Aholi o'rtasidagi ishsizlikni kamaytirish, odamlar va oilalarning daromadini oshirish yo'llari

KIRISH.
1 BOB-Ishsizlikning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni.
1.1 ishsizlikning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni.
1.2 ishsizlikning sabablari va turlari.
2 BOB-Ishsizlikning asosiy mezonlari va ko `rsatkichlari .
2.1 Ishsizlikning asosiy mezonlari va ko `rsatkichlari .
2.2 Ishsizlikning tabiiy darajasi.Ouken qonuni.
3 BOB-Ishsizlikni kamaytirish bo `yicha chora tadbirlar.
3.1 Ishsizlikni kamaytirish bo `yicha chora tadbirlar.
3.2 O `zbekistonda mehnat bozorida ishchi va xizmatchilarning huquqlari .
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro `yhati KIRISH
Mamlakatimizda   keyingi   yillarda   taraqqiyotning   yangi   bosqichiga   qadam   qo`yildi.
Iqtisodiyotda   amalga   oshirilayotgan   keng   ko`lamli   islohotlar,   modernizatsiya,   tarkibiy
o`zgarish   va   diversifikatsiya   natijasida   yangidan-yangi   zamonaviy   tarmoqlar   va   ishlab
chiqarish   quvvatlari,   yangi   energiya   manbalari,   turli   xil   infratuzilmalar,   yo`llar,   transport
vositalari ishga tushirilmoqda. Milliy valyutamizni erkin konvertatsiya qilishga kirishildi. Bu
o`zgarishlar   va   xalqimizning   fidokorona   mehnati   natijasida   yaratilayotgan   mahsulot   va
ko`rsatilayotgan   xizmat   turlari   hajmi   ko`payib,   sifati   tubdan   yaxshilanib   borishiga,   aholi
daromadlari   va   turmush   darajasining   keskin   o`sishi,   ularning   ijtimoiyiqtisodiy   faolligi
ertangi   kunga   bo`lgan   ishonchining   tobora   oshib   borishiga   olib   kelmoqda.   Ayni   paytda,
mamlakatimiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   Oliy   Majlis   palatalarining   qo`shma   majlisida
va   boshqa   qator   majlislarda   so`zlagan   nutqlari   va   qilgan   ma   `ruzalaridan,   qabul   qilingan
yangi   farmonlar   va   qarorlardan   hamda   Oliy   Majlisga   murojaatnomasidan,   O`zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirish bo`yicha qabul qilingan strategik vazifalardan bizga shu
narsa ma `lum bo`lib turibdiki, mamlakatimizda erishilgan ulkan yutuqlar  bilan bir qatorda
o`z   echimini   topmagan   murakkab   muammolar,   hal   qilinishi   lozim   bo`lgan   o`ta   dolzarb   va
qiyin vazifalar juda ko`p ekan. Mamlakatimiz prezidenti takidlaganidek, “oldimizda uzoq va
mashaqqatli   yo`l   turibdi.   Barchamiz   jipslashib,   tinimsiz   o`qib-o`rgansak,   ishimizni
mukammal va unumli bajarsak, zamonaviy bilimlarni egallab, o`zimizni ayamasdan oldinga
intilsak,   albatta,   hayotimiz   va   jamiyatimiz   o`zgaradi”.Bugungi   kunda   dunyoning   turli
mintaqalarida   sodir   bo`layotgan   qaramaqarshiliklarning   kuchayib   borishi,   jahon   bozorida
vaziyatning   tez   o`zgarayotgani   dunyoning   ko`plab   mamlakatlarida   investitsion   faollikning
susayishi   real   iqtisodiyotda   ishlab   chiqarishning   o`sish   sur   `ati   susayishi   ro`y   berib,   jahon
bozorida   xarid   talabining   kamayishi   davom   etmoqda,   ishsizlik   darajasi   1O`zb е kiston
R е spublikasi   Pr е zid е nti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisning   S е nati   va   Qonunchilik
palatasiga   Murojaatnomasi   (24.01.2020)   Xalq   so`zi   gaz е tasi,   2020   yil   25   yanvar.   4
yuqoriligicha   qolmoqda,   ijtimoiy   keskinlik   kuchaymoqda.   Bundan   tashqari
mamlakatimizdagi   ayrim   sohalar,   tarmoqlar   va   kompaniyalarda   eksport   hajmi   kamayib,
import hajmi oshib ketishi, ko`plab kapital mablag`lar sarflanishiga qaramay ishlab chiqarish
hajmi va mehnat unumdorligining sust o`sishi fantexnika taraqqiyoti yuz berib, yangi texnika va   texnologiyalarning   kirib   kelishiga   qaramay   ketgan   xarajatlar   va   mahsulot   tannarxi
pasayish o`rniga aksincha, oshishi holati yuz berishi kabi noxush holatlar sodir bo`lib turibdi.
Bu   holatlar   mamlakatimiz   oldida   turgan   keng   ko`lamli   dasturiy   maqsad   va   vazifalar   –
islohotlarimizni   yanada   chuqurlashtirish   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash,
diversifikatsiyalash, tarkibiy o`zgartirish, xususiy mulk, xususiy tadbirkorlikni kuchaytirish,
iqtisodiy rivojlanish  yo`lida g`ov bo`lib turgan barcha to`siq va cheklovlarni  bartaraf  etish,
O`zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo`yicha   qisqa   va   uzoq   muddatga
belgilangan   strategik   vazifalar   va   muammolarni   hal   etish   uchun   bor   kuch   va
imkoniyatlarimizni  safarbar  etishni  talab qiladi. Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta
`kidlaganidek, hayotning o`zi va xalqning talablari bizning oldimizga amaliy echimini topish
lozim bo`lgan yangi va yanada murakkab vazifalarni qo`ymoqda. “O`zbekistonni rivojlangan
mamlakatga   aylantirishni   maqsad   qilib   qo`ygan   ekanmiz,   bunga  faqat   jadal   islohotlar,   ilm-
ma   `rifat   va   innovatsiya   bilan   erisha   olamiz”.Hayotning   o`zi   oldimizga   qo`ygan   ushbu
murakkkab   muammolarni   tezroq   hal   qilish,   ularning   echimini   izlab   topish,   milliy   istiqlol
mafkurasining mazmunini va xususiyatlarini chuqurroq tushunish ko`p jihatdan kishilarning
iqtisodiyot   sirlarini,   ayniqsa,   bozor   iqtisodiyoti   munosabatlarining   mazmunini,   ularning
talablari,   ziddiyatli   va   chalkash   xususiyatlarini,   qonun-qoidalarini,   amalga   oshirilayotgan
keng   ko`lamli   iqtisodiy   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish,   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,
tarkibiy   o`zgartirish,   modernizatsiyalash   va   diversifikatsiyalashning,   ilm-fanni   rivojlantirib,
raqamli   iqtisodiyotga   o`tishning   maqsadi   va   mohiyatini   chuqurroq   bilishlariga   bog`liqdir.
“Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani   iqtisodiyot   tushunchalarini,   uning   qonunqoidalarini,   tejamli
xo`jalik yuritish sirlarini, turli  kishilar va xo`jaliklarning birbirlari  bilan manfaatli  iqtisodiy
aloqada   bo`lib,   unumli   mehnat   qilish,   yangi   texnika.O`zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti
Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisning S е nati va Qonunchilik palatasiga Murojaatnomasi
(24.01.2020)   Xalq   so`zi   gaz е tasi,   2020   yil   25   yanvar.Texnologiyalarni,   innovatsion
g`oyalarni   qo`llab,   mehnat   unumdorligini   oshirish   yo`llarini   va   shakllarini   o`rgatadi.   “Ilm
yo`q   joyda   qoloqlik,   jaholat   va   albatta   to`g`ri   yo`ldan   adashish   bo`ladi”.Jamiyatda   ro`y
beradigan   iqtisodiy   qonunlarni   bilish   va   ularning   amal   qilishiga   ongli   munosabatda
bo`lishda,   mamlakatni   demokratlashtirish   va   iqtisodiyotni   bozor   tamoyillari   asosida   isloh
qilish   jarayonlari   mohiyatini   tushunib,   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo`lgan   bilimlarni
berishda   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   fanining   roli   beqiyosdir.   Bugungi   kunda   yosh   avlodda
bunyodkorlik   g`oyalarini   shakllantirish,   ularning   ilmiy   dunyoqarashini   chuqurlashtirish   va kengaytirish,   iqtisodiy   bilimlarini,   madaniyatini   oshirish   kabi   muhim   amaliy   vazifalarni
bajarish   orqali   mazkur   fanning   ahamiyati   tobora   oshib   bormoqda.   “Iqtisodiyot   nazariyasi”
fani   mamlakatimizda   yashayotgan   hamma   kishilarning   daromadlari,   ularning   turmush
darajasi   faqat   milliy   iqtisodiyot   taraqqiyotiga   bog`liqligini,   shu   yurtda   mehnat   qilayotgan
kishilarning   ijodiy   mehnati   bilan   vujudga   kelgan   milliy   mahsulotning   ko`payishi,   uning
to`g`ri   taqsimlanishi   va   foydalanilishi,   milliy   pul   barqarorligi   bilan   bog`liqligini   ham
o`rgatadi   va   milliy   istiqlol   mafkurasining   odamlar   ongida   shakllanishiga,   ularning
intellektual   kamolotga   erishuvida   muhim   rol   o`ynaydi.   Doimiy   o`zgarib   turuvchi   ichki   va
tashqi   iqtisodiy   muhit   va   uning   insonlar,   korxonalar,   mamlakatlar   va   butun   dunyoga
kuchayib   boruvchi   ta   `sirini   kuzatib,   amalga   oshirilishi   zarur   bo`lgan   xatti-harakatlar   va
iqtisodiy   faoliyat   jarayonlarini   oldindan   sezish   va   ko`ra   bilish,   qisqacha   qilib   aytganda,
iqtisodiy   ziyraklik   –   yuksak   ma   `naviyatli   shaxs   fazilatlaridan   biri   bo`lib,   uni   chuqur
iqtisodiy   bilim   va   ko`nikmalarsiz   tasavvur   etish   mumkin   emas.   Shuningdek,   «Iqtisodiyot
nazariyasi» fani kishilarning jamiyat iqtisodiy hayotini tashkil etish, unda faol ishtirok etish
va yanada rivojlantirish borasida jamiyat va davlat oldidagi javobgarliklari, ya `ni iqtisodiy
mas   `uliyatlarini   tarbiyalashda   yetakchi   o`rin   egallaydi.   Biz   qurayotgan   erkin,   ijtimoiy
yo`naltirilgan   bozor   iqtisodiyotiga   asoslangan   demokratik   fuqarolik   jamiyatiga   barcha
jamiyat a `zolarida iqtisodiy madaniyatlilikni shakllantirish orqali erishishimiz mumkin. Bu
esa   amaldagi   iqtisodiy   qonunlar,   qoidalar.O`zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   Shavkat
Mirziyoyevning   Oliy   Majlisning   S е nati   va   Qonunchilik   palatasiga   Murojaatnomasi
(24.01.2020)   Xalq   so`zi   gaz е tasi,   2020   yil   25   yanvar.Iqtisodiyot   to`g`risidagi   bilim   va
ko`nikmalarga   ega   bo`lib,   o`zlashtirilgan   bilimlar   asosida   mehnat   va   ishlab   chiqarish
faoliyatlarini   tashkil   eta   olish   xususiyatini   namoyon   etib,   uni   faqat   mazkur   fan   xizmatlari
orqali ta `minlash mumkin. «Iqtisodiyot nazariyasi» fani faqat bilish bilan cheklanmay, balki
iqtisodiy bilim va ko`nikmalarning turli darajadagi amaliy tatbiqi bilan ham shug`ullanadi. U
davlatning iqtisodiy siyosatini  shakllantirish, iqtisodiy islohotlarni samarali  amalga oshirish
uchun zarur bo`lgan nazariy qoida va amaliy tavsiyalarni ishlab chiqishda faol ishtirok etadi.
«Iqtisodiyot  nazariyasi» fanining bugungi kundagi ahamiyati yosh avlodda vatan va el-yurt
ravnaqi yo`lida fidokorona mehnat hissini, turli mafkuraviy xurujlarga o`z fikri bilan qarshi
tura   olish   qobiliyatini   tarbiyalash   kabi   muhim   vazifalarni   bajarish   orqali   tobora   oshib
bormoqda.   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   fanining   ahamiyati   uning   metodologik   vazifasi   orqali
ham   namoyon   bo`lib,   fanning   o`zi,   tahlili   va   tamoyillari,   olingan   xulosalar,   tadqiq etilayotgan  iqtisodiy   qonunlar   boshqa   ijtimoiy  va   tarmoq  fanlari   uchun   uslubiy   asos   bo`lib
xizmat   qiladi.   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   fanini   chuqur   o`rganish,   uning   qoida   va
tushunchalarini   bilish   boshqa   iqtisodiy   fanlarni   o`zlashtirish   va   yanada   rivojlantirishning
garovi hisoblanadi. Lekin hozirgi davrdagi bozor iqtisodiyotining ichki sir-asrorlarini, uning
haqiqiy   qiyofasini,   unda   sodir   bo`lib   turadigan   nomutanosiblik,   ishsizlik   va   inqirozlar   kabi
nohush  voqea   va  hodisalarning  sabablarini  sinchiklab   o`rganishga   intilayotgan   o`quvchi  va
talabalarimiz,   iqtisodiyotning   muammoli   tugunlarini   echishga   harakat   qilayotgan   rahbar
xodimlar,   iqtisodchi   mutaxassislar,   bozor   iqtisodiyoti   bilan   qiziqayotgan   keng   kitobxonlar
ommasi   talablariga   javob   beradigan   o`zbek   tilidagi   adabiyotlar,   qo`llanmalar,   ayniqsa,   oliy
o`quv   yurtlari   talabalari   uchun   tayyorlangan   darsliklar   yetarli   emas.   Darsliklar   va   o`quv
qo`llanmalari   etishmasligi   bo`yicha   oliy   o`quv   yurtlari   va   kollejlardagi   ahvol   o`rganilib,
mamlakatimiz prezidenti Sh.Mirziyoyevning Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 14 yanvarda
bo`lib o`tgan kengaytirilgan  majlisidagi  ma `ruzasida  darslik, maxsus  va badiiy adabiyotga
bo`lgan   real   ehtiyojni   o`rganib,   turli   darsliklarni   yaratish,   ularni   boshqa   tillarga   tarjima
qilish,   o`quv   yurtlari,   kutubxona   va   axborot-resurs   markazlarini   ta   `minlash   bo`yicha
qo`ygan   vazifalaridan1   ,   O`zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018   yil   10
oktabrdagi   816-son   qaroriga   asosan   qabul   qilingan   “Oliy   ta   `lim   muassasalarini   o`quv
adabiyotlari   bilan   ta   `minlash   hamda   darsliklar   va   o`quv   qo`llanmalarini   yangilab   borish
tartibi   to`g`risida     Nizomi”dan   kelib   chiqib,   “Iqtisodiyot   nazariyasi”   fani   bo`yicha   mazkur
darslik qayta tayyorlandi. Albatta, bu vazifaning uddasidan chiqish oson ish emas. Qo`yilgan
vazifaning   murakkabligi   shundan   iboratki,   shu   davrgacha   dunyodagi   hech   bir   mamlakat
iqtisodiy   jarayonlarni   boshqarish   va   harakatlarni   uyg`unlashtirishning   bir   mexanizmidan
butunlay boshqasiga  birdaniga o`tgan emas.  Bu uzoq davrni talab qiladigan jarayon bo`lib,
alohida davrni taqozo qiladi. Uning hamma uchun bir xil bo`lgan o`lchami va nusxalari ham
yo`q.   Shunday   ekan,   bozor   iqtisodiyoti   davrini   va   mamlakatimizda   hozirgi   davrda   amalga
oshirilayotgan   tub   iqtisodiy   islohotlarni,   o`zgaruvchan   xo`jalik   tizimini   faqat   AQSh   yoki
Yevropa mamlakatlarida mavjud bo`lgan, ko`plari bundan 200- 300 yil oldin yozilib, eskirib
ketgan,   o`z   mamlakatlarida   ham   inqirozlarning   oldini   olish,   iqtisodiyotni   tartibga   solish
yo`llarini ko`rsata olmagan va munozarali bo`lib, bizning real iqtisodiy hayotimizdan ancha
uzoq   bo`lgan   nazariyalar   asosida   iqtisodiyotning   rivojlanish   yo`lini   yoritib   bo`lmaydi.
Shuningdek,   bizning   iqtisodiy   tafakkur   tariximizda   uzoq   vaqt   hukmron   bo`lgan,   iqtisodiy
hodisalarni   asosan   sinfiy   nuqtai   nazaridan   va   sinfiy   kurash   jihatlaridan   olib   qaragan, iqtisodiy   taraqqiyotning   umuminsoniy   tomonlarini   keyingi   o`ringa   surgan   eski   marksistik
yo`nalishdagi   aqida   va   qoidalarga   asoslanib   ham   bozor   xo`jaligi   hamda   hozirgi   zamon
iqtisodiyotida yuz berayotgan jiddiy o`zgarishlarni va boshqa bir qator voqealar, hodisalar va
jarayonlarni   tushuntirib   bo`lmaydi.   Mazkur   darslikni   tayyorlashda   AQShda,   Yevropa
mamlakatlarida,   Yaponiya,   Xitoy,   Malayziya,   Singapur   va   boshqa   qator   mamlakatlarda
mavjud   bo`lgan   adabiyotlardagi   g`oyalar,   shuningdek,   klassik   va   hozirgi   zamon   iqtisodiy
nazariyalarining   asosiy   g`oyalarini   tanqidiy   o`rganib,   ularning   foydali   ratsional   Shavkat
Mirziyoy е v.   Tanqidiy   tahlil,   qat   `iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar
faoliyatining kundalik qoidasi  bo`lishi  k е rak. Mamlakatimizni  2016 yilda ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga   mo`ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng
muhim   ustuvor   yo`nalishlariga   bag`ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   k е ngaytirilgan
majlisidagi ma `ruzasi  Xalq so`zi, 2017 yil 16 yanvar. 8 mag`zini olishga harakat qilingan.
Shu   bilan   birga,   jahonga   mashhur   alloma,   davlat   arbobi   sifatida   tanilgan   o`tmishdagi
vatandoshlarimiz   tomonidan   ilgari   surilgan   iqtisodiy   g`oya   va   fikrlar,   qoidalarning   asosiy
mazmuni   darslikka   kiritilgan.   Bunda   u   yoki   bu   guruhning   yoki   sinfning   manfaati   emas,
birinchi   navbatda,   umuminsoniy,   umumdavlat   manfaatlari   va   qadriyatlar,   Vatanimiz
iqtisodiy rivoji manfaati asos qilib olingan va unga bir qadar ustuvorlik berilgan. Darslikda
mustaqil   rivojlanayotgan   Vatanimizning   ravnaq   topishi,   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
yashashimiz,   faoliyat   ko`rsatishimiz,   iqtisodiy   munosabatda   bo`lishimizni   hisobga   olib,
bozor   iqtisodiyoti   muammolarini,   uning   sababoqibatlarini,   qonun-qoidalarini,
tushunchalarini,   ularning   qay   darajada,   qanday   shaklda   amal   qilayotganligini   batafsilroq
yoritishga   harakat   qilingan.   Unda   iqtisodiy   jarayonlarning   faqat   yuzaki,   ko`rinib   turgan
tomonlarigagina   emas,   shu   bilan   birga,   ularning   ichki   mohiyati,   ziddiyatlari   va
bog`lanishlariga,   iqtisodiy   jarayonlarning   sabab   va   oqibatlariga   alohida   e   `tibor   berilgan.
Mazkur   darslikda   O`zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o`tish   davri   va   hozirgi   davrda
respublikamiz iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, ayniqsa, qabul  qilinayotgan qonunlar,
farmonlar   va   qarorlarda,   prezidentimizning   ma   `ruza   va   nutqlarida   bayon   etilgan
iqtisodiyotni   jadal   rivojlantirish   tamoyillari,   yo`nalishlari   va   xususiyatlari   ham   qamrab
olishga   harakat   qilingan   hamda   nazariyani   amaliyotga   yaqinlashtirish   maqsadida   bozor
iqtisodiyotining   ko`pgina   umumiy   qonun-qoidalari   bevosita   O`zbekiston   hayoti   misolida
yoritilgan.   Darslikni   tayyorlashda   dialektik,   ilmiy   asbtraksiya,   tahlil   va  sintez,   tarixiylik  va
mantiqiylikning birligi va boshqa qator ilmiy usullardan foydalanilgan. Bunda, ayniqsa, har bir   iqtisodiy   voqea,   hodisa,   jarayon   va   tushunchalar   bir-biriga   qaramaqarshi   bo`lgan   ikki
tomon   birligidan   iborat   deb   qaralib,   ikki   tomonlama   yondashuv   va   tahlil   usuli   kengroq
qo`llanilgan,   shu   yo`l   bilan   yoritilayotgan   masalaning   asl   mohiyatini   tushunish
osonlashtirilgan.   Asosiy   iqtisodiy   tushunchalarni   soddaroq   qilib,   oddiy   tilda   misollar,
jadvallar,  rasmlar   va   grafiklar   asosida   tushuntirishga   harakat   qilingan.   Ushbu   darslik   yangi
davlat   standarti   talablari   bo`yicha   tuzilgan   va   Respublika   muvofiqlashtirish   komissiyasi
tomonidan tavsiya etilgan dastur asosida yozilgan. Unda dasturdagi mavzular asosan qamrab
olingan, ko`pgina materiallar imkon 9-darajasida qisqartirib berilgan. Shuning uchun matnda
kamchilik va munozarali jihatlar ham bo`lishi  mumkin. Darslikni  tayyorlashda o`qitishning
yangi pedagogik va informatsion texnologiyalar talablari va xususiyatlari hisobga olinib, har
bir bobdan keyin xulosalar, asosiy tayanch tushunchalar va atamalar, shuningdek, takrorlash
va munozara uchun savollar  ham  berilgan. Mazkur  darslikning asosiy mazmuni 2000 yilda
O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o`rta   maxsus   ta   `lim   vazirligining   muvofiqlashtirish
komissiyasi tomonidan tavsiya etilib, O`zbekiston Respublikasi Oliy va o`rta maxsus ta `lim
vazirligi   tomonidan   nashr   qilingan   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   ma   `ruzalar   matni,   2002   yilda
nashr   qilingan   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   o`quv   qo`llanmasi,   2005   yilda,   2010   yilda   va   2017
yilda   nashr   qilingan   «Iqtisodiyot   nazariyasi»   darsliklarida   bayon   etilgan   bo`lib,
ko`pchilikning   muhokamasi   va   mulohazasidan   o`tgan.   Ushbu   darslikda   yuqoridagi
kitoblarning   asosiy   mazmuni   saqlanib   qolingan   holda,   keyingi   yillarda,   ayniqsa,   hozirgi
davrda   mamlakatimiz   iqtisodiy   hayotida   sodir   bo`layotgan   o`zgarishlar,   amalga
oshirilayotgan   tub   iqtisodiy   islohotlar,   2017-2021   yillarda   O`zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo`nalishlari,   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Sh.Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasida   belgilangan   strategik   vazifalar,
shuningdek,   AQSh,   Yevropa   mamlakatlari,   Rossiya   va   boshqa   xorijiy   mamlakatlar   hamda
mamlakatimizda   chop   etilgan   iqtisodiy   adabiyotlardagi   muhim   deb   hisoblangan   g`oyalar
kiritilgan. Shuningdek, ushbu darslikni tayyorlashda “Ishlab chiqarishni modernizatsiyalash
jarayonida   xarajatlar   miqdorini   kamaytirish,   tarkibini   takomillashtirishning   fundamental
(nazariy)   asoslarini   ishlab   chiqish”   mavzusidagi   OT-F1-155   –   raqamli   fundamental   loyiha
bo`yicha   olib   borilayotgan   tadqiqot   natijalaridan   foydalanilgan.   Ushbu   darslikda   iqtisodiy
jarayonlar,   voqea-hodisalar   obyektiv   tahlil   qilinib,   yetarli   ilmiy-uslubiy   asosda   yoritishga
harakat   qilingan.   Ushbu   darslik   talaba   va   o`quvchilarni   nazariy   va   uslubiy   bilim   bilan
qurollantirib,   iqtisodiy   jarayonlarni   bilishga,   tafakkur   qilishga   va   mustaqil   ravishda   tahlil qilishga  o`rgatadi   degan umiddamiz.  Iqtisodiyot  nazariyasi  bo`yicha  mazkur   darslik asosan
oliy   o`quv   yurtlari   talabalari   va   magistrantlari   uchun   mo`ljallangan   bo`lib,   shuningdek,
undan 10 akademik litsey, kasb-hunar maktablari, kollejlari va umumiy o`rta ta `lim maktab
o`quvchilari,   katta-ilmiy-xodim-izlanuvchilar   hamda   iqtisodiyot   nazariyasi   sohasidagi
bilimlarga   qiziquvchi   barcha   kitobxonlar   ham   Ifoydalanishi   mumkin.   Muallif   darslikning
tuzilishi, mazmuni, muammolarning bayon qilinish tartibi va uslubi bo`yicha bildirilgan har
qanday taklif-mulohazalarni minnatdorchilik bilan qabul qiladi va keyingi o`quv qo`llanma,
darsliklar tayyorlashda hisobga oladi. 1 BOB. Ishsizlikning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni
1.1 Ishsizlikning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni .
  Ishsizlikning   ijtimoiy   oqibatlari         ham   mamlakat   iqtisodiyotiga   sezilarli   ta   `sir   o
`tkazishi   mumkin. Jumladan, ishsizlikni ba `zi turlarining  uzoq muddatli tavsifi  ishchilarning
o   `z   malakalarini   yo   `qotishlari   hamda   daromad   va   ijtimoiy   mavqei   jihatidan   aholining
nisbatan   past   toifasiga   o   `tib   qolishiga   olib   keladi.   Bu   esa   ularda   o   `z   turmush   tarzidan
qoniqmaslik,   ijtimoiy   faollikning   yo   `qolishi,   atrofd-agilarga   nisbatan   loqaydlikning   paydo
bo   `lishi   kabi   holatlarni   keltirib   chiqaradi.   Natijada   uzoq   davom   etgan,   surunkali   ishsizlik
millatning   ruhiy   sog   `lomligiga   putur   yetkazadi.   Ishsizlik   o   `sishining   muqarrar   oqibati   bo
`lib   mamlakatdagi   jinoyatchilikning   o   `sish   va   ijtimoiy   keskinlik   darajasining   kuchayishi
hisoblanadi.Shunga  ko `ra, mamlakatdagi   ishchi   kuchi   bandligini   ta `minlash  va  ishsizlarni
ijtimoiy   himoyalash   davlat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo   `nalishlaridan   biri   hisoblanadi.
Bozor munosabatlariga o `tish davrida davlatning ijtimoiy siyosati faqat jamiyat azolarining
manfaatlarini   ishonchli   ravishda   himoya   qilishdangina   iborat   bo   `lmasdan,   balki   mavjud
ishchi   kuchlarining   ish   bilan   bandligini   ta   `minlashni   ham   o   `z   ichiga   oladi.   Ayniqsa,
aholining o `sishi yuqori sur `atlar bilan borayotgan va o `ziga       xos,aholi tarkibiga ega bo
`lgan   respublikamizda   ishchi   kuchi-ning   ish   bilan   bandlik   masalasi   eng   muhim
muammolardan   biri   hisoblanadi.   Mamlakatimizdagi   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   ushbu
masalani   hal   etish   uchun   bir   qator   tadbirlarni   amalga   oshirish   rejalashtirilgan.   Birinchidan ,
keng  faoliyat   turlari ,  shuningdek   yakka   tartibdagi   tadbirkorlikni   kengaytirish   uchun   sharoit
yaratish.   Birinchi   navbatda   qishloq   xo   `jalik   xo-mashyosi   qayta   ishlash,   xalq   iste   `mol
mollarini ,   mahalliy   xomashyodan   qurilish   materiallari   tayyorlovchi   xususiy   kichik
korxonalarni   faol   rivojlantirishni   rag   `batlantir-ish     Ishsizlik   muammosini   o   `rganishdan
asosiy   maqsad   -  aholining  ish   bilan  bandligini   oshirish   orqali   mamlakat   ishlab  chiqarishini
kengaytirish   va   aholi   turmush   darajasini   yanada   yaxshilashga   aloqador   tadbirlar   ishlab
chiqishdan   iborat.   Jamiyatdagi   ishsizlik   darajasini   pasaytirish   uchun   qo   `shimcha   ish
joylarini yaratish, ularni ishga tushirish aholining tabiiy o `sishidan orqada qolmasligi kerak. Ma   `lumki,   O   `zbekiston   dunyo   hamjamiyati   davlatlari   o   `rtasida   aholisining   jadal   o   `sib
borayotganligi   bilan   ajralib   turadi.   Respublikamiz   aholisi   soni   har   yili   o   `rtacha   550-600
ming   kishiga ,   mehnatga   layoqatli   aholi   soni   esa   250-300   ming   kishiga   ko   `paymoqda.
Bunday   vaziyat   o   `z   navbatida   aholining   ish   bilan   bandligini   oshirish   va   ishsizlikni
kamaytirish   borasida   uzluksiz   tadqiqot   olib   borishni   taqozo   etmoqda.   Buning   uchun   esa
ishlab  chiqarishni  kengaytirish,   yangi   ish  joylarini   yaratish   bo  `yicha   chora-tadbirlar  ishlab
chiqish   zarur.   Aks   holda,   ishsizlar   sonining   ortib   borishi   aholining   turmush   darajasining
pasayishiga   olib   keladi.   Shu   nuqtai   -   nazardan   avvalambor ,   ishsizlik   tushunchasi   va   uning
mazmunini   chuqurroq   o   `rganmog   `imiz   lozim.Odatda,   jahon   mamlakatlari   ishsizlik
tushunchasini  BMT, Xalqaro Mehnat  Tashkiloti (XMT), Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish
jamiyati talablariga ko `ra ishlab chiqishadi. Xalqaro mehnat tashkilotining 13-konvensiyasi
ta `rifiga binoan «ishsiz shaxslar» deganda, - ish joylariga ega bo `lmagan, ishlashga tayyor
va ish izlayotgan fuqarolar tushuniladi. Mana shu asosiy shartlarga rioya qilgan holda, turli
mamlakatlarda   fuqaroni   ishsiz   shaxs   deb   e   `tirof   etish   uchun   qo   `shimcha   shartlar   talab
qilinadi.Masalan, Amerika Qo `shma Shtatlarida so `nggi bir hafta mobaynida ish bilan band
bo `lmagan, so `nggi to `rt hafta davomida ishga joylashishga (bevosita ish beruvchiga yoki
ish   bilan   ta   `minlash   davlat   xizmatiga   murojat   etish   orqali)   harakat   qilgan ,   mehnat   qilish
qobiliyatiga   ega   bo   `lgan   fuqarolar   ishsiz   shaxs   deb   e   `tirof   etiladilar.Yaponiyada   ishsiz
shaxs deb so `nggi bir hafta davomida bir soat ham ishlamagan, Buyuk Britaniyada esa, so
`nggi  bir hafta mobaynida ishlamagan , shu davr mobaynida ish qidirgan yoki kasalligi tufayli
ish qidirish imkoniyatiga ega bo `lmagan fuqarolar tushiniladi Ayrim malakatlarning qonun
hujjatlariga   binoan   ishsiz   deb,ishdan   bo   `shatilgan   va   mehnat   stajiga   ega   bo   `lganlar
tushuniladi.O   `zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta   `minlash   to   `g   `risida»gi
Qonuniga   binoan   «…   ishsiz   shaxs   deb ,   mehnatga   qobiliyatli   (o   `n   olti   yoshdan   boshlab   to
pensiya bilan ta `minlash   huquqini olgunga qadar), ishga va ish haqiga (mehnat daromadiga)
ega bo `lmagan, ish qidiruvchi shaxs sifatida mahalliy mehnat organida ro `yxatga olingan,
mehnat qilishga, kasbga  tayyorlash va qayta tayyorlashdan  o `tishga, malakasini   oshirishga
tayyor mehnatga qobiliyatli shaxslar etirof etiladi».
1.2 Ishsizlikning sabablari va turlari. Ishsizlikka sabab bo`luvchi omillar   1.   Ish   joyini   yo`qotish   sababli   ko`p   kishilar   uchun   oilaviy   turmush   darajisining
pasayishi. 
2.O`qituvchilar,   shifokorlar   va   boshqa   budjet   tashkiloti   xodimlari   majburiy   tarzda
obodonlashtirish, tozalash kabi ishlarga jalb qilinishi.
3.Ishlab chiqarish korxonalarining yetarli darajada ko`p emasligi
4.Pul aylanish tezligining kamligi.
5.Aholini   yengil   hayotga   o`rganib   qolishi(davlat   tomonidan   berilayotgan   mikro   va
makro kreditlar, kam ta `minlangan oilalarga yaxshi o`rganilmay berilayotgan pullar…)
6.Mukammal texnologiyalardan foydalanishda ishchi kuchining savodsizligi. 
7.Mavjud korxonalarda mutaxassislar yetishmasligi.
8.Ishlab chiqarishda mehnat unumdorligining pastligi.
Iqtisodiyotning   barqarorligi   va   sog   `lomligini   aks   ettiruvchi   ko   `rsatkichlardan   biri
ishsizlik   darajasi   hisoblanadi.   Biroq   har   qanday   mamlakatda   doimiy   ravishda   ma   `lum
darajada   ishsizlik   mavjud   bo   `ladi.   Umuman   olganda,   mehnatga   layoqatli   bo`Iib,   ishlashni
xohlagan, lekin ish bilan ta `minlanmaganlar ishsizlar deyiladi. Namoyon bo `lish xususiyati
va   vujudga   kelish   sabablariga   ko   `ra,   ishsizlik   friksion,   tarkibiy,   siklik.   institutsional,
texnologik, regional, yashirin va turg`un ishsizlik turlariga bo `linadi.
Kishilar turli sabablar (yangi yashash joylariga ko `chib o `tish, ishining mazmuni va
tavsifi yoqmay qolishi, nisbatan yuqoriroq ish haqi olishga intilish va boshqalar)ga ko `ra, o
`z ishlarini almashtirib turadilar. Biroq bir ishdan bo `shab. boshqa biriga joylashgunga qadar
orada ma `lum vaqt o `tadi (ba `/i adabiyotlarda bu muddat I oydan 3 oygacha davom etishi
ko   `rsatiladi).   Aynan   shu   vaqt   oralig   `idagi.   ya   `ni   bir   ishdan   bo   `shab   yangi   ishga
joylashgunga qadar bo `lgan davrdagi  ishsizlik firiksion  (oraliq) ishsizlik deyiladi.
Ma   `lumki.   iqtisodiyotning   rivojlanishi   bilan   uning   tarkibida   turli   o   `zgarishlar   ro   `y
beradi.   FTT.   yangi   texnologiyalarning   ishlab   chiqarishga   qo   `llanishi   natijasida   ba   `zi   bir
tarmoq va soha mahsulotlariga bo `lgan talab qisqarib. zamonaviy mahsulot turlariga talab o
`sadi.   Bu   esa   yalpi   ishchi   kuchi   tarkibida   ham   ma   `lum   o   `zgarishlaming   ro   `y   berishini
taqozo   etadi.   Natijada   ba   `zi   bir   kasb   yoki   mutaxassislik   turlaridagi   ishchilarga   talabning
qisqarishi   yoki   umuman   yo   `qolishi   ularning   o   `z   kasb   va   mutaxassisliklarini   o   `zgartirish yoki   shunday   kasblarga   talab   saqlanib   qolgan   joylarga   ko   `chib   o   `tishga   majbur   qilib   qo
`yadi.   Ular   yangi   kasb   va   mutaxassislikni   o   `zlashtirib   yoki   boshqa   joyga   ko   `chib   o   `tib.
yangi   ishga   joylashgunga   qadar   bo   `lgan   ishsizlik   tarkibiy   ishsizlik   deb   ataladi.   Tarkibiy
ishsizlik   friksion   ishsizlikka   qaraganda   uzoqroq   davom   etadi   hamda   ko   `proq   ma   `lum
xarajatlarni taqozo etadi. Uning uzoq muddat (odatda 6 oydan ko `proq) davom etishi yangi
kasb turini  o `zlashtirish  yoki  malaka oshirish  bilan,  ma `lum  xarajat  talab qilishi  esa,  eski
kasb   turi   bilan   shug   `ullanish   istagi   saqlanib   qolgan   holda.   yashash   joylarini   o   `zgartirish
bilan  bog   `liq   bo  `ladi.Friksion   va   tarkibiy   ishsizlik,   iqtisodiyotdagi   rivojlanish   har   qanday
holatidan qat `i nazar, ma `lum darajada barcha mamlakatlarda mavjud bo `ladi. Shunga ko
`ra, friksion va tarkibiy ishsizlik birgalikda  ishsizlikning tabiiy darajasini  tashkil qiladi.
Siklik   ishsizlik   -   iqtisodiy   siklning   inqiroz   fazasi   bilan   bog   `liq   bo   `lib,   u   ishlab
chiqarishning pasayishi va yalpi talabning qisqarishi natijasida vujudga keladi. O `z tovar va
xizmatlariga   nisbatan   talabning   qisqarishiga   duch   kelgan   tadbirkorlar   ishlab   chiqarish
hajmini   kamaytirish   maqsadida   ishchilarni   ishdan   bo   `shata   boshlaydilar.   Shu
tariqaiqtisodiyotda   siklik   ishsizlik   deb   nomlanuvchi   ishsizlar   guruhi   paydo   bo   `ladi.   Siklik
ishsizlik   haqiqiy   darajadagi   ishsizlikning   tabiiy   darajadan   farqlanishini   ko   `rsatadi.
Ishsizlikning bu turi majburiy ishsizlik hisoblanadi va siklning yuksalish fazasida mavjud bo
`lmaydi.
Institutsional ishsizlik ni ham tabiiy ishsizlik tarkibiga kiritish mumkin. Ishsizlikning
bu turi ishchi kuchi bozori infratuzilmasi. ya `ni ishchi kuchini ish bilan ta `minlashga xizmat
ko   `rsatuvchi   muassasalarning   yetarli   darajada   rivojlanmaganligi   yoki   samarali   faoliyat   ko
`rsatmasligi   natijasida   paydo   bo   `ladi.   Jumladan.   mehnat   birjalari   faoliyatining   samarali
tashkil etilmasligi ishchi kuchi bozoridagi talab va taklif nisbatiga salbiy ta `sir ko `rsatishi
va ishsizlikning ma `lum darajada oshishiga olib kelishi mumkin.
Texnologik   ishsizlik   ishlab   chiqarish   jarayoniga   texnologik   usullarning   kirib   kelishi
bilan   bog   `liq   bo   `ladi.   Ularning   ichida   asosiylari   ishlab   chiqarishni   mexanizatsiyalash,
avtomatlashtirish, robotlashtirish va informasion texnologiyani qo `llash hisoblanadi.
Hududiy   ishsizlik   muayyan   hududdagi   tarixiy,   demografik.   madaniy,   milliy   va
ijtimoiy-ruhiy xususiyatdagi bir qator kompleks omillar ta `siri ostida ishchi kuchi talabi va
taklifi o `rtasidagi nomutanosiblik natijasi hisoblanadi. Yashirin ishsizlik   uchun ish kuni yoki ish haftasi davomida to `liq band bo `lrnaslik
xos. Iqtisodiyot rivojlanishi darajasining pasayishi korxonalardagi ishlab chiqarish hajmining
qisqarishiga   olib   keladi.   Biroq,   korxona   egalari   o`z   ishchilarmi   birdaniga   ishdan   bo   `shata
olmaydilar.   Buning   natijasida   ishchilaming   ma   `lum   qismi   rasman   ish   bilan   band   bo
`lsalarda, amalda to `liq holda ishlamaydilar. Buning natijasida mehnat unumdorligi pasayib,
korxona   moliyaviy   natijalariga   ta   `sir   ko   `rsatadi.   Yashirin   ishsizlik   mamlakatda   vujudga
kelishi   mumkin   bo   `lgan   ijtimoiy   keskinlikka   yo   `l   qo   `ymaslikka   intilish   natijasida   ham
paydo bo `ladi.
Turg`un   ishsizlik   mehnatga   layoqatli   aholining   ish   joyini   yo   `qotgan,   ishsizlik   bo
`yicha nafaqa olish huquqidan mahrum bo `lgan hamda faol mehnat faoliyatiga hech qanday
qiziqishi   Bo   `lmagan   qismini   qamrab   oladi.Ishsizlik   turlarini   tasniflashda   ba   `zi
adabiyotlarda   maMum   noaniqliklarga   ham   voM   qo   `yilgan.   Jumladan,   professor
M.N.Chepurin va E.A. Kiselevalar umumiy tahriri ostida tayyorlangan o `quv qoMlanmada
«ixtiyoriy» va «majburiv» ishsizlik turlari ham ajratib ko `rsatiladi. Ularning fikriga ko `ra .
ixtiyoriy   ishsizlik   —   bu   bo   `sh   ishchi   o   `rinlari   mavjudligi   sharoitida   ishchini   ish   haqi
darajasi   yoki   mehnatning   tavsifi   qoniqtirmaganligi   sababli   paydo   boMuvchi   ishsizlik
hisoblanadi.   Majburiy   ishsizlik   esa   ish   haqining   bozor   muvozanati   nuqtasidan   yuqori
darajada   o   `rnatilishi   oqibatida   ishchi   kuchiga   bo   `lgan   talab   va   uning   taklifi   o   `rtasida
tafovut   vujudga   kelishi   bilan   bog   `liq.6Aslida   esa   ixtiyoriy   yoki   majburiy   ishsizlik
turlarining ajratib ko `rsatilishi mantiqqa zid hisoblanadi. Chunki yuqorida ta `kidlanganidek,
ishsizlik — bu ishlashni xohlovchi va faol ravishda ish qidiruvchi ishchi kuchining ish bilan
ta `minlanmasligi ekan, ixtiyoriy ravishda ishlamaganlarni umuman ishsizlik tarkibiga kiritib
boMmaydi.«To   `liq   bandlilik»   tushunchasi   iqtisodiyotda   ishsizlikning   mutlaq   mavjud
boMmasligini   bildirmaydi.   Iqtisodchilar   friksion   va   tarkibiy   ishsizlikning   bo   `lishini   tabiiy
deb   hisoblaydi,   shu   sababli   «to   `liq   bandlilik»   ishchi   kuchining   100   foizdan   kam   qismini
tashkil   qiluvchi   miqdor   sifatida   aniqlanadi.   Aniqroq   aytganda,   to   `liq   bandlilik   sharoitida
ishsizlik darajasi friksion va tarkibiy ishsizlar soniga teng boMadi. Siklik ishsizlik nolga teng
boMganda   to   `liq   bandlilik   sharoitidagi   ishsizlik   darajasiga   erishiladi.   «To   `liq   bandlilik»
sharoitidagi   ishsizlik   darajasi   ishsizlikning   tabiiy   darajasi   deb   ham   ataladi.   Ishsizlikning
tabiiy darajasi bilan bog `liq boMgan milliy ishlab chiqarishning real hajmi, iqtisodiyotning
ishlab   chiqarish   salohiyatini   ko   `rsatadi.Ish   bilan   to   `liq   bandlilik   yoki   ishsizlikning   tabiiy darajasi   ishchi   kuchi   bozori   muvozanatiga   erishganda,   ya   `ni   ish   izlovchilar   soni   bo   `sh
ishchi o `rinlari soniga teng kelganda vujudga keladi. Ishsizlikning tabiiy darajasi qandaydir
darajada iqtisodiy jihatdan maqbul hisoblanadi. Chunki «friksion» ishsizlarga mos keluvchi
ish   o   `rinlarini   topish,   «tarkibiy   ishsizlarga»   ham   yangi   kasbni   o   `zlashtirish   yoki   yangi
yashash joyida ish topish uchun ma `lum vaqt kerak bo `ladi.«Ishsizlikning tabiiy darajasi»
tushunchasi   ma   `lum   bir   aniqliklar   kiritislini   talab   qiladi.Birinchidan.   bu   tushuncha
iqtisodiyot har doim  ishsizlikni  tabiiy darajasida amal qilishi  va shu orqali  o `zining ishlab
chiqarish   imkoniyatini   ro   `yobga   chiqarishini   bildirmaydi.   Chunki   ko   `pincha   ishsizlik
darajasi   tabiiy   darajadan   ortiq,   ayrim   hollarda,   masalan,   ish   vaqtidan   ortiqcha   ishlash   va   o
`rindoshlik   ishlarida   band   bo   `lish   natijasida   tabiiy   darajadan   past   ham   bo   `lishi
mumkin.Ikkinchidan,   ishsizlikning   tabiiy   darajasi   o   `z-o`zicha   doimiy   miqdor   hisoblanishi
shart   emas,   u   tarkibiy   o   `zgarishlar   (qonunlar   va   jamiyat   urf-odatlaridagi   o   `zgarishlar)
oqibatida o `zgarib turishi mumkin 2 BOB-Ishsizlikning asosiy mezonlari va ko `rsatkichlari  .
2.1  Ishsizlikning asosiy mezonlari va ko `rsatkichlar
Ishsizlik   holatining   demografik ,   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   boshqa   jihatlari   quyidagi
mezonlarda o `z aksini topadi: ishchi kuchiga talab va taklif o `rtasida   bozor muvozanatiga
erishish ;   ishchi   kuchi   taklifini   kamaytirish;   ish   joylarini   ko   `paytirish;   iqtisodiy   faol
aholining   mehnatda   ishtirokini   oshirish ;   kadrlar   malakasi,   safarbarligi   va
raqobatbardoshligini oshirish ; aholining mehnat daromadlarini ko `paytirish va boshqalar.
Yalpi talab.
Yalpi talab   ( inglizcha :   Aggregate demand ) —   iqtisodda   yakunlangan   mahsulotlar   va
xizmatlar   uchun   ma lum   bir   paytda   va   narxda   bo lgan   umumiy   talab.ʼ ʻ [1]
  Yalpi   talab   barcha
mumkin   bo lgan   narx   darajalarida   sotib   olinadigan   mahsulotlar   va   xizmatlar   qiytmatini	
ʻ
belgilaydi.   Yalpi   talab   biror   bir   mamlakatning   Yalpi   ichki   maxsulotga   bo lgan   talabdir.	
ʻ
Yalpi   talab   ( inglizcha :   Aggregate   demand )   —   iqtisodda   yakunlangan   mahsulotlar   va
xizmatlar   uchun   ma lum   bir   paytda   va   narxda   bo lgan   umumiy   talab.	
ʼ ʻ [1]
  Yalpi   talab   barcha
mumkin   bo lgan   narx   darajalarida   sotib   olinadigan   mahsulotlar   va   xizmatlar   qiytmatini	
ʻ
belgilaydi.  Yalpi talab biror bir mamlakatning  Yalpi ichki maxsulotga  bo lgan talabdir.	
ʻ
Yalpi taklif.
Yalpi   taklif   –   iqtisodiyotda   har   qanday   mumkin   bo lgan   narxlar   darajasida   ishlab	
ʻ
chiqaruvchilar ishlab chiqarishga tayyor bolgan milliy ishlab chiqarishning real hajmi.
Ishchi kuchi taklifi Ishchi kuchi taklifi – bu muayyan vaqtda ish haqining tarkib topgan darajasida
ishga yollanishga tayyor bo`lgan mehnatga layoqatli ishchi kuchi miqdori.   Ishchi kuchi
taklifi   mehnat   qilish   yoshidagi   turli   kasb   va   mutaxassislikka   ega   bo`lgan   kishilarning
ishlashga bo`lgan layoqatini namoyon etadi. Ishchi kuchi taklifi – bu ish haqining muayyan
darajasi   hamda   ishga   yollashning   muayyan   shart-sharoitlarida   mehnatga   layoqatli   ishchi
kuchining o`z kasbi, mahorati va boshqa xususiyatlariga mos ravishda ishlashga ehtiyojidir.
U   ishchi   kuchining   demografik   va   kasb   tayyorgarligi   xususiyatlariga   bog`liq   bo`lib,   ishchi
kuchini   takror   ishlab   chiqarishni   ta   `minlash   maqsadida   uni   sotish   (ayirboshlash)   holati
orqali   namoyon   bo`ladi.   Ishchi   kuchiga   bo`lgan   talab   va   taklifni   muvofiqlashtirish   uchun
ishchi   kuchi   bozori   infratuzilmasini   rivojlantirish,   o`quv   muassasalari   bitiruvchilarini   ishga
joylashtirish   va   mintaqalarni   rivojlantirish   dasturlarini   ishlab   chiqish   masalalari   bo`yicha
bandlikka   ko`maklashuvchi   tashkilotlarning   o`quv   yurtlari   bilan   hamkorligini   yanada
k е ngaytirish   bo`yicha   tadqiqotlar   olib   borish   mod е rnizatsiyalashning   muhim   yo`nalishidir.
Ishchi   kuchi   bozorida   taklif   mehnatga   qobiliyatli   kishilarning   quyidagi   muayyan
guruhlaridan iborat bo`ladi:
1.ishlamayotgan,   lekin   ish   topishni   istaydigan   va   faol   ravishda   ish   qidirayotganlar;   -
ish bilan band, biroq undan to`la  ravishda qoniqmay , boshqa ishqidirayotganlar;
2.ishlayotgan,   lekin   tez   orada   ishidan   mahrum   bo`lib   qolishi   mumkinligi   sababli
boshqa   ish   joyi   qidirayotganlar.Ishchi   kuchi   bozorini   tavsiflashdan   oldin   uning   asosiy   va
o`ziga xos tovari bo`lgan ishchi kuchining qiymati va iste `mol qiymati (nafliligi) to`g`risida
to`xtalib   o`tish   zarur.   Ishchi   kuchining   qiymati   nafaqat   ishchining   shaxsiy   ehtiyojlarini
qondirish ,   balki   ishchi   kuchini   takror   ishlab   chiqarish   hamda   uning   sifatini   oshirish
jarayonlarini, uning oilasini yetarli darajada ta `minlash uchun zarur bo`lgan barcha hayotiy
ne   `matlarning   qiymatini   o`z   ichiga   oladi.   Ishchi   kuchi   qiymati   o`zgaruvchan   ko`rsatkich
bo`lib,   u   turli   omillar   ta   `sirida   oshib   yoki   pasayib   turishi   mumkin.   Ishchi   kuchi   qiymatini
oshiruvchi omillar qatoriga quyidagilarni kiritish mumkin:  ish kunining uzaytirilishi , mehnat
intensivligining   oshishi;   turli   xil   tabiiy   va   tarixiy   sharoitlar ,   fan-texnikaning   rivojlanishi,
o`qish   va   kasbiy   bilimlar   olishga   sarflarning   ko`payishi   va   h.k.   Ishchi   kuchi   qiymatini
pasaytiruvchi   asosiy   omil   bo`lib   ishlab   chiqarish   sohasidagi   ijtimoiy   mehnat
unumdorligining   o`sishi   hisoblanadi.   U   ishchi   va   uning   oilasi   ehtiyojlarini   qondiruvchi
hayotiy vositalar qiymatining pasayishiga olib keladi. Kadrlar malakasi
1.   Kadrlar   malakasini   oshirish   va   ularni   qayta   tayyorlash   mutaxassislarning   kasb
bilimlari va ko`nikmalarini yangilash hamda chuqurlashtirishga qaratilgan.
2.   Kadrlar   malakasini   oshirish   va   ularni   qayta   tayyorlash   tartibi,   davriyligi   tegishli
vazirlik   idora   tomonidan   belgilanadi .   Qonun   hujjatlari   bilan   ayrim   soha   vakillarining
malakasini oshirish va qayta tayyorlashga qo`yilgan talablar belgilanib qo`yilishi mumkin.
3.   Kadrlar   malakasini   oshirish   va   ularni   qayta   tayyorlash   ta   `lim   muassasalaridagi
o`qish   natijalariga   ko`ra   davlat   tomonidan   tasdiqlangan   namunadagi   guvohnoma   yoki
sertifikat  topshiriladi.
Iqtisodiyot   sohasidagi   mutaxassislarni   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini
oshirish
Bank,   moliya,   soliq   tizimlari   va   iqtisodiyotning   real   sektori   tarmoqlaridagi
tashkilotlarning   boshqaruv   kadrlari   va   mutaxassislarini   qayta   tayyorlash   va   ularning
malakasini oshirish  bank-moliya akademiyasida  amalga oshiriladi.
Qayta tayyorlash
Boshqaruv   kadrlari   va   mutaxassislarni   qayta   tayyorlash   buyurtmachilarning
tashabbusiga ko`ra tashkil etiladi.
1. Boshqaruv kadrlari  va mutaxassislarni   asosiy  ishidan ajralgan (kunduzgi)  holda
qayta tayyorlanadi .
2.   Qayta   tayyorlash   muddati   16   haftani   (2   haftalik   tajriba   orttirishni   hisobga   olgan
holda, o`quv yuklamasining  jami 576 soatdan kam   bo`lmagan  hajmda) tashkil etadi.
3.   Qayta   tayyorlash   kursini   o`zlashtirgan   va   yakuniy   attestatsiyadan   muvaffaqiyatli
o`tgan  tinglovchilarga diplom beriladi .
4. Qayta tayyorlash ikkinchi oliy ta `lim hisoblanmaydi .
Malaka oshirish Malaka   oshirish   ishlarini   tashkil   etish   buyurtmachi   talabiga   asosan   asosiy   ishdan
ajralgan holda tashkil etiladi.
1.   Boshqaruv   kadrlari   va   mutaxassislari   malakasini   oshirish   ishdan   ajralgan   holda
ko`pi bilan  4 hafta  ( 144 soat ) etib belgilanadi.
2.Malaka   oshirish   muddatlari,   o`quv   rejasi   va   fan   dasturlari   buyurtmachi   bilan
kelishiladi hamda  akademiya rektori tomonidan tasdiqlanadi .
3.Malaka oshirish kursidan muvaffaqiyatli o`tgan  tinglovchilarga sertifikat beriladi .
2.2 Ishsizlikning tabiiy darajasi.Ouken qonuni .
Barcha   mavjud   resurslardan   to liq   foydalanish   yoki   ishsizlikning   tabiiy   darajasiʻ
holatida   iqtisodiyotda   yaratilishi   mumkin   bo lgan   mahsulot   hajmini   iqtisodiyotning   ishlab	
ʻ
chiqarish   potensiali   deb   ataladi.   Mamlakatning   ishlab   chiqarish   potensiali   potensial   YaIM
ko rsatkichi   bilan   o lchanadi.Makroiqtisodiy  	
ʻ ʻ beqarorlik   tufayli ,   iqtisodiy   pasayish   davrida
mamlakat   o z  iqtisodiy   potensialini  to liq  	
ʻ ʻ ishga  solmasdan ,  yaratilgan   haqiqiy  YaIM   hajmi
(Yh)   potensial   YaIM   (Yp)   hajmidan   ortda   qoladi.   Ya   `ni   YaIMning   uzilishi   (YUZ)   ro y	
ʻ
beradi.   Potensial   YaIM   deganda   mamlakatdagi   ishlab   chiqarish   resurslaridan   to liq
ʻ
foydalanilgan   sharoitda   mumkin   bo lgan   ishlab   chiqarish   hajmi   tushuniladi.   Potensial	
ʻ
YaIM*ni   hisoblashda   mamlakatda   ishsizlik   mutlaqo   yo q  	
ʻ deb   emas ,   balki   mavjud ,   biroq   u
tabiiy darajada , deb hisoblanadi. Ishsizlik darajasining oshishi natijasida iqtisodiyot potensial
YaIM   hajmini   ololmaydi.   Shu   sababli   mamlakat   miqyosida   ishsizlikni   uning   tabiiy
darajasida   saqlash   va   tartibga   solish   iqtisodiy   jihatdan   katta   ahamiyatga   ega.   Ishsizlikning
haqiqiy   darajasi   uning   tabiiy   darajasidan   qanchalik   yuqori   bo lsa,   YaIM   uzilishi   shuncha	
ʻ
ko p   bo ladi.   Shuning   uchun   ham   potensial   hajmdagi   YaIM*   haqiqiy   YaIM   dan   katta	
ʻ ʻ
bo ladi.Ishsizlik   darajasi   va   YaIM   uzilishi   o rtasidagi   miqdoriy   nisbatni   ingliz   iqtisodchisi
ʻ ʻ
Artur   Ouken   matematik   holda   isbotlab   bergan.   Shuning   uchun   bu   qonun ,   Ouken   qonuni
deyiladi.   Qonunning   mohiyati   shundan   iboratki ,   agar   ishsizlikning   haqiqiy   darajasi   uning
tabiiy  darajasidan   bir   foizga   oshib   ketsa ,  ya   `ni   davriy  ishsizlik   1   foizni   tashkil   etsa   milliy
iqtisodiyot   YaIMni   ikki   yarim   foizga   kam   yaratadi.   YaMMning   pastroq   darajasi   o z	
ʻ
navbatida , ishlab chiqarishda qatnashuvchilar daromadlarining nisbatan kamroq bo lishini va	
ʻ
iqtisodiyotning   kelgusi   taraqqiyotini   investitsiyalash   imkoniyatlari   qisqarishini bildiradi . Ouken   qonuni   ishsizlikning   turli   darajalaridagi   mahsulot   yo qotishlari   hajminiʻ
aniqlash imkonini beradi. Hozirgi kunda β koeffitsiyenti deb atalgan bu koeffitsiyent miqdori
2 foizdan   3   foiz oralig ida deb hisoblanadi	
ʻ . Ouken qonunini formulada quyidagicha tasvirlash
mumkin :
OUKEN QONUNI – iqtisodiy faollik va ishsizlik o `rtasida miqdoriy bog `liqlikni aks
ettiradi. Agarda aslidagi ishsizlik darajasi uning tabiiy darajasidan 1 % oshsa, unda YaMM
orqada   qolishi   2,5%   ni   tashkil   etadi.   Masalan,   ishsizlikning   tabiiy   darajasi   6%   sharoitida
ishsizlik darajasi  9,5%. Unda 9,5 – 6,0 = 3,5%; 3,5*2,5 = 8,75%. Ishsizlikning ko `payishi
natijasida   YaMMning   orqada   qolishi   8,75%   ni   tashkil   etadi   yoki   ishsizlik   tabiiy   darajadan
past   bo   `lmaganda,   YaMM   aslidagiga   nisbatan   8,75%   ko   `p   bo   `lar   edi.   Shu   qonunga
muvofiq   YaMM   hajmining   har   yili   2,7%   ga   ortishi   ishsizlikni   doimiy   darajada   ushlab
turishga imkon beradi. YaMMning 2% ortishi ishsizlar sonini 1% ga kamaytiradi.
Ishsizlik   darajasi   —   ishsiz   ishchi   kuchining   foizi.   Bu   ortda   qolayotgan   ko rsatkich	
ʻ
bo lib, u odatda o zgaruvchan 	
ʻ ʻ iqtisod iy sharoitlarni kutishdan ko ra ko tariladi yoki tushadi.	ʻ ʻ
Iqtisodiyot   yomon   ahvolda   va   ish   o rinlari   tanqis   bo lsa,   ishsizlik   darajasi   oshishi   kutilishi	
ʻ ʻ
mumkin.   Iqtisodiyot   sog lom   sur   `atlarda   o sganda   va   ish   o rinlari   nisbatan   ko p   bo lsa,	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
uning pasayishi kutilishi mumkin .
ISHSIZLIKNING TABIIY DARAJASI  – real va potensial yalpi milliy mahsulotning
o`sishi bir-biriga mos keladigan iqtisodiy rivojlanish davri oraliqlariga xos bo `lgan ishsizlik
darajasi.   U   iqtisodiy   rivojlanishning   haqiqiy   va   strukturaviy   ishsizlik   ko   `rsatkichlari
yig`indisi   sifatida   ham   hisoblanishi   mumkin.   Shuningdek,   NARU   (natural   rate   of
unemloyment)   atamasi   ishsizlikning   o   `smaydigan   darajasi   ko   `rsatkichi   tarzida   ham   qo
`llaniladi. Bu ko`rsatkich ijtimoiy jihatdan nisbatan neytral bo `lib, inflyatsiyaning turg `un,
barqaror   darajalari   hamda   real   va   potensial   yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   mos   tushgan
holatidagi ishsizlik darajasini aks ettiradi .
Potensial yalpi maxsulot .
Potentsial YaIM - Bu yalpi ichki mahsulot, ammo aholining to `liq ish bilan ta `minlanishi
asosida hisoblanadi. Bu erda ta `kidlash joizki, ushbu ko `rsatkichni hisoblashda iqtisodchilar
quyidagilarni hisobga olishadi   omil ishsizlikning tabiiy darajasi sifatida, u to `liq ish bilan ta `minlanishda   qanday   bo   `lar   edi.   Hech   bo   `lmaganda   bitta   mamlakat   iqtisodiyoti   ishlashni
istagan va bajara oladigan har bir kishi uchun etarli ish o `rinlari bo `lishi mumkin bo `lgan
sharoitlarni   yaratishga   qodir   emasligi   ehtimoldan   yiroq   emas.   Bir   nechta   ijtimoiy   jihatlar
ham ishsizlik darajasiga ta `sir qiladi.
To   `liq   bandlik   -   bu   iqtisodiyotning   holati   tsiklik   ishsizlik   yo   `q,   fraksiyonel   va
tarkibiy ishsizlik esa ishsizlik umumiy darajasiga qo `shiladi.
Potentsial YaIM hajmini hisoblash
Buning   uchun   siz   ishsizlik   darajasini   hisobga   olishingiz   kerak.   Birinchi   marta   bu
qiymat matematik jihatdan bitta tomonidan tasdiqlandi   amerikalik iqtisodchi   - Artur Oaken.
O `zining hisob-kitoblari asosida u qonunni ishlab chiqdi, unga ko `ra, agar haqiqiy ishsizlik
darajasi tabiiy darajadan 1% yuqori bo `lsa, u holda YaIM indikatoridagi kechikish 2,5% ni
tashkil qiladi. Bu  qonun  iqtisodiyotda qabul qilingan va koeffitsient  Ouken  2,5 ga teng.
Ta `kidlash  joizki, potentsial  YaIMni  hisoblashda narxlar indeksi  hisobga olinmaydi,
ammo ishsizlikning barcha turlari (tsiklik, ishqalanish va strukturaviy) hisobga olinadi.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   potentsial   YaIM   odatda   Y   harfi   va   undan   keyin   yulduzcha   *
yoki apostrof bilan belgilanadi  `.
Shunday qilib Y * \u003d Y / 1-k * (u-u *)
Y - real YaIM,
k - Okun koeffitsienti,
u - haqiqiy ishsizlik darajasi,
u * - tabiiy ishsizlik darajasi,
(u-u *) - tsiklik ishsizlik darajasi.
3 BOB-Ishsizlikni kamaytirish bo `yicha chora tadbirlar.
3.1 Ishsizlikni kamaytirish bo `yicha chora tadbirlar. Korxona   –   istemolchilarning   talabini   qondirish   va   foyda   olish   yoki   boshqa   ijtimoiy
funksiyalarni  bajarish maqsadida, mahsulotlar  ishlab chiqaradigan,ayirboshlaydigan,  hamda
boshqa   ishlarni   va   xizmatlarni   bajaradigan,   faoliyati   bo`yicha   qarorlar   qabul   qiladigan   va
unga javobgar, huquqiy shaxs maqomiga ega bo`lgan xo`jalik yurituvchi sub `ektdir. Ya `ni
ishsizlik ortib boorish birinchi o`rinda korxonalar yetishmasligiga taqaladi.
Agar tsikl shu tarzda aylansa pul aylanish tezligi ham ortadi, ishlab chiqarish 
korxonalari ko`paytirilsa qo`shimcha ish o`rni ko`payadi, aholi bandlik darajasi ortadi
va 
albatta, eng so`nggi mukammal texnologik qurilmalardan foydalanish zarur va ishchi
kuchini bu borada savodini oshirish zarur, tajriba qilish uchun masalan bir oy muhlat berish
yoki oz bo`lsada bilimlarni chetlarda malaka oshirishini ta `minlash, va o`zimizdan chiqqan,
chetda   faoliyat   yuritayotgan   malakali   xodimlarni   o`zimizga   qaytarish   chora-tadbirlari
ko`rilishi lozim. 
Masalan, mehnat unumdorligini oshirish uchun zamonaviy texnologiyalardan samarali
foydalana   bilish   zarur.   Oddiy   lekin   samarali   ishlab   chiqarishlar   ham   ishsizlikni
kamaytirishda faol ro`l o`ynaydi.  
Masalan,   kerak   bo`lsa   texnologiyalar   ham   o`zimizda   ishlab   chiqarilsa,   aholi   bandlik
darajasi   ortadi,   iqtisodiy   o`sishga   erishiladi,   import   kamayadi,   eksportni   marketing   orqali
rivojlantirsa   bo`ladi.   Pul   aylanish   tezligi   ancha   ortadi,   inflatsiya   kamayadi.   Xuddi,   Xitoy, Vyetnam, Amerika singari davlatlar bir so`m pulni 90 marta aylantirsa, biz ham 50-60 marta
aylantirishga   harakat   qilishimiz   zarur.   Shuningdek   2022-yil   1-yanvar   holatida
O`zbekistondagi   mehnat   resurslari   soni   19   mln   345   ming   kishini   tashkil   etgan,
mamlakatimizda   1   mln   441,8   ming   kishi   ishga   muhtoj   bo`lib,   ishsizlik   darajasi   9,6-foizga
yetdi. Yoshlar orasida ishsizlik darajasi 15,1% ni, ayollar orasida esa 13.36% ni tashkil etdi.
Shuningdek   mehnat   bozorida   band   bo`lganlar   soni   13   mln   538,9   ming   kishini   tashkil   etib,
o`tgan yilning mos davriga nisbatan 2,3% ga oshgan. Bu ko`rsatgichlar iqtisodiyotimizning
salbiy   tomonlarini   ko`rsatmoqda   va   mehnat   unumdorligi   sezilarli   darajada   pastligini
ko`rsatmoqda.   Lekin   yuqorida   aytib   o`tilganidek,   ishlab   chiqarish   korxonalari   ko`paytirilsa
aholi   bandlike   darajasi   ortadi.   Shuningdek   har   bir   tovar   pul   bilan   qoplanishi   zarur   ya   `ni
mustahkamlanishi   va   tadbirkorlar   uchun   davlat   berilayotgan   barcha   imkoniyatlardan
samarali foydalanish kerak. Yana bir asosiy muammolardan bir asosiy muammolardan biri,
aholini   yengil   hayotga   o`rganib   qolishi.   Buning   va   mikro   kreditlar   summasi   yoki   foizi
kamaytirilishi   zarur   yoki   undirish   uchun   choralar   ko`rilishi   kerak.   Shuningdek   yana   bir
narsani   inobatga   olish   zarur   avvallari   o`qituvchilar,   shifokorlar,   talabalar   va   boshqa   budjet
xodimlari turli majburiy mehnatga jalb qilingan, hozirda esa zarur choralar ko`rilgani sababli
barchasi   o`z   mutaxassisliklari   bilan   band.   Ularning   o`rniga   esa   ishsiz   aholi   ish   bilan   ta
`minlandi. 
3.2 O `zbekistonda mehnat bozorida ishchi va xizmatchilarning huquqlari .
Mamlakatimizda so `nggi yillarda aholi bandligi masalasida,  mehnat munosabatlarini
tartibga   solish,   uning   qonunchilik   asoslarini   takomillashtirish   borasida   keng   ko   `lamli
islohotlar amalga oshirilmoqda. Shu nuqtayi nazardan aytganda, Mehnat  kodeksi  mehnatga
oid munosabatlarni tartibga solishga xizmat qiladigan asosiy qonun hisoblanadi. Lekin qabul
qilinganiga 25 yil to `lgan mazkur kodeks bugungi  kun talabiga javob bermay qoldi. Unda
fuqarolarni   mehnat   faoliyatiga   jalb   qilishning   yangi   turli   xil   shakllarining   faol   rivojlanishi
kabi bir qator masalalar hisobga olinmagan. Amaldagi kodeks 294 moddadan iborat bo `lib,
unda ishlamaydigan  havolaki normalar ham  talaygina. So `nggi  yillarda mehnat  bozoridagi
vaziyat ham o `zgardi, qabul qilingan sohaga oid qator normativ-huquqiy hujjatlar asosida ko
`pgina   yangi   institutlarni,   yangi   mexanizmlarning   amaliyotga   kiritilganligi   kodeksni   yangi
tahrirda qabul qilish zaruratini tug `dirdi. Yuqoridagilarni hisobga olgan holda, Hukumatimiz
tomonidan   tegishli   vazirlik   va   tashkilotlar   ishtirokida   "O   `zbekiston   Respublikasining Mehnat   kodeksini   tasdiqlash   haqida"gi   qonun   loyihasi   ishlab   chiqildi.   Yangi   tahrirdagi
Mehnat kodeksi loyihasi 2 qism, 34 bob va 621 moddadan iborat. Qonun loyihasining asosiy
jihati   u   to   `g   `ridan   to   `g   `ri   ishlaydigan   xususiyatga   ega   bo   `lib,   qo   `shimcha   qonunosti
hujjatlarni qabul qilishni talab qilmaydi. Loyihada ish beruvchi subyektlar sifatida mulkiy va
idoraviy   mansubligidan   qat   `i   nazar   tashkilotlar,   yollash   huquqiga   ega   bo   `lgan
tashkilotlarning   alohida   tarkibiy   bo   `linmalari   hamda   jismoniy   shaxslar   belgilanmoqda.
Mazkur qoidaning belgilanishi ishchi o `rinlarining ko `payishiga,   norasmiy sektorda faoliyat
olib boruvchi shaxslarning qisqarishiga hamda ularning huquqlarini doimiy ravishda himoya
qilinishiga   olib   keladi.   O   `zbekistonda   olib   borilayotgan   tarkibiy   islohotlar   doirasida   yirik
strategik   investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirish   bilan   bir   qatorda   shaharlar   aholisi
farovonligining   o   `sishi   va   barqaror   rivojlanishiga   yetaklovchi   omil   sifatida   urbanizatsiya
jarayoni   tegishli   darajada   hisobga   olinmagan.   Natijada   so   `nggi   yillarda   urbanizatsiya
darajasining pasayish tendensiyasi  kuzatilmoqda, shahar  aholi punktlari soni  esa atigi  1065
dan 1071 gacha ko `paygan. Bugungi kunda O `zbekistonning barcha hududlarida aholining
urbanizatsiya   darajasi   doimiy   ravishda   o   `sib   bormoqda.   Qishloq   aholisi   sonining
kamayganligi   esa   O   `zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «O   `zbekiston
Respublikasi   aholi   punktlarining   ma   `muriy-hududiy   tuzilishini   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to `g `risida»gi 2019 yil 13 martdagi 68-sonli qaroriga ko `ra respublikada 965 ta
qishloq   punktiga   shaharcha   maqomi   berilganligi   bilan   izohlanadi.   Hukumat   qaroriga
muvofiq,   jumladan,   Qoraqalpog   `iston   Respublikasida   -   11   ta,   Fargona   viloyatida   -   76   ta,
Buxoro viloyatida - 59 ta, Jizzax viloyatida - 33 ta, Qashqadaryo viloyatida - 117 ta, Navoiy
viloyatida   -   29   ta,   Surxondaryo   viloyatida   -   106   ta,   Sirdaryo   viloyatida   -   15ta,   Toshkent
viloyatida   -   78   ta,   Farg   `ona   viloyatida   -   198   ta,   Xorazm   viloyatida   -   50   ta   qishloq   shahar
posyolkalariga   aylantirildi.   O   `zbekistonda   urbanizatsiya   jarayonlarining   dolzarbligi
respublika Markaziy Osiyoda aholisi eng zichligi bilan izohlanadi. Keyingi 30 yil mobaynida
respublikada aholi zichligi ikki barobarga ortdi. Biroq aholi mamlakatning barcha hududlari
bo   `yicha   bir   tekis   joylashmagan.   Bugungi   kunda   O   `zbekiston   aholisining   50,6   %i
shaharlarda   yashaydi.   O   `zbekiston   Respublikasi   Shaharsozlik   kodeksining   9-moddasiga
muvofiq,   aholi   punktlari   eng   yirik   shaharlar,   yirik   shaharlar,   o   `rtacha   shaharlar,   kichik
shaharlarga   bo   `linadi.   MDH   mamlakatlari   hududida   ro   `y   berayotgan   yirik   iqtisodiy   o
`zgarishlar   iqtisodiyotni   barqarorlashtirishning   ijobiy   tendentsiyalari   bilan   ajralib   turadi.
Yalpi  ichki  mahsulotning (YAIM)  doimiy o `sishi  bunga misol  bo `la oladi. Lekin ba  `zan umumiy   rasmiy   statistika   o   `sha   muammolarni   oshkor   qilmaydi,   qaysi   katta   iqtisodiy
islohotlarni   hamrohlik.   O   `tish   davri   iqtisodiyotidagi   muammolardan   biri   bu   ishsizlik   va
aholining   qashshoqligi   muammosidir.   MDH   mamlakatlari   hududida   aholining   aksariyati
psixologik yangi iqtisodiy munosabatlar uchun tayyor emas va shuning uchun himoya qilish
va qashshoqlik xavfi duchor bo `lishi ko `rindi. Ko `p odamlar o `z ishlarini yo `qotdilar va
ko `plab kasblar talab qilinmadi. Shu bilan birga, ishning o `zi qashshoqlikdan kafolatlangan
xavfsizlik   emas.   Masalan,   O   `zbekistonda   kam   ta   `minlangan   odamlarning   aksariyati
oilaning   ishchi   rahbari   bo   `lgan   oilalarda   yashashi   aniqlangan12.   Hozirgi   kunda   mehnat
bozori xususiyatlari mamlakat uchun ishchi kuchi salohiyatini to `liq ro `yobga chiqarish va
aholi daromadlarini oshirish uchun hal qilinishi kerak bo `lgan eng qiyin muammolarni aks
ettiradi.   O   `zbekistonda,   ayniqsa,   ayollar   orasida   mehnatga   layoqatli   aholining   ulushi
ahamiyatsiz.   Qisman   bandlikka   tutashgan   ishsizlik   paydo   bo   `ldi.   Ishchi   kuchining   muhim
qismi mamlakat ichida ham, uning chegaralari ortida ham iqtisodiyotning soya sektoriga jalb
qilingan. Ko `p ishlaydigan odamlar kam ish haqi oladilar. To `lovda kechikishlar ham tez-
tez uchraydi. Mehnat bozoridagi qiyinchiliklar asosan aholining muhtoj guruhlariga ta `sir ko
`rsatmoqda. Mehnat bozori iqtisodiy o `sish qashshoqlik darajasiga ta `sir qiladigan kanal bo
`lib xizmat  qiladi. Iqtisodiy o `sish qashshoqlik darajasini  pasaytirish uchun ishchi  kuchiga
bo `lgan talabning muhim o `sishini ta `minlash kerak. Bandlikni oshirishning asosiy vositasi
bo  `lgan  kuchli   xususiy   sektorni,   shu   jumladan   kichik   va   o  `rta   korxonalarni   shakllantirish
muhimdir.   Iqtisodiy   o   `sish   hayot   darajasini   har   tomonlama   oshirish   bilan   birga   bo   `lishi
uchun   xususiy   sektorni   rivojlantirish   uchun   sharoitlarni   yaxshilash,   ishchi   kuchidan   eng
samarali   foydalanishga   imkon   beradigan   moslashuvchan   mehnat   bozorini   ta   `minlash,
ishchilarni   tegishli   mahsuldorlik   uchun   mukofotlash,   ularning   malakasini   oshirishga   ko
`maklashish,   tenderni   tugatish   zarur,   mehnat   bozori   imkoniyatlaridagi   mintaqaviy   va   etnik
tengsizlik.  Afsuski,   so`nggi   paytlarda  iqtisodiy  faoliyatning  past  darajasi   kuzatilmoqda.  Bu
o`qishni   davom   ettiradigan   yoki   bolalarga   g   `amxo   `rlik   qilish   uchun   uyda   qoladigan   yoki
pensiya   evaziga   nafaqaga   chiqqan   shaxslarning   taklif   darajasining   pastligini   aks   ettiradi.
Ishlamaslik   to`g`risidagi   qaror   odamlarning   mehnat   daromadining   yo   `qligi   bilan   bog   `liq
mumkin bo`lgan iqtisodiy yo `qotishlarga munosabatini aks ettiradi. Ko `pchilik ish topishga
umid   qilmagani   uchun   uyda   qolishadi.   Aholining   iqtisodiy   faoliyat   determinantlarini   tahlil
qilish   bunday   past   kasb   darajasining   sababini   tushunishga   imkon   beradi.   Darhaqiqat,
iqtisodiy faol aholining ulushi yoshga qarab o `sib boradi, etuk yoshda eng yuqori darajaga etadi   va   pensiya   yoshiga   yaqinlashganda   kamayadi.   Muhim   buzilish   mintaqaviy   jihatdan
ham   kuzatilmoqda,   shuning   uchun   ba   `zi   sohalarda   erkaklar   va   ayollar   o   `rtasida   bandlik
parametrlari   farq   qiladi.   Ta`lim,   millat,   yosh   va   boshqalar   kabi   omillarni   hisobga   olgan
holda.   iqtisodiy   faol   aholining   erkaklar   va   ayollar   o   `rtasidagi   eng   past   ko   `rsatkichlari
Samarqand,   Qoraqalpog   `iston,   Surxondaryo   va   Qashqadaryoda   qayd   etilgan.   Bu   omil,
ehtimol,   ushbu   sohalarda   bandlik   imkoniyatlarining   etishmasligini   aks   ettiradi.   Hududlarda
bandlik   imkoniyatlarining   bunday   nomuvofiqligi   sabablarini   mamlakat   hududida
quvvatlarning bir xil taqsimlanmaganligi bilan izohlash mumkin. Rasmiy ma `lumotlarga ko
`ra, mamlakatda ishsizlik darajasi past (taxminan 0,4 %)2 va, ehtimol, bu ish izlovchilarning
ishsiz sifatida ro `yxatdan o `tishni istamasligini aks ettiradi. Biroq, maishiy byudjet tadqiqot
ma `lumotlariga ko `ra va xalqaro darajada qabul ishsiz ta `rifi 3, ishsizlik darajasi taxminan
etib 6 %, bundan tashqari, erkaklar orasida ishsizlik darajasi qiladi 6,7 %, va ayollar orasida -
4,4%   4.   Ishsizlarning   ko   `p   qismi   ro   `yxatga   olinmagan.   Ishsizlik   nafaqasini   olish   uchun
faqat   8%   mehnat   fondida   ro   `yxatdan   o   `tgan.   Ishsizlik   darajasining   6%   juda   yuqori   deb
aytilmaydi. Biroq, O `zbekiston kabi  daromad darajasi past odamlar ko `p bo `lgan, bandlik
bilan ta `minlash dasturlari samarali bo `lmagan va soya sektori rivojlangan mamlakatlarda
ochiq ishsizlik darajasi bo `yicha mavjud ma `lumotlar to `liq ma `lumot bermaydi. Bandlik
juda   muhim   bo   `lganligi   sababli,   ko   `p   odamlar   soya   sohasida   samarasiz   ish   bilan   shug
`ullanishni   va/yoki   ishning   to   `liq   yo   `qligida   vaqtincha   yoki   tasodifiy   ish   bilan   shug
`ullanishni   afzal   ko  `rishadi.  Qisman   bandlikning  rasmiy  ta  `rifi   bunday  mavjud  emas.   Bu,
ehtimol, eski tizimda bunday kontseptsiyaning yo `qligi bilan bog `liq. Biroq, soya sektorini
rivojlantirish   bo   `yicha   ma   `lumotlar   (ta   `rifga   qarab   20%   dan   50%   gacha),   vaqtinchalik
bandlik   davrlarini   taqsimlash   (barcha   ishlaydigan   odamlarning   taxminan   19%)   va   qisman
bandlik   parametrlari   (xodimlarning   taxminan   10%   oyiga   80   soatdan   kam   ishlaydi)13,   O
`zbekistonda   ishsizlik   muammosi   yanada   dolzarb   ekanligini   ishora,   u   rasmiy   ishsizlik
darajasi   ma   `lumotlarga   ko   `ra   taxmin   qilish   mumkin   ortiq.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
ishga yollash bo`yicha munosabatlar ikki tomonning to`liq erkinligida amalga oshadi. Ishga
joylashmoqchibo`lgan   tomon   yangi   ish   o`rnidagi   ish   haqi,   mehnat   sharoitlari,   uzining
mutaxassisligi   bilan   yangi   ish   o`rnidagi   ishning   barkarorligi,   jamoadagi   psixologik   muxit,
yangi   rahbarning   muomalasi   va   boshka   bir   qator   unsurlarga   e`tibor   beradi.   Ish
beruvchio`zining ehtiyojlari, imkoniyatlari, ish so`rab murojaat qilgan xodimning yoshi, jinsi
mehnatlayoqatining   sifati   va   ish   o`rniga   talablarini   o`rgangan   holda,   bo`sh   ish   o`rni   uchun zarur   xodimning   kasbiy,   malakaviy   darajasi,   tajribasini   xodimning   shu   xususiyatlari   bilan
taqqoslaydi. Agar ish beruvchi va yollanma ishchining talablari bir-biriga to`g`ri kelsa, ishga
yollash   buyicha   mehnat   shartnomasi   imzolanadi.   Mehnat   bozorini   tartibga   solish   davlat
siyosatining   yuqori   darajadagi   va   ko   `pincha   munozarali   sohasidir.   Ushbu   qoidalar
rivojlangan   mamlakatlarda   keng   o   `rganilgan   bo   `lsada,   rivojlanayotgan   mamlakatlarda
ularning ta `siriga oid adabiyotlar  soni  ortib bormoqda. Mehnat  bozorida yuzaga keladigan
ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar tizimida aholining ish bilan bandligi va mehnat sharoitlarini
belgilash, u yoki bu ijtimoiy muammolarni hal qilish, ijtimoiy-mehnat mojarolarini bartaraf
etish   bo`yicha   ish   beruvchilar   bilan   yollanma   xodimlar   o`rtasidagi   munosabatlar   markaziy
o`rin egallaydi. Mehnat bozorida mazkur munosabatlar jamoaviy, shaxsiy va hududiy usullar
asosida   tartibga   solinadi.   Jamoaviy   bitimlar   tuzilayotganda   O`zbekiston   Respublikasining
«Mehnat   Kodeksi»,   Xalqaro   Mehnat   Tashkilotining   Konvensiyasi   va   tavsiyalariga
asoslaniladi. Xalqaro Mehnat Tashkilotining Konvensiyasida (54-bandida) ta`kidlanganidek,
“Jamoaviy muzoqaralar, bir tomondan, tadbirlar, tadbirkorlar guruhi bilan, boshqa tomondan
esa,   mehnatkashlarning   bitta   yoki   bir   necha   tashkiloti   o`rtasida:   a)   mehnat   sharoiti   va
bandlikni   belgilash;   b)   tadbirkorlar   va   mehnatkashlar   o`rtasidagi   munosabatlarni   tartibga
solish;   v)   tadbirkorlar   yoki   ularning   tashkilotlari   va   mehnatkashlarning   tashkiloti   yoki
tashkilotlari o`rtasidagi munosabatlarni tartibga solish maqsadlarida olib boriladigan barcha
muzoqaralarni bildiradi”.
Xulosa.
Ishsizlikning haqiqiy darajasi uning tabiiy darajasidan qanchalik yuqori bo`lsa, YaIM
uzilishi shuncha ko`p bo`ladi. Masalan Ouken qonunini olsak, agar haqiqiy ishsizlik darajasi ishsizlikning   tabiiy   darajasidan   bir   foizga   oshib   ketsa,   milliy   iqtisodiyot   YaIM   ni   2,5%   ga
kamaytiradi.   Ishsizlik   darajasining   oshishi   natijasida   YaIM   hajmi   kamayadi.   Shu   sababli
mamlakat   miqyosida   ishsizlikni   uning   tabiiy   darajasida   saqlash   va   tartibga   solish   iqtisodiy
jihatdan katta ahamiyatga ega. Agar ma `lum bir hudud ishlab chiqarishni ko`paytirib, aholi
bandligini oshirsa, ularda pul bo`ladi va iste `mol savatchasini to`ldira oladi. Buning uchun
davlat   tadbirkorlara   erkinliklar   yaratib   berishi,   zarur   mahsulotlarga   ishlab   chiqaruvchi
korxonalarga   soliqlarni   kamaytirishi   yoki   soliqlarni   to`lashlari   uchun   ya   `ni   foydaga
kirganlariga qadar ma `lum bir muddat berishlari kerak. Ana shunda tadbirkorlar ko`payadi,
ishlab   chiqarish   korxonlari   ko`payadi,   aholi   bandligi   ortadi,   pul   aylanish   tezligi   oshadi,
inflatsiya kamayadi, iqtisodiy barqarorlikka erishiladi
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yhati
1.   Sh.   Shodmonov.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   –   T.:   «______________»
nashriyoti, 2020. 788 bet.
2.  https://fayllar.org/reja-ishsizlikning-ijtimoiy-iqtisodiy-mazmuni-v2.html
3.   https://kompy.info/1-ishsizlik-mazmuni-ishsizlik-turlari-va-kelib-chiqish-
sababla.html
4.Sherqul shodmonov,Ubaydulla G `afurov “Iqtisodiyot nazariyasi”
5 Islom Karimov nomidagi Toshkent Davlat texnika universiteti Qo`qon filiali 
“Muxandislik” fakulteti “Kimyoviy texnologiyalari” kafedra o`qituvchisi
 Karimov Bekzod Qayumovich.  
 3-23 Iqtisodiyot I-guruhi talabasi
 Valijonova Mushtariy Nodirbek qizi//Muhandislik-Qo `qon,2023-№1
6. O`zbekiston Respublikasi mehnat kodeksi
7. O `zbekiston Respublikasi Bandlik va mehnat munosabatlari vazirligi to `g `risida 
nizom.
8. O`zbekiston Respublikasi Davlat Statistika Qo`mitasi.
9.  https://advice.uz/oz/documents/1791 10.   https://erohovastitch.ru/uz/maloimuschim-semyam/raznica-mezhdu-potencialnym-
i-fakticheskim-vvp-potencialnyi-valovyi.html
11.  https://uz.wikipedia.org/wiki/Yalpi_talab