Aholi daromadlari va turmush farovonligi

Aholi daromadlari va turmush farovonligi
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….4
I.BOB.   Aholining muhtoj qatlamlari
1.1   Turmush darajasi tushunchasi va ko’rsatkichlari ………………..5
1. 2.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   aholi   daromadlari   va   ularning   turlari
… ………………………………………………………………………....10
II.BOB  Iste’mol byudjetlari  
2.1.   Iste’mol byudjetlarining mohiyati va turlari   ……………….21
2.2.  Yashash minimumi va iste’mol savati …………………………….23
Xulosa………………………………………………………………………...…..29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati…………………………………………….30  Kirish           O‘zbekistonda   mustaqillikning dastlabki  yillaridan  boshlab  bozor   iqtisodiyoti
qonun-qoidalari asosida aholini ijtimoiy muhofaza qilish tizimi ishlab chiqildi va u
doimiy   ravishda   yo‘l   xapitalari   ishlab   chiqish,   strategiyalar   qo‘llanilishi   bilan
takomillashtipib borilmoqda. Lekin shunday  bo‘lishiga  qapamay, hozirgi  kundagi
mavjud   vaziyat   respublikada   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini   yanada
takomillashtirish va kambag‘allik darajasini qisqartipish dasturlari samaradorligini
oshirish   zaruriyatini   vujudga   keltirmoqda.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.M.   Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   «Biz   bu   yil   tariximizda   ilk   bor   pensiya   va
ijtimoiy   nafaqalar   miqdorini   minimal   iste’mol   xarajatlaridan   kam   bo‘lmagan
darajaga olib chiqdik. Mamlakatimizda pandemiyadan oldingi davrda ishsizlar soni
1 mln. 350 mingga yaqin bo‘lgan bo‘lsa, pandemiya sharoitida ushbu ko‘rsatkich
qariyb   2   mln.   kishiga   е tdi.1   Shu   bois,   mamlakatimiz   byudjet   muassasalari
xodimlarining   ish   haqi,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy   nafaqalar   hajmini
inflyatsiya   sur’atlaridan  yuqori   miqdorda  oshirish,   mehnat  bozori   mutanosibligini
va infratuzilmasi rivojlanishini ta’minlash, mehnatga layoqatli aholining mehnat va
tadbirkorlik   faolligini   to‘liq   amalga   oshirish   uchun   sharoitlar   yaratish,   ish   kuchi
sifatini yaxshilash, ishga muhtoj shaxslarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va
malakasini oshirish tizimini kengaytirish ishlari 2 olib borilayotganligi innovasion
taraqqiyot   jadallashayotgan   paytda   aholi   daromadlarini   oshirish   masalasidan
samarali   foydalanish   ilmiy-amaliy   ahamiyatga   ega   ijtimoiy-iqtisodiy   muammo
hisoblanadi.   Ushbu   maqola   mamlakatimiz   Prezidenti   tomonlaridan   2022   yil   28
yanvardagi   PF-60-son   «2022   –   2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi
O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risida»gi,   2022   yil   25   iyuldagi   PF-
175-son  «O‘zbekiston Respublikasi  aholisini  ijtimoiy himoya  qilish  strategiyasini
tasdiqlash   to‘g‘risida»gi   farmonlari,   2018   yil   14   iyuldagi   PQ-3856-son   «Aholi bandligini   ta’minlash   borasidagi   ishlarni   takomillashtirish   va   samaradorligini
oshirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarori   hamda   boshqa   me’yoriy-huquqiy
hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   fikr   va
mulohazalardan iborat. 
I.BOB.   Aholining muhtoj qatlamlari
1.1 Turmush darajasi tushunchasi va ko’rsatkichlari
Aholining   farovonlik   darajasini   ifodalash   uchun   "turmush   darajasi",   "xalq
farovonligi",   "turmush   faoliyati   xavfsizligi",   "turmush   tarzi",   "mehnat   faoliyati
sifati",   "turmush   sifati"   kabi   turli   xil   tushunchalar   qo’llaniladi.   Ba’zan   turli
atamalar   bir   mazmunni   anglatsa,   boshqa   hollarda   ular   o’rtasidagi   farq   muayyan
xarakter kasb etadi, mazmuni sezilarli darajada farq qiladi. Shu bilan birga, mazkur
tushunchalarning o’zaro bog’liqligini qayd etish lozim.
O’zbekistonda   aholining   moddiy,   ma’naviy,   ijtimoiy   ehtiyojlari   qondirilish
darajasini  ifodalaydigan  "turmush  darajasi"   atamasi  kengroq  qo’llaniladi.  Bunday
tavsif   ko’proq   turmush   darajasi   statistikasini   xarakterlaydi.   Shu   bilan   birga
turmush   darajasi   -   ko’plab   omillar   yig’indisi   ta’sirida   bo’lgan   o’zgaruvchan
jarayondir.   Turmush   darajasi   muntazam   o’zgarib   turadigan   turli   ne’matlarga
bo’lgan   ehtiyojlarning   tarkibi   va   darajasi   bilan,   boshqa   tomondan,   ehtiyojni
qondirish imkoniyatlari, tovarlar va xizmatlar bozoridagi holat, aholi daromadlari,
mehnatkashlarning ish haqi bilan belgilanadi.    rasm. Aholi ehtiyojlari va turmush darajasiga ta’sir etuvchi omillar Ишлаб чиқариш ва 
хизмат кўрсатиш 
соҳасининг 
ривожларини
Илмийғтехника 
тараққиёти
Аҳолининг 
маънавий-
маърифий 
саъвияси
Бошқа омилларАҳоли 	
эҳтиёжла	
ри	
Аҳоли 	
турмуш 	
даражас	
и Ammo   ish   haqi   miqdori   ham,   turmush   darajasi   ham   ishlab   chiqarish   va
xizmat   ko’rsatish   sohalari   samaradorligining   ko’lami,   ilmiy-texnik   taraqqiyot
darajasi,   aholining   madaniy-ma’rifiy   saviyasi   va   tarkibi,   milliy   xususiyatlar,
siyosiy hokimiyatga bog’liq   (7.1 rasmga qarang). 
70-80-yillarda "turmush tarzi" tushunchasi keng qo’llanilgan. Bunda hayot
faoliyatining   sifat   ko’rsatkichlari   "turmush   tarzi",   miqdor   ko’rsatkichlari   esa
"turmush   darajasi"   bilan   ifodalangan.   Shuningdek,   aholining   turmush   darajasini
xarakterlovchi boshqa atamalar va tushunchalar mavjud. Turmush darajasining eng
mufassal talqini quyidagicha: turmush darajasi - bu jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy
ehtiyojlarning   rivojlanish   darajasi,   qondirilganlik   miqyosi   va   ularni   qoniqtirish
uchun   yaratilgan   imkoniyatlarni   aks   ettiruvchi   kompleks   ijtimoiy–iqtisodiy
kategoriyadir. Bunday talqin turmush darajasining sifat va miqdor ko’rsatkichlarini
yanada to’liqroq ifodalashga imkon yaratadi.
Turmush   darajasi   inson   (aholi)   hayot   faoliyatining   ma’lum   bir   qirrasi
to’g’risida   tasavvur   beradigan   ko’rsatkichlar   tizimi   bilan   belgilanadi.   Turmush
darajasi to’g’risida batafsil ma’lumot olish uchun aholi daromadlari va ehtiyojlari,
iste’mol   darajasi   va   tarkibi,   uy-joy,   mol-mulk,   madaniy-maishiy   buyumlar   va
boshqalar bilan ta’minlanganlik darajasini chuqur o’rganish lozim.
Turmush   darajasini   ifodalovchi   ko’rsatkichlar   turli-tuman   bo’lib,   turmush
darajasi   konsepsiyasi   bilan   uzviy   bog’liq.   Ayrim   muhim   ko’rsatkichlar   7.1-
jadvalda keltirilgan.
jadval
Turmush darajasining asosiy ko’rsatkichlari
Hajmiy (absolyut) Ulush (o’rtacha) Milliy daromad hajmi Iste’mol   fondining   milliy   daromaddagi
ulushi
Aholining nominal daromadlari Aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   real
daromad
Ish haqi fondi O’rtacha va eng kam ish haqi
Tadbirkorlikdan olinadigan daromadlar Aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan
tadbirkorlikdan   olinadigan   o’rtacha
daromad
Pensiya fondlari hajmi Pensiyaning   o’rtacha   va   eng   kam
miqdorlari
Tovar aylanishi hajmi Aholi jon boshiga to’g’ri keladigan tovar
aylanishi
Bajarilgan xizmatlar hajmi Aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan
xizmatlar salmog’i
Uy–joy fondining hajmi Bir   kishiga   to’g’ri   keladigan   uy–joy
hajmi (kv.m., xona)
Iqtisodiyot   tarmoqlarida   ish   bilan   band
aholining soni Iqtisodiy   faol   aholi   tarkibida   bandlar   va
ishsizlar salmog’i
Aholining jamg’armalari Jamg’armaning o’rtacha miqdori
Aholining tabiiy ko’payishi Yashash davri
Ko’rsatkichlar   alohida   belgilar   bo’yicha   quyidagi   turkumlarga   ajratiladi:
umumiy   va   xususiy;   iqtisodiy   va   ijtimoiy-demografik;   obyektiv   va   subyektiv;
qiymat   va   natural;   miqdor   va   sifat;   iste’mol   proporsiyasi   va   tarkibi
ko’rsatkichlarlari; statistik ko’rsatkichlar va boshqalar. Turmush   darajasi   ko’rsatkichlari   umumiy   va   xususiy   turlarga   ajratiladi.
Umumiy   ko’rsatkichlarga   1)milliy   daromad;   2)iste’mol   fondi   (iqtisodiyot
tarmoqlarining bevosita iste’molga yo’naltirilgan mahsulotlari);   3) milliy boyliklar
iste’mol   fondi   (to’plangan   iste’mol   mulklari   –   turar   joylar,   madaniy-maishiy
binolar, buyumlar) kabilarning aholi jon boshiga to’g’ri keladigan ulushi kiritiladi.
Bu   ko’rsatkichlar   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotining   umumiy   darajasini
ifodalaydi.
Xususiy ko’rsatkichlardan 
1)   iste’mol darajasi va usullari; 
2)   mehnat sharoitlari; 
3)   turar joy ta’minoti va maishiy qulayliklar; 
4)   ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatish darajasi; 
5) bolalarni tarbiyalash sharoitlari; 
6) ijtimoiy   ta’minot   va   boshqalarni   keltirib   o’tish   mumkin.   Mazkur
ko’rsatkichlar   ijtimoiy   taraqqiyot   bilan   bog’liq,   ammo   aholi   (mehnatkashlar)ning
ma’lum guruhlari, hudud va boshqalar bo’yicha aniqlashtirilgan.
Iqtisodiy ko’rsatkichlar   inson va jamiyat  hayotining iqtisodiy jihatlarini,
ehtiyojni   qondirishning   iqtisodiy   imkoniyatlarini   ifodalaydi.   Jamiyat   iqtisodiy
taraqqiyoti   va   har   bir   insonning   farovonligi   (nominal   va   haqiqiy   daromadlar,   ish
bilan   bandlik   va   boshqalar)   darajasini   aks   ettiruvchi   ko’rsatkichlar   iqtisodiy
ko’rsatkichlar   sirasiga   kiritiladi.   Bu   ko’rsatkichlar   ishchi   kuchini   (aholini)   takror
ishlab chiqarish bilan uzviy bog’liq bo’lib, uning iqtisodiy asoslarini ochib beradi. Bu, ayniqsa, aholi daromadlari salmog’i va ularni differensiasiyalashda yaqqolroq
namoyon bo’ladi.
Ijtimoiy-demografik   ko’rsatkichlar   aholining   yoshi,   jinsi,   kasbiy-
malakaviy   tarkibini,   ishchi   kuchini   jismoniy   takror   ishlab   chiqarishni   ifodalaydi.
Ular   ijtimoiy   ko’rsatkichlarda   o’z   aksini   topadi   va   ijtimoiy   soha,   umuman,
iqtisodiyot   taraqqiyoti   bilan   mustahkam   aloqada.   Bu   omillar   aholishunoslikning
tabiiy asoslari, ya’ni aholi, uning ayrim guruhlari sonining o’zgarishi, umr ko’rish
davri haqida tasavvur hosil qiladi.
Ko’rsatkichlarning   obyektiv   va   subyektiv   turlarga   bo’linishi   insonlar
hayot   faoliyatidagi   o’zgarishlarni   asoslash   zarurati   bilan   izohlanadi.   Obyektiv
ko’rsatkichlar obyektiv (iqtisodiy, texnik va hokazo) bazaga ega bo’lsa, subyektiv
ko’rsatkichlar   aholi   guruhlari   yoki   alohida   shaxslarning   mehnat,   oilaviy
munosabatlar, daromadlar, ish, turmush tarzi va shu kabilardan qoniqishi bo’yicha
hisobga olinadi.
Qiymat   va   natural   ko’rsatkichlar .   Qiymat   ko’rsatkichlari   barcha
daromad   ko’rsatkichlari   va   pul   ko’rinishidagi   boshqa   ko’rsatkichlar   (tovar
aylanishi,   xizmatlar,   tashishlar,   pul   jamg’armalari   va   qo’yilmalari   va
hokazolarning hajmi)ni o’z ichiga oladi.
Natural   ko’rsatkichlar   natural   birliklarda   (dona,   kv.m.,   kub   m.   va
hokazolar)   o’lchanadigan   muayyan   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlar   -   oziq-ovqat
mahsulotlari, energiya iste’moli, mol-mulk, turar joylar, madaniy-maishiy tovarlar
ta’minotining hajmini ifodalaydi. Turmush   darajasini   ifodalashda   miqdor   va   sifat   ko’rsatkichlari   muhim
ahamiyatga ega.  Miqdor ko’rsatkichlari  muayyan moddiy ne’matlar va xizmatlar
iste’mol   hajmini   aniqlaydi.   Sifat   ko’rsatkichlari   esa   aholi   farovonligini   sifat
jihatdan   baholash   imkonini   beradi.   Ular   moddiy   ne’matlar,   xizmatlar   iste’mol
tarkibi,   ovqatlanish,   ma’lumot,   malaka,   uzoq   muddatga   muljallangan   ijtimoiy-
maishiy buyumlar bilan ta’minlanganlik darajasi kabilarni o’z ichiga oladi.
Aholi   farovonligi   proporsiyasi   va   taqsimot   tarkibining   (aholi
qatlamlarini   daromadlar   bo’yicha   taqsimlanishi,   daromadlar   va   iste’molni
konsentrasiyalash hamda differensiyalash ko’rsatkichlari va boshqalar) ifodalovchi
ko’rsatkichlarni mustaqil ko’rsatkichlar sifatida ajratib ko’rsatish mumkin.
Statistik   ko’rsatkichlar .   Statistik   ko’rsatkichlar   turmush   darajasi
ko’rsatkichlari tizimida muhim o’rin tutadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   munosabatlari   sharoitida   ilgari   qabul   qilingan   tasnifdan
foydalanish deyarli mumkin emas, chunki sho’rolar davrida tarkib topgan 280 dan
ortiq   ko’rsatkichni   baholash   juda   murakkab   va   shu   bilan   birga   so’nggi   yillarda
ijtimoiy   taraqqiyotning   yunalishlari,   hisob   yuritish   va   hisobot   amaliyoti   tub
o’zgarishlarga   yuz   tutdi   va   mamlakatda   milliy   manfaatlarni   himoya   qiluvchi
iqtisodiy omillar muhim o’rin tutadi.
Hozirgi   paytda   yuzaga   kelgan   sharoitlarni   hisobga   olib,   bozor   iqtisodi
sharoitlariga muvofiqlashtirilgan quyidagi yangi ko’rsatkichlar tizimi taklif etiladi:
1)   umumlashtiruvchi   ko’rsatkichlar   (ichki   yalpi   mahsulot,   iste’mol   fondi,
turmush qiymati i n deksi va boshqalar);
2)  aholi daromadlari;
3)  aholi iste’moli va xarajatlari; 4)  aholining pul jamg’armalari;
5)  jamg’arilgan mol-mulklar va turar joylar;
6)  aholining ijtimoiy tabaqalanishi;
7)  aholining kam ta’minlangan tabaqalari. 
Bu   tizim   ham   kamchiliklardan   butunlay   xoli   bo’lmasa g’ da,   u   sho’rolar
davrida   foydalanilgan   tasnifga   qaraganda   ixcham,   hisob   yuritish   uchun   qulay   va
turmush darajasining asosiy ko’rsatkichlarini aks ettiradi.
1.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida aholi daromadlari va ularning turlari
Iqtisodiyotda   bir-biriga   bog’liq   bo’lgan   munosabatlar   borki,   ularni   hal
qilmasdan mamlakatning farovonligini oshirish mumkin emas.  Shular qatorida:
 aholi daromadlarining pasayishi;
 ishsizlikning paydo bo’lishi;
 inflyasiya va hokazo.
Hozirgi   davrda   O’zbekistonda   korxonalarning   aksariyat   qismi   davlat
tasarrufidan   chiqarilgan.   Lekin   asosiy   daromad   keltiruvchi   manbalar   davlat
qo’lida.   Murakkab   va   ko’p   xarajatlar   talab   qiladigan   tadbirlarni   amalga   oshirish
uchun   davlat   sektorining   ahamiyati   kuchaya   boradi.   Soliq   tizimini   to’g’ri   yo’lga
qo’yish,   daromadi   ko’p   bo’lgan   korxonalardan   yuqori   soliq   undirilib,   kam
rivojlanayotgan sohalarni oyoqqa turg’azish zarurati paydo bo’ladi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   O’zbekiston   modeliga   muvofiq   ichki
bozorda   tovarlar   narxi   va   xizmatlar   tarixi   boshqa   hamdo’stlik   mamlakatlaridagi
singari birdaniga erkinlashtirilmadi, bosqichma-bosqich amalga oshirildi. Birinchi
bosqich   1991   yilning   ikkinchi   yarmidan   1994   yil   iyul   oyigacha,   ya’ni   milliy valyuta   kiritilgunga   qadar,   yumshoq   pul-kredit   va   byudjet   siyosati   zaminida
daromadni   shakllash   sohasida   liberal   siyosat   amalga   oshirilgan   davrni   o’z   ichiga
oladi.   Daromadlar   siyosati   nuqtai   nazaridan   birinch i   bosqich   quyidagi   asosiy
xususiyatlar bilan belgilanadi:
 aholi pul daromadlari ustidan zaif nazorat;
 aholi yalpi daromadlarida iste’mol subsidiyalarining salmoqli vazni;
 fuqarolar   tomorqa   maydonlarining   kengayishi   hisobiga   aholi   natural
daromadlari yangi manbalarining shakllanishi;
 norentabel   ishlab   chiqarish   sohalarida   band   bo’lganlarni   «avaylab»   olib
chiqish hisobiga rasmiy ishsizlik darajasini  sekin o’sish hamda «Bankrotlik
to’g’risida» qabul qilingan Qonunning samarali ta’sir o’tkazmasligi.
Ikkinchi  bosqichda – 1994-1996 yillar  mobaynida, qat’iyroq pul-kredit  va
byudjet   siyosati   qo’llanila   boshlaganida,   daromadlar   siyosati   ham   o’zgarishlarga
duch keldi.
Daromadlar siyosatining mazkur bosqichini izchil o’tkazish natijasida 1996
yilga kelib quyidagilarga erishildi:
 aholi pul va yalpi daromadlarining o’sishi boshlandi;
 daromad   shakllanishi   manbalari   tarkibida   ishbilarmonlik   faoliyati,
mulkchilik, shaxsiy yordamchi xo’jalik yuritish va boshqa daromadlar ulushi
ko’tarildi.
Ishlab chiqarishning pasayishi, amalga oshirilayotgan ishlab chiqarishni qayta
shakllantirish, yashirin ishsizlikning o’sishi aholi qo’lidagi real daromadlarga ta’sir
etdi  va ular  1991-1995 yillar  mobaynida amalda ikki  baravarga pasaydi.  Ayniqsa
real   daromadlarining   pasayishi   byudjet   hisobidan   yashayotgan   aholida   namoyon
bo’ldi.   Chunki   byudjet   sohasida   sobit   daromadlariga   soliq   solish   osonroq   bo’lib, yangidan   paydo   bo’layotgan   xususiy   sektorda   odamlar   ish   haqiga   soliq   solish
qiyinroq   ko’chadi.   Shuning   uchun   soliqning   asosiy   og’irligi   aholining   sobit
daromadli qatlamlariga tushadi.
Ayni   paytda   xilma-xil   ishbilarmonlik   faoliyati   turlaridan   olinadigan
daromadlar   o’sdi   hamda   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   sotishdan   olingan   foyda
ko’paydi.   Aholi   daromadlarining   ortishi   ish   bilan   bandlik   oshishiga   olib   keldi.
Masalan,   hozirgi   kunga   kelib   aholi   ish   bilan   bandligining   mintaqaviy   dasturlari
asosida   qishloq   joylarda   yashovchilarning   200   ming   nafardan   ortig’i   ishga
joylashdilar,   bularning   90%dan   ortiqrog’i   iqtisodiyotning   nodavlat   sektorida
mehnat qil moqda . Ularning 40%dan ziyodrog’i xususiy mehnat faoliyatining turli
shakllarida,   20%i   atrofidagilar   kichik   biznes   tarzidagi   xususiy   tadbirkorlik   bilan
shug’ullanishga kirishdilar.
Davlat   statistika   qo’mitasi   tomonidan   o’tkazilgan   tanlab   oluv
tekshirishlariga   ko’ra,   oilalarning   umumiy   daromadlari   tarkibida   tadbirkorlik
faoliyatidan   daromad   olish   birmuncha   yuqori   –22,0%   bo’lib,   bu   aholining
shakllanib kelayotgan bozor sharoitlariga moslashayotganidan dalolatdir.
Aholi daromadlarining ortishi iste’mol bozori ta’minlanishining yaxshilanishi
bilan birga kechdi. O’zbekistonlik ishlab chiqaruvchilar tovar ishlab chiqarishining
ortishi bozorda talab va takliflarning baravarlashuviga sezilarli ta’sir qildi.
Chakana tovar  aylanuvi  hajmi  qiyosiy baholarda 12,7%  ortib, 497,9 mlrd .
so’mni   tashkil   etdi.   Aholi   jon   boshiga   tovar   aylanuvi   21   ming   so’mdan   ortdi,   bu
esa 1996 yil darajasidan 2 baravar yuqoridir.
Pullik   xizmat   hajmi   21,2%ga   yetib,   70,3   mlrd   so’mni   tashkil   qildi.   Aholi
jon boshiga pullik xizmatlardan foydalanish 2 baravardan ham ko’proq ortdi.
Aholining   tadbirkorlik   va   xususiy   mehnat   faoliyati   sohasida   ishlashdan olayotgan   daromadlari   ortayotganligi   tamoyiliga   ijobiy   baho   bergan   holda,   ish
haqining   rag’batlantiruvchilik   roli   pasayib   borayotganligi   tamoyilini   ham   qayd
qilish   kerak.   Bu   esa   aholini   soliqqa   tortilishdan   bekitiqcha   ikkinchi   va   uchinchi
daromad   manbalarini   qidirib   topishga   undaydi.   Bundan   tashqari,   ish   haqining
unumsiz   darajasi   ishlab   chiqaruvchilar   mehnatini,   ijodiy   mehnatni
rag’batlantirmaydi   va   uning   sifati   tobora   pastlashiga   olib   keladi.   Ta’lim   va
sog’liqni   saqlash   sohasida   o’rtacha   ish   haqi   darajasining   pastligi   ayniqsa
tashvishlanarlidir,   zero   bu   hol   ta’lim   muassasalarida   o’qitish-o’rgatishning   va
davlat shifoxonalarida davolash sifatining pastligiga sabab bo’ladi.
Oilalarning   umumiy   daromadi   shakllanishida   shaxsiy   tomorqa   xo’jaliklari
daromadi hissasining ortishi davom etmoqda.
Tomorqa   ilgaridan   mavjud   bo’lgan   bozor   xo’jaligidir.   Avvallari   ham   u
erkin   ishlovchi   xo’jalik   uchun   muhim   daromad   manbai   hisoblangan,   oziq-ovqat
ta’minotiga   o’z   hissasini   qo’shgan,   dehqon   bozorini   to’ldirgan,   hatto   chetga
mahsulot   chiqarishda   qatnashgan.   Tomorqa   mayda   tovar   xo’jaligi   sifatida   bozor
iqtisodiyoti   talablariga   mos   tushadi.   Aslida   islohotlar   aholiga   tomorqa   uchun   yer
ajratishdan   boshlangandi.   Jami   500   ming   gektar   yer   berildi,   natijada   bugungi
kunga   kelib   aholi   ixtiyoridagi   yer   maydoni   650   ming   gektarni   tashkil   etdi.
Tomorqa xo’jaligini davlat har taraflama qo’llab-quvvatladi, bu soha soliq yukidan
forig’   etildi,   uning   sohiblari   nimaiki   zarur   bo’lsa,   erkin   bozordan   sotib   olish
imkoniga ega bo’ldilar. To’la-to’kis erkinlik uning rivojini ta’minladi va, tabiiyki,
daromadga   baraka   kirdi.   Agar   1991   yili   aholining   o’z   xo’jaligidan   olgan
mahsulotini   sotishdan   tushgan   pul   umumiy   daromadning   9,7   foizini   tashkil   etsa,
bugungi   kunga   kelib   bu   ko’rsatkich   22-25   foizga   yetdi.   Demak,   tomorqaning
daromaddagi  hissasi  2,5 marta oshdi. Bozorni to’ldirib turish tomorqa sohiblariga daromad   keltiradi,   albatta.   Endilikda   tomorqadan   kelgan   pul   daromadi   ishchi   va
xizmatchilar   oilasi   daromadining   4,5   foizini   tashkil   etsa,   bu   ko’rsatkich
tadbirkorlik   qiluvchilar   (fermerlar)da   27,3   foiz,   jamoa   xo’jaligi   a’zolarida   29,9
foiz,   nafaqadorlarda   11,9  foizni   tashkil   etdi.   Umuman  olganda,   aholining   hamma
qatlamlari uchun tomorqa yaxshigina daromad manbaiga aylandi.
Tomorqa   xalqimizning   mehnatsevarligini   yorqin   ifoda   etuvchi   oilaviy
xo’jalikdir.   Tomorqa   daromad   manbai   sifatida   yaqin   orada   o’z   ahamiyatini
yo’qotmaydi, chunki u mohiyatan bozor xo’jaligidir.
Aholi   daromadlari   -   bu   aholi   yoki   uning   oila   a’zolari   tomonidan   ma’lum
davr ichida olingan yoki ishlab chiqarilgan pul va natural mablag’lar yig’indisidir.
Inson   hayotida   aholining   talab-ehtiyojlar   darajasi   va   tarkibi   daromadlarning
bevosita miqdoriga bog’liqdir.
Daromadlar   darajasini   tahlil   etish,   o’lchash   va   taxmin   qilish   uchun
daromadlarning   har-xil   turlari   va   ko’rsatkichlaridan   foydalaniladi.   Ana   shuning
uchun ham ulardan eng ko’p tarqalgan turlarini ko’rib chiqishimiz zarur.
Daromadlar   pul   va   natural   shakllari.   Aholining   pul   daromadlari
mehnatkashlar   uchun   ish   haqi   hisobidagi   barcha   pul   mablag’lari   tushumi;
pensiyalar,   stipendiyalar,   turli   nafaqalar;   mulkdan   foiz,   dividendlar,   renta
ko’rinishidagi  daromadlar;   aksiyalar,  qimmatli   qog’ozlar,  ko’chmas   mulk,  chorva
hayvonlari,   tomarqa   xo’jaligi   mahsulotlari,   turli   buyumlar   va   boshqa   tovarlarni
sotishdan   tushadigan   pul   tushumlari,   turli   xizmatlar   ko’rsatish   uchun   haqlar   va
hokazolardan   tashkil   topadi.   Aholi   daromadlarini   oshirishda   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   «2005   yil   1   oktyabrdan   boshlab   ish   haqi,   pensiya,
stipendiya va ijtimoiy nafaqalar miqdorini oshirish to’g’risida»gi  Farmoni muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   Farmonga   ko’ra,   eng   kam   ish   haqi   amaldagi   7835 so’mdan 9400 so’mga oshdi, byudjet tashkilotlari, muassasalari xodimlarining ish
haqi,   barcha   turdagi   pensiyalarning   miqdori,   oliy   o’quv   yurtlari   talabalari,   o’rta
maxsus va hunar-texnika o’quv yurtlari o’quvchilarining stipendiyalari va ijtimoiy
nafaqalar o’rta hisobda 1,2 baravar oshirildi.
Aholining   natural   daromadlari   -   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining
barcha   tushumlari:   dehqonchilik,   chorvachilik,   parrandachilik   mahsulotlari,   bog’-
qo’rg’on, sabzavot-poliz ekinlari uchastkasi,  shaxsiy tomorqa, tabiat in’omlaridan
shaxsiy,   oilaviy   ehtiyojlar   uchun   tayyorlanadigan   mahsulotlar   kabi   tushumlardan
iborat.
Pul   va   natural   daromadlarning   nisbati   tez-tez   o’zgarib   turadi,   ammo   pul
shakli   ko’proq   tarqalgan.   Odatda,   aholining   kambag’al   qatlamlarida   natural
daromadlar hissasi  yuqori bo’ladi. Iqtisodiy vaziyat  yomonlashgan davrda natural
daromadlar   salmog’i   oshib   ketadi,   jamoa   xo’jaliklari   dehqonlarida   natural
daromadlar  hissasi  sanoat  ishchilari  natural  daromadlari  hissasiga  nisbatan  doimo
yuqori bo’ladi, buni byudjet tadqiqotlari ham tasdiqlaydi.
Daromadlarning bir qismi moddiy farovonlikni ta’minlashga, boshqa qismi
xizmatlardan   foydalanish   uchun   sarflanadi.   Ehtiyojlar   tarkibiga   pul
daromadlarining oshishigina emas, balki aholi tarkibining o’zgarishi, uning ilmiy-
madaniy saviyasi o’sishi ham ta’sir etadi.
Daromadlarni   nominal,   ixtiyordagi   va   real   daromadlarga   ajratiladi.
Nominal   daromadlar   soliq,   narxlarni   hisobga   olmagan   holdagi   pul   daromadlari
miqdorini   tavsiflaydi.   Ixtiyordagi   daromadlar   -   bu   soliq   va   boshqa   majburiy
to’lovlar   hisobdan   chiqarilgandan   keyin   qolgan   nominal   daromadlardir.   Demak,
ular   aholining   jamg’arish   va   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   foydalanadigan
mablag’larini   o’z   ichiga   oladi.   Real   Ixtiyordagi   Daromadlar   tariflar,   baholar indeksini   hisobga   olgan   holda   hisoblanadi   va   nominal   daromadlarning   real   xarid
qobiliyatini ko’rsatadi. Real ixtiyordagi daromadlar quyidagicha hisoblanadi:
RID q(ND-ST)*J
pxk
Bunda: 
ND  - nominal daromadlar (so’m);
ST  - soliqlar, majburiy to’lovlar (so’m);
J
pxk   -   pulning   xarid   qobiliyati   indeksi   (narxlar   indeksiga   teskari
kursatkich).
Ish   haqi,   tadbirkorlik   daromadlari,   ijtimoiy   transfertlar   va   boshqalar   pul
daromadlarining asosiy manbalaridir.
Ko’p   yillar   davomida   ish   haqi   sifatida   olingan   daromadlar   aholi
daromadlarining  asosiy  manbasi   vazifasini  o’tagan.  Bozor  munosabatlariga   o’tish
sharoitida daromadlar salmog’ida ish haqining ulushi kamaydi va 1999 yilda 28,0
foizni tashkil etdi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   mehnatga   yarasha   haq   to’lash   tamoyili
buzilishining   obyektiv   sabablari   mavjud,   jumladan,   ishlab   chiqarish   hajmining
qisqarishi   va   daromadlar   yangi   manbalarining   paydo   bo’lishi   (tadbirkorlik
faoliyatidan va mulkdan olinadigan daromadlar). Bu qisqarish ijtimoiy transfertlar
sifatida   shakllanadigan   daromadlar   manbai   bo’lgan   ijtimoiy   fondlarga   mablag’
ajratilishining kamayishiga olib keladi.
Nominal   (ya’ni   belgilangan)   va   real   ish   haqlarini   ajratish   lozim.   Nominal
ish   haqi   soliq   va   majburiy   to’lovlar   chegirilmagan   ish   haqi   yig’indisidir.
Ixtiyordagi   ish haqi  – bu, daromad solig’i va pensiya fondiga majburiy ajratmalar
hisobdan chiqarib tashlangandan keyin qolgan ish haqi yig’indisidir. Real ish haqi – bu, soliq, narxlar va tariflarning o’zgarishini hisobga olgan holdagi nominal ish
haqi,   ya’ni   nominal   ish   haqi   hisobiga   olish   mumkin   bo’lgan   real   moddiy
boyliklardir.   Masalan,   nominal   ish   haqining   20   foizga,   narxlarning   esa   15   foizga
o’sishi (soliqlar o’zgarmagan takdirda) Real ish haqining 4,3 foizga o’sishiga olib
kelishi mumkin 
(120   :115   x  100 q 104,3).
Real ish haqi quyidagicha aniqlanadi:
RIH q (NIH-SA)   x   J
pxk
Bunda: N IH  - nominal ish haqi (so’m);
SA  – soliqlar, ish haqidan majburiy ajratmalar (so’m).
Foyda   -   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda   band   bo’lgan   ishchilar   uchun
qo’shimcha   daromad   manbaidir.   Sof   foyda   hisobiga   investisiyalar,
innovasiyalardan   olinadigan   daromadlar,   dividendlar,   monopoliyalar   daromadlari,
ba’zi ijtimoiy to’lovlar, imtiyozlar va hokazolar amalga oshiriladi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida daromadlarning yangi manbai - tadbirkorlikdan
keladigan   daromadlar   yoki   tadbirkorlik   daromadlari   paydo   bo’ladi.   Bu
daromadlar   tadbirkor   bajaradigan   funksiya   uchun   mukofotdir   (ishni,   kapitalni,
tabiiy   resurslarni   tovar   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   uchun   yo’naltirish;
firmani   boshqarish,   innovasiyalarni   kiritish   bo’yicha   qarorlar   qabul   qilish,
tavakkalchilik bilan mablag’ sarflash). Bu daromadlar  tadbirkor tomonidan kredit
uchun   foiz   to’langandan   keyin   qoladigan   foyda   hisobiga   shakllanadi.
O’zgaruvchan bu miqdor boshqarishning natijasiga bog’liq bo’ladi. Foyda qonuniy
va noqonuniy, xo’jalikning samaradorligiga bog’liq yoki bog’liq bo’lmagan tarzda
yuzaga kelishi mumkin.  Aholi   daromadlarining   muhim   manbasi   ijtimoiy   iste’mol   fondlari   bo’lib,
iste’molni jamoa shakli orqali taqsimlash usulidir. Daromadlarning bu manbasiga,
turli   baholarga   qaraganda,   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   umumiy
daromadning   1/5   qismidan   1/3   qismi   to’g’ri   keladi.   Bunda   ijtimoiy   iste’mol
fondlari dan   to’lanadigan   to’lovlar,   xizmatlar,   imtiyozlarning   ikki   xil   shaklini
ajratish mumkin: pulli va pulsiz shakllar.
Pulli shakldagi ko’plab mablag’lar pensiya ta’minoti (yosh, nogironlik, staj,
boquvchisini   yo’qotganlik   bo’yicha),   bolalar,   ishsizlik   nafaqalari   to’lash   va
hokazolar uchun sarflanadi va ijtimoiy transfertlar deyiladi.
Ijtimoiy   transfertlar   -   fuqarolarga   (davlat   byudjetidan   yoki   maxsus
fondlardan)   -   ularning   ish   natijasi,   tadbirkorlik   faoliyati   yoki   shaxsiy   mulkdan
(pensiya,   nafaqa,   stipendiya   va   hokazolar)   olinadigan   daromadlariga   bog’liq
bo’lmagan holda - to’lanadigan to’lovlardir.
Mehnat   motivasiyasida   ish  haqi  va  ijtimoiy  transfertlarning  nisbati  muhim.
Daromadlar   tarkibida   ish   haqining   ulushi   ustun   bo’lsa,   faol   mehnat,   tadbirkorlik,
tashabbus   rivojlanadi,   agar   ijtimoiy   transfertlar   hissasi   oshib   ketsa,   ko’pincha
boqimandalik kayfiyati kuchayadi. 
Shaxsiy  (oilaviy)  daromadlar  miqdori  yig’indisi  pul   daromadlari   va natural
daromadlardan   tashkil   topadi.   Natural   daromadlar   shaxsiy   tomorqa   va   uy
xujaligidan   olinadigan   hamda   aholining   ta’lim,   tibbiy   xizmat   va   hokazolarni
ta’minlovchi pulsiz daromad turlaridan vujudga keladi.
Shaxsiy   tomorqa   xo’jaligi   shaxsiy   va   oilaviy   daromadlarning
shakllanishida muhim rol o’ynaydi. Jamiyat   rivojlanishining   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   davrida   shaxsiy
tomorqa   xo’jaligi   aholining   ba’zi   guruhlari   uchun   asosiy   daromad   manbai   bo’lib
qoladi.
 
 
Oila   byudjeti.   Oila   -   qarindosh   bo’lgan   yoki   boshqa   xususiyatlari   bilan
bog’langan,   birga   yashayotgan   va   birgalikda   xo’jalik   yuritayotgan   shaxslar
jamoasidir. Keyingi yillarda oila iqtisodiyotiga qiziqish o’sdi. O’zbekistonda milliy
hisob-kitob   tizimiga   o’tilishi   munosabati   bilan   uy   xo’jaligiga   iqtisodiyotning
muhim subyektlaridan biri sifatida qaralmoqda. Hozirgi sharoitda uy xo’jaligining
umumiy   daromadlarini   o’lchash   aholiga   manzilli   ijtimoiy   yordam   ko’rsatish,
soliqqa tortish tizimini oqilona tashkil etishda muhim ahamiyat kasb etmoqda. Uy
xo’jaligi   birga   yashayotgan   va   umumiy  byudjetga   ega   bo’lgan   bir   yoki   bir   necha shaxs tomonidan olib boriladi. Odatda, uy xo’jaligi a’zolar soni bo’yicha oila bilan
mos keladi, ammo ba’zi holatlarda bir necha oilalar birgalikda uy xo’jaligi yuritishi
mumkin. 
"Uy xo’jaligi" atamasini turlicha ifodalash mumkin, masalan:
- oilani statistik belgilash;
-   an’anaviy   uy   ishlari   yig’indisining   umumlashma   nomi   (bolalarga   qarash,
ovqat tayyorlash, kir yuvish, uy tozalash, oddiy ta’mirlash ishlari va h.k.);
-   oilaning   daromad-kategoriya,   daromad-mulk   va   xarajat-iste’mol
tavsiflarini o’z ichiga oluvchi statistik ijtimoiy-iqtisodiy tushuncha. 
Oilalar   daromadlarining   shakllanishi   nuqtai   nazaridan   uy   xo’jaligining
quyidagi   funksiyalari   muhim:   1)   mehnat   ishlab   chiqarish   funksiyasi;   2)   iqtisodiy
nomehnat funksiyalar (uy xo’jaligining umumiy daromadlari asosiy manbai).
Birinchisiga   quyidagilar   kiradi:   yakka   tartibdagi   mehnat   faoliyati,   ya’ni
uy   sharoitida   kiyim-bosh,   poyabzal   tikish,   mebel   yasash,   maishiy   xizmat
ko’rsatish;   agrar   faoliyat,   ya’ni   yer,   yer   uchastkasining   barcha   turlaridan
foydalanish;  an’anaviy uy ishlari -  ovqat tayyorlash, bolalarga qarash, kir yuvish,
uy tozalash, kiyim, poyabzalni ta’mirlash va h.k.;   yakka tartibdagi oilaviy savdo
-  ilgari to’plangan oilaviy mulkni sotish, turli tovarlarni olib-sotish.
Iqtisodiy   nomehnat   funksiyalar:   oilaviy   lizing   (uy,   dala-hovli,   yer,
avtomobil,   qayiq   kabilarni   ijaraga   berish   va   shu   kabi);   bo’sh   turgan   pullarga
qimmatli   qog’ozlar   (veksellar,   obligasiyalar,   aksiyalar   va   h.k.)   sotib   olish   va
foydalanish.
Oila   daromadlarining   asosiy   qismi   mehnatda,   ijtimoiy   ishlab   chiqarishda
qatnashishdan olinadigan daromad, ijtimoiy trasnfertlardan yuzaga keladi.  Oila byudjeti  daromad va xarajat qismlarga bo’linadi  Oilaning daromadlari
va   xarajatlariga   ta’sir   etuvchi   omillar   oilaning   turi   (soni   va   ijtimoiy-demografik
tarkibi, "ishlovchilar" va boqimandalarning o’zaro nisbati va shu kabilar), ish bilan
bandlik   xarakteri,   olinadigan   daromadlar   darajasi,   uy-joy,   madaniy-maishiy
buyumlar   bilan   ta’minlanganligi,   turar   joyi,   joylashish   xarakteri,   istiqomat
qiladigan   hududi   va   hokazolar   bilan   bog’liq.   Oila   byudjetini   tekshirish   asosida
ishchi   va   xizmatchilar,   kolxozchilar   va   alohida   pensionerlar   oilalarining
daromadlari yig’indisi hisoblab chiqiladi. Daromadlar yig’indisi tarkibiga ish haqi
(jamoa   xo’jaliklari   a’zolariga   haq   to’lash),   pensiyalar,   stipendiyalar,   nafaqalar   va
ijtimoiy   iste’mol   fondlaridan   boshqa   to’lovlar   kiradi,   jumladan,   bolalarni
maktabgacha   tarbiya   muassasalarida,   bolalar   lagerlarida   tarbiyalash   uchun
dotasiyalar,   shuningdek,   sanatoriyalar,   dam   olish   uylariga   bepul   va   imtiyozli
yo’llanmalar   qiymati,   shaxsiy   tamorqa   xo’jaligidan   olinadigan   daromadlar   ham
kiradi.
Bozor   iqtisodiga   o’tish   yillarida   oilalar   umumiy   daromadlari   shaxsiy
umumiy daromad va aholining yalpi daromadlari tarkibi o’zgarishlarga yuz tutadi
va bu o’zgarishlar quyidagilarda namoyon bo’lmoqda:
1)   ish   haqi   daromadlarning   asosiy   qismini   tashkil   etadi,   ammo   uning
salmog’i pasaymoqda;
2) Ijtimoiy Iste’mol Fondidan to’lovlar barcha daromadlarning taxminan 1/6
qismini tashkil etadi va o’sib borishi kuzatilmoqda;
3)   shaxsiy   tomorqa   xo’jaligidan   olinadigan   daromadlar   salmog’i   oshib
bormokda,   aholi   iste’mol   muammosini   o’z   kuchi   bilan   hal   etishga   urinayotgan
hozirgi murakkab iqtisodiy vaziyatda bu tabiiy holdir. 4) boshqa manbalar salmog’i oshib bormoqda va bu o’sishning davom etishi
kutilmoqda;
5)   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishga   layoqatli   har   bir   inson   o’z   moddiy
farovonligi uchun o’zi ma’suldir.
Oila   byudjeti   asosida   oilaning   iste’mol   daromadi   hisoblab   chiqiladi,   u
umumiy   daromadlardan   farqli   o’laroq,   o’z   mazmun-mohiyati   jihatidan   oilaning
soliq   va   jamg’armalari   chiqarib   tashlangandan   so’ng   qolgan   pul   xarajatlariga
to’g’ri keladi. Uning hajmi, miqdori xarajat turlariga qarab taqsimlanadi.
Oilaning   umumiy   daromadlarini   tahlil   etishda   quyidagi   ko’rsatkichlar
hisoblab chiqiladi:
 ovqatlanish xarajatlari;
 nooziq-ovqatlarni sotib olish xarajatlari;
 maishiy xizmat, soliq, yig’imlar, to’lovlar xarajatlari;
 naqd   pul,   jamg’arma   banklariga   qo’yilgan   jamg’armalar,   chorva,
parranda va boshqalar tabiiy ko’payishi natijasida jamg’armalarning oshishi.
Statistik amaliyotda, shuningdek, ta’lim olish, tibbiy xizmat qiymati va uy-
joy uchun  dotasiyalar   ham  qo’shilgan  umumiy daromadlar  miqdori   ham   hisoblab
chiqiladi. Bu ko’rsatkichlardan, odatda, xalqaro tekshiruvlarda foydalaniladi. II.BOB  Iste’mol byudjetlari  
2.1 Iste’mol byudjetlarining mohiyati va turlari.
Daromadlar darajasini oshirish muammolarini hal etishda iste’mol byudjeti
asosida aholini minimal daromad bilan ta’minlashga alohida e’tibor qaratish lozim.
Iste’mol byudjeti moddiy va ma’naviy ne’matlar va xizmatlar iste’moli
salmog’i   va   tarkibining   qiymati   bahosi   hamda   soliqlardan   iborat.   Ehtiyojni
qondirish   darajasiga   qarab,   moddiy   ta’minlanganlik   minimumi,   rasional   va   elitar
iste’mol   byudjetlari   mavjud.   Ular   aholining   quyi,   o’rta   va   yuqori   (juda   yuqori)
daromadli   guruhlariga   muvofiq   hisoblanadi.   Shuningdek,   haqiqiy   va   me’yoriy
byudjetlar   ham   mavjud,   me’yoriy   byudjetlar   daromadlar   siyosatining   ijtimoiy
normativlaridan biridir.
Iste’mol   byudjeti   faqat   aholi   guruhlari   uchun   emas,   balki   mamlakat
hududlari uchun ham belgilanishi  mumkin. Bunda hisob-kitobning turli xillaridan
foydalaniladi:   me’yoriy   (tovar   va   xizmat   iste’moli   va   ularning   haqiqiy   bahosi
normativlari   asosida);   statistik   (aholining   ayrim   qatlamlari   ega   bo’lgan   real
daromadlar   darajasida);   murakkab   (ovqatlanish   me’yorlari   va   amaliy   xarajatlar
asosida);   subyektiv   (ekspertlar   so’rovi   va   jamoatchilik   fikri   asosida);   resurs
(aholining   ma’lum   iste’mol   minimumini   ta’minlash   uchun   davlatning   obyektiv
imkoniyatlari   asosida).   7.2-rasmda   iste’mol   byudjetining   eng   muhim   iqtisodiy
ko’rsatkichlar bilan o’zaro aloqadorligi aks ettirilgan.
Iste’mol   byudjeti   yuzlab   tovarlarni   (xizmatlarni)   o’z   ichiga   oladi,   ammo
hisob-kitoblarda,   odatda,   eng   muhimlari   (ovqatlanish,   kiyim-kechak,   poyabzal,
sanitariya   va  gigena   vositalari,   dori-darmon,   mebel,   idish-tovoq,   madaniy   mollar, uy-joy va maishiy xizmat, transport, aloqa xizmati va h.k.) e’tiborga olinadi va ular
minimum moddiy ta’minlanganlik byudjetiga kiritiladi.
Har bir davr bo’yicha aholi va ishchi kuchini takror ishlab chiqarish uchun
zarur   bo’lgan   moddiy   ta’minlanganlik   minimumi   mavjud.   Bu   minimum   obyektiv
miqdor   bo’lib,   ijtimoiy   kuchlarning   rivojlanish   darajasiga   bog’liq.   Moddiy
ta’minlanganlik   minimumi   me’yoriy   iste’mol   byudjeti   yordamida   aniqlanadi.
Iste’mol   byudjeti   hisob-kitob   tavsifiga   ega   va   ma’lum   normativlarga   asoslanadi.
Me’yoriy byudjet moddalarining asosiy qismi to’g’ridan-to’g’ri hisoblanadi, ya’ni
oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat   mahsulotlari   iste’moli   me’yori,   xizmat   ko’rsatish
normativi, ularni xarid qilish baholari inobatga olinadi.
Moddiy   ta’minlanganlik   minimumi   byudjeti   joriy   vaqt   uchun   va   istiqbolga
mo’ljallab tuzilishi mumkin. U natural va pul shaklida ifodalanadi. Mehnatkashlar
va   ularning   oilalari   minimal   ehtiyojlari   moddiy   va   madaniy   ne’matlar   iste’moli
darajasi   va   tarkibi   qanday   bo’lishi   bu   minimumni   ta’minlaydigan   daromadlar
miqdorini aniqlash imkonini beradi. Masalan, ishchi kuchini (aholi) normal takror
ishlab chiqarish uchun ishchining (xizmatchi, dehqon) oilasidagi balog’atga yetgan
kishilarning   energiya   sarfini   qoplash   va   qoniqarli   hayot   faoliyatini   ta’minlash
uchun zarur bo’lgan fiziologik me’yor darajasida ovqatlanishi hamda kiyim-bosh,
poyabzal,   ichki   kiyimlar,   gigiyena   vositalari   bilan   ta’minlanishi,   kommunal
xizmat,   transport   va   aloqa   xizmati   uchun   haq   to’lash,   shuningdek,   madaniy
ehtiyojlarni qondirish uchun minimal daromadga ega bo’lishi zarur .
Ишлаб чи=ариш 
кучларининг 
ривожланиш 
даражаси Товарлар, 
мащсулотлар, 
хизматларнинг 
нархлари
Мащсулотлар, 
товарлар, 
хизматларни 
истеъмол =илиш 
меъёрлари ва 
нормативлари
Истеъмол бюджетларини регионал, 
ижтимоий – демографик ва 
профессионал гурущлар, оила таркиби 
быйича дифференциалаш Яшаш минимуми
Минимал
Рационал
Элитар Истеъмол 
бюджети chizma . Iste’mol byudjeti va uning eng muhim iqtisodiy ko’rsatkichlar bilan   o’zaro
aloqasi
Me’yoriy   byudjetga   asoslangan   moddiy   ta’minlanganlik   minimumi   ish
haqini   differensiasiyalashni   prognozlashda   (boshqarishda)   asosiy   elementlardan
biri   bo’lib   xizmat   qiladi.   Ish   haqining   eng   kam   miqdori   jamiyatda   mavjud
resurslarga   bog’liq   bo’lmasa,   moddiy   ta’minlanganlik   minimumini   ta’minlash
uchun boshqa manbalardan foydalaniladi (ijtimoiy iste’mol fondi, shaxsiy tomorqa
xo’jaligi va shu kabilar).
Me’yoriy iste’mol byudjeti yolg’iz kishilar va oilalilar uchun (son va yosh
tarkibi turlicha bo’lgan), aholining turli guruhlari, oilaning ishlamaydigan a’zolari,
mamlakatning turli hududlari uchun ishlab chiqiladi. Mamlakat hududlari bo’yicha
me’yoriy   byudjetlar   turmush   qiymatidagi   farqni   aniqlash,   hudud   koeffisiyentini
asoslashga yordam beradi. Moddiy ta’minlanganlik minimumiga erishish yo’llarini
asoslashda ularni qoplash manbalarini aniqlash katta ahamiyatga ega (eng kam ish Истеъмол бюджетларини регионал, 
ижтимоий – демографик ва 
профессионал гурущлар, оила таркиби 
быйича дифференциалаш haqi va pensiyalar, nominal va real ish haqini oshirish, ijtimoiy transfertlar, shaxsiy
tomorqa   xo’jaligidan   olinadigan   daromadni   ko’paytirish   va   shu   kabilar).   Biroq
oilalarda   ish   bilan   bandlar   va   boqimandalarning   turli   nisbatlari   yuzaga   keladi,   bu
esa   oila   ta’minlanishiga   ta’sir   etadi.   Kam   ta’minlanganlik   muammosini   hal   etish
uchun   ish   haqini   muntazam   oshirib   borish,   oilada   bandlikni   oshirish,   pensiya
ta’minotini   yaxshilash,   soliq   bo’yicha   imtiyozlar   belgilash,   tovar   va   xizmat
haqlarini   kamaytirish,   bolalarni   boqish   uchun   davlat   tomonidan   beriladigan
nafaqalar mikdorini ko’paytirish, yolg’iz qariyalarga ko’maklashish va shu kabilar
lozim.
2.2 Yashash minimumi va iste’mol savati
Oilaning   yashash   minimumini   shakllantirishda   yolg’iz   kishilar   va
oilalilarning   iste’mol   xarajatlari   darajasiga   ta’sir   etuvchi   omillar   hisobga   olinadi.
Oiladagilar   soni   oshib   borishi   bilan   iste’mol   xarajatlari   pasayib   boradi.   Masalan,
agar   ikki   kishi   birgalikda   yashasa,   ularning   jon   boshiga   xarajatlari   (kommunal
xizmatning   ba’zi   turlari   bo’yicha   to’lovlardan   tashqari)   yolg’iz   yashovchining
xarajatlaridan ikki barobar kam bo’ladi. Bu uzoq vaqt foydalanishga mo’ljallangan
tovarlarga   ham   taalluqli.   Buyumlar   bir   boladan   boshqasiga   o’tishi   ham   hisobga
olinadi (ayniqsa, kam ta’minlangan va ko’p bolali oilalarda). Shu munosabat bilan
daromadlari   turli   darajada   bo’lgan   oilalarda   birgalikda   yashash   evaznga
xarajatlarning   kamayishi   koeffisiyenti   hisoblab   chiqilgan.   Masalan,     balog’atga
yetgan   to’rtta   odam   yashaydigan   oilada   iste’mol   xarajatlari   10   foizga   kamayadi,
oilada yashovchi pensioner uchun yashash minimumi yolg’iz pensionernikidan 10-
15 foiz past. Aholi   ehtiyojiga   tabiiy-iqlimiy   sharoitlar,   joylashish   xarakteri,   milliy
an’analar ham  ta’sir  ko’rsatadi. Nooziq-ovqat tovarlari va xizmatlar xarajati uzoq
vaqt   foydalanishga   mo’ljallangan   buyumlar   bilan   ta’minlanganlik   va   xizmat
muddati me’yorlari asosidagi  normativ usul  yordamida aniqlanadi. Hisob-kitoblar
tovarlar   guruhi   bo’yicha   ishlab   chiqiladi:   garderob   predmetlari   (ust   kiyim,
poyabzal   va   hokazolar),   sanitariya-gigena   vositalari,   dori-darmonlar,   uzoq   vaqt
foydalanishga   mo’ljallangan   tovarlar   (mebel,   elektr   asboblari,   avtomobil   va
hokazo).
Uy-joy   va   kommunal   xizmat   xarajatlari   ushbu   regiondagi   narxlar   va   tarif
normativlariga   qarab   belgilanadi.   Bunda   soliqlar   va   majburiy   to’lovlar   xarajatlari
ham hisobga olinadi.
Oilaning   yashash   minimumi   byudjeti   uning   tarkibi   va   katta-kichikligiga
qarab   aniqlanishi   mumkin.   Ta’kidlash   lozimki,   yashash   minimumi   ancha   tor
tuzilgan,  unda  faqat   fiziologik  minimumni   ta’minlovchi  me’yordan  foydalanilgan
va   tamaki   mahsulotlari,   delikateslar,   madaniy   ehtiyojlar   hisobga   kiritilmagan,
nooziq-ovqat tovarlari, xizmatlar, soliqlar esa yetarli darajada hisobga olinmagan.
Yashash   minimumidan   farqli   o’laroq,   minimal   iste’mol   byudjeti   ana   shu
xarajatlarni   to’la   hisobga   oladi.   Ba’zi   hisob-kitoblarga   ko’ra,   minimal   iste’mol
byudjeti   yashash   minimumi   byudjetidan   3-4   baravar   ortiq.   Minimal   iste’mol
byudjeti   va   yashash   minimumi   byudjeti   bilan   birga   rasional   iste’mol   byudjeti
ham hisoblanadi, uning yordamida ilmiy asoslangan rasional me’yorlarga muvofiq
ehtiyojlarni   qondirish   uchun   zarur   bo’lgan   daromadning   tarkibi   va   miqdori
aniqlanadi.   Rasional   byudjet   va   iste’molning   rasional   me’yori   insonning   oqilona
ehtiyojlarini   to’la   qondirish   tamoyili   asosiga   quriladi.   Iste’molni   real   me’yoriga
muvofiq   bo’lgan   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   iste’mol   darajasiga   yetish mamlakat   miqyosida   o’rta   tabaqani   shakllantirish   vazifasini   hal   etishga   yordam
beradi.
Barcha   aholi   uchun   iste’molni   rasional   darajaga   yetkazish   jarayonini   ikki
bosqichga   ajratish   mumkin:   birinchisi   -   rasional   byu d jetga   mos   keluvchi
daromadni   va   iste’molni   o’rtacha   darajasiga   yetish;   ikkinchisi   -   jamiyat   har   bir
a’zosining   rasional   iste’molini   ta’minlash.   Bu   ikki   bosqichni   farqlash   iqtisodiy
mazmunga   ega.   U   daromadlar   va   iste’molning   ba’zi   elementlari   harakati
tendensiyasidagi   tub   o’zgarishlar   va   iste’mol   tuzilmasining   o’zgarishi   bilan
bog’liq.   Ammo   rasional   iste’mol   byudjetining   mohiyatini   mutlaqlashtirib
bo’lmaydi.   U   faqat   prognozlashning   dastlabki   punktini   tashkil   etadi.   Rasional iste’mol   va   ta’minot   me’yorlari   shunday   vositaki,   ular   yordamida   xalq
farovonligini   oshirishning   ustivor   yo’nalishlarini   miqdor   va   sifat   jihatdan
ifodalash;  ijtimoiy muammolarni yechish,  turmush darajasi  (sifati)  konsepsiyasini
ishlab chiqish mumkin.
Iste’mol   byudjetlari   turli   tovarlar   va   xizmatlarning   ma’lum   to’plami
asosida   tuziladi.   Iste’mol   to’plamlari   turli   iste’mol   byudjeti   uchun   belgilangan
bo’lib, unga kiruvchi tovarlar va xizmatlar tarkibi bilan ham, ularning hajmi bilan
ham   farqlanadi.   Minimal   iste’mol   byudjetini   hisoblashda   bir   qator   tovarlar
(xizmatlar)   hisobga   olinadi   va   minimal   iste’mol   me’yorlari   yashash   minimumiga
nisbatan ancha yuqori (masalan, go’sht mahsulotlari bo’yicha - ikki baravar ortiq).
Iste’mol savati  - insonning salomatligini saqlash va uning hayot-faoliyatini
ta’minlash uchun zarur bo’lgan oziq-ovqat mahsulotlari, nooziq-ovqat tovarlari va
xizmatlarning   minimal   to’plamidir .   Aslida,   iste’mol   savati   uchta   savatga   iborat:
oziq-ovqat,   nooziq-ovqat,   xizmat   savatchalari.   Iste’mol   savati   kamida   5   yilda   bir
marta   uslubiy   tavsiyalar   asosida   aniqlashtiriladi.   Iste’mol   savatida   oziq-ovqat
savati muhim o’rin tutadi. Oziq-ovqat   savati   -   bir   odamning   bir   oyda   ovqatlanishi   uchun   ketadigan
mahsulotlar   to’plami   (u   mahsulotlar   iste’molining   minimal   me’yori   asosida
hisoblab   chiqilgan)   va   bu   to’plam   jismoniy   ehtiyojlarga   mos   keladi,   zarur
kaloriyani   ta’minlaydi,   asosiy   oziq   moddalar   mavjud   va   ovqatlanishni   tashkil
etishning an’anaviy ko’nikmalariga to’g’ri keladi (7.2.-jadval). 
Oziq-ovqat   mahsulotlarini   iste’mol   qilishning   minimal   miqdoriga
O’zbekiston   Respublikasida   non   mahsulotlari,   kartoshka,   sabzavot,   meva-cheva,
go’sht   mahsulotlari,   sut   mahsulotlari,   tuxum,   baliq   mahsulotlari,   shakar   va
qandolat mahsulotlari, o’simlik yog’i, margarin, boshqa mahsulotlar (tuz, qalampir
va   shu   kabilar)   kiradi.   Minimal   to’plam   tarkibiga   tamaki   mahsulotlari,   alkogolli
ichimliklar, delikateslar kiritilmagan. Minimal   iste’mol   savatini   ishga   layoqatli   yoshdagi   aholi   uchun
shakllantirishga   asos   qilib   ishlayotgan   erkak   kishiga   sutkada   2720   kkal,   oqsil
iste’molini - 88,7 (shu jumladan, hayvonniki - 31,5), uglevodlarni 4412 g/sutkani
ta’minlovchi oziq-ovqatlar to’plami olinadi.
                                                                                             
Aholining turli ijtimoiy-demografik guruhlari uchun tavsiya etilayotgan oziq-
ovqat mahsulotlari to’plami (yiliga kg hisobida) 1
Mahsulot turi O’rtach
a   aholi
jon
boshiga Erkaklar
(16-59
yosh) Ayollar
(16-59
yosh) Pensio-
nerlar Bolalar
0-6
yosh 7-15
yosh
1. Non mahsulotlari 130,8 177,0 124,9 119,0 279,0 112,3
2. Kartoshka 124,2 160,0 120,0 90,0 85,0 135,0
3. Sabzavotlar 94,0 80,8 96,8 96,8 85,0 120,0
4. Meva–chevalar 19,4 14,6 12,6 10,6 34,4 44,4
5. Shakar va qandolat
mahsulotlari 20,7 20,8 19,8 18,8 19,7 26,1
6.   Go’sht
mahsulotlari 26,6 32,2 25,0 19,8 18,7 33,5
7. Baliq mahsulotlari 11,7 12,7 10,7 12,7 8,7 12,5
8. Sut mahsulotlari 212,4 201,7 179,4 174,1 179,0 303,4
1
 Политика доходов и зароботной платы (Учебные пособие) – М., 
1999, с.66. 9. Tuxum (dona) 151,4 180,0 150,0 90,0 150,0 180,0
10. O’simlik yog’i va
margarin 10,0 11,2 9,8 8,9 6,8 11,7
Yashash   minimumi   ko’rsatkichlari   davlat   tomonidan   ijtimoiy   siyosat
yuritishda   qo’llaniladi   (xususan,   aholining   turmush   darajasini   baholash   uchun
yashash   minimumidan  past,  teng va  yuqori  daromadli  aholi   salmog’i  aniqlanadi),
aholining   kam   ta’minlangan   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash   uchun   aniq   yetib
boradigan manzilli ijtimoiy yordam uchun negiz bo’lib xizmat qiladi, eng kam ish
haqi   va   pensiyalarni   asoslashda   foydalaniladi,   shuningdek,   kam   ta’minlanganlik
mezoni hamdir.
Shunday   qilib,   iste’mol   savati   va   yashash   minimumi   insonning   hayot
faoliyatini   to’laroq   ta’riflash   imkonini   beradi   va   aholi   turmush   darajasi   hamda
daromadlar ko’rsatkichlari tizimining tarkibiy qismidir. Xulosa
Aholining   farovonlik   darajasini   ifodalashda   «turmush   darajasi»,   «xalq
farovonligi»,   «turmush   faoliyati   xavfsizligi»,   «turmush   tarzi»,   «mehnat   faoliyati
sifatida»,   «turmush   sifati»   kabi   turli   xil   tushunchalar   qo’llaniladi.   Ba’zan   turli
atamalar   bir   mazmunni   anglatsa,   boshqa   hollarda   ular   o’rtasidagi   farq   muayyan
xarakter kasb etadi, mazmuni sezilarli darajada farq qiladi.  Shu bilan birga, mazkur
tushunchalarning o’zaro bog’liqligini ham aytib o’tish lozim.
Turmush   darajasi   –   bu   jismoniy,   ma’naviy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarning
rivojlanish   darajasi,   qondirilganlik   ko’lami   va   ularni   qoniqtirish   uchun   yaratilgan
imkoniyatlarni aks ettiruvchi kompleks ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyadir.
Turmush darajasi ko’rsatkichlari umumiy va xususiy turlarga ajratiladi.
Aholi daromadlari – aholi yoki oila a’zolari tomonidan ma’lum davr ichida
olingan   yoki   ishlab   topilgan   pul   yoki   natura   shaklidagi   mablag’lar   yig’indisidir.
Aholining talab-ehtiyojlar darajasi va tarkibiy daromadlar va miqdorlariga bevosita
bog’liqdir.
Iste’mol savati  – insonniy salomatligini  saqlash va uning hayot-faoliyatini
ta’minlash uchun zarur bo’lgan oziq-ovqat mahsulotlari, nooziq-ovqat tovarlari va
xizmatlarning minimal to’plamidir. Adabiyotlar :
1. Abdurahmonov Q.X. Mehnat iqtisodiyoti. Darslik (nazariya va 
amaliyot)  –T.: “Mehnat”, 2004. -672b.
2. Abduraxmanov K.X. va boshqalar. «Mehnat iqtisodi va sosiologiyasi».
Darslik. -T.: O’qituvchi, 2001. 
3.   Politika doxodov i kachestvo jizni naseleniya. /Pod red.Gorelova N.A. -
SPb.:Piter, 2003.-653s.
4.   Popazova O.A. Ekonomika truda.  Izdatelstvo:  Vektor , 2005. -192 s.
5. Popov Yu.N., Shevchuk A.V. Vvedeniye v sosiologiyu truda i zanyatosti. 
Izdatelstvo:   Delo,   2005.
6.   Radko S.G., Afanasyeva A.I. Organizasiya, normirovaniye i oplata truda
na predpriyatii: Uchebnoye posobiye dlya vuzov Izdatelstvo:   SPb: filial 
izd-va «Prosvehyenii», 2003. -358s.
7.   Roik V.D. Osnovo’ sosialnogo straxovaniya: Znacheniye sosialnogo 
straxovaniya; Sosialnaya zahita rabotnikov; Formirovaniye 
otechestvennoy sistemo’ sosialnogo straxovaniya: Monografiya 
Izdatelstvo:   M: Ankil,   2005. -256s.
8. Salnikova L.V. Trudovo’ye dogovoro’ Izdatelstvo:   Izdatelskiy dom 
«Dashkov i K».2005.

Aholi daromadlari va turmush farovonligi

MUNDARIJA:

KIRISH…………………………………………………………………………….4

I.BOB. Aholining muhtoj qatlamlari

1.1 Turmush darajasi tushunchasi va ko’rsatkichlari………………..5

1.2. Bozor iqtisodiyoti sharoitida aholi daromadlari va ularning turlari …………………………………………………………………………....10

II.BOB Iste’mol byudjetlari 

2.1. Iste’mol byudjetlarining mohiyati va turlari ……………….21

2.2. Yashash minimumi va iste’mol savati…………………………….23

 

Xulosa………………………………………………………………………...…..29

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati…………………………………………….30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirish

    O‘zbekistonda mustaqillikning dastlabki yillaridan boshlab bozor iqtisodiyoti qonun-qoidalari asosida aholini ijtimoiy muhofaza qilish tizimi ishlab chiqildi va u doimiy ravishda yo‘l xapitalari ishlab chiqish, strategiyalar qo‘llanilishi bilan takomillashtipib borilmoqda. Lekin shunday bo‘lishiga qapamay, hozirgi kundagi mavjud vaziyat respublikada aholini ijtimoiy himoya qilish tizimini yanada takomillashtirish va kambag‘allik darajasini qisqartipish dasturlari samaradorligini oshirish zaruriyatini vujudga keltirmoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev ta’kidlaganidek, «Biz bu yil tariximizda ilk bor pensiya va ijtimoiy nafaqalar miqdorini minimal iste’mol xarajatlaridan kam bo‘lmagan darajaga olib chiqdik. Mamlakatimizda pandemiyadan oldingi davrda ishsizlar soni 1 mln. 350 mingga yaqin bo‘lgan bo‘lsa, pandemiya sharoitida ushbu ko‘rsatkich qariyb 2 mln. kishiga еtdi.1 Shu bois, mamlakatimiz byudjet muassasalari xodimlarining ish haqi, pensiya, stipendiya va ijtimoiy nafaqalar hajmini inflyatsiya sur’atlaridan yuqori miqdorda oshirish, mehnat bozori mutanosibligini va infratuzilmasi rivojlanishini ta’minlash, mehnatga layoqatli aholining mehnat va tadbirkorlik faolligini to‘liq amalga oshirish uchun sharoitlar yaratish, ish kuchi sifatini yaxshilash, ishga muhtoj shaxslarni kasbga tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirish tizimini kengaytirish ishlari 2 olib borilayotganligi innovasion taraqqiyot jadallashayotgan paytda aholi daromadlarini oshirish masalasidan samarali foydalanish ilmiy-amaliy ahamiyatga ega ijtimoiy-iqtisodiy muammo hisoblanadi. Ushbu maqola mamlakatimiz Prezidenti tomonlaridan 2022 yil 28 yanvardagi PF-60-son «2022 – 2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida»gi, 2022 yil 25 iyuldagi PF-175-son «O‘zbekiston Respublikasi aholisini ijtimoiy himoya qilish strategiyasini tasdiqlash to‘g‘risida»gi farmonlari, 2018 yil 14 iyuldagi PQ-3856-son «Aholi bandligini ta’minlash borasidagi ishlarni takomillashtirish va samaradorligini oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori hamda boshqa me’yoriy-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirishga qaratilgan fikr va mulohazalardan iborat. 

I.BOB. Aholining muhtoj qatlamlari

1.1 Turmush darajasi tushunchasi va ko’rsatkichlari

Aholining farovonlik darajasini ifodalash uchun "turmush darajasi", "xalq farovonligi", "turmush faoliyati xavfsizligi", "turmush tarzi", "mehnat faoliyati sifati", "turmush sifati" kabi turli xil tushunchalar qo’llaniladi. Ba’zan turli atamalar bir mazmunni anglatsa, boshqa hollarda ular o’rtasidagi farq muayyan xarakter kasb etadi, mazmuni sezilarli darajada farq qiladi. Shu bilan birga, mazkur tushunchalarning o’zaro bog’liqligini qayd etish lozim.

O’zbekistonda aholining moddiy, ma’naviy, ijtimoiy ehtiyojlari qondirilish darajasini ifodalaydigan "turmush darajasi" atamasi kengroq qo’llaniladi. Bunday tavsif ko’proq turmush darajasi statistikasini xarakterlaydi. Shu bilan birga turmush darajasi - ko’plab omillar yig’indisi ta’sirida bo’lgan o’zgaruvchan jarayondir. Turmush darajasi muntazam o’zgarib turadigan turli ne’matlarga bo’lgan ehtiyojlarning tarkibi va darajasi bilan, boshqa tomondan, ehtiyojni qondirish imkoniyatlari, tovarlar va xizmatlar bozoridagi holat, aholi daromadlari, mehnatkashlarning ish haqi bilan belgilanadi. 

 

 

Овал: Аҳоли эҳтиёжлариОвал: Аҳоли турмуш даражаси

 rasm. Aholi ehtiyojlari va turmush darajasiga ta’sir etuvchi omillar