5-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-uslubiy majmua yaratish metodikasi

5-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-
uslubiy majmua yaratish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish
I.Bob. Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha 
talablar
1.1 Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
1.2 5-Sinf informatikani o'qitishdagi ilmiy usullar
II.Bob. Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali 
dasturiy vositalari
2.1 Informatika darslarida bilimlarini tekshirish usullari
2.2. Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik majmua 
yaratishda AutoPlay dasturi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Ishning   dolzarbligi.   O’zbekiston       Respublikasining     «Ta’lim
to’g’risida”gi     Qonuni     va   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»ning   maqsad   va
talablaridan   kelib   chiqqan   holda   hozirgi   kunda     o’quv     jarayonining     moddiy-
texnika     va     axborot     bazasini   etarli     darajada   rivojlantirishga     erishish,     yuqori
malakali  pedagog-kadrlarga bo’lgan  ehtiyojni kamaytirish,  sifatli  o’quv-uslubiy
va   ilmiy   adabiyot   hamda didaktik   materiallar tanqisligini   kamaytirish,   ta’lim
tizimi,   fan   va   ishlab  chiqarish   o’rtasida    puxta o’zaro   hamkorlik   va   o’zaro
foydali     aloqadorlikni   rivojlantirish     orqali     kadrlar   tayyorlashning   mavjud
tizimidagi jiddiy kamchiliklarni yo’qotishga alohida e’tabor berilmoqda. Shuning
bilan   bir   qatorda,   ilg’or   pedagogik   texnologiyalarni   yaratish   va     o’zlashtirish
yuzasidan     maqsadli   innovatsiya     loyihalarini     shakllantirish     hamda   amalga
oshirish  orqali  ilm-fanning  ta’lim  amaliyoti  bilan  aloqasini  ta’minlash chora-
tadbirlarini     ishlab   chiqish,     ilg’or     axborot     va     pedagogik     texnologiyalarni
amalga   oshirish   uchun tajriba   maydonchalari    barpo   etish   orqali    esa      ilmiy
tadqiqotlar     natijalarini   ta’lim-tarbiya     jarayoniga     o’z     vaqtida     joriy     etish
mexanizmini     ro’yobga   chiqarish,     zamonaviy     axborot     texnologiyalari,
komp’yuterlashtirish     va   kompyuterlar     tarmoqlari     negizida     ta’lim     jarayonini
axborot  bilan ta’minlash  rivojlanib borishi  belgilab qo’yilgan.  Bu   manbalarning
echimini     topish     axborot   texnologiyalarini     ta’lim     tizimiga   qo’llashdek   muhim
masalani keltirib chiqaradi.
Shu     nuqtai     nazardan,     axborot     texnologiyalarining     dunyo     miqyosida
tutgan  o’rniga nazar  soladigan bo’lsak, bugungi kunda ko‘plab davlatlar axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari(AKT)ni   iqtisodiy-ijtimoiy   sohalarga,   xususan,
ta’lim   jarayoniga   joriy   etishdagi   eng   dolzarb   muammoga,   u   ham   bo‘lsa   fan
o‘qituvchilarining   AKT-savodxonligi,   fanlarni   o‘qitishda   AKT   vosita   va
metodlaridan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tayyorgarligi   muammosiga   duch
kelmoqdalar.   Mamlakatimizda   ham   mazkur   muammoga   jiddiy   e’tibor   qaratildi.
Chunki   hozirgi   davrda,   jamiyatdagi   jadal   rivojlanish,   o‘zgarishlar   bilan   bir
2 qatorda, ta’lim tizimida yangilanishlar yuzaga kelmoqda.
Kurs ishining maqsadi.   5-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari”
fanidan elektron o’quv uslubiy majmuasini yaratish metodikasini yoritib berish
orqali ta’lim samaradorligiga erishish.
Kurs ishining  vazifalari :
   mavzuga doir ilmiy-metodik adabiyotlar va  ilmiy tadqiqot ishlarini
o’rganish hamda tahlil etish;
  5 -sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fani  mazmuni, maqsadi
va vazifalarini o’rganib chiqish;
  5 -sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanini  o’qitish holati va
uni takomillashtirish yo’llarini o’rganib chiqish;
Kurs   ishining     ob’ekti   –     umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   1-sinfda
“Informatika va axborot texnologiyalari” fanini o’qitish jarayoni
3 I.Bob. Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
1.1 Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
Elektron   o’quv   uslubiy   majmuani   ( EO‘UM)   an’anaviy   o‘quv   nashrlariga
qo‘yilgan   didaktik   talablarga   javob   berishi   kerak.   Quyida   EO‘UMga   bo‘lgan
an’anaviy didaktik talablar keltirilgan:
1.   Ta’limda   ilmiylikni,   fan,   texnika   va   texnologiyalarni   so’nggi
yutuqlarni   hisobga   olinishi   EO‘UM   mazmunining     etarlicha   chuqurligini,
ishonchliligini   ta’minlaydi.   O‘quv   materialini   EO‘UM   yordamida   o’zlashtirish
jarayoni   o‘qitishning     zamonaviy   usullari   bilan   mos   ravishda   qurilishi   kerak.
Masalan   tajriba,   eksperiment,   solishtirish,   kuzatish,   abstraktlash,   umumlashtirish,
yaxlitlashtirish,   o’xshashlik,     tahlil   va   sintez,   modellashtirish   metodi,   shu   bilan
birga matematik modellashtirish, shuningdek tizimli tahlil metodi.
2. O‘qitishning erishuvchanlik  talablari  – EO‘UMda  amalga oshiriladi va
ta’lim oluvchilarning yoshi hamda individual xususiyatlariga xos o’quv materialini
o’rganishning   murakkablik va chuqurlik darajasini aniklash zaruriyatini bildiradi.
O’quv   materialini   haddan   ziyod   murakkablashtirish   va   ortiqcha   yuklash   mumkin
emas, unda ta’lim oluvchi bu materialni egallashga ojizlik qiladi.
3.   O’qitishning   muammoviylinini   ta’minlash   talablari   –   ta’lim     olish
faoliyatining tavsifi shartlashtirilgan. Agar ta’lim oluvchi   muammoli topshiriqlar
va   mashqlarni   bajarishga   harakat   qilsa,   uning   fikrlash   faolligi   o’sadi.   Ushbu
didaktik   talabning   EO’UM   yordamida   bajarilish   darajasi,   an’anaviy   darsliklar   va
qo’llanmalardan ko’ra, sezilarli ravishda yuqori bo’ladi.
4. O’qitishning ko’rgazmaliligini ta’minlash talablari   – ta’lim   oluvchilar
tomonidan  o’rganilayotgan   ob’ektlar,   ularning  maketlari   yoki   modellarini   sezgili
qabul qilish va shaxsan kuzatishini hisobga olish zaruriyatini bildiradi.
5.   O’qitishni   ongliligini,   ta’lim   oluvchining   mustaqilligi   va   faolligini
ta’minlash   talablari   –   o’quv   faoliyatining   yakuniy   maqsad   va   vazifalariga
4 erishishda   o’quv   axborotini   jalb   qilish   bo’yicha   ta’lim   oluvchilarning   mustaqil
ishlashlari uchun EO’UM bilan ta’minlashni ko’zda tutadi. Bunda ta’lim oluvchi
uchun     o’quv   faoliyati   yo’naltirilgan   maqsad   va   mazmunni     anglatadi.   Fanlar
bo’yicha EO’UM tizimli faoliyat yondashuvi asosida ishlab chiqilishi kerak.
6.   EO’UMdan   foydalanishda   o’qitishning   tizimliligi   va   ketma-ketligi
talablari   –   o’rganiladigan   fan   sohasida   bilimlar   va   ko’nikmalarning     ma’lum
tizimining   ta’lim   oluvchilar   tomonidan   o’zlashtirilishi   ketma-ketligini
ta’minlanishini  bildiradi. Bilim, ko’nikma va mahorat  – ta’lim tizimida mantiqiy
tartibda   shakllanishi   va   amalda   qo’llanilishda   o’z   o’rnini   topishi   zarur.   Buning
uchun quyidagilar zarurligi aniqlandi:
- o’quv materialini tizimlashtirilgan va tarkiblashtirilgan holda tavsiya qilish;
- o’quv materialining har bir bo’limida shakllanadigan bilim va
ko’nikmalarning rivojlanishini inobatga olish;
- o’rganilayotgan o’quv materialining fanlararo bog’liqligini ta’minlash;
- o’quv materiali va ta’lim beruvchi ta’sirlarining uzatilish ketma-ketligini 
chuqur o’ylab ko’rish;
- bilim berish jarayonini o’qitish mantiqi bilan aniqlanadigan ketma-ketlikda
qurish;
-   EO’UM   tavsiya   qilgan   axborotni,   o’qitishning   mazmuni   va   uslubi   ta’lim
oluvchining   shaxsiy   qobiliyatiga   bog’liq   holda     tanlanishi   kerak,   masalan,
mazmunli   o’yin   holatlarini   yaratish,   amaliy   tavsifdagi   topshiriqlar   va
eksperimentlarni,   haqiqiy   jarayonlar   va   ob’ektlar   modellarini   tavsiya   qilish   yo’li
bilan amaliyot faoliyatga bog’lanishni ta’minlash.
7.  EO’UMdan foydalanishda bilimlarni o’zlashtirish   mustahkamligi
talablari   – talabalarning o’quv materialini mustahkam o’zlashtirishlari uchun,
ularni  chuqur fikrlash,  xotirada saqlash kabi qobiliyatlarini rivojlantirish  katta 
5 ahamiyatga ega.
8.  EO’UMda o’qitishning rivojlantiruvchi va tarbiyaviy funktsiyalari 
bajarilishi talablari .
Ta’lim vazifasidagi an’anaviy nashrlarga   qo’yiladigan   didaktik talablardan
tashqari,   EO’UM   yaratish   va   joriy   qilinishida   zamonaviy   axborot   va
telekommunikatsiya texnologiyalarning ustunliklaridan foydalanish kabi quyidagi
o’ziga xos didaktik talablar qo’yiladi:
1.   Moslashuvchanlik   talablari   –   EO’UM   ta’lim   oluvchi   individual
imkoniyatlariga,   ya’ni   o’qitish   jarayonida   ta’lim   oluvchi   bilimlari,   ko’nikmalari
va   psixologik   xususiyatlariga   moslashtirilgan   bo’lishi   kerak.   EO’UM
moslashuvchanligining uchta darajasi mavjud. Birinchi   darajasi   o’quvchilarning
o’zlariga qulay bo’lgan individual tempiga mos holda o’quv materialini o’rganish
imkoniyati   hisoblanadi.   Ikkinchi   darajasi   -   ta’lim   oluvchi   holatining   diagnostik
tahlili  hisoblanadi,  uning natijalari  asosida,  ta’lim  berishning mazmuni  va uslubi
taklif   etiladi.   Uchinchi   darajasi   -   ochiqcha   yondashuvga   asoslanadi,   unda
foydalanuvchilarning   guruhlanishi   ko’zda   tutilmaydi   va   mualliflar   ta’lim
oluvchilarning   imkoni   boricha  ko’proq  kontingenti   uchun,     iloji   boricha   ko’proq
variantlarini ishlab chiqishlari tavsiya etiladi.
2.   O’qitishning   interfaollik   talablariga   o’qitish   jarayonida   ta’lim   oluvchi
bilan   EO’UMning   o’zaro   hamkorligini   ta’minlash   kiradi.   EO’UM   vositalari
interfaol   muloqot   va     teskari   aloqani   ta’minlashi   kerak.   Muloqotni   tashkil
etishning  muhim   qismi  bo’lib,  foydalanuvchi   harakatiga   EO’UMning  reaktsiyasi
hisoblanadi. Teskari aloqa nazoratni amalga oshiradi,  keyingi bajariladigan ishlar
bo’yicha tavsiyalar beradi, ma’lumotnoma va tushuntiruvchi axborotlarga doimiy
kirishishni amalga oshiradi.
3. EO’UMning o’quv axborotini taqdim qilishida kompyuter vizuallashtirish
imkoniyatlarini   joriy   qilish   talablari.   Zamonaviy   elektron   vositalar   imkoniyatlari
o’quv axborotini namoyish qilish sifatini tahlil qilishni ko’zda tutadi.
6 4.   EO’UM   bilan   ishlashda   ta’lim   oluvchining   intellektual   qobiliyatini
rivojlantirish   talablari.   Fikrlash,     murakkab   vaziyatlarda   mustaqil   qarorlar   qabul
qila   olish   mahorati,   axborotga   ishlov   berish   bo’yicha   ko’nikmalarni
shakllantirishni ko’zda tutadi.
5. EO’UM – o’quv materialini namoyish qilishning tizimlilik va funktsional 
bog’liqligi talablarini bajarishi kerak.
6. EO’UM – ta’lim berishning to’liqligi va uzluksizligini ta’minlashi kerak. 
EO‘UMni ishlab chiqishga qo’yiladigan   metodik talablar
Metodik talablar  EO‘UMga  mo’ljallangan   o’quv fanining o’ziga xosligi va
xususiyatlarini,   uning   qonuniyatlarini   izlanish   usullarini,   axborotga   ishlov
berishning   zamonaviy   usullarini   joriy   qilish   imkoniyatlarini   hisobga   olishni
ko’zda   tutadi.   Fanlardan   yaratiladigan   EO‘MM   quyidagi     metodik   talablarni
qoniqtirishi kerak:
1. EO‘UM – o’quv materialini taqdim etishning tushunchali, obrazli va 
harakatli komponentlarining o’zaro bog’liqligiga tayangan holda qurilishi kerak.
2. EO’UM o’quv materialini yuqori tartibli tuzilma ko’rinishida ta’minlashi 
kerak. Fanlararo mantiqiy o’zaro bog’liqlik hisobga olinishi  kerak.
3.   EO’UMda   ta’lim   oluvchiga   o’quv   materialini   bosqichma-bosqich
o’zlashtirish uchun oshirish turli xildagi nazoratlarni amalga oshirish   imkoniyati
yaratilishi kerak.
EO’UMni   ishlab   chiqish   va   foydalanishga   qo’yilgan   metodik   talablarni
hisobga   olish   bilan   bir   qatorda,   uni   yaratishning   muvaffaqiyatliligi   va   sifatiga
ta’sir   qiluvchi   bir   qator   psixologik   talablar   ham   qo’yiladi.   Quyida   EO’UMga
qo’yiladigan psixologik talablar keltirilgan:
1.   EO’MMda   o’quv   materialini   namoyish   qilish   nafaqat   verbal,   balki
kognitiv   jarayonning   sensorlik   va   namoyish   qilish   holatlariga   ham     mos   kelishi
kerak.   EO’UM   qabul   qilish,   diqqat,   fikrlash,   tasavvur   qilish,   xotira   saqlash   kabi
psixologik jarayonlari xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqilishi kerak.
7 2. EO’UMdagi o’quv materiali ta’lim oluvchilarning  yoshini, tayanch 
bilimlarini inobatga olib tuzilishi kerak.
-Elektron   darslik   ta’lim   jarayoniga   odatdagi   darslikdan   o’zgacha,   inson
miyasi   imkoniyatlarini,   xususan,   eshitish   va   emotsional   xotirasini   jalb   qilib,
shuningdek kompyuter samaradorligidan foydalanib tushunishni,
mavjud tushunchalar va misollarni eslab qolishni maksimal darajada 
engillashtirishi kerak:
Elektron darsliklarning quyidagi turlari mavjud:
1. Elektron darsliklarni foydalanish buyicha ikki turga ajratiladi: a) Jamoaviy
foydalanishga   mo’ljallangan   elektron   darsliklari   kompyuterning   katta   tizimli
resurslarini talab qilmasligi kerak, chunki ular ko’pincha serverlarda o’rnatiladi va
ularga   kompyuter   tarmog’i   orqali   yaqinlashish   imkoni   beriladi.   b)   Individual
foydalanishdagi   elektron   darsliklari   o’quv   materialini   ta’lim   oluvchi   ishtirokida
yoki   ishtirokisiz   o’rganish   uchun   mo’ljallangan.   Elektron   darsliklarning   ikkala
turidan ham ma’ruza mashg’ulotlarida foydalanish mumkin.
2.   O’quv   materiallarini   etkazib   berish   bo’yicha:   bunday   turdagi   elektron
darsliklar bir bo’lim yoki modul o’quv materialini o’zlashtirmay turib, navbatdagi
bo’limga yoki modulga o’tishga yo’l qo’ymaydi.
3. O’quv axborotlari va materiallarining yangilanishi  bo’yicha quyidagilarga
ajratish   mumkin:   a)   Uzluksiz   yangilanishli   elektron   darsliklar   asosan   elektron
o’quv bazalarida (portallar, veb-saytlar va boshqalar) yoki elektron kutubxonalarda
joylashtiriladi.   b)   Davriy   yangilanishdagi   elektron   darsliklar   asosan   turli   xildagi
axborotning   elektron   tashuvchilarini   tasvirlaydi   (disketlar.   SD-disklar   va
boshqalar)
Elektron darsliklar kategoriyasini ham aniqlash ham zarur. Elektron darsliklar 
quyidagi to’rtta kategoriyalarga bo’linadi.
I  kategoriya. O’quv materiallari asosan verbal matn sifatida keltirilib, ular 
8 giperilova va glossariylarga, shuningdek, 2-o’lchovli(2D) grafiklar-diagrammalar, 
rasmlarga (o’quv materialining 25% gacha) ega.
II   kategoriya. O’quv materiallari qisman giperilovali va 2D grafikali matn 
shaklida va 3-o’lchovli(3D) grafikdan iborat (o’quv materialining 25% gacha).
III kategoriya. O’quv materiallari matn, 2D grafiklar, video va audio 
animatsiyalar va 3D effektlarga ega (o’quv materialining 50% gacha).
IV   kategoriya.   Elektron   darslik   virtual   muxitda,   zamonaviy   tarmoq
texnologiyalarini   qo’llab,   o’qituvchi   bilan   kompyuter   tarmog’i   (Internet)   orqali
bog’langan   holda   masofaviy   mashg’ulotlar   olib   borilishi   darajasida   yaratilgan.
Elektron darsliklarning har bir kategoriyasiga alohida o’z talablar mavjud. Lekin,
bir   qator   talablar   borki,   ular   barcha   kategoriyalarga   tegishlidir.   Ular
quyidagilardan iborat:
 modullarning (paragraf va temalarning) matni 4-5 monitor ekranidan oshmasligi 
kerak (2 ta bet, ma’qulroq);
 giperilovalar 3 bosqichdan oshmasligi ma’qul, chunki asosiy temadan chiqib ketish
mumkin emas;
 maxsulot sistemasi kompyuter texnologiyasi talablariga mos kelishi kerak;
 turli rangdagi sahifalarni yaratishda psixolog va ergonomika mutaxassislari
tavsiyalariga rioya qilish.
Elektron darslikning sifatini aniqlash oson masala emas. Hozirgi paytda Oliy
va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligining   Axborot   texnologiyalar   va   masofaviy
o’qitishni     rivojlantirish   boshqarmasi   tomonidan   elektron   darsliklarning
standartlari   ishlab   chiqilgan.   Undan   tashqari,   elektron   darsliklar   baxolash
normativ   xujjatlari   va   ijodiy   guruh   a’zolarini   moddiy   rag’batlantirish   normalari
ishlab chiqilgan. Ulardan oqilona foydalangan holda ma’ruzachi o’zining ma’ruza
matnlarini yoki o’quv qullanma va darsliklarini elektron versiyalarini yaratishlari
tavsiya etiladi.
9 Elektron darsliklarning kategoriyalar bo’yicha sinflanishi quyidagi talablar 
majmuasiga asoslangan:
 pedagogik talablar: bularga didaktik va uslubiy talablar kiradi;
 psixologik talablar;
 texnikaviy talablar.
Hozirgi kunda elektron darsliklar yartishning 4 bosqichli kategoriyasi mavjud:
1-bosqich   elektron   darsliklar   bu   gipermatn   shaklida   bo’lib,   bunda   o’quv
materiallar   bir-biri   bilan   gipermurojaatlar   orqali   bog’lanadi.   Unda   ikki   o’lchovli
ko’rsatish qurollaridan, masalan suratlar, jadvallardan foydalanish mumkin.
2-bosqichli   elektron   darsliklar   o’zida   qisman   gipermatn   va   ikki   o’lchovli
animatsiyani   jamlashtiradi.   Bu   turdagi   elektron   darsliklarni   ko’pincha   virtual
stendlar deb atash mumkin.
3-bosqichli   elektron   darsliklar   o’zida   bir   vaqtda   ham   animatsiya,   ham
gipermatnni   jamlashtirib,   bu   turdagi   elektron   darsliklar   ovozlashtiriladi.   Ulardan
multimedia vositalari orqali foydalanganligi uchun multimediyali elektron darslik
deb atash mumkin.
4-bosqich   elektron   darsliklar   zamonaviy   tarmoq   texnologiyalari   asosida
yaratilib,   masofaviy   o’qitish   mezonlariga   mos   bo’lishi   shart.Elektron   darslik
o’quv  jarayonida oddiy  darslikdan  ko’ra inson  miyasining  qabul   qilish  yo’llarini
(tovush,   emotsional  xotira,  kompyuter  testlar)  jalb  etib,  eng  asosiy  tushuncha  va
misollarni tushunish va yodga olish jarayonlarini  maksimal  engillashtirish uchun
xizmat qilishi kerak.
Matn   qismi   chegaralangan   bo’lishi   kerak-chunki   buning   uchun   oddiy
darsliklar   mavjud,   kompyuterdan   olingan   materiallarni   chuqurroq   o’zlashtirish
uchun esa qog’oz va qalamlar xizmat qilish kerak.
Shuning uchun, elektron darsliklar yaratish jarayonida bir necha pirntsip va 
yondashishliklarni ishlatmoq zarur. Ularni qisqacha ko’rib chiqaylik:
10 Kvantlash printsipi:  materialni minimal xajmdagi modullardan iborat 
bo’limlarga bo’lish.
To’lalik printsipi:  Har bir modulda kompanentlar mavjud bo’lishi kerak:
 nazariy yadro;
 nazariy savollar;
 misollar;
 mustaqil echish uchun masala va misollar;
 butun modul bo’yicha javoblari keltirilgan savollar;
 nazorat ishi;
 yordamchi ma’lumotnomalar;
 kommentariylar.
Ochiqlik printsipi:  Har bir modulda mtanlarni yangi tushuncha va usllarni 
o’zlashtirishni engillashtiruvchi vizual kadrlar bo’lishi kerak.
Tarmoqlanish   printsipi:   Har   bir   modul   gipertekst   ilovalar   bilan   boshqa
modullar   bilan   bog’langan   bo’lib,   axborotlarni   o’zlashtirish   ketma-ketligini
nazarda tutadi.
Boshqarish printsipi:  o’quvchi kadrlar almashinishi o’zi boshqaradi, kerakli 
murakkablik darajadagi misollarni ochib, o’zini tekshirish mumkin.
Adaptatsiya printsipi:  elektron darslik o’quv jarayonining ma’lum paytdagi 
o’quvchi ehtiyojini qondirish lozim.
Kompyuter   yordami   printsipi:   elektron   darslikni   ishlatayotgan   Har   bir
paytda   kompyuter   yordamini   olish   mumkinligi   (murakkab   matematik   hisob,
lug’at, o’z bilim savyasini tekshirish va boshqalar).
To’plash   printsipi:   yagona   elektron   komplekslarda   va   bibiliotekalarda
joylashtirish   va   ularga   yangi   bo’lim   va   temalar   bilan   kengaytirish   formatida
bajarilgan bo’lishi lozim.
11 Ketirilganlardan xulosa sifatida: elektron darslik kimga va nima uchun 
kerak? savoliga javob beraylik.
Elektron darslik kunduzgi, sirtqi va masofaviy tarzdagi o’quvchilarning 
mustaqil ishlash uchun zarur, chunki:
 o’qilayotgan materiallarni chop etilgan o’quv darsliklardan o’zga, boshqa
usullar (qabul etish yo’llari oshishi) qo’llash munosabati bilan o’zlashtirishni 
engillashtiriladi;
 o’quvchining talablari va tayyogarlik, intellektual darajasiga moslanadi;
 murakkab Hisob-kitoblarda vaqtning tejalishi hisobiga fanni chuqurroq
o’zlashtirishga sharoit yaratiladi;
 ishning har bir bosqichida o’zini tekshirish uchun keng sharoitlar yaratiladi;
 bajarilgan ishni zamonaviy shaklda fayl yoki printerda chop qilishga sharoit
yaratiladi;
 chegaralanmagan sonli tushuntirish, takrorlash va yordamchi materiallar
taqdim etib, sabrli murabbiy vazifasini bajaradi.
Elektron darslik maxsus auditoriyadagi amaliyot darslarida yordam beradi,
chunki:
 turli masalalarni echishda kompyuter yordamini ishlatish va shuning uchun
vaqtni
 tejash mumkin;
 o’qituvchilarga mashg’ulotlarni kompyuterlarda mustaqil ishlar shaklida o’tishi
 mumkin;
 o’qituvchilarga kompyuter yordamida o’quvchilar bilimini tez va samarali
baholash,
12  nazorat ishlarni murakkabligini boshqarishi mumkin;
  Elektron darslik o’qituvchilar uchun ham qulay, chunki;
 nazariy va amaliy mashg’ulotlarda asosiy tushuncha va g’oyalarni
tushuntirishga ko’proq vaqt ajratiladi;
 murakkab hisobli nazorat ishlari kompyuter yordamida tekshiriladi;
 auditoriyada va uyda bajariluvchi tposhiriqlar nisbatini aniqlaydi;
1.2 5-Sinf informatikani o'qitishdagi ilmiy usullar
Bugungi   kunda   respublikamizning   barcha   oily   o’quv   yurtlari   va   kasb-hunar
ta’limi   kollejlarida,   maktablarda     informatika   faniga   alohida   etibor   berilmoqda.
Buning   asosiy   sababi   bugungi   kundagi   barcha   yutuqlarimizni   informatika   fanisiz
tasavvur etishimiz qiyin.
Xozirgi   dunyodagi   barcha   ish   joylarining   60   foizi   ga   yaqini   axborotni     qayta
ishlash vositalari bilan ta'minlangan .
Informatika   fundam е ntal   fan   sifatida   kompyut е r   axborot   tizimlari   n е gizida
istalgan ob' е ktlar bilan boshqaruv jarayonlarini axborot jixatidan ta'minlashni barpo
etish m е todologiyasini ishlab chikish bilan shugullanadi.
Shunday   fikr   ham   mavjudki   informatika   fanining     asosiy   vazifalaridan   biri   –
axborot   tizimlari   nima,   ular   qanday   o`rinni   egallaydi   ,   qanday   tuzilmalarga   ega
bo`lishi lozim, qanday ishlaydi uning uchun qanday qonuniyatlarga xos ekanligini
aniqlashadir.
Е vropada   informatika   soxasida   quyidagi   asosiy   ilmiy   yo`nalishlarni   ajratib
ko`rsatish   mumkin;   tarmoq   tuzilmasini   ishlab   chiqish,   kompyut е rli
int е rgartsiyalashgan     jarayonni   ishlab   chiqarish   .   iqtisodiy   va   tibbiy   informatika
ijtimoiy sug`urta  va atrof muhit informatikasi, prof е ssional axborot tizimlari.
13 Informatikada fundam е ntal tadqiqotlar maqsadi istalgan axbort tizimlari haqida
umumlashtirilgan   axborotni   olish   ,   ularning   qurilishi   va   ishlashning     umumiy
qonuniyatlarini aniqlashdir. Informatika amaliy fan soxasi sifatida quyidagilar bilan
shug`ullanadi; 
Axborot jarayonlaridagi qonuniyatlarini o`rganish ( axborotlarni yig`ish, qayta
ishlash, tarqatish) 
Inson   faoliyatining   turli   soxalarida   kommunikatsion   axborot   mod е llarini
yaratish.
Aniq bir  soxalarida    axborot    tizimi  va t е xnologiyalari  ishlab  chiqish ularning
hayotiy   bossqichini   ,   ularni   ishlab   chiqarish   ishlashni   va   hakozolarni   loyihalash
ishlab   chiqish   bosqichlari   uchun   tavsiyalar   tayyorlash   .     Informatikaning   bosh
vazifasi axborotni yangilash uslub va vositalarni ishlab chiqish va axborotni qayta
ishlashning   t е xnologik   jarayonlarini   tashkil   etish   ulardan   foydalanishni   ishlab
chiqishdir.
Informatikaning asosiy vazifalari  quyidagilarni o`z ichiga oladi; 
Istalgan xususiyatdagi axborot jarayonlarini tadqiq etish.
Axborot   jarayonlarini   tadqiq   etishdan   olingan   jarayonlar   n е gizida   axborotni
qayta   ishlaydigan   axborot   tizimini   ishlab   chiqish   va   yangi   t е xnologiyalarini
yaratish ;
Jamiyat   hayotining   barcha   sohalari   kompyut е r   t е xnalogiyasidan   samarali
foydalanishning     ilmiy   va muxandislik muammolarini yaratish va tadbiq etish va
ta'minlashni hal etish .
Informatika   o`z   o`zicha   mavjud   bo`lmay   ,balki   boshqa   sohalardagi
muammolarini xal etish uchun yangi axboriy t е xnika va t е xnalogyalarini yaratishga
qaratilgan  kompl е ks ilmiy –t е xnik soxadir.
  U   boshqa   soxalar   xatto   jarayonlar   va   xodisalar   noformallashuvi   tufayli
miqdoriy   uslublarni   qo`llash   munkin   emas   d е b   xisoblanadigan   ssxalarga   xam
tadqiqot   uslub   va   vositalarini   taqdim   etadi   .   Informatikada   kompyut е r   t е xnikasi
14 sharofati   tufayli   amaliy   ro`yobga   chiqish   mumkin   bo`lgan   mat е matik   mod е llash
uslublarining xalq qilinishini alohida ajratib ko`rsatish lozim .
  Axborot   t е hnalogiyalari   rivojlanishning   zamonaviy   jahon   darajasi
shundaki   ,r е spublikada   axborot   makoninig   infratuzilmalari   va   milliy   axborot
hisoblash tarmog`i  int е gratsiyasiga  mos k е luvchi milliy tizimi  yaratish iqsodiyot  ,
boshqarish ,fan va ta'lim samaradorligining muhim omili bo`lmoqda . 
  Bu   muammolar     ancha   murakkab   va   ayni   payitda   r е spubikamiz   uchun
dolzarbdir   .1994   yil   d е kabirda   O`zb е kiston   R е spublikasi   Vazirlar   Maxkamasi
O`zb е kiston R е spublikasining Konts е ptsiyasi qabul qildi .
Ushbu   Konts е ptsiyasining   asosiy   maqsadi   va   unda   qo`yillgan   masalalar
quydagilaridan iborat ;
Milliy axborot – hisoblash tarmog`ini yaratish
Axborotlarga   tavar   sifatida   yondoshininig   iqsodiy   ,xuquqiy   va   m е 'yoriy
hujjatlarni yuritish 
 Axborotlarni qayta ishlashda johon standartlariga rioya qilish 
 Informatika industriyasini yaratish va rivojlantirish 
  axborotlar   t е xnalogiyasi   soxasidagi   fundam е ntal   tadqiqotlarni   raxbarlantirish
qo`llab -quvvatlash 
informatika   vositalaridan   foydalanuvchilarni   tayorlash   tizimini
muvofiqlashtirish Konts е ptsiyaning asosiy qoydalari hisobga olingan «O`zb е kiston
R е spublikasining   axborotlashtirish   dasturi   »   ishlab   chiqiladi   ,   u   uch   maqsadli
dasturni o`z ichiga oladi ;
Milliy axborot – hisoblash tarmog`i 
EHM ning mat е matik va dasturiy ta'milash 
Shaxsiy kompyut е r .
          Axborot   jamiyatni   rivojlantiruvchi   va   uning   taraqqiyotiga   asos   bo`luvchi
muxim vosita hisoblanadi . Shu kabi axborot insoniyat tarixida eng muxim iqsodiy
15 ko`rsatkichlardan biri bo`lsa ,jamiyatni kompyut е rlashtirish esa iqsodiyotni tarkibiy
jixatdan qayta ko`rishda asosiy xarakatlantiruvchi kuchdir .      
       Jamiyatni  axborotlashtirish , yangi  axborot  t е xnalogiyalari  bilan  ta'minlash
insonlarning   turli   –tuman   ma'lumotlarga   bo`lgan   ehtiyojini   qondirishda   muxim
o`rin tutadi .
      Inson axborot olami ichra yasharkan , voqiya xodisalar jarayonlarning bir –
biriga   aloqadorligini   ,     o`zaro     munosabatlari     va   moxiyatni   tashkil   etish   ,o`z
xayotidan   k е lib   chiqayotgan   murakkab   savollarga   ilmiy   javob   topish   maqsadida
ko`pdan- ko`p dadil  va raqamlarga murojat qiladi .
        Axborot   tufayli   nazariya   amalyot   bilan   birikadi   .   Amaliyot   nazariyasi
nazariya esa amalyotsiz mavjud ham bo`lmaydi ,rivojlanmaydi ham .
          Zavodlarimizning   asosiy   maqsadi   informatika     vositalarining   axamiyati
to`g`risida   fikir   yuritish   emas   ,   balki   jamiyatning     axborotga   bo`lgan   extiyojini
qondirishdagi usul va vositalar to`g`risida tushunchaga ega bo`lishdir .
Axborotlar   turli   vaqtda   turlicha   tarqatilgan   bo’lib,   tarqatuvchilar   ham   turli
ko’rinishda bo’lishgan. 
Axborot tashuvchilar
Jurnal Globus Kitob
Qadimgi   toshga Rasmli ma’lumot Magnit diski
16 o’yilgan yozuv
 
Fizika,   kimyo,     biologiya   va   shu   kabi   tabiiy   fanlarni     vujudga   k е lishi
atrofimizdagi     moddiy     dun е ni,   uning   usimliklar   dun е sini,   en е rgiya   jara е nlarini
urganishni  yanada   rivojlantirgan   bulsa, informatika XX asrning urtalarida,   ya'ni
60-yillarda     Frantsiyada   el е ktron   xisoblash     mashinalari   (EXM)   yordamida
axborotni kayta ishlash bilan shugullanuvchi soxani atamasi sifatida yuzaga k е ldi.
Yangi ilmiy yunalish sifatida paydo bulgan informatika esa,  axborotlar va ularning
xossalarini urganish uchun zaruriy  fan  sifatida  tan olindi.
    Informatikani   fan   sifatida   tahlil   etib,   borilishi   natijasida   unda   reformalar
o’tkazib   borish   bunda     oldindan   qilingan   ishlar   va   keyingilarni   birlashtirib   jahon
informatika xarakatiga qo’shilish bundan ko’zlangan asosiy maqsad quyidagicha.
1.   Informatika   o’qitish   metodikasi   fanidagi   keyingi   o’zgarishlar   va   ularga
xarakteristikalar berish.
2. O’rta maktablarda informatika fanini o’qitishda xalqaro o’quv jarayonlaridan
foydalanib to’ldirib borish.
3.   O’rta   maktabda   informatika   fanining   xarakatlari   va   ularda   o’tkazilayotgan
reforma lar.
4. Xalqaro informatika xarakatiga qo’shilish, o’rganish, fikrlar bildirish.
5. Reformani ikki asosiy ko’rsatkichlar bo’yicha tahlil qilib borish.
1) Informatikani o’rta maktabda chuqur o’tish va amaliyotda qo’llash.
2)   Jahon   hamjamiyatida   yuz   berayotgan   informatika   sohasida   yangiliklarni
to’g’ri tahlil etish.
17 Hozirgi   vaqtda   respublikamizda   oily   va   o’rta   ta’limga   keng   miqyosda   etibor
berilmoqda   shundan   kelib   chiqib     informatika   hisoblash   texnikasi   kompyuter
tizimlari   jahon   axbarot   tizimi   hisoblanmish   internet   tarmog’idan   foydalanishga
katta e’tibor bilan qaralmoqda. 
Informatika fanining bugungi kun taraqqiyoti qo’yidagicha tahlil etiladi. 
1. Informatikaning fan sifatida yuqori baholanishi va uning taraqqiyoti.
2. Informatika o’qitish metodikasiga xarakteristikalar berib borish.
Yuqoridagi   jarayonlarni   hisobga   olgan   holda   keltirilgan   ikki   jarayonning   bir
necha qisimlarga ajratilgan holda o’rganish mumkin.
1. Informatika fanining paydo bo’lishi;
2. Informatika faniga birlik va qo’shimchalar kiritish davri;
3. XIX- XX asrlarda informatika fanining o’sishi;
4.   XX-XXI   asrlarda   informatika   fanidan   to’g’ridan-to’g’ri   yuqori   fan   sifatida
foydalanish.
Informatika   o’qitish   usullari   fani   asosan   qo’yidagi   bosqichlar   bilan   tahlil
etiladi;
1. Informatika fani nima uchun o’rganiladi;
2. Informatika fanidan nimalarni o’rganish mumkin;
      Informatika fanini asosan qo’yidagi uch qism bilan o’rganish mumkin
      Informatika k е ng ma'noda insoniyat faoliyatining barcha  soxalarida asosan
kompyut е rlar   va   t е l е kommunikatsiya   aloqa   vositalari   yordamida   axborotni   qayta
18 ishlashi   bilan   bog’lik   fan   bo’lib,     t е xnika   va   ishlab   chikarish-ning   xilma-xil
tarmoqlari birligini o’zida namoyon etadi.
          Informatikani   o’zaro     aloqador   bo’lgan,ya'ni   tarmoq,fan   va   amaliy   fan
soxalari sifatida qo’yidagi uch qismga ajratish mumkin:
Informatika   fanini   o’rta   maktablarda,   kollej   va   litseylarda   o’tilishida   uning
tarbiyachilik roli qo’yidagilarda namoyon bo’ladi;
1. O’quvchilarni   dunyo   bilimlaridan   habardor   qilish   va   bolalarning   dunyo
qarashini o’zgartirish.
2. O’quvchilarning informatika faniga bo’lgan qiziqishini oshirish.
3. Informatika fanining tezda rivojlanib borishi va informatika madaniyatini
o’rganishga yordam berish.
4. O’quvchilarda   informatika   fani   haqida   tushuncha   hosil   qilish,
tushunchalarni jonlashtirish uchun turli mavzuga oid ko’rgazmali qurollar yaratish
va mavjudlaridan samarali foydalanish.
5. O’quvchilarda   informatika   fani   to’g’risidagi   tushunchasini   yoqoriga
ko’tarishning yana bir usuli bu mavjud ish qurollaridan to’g’ri foydalana bilish.
6. Informatika fanini chuqur o’zlashtirishlari uchun o’quvchilardan, o’tilgan
mavzular   bo’yicha   yozma   tarzda   so’rash,   test   usulida   so’rash,   ogizaki   so’rash   va
mavjud kompyuterlardan amaliy usulda so’rashlar amalgam oshirib borilishi kerak.
7. Informatika   o’qituvchisidan   fanni   bolalar   to’liq   uzlashtirishlari   uchun
ko’proq amaliy dars tashkil etish talab etiladi.
Amaliy   jihatdan   informatika   fanidan   o’quvchilar   qo’yidagilarni   o’rganishi
kerak bo’ladi:
1. Informatika darslarida o’rgangan materiallarini, amaliyotda qo’llay bilish
va boshqa fan sohalariga tadbiq etishni amalgam oshirishdan iborat.
19 2. Dars jarayonidan tag’dim etilgan o’quv qurollaridan to’g’ri foydalanishni
o’rganish.
3. Dars davomida o’rganilgan mavzularga qo’shimchalar qo’shib boorish.
II.Bob.   Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali dasturiy
vositalari
2.1 Informatika darslarida bilimlarini tekshirish usullari
    Ijroni   tekshirishning   to'g'ri   yo'lga   qo'yilishi   har   qanday   ish   sohasida   katta
ahamiyatga   ega   bo'lgani   singari,   o'qitish   ishlarida   ham   g'oyat   katta   ahamiyatga
egadir.   U,   o'qituvchiga   o'quvchilarda   mas'uliyat   tuyg'usini   tarbiyalashga,
o'quvchilaming   bilimlaridagi   kamchiliklarni   o'z   vaqtida   aniqlab   olishga,   o'z   ishini
to'g'ri baholashga imkon beradi.
O'quvchilarning   bilimlarini   tekshirish   ishi   muntazam   ravishda,   ya'ni   har   kuni
olib   borilishi   kerak.   Dastavval   yangi   materialni   bayon   etgandan   keyin   uning   qay
darajada   tushunilganligini   tekshirib   olish   lozim.   Darsning   asosiy   maqsadi
o'tiladigan   mavzu   mazmunini   o'quvchilarga   tushuntirish   ekanini,   o'quvchilar
bilimni   asosan   darsda   olishlari   kerakligini   esda   tutib,   o'qituvchi   o'zining   shu
maqsadga erishgan yoki erishmaganligini har bir darsda o'tilgan mavzu mazmunini
asosiy erlarini o'quvchilardan so'rash orqali tekshirib borishi zarur.
O'quvchilaming   o'zlashtirish   darajasini   turli   yo'llar   bilan   tekshirish   mumkin,
ya'ni   biron   formulani   chiqarish   yoki   biron     teoremani   isbotlashdagi   asosiy
mulohazalarni   o'quvchi   tomonidan   bajarish,   ilgaridan   tayyorlab   qo'yilgan   mavzu
mazmuniga doir savollami o'quvchilarga berish, olingan nazariy xulosalarni masala
yoki misollar yechishga tatbiq qila olish qobiliyatlarini aniqlab bilishdan iboratdir.
Bularning hammasi  o'quvchilarning  o'zlashtirish  natijalarini  aniqlashga   va shu
bilan birga o'tilgan materialni mustahkamlashga yordam beradi.
Yozma uy vazifalarining bajarilgan-bajarilmaganligini tekshirish ishi ko'pincha
sinfni „aylanib chiqib“ o'quvchilarning daftarlarini ko'rish yo'li bilan bajariladi. Bu
20 yo'l vazifaning bajarilganligini aniqlashga imkon beradi, ishning sifatini esa bu yo'l
bilan aniqlab olish qiyin.
Uy vazifasini tekshirish uchun aylanma daftar tutish ijobiy natija beradi, chunki
vazifasi   tekshirilgan   daftar   o'quvchiga   berilganda   ular   daftardagi   o'qituvchi
tomonidan   qo'yilgan   baholami   va   izohlarni   ko'rib   berilgan   topshiriqlar   bo'yicha
qanday   bilimga   ega   ekanliklarini   bilib   oladilar.   O'qituvchi   uy   vazifalar   natijasini
reyting   mezoni   bo'yicha   ballar   asosida   baholashi   shart.   Bundan   tashqari   doskaga
ayrim   o'quvchilami   chiqarib,  o'tilgan  mavzuga doir  o'qituvchi  aytgan  masala  yoki
misolning yechilishini so'rash orqali ham aniqlanadi.
Har   bir   masala   yoki   misolning   yechilishini   mufassal   bir   o'quvchining   o'zi
oxiriga   etkazishi   shart   emas.   Berilgan   vazifa   yuzasidan   eng   muhim   savollami
ilgaridan   tayyorlab  qo'yib,   tekshirishni   ana   shu   reja   bo'yicha   olib  borish   mumkin.
Masala   va   misollarning   yechilishini   tekshirganda   bir   masalaning   bir   necha   xil
yechilish   variantlarini   aniqlash,   hisoblashga   doir   misollarda   esa   qo'llanilgan
turlicha   yechish   usullarini   ko'rsatish   va   ular   ichidan   yechishning   eng   ma'qul
usullarini   aniqlab   olish   kerak.   Наг   kuni   hamma   o'quvchilarning   daftarlarini
tekshirib chiqish mumkin emas, ammo bu ishni hech bo'lmaganda tanlab olish yo'li
bilan  kilish  kerak.  Har   bir  darsning  oxirida  8-10  o'quvchining  daftarini  olish  yo'li
bilan bir oyda har bir o'quvchining daftarini aqalli uch marotaba ko'zdan kechirish
kerak.   Bu   holda   o'quvchining   ikki   hafta   davomida   bajargan   hamma   ishlarini
tekshirib chiqishga ulguriladi. Bunda tekshirilgan daftarlarda ko'rsatilgan xatolami
o'kuvchilarga   albatta   tuzattirish   kerak,   shu   holdagina   tekshirish   ishlari   maqsadga
muvofiq bo'ladi.
Bunday   tekshirganda   bajarilgan   ishning   to'g'riligini,   topshiriqning   to’la
bajarilishini va ishning chiroyli, ozoda va batartib bajarilishini e'tiborga olib turib,
uy vazifalarini bajarishga alohida reyting mezonlari asosida baho qo'yish kerak.
Daftarlarni   tekshirib   borish   o'qituvchiga   o'quvchilar   tomonidan   berilgan
vazifalami   bo'sh   o'zlashtirilgan   joylarini,   misollarni   yechishdagi   o'quvchilami   yo'l
21 qo'ygan xatoliklarini aniqlab olishga va o'z vaqtida ularni to'g'rilab olish choralarini
ko'rishga imkon beradi. O'quvchilar bilimini tekshirishning yana yo'llaridan biri bu
ulardan   og'zaki   so'rashdir.   Buning   uchun   avvalo   o'qituvchi   tomonidan   mavzu
mazmunini ochib beradigan mantiqiy ketma-ketlikka ega bo'lgan ta'riflar, qoidalar,
murakkab bo'lmagan xulosalar va teoremalaming isbotini tushuntirib berishni talab
etadigan   savollar   tizimi   tuziladi.   Savol   sinf   o'quvchilariga   berilib,   javobini
o'ylashga   bir   necha   daqiqa   vaqt   beriladi.   So'ngra   bir   o'quvchidan   so'raladi.   Uning
javobini   baholashda   butun   sinf   ishtirok   etadi   (to'g'ri,   noto'g'ri,   etarli   darajada
mukammal,   javob   asosli   yo   asosli   emas   va   hokazo);   javobga   qo'shimcha
qiluvchilarga   yoki   xatoni   tuzatuvchilarga   ham   so'z   beriladi.   Javoblar   reyting
asosida   baholanadi,   biroq   sinf   jurnaliga   yozilmaydi,   uch-to'rt   marta   shu   xil   joyda
turib   berilgan   javoblarga   o'qituvchi   tomonidan   umumiy   ball   qo'yilib,   bu   ball   sinf
jurnaliga   va   o'quvchining   kundalik   daftariga   yozib   qo'yiladi.   Bu   holda   o'qituvchi
berilgan   savol   va   olingan   javoblarni   maxsus   yuritilgan   reyting   daftariga   yozib
boradi.   Masalan,   5   sinfda   «Sonlaming   bo'linishi»   mavzusidan   keyin   shunday
savollami tuzib olish mumkin: 
  1.  Sonning (masalan, 84 ning) hamma bo'luvchilari qanday topiladi? ,
   2. Berilgan sonlaming (12, 18 ning) umumiy bog`luvchisi deb qanday songa
aytiladi va unday sonlar nechta bo'ladi?
Berilgan sonlaming (masalan, 24 bilan 36 ning) eng katta umumiy bo'luvchisi
deb qanday songa aytiladi va u qanday topiladi?
    3.   Qanday   son   berilgan   sonlaming   (masalan,   12   va   9   ning)   umumiy
bo'linuvchisi deb ataladi va bunday sonlardan nechtasini topish mumkin? .
      4.   Qanday   son   berilgan   sonlaming   (masalan,   14   va   21   ning)   eng   kichik
umumiy bo'linuvchisi deb ataladi va u qanday topiladi?
   5. 4 ga bo' linish belgisi, uni tushuntirib bering. 
   6. Biron son qanday shartda 15 ga bo'linadi?
22    7. Yig'indi juft son bo'lishi uchun qo'shiluvchilarning har biri juft son bo'lishi
zarurmi? Misollar keltiring.
Maktab   tajribasida   doskaga   chiqarib   so'rashning   turli   yo'llari   qo'llaniladi.
Doskaga bir o'quvchini chiqarib biron xulosa chiqartirish, teoremani isbotlash yoki
masala   yechdirish   ko’proq   qo'llaniladi,   Sinfdagi   boshqa   o'quvchilar   esa   doskaga
chiqqan   o'quvchining   javobini   eshitib   turadilar.   Bu   holda   javob   beruvchi   o'z
javobini   bemalol,   to'la   o'ylab   olish,   uni   bayon   etishga   tayyorlanib   olish
imkoniyatidan   mahrum   bo'ladi,   chunki   unga   o'qituvchi   ham   qarab   turadi,
o'quvchilar   ham   o'zlarining   chidamsizlik   qarashlari   bilan   uni   bezovta   qiladi,
shoshiltiradi.
O'qituvchi,   darsni   ish   rejasini   tuzgan   vaqtidayoq,   so'ramoqchi   bo'lgan
o'quvchilar   belgilab   qo'ysa   va   ularning   har   biriga   navbatdagi   va   takrorlanadigan
material   yuzasidan   so'raladigan   2-3   ta  savolni   ham   aniqlab   qo'yishi   kerak   bo'ladi.
Doskaga   1-2   o'quvchi   chiqarilganda   ularning   har   biriga   berilgan   savolga   javob
tayyorlash kerak bo'lib qolganda doskada chizma chizish, javobni bog'lanishli qilib
aytib   berishni   osonlashtiradigan   yozuvlami   qisqacha   yozib   qo'yishga   imkon
beriladi.
Bu   o'quvchilar   javob   tayyorlagunlaricha   o'qituvchi   qolgan   o'quvchilar   bilan
suhbat   asosida   savol-javob   qilib,   og'zaki   masalalar   yechdirishi,   ta'riflarni,
teoremalarni   aytilishini,   sodda   xulosalar   chiqarish   kabilami   so'rab   turishi   lozim
bo'ladi. 
Ba'zilar,   o'qituvchining   sinf     bilan   qiladigan   suhbatidan   ikki   o'quvchini   bo'lsa
ham   ajratib   qo'yish   zararli   deb,   bu   xil   so'rashga   e'tiroz   bildiradilar.   Ammo,
chiqarilgan   o'quvchilaming   tayyorlanish   vaqtida   butun   sinfni   zerikib   kutib
o'tirishga   majbur   qilishdan   ko'ra,   ikki   o'quvchini   bu   xil   suhbatdan   mahrum   qilish
yaxshiroq. Doskaga chiqarib o'quvchilar javobini eshitish ham yaxshi natija beradi.
Doskaga   chaqirilganlarning   javobini   eshitishga   kelganda   ish   boshqacha;
ularning   javoblarini   butun   sinf   o'quvchilari   eshitishi   kerak.   Sinf   o'quvchilarini   bu
23 vaqtda   doskadagi   o'quvchilar   javoblarini   eshitishga   jalb   qilish   kerak.   Chaqirilgan
o’quvchilar   javob   bergandan   keyin   boshqa   o'quvchilarga   qo'shimcha   qilishga,
tuzatishlar berishga, o'z fikrlarini aytishga imkon beriladi. Bu savolga to'la va to'g'ri
javob olingandan keyin o'qituvchi shu o'quvchining o'ziga endi uzoq tayyorlanishni
talab etmaydigan va ilgaridan belgilab qo'yilgan savollarini berishi mumkin.
Ba'zi  o'quvchilaming javob beruvchi o'quvchiga shu mavzuga doir qo'shimcha
savollar   berishiga   yo'l   qo'yiladi.   Bu,   o'quvchilami   shu   mavzuga   doir   hamma
materialni xotirlashga majbur qiladi. Ammo o'quvchilami muhim savollar berishga
o'rgatish   lozim,   buning   uchun   esa   o'qituvchi   mavzuni   o'rganish   vaqtida
o'rganiladigan   materialning   eng   kerakli   va   muhim   tomonlarini   ajratib   ko'rsata
bilishi kerak bo'ladi.
Har   holda,   so'rash   usulidan   qat'i   nazar,   o'qituvchi,   birinchidan,   so'raladigan
materialni ilgaridan belgilab qo'yishi, savollaming   qay   tarzda   berilishini   puxta
o'ylashi,   masala   yechimining   yoki   isbotning   qanday   borishi   kerakligini   ham
oldindan   o'ylab   qo'yishi   lozimdir.   Shundagina   o'tilgan   mavzu   bo'yicha
o'quvchilarni olgan bilimlari sifatli bo'ladi.
O'quvchiar   bilimini   tekshirishni   yana   bir   usuli   bu   o'qituvchi   tomonidan
o'tilayotgan     mavzuga   va   takrorlashga   doir   savollar   yozilgan   kartochkalarni
oldindan   tayyorlab   qo'yishdir.   Bunday   kartochkalar   doskaga   chiqarilgan   2-3
o'quvchiga   beriladi   va   tayyorgarlik   (javobni   o'ylash,   doskada   kerakli   yozuvlarni
yozish) uchun 8-10 minut vaqt ko'rsatiladi.
  Ular   tayyoranayotganda   o'qituvchi   sinf   bilan   suhbat   o'tkazadi   yoki   butun
sinfga   kichikina   mustaqil   ish   beradi.   Doskaga   chiqarilgan   o'quvchilar   o'z
javoblarini to'la bayon etganda o'quvchilar quloq soladi va ularga har bir savolning
javobidan   keyin   qo'shimcha   qilishga   imkon   beriladi:   O'qituvchi   o'quvchilaming
javoblarini reyting asosida ballar bilan baholab boradi.
So'rash   usuli   qanday   bo'lishidan   qat'i   nazar,   unga   nisbatan   ba'zi   majburiy
talablar  qo'yishga to'g'ri keladi. Bu talablar quyidagilardan iboratdir.
24    a) ma'lum maqsadni ko'zda tutish kerak. Bu maqsad ba'zi  o'quvchilarga aniq
bo’lmasligi mumkin, ammo o'qituvchi uni ochiq-oydin tasavvur qilishi shart;
    b)   mavzuning   asosiy   qoidalarini   takrorlashga   va   mustahkamlashga   yordam
berishi   har   xil     teoremalar,   o'rganilgan   qonunlar   va   bajariladigan   shakl
o'zgartirishlar   orasidagi   bog'lanishni   aniqlashga,   fazoviy   tasavvurlarni
kengaytirishga,   mantiqiy   fikrlashni   o'stirishga,   o'z   fikrini   to'g'ri   va   chiroyli   nutq
bilan bayon etishga yordam berishi kerak;
    v)   berilgan   savolni   tezlik   bilan   o'qib   olish   va   qisqa,   aniq   javob   bera   olish
qobiliyatini o'quvclilarda tarbiyalashi kerak;
    g)   teorema   yo   qonunlaning   aytilishiga   o'tkir   diqqat   eta   bilishga,   javobning,
yozuvlarning, chizmalarning to'g'riligini va tugalligini baholay bilishga, qo'shimcha
va tuzatishlar bera bilishga o'rgatishi kerak;
    d)   so'rashda   o'qituvchi   boradigan   savollar   oz   vaqt   talab   qiladigan,   ravon,
mazmunli   bo'lishi   shart.   Yozma   tekshirish   ishlari   (yozma   ish;   test   nazorat   ishlari)
qisqa   vaqtga     10-12   minutga   mo'ljallab,   ba'zilar   esa   ko'proq   vaqtga   1-2   soatga
mo'ljallab   berilishi   mumkin.   Qisqa   vaqtga   mo'ljallangan   yozma   ishlarni   darsning
ikkinchi   yarmida   berish   qulayroq   va   bunda   ko'proq   o'quvchilaming   har
hisoblashlarni   tez   bajara   olishlarini   tekshirish,   ayniy   shakl   o'zgartirishlarni   bajara
bilishini   tayyor   tenglamalami   tez   yecha   bilishini,   geometrik   figuralaming
xossalarini aytib bera olishlarini tekshirishlar ko'zda tutilgan bo'lishi kerak.
ishlovchi vositalar va natijani Web-saxifalarga qo‘shish mexanizmlarini 
birlashtirish o‘rtasida eng qulay yechimi topilgan. SWF ni qo‘shimcha 
imkoniyatlardan yana biri bu uning moslashuvchanligidir, ya‘ni bu format 
barcha platformalarda (MacOS sistemali Macintosh kompyuterlari yoki 
Windows sistemali IBM kompyuterlarida) ishlatilishi mumkin. SWF ning yana 
bir qulay imkoniyati uning yordamida yaratilgan tasvirlar nafaqat animasiyali 
bo‘lishi, balki interaktiv elementlar va tovush bilan boyitilishi mumkin.
  CamStudio dasturi.  CamStudio –ochiq kodli dastur bo‘lib Windows OT 
25 larda ishlaydi, asosan ekrandagi jarayonlarni audio-visual qo‘llanma ko‘rinishida
saqlab qo‘yish, ovozlarni yozish vazifasini bajaradi hamda AVI va SWF fayl 
formatda audiovisual qo‘llanma larni saqlaydi.
1-rasm CamStudio dasturi
Wink Dasturi.  Wink Dasturi dars namoyishi ― Презентация  larini‖
ekrandagi jarayonlarni rasm korinishida saqlaydi hamda yaratilgan 
namoyishlarga matn, tugmalar, ma‘lumotlarni kiritish imkoniyatlari mavjud.
2-rasm Wink dasturi ko’rinishi
Turli fayl formatlari jumladan EXE, FLV, HTML, va bosqalarni qo‘llash
imkoniyati mavjud. Dastur Windows muhiti hamda Linux muhiti uchun ishlab 
chiqilgan.
Webineria   dasturi.   Webineria   dasturi   –   ochiq   kodli   dastur   bo‘lib,
ekrandagi   jarayonlarni   audiovisual   qo‘llanma   ko‘rinishida   saqlasb   keyinchalik
ko‘rish   uchun   mo‘ljallangan.   Yozilayotgan   audio-visual   qo‘llanma   fayylar
avval   AVI   formatida   saqlanadi   keyinchalik   zaruriyat   tug‘ilsa   Flash   FLV
formatiga   o‘zgartirish   mumkin.   Yozilayotgan   jarayonni   boshlash   hamda
tohtatish mahsus tugmalar asosida bajariladi. Bularga qo‘shimcha sifatida 2-xil
ma‘nba   (ekran   va   Veb   kamera)   dan   kelayotgan   tasvirlarni   birlashtirish
26 imkoniyati mavjud.
                 3-rasm. Webineria dasturi asosiy oynasi
Dastur faqatgina Windows sinfiga oid Operatsion tizimlarda ishlatiladi. 
AutoPlay Media Studio 8 dasturi tafsifi . Bu dastur disklarni avtomatik
ishga tushiriluvchi vizual qobiqlar yaratishga mo‘ljallangan dastur hisoblanadi.
Bu dastur yordamida elektron darsliklar, CD\DVD tashrifnomalar, taqdimot va
soddda o‘yinlar yaratish mumkin. Dasturning eng qulay tomoni dasturlash tillari
bilan   notanish   voydalanuvchilar   ham   undan   muvofaqqiyatli   foydalanishlari
mumkin.   C++,   Java,   Visual   Basic   dasturlash   texnologiyalaridan   xabardor
shaxslar uchun bu dasturning imkoniyatlari yanada kengroqdir.
2.2.   Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik 
majmua yaratishda AutoPlay dasturi
AutoPlay Media Studio 8.0.6.0. dasturi bilan ishlash uchun minimal talablar: 
   Operatsion tizim: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7
va undan yangilari.
   Prosessor Pentium 4 va undan yangilari.
   OXS 256  МБ  yoki undan yuqori.
   Ekran sig‘imi 1024x768 piksel va undan yuqori.
   Ranglar sifati 16 bit yoki undan yuqori.
27    Xotirada o‘rnatish uchun bo‘sh joy sig‘imi 100  МБ .
   Sichqoncha.
   DirectX 7 va undan yangilari.
   Internet Explorer 4.0 va undan yangilari.
   Adobe Flash Player 8 va undan yangilari.
   Adobe Reader 8 va undan yangilari.
Dastur interfeysi.  Auto Play Media Studio dasturi bosh oynasi 1-rasmda 
keltirilgan va bu oynani 6 ta maydonga ajratish mumkin. AutoPlay Media Studio
1.   Menyu qatori.
2.   Asboblar paneli.
3.   Loihaninig yo‘l ko‘rsatuvchisi.
4.   Obyekt xususiyatlari paneli.
5.   Ishchi maydon.
6.   Loyiha o‘lchami paneli.
28        4-rasm. AutoPlay Media Studio bosh oynasi. 
Menyu qatori o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
   Fayl.     Sozlash.     To’xri joylashtirish      Saxifa.
   Muloqot.     Obyekt.     Loiha.     Nashr qilish .
   Ko’rinish.     Asboblar.     Yordam.
Yangi loiha yaratish bosqichlari.  AutoPlay Media Studio dasturi 
o‘rnatilgach uni ishga tushirsak quyidagi muloqot oynasi hosil bo‘ladi.
29       5-rasm. AutoPlay dasurida yangi loyiha yaratish oynasi.
Yangi loiha yaratish uchun hosil bo‘lgan oynadan  Создать   новый   проект
tugmasini aktivlashtiramiz. Yangi hosil bolgan oynadan  Blank Project  bandini 
tanlab loiha nomini kiritish va  ОК  tugmasini faollashtirish lozim.
30                 6-rasm. AutoPlay dasturida yangi lohihalar oynasi.
Natijada bo‘sh oynadan iborat yangi loiha hosil bo‘ladi. Yangi sahifaga fon
berish   jarayonini   ko‘rib   o‘tamiz.   Buning   uchun   istalgan   rasmni   o‘lchamlarini
800×600 ga keltirish kerak. Fonni o‘rnatishdan oldin loiha oynasi o‘lchamlarini
almashtirish lozim. Buning uchun bosh menyudan Project-Settings tanlanadi.
31 Xulosa
Ta’lim   jarayonini   avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri   bu   ta’lim
jarayonida   turli   xil   elektron   o’quv   qo’llanmalar,   o’rgatuvchi   va   nazorat   qiluvchi
dasturlardan foydalanishdir. Ushbu bitiruv malakaviy ishida 5-sinf “Informatika va
axborot   texnologiyalari”   fani   bo’yicha   elektron   o’quv   qo’llanma   yaratishning
barcha nazariy va amaliy asoslari ishlab chiqildi va quyidagi natijalar olindi:
−elektron o’quv qo’llanmalar, ularning turlari va o’quv jarayonidagi ahamiyati 
o’rganildi;
−5-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   uslubiy   elektron
maxsulotlarning   sifatini   baholash   mezonlari,   elektron   darslkning   sifati   va   asosiy
ko’rsatkichlari o’rganildi;
−5-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   elektron   o’quv
qo’llanmalarni   yaratishda   bo’limlarga   ajratish   va     mavzularga   uzviy   bog’lash
o’rganildi.
− elektron o’quv qo’llanmalarni yaratishning dasturiy vositalari, ularning turlari va 
afzalliklari o’rganildi;
− “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv qo’llanmanining
tuzilishi ishlab chiqildi;
−“Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv qo’llanma 
yaratildi;
−5-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv 
qo’llanmadan foydalanish uchun ko’rsatmalar ishlab chiqildi;
Yaratilgan 5-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron
o’quv   qo’llanma   mazkur   fan   bo’yicha   nazariy   va   amaliy   bilimlarni   o’z   ichiga
oladi.   Bundan   tashqari   mazkur   fan   bo’yicha.   Yaratilgan   elektron   o’quv
qo’llanmadan   o’quvchilar   va   o’qituvchilar   ta’lim   jarayonida   va   mustaqil
ishlashlari uchun foydalanishlari mumkin.
32 Foydalangan adabiyotlar
1. Informatika va hisoblash texnikasi asoslari. 9-sinf. Darslik. B.J.Boltayev, 
A.R. Azamatov, ... . Cho’lpon Toshkent-2015.
2. Informatika O’qituvchilar uchun metodik qo’llanma. 5-9 sinf. B.Boltayev, 
A.Po’latova.  Tafakkur bo’stoni. Toshkent 2013.
3. Informatika va hisoblash texnikasi asoslari.  O’qituvchilar uchun metodik 
qo’llanma. 9-sinf. B.Boltayev, A. Azamatov, A. Asqarov  Toshkent 2011.
4. Axborot Kommunikatsiya texnologiyalari Izohli lug’ati. Toshkent 2011-
yil.
5. Informatika  (Ensiklopediya boshlovchilar  uchun)  D.A.Pospelova.  Moskva
“Pedagogika-Press” nashriyoti 2000 yil.
6. Algoritmlash   va   dasturlash   asoslari.   Kasb   –   hunar   kollejlari   uchun   o’quv
qo’llanma. A.R.Azamatov. Cho’lpon Toshkent – 2010
7. Informatika-9. Dasturlashga doir masalalar yechish. Uslubiy qo’llanma. 
M. Tashov. Chust – 2008.
Internet resurslar
8.   www.uzedu.uz  
9. www.ziyonet.uz   
10. www.edunet.uz   
11. http://darsliklar.ru/informatika
33