Aniqmasliklar. Aniqmaliklarni ochishning Lapital qoidasi

                                                              Reja
Kirish
I bob. Aniqmaslik tushunchasi
1.1.Funksiyaning limiti
1.2. Aniqmasliklar
II bob. Aniqmasliklarlarni ochish
2.1.Aniqmasliklarlarning turlari
2.2. Aniqmasliklarni ochishning Lopital qoiadasi
Foydalanilgan adabiyotlar
Xulosa                                                    Kirish
                          O’quv   jarayonida   samaradorlikka   erishish   uchun   zamonaviy   ilgor
pedagogik texnologiyalar, noananaviy dars usullari  va  ozaro faol  oquv jarayonini
tadbiq   qilish   lozim.   Ozaro   faol   usullarni   oquv   jarayoniga   qollash   uchun   esa
otiladigan mavzuni   talabalar, oquvchilar   ozlari   mustaqil   tayyorlab  kelishlari   talab
etiladi.   Jarayonning   samaradorligini   oshirish   maqsadida   innovatsion   usullarini
qollashda   endi   biz     pedagoglar   Oquvchlarni   oqitmaymiz,   balki   kitobni   oqishga
orgatamiz shiorini amalga oshiramiz. Buning sabababi  shundaki, agarda talaba va
oquvchilar   darsga   tayyor   holda   kelmasalar,   hech   qanaqa   faol   usuldan   samarali
foydalanib   bolmaydi.   Natijada   oqituvchi   yana   oz-ozidan   ananaviy   shaklda   dars
otishiga togri keladi. 
                  Tarixiylik   tamoyili   masalalarni   tarixiy   bilimlardan   foydalanib   yechish
imkoniyatini   beradi.   Bu   esa   ilmiy   dunyoqarashning,   ijodiy   fikrning   shakllanishi,
bitta   dalilning   oziga   nisbati   turli   nuqtai   nazarlar   mantigini   va   kurashini   hisobga
olish va sabab, oqibat boglanishlarini aniqlashga imkon beradi. Bazi tarixiy dalillar
talim   jarayoniga   qiziqarlilik   elementini   olib   kirishi   mumkinligi,   bu   ham   erkin
fikrlashning rivojlanishiga olib keladi.
                    Fanlararo aloqalarni amalga oshirish tamoyilini turli oquv fanlarida bilish
faoliyati   aspektida   qarash   va   shu   asosda   yaxlit   masalalar   strukturasini   yaratish
mumkin.   Bu   esa   pirovard   natijada,   erkin   fikrlashning   rivojlanishiga   jiddiy   tasir
etadi.   Kasbiy   yonalganlik   tamoyilidan   erkin   fikrlashni   rivojlantirish   jarayonida
foydalanishdan   bosh   maqsad     bolajak   pedagog   faoliyatning   malum   sifatlarini
rivojlantirishga   yonaltirishni   kozda   tutadi.   Talabalarda   kasbga   yonalganlikni
rivojlantirish   bu ularda bolajak kasbiga munosabat, qiziqish, unga bolgan maxsus
qobilyatlarini mustahkamlash demakdir.
              Mustaqil   oqib   bilim   orttirish   tamoyili   shaxsning   ozi   tomonidan
boshqariladigan   maqsadga   yonalgan   bilim   faoliyatini   taminlaydi.   Qoyilgan
masalaning oz yechimini izlash maqsadlarini aniqlash, mustaqil xulosalar qilishga
intilish,   fan,   texnika,   madaniyatning   turli   sohalarida   izchil   bilim   olish   shaxs tomonidan   erkin   fikrlash   madaniyati   rivojlanganligining   yuqori   darajasiga
erishilganligi haqida guvohlik beradi.
Zero,   Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   takidlaganlaridan   :   Yoshlarimizning   bosh
vaqti  dushmanlarimizning ish vaqti.
                2017-2021   yillarda   Ozbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor  yonalishlari  boyicha Harakatlar  strategiyasi  ning 4.4-bolimi    talim  va fan
sohasini   rivojlantirishga   qaratilgan   bolib,   unda   uzluksiz   talim   tizimini   yanada
takomillashtirish   yolini   davom   ettirish,   sifatli   talim   hizmatlariga   imkoniyatlarni
oshirish,   mehnat   bozorining   zamonaviy   ehtiyojlariga   muvofiq   yuqori   malakali
kadrlarni   tayyorlash;talim     muassasalarini   qurish,   rekonstruktsiya   qilish,   kapital
tamirlash, ularni zamonaviy oquv va laboratoriya uskunalari, kompyuter texnikasi
va   oquv-metodik   qollanmalar   bilan   jihozlash   boyicha   ishlarni   amalga   oshirish
orqali  ularning  moddiy-texnik  bazasini mustahkamlash yuzasidan aniq maqsadga
qaratilgan   chora-tadbirlarni   korish;   bolalar   maktabgacha   talim   muassasalari
tarmogini kengaytirish, bolalarning har tomonlama intellektual, estetik va jismoniy
rivojlanishi    uchun   maktabgacha talim muassasalaridagi  shart-sharoitlarni tubdan
yaxshilash, bolalarning   maktabgacha talim bilan qamrab olinishini jiddiy oshirish
va   uning   qulayligini   taminlash,   pedagog   va   mutaxassislarning   malaka   darajasini
yuksaltirish;   umumiy   orta   talim   sifatini   tubdan   oshirish,   chet   tillar,   informatika,
matematika,  fizika,  ximiya, biologiya  kabi  boshqa  muhim   va talab  yuqori   bolgan
predmetlarni   chuqurlashtirilgan   tarzda   organish;   bolalarni   sport   bilan   ommaviy
tarzda   shugullanishga   jalb   qilish,   ularni   musiqa   va   sanat   olami   bilan   boglash
maqsadida   yangi   bolalar   sporti   obektlarini,   bolalar   musiqa   va   sanat   maktablarini
qurish,   mavjudlarini   rekonstruktsiya   qilish;   kasb-hunar   kollejlari   oquvchilarini
bozor   iqtisodiyoti   va   ish   beruvchilarning   ehtiyojlariga   javob   beradigan
mutaxassisliklar     boyicha     tayyorlash     hamda     ishga     joylashtirish     borasidagi
ishlarni   takomillashtirish;talim   va   oqitish   sifatini   baholashning   xalqaro
standartlarini joriy etish asosida oliy talim muassasalari faoliyatining sifati hamda
samaradorligini   oshirish,   oliy   talim   muassasalariga   qabul   kvotalarini   bosqichma-
bosqich kopaytirish; ilmiy-tadqiqot va innovatsiya faoliyatini ragbatlantirish, ilmiy va   innovatsiya   yutuqlarini   amaliyotga   joriy   etishning   samarali   mexanizmlarini
yaratish, oliy oquv yurtlari va ilmiy-tadqiqot institutlari huzurida ixtisoslashtirilgan
ilmiy-eksperimental   laboratoriyalar,   yuqori   texnologiya   markazlari   tashkil   etish
rejalashtirilgan.
                    O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida bugun,
19   mart   kuni   yoshlarga   e’tiborni   kuchaytirish,   ularni   madaniyat,   san’at,   jismoniy
tarbiya   va   sportga   keng   jalb   etish,   ularga   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish
ko‘nikmalarini   singdirish,   yoshlar   o‘rtasida   kitobxonlikni   targ‘ib   qilish,   xotin-
qizlar   bandligini   oshirish   masalalariga   bag‘ishlangan   videoselektor   yig‘ilishi
o‘tkazildi.   Mamlakat   aholisining   30   foizini   14   yoshdan   30   yoshgacha   bo‘lgan
yigit-qizlar   tashkil   etadi.   Ularning   ta’lim   olishi,   kasb-hunar   egallashi   uchun   keng
sharoit   yaratilgan.   Shu   bilan   birga,   yoshlarning   bo‘sh   vaqtlarini   mazmunli
o‘tkazishni   tashkil   etish   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Yoshlar   qanchalik   ma’naviy
barkamol   bo‘lsa,   turli   yot   illatlarga   qarshi   immuniteti   ham   shunchalik   kuchli
bo‘ladi.Ma’lumki,   O‘zbekiston   rahbari   ijtimoiy,   ma’naviy-ma’rifiy   sohalardagi
ishlarni yangi tizim asosida yo‘lga qo‘yish bo‘yicha 5 ta muhim tashabbusni ilgari
surgan edi. Birinchi tashabbus – yoshlarning musiqa, rassomlik, adabiyot, teatr va
san’atning   boshqa   turlariga   qiziqishlarini   oshirishga,   iste’dodini   yuzaga
chiqarishga xizmat qiladi. 
Ikkinchi tashabbus – yoshlarni jismoniy chiniqtirish, sport
Uchinchi   tashabbus   –   aholi   va   yoshlar   o‘rtasida   kompyuter   texnologiyalari   va
internetdan samarali foydalanishni tashkil etishga qaratilgan. 
To‘rtinchi   tashabbus   –   yoshlar   ma’naviyatini   yuksaltirish,   ular   o‘rtasida
kitobxonlikni   keng   targ‘ib   qilish   bo‘yicha   tizimli   ishlarni   tashkil   etishga
yo‘naltirilgan. 
Beshinchi   tashabbus   –   xotin-qizlarni   ish   bilan   ta’minlash   masalalarini   nazarda
tutadi.   Ana   shu   ezgu   g‘oya   Prezidentning   Sirdaryo   viloyatiga   tashrifi   chog‘ida
boshlanib, qisqa vaqtda ulkan ishlar amalga oshirildi. Sirdaryo viloyatidagi tuman
va   shaharlar   kutubxonalariga   300   ming   nusxada   badiiy   adabiyotlar   yetkazib
berildi.   Musiqa   va   san’at   maktablari   cholg‘u   asboblari,   sport   ob’ektlari   jihozlar bilan   ta’minlandi.   Bu   ishlar   Namangan   viloyatida   ham   davom   ettirilib,   “Ma’rifat
karvoni”   tashkil   etildi.   Yoshlar   uchun   25   ming   dona   kitob,   80   turdagi   sport
jihozlari va musiqa asboblari yetkazib berildi. Bir so‘z bilan aytganda, ushbu 5 ta
tashabbus   xalq,   ayniqsa,   yoshlar   tomonidan   katta   qiziqish   bilan   kutib   olindi.Bir
so‘z  bilan  aytganda,  ushbu  5 ta  tashabbus   xalq, ayniqsa,   yoshlar  tomonidan  katta
qiziqish   bilan   kutib   olindi.   Yig‘ilishda   bu   tajribani   mamlakatning   barcha
hududlarida   keng   joriy   qilish   masalalari   muhokama   qilindi.   Bugungi   kunda
mamlakatdagi   800   dan   ortiq   madaniyat   markazlari,   312   ta   musiqa   va   san’at
maktablariga   atigi   130   ming   nafar   o‘g‘il-qiz   qamrab   olingani,   mazkur
muassasalarning   aksariyati   o‘quv   qo‘llanmalari,   notalar   to‘plami,   musiqa
asboblari,   mebel   va   jihozlar   bilan   yetarli   darajada   ta’minlanmagani   ko‘rsatib
o‘tildi.Davlat   rahbari   joylardagi   madaniyat   markazlari,   musiqa   va   san’at
maktablarining   moddiy-texnik   bazasi   va   ulardan   foydalanish   holatini   o‘rganib,
ularning faoliyatini yaxshilash bo‘yicha topshiriqlar berdi. 
             Madaniyat vazirligi va Xalq ta’limi vazirligiga hokimliklar bilan birgalikda
tuman   (shahar)   madaniyat   markazlari   va   umumta’lim   maktablarida   yoshlarning
qiziqishlaridan kelib chiqib, qo‘shimcha 1,5 mingta to‘garak tashkil etish vazifasi
qo‘yildi. Tashabbuskor iste’dodli yoshlar va mahalliy homiylarni jalb etgan holda,
madaniyat   markazlarida   badiiy-havaskorlik   jamoalari,   yoshlar   teatr-studiyalari   va
“Yoshlar klublari” tashkil qilish zarurligi ta’kidlandi. Atoqli san’atkor va iste’dodli
ijodkorlarni   tumanlardagi   madaniy   ishlarga   ko‘makchi   sifatida   biriktirish   yaxshi
natija   berayotganini   inobatga   olinib,   bu   tajribani   butun   respublikaga   yoyish
bo‘yicha ko‘rsatmalar berildi. Unga muvofiq, taniqli artistlar tuman va shaharlarga
ijodiy   maslahatchi   sifatida   biriktirilib,   o‘sha   joylarda   madaniyat   va   san’atni
rivojlantirishga   mas’ul   bo‘ladi,   tuman   va   shaharlar   hokimlari   esa   ushbu   ishlarga
moddiy   va   tashkiliy   jihatdan   yordam   beradi.Musiqa   va   san’at   sohasida   oliy
ma’lumotli   kadrlarni   ko‘paytirish   masalasiga   ham   e’tibor   qaratildi.   Oliy   va   o‘rta
maxsus ta’lim hamda Xalq ta’limi vazirliklariga muayyan mavzular bo‘yicha tarix
darslarini   muzeylar,   tarixiy   obidalar,   qadamjo   va   teatrlarda   sayyor   o‘tkazilishini
tashkil   qilish   topshirildi.   Ikkinchi   tashabbusga   doir   masalalar   muhokama   qilinar ekan,   mamlakatda   12   mingdan   ziyod   sport   inshootlari   borligi,   lekin   yoshlarni
jismoniy tarbiya va ommaviy sportga qamrab olish darajasi  yetarli  emasligi  qayd
etildi.   Umumta’lim   maktablarining   sport   anjomlari   bilan   jihozlanish   ko‘rsatkichi
respublika   bo‘yicha   56   foizni,   jumladan,   Surxondaryo   viloyatida   12   foizni,
Xorazmda 14 foizni, Qoraqalpog‘istonda 15 foizni tashkil etadi, xolos.Yig‘ilishda
yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va   sportga   keng   jalb   etish   borasidagi   chora-tadbirlar
belgilab   berildi.   Tuman   va   shaharlar   hokimlarining   yoshlar   masalalari   bo‘yicha
o‘rinbosarlariga mutaxassislar bilan birgalikda yoshlarning sport turlariga qiziqishi
hamda   sport   inshootlarining   jihozlanish   darajasini   o‘rganib,   shu   asosda   takliflar
berish,   Vazirlar   Mahkamasiga   ularni   amalga   oshirish   uchun   zarur   mablag‘lar
manbasini   aniqlash   vazifasi   qo‘yildi.   Olis   va   chekka   qishloqlarda   yengil
konstruksiyali   sendvich   panellardan   kichik   sport   zallari   va   sun’iy   qoplamali
maydonlar qurish, tashabbuskor tadbirkorlarga sport inshootlari tashkil etish uchun
yer ajratish zarurligi ta’kidlandi. Bunday tadbirkorlarga O‘zmilliybank tomonidan
“Yoshlar   –kelajagimiz”   dasturi   doirasida   imtiyozli   kreditlar   ajratiladi.   Joylardagi
sport   maktablariga   xalqaro   musobaqalarda   g‘olib   bo‘lgan   taniqli   sportchilarni
rahbar   etib   tayinlash,   shuningdek,   sportchilarni   oliy   o‘quv   yurtlarining   maxsus
sirtqi   bo‘limlarida   maqsadli   o‘qitish   yaxshi   natija   berishi   qayd   etildi.   Bolalar-
o‘smirlar sport maktablari sonini ko‘paytirish yuzasidan topshiriqlar berildi.
                      Joriy yilning 24-yanvar kuni Prezidentimiz Oliy Majlisga murojaatnoma
yo’lladi. Ushbu  murojaatnomada  ijtimoy-siyosiy,  iqtisodiy va boshqa  sohalarning
ustuvor   yo’nalishlari   belgilab   berildi.   Institutning   "Gidromelioratsiya"
fakultetining   barcha   kafedralarining     mudirlari   va   professor-o’qituvchilari
tomonidan 4-TTJ da yashayotgan talaba yoshlarga   Prezidentning murojaatnomasi
yetkazildi.     Murojaatnomaning   asosiy   mazmuni   mohiyati   va   undagi   talaba-
yoshlarga e’tibori tushuntirildi. Bugungi kunda talaba-yoshlarga katta imkoniyatlar
berilgani   va   shuningdek,   ularning   o’qishi,   intilishlari   va     bo’sh   .vaqtlarini
mazmunli o’tkazishga alohida e’tibor berildi. Har bir oila – tadbirkor”, “Yoshlar –
kelajagimiz”   kabi   dasturlar   doirasida   loyihalari   amalga   oshirildi.   «Obod   qishloq»
va   «Obod   mahalla»   dasturlari   xalqimiz   tomonidan   katta   mamnuniyat   bilan   kutib olindi. Joriy yilda bu boradagi qurilish va obodonlashtirish ishlariga alohida e’tibor
qaratildi.   Natijada   416ta   qishloq   yangicha   qiyofaga   ega   bo‘ldi.   O‘tayotgan   yilda
hayotimizning boshqa sohalarida, jumladan, ilm-fan, ta’lim-tarbiya, madaniyat va
san’at,   sport   sohalarini   rivojlantirish   yo‘lida   ham   muhim   qadamlar   qo‘yildi.
Ayniqsa,   yurtimiz   yoshlari   Indoneziyada   bo‘lib   o‘tgan   Osiyo   va   Para-Osiyo
o‘yinlarida,   Argentinada   o‘tkazilgan   o‘smirlar   Olimpiadasida   yuqori   o‘rinlarni
olgani   bizga   g’urur   va   iftihor   bag’ishlaydi.   Murojaatnomada   bugungi   kunda
dunyoda   bo’lib   o’tayotgan         xavf-xatarlar   haqida   ham   alohida   e’tirof   etildi.
Yoshlarga   katta   imkoniyatlar   berilayotgan   bir   davrda   bu   imkoniyatlardan   unumli
foydalanish,   talaba-yoshlarga   kutubxonalardan   foydalanish,   muntazam
shug’ullanishlari aytildi. Yoshlarimizga munosib ta’lim berish, ularning ilm-fanga
bo‘lgan   intilishlarini   ro‘yobga   chiqarishimiz   kerak.   Shu   maqsadda,   maktabgacha
ta’lim   tizimini   rivojlantirishimiz,   o‘rta   va   oliy   o‘quv   yurtlarining   moddiy-texnik
bazasini, ilmiy va o‘quv jarayonlari sifatini tubdan yaxshilashimiz kerak. Xalqimiz
salomatligini   mustahkamlash,   sog‘lom   turmush   tarzini   qaror   toptirish,   biz   uchun
hayotiy   muhim   masaladir.   Tinchlik   va   sog‘likni   ta’minlasak,   qolgan   hamma
narsaga   erishamiz.   Xalq   dengiz   bo’lsa,   yoshlar   uning   to’qinidir.   Murojaatnomani
hayotga yo’llanma, taraqqiyotga qo’lllanma desak mubolag’a bo’lmaydi.
            O`zb е kiston R е spublikasining “Ta’lim to`g`risida” gi Qonuni va “Kadrlar 
tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar
ko`nikmalariga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   е chimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo`lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish, shuningd е k, har tomonlama barkamol, ta’lim va kasb–hunar 
dasturlarini ongli ravishda mukammal o`zlashtirgan, mas’uliyatli fuqarolarni 
tarbiyalashni nazarda tutgan p е dagogik g`oyani ilgari suradi.
Istiqlol   tufayli   o`zining   mustaqil   taraqqiyot   yo`lidan   borayotgan   jamiyatimiz   kun
sayin   d е mokratlashib,   davlat,   jamiyat   va   shaxs   munosabatlari   tobora   ko`proq
mantiqiy mushohada qilish tamoyillariga asoslanmoqda. Ta’lim tizimi oldidagi  davlat   buyurtmasi   O`zb е kiston   R е spublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”ning asosiy g`oyalarida o`z aksini topgan. 
           Jamiyat rivojlanishining hozirgi bosqichida barkamol insonni tarbiyalash 
eng asosiy, k е chiktirib bo`lmaydigan muhim vazifalardan biridir. Pr е zid е ntimiz 
Islom Karimov ta’kidlaganid е k: “Sog`lom avlodni tarbiyalash buyuk davlat 
poyd е vorini, faravon hayot asosini qurish d е ganidir” . Shu jihatdan olganda, 
mamlakatimizda sog`lom avlod dasturi harakatining k е ng tus olgani, “Kadrlar 
tayyorlash milliy dasturi” asosida ta’lim–tarbiya tizimining tubdan isloh 
etilayotgani ham ana shu ulug`vor vazifani amalga oshirish yo`lidagi muhim 
qadamdir.
                    O`zb е kiston   R е spublikasi   mustaqil   Davlat   suv е r е nligini   qo`lga   kiritgan
birinchi   kunlaridanoq   uzluksiz   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   k е ng
islohotlar   milliy   ta’lim–tarbiya   tizimini   takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan
uyg`unlashtirilgan,   jahon   andozalari   darajasiga   mos   “milliy   mod е lni”   hayotga
tadbiq   qilishga   qaratildi.   Jamiyatimizdagi   fuqarolar   tafakkurini   yangilash,   milliy
o`zlikni   anglash,   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlarni   o`zlashtirish   orqali,
o`quvchilarning   ist е ’dodlari,   qobiliyatlarini   tadqiq   etish,   est е tik   tafakkurini
shakllantirish   va   rivojlantirish   davlat   umummilliy   siyosati   darajasidagi
masalalardan   biri   sifatida 8 b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har   tomonlama   kamol
toptirish   uchun   ta’lim–tarbiyaning   barcha   sohalarida,   ularning   omillari   va
vositalarini   ishga   solishni   taqozo   etmoqda.   Biz   darslarimiz   davomida   fizik,
geometrik     jihatlardan   muhim   ahamiyatkasb   etuvchi   hosila   hamda   limit
tushinchasini   o'rganarar   ekanmiz,     bevosita   aniqmasliklar   tushunchasi   bilan
tanishamiz. 
Aniqmasliklar  ....                                 
                                 I bob. Aniqmasliklar tushunchasi 
                                  1.1. Funksiyaning limiti
           Har bir  son uchun shunday  son topilsaki,  bajarilganda  (1) ham bajarilsa, x
argument   a   ga   intilganda   funksiya   A   songa   teng   limitga   ega   deyiladi   va
quyidagicha belgilanadi: 
*funksiyaning   limiti   qaralayotganda   a   nuqta   funksiyaning   aniqlanish   sohasiga
kirishi   yoki   kirmasligi   ham   mumkin.   Funksiyaning   a   nuqtadagi   limiti   topilganda
deb qaraladi.
1-hol.   Avvaldan   berilgan   har   qanday   cheksiz   kichik     son   uchun   shunday   son
topilsinki,  bo`lganda  bo`lsin;
2-hol.   Avvaldan   berilgan   har   qanday   istalgancha   katta     son   uchun   shunday
topilsinki,  bo`lganda  bo`lsin: 
3-hol.   Avvaldan   berilgan   har   qanday   istalgancha   katta     son   uchun   shunday     son
topilsinki,  bo`lganda  kelib chiqsin. .
O`zgarmas funksiyaning limiti shu o`zgarmas songa teng.
                                  Limitlar haqidagi teoremalar
Funksiyaning   limiti   haqidagi   asosiy   teoremalar   (yig`indi,   ko`paytma,   bo`linma
haqidagi)   ketma-ketlik   limitlarining   teoremalariga   o`xshash   funksiyaning   limitini
hisoblashni ham osonlashtirad
1-teorema.   Funksiyalar   yig`indisining   (ayirmasining)   limiti   shu   funksiyalar
limitlarining yig`indisiga(ayirmasiga) teng:
2-teorema.   Funksiyalar   ko`paytmasining   limiti   shu   funksiyalar   limitlarining
ko`paytmasiga teng:
Natija. O`zgarmas ko`paytuvchini limit ishorasining oldiga chiqarish mumkin
3-teorema.   Funksiyalar   bo`linmasining   limiti   shu   funksiyalar   limitlarining
bo`linmasiga teng, qachonki, bo`luvchi funksiyaning limiti noldan farqli bo`lganda
4-teorema. Agar   va   funksiyalari uchun a nuqtaning biror oralig`ida   tengsizliklar
bajarilib,  bo`lsa u holda  bo`ladi.
                                                                                    1.2. Ajoyib limitlar
           Yoy sinusining shu yoyga nisbatining limiti: Bu tenglik birinchi ajoyib limit
deb   yuritiladi.   Bunday   tenglik   yordamida   trigonometrik   funksiyalar   qatnashgan
ko`pchilik limitlar hisoblanadi.
1-teorema.  o`zgaruvchi miqdor  da 2 bilan 3 orasida yotuvchi limitga ega.
Ta’rif.  o`zgaruvchi miqdorning  dagi limiti e soni deyiladi.
;  e soni irratsional son: e=2, 7182818284...
2-teorema. x cheksizlikka intilganda   funksiya e limitga intiladi, ya’ni . Unda har
qanday  uchun  ni yoza olamiz.
Demak,   ixtiyoriy   a   uchun     Limitlar   haqidagi   teoremalar   Funksiyaning   limiti
haqidagi  asosiy  teoremalar  (yig`indi,  ko`paytma,  bo`linma  haqidagi)  ketma-ketlik
limitlarining   teoremalariga   o`xshash   funksiyaning   limitini   hisoblashni   ham
osonlashtiradi.
1-teorema.   Funksiyalar   yig`indisining   (ayirmasining)   limiti   shu   funksiyalar
limitlarining yig`indisiga(ayirmasiga) teng:
2-teorema.   Funksiyalar   ko`paytmasining   limiti   shu   funksiyalar   limitlarining
ko`paytmasiga teng:
Natija. O`zgarmas ko`paytuvchini limit ishorasining oldiga chiqarish mumkin
3-teorema.   Funksiyalar   bo`linmasining   limiti   shu   funksiyalar   limitlarining
bo`linmasiga   teng,   qachonki,   bo`luvchi   funksiyaning   limiti   noldan   farqli
bo`lganda.
                                                           II bob. Aniqmasliklarlarni ochish
                                2.1.Aniqmasliklarning turlari.
                    Aniqmasliklarlar,   aniqmasliklarning   turlari   va   ularni   ochishni   o'rganish
matematik   analiz   fanida   muhim   ahamiyatga   ega.   Umuman   olganda,
aniqmasliklarga olib keladigan hollar, ularga uzviy bog‘liq bo'lgan  tushinchalarni
o'rganish,   aniqmasliklarlarni   turlarini   va   ularni   bartaraf   etishning   qulay     usullari
izlab topish   biz matematiklarning e'tiborimizni tortishi kerak. Biz ularning ustida
izlanishlar   olib   borar   ekanmiz,   fan   doirasida   muhim,   amaliy   ahamiyatga   ega
bo‘lgan ishlarni amalga oshirishimiz mumkin
                        Biz   funksiyalarning   limitini   o’rganish   jarayonida     ,     ,     ,  
  ,     ko’rinishdagi   aniqmasliklarni   ochish   bilan   shug’ullangan
edik.   Tegishli   funksiyalarning   hosilalari   mavjud   bo’lganda,   berilgan
aniqmasliklarni   ochish   masalasi   yengillashadi.   Odatda   hosilalardan   foydalanib
aniqmasliklarni   ochish   Lopital   qoidalari   deb   ataladi.   Biz   quyida   Lopital
qoidalarinng mufassal bayoni bilan shug’ullanamiz.
                                 2.2 Aniqmasliklarlarni ochish
1.    ko’rinishdagi aniqmaslik.
Ma’lumki,     da     ,       bo’lsa,       nisbat       ko’rinishdagi
aniqmaslikni   ifodalaydi.   Ko’pincha     da       nisbatning   limitini   topishga
qaraganda     nisbatning   limitini   topish   oson   bo’ladi.   Bu   nisbatlar   limitlarining
tengligini quyidagi teorema ko’rsatadi. 1.3.5-teorema.   intervalda   aniqlangan,   uzluksiz     va     funksiyalar
uchun ushbu shartlar bajarilgan bo’lsin:
1) ,    ;
2)  da chekli   va   hosilalar mavjud va 
3) -chekli yoki cheksiz).
U holda 
tenglik o’rinli bo’ladi.
Isbot.   hamda     funksiyalarning     nuqtada qiymatlari  nolga  teng,
ya’ni
deb olsak, natijada
tengliklar o’rinli bo’lib,   va   funksiyalar   oraliqda uzluksiz bo’ladi. 
 nuqta olib,   segmentda   va   funksiyalarni qaraymiz. Bu
segmentda     va     funksiyalar   Koshi   teoremasining   shartlarini
qanoatlantiradi.   U   holda   Koshi   teoremasiga   ko’ra     bilan     orasida   shunday  
 nuqta topiladiki, ushbu
                                       
tenglik o’rinli bo’ladi. Bu tenglikdan esa (1.3.11) ga ko’ra
                                                  bo’lishi kelib chiqadi. Ravshanki,   da  . Demak,
                                          
1.3.5-misol.  Ushbu
                                           
limitni hisoblang.
Bu holda
                        
bo’lib, ular uchun 1.3.5-teoremaning barcha shartlari bajariladi.
Haqiqatan ham,
1)
2)
3)
bo’ladi. U holda 1.3.5- teoremaga ko’ra
Shu   1.3.5-teoremadan,   ya’ni   Lopital   qoidasidan   foydalanib,   muhim   limitni
osonlik bilan isbotlash mumkin. Haqiqatan, 1.3.2-eslatma. Yuqorida   keltirilgan   1.3.5-teoremaning   3-sharti   bajarilmaganda,
ya’ni     da     va     funksiyalarning hosilalari mavjud bo’lib,  
da   nisbatning limiti mavjud bo’lmaganda ham
mavjud bo’lishi mumkin. Masalan,    ,     bo’lsin.
Bu funksiyalar uchun
    bo’lib,     da  
nisbat limitga ega emas. Biroq
bo’ladi.
1.3.6-teorema.   intervalda  aniqlangan     va     funksiyalar   uchun
ushbu shartlar bajarilgan bo’lsin:
1)
2)  da chekli   va   hosilalar mavjud va 
3) chekli yoki cheksiz). U holda
tenglik o’rinli bo’ladi. Isbot. Umumiylikni   saqlagan   holda,   teoremadagi     sonni   musbat   deb   olish
mumkin.     o’zgaruvchini   ushbu     formula   yordamida     o’zgaruvchiga
almashtiramiz. U holda   da  .
Natijada   va   funksiyalar    o’zgaruvchining  ) va   funksiyalari
bo’lib, ular   intervalda aniqlangan.
Teoremaning 1) sharti quyidagi
ko’rinishni oladi.
 intervalda   ,    funksiyalar hosilalarga ega. Haqiqatan ham, murakkab
funksiya hosilasi haqidagi 1.3.1-teoremaga ko’ra topamiz:
                                
                                 
Bu munosabatlardan    ,    hosilalarning mavjudligi kelib chiqadi.
So’ngra
bo’lishidan   esa         ning   mavjudligi   va         ekanini
topamiz. Shunday   qilib,   )     intervalda   aniqlangan         funksiyalar   uchun
quyidagiga egamiz:
1)
2)   intervalda     hosilalar mavjud va  
3)
U holda yuqorida isbot etilgan 1.3.5-teoremaga ko’ra
bo’ladi. Keyingi tenglikdan esa
                          
bo’lishi kelib chiqadi.Teorema isbot bo’ldi.
1.3.6-misol.  Ushbu
                                   
limitni hisoblang.
Bu   holda         bo’lib,   ular   uchun
1.3.6-teoremaning barcha shartlari bajariladi jumladan
                            
bo’lib,
bo’ladi. 1.3.6-teoremaga ko’ra .          ko’rinishdagi    aniqmaslik.
Ma’lumki,     da       bo’lsa,     nisbat         ko’rinishdagi
aniqmaslikni   ifodalaydi.   Bunday   aniqmaslikni   ochishda   ham     va  
funksiyalarning hosilalaridan foydalanish mumkin.
1.3.7-teorema.   intervalda     va     funksiyalar   uchun   ushbu   shartlar
bajarilgan bo’lsin:
1)
2) intervalda chekli   hosilalar mavjud va 
3)  ckekli yoki cheksiz). U holda 
tenglik o’rinli bo’ladi.
Isbot. k ning chekli hamda cheksiz bo’lgan hollarini alohida-alohida qarab o’tamiz.
a)
bo’lib,   -chekli   bo’lsin.   Limit   ta’rifiga   ko’ra,     olinganda   ham     ga   ko’ra
shunday   son topiladiki,   tengsizliklar bajarilganda tengsizlik   ham   bajariladi.   Ushbu   tengsizliklarni
qanoatlantiruvchi ixtiyoriy   va tayinlangan   nuqtalarni olib,   segmentda 
 va   funksiyalarga Koshi teoremasini qo’llaymiz. U holda
tenglik   o’rinli   bo’lib,   bunda     bo’ladi.   Ravshanki,   bu     nuqta     ga
bog’liqdir.
Teoremaning     bo’lishi  shartiga asoslanib  
  deb olsak bo’ladi.
Endi (1.3.13) tenglikning chap tomonida turgan
                                               
nisbatni quyidagicha yozib olamiz.
                        
U holda (1.3.13) munosabat ushbu
 ko’rinishga keladi. (1.3.14)   tenglikning   o’ng   tomonidagi         nisbat  
 da   ga intiladi:
Endi
                                                  
                                                    
deb belgilaylik. Ravshanki,     miqdor     ga va u orqali     va     nuqtalarga bog’liq
bo’lib,   bo’lganda (1.3.12) munosabatga ko’ra
                                                  
tengsizlikni qanoatlantiradi.
(1.3.14) tenglikdagi
nisbat,  nuqta tayinlangan holda,   da   ga intiladi, ya’ni
                                                   
Endi
                                             
deb belgilasak, u holda bo’ladi.   Demak,   o’sha     olinganda   ham       ga   ko’ra   shunday  
son topiladiki,   bo’lganda
tengsizlik   o’rinli   bo’ladi.   Endi   (1.3.14)   ,   (1.3.16)   ,   (1.3.18)   munosabatlardan
topamiz:
Agar     va     sonlarning   kichigini     deb   olsak,   unda  
uchun (1.3.17) va (1.3.19) tengsizliklar bir vaqtda o’rinli bo’lib,
tengsizlik bajariladi.
Demak,     olinganda   ham   shunday     son   topiladiki,  
bo’lganda
bo’ladi. Bu esa
bo’lishini bildiradi.
b)
bo’lsin. Funksiya limiti ta’rifiga ko’ra   olinganda ham shunday    son
topiladiki,   bo’lganda bo’ladi.
Yuqoridagi   a)   holidagidek     tengsizliklarni   qanoatlantiruvchi
ixtiyoriy     va   tayin   nuqtalarni   olib,       segmentda   (1.3.13)   tenglikka   ega
bo’lamiz.   Bundan     va   demak,  
tengsizliklarga ko’ra (1.3.13) tengsizlikdan
tengsizlik kelib chiqadi.
Ikkinchi tomondan,
bo’lganidan     jumladan,       uchun   shunday     son   topiladiki,  
 bo’lganda
                                                        
bo’ladi. Keyingi tengsizlikdan esa
                                                                
bo’lishi kelib chiqadi.
(1.3.13) tenglikdan topamiz:                                                       
Endi       deb   olsak,   u   holda     bo’lganda   (1.3.21)   va
(1.3.22)   tengsizliklar   baravariga   o’rinli   bo’ladi.   Natijada  
bo’lganda
                                      
bo’ladi. Bu esa
bo’lishini bildiradi. Teorema isbot bo’ldi.
1.3.8-teorema.   intervalda     va     funksiyalar  uchun ushbu shartlar
bajarilgan bo’lsin:
1)
2)  intervalda chekli   hosilalar mavjud va   ;
3)   ( chekli yoki cheksiz).
U holda
                                       
bo’ladi.
Bu teorema yuqorida keltirilgan teoremaga o’xshash isbotlanadi.
 Boshqa ko’rinishdagi aniqmasliklar. Ma’lumki,     bo’lgnda       ifoda  
 ko’rinishdagi aniqmaslik bo’lib, uni quyidagicha
                                               
yozish orqali     yoki     ko’rinishdagi aniqmaslikka keltirish mumkin.
Shuningdek,     bo’lganda  
ifoda   ko’rinishdagi aniqmaslik bo’lib, uni ham quyidagicha
                                            
o’zgartirish natijasida     ko’rinishdagi aniqmaslikka keltirish mumkin.
Shunday   qilib,   funksiya   hosilalari   yordamida     hamda     ko’rinishdagi
aniqmasliklarni ochishda, ularni       yoki       ko’rinishdagi aniqmaslikka keltirilib,
so’ng yuqoridagi teoremalar qo’llaniladi.
Ma’lumki,   da   funksiya    va  ga,   funksiya esa mos ravishda  
 va  ga intilganda
darajali-ko’rsatkichli   ifoda   ko’rinishidagi   aniqmasliklar   edi.   Bu
ko’rinishidagi   aniqmasliklarni   ochish   uchun   avval     ni logarifmlanadi:     da     ifoda  
ko’rinishdagi aniqmaslikni ifodalaydi.
Faraz   qilaylik,     da     aniqmas   ifodanio’zgartirib,   yuqoridagi
teoremalardan birini (Lopital qoidasini) qo’llanib
(  chekli yoki cheksiz) bo’lishini topdik, deylik. Unda
bo’ladi.
1.3.3-eslatma. Agar     va     funksiyalarning     va     hosilalari  ham  
  va     lar   singari   yuqorida   keltirilgan   teoremalarning   barcha   shartlarini
qanoatlantirsa, u holda
tengliklar   o’rinli   bo’ladi,   ya’ni   bu   holda   Lopital   qoidasini   takror   qo’llanish
mumkin bo’ladi.
1.3.7-misol. Ushbu             limitni   hisoblang.   Ravshanki,     da  
    ifoda   ko’rinishdagi   aniqmaslik.   Sodda   hisoblashlar   yordamida
topamiz: Demak,
                                                                                          Xulosa
             Ushbu kurs ishida avvalo aniqmasliklar va ularni ochishni o'rganish haqida
g'oya va ma'lumotlar keltirdim. Unda quyidagilarga e'tibor qaratdim: 
1.Funksiya limitini hisoblash
2. Aniqmasliklarning ta'rifini o'rganish va turlarini farqlash. 
3.Aniqmasliklarni ochishni ng qulay usullarini o'zlashtirish.
Biz   Aniqmasliklar   va   ularni   ochish   mavzusini   o'rganar   ekanmiz,   kurs   ishida
funksiyaning   limiti   hamda     aniqmasliklarning     tarifi,   ularning   ko'rinishi,   turlari,
aniqmasliklarni   ochishning   qulay   usullari,   jumladan,   Lopital   qoidasiga   ko‘ra
aniqmasliklarni   ochishni   o'z   rejalarimizda   yoritishga   harakat   qildik.   Mavzu
doirasida unga bevosita taaluqli bo'lgan amaliy ma'noga   ega bo‘lgan hosila, limit
tushunchalar,   ajoyib   limitlar   va   ularni   ta'riflarini   ko'rib   chiqdik.   Shuningdek,
ta'kidlash   joizki,   Aniqmasliklar   va   ularni     Lopital   qoidasi   yordamida     ochish
matematik analiz fani doirasida ham o'z muhim ahamiyatiga ega hisoblanadi. Biz
bu   mavzuni   chuqur   o'zlashtirish   orqali,   o'z   ustimizda   ishlab,   soha   taraqqiyotiga
munosib xissamizni qo'shishimiz mumkin
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.T.Azlarov, H.Mansurov. Matematik analiz. –T., 1994.
2. Y.Y.Soatov. Oliy matematika asoslari. –T.: “O`zbekiston” nashriyoti, 1998.
3.   Azlarov   T.   A.,   Mansurov   X.   T.   “Matematik   analiz”.   I,   II   tom   1994,   1995.
4.   G.   Xudoyberganov,   A.   Vorisov,   X.   Mansurov .   «Matematik   analiz» .   Nasaf
nashriyoti. 2003 yil.
5.   A.   Sadullayev,   X.   Mansurov,   G.   Xudoyberganov,   A.   Varisov,   R.   Ғ ulomov
“Matematik analiz kursidan misol va masalalar to’plami ”   1,2 tom. ”O`zbekiston”,
1993, 1995
6.  www.ziyoNET.uz  
7.  www.referat.uz
8.  www.arxiv.uz