Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 16000UZS
Размер 403.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 10 Декабрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Avesto va qadimgi manbalarda o'lkamizning nomlari

Купить
MUNDARIJA
KIRISH ....................................................................................................................3
I BOB. AVESTO HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHALAR .............................6
1.1  «Avesto»  haqida tushunchalar........................................... .......................6
1.2  «Avesto» - qadimgi tariximizni o'rganishda   noyob manba .....................10
II BOB.  AVESTO VA QADIMGI MANBAALARDA O'LKAMIZNING 
NOMLARI ............................................................................................................14
2.1  “Avesto” – O’rta Osiyo tarixini o’rganish bo’yicha   eng qadimgi yozma 
manba .......................................................................................................... ............14
2.2  Avesto va qadimgi manbalarda o’lkamizning nomlari ...........................23
XULOSA................................................................................................................33
ADABIYOTLAR RO'YXATI................ ..............................................................34
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
,
- deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
3 Arxeologlar   qazishma   usuli   bilan   ish   ko`radilar.   Ayniqsa   yozuvlar   paydo
bo`lmasdan   burungi   davr   tarixini   arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   buyumlar
to`ldiradi,   arxeologiya   qazishmasining   natijalari   matbuotda   keng   yoritib   boriladi.
Katta   qurilishlardao`tkaziladigan   er   qazish   ishlarida   arxeologiya   buyumlariga
ehtiyot   bo`lish   yuzasidan   ilmiy   tushuntirishlar   o`tkaziladi.   Arxeologiya   fani   hali
boshqa   fanlarga   qaraganda   yosh   bo`lishiga   karamasdan,   dunyoda   katta   e`tibor
qozongan   va   hammani   qiziqtirgan   fandir.   Tarixchilikning   katta   yutuqlaridan   biri
arxeologiyaga   katta   e`tibor   berganligi   bilan   belgilanadi.   Jamiyat   tarixi   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivoji   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish   munosabatlarining
turli   davrda   o`zgarib   borishidan   iborat   ekanligi   fanda   e`tirof   etilgach,   tarixni
ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarga   ajratib   davrlash   masalasi   kun   tartibiga   qo`yildi.
Tarixchilikda   butun   insonyyat   tarixi   quyidagi   davrlarga   bo`lib   o`rganiladi:   1.
Ibtidoiy jamoa tuzumi davri. 2. quldorlik davri. 3. Feodalizm davri. 4. Kapitalizm
davri.  Hozirgi  fanning aniqlashiga   ko`ra, kishilik  jamiya-ti  tarixi  bir  million yilga
yaqinlasha   boradi.   SHu   uzoq   davrning   oxirg`i   ming   yillaridangina   sinfiy   jamiyat,
ya`ni quldorlik jamiyati vujudga kelgan bo`lib, unga qadar o`tgan davrlar ibtidoiy
jamoa   davrini,   ya`ni   sinf   paydo   bo`lgunga   qadar   o`tgan   davrni   o`z   ichiga   oladi.
O`zbekistonda tarix fani rivoj topgunga qadar, birinchidan, tarixni ishlab chiqarish
usullariga   qarab   davrlashtirish   yo`q   edi.   O`zbekistonda,   umuman   O`rta   Osiyoda
ibtidoiy   jamoa   davri   bo`lganligiga   shubha   bilan   qaralgan   edi.   Ikkinchidan,   O`rta
Osiyoga   aholi   eron   va   Shimoliy   Hindiston   tomondan   ko`chib   kelgan,   deb   taxmin
qilinar edi. quldorlik davri ham go`yo bo`lmagan, eng qadimgi zamonlardan tortib,
so`nggi Buxoro amirlari yamonigacha O`rta Osiyo xalqlarining hayotida o`zgarish
bo`lmagan,   deb   uqtirilar   edi.   Bundan   tashqari   jamoat   o`lkashunosligiga   mustaqil
ravishda   tanga   pullarni   o`rganuvchi   mutaxassislar   —   numizmatlar,   muhrlarni
o`rganuvchilar   sfragistlar,   tamg`a   (gerb)larni   o`rganuvchilar   —   geraldistlar,   tosh,
metall,   sopol   va   yog`ochdagi   yozuvlarni   o`rganadigan   olimlar-epigrafistlar,   eski
asbob-uskunalar   va   qurol-aslaha   hamda   shu   kabi   narsalarni   to`plovchilar   ham
uyushadi.   Maktab   o`lkashunosligi   esa   maktablarda   tarih   inson   va   jamiyat   fani
4 o`qituvchilarining   bevosita   rahbarligida   tashkil   qilinadi.   Maktab
o`lkashunosligining   a`zolari   V-X   (XI)   sinflarning   eng   intizomli   va   a`lochi
o`quvchilaridan   tuzilib,   ular   o`lka   materiallarini   to`rt   guruhga   bo`lingan   holda
to`playdilar.   To`plangan   arxeologik,   etnografik,   toponimik   va   arxiv   hujjatlari
maktab   o`lkashunoslik   va   tarix   muzeylarida   namoyish   qilinadi.   Maktab
o`lkashunosligi   ta`lim-tarbiyani   turmush,   ishlab   chiqarish,   yangi   jamiyat   qurish
tajribasi   bilan   uzviy   bog`liq   holda   o`rganadi.   O`qitish   jarayonida   o`lka
materiallaridan o`rinli foydalanish o`quvchilarning o`z o`lkasi tarixini bilib olishga,
chuqur bilim olishga, mustaqil ijod qilishga bo`lgan qiziqishini orttiradi va kelgusi
hayot yo`lini tanlab olishga yordam beradi.
Kurs   ishi   maqsadi:   Avesto   va   qadimgi   manbalarda   o'lkamizning   nomlari ni
chuqurroq o'rganish va yoritib berish .
Kurs ishi obyekti:  Avesto va qadimgi manbalarda o'lkamizning nomlari
Kurs ishi predmeti:  Avesto va qadimgi manbalarda o'lkamizning nomlari .
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
5 I BOB. AVESTO HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHALAR
1.1  «Avesto»  haqida tushunchalar
«Avesto»   –   jahon   madaniyatining,   jumladan,   Markaziy
Osiyo   va   Eron   xalqlari   tarixining   qadimgi   noyob   yodgorligidir.   Avesto
(parfiyoncha:   apastak   –   matn;   ko pincha   "Zend-Avesto",   ya’ni   "tafsir   qilinganʻ
matn"   deb   ataladi)   –   Zardusht   dinining   Muqaddas   kitoblari   to plami.  	
ʻ Zardusht
diniga   amal   qiluvchilarning   muqaddas   kitobi   sifatida   Yagona   Tangriga   topinish
shu ta limotdan boshlangan. Bu kitob tarkibi, ifoda uslubi va timsollar tizimi bilan	
ʼ
adabiy   manbalarga   yaqin   turadi.   «Avesto»da   tilga   olingan   joy   nomlari
( Varaxsha ,   Vaxsh )dan   kelib   chiqib,   uning   Amudaryo   sohillarida   yaratilgani
aniqlangan.   Shu   asosda   uning   vatani   Xorazmdir   degan   qarash   mavjud.
«Avesto» oromiy va pahlaviy yozuvlari asosida yaratilgan maxsus alifboda dastlab
to qqiz ho kiz terisiga yozilgan	
ʻ ʻ 2
. Ilk nusxalari asosida   sosoniylar   (mil. ol. 7-3 asr)
davrida   21   kitob   holida   yig ilgan,   bizgacha   ularning   chorak   qismi   yetib   kelgan.	
ʻ
Tiklangan matnga «Zand» nomi bilan sharhlar bitilgan.
«Avesto» to rt qismdan iborat:	
ʻ
 Yasna («Diniy marosimlar»),
 Yasht (ma no jihatdan Yasnaga yaqin),	
ʼ
 Visparad («Barcha Ilohlar haqidagi kitob»),
 Vendidad («Yovuz ruhlarga qarshi qonunlar majmuasi»).
Yasna   tarkibiga   kirgan   madhlar   «Gatlar»   (ayrim   manbalarda   «gohlar»)   deb
nomlanib,   ularni   Zardushtning   o zi   yozgan   deb   taxmin   qilinadi.   Gatlar   tarkibida	
ʻ
Jamshid (Yima), Gershasp, Afrosiyob (Alp Erto nga) kabi afsonaviy qahramonlar	
ʻ
hayoti   lavhalari   uchraydi.   «Avesto»   insoniyat   sivilizatsiya   tarixining   ilk
sahifalarini   tashkil   etgani   uchun   jahon   olimlarining   e tiborini   tortgan.   U	
ʼ
haqda   F.Nitsshe ,   F.   Shpigel ,   A.   Mayllet ,   V.   Bartold ,   E.   Bertels ,   Yan   Ripka ,   O.
2
  Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996
6 Makovelskiy ,   I.   Braginskiy   v.b.   xorijiy   olimlarning   tadqiqotlari   mavjud.
O zbekistondaʻ   «Avesto»ni   o rganish   qadimdan   boshlangan.	ʻ   Abu   Rayhon
Beruniy ,   Abu   Jafar   Tabariy ,   Abu   Baxr   Narshaxiy   asarlarida   «Avesto»   ta limotiga	
ʼ
va   unda   tilga   olingan   timsollarga   murojaat   mavjud.   Bu   nodir   ilmiy   asarlarning
qo lyozma   va   bosma   nusxalari	
ʻ   O`R   Fanlar   Akademiyasi   ShI   jamg armasida	ʻ
saqlanadi.   Hozirgi   o zbek   olimlari	
ʻ   A.Qayumov ,   H.   Homidov ,   M.   Is’hoqov ,   N.
Rahmonov   v.b.ning   ilmiy   tadqiqot   va   maqolalari   e tiborli.  	
ʼ O zbekiston	ʻ
Respublikasi   hukumatning   qarori   bilan   2001-yilda   «Avesto»ning   2700-yilligi
nishonlandi.   «Avesto»   vatani   Xorazmda   bog   barpo   qilindi,   asarning   o zbek	
ʻ ʻ
tilidagi tarjimalari chop etildi, u haqda yangi tadqiqotlar yuzaga chiqdi.
Ko pchilik   tadqiqotchilar   fikriga   ko ra,   A.   O rta   Osiyoda,   xususan   Xorazmda	
ʻ ʻ ʻ
miloddan   avvalgi   1-ming   yillikning   1-yarmida   vujudga   kelgan.   A.da   keltirilgan
geografik   ma’lumotlar   ham   buni   tasdiqlaydi.   Mac,   xudo   yaratgan   o lkalar   sanab	
ʻ
o tilar   ekan,   boyligi   va   ko rkamligi   jihatidan   qadimgi   Xorazm,   Gava   (Sug d),	
ʻ ʻ ʻ
Marg iyona   (Marv),   Baqtriya   (Balx)   birinchi   bo lib   tilga   olinadi,   Orol   dengizi	
ʻ ʻ
(Vorukasha yohud Vurukasha) va Amudaryo (Daiti) tavsiflanadi. A.dagi xalqning
dastlabki   vatani   Sirdaryo,   Amudaryo   etaklari   va   Zarafshon   vodiysi   bo lgan.A.	
ʻ
uzoq vaqt mobaynida shakllangan. Unda keltirilgan ma’lumotlarning eng qadimgi
qismlari   miloddan   avvalgi   2-ming  yillik  oxiri   –   1-ming   yillik   boshiga   oid  bo lib,	
ʻ
og zaki tarzda avloddan-avlodga o tib kelgan. Keyingi asrlarda tarkibiga turli diniy	
ʻ ʻ
urf-odatlar   bayoni,   axloqiy,   huquqiy   qonun-qoidalar   va   hokazo   qo shilib   borgan.	
ʻ
A.ni Zardusht diniy asar sifatida bir tizimga solgan. Dastlabki  yozma nusxasi  esa
12   ming   mol   terisiga   bitilgan   deb   rivoyat   qilinadi.   U   Persepolaa   saqlangan.
Aleksandr   (Makedoniyalik   Iskandar)   Eronni   zabt   etganda,   bu   nusxa   kuydirib
yuborilgan. Arshakiylardan Vologes I davri (51–78)da qayta kitob qilingan, lekin u
saqlanmagan.   Sosoniylar   davri   (3–7-asr)da   yaxlit   kitob   holiga   keltirilgan.   A.   21
nask   (qism)dan   iborat   bo lgan.   A.   hajmi   katta   kitob   bo lganligi   sababli   dindorlar	
ʻ ʻ
kundalik faoliyatida foy-dalanish uchun uning ixchamlashtirilgan shakli – "Kichik
A."   (Xurdak   A.)   yaratilgan.   Arablar   Eronni   fath   etgach   (7-asr)   Zardusht   dini
7 ruhoniylarining bir qismi Hindistonga ko chib o tgan. Ularning av-lodlari (parslar)ʻ ʻ
Bombay   shahrida   o z   jamoalarida   hozirgacha   A.ning   asl   nusxasini   saqlab   keladi.	
ʻ
Fransuz tadqiqotchisi Anketil Dyuperron Zardusht izdoshlari jamoasida yashab, A.
tilini va yozuvini urganib, uni tarjima qilib nashr etgan (1771). A.ning bu nusxasi
27   jilddan   iborat   bo lib,   asarning   yettidan   bir   qismidir.   U   Yasna,   Vispered,	
ʻ
Vendidad, Gatlar va Yashtlar nomi bilan yuritiladi-gan kitoblarni o z ichiga oladi.	
ʻ
A.da   bayon   etilgan   g oyalarga   ko ra,   olam   ikki   asosning,   ikki   ibtidoning,   ya’ni	
ʻ ʻ
yorug lik   bilan   zulmatning,   yaxshilik   bilan   yomonlikning   tuxtovsiz   kurashidan	
ʻ
iborat. Yaxshilik va ezgulik Xudosi  Ahuramazda yer, o simlik va boshqa hamma	
ʻ
tabiiy   boyliklarni   yaratgan 3
.   Ko pchilik   tadqiqotchilar   fikriga   ko ra,   A.   O rta	
ʻ ʻ ʻ
Osiyoda,   xususan   Xorazmda   miloddan   avvalgi   1-ming   yillikning   1-yarmida
vujudga kelgan. A.da keltirilgan geografik ma’lumotlar ham buni tasdiqlaydi. Mac,
xudo yaratgan o lkalar sanab o tilar ekan, boyligi va ko rkamligi jihatidan qadimgi	
ʻ ʻ ʻ
Xorazm,   Gava   (Sug d),   Marg iyona   (Marv),   Baqtriya   (Balx)   birinchi   bo lib   tilga	
ʻ ʻ ʻ
olinadi,   Orol   dengizi   (Vorukasha   yohud   Vurukasha)   va   Amudaryo   (Daiti)
tavsiflanadi.   A.dagi   xalqning   dastlabki   vatani   Sirdaryo,   Amudaryo   etaklari   va
Zarafshon vodiysi bo lgan.A. uzoq vaqt mobaynida shakllangan. Unda keltirilgan
ʻ
ma’lumotlarning   eng   qadimgi   qismlari   miloddan   avvalgi   2-ming   yillik   oxiri   –   1-
ming   yillik   boshiga   oid   bo lib,   og zaki   tarzda   avloddan-avlodga   o tib   kelgan.	
ʻ ʻ ʻ
Keyingi asrlarda tarkibiga turli  diniy urf-odatlar bayoni, axloqiy, huquqiy qonun-
qoidalar va hokazo qo shilib borgan. A.ni Zardusht diniy asar  sifatida bir tizimga	
ʻ
solgan.   Dastlabki   yozma   nusxasi   esa   12   ming   mol   terisiga   bitilgan   deb   rivoyat
qilinadi.     Yomonlik   va   yovuzlik   timsoli   Anxramaynu   Ahuramazdaga   qarshi
to xtovsiz kurashadi, ammo uni yengishga ojizlik qiladi. Bu kurash abadiy davom	
ʻ
etadi.   Yaxshilikni   ifodalovchi   kuchlar   osmonda,   yomonlikni   ifodalovchi   kuchlar
yer   ostida   joylashgan,   yer   sathi   esa   kurash   maydonidir.   Hayotdagi   turfa
o zgarishlar qaysi  kuchning g alaba qilishiga bog liq. Inson ham tana va ruhning,
ʻ ʻ ʻ
axloq   esa   yaxshi   va   yomon   xulqning   o zaro   kurashidan   iborat.   Cheksiz,   abadiy	
ʻ
3
  Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980
8 fazo va vaqt ham ikki qarama-qarshi qismdan: yaxshilik va Ahuramazda hukmron
bo lgan abadiy yorug lik bilan yomonlik va Anhramaynu hukmron bo lgan abadiyʻ ʻ ʻ
zulmatdan   tashkil   topadi.A.   ta’limotiga   ko ra,   birinchi   inson   Govamard   (ho kiz-	
ʻ ʻ
odam;   forscha   Qayumars)   bo lib,   undan   barcha   kishilar   tarqalgan.   Birinchi   shoh	
ʻ
Yima   davri   oltin   davr   hisoblangan,   chunki   unda   o lim	
ʻ
bo lmagan,	
ʻ   Ahuramazda   doimiy   bahor   yaratgan.   Ki-shilar   bekamu   kust,   baxtiyor
yashagan.   900   yil   utgach   shoh   Yima   g ururga   berilib,   man   etilgan   sigir   go shtini	
ʻ ʻ
yeydi   va  yovuzlik  ramzi   Anhramaynu   hukmidagi   kuchlar  bosh   ko taradi.  Olamni	
ʻ
muzlik qoplaydi. Yima Ahuramazda amri bilan odamlar va hayvonlarni sovuqdan
saqlab   qolish   uchun   qo rg on   (var)   qurib,   unga   har   bir   jonzotdan   bir   juftini	
ʻ ʻ
joylashtirgan.   Insoniyat   tarixining   ilk   oltin   davri   tugagach,   Hayr   bilan   Sharr
(yaxshilik va yomonlik) o rtasidagi kurash davri bo lgan ikkinchi davr boshlangan.
ʻ ʻ
Uchinchi   davrda   Ahuramazda   g alaba   qilib,   ezgulik   salta-nati   barqaror   bo ladi,	
ʻ ʻ
o lganlar   tiriladi.   A.ning   axloqiy-falsafiy   mohiyati   "ezgu   fikr",   "ezgu   so z"   va	
ʻ ʻ
"ezgu   amal"   Muqaddas   uchlik   (axloqiy   triada)da   o z   ifodasini   topadi.   Zardusht	
ʻ
izdoshlarining   ibodat   oldidan   aytiladigan   niyati,   so zlari   shu   3   ibora   bilan	
ʻ
boshlanadi.A.   o zbek,   umuman	
ʻ   O rta   Osiyo	ʻ ,   Eron,   Ozarbayjon   xalqlarining
qadimgi   davrdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti,   diniy   qarashlari,   olam   to g risidagi	
ʻ ʻ
tasavvurlari, urf-odatlari, ma’naviy madani-yatlarini o rganishda muhim va yagona	
ʻ
manba. "Bu nodir kitob bundan 30 asr muqaddam ikki daryo oralig ida, mana shu	
ʻ
zaminda   umrgo zaronlik   qilgan   ajdodlarimizning   biz   avlodlariga   qoldirgan	
ʻ
ma’naviy,  tarixiy merosidir" (I.A.  Karimov, "Adolatli   jamiyatsari".  T.,  1998, 39–
40-betlar).   O zbekiston   hukumatining   tashabbusi   bilan   YUNESKO   Bosh	
ʻ
konferensiyasi   30-sessiyasi   "Avesto"   yaratilganining   2700-yilligini   dunyo
miqyosida   nishon-lash   haqida   qaror   qabul   qildi   (1999-yil   noyabr).   "Avesto"ning
jahon   madaniyati   va   dinlar   tarixida   tutgan   o rnini   hisobga   olgan   holda   hamda	
ʻ
yuqoridagi   qarordan   kelib   chiqib   O zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi	
ʻ
maxsus   qaror   e’lon   qilib   (2000-yil   29-mart),   "Avesto"ning   2700-yilligini
nishonlash   tadbirlarini   belgiladi.   Unga   ko ra   2001-yilning   oktabr   oyida	
ʻ
9 O zbekistonda   xalqaro   ilmiy   kon-ferensiya   va   tantanali   bayram   tadbirlariʻ
o tkaziladi.
ʻ
  1.2  «Avesto» - qadimgi tariximizni o'rganishda   noyob manba
O'z mazmuni, mohiyatiga ko'ra yakkaxudolik, insonparvarlik, mehr-shafqat,
mehnatsevarlik,   yurtparvarlik   g'oyalarini   tarannum   etib,   odamzod   ahlini
bunyodkorlik, yaratuvchilikka undagan muqaddas «Avesto» olis tariximizning asl
durdona   asarlari   sirasiga   kiradi'.   «Avesto»   kitobi   miloddan   avvalgi   so'nggi   ming
yillik boshtari va o'rtalarida hududimizda yashagan qadimgi xalqlarning o'ziga xos
turmush   tarzi,   xo'jalik   mashg'uloti,   ijtimoiy-madaniy   hayoti ,   urf-odatlari-yu   ma-
rosimlari haqida ma'lumot beruvchi muhim tarixiy manbadir 4
.
Modomiki,   «Avesto»   ona   tariximizning   muhim   tarkibini   tashkil   etar   ekan,   bu
noyob manba qachon, qayerda, kim tomonidan yaratilgan, degan savol ko'pchilikni
qiziqtiradi.   Tarixiy   manbalarni   chuquro'rganish,   eng   avvalo,   «Avesto»da   tilga
olingan   asosli   jug'rofiy   hududlar,   yurtlar   nomlarini,   aholining   mashg'ulot
turlarini,   urf-odatlarini ,   dafn   marosimlarini   sinchiklab   o'rganish   asnosida   olimlar
bu   buyuk   ta'Iimotning   haqiqiy   Vatani   O'rta   Osiyo   o'lkasi,   uning   Xorazm   vohasi
ekanligini   isbotlagan.   «Avesto»da   tilga   olingan   16   ta   yirik   hududiy   nomlarning
ko'pchiligi ham O'rta Osiyoga taalluqlidir.
«Avesto»da   ezgulik,   yaxshilik   xudosi   Ahura   Mazda   tilidan   shunday   deyiladi:
«Men - Ahura Mazda - yaratgan ilk sarzamin va birlamchi yurt bu Doityo (Amu)
daryosi   sohilidagi   xushmanzara   iyron   Vij   (hozirgi   Xiva   o'rnidagi   qadimgi
manzilgoh nomi) edi. Men - Ahura Mazda - yaratgan ikkinchi sarzamin va go'zal
yurt So'g'd diyori edi. Men - Ahura Mazda - yaratgan uchinchi sarzamin va go'zal
yurt   qudratli   va   рок   Man/   diyori   edi.   Men   -   Ahura   Mazda   -   yaratgan   to"rtinchi
sarzamin   va   go'zal   yurt   zebo   va   orasta   Balx   diyori   edi.   Men   -   Ahura   Mazda   -
4
  Istoricheskoe kraevedenie: vopros periodizatsii i izucheniya. –  Tver, 1992
10 yaratgan beshinchi sarzamin va go'za] yurt Balx va Marv oralig'idagi Nisoyadir».'
Keltirilgan   budalil   «Avesto»ning   vatani   bizning   yurtimiz   bo'lganligiga   hech   bir
shubha   qoldirmaydi.   «Avesto»   ta'limotining   asoschisi,   tarixga   payg'ambar   nomi
bilan   kirgan   Zardusht   (Zaratushtra   Avesto   tilida,   Zoroastr   yunon   tilida)   ismli
shaxsdir.   Zardusht   «Oltin   tuyali»   yoki   «Oltin   tuya   yetaklovchi»   degan   ma'noni
bildiradi. Zardusht o'z dini zardushtiylik g'oyalarini aholi o'rtasida tashviq-targ'ibot
qilgan.   Bu   jarayon   nihoyatda   qiyin,   murakkab   kechgan,   hududma-hudud   sarson-
sargardon   kezib   yurishga   majbur   bo'lgan.   Shu   boisdan   ham,   Zardusht   Eronmi,
Midiya,   Mesopotamiyami   yoxud   O'rta   Osiyo   o'lkasi   bo'ylabmi,   ishqilib,
ko'p   yurtlar kezib , o'z ta'limotini yoyishga intilganligi shubhasiz.
Bunda   yana   shu   narsa   e'tiborga   molikki,   Zardushtiylik   (yunoncha   /oroastrizm)
dinini birinchilardan bo'lib qabul qilgan, uni o'z fuqarolari orasida yoyilishiga izn
bergan   yurt   ham   Baqtriyadir.   Buyak   alloma   Beruniy   keltirgan   rivoyatga   ko'ra,
Zardusht Baqtriya podshohi Gishtasp va malika Xutaosa huzuriga kelib, «Avesto»
ta'limotining   muqaddasligini   isbot   yetish   uchun   xudoga   iltijo   qilib,   o'z   tanasiga
qizdirilgan   misni   bosishlarini   so'raydi.   Olovli   mis   uning   tanasini   zararlamagach,
Gishtasp   va   uning   xotini,   ulardan   so'ng   esa   butun   Baqtriya   aholisi   zardushtiylik
e'tiqodini   qabul   qiladi.   Avval   boshda   «Avesto»   21   kitobdan   iborat   bo'lgan.   Abu
Rayhon   Beruniyning   «O'tmish   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar»   kitobida
ta'kidlanishicha, Eron podshohi Doro davrida «Avesto» to'liq holda 12 ming qora
mol   terisiga   zarhal   xarflar   bilan   bitilgan.   Makedoniyalik   Iskandarning   Sharqqa
istilosi   davrida   uning   buyrug'i   bilan   zardush-tiylik   ibodatxonalari   vayron
qilinganidek,   muqaddas   «Avesto»ning   5   dan   3   qismi   ham   kuydirib   yuborilgan.
Keyinroq   Parfiya   podshohlari   Vologcz   I   va   Vologez   V   davrida   (I-   II   asrlarda)
«Avesto»ning   qolgan-qutgan   qismlari   to'plangan.   Sosoniylar   davrida   (\U-   IV
asrlarda)   «Avesto»   qismlari   jamlanib,   pahlaviy   tilida   yangidan   kitobot   holiga
keltiriSgan.   Hozirgacha   «Avesto»ning   jami   21   qismidan   «Gotlar»,   «Yasna»,
«Vandidot»,   «Yashtiar»,   «Vispirad»,   «Kichik   Avesto*   nomli   kitoblari   yetib
11 kelgan.   Vatanimizda   «Avesto»ning   2700   yilligi   nishonlanishi   munosabati   bilan   u
ilk   bor   o'zbek   tiliga   tarjima   qilinib ,2001-   yilda   nashr   etildi.«Avesto»   shunday   bir
tarixiy   davrda   yaratildiki,   bu   vaqtga   kelib,   ya'ni   mil.   av.   so'nggi   ming   yillik
boshiarida   oMkamizning   turli   hududlarida   yashagan   elatlar,   qavm,   qabilalar
ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyotda   yangi   bosqich   sari   o'tib   borayotgan   edi.
Mintaqaning   Xorazm,   Baqtriya,   So'g'diyona   singari   viloyatlarida   urug'-qabila-
larning   o'troqlashuvi,   sun'iy   sug'orish   tizimiga   asoslangan   dehqon-chilik
madariiyatining vujudga kelishi va rivojlanishi, chorvachilikning mustaqil xo'jalik
Tarmog'i   sifatida   o'sib   borayotganligi,   qishloqlardan   shahar-qal'alar,   so'ngra   esa
dastlabki   davlat   tuzilmalarining   yuzaga   kelishi   yaqqol   ko^zgatashlanmoqda   edi 5
.
Tarixning   bunday   keskin   burilishi   sharoitida   turli   urug'-qabila   va   elatlarni
ma'nan   va ruhan birlashtirish , ularning ongi, shuuriga ilg'or qarashlar, mushtaraklik
tuyg'ularini,   e'tiqod   tamoyillarini   singdirib   borish   g'oyatda   muhim   edi.   «Avesto»
ta'limoti bir tomondan, yerii  qabila, elatlarni  turli  mahalliy ko'rinishdagi  bid'at  va
xurofotlarta'siridan   xalos   bo'lishiga,   ikkinchidan,   mahalliy   etnoslarning   chuqur
ildiz  otib,   mustahkam-lanib,  etnik   shakllanishiga   va   uchinchidan ,  ishlab   chiqarish
jarayonining   tobora   kengayib,   ijtimoiy   munosabatlarning   takomil-lashuvi
jarayoniga   sezilarli   turtki   berardi.   Buning   ustiga,   «Avesto»da   zardushtiylikning
umumbashariy  ahamiyati   va   mohiyatidan  tashqari   unda   o'lkamizda   ilk  boshqaruv
tizimining   amal   qilganligi   to'g'risida   ham   qimmatli   ma'lumotlar   uchraydi.
Mamlakatni   idora   qilgan   shaxs   «Kavi»   deb   yuritilgan.   Oqsoqollar   kengashi   -
«varzanapoti»,   «Xanjamana»,   xalq   yig'ilishi   -   v'yaxa   deyilgan.   Manbaning   turli
ma'lumotlariga   ko'ra,   qadimda   zargarlik,   kulolchilik,   to'quvchiiik,   temirchilik
singari   hunarmandchilik   turlari   ham   o'ziga   xos   tarzda   rivojlangan.   «Avesto»dagi
bosh ma'buda - ezgulik, yorug'lik, yaxshilik, baxt-iqbol xudosi Ahura Mazda bilan
yomonlik,   yovuzlik ,   qorong'ulik,   razolat   timsoli   -   Ahriman   o'rtasidagi   doimiy
murosasiz kurash g'oyasi zardushtiylik (otashparastlik) dinining asosiy mazmunmi
tashkil   qiladi.   Zardusht   payg'ambar   sifatida   Ahura   Mazda   tilidan   vahiy   qilingan
5
  Alekseev V.P., Askarov A.A., Xodjayov T.K. Istoricheskaya antropologiya. Sredney Azii. - T.: 1990
12 muqaddas kalomlarni, nasihatlar va oyatlarni xalqqa, odamlarga yetkazishga da'vat
etkuvchidir. Zero, Zardusht har bir masalada fikr yuritganda, Ahura Mazda nomini
tilga   oladi,   unga   murojaat   etadi.   Bir   o'rinda   u   bunday   xabar   beradi:   «Biz   Ahura
Mazdani ulug'laymiz, u chorvani, suvni va o'simlikni, yorug'likni va yerni yaratgan
...   ».   «Avesto»da   moddiy   dunyo,   borliq   muqaddaslashtiriladi.   Yer,   suv,   havoni
bulg'ash, olovga tupirish eng og'ir gunoh sanaladi. «Avesto» awalgi dinlarda rasm
bo'lgan   insonlarni   qurbonlik   qilishni   qat'iyan   man   etadi   va   ularning   daxlsizligini
himoya qiladi. Zardushtiylar dinida ta'kidlanadiki, odamzod yashashga haqli bo'lib,
bu huquqdan uni mahrum  qilishga hech kimning haqqi  yo'q. Zardushtiylik dinida
olov   muqaddaslashtirilgan   bo'lib,   u   insonning   baxt-u   saodati   ramzi   sifatida
ulug'langan.   Shu   bois,   ajdodlarimizning   ko'plab   toLy-tomoshalari ,   xursandchilik
marosimlari   olov   yoqish,   lining   atrofida   keng   davra   qurish   bilan   bog'liq   holda
o'tkazilgan.   Bu   odatlarning   ba'zilari   hozirgacha   ham   saqlanib   qolgan 6
.   Shaharlar,
ahoii manzilgohlarining eng gavjum joylarida maxsus qurilgan otashkadalar bo'lib,
ular doimo ziyoratchilar bilan to'la bo'lgan. Zardushtiylik ta'limotiga ko'ra, doimiy
farog'atli  hayot  inson  uchun uzoq notanish  hayoliy jannatda emasn  balki  insoniar
yashaydigan shu tiriklik dunyosida bo'ladi. Bu maqsad, marraga yetish uchun esa
odamlar   juda   ko'p   murakkab   va   jiddiy   sinovlardan   o'tishlari   lozimdir.   Shunday
qilib,   muqaddas   «Avesto»   kitobi   buyuk   o'tmishdoshla-rimizning   keng   qamrovli
hayot   tarzini,   umrboqiy   urf-odatlari,   ta'lim-tarbiyasi,   boshqaruv   tizimini
o'rganishimizda   muhim   dasturilamal   manba   bo'lib   xizmat   qiladi.   Linda
umumbashariy   g'oyalarning   chuqur   aks   etganligi   sababli,   bu   asar   keng   hududlar
bo'ylab   yoyilib,   Sharq-u   G'arbda   e'tirof   etilib,   turli   xalqlarning   ma'naviy
yuksalishiga ijobiy ta'sir ko'rsatgan. Hozirgi mustaqillik sharoitida ham bu ta'limot
g'oyalari   o'z   ta'sirchan   ahamiyatini   ko'rsatib,   asl   ma'naviyatimiz   sarchashmala-
ridan biri sifatida xalqimiz ruhiyatini boyitib borishga xizmat qilmoqda.
II BOB.  AVESTO VA QADIMGI MANBAALARDA O'LKAMIZNING
NOMLARI 
6
  Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bolshakov O.G. Srednevekovy gorod   Sredney Azii. - L., 1973
13 2.1  “Avesto” – O’rta Osiyo tarixini o’rganish bo’yicha   eng qadimgi yozma
manba
O’rta   Osiyoning   qadimgi   tarixini   o’rganishda   “Avesto”   ning   o’rni
beqiyosdir.   Unda   diniy   e’tiqod   va   xalqlarning   o’zaro   aloqalari   bilan   bir   qatorda
ularning   hayoti,   turmushi,   urf-odatlari,   marosimlari   aks   ettirilgan.   Shuningdek   bu
buyuk   asarda   tarix,   falsafa,   dinshunosli,   manbashunoslik,   geografiya,   etnografiya
va   umuman,   ijtimoiy-siyosiy   hayotnig   barcha   jabhalariga   oid   eng   qadimgi
ma’lumotlar   to’plangan.   “Avesto”   da   bayon   etilgan   asosiy   g’oyalar,   diniy
e’tiqodning   ilk   sodda   bilimlari   Zardusht   nomi   bilan   bog’langan.   Olimlar
zardushtiylik   dini   ta’limotini   quyidagi   uchta   tarixiy   qism   (davr)   ga   bo’lib
o’rganadilar,   birinchisi,   eng   qadimiy   qismi   miloddan   avvalgi   uch   ming   yillikda
vujudga   kelgan   ilohlarga   aytilgan   madhu   sanolar-yashtlardir;   ularda   qabila-
urug’chilik   tuzumidagi   e’tiqodlar,   ko’p   xudolik   tasavvurlari   tasvirlangan;
ikkinchisi,   gatlardeb   atalgan   qismidir.   Bunda   Axuramazda   nomli   xudo   haqida
fikrlar   yozilgan;   uchinchisi,   qadimiy   ko’pxudolik   va   keyingi   yakkaxudolik
g’oyalari   orasidagi   kurash   sharoitlarida   eramizdan   oldingi   V   asrda   har   ikkisini
kelishtiruvchi mazdaviylik dini shakllangan. “Avesto” bu dinning oxirgi va asosiy
qismini   bayon   etgan.   Juda   ko’pchilik   tadqiqotchilarninig   fikricha,   Zaratushtra
afsonaviy   bo’lmasadan,   tarixiy   shaxs   hisoblanadi 7
.   U   yunon-rim   manbalarida
Zoroastr,   qadimgi   fors   tilida   Zardusht,   o’rta   fors   tilida   Zaratushtra   nomi   bilan
eslatiladi.Manbalarning   guvohlik   berishicha,   u   Spitama   avlodidan   bo’lib,   otasini
Porushasp,  onasini  Dugdova deb atashgan.  Uning nomi  “oltin tuchli”, “oltin tuya
yetaklagan   odam”   ma’nosini   beradi.Zaratushtraning   otasi   kohinlar   tabaqasiga
mansub   bo’lib,   u   tug’ilgan   mamlakat   bizga   noma’lum.   Bularning
barchasi   Zaratushtra hayoti tarixi , uning tug’ilgan joyi va sanasi, zardushtiylikning
vatani   hamda   dastlabki   yoyilgan   hududlari   haqida   to’la   ma’lumot   bera   olmaydi.
Ammo,   Avestoning   maxsus   boblari   Zaratushtrani   tarixiy   shaxs   sifatida   yoritadi.
Sharqshunoslar   orasida   “Avesto”   ning   yaratilishi   haqida   turli   fikrlar   mavjud:
7
  Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994
14 ularninig   ayrimlari   yodgorlik   tarkibidagi   eng   ko’hna   madhiyalar,   miflar   va
mifologik   borazlarga   suyanib,   uning   dastlabki   qismlari   eramizdan   oldingi   IX
asrlarda   yaratilgan,   degan   hulosaga   kelishgan.   Ular   ba’zi   matn   va
madhiyalaryakkahudolik   e’tiqodi   paydo   bo’la   boshlagan   ilk   paytlarda   kohinlar
tomonidan   yaratilib,   keyinchalik   “Avesto”ni   tuzganlar   ulardan   ham   foydalangan,
deb   uqtirishadi.   Bir   guruh   avestoshunoslar   kitobninig   yozila   boshlashini   bevosita
Zardushtning   Sablon   tog’ida   kechgan   hayoti   bilan   bog’laydilar   va   bunda   Hotlar
asosan   payg’ambar   she’rlaridan   tashkil   topganiga   suyanadilar.   Harxolda
“Avesto”da   ajdodlarimizning   eng   qadimiy   she’rlari,   musiqa,   badiiy   tafakkur
mevalari, diniy aqidalariyu ilmiy dunyoqarashlari mujassamlangani aniq. “Avesto”
Zardusht  va mazdoparastlik dini ulamolari  tomonidan yozilib, to’planib bo’lgach,
maxsus   kotiblar   tomonidaning   ho’kiz   terisidan   tayyorlangan   qog’ozga   oltin   suvi
bilan ko’chirilgan. Yuqorida ta’kidlanganidek, “Avesto” 21 nask (kitob) dan iborat
bo’lgan.   Bu   haqda   “Tarixi   Balamiy”da   ham   aniq   ma’lumot   mavjud.
Makedoniyalik   Iskandar   Eronni   bosib   olgach,   “Avesto”   ning   “dijnabisht”-arxivd,
otashkada,   xazinalarida   saqlanayotgan   eng   nodir   nus’hasini   tarjima   qildirib   olib,
o’zini   yoqtirib   yuboradi.Gushtasp   xazinasidagi   “Avesto”   nusxasining   taqdiri
hamon   noma’lumligicha   qolmoqda.   Sosoniylar   sulolasining   dastlabki   podshosi
Ardasher   Bobokan   Xirbadan   nomli   donishmandga   “Aveston”   ni   qayta   tiklash
vazifasini topshiradi. U bir qancha zardushtiy ulamolar bilan hamkorliada obidani
asl   holiga   keltiradi.   Keyingi   tadqiqotlardan   aniqlanishicha,   Xirbadan   yuborgan
yetti   mu’bad   Seiston,   Balx,   Marv   hamda   Eron   Vij   (Xorazm)ni   kezib
chiqadilar.Ular   Turonzaminda   “avesto”ni   yoddan   biladigan   baxshilarni   qidirib
topadilar.   Natijada   “Gohlar”   hamda   “Vendidod”ning   eng   mukammal   nusg’alarini
xorazmlik   uchta   mu’bad   og’zidan   yozib   olishadi.   Sarchashmalarning   guvohlik
berishicha,   zardushtiylik   uzil-kesil   shakllangan   davrlarda   markaziy   shaharlarda
podsho   yoki   hokim   farmonlari.   Markaziy   hokimiyatning   mahalliy
boshqaruvchilarga, qo’shni davlatlarga yo’llagan maktublarining nus’halari har xil
nask   (kitob)lar   saqlanadigan   “dijnabisht”   (arxivlar)   mavjud   bo’lgan.   Samarqand
15 dijnabishtida   “Avesto”ning   nodir   nus’halaridan   biri   saqlangan.   Shundan   so’ng
Shopur   ikki   davrida   mu’badlarning   mu’badi   Ozorpod   Mehrospondon
“Avesto”ning   parokanda   qismlarini   to’playdi.,   unga   ko’p   nom,   tushunchalarni
keng   sharhlovchi   “Zend   Avesto”   kitobini   yaratadi.   Arablar   istilosi   davrida   o’z
e’tiqodlarida   sobit   qolgan   yuzlab   eroniylar   xonadoni   Janubiy   Hindistonga   hijrat
qiladilar   va   hozirgi   ajdodlar   udumini   asrab   qolishgan 8
.   Ularning   Bombeyda
zardushtiylik   udumini   o’rganadigan   Koma   ilmiy   markazi   ham   mavjud.   Ana   shu
ma’naviyat o’chog’ida Ardasher davrida ko’chirilgan “avesto” nusxalari saqlanadi.
Shuningdek,   kitobning   bir   qo’lyozmasi   Rossiya   Federasiyasining   Sankt-
Peterburgdagi   Saltikov   Shchedrin   nomidagi   Davlat   kutubxonasining   Sharq
qo’lyozmalari   bo’limida   ham   mavjud.   Bundan   tashqari   “Avesto”   XIX   asrning
o’rtalarida   fransuz,   ingliz   va   nemis,   rus   tillarida   ilmiy   izohlar   bilan   bir   necha
marotaba   nashr   etilgan:   endilikda   biz   “Avesto”ning   ikki   muallif   tomonidan
bajarilgan   nomukammal   tarjimasiga   ham   egamiz.   Zoroastrizm   –   otashparastlik,
miloddan   avvalgi   VI   –   milodning   VI   asri   dinining   muqaddas   kitobi   bo’lib,
miloddin   avvalgi   VI-   milodning   VI   asrlarida   yozilgan ,   Eron   hamda   O’rta   Osiyo
xalqlarining   qadimgi   madaniyati,   ‘‘tiqodi,   tili,   adabiyoti   va   qisman   tarixini
o’rganishda   asosiy   manba   hisoblanadi.   Asarning   yozilgan   joyi   haqida   turlicha
fikrlar mavjud. Bir guruh olimlar fransuz J.Darmsteter, ozarbayjon olimi I.Aliyev
“Avesto”   Midiya   -   hozirgi   Eronning   shimoliy-g’arbiy   qismi   va   Ozarbayjonda
yozilgan   desalar,   ko’pchilik   V.V.Struve,   S.P.Tolstov,   F.Altxaym   va   boshqalar
Amudaryo bo’yida joylashgan viloyatlarda, Balx va Xorazm oralig’ida yaratilgan,
deb   hisoblaydilar.   Oxirgi   fikr   so’nggi   vaqtlarda   Eron   olimlari,   masalan   Ibrohim
Pur   Dovud   tarafidan   ham   e’tirof   etildi.   “Avesto”   matni   to’liq   saqlanmagan.
Bizgacha,   uning   juda   oz   qismi   yetib   kelgan,   xalos.   Ma’lumki   “Avesto”   Kayoniy
hukmdorlardan   Gishtosp   –   Vishtosp   zamonida   kitob   holiga   keltirilgan.
Rivoyatlarga qaraganda, uning gatlar deb ataluvchi asosiy qismi xudo Zaratushtra
8
  Jabborov I. M. Jahon xalqlari etnografiyasi. - T., 1985. 
16 tomonidan yozilgan va Mas’udiy, Tabariy va Beruniylarning so’zlariga qaraganda,
12   000   ho’kiz   terisidan   tayyorlangan   maxsus   pergamentga   oltin   harflari   bilan
yozilgan.   O’sha   vaqtlarda   uning   uch   nusxasi   mavjud   bo’lgan,   lekin   bir   nusxasi
Iskandar Zulqarnaynning amr-farmoni bilan yoqib yuborilgan 9
. Ikkinchi nusxasini
Yunonistonga   olib   ketilgan,   uchinchi   nusxasi   esa   otashparastlar   diniga   o’ta
e’tiqodli   bo’lgan   kishilar   qo’lida   saqlanib   qolgan.   Lekin   bu   nusxa   to’la   emas.
Asarning   saqlanib   qolgan   qismlarini   to’plash   va   kitob   holiga   keltirish   ishlari
Parfiya   podshosi   Valgash   111   (148-192   yy.)   hamda   Sosiniylar   (milodning   111
asri)   davrida   ham   davom   ettirildi.   “Avesto”   sosoniy   Shopur   II   (309-379)   davrida
tartibga   solindi,   izohlar   va   qo’shimchalar   (zand)   bilan   boyitildi   va   to’la   kitob
holiga   keltirilib,   asosiy   qismlari   pahlaviy   tiliga   tarjima   qilindi.   Bu   kitob   “Zand
Avesta”   nomi   bilan   mashhur.   Afsuski,   “Zand   Avesta”   ham   bizning
zamonimizgacha to’la holda yetib kelmagan. Uning bir qismi Iskandar Zulqarnayn
yurishlari vaqtida, boshqa bir qismi esa arablar istilosi (674-715 yy.) vaqtida yo’q
qilingan.   Asarning   bizgacha   yetib   kelgan   qismi,   professor   Ye.Ye.Bertelsning
ma’lumotiga   qaraganda 59
,   83   000   so’zdan   iboratdir.   U   asosan   to’rt   qismdan   –
yasna, yashtov, vispered, vendidad tashkil topgan. Yasna tarkibiga kirgan gat deb
ataladigan   qo’shiqlar   “Avesta”ning   eng   ko’hna   va   qimmatli   qismlaridir.
“Avesto”ning   qo’shiqlari   va   qissalari   Abulqosim   Firdavsiyning   (taxm.940-1030
yy.) “Shohnoma” dostoniga manba bo’lib hizmat qilgan. “Avesto” nisbatan yaxshi
o’rganilgan (K.Zalemen, X.Bartolomey, Ye.Ye.Bertels, V.V.Struve va boshqalar).
U   fransuz   (Anketel   dyu   Perron,   Y.Darmsteter),   rus   (K.A.Kossovich),   ingliz
(L.X.Mayls), Laniya (A.Xristensen) va fors (Ibroham Pur Dovud) tillariga tarjima
qilingan.   Uning   Kopengagenda   (Daniya)   saqlanayotgan   yagona   nusxasi   asosida
tayyorlangan   fotomatni   1937-1944   yillari   olti   jild   qilib   nashr   etilgan.   “Avesto”
boshqa   barcha   diniy   kitoblar   singari   qomusiy   mohiyatga   ega   bo’lgan   asar
hisoblanadi.   Unda   zardushtiylik   dinining   qonun-qoidalari,   farz   va   sunnatlari,
Yazdoning   pokning   chkkayu-yagona   yaratuvchilik   qudrati   ta’rifiyu   madhi   bilan
9
  Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990
17 birga   ijtimoiy   hayot ,   turli   ijtimoiy   tabaqalar,   moddiy   olam,   har   xil   kasb
sohiblarining   turmushda   tutgan   o’rni,   dunyo   va   insonning   nokomilligi,   mavjud
tuzum tartib-nizomlari, ularning musbat  va manfiy tomonlari, mazdoparastlikning
asl   mohiyati,   boshqa   dinlardan   farqi,   inson   tafakkurining   mutlaq   moya   bilan
bog’liqligi   va   boshqa   ko’p   masalalar   xususida   falsafiy   mushohadalar   yuritiladi.
Shuningdek,   xotin-qizlar   haq-huquqini   e’zozlash,   oila   daxlsizligi   va
mustahkamligiga erishish, ota-onalarning farzand oldidagi, farzandlarning ota-ona
nazdidagi   burchi,   qizlarni   oilaviy   turmushga   tayyorlash   xususida   ham   ibratomuz
fikrlar   mavjud.   Ma’lumki,   mazdoparastlik   diniga   Zardusht   asos   solgan.   U
butparastlik,   ashyoparastligu   devparastlikka   asoslangan   ko’pxudolik,   uning
kasofati   o’laroq   hukm   surgan   johiliyatga   qarshi   uzoq   davom   etgan   kurash
natijasida paydo bo’ldi. Zardusht  Ahuramazdadan  vahiy kelib, xalq orasida yangi
dinga   da’vatni   boshlab   yuborar   ekan,   o’zining   ta’limotida   “Andeshai   nek”   (eng
avvalo,   pok   e’tiqod),   “Guftori   nek”   (to’g’ri,   rost   so’z),   “Kirdori   nek”   (Tangrini
kuylab   madh   etmoq   yaxshi   amal)ga   suyanadi.   Demak,   Zardushtiylikda   bosh
masala   e’tiqodda   sobitlik,   rostkashligu   halolu   fidoyilik   ustun   turadi.   Hot   va
yashtlarni   ko’zdan   kechirar   ekanmiz,   ana   shu   bosh   masala   bir   qizil   ipdek   tizilib
o’tadi.   Ayni   paytda   Zardusht   ijtimoiy,   siyosiy,   ma’naviy   hayotda   bir   inqilobchi,
reformator   sifatida   gavdalanadi.   Zardusht   ta’limoti   kishilarni   faqat   diniy
ahkomlarni o’rganib, ibodat bilangina shug’ullanish, go’shanishinlikka undaydi. U
ruhiyatda Tangrini asrab, tilda ibodat qilib, yerga ikki qo’llab ishlov berish lozim,
chorvani   ko’paytirib,   bog’lar   o’stirish   zarurligini   qayta-qayta   takrorlaydi.
Uningcha   insonning   yashashdan   maqsadi   metindek   e’tiqodlibo’lib,   yurtni   obod ,
elni   farovon,   turli   qavmlarning   bir-biri   bilan   do’st-inoq   bo’lib   yashashini
ta’minlashdan  iborat  bo’lmog’i zarur. Shuning uchun ham  “cho’lga suv chiqazib,
yerning   sho’rini   yuvib,   zahini   qochirib,   yerga   ishlov   berganlar”   eng   mo’tabar
insonlar hisoblanadi. Barcha avestoshunoslar Zardushtni sharq falsafiy tafakkuriga
axloq kategoriyasini olib kirgan, deyishadi. Shuning uchun ham ular Zardushtning
“Amudaryo naqadar buyuk va suvi qanchalik pok va shirin bo’lsa, bizning din ham
18 shunchalik   buyuk   va   pokizadir”,   degan   so’zlarini   ko’pincha   iqtibos   qilib
keltiradilar 10
.
Olimlarning   e’tirof   etishlaricha,   Avesto   Sharq   halqlari   qadimgi   davrlarini   tadqiq
etishda hozirgi muhim manba bo’lib, u o’zining bu ahamiyatini bundan buyon ham
saqlab   qoladi.   Bu   kitob   dastavval   e’tiqodlar,   tillar   va   dinlar,   bir   so’z   bilan
aytganda,   ma’naviyat   va   madaniyatning   rivojlanish   bosqichlari   haqidagi   ilk
to’plam   hisoblanadi.   Ta’kidlash   lozimki,   bu   jarayonlar   davlatchilik   va   iqtisodiy
rivojlanishining umumiy doirasida bo’lib o’tgan. “Avesto” asarida patriarxal urug’
jamoasi   haqida,   uning   so’nggi   qismi   “Videvdodda”   iqtisodiy   tengsizlik   sinfiy
tabaqalanish   haqidagi   muommolar   ochiladi.   Jamiyatninig   ijtimoiy   tarkibi   va
undagi   sinfiy   tabaqalanish   jarayoni   to’g’risida   qimmatli   ma’lumotlar   beriladi.
Shunday   qilib   “Avesto”   mil.av.   IX-VII   asrlar   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   va
madaniy   hayot   haqida   g’oyatda   muhim   ma’lumotlar   beruvchi   xalqimizning   boy
ma’naviy merosidir. “Avesto”  da keltirilgan jamiyatning ijtimoiy tarkibi  haqidagi
ma’lumotlarga suyanib fikr yuritadigan bo’lsak, mil.avv. I mingyillikning birinchi
choragida O’rta Osiyo hududida ibtidoiy jamoa tuzumi yemirilib, ilk sinfiy jamiyat
tarkib topayotgan jarayonining guvohi bo’lamiz. Avesto ma’lumotlarini arxeologik
materiallar   bilan   qiyosiy   o’rgangan   olimlarning   fikricha,   mil.avv.   II   ming
yillikning o’rtalariga kelib O’rta Osiyo xalqlari siyosiy hayotida o’zgarishlar sodir
bo’lib,   davlatchilikning   ilk   ko’rinishi   shakllana   boshlaydi.   Bu   davrda   ushbu
hududlarda   yashagan   aholining   katta   qismi   yirik   vohalarni   jadallik   bilan
o’zlashtirilishi natijasida chorvador ko’chmanchilikdan o’troq dehqonchilikka o’ta
boshlaydi.   Bu   esa   keyinroq   Baqtriya,   Xorazm,   Marg’iyona,   Parfiya,   So’g’diyona
kabilarda davlatchilik tizimining vujudga kelishiga asos bo’lgan edi. Misol uchun,
Avestoning   “Vandidod”   kitobida   Oliy   xudo   Axuramazda   yaratgan   o’n   oltita
mamlakat (o’lka)ning hududiy –ma’muriy, siyosiy hamda qonunchilik tizimiga oid
ma’lumotlar berilgan. Ushbu ma’lumotlarga ko’ra davlatni, kavi ya’ni, boshqaruv
tizimi bilan bog’liq bo’lgan ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va huquqiy masalalar bilan
10
  Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970
19 shug’ullanuvchi   shaxs   (podsho)   boshqargan.   O’z   navbatida   davlatni   boshqarish
huquqi   sulolaning   bir   vakili   qo’lidan   ikkinchisiga   meros   sifatida   o’tishi   diniy   va
dunyoviy   jihatdan   qonunlashtirilgan.   “Avesto”   davlat   boshqaruvining   murakkab
tizimi haqida ma’lumotlar beradi. Bu ma’lumotlarga ko’ra mil.avv. VII-VI asrlarda
O’rta   Osiyo   jamiyatining   asosi   kichik-kichik   oilalardan   iborat   bo’lib,   har   bir   oila
o’rtacha 5-6 kishidan tashkil topgan. Ular katta patriarxal oila a’zolari hisoblangan.
Katta   oila   esa   20-25   kishidan   tashkil   topgan.   Jamoalar   hayotida   urug’chilik
tuzumining   arim   hususiyatlari   saqlanib   qolgan.   Katta   oila   a’zolari   tomonidan
xujalikni tashkil etish, yerga birgalikda egalik qilish va umumiy turur joyda – uy-
qo’rg’onlarda yashash odati yuqoridagi fikr dalilidir. Davlatning boshqaruv tizimi
oilalar   yoki   uy-joy   birlashmasi-   “nmana”   yoki   “dmana”,   katta   oila
oqsoqoli-“nmanapati”,   urug’   jamoasi   boshlig’i-   “vis”,   katta   qishloq   oqsoqoli
-“vispati”,   qabila   boshlig’i-   “zantupati”,   viloyat   hokimi-   “daxyupati”,   bir   necha
viloyatlar   hokimi-   “kavi”lardan   tashkil   topgan.   “Avesto”da   oila,   urug’   va   qabila
anglatish   uchun   “pati”   so’zi   ishlatilgan.   “Kavi”   yoki   “sastar”   mamlakatni   idora
qilgan   shaxsga   nisbatan   ishlatilgan.   Avestoning   Yasht   kitobida   quyidagicha
ma’lumot   bor:   “Ko’p   yaylovlarga   ega   bo’lgan   Mitrani   biz   ulug’laymiz.   Unga
hyech   kim   yolg’on   gapira   olmaydi:   uyda   oila   boshlig’i,   urug’   oqsoqoli,   qabila
yo’lboshchisi   va   mamlakat   hokimi   ham   yolg’onchi   bo’lsa,   g’azablangan   Mitra
butunlay   oilani,   urug’ni,   qabilani,   mamlakatni   va   ularning   boshliqlarini   ham
tamoman yo’q qiladi”.
Ayrim   tadqiqotchilar   (H.Boboyev,   T.Do’stjonov,   S.Hasanov,   Ya.Ollamov)   ilmiy
tahlillarga asoslanib “Avesto”da tasvirlangan va O’rta Osiyo hududida shakllangan
ilk   davlatchilik   asoslarining   vujudga   kelishi   jarayonini   quyidagi   uch   davrga
ajratadilar: 
Birinchi   davr-   eng   qadimgi   davr   bo’lib,   bunda   adolat   va   insoniy   baxt-saodat
hukmron bo’lgan.
20 Ikinchi   davr-   yaxshilik   ruhlari   bilan   yomonlik   ruhlari   o’rtasidagi   adolat   uchun
kurash davom etgan.
Uchinchi davrda- aql-idrok   va adolat tantana qilib , dehqonlar badavlat, davlatning
siyosiy va qonunchilik tizimi mustahkam bo’lgan.
Bizning   kunlarimizga   qadar   yetib   kelgan   “Avesto”   kitobi   va   zardushtiylarning
an’analari   hamda   ta’limoti,   inson   hayoti   va   odamlarning   ijtimoiy-iqtisodiy
munosaatlari ma’lum qonun-qoidalarga yoki ma’lum huquqiy tartibga asoslangani
haqida ma’lumot beradi.
Tarixiy   ma’lumotlardan   ma’lumki,   Zaratushtra   yashagan   davr   ijtimoiy-siyosiy
munosabatlar   qaror   topayotgan   notinch   va   murakkab   davr   edi.   Bir   necha   bor
adolatsizlik,   shavqatsizlik   va   zo’ravonliklarning   guvohi   bo’lgan   Zaratushtra
o’zining   dastlabki   ta’limotini   yovuzlik   va   zo’ravonlikka   qarshi   qaratadi 11
.   Aynan
shuning   uchun   ham   Zaratushtra   ta’limotining   asosini   tartibga   chaqirish,   huquqiy
normalarni   belgilash,   adolatga   intilish,   hulq-odob   tantanasi,   tinchlikka   intilish
hamda ezgulikka da’vat etish tashkil etgan.
“Avesto”da   kishilarning   o’zaro   muomala   va   munosabatlarida   berilgan   va’daning
ustidan   chiqish,   majburiyat   va   qasamiga   sodiq   qolish   odatiy   qonunlar   ekanligini
kuzatish mumkin. Agar  qasam  ichib ahd qilgan kishi  o’z ahdini bajarmagan yoki
buzgan bo’lsa, da’vogar o’z haqligini isbotlash uchun sinash va jazolanish usulidan
foydalangan. Adolatli sud qilish sinash va jazolashning 33 ta usuli mavjud bo’lib,
agar so’z qasami buzilsa, suv bilan sinash, agar shartnomaga oid bo’lsa, olov bilan
sinash jarayonida aybdorga o’zining haqligini isbotlashga imkon berilgan 64
.
“Avesto”da   jinoyat   va   jazo   masalalari   har   tomonlama   tartibga   solinganligini
kuzatish   mumkin.   Misol   uchun,   jinoyatlar   quyidagi   turlarga   bo’lingan:   dinga
qarshi jinoyat, shaxsga qprshi jinoyat, tabiatga qarshi jinoyatlar kabilar.
11
  Asanova    G.,    Nabixanov    M.,    Safarov    I.    O`zbekistonning 
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994
21 Shaxsga   qarshi   harakatlar   ichida   qurol   olib   tahdid   solish,   birovni   kaltaklab
hushidan   ketkazish,   unga   jarohat   yetkazish,   qonini   oqqizish,   suyagini   sindirish,
boshini   yorish   kabi   harakatlar   qattiq   jazolangan.   Mulkiy   jinoyatlardan   o’g’irlik,
firibgarlik,   talon-taroj,   bosqinchilik ,   qarzdorlik   kabilar   “Avesto”da   gunoh
hisoblangan.
Dinga   qarshi   jinoyatlar,   qasddan   qilingan   jinoyatlar   va   takroriy   jinoyatlar   uchun
ayniqsa   qattiq   jazolar   belgilangan.   Birovni   qasddan   urib,   uning   qonini   to’kkan
kimsani,   ellik   qamchidan   to’qson   qamchigacha   savalashgan.   Shuningdek,   agar
kimki   birovni   urib   suyagini   sindirsa,   jinoyatchiga   nisbatan   otning   terisidan
yasalganqamchi bilan, yetmishdan to’qson qamchigacha urish jazosi belgilangan.
“Avesto”   oilani,   farzandlarni,   uy-joyni   asrab-avaylashga   chaqiradi:   “kimning   uyi
bo’lsa, u uysiz bexonumon odamdan yaxshiroqdir”. Oila va jamiyatdagi, xususan,
ma’lum xonadon egasi va oila a’zolari, er va xotin, ota va o’g’il, kuyov va qaynota,
qo’ni-qo’shnilar   o’rtasidagi   ahloqiy   va   huquqiy   munosabatlar   keng   qamrovli
bo’lib,   ular   yolg’on,   zo’ravonlik   va   nohaqlikka   qarshi   qaratilgan.   Nohaqlik   va
jinoyatga   to’siq   qo’yish,   ularning   oldini   olish   machsadida   “Avesto”   qonunlari
inson va jamoaning huquqiy nazorat qilishga qaratilgan.
“Avesto”ning tub ma’no-mohiyati belgilab beradigan “Ezgu fikr, ezgu so’z, ezgu
amal”, degan tamoyilda hozirgi  zamon uchun ham  behad ibratli  bo’lgan saboqlar
borligini   ko’rishmumkin.   “Ezgu   niyat,   so’z   va   ish   birligini   jamiyat   hayotining
ustivor   g’oyasi   sifatida   talqin   etish   bizning   bugungi   ma’naviy   ideallarimiz   bilan
naqadar   uzviy   bog’liq,   nechog’li   mustahkam   hayotiy   asosga   ega   ekani,   ayniqsa,
e’tiborlidir” 65
, deb yozadi Islom Karimov
“Avesto”dagi   diniy-falsafiy   va   madaniy   ta’limot,   davlatchilik   va   qonunchilik
tizimi   o’sha   davrdagi   jamiyat   va   fuqarolarning   huquqiy   ongi   va   madaniyatini
boyitishda   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lgan   edi.   Ushbu   muqaddas   kitobda   yuksak
ahloq,   pokiza   vijdon,   marhamatlilik,   bag’rikenglik,   insonlarga   va   ona   zaminga
22 nisbatan   doimiy   g’amxo’rlik   targ’ib   etilgan.   “Avesto”ning   asosini   tashkil   etgan
bunday tushuncha, yo’l-yo’riq, komil insonga xos fazilatlar, qat’iy xulosa va fikrlar
davlatning   siysiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   qudratini   oshirib,   uni   yanada
mustahkamlanishiga   xizmat   qilgan.   Bu  muqaddas   kitobning   o’sha   davrdagi   qadr-
qimmati hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini saqlab qolganligi shubhasizdir
2.2  Avesto va qadimgi manbalarda o’lkamizning nomlari
O’rta   Osiyo   g’arbda   Kaspiy   dengizi   janub   va   sharqda   Eron,   Afg’onistonda,
Islom   Respublikasi,   Xitoy   Xalq   Respublikasi,   Shimolda   esa   45–32   Shimoliy
kenglik   bilan   chegaralanadi 12
.   U   qadimdan   sivilizatsiya   va   madaniyat
o’choqlaridan   biri   hisoblanadi.   Bir   necha   bor   jahon   imperiyalarining   markazi
sifatida dunyo siysiy tarixida katta o’rin tutadi. O’rta Osiyo qadimgi Farb va Sharq
o’rtasidagi iqtisodiy va savdo munosabatlarida vositachi rolini bajargan.
O’lkamiz   haqida   adstlabki   ma’lumotlar   «Avesto»da   uchraydi.   Qadimgi
viloyatlarning nomlari berilgan Yasht kitobining uchinchi va Videvdatning birinchi
bobida   sanab   o’tilgan.   Yasht   ro’yxatidagi   birinchi   mamlakat   eroniy   qabilalarning
vatani   -   «Aryonam   Vayjo»ni   «Ariylarning   Sayxon   yerlaridan».   U   yurtda
yaylovlarga   ega   baland   tog’lar,   keng   va   chuqur   ko’llar   bo’lgan.   Keyingi
mamlakatlar Porutu, Iskata, Mouru, Gava va So’g’da, Xvarizam.
Vedavdat   kitobiga   ko’ra,   zardo’shtiylarning   ulug’   va   donishmand   xudsi
Axuramazda payg’ambar Zratushtraga bunday xabar qiladi.
Birinchidan,   Arg’nam   Vayjoga   asos   soldim.   Ikkinchidan,   Axuramazda   eng
yaxshi  mamlakatlar  va o’lkalardan bo’lgan Gava, So’g’da makoniga asos  soldim.
Uchinchidan, Mouruga asos  soldim. To’rtinchidan,  men Axuramazda,  eng yaxshi
mamlakatlar   va   o’lkalardan   biri   bo’lgan   baland   bayroqli   go’zal   Baxdiga   asos
soldim. Videvdatning birinchi bobida sanab o’tilgan mamlakatlar Yasht viloyatlari
ro’yxatidan ancha farq qiladi.
12
  Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988
23 Aryonam   Vayxo,   Gava,   Mouru,   Baxdi,   Nisayyo,   Ar’yo   Vag’kereta,   Urva
Xnanta,   Roga,   Charxo,   Varpo,   nomsiz   yetti   hind   viloyatlari   va   Ranxa   daryosi
boshlaridagi mamlakatlar sanab o’tilgan. 
«Avesto» eng qadimgi mamlakatlar - O’rta Osiyo va O’rta Sharq, Afg’oniston,
Eronning shimoli-sharqiy xududi bilan bog’lanadi. Aryonam Vayjo mamlakatini -
bu keng xududda joylashgan o’lka deb tushunish mumkin. U yerdan baland tog’lar
- Pomir, Hindiqush, Hisor, Tang’ rito (Tyan-Shan), chuqur ko’llar - Kaspiy, Orol,
Balxash, Issiqko’l, keng daryolar Amudaryo va Sirdaryo faraz qilinadi.
«Avesto»   boblaridan   boshlab   yurtimiz   yerlari   qadimgi   manbalarda   turlicha   -
Aryonam   Vayjo-Aryoshayyona,   Turon,   Movaraunnahr,   Turkiston   kabi   nomlar
bilan   atalib   kelgan.   ayrim   o’lkalar   -   yirik   tarixiy-madaniy   viloyatlar   Baqtriya,
Marg’iyona,   So’g’diyona,   Xorazm,   Ustrushona,   Choch,   Farg’ona   kabi   mashhur
nomlar   bilan   atalgan.   Bu   xududning   geografik   markazi   ikki   daryo   oralig’i   bo’lib
(Amudaryo va Sirdaryo), unga arablar  tomonidan  Movaraunnahr  nomi  qo’yilgan.
Yevropa   tarixshunoslari   Amudaryo   va   Sirdaryo   oralig’idagi   yerlarni
«Transoksiana»   deb   ataganlar.   O’rta   asrlar   davri   mualliflari   «Turon»   geografik
tushnunchasini   turlicha   tasvirlaydilar.   Ba’zi   tarixchilar   va   geograflarning
aytishicha,   Turon   –   bu   turklar,   turkiy   qabilalarning   yurti   degan   ma’noni   bildirib,
keyinchalik «Turkiston» tushunchasiga aylangan. XVI–XVII asrlarga qadar tarixiy
geografik   adabiyotlarda,  turkiston   o’lkasi   sifatida   noaniq  tasvirlaganlar.   XIX–XX
asr   boshlarida   adabiyotlarda   Turkiston   ikki   geografik   qismga   bo’lib   ko’rsatilgan.
Sharqiy Turkiston (Sinszyan - uyg’ur o’lkasi) va Farbiy Turkiston (O’rta Osiyo).
Birinchi   bor   ishonchli   geografik   ma’lumotlar   arablar   hukmronligi   davri   (IX–X
asrlar)ga   to’g’ri   kelib,   ular   Orol   dengizi,   Amudaryo   va   Sirdaryoning   quyi
oqimidagi   yerlarni   yaxshi   bilganlar.   XI   asrdayoq   alloma   Abu   Rayhon   Beruniy
meridianlar   o’zgarishining   yangi   yo’lini   kashf   etgan.   Uchta   yangi   kartografik
proyeksiyalar   ishlab   chiqib,   uzunlik   va   kenglikni   aniqlashning   yangi   uslubini
tadbiq etgan.
24 Abu   Rayhon   Beruniy   fanning   deyarli   barcha   yo’nalishlari   bo’yicha   buyuk
kashfiyotlar   qilgan   olimdir.   U   kishilik   jamiyati,   tarixida   ilk   bor   yerning   jumaloq
shaklda   ekanligini   aniqlab,   globusni   yaratadi.   Beruniyning   yirik   asarlaridan   biri
«Al   asorul   boqiya   oqil   qurunil   xoliya»   («Qadimgi   xalqlardan   qolgan
yodgorliklar»)da   alloma   o’zining   hayotiy   kuzatuvlari   asosida   yunonlar,   rimliklar,
arablar   va   boshqa   xalqlarning   yilnoma  (kalendar   tizimlarini)   bir-biriga   taqqoslab,
ularning   kelib   chiqish   tarixini   tahlil   qilib   beradi 13
.   Bu   asarda   yana   Turon   zamin
xalqlarining urf-odati va madaniyatiga oid masalalar ham o’z ifodasini topgan.
XI   asrda   yashab   ijod   etgan   Mahmud   Qoshg’ariyning   umumiy   turkiy   tillarni
o’rganish,   turkiy   til   shevalarining   qiyosiy   grammatikasini   tuzish,   folklor   va
etnografiya   sohasidagi   xizmatlari   juda   kattadir.   Shu   bilan   birga   u   tabiiy   fanlar
terminologiyasini yaratishga va geografiya faniga ham katta hissa qo’shgan.
Qoshg’ariyning geografik merosi quyidagilarni o’z ichiga oladi:
1. «Davon»da berilgan tabiiy geografik terminlar va ularning izohi;
2. «Devoni lug’otit turk»ga ilova qilingan dunyo kartasi;
3. «Devon»da uchraydigan joy nomlari va ularning izohi;
4. O’rta Osiyoda ayrim qabilalarning joylashish haqidagi «aholi geografiyasi»ga
doir ma’lumotlar;
5.   «Devon»dagi   astronomik   ma’lumotlar,   kalendar   sistemasi   -   lug’atlar   va
ularning tarixi.
O’rta Osiyo Mahmudning tasviriga, O’rta Osiyo yer yuzasi  jihatidan tog’lik va
tekislik qismlaridan iborat: uning tog’lik qismi hozirgi Qozog’iston va O’zbekiston
o’lkalariga   to’g’ri   keladi.   Shimoli-g’arbda   faqat   bitta   tog’   -   Jabali   Qorachuk
yozilgan   boshqalarning   yozuvi   yo’q.   Yer   yuzini   ng   markazi   qilib   Qoraxoniylar
davlatining poytaxti, siyosiy, ilm-madaniyat markazi Bolosog’un shahri olingan.
13
  Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997
25 Yusuf   Xos   Xojibning   «Qutadg’u   bilig»   (Saodatga   boshlovchi   bilim)   asaridan
ham   biz   ancha   narsani   o’rganishimiz   mumkin.   Turkiy   tilda   yozilgan   didaktik
pandnoma - falsafiy «Qutadg’u bilig» asari muqaddima va xotimadan tashqari 73-
bobdan   iborat,   unda   ahloq,   odob,   ilm-ma’rifat,   bola   tarbiyasi,   jamoat   joylarida
o’zini   qanday   tutish,   so’zning   a3amiyati   va   qadri,   mehmondorchilik   qoidasi,
turmush tarzi va yana ko’pgina masalalar qalamga olingan 14
.
XV asrda yashab  ijod etgan Hofiz Abruning arabcha yozilgan jo’g’rofiya asari
«Kitob al-masolik va almomolik» (Yo’llar va mamlakatlar kitobi) deb atalgan, uni
«Ashkon   al-aqolim»   (Iqlimlar   surati)   deb   ham   nomlangan.   Eng   yirik   shaharlar
Hirot, Marv, Balh, Mashhad va boshqalarni ta’riflagan.
Asarda   Samarqandning   qisqacha   tarixidan   so’ng   shahar   va   shahar   atrofining,
qal’alar,   saroylar,   machitlar,   bog’lar,   qishloqlar   ta’rifi   berilgan.   Shovdor   -
Samarqandning   janubida,   durust   havosi   bor   aholisi   baquvvat   va   sog’lom.   U
Kohiyaning   bo’yi   (darozi)   10   farsang.   Odamlari   shuto’rdor   (ot-ulovi   ko’p).
Dobusiya - kichik shahar. Buxoro bilan Samarqand orasida. Hozir aytdilarkim, uni
sulton Jaloliddin qurgandir. Dobusiyadan Kushongacha 5 farsang, bundan tashqari
Kesh, nahshab, Termez va boshqa joylar haqida ma’lumot berilgan.
XVI   asrda   yashab   ijod   etgan   davlat   arbobi   Zahiriddin   Bobur   (1483-   yil   14-
fevral)   o’lkamiz   tarixiga   oid   «Boburnoma»   asarini   yozib   qoldirgan.   Umuman
«Boburnoma»da   bir   mingga   yaqin   geografik   nom   –   mamlakat,   shahar,   qishloq,
qal’a, dasht, tog’, devon, dara, daryo, ko’prik, kechik, ko’l, chashma, bog’, yaylov,
o’tloq va boshqa joylarning nomlari tilga olingan.
O’rta   Osiyoda   XVI   asr   oxirlarida   yaratilgan   muhim   geografik   asarlardan   yana
biri   «Sharafnomai   shoxiy»dir.   Bu   Buxoro   xoni   Abdullaxon   II   ning   (1533–1589)
tarixi bo’lganligidan «Abdullanoma» nomi bilan mashhurdir. Uni buxorolik shoir,
tarixchi va o’lkashunos Mir Muhammad Hofiz Tanish 1584-1591 yillar oralig’ida
yozgan.
14
  Hasanov M. Sayyoh olimlar. –T.: 1974
26 Bu   asar   geografik   nuqtai-nazardan   ham   muhimdir.  Chunki   asarda   XVI   asrdagi
O’rta   Osiyoning   tarixiy   geografiyasi,   shahar   va   qishloqlari   bayon   etilgan.   Harbiy
yurishlar,   jang   maydonlari,   turli   ko’priklar,   kechik,   qal’alar,   manzil   va   quduqlar
ta’riflangan.
Bu   allamolardan   tashqari   Az-Zamaxshariy   (1074–1144),   Faxriddin   Banokatiy,
Ulug’bek,   Ali   Qushchi,   Abdurazzoq   Samarqandiy,   muhammad   Haydar   Mirzo,
Gulbadan Begim, Mahmud Fijduvoniy, Said Muhammad Tohir, Mahmud Ibn Vali
va   boshqalar   o’lkashunoslik   fanimizning   shakllanishiga   o’zlarini   ng   katta
hissalarini qo’shganlar.
Rus   olimi   M.   V.   Lomonosov   o’z   o’lkasini   o’rganish   uchun   1761-   yilda   30   ta
savoldan   iborat   javob   varaqasini   tuzib   aholi   o’rtasida   tarqatgan   edi.   Ana   shu
vaqtdan   boshlab   o’lkashunoslik   faniga   asos   solindi.   O’lkani   o’rganish   masalasi
O’rta   Osiyoda,   shu   jumladan,   O’zbekistonda   ham   Rossiyadan   ancha   keyin,   ya’ni
XIX   asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlanadi.   Rus   olimlari   O’rta   Osiyoni   chorizm
tomonidan bosib olinishidan oldin bu o’lkani o’rganish bo’yicha bir qancha ishlar
qilingan edi.
O’rta   Osiyo   xududlarini   kompleks   ravishda   o’rganish   va   kartalarga   tushirish
keyinroq   bir   muncha   jonlandi.   XVI–XVII   asrlarda   Rossiyada   ishlab   chiqilgan
«Katta   Chizma   Kitobi»   (Kniga   Bolshogo   Cherteja)da   O’rta   Osiyo   mamlakatlari
aniq berilgan. Orol dengizining xududi to’g’ri ko’rsatilgan.
1819-   yilning   oktyabrida   ofitser   N.   N.   Muravyev   Xivaga   diplomatik   topshiriq
bilan   tashrif   buyuradi.   Elchilik   natijalari   o’laroq   kam   o’rganilgan   «Turkman»
cho’llari   tadqiq   etildi   (B.   Cherkasskiydan   so’ng)   va   bu   mamlakatlarning   yanada
aniq   tuzilgan   kartasi   ishlandi.   1820-   yilda   E.   Eversman   Buxoroga   uyushtirilgan
elchilikka qatnashadi. O’z elchiligining natijalarini hisob qilib chiqaradi. Oradan 4
yil   o’tgach,   Eversman   F.   F.   Bergning   Orol-Kaspiy   harbiy-topografik
27 ekspeditsiyasida ishtirok etadi. Ekspeditsiya o’lik qo’ltiq va Orol oralig’idagi 242
verstli masofa aniqlandi 15
.
1832 yilda G. S. Karslin Kaspiy dengizining shimoli-sharqiy qirg’oqlarini tadqiq
etish   maqsadida   rus   hukumatining   ekspeditsiyasiga   boshchilik   qildi.   Bir   necha
oylik   tadqiqotlardan   so’ng   avgust   oyi   boshida   kuzatuvlar   yakunlandi.   Karslin
Kaspiy   dengizining   shimoli-sharqiy   xaritasini   yaratadi.   1814-   yilning   mayida
Orenburgdan   Buxoroga   ekspeditsiya   jo’natildi.   Uning   tarkibida   tog’   injenerlari,
tabiatshunoslar   va   bir   qancha   topograflar   bor   edi.   Tabiatshunos   A.   A.   Leman   va
topograf   Ya.   P.   Yakovlevlar   Buxorodan   Samarqandga   yo’l   olishadi.   Sentyabr
oyida   Leman   o’zining   sheriklari   bilan   yuqori   Zarafshon   vodiysiga   -   Fan   daryo
(68 0
30 sharqiy kenglik)gacha borib Ko’li-Kulon ko’ligacha  ko’tariladilar. Leman
bu   yerlarning   go’zalligidan   hayratlanib   «Osiyoning   Shveysariyasi»   deb   ataydi.   U
Panjikentda   ham   bo’ladi.   Samarqandga   qaytgach,   Samarqanddan   shimoli-sharqqa
va   janubga   –   Zarafshon   tizmasining   g’arbiy   qismlarini   tekshirishga   kirishib   shu
tariqa 300 kilometr masofani bosib o’tadi. 
Ya. P. Yakovlev Markaziy Buxoroning ilk xaritasini tuzadi. Bu karta s’yomkalar
natijasida   yaratilgan   bo’lib,   Turkiston   tizmasi   tuzilishi   bir   oz   noto’g’ri   berilgan.
Zarafshonning g’arbiy qismi esa haqiqatga yaqinroq. 
Orol   dengizidagi   s’yomkalarni   amalga   oshirish   uchun   harbiy   dengizchi   A.   M.
Butakov   boshchiligidagi   ekspeditsiya   XIX   asrning   o’rtalarida   Orolga   yuborilgan.
1849–1850-   yilning   qishida   Orenburgga   qaytgan   Butakov   Orol   dengizining
birinchi   qiyosiy   xaritasini   tuzadi.   Ekspeditsiya   hujjatlari   va   karta   podshoga
jo’natiladi. Aynan  Butakov 1852-  yilda  Orol  dengizida  poroxod qatnovini  tashkil
etadi.
1856–1857-   yillarda   Tyan-Shan   tog’   o’lkasini   ilk   bor   tadqiq   etgan   P.   P.
Semyonov   Tyan-Shan   tizmalarining   sxemasini   chizdi.   Issiqo’lni   tadqiq   etib
Sirdaryoning yuqolri  qismini  kashf  etdi. Tangri  toy guruhini  va ulkan Xon-tangri
15
  Ahmedov E.A. O`zbekiston shaharlari. –T.: O`zberiston. 1991
28 cho’qqisini aniqladi. O’zining safari haqida «Tyan-Shanga sayohat» nomli asarini
yozadi.   P.   P.   Semyonov   haqli   ravishda   «Tan-Shanskiy»   nomiga   sazovor   bo’ldi.
Shuningdek,   u   1873-   yildan   toki   1914-   yilgacha   Rus   geografik   jamiyatiga   raislik
qildi. 
Sirdaryoning   yuqori   oqimlarini   tadqiq   etib   shunday   yozgan   edi:   «...Shunday
ulkan   cho’qqilarning   biridan   oqib   tushayotgan   Norin   irmoqlarini   ko’rdik.   Asosiy
manbasi   janubi-sharqqa   joylashgan.   Shunday   qilib   ulkan   Yaksart   daryo
sistemasining manbalari yevropalik sayohatchilar tomonidan aniqlandi». 
1859- yil martda Ch. Ch. Valixonov Markaziy Tyan-Shanga sayohat qiladi. O’z
sayohati haqida u Sharqiy Turkistonning ilk tarixiy geografik, etnografik taqlimini
ilmiy tarzda yozibi  qoldirgan. 1860–1861-  yillarda Ch.  Ch. Valixonov Osiyoning
to   iyunigacha   A.   P.   Fedchenko   Zarafshon   vodiysini   tadqiq   etdi.   Bu   yerdan   u
geografik va etnografik materiallar yig’di.
1870-   yilda   Fedchenko   yana   Turkistonga   sayohat   qiladi.   Bu   ekspeditsiya
Iskandarko’l,   Yag’not   vodiysi   tumanlarini   tadqiq   etishdan   iborat   edi.   1871-   yilda
Qo’qon xonligiga sayohat qildi. Ushbu ekspeditsiya janubiy Tyan-Shan, Farg’ona,
Oloy   va   Pomir   geografiyasi   bo’yicha   fanga   boy   va   qiziqarli   materiallar   berdi.
Ekspeditsiya   so’nggida   Qo’qon   xonligi   va   Amudaryoning   yuqori   oqimi   aks
ettirilgan kartani yaratadi.
A.   P.   Fedchenko   sayohatlarini   ta’riflab,   I.   V.   Mushketov   shunday   yozgan   edi:
«A.   P.   Fedchenko   sayohati   o’z   marshrutlarining   kengligi   bilan   emas,   balki
kuzatuvlarining   ajoyib   tashkil   topishi   va   xilma-xilligi   bilan   ajralib   turadi.   Bosib
o’tilgan yerlar ko’p emas, ammo qo’lga kiritilgan natijalari shunchalik ahamiyatli
va   muhimki,   boshqa   ko’p   yillik   va   bir   necha   ekspeditsiyalar   uchun   sharaf   bo’lur
edi».
A.   Butakov   tadqiqotlaridan   yarim   asr   o’tgach,   1900–1902-   yillarda   Orol
dengizini kompleks ravishda biograf va ijtiolog L. S. Berg tekshirdi. U dengizning
29 g’arbiy, sharqiy va shimoliy  qirg’oqlarini  kezdi. A. Butakov  tuzgan kartaning bir
necha joylarini yanada aniqlashtirdi. L. S. Berg dengiz maydoni 1908- yilda «Orol
dengizi»   nomli   monografiyasini   yozdi.   Kitobga   ikkita   karta   ham   ilova   qilindi.
Shuningdek,   Berg   Orolning   to’rtlamchi   davrda   Bolkashga   quyilgani   haqida,   Orol
va   Kaspiy   dengizining   XIII–XV   asrlarda   go’yoki   yo’q   bo’lgani   haqidagi
tasavvurlari noto’g’ri ekanini isbotladi 16
.
1863- yilda rus harbiy-topografik deposi tomonidan «O’rta Osiyo kartasi» nashr
etiladi. U yangi astronomik aniqliklar bilan ishlab chiqilgan edi. 
16
  O`zberistonda etno-demografik jarayonlar. Xalqaro konferensiya materiallari. 1-2-qismlar. T.: 2005
30 31 32 XULOSA
O’rta   Osiyo   g’arbda   Kaspiy   dengizi   janub   va   sharqda   Eron,   Afg’onistonda,
Islom   Respublikasi,   Xitoy   Xalq   Respublikasi,   Shimolda   esa   45–32   Shimoliy
kenglik bilan chegaralanadi. U qadimdan sivilizatsiya va madaniyat o’choqlaridan
biri   hisoblanadi.   Bir   necha   bor   jahon   imperiyalarining   markazi   sifatida   dunyo
siysiy   tarixida   katta   o’rin   tutadi.   O’rta   Osiyo   qadimgi   Farb   va   Sharq   o’rtasidagi
iqtisodiy va savdo munosabatlarida vositachi rolini bajargan.
O’lkamiz   haqida   adstlabki   ma’lumotlar   «Avesto»da   uchraydi.   Qadimgi
viloyatlarning nomlari berilgan Yasht kitobining uchinchi va Videvdatning birinchi
bobida   sanab   o’tilgan.   Yasht   ro’yxatidagi   birinchi   mamlakat   eroniy   qabilalarning
vatani   -   «Aryonam   Vayjo»ni   «Ariylarning   Sayxon   yerlaridan».   U   yurtda
yaylovlarga   ega   baland   tog’lar,   keng   va   chuqur   ko’llar   bo’lgan.   Keyingi
mamlakatlar Porutu, Iskata, Mouru, Gava va So’g’da, Xvarizam.
Vedavdat   kitobiga   ko’ra,   zardo’shtiylarning   ulug’   va   donishmand   xudsi
Axuramazda payg’ambar Zratushtraga bunday xabar qiladi.
Birinchidan,   Arg’nam   Vayjoga   asos   soldim.   Ikkinchidan,   Axuramazda   eng
yaxshi  mamlakatlar  va o’lkalardan bo’lgan Gava, So’g’da makoniga asos  soldim.
Uchinchidan, Mouruga asos  soldim. To’rtinchidan,  men Axuramazda,  eng yaxshi
mamlakatlar   va   o’lkalardan   biri   bo’lgan   baland   bayroqli   go’zal   Baxdiga   asos
soldim. Videvdatning birinchi bobida sanab o’tilgan mamlakatlar Yasht viloyatlari
ro’yxatidan ancha farq qiladi.
Aryonam   Vayxo,   Gava,   Mouru,   Baxdi,   Nisayyo,   Ar’yo   Vag’kereta,   Urva
Xnanta,   Roga,   Charxo,   Varpo,   nomsiz   yetti   hind   viloyatlari   va   Ranxa   daryosi
boshlaridagi mamlakatlar sanab o’tilgan. 
33 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2. Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980.
3. Istoricheskoe   kraevedenie:   vopros   periodizatsii   i   izucheniya.   –     Tver,
1992. 
4. Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya
antropologiya. Sredney Azii. - T.: 1990.
5. Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari etnografiyasi. - T., 1985. 
8. Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997.
13. Hasanov M. Sayyoh olimlar. –T.: 1974.
14. Ahmedov E.A. O`zbekiston shaharlari. –T.: O`zberiston. 1991.
15     O`zberistonda   etno-demografik   jarayonlar.   Xalqaro   konferensiya
materiallari. 1-2-qismlar. T.: 2005.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
34

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha