Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 143.7KB
Покупки 10
Дата загрузки 23 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Auditda boshqa auditorlarning ishi natijalaridan foydalanish

Купить
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI TOSHKENT
MOLIYA INSTITUTI
“ ............ ”
KAFEDRASI
“ ......... ” FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: Auditda boshqa audit orlarning
ishi natijalaridan foydalanish 2 Mundareja
Kirish
I BOB.  AUDIT HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHA
1. 1  Auditning paydo bo’lishi va rivojlanish
1. 2 . Audit  fanining   predmeti va ob’ektlari
1.3  Auditorlarning ish natijalari
II BOB.  AUIDITDA BOSHQ AUIDORLARNING ISHI 
NATIJALARIDAN FOYDALANISH  VA STANDARTLAR
2.1 . Auditorlik tekshiruvida ekspert ishidan foydalani shning xorij 
tajribasi
2 .2. Auditorlik faoliyatining milliy standartlari
2.3 .   Auditorlik tekshiruvlar natijalarini umumlashtirish va baholash
Xulosa
Foydalangan adabiyotlar 3 Kirish
Respublikamizda bozor iqtisodiyotiga o’tish tamoyillari va uning keyingi
bosqichlarida   ustuvor   yo’nalishlarning   belgilanishi,   ayniqsa   ijtimoiysiyosiy
hayotni, jumladan, iqtisodiyotni erkinlashtirish, mulkdorlar sinfini tashkil qilishdan
kelib   chiqqan   holda   bir   qancha   sohalarni,   jumladan   audit   tizimini   ham   isloh
qilishni taqozo etmoqda.
Хo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   moliyaviy   hisoboti   yuzasidan   xulosa
berishda   auditorlar   o’zlarining   shaxsiy,   haqqoniy   va   mutaxassisligi   bo’yicha
yuqori darajadagi bilimlariga tayanishlari lozim, zero auditorlar tomonidan xo’jalik
sub’ektining   moliyaviy   hisobotlari   to’g’risida   berilgan   beg’araz   xulosadan   mulk
egalari,   investorlar,   kreditorlar,   banklar   aksiyalarni   sotib   olishda   va   sotishda,
kreditlar va qarzlar berish to’g’risida qarorlar qabul qilishda foydalanadilar.
Ma’lumki,   so’ngi   yillarda   auditorlik   faoliyatini   shakllantirish   va
rivojlantirish bo’yicha qator ijobiy ishlar amalga oshirildi. Jumladan, O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining   qaroriga   muvofiq,   2000   yil   26   mayda   yangi
tahrirdagi «Auditorlik faoliyati to’g’risida» gi Qonun qabul qilindi. Ushbu qonunni
amalga oshirish, auditorlik xulosalari soliq va boshqa nazorat organlari tomonidan
hisobga   olinishini   ta’minlash   maqsadida   2000   yil   22   sentabrda   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   365-sonli   «Auditorlik   faoliyatini
takomillashtirish  va auditorlik tekshirishlarining  ahamiyatini  oshirish  to’g’pisida»
gi qarori va boshqa qator me’yoriy hujjatlar qabul qilindi, Auditorlik faoliyati bilan
shug’ullanish  huquqi  uchun  attestatsiya   o’tkazish   va  auditorlik  faoliyatini   amalga
oshirish   uchun   litsenziya   berish   tartiblari   belgilandi.   20   dan   ortiq   auditorlik
faoliyatining   milliy   standartlari   ishlab   chiqildi.   shuningdek,   2000   yil   7   avgustda
O’zbekiston   hududida   faoliyat   ko’rsatayotgan   auditorlar   va   auditorlik
tashkilotlarini   ixtiyoriy   ravishda   birlashtiruvchi   mustaqil   jamoat   tashkiloti   -
O’zbekiston auditorlar palatasi tashkil etildi.
Mamlakatimizda   iqtisodiyotni   liberallashtirish   va   modernizatsiyalash,
bozor   islohotlarining   yanada   chuqurlashtirilishi   natijasida   yildan   yilga   salmoqli
natijalar   qo’lga   kiritilib,   barqaror   iqtisodiy   o’sish   yo’nalishi   mustahkamlanib 4bormoqda.   Bunda   hukumatimiz   tomonidan   ishlab   chiqilgan   iqtisodiy   siyosatning
to’la   va   izchil   amalga   oshirilishi,   iqtisodiyotning   muhim   ustuvor   tarmoqlarining
belgilab   berilishi   hamda   ularni   rivojlantirish   bo’yicha   «Audit»   fanini   chuqur
o’rganish   moliya,   soliq,   bank   ishi   va   boshqa   iqtisodiy   sohalardagi   muammolarni
hal qilishda muhim rol o’ynaydi. 
Soliqlar   va   soliqqa   tortish   yo’nalishidagi   mutaxassislar   mamlakatimizda
amalga   oshirilayotgan   soliq   islohotlarining   ma’no-mohiyatini   anglashi,   iqtisodiy
bilimlarga ega bo’lishi bilan bir qatorda xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning byudjet
oldidagi   qarz   majburiyatlarini   hisobini   yuritish   tartiblarini,   soliqlar   va   boshqa
majburiy   ajratmalar   hisob-kitoblarini   hamda   hisobotlarini   tekshirish
ko’nikmalarga ega bo’lishi zarur.
S h u jihatdan «Audit» fanini chuqur o’rganish moliya, soliq, bank ishi  va
boshqa iqtisodiy sohalardagi muammolarni hal qilishda muhim rol o’ynaydi. 
Uning   asosiy   maqsadi   -   moliyaviy   buxgalteriya   hisobotlaridagi
ma’lumotlarning   haqqoniyligini   ta’minlash,   sub’ekt   faoliyatini   iqtisodiy   tahlil
qilish, hisob yuritish bo’yicha maslahatlar  berish va boshqalardan iborat. «Audit»
fanini    o’rganish   uning   turli    mulkchilik  shakllaridagi  korxonalarni  tekshirishda
tutgan   o’rnini   tushunish   va   nazariy   bilimlarni   amaliy   bilimlar   bilan   boyitishni
vazifa qilib qo’yadi. 5I BOB.  Audit haqida umumiy tushuncha
1. 1  Auditning paydo bo’lishi va rivojlanish
Тarixiy   manbalardan   ma’lumki,   markazlashgan   davlatchilikning   barpo
bo’lishi hamda rivojlanishi natijasida mamlakatni boshqarish uchun hisob, nazorat
va   moliya   ishlariga   zaruriyat   kuchaygan.   Ularning   ildizlari   insoniyatning   uzoq
tarixiga   borib   taqaladi.   Masalan,   auditorlik   professor   P.   I.   Kamishanov
ma’lumotlariga   ko’ra   taxminan   eramizdan   oldingi   200   yillarda   kasb   sifatida
shakllana boshlagan. Bu paytlarda kvestorlar ya’ni Rim Imperiyasi davrida moliya
va   sudlov   ishlarini   olib   boruvchi   mansabdor   shaxslar   joylardagi   hukumat
buxgalterlari   ustidan   nazorat   qilib   turganlar.   Kvestorlarning   hisobotlari   Rimga
yuborilib,   imtihon   qiluvchilar   tomonidan   eshitilgan.   «Auditor»   lotinchadan
«eshituvchi» degan tushuncha ham shundan kelib chiqqan. 
Demak, «Audit» tushunchasi lotincha bo’lib, «auditing» - aynan tarjimasi «u
eshitayapti», «eshituvchi» degan ma’nolarni bildiradi.
Amir   Тemur   tuzuklarida   ham   hisob,   moliya   va   nazorat   ishlari   mamlakatni
boshqarishda   muhim   vosita   bo’lganligi   haqida   qimmatli   ma’lumotlar   mavjud.
Masalan,   «Raiyatdan   mol-xiroj   olish,   mamlakatni   tartibga   keltirish,   uning
obodonchiligi,   xavfsizligini   amalga   oshiruvchi   kishilar   tuzugi»da   saltanatni
boshqarishda hisob va nazorat ishlari haqida shunday deyilgan: «... har o’lkaga uch
vazir   tayinlashlarini   buyurdim.   Bulardan   biri   raiyat   uchun   bo’lib,   undan
yig’iladigan   soliqlarning   undirilishini   kuzatib,   hisobotini   olib   borsin.   Oliq-soliq
miqdori,   soliq   to’lovchilarning   nomlarini   yozib   borsin   va   raiyatdan   yig’ilgan
mablag’ni saqlasin. Ikkinchi vazir sipoh ishlarini boshqaradi. Sipohga berilgan va
berilishi   lozim   bo’lgan   mablag’   hisobini   olib   borsin.   Uchinchi   vazir   esa   daraksiz
yo’qolgan   kishilar,   kelib-ketib   yuruvchilar   (sayohatchilar   va   savdogarlar),   har   xil
yo’l   bilan   yig’ilib   qolgan   hosil,   aqldan   ozganlarning   mol-mulki,   vorissiz   mol-
mulkni,   qozilar   va   shayxulislomlarning   hukmi   bilan   olingan   jarimalarni   tartibga
keltirsin».  6«Sipohga   haq   taqsimlash   tuzugi»da   esa   o’sha   zamonga   xos   nazorat   tizimi
haqida quyidagi ma’lumotlar keltirilgan: «Mulk qilib berilgan har bir mamlakatga
ikkitadan vazir tayinlasinlar. Biri viloyatdan yig’ilgan molni yozib, raiyat ahvolini
tekshirib   tursinki,   jogirdor[   Jogirdor   –   jogir   egasi.   Тoj   –   taxt   oldida   ko’rsatgan
xizmatlari uchun beriladigan in’om; yer – suv, mol – mulk. 
  Хolisa  – Davlat ixtiyorida bo’lgan va barcha soliqlardan ozod etilgan yer –
suv   va   mol   –   mulkni   tasarruf   etuvchi   oliy   idora.   ]   fuqaroga   jabr   zulm   yetkazib,
ularning holini xarob etmasin. U viloyatdan yig’ilgan butun mol ashyolarni kirim
daftariga   yozishi   lozim.   Ikkinchi   vazir   esa   (daromad)ning   xarj   etilgan   qismini
chiqim   daftariga   yozsin   va   (yig’ilgan   mollardan)   sipohiylarning   maoshi   uchun
taqsim   qilsin.   Qaysi   amirga   mulk   berilar   ekan,   uni   uch   yilgacha   o’z   holiga
qo’ysinlar. Uch yil o’tgandan so’ng uni tekshirib ko’rsinlar. Agar mamlakat obod,
raiyat rozi ekan, shu holicha qoldirsinlar. Agar ahvol bunga ters bo’lsa, u viloyatni
holisa[   Тemur   tuzuklari.   ga   o’tkazib,   uch   yilgacha   o’sha   jogirdorga   haq
berilmasin»
Keyingi   25   yil   mobaynida   auditorlik   faoliyati   3  xil   rivojlanish   bosqichidan
o’tdi:
1.Тasdiqlovchi audit – bunda asosan hisob registrlari va hujjatlar tekshirildi. 
2.Maqsadli sistemali audit – bu bosqichda muomala (operatsiya)larni nazorat
qilish sistemasini kuzatish imkoniyati yaratildi. 
3.Тavakkalchilikka   asoslangan   audit   -   sistemani   nazorat   qiluvchi   shaxslar
tomonidan qabul qilingan boshqaruv qarorlariga baho beriladi. 
Maqsadli   sistemali   audit   shakllanishi   bilan   auditorlar   ichki   nazorat   orqali
ekspertiza o’tkaza boshladilar. Buning oqibatida shu narsa isbotlandiki, agar ichki
nazorat   tizimi   samarali   tashkil   qilingan   bo’lsa,   xato   va   kamchiliklarni   aniqlash
uchun jiddiy tekshirishlar o’tkazishga hojat qolmaydi. 
Тavakkalchilikka   asoslangan   audit   yoppasiga   yoki   tanlov   yo’li   bilan
o’tkaziladigan   tekshirish   bo’lib,   u   korxona   faoliyati   sharoitidan   kelib   chiqadi   va
asosan tor doiradagi ob’ektlarni tekshirish bilan yakunlanadi. 
Davlat   organlarining   auditorlik   xizmatlariga   munosabati   turlicha.   Masalan, 7AQSH   va   Buyuk   Britaniyada   auditorlik   tashkilotlari   mustaqil   bo’lib,   ular
auditorlarni   o’zlari   tayyorlaydilar,   tegishli   malakaviy   unvonlarni   beradilar   va
keyinchalik   ham   ularning   o’z   vazifalarini   vijdonan,   halol   bajarishlarini   nazorat
qilib   turadilar.   Boshqa   Yevropa   mamlakatlarida   auditorlik   faoliyati   hukumat
organlari tomonidan tashkil qilinadi. 
Bozorning   kengayishi   bilan   auditorlik   firmalari   ko’rsatadigan   xizmatlar
turlari   va   hajmlari   ham   ortib   boradi.   Ko’plab   firmalar   odatdagi   buxgalteriya
hisobiga   oid   maslahatlar   va   xizmatlardan   tashqari   soliqqa   tortish,   boshqaruv
faoliyati   va   axborotlarni   olish   texnologiyasi,   marketing,   moddiy   ishlab   chiqarish
zahiralarini   baholash,   iqtisodiy   rejalashtirish   va   istiqbolni   belgilash,   bank   va
sug’urta ishlari bo’yicha ham xizmat ko’rsata boshladilar. 
Bozor   iqtisodi   rivojlangan   mamlakatlarda   moliyaviy   nazoratning   quyidagi
tashkiliy tizimidan foydalaniladi:
1. Davlat moliyaviy nazoratining oliy organi   schyotlar palatasi yoki davlat
bosh auditorlik apparati  bo’lib, u bevosita parlament yoki prezidentga bo’ysunadi.
Uning   asosiy   vazifasi   davlat   byudjetining   xarajatlar   qismini   umum   nazorat
qilishdir. 
2.   Soliq  boshqarmasi.   Hukumatga   yoki   moliya  vaziriga   bo’ysunadi,   davlat
byudjeti daromadlar qismining to’ldirilishini nazorat qiladi. 
3.   Vazirliklardagi  nazorat  taftish  bo’linmalari   byudjet  tomonidan mablag’
bilan   ta’minlanib,   davlat   moliyaviy   nazoratining   oliy   organi   yoki   tegishli
vazirlikka bo’ysunadi. Asosiy vazifasi byudjet mablag’larining to’g’ri sarflanishini
nazorat qiladi. 
4.   Mustaqil   auditorlik   moliyaviy   nazorat   balans   ma’lumotlarining
to’g’riligini,   amalga   oshirilgan   muomalalarning   qonuniyligini   shartnoma   asosida
nazorat   qiladi.   Nodavlat   sektoridagi   korxona   va   tashkilotlarga   ham   shartnoma
asosida hisob va moliya masalalari bo’yicha maslahat (konsultatsiya) beradi. 
Rivojlangan mamlakatlarda mustaqil auditorlik tashqi moliyaviy nazoratning
asosiy shakli  bo’lib hisoblanadi  va u keng profilli taftishchilar tomonidan amalga
oshiriladi.  8Т urli mamlakatlarda auditni tashkil qilish bilan bog’liq qoidalarni o’rganish
shuni ko’rsatadiki, ularda bir-biriga o’xshashliklar mavjud:
 korxonalar   moliyaviy   hisobotlarini   majburiy   audit   nazoratidan
o’tkazish;
 auditorlik   faoliyati   bilan   shug’ullanuvchilar   uchun   ma’lum   malakaga
ega bo’lishi bilan bog’liq talablar. 
 auditorlikka faqat shu mamlakat fuqarolarini tayinlash. 
Bu   mamlakatlarning   har   birida   auditorlik   xizmatlarining   soni   juda   ko’p.
Ularning   faoliyati   shu   darajada   keng   tarqalganligi   xalqaro   auditorlik
tashkilotlarining   shakllanishiga   olib   keldi.   Х ususan,   Diplomli   jamoatchi
buxgalterlar xalqaro assotsiatsiyasi   147 ta mamlakatda faoliyat ko’rsatadigan     4
mingdan oshiq auditorlik firmalarini birlashtiradi.  Х orijiy mamlakatlarning nazorat
amaliyotidagi   ijobiy   tajribalarni   o’rganish   va   yoyish   maqsadida   1953   yili   BM Т
qoshida   nodavlat   tashkiloti   -   Oliy   Nazorat   Organlarining   Х alqaro   Т ashkiloti
(INTOSAI) tuzilga n .  Bu tashkilotni tuzishga quyidagi omillar sabab bo’lgan:
 jahon iqtisodiyotida baynalminallashish tendensiyalarining kuzatilishi;
 biznes va savdosotiqning rivojlanishi;
 ko’p millatli korporativ operatsiyalarning kengayishi;
 pul mablag’larini samarali nazorat qilishga intilish;
 davlat   nazoratining   kuchaytirilishi   va   chet   el   inves-titsiyalarining
boshqarilishi.
Buxgalter-auditorlarning   professional   tashkilotlari   jahonning   ko’p
mamlakatlarida   tuzilgan.   Jumladan   Buyuk   Britaniyada   Angliya   va   UELS
mamlakatlarida   mustaqil   buxgalterlar   instituti   tashkil   qilingan   bo’lsa,   AQSHda
diplomli   va   diplomsiz   jamoatchi   buxgalterlarning   buxgalter-auditorlar   jamiyati,
Germaniyada  Auditorlar palatasi  va  Auditorlar instituti  faoliyat ko’rsatmoqda.
Barcha   auditorlik   firmalari,   xizmatlari   o’z   faoliyatlarida   « Х alqaro   audit
normalari   va   qo’shimcha   ishlar   Nizomi»   dan   foydalanadilar.   Х alqaro   audit
normalari   normativi   29   ishdan   iborat   bo’lib,   unga   yana   4   ta   qo’shimcha   ishlar
normativlari ham kiritilgan. 9Т ashqi audit bilan birga ko’pchilik korxonalarda ichki audit yo’lga qo’yilgan
bo’lib,   ular   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   darajasi,   rentabellik,   tejamkorlik,
maqbul   rejimga   rioya   qilish   va   ko’rsatiladigan   xizmatlarning   yuqori   sifatliligi
ustidan nazorat qiladilar. 
Firmalarning,   shu   jumladan   auditorlik   firmalarining   ham   bozorda
mustahkam   o’rin   topishida   ularning   mahsulot   (ish,   xizmat)   larining   sifati   muhim
ahamiyatga   ega.   Ichki   audit   transnatsional   firmalar   ishlab   chiqarish-moliya
faoliyatining   muhim   omilidir.   Masalan,   «Istmen   Kodak»   oliy  sifatli   sport   mollari
sotish va xizmat ko’rsatish bo’yicha jahonda yetakchi o’rin egallaydi. Unda ichki
auditning tashkil qilinganiga 60 yildan oshgan. Uning uchun mas’uliyat Rochester
(Nyu-York shtati) dagi  umumiy audit bo’limiga  yuklangan. 
Har bir korxona va har bir tadbirkor ular xo’jalik yuritadigan sohada amalga
oshiriladigan   muomalalarni   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazish   zarurati   bilan
to’qnashadilar. Ammo audit nima ekanligini hali ko’pchilik tushunib yetgan emas. 
Audit   mamlakatimizdagi   xo’jalik   faoliyatini   nazorat   va   iqtisodiy   tahlil
qilishning   nisbatan   yangi   yo’nalishidir.   Agar   G’arb   mamlakatlarida   audit   150
yildan   buyon   ma’lum   bo’lsa,   O’zbekistonda   esa,   mustaqil   faoliyat   sohasi   sifatida
xo’jalik yuritishda davlat monopoliyasidan voz kechish va bozor iqtisodiga o’tish
natijasida   shakllana   boshladi.   shuning   uchun   auditorlik   faoliyati   rivojlangan
mamlakatlar   tajribasini   o’rganish   zarurdir.   Т a’kidlash   joizki,   oldin   ham
mamlakatimizdagi   korxonalar,   tashkilotlar   va   muassasalarda   xo’jalik   faoliyatini
nazorat   va   taftish   qilish   amalga   oshirilgan.   Ammo,   nazorat   va   taftish   bilan   audit
tushunchalari bir-birlariga yaqin bo’lsa ham, ularni bitta narsa deb tushunish to’g’ri
emas. 
Auditorlik   bizning   tushunchamizdagi   xo’jalik   faoliyatining   tahlili,   hujjatli
to’liq   taftish,   balans   schyotlarini   tekshirish   yoki   aytaylik,   sud-buxgalterlik
ekspertizasi   emasligiga   qaramasdan,   auditorlar   o’z   xizmat   vazifalarini   amalga
oshirish   chog’ida   yuqorida   sanab   utilgan   ishlar   tartibi   va   hisob   hamda   nazorat-
tahliliy amaliyotning boshqa sohalaridan foydalanadilar. 
Audit   tushunchasi   nazorat   va   taftish   tushunchalariga   qaraganda   kengroq, 10chunki   u   nafaqat   moliyaviy   ko’rsatkichlar   to’g’riligini   tekshirishni,   balki
xarajatlarni   maqbullashti-rish   va   qonuniy   asosda   foydani   ko’paytirish   maqsadida
xo’jalik   faoliyatini   yaxshilash   bo’yicha   takliflar   ishlab   chiqishni   o’z   ichiga   oladi.
Auditni   biznesni   o’ziga   xos   ekspertiza   qilish   deb   ta’riflash   mumkin.   Bunda
buxgalteriya hisobi va ichki  xo’jalik nazorati shartnoma asosida  amalga oshirilib,
moliya-xo’jalik   muomalalarining   qonunchilikka   muvofiqligi   tekshiriladi   (ya’ni
hisobot   ko’rsatkichlarining   haqqoniyligi   nazorat   qilinadi).   shuningdek,   noo’rin
xarajatlarga yo’l qo’ymaslik maqsadida ekspert konsultatsiyasi o’tkaziladi. 
Biznes   bo’yicha   ekspert   vazifalarini   bajarish   uchun   auditor   keng   bilim,
mahorat va tajribaga ega bo’lishi lozim. 
Bizning   mustaqil   mamlakatimizda   auditning   dunyoga   kelishi   va   auditorlik
firmalarining   barpo   etilishi   asosan,   aksiyadorlik   jamiyatlari,   qo’shma   korxonalar
va   tijorat   banklarining   tashkil   etilishi   bilan   bog’liq   bo’lib,   ularning   hisobotlari
auditor xulosasiz rasmiy maqomga ega bo’la olmaydi. 
1. 2 . Audit  fanining   predmeti va ob’ektlari
Auditning o’ziga xos predmeti va ob’ektlari mavjud. Audit maxsus fan sifatida 
ma’lum maqsadga qaratilgan va bir qancha vazifalarni bajaradi. Auditning 
perdmeti xo’jalik yurituvchi sub’ektlar, ularning faoliyatlari hisoblanadi. Ma’lumki
korxonalar o’z ustavlariga asosan faoliyat yuritadilar. Ushbu faoliyat jarayonida 
moliyaviy, moddiy va mehnat resurslaridan foydalaniladi. Korxonalarning aktivlari
doimiy ravishda daromad, foyda olishga qaratilgan bo’ladi. Lekin, ushbu 
natijalarga faqat qabul qilingan qonun-qoidalarga to’liq amal qilgan holda erishish 
mumkin. Korxonalar o’z faoliyatlarida me’yoriy hujjatlarga, qabul qilingan 
qoidalarga rioya qilishlari shart. Har bir korxona o’zining hisob siyosatini 
belgilaydi va unga asosan hisob-kitoblarni yuritadi. Audit paytida korxona 
faoliyatining qabul qilingan qonunlarga monandligi, hisob ma’lumotlarining 
korxona moliyaviy-xo’jalik ko’rsatkichlariga muvofiqligi tekshiriladi.
Auditning predmeti taftishdan o’laroq korxonaning faqat bir faoliyat turi yoki 
birgina ko’rsatkichi bo’lishi mumkin. Misol uchun, savdo faoliyati, ishlab 
chiqarish faoliyati yoki bo’lmasa pul mablag’lari, tovarlar, qimmatbaho qog’ozlar,  11valyuta operatsiyalari va boshqalar. Auditning predmetiga korxona moliyaviy 
hisobotning to’g’riligi, hisob siyosatiga, soliq siyosatiga to’liq amal qilinishlikni 
tekshirish ham kiradi. Auditning aniq predmeti yoki ob’ekti mijoz bilan tuzilgan 
shartnomaga bevosita bog’liq bo’ladi.
Bozor sharoitida korxonalarning faoliyati kengayib har tomonlama 
rivojlanmoqda. Iqtisodiy islohotlarning hozirgi bosqichida auditning asosiy 
ob’ektlari quyidagilardan iborat bo’lishi kerak deb hisoblaymiz:
- mulklarni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish bilan bog’liq 
bo’lgan opretsiyalar;
- moliyaviy natijalarni shakllantiruvchi ko’rsatkichlar ( xarajatlar, daromadlar, 
foyda ( zararlar);
- valyuta operatsiyalari;
- tashqi iqtisodiy faoliyat, shu jumladan xorijiy sarmoyalar;
- hisob-kitob operatsiyalari ( debitorlik, kreditorlik qarzlari);
-qimmatbaho qog’ozlar bilan bog’liq jarayonlar.
Shunday qilib auditning predmeti va ob’ektlari quyidagi tartibda guruhlash 
mumkin:
- xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning faoliyatlari;
- xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning aktivlari va majburiyatlari;
- xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning alohida jarayonlari ( operatsiyalari).
Auditning asosiy predmeti bo’lgan korxonalarning faoliyatlari quyidagilarga 
bo’linadi:
- ishlab chiqarish faoliyati;
- savdo faoliyati;
- xizmat ko’rsatish faoliyati.
Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning faoliyatlari o’z navbatida quyidagi 
jarayonlarni o’z ichiga oladi:
- ta’minot jarayoni;
- ishlab chiqarish jarayoni;
- realizatsiya jarayoni. 12Jarayonlar xo’jalik operatsiyalari orqali sodir bo’ladi.
Xo’jalik jarayonlarning auditi ma’lum ko’rsatkichlarni tekshirish orqali amalga
oshiriladi. Ushbu ko’rsatkichlarning ikkiga bo’lish mumkin:
- miqdor ko’rsatkichlari;
- sifat ko’rsatkichlari.
Miqdor ko’rsatkichlar - ishlab chiqarilan mahsulotlar, sotilgan tovarlar, 
bajarilgan xizmatlar hajmidan iborat.
Sifat ko’rsatkichlar - faoliyat yuritish bilan bog’liq bo’lgan xarajatlar, foyda, 
mehnat unumdorligini ifodalaydi. 
 Korxonalarning alohida jarayonlari va ko’rsatkichlari auditning ob’ektlari 
hisoblanadi.
Auditning predmetiga xo’jalik yurituvchi sub’ektlarga dolzarb masalalarda 
konstalting xizmatlarini ko’rsatish ham kiradi. Auditorlar va auditorlik tashkilotlari
korxonalarga o’zaro tuzilgan shartnomalarga asosan «Biznes reja» tuzish, hisob 
siyosatini belgilash, soliqlarni to’g’ri hisoblash, mahsulot tannarxini aniqlash, 
moliyaviy hisobot tuzish kabi masalalarda yaqindan yordam beradilar. 
1.3  Auditorlarning ish natijalari
A audit   jarayonida   yuzaga   kelgan   ma'lumotlarning   analizi   va   baholash
natijalarini   ifodalayadi.   Bu   natijalar,   audita   bajaruvchisiga,   maslahat   bergan
jihatdan   ishlab   chiqarilgan   dokumentlar   orqali   beriladi.   Ish   natijalari,   audita
buyurtmachisi, hodimi yoki boshqalar bilan o'rtacha tartibda o'zlashtiriladi.
Ish natijalari odatda quyidagi xususiyatlarga ega bo'ladi:
Xato   va   kamchiliklarni   aniqlash:   Auditorlar   audit   davomida   xato   va
kamchiliklarni   aniqlashadi.   Bu   xatolar   va   kamchiliklar   hisob-kitoblarda   yoki
tashkilotning   moliyaviy-hisobkitob   bo'limida   yuzaga   kelgan   xatolardan   bo'lishi
mumkin.   Auditorlar   ushbu   xatolarni   aniqlash,   qayta-hisoblash   va   to'g'rilash
maslahatlarini beradi.
Ma'lumotlarni   tekshirish   va   baholash:   Auditorlar   audita   obyektining
moliyaviy   ma'lumotlarini   to'plab,   tekshirib   chiqaradi   va   baholashni   amalga 13oshiradi.   Ular   moliyaviy   hisobotlarda   yoki   hisob-kitob   tizimida   mavjud   bo'lgan
ma'lumotlarni   qarshilashtiradi,   to'g'rilaydi   va   baholashlarini   beradi.   Bunda   hisob-
kitob   tamoyillari,   hisobot   shakllari,   moliyaviy   nazorat   tizimlari,   hisobotlash
usullari va qonun hujjatlari asosida baholanadi.
Moliyaviy   nazorat   va   sharhlar:   Auditorlar   ish   natijalarida   moliyaviy
nazorat   tizimini   baham   ko'rsatadi.   Ular   tashkilotning   moliyaviy   hisob-kitobining
qayta   tekshirishlarini,   nazoratning   yaxshi   amalga   oshirilishini   va   mavjud   nazorat
tizimlarini   baholashni   amalga   oshiradi.   Auditorlar   o'zlashtirish   va   tartibga   solish
maslahatlari beradi.
Maslahatlar:   Ish   natijalarida   auditorlar   shaxsiy   yoki   tashkiliy   tarzda
maslahatlarni   beradi.   Ular   tashkilotning   moliyaviy   rivojlanishiga   yordam
beradigan   maslahatlarni,   hisob-kitob   usullarini   yaxshilash,   nazorat   tizimlarini
yangilash   va   tashkilotning   moliyaviy   maqsadlarini   erishishda   qo'llaniladigan
usullarni taklif etadi.
Ko'rsatmalarga   asoslangan   natijalar:   Auditorlar   ish   natijalarida
ko'rsatmalarga   asoslangan   natijalarni   taqdim   etadi.   Ular   audit   davomida   yuzaga
kelgan muhim ko'rsatmalarni ta'qib qiladi, ularga moliyaviy nazorat va hisob-kitob
usullarida qo'llanishni baham ko'rsatadi va takliflarda bulunadi.
Hisob-kitobning to'g'ridan-to'g'ri qilinishi: Auditorlar ish natijalarida hisob-
kitobni to'g'ridan-to'g'ri qilishga doir maslahatlarni beradi. Ular xatolarni aniqlaydi,
ularni   to'g'rilaydi   va   hisob-kitob   jarayonlarini   tuzatishga   yordam   beradi.   Bunda
moliyaviy hisob-kitobni to'g'ridan-to'g'ri qilishga doir tavsiyalarni berish, xodimlar
va bo'shliqlarga ushbu ishlarni o'zlashtirishda yordam berish mumkin.
Auditorlarning   ish   natijalari,   audit   davomida   uchragan   tashkiliy
maslahatlar,   xato  va   kamchiliklar,  ma'lumotlarni   baholash   natijalari   va  moliyaviy
nazorat   tizimini   baham   ko'rsatadi.   Ular   tashkilotning   moliyaviy   hisob-kitobi   va
nazoratning yaxshi amalga oshirilishida katta ahamiyatga ega bo'ladi.
Natijalar tahlili
  A udit   jarayonida   yuzaga   kelgan   ma'lumotlarni   to'plab,   tekshirib   chiqish,
qiymatlash   va   qisqa   tushunchaga   keltirishning   asosiy   qismidir.   Ushbu   tahlil 14auditorlar uchun muhimdir, chunki u ularning hisobotlar, maslahatlar va takliflarni
tayyorlashda   asosiy   asbobdir.   Batafsil   audit   mavzusiga   tegishli   natijalar   tahlili
quyidagi jarayonlarni o'z ichiga oladi:
1. Ma'lumotlarni  to'plash:  Natijalar tahlili  uchun auditorlar to'plab olingan
ma'lumotlarni   amalga   oshiradi.   Bu   ma'lumotlar   audit   davomida   to'plangan
dokumentlar,   hisobotlar,   hisob-kitob   ma'lumotlari,   tahlil   natijalari   va   boshqa
moliyaviy ma'lumotlardan iborat bo'lishi mumkin.
2.   Ma'lumotlarni   tekshirib   chiqish:   Auditorlar   olingan   ma'lumotlarni
to'g'ridan-to'g'ri   tekshirib   chiqish   uchun   muhokama   qiladi.   Ular   ma'lumotlarning
to'g'ri   va   yorliq   ekanligini   tekshirib   chiqadi,   xatolarni   aniqlab   chiqadi   va   ularni
to'g'rilaydi.
3. Qiymatlash: Auditorlar ma'lumotlarni qiymatlash jarayonida muhokama
qiladi.   Ular   moliyaviy   ma'lumotlarni   tahlil   qilib,   ulardan   xususiy   ko'rsatkichlarni
olishadi va moliyaviy ko'rsatkichlarni baholashda foydalanadi.
4.   Xatolar   va   kamchiliklarni   aniqlash:   Auditorlar   audit   jarayonida   yuzaga
kelgan   xatolar   va   kamchiliklarni   aniqlayadi.   Ular   audit   natijalaridan   foydalanib,
moliyaviy   ma'lumotlardagi   xatolarni   topib   chiqaradi,   ularning   sabablarini   tahlil
qiladi va takliflarini beradi.
5.   Tahlil   natijalarini   tuzish:   Auditorlar   olingan   ma'lumotlar   va   tahlil
natijalarini   ishlab   chiqib,   tahlil   xulosalari   va   ko'rsatmalarni   tuzishadi.   Ular
moliyaviy hisobotlarni tayyorlayadi, xisob-kitob ko'rsatkichlarini qayta hisoblaydi
va moliyaviy nazorat tizimlarini tuzishda yordam beradi.
6.   Maslahatlar   va   takliflar:   Natijalar   tahlili   auditorlarga   moliyaviy
maslahatlar   va   takliflarni   tayyorlashda   qo'llaniladi.   Ular   moliyaviy
ma'lumotlarning   tahliliga   asoslanib,   tashkilotning   hisobotlar,   nazora t   tizimlari   va
moliyaviy jarayonlarini yaxshilashga yo'l qo'yadi.
Natijalar   tahlili   auditorlar   uchun   muhimdir,   chunki   bu   jarayonlarda
ma'lumotlar   to'g'ridan-to'g'ri   qiymatlandiriladi,   xatolarni   aniqlash,   maslahatlar   va
takliflar tayyorlanadi va moliyaviy hisobotlar tuziladi. Ushbu tahlil auditorlarga ish 15natijalarini o'rganish, moliyaviy nazoratni amalga oshirish va tashkilotlarga yaxshi
maslahatlar berishda qo'llanadi. 16II BOB.  Auiditda boshq auidorlarning ishi natijalaridan foydalanish
va standartlar
2.1 . Auditorlik tekshiruvida ekspert ishidan foydalani shning
xorij tajribasi
Auditorning   ma’lumoti   va   tajribasi   unga   ishchanlikka   oid   masalalardan
yaxshi  xabardor bo’lishga imkon beradi, biroq unda, kutilganidek, aktuarniy yoki
muxandis   kabi   boshqa   kasbga   o’qigan   ogdam   kabi   boshqa   kasbga   o’qigan   odam
kabi ekspertlik bilimi bo’lmaydi. Agar audit maxsus ekspertlik ibilimini talab qilsa,
auditor  zarur dalillarni  yig’ishda yordam  berishi  uchun ekspert  yollaydi. ISA 620
ekspertni   maxsus   barqaror   mahoratga,   buhgalteriya   hisobi   va   auditdan   tashqari
aniq   sohalarda   bilim   va   tajribaga   ega   inson   sifatida   ta’riflaydi.auditor   eksperdan
foydalanishi mumkin bo’lgan vaziyat aktivlarning ma’lkm turlarini baholash (er va
binolar,   san’kt   asarlari,   qimmatbaho   toshlar   va   boshqalar.);   aktivlarning   fizik
(jismoniy)   holatini   aniqlash   (belgilash);   sug’urta   bahosi   shartnomalardan   kelib
chiqadigan   qimmatliklar;   aniqlangan   ekspertlik   bilimi   LTS   (masalan,
telekomunikatsiya kompaniyalari auditi); va sud qarorlari.
Agar   ekspertning   ishidan   nazorat   dalili   sifatida   foydalanilsa,   auditor
ekspertning   kasbiy   guvohnomasi,   tajribasi   va   obro’sini   kshrib   chiqib   (bilib)
malakasi   va   omilkorligi   (bilim   darajasi   v.b.)ni   aniqlashi   zarur.   Ekspertning
xolisligi (ob’ektivligi) bag’olanishi lozim. Ekspert mijoz tomonidan yollab olingan
yoki   ayrim   yo’llar   bilan   mijozga   bog’langan   bo’lsa,   (ya’ni   bog’liq   korxona   yoki
“bog’liq   tomon”)   xolislikka   putur   etadi.   Auditor   ekspertning   ishlari   hajmi   audit
maqsadi uchun etarliligi haqida etarlicha tegishli nazorat dalillarini olishi lozim.
Mijoz ekspertga quyidagilarni kamrab oluvchi ko’rsatmalarni yozishi kerak:
 Ekspertning ish hajmi;
 Ekspert dokladining qamrovi;
 Auditor tomonidan ekspertning ishlaridan maqsadli foydalanish;
 Ekspertning mijozning fayllari va yozuvlariga kira olish imkoniyati. 17Tayyorlanmagan   va   o’zgartirilmagan   (o’zgarmagan)   auditorning   dastlabki
hisoboti   (bitiruv   hisoboti)   ekspertning   ishiga   murojaat   qilishi   lozim.   Bunday
havola   noto’g’ri   tushunilishi   mumkin,   auditor   xulosasini   malakasini   bo’lishi   yoki
javobgarlikni bo’lib olish – bularning hech qaysisi mo’ljallanmagan.
Agar   ekspert   ishining   natijasida   auditor   o’z   xulosasini   o’zgartirgan   tarzda
chiqarishiga   qaror   qilsa,   ayrim   holatlarda,   modifikatsiyaning   tabiatini   tushuntira
borib, ekspertga nomi va ishtiroki darajasi bo’yicha murojaat qilish o’rinli bo’ladi.
Bu axborotlarni ochishda ekspertning ruxsati talab qilinadi.
Agar   mavjud   auditor   bo’lsa,   Professional   Buxgalterlar   uchun   IFAS   Ahloq
kodeksi (etikaning 3-bobida muhokama qilingan, Professional Buxgalterlar uchun)
yangi   auditordan   o’zidan   avval   bevosita   muloqotda   bo’lishni   talab   qiladi.   Yangi
auditor   mavjud   auditorning   o’rnini   egallaganda,   ahloq   kodeksi   yangicha,   taklif
qilingan   auditorga   mavjud   buxgalter   bilan   muomalada   bo’lishni   tavsiya   etadi.
(maslahat beradi) Mavjud buxgalter mijozning ishini taklif qilingan buxgalter bilan
muhokama   qilgunga   qadar   bo’lgan   daraja   ushbu   ochish(fosh   etish)ga   taaluqli
mijozning   ruxsatini   olish   bo’yicha   va   myuridik   hamda   etik   talablarga   bog’liq
bo’ladi.   Bu   kommunikatsiyaning   maqsadi   yangi   auditor   auditni   qabul   qilib
olgunicha  bilishikerak   bo’lgan  texnik   yoki   etikaga   oid  faktlar   yoki   holatlar   bor   –
yo’qligini   aniqlashdan   iborat.   Bu   talab   –   muhim   chora   bo’lib   “fikrni   sotib   olish”
yoki   avvaogi   auditor   mijoz   bilan   munosabatlarini   tugatgan   holat   haqida   yangi
auditorni xabardor qilishning oldini oladi.
Professional   Buxgalterlar   uchun   ahloq   kodeksida   bayon   qilinishicha,taklif
qilingan auditor izdoshidan so’rovnoma olishi bo’yicha mavjud auditor qandaydir
kasbiy   sabablar   bor-yo’qligi,   izdoshining   taklif   qilingan   auditori   vazifasini   noma
uchun   lavozimini   qabul   qilmasligi   kabilarni   maslahatlashishi   kerak.   Augr   mijoz
mavjud ruxsat berilgan auditorga izdoshining taklif qilingan auditori bilan o’zining
(uning)   ishini   muhokama   qilishini   rad   etsa,   mavjud   auditor   fakt   taklif   qilingan
auditorga avvalgitomonidan ochilishi kerakligini aytishi mumkin. 182 .2. Auditorlik faoliyatining milliy standartlari
Auditorlik   faoliyatini   me’yoriy   tartibga   solish   tizimining   ikkinchi   pog’onasi   –
auditorlik faoliyatining milliy standartlarini (AFMS) va boshqa me’yoriy hujjatlarni
o’z   ichiga   oladi.   Auditorlik   faoliyati   milliy   standartlari   (AFMS)   –   bu   barcha
auditorlik tashkilotlari o’zlarining professional faoliyatlari jarayonida rioya qilishlari
lozim   bo’lgan   yagona   asosiy   tamoillardir.   Standartlar   O’zbekiston   Respublikasi
Moliyaviy Vazirligida Buxgalteriya hisobi, hisoboti va audit uslubiyoti boshqarmasi
tomonidan   ishlab   chiqilib   tasdiqlanadi   va   Adliya   Vazirligida   ro’yxatga   olinadi.
O’zbekiston Respublikasi Auditorlik faoliyati Milliy Standartlari (AFMS) Auditning
Xalqaro   Standartlari   –   AXS   (International   Standards   of   Auditing   -   ISAs)   negizida
ishlab chiqiladi va asosan auditorlik tekshiruvlarini o’tkazish qoidalarini belgilaydi.
Bu qoidalar moliya-xo’-jalik faoliyatining barcha sub’ektlarida bir xil qo’llani-ladi. 
Auditorlik faoliyatini amalga oshirish jarayonida auditorlik standartlariga rioya
qilish audit sifatini va uning natijalari ishonchliligini kafolatlaydi. 
Auditorlik standartlarining ahamiyati quyidagilardan iborat:
 ularga   rioya   qilinganda   auditorlik   tekshiruvlarining   yuqori   sifatli
bo’lishi ta’minlanadi;
 auditorlik   amaliyotiga   yangi   ilmiy   yutuqlarni   joriy   qilishga   yordam
beradi;
 muayyan   vaziyatlarda   auditorlar   qanday   ish   tutishlarini   belgilab
beradi.
2-jadval.
Hozirgacha auditorlik faoliyatiga doir masalalarni aks ettiruvchi quyidagi
milliy standartlar qabul qilingan:
№ Standartning № va nomi O’z. R.
MV O’z. R AV
da Kuchga
kirgan 19 tasdiqla
gan sana va
№ ro’yxatga
olingan
sana va № sanasi
№3- AFMS «Auditni 
rejalashtirish» 14. 10.
1999 №54 10. 11.
1999 №837 01. 01.
2000
№4- AFMS «Auditorlik 
tashkilotlarining ichki 
standartlariga qo’yiladigan 
talablar» 21. 09.
2006
№76 25. 09.
2006
№1624 05. 10.
2006
№5- AFMS «Auditor ishining 
sifatini nazorat qilish» 04. 08.
1999 №62 03. 09.
1999 №811 01. 01.
2000
№6- AFMS «Auditni 
hujjatlashtirish» 04. 08.
1999
№61 03. 09 1999
№812 01. 01.
2000
№9- AFMS «Jiddiylik va 
auditorlik riski» 04. 08.
1999
№63 03. 09.
1999
№813 01. 01.
2000
№10- AFMS «Moliyaviy hisobot 
tarkibidagi boshqa axborotlar» 09. 09.
1999
№75 23. 09.
1999
№822 01. 01.
2000
№11- AFMS «Ma’lumotlarni 
kompyuterda ishlash (MKI) 
sharoitida audit o’tkazish» 09. 09.
1999
№76 23. 09.
1999
№823 01. 01.
2000
№12- AFMS «Auditorlik 
tekshiruvlari jarayonida 
buxgalteriya hisobi va ichki 
nazorat tizimini baholash» 29. 12.
2006
№108 12. 04.
2007
№1673 22. 04.
2007
№13- AFMS «Tahliliy amallar» 04. 08.
1999
№64 03. 09.
1999
№814 01. 01.
2000 20№14- AFMS «Auditorlik tanlash» 27. 07.
1999
№59 03. 09.
1999
№815 01. 01.
2000
№16- AFMS «Ekspert ishidan 
foydalanish» 27. 07.
1999
№60 03. 09.
1999
№816 01. 01.
2000
№24- AFMS «Moliyaviy 
hisobotning buzib ko’rsatilganligi 
aniqlanganida auditorlik 
tashkilotining ish tutishi» 31. 05.
2001
№49 30. 06.
2001
№1045 10. 07.
2001
№25-AFMS-«Auditorlik tekshiruvi
o’tkazilishda normativ huquqiy 
hujjatlarga rioya etilishini 
tekshirish» 27.01.2003
№14 28.02.2003
№1223 10.03.2003
№31- AFMS «Xo’jalik yurituvchi 
sub’ekt faoliyati (biznesi) bilan 
tanishish» 30. 05.
2001 №48 21. 06.
2001 №
1043 01. 07.
2001
№50- «Auditorlik dalillar» 03. 04.
2002
№ 48 18. 04.
2002
№ 1128 29. 04.
2002
№55 AFMS – «O’zaro bogliq 
shaxslar o’rtasidagi bitimlar 
bo’yicha auditorlik dalillarini olish 
bosqichlari» 27.01.2003.
№15 3.03.2003.
№1224 10.03.2003
№56 AFMS–«Moliyaviy hisobot 
tuzilganidan keyingi hodisalar» 9.04.2003.
№54 23.04.2003.
№12 23.04.2003.
№60 AFMS-«Boshqa auditor ishi 
natijalaridan foydalanish» 27.01.2003.
№16 20.02.2003.
№1221 2.03.2003
№70- AFMS» Auditorlik hisoboti 
va moliyaviy hisobot haqidagi  14. 02.
2001 10. 03.
2001y 20. 03.
2001 21auditorlik xulosasi» №20 №1016
№80 AFMS –«Maxsus masalani 
tekshirish natijalari bo’yicha 
auditor hisoboti» 27.01.2003.
№13 19.02.2003.
№1220 1.03.2003
№90- AFMS «Auditorlik 
tashkilotlarining professional 
xizmatlari» 14 fevral
2001 №19 10. 03.
2001
№1017 21. 03.
2001
*-№4-   «Mijoz   faoliyati   (biznesi)   bilan   tanishish»   nomli   auditning   milliy
standarti bekor qilinib, uning o’rniga qabul qilingan. 
Uchinchi   pog’ona-   standartlarni   tadbiq   qilish   uchun   zarur   hujjatlar   to’plami,
ya’ni   auditorlik   tashkilotining   ichki   ishchi   standartlaridan   iborat.   Bu   hujjatlar
standartlarni qo’llash va standartlar asosida auditorlik faoliyatini tashkil etishga doir
ma’lumotlarni o’z ichiga oladi. 
Auditorlik   tashkilotlari   bilan   mijoz-korxona   o’rtasidagi   munosabatlar
O’zbekiston Respublikasi Fuqarolik Kodeksiga muvofiq shartnoma asosida amalga
oshiriladi. 
Auditorlik   xizmati   ko’rsatish   shartnomasi   audit   predmetini,   xizmat   ko’rsatish
joyini, haq to’lash hajmi va tartibini, tomonlarning javobgarligini  o’z ichiga oladi.
Shartnoma   shartlari   va   topshiriq   mazmuni   O’zbekiston   Respublikasi   «Auditorlik
faoliyati to’g’risida»gi qonunga zid bo’lmasligi lozim. 
«Auditorlik faoliyati to’g’risida»gi qonunga muvofiq auditorlik faoliyati bilan
faqat yuridik shaxs huquqiga ega auditorlik tashkiloti shug’ullanishi mumkin. 
Auditorlik   tashkiloti   auditorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   litsenziyasiga   ega
bo’lgan yuridik shaxsdir. 
Auditorlik tashkilotlari o’z faoliyatini amalga oshirishda mustaqildir. 
Auditorlik   faoliyatini   me’yoriy   tartibga   solish   tizimining   shakllanishi   va
rivojlanishida professional jamoat tashkilotlari muhim o’rin tutadi. 
I. O’zbekiston buxgalterlar va auditorlarining milliy assotsiatsiyasi (O’BAMA)
–   buxgalterlar,   auditorlar,   ilmiy   va   pedagogik   xodimlar,   soliqlar   bo’yicha 22maslahatchilarning   respublika   jamoat   tashkiloti   bo’lib,   o’z   a’zolarini   ular
manfaatlari   va   maqsadlarining   umumiyligi,   hududiy   yoki   profes-sional   tamoyillar
bo’yicha birlashtiradi. 
Assotsiatsiya   O’zbekiston   Respublikasida   buxgalterlar   va   auditorlar   kasb
malakasini   rivojlantirish   va   ularni   xalqaro   standartlar   talablariga   moslashtirishni
ta’minlaydi.   Shuningdek,   buxgalterlar   va   auditorlarni   professional   himoyalashda
amaliy yordam ko’rsatadi. 
Assotsiatsiya   buxgalteriya   hisobi,   auditorlik   faoliyati,   soliqqa   tortish,
xususiylashtirish,   qimmatli   qog’ozlar   bozori,   korxonalar   moliya-   xo’jalik
faoliyatining   tahlili   va   moliyaviy   menejment   bo’yicha   qonunchilik   va   me’yoriy
hujjatlarni   ishlab   chiqishda   ishtirok   etadi.   Shu   bilan   birga   yuqorida   sanab   o’tilgan
masalalar   bo’yicha   maslahatlar   beradi   va   «hammasi   buxgalterlar   uchun»   nomli
oylik byulleten, o’quv, me’yoriy hamda uslubiy adabiyotlar nashr qiladi. 
II. O’zbekiston Auditorlar Palatasi (O’AP) – malaka sertifikatiga ega mustaqil
auditorlarni   ixtiyoriy   tarzda   birlashtiruvchi,   mustaqil   notijorat   jamoat   tashkiloti.
Auditorlar   Palatasining   asosiy   maqsadi   auditorlarning   professionallik   darajasini
rivojlantirish   va   qo’llab-quvvat-lashga   yordam   ko’rsatish,   o’z   a’zolarining   kasbga
oid   manfaatlarini   davlat   va   jamoat   organlarida   himoya   qilish,   hamda   kasbga   oid
talablar   bo’yicha   barcha   o’zgarishlar   to’g’risidagi   va   axborot   ta’minoti   bo’yicha
aloqa o’rnatishdan iborat. 
Auditorlar Palatasining asosiy vazifalariga quyida-gilar kiradi:
 audit sohasiga oid me’yoriy hujjatlarni ishlab chiqishda ishtirok etish;
 o’quv   dasturlarini   hamda   malakaviy   imtixonlarni   topshirish   tartibini
ishlab chiqish va tasdiqlash; 
 auditorlik   malaka   sertifikatini   olish   uchun   da’vogarlar   uchun
malakaviy imtihonlarni o’tkazish;
 auditorlarni tayyorlash va qayta tayyorlash bo’yicha o’quv markazlari
tashkil etish;
 auditorlarni   kasb   ahloqi   kodeksi   qoidalariga   rioya   qilishini   nazorat
qilish; 23 O’zbekiston   auditorlar   palatasi   a’zoligiga   malakali   auditorlarni   jalb
etish   uchun   xalqaro   tashkilotlar   va   boshqa   davlatimiz   organlari   bilan   hamkorlik
qilish;
 O’zbekiston   Respublikasi   auditorlarining   boshqa   davlatlar   jamoat
tashkilotlari tomonidan tan olinishiga erishish . 
2.3 .   Auditorlik   tekshiruvlar   natijalarini   umumlashtirish   va
baholash
Auditorlik   hisoboti   va   xulosasini   shakllantirish   audit   rejasi   va   dasturining
barcha   bo’limlari   bo’yicha   o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi   natijalarini
umumlashtirish va baholash jarayonida vujudga keladi. 
Audit natijalarini baholash ishlari asosan quyidagilarni o’z ichiga oladi:
*  ishchi hujjatlarni sharhlash va yakuniy ishchi hujjatlarni tayyorlash;
*  aniqlangan kamchiliklarning jiddiylik darajasini baholash;
*   auditorlik dalillarning etarliligini baholash;
* buxgalteriya hisobotidagi axborotlarni taqdim qilish va bayon qilish;
*  hisobot tuzilganidan so’ng sodir bo’lgan hodisalarni baholash;
*   tekshiruv   natijalari   bo’yicha   auditorning   mijoz-korxona   rahbariyatiga
taqdim qiladigan yozma axborotini tuzish;
*   auditorlik hisoboti va xulosasini tuzish. 
Auditorlik   tekshiruvi   o’tkazish   chog’ida   asosan   tekshirilayotgan   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektning   dastlabki   hujjatlari,   hisob   registrlari   va   hisobotlarida   aks
ettirilgan haqiqiy axborotlar tahlil qilinadi va baholanadi. Faqat ayrim hollardagina
auditorlar   taxmin   va   hisob-kitoblarga   asoslangan   moliyaviy   axborotlarni
baholaydilar. 
Ta’kidlash   joizki,   tekshiruv   natijalari   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt
mutaxassislarining   hisob-kitoblarini   baholashda   auditorlar   ma’lum   darajada
professional ehtiyotkorlikka rioya qilishlari zarur. 
Auditor   quyidagi   katta   nomuvofiqliklar   mavjudligini   ko’rsatuvchi   holatlarni
ob’ektiv baholashi zarur: 24*   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   xodimlariga   ma’lum   bo’lgan,   ammo   auditor
tomonidan ochilmagan xatolarni aniqlash faktlari;
*   tekshiruv uchun zarur bo’lgan, auditorga o’z vaqtida taqdim qilinmagan
dastlabki hujjatlar yoki ma’lumotlarga doir xo’jalik muomalalari;
*   mutaxassislarning hisob-kitoblaridagi nomuvofiqliklar;
*   inventarizatsiya   natijasida   aniqlanib,   dalolatnoma   va   taqqoslash
vedomostlari   bilan   rasmiylashtirilgan,   lekin   etarli   darajada   tahlil   qilinmagan   va
tuzatilmagan katta tafovutlar;
*   katta   tafovutlarning   tasdiqlanmaganligi   va   auditor   so’rovlariga   kutilgan
javoblar olinmaganligi;
*   tekshiruv   uchun   tanlab   olingan,   zarur   dastlabki   hujjatlar   yoki   tegishli
ruxsat etuvchi ko’rsatmalar taqdim qilinmagan xo’jalik muomalalari. 
Auditor   to’plangan   dalillar   etarliligini   baholashda   ushbu   holatlar   aniqlangan
bosqichni   (rejalashtirish,   audit   o’tkazish)   hisobga   olishi   kerak.   Shuningdek,   katta
xatolar   xatarini   dastlabki   baholash   va   batafsil   tekshirish   rejalari   ham   e’tiborga
olinishi lozim. 
Agar bunday holatlar rejalashtirish bosqichida aniqlangan va hisobga olingan
bo’lsa,   unda   auditor   to’plangan   dalillarning   etarliligiga   va   rejalashtirilgan   hamda
qo’shimcha   auditorlik   amallarini   bajarishning   maqsadga   muvofiqligiga   baho
berishi zarur. 
Auditorlik   tekshiruvining   asosiy   bosqichlarini   o’tkazish   natijalari   audit
o’tkazishdan   qo’yilgan   maqsadga   erishilganlik   darajasini   baholagan   holda
auditorning   ishchi   hujjatlarida   qaid   qilinishi   lozim.   Masalan,   audit   o’tkazish
dasturining «Debitor va kreditor qarzlarni tekshirish» bo’limi bo’yicha o’tkazilgan
audit natijalarini baholashda quyidagi auditorlik amallarini tahlil qilish va baholash
maqsadga muvofiq:
-k eyingi pul kirimlari va tegishli schyotlar qoldiqlaridan to’langan to’lovlarga
doir   dastlabki   hujjatlarni   tekshirish.   Auditorlar   odatda   buxgalteriya   balansi
tuzilgandan   keyingi   to   audit   o’tkazilgan   oxirgi   kunga   qadar   amalga   oshirilgan
to’lovlarni   ham   tekshiradi.   Bu   tekshiruv   natijalari   hisob   ma’lumotlarining 25ishonchliligini   joriy   majburiyatlarni   balansda   aks   ettirishning   to’liqligi   va
haqqoniyligi nuqtai nazaridan baholashga imkon beradi. Ushbu amallarni bajarish
natijasida   joriy   majburiyatlar   to’liq   va   haqqoniy   aks   ettirilganligi   to’g’risida
olingan   dalillar,   buxgalteriya   hisoboti   tuzilganidan   so’ng   to’langan   qarzlarga
nisbatan   etarli   darajada   deb   baholanishi   mumkin.   Shundan   so’ng   auditor   to’lovi
tasdiqlangan   va   tasdiqlanmagan   qarzlar   summalarining   katta   -   kichikligini
baholaydi;
- schyotlarni   buxgalteriya   hisoboti   tuzilganidan   so’ng   tayyorlangan   moddiy
javobgar   shaxslar   hisobotlari   bilan,   hisob   ma’lumotlari   bo’yicha   qoldiqlar   bilan
solishtirish.   Buxgalteriya  hisoboti  tuzilgan  kundan  oldin  olingan barcha  schyotlar
(etkazib   berilgan   tovarlar,   bajarilgan   ish   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   uchun)   joriy
davrdagi   hisobda   va   shu   davr   uchun   tuzilgan   hisobotda   aks   ettirilishi   kerak.
Shuning   uchun   buxgalteriya   balansi   tuzilgan   sanadan   so’ng   tayyorlangan
materiallar   harakati   to’g’risidagi   hisobotlar   va   schyotlardagi   sanalar,   mulklar   va
majburiyatlarning   balansda   to’g’ri   aks   ettirilganligini   tekshirish   maqsadida
taqqoslanishi maqsadga muvofiq. 
-m avjud qoldiqlarni schyot-fakturalar ma’lumotlari, moddiy javobgar shaxslar
hisobotlari   va   to’lov   hujjatlari   bilan   solishtirish.   Agar   debitor   va   kreditor
qarzlarning   miqdori   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy   ahvoli   uchun   sezilarli
darajada   bo’lsa,   auditorlar   hisobga   olishning   to’g’riligi   va   aniqligini   tekshirishi,
shuningdek,   hisob   ma’lumotlari   bo’yicha   majburiyatlarning   oshirib
ko’rsatilmaganligini   aniqlashlari   lozim.   Bu   holda   dastlabki   hujjatlar   ma’lumotlari
analitik   hisob   registrlari   (jurnallar,   oborot   yoki   saldo   vedomostlari)   da   aks
ettirilgan   axborotlar   bilan,   oldin   eng   katta   qoldiqlilaridan   boshlab   (chunki   ular
bo’yicha   oshirib   ko’rsatish   ehtimoli   ko’proq)   solishtiriladi.   Olingan   ma’lumotlar
bo’yicha hisob yozuvlarida (masalan, bitta schyotni hisob registrida ikki marta aks
ettirish   va   shunga   o’xshash)   majburiyatlar   (debitor   va   kreditor   qarzlar)   oshirib
ko’rsatilish holatlarining katta-kichikligini baholash zarur. 
-m ol   etkazib   beruvchilar   va   boshqa   kontragentlar   bilan   hisob-kitoblarni
tasdiqlash.   Audit  o’tkazish  chog’ida bunday tasdiqni  olish  majburiy emas.  Lekin, 26ushbu amal ko’pchilik hollarda katta naf keltirishi mumkin. Masalan, mol etkazib
beruvchilardan   olingan   javoblar   quyidagilarni   tasdiqlash   uchun   ishlatilishi
mumkin:
*   mol   etkazib   beruvchilar   bo’yicha   debitor   qarzlar   ularning   asosli   da’vosi
hisoblanadi;
*   buxgalteriya hisobi ma’lumotlari mol etkazib beruvchilarga barcha mavjud
qarzlarni o’zida aks ettiradi;
*   sotib   olingan   moddiy   resurslar,   ko’rsatilgan   xizmatlar   va   bajarilgan   ishlar
tegishli   hisobot   davrida   aks   ettirilgan.   Bunda   audit   o’tkazish   chog’ida
kontragentlardan tasdig’ini olish zarurligi to’g’risida guvohlik beradigan omillarni
belgilab   qo’yish   kerak:   xaridlarni   ichki   nazorat   qilish   tuzulmasining   bo’shligi;
moliyaviy   muammolar;   tovar-moddiy   boyliklar   bo’yicha   qoldiqlar   chiqarishda
yoki qarzdorlarni tekshirishda yo’l qo’yilgan xatolar to’g’risidagi faktlar; bir necha
mol   etkazib   beruvchilardan   qilingan   katta   xaridlar;   xaridlar   to’g’risidagi   hisobot
buxgalteriya   balansini   tuzish   sanasiga   tayyorlanmagan.   Tasdiqlash   ishlarining
natijalarini   umumlashtirib,   eng   avvalo,   ularning   ishonchliligini   baholash   zarur.
Bunda   qarzlarning   yozma   va   og’zaki   shaklda   tasdiqlangan   miqdori   va
ahamiyatliligi baholanadi. 
Yozma   shaklda   olingan   dalil-isbotlarni   eng   ishonchli   deb   tan   olish   qabul
qilingan.   Yozma   tasdiqlarning   ishonchliligi   ularning   to’g’ri   rasmiylashtirilishiga
bog’liq.   Tasdiqlar   ishonchliligining   tahlilidan   kelib   chiqib,   tasdiqlangan   va
tasdiqlanmagan   summalarning   katta-kichikligi,   shuningdek   majburiyatlarning
ishonchliligi   to’g’risida   auditor   fikrini   shakllantirish   uchun   olingan   dalillar
etarliligi baholanadi;
Debitor   va   kreditor   qarzlar   analitik   hisobi   ma’lumotlarining   tengligini
tekshirish.   Dastlabki   hujjatlarni   tekshirib   chiqish   yoki   debitor   va   kreditor   qarzlar
tasdig’ini   olish   munosabati   bilan   auditorlar   hisob-kitoblarni   hisobga   oladigan
analitik   hisob   registrlarini   tekshirib   chiqishi,   hamda   ularni   Bosh   daftar
ma’lumotlari bilan taqqoslashi lozim. Hisob-kitob muomalalari hisobga olinadigan
schyotlarni tahlil qilishda quyidagilar aniqlanishi mumkin: 27*  mol etkazib beruvchilar schyotlari bo’yicha debet qoldiqlar;
*   mansabdor   shaxslar,   direktorlar,   raislar,   sho’’ba   va   tobe   korxonalarga   va
boshqa o’zaro bog’liq tomonlardan qarzlar summalari;
*   mol   etkazib   beruvchilar   bilan   hisob-kitoblarga   doir   haddan   tashqari   katta
tuzatishlar;
*   da’vo   muddati   o’tib   ketgan   yoki   o’tayotgan   to’lanmay   qolgan   schyot-
fakturalar. 
Barcha   belgi   qo’yilgan   summalar   yakuniy   ishchi   hujjatlarini   tayyorlashda
tahlil   qilinishi   va   hisobga   olinishi   lozim.   Ushbu   ishlarning   natijalarini   boshqa
olingan dalillar bilan taqqoslash maqsadga muvofiq. Masalan, da’vo muddati o’tib
ketayotgan   to’lanmay   qolgan   schyotlar   va   mol   etkazib   beruvchilar   bilan   hisob-
kitoblar   bo’yicha   debet   qoldiqlarning   aniqlangan   summalariga   ma’lumotlar
muvofiqligi   to’g’risida   tasdiq   olinishi   mumkin.   Bu   holda   auditor   analitik   hisob
ma’lumotlarining ishonchliligi haqida etarli dalillarga ega bo’ladi. 
Agarda   olingan   tasdiqlar   natijalariga   ko’ra   kontragentda   bunday
qarzdorlikning   yo’qligi   aniqlansa,   u   holda   auditor   analitik   hisob   ma’lumotlarini
ishonchsiz deb baholashi mumkin. 
Analitik   hisob   registrlari   ma’lumotlarini   Bosh   daftar   bilan   taqqoslash   mijoz
tomonidan   vaqti-vaqti   bilan   o’tkaziladigan   nazorat   tadbiri   bo’lib   hisoblanadi.
Qoidaga   ko’ra,   auditorlar   qilingan   taqqoslashlarni,   aniqlangan   g’ayrioddiy
summalarni tahlil qiladi, jami summalarni qayta jamlab chiqadi.  28Xulosa
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mulkchilikning xilma-xil shakllarining vujudga
kelishi   hamda   xo’jalik   yuritishning   zamonaviy   usullarining   joriy   etilishi
auditorlik   tashkilotlarida   auditorlik   xulosasi   va   hisobotini   tuzish   va   taqdim   etish
borasida ham ma’lum bir muammolarni vujudga keltirdi. Ushbu bitiruv malakavy
ishimizda   auditorlik   tekshiruvlarining   natijalarini   baholash   va   umumlashtirish
hamda   auditorlik   xulosasi   va   hisobotini   tuzish   bo’yicha   taklif   va   amaliy   tavsilar
ishlab chiqdik quyidagi xulosalar ishlab chiqildi.
I.   Auditorlik   hisoboti   tuzishda   tomonlarning   huquqlari   va   burchlarini   tartibga
solish.   Ularning   o’zaro   mas’uliyati   mustaqil   tekshirish   chog’ida   tomonlarning
huquqlari, burchlari va o’zaro mas’uliyati moliya nazoratida audit uchun xarakterli
uch xususiyat asosida o’rganildi. Ushbu dissertatsiyada auditorlarning tadbirkorlik
faoliyati va ular bajaradigan dalolat berish vazifasi natijalarining o’zaro bog’liqligi
jihatlari   bo’yicha   zarur   aniqliklar   ishlab   chiqildi.   Ayni   shu   sababli,   bunday
munosabatlarning zarur va qat’iy nazorat qilinadigan sharti – bu tashqi auditorning
tekshirayotgan   iqtisodiy   sub’ektning   ma’muriyatidan   mustaqilligidir.   Ilmiy   ishda
bunday mustaqillikning turli muammolari umumlashtirildi va tafsillashtirildi. Unda
mustaqillikning quyidagi jihatlari muhokama qilingan:
1. Tashkiliy mustaqillik: ta’sischilarning tarkibi bo’yicha; tashkiliy-huquqiy
shakli bo’yicha; mulkchilik shakli bo’yicha; ishlab chiqarish tuzilishi bo’yicha,
kadrlar tarkibi bo’yicha (jumladan shaxsiy va oilaviy sifatlar bo’yicha)
2. Moddiy-texnikaviy mustaqillik: ustav kapitali miqdori etarliligi; muayyan
moddiy   texnika   bazasining   mavjudligi;   zarur   hollarda   davlatning   qo’llab
quvvatlashi; xodimlarning moddiy ta’minlanishi darajasi.
Umumiy xulosa shundan iboratki, audit o’tkazish uchun tuzilgan
shartnomalarning dispozitiv jihatlaridan ayniqsa hozirgi sharoitda xatarlarni
oqilona taqsimlash uchun mumkin qadar to’la foydalanish lozim.
II. Auditorlik hisobotini ishonchliligini ta’minlash va xatarni kamaytirish
uchun   dalillar   to’plash.   Auditorlik   xatarini   kamaytirishning   asosiy   yo’llari
maxsus   65   adabiyotlarida   ko’p   marta   bayon   qilingan   modeli   (DAR=IR   CR   DR) 29yo’nalishida   tadqiq   etilgan.   Auditorlik   xatari   komponentlari   va   uning   darajasini
auditorlik   dalillarini   to’plash   orqali   komponentlar   bo’yicha   pasaytirish   omillari
tahlil qilindi. Shu omillar orasida quyidagilar batafsil tadqiq etildi:
1. Oldingi auditorlik tekshirishlarining natijalari yuzasidan chiqarilgan
xulosalar   (nazorat   tizimi   samaradorligi   baholash   uchun   asos   sifatida);   ichki
nazorat   tizimining   bo’sh   joylari   borligi   to’g’risida   auditorlik   dalillarining
mavjudligi;   ma’muriyatga   yoziladigan   xatda   shu   bo’sh   joylarni   ko’rsatish;   joriy
yilda   ichki   auditorlar   yordamida   shu   bo’sh   joylarni   o’rganish   va   mustahkamlash;
mustaqil auditor yordamida bo’sh joylarni tugatish imkoniyati; nazorat tizimining
shu   uchastkasi   o’z   holiga   tashlab   qo’yilgani   yoki   aksincha   –   yaqinda   tahlili
qilingan va bu sohada ishlarning ahvoli mustahkamlangani.
2.   Hisobotning   o’zi   tahlil   qilishga   auditorlik   tadbirlariga,to’plangan   dalillarga
asoslangan   xulosalar;   foydanilgan   usullarni   baholashdagi   sub’ektivlik   darajasi;
hisobot   mijoz   firmasini   boshqarishda   yuz   bergan   tarkibiy   o’zgarishlar;
operatsiyalarning   murakkabligi   darajasi;   faoliyatning   ayrim   uchastkalari   bo’yicha
yakunlovchi   ko’rsatkichlarning   katta   xatarga   uchrashi   mumkinligi,   hisob   siyosati
o’zgarishining   jiddiy   ta’siri;   operatsiyalarning   ularning   turlariga   ko’ra
operatsiyalarni   amalga   oshirish   oralig’i;   alohida   e’tibor   berish   talab   qiladigan
havfxatar   kuchli   zonalarining   mavjudligi;   qadrlar   qo’nimsizligi,   ularning
professional   bilimini   oshirish   omillari;   turli   dasturlardan   foydalanish   chog’ida
axborotni ishlab chiqarish tizimining murakkabligi va boshqalar.
3. Auditor standart ijobiy xulosa berish chog’idagi aminlik darajasi mutloq
darajadan kam bqladi - bu fikr oldingi ikki fikrdan mantiqan kelib chiqadi, lekin
uni   aloxida   ta’kidlash   muhim,   chunki   O’zbekistonda,   xalqaro   tajribada   ham
auditorning ijobiy xulosasining vazni ancha yuqoridir.
4. Auditorlar va foydalanuvchilarning maqsadlaridagi sanab qtilgan
ziddiyatlar sqzsiz ravishda ularning qrtasida boshqa ziddiyatlarni, jumladan pul
bilan   baholanadigan   ziddiyatlarni   keltirib   chiqaradi.   Tajribaning   ko’rsatishicha,
xaqiqiy   auditorlik   tekshirishi   chog’ida   nuqsonlarning   aniqlanishi   deyarli   66
muqarrardir.   Taraqqiyotning   eng   maqbul   yqlidan   ma’lum   darajada   og’ishining 30paydo bqlishi umuman har qanday xqjalik tizimiga xosdir. Shu sababli auditor har
gal   har   bir   nuqsonning   muhimligini   (qilinayotgan   hisobot   segmentlaridagi
nuqsonlarni   xam)   baxolashga,   to’plangan   jami   auditorlik   dalillarini   ko'rib
chiqishga,   ularning   buxgalteriya   hisobotining   to’g’riligiga   va   ishonchligiga
umumiy ta’sirini baholashga majbur bo’ladi. 31Foydalanilgan adabityotlar
1)  O’zbekiston   Respublikasi   Qonunlari.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
farmonlari   va   qarorlari,   Vazirlar   Mahkamasining   Qarorlari,   O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning asarlari 
2)  O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. -T. “O’zbekiston”, 2011. 
3)  O’zbekiston   Respublikasining   Soliq   Kodeksi:   Rasmiy   nashr-   O’zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi. -T. «Adolat », 2008 y.-692 b. 
4)  O’zbekiston   Respublikasining   “Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Qonuni   -
Toshkent 1996 y. 30 avgust. 
5)  O’zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to’g’risida”gi Qonuni (yangi
tahriri)   2000  y.   26  may.   (Mazkur   Qonunga  quyidagilarga   muvofiq   o’zgartirishlar
kiritilgan: O’zR. 13.12.2002 y. 447-II-son Qonuni, O’zR. 04.04.2006 y. O’RQ-28-
son   Qonuni,   O’zR   10.10.2006   y.   O’RQ-59-son   Qonuni,   O’zR.   17.09.2007   y.
O’RQ-110-son Qonuni, O’zR. 09.09.2009 y. O’RQ-216-son Qonuni asosida) 
6)  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2006   yil   16   oktyabrdagi
215-son Qaroriga 2-ilova «Korxonalardagi ichki audit xizmati to’g’risida» Nizom. 
7)  O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   4   apreldagi   PQ-615-son
Qaroriga ilova «Auditorlik tashkilotlari to’g’risida» Nizom.
8)  Абдуллаев А. «Молиявий ҳисоб. – Т. «Фан ва техналtия», 2005 йил. 286
б. 
Internet saytlari
1. http://www.ziyonet.uz/   
2. http://www.tfi.uz/   
3. http://www.audit-it.ru/   
4. http://www.cfin.ru/finanalizis    /  
5. http://www.lex.uz/

Auditda boshqa auditorlarning ishi natijalaridan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha