4-sinf ona tili darslarida matn yaratish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
______________________________________ UNIVERSITETI
_______________________                                    _________________________
  ______________fakulteti                                            _____________ kafedrasi 
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:____________________________________________________________
                                                   Bajardi:_________________________________
                                                   ________________ fakulteti,        guruh talabasi 
                                                   Tekshirdi ;
      Kurs ishi taqrizga
      Topshirilgan sana 
“____” _____20   y.  Kurs ishi taqrizdan 
 qaytarilgan sana
 “___” ______20   y. 
      Kurs ishi himoya 
        Qilingan sana 
    “___” ______20   y.
    Baxo “___”_______    ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)
   ___________
        (imzo)       Komissiya a’zolari;
  _____________________
  _____________________
 
                                                  ______________ - 20 
1 MAVZU: 4-SINF ONA TILI DARSLARIDA MATN YARATISH
REJA:
KIRISH
I   –   BOB.   4-SINF   O’QUVCHILARIDA   MATN   YARATISHNI
SHAKLLANTIRISH
I.1. Matn yaratish qoidalari
I.2. Boshlang’ich sinflarda matn yaratish imkoniyatlari
II   –   BOB.   O’QUVCHILARDA   MATN   YARATISH   QOBILIYATINI
OSHIRISH
2.1. Matn yaratishda fikrning aniq va ravonligi
2.2. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida mustaqil matn yaratish
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   Yangi   O’zbekistonni   buyuk   davlatga   aylanishida
ta lim-tarbiya   ishlarini   oqilona   yo’lga   qo’yish,   o’quvchilarni   zamonaviy   ilm-fan,‟
madaniyat,   texnika   va   texnologiya   yutuqlari   bilan   doimiy   ravishda   tanishtirib
borish   benihoya   katta   ahamiyatga   ega.   Chunki   taraqqiyot   taqdirini   ma`naviy
jihatdan   yetuk,   texnikaviy   bilimlar   va   murakkab   texnologiyani   egallagan,   irodasi
baquvvat,   iymoni   butun,   zamonaviy   fikrlaydigan,   yuksak   salohiyatliyoshlar   hal
qiladi.   Shuning   uchun,   mamlakatimiz   tomonidan   ta'lim   muassasalari   faoliyatini
tubdan   yaxshilash,   eng   ilg'or   xorijiy   tajribani   o'rganish,   har   jihatdan   zamonaviy
tizim   yaratish   masalalariga   jiddiy   e’tibor   qaratilmoqda.   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilarining   qiziqish   va   intilishlarini   hisobga   olgan   holda,   ularga   har
tomonlama   puxta   ta'lim   va   tarbiya   berish,   dunyoqarashini   kengaytirish,   mustaqil
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   qalbi   va   ongiga   milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlarni   singdirib   borish,   shu   orqali   ularni   ona   Vatanga   muhabbat,   pokiza
orzular   ruhida   kamol   toptirish   bugungi   kundagi   eng   muhim,   eng   dolzarb
masalalardan biridir. 
Birinchi   Prezidentimiz   I.Karimov   ta’lim-tarbiya   sohasida   olib   boriladigan
ishlarning   dasturilamali   bo‘lgan   “Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi”   mohiyati
haqida shunday degan edi: “Demokratik jamiyatda bolalar, umuman har bir inson
erkin   fikrlaydi.   Agar   bola   erkin,   mustaqil   fikrlashni   o‘rganmasa,   unga   berilgan
ta’lim   samarasi   past   bo‘lishi   muqarrar.   Albatta   bilim   kerak ,   ammo   bilim   o‘z
yo‘liga,   mustaqil   fikrlash   ham   katta   boylikdir 1
”.
“Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonunning   12-moddasida   ham   umumiy   o‘rta   ta’limning
asosiy   maqsadlaridan   biri-mustaqil   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va
rivojlantirish   ekanligi   alohida   ta’kidlab   o‘tilgan.
Tafakkur   va   til   hodisalarining   bir   –   birini   taqozo   etishi,   biri   –   birisiz
yashay   olmasligini   nazarda   tutsak ,   ijodiy   tafakkur   sohibi   tarbiyasida   ona   tilining
o‘ta   muhim   va   betakror   vosita   ekanligini   ta’kidlab  o‘tirishning   hojati   yo‘q.   Zero,
intellektual   bilim,   kasbiy   mahorat,   eng   nodir   kashfiyotlar   ham   birinchi   galda
3 ona   tili   yordamida   dunyoga   keladi ,   ona   tilida   zohir   etiladi,   ona   tilida   himoya
qilinadi.
Mustaqil respublikamizda boshqa umumiy o‘rta ta’lim fanlari qatori ona tili ta’limi
sohasida   ham   ulkan   o‘zgarishlar,   yangilanishlar   voqye   bo‘ldi:   “Davlat   tili
haqida”gi   Qonun 2
,   “Ona   tili   ta’limi   Konsepsiyasi”ning   qabul   qilinishi,   “Ta’lim
to‘g‘risida”gi   Qonun 3
  “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi” 4
  ga   asoslanib   yaratilgan
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarining   davlat   ta’lim   standartlari   (UO‘T   DTS)ning
ishlab   chiqilishi   va   amaliyotga   tatbiq   qilinishi   shular   jumlasidandir.
Respublikamizda   barkamol  avlod tarbiyasiga , ijodkor, iste’dodli  yoshlarni  tanlash
va   ularga   maxsus,   chuqurlashtirilgan   bilim   berishga   alohida   e’tibor   qaratildi.
Mazkur BMI ishi shu kunning eng dolzarb vazifalaridan biri – umumiy o‘rta ta’lim
muassasalarida ona tili ta’limining yangi pedagogik texnologiyalar asosida tashkil
etilishini   ta’minlash,   o‘quvchida   mavjud   bo‘lgan   lug‘at   zaxirasi,   nutqiy   –
intellektual   qobiliyatni   aniqlash ,   ijodiy   tafakkur   faoliyatini   jadallashtirish,
o‘quvchida   ravon   nutq,   mantiqiy   fikrlash ,   fikr   mahsulini   yozma   ravishda   to‘g‘ri,
izchil  o‘rinda  ifodalash,  egallangan  bilimlarni   mustahkamlashga  xizmat  qiladigan
mustaqil   matn   yaratishning   universal   texnologiyasi   modulini   ishlab   chiqish,   shu
tizim   asosida   o‘quvchining   matn   yaratish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va
rivojlantirish   masalalariga   bag‘ishlangan.
Davlat   ta’lim   standartlari   talabalari   asosida   ona   tili   o‘qitishning   bosh   maqsadi
o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash ,   ijodiy   fikr   mahsulini   yozma,   og‘zaki   shakllarda
to‘g‘ri,   ravon   ifodalash   ko‘nikmalarini   shakllantirish   ekan,   demak,   til   o‘qitish
metodikasi   fani   oldida   o‘z   yechimini   kutib   turgan   navbatdagi   dolzarb   vazifa   –
o‘quvchilarda mustaqil matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirish muammosining
ijobiy   yechimini   topishdan   iborat.   Biz   tanlagan   ilmiy-tadqiqot   mavzusi   ana   shu
muammoning   ilmiy   –   amaliy   yechimini   topish   maqsadida   amalga   oshirildi   BMI
mavzusining dolzarbligi ham ana shu ilmiy-metodik zaruriyat bilan belgilanadi.
Kurs ishining ob’ekti va predmeti:  Boshlang’ich sinflarda matn yaratishni
shakllantirish  kurs ishining predmeti  matn yaratish haqida fikrga ega bo’lish
4 Kurs ishining maqsadi va vazifalari : Matn yaratishdan  maqsad :
 fikrlash doirasini kengaytrish,
 o’quvchilarni izlanuvchanlikka undash, 
 ularni ko’proq ma’lumotga ega bo’lishi ta’minlash
 darsda ularning erkin fikrlashini oshirish
Kurs ishining hajmi va tuzilishi. 
5 I – BOB.  4-SINF O’QUVCHILARIDA MATN YARATISHNI
SHAKLLANTIRISH
              1.1.   Matn yaratish qoidalari
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   ta’limini   o’rganishdan   asosiy   maqsad
grammatik va kommunikativ savodxonlikni rivojlantirish, mustaqil, erkin va ijodiy
fikrlay oladigan, qiroat va chiroyli so’zlash san’atidan xabardor bo’lgan, yozma va
og’zaki   nutq   hamda   matn   yaratish   ko’nikmalarini   mukammal   egallagan,
ma naviyati   yuksak   barkamol   shaxsni   tarbiyalab   yetishtirishdan   iborat.   Umumiy‟
o’rta   ta lim   maktablarining   boshlang’ich   sinflarida   ona   tili   ta’limining   asosiy	
‟
maqsadi   o’quvchilarning   kommunikativ   savodxonlik   darajasini   oshirish,   ularni
mustaqil   va   ijobiy   fikrlashga   yo’naltirish,   fikr   mahsulini   to’g’ri,   ravon,   o’rinli
ifodalashga   o’rgatish   ekan,   uni   amalga   oshirishning   ishonchli   omillaridan   biri   –
matn   yaratishning   samarali   texnologiyasini   ishlab   chiqish,   uni   o’quv   amaliyotiga
izchil joriy etish, o’quvchini muammoli o’quv topshiriqlari orqali izlanish va kashf
qilishga   yo’naltirish,   o’quvchi   lug’at   boyligini   kengaytirish   jarayonida   nutqiy
faoliyatini   shakllantirish,   (so’zning   lug’aviy   ma’nolarini   sharhlash)   fikr   ifodalash
(og’zaki nutq va matn yaratish)da so’zni tanib va tanlab ishlatishni  talab qiluvchi
o’quv   topshiriqlari,   nutqiy   madaniyatni   yuksaltiruvchi   ko’nikma   va   malakalar
tizimi   bilan   qurollantirishdir.   Boshlang’ich   sinfda   matn   yaratishning   asosiy
maqsadi   –   matn   ustida   ishlash   bilan   esa   matnning   tili,   mantiqiy   va   uslubiy
shakllanganlik   darajasi   o„rganiladi,   o’quvchining   kommunikativ   savodxonlik
darajasi   esa,   matn   yaratish   mahoratini   aniqlash   jarayonida   o’z   yechimini   topadi.
Boshlang’ich sinlarda ona tilining yangi – yangi ifoda imkoniyatlarini izlab topish
va   uni   dars   jarayoniga   tadbiq   etish   o’quvchilarning   ijodiy   tafakkur,   hodisalarni
kuzatish,   anglash,   qiyoslash,   analiz   va   sintez,   tanlash,   guruhlash,   yaratish   kabi
bilish   qobiliyatlarini   takomillashtirib,   ularda   milliy   mafkura,   mustahkam   e tiqod,	
‟
milliy dunyoqarashini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Turli til xodisalari (so„z va
iboralarni)   ma nosini   to„liq   anglash   va   uni   xususiy   nutqda   qo„llashga   intilish   –	
‟
6 ulardan nutqiy vaziyatga mosini tanlash o’z fikrini ixcham, aniq va ravon ifodalash
malakalarining   shakllanishi   va   rivojlanishiga   zamin   yaratadi.   “Ona   tili   ta limi‟
mazmuni”   o’quv-metodik   qo„llanmasi   mualliflari   H.Ne matov,   A.G’ulomovlar	
‟
o„quvchilarni   ijodiy   yozma   ish   –   matn   ustida   ishlashga   o„rgatishda   egallangan
bilimlarni   quyidagi   ko„nikma   va   malakalar   bilan   mustahkamlashni   tavsiya
qiladilar.1 Tilshunos E.Qilichev “Matnning lingvistik tahlili” nomli kitobida “Matn
–   hamma   elementlari   o„zaro   zich   aloqada   bo„lgan   va   avtor   nuqtai   nazaridan
ma'lum   bir   maqsadga   yo„naltirilgan   nominativ-estetik   axborotni   ifodalovchi
murakab   tuzilma»   degan   ta'rifni   beradi.   I.Rasulov   esa   matnni   quyidagicha
ta'riflaydi:   “Gapdan   katta   birlik   murakkab   sintaktik   butunlik   bo„lib,   u   fikran   va
sintaktik   jihatdan   o„zaro   bog`liq   bo’lgan   gaplar   birlashmasidan   iborat.   Unda   fikr
gapga   nisbatan   ancha   to’liq   bo’ladi”.   Ta’limning   rivojlanuvchi   va   takomillashib
boruvchi   texnologiyasi   boshqa   fanlar   qatori   ona   tili   ta limida   ham   keng	
‟
miqyosdagi   umumpedagogik   vazifani   bajaradi.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchisi
nutqiy mahoratining yuksalib borishi – ona tili ta limi mazmuni, o’quv jarayoni va	
‟
uning to’g’ri shakllantirilishiga bog’liqligi isbot talab qilmaydigan haqiqat bo’lsa,
nutq tilning ifoda vositalaridan foydalangan holda voqyeylikka aylangan fikrdir. U
nutq   a’zolarining   ongli   harakati   jarayonida   paydo   bo„ladi.   Ruhiy   hodisa   bo„lgan
tilning   ifoda   vositalari   nutq   ixtiyoriga   o’tgach,   haqiqatga   aylanadi.   Demak,
nutqning vazifasi  – ong, xotira va tafakkurning uyg„unlikdagi  faoliyati mahsulini
barcha   uchun   tushunarli,   adabiy   me’yoriy   shaklga   kiritish,   uni   moddiylashtirish
(axborotga   aylantirishdan)   va   tinglovchiga   yetkazishdan   iborat.   Tilda   har   bir
unsurning   o’z   vazifasi,   ma'no   doirasi,   boshqa   unsurlar,   birliklar   bilan   bog`lanish
qonuniyatlari bor. Ana shu qonunityalardan mukammal boxabaro’lgan, so’z sezgisi
va   mahorati   yuksak   yozuvchi   betakror   tasvir,   kutilmagan,   ohorli   badiiy   lavhalar
paydo   qila   oladi.   Shunda   kitobxon   asarning   nafaqat   g`oyasi,   balki   go’zal   tilining
asiriga   aylanadi.   Bunda   umumxalq   tilidagi   badiiy   tasvirga   favqulodda   muvofiq
birliklarni   tanlash,   saralash   va   sayqallash   asosida,   lisoniy-badiiy   qonuniyatlardan
kelib chiqqan holda ularga yuklangan xilma-xil badiiy-estetik ma'nolar hal qiluvchi
7 rol   o’ynaydi.   Matn   –   nutq   ko’rinishi   bo’lib,   vazifasi   jihatidan   tugal   nutqiy
butunlikdir. Har bir matn murakkab tuzilish va mazmun mundarijasiga ega bo’lib,
u   og`zaki   hamda   yozma   ijod   namunasi   hisoblanadi.   Tilshunoslikda   matn   tilning
alohida   birligi   (supersintaktik   butunlik)   va   matn   tilshunosligi   deb   atalayotgan
sohaning asosiy ob'ekti sifatida talqin qilinadi.
1.2. Boshlang’ich sinflarda matn yaratish imkoniyatlari
Insoniyatning   ijtimoiy   siyosiy   taraqqiyoti   uchun   zarur   bo’lgan   ilmiy
manbalarni avlodlarga meros qilib qoldirish uchun birdan – bir imkoniyat – matn
va   yaratish   ilmi   bilan   shug’ullanishdir.   Demak   til   imkoniyat,   matn   esa   natijadir;
matn egallagan bilim, ko’nikma  va malakalar  hosilasi.  “Zero, mustaqil  yaratilgan
matn   –   o’quvchi   tafakkuri   qobiliyatining   voqealanishi,   tugal   bir   mazmunning
o’quvchi   tomonidan   kashf   etilishi,   uni   yuzaga   chiqishidir”.[1]   Ona   tili   ta’limida
matn   yaratish   va   matn   ustida   ishlash   usullari   bag’oyat   xilma   –   xil.   1.   Berilgan
matndan   o’rganiladigan   mavzuga   oid   so’zlarni   ajratish,   ularni   so’z   turkumlari
bo’yicha   guruhlash,   so’z   yasovchi,   so’z   o’zgartiruvchi,   shakl   yasovchi
qo’shimchalarni   guruhlash.   2.   Matndagi   sodda   gaplardan   qo’shma   gaplar   hosil
qilish,   qo’shma   gaplarni   soddalashtirish.   3.   Ajratilgan   sodda   qo’shma   gaplarni
sintaktik   tahlil   qilish.   4.   She’riy   yo’l   bilan   yozilgan   asarlarni   nasriy   yo’l   bilan
gapirib   berish.   5.   Matndagi   qo’shma   gaplarni   ajratish,   turlarini   aniqlash.
O’quvchilarda   matn   ustida   mustaqil   ishlash   ko’nikmalarini   shakllantirish   uchun
o’qituvchi tomonidan tavsiya qilinadigan tayyor matnlar 5 – 9 sinflar uchun ona tili
o’quv   dasturi   talabi   asosida   tanlanadi.   Matnning   turini   aniqlash,   qaysi   uslubga
xosligini   aniqlash,   matndagi   tinish   belgilarini   to’g’ri   va   o’rinli   qo’llash
ko’nikmalari   shakllantiriladi.   Matnni   kengaytirish   –   bu   matnga   epigraf   tanlash,
maqol, hikmatli so’zlar, iboralar tasviriy ifoda bilan boyitish, ilmiy matnni badiiy
matnga   aylantirish   aniqlovchi,   to’ldiruvchi,   hol,   ega   kesimlardan   samarali
foydalanish kerak; (So’z va gap kengaytiruvchilar)[2] Matnni ixchamlash – bunda
matn   mazmunini   o’zgartirmagan   holda,   matnni   takrordan   tozalash,   xatolarni
bartaraf etish matn mazmuniga mos kelmaydigan kiritmalardan voz kechish, ularni
8 kamaytirish,   abzaslarni   birlashtirish   kerak.   Matnni   davom   ettirish   –   kirish   qismi
berilgan   matnni   davom   ettiriladi.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   o’quvchilar
matn   ustida   ishlash   va   matn   yaratish   jarayonining   o’zaro   aloqadorlikka   erishish,
gazeta,   jurnal,   badiiy   va   ilmiy   adabiyot   manbalari,   kompyuter,   internet   tizimi,
saqlanayotgan   axborotlar   mavzuga   oid   ma’lumotlaridan   foydalanishga
odatlantirish   kerak.   Matnni   imloviy,   uslubiy   nuqsonlarini   topish,   ularni   mustaqil
bartaraf etishni  o’rganish kerak. O‘quvchilarning nutq madaniyatini shakllantirish
va rivojlantirish umumta’lim maktablari ona tili darslarining asosiy maqsadlaridan
biri   hisoblanadi.   Ushbu   maqsad   sari   eltadigan   usullar   sirasiga   badiiy   asarlardan
olingan   ayrim   gaplar,   kichik   parchalar   ustida   olib   boriladigan   ishlar   ham   kiradi.
Bunday   misollar   bilan   ishlash   metodikasi   esa   qator   o‘ziga   xosliklarga   ega.   Bu
o‘ziga   xoslik   bir   jihatdan   ularni   idrok   etish   bilan   bog‘liq.   Ona   tili   darslarida
o‘quvchilarning   badiiy   asarni   badiiy   idrok   etish,   shu   orqali   olam   haqida,
voqeahodisalar   to‘g‘risida   obrazli   fikr   yuritish   ko‘nikmalari   badiiy   asarlardan
keltirilgan   illustrativ   materiallar   asosida   muvaffaqiyatliroq   shakllantirilishi
mumkin.   Berilgan   matndagi   gaplarni   ajratish.   O’rta   maktablarning   V   –   VI
sinflarida,   ayniqsa   boshlang’ich   sinflarda   matnni   gaplarga   ajratish   usuli   samarali
foydalaniladi. O'quvchi berilgan matnda tinish belgilar tushib qoldirilgan gaplarni
aniqlaydilar,   har   bir   gapning   nisbiy   tugallangan   mazmunga   ega   bo’lishini   anglab
oladilar.   Shuningdek,   gap   tuzishga,   har   bir   gapning   qanday   gap   ekanligini
ajratishga   odatlanadi.   Ularda   qanday   tinish   belgilar   qo’yilishini   bilib   oladilar.
Hatto   so’z   va   gaplarni   bir-biridan   farqlaydilar.   Berilgan   so’zlar   yordamida   gap
tuzishga o’rganadilar. Masalan: V sinf «Ona tili» darsligida 17- dars gap mavzusini
o’rgatishga   qaratilgan.   Darslikda   berilgan   60-61-62   mashqlar   o’quvchilarni   gap
tuzishga,   so’z   va   gapning   farqini   ajratish,   hatto   bitta   so’zdan   ham   gap   haqida
dastlabki   nazariy   ma’lumotlar   berishda   berilgan   matn   tarkibidagi   har   bir   gapni
aniqlash,   qanday   tinish   belgilar   qo’yilishi   anglab   olish   lozim   bo’ladi.   Bu   esa
o’quvchilarni   avvaldan   nutqida   qo’llanib   yurgan   gaplarga   xos   sintaktik
qonuniyatlarni   anglab   olishga   yaqindan   yordam   beradi.   Hatto   matn   yaratish
9 jarayonida   olingan   nazariy   bilimlarni   amaliy   qo’llashiga,   yozma   nutqining   ravon
bo’lishiga   o’z   ijobiy   ta’sirini   yetkazadi.   Masalan:   V   sinfda   «Ko’chirma   gap»
mavzusini o’qitishda o’quvchilarga avvalo og’zaki matn yaratish keyin esa yozma
dialogik matn yaratish topshiriladi. Bu esa  ularning og’zaki  nutqidagi  har  qanday
fikrni   yozma   bayon   qila   olish   malakasini   shakllantiradi.   Umuman,   matn   ustida
ishlash   o’rta   maktablarda   keng   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   ulardan   samarali
foydalanish   o’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   nutqlarining   ravon   bo’lishlarini
ta’minlaydi.   O’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   va   o’z   fikr   mahsulini   og’zaki   va
yozma   shakllarda   to’g’ri   va   ravon   bayon   qila   olishga   o’rgatish   ona   tili
o’qituvchilari   oldida   turgan   eng   dolzarb   masaladir.   Demak,   bu   kabi   ma’suliyatli
ishlarni   amalga   oshirish   maqsadida   DTS   va   darsliklarda   bir   qancha   talablar   va
topshiriqlar   berilgan.   Har   bir   sinfda   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlaridan   kelib
chiqib   talablar   belgilab   qo’yilgan.   Jumladan,   V   sinf   ona   tili   darsligida   ham   gap
tuzishga   o’rgatishga   bag’ishlangan   topshiriqlarni   quyidagi   guruhlarga   ajratish
mumkin.   -   berilgan   so’z,   tayanch   tushuncha,   so’z   birikmasi,   tasviriy   ifoda   va
iboralardan foydalanib gap tuzish. - berilgan andozaga qarab gap tuzish; - berilgan
mavzuli rasmlar asosida gap tuzish; - o’qituvchi tomonidan yoki darslikda tavsiya
qilingan   mavzuga   doir   gap   tuzish   kabi.   Ona   tilining   izchil   kursini   o’rganish
jarayonida   gap   ustida   ishlash   va   gap   tuzish   berilgan   barcha   mashg’ulotlarni
tarkibiy   qismini   tashkil   etadi.   Demak,   V   sinf   «Ona   tili»   darsligida   berilgan
sintaksis   va   punktuatsiya   bo’limining   maqsadi   ham   shu   masalani   o’rgatishga
qaratilgan.   Darslikda   berilgan   gap,   gapda   so’zlarning   bog’lanishi,   gapning   ifoda
maqsadiga   ko’ra   turlari,   gap   bo’laklari,   qo’shma   gap,   ko’chirma   gap   va   ularda
tinish belgilarning ifodalanishi kabi mavzular shular jamlasidandir. Xulosa o’rnida
shuni   ta’kidlash   lozimki,   birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   an’anaviy   ta’lim
tizimi   haqida   to’xtalar   ekan,   “Maktablarimizda   bolalar   mustaqil   fikrlashga
o’rgatilmasligi,   ta’lim   jarayonida   o’quvchi   passiv   tinglovchi,   o’qituvchi   faol
ishlovchi, hukmron ekanligini” – [2] qattiq tanqid ostiga oldi. Umumiy o’rta ta’lim
bitiruvchilariniтg   erkin   fikrlashi,   mustaqil   matn   yaratish   malakalari   sifati   va
10 darajasi ona tilidan DTSlari talabiga javob beradimi? Bu borada ilg’or pedagogik
texnologiyalaridan   foydalanish   qanday?”   degan   savollari   bugun   yangi   ta’lim
dasturlari   asosida   o’z   yechimini   yopmoqda.   Mustaqil   yaratilgan   matn   –
o’quvchining   imlo   savodxonligi   ijodiy   tafakkuri,   so’z   boyligini,   nutqiy
salohiyatini, qolaversa, o’quvchi mahoratini namoyish etuvchi – ko’zgudir.
11 II – BOB. O’QUVCHILARDA MATN YARATISH QOBILIYATINI
OSHIRISH
2.1. Matn yaratishda fikrning aniq va ravonligi
1. Tanlab o‘qish. Bu topshiriq orqali o‘quvchi berilgan vazifaga xos parchani 
o‘qiydi. Masalan, 4-sinfda “Tabiatdagi o‘zgarishlar berilgan qismini topib o‘qing” 
degan topshiriq berilsa, ular “Oltin kuz” qismini ifodali o‘qiydilar va hokazo. 
2. Matnni tasvirlash. Unda birinchidan so‘z bilan ikkinchidan grafik tasvirlash 
amalga oshiriladi. So‘z bilan tasvirlashda o‘quvchilar o‘z so‘zlari bilan qayta 
hikoya qiladilar. Bunda tabiat hodisalari, manzaralar, kishilarning ko‘rinishi, hulq 
atvorlari qayta badiiy tasvirlab beriladi. Demak, bu boshlang‘ich sinf o‘quvchilari 
og‘zaki nutqining o‘sishiga yordam beradi. Grafik tasvirlash esa ko‘pincha uyda 
bajariladi. Buning uchun o‘quvchilar tasvirlanadigan matn qismini ajratadilar, uni 
diqqat bilan o‘qib chiqadilar. Mazmunni o‘lashtirib bo‘lgach, unga mos rasm 
chizadilar va hokazo. Demak, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matn tuzishga 
o‘rgatish turli usullar yordamida amalga oshiriladigan o‘qituvchining ijodiy 
faoliyati hisoblanadi. Lekin hozirgacha bu borada qator ishlar amalga oshirildi. Har
bir sinf yakunida o‘quvchilar egallashi lozim bo‘lgan bilim, ko‘nikma va malakalar
ta’lim predmetlari bo‘yicha ishlab chiqilgan o‘quv dasturlarida o‘z aksini topdi. 
Jumladan, I-IV sinf “ona tili” va “O‘qish” bo‘yicha quyidagi talablar belgilab 
qo‘yildi. 1. O‘qish texnikasi bo‘yicha miqdoriy ko‘rsatkich bir daqiqada 80-90 
so‘zni o‘qiy olishi kerak. Bunda talablar: – harflarni to‘g‘ri talaffuz etish; – 
so‘zlarni to‘g‘ri o‘qish; – gap ohangiga rioya qilgan holda ravon va obrazli o‘qish; 
– gapda tinish belgilarini talaffuzda aks ettirish; – sanash va ajratishlardan to‘g‘ri 
foydalanish; – so`z urg‘usiga rioya qilish; – ohangga rioya qilish; – ilmiy atama va 
ramzlarni to‘g‘ri talaffuz qilish; 2. Matn mazmunini va o‘zgalar fikrini anglash 
malakasi bo‘yicha: Miqdoriy ko‘rsatkich: 10 daqiqada, 4-5 sahifali matn o‘qib 
qayta so‘zlab bera olish; Talablar: – og‘zaki, nutqning to‘g`ri ravon aniq tushunarli
12 va tasirchan bo‘lishi; – monologik nutqning ravon bo‘lishi; – diologik nutqda 
ta’sirchan izchil, mantiqiy jihatdan aniq bo‘lishi. 2. Diktant yozish malakasi: 
Miqdoriy ko‘rsatkich: 40-50 so‘zdan iborat diktant yoza olish. Talablar: – imlo 
xatolariga yo‘l qo‘ymaslik. – ijodiy matnnning mantiqiy jihatdan izchilligi – 
berilgan izohlarning aniqligi – lug‘atlarning to‘g‘ri va aniq bo‘lishi 3. Fikrni 
yozma shaklda bayon etish malakasi bo‘yicha Miqdoriy ko‘rsatkich: 5-6 gapdan 
iborat bo‘lgan matnni fikr ehtiyoji bilan bog‘liq mavzu asosida yaratish. Talablar: 
– Mavzudagi gaplarningh mazmunini o‘zaro bog‘liqligi va aloqadorligi 
ko‘rsatilgan mavzu doirasida birlashishi; – Harf va tinish belgilarini to‘g‘ri yozish 
– Husnixatda qatorlarni to‘g‘ri joylashtirish – So‘zlar orasidagi oraliqni to‘g‘ri 
belgilash – Tasvirda tilning ifoda vositalaridan foydalanish; – Matnda so‘zlarni 
takrorlashdan takrorlanishdan saqlanish va sinonimlarni qo`llay olish – Matnda xat
boshilarining yaqinligi va fikr izchilligini ta’minlash – Uyadosh so‘zlardan 
foydalana olish – Boshlang‘ich ta’lim yakunida o‘quvchilar kamida 20 ta kichik 
hajmdagi she’rni yoddan aytib bera olishi shart Demak, DTS da ko‘rsatilgan 
talablarni to‘g‘ri bajarish uchun albatta , ona tili o‘qituvchilari oldiga katta talablar 
qo‘yiladi. O‘quvchilarning nutqiy taraqqiyotini ta’minlashda matn, uning tahlili va 
matn yaratish eng muhim omillardan biri hisoblanadi.
2.2. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida mustaqil matn yaratish
Ko‘nikmalarining shakllanishida topshiriqli mashqlar tizimida foydalanish alohida 
ahamiyat kasb etadi. Bunday topshiriqlar o‘quv maqsadiga ko‘ra 2 turga bo‘linadi;
1. Ta’limiy mashqlar. 
2. 2. Nazorat mashqlari.Bajarilish o‘rniga ko‘ra sinf ishlari va uy ishlari 
farqlanadi.
Fikr ifodalash shakliga ko‘ra og‘zaki   va yozma , analitik, analitik- sintetik va
sintetik mashqlar uchraydi.
     Bog‘lanishli nutqni rivojlantirishga qaratilgan mashqlardagi topshiriqlar tayyor 
13 va yaratilajak matnlar ustida olib boriladigan o‘quv faoliyatini o‘z ichiga oladi.
Analitik xarakterdagi tayyor matnlar ustida ishlashda quyidagi o‘quv  
topshiriqlaridan foydalanish mumkin.

tanlangan matnga sarlavha toping.

kirish so‘z (asosiy qismni, xulosani)ni ixchamlang;

berilgan matnda mavjud bo‘lgan imloviy xatolarni to‘g‘irlang;

gaplarda so‘z tartibi, tinish belgilarining ishlatilishida yo‘l qo‘yilgan xatolarni 
tuzating.

uslubiy va imloviy xatoli matnlar ustida ishlang;

berilgan matndan kengaytirilishi (ixchamlanishi) mumkin bo‘lgan gaplarni toping 
va kengaytiring (ixchamlang).

berilgan matndan noo‘rin ishlatilgan so‘zlar, so‘z birikmalari, sitatalarni toping va 
bartaraf qiling;

berilgan matnga mos keladigan maqol, hikmatli so‘zlar, ibora va tasviriy ifodalar 
toping. Ularni matn tarkibiga kiriting;
tashriflarni tashkil etish yuzasidan har tomonlama ishlar olib borilmoqda.
 berilgan matn bilan tuzatilgan (kengaytirilgan) matnni qiyosiy tahlil qiling;

nima uchun matnda berilgan so‘zni (so‘z birikma, ibora, tasviriy ifoda) 
almashtirganingizni isbotlang;

siz kiritgan tuzatish matn uchun zarurligini isbotlang v.h. ;
O‘quvchi ongida matn ustida ishlash ko‘nikmalarini shakllantirish jarayoni ona tili 
ta’limida o‘ta muhim va ma’suliyatli davr bo‘lib, unda o‘quvchi monologik va 
14 diologik matn turlarini o‘rganish bilan birga matn ustida ishlash mahoratini 
egallashga ham yo‘naltiriladi. Matn ustida ishlash, avvalo, o‘quvchidan matn va 
uning turlari, matn qismlarining o‘zaro o‘xshash va farqli jihatlarini aniqlash,   matn
tarkibi , uning qurilishi, uslubi, tili haqida muayyan bilim, ko‘nikma va malakalarga
ega bo‘lishlikni talab qiladi. Matn bilan yuzma-yuz bo‘lgan 8-9-sinf o‘quvchisi 
uning qaysi matn turiga kirishini qiyinchiliksiz farqlashi, matnning tarkibiy 
qismlari – kirish, asosiy qism, xulosaning mavjudligi, matnning qaysi sohaga, 
qaysi janrga mansubligini bir qarashda bilishi lozim bo‘ladi. Quyida 5-9-sinflar 
ona tili ta’limida o‘rganiladigan monologik matn turlari va uning xususiy 
jihatlarining qisqacha tasnifi keltirildi:
1.
Rivoyat matn (Sharq faylasuflarining ilmiy merosi, axloqiy tarbiya va 
ma’naviy-ma’rifiy dunyoqarashlar, ibora, hikmatli so‘z va maqollarning 
kelib chiqishi, etimologiyasi talqini v.h.);
2.
Tasviriy matn (tevarak-atrof, daraxt, bino, gulzor, maktab bog‘i, oshxonasi, 
rasmlar, narsa-buyumlar tasviri v.h.);
3.
Muhokama matn (ilmiy asar, badiiy kitob, shaxsning individual 
xususiyatlari,   yurish-turishi , xulqi-odobi, muomala-madaniyati, biror sohaga
qiziqishi borasida munosabat bildirish v.h.);
4.
Ilmiy – grammatik matn. Ona tili fani bo‘limlari va mavzulari, ularning 
ilmiy talqini, kommunikativ jadvallar tasnifi (M., olmosh va uning turlari 
tasnifi v.h.);
5.
Ma’rifiy matn. Mashhur shaxslar hayoti, ilmiy-ijodiy faoliyatini elektron 
tasvir orqali yoritish, ularning tarjimai holi, yaratgan ilmiy yangiliklari, 
san’at asarlari madaniy merosi haqida to‘xtalish v.h.;
6.
Ixtisodiy matn. Muayyan kasb-hunar, ilm-fan, texnikaga oid xususiy 
atamalar ishtirokida, ma’lum maqsad (ma’lumot, axborot, ma’ruza) aniq 
soha yo‘nalishida yaratilgan matn v.h.;
7.
Munoshaot matnlari: Rasmiy hujjat matnlari, Shaxsiy hujjatlar; ariza, 
tilxat,   bildirishnoma , shartnoma, qarordan ko‘chirma, taqriz..., Davlat 
hujjatlari; Litsenziya, sertifikat, guvohnoma, diplom....
15 8.
nazmiy matnlar: Bayt, to‘rtlik, sakkizlik, she’r, tuyuq, qo‘shiq, o‘lan, doston,
poema, muvashshak v.h.
O‘quvchilarni matn yaratishga tayyorlashda uyadosh va ma’nodosh so‘zlar ustida 
ishlash ham alohida o‘rin tutadi. Ma’nodoshlar – yaratilgan matn tilini boyitish, 
badiiy bo‘yoqdor so‘zlarni tanlash, ularni iboralar bilan almashtirish, ularni o‘z 
matnida qo‘llashning eng ishonchli va mahsuldor usuli. Uning shakl va usullari 
nihoyatda xilma-xil. Ularning eng keng tarqalganlarini o‘quvchilarga eslatish, 
mavzuga oid ijodiy va mustaqil ishlar bajarish, masalan, umumiy o‘rta ta’lim 
maktablarining 5-sinflari uchun yaratilgan elektron o‘quv qo‘llanmadagi 
“Leksikologiya” slaydidan foydalanib, ma’nodosh va uyadosh so‘zlar mavzusiga 
oid nazorat testlari tuzish o‘quvchilarni mustaqil matn yaratishga tayyorlashda o‘ta
foydali o‘quv topshiriqlaridan hisoblanadi.
Bunday ijodiy – amaliy ishlar, og‘zaki va yozma nutqni ma’nodosh va uyadosh 
so‘zlar bilan boyitishda muhim o‘rin egallaydi.
An’anaviy ta’limning   kammahsul , tahliliy usullaridan voz kechib yangi, o‘quvchi 
– ta’lim – o‘qituvchi tizimiga o‘tish, ta’lim jarayonini ilg‘or o‘quv texnologiyasi 
yutuqlariga asoslangan, zamonaviy didaktik materiallar (ranli slaydlar, muayyan 
o‘quv dasturi kiritilgan disketlar:audio – video kasetalar v.h.) bilan qurollantirish, 
o‘quvchilarni jahon ta’lim standartlari talablariga mos keladigan yangi avlod 
darsliklari va dasturlari bilan ta’minlash – o‘quvchilarda mustaqil matn yaratish 
jarayonini jadallashtirish va shunday ko‘nikmalarni shakllantirishda muhim omil 
hisoblanadi.
1.
topshiriq. Ekrandagi matnni diqqat bilan o‘qing. Unga sarlavha tanglang. 
Unda nechta qo‘shma, nechta sodda gap mavjudligini aniqlang. Matnning 
necha qismdan iboratligini, “oq ko‘ylakli qiz”ning kim bo‘lishi 
mumkinligini ayting.
Zarifa qayoqqadir ketgan, olmazorda hech kim ko‘rinmas, faqat qushlarning 
chug‘ur-chug‘uri eshitilar, qayerdadir, yaqinda tinmay bulbul sayrardi. Vohid har 
biri naq piyoladay keladigan oppoq olmalarning og‘irligidan yerga tegib qolgan 
daraxt shoxlarini ehtiyotlik bilan chetga sura-sura bog‘ning ichkariga qarab yurdi.
To‘satdan daraxtlardan biri qattiq silkindi, yomg‘irdek duv to‘kilgan olmalar 
16 Vohidning boshiga, yelkasiga tushdi. So‘ngra nimadir “chirs” etib singandek 
bo‘ldi, kimdir qulagandek tuyildi va boshini qo‘llari orasiga olib bukilib qolgan 
Vohidning oldida oq ko‘ylakli, nozikkina uzun bo‘yli bir qiz paydo bo‘ldi...
2.
topshiriq. Matndagi qo‘shma gaplar tarkibidagi sodda gaplar, ularning 
o‘zaro bog‘lanish vositalarini belgilang, matnning imloviy- uslubiy nuqsonli
qismini aniqlang.
3.
topshiriq. Matnni o‘z tasavvuringiz asosida davom ettiring. Xulosa qiling.
Bunday   amaliy   mashg‘ulotlarni   ona   tili   darslarida   mantazam ,   izchil   pedagogik
tizimda   tashkil   etish,   o‘quvchilarning   faqat   o‘zigagina   xos   va   mos   bo‘lgan
individual   uslubni   (“o‘z”   uslubini)   aniqlash   va   tanlay   olishiga   yordam   beradi.
O‘quvchining   yozma   nutqidagi   uslubiy   ravonlik   va   mantiqiy   mukammallik
darajasini   oshiradi,   mustaqil   matn   yaratish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi,
rivojlantiradi. Biz Yevropa bilan ikki va ko‘p tomonlama istiqbolli munosabatlarni
davom   ettiramiz.   Savdo-sotiq,   investitsiya   va   moliya,   yuqori   texnologiyalar
transferi,   ilm-fan,   texnika,   ta’lim,   ekologiya,   sog‘liqni   saqlash   va   madaniyat
sohalaridagi   hamkorlik,   shuningdek,   mintaqaviy   xavfsizlikni   mustahkamlash
O‘zbekiston   —   Yevropa   munosabatlarining   asosiy   ustuvor   yo‘nalishlari
hisoblanadi.
                                             
17                                                    XULOSA
Matn so„z birikmasi va gapdan farqlanadi, chunki matnning ham o„z kategoriyasi 
va qonuniyatlari mavjud. Matn so„zining lug`aviy ma'nosida birikish, bog`lanish 
tushunchalarining borligi, shuning uchun matn tarkibi o„zaro qaysidir 
bog`lovchilar yordamida birikishni o„rganish   “Matn tilshunosligi” sohasining 
asosiy muammolaridan biridir. Shu bois, boshlang„ich ta lim davri o'quv-tarbiya ‟
jarayonidagi eng mas'uliyatli davrdir. Bu paytda o„quvchining savodi chiqishi 
bilan birga, uning dunyoqarashi shakllanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi. 
Boshlang„ich sinf o'quvchilarning intellektual salohiyati, mustaqil va ijodiy 
fikrlash qobiliyatlari, tafakkurini rivojlantirish, egallagan bilimlarini amaliyotda 
qo'llay olishlari, amaliy ko'nikma va malakalarini hosil etishga matn yaratishning 
o„rni beqiyosdir.  Mustaqil matn tuzish ko‘nikmalarining shakllanganlik darajasini 
aniqlash, matn yaratish va matn ustida ishlash bo‘yicha birlamchi (ta’lim 
muassasalarida mustaqil matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirishning mavjud 
holati, anketa savollariga javoblar) pedagogik ilmiy tadqiqot eksperimenti 
natijalarini umumlashtirish, ilmiy adabiyotlarni tahlil qilish, mustaqil matn yaratish
masalasining umumta’lim maktablari ona tili dasturi talablariga javob berish – 
bermasligi, mazkur ko‘nikmaning bolalar tomonidan egallanganlik darajasi va 
uning amaliy tadbiqi yuzasidan o‘rganilgan ma’lumotlarga asoslangan holda 
quyidagi xulosaga kelindi:
Umumiy o‘rta ta’lim maktablari 5 – 9 – sinf o‘quvchilarining ona tili fanidan 
egallagan bilim, ko‘nikma va malakalari, kommunikativ – uslubiy savodxonligi 
mustaqil, ilmiy – ijodiy va ixtisosiy matn yaratish uchun yetarli emas.
1.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablari o‘quvchilarida mavjud bo‘lgan ijodiy matn 
yaratish, matn qurilishini to‘g‘ri, ixcham,   shakllantirish , fikrni badiiy 
bo‘yoqdor so‘zlar orqali ifodalash ko‘nikmalari DTS talablariga to‘liq javob 
bermaydi.
2.
O‘quvchilarda badiiy bo‘yoqdor gaplar qurish uchun zarur bo‘lgan turg‘un 
iboralar, maqol va hikmatli so‘zlar, tasviriy vositalar zaxirasi o‘ta nochor.
3.
O‘quvchilarning yozma ishlarida uchraydigan imloviy nuqsonlar izchil 
bartaraf etilgani holda gap qurilishidagi g‘alizliklar, mazmuniy, mantiqiy – 
uslubiy nuqsonlar ustida ishlash ona tili o‘qituvchilarining (natijada 
o‘quvchilarining ham) e’tiboridan chetda qolmoqda.
18 4.
O‘quvchilar ongida yaratilayotgan matn mazmunini, alohida ajratilgan 
tushunchalarni analiz va sintez qilish, jumlalar tuzish uchun

zarur bo‘lgan so‘z va so‘z birikmalarini hosil qilish, ularni qiyoslash va 
tanlash, usluban ravon, shaklan ixcham va mantiqan to‘g‘ri fikr ifodalash, 
ko‘nikmalari yetarli darajada rivojlantirilmagan. umumiy o‘rta ta’lim 
maktablarida ona tili va o‘rta maxsus, kasb- hunar ta’limida hozirgi o‘zbek 
adabiy tili fanlarining ayni paytda juda dolzarb bo‘lib turgan o‘quvchilarda 
matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirish masalasi – rivojlantiruvchi ilg‘or
pedagogik texnologiyalar asosida qayta ishlanishga muhtoj.
O‘quvchilarda mustaqil va ijodiy fikrlash, fikrni yozma ifodalashni 
faollashtirishning eng ishonchli vositasi muammoli-ijodiy (lingvopsixologik) 
o‘quv topshiriqlari ekanligi, ular faollik,   mustaqillik , tashabbuskorlik, 
izlanuvchanlik kabi o‘quvchi shaxsining muhim sifatlarini jamlovchi va bir yo‘la 
harakatga keltiruvchi psixolingvistik xususiyatlarga ega bo‘lganligi uchun, 
o‘quvchi ongida mustaqil matn yaratish ko‘nikmalarini shakllantirishni ana shu 
bosqichli – yo‘naltiruvchi topshiriqlar asosida tashkil qilish matn yaratish 
amaliyotining yetakchi metodlaridan biri sifatida qaraldi...
O‘quvchining mustaqil matn yaratish faoliyatiga quyidagicha ilmiy pedagogik 
tasniflar berildi.
Mustaqil matn yaratish jarayoni – belgilangan maqsad, egallangan bilim, ko‘nikma
va malakalar, o‘z nutqiy imkoniyatlari doirasida harakatlanuvchi tasavvur, idrok, 
ong va tafakkurning uyg‘unlashuvidir.
Mustaqil matn – individual bilim, idrok va tafakkur mahsuli, analiz va sintez 
hosilasi, o‘quvchining nutqiy kashfiyotidir.
Matn – belgilangan maqsad va nutqiy imkoniyatlar asosida harakatlanayotgan 
xotira, idrok va tafakkur mahsulidir.
Mustaqil yaratilgan matn-nutqiy malaka, intellektual qobiliyat, ma’anviyat va 
tafakkur uzviyligi hosilasi, ijodiy fikr mahsulining moddiylashuvidir.
Mustaqil matn yaratish faoliyati – o‘quvchidagi   kommunikativ savodxonlik , 
yozma fikr ifodalash qobiliyatining muayyan nutqiy – uslubiy ma’yorlar asosida 
voqyealanishi, in’ikosidir. U o‘quvchining ona tili fani yuzasidan egallagan bilim, 
ko‘nikma va malakalari, til imkoniyatlaridan foydalanish darajasini aniqlashning 
ishonchli vositasi xisoblanadi.
Mustaqil matn – o‘quvchining til imkoniyatlaridan foydalanish darajasi, fikr 
19 ifodalashda so‘zga mas’ullik, so‘z boyligi darajasini ko‘rsatib turuvchi mazondir.

Mustaqil matn yaratish va matn ustida ishlashdan ko‘zlanadigan asosiy 
maqsad o‘quvchining ona tili ta’limi jarayonida egallagan bilim, ko‘nikma 
va malakalarining amaliy tatbiqini ta’minlash, individual tafakkur 
mexanizmini harakatga keltirish, o‘quvchini mavzu yo‘nalishida, izchil, 
mantiqli, faol mushohada yuritishga, fikr mahsulini yozma ravishda to‘g‘ri, 
ravon ifodalashga tayyorlashdir. Shuningdek mazkur faoliyat o‘quvchilarni 
matn turlarini farqlash bilan o‘zaro uyg‘unlikda olib borilishi

– o‘quvchilarni mustaqil va ijodiy matn yaratishga tayyorlashning ishonchli 
kafolatidir.
Shuningdek, mazkur lingvopsixologik faoliyat orqali o‘quvchilarda ta’limiy 
tafakkur operasiyalarining faollashuvi ta’minlanadi.
Til va matn
Garchi, azim daraxt bo‘lsa, til, Matn unda yetilgan hosil.
Hodisa deb qaralsa, lison Matn turur xulosa, inon,
Til –   sabab deb olinsa , albat
Matn erur najot – oqibat. Til onadir, matn – zurriyot,
Muloqotni o‘rgan, ey farzand Til boylikdir, matn – ma’naviyat
Foydalanilgan adabiyotlar
1. 1.   To„xliyev   B,   Niyozmetova   R,   Boltayeva   I.   “Darsliklar   ustida   ishlash”.
Toshkent “Fan” nashriyoti 2007 yil. 
2. 2. Ziyodova T., “O„quvchi kitobi”, A.Qodiriy nomidagi xalq merosi nashriyoti,
Toshkent, 2002. 130-bet.
3.  3. Ziyotova T “Matn yaratish texnologisi” Toshkent, “Fan” 2007 yil. 
4. 4.   Hamroyev   A.   Boshlang ich   sinf   ona   tili   ta limi   jarayonida   kognitiv   -ʻ ʼ
pragmatik usul elementlaridan foydalanish xususida. Pedagogik mahorat. 2014.
140   b.   5.   Otaxonova   Nasiba.   Boshlang ich   sinf   o quvchilarini   matn   tuzish	
ʻ ʻ
orqali nutqini o stirish. Bitiruv malakaviy ish. Nukus. 2018. 58 b.. 	
ʻ
20

4-SINF ONA TILI DARSLARIDA MATN YARATISH

KIRISH

I – BOB. 4-SINF O’QUVCHILARIDA MATN YARATISHNI SHAKLLANTIRISH

  1. Matn yaratish qoidalari
  2. Boshlang’ich sinflarda matn yaratish imkoniyatlari

II – BOB. O’QUVCHILARDA MATN YARATISH QOBILIYATINI OSHIRISH

2.1. Matn yaratishda fikrning aniq va ravonligi

2.2. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida mustaqil matn yaratish

XULOSA

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR