Amaliyotchi psixologning pedagoglardagi emotsional toliqish sindromi psixoprofilaktikasi bo’yicha ishlari

  MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………2
I BOB.  AMALIYOTCHI PSIXOLOGNING IJTIMOIY ROLI, KASBIY 
POZITSIYASI VA FAOLIYATI…………………………….……………..….5
1.1. Amaliyotchi psixologning ahloqiy kasbiy faoliyati……………….....….5
1.2. Ta’lim sohasidagi psixolog  faoliyatning axloqiy tamoyillari…………..9
II BOB.  AMALIYOTCHI PSIXOLOGNING PEDAGOGLARDAGI 
EMOTSIONAL TOLIQISH SINDROMI PSIXOPROFILAKTIKASI BO YICHA ʻ
ISHLARI………………………………………………………………………14
2.1 Amaliyotchi psixolog shaxsiga qo yiladigan talablar………………….….14	
ʻ
2.2. O qituvchining kasbiy so nishi: sabablar, korreksiya va oldini olish 	
ʻ ʻ
usullari………………………………………………………………………...20
  XULOSA..........................................................................................................35
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.......................................................... . 37   «Tarbiyachi tashkil etishni, yurishni, hazillashishni, 
quvnoq, yoki jahldor   bo lishini bilishi lozim, ʻ
U o zini shunday tutishi kerakki, uning har bir 	
ʻ
harakati tarbiyalasin   va o qitsin». 	
ʻ
A.S.Makarenko
KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi . Psixologik   xizmatning   vazifalaridan   biri
o qituvchining   kasbiy   mahorati,   ijodkorligi   va   o zini   o zi   anglashidagi   eng   keng	
ʻ ʻ ʻ
tarqalgan   to siqlardan   biri   bo lgan   emotsional   charchashning   oldini   olish   uchun	
ʻ ʻ
o qituvchilarga psixologik profilaktik yordam ko rsatishdir.	
ʻ ʻ
Emotsional   charchash   -   bu   jismoniy,   hissiy,   ruhiy   charchoq   holati,   bu
psixologik   jarohatli   ta sirlarga   javoban   hissiyotlarni   to liq   yoki   qisman   chiqarib	
ʼ ʻ
tashlash shaklida shaxs tomonidan ishlab chiqilgan psixologik himoya mexanizmi.
Emotsional   charchash   sindromi   o qituvchi   kasbiy   faoliyatining   turli	
ʻ
bosqichlarida   rivojlanadi   va   xizmat   muddatiga,   uning   turli   bosqichlarida   tashxis
qo yish   qobiliyatiga   bog liq   emas.  	
ʻ ʻ O z   vaqtida   oldini   olish   va   tuzatish   charchash	ʻ
sindromining salbiy oqibatlarini kamaytiradi.
Shu  munosabat   bilan,   o qituvchilarning  ruhiy  salomatligini   saqlash   bo yicha	
ʻ ʻ
ishlarni  tashkil  etish  zamonaviy  ta lim   tizimining eng  	
ʼ dolzarb vazifalaridan   biri
bo lib,   hissiy   o zini   o zi   boshqarish   muammosi   esa   shaxsiy   hayot   uchun   dolzarb	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan eng muhim psixologik va pedagogik muammolardan biridir.
ʻ
  O qituvchi   kasbi   stressli   kasblar   toifasiga   kirishi   bilan   belgilanadi,   bu	
ʻ
o qituvchidan   o zini   o zi   boshqarish   va   o zini   o zi   boshqarishning   katta	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
zaxiralariga   ega   bo lishini   talab   qiladi.   Ijtimoiy   fanlarga   ko ra,   o qituvchining	
ʻ ʻ ʻ
mehnati   hissiy   jihatdan   eng   qizg in   mehnat   turlaridan   biridir.   O qituvchilarning	
ʻ ʻ
kasbiy   faoliyati   hissiy   stressni   keltirib   chiqaradi,   bu   aqliy   funksiyalar
barqarorligining   pasayishi   va   mehnat   qobiliyatining   pasayishi   bilan   namoyon
bo ladi.   Aqliy   madaniyatning   past   darajasi,   muloqot   qobiliyatlari,   o zini   o zi	
ʻ ʻ ʻ
1 boshqarish   qobiliyatlari   yetarli   darajada   rivojlanmaganligi   o qituvchilarningʻ
muhim  qismi  (boshqa  kasblarga  nisbatan)  stress  kasalliklari  -  ko plab somatik  va
ʻ
neyropsixik kasalliklardan aziyat chekishiga olib keladi.
Bu   muammo   har   doim   ham   "emotsional   charchash"   atamasi   bilan
belgilanmaydi, ammo bu hodisaga xos bo lgan alomatlar hamma uchun tanish. Bu	
ʻ
dastlab   sevimli   ishiga   qiziqishning   yo qolishi,   bolalarga,   hamkasblarga   nisbatan	
ʻ
asossiz tajovuzkorlik va g azabning paydo bo lishi, motivatsiyaning yo qolishi, o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ishiga   salbiy   munosabat   va   natijada   ish   samaradorligining   pasayishi,   uning
qiziqishi,   o z   vazifalarini   bajarishga   beparvolik,   salbiy   o zini-o zi   hurmat,	
ʻ ʻ ʻ
tajovuzkorlik,   passivlik,   aybdorlik   hissi   kuchayishi.   Bu   ko rinishlar   to planib	
ʻ ʻ
insonni   depressiyaga   olib   keladi,   bu   esa   ishdan   xalos   bo lishga   urinishlarga   olib	
ʻ
keladi: ishdan bo shash, kasbni o zgartirish.	
ʻ ʻ
Zamonaviy   o qituvchining   shaxsiy   va   kasbiy   rivojlanishi   uchun   dolzarb	
ʻ
bo lgan eng muhim psixologik va pedagogik muammolardan biri hissiy o zini o zi	
ʻ ʻ ʻ
boshqarish   muammosi   bo lib   qolmoqda.   Shu   munosabat   bilan   o qituvchilarning	
ʻ ʻ
ruhiy salomatligini saqlash bo yicha maqsadli ishlarni tashkil etishga katta e tibor	
ʻ ʼ
berilishi   kerak,   bu   esa   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishini   belgilovchi   asosiy
omillarning butun tizimini chuqur bilishga asoslanishi kerak. 
Kurs ishining  maqsadi:
– Amaliyotchi   psixologning   pedagoglardagi   emotsional   toliqishning   oldini
olish uchun qulay usullarini o rganish, taxlil qilish;
ʻ
– Emotsional charchash sindromi, uning sabablari va uni bartaraf etish usullari
haqida psixologik bilimlarni o rganish;
ʻ
– Muloqot   qobiliyatlarini,   emotsional   sohani   rivojlantirish;   birdamlik   va
ishonch   hissini   rivojlantirish,   emotsional   stressni   olib   tashlash   choralarini   ishlab
chiqish;
– Shaxsdagi   o zini   o zi   bilish   va   o zini   o zi   rivojlantirish   ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
shakllantirish.
Kurs ishining  vazifalari:
2 – pedagoglarning axborot-nazariy kompetensiyasini rivojlantirish;
– Amaliyotchi   psixologning   o qituvchilarni   salbiy   emotsional   holatlarʻ
bo yicha o zini tartibga solishning psixotexnik usullariga o rgatish;	
ʻ ʻ ʻ
– o zini   hurmat   qilish,   xavotirlarni   bartaraf   etish   orqali   shaxsning   kasbiy	
ʻ
o zini-o zi takomillashtirish uchun o qituvchilarning motivatsiyasini rivojlantirish;	
ʻ ʻ ʻ
– pedagogik jamoada qulay psixologik mikroiqlimni saqlashga hissa qo shish,	
ʻ
nizolar, tajovuzkorlik darajasini pasaytirish;
– pedagogik   muhitda   stressli   vaziyatlarning,   emotsional   charchashning   oldini
olish tizimini ishlab chiqish.
– Pedagogik-psixologik tavsiyalar ishlab chiqish. 
Kurs ishining obekti:  Amaliyotchi psixolog pedagogic jamoa  
Kurs   ishining   predmeti:   A maliyotchi   psixologning   pedagoglardagi
emotsional toliqish sindromi psixoprofilaktikasi bo yicha ishlar	
ʻ
Kurs   ishining   metodologik   asosi.   Yangi   tahrirdagi   «Ta’lim   to g risida»gi	
ʻ ʻ
Qonun, pedagog kadrlarni yuksaltirishga qaratilgan Davlat dasturlari, O zbekiston
ʻ
Respublikasi   Prezidentining   Farmonlari;   me’yoriy   hujjatlar;   O zbekiston
ʻ
Respublikasi   Prezidentining   nutq   va   ma’ruzalari,   asarlari   hamda   olimlarning
pedagogik va psixologik asarlari.
Ishning   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   2   bob,   4   bo lim,   xulosa,   ва	
ʻ
foydalanilgan adabiyotlar ro yxati qismidan iborat. Kurs ishi jami _______  betdan	
ʻ
iborat.
3 I BOB.  AMALIYOTCHI PSIXOLOGNING IJTIMOIY ROLI, KASBIY
POZITSIYASI VA FAOLIYATI.
1.1. Amaliyotchi psixologning ahloqiy kasbiy faoliyati
  Psixologik   xizmat   haqida   Nizom   amaliyotchi   psixolog   o z   faoliyatida   amalʻ
qiladigan   asosiy   hujjat   hisoblanadi.   Psixologik   xizmat   haqida   Nizom   Sobiq
Ittifoqda 1989 yilda qabul qilingan. Ushbu Nizomga ko ra psixologlar haftasiga 41	
ʻ
soat  ishlashar  edi. O zbekiston  riustaqillikka erishganidan so ng barcha sohalarda	
ʻ ʻ
bo lgani   kabi   psixologik   xizmat   sohasida   ham   bir   qancha   muvaffaqiyatlarga	
ʻ
erishildi. 
Ulardan   biri   1994   yilda   tuzilgan   "O zbekiston   Respublikasi   xalq   ta’limida	
ʻ
psixologik   xizmat,   xalq   ta’linii   tiziinida   ishlaydigan   psixologlarning   malakasini
oshirish   va   ularning   attestatsiyasi   haqida   Nizom"ning   Xalq   ta’limi   vaziri
J.G .Yo ldoshev tomonidan tasdiqlanishi (1996 yil   5 aprel) bo ldi. 2001 yilda bu	
ʻ ʻ ʻ
Nizomga   o zgartirish   kiritildi.   Nizomga   yettinchi   boMim,   kasb   hunarga	
ʻ
yo naltirish bo limi ham qo shildi. Maktablarga maxsus kasb-hunarga yo naltirish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
darslari kiritildi. Ushbu darslarni psixologlar o ta boshlashdi. 2002 yilda Nizomga	
ʻ
qayta o zgartirish kiritildi. Bu o zgarishning salbiy va ijobiy tomoni bo ldi. Ijobiy	
ʻ ʻ ʻ
tomoni   shundaki,   psixolog   xonasini   jihozlash   maktab,   litsey,   kollej   ma’muriyati
zimmasiga   yuklatildi.   Salbiy   tomoni   esa,   o quvchilar   kontingentining   ortishida	
ʻ
namoyon bo ldi. Maktabda o quvchilar soni 1000 nafar va undan ortiq bo lsa, bir	
ʻ ʻ ʻ
shtat birligi psixolog ajratiladigan bo ldi.	
ʻ
Kollejlarda   750   va   undan   ortiq   o quvchilarga   1   shtat   birligi   psixolog	
ʻ
ajratilishi belgilandi.2010 yilda Nizomga qayta o zgartirish kiritildi.	
ʻ
Psixologik xizmat haqida Nizom( 1996 y) 6 bo Iimdan iborat. 	
ʻ Ular:
1. Umumiy qoidalar.  
2. Psixoprolilaktik ishlar.
3. Psixodiagnostik ishlar 
4. Rivojlantiruvchi va korreksion ishlar
5. Psixologning maslahat berish ishlari  
4 6. Psixologik xizmat xodimlarining mas’uliyati aks etean.
              Umumiy qoidalar quyidagi bandlarni o z ichiga olgan:ʻ
1.   Psixologik   xizmat   xalq   ta’limi   va   oliy   o rta   maxsus   ta’lim   tizimining
ʻ
muhim tarkibiy qismi hisoblanadi.
2.   Psixologik   xizmat   mutaxassislari   barcha   muammolami   hal   qilishda   har
qaysi   shaxsning   “pedagog,   o quvchi,   talaba,   ota-ona”   manfaati   va   uning   har	
ʻ
tomonlama garmonik rivojlanishidan kelib chiqqan holda yondashadi.
3.   Psixologik   xizmat   mutaxassislari   o z   faoliyatlarini   tibbiyot   xodimlari,	
ʻ
defektologik   xizmat,   muhofaza   qilish   tashkilotlari,   muayyan   komissiyalar,
balog atga   etmagan   o smirlar   inspeksiyasi,   ota-onalar   qo mitasi,   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ ʻ
jamoasi, jamoatchilik bilan uzviy aloqada amalga oshiradilar.
Amaliyotchi   psixologlar   o qituvchiga   berilgan   barcha   imtiyozlardan	
ʻ
foydalanish   huquqiga   ega.   Ularning   mehnat   ta’tili   muddati   barcha   o qituvchilar	
ʻ
bilan barobardir. 1996 yildagi Nizomga ko ra o quvchilar soni 500gacha boMgan	
ʻ ʻ
maktablarda 1 ta psixolog lavozimi belgilanadi.
O quvchilari 500 kishidan ortiq kontingentdagi maktablarda har 500 o quvchi	
ʻ ʻ
uchun   ikkinchi   psixolog   lavozimi   belgilanadi.   Maktabgacha   tarbiya
muassasalaridagi   har   bir   bolalar   muassasasida   lshtat   birligida   bolalar   psixologi
lavozimi belgilanadi. Kollej va litseylarda har 250 o quvchi uchun shtatli psixolog	
ʻ
lavozimi   tayinlanadi.   o quvchilar   soni   250   kishidan   yuqori   kontingentli   hollarda	
ʻ
har 250 ta o quvchi uchunqo shimcha psixolog shtati belgilanadi.	
ʻ ʻ
  Psixologik   xizmat   xodimlari   barcha   muammolarni   hal   qilishda   bolani   har
tomonlama   va   garmonik   rivojlanish   vazifalariga   va   lining   qiziqishlariga
tayanadilar.   Amaliyotchi   psixolog   o z   faoliyatini   pedagogik   jamoa   va   ota-onalar	
ʻ
bilan yaqin aloqada amalga oshiradi. 
Psixologik   xizmat   o z   faoliyatida   tibbiy,   defektologik   va   boshqa   xizmat	
ʻ
turlari,   shuningdek,   bola   tarbiyasida   vordam   ko rsatuvchi   jamoatchilik   xodimlari	
ʻ
bilan yaqin aloqada ish olib boradi. Barcha  mutaxassislar bilan munosabat tengiik
asosida va fikrlarning bir-birini o zaro to ldirishi asosida quriladi.	
ʻ ʻ
5 Psixolog quyidagi aniq ishlarni amalga oshirishi lozim:
-   bolalar.   o quvchilar,   talabalar   va   ta’lim-tarbiya   ishi   bilan   shug ullanuvchiʻ ʻ
barcha shaxslarga,  jumladan, ma’muriyat (direktor, rektor. mudira), o qituvchilar,	
ʻ
murabbiylar, ota-onalar, ijtimoiy hamda jamoatchilik tashkilotlari xodimlariga aniq
maslahatlar berish;
-   ta’lim,   tarbiya,   taraqqiyot,   kasb   tanlash   va   turmush   qurish,   o   ‘zaro
munosabat,   muomala   va   muloqot   sirlari,   tengdoshlar   va   voyaga   etganlar
munosabati,   maslak,   dunyoqarash,   qobiliyat,   iqtidor,   axloq-diyonat,   iymon,
vatanparvarlik   muammolari   yuzasidan   yakka   tartibda,   guruh   va   jamoa   tarzida
maslahatlar uyushtirish;
-   mamuriyatga   bolalar,   o quvchilar   va   talabalarni   (yotoqda,   klublarda,	
ʻ
kutubxonalarda)   qiziqtiruvchi   masalalar   bo yicha   maslahat   berish;   ularni	
ʻ
faollashtirish,   ularga   ta’sir   o tkazish   to g risida   rahbar   kadrlarga   amaliy	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatmalar va tavsiyalar tayyorlash;	
ʻ
-   shaxsning   psixologik   holati   yuzasidan   ekspert-konsultant   sifatida   tergov
ishlarida   qatnashish,   xalq   sudlariga   bolalar,   o quvchilar   va   talabalar   psixik	
ʻ
o sishining   xususiyatlariga   oid   ma’lumot   berish,   o   'g il   va   qizlarni   asrab   olish,	
ʻ ʻ
onalik   va   otalikdan   mahrum   qilish,   tashkilotlarni   g amho rlik   va   vasiylik	
ʻ ʻ
to g risidagi   qabul   qilgan   qarorga   munosabatini   bildirish,   shaxsning   taqdirini   hal	
ʻ ʻ
qilishda qatnashish va maslahatlar berish;
-   ota-onalarga   bolaning   psixik   rivojlanish   xususiyatlari,   shaxs   sifatida
shakllanishi,   odamlarning   o zaro   munosabati,   bunda   farzandning   yosh,   jins,	
ʻ
shaxsiy   tipologik   xususiyatlari   muammosi   yuzasidan   ilmiy-   amaliy   ma’lumotlar
berish;
-   xalq  ta’limi   tizimining  barcha   bo g inlari   va   bosqichlarida   ma’ruza   o qish,	
ʻ ʻ ʻ
ota-onalar   yig ilishida,   metod   birlashma   majlisida,   pedagogik   kengashda,   ilmiy	
ʻ
kengashda   ishtirok   qilish   orqali   muallimlar,   ota-onalarning   psixologik
madaniyatini oshirishga harakat qilish.
6 Psixolog   ta’lim-tarbiya   ish   rejasini   tuzishda,   tarbiyaviy     tadbirlar   ishlab
chiqishda,   o quv   dasturi   va   qo llanmalarni   yaratishda   faol   ishtirok   etishi,   boshʻ ʻ
maqsad bo lgan shaxsning intellektual qobiliyati, umuminsoniy fazilati. bilim olish	
ʻ
ko nikmalari va malakalari, mutaxassislik fazilatlarini shakllantirishdek muqaddas	
ʻ
ishga o zining munosib ulushini qo shishdan iborat sharafli vazifani bajaradi.	
ʻ ʻ
Yangi   tipdagi   maktablarga,   o rta   maxsus   va   kasb-hunar   hamda   oliy   o quv	
ʻ ʻ
yurtlariga   o quvchilar,   talabalar   tanlash   mohiyati,   vazifasi,   monandligi,   ularning	
ʻ
imkoniyati, istiqboli to g risida ilmiy-amaliy xususiyatga molik konsultativ ishlami	
ʻ ʻ
olib   borish:   yoshlarni   saralash,   tanlash,   ixtisosga   yaroqlilik   va   layoqatlilik
darajasini aniqlash, tanlov jarayonida maslahatchi sifatida qatnashish va boshqalar
7 1.2. Ta’lim sohasidagi psixolog   faoliyatning axloqiy tamoyillari.
Amaliyotchi   psixologning   o qituvchilar,   o quvchilar,   ota-onalar     hayotiʻ ʻ
bo yicha   muammolariga   shaxsiy   tajribasi   bo lmay   turib,   maslahat   berishga   haqqi	
ʻ ʻ
bormi?
Bu   muammo   birinchi   navbatda   oilaviy   hayot   va   oilada   bolalarni   tarbiyalash
masalalariga   tegishlidir.   Bu   masalani   muhokama   qilishda   psixologlar   anchadan
beri bahslashadilar va hali umumiy qarorga kelinmagan.
Ba’zilar bu savol xirurg haqidagi: «biror marta operatsiya stoliga yotmasdan,
operatsiya   qilishga   haqqi   bormi?»     -   degan   savolga   o xshaydi,   deyishadi.	
ʻ
Ma’lumki, tibbiyotda bunday savol tug ilmaydi. 	
ʻ
Shuning   uchun,   psixologlarning   birinchi   guruhi,   mutaxassis,   amaliyotchi
sifatida har xil yoshdagi insonlar bilan turli muammolar bo yicha ishlashni bilishi	
ʻ
kerak, deb hisoblaydilar.
Psixologning   xususiy   hayoti   va   shaxsiy   tajribaning   mavjudligi   yoki   yo qligi	
ʻ
katta ahamiyatga ega emas: muhimi bu kasbiy mahorat (professionalizm).
Boshqa   psixologlarning   fikricha,   amaliyotchi   psixologning   shaxsiy   hayotiy
tajribasi   muhim   ahamiyatga   ega,   hech   qanday   eng   yuksak   kasbiy   mahorat   va
bilimlar bilan ham almashtirish mumkin emas. Ularning fikricha, nizolar va ularni
boshqarish   usullari   haqida   o n   soatlik   ma’ruzani   eshitish   mumkin,   lekin   agar   siz	
ʻ
yaqin   kishingiz   bilan   bo lgan   nizoni   boshdan   kechirmagan   bo lsangiz,
ʻ ʻ
munosabatlarni   buzmasdan   amaliy   hal   qila   olmagan   bo lsangiz,   ish   joyingizda	
ʻ
nizolarni   boshqarishga   kirishmang.   Bunda   sizda   faqat   texnika   va   faqat   kasbiy
mahorat   namoyon   bo Iadi,   sizning   ichki   dunyoingiz,   ruhingiz,   sizning   boshdan	
ʻ
kechirganlaringiz,   sizning   dardingiz   bo lmaydi.   Shunday   qilib,   kasbiy   ishda	
ʻ
texnika     yoki   shaxsiy   tajriba   bilan   boshdan   kechirayotgan   ichki   dunyo,   ruh   -
ikkisidan biri bo lishi kerak.	
ʻ
Nima   uchun   «va»   so zini   emas,   yoki   so zini   ishlatish   kerak.   Bizningcha,	
ʻ ʻ
amaliyotchi   psixologning   kasbiy   ishi   -   bu   kasbiy   bilimlar   va   hayotiy   tajribasidir.
8 Birini   ikkinchisidan   ajratish   mumkin   emas.   Psixologik   kasbda   kasbiy   bilimlar   va
shaxsiy tajribasiz ish olib borish qiyin. 
-Pianinochini   kuzatsak.   U   soatlab   texnik   vosita   hisoblanmish   qo l   vaʻ
barmoqlarni mashq qiladi. Lekin u chalayotganda «texnik barmoqlari» tagida asar
«musiqaviy   hayot»   sifatida   yashay   boshlaydi,   o zining   musiqiy   ruhiyatiga   ega	
ʻ
boMadi. Siz doim texnik ijrochi bilan mumtoz ijroni ajrata olasiz.
Texnika   faqat   asos,   haqiqiy   ijod   yetishib   chiqadigan   yer,   negizdir.   Psixolog
sizning havotingizda hammasi joyidami?
Maktab   psixologlari,   umuman   amaliy   sohadagi   ishlaydigan   psixologlarga
atrofdagilar   boshqacha   munosabatda   bo ladilar.   Men   oramizda   nima	
ʻ
bo layotganiga  tushunmayman? «Siz psixologsiz-ku, hammasini tushunishingiz va	
ʻ
tushuntirishingiz kerak»,- deyishadi.
Yuqori sinfda o qiydigan qizi onasiga: «Oyi, siz nimadir qiling, psixologsiz-	
ʻ
ku», deydi.
Maslahatga   kelgan   mijoz:   «Siz   psixologsiz,   biz   birga   yashashimiz   yoki
yashamasligimizni, o zingiz hal qiling», deydi. Psixologlar ko pincha boshqalarga
ʻ ʻ
oilaviy nizolar bo yicha maslahat  berishadi-yu, lekin ba’zan o zlarining oilalarida	
ʻ ʻ
hammasi   joyida   bo lmasligi   ham   mumkin.   Bunga   ko pincha   ularning   oila	
ʻ ʻ
psixologiyasi  bo yicha hamma narsani  bilganliklari  tufayli oilada haddan tashqari	
ʻ
yumshoq   bo lishlari   ham   sabab   bo lishi   mumkin.   Ishda   professional   psixolog	
ʻ ʻ
bo lib, uyda bo lsa professional rolni chetga qo yib, xuddi ish kiyimingizni yechib,	
ʻ ʻ ʻ
uy xalati kiyganday, o zimizni erkin tabiiy his qilishimiz zarur.	
ʻ
Amaliy psixologning huquqlari:
-   Bog cha,   maktab   va   oliy   o quv   yurtining   ta’lim-tarbiya   shart-   sharoitlarini	
ʻ ʻ
aniq hisobga olib faoliyat uchun eng muhim yo nalishni tanlaydi.	
ʻ
-   Pedagogik   kengash,   ota-onalar   yig ilishi,   ilmiy   kengash   va   pedagogik	
ʻ
konsiliumlarda ishtirok etadi.
-o quv-tarbiya   jarayonida   bolalar,   o quvchilar   va   talabalar   xulqi,   o quv	
ʻ ʻ ʻ
faoliyati   xususiyatlarini   kuzatish   maqsadida   dars,   ma’ruza,   sinfdan   va
9 auditoriyadan   tashqari   mashg ulotlarda,   umumiy   tadbirlarni   o tkazishdaʻ ʻ
qatnashadi.
-Murabbiy,   ota-onalar   qo mitasi,   o qituvchilarning   metod   birlashmalari
ʻ ʻ
majlislarida ishtirok etadi.
-Bog cha, maktab, o quv yurtlarining hujjatlari bilan tanishadi va ularni tahlil	
ʻ ʻ
qiladi.
-Muayyan   davr   oralig’ida   amaliy   faoliyatning   yetakchi   yo nalishi   yuzasidan	
ʻ
har xil ishlarni navbatma-navbat amalga oshiradi.
-Ilmiy   izlanishlami   yo lga   qo yish   maqsadida   bog chada,   maktabda,   o quv	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yurtlarida   guruhiy   va   yakka   tartibdagi   psixologik   tekshirishlar   hamda   tajribalar
o‘tkazadi.
-Pedagog-psixolog   sifatida   o z   tajribalarini   umumlashtirib,   maqolalar   va	
ʻ
xabarlar e’lon qiladi.
-Pedagogik-psixologik   bilimlarni   turmushda   targ ibot   qilish   ishlarini   olib	
ʻ
boradi.
-Psixolog   ixtisosligi   bo yicha   yarim   stavkada   ishlash   imkoniyatiga   ega	
ʻ
(Ushbu   fikr   ikkinchi   mutaxassislik   sifatida   qayta   tayyorlovdan   o tgan	
ʻ
psixologlarga tegishlidir).
-Majburiyatlarini   muvaffaqiyatli   bajarish   uchun   yuqori   tashkilotlardan  shart-
sharoit yaratishni talab qiladi.
-Nizom   bandlariga,   uning   ish   tamoyillariga   zid   bo lgan   ma’muriyat	
ʻ
topshirig’ini bajarishdan bosh tortadi.
-Ma’muriyat   orqali   u   yoki   bu   tashkilotga   o quvchilarga   yordam   berish	
ʻ
zaruriyati to g risida ma’lumotnoma yuboradi (ota-onalar ish rejimini o zgartirish,	
ʻ ʻ ʻ
sanatoriy bilan ta'minlash, yo llanma berish, vaqtincha mehnat bilan ta’minlash va	
ʻ
boshqalar).
- O quvchilar va abiturientlarni kasb   tanlashga oid muammolarini hal  qilish	
ʻ
maqsadida kasbga yo naltirish markazlariga murojaat qiladi.	
ʻ
10 -Ota-onalarga   zaruriyat   tug ilganda   oilaviy   turmush   psixologiyasiga   oidʻ
konsultativ xizmat xonalarini tavsiya qiladi.
- Tibbiyot va defektologik muassasalarga rasmiy talablar yuboradi.
-Tibbiy   psixologik-pedagogik   konsultativ   ishlarda   ishtirok   qiladi,   balog atga	
ʻ
yetmagan   o smirlar   komissiyasi   faoliyatida   qatnashadi,   bola   taqdiri   hal	
ʻ
qilinayotgan tashkilotlar bilan aloqa bog laydi. Umuman, psixolog yordamchi ovoz	
ʻ
berish   huquqiga   ega,   xolos.   Agarda   qabul   qilingan   qarorlarga   nisbatan   e’tiroz
bildirsa,   u   holda   o z   fikrini   bildirish,   uni   dalillash   uchun   yuqori   tashkilotlarga	
ʻ
murojaat qiladi.
-Psixologik   xizmatni   ilmiy   jihatdan   ta’minlash   maqsadida   ilmiy-   uslubiy
markazlar bilan uzviy aloqa bog laydi.	
ʻ
-Bog cha, maktab, o quv yurti faoliyatini yaxshilash, takomil- iashtirish bilan	
ʻ ʻ
bog liq bo lgan muammolarni hal qilishni xalq ta’limi tashkilotlari oldiga qo yadi.	
ʻ ʻ ʻ
-Ilmiy-uslubiy   markaz   rahbarligida   yangi   diagnostik   metodikalar   ishlab
chiqish, tavsiyalar yozishda faol ishtirok qiladi.
-   Amaliy   psixolog   maktab   ma’muriyati   va   tuman   tashxis   markaziga
bo ysunadi.
ʻ
-Kontingent 1000 tadan oshgan   umumta’lim maktablarida maktab psixologi
lavozimi ta’sis etiladi.
-Maktabgacha   tarbiya   muassasalarining   ikkitasiga   bitta   psixolog   lavozimi
belgilanadi.
-Texnika, kasb - hunar bilim yurtlarida o quvchilar kontingenti 750 dan ko p	
ʻ ʻ
bo lsa, bitta shtat ajratiladi.	
ʻ
-Pedagogik   kollejlarda,   talabalar   qancha   bo lishidan   qat’iy   nazar   amaliy	
ʻ
psixolog faoliyat ko rsatilishi shart.	
ʻ
-Oliy maktablarda psixologik markaz faoliyat ko rsatilishi lozim.	
ʻ
Amaliy   psixologning   ish   haqi   katta   metodist   darajasida     bo lishi   nazarda	
ʻ
tutiladi.
11 -Amaliy   psixologning   ta’tili   barcha   maktab   o qituvchilari   bilan   bir   vaqtdaʻ
bo ladi.	
ʻ
Oliy   va   o rta   maxsus,   xalq   ta’limi   tizimidagi   psixologlarning   faoliyati,	
ʻ
psixologik   maslahat   va   muomalaning   ijtimoiy-psixologik   faol   usullari,
psixokorreksion,   psixodiagnostika,   ijtimoiy,   pedagogik,   bolalar   psixologiyasi
sohalari   bo vicha   umumpsixologik   tayyorgarlik   olgan,   psixologik   ixtisosga     ega	
ʻ
bo lgan mutaxassislar tomonidan amalga oshiriladi.	
ʻ
12 II   BOB.     AMALIYOTCHI   PSIXOLOGNING   PEDAGOGLARDAGI
EMOTSIONAL   TOLIQISH   SINDROMI   PSIXOPROFILAKTIKASI
BO YICHA ISHLARI.ʻ
2.1.  Amaliyotchi psixolog shaxsiga qo yiladigan talablar	
ʻ
Amaliy   psixologning   faoliyati   uning   huquqlari   va   burchlari   majmuasi   bilan
boshqarilib turilishi lozim. U quyidagilardan  iborat:
- Psixolog o z faoliyatini O zbekiston Respublikasi hukumatining xalq ta’limi	
ʻ ʻ
sohasi   bo yicha   qabul   qilgan   hujjatlariga   amal   qilgan   holda   bajarishi   shart.	
ʻ
Psixolog   oliy   o quv   yurtining   psixologiya   sohasini   (qisqa   kursni)   bitirganligini	
ʻ
tasdiqlovchi maxsus hujjatga ega bo lishi  lozim.	
ʻ
-   Psixologiya   fanining   eng   so nggi   yutuqlaridan   xabardor   bo lishi,   bolalar
ʻ ʻ
psixologiyasi,   pedagogik   psixologiya,   amaliy   psixologiyani   chuqur   bilishi   zarur.
Diagnostik, psixoprofilaktik, rivojlantiruvchi va psixokorreksion ishlarning hozirgi
zamon   ilmiy   yutuqlariga   asoslangan   metodlar   bilan   qurollanishi,   xalq   ta’limi
tizimida doimo o z malakasini oshirib borishi kerak.	
ʻ
-   Muammolar   muhokamasida   va   ular   yuzasidan   qaror   qabul   qilishda   kasbiy
vakolat chegarasidan aslo chetga chiqmaslik ma’qul.
- Shu sohaning mas’ul mutaxassislari tomonidan ishlab   chiqilgan qoidalarga
rioya qilgan holda barcha ko rsatmalar va tavsiyalarni qat’iy bajarishi shart.	
ʻ
-   Barcha   psixologik   masalalami   hal   qilishda   o quvchi   va   talaba   manfaati,	
ʻ
ijtimoiy tarbiya maqsadidan kelib chiqishi zarur.
-   Diagnostik   va   korreksion   faoliyat   natijalarini   sir   saqlash,   olingan
ma’lumotlar   sinaluvchilar   shaxsiyatiga   zarar   keltirmasligi,   ularni   qurshab   turgan
muhit a ’zolari tahlikaga tushmasligi kerak.
-   Ma’muriyat,   ota-onalar,   o qituvchilar   jamoasi   bilan   hamkorlikda   faoliyat	
ʻ
ko rsatishi lozim.	
ʻ
- Bog chada, maktabda va oliy o quv yurtida o tkaziladigan tadqiqot maqsadi,	
ʻ ʻ ʻ
mohiyati,   vazifasi   va   natijalari   yuzasidan   pedagogik   kengash,   ilmiy   kengash,
13 ma’muriyat  (rahbariyat, direktor, rektor)ga ma’lumot  berish  va Nizom  bandlariga
qat’iy rioya qilishi maqsadga muvofiqdir.
-   Ma’muriyatga,   pedagogik   kengashga,   ilmiy   kengashga   o quvchi   vaʻ
talabalarga   yakka   tartibda   yondoshishni   ta’minlovchi   imkoniyat,   ularni   hal
qilishning   psixologik   shartlari,   ta’lim-tarbiyadagi   nuqsonlarning   oldini   olish
omillari, yo llari yuzasidan yordam ko rsatish zarur.	
ʻ ʻ
- Bolalar, o quvchilar, talabalarning shaxsiy muammolarini hal qilishda baholi	
ʻ
qudrat ko mak berishi darkor.	
ʻ
- Ota-onalarga tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda maslahatlar berish, nizoli
vaziyat   va   psixologik   holatlarni   birgalikda   tahlil   qilish   va   amaliy   tavsiyalar
bildiradi.
-   Ota-onalarga   farzandlarning   tibbiy   yordamga   muhtojligi   yoki   boshqa
muassasalarga   murojaat   qilish   zaruriyat   ekanligini   yuksak   pedagogik   odob   bilan
tushuntirishi, berilayotgan ko rsatmalarga ularni ishontirishi shart.	
ʻ
-   Barcha   qoidalarga   va   tasdiqlangan   hujjatlarga   rioya   qilingan   holda
o tkaziladigan ishlarni qayd qilish va belgilashi lozim.	
ʻ
-   O   'z   faoliyatining   (yutuq,   nuqson,   nizo,   hamkorlik)   natijalari   yuzasidan
yuqori   tashkilotlarga   o z   muddatida   axborot   berib   borish,   qabul   qilingan   hisobot	
ʻ
shakllariga hech og ishmasdan rioya qilishi kerak.	
ʻ
- Bog cha, maktab, yangi tipdagi o quv yurti va oliy o quv yurtlarida maxsus	
ʻ ʻ ʻ
talablarga   javob   beruvchi,   jihozlangan   psixologik   kabinetni   tashkil   qilishi
maqsadga muvofiq.
-   Amaliy   psixologlarning   seminarlar   va   ilmiy-amaliy   anjumanlarida   faol
ishtirok qilishi kerak.
-   O zbekistan   Respublikasining   mafkurasiga,   Konstitutsiyasiga,   ijtimoiy,
ʻ
etnopsixologik,   axloq-odob   qoidalariga   zid   bo lgan   tekshirishlar   o tkazmasligi	
ʻ ʻ
kerak.
14 -   Bolalar,   o quvchilar   va   talabalar   tanlash   komissiyasida   (birinchi   sinfga,ʻ
maxsus sinflarga, yangi tipdagi maktablarga, oliy o quv yurtlariga qabul qilishda,	
ʻ
chet elga ularni o qishga yuborishda) qatnashishi lozim.	
ʻ
-   Ijtimoiy   psixologik   holatlarni   o rganishda   mahalliy   hokimiyatga   yordam	
ʻ
berish va ommaviy harakatlarni barqarorlashtirishda oldingi sat'da bo lishi darkor.	
ʻ
Hozirgi   vaqtda   maktablarda,   litsey   va   kollejlarda   ikki   yo l   bilan   amaliy	
ʻ
psixologiyaga   kelgan   psixologlar   ishlashadi.   Birinchilari   universitetlarning
psixologiya   fakultetini   bitirgan   va   ikkinchilari   maktabda   ma’lum   vaqt   o qituvchi	
ʻ
bo lib   ishlab,   keyin   amaliyotchi   psixologlar   fakultetini   bitirib,   so ng   o z	
ʻ ʻ ʻ
maktablariga psixolog sifatida qaytib kelganlar.
Bu ikki psixologlar guruhining qaysi biri mahsuldorroq, degan savol tug iladi.	
ʻ
Asosiy ma’lumotli psixologlar yaxshi kasbiy bilimga egalar, psixologik metodlarni
yaxshi   biladilar.   Lekin   ular   maktab   hayotidagi   ishning   barcha   xususiyatlaridan
xabardor emaslar.
Ikkinchi   mutaxassislikni   egallagan   o qituvchi   psixologlar,   aksincha,   maktab	
ʻ
va   pedagogik   amaliyot   bilan   yaxshi   tanishlar,   lekin   psixologik   bilimlar   va
psixologik ish ko nikmalari yetishmasligini his qiladilar.	
ʻ
                     Psixologning shaxsiy va kasbiy moslashuvi.
Psixolog   bitiruvchilar   dastlab   maktabga   borganda,   o zlarini   himoyasiz	
ʻ
sezadilar,   birinchi   navbatda   nima   qilish   kerakligini,   o zini   qanday   tutishni,   kim	
ʻ
bilan   qanday   gaplashishni   bilmaydilar.   Ular   maktabda   muammolarga   ko milib	
ʻ
ketadilar,   hammasini   birdan   bajarib,   maktabga   foydali   ekanligini   ko rsatishga	
ʻ
urinadilar,   maktabda   har   kuni,   dam   olish   kunlari,   hatto   kechalari   ham   qolib
ketadilar.   Natijada   zo riqish,   charchash,   ish   qobiliyatining   pasayishi   ko zga	
ʻ ʻ
tashlanadi.
Shu   o rinda   psixologlar   psixologik   xizmat   haqidagi   Nizomda   keltirilgan	
ʻ
psixologlarning huquqlari va javobgarligi bilan tanishishlari maqsadga muvofiq.
Nizomda keltirilishicha, psixolog quyidagi huquqlarga ega:
15 *   bolalar,   ularning   ota-onalari   yoki   qonuniy   vakillari,   shuningdek,
maktabgacha   ta’lim,   umumta’lim   muassasasi,   mehribonlik   uyi   pedagoglari   bilan
olib boriladigan ishlarning muayyan yo nalishlarini mustaqil shakllantirish;ʻ
*   psixologik   xizmatni   amalga   oshirish   doirasida   tadbirlarning   ketma-
ketligini, maktabgacha ta’lim, umumta’lim muassasasi, mehribonlik uyi pedagogik
jarayonining   o ziga   xos   tomonlari,   muayyan   shart-sharoitlari   va   kontingentini	
ʻ
hisobga olgan holda o z faoliyatining ustuvor yo nalishlarini belgilash;	
ʻ ʻ
*   muassasa   rahbariyatiga   o zi   uchun   xona,   mebel   jihozlari,   kompyuter   va	
ʻ
boshqa   texnika   vositalari,   idora   buyumlari   ajratilishi   to g risidagi   talablar   bilan	
ʻ ʻ
murojaat qilish;
*   maktabgacha   ta’lim,   umumta’lim   muassasasi,   mehribonlik   uyi   hujjatlari
bilan tanishish;
* psixologik-pedagogik tashxisga oid yangi metodikalar, psixoprofilaktika va
korreksion-rivojlantiruvchi dasturlarni ishlab chiqishda qatnashish, ularni sinovdan
o ‘tkazish va amaliyotga joriy etishda ishtirok etish;
*   ma’muriyat   bilan   kelishgan   holda   sinfdagi   va   sinfdan   tashqari
mashg ulotlar, shuningdek, boshqa tadbirlarda o quvchilarning xulq- atvori hamda	
ʻ ʻ
individual   xususiyatlarini,   ularning   o qishga,   sinf   rahbari   va   o qituvchilar   bilan	
ʻ ʻ
muomala munosabatini o rganish maqsadida ishtirok etish;	
ʻ
*   psixologik   tadqiqot   va   tajribalar   o tkazish,   ularning   natijalarini   ilmiy	
ʻ
jurnallarda hamda boshqa matbuot nashrlarida e’lon qilish;
*   muassasa   ma’muriyati   ko rsatmalari   psixologning   mazkur   Nizomda	
ʻ
belgilangan   majburiyatlari,   funksiyalari   va   faoliyat   yo nalishlariga   zid   bo Isa,	
ʻ ʻ
ularni bajarmaslik;
*   bolalar   taqdirini   hal   etuvchi   turli   idoralar   va   komissiyalar   ishida   maslahat
ovozi   huquqi   bilan   qatnashish,   qabul   qilingan   qarorlar   qoniqtirmagan   holatlarda
yuqori turuvchi idoralarga murojaat qilish;
*   joylardagi   davlat   hokimiyati   idoralariga,   tibbiyot   va   huquqni   muhofaza
qilish   muassasalariga,   boshqa   davlat   va   jamoat   tashkilotlariga   bolalar   huquqlari
16 hamda   manfaatlarini   himoya   qilish   masalalari   bo yicha   iltimosnomalar   bilanʻ
murojaat qilish;
*   barcha   darajadagi   tashxis   markazlariga   maktab   o quvchilarining   kasbiy	
ʻ
o zligini   belgilashi   hamda   kasb   -   hunarga   yo naltirish   masalalalari   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
murojaat etish;
*   O zbekiston   Respublikasi   qonunchiligida   xalq   ta’limi   tizimi   muassasalari	
ʻ
xodimlari uchun nazarda tutilgan rag batlantirish va imtiyoziardan foydalanish.	
ʻ
                         Psixolog quyidagilar uchun javobgardir
Ish faolivatini rejalashtirish va ularni bajarish, olinadigan natijalar hamda ular
bo yicha belgilangan tartibdagi hisobotlani tayyorlashga:	
ʻ
– psixologik ma'rifat. tashxis. psixoprofilaktika, konrreksion-rivojlantiruvchi. 
– maslahat tadbirlarining sifati hamda o tkazish. muddatlariga rioya qilishga:	
ʻ
– psixologik   tashxisining   to g riligi.   tashxis   natijalari   bo yicha   beriladigan	
ʻ ʻ ʻ
tavsiyalarning asoslanganligi;
– o quvchilar   (tiarbiyalanuvchilar)   ularning   ota-onalari   yoki   qonuniy	
ʻ
vakillatining,   maktabgacha   ta'lim,   umumta'lim   muassasasi.   mehribonlik   uyi
pedagogik   va   г ahbarlarning   manfaatlaridan   kelib   chiqib   ular   to g risidagi	
ʻ ʻ
ma’lumotlarning sir saqlanishiga;
– o quvchilar (tarbiyalanuvchilarning va ta'lim jarayoni boshqa sub'ektlarning	
ʻ
shaxsiy   muammolariga   hamda   tashxis   natijalariga   oid   psixologik   va   boshqa
ma'lumotlarning oshkor etilishiga.
Shuningdek, psixologik xizmat  haqidagi  Nizomda keltirilishicha, psixologlar
mehnatini rag batlantirish quyidagi holatlarni o z ichiga oladi:	
ʻ ʻ
-   Psixologlar   mehnatini   moddiy   va   ma’naviy   rag batlantirish   amaldagi	
ʻ
qonunchilikda belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
-   Ko p   yillik   mehnatlari   natijalari   bo yicha   yuqori   natijalarga   erishgan	
ʻ ʻ
psixologlar   O zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   va   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi Hukumatining mukofotlariga taqdim etilishi mumkin.
17 -   Psixologlar   shartnoma   asosida   haq   to lanadigan   ta’lim   va   psixologikʻ
xizmatlar   ko rsatishda,   shuningdek,   xalq   ta’limi   muassa-   salarining   manfaatdor	
ʻ
yuridik   hamda   jismoniy   shaxslar   bilan   tuzadigan   tadqiqotchilik   loyihalari
(grantlar)ni bajarishda qatnashadilar.
-   Psixologlarga   malaka   toifalari   attestatsiya   natijalariga   ko ra   belgilanadi	
ʻ
hamda ularning mehnatiga haq to lash differensial tarzda malaka toifasiga muvofiq	
ʻ
amalga oshiriladi.
 
 
18 2.2.   O qituvchining   kasbiy   so nishi:   sabablar,   korreksiya   va   oldini   olishʻ ʻ
usullari.
                 Amaliyotchi psixologning psixoprofilaktika ishlari.
1. Ushbu yo nalishning asosiy vazifalari har bir yosh bosqichida komil shaxs	
ʻ
sifatida etilishi, aqlan barkamolligini ta’minlashning shartsharoitini yaratish.
2.   Shaxs   kommunikativ   va   intellektual   taraqqiyoti   bo sag asida   vujudga	
ʻ ʻ
kelishi mumkin bo’lgan buzilish va nuqsonlarni o ‘z vaqtida oldini olish.
Psixologik   maorif   yoki   ma’rifat   o quvchilar   yoki   xalq   ta’limi   xodimlari,	
ʻ
aholining   psixologik   madaniy   saviyasini   ko tarishga   qaratilgan.   Psixologik	
ʻ
ma’rifat quyidagi funksiyalami bajaradi:
1.   Psixologik   muammolar   bo yicha   pedagogik   kengashlarda,   ilmiy	
ʻ
kengashlarda ma’ruzalar bilan chiqish.
2.   Xalq   ta’limi   xodimlari   o rtasida   psixologiya   fanining   oxirgi   yutuqlarini	
ʻ
targ ib qilish.	
ʻ
3.   Ota-onalar,   tarbiyachilar   va   psixologlar   ishtirokida   psixologik   seminarlar
o tkazish (bog chada, maktabda).	
ʻ ʻ
4. Psixoturkum ma’ruzalar va seminarlar tashkil qilish (oliy o quv yurtlarida).	
ʻ
5. Metodik qo llanmalar ishlab chiqish.	
ʻ
6. Ota - onalar bilan ma’rifiy suhbatlar o tkazish.	
ʻ
7.   Tajriba   ishtirokchilarining   kasbiy   faoliyati   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda ularga psixologik  ко ‘rsatmalar va tavsiyalar ishlab chiqish.
Psixodiagnostik ish.
Mazkur   ishlar   o quvchilarni   maktab,   kollej   va   litseylarda   o qitish   davomida	
ʻ ʻ
psixologik-pedagogik   jihatdan   chuqurroq   o rgatishga   yo naltirilgan   bo lib,	
ʻ ʻ ʻ
ularning   individual   xususiyatlarini,   ta’lim   va   tarbiyadagi   nuqsonlar   sabablarini
yoritishga yo naltirilgandir.	
ʻ
Psixodiagnostika   ishlari   guruhda   yoki   yakka   holda   o tkaziladi.   Bu   asosda	
ʻ
amaliy psixologlar quyidagi vazifalarni bajaradi:
19 1.   Yosh   davri   taraqqiyoti   mezonlariga   muvofiqligini   maktab   o quvchilari   vaʻ
bilim   yurti   tinglovchilarini,   oliy   o quv   yurti   talabalarini   psixologik   tekshiruvdan	
ʻ
o tkaziladi.   Ularning   kamolot   darajasini   belgilaydi.   o quvchilarning   kasbiy	
ʻ ʻ
yaroqliligini diagnostika qiladi. 
Ularning   shaxs   hissiyotlari,   irodaviy   sifatlari,   his-tuyg ulari,   o z-o zini	
ʻ ʻ ʻ
boshqarish imkonini, intellektual darajasini tekshiradi.
2.   Maktab   yoshidagi   bolalar,   o quvchilar   kasb-hunar   bilim   yurti	
ʻ
tinglovchilari,   yangi   tipdagi   maktab,   bolalarda   uchraydigan   o qitish   malakalari	
ʻ
ko nikmalarini   egallashdagi   nuqsonlar,   xulq-atvoridagi   kamchiliklar,   intellektual	
ʻ
taraqqiyot shaxs fazilatlaridagi  buzilishlar sababini diagnostika qiladi.
3.   Bolalarning   voyaga   etganlar   va   tengqurlari   bilan   munosabatini   o rganish	
ʻ
uchun ularni tekshiradi.
4. Iqtidorli yoshlar, talabalar, aspirantlar tanlovlarida ishtirok qilish.
Ilmiy psixologik tavsiyalar ishlab chiqish va shunga asoslanib nafaqa berish.
                   Rivojlantiruvchi va korreksion ishlar.
Psixologik xizmat mazkur ijtimoiy psixologik institutlar shaxs va individning
tarkib topishi, ongiga faol ta’sir ko rsatishni taqozo etadi. 	
ʻ
Ta’lim tizimidagi psixologning vazifasi  psixologik xizmatni  muayyan qoida,
mezonga   asoslanib   tashkil   qilishdan   iborat.   Yosh   davr   xususiyatlariga   binoan
psixikaning   rivojlanishi   shaxsning   shakllanish   qonuniyatlarini   amaliyotga   tadbiq
etish,   o qituvchilar   jamoasiga   bolalar   o quvchilar   va   talabalar   ta’lim   tarbiyasini	
ʻ ʻ
individuallashtirishga   yordamlashish,   ularning   qobiliyatlarini   shaxsini   o sishi	
ʻ
darajasiga   qarab   o qituvchilarga   korreksiya   ishlarini   amalga   oshirishda	
ʻ
ko rsatmalar   berish.   Psixologik   xizmatning   ushbu   y   o nalishida   alohida   ahamiyat	
ʻ ʻ
kasb   etadigan   narsa   bu   bolalar,   o quvchiiar,   talabalar   o sishida   kechikish,   orqada	
ʻ ʻ
qolish,   ularda   hulqning   buzilishi,   ta’limda   o zlashtirishning   yomonlashuvi	
ʻ
kabilarni o rganish hisoblanadi.	
ʻ
20 MASHG ULOT ISHLANMALARIʻ
1-mashg ulot. “O qituvchining kasbiy so nishi: sabablar,	
ʻ ʻ ʻ
korreksiya va oldini olish” 
Maqsadlar:
• kasbiy charchash tushunchasi, uning namoyon bo lish belgilari, shakllanish	
ʻ
bosqichlari, sabablari va oldini olish usullari bilan tanishtirish;
•   pedagoglar   jamoasida   o qituvchilarning   ruhiy   salomatligini   saqlash   va	
ʻ
mustahkamlashga yordam beradigan qulay psixologik mikroiqlimni shakllantirish;
•   pedagogik   muhitda   emotsional   charchashning   oldini   olish   tizimini   ishlab
chiqish;
•   o qituvchilarda   shaxsning   kasbiy   o zini-o zi   takomillashtirish	
ʻ ʻ ʻ
motivatsiyasini shakllantirish.
Mashg ulotni tashkil etish shakli: o quv elementlari bilan seminar.
ʻ ʻ
Vizual   va   tarqatma   materiallar:   taqdimot,   ish   uchun   blankalar,   rangli
qalamlar, flomasterlar, rangli qog oz varaqlari	
ʻ
Trening ishtirokchilari : o qituvchilar.
ʻ
1. Ishtirokchilar bilan salomlashish
Psixolog ishtirokchilarga keyingi 5 yil davomida mutaxassis sifatida o zlariga	
ʻ
qanday   tilaklar   bildirishini   yozishni   taklif   etadi.   Ishni   kasbiy   va   shaxsiy   tarkibiy
qismlar hayotimizda qanday o rin egallashini tushunishdan boshlash taklif etiladi.	
ʻ
            1. "Haqiqiy va kerakli muvozanat" mashqi
O qituvchilarga doiralar tasvirlari bilan ishlash taklif etiladi:	
ʻ
•   birinchidan,   ichki   psixologik   tuyg ularga   e tibor   qaratgan   holda,   bo yicha	
ʻ ʼ ʻ
ish   (kasbiy   hayot),   uy   ishlari   va   shaxsiy   hayot   (sayohat,   dam   olish,   sevimli
mashg ulotlar) nisbatlarini qayd etish;	
ʻ
• ikkinchisida - ularning ideal nisbati.
Muhokama:   farqlar   bormi?   Nima   ular?   Nima   uchun   bu   sodir   bo ldi?   Ushbu	
ʻ
kelishmovchiliklar qanday oqibatlarga olib keladi?
21 2. Mashq: “Aqliy hujum” “Emotsional so nish bu...”ʻ
1. Nazariy qism.
"So nggi   yillarda   nafaqat   kasbiy   stress   haqida,   emotsional   so nish   sindromi	
ʻ ʻ
haqida ham ko proq gapirilmoqda.	
ʻ
Kasbiy   so nish   sindromi   nima?   Kasbiy   so nish   -   surunkali   stress   fonida
ʻ ʻ
rivojlanadigan va insonning hissiy, energiya va shaxsiy resurslarining charchashiga
olib keladigan sindrom.
Kasbiy   charchash   sindromi   insonlar   bilan   ishlaydiganlar:   o qituvchilar,	
ʻ
ijtimoiy   xodimlar,   shifokorlar,   jurnalistlar,   biznesmenlar   va   siyosatchilarning   eng
xavfli kasbiy kasalligi bo lib, ularning barchasi muloqotsiz faoliyat yurita olmaydi.	
ʻ
Ushbu   hodisaning   birinchi   tadqiqotchisi   Kristina   Maslach   o z   kitobini:   "Hissiy	
ʻ
yonish - hamdardlik bahosi" deb nomlagani bejiz emas.
Kasbiy charchash salbiy his-tuyg ularning ichki to planishi natijasida yuzaga	
ʻ ʻ
keladi. Bu insonning emotsional-energetik va shaxsiy resurslarining tugashiga olib
keladi. Stress tushunchasi (G. Selye) nuqtayi nazaridan, kasbiy  so nish stress yoki	
ʻ
umumiy moslashish sindromining uchinchi bosqichi - charchash bosqichidir.
Emotsional so nish sindromi uchta asosiy komponentni o z ichiga oladi:	
ʻ ʻ
•   Emotsional   charchoq   –   o z   mehnatidan   kelib   chiqadigan   bo shliq   va	
ʻ ʻ
charchoq hissi.
•   Depersonalizatsiya   -   mehnatga   va   o z   ishining   obyektlariga   nisbatan	
ʻ
bema ni munosabatni anglatadi.	
ʼ
•   Kasbiy   yutuqlarning   qisqarishi   -   xodimlar   o rtasida   o z   kasbiy   sohasiga	
ʻ ʻ
layoqatsizlik hissi paydo bo lishi, undagi muvaffaqiyatsizlikni anglash.	
ʻ
O z-o zini tashxislash 	
ʻ ʻ
Ishtirokchilarga   ma lum   bir   belgining   darajasi   yoki   namoyon   bo lishi	
ʼ ʻ
bo yicha o zlarini baholash taklif etiladi. Baholash, albatta, subyektivdir, va ichki	
ʻ ʻ
sezgilarga asoslanadi.  Belgi  qanchalik tez-tez yoki  yorqinroq paydo bo lsa, uning	
ʻ
atrofidagi   kataklar   bo yaladi.   O z-o zini   tashxislash   maydoni   mustaqil   ravishda	
ʻ ʻ ʻ
to ldiriladi,   u   muhokamaga   taqdim   etilmaydi.   Xohlaganlar   o z   taassurotlari   bilan	
ʻ ʻ
22 o rtoqlashishlari mumkin. Jadvalni  to ldirgandan so ng, ishtirokchilarning e tiboriʻ ʻ ʻ ʼ
eng ko p to ldirilgan kataklar, ya ni muammoli tomonlar turini mustaqil tanlashga	
ʻ ʻ ʼ
qaratiladi.
Kasbiy charchash bosqichlari
Kasbiy so nish sindromi asta-sekin rivojlanadi. U uch bosqichda o tadi	
ʻ ʻ
Birinchi bosqich:
•   his-tuyg ularning   keskinligi   pasayishi   va   yangi   xavotirlar   paydo   bo lishi
ʻ ʻ
bilan boshlanadi;
• mutaxassisga hammasi yaxshidek ko rinadi, lekin kutilmaganda zerikarli va	
ʻ
qalbida bo shliq paydo bo ladi;	
ʻ ʻ
• ijobiy his-tuyg ular yo qoladi, oila a zolari bilan munosabatlarda qandaydir	
ʻ ʻ ʼ
ajralishlar paydo bo ladi;
ʻ
• ba zi lahzalarni unutish ("xotiraning zaiflashishi").	
ʼ
Ikkinchi bosqich:
• ishga qiziqishning pasayishi;
•   muloqotga   bo lgan   ehtiyojning   pasayishi   (shu   jumladan   uyda,   do stlar	
ʻ ʻ
bilan): "Men hech kimni ko rishni xohlamayman";	
ʻ
•   o quvchilar,   ota-onalar   va   hamkasblar   bilan   tushunmovchiliklar   yuzaga	
ʻ
kelsa,   o qituvchi   o z   hamkasblari   davrasida   ularning   ba zilari   haqida   nafrat   bilan
ʻ ʻ ʼ
gapira boshlaydi;
• ish haftasining oxiriga kelib apatiyaning kuchayishi;
• doimiy somatik belgilarning paydo bo lishi (kuch, energiya yo qligi, ayniqsa	
ʻ ʻ
hafta oxiriga kelib, kechqurun bosh og rig i, shamollash sonining ko payishi).	
ʻ ʻ ʻ
Uchinchi bosqich:
• hayot qadriyatlari haqidagi g oyalar xiralashgan, dunyoga hissiy munosabat	
ʻ
zaif,   odam   hamma   narsaga,   hatto   o z   hayotiga   ham   xavfli   darajada   befarq   bo lib
ʻ ʻ
qoladi;
• kuzatilgan kognitiv disfunksiya (xotira, diqqatning buzilishi);
• uyqusizlik, erta uyg onish bilan uyqu buzilishi;	
ʻ
23 • shaxsiy o zgarishlar, odam yolg izlikka intiladi (u uchun odamlardan ko raʻ ʻ ʻ
hayvonlar va tabiat bilan muloqot qilish ancha yoqimli);
•   bunday   odam,   odatiga   ko ra,   hali   ham   tashqi   hurmatni   va   qandaydir	
ʻ
xushmuomalalikni saqlab qolishi mumkin, lekin uning ko zlari har qanday narsaga	
ʻ
qiziqish   uchqunlarini   yo qotadi   va   uning   qalbida   deyarli   jismonan   seziladigan	
ʻ
befarqlik sovuqlik kuzatiladi.
Ishdan qoniqish
Ishdan   qoniqish   -   charchash   bilan   chambarchas   bog liq   bo lgan   muhim	
ʻ ʻ
professional omil.
O qituvchilarga   savolga   javob   berish   taklif   etiladi:   "Sizni   kasbiy	
ʻ
faoliyatingizdan   qoniqishga   nima   to sqinlik   qiladi?".   Sanab   o tilgan   to siqlar	
ʻ ʻ ʻ
yoziladi, psixolog esa u yoki bu norozilik sabablari qaysi omillarga - tashkiliy yoki
individual   ekanligini   tahlil   qilishni   taklif   qiladi.   Bundan   tashqari,   ishtirokchilar
e tibori   charchashning   paydo   bo lishi   va   rivojlanishida   yetakchi   rol   aynan	
ʼ ʻ
shaxsning  individual   psixologik xususiyatlarining  kombinatsiyasi   bo lgan  shaxsiy	
ʻ
omillarga tegishli ekanligiga qaratiladi.
Individual   omillar :   yosh,   jins   (ayollar),   ta lim   darajasi,   oilaviy   ahvol	
ʼ
(turmushga   chiqmagan),   ish   tajribasi,   chidamlilik,   nazorat   o chog i,   qarshilik	
ʻ ʻ
uslubi, o zini o zi qadrlash, nevrotiklik (tashvish), xushmuomalalik.	
ʻ ʻ
Tashkiliy   omillar:   mehnat   sharoitlari,   ishning   ortiqcha   yuklanishi,   vaqtning
yetishmasligi,   ish   kunining   uzunligi,   ish   mazmuni,   o z   ishidagi   mustaqillik,   fikr-	
ʻ
mulohazalar.
Xulosa:   biz   tashqi   sharoitlarda   ishimizdan   noroziligimiz   sabablarini
izlayapmiz, kasbiy charchashdagi o z rolimiz haqida o ylamaymiz.	
ʻ ʻ
Amaliy qism
1. “Men o qituvchi bo lib ishlayman” mashqi.	
ʻ ʻ
Jihozlar:  A4 varaqlari, rangli qalamlar
24 Ishtirokchilarga   o zlarini   tasvirlash   taklif   etiladi:   mehnat   yo lining   boshidaʻ ʻ
(agar   mutaxassisning   ish   tajribasi   kam   bo lsa   -   o zi   haqida   kasbiy   yo lning	
ʻ ʻ ʻ
boshidagi g oyalari), hozir va 5 yildan keyin.	
ʻ
Ishtirokchilar   o zlarini   tasvirlaganlari   bo yicha   his-tuyg ulari   bilan	
ʻ ʻ ʻ
bo lishishga   taklif   qilinadi.   Ularning   o zlari   tasvirlanganlarning   mazmuni,   ishlab	
ʻ ʻ
chiqilishi, rang sxemasidagi mumkin bo lgan farqlarni ko ra olishlari muhimdir.	
ʻ ʻ
Muhokama: Yuzaga kelgan tasvirlar o rtasidagi farq nima? Qaysi tasvir sizga	
ʻ
ko proq   yoqadi,   nega?   Sizga   hozirgi   zamon   tasviri   yoqadimi,   lekin   kelajak	
ʻ
qiyofasi?   Nega?   Kelajak   tasvirida   uchrashuvimiz   boshida   o zingiz   uchun	
ʻ
belgilagan istaklaringiz bormi?
2. Kasbiy charchashning oldini olish?
Qanday qilib o zimizni bu holatdan qutqarishimiz mumkin? Profilaktik chora	
ʻ
sifatida   eng   qulayi   o z-o zini   tartibga   solish   va   o z-o zini   tiklash   usullaridan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
foydalanishdir.   Bu   o z   kasbiy   faoliyati   davomida   odamlar   bilan   ko p   va   qizg in
ʻ ʻ ʻ
aloqada bo lgan mutaxassislar uchun xavfsizlik texnikasining bir turi.	
ʻ
Ishtirokchilardan   o zlari   yoqtiradigan   10   ta   narsani   yozish   so raladi   (ya ni,	
ʻ ʻ ʼ
"Menga   nima   zavq   bag ishlaydi?"   degan   savolga   javob   berish).   Bundan   tashqari,
ʻ
ushbu   ro yxat   zavq   darajasi,   foydalanish   imkoniyati   va   foydalanish   chastotasiga	
ʻ
qarab tartiblangan bo lishi kerak, bu sizga eng yoqimli va yoqimli faoliyat turlarini	
ʻ
tanlash   imkonini   beradi.   Ishtirokchilar   navbat   bilan   psixo-emotsional   holatni
tiklashning   eng   maqbul   usulini   aytishadi.   Muhokama   natijasida   ular   o z-o zini	
ʻ ʻ
tartibga   solish   imkoniyatiga   ega   degan   xulosaga   kelishimiz   mumkin,   ammo   turli
sabablarga ko ra buni amalga oshirishmaydi.	
ʻ
O z-o zini tartibga solish samarali usullarining taxminiy ro yxati:	
ʻ ʻ ʻ
• kulgi, tabassum, hazil-mutoyiba;
• yaxshi, yoqimli narsalar haqida fikr yuritish;
• mushaklarning bo shashtirish mashqlari kabi turli harakatlar;	
ʻ
• xonadagi gullarni, derazadan tashqaridagi manzarani tomosha qilish;
• toza havodan nafas olish;
25 • she r o qish;ʼ ʻ
• birovga shunchaki maqtovli so zlarni aytish;	
ʻ
• sokin musiqa tinglash;
• turmush o rtog i, bolalari, nevaralari bilan muloqot qilish;	
ʻ ʻ
• qo l mehnati;	
ʻ
• ijod bilan mashg ul bo lish.	
ʻ ʻ
Bundan   tashqari,   kasbiy   charchashning   oldini   olish   bo yicha   tavsiyalarni	
ʻ
tarqatish maqsadga muvofiqdir.
Yakuniy qism. Refleksiya . Tavsiyalar bilan eslatmalar. Ishtirokchilarga turli
rangdagi   2   varaq   qog oz   beriladi   va   ulardan   biriga   o ng   tomonda   o tirgan	
ʻ ʻ ʻ
ishtirokchiga tilak yozish taklif etiladi (tilak ijobiy mazmunga ega bo lishi kerak).	
ʻ
Tilaklar   o qiladi   va   tantanali   ravishda   topshiriladi.   Ikkinchi   varaqda   har   bir	
ʻ
ishtirokchi   mashg ulotdan   olgan   taassurotini   yozadi   (u   konstruktiv   yoki   hissiy	
ʻ
yo nalishga ega bo lishi mumkin), xohishga ko ra, ulardan ba zilarini o qib berish	
ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ
mumkin.
26 2- mashg ulot. O qituvchilar uchun "O zingizni seving" ʻ ʻ ʻ
Maqsad:   O qituvchilarga psixo-emotsional  holatni qanday tartibga solishni
ʻ
o rgatish;   pedagogik   jamoada   ruhiy   salomatlikni   saqlash   va   mustahkamlashga	
ʻ
yordam beradigan qulay psixologik mikroiqlimni shakllantirish.
1.Kirish.  Assalomu alaykum, aziz ustozlar, sizlarni bugungi uchrashuvimizda
ko rganimdan xursandman.
ʻ
Ushbu   bahor   gulini   bir-biringizga   uzating   va   ayting-chi,   “ish”   so zi   sizda	
ʻ
qanday assotsiatsiyalarni (tuyg u) uyg otadi.	
ʻ ʻ
Ish   so zi   hech   kimda   salbiy,   ziddiyatli   assotsiatsiyalarni   uyg otmasligidan	
ʻ ʻ
juda   xursandman.   So nggi   paytlarda   kasbiy   "toliqish"   kabi   hodisa   haqida   ko p	
ʻ ʻ
aytilmoqda va yozilmoqda.
Kasbiy charchash haqida kichik-ma ruza.	
ʼ
Kasbiy   charchash   -   bu   faoliyati   davomida   olingan   stressga   insonning   salbiy
munosabati. Quyidagi alomatlar odatda emotsional charchash holatiga mos keladi:
Hissiyot   sohasida   hamma   narsadan   charchash,   tushkunlik,   ishonchsizlik,
istaklarning   amalga   oshmasligi,   xatolardan   qo rqish,   noaniq   nazoratsiz	
ʻ
vaziyatlardan qo rqish, yetarlicha kuchli, yetarlicha mukammal bo lib ko rinishdan	
ʻ ʻ ʻ
qo rqish   mavjud.   O ziga   nisbatan   xatti-harakatlarning   adolatsizligi,   jamiyatdagi	
ʻ ʻ
mavqening   noloyiqligi,   o z   mehnatini   boshqalar   tomonidan   qadrlanmasligi,	
ʻ
o zining nomukammalligi haqida fikrlar paydo bo ladi.	
ʻ ʻ
Harakat   sohasida   boshqalarni   va   o zini   tanqid   qilish,   e tiborga   olish   istagi	
ʻ ʼ
yoki   aksincha,   sezilmaydigan,   hamma   narsani   juda   yaxshi   qilish   yoki   umuman
sinab ko rmaslik istagi paydo bo ladi.	
ʻ ʻ
Bunday   holatlarga   ko pincha   35-40   yoshdagi   insonlar   tushadi.   Ma lum	
ʻ ʼ
bo lishicha,   ular   yetarlicha   pedagogik   tajriba   to plagan   va   o z   farzandlari	
ʻ ʻ ʻ
allaqachon   o sib   ulg aygan   va   kasbiy   sohada   keskin   o sishni   kutishimiz	
ʻ ʻ ʻ
mumkin,lekin aksincha keskin pasayish kuzatiladi.
Ularda sezilarli ravishda quyidagilar kuzatiladi:
• mehnatga ishtiyoq;
27 • muammoga pozitiv yechim topish;
• o sib borayotgan negativizm va charchoq.ʻ
Shu sababdan iqtidorli o qituvchi kasbiy “yaroqsiz” bo lib qoladi. Ba zida o z	
ʻ ʻ ʼ ʻ
kasbini  o zgartiradi,. "kasbiy  toliqishda” insonda  "psixoenergetik bo shliq" paydo	
ʻ ʻ
bo ladi.	
ʻ
Emotsional charchashning oldini olish uchun nima qilish kerak?
Inson tabiati shundayki, u qulaylikka, yoqimsiz his-tuyg ularni yo q qilishga	
ʻ ʻ
intiladi.   Bu   inson   ongini   qo shimcha   ravishda   tabiiy   tartibga   solish   usullari.	
ʻ
Ehtimol,   siz   ulardan   ko pini   intuitiv   ravishda   ishlatasiz.   Bu   uzoq   uyqu,   mazali	
ʻ
taom,   tabiat   va   hayvonlar   bilan   muloqot   qilish,   massaj,   harakat,   raqs,   musiqa   va
boshqalar.
Organizmni tartibga solishning tabiiy usullari:
• kulgi, tabassum, hazil;
• yaxshi, yoqimli narsalar haqida fikr yuritish;
• mushaklarning bo shashishi kabi turli harakatlar;
ʻ
• derazadan tashqaridagi manzarani kuzatish;
• xonadagi gullar, fotosuratlar va inson uchun yoqimli yoki qiymatli bo lgan	
ʻ
boshqa narsalarni ko rish;	
ʻ
• ilohiy kuchlarga murojaat;
• quyoshda "cho milish" (haqiqiy yoki aqliy);
ʻ
• toza havo bilan nafas olish;
• she r o qish;	
ʼ ʻ
• birovga shunchaki maqtovlar aytish.
Albatta,   to g ri   dam   olish,,   psixo-emotsional   holatlarni   boshqarish   usullarini	
ʻ ʻ
o zlashtirish kerak.	
ʻ
O z-o zini   tartibga   solish   natijasida   uchta   asosiy   ta sir   paydo   bo lishi	
ʻ ʻ ʼ ʻ
mumkin:
• tinchlantiruvchi ta sir (hissiy tanglikni bartaraf etish);	
ʼ
• tiklanish ta siri (charchoq yuzaga kelishining zaiflashishi);	
ʼ
28 • faollashtirish effekti (psixo-fiziologik ta sirning kuchayishi).ʼ
Masal:
“Hamma   narsani   biladigan   bir   donishmand   bor   edi.   Bir   kishi   donishmand
hamma   narsani   bilmasligini   isbotlamoqchi   bo ldi.   U   kapalakni   qo lida   ushlab	
ʻ ʻ
so radi:   -   Ayting-chi,   donishmand,   mening   qo limdagi   kapala:   o likmi   yoki	
ʻ ʻ ʻ
tirikmi?   Uning   o zi   o ylaydi:   "Agar   tirik   aytsa,   men   uni   o ldiraman,   agar   o lik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
aytsa,   men   uni   chiqarib   yuboraman".   Donishmand   o ylanib   turib:   “Hammasi	
ʻ
sening qo lingda”, deb javob berdi.	
ʻ
Men bu hikoyani  tasodifan misol keltirmadim. Jamoada  o zingizni qulay his	
ʻ
qiladigan   muhit   yaratish   bizning   qo limizda.   Chunki   o zingiz   hayotingizdagi	
ʻ ʻ
barcha voqealar uchun 100% javobgarsiz.
Bugun   men   sizga   psixo-emotsional   holatingizni   boshqarish,   o zingizning	
ʻ
hurmatingizni   oshirish   va   hissiy   kayfiyatni   ko tarishning   bir   nechta   usullarini	
ʻ
bermoqchiman. Va shuning uchun siz MEHNAT so zini faqat quvonchli va baxtli	
ʻ
daqiqalar bilan bog laysiz.	
ʻ
“ Agar hayajonlanayotgan bo lsangiz, chuqur nafas oling”	
ʻ
Hissiy noqulaylikni boshdan kechirganingizda, qanday nafas olayotganingizni
tekshiring.   Nafas   olish   uch   fazadan   iborat:   nafas   olish   -   pauza   -   nafas   olish.
Qo zg aluvchanlik, tashvish, asabiylashish yoki asabiylashish kuchayishi bilan siz	
ʻ ʻ
shunday nafas olishingiz kerak. Nafas olish - pauza - nafas chiqarish. 5 soniyadan
boshlang. Bunday ritmda uzoq vaqt nafas olish kerak emas. Kuch to plash uchun	
ʻ
fazalar almashinuvi quyidagicha: nafas olish-nafas chiqarish-pauza bo lishi kerak.
ʻ
Mushaklarni bo shatish qobiliyati neyropsik stressni bartaraf etishga imkon beradi.	
ʻ
2. Amaliy qism.
29           
“Limon” mashqi
Maqsad : mushaklarning kuchlanish va bo shashish holatini nazorat qilish.ʻ
Bemalol   o tiring:   qo llaringizni   tizzangizga   erkin   qo ying   (kaftlaringizni	
ʻ ʻ ʻ
yuqoriga,   yelkangiz   va   boshingizni   pastga   tushiring.   O ng   qo lingizda   limon	
ʻ ʻ
borligini   aqlan   tasavvur   qiling.   To liq   sharbatni   “siqib   chiqarganingizni”   his	
ʻ
qilmaguningizcha   uni   sekin   siqib   boshlang.   Dam   oling.   "O z   his-tuyg ularingizni	
ʻ ʻ
eslang.   Endi   limon   chap   qo lingizda   ekanligini   tasavvur   qiling.   Mashqni	
ʻ
takrorlang.  Yana  dam  oling va  his-tuyg ularingizni   eslang.  Keyin  mashqni   ikkala	
ʻ
qo l bilan bir vaqtning o zida bajaring. Dam oling. Tinchlik holatidan rohatlaning."	
ʻ ʻ
      
                                2. “O chirg ich” mashqi	
ʻ ʻ
Barqaror   psixologik   holatni   saqlab   qolish,   shuningdek,   turli   kasbiy
psixosomatik kasalliklarning oldini olish uchun ziddiyatli vaziyatlarni unuta olish,
ya ni xotiradan "o chirish" muhimdir.	
ʼ ʻ
Qulay   o tirib,   o zingizni   bo sh   qo ying.   Ko zlaringizni   yuming.   Oldingizda	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bo sh   albom   varag ini,   qalamlar,   o chirg ichni   tasavvur   qiling.   Unutilishi   kerak	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lgan   salbiy   holatni   xayolingizda   varaqqa   chizing.   Bu   haqiqiy   rasm,   majoziy
ʻ
tasvir, ramz va boshqalar  bo lishi mumkin. Xayolan o chirgichni oling va qog oz	
ʻ ʻ ʻ
30 varag idan chizgan holatingizni ketma-ket "o chirishni" boshlang. Rasm varaqdanʻ ʻ
yo qolguncha   "o chiring".   Ko zlaringizni   oching.   Tasavvuringizda   rasm	
ʻ ʻ ʻ
o chirilmagan bo lsa, yana ko zingizni yuming va qog oz varag ini ko z oldingizga
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
keltiring.   Agar   rasm   yo qolmagan   bo lsa,   o chirgichni   yana   oling   va   u   butunlay	
ʻ ʻ ʻ
yo qolguncha "o chiring". Biroz vaqt o tgach, mashq yana takrorlanishi mumkin.	
ʻ ʻ ʻ
Stressga qarshi mashqlarni bajarish natijasida miya yarim sharlarining o zaro	
ʻ
ta sir   tiklanadi   va   neyroendokrin   mexanizm   faollashadi,   bu   stressli   vaziyatga	
ʼ
moslashishni va undan asta-sekin psixofiziologik chiqishni ta minlaydi.	
ʼ
•  O z-o zini tashxislash "Men quyosh nurlaridaman"	
ʻ ʻ
Maqsad :   o ziga   bo lgan   munosabat   darajasini   aniqlash   (ijobiy   yoki   salbiy,	
ʻ ʻ
ijobiy fazilatlarini izlash va tasdiqlash). 
Bir varaq qog ozga doira chizing. Doira ichiga o z portretingizni chizing. Bu	
ʻ ʻ
doiradan   chiqayotgan   nurlarni   chizsangiz   quyosh   rasmi   chiqadi.   Har   bir   nur
bo ylab sifatlaringizni yozing.	
ʻ
Tahlil   qilayotganda   nurlar   soni   (aniq   o zini-o zi   tasviri)   va   ijobiy	
ʻ ʻ
fazilatlarning   ustunligi   (ijobiy   o zini   o zi   idrok   etish)   hisobga   olinadi.   Nurlarni	
ʻ ʻ
hisoblang va raqamni yozing!
31                  
• “Beshta yaxshi so z” mashqiʻ
Kerakli materiallar: qog oz varaqlari, qalamlar	
ʻ
Ish shakli: Ishtirokchilar 6 kishilik kichik guruhlarga bo linadi.	
ʻ
Har   bir   ishtirokchi   qog ozga   chap   qo lini   qo yib   tasvirini   chizadi,   kaftiga	
ʻ ʻ ʻ
ismini   yozib,   varag ini   o ngdagi   qo shningizga   uzatadi   va   o zi   chapdagi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qo shnisidan uning varag ini oladi.	
ʻ ʻ
Birovning   chizilgan   rasmining   "barmoqlaridan"   biriga   uning   egasining   eng
yaxshi, o rnak bo lgan sifatini yozadi. Boshqa bir kishi boshqa barmog iga yozadi	
ʻ ʻ ʻ
va hokazo, varaq egasiga qaytguncha.
Barcha   yozuvlar   bajarilganda,   boshlovchi   rasmlarni   oladi   va   "maqtovlar"
bilan tanishadi.
Munozara: "Qo lingizdagi" yozuvlarni o qiganingizda o zingizni   qanday his	
ʻ ʻ ʻ
qildingiz? Boshqalar yozgan barcha fazilatlaringizdan xabardor edingizmi?
4. Yakuniy qism. Qayta aloqa. Tavsiyalar bilan eslatmalar.
1) Quduq haqidagi masal
Men esa siz bilan uchrashuvimizni bir masal bilan yakunlamoqchiman.
Bir   kuni   eshak   quduqqa   tushib,   yordamga   chaqirib,   baland   ovoz   bilan
qichqirishni   boshladi.   Uning   faryodidan   egasi   yugurib   kelib,   eshakni   quduqdan
tortib olishning iloji yo qligini tushundi.	
ʻ
32 Shunda xo jayin shunday deb mulohaza yuritdi: “Mening eshagim allaqachonʻ
qarib   qolgan,   men   yangi   yosh   eshak   sotib   olmoqchi   edim.   Bu   quduq   allaqachon
butunlay qurigan va men uni to ldirib, yangisini qazishni anchadan beri xohlardim.	
ʻ
U   ko p   o ylamasdan   qo shnilarini   chaqirdi   va   hamma   birgalikda   belkuraklarini	
ʻ ʻ ʻ
olib,   quduqqa   tuproq   tashlay   boshladilar.   Eshak   nima   bo layotganini   darrov	
ʻ
tushundi   va   baland   ovoz   bilan   qichqira   boshladi,   lekin   odamlar   uning   faryodiga
e tibor bermay, indamay quduqqa tuproq tashlashda davom etishdi.	
ʼ
Biroq,   eshak   tez   orada   jim   qoldi.   Egasi   quduqqa   qarasa,   eshak   yelkasiga
tushgan har bir yer bo lagini silkinib, oyoqlari bilan ezar edi. Biroz vaqt o tgach, u	
ʻ ʻ
hammani hayratda qoldirib, quduqdan sakrab chiqdi! Shunday qilib…
Ehtimol,   sizning   hayotingizda   ham   har   xil   muammolar   ko p   bo lgan   va	
ʻ ʻ
kelajakda hayot sizni  ko proq va ko proq sinaydi. Va har doim  sizni  yelkangizga	
ʻ ʻ
shunday   “yuk”   tushsa,   uni   silkitib   tashlashingiz   mumkinligini   unutmang   va   bu
bo lak tufayli siz biroz yuqoriga ko tarilishingiz mumkin. Shunday qilib, siz asta-	
ʻ ʻ
sekin eng chuqur “quduqdan” chiqib ketishingiz mumkin bo ladi.	
ʻ
Beshta oddiy qoidani yodda tuting:
1. Yuragingizni nafratdan ozod qiling - sizni xafa qilgan barchani kechiring.
2. Qalbingizni tashvishlardan ozod qiling - ularning aksariyati foydasiz.
3. Oddiy hayot kechiring va bor narsangizni qadrlang.
4. Ko proq bering.	
ʻ
5. Kamroq kuting.
Sizga   yanada   ijodiy   muvaffaqiyatlar   tilayman!   Salomatlik!   Quvonch!
Ishtirokingiz uchun rahmat!
•  Qayta aloqa “Nishon” mashqi
Va   ana   endi   treningda   ishtirokingizni   baholash   uchun   nishondagi   raqamga
belgi qo ying.	
ʻ
 
 
XULOSA
33     Xulosa   sifatida   shuni   ta’kidlashni   istardimki,   hissiy   kasbiy   charchash   juda
murakkab jarayondir, chunki bu sindromga moyil bo‘lgan odam, ko‘pincha, uning
alomatlarini   bilmaydi.   U   o‘zini   tashqaridan   ko‘ra   olmaydi   va   unga   nima
bo‘layotganini   tushunmaydi.   Shuning   uchun   unga   qarama-qarshilik   va   ayblov
emas,   balki   qo‘llab-quvvatlash   va   e’tibor   kerak.   Ushbu   sindromning   paydo
bo‘lishining   oldini   olish,   zaiflashtirish   yoki   bartaraf   etish   uchun   profilaktika
choralarini  ko‘rish   kerak.  An’anaviy   tarzda   aytishimiz  mumkinki,  charchash  juda
yuqumli   va   xodimlar   orasida   tez   tarqalishi   mumkin.   Kuchlanishga   moyil
bo‘lganlar   kinik,   negativist   va   pessimistlarga   aylanadi   va   ular   boshqa   odamlar
bilan   ish   joyida   o‘zaro   munosabatda   bo‘lib,   tezda   butun   jamoani   “tuyganlik”
to‘plamiga   aylantirishi   mumkin.   Shu   sababli   kasbiy   hissiy   charchashning   oldini
olish   ta’lim   muassasasi   rahbarining   boshqaruv   faoliyatida   muhim   yo‘nalishga
aylanishi kerak.  
  Haqiqiy   ish   sharoitlarini   kuzatish   va   o‘qituvchilar   bilan   suhbatlarda
professional   hissiy   charchash   belgilarining   ko‘rinishini   tobora   ko‘proq   ko‘rish
mumkin: 
–   hissiy   charchoq   (o‘qituvchilar   ish   tufayli   hissiy   bo‘shliq   va   charchoqni   his
qilishdi); 
–   depersonalizatsiya,   ishga   va   uning   obyektlariga   nisbatan   beadab   munosabat
(ko‘pincha,  o‘qituvchilar  hamkasblar,  ota-onalar  va  bolalarni  barcha  muammolari
bilan tirik odamlar sifatida emas, balki “mashina” sifatida ko‘rishadi, buning uchun
siz   smenani   ishlab   chiqishingiz   kerak;   shuning   uchun   ularda   bir-biriga,   ota-
onalarga,   bolalarga   nisbatan   befarq,   ba’zan   g‘ayriinsoniy   munosabatlar   yuzaga
keladi);
–   kasbiy   yutuqlarni   kamaytirish   (o‘qituvchilarda   o‘zlarining   kasbiy   sohalarida
qobiliyatsizlik   hissi,   undagi   muvaffaqiyatsizlikni   anglashlari,   ishni   o‘zgartirish
istagi bor edi).
  Toliqishning   tabiatini   tushuntirib   beradigan   qator   nazariyalar   mavjud.   Biroq
tadqiqotlar   bu   nazariyaning   asossiz   ekanini   ko‘rsatdi,   chunki   toliqish   energetik
34 resurslar (glikogen) tugamasdan oldin ham yuz berishi mumkin. Boshqa nazariya
tarafdorlari (Veyxard va boshqalar) toliqishni organizmda “toliqish zaharlari” hosil
bo‘lishi   bilan   tushuntirganlar.   Pedagogik   faoliyatdagi   xissiy   toliqish   sindromi
quyidagi sababalar bilan bog‘liq bo‘ladi:
1.Informasiyaning haddan ziyod ko‘pligi. 
2.Vaqtni to‘g‘ri taqsimaslik. 
3.Metodik ta’minotning noto‘liqligi. 
4.Qaror qabul qilishning vaqtga bog‘liqligi. 
5.Pedagogik jamoadagi ma’suliyatning noto‘g‘ri taqsimlanganligi. 
6.Pedagogik jamoadagi noturg‘unlik va boshqalar. 
            Toliqish,   aftidan,   butun   organizm   funksional   holatining   o‘zgarishi   bilan
izohlanib,   bunda   markaziy   nerv   tizimidagi   o‘zgarishlarning   roli   yetakchi
hisoblanadi.   O’ta   toliqish   uchun   bosh   og‘rig‘i,   uyqusizlik,   gunohkor   bo‘lmasligi,
arzimas   narsalarda   achchiqlanish,   xotiraning   susayiishi,   organizm   odamning
pasayib   ketishi   xos.   Harakatlanish   barvaqt   toliqib   qolishga   sabab   bo‘lishini
unutmaslik kerak. 
           Pedagog jamoasidagi  xissiy toliqishning  psixoprofilaktikasi  aynan mana shu
simptomlarga nisbatan tolerant munosabatni shakllantirish orqali amalga oshiriladi.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
Siyosiy adabiyotlar ro yhati.	
ʻ
1.         O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   mahkamasining   “O quvchilarni	
ʻ ʻ
psixologik-pedagogik   qo llab-quvvatlash   ishlarini   yanada   takomillashtirish	
ʻ
to g risida”gi 2019 yil 12 iyuldagi 577-sonli qarori	
ʻ ʻ
2.   Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   to g risida   qonun   2016   yil   14   sentyabr	
ʻ ʻ
O RQ-406-son.   «Xalq   so zi»   gazetasining   2016   yil   15   sentyabrdagi   182   (6617)-	
ʻ ʻ
soni.
3.           O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021   yil   24   dekabrdagi	
ʼ
“Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag allikni   qisqartirish   vazirligi   huzuridagi	
ʼ
Mahallabay ishlash va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi faoliyatini tashkil etish
chora-tadbirlari to g risida” gi PQ-62-son qarori.	
ʼ ʼ
4.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023   yil   1-iyundagi	
ʻ
“O zbekiston Respublikasi  Prezidenti  huzuridagi  Ijtimoiy himoya milliy agentligi	
ʻ
faoliyatini tashkil etish to g risida”gi PQ-176-son qarori	
ʻ ʻ
5.   1994  yilda   tuzilgan  "O zbekiston   Respublikasi   xalq   ta’limida   psixologik	
ʻ
xizmat,   xalq   ta’limi   tizimida   ishlaydigan   psixologlarning   malakasini   oshirish   va
ularning attestatsiyasi haqida Nizom"    J.G .Yo ldoshev 	
ʻ ʻ    (1996 yil  5 aprel)   
                              Asosiy adabiyotlar
1.Glaz ы rina   L.   Profilaktika   sindroma   emotsionalnogo   v ы goraniya.   Trening
dlya   pedagogov   “Lyubi   sebya”   [Elektronn ы y   resurs]   –   2012   g.   Rejim   dostupa:
http://www.maam.ru/detskijsad/profilaktika-sindroma-yemocionalnogo-
vygoranija-trening-dlja-pedagogov-lyubi-sebja.html
2.   Gorbushina   O.   P.   Psixologicheskiy   trening.   Sekret ы   provedeniya.   /
Prakticheskaya psixologiya. – SPb.: Piter, 2008. – 176 s.
3.   Yegorova   M.   V.   Trening   profilaktiki   emotsionalnogo   v ы goraniya   dlya
pedagogov “Goret ili jit”. – [Elektronn ы y resurs] – Resurs ы   obrazovaniya. Portal
informatsionnoy   podderjki   spetsialistov   doshkoln ы x   uchrejdeniy.   –   2012   g.   –
Rejim dostupa: http://www.resobr.ru/materials/46/38491/
36 4.   Zarubina   N.   I.   Profilaktika   emotsionalnogo   v ы goraniya   pedagogov.
[Elektronn ы y resurs] – Festival pedagogicheskix idey “Otkr ы t ы y urok”. – 2012 g.
– Rejim dostupa: http://festival.1september.ru/articles/578061/
5.   Komko   Yu.   O.   Metodicheskaya   razrabotka   seminarsko-prakticheskogo
zanyatiya   dlya   prepodavateley   “Professionalnoye   «v ы goraniye”   prepodavatelya:
prichin ы   i   profilaktika».   –   [Elektronn ы y   resurs]   –   Yu.   O.   Komko   –   2012   g.   –
Rejim   dostupa:   http://5psy.ru/raznoe/professionalnoe-vigoranie-prepodavatelya-
prichini-i-sposobi-profilaktiki.html
6.   Kotova   Ye.   V.   Profilaktika   sindroma   emotsionalnogo   v ы goraniya:
uchebnoye posobiye. [Elektronn ы y resurs] / Krasnoyar. gos. ped. un-t im.
V.P. Astafyeva. – Krasnoyarsk, 2013. – 76 s.
7. Nikiforov G.S. Psixologiya professionalnogo zdorovya. – SPb: Piter, 2006. –
607 s.
       8. Nishanova Z.T. Psixologik xizmat. –T.: TDPU, 2006. – 162 b.
       9.Dubrovina I.V.Rabochaya kniga shkolnogo psixologa. – M.: Prosve щ yeniye
Pedagogika, 1991. – 303 s.
      10. Barotov Sh.R. Ta’limda psixologik xizmat. – Buxoro, 2007.
                11.   Maktab   pedagogik   jamoasi   psixik   salomatligini   saqlash   va
mustahkamlashga   imkon   beruvchi   qulay   muhitni   shakllantirish   bo yicha   amaliyʻ
dastur. S.Alimxodjayeva.
                12.   Nishonova   Z.T.,   Alimova   G.K.   Bolalar   psixologiyasi   va
psixodiagnostikasi   T.:   TDPU   2017   –   264   b.   2.   G oziyev   E.   Ontogenez	
ʻ
psixologiyasi Nazariy- eksperimental tahlil T.: Noshir 2010. – 356 b. 
         13. Do stmuhamedova Sh.A., Nishonova Z.T. va boshqalar Yosh davrlari va	
ʻ
pedagogik psixologiya T.: Fan va texnologiyalar 2013 – 343 b. 
                 14. G oziyev E. G . Pedagogik psixologiya. –Toshkent: Universitet, 2014.-
ʻ ʻ
208 bet. 6. Bodrov V. A. Informasionn ы y stress.  M, PER SE, 2000.                   
                                    Elektron adabiyotlar
1. www.wikipediya.uz   
37 2. www.pedagog.uz   
3. www.ziyonet.uz     
4. www.google.uz     
38