   va   aholining   soliq   madaniyatini   oshirish   bo‘yicha   strategiyalar   amalga
oshirilishi zarur.
Shunday   qilib,   soliq   tizimi   mamlakat   iqtisodiy   salohiyatining   barqaror
rivojlanishiga   xizmat   qiluvchi   eng   asosiy   vosita   bo‘lib   qolmoqda.   Uning   ilmiy
asoslangan,   amaliyotga   yo‘naltirilgan   va   doimiy   takomillashtirilayotgan   shakli
O‘zbekistonni taraqqiyot sari yetaklovchi kuchdir.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Abdulxayev,   M.   (2020).   Soliq   siyosati   va   uning   iqtisodiyotdagi   roli.
Toshkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
2.   Baxtiyorov,   A.   (2019).   Soliq   tizimining   muammolari   va   ularni   hal   etish
yo‘llari. Tashkent: O‘zbekistan ilmiy jurnali.
3.   Davronov,   A.   (2021).   O‘zbekiston   soliq   tizimi   va   jahon   tajribasi.
Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti.
4. Dovudov, U. (2022). Soliq siyosatining ijtimoiy va iqtisodiy barqarorlikka
ta’siri. Tashkent: Yangi nashr.
5.   G‘ulomov,   R.   (2021).   Soliq   va   byudjet   siyosati.   Toshkent:   O‘zbekiston
moliya nashriyoti.
6.   Karimov,   I.   A.   (2019).   Milliy   iqtisodiyotda   soliq   tizimi   va   uning
muhimligi. Tashkent: O‘zbekiston Davlat nashriyoti.
7. Kamilov, F. (2020). Soliq islohotlarining iqtisodiy va ijtimoiy samaralari.
Tashkent: Innovatsiya nashriyoti.
8.   Mavlonov,   Sh.   (2020).   Soliq   tizimida   raqamlashtirishning   ahamiyati.
Tashkent: O‘zbekiston ilmiy jurnali.
9.   Mirziyoyev,   Sh.   M.   (2019).   Soliq   islohotlari   va   ularning   iqtisodiy
rivojlanishdagi roli. Tashkent: O‘zbekiston Davlat nashriyoti.
10.   Namozov,   J.   (2021).   Soliq   tushumlarini   optimallashtirish:   nazariy   va
amaliy yondashuvlar. Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti.
11. Raximov, M. (2022). Soliq siyosatining barqaror iqtisodiyot yaratishdagi
roli. Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
12.   Rasulov,   A.   (2021).   O‘zbekiston   Respublikasida   soliq   tizimining
zamonaviy o‘zgarishlari. Toshkent: Innovatsiya nashriyoti.
26 13.   Usmonov,   A.   (2019).   Soliq   to‘lovchilar   huquqlari   va   ularni   himoya
qilish. Tashkent: Iqtisodiy nashr
14. Xo‘jaev, Z. (2020). Soliq tushumlarining mamlakat iqtisodiyotiga ta’siri.
Toshkent: Yangi nashr.
15.   Yuldoshev,   S.   (2020).   Jahon   iqtisodiyotida   soliq   siyosatining   yangi
yo‘nalishlari. Tashkent: Moliyaviy nashr. 
Qo‘shimcha adabiyotlar va internet manbalari
1.   “O‘zbekiston   Respublikasining   Soliq   Kodeksi”   (2021).   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti huzuridagi Soliq qo‘mitasi.  www.soliq.uz  
2.   Jahon   banki.   (2022).   Soliq   siyosati:   globallashuv   va   raqamlashtirish.
www.worldbank.org  
3.   Iqtisodiy   va   ijtimoiy   tadqiqotlar   markazi.   (2022).   O‘zbekistondagi   soliq
islohotlari: tahlil va prognozlar.  www.economy.uz  
4.   Soliq   to‘lovchilarining   huquqlari   va   majburiyatlari.   (2021).   Soliq
qo‘mitasi tomonidan nashr etilgan ma’lumotlar.  www.soliq.uz  
5.   OECD   (2021).   Taxation   in   OECD   Countries:   A   Comparative   Analysis.
www.oecd.org  
6.   Tadbirlar   va   reja   bo‘yicha   soliq   islohotlari   (2023).   O‘zbekiston
Respublikasi Soliq qo‘mitasi.  www.soliq.uz   
7.   Xalqaro   soliq   tizimi   va   soliq   amaliyoti.   (2020).   Journal   of   International
Taxation. 
8. Soliq nazorati va monitoringi. (2021). Financial Times - Tashqi iqtisodiy
aloqalar bo‘yicha tahlil.  www.ft.com  
9.   “Soliq   strategiyasi”   (2021).   The   Economist   -   global   soliq   tahlili.
www.economist.com  
27 10.   “O‘zbekiston   Respublikasi   soliq   siyosatining   rivojlanish   istiqbollari”
(2022). Xalqaro iqtisodiy tadqiqotlar markazi.  www.iqtisodiytadqiqot.uz  
11.   Jahon   soliq   tizimi   va   uning   ijtimoiy   ahamiyati.   (2020).   International
Journal of Taxation Studies. 
28

2019 yildan boshlab joriy etilgan yangi soliq konsepsiyasining eng muhim

Купить
  • Похожие документы

  • Zamonaviy iqtisodiyotda yalpi talab omillarini tahlil qilish
  • O‘zbekistonning ichki turizmi
  • O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ni qaror toptirish bosqichlari
  • O’zbekiston iqtisodiyotida mulkchilik shakllarini o’zgartirish
  • Iqtisodiyotning davlat sektori - hozirgi holati va rivojlanish muammolari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha