Arifmetik va geometrik progressiyaning o‘qitish metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
Aniq va tabiiy fanlar fakulteti
“MATEMATIKA VA INFORMATIKA” kafedrasi 
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan 
3-bosqich 302-guruh talabasi 
KURS ISHI 
Mavzu:  Arifmetik va geometrik progressiyaning o‘qitish metodikasi
Bajardi:  “Matematika va informatika” yo‘nalishi 3-bosqich 302-guruh 
talabasi Mavlonova Umida Zoirjonovna 
Ilmiy rahbar: _______________________________________
Andijon-2025 y. MAVZU:  ARIFMETIK VA GEOMETRIK PROGRESSIYANING
O‘QITISH METODIKASI
REJA:
I. KIRISH.
II. ASOSIY QISM:
1. Progressiyalar haqida umumiy tushuncha
2. Arifmetik va geometrik progressiya haqida ma’lumotlar
3. Arifmetik va geometrik progressiyani o‘qitish metodikasi
4. Darsni rejalashtirish: maqsad, vositalar, metodlar
5. Progressiyalarni tushuntirishda interaktiv usullar
III. XULOSA
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
V. MUNDARIJA
2 KIRISH
“Bugungi   kunda   xalqimizning   ertangi   kuni,   farzandlarimizning   baxtli   va
munosib   hayoti   ta’lim-tarbiya   bilan   bevosita   bog‘liqdir.   Shuning   uchun   ham   biz
ta’lim sifatini oshirishni eng ustuvor vazifa deb bilamiz. 1
”
SH. M. Mirziyoyev.
Bugungi   tezkor   taraqqiyot   zamonida   har   bir   sohada   bilimli,   tafakkur
qiluvchi,   yangilikka   intiluvchi   yoshlarni   voyaga   yetkazish   eng   asosiy
maqsadlardandir. Ayniqsa, ta’lim sohasida zamonaviy yondashuvlarni tatbiq etish,
o‘quvchilarga   chuqur   va   tushunarli   bilim   berish   orqali   ularning   mantiqiy
fikrlashini shakllantirish dolzarb vazifa hisoblanadi.
Matematika   fani   o‘quvchilarning   fikrlash   doirasini   kengaytirish,   tizimli
mushohada   yuritish   va   hayotiy   masalalarni   tahlil   qilishda   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Ayniqsa,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   —   ketma-ketliklar   orqali
bog‘lanishlar,   umumlashmalar   va   qonuniyatlar   bilan   ishlash   ko‘nikmalarini
shakllantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Zamonaviy   ta’limni   tashkil   etishga
qo‘yiladigan   muhim   talablardan   biri   ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay,
qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga   erishishdir.   Qisqa   vaqt   orasida   muayyan
nazariy bilimlarni o‘quvchilarga yetkazib berish, ularda ma’lum faoliyat yuzasidan
ko‘nikma   va   malakalarni   hosil   qilish,   shuningdek,   o‘quvchilar   faoliyatini   nazorat
qilish, ular tomonidan egallangan bilim, ko‘nikma va malakala darajasini baholash
o‘qituvchidan   yuksak   pedagogik   mahorat   hamda   ta’lim   jarayoniga   yangicha
yondashuvni talab etadi.
“Ta’limda   pedagogik   texnologiyalarning   asosiy   maqsadi   o‘qitish   tizimida
o‘quvchini   dars   jarayonining   markaziga   olib   chiqish,   o‘quvchilarni   o‘quv
materiallarini   shunchaki   yod   olishlaridan,   avtomatik   tarzda   takrorlashlaridan
uzoqlashtirib,   mustaqil   va   ijodiy   faoliyatini   rivojlantirish,   darsning   faol
1
 Mirziyoyev Sh.M., O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 2023-yilgi Murojaatlari va Nutqlari. – Toshkent, 2023,  b . 
15.
3 ishtirokchisiga   aylantirishdir” 2
.   Shundagina   o‘quvchilar   muhim   hayotiy   yutuq   va
muammolar, o‘tiladigan mavzularning amaliyotga tatbiqi bo‘yicha o‘z fikriga ega
bo‘ladi,   o‘z   nuqtai   nazarini   asoslab   bera   oladi.   Pedagogik   texnologiya   o‘z
mohiyatiga ko‘ra sub’yektiv xususiyatga ega.
Qanday shakl, metod va vositalar yordamida tashkil etilishidan qat’iy nazar
texnologiyalar:   pedagogik   faoliyat   samaradorligini   oshirishi:   o‘qituvchi   o‘rtasida
o‘zaro hamkorlikni qaror toptirish, o‘quvchilarda mustaqil, erkin va ijodiy fikrlash
ko‘nikmalarini   shakllantirish,   o‘quvchilarning   o‘z   imkoniyatlarini   ro‘yobga
chiqara   olishlari   uchun   zarur   shart-sharoitlarni   yaratishi,   pedagogik   jarayonda
demokratik   va   insonparvarlik   go‘yalarining   erishishni   kafolatlashi   zarur.   Hozirgi
yangi   metodlarni   yoki   innovatsiyalari   ta’lim   jarayoniga   tatbiq   etish   haqida   gap
borganda   interfaol   usullarning   o‘quv   jarayoniga   qo‘llanilishi   tushuniladi.
Interfaollik bu o‘zaro ikki  kishi  faolligi, ya’ni  o‘quv-biluv jarayoni  o‘zaro suhbat
tariqasida dialog shaklida (kompyuter aloqasi) yoki o‘quvchi-o‘qituvchining o‘zaro
muloqoti asosida kechadi.
Interfaollik-o‘zaro   faollik,   harakat,   ta’sirchanlik,   u   o‘quvchi   va   o‘qituvchi
muloqotlarida sodir bo‘ladi. Interfaol usulning bosh maqsadi o‘quv jarayoni uchun
eng   qulay   vaziyat   yaratish   orqali   o‘quvchining   faol,   erkin   fikr   yurutishiga   muhit
yaratishdir.   Ushbu   maqolada   umumtalim   maktablarining   Matematika   kursida
ma’lum   bo‘lgan,   “Sonli   ketma-ketliklar”   mavzusini   o‘qitish   bo‘yicha   ayrim
mulohazalar keltiriladi va uslubiy ko‘rsatmalar beriladi.
Kundalik amaliyotda turli buyumlarning joylashish tartibini ko‘rsatish uchun
nomerlashdan   foydaniladi.   Masalan,   har   bir   ko‘chada   joylashgan   uylar
nomerlanadi   va   ularni   berilgan   nomerlar   tartibida   maxsus   kartotekalarga
joylashtiriladi.   Bankda   omonatchining   hisob   raqami   nomeri   bo‘yicha   undagi
mablag‘   miqdorini   ko‘rish  mumkin.  Deylik,  №1  hisob  raqamida  so‘m,  №2  hisob
raqamida so‘m va hokazo bo‘lsin. Natijadan
2
  Mamurov   B.J.,   Jo’rayeva   n.O.   Kombinatorik   munosabatlar   va   ularning   geometrikisbotlari   haqida.   Pedagogik
mahorat, maxsus son. 2021 yil, b. 22.
4 a, a, a, a, ..., a 1 2 3 4 sonli ketma- ketlikni hosil qilamiz, bu yerdan -barcha
hisob raqamlarining soni. Bunda 1 dan N gacha bo‘lgan har bir natural n soniga n a
soni   mos   qo‘yilgan.   Matematikada   cheksiz   sonli   ketma-ketliklar   o‘rganiladi.
588   ....   1   2   3   4,   a   a   a   a   ...   ...   ....   n   a-soni   ketma-ketlikning   birinchi   hadi,   -soni
ketma-ketlikning   ikkinchi   hadi,   -soni   ketma-ketlikning   uchinchi   hadi   deyiladi   va
hokazo. n- hadi deb, natural n soni esa uning nomeri deb ataladi. Masalan, natural
sonlar kvadratlaridan iborat, 1,4,9,16…, …. sonli ketma-ketlik. 
Sonli   ketma-ketliklar   ko‘pincha   umumiy   n-hadining   formulasi   yordamida
beriladi.   Ba’zida   ketma-ketliklar   shunday   formula   orqali   beriladiki,   bunda   uning
biror nomerdan boshlab istalgan hadini undan oldingi bitta yoki bir nechta hadlari
yordamida   hisoblash   mumkin   bo‘ladi.   Ketma-ketlikning   bunday   berilish   usuli
rekurrent   (lotincha   recuro-qaytish)   usuli   deyiladi.   Bizga   maktab   matematika
kursidan yaxshi malumki, “Sonli ketma-ketliklar” mavzusi yangi bob bo‘lib, undan
keyin   progressiyalar   mavzusi   o‘tiladi.   Shuning   uchun   o‘quvchilarga   bu   mavzuni
yaxshi   tushunishlari   zarur.   Yangi   mavzu   tushuntirilgandan   so‘ng   mavzuni
mustahkamlash uchun o‘quvchilarga “ketma–ketlikni davom ettir” o‘yinini havola
qilamiz.
O‘quvchilar navbat bilan yuqoridagi ketma-ketliklarni davom ettirishadi. Bu
jarayonda   javoblar   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri   ekanligiga   qarab   tekshriladi.   O‘tilgan
mavzuni   yana   takrorlash   uchun   yana   bitta   metod   qo‘llaymiz.   Bu   metodi   berilgan
savollarga   mos   to‘g‘ri   javobni   topish   ya’ni   “Mosini   topish”.   Bu   hozirgi   o‘yindan
qisman farq qiladi ya’ni misollardan tashqari nazariy savollar ham beriladi. Bu esa
o‘quvchilarga   to‘g‘ri   javoblarni   eslashda   yoki   mantiqiy   fikrlab   topishda   biroz
imkoniyat   yaratadi.   Chunki   ko‘p   hollarda   javoblarni   taqqoslash   orqali   ham
bilimlarni   mustahkamlash   hamda   o‘tilgan   tushunchalarni   mustahkamlash   yaxshi
samara beradi.
Maktab matematikasi kursida progressiyalar mavzusi muhim o‘rin egallaydi.
O‘quvchilarga  progressiyalarni  o‘rgatish  orqali   ularning  amaliy bilimlarni  qo‘llay
olish,   formulalarni   mustaqil   tahlil   qilish,   grafik   va   sonli   ifodalarni   bog‘lash   kabi
5 ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Ayniqsa,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   orqali
o‘quvchilar real hayotdagi hodisalarni matematik modellashtirishga yaqinlashadi.
Zamonaviy   darslarda   faqatginanazariy   bilim   emas,   balki   amaliy
mashg‘ulotlar,   interaktiv  metodlar,  kreativ  fikrlashga   undovchi   topshiriqlar   orqali
o‘qitish   talab   etiladi.   Shu   bois,   ushbu   kurs   ishida   mazkur   mavzuni   o‘rgatishda
foydalaniladigan metodlar, vositalar va pedagogik yondashuvlar tahlil qilinadi.
1-rasm. Arifmetik progressiya teoremalar
Geometrik   progressiya   -   har   bir   hadining   oldingi   hadiganisbati   o zgarmasʻ
bo lgan   sonlar   ketma-ketligi.   Bu   nisbat   geometrik   progressiya   mahraji   deyiladi.	
ʻ
Nomi   quyidagi   xossasidan   kelib   chiqqan:   musbat   sonlardan   tashkil   topgan
geometrik   progressiyaning   har   bir   hadi   ikki   qo shnisining   geometrik   o rtasida"	
ʻ ʻ
iborat. geometrik progressiyada har bir son oldingi sonni doimiy songa ko paytirib	
ʻ
aniqlanadi (2, 8, 32, 128, ... q =4).
6 Birinchi hadi noldan farqli bo‘lib, ikkinchi hadidan boshlab bir hadi o‘zidan
oldingi   hadni   shu   ketma-ketlik   uchun  o‘zgarmas   va   noldan  farqli   bo‘lgan   biror   q
songa   ko‘paytirishdan   hosil   bo‘lgan   sonlar   ketma-ketligi   geometric   progressiya
deyiladi.   Masalan,   1)   1,   3,   9,   …   2)   20,   10,   5,   …   ketma-ketliklar   geometrik
progressiya tashkil qiladi. Birinchi misolda q = 3, ikkinchisida q = 0,5.
Geometrik   progressiyani   tashkil   qiluvchi   sonlar   uning   hadlari   deyiladi   va
umumiy   ko‘rinishda   b1,   b2,   b3,   …bn-1,   bn,…   (1)   yoziladi.   Geometrik
progressiyaning keyingi hadini hosil qilish uchun oldingi hadiga ko‘paytiriladigan
q   son   geometrik   progressiya   maxraji   deyiladi.   Agar   b1   >   0   va   q   >   1   bo‘lsa,
progressiya   o‘suvchi  deyiladi.  Agar  |q|  <1 bo‘lsa,  progressiya   kamayuvchi,  q <  0
bo‘lsa,progressiya   ishorasi   o‘zgaruvchi   deyiladi,   q=1   hol   odatda   qaralmaydi.
Geometrik progressiyaning n1 hadi bn quyidagi formula yordamida topiladi: bn =
b1 q(n-1). Geometrik progressiya hadlarining xossalari.
Kurs ishi mavzusining maqsadi .  O‘quvchilar o‘z javoblarini aytganlaridan,
bir-birlaring javoblar to‘ldiriladi hamda o‘zini-o‘zi nazorat qiladilar. Shu bilan bir
qatorda   bu   o‘rinda   buyuk   ajdodlarimizning   mavzuga   oid   natijalaridan,   tarixiy
ma’lumotlardan   keltirish   orqali   o‘quvchilargda   ajdodlarimizganisbatan   hurmat-
izzatni shakllantirish mumkin.
Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   —   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida
matematika darslarida  arifmetik va geometrik progressiyalarni o‘rgatish jarayonini
samarali   tashkil   etish   metodikasini   tahlil   qilish ,   ilg‘or   pedagogik   yondashuvlarni
aniqlash va amaliy jihatdan qo‘llash yo‘llarini tavsiflashdan iborat.
Kurs ishining konkret maqsadlari quyidagilardan iborat:
 Arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   haqidanazariy   bilimlarni
umumlashtirish;
 Mavzuni maktab matematika kursida qanday o‘rgatilishini tahlil qilish;
 O‘quvchilarda   mavzuga   oid   kompetensiyalarni   shakllantirish   yo‘llarini
ko‘rsatish;
 Dars   jarayonida   foydalaniladigan   metodik   usul   va   vositalarni   ochib
berish;
7  O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   mantiqiy   tahlil   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga xizmat qiluvchi topshiriq va metodlarni ishlab chiqish.
Mazkur   kurs   ishi   kelajakdagi   matematika   o‘qituvchilari   uchun   metodik
qo‘llanma   bo‘lishi   mumkin,   shuningdek,   o‘quvchilarda   mavzu   yuzasidan   puxta
bilim va amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishga xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifasi .   Darsni   o‘rgatish   vaqtida   oldin,
o‘quvchilarning   mavzuni   o‘zlashtirganlik   darajasini   aniqlash   maqsadida   quyidagi
savollarni berish mumkin.
1. Sonli ketma-ketlik deb nimaga aytiladi.
2. Rekurrent so‘zining ma’nosi nima.
3. Rekurent formulaga misol yozing.
Kurs   ishining   obyekti.   Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablarida   matematika
fanini o‘qitish jarayoni, xususan   arifmetik va geometrik progressiyalarni o‘rgatish
metodikasi  hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti.   A rifmetik va geometrik progressiyalar  mavzusini
o‘quvchilarga samarali o‘rgatishning metodik usullari va didaktik imkoniyatlari dir.
8 1. Progressiyalar haqida umumiy tushuncha
Matematikada   progressiyalar   –   bu   sonlar   ketma-ketligi   bo‘lib,   ularning   har
bir  elementi  ma’lum   qonuniyat   asosida  oldingi   element  bilan  bog‘langan  bo‘ladi.
Progressiya  tushunchasi  o‘quvchilarda nafaqat  mantiqiy fikrlash, balki  matematik
model   yaratish,   tendensiyani   aniqlash,   kelgusi   qiymatlarni   bashorat   qilish   kabi
ko‘nikmalarni   shakllantiradi 3
.   Shu   sababli   ham   progressiyalar   maktab   algebra
kursida muhim mavzulardan biri hisoblanadi.
Tarixiy   manbalarda   progressiyalar   qadimdan   beri   ilm-fan   taraqqiyotida
muhim o‘rin tutganini ko‘rish mumkin. Masalan, qadimgi Hindistonda matematik
olim   Aryabhata   va   Brahmagupta lar   o‘z   asarlarida   arifmetik   va   geometrik
progressiyalarni   astronomik   hisob-kitoblarda   qo‘llaganliklari   haqida   yozib
qoldirishgan. Yevropada esa bu tushuncha   Leonardo Fibonacci  nomi bilan bog‘liq
bo‘lib,   u   o‘zining   “Liber   Abaci”   asarida   progressiyalarni   real   hayotdagi
masalalarga tatbiq qilgan. Aynan Fibonacci ketma-ketligi keyinchalik biologiyada,
san’atda va hatto moliyaviy modellashtirishda ham keng qo‘llanila boshlandi 4
.
Bugungi   kunda   progressiyalar   matematik   tahlil,   algebra,   statistika,
iqtisodiyot,   axborot   texnologiyalari,   muhandislik   va   boshqa   ko‘plab   sohalarning
ajralmas   qismlaridan   biridir.   Masalan,   dasturlashda   algoritmlar   optimalligi,
iqtisodiyotda   foiz   hisob-kitoblari,   biologiyada   DNK   zanjirlaridagi   struktura   ham
aynan progressiya turlariga bog‘liq tarzda tahlil qilinadi.
Didaktik nuqtai nazardan qaraganda, progressiyalar mavzusi o‘quvchilarda:
 sabab-oqibat bog‘lanishlarini aniqlash,
 umumlashtirish,
 mantiqiy izchillikni tushunish,
 matematik formulalar asosida mustaqil ishlash,
 grafiklar bilan ishlash,
 analogiyadan foydalanish,
 muammoli   vaziyatdan   chiqish   strategiyasini   topish   kabi   muhim
bilim, ko‘nikma va malakalarni shakllantiradi.
3
 Toxtayev O. T., Matematika: O‘rta maktab uchun darslik. – Toshkent: O‘qituvchi, 2018, 45-bet.
4
 Ismoilov H., Matematikaning asosiy tushunchalari. – Toshkent: Barkamol Avlod, 2021, 74-bet.
9 Progressiyaning eng oddiy ko‘rinishi bu – har bir hadining oldingi had bilan
aniq aloqaga ega bo‘lgan sonlar ketma-ketligidir. Eng ko‘p uchraydigan turlari bu
arifmetik progressiya  va  geometrik progressiyadir . Ushbu ikki turdan tashqari yana
armonik   progressiya ,   kvadratik   progressiya ,   fibonacci   ketma-ketligi   kabi   boshqa
murakkabroq shakllar ham mavjud.
Arifmetik  progressiya   –   bu  ketma-ketlik  bo‘lib,  har   bir   had  avvalgisiga   bir
xil   son   qo‘shish   orqali   hosil   qilinadi.   Bu   son   “farq”   (differensiya)   deb   ataladi.
Masalan: 3, 7, 11, 15, 19, ... bu yerda har bir hadga 4 qo‘shilgan.
Geometrik   progressiya   esa   har   bir   had   oldingisiga   biror   doimiy   songa
ko‘paytirish   orqali   hosil   qilinadi.   Bu   son   “ko‘paytuvchi”   (koeffitsiyent)   deb
ataladi. Masalan: 2, 4, 8, 16, 32, ... bu yerda har bir had 2 ga ko‘paytirilgan.
Progressiyalar   orqali   o‘quvchilar   matematik   formulalarni   tushunish,   ularni
amaliyotda   qo‘llash,   grafik   tahlil   qilish,   algoritmik   fikrlash   kabi   muhim
kompetensiyalarni   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   dars   jarayonida   progressiyalar   asosida
hayotiy   misollar   tahlil   qilinishi,   o‘quvchining   mavzuga   nisbatan   qiziqishini
oshiradi   va   matematikani   faqat   nazariy   emas,   balki   amaliy   fan  sifatida   anglashga
yordam beradi.
Progressiya   tushunchasi,   ayniqsa,   moliya,   fizika,   informatika,   iqtisodiyot,
biologiya   fanlarida   keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   foizli   hisob-kitoblar,   kredit
qaytarish   grafigi,   omonat   foizi,   radioaktiv   modda   parchalanishi,   populyatsiya
o‘sishi   kabi   jarayonlar   progressiya   asosida   tahlil   qilinadi 5
.   Bu   esa   fanlararo
integratsiyalashgan darslar uchun keng imkoniyat yaratadi.
Maktabda progressiyalarni o‘qitish orqali o‘quvchilarda:
 mantiqiy-matematik fikrlash,
 tahlil qilish va umumlashtirish,
 algoritmik yondashuv,
 formulalarni tushunib ishlatish,
 grafik asosida xulosa chiqarish,
5
 Qodirov S., Matematika nazariyasi. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2022, 101-bet.
10  real   holatlarni   matematik   modelga   aylantirish   kabi   muhim
kompetensiyalar shakllanadi.
Shuningdek,   progressiyalarni   o‘rgatish   –   bu   o‘qituvchining   o‘quvchilarga
abstrakt tushunchalarni real hayot bilan bog‘lab tushuntirishi, o‘z fikrini asoslashga
o‘rgatishi,   zamonaviy   o‘quvchilarning   fikrlash   jarayonini   faollashtirishi   uchun
muhim vositadir.
Psixologik jihatdan progressiyalar mavzusi:
 o‘quvchining yod olish emas, tushunishga asoslangan tahliliy fikrini
faollashtiradi,
 oldingi bilimlarni yangi bilimlar bilan bog‘lashni o‘rgatadi,
 ketma-ketliklar   asosida   bashorat   qilish,   taxmin   qilish,   tekshirish
kabi ilmiy metodlarni amalda qo‘llash imkonini beradi.
Pedagogik   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   progressiya   mavzusi   o‘z   vaqtida   va
metodik   asosda   o‘qitilsa,   o‘quvchilarning   matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi va ularning tanqidiy fikrlash salohiyatini rivojlantiradi.
Xulosa qilib aytganda, progressiyalar nafaqat matematikani chuqur o‘rgatish
vositasi, balki  o‘quvchilarda turli  ko‘nikmalarni shakllantirishga xizmat  qiladigan
kuchli pedagogik vositadir. Uni o‘qitish puxta tayyorlangan metodik yondashuvni,
mavzuga mos interaktiv metodlarni va real hayotiy misollarni talab etadi.
11 2. Arifmetik va geometrik progressiya haqida ma’lumotlar
Matematikada   progressiya   tushunchasi   sonlar   ketma-ketligining   o‘ziga   xos
tartib   asosida   tuzilgan   ko‘rinishidir.   Progressiyalar   turli   matematik   modellarda,
iqtisodiy, texnik, statistik va tabiiy jarayonlarni ifodalashda qo‘llaniladi. Ayniqsa,
arifmetik va geometrik progressiyalar — bu o‘quvchilarga real hayotdagi o‘sish va
kamayish   qonuniyatlarini   tushuntirishda   eng   ko‘p   foydalaniladigan   matematik
vositalardan biridir 6
.
Progressiya  tushunchasi  qadimiy  davrlardan  beri  ma’lum   bo‘lib,  u  qadimgi
hind,   yunon   va   arab   matematiklarining   ishlarida   uchraydi.   Yunon   matematigi
Evklid   va   arab   olimi   Al-Xorazmiy   o‘z   asarlarida   bu   tushunchalarni   sodda
ko‘rinishda   qo‘llaganlar.   Bugungi   kunda   esa   progressiyalar   zamonaviy   ta'limda
matematik   fikrlash,   analiz   va   amaliy   muammolarni   yechish   vositasi   sifatida
o‘rganilmoqda.
Arifmetik progressiya
Arifmetik progressiya — bu sonlar ketma-ketligi bo‘lib, unda har bir keyingi
had o‘zidan oldingi hadga doimiy son (ya’ni   ayirma   —   d ) ni qo‘shish orqali hosil
qilinadi. Bu sonlar ketma-ketligi quyidagicha ifodalanadi:
a, a + d, a + 2d, a + 3d, ..., a + (n – 1)d
Bu yerda:
 a  — birinchi had,
 d  — arifmetik ayirma,
 n  — hadlar soni,
 aₙ  — n-had: a  = a + (n – 1)d	ₙ
Yig‘indi formulasi:
S  = (n / 2) × (2a + (n – 1)d)	
ₙ
Yoki:
S  = (n / 2) × (a  + a )	
ₙ ₁ ₙ
Arifmetik progressiyaning amaliy qo‘llanilishi:
 Doimiy oylik maoshlar o‘sishi yoki kamayishi.
6
 Toxtasinov A.,  Matematika o‘qitish metodikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 2019. – B. 87–95.
12  Masofalarni teng oraliqlarda bosib o‘tish (masalan, transport).
 Yillik soliq yoki tarif o‘zgarishlari.
Ta’limdagi roli:
O‘quvchilar   arifmetik   progressiya   orqali   tizimli   o‘sish   yoki   kamayish,
funksiya grafiklari, formula asosida umumlashtirish, va matematik induksiya kabi
tushunchalarni o‘zlashtiradilar 7
.
Geometrik progressiya
Geometrik   progressiya   —   bu   sonlar   ketma-ketligi   bo‘lib,   unda   har   bir
keyingi   had   o‘zidan   oldingi   hadga   doimiy   son   (q)   ga   ko‘paytirilgan   holda   hosil
qilinadi:
a, aq, aq², aq³, ..., aqⁿ ¹⁻
Bu yerda:
 a  — birinchi had,
 q  — geometrik ko‘paytuvchi (foizli o‘sish yoki kamayish omili),
 n  — hadlar soni,
 a	
ₙ  = a × qⁿ ¹	⁻
Yig‘indi formulasi:
Agar  q ≠ 1  bo‘lsa:
S  = a × (1 – qⁿ) / (1 – q)	
ₙ
Agar  |q| < 1  bo‘lsa va  n  → ∞, u holda:
S = a / (1 – q)  (cheksiz geometrik progressiya uchun)
Amaliy qo‘llanilishi:
 Bankdagi murakkab foiz hisob-kitoblari.
 Populyatsiya o‘sishi.
 Informatikadagi eksponentsial algoritmlar.
 Optikada yorug‘lik kuchining kamayishi yoki kuchayishi.
Ta’limdagi roli:
7
 Xolboyev B. va boshq.,  Algebra. Akademik litseylar uchun darslik . – Toshkent: O‘zbekiston, 2020. – B. 41–48.
13 Geometrik   progressiya   orqali   o‘quvchilar   ko‘payish   yoki   kamayish   tezligi,
eksponentsial jarayonlar, matematik modellashtirish va real hayotiy muammolarni
yechishni o‘rganadilar.
Progressiyalar o‘rtasidagi farq va o‘xshashlik
Belgilar Arifmetik progressiya Geometrik progressiya
Ketma-ketlik 
asoschisi Ayirma (d) Ko‘paytuvchi (q)
Ko‘rinishi a, a + d, a + 2d, ... a, aq, aq², aq³, ...
O‘rtacha had Arifmetik o‘rtacha Geometrik o‘rtacha
Grafik ko‘rinishi To‘g‘ri chiziq (chiziqli 
funksiya) Eksponentsial egri chiziq
Yig‘indi 
formulasi S  = (n/2)(2a + (n – 1)d)ₙ S  = a(1 – qⁿ)/(1 – q), q ≠ 1	ₙ
Hayotiy misollar Nafaqa o‘sishi, oylik ish 
haqi Bank foizi, inflyatsiya, 
populyatsiya o‘sishi
Arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   matematikada   muhim   mavzulardan
biri   bo‘lib,   ularni   o‘rganish   o‘quvchilarda   abstrakt   tafakkur,   analitik   fikrlash,
algoritmik   yondashuv,   va   amaliy   muammolarni   hal   qilish   qobiliyatini
rivojlantiradi.   Ayniqsa,   bu   progressiyalar   orqali   o‘rgatiladigan   mavzular
matematika fanining fundamental asoslaridan biri bo‘lib xizmat qiladi.
Geometrik   progressiya   -   har   bir   hadining   oldingi   hadiga   nisbati   o zgarmas	
ʻ
bo lgan   sonlar   ketma-ketligi.   Bu   nisbat   G.   p.   mahraji   deyiladi.   Nomi   quyidagi	
ʻ
xossasidan  kelib chiqqan:  musbat  sonlardan  tashkil  topgan G. p.ning har  bir  hadi
ikki   qo shnisining   geometrik   o rtasida   iborat.   G.   p.da   har   bir   son   oldingi   sonni	
ʻ ʻ
doimiy songa ko paytirib aniqlanadi  (2, 8, 32, 128,... q =4). Birinchi  hadi  noldan	
ʻ
farqli   bo‘lib,  ikkinchi   hadidan   boshlab   bir   hadi   o‘zidan   oldingi   hadni   shu   ketma-
ketlik   uchun   o‘zgarmas   va   noldan   farqli   bo‘lgan   biror   q   songa   ko‘paytirishdan
hosil bo‘lgan sonlar ketma-ketligi geometrik progressiya deyiladi.
Masalan,1) 1, 3, 9, … 2) 20, 10, 5, … ketma-ketliklar geometrik progressiya
tashkil   qiladi.   Birinchi   misolda   q   =   3,   ikkinchisida   q   =   0,5.   Geometrik
progressiyani tashkil qiluvchi sonlar uning hadlari deyiladi va umumiy ko‘rinishda
b1,   b2,   b3,…bn-1,   bn,…   (1)   yoziladi.   Geometrik   progressiyaning   keyingi   hadini
14 hosil   qilish   uchun   oldingi   hadiga   ko‘paytiriladigan   q   son   geometrik   progressiya
maxraji deyiladi. Agar b1 > 0 va q > 1 bo‘lsa, progressiya o‘suvchi deyiladi. Agar |
q|<1 bo‘lsa, progressiya kamayuvchi, q<0 bo‘lsa, progressiya ishorasi o‘zgaruvchi
deyiladi, q=1 hol odatda qaralmaydi.
Geometrik progressiya hadlarining xossalari. 
1-xossa.   Agar   geometrik   progressiyaning   barcha   hadlari   musbat   bo‘lsa,   u
holda   uning   ikkinchi   hadidan   boshlab   istalgan   hadi   o‘ziga   qo‘shnibo‘lgan   ikki
hadning o‘rta geometrik qiymatiga teng. 
2-xossa.   Chekli   geometrik   progressiyada   boshidan   va   oxiridan   teng
uzoqlikda to‘rgan hadlar ko‘paytmasi chetki hadlar ko‘paytmasiga teng.
3-xossa.  Geometrik progressiyaning  dastlabki  n ta hadi yig‘indisi  171 Sn =
b1 + b2 + b3 + … + bn-1 + bn bo‘lsin. Geometrik progressiyaning dastlabki n ta
hadi yig‘indisi Sn uchun quyidagi formulalar o‘rinli.
4-xossa.   Cheksiz   kamayuvchi   geometrik   progressiya   barcha   hadlarining
yig‘indisi   S   uchun   quyidagi   formula   o‘rinli.   Quyida   geometrik   progressiyaning
oshkor formulasi berilgan bo lib.ʻ
Geometrik   progressiya   hadlari   yig‘indisi.   Arfimetik   progressiya   haqida
formulalar: ax = an-2+ an 2, an+1 = an + d, an = ai + (n-1)d, d = an+1= an, a + an	
₁
2 n, 2a1+(n-1)d 2.
Arifmetik  progressiya  —  ikkinchisidan   boshlab  har  bir   son  o zidan  oldingi	
ʻ
songa   shu   qator   uchun   o zgarmas   bir   son   d   (progressiya   ayirmasi)ni   qo shishdan	
ʻ ʻ
hosil bo ladigan sonlar qatori.Arifmetik progressiyaning rekursiv formulasi	
ʻ
Ta’rif . Agar a1, a2, a3, …., an, … sonli ketma-ketlikda barcha natural son n
uchun an+1 = an + d (bunda d – biror son) tenglik bajarilsa, bunday ketma-ketlik
arifmetik   progressiya   deyiladi.   Teorema.   Arifmetik   progressiya   dastlabki   n   ta
hadining yig‘indisi quyidagiga teng: 17.10.18
Ta’rif . Agar a1, a2, a3, …., an, … sonli ketma-ketlikda barcha natural son n
uchun an+1 = an + d (bunda d – biror son) tenglik bajarilsa, bunday ketma-ketlik
arifmetik progressiya deyiladi.
15 Teorema .   Ta’rif.   Agar   b1,   b2,   b3,….,   bn,   …   sonli   ketma-ketlikda   barcha
natural son n uchun bn+1 = bn q tenglik bajarilsa, bunday ketma-ketlik geometrik
progressiya deyiladi, bunda bn ≠0, q- nolga teng bo‘lmagan biror son.
Ta’rif . Agar b1, b2, b3, …., bn, … sonli ketma-ketlikda barcha natural son n
uchun   bn+1   =   bn   q   tenglik   bajarilsa,   bunday   ketma-ketlik   geometrik   progressiya
deyiladi, bunda bn ≠0, q- nolga teng bo‘lmagan biror son.
Arifmetik va geometrik progressiyalarni o‘rganish metodik qo’llanmasi
Mavzusini   o‘qitishda   o‘quvchilarda   shakllantiriladigan   ko‘nikma,   malaka,
kompentensiyalar Matematika mazmuniga oid umumiy kompetensiya: o‘rganilgan
matematik   tushunchalarni   va   qoidalarni   tushuntirib   bera   oladi,   tegishli   misollar
keltira   oladi;   Sodda   ketma-ketlikning,   jumladan   arifmetik   va   geometrik
progressiyalarni  tuzilish qonuniyatlarini tushunganligini namoyon qila oladi; Real
dunyodagi,   boshqa   fanlardagi   sodda   hodisalarning   arifmetik   va   geometrik
progressiyalar yordamida matematik modellarini tuza oladi va tahlil qila oladi. 
Real   dunyodagi,   boshqa   fanlardagi   sodda   hodisalarning   arifmetik   va
geometrik progressiyalar yordamida matematik modellarini tuza oladi va tahlil qila
oladi.“Arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   o‘rganish   metodikasi”   Mavzuni
o‘qitishda   foydalaniladigan   interfaol   usullar   Hozirgi   kunda   mashg‘ulotlarda
foydalaniladigan juda ko‘plab metodlar bor. Bu metodlardan “ matematika ” fanida
samarali  foydalaniladiganlari:   “  Kungaboqar   ”,  “Klaster  ”,   “,  “BBB”,  “Muloqat”,
“Bumerang”,   “Charxpalak”,   “Tushunchalar   tahlili”,  “O‘z   juftini   top   ”,   “Z   inama-
zina ”, “Venn di a grammasi”, “Blits-so‘rov” va boshqalar.
“Arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   o‘rganish   metodikasi”   Mavzuni
o‘qitishda foydalaniladigan interfaol usullar
Hozirgi kunda mashg‘ulotlarda foydalaniladigan juda ko‘plab metodlar bor.
Bu   metodlardan   “   matematika   ”   fanida   samarali   foydalaniladiganlari:   “
Kungaboqar   ”,   “K   laster   ”,   “,   “BBB”,   “Muloqat”,   “Bumerang”,   “Charxpalak”,
“Tushunchalar tahlili”, “O‘z juftini top ”, “Z inama-zina ”, “Venn di a grammasi”,
“Blits-so‘rov” va boshqalar.
16 Arifmetik   progressiya   formulalarini   chiqarishni   vizual   isboti   -   xira   bloklar
arifmetik progressiyaning aylantirilgan nusxasi.
Yilda matematika, an arifmetik progressiya (AP) yoki arifmetik ketma-ketlik
a   ketma-ketlik   ning   raqamlar   shunday   qilib   ketma-ket   shartlar   orasidagi   farq
doimiy   bo‘ladi.   Masalan,   5,   7,   9,   11,   13,   15,   ...   umumiy   farqi   2   ga   teng   bo‘lgan
arifmetik progressiya. Agar arifmetik progressiyaning boshlang‘ich atamasi bo‘lsa
a_{1} va ketma-ket a’zolarning umumiy farqi d, keyin n ketma-ketlikning uchinchi
muddati  (a_{n})  tomonidan berilgan:  {displaystyle  a_{n}  = a_{1} + (n-1)  d}, va
umuman olganda,{ displaystyle a_{n} = a_{m} + (n-m) d}.
Arifmetik   progressiyaning   cheklangan   qismi   a   deb   ataladi   cheklangan
arifmetik progressiya va ba'zan shunchaki arifmetik progressiya deb ataladi.
3-rasm
Arifmetik   Progressiya   va   Arifmetik   ketma-ketlikning   farqi   shundaki,
Arifmetik Progression n-chi muddatga qadar umumiy farqga ega bo‘lgan qatordir.
Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   qator   -   bu   Arifmetik   Progression
elementlarining yig‘indisi.Arifmetik Progression - bu umumiy farqni beradigan har
qanday oraliqdagi  istalgan qatorlar. Masalan,  1,2,3,4 dan har  qanday raqamgacha
bo‘lgan   diapazonni   oling,   endi   raqam   va   uning   keyingi   raqami   orasidagi   farq   bu
diapazondagi istalgan ikkita raqam uchun odatiy bo‘ladi.
17 Arifmetik   ketma-ketlik   -   bu   aniq   ketma-ketlikdagi   raqamlar   yoki   raqamlar
diapazoni.   Agar   ushbu   ketma-ketlikdagi   raqam   oldingi   raqamidan   chiqarilsa,   biz
ushbu  oraliqdagi   har   qanday  ikkita  raqamning  farqi   bilan  umumiy  bo‘lgan  farqni
olamiz.   Masalan,   5,10,15,20   dan   ketma-ketlikni   oling   -   endi   bu   ketma-ketlikning
umumiy farqi 5 ga teng bo‘ladi.
Arifmetik progressiya va arifmetik ketma-ketlikni taqqoslash jadvali (jadval
shaklida)Taqqoslash parametri Arifmetik progressiya Arifmetik   ketma-ketlik
Kontseptsiya.Arifmetik   Progression   -   bu   umumiy   farqni   d   bilan   belgilaydigan
oraliqdagi   sonlar   qatori.   Ushbu   seriya   uchinchi   davrga   qadar   davom   etadi.
Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   ketma-ketlik   -   d   bilan   belgilangan
umumiy   farqga   ega   bo‘lgan   arifmetik   progressiyaning   elementlari
yig‘indisi.Formula Arifmetik   progresiya   uchun   ishlatiladigan   formulalar:Ln
Arifmetik   Progression   qatoridagi   n-chi   muddatni   belgilasin,   u   quyidagicha
hisoblanadi:
· L1 + Ln = L2 + Ln-1 =… = Lk + Ln-k + 1
· Ln = ½ (Ln-1 + Ln + 1)
· Ln = L1 + (n - 1) d, bu erdan 1, 2,… Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik
qator uchun ishlatiladigan formulalar:M summani belgilasin
· M = ½ (L1 + Ln) n
· M = ½ (2L1 + d (n-1)) n
Foydalanadi Arifmetik Progression Bank ishlarida, Buxgalteriya hisobida va
balansni  hisoblashda  ishlatiladi va pul  ishlarida qo‘llaniladi. Moliya bilan bog‘liq
xizmatlarda   foydalaniladi.   Arxitektura   va   qurilishda   ham   qo‘llaniladi.
Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   seriyalar   me'morchilik,   qurilish,
mashinasozlik   va   boshqa   moliya   va   bank   sohasida   ishlatiladigan   aniq   diametrli
narsalarda qo‘llaniladi.Oraliq Arifmetik   Progression   n-davrgacha   bo‘lgan   har
qanday diapazon qatoridan iborat.
Ushbu ketma-ketlik avvalgi sonidan raqamni olib tashlash orqali chiqarilgan
umumiy farqga ega.
18 Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   ketma-ketlik   cheksizgacha   bo‘lgan
qatordan iborat.Farqi Arifmetik   Progression,   ketma-ketlikdagi   umumiy   farqni
topish   orqali   ushbu   aniq   qatorning   yo‘qolgan   atamasini   yoki   n-sonini   aniqlash
uchun ishlatiladi. Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   ketma-ketlik   n-son,
umumiy   farq   kabi   Arifmetik   progresiya   elementlarini   olish   orqali   yig‘indini
aniqlash uchun ishlatiladi.
Arifmetik progresiyanima?Arifmetik Progression - bu umumiy farq va n-chi
davr kabi har xil atamalarni hisoblash uchun ishlatiladigan elementlarning ketma-
ketligi   yoki   diapazoni.   Umumiy   farq,   avvalgi   elementi   chiqarib   tashlagan
qatorning   har   bir   elementi   uchun   Arifmetik   Progression   Series   deb   nomlanishi
uchun umumiy bo‘lishi kerak.
Masalan, 3,6,9,12-n-davr kabi qatorni oling, endi 6 dan 3ni chiqarganda yoki
9 dan 6 ni aytsangiz va shunga o‘xshash umumiy farq 3 paydo bo‘lsa, bu bizga bu
qatorning  Arifmetik Progression  ekanligini   bildiradi. chunki  umumiy farq ketma-
ket.
Arifmetik   ketma-ketlik   yoki   arifmetik   ketma-ketlik   -   bu   Aifmetik
Progression   umumiy   farqi   va   n-chi   muddatga   ega   bo‘lgan   elementlarning
yig‘indisi.   Yig‘indini   hisoblash   uchun   ketma-ketlikning   birinchi   davri   va   oxirgi
a'zosi   qo‘shiladi,   bu   hadlarning   yig‘indisi   ½   ga   ko‘paytiriladi   va   natijada   ketma-
ketlik   sonlari   ko‘paytiriladi.Masalan,   4,8,12,16-n-chi   qatorni   oling,   endi   L1
birinchi   had,   n-chi   hadni   Ln   bilan   belgilash   mumkin.   L1   va   Ln   qo‘shing   va   bu
atamalar   yig‘indisi   ½   ga   ko‘paytiriladi   va   qatordagi   atamalar   soniga
ko‘paytiriladi.Arifmetik progressiya va arifmetik ketma-ketlikning asosiy farqlari.
19 3. Arifmetik va geometrik progressiyani o‘qitish metodikasi
Arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   –   bu   matematikaning   muhim
bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,   ular   ketma-ketliklar   asosida   quriladi   va   real   hayotdagi
ko‘plab   jarayonlarni   ifodalash   imkonini   beradi.   Bu   mavzular   nafaqat   nazariy
bilimlarni   egallash,   balki   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini,   matematik
modellashtirish   va   analiz   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.
Maktab matematikasi kursida bu mavzular 9-sinf algebra fanining markaziy
qismlaridan biri sifatida o‘qitiladi. Progressiyalarni  o‘rgatishda pedagogdan puxta
tayyorgarlik,   zamonaviy   metodikalardan   foydalana   olish,   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlarini inobatga olgan holda didaktik yondashuv talab etiladi.
Arifmetik progressiya bilan tanishtirishdan oldin o‘quvchilarga oddiy ketma-
ketliklar   haqida   tushuncha   beriladi,   ularning   hosil   bo‘lish   qonuniyatlari   tahlil
qilinadi.   Bu   orqali   o‘quvchilar   mantiqiy   bog‘liqlikni   aniqlash,   sonlar   orasidagi
farqni topish orqali progressiya tushunchasiga tayyorlanadi 8
.
Dastlab   o‘quvchilar   bilan   arifmetik   progressiyaning   ta’rifiga   e’tibor
qaratiladi: ya’ni, har bir hadi o‘zidan oldingi hadga bir xil son qo‘shish orqali hosil
bo‘ladigan   ketma-ketlik   arifmetik   progressiya   deyiladi.   Shu   orqali   boshlang‘ich
hadi,   hadlar   soni,   farq   (differensiya)   va   umumiy   had   formulalari   kiritiladi.   Bu
formulalarni tushuntirishda real hayotdan olingan misollar, vizual vositalar, jadval
va grafiklar yordamida tahlil qilinadi.
Masalan,   har   kuni   bir   xil   miqdorda   pul   yig‘ilsa,   bir   oyda   qancha   bo‘ladi
degan   hayotiy   savol   asosida   progressiya   elementlarini   o‘rgatish   mumkin.   Bu
yondashuv o‘quvchilarning darsga bo‘lgan qiziqishini oshiradi, mavzuni anglashni
osonlashtiradi.   Arifmetik   progressiyaning   umumiy   hadi   va   yig‘indisi   formulalari
mantiqiy   izchillikda   keltirib   chiqariladi,   bu   esa   o‘quvchilarda   mustaqil
formulalarni chiqarish malakasini rivojlantiradi.
Geometrik   progressiya   mavzusi   esa   arifmetik   progressiyadan   keyin
o‘rgatiladi.   Darslar   o‘rtasida   uzviylik   saqlanadi.   Geometrik   progressiya   –   bu   har
8
 Mavlonova R., Matematika o‘qitish metodikasi. – Toshkent: TDPU, 2020, 54-bet.
20 bir   hadi   o‘zidan   oldingi   hadga   biror   doimiy   sonni   ko‘paytirish   orqali   hosil
bo‘ladigan   ketma-ketlikdir.   Ushbu   mavzuni   tushuntirishda   ham   hayotiy   misollar,
masalan,   foizlar,   bank   omonatlari,   populyatsiya   o‘sishi,   virus   tarqalishi   kabi
hodisalar tahlil qilinadi. Bu mavzularni o‘rgatishda didaktik materiallar, texnologik
vositalar,   shuningdek,   matematik   dasturlardan   foydalanish   samaradorlikni
oshiradi 9
.
Dars davomida progressiyalarning grafik ifodasi, kompyuter texnologiyalari
orqali   jadval   tuzish,   vizual   tahlil   qilish   orqali   o‘quvchilarda   mavzuga   nisbatan
chuqurroq   tushuncha   shakllantiriladi.   Misollar   orqali   har   bir   formulani
mustahkamlash,  topshiriqlarni  darajali  taqsimlash  orqali  differensial  yondashuvga
amal qilinadi.
Shuningdek,   mavzuni   o‘zlashtirishda   guruhlarda   ishlash,   muammoli
savollar,   kichik   loyiha   topshiriqlari   ham   o‘quvchilarni   faollikka   undaydi.
O‘quvchilarga   progressiyalarning   grafikasi,   Excel   yoki   GeoGebra   dasturlari
yordamida   tasviriy   yondashuv   taklif   qilinadi.   Bu   esa   mavzuni   ko‘rgazmali   va
tushunarli qilishda samarali usul hisoblanadi.
Baholash jarayoni esa bosqichma-bosqich, o‘quvchilarning yutuqlari asosida
amalga   oshiriladi.   Baholashda   joriy,   oraliq   va   yakuniy   shakllardan   foydalaniladi.
Misol uchun, kundalik topshiriqlar, testlar, dars oxirida “Refleksiya” metodi orqali
o‘quvchilar   o‘zini   baholash   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Bunda   “Bugun   nimani
o‘rgandim?”,   “Nima   tushunarsiz   bo‘ldi?”   kabi   savollar   asosida   mavzuga   bo‘lgan
munosabati tahlil qilinadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   o‘qitish
metodikasi pedagogdan nafaqat mavzu bo‘yicha chuqur bilim, balki uni zamonaviy
va didaktik jihatdan to‘g‘ri, qiziqarli, bosqichma-bosqich yoritish malakasini talab
etadi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchining   bilimini   chuqurlashtiradi,   matematik
tafakkurini   shakllantiradi   va   uning   mustaqil   o‘rganish,   fikrlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
9
 Axmedova G., Interaktiv dars metodlari. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2021, 62-bet.
21 Arifmetik   progressiya   -   bu   umumiy   farqga   ega   bo‘lgan   belgilangan
qatorning   ketma-ketligi,   bu   ketma-ket   ikkita   elementni   ayirish   yo‘li   bilan   izchil
olinmoqda.Arifmetik   ketma-ketlik   -   bu   Arifmetik   Progression   seriyasining
elementlari tomonidan olinadigan yig‘indidir.Arifmetik Progression bank ishlarida,
moliya   va   pul   ishlarida,   shuningdek   qurilish   bilan   bog‘liq   ba'zi   holatlarda
qo‘llaniladi.Arifmetik   ketma-ketlik   qurilish   va   qurilish   va   asosan   me'morchilik
holatlarida qo‘llaniladi.
Arifmetik   progressiya   -   sonli   va   umumiy   farqni   aniqlash   uchun   ishlatilishi
mumkin,   Arifmetik   qatorlar   Arifmetik   Progression   elementlarning   yig‘indisini
aniqlash   uchun   ishlatiladi.   Aritmetik   rivojlanish   yoki   arifmetik   ketma-ketlik
bo‘ladimi, har ikkalasi ham matematikaning muhim qismidir, bu bizning kundalik
hayotimizda ko‘p jihatdan yordam beradi, xoh moliyaviy me'morchiligida bo‘lsin,
xoh   me'morda   bo‘ladimi   yoki   har   qanday   bino   yoki   ob'ekt   qurilishida   batafsil
uzunliklarni talab qiladigan vaziyatlarda. va diametrlar arifmetikasi  bizga behisob
yordam berishi mumkin, chunki dunyo bizning kundalik hayotimizda ishlatadigan
raqamlarsiz hech narsa emas.
O‘quv   qo‘llanmada   matematik   ta’limning   maqsadi,   mazmuni,   metodlari   va
uning   vositalarini   matematika   darslariga   tatbiq   qilish   qonuniyatlari   psixologik,
pedagogik   va   didaktik   nuqtayi   nazardan   bayon   qilingan.   Chunki,   matematika
o‘qitish   metodikasi   kursi   asosiy   mutaxassislik   fanlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu
kursda   matematikaning   rivojlanish   tarixi   va   matematika   o‘qitishdagi   umumiy   va
xususiy   metodlari   o‘rganiladi.   Matematika   o‘qitish   metodikasi   pedagogika,
psixologiya,   algebra,   matematik   tahlil,   analitik   geometriya   va   oddiy   differensial
tenglamalar   fanlari   bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   O‘quv   qo‘llanma   fan   dasturi
doirasida   olingan   nazariy   bilimlar   va   ko‘nikmalar,   oliy   va   o‘rta   maxsus   o‘quv
yurtlarida (litsey, kollej), umumta’lim maktablarida matematika fanini zamonaviy
pedagogik   texnologiyalar   asosida   o‘qitishda   va   fan   tarixini   o‘rganishda   keng
qo‘llanilishi nazarda tutilgan 10
.
10
 Qurbanova D., Matematika fanini o‘qitish metodikasi. – Toshkent: Universitet nashriyoti, 2022, 89-bet.
22 Matematik ta’limni isloh qilish, Kadrlar tayyorlash milliy dasturi va uzluksiz
ta’limni   amalga   oshirish   masalalarini   ham   bayon   etilgan.   Ma’lumki,   matematika
fani   mavjud   moddiy   dunyodagi   narsalarning   fazoviy   shakllari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlari   o‘rganish   jarayonida   «ilmiy   izlanish»   metodlaridan
foydalanadi.   Shuning   uchun   ham   ushbu   o‘quv   qo‘llanmada   ilmiy   izlanish
metodlaridan   kuzatish   va   tajriba   va   taqqoslash,analiz   va   sintez,   umumlashtirish,
abstraktlashtirish   va   konkretlashtirishlari   matematika   darslarida   qo‘llanishi   ilmiy-
metodik jihatidan tushuntirishga  harakat  qilingan. Matematika o‘qitish jarayonida
fikrlash   shakllarini   paydo   qilish   metodikasi   ham   yoritilgan,   ya’ni   hissiy   bilish
(sezgi, idrok, tasavvur) bilan mantiqiy bilish (tushuncha, hukm, xulosa)  orasidagi
mantiqiy   bog‘lanishlar   ochib   berilgan 11
.   Matematik   tushuncha   va   uni   o‘quvchilar
ongida   shakllantirish   metodikasi,   matematik   hukm   va   uning   turlari   aksioma,
postulat. Teoremalarni o‘quvchilarga o‘rgatish metodikalari yoritilgan.
Arifmetik   progresiya,   ya'ni   arifmetik   jadval,   birinchi   a'zosi   (a)   va   qo‘shish
differentsial   (d)   ga   ega   bo‘lgan   sonlar   ketma-ketligidir.   U   holda   har   bir   keyingi
a'zo oldingisidan (oldingi son) d differentsial qo‘shib olingan holda paydo bo‘lgan
son quyidagi formuladan aniqlanadi: a, a+d, a+2d, a+3d, va hokazo.
Ular tasavvur qilayotgan oddiy sayt hisoblanadi. Arifmetik progresiyada har
bir a'zo birinchi a'zoga (a) bir qo‘shish differentsial (d) qo‘shilgan holda topiladi.
Masalan, agar birinchi a'zo 3 bo‘lsa, qo‘shish differentsiali 2 bo‘lsa, ikkinchi a'zo
5, uchunchi a'zo 7, to‘rtinchi a'zo 9, va hokazo bo‘ladi.
Bu   xil   progresiyaning   asosiy   xususiyati,   har   bir   alifbo   birinchi   harfiga
qo‘shish differentsial (d) qo‘shilgan holda bir alifbo kelganish tartibi bilan bir xil
bo‘ladi.   Shuning   uchun,   arifmetik   progresiyaning   oddiy   modeli   a,   b,   c,   d,   e,   va
hokazo bo‘ladi.
11
 Tursunov B., Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: Innovatsiya, 2021, 112-bet.
23 4. Darsni rejalashtirish: maqsad, vositalar, metodlar
Har   bir   mavzuni,   ayniqsa   arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   kabi
mantiqiy tafakkurni shakllantiruvchi, analitik fikrlashni rivojlantiruvchi matematik
tushunchalarni   o‘rgatishda   darsni   puxta   rejalashtirish   juda   muhim   hisoblanadi.
Dars   rejasining   aniq,   lo‘nda   va   o‘quvchilarning   yosh,   psixologik   va   intellektual
darajasiga   mos   tuzilishi   ta’lim   sifati   va   samaradorligining   kafolati   bo‘lib   xizmat
qiladi.   Zamonaviy   pedagogika   dars   rejalashtirishda   integratsiyalashgan
yondashuvni,   o‘quvchi   shaxsiga   yo‘naltirilgan   metodlarni   va   raqamli
texnologiyalardan foydalanishni ilgari surmoqda.
Darsning   maqsadini   belgilashda   avvalo   umumiy   didaktik   tamoyillar,
xususan,   ta’limning   uzluksizligi,   izchilligi,   tizimliligi   va   motivatsion   yondashuvi
asos qilib olinadi. Maqsad  faqat bilim berish bilan cheklanmasdan, o‘quvchilarda
mavzu bo‘yicha o‘z mustaqil fikrini shakllantirish, real hayotiy muammolarni hal
qilishga intilish, mavzuga nisbatan ijobiy munosabat uyg‘otish kabi omillarni ham
o‘z   ichiga   oladi 12
.   Masalan,   arifmetik   progressiyani   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar
nafaqat formulalarni yodlaydi, balki har qanday ketma-ketlikda qonuniyatni topish,
izchillikni   aniqlash,   masalalarni   umumlashtirish   kabi   tafakkur   shakllarini
amaliyotda qo‘llashni o‘rganadi.
Dars maqsadi uch bosqichli tamoyil asosida belgilanadi:
 Bilimiy maqsad   – o‘quvchilarni arifmetik va geometrik progressiyalarning
ta’rifi,   umumiy   hadlar   formulasi,   o‘zaro   farqi,   yig‘indi   formulalari   bilan
tanishtirish, misollar yechish orqali bilimlarni mustahkamlash.
 Tarbiyaviy   maqsad   –   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,   izchillik,
intizomlilik,   mehnatsevarlik,   mustaqil   qaror   qabul   qilish   qobiliyatlarini
rivojlantirish.
 Rivojlantiruvchi maqsad  – o‘quvchilarning mustaqil fikrlashini, muammoli
vaziyatlardan chiqish yo‘llarini izlash ko‘nikmalarini, tahlil qilish, umumlashtirish,
farqlash qobiliyatlarini shakllantirish.
12
 Xasanboyeva M., Pedagogik texnologiyalar asoslari. – Toshkent: O‘qituvchi, 2022, 88-bet.
24 Darsda   qo‘yilgan   maqsadga   erishish   uchun   zarur   vositalar   va   uslublarni
tanlash   jarayoni   ham   rejalashtirishning   ajralmas   qismidir.   An’anaviy   vositalar
qatorida   darsliklar,   qo‘shimcha   metodik   qo‘llanmalar,   formulalar   jadvallari,
plakatlar,   didaktik   materiallar   mavjud   bo‘lsa,   zamonaviy   darslarda   interaktiv
doskalar,   multimediali   taqdimotlar,   onlayn   platformalar   va   raqamli   animatsiyalar
keng   qo‘llaniladi.   Ayniqsa,   progressiyalar   mavzusi   grafik   ifodalarni,   jadval
tuzishni,   formulalarning   o‘zgarishini   ko‘rsatishni   talab   qiladi 13
.   Bu   holatni
osonlashtirish   uchun   GeoGebra   dasturi,   Desmos   platformasi   kabi   interaktiv
vositalar juda qo‘l keladi. Shu bilan birga, oddiy kartochkalar orqali o‘quvchilarni
tenglamalar   tuzish,   umumiy   hadni   topish,   ketma-ketlikni   aniqlash   kabi
mashg‘ulotlarga jalb etish mumkin.
Darsni   sifatli   tashkil   etishda   foydalaniladigan   vositalar   mavzuning
mazmuniga,   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   va   zamonaviy   texnologik
imkoniyatlarga mos bo‘lishi lozim. Quyidagi vositalar samarali hisoblanadi:
 Matematik formulalar jadvallari
 Slayd va taqdimotlar (PowerPoint, Prezi va h.k.)
 Grafik   vositalar   (grafik   chizma,   ko‘rgazmali   vositalar,   formulali
kartochkalar)
 Interaktiv doska yoki ekran
 Online test platformalari (Quizizz, Kahoot, Wordwall)
 Geogebra kabi dinamik matematika dasturlari
Metod   tanlashda   esa   faqatgina   o ‘ qituvchi   faol   bo ‘ lib ,   o ‘ quvchi   passiv
ishtirokchiga   aylanishining   oldini   olish   kerak .  Zamonaviy   metodlardan   foydalanish
darsni   qiziqarli ,   interaktiv   va   mazmunli   qiladi .   O ‘ quvchilarning   e ’ tiborini   dars
davomida   ushlab   turish   uchun   muammoli   vaziyatlar ,   rolli   o ‘ yinlar ,   kichik
guruhlarda   ishlash ,  differensial   topshiriqlar , “ aqliy   hujum ”, “ fikrlar   yomg ‘ iri ”, “ bir
daqiqalik   esse ”, “ kuzatuv   asosida   baholash ”   kabi   metodlar   samarali   natija   beradi .
Misol   uchun ,   arifmetik   progressiyaning   umumiy   hadini   topishga   oid   topshiriqni
real   hayotiy   vaziyat   bilan   bog ‘ lab ,   masalan ,   har   oyda   500   000   so ‘ m   orttirib
13
 Normurodov A., O‘qituvchining darsni rejalashtirish ko‘nikmalari. – Samarqand: Ilm Ziyo, 2020, 70-bet.
25 boriladigan   jamg ‘ arma   miqdorini   aniqlash   orqali ,   o ‘ quvchilar   mavzuning
hayotdagi   qo ‘ llanilishini   tushunadilar 14
.
Darsda   qo ‘ llaniladigan   metodlar   mavzuni   chuqur   o ‘ zlashtirishga   xizmat
qilishi ,   o ‘ quvchilarni   faollikka   undashi   va   bilimlarni   mustahkamlashi   kerak .
Quyidagi metodlar aynan progressiyalarni o‘rgatishda o‘zini oqlagan:
 Muammoli   vaziyat   yaratish   metodi   –   dars   boshida   yoki   mavzuni
chuqurlashtirishda   qo‘llanadi   (masalan:   “Farqi   5   ga   teng   bo‘lgan   progressiyaning
yig‘indisi qanday bo‘ladi?” kabi savollar bilan o‘quvchini o‘ylantirish).
 Amaliy   topshiriqlar   orqali   o‘qitish   –   formulalarni   qo‘llash,   real   hayotiy
masalalarni yechish orqali nazariyani amaliyotga tatbiq qilish.
 Guruhli   ish   va   rolli   o‘yinlar   –   o‘quvchilarda   jamoaviy   ish   ko‘nikmasini
rivojlantirish bilan birga, mavzuni tez va chuqur o‘zlashtirishga xizmat qiladi.
 “Aqliy   hujum”   (brainstorming)   –   progressiyalarni   aniqlashga   oid
topshiriqlarni   berish   va   javoblarni   umumiy   muhokama   qilish   orqali
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlashini faollashtirish.
 Refleksiya   metodi   –   dars   yakunida   o‘quvchilardan   “Bugun   nima
o‘rganding?”,   “Qanday   formulalarni   eslab   qolding?”,   “Senga   qaysi   topshiriq   eng
qiziq bo‘ldi?” kabi savollar orqali fikrini aytish.
Darsni rejalashtirishda yana bir muhim jihat – bu darsning ichki tuzilmasini
aniq   bosqichlarga   ajratish   va   har   bir   bosqichda   o‘quvchining   faolligini
ta’minlovchi   didaktik   materiallar   bilan   boyitishdir.   Dars   kirish   qismida   mavzuga
oid muammoli savol  berilishi, o‘quvchilar e’tiborini jalb etuvchi qiziqarli holatlar
keltirilishi,   dars   davomida   esa   nazariy   bilimlar   amaliy   misollar   bilan
mustahkamlanishi,   yakunda   esa   mavzuni   umumlashtirish,   baholash   va   refleksiya
bosqichlari   tashkil   etilishi   zarur 15
.   Har   bir   bosqichda   didaktik   materiallarning,
o‘qituvchi   savollarining,   mashq   topshiriqlarining   aniqligi   darsni   samarali   olib
borishda muhim o‘rin tutadi.
Dars jarayonini bosqichma-bosqich rejalashtirish
14
 Mirzayeva S., Ta’limda innovatsion metodlar. – Toshkent: Innovatsiya, 2020, 105-bet.
15
 Rasulov N., Pedagogika va ta’lim nazariyasi. – Toshkent: Fan, 2019, 94-bet.
26 1. Tashkiliy   qism   –   o‘quvchilarni   ruhlantirish,   darsga   tayyorlash,   mavzu
nomini aytish.
2. O‘tilganlarni   so‘rash   –   oldingi   mavzular   asosida   qisqa   savol-javob   yoki
test.
3. Yangi   mavzuni   tushuntirish   –   interaktiv   taqdimot,   misollar,   formulalar,
izohlar bilan.
4. Mustahkamlash   –   jamoa   bilan,   guruhlarda   yoki   yakka   tartibda   misollar
ishlash.
5. Uyga   vazifa  – mavzuga doir mashqlar, kundalik hayotga oid masalalar.
6. Baholash  – og‘zaki javoblar, yozma ishlar, kuzatuv asosida baholash.
Shuningdek,   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlashini   ta’minlash   uchun   uy
vazifalari   faqat   mashqlarni   yechish   bilan   cheklanmasdan,   kichik   tadqiqot
xarakteridagi topshiriqlarni ham o‘z ichiga olishi kerak. Masalan, kundalik hayotda
uchraydigan   har   qanday   ketma-ketlikni   arifmetik   yoki   geometrik   progressiyaga
moslashtirib,   uning   umumiy   hadini   yoki   yig‘indisini   topish   kabi   topshiriqlar
berilishi o‘quvchining mustaqil fikrlashiga, izlanishiga sabab bo‘ladi.
Darsni   rejalashtirishda   eng   muhim   jihatlardan   biri   –   bu   o‘quvchilarning
kompetensiyalarini   rivojlantirishdir.   Aynan   arifmetik   va   geometrik   progressiyalar
mavzusi   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy,   amaliy,   kommunikativ,   axborotli   va
refleksiv   kompetensiyalarini   shakllantirishga   keng   imkoniyat   yaratiladi.   Masalan,
biror   topshiriqni   yechish   jarayonida   o‘z   fikrini   asoslash,   boshqa   o‘quvchilarning
fikrini   tinglash,   grafik   asosida   tahlil   qilish,   o‘z   yechimini   mustaqil   baholash   –
bularning barchasi zamonaviy ta’limda eng muhim ko‘nikmalardir.
Xulosa   qilib   aytganda,   darsni   puxta   rejalashtirish   –   bu   faqat   kunlik   reja
yozish emas, balki har bir o‘quvchining intellektual salohiyatini yoritishga xizmat
qiluvchi puxta o‘ylangan, maqsadli, bosqichma-bosqich tashkil etilgan, mazmunan
boy darsni tashkil etish san’atidir.
27 5. Progressiyalarni tushuntirishda interaktiv usullar
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   interaktiv   metodlar   tobora   keng
qo‘llanilmoqda.   Ayniqsa,   mantiqiy   tushunchalarga   asoslangan   mavzular   —
xususan,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   o‘rgatishda   interaktiv
yondashuvlar   o‘quvchilarning   mavzuni   chuqur   tushunishlari,   ilgari   o‘rganilgan
bilimlarni   tahlil   qilishlari   va   real   hayot   bilan   bog‘lashlari   uchun   muhim   vositaga
aylanadi.
Interaktiv metodlar, avvalo, o‘quvchini dars jarayonining faol ishtirokchisiga
aylantiradi.   Masalan,   arifmetik   progressiya   mavzusini   o‘rganishda   “klaster”
metodidan   foydalanib,   o‘quvchilarga   progressiya   haqida   oldindan   bilganlarini
yozib   chiqish,   so‘ngra   o‘qituvchi   tomonidan   yangi   bilimlar   bilan   boyitish   orqali
mavzu mohiyatini mustahkamlash mumkin 16
. Bu orqali o‘quvchilar o‘z bilimlarini
faollashtiradilar, yangi tushunchalarni mavjud bilimlar bilan bog‘laydilar.
Boshqa bir samarali usul bu “aqliy hujum”dir. Bu usul orqali o‘quvchilarga
biror   ketma-ketlik   berilib,   uning   nechanchi   had   arifmetik   yoki   geometrik
progressiyaga   mos   kelishini   topish,   umumiy   qonuniyatni   aniqlash   topshiriladi.
O‘quvchilar   har   xil   fikrlar   bildiradilar,   turli   echimlar   taklif   qiladilar   va   yakuniy
xulosa   sinf   bilan   birgalikda   chiqariladi.   Bu   jarayon   o‘zaro   fikr   almashishga,
mantiqiy asoslashga, dalillashga o‘rgatadi.
Darsda   o‘yinli   usullardan   foydalanish   ham   progressiyalar   mavzusini
qiziqarli   va   esda   qolarli   qiladi.   Misol   uchun,   “Kim   tezroq   topadi?”   nomli   o‘yin
orqali   o‘quvchilar   progressiyaning   umumiy   hadini   yoki   yig‘indisini   topishga   oid
masalalarni   vaqtga   qarab   yechadilar.   Shuningdek,   “To‘g‘ri   yoki   noto‘g‘ri”   o‘yini
orqali o‘quvchilarga progressiyaga oid gaplar taqdim etiladi va ular bu gaplarning
qanchalik   asosli   yoki   noto‘g‘riligini   aniqlaydilar 17
.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning
diqqatini jamlash, tez fikrlash va bilimlarni takrorlash uchun xizmat qiladi.
Progressiyalarni tushuntirishda yana bir samarali metod — “fikrlar xaritasi”
tuzishdir.   O‘qituvchi   doskada   progressiyaning   asosiy   elementlarini   yozadi
(umumiy had, boshlang‘ich had, hadlar farqi, n-hadi formulasi, yig‘indi formulasi
16
 Tursunov D., Darsda interfaol metodlar qo‘llanilishi. – Buxoro: Iqtisodiyot, 2021, 58-bet.
17
 Yo‘ldoshev A., Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: Innovatsiya, 2020, 133-bet.
28 va   boshqalar),   o‘quvchilar   esa   ularning   o‘zaro   aloqasini   ifodalovchi   grafik
tuzadilar.   Bu   usul   matematik   tushunchalar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   ko‘rish,   tahlil
qilish va umumlashtirish ko‘nikmasini rivojlantiradi.
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish   ham   ayniqsa
muhim   ahamiyatga   ega.   Desmos,   Quizizz,   Kahoot   kabi   interaktiv   onlayn
platformalar   yordamida   darslar   test,   viktorina   yoki   vizual   topshiriqlar   shaklida
tashkil   etilishi   mumkin 18
.   Bu   nafaqat   darsga   qiziqishni   oshiradi,   balki   bilimlarni
real vaqt rejimida tekshirish imkonini ham yaratadi.
Shuningdek,   guruhlarda   ishlash   metodi   orqali   har   bir   kichik   guruhga
progressiyaga   oid   turli   topshiriqlar   beriladi.   Masalan,   bir   guruh   umumiy   hadni
topadi,   ikkinchisi   yig‘indini   hisoblaydi,   uchinchisi   ketma-ketlik   grafigini   chizadi.
Bu esa  hamkorlikda ishlash,  fikr  bildirish,  o‘z fikrini  dalillash,  tanqidiy va ijodiy
tafakkurni shakllantiradi.
Bundan   tashqari,   hayotiy   misollarga   asoslangan   topshiriqlar   orqali
o‘quvchilar   mavzuni   real   holatlarga   tadbiq   etishni   o‘rganadilar.   Masalan,   har   oy
jamg‘ariladigan   mablag‘lar,   o‘sib   boruvchi   narxlar   yoki   kamayib   boruvchi
resurslar misolida arifmetik yoki geometrik progressiyalarning hayotiy qo‘llanishi
ko‘rsatiladi.   Bu   usul   o‘quvchilarning   mavzuga   nisbatan   ijobiy   motivatsiyasini
oshiradi va ta’lim hayot bilan bog‘liqligini ko‘rsatadi.
Xulosa qilib aytganda, progressiyalar mavzusini interaktiv metodlar asosida
o‘qitish nafaqat  o‘quvchilarning bilim  darajasini  oshiradi, balki ularning mustaqil
fikrlashini, jamoaviy ishlash ko‘nikmasini, analitik tafakkurini va eng asosiysi  —
matematikaga bo‘lgan qiziqishini yanada kuchaytiradi. Har bir o‘qituvchi mavzuni
puxta   o‘zlashtirish   uchun   dars   metodikasini   zamonaviy,   o‘quvchi   shaxsiga
yo‘naltirilgan, amaliy va ijodiy yondashuv asosida tashkil etishi lozim.
18
 Mirzaqulov S., Pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2019, 87-bet.
29 XULOSA
Ushbu kurs ishida matematikaning muhim mavzularidan biri — arifmetik va
geometrik   progressiyalar,   ularning   mazmuni,   xossalari,   qo‘llanilishi   va   ta’lim
jarayonida o‘qitish metodikasi chuqur o‘rganildi. Mavzuni tanlashimiz bejiz emas,
chunki   ushbu   progressiyalar   real   hayotdagi   ko‘plab   jarayonlarni   matematik
modellashtirishda,   iqtisodiyotda,   texnikada,   demografik   tahlillarda   va   boshqa
ko‘plab   sohalarda   keng   qo‘llaniladi.   Shuningdek,   progressiya   mavzusi
o‘quvchilarda   umumlashtirish,   taqqoslash,   tahlil   qilish,   mantiqiy   xulosa   chiqarish
ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Tadqiqot   jarayonida   aniqlanishicha,   o‘rta   ta’lim   muassasalarida
progressiyalarni   o‘qitish   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘qituvchi   faqatgina
an’anaviy izoh va misollar bilan cheklanib qolmasligi kerak. Aksincha, u interaktiv
metodlardan   —   aqliy   hujum,   guruhiy   ish,   klaster,   multimedia   resurslari,   grafik
tasvirlar,   dinamika   modellari   kabi   vositalardan   keng   foydalanishi   zarur.   Bunday
yondashuvlar   o‘quvchilarning   mavzuga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   ularni   faol
ishtirok   etishga   undaydi   va   individual   yondashuvni   amalga   oshirishga   imkon
yaratadi.
Shuningdek,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   o‘rganish   orqali
o‘quvchilar   algoritmik   fikrlash,   muammoni   tahlil   qilish   va   yechim   izlash,
natijalarni   asoslab   berish,   o‘z   fikrini   matematik   tilda   ifoda   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradilar.   Bu   esa   ularning  matematika   faniga  nisbatan   ijobiy   munosabatini
shakllantiradi va umumiy o‘quv faoliyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
O‘quvchilarga   progressiyalarni   o‘rgatishda   real   hayotiy   misollar   asosida
tushuntirish,   masalan,   bank   foizlari,   aholining   o‘sish   sur’ati,   fizikaviy   harakatlar,
texnik   tizimlarning   ishlash   prinsiplari,   tabiiy   hodisalar   va   boshqa   voqeliklarga
asoslangan   yondashuvlar   ayniqsa   samaralidir.   Bu   orqali   o‘quvchi   o‘z   bilimlarini
real   hayotda   qo‘llash   yo‘llarini   anglaydi,   matematikaning   amaliy   ahamiyatini
tushunadi.
Progressiyalarni   o‘rgatishda   o‘quv   dasturi,   darslik,   ishchi   daftarlardan
tashqari   qo‘shimcha   resurslar,   ya’ni   onlayn   platformalar,   simulyatsiyalar,   mobil
30 ilovalar   va   elektron   darsliklardan   ham   foydalanish   ta’lim   samaradorligini   yanada
oshiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   arifmetik   va   geometrik   progressiyalar   nafaqat
matematik   tushunchalar   tizimida,   balki   o‘quvchilar   tafakkurini   shakllantirish,
ularning umumiy kompetensiyalarini rivojlantirishda muhim o‘rin tutadi. Mavzuni
o‘qitishda   zamonaviy   metodlar,   yangi   texnologiyalar,   hayot   bilan   bog‘liq
yondashuvlar   asosida   tashkil   etilgan   ta’lim   jarayoni   o‘quvchilarning   chuqur
bilimga ega bo‘lishini, mustaqil fikrlash va izlanishga yo‘naltirilgan shaxs sifatida
shakllanishini   ta’minlaydi.   Shunday   ekan,   har   bir   o‘qituvchi   bu   mavzuni   chuqur,
izchil   va   zamonaviy   yondashuvlar   asosida   yetkazishi   —   zamonaviy   ta’limning
dolzarb talabi hisoblanadi.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mirziyoyev Sh. M., O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti 2023-yilgi 
Murojaatlari va Nutqlari. – Toshkent, 2023.
2. Abdullayev N., Algebra va analiz. – Toshkent: Universitet nashriyoti, 
2019.
3. Axmedov R., Matematikaning nazariy asoslari. – Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 2020.
4. Axmedova G., Interaktiv dars metodlari. – Toshkent: Yangi asr avlodi, 
2021.
5. Ismoilov H., Matematikaning asosiy tushunchalari. – Toshkent: Barkamol
Avlod, 2021.
6. Mavlonova R., Matematika o‘qitish metodikasi. – Toshkent: TDPU, 2020.
7. Mirzaqulov S., Pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2019.
8. Mirzaqulov S., Pedagogika asoslari. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2019.
9. Mirzayeva S., Ta’limda innovatsion metodlar. – Toshkent: Innovatsiya, 
2020.
10. Normurodov A., O‘qituvchining darsni rejalashtirish ko‘nikmalari. – 
Samarqand: Ilm Ziyo, 2020.
11. Nurmatov J., Algebra va funksiyalar nazariyasi. – Toshkent: Universitet 
nashriyoti, 2018.
12. Qodirov S., Matematika nazariyasi. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2022.
13. Qurbanova D., Matematika fanini o‘qitish metodikasi. – Toshkent: 
Universitet nashriyoti, 2022.
14. Rasulov M., Algebra asoslari. – Toshkent: Fan, 2020.
15. Rasulov N., Pedagogika va ta’lim nazariyasi. – Toshkent: Fan, 2019.
16. Sobirova Z., Ta’lim jarayonini tashkil etish. – Toshkent: Yangi asr 
avlodi, 2021.
17. To‘xtayeva M., Matematik tushunchalar. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2021.
18. To‘xtayev O. T., Matematika: O‘rta maktab uchun darslik. – Toshkent: 
O‘qituvchi, 2018.
32 19. Tursunov B., Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: 
Innovatsiya, 2021.
20. Tursunov D., Darsda interfaol metodlar qo‘llanilishi. – Buxoro: 
Iqtisodiyot, 2021.
21. Xasanboyeva M., Pedagogik texnologiyalar asoslari. – Toshkent: 
O‘qituvchi, 2022.
22. Xasanov A., Algebra va analiz asoslari. – Toshkent: TDPU nashriyoti, 
2019.
23. Yo‘ldoshev A., Zamonaviy pedagogik texnologiyalar. – Toshkent: 
Innovatsiya, 2020.
INTERNET SAYTLAR
1. https://ziyonet.uz/uz/library/view/13328   
2. https://pedagog.uz/matematika/   
3. https://eduportal.uz/mathematics/progression-methods/   
4. https://ustozlar.uz/matematika-darslari/progressiyalar-metodikasi/   
5. https://ikkilik.uz/arifmetik-va-geometrik-progressiyalar/   
6.
33 MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 3
1. Progressiyalar haqida umumiy tushuncha ........................................................................................... 9
2. Arifmetik va geometrik progressiya haqida ma’lumotlar ................................................................... 12
3. Arifmetik va geometrik progressiyani o‘qitish metodikasi ................................................................. 20
4. Darsni rejalashtirish: maqsad, vositalar, metodlar ............................................................................. 24
5. Progressiyalarni tushuntirishda interaktiv usullar .............................................................................. 28
XULOSA ...................................................................................................................................................... 30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 32
34
  1. Progressiyalar haqida umumiy tushuncha
  2. Arifmetik va geometrik progressiya haqida ma’lumotlar
  3. Arifmetik va geometrik progressiyani o‘qitish metodikasi
  4. Darsni rejalashtirish: maqsad, vositalar, metodlar
  5. Progressiyalarni tushuntirishda interaktiv usullar
    Matematikada progressiyalar – bu sonlar ketma-ketligi bo‘lib, ularning har bir elementi ma’lum qonuniyat asosida oldingi element bilan bog‘langan bo‘ladi. Progressiya tushunchasi o‘quvchilarda nafaqat mantiqiy fikrlash, balki matematik model yaratish, tendensiyani aniqlash, kelgusi qiymatlarni bashorat qilish kabi ko‘nikmalarni shakllantiradi[1]. Shu sababli ham progressiyalar maktab algebra kursida muhim mavzulardan biri hisoblanadi.


 

[1] Toxtayev O. T., Matematika: O‘rta maktab uchun darslik. – Toshkent: O‘qituvchi, 2018, 45-bet.
Arifmetik progressiya – bu ketma-ketlik bo‘lib, har bir had avvalgisiga bir xil son qo‘shish orqali hosil qilinadi. Bu son “farq” (differensiya) deb ataladi. Masalan: 3, 7, 11, 15, 19, ... bu yerda har bir hadga 4 qo‘shilgan.

Geometrik progressiya esa har bir had oldingisiga biror doimiy songa ko‘paytirish orqali hosil qilinadi. Bu son “ko‘paytuvchi” (koeffitsiyent) deb ataladi. Masalan: 2, 4, 8, 16, 32, ... bu yerda har bir had 2 ga ko‘paytirilgan.