Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 122.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Ashtarxoniylar davlat tizimi va boshqaruv tartiblari

Sotib olish
   Ashtarxoniylar davlat tizimi va boshqaruv tartiblari          
                                       Mundarija
      Kirish...............................................................................................................2-3
            I. BOB. Ashtarxoniylarning hokimiyat tepasiga                                
kelishi..................................................................................................................3-10
            II. BOB. Ashtarxoniylar davrida ijtimoiy-iqtisodiy 
hayot..................................................................................................................11-15 
            III. Ashtarxoniylar davrida ma`naviy-ma`rifiy, madaniy 
hayot..................................................................................................................16-28 
     Xulosa..........................................................................................................29 
   Foydalanilgan  adabiyotlar.........................................................................30 
 
 
                                                  Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Ashtarxoniylar   Jo‘jixon   naslidan   bo‘lib,   XIV
asrning   80-yillaridan   boshlab   Ashtarxon   (Hoji   Tarxon,   Astraxan)   va   uning
atrofidagi   yerlar   va   xalqlar   ustidan   hukmronlik   qilgan.   1556-yilda   Astraxanni
Rusiya   bosib   olgach,   ashtarxoniylardan   Yormuhammadxon   oila   a ’ zolari   va
qarindoshurug ’ i   bilan   Buxoroga   keladi.Ularni   Buxoro   xoni   Iskandarxon
(Abdullaxon   II   ning   otasi)   izzat-ikrom   bilan   kutib   oladi.   Iskandarxon   qizi
Zuhrabegimni   Yormuhammadxonning   o ’ g ’ li   Jonibek   Sultonga   beradi.   Jonibek
Sulton   Zuhrabegimdan   uch   o ’ g ’ il   (Dinmuhammad,Boqi   Muhammad,   Vali
Muhammad) ko ’ radi. Jonibek Sulton va uning o ’ g ’ illari Buxoro xonligida yuksak
mavqega   erishib,   Buxoro   xonligi   viloyatlarida   hokim   vazifasida   faoliyat
yuritadilar 1
.1601-  yilda Jonibek  Sultonning o‘g‘li  oqi  Muhammad  Buxoro taxtiga
o ’ tqazildi.   Buxoro   xonligi   tarixida   yangi   sulola   —   ashtarxoniylar   sulolasi
hukmronligi   boshlanib,   155   yil   davomida   mamlakat   shu   sulola   tomonidan
boshqariladi. Kurs ishim doirasida bu sulolaning yuritgan siyosatlari va boshqaruv
tizmiga xolisona yondashishga harakat qilaman. 
Tadqiqot   maqsadi.   Har   bir   sulola   tarixda   o‘zining   muhim   o‘rniga   ega
xususan   ashtarxoniylar   xam   o‘zlarining   boshqaruv   tizimiga,   davlat   shakliga   ega
bo‘lgan o‘sha davrdagi  boshqarma desak ham bo‘ladi. Bu sulolaning tashkil topib,
toki   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy-ma'rifiy   hayoti,   olib   borgan   siyosatlarigacha
xolisona yondashib, ochib bermoqchiman. 
Kurs   ishi   tuzilishi.   Kirish,   uch   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat. 
Davriy(xronologik)   chegarasi .   Ashtarxoniylar   sulolasi   tashkil   topishidan
tugatilishigacha, 1601-1756-yilgacha. 
         
 
1
  O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., “Universitet”, 1999.
2  
3 II.  Bob. Ashtarxoniylarning hokimiyat tepasiga kelishi. 
Boqi   Muhammad   (1601-1605)   mamlakat   sarhadlari   jipsligini
mustahkamlash,   boshqaruv   tizimini   izga   solish   uchun   ko ’ p   urindi.   1602-   yilda
Eron   safaviylariga   zarba   berib,   Balxni   kuch   bilan   bo ’ ysundirdi   va   ukasi   Vali
Muhammadni hokim etib tayinladi. 1603- yilda Eron safaviylarining Balxga hujum
qilgan   qo ’ shinlarini   mag ’ lubiyatga   uchratdi.   Boqi   Muhammad   Toshkent   uchun
qozoq   sultonlariga   qarshi   kurashdi.   1604-   yilda   qozoq   xoni   Kelimuhammad
qo ’ shinlarini   mamlakat   hududidan   haydab   chiqarib,   qator   hududlarni   Buxoro
xonligiga bo ’ ysundirdi. 
1605-yilda   Boqi   Muhammad   vafot   etgach,   uning   ukasi   Vali   Muhammad
taxtga   o ’ tqazildi.   Ichki   kurash   yana   avj   oldi.   Qabila   beklari   xon   hokimiyatiga
bo ’ ysunmay   muxolifatchilikni   kuchaytirdilar.   Buxorolik   amirlar   xonga   qarshi
isyon uyushtirganligidan xabar topgan 
Vali Muhammad farzandlarini olib Eronga qochadi. Amirlar taxtga Boqi 
Muhammadxonning o ’ g ’ li Imomqulixonni (1611-1642) o ’ tqazdilar. U 
Vali   Muhammad   boshlab   kelgan   Eron   qo’shinlarini   tor-mor   keltirib,   mamlakat
mustaqilligini saqlab qoldi. Vali Muhammad asir olinib qatl etildi. 
Imomqulixon   Toshkent   va   xonlikning   shimoli-sharqiy   chegaralari   uchun
qozoqlar,   jung’ar   (ayrat)   lar,   qalmoqlar,   qoraqalpoqlarga   qarshi   muvaffaqiyatli
kurash   olib   bordi.   1613-   yilda   Toshkent   yerlarini   egallagan   qozoqlarga   hujum
qilib, Toshkentni o’z tasarrufiga kiritdi. O’g’li Iskandar Sultonni Toshkent hokimi
etib tayinladi. Iskandar Sulton aholiga boj, xiroj va boshqa soliqlarni  ko’paytirib,
qattiq   zulm   o’tkazdi.   Bunga   qarshi   Toshkentda   qo’zg’olon   ko’tarildi   va   Iskandar
Sulton o’ldirildi. Bu voqeadanxabar topgan Imomqulixon Toshkent ustiga qo’shin
tortdi.   Qo’zg’olonchilar   ayovsiz   jazolandi,   Iskandar   xuni   uchun   aholi   qirg’in
qilindi. 
Imomqulixon davrida markaziy davlat hokimiyati nisbatan mustahkamlandi.
Imomqulixondan keyin taxtni egallagan Nodir 
4 Muhammad   (1642-1645)   davrida   ijtimoiy-siyosiy   tarqoqlik   yana   kuchaydi.
Xonning o’zi mamlakatning asosiy viloyatlarini mulk qilib 12 nafar o’g’li, 2 nafar
jiyani   va   nabirasiga   taqsimlab   berdi.   Bu   oqibatda   davlatchilik   asoslarini
zaiflashtirdi. 1645- yilda qozoqlar yana 
Movarounnahrga yurish qilib, Xo’jandgacha yetib keladilar. Nodir 
Muhammad   ularni   quvib   chiqarish   uchun   o’g’li   Abdulaziz   boshchiligida   katta
qo’shinni   safarbar   etadi.   Xondan   norozi   bo’lgan  bir   guruh  amirlar   yurish   davrida
Abdulazizni   xon   deb   e’lon   qiladilar.   Abdulaziz   Buxoroga   keladi,   aslzodalar   uni
taxtga o’tqazadilar. 
Nodir   Muhammad   Balxga   qochib   ketadi   va   toj-u   taxtni   qaytarib   olish
maqsadida Hindiston podshohi temuriyzoda Shoh Jahondan yordam so’raydi. Shoh
Jahon   Balx   viloyatini   o’ziga   bo’ysundirish   maqsadida   u   yerga   o’g’illari
Murodbaxsh   va   Avrangzeb   boshchiligida   katta   qo’shin   yuboradi.   Nodir
Muhammad Shoh Jahon o’g’illari yordamga emas, Balx viloyatini egallash uchun
kelayotganini bilgach, unga qarshi chiqadi. Maymana yo’lida bo’lgan jangda Nodir
Muhammad yengilib, Eronga qochadi va shoh Abbos huzurida panoh topadi. 
1647-   yilda   Shoh   Jahon   o’g’illari   Balxni   egallaydilar.   Nodir   Muhammad
shoh Abbos yordamida Balxni qayta egallaydi. Bu voqealardan tashvishga tushgan
Abdulazizxon   ukasi   Subhonquli   yetakchiligida   Balxga   katta   qo’shin   yuboradi   va
1651 yilda  Subxonquli Balxni egallaydi va u Balx hokimi etib tayinlanadi. Nodir 
Muhammad Makkaga hajga borayotib yo’lda vafot etadi 2
. 
Abdulazizxon   davrida   (1645-1681)   Xiva   xonlarining   talonchilik   yurishlari
kuchayadi. 1655- yilda Xiva xoni Abdulg’ozixon katta qo’shin bilan yurish qilib,
Buxoro atroflarini ikki bor talon-taroj qiladi. 
Qorako’l aholisining bir qismini asir olib, Karmanani vayronaga aylantiradi. 1658-
yilda Vardonzeni talab, 1662- yilda Buxoro shahrigacha yetib boradi. 
Tinimsiz   urushlar,   ichki   ziddiyatlar   Buxoro   xonligining   ijtimoiy-iqtisodiy
ahvolini murakkablashtirib yuborgandi, siyosiy vaziyat izdan chiqqandi. Keksayib
2
  O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T ”Sharq”, 2000.
5 qolgan Abdulazizxon 1680- yilda taxtdan voz kechib, Makkaga hajga ketadi va u
yerda vafot etadi. 
Abdulazizxondan keyin taxtga o’tirgan Subhonqulixon (1681-
1702)   davrida   ham   ahvol   o’nglanmadi.   Subhonqulixon,   bir   tomondan,   Balx
viloyatlarida   hokimlik   qilayotgan   o’g’illariga   qarshi,   ikkinchi   tomondan,
Movarounnahr   viloyatlaridagi   amir   va   beklarga   qarshi   urushlar   qilishga   majbur
bo’ldi. Uchinchi tomondan, Xiva xoni 
Anushaxon   qo’shinlari   hujum   qilib,   Buxoro,   Karmana   va   Vardonzeni   egalladi,
hatto   Samarqandni   ham   ishg’ol   qildi.   Samarqandda   Anushaxon   nomiga   xutba
o’qitilib, uning nomidan tanga pullar zarb etiladi. 
Subhonqulixon qatag’on urug’idan bo’lmish Badaxshon hokimi Mahmudbiy
otaliq yordamida Xiva qo’shinlarini Samarqanddan quvib chiqarishga erishdi. 
Samarqandliklar   qattiq   jazolandi.   So’ngra   Balxga   yurish   qilib,   isyonkor   o’g’li
Siddiq   Muhammadga   zarba   beradi   va   zindonband   qilib,   o’ldiradi.Balx   hokimligi
yuzqabilasining   sardori   Muhammad   hoji   otaliqqa   topshiriladi.   Subhonqulixon
Balxdaligidan   foydalangan   Anushaxon   Buxoro   atroflariga   yana   bostirib   kelib   u
yerlarni   talon-taroj   qiladi   va   katta   o’ljalar   bilan   qaytib   ketadi.   Subhonqulixon
fitnasi   bilan     1686-   yilda   Xiva   xoni   Anushaxon   ko’ziga   mil   tortiladi   va   taxtdan
tushiriladi.   Subhonqulixon   1688-   yilda   Xivadagi   tarafdorlari   xizmatidan
foydalanib,   Xiva   xoni   Erengxonning   o’ldirilishiga   erishadi   va   Xorazm   Buxoro
xonligi   tasarrufiga   olinadi.   Subhonqulixon   Amir   Shohniyozni   Xivaga   hokim   etib
tayinlaydi 3
. 
Qirg’inbarot   urushlar,   ichki   nizolar   mamlakat   iqtisodiyotini   chuqur
tanazzulga tushiradi. 
1702-yili   Subhonqulixon   vafot   etgach,   toj-u   taxtni   uning   o’g’li
Ubaydullaxon   (1702-1711)   egallaydi.   Ubaydullaxon   II   goh   isyonkor   qabilalarga
qarshi,   goh   bo’ysunmas   mahalliy   hukmdorlarga,   goh   davlat   sarhadlariga   bostirib
kirgan   ko’chmanchilarga   qarshi   urush   olib   borishga   majbur   bo’ldi.
3
  O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., “Universitet”, 1999.
6 Ubaydullaxonning asosiy maqsadi siyosiy tarqoqlikni tugatishdan iborat edi. U ana
shu maqsad yo’lida harakat qildi. 
Dastlab   u   Balxni   bo’ysundirish   yo’lini   izladi.   Ma’lumki,   Ubaydullaxon   II
ning otasi Subhonqulixon Balxni qatag’on qabilasi  boshlig’i Mahmudbiy otaliqqa
alohida   xizmatlari   uchun   tortiq   qilgan   edi.   Ubaydullaxon   davrida   Mahmudbiy
Balxda   hokimiyatni   to’liq   o’z   qo’liga   oladi   va   o’zini   1706-   yilda   xon   deb   e’lon
qiladi. Tez orada u Termizni ham egallaydi. Ubaydullaxon awal Termizga, so’ngra
Balxga   yurish   qilib,   1707-   yilda   Balxni   egallaydi.   Mahmudbiy   qochib   ketadi.
Ubaydullaxon Buxoroga qaytgach, Balxni yana Mahmudbiy egallaydi. 
Uning suverenlik huquqini Ubaydullaxon tan olishga majbur bo’ladi. 
Buxoro   xonligi   tasarrufida   bo’lgan   Farg’ona   vodiysida   ham   XVIII   asr
boshlarida   ajralib   chiqish   harakati   boshlanib,   hokimiyat   avval   Chust   yaqinidagi
Chodak xo’jalari qo’liga o’tadi. 1710-yilda esa hokimiyatni ming qabilasi boslilig’i
Shohruhbiy egallab, mustaqil Qo’qon xonligiga asos soladi 4
. 
Ubaydullaxon   davrida   ijtimoiy-siyosiy   parokandalik   kuchaydi.   На r   bir
viloyat   hokimi   mustaqil   bo’lishga   intildi.   Natijada,   Ubaydullaxonga   qarshi   fitna
uyushtirildi va 1711 - yilning 16- martida u o’ldirildi. 
Taxtga   Ubaydullaxonning   inisi   Abulfayzxon   (1711-1747)   o’tqizildi.
Abulfayzxon   tomonidan   fitnaning   hamma   ishtirokchi   va   ijrochilari   saxiylik   bilan
mukofotlandi.   Ular   katta-katta   lavozim   egalari   bo’ldilar.   Ubaydullaxonning
yaqinlari, amaldorlarining mol-mulklari talandi, o’zlari esa qatl etildi. 
Shunday   qilib,   parokandalikka   qarshi,   oliy   hokimiyatni   kuchaytirish   va
mamlakat   birligini   ta’minlash   uchun   kurashgan   Ubaydullaxonning   hukmronligi
fojiali yakunlandi. 
Abulfayzxon kundan kunga mamlakat hayotida nufuzi kuchayib borayotgan
amirlar va zodagonlar qo’lida bir qo’g’irchoq hukmdor edi, xolos. Bu davrga kelib,
xonning   ahvoli   shu   darajaga   borib   yetdiki,   uning   farmonlari   saroy   ostonasidan
nariga   o’tmaydigan   bo’lib   qoldi.   Zamondosh   tarixchilarning   ma’lumotlariga
qaraganda, Abulfayzxon 
4
  O`zbekiston  tarixi (1-qism), T.”Universitet”, 1997.
7 „Saroyning   oldi   (ya’ni   Registon)   tinch   bo’lsa   bo’lgani”,   degan   gapni   doimo
takrorlab turgan. 
Abulfayzxon   davrida   o’zbeklarning   mang’it   qabilasidan   kelib   chiqqan
Muhammad   Hakimbiy   katta   nufuzga   ega   bo’lib   oladi.   U   barcha   shahzodalar
otaliqlarining   boshlig’i   deb   tan   olingan   edi.   Bu   boshqa   qabilalar   aslzodalarining
qat’iy noroziligiga sabab bo’ladi. 
Shahrisabz   hokimi,   kenagas   qabilasidan   chiqqan   Ibrohimbiy   Urgut   va
Miyonqol   hokimlari   bilan   til   biriktirib,   Buxoro   xonligidan   mustaqil,   poytaxti
Samarqand   bo’lgan   davlat   tuzishga   qaror   qildi.   Bu   maqsadini   amalga   oshirish
uchun 1716-1719- yillarda Qarshiga va Buxoroga hujum qilib, hokimiyatni qo’lga
olishga   harakat   qildi.   Bu   urinish   natijasiz   tugagach,   1722-   yilda   Samarqandni
egallab, kuyovi Rajab 
Sultonni xon deb e’lon qildi. Natijada mustaqil  Samarqand xonligiga asos  solindi
va 1730-1731- yillargacha bu xonlik mustaqilligi saqlanib turildi. 
Ibrohimbiy o’ziga „amir-ul-umaro” (ulug’ amir) unvonini oldi. 
Ibrohimbiyning navbatdagi maqsadi Buxoro taxtini egallash, Rajab Sultonni
Buxoro   taxtiga   o’tqazish   hamda   shu   yo’l   bilan   xonlikning   eng   nufuzli   kishisi
bo’lish   edi.   Abulfayzxon   siyosatidan   norozi   bo’lgan   beklar   Ibrohimbiyga
qo’shiladilar.   Ibrohimbiy   katta   qo’shin   to’plab   Buxoroga   yurish   boshlaydi.
Ibrohimbiy va Rajab sultonlar kimki ularga qo’shilsa, g’alabadan so’ng juda katta
boylik   va   amal   ulashishni   va’da   qiladilar.   Jangda   Muhammad   Hakimbiy   otaliq
boshchiligidagi   Buxoro   qo’shinlari   mag’lubiyatga   uchraydi.   Lekin   Rajab   Sulton
Buxoro shahrini egallay olmaydi. 
Qanday   bo’lmasin   Buxoro   taxtini   egallash   ishtiyoqida   yonayotgan
Ibrohimbiy va Rajab Sulton oqibatini chuqur o’ylab ko’rmasdan turib ko’chmanchi
qozoqlardan   yordam   so’raydilar.   Ularga   katta   o’ljalar   va’da   qiladilar.   Jung’ar
(qamoq)   ko’chmanchilarining   bosqinidan   katta   talafot   ko’rgan,   talangan   hamda
ocharchilikka duchor etilgan qozoqlar bu taklifga rozi bo’ladilar. Mamlakatga kirib
kelgan qozoqlar talon-tarojlikni avj oldiradilar. Ular yetti yil mobaynida Zarafshon
8 va Qashqadaryo vohalarigatalonchilik yurishlarini uyushtirib, hamma yoqni talab,
xonavayron   qiladilar.   Na   Buxoroda,   na   Samarqandda   ularni   to’xtatishga   qodir
kuch topilmadi. Bunday sharoitda ichki nizolar yanada avj oldi. 
Aholining   Abulfayzxondan   noroziligi   kuchayib   ketdi.   Nihoyat,   Abulfayzxon
yaqinlarining talabi bilan Muhammad Hakimbiyni Buxorodan chiqarib yuborishga
qaror qiladi. Hakimbiy 
Qarshiga   jo’nab   ketadi,   biroq   u   qulay   fursat   tug’ilishi   bilanoq   Buxoroda
hokimiyatni yana o’z qo’liga olish niyatidan qaytmagan edi. 
Abulfayzxon   esa   vaqtini   ko’ngilxushlik   ishlariga   sarflab,   mayxo’rlikka
berilib ketadi. Uning yetti farzandi bor edi. Mast chog’ida ularni o’limga mahkum
etdi.   Hali   go’dak   bo’lgan   Abdulmo’mingina   taxt   ostiga   yashirinib,   omon   qolgan.
Xon   davlat   ishlarini   deyarli   nazorat   qilmay   qo’ydi.   Oliy   hokimiyat   amalda   oliy
qo’shbegi   bo’lib   olgan   Jovshon   qalmoq   qo’liga   o’tdi.   Markaziy   hokimiyatning
zaiflashuvi   siyosiy   tarqoqlikni   yanada   kuchaytirdi.   Samarqand,   Qarshi,   Balx,
Farg’ona, Badaxshon amalda  mustaqil  bo’lib  oldilar.  Bu  ahvol  
tashqi  dushmanlarning    Movarounnahrga  bostirib  kirishiga  qulay  imkoniyat
yaratdi 5
. 
Eron   shohi   Nodirshoh   Kavkaz,   Hindiston,   Usmonli   turklar   saltanati   va
Afg’onistonga   qarshi   zafarli   yurishlardan   so’ng,   1736-   yili   Buxoro   xonligiga
bostirib   kirdi.   Nodirshohning   o’g’li   Rizoqul   yetakchiligidagi   qo’shinlar
Amudaryodan   o’tib,   ko’pgina   hududlarni   bosib   oladi   va   Qarshini   15   kun   qamal
qiladilar. 
Bunday og’ir sharoitda Buxoro xoni Xiva xonidan yordam so’rashga majbur
bo’ldi.   Xiva   xoni   Elbarsxonning   yordamga   kelayotganidan   xabar   topgan
Nodirshoh buyrug’iga binoan Rizoqul qo’shinlari orqaga qaytib ketadilar. 
1740-   yilda   Eron   qo’shinlari   Buxoroga   qarshi   ikkinchi   marta   hujum
qiladilar.   Bu   safar   qo’shinni   Nodirshohning   o’zi   boshqaradi.   Buxoro   va   Xiva
xonlari umumiy dushmanga qarshi kurashish uchun birlasha olmaydilar. 
5
  O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., “Universitet”, 1999.
9 Bu   ham   yetmaganidek,   Buxoroning   o’zida   xoinlik   yuz   beradi.   Xonlikda
yetakchi   mavqega   ega   bo’lib   olish   niyatidan   qaytmagan   Qarshi   hukmdori
Muhammad   Hakimbiy   Nodirshoh   tomoniga   o’tib   ketadi.   Abulfayzxon   Eron
bosqiniga qarshi kurashni uyushtira olmay, taslim bo’ladi. 
Nodirshoh   Buxoro   xonligining   taslim   bo’lish   shartlarini   Muhammad
Hakimbiy   orqali   Abulfayzxongajo’natadi.   Abulfayzxon   Zarafshon   daryosining
bo’yidagi   Chorbakr   qo’rig’iga   —   Nodirshoh   huzuriga   borishga   va   shartnomani
imzolashga   majbur   bo’ladi.   Shartnomaga   ko’ra,   Nodirshoh   qo’shinlari   uchun   8
yilga yetadigan 200 ming xarvar bug’doy va arpa to’plab beradi. Bundan tashqari,
Buxoro xonligi aholisidan 10 ming nafarli qo’shin to’planib, Nodirshoh ixtiyoriga
jo’natiladi.   Bu   qo’shinga   Muhammad   Hakimbiyning   o’g’liMuhammad   Rahim
qo’mondon etib tayinlanadi. 
Shunday qilib, Buxoro xonligi Eronga qaram davlatga aylanadi. 
Muhammad   Hakimbiy   esa   imkoniyatdan   foydalanib   qo’shbegi   (bosh   vazir)
lavozimini   egallaydi.   Butun   hokimiyat   amalda   uning   qo’lida   to’planadi.
Ashtarxoniylar hukmronligining barham topishi muqarrar bo’lib qoladi. 
Ashtarxoniylar   davrida   davlat   tizimi   va   boshqaruvi   o’z   tuzilishi,   mohiyati
jihatidan   shayboniylar   davridagidan   deyarli   farq   qilmas   edi.   Davlatning   ichki   va
tashqi siyosatiga doir masalalar rasman oliy hokimiyat boshlig’i Xon ixtiyori bilan
hal   qilinardi.   Markaziy   va   mahalliy   hokimiyat   boshqaruvida   ham   shayboniylar
davrida amalda bo’lgan lavozimlar saqlanib qolgan. 
10 Ashtarxoniylar   davrida   saroy   qutlovi   davlat   lavozimi   joriy   etilib,   u   davlat
mablag’i   hisobiga   amalga   oshiriladigan   qurilish,   suv   inshootlari   barpo   etish   va
obodonchilik ishlarini boshqargan. 
Buxoro   xonligi   ma’muriy   jihatdan   viloyatlarga,   viloyatlar   tumanlarga
bo’linib   boshqarilgan.   Viloyat   hokimlari   xon   tomonidan   tayinlangan.   Harbiy
sohada   doimiy   qudratli   harbiy   qo’shin,   markaziy   harbiy   qo’mondonlikning
yo’qligi,   qo’shinning   zamonaviy   qurolyarog’lar,   zambaraklar   bilan
ta’minlanmaganligi   Buxoro   xonk’gining   harbiy   jihatdan   o’ta   zaiflashuviga   olib
keldi. 
Ashtarxoniylar   davrida   yerga   egalik   qilishning,   ilgarigi   asrlarda   amalda
bo’lganidek mulki sultoniy, xususiy mulk, vaqf yerlari shakllari mavjud edi. 
Mulki   sultoniy   davlat   yerlari   hisoblanib,   undan   keladigan   daromad   xon
xazinasiga   kelib   tushardi.   Davlat   yerlaridan   o’sha   joylarda   yashagan   dehqonlar
foydalangan, ular yerni ishlatib, olingan hosildan xiroj solig’i to’laganlar. 
Xon   davlat   tasarrufidagi   yerlarni,   aholi   yashaydigan   qishloqlarni
shahzodalarga, yirik din ulamolari va sayyidlarga suyurg’ol shaklida, harbiy qism
boshliqlari, saroy amaldorlariga tanho shaklida in’om qilardi 6
. 
Suyurg’ol qilingan katta yer egalari xon xazinasiga soliq to’lamas edi. Tanho
shaklida in’om qilingan yerlar tanhodorning xususiy mulki bo’lmay, o’sha yerlarda
ishlayotgan   dehqonlardan   soliq   olish   huquqi   berilar   edi.   Xon   ayrim   shaxslarga
hukmdorga   ko’rsatgan   alohida   xizmatlari   uchun   ham   yer-mulklar   in’om   etardi.
Bunday mulklar soliqlardan ozod qilinardi va shu boisdan ular „Mulki xurri xolis”
deb atalardi. 
Xususiy   mulkchilik   tobora   kuchayib  bordi.  Xon   tomonidan  davlat   yerlarini
soliqqa   tortmaslik   sharti   bilan   yirik   boylar   va   saroy   amaldorlariga   sotish   hollari
ham   yuz   berdi.   Xususiy   mulk   egalari   u   yerlarda   o’zlari   ishlamas   edi,   yersiz
dehqonlarga   ijaraga   berib,   ularni   zo’ravonlik   bilan   ishlatib,   katta   daromad
olardilar. 
6
  O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T ”Sharq”, 2000.
11 Diniy   mahkamalarga   mulki   sultoniy   hisobidan   berilgan   u   yerlar,   masjidlar,
xonaqohlar,   qabristonlar   vaqf   mulki   hisoblanardi.   Vaqf   mulkidan   ham   soliq
olinmas edi. 
Ko’chmanchi   chorvador   qabilalar   ham   katta-katta   yerlarni   egallab,
o’troqlashib,   dehqonchilik   bilan   shug’ullanadigan   bo’ldilar.   Natijada   Qo’ng’irot,
Mang’it,   Nayman,   Do’rmon   va   boshqa   aholi   yashaydigan   yirik   manzilgohlar
vujudga keldi. 
Barcha mulk shakllariga xos xususiyat shunda ediki, ularda yersiz kambag’al
dehqonlar   ijara   hisobiga   mehnat   qilganlar.   Buxoro   xonligidagi   yerga   egalik
qilishning bunday tartibi oqibatda: 
qishloq xo ’ jaligidan tushadigan daromadlarning alohida 
shaxslar qo ’ lida to ’ planib borishiga; xon  xazinasiga  tushadigan
daromadlarning   kamayib,   davlatning   kuchsizlanishiga;   yerda   ter   to ’ kib   ishlovchi,
mahsulot   yetishtiruvchi   mehnatkash   aholi   moddiy   ahvolining   og ’ irlashuviga   olib
keldi. 
Tinimsiz   urushlar,   qabila   boshliqlari   va   amirlar   o ’ rtasidagi   ichki   kurashlar
mamlakat   iqtisodiy   hayotini,   aholining   moddiy   turmushini   ayanchli   ahvolga
tushirdi. 
Sug’oriladigan yerlarda bug’doy, arpa, jo’xori, loviya, mosh, sholi, paxta, savzavot
va   poliz   ekinlari   ekilgan.   Dasht   va   tog’oldi   lalmi   yerlarda   ham   boshoqli   ekinlar,
kunjut, tarvuz, qovun ekilib, dehqonchilik qilingan. 
Dehqonchilik   mamlakat   iqtisodining   butunlay   inqirozga   tushib   qolishidan   saqlab
turgan   asosiy   omil   bo ’ lib,   aholining   oziq-ovqatga   bo ’ lgan   ehtiyojini   qondirishga
xizmat   qilgan.   Imomqulixon   davrida,   1614   -   1615-   yillarda   Qashqadaryodan
Qarshi   cho ’ liga   kanal   qazilgan.   1633   -   1634-   yillarda   Qo ’ shqo ’ rg ’ onda   kanal
qazilib,   vohalarga   suv   chiqarilgan.   Biroq   ashtarxoniylar   davrida   suv   inshootlari
qurilishiga yetarli e ’ tibor berilmadi. 
Chorvachilik ham qishloq xo ’ jaligining yetakchi tarmog ’ i bo ’ lgan. 
Mehnatkash   aholi   chorva   mollarini   boqib,   go’sht,   sut   mahsulotlari   yetishtirgan.
Ammo katta yaylovlar xon, saroy amaldorlari, din peshvolari, qabila boshliqlariga
12 tegishli  bo’lib, ming-minglab qo’ylar, podalar, yilqilar, tuyalar  boqilardi. Jun, ten
va   boshqa   chorvachilik   mahsulotlari   yetishtirilar,   ichki   va   tashqi   bozorda   sotilar
edi. 
Ho’kizlardan yer haydashda, omoch va mola tortishda keng foydalanilar edi. 
Hunarmandchilik mahsulotlari asosan shaharlarda, qisman yirik qishloqlarda
yetishtirilar edi. 
Hunarmandchilikning to’qimachilik tarmog’ida ip yigirish, gazlamalar tayyorlash,
tayyor kiyimlar tikish, gilam to’qish, kashtachilik ancha rivojlandi. 
Hunarmandchilikning   kulolchilik   tarmog’i   ham   rivoj   topadi.   O’lkada   sog’
tuproq   manbalarining   ko’pligi   sopol   va   chinni   idishlar,   ko’za,   kosa   va   boshqa
tayyor kulolchilik mahsulotlari tayyorlashga imkoniyat berardi. 
Metall  va  yog’ochga ishlov  berish  orqali  uy-
ro’zg’or buyumlari tayyorlash, binolar qurilishida yog’och va ganch o’ymakorligi
kabi  hunarmandchilik tarmog’i  ham  ancha o’sdi. Buxoro va Samarqandda yuqori
sifatli   yozuv   qog’ozi   ishlab   chiqarish,   tog’li   hududlardan   nodir   metallar,   kaliy
qazib olish ham yo’lga qo’yilgan. 
Buxorolik hunarmandlar 200 ga yaqin kasb turlari bilan shug’ullangan. 
XVII  - XVIII asrlarning birinchi yarmida savdo-sotiq ishlari ham  bir  qadar
o’sib bordi. Savdo-sotiq ishlarida Buxoro, Samarqand, Qarshi, Toshkent, Balx va
boshqa   yirik   shaharlarning   mavqeyi   baland   edi.   Ichki   savdoda   dehqonchilik,
chorvachilik   mahsulotlariga,   hunarmandchilik   buyumlariga   ehtiyoj   kattaligi
sababli bozorlar gavjum bo’lardi. 
Tashqi savdo ham to’xtab qolmadi. Rossiya, Xitoy, Hindiston, Eron, Qashg’ar, 
Turkiya mamlakatlariga paxta, teri, jun, turli matolar va boshqa qishloq xo’jalik 
mahsulotlari chiqarilar edi. Buxorolik savdogarlarning Sibir shaharlarida o’z savdo
rastalari bo’lgan. Xitoydan shoyi matolar, chinni idishlar, dori-darmon, choy, 
Hindistondan qimmatbaho toshlar, matolar, oltin iplar olib kelib sotilgan. 
Ashtarxoniylar davrida davlat xazinasini boyitishning yagona usuli soliq deb
hisoblangan.   Shu   boisdan   soliqlar   turi   va   miqdori   ko’paytirilgan.   Asosiy   soliq
to’lovchi   raiyat   —   dehqonlar,   chorvadorlar,   hunarmandlar,   savdogarlar   bo’lib,
13 ulardan xiroj, zakot, ixrojot, boj va boshqa soliqlar undirilgan. Soliqlardan tashqari
aholi kanallar qazish, ariqlarni tozalash, qurilish va boshqa ishlarga majburan jalb
etilardi. 
Urush   yillarida   soliq   miqdori   haddan   tashqari   oshirilardi.   Subhonqulixon
davrida raiyatdan 7 yillik soliqlarni birdaniga yig’ib olish hollari bo’lgan. 
Ubaydullaxon   esa   aholidan   yig’iladigan   soliqlar   miqdorini   4   baravarga
ko’paytirgan.   Ubaydullaxon   1708-   yilda   pul   islohoti   o’tkazib,   tarkibining   35
foizini   kumush   tashkil   etuvchi   tangalar   o’rniga,   tarkibida   9   foiz   kumush   bo’lgan
tangalarni zarb ettiradi va uning qimmatini oldingi tangalarga teng deb belgilaydi.
Natijada   pulning   qadri   4   baravar   kamayadi,   norozilik   kuchayib,   do’kondor   va
hunarmandlar   o’z   mahsulotlarini   sotmay   qo’yadi,   do’konlar   yopiladi,   savdo-sotiq
ishlariga katta zarar yetadi. 
Muhammad   Amin   Buxoriyning   „Ubaydullanoma”   asarida   „Oddiy   xalq   va
kambag’allar   mushkul   ahvolda   qoldilar,   kundalik   yeyish-ichishdan   mahrum
bo’ldilar,   hatto   kafan   uchun   mato   topolmay,   jonlarini   xudoga   topshirdilar”,   deb
yozilgan edi. Bunday ahvolga chiday olmagan xalq 
1708- yilda Buxoroda qo’zg’olon ko’taradi. 
Qo’zg’olonchilar   xon   saroyiga   yaqinlashib,   saroyni   o’rab   oladilar.   Ark
darvozasiga   tosh   yog’dirib,   xonni   haqoratli   so’zlar   bilan   badnom   qiladilar.
Qo’zg’olon bostiriladi, yangi tangalar qimmati ikki baravarga tushirilib, do’konlar
qayta ochiladi. 
1712- yilda Samarqandda qo’zg’olon ko’tarilib, xalqqa zulm va zo’ravonlik
qilayotgan   kenagas   qabilasidan   qo’yilgan   Sulton   To’qsabo   shahardan   haydaladi.
XVIII   asrda   Balx,   Karmana,   Miyonqol,   Shahrisabz   va   boshqa   viloyatlarda   ham
xalq qo’zg’olonlari ko’tariladi. Biroq qo’zg’olon tartibsiz, tarqoq holda bo’lganligi
uchun tezda bostiriladi. 
Xalq   qo’zg’olonlari   Buxoro   xonligi   siyosiy   tartiblarining   istiqboli   yo’qligini
yaqqol ko’rsatdi va uni yanada zaiflashtirdi. 
14 XVII - XVIII asrlarda shahar va qishloqlarda ko’plab maktab (maktabxona)lar
faoliyat   ko’rsatgan.   O’g’il   va   qiz   bolalar   alohida   alohida   maktablarda   o’qitilgan.
O’g’il   bolalar   maktablari   masjidlar,   madrasalar,   korxonalar   qoshida   yoki   xususiy
maktabdorlar   xonadonlarida   tashkil   etilgan   bo’lib,   masjid   imomi   yoki   madrasani
tugatgan ziyoli kishilar o’qituvchilik qilgan. Ularni domla deyishgan. 
15 Qiz   bolalar   maktablari   badavlat   kishilar   yoki   o’qituvchi   ayollar   uylarida   tashkil
etilgan, qizlarni otinoyi, otinbibi, bibixalifa,bibiotin deb atalgan ayol o’qituvchilar
o’qitishgan. 
Maktablar   xarajati   va   domlalarning   maoshi   vaqf   mulkidan   tushgan
daromadlar  hamda  o’quvchilarnmg ota-onalari  tomonidan o’qish uchun to’langan
mablag’lar   hisobidan   qoplangan.   Yetim-yesirlar   bepul   o’qitilgan.   Bolalar
maktabga 6 - 7 yoshdan berilgan va 5 - 8 yil davomida ularga boshlang’ich ta’lim
berilgan. 
O’quvchilarga   avval   harflar   o’rgatilgan,   keyin   bo’g’inlar,   ularni   qo’shish
orqali so’z tuzish, «Haftiyak» („Qur’oni Karimning yettidan biri”) kitobini o’qish
o’rgatilgan.   Hisob   darsida   sonlar,   ularni   qo’shish,   ayirish,   ko’paytirish,   bo’lish
amallari   o’rgatilgan.   O’quvchilar   Navoiy,   Fuzuliy,   Bedil,   Mashrab,   Hofiz
Sheroziy,   So’fi   Olloyor   asarlarini,   „Chor   kitob”ni   o’qib   saboq   olganlar.   Qizlar
maktablarida   uy-ro’zg’or   tutish,   pazandachilik,   odob-axloq,   pokizalik   sirlarini
o’rganishga ko’proq o’rin berilgan 7
. 
Bolalar   o’qishni   to’liq   o’zlashtirib   olganlaridan   keyingina   yozishga
o’tganlar.   Bolalarga   kitoblardan   ko’chirib   yozish,   mustaqil   ravishda   duoyi   salom
xati,   ish   yuzasidan   turli   ma’lumotlar   yozish   malakalari   o’rgatilgan.   Maktablarda
imtihonlar   bo’lmagan,   o’quvchilarga   maktabni   bitirgani   to’g’risida   hujjat   ham
berilmagan.   Bolaning   ravon   o’qishi,   to’g’ri   yoza   olishi,   hisob-kitobni   bilishi
maktabni bitirganligiga guvoh bo’lgan. 
Madrasa o’rta va oliy o’quv yurti hisoblangan. Madrasaga maktabxonalarni
tugatganlar   qabul   qilingan.   Madrasa   ta’limi   talabalar   iqtidoriga   qarab   7   -   12   yil
davom   etgan.   Buxoro   xonligi   shaharlarida   150   dan   ortiq   madrasa   bo’lgan.
Madrasada   arab,   fors   tilida  yozilgan   kitoblar   o’qitilgan,   ular   talabalarga   mudarris
tomonidan turkiy tilda sharhlab berilgan. O’qish „Avvali ilm” deb nomlangan fors
tilidagi   o’quv   qo’llanmasini   o’zlashtirishdan   boshlangan.   Keyin   arab   tili
grammatikasi o’qitilgan. Fiqh (huquq) kursi majburiy kurs hisoblangan. 
7
  O`zbekiston  tarixi (1-qism), T.”Universitet”, 1997.
16 Madrasalarda   umumta’lim   kurslaridan   falakiyot,   handasa,   tibbiyot,   kimyo,
tarix,   jug’rofiya,   adabiyot,   araz   ilmi,   me’morchilik   asoslari,   xattotlik,   musiqa,
axloq, notiqlik kabi fanlar o’qitilgan. Talabalardan 
Imom  al-Buxoriy,  Abu  Mansur Moturidiy,  Burhoniddin 
Marg’inoniy   asarlarini,   jami   137   darslik   va   o’quv   qo’llanmalarini   o’zlashtirish
talab etilgan. 
Diniy   mutaassiblik,   xalq   ommasidan   diniy   aqidalarga   so’zsiz   itoat   etish
talablarining kuchayishi ilm-fan ravnaqiga salbiy ta’sir etdi. 
Shunga   qaramasdan   ilm-ahllari   ijodi   batamom   to’xtab   qolmadi.   XVII   asrning
taniqli   olimi,   Mir   Arab   madrasasi   mudarrisi   Muhammad   Sharif   Buxoriy   (1609-
1697) falsafa, tasavvur, tarix, fiqh, tilshunoslik, astronomiya sohasida 20 dan ortiq
asarlar   yozgan.   Uning   „Davriylik   haqida   risola”   asari   makon   va   zamon
masalalariga   bag’ishlangan.   Uning   „Xoqonga   foydali   maslahatlar”   kitobi   25   bob
32   fasldan   iborat   bo’lib,   unda   shariat   qonun-qoidalari,   ijtimoiy   hayot   va   axloqiy
muammolarga   oid   ma’lumotlar,   hukmdorlar   to’g’risida   qiziqarli   lavhalar   o’z
ifodasini topgan. 
Matematika,   handasa,   kimyo,   astronomiya   sohasida   Mulla   Tursun
Fariziyning,   falsafa   va   mantiq   sohasida   Mulla   Yusuf   Qorabog‘iyning   asarlari
bizgacha yetib kelgan. Boboxoja ibn Xoja Orif 
Samarqandiy   tomonidan   1678-yilda   falakiyot,   ilmi   hay’at   haqida   risola   yozilgan.
Mahmud ibn Valining 1636- yilda yozilgan „Baxrul-asror” 
(„Sirlar   dengizi”)   asarida   samarqandlik   va   buxorolik   20   nafar   olim   haqida
ma’lumotlar berilgan. 
Subhonqulixon   davrida   tibbiyot   ilmi   rivojlandi.   Uning   tashabbusi   bilan
Buxoroda   „Dor   ush-shifo”   qurilib,   bemorlarni   davolash   ishi   yo’lga   qo’yilgan,
tibbiyotga   ixtisoslashgan   madrasa   qurilib,   shifokorlar   tayyorlangan.
Subhonqulixonning   tibbiyotga   oid   kitoblar   jamlangan   nodir   kutubxonasi   bo’lgan.
U   „Subhoniy   tibbiyoti   bo’yicha   davolash”,   „Baxtli   soatni   aniqlashda   oy
manzillarining mohiyati” nomli ilmi nujumga oid kitoblar yozgan. 
17 XVII   -   XVIII   asr   birinchi   yarmida   Buxoro   tarixiga   doir   qator   asarlar
yaratiladi. Tarixchi va geograf olim Mahmud ibn Valining 
„Oliyjanob   insonlar   jasorati   xususida   sirlar   dengizi”   asarida   Movarourmahr   va
Xuroson tarixi, mamlakatlar, shaharlar, okean va dengizlar, hayvonot olami haqida
qimmatli ma’lumotlar bayon qilinadi. 
U   „Muhabbatnoma”,   „Axloq   husnlari”   risolalari   hamda   50   ming   baytdan   iborat
katta devon muallifidir. 
Tarixnavislikda   Muhammad   Yusuf   Munshiyning   „Tarixi   Muqimxoniy”,
Muhammad   Amin   Buxoriyning   „Ubaydullanoma”,   Muhammad   ibn   Muhammad
Zamon   Buxoriyning   „Muhit   ut-tavorix”   („Tarixlar   dengizi”),   Abdurahmon
Tolening   „Abulfayzxon   tarixi”,   Xojamqulixon   Balxiyning   „Qipchoqxon   tarixi”
asarlari muhim ahamiyatga egadir 8
. 
XVII   -   XVIII   asr   birinchi   yarmida   adabiyot   ancha   rivoj   topdi.   Adabiy
muhitda Bedil (asli ismi Mirzo Abdulqodir, 1644 - 1721) ning o’rni katta. U kesh
(Shahrisabz)lik,   turkiy   barlos   urug’idan,   Hindistonga   ko’p   marta   safar   qilgan,
Dehlida   vafot   etgan.   Bedil   inson   erkinligi,   tafakkuri   haqida   falsafiy,   axloqiy
qarashlarini   she’riy   va   nasriy   asarlarida   bayon   etgan.   Bedil   120   ming   misradan
ortiq   she’riy   va   nasriy   asarlar   yozgan.   Uning   yirik   asari   „To’rt   unsur”   nasrda
yozilgan bo’lib, havo,  suv, yer, olov , haqida, shuningdek,  o’simliklar, hayvonlar
va odamning kelib  с hiqishi haqida o’z qarashlarini bayon etadi. 
Bedilning   „Irfon”   dostonida   falsafa,   tarix   va   ilohiyotning   xilma-xil
masalalari   bayon   etilgan.   Bedilning   fikricha,   dunyo   abadiy   bo lib,   to xtovsiz’ ’
harakat   qiladi   va   o zgarib   turadi.   U   she rlarida   jamiyatdagi   jabr-zulm,	
’ ’
adolatsizltk   kabi   illatlarni   qoralaydi.   Bedil   asarlarining   ko’pchiligi   16   jildli
„Kulliyot”iga   kirgan   (Bombey,   1882).   Bedil   Turkistonda   „Abulma’oniy”
(„Ma’nolar otasi”) degan nom olgan. 
Sayido   Nasafiy   (asl   ismi   Mirobid   1637-1710)   to’quvchilik   bilan
shug’ullangan,   ko’pgina   she’rlarida   ijtimoiy   tengsizlikka,   jabr-u   zulmga   qarshi
8
  O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T ”Sharq”, 2000.
18 norozilik   bayon   etilgan.   U   212   xil   kasb-hunar   egalari   haqida   fikr   bildirib,   hunar
ahlini ulug’lagan. Uning „Bahoriyat” 
(„Hayvonotnoma”) majoziy-munozara asarida, g’azallarida o’z davrining ijtimoiy-
siyosiy hayoti qalamga olingan. 
Turdi   (XVII   asr)   hajviy   she’rlari   bilan   tanilgan   shoir.   Turdining   merosi   18
she’rdan   iborat   bo’lib,   ulardan   12   tasi   g’azal,   5   tasi   muxammas   janriga   oid.   434
misra hajmdagi bu merosning 165 misrasi 
Subhonqulixon haqidagi hajviyalardir („Subhonqulixon to’g’risidahajviya”, 1691).
Uning tasavvufiy she’rlari g’oyat go’zal va teran falsafiy mazmunga boy bo’lgan. 
So’fi   Olloyor   (1644   -   1724)   tariqat   arbobi   va   shoir.   U   shayxlik   martabasiga
ko’tarilgan,   valiulloh   (karomat   sohibi)   bo’lib   yetishgan.   U   forsiy   tilda
„Taqvodorlar   maslagi”,   „Oriflar   murodi”,   turkiy   tilda   „Ojizlar   saboti”,   „Najot
tantanasi”   kabi   masnaviy   asarlarini   yaratgan.   Uning   „Taqvodorlar   maslagi”
(„Maslakul-muttaqin”)   asari   12   ming   bayt,   135   ta   bobdan   iborat   bo’lib,   ilohiy
ma’rifat   badiiy   talqinda   bayon   etilgan   o’zbek   falsafiy   adabiyotining   yetuk
namunasidir. Bu asar maktab va madrasalarda darslik qatorida o’qitilgan. 
Buxoro   xonligi   adabiy   muhitini   Mashrab   (Boborahim   Mulla   Vali   o’g’li),
Xoja Samandar Termiziy, Mutribiy, Samarqandiy, Mulla Sodiq Samarqandiy kabi
yetuk namoyandalar ham o’z asarlari bilan boyitdilar. 
Xattotlik,   miniatura   rassomlik   san’ati,   kitob   ko’chirish,   ularni   naqsh   va
tasvirlar   bilan   bezatish   san’ati   davom   ettirildi.   1624-   yilda   Samarqandga
ko’chirilgan   Sharafiddin   Ali   Yazdiyning   „Zafamoma”   kitobi   o’sha   davr   kitobat
san’atining yorqin namunasidir. 
Xalq   ommasining   o’ziga   xos   ijodiyoti   qo’shiqlar,   ertaklar,   masxaraboz-
qiziqchilarning   shahar   maydonlarida   namoyish   qiluvchi   san’atida,   askiyalarida
namoyon   bo’ldi.   Musiqa   san’atida   turli   sozandalar   xalq   yoqtirgan   kuylar   va
ashulalarni ijro etib, tomoshabinlar olqishiga sazovor bo’lardilar. 
19 Buxoro   xonligi   tasarrufidagi   hududlarda   me’morchilik   ishlari   ham   ancha
rivoj   topdi.   Ko’plab   masjidlar,   madrasalar,   bozorlar,   xonaqohlar,   karvonsaroylar,
hammomlar, sardobalar b а rp о  etildi. 
XVII   asrda   Samarqand   Registoni   ansamblining   hozirgi   qiyofasi
shakllantirildi.   Samarqand   hokimi   Yalangto’sh   Bahodir   1619-1635-   yillarda
vayrona holatga tushib qolgan Registon maydonida Ulug’bek madrasasi qarshisida
Sherdor   madrasasini,   uning   yonida   1646-1659-   yillarda   Tillakori   madrasa-
masjidini   o’z   mablag’lari   hisobidan   bunyod   ettirgan.   Samarqand   Registon
ansambli o’zining rang-barang koshinkor bezaklari, naqshinkor peshtoqlari, ulkan
gumbazlari   bilan   O’rta   Osiyo   me’morchiligining   noyob   tarixiy   yodgorligi   bo’lib,
bugungi kunda jahon jamoatchiligi, sayyohlari e’tiborini o’ziga jalb qilmoqda. 
  Shayboniylardan   keyin   Buxoro   taxtini   egallagan   sulola   –   Ashtarxoniylar
(kelib   chiqishi   Astraxondan   bo‘lganligi   uchun)   yoki   Joniylar   (sulola   asoschisi
Jonibek   Sulton  nomidan   olingan)   hukmronligi   o‘zbek   davlatchiligi   tarixidagi   eng
ziddiyatli davr hisoblanadi. Oliy hokimiyatni 150 yildan ortiqroq (1601-1756) davr
mobaynida   o‘z   qo‘llarida   saqlab   kelgan   ashtarxoniylar   davrida   markaziy   davlat
hokimiyati juda zaiflashdi, o‘zaro urushlar avj oldi. Abdullaxon ikkinchining sa’y-
harakatlari   bilan   barpo   etilgan   ulkan   Buxoro   xonligi   hududi   qisqarib   ketdi.
Markaziy   hokimiyat   mamlakatdagi   vaziyatni   nazorat   qilolmaganligi,   hududiy
yaxlitlikni   ta’minlay   olmaganligi   sababli   17-asr   boshlaridayoq   Xurosonning   katta
qismi   qo‘ldan   boy   berildi.   Xorazmda   mustaqil   Xiva   xonligi   barpo   etildi.   18-asr
boshiga kelib esa xonlikning shimoliy chegaralarida Qo‘qon xonligiga asos solindi.
Ashtarxoniylar   Jo‘jixonning   o‘n   uchinchi   o‘g‘li   To‘qay   Temur   avlodidan
bo‘lib,   15-asrning   80-yillaridan   boshlab   Astraxan   (Xojitarxon)da   hukmronlik
qilganlar. Bu shahar  Ivan Grozniy qo‘shinlari tomonidan 1556 yilda egallangach,
sulola   yetakchisi   Yormuhammad   o‘z   yaqinlari   bilan   Buxoroga   kelib   o‘rnashgan.
Yormuhammadxonning   o‘g‘li   Jonibek   Sulton   tez   orada   xonning   qizi   Zuhro
begimga uylanadi va shu tariqa Ashtarxoniylar Shayboniylar bilan yaqin qarindosh
bo‘lib   qoldilar.   Jonibek   Sulton   va   uning   o‘g‘illari   Dinmuhammad,   Boqi
Muhammad,   Vali   Muhammad   Abdullaxon   ikkinchi   hukmronligi   davrida   yuksak
20 mavqega ega bo‘lganlar. Shayboniylar o‘rtasidagi toju-taxt uchun kurash bu sulola
vakillarining   qirilib   ketishiga   sabab   bo‘ldi.   Natijada   yirik   o‘zbek   qabilalari
boshliqlari   tomonidan   Buxoro   taxti   Ashtarxoniy   Jonibek   Sultonga   taklif   etildi.   U
Xurosonda   hokimlik   qilayotgan   o‘g‘li   Dinmuhammad   foydasiga   taxtdan   voz
kechadi. Lekin Dinmuhammad Buxoroga kelishida qizilboshlar bilan to‘qnashuvda
halok bo‘lgach, uning ukasi Samarqand hokimi Boqi Muhammad taxtga o‘tqazildi
(1601-1606).   Lekin   hokimiyat   rasman   Jonibek   Sulton   qo‘lida   bo‘lib,   uning
nomidan tangalar zarb etilgan, uning nomi xutbaga qo‘shib o‘qilgan.
Boqi   Muhammad   xonlikdagi   ichki   siyosiy   nizolarga   chek   qo‘yishga   harakat
qildi,   xonlikning   shimoliy   chegaralarini   ko‘chmanchi   qabilalardan   himoya   qilish
choralarini ko‘rdi. Balx viloyatidan eronliklarni xaydab chiqarib u yerga ukasi Vali
Muhammadni hokim etib tayinladi. Lekin 17-asr boshlarida Buxoro xonligi hududi
Abdullaxon   ikkinchi   davridagiga   qaraganda   juda   qisqarib   ketgan   edi.
Ashtarxoniylar   Xorazmni   va   Xurosonning   katta   qismini   butunlay   qo‘ldan   boy
berdilar.   Toshkent   uchun   qozoq   sultonlari   bilan   ko‘plab   urushlar   olib   borishga
to‘g‘ri keldi. 
Boqi   Muhammaddan   so‘ng   taxtga   Vali   Muhammad   o‘tirdi.   Uning   qisqa
hukmronligi   davrida   (1606-1611)   ichki   kurashlar   yanada   kuchaydi,   yirik   o‘zbek
qabilalari   beklari   iqtisodiy-siyosiy   jihatdan   katta   kuchga   ega   bo‘lib,   xon
hokimiyatiga   bo‘ysunmas   edi.   Yangi   xonning   markaziy   hokimiyatni
kuchaytirishga  bo‘lgan  intilishi   unga  qarshi  fitna  bilan  yakunlandi   va  taxtni   Boqi
Muhammadning   o‘g‘li   Imomqulixon   egalladi.   U   o‘zining   nisbatan   uzoq   davom
etgan   hukmronligi   davrida   (1611-1742)   xonlikda   hukm   surayotgan   o‘zaro
urushlarga   chek   qo‘yishga   va   markaziy   hokimiyatni   mustahkamlashga   muvaffaq
bo‘lsada,   Xuroson   va   Xorazmni   qayta   qo‘lga   kirita   olmadi.   Bu   davrda   xon
hokimiyatining   mavqei   oshdi,   ichki   vaziyat   birmuncha   yaxshilandi.   Lekin   undan
keyin   taxtga   o‘tirgan   Nodir   Muhammadxon   (1642-1645),   Abdulazizxon   (1645-
1681)   va   Subxonqulixon   (1681-1702)   davrida   mamlakatda   siyosiy   vaziyat   yana
izdan   chiqdi.   Bu   xonlar   maxalliy   feodallarga   va   tashqi   dushmanlarga   qarshi
to‘xtovsiz   urush   olib   borishga   majbur   bo‘ldilar.   Bu   kurashlarda   diniy   ruxoniylar
21 juda   katta   rol   o‘ynadilar.   Mamlakatda   diniy   mutaassiblik   kuchaydi.   Bu   o‘z
navbatida dunyoviy ilmlar rivojiga to‘sqinlik qildi.      
Subxonqulixon   davrida   Buxoro   hududida   xivaliklarning   uyushtirgan
xujumlari iqtisodiy-siyosiy vaziyatni yanada qiyinlashtirdi. Abdulazizxon va uning
o‘g‘li   Anushaxon   boshchiligidagi   Xiva   qo‘shinlari   Zarafshon   va   Qashqadaryo
voxasiga   talonchilik   yurishlari   uyushtirib,   shahar   va   qishloqlarni   vayron   qildilar.
Bu   yerlarda   xo‘jalik   izdan   chiqib   ketdi.   Natijada   oziq-ovqat   mahsulotlari   narxi
qimmatlashdi,   xalqning   ahvoli   yanada   og‘irlashdi.   Soliqlar   bir   necha   barobar
oshirildi, hatto, yetti yillik soliqlar birdaniga yig‘ib olina boshladi 9
.
18-asr   boshlariga   kelib   ashtarxoniylar   davlatidagi   inqiroz   yanada   kuchaydi.
Bu   sulola   xonlari   yirik   saroy   amaldorlari   va   qabila   boshliqlariga   qaram   bo‘lib
qoldilar. Ubaydullaxon (1702-1711) markaziy hokimiyatni kuchaytirishga intilgan
so‘nggi   ashtarxoniy   hukmdor   bo‘ldi.   Uning   Xisor,   Termiz,   Shahrisabz
viloyatlarining   isyonkor   hokimlarini   bo‘ysundirish   uchun   qilgan   harakatlari
natijasiz tugadi. Ubaydullaxonning 1708 yilda moliyaviy ahvolni yaxshilash uchun
o‘tkazgan pul islohoti iqtisodiy vaziyatni yanada chigallashtirdi. Zarb etilgan past
qiymatli   mis   pullar   bozorlarda   savdogarlar   tomonidan   olinmasdan,   do‘konlar
yopilib,   Buxoro   shahrida   katta   qo‘zg‘olon   ko‘tarildi.   Qo‘zg‘olon   bostirilgan
bo‘lsada,   siyosiy   vaziyat   izga   tushmadi.   Natijada   Ubaydullaxon   o‘ldirilib,   taxtni
Ashtarxoniylar   sulolasining   amaldagi   so‘nggi   xoni   Abulfayzxon   egalladi.   Uning
hukmdorligi   davrida   (1712-1747)   mamlakatda   qabila   boshliqlari,   viloyat
hokimlarining   markaziy   hokimiyatga   qarshi   chiqishlari   yanada   kuchaydi.
Amaldorlar fitnasi avj oldi. 
Buxorodagi   markaziy   hokimiyat   amalda   bir   guruh   saroy   amaldorlari   qo‘lida
edi.   1722   yilda   Samarqandda   mustaqil   xonlikka   asos   solindi   va   bu   xonlik   1731
yilgacha   saqlab   turildi.   Mamlakatdagi   ikki   honkimiyatchilikdan   ko‘chmanchi
qozoqlar   unumli   foydalandilar.   Ular   7   yil   (1723-1729)   davomida   xosildor
Zarafshon   va   Qashqadaryo   voxalariga   talonchilik   yurishlarini   uyushtirib   turdilar.
Shaharlarda   hayot   izdan   chiqdi,   butun-butun   qishloqlar   xuvillab   qoldi.   Mamlakat
9
  O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T ”Sharq”, 2000.
22 iqtisodiy   va   siyosiy   inqiroz   yoqasiga   kelib   qoldi.   Yirik   o‘zbek   qabila   va   urug‘
boshliqlari   o‘zlariga   tegishli   hududlarda   mustahkam   qo‘rg‘onlar   barpo   etib,
markaziy hokimiyatga umuman bo‘ysunmay qo‘ydilar. 
Bu   siyosiy   parokandalikdan   tashqi   dushmanlar   ustalik   bilan   foydalandilar.
Eronda   yangi   sulolaga   asos   solgan   Nodirshoh   qo‘shinlari   1736   yilda
Movarounnahrga   bostirib   kiradi   va   Qarshi   shahrini   qamal   qiladi.   1740   yilda
Nodirshohning   o‘zi   katta   qo‘shin   bilan   kelib   Buxoro,   Qarshi,   Shahrisabz,
Samarqand   va   Xisorni   egalladi   hamda   katta   boyliklarni   olib   ketdi.   Bu   harbiy
harakatlar   paytida   Qarshi   hokimi   Muhammad   Hakimbiyning   o‘g‘li   Raximbiy
mang‘it Nodirshoh xizmatiga kiradi. Bu Muhammad Raximga keyinchalik Buxoro
taxtini   egallashga   yordam   berdi.   1747   yilda   Nodirshoh   Movarounnahrga   yana
xujum   uyushtirib   Toshkent,   O‘tror,   Turkistonni   egalladi.   Shu   yili   Abulfayzxon
saroy   fitnasi   oqibatida   o‘ldirildi   va   hokimiyatni   Muhammad   Raxim   mang‘it
egalladi.   So‘nggi   Ashtarxoniylardan   Abdulmo‘min   (1747-1751),   Ubaydullaxon
ikkinchi (1751-1754) va Sherg‘ozi (1754-1756) Buxoro taxtiga rasman o‘tqazilgan
bo‘lsalarda amalda davlat boshqaruvi butunlay Muhammad Raxim mang‘it (1756-
1759   qo‘lida   edi.   U   1756   yil   dekabrda   rasman   Buxoro   taxtiga   o‘tqazildi   va   shu
tariqa Buxoro xonligida yangi sulola – mang‘itlar hukmronligi boshlandi.
Ashtarxoniylar   davlat   tizimi   o‘z   tuzilishi,   mohiyatiga   ko‘ra   Shayboniylar
davlat   tizimidan   deyarli   farq   qilmas   edi.   Xon   rasman   oliy   hokimiyat   boshlig‘i
bo‘lib, davlatning ichki va tashqi siyosatga bog‘liq barcha masalalar uning ixtiyori
bilan   hal   qilinar   edi.   Lekin   amalda   ko‘pgina   ashtarxoniy   hukmdorlar   yirik   saroy
amaldorlari qo‘lida o‘yinchoq bo‘lib qolgan bo‘lsada, joylarda mahalliy hokimiyat
tamomila   viloyat   hokimlari   ixtiyorida   edi.   Bu   markaziy   boshqaruvning   zaifligi
oqibati bo‘lib, u ko‘p hollarda mamlakatni inqirozga olib kelardi. 
Ashtarxoniylar davrida Buxorodan keyingi eng nufuzli shahar Balx bo‘lib, uni
taxt   vorisi   boshqarardi.   Davlat   boshqaruvi   ikki   bosqichli   bo‘lib,   markaziy   va
mahalliy   boshqaruv   tizimiga   ega   edi.   Bu   davrda   saroyda   otaliq   mansabi   eng
yuksak   mansab   darajasiga   ko‘tarildi.   Lekin,   barcha   saroy   mansablarining
nomlanishi   va   vakolati   Shayboniylar   davridagidan   uncha   farq   qilmas   edi.
23 Otaliqdan   tashqari   devonbegi,   parvonachi,   mushrif,   xazinachi   va   boshqa   saroy
amaldorlari davlat boshqaruvida katta ahamiyatga ega edilar.
Viloyat   hokimlarining   markaziy   hokimiyatga   bo‘ysunishi   belgilangan   yillik
soliqlarni   to‘plab   xon   xazinasiga   yuborib   turish,   xon   farmoniga   ko‘ra   xarbiy
yurishlarda o‘z qo‘shinlari bilan qatnashishdan iborat edi xolos.
Ashtarxoniylar   davrida   Buxoro   xonligi   hududi   juda   qisqarib   ketdi.   17-asr
boshlarida   xonlikka   bo‘ysunuvchi   oltita   viloyat   –   Buxoro,   Samarqand,   Sagaraj,
O‘ratepa,   Shahrisabz   va   G‘uzor   viloyatlari   tilga   olinadi   xolos.   Keyinchalik
Imomqulixon   tomonidan   Xisor,   Toshkent,   Turkiston,   Farg‘ona,   Balx   viloyatlari
qayta bo‘ysundirilgan bo‘lsada, Xurosondagi bir necha yirik viloyatlar va Xorazm
butunlay   Buxoro   xonligi   tarkibidan   chiqdi.   Bu   davrda   shayboniylar   davridagidek
ijtimoiy tabaqalar saqlanib qolgan bo‘lsada, ularning mavqeida o‘zgarishlar ko‘zga
tashlanadi.   Jumladan,   oliy   tabaqa   xisoblangan   xon   va   uning   avlodlari,   saroy
amaldorlarining   mavqei   birmuncha   pasayib,   sarkardalar   hamda   viloyat
hokimlarining mavqei oshdi. Shunindek, bu davrda Jo‘ybor xo‘jalarining avlodlari
mavqei   juda   yuqoriga   chiqadi.   Asosiy   soliq   to‘lovchi   fuqaro   –   raiyatning   ahvoli
yanada yomonlashdi. Ashtarxoniylar davrida o‘zaro ichki urushlar avj olib, harbiy
soxada   jiddiy   o‘zgarishlar,   islohotlar   qilinmadi.   Qo‘shin   tuzilishi   va   jang   olib
borish   usuli   ashtarxoniylar   davridagidek   bo‘lib,   bu   usul   bu   davrga   kelganda   o‘z
ahamiyatini   yo‘qota   boshlagan   edi.   Mamlakatda   tashqi   va   ichki   dushmanlarga
to‘siq   bo‘la   oladigan   qudratli   harbiy   qo‘shinning   barpo   etilmaganligi,   uyushgan
markaziy   qo‘mondonlikning   yo‘qligi   sababli   Ashtarxoniylar   davrida   Buxoro
xonligi xarbiy jihatdan o‘ta zaiflashib ketdi. Natijada xonlik xududi qisqarib bordi. 
Ashtarxoniylar   davriga   xos   bo‘lgan   o‘zaro   urushlar,   siyosiy   tarqoqlik,
soliqlarning   muttasil   oshib   borishi   iqtisodiyotni,   uning   yetakchi   tarmog‘i   bo‘lgan
qishloq   xo‘jaligini   inqirozli   ahvolga   solib   qo‘ydi.   Bu   davr   dehqonchiligida   o‘rta
asrlarga xos yer egaligi, iqtisodiy munosabatlar to‘la saqlanib qoldi. An’anaviy yer
egaligi ham saqlanib kelar edi. Bu davrda ma’muriy va diniy amaldorlarga tegishli
bo‘lgan   suyurg‘ol,   iqto   yerlar   hamda   vaqf   yerlari   ko‘payib   bordi.   Bu   yerlarda
asosan, oddiy dehqonlar ijaraga yer olib ishlardilar.
24 Qishloq   xo‘jaligida   an’anaviy   oziq-ovqat   ekinlari   yetishtirilgan   va   bu
mahsulot   ichki   extiyojni   qondirgani   holda,   bir   qismi   chetga   ham   chiqarilgan.
Ashtarxoniylar   davrida   chorvachilik   ham   qishloq   xo‘jaligining   yetakchi   tarmog‘i
sifatida faoliyat ko‘rsatib keldi. 
Xunarmandchilikning   asosiy   markazlari   shaharlar   bo‘lib   qolgan   bo‘lsada,
o‘zaro iqtisodiy munosabatlarning  zaiflashishi  va  natural  xo‘jalikning rivojlanishi
sababli,   eng   kerakli   hunarmandchilik   mahsulotlarini   yetishtirish   ko‘pgina   yirik
qishloqlarda   ham   rivojlana   boshladi.   Mamlakatning   hunarmandchilik
mahsulotlariga   bo‘lgan   extiyoji   asosan   mahalliy   xunarmandlar   mahsulotlari
hisobiga   qondirilar   edi.   Bu   davrda   to‘qimachilik   va   u   bilan   bog‘liq
hunarmandchilik  turlari  (ip yigirish,  gazlamalar  tayyorlash, tayyor  kiyimlar  tikish
va   boshqalar)   rivojlanishda   davom   etib,   bu   soha   butun   o‘rta   asrlar   davrida
bo‘lganidek   xunarmandchilikning   yetakchi   tarmog‘i   bo‘lib   qoldi.   Shu   bilan   birga
kulolchilik ham rivojlanib bordi. Bu davr xunarmandchiligida metall va yog‘ochga
ishov   berish,   yog‘och   va   ganch   o‘ymakorligida   ham   o‘rta   asr   an’analari   davom
ettirilishi bilan birga ko‘pgina o‘ziga xosliklar ko‘zga tashlanadi 10
. 
Mamlakat   iqtisodiy   hayotida   savdo-sotiqning   o‘rni   va   ahamiyati   xatto
urushlar   kuchaygan   davrda   ham   birmuncha   saqlanib   qoldi.   Asosiy   savdo
markazlari   sifatida   Buxoro,   Samarqand,   Qarshi,   Toshkent,   Balx   va   boshqa   yirik
shaharlarning   mavqei   oshib   bordi.   Xonlikda   dehqonchilikdan,   chorvachilik   va
hunarmandchilikdan   olinaditgan   mahsulotlarning   turli-tumanligi   ichki   savdoning
rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko‘rsatdi.   Bu   davrda   tashqi   savdo   aloqalari   rivojlandi.
Xususan,   Rossiyaning   turli   savdo   shaharlari   (Astraxan,   Orenburg,   Sibirdagi
shaharlar),   Hindiston,   Eron,   Qoshg‘ar,   Turkiya   bilan   savdo-sotiq   olib   borildi.
Tashqi   bozorga   asosan   turli   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlari   chiqarilardi.   Bu   davrda
paxta, teri, jun, turli matolarning asosiy xaridori sifatida Rossiya katta ahamiyatga
ega bo‘la boshladi. 
Ashtarxoniylar   davrida   an’anaviy   bo‘lgan   xiroj,   zakot,   ixrojot,   boj   kabi
soliqlardan   tashqari   juda   ko‘plab   katta-kichik   soliqlar   joriy   etildi.   Ular   asosan
10
  O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., “Universitet”, 1999.
25 o‘zaro urushlar  sababli  bo‘shab qolgan xazinani  to‘ldirishga, qo‘shin ta’minotiga,
xon   va   saroy   amaldorlarining   harajatlarini   qoplashga   sarflanar   edi.   Asosiy   soliq
to‘lovchilar dehqonlar, hunarmandlar va savdogarlar va chorvadorlar bo‘lib, shahar
va qishloq aholisi bu soliqlarni to‘lash bilan bir qatorda turli ommaviy ishlarga va
majburiyatlarga ham safarbar qilinar edi. 
Ashtarxoniylar   davriga   hos   bo‘lgan   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   ziddiyat
madaniy   hayotga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatdi.   Mamlakatda   dindorlar   mavqeining   oshib
borishi   madrasalarda   dunyoviy   bilimlar   ahamiyatining   pasayishiga,   bu   paytga
qadar   erishilgan   yutuqlarning   unutilib   borishiga   olib   keldi.   XVII   asrda   Buxoro
xonligidagi yirik shaharlarda oliy ta’lim beruvchi 150 ga yaqin madrasalar faoliyat
ko‘rsatgan bo‘lsada, ulardagi ta’lim tizimi zamon taraqqiyotini belgilab beradigan
bilimlarni berishda ojiz edi. Lekin bunga qaramay, bu davrda ilm-fan va madaniyat
taraqqiyoti   to‘xtab   qolmadi.   Tarixnavislik   va   adabiyot   sohalarida   bir   qator
qimmatli asarlar yaratildi. Ular ichida Mahmud ibn Valining «Baxr al-asror» asari,
Muhammad   Yusuf   Munshiyning   «Tarixi   Muqimxoniy»   asari,   xoja   Samandar
Termiziyning   «Dastur   al   muluk»   asari,   Mir   Muhammad   Amin   Buxoriyning
«Ubaydullanoma»,   Muhammad   Vafo   Karmanagiyning   «Tuhfat   ul-xoniy»,
Abdurahmon   Davlatning   «Tarixi   Abulfayzxon»   kabi   tarixiy   asarlari   yaratildi.
Adabiy hayotda Turdi  Farog‘iy, Gulxaniy, Sayyido Nasafiy, G‘ofur  Samarqandiy
kabi shoirlar keng xalq ommasiga manzur bo‘lgan qimmatli asarlarini yaratdilar. 
Ashtarxoniylar   davrida   ham   ko‘plab   masjid,   madrasalar,   bozorlar,
hammomlar,   karvonsaroylar,   rabotlar,   honaqohlar,   sardoba   va   boshqa   inshootlar
barpo etildi. Samarqandda XVII asr oxirida bir qancha yirik binolar qurildi. Bular
ichida Registon maydonida Yalangto‘shbiy mablag‘iga qurilgan Sherdor (1661) va
Tillakori   madrasalarini   aytib  o‘tish   mumkin.  Bu   davrda  savdo-sotiq  bilan  bog‘liq
inshootlar   qurilishi   ham   ancha   rivojlandi.   Mahalliy   boylar,   amaldorlarning
mablag‘i   hisobiga   qurilgan   ko‘plab   karvonsaroylar,   rabotlar,   sardobalar   bunga
misol bo‘la oladi.
26 Ashtarxoniylar sulolasi hukmdorlari
1. Boqi Muhammad – 1601-1606 yillar.
2. Vali Muhammad – 1606-1611 yillar.
3. Imomqulixon – 1611-1642 yillar.
4. Nodir Muhammadxon – 1642-1645 yillar.
5. Abdulazizxon – 1645-1681 yillar.
6. Subxonqulixon – 1681-1701 yillar.
7. Ubaydullaxon – 1702-1711 yillar. 
8. Abulfayzxon – 1711-1747 yillar.
9. Abdulmo‘min – 1747-1751 yillar.
10. Ubaydulloh II – 1751-1753 yillar.
11. Sherg‘ozi – 1754-1756 yillar.
                                                             Xulosa 
Xulosa qilib aytadigan bo‘lsam, tarixdagi barcha sulolalar singari 
Ashtarxoniylar sulolasi davrida ham ichki ziddiyatlar, tinimsiz urushlar, siyosiy 
27 parokandalik ma'naviy-ma'rifiy, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy hayotga salbiy ta'sir 
ko‘rsatdi.   Mamlakatda dindorlar mavqeining oshib borishi madrasalarda 
dunyoviy bilimlar ahamiyatining pasayishiga, bu paytga qadar erishilgan 
yutuqlarning unutilib borishiga olib keldi. Natijada ilm-fan, madaniyat beshigi 
bo‘lgan Movarounnahr Ashtarxoniylar davrida siyosiy, iqtisodiy va madaniy 
jihatdan qoloq bir o‘lkaga aylangan bo‘lsa xam shu qatorida ilm-fan, adabiyot, 
san'at,  me'morchilik, tarixnavislik, rivojlandi. Shahar va qishloqlarda ko‘plab 
maktab va madrasalar faoliyat olib bordi va ularda o‘g‘il va qiz bolalar alohida 
alohida qilib o‘qitila boshlangan. Shundan kelib chiqib aytish mumkunki, 
ashtarxoniylar o’z hukmronligi davrida 
Buxoro xonligi tarixida o’zlaridan ma’naviy me’ros qoldira olganlar. 
Xonlar, ular bilan bir qatorda yuqori lavozimdagi amaldorlar ham ma’naviy hayot 
yaxshilanishiga o’z hissalarini qo’sha oldilar. Bu davrda ko’plab masjid-u 
madrasalar, bir qancha hovuzlar, karvonsaroylar bunyod etildi. Butun dunyoga 
mashhur Samarqanddagi Registon ansambili ham aynan shu davrda, bir qancha 
vaqt otaliq lavozimida ishlagan Yalangto’sh Bahodir tomonidan hozirgi holatga 
keltirilgan.Ashtarxoniylar davrida xonlikning tashqi siyosat qamrovi bir muncha 
kengayib, xonliklar bu davrda Sharqda Hindistondan g’arbda Usmonli turklar 
davlatiga qadar mamlakatlar bilan diplomatik aloqalarni yo’lga qo’yganlar.Xullas, 
Buxoro xonligini bir yarim asr davomida idora qilgan Ashtarxoniy hukmdorlar 
davri tarix sahnasida o’z o’rniga ega bo’lgan va xonlik tarixida o’chmas iz 
qoldirganlar. 
 
 
 
 
 
28  
29 Foydalanilgan a dabiyotlar 
1.Rasmiy hujjatlar.  
1. Karimov   I.A.   O`zbekiston   XXI   asr   bo`sag`asida   xavfsizlikka   tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari.-T.: O`zbekiston, 1997.- b.140.  
2. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo‘q. –T: Sharq.  1998.  
3. Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. Т.Маънавият. 2008.  
4. Каримов   И.А.   Ўзбекистон   мустақилликка   эришиш   остонасида.
Т.Ўзбекистон. 2011.    
2. Umumiy va maxsus adabiyotlar 
1. O‘zbekiston xalqlari tarixi, 2-t., T., 1994. 
2. Abduraimov M. A,Ocherki agrarnix otnosheniy v Buharskom xanstve v 16— 19
vv., t. I—II, T., 1966, 1970; 
3. Axmedov B. Ashtarxoniylar, Istoriya Balxa, T., 1982; 
4. O`zME. Birinchi jild. Toshkent 2000 yil 
5. O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T.  ”Sharq”, 2000.
6. O`zbekiston  tarixi (1-qism), T.”Universitet”, 1997.
7. O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., 
“Universitet”, 1999.
8.O`zbekiston  tarixi (qisqacha ma`lumotnoma) T ”Sharq”, 2000.
9.O`zbekiston  tarixi (1-qism), T.”Universitet”, 1997.
10.O`zbekiston tarixi (talabalar uchun qisqacha Ma`ruzalar matni), T., 
“Universitet”, 1999.
 
 
30

  Ashtarxoniylar davlat tizimi va boshqaruv tartiblari         

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский