Asosiy vositalar harakati bilan bog’liq muomalalar auditi uslubiy muammolari

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTETI
 “________________________________________________________”  KAFEDRASI
“ _______________________________________________________________ ” fanidan
        
KURS ISHI
Маvzu:   Asosiy vositalar harakati bilan bog’liq
muomalalar auditi uslubiy muammolari
Bajardi:
Qabul qildi
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya
qilingan sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________
TOSHKENT – 20 23 Reja:
Kirish 
1.   Asosiy   vositalar   auditini   tashkil   etish,   o’tkazish   ketma-ketligi   va
ma'lumot manbalari 
2.   Asosiy   vositalarning   mavjudligi,   saqlanishini   tekshirish   va   eskirish
(amortizatsiya) to’g’ri hisoblanishini tekshirish auditi
3. Asosiy vositalarni harakati bilan bog’liq muomalalar auditi
4. Asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlari auditi 
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati  Kirish
Samarali   ichki   nazorat   va   audit   xizmati-bu   bozorning   iqtisodiy   agenti   tomonidan
korporativ   boshqaruvning   asosiy   elementi   bo lib,   boshqaruv   xodimlarigaʻ
yo naltirilgan   etarli,   ilmiy   asoslangan   qarorlar   qabul   qilish   imkonini   beradi:   -	
ʻ
biznes-jarayonlarni   tashkil   etish,   texnik   va   texnologik,   ekologik   va
moliyaviyiqtisodiy   qo llab-quvvatlashni   takomillashtirish   va   umuman	
ʻ
tashkilotning   faoliyati,   -   operatsion,   ekologik,   moliyaviy   va   boshqa   turdagi
xavflarni tezkor aniqlash, oldini olish va cheklash; - xo jalik yurituvchi subyekt va	
ʻ
uning   aksiyadorlarining   strategik   maqsadlariga   erishishga   oqilona   ishonch.
Xo jalik   yurituvchi   subyekt   ichki   nazorati   samaradorligining   bo lajak   auditini	
ʻ ʻ
samarali  rejalashtirish uchun tekshirilayotgan obyekt (ish jarayoni)  ning dastlabki
ekspertizasi   o tkazilishi   lozim.  Ushbu  monitoringning  maqsadi  audit  qilinayotgan	
ʻ
biznes jarayonining dolzarb vazifalari, uning tuzilishi yoki undagi avvalgi auditdan
boshlab yuz bergan o zgarishlarni o rganishdan iborat. Bu bizga ushbu jarayonning	
ʻ ʻ
ichki   nazorat   xizmatini   samarasiz   tashkil   etish   oqibatlarining   umuman   tashkilot
uchun ahamiyati haqida xolisona gapirishga imkon beradi. Ichki nazoratning sifati
va samaradorligini tekshirish algoritmi auditorlar dastlabki tekshirish bosqichida: -
tekshiriladigan obyektni tashkil etishni tartibga soluvchi ichki me yoriy hujjatlarni	
ʼ
tahlil   qilish;   -   ushbu   biznes   jarayoniga   xizmat   qiluvchi   ma lumotlar   bazasi   va	
ʼ
dasturiy ta minotni  tahlili;  - tuzatish  ishlari  dasturlarini  amalga oshirish va  ushbu	
ʼ
biznes   jarayonining   oldingi   tekshiruvlari   natijalarini   o rganish   (agar   mavjud	
ʻ
bo lsa);   -   ko rib   chiqilayotgan   biznes-jarayonni   amalga   oshiruvchi   tarkibiy	
ʻ ʻ
bo linma   rahbar   xodimlari   va   uning   faoliyati   bo yicha   jarayonning   boshqa
ʻ ʻ
ishtirokchilarini   aniqlash   va   maxsus   tekshirish;   -   xo jalik   yurituvchi   subyektning	
ʻ
rivojlanish   strategiyasiga   va   maqsadlarni   belgilash   tamoyillariga   muvofiqligi
uchun   biznes-jarayonning   haqiqiy   maqsadlarini   tahlil   qilish   (aniqlashtirish,
o lchovlilik, izchillik, ahamiyatlilik, erishilgan vaqtni cheklash); - mavjud nazorat	
ʻ
tartib-qoidalarini   ko rsatib,   ushbu   biznes   jarayonini   tashkil   etish   uchun   yo l	
ʻ ʻ
xaritasini shakllantirish; - xo jalik yurituvchi subyektning boshqaruv xodimlari va	
ʻ uning   texnologik,   ekologik   va   moliyaviy   siyosati   bo linmalari   tomonidan   amalgaʻ
oshirilgan   risklarni   baholash   natijalarini   tahlil   qilish   (agar   mavjud   bo lsa);   -	
ʻ
baholash   tizimi   va   identifikatorlarini   tahlil   qilish-jarayonning   samaradorligi   va
iqtisodini   aniqlash   uchun   ishlatiladigan   tabiiy   va   xarajat   ko rsatkichlari.   Ko rib	
ʻ ʻ
chiqilayotgan  biznes   jarayoni   haqida   olingan  ma lumotlarni   tahlil   qilish   va  uning	
ʼ
haqiqiy faoliyati haqida yetarli tushunchani  shakllantirish natijalariga ko ra, ichki	
ʻ
nazorat   va   audit   xizmati   rahbari:   keyingi   audit   to g risida   qaror   yoki   audit	
ʻ ʻ
o tkazishni   rad   etish   to g risida   qaror   qabul   qilishi   kerak.   Ichki   auditning   ilmiy	
ʻ ʻ ʻ
konsepsiyasini   yaratish   zarurati   ichki   audit   jarayonining   mohiyati   va   mazmunini
tushunishda   mantiqiy   tugallangan,   tizimli   yondashuv   yo qligi,   tashkilotlarning	
ʻ
axborot-iqtisodiy muhitida uning mexanizmlarini qurish va ishlashi haqida tizimli
bilimlarning yo qligi bilan bog liq masalalar majmuasining yo qligi bilan bog liq.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
[9]   Zamonaviy   iqtisodiy   noaniqlik   sharoitida   tashkilotlarning   tijorat   faoliyatining
barcha   turdagi   xatarlarini   kamaytirish   uchun   ichki   audit   imkoniyatlarini   tahlil
qilish zarurati mavjud: operatsion, moliyaviy, axborot, noto g ri strategiyalar xavfi,	
ʻ ʻ
qonunchilikka rioya qilmaslik va boshqalar. Bu esa ichki audit jarayoniga yanada
batafsil   va   tegishli   ilmiy-uslubiy   yondashuvlarni   ishlab   chiqishni   talab   qiladi.
Hozirgi   kunda   ichki   auditning   mohiyati   va   uning   tashkilotlarning   ichki   nazorat
tizimidagi   o rniga   nisbatan   yagona   nuqtayi   nazar   yo q,   ichki   audit   standartlari,	
ʻ ʻ
umumiy   va   batafsil   usullar   mavjud   emas.   Tashkilotlarning   moliyaviy-xo jalik	
ʻ
tashqi va ichki munosabatlari barqarorligining kafolati sifatida ichki auditni tashkil
etish   tamoyillari   ham   noaniqdir.   Ichki   audit   protseduralarini   amalga   oshirishdagi
murakkablik nazorat natijalari va to g ri va o z vaqtida boshqaruv qarorlarini qabul	
ʻ ʻ ʻ
qilish ishonchliligi bo yicha buxgalteriya va analitik axborot tizimini tashkil  etish	
ʻ
bilan   ham   ifodalanadi.   Bunday   muammolar   ichki   audit   xizmatini   tashkil   etish   va
faoliyatida   uslubiy   qiyinchiliklarni   keltirib   chiqaradi.   Shuning   uchun   ichki
auditning nazariy va uslubiy asoslarini tizimlashtirish dolzarb masala hisoblanadi.
Zamonaviy   iqtisodiy   sharoitda   biznes   samaradorligini   oshirish   imkoniyatlarini
aniqlashning   eng   samarali   vositalaridan   biri   va   shuning   uchun   kompaniyaning
raqobatbardosh   afzalliklaridan   biri   ichki   nazoratdir.   Shuni   ta kidlash   kerakki,   har	
ʼ qanday   korxonaning   maqsadi   xatolar   va   buzilishlarni   o z   vaqtida   aniqlash   vaʻ
bartaraf etishga yordam beradigan ichki nazorat tizimini yaratishdan iborat bo lishi	
ʻ
kerak.   Biroq,   yaxshi   tashkil   etilgan   ichki   nazorat   tizimi   ham   o z   maqsadlariga	
ʻ
erishish   uchun   samaradorligini   baholashi   kerak.   Qo llaniladigan   ichki   nazorat	
ʻ
tizimining   samaradorligi   ichki   audit   xizmati   tomonidan   ta minlanadi.   Ichki   audit	
ʼ
tashkilot   ichidan   amalga   oshirilgan   va   kompaniya   rahbarlariga   mavjud   nazorat
tizimining   ishonchli   va   samarali   ekanligiga   ishonch   hosil   qilishga   qaratilgan
tashkilot faoliyatining barcha jihatlarini mustaqil baholash funksiyasidir.  1.  Asosiy vositalar auditini tashkil etish, o’tkazish ketma-ketligi va
ma'lumot manbalari
Asosiy   vositalarni   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazish   mijoz-subyekt   faoliyati
umumiy auditining bir qismi hisoblanadi. Uning maqsadi moliyaviy hisobot asosiy
vositalar   harakati   bilan   bog’liq   ko’rsatkichlarning   ishonchliligi   to’g’risida   fikr
shakllantirish   va   subyektda   asosiy   vositalar   bilan   bog’liq   muomalalarni   hisobga
olish   hamda   soliqqa   tortish   uslubiyotini   tashkil   etishning   O’zbekiston
Respublikasida   amal   qilayotgan   me'yoriy   hujjatlarga   muvofiqligini   aniqlashdan
iborat.
Asosiy   vositalar   auditi   auditorlik  tekshiruvining   muhim   obyektlaridan  biri   bo’lib,
undagi o’rganiladigan masalalar keng qamrovli va ularning barchasini quyidagicha
umumlashtirish mumkin:
- asosiy   vositalar   mavjudligi   va   saqlanish   holati   ustidan   nazorat
o’rnatishnita'minlash (obyektlarni asosiy vositalar qatoriga kiritishning to’g’riligi);
- asosiy vositalarning to’g’ri turkumlanishi;
- asosiy   vositalar   analitik   hisobi   va   asosiy   vositalar   uchun   moddiy
javobgarliknitashkil   etish   (analitik   va   sintetik   hisob   hamda   hisobot
ma'lumotlarining mosligi);
- asosiy   vositalar   kirimi   va   chiqimiga   doir   muomalalarni   dastlabki
hujjatlashtirishhamda hisobda aks ettirish;
- asosiy vositalar kirimi va chiqimiga doir muomalalarni sintetik hisob
registrlarida aks ettirish;
- asosiy vositalar kirimi va chiqimiga doir muomalalarni soliqqa tortish;
- asosiy vositalarga amortizatsiya hisoblash va hisobda aks etgirish;
- amortizatsiya hisoblash usullarini qo’llashning qonuniyligi va to’g’riligi;
- jadallashtirilgan amortizatsiya usulini qo’llashning qonuniyligi;
- amortizatsiya ajratmalari hisob-kitoblarining to’g’riligi;
- amortizatsiya ajratmalarini hisobda aks ettirishning to’g’riligi;
- asosiy   vositalarni   ta'mirlash,   tiklash,   zamonaviylashtirish   va   qayta
jihozlashnihisobda aks ettirish; - ta'mirlash usullari;
- ta'mirlash xarajatlarini tannarxga olib borishning to’g’riligi;
- asosiy   vositalarni   qayta   jihozlash   va   zamonaviylashtirishga   doir
muomalalarnihisobga olish;
- asosiy   vositalar   sintetik   va   analitik   hisobining   subyekt
buxgalteriyasidagiholatini baholash;
- belgilangan   qoidalarga   muvofiq   subyektning   o’ziga   qarashli,   joriy
tartibdaijaraga   olingan   va   moliyaviy   lizing   asosida   olingan   asosiy   vositalarni
saqlash joylarida moddiy javobgar shaxslarga biriktirilganligini baholash;
- subyektning   o’ziga   qarashli   va   moliyaviy   lizing   asosida   olingan   asosiy
vositalarbo’yicha   yillik   eskirish   hisoblanishining   to’g’riligini   tekshirish.   Chunki,
bu   ma'lumotlar   realizatsiya   qilinadigan   mahsulot   (ish,   xizmat)   lar   tannarxining
(2010,   2310,   2510,   2710   schyotlar   debeti)   shakllanishi   bilan   bog’liq   bo’lib,
oqibatda   subyektning   moliyaviy   natijalari   (balans   foydasi   yoki   zarari)   ga   va
budjetga to’lanadigan foyda (daromad) solig’ining miqdoriga ta'sir etadi;
- asosiy   vositalarning   sotib   olinishi   va   hisobdan   chiqarilishi   hamda   ularni
yuridikva   jismoniy   shaxslardan   ijaraga   olish   bilan   bog’liq   muomalalar   bo’yicha
soliq qonunchiligiga rioya qilinishini tekshirish;
- asosiy   vositalarni   xojalik   va   pudrat   usullarida   (kapital   yoki   joriy)
ta'mirlashxarajatlarini   hisobga   olishning   subyektda   amal   qilinayotgan   tartibini,
subyektda bir yilga qabul qilingan hisob yuritush siyosatidan kelib chiqqan holda
baholash va tekshirish;
- subyektda   asosiy   vositalardan   foydalanishni   vaqt   oralig’i   va   quvvati
bo’yichasubyektning   ishlab   chiqarish   xususiyatlari   hisobga   olingan   holda   tashkil
qilish (agap auditor bilan tuzilgan shartnomada kelishilgan bo’lsa);
- asosiy vositalarni baholash va qayta baholash natijalarini tekshirish.
Auditor ushbu asosiy masalalarni o’rganib, ularga auditorlik hisobotining tashkiliy
qismida   baho   berishi   va   yo’l   qo’yilgan   xatolar   hamda   hisobning   belgilangan
qoidalaridan chetga chiqish hollarini bartaraf qilish bo’yicha takliflar berishi lozim. Auditor   asosiy   vositalar   auditini   boshlashdan   oldin,   birinchi   navbatda
quyidagilarni aniqlashi zarur:
- subyektning   hisobot   davridagi   hisob   siyosati   va   uning   o’tgan
hisobotdavridagiga nisbatan o’zgarishi bilan tanishish;
- asosiy vositalarning inventarizatsiya natijalari bilan tanishish;
- asosiy   vositalarni   qayta   baholash   materiallari   va   ularning   hisobda   aks
ettirilishibilan tanishish. Bunda auditor O’zbekiston Respublikasi moliya vazirligi,
Iqtisodiyot vazirligi, O’zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo’mitasining tegishli
me'yoriy   hujjatlariga   muvofiq   subyekt   balansida   turadigan   va   qayta   baholangan
asosiy vositalar tiklanish qiymati bo’yicha aks ettirilishini nazarda tutishi lozim.
Subyektda asosiy vositalarni hisobdan chiqarish bo’yicha doimiy komissiya tashkil
etilishi:   asosiy   vositalarni   foydalaiish   joylarida   saqlash   uchun   javobgar   shaxslar
haqida   buyruq   (farmoyish)   ning   mavjudligini   tekshirish,   shunindek,   ular   bilan
shaxsan  to’la  moddiy  javobgarlik  to’g’risida  shartnomalar  tuzilganligini  aniqlash,
shuningdek,   asosiy   vositalar   hisobini   yuritish   qoidalari   bayon   qilingan   amaldagi
me'yoriy   hujjatlar   va   asosiy   vositalar   hisobiga   doir   yagona   shakldagi
(unifikatsiyalangan)   idoralararo   dastlabki   hujjatlarning   shakllari   bilan   subyekt
buxgalteriyasi qay darajada ta'minlanganligini aniqlash lozim.
Shu   tarzda   olingan   ma'lumotlar   auditorga   mazkur   subyektda   asosiy   vositalar
hisobining   tashkil   etilishi   haqida   umumiy   tasavvurga   ega   bo’lish   imkonini   va
tekshiruvda   maxsus   e'tibor   berish   lozim   bo’lgan   masalalarni   aniqlashga   yordam
beradi.
Bosh daftarda aks ettirilgan 0100-«Asosiy  vositalarni hisobga oluvchi  schyotlar»,
0200 – «Asosiy vositalarning eskirishini hisobga oluvchi schyotlar», 0300 – «Uzoq
muddatli   ijara   shartnomasi   bo’yicha   olingan   asosiy   vositalarni   hisobga   oluvchi
schyotlar», 0700 – «O’rnatiladigan asbob-uskunalarni hisobga oluvchi schyotlar»,
0800«Kapital   qo’yilmalarni   hisobga   oluvchi   schyotlar»,   0920   –   «Uzoq   muddatli
ijara   bo’yicha   olinadigan   to’lovlar»,   4800   –   «Turli   debitorlar   qarzlarini   hisobga
oluvchi schyotlar», 6900 – «Turli kreditorlarga bo’lgan qarzlarni hisobga oluvchi
schyotlar», 7900   –   «Turli   kreditorlarga   bo’lgan   uzoq   muddatli   qarzlarni   hisobga   oluvchi
schyotlar»  sintetik  schyotlar   qoldiqlarining  mos  ravishda   analitik  hisob  registrlari
va buxgalteriya balansi ma'lumotlariga muvofiqligini aniqlash zarur. Ular bo’yicha
barcha   pozitsiyalar   oy   boshiga   qoldiq   oylik   oborotlari,   oy   oxiriga   qoldiqlar   bir-
biriga to’g’ri kelishi lozim. Agar tafovutlar aniqlansa, ularning sabablarini aniqlash
va   subyektga   asosiy   vositalarni,   montaj   talab   qiladigan   qurilmalarni;   kapital
qo’yilmalarni,   tuzilgan   lizing   shartnomalari   bo’yicha   majburiyatlarni
inventarizatsiya   qilish   tavsiya   etiladi.   So’ngra   subyektning   asosiy   vositalarni
hisobga olish bo’yicha qabul qilingan hisob yuritish siyosati bilan tanishish zarur.
Bunda asosan quyidagilarga e'tibor berish lozim:
- asosiy vositalarga eskirish hisoblashning qaysi usulini qo’llash qabul
qilinganligi;
- asosiy   vositalarni   ta'mirlash   xarajatlarini   hisobga   olishning   qanday   tartibi
qabulqilinganligi,   asosiy   vositalarni   ta'mirlash   uchun   rezervga   mablag’   ajratish
mexanizmidan   foydalanib,   ya'ni   ta'mirlash   fondi   (8910   –   «Kelgusi   xarajatlar   va
to’lovlar   rezervlari»   schyoti   bo’yicha   ta'mirlash   fondi   schyotini   qo’llash)   tashkil
etish yoki tashkil etmaslik bo’yicha subyekt hisob siyosatida aks etganligi yoki aks
etmaganligi auditor xulosasida qayd etilishi lozim.
Asosiy   vositalarni   auditorlik   tekshiruvdan   o’tkazishda   foydalaniladigan   manbalar
buxgalteriya   hisobining   subyektda   qabul   qilingan   tashkiliy   shakliga   ham   bog’liq.
Bular: jurnal-orderlar, vedomostlar, kartochkalar, komputer dasturlari va h.k lardir.
Lekin shuni unutmaslik kerakki, hisobning har qanday shakli sharoitida ham asosiy
vositalarning harakatiga oid muomalalar (kirimi, chiqimi, xojalik ichidagi siljishi,
ta'mirlanishi) me'yoriy va dastlabki hujjat shakllari bilan rasmiylashtirilishi lozim.
Asosiy vositalar auditining ma'lumot manbalari quyidagi jadvalda keltirilgan.
2.1-jadval  Asosiy vositalar auditining ma'lumot manbalari
1. O’zbekiston   Respublikasi   «Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida»   gi   qonuni.   1996-
yil 30avgustda tasdiqlangan
2. O’zbekiston Respublikasi  «Auditorlik faoliyati to’g’risida» gi qonuni..   Yangi
tahrirda 2000yil 26- mayda tasdiqlangan 3. O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Kodeksi   (asosiy   vositalarning   eskirish
me'yorlari) 2008y.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   Kodeksi.   2002-   yil   30-   avgust   holatiga
o’zgartirishlar   bilan.   1996-   yil   29-   avgustda   257-1-   sonli   O’zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisi qarori bilan 1997- yil 1- martdan kuchga kiritilgan
5. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1999-yil   5-fevraldagi   54-
sonli   «Mahsulot   (ishlar,   xizmatlar)ni   ishlab   chiqarish   va   sotish   bo’yicha
xarajatlar   tarkibi   hamda   moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi   haqidagi
Nizom» (2003, 2004 va 2005 yillardagi qo’shimcha va o’zgartirishlar bilan)
6. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Lizing   operatsiyalarini
buxgalteriya hisobi va hisobotida aks etish tartibi» nomli 1998 yil 6 maydagi
194-sonli qarorining 2ilovasi
7. «Inventarlash   vaqtida   aniqlangan   mol-mulkning   kamomadi   va   ortiqchasini
buxgalteriya   hisobi   va   soliqqa   tortish   tartibi   haqidagi   Nizom».   2001-yil   20-
iyunda  56G’2001-38-son   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va
Davlat Soliq qo’mitasi tomonidan tasdiqlangan va Adliya vazirligida 2001-yil
23-iyulda 1054-son bilan ro’yxatga olingan
8. «Balansdagi asosiy vositalarni hisobdan chiqarish tartibi haqida Nizom». 2001
yil   28   fevralda   26-son   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan tasdiqlangan
9. «2001-yil 1-yanvar holatiga ko’ra asosiy vositalarni qaytadan baholash tartibi
haqidagi Nizom». 2001-yil 2-fevralda RA-01G’8-6a, 17-03G’113A, 2001-32-
sonlar bilan
O’zbekiston   Respublikasi   Makroiqtisodiyot   va   statistika   vazirligi,   Moliya
vazirligi va Davlat Soliq qo’mitasi qarori bilan tasdiqlangan
10. Moliyaviy   hisobot   shakllarini   to’ldirish   qoidalari.   O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligining   2002-yil   27-dekabrdagi   140-sonli   buyrug’i   bilan
tasdiqlangan
11. 1-son «Hisob siyosati va moliyaviy hisobot» nomli O’zbekiston Respublikasi
Buxgalteriya   hisobi   milliy   standarti   (BHMS).   1998-yil   26-iyulda   474-son bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   va
Adliya vazirligida 1998-yil 14-avgustda ro’yxatga olingan.
12. 5-son «Asosiy vositalar» nomli O’zbekiston Respublikasi BHMS. O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirining   2003-yil   9-oktyabr   114-son   buyrug’i   bilan
tasdiqlangan   va   Adliya   vazirligida   2004-yil   20-yanvar   1299-son   bilan
ro’yxatga olingan
13. 21-son   «Xojalik   yurituvchi   subyektlarning   moliyaviy-xojalik   faoliyati
buxgalteriya hisobi schyotlar rejasi va uni qo’llash haqida yo’riqnoma» nomli
BHMS 2002 yil 9 sentyabrda 103-son bilan O’zbekiston Respublikasi Moliya
vazirligi tomonidan tasdiqlangan va Adliya vazirligida 2002-yil 23-oktyabrda
1181-son bilan ro’yxatga olingan.
14. 19-son «Inventarlashni tashkil qilish va o’tkazish» nomli BHMS 1999-yil 19-
oktyabrda   EGG’17-19-   2075-son   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   va   Adliya   vazirligida   1999-yil   2-noyabrda
833-son bilan ro’yxatga olingan
15. 70-sonli   «Moliyaviy   hisobot   to’g’risida   auditorlik   hisoboti   va   auditorlik
xulosasi»
O’zbekiston   Respublikasi   Auditorlik   faoliyati   milliy   standarti   (AFMS).   2001
yil   14   fevralda   20-soni   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan tasdiqlangan va 2001 yil 10 martda 1016-son bilan Adliya vazirligi
tomonidan ro’yxatga olingan
16. 11-son   «Ma'lumotlarni   kompyuterda   qayta   ishlash   sharoitida   audit»
O’zbekiston   Respublikasi   AFMS   1999-yil   91-sentyabrda   76-son   bilan
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   va   1999-
yil 23-sentyabrda 823-son bilan Adliya vazirligi tomonidan ro’yxatga olingan
17. 14-son   «Xususiy   kapital   to’g’risidagi   hisobot»   nomli   BHMS.   O’zR.   Adliya
vazirligida
2004-yil 7-aprelda 1335-son bilan ro’yxatga olingan
18. 22-son   «Chet  el  valutasida  ifodalangan  aktivlar   va  majburiyatlarning  hisobi»
nomli BHMS. O’zR. Adliya vazirligida 2004-yil 21-mayda 1364-son bilan ro’yxatga olingan
19. 6-son   «Ijara   hisobi»   nomli   BHMS.   O’zR.   Adliya   vazirligida   2004-yil   22-
iyunda 1374-son bilan ro’yxatga olingan
20. 23-son   «qayta   tashkil   etishni   amalga   oshirishda   moliyaviy   hisobotni
shakllantirish»   nomli   BHMS.   O’zR.   Adliya   vazirligida   2005-yil   27-iyunda
1484-son bilan ro’yxatga olingan.
21. « Yuridik   shaxslar   mol - mulki   bo ’ yicha   soliqlarni   hisoblash   va   budjetga   to ’ lash
tartibi   to ’ g ’ risida » gi   Yo ’ riqnoma .   2002-yil   11-martda   1107-son   bilan   Adliya
vazirligi tomonidan ro’yxatga olingan
22. Subyektning hisob siyosati to’g’risidagi buyrug’i
23. Asosiy   vositalarni   hisobga   olishda   subyektda   qo’llaniladigan   analitik   va
sintetik hisob registrlari
24. Asosiy   vositalarni   qabul   qilish-topshirish   (ichki   siljish)   dalolatnomasi
(nakladnoyi) (AB-l shakl)
25. Ta'mirlangan,   qayta   jihozlangan   va   zamonaviylashtirilgan   obyektlarni   qabul
qilishtopshirish dalolatnomasi (AV-2 shakl)
26. Asosiy vositalarni hisobdan chiqarish dalolatnomasi (AV-Z shakl)
27. Avtotransport vositalarini hisobdan chiqarish dalolatnomasi (AV-4 shakl)
28. Asosiy vositalarni hisobga oladigan inventar kartochka (AV-6 shakl)
29. Asosiy   vositalarni   hisobga   oladigan   inventar   kartochkalar   ro’yxati   (AV-7
shakl)
30. Asosiy vositalar harakatini hisobga oladigan kartochka (AV-8 shakl)
31. Asosiy   vositalarning   inventar   ro’yxati   (ishlatish   joylari   bo’yicha)   (AV-9
shakl)
Auditor   ushbu   me'yoriy   hujjatlar,   hisob   registrlari   va   dastlabki   hujjatlarda   asosiy
vositalar   harakatini   rasmiylashtirish   uchun   javobgar   shaxslar   imzolarining
mavjudligi   va   haqqoniyligiga   e'tibor   qaratib,   barcha   rekvizitlarning   to’g’ri
to’lg’azilganligini  aniqlaydi.  Shuningdek, subyektning  hisob  siyosati   to’g’risidagi
buypuqda   bayon   qilingan   -   asosiy   vositalarni   hisobga   olish   uslubiyoti   bilan
tanishib chiqishi lozim.  Bunda xususan quyidagilarni aniqlash zarur: - obyektlarni   asosiy   vositalar   va   aylanma   mablag’lar   qatoriga   olib   borish
uchunular qiymatining belgilangan chegaralari;
qiymatidan qat'iy nazar asosiy vositalar qatoriga olib boriladigan obyektlar
ro’yxati;
- asosiy vositalar bo’yicha amortizatsiya hisoblash usullari;
- asosiy vositalarni ta'mirlash uchun qilingan xarajatlarni aks ettirish tartibi;
- hisobot   yilining   1-yanvar   holatiga   asosiy   vositalarni   qayta   baholash
ko’zdatutilganligi;
- asosiy vositalarni inventarizatsiya qilish muddatlari;
- asosiy   vositalar   mavjudligi   va   harakatiga   doir   muomalalarni   hisobga   olish
uchunishchi schyotlar rejasida belgilangan schyotlar ro’yxati.
Asosiy   vositalar   mavjudligi   va   harakatiga   doir   muomalalarni   hisobga   olishda
qo’llaniladigan   va   tekshiruvda   auditor   tomonidan   jalb   qilinadigan,   sintetik   va
analitik   hisob   registrlari   buxgalteriya   hisobining   subyektda   qo’llanilayotgan
shakliga   bog’liq.   Ularga   0100-«Asosiy   vositalarni   hisobga   oluvchi   schyotlar»,
0200 – «Asosiy vositalarning eskirishini hisobga oluvchi schyotlar», 0300 – «Uzoq
muddatli   ijara   shartnomasi   bo’yicha   olingan   asosiy   vositalarni   hisobga   oluvchi
schyotlar»   schyotlari   bo’yicha   sintetik   hisob   registrlari,   sintetik   va   analitik   hisob
bo’yicha   oborot   va   qoldiq   vedomostlari   kiradi.   Asosiy   vositalar   harakatiga   doir
muomalalar, odatda, dastlabki hujjatlarning yagona shakllari bilan, ayrim hollarda
esa   subyektda   ishlab   chiqilgan   va   hisob   siyosati   to’g’risidagi   buyruq   bilan
tasdiqlangan dastlabki hujjatlar bilan rasmiylashtiriladi.
Auditor   tekshiruv   mobaynida   moliyaviy   hisobotning   quyidagi   shakllaridan
foydalanadi:
- buxgalteriya balansi (1-shakl);
- moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot (2-shakl);
- asosiy vositalar to’g’risidagi hisobot (Z-shakl);
- pul   oqimlari   to’g’risidagi   hisobot   (4-shakl);-   xususiy   kapital   to’g’risidagi
hisobot (5-shakl); - izohlar, hisob-kitoblar, tushuntirishlar.
Asosiy vositalar auditining obyektlari quyidagi jadvalda keltirilgan. 2-jadval Asosiy vositalar auditining obyektlari
Ko’rsatkichlar Ko’rsatkichlar
keltirilgan   moliyaviy
hisobot shakllari
Schyotlar nomi Schyo
tlar 1-
shakl  3-shakl 4-
shakl
Satr Satr Satr
1 2 3 4 5
Asosiy vositalar:
Boshlang’ich (qayta tiklash) qiymati 0100,
0300 010
Eskirish summasi 0200 011
qoldiq (balans) qiymati (satr. 010-011) 012
Asosiy   vositalarning   boshlang ’ ich
qiymati ,   jamg ’ arilgan   eskirish   va   qoldiq
qiymati   to ’ g ’ risida   ma ' lumot 010160
Ishlab chiqarishdagi asosiy vositalar 171
Noishlab chiqarishdagi asosiy vositalar 172
Yil   davomida   sotib   olingan   asosiy
vositalar 180
Asosiy vositalarni sotib olish va sotish 0820 060
Buxgalteriya   balansi   (1-shakl)   da   subyektga   mulkiy   huquq   asosida,   tezkor
boshqaruv   va   xojalik   yuritish   uchun   taalluqli   bo’lgan   asosiy   vositalar,   uzoq
muddatli   aktivlar   bo’limidagi   asosiy   vositalar   moddasida   boshlang’ich   qiymati,
eskirish  va   qoldiq  qiymatlari   bo’yicha   batafsil   beriladi.   Asosiy   vositalar   balansda
netto   baho,   ya'ni   qoldiq   qiymati   bo’yicha   aks   ettiriladi   (belgilangan   tartibga
muvofiq   qiymati   qoplanmaydigan   (amortizatsiya   hisoblanmaydigan)   asosiy
vositalar obyektlaridan tashqari).
2.  Asosiy vositalarning mavjudligi, saqlanishini tekshirish va eskirish
(amortizatsiya) to’g’ri hisoblanishini tekshirish  auditi Asosiy   vositalarning   mavjudligi   va   saqlanishini   auditorlik   tekshiruvidan
o’tkazishdan   maqsad   moliyaviy   hisobot   moddalarining   haqqoniyligini
ta'minlashdan iborat.
Bunda auditor quyidagilarni tekshirishi lozim:
- qiymati   subyektda   belgilab   qo’yilgan   chegaradan   past   bo’lgan   obyektlar
yokiqiymatidan   qat'iy   nazar   xizmat   muddati   12   oydan   kam   bo’lgan   obyektlar
asosiy vositalar qatoriga o’tib qolmaganligi;
- subyektda   asosiy   vositalar   inventar   va   xojalik   jihozlari   qatoriga   va
aksinchao’tkazilmaganligi, bunda shuni nazarda tutish zarurki, obyekt qiymatining
chegarasi   obyektni   sotib   olish   (foydalanishga   topshirish)   sanasiga   aniqlanadi.
Asosiy vositalarni inventar va xojalik jihozlari qatoriga asossiz o’tkazish auditorlik
tekshiruvi   mobaynida   aniqlanadigan   xatolardan   biridir.   Ko’p   hollarda   bunday
o’tkazishning   sababi   subyektning   amortizatsiya   hisoblash   ishlarini   kamaytirishga
intilishi hisoblanadi.
Auditorlik tekshiruvi mobaynida subyektning asosiy vositalar obyektlariga mulkiy
talab darajasida rasmiylashtirilganligini isbotlash zarur.
Auditorga asosiy  vositalar  obyektlarini  yaratish,  sotib olish;  berish shartnomalari,
zarur   hollarda   esa   qonunchilikka   muvofiq   olish-sotishni   ro’yxatga   olish
guvohnomasi taqdim qilinadi.
Asosiy   vositalarning   to’g’ri   baholanganligini   aniqlash   asosiy   vositalar   mavjudligi
va   harakatini   tekshirish   mobaynidagi   muhim   masalalardan   biri   hisoblanadi.
Chunki,   mulk   solig’i   bo’yicha   budjet   bilan   hisob-kitoblar,   shuningdek   subyekt
faoliyatining   moliyaviy   natijalarini   aks   ettirish   va   hisobot   tuzish   shunga
bog’liq.Asosiy   vositalarni   baholashning   to’g’riligini   tekshirish   yoppasiga
(obyektlar soni unchalik katta bo’lmaganda) yoki tanlab o’tkaziladi.
Asosiy   vositalarni   baholash   va   dastlabki   qiymatini   aniqlash   amaldagi   qoidalarga
muvofiq amalga oshiriladi  hamda asosiy vositalar  obyektlarini sotib olish usuliga
bog’liq. - auditor   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolik   kodeksiga   muvofiq   asosiy
vositalaroldi-sotdi   shartnomalarining   mavjudligi   va   rasmiylashtirilishini,   ayrim
xarajatlarni asosiy vositalar qiymatiga qo’shishning qonuniyligini;
- tugallangan qurilish obyektlari inventar qiymatining to’g’ri aniqlanganligini;
- qo’shimcha   qurilgan,   jihozlangan,   zamonaviylashtirilgan   yoki   qisman
tugatilganidan so’ng obyekt qiymati to’g’ri aniqlanganligini tekshiradi.
Bunda   auditor   21-son   «Xojalik   yurituvchi   subyektlarning   moliyaviy-xojalik
faoliyati buxgalteriya hisobi schyotlar rejasi va uni qo’llash bo’yicha yo’riqnoma»
nomli BHMS ga muvofiq kiritilgan o’zgartishlarga alohida e'tibor qaratishi zarur.
Xususan, asosiy vositalarni sotib olish va qurish bilan bog’liq, ammo belgilangan
tartibga ko’ra asosiy vositalarning dastlabki  qiymatiga qo’shilmaydigan xarajatlar
obyektlarning   dastlabki   qiymatiga   qo’shilmasdan,   9430   –   «Boshqa   operatsion
xarajatlar» schyot debetiga olib borilganligiga e'tibor berishi kerak.
Auditor,   baholarni   kelishish   bayonnomasi   va   ta'sis   hujjatlarida   asosiy   vositalar
baholanishining   aks   ettirilishi;   boshqa   xarajatlarni   asosiy   vositalar   dastlabki
qiymatiga   qo’shishning   qonuniyligi;   bozor   baholarini   qo’llashning   ishonchliligini
tekshiradi.
Shuningdek,   bozor   bahosini   aniqlash   uchun   aynan   shularga   o’xshash   mahsulot
baholari   to’g’risida   tayyorlovchi   tashkilotlarning   yozma   ravishda   bergan
ma'lumotlaridan;   ommaviy   axborot   vositalari   va   maxsus   adabiyotlarda   e'lon
qilingan   baholar   to’g’risidagi   ma'lumotlardan;   ayrim   asosiy   vositalar
obyektlarining   qiymati   to’g’risida   ekspert   xulosalaridan   foydalanish   mumkin.
Bunday   asosiy   vositalarni   tashib   keltirish   bo’yicha   subyekt   tomonidan   qilingan
xarajatlar ham obyekt qiymatiga qo’shiladi.
Chet   el   valutalari   hisobiga   sotib   olingan   asosiy   vositalarni   baholash   chet   el
valutasini   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Banki   tomonidan   belgilangan,
asosiy   vositalar   obyektini   sotib   olish   sanasiga   amal   qilayotgan   valuta   kursi
bo’yicha so’mga hisoblab o’tkazish yo’li bilan amalga oshiriladi.
Auditor   shartnoma   shartlariga   muvofiq   mulkka   egalik   huquqining   o’tish   vaqti
to’g’ri aniqlanganligi; asosiy vositalarni sotib olish bilan bog’liq bojxona to’lovlari va boshqa  chiqimlarning sotib olingan asosiy  vositalar  qiymatiga qo’shilganligini
tekshirishi   lozim.   Shuningdek,   asosiy   vositalarni   baholashning   to’g’riligini
tekshirish   mobaynida   asosiy   vositalar   dastlabki   qiymatining   o’zgarganligiga,
qanday   sabablar   (qo’shimcha   qurish,   jihozlash,   qayta   jihozlash,   qisman   tugatish)
o’zgarishga olib kelganligiga, kapital qo’yilmalarga doir xarajatlar 0800 – «Kapital
qo’yilmalarni   hisobga   oluvchi   schyotlar»   schyotlarida   aks   ettirilganligiga   e'tibor
qaratishi lozim.
So’ngi   yillarda   asosiy   vositalarni   qayta   baholashni   tekshirish   muhim   ahamiyat
kasb   etmoqda.   21-BHMS   ga   muvofiq   subyektlarda   asosiy   vositalar   obyektlarini
qayta baholash summalari 8530 - «Mulklarni qayta baholash bo’yicha tuzatishlar»
schyotida   aks   ettiriladi.   Bunday   tekshiruv   qayta   baholash   natijalari
rasmiylashtirilgan hujjatlar asosida amalga oshiriladi.
Bunda auditor quyidagilarni tekshirishi lozim:
- barcha   asosiy   vositalar   to’g’riligiga   yoki   ularning   bir   qismi
qaytabaholanganligi;
- qayta   baholash   qanday   usullar   yordamida   o’tkazilganligi   (indeksatsiya
qilishyoki   hujjat   bilan   tasdiqlangan   bozor   baholari   bo’yicha   to’g’ridan-to’g’ri
hisoblab o’tkazilishi va h.k.);
- bozor baholarini tasdiqlaydigan hujjatlarning mavjudligi;
- hisob-kitoblar to’g’riligini tanlab tekshirish;
- qayta baholashdan so’ng eskirganlik darajasi o’zgarganligi;
- qayta baholash natijalarining inventar kartochkalarida aks ettirilganligi;
- qayta baholash natijalarining buxgalteriya hisobi schyotlarida to’g’ri aks
ettirilganligi;
- qayta   baholash   natijalarining   hisobot   tuzishda   hisobga   olinganligi   va
shungao’xshashlar.
5-son   «Asosiy   vositalar»   nomli   BHMS   ga   muvofiq,   amortizatsiya   eskirishning
baholangan   xizmat   muddati   davomida   aktivning   amortizatsiya   qilinadigan
qiymatini   muntazam   taqsimlash   va   qayta   o’tkazish   tarzida   qiymat   ifodasidir.
Asosiy   vositaning   amortizatsiya   qiymati   taxmin   qilinayotgan   tugatilish   qiymatini chiqarib tashlagan holda, aktivning dastlabki qiymati yoki moliyaviy hisobotlarda
ko’rsatilgan qiymat o’rnini bosadigan boshqa qiymatning summasidir.
Auditor   asosiy   vositalarga   eskirishni   hisoblashning   to’g’riligini   tekshirishda
o’rnatilgan har oylik eskirishni hisoblash qoidalariga buxgalteriya tomonidan rioya
qilinayotganligini   aniqlashi   lozim.   Bunda   tekshirish   uchun   asosiy   vositalarga
eskirishni   hisoblashda   to’ldiriladigan   6-shakldagi   hisob-kitob   jadvali   asos   bo’lib
xizmat   qiladi.   Auditorga   xizmat   qilish   muddati   o’tib,   amortizatsiyani   hisoblash
to’xtatilgan   asosiy   vosita   obyektlarining   ro’yxati   taqdim   etilishi   lozim.   Agar
subyektda   tezlashtirilgan   amortizatsiya   hisoblash   mexanizmi   qo’llanilsa,   ushbu
holat uning hisob yuritish siyosatida ko’rsatilgan bo’lishi lozim.
Auditning ushbu blokida quyidagi ishlar amalga oshiriladi:
- subyekt   hisob   siyosatida   ko’rsatilgan-asosiy   vositalarga   amortizatsiya
hisoblashqoidalariga rioya qilinishini tekshirish;
- amortizatsiya   ajratmalarini   asosiy   vositalarning   u   yoki   bu   guruhiga
olibborishning to’g’riligini tekshirish;
- har   oylik   amortizatsiya   ajratma   summalari   bo’yicha   hisob-kitoblarni
tekshirish;
- amortizatsiya   ajratmalarining   hisobda   o’z   vaqtida   va   to’g’ri   aks
ettirilishinitekshirish.
Amortizatsiya   ajratmalarini   hisoblash   va   buxgalteriya   hisobi   schyotlarida   aks
ettirishning   to’g’riligini   aniqlash   5-son-«Asosiy   vositalar»,   21-son-«Xojalik
yurituvchi subyektlarning moliyaviy-xojalik faoliyati buxgalteriya hisobi schyotlar
rejasi   va   uni   qo’llash   bo’yicha   yo’riqnoma»   nomli   BHMS   lar   va   mijoz-subyekt
hisob   siyosati   to’g’risidagi   buyrug’ining   tegishli   qismiga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Buning   uchun   subyekt   hisob   siyosati   bo’yicha   buyrug’ining   qoidalari;
asosiy   vositalar   amortizatsiya   hisob-kitobi   bo’yicha   ishlanma   jadvallar
ko’rsatkichlaridan foydalaniladi.
Auditor   amortizatsiya   hisoblashning   maxsus   shartlari   qo’llaniladigan   asosiy
vositalar obyektlarining ro’yxatini olishi zarur.  Bularga xususan quyidagilar kiradi:
- xizmat qilish muddati o’tib ketgan asosiy vositalar; - amortizatsiya hisoblanmaydigan asosiy vositalar;
- konservatsiyadagi asosiy vositalar;
- amortizatsiya hisoblash to’xtatilgan asosiy vositalar;
- jadallashtirilgan amortizatsiya usuli qo’llanilayotgan asosiy vositalar;
- noishlab chiqarishdagi asosiy vositalar;
- moliyaviy lizing shartnomasi bo’yicha olingan asosiy vositalar.
Amortizatsiya   ajratmalarining   hisoblanishini   tekshirish   mobaynida   auditor
amortizatsiya   hisoblash   usullari   (chiziqli   usul,   kamayib   boruvchi   qoldiq   usuli,
foydali ishlatish muddati davomidagi yillari yig’indisi bo’yicha qiymatini hisobdan
chiqarish   usuli,   qiymatni   mahsulot   (ish)   hajmiga   mutanosib   ravishda   hisobdan
o’chirish usuli) ga e'tibor berishi zarur.
Asosiy vosita obyektlarining bir xil guruhlari bo’yicha amortizatsiya hisoblashning
tanlangan u yoki bu usulini qo’llash uchun foydali xizmat qilish muddati davomida
boshqasiga   o’zgartirilmasdan   amalga   oshirilishi   lozim.   Ammo,   soliqqa   tortish
maqsadida   amortizatsiya   ajratmalari   hisoblash   O’zbekiston   Respublikasi   soliq
Kodeksi   23-moddasiga   muvofiq   asosiy   vosita   obyektlarining   dastlabki   qiymatiga
nisbatan amalga oshirilishi ham mumkin.
Auditor   tanlab   tekshirish   usuli   bilan   asosiy   vositalarning   foydali   xizmat   qilish
muddati   to’g’ri   belgilanganligini   aniqlaydi.   Chunki,   hisobot   davridagi
amortizatsiya   ajratmalari   summasi   va   amortizatsiya   ajratmalari   normalarini
belgilash   shunga   bog’liq.   Amortizatsiya   ajratmalari   normalari   noto’g’ri
belgilangan holatlar aniqlanganida, auditor buning oqibatida mahsulot (ish, xizmat)
lar tannarxi qanchalik oshgan (pasaygan) ligini aniqlaydi.
Shunindek,   amortizatsiyani   hisoblash   muddatlarining   boshlanish   va   to’xtatilish
muddatlari,   hisoblashning   muntazamligi,   amortizatsiyani   hisoblashda
pasaytiruvchi   va   oshiruvchi   koeffitsiyentlarni   qo’llashning   to’g’riligini   tekshirish
zarur. Amortizatsiya ajratmalari hisob-kitoblarining to’g’riligi tanlab tekshiriladi.
Amortizatsiya   ajratmalarini   mahsulot   (ish,   xizmat)   lar   tannarxiga   olib   borishning
to’g’riligini   tekshirish   amortizatsiya   ajratmalarini   auditorlik   tekshiruvidan
o’tkazishning   muhim   masalalaridan   biri   hisoblanadi.   Auditor   amortizatsiya hisoblanadigan obyektlar asosiy vositalarning qaysi guruhiga (ishlab chiqarish yoki
noishlab   chiqarish)   tegishliligini,   asosiy   vositalar   mahsulot   ishlab   chiqarish   (ish
bajarish,   xizmat   ko’rsatish)   da   ishlatilayotganligi   yoki   operativ   (qisqa   muddatli)
lizing   shartnomasi   asosida   berilganligini   aniqlashi   lozim.   Noishlab   chiqarish
sohasidagi   asosiy   vositalar   bo’yicha   hisoblangan   amortizatsiya   ajratmalari   o’z
mablag’lari   manbalari   hisobiga,   operativ   lizing   asosida   topshirilganlari   bo’yicha
esa foyda yoki zararlarga olib boriladi.
Asosiy   vositalarga   eskirishni   hisoblashni   hisobga   olishda   eng   ko’p   uchraydigan
qoida buzilish hollari quyidagilardan iborat:
ayrim subyektlarda asosiy vositalarga eskirishni hisoblash har choraklikda amalga
oshiriladi;   soliqqa   tortiladigan   bazani   kamaytirish   maqsadida   ataylab   xizmat
muddati o’tib
ketsa   ham   asosiy   vositalarga   eskirishni   hisoblash   davom   ettiriladi;   asosiy
vositalarga asossiz ravishda eskirishning tezlashtirilgan usuli qo’llaniladi
va h.k.
Amortizatsiya   ajratmalarini   tekshirish   mobaynida   quyidagi   tashkiliy   amallar
qo’llanilishi mumkin:
- asosiy   vositalarni   hisobga   oladigan   schyotlar   (0110-0199)   bo’yicha
qoldiqlarniva   joriy   yilda   hisoblangan   amortizatsiyani   oldingi   davrlardagi
ma'lumotlar bilan taqqoslash va ularning o’zgarishini baholash;
- joriy   yilda   jamg’arilgan   amortizatsiya   qoldig’ini   oldingi   davrlardagi
qoldiqlarbilan taqqoslash.
Audit   jarayonida   asosiy   vositalar   bo’yicha   amortizatsiya   ajratmalari   hisobot
davrida   buxgalteriya   hisobi   ma'lumotlarida   to’g’ri   aks   ettirilganini   tekshirish
lozim.   Asosiy   vositalarning   ayrim   obyektlari   bo’yicha   ajratmalar   buxgalteriya
hisobida   tegishli   summalarni   jamg’arish   yo’li   bilan   yoki   obyektlarning   dastlabki
qiymatini kamaytirish yo’li bilan aks ettiriladi. 3. Asosiy vositalarni harakati bilan bog’liq muomalalar auditi
Dastavval, auditor moddiy javobgar shaxslarni va ular bilan tuzilgan to’liq moddiy
javobgarlik   to’g’risidagi   shartnomalar   mavjudligini   aniqlashi   zarur.   Agar
shartnomalar bo’lmasa, u holda auditor ularni tuzishni tavsiya qilishi lozim.
Amaldagi   tartibga   ko’ra   asosiy   vositalarning   analitik   hisobi   ularning   tasnifiy
guruhlari   va   inventar   obyektlari   bo’yicha,   shuningdek   obyektlarning   moddiy
javobgar shaxslarda turish joyi (bo’linmalar, brigadalar, sexlar, uchastkalar va h.k.)
bo’yicha yuritiladi.
Subyektga   kelib   tushgan   asosiy   vositalarni   tekshirishda   har   bir   obyekt   bo’yicha
alohida   tuzilgan   qabul   qilish-topshirish   dalolatnomasi   (AV-I   shakl)   ning
rasmiylashtirilishiga   e'tibor   qaratish   zarur.   Bunda   dalolatnomadagi   obyektning
tavsifi,   turgan   joyi,   sotib   olingan   manbai,   chiqarilgan   yoki   ko’rilgan   yili,   ishga
tushirilgan   vaqti,   obyektning   sinov   natijalari,   uning   texnik   talablarga   muvofiqligi
va boshqa ma'lumotlar tekshiriladi.
Ayrim hollarda bir turdagi va narxi bir xil xojalik inventarlari, asboblar, stanoklar
olinganda asosiy vositalarni qabul qilish-topshirish umumiy dalolatnomasi tuzilishi
mumkin.   Bunda   ushbu   dalolatnoma   ma'lumotlari,   unga   ilova   qilingan   pasportlar,
ishlatish tartibi, yo’riqnomalar ham tekshirilishi zarur.
Hisobga   qabul   qilingan   har   bir   asosiy   vosita   obyektiga   inventar   raqam   berilgan
bo’lishi lozim. Masalan, 001 dan 099 gacha inventar raqamlar binolarga, 100 dan
199 gacha inshootlarga, 200 dan 299 gacha bo’lgan raqamlar uzatish qurilmalariga
beriladi   va   hokazo.   Berilgan   inventar   raqami   asosiy   vositalar   obyektiga   metall
jeton   bilan   biriktirib,   uchmaydigan   bo’yoq   bilan   yozib   yoki   boshqa   usullarda
belgilab   qo’yilishi   lozim.   Bu   belgilar   obyekt   foydalanishda   bo’lgan   jami   davr
ichida   saqlanib,   buxgalteriya   hisobining   barcha   tegishli   dastlabki   hujjatlarida   va
hisob   registrlarida   ko’rsatiladi.   Obyekt   hisobdan   chiqarilganidan   so’ng,   uning
inventar raqami yangi kirim qilingan asosiy vositalarga berilmaydi.
Asosiy   vositalarni   qabul   qilish-topshirish   dalolatnomasi   (ilova   qilingan   hujjatlar
bilan   birga)   buxgalteriyaga   o’z   vaqtida   topshirilgan   bo’lishi   lozim.   Subyekt
buxgalteriyasida asosiy vositalarning analitik hisobi, ularning har bir turi bo’yicha ochiladigan   AV-6   shakldagi   inventar   kartochkalar   yuritiladi.   Bu   kartochkada
obyekt   haqidagi   barcha   ma'lumotlar   (dastlabki   yoki   tiklanish   qiymati,
amortizatsiya   ajratmalari   me'yori,   kirim   qilingan   paytdagi   eskirish   darajasi)   qayd
etilgan bo’lishi kerak.
So’ngra   inventar   kartochkalar   ma'lumotlarining   asosiy   vositalarni   hisobga   olish
bo’yicha   inventar   kartochkalar   ro’yxati   (AV-7   shakl)   ga   asosiy   vositalarning
tasnifiy guruhlari bo’yicha o’tkazilganligi tekshiriladi.
Ro’yxatga olingan kartochkalar asosiy vositalar kartotekasida tarmoqning tasnifiy
guruhlariga,   guruh   ichida   esa   turgan   joyi,   foydalanish   joyi   va   turlari   bo’yicha
guruhlangan   bo’lishi   kerak.   Ishlatilmayotgan   asosiy   vositalarning   inventar
kartochkalari alohida guruhlangan bo’lishi kerak.
Asosiy   vositalar   hisobdan   chiqarilganida   dalolatnoma   tuzilib,   uning   ma'lumotlari
tegishli   inventar   kartochkalarda   qayd   qilinadi,   so’ngra   bu   kartochkalar
kartotekadan   olib   qo’yiladi.   Amaliyotda,   asosiy   vositalar   obyektlarining   qiymati
quyidagi xojalik operatsiyalari natijasida subyekt aktivlari tarkibidan chiqib ketadi:
- sotilganda;
- foydalanish  maqsadga  muvofiq  emasligi sabablariga  ko’ra  
hisobdan
chiqarilganda;
- boshqa subyekt va shaxslarga beg’araz berilganida;
- boshqa   subyektlarning   ustav   kapitalini   shakllantirish   uchun   ulush
sifatidaqo’shilganida;
- kamomad yoki yo’qotish aniqlanganda va.h.k.
Audit   jarayonida   qayta   baholash   natijasida   narxlar   oshgan   yoki   kamaygan
summalarining   buxgalteriya   hisobi   schyotlarida   aks   ettirilishi   ham   tekshiriladi.
Qayta   baholanib   oshgan   summa   0100   -   «Asosiy   vositalarni   hisobga   oluvchi
schyotlar» ning debeti va 8510 – «Mulklarni qayta baholash bo’yicha tuzatishlar»
schyotining kreditiga yoziladi.
Qayta   baholangan   asosiy   vositalar   obyektlari   bo’yicha   tiklanish   qiymati   inventar
kartochkaning   rekonstruksiyalash,   modernizatsiyalash   bo’limida   qayd   etilgan bo’lishi   lozim.   Shu   bilan   birga   qayta   baholangan   eskirish   summasi   ham   inventar
kartochkaning   tegishli   bo’limida   aks   ettirilgan   bo’lishi   kerak.   Har   bir   moddiy
javobgar   shaxs   asosiy   vositalar   obyektlarining   analitik   hisobini   AV-9   shakldagi
vedomostda   yuritishi   kerak.   Bunda   hamma   moddiy   javobgar   shaxslar   bilan
belgilangan   shaklda   va   ikki   nusxada   to’la   moddiy   javobgarluk   to’g’pisida
shartnomalar   tuzilganligi,   shartnomalarning   bir   nusxasi   moddiy   javobgar
shaxslarning hujjatlar to’plamida, ikkinchi nusxasi esa shu xodimlarning o’zlarida
saqlanayotganligi   tanlab   tekshirilishi   lozim.Bulardan   tashqari,   auditor   barcha
moddiy   javobgar   shaxslar   asosiy   vositalarni   o’z   javobgarligiga   olganligini
tasdiqlab,   inventarizatsiya   vedomostlarida   imzo   qo’yganliklari   hamda   asosiy
vositalarning   keyingi   kirimlari   esa   ularning   dastlabki   hujjatlardagi   imzolari   bilan
tasdiqlanganini tekshiradi.
4. Asosiy vositalarni ta'mirlash xarajatlari auditi
O’zbekistonda   lizing   munosabatlari   6-son   «Ijara   hisobi»   nomli   BHMS   bilan
tartibga   solinadi.   Unga   ko’ra,   «Lizing   (moliyaviy   ijara)   ijara   munosabatlarining
alohida   turi   bo’lib,   unda   bir   taraf   (lizing   beruvchi)   ikkinchi   tarafning   (lizingga
oluvchining)   topshirig’iga   binoan   uchinchi   tarafdan   (sotuvchidan)   lizing
shartnomasida  shartlashilgan mol-mulkni  (lizing obyektini)  mulk qilib sotib oladi
va   uni   shu   shartnomada   belgilangan   shartlarda   haq   evaziga   egalik   qilish   va
foydalanish uchun lizingga oluvchiga o’n ikki oydan ortiq muddatga beradi.  Bunga
lizing shartnomasi quyidagi shartlarning biriga javob berishi kerak:
a) lizing   shartnomasining   muddati   tugagach,   lizing   obyekti   lizingga
oluvchining
mulki bo’lib o’tsa;
b) lizing   shartnomasining   muddati   lizing   obyekti   xizmat   muddatining   80   %
danortiq   bo’lsa   yoki   lizing   obyektining   lizing   shartnomasi   tugaganidan   keyin
qoldiq qiymati uning boshlang’ich qiymatining 20 % dan kam bo’lsa;
v)   lizing   shartnomasining   muddati   tugagach,   lizingga   oluvchi   lizing   obyektini
uning bozor qiymatidan past narxda evazini to’lab sotib olish huquqiga ega bo’lsa, bunda   ana   shu   huquqni   amalga   oshirish   kunidagi   lizing   obyekti   qiymati   asos
bo’ladi;
g) lizing shartnomasi amal qiladigan davr uchun lizing to’lovlarining umumiy
summasi lizing obyekti qiymatining 90 % dan ortiq bo’lsa» 1
.
Asosiy   vositani   lizinga   qabul   qilish   ham   AB-I   shakldagi   dalolatnoma   bilan
rasmiylashtirilgan bo’lishi lozim.
Lizing   beruvchi   subyektlar   lizing   berishdan   asosiy   vositalar   uchun   lizing   oluvchi
subyektdan olinishi  lozim bo’lgan to’lovni (qo’shilgan qiymat  solig’i  bilan birga)
operatsion   daromadlar   tarkibiga   (Debet   4810   -   «Uzoq   muddatli   ijara   bo’yicha
olinadigan   joriy   to’lovlar»,   4820   -   «qisqa   muddatli   ijara   bo’yicha   olinadigan
to’lovlar»,   Kredit   9550   -   «Uzoq   muddatli   ijaradan   daromadlar»,   9350   -   «Qisqa
muddatli ijaradan daromadlar») kiritadi.
Ijaraga   olingan   asosiy   vositalarni   joriy   ta'mirlash   xarajatlari   lizing   oluvchi
tomonidan qilinadi, kapital ta'mirlash esa shartnomadagi kelishuvga muvofiq lizing
oluvchi yoki lizing beruvchi hisobidan amalga oshiriladi.
Audit   jarayonida   auditor   lizing   subyektlarini   aniqlashi   lozim.   6-son   BHMS   ga
muvofiq, lizing subyekti bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
a) lizingga beruvchi lizing shartnomasi bo’yicha lizingga oluvchiga kelgusida
topshirish maqsadida lizing obyektini mulk qilib oluvchi shaxs;
b) lizingga   oluvchi   egalik   qilish   va   foydalanish   uchun   lizing   shartnomasi
bo’yicha
lizing obyektini olayotgan shaxs;
v) sotuvchi lizingga beruvchiga lizing obyektini sotayotgan shaxs.
Lizing obyekti lizingga oluvchining krediti (qarzi) hisobidan olinayotgan taqdirda,
aniq   bir   lizing   obyektiga   nisbatan   lizingga   beruvchining   kreditori   va   lizingga
oluvchi bir shaxs timsolida ish ko’rishga yo’l qo’yilmaydi.
Lizingga   beruvchi   lizing   obyektini   bo’lgusi   foydalanuvchidan   keyinchalik   uni
xuddi   shu   shaxsga   ijaraga   berish   uchun   sotib   olgan   hollarda,   lizingga   oluvchi   va
sotuvchi   bir   shaxs   bo’lishga   yo’l   qo’yiladi.   Auditor   yuqorida   ko’rsatilgan
1  6-с о н  «Ижара ҳисоби» номли БҲМС. Ўз.Р. Адлия вазирлигида 2004-й и л 22-и ю н д а 1374-сон билан рўй
олинган. masalalarni   tekshirib,   o’rnatilgan   talablar   va   qoidalarning   buzilish   hollarini
o’zining ish hujjatlarida aks ettirishi lozim.
Ko’pchilik   xojalik   subyektlari   avtomobillarni   sotib   olganidan   ko’ra   foydaliroq
bo’lgani   uchun   ijaraga   oladilar.   Bunda   auditor   avtomashinani   ishlatish   va
ta'mirlash xarajatlarini qoplash, hisoblashishlar tartibi kelishilgan ijara shartnomasi
bilan tanishishi lozim.
Jismoniy   shaxslar   bilan   tuzilgan   shartnomaga   ko’ra   ijara   to’lovlari   ijarachi
tomonidan   uning   xarajatlariga   qo’shilsa   (2010,   2310,   2510,   2710   schyotlar   debet
va   6910   schyot   kredit)   hisoblangan   ijara   to’lovi   summasidan   daromad   solig’i
undiriladi
(Debet   6910,   Kredit   6410).   Ijaraga   beruvchi   jismoniy   shaxslarga   ulardan   ijaraga
olingan   asosiy   vositalar   uchun   hisoblangan   ijara   to’lovi   summasidan   budjetdan
tashqari fondlarga to’lovlar hisoblanmaydi.
Agar   asosiy   vosita   obyektlari   tadbirkor   bo’lgan   jismoniy   shaxslardan   ijaraga
olinsa,   hisoblangan   ijara   to’lovi   summasidan   daromad   solig’i   ushlanmaydi.
Subyekt   bunday   to’lovlarning   barcha   turlari   bo’yicha   soliq   inspeksiyasiga   har
chorakda   bildirib   turishi   lozim.   Auditor   subyektning   ijaraga   beruvchi   jismoniy
shaxslar bilan hisobkitoblarni hisobga olish qoidalari va soliq qonunchiligiga rioya
qilinayotganligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Auditda bajariladigan barcha amallar lizing muomalalarining xususiyatini hisobga
olgan   holda   amalga   oshiriladi.   Shuning   uchun   lizing   shartnomalarini   tuzish,
muomalalarni   buxgalteriya   hisobida   aks   ettirish   va   soliqqa   tortishda   yo’l
qo’yiladigan xatolarning aksariyati  me'yoriy hujjatlardagi kamchiliklar va uslubiy
qo’llanmalar yetishmasligi bilan bog’liq.
Lizing   operatsiyalarini   tekshirishda   auditning   barcha   bosqichlari:   rejalashtirish,
auditorlar   guruhini   tuzish,   tekshiruv   o’tkazish,   auditorlik   hisoboti   va   xulosalarini
tuzishda maxsus yondoshuv talab qilinadi.
Lizingda lizing obyektiga egalik qilish va foydalanish huquqi bilan bog’liq barcha
tavakkalchiliklar   lizinga   oluvchiga  o’tkaziladi.   Lizingga   oluvchining  buxgalteriya
hisobida   lizing   aktiv   va   majburiyat   sifatida   lizing   muddati   boshlanishidagi   lizing obyektining joriy qiymati yoki minimal lizing to’lovlarining diskontlangan qiymati
bo’yicha, agar u past bo’lsa, tan olinishi kerak.
Audit jarayonida auditor lizing to’lovlarining diskontlangan qiymat to’g’ri hisobga
olinishini   ham   tekshirishi   lozim.   Minimal   lizing   to’lovlarining   diskontlangan
qiymatini   hisoblashda   diskontlaydigan   omil   bo’lib,   lizing   shartnomasida   ko’zda
tutilgan   foiz   stavkasi   hisoblanadi,   agarda   uni   aniqlash   imkoniyati   bo’lsa,   aks
hollarda   lizingga   oluvchining   qarz   sarmoyasi   bo’yicha   o’sib   boruvchi   foiz
stavkasidan foydalaniladi. Lizing muddatining boshlanish vaqtida lizingga oluvchi
va   lizingga   beruvchi   lizing   to’lovlari   jadvali   (tartibi)   ni   kelishib   oladi,   unda
lizingga   beruvchining   daromadi,   lizing   obyektining   qiymatini   qoplash   bo’yicha
majburiyatlar va ularning lizing muddati davomida taqsimlanishi ko’rsatiladi.
Auditor   lizing   bo’yicha   foizlar   lizing   shartnomasi   davomida   davrlar   bo’yicha
taqsimlanganligini va har bir davrda qoplanmagan majburiyatlar qoldig’iga doimiy
foiz   stavkasini   o’rnatish   maqsadida   lizing   to’lovlari   jadvalida   aks   ettirilganligiga
ahamiyat berishi kerak. Shuningdek, lizingga oluvchi tomonidan amalga oshirilgan
lizing obyektini sotib olish, yetkazib berish yoki belgilangan maqsadda foydalanish
uchun yaroqli holga keltirish bilan bog’liq xarajatlar lizing obyektining qiymatiga
qo’shilganligini ham aniqlash lozim.
Lizingga   oluvchining   lizing   obyektini   yaxshilash   (obodonlashtirish,   qo’shimcha
qurish,   qo’shimcha   asbob-uskunalar   bilan   ta'minlash,   rekonstruktsiya,
modernizatsiya qilish, texnik qayta qurollantirish va h.k.) xarajatlari lizing obyekti
qiymatini   ko’paytiruvchi   kapital   qo’yilmalar   sifatida   aks   ettiriladi.   Agar   lizing
obyekti,   lizingga   beruvchining   ruxsati   bilan   yaxshilangan   bo’lsa,   shartnomaning
amal   qilish   muddati   tugagandan   so’ng   yoki   shartnoma   bekor   qilingach,   lizingga
oluvchi ana shu maqsad yo’lida sarflangan barcha xarajatlarning qoplanishini talab
qilish   huquqiga   ega,   agarda   lizing   shartnomasida   o’zgacha   shartlar   ko’zda
tutilmagan bo’lsa.
Auditor lizingda har bir hisobot davri uchun lizing obyekti bo’yicha amortizatsiya
ajratmasi   to’g’ri   hisoblanganligini   ham   tekshirishi   lozim.   Lizing   obyektlari
bo’yicha amortizatsiyani hisoblash O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 2003-yil   9oktyabrdagi   114-sonli   buyrug’i   bilan   tasdiqlangan   5-son   «Asosiy
vositalar» nomli BHMS ga muvofiq amalga oshiriladi.
Lizingga   oluvchi   lizing   shartnomasi   muddati   tugaganidan   keyin   lizing   obyektiga
mulkiy egalik qilish huquqini olishga ishonchi bo’lmasa, u holda u quyidagilardan
qaysi   biri   qisqaligidan   kelib   chiqib:   lizing   shartnomasi   muddati   davomida   yoki
lizing   obyektining   xizmat   qilish   muddatida   to’liq   amortizatsiya   qilishi   mumkin.
Audit jarayonida lizing obyektini yillik qayta baholash lizingga oluvchi tomonidan
qonunchilikda   belgilangan   tartibda   amalga   oshirilganligiga   ishonch   hosil   qilish
lozim.
Lizing shartnomasi to’xtatilganda lizing obyektini qaytarish, lizing shartnomasiga
muvofiq   uning   to’xtatilgan   sanadagi   obyektining   qoplanmagan   qiymati   summasi
bo’yicha   amalga  oshirilaganligi   tekshiriladi.  Lizing  obyektining  chiqib  ketishidan
moliyaviy   natijani   aniqlaganda,   oldingi   qayta   baholashlardagi   lizing   obyekti
qiymatining   ko’paygan   summasi,   ya'ni   oldingi   baholashlardagi   qiymat   pasayishi
summasiga   nisbatan   ortgan   qismi   lizing   obyektining   chiqib   ketishidan   ko’rilgan
daromad tarkibiga qo’shiladi va bir vaqtning o’zida 8510 - «Mulkni qayta baholash
bo’yicha tuzatishlar» schyoti bo’yicha rezerv kapitalini kamaytiradi.
Lizingga   beruvchining   buxgalteriya   hisobida   lizing   aktiv   sifatida   lizing   muddati
boshlanishidagi lizing obyektining joriy qiymati yoki minimal lizing to’lovlarining
diskontlangan qiymati bo’yicha, agar u past bo’lsa, tan olinishi kerak. Asosiy   vositalar   foydalanish   jarayonida   ularning   jismoniy   xossa   va   sifatlari
yo’qolib   boradi.   Ularni   tiklash   uchun   subyekt   ta'mirlash   ishlarini   o’tkazishi
mumkin.
Asosiy vositalar ta'mirining ikki turi mavjud: kapital va joriy ta'mir.
Asosiy vositalarni ta'mirlash pudrat yoki xojalik usulida bajarilishi mumkin. Pudrat
usulida   bajarilganda   subyekt   ta'mirlash-qurilish   tashkiloti   bilan   pudrat
shartnomasini tuzadi.
Xojalik usulida esa ta'mir o’z kuchi bilan amalga oshiriladi.
Ikkala   usulda   ham   ta'mirlash   xarajatlari   ishlab   chiqarish   xarajatlari   hisobidan
qoplanadi.
Pudrat   va   xojalik   usulida   bajarilgan   ta'mirlash   ishlari   auditining   xususiyatlarini
ko’rib chiqamiz.
Asosiy   vositalarni   ta'mirlashga   doir   muomalalarni   tekshirish   mobaynida   auditor
ta'mirlash   rasmiylashtirilishining   to’g’rililigiga   alohida   e'tibor   qaratishi   lozim.
Bunda dastavval,  mazkur  masala bo’yicha subyektda qanday hisob siyosati  qabul
qilinganligi aniqlanishi zarur. Bu narsa tekshiruvni davom ettirish ketma-ketligini
belgilaydi. Subyektlarda asosiy vositalarni ta'mirlashga doir xarajatlar quyidagicha
hisobdan o’chirilishi mumkin:
- xarajatlarning   qilinish   me'yoriga   qarab   bevosita   mahsulot   (ish,   xizmat)
lartannarxiga;
- asosiy vositalarni ta'mirlash uchun yaratilgan fond hisobidan;
- xarajatlarni   oldin   3190   –   «Boshqa   kelgusi   davr   xarajatlari»   schyotiga   olib
borib, keyinchalik bir me'yorda tannarxga qo’shib borish.
Agar   hisob   siyosatiga   muvofiq   subyektda   asosiy   vositalarni   ta'mirlash   uchun
rezerv tashkil etiladigan bo’lsa, unda auditor rezerv uchun ajratmalar summasining
iqtisodiy asoslanganligini, asosiy vositalarning turlari bo’yicha (binolar, inshootlar,
qurilmalar   va   hokazo)   ajratmalar   miqdori   ko’zda   tutilganligi   yoki   ajratmalarning
yagona   normasi   belgilanganligi,   har   oyda   rezerv   hisoblash   tamoyiliga   rioya
qilinishini aniqlaydi. Ta'mirlash uchun qilingan haqiqiy xarajatlar yaratilgan rezerv
hisobiga hisobdan o’chiriladi. Shuning uchun auditor yil oxirida (ta'mirlash ishlari tugallangan   hollarda)   oshiqcha   hisoblangan   rezerv   to’g’rilanganligi   (storno
qilinganligi) ga ishonch hosil qilishi lozim.
Asosiy   vositalarni   ta'mirlashga   doir   muomalalarning   buxgalteriya   hisobi
schyotlarida aks ettirilishini  tekshirish mobaynida auditor, ishlab chiqarishga  doir
asosiy   vositalarni   ta'mirlash   xarajatlari   tannarxga   olib   borilganligi,   noishlab
chiqarishga   doir   asosiy   vositalarniki   esa   o’z   manbalari   hisobiga   hisobdan
o’chirilganligiga  ishonch   hosil   qilishi   lozim.  Shunindek,   auditor   ta'mirlash   ishlari
qaysi usul (pudrat yoki xojalik usuli) bilan amalga oshirilganligini ham tekshiradi.
Agar   hisobot   davrida   lizingga   olingan   asosiy   vositalar   ta'mirlangan   bo’lsa,
ta'mirlash turini (joriy yoki kapital), lizing shartnomasida kapital ta'mirlash ko’zda
tutilganligi va xarajatlar kimning hisobidan qoplanishini tekshirish zarur.
Subyektlar   hisobot   davrida   asosiy   vositalar   obyektlarini   zamonaviylashtirish   va
qayta   jihozlash   uchun   ham   xarajatlar   qilishi   mumkin.   Auditor   bu   holda
quyidagilarni   tekshiradi:   qilingan   xarajatlar   0890   -   «Boshqa   kapital   sarflar»
schyotida   hisobga   olinganligi,   ta'mirlash   ishlari   yakunlanganidan   so’ng   asosiy
vositalar   dastlabki   qiymati   oshganligi,   subyekt   qo’shilgan   kapitalining   ko’payishi
hisobda ko’rsatilganligi. Subyekt asosiy vositalarni ta'mirlash bilan bog’liq barcha
xarajatlarni   ishlab   chiqarilgan   mahsulot   (bajarilgan   ish,   qo’rsatilgan   xizmat)   lar
tannarxiga kiritadi, bu pirovardida moliyaviy natijaning shakllanishiga, shuningdek
subyektning   foydadan   budjetga   to’lovlar   bo’yicha   budjet   bilan   o’zaro
munosabatlariga ham ta'sir etadi.
Auditor,   eng   avvalo,   bu   masala   bo’yicha   ham   subyektda   qanday   hisob   siyosati
qabul   qilinganligini   aniqlashi   lozim.   Ayrim   subyektlar   kelgusi   yil   uchun   hisob
siyosatini   qabul   qilishda   ta'mirlash   xarajatlarini   har   oyda   haqiqiy   xarajatlar
hajmida   hisobdan   o’chiradigan   tartibni   qo’llaydilar.   Boshqa   subyektlar   ta'mirlash
fondi yaratadilar (ta'mirlashning barcha turlari uchun rezervga mablag’ ajratadilar),
haqiqatda   bajarilgan   ta'mirlash   ishlari   uchun   qilingan   xarajatlarni   esa   tashkil
etilgan fond hisobiga hisobdan o’chiradilar.
Birinchi holatda ta'mirlashga doir barcha xarajatlar ta'mirlash qaysi hisobot davrida
amalga   oshirilgan   bo’lsa,   bevosita   shu   davrdagi   ishlab   chiqarish   xarajatlariga qo’shilishi   lozim.   Ikkinchi   holatda   subyekt   balansida   turgan   asosiy   vositalarning
dastlabki   qiymatiga   nisbatan   foiz   hisobida   ta'mirlash   fondiga   ajratmalar   me'yori
hisoblab chiqariladi.
Odatda,   hisob   yuritish   siyosatining   birinchi   variantini   kichik   va   o’rta   biznes
subyektlari, ikkinchisini esa asosiy vositalari mulk (aktiv) larning salmoqli qismini
tashkil etadigan yirik subyektlar qo’llaydilar.
Auditor   ta'mirlash   xarajatlarini   ishlab   chiqarish   xarajatlariga   qo’shishning
to’g’riligini   subyektda   qabul   qilingan   hisob   siyosatidan   kelib   chiqib,   uning
o’zgarish   hollarida   esa   sababini   va   ushbu   vaziyatning   moliyaviy   natijaga   ta'sirini
tekshirishi lozim.
Asosiy   vositalarga   eskirishni   hisoblash   va   ta'mirlash   bo’yicha   subyektda   qanday
hisob   yuritish   siyosati   qabul   qilinganligini   aniqlash   uchun   8910   -   «Kelgusidagi
xarajatlar   va   to’lovlar   uchun   rezervlar»   schyotining   ma'lumotlari   bilan   tanishish
zarur. Agar 8910 schyotda alohida ta'mirlash fondi degan analitik schyot ajratilgan
bo’lsa,   ushbu   fondga   qilingan   ajratmalarning   hajmi   qanchalik   asoslanganligi
(iqtisodiy   hisob-kitoblar   bilan   tasdiqlanganligi)   ga   ishonch   hosil   qilish   zarur.
Ajratmalar hajmi asosiy vositalar turlari bo’yicha tabaqalangan yoki ajratmalarning
yagona   normasi   o’rnatilgan   bo’lishi   mumkin.   Auditor   nuqtai   nazaridan   yagona
normativni   qo’llash   tannarxning   asossiz   ko’tarilishi   va   soliqqa   tortiladigan
bazaning   pasayishiga   olib   kelsa,   u   bunday   holatni   auditorlik   hisobotida   ko’rsatib
o’tishi lozim. Xulosa
Yuqorida   aytilganlarni   hisobga   olgan   holda,   xo jalik   yurituvchi   subyektningʻ
ma muriy   axborotida   ichki   nazorat   bo yicha   majburiyatlarni   tartibga   solish   va	
ʼ ʻ
mustahkamlash   zarur   degan   xulosaga   kelish   mumkin.   Afsuski,   bugungi   kunda
barcha   xo jalik   yurituvchi   subyektlar,   ayniqsa,   kichik   biznes   segmentidagi	
ʻ
kompaniyalar ichki  nazorat xizmatlariga ega emas.  Shu bilan birga, ichki nazorat
tashkil   etilgan   kompaniyalarda   ko pincha   uning   samaradorligi   tahlil   qilinmaydi	
ʻ
[19-32].   Ichki   nazorat   boshqaruvning   asosiy   funksiyalaridan   biri   bo lib,   u	
ʻ
bo lmaganda   xo jalik   yurituvchi   subyektni   samarali   boshqarish   mumkin   emas.	
ʻ ʻ
Resurslardan   samarali   foydalanish   uchun   yechimlarni   ishlab   chiqish   va   amalga
oshirish   imkonini   beradigan   ichki   nazoratdir.   Har   qanday   xo jalik   yurituvchi	
ʻ
subyektning boshqaruv tizimi  buxgalteriya hisobi  va nazorat tizimlari  bilan uzviy
bog liqdir.   Boshqaruvda   buxgalteriya   hisobi   va   nazoratning   mavjudligi   iqtisodiy	
ʻ
hayotning   har   bir   haqiqati,   shu   jumladan   moddiy,   mehnat   va   moliyaviy
resurslardan   foydalanish   bilan   bog liq   ma lumotlarni   yaratish   zarurati   bilan	
ʻ ʼ
izohlanadi,   bu   esa   xo jalik   yurituvchi   subyektning   moliyaviy-xo jalik   faoliyati	
ʻ ʻ
samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.   Shuni   ta kidlash   kerakki,   barcha	
ʼ
foydalanuvchilar   guruhlari   ichki   nazorat   va   buxgalteriya   xizmatlari   tomonidan
yaratilgan   ma lumotlarga   teng   kirish   imkoniyatiga   ega   emaslar.   Odatda,	
ʼ
ma muriyat   axborotdan   cheksiz   foydalanish   va   unga   kirish   imkoniyatiga   ega	
ʼ
bo lishi   mumkin.   Shuning   uchun   ichki   nazorat   iyerarxiyaning   turli   darajalarida,
ʻ
uning   to liqligi,   shakli   va   mazmuni   bo yicha   turli   talablar   bilan   boshqaruv	
ʻ ʻ
maqsadlari uchun zarur axborotni taqdim etish imkoniyatini amalga oshirish uchun
tashkil   etilishi   kerak.   Xo jalik   yurituvchi   subyektning   boshqaruv   tizimidagi   ichki	
ʻ
nazorat   faqat   boshqa   boshqaruv   funksiyalari   bilan   birgalikda   samarali   faoliyat
ko rsatishi   mumkin.   Nazorat,   buxgalteriya   va   analitik   jarayonlarning   aloqasi	
ʻ
boshqaruvning   axborot   ta minoti   muammosini   eng   yaxshi   hal   qilish   imkonini	
ʼ
beradi.
Nazorat   qilib   turish   nazorat   muhitining   muhim   elementi   hisoblanadi.   Korxonada
hisob   funktsiyalari   va   nazorat   amallarini   korxona   xodimlari   va   kompyuter   tizimi bajarishi mumkin. Menejerlar tomonidan bu funktsiyalar bajarilishi ustidan nazorat
o’rnatilishini   ta’minlash   e’tiborga   molik.   Kreditlash   bo’yicha   menejerlar   ishi
ustidan nazoratni amalga oshiruvchi nazoratchi, masalan, debitorlar schyotlaridagi
saldolarni   nazorat   schyoti   ma’lumotlariga   vaqti-vaqti   bilan   taqqoslab   turishi
mumkin.   Bo’linmalar   rahbarlari   yoki   nazoratchilari   xizmatchilar   tomonidan
topilgan   xatolarni   tuzatishlari,   shuningdek,   korxonadagi   hisob   tizimiga   taalluqli
qarorlar   qabul   qilishi   va   ruxsat   etishi   mumkin.   Nazorat   o’rnatish   boshqaruv
nazoratining muhim vositasi  va butun ichki nazorat tizimi faoliyat ko’rsatishining
sharti hisoblanadi. 
Tomonlar   o’rtasida   kelishilgan   dastur   bajaradigan   ishlar   (xizmatlar)   hajmi   va
qiymatini   aniqlashda   asos   bo’lib,   quyidagi   shakldagi   shartnoma   bilan
rasmiylashtiriladi:  ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.  O’zbekiston  Respublikasi   Prezidentining  “Qimmatli  qog’ozlar   bozorini  yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori.   Toshkent   sh.,   2006   yil   27
sentyabrdagi PQ-475-sonli. 
2. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Ustav fondida davlat ulushi
bo’lgan   korxonalarning   samarali   boshqarilishini   va   davlat   mulkining   zarur
darajada   hisobga   olinishini   ta’minlash   chora-tadbirlari   to’g’risida»”gi   qarori.
Toshkent sh., 2006 yil 16 oktyabrdagi 215-sonli. 
3.   O zbekiston   Respublikasining   “Auditorlik   faoliyati   to g risida»gi   qonuni.ʻ ʻ ʻ
Toshkent sh., 2021-yil 25-fevraldagi O RQ-677-sonli. 	
ʻ
4.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   M.   Mirziyoevning   2020   yil   25	
ʻ
yanvardagi   2020   yil   uchun   eng   muhim   ustivor   vazifalar   haqidagi   Oliy   Majlisga
Murojatnomasi. 
5.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Moliyaviy   hisobotning   xalqaro
ʻ
standartlariga   o tish   bo yicha   qo shimcha   chora-tadbirlar   to g risida»gi   qarori.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Toshkent sh., 2020 yil 24 fevraldagi PQ-4611 sonli. 
6.   Sarvarbek   Rasuljonovich   Abduazizov   (2021).   DAVLAT   MOLIYAVIY
NAZORATINING NAZARIY VA HUQUQIY ASOSLARI. Scientific progress, 2
(8), 250-256. 
7.   Abduraximov,   Boburjon   Umarjon   O g li,   Qudbiyev,   Nodir   Tohirovich,   &	
ʻ ʻ
Mominov,   Ikromjon   Luxmonjon   O g li   (2021).   AYLANMA   MABLAG LARNI	
ʻ ʻ ʻ
BOSHQARISH   TIJORAT   KORXONASI   MUVAFFAQIYATINING   ASOSI.
Oriental   renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social   sciences,   1   (10),
724-733.