Aksiyadorlik jamiyatlarida korporativ boshqaruv samaradorligini baxolash

Aksiyadorlik jamiyatlarida korporativ  boshqaruv samaradorligini
baxolash
Mundarija:
Kirish. ........................................................................................................................................................... 2
I.Bob.Aksiyadorlik jamiyatining moliyaviy boshqaruv samaradorligini oshirish ........................................... 4
1.1.Aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatida moliyaviy menejmentni tashkil etish samaradorligini oshirish 
masalalari .................................................................................................................................................... 4
1.2.Aksiyadorlik jamiyatlari moliyaviy ta’minotini boshqarish va samaradorligini oshirish yo‘llari ............ 10
II.Bob.Aksiyadorlik jamiyatlarining moliyaviy boshqaruv strategiyasi ........................................................ 14
2.1.Aksiyadorlik jamiyatlarining korporativ moliyaviy strategiyasi va ularning moliyaviy holati tahlili ...... 14
2.2.Aksiyadorlik jamiyatlarini kapital bozoridagi ishtrokini takomillashtirish istiqbollari ........................... 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati ............................................................................................................. 32 Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi: Hozirgi   globallashgan   dunyoda   aksiyadorlik
jamiyatlarining   moliyaviy   ta’minotini   boshqarish   biznes   samaradorligi   va
muvaffaqiyati   uchun   tobora   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Aksiyadorlik
jamiyatlari   mulkchilik   shakli   sifatida   o‘z   investorlariga   aktsiyalarni   chiqaradigan
tashkilotlardir.   Ushbu   kompaniyalar   o‘z   faoliyatini   moliyalashtirish,   yangi
loyihalarga   sarmoya   kiritish   va   biznesini   kengaytirish   uchun   doimiy   mablag‘lar
oqimini talab qiladi. O‘zbekiston Respublikasining 2014-yil 6-maydagi 370-sonli
“AKTsiyadorlik   jamiyatlarini   va   aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to‘g‘risida”gi   Qonunining   3-moddasiga   asosan   aksiyadorlik   jamiyati   ustav   fondi
(ustav   kapitali)   bo‘lib,   u   aksiyadorlarning   aksiyadorlik   jamiyatiga   nisbatan
huquqlari ma’lum miqdordagi tasdiqlangan aksiyalarga bo‘lingan tijorat tashkiloti
aksiyadorlik jamiyati (keyingi o‘rinlarda jamiyat deb yuritiladi) deb e’tirof etiladi.
Jamiyat yuridik shaxs bo‘lib, o‘zining mustaqil balansida hisobga olinadigan
alohida   mol-mulkka,   shu   jumladan   ustav   fondiga   (ustav   kapitaliga)   biriktirilgan
mol-mulkka   ega,   o‘z   nomidan   mulkiy   va   shaxsiy   nomulkiy   huquqlarga   ega
bo‘lishi mumkin. majburiyatlarni bajarish, sudda da’vogar va javobgar bo‘lish.
Jamiyat   davlat   ro yxatidan   o tkazilgan   paytdan   boshlab   yuridik   shaxsʻ ʻ
maqomiga   ega   bo ladi.   Jamiyat,   agar   uning   ustavida   boshqacha   qoida   nazarda	
ʻ
tutilgan bo‘lmasa, cheklanmagan muddatga tashkil etiladi.
Jamiyat   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida  va   undan   tashqarida   bank  hisob
raqamlari ochish huquqiga ega.
Kompaniya   tashkiliy-huquqiy   shaklini   ko‘rsatuvchi   to‘liq   firma   nomiga   ega
bo‘lishi   va   qisqartirilgan   firma   nomiga   ega   bo‘lishi   mumkin.   Jamiyat   o‘zining
firma   nomi   davlat   tilida   to‘liq   yozilgan   va   joylashgan   joyi   ko‘rsatilgan   dumaloq
muhrga ega bo‘lishga haqli. Muhrda kompaniya nomi bir vaqtning o‘zida istalgan
boshqa tilda ko‘rsatilishi mumkin. Jamiyat o‘z nomi, gerbi yozilgan shtamplar va
blankalarga,   shuningdek   belgilangan   tartibda   ro‘yxatdan   o‘tkazilgan   tovar
belgisiga   hamda   fuqarolik   bitimlari,   tovarlar,   ishlar   va   xizmatlar
ishtirokchilarining   shaxsiy   belgilarini   aks   ettiruvchi   boshqa   vositalarga   ega bo‘lishga haqli.
Jamiyatning joylashgan joyi, agar jamiyat ustavida boshqacha  qoida nazarda
tutilgan bo‘lmasa, davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan joy bo‘yicha belgilanadi.
Jamiyatda   aloqa   o‘tkaziladigan   pochta   manzili   va   elektron   pochta   manzili
bo‘lishi kerak. Jamiyat yuridik shaxslarni davlat ro‘yxatidan o‘tkazish organlariga
(keyingi   o‘rinlarda   ro‘yxatdan   o‘tkazuvchi   organ   deb   yuritiladi)   o‘zining
joylashgan   joyi   (pochta   manzili)   va   elektron   pochta   manzili   o‘zgarganligi
to‘g‘risida   yozma  bildirishnoma  yuborishi   shart  yoki  aksiyadorlar  e’lonlar  orqali
xabardor qilinishi shart. ommaviy axborot vositalari.[1]
Zamonaviy   korporatsiyaning   dastlabki   shakli   aktsiyadorlik   jamiyati   edi.
Aksiyadorlik jamiyati - bu uning aktsiyadorlariga tegishli bo‘lgan kompaniya. Har
bir aktsiyador sotib olgan aktsiyalari soniga ko‘ra ulushga ega bo‘ladi. I.Bob.Aksiyadorlik jamiyatining moliyaviy boshqaruv samaradorligini
oshirish
1.1.Aksiyadorlik jamiyatlari faoliyatida moliyaviy menejmentni tashkil etish
samaradorligini oshirish masalalari
Moliyaviy-iqtisodiy   globallashuv   va   jahon   iqtisodiyotidagi   keskin   raqobat
sharoitida investitsiyalarga bo’lgan talab oshib bormoqda. Shundan kelib chiqqan
holda   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   davlatlardagi   har   bir   korporativ   tuzilma
nafaqat   milliy   moliya   bozoridan,   balki   xalqaro   moliya   bozorlaridan   ham   kapital
jalb qilish orqali moliyaviy ta’minot masalasini hal qilishga va faoliyatini xalqaro
darajada   kengaytirishga   intilmoqda.   Mulkchilik   shakllarining   turli-tumanligi   va
ularning huquqiy jihatdan tengligi milliy iqtisodiyotda bozor munosabatlari qaror
topishining eng muhim sharti hisoblanadi.
Buning   natijasida   tobora   keng   ko`lamda   faoliyat   yuritayotgan   korporativ
tuzilmalarni   samarali   boshqarish   va   rivojlantirish   dolzarb   masalalardan   biriga
aylandi.   Shu   nuqtai   nazardan   mamlakatimizda   aksiyadorlik   jamiyatlarining
yanada   rivojlanishini   ta`minlash   samarali   moliyaviy   menejment   tizimini   joriy
etishni taqozo etadi.
Mamlakatimizdagi   deyarli   barcha   ishlab   chiqarish   ob`ektlari   aksiyadorlik
kompaniyalari   prinsipi   bo`yicha   tashkil   etilgan,   ammo   ular   o`z   maqomiga   qay
darajada   mos   holda   faoliyat   yuritmoqda   va   o`z   huquqlaridan   foydalanmoqda
degan   savolni   o`zimizga   berib  ko`raylik.   Aksiyadorlik  kompaniyalari   o`zlarining
bozor   munosabatlariga   mos   maqomiga   muvofiq   faoliyat   yuritishi   uchun   yana
qanday mexanizmlarni harakatga kelitirish zarur.
Ushbu   yo`nalishdagi   vazifalarni   hal   etishda     modernizatsiya   qilinayotgan
yirik   aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   menejmentni   tashkil   etish   tizimini
takomillashtirish muhim rol o`ynaydi.
Milliy   iqtisodiyotimizda   bozor   infratuzilmasining   yirik   korporativ
bo`g`inlaridan   hisoblangan   aksiyadorlik   jamiyatlarini   rivojlanib   borayotganligi mazkur   tuzilmalar   amaliyotiga   zamonaviy   boshqaruv   usullarini   joriy   etish,
ularning   keng   qamrovli   faoliyatini   aniq   strategik   maqsad   atrofida   birlashtirish
chora-tadbirlarini jadal ravishda amalga oshirishni taqozo etmoqda.
Aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   menejmentni   tashkil   etish   yakka
tartibdagi   va   jamoa   shaklidagi   sub`ektlar   faoliyatini   umumlashtirgan   shaklini
ifodalaydi.   Bu   jarayon   ishlab   chiqarishni   boshqarishning   yangi   mazmundagi
mahsuli   bo`lib,   ijtimoiy   transformatsiyalashgan,   hozirgi   zamon   munosabatlarni
vujudga   keltiruvchi   murakkab   munosabatlar   jarayonini   ifoda   etadi   va   bozor
iqtisodiyoti talablariga to`liq javob beradi, deb hisoblash mumkin.
Aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   menejmentni   tashkil   etishning   o`ziga
xos   xususiyatlarini   aniqlash,   O`zbekiston   Respublikasi   uchun   muhim   bo`lib
hisoblanayotgan   korporativ   boshqaruvni   rivojlanitirish   hozirgi   sharoitda   dolzarb
masalardan   biri   hisoblanadi.   Shuni   inobatga   olib   xorijiy   davlatlardagi   korporativ
boshqaruvni tashkil etish, uning boshqaruv jabhalari va mexanizmlarini, tashkiliy
tarkiblari o`rganilgan va shu asosida boshqaruv qarorlarini qabul qilish, strategik
yo`nalishni   istiqbollashtirish   va   korporatsiya   moliyaviy   mablag`larini
boshqarishni   tashkil   etish   mexanizmlari   asoslab   berilgan.   Respublikada
aksiyadorlik   jamiyatlarining   rivojlanishida   oqilona   moliyaviy   menejmentni   olib
borilishi   zarurdir.   Ushbu   holat   esa   ishlab   chiqarish   samaradorligini   ta`minlash,
ishlab chiqarishni kengaytirish uchun qo`shimcha moliyaviy resurslarni jalb qilish,
manfaatdor  sub`ektlar  oldida iqtisodiy va ijtimoiy majburiyatlarni  bajarishni  ikki
tomonlama amalga oshirilishini talab etadi. Aksiyadorlik jamiyatlarida moliyaviy
menejmentning   to`g`ri   yo`lga   qo`yilishi   xorijiy   investorlarning   respublika
iqtisodiyotining   rivojlanishi   uchun   zarur   bo`lgan   investitsiya   qo`yilmalari
miqdorining ko`payishini ta`minlaydi.
O`zbekiston   hududida  to`liq  chet   el   kapitali   va   korporativ  boshqaruvning   xorijiy
usullariga   asoslangan   aksiyadorlik   jamiyatlari   muvaffaqiyatli   faoliyat   olib
bormoqda.   Mazkur   xorijiy   kompaniyalar   tajribalarini   chuqur   o`rganishimiz   va
ularning   tahlili   asosida   aksiyadorlik   jamiyatlari   uchun   korporativ   boshqaruvning
namunaviy   tuzilmalarini   yaratishimiz,   real   iqtisodiyotning   barcha   tarmoq   va sohalaridagi aksiyadorlik jamiyatlarining boshqaruv tizimini ayni shu asosda isloh
qilgan holda, ularni amaliyotga faol joriy qilishimiz zarur. Allaqachon o`z umrini
o`tab bo`lgan, boshqaruvningeski va yaroqsiz rejali-taqsimot tizimi va lavozimlar
nomenklaturasidan   qat`iy   voz   kechishimiz,   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   javob
beradigan   tijorat   direktori,   moliya   direktori,   mijozlar   bilan   ishlash   va   xaridlar
bo`yicha   loyiha   menejeri   va   boshqa   yangi   lavozimlarni   xalqaro   amaliyotga   mos
ravishda, ularning mansab majburiyati va vazifalarini aniq belgilagan holda, keng
joriy   etishimiz   lozim.Iqtisodiyot   vazirligi,   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza
qilish   vazirligi   barcha   manfaatdor   tuzilmalar   ishtirokida   asosiy   lavozim   va
kasblarning   yangi   klassifikatorini   ishlab   chiqishi   kerak.   Aynan   ana   shunday
klassifikator   bugungi   yangi   avlod   professional   kadrlarini   tayyorlashning   asosiy
mezoniga   aylanishi   darkor.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda   aksiyadorlik
jamiyatlarini   modernizatsiyalash,   restrukturizatsiyalash   va   qayta   tashkil   etish
jarayonlari   jadal   sur`atlarda   olib   borilmoqda.   Ushbu   jarayon   dolzarb   vazifaga
aylangan bir vaqtda korxonalarni tuzilmaviy jihatdan qayta tashkil etish masalasi
muhim ahamiyatga ega.
Ma`lumki,   har   qanday   aksiyadorlik   jamiyatlari   o`z   faoliyati   jarayonida   bir
necha bosqichlarni bosib o`tadi. Birinchi bosqich aksiyadorlik jamiyatlarini tashkil
etish   va   tiklash   jarayonidan   iborat   bo`lib,   tegishli   davlat   hokimiyati   organlarida
(shahar   yoki   tuman   hokimiyatlarida)   ro`yxatdan   o`tadi.   Bu   esa   yangi   xo`jalik
yurituvchi   sub`ektning   yuzaga   kelganligida   dalolat   beradi.   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   davlat   ro`yxatidan   o`tgan   korxonalarning   aksariyati   faoliyatining   ilk
davrida   raqobatga   bardosh   berishi   qiyin   kechadi.   Shu   sababli,   davlat   milliy
qadriyatlar   va   ustuvor   yo`nalishlarga   hamda   moliyaviy   imkoniyatlariga   ko`ra
kichik, qo`shma, xususiy va boshqa korxonalarni qo`llab-quvvatlaydi.
Ba`zi   bir   aksiyadorlik   jamiyatlari   o`z   o`rnini   topish   maqsadida   rivojlanish
jarayonlarida   yangi   ishlab   chiqarish   va   funksional   bo`limlar   yaratish,
samaradorlikni   oshirish   uchun   yangi   sexlar   ochish   yoki   bo`limlarning   o`zaro
qo`shilishi   natijasida   tejamkorlikka   erishish   yo`llarini   qidiradi.   Shu   o`rinda,
aksiyadorlik   jamiyatlarini   qayta   tashkil   etish   jarayoni   ham,   boshqaruvning tashkiliy   tizimini   o`zgartirish   sifatida   faoliyat   yuritayotgan   o`z   faoliyatiga
o`zgartirish   kiritish   yoki   eski   korxonaning   yopilishi   va   yangisini   ro`yxatdan
o`tkazish  doirasida  yuz  beradi.  Korxonani  qayta  tashkil   etishning  maxsus  shakli,
mustaqil   xo`jalik   yurituvchi   sub`ektlarni   tuzilmaviy   qayta   tashkil   etish   yoki
ularning mavjud huquqiy me`yorlarga amal qilishidan iborat.
Tuzilmaviy   qayta   tashkil   etishning   mohiyati   masalasida   bir   nechta   nuqtai-
nazarlar   mavjud.   Bozor   iqtisodiyotida   restrukturizatsiya   –   bu   aksiyadorlik
jamiyatlarining  tuzilmaviy bo`linmalarini   mustaqil   balans  va hisob  raqamiga  ega
yuridik shaxs sifatida qayta tashkil etishdir, deb ta`riflangan.
Aksiyadorlik   jamiyatlarini   restrukturizatsiyalash,   ya`ni   uni   tuzilmaviy   qayta
tashkil  etish,   aktiv  va  passivlarini  restrukturizatsiyalash  orqali   korxonaga   zaruriy
innovatsion loyihalarni amalga oshirish uchun etarli sharoit yaratish imkoniyatini
beradi.   Aksiyadorlik   jamiyatlari   tarzida   tashkil   etilgan   korxonani
restrukturizatsiyalash quyidagilarga yo`naltirilgan:
- korxonaning umumiy investitsion jozibadorligini oshirish;
- korxonaning raqobatda ustunligini inobatga oluvchiinnovatsion loyihalarni
investitsiyalash mexanizmini yaratish;
- nufuzli va innovatsion loyihalarni samarali boshqarishga to`sqinlik qiluvchi
tashkiliy to`siqlarni bartaraf etish kabilar.
Korxonani   restrukturizatsiyalash   jarayoni   qayta   tuzilgan   firmaning   bozor
qiymatini
oshirsagina,   u   muvaffaqiyatli   kechishi   mumkin.   O`z   navbatida,   bunday   holatga,
agar   firmani   restrukturizatsiyalash,   korxonaga   raqobat   ustunligini   bera   oladigan
innovatsion loyihalarini amalga oshirish maqsadida qulay moliyaviy imkoniyat va
tashkiliy sharoit yaratgan taqdirdagina erishish imkoni bo`ladi.
Korxonaning bozor qiymatini oshirish, tashqi kapitalni jalb etish va qarzlarni
restrukturizatsiyalashni rag`batlantirishi mumkin. Bu ayniqsa, moliyaviy inqirozga
yuz   tutgan   korxonalar   uchun   o`ta   muhim.   Bunday   holatda   kreditorlar   “qotib
qolgan” qarzlarni ham restrukturizatsiyalashga rozilik bildiradi.
Bunday   restrukturizatsiyalash   kreditni   o`tkazish   bo`yicha   har   ikki   tomon kelishuvlarini   bajarmagan   va   o`z   xohishlariga   ko`ra,   rasmiy   yo`l   bilan   qarzlarni
kechiktirishni, albatta, bunday kechiktirishni qo`shimcha foizlarini nazarda tutgan
holda so`ragan qarzdorlarga mo`ljallangan.
Bunday   vaziyatda   kreditor,   uzoq   muddat   “qotib   qolgan”   qarzni   qo`shimcha
foiz   bilan   qoplash   evaziga   qarzning   yopilishini   uzoq   muddatgacha   kutishga   ham
tayyor bo`ladi.
Aksiyadorlik jamiyatlari moliyaviy siyosatida uning faoliyati samaradorligini
oshirishga xizmat qilayotgan qaror qabul qilishning yangicha shakllari va usullari
aynan moliyaviy menejment muhitining shakllanayotganligini ifodalaydi.
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   aksiyadorlik   jamiyatlarida
moliyaviy   boshqaruvni   tashkil   etish   bosqichlarini     nazariy     va   uslubiy     jihatdan
o`rgangan holda, aksiyadorlik jamiyatlarida moliyaviy boshqaruvni tashkil etishni
shakllantirish   xususiyatlari   va   takomillashtirish   yo`nalishlari   bo`yicha   xulosa   va
takliflar qisqacha quyidagilardan iborat:
1.   Aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatini   boshqarishning   turli   moliyaviy
muammolari   uzoq   vaqtlardan   buyon   iqtisodchi-olimlar   va   amaliyotchilar   diqqat
markazidagi   muhim   masalalardan   bo`lib   kelsada,   moliyaviy   menejment   asoslari
O`zbekiston Respublikasida ham endigina shakllanmoqda.
2.   Hozirgi   sharoitda   aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy   faoliyatni   tashkil
etish   muhim   dastaklar   -   davlatning   imtiyozli   kreditlari,   soliq   imtiyozlari,   kredit
hisob-kitob   tizimi   mukammal   soliq   va   ssuda   foizi   stavkalaridan   samarali
foydalanish orqali ishlab chiqarish-xo`jalik faoliyatini yaxshilashga  tegishli  ta`sir
o`tkazishi lozim;
3.   Iqtisodiyotni   liberallashtirish   sharoitida   aksiyadorlik   jamiyatlarida
moliyaviy   menejmentni   samarali   tashkil   etishda   ularning   moliya-xo`jalik
faoliyatida   fan-texnika   taraqqiyoti   yutuqlarini   qo`llash,   innovatsion   faoliyatni
tashkil etish va rivojlantirish tadbirlari rag`batlantirilishi lozim;
4.   Iqtisodiyotni   liberallashtirish   sharoitida   aksiyadorlik   jamiyatlarining   malakali
kadrlar   bilan   ta`minlash,   ularning   malakasini   oshirish   kabi   zaruriy   ehtiyojlar
undagi ijtimoiy   xarajatlarni   moliyalashtirish   siyosatini   qayta   ko`rib   chiqishni,   tegishli
maqsadlarga zarur mablag`larni qidirib topishni talab etadi.
5.   Aksiyadorlikjamiyatlari   ixtiyoridagi   pul   mablag`larining   maqsadli
ishlatilishi,   tovar-moddiy   boyliklar   butligining   ta`minlanishi   va   aylanma
mablag`lar aylanuvchanligini jadallashtirish maqsadida moliyaviy nazorat zarur.
6.   Bizning   fikrimizcha,   inflyatsiya   sur`atlarining   aksiyadorlik
jamiyatlarimoliyaviy   holatiga   ta`siri   sezilarli   bo`lganligi   tufayli   aksiyadorlik
jamiyatlari moliyaviy menejerlari inflyatsiya jarayoni oqibatlarining takror ishlab
chiqarishning   moliya-qiymat   nisbatlariga,   moliyaviy   resurslarning   qayta
taqsimlanishiga   hamda   daromad   va   xarajatlarning   shakllanishiga   ta`sirini   doimiy
tarzda   hisobga   olishlari,   moliyaviy   taxminlar   to`zishda   ko`rsatkichlarni   tegishli
o`zgarishlar bilan baholashlari lozim.
7. Aksiyadorlik jamiyatlari tomonidan moliyaviy boshqaruvni tashkil etishlari
davomida quyidagi kamchiliklarga yo`l qo`ymoqdalar:
  vaqtinchalik   natijalarga   ko`proq   intilish   va   shuning   uchun   istikbolli˗
yondashuvning ahamiyatsizligi;
  aksiyadorlik   jamiyatlari   boshliqlarining   tarakkiyotning   muhim
˗
yo`nalishlarini   ishlab   chiqish   va   asoslash   jarayonidagi   bilimi   va   istagining
cheklanganligi tufayli bundagi passiv ishtiroki;
  boshqaruvchilarning   moliyaviy   faoliyatning   yangi   imkoniyatlariga,   kor-
˗
xona   faoliyati   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   uning   muhim   sohalariga
menejment tamoyillarini joriy etishga tayyorgarlik holatining past darajasidir.
  8.   Aksiyadorlik   jamiyatlarida     moliyaviy   menejmentini   samarali   tashkil
etishda   rivojlangan   chet   mamlakatlarda   faoliyat   yurituvchi   korxonalarda
shakllangan   moliyaviy   menejmentni   tashkil   etish   tajribalaridan   keng   foydalanish
maqsadga muvofiqdir.
9.   Tahlil   natijalari   ko`rsatishicha,   korxonalar   to`lovga   layoqatsizligi   ishlab
chiqarish sohasidagi, bozor muhiti sohasidagi, to`lov-hisob-kitob tizimi sohasidagi
kamchiliklar   va   omillar   bilan   bog`liqdir.   Korxona   moliyaviy   menejeri   har   qaysi
omil   ta`sirining   dinamikasini   hisobga   olishi,   ishlab   chiqarish   sohasidagi   va boshqaruv   uslubiga   xos   kamchiliklarni   bartaraf   etish   chora-tadbirlarini   ko`rish
lozimdir.
10. Moliyaviy iqtisodiy inqiroz sharoitida moliyaviy faoliyatni boshqarishni
tashkil   etish   aksiyadorlik   jamiyatlarining   samarali   faoliyatini,   taraqqiyotini
rag`batlantirishi lozim.
Moliyaviy   menejmentdan   samarali   foydalanish   aksiyadorlik   jamiyatlarining
iqtisodiy   hayotida   yangicha   qadriyatlar   tizimini   vujudga   keltiradi,   uning
rivojlanish   istiqbollari   va   qonuniyatlarini   o`zgartiradi.   Aksiyadorlik   jamiyatlari
moliyaviy siyosatida uning faoliyati samaradorligini oshirishga xizmat qilayotgan
qaror qabul qilishning yangicha shakllari va usullari aynan moliyaviy menejment
muhitining shakllanayotganligini ifodalaydi.
1.2.Aksiyadorlik jamiyatlari moliyaviy ta’minotini boshqarish va
samaradorligini oshirish yo‘llari
Jismoniy   shaxs   yoki   hatto   davlat   to‘lash   uchun   juda   qimmat   bo‘lgan
loyihalarni   moliyalashtirish   uchun   aktsiyadorlik   firmalari   tashkil   etiladi.
Aksiyadorlik jamiyatining aktsiyadori o‘z daromadining bir qismini olishni kutadi.
Bu qo‘shimcha imkoniyatlar va ko‘proq moslashuvchanlikni ta’minlashi mumkin.
XXI asrda Aksiyadorlik jamiyatlarini moliyaviy holatini boshqarish va uning
kelgusidagi   samaradorligini   oshirish   yo‘llarini   yaxshi   tushunib   olish   uchun   biz
mamlakatimizda eng yirik AJlar moliyaviy holati bilan tanishib tahlil qilamiz.
O‘zbekiston respublikasida eng yirik AJlardan biri bo‘lagan “Kvarts” AJning
moliyaviy holati bilan quyidagi diagramma orqali tanishishimiz mumkin. 1-diagramma. “Kvarts” AJ ning moliyaviy ko‘rsatkichlari tahlili.
Manba: https://kvarts.uz/ sayt ma’lumotlari asosida muallif tamonidan
shakillantirildi.
Yuqoridagi ma’lumotlar asosida biz ko‘rishimiz mumkinki “Kvarts” AJ
moliyaviy   ko‘rsatkichlari   2019-2022   yillar   oralig‘ida   ancha   yaxshilangan.
Xossatan,   2019-yilda,   sof   foydaning   ulushi   32.94   million   so‘mni   tashkil   qilgan
bo‘lsa   bu   ko‘rsatkich   2020-ylga   kelib   20.23   million   so‘mga   tushgan,   bunda
asosan butun dunyoda keng tarqalgan “Covid-19” koronavirus infeksiyasini sabab
qilishimiz   mumkin   bo‘ladi.   Bu   infeksiya   orqali   butun   dunyo   iqtisodiyoti
pasayishga   yuz   tutdi,   barcha   mamlakatlar   birin   ketin   o‘z   iqtisodiyotini   himoya
qilish   chora   tadbirlarini   ko‘rishlariga   qaramay   infeksiya   butun   dunyoga   tarqaldi
va   o‘zining   juda   katta   zarali   oqibatlarini   ko‘rsatdi.   2021-yil   ikkinchi   kvartali
natijalariga ko‘ra “Kvarts” AJ moliyaviy ko‘rsatkichlari  juda pastga tushdi va sof
foydaning   ulushi   10.59   million   so‘mga   yetdi.   Ammo,   2022-yilning   ikkinchi
kvartalida   korxonaning   sof   foydasi   juda   shiddatli   o‘sdi   va   66.70   million   so‘mni
tashkil   qildi.   “Kvarts”   AJning   yana   bir   asosiy   moliyaviy   ko‘rsatkichlaridan   biri
bo‘lmish   korxona   majburiyatlari   2019-yilda   12.36   million   so‘mni   tashkil   etgan
bo‘lsa,   2020-yil   yakunida   bu   ko‘rsatkich   559.84   million   so‘mga   ko‘tarildi.
Korxonaning majburiyatlarining bu darajada ko‘tarilishiga sabab sifatida dunyoda
keng tarqalgan “Covid-19” koronavirus infeksiyasini aytishimiz mumkin bo‘ladi.
2021-yil  oxirida korxona majburiyatlari  jami 694.62 million so‘mni tashkil  etdi, lkin 2022-yil  oxiriga bu ko‘rsatkich sezilarli  darajada pasaydi  va 508.19 million
so‘mga   tushdi.   “Kvarts”   AJning   uchunchi   eng   asosiy   moliyaviy
ko‘rsatkichlaridan biri bu korxonaning xususiy kapitali ko‘rsatkichidir. Xususan,
2019-yil   oxiriga   nisbatan   korxonaning   jami   xususiy   kapital   miqdori   302.44
million   so‘mni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2020-yilga   kelib   bu   356.72   million   so‘mga
chiqqan,   va   2021-yilda   381.13   million   so‘m,   2022-yil   oxiri   natijasiga   ko‘ra
403.28   million   so‘mga   ko‘tarilish   yuz   bergan.   Aksiyadorlik   jamiyatining
yuqorida   berilgan   moliyaviy   natijalarida   biz   shu   aytishimiz   mumkinki   korxona
kelajakda o‘zining ulkan istiqbollariga rishish uchun yetarli tajriba va moliyaviy
resurslarga   ega.   “KVARTS”   AJ   –   1975   yilda   o‘z   faoliyatini   boshlagan   bo‘lib,
listlangan   oyna,   shisha   banka,   butilka,   avtomobil   sanoati   uchun   oyna   va   o‘tga
chidamli   materiallar   ishlab   chiqaruvchi   O‘zbekistondagi   yirik   va   yetakchi
korxona hisoblanadi.
“Kvarts” AJ  shisha  banka ishlab  chiqish bo‘yicha O‘zbekiston  respublikasi
ichki bozorining qariyb 95%, qurilish oynasi ishlab chiqish bo‘yicha qariyb 60%,
shisha butilka ishlab chiqish bo‘yicha 50% ulushini egallagan bo‘lib, AJning eng
yirik   aksiyadorlari   bu   ustav   kapitalining   87.9%   ga   egalik   qiluvchi   O‘zbekiston
respublikasining davlat vakili sifatida Davlat mulkini boshqarish markazi qolgan
qismini   esa   jismoniy   shaxslar   tashkil   etadi.   Korxonaning   rasmiy   web   sahifasida
berilgan ma’lumotlarga ko‘ra 2021-yilda korxona 54.7 milliard so‘m miqdoridagi
pulni korxonani rivojlantirish maqsadida qayta investitsiya qilgan.[3]
Ma’lum   qilinishicha,   2020-yilda   O‘zbekistonda   eng   ko‘p   soliq   to‘lagan
korxonalar   o‘nligi   e’lon   qilindi.   Yirik   soliq   to‘lovchilar   o‘tgan   yilda   836   ta
bo‘lgan bo‘lsa, joriy yildan ularning safi kengayib, umumiy soni  1 120 taga  yetdi.
O‘tgan   2020-yil   yakunlariga   ko‘ra,   respublika   miqyosida   jami   soliq   tushumlari
miqdori   103,6   trln   so‘mni   tashkil   etgan.   Ma’lumot   o‘rnida   aytish   mumkinki,
shundan  67,7 trln  so‘m miqdordagi soliq tushumlari aynan yirik soliq to‘lovchilar
tomonidan amalga oshirilgan.
2020-yil   yakuniga   ko‘ra,   eng   ko‘p   soliq   tushumlarini   amalga   oshirgan   yirik
soliq to‘lovchilar  TOP-10  taligi quyidagicha ko‘rinish oldi: 1.   «Navoiy kon-metallurgiya kombinati» davlat korxonasi 
2.   «Olmaliq kon-metallurgiya kombinati» AJ
3.   «O‘ztransgaz» AJ
4.   «O‘zbekneftgaz» AJ
5.   «O‘ZBAT» AJ QK
6.   «Lukoil»
7.   «O‘zavto Motors» AJ
8.   «O‘zbektelekom» AJ
9.   «Hududgazta’minot» AJ
10.   Buxoro neftni qayta ishlash zavodi MChJ.
1-rasm. 2020-yil yakuniga ko‘ra O‘zbekiston respublikasida eng ko‘p
miqdorda soliq to‘lovchilar o‘nligi.
Manba: https://Xabar.uz/ sayti.
Shuningdek,   Aksiyadorlik   jamiyatlarining   kapital   boshqaruv   samaradorligini
oshirish   aksiyadorlik   jamiyatlarining   investisiya   imkoniyatlari   tahlil   qilishni,
kapital   tarkibini   va   investisiyalardan   kutilayotgan   minimal   darajadagi   daromadni
aniklash   imkoniyatini   beradi.   Shuningdek,   aksiyadorlik   jamiyatlarining   kapital
kapital   boshqaruvi   samaradorligi   oshishi   mazkur   aksiyadorlik   jamiyatlariga
kuyidagi imkoniyatlarni beradi.[4] Birinchidan,   aksiyadorlik   jamiyatlarining   moliya   bozoridagi   kapitallashuv
darajasini   aniqlash   bilan   birga,   kompaniyaning   kapital   qiymatini   aniqlashda
hamda   aksiyadorlik   jamiyati   kapitalining   maqbul   tarkibini   aniqlash   imkonini
beradi.
Ikkinchidan,   aksiyadorlik   jamiyatlarining   kapitalidan   kutilayotgan
daromadning   darajasini   aniqlash   imkoniyatini   paydo   bo‘lib,   bu   esa   o‘z   o‘rnida
maxalliy   va   xorijiy   investorlar   uchun   investisiya   qilishdan   oldin   investisiyaning
minimal daromadliligi darajasini aniqlash vazifasini bajaradi.
Uchinchidan,   aksiyadorlik   jamiyatining   kapital   boshqaruv   samaradorligini
oshirish  korporativ  boshqaruv   amalyoti   darajasini   yanada  rivojlantirishi   bilan  bir
qatorda, aksiyadorlik jamiyatlari kapitalining risk darajasini aniqlash imkoniyatini
beradi.
II.Bob.Aksiyadorlik jamiyatlarining moliyaviy boshqaruv strategiyasi
2.1.Aksiyadorlik jamiyatlarining korporativ moliyaviy strategiyasi va
ularning moliyaviy holati tahlili
Ma’lumki, bozor munosabatlari sharoitida har bir xo’jalik yurituvchi subyekt,
xususan,   aksiyadorlik   jamiyatlari   ham   kuchli   raqobat   sharoitiga   moslashishi,
bozorda   o’z   o’rnigi   ega   bo’lishi   va   uzoq   yillar   mobaynida   samarali   faoliyat
yuritishi  uchun uzoqni ko’zlangan va tashqi  vositalar  o zgaruvchanligi sharoitidaʻ
uzoq   muddatli   moliyaviy   maqsadlarni   shakllantirish,   ular   muvaffaqiyatini
ta’minlashning eng samarali yo llarini tanlash, moliyaviy resurslarni shakllantirish	
ʻ
va   ulardan   foydalanish   yo nalishlarini   samarali   tashkil   etish   yo lida   moliyaviy	
ʻ ʻ
faoliyat   va   moliyaviy   munosabatlarni   rivojlantirishning   barcha   asosiy
yo nalishlarini   belgilab   olishi   zarur.   bugungi   kunda   iqtisodiy   rivojlangan	
ʻ
mamlakatlarda,   ayniqsa,   sanoat   sohasida   mulkchilikning   bunday   shakli   muhim
o’rin   tutadi.   Korxonalar   faoliyati   davomida   moliyaviy   munosabatlarning   to’g‘ri
tashkil etilishi qo’yilgan maqsadga erishishda muhim ahamiyatga ega hisoblanadi.
Shundan kelib chiqqan holda asosiy e’tiborni korxonalar moliyasini boshqarishni
to’g‘ri   tashkil   etishga   qaratish   maqsadga   muvofiq.   Korporativ   moliyani
boshqarishni   to’g‘ri   tashkil   etish   esa   bevosita   korporativ   moliyaviy   strategiyaga bog‘liq.   Aynan   shu   xususiyati   bilan   korporativ   moliyaviy   strategiyaning   o’rni
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Korporativ   koliyaviy   strategiya   iqtisodiy   faoliyat
sub’ektlarning   kelajakdagi   faoliyat   barqarorligi   ta’minlab   beradi.   Shuningdek,
ham   makro   darajada   ham   mikro   amalga   oshiriladigan   istalgan   masala   ijobiy   hal
bo’lishi uchun oldindan strategik rejalar ishlab chiqish va ularni samarali amalga
oshirish zarur.
Respublikamizda korporativ tuzilmalarning eng keng tarqalgan turlaridan biri
sifatida   aksiyadorlik   jamiyatlari   keltiradigan   bo’lsak,   2017-yil   1-yanvar   holatiga
respublikamizda   faoliyat   ko’rsatayotgan   aksiyadorlik   jamiyatlari   soni   659   tani
tashkil   etgan   bo’lsa,   keying   yillarda   ularning   soni   613   gacha   qisqargan   bo’lib,
buning sababi sifatida aksiyadorlik jamiyatlari soni pasayishiga qo’yilgan talablar
yuqoriligini   ko’rsatish   mumkin.   Shuningdek   samarasiz   ishlayotgan   aksiyadorlik
jamiyatlarining tugatilayotganligi bilan izohlashimiz mumkin..
                      O’zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki   yillaridan   boshlab   amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   negizini   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   uni   xususiylashtrish   tashkil   etadi.   Aksiyadorlik   jamiyatlari   bugungi
kunda   mamlakat   iqtisodiyotining   ko’plab   sohalarida   etakchi   mavqeni   egallagani
holda,   keng   tarqalgan,   boshqaruv,   kuzatuv   va   ijro   organlari   orqali   korporativ
munosabatlarga   faol   kirishadigan   yuridik   shaxslar   hisoblanadi.   Aksiyadorlik
jamiyatlari   dastlab   XVII   asrda   Evropada   dengiz   orqali   savdo-sotiq   sohasida
faoliyat   yuritgan   mulkdorlar   o’rtasida   tashkil   etilgan.   Aksiyadorlik   jamiyatlari
faoliyatiga   doir   huquqiy   normalar   ilk   bor   1808-yilda   Fransiya   savdo   kodeksida
belgilangan.
Mazkur faoliyatning qonuniy negiziga ko’ra mamlakatimizda bunday jamiyat
yuridik   shaxsni   ta sis   etish   yoki   qayta   tashkil   etish   (qo’shib   yuborish,   bo’lish,‟
ajratib chiqarish, o’zgartirish) yo’li bilan tashkil etilishi mumkin. Jamiyatni ta sis	
‟
etish yo’li bilan tashkil etish muassislarning qaroriga ko’ra amalga oshiriladi. 1
Aksiyadorlik   jamiyat   yuridik   shaxsni   ta sis   etish   yoki   qayta   tashkil   etish	
‟
(qo‘shib yuborish, bo’lish, ajratib chiqarish, o’zgartirish) yo’li bilan tashkil etilishi
mumkin.   Jamiyatni   ta sis   etish   to’g’risidagi   qaror   ta sis   yig‘ilishi   tomonidan	
‟ ‟ qabul   qilinadi.   Jamiyat   bir   muassis   tomonidan   ta sis   etilgan   taqdirda   jamiyatni‟
ta’sis   etish   haqidagi   qaror   shu   muassis   tomonidan   yakka   tartibda   qabul   qilinadi.
Jamiyatning   muassislari   uni   tashkil   etish   to‘g‘risida   o’zaro   ta sis   shartnomasini	
‟
tuzadilar,   shartnomada   ularning   jamiyatni   ta sis   etishga   doir   birgalikdagi	
‟
faoliyatni   amalga   oshirish   tartibi,   jamiyat   ustav   fondining   (ustav   kapitalining)
miqdori,   muassislar   o’rtasida   joylashtirilishi   lozim   bo’lgan   aksiyalarning   turlari,
ular   uchun   to’lanadigan   haqning   miqdori   va   uni   to’lash   tartibi,   muassislarning
jamiyatni tashkil etishga doir huquq va majburiyatlari belgilanadi. Jamiyatni ta sis	
‟
etish   to’g‘risidagi   qaror   muassislarning   ovoz   berish   natijalarini   hamda   jamiyatni
ta sis   etish,   uning   ustavini   tasdiqlash,   jamiyatning   boshqaruv   organlarini	
‟
shakllantirish masalalari yuzasidan muassislar qabul qilgan qarorlarni aks ettirishi
kerak.
Jamiyatni   ta sis   etish,   uning   ustavini   tasdiqlash   to’g‘risidagi   va   muassis	
‟
tomonidan   jamiyatning   aksiyalari   haqini   to’lash   uchun   kiritilayotgan   qimmatli
qog‘ozlarning, o’zga mulkiy huquqlarning yoki pulda ifodalanadigan bahoga ega
bo‘lgan   boshqa   huquqlarning   pulda   ifodalangan   bahosini   tasdiqlash   haqidagi
qarorlar   muassislar   tomonidan   bir   ovozdan   qabul   qilinadi.   Chet   ellik   investorlar
ishtirokidagi   jamiyatni   tashkil   etish   O’zbekiston   Respublikasining   qonun
hujjatlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Davlat tashkiloti aksiyadorlik jamiyati etib o‘zgartirilayotganda aksiyadorlik
jamiyatini ta sis etish to‘g‘risidagi qaror davlat mulkini tasarruf etishga vakolatli	
‟
organ   tomonidan   qabul   qilinadi.   Jamiyat   muassislari   va   aksiyadorlarining   soni
cheklanmaydi.
Jamiyatni tashkil etish to‘g‘risidagi ta sis shartnomasini imzolagan yuridik va	
‟
jismoniy shaxslar jamiyatning muassislari (muassisi) deb e tirof etiladi.	
‟
Agar   qonunda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   yoki   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarorida   boshqacha   qoida   belgilanmagan
bo’lsa,   davlat   organlari   jamiyatning   muassislari   (aksiyadorlari)   bo’lishi   mumkin
emas. 2
Ushbu   masalalarni   hal   etish   uchun   aksiyadorlik   jamiyatida   tavakkalchilik darajasini   nazorat   qilishda   kuzatuv   kengashining   ahamiyati   bayon   etilgan
qoidalarni,   korporativ   boshqaruv   darajasini   baholash   mezonlarini,   korporativ
boshqaruvni   samarali   olib   borishga   qaratilgan   ichki   hujjatlarni   hamda   korporativ
boshqaruv   tizimida   tanglik   vaziyatlari   vujudga   kelganda   ko’riladigan   chora-
tadbirlar   taktikasini   ishlab   chiqish   va   tartibga   solish   talab   etiladi.   Bu   borada
aksiyadorlik jamiyatlarini qayta tashkil etishda ularning joylashtirilish usullaridan
samarali foydalanishni yuzaga keltiradi (1-chizma).
Ta’kidlab   o’tish   kerakki,  korporatsiya   tushunchasi   hozirgi   sharoitlarda   yana
bir o’ziga xos jihatni kasb etmoqda. Undagi bir nechta yuridik shaxslar tomonidan
tashkil etilgan xo’jalik subyektini belgilash uchun foydalanilib, ularning har birini
boshqa   mulkiy   munosabatlar,   birgalikda   biznes   yuritish,   umumiy   maqsadlar   va
manfaatlar,   umumiy   tashkiliy   struktura   bilan   bog‘liq   mustaqil   iqtisodiy   subyekt
sifatida ko’rib chiqish mumkin.
Tadbirkorlik   korporatsiyalari   foyda   olish   uchun   yaratiladi.   Bular   jumlasiga
quyidagilar kiradi:
-   AQShda korporatsiyalar faqat aksiyadorlik kapitali asosida tuziladi;
1-rasm. Aksiyadorlik jamiyatini qayta tashkil qilishdagi joylashtirish usullari 3
-   AQShda korporatsiyalar faqat aksiyadorlik kapitali asosida tuziladi; -   Yevropada ma’suliyati cheklangan jamiyat, shirkatlar, kooperativlar, ochiq
aksioner jamiyatlari, yopiq aksionerlik jamiyatlari.
Tadbirkorlik korporatsiyasi sifatida quyidagilar bo’lishi mumkin:
-   alohida tijorat tashkiloti;
-   integratsiyalangan korporativ tuzilma (konsern, xolding va boshqalar).  
Istiqbolli moliyaviy tahlil asosida moliyaviy rejalashtirish amalga oshirilganda
asosiy   jihat   sifatida   xo‘jalik   sub’ekti   faoliyat   yuritayotgan   biznes   muhiti
maydonga   chiqadi.   O‘z   navbatida   biznes   muhiti   xo‘jalik   sub’ekti   moliyaviy-
xo‘jalik   faoliyatiga   ta’sir   etuvchi   shart-sharoitlar   va   turli   ichki   hamda   tashqi
omillar tizimini qamrab oladi.
Iqtisodchi   olim   M.Porterning   “Raqobatni   besh   kuchi”   modeli   ham   tashqi   muhit
tahliliga qaratiladi. Dissertatsiya ishimizda tadqiq etilayotgan “Qo‘qon mexanika
zavodi”   aktsiyadorlik   jamiyati   misolida   tashqi   moliyaviy   muhit   tahlilini
M.Porterning   “Raqobatni   besh   kuchi”   modelidan   foydalangan   holda   amalga
oshiramiz.
1)   Tarmoqqa   yangi   raqobatchilarni   kirish   masalasi   «Qo‘qon   mexanika
zavodi” AJ uchun juda ham past darajadagi xavfdir, chunki:
   tarmoqda  paydo  bo‘lishi  uchun  juda katta  kapital   quyilmalar   talab etiladi.
(Sifatli   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   yangi   texnologiyalarni   o‘zlashtirish   va
yangi turdagi tovar ishlab chiqarish lozim);
   aksiyadorlik jamiyatining amaldagi mahsulotiga iste’molchilarni bog‘liqligi;
   aksiyadorlik jamiyati tomonidan sotuv kanali yo‘lga qo‘yilgan
2) Ta’minotchilarni raqobat kuchi “Qo‘qon mexanika zavodi” AJni ish
faoliyatiga,   moliyaviy   ishlab   chiqarishiga   va   iqtisodiga   sezilarli   ta’sir   qiladi   va
chet   eldagi   metall   ishlab   chiqaruvchilar   asosiy   ta’minotchilari   hisoblanadi
(Rossiya   Federatsiyasi).   Savdo   vositachilari   orqali   xom-ashyo   va   materiallarni
shunday etkazib berish imkoniyati bor.
3) Tovar emitentlarini bozorda paydo bo‘lishi amalda mavjud emas. (Gabarit
o‘lchami   3200   mmgacha   va   uzunligi   20000   mm   alohida   qismlarni   50   tonna
massagacha  va uskunalarni “Qo‘qon mexanika zavodi” yasash imkoniyatiga ega, detallarni   30   tonna   massasigacha,   balandligi   2000   mm   va   tashqi   diametri   4000
mm   mexanik   yasab   berish   imkoniyati   bor   bunday   mahsulotlarni   yasash   uchun
yuqori malakali ishchi va doimiy sifat nazoratini talab etadi.
4)   Iste’molchilarni   raqobat   kuchi.   “O‘zbekneftegaz”   AJ   tarkibiy   tuzilishida
asosiy   iste’molchilar   aksiyadorlik   jamiyatini   tashkil   etadi   (“Transgaz”   AJ,
“O‘zneftigazqazibolish” AJ, “Uzgeoburneftigaz” AJ). “Qo‘qon mexanika zavodi”
aksiyadorlik   jamiyatini   ishlab   chiqarayotgan   mahsulotlariga   oxirgi   yillarda
“Uzbekneftigaz” AJ tarkibiga kiradigan korxonalar iste’molchilarga aylanmoqda,
ularning ulushi yildan-yilga o‘sib bormoqda.
5)   Tarmoqdagi   mavjud   raqobatchilarni   bir-biri   bilan   o‘zaro   daromad   uchun
kurash olib borishadi. “Uzneftigazmash” AJ tarkibiga kiruvchi “O‘zbekximmash”
AJ,   “Andijon   OEZ”   AJ,   “NGXM   zavodi”   AJ,   “Urganchgazmash”   MChJ   va
“Buxoro   RMZ”   AJ   kabi   tashkilotlar   mamlakatning   neft-gaz   va   neft-kimyo
komplekslari uchun uskunalar va butlash qismlari ishlab chiqarishadi. “Qo‘qon   mexanika   zavodi”   aktsiyadorlik   jamiyatining   tashqi   muhitining
tahlili uning xavfli tomonlari va imkoniyatlari shartlarini yaratish imkonini beradi.
Tashkilot   tahlilini   o‘tkazish   natijasida   tashqi   muhit   sohasidagi   kuchli   va   kuchsiz
taraflarini tahlil qilish zarur.
SWOT-matritsa   analizi   orqali   makro   muhit   va   aktsiyadorlik   jamiyati   ichki
muhitining   kuchli   va   kuchsiz   tomonlari   ustidan   o‘tkazilgan   tadqiqotlar
shakllantirish mumkin.
“Qo‘qon   mexanika   zavodi”   AJning   rivojlanishida   salbiy   taraflari   va   ijobiy
taraflarga   kompleks   yondashuv   orqali   “Qo‘qon   mexanika   zavodi”   AJning
imkoniyatlari va xavf-xatarlarini ko‘rsatib beradi.
Xo‘jalik   sub’ektlari   moliyaviy-xo‘jalik   faoliyati   davomida   ta’sir   ko‘rsatishi
mumkin   bo‘lgan   o‘zgarishlar,   omillar   va   risklarni   moliyaviy   menejerlar
tomonidan   nazorat   qilish   imkoniyatlariga   ko‘ra   biznes   muhitini   quyidagi   uchta
guruhga ajratish mumkin:
- bilvosita ta’sir etadigan tashqi moliyaviy muhitdagi o‘zgarishlar;
- bevosita ta’sir ko‘rsatuvchi tashqi moliyaviy muhitdagi o‘zgarishlar;
- ichki moliyaviy muhitdagi o‘zgarishlar.
Agrobank   davlatga   qarashli   universal   bank   bo’lib,   aktivlari   bo’yicha
mamlakat
bank   sektorida   beshinchi   o’rinni   egallaydi.   Bank   o’z   mijozlariga
mamlakatimizning barcha hududlaridagi  170 ta filialida keng ko’lamli moliyaviy
xizmatlarni   taklif   etadi.   Bank   faoliyatining   asosiy   yo’nalishlari   qishloq   xo’jaligi
va   kichik   va   o’rta   biznes   sohasida,   shuningdek,   tijorat   korporativ   va   chakana
biznesda   davlat   dasturlarini   amalga   oshirishdan   iborat.   Biz   quyida   dast   avval
kuchli va zaif tomonlarini ko’rib o’tamiz va umuman olganda strategik tomondan
tahlil qilib chiqamiz.
Bankning   rivojlanish   strategiyasining   asosiy   qoidalari.   Mijozlarni
segmentatsiyalash amalga oshirish va e’tibor mahsulotdan mijozlar segmentlariga
o’tadi.  Maqsadli   segmentlarning  ehtiyojlarini  hisobga   olgan  holda  yangi  takliflar
ishlab   chiqiladi   va   mahsulot   shartlari   ularning   afzalliklariga   ko’ra   moslashtirish zarur hisoblanadi.
• Mahsulotlarning jab etuvchi mahsulotlari, sotib olish mahsulotlari va o’zaro
sotiladigan   mahsulotlarni   ajratgan   holda,   fokusli   mahsulotlar   uchun   shart-
sharoitlar   bozorga   qaraganda   yaxshiroq   amalga   oshiriladi,   qolganlari   uchun
raqobatchilar bilan teng ravishda o’rnatiladi.
•   Bank   masofaviy   xizmatlarni   yanada   rivojlantirish   va   ularga   xizmat
ko’rsatish   jarayonlarini   o’tkazishni   davom   ettirishni   rejalashtirmoqda.   Filiallarda
asosiy   e'tibor   mahsulotlarni   sotish   va   yangi   mijozlarni   jalb   qilishga
qaratilmoqdadi.
Bundan   tashqari,   bank   bank   xizmatlaridan   foydalanmayotgan   hududlardagi
mahalliy   aholiga   murojaat   qilib,   filiallarning   keng   tarmog‘i   orqali   mijozlar
bazasini kengaytirishni rejalashtirmoqda. Bank xizmat ko’rsatish darajasi bo’yicha
hududlarda   yetakchi   o’rinni   egallashni   maqsad   qilgan   bo’lib,   bu   yo’nalishda
quyidgilar belgilanib olingan.
•   tijorat   yo’nalishida   bank   chakana   biznes   va   kichik   va   o’rta   biznesni
rivojlantirishga e'tibor qaratadi.
• mijozlarni segmentatsiyalash joriy qilinadi va e’tibor mahsulotdan mijozlar
segmentlariga   o’tadi.   Maqsadli   segmentlarning   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda
yangi   takliflar   ishlab   chiqiladi   va  mahsulot   shartlari   ularning  afzalliklariga   ko’ra
moslashtiriladi.
Bankning   strategik   maqsadlari:   2024-yilga   borib   bank   aktivlari   bo’yicha
O’zbekiston  banklari  orasida  beshinchi  o’rinni  saqlab  qolishni  rejalashtirmoqda.
Kredit
portfelining   rejalashtirilgan   sezilarli   o’sishi   va   biznes   samaradorligini
oshirish   hisobiga   bank   foydani   2024-yilgacha   921   milliard   so’mgacha
oshirishni rejalashtirmoqda. 2-rasm. 2024-yilga qadar bank foydasining o’sishi prognozi (milliard so’m) 5
Bank   2024-yilga   kelib   o’z   kapitali   rentabelligini   (ROE)   12,2   foizga
oshirishni
maqsad qilgan.
3-rasm ROE (Bank kapitalining rentabelligi) 2024 yilgacha (%) 6
Bank   yangi   mijozlarni   faol   jalb   qilishni   va   ularning   sonini   2019-yilga
nisbatan 2,3
barobarga   oshirishni,   2024-yilga   kelib   5,4   million   mijozga   erishishni
rejalashtirmoqda. 4-rasm Faol mijozlar soni (ming kishi)
2024-yilgacha   bo’lgan   davrda   bank   umumiy   kredit   portfelini   2024-yilgacha
51
trillion so’mga yetkazmoqchi.
5-rasm Kredit portfeli (milliard so’m)
Bankning   mijozlar   mablag‘larini   jalb   qilish   bo’yicha   strategiyasishundan
iboratki
jozibador   shartlarga   ega   depozitlarni   rivojlantirish,   savdo   hajmini   oshirish   va
mijozlarga   xizmat   ko’rsatishni   yaxshilash   orqali   bankning   resurs   bazasida
depozitlar   ulushini   oshirishga   qaratish   hisoblanadi.   2024   yil   oxiriga   kelib
korporativ va chakana depozit portfellarining nisbiy ulushini saqlab qolgan holda
jami moliyalashtirish qariyb 52 trillion so’mgacha oshadi.
6-rasm To’plangan mablag'lar (milliard so’m) 7
2019-yilda   operatsion   xarajatlarning   operatsion   daromadga   (CIR)   ulushi
64,6%   ni   tashkil   etdi.   2024-yilgacha   biznes   jarayonlarini   avtomatlashtirish   va ma’muriy   xarajatlarni   optimallashtirish   hisobiga   bu   ko’rsatkichni   45,8   foizga
kamaytirish rejalashtirilgan.
7-rasm CIR (%) 8
Bankning maqsadli biznes modeli: Davlat dasturlarini amalga oshirish bank,
birinchi   navbatda,   hozirgi   keng   mijozlar   bazasi   -   hududlardagi   davlat   dasturlari
ishtirokchilariga xizmat ko’rsatishni maqsad qilgan. Bank ushbu mijozlarga davlat
dasturlari   doirasidagi   kreditlarni   ham,   o zaro   sotish   yo li   bilan   qo shimchaʻ ʻ ʻ
mahsulot va xizmatlarni taklif qilishni rejalashtirmoqda. Keng filiallar tarmog'i va
faol   rivojlanayotgan   masofaviy   yo’llar   tufayli   bank   boshqa   banklarning
vakolatxonalari   mavjud   bo’lmagan   chekka   hududlarda   ham   aholi   uchun   bank
xizmatlaridan   foydalanish   imkoniyatlarini   oshiradi.   Bank   davlat   dasturlari
doirasida   yillar   davomida   to’plangan   mijozlar   tajribasini   qi’llagan   holda   undan.
mijozlar   ko’lami   kengaytirishda   foydalanish   o’z   oldiga   maqsad   qilib   qo’ygan
Mijozlar   bilan   o’zaro   hamkorlik   tajribasiga   asoslangan   jamlangan   ma’lumotlar
orqali   bankka   mijozlarning   xizmat   ko’rsatish,   aloqa   kanallari   va   boshqalar
bo’yicha o’z afzalliklarini tahlil qilish imkonini beradi.
Bank,   shuningdek,   fermerlar   va   ularning   mahsulotlarini   ulgurji   va   chakana
xaridorlari   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlarni   osonlashtirish   uchun   fermerlar
bozorini yaratishni ko’rib chiqmoqda.
2 .2. Aksiyadorlik jamiyatlarini kapital bozoridagi ishtrokini
takomillashtirish istiqbollari
  Dastlab   aksiyadorlik   jamiyati   17-asrda   paydo   bo’lgan,   hozirda
keng tarqalib, ommaviy tus olgan. O’zbekistonda aksiyadorlik jamiyati
bozor   islohotlari   davomida   mol-mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish va   xususiylashtirish   jarayonida   paydo   bo’ldi,   davlat   korxonalarini
aksiyadorlik   jamiyatiga   aylantirish   mulkiy   o’zgarishlarning
yo’nalishlaridan   biriga   aylanadi.   Islohotlarning   birinchi   bosqichida
yopiq   turdagi   aksiyadorlik   jamiyati   tashkil   topdi.   Uning   2-bosqichida
ochiq   turdagi   aksiyadorlik   jamiyati   shakllana   boshladi.   O’zbekistonda
1995-yilda   2255   ta,   1996-yilda   5500   ta   aksiyadorlik   jamiyati   ishladi.
O’zbekistonda aksiyadorlik jamiyati nodavlat sektoriga kiradi.
Aksiyadorlik   jamiyatiga   ta ‟ rif   beradigan   bo ‟ lsak,   aksiyadorlik
jamiyati-daromad   topish   maqsadida   hissadorlik   tamoyiliga   binoan
uyushgan   sherikchilik   jamiyati.   Aksiyadorlik   jamiyati   boshqa
sherikchilik   korxonasidan   farqliroq,   muomalaga   nominal   qiymati
ko ʻ rsatilgan   aksiyalar   chiqarish   va   uni   sotish   yo ʻ li   bilan   tarqatish
bunday   jamiyatning   moliyaviy   negizini   tashkil   etadi.   Aksiya   egalari
dividend shaklida daromad oladilar. Aksiyadorlik jamiyatining ochiq va
yopiq jamiyat shaklidagi ko ʻ rinishlari bor:
Yopiq aksiyadorlik jamiyati - aksiya egalari ma ʼ lum guruh, 
masalan, ta ʼ sischilarning o ʻ zi bilan cheklanadi. Aksiyalar faqat ularning 
o ʻ rtasida tarqatiladi.
Ochiq   aksiyadorlik   jamiyati   -   jamiyat   aksiyalari   erkin   sotiladi   va
sotib   olinadi,   aksiyadorlar   soni   cheklanmagan,   xohlagan   va   aksiya
olishga   puli   bor   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs,   shu   jumladan,   ajnabiy
shaxslar uning a ʼ zosi bo ʻ la oladi.
Aksiyadorlik jamiyati pulni bir yerga to ʻ plab biznesga qo ʻ yish uchun 
tuziladi. Uning tashkilotchilari ta ʼ sischilar deb yuritiladi. Ta ʼ sischi 
firmalar, banklar, davlat va ayrim fuqarolar bo ʻ lishi mumkin.  Aksiyadorlar jamiyatining afzalligi shundaki, u mayda pulni to ʻ plab yirik
pulga aylantirish, ya ʼ ni kapital bo ʻ la oladigan pulga aylantirishdan, 
mayda puldorlarning pulini ham biznesga qo ʻ yishdan iborat. 
Aksiyadorlik jamiyatini boshqarishning oliy organi - aksiyadorlar 
majlisi, so ʻ ngra -direktorlar kengashi va quyi bo ʻ g ʻ ini-bo ʻ linmalar 
boshqarmasidan iborat. Aksiyadorlar majlisi aksiyadorlar jamiyati yillik 
hisobotini, nizomdagi o ʻ zgarishlarni, daromadning taqsimlanishini, 
foyda-zarar hisob-kitobini, taftish natijalari, rahbarlarni saylash 
masalasini ko ʻ rib chiqadi va tegishli qarorlar qabul qiladi.
Iqtisodiyotda   pul  mablag'lari  doim  harakatda   bo'ladi.   Sotuvchi  va
xaridor o'rtasidagi aynan shu oldi-sotdi munosabatlari moliya bozorini
belgilab beradi. Zamonaviy moliya bozorini shakllantirishning ustuvor
yo'nalishlaridan   biri  esa   kapital  yoki   fond  bozorini   rivojlantirish   orqali
amalga   oshiriladi.   Bunda   xaridor   nafaqat   pul,   balki   boshqa   turdagi
moliyaviy   instrumentlar,   jumladan,   qimmatli   qog'ozlar   orqali   ham
savdo qilishi mumkin.
              So'nggi   yillarda   mamlakatimiz   ochiq   bozor   iqtisodiyotiga   o'tib
bormoqda.   Moliyaviy   bozor   imkoniyatlarining   oshishi   kapital   bozori
rivojida   ham   aks   etmoqda.   Kapital   bozori   o'z   nomi   bilan   kapitalizm
tarafdori - bu xususiy mulk ustuvorligi   va kafolatlanganligi demakdir.
Yanada kengroq ma'noda esa, fond bozori bu vaqtincha bo'sh turgan
pul   mablag'larini   to'plash,   ularni   ssuda   kapitaliga   aylantirish,   so'ng
ishlab   chiqarish   jarayoni   ishtirokchilari   o'rtasida   taqsimlashni
anglatadi. Bunda oldi-sotdi operatsiyalari qimmatli qog'ozlar, xususan
korxonalarning   aksiyalari   hamda   davlat   obligatsiyalari   bilan   amalga oshiriladi. Savdolar onlayn tartibda Toshkent RFB yagona savdo tizimi
platformasi   hisoblangan   fondbozori.uz   sayti   orqali   olib   boriladi.   Bu
shaffof   bozor   infratuzilmasi   bo'lib,   o'z   ichiga   talab   va   taklif,   sof
raqobat,   kotirovkalar,   listing   kategoriyalari   kabi   tushunchalarni
qamrab oladi. Aslida, birjalar ularda savdoga qo'yiladigan mahsulotlar,
ya'ni birja tovarlariga
qarab   turlarga   bo'linadi.   Tovar   birjasida   xomashyo   va   mahsulotlar
asosiy   o'rin   tutsa,   valyuta   birjasida   pul,   fond   birjasida   esa   qimmatli
qog'ozlar uning muhim ob'ekti hisoblanadi.
Umuman,   bu   onlayn   savdo   makoni   ishlab   chiqaruvchi   va
xaridorlarni   o'zaro   bog'lovchi   mexanizmdir.   Qimmatli   qog'ozlar
bozorining rivojlanishi esa milliy iqtisodiyotni uzoq muddatli moliyaviy
resurslarga   bo'lgan   ehtiyojini   ta'minlab,   uning   yuqori   va   barqaror
o'sishiga   qaratilgan   muhim   vosita   hisoblanadi.   Bu   soha   moliyaviy
resurslarni   jamg'aruvchilar   va   qo'shimcha   mablag'larga   ehtiyoji
bo'lgan   xususiy   sektor   vakillari,   banklar,   sug'urta   kompaniyalari,
davlat   korxonalari   va   hukumatning   investitsiyalar   asosida
transformatsiya jarayonlarini amalga oshirishiga xizmat qiladi.
Dunyoning   yetakchi   davlatlari   tajribasida   moliya   bozorini
rivojlantirish   va   tarkibiy   jihatdan   o'zgartirish   bevosita   kapital
bozorining   rivoji   bilan   bog'liq.   Mamlakatimizda   bu   yo'nalish   so'nggi
yillarda   yangi   bosqichga   ko'tarilmoqda.   Moliya   bozorlari,   jumladan,
fond   bozorini   rivojlantirish   yangi   iqtisodiy   sharoitda   asosiy
maqsadlarimizdan biri sifatida belgilangan.
Bu kapital bozordagi savdo-sotiq ko'rsatkichlarini yanada oshirmoqda. Birgina   misol,   o'tgan   yili   fond   birjasi   savdo   aylanmasi   1260,5   milliard
so'mni   tashkil   etib,   2020-yilga   nisbatan   ikki   yuz   foizdan   ortiqroq   yoki
2,2   baravarga   oshgan.   Tuzilgan   savdo   bitimlari   hajmi   bo'yicha   ham
ijobiy natijalar qayd etilib, 71 489 ta qayd etilgan.
Davlatimiz   rahbarining   2021-yil   13-apreldagi   “Kapital   bozorini
yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to'g'risida”gi   Farmoni   bilan
kapital   bozorining   raqobatbardoshligini   oshirish   va   uning
kapitallashuvini 2023-yil yakuniga qadar erkin muomaladagi qimmatli
qog'ozlarga   asoslangan   bozor   kapitallashuvini   amaldagi   1,9   dan   45
trillion   so'mga   etkazish   vazifasi   qo'yilgan.   Bunda   banklar   tomonidan
kreditlashga   muqobil   bo'lgan   samarali   moliyalashtirish   mexanizmini
ishlab chiqish, kapital bozorini tartibga solishning yaxlitligini va tizimli
tavakkalchiliklarning   oldini   olishni   ta'minlovchi   qonunchilik   bazasini
yaratish   hamda   minoritar   investorlar,   kapital   bozorining   boshqa
ishtirokchilari   hamda   aholi   keng   qatlamlarining   bilim,   ko'nikma   va
moliyaviy   savodxonligini   oshirishni   qo'llab-quvvatlashni   nazarda
tutilgan.  Mazkur dasturlar  doirasida  2023-yil  yakuniga  qadar  40 ming
nafar aholi qamrab olinadi.
Kapital   bozori   haqida   turli   ta'riflarni   keltirish   mumkin.   Masalan,
yevropalik   iqtisodchilar   kapital   bozoriga   aksiyadorlik
kompaniyalarining   investitsion   jozibadorligini   ta'minlashdagi   muhim
omil sifatida qaraydi. Moliya bozorini optimallashtirish orqali minoritar
aksiyadorlarning   ham   manfaatlarini   himoya   qilishga   erishish
mumkinligi ta'kidlanadi.
Chunki   korporativ   tuzilmalar   faoliyati   iqtisodiy   taraqqiyotda muhim   o'rin   tutadi.   Shu   bois,   yurtimizda   ularning   faoliyati
samaradorligini   oshirish,   zamonaviy   korporativ   boshqaruv   tizimini
joriy   etishga   doir   qator   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Mazkur
sohaning   huquqiy   asoslarini   takomillashtirish   maqsadida   O'zbekiston
Respublikasining   “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning
huquqlarini   himoya   qilish   to'g'risida”gi,   “Qimmatli   qog'ozlar   bozori
to'g'risida”gi Qonunlari yangi tahrirda qabul qilindi va amaliyotga joriy
etildi. Shuningdek, bir qancha qarorlar qabul qilindiki, ular aksiyadorlik
jamiyatlarini   son   jihatdan   optimallashtirish,   kapital   bozoridagi
faoliyatini   samarali   tashkil   etish,   moliyaviy   manbalarini
shakllantirishda   qimmatli   qog'ozlar   salmog'ini   oshirish   hamda   xorijiy
investorlarni jalb qilishga xizmat qilib kelmoqda.
Kapital   bozorini   rivojlantirish   agentligining   ma'lumotiga   ko'ra,
bugungi   kunda   emissiya   qilingan   aksiyalarning   umumiy   nominal
qiymati   100   trillion   so'mdan   ortiq   bo'lib,   ulardan   faqatgina   1,5
foizigina erkin muomalada harakat qilmoqda. Bu mamlakat yalpi ichki
mahsulotiga   nisbatan   hisoblaganda   1   foizdan   kam   bo'lib,   ushbu
ko'rsatkich Singapurda 188 foiz, Malayziyada 112 foiz va Rossiyada 34
foizni   tashkil   etadi.   Mazkur   holat   O'zbekistonda   kapital   bozorining
investitsiyalar   va   jamg'armalar   o'rtasida   vositachilik   rolini   sifat   va
miqdor jihatdan oshirish zarurligini ko'rsatadi.
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   iqtisodiyotning   turli   sohalarida
faoliyat   yuritadigan   ma ‟ suliyati   cheklangan   jamiyat   (MChJ)
ko’rinishidagi   148   mingdan   ortiq   korxona   mavjud.   Aksariyat
aksiyadorlik   jamiyatlariga   qaraganda   ko’proq  investitsiya   jalb   qilishga qodir   ushbu   korxonalarning   barchasida   bank   kreditidan   boshqa   o’z
biznesini   moliyalashtirishga   alternativa   yo’q.   Korporativ   obligatsiyalar
esa MChJlar uchun xuddi shundan alternativaga aylanishi mumkin.
  Xulosa
Aksiyadorlik jamiyatining  turli   toifadagi   rahbarlari, yetakchi  mutaxassislari
va   xodimlari   mehnatini   eng   yangi   texnologiyalarni,   shuningdek,   hisoblash
texnikasini   qo’llash   orqali   maksimal   darajada   mexanizatsiyalash   va
avtomatlashtirish   zarur.   Moliyaviy   strategiyaning   to’g‘ri   belgilanishi   va   o’z
vaqtida   to’liq   amalga   oshirilishi   korporativ   tuzilmalaming   kelajakda   ham   raqobat
kurashida   ustun   bo’lishini   ta’minlaydi.   Umuman,   tijorat   tashkilotlari   strategik
muvaffaqiyatini   ta’minlashda   moliyaviy   strategiya   muhim   rol   o’ynaydi.
Korxonalarda   o’z   faoliyat   sohasiga   ko’ra   turli   xil   moliyiy   strategiyalarni   joriy
qilishi va qo’llashi mumkin. Tavsiya etiladan muhim strtegiyalardan alohida ajratib
ko’rsatish mumkin:
-   moliyaviy rejalashtirishiga ko’ra 
-   moliyaviy maqsadlariga ko;ra
-   maqsad belgilanishiga ko’ra
-   davriyligiga ko’ra
Koxona moliyaviy strategiyasini ishlab chiqishda o’zining xususyatlaridan va
moliyaviy   boshqaruvchilaridan   kelib   chiqqan   holda   tanlashi   va   amalga   oshirishi
mumkin. Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
1. O'zbekiston Respublikasi “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlaming 
huquqlarini himoya qilish to‘g‘risida”gi Qonuni. 2014-yil 6-may. 
2. O'zbekiston Respublikasi “Qimmatli qog'ozlar bozori to‘g'risida’’gi Qonuni. 
2015-yil 3-iyun. 
3. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 4947-sonli “O'zbekiston Respublikasini
yanada rivojlantirish bo'yicha Harakatlar strategiyasi to'g'risida” Farmoni. 2017-yil
7-fevral. 
4. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 4720-sonli “Aksiyadorlik jamiyatlarida
zamonaviy korporativ boshqaruv uslublarini joriy etish chora-tadbirlari”gi 
Farmoni. 2015-yil 24- aprel. 
5. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining “O'zbekiston Respublikasida 
investitsiya muhitini tubdan yaxshilash choratadbirlari to‘g‘risida”gi PF-5495 sonli
Farmoni. 2019-yil 1-avgust. 
6. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 4609-sonli «O'zbekiston 
Respublikasida investitsiya iqlimi va ishbilarmonlik muhitini yanada 
takomillashtirishga doir qo'shimcha choratadbirlar to'g'risida»gi Farmoni. 2014-yil 
7-aprel. 
7. 0 ‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga 
Murojaatnomasi. 2017-yil 22-dekabr 
8. Bob Tricker. Corporate governance: principles, policies and practices. - UK.: 
Oxford university press, 2012. - 546 p. 
9. Хамидулин  M . B . Финансовые механизмы корпоративного управления. 
Монография. - Т.: Молия, 2008. - 204 с. 
10.  Rasulov   N . M .  Korporativ   boshqaruv   amaliyoti :  milliy   va   xalqaro   tajriba . // 
“ Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar ”  ilmiy   elektron   jumali . -  Toshkent , 
2015. - №2.  11.  Ashurov   Z . A .  Korporativ   boshqaruv   konsepsiyasi   va   mohiyati :  ilmiy - nazariy  
yondashuvlar   va   ulami   rivojlantirish . // “ Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar ”
ilmiy   elektron   jumali . -  Toshkent , 2015. - №6. 
12. Brealey R.A., Myers S.C., Allen F. Principles of Corporate Finance. 11th 
Global Edition. USA, 2015. - 1341 p. 
13. Rustamova D. Moliya bozorini tartibga solishning evolyutsiyasi. // “Iqtisodiyot
va innovatsion texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. - Toshkent, 2016. - №2. 408 
14. Rasulov N.M. Korporativ boshqaruv - investitsiyalar samaradorligi kafolati. - 
Т.: Iqtisodiyot, 2011. - 126 b. 
15. Abdujabborov Sh. Korporativ boshqaruv tizimini baholash nimani ko'rsatdi? // 
Upravlenie predpriyatiem. Toshkent, 2017 - №10. 
16.. Леванова Л.Н. Теория корпоративного управления. — Саратов, 2011. - 
171 с. 
17. Xashimov А.А. O'zbekistonda integratsiyalashgan korporativ tuzilmalami 
boshqarish metodologiyasini takomillashtirish.: Iqtisod fanlari doktori ilmiy 
darajasi uchun diss.ishi. - Т.: 2007. - 338 b. 
Internet saytlari:
www.prezident.uz - O'zbekiston Respublikasi matbuot xizmati; 
www.lex.uz - Qonunchilik hujjatlari milliy bazasi; 
www.mf.uz - O'zbekiston Respublikasi moliya vazirligi; 
www.openinfo.uz - Korporativ axborotlar yagona portali; 
www.uzse.uz - Toshkent respublika fond biijasi; 
www.oesd.org - Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti; 
www.worldbank.org - Jahon banki; 
www.doingbusiness.org - Biznes yuritish hisobotlari; 
www.csm.gov.uz - Qimmatli qog'ozlar bozorini rivojlantirish va muvofiqlashtirish 
markazi; 
www.gkk.uz - Xusususiylashtirilgan korxonalarga ko'maklashish va raqobatni 
rivojlantirish davlat qo'mita