Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 45.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 27 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

ibrohim muxtorov

Ro'yxatga olish sanasi 10 May 2024

70 Sotish

3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.

Sotib olish
1 MUNDARIJA
KIRISH . .................................................................................................................... 3-4
I BOB. BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA YOZUV MALAKASINING
AHAMIYATI
1.1. Yozuv malakasi haqida umumiy tushuncha....................................... 4-14
1.2.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   yozuv   ko‘nikmalarining
shakllanish bosqichlari............................................................................... 14-20
II   BOB.   3-SINF   ONA   TILI   VA   O‘QISH   SAVODXONLIGI
DARSLARIDA   YOZUV   MALAKALARINI   SHAKLLANTIRISH
USULLARI
2.1. Yozuv darslarida qo‘llaniladigan metodlar va yondashuvlar............. 21-23
2.3. O‘qish savodxonligi darslarida nutqni rivojlantirish orqali yozuvga
tayyorlash.................................................................................................. 23-28
XULOSA ................................................................................................... 29-30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ............................ 31-32
2 KIRISH
XXI   asr   –   bilim,   texnologiyalar   va   zamonaviy   tafakkur   asridir.   Bugungi
globallashuv   jarayonlarida   har   bir   davlat   taraqqiyotining   negizini   sifatli   ta’lim
tizimi   tashkil   etadi.   O‘zbekistonda   ham   yosh   avlodni   intellektual,   ma’naviy   va
jismoniy   jihatdan   har   tomonlama   yetuk   qilib   tarbiyalash   davlat   siyosatining
ustuvor yo‘nalishlaridan biri sifatida e’tirof etilgan. Ayniqsa, umumiy o‘rta ta’lim
tizimida boshlang‘ich sinflar — ya’ni  o‘quvchining ta’limga bo‘lgan munosabati,
bilim   olishga   bo‘lgan   qiziqishi,   savodxonligi   shakllanadigan   asosiy   bosqich
sifatida alohida ahamiyat kasb etadi.
Boshlang‘ich   ta’limda   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslari
o‘quvchilarning   nafaqat   savod   chiqarishini   ta’minlaydi,   balki   ularning   mustaqil
fikrlash,   og‘zaki   va   yozma   nutq   orqali   o‘z   fikrini   ifoda   etish   ko‘nikmalarini
shakllantiradi.   Aynan   shu   bosqichda   o‘quvchilarda   yozuv   malakasining
shakllanishi  boshlanadi  va bu ko‘nikmaning sifatli  rivojlanishi  kelgusida ularning
barcha fanlardagi muvaffaqiyatini belgilab beradi.
Yozuv   malakasi   —   bu   o‘quvchining   nutqiy   faoliyatining   eng   muhim
ko‘rinishlaridan   biridir.   Yozma   nutq  orqali   bola   o‘z   fikrini   aniq,  mantiqan   izchil,
grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   va   tushunarli   bayon   etishni   o‘rganadi.   Ushbu
ko‘nikmaning shakllanishi esa izchil, bosqichma-bosqich olib boriladigan metodik
yondashuvlarni, didaktik vositalardan samarali foydalanishni talab etadi. Ayniqsa,
3-sinfda   o‘quvchilar   endigina   savod   chiqarish   bosqichini   ortda   qoldirib,   yozuv
malakasini   mustahkamlash   va   uni   ijodiy   yo‘nalishda   rivojlantirish   bosqichiga
o‘tadilar.   Bu   esa   o‘qituvchidan   metodik   mahorat,   pedagogik   yondashuv   va
psixologik sezuvchanlikni talab qiladi.
Shu   o‘rinda   shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   yozuv   malakasi   o‘z-o‘zidan
shakllanmaydi.   Bu   borada   o‘qituvchi   tomonidan   yaratiladigan   dars   muhitining
samaradorligi,   tanlab   olingan   topshiriqlarning   yosh   xususiyatlariga   mosligi,
shuningdek, o‘quvchilarning faolligini oshiruvchi o‘yinli va ijodiy metodlar asosiy
omillar   sifatida   maydonga   chiqadi.   Ko‘rgazmali   qurollar,   multimedia   vositalari,
3 interfaol   dars   usullari   yozuv   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   muhim   o‘rin
egallaydi.
3-sinfda   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   faniga   ajratilgan   mavzular   ichida
matn   tuzish,   fikr   bayoni,   diktantlar,   bayon   yozish   kabi   topshiriqlar   orqali
o‘quvchilarning   yozuv   malakalari   izchil   rivojlantiriladi.   Ayniqsa,   fikrni   bayon
etishga   o‘rgatuvchi   mustaqil   mashqlar,   rasm   asosida   hikoya   tuzish,   boshlanishi
berilgan   matnni   davom   ettirish   kabi   topshiriqlar   orqali   bolalarning   yozuvdagi
faolligi va fikrlash qobiliyati yuksaladi.
Kurs ishining maqsadi va vazifalari
Kurs ishining maqsadi –  3-sinfda ona tili va o‘qish savodxonligi darslarida
o‘quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirishning samarali usullarini aniqlash,
amaliyotga tadbiq etish bo‘yicha metodik tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari 
Boshlang‘ich   sinf   (3-sinf)   o‘quvchilarida   yozuv   malakalarini   shakllantirish
bo‘yicha mavjud nazariy qarashlarni o‘rganish;
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   fanining   o‘quv   dasturini   tahlil   qilish   orqali
yozuv   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   mavzularni   ajratib
ko‘rsatish;
Yozuv malakalarini shakllantirishga qaratilgan samarali pedagogik metod va
yondashuvlarni tahlil qilish;
Amaliy   dars   jarayonida   yozuv   malakalarini   shakllantirishga   qaratilgan
interfaol usullar va topshiriqlarning samaradorligini o‘rganish;
Tajriba   asosida   o‘quvchilarning   yozuv   faoliyatini   rivojlantirishga   xizmat
qiluvchi uslubiy tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti va predmeti
Tadqiqot   obyekti   –   boshlang‘ich   ta’lim   (xususan,   3-sinf)da   ona   tili   va
o‘qish savodxonligi darslari jarayoni.
Tadqiqot   predmeti   –   3-sinf   o‘quvchilarining   yozuv   malakalarini
shakllantirishda   qo‘llaniladigan   metodik   yondashuvlar,   o‘quv   topshiriqlari   va
ularning natijadorligi.
4 5 I BOB. BOSHLANG‘ICH TA’LIMDA YOZUV MALAKASINING
AHAMIYATI
1.1. Yozuv malakasi haqida umumiy tushuncha
O‘zbekistonimizda     mustaqillik   sharofati   bilan   barcha   sohalarda   tub
islohotlar   amalga   oshirildi,     iqtisodiy   rivojlantirishning   o‘zbek   modeli,   kadrlar
tayyorlashning   milliy   dasturi   ishlab   chiqildi   va   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilmoqda.     Mamlakatimizda   ta’lim   sohasiga   alohida   e’tibor   qaratilib,   kelajak
avlodni tarbiyalash borasida zarur shart-sharoitlar, imkoniyatlar yaratilmoqda. Bola
kamolotining   shakllanishi   ko‘p   jihatdan   chiroyli   yozuvga   ham   bog‘liq.   Chiroyli
yozish   orqali   bolalar   boshqa   fanlarni   muvaffaqiyatli   o‘zlashtirish   imkoniga   ega
bo‘ladilar.  Husnixatga   o‘rgatishdan   asosiy   maqsad  kichik  yoshdagi  o‘quvchilarga
yozishdek   murakkab   jarayonni   o‘rgatish   orqali,   ularning   chiroyli   yozuv
malakalarini   rivojlantirishdan   iboratdir.   Savod   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilar
o‘qishga   o‘rganish   bilan   parallel   ravishda   yozuvdan   ham   elementar   malaka   hosil
qiladilar.   Dasturga   muvofiq   o‘quvchilar   yozuvdan   quyidagi   malakalarni
egallashlari lozim:  
Partada   to‘g‘ri   o‘tirish,   daftarni   to‘g‘ri   qo‘yish,   chiziqlarni   chamalash,
yozayotganda   ruchkadan   to‘g‘ri   foydalanish,   hoshiyaga   rioya   qilish.   Ish   daftari
yoki   alifbe   asosida   o‘zbek   alifbosidagi   barcha   katta   va   kichik   harflarni   yozish,
shuningdek,   harflarni   so‘zda   bir-biriga   bog‘lab   yoza   olish:   bosma   matnni   yozma
matnga aylantirib yozish. Tahlil qilingan so‘z va ikki-uch so‘zli gaplarni o‘qituvchi
yordamida yozish.  Talaffuzi bilan yozilishida farq qilmaydigan so‘zlarni ko‘chirib
yozish   va   diktovka   bilan   yozish:   yozganlarini   matnga   qarab,   izohlab   o‘qish   bilan
tekshirish.   Og‘zaki   tuzilgan   hikoyadan   olingan   gapni   yozish.   Savod   o‘rgatish
jarayonida   bolalar   juda   sekin   yozadilar,   oz   fikrini,   hatto   bir   so‘z   bilan   yozma
ifodalash   uchun   ham   yarim   oylar   otadi.   Yozuv   malakasi   o‘qish   malakasi   bilan
uzviy   bogliqdir.   Bola   yomon   oqisa,   yozuvni   egallashi   qiyin   bo‘ladi,   chunki
bo‘g‘inlab   o‘qish   malakasidan   so‘ng   bo‘g‘inlab   yozish   malakasi   shakllanadi.
Yozish va o‘qish uchun bolaning umumiy nutqiy rivojlanishi katta ahamiyatga ega.
6 Keyinroq bolalarda o‘z fikrini yozma ifodalash malakasi bir oz barqarorlashganda,
bu malaka nutqqa, tafakkurga, fikrni ifodalash jarayoniga ham ijobiy ta’sir etadi. 
ADABIYOTLAR       TAHLILI   VA   METODOLOGIYA.   Analitik-sintetik
tovush   metodi   tamoyiliga   muvofiq,   o‘qish   va   yozuv   birligi   saqlanadi.   Harflarni
yozishda   o‘qishga   o‘rgatishdagi   tarkib   asos   qilib   olinadi,   ya’ni   o‘qish   darsida
o‘quvchilar harfni o‘zlashtiradilar, matnni o‘qiydilar, yozuv darsida esa shu harfli
so‘zni   yozadilar.     Yozuvga   o‘rgatish,   birinchi   navbatda,   grafik   malaka   hosil
qilishdir.   Har   bir   malaka   ham   ta’lim   berish,   ko‘nikmani   shakllantirish   va   shu
asosda qator mashqlarni bajarish natijasida hosil qilinadi. 
Grafik   malaka,   birinchidan,   qo‘l-harakat   malakasidir,   bu   harakat   birinchi
qarashda   muskul   kuchiga   asoslanadi.   Ikkinchidan,   yozuv   jarayonida   nutqning
o‘zlashtirilgan   birligi   bo‘lgan   tovush   grafik   belgilarga,   ya’ni   harfga   tarjima
qilinadi. Bu yozuvga ongli faoliyat tusini beradi. Yozuvning ongliligi, birinchidan,
tovush   va   harfning   to‘g‘ri   nisbatini,   ikkinchidan,   bir   qancha   grafik   va   orfografik
qoidalarga   rioya   qilishni,   uchinchidan,   o‘z   fikrini,   taassurotini   ifodalashda   yozuv
malakalaridan   foydalanishni   talab   qiladi.     Yozishdan   birdan   bir   maqsad   fikrni
ifodalashda   yozuv   malakalaridan   foydalanish   hisoblanadi.   Bu   maqsadni   bolalar
qanchalik   tez   anglab   yetsalar,   ularda   yozma   nutq   malakasi   shunchalik
muvaffaqiyatli va to‘g‘ri shakllanadi. Savod o‘rgatish jarayonida bolalar juda sekin
yozadilar, o‘z fikrini, hatto bir so‘z bilan yozma ifodalash uchun ham yarim oylar
o‘tadi.     Yozuv   malakasi   o‘qish   malakasi   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Bola   yomon
o‘qisa,   yozuvni   egallashi   qiyin   bo‘ladi,   chunki   bo‘g‘inlab   o‘qish   malakasidan
so‘ng   bo‘g‘inlab   yozish   malakasi   shakllanadi.     Yozish   va   o‘qish   uchun   bolaning
umumiy   nutqiy   rivojlanishi   katta   ahamiyatga   ega.   Keyinroq   bolalarda   o‘z   fikrini
yozma ifodalash malakasi biroz  barqarorlashganda, bu malaka nutqqa, tafakkurga,
fikrni ifodalash jarayoniga ham ijobiy ta’sir etadi. 
Grafik malakani shakllantirishda quyidagi bosqichlar mavjud:  
1.Turli shakllar andozasi ustidan chizish.  
2.Erkin rasmlar chizish.  
7 3.Yozuv qurollarini to‘g‘ri tutish, to‘g‘ri qiya elementlar chizish, uzunlikni,
oraliq masofani chamalash va h.k. 
Harf  elementlarini  yozish, baravar masofada qisqa va uzun elementlar, osti
va   usti   ilmoqli   elementlar   chizish.   Bosh   va   kichik   harflarni   alohida   yozish.   Harf
birikmalarini,   bo‘g‘inni   yozish,   harflarni   to‘g‘ri   qo‘shib   yozish   malakasini   hosil
qilish uchun so‘z yozish. Grafik malakani hosil qilishdan asosiy maqsad, harflarni
bosmadan   bir   tekisda,   elementlarga   ajratmay   bog‘lab   tez,   bir   maromda   yozish,
so‘zlarni qatorga to‘g‘ri joylashtirishdir. Shuni ta’kidlash kerakki, savod o‘rgatish
davrida   bola   harflarni   yozishdan   oldin   uni   qanday   shakllantirishni   ko‘z   oldiga
keltirib,   fikrlab   oladi,   ba’zan   harf   shaklini   havoda   “chizadi”,   harf   namunasini
ko‘chiradi,   tarkibini   tahlil   qiladi,   uni   qanday   yozishni   o‘zicha   sekin   gapiradi:
o‘qituvchi  o‘quvchi  yoniga o‘tirib, ruchkani  to‘g‘ri  ushlatadi  va uning qo‘li  bilan
harfni   yozishni   ko‘rsatadi   yoki   o‘zi   yozib   tushuntiradi.   Bundan   tashqari,   bola
yozuvning texnik tomoniga katta jismoniy kuch sarflaydi. Savod o‘rgatish oxirida
bola bir darsda 20 tacha so‘zni yozishi mumkin. 
O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   qaroriga   binoan   1993-yil   2-
sentabrda   “Lotin   yozuviga   asoslangan   o‘zbek   alifbosini   joriy   etish   to‘g‘risida”gi
qonun   qabul   qilindi.   1995-yil   6-mayda   qonunga   o‘zgartirishlar   kiritildi.   Bu
alifbodagi   harflarning   asosiy   xususiyati   bosmasdan,   qo‘lni   uzmasdan   bog‘lab
yozishga   mo‘ljallangan.   Grafik   malakani   hosil   qilishdan   asosiy   maqsad,   harflarni
bosmadan   bir   tekisda,   elementlarga   ajratmay   bog‘lab   tez,   bir   maromda   yozish,
so‘zlarni   qatorga   to‘g‘ri   joylashtirishdir.   Maktabda   asosiy   yozuv   quroli   sharikli
ruchka,   xattaxtada   yozish   uchun   bo‘rdan   foydalaniladi.   Savod   o‘rgatish   davrida
bolalarni   yozuvga   o‘rgatish   uchun   turli   vaqtlarda   turli   xil   chiziqli   daftardan
foydalanilgan:   dastlab   chiziqsiz,   silliq   qog‘oz   ishlashtilgan   bo‘lsa,   keyin
quyuqyopiq chiziqlar bilan kesilgan uch chiziqli daftardan foydalanilgan. Bunday
daftar   yozuvga   o‘rgatilgan   bola   boshlang‘ich   sinflarni   bitirgunga   qadar   besh   xil
daftarga o‘rganishni talab etilar edi.   Hozirgi vaqtda yozuvga o‘rgatish uchun ikki
chiziqli   daftar   tavsiya   etiladi.   Xattaxta   ham   shunga   mos   bo‘lishi   talab   qilinadi:
2sinfdan,   ba’zan   birinchi   sinfda   o‘quv   yilining   ikkinchi   yarmidan   boshlab   bir
8 chiziqli   daftarga   yozishga   o‘tiladi.Daftar   tutishda   bolalarni   hoshiya   qoldirishga,
daftar chiziqlariga rioya qilishga, harflarni bir xil hajmda yozishga, sarlavhani aniq
va  to‘g‘ri   ajratishga,   xat   boshidan   yozishda  joy  qoldirishni   unutmaslikka  o‘rgatib
borish   ularda   saranjom-sarishtalikni   tarbiyalaydi.   Yozuv   darsida   o‘quvchilar
“Yozuv   daftari”   bilan   ishlaydilar.   Sinfda   o‘rganilgan   harfni   uyda   mashq   qilish
uchun alohida daftar bo‘lgani ma’qul. 
O‘qituvchi yozish vaqtida 65 gradus qiyalikda yozishni, buning uchun daftar
parta ustida 25 gradus qiyalikda qo‘yilishini ta’kidlab turadi. Orfografiya grekcha
“to‘g‘ri”   va   “yozaman”   so‘zlaridan   olingan   bo‘lib,   adabiy   tilning   yozma   shakli
bilan   bog‘liq.   Orfografiya   to‘g‘ri   yozish   haqidagi   qoidalar   ko‘nikmasidir.
Orfografiyani   bilmay   turib,   fikrni   adabiy   til   normalari   asosida   yozma   ifodalab
bo‘lmaydi.   O‘quvchilarning   orfografik   savodxonligi   haqida   g‘amxo‘rlik   qilish
tilning   aniqligi,   fikrni   to‘g‘ri   ifodalash,   kishilar   bilan   o‘zaro   xatosiz   muomala
qilish   uchun   g‘amxo‘rlik   demakdir.   Savod   o‘rgatishda   bolalarda   grafik   malakani
shakllantirish   bilan   bir   vaqtda   imloga   oid   malakani   shakllantirishga   ham   zamin
yaratiladi. 
Savod o‘rgatish davrida o‘quvchilar:  
a) talaffuzi   va   yozilishida   farq   qilmaydigan   so‘zlarda   tovush   bilan
harfning mosligini; 
b) so‘zlarni   alohida   yozishni,   ya’ni   yozuv   vositasida   so‘z   ma’no   birligi
sifatida ajratishni;  
v)so‘zning   satrga   sig‘may   qolgan   qismini   keyingi   qatorga   bo‘g‘inlab
ko‘chirib   yozishni,   bunda   bo‘g‘in   hosil   qilgan   bir   unli   harfni   qatorga   ko‘chirib
yozib bo‘lmasligi; 
  g)   gap   boshida,   shuningdek,   kishilar   ismida,   hayvonlarga   qo‘yilgan
nomlarda bosh harfning ishlatilishini amaliy tarzda o‘rganadilar. 
Savod o‘rgatish davridayoq ko‘chirib yozish,  diktant va ijodiy yozuvlardan
foydalaniladi.   O‘z-o‘zini   tekshirishga   o‘rganadilar.   Yozuv   darslarida   ham
o‘quvchilar   nutqini   o‘stirish,   fikrlashga   o‘rgatish   asosiy   vazifalardan   hisoblanadi.
MUHOKAMA   VA   NATIJALAR.   O‘qish   va   yozish   -   nutq   faoliyatining   turi.
9 Maktabda   o‘qitish   elementar   o‘qish   va   yozishga   o‘rgatishdan   boshlanadi.
“Alifbe”ga   asoslangan   holda   qisqa   vaqt   ichida   o‘quvchilar   o‘qish   va   yozishga
o‘rgatiladi,   ya’ni   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmasini   egallaydilar.   Savod   o‘rgatish
davrida o‘qish va yozish harakatini maqsadga muvofiq ravishda bajara olish o‘qish
va   yozish   ko‘nikmasi   deyiladi.   Bu   ko‘nikma   bilimni   talab   qiladi,   chunki   har
qanday ko‘nikma bilimsiz shakllanmaydi.  Bilim ko‘nikmaga aylanmagan bo‘lishi
mumkin. Masalan, bola v harfining elementlarini, yozuv chiziqlari orasiga qanday
joylashtirilishini   bilib,   uni   daftarda   yoza   olmasligi   yoki   o‘quvchi   harflarni   tanib,
ularni   o‘qiy   olmasligi   mumkin.   Yozish   ko‘nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa
faoliyat turlari, ya’ni yozish jarayonida partada to‘g‘ri o‘tirish, ruchkani barmoqlar
orasida tutish, daftarni qiyalikda qo‘yish kabilar ham o‘rgatiladi. O‘qish va yozish
ko‘nikmasi takomillashtirila borib, malakaga aylantiriladi. Malakaning shakllanishi
uchun bir faoliyat bir necha bora takrorlanishi lozim. Yozish malakasida o‘quvchi
ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish   haqida   o‘ylab   o‘tirmay,   so‘z   va
gaplarni   yoza   boshlaydi.   Demak,   o‘qish   va   yozish   malakasi   harakatning   o‘ylab
o‘tirmay  amalga  oshirilish  jarayonidir.  Malaka   o‘qitishning  keyingi  bosqichlarida
mustahkamlanib, avtomatlashish darajasiga yetkaziladi. O‘qish va yozish malakasi
biri   ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun
ham o‘qishga o‘rgatish bilan yozuvga o‘rgatish parallel olib boriladi va bu faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   Shunday   ekan,   savod   o‘rgatish   jarayonida
bola   juda   ko‘p   o‘qishi   va   yozishi   zarur.   O‘zbek   tili   yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni
fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush   uchun,   har   bir   fonema   uchun   maxsus   grafik
shakl   (harf)   olingan.   O‘qishda   grafik   shakllar   tovushga   aylantirilsa,   yozuvda
aksincha, tovushlar harflarga aylantiriladi. O‘zbek tilining tovush tizimi va yozuvi.
O‘zbek   tili   yozuvi   fonematik   yozuv   hisoblanadi.   1993   yildan   boshlab   o‘zbek   tili
yozuvi uchun lotin grafikasi asos qilib olindi. Nutqning har bir tovushi uchun unga
mos grafik shakl qabul qilindi. O‘qituvchi savod o‘rgatish jarayonida o‘quvchilarni
tovush va harflar bilan tanishtirishda, ularni sintezlab o‘qishga o‘rgatishda o‘zbek
tilining fonetik xususiyatlarini hisobga olishi zarur. Savod o‘rgatish analitiksintetik
tovush metodiga asosan olib boriladi. So‘z bo‘g‘inga bo‘linadi, bo‘g‘indan kerakli
10 - o‘rganilayotgan tovush ajratilib olinadi, tahlil qilinadi, o‘rganiladigan harf  bilan
sintezlanadi, shu asosda harf va butun o‘qish jarayoni o‘zlashtiriladi. Bunda o‘zbek
tili   grafik   tizimi,   tovushlarni   yozuvda   belgilash   xususiyatlari   hisobga   olinadi.
Savod   o‘rgatishda   o‘zbek   tili   grafik   tizimining   quyidagi   xususiyatlarini   hisobga
olish   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘qish   va   yozish   jarayonining   psixofiziologik
tavsifi.   O‘qish   ham,   yozish   ham   murakkab   nutq   faoliyati   hisoblanadi.   Bu
jarayonlar   kichik   yoshdagi   o‘quvchidan   iroda,   aql,   hatto   jismoniy   harakatni   ham
talab qiladi. 
Kichik yoshdagi o‘quvchini o‘qishga o‘rgatishda quyidagilar kuzatiladi: 
1. Bola   o‘qish   paytida   bitta   harfni   ko‘radi,   uni   bilish   uchun   rasmlarni
ko‘z oldiga keltiradi, rasmlarni yoki boshqa harflarni eslaydi, esga tushirgach, uni
aytishga   oshiqadi,   biroq   o‘qituvchi   aytishga   yo‘l   qo‘ymaydi,   undan   bo‘g‘inni
aytishni   talab   qiladi.   O‘quvchi   ikkinchi   harfni   eslab   olguncha,   birinchisi   esdan
chiqib qoladi yoki ularni qo‘shib bo‘g‘in, bo‘g‘indan so‘z hosil qilguncha, o‘qish
jarayoni sustlashadi. 
2. Ko‘pincha bola o‘qiyotgan qatorni yo‘qotib qo‘yadi, harfni, bo‘g‘inni,
so‘zni qayta o‘qishiga to‘g‘ri keladi. O‘quvchining diqqati kengaygan sari bo‘g‘in
va so‘zni butunligicha idrok eta boshlaydi. 
O‘qishni  muvaffaqiyatli  egallashlari   uchun  o‘quvchilarning idroki, xotirasi,
tafakkuri va nutqini o‘stirishga katta e’tibor berish kerak. 
Fonematik eshitish  imloviy malakani  hosil  qilishning muhim  shartidir. Shu
bois savod o‘rgatish davrida eshitish idrokini o‘stirish uchun ham maxsus xilma-xil
mashqlar   o‘tkazib   borish   maqsadga   muvofiqdir.   Yozuv   jarayonida   o‘quvchilar
ruchkani   to‘g‘ri   ushlashni,   daftarni   to‘g‘ri   qo‘yishni,   harfni   yozishda   yozuv
chiziqlari, ular bo‘ylab qo‘lni harakatlantirishni esda saqlashi, harfni harfga qanday
ulash, qatorga sig‘ish-sig‘masligini mo‘ljallashi lozim. Yozuv jarayonida o‘quvchi
ruchkani   qog‘oz   ustida   sekin,   ishonchsizlik   bilan   qimirlatadi,   bir   harfni   yozib
to‘xtaydi   va   namuna   bilan   solishtiradi,   ba’zan   chiziqdan   chiqib   ketadi,
noto‘g‘rilarini bo‘yab, to‘g‘rilaydi. Savod o‘rgatish metodlarining qiyosiy-tanqidiy
tahlili   eski   maktabda   o‘qish   bilan   yozish   bir   vaqtda   o‘rgatilmagan,   avval   faqat
11 o‘qish   o‘rgatilgan.   O‘qish   hijo   (bo‘g‘in)   usuli   bilan   o‘rgatilgan.   O‘qishga
o‘rgatishning   “hijjai   qadimiy”   deb   atalgan   usuli   uzoq   vaqtlar   davomida   hech
qanday o‘zgarishsiz davom etib kelgan. Tovush metodi bilan savod o‘rgatilganda,
so‘zning   eng   kichik   bo‘lagi,   ya’ni   nutq   tovushlari   asos   qilib   olinadi.   So‘zning
ma’nosini o‘zgartira oluvchi har bir tovush yozuvda harf orqali ifodalanishi: so‘zda
tovushlar   almashinishi,   ortishi   yoki   kamayishi   natijasida   boshqa   bir   yangi   so‘z
hosil bo‘lishi mumkinligi bolalar ongiga yetkaziladi.  
Keyingi   yillarda   ham   xat-savod   tovush   metodida   o‘rgatilmoqda.   Atoqli
metodistlar   (S.P.Redazubov,   A.I.Voskresenskaya,   K.   Qosimova,   Y.Abdullayev,
O.Sharafiddinov   va   boshq.)   tovush   metodida   xat-savod   o‘rgatishni
takomillashtirdilar. Arab alifbosida yozuvni o‘rgatish qiyin bo‘lgan. Bu alifbodagi
harflar   so‘zda   qo‘llash   o‘rniga   qarab,   har   xil   shaklda   yozilgan,   bu   yozuvni
o‘rganishni   qiyinlashtirgan.   Shuning   uchun   ko‘p   maktablarda   bolalarga   o‘qish
o‘rgatilib   yozuv   o‘rgatilmagan,   chunki   domla   va   otinoyilarning   ko‘pchiligi
o‘qishni   bilib,   yozishni   bilmagan.   Eski   maktabda   yozish   chiziqsiz   tekis   oq
qog‘ozga dastlab yo‘g‘onroq savag‘ich qalamda o‘rgatilgan; bolalar yozishni ozroq
o‘rganganlaridan keyin qamish qalamda ham yozishgan, ularga ruchkada yozishga
ruxsat   etilmagan.   Yozishni   o‘rgatish   alifbo   tartibida   harflarning   alohidaalohida
shaklini yozdirishdan boshlangan. Avval alifni yozish o‘rgatilgan, keyin o‘xshash
shaklli  harflar bandlarga bo‘linib, o‘xshash  unsuri bo‘lmaganlari esa ayrim-ayrim
yozdirilgan. Ba’zi  domlalar  ayrim  harflarning elementlarini  yozishni  ham alohida
mashq   qildirganlar.   Shundan   keyin   harflarni   nusxaga   qarab   alifbo   tartibida   katta-
katta   qilib   yozish   (bu   mufradot   (sarhad)   deyilgan:   bunday   yozish   bir-ikki   yilga
cho‘zilgan)  o‘rgatilgan. Shundan keyin harflarni bir-biriga qo‘shib yozish mashqi
boshlangan. Bu mashqni murakkabbot deyilgan. Harflarni birbiriga qo‘shib yozish
mashqi   bir   necha   bosqichga   bo‘linib,   harf   birikmalarining   ma’no   anglatish-
anglatmasligi   umuman   e’tiborga   olinmagan,   qanday   qo‘shilish   mashq
qilinavergan.   Ko‘pgina   eski   maktablarda   bunday   mashq   “abjad   yozish”   bilan
tugallangan.   Murakkabbotdan   keyin   bayt,   qit’a   va   ruboiylarni   ko‘chirib   yozish
mashqi  boshlangan. Bu mashqni  muqattaot deyilgan. Bu mashqqa ham  juda ko‘p
12 vaqt   sarflangan;   u   ma’noli   so‘zlarni   yozish   bilan   boshlanib,   duoyi   salom   (insho)
yozish   bilan   tugallangan.   Bola   duoyi   salom   yozishni   bilsa,   “xati   chiqqan”
hisoblangan.   Yozuvni   o‘rgatish   va   husnixat   mashq   qildirishda   “Mufradot”
kitobidan foydalanilgan. Bu kitobchada har uchala mashq turi, ba’zi nashrlarda esa
insho   namunalari   berilgan.   Eski   maktabda   yozuvga   o‘rgatishning   birdan-bir   yo‘li
ko‘chirib   yozish   -   nusxa   ko‘chirish   hisoblangan,   natijada   bolada   yozma   nutq
ko‘nikmasi   hosil   qilinmagan.   Bu   mashq   bolani   juda   zeriktirgan,   hech
o‘ylanmasdan   yozishga   odatlantirgan.   Maktabxonada   ijodiy   ko‘chirib   yozuv
mashqlarining,   shuningdek,   boshqa   usullarning   qo‘llanilmaganligi   orqasida   bola
chiroyli  ko‘chirib yozish  ko‘nikmasini  hosil  qilgan bo‘lsa ham, o‘z fikrini  yozma
ifoda qila olmagan, eng oddiy jumlalarni ham zo‘r-bazo‘r xato bilan yozgan. Eski
maktablarda,   madrasalarda   o‘zbek   tili   o‘qitilmagan,   natijada   eski   maktab
bolalarigina emas, hatto madrasada bir necha yil umr o‘tkazgan ba’zi bolalar ham
o‘z   ismini   to‘g‘ri   yozishni   bilmaganlar.   Arabchada   to‘g‘ri,   chiroyli   yozuvga
o‘rgatish   uchun   xivalik   shoir   Shermuhammad   Avazbiy   o‘g‘li   Munisning
(17781829) “Savodi ta’lim” kitobidan foydalanilgan. 
Boshlang‘ich   ta’lim   o‘quvchilarini   husnixatga   o‘rgatish   jarayonida
avvalombor   o‘qituvchilarni   husnixatga   o‘rgatish,   metod   va   usullari   bilan
qurollantirish kerak bo‘ladi.   Shu bilan birgalikda   o‘quvchilarda chiroyli, aniq va
toza   yozishga   qiziqish   va   muhabbat   uyg‘otish   uchun   birinchi   navbatda
o‘qituvchining   o‘zi   chiroyli   yozishi   lozim.   1-sinfda   o‘qish   darslarida   o‘quvchilar
tovush hamda bosma harflar bilan tanishtirilsa, tovush va harflarni analiz va sintez
qilish   orqali   ularning   nutqi   o‘stiriladi.   Shu   kabi   yozuv   darsining   ham   ayrim
spetsifik   xususiyati   bor.   Masalan,   agar   o‘quvchilar   o‘qish   darsida   «Alifbe»
kitobidagi   tayyor   bosma   harflardan   foydalansalar,   yozuv   darsida   bu   narsa
ko‘rinmaydi. Har bir harf va uning elementini o‘quvchining o‘zi namunaga qarab
yozadi.   Shuning   uchun   ham   bu   sinfda   yozuvga   o‘rgatish   o‘z   navbatida   quyidagi
kabi qator tushunchalarni bilishni talab etadi: baland-past, bir xil, keng-tor, yaqin-
uzoq,   yuqoriga,   pastga,   o‘rta   (oraliq),   uzunroq-kaltaroq,   teng,   teng   bo‘magan
masofa,   to‘g‘ri-qiya,   chapga-o‘ngga.   O‘qituvchi   yozuv   malakasiga   o‘rgatishga
13 boshlashdan   oldin   o‘quvchilar   bilan   yuqoridagi   ko‘rsatib   o‘tilgan   tushunchalar
ustida   ish   olib   borishi   lozim.   Bu   o‘quvchilarga   harflarning   shaklini   uning
harakatini yaxshi tushunishlariga katta yordam beradi.
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida yozuv ko‘nikmalarini
Savod o’rgatishning tayyorlov hamda asosiy davri va undan keyingi davrda
o’quvchilarni savodli yozishga o’rgatishda quyidagicha metodlardan foydalaniladi.
Metodlar   asosan   o’qish   jarayoni   bilan   birgalikda   olib   boriladi.   Chunki
o’quvchilar   savodli   o’qish   jarayonidagina   savodli   yozish   malakalarini
o’zlashtiradilar. Analitik- sintetik metod. 
Analitik-sintetik   tovush   metodiga   K.D.Ushinskiy   asos   solgan.   Bu   metod
hozirgi kunga qadar ancha takomillashdi. Shu bois anaiitik-sintelik tovush metodi
an’anaviy   tamoyillarga   va   shakllanish,   tashkil   topish   jarayonida   bo’lgan
tamoyiilarga ega. Metodning an’anaviy tamoyillari quyidagilar: 
l.   Savod   o’rgatishda   analitik-sintetik   tovush   metodi   shaxsni   shakllantirish
maqsadiga ko’ra ta’limiy va o’stiruvchi xarakterda bo’ladi, nutqiy mashqlar orqali
aqlning o’sishini ta’minlaydi, o’qishning ongli olishini talab etadi. 
Analitik sintetik tovush metodida savod o’rgatish jarayoni 4 oy davom etadi.
Bu jarayon 2 davrga bo’linadi:1 
A) alifbegacha tayyorgarlik davri (2 xafta), 
B) alifbo (asosiy) davr 31 dekabrgacha davom etadi. 
Alifbogacha   tayyorgarlik   davri,   o’z   navbatida,   2   bosqichga   bo’linadi:   A)
harf o’rganilmaydigan bosqich (2 xafta). 
B) unli tovush va harf o’rganiladigan bosqich (2 xafta) 
Savod o’rgatish jarayonidagi darslar predmetiga ko’ra ikki turli: 
“Alifbe” darsligi asosidagi o’qish darslari; “Yozuv daftari” asosidagi yozuv
darslari. 
1-bosqichning   asosiy   vazifasi   o’quvchilarni   maktab,   sinf   bilan,   tartib-
intizom   qoidalari   bilan   tanishtirish.   Ularga   nutq,   og’zaki   va   yozma   nutq   haq’ida,
gap,   nutqnnng   gaplardan   tuzilshi,   so’z   gaplarning   so’zlardan   tuzilishi;   bo’g’in,
14 so’zlarning   bo’g’inlardan   tuzilishi,   so’zlarning   bo’g’inlarga   bo’linishi;   tovush,
bo’g’inlarning   tovushlardan   tuzilishini;   tovushlarning   unli   tovush   va   undosh
tovushlarga   ajratilishini   o’rgatish,   ulardan   amaliy   foydalana   bilish   ko’nikmalarini
hosil   qilishdan   iborat.   Bu   davrda   maxsus   nushalar   asosida   o’quvchilarning
bog’lanishli   nutqi   ustida   ishlanadi.   Ularga   «Alifbe»da   berilgan   rasmlar   asosida
hikoyalar   tuzdirishdan   tashqari,   o’zlari   bilgan   she’r,   ertak,   hikoya,   tez   aytish,
maqol, topishmoq, halq ashulalari, alla, qo’shiqlar, latifalardan ayttirish lozim. 
Tayanch   so’zlar   asosida   gap   tuzdirish,   «Alifbe»   sahifalaridagi   so’zlar,
ularning  ma’nolari   ustida  ishlash  kabi   ishlar  uyushtiriladi.  (Bu tarzdagi   ishlar  har
bir darsda mavzularga bog’liq ravishda izchil davom ettirib boriladi.) 
Bu bosqichdagi yozuv darslarida o’quvchilarda daftar bilan, yozuv chiziqlari
bilan   tanishtirish,   harf   elementiarini   yozishga   o’rgatish,   namunaga   qarab   grafik
xatolarini   aniqlash   –   o’z-o’zini   tekshirish,   harf   oralarining   tengligiga   rioya   qilish
kabi ko’nikmalar hosil qilinadi. 
2-bosqichda   unli   tovush   va   unli   harflar   o’rgatiladi.   Bunda   ularning   uch
xususiyatini:   a)   orizda   to’siqqa   uchramasligi;   b)   cho’ziq   aytylishi;   v)   tarkibida
faqat   ovoz   qatnashishi   kabilarni   o’quvchilarning   amaliy   ravishda   puxta
egallashlariga erishish lozim. 
Shuningdek,   bu   bosqichda   tovush   bilan   harfni   farqlashga   o’rgatish   ko’zda
tutiladi.   Bu   bosqichdayoq   tovush   va   harf   o’rtasidagi   chegaraga   qat’iy   rioya
qilinadi.   Bolalarga   tovush   qaqida   ma’lumot   kitob   ochtirilmay   beriladi.   Tovushni
ifodalovchi   harf   ko’rsatilgach,   harf   ustida   ishlanadi.   Tovush   va   harfga   oid
xususiyatlar  (tovushlarni  talaffuz qilamiz, eshitamiz, harflarni  yozamiz, ko’ramiz,
o’qiymiz) 
Ham   izchil   ravishda   o’quvchilarni   o’zlashtirishlarini   xisobga   olgan   xolda
ochila boriladi. 
Alifbo davri. Bu davr 31 dekabrgacha davom etadi. Unda asosan o’quvchilar
undosh   tovush   va   undosh   harflar   bilan   tanishtiriladi.   Undoshlar   osondan   qiyinga
tamoyili asosida joylashtiriladi.Oldin sonor tovushlar (n, m, 1,) keyin esa b, k, d, t,
s   kabi   undoshlar   so’ngra   ikki   tovushni   ifodalaydigan   j   harf   birikmalari   (pd   s   b),
15 tovush   bildirmaydigan   harf-tutuq   belgisi   bilan   tanishtiriladi.   Tovush   va   harfni
yaxshi   tanishlari,   elementar   o’qishni   muvoffaqiyatli   egallashlari   uchun   bo’g’inga
bo’lish, bo’g’in chegarasini aniqlash, bo’g’indan tovushni ajratish, tovush va harf
munosabatini   aniqlash,   kesma   harflardan   burini   tuzish   va   o’qish,   bo’g’in-tovush,
tovush-harf, tahlili kabi mashqlardan foydalaniladi. 
Bu   davrda   bo’g’inlab   o’qish   asosi   shakllantiriladi:   ikki   harf   yopiq,   ikki
harfni   ochiq,   uch   harfli   yopiq   bo’g’inlar   (il,   ol,   la,   lo,   nom,   lim)   o’qishga
o’rgatiladi. 
Alifbo davrini o’rganiladigan tovush-harfhing murakkabligini hisobga olib 3
bosqichga ajratish mumkin: 
1-bosqichda o-na, a-na, il, in, bi-lan, tuzilishidagi so’zlar; 
2-bosqichda   artikulyatsiyasi   qiyin   bo’lgan   r,   k,   v,   f   kabi   undoshlar   va
yo’lbars, do’st, rasm kabi tuzilishidagi so’zlar; 
3-bosqichda 2-bosqichda harf birikmalari pd, s, z, 2 tovushni ifodalaydigan,
tutuq belgisi va jurnal, jirafa, tong, so’ng, bodring, choynak, shudring kabi so’zlar
o’qishga o’rgatiladi. 
Alifbe   davrining   oxirida   o’quvchilar   quyidagi   bilim   va   ko’nikmalarga   ega
bo’lishlari zarur: 
• Hamma   tovushlarni   tanishi   va   har   qanday   xolatda   to’g’ri   talaffuz
qilishi; 
• So’zni   bo’g’in   tovush,   tovush-harf   tahlilini   bilishi,   so’zdagi
tovushlarning   izchil   tartibini   aniqlay   olishi,   kerakli   tovushni   so’z   va   bo’g’inga
ajrata olishi; 
• Kesma harf va bo’g’inlardan so’z tuza olishi va o’qishi; 
• 2-3-4   bo’g’inli   so’zlarni   butinlab   o’qishi,   adabiy-orfoepik   talaffuz
bilan o qishi; ʻ
• Gaplarni ohangiga rioya qilib o’qishi; 
• O’qigan matnning mazmunini tushunib, ongli o’qishi; 
• O’qigan   matn   mazmunini   savollar   asosida   soddagina   qilib   qayta
hikoyalab berishi; 
16 • O’qigan matnga sarlavxa topishi; 
• To’gri, tez, ongli va ifodali o’qish malakalari shakllantirilishi. 
Alifbo   davri   yozuv   darslarining   vazifasi   –   kichik   va   bosh   yozma   harflarni
to’g’ri   shakllantirish,   harflami   to’g’ri   ulash,   alifbeda   o’qigan   bo’g’in,   so’z   va
gaplarni   namunaga   qarab   yozish,   harf,   bo’g’in,   so’z,   gap   diktantlarni   yozish
ko’nikmasini   shakllantirish,   izoxli,   saylanma,   ko’ruv,   ta’limiy,   diktant   yoza
olishlariga   erishish,   umuman   grafik   malakani   shakllantirish.   Sovod   o’rgatish
jarayonining   oxirida   bir   darsda,   agar   darsning   2/3   qismi   yozuvga   ajratilsa,   20
tagacha so’z yoza olishlari talab qilinadi. 
Bolalar   maktabga   kelgunga   qadar   ham   nutqning   tovush   qurilishini   amaliy
o`zlashtiradilar,   ammo   ular   maxsus   o`qigunlariga   qadar   so`zni   bo`g`inlarga
bo`lishni,   so`zdagi   tovushlarni   izchil   talaffuz   qilishni   bilmaydilar.   1-sinf
o quvchilarida   so`zni   to`g`ri   talaffuz   qilish,   bo`g`inlarga   bo`lish,   undagi   har   birʻ
tovushni   tartibi   bilan   aniq   aytish   ko`nikmasini   shakllantirish   ustida   maqsadga
muvofiq   ishlash,   o`z   navbatida,   analiz,   sintez,   taqqoslash,   guruhlash   kabi   aqliy
mashqlarni   bilib   olishga,   shuningdek,   tovushlarning   tabiati,   so`z   tarkibida   bir-
biriga ta`siri kabi ayrim elementar bilimlarni o`zlashtirishga imkon beradi.1-sinfda
fonetika va grafikani o`rganishga katta o`rin beriladi, chunki o`quvchilar o`qish va
yozish   jarayonini   shu   sinfda   egallaydilar.   Bu   bilimlar   keyingi   sinflarda
mustahkamlanadi, takomillashtiriladi. Bo`g`in murakkab tushuncha bo`lgani uchun
boshlang`ich   sinflarda   uning   qoidasi   berilmaydi.   Dasturga   ko`ra,   o quvchilarda	
ʻ
so`zni   bo`g`inlarga   bo`lish   ko`nikmasini   shakllantirish   vazifasi   talab   etiladi.
O`quvchilar   so`zni   bo`g`inlarga   bo`lishda   so`zda   nechta   unli   bo`lsa,   shuncha
bo`g`in   bo`ladi,   degan   tushunchaga   asoslanadilar.   Bu   tushunchani   ular   savod
o`rgatish   davridayoq   hosil   qiladilar.   Bolalar   yozilgan   so`zdan   dastlab   unli   harfni
topadilar,   keyin   so`zda   nechta   unli   bo`lsa,   uni   shuncha   qism   (bo`g`in)ga
bo`ladilar.1-sinfda   o`quv   yilining   birinchi   yarmida   og`zaki   va   yozma   tarzda
bo g`inlarga bo`lish, shuningdek, o`qituvchi topshirig`iga ko`ra, muayyan bo`g`inli	
ʻ
so`z   tanlash   mashqlari   har   kuni   o`tkaziladi.   So`zni   bo`g`inlarga   to`g`ri   va   tez
bo`lish ko`nikmasini hosil qilish 1-sinfda o`tkaziladigan muhim mashqlar qatoriga
17 kiradi.   O`quvchilar   o`qish   va   yozish   jarayonini   egallashda   mana   shu   ko`nikmaga
tayanadilar.   O`zbek   grafikasida   bo`g`in   tamoyili   yetakchi   tamoyil   hisoblanadi.
O`quvchi so`zni to`g`ri yozish uchun uni avval bo`g`inlarga bo`ladi. Boshlang`ich
sinflarda   morfologiyadan   “ot”,   “sifat”,   “son”,   “fe`l”,   “olmosh”   tushunchalarini;
siktaksisdan   “gap”,   “ega”,   “kesim”,   “ikkinchi   darajali   bo`lak”,   “uyushiq   bo`lak”,
“undalma”   kabi   tushunchalarni;   so`z   yasalishidan   “o`zak”,   “qo`shimcha”,
“o`zakdosh so`zlar” kabi tushunchalarni shakllantirish ustida ish olib boriladi  
"O`qituvchi tushunchalarni shakllantirish jarayonini boshqarish, o`quvchilar
aqliy faoliyatini to`g`ri tashkil etish uchun tushuncha nimaligini, tushunchani bilib
olish   jarayonining   xususiyatlarini,   tushunchani   o`zlashtirish   qanday   sharoitda
bo`lishini   ko`z   oldiga   aniq   keltirishi   lozim.   Grammatik   tushunchaning   bu
xususiyatlari   tufayli   o`quvchilarda   tushuncha   juda   ko`p   qiyinchilik   bilan
shakllanadi  
"Grammatik   tushunchani   bilib   olish   uchun   mavhum   tafakkur   ma`lum
darajada   rivojlangan   bo`lishi   lozim.   Mavhum   tafakkur   ta`lim   jarayonida   vujudga
keladi   va   maxsus   mashqlarni   talab   qiladi.   Bu   mashqlar   muayyan   aqliy
ko`nikmalarni   va   lingvistik   tasavvur   hamda   bilimlar   yig`indisini   shakllantirishga
qaratilgan bo`lishi zarur".
“Ta’lim to‘g‘risida”gi qonun, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” talablariga
ko‘ra   “Boshlang‘ich   ta’lim   umumiy   o‘rta   ta’lim   olish   uchun   zarur   bo‘lgan
savodxonlik, bilim va ko‘nikma asoslarini shakllantirishga qaratilgan ta’limdir” 
Shuning uchun ham “bolaning dunyoqarashi, didi, salohiyati shakllanadigan
boshlang‘ich   sinflarga   eng   yetuk,   eng   tajribali   murabbiylar   bekitib   qo‘yilishini
oddiy oddiy mantiqning o‘zi talab etadi”.  
Darhaqiqat, shunday ekan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bizga erkin fikrlay
oladigan ijodiy fikr mahsulini nutq shakliga mos ravishda og‘zaki va yozma bayon
qila   olish   ko‘nikma   va   malakalarini   egallagan   barkamol   avlodning   boshlang‘ich
avlodini yetkazib berishilari kerak.  
Buning   uchun   esa   DTS   talablariga   mos   erkin   matn   yarata   oladigan
o‘quvchilar tarbiyalash lozim. Jumladan, boshlang‘ich sinflarning 3-sinflari uchun
18 nashr   qilingan   “Ona   tili”,   “O‘qish”   darsliklarida   bu   masalaga   asosan   matn   ustida
ishlash haqida ma’lumotlar berilgan. Boshlang‘ich sinflar uchun tayyorlangan 2-4-
sinf   “Ona   tili”   dasturida   dastlab,   kichik   matnlar   yaratish,   matn   yaratish   usullari
haqida ma’lumotlar beriladi. Uning uchun reja tuzliladi va matn o‘rganilishidan bir
hafta oldin o‘quvchilarga e’lon qilinadi. Yoki 4-sinfda Q.Muhammadiyning she’ri
o‘rganilayotganda   she’rning   bolalar   uchun   yozgan   asarlari   namoyish   e’tilib,   ular
haqida qisqa hikoya qilib beriladi. 
Matnni   ifodali   o‘qishda,   masalan,   3-sinfda   o‘rganiladigan   Jumaniyoz
Jabborovning “Istiqlol” she’rini magnitafon orqali o‘qib eshittiriladi.  
Demak, boshlang‘ich sinda matn ustida ishlash usullari xilma-xil bo‘lib, biz
ularni   o‘z   faoliyatimizda   takomillashtirib   boramiz.     Boshlang‘ich   sinfda   she’riy
asar   ustida   ishlash   ham   o‘z   metodikasiga   ega.   Bunda   birinchi   bosqich   she’riy
asarni o‘qishga tayyorgarlik, ikkinchi bosqich esa asar mazmunini tahlil qilishdir.
Bunda quyidagi bosqichlar amalga oshirilishi mumkin: 
1. Tanlab   o‘qish.   Bu   topshiriq   orqali   o‘quvchi   berilgan   vazifaga   xos
parchani o‘qiydi. Masalan, 4-sinfda “Tabiatdagi o‘zgarishlar berilgan qismini topib
o‘qing”   degan   topshiriq   berilsa,   ular   “Oltin   kuz”   qismini   ifodali   o‘qiydilar   va
hokazo. 
2. Matnni   tasvirlash.   Unda   birinchidan   so‘z   bilan   ikkinchidan   grafik
tasvirlash amalga  oshiriladi. So‘z bilan tasvirlashda  o‘quvchilar  o‘z so‘zlari  bilan
qayta hikoya qiladilar. Bunda tabiat hodisalari, manzaralar, kishilarning ko‘rinishi,
hulq   atvorlari   qayta   badiiy   tasvirlab   beriladi.   Demak,   bu   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   og‘zaki   nutqining   o‘sishiga   yordam   beradi.   Grafik   tasvirlash   esa
ko‘pincha uyda bajariladi. Buning uchun o‘quvchilar tasvirlanadigan matn qismini
ajratadilar, uni diqqat bilan o‘qib chiqadilar. 
Mazmunni o‘lashtirib bo‘lgach, unga mos rasm chizadilar va hokazo. 
Demak, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matn tuzishga o‘rgatish turli usullar
yordamida amalga oshiriladigan o‘qituvchining ijodiy faoliyati hisoblanadi. Lekin
hozirgacha bu borada qator ishlar amalga oshirildi. 
19 Har   bir   sinf   yakunida   o‘quvchilar   egallashi   lozim   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma
va   malakalar   ta’lim   predmetlari   bo‘yicha   ishlab   chiqilgan   o‘quv   dasturlarida   o‘z
aksini topdi.  
Jumladan,   I-IV   sinf   “ona   tili”   va   “O‘qish”   bo‘yicha   quyidagi   talablar
belgilab qo‘yildi.  
1. O‘qish texnikasi bo‘yicha miqdoriy ko‘rsatkich bir daqiqada 80-90 so‘zni
o‘qiy olishi kerak. Bunda talablar: 
– harflarni to‘g‘ri talaffuz etish; 
– so‘zlarni to‘g‘ri o‘qish; 
– gap ohangiga rioya qilgan holda ravon va obrazli o‘qish; 
– gapda tinish belgilarini talaffuzda aks ettirish; 
– sanash va ajratishlardan to‘g‘ri foydalanish; 
– so`z urg‘usiga rioya qilish; 
– ohangga rioya qilish; 
– ilmiy atama va ramzlarni to‘g‘ri talaffuz qilish; 
2. Matn mazmunini va o‘zgalar fikrini anglash malakasi bo‘yicha: 
Miqdoriy   ko‘rsatkich:   10   daqiqada,   4-5   sahifali   matn   o‘qib   qayta   so‘zlab
bera olish; Talablar: 
– og‘zaki, nutqning to‘g`ri  ravon  aniq  tushunarli va tasirchan bo‘lishi;
– monologik nutqning ravon bo‘lishi; 
– diologik nutqda ta’sirchan izchil, mantiqiy jihatdan aniq bo‘lishi. 
2. Diktant yozish malakasi: 
Miqdoriy  ko‘rsatkich:  40-50  so‘zdan  iborat  diktant  
yoza  olish. 
Talablar: 
– imlo xatolariga yo‘l qo‘ymaslik. 
– ijodiy matnnning mantiqiy jihatdan izchilligi 
– berilgan izohlarning aniqligi – lug‘atlarning to‘g‘ri va aniq bo‘lishi 
20 3.   Fikrni   yozma   shaklda   bayon   etish   malakasi   bo‘yicha   Miqdoriy
ko‘rsatkich: 5-6  gapdan iborat bo‘lgan matnni fikr ehtiyoji bilan bog‘liq mavzu
asosida yaratish. Talablar: 
– Mavzudagi  gaplarningh  mazmunini  o‘zaro bog‘liqligi  va
aloqadorligi ko‘rsatilgan mavzu doirasida birlashishi; 
 – Harf va tinish belgilarini to‘g‘ri yozish 
– Husnixatda qatorlarni to‘g‘ri joylashtirish 
– So‘zlar orasidagi oraliqni to‘g‘ri belgilash 
– Tasvirda tilning ifoda vositalaridan foydalanish; 
– Matnda  so‘zlarni  takrorlashdan  takrorlanishdan  
saqlanish  va  sinonimlarni qo`llay olish 
– Matnda xat boshilarining yaqinligi va fikr izchilligini ta’minlash 
– Uyadosh so‘zlardan foydalana olish 
– Boshlang‘ich  ta’lim  yakunida  o‘quvchilar  kamida  
20  ta  kichik hajmdagi she’rni yoddan aytib bera olishi shart 
Demak,   DTS   da   ko‘rsatilgan   talablarni   to‘g‘ri   bajarish   uchun   albatta   ,   ona
tili   o‘qituvchilari   oldiga   katta   talablar   qo‘yiladi.   O‘quvchilarning   nutqiy
taraqqiyotini   ta’minlashda   matn,   uning   tahlili   va   matn   yaratish   eng   muhim
omillardan biri hisoblanadi.  
Zero,   matn-inson   tafakkurining   voqealanishi,   tugal   bir   mazmunining   kashf
etilishi, yuzaga chiqishidir.
21 II BOB. 3-SINF ONA TILI VA O‘QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
YOZUV MALAKALARINI SHAKLLANTIRISH USULLARI
2.1. Yozuv darslarida qo‘llaniladigan metodlar va yondashuvlar
Ona   tilini   o’qitishda   o’qituvchi   bilan   o’quvchining   birgalikdagi   faoliyatini
tashkil etish shakllari, metodlari va usullari ta’lim tizimining takomillashuvi bilan
bog’liq holda rivojlanib, yangilanib bormoqda. 
XX   asrning   oxirgi   yillariga   qadar   o’qitish   metodlari   sifatida   tushuntirish-
bayon  metodi,   suhbat   metodi,  analiz-sintez   metodi,   mustaqil   ish   metodi,  induktiv
va  deduktiv  metodlar   ona  tili  ta’limi   darslarini   tashkil   etishda   ko’proq  qo’llanilib
kelindi. 
Bayon   qilish   metodi   ona   tili   darslarida   qo’llangan   asosiy   metodlardan   biri
bo’lgan.  Bunda  o’qituvchi   bayon  qilishdan  oldin  o’quvchilarning  o’rganilayotgan
mavzu   yuzasidan   bilimlarini   aniqlab   olgan.   Bu   o’quvchilarni   o’qituvchi   bayonini
kuzatib,   tinglab   borishga,   faol   bo’lishga   undagan.   O’qituvchining   bayoni,   ya’ni
bayon   qilish   metodida   grammatik   mavzuning   xususiyatidan   kelib   chiqib,
o’qituvchi   ma’lumotlarni   o’z   so’zlari   bilan   bayon   qilib   bergan.   Bunda   o’qituvchi
zimmasiga o’rganilayotgan grammatik mavzuning muhim o’rinlarini aniq, lo’nda,
misollar   tahlili   bilan   izchil   bayon   qilib   berish   vazifasi   yuklangan.   Boshlang’ich
sinflarda bayon qilish metodi o’quvchilarning yoshi va eslab qolish holatidan kelib
chiqqan hołda 3-5 daqiqaga mo’ljallangan. Bayon qilish metodini qo’llash holatlari
hozir ham uchraydi. 
Suhbat   metodi   boshlang’ich   sinflarda   ona   tilini   o’qitishda   keng
qo’llaniladigan va shu bosqich o’quvchilari tabiatiga mos metod sanaladi. Suhbat
metodi   savol-javob   metodi   deb   ham   yuritilgan.   Suhbat   metodi   o’qituvchidan
mavzuning xususiyatini  o’zida aks ettirgan o’quv materialini  topishni, grammatik
mavzuning   muhim   belgilarini   aniqlash,   ularning   o’xshash   va   farqli   jihatlarini
ajratish,   o’xshash   va   farqli   jihatlariga   qarab   guruhlash,   umumlashtirishga,   xulosa
chiqarishga   yo’naltirilgan   savollar   tuzishni,   ularni   o’quvchilarga   izchil   berib
borishni talab etadi. 
22 Boshlang’ich   sinflarda   suhbat   metodining   muammoli   o’qitish   metodi
sifatida  qo’llanilishi   ta’limda  o’quvchilarni   faollashtirishga   katta  ta’sir   ko’rsatadi.
Muammoli   o’qitish   metodiga   amerikalik   pedagog   va   psixolog   Dyun   1894-yilda
asos   solgan.   Bu   metodning   maqsadi   ilmiy   tushunchalarni   o’zlashtirishga   yordam
berishgina emas, balki o’quvchilarning bilish qobiliyatini ham rivojlantirish, ijodiy
qobiliyatlarini o’stirish hamdir. Bunda suhbat davomida o’qituvchining topshirig’i
bilan   o’quvchining   oldiga   biror   muammo   qo’yiladi   va   darsda   muammoli   vaziyat
yaratiladi.   Bu   muammoni   o’quvchi   oldin   egallagan   bilimlari   asosida   hal   etadi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   hayotiy   tajribalari   kamligi   sababli   o’qituvchi
muammoni hal qilishga yordamlashuvchi savollar beradi. Muammoni o’quvchi hal
qila   olmasa,   uni   o’qituvchining   hal   qilishiga   to’g’ri   keladi.   Shuning   uchun
boshlang’ich sinfda muammoli  o’qitish  metodi  yarim  izlanishli  muammoli  metod
deb   ham   yuritiladi.   Masalan,   muammoli   o’qitish   metodini   leksik-semantik   va
grammatik   mashqlarni   tashkil   etishda   ham   qo’llash   mumkin.   Bu   metoddan   1-
sinfdan   boshlab   foydalanish   mumkin.   Bu   metod   “Tovush   va   harf”   mavzusini
o’rganayotganda tovushning so’z ma’nosini farqlashdagi vazifasini tushuntirishda,
“So’z ma’nosi”, “Nutq va gap” mavzularini o’rganishda ham qo’llanadi. Masalan,
“So’z ma’nosi” mavzusini o’rganish uchun xat taxtaga turli ma’nodagi, ya’ni turli
so’z turkumiga kiradigan so’zlar aralash holda yozib qo’yiladi. 
So’zlar:   kitob,   qurdi,   shifokor,   sakkiz,   qizil,   qalam,  o’qidi,  yashil,   binokor,
o’nta, o’qituvchi, sakkiz. 
O’quvchilar bilan quyidagicha savol-javob tashkil qilinadi: 
So’zlarni o’qing. 
- Birinchi so’z nimani bildiryapti? Narsanimi, shaxsnimi? 
- Bu so’zga qanday so’roq beramiz? 
Ikkinchi so’z harakatni bildiryaptimi yoki narsanimi? 
- Bu so’zga qaysi so’roqni beramiz? 
- Qaysi so’zlar sanoqni bildiryapti? 
- Bu so’zlarga qaysi so’roqni beramiz? 
Qaysi so’zlar rangni bildiryapti? 
23 - Bu so’zga qaysi so’roqni beramiz? 
So’zlar ichidan shaxsni (kasb egasini) bildirayotgan so’zlarni topib, bir ustun
qilib yozing. 
- Ikkinchi ustunga narsani bildirgan so’zlarni topib yozing. 
- Uchinchi   ustunga   harakatni   bildirgan   so’zlarni   topib   yozing   va
hokazo. 
O’quvchilar   topshiriqni   o’qituvchi   yordamida   bajarib   bo’lgach,   muammoli
savol o’rtaga tashlanadi: 
Yuqoridagi so’zlar nimasiga ko’ra farqlanyapti? 
O’quvchilar   “ma’nosiga   ko’ra”   degan   fikrni   ayta   olmasalar,   o’qituvchi   bu
muammoni hal qiladi: 
Bu   so’zlar   ma’nosiga   ko’ra   va   so’roqlariga   ko’ra   farq   qiladi.   O’ylang,
so’zlarni   qaysi   xususiyatlariga   ko’ra   guruhlarga   ajratamiz?   So’zlarni   nechta
guruhga ajratish mumkin? 
Savol-javoblardan ko’rinib turibdiki, o’quvchilar bilan suhbat  rivojlantirilib
borilyapti   va   o’quvchilar   suhbat   davomida   yangi-yangi   ma’lumotlarni   egallab
bormoqdalar.   3-4-sinflarga   o’tganda   bunday   suhbatlar   oxirida   o’quvchilarning
o’zlari xulosa chiqaradilar. Bunday suhbatlarda o’quvchilarning yoshi, saviyasidan
tashqari, vaqt ham hisobga olinadi. Suhbat uzoq davom etsa, o’quvchilar charchab
qoladilar, o’zlashtirish darajasi ham susayadi. 
2.2. O‘qish savodxonligi darslarida nutqni rivojlantirish orqali yozuvga
tayyorlash
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida mustaqil ish metodi asosan o’rganilgan
mavzuni   mustahkamlash   qismida   mashqlar   ishlash   jarayonida   qo’llaniladi.
O’quvchilar o’qituvchining topshirig’i bilan mustaqil ishlarni og’zaki yoki yozma
shaklda   bajaradilar.   Topshiriq   qiyin   va   ko’p   vaqtni   olmasligi,   o’quvchilar   kuchi
yetadigan   qilib,   muayyan   vaqt   ichida   txnjarishga   mo’ljallangan   bo’lishi   kerak.
Mustaqil   ishlash   uchun   topshiriq   1-sintdan   boshlab   beriladi   va   u   asta-sekin
24 marakkablashtirilib   boriladi.   1-sinfda  “Yozgan   so’zlaringizni   lug’atdan   tekshiring
“Rasmga   qarab   sabzavot   nomlarini   alifbo   tartibida   yozing”,   “Rasmni   kuzating”
Unda tasvirlangan narsalarni aniqlang va ularning nomini yozing kabi topshiriqlar
beriladi. Masalan, 88-mashqda “O’lkamda bahor" mavzusida sujetli rasm berilgan.
O’quvchilar   rasmni   kuzatib   narsa   nomlarini   yozadilar.   Bunda   bir   o’quvchi   5   ta,
ikkinchi  o’quvchi  10 ta va  hokazo so’z yozishi  mumkin. Aslida  rasmda 30 tadan
ortiq   narsa   tasvirlangan:   tog’,   osmon,   bulut,   qor,   terak,   tol,   o’rik,   ko’ylak   shirt,
tufli,   lenta,   soch,   bosh,   qir,   dala,   o’t,   gul,   qo’l,   oyoq,   quloq,   burun,   yuz,   og’iz,
barmoq, bo’yin, qorin, yubka, jemper daraxt va hokazo. Bu o’quvchilarning e’tibor
bilan kuzatishga yatuvchanlikka o’rgatadi. 
Analiz-sintez   metodi   savod   o’rgatish   darslariga   rus-tuzem   maktablari   va
tatar   o’qituvchilarining   faoliyati   orqali   kirib   kelgan.   Ona   tili   ta’limi   jarayoniga
analiz   -   tahlil   grammatik   hodisaning   muhim   belgilarini   aniqlash   maqsadida,
o’rganilgan   grammatik   tushunchaning   yangi   qirralarini   ochish   va   mustahkamlash
maqsadida   tatbiq   etiladi.   Fonetik,   leksik,   morfologik   va   sintaktik   tahlil   shu
metodning   amalda   namoyon   bo’lishdir.   Sintez   qismlarga   bo’lib   o’rganilgan
grammatik   materialni   yaxlitlashdir.   Masalan,   ot,   sifat,   fe’l,   son   kabi   so’z
turkumlari o’rganilayotganda ularga oid so’zlar berilib, ular ishtirokida gap tuzish,
aralash   berilgan   so’zlardan   gap   tuzish,   aralash   berilgan   gaplarni   voqealar   rivoji
asosida   tartiblashtirib   matn   tuzish,   mazmunan   tahlil   qilingan   rasm   asosida
hikoyacha   tuzish   kabi   ishlarda   sintez   metodi   namoyon   bo’ladi.   Analiz-sintez
metodida ham o’quvchilarni faollashtirish o’qituvchining o’quvchilarga beradigan
savol va topshiriqlariga, ishni tashkil etish shakllariga bog’liq bo’ladi. 
Induksiya   metodida   o’quvchilar   o’qituvchi   tavsiya   etgan   til   dalillarini
kuzatadi, tahlil qiladi va shu asosda xulosa va ta’riflar keltirib chiqaradi. 
Deduksiya metodida o’quvchi tayyor qoida - ta’rif bilan tanishadi  va uning
mohiyatini til dalillari asosida ochadi. 
Bu   metodlarning   samarasi   o’qituvchining   savol-topshiriqlari   mazmuni
grammatik   hodisaning   muhim   tomonlariga   yo’naltirilganligiga,   izchilligiga,
25 faoliyatni   tashkil   etish   shakllariga,   o’quv   vositalari   (darslik,   turli   xarakterdagi
lug’atlar, rasm, jadvallar, texnik vositalar)ga bog’liq bo’ladi.  
Xulosa   qilib   aytganda,   yuqoridagi   barcha   metodlarning   muvaffaqiyati
o’qituvchining beradigan savol-topshiriqlariga bog’liq. Yo’l-yo’lakay duch kelgan
savollar   bilan   kichik   yoshdagi   o’quvchining   anglash   faoliyatini   ishga   solish
kutilgan natijani bermaydi. 
So’nggi   yillar   davomida   ta’lim   tizimiga   an’anaviy   metodlar   bilan   birga
zamonaviy   pedagogik   texnologiya   usullari   kirib   keldi.   Ulardan   ona   tili   ta’limi
jarayonida foydalanish bo’yicha yutuqlar qo’lga kiritildi.
Bugungi shiddatli davr har bir insondan bolalik chog‘idan boshlab qunt bilan
o‘qish,   ilm   va   hunar   o‘rganishni   talab   etmoqda.   Ana   shu   talab   asosida
mamlakatimizda o‘ziga xos ta’lim tizimi yaratildi: “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va
“Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”   qabul   qilindi.   Ularda   ta’limning   boshqa
sohalari qatori ona tili ta’limiga ham alohida o‘rin ajratilgan.  
Ona   tili   o‘quvchini   mustaqil   fikrlashga,   mulohazalarni   og‘zaki   va   yozma
ravishda   to‘liq   bayon   qilishga   o‘rgatadi.   O‘quvchining   savodxonlik   darajasini,
uning ijtimoiy hayotda tutgan o‘rni  ona tilidan  hosil  qilingan bilim  va  malakalari
asosiga quriladi.  
Ma’lumki,   har   bir   milliy   til   o‘zida   moddiy   olamni   aynan,   adyekvat   aks
ettirishdan   tashqari   ruhiy   olamni,   qayg‘u-alamlari-yu   shodliklarini   ham   o‘rinda
tugal   ifodalaydi.   Insonda   har   bir   narsaga   nisbatan   o‘z   munosabatini   bildirish
imkoniyati   bor   va   bu   imkoniyat   har   gal   tilning   muayyan   shakllari   orqali   yuzaga
chiqariladi.  
Kakografiya   interfaol   usullardan   biri   sifatida   o‘quvchilarni   mustaqil
fikrlashga,   narsalarni   bir-birlari   bilan   solishtirishga,   izlanishga,   masalaning
yechimini  topishga, eng muhimi  ona tili  darslarida olingan bilim  va malakalariga
asoslanib,   muayyan   mavzular   bo‘yicha   zaruriy   xulosalar   chiqarishga   yordam
beradi.   O‘quvchilardagi   loqaydlik,   beparvolikni   yo‘qotib,   dadillikka,   ijodkorlikka
chorlaydi, mutelik, tobelik, nofaollik kabi salbiy xususiyatlarga barham beradi.  
26 Ayniqsa,   fonetika,   grafika,   orfografiya,   leksika   va   morfologiya   bo‘limlari
bilan   bog‘liq   amaliy   darslarni   o‘tishda   kakografiya   usuli   yaxshi   samara   beradi.
Masalan, o‘quvchilarga unli va undosh tovushlar bo‘yicha yetarlicha ma’lumotlar
berilgach,   “Mustahkamlash   darslari”   yoki   “Takrorlash   darslari”da   turli
topshiriqlardan   foydalanish   maqsadga   muvofiq.   Bunda   asosiy   e’tibor   so‘zlarning
aytilishi va yozilishi o‘rtasidagi farqqa qaratiladi.  
Tajribadan   ma’lumki,   o‘quvchilarning   aksariyati   ona   tili   darslarida   imlo
qoidalarini   puxta   o‘zlashtirmaydilar.   So‘larni   qanday   aytilsa,   shunday   yozishga
odatlanib   qoladilar.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   nutqidagi   dialektal   xatoliklar
ularning   savodxonligiga   soya   solidi.   Bu   esa   bora-bora   ulardagi   savodxonlik
darajasining qotib qolishiga, so‘zlarning muntazam ravishda xato yozilishiga sabab
bo‘ladi.  
Masalan,   o‘quvchilarning og‘zaki   nutqida baho,  bahor, bilan,  yulduz, teatr,
savol,   orden,   obod,   marvarid,   shanba,   mas’ul,   daryo   kabi   so‘zlarni   boho,   bohor,
blan,   yuldiz,   tiatr,   sovol,   ordin,   obot,   marvarit,   shamba,   ma’sul,   dayra   tarzida
talaffuz   qilish   va  shu   asosda   xato   yozish   amaliyotda  uchraydi.   Bu   narsa   ularning
unli   va   undosh   harflar   imlosi   bo‘yicha   ona   tili   darslarida   yetarlicha   bilim   va
malakaga   ega   bo‘lganliklarini   ko‘rsatadi.   Bu   kabi   xatoliklarning   oldini   olish
maqsadida   “O‘zbek   tilining   imlo   qoidalari”dagi   “Ayrim   unlilar   va   undoshlar
imlosi”   yuzasidan   tegishli   nazariy   ma’lumotlar   mavzular   o‘tilgach,   quyidagicha
topshiriq beriladi: 
So‘zlarni   o‘qing,   xato   yozilgan   o‘rinlarni   topib,   o‘zbek   tilning   imlo
qoidalariga mos ravishda ularni to‘g‘rilang va daftaringizga ko‘chirib yozing. 
Bugalter, hayol, xayo, xolol, momila, xuqiq, rektir, kanferensiya, kampyuter,
maylis va hokazo. 
To‘g‘ri   yozilishi:   buxgalter,   xayol,   hayo,   halol,   muomala,   halol,   huquq,
rektor, konferensiya, kompyuter, majlis. 
Kakografik   yo‘nalishdagi   bunday   topshiriqlarni   bajarish   bilan   quyidagi
natijalarga erishish mumkin: 
• O‘quvchi va o‘qituvchi o‘rtasidagi aloqa mustahkamlanadi; 
27 • O‘quvchilar ona tilidan olingan bilim va malakalarni xotirlashga, esga
olishga harakat qiladi; 
• Materiallarni bir-biriga solishtiradi, taqqoslaydi; 
• Xulosalar chiqaradi, orfografik bilimlarni mustahkamlaydi.  
  Ayniqsa,   og‘zaki   nutqda   h   –   x,   b   –   p,   d   –   t,   z   –   s   kabi   birining   o‘rniga
ikkinchisi   ko‘p   qo‘llaniladigan   undosh   tovushlarning   imlosini   o‘rgatishda
kakografiya   usuli   yaxshi   samara   beradi.   Bunda   xato   yozilgan   so‘zlarni
o‘quvchilarga slaydlar orqali ko‘rsatish, sinf taxtasiga ataylab xato yozish, so‘zlari
xato yozilgan tarqatma materiallarni qo‘llash kabi vositalardan foydalanish unumli.
Masalan:  
Xato   yozilgan   so‘zlarni   aniqlab,   ularni   imlo   qoidalariga   mos   ravishda
to‘g‘rilang va daftaringizga ko‘chirib yozing. 
Orombahsh,   zahira,   hoxish,   xol-ahvol,   hiyonat,   ihlos,   xar   hil,   xamma,
Xindiston, hatti-xarakat, hayol 
To‘g‘ri   yozilishi:   orombaxsh,   zaxira,   xohish,   hol-ahvol,   xiyonat,   ixlos,   har
xil, hamma, Hindiston, xatti-harakat, xayol. 
Kakografiya usuli leksikologiya bilan bog‘liq mavzularni o‘tishda ham qo‘l
keladi.   Matn   ichida   bir   tovush   bilan   farqlanuvchi   dars-darz,   bob-bop,   mart-mard,
qasr-kasr,   qaram-karam,   halok-halak,   kaft-kift,   asl-asil,   asr-asir,   oxir-axir-oxur,
chog‘-choq-choh   singari   paronim   so‘zlarni   xato   yozib,   o‘quvchilardan   ularni
to‘g‘rilab yozishni so‘rash ulardagi bilimlarni mustahkamlashga olib keladi.  
Xato   yozilgan   paronim   so‘zlarni   toping,   ularni   imlo   qoidalariga   mos
ravishda to‘g‘rilab, daftaringizga ko‘chiring.  
Birovga   choq   qazisang,   o‘zing   tushasan.   Mart   bir   o‘ladi,   nomart   –   ming.
Qarz   ikki   qo‘ldan   chiqadi.   Onangni   kiftingda   ko‘tarsang,   singlingni   kaftingda
ko‘tar.  
Dunyoga boq, qaddi sendek kim bor yana, 
Dovrug‘i ham dardi sendek kim bor yana, 
Xalq bo‘lishga haddi sendek kim bor yana, 
Moziyni yot etay desang – xalq bo‘l, elim! [4, 10-bet]. 
28 Gaplardagi   choh,   mard,   momard,   qars,   kaft,   kift,   yod   so‘zlari   noto‘g‘ri
yozilgan. Buni  faqat  o‘ylash, fikrlash, leksikologiya bo‘yicha o‘tilganlarni  eslash,
xotirlash   va   zaruriy   xulosalar   chiqarish   orqaligina   topish   mumkin.   Bu   esa
o‘quvchilarning   xotirasini   mustahkamlashga   yordam   beradi,   ulardagi   mustaqil
ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.  
 Kakografiyaning yana bir ko‘rinishi matn ichida noto‘g‘ri berilgan so‘zlarni
to‘g‘rilashdan iborat.  
Gaplarni   o‘qing,   noto‘g‘ri   yozilgan   so‘zlarni   orfografiya   qoidalariga   mos
ravishda ko‘chirib yozing. 
Bug‘day   noning   bo‘masin,   Bug‘day   so‘zing   bo‘sin.   Ma’zali   so‘zga   qulog‘
charchamas. Toom lazati o‘zidan, Odam lazati – so‘zidan. Qulog‘dan kirgan soviq
so‘z ko‘ngilga  borip muz bo‘lar. Puling bo‘masa bo‘masin,  shirin so‘zing  bo‘sin.
Tili shirinning do‘si ko‘p. Qatiq gap qarindoshga ham yoqmas. 
To‘g‘ri   yozilishi:   Bug‘doy   noning   bo‘lmasin,   Bug‘doy   so‘zing   bo‘lsin.
Mazali  so‘zga quloq charchamas. Taom lazzati o‘zidan, Odam lazzati – so‘zidan.
Quloqdan   kirgan   sovuq   so‘z   ko‘ngilga   borib   muz   bo‘lar.   Puling   bo‘lmasa
bo‘lmasin,   shirin   so‘zing   bo‘lsin.   Tili   shirinning   do‘sti   ko‘p.   Qattiq   gap
qarindoshga ham yoqmas. 
Bunday   topshiriqlar   o‘quvchilardagi   ko‘rish,   eslash,   narsalarni   bir-biriga
solishtirish   va   zaruriy   xulosalar   chiqarish   kabi   aqliy-ruhiy   xususiyatlarning
rivojlanishiga turtki bo‘ladi.  
29 XULOSA
Boshlang‘ich ta’lim – shaxs rivojlanishining eng muhim bosqichlaridan biri
bo‘lib,   unda   o‘quvchining   o‘qish,   yozish,   fikrlash,   eslab   qolish   va   o‘z   fikrini
mustaqil bayon etish kabi ko‘nikmalari shakllana boshlaydi. Ayniqsa, 3-sinf davri
o‘quvchilarining   yozuv   malakalarini   chuqurlashtirish   va   mustahkamlashda   hal
qiluvchi bosqich bo‘lib xizmat qiladi. Shu boisdan, mazkur kurs ishida aynan shu
sinfda   o‘quvchilarning   yozuv   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   alohida   e’tibor
qaratildi.
Tadqiqot davomida o‘quvchilarda yozuv malakalarini shakllantirishga ta’sir
etuvchi bir qator omillar o‘rganildi. Xususan, yozuv malakasi faqatgina chiroyli va
to‘g‘ri   yozish   bilan   cheklanmay,   balki   fikrni   aniq,   mantiqiy   va   izchil   ifodalash,
grammatik   me’yorlarga   amal   qilish,   imlo   va   uslubga   e’tiborli   bo‘lishni   ham
qamrab   oladi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida
doimiy   mashq   qilishni,   metodik   yondashuvlar   va   pedagogik   usullarni   to‘g‘ri
tanlashni talab etadi.
O‘rganilgan   adabiyotlar   va   olib   borilgan   tahlillar   shuni   ko‘rsatdiki,   yozuv
malakasini   shakllantirishda   quyidagi   usullar   o‘zining   yuqori   samaradorligini
ko‘rsatadi:
Ko‘rgazmali   metodlar:   darsda   namunaviy   yozuvlar,   rasmlar,   sxemalardan
foydalanish orqali o‘quvchilarda vizual tushunchani shakllantirish;
Ijodiy   topshiriqlar:   hikoya   tuzish,   gapni   davom   ettirish,   surat   asosida   matn
yozish orqali o‘quvchining erkin fikrlashiga imkon yaratish;
Interfaol   metodlar:   klaster,   aqliy   hujum,   guruhli   ishlar,   muammoli   savollar
vositasida o‘quvchini faol darsga jalb qilish;
Differensial   yondashuv:   har   bir   o‘quvchining   individual   o‘ziga   xosligidan
kelib chiqqan holda yozuv topshiriqlarini berish.
Tajribaviy kuzatuvlar  shuni  ko‘rsatadiki, o‘quvchilarning yozuv malakasini
rivojlantirishda   o‘qituvchining   o‘zi   yaratgan   qulay   va   ijodiy   muhit   ham   muhim
ahamiyatga   ega.   Darslarda   o‘yinli   mashg‘ulotlar,   qiziqarli   matnlar,   zamonaviy
30 axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi   va
yozuvga bo‘lgan qiziqishini kuchaytiradi.
Kurs   ishida   ishlab   chiqilgan   metodik   tavsiyalar   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari   uchun   amaliy   qo‘llanma   sifatida   foydalanilishi   mumkin.   Xususan,
dars   jarayonida   foydalaniladigan   topshiriqlar   namunasi,   o‘quvchilarning   yoshi   va
psixologik   xususiyatlariga   mos   metodlar   dars   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.
Umuman   olganda,   boshlang‘ich   ta’limda   yozuv   malakasining   mukammal
shakllanishi   –   o‘quvchining   keyingi   bosqichlardagi   muvaffaqiyatli   ta’lim   olishi
uchun   mustahkam   poydevor   yaratadi.   Yozuv   malakasini   shakllantirishda   nafaqat
o‘qituvchining kasbiy mahorati, balki metodik tayyorgarligi, darsga bo‘lgan ijodiy
yondashuvi, o‘quvchining faoliyatini doimiy tahlil qilib borishi muhim omillardan
biri sifatida e’tirof etiladi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Abduqodirov   A.   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2018. – 184 b.
2. Rajabova   F.   Boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarning   yozuv   ko‘nikmalarini
shakllantirish. – Toshkent: Fan, 2020. – 156 b.
3. Qurbonova Z. Yozma nutqni rivojlantirish metodikasi. – Toshkent: Iqbol, 2021.
– 132 b.
4. Qurbonov   Yo.   Ona   tili   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanish.   –
Samarqand: Ilm ziyo, 2019. – 144 b.
5. Mavlonova   R.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.   –   Toshkent:
TDPU, 2020. – 200 b.
6. Shermatova   M.   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi.   –   Toshkent:   O‘zbekiston,
2021. – 176 b.
7. Yo‘ldoshev   M.   Ona   tili   darslari:   nazariya   va   amaliyot.   –   Toshkent:   Fan   va
texnologiya, 2018. – 168 b.
8. Nuriddinova   Z.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   yozma   ishlar   ustida
ishlash. – Toshkent: O‘qituvchi, 2017. – 122 b.
9. Islomova M. Yozuv  malakalarini  shakllantirishda  innovatsion  yondashuvlar. –
Toshkent: Ilm, 2021. – 140 b.
10. Berdaliyev A. Boshlang‘ich ta’lim: muammo va yechimlar. – Buxoro: BuxDU,
2019. – 112 b.
11. Shodmonova   N.   Boshlang‘ich   sinfda   savod   o‘rgatish   asoslari.   –   Toshkent:
Iqtisodiyot, 2020. – 188 b.
12. Qodirova   N.   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘qish   va   yozuv   darslari.   –   Andijon:
AndMI, 2020. – 170 b.
13. Raxmatova M. Yozma nutqni  o‘stirish metodikasi. – Toshkent:  Iqbol, 2019. –
150 b.
14. Soliyeva   G.   Boshlang‘ich   sinflarda   dars   samaradorligini   oshirish   yo‘llari.   –
Toshkent: Ilm ziyo, 2018. – 138 b.
32 15. Karimova S. Nutqni o‘stirishga oid mashqlar to‘plami. – Qarshi: Nasaf, 2017. –
120 b.
16. Jo‘rayev T. Ona tili ta’limida muammoli yondashuv. – Toshkent: O‘zbekiston,
2022. – 174 b.
17. Muminov   A.   Boshlang‘ich   sinflarda   mustaqil   yozuv   ishlarini   tashkil   etish.   –
Toshkent: TDPU, 2021. – 164 b.
18. Turg‘unova   N.   Boshlang‘ich   sinflarda   savodxonlikni   oshirish   yo‘llari.   –
Farg‘ona: FarDU, 2020. – 130 b.
19. Jumaniyozova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida savod o‘rgatish metodikasi.
– Nukus: Qoraqalpoq, 2019. – 160 b.
20. Sayidova   Z.   Boshlang‘ich   ta’limda   interaktiv   usullardan   foydalanish.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2021. – 148 b.
21. Xolmatova  D.   Yozma   nutqni   shakllantirishda   ko‘rgazmalilik.  –   Toshkent:   Ilm
ziyo, 2019. – 110 b.
22. Yusupova N. Yozuv darslarining zamonaviy tashkil etilishi. – Toshkent: TDPU,
2020. – 124 b.
23. Qodirov   T.   Ona   tili   o‘qitishning   psixologik   asoslari.   –   Toshkent:   Iqtisodiyot,
2018. – 154 b.
24. Mamatqulova S. Yozuv malakasini  shakllantirish bo‘yicha amaliy mashqlar. –
Termiz: SurxDU, 2021. – 142 b.
25. Nurullayeva   D.   Boshlang‘ich   sinfda   savod   o‘rgatish   bosqichlari.   –   Toshkent:
TDPU, 2019. – 136 b.
26. Yo‘ldosheva   M.   Yozma   nutq   va   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish.   –   Toshkent:
Iqbol, 2022. – 168 b.
27. Raximova   M.   Boshlang‘ich   sinfda   imloviy   ko‘nikmalarni   shakllantirish.   –
Buxoro: BuxDU, 2020. – 158 b.
28. Sobirova   Z.   O‘qish   va   yozuv   darslarida   metodik   yondashuvlar.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2021. – 172 b.
29. Ergasheva   T.   Yozuv   malakalarini   tekshirish   va   nazorat   qilish.   –   Namangan:
NamDU, 2018. – 134 b.
33
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish
  • Tarbiya fanida zamonaviy ta’lim texnologiyalarni qo‘llash metodikasi
  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский