Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 85.7KB
Покупки 14
Дата загрузки 08 Август 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Abbosbek Akbaraliyev

Дата регистрации 03 Июнь 2024

15 Продаж

Auditorlik riski va ularni baholash

Купить
Auditorlik riski, uni elementalari va ularni baholash
Mundarija
Kirish
I BOB. Auditorlik faoliyatining mohiyati, maqsadi va vazifalari.
1 .1.   Auditorlik riski tushunchasi,auditorlik risklarining maqbul  to’plami.
1. 2.  Auditda riskni baholash va muhimlik darajasini belgilash.
II   BOB.     Auditorlik   dalillarini   yig‘ishda   auditorlik   riskini   baholash
yo'llari.
2.1.    Ichki xojalik riski ,     а niqlanmaslik riski  va t ahliliy risk    
2.2.    Auditor tanlagan jiddiylik darajasi va auditorlik riski
Xulosa va takliflar.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Kirish.
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O'zbekiston   Respublikasida   bozor   iqtisodiyoti
talablaridagi   soliq,   byudjet,   bank   tizimi   hamda   bozorga   xizmat   qiluvchi
infratuzilmalar   faoliyati   yolga   qo'yilganligi   xorijiy   mamlakatlar   sarmoyalarining
kirib   kelishiga   zamin   bo‘lib,   ko'plab   yangi   mahsulotlar   ishlab   chiqarishga   va   ish
joylari tashkil etilishiga asos bolmoqda. Shu bilan birga, o‘z kapitalini O'zbekiston
iqtisodiyotiga   joylashtirmoqchi     b o‘ layotgan   xorijiy   investorlar   oldida   ishonchli
sherik tanlash va ulaming moliyaviy holatini aniq baholash kabi jihatlar muammoli
bo‘ lib turibdi. Iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlar tajribasi shuni
ko'rsatadiki, moliyaviy nazorat tizimida auditning o'rni, auditor va mijoz o'rtasidagi
o'zaro munosabatlar kengayib bormoqda. Iqtisodiyotni boshqarishdagi o'zgarishlar
auditorlardan   o‘z   malakalarini   muntazam   oshirib   borishni   talab   qilmoqda,   aks
holda, auditor vazifalarini bajarishda tavakkalchilik darajasining yuqori   bo‘ lishiga
olib kelishi  mumkin. Bu, o‘z navbatida, auditorlik ñormalari zimmasiga noto‘g‘ri
ma’lumot berganligi sababli moddiy javobgarlikni qoyadi. Rivojlangan davlatlarda
auditning   hozirgi   bosqichi   yuzaga   kelishi   mumkin   bo'lgan   tavakkalchilikka
asoslangan     bo‘ lib, iloji boricha kamchiliklarga y o‘ l qo'ymaslik va ularning oldini
olishni o‘z ichiga oladi. Yuqorida keltirilgan masalalaming yechimi awalo xalqaro
hisob   va   auditorlik   standartlarini   O'zbekistonda   qollash,   auditorlik   mezon   va
standartlarini  amaliyotga keng tatbiq etish orqali  ularni  takomillashtirish  borasida
izlanishlar   olib   borishdan   iborat.   O'zbekiston   iqtisodiyoti   tuzilmalarida   moliyaviy
nazorat   munosabatlarini   rivojlantirish,   auditorlik   tekshirishlarini   kengaytirish   va
ularni  bozor  iqtisodiyoti  qoidalariga muvofiq tashkil  etish iqtisodiy islohotlarning
samaradorligini   oshirishda   muhim   omillardan   biri   bo‘ lib   xizmat   qiladi.   Xalqaro
buxgalterlar   federatsiyasi   (XBF)   xalqaro   darajada   e‘tirof   etilgan   standartlarni
ishlab   chiqadi   va   amalga   kiritib   keladi.   Bunday   choralar   investorlar   va   boshqa
manfaatdor   taraflar   tomonidan   qabul   qilinadigan   qarorlar   uchun   asos   boladigan
ma’lumotlarning ishonchlilik darajasini oshirish imkonini beradi. 
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Kurs ishining  vazifalari :
 Auditorlik   riski   tushunchasi,   auditorlik   risklarining   maqbul   to‘plami
haqida ma‘lumot berish.
 Auditda riskni baholash va muhimlik darajasini belgilash.
 Auditorlik dalillarini yig‘ishda auditorlik riskini baholash yo'llari .
Kurs   ishining   tarkibi:   Kirish,   2   ta   bob,   4   ta   reja.     Xulosa   ,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 I BOB. Auditorlik faoliyatining mohiyati, maqsadi va vazifalari.
1.1. Auditorlik riski tushunchasi, auditorlik risklarining maqbul to’plami
Auditor   (lotincha:   audiotor   –   tinglovchi,   o quvchi;   inglizcha:   auditor)   –ʻ
malaka   sertifikatiga   ega   bo lgan   jismoniy   shaxs.   Agar   auditor   auditorlik	
ʻ
tashkilotining   shtatida   turgan   bo lsa   yoki   auditorlik   tashkiloti   u   bilan   fuqarolik   –	
ʻ
huquqiy tusdagi shartnoma tuzgan bo lsa, u auditorlik tekshiruvini o tkazishga jalb	
ʻ ʻ
etilishi mumkin. Auditor auditorlik tekshiruvini sifatsiz o tkazganligi, tijorat sirini	
ʻ
oshkor etganligi hamda boshqa xatti-harakatlari oqibatlarida auditorlik tashkilotiga
zarar   yetkazganligi   uchun   qonun   hujjatlariga   muvofiq   auditorlik   tashkiloti   oldida
javobgar bo ladi. Auditor malaka serifikati jismoniy shaxsga, basharti u auditorlik	
ʻ
tashkiloti   shtatida   bo lsa   yoki   u   bilan   auditorlik   tashkiloti   fuqarolik-huquqiy	
ʻ
tusdagi shartnoma tuzgan bo lsa, auditorlik tekshiruvini amalga oshirish huquqini	
ʻ
beradi.  
Auditorlik riski — auditorlik tekshiruvi yakunlari bo‘yicha auditor tomonidan
subyektiv   ravishda   aniqlanadigan,   moliyaviy   hisobotning   ishonchliligi
tasdiqlanganidan   keyin   aniqlanmagan   muhim   buzilishlar   bo‘lishi   mumkinligini
e‘tirof etish yoki aslida   bunday buzilishlar moliyaviy hisobotda bo‘lmasada, unda
muhim   buzilishlar   mavjud   bo‘lishi   mumkinligini   e‘tirof   etish   ehtimolligidir.
Auditorlik   tavakkalchiligi   kompaniyaning   moliyaviy   hisobotlarini   tekshirishda
auditor   duch   keladigan   o'ziga   xos   xavflarni   anglatadi.   Bu   risklar   auditorning
moliyaviy   hisobotlarda   chalg'ituvchi   yoki   noto'g'ri   xulosaga   kelishi   mumkin
bo'lgan   xatolar   yoki   firibgarliklarni   aniqlay   olmasligi   xavfini   o'z   ichiga   oladi.
Auditorlik   riskini   tushunish   va   boshqarish   moliyaviy   auditning   ishonchliligi   va
samaradorligi   uchun   muhimdir.   Audit   riski   deganda   audit   moliyaviy  hisobotlarda
jiddiy   xatolarni   aniqlamasligi   ehtimolini   anglatadi.   U   xatolar,   firibgarlik   yoki
boshqa  qoidabuzarliklarning  e‘tibordan  chetda   qolishi   ehtimolini   o'z  ichiga  oladi.
Auditorlik   riskiga   biznesning   tabiati   va   murakkabligi,   ichki   nazoratning
ishonchliligi   va   auditorning   malakasi   kabi   bir   qancha   omillar   ta'sir   ko'rsatadi.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Auditorlarning   maqsadi   etarli   va   tegishli   auditorlik   dalillarini   olish   orqali   audit
riskini maqbul darajada past darajaga tushirishdir. Bu manfaatdor tomonlar uchun
moliyaviy hisobotlarning aniqligi va ishonchliligini ta‘minlashga yordam beradi.
Auditorlik riski o‘z ichiga ikkita tarkibiy qismni oladi:
1. Ajralmas risk;
2. Nazorat riski;
3. Moliyaviy hisobotdagi xatolar va buzilishlarni aniqlamaslik riski.
Auditor   auditni   o‘tkazish   paytida   auditorlik   riskini   oqilona   eng   kam
darajagacha pasaytirish uchun zaruriy choralarni ko‘rishi kerak.
Ajralmas   risk-   ajralmas   risk   balans   yoki   operatsiyalar   toifasining   moddiy
xaraktyerga   ega   bo‘lgan   buzilishlarga   moyilligidan   iboratdir.   Ajralmas   riskka
buxgalteriya   balansi   yoki   operatsiyalar   toifasining   xarakteri   ta’sir   ko‘rsatadi.b
Ajralmas   riskni   baholash   auditorning   mijoz   faoliyati   xususiyatlarini,   uning
tashkiliy tuzilishini va korxonani boshqarish tavsifnomalarini bilishiga asoslanadi.
Auditning   umumiy   rejasini   tayyorlashda,   auditor   o‘z   kasbiy   malakasidan
foydalanib,   balans   moddalari   va   moliyaviy   hisobot   ko‘rsatkichlariga   nisbatan
ajralmas   riskni   baholashi   kerak.   Ajralmas   riskni   baholashda   auditor   o‘tgan   yillar
auditi materiallaridan foydalanishi mumkin, bunda u ana shu baholangan riskning
tekshirilayotgan yil uchun ham to‘g‘riligiga ishonch hosil qilishi kerak.
Nazorat riski  -  Nazorat riski xo‘jalik yurituvchi subyektda mavjud bo‘lgan va
muntazam ravishda qo‘llanadigan buxgalteriya hisobi tizimi va ichki nazorat tizimi
vositalari   alohida   olingan   yoki   umumiy   holatda   jiddiy   buzilishlarni   o‘z   vaqtida
aniqlamasligi   va   ularni   tuzatmasligi   va   bunday   buzilishlarning   paydo   bo‘lishiga
to‘sqinlik   qilaolmaslik   ehtimolini   ifodalaydi.   Nazorat   riski   xo‘jalik   yurituvchi
subyektning   buxgalteriya   hisobi   tizimi   va   ichki   nazorat   tizimining   ishonchlilik
darajasini tavsiflaydi.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Aniqmaslik   riski   -   Aniqlamaslik   riski   auditor   tomonidan   subyektiv   ravishda
aniqlanadigan   ehtimollik   bo‘lib,   auditor   tekshiruv   davomida   qo‘llaydigan
auditorlik   tartib-taomillari   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotda   haqiqatda
mavjud  bo‘lgan,  alohida   olinganda   yoki   umumiy  holatda   muhim  xaraktyerga  ega
bo‘lgan xatolar va buzilishlarni aniqlash imkonini bermasligini ifodalaydi.
Aniqlamaslik   riski   auditor   ishi   sifatining   ko‘rsatkichi   bo‘lib,   auditor
malakasiga va o‘tkazilayotgan auditorlik tekshiruvining xususiyatlariga bog‘liqdir.
Auditor,   ajralmas   va   nazorat   risklarini   baholash   asosida   o‘z   ishida   yo‘l
qo‘yiladigan   aniqlamaslik   riskini   aniqlashi   va   aniqlamaslik   riskini   iloji   boricha
kamaytirishni   hisobga   olgan   holda   tegishli   auditorlik   tartib-taomillarini
rejalashtirishi shart.
Ajralmas riskka quyidagi omillar ta’sir ko‘rsatishi mumkin:
1. Oddiy hisob-kitoblarga qaraganda murakkab hisob-kitoblarda moddiy
jihatdan buzib ko‘rsatish ehtimolining darajasi katta bo‘ladi.
2. Naqd pullar o‘g‘irlanishga moyil bo‘ladi.
3. Nisbatan barqaror haqiqiy ma’lumotlardan iborat bo‘lgan schyotlarga
qaraganda   smeta   taxminlaridan   kelib   chiqadigan   summalardan   iborat   bo‘lgan
schyotlar riskning yuqori darajasini yuzaga keltiradi.
4. Texnologik yutuqlar zaxiralarning sezilarli oshishiga sabab bo‘lib, har
qanday muayyan mahsulotni eskirgan mahsulotga aylantirishi mumkin.
5. Inqiroz   holatidagi   tarmoqda   bo‘lgan   va   biznesda   ko‘pgina
muvaffaqiyatsizliklarga   uchragan   hamda   yetarli   darajadagi   oborot   kapitali   ega
bo‘lmagan   mijozning   kompaniya   rahbariyati   moliyaviy   hisobotni   buzib
ko‘rsatishga moyilligi bo‘ladi.
Tahliliy   risk   –bu   tahlil   amallari   (ishlari)   bajarilganda   jiddiy   xatolarga   yo’l
qo’yilish   riskidir.   Bunday   xatolarni   auditor   ko’rishi   mumkin,   ammo   juda
murakkabligi hamda o’zining maxsus malakasi etishmasligi sababli tushunmasdan
o’tkazib yuborishi mumkin.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Tanlashdagi risk –bu jiddiy xato-kamchiliklarning nazorat testlarini o’tkazish
(tanlab olish) chog’ida ham, xo’jalik muomalalarini mohiyatan tekshirish chog’ida
ham aniqlanmay qolish ehtimolidir.
Agar   auditor   auditorlik   tekshiruvi   chog’ida   jiddiylik   darajasining   pastroq
ko’rsatkichini   qo’llashga   qaror   qilsa,   bu   holda   u   auditorlik   riskini   pasaytirishga
doir chora-tad-birlarni kuchaytirishi lozim. Buning uchun u nazorat vositalari riski
va aniq-lanmaslik riskini quyidagi tarzda aniqlashi lozim:
 nazorat   vositalari   riskini   pasaytirish,   agar   buning   imkoni   bo’lsa.
Buning   uchun   tekshiruv   chog’ida   nazorat   vositalarini   qo’shimcha   test   sinovidan
o’tkazish zarur;
 aniqlanmaslik   riskini   pasaytirish,   agar   buning   imkoni   bo’lsa.   Buning
uchun auditor quyidagilarni amalga oshirishi lozim:
- qo’llaniladigan   auditorlik   amallarini,   ularning   sonini   ko’paytirish   va
mazmunini   o’zgartirishni   nazarda   tutgan   holda   modifikatsiyalash   (boshqacha
shaklga keltirish, o’zgartirish);
- tekshiruv uchun sarflanadigan vaqtni ko’paytirish;
- auditorlik tanlash hajmini oshirish. 
Auditor o‘z kasb malakasidan foydalanib, audit davomida xo‘jalik yurituvchi
subyektning   nazorat   tizimini,   nazorat   muhitini   va   alohida   nazorat   vositalarini
baholashi   shart.Nazorat   vositalari   riskini   baholash   uchun   auditor   nazorat
vositalarini test sinovidan o‘tkazishi kerak.
  Nazorat vositalarini test sinovidan o‘tkazish quyidagilardan iborat: 
1.   Moliya-xo‘jalik   operatsiyalarini   o‘tkazishni   aks   ettiradigan   hujjatlarni
tekshirish va shu munosabat bilan auditorlik dalillarini olish nazorat vositalarining
yetarli tarzda faoliyat ko‘rsatganligini aniqlash.
2.   To‘g‘ridan-to‘g‘ri   hujjatlar   bilan   tasdig‘ini   olish   imkoni   bo‘lmagan
hollarda, nazorat vositalarining faoliyat ko‘rsatishiga oid auditorlik dalillarini olish
PAGE   \* MERGEFORMAT1 maqsadida   operatsiyalarni   rasmiylashtirish   ustidan   kuzatuvlar   va   so‘rovnomalar
o‘tkazish.
3.   Nazorat   vositalarining   ish   qobiliyati   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   olish
uchun boshqa auditorlik tartib-taomillarining natijalaridan foydalanish.
Nazorat   riskini   baholashda   auditor,   o‘tgan   yillar   auditining   materiallaridan
foydalanishi   mumkin,   bunda   u   ana   shu   tegishli   nazorat   vositalari   uchun   o‘tgan
yillarda  baholangan   riskning   tekshirilayotgan  yil   uchun  ham  to‘g‘riligiga   ishonch
hosil qilishi kerak. Nazorat riskini baholash natijalarini auditor auditning umumiy
rejasida aks ettirishi kerak.
Aniqlamaslik riski bilan ajralmas va nazorat risklarining kombinatsiyalashgan
darajasi o‘rtasida teskari aloqa mavjud:
1. Agar   ajralmas   va   nazorat   risklari   yuqori   bo‘lsa,   u   holda
auditorlik   riskini   maqbul   darajaga   qadar   kamaytirish   uchun   aniqlamaslik
riski yetarlicha past bo‘lishi kerak.
2. Agar ajralmas va nazorat risklari past  bo‘lsa, u holda auditor
aniqlamaslik riskini ancha yuqori belgilashi va shu tarzda auditorlik riskini
maqbul darajagacha kamaytirishi mumkin.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 1-rasm.  Aniqlamaslik riskini pasaytirish uchun shartlar
Auditni rejalashtirishda auditor qanday harakatlar va operatsiyalar moliyaviy
hisobotda   muhim   buzilishlarga   olib   kelishini   ko‘rib   chiqadi.   Alohida   schyotlar
bo‘yicha qoldiqlarga va bitim turlariga nisbatan muhimlilikni auditorlik baholash,
auditorga   qanday   masalalar   va   qanday   moddalarni   o‘rganishi,   qanday   tanlashdan
foydalanishi va qanday tahliliy tartib-taomillarni o‘tkazishi bo‘yicha qarorlar qabul
qilishiga   yordam   beradi.   Bu   hol   auditorga   umumiy   auditorlik   riskini   maqbul
bo‘lgan past darajagacha kamaytirishga yordam beradi.
Auditorlik riskining darajasi bilan muhimlilik o‘rtasida teskari aloqa mavjud:
muhimlilik darajasi  qancha yuqori bo‘lsa, auditorlik riski shuncha past  bo‘ladi va
aksincha.
Agarda   auditorlik   tartib-taomillari   rejalashtirilganidan   keyin   auditor
muhimlilikning   maqbul   darajasini   past   deb   qaror   qabul   qilsa,   u   holda   auditorlik
riski ko‘tariladi. Auditor buni quyidagi yo‘llar bilan aniqlashi kerak bo‘ladi:
1. imkoni   bo‘lganda   nazoratning   chuqurlashtirilgan   yoki
qo‘shimcha   testlarni   o‘tkazish   yo‘li   bilan   pasaytirilgan   darajani   saqlash
orqali nazorat riskining baholanayotgan darajasini pasaytirish,;
PAGE   \* MERGEFORMAT1Q o ‘ ll a n ila y o t g a n   a u d it o r lik  t a r ti b - t a o m ill a r i n i 
m o d ifi k a t s iy a l a b  u l a r n in g  s o n in i  k o ‘ p a y ti r is h n i v a  ( y o k i)  
u la r n in g   m o h iy a ti n i o ‘ z g a r ti r is h n i n a z a r d a  t u ti s h i	.	
T e k s h ir u v g a  s a r fl a n a d i g a n  v a q t n i k o ‘ p a y ti r is h i.	
A u d it o r lik  t a n l o v la r i  h a jm la r in i  o s h i r is h i . 2. mustaqil (asosiy) tartib-taomillar darajasi, vaqti va xarakterini
modifikatsiyalash yo‘li bilan aniqlamaslik riskini kamaytirish orqali.
Bunda shuni nazarda tutish kerakki, ajralmas riskning darajasi doimiy bo‘ladi
va   ular   faqat,   tekshirishning   umumiy   rejasini   tayyorlash   davomida   hisobga
olinmagan,   obyektiv   ravishda   mavjud   faktlar   aniqlangan   taqdirdagina   o‘zgarishi
mumkin.
Har bir komponentni tushunish va baholash orqali auditorlar auditorlik riskini
maqbul darajaga kamaytirish uchun zarur bo'lgan audit protseduralarining tegishli
darajasini aniqlashlari mumkin.
1.   Materiallik :   Muhimlik   auditorlik   riskini   baholashda   muhim   tushunchadir.
Bu moliyaviy hisobotda foydalanuvchilarning qarorlariga ta'sir ko'rsatishi mumkin
bo'lgan   noto'g'ri   ma'lumotlar   yoki   kamchiliklarning   hajmini   anglatadi.   Auditorlar
noto'g'ri   ma'lumotlar   xavfini   baholashda   va   audit   protseduralarining   tegishli
darajasini aniqlashda muhimlikni hisobga oladi.
2.   Professional   skeptitsizm:   Professional   skeptitsizm   auditorlar   butun   audit
jarayonida   qabul   qiladigan   tanqidiy   fikrlash   tarzidir.   U   audit   davomida   olingan
dalillar   va   ma'lumotlarni   so'roq   qilish   va   tanqidiy   baholashni   o'z   ichiga   oladi.
Professional   skeptitsizmni   saqlab   qolish   auditorlarga   auditorlik   riskini   samarali
baholash va yuzaga kelishi mumkin bo'lgan xatolar yoki firibgarliklarni aniqlashga
yordam beradi.
3.   Xavflarni   baholash   tartib-qoidalari:   Auditorlar   kompaniyaning
operatsiyalari,   sohasi,   ichki   nazorati   va   potentsial   risklarni   aniqlash   va   tushunish
uchun audit topshirig'ining boshida risklarni baholash tartib-qoidalarini bajaradilar.
Bu auditorlarga jiddiy noto g ri ma lumotlar xavfi yuqori bo lgan sohalarga e tiborʻ ʻ ʼ ʻ ʼ
qaratish uchun auditorlik yondashuvini moslashtirishga yordam beradi.
4. Doimiy monitoring :  Audit riski bir martalik baholash emas. Auditorlar xavf
omillaridagi   o'zgarishlarni   aniqlash   va   ularning   audit   tartiblarini   mos   ravishda
PAGE   \* MERGEFORMAT1 o'zgartirish   uchun   kompaniyaning   faoliyatini,   ichki   nazoratini   va   moliyaviy
hisobotini   doimiy   ravishda   kuzatib   boradi.   Bu   auditorlik   riskini   boshqarishga
dinamik va proaktiv yondashish imkonini beradi. Yodda tutingki, auditning asosiy
maqsadi   moliyaviy   hisobotda   jiddiy   xatolardan   xoli   ekanligiga   asosli   ishonchni
ta'minlashdir.   Auditorlik   riskini   tushunish   va   baholash   orqali   auditorlar   ushbu
maqsadga erishish uchun o'z protseduralarini samarali  rejalashtirishlari va amalga
oshirishlari mumkin.
      №9   -   «Jiddiylik   va   auditorlik   riski»   nomli   Auditorlik   faoliyatini   milliy
standartiga  muvofiq:
Auditorlik   riski   –   bu   auditorlik   tekshiruvi   natijalari   bo’yicha   auditorlar
tomonidan   sub`ektiv   aniqlanadigan,   moliyaviy   hisobotda,   uning   ishonchliligi
tasdiqlanganidan   so’ng   xatolar   mavjudligini   tan   olish   yoki   moliyaviy   hisobotda
bunday   kamchiliklar   haqiqatan   ham   yo’q   bo’lgan-da,   unda   kamchiliklar   mavjud
deb   tan   olinish   ehtimolidir.   Bundan   tashqari,   auditor   har   qanday,   hatto,   mijoz-
korxona   moliyaviy   hisobotini   to’liq   tasdiqlaydigan   xulosa   berganida   ham,   u
shartnoma majburiyatlari bilan bo ғ liq xavf-xatarni o’z zimmasiga oladi. Auditorlik
faoliyatida   uchraydigan   bunday   xavf-xatarlar   yigindisini   keyinchalik   auditorlik
risklarning   maqbul   to’plami   deb   atash   mumkin.   Demak,   auditorlik   risklarning
maqbul   to’plami   deganda,   o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvlari   natijasida   yanglish
mulohazaga   kelish   va   natijada,   noto’ ғ ri   auditorlik   xulosasi   tuzish   ehtimoli(xavfi)
tushuniladi.   Umuman   auditorlik   riskining   maqbul   to’plamiga   quyidagi   shart-
sharoitlar asosiy ta`sirini ko’rsatadi:
 Mijoz-korxona faoliyati(biznesi)ning ko’lami.
 Mulkchilikning tashkiliy-huquqiy shakllari
 Kreditorlik qarzlarining miqdori va tavsifi.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 1.2. Auditda riskni baholash va muhimlik darajasini belgilash
Hozirgi kunda auditni rivojlantirishni, uning iqtisodini tashkil qiluvchi omillar
haqida   fikr   yuritishni   maqsadga   muvofiq   deb   hisoblaymiz.   Auditlik   nazorati
iqtisodining   asoslarini   o'rganish   auditning   zarurligini   va   ayrim   auditorlik
muammolarini   tushunishga   yordam   beradi.   Ayrim   ish   yuritish   risklari   moliyaviy
hisobot ma’lumotlariga sezilarli  darajada ta’sir o'tkazadi va shu sababli auditorlik
tekshiruvi davomida alohida inobatga olinishi kerak. AXS 315 “Iqtisodiy subyekt
va   uning   ishtirokchilari   faoliyatini   o'rganish   hamda   muhim   xatoliklar   riskini
baholash”   standarti   bunday   risklarga   nisbatan   auditor   rejalashtiradigan   audit
amallarini   belgilaydi.   Misol   tariqasida   bank   tomonidan   korxonaga   ssuda   berish
masalasini   hal   qilish   ustida   to'xtalamiz.   Buning   uchun   bank   shu   korxona   bilan
awalgi   aloqalarga   e’tibor   beradi   va   moliyaviy   hisobotda   aks   ettirilgan
korxonalarning iqtisodiy ahvoli to‘g‘risidagi ma’lumotlardan foydalanadi.
Ssuda   uchun   foizlarni   belgilashda   bank   asosan   quyidagi   3   ta   omilga
asoslanadi:
1. Risksiz foiz miqdori, ya’ni hech qanday xatarsiz kredit,
foizlari bilan qaytib keladigan darajadagi miqdor. Bu miqdor
uncha katta bolmay, sinaLgan mijozlarga beriladi.
2. Iste‘molchining xo'jalik riski. Turli iqtisodiy va xo'jalik
sharoitlari tufayli mijozning olgan qarzini uza olmasligi riski.
Bu sharoitlarga ishlab chiqarish darajasining turli
sabablarga ko‘ra tushib ketishi va hokazolar kiradi.
3. Ma‘lumot riski. Bu risk xo‘jalik riskini hisobga olishda
foydalanilgan ma‘lumotni aniq emasligi yoki noto‘g‘ri
ekanligidan kelib chiqadi. Ma‘lumot riskining sababi bu
PAGE   \* MERGEFORMAT1 mijozning moliyaviy hisobotini xatodan xolis emasligidadir.
Auditlik   nazorati   birinchi   va   ikkinchi   omillarga   ta‘sirqilmaydi,   lekin
ma’lumot   riskiga   kuchli   ta’sir   o'tkazishi   mumkin.   Agar   bank   boshqaruvchisi
ma’lumot   riski   yo'qligiga   ishonch   hosil   qilsa,   u   foiz   miqdorini   kamaytirishi
mumkin.   Ma‘lumot   riskining   sabablari.   Jamiyat   tizimi   va   vazifalarining
murakkablashib   borishi   qarorlar   qabul   qiluvchi   shaxslar   tomonidan   ishonchsiz
ma’lumotlar   berishligi   ehtimolini   kuchaytiradi.   Bu   bir   necha   sabablar   oqibatida
vujudga   keladi : 
1. ma‘lumot manbalarining olisligi, 
2. mol yetkazib beruvchining istagini yuqoriligi,
3.  ma‘lumot  miqdorining ko'pligi va murakkabligi.
Ma‘lumot   manbalarining   olishligi   -   iqtisodiy   aloqalar   murakkab   tizimli
bolgan  sharoitda  qarorlar  qabul  qiluvchi  shaxs  birlamchi   manbalardangina  yetarli
ma’lumot   olishi   mumkin,   deb   oylashi   xato   bo'ladi.   Ma’lumot   boshqa   turli
manbalardan ham  olinishi  mumkin, lekin bu ma’lumotlar ishonchli  bolishi  kerak.
Albatta, bunday sharoitda ma‘lumotning buzib ko'rsatilishi ehtimoli yuqori boladi.
Mol   yetkazib   beruvchi   xohish-istagining   yuqoriligi     agarda   ma’lumot   beruvchi
bilan   qaror   qabul   qiluvchining   maqsadlari   mos   bolmasa,   unda   ma’lumot   noaniq
yoki   mol   myetkazib   beruvchining   maqsadlarini   ko'zlagan   holda   tayyorlanishi
mumkin. Masalan, ssuda berish boyicha ijobiy qaror qabul qilinishini ko'zlab, qarz
oluvchining moliyaviy hisoboti o‘z foydasiga moslashtirib keltirilishi natijasida bir
mqator   xato   xulosalarga   olib   keladi.   Ma‘lumot   miqdorining   ko'pligi   va
murakkabligi   -     tashkilotning   kengayib   borishi   uning   aloqalarini   kengaytiradi,   bu
o‘z   navbatida   hisob   hujjatlariga   noto‘g‘ri   ma’lumot   qayd   etishiga   olib   kelishi
mumkin.   Kichik   miqdordagi   xatoni   aniqlash   albatta   qiyin,   lekin   shuninazarda
tutish   kerakki,   kichik   xatolar   yig‘ilib   borgach,   uning   miqdori   oshib   boradi,   ya‘ni
faoliyatga salbiy ta’sir ko'rsatishi mumkin. 1
1
  Ilhamov Sh. 
PAGE   \* MERGEFORMAT1 So‘nggi  yillar davomida tashkilotlar o‘rtasidagi  aloqalaming murakkablashib
borishi   ularni   to‘g‘ri   hisobga   olishni   ham   qiyinlashtirmoqda.   Masalan,   capital
diversifikatsiyasi turli tarmoqlarni o'zlashtirishga va qaram korxonalarning tashkil
qilinishiga   olib   kelmoqda.   Bunday   sharoitda   umumlashgan   hisobotlarning
haqqoniyligini   tekshirish   har   bir   qaram   korxonada   alohida   audit   o'tkazish
zaruriyatini   tug‘dirib,   bir   qator   muammolarni   hal   qilishni   taqozo   etadi.
Ijara ,munosabatlari ham kengayib bormoqda, bu ham o‘z navbatida to‘g‘ri va aniq
hisob   olib   borishni   murakkablashtiradiki,   audit   oldidagi   vazifalarni   yanada
oshiradi.   Ma’lumot   riskini   pasaytirish   -   ma’muriyat   va   moliyaviy   hisobotdan
foydalanuvchilar   doimo   ma’lumot   riskini   yuqori   deb   hisoblab,   ish   yuritishlari
mumkin,   lekin   bu   riskni   pasaytirish   borasida   qilingan   xarajatlar   ko'proq   samara
berishi   hozirgi   kunda   o‘z   isbotini   topmoqda.   Ma’lumot   riskini   pasaytirishning
asosan uch usuli farqlanadi:
 Foydalanuvchi   ma’lumotni   tekshiradi,   ya’ni   foydalanuvchi
hisobotlarning   haqqoniyligiga   shaxsan   hisob   yozuvlari   va   birlamchi   hujjatlarni
tekshirish   orqali   ishonch   hosil   qiladi.   Ammo   bu   usul   katta   xarajatlar   talab
qilganligi   uchun   amalda   kam   qo'llaniladi.   Aksariyat   soliq   organlari   tuzilgan
deklaratsiyalarning haqqoniyligini tekshirish uchun bu usuldan foydalanadi.
   Foydalanuvchi ma’lumot riskini ma’muriyat bilan birga taqsimlaydi,
ya’ni   ma’muriyat   xato   ma’lumot   bersa,   foydalanuvchi   ko'rgan   moliyaviy   zararini
qoplashi kerak boladi.
  Auditlik nazoratidan o'tgan moliyaviy hisobot taqdim etish  ishonchli
ma’lumot   olishning   odatiy   usuli   bu   -   xolis   audit   o‘tkazishdir.   Albatta,
foydalanuvchilar   ko'pchilikni   tashkil   qilgan   sharoitda   audit   o'tkazish   qulay   va
arzon   tushadi.   Qoida   bo'yicha   auditorlarni   ma’muriyat   moliyaviy   hisobotlarini
to‘g‘riligiga   xulosa   berib,   foydalanuvchilarga   kafolot   berish   uchun   yollaydi.
Agarda   moliyaviy   hisobot   noto‘g‘ri   tuzilgan   bolib   chiqsa,   auditorlar
foydalanuvchilar   tomonidan   ham,   ma’muriyat   tomonidan   ham   javobgarlikka
PAGE   \* MERGEFORMAT1 tortilishi mumkin. Xo'jalik, yuritish amaliyotida yuqorida keltirilgan uch usul ham
ma’lumot riskini pasaytirish uchun qollaniladi.
Jamiyat   taraqqiyoti   murakkablashib   borishi   ma’lumot   riskini   pasaytirishda
auditning   o'rnini   oshirmoqda.   Tekshirilayotgan   korhonaning   ish   yuritish
risklarini auditorlik riski bilan chalkashtirib bo'lmaydi. Auditorlik riski - AXS 200
ning 23-punktida “moliyaviy hisobotda muhim xato mavjudligini otkazib yuborish
oqibatida   auditor   tomonidan   noto‘g‘ri   flkr   bayon   etish   riski”   sifatida   keltirilgan.
Shuningdek,   “yetarli   ishonch”   konsepsiyasi   auditorlik   riski   mavjud   bolishini   tan
oladi. Matematik terminalogiyani qollansa auditorlik riski  xato muvjud bolishi va
uni aniqlanmay qolishi risklarining hosilasidir.
315   va   330   auditorlik   xalqaro   standartlari   talablariga   binoan   auditor   I
«kirishni   rejalashtirish   va   audit   amallarini   qollashda   mhaholangan   aniqlanmaslik
riskini minimal darajaga harakat qilishi kerak. Auditorlik riskini uch qismga bolish
mumkin,   ya’ni   muhim   xatolar   mavjudligi   riski,   ichki   nazorat   riski   va   xatoni
aniqlanmaslik   riski.   Birinchi   va   ikkinchi   qism   ikki   tarkibiy   bolimdan   iborat:
hisobotdagi risk va nazorat vositalari riski. Hisobotdagi risk - bu hisobot va ayrim
tasdiqlovchi   ilovalar   elementlaridagi   ma’lumotlaming   buzib   yoki   soxtalashtirib
ko'rsatilishi   bilan   bog‘liq   aniqlanmaslik   riskidir.   Bunday   risklar   tashqi   omillarga
ham   bog‘liq   boladi.   Nazorat   vositalari   riski   -   mavjud   xato,   buzib   ko'rsatishlar   va
soxta ma’lumotlani o‘z vaqtida ichki nazorat tizimi bilan aniqlanmay qolish riski.
Ushbu   risk   boshqaruv   mtuzilmasi   va   ichki   nazorat   tizimining   samaradorligiga
bog‘liq.   Hisobotdagi   risk   va   nazorat   vositalari   risklari   tekshirilayotgan   korxona
faoliyatiga   bog‘liq   bo‘lib   auditor   ulami   yetarli   baholashi   va   rejalashtirishi   kerak.
AXS   yuqoridagi   risklami   umumlashgan   holda   muhim   xatolar   mavjud   bolishi
darajasida baholaydi. 
Auditorga   ushbu   risklami   alohida   yoki   umumiy   baholash   erkinligi   berilgan.
Auditorlik riskining uchinchi qismi bu xatoni aniqlanmaslik riski - tekshirish davri,
audit   o'tkazish   vaqti,   audit   amallari   va   ularni   rejalashtirish   bilan   bog‘liqdir.   AXS
da   auditor   riskni   pasaytirish   uchun   tekshirishni   to‘g‘ri   va   sifatli   rejalashtirishi
PAGE   \* MERGEFORMAT1 hamda yetarli va toliq auditorlik dalillarini to'plashi kerakligi qayd etilgan. Auditor
tekshirish   davomida   ma’lumotning   muhimligi   va   uni   auditorlik   riski   bilan
bog‘liqligini   inobatga   olishi   talab   etiladi.   “Muhimlik”   tushunchasi   AXS   320
“Auditda   muhimlik   tushunchasi”   nomli   standartda   batafsil   yoritilgan.   Ushbu
standart quyidagi bolimlardan iborat:
 Kirish.
 Muhimlik
 muhimlik va auditorlik riskining bog‘liqligi
  buzib ko'rsatishlarning oqibati.
Auditorlik   hisobotlarida   o‘tkazilgan   audit   chegaralari   yoritilib,   unda   hisobot
muhim   xatodan   xoli   bo'lishiga   yetarli   darajada   ishonch   hosil   qilish   auditning
maqsadi   ekanligi   ko'rsatiladi,   Hisobot   «Muhim»   degan   so'zning   ko'rsatilishi
auditor   faqat   muhim,   ahamiyatli   xatolarni   ko'rsatishga   javobgarligini   anglatadi.
«Yetarli darajada ishonch» degan so‘zlar auditorni mutlaq xatolarni aniqlab topadi,
degan ma’noni anglash xato ekanligini ko'rsatib, ahamiyatli xatolar, me’yorlardan
chetlashish   ehtimoli   bolishi   mumkinligidan   dalolat   beradi.   Auditorlik   xalqaro
standartlarida   belgilanishicha   audit   yuqori   darajada   ishonchni   ta‘minlaydi,   lekin
mutlaq kafolat bermaydi. Auditni rejalashtirish davrida muhimlik darajasi aniqlab
olinadi.   Muhimlik   darajasini   belgilashda   asosan   statistik   usullardan   keng
foydalaniladi.   Aksariyat   hollar   da   ma’lumotlar   ko'rsatkichlari   oraliq   tanlab   olish
intervallari   aniqlab   olinadi.   Interval   oralig‘i   qancha   kichik   bo   Isa   auditorlik   riski
shuncha past bolishi mumkin va aksincha. Lekin kichik intervallami belgilash ish
hajmini   oshiradi   va   audit   o‘tkazisb   davrini   uzaytirib   yuborishi   mumkin.   Auditda
muhimlikning   ikki   qirrasi   mavjud,   ya’ni   sifat   va   miqdor.   Auditni   rejalashtirishda
muhimlikni   miqdor   jihatdan   aniqlab   olish   zarur.   Muhim   xatoliklarni   miqdor
jihatdan   baholash   bilan   birga   auditor   ularni   sifatini   ham   mohiyati   jihatdan   ham
tahlil qilib olishi kerak boladi. Masalan, hisob siyosatini yetarli keltirilmaganligi va
asoslanmaganligi.   Shu   bilan   birga,   miqdori   uncha   katta   bolmagan   summalarni
PAGE   \* MERGEFORMAT1 doimiy   buzib   ko'rsatish   to'planib   borib   moliyaviy   hisobotga   muhim   ta‘sir
ko'rsatishini   ham   inobatga   olish   kerak.   Auditor   muhimlikni   umumiy   moliyaviy
hisobotga nisbatan ko‘rib chiqish bilan birga har bir schyot sal’dosi va muomilalar
turiga   nisbatan   ham   hisobga   olishi   mumkin.   Auditorlik   riski   va   muhimlik
ko'rsatkichi   rejalashtirilgandan   farqli   audit   yakunida   o'zgarishi   ham   nazarda
tutilgan va ehtimoldan holi emas. Auditorlik xalqaro standartlarida auditorlik riski
va   muhimlik   o‘rtasida   teskari   aloqa   mavjudligi   qayd   etilgan.   Muhimlik   darajasi
qancha   yuqori   bolsa   auditorlik   riski   shuncha   past   bo'ladi.   Agar   auditor   xato   yoki
ma’lumotni buzib ko'rsatilishini muhim deb hisoblasa auditorlik riskini pasaytirishi
mumkin. Buning uchun u quyidagi choralarni ko'rishi mumkin: 
1. xato   yoki   ma’lumotni   buzib   ko'rsatilishi   miqdorini   aniqlashtirish
uchun auditorlik amallari ko'lamini kengaytirishi; 
2. rahbariyatga   moliyaviy   hisobotga   o'zgartirishlar   kiritishi   yuzasidan
taklif berish. 
Tekshirilayotgan   korxona   rahbariyati   moliyaviy   hisobot   ko‘rsatkichlarini
o‘zgartirish taklifini rad etsa, auditor Auditorlik xalqaro standartlari 701 “Mustaqil
auditor   hisoboti   (xulosasi)dagi   modifikatsiyalar”   standartiga   asosan
modifikatsiyalashgan   auditorlik   xulosasi   taqdim   etish   masalasini   ko‘rib   chiqishi
mumkin.   Auditorlik   xalqaro   standartlarida   qayd   etilishicha   Davlat   sektoridagi
auditorlik   nazoratini   o'tkazish   jarayonida   muhimlik   ko‘rsatkichlarini   aniqlash
uchun qonunchilik jabhalarini inobatga olish kerak.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 II   BOB.     Auditorlik   dalillarini   yig‘ishda   auditorlik   riskini   baholash
yo'llari.
2.1.    Ichki xo’jalik riski ,     а niqlanmaslik riski  va t ahliliy risk
Barcha   korxonalar   uchun   sifatli   va   doimiy   nazorat   zarur.   Nazoratning   yolga
qo‘ ilgan tizimi ish faoliyati davomida yuzaga keladigan xatolarga to'sqinlik qilishi
va   shundan   kelib   chiqib   noto‘g‘ri,   foydasiz   yechimlarni   qabul   qilish   va   zararlar
kelib   chiqishining   oldini   olishi   mumkin.   Ko'pchilik   mutaxassislaming   fikricha,
ichki nazorat tizimi korxonada ichki audit xizmati tomonidan amalga oshirilsagina,
yaxshi va aksincha taftish komissiyasiga  Auditorlik dasturi qilinishi lozim boigan
ishlarning   aniq   tasawuriga   ega   boladi.   Auditorlik   dasturi   -   moliyaviy   hisobotda
mavjud   ma’lumotlarning   haqqoniyligini   tasdiqlashga   qaratilgan   muolajalar
majmuini o'zida aks ettiradi. Har  bir  muolaja uchun uning turi, o'tkazish  vaqti va
kolami   aniqlangan   bolib,   ular   moliyaviy   hisobotning   bir   yoki   bir   necha
ko'rsatkichlari   bilan   bevosita   bog‘liq   boladi.   Auditorlik   muolajalarining   yettita
asosiy turi mavjud: qayta baholash, kuzatish, tasdiqlash, og‘zaki so'rov, hujjatlami
tekshirish,   skanerlash   va   tahliliy   muolajalar.   Muolajalarni   o'tkazish   vaqti   turlicha
bolishi mumkin: balans tuzilguncha yoki balans tuzilgan sanadan so'ng. Muolajalar
kolami   esa   bu   muolajalarni   amalga   oshirish   jarayonida   bajarilishi   lozim   bolgan
ishlar   miqdoriga   bog‘liq   boladi.   Ichki   nazorat   tizimini   baholashdan   yana   bir
maqsad   shuki,   tizimni   takomillashtirishga   qaratilgan   tavsiyanomalar   ishlab
chiqishdir.  Ichki nazorat tuzilmasi uchta tashkiliy muhitga bolingan:
   korxonada   nazorat   uchun   qulay   sharoit   yaratadigan   o‘zar   o
munosabatlarni aniqlovchi tavsiyanomalar yig‘indisi; 
   xojalik   muolajalariga   muvofiq   yozuvlarga   taalluqli   muolajalar   va
siyosat; 
 nazorat   muolajalari   korxona   xodimlari   tomonidan   amalga
oshiriladigan maxsus tekshirishlar. 
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Bu uchta bo‘g‘in o‘zar  о  bog‘liqlikda ma’lumotlar bo'yicha xatolaming oldini
olib,   ulami   aniqlash   va   buzib   ko'rsatilganini   to‘g‘rilashni   ta’minlaydi.     o‘z
navbatida,   quyidagi   bo‘g‘inlarga   ajratish   mumkin:   boshqarish   uslubi   va   siyosati
korxonaning   tashkiliy   tuzilmasi;   auditorlik   qo'mitasining   faoliyati;   boshqarish
funksiyalari   va   javobgarlikni   taqsimlash   uslubi;   ichki   auditning   uslubi;   xodimlar
boyicha   siyosat   va   amaliyot;   tashqi   ta’sirlar,   masalan   bank   yoki   soliq   idorasi
tomonidan   tekshirishlar.   Auditorlik   jarayoni   bir   necha   katta   elementlardan
iboratdir. Bu elementlar, amaliy auditorlik jarayonini yuritish uchun qo'llaniladigan
asosiy   qismlardir.   Korxonalar   ichki   nazorat   tizimining   asosiy   xususiyati   iborat
funksiyalarini   amalga   oshiruvchi   xodimlarning   viu|ori   malakaliligi   bilan
belgilanadi.   Korxonaning   xodimlari   bo'yicha   muammosi   ichki   nazorat   tizimida
ham   o‘z   aksini   lopadi.   Masalan,   agar   hisobotchilar   tez-tez   almashtirib   Im   ilsa,
hisob   funksiyasi   va   o‘z   navbatida,   uning   nazorati   bu   sohada   yetarli   tajriba   va
bilimga   ega   bolmagan   xodimlar   lomonidan   amalga   oshirilib,   shu   bilan   birga
ko'plab xutolarga yol qo'yilishiga olib keladi.  2
Yangi   tayinlangan   boshliq   va   mansabdor   shaxslar   ko‘pin   cha   korxonaning
buxgalteriya hisobi tizimi bilan yetarli darajada tanish bolmaganlari sababli, texnik
va boshqa xatolarga yol qo'yishlari mumkin. Ba’zan buxgalteriya xodimlari yuqori
boshqaruv zvenosi tomonidan belgilangan hisobotning qo'pol xatoli muolajalariga
amal   qilishni   istamaganliklari   tufayli   ishdan   bo'shashga   majbur   boladilar.   Shu
sababli biz, buxgalteriya xodimlarining tez-tez almashib turishini xatarli omil, deb
hisoblaymiz.   Ichki   nazorat   tizimining   samarali   bolishi   uchun   funksional
javobgarlik yoki majburiyatlaming to‘g‘ri taqsimlanishi juda muhimdir. Bu nazorat
muolajalarining   samaraliligi   uchun   zarur   shart   hisoblanadi.   Ularga   quyidagilar
kiradi:
   xo'jalik   muomalalarini   sanksiyalash.   Bu   majburiyatni   xo'jalik
muomalalarining yozuvini yuritish huquqiga ega bolgan xodimlargina bajaradilar;
2
 1. Xo`janiyozov U. « Iqtisodiy tahlil va audit» o’quv uslubiy majmua - Urganch-2012
PAGE   \* MERGEFORMAT1     xo'jalik muomalalarini qayd etish, ko'plab korxonalarda muomalalar
hisobi va qayd etilishi (hisobot yuritish) asosan kompyuter tizimida bajariladi; 
 xo'jalik muomalalarini  yuritishda aktivlar saqlanishini  ta’minlash.   Bu
yerda korxonaga qarashli aktivlar ustidan nazorat tushuniladi;
   mavjud   aktivlar   summasini   schyotlardagi   yozuvlar   bilan   davriy
solishtirish. Bunda doimiy inventarizatsiya va agar farq aniqlanadigan bolsa, chora
ko'rish nazarda tutiladi. 
Majburiyatlar   zidligi   -   bu   ulaming   shunday   kombinatsiyasiki,   bunda   xatoga
yo‘l   qo‘gan   yoki   axborotni   buzib   ko'rsatgan   xodim,   o‘z   faoliyatida   bu   haqiqatni
berkitishi   mumkin.   Majburiyatiar   shunday   taqsimlanishi   kerakki,   xodimlardan
hech   biri   ikki   yoki   undan   ortiq   yuqorida   ko'rsatilgan   to‘rt   vazifalami
bajarmasliklari   kerak.   Bu   vazifalardan   birinchi   va   to'rtinchisi   -   boshqaruvchilik
hisoblansa, ikkinchisi - hisobchilik, uchinchisi esa saqlash funksiyasi hisoblanadi.
Bu funksiyalarning turli bolim va xodimlar o'rtasida taqsimlanishi ikkita ustunlikka
egadir: 
1)  xarajatlami   muvofiqlashtirish,   ya’ni   aynan   bir   xojalik   muomalasini   turli
nuqtayi   nazardan   ko'rib   chiqish   hisobiga   bexosdan   qilingan   xatolarni   topish   va
tuzatish;
2)  ma’lumotni ataylab buzib ko'rsatish qiyin, chunki bu o‘z navbatida, ikki yoki
ko'proq xodimning til biriktirishini talab qiladi.
Buxgalteriya   hisobi   tizimida   xo'jalik   muomalalari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar
qayta   ishlanib,   ular   bosh   kitob   va   jurnallarda   qayd   qilingach,   moliyaviy   hisobot
tuziladi. Bu  yerda  100%   aniqlik bolmasa  ham,  shunga  qaramay  hisob  siyosati   va
muolajalari   nazorat   tizimining   muhim   elementlarini   tashkil   qiladilar.   Masalan,
hisobvaraqa faqatgina mahsulot ortib berilgandan so‘ng yoziladi — bu esa nazorat
muolajasining bir qismi ham hisoblanadi.  3
3
 Xo`janiyozov. U. « IQTISODIY TAHLIL VA AUDIT»   O’QUV USLUBIY MAJMUA 2012.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Nazorat   jarayonalari   -   bu   buxgalteriya   hisobi   tizimida   ma’lumotlami   buzib
ko'rsatish,   xatolarni   topish,   tuzatish   va   ulaming   oldini   olishga   qaratilgan
muolajalardir.   Masalan,   yuqorida   ko'rsatilgan   muomalaning   nazorat   jarayoni
quyidagicha   boladi:     “har   kunning   oxirida   nazoratchi   har   bir   hisobga   nakladnoy
nusxasi   borligiga   ishonch   hosil   qilishi   uchun   barcha   hisobvaraqalarni   birma-bir
ko'rib   chiqadi”.   Nazorat   nuqtayi   nazaridan,   hisob   tizimi   uchun   minimal   talablar
quyidagilarni   o‘z   ichiga   oladi:   schyotlar   rejasi   hamda   xojalik   muomalalarining
tasnifiga   taalluqli   bolgan   ba’zi   yozma   aniqliklar   va   qollanmalar.   Bunday
materiallar   kompyuter   tizimida,   dasturlarda,   turli   qollanmalar   da,   hisob
ma’lumotlarini   qayta   ishlovchi   blok-sxemalarda   va   boshqa   liujjatlarda   bolishi
mumkin.   Korxonaning   ichki   auditorlari   va   axborotni   qayta   ishlash   tizimi   uchun
javobgar xodim bu hujjatlami tez-tez ko'rib chiqib, baholaydilar. Tashqi auditor esa
bu   vazifani   qaytadan   bajarish   o'rniga,   bu   faoliyat   natijalarini   o'rganib   chiqishi
mumkin.   Buxgalteriya   hisobi   bo'yicha   qollanmada   hisobning   maqsadlari,   siyosati
qayd etilgan va hisob muolajalari aks etgan bolishi kerak. Menejerlar nazoratning
o'ziga   xos   yo'nalishlarini   belgilab,   unga   mos   muolajalarning   o'tkazilishini
ta’minlashlari zarur. Nazorat yo'nalishlari qismlarga bolingan va o‘ziga xos bolishi
mumkin.
Auditorlik   Standartlari   va   Tartibotlar:   Auditoryoki   audit   kompaniyasi
tomonidan qo'llaniladigan  barcha  amaliyotlar,  auditorlik  standartlari  va  tartibotlar
asosida   bajarilishi   lozim.   Ma'lumot   olish   va   Hisob-kitob   tahlili:   Auditoryoki
ma'lumotlarni   to'plash   va   tahlil   qilish,   ularni   o'z   ichiga   olish   va   ularning   qanday
qilib hisob-kitob tizimini aks ettirishni o'z ichiga oladi. Auditning asosiy maqsadi
va   mavzulari:   Auditorlar   hisob-kitob   ma'lumotlarini   tekshirish   va   tasdiqlashdan
ziyoda,   hisob-kitob   tizimlarining   boshqa   jihatlari   bilan   bog'liq   muammolar   ham
identifikatsiya qilishlari kerak.
Ma'lumot   olish   jarayoni:   Auditorlar   o'z   ma'lumotlari   va   xisobotlari   olish
uchun   sinov   va   testlardan   foydalanadi.   Hisob-kitob   tizimining   xavfsizligi:
Auditoryoki   auditning   tashkilotlar   va   faoliyatlar   uchun   tashkil   etilgan   xavfsizlik
PAGE   \* MERGEFORMAT1 tizimi   muhimdir.   Bu   tizim,   hisob-kitob   tizimlarini,   ma'lumotlarni,   va   auditr
tomonidan   bajarilayotgan   barcha   jarayonlarni   himoya   qiladi.   Audit   natijalari   va
xulosalari:   Audit   natijalari,   ma'lumotlar   tahlilini,   sinovlarni   va   boshqa   tajribali
ishlar orqali olinadigan ma'lumotlar tahlilini o'z ichiga oladi. Xulosalar, natijalar va
auditorning   berilgan   natijalarga   qarshi   chiqqan   qarorlari,   takliflar   va
maslahatlardan   iboratdir.   Bu   elementlar,   auditorlar   tomonidan   xizmat   ko'rsatish
jarayonini tashkil etishda muhim bo'lib, faol hisob-kitob tizimlari va uning boshqa
jixatlarini tekshirish uchun amaliyotni boshqarishda yordam bera oladi. bir nechta
asosiy   elementlarni   hisobga   olish   kerak.   Quyida   ba'zi   umumiy   audit   elementlari
keltirilgan:
 Moliyaviy   hisobotlar:   Auditorlar   tashkilotning   moliyaviy   holati,
faoliyati   va   pul   oqimlarini   to'g'ri   aks   ettirish   uchun   moliyaviy   hisobotlarni   ko'rib
chiqadilar.
 Ichki   nazorat:   Auditorlar   tizimdagi   har   qanday   zaif   yoki
kamchiliklarni   aniqlash   va   yaxshilash   bo'yicha   tavsiyalar   berish   uchun
tashkilotning ichki nazorati samaradorligini baholaydilar.
 Muvofiqlik: Auditorlar tashkilot tegishli qonunlar, qoidalar va sanoat
standartlariga muvofiqligini tekshiradi.
 Xavfni   baholash:   Auditorlar   tashkilot   duch   keladigan   risklarni
baholaydilar va ushbu xavflarni kamaytirish uchun tegishli choralar ko'rilganligini
baholaydilar.
 Dalillarni yig'ish: Auditorlar o'zlarining audit natijalari va xulosalarini
tasdiqlash uchun etarli va tegishli dalillarni to'playdi va tahlil qiladi.
 Hisobot:   Auditorlar   o z   xulosalarini,   shu   jumladan   aniqlanganʻ
muammo   yoki   kamchiliklarni   umumlashtirgan   holda   hisobotlar   tayyorlaydi   va
ularni tuzatish bo yicha tavsiyalar beradi.	
ʻ
PAGE   \* MERGEFORMAT1 2.2.    Auditor tanlagan jiddiylik darajasi va auditorlik riski
Jiddiylik   tushunchasi ,   jiddiylik   darajasi,   uni   aniqlash   va   audit   o`tkazishda
qo`llash. Jiddiylik tushunchasi va uning auditdagi ahamiyati. Jiddiylik darajasi,   uni
aniqlashda    qo`llaniladigan   asosiy   ko`rsatkichlar   tizimini   shakllantirish   tartibi.
Jiddiylik   darajasini   auditda     qo`llash   tartibi   Auditda   jiddiylikni   aniqlash.   Audit
o`tkazish   jarayonida   auditor   jiddiylik   va   uning   auditorlik   tavakkalchiligi   bilan
o`zaro     bog`liqligini   ko`rib   chiqishi   lozim.     Jiddiylik   (muhimlik)   –   ahamiyatsiz
hisoblangan,   ya’ni   foydalanuvchilarni   xato   fikrda   bo`lishiga     yo`l   qo`ymaydigan,
moliyaviy schetlarda qayd etilishi mumkin bo`lgan noto`g`ri summaning eng ko`p  
miqdoridir. 
Auditda   xo`jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy   hisobotining   ishonchliligiga
kattagina   hajmda   ta’sir   ko`rsatadigan   holatlar   jiddiy   holatlar   deb   e‘tirof   etiladi.
Barcha   jiddiy   munosabatlarda   moliyaviy   hisobotning   ishonchliligi   deganda
moliyaviy   hisobot	
    ko`rsatkichlari   aniqligining   shunday   darajasi   tushuniladiki,
bunda   ushbu   hisobotning   malakali     foydalanuvchisi   uning   asosida   to`g`ri
xulosalar   chiqarish   va   to`g`ri   qarorlar   qabul   qilishga   qodir   bo`ladi.   Axborotning
jiddiyligi   uning   xususiyati   bo`lib,   uni   ana   shunday   axborotdan   oqilona
foydalanuvchining
  qarorlariga   ta’sir   ko`rsatishga   qodir   qiladi.   Agar   ma’lumot   aks
ettirilmasligi   yoki   noto`g`ri   aks   ettirilishi   foydalanuvchilarning   moliyaviy   hisobot
asosida qabul qilgan iqtisodiy qarorlariga ta’sir ko`rsatishi mumkin bo`lsa, bunday
ma’lumot   muhim   hisoblanadi.   Muhimlik   ma’lum   vaziyatlarda   modda   yoki
xato   miqdoridan   kelib   chiqib   ularni   aks   ettirmaslik   yoki   noto`ri   aks   ettirish
yuzasidan   fikr   qabul   qilinishiga   bog`liq.   Binobarin ,   muhimlik   ma’lumot   foydali
PAGE   \* MERGEFORMAT1 bo`lishi   uchun   lozim   bo`lgan   boshlang`ich   sifat   tavsifi   emas,   balki
ko`proq   boshlang`ich   yoki   hisob   boshlash   nuqtasini   ko`rsatadi.
Auditorlik   rejasini   ishlab   chiqishda   auditor ,  muhim   noto ` g ` riliklarni   miqdoriy
ifodadaaniqlash   maqsadida ,   muhimlikning   maqbul   bo ‘ lgan   darajasini   belgilaydi .      
Lekin,   muhimlikning   kattaligi   (miqdori)   bilan   bir   qatorda,   uning   tavsifi   (sifati)ga
ham e’tibor qaratish lozim. 
Sifat   noto`g`ri   aks   etishning   misol  tariqasida   moliyaviy   foydalanuvchini
chalg`itishga olib kelish ehtimoli mavjud bo`lgan hisob siyosatini    mos bo`lmagan
holda   yoki   noto`g`ri   bayon   etishni   hamda   tartibga   soluvchi   idoralar
tomonidankeyingi   cheklovlarni   qo`llashga   olib   kelishi   mumkin   bo`lgan   va,   buning  
oqibatida,   sub’ekt   o`z   faoliyatini   muhim   darajada   amalga   oshirish   qobiliyatini
pasayishiga   olib   keluvchi   qonunchilikka   oid   kamchiliklarni	
 
yoritmaslikni   keltirish   mumkin.   Umumiy   auditorlik   amaliyotida   jiddiylik   chegarala
rini   quyidagicha   belgilash   qabulqilingan:  
0 < J < 1 yoki (foiz hisobida 0 < J% < 100) 
Ushbu   chegara   oralig`idagi   ehtimollik   xo`jalik   sub’ektlari   hisobotlarining
ishonchliligiga   ta’sir   ko`rsatadigan   xatolar   mavjudligini   aniqlash,   tegishli
auditorlik   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   ushbu   hatoldarni   baholash   mumkinligi
yoki   mumkin   emasligini   ifodalaydi.   Bu   jiddiylikni   sifat   jihatdan   tavsiflaydigan
tarkibiy   qismdir.   Jiddiylikning   miqdoriy   jihatini   tavsiflaydigan   tarkibiy   qismi   esa
uning   ma’lum   darajalari   orqali   ifodalanadi.   Muhimlik   tushunchasi   deganda
moliyaviy hisobotni buzishning eng yuqori qiymati tushuniladi, undan boshlab ana
shu hisobotning malakali foydalanuvchisi uning asosida to`g`ri xulosalar chiqarish
va   to`gri   qarorlar   qabul   qilishga   qodir   bo`lmay   qoladi.   Muhimlik   darajasining
mutlaq   qiymatini   aniqlashda   auditor   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektning   audit
qilinadigan,   bundan   keyin   moliyaviy   hisobotning   bazaviy   ko`rsatkichlari   deb
nomlanadigan   hisoboti   ishonchliligini   tavsiflaydigan   eng   muhim   ko`rsatkichlarni
asos   sifatida   qabul   qilishi   kerak.   Auditor:   auditorlik   rusum-qoidalarining   tabiati,
PAGE   \* MERGEFORMAT1 vaqti   va   teranligini   belgilash;   buzilishlar   ta’sirini   baholash   paytida   muhimlikni
ko`rib   chiqishi   kerak.   Muhimlik   (moddiylik)   ni   baholash   auditorning   tajribasi   va
malakasiga   bog`liqdir   va   korxona   faoliyatining   hajmi   va   xususiyatlaridan   kelib
chiqqan   holda   uning   o`zi   tomonidan   har   bir   mijoz   uchun   belgilanadi.   SHuning
uchun turli auditorlar va auditorlik firmalar ushbu muammoga mutlaqo boshqacha
yondoshadilar.   Moliyaviy   hisobotning   ayrim   ko`rsatkichlari   yetarli   darajada   aniq
bo`lmasligi   mumkin.   Lekin,   buning   asosida   hisobot   umuman   ishonchsiz   yoki   u
haqiqiy   holatni   aniq   aks   etmaydi   degan   xulosa   chiqarish   mumkin   emas.
Noaniqliklar   hisob-kitoblarda   yo`l   qo`yilgan   xatolardan   (masalan,   eskirish
summalarini hisoblashda) yoki baholashdan (masalan, asosiy vositalarning eskirish
muddatlari,   ishonchsiz   debitorlik   qarzlar)   kelib   chiqishi   mumkin.   Ammo,   auditor
tomonidan bunday noaniqliklar topilganda, hisobotga tegishli tuzatishlar kiritilishi
lozim. Lekin, mijoz tomonidan har doim darhol tuzatishlar kiritilmaydi, tuzatishlar
umuman   kiritilmaslik   hollari   ham   uchrab   turadi.   Auditor   auditni   rejalashtirishda
moliyaviy   hisobotda   muhim   chalkashliklarga   olib   keladigan   faktlarni   hisobga
olishi   lozim.   U   jiddiylik   darajasining   qanday   ko’rsatkichini   qabul   qilishini   va
buxgalteriya   schetlaridagi   qoldiqlar   hamda   oborotlarning   hususiyatlarini   tahlil
qilish   asosida   moliyaviy   hisobotning   qaysi   moddalarini   maxsus   e’tibor   bilan
o’rganishini   va   qanday   hollarda   auditorlik   tanlash   (tanlab   tekshirish)   usullari
hamda   tahliliy   amallarni   qo’l-lagan   holda   umumiy   auditorlik   riskini   maqbul
bo’lgan dara-jagacha pasaytirishni hal etishi lozim.
Auditor   tanlagan   jiddiylik   darajasi   va   auditorlik   riski   (auditorlik
tekshiruvlarini   o’tkazishdagi   tavakkalchilik xavf-xatari)   o’rtasida  teskari   boғliqlik
mavjudligini e`tiborga olishi lozim. Auditorlik tekshiruvlar hajmi va muddatlarini
aniqlashda ushbu teskari boғliqlik inobatga olinishi kerak. Demak, auditor jiddiylik
darajasini   pasaytirishni   lozim   topsa,   uning   auditorlik   riski   (tavakkalchilik   xavf-
xatari)   oshadi   va   aksincha.   Bu   bog’liqlikni   batafsilroq   quyidagicha   bayon   qilish
mumkin:
PAGE   \* MERGEFORMAT1  jiddiylik   darajasi   qancha   yuqori   bo’lsa,   umumiy   auditorlik   riski
shuncha past bo’ladi;
 jiddiylik darajasi qancha past bo’lsa, umumiy auditorlik riski shuncha
yuqori bo’ladi.
Agar   auditor   auditorlik   tekshiruvi   choғida   jiddiylik   darajasining   pastroq
ko’rsatkichini   qo‘llashga   qaror   qilsa,   bu   holda   u   auditorlik   riskini   pasaytirishga
doir chora-tad-birlarni kuchaytirishi lozim. Buning uchun u nazorat vositalari riski
va aniq-lanmaslik riskini quyidagi tarzda aniqlashi lozim:
 nazorat   vositalari   riskini   pasaytirish,   agar   buning   imkoni   bo’lsa.
Buning   uchun   tekshiruv   choғida   nazorat   vositalarini   qo’shimcha   test   sinovidan
o’tkazish zarur;
 aniqlanmaslik   riskini   pasaytirish,   agar   buning   imkoni   bo’lsa.   Buning
uchun auditor quyidagilarni amalga oshirishi lozim:
 qo’llaniladigan   auditorlik   amallarini,   ularning   sonini   ko’paytirish   va
mazmunini   o’zgartirishni   nazarda   tutgan   holda   modifikatsiyalash   (boshqacha
shaklga keltirish, o’zgartirish);
 tekshiruv uchun sarflanadigan vaqtni ko’paytirish;
 auditorlik tanlash hajmini oshirish.
Bunda   ichki   xo’jalik   riski   ko’rsatkichining   o’zgarmasligi   va   tekshiruvning
umumiy   rejasini   tayyorlash   paytida   hisobga   olinmagan,   ammo   haqiqatda   mavjud
faktlar tekshiruv chog’ida aniqlangan holdagina o’zgarishi mumkinligini e’tiborda
tutishi zarur.  Jiddiylik va risk darajasini baholash auditorlik tekshiruvining muhim
bosqichlaridan   biri   bo’lib   hisoblanadi.   Uning   malakali   amalga   oshirilishi   nafaqat
sifatli auditorlik hisoboti va xulosasi tuzish, balki auditorlik tashkiloti kabi, mijoz-
tashkilotning   ham   barqaror   rivoj-lanishiga   zamin   yaratadi.   Auditorlik   tekshiruv
muvaffa-qiyatli yakunlanib, soliq organlari tomonidan mijoz-kor-xonaga e’tirozlar
bildirilmasa, auditorlik tashkiloti na-faqat daromad oladi, uning obro’-e’tibori ham
oshadi.   Natijada,   auditorlik   tashkiloti   o’z   mijozlarini   saqlab   qo-lishga   va
PAGE   \* MERGEFORMAT1 yangilarini   orttirishga,   hamda   auditorlik   xizmati   bozorida   yuqori   reytingga
muvaffaq bo’ladi. 
Jiddiylik   tushunchasi   -   Xo`jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy   hisobotining
ishonchliligiga sezilarli darajada ta’sir ko`rsatadigan holatlar auditda  jiddiy  deb tan
olinadi. 
Jiddiylik   tushunchasi   auditor   tomonidan   yo`q   qo`yilishi   mumkin   bo`lgan
xatoning   hajmini   va   o`tkaziladigan   auditorlik   tekshiruvning   ko`lamini   aniqlash
hamda   tuziladigan   auditorlik   xulosasining   shaklini   belgilash   (ijobiy   yoki   salbiy)
uchun birlamchi va asos bo`luvchi manba hisoblanadi. 
Jiddiylik darajasi   deganda moliyaviy hisobotdagi xatoning, ushbu hisobotdan
foydalanuvchi   unga   asosan   to`g`ri   xulosa   va   qaror   qabul   qilishga   monelik
qiladigan chegarasi tushuniladi.
Mahsulot   (ish,
xizmat)larni
sotishdan olingan sof
tushum (2-shakl, 010
satr ) 5
Sotilgan
mahsulot   (ish,
xizmat)larning
tannarxi   (2-shakl,
020 satr) 3
Jami   davr
Xarajatlari   (2-shakl,
040 satr) 3
Korxonaning
xususiy   kapitali   (1-
shakl, 480
satr) 10
Balans
valyutasi   (1-shakl,
400 yoki 780 satr) 5
Tugallanmaga
n ishlab chiqarish (1-
shakl, 10
PAGE   \* MERGEFORMAT1 160 satr)
Taqsimlanmag
an   foyda   (1-shakl,
450 satr) 2
1-jadval.  Moliyaviy hisobotning asosiy ko`rsatkichlari bo`yicha
Jiddiylik darajasini hisoblash jadvali
Xulosa.
Auditorlik riski bu auditor tomonidan chiqarilgan moliyaviy hisobotlarda xato
yoki noto'g'ri ma'lumotlar aniqlanmasligi ehtimolini bildiradi. Auditorlik riskining
uchta asosiy elementi mavjud. ichki nazorat riski, hisobot  xatosi riski va aniqlash
riski.   Ushbu   risklarni   baholash   auditorlar   uchun   muhim.   Ichki   nazorat   riski   -
korxona ichidagi ichki nazorat tizimlarining zaifligi yoki yetishmovchiligi sababli
xato   yoki   firibgarlik   ehtimoli   mavjudligini   bildiradi.   Agar   ichki   nazorat   tizimi
kuchsiz   bo'lsa,   xato   yoki   firibgarliklar   tez-tez   uchrashi   mumkin.   Hisobot   xatosi
riski   -   moliyaviy   hisobotlarda   xato   yoki   noto'g'ri   ma'lumotlar   mavjud   bo'lish
ehtimolini   bildiradi.   Bu   risk   korxonaning   biznes   faoliyatidan,   operatsiyalarning
murakkabligidan yoki boshqa tashqi omillardan kelib chiqishi mumkin.   Aniqlash
riski   -   auditorlar   tomonidan   xato   yoki   noto'g'ri   ma'lumotlarning   aniqlanmaslik
ehtimolini bildiradi. Bu risk auditorlar tomonidan tanlangan tekshiruv usullarining
yetarli bo'lmasligi yoki noto'g'ri qo'llanilishidan kelib chiqishi mumkin.  Men kurs
ishini   yozish   mobayni   quyidagi   xulosaga   keldim   va     auditorlik   risklarini
baholashni osonlashtirish uchun quyidagi takliflarni keltirdim:
Ichki   nazoratni   kuchaytirish:   Korxonalar   ichki   nazorat   tizimlarini
mustahkamlash uchun doimiy ravishda tekshirish va yangilash kerak. Bu, xodimlar
PAGE   \* MERGEFORMAT1 uchun   muntazam   treninglar   o'tkazish,   ichki   audit   bo'limini   tashkil   etish   va   IT
tizimlarini   modernizatsiya   qilish   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin.   Risklarni
boshqarish   tizimini   joriy   etish:   Korxonalar   moliyaviy   hisobotlar   risklarini
kamaytirish   uchun   risklarni   boshqarish   tizimini   joriy   etishi   lozim.   Bu   tizim
risklarni   aniqlash,   baholash   va   boshqarish   bo'yicha   jarayonlarni   o'z   ichiga   oladi.
Auditorlarning   malakasini   oshirish:   Auditorlar   doimiy   ravishda   o'z   bilim   va
ko'nikmalarini   oshirib   borishlari   zarur.   Bu,   ularni   yangi   texnologiyalar   va   audit
uslublaridan   xabardor   bo'lishlari   uchun   muntazam   treninglar   va   sertifikatsiya
dasturlarida ishtirok etishlarini ta'minlash orqali amalga oshirilishi mumkin. Audit
jarayonini samarali rejalashtirish: Auditorlik jarayonini yaxshi rejalashtirish va har
bir   bosqichni   aniq   belgilash   orqali   aniqlash   riskini   kamaytirish   mumkin.   Bu
jarayonda   auditorlar   yuqori   riskli   sohalarga   ko'proq   e'tibor   qaratishi   kerak.
Auditorlik   riski   va   uning   elementlarini   baholash   auditorlar   uchun   muhim
ahamiyatga ega bo'lib, bu ularga audit jarayonini  samarali o'tkazish  va moliyaviy
hisobotlarning   ishonchliligini   ta'minlash   imkonini   beradi.   Yuqorida   keltirilgan
takliflar   auditorlik   jarayonining   sifatini   oshirishga   va   risklarni   minimal   darajada
ushlab turishga yordam beradi. 
PAGE   \* MERGEFORMAT1 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1.  O‘ zbekiston  R espublikasining  “Auditorlik faoliyati to‘g‘risidagi“ qonuni 2021.
2.  Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
–   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –   Toshkent:
“O‘zbekiston” NMIU, 2017. – 104 b.
3.  “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli  Farmoni . 
4.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018 - yil   19 - sentyabrdagi
“O‘zbekiston   Respublikasida   auditorlik   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3946-son Qarori. 
5.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   24-fevraldagi   “Moliyaviy
hisobotning   xalqaro   standartlariga   o‘tish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi PQ-4611-son Qarori.
6.  Xolbekov   O.   ,   Isroilov   I.   “Buxgalteriya   hisobi,   iqtisodiy   tahlil   va   audit”.
Darslik. 2020. – 300 str.
7.  Dadabayev Sh., Abduvaxidov F. “Buxgalteriya hisobi, iqtisodiy tahlil”  darslik
2019.
PAGE   \* MERGEFORMAT1 8.  Kuziyev   I.,   Tuychiyev   A.,   Xojiev   M.,   Yakubov   M.   Vnutrenniy   audit.
Uchebnoe posobie.-T.: “Iqtisod-Moliya”, 2018 
9.  Fayziev Sh.N., Dusmuratov R.D., Karimov A.A.,  Qo‘ ziev I.N., Avlokulov A.Z.
Audit: Darslik  -T.:  “ Iqtisod-Moliya ” , 2015y. – 430  b.
10.  Tuychiev   A.,   Qo‘ziev   I.,     Avloqulov   A.,   SHerimbetov   I.,   Avazov   I.   Audit.
Darslik. – T.: “Iqtisod-Moliya”, 2019. – 530 b.
11.  R.Abdullayev Buxgalteriya hisobi va audit  Т .:"Iqtisod moliya", 2010
12.    А bdullayev   A. ,   Yusupova   М.,   Raximova   G .,   “ Buxgalteriya   hisobi ”,
Toshkent, “ Iqtisodiyot dunyosi ” 2021 й. 
13.  Qo‘ziyev I.N., Fayziev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X. Ichki audit.
O’quv qo‘llanma.  -T.: IQTISOD-MOLIYA, 2015. 198 bet.
14.  Fayziev   SH.N.,   Dusmuratov   R.D.,   Karimov   A.A.,   Kuziev   I.N.,   Avlokulov
A.Z. Audit: Darslik  -T.: “Iqtisod-Moliya”, 2015y. – 430  b.
15.  Xamdamov B., Ilxomov SH., Karimov N., Masharipov O., Xojiev M. Amaliy
audit. Darslik-T.: “Iqtisod-Moliya”, 2020 y. – 360 b. 
16.  Xo`janiyozov U. « I qtisodiy tahlil va audit » o’quv uslubiy majmua - Urganch-
2012
I nternet saytlari
17.  www.gov.uz    .  (O‘zbekiston Respublikasi xukumat portali)
18.  www.mf.uz     (O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi).
19.  www.ziyonet.uz      (ta’lim tarmog‘i)
PAGE   \* MERGEFORMAT1

Auditorlik riski

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha