Arifmetik amallar yechishga o‘rgatishning umumiy masalalari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Mavzu:  Arifmetik amallar yechishga o‘rgatishning umumiy masalalari
Mundarija
Kirish……………………………………………………………………………...2
I bob. Arifmetik amallarni   yechishga  o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan 
foydalanish  asoslari………………………………………………………………..5
1.1. Arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari ………………5
1.2. Arifmetik amallarni yozma va og’zaki hisoblashda pedagogik texnologiyadan 
foydalanish… ……………………………………………………………………..10
II bob. Matematika darslarida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi ………….13
2.1. Nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi ……..13
2.2. «O‘nlik», « Yuzlik  »  va  « Minglik »  mavzusida arifmetik amallarni  yechishga 
o‘rgatishning  umumiy masalalari ………………………………………………...16
Xulosa ……………………………………………………………………………..30
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………………...32
2 Kirish
Mamlakatimizda   matematik   ta’lim   va   matematika   fani   taraqqiyotiga   katta   e’tibor
berilmoqda. 2019-yil 9-iyulda imzolangan “Matematika ta’limi va fanlarini yanada
rivojlantirishni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlash,   shuningdek,   2020-yil   “Ilm,
ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   yili”   deb   e’lon   qilinib,   shu
munosabat bilan matematika, kimyo, biologiya va geologiya fanlarini rivojlantirish
dasturlari ishlab chiqilgani ana shu e’tiborning amaliy isbotidir.Prezident Shavkat
Mirziyoyevning matematika ta’limi va matematikani rivojlantirishga qaratayotgan
alohida   e’tiborining   pirovard   maqsadi-O‘zbekistonni   buyuk   davlatga   aylantirish,
yoshlarimizni   shunga   munosib   bilim   va   malaka   bilan   qurollantirishga
qaratilgandir.
Xalq   ta’limi   tizimida   ta’lim   sifatini   baholash   sohasidagi   xalqaro   tadqiqotlarni
tashkil etish maqsadida o‘quvchilarning o‘qish, matematika va tabiiy yo‘nalishdagi
fanlardan savodxonlik darajasini baholashga yo‘naltirilgan PISA (The Programme
for   International   Student   Assessment)   umumta’lim   maktablarida   ta’lim   sifatini
baholashning milliy tizimini yaratish” belgilab qo‘yilgan. Umumiy o‘rta ta’limning
tarixida   ilk   bor   joriy   etilishi   kutilayotgan   Umumiy   o‘rta   ta’limning   Milliy   o‘quv
dasturi   amaldagi   davlat   ta’lim   standarti,   o‘quv   dasturlarini   tanqidiy   tahlil   qilish,
keng   jamoatchilikning   darsliklarning   mazmuniga   nisbatan   bildirgan   fikr
mulohazalari,   ta’limning   keyingi   bosqichi   hamda   zamonaviy   mehnat   bozorining
real   talablari   asosida,   xorijiy   davlatlarning   ta’lim   sohasida   erishgan   natijalarini
inobatga olgan holda ishlab chiqilmoqda.Matematika fanini o‘qitishni rivojlantirish
Konsepsyasi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi   PF-
5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi
tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi”,   Prezident   Sh.Mirziyoevning
2020-yil 24- yanvarda Oliy Majlisga Murojaatnomasida belgilangan vazifalar ijrosi
yuzasidan   ishlab   chiqilgan.   Konsepsiya   xalq   ta’limi   tizimida   matematika   fanini
o‘qitishni   rivojlantirishning   asosiy   yo‘nalishlarini   belgilab   beradi.   Xalq   ta’limi
tizimida   matematika   fanini   o‘qitishni   rivojlantirish   konsepsiyasi   tizimda   vujudga
3 kelgan   muammolarni   hal   qilish   maqsadida   ishlab   chiqilgan.   Matematika
ta’limining   amaldagi   holati   va   mavjud   muammolari   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida   o‘quvchilarga   bilim   berishning   zamonaviy   pedagogik   innovatsion
uslublarini   joriy   etish,   Respublikamizning   barcha   ta’lim   maktablari   uchun
majburiy   bo‘lgan   Davlat   ta’lim   standartlari   talablarida   berilgan   tayanch   ta’lim
mazmuni   bajarish,   o‘quv  dasturiga   zamon   talablaridan   kelib   chiqib,  fundamental,
nazariy   yoki   eksperimental   fan   sifatida   yondashish,   fanning   falsafiy   va
metodologik jihatdan yangilanishini, ta’lim mazmuni va o‘qitish uslubiga nisbatan
takomillashtirilgan,   samarali   boshqaruv   usullarini   ishlab   chiqishni   taqozo   etadi.
Matematika   ta’limining   ahamiyati   uning   fan-texnika   taraqqiyotida,   axborot-
kommunikatsion   texnologiyalarning   ishlab   chiqarish   sohalarida   va   kundalik
hayotda tutgan o‘rni bilan belgilanadi. Konsepsiya rivojlangan davlatlar qatoridan
o‘rin   olish   uchun   bilimli,   tajribali   va   zamonaviy   fikrlaydigan   yuksak   salohiyatli,
raqobatbardosh,   kompetent   kadrlarni   tayyorlash,   umumiy   o‘rta   ta’limning   davlat
ta’lim   standartlarida   belgilangan   talablar   uchun   asos   bo‘ladi.   Konsepsiyada
belgilangan   maqsad   va   vazifalarni   amaliyotga   keng   joriy   etish   o‘quvchi-
yoshlarning   intellektual   rivojlanishiga   samarali   ta’sir   etadi.   O‘quvchilarning
matematik   savodxonligi,   mantiqiy   fikrlashi   va   amaliy   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   xalqaro   baholash   dasturlari   (PISA,   TIMSS)
talablariga mos keladigan amaliy topshiriqlar bazasini yaratiladi va mamlakatimiz
o‘quvchilarining   mazkur   xalqaro   baholash   dasturlariga   muosib   qatnashishi
ta’minlanadi,   matematika   fanlari   bo‘yicha   sinflar   kesimida   o‘quv   metodik
majmualarni   yangi   avlodini   ishlab   chiqiladi   va   ta’lim   jarayoniga   joriy   etiladi,
matematika   fanini   o‘qitishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
bo‘yicha   innovatsion   metodikalar   yaratiladi.   STEAM   zamon   talablari   asosida
xalqaro   miqyosida   o‘quvchilarga   ta’lim-tarbiya   berishda   umumta’lim   fanlari
bo‘yicha   fanlararo   bog‘lanish   va   amaliy   yondashuvga   e’tibor   qaratiladi,
o‘quvchilarni   o‘quv   loyiha   va   o‘quv-tadqiqotchilik   rivojlantiriladi,   umumiy   o‘rta
ta’lim   fanlari   bilan   o‘zaro   integratsiyasi   orqali   o‘quvchilar   kasb-hunarga
yo‘naltirish   ishlarini   tashkil   etiladi,   matematika   fani   o‘qituvchilarining   fan
4 bo‘yichha   bilim,   ko‘nikma   va   mahoratini   uzluksiz   yangilab   borish   maqsadida,
o‘qituvchining   shaxsiy   va   kasbiy   axborot   maydoni   yaratiladi   hamda   malaka
oshirish   tizimi   zamonaviy   raqamli   texnologiyalar   asosida   tubdan   yangilanadi,
ta’lim   jarayoniga   raqamli   texnologiyalarni   joriy   etilib,   yagona   virtual   muhit   -
axborot   ta’lim   platformasi   ishga   tushiriladi,   va   unga   matematika   fani   bo‘yicha
elektron   kutubxona,   darslarning   o‘quv-uslubiy   ta’minoti   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
barcha   electron   resurslarni,   video   darslarni,   virtual   laboratoriya,   multimediali
interaktiv animatsion ilovalar joylanadi.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Arifmetik   amallarni   yechishga   o’rgatishda
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   asoslari   haqidagi   ma’lumotlarni
umumlashtirish va qisqacha tavsiflash.   Arifmetik amallarni o’rgatishda pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   pedagogik   asoslarini   ishlab   chiqish.Arifmetik
amallarni   yozma   va  og’zaki   hisoblashda   pedagogik   texnologiyadan   foydalanishni
o’rganish va tahlil qilish. 
Kurs   ishi   ob’yekti   va   predmeti:   Arifmetik   amallarni   yechishga   o’rgatishda
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish .   Matematika   darslarida   arifmetik
amallarni   o’rgatish   metodikasi.Nomanfiy   butun   sonlar   ustida   arifmetik   amallarni
o’rgatish   metodikasi.   «O‘nlik»,   « Yuzlik »   va   « Minglik »   mavzusida   arifmetik
amallarni  yechishga o‘rgatishning  umumiy masalalari
Kurs   ishning   tadqiqot   uslubi   va   uslubiyoti:   Ilmiy   ommabop   manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Bajarilgan   kurs     ishi   kirish   qismi,   ikkita   bobdan   va   qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi. 
5 I bob. Arifmetik amallarni   yechishga  o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan
foydalanish  asoslari.
1.1. Arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari
1.2. Arifmetik   amallarni   yozma   va   og’zaki   hisoblashda   pedagogik
texnologiyadan foydalanish.
1.1. Arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari
Arifmetik   amallar   deganda   sonlar   ustida   bajariladigan   to‘rt   amal:
“qo‘shish”,   “ayirish”,   “ko‘paytirish”,   “bo‘lish”   amallari   nazarda   tutiladi.
Qaysiki,   bu   amallar   bilan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   dastlab   tanishib,   har
bir   amalning   mazmunva   mohiyatini   ongli   tushunib,   amal   xossalarini   o‘rganib,
amalda   sonlar   ustida   hisoblashlarni   bajarish   tartibiga   rioya   qilib,   o‘quv
topshiriqlarini bajarishadi.
Arifm е tik а   o‘qitish   pr е dm е ti   sif а tid а   а nch а   о ldin   p а yd о   bo‘ldi   v а   m а kt а b
t а ’limid а   must а hk а m   o‘rin   eg а ll а di.   Arifm е tik а   o‘qitish   m е t о dik а si   es а   а nch а
k е yin   yar а tildi.   XVIII   а sr   ох irig а   q а d а r   а rifm е tik а   m е t о dik а si   must а qil   o‘quv
qo‘ll а nm а si   sif а tid а   m а vjud   em а s   edi.   Arifm е tik а   o‘qitish   m е t о dik а si
riv о jl а nishig а   Rossiyad а   Pyotr   I   ko‘rs а tm а sig а   bin оа n   t а shkil   qiling а n   (1701-y.)
R о ssiyad а   birinchi   umumiy   t а ’lim   m а kt а bi   bo‘lmish   “ Ма t е m а tik а   v а   n а vig а tsi о n
f а nl а r   m а kt а bi”   bunga   turtki   bo‘ldi.   Bu   m а kt а bg а   13   yoshd а n   18   yoshg а ch а
bo‘lg а n o‘smir v а  yoshl а r q а bul qilingan. 
1703-yild а   m а t е m а tik а   v а   n а vig а tsi о n m а kt а b uchun m ах sus r а vishd а   L ео ntiy
Filipp о vich   Ма gniskiy   “ Арифметика ,   сиреч   наука   числителная ”   n о mli   d а rslik
yar а tdi.   Bu   o‘z   v а qti   uchun   а j о yib   kit о b   edi.   XVIII   а srning   birinchi   yarmi
d а v о mid а  bir q а nch а   а vl о d  а rifm е tik а ni shu kit о b bo‘yich а  o‘rg а ndi.
6 Ма gniskiyning   k а tt а   х izm а ti   shund а n   ib о r а t   ediki,   u   o‘zining
“ Арифметика ”sid а   birinchi   m а rt а   s о nl а rni   raqaml а shning   а r а bch а   tizimini
kirit а di.
Arifm е tik а   m е t о dik а sini   yar а tish   ishid а   bayon   etilgan   ayrim   g‘oyalardan
bizning z а m о n а mizg а  m о s k е l а dig а nl а ri quyid а gil а rd а n ib о r а t: 
1. O‘quv m а t е ri а li k о ns е ntrl а r bo‘yich а  j о yl а shtiril а di.  Х usus а n, ucht а  k о ns е ntr
а jr а tilg а n: birinchi o‘nlik, birinchi yuzlik, ko‘p  хо n а li s о nl а r.
2.   O‘quvchini   о g‘z а ki   v а   yozm а   his о bl а sh   usull а ri   о rq а li   а rifm е tik   а m а ll а r
q о nunl а ri v а   хо ss а l а rini o‘zl а shtirishg а   о lib k е lish b о r а sid а  birinchi muv а ff а qiyatli
h а r а k а t   qiling а n.   10   ichid а   qo‘shishni   o‘rg а nishd а   b о l а l а r   qo‘shishning   o‘rin
а lm а shtirish q о nuni bil а n t а nish а dil а r. 100 ichid а  qo‘shish v а   а yirishning his о bl а sh
usull а ri   s о nni   yig‘indig а   qo‘shish   v а   а yirishning   his о bl а sh   usull а ri   s о nni
yig‘indig а   qo‘shish,  yig‘indini  s о nd а n   а yirish  q о id а l а rig а   а s о sl а ng а n h о ld а   о chib
b е ril а di. 
3.   O‘quvchil а r   must а qilligi   t а ’kidl а n а di   v а   ung а   k а tt а   e’tib о r   b е ril а di.
O‘quvchil а rning   must а qil   ishl а rig а   r а hb а rlik   qilish   v а   o‘qitishni
individu а ll а shtirishni   а m а lg а   о shirish   uchun   m ах sus   r а vishd а   “ Арифметические
листки ”   kit о bining   v а r а ql а rid а n   f о yd а l а nil а di   (kit о bd а   2523   t а   m а s а l а   b о r),   bu
v а r а ql а r k а rt о ng а  yopishtirilib, o‘quvchil а rg а  t а rq а til а di.
4. Ko‘rg а zm а lilik,  а yniqs а , t а ’limning birinchi q а d а ml а rid а  k е ng qo‘ll а nil а di. 
5.   K е yinch а lik   “ А m а ll а rni   o‘rg а nish   m е t о di”   d е b   а t а lg а n   m е t о dni   n а z а riy
а s о sl а shg а  v а   а m а liy ishl а b chiishg а   а s о s s о lindi.
Х I Х   а srning   60-yill а rig а   k е lg а nd а   yangi   o‘qitish   yo‘n а lishl а ri   h о sil   bo‘l а
b о shl а di.   P а uls о nning   “ Арифметика   по   способу   немецкого   педагога   Грубе ”
kit о bi   chiqdi.   Uni   rus   m е t о disti   В .Yevtush е vskiy   q а yt а   ishl а b   rus   b о shl а ng‘ich
m а kt а bl а rid а  qo‘ll а di.
K е yinch а lik   В .L а tish е v   а rifm е tik   а m а ll а rni  o‘rg а nish  m е t о dik а sini  yar а tdi.  U
“ Руководство     к   преподаванию   арифметики ”   (1880)   kit о bid а   а m а ll а rni
s о dd а r о q  b а j а rishg а  urinib ko‘rg а n. 
7 Bund а n k е yin A.G о ld е nb е rg “ Методика ”   kit о bid а   а m а ll а rni o‘rg а nishni uch
k о ns е ntrg а  bo‘lib t а vsiya qilg а n: 
а ) o‘nlik;   b) yuzlik;  d) ko‘p  хо n а li s о nl а r.
Arifm е tik   а m а ll а r, ul а rning   хо ss а l а ri, ko‘rs а tm а li tushuntirish,   а rifm е tik cho‘t,
о g‘z а ki   his о bl а sh   j а dv а li   k а bi   ko‘pgin а   m е t о dik   t а vsiyan о m а l а rni   b е rdi.   Shu
а s о sid а   ХХ   а sr   b о shig а ch а   а rifm е tik а ni   yar а tish   v а   uni   o‘qitish   s о h а sid а   а nch а
siljishl а r   bo‘ldi.   Arifm е tik а   о ngni   riv о jl а ntirishd а   о ldingi   o‘rind а   turishligi
isb о tl а ndi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quv   dasturida   boshlang‘ich   sinflarda   matematika
o‘qitishning   asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarda   hisoblash   ko‘nikmalarini
shakllantirish   ekanligi   qayd   etilgan.   O‘quvchilarda   hisoblash   ko‘nikmalari
puxta   shakllanishi   ularda   arifmetik   amal,   amal   xossalarini   ongli
o‘zlashtirishlarini taqozo etadi.
Arifmetik   amallarni   o‘rganishda   dastavval   o‘quvchilar   ongiga   arifmetik
amal   ma’nosini,   mazmunini   yetkazish   kerak.   Bunda,   asosan,   turli
predmetlarning   har   xil   to‘plamlari   bilan   amaliy   ishlar   bajarish   asosida   amal
mazmuni   oydinlashtiriladi.   O‘quvchilar   qo‘shish   amali   bilan   o‘nlik   mavzusida
tanishar   ekan,   ikki   turli   to‘plam   elementlarini     birlashtirish   tarzida,   ayirish
amalini esa berilgan to‘plam elementlaridan uning qism to‘plamini ajratib olish
natijasida   hosil   bo‘lishini   o‘rganib   olishadi.   Ko‘paytirish   amali   bilan   2-sinfda
tanishish   mobaynidao‘quvchi   ko‘paytirishni   bir   xil   qo‘shiluvchilarni   qo‘shish
natijasi   sifatida   o‘rganadi.   Shuni   ta’kidlash   joizki,   ko‘paytirish   amali   biror
to‘plam   elementlarini   bir   necha   marta   takroran   birlashtirish   natijasi   sifatida
amaliy   ko‘rgazmali   asosda   kiritiladi.   Masalan,   4   tadan   olma   qo‘yilsa,   3   ta
taqsimchadagi olmalar sonini aniqlash:
4 + 4 + 4 = 12
4 • 3 = 12
8 Ko‘paytirish,   uning   hadlari   bilan   natijasi   orasidagi   bog‘lanishlarni
o‘rganish   o‘z   navbatida   bo‘lish   amalini   o‘rganish   uchun   asos   bo‘lib   xizmat
qiladi. 
Qo‘shish,   uning   hadlari   bilan   natijasi   orasidagi   bog‘lanishlarni   o‘rganish
esa   ayirish   amalini   o‘rganish   uchun   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Misollar
bajarganda,   qo‘shishni   ayirish   bilan,   ayirishni   qo‘shish   bilan   tekshirish   ishlari
o‘quvchilarga   qo‘shish   hamda   ayirishga   oid   ko‘nikmalarini   mustahkamlash
bilan   birga,   bu   amallarning   o‘zaro   bog‘liqligi   to‘g‘risida   tasavvurlari
shakllanishini   taqozo   etadi.   Xuddi   shunga   o‘xshash   ko‘paytirish   va   bo‘lish
amallari o‘zaro bog‘lanishini o‘quvchilar idrok etishadi.
To‘rt   arifmetik   amalning   o‘zaro   uzviyligini   quyidagi   sxemada   ko‘rish
mumkin:
Sxemaga   oid   quyidagi   misollarni   keltirishimiz
mumkin:
a)   qo‘shish   va   ko‘paytirish   amallari   o‘zaro   bog‘liq.
Masalan:
4 + 4 + 4 + 4 + 4 = 20
4 • 5 = 20
b) qo‘shish va ayirish amallari o‘zaro bog‘liq. Masalan: 
5 + 3 = 8         8 – 5 = 3         8 – 3 = 5
d) ko‘paytirish va bo‘lish amallari o‘zaro bog‘liq. Masalan:
5 • 3 = 15        15 : 5 = 3       15 : 3 =5
e) ayirish va bo‘lish amallari o‘zaro bog‘liq. Masalan:
                             18 : 6 = 3          18 – 6 – 6 – 6 = 0
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   arifmetik   amal   ma’nosini,   uning   hadlarini
puxta   o‘rgangach,   amal   xossalarini   ham   o‘rganib   borishlari   ularda   hisoblash
malakalari   shakllanishiga   asos   bo‘ladi.   1-sinf   o‘quvchilari   qo‘shish   va   ayirish
amallarining   xossalarini   o‘rganishlari   turli   hisob   usullarini   o‘rganishlari   uchun
asos   bo‘ladi.   O‘quvchilar   qo‘shishning   o‘rin   almashtirish   xossasi   bilan
9 tanishishlari   10   ichida   kichik   songa   katta   sonni   qo‘shish   (masalan,   2   +   7)   ni
bajarishlariga   imkon   tug‘diradi.   Qo‘shishning   songa   yig‘indini,   yig‘indiga
sonni,   yig‘indiga   yig‘indini   qo‘shish;   ayirishning   sondan   yig‘indini,
yig‘indidan   sonni,   yig‘indidan   yig‘indini   ayirish   kabi   xossalar   10   ichida,   100
ichida,  1000  ichida,   hatto   ko‘p  xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishning  tegishli
hisoblash usullarini ongli o‘zlashtirishlari uchun asos bo‘ladi. Ko‘paytirishning
o‘rin   almashtirish,   guruhlash   xossalari,   ko‘paytirishning   qo‘shishga   nisbatan,
ayirishga   nisbatan   taqsimot   qonuni,   ya’ni   sonni   yig‘indi   yoki   ayirmaga
ko‘paytirish xossasi, shuningdek, sonni ko‘paytmaga bo‘lish, sonni bo‘linmaga
bo‘lish,   yig‘indini   songa   bo‘lish   kabi   xossalar   ko‘paytirish   va   bo‘lishga   oid
hisob   usullarini   o‘rganishlari   uchun   xizmat   qiladi.   O‘qitish   jarayonida
o‘qituvchi   bor   mahoratini   ishga   solib,   turli   usul   va   metodlardan   foydalanib,
o‘quvchilarda   hisoblash   malakalarini   shakllantirish   imkoniyatlarini   topib,
arifmetik   amallarning   jadval   hollari   (jadvalda   qo‘shish,   ayirish,   jadvalda
ko‘paytirish,   bo‘lish)ni   avtomatizm   (yod   olish)iga   e’tibor   qaratmog‘i   darkor.
Chunki   barcha   hisoblashlar   zamirida   arifmetik   amallarni   bajarishning   jadval
hollari   turadi.  Aks   holda   yozma   hisoblashlarda   amallar   bajarishda   o‘quvchilar
qiynalib qolishadi.  
O‘quv dasturida 1-sinfda “1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar” hamda “10 ichida
qo‘shish   va   ayirish”   bo‘limlarini   o‘rganishda   quyidagi   matematik   tushunchalarni
o‘quvchida shakllantirish nazarda tutiladi:
 Qo‘shishning asosiy xossasi. Qo‘shishda 0 ning xossasi.
 Ayirishning xossasi. Ayirishda 0 xossasi.
 Qo‘shish   amalining   tarkibiy   qismlari   (birinchi   qo‘shiluvchi,   ikkinchi
qo‘shiluvchi,   yig‘indi)   va   ayirish   amalining   tarkibiy   qismlari   (kamayuvchi,
ayriluvchi, ayirma).
 Qo‘shish bilan ayirish orasidagi munosabat.
 Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi.
10  Hisoblash   usullari:   bo‘laklab   qo‘shish   usuli,   sonlarning   o‘rinlarini
almashtirish; bo‘laklab ayirish va ayirish bilan qo‘shish orasida bog‘linishga
asoslangan ayirish usuli.
 Bir xonali songa 0, 1, 2, 3, 4 ni qo‘shish (10 ichida).
 Bir xonali songa 5, 6, 7, 8, 9 ni qo‘shish (10 ichida).
 0, 1, 2, 3, 4 ni ayirish (10 ichida).
 5 ,6, 7, 8, 9 ni ayirish (10 ichida).
 10 ichida qo‘shish jadvali, xuddi shunday ayirish amali uchun.
 Quyidagi ko‘rinishdagi  ayirish va qo‘shishni  bajarish:9 – 9, 0 + 5, 7 – 0, 8
+0.
 1   va   2   amalli   sonli   ifodalarni   o‘qish,   yozish   va   qiymatini   topish   (qavssiz
misollar).
 Berilgan sondan bir necha birlik katta yoki kichik bo‘lgan sonni topish.
 Yig‘indini,   qoldiqni,   noma’lum   qo‘shiluvchilarni   topish,   sonni   bir   necha
birlik   orttirish   (kamaytirish)   va   taqqoslashga   oid   (amaliy   ish   va   rasmlar,
qisqa yozuv bo‘yicha, to‘liq bo‘lmagan narsalar ko‘rgazmasi asosida) sodda
arifmetik masalalarni yechish.
 Arifmetik amallarni qo‘shish va ayirishga doir matnli masalalarni yechish.
1.2. Arifmetik amallarni yozma va og’zaki hisoblashda pedagogik
texnologiyadan foydalanish.
Arifmetik amallarni o‘rganishdagi muhim vazifa o‘quvchilarda og‘zaki  va
yozma   hisoblash   ko‘nikmalarini   shakllantirishdir.   Og‘zaki   hisoblashlarning
asosiy   ko‘nikmalari   1-2   sinflarda   shakllanadi.   Yozma   hisoblash   bilan
o‘quvchilar yuzlik mavzusida ikki xonali sonlarni qo‘shish va ayirishni bajarish
(2-sinf)   jarayonida   tanishishni   boshlaydi.   Bu   hisoblash   usuli   3-4   sinflarda
to‘rtala   arifmetik   amallarni   bajarishni   o‘rganishda   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Shuni   ta’kidlash   o‘rinliki,   yozma   hisoblashlarda   og‘zaki   hisoblash
ko‘nikmalari takomillasha boradi, chunki og‘zaki hisoblashlar yozma hisoblash
11 jarayoniga   tarkibiy   element   sifatida   kiradi.   Og‘zaki   hisoblash   ko‘nikmalariga
ega bo‘lish yozma hisoblashlarni muvaffaqiyatli bajarishni ta’minlaydi.
Og‘zaki   hisoblash   usullari   ham,   yozma   hisoblash   usullari   ham   amal
xossalari va ulardan kelib chiqadigan natijalarni amallar hadlari bilan natijalari
orasidagi   bog‘lanishlarni   bilganlikka   asoslanadi.   Bu   ularning   o‘xshashlik
sifatlari bo‘lsa, ularning farqli jihatlari ham bor:
Og'zaki va yozma hisoblash usullarining farq qiluvchi xossalari ham bor. -
  Og'zaki hisoblashlar;                                    
1)   Hisoblashlar   yozuvlarsiz   (ya'ni   xotirada   bajaradilar)   yoki   yozuvlar   bilan
tushuntirib berish mumkin.
a)   tushuntirishlarni   to’la   yozish   (ham)   bilan   berish   mumkin.   Masalan:
34+3=(30+4)+3=30+(4+3)=37 9+3=9+(l+2)=(9+l)+2=12...
b) berilganlarni va natijalarni yozish mumkin.
Masalan: 1)37 2)34+4=37 9+3=12
d) hisoblash natijalarni raqamlab yozish mumkin. U: 1) 37 2) 12
2.Hisoblashlar   yuqori   xona   birliklaridan   boshlab   bajaradilar.   Masalan:   430-
210 = (400+20)-(200+10)    (400-200)+(30-10)=200+20=220.
3. Oraliq natijalar xotirada saqlanadi.
4.Hisoblashlar   har   xil   usullar   bilan   bajarilishi   mumkin.   Masalan:
26xl2=26x(10+2)=26xl0+26x2=260+52=312
26x12=(20+6)x12=20x16+6x12=240+72=312
26xl2=26x(4x3)=(26x3)x4=78x4=312
5.Amallar   l0   va   100,yengilroq   hollarda   1000   ichida   va   ko'p   xonali   sonlar
ustida hisoblashlarning og'zaki usullaridan foydalanib bajariladi. Masalan:
54024:6 = 9004 
Yozma hisoblashlar
1   Hisoblashlar   yozma   bajarilganda   yechimini   yozish   ustun   qilib   bajariladi.
Masalan:
+ 276
438
714 + 186
248
434
12 2.Hisoblashlar   quyi   xona   birliklaridan   boshlanadi   (yozma   bo'lish   bundan
mustasno)
− 719
315
404    +286
114
434
3.Oraliq natijalar darhol yoziladi.
4.Hisoblashlar o'rnatilgan qoidalar bo'yicha shu bilan birga bitta yagona usul
bilan bajariladi. 
5.1000   ichida   va   ko'p   xonali   sonlar   ustida   amallar   hisoblashlarining   yozma
usullaridan foydalanib bajariladi.
Masalan:
3912:4=978 2415:7=345
Misollarni   og‘zaki   ham,   yozma   ham   bajarish   mumkin.   Imkon   qadar
shunday   misollarni   tanlash   kerakki,   o‘quvchi   bu   misollarni   har   ikki   xil
hisoblash   usulida   bajarsin.   Natija   bir   xil   son   hosil   bo‘ladi.   Bu   bilan
o‘quvchining   ham   og‘zaki,   ham   yozma   hisoblash   ko‘nikmasi   shakllanishiga
imkoniyat yaratiladi.
O‘qituvchi og‘zaki  va yozma hisob usullarining o‘quvchi matematik nutqi
rivojlanishidagi  ahamiyatini  unutmasligi  kerak. O‘quvchi  misolni  bajarar ekan,
u   xoh   og‘zaki,   xoh   yozma   hisoblash   bo‘lsin,   albatta,   tushuntirib   berishga
o‘rgatish kerak.
13 II bob. Matematika darslarida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi
2.1. Nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi
2.2. «O‘nlik», « Yuzlik  »  va  « Minglik »  mavzusida arifmetik amallarni 
yechishga o‘rgatishning  umumiy masalalari
2.1. Nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi
              Bu   mavzu   ustida   ishlashda   o'qituvchi   oldida   turgan   asosiy   maqsadlar
quydagilardan iborat:
1)O'quvchilarni   qo'shish   va   ayirish,   ko'paytirish   va   bo'lish   amallarining   mazmuni
bilan tanishtirish; 
2) Hisoblash usullaridan O'quvchilarni o'nlik foydalanishlarini ta'minlash;
   a) sonni qismlari bo'yicha qo'shish va ayirish usuli.
   b) Yig'indining o'rin almashtirish xossalaridan foydalanish qo'shish usuli.
      c)   sonlarni   ayirishda   qo'shishning   tegishli   holini   bilishdan   yoki   yig'indi   va
qo'shiluvchilardan   biri   bo'yicha   ikkinchi   qo'shiluvchilarni   topish   malakasidan
14 foydalanadigan   holda   yig'indi   bilan   qo'shiluvchilar   orasida   bog'lanishlarni
bilganlikda asoslanib ayirish usuli.
3) Qo'shish va ayirish, ko'paytirish va bo'lish ko'nikma, malakalarni shakllantirish.
Qo'shish va ayirishni o'rganish ishini o'zaro bog'langan bir nechta bosqichga bo'lish
mumkin.
O'quvchilarda   og'zaki   va   yozma   ko'nikmalarni   tarkib   toptirish   matematika
dasturining   asosiy   yo'nalishlardan   biridir.   Arifmetik   amallarni   o'rganishdan   oldin
bolalar   ongiga   uning   ma'nosini,   mazmunini   yetkazish   kerak.   Bu   vazifa   turli   xil
amaliy   ishlarni   bajarish   asosida   o'tkaziladi.   U:   "o'nlik"   mavzusini   qo'shish   va
ayirish   amallarning   ma'nosi   ikki   to'plam   elementlarini   birlashtirish   va   to'plamdan
uning qismlarini ajratish kabi amallar yordamida olib boriladi .Ko'paytirishni uning
komponentlari  bilan natijasi  orasidagi  bog'lanishlarni  o'rganish  asos  bo'lib hizmat
qiladi.
Demak,   o'qitishning   1-bosqichida   abstrakt   bo'lgan   narsa   navbatdagi   bosqichda
yanada abstraktroq bilimlarni shakllantirish uchun aniq asos bo'lib hizmat qiladi.
Turli   hisoblash   usullarining   o'zlashtirilishi   uchun   dasturda   arifmetik   amallarning
ba'zi   muhim   xossalari   va   ulardan   kelib   chiqadigan   natijalar   bilan   tanishtirishni
nazarda tutadi.
Dasturda   arifmetik   amallarning   xossalarini   o'rganishdan   tashqari   arifmetik   amal
hadlari va natijalari orasidagi  bog'lanishlarni ham ko'zda tutadi. Bu ish amallarni,
tenglamalarni   tekshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Masalan:   6x4=24   bo'lsa,   uni
bo'lishga bog'lab 24:6=4; 24:4=6 kabi holler hosil qilinadi.
Muhim   vazifalaridan   biri   hisoblash   ko'nikmalarni   shakllantirishdir.   Og'zaki   va
yozma usulda hisoblashlar sinflarning har bir mavzusida o'z aksini topgan.
Masalan: og'zaki
276 + 432 = (200+400) + (70+30) + (6+2) = 600+100+8 =708
Yozma:
Og'zaki hisoblashlarning asosiy ko'nikmalari I va 2- sinflarda shakllanadi. Og'zaki
hisoblash usullari ham, yozma hisoblash usullari ham amallar xossalari va ulardan
15 kelib   chiqadigan   natijalarni   amallar   kompanentlari   bilan   natijalari   orasidagi
bog'lanishlarni bilganlikka asoslanadi. 
Yangi   boshlang’ich   matematika   kursida,   avvaldagiga   o’xshash,   arifmetika   asosiy
o’rinni   egallaydi.   1-4-   sinf larning   yangi   dasturida   arifmetik   material   mazmuni
unchalik   ko’p   o’zgarmagan:   arifmetika   nazariyasi   (amallarning   xossalari,   natijalar
va   komponentlar   orasi dagi   o’zaro   bog’lanish,   komponentlardan   biri   o’zgarganda;
amallar   natijalarining   o’zgarishi)   kamroq   yoritilgan,   nazariyaning   amaliy   masalalar
(sanoq,   o’lchashlar,   hisoblashlar,   masalalar   echish)   bilan   bog’lanishi   yanada
mustahkamlangan:   eng   muhim   tushunchalar   (son,   sanoq   sistemasi,   arifmetik
amallar)ni   shakllantirishning   birmuncha   mukammal   sistemasi   ko’zda   tutilgan.
Shuningdek,   arifme- tikani   boshlang’ich   o’rganish   uslubi   ham
mukammallashti rilgan.   Kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   o’qitishning   barcha
bosqichlaridan   ularning   fikrlash   faoliyatlarini   aktivlashtirishga,   tayin   faktlar   va
kuzatishlarni   o’z   vaqtida   umumlashtirishga,   ayrim   masalalar   orasidagi   o’zaro
bog’ lanishni   tayinlashga,   bolalarda   mustaqil   ishlash   o’quvla rini   paydo   qilishga
qaratilgan yangi ilmiy asoslangan  usul va uslublari maktab dasturiga kiritilgan.
O’quv materialini o’quv yillari bo’yicha taqsimlani shida o’rganilayotgan sonlar
sohasining   asta-sekin   kengayib   borishi   ko’zda   tutiladi:   I   sinf   «1   dan   20   gacha
sonlar»,   II sinf «1 dan 100 gacha sonlar», III sinf  «1 dan 1000 gacha   sonlar», IV
sinf «1 dan 1 000 000 gacha sonlar». Nomerlash va arifmetik amallarga doir material
kontsentrlarga bo’lib o’rganiladi. Hammasi bo’lib beshta kontsentr ko’zda tutiladi:
o’nlik, ikkinchi o’nlik, yuzlik,  minglik, ko’p xonali sonlar (boshlang’ich maktabda -
million ichida).
Har   bir   kontsentr   o’z   mazmuniga   ko’ra   sistematik   arif metika   kursining   asosiy
masalalarini   aks   ettiradi,   shuning   uchun   o’quvchilar   u   yoki   bu   chegaralar   ichida
sonlarni   nomerlashni   va   bu   sonlar   ustida   amallarni   o’rganar   ekanlar,   umuman
arifmetikaning   mohiyati   to’g’risida   tasavvur   hosil   qiladilar.   Har   gal   yangi   sonli
material   asosida   nomerlash   va   amallar   bajarishga   qayta-qayta   murojaat   etish   eng
muhim   arifmetik   tushunchalarning   mazmunini   chuqurlashtirish   va   kengaytirishga
imkon   beradi.   Bundan   tashqari,   mustahkam   o’quv   va   malakalar ning   asta-sekin
16 shakllanishi   (sanokda,   o’lchashlarda,   og’ zaki   va   yozma   nomerlashda,
xisoblashlarda   va   h.   k.)   tah-minlanadi,   chunki   bu   amallarni   bajarishning   usullari,
umumiylikni saqlagan holda, asta-sekin murakkablashib  boradi. SHunday qilib, har
bir   oldingi   kontseytrda   nomerlash   va   arifmetik   amallarni   o’rganish   mos   masala-
larni kelgusida o’rganish uchun tayyorgarlik ishi bo’lib   hisoblanadi, har bir keyingi
konsentrda esa ilgari  o’rganilgan material umumlashtiriladi va mustahkamlana di.
Barcha kontsentrlar materialining mazmuni, ketma- ketliga va o’rganish uslubida ko’p
umumiylik  mavjud   bo’lib,   bu   o’qitishning   ma’lum   uslubida   ishlashning   umu- miy
usullgarining shakllanishiga imkon beradi, o’quvchi larning ziyrakligini va mustaqil
fikrlashlarini   rivoj lantiradi.   Shu   bilan   birga,   har   bir   kontsentr   o’ziga   xos
xususiyatga   ega,   bu   uni   ajratib   ko’rsatishga   asos   bo’ladi.   Bu   bir   tomondan,
arifmetik   materialning   xususiyatla-ridan   ham   kelib   chiqadi.   Masalan,   10   ichida
sonlarni   nomerlash   o’ndan   katta   sonlarni   nomerlashdan   farq   qi- ladi:   og’zaki
hisoblash usullari ko’p xonali sonlar ustida hisoblashlar bajarish usullariga nisbatan
o’ziga   xos   tomonlarga   ega.   Ikkinchi   tomondan,   kontsentrlarning   ajratib   berilishiga
ishning ayrim bosqichlarida o’qitish ning maqsad va vazifalarining o’ziga xosligi sabab
bo’ladi.   Masalan,   bir   xonali   sonlarni   qo’shish   va   ko’paytirish   hollari   (jadvallar)
boshqa hamma hollardan farqli   ravishda yod olinadi (boshqa hollarda), hisoblashlar
jadvallardan foydalanib bajariladi va natijalar yod  olinmaydi.
Boshlang’ich   arifmetika   kursining   kontsentrik   tu zilishi   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning psixologik xusu siyatlariga mosdir: sanoq, o’lchash, arifmetik amallar
bilan   dastlabki   tanishtirishni   narsalar   to’plamlari   yordamida.   ko’rsatish   mumkin
bo’lgan katta bo’lmagan ra qamlar misolida bajarish zarur.
2.2. «O‘nlik», « Yuzlik  »  va  « Minglik »  mavzusida arifmetik amallarni
yechishga o‘rgatishning  umumiy masalalari
«O‘nlik» mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish.
10 ichida qo‘shish va ayirish   
17 Ushbu   mavzu   ustida   ishlashda   o‘qituvchi   oldida   turgan   asosiy   maqsadlar
quyidagilardan iborat:
1) o‘quvchilarni qo‘shish va ayirish amallarining mazmuni bilan tanishtirish;
2) hisoblash usullaridan o‘quvchilarning ongli foydalanishlarini ta’minlash:
a) “sonni qismlari bo‘yicha (bittalab yoki guruhlab) qo‘shish va ayirish” usuli 
b)   ikkita   sonni   yig‘indining   o‘rin   almashtirish   xossasidan   foydalanib   qo‘shish
usuli;
d)   sonlarni   ayirishda   (masalan,     8–5)   qo‘shishning   tegishli   holini   (8=5+3)
bilishdan yoki yig‘indi va qo‘shiluvchilardan biri bo‘yicha ikkinchi qo‘shiluvchini
topish malakasidan foydalaniladigan holda yig‘indi bilan qo‘shiluvchilar orasidagi
bog‘lanishlarni bilishga asoslangan ayirish usuli
3)   10   ichida   qo‘shish   va   ayirish   ko‘nikma   malakalarini   shakllantirish   (yod
olishga   yetkazish),   10   ichida   qo‘shish   va   ayirishni   o‘rganish   ishini   o‘zaro
bog‘langan bir nechta bosqichga bo‘lish mumkin.
I bosqich.   Т ayyorgarlik bosqichi:
Qo‘shish   va   ayirish   amallarining   aniq   mazmunini   ochish;   a+1   ko‘rinishdagi
qo‘shish va ayirish hollari.
Raqamlashni   o‘rganish   jarayonida   birinchi   o‘nlikdagi   har   bir   son   o‘zidan
oldingi   songa   birni   qo‘shishdan   hosil   bo‘lishi   yoki   o‘zidan   keyingi   sondan   birni
ayirish   yo‘li   bilan   hosil   bo‘lishi   bolalar   ongiga   yetkazilgan   edi,   bu   bolalarga
sonlarning qatordagi tartibini o‘sish bo‘yicha ham o‘zlashtirish imkonini beradi.
10 ichida qo‘shish va ayirishni  o‘rganishga bag‘ishlangan darsda bolalar olgan
bilimlarini umumlashtirish kerak, umumlashtirish asosida a+1 va a-1 ko‘rinishdagi
hollar   uchun   jadvallar   tuziladi   va   bu   jadvallarni   bolalar   tushunib   olishlari   va
xotirada saqlashlari kerak 
Birinchi     darsdanyoq   (1–1=0   va   0+1=1)   ko‘rinishdagi   qo‘shish   va   ayirish
xollari qaraladi.
II   bosqich.   a+2,   a+3,   a+4   ko‘rinishdagi   hollar   uchun   hisoblash   usullari   bilan
tanishish.
Bu ko‘rinishdagi holatlar uchun taxminan bir xil reja tuzib ishlash mumkin.
18 1.   Yangi   materialni   o‘rganishga   tayyorgarlik   sifatida   sonlarning   ikki
qo‘shiluvchidan   iborat   tarkibining   mos   hollari   va   qo‘shish   hamda   ayirishning
o‘rganilgan jadval hollari takrorlanadi. a+4 hollariga doir usullarni qarashdan oldin
4 sonining tarkibi a+1, a+2, a+3 hollari takrorlanadi.
2.   Mos   hisoblash   usuli   (sonni   qismlari   bo‘yicha   qo‘shish     va   ayirish   usullari)
bilan tanishish.
3.   Yangi   bilimlarni   mustahkamlash   va   bu   bilimlarni   har   xil   vaziyatlarda
qo‘llash.
4.   Qo‘shish   sonlarining   tarkibi   va   ayirishning   mos   hollariga   to‘g‘ri   keladigan
jadval hollarini ongli o‘zlashtirish va eslab qolishga doir ishlar.
Hisoblash   usullarini   mustahkamlash   uchun   2   ni   qo‘shish   va   ayirish   bilan
bog‘liq bo‘lgan misollar va masalalar  og‘zaki va yozma usulda yechiladi, 2 talab
qo‘shish va 2 talab ayirishga doir mashqlar bajariladi. 
         3. Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasini o‘qitish
Qo‘shiluvchilarning   o‘rnini   almashtirish   usullarini   bolalar   tushunib   olishlari
uchun   dastlab   ularga   qo‘shishning   o‘rin   almashtirish   xossasi   mohiyatini   ochib
berish maqsadga muvofiqdir.  
Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi bilan bolalarni quyidagicha tanishtirish
mumkin.   O‘quvchilarga   masalan,     4   ta   yashil   va   3   ta   qizil   uchburchak   olish
buyuriladi. 
O ‘ q i t u v c h i :   3   ta   uchburchakni   4   ta   uchburchakka   qo‘shib   qo‘ying.
Uchburchaklar nechta bo‘ladi?  Buni qanday bildingiz?
O ‘ q u v c h i : 4 ga 3 qo‘shilsa 7 hosil bo‘ladi ( yozadi: 4+3=7). 
O ‘ q i t u v c h i :   endi   uchburchaklarning   ranggiga   qarab   yana   ajrating   va   4   ta
uchburchakni 3 ta uchburchakka qo‘shib qo‘ying.  Uchburchaklar nechta bo‘ladi?
O ‘ q u v c h i :  bu gal ham  7 ta (yozadi 4+3=7). 
O ‘ q i t u v c h i :   bu   misollarni   sonlarning   qo‘shishdagi   parametr   nomlari   bilan
aytib bering. 
O ‘ q u v c h i :   birinchi   qo‘shiluvchi   4,   ikkinchi   qo‘shiluvchi   3,   yig‘indi   7.
Birinchi qo‘shiluvchi 3 ikkinchi qo‘shiluvchi 4 yig‘indi 7. 
19 Shunga   o‘xshash   x-4=3,   8-x=5   kabi   ayirishdagi   no’ma’lum   komponnentlarni
topishga doir ham yetarlicha misollarni yechdirish mumkin.
« Yuzlik  »   mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish. 100 ichida qo‘shish va
ayirish
Ushbu   mavzuda   amallarni   o‘rgatish   bilan   birga   1-sinfda   sonni   yig‘indiga
qo‘shish   va   yig‘indini   songa   qo‘shish,   sonni   yig‘indidan   ayirish   va   yig‘indini
ayirish   xossalari,   2-sinfda   yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   va   yig‘indidan   ayirish
xossalari qaraladi. 
              Bu   xossalarni   va   tegishli   hisoblash   usullarini   ochib   berishdan   avval
tayyorgarlik  ishini  bajarish   kerak,  natijada   o‘quvchilar  sonlar  yig‘indisi   va  sonlar
ayirmasi   kabi   matematik   ifodalarni   o‘zlashtiradi,   qo‘sh   tengliklar,   bir   va   ikki
amalli ifodalarni qavslar yordamida yozishni o‘rganadi, ikki xonali sonlarni o‘nlik
va birlik yordamida yoza oladilar. 
«Yig‘indi»,   «ayirma»       tushunchalari   bilan   4+3=7,   7-4=3   kabi   misollarni
yechishda tanishadilar. 10 ichida qo‘shish va ayirishdayoq  5+4=5+2+2=9, 8-3=8-
1-2=5 kabi qo‘sh tengliklarni ishlatib, qo‘shish va ayirishning turli ko‘rinishlarini
yoza   oladilar,   qavslar   ishlatish   yordamida   6+(3+1)=6+4=10   kabi   hisoblash
usullarini bilib olishadi.  
Raqamlashni   o‘rganish   davrida   «qavs»     belgisi   bilan   tanishadi,   va   «5   va   3
sonlari yig‘indisiga 2 ni qo‘shing»   kabi og‘zaki masalalarni yechadilar. Qo‘shish
va ayirishni o‘rgatish quyidagi tartibda olib boriladi. Oldin nol bilan tugaydigan 2
xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   o‘rganiladi,   so‘ngra   sonni   yig‘indiga   qo‘shish
va   ayirish   o‘rganiladi.   Sonni   yig‘indidan   ayirish,   yig‘indini   songa   qo‘shish   va
yig‘indini sondan ayirish qoidalari ham shu tartibda qaraladi.
Nol bilan tugaydigan sonlar ustida amallar bajarish:
         60+20=  ?                       70–40 = ?
  6 o‘nli + 2 o‘nli =  8 o‘nli      7 o‘nli – 4 o‘nli = 3 o‘nli
20       60 + 20 = 80                      70–40 = 30
kabi ko‘rinishda savollar bilan olib boriladi.
har bir qoida o‘rganish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
1   bosqich.   Narsalar   to‘plami   ustida   amallar   bajarib,   o‘quvchilar   xossani
ochishadi va ifodalashadi.
II   bosqich.   Xossani   misollar   yordamida   har   xil   usullar,   jumladan,   qulay   usul
bilan yechishga tatbiq qiladi.
III   bosqich.   Arifmetik   amallar   xossalari   asosida   chiqariladigan   hisoblash
usullari o‘rganish obyekti bo‘lib xizmat qiladi.
IV bosqich.  O‘rganilgan xossalarni va hisoblash usullarini taqqoslash natijasida
bu xossalar va usullar umumlashtirishning yuqoriroq darajasiga ko‘tariladi.
Misol:  36+23 = (30 + 6)+(20 + 3) = (30 + 20)+(6+3)=50 + 9=59.
           1-sinfda o‘rganilgan to‘rtta xossa:
Sonni yig‘indiga qo‘shish;
Yigindini songa qo‘shish;
Sonni yigindidan ayirish;
Yig‘indini  sondan  ayirishlar  100 ichida qo‘shish  va ayirishning barcha hollari
uchun hisoblash usullari kiritiladi.
Nol bilan tugaydigan ikki xonali sonlarni qo‘shish va ayirishni ochib berishda
bolalarga   bunday   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   bir   xonali   sonlarga   o‘xshash
bajarilishini ko‘rsatish kerak.
Masalan:   60+20=   yigindini   topish   uchun   6   o‘nlikka   2   ta   o‘nlikni   qo‘shish
yetarli.
60+20=?                              70–40=?
6 o‘nl+2 o‘nl =8 o’nl             7 o‘nl– 4 o‘nl=3 o‘nl
60+20=80                             70–40=30 
Har bir xossani o‘rganish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
21 Birinchi   bosqichda   obyektlar   to‘plamlari   ustida   amallar   bajarib,   o‘quvchilar
xossani ochishadi va uni ifodalashadi.
Ikkinchi   bosqichda   o‘quvchilar   xossani   maxsus   tanlangan   misollarni   har   xil
usullar   va   xususan,   qulay   usul   bilan   yechishga   tatbiq   qilishadi,   shuningdek,
masalalarni har xil usullar bilan yechishga ham tatbiq qilishadi.
Uchinchi   bosqichda   arifmetik   amallar   xossalari,   shuningdek,   hisoblash
usullarini   taqqoslash   natijasida   bu   xossalar   va   usullar   umumlashtirishning
yuqoriroq darajasiga ko‘tariladi.
Birinchi   bosqichda   sonni   yigindiga   qo‘shish   qoidasini   ochib   berish     ishida
bolalar   ongiga   yig‘indiga   sonni   uchta   har   xil   usul   bilan   qo‘shish   mumkinligi   va
bularning   hammasida   bir   xil   natija   chiqishi   faktini   yetkazish   kerak.   Doskaga
(5+2)+3 ifoda yozib qo‘yishgan. Bu ifodaning qiymatini uch usul bilan topish talab
qilinadi:
                    (5+2)+3=7+3=10
                     (5+2)+3=(5+3)+2=8+2=10
                    (5+2)+3=5+(3+2)=5+5=10
Ikkinchi   bosqichda   maxsus   mashqlar   bajarish   yo‘li   bilan   xossalarni   bundan
keyin o‘zlashtirishga oid ish amalga oshiriladi. Asosan birinchi xossaga mashqlarni
bilan cheklanamiz.
I. Misolni o‘qing va natijani har xil usul bilan hisoblang:
                                      (4+2)+3
II. Qulay usul bilan hisoblang:
        (8+6)+4               (30+3)+5                   (40+2)+30
Bunday mashqlarni bajarishda o‘quvchilar natijani topishning uchchala usulini
xayolan takrorlashlari va eng osonini tanlab olishlari kerak.
III. Yozuvni tamomlang:
      (40+7)+2=40+(...)       (50+1)+30=(50+30)+...
22 IV.   Amallar   xossalarini   bilganlik   asosida   masalalarni   har   xil   usullar   bilan
yechish:
Zuhrada 5 ta katak va 3 ta chiziqli daftar  bor. 2 tasini  ukasiga berdi. Zuhrada
nechta daftar qoldi?
                                   (5+3)–2=8–2=6 (daftar)
O‘qituvchi masala shartini o‘zgartirishi mumkin:
                                     (5+3)-2=5 (3-2)=5+1=6......
Uchinchi   bosqichda   tegishli   qoidaga   asoslangan   hisoblash   usullari   ustida   ish
olib boriladi.
Har bir hisoblash usuli ustida ishlash metodikasini ko‘rib chiqamiz. 
Sonni yig‘indiga qo‘shish xossalari o‘rganilgandan keyin 34+2, 34+20 hollarga
doir   usullar   qaraladi.   Т ayyorgarlik   sifatida   nol   bilan   tugamaydigan   ikki   xonali
sonni   xona   qo‘shiluvchilarining   yig‘indisi   shaklida   tasvirlash     shuningdek,
(80+4)+2, (50+4)+20 va hokazo.
Misollarni qulay usul bilan yechish taklif qilinadi.
Doskaga 46+30=(40+6)+30=(40+30)+6=76
46+3=(40+6)+3=40+(6+3)=40+9=49
(Natijasi hisoblashda 40 ga 30 qo‘shish 70 bo‘ladi, 6 ni qo‘shsa 76 bo‘ladi)
Shundan   keyin   tushuntirish   asosida   oldin   sonni   yig‘indi   bilan   almashtiramiz,
so‘ngra eng qulay usul bilan yechamiz.
Hisoblash   usullari   o‘zlari   asoslanayotgan   xossalarga   mos   ravishda   qanday
guruhlanishini ko‘rsatamiz.
I.   Yig‘indiga   sonni   qo‘shish,   bu   qoida   quyidagi   hisoblash   usullariga   asos
bo‘ladi.
1) 34+20=(30+4)+20=(30+20)+4=54
2) 34+2=(30+4)+2=30+(4+2)=36
3) 54+6=(50+4)+6=50+(4+6)=60
II. Yig‘indidan sonni ayirish.
23 1) 48–30=(40+8)–30=(40–30)+8=18
2) 48–3=(40+8)–3=40+(8–3)=45
3) 30–6=(20+10)–6=20+10–6)=24
III. Songa yig‘indini qo‘shish.
1) 9+5=9+(1+4)=(9+1)+4=14
2) 36+7=36+(4+3)=(36+4)+3=43
3) 40+16=40+(10+6)=(40+10)+6=56
4) 45+18=45+(10+8)=(45+10)+8=63
IV. Sondan yig‘indini ayirish.
1) 12–5=12–(2+3)=(12–2)–3=7
2) 36–7=36–(6+1)=(36–6)–1=29
3) 40–16=40–(10+6)=(40–10)–6=24
4) 45–12=45–(10+2)=(45–10)–2=33
5) 45–18=45–(10+8)=(45–10)–8=27
Т    o‘rtinchi   bosqichda      amallar   xossalarini   umumlashtirish   va   bu   bilimlarni
differensiallash imkonini beruvchi maxsus mashqlar bajarish nazarda tutiladi.
36+23=(30+6)+(20+3)+(30+20)+(6+3)=59
65-21=(60+5)-(20+1)=(60-20)-(5-1)=44
100 ichida ko‘paytirish va bo‘lish
Mavzusi   ustida   ishlashda   o‘qituvchi   oldida   turgan   asosiy   vazifalar
quyidagilardan iborat:
1)   O‘quvchilarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   arifmetik   amallarni   ma’nosi   bilan
tanishtirish,   ularning   ba’zi   xossalari   (ko‘paytirishning   o‘rin   almashtirish   xossasi,
sonni yig‘indiga va yig‘indini songa ko‘paytirish xossasi, yig‘indini songa bo‘lish
24 xossasi)   va   ular   orasidagi   mavjud   bog‘lanishlar   bilan,   bu   amallar   komponentlari
bilan natijalari orasidagi o‘zaro bog‘lanishlar bilan tanishtirish;
2) Ko‘paytirish jadvalini puxta bilishni va undan bo‘linmani topishda foydalana
olishni ta’minlash;
3)   O‘quvchilarni   jadvaldan   tashqari   ko‘paytirish   va   bo‘lish   usullari   bilan
ko‘paytirish va bo‘lishning maxsus hollari ( nol soni bilan ko‘paytirish va bo‘lish,
1 ga ko‘paytirish va bo‘lish) qoldiqli bo‘lishning jadval hollari bilan tanishtirish.
100   ichida   ko‘paytirish   va   bo‘lishni   bir   necha   bosqichlarda   bo‘lib   o‘rganish
mumkin.
1.   Т ayyorgarlik   bosqichi.   100   ichida   ko‘paytirish   va   bo‘lish   2   sinfda
o‘rganiladi,   ammo   o‘rganishga   tayyorgarlik   1-sinfdayoq   10   va   100   ichida
raqamlashni qo‘shish va ayirishni o‘rganishda boshlanadi.
10   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   dastlabki   jadvallarini   qarashdan   boshlab
berilgan   songa   2   tadan   qo‘shib   sanashga   oid   (   3   talab,   4   talab...va   hokazo)
mashqlar nazarda tutiladi.
« Minglik »   mavzusida arifmetik amallarini o‘rganish
Minglik  temasida  oldin qo‘shish  va  ayirishning  og‘zaki,  keyin yozma  usullari
o‘rganiladi.
Ming   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   og‘zaki   usullarini   o‘rganish   metodikasi
100 ichida qo‘shish va ayirish metodikasiga o‘xshashlik tomonlari bor.
1000   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   og‘zaki   usullari   bir   vaqtda   va   quyidagi
tartibda o‘rganiladi.
1. 250+30, 420+300  ko‘rinishdagi qo‘shish va ayirish hollari.
Hisoblash   usullari   sonni   yig‘indiga   qo‘shish   va   yig‘indidan   sonni   ayirishning
tegishli qoidalariga asoslanadi.
250+30=(200+50)+30=200+80=280
250–30=(200+50)-30=200+(50-30)=200+20=220
420+300=(400+200)+300=(400+300)+20=700+20=720
25 420–300=(400+20)–300=(400-300)+20=100+20=120
O‘quvchilarni qaralayotgan hollar uchun qo‘shish va ayirishning boshqa usuli,
ya’ni o‘nliklar sonini ifodalovchi sonlarni qo‘shish va ayirishga keltiriladigan usuli
bilan tanishtirish maqsadga muvofiq:
         250+30=280                           250-30=220   
  25 o‘nl+3 o‘nl=28 o‘nl            25 o‘nl-3 o‘nl=22 o‘nl 
    420+300=720                               420-300=120
 42 o‘nl+30 o‘nl=72 o‘nl           42 o‘nl-30 o‘nl=12 o‘nl
Bu   usuldan   foydalanish   o‘quvchilarni   1000   ichida  ko‘paytirish   va  bo‘lishning
og‘zaki   usullarini,   shuningdek,     ko‘p   xonali   sonlar   ustida   amallar   bajarishni
o‘rganishga tayyorlaydi.
2.  840+60, 700-80 ko‘rinishdagi qo‘shish va ayirish hollari.
Qo‘shishning bu usulini qarashda 84+6 ko‘rinishdagi holni eslatish kifoya: 
840+60=(800+40)+60=800+(40+60)=800+100=900
700–80   ko‘rinish   uchun   esa   70–8   ko‘rinishni   eslatish   bilan   birga   quyidagi
maxsus mashqlarni bajarishni nazarda tutish kerak.
Sonlarni namunadagicha o‘xshash yig‘indi bilan almashtiring:
400+300+100,    600=....,   900=....
437+400,  162+5,  872-700,  568-4....  v.h.
Bularning   yechimlari   ham   yig‘indiga   sonni   qo‘shish   va   yig‘indidan   sonni
ayirish qoidalarini qo‘llanishga asoslanadi.
Bunda birdan-bir farq uch xonali sonni xona birliklari yig‘indisi shaklida emas,
balki qulay qo‘shiluvchilar yig‘indisi shaklida ifodalashning qulayligidir:
437+200=(400+37)+200=(400+200)+37=637
162+5=(160+2)+5=160+(2+5)=167
872-700=(800+72)-700=(800-700)+72=172
568-4=(560+8)-4=560+(8-4)=564
26 3. 700+230, 430+260, 90+60, 380+70, 270+350 ko‘rinishdagi qushish hollari.
Bunday qo‘shish usullari songa yig‘indini qo‘shish qoidasiga asoslanadi.
700+230=700+(200+30)=(700+200)+30=930
430+260=430+(200+60)=(430+200)+60=690
90+60=90+(10+50)=(90+10)+50=150
380+70=380+(20+50)=(380+20)+50=450
270+350=270=(300+50)=(270+300)+50=570+50=620
420+260   ko‘rinish   uchun   yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   qoidasidan   ham
foydalanish mumkin.
430+260=(400+30)+(200+60)=(400+200)+(30+60)=600+90=690
90+60   ko‘rinishda   o‘nliklar   ustida   amallar   bajarish   usulidan   ham   foydalanish
mumkin.
9 o‘nl+6 o‘nl=15 o‘nl
4.   Sondan   yig‘indini   ayirish   qoidasining   qo‘llanilashiga   asoslangan   hollar
guruhi:
500–140=500-(100+40)=(500–100)–40=400–40=360
270–130=270–(100+30)=(270–100)–30=170–30=140
140–60=140–(40+20)=(140–40)–20=100–20=80
340–60=340–(40+20)=(340–40)–20=300–20=280
340–160=340–(100+60)=(340–100)–60=240–60=180
270–130   ko‘rinishdagi   hollar   uchun   yig‘indidan   yig‘indini   ayirish   qoidasiga
asoslangan hamma xona ayirish usulidan foydalanish qulay
270–130=(200+70)–(100+30)=(200–100)+(70–30)=100+40=140
140–60   ko‘rinishdagi   hol   uchun   o‘nliklar   ustida   ayirish   amalini   bajarish
qulaydir.
14 o‘nl–6 o‘nl=8 o‘nl
Qo‘shish va ayirishning yozma usullari alohida-alohida qaraladi:
Yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   qoidasi   yozma   qo‘shish   (ustun   shaklida
qo‘shish)ga asos bo‘ladi.
354+132=(300+50+4)+(100+30+2)=(300+100)+(50+30)+(4+2)=400+80+6=480
27 Keyin   shu   misolni   ustun   qilib   yechib   ko‘rsatiladi   va   taqqoslanib,   qulayiga
intiladi.
O‘qituvchi   yozma   ravishda   qo‘shish   yuzliklardan   emas,   balki   birliklardan
boshlanishga o‘quvchilar e’tiborini qaratish kerak.
O‘quvchilarga   sonlarni   birining   ostiga   ikkinchisini   to‘g‘ri   yozishning
zarurligini   oydinlashtirish   uchun   birinchi   darsdayoq   qo‘shiluvchilardan   biri   uch
xonali, ikkinchisi esa ikki xonali bo‘lgan misollar ishlatish kerak:
Birliklar yig‘indisi yoki o‘nliklar yig‘indisi 10 ga teng bo‘lgan hollar.
Birliklar yig‘indisi yoki o‘nliklar yig‘indisi 10 dan katta bo‘lgan hollar.
Yozma   ayirishning   har   xil   usullari   qo‘shishdagidek   o‘rganiladi:   oldin
yig‘indidan   yig‘indini   ayirish   qoidasi   qaraladi,   so‘ngra   yozma   usuli   yechib
boriladi.
563–321=(500+60+3)–(300+20+1)=(500–300)+(60–20)+(3–1)=200+40+2=242
1000 ichida ko‘paytirish va bo‘lish.
Ikkinchi   sinfda   o‘quvchilar   bir   yoki   ikki   nol   bilan   tugaydigan   sonlarni
ko‘paytirish   va   bo‘lish   usullari   bilan   tanishadilar.   Ko‘paytirish   va   bo‘lish   hollari
jadvalda ko‘paytirish va bo‘lishga keltiriladi.
        60 x  4                            80:2                    540:9                                               
 6 o‘nl x 4=24        8 o‘nl:2=4 o‘nl         54 o‘nl:9=6 o‘nl
    60x4=240           80:2=40                     540:9=60
        900:3                           300x2
9 yuzl:3=3 yuzl           3 yuzl x 2=6 yuzl
“Ko‘p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish
Bu   mavzuni   o‘rganishda   o‘qituvchining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarning
arifmetik   amallar   (qo‘shish   va   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish)   orasidagi   o‘zaro
28 bog‘lanishlarni   umumlashtirish,yozma   hisoblashlarning   ongli   va   puxta
ko‘nikmalarini hosil qilishdan iborat.
Ko‘p xonali sonlarni qo‘shish va ayirish bir vaqtda o‘rganilib, nazariy asoslari,
yig‘indiga yig‘indini qo‘shish va yig‘indidan yig‘indini ayirish qoidalaridan iborat.
Darslikda qo‘shish va ayirish hollari qiyinligi ortib boradigan tartibda kiritiladi:
sekin   asta   xona   birliklaridan   o‘tish   sonlari   orta   boradi,   nollarni   o‘z   ichiga   olgan
sonlar   kiritiladi,   uzunlik,   massa,   vaqt   va   boshqa   birliklarda   ifodalangan   sonlarni
qo‘shish va ayirish qaraladi.
O‘quvchilarni   bir   nechta   sonni   qo‘shishda   qo‘shiluvchilarni   guruh   usuli
(yig‘indining   guruhlash   xossasi)   bilan   tanishtirish   kerak.
Masalan;    23+17+48+52=140
                (23+17)+(48+52)=40+100=140
                     23+(17+48+52)=23=117=140
Ko‘p   xonali   ismsiz   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   bilan   bog‘liq   holda   uzunlik,
massa,   vaqt   va   baho   o‘lchovlari   bilan   ifodalangan   ismli   sonlarni   qo‘shish   va
ayirish ustida ishlash amalga oshiriladi.
Masalan: 42 m 65 sm +26 m 63 sm =69 m 48 sm 
42 m 65 sm 4265
26 m 83 sm 2683
69 m 48 sm6948 sm        69 m 48 sm.
    Ko‘p   xonali   sonlarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   bir-biridan   farq   qiluvchi   uch
bosqichga ajraladi.
I bosqich.  Bir xonali songa ko‘paytirish va bo‘lish
II boqich.   Xona sonlariga ko‘paytirish va bo‘lish
III bosqich.   Ikki xonali va uch xonali sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
Og‘zaki  hisoblash malakalarini shakllantirish texnologiyasidan  foydalanish
metodlari
29 Boshlang‘ich   sinflarda   o‘quvchilar   og‘zaki   hisoblash   bilimini   shakllantirish
hozirgi   zamon   o‘qitish   metodikasida   yangi   texnologiyani   joriy     etishni   asosiy
masala   qilib qo‘ymoqda. Lotin yozuviga asoslangan matematika darsliklarimizda
ayniqsa, yuz ichida, ming ichida arifmetik amallar bajarish jarayoni o‘quvchilarni
fikrlash   qobiliyatlarini   o‘stiradigan,   ijodiy   qobiliyatini   aniqlaydigan,   yig‘indidan
ko‘paytmaga   o‘tish   qoidasi,   ko‘paytma,   bo‘linma   tushunchalari,   ularning
komponentlari   orasidagi   munosabatlarini   mukammal   o‘zlashtirishni   talab   etadiki,
bu yuqori sinf matematika fanidan oladigan bilimini mustahkamlash asosi bo‘lsin.
Boshlang‘ich   sinflarda   eng   qulay   usul   bilan   hisoblash   masalasi   arifmetik   amallar
bajarishning asosiy tayanchi bo‘lib hisoblanadi. O‘qituvchi darslikdagi materiallar
bilan   cheklanib   qolmasdan,   balki   ijodiy   fikrlaydigan   materiallar   bilan   darsni
boyitish maqsadga muvofiqdir. Masalan,  10, 100, 1000 ichida ko‘paytirishni turli
ko‘rinishlaridan foydalanish o‘quvchilarni qiziqishini  oshiradi.
68x5 = (34x2)x5 =34x (2x5) = 34x10 =340
68x50= 34x100=3400
Qo‘shishning distrebutevlik qonuniga ko‘ra:
17x50= (16+1) x50= 16x50+1x50=800+50 = 850 
Sonlarni  bo‘lish texnikasiga ko‘ra: 
135:5= (135x2) : (5x2) =270:10=27
2250:50=4500:100=45
O‘quvchilar diqqatini shunga jalb etish zarurki, og‘zaki va yozma ko‘paytirish
oddiy odat bo‘lib qolishini o‘qituvchi nazorat qilishi kerak.
24x25 = (6x4) x 25= 6x (4x25) = 6x100=600
Bunda imkon boricha qisqa holat tanlashga intilish zarur:
24x25=(24:4) x(25x4) = 6x100=600
Ko‘paytirishning qavslardan foydalanish holatlari juda ham qiziqarlidir:
37x25=(36+1) x25=36x25+25=900+25=925
35x25=(36-1)x25=36x25-1x25=900-25=875
38x25=(36+2) x25=36x25+2x25=900+50=950
25 ga ko‘paytirishning og‘zaki  usulini  24 va 26 ga ko‘paytirishni  
30 (25-1) va (25+1) ifoda bilan almashtirish maqsadga muvofiqdir.
(Bu chorak,bo‘lak, ulushlar tushunchasini o‘tganda zarur bo‘ladi.)
Masalan:   36x26=36(25+1)=36x25+36x1=900+36=936
              36x24=36(25-1)=36x25-36x1=900-36=864
25 ga bo‘lish esa, 5 ga bo‘lish qoidasidek bajariladi. Yuqoridagi hisoblashlarga
teskari hisoblashlarni bajarish bilan mustahkamlaymiz. Bo‘luvchini 2 ga, 4 ga ikki
martalab   ko‘paytirish   bo‘lgan   hollar   uchun   xonalarni   nollar   bilan   to‘ldirish
qoidalariga asoslanadi:
              225:25=(225x2)x2=225x4=900
Xulosa
Arifmetik   amallar   deganda   sonlar   ustida   bajariladigan   to‘rt   amal:
“qo‘shish”,   “ayirish”,   “ko‘paytirish”,   “bo‘lish”   amallari   nazarda   tutiladi.
Qaysiki,   bu   amallar   bilan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   dastlab   tanishib,   har
bir   amalning   mazmunva   mohiyatini   ongli   tushunib,   amal   xossalarini   o‘rganib,
amalda   sonlar   ustida   hisoblashlarni   bajarish   tartibiga   rioya   qilib,   o‘quv
topshiriqlarini   bajarishadi. Arifmetik   amallarni   o‘rganishda   dastavval
o‘quvchilar   ongiga   arifmetik   amal   ma’nosini,   mazmunini   yetkazish   kerak.
Bunda,   asosan,   turli   predmetlarning   har   xil   to‘plamlari   bilan   amaliy   ishlar
bajarish   asosida   amal   mazmuni   oydinlashtiriladi.   O‘quvchilar   qo‘shish   amali
bilan   o‘nlik   mavzusida   tanishar   ekan,   ikki   turli   to‘plam   elementlarini
birlashtirish   tarzida,   ayirish   amalini   esa   berilgan   to‘plam   elementlaridan   uning
31 qism   to‘plamini   ajratib   olish   natijasida   hosil   bo‘lishini   o‘rganib   olishadi.
Ko‘paytirish   amali   bilan   2-sinfda   tanishish   mobaynidao‘quvchi   ko‘paytirishni
bir   xil   qo‘shiluvchilarni   qo‘shish   natijasi   sifatida   o‘rganadi.   Shuni   ta’kidlash
joizki,   ko‘paytirish   amali   biror   to‘plam   elementlarini   bir   necha   martatakroran
birlashtirish   natijasi   sifatida   amaliy   ko‘rgazmali   asosda   kiritiladi   Ko‘paytirish,
uning   hadlari   bilan   natijasi   orasidagi   bog‘lanishlarni   o‘rganish   o‘z   navbatida
bo‘lish amalini o‘rganish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi. 
Arifmetik   amallarni   o‘rganishdagi   muhim   vazifa   o‘quvchilarda   og‘zaki   va
yozma   hisoblash   ko‘nikmalarini   shakllantirishdir.   Og‘zaki   hisoblashlarning
asosiy   ko‘nikmalari   1-2   sinflarda   shakllanadi.   Yozma   hisoblash   bilan
o‘quvchilar yuzlik mavzusida ikki xonali sonlarni qo‘shish va ayirishni bajarish
(2-sinf)   jarayonida   tanishishni   boshlaydi.   Bu   hisoblash   usuli   3-4   sinflarda
to‘rtala   arifmetik   amallarni   bajarishni   o‘rganishda   asosiy   vosita   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Shuni   ta’kidlash   o‘rinliki,   yozma   hisoblashlarda   og‘zaki   hisoblash
ko‘nikmalari takomillasha boradi, chunki og‘zaki hisoblashlar yozma hisoblash
jarayoniga   tarkibiy   element   sifatida   kiradi.   Og‘zaki   hisoblash   ko‘nikmalariga
ega   bo‘lish   yozma   hisoblashlarni   muvaffaqiyatli   bajarishni
ta’minlaydi. O'quvchilarda   og'zaki   va   yozma   ko'nikmalarni   tarkib   toptirish
matematika   dasturining   asosiy   yo'nalishlardan   biridir.   Arifmetik   amallarni
o'rganishdan oldin bolalar ongiga uning ma'nosini, mazmunini yetkazish kerak.
Bu   vazifa   turli   xil   amaliy   ishlarni   bajarish   asosida   o'tkaziladi.   U:   "o'nlik"
mavzusini   qo'shish   va   ayirish   amallarning   ma'nosi   ikki   to'plam   elementlarini
birlashtirish   va   to'plamdan   uning   qismlarini   ajratish   kabi   amallar   yordamida
olib   boriladi   .Ko'paytirishni   uning   komponentlari   bilan   natijasi   orasidagi
bog'lanishlarni   o'rganish   asos   bo'lib   hizmat   qiladi.Demak,   o'qitishning   1-
bosqichida   abstrakt   bo'lgan   narsa   navbatdagi   bosqichda   yanada   abstraktroq
bilimlarni   shakllantirish   uchun   aniq   asos   bo'lib   hizmat   qiladi.Turli   hisoblash
usullarining   o'zlashtirilishi   uchun   dasturda   arifmetik   amallarning   ba'zi   muhim
xossalari   va   ulardan   kelib   chiqadigan   natijalar   bilan   tanishtirishni   nazarda
tutadi. Kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   o’qitishning   barcha   bosqichlaridan   ularning
32 fikrlash   faoliyatlarini   aktivlashtirishga,   tayin   faktlar   va   kuzatishlarni   o’z
vaqtida   umumlashtirishga,   ayrim   masalalar   orasidagi   o’zaro   bog’ lanishni
tayinlashga, bolalarda mustaqil ishlash o’quvla rini paydo qilishga qaratilgan yangi
ilmiy   asoslangan   usul va uslublari maktab dasturiga kiritilgan.   O’quv   materialini
o’quv   yillari   bo’yicha   taqsimlani shida o’rganilayotgan sonlar sohasining asta-sekin
kengayib   borishi   ko’zda   tutiladi:   I   sinf   «1   dan   20   gacha   sonlar»,   II sinf «1 dan
100 gacha sonlar», III sinf «1 dan 1000 gacha   sonlar», IV sinf  «1 dan 1 000 000
gacha   sonlar». Nomerlash   va   arifmetik   amallarga   doir   material   kontsentrlarga
bo’lib   o’rganiladi.   Hammasi   bo’lib   beshta   kontsentr   ko’zda   tutiladi:   o’nlik,
ikkinchi   o’nlik,   yuzlik,   minglik,   ko’p   xonali   sonlar   (boshlang’ich   maktabda   -
million   ichida). Bundan   tashqari,   mustahkam   o’quv   va   malakalar nin g   asta-sekin
shakllanishi   (sanoq da,   o’lchashlarda,   og’ zaki   va   yozma   nomerlashd a,
hisoblashlarda   va   h.   k.)   tah minlanadi,   chunki   bu   amallarni   bajarishning
usullari,  umumiylikni saqlagan holda, asta-sekin murakkablashib  boradi. 
Sh unday   qilib,   har   bir   oldingi   kontseytrda   nomerlash   va   arifmetik   amallarni
o’rganish   mos   masala larni   kelgusida   o’rganish   uchun   tayyorgarlik   ishi   bo’lib
hisoblanadi,   har   bir   keyingi   konsentrda   esa   ilgari   o’rganilgan   material
umumlashtiriladi va mustahkamlana di.
Foydalanilgan adabiyotlar
1.Sh.M.Mirziyoyev.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y -56-b. 
2.Sh.M.Mirziyoyev. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.   –T.:   “O‘zbekiston”
2017 y. -104-b. 
3.Sh.M.Mirziyoyev. “Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovoniligining   garovi”–T.:   “O‘zbekiston”   2017   y.   -48-b.  
4.Sh.M.Mirziyoyev.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz ”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b. 
5.Sh.M.Mirziyoyev.   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b. 
33 6.I. A. Karimov.  “Barkamol avlod orzusi”. -T.: “O‘zbekiston” 1999 y. 
7.I.   A.   Karimov.   «Barkamol   avlod   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori».   -
T.:1997-y. 
8.I. А . K а rim о v. Yuks а k m а ’n а viyat-y е ngilm а s kuch. – T.: “M а ’n а viyat”, 2008-y.
173 b. 
9.O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlar I-qism, T.: 1998 yil 
10.O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim   tizimini   isloh   qilish   bo’yicha   me’yoriy
hujjatlar II-qism, T.: 1998 yil 
11.N.U.Bikbay е va,   R.I.Sid е lnikova,G.A.Adamb е kova.   Boshlang’ich   sinflarda
mat е matika   o’qitish   m е todikasi.   (O’rta   maktab   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari
uchun m е todik qo’llanma.) T.: “O’qituvchi” 1996-y. -512b. 
12.M. Е .Jumay е v,   Z.G’   Tadji е va.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish
m е todikasi. (OO’Y uchun darslik.) T.: “Fan va t е xnologiya” 2005-y.
13.M.E.Jumay е v.   Boshlang’ich   sinflarda   mat е matika   o’qitish   m е todikasi.   T.:
O’qituvchi. 2006-y. 
14.M.E.Jumay е v.   “Boshlang’ich   mat е matika   o’qitish   m е todikasidan   amaliy
mashg’ulotlar to’plami”. T.: O’qituvchi 2005-y. 
15.M.E.Jumay е v.   Bolalarda   mat е matik   tushunchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
m е todikasi. (KHK uchun ) Toshk е nT.: “Ilm Ziyo” 2005-y. 
16.M.E.Jumayev.   Bolalarda   boshlang‘ich   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi. -T.: ILM ZIYO, 2013.-232 b. 
17.V.V.   Danilova   “Matematicheskaya   podgotovka   detey   v   doshkolnix
uchrejdeniyax”. -M., 1987 y. 
18.A.A.Stolyar   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   elementar   matematik
tasavvurlarni shakllantirish". -M., 1988. 
19.N.U.Bikbayeva,   Z.I.Ibroximova,   X.I.   Qosimova   "Maktabgacha   yoshdagi
bolalarda matematik tasavvurlarni shakllantirish". -T.: "O`qituvchi" 1995. 
20.E.Sayidxalilov, Sh.Abdullayeva O‘quvchilar ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish
- milliy dastur talabi. // “Xalq ta’limi”jurnali, 2001, 1-son, -B.13-20
34 21.L.P.Stoylova,   A.M.Pishkalo   Boshlang‘ich   matematika   kursi   asoslari.   –   T.:
O‘qituvchi 1991.- 336 b. 
22.Ta’limda axborot texnologiyalari -T.: 2000. -131b. 
23.Tolipov   O‘.Q.,   Usmonova   M.,   Pedagogik   texnologiyalarning   tatbiqiy   asoslari
(O‘quv qo‘llanma) - T.: Fan.2006.-262 b 
24.N.N.   Azizxo’jaeva   “Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik
mahorat”.   Toshkent,   Nizomiy nomidagi TDPU, 2003-y. 
25.S.A.   Akmalova.   “Ta’lim   nazariyasi   didaktika   masalalari   bo’yicha   o’quv
qo’llanma”. Namangan 1993-y. 
26.V.M.K а rim о v а , F. А . А kr а m о v а , G. О . О chil о v а , G.M.Mus аха n о v а  “Pedagogika.
Psixologiya”. O’quv qo’llanma. T о shk е nt D а vl а t Iqtis о diyot Univ е rsit е ti T.: 2011 
27.R. Ibragimov Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilish faoliyatini shakllantirishning
didaktik asoslari. Ped.fan.doktori ilmiy darajasi  olish uchun yozilgan avtoreferati.
–T.: 2005.-  40 b. 
28. “Maktabgacha ta’lim” jurnali maqolalari
35

Arifmetik amallar yechishga o‘rgatishning umumiy masalalari

Kirish……………………………………………………………………………...2

I bob.Arifmetik amallarni yechishga o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish asoslari………………………………………………………………..5

1.1.Arifmetik amallar bajarish metodikasining umumiy masalalari………………5

1.2.Arifmetik amallarni yozma va og’zaki hisoblashda pedagogik texnologiyadan foydalanish………………………………………………………………………..10

II bob.Matematika darslarida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi………….13

2.1.Nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi……..13

2.2.«O‘nlik», «Yuzlik » va «Minglik» mavzusida arifmetik amallarni yechishga o‘rgatishning  umumiy masalalari………………………………………………...16

Xulosa……………………………………………………………………………..30

Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...32