3-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida fe’l va uning grammatik kategoriyalarini o`rgatish metodlari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
AZIZOVA NASIBA BOZOROVNANING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI 
                                  
Mavzu:  3 -sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida  fe’l va uning grammatik
kategoriyalarini o`rgatish metodlari.
Bajardi:         _______________________
Qabul qildi:    _______________________
TERMIZ-2023 
1 2Mavzu:3 -sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida  fe’l va uning
grammatik kategoriyalarini o`rgatish metodlari.
Reja:
KIRISH ……………………………………………………………….3
I.BOB. BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA 
FE’LNING VAZIFA SHAKLLARINI O’RGATISHNING 
NAZARIY-METODIK ASOSLARI
1.1 Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumi o’rgatish 
metodikasi va uni amalga oshirishning samarali yo’llari………………6
1.2 3-sinfda fe'l zamonlari mavzusini o'rganish yuzasidan o’quvchilarda
ko’nikma hosil qilish……………..……………..……………..……….8
II.BOB. BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI DARSLARIDA FE’L 
SO’Z TURKUMINI O’RGATISHDA INTERFAOL 
USULLARDAN FOYDALANISHNING TURI VA SHAKLLARI..
2.1.3-sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda interfaol 
usullardan foydalanish………………………………………………...11
2.2“3-sinfda fe'l zamonlari” dars ishlanmasi………………………….18
XULOSA ……………………………………………………………..26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI …………...…29 3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   O’zbekiston   istiqlolga   erishishi   bilan   bozor
iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik   huquqiy   davlat   va   ochiq   fuqarolik
jamiyatini   qurish   yo’lini   tanlaganligi   sababli,   yangi   ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlar   barcha   sohalar   qatorida   ta’lim   tizimi   oldiga   ham   mazmun-
mohiyati   jihatidan   butkul   yangi   vazifalarni   qo’ydi.   Bu   vazifalarning   amalga
oshirilishi ta’lim tizimining muntazam takomillashtirib borilishini va shu orqali
yosh   avlodni   ilm-fan   asoslari   bilan   chuqur   qurollantirishni   taqozo   etadi.   Zero,
ilm olish yo’lidagi izlanish insonning e’tiqodi va dunyoqarashini shakllantiradi,
ma’naviy-axloqiy kamolot sari etaklaydi.
“Milliy   o’quv   dasturi”ning   qabul   qilinishi,   muhtaram   Prezidentimiz   Islom
Abdug’anievich Karimov tomonidan taklif etilgan uzluksiz ta’limning tamomila
yangi   tizimi,   Milliy   o’quv   dasturi   modelining   yaratilishi   O’zbekistonning
xalqaro talablardagi zamonaviy taraqqiyotini ta’minlay oladigan dadil, mustaqil,
ijodiy   tafakkurli,   malakali,   bilimli   mutaxassis,   ayni   paytda   shaxsiy   insoniy
sifatlari shakllangan barkamol kadrlarni tayyorlash maqsadini ko’zlaydi. Milliy
o’quv   dasturi   modelining   tarkibiy   qismi   bo’lgan,   uzluksiz   ta’lim   tizimiga
kiritilgan ta’limning yangi  turi  -  o’rta maxsus,  kasb-hunar  ta’lim  turining joriy
etilishi - oliy ta’lim tizimi oldiga bir qancha vazifalarni qo’ydi. Respublikamiz
Prezidenti   Islom   Karimov   ham:   “Dasturni   tadbiq   etishning   uchinchi   murakkab
tomoni maxsus bilim yurtlarida dars berishga yaroqli o’qituvchilarni tayyorlash
masalasidir”, - deb bu masalaga alohida e’tibor berilishini ta’kidlagan. 
“Milliy   o’quv   dasturi”ni   qabul   qilinishiga   qadar,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   va
oliy   ta’lim   muassasalarida   bo’lajak   mutaxassislarda   kasbiy   bilim   hamda
ko’nikmalarni   shakllantirish   asosiy   maqsad   qilib   qo’yilgan   bo’lsa,   endilikda,
ilmiy   bilimlarga   asoslanib   muammolar   echimini   topish,   xulosa   chiqarish,
tashkiliy,   shuningdek,   bevosita   ishlab   chiqarish   jarayonlarida   ishtirok   etishga
qodir mutaxassislarni tayyorlash vazifalari ko’zda tutiladi.
Hozirgi   kunda   kasb-hunar   ta’limi   tizimidagi   ko’pgina   o’quv   muassasalarida
maxsus   fanlarni   o’qitadigan   malakali   pedagog   kadrlarga   talab   juda   kattadir. 4Bunday   pedagoglarni   tayyorlashda,   ularni   kasbiy   shakllantirishda   maxsus
fanlarning   o’quv-uslubiy   majmuasini   yaratish,   o’qitishning   yangi   metod   va
shakllarini tadbiq etish zarur. Shuningdek, o’qituvchilarning kasbiy mahoratini
shakllantirish  hamda   oliy  o’quv  yurtida   ta’lim   olishi  mobaynida  uni  kasbiy   va
shaxsiy   rivojlanishtirish   shakl   va   metodlarini   rivojlantirish   muammosi   alohida
dolzarblik kasb etadi.
Kasbiy   sifatlar   sohasidagi   izlanishlar   sof   didaktik   yo’nalishda,   yoki   faqat
pedagogik   metodlar   vositasida   amalga   oshirilmaydi.   Sifatlar   mohiyatini,
ularning   tabiatini,   ichki   shakllanish   mexanizmlarini   chuqur   anglab   etish,
samarali ta’lim metodlarini ilmiy asoslash uchun jahon pedagogikasida mavjud
ilg’or   tajribalarni   ijodiy   tadqiq   qilish   va   umumlashtirish,   ta’lim   oluvchining
organizmida   ta’lim   jarayonida   ro’y   beruvchi   jarayonlar,   uning   ruhiyatidagi
o’zgarishlarni   bilish   talab   etiladi.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   o’qituvchida
kasbiy   sifatlarni   rivojlantirish   muammosini   hal   qilish   uchun   didaktika   va
metodika sohasi psixologiya bilan mustahkam aloqada tadqiq qilinmoqi lozim.
Respublikamizda   ta’lim   tarbiyaning   mazmun   va   mohiyatining   o’zgarishi
o’qituvchi va o’quvchi oldiga yangidan - yangi muammolarni ko’ndalang qilib
qo’ydi.   Ta’lim-tarbiya   jarayonida   vujudga   kelgan   ta’lim   yangi   pedagogik
munosabatlar   mazkur   jarayonlarda   ta’lim   texnologiyalarini   qo’llashni   taqozo
etadi. Ta’lim tarbiya jarayonida, jumladan, boshlang’ich sinf ona tili darslarida
fe’l so’z turkumini o’rganish barobarida o’quvchilarning bilim va tahsil olishga
bo’lgan   qiziqishlarini   orttiriladi,   bilish   faoliyati   faollashtiriladi,   ta’lim   tarbiya
jarayonini   yuqori   darajada   bo’lishiga   imkon   yaratadi.   Biz   boshlang’ich   sinf
o’qituvchilari ma’suliyatini chuqur his qilgan holda ona tili darslarida fe’l so’z
turkumini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’rgansak   ko’zlangan
maqsadga to’la erishamiz. Yuqoridagilarga amal qilgan holda o’quvchilarni har
tomonlama bilimdon, mustaqil fikrlashga, og’zaki va yozma nutqini o’stirishga
o’rgatishimiz lozim. Ona tili darslarida fe’l so’z turkumlarini o’rganish va tahlil
qilish biz tanlagan mavzuning dolzarbligini belgilaydi.  5Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari —   boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   fe’l
so’z   turkumini   o’rgatishning   usullarini   ishlab   chiqish,   uni   amaliyotda
qo’llashdan   iborat.   Matnlar   yordamida   o’quvchilarni   so’z   turkumlari   bo’yicha
tahlilga o’rgatish. Tadqiqot maqsadiga asoslanib quyidagi vazifalar belgilandi:
1. Boshlag’ich   sinf   o’quvchilariga   ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini
o’rgatish   malakalarini   shakllantirish   -   pedagogik   muammo   ekanligini   nazariy
jihatdan asoslash;
2. O’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   savodxonligini   oshirish   uchun   zarur
bo’lgan pedagogik shart - sharoitlarni aniqlash;
3. O’quvchilarga   dars   jarayonlarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishni
ta’minlaydigan   shakl   va   metodlarni   ishlab   chiqish,   ilmiy   asoslash   va   tajribada
tekshirish.
Mavzuning   o’rganilish   darajasining   qiyosiy   tahlili.O’zbek   tilidagi   fe’llarda
harakat tarsi fe’l asoslardan fe’l yasalgan holatda ham ifodalanishi mumkinligi
A.G’ulomov, A.Hojiev, M.Mirtojiev, Yo.Tojiev kabi olimlar fe’l so’z turkumi
yuzasidan ilmiy ishlar olib borgan.
Kurs   ishining   ob’ekti .   Boshlang’ich   sinflarda   fe’l   so’z     turkumini
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’rganish   aniqbelgilabberildi
hamda fe’lning kotegoriya va nokategorial formalar tahlil etildi.
Kurs   ishining   predmeti:   sifatida   boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida
o’rgatiladigan fe’l so’z turkumini tanlab oldik, predmetini — boshlang’ich sinf
ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar
yordamida   o’rgatish,   shuning   barobarida   o’quvchilarni   ona   tili   darslariga
bo’lgan qiziqishlarini oshirishdan iborat deb belgiladik.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati .Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   tavsiyalar,
boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatish   usullariga   oid
ilmiy-   nazariy   ma’ruzalar   tayyorlashda,   ish   tajribalarida   ommalashtirishda
xizmat qiladi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   2   reja,umumiy   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 6I.BOB. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z
turkuminio’rgatishning nazariy-metodik asoslari.
1.1 Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatish
metodikasi va samarali yo’llari
Fe’l   ustida   ishlashda   izchillik,   bo’limlar   orasidagi   bog’lanish,   dastur
materialining hajmi, tini har bir sinfda o’rganish usullari va vositalari shu so’z
turkumini   o’rganish   vazifasi,   lining   lingvistik   xususiyatlari   va  kichik   yoshdagi
o’quvchilarning bilish imkoniyatlariga qarab belgilanadi.
,,Fe’l" mavzusini o’rganishda asosiy vazifalar: so’z turkumi sifatida fe’l haqida
dastlabki   tushunchani   shakllantirish,   o’quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan   boyitish
hamda   og’zaki   va   yozma   nutqda   fe’ldan   to’g’ri   foydalanish   ko’nikmasini
o’stirish, o’quvchilarning aqliy faoliyatini rivojlantirish, grammatik mavzu bilan
bog’liq   holda   ayrim   imloviy   qoidalarni   o’zlashtirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalar
bir - biri bilan bog’liq holda hal etiladi. 1
Fe’lning   lingvistik   xususiyatlari   xiyla   murakkab,   shuning   uchun   boshlang’ich
sinf   o’quvchilari   faqat   lining   muhim   nazariyalari   bilan   tanishtiriladi.   Material
tanlashda shu materialning nutq va imloga oid vazifalarni hal qilishda qanchalik
zarurligi hisobga olinadi.
Fe’lni   o’rganishda   izchillik.   3 -sinfda   fe'l   ustida   ishlash.   Fe’l   ustida   ishlashga
tayyorgarlik   savodga   o’rgatish   davrida   boshlanadi.   Bu   davrda   o’quvchilarning
diqqati fe’lning leksik ma’nosiga qaratiladi; fe’l tichun tipik hisoblangan leksik
ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   uchun   tipik  hisoblangan   leksik-   grammatik  ma’noni,
ya’ni   predmetning   harakatini   bildirishni   umumlashtirish   imkonini   beradigan
aniq   material   yig’iladi.   Fe’l   ustida   ishlash   mashqlarini   ,,Alifbe"dagi   so’z   va
mashqlarni   o’qish,   rasmga   qarab   gap   tuzish   bilan   bog’lab   o’tkaziladi.   Bunda
o’qituvchi o’quvchilar gap tuzishda mazmunga mos fe’lni topishga, so’z nimani
bildirishini   va   qanday   so’roqqa   javob   bo’lishini   aniqlashga   yordam   beradigan
sharoit   yaratadi.   Masalan,   bolalar   kuzda   meva   va   sabzavotlarni,   daraxtlarni
1
  Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b. 7kuzatib yoki rasmlarni ko’rib, gapni mazmunga mos so’zlar bilan to’ldiradilar:
Kuzda   mevalarmma   qiladi?...   (pishadi),   sabzavotlar   nima   qiladi?...   (yetiladi),
daraxl   barglari   nima   qiladi?...   (sarg’ayadi).   Bolalar   nima   qilyaptilar?...   (dam
olyaptilar), ...(o’ynayaptilar), (ishlayaptilar).
Fe’lni   o’rganishda   maqsadga   qaratilgan   ishlar   harakatni   bildirgan   so’zlar
mavzusini o’rganishdan boshlanadi (3-sinf, o’quv yilining 2-yarmi). Fe’l leksik
ma’nosi   bilan   grammatik   ma’nosi   (harakat   bildirishi)   mos   keladigan   (nima
qilyapti?)   yugurayapti, arralayapti, sakrayapti,   (nima qildi?)   yugurdi, arraladi,
sakradi,   (nima   qiiadi?)   yuguradi,   arralaydi,   sakraydi   kabi   misollardan
foydalanish bilan, o’quvchilar o’zlari bajargan harakatlarni aytishni so’rab, ular
bergan javobini (fe’lni) so’roqlari bilan xattaxtaga yozib, suhbat o’tkazish bilan
tushuntiriladi.   O’quvchilarni   so’roq   berish   bilan   holat   bildiradigan   uxlayapti,
o’ynayapti,   faxrlanadi   kabi   fe’llarni   ham   tanlashga   o’rgatib   borish   muhim
ahamiyatga   ega.   Bunday   mashqlar   o’quvchilarda   pred-met   harakatini   keng
ma’noda tushunish ko’nikmasining shakllana borishiga yordam beradi.
Dastur   o’quvchilarda   so’zlarga   so’roq   berib,   ularni   bir-biridan   farqlash
ko’nikmasini  shakllantirishni  talab etadi. Buning  uchun o’qituvchi  fe’lning har
xil shakllaridan foydalanib, maxsus mashqlar  o’tkazadi.   mwm ?   so’rog’iga javob
bo’lgan   so’z   bilan   nima  qildi?   (nima   qilyapti?,   nima  qiladi?)   so’rog’iga   javob
bo’lgan   so’zlar   taqqoslanadi:   nima?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’zlar   guruhi
predmetni   bildirishi,   nima   qildi?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’zlar   esa   predmet
harakatini   bildirishi   aniqlanadi.   Taqqoslash   ot   va   fe’lni   ajratishga   o’rgatadi,
ular- ning nutqda bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon beradi.
Fe’lga   so’roq   berishga   o’rgatish   yuzaki   bo’lmasligi,   o’quvchilar   harakat   bir
kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima   qildi?,   nima   qilyapti?,   nima   qilmoqchi?
so’roqg’arim,   ikki   va   undan   ortiq   kishi   tomonidan   bajarilsa,   nima   qildilar?,
nima   qilyaptilar?,   nima   qilmoqchilar?   so’roqlarini   berishni   bilishlari   zarur.
Bunday   so’roqlarga   javob   berishga   o’rgatish   o’z   navbatida,   fe’l   zarnonlarini
o’rganishga tayyorlash demakdir.
3-sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishini aniqbsh maqsadida beriladi. 8O’quvchilarni   so’zga   so’roq   berishga,   o’qituvchi   bergan   so’rog’iga   javob
bo’ladigan   so’zlarni   tanlashga,   so’zni   so’roi;-l a
  mos   ravishda   o’zgartirishga
(nima qildi?  — o’qidi,  nima qilamiz?  o’qiymiz,  nima qilmoqchi? — o’qimoqchi
kabi) o’rgatiladi.
1- 3-sinflarda   fe’lni   o’rganish.   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   Fe’l   -   so’z
turkumi   degan   tushunchani   shakllantirish,   bo’lishli   va   b’o’lishsiz   fe’llarning
ma’nosi   va   shakliga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   hosil   qilish,   bo’lishsizlik
qo’shimchasi (-ma) ning talaffuzi va imlosini o’rgatish hisoblanadi.
Fe’lning   harakat   bildirishi   yuzasidan   o’quvchilarda   aniq   tasawur   hosil   qilish
uchun   o’qituvchi   ularga   shu   darsdagi   mehnat   jarayonini   tasvirlashni,   ya’ni
o’quvchilarning   o’zlari   bajarayotgan   ish-harakatni   aytishni   so’raydi,   suhbat
o’tkazadi.   Suhbatda   „O’qituvchi   nima   qildi?   O’quvchilar   nima   qildilar?   Hozir
o’qituvchi   nima qilyapti?  O’quvchilar   nima qilyaptilar? Endi  o’quvchilar  nima
qiladilar?   O’qituvchi   nima   qiladi?"   kabi   savollardan   ham   foydalanadi.   Suhbat
jarayonida o’quvchilar o’qituvchi rahbarligida fe’llarni so’rog’i bilan yozib bo-
radilar. Masalan,   nima qildi? -  so’zladi, tushuntirdi;  nima qildilar? -  tingladilar,
yozdilar;   nima   qilyapti?   -   tushuntirayapti,   so’rayapti,   tinglayapti;   nima
qilyaptilar?
- •   javob   berayaptilar,   yozayaptilar,   tinglayaptilar;   nima   qiladi?   -   tekshiradi,
ko’radi;  nima qiladilar?  ishlaydilar, bajaradilar, yozadilar.
Suhbatdagi yoki o’quvchilar  aytgan gaplardan birini gap bo’lagi  jihatdan tahlil
qilish  asosida  xulosa  chiqariladi:   nima qildi?  nima  qilyapti? nima  qiladi?   kabi
so’roqlarga javob bo’lib, predmet harakatini bildirgan so’zlar fe’l deyiladi. Fe’l
gapda kesim vazifasida keladi.
1.2 3 -sinfda fe'l zamonlari mavzusini o'rganish yuzasidan o’quvchilarda
ko’nikma hosil qilish
Mavzu yuzasidan o’quvchilarda ko’nikma hosil qilish uchun so’roq berib fe’lni
aniqlash, gap mazmuniga mos fe’lni tanlab qo’yish, aralash berilgan so’zlardan,
shuningdek, rasmga qarab gap tuzish kabi mashqlardan foydalaniladi.
Dasturga ko’ra 3-sinfda bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar o’rganiladi. Mavzu suhbat 9asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun ,,O’qish darsida kimlar o’qidi? Shokir ham
o’qidimi? Kim so’zladi? Alisher so’zladimi? Barno kutubxonaga boradimi?
Abdulla-chi?,   U   qachon   bormoqchi?   Hozir   kim   tushuntirayapti?   Hozir   Tohir
gapiryaptimi?"   kabi   savollardan   ham   foydalaniladi.   O’quvchilar   so’roq   berib
fe’llarni   topadilar,   ma’nosini   qiyoslaydilar   va   o’qituvchi   rahbarligida
tushuntiradilar.   Xulosa   chiqariladi:   fe’l   harakatning   yuzaga   chiqqanini,   ya’ni
bajarilganligini   (o’qidi,   so’zladi),   hozir   bajarilayotganini   (tushuntiryapti),   endi
bajarilishini   (boradi,   o   ‘qiydi)   bildiradi.   Bu   fe’llar   bo’lishli   fe’llar   deyiladi.
Ayrim   fe’llar   harakatning   bajarilmaganligini   (o’qimadi,   so’zlamadi),   hozir
bajarilmayotganini   (o   ’qimayapti),   keyin   ham   bajarilmasligini   (bormaydi)
bildiradi. Bunday fe’llar bo’lishsiz fe’llar deyiladi.
O’quvchilar  bo’lishli  va bo’lishsiz  fe’llarni  so’roqlari  bilan ikki  ustun shaklida
yozadilar   va   so’roqlarini   bo’lishsiz   fe’l   qanday   hosil   bo’lganini   aytadilar.
O’quvchilar bilimi mashqlar bilan mustahkam-lanadi, bo’lishsizlik qo’shimchasi
-   ma   -mi   shaklida   talaffuz   qilinsa   ham,   doim   aslicha   -ma   shaklida   yozilishi
tushuntiriladi.   O’quvchilarda   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarni   ma’nolariga  qarab
farqlash   ko’nikmasini   o’stirish   uchun   bo’lishli   fe’ldan   bo’lishsiz   fe’l   hosil
qilish,   bo’lishsiz   fe’llarning   talaffuzi   va  yozilishini   qiyoslash,   bo’lishsiz   fe’llar
bilan gaplar tuzish mashqlaridan foydalaniladi.
4- Sinfda   f   e’lni   o’rganish.   Bu   sinfda   fe’lni   o’rganishning   vazifalari
quyidagilar:
1. Fe’lning   shaxs-son   qo’shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon   qo’shimchasi
bilan o’zgarishi haqidagi tushunchani berish va dast-labki ko’nikma hosil qilish;
fe’lning   leksik   ma’nolari,   bo’lishli   va   bo’lishsizligi,   gapdagi   vazifasi   haqidagi
bilimni chuqurlashtirish.
2. Nutqda  fe’ldan  ongli  foydalanish  malakasini  rivojlantirish.  Shu  maqsadda
nutqda   ma’nodosh   va   zid   ma’noli   fe’llardan   matn   bilan   bog’liq   holda   o’z   va
ko’chma   ma’noda   ishlatilgan   fe’llar   bilan   ta-nishtirib   borishga   qaratilgan
mashqlardan foydalanish.
3. Zamon   qo’shimchalarining   talaffuzi   va   yozilishi   haqidagi   ko’nik-mani 1
0hosil qilish.
4. Qo’shma   fe’llar   va   ularning   doim   alohida   yozilishi   haqidagi   tushunchani
berish va dastlabki ko’nikmani hosil qilish hisoblanadi.
Fe’l   zamoni   shaklining   mohiyati   ish-harakat   qachon   bajarilishini,   ya’ni   ish-
harakatning   nutq   so’zlanib   turgan   paytda,   undan   oldin   va   keyin   bajarilishini
taqqoslash   asosida   ochiladi.   O’quvchilar   o’zlari   ba-jargan   yoki   bajarayotgan
harakatlarini   kuzatadilar,   shuningdek,   keyin   nima   qilishlarini   muhokama
qiladilar.   Xuddi   shunga   o’xshash   kuza-tishni   tabiatda   bo’layotgan   o’zgarishlar
yuzasidan   ham   o’tkazadilar.   Bu   mavzu   bahorda   o’tiladi.   Shuning   uchun
o’quvchilar   kuzatish   asosida   ,,Bahor   keldi.   O’rik,   olcha   gulladi.   Gullar
ochilyapti.   Endi   gilos   pishadi.   Bahordan   so   ‘ng   yoz   keladi.   Yozda   bolalar
oromgohga   bormoqchi"   kabi   gaplar   tuzadilar.   Gapdagi   fe’llarga   so’roq   berib,
ish-harakatning   bajariHsh   payti,   ya’ni   ish-harakat   bajarilayotganini   (nima
qilyapti?   -o’qiyapti, ochilyapti), oldin bajarilganini   (nima qildi? ~   o’qidi, keldi,
gulladi)   va   keyin   bajarilishi   (nima   qilmoqchi? —   yodlamoqchi,   bormoqchi)
aniqlanadi.   Aniq   kuzatish   asosida   yig’ilgan   bu   leksik   materiallar   o’qituvchi
rahbarligida umumlashtiriladi va xulosa chiqariladi:
1 . Fe’llar zamon bilan o’zgaradi. Fe’l uch zamonni  bildiradi: hozirgi zamon,
o’tgan zamon, kelasi zamon.
2 . Hozirgi  zamon  fe’llari   nima qilyapti?   so’rog’iga javob. bo’ladi, hozirning
o’zida, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtda bajarilayotgan harakatni bildiradi.
3 . O’tgan   zamon   fe’li   nima   qildi?   so’rog’iga   javob   bo’ladi,   harakat-ning
oldin, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtdan oldin bajarilganini bildiradi.
4 . Kelasi  zamon fe’li   nima qilmoqchi?   so’rog’iga javob bo’ladi, harakatning
keyin,   ya’ni   nutq   so’zlanayotgan   vaqtdan   keyin   bajarilishini   bildiradi.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari fe’l zamonlarini unga beriladigan savoldan bilib
oladilar. So’roqdan lining leksik ma’nosi ham bilinib turadi.
Fe’lning zamon shaklini yasash va bilib olish uchun o’quvchilarni so’roqlardan
to’g’ri   foydalanishga   o’rgatish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   maqsadga   erishish
uchun awal jamoaviy ravishda ishlanadi va o’quvchilar e’tibori so’roq bilan fe’l 1
1zamonining   bog’lanishini   aniq-lashga   qaratiladi.   Zamon   shaklini   hosil   qilish
uchun   fe’lning   II   shaxs   birlik   shakli   asos   qilib   olinadi   (Boshlang’ich   sinflarda
fe’lning bosh shakli o’rganilmaydi). Fe’lga so’roq berish bilan fe’l zamoni hosil
qilinadi.
Bir   fe’ldan   uch   zamonni   hosil   qilib,   ularni   taqqoslash   mashqi   fe’lning   zamon
kategoriyasining mohiyatini  tushunishga  yordam  beradi. Shuning uchun ,,Fe’l"
mavzusini   o’rganish   jarayonida   fe’lni   zamon   qo’shimchasi   bilan   o’zgartirish
mashqi muntazam o’tkazib boriladi.
O’quvchilarni   fe’l   zamonlarini   ongli   qo’llashga   o’rgatish   maq-sadida
matnlardan foydalaniladi. Bunda fe’l zamonini  aniqlash va biror fe’l  shaklidan
foydalanishni   asoslash,   shuningdek,   fe’l   zamonini   o’zgartirish,   fe’llarni
muayyan bir zamonda ishlatib hikoya tuzish topshiriladi. 2
Dasturga   ko’ra,   bu   sinfda   fe’llarda   shaxs-son   haqida   tushuncha   beriladi.
O’quvchilarda o’zbek tilida III shaxs: so’zlovchi (I shaxs), tinglovchi (II shaxs),
o’zga   (III   shaxs)   mavjudligi   haqidagi   dastlabki   ko’nikma   ,,Otlarning   egalik
qo’shimchalari   bilan   o’zgarishi"   va   ,,Kishi-lik   olmoshlari"   mavzulari
o’rganilayotganda   hosil   qilingan.   „Fe’llarda   shaxs-son"   mavzusi   shu
ko’nikmaga asoslangan holda tushuntiriladi.
Suhbat   asosida   kishilik   olmoshlari   III   shaxsni,   birlik   va   ko’plikni   bildirishi
eslatilgach,   o’quvchilarga   men   olmoshini   qatnashtirib   gap   tuzish   topshiriladi.
Ular   tuzgan   gap   o’qituvchi   rahbarligida   tahlil   qilinadi   ‘(Men   kitobni   o’qidim).
O’quvchilar   men   I   shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshi   ekanini   avtadilar;   o’qidim
fe’lini   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilib,   o’qi   —   o’zak,   -di   —   o’tgan   zamon
qo’shimchasi,   -m   ham   qo’shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O’qituvchi   quyidagi
mazmunda   tushuntiradi:   ish-harakat   so’zlovchi   (I   shaxs),   tinglovchi   (II   shaxs),
o’zga (III shaxs) tomonidan bajarilishi mumkin; ikkinchidan, ish-harakat yakka
(bir)   yoki   bir   necha   shaxs   tomonidan   bajarilishi   ham   mumkin.   Fe’llarga
qo’shilib,   ish-harakatni   bajargan   shaxsni   va   sonni   (ko’plik   va   birlikni)   ham
bildiradigan   qo’shimchalar   bor.   Masalan,   o’qidim   fe’lidagi   -m   qo’shimchasi
2
  Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–sinf uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352 1
2shunday   ma’noni   bildiradi,   u   shaxs-son   qo’shimchasidir.   Chunki   -m   o’qish
harakatini   bajargan   shaxsni   (I   shaxsni)   va   sonini   (bir   kishi   bajarganini)
bildiryapti,   ya’ni   ham   shaxsni,   ham   sonni   ifodalayapti.   O’qituvchi   (xattaxtaga
yozilgan gaplarni ko’rsatib) ,,Nuqtalar o’rniga gapning mazmuniga mos bo’lgan
fe’llarning   shaxs-son   qo’shimchasini   topib   qo’yib,   gaplarni   o’qish"   vazifasini
beradi. Mashq o’qituvchi rahbarligida birgalikda bajariladi.
Suhbat   asosida   xulosa   chiqariladi:   Fe’llar   shaxs-son   qo’shimchalari   bilan
o’zgaradi. Shaxs-son qo’shimchalari zamon qo’shimchalaridan keyin qo’shiladi.
Fe’llarda   shaxs-son   haqidagi   ko’nikmani   shakllantirish   uchun   mazmunga   mos
shaxs-son   qo’shimchalarini   qo’yish,   berilgan   fe’llarni   hozirgi,   o’tgan,   kelasi
zamonda   shaxs-son   qo’shimchasi   bilan   tuslash,   fe’llarni   so’z   turkumi   jihatdan
tahlil qilish mashqlaridan foydalaniladi.
Bu   sinfda   fe’llarning   yozilishi   haqida   ham   ko’nikma   hosil   qilinadi.   Mavzuni
tushuntirish uchun fe’llar ko’proq bo’lgan matn tanlanib, matnni o’qish, so’roq
berib   fe’llarni   topish   va   qanday   yozilganini   aytish   topshiriladi.   O’quvchilar
o’qituvchi rahbarligida vazifani bajaradilar. 1
3II. Bob. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’lning so’ zturkumini
o’rgatishda interfaol usullardan foydalanishning turi va shakllari.  
2.1. 3-sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishda interfaol
usullardan foydalanish
Jamiyatimiz   hayotini   jahon   talablari   darajasiga   olib   chiqish   uchun   barcha
sohalarda - iqtisodiy, siyosiy sohalarda, jumladan, ta’lim tizimida ham islohatlar
amalga   oshirilib   tubdan   o’zgartirilmoqda,   ta’lim   berishning   zamonaviy   va
yangicha   usullari   joriy   etilmoqda.   Agar   ta’lim   tizimi   islohatlarini   kengroq
yoritadigan   bo’lsak,   ta’limni   yangicha   isloh   qilish   maqsadida   Milliy   o’quv
dasturi   ,   «Ta’lim   to’g’risida»gi   qonun   qabul   qilindi,   bir   necha   qaror   va
farmoyishlar,   nizomlar   kuchga   kirmoqda.   Bularning   barchasi   ta’lim   tizimini
rivojlantirish maqsadida amalga oshirilayotgan ishlardir. (1, 2, 3, 4)
Ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   asosiy   maqsadi   bugungi   kunda   o’sib
kelayotgan yosh avlodni komil inson etib tarkib toptirishdi.
Bizga ma’lumki, ta’lim berish orqali tarbiya va tarbiyalash orqali ta’lim beriladi.
Ya’ni,   ta’lim   berishning   asosiy   qismi   o’quvchilarni   har   tomonlama   komillikka
etaklashdir. 3
Ta’limning   yangi   mazmuni   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   ona   tili   darslarida
savodxon, bilimli, nazariyani  amaliy ishlarda tushuntira oladigan, o’quvchi  o’z
ehtiyoji   talab   qilgan   darajadagi   o’quv   materialini   o’zlashtiradigan   darajada
tarbiyalab berishni  nazarda tutmoqda. O’quvchilarni  faollikka undashda darsda
interfaol usullardan samarali foydalanish yaxshi natija beradi.
O’qituvchi nuqtai-nazardan turib yondashish o’quvchilarda o’quv-biluv faoliyati
mustaqilligini ta’minlashga xizmat qiladi.
O’quvchilar   boshlang’ich   sinflarda   o’zlashtirgan   bilim,   ko’nikmalardan   amaliy
faoliyatlarida foydalanadilar. Mashqlarni aniq bajarish usulari va texnikalarning
chuqurroq o’zlashtirish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
O’quvchilar   bilan   o’qituvchi   o’rtasida   yo’l   qo’yilishi   lozim   bo’lgan   amaliy
mashq usullaridan bir bu yozma bahs usulidir.Bunday usulda muloqat o’rnatish
3
  Adizov B. R. Boshlanqich ta'limni ijodiy tashkil etishning nazariy asoslari. 13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 
b. 1
4natijasida   o’quvchilarning   erkin   tarzda   mustaqil   fikrni   ifodalash   imkoniyati
kengayadi,   yozma   nutqi   rivojlanadi.Og’zaki   muloqat   jarayonida   bayon   qila
olmagan fikrlar bemalol yozma shaklda bildirish uchun sharoit yaratiladi.
Ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumlarini   chuqur   o’zlashtirishda   hamkorlikda
o’qitish usullari bizga yaqindan yordam beradi.
O’qituvchi   o’quv   dasturidan   o’rin   olgan   «Fe’l»   so’z   turkumini   o’tishda
o’quvchilar   guruhi   uchun   materialini   mustaqil   ishlab   o’rganishlariga   imkon
beradigan o’quv topshiriqlarini tuzadi.
“Fe’l”   so’z   turkumimavzusini   boshlashdan   oldin   o’quvchilarni   bir   necha
guruhga   ajratib,   mavzu   bo’yicha   tuzilgan   o’quv   topshiriqlari   asosida   ularning
mustaqil   va   ijodiy   ishlarini   tashkil   qilish   mmkin.   Har   bir   topshiriq   bo’yicha
savol-   javob   o’tkazilib,   o’quvchilarning   javoblari   tegishli   ballar   bilan   baholab
boriladi.
Hamkorlikda o’qitish texnologiyasining guruhlarda o’qitish usulidan foydalanib,
o’tiladigan darsning borishini quyidagicha loyihalash tavsiya etiladi:
I. Tashkiliy qism:
II. O’tgan mavzu yuzasidan o’quvchilar bilimini nazorat qilish va baholash:
III. O’quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish.
IV. Yangi mavzuni o’rganish:
A) o’quvchilarni   guruhlarga   ajratib,   guruh   a’zolari   tomonidan   belgilangan
o’quv topshiriqlarini mustaqil ravishda sifatli bajarilishiga erishish:
B) o’quv materialini yaxlit holda qayta ishlab chiqilishini amalga oshirish.
V. Yangi mavzu yuzasidan guruhlar o’rtasida savol-javob, o’quv bahsi 
o’tkazish.
VI. Mavzu matnida berilgan o’quv mashg’ulotini uyushtirish.
VII. Test savollari yordamida o’quvchilar bilimini nazorat qilishva baholash.
VIII. Yangi mavzuni qayta ishlash va yakunlash.
IX. Uyga vazifa berish.
Guruhlar   o’rtasidagi   o’quv   bahsi,   munozara   o’quvchilar   jamoasining
hamkorlikda bajargan mustaqil faoliyatining natijasi, yakuni sanaladi. 1
5Mavzu: Fe’l - so’z turkumi Maqsad: O’quvchilarni erkin fikrlashga o’rgatish, 
og’zaki va yozma nutqini o’stirish, mustaqil ish bajarish qobiliyatini 
shakllantirish, o’rtoqlari fikrini hurmat qilishga o’rgatish, ot haqidagi 
tushunchalarni boyitish.
Kutilayotgan natija:
O’quvchilarni mustaqil, erkin fikrlashga o’rgatish orqali ular faolligini oshirish,
fe’l   mavzusiga   doir   tushunchalarni   singdirish,   bilim   berish   bilan   birga   aqliy
faoliyatini oshirish va tashkilotchilik qobiliyatlarini o’stirishga erishish.
Uslub: Aqliy hujum, savol-javob, musobaqa tarzida.
Jihoz: Darslik, tarqatma, ko’rgazma, oddiy va rasmli testlar, magnit tasma.
Darsning borishi:
O’quvchilar   bilan   salomlashilgach,   magnit   tasma   orqali   O’zbekiston   davlat
madhiyasi   eshittiriladi.O’quvchilar   qo’llari   ko’ksida   tik   turgan   xolda   birlashib
aytadilar.So’ng o’rnilariga o’tiradilar.
O’qituvchi: - Hozir qanday dars o’tamiz?
O’quvchi:
- Sen onam tilisan, otam tilisan,
- Sen bobom tilisan, asrlar oshgan.
- O, ona tilginam, muqaddas tilim,
- Bunchalar shirinsan, bunchalar so’lim.
O’qituvchi:   -   Barakalla,   o’g’lim.   Aziz   o’quvchilar,   o’rtog’ingiz   yozuvchi
Shuhratning til haqidagi she’ridan to’rtlik keltirdi.
Demak,   hozir   biz   sevib,   ardoqlab   o’rganadigan   tilimiz   bo’lgan   ona   tili
mashg’ulotini   ko’ramiz.   Qani,   o’quvchilar,   qo’limdagi   patnisda   turgan
shakllardan   ixtiyoriy   tanlab   oling-chi.   (patnisda   o’quvchi   soniga   qarab   30   ta
to’rtburchak   shakllar   bo’lib,   uning   bir   tomoni   moviy   rang,   orqa-oq   tomonidan
esa   3   guruhga   bo’lish   uchun   10   tadan   shaklga   qaldirg’och,   kabutar   va   burgut
rasmi chizilgan bo’ladi).
Qani   bolalar,   qo’lingizdagi   shaklga   nomi   yozilgan   qatorga   o’tib   o’tiringchi.
Mana,   guruhlarga   ham   bo’linib   oldik.   Endi   bilimlarimizni   o’zaro   sinab, 1
6musobaqalashib   ko’ramiz.  Musobaqa   asosan   5   tur   bo’yicha   bo’ladi.   Marhamat
boshladik.
1- tur: «Ona tilim-joni dilim», «Qaldirg’och», «Kabutar», «Burugut».
Guruhlar   a’zolaridan   vakil   chiqib,   ko’rgazmaga   o’rnatilgan   savollardan   olib
javob beradi.
Savollar:
1) O’zbek tiliga davlat maqomi qachon berilgan:
2) O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining nechanchi moddasida til 
haqida ko’rsatilgan?
3) . . . Undagi har fikr, har qoida idrokingizga qudrat beradi. Binobarin, siz 
ham bu sahifalarga ixlos ko’zi ila qarang. Bu iboralar qaerga
berilgan va nima haqida fikr yuritilgan?
2- tur: «Bilimingizni sinab ko’ring» har bir guruhda 2 tadan oddiy va 
rasmli test tarqatib, o’tgan mavzular bo’yicha bilimlari mustahkamlanadi.
1. Harakatni bildiruvchi so’zlar qatorini aniqlang.
A) keldi, yozdi, chizdi V) qorbobo, 
qizcha, o’qituvchi.
2. Bo’lishsiz harakatni bildirgan so’zlar qatorini aniqlang.
A) ikkitadan, uchtadan. to’rttadan V) 
aytmadi, kelmadi, bermadi
3. Gapni to’ldirib o’qing va fe’lni aniqlang.
o’quvchi maydonda sayr qilishdi.
A) sayr
V) sayr qilishdi S)o’quvchi
4. Gapni to’ldirib o’qing va fe’l zamonini aniqlang. Momiqqina olmaxon 
daraxt shoxida o’tiribdi.
A) Bir, hozirgi zamon V) Daraxt, kelasi 
zamon S) Momiqqina, o’tgan zamon
5. Ko’plikdagi fe’llar qatorini aniqlang.
A) keldi, yoydi, ishladi V) kelishdi,  1
7yoyishdi, ishlashdi
3- tur: «Muzyorar» yozma bahs o’yini.
Har   bir   guruhda   qaldirg’och,   kabutar,   burgut   rasmi   chizilgan   oq   qog’oz
taraqatiladi.
Bolalar berilgan savollarga javobni yozma ravishda topshiradilar.
Bu   «Muzyorar»   o’yini   orqali   o’quvchilar   narsa,   uning   harakati   va   bularga
beriladigan   so’roqlarni   hamda   bosh   bo’laklarini   bir   vaqtda   o’rganish   imkoniga
ega   bo’ladilar.   O’yin   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlab,   xulosa   chiqarishga
o’rgatadi.
4- tur: «Meni tushun» o’yini
Bevosita yangi mavzuga kirib boriladi.Bunga guruhlardan bir nafardan o’quvchi
chiqadi.O’quvchilar so’zsiz harakat bajarishadi, qolgan guruh azolari bir- birini
izohlaydilar,   bajarilgan   harakatlarga   so’roqlar   belgisi   orqali   fe’lning   qoidasini
keltirib chiqaramiz.
Qoida:   Fe’l   ish-harakatni   bildirib,   nima   qildi?,   nima   qilyapti?,   nima   qiladi?,
nima qilmoqchi kabi so’roqlariga javob bo’ladi.
So’ngra fe’l so’z turkumiga oid mashq sharti asosida bajariladi, yozuv taxtasiga
yoziladi.Gapdagi fe’lga oid so’zlarni toping? O’quvchilar daftarga yozadilar.
Shifokor ikkita bemorni davoladi. (nima qildi?)
Karim bugun besh baho oldi. (nima qildi?)
O’quvchilar bugun maktab bog’ida ishladi. (nima qildi?)
Yangi   mavzuni   mustahkamlash   maqsadida   o’quvchilarga   fe’l   ishtirok   etgan
bittadan gap tuzish va daftarga yozishni mustaqil ish tariqasida beriladi.
5- tur: «Moychechakda yashiringan so’zni top» o’yini.
Ko’rgazmada so’zlarga mos «Fe’lli maqollar aytish» topshirig’i bajariladi.
1 . ) yiqar; 2) o’lchamoq; 3) sanamoq; 4) haydamoq va hokazo.
Bilagi zo’r birni yiqar, bilimi zo’r- mingni.
Etti o’lchab bir kes.
Sanamay, sakkiz dema.
Er haydasang, kuz hayda, 1
8Kuz haydamasang, yuz hayda kabi.
Barcha   turda   qatnashgan,   fikr   bildirgan   o’quvchilarni   tarqatma   ball   berib
rag’batlantirib boriladi. Dars nihoyasida olingan tarqatma baholar asosida g’olib
guruh aniqlanadi. qizil rang- 3 ball, moviy rang- 2 ball, oq rang - 1 ball.
Shu gaplarga qarab ballar jamlanadi, g’olib guruh rag’batlantiriladi.
Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda   quyidagi
didaktik o’yinlardan samarali foydalanish mumkin.
2.2 “3-sinfda fe'l zamonlari” dars ishlanma
«Zinapoya» usuli
O’quvchilar   ikki   guruhga   bo’linadi.   So’ng   xattaxtaga   ma’lum   bir   shaklda
«zinapoya» chiziladi.
Ma’lumki,   antonimlar   o’z   juftliklariga   ega.Shundan   kelib   chiqib,   ushbu
juftlikning   bittasi   «zinapoya»   ga   yozib   qo’yiladi,   ikkinchisini   esa   guruhlardagi
o’quvchilarning   o’zlari   topadi,   ular   zinalardan   bosh   zinaga   chiqib
borishadi.Bunda   o’quvchilarda   tezkorlik   talab   etiladi.Chunki   qaysi   guruh
o’quvchilari birinchi bo’lib bosh zinaga chiqsa, ular g’olib bo’ladi.Sinfda nechta
o’quvchi bo’lsa, zinalar soni shuncha bo’ladi. Masalan,
keldi   -   kelmadi   yozdi   -   yozmadi   berdi   -   bermadi
chizdi - chizmadi  «Izohli lug’at»
Buning uchun o’quvchilar ikki guruhga bo’linadilar. 1-guruh ishtirokchilari so’z
birikmasi,   frazeologik   birikma   yoki   tasviriy   ifodalarni   aytadilar.   2-guruhdagi
o’quvchilar   esa   1-   guruhdagilar   aytgan   so’z   va   birikmalar   ma’nosini   tezkorlik
bilan izohlab beradilar. Shartni bajara olmagan guruh mag’lub hisoblanadi. Bu
o’yinda   o’quvchilar   fe’l   yuzasidan   o’rganiladigan   zamonlarni   o’rganishi
mumkin. O’yin quyidagicha amalga oshiriladi:
Hozirgi zamon: keldi, aytdi, qurdi, yasadi, chizdi, berdi O’tgan zamon: 
kelgan, aytgan, qurgan, yasagan, chizgan, bergan Kelasi zamon: 
kelmoqchi, aytmoqchi, qurmoqchi, yasamoqchi, chizmoqchi, bermoqchi
Bu   o’yinlarni   ona   tili   darslarida   3-sinflarda   o’tkazish   maqsadga   muvofiq.
Bunday   o’yinlar   faqat   bir   mavzu   doirasida   cheklanib   qolmay   bir   qancha 1
9mavzularda,   ko’proq   takrorlash   darslarida   o’tkazilishi   mumkin.   Izohli   lug’at
o’yinlarini sinfdan tashqari jarayonlarda ham o’tkazish maqsadga muvofiq.
«Klaster» usuli
Bu   usulda   biror   mavzu   yoki   matn   tanlanib,   o’quvchining   diqqati   aynan   shu
mavzuga   qaratish   yuzasidan   markazga   yoziladi.   O’quvchilar   mavzuga   oid
barcha   fikrlarini   markazning   atrofiga   joylashtirib   yozadilar.   Fikrlar   bayon
etilgandan so’ng har bir fikr yoki so’zni toifalarga ajratib chiqadilar.
Usulning maqsadi:
- o’quvchilar so’z boyligini oshirish;
- yozma nutqni takomillashtirish;
- fikrlash qobiliyatini shakllantirish;
- toifalarga ajrata olish qobiliyatini rivojlantirish.
«Klaster»   usuli-bu   pedagogik   strategiya   bo’lib,   o’quvchilarning   u   yoki   bu
mavzu   bo’yicha   erkin   va   bemalol   o’ylashga   yordam   beradi.   U   faqat   g’oyalar
orasidagi bog’lanishlarni fikrlashni ta’minlash imkoniyatini beradigan tuzilmani
aniqlab olishni talab qiladi.«Klaster» usulidan axborotlarni chorlash bosqichida
ham,   fikrlash   bosqichida   ham   foydalaniladi.U   muayyan   mavzu   sinchiklab
o’rganilguncha fikrlash faoliyatini ta’minlashda foydalanish mumkin.
O’quvchilarga fe’lning ma’no turlari o’rgatilayotganda juda qo’l keladi. 2
0 2
1Bu usul orqali fe’lning ma’no turlari aytib o’tiladi va o’quvchilarga tushuntirib,
izohlanadi.   Masalan:   Darsga   besh   nafar   o’quvchi   keldi.   Mening   ukam   gapira
boshladi. Do’stim kurashda yiqildi. Barcha birdek kulishdi.
«Klaster» larga bo’lish quyidagi usullarda amalga oshiriladi:
1 . Hushingizga kelgan barcha fikrlarni yozib oling. Bu fikrlarni muhokama 
qilmang, shunchaki yozib olavering.
2 . Matnni kechiktiradigan imlo va boshqa omillarga ham parvo qilmang.
3 . Sizga   berilgan   vaqt   nihoyasiga   etmaguniga   qadar   yozishdan   to’xtamang.
Miyangizga   fikr   kelish   to’xtab   qolsa,   toki   yangi   fikrlar   kelguncha   qog’ozga
nimalarni chizib o’tiring. 2
24 . Imkoni   boricha,   bog’lanish   mumkin   bo’lgan   bog’lanishlarni   chizib
chiqing.   «Klaster»   usuli   Stilning   ta’biricha,   bu   juda   moslashuvchan
strategiyadir.Uni
individual   tarzda   ham   guruhda   qo’llash   mumkin.Guruh   faoliyatida   u   guruh
g’oyalarining tirgovichi sifatida xizmat qiladi.
«Kubik» usuli
«Kubik»   lar   (kovan   va   kovan   1980)-bu   dars   o’qitish   usuli   bo’lib,bu   usul
mavzuni   o’rganishni   osonlashtiradi.   Har   tomonlama   4   talablar   berilgan
kubiklardan   foydalaniladi,   kubiknibiror   bir   qutichaga   olib   yoniga   qog’ozlar
yopishtirish   bilan   yasash   mumkin,   tomonlari   15-20   sm   bo’lgani   yaxshi.
Kubikning 6 ta tomoniga quyidagi ko’rsatmalar yoziladi.
(4-ilova).
1 . N o m i
2 . T u z i l i s h i
3 . T a q q o s l a n g  
4 . O ’ x s h a t i n g
5 . V a z i f a s i
6 . Y a x s h i , y o m o n   t o m o n l a r i n i   y o r i t i n g
7 . A y t i n g c h i , s i z   u   b i l a n   n i m a   q i l a   o l a s i z ? .   U n d a n   q a n d a y
f o y d a l a n i s h   m u m k i n ? .   B u n i n g   u c h u n   s a b a b l a r n i   a s o s l a b   b e r i n g .
O ’ q u v c h i l a r   o ’ z   f i k r l a r i n i   a y t a d i . O ’ z   s h e r i g i g a   n i m a   y o z g a n i n i
o ’ q i b   b e r a d i .
M a s a l a n :
1 . N o m i - k i t o b
2 . T u z i l i s h i - q o g ’ o z , k a r t o n
3 . T a q q o s l a n g - d a f t a r d a n k o ’ r a   k a t t a   y o k i  
k i c h i k   b o ’ l i s h i   m u m k i n
4 . O ’ x s h a t i n g   -   t o ’ r t b u r c h a k k a   o ’ x s h a y d i
5 . V a z i f a s i - b i l i m b e r i s h
6 . Y a x s h i t o m o n i :   r a s m l a r i   r a n g - b a r a n g ,   2
3q i z i q   h i k o y a l a r ,   s h e ’ r l a r n i ,   e r t a k l a r n i   o ’ z i d a  
j a m l a g a n
Y o m o n   t o m o n i :   v a r a q l a r i n i n g   t e z   y i r t i l i s h i   Muammoli ta’lim 
o’quvchilarning ijodiy qobiliyatini o’stirishga qaratilgan. Ijodiy qobiliyatlarini 
o’stirishga qartilgan ta’lim esa rivojlantiruvchi ta’lim bo’lib sanaladi.
Muammoli   ta’lim   ana   shu   fikrlash   qobiliyati   va   bilish   ehtiyojini   vujudga
keltiradigan   asosiy   vosita   sanaladi.Muammoli   o’qitish   yo’li   bilan   o’quvchilar
faoliyatini   faollashtirish   bilimlarni   tayyor   holda   berish   orqali   ular   faoliyatini
faollashtirishdan farqi qiladi.
Muammoli ta’lim yo’li bilan o’quvchini faollashtirish natijasida biz uning 
muayyan bir tizimda fikrlashiga erishamiz.
Izlanuvchanlikka   asoslangan   faoliyat   muammo   yartish   muammoli   vaziyatni
vujudga   keltirish   bilan   boshlanadi.   Yaratilgan   qiyinchilikni   engishi   uchun
o’quvchida mavjud bilimlar etishmay qoladi.
U noma’lum bilimlarni egallash uchun izlanishga, ijodiy faoliyat ko’rsatishga 
majbur bo’ladi. Izlanish o’quvchida faollikni vujudga keltiradi.
Ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   muammoli   ta’lim   imkoniyatlaridan
foydalanish   orqali   biz   o’quvchilarni   mantiqiy-lingvistik   ish   usullarini
muvaffaqiyatli   bajarishga   o’rgatamiz,   ularni   aqliy   hamda   amaliy   faoliyat
usullari   bilanqurollantiramiz,   turkumning   qonun   qoidalari   hamda   so’z,   so’z
birikmasi,   gap   va   matn   bilan   mustaqil   ishlash   ko’nikmalarini   singdiramiz,   til
xususiyatlari   va   uning   qonunlarini   ijodiy   o’zlashtirish   va   uni   yozma   hamda
og’zaki nutqida ijodiy qo’llash malakalarini shakllantiramiz.
Ona tili darslarida qo’llanilgan muammoli ta’lim o’quvchilarda ijodiy tafakkurni
rivojlantiradi.   Ijodiy   tafakkur   esa   o’quvchilarga   noma’lum   bo’lgan   til
hodisalarini   bilib   olish   jarayonini   faollashtiradi,   egallangan   bilimlarining
puxtaligini ta’minlaydi, o’quvchilarning til materiallariga bo’lgan qiziqishlarini
kuchaytiradi. Ijodiy tafakkur shubhasiz, ijodiy izlanish mahsuli bo’li u muammo
yoki   savol   qo’yish   bilan   boshlanadi.   Bu   esa   muammoli   vaziyat   vujudga
keltiradi. 2
4Ona   tilidarslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda   muammoli   vaziyatni   vujudga
keltirishda o’quvchilarning o’quv imkoniyatini ham hisobga olish zurur. Har bir
o’quvchini   o’zlashtirish   imkoniyatiga   qarab   muammoli   topshiriqning
murakkablik darajasi belgilanadi.
Muammoning mohiyatini anglash muammoli ta’limning birinchi bosqichidir.
Keyingi   bosqichlar   muammoni   echish   natijani   hisobga   olish   ana   shu   birinchi
bosqichda   o’zlashtirish   bo’sh   o’quvchilarni   muammoli   vaziyatga   olib   kirish
o’qituvchiga   ancha   murakkablik   tug’diradi.Buning   uchun   o’qituvchi
differentsial ta’lim imkoniyatlaridan unumli foydalanishi kerak.
Ona   tili   darslarida   mavzularni   o’rgatish   asnosida   yaratiladigan   muammoli
xarakter xususiyati bilan uchga bo’linadi.
1. Nazariy muammo
2. Amaliy muammo
3. Badiiy muammo
2.2. Tajriba-sinovnatijalari
Biz   Guliston   shahar   -   umumta’lim   maktabining   boshlang’ich   1-4   sinflarida
tadqiqot   ishlarini   olib   bordik.   Tadqiqot   ishimizga   86   nafar   o’quvchilar   va   10
nafar   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarini   jalb   qildik.   Tadqiqotimizda   quyidagi
vazifalarni amalga oshirdik.
Boshlang’ich   sinf   darsliklaridan   foydalanib,   fe’l   so’z   turkumi   qoidalariga   mos
keladigan   mashq   va   topshiriqlar   bo’yicha   bir   necha   vosita   va   usullarni   ishlab
chiqdik.
1. Nuqtalar o’rniga mos keladigan fe’l so’zlarni topish. Berilganfe’llarning 
grammatik va lug’aviy ma’nosini izohlash.
2. Nuqtalar   o’rniga   mos   keladigan   fe’lning   ma’no   (aqliy,   nutq,   holat,
jismoniy) turlarini topish. Berilganso’zlarning lug’aviy ma’nosini izohlash.
3. Nuqtalar o’rniga mos keladigan zamon qo’shimchalarini qo’yish.
4. Nuqtalar o’rniga mos keladigan bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarini qo’yish.
5. Didaktik o’yinlar o’tkazish.
6. Kompyuterda so’z turkumiga oid o’yinlarni tashkil etish. 2
57. Mavzuga doir taqdimotlardan foydalanish kabi.
2- “A”sinfda 37 nafar o’quvchi 5 ta guruhlarga bo’lindi. 1- guruh «Bahor»,
2- guruh «Quyosh», 3-guruh «Sevinch», 4-guruh «Lochin», 5-guruh «Gulrux»
so’ngra   guruh   sardorlari   saylandi.   Har   bir   guruh   sardoriga   2   tadan   savol
qo’yildi.O’quvchilar erkin bahs-munozaraga kirishdi.
Shu bilan birgalikda og’zaki va yozma mashqlar bajarildi.
Tadqiqot davomida didaktik o’yinlar, sirli so’z o’yinlari, katakchani to’ldir kabi
o’yinlar   o’quvchilarning   fe’l   so’z   turkumi   qoidalarini   tez   va   oson
o’zlashtirishiga yordamlashdi.
O’quvchilar fe’l mavzusi, fe’lning ma’no turlari, fe’lning zamon hosil  qiluvchi
qo’shimchalari,   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarga   doir   mashqlarni   bajarishdi.
Grammatik o’yinlarda faol ishtirok etishdi.
Rebus, krossvord o’yinlari o’takazildi.
Fe’lning   ma’no   turlari   ko’proq   ishtirok   etishi   kerak   bo’lgan   hikoya   va   matn
tuzish berildi.
Bunda to’rtta o’quvchi ishtirok etdi.
Har bir o’quvchi qo’liga qalam, ruchka, qog’oz berildi. Ko’rsatilgan predmetga
ta’rif berilishi so’raldi. Hikoya tuzish yoki dialogik nutq qilish ham so’raldi.
Qani, o’rtoqjon To’lqin shu gulimga qanday so’zlar qo’sha olasan?
- Gul so’ziga bitta she’r aytchi. Gulni chambarchas qilib taqib oladi.
Gullar ko’p gulzorda,
Qani tering-chi qizlar.
Qani ayting-chi menga
Guldan ham go’zal, chiroyli, maftunkordir so’zlar.
O’quvchilar juda tez she’r to’qishga,so’zlarqatorini to’g’rihosil qilishga 
oshiqdirlar. Mavzuni tez o’zlashtirdilar.
Biz testlar asosida savol-javob qildik.Nazorat sinfi o’quvchilari ham bir muncha
o’zlashtirishga erishdilar.
Yuqoridagilardan xulosa chiqargan holda tajriba ishlarimizni quyidagilarga 
qaratdik. 2
6 Xulosa 
Yuksak milliy ma’naviyat jamiyat taraqqiyotining bosh omillaridan biridir.
Xalq,   davlat,   millat   manfaatlarini   bir   butunlikda   to’laligicha   tasavvur   etuvchi,
milliy   g’ururi   baland,   o’z   yurtining   chinakam   fidoyisi   bo’lgan   komil   inson
shaxsini tarbiyalash masalasini hal etmasdan turib, mamlakatimizning iqtisodiy,
ma’naviy,   madaniy   jihatlardagi   intellektual   qudratimizni   barqaror   etishimiz
mumkin   emas.   Shu   tufayli   hozirgi   kunda   mamlakatimizda   sog’lom,   barkamol
avlodni tarbiyalashga e’tibor berilmoqda.
Maktabda o’quvchilarga faqat umumiy ta’lim berish bilan cheklanilmaydi, unda
boshlang’ich   ta’limning   zaruriy   sharti   bo’lgan   mustaqil   fikrlash,   ijodiy
qobiliyat,   mavzuni   o’zlashtirish   ko’nikmasi   ham   rivojlantirilib,   har   bir   darsga
ta’limiy-tarbiyaviy yondashish hissi shakllantiriladi va kamol toptiriladi.
O’quvchilarga   ta’lim   berishda   asosiy   maqsad   ular   ongiga   fan   asoslarini   puxta
singdirish orqali ularni diyonatli, e’tiqodli qilib o’stirish, ijtimoiy hayotdagi har
bir hodisaga ongli yondashishni tarbiyalash, egallangan bilim va ko’nikmalarni
hayotga tadbiq etish qobiliyatini o’stirishdan iboratdir. Bu jihatdan ham ona tili
darslari   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   jamiyatimiz   olg’a   surayotgan   yuksak
g’oyalar   ruhida   tarbiyalash   vositasi   hisoblanadi.   Bunda   eng   avvalo,   ona
tilimizga   bo’lgan   hurmat   va   ehtirom,   tilni   chuqur   o’zlashtirish   qobiliyati
shakllanadi.   Bunda   boshlang’ich   sinf   o’qituvchisining   o’rni   va   ahamiyati   juda
katta   zaruriy   hodisa   deob   olinadi.   Buning   uchun   oldindan   hal   qilinishi   zarur
bo’lgan pedagogik masalalarni aniq belgilab olish muhim ahamiyat kasb etadi.
Mazkur tadqiqot ishi natijasida biz quyidagi xulosalarga keldik:
- boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   o’quvchilar   bilimini   oshirishda
boshlang’ich ta’lim mazmun-mohiyati bilan katta imkoniyatlarga ega.
- ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda   tilning   asl   mohiyati,
mazmuni kabi tushunchalar singdirib boriladi.
- boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda
zamonaviy pedagogik texnologiya usullari yordamida darsni tashkil etish yaxshi
samara beradi. 2
7- bu   borada   ta’lim   tizimiga   texnologik   yondashuv,   yangi   pedagogik
texnologiyalardan,   boshlang’ich   ta’limning   eng   ilg’or   tajribalaridan   o’rinli
foydalanish maqsadga muvofiqdir.
- ta’lim-tarbiyaga   yaxlit   jarayon   sifatida   yondoshib,   ona   tili   darslarida   bu
borada   ham   sinfdan   tashqari   mustaqil   ishlarni   ta’lim   jarayoni   bilan   uzviy
aloqada tashkil etish orqali uning samaradorligini oshirish ko’zlangan maqsadga
olib boradi.
Mazkur   tadqiqot   ishimizda   ham   belgilagan   maqsadlarimizga   erishdik   deb
hisoblaymiz.
1. Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatishning
pedagogik   muammo   ekanligini   birinchi   bobimizning   birinchi   va   ikkinchi
tarkibiy qismlarida nazariy jihatdan asoslandi.
2. Fe’l   so’z   turkumini   o’rgatish   yordamida   o’quvchilarda   ta’lim-tarbiyani,
ona   tilimizning   qonun-qoidalarini   shakllantirishning   pedagogik   xususiyatlari
ishlab chiqildi.
3. Fe’l   so’z   turkumlarini   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida
o’rgatishning pedagogik shart-sharoitlari aniqlandi.
4. Fe’l so’z turkumini zamonaviy usullarda o’qitish yordamida o’quvchilarda
mustaqil   ish   olib   borishni   ta’minlaydigan   shakl   va   metodlar,   vositalar   tizimi
ishlab chiqildi, bu jihat ilmiy asoslandi va tajribada tekshirib ko’rildi.
Olib   borilgan   tadqiqot   ishimiz   natijalariga   asoslanib   quyidagi   tavsiyalarni
taqdim etish mumkin:
- O’zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to’g’risida»gi   qonuni   hamda
«Milliy   o’quv   dasturi»   asosida   o’quvchilar   ongida   til   qonun-   qoidalarini
shakllantirish   va   o’zlashtirishning   maqbul   tizimini   ishlab   chiqish   va   hayotga
joriy etish;
- mustaqil  tarzda fe’l  so’z turkumi bo’yicha amaliy ishlarni tahlil qilish, bu
boradagi malaka va ko’nikmalarni aniqlash;
- boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   fe’l   so’z   turkumi   bo’yicha   bilimini
oshirish   va   shakllantirishga   doir   metodik   majmualar,   axborot-ko’rgazmali 2
8materiallar yaratish;
- fe’l   so’z   turkumini   zamonaviy   usullar   yordamida   shakllantirishga
qaratilgan   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarning   yangi   metod   va   usullarini   izlab
topish, uni amaliyotga joriy etish;
- boshlang’ich   ta’lim   jarayonida   o’quvchilarning   bu   boradagi   bilimlarini
shakllantirishda uzviylik va uzluksizlikni ta’minlash;
- boshlang’ich   sinf   ona   tili   fanini   o’qitish   jarayonida   o’quvchilar   mustaqil
bilimini   shakllantirish   bo’yicha   ijtimoiy   pedagogik   yo’nalishda   ilmiy-
tadqiqotlar olib borish va hokazo.
Bundan   tashqari,   boshlang’ich   ta’lim   jarayonida   quyidagilarni   amalga   oshirish
lozim:
- so’z   turkumlarini   o’rganish   yordamida   o’quvchilarning   psixologik   va
individual xususiyatlarini hisobga olgan holda mashg’ulotlar uyushtirish;
- o’quvchilarning   ijodiy   ishlarini   tarbiyalashga   qaratilgan   tashviqot-
targ’ibotchilik faoliyatini takomillashtirishga alohida ahamiyat berish;
Yuqorida   ta’kidlangan   tavsiyalarning   natijali   bo’lishida   boshlang’ich   ta’lim
maktablarining   dasturlari   mazmuniga   aniq   yo’nalishlar   kiritilishi   lozim.
O’qituvchilar   Ona   tili   darsliklari   dasturidan   o’quvchilarga   bilim   berishda   va
tarbiyalashda keng foydalanishlari lozim.
Tajrib-sinov   ishlari   tahlili   asosida   kichik   yoshdagi   o’quvchilarga   fe’l   so’z
turkumini o’qitish texnologiyalari har jihatdan asoslab berildi. Ushbu xulosa va
metodik   tavsiyalarimizdan   mamlakatimizda   faoliyat   yuritayotgan   pedagog
o’qituvchilar   hamda   shu   soha   bo’yicha   ta’lim   olayotgan,   yangi   etishib
kelayotgan pedagog kadrlar ish faoliyatlarida foydalanishlari mumkin. 2
9FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.    –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M. Mirziyoyev “Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M.   Mirziyoyev   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva  Q. Va  b.  O’qish  axborot  vositalarii.  (Bilim   bog’i)   2-sinf.  –
T.: O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy
asoslari. 13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
8.Boshlanqich   ta'lim   Kontsеpsiyasi   //Boshlanqich   ta'lim,  1998,   №6,   15-18
bеt. 
9. Jumaboеv  M.  Bolalar   adabiyoti.   Darslik–majmua.  –T.:  O’qituvchi,  1994
y. – 
10.Saidahmеdov   N.   Pеdagogik   amaliyotda   yangi   pеdagogik
tеxnologiyalarni qo’llash tеxnologiyalari.  Toshkеnt: 2000 y. - 46 b. 
11.Umumiy   o’rta   ta'limning   Davlat   ta'lim   standartlari   va   o’quv   dasturi.
Boshlang’ich   ta'lim.   //   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligining
Axborotnomasi. 7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
12.Umarova M, Hakimova Sh. O’qish kitobi. 3-sinf.(to’ldirilgan 10 nashri)
T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224 
13. Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–
sinf uchun darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352 3
0Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com