Aydogdi Kurbanovning asarlarida eftaliylar davlati tarixining o’rganilishi

AYDOGDI KURBANOVNING ASARLARIDA EFTALIYLAR DAVLATI
TARIXINING O‘RGANILISHI
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................... . 4-5
I   BOB.   AYDOGDI   KURBANOVNING   “The   History   and   Archaeology   of
the   Hephthalites”   (Eftalitlar   tarixi   va   arxeologiyasi)   ASARIDA
EFTALIYLAR   TO‘G‘RISIDA   KELTIRILGAN   MA’LUMOTLAR
TAVSIFI. ……………………………………………………………….……….. 6-17
1.1.  Eftaliylar davri tarixshunosligi…...……………………………………  6-11
1.2.   Aydogdi  Kurbanovning  “The history and archaeology  of  the hephthalites”
(Eftalitlar   tarixi   va   arxeologiyasi)   asari   Eftaliylar   davriga   oid   muhim   manba
……………. ……..………………………………………………………… 11-17
II   BOB.   AYDOGDI   KURBANOVNING   “State   Building   by   the
Hephthalites (White Huns) in the Fourth Through Sixth Centuries” (IV-VI
asrlarda   eftalitlar   (Oq   xunlar)   tomonidan   davlat   qurilishi)   ASARIDA
EFTALIYLAR DAVLATI TARIXSHUNOSLIGI ………………….…….. … 18-29
2.1.   A ydogdi Kurbanovning “State building by the hephthalites (white huns) in
the   fourth   through   sixth   centuries”   (IV-VI   asrlarda   Eftalitlar   (oq   xunlar)
tomonidan   davlat   qurilishi)   asarida   Eftaliylar   davri   davlat   boshqaruvi   haqidagi
tarixiy ma’lumotlar tahlili……………….  …………………………...….    18-23
2.2.   Eftaliylar   davrida   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayot.   Pul   muomalasi   va
Eftaliylarning moddiy va ma naviy madaniyati‟ .…………. ……..………... 23-29
XULOSA ..................................................................................................... 30-31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR   RO‘YXATI.  ............................. ..... 32 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Aydogdi   Kurbanov   1976-yil   Turkmanistonning
Ashxobod shahrida tug‘ilgan arxeolog va tarixchi olim hisoblanadi. Shuningdek,
uning asosiy yo‘nalishi O’rta Osiyoni miloddan avvalgi va milodiy asr boshlari
tarixini   tadqiq etish  bo’lganiligi  bois  Eftaliylar  tarixiga oid  ko’plab  kitoblar   va
ilmiy   ishlar   yozgan.   Bugungi   kunda   Aydogdi   Kurbanov   taniqli   Eftaliyshunos
tarixchi olim sifatida mashxurdir. Uning: 
1. "State   Building   by   the   Hephthalites   (White   Huns)   in   the   Fourth
Through   Sixth   Centuries"   (I V-VI   asrlarda   eftalitlar   (Oq   xunlar)
tomonidan davlat qurilishi;
2. “The   History   and   Archaeology   of   the   Hephthalites”   (Eftalitlar
tarixi va arxeologiyasi;
3. “The Hephthalites” (in Russian)  ( Eftalitlar);
4. "The   Hephthalites   Disappeared   or   Not?”   (Eftalitlar   yo’qolganmi,
Yo’qmi?);
5. "The Hephthalite Numismatics"  (Eftalitlar numizmatikasi);
6. "Genesis   of   the   Hephthalites.   Historiography   of   the   Problem"
(Eftalitlar genetikasi va tarixshunosligi muammolari)
va   bu   davrga   oid   hamda   ko’plab   adabiyotlar   va   ilmiy   ishlari   mashxur
hisoblanadi.   Aslini   olganda,   Eftaliylar   tarixi   O’rta   Osiyo   xalqlari   tarixi   va
genetikasida   muhim   hisoblanadi.   Mavzuning   dolzarbligi   ham   shundaki,
Eftaliylar   butun   O’rta   Osiyo   xalqlarining   tarixiga   ta’sir   o’tkazgan   va   shuning
uchun ham bu mavzuni o’rganish dolzarb masala hisoblanadi. 
Biz   bu   Eftaliylar   tarixini   yoritishda   Aydogdi   Kurbanovning   yuqorida
keltirilgan asarlari va ilmiy maqolalaridan foydalandik.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Mazkur   ishning     asosiy   maqsadi
Aydogdi Kurbanovning Eftaliylar davlati tarixi tarixshunosligiga oid asarlari va ilmiy maqolalaridan foydalangan holda Eftallar tarixini yoritib berishni maqsad
qildik va bu ish davomida quyidagi vazifalarni maqsad qildik:
- Eftaliylar davlati tarixi tarixshunosligini yoritish;
- Ularning kelib chiqish tarixini yoritish;
- Davlatining siyosiy va boshqaruv tarixshunosligini ochib berish;
- Ijtimoiy-iqtisodiy va diniy masalalarini yoritib berish.
Kurs   ishining   davriy   chegarasi.   Kurs   ishining   davriy   chegarasi   IV-VI
asrlarni qamrab oladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Kurs   ishi:   kirish,   ikki   bob,   to‘rt   ichki
qism, xulosa, foydalanilgan manbalar va adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. I BOB. AYDOGDI KURBANOVNING “ The History and Archaeology
of the Hephthalites ” (Eftalitlar tarixi va arxeologiyasi) ASARIDA
EFTALIYLAR TO‘G‘RISIDA KELTIRILGAN MA’LUMOTLAR
TAVSIFI.
1.1.   Eftaliylar davri tarixshunosligi .
O‘rta  Osiyo   ilk  o‘rta  asrlar   davrida  tashkil   topgan  yirik  davlatlardan  biri
Eftaliylar davlatidir. Eftaliylarning etnik jihatdan qaysi qabila-xalqqa mansubligi
va   qaysi   tilda   so‘zlashganliklari   to‘g‘risida   fan   olamida   har   xil   fikrlar   bor.
Ammo aksariyat ko‘pchilik olimlar Eftaliylarni mil. avv. I asr bilan milodiy IV
asr   o‘rtalarida   Ettisuvdan   va   yanada   sharqroqdagi   tumanlardan   Orol   dengizi
bo‘ylariga kelib qolgan xunnlar bilan aralashib ketgan holda Xun qabilalaridan
turkiy tilini qabul qilgan Orol bo‘yi sak-massaget  qabilalarining avlodlaridirlar,
degan g‘oyani ilgari suradilar. V asrga kelib siyosiy maydonga eftaliylar sulolasi
chiqadi.   Ular   to   VI   asrning   ikkkinchi   yarmiga   qadar   mintaqa   siyosiy   hayotida
yetakchilik qiladilar. Eftaliylar tarixiga oid ma'lumotlar rimlik tarixchi Ammian
Martsellin   (IV   asr),   vizantiyalik   tarixchi   Prisk   Paniyskiy   (V   asr),   Prokopiy
Kesariyskiy   (VI   asr),   Feofan   Vizantiyskiy   (VI   asr),   suriyalik   yozuvchi   Zenob
Glak (VII-VIII asrlar), armanistonlik tarixchilar Lazar Parbsksh (V asr), Favsto
Buzanda   (IV   asr),   Yerishe   (V   asr)   asarlarida   berilgan.   Birmuncha   keyinroq
yozilgan   Xitoy   solnomalari   “Vey-Shu”   (VI   asr)   va   “Man-shu”   (IX-X   asr)   da
ham Eftaliylar to‘g‘risida qimmatli manbalar bor.
Eftaliylar   turli   manbalarda   turlicha   nomlanadilar.   Misol   uchun,   xitoy
manbalarida   ular   “ida,   yeda,   idan,   idyan”   deb,   suriya   va   lotin   manbalarida   esa
“eptal,   abdal;   arman   yozuvlarida   idal,   tetal,   xeptal;   arab   va   fors   mualliflari
nazdida   “haytal,   yaftal,   hetal,   hind   manbalarida   huna   degan   nomlar   bilan
eslatiladi. Bundan tashqari  “Eftaliylar” degan nomning o‘zi  V asrning ikkinchi
yarmidan   e'tiboran   paydo   bo‘lganligini   ko‘rishimiz   mumkin.   Feofan
Vizantiyskiyning ma'lumotlariga qaraganda Eftalitlar shohi Vaxshunvor Eftalin
deb   nomlangan.   Arman   tarixchilaridan   biri   esa   Eftaliylar   degan   nom   “xaft” (yetti), ya’ni massagetlarning yettinchi qabilasi nomidan olingan deb hisoblaydi.
Ammo   IV   asrning   o‘rtalarida   kushon,   eftaliy   va   yana   bir   massaget   qabilalari
boshqa   bir   qabila   bilan   birlashgan.   Arman   tarixchilari   bu   qabilani   “Xonlar”,
vizantiyalik   tarixchilar   esa   “Xioniylar”   deb   ataganlar.   Arman   va   suriyalik
tarixchilar “Xonlar”ni kushonlar bilan bir xil bilishgan, vizantiyaliklar esa ularni
“Oq xunlar” deb atashgan. Bu yerda xionitlar badanining oqligi, o‘troq turmush
sharoiti   va   boshqa   ko‘chmanchi   xunlarga   nisbatan   ancha   yuqori   madaniyat
darajasiga egaligi e’tiborga olingan.
Prokopiy Kesarskiy eftaliylar haqida shunday ma’lumot beradi: “eftaliylar
xun   xalqlari   qabilasi   bo‘lib,   barcha   xunlar   ichida   ular   yagona   oq   tanlidir.
Turmush   tarzi   jihatidan   ham   ular   boshqa   xunlarga   o‘xshamaydilar   va   boshqa
xunlarga o‘xshab hayvonlardek yashamaydilar. Ular bitta podsho boshqaruvida
turadilar.   Bu   podsho   rimliklar   yoki   boshqalardan   qolishmaydigan   holda   aholiga
g‘amxo‘rlik   ko‘rsatadi,   o‘zaro   va   qo‘shnilar   bilan   bo‘lgan   munosabatlarda
adolat   mezonlariga   amal   qiladi”.   V asrda yashagan Lazar Parbskiy eftaliylarni yeti
qabiladan   iborat   massagetlarning   yetakchi   urug‘laridan   biri   ekanligi   haqida
ma’lumot   beradi.   Xitoy   manbalarida   eftaliylar   yuechjilarning   boshqa   bir
ko‘rinishi   yoki   gaogyuy   qabilasining   tarmog‘i   yoki   ularning   qang‘lilarning
avlodlari   sifatida   talqin   qilinadi.   Undan   tashqari,   o‘zlarini   alxonlar   deb   atagan
eftalitlar Baqtriya-Toxariston yerlarida yashab o‘tgan azaliy baqtr qabilalaridan
chiqqan   etnik   guruh   ekanligi   haqidagi   fikrlar   ham   bor.   Umuman   olganda
eftalitlarning   turkiy   xalqlar   ekanligi   hamda   ularning   haqiqiy   vatani   Baqtriya-
Toxariston ekanligini e’tirof etuvchi olimlar ko‘pchilikni tashkil etadi.
Eftaliylarning   qaysi   hududlarda   yashganliklari   haqida   tarixchilarning   bir
qancha   fikrlari   bor:   S.P.   Tolstov,   A.N.   Bernshtom,   K.V.   Trever   kabi   olimlar
eftaliylarning   ilk   vatani   Sirdaryoning   quyi   oqimi   deb   hisoblasalar,   A.
Mandelshtam,   R. Grishman,  L. Gumilyov, K.  Enoki   kabi   olimlar  esa   eftaliylar
vatanini   Badaxshon   deb   hisoblaydilar.   B.   Litvinskiy   va   K.   Inostransevlar
eftalitlarning   ilk   vatani   Farg‘onaning   tog‘   oldi   hududlari   bo‘lganligi   haqidagi
fikrni ilgari suradilar. Xitoy manbalari eftaliylarni turklar (tukyue) bilan  bog‘liq ravishda  ta’riflaydilar.
Vizantiyalik   tarixchilar,   masalan,   Prokopiy   (VI   asr)   eftaliylarni   xunlardan   deb
ko‘rsatar ekan, “ular (ya’ni eftaliylar) xunlardandir, tanalari esa oq” deb eslatadi.
Eftaliylarning   kuchaygan   davri   V   asrning   o‘rtalariga   (456-457)   yillarda
To‘ramon va uning vorisi Mixirakula davriga to‘g‘ri keladi. Ya’ni ular Xitoyga
birinchi   marta   elchi   yuborganliklari   bilan   bog‘liq.   Ma’lumotlarga   ko‘ra,   shu
davrdan to 531-yilga qadar eftalitlar Xitoyga 13 marta elchi jo‘natadilar. Kuch-
qudrat   jihatdan   mustahkamlanib   olgan   eftaliylar   O‘rta   Osiyo   va   Shimoliy
Hindistondagi kata yerlarni ishg‘ol etishga kirishadilar.
Eftaliylarning   tobora   kuchayib   borayotgan   qudrati   Sosoniylar   Eronini
cho‘chitib   qo‘ygan.   Natijada   Sosoniylar   shahanshohi   Peroz   eftallarga   qarshi   3
marta   yurish   qiladi.   Ikki   kurashda   mag‘lubiytga   uchragan   Pero‘z   uchinchi
kurashda   Vizantiya   yordamida   Eftaliylar   ustiga   yurish   qiladi.   Eftalitlar   va
sosoniylar   o‘rtasidagi   kurash   484-yilda   Marv   yaqinida   bo‘lib   o‘tadi,   jangda
sosoniylar   mag‘lubiyatga   uchraydilar.   Bu   yurishda   Eftaliylar   chegarasidan
o‘tgan Pero‘z o‘z askarlari bilan ular uchun maxsus, ataylab tayyorlab qo‘yilgan
bo‘ri   uyalariga   tushib   qoladi   va   halok   bo‘ladi.   Perozni   tor-mor   keltirgan
Eftaliylar   Eronga   juda   katta   o‘lpon   soliqlar   soladilar   va   Marvni   egallaydilar.
So‘g‘dni   esa   ular   allaqachon   o‘zlariga   qaratgan   edilar.   Eftalitlar   467-473-
yillarda   Sug‘dda   mustahkam   o‘rnashib   olgan   bo‘lsalar,   477-520-yillar
mobaynida   Gandxarni   ishg‘ol   etib,   u   yerdan   kidariylarni   siqib
chiqaradilar.  490-yilda  eftaliylar Urumchini, 494-496-yillarda Junjanlar va  teleutlarni,
490-500-yillarda   Hindistonni,   497-509-yillar   orasida   Qashg‘arni   bosib,   deyarli
butun Sharqiy Turkistonda o‘z hukmronliklarini o‘rnatadilar.
So‘ngra Eftalitlar Qobul va Panjob vodiysini, Qarashar, Kuchu, Qoshg‘ar
va   Xo‘tonni   ham   zabt   etadilar.   Umumiy   xulosa   shundan   iboratki,   Eftaliylar
massagetlar   avlodidir,   ular   kushonlar   siyosatini   davom   ettiradilar   va   O‘rta
Osiyoda   yagona   markazlashgan   davlatni   barpo   etdilar.   Eftaliylar   qo‘li   ostida
tarbiyalangan Pero‘zning o‘g‘li Kubod davrida Eron Eftaliylarga hiroj to‘lashda
davom etdi, Kubod hukmronligi davridagi (488-551) tengsizlik va ekspluatasiya zulmiga   qarshi   xalq   ommasi   o‘rtasida   norozilik   qo‘zg‘olonlari   bo‘lgan.   Bu
davrda   barcha   yerlar   jamoa   qo‘lidan   tortib   olinib   “dehqon   mulki”ga
aylantirilgan.   Barcha   boy   shaharlar   va   hokimiyat   boylar   qo‘lida   bo‘lgan.
Shuning   uchun   ham   ayrim   tadqiqotchilar   ularni   ko‘chmanchilar   deb   hisoblasa,
ayrimlari   ularni   shahar   va   qishloqlarda   yashaganligini   ta’kidlaydilar.
Eftaliylarning   poytaxti   Balx   shahri   edi.   Ko‘pchilik   tadqiqotchilarninng   e’tirof
etishlaricha,   eftaliylar   davlati   unchalik   ham   mustahkam   emas   edi   va   shuning
uchun ham uzoq yashamadi.
Ta’kidlash   joizki,   eftaliylar   o‘zlariga   tobe   bo‘lgan   xalqlar   hayotiga   juda
chuqur   ta’sir   etmasdan,   o‘lpon   va   soliqlar   undirish   bilan   cheklanganlar.
Eftaliylarning   O‘rta   Osiyodagi   hukumronligi   asosan   harbiy   kuchlarga   tayanar
edi.   Shuning   uchun   ham   O‘rta   Osiyo   xalqlari   ularning   turklar   bilan   bo‘lgan
kurashda   qo‘llab-quvvatlamaganlar.   Eftaliylar   davlati   yarim   asrga   yaqin
yashagan   bo‘lsada   O‘rta   Osiyo   xalqlari   tarixida   muhim   rol   o‘ynadi.   O‘rta
Osiyodagi   Eftaliylar   davlat   boshqaruv   tizimi   xuddi   Kushonlar   davridagi   kabi
saltanat   yakka   hukmdor   tomonidan   boshqarilgan.   Davlatning   boshida   podsho
turgan.   Xitoy   manbalariga   ko‘ra   taxt   otadan   bolaga   qolmay,   shu   suloladan   kim
loyiq   deb   topilsa   o‘sha   taxtga   o‘tirgan.   Demak,   ana   shu   nomzodni   aniqlab
taqdim etilgan qandaydir bir kengash ham mavjud bo‘lgan.  Bu kengash mo‘tabar
namoyondalari   hamda   saltanat   arkonlaridan   iborat   bo‘lgan   bo‘lsa ham ehtimoldan
holi emas. Eng muhimi eftaliylar davrida davlatimiz  qonunlar asosida boshqarilganligini
alohida ta’kidlash lozim deb ko‘rsatiladi.  
Eftaliylar   davlati   podsholari   deb   yozadi   yana   tarixchi   Prokopiy   (VI   asr)
so‘zlariga   qaraganda   vizantiyaliklar   bilan   forslar   orasida   mavjud   bo‘lgan
adolatdan   zarracha   bo‘lsada   kam   bo‘lmagan   adolatga   suyanib   faoliyat
ko‘rsatganlar.   Odamlar   asosan   shaharlarda   yashaganlar.   Shuni   ham   yoddan
chiqarmaslik   kerakki,   bunday   ulkan   saltanatni   boshqarishda   yuksak   darajada
faoliyat   ko‘rsatuvchi   markaziy   hokimyatga   erishish   qiyin   edi.   Shuning   uchun
Shimoliy   Xindiston,   Sharqiy   Turkiston   hududlarida   va   ehtimol   boshqa   ba’zi
viloyatlarda   ham   boshqaruv   eftaliylar   nomidan   mahalliy   xonadon   (sulola) tomonidan olib borilgan. Fikrimizcha, mintaqa davlatchilik tarixida istifoda etib
kelingan satrapiyalik boshqaruvi, ya’ni markaziy hokimyat noiblari orqali idora
etish usuli   ham bu vaqtda o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan bo‘lishi kerak.  Eftaliylar
hukmronligi   davrida   asta-sekinlik   bilan   yerga   bo‘lgan   egalik   munosabatlari
qaror   topa   boshlaganligining   guvohi   bo‘lamiz.   Bu   davrda   olib   borilgan
to‘xtovsiz   urushlar   ishlab   chiqarish   kuchlarining   inqirozga   uchrashiga   ham
sabab   bo‘ldi,   sug‘oriladigan   yer   maydonlari   qisqardi,   shaharlar   son   jihatdan
kamaydi.   Eftaliylardan   oldingi   kushonlar   davridayoq   yer   va   qo‘rg‘onlarga   ega
bo‘lgan   aslzodalar   ajralib   chiqa   boshlagan,   dehqonlar   mahalliy   zodagonlarga
ko‘prok tobe bo‘la borgan. Bu hol feodal munosabatlarning shakllana boshlashi
uchun   shart-sharoit   yetila   borganligini   ko‘rsatadi.   Aholining   asosiy   qismi
dehqonchilik   bilan   mashg‘ul   bo‘lgan,   ayrim   qismigina   ko‘chmanchilik   asosida
yashagan, o‘tovlarda istiqomat qilishgan. Eftaliylar davrida aholi soning o‘sishi
natijasida obikor yerlarga bo‘lgan talab ortib bordi.
Eftaliylarda   poliandriya   (ko‘p   erlik)   ham   tarqalgan   edi.   Bir   necha   aka-
ukada   umumiy   bitti   xotin   bo‘lib,   ayolning   boshidagi   qalpog‘ining   burchaklari
soniga   ko‘ra   aka-ukalar   nechtaligini   bilish   mumkin   edi.   Oliy   tabaqa   vakillari
ichida   ko‘p   xotinlilik   odati   ham   keng   tarqalgan.   Eng   boy   zodagonlar   doimiy
hamroh   sifatida   20   va   undan   ortiq   xotinlarga   ega   bo‘lishgan.   Zodagon   vafot
etganda,   qoida   bo‘yicha   uning   xotinlari   ham   tirikligidayoq   qabrga   qo‘yilgan.
Jinoyatchilik   yuzasidan   jazo   nihoyatda   qattiq   bo‘lgan.   O‘g‘rilik   qilgan   shaxs
kim bo‘lishidan qat’iy nazar boshi kesilgan. O‘g‘irlangan mol-mulk miqdoridan
qat’iy   nazar   o‘n   barobar   qilib   undirib   olgan.   Eftallar   o‘z   tashqi   siyosatlarida
harbiy kuchga suyanganlar. Ularning juda kuchli qo‘shini bo‘lgan. Uning asosiy
qismini suvorilar tashkil etgan. Eftal suvorilari gurzi va qilich (shamshir) bilan
qurollangan. Ular kamondan o‘q uzishda mohir mergan bo‘lishgan. Xitoyliklar
ularni   mohir   kamonboz   deb   ham   ta’riflashgan.   Bu   davrda   otliq   qo‘shin   asosiy
ahamiyat kasb etgan. 1.2. Aydogdi Kurbanovning “The history and archaeology of the
hephthalites” (Eftalitlar tarixi va arxeologiyasi) asari Eftaliylar davriga oid
muhim manba.
Jamiyatda   yerga   bo‘lgan   egalik   munosabatlar   paydo   bo‘la   borishiga
qaramasdan,   antik   xo‘jalik   elementlari   va   hatto   ibtidoiy   jamiyatning   qoldiq
sarqitlari   ham   saqlanib   qolgan.   Qular   mehnatidan   foydalanish   davom   etgan.
Xalqning   urf-odat   va   turmush   tarzida   eski   tuzum   davrining   sarqitlari   keng
qo‘llanilgan.   Oddiy   eftaliy   vafot   etganda   tuproqqqa   qo‘yilgan,   boylarning
murdasini   esa   maxsus   tayyorlangan   tosh   dahma   (yodgorlik   toshi,   maqbara)   ga
ko‘mishgan. 
Yangi o‘zlashtirilgan yerlarda zodagon dehqonlarning qalin va katta-katta
xom   g‘ishtdan   urib   chiqilgan   hamda   mustahkam   asos   “fundament”   ustiga
qurilgan qo‘rg‘onlari, istehkomlari yuzaga kela boshlagan. Istehkomlarning to‘rt
burchagi   baland   minoralar   bilan   mustahkamlanib,   devor-u   yo‘llari   bir   necha
qator   kamondan   o‘q   uzgich   nishon   tuynuklari   bilan   ta’minlangan.   Qalin
mudofaa   qo‘rg‘onlar   ilk   o‘rta   asrning   o‘ziga   xos   me’morchilik   namunalaridan
bo‘lib,   Naxshab   vohasidagi   Zahoki-Moron   qal’asi,   Buxorodagi   Shahri   Vayron,
Xorazmdagi Fir qal’si shular qatoridandir. 
Vohalarni   tashqi   dushmandan   himoya   qilish   maqsadida   bir   necha
chaqirimlab uzunlikdan qalin devorlar  barpo etilgan. Samarqand vohasidagi  12
ta   darvozaga   ega   bo‘lgan   “Devori   qiyomat”,   Buxoro   vohasidagi   uzunligi   336
kilometrli   “Kampirak”,   Toshkent   vohasidagi   “Kampirdevor”   istehkom   devorlari
shular   jumlasidandir.   Bu   davr   me’morchiligida   qasrlar   qurilishi   ayniqsa
ahamiyatli   bo‘lgan.   Qasrlar   odatda   2   qavatli,   shipi   tekis,   gumbazsimon   va
ravoqsimon yopilgan bir necha xonadan iborat bo‘lgan.
Arxeologik   qazishmalarda   eftallar   davri   qatlamlarida   sosoniylar
tangalarining   tez-tez   qayd   etilishi   buning   yorqin   dalilidir.   Keyinchalik   eftallar
sosoniylar shohi Varaxran V tangalariga taqlidan old tomonida qulog‘iga halqa
taqqan   tojdor   podshox,   orqa   tomonida   esa   markazda   otashdon   va   ikki   atrabon
tasvirlari   so‘qilgan   kumush   tangalar   zarb   qiladilar.   Bulardan   tashqari,   Buxoro, Poykand,   Vardana,   Naxshab,   Samarqand   va   Xorazmda   mahalliy   hokimliklar
tomonidan   chiqarilgan   chaqa   tangalar   mamlakat   ichki   savdosida   keng
muomalada bo‘lgan. Bu shubhasiz, mamlakatning ijtimoiy va iqtisodiy hayotida
mahalliy hokimliklar katta nufuzga ega ekanidan dalolat beradi.
Ammo   keyinchalik   markaziy   hokimiyatning   zaiflashuvi   va   kichik-kichik
mayda   hukmdorlarning   raqobatlari   natijasida   VI   asrning   o‘rtalariga   kelib
Eftalitlar   davlati   asta-sekin   yemirila   boshladi.   565-yilda   Naxshab   (hozirgi
Qarshi) shahri yaqinida bo‘lib o‘tgan jangda Eftaliylar armiyasi Turk xoqonligi
kuchlari   tomonidan   tor-mor   qilinadi.   Eftaliylar   davlati   hududi   Eron   va   Turk
xoqonligi tomonidan bo‘lib olinadi. Amudaryo chegara bo‘lib qoladi.
Eftallarning kelib chiqishi ko‘chmanchi qabilalarga mansubligi tufayli ilk
o‘rta  asr  Xitoy  manbalarida ularning yurtida shaharlarning  yo‘qligi,  o‘zlari   esa
o‘tloqlarga   boy   yaylovlarda   kigiz   o‘tovlarda   yashashi   ta’riflanadi.   VI   asr
Vizantiya   muarrixlarining   asarlarida,   aksincha,   ularning   “shaharlik”   ekani
ta’kidlanadi.   Biri   ikkinchisiga   zid   bunday   ma’lumotlarning   har   ikkisida   ham
ma’lum   darajada   asos   bor   albatta.   Chunki   O‘rta   Osiyo,   Xuroson,   Sharqiy
Turkiston   va   Shimoli-G‘arbiy   Hindiston   yerlarini   zabt   etgach,   ko‘chmanchi
chorvador   eftallar,   shubhasiz,   bu   viloyatlardagi   obod   dehqonchilik   vohalariga,
hunarmandchilik, ichki va tashqi savdo rivoj topgan katta-kichik shaharlarga ega
bo‘ladilar. Yillar o‘tishi bilan omilkor mahalliy aholi bilan qon-qarindosh bo‘lib,
qorishib ketadilar. Natijada ularning bevosita vorisiga aylanadilar.
Ilk   o‘rta   asrlar   davri   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotda   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   yirik   markazlardan   biri   Buxoro   edi.   To‘g‘ri   to‘rtburchak   shakldagi
ushbu   shaharning   asosi   21   gektar   bo‘lib,   bu   yerda   mustahkam   himoya
inshootlari,   hukmdor   saroyi,   mafkuraviy   inshootlar,   turar-joy   qoldiqlari   ochib
o‘rganilgan.   Topilgan   moddiy   madaniyat   buyumlari   Buxoro   ilk   o‘rta   asrlardan
boshlab   O‘rta   Osiyoning   yirik   madaniy   va   iqtisodiy   markazlaridan   biri
bo‘lganligidan   dalolat   beradi.   Shuningdek   bu   davrda   shaharning   yettita
darvozasi   bo‘lib,   bu   holat   uning   muhim   savdo-tranzit   yo‘li   ustida
joylashganligidan dalolat beradi. Eftaliylar davrida hunarmandchilik ham rivojlangan. Ayniqsa, kulolchilik,
shishasozlik,   chilangarlik,   bo‘zchilik,   zargarlik,   qurolsozlik   kasb-hunarlari
ravnaq   topgan.   Chochda   yasalgan   o‘q   va   yoy   “kamoni   chochiy”   nomi   bilan
mashhur   bo‘lgan.   Katta-kichik   shaharlar   soni   ko‘paygan.   Birgina   Zarafshon
vohasida   Rivdad,   Kushoniya,   Xariman,   Arqud,   Romitan,   Varaxsha,   Poykand
kabi savdo-hunarmandchilik shaharlari mavjud edi. Ayrim ma’lumotlarga ko‘ra
Poykand shahri eftaliylarning poytaxti bo‘lgan.
Eftaliylar   davrida   dehqonchilik   asosan   sug‘orma   dehqonchilikka
asoslangan   edi.   Qadimgi   ziroatkorlar   katta   va   kichik   daryolar,   jilg‘alar   suvlaridan
foydalanganlar.   Bunday   sharoitda   kanallar   qazish   va   ularni   mavsumiy   tozalab
turish muhim ahamiyat kasb etgan. Vaxsh vohasidan, Ustrushonadan, Sug‘ddan,
Xorazmdan   va   Toshkent   vohalaridan   shunday   kanallarning   izlari   topib
o‘rganilgan.   Bu   davrda   tog‘oldi   mintaqalarida   joylashgan   adr   yerlarga   suv
chiqarib, obod etishda o‘q, gupchak va tishli g‘ildirakka asoslangan va o‘z davri
uchun ancha-muncha murakkab gidrotexnikainshootlari: charxparrak, chig‘ir va
boshqalardan   foydalaniladi.   Yangidan   o‘zlashtirilgan   yerlarda   zodagon
dehqonlarning   qalin   va   ulkan   xom   g‘ishtlardan   urib   chiqilgan   baland   tagkursi
ustiga bino qilingan ko‘shklari, atrofi baland devorlar bilan o‘ralgan istehkomli
qo‘rg‘onlar-u   hashamatli   qasrlar   bilan   bir   qatorda   mehnatkash   qo‘shchilarning
ko‘pdan-ko‘p istehkomsiz qishloqlari va mayda turar joylari qad ko‘targan edi.
Qashqadaryo   va   Zarafshon   vodiylarida   g‘alladan   tashqari   sholi   ham
yetishtirilgan.   Xitoy   manbalarida   qayd   etilishicha,   V-VI   asrlarda   Sharqiy
Turkiston va O‘rta Osiyo yerlarida ko‘plab g‘o‘za ekilar edi. O‘rta Osiyo paxta
tolasi   Xitoyda   ham   mashhur   bo‘lgan.   Tog‘   va   tog‘   oldi   yerlaridagi   aholi
yilqichilik   bilan   shug‘ullangan.   Farg‘ona   vodiysida   zotdor   arg‘umoqlar
ko‘paytirilar   edi.   Yangi   yer   egaligi   munosabatlarining   tarkib   topa   boshlashi
bilan   sug‘oriladigan   yer   maydonlarining   ma’lum   bir   qismi   mulkdor   zodagon
tabaqa   vakillari   “dehqonlar”   qo‘lida   to‘plana   boshlagan   edi.   Buning   natijasida
qishloq   jamoasining   erkin   qo‘shchilari   ma’lum   darajada   zodagon   dehqonlar
asoratiga tushib, ularga qaram kadivarlarga aylanib boradi. IV-V asrlar O‘rta Osiyoning pul muomalasida sezilarli o‘zgarishlar bo‘lib
o‘tadi.   Bu   o‘zgarishlar   tangalar   zarb   etishning   markazlashuvi   hamda
mintaqaning turli hududlarida zarbxonalarning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq edi.
Bu   davrning   boshlarida   E.   Rtveladzening   tadqiqotlariga   ko‘ra,   shimoliy
Toxaristonda   kushon   tangalari   va   ularga   taqlid   qilib   zarb   etilgan   tangalar
muomalada bo‘lgan. Butun V asr davomida Termizda mahalliy hukmdor tasviri
tushirilgan   mis   tangalar   zarb   etilgan.   Chag‘aniyonda   shaxanshoh   Pero‘z   (459-
448) yillar davridan boshlab juda ko‘plab sosoniylarning kumush tangalari kirib
keladi.
Buxoro   Sug‘dida   o‘ng   tomonida   soqoldor   hukmdorlar   tasviri   tushirilgan
kumush va mis tangalar zarb etilgan bo‘lsa, Samarqand Sug‘dida V-VI asrlarda
ters   tomonida   tik   turgan   kamonchi   tasviri   tushirilgan   kumush   tangalar   zarb
etilgan.   Qarshi   vohasida   o‘ng   tomonida   podsho   boshini   tasviri   tushirilgan
mahalliy   kumush   va   mis   tangalar   muomalada   bo‘lgan.   Xorazmda   esa   o‘ng
tomonida   hukmdor   boshi,   ters   tomonida   otliq   chavandoz   tasviri   tushirilgan
kumush va mis tangalar zarb etilgan.
Bu davrda O‘rta Osiyo shahar va qishloqlarida oltin, kumush, Badaxshon
lalisi,   hunarmandchilik   buyumlari,   harbiy   qurol-yaroqlar,   turli   taqinchoqlar,
rangli   shisha   va   shisha   buyumlar,   turli   xil   mevalar,   ip-gazlama,   qorako‘l   teri,
zotdor otlar bilan savdo qilinardi. Termiz, Naxshab, Kesh Samarqand, Poykand,
Buxoro,   Choch,   Varaxsha   kabilar   o‘sha   davrdagi   yirik   savdo-sotiq   markazlari
edi.
Eftaliylar   podsholigida   sug‘d   tilining   keng   qo‘llanilganligi   to‘g‘risida
manbalar   yetarli   darajada   ma’lumot   berib   o‘tilganligini   ko‘rishimiz   mumkin.
So‘gd yozuvidan tashqari, undan bir oz farq qiluvchi buxor yozuvi, xorazmiy va
eftaliy   yozuvi   keng   tarqalgan.   Eftaliylar   davri   xalq   qo‘shiqlari   va   eposlari
Firdavsiy   “Shoxnoma”   sida   tasvirlangan.   Eftaliylar   podsholigida   har   xil   diniy
g‘oyalarga   e’tiqod   qilish   davom   etgan.   Bunga   asosiy   sabab   Eftaliylarning  juda
ko‘p   xalqlarni   siyosiy   birlashtirganligidir.   Bu   yerda   Zardushtiylik   Erondagiga
nisbatan   boshqacharoq   shaklga   ega   bo‘lgan.   U   Anaxit   va   Siyovushga   ehtirom ko‘rsatish   bilan   qo‘shilib   ketgan.   IV   asrda   Navro‘z   (Yangi   yil)   kuni
Zardo‘shtiylar erta tongda Siyovushning Buxorodagi qabriga kelib xo‘roz so‘yib
qurbonlik qilganlar. Bundan tashqari Vaxsh, Mitra, Anaxit (quyosh)ga sig‘inish
ham   mavjud   bo‘lgan.   Manixeizm,   Mazdak   ta’limoti   (Eronda),   buddizmning
yoyilishi o‘z yo‘lida davom etganligini ko‘rishimiz mumkin.
Bu   davrdagi   madaniy   hayot   dastavval   antik   davr   madaniy   ananalari
asosida   rivojlangan   bo‘lsada,   Kushon   davlati   xarobalarida   bir   nechta   mustaqil
davlatlar   va   mulklarning   paydo   bo‘lishi   o‘ziga   xos   mahalliy   madaniyatlarning
paydo   bo‘lishiga   imkon   yaratgan   edi.   Ilk   o‘rta   asrlarda   madaniyatining
shakllanishiga   shuningdek,   qo‘shni   davlatlar   avvalo,   Hindiston,   Eron,
Afg‘oniston,   Xitoy   bilan   hamda   ko‘chmanchi   chorvadorlar   bilan   bo‘lgan
aloqalar ham muhim ahamiyatga ega bo‘lgan edi. Bu davr me’morchiligi O‘rta
Osiyo   xalqlari   ijtimoiy   hayotidagi   o‘zgarishlarni   o‘zida   aks   ettiradi.
Shakllanayotgan   mulkdorlar   toifasi   O‘rta   Osiyoning   turli   hududlarida   yirik
qal’alar   qurib,   ular   atrofini   himoya   inshootlari   bilan   o‘rab   oladilar.   Bunday
qal’alar   vohalarda   ko‘pincha   tabiiy   tepaliklar   ustiga   bunyod   etilgan.   Bunday
qal’alar   Xorazm,   Toxariston,   Sug‘d,   Ustrushona,   Marv   hududlaridan   topib
o‘rganilgan. Me’morchilikda asosan tosh, paxsa, xom g‘isht va yog‘och qurilish
materiali sifatida ishlatiladi.
Olib borilgan arxeologik tadqiqotlar ilk o‘rta asrlar O‘rta Osiyoda shahar
madaniyati taraqqiy etganligidan dalolat beradi. Jumladan, V asrda Panjikentda
nisbatan qadimgiroq bo‘lgan qishloq o‘rniga yangi shahar barpo etiladi. 
Yanada   qadimiyroq   davrda   asos   solingan   ushbu   ko‘hna   shahar   ilk   o‘rta
asrlar   davriga   kelib   kengayib   boradi   va   V-VI   asrning   boshlariga   kelganda   uch
qismli   yirik   markazga   aylanadi   hamda   umumiy   maydoni   18   gektarga   yetadi.
Poykand qazishmalarida ilk o‘rta asrlarga oid   ko‘plab moddiy madaniyat   buyumlari
topilgan   bo‘lib,   ular   haqiqatdan   ham   Poykand   bu   davrda   arab   manbalarida
ta’riflanganidek ,  “Madina-at-tujjor”, - “Savdogarlar shahri”  bo‘lganligidan dalolat
beradi. Shu davr moddiy madaniyat yodgorligi sifatida Xorazmdagi Tuproqqal’a
xarobasini   ham   ko‘rsatish   mumkin.   Bu   qal’a   o‘zining   istehkom   devoriga   ega
bo‘lib,   qal’a   ichidagi   to‘g‘ri   yo‘naltirilgan   ko‘chalar   shaharni   10   ta   mavzega
bo‘lib   turgan.   Shaharning   shimoliy-g‘arbiy   qismida   ko‘tarma   supa   ustiga   xom
g‘ishtdan saroy qurilgan. Uning yonida ark binosi bo‘lgan. Shuningdek, 100 ga
yaqin   turar   joy,   xo‘jalik   binolari,   8   ta   saroy   zali   xarobalari,   qadimgi   xorazmiy
yozuvidagi 80 tadan ortiq hujjatlar topilgan. Eftaliylar me’morchiligining ajoyib
namunalaridan   biri   Buxoro   yaqinidagi   Varaxsha   saroyidir.   Bu   qo‘rg‘on   ulkan
kvadrat shakldagi tepa ustiga qurilgan. Devorlari ganch qilinib, devoriy suratlar
bilan   bezatilgan.   Xonalar   keng-keng   bo‘lib   qalin   devorlar   bilan   bir-biridan
ajralib turgan.
Tadqiqotchilarning   fikricha,   bu   davrda   zardo‘shtiylik   diniga   O‘rta
Osiyoning   markaziy   va   shimoliy   hududlarida   sig‘inishgan   bo‘lsa,   mintaqaning
janubiy   hududlarida   buddaviylik   dini   tarqalgan   edi.   Buddaviylik   dinining
ibodatxonalari   Qoratepa,   Fayoztepa   (Termiz),   Ushturmullo   (Kobadiyon),
Ajinatepa,   G‘ishttepa,   Qalaikofirnihon   (Toxariston),   Marv   kabilardan   topib
tadqiq   etilgan.   Govurqaladan   xristianlik   ibodatxonasi   qoldiqlari   va   xristianlar
dafn   etilgan   qabriston   ochib   o‘rganilgan.   Sug‘dning   ayrim   hududlarida
(Samarqand va  Panjikent) ham xristianlik tarqalganligi haqida malumotlar bor.
III asrning ikkinchi yarmidan boshlab O‘rta Osiyoda moniylik dini tarqala
boshlaydi.   Ayrim   tadqiqotchilarning   fikricha,   Moniylik   diniga   asosan   Sharqiy
Turkiston va qisman Chag‘aniyon hamda Sug‘d aholisi e’tiqod qilgan.
Chorvador   aholi   turkiycha   so‘zlashar,   turkiy   til   tobora   ko‘proq   yoyila
boshlagan   edi.   O‘troq   aholining   katta   qismi   sug‘diy   tilida   so‘zlashar   edilar.
Sug‘diy tili va yozuvi Ettisuv Farg‘onadan o‘tib Sharqiy Turkistonga qadar yetib
boradi.   Bundan   tashqari   xorazm,   kxaroshtiy,   buxoro   yozuvlari   ham   mavjud
bo‘lgan.   So‘g‘d   yozuvi   eftalitlar   yozuvi   asosida   paydo   bo‘lgan.   Syuan
Szyanning   yozishicha   u   25   ta   harfdan   iborat   bo‘lib   xat   chapdan   o‘ngga   qarab
ko‘ndalangiga   yozilgan.   Bunday   yozuv   namunalari   Zangtepa,   Qoratepa,
Afrosiyob xarobalaridan, Kofirqal’adan topilgan. Ilk o‘rta asrlarda O‘rta Osiyo xalqlari   san’ati   devoriy   sur’atlar,   haykaltaroshlik,   turli   taqinchoq   buyumlari
orqali   izohlanadi.   Devoriy   suratlar   Dulbarjin   (Avg‘oniston),   Varaxsha,
Afrosiyob,   Panjikentdan   topib   o‘rganilgan   bo‘lsa,   Quyovqo‘rg‘on,   Vaxshi
vohasi,   Afg‘onistondagi   Chaqaloqtepa,   Yerqo‘rg‘ondan   turli   hajmdagi
haykallar,   zargarlik   buyumlari   topib   o‘rganilgan.   Umuman   olganda,   boy
bezaklar, sopol, metall idishlar, devoriy suratlar, hatto kiyimlardagi tasvirlar bu
davrda O‘rta Osiyodagi tasviriy san’atning rivojidan dalolat beradi.
Hunarmandchilikning   kulolchilik   sohasi   mahsulotlari   odmilashadi   va
dag‘allashadi. Bunday holat garchi Xorazm, Buxoro va Qashqadaryo vohalarida
yaqqol kuzatilsada, ammo u asriy madaniy an’analari kuchli bo‘lgan Toxariston
va Sug‘dda deyarli sezilmaydi. Aksincha, bunday vohalarda ko‘chmanchilar tez
orada o‘troqlashib, mahalliy aholi bilan qorishadi va uning ijtimoiy-iqtisodiy va
madaniy hayotida faol ishtirok etadi. 
II BOB. AYDOGDI QURBONOVNING  “State Building by the Hephthalites
(White Huns) in the Fourth Through Sixth Centuries”  (IV-VI asrlarda
eftalitlar (Oq xunlar) tomonidan davlat qurilishi) ASARIDA
EFTALIYLAR DAVLATI TARIXSHUNOSLIGI.
2.1. Aydogdi Kurbanovning “State building by the hephthalites
(white huns) in the fourth through sixth centuries” (IV-VI asrlarda
Eftalitlar (oq xunlar) tomonidan davlat qurilishi) asarida Eftaliylar davri
davlat boshqaruvi haqidagi tarixiy ma’lumotlar tahlili.
Markaziy Osiyo hududida turli davrlarda turli xalqlar yashab o‘tib, tarixda
o‘ziga xos iz qoldirib ketganlar.
Markaziy   Osiyo   jumladan,   O‘zbekistonning   ilk   o‘rta   asrlar   davriga   oid
bo‘lgan   davlatchilik   tarixiga   nazar   solsak   bu   davrda   ko‘plab   mayda   va   yirik davlatlarning   shakllanishi   hamda   ularning   tarix   sahnasidan   ketishi,   shu   bilan
birga o‘ziga xos iz qoldirib ketganligini guvohi bo‘lamiz. O‘rta Osiyo, jumladan
O‘zbekistonning   ilk   o‘rta   asrlar   davrida   bu   hududga   turli   xalqlarning   kirib
kelishi   davom   etdi.   V   asrning   birinchi   choragida   Sharqdan   Sirdaryo   va   Orol
bo‘ylari orqali ko‘chmanchi aholi – kidariylar ( yuechji yoki toharlarning avlodi)
kirib   keladi.   Kidar   ismli   hukmdor   yo‘lboshchilik   qilgani   uchun   ular   kidariylar
nomi   bilan   tilga   olinadi.   Kidariylar   bilan   sosoniylar   o‘rtasida   ziddiyatlar
kuchayib, ular o‘rtasida bir necha marta qurolli to‘qnashuvlar bo‘ladi. 456-yilda
bo‘lgan   navbatdagi   jangda   kidariylar   sosoniylardan   qaqshatgich   zarbaga
uchradilar. Ayni paytda, shimoldan janubga siljib kelayotgan eftaliylar bosimiga
uchrab, shimoliy Hindiston tomon chekinishga majbur bo‘ladilar va u yerda 75
yilcha   hukmronlik   qiladilar.   Eftaliylarning   etnik   tarkibi,   davlat   tashkil   etishlari
xususida   tarixiy   manbalarda   turli   xil   qarashlar   mavjud.   Ular   eramizning   V-VI
asrlarida katta hududni qamrab olgan ulkan davlatga asos soladilar. 
Eftaliylar   davlatining   eng   yuqori   cho‘qqiga   ko‘tarilgan   davrida   davlat
chegaralari   sharqdan   g‘arbga   tomon   –   Xo‘tandan   (Sharqiy   Turkiston)   Eron
chegaralarigacha, shimoldan janubga tomon – hozirgi Qozog‘iston cho‘llaridan
shimoliy   g‘arbiy   Hindistonga,   ya’ni   Markaziy   Osiyoning   katta   qismi,
Afg‘oniston,   Pokiston   Hindiston   va   Xitoygacha   bo‘lgan   yerlargacha   bo‘lgan
hududlarga   yetib   borgan.   Eftaliylar   turli   manbalarda   turlicha,   jumladan   arman
manbalarida   “heptal”,   “hettal”,   “tetal”;   yunon   manbalarida   “eftalit”,   “abdel”,
“eftal”, “oq xunlar”, arab manbalarida “xaytal”, “xetal” kabi nomlar bilan tilga
olinadilar. Hind manbalarida “xuna”, arab manbalarida garchi xaytal nomi bilan
tilga   olinsalarda,   ba zi   hollarda   ularni   turklar   deb   ham   tilga   olingan.   Arman‟
manbalarida esa ular kushonlarning avlodi deb ta kidlanadilar. 	
‟
Xitoy   manbalarida   eftaliylar   “e-da”,   “e-diyen”,   “i-dan”,   “e-ta-i-lito”   deb
tilga olinadilar. Yuqorida tilga olingan nomlardan eftalit nomi ilmiy muomalaga
qabul   qilingan.   Markaziy   Osiyoning   IV-V   asrlar   tarixi   deyarli   chuqur
o‘rganilmagan.   Buning   asosiy   sababi   bu   davrga   oid   manbalarning   kamligi   va
ma lumotlarning   to‘liq   emasligi   bilan   izohlanadi.   Arxeologik   materiallar   esa	
‟ kam   va   ba zi   hollarda   aniq   davrni   ko‘rsatmaydi.   Numizmatik   dalillar   7   esa‟
ma lum   miqdorda   tarixni   yoritib   bersada,   ular   asosan   pul   muomalasiga	
‟
tegishlidir.   O‘rta   asr   tarixchilarining   asarlari   orqali   bizgacha   eftaliylar   haqida
qiziqarli   ma lumotlar   yetib   kelgan.   VI   asr   Vizantiya   tarixchisi   Prokopiy	
‟
Kesarskiy eftaliylarni  xun xalqlari  deb yuritsada lekin tashqi  ko‘rinish jihatdan
katta   farq   borligini   ta’kidlaydi.   Boshqa   yana   bir   VI   asr   Vizantiya   tarixchisi
Agafiy   Mirinskiy   “Eftaliylar   –   bu   xunlardir”   deb   ta’kidlaydi.   Eftaliylar
to‘g‘risidagi   ma’lumotlar   boshqa   Vizantiya   mualliflari,   jumladan   Prisk
Paniyskiy   (V   asr),  Menandr   Protektor   (VI   asr),   Zaxariy  Ritor   (VI   asr),   Kozma
Indikoplava   (VI   asr),   Feofilat   Simokatta   (VII   asr)   asarlarida   uchraydi.   Feofan
Vizantiyskiyning   ma lumot   berishicha   eftaliylarning   hukmdori   Vahshunvor	
‟
Eftalon bo‘lib, xalq uning nomi bilan yuritilgan. 
Ammian   Martsellin   o‘zining   “Rim   tarixi”   asarida   eftaliylarning   tashqi
ko‘rinishi,   ularning   ko‘mish   marosimlari,   sosonoiylar   bilan   aloqalari   haqida
qimmatli   ma lumotlarni   keltirib   o‘tadi.   Xitoy   manbalarida   esa   eftaliylarning	
‟
kelib chiqishi haqida turli qarashlar mavjud. Ularning birida eftaliylar gaogyuy-
turk   qabilalarining   bir   tarmog‘i,   boshqa   bir   manbada   esa   yuechjilarning   bir
avlodi,  yana  bir   manbada  esa   kangyuylarning  avlodi   deb  talqin  etiladi.  VII   asr
xitoy   muarrixi   VeyChiye   o‘zining   “Si-fan-chi”   asarida,   –   “Eftaliylarning   kelib
chiqishini   aniqlash   ular   haqidagi   ma lumotlarning   uzoq   mamlakatlardan	
‟
keltirilgani   va   boshqa   tillarda   ularning   buzib   talaffuz   etilishi   va   qadimiyligi
tufayli   ancha   qiyin   va   imkoni   yo‘qligini”   ta’kidlaydi.   VII   asr   boshlarida   Li
Yanshou   tomonidan   yozilgan   xitoy   solnomasi   “Beyshi”da,   –   “Yeda   xonadoni
Katta   Yuechjilarning   bir   avlodidan   kelib   chiqqan”   deb   ta kidlanadi.   Ular	
‟
haqidagi   ma lumotlarni   518-yilda   eftaliylar   shohi   Mihirakul   dargohiga   elchi	
‟
bo‘lib   kelgan,   sayyoh   Sun   Yun   hamda   629-645   yillarda   Hindiston   budda
ibodathonalari   ziyoratiga   kelgan   budda   kohini   Syuan   Tszyan   asarlarida   ham
uchratishmumkin.   Syuan   Szyanning   asosiy   maqsadi   buddaviylik   ziyorati
bo‘lsada   uning  Xitoyga   qaytgach   yozib  qoldirgan  “Da   Tan  Siyuy   Szi”   (Buyuk
Tan   davri   g‘arbiy   o‘lkalari   haqidagi   yozishmalar)   nomli   asarida   o‘nlab   o‘sha davr davlatlari haqida ma lumotlar keltiradi. Markaziy Osiyo davlatlari haqidagi‟
qiziqarli   lekin   uzuq   yuluq   ma lumotlarni   727-yilda   Shimoliy   Hindistonga	
‟
sayohat   qilgan   Vey   Sze   hamda   Xey   Chao   yozishmalarida   ham   uchratish
mumkin.
Eftaliylar   davrining   ijtimoiy-iqtisodiy   munosbatlarining   o‘ziga   xos
tomonlaridan   biri   bu,   yangi   ijtimoiy   munosabatlarning   shakllanishidir.
Arxeologik materiallarning guvohlik berishicha bu davrga kelib davlatda siyosiy
tarqoqlik   va   markazga   bo‘ysunmaslik   yuz   bergan.     Eftaliylarning   bosqinchilik
harakatlari, so‘ngra ularning birlashgan  dushman kuchlariga qarshi  olib borgan
janglari   –   ishlab   chiqarish   kuchlarining   pasayishiga,   sug‘orma   maydonlarining
hamda   shaharlarning   qisqarishiga   sabab   bo‘ldi.   S.P.   Tolstov   hamda   K.V.
Treverning ta kidlashicha eftaliylar orol bo‘yi massagetlarining avlodlari bo‘lib,	
‟
ularda   boshqalarga   nisbatan   jamoaviy   –   demokratik   an analar   saqlanib   qolib,	
‟
oilaviy turmushda poliandriya (ko‘p erlik) mavjud bo‘lgan. Xitoy manbalaridan
biri “Beyshi”da “Aka-ukalar bitta xotinga ega bo‘lganlar 1
. Aka-ukasi bo‘lmagan
erning   xotini   bir   uchli   qalpoq   kiyib   yurgan,   ko‘p   erliklar   esa   ularrning   soniga
qarab   qalpoqlarining   uchini   ko‘paytirganlar,   kiyimlarida   ham   shuncha   yeng
bo‘lgan”.   Shunga   o‘xshash   ma lumotlar   “Suyshu”   da   ham   bo‘lib,   bu   kabi	
‟
odatlar   K.V.   Treverning   ta kidlashicha   massagetlar   orasidagi   bo‘lgan   odatlar	
‟
eftaliylar jamoasi orasida ham saqlangan. “Beyshi”da aytilishicha eftaliylarning
yuqori   qatlamida   ko‘p   xotinlik   mavjud   bo‘lgan.   “Lyanshu”   da   esa
zodagonlarning   oltin   va   qimmatbaho   toshlar   bilan   bezatilgan   kiyimlar
kiyganliklari aytiladi. Manbalardan ma lumki eftaliylarda sochlarini qirib yengi	
‟
kalta   uzun   ko‘ylak   kiyish   odat   bo‘lgan.   Eftaliylarning   ana   shunday   kiyinish
madaniyatlaridan guvohlik beruvchi  ma lumotlar  Sharqiy Turkiston hududidan
‟
topilgan va V-VI asrlarga oid bo‘lgan devoriy suratlarda aks etgan. Ilk o‘rta asr
So‘g‘d   va   Toharistondagi   ayollar   kiyimlari   esa   devoriy   suratlar,   terrakota   va
haykalchalardagi  tasvirlardan eftaliylarga  xos tunik shakldagi  keng va tor  qilib
1
  Kurbanov,   A.   The   History   and   Archaeology   of   the   Hephthalites.   Bonn,   Germany:   Habelt   Verlag.
2013. tasvirlangan   ust   kiyim   va   ularning   ustida   kamzulchalar,   bosh   kiyimlari,
shalvarlari   turlari   ma lum.   “Beyshi”   da   aytilishicha   taxt   otadan   o‘g‘ilga‟
o‘tmagan, aksincha taxtga avlodning munosib kishisi o‘tirgan. Turli manbalarda
eftaliylarning   hayot   tarzi   turlicha   talqin   etiladi,   jumladan,   Xitoy   manbalarida
ularni   ko‘chib   yuruvchi   qabilalar   deyilsa,   vizantiya   va   arman   manbalarida
ularning   bir   qator   yirik   shaharlarni   boshqarganliklari   qayd   etiladi.   Agar
tadqiqotchilarning   xulosalariga   tayansak   eftaliylarning   janubiy   Amudaryo
hududlaridagi   qismi   avvalgidek   ko‘chmanchilik   hayot   tarzida   qolgan  bo‘lsalar,
O‘rta   Osiyodagi   qismi   esa   o‘troq   bo‘lib,   hatto   mahalliy   aholi   bilan   birikib
ketganlar.   Eftaliylarning   boshqaruvga   oid   turli   unvon   va   mansablari
kushonlardan o‘tib, so‘ngra ularning ayrimlari, hatto sosoniylar tomonidan ham
qabul   qilingan.     Jumladan   “kanurang”   (chegara   qo‘riqchisi)   unvoni   dastlab
kushonlar,   so‘ngra   eftaliylar   va   sosoniylarda   ham   joriy   etilgan.   V-VI   asrlarda
O‘rta   Osiyoda   shahar   qurilishi   rivojlana   boshlaydi.   S.P.   Tolstovga   ko‘ra
Xorazmdagi  Xonqa-qala, Ko‘hna – uays, Baroqtom kabi  bir  qator yodgorliklar
xioniy-eftaliylar   qabilalari   tomonidan   saqlanib   qolgan.   Ular   orasida   uchta
qal adan iborat bo‘lgan Baroq-tom yodgorligidir. Baroq-tom I yodgorligida ikki	
‟
qavatli   bino   saqlangan.   Ikkinchi   qavatdagi   marosimlar   xonasida   xattoki   gilam
izlari   saqlanib   qolgan.   Tarixiy   manbalar   va   ularning   tadqiq   etilishi   natijasida
olimlarning xulosalariga ko‘ra eftaliylar davlatining poytaxti turlicha keltiriladi.
B.G‘.   G‘ofurov   ularning   poytaxti   Poykend   desa,   V.V.   Bartold   esa   Badaxshon
bo‘lgan   degan   fikrni   ilgari   surgan.   S.P.   Tolstov   esa   Poykend   poytaxt   sifatida
mashhur bo‘lganini ta’kidlaydi.
Bu   davrda   yangi   tipdagi   ko‘rkam   va   gavjum   shahar-qal’alar   vujudga
keladi.   Xorazmdagi   Berkutqal’a,   Bozorqal’a,   Toshkentdago   oqtepa   shular
jumlasidandir.   Bir   necha   oilalardan   tashkil   topgan   mazkur   manzilgohlar   qalin
paxsa devorlar bilan o‘ralgan.
Eftaliylar   davri   madaniyati   xususida   gap   borganda   shuni   qayd   etish
lozimki,   bu   paytlarda   o‘lkada   juda   ko‘p   moddiy   va   ma’naviy   yodgorliklar
bunyod   etiladi.   Bu   davrning   moddiy   madaniyatiga   oid   yodgorlik   sifatida Xorazmdagi   Tuproqal’a   to‘g‘risida   ma’lumot   keltirib   o‘tish   joizdir.   Uning
tuzilishi to‘g‘ri burchakli bo‘lib (500 x 360m), gumbazsimon yo‘lakli va burjli
mudofaa bilan o‘ralgan 2
.
Shuningdek, Eftaliylar davri qo‘shiqlari va epolari Firdavsiyning mashhur
«Shohnoma»sida   ham   o‘z   ifodasini   topgan.   Eftaliylarda   kishilar   turli   dinlarga
e’tiqod   qilganlar.   Eng   keng   tarqalagan   din   –   zardushtiylik   bilan   bir   qatorda
budda dini ham ancha rasm bo‘lgan. Xullas Eftaliyla davrida o‘lkamiz odamlari
o‘ziga xos boy madaniy va ma’naviy turmush tarzini yaratib, undan bahramand
bo‘lishga harakat etganlar. Ayni chog‘da ular o‘zlaridan keyingi avlodlari uchun
ham   munosib   iz   qoldirganlarki,   bunga   ularning   davriga   oid   turli   hududlardan
topilgan ko‘plab noyob topilmalar, asori atiqalar guvohdir.
2.2.Eftaliylar davrida ijtimoiy va iqtisodiy hayot. Pul muomalasi va
Eftaliylarning moddiy va ma naviy madaniyati.‟
Ilk   o‘rta   asrlardayoq   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotda   muhim   o‘zgarishlar   yuz
berdi.   Vohalarda   yirik   sug‘orish   inshootlari   barpo   etilib,   yangi   yerlar
o‘zlashtirish  ishlari  kengayib bordi. Yangi  yerlarni  o‘zlashtirish ishlariga  urug‘
boshliqlari,   qishloq   oqsoqollari   boshchilik   qiladi.   Shu   bois   ular   o‘zlashtirilgan
yerlarni   katta   qismini,   sug‘orish   inshootlari   yonidagi   yerlarni   egallaydilar.   Shu
tariqa katta yer egaligiga asoslangan mulkdorlar tabaqasi shakllanadi, ular bora-
bora  ziroatkor   aholi  ustidan  hukmronlik qila  boshlaydilar. O‘sha  zamonda  ular
dehqonlar   deb   atalgan.   Dehqonlarning   shaharlarda   hashamatli   uylari,
qishloqlarda   esa   qo‘rg‘onlari   bo‘lib,   xizmatkor-cho‘rilarga,   qo‘riqlovchi
choparlarga ega bo‘lgan. V asrlarda obikor yerlarning asosiy qismi hali qishloq
jamoalarining   qaramog‘ida   edi.   Qishloq   jamoalarida   yashab,   yer   va   suvdan
iborat   umumiy   mulkda   o‘ziga   tegishli   yerlari   bo‘lgan   erkin   ziroatchilar
kashovarzlar   deyilar   edi.   Ularning   bir   qismi   o‘ziga   tegishli   yerlaridan   mahrum
bo‘lib,   bora-bora   kadivarlarga   aylanib   borganlar.   Kadivarlar   dehqonlar   yerini
2
  Kurbanov, A. "The Hephthalite Numismatics". M.: - 369–380. 2013. ijaraga   olib   ishlashga   majbur   bo‘ladi   va   dehqonlarga   qaram   tabaqaga
aylanadilar. Shu tariqa, qishloq ahli uch tabaqaga bo‘linadi. Eftaliylar davlatiga
birlashgan   aholining   etnik   tarkibi   xilma-xil   bo‘lgan.Ularning   ijtimoiy   iqtisodiy
hayoti   esa   bir-biridan   tubdan   farq   qilgan.   Eftaliylar   kelib   chiqishiga   ko‘ra
ko‘chmanchi   qabilalarga   mansubligi   tufayli   chorvachilik   bilan   shug‘ullanib,
yaylovlarda   kigiz   o‘tovlarda   yashaganlar 3
.   Ular   zabt   etgan   yerlarida   obod
dehqonchilik   vohalariga   hamda   savdosi   rivojlangan   shaharlarga   ega   bo‘ldilar.
Yillar   o‘tishi   bilan   ular   mahalliy   aholi   bilan   qorishib   ketadilar.   Tohariston   va
So‘g‘d   rivojlangan   dehqonchilik   va   bog‘dorchilik   markazi   hisoblanardi.
Qashqadaryo va Zarafshon vohalarida g‘alladan tashqari  sholi  ham yetishtirilar
edi.   Xitoy   manbalarida   qayd   etilishicha,   V-VI   asrlarda   Sharqiy   Turkiston   va
O‘rta   Osiyo   yerlarida   paxta   ekilar   edi.   Uning   tolasidan   oppoq   va   nihoyatda
mayin   mato   to‘qilgan.   Xitoy   bozorlarida   bunday   matoga   talab   katta   bo‘lgan.
Chunki   o‘sha   davrlarda   Xitoyda   hali   paxta   ekilmas   edi.   Aholining   dashtlarda
yashovchi   yarim   ko‘chmanchi   22   qismi   esa   chorvachilik,   hususan   mayda   va
yirik   shohli   hayvonlar   boqish,   tuyachilik,   tog‘li   va   tog‘   oldi   mintaqalarida   esa
yilqichilik   bilan   shug‘ullanganlar.   Farg‘ona   vodiysi   hamon   o‘zining   zotdor
arg‘umoqlari bilan mashhur bo‘lganlar. Ziroatkor yerlarning kattagina qismi hali
ham   qishloq   jamoalari   tasarrufida   bo‘lsa-da,   ammo   mamlakatdagi   yer
maydonlarining   ma lum   bir   qismi   dehqonlar   qo‘lida   to‘plana   borgan.   Buning‟
natijasida qishloq jamoasining kashovarz (erkin qo‘shchi) lari ma’lum darajada
dehqonlar   asoratiga   tushib   ularga   qaram   kadivarlarga   aylana   borgan.   Yirik
mulkdorlar,   zodagonlar   zulmi   va   asoratining   ortishi,   aholi   quyi   tabaqalari
huquqining poymol etilishi, ularning ayovsiz ekspluatatsiya qilinishi pirovardida
ijtimoiy adolat va haqqoniyat yo‘lidagi xalq harakatlari, g‘alayonlarining yuzaga
kelishiga sabab bo‘ldi. VI asr birinchi choragida Eronda boshlanib, O‘rta Osiyo
hududida ham keng tarqalgan Mazdak qo‘zg‘oloni buning yaqqol namunasidir.
Mazdakchilar   “Z”   harfi   bilan   boshlanadigan   4   narsaning   aholi   o‘rtasida   teng
3
  Kurbanov,   A.   The   History   and   Archaeology   of   the   Hephthalites.   Bonn,   Germany:   Habelt   Verlag.
2013. baham ko‘rilishini yoqlab chiqqandilar. Zamin (yer), Zar (oltin), Zo‘rlik (kuch,
hokimiyat)  va Zan (xotin). Mazdakchilar  ilgari surgan bu xil  g‘oyalardan shini
anglash   mumkinki,   ular   ijtimoiy   adolat   tushunchasini   birinchi   o‘ringa   qo‘yib,
bunda yer-mulk, boyliklarni aholi o‘rtasida barobar taqsimlashni talab qilganlar.
Ular   davlat   hokimiyati   tomonidan   fuqarolarning   dahlsizligi   va   qonuniy
huquqlarini   himoya   qilinishini,   ayollar   tengligini   yoqlaganlar 4
.   Biroq   o‘sha
davrda, sinfiy tabaqalanish tobora kuchayib, mulkiy tengsizlik avj olayotgan bir
paytda   mazdakchilik   g‘oyalarining   tantana   qilishi   yohud   hayiotga   tadbiq
qilinishi   mumkin   emas   edi.   Shu   bois   ham,   Mazdak   qo‘zg‘oloni   tez   orada
hukmron   tuzum   kuchlari   tomonidan   bostirildi.   Mazdak   va   uning   ko‘plab
tarafdorlari qo‘lga olinib qatl etildi. Shunga qaramay Eron va Turon aholisining
keng   qatlamlari   orasida   Mazdak   g‘oyalari   saqlanib,   ularning   haq,   adolat
yo‘lidagi   kurashlariga   xizmat   qildi.   Eftaliylar   davriga   kelib   Buyuk   ipak   yo‘li
ustidan   ularning   nazorati   o‘rnatilgach,   xalqaro   savdoda   faol   ishtirok   eta
boshlaydilar.   Ayniqsa   ularga   tobe   bo‘lgan   so‘g‘d   savdogarlari   Xitoy   va
Vizantiya o‘rtasidagi savdoda vositachilik qilganlar. Qadimda Xitoy, Hindiston
va   Baqtriya   bilan   So‘g‘d   orasida   to‘g‘lar   orqali   so‘qmoqlar   o‘tkazilib,   daralar
ustidan   yengil   osma   ko‘priklar   tashlangan.   Shunday   so‘qmoqlar   o‘tgan
Qorququmda   bir   necha   o‘n   ming   tog‘   tasvirlari   va   17   tilda   1,5   mingdan   ortiq
yozuvlar topilib, ularning salmoqli qismini so‘g‘d yozuvlari va tasvirlari tashkil
etadi.   So‘g‘dliklarning   ismlari   orasida   “Anaxit   izdoshi”,   “oy   ilohasi   xodimi”
yozuvlari  uchrab, yonida  Samarqand tangalaridagi   ramzlarni   takrorlovchi  ramz
va   tamg‘alar   chizilgan 5
.   Shunga   ko‘ra   olimlar   quyidagicha   xulosa   qiladilar:
eramizning   boshidanoq   so‘g‘dliklar   bu   yerda   savdo   rabotlarini   barpo   etganlar.
Shu   bilan   birga   so‘g‘dliklar   bu   so‘qmoqlar   orqali   nafaqat   mahsulotlar,   balki
madaniy va diniy dunyoqarashlarini ham tarqatganlar. Chilas ko‘prigi yonidagi
4
  Kurbanov, A. "The Hephthalite Numismatics". M.: - 369–380. 2013.
5
  Kurbanov,   A.   The   History   and   Archaeology   of   the   Hephthalites.   Bonn,   Germany:   Habelt   Verlag.
2013. tog‘dagi rasmlardan birida bayramona kiyingan so‘g‘dlikning tasviri Afrosiyob
va   Panjikent   devor   tasvirlariga   o‘xshab,   qo‘lida   ushlab   turgan   isiriqdon   ustida
afsonaviy   qanotli   mavjudot   parvoz   etmoqda,   yonida   esa   buddaviylik   stupasi
turibdi. Shuningdek, rasmlarda V-VI asrlarga mansub So‘g‘d matolari, muhrlari
va   tangalaridan   yaxshi   ma lum   bo‘lgan   ot,   tasmalar   bilan   o‘ralgan   qanotli‟
echkilar, hamla qilayotgan sherlar ifodalangan. So‘g‘dlar eftalitlar imperiyasiga
kumush   kirimining   ko‘payishidan   foydalanib,   Choch   va   Semirechyega
savdogarlar   yubo-radilar   va   yangi   koloniyalar   tashkil   etadilar.   So‘g‘dning
Semirechye va Sintszyan sari  yo‘naltirilgan kolonizatsiyasi  III asrda boshlanib,
mazkur   harakat   VI-VIII   asrlarda   avjiga   chiqadi.   Natijada,   Buyuk   ipak   yo‘li
rivojlanib,   so‘g‘dliklar   Xitoyga   kirib   24   keladilar.   Ular   ipak   yo‘lining   ham
janubiy, ham shimoliy tarmoqlaridan foydalanib u yerlarda deyarli hamma katta
vohalarni   egallab   yuqori   darajada   rivojlangan   tizimli   jamoa   barpo
etishadi.Uning   tarkibiga   o‘sha   paytda   mavjud   bo‘lgan   barcha   hunar   egalari,
kohinlar,   rohiblar,   askarlar   va   boshqalar   kirgan.   Natijada,   so‘g‘dliklar   o‘z
yurtlaridan   1500   km   uzoqlikda   bo‘lgan   Shimoliy   Xitoyda   ham   savdo   sohasida
yakka hukmronga aylanadilar va o‘z ta sirlarini hatto Tibetga ham tarqatadilar.	
‟
Albatta,   bunday   keng   qamrovli   kolonizatsiya   o‘lkamiz   madaniyati   va   diniy
e’tiqodlarini   ham   o‘zga   xalqlarga   singdirmasdan   iloji   yo‘q   edi.   Fransuz
olimlarining   fikricha,   bunday   muvaffaqiyatga   turkiyso‘g‘diy   muhit   asos
yaratadi.   Yozma   manbalar   asosida   Buyuk   ipak   yo‘li   rivojining   cho‘qqisiga
turkiy-so‘g‘diy   madaniyat   namoyondalari   vositasida   erishiladi.   Qurama   oilalar
ilk So‘g‘d koloniyalari Semirechyega chiqishi va turkiy xoqonlik o‘rnatilishidan
oldinroq   vujudga   keladi   va   Ipak   yo‘lining   avji   turkiy   va   o‘zga   qabilalar
quramasi   rivojining   mahsuli   sifatida   yuzaga   keladi.   Eftaliylar   davlatining
Xitoyning   Vey   imperiyasi   bilan   elchilik   aloqalari   o‘rnatilgani   manbalardan
ma lum.   Sung   Yun   va   Xuey   Sheng   bir   necha   rohiblar   hamrohligida   Ida	
‟
(eftaliylar)   davlatining   xoni   qabulida   bo‘lib,   unga   o‘zlari   bilan   olib   kelgan
yorliqni   topshirganlar.   Shundan   so‘ng   Ida   davlati   bilan   Vey   davlati   o‘rtasida
rasmiy   aloqalar   o‘rnatilgan.   Umuman   olganda   so‘g‘d   tili   o‘sha   paytdagi   savdo yo‘llarida   xalaqaro   muomala   tili   bo‘lgan.   Vizantiya,   Suriya   va   Xitoy
manbalarida savdodagi muhim ashyo bu – ipak, shisha, shirinliklar, qimmatbaho
toshlar   hamda   bo‘yoqlar   bo‘lgan.   Yaylovlarning   asosiy   qismi   esa   qabila   va
urug‘ jamoalari hamda ularning oqsoqollari – xvabulari tasarrufida edi. Hozirgi
vaqtda ham Toshkent vohasi va Janubiy Qozog‘iston yerlarining bir qismini suv
bilan   ta minlab   turgan   Zog‘ariq   va   Bo‘zsuv,   Samarqand   viloyati   janubiy‟
tumanlarining   asosiy   suv   manbai   Darg‘om   kanali   V   asrda   barpo   etilgan   eng
yirik   sug‘orish   tarmoqlaridan   hisoblanadi.   Bu   davrda   tog‘   oldi   mintaqalarida
joylashgan adir yerlarga suv chiqarib obod etishda o‘q va o‘z davri uchun ancha-
muncha   murakkab   bo‘lgan   suv   inshootlaricharxpalak,   chig‘ir   va   boshqalardan
foydalaniladi.   Yangitdan   o‘zlashtirilgan   yerlarda   mulkdor   dehqonlarning   yirik
qo‘rg‘onlari hashamatli qasrlari, mehnatkash qo‘shchilarning ko‘plab qishloqlari
mayda   turar   joylari   qad   ko‘taradi 6
.   Huddi   shu   davrda   Chag‘oniyon
(Surxondaryo), Samarqand, Buxoro, Kesh (Shaxrisabz), 25 Naxshab (Qarshi) va
Toshkent   atroflari   to‘la   o‘zlashtirilib,   alohida-alohida   dehqonchilik   vohalari
shakllanadi.   Bu   davrda   yangi   tipdagi   ko‘rkam   va   gavjum   shahar   –   qal’a
ko‘rinishidagi   aholi   manzilgohlari   vujudga   keladi.   Xorazmdagi   Berkutqal’a,
Toshkentdagi   oqtepa   mavzelari   shular   jumlasidandir.   Bir   necha   oilalardan
tashkil   topgan   mazkur   manzilgohlar   qo‘rg‘onlar,   qalin   paxsa   devorlar   bilan
o‘ralgan. Ularda hukmron tabaqa kishilariga xos hashamatli, bezak ark-qasrlar,
ko‘p   xonali   binolar   bilan   birga   oddiy   fuqarolarga   mos   qilib   qurilgan   sodda
ko‘rinishdagi turar joylar ham o‘rin olgan. 
Eftaliylar   poytaxti   Poykand   o‘z   davrining   eng   ko‘rkam,   obod
shaharlaridan sanalgan.  Bu yerda hunarmandchilik, savdo-sotiq, qurilish ishlari
ancha   rivojlangan.   Shahar   Buyuk   Ipak   yo‘lida   joylashganligidan,   unda   turli
mamlakatlarning   savdo   karvonlarni   xilma-xil   mollari   bilan   kelib   savdo
qilganlar.   Buning   uchun   shaharda   ko‘plab   bozoru   rastalar,   karvonsaroylar
mavjud   bo‘lgan.   Eftaliylar   davlati   iqtisodiy   hayotida   pul   muomalasi   alohida
6
  https://www.nationalmuseum.md/en/press_releases/journal_tyragetia/the_hephthalite_numismatics/ o‘rin tutadi. Mamlakatning savdo-sotiq ishlarida Eronning tanga pullari bilan bir
qatorda   buxorxudotlar   tangasi,  So‘g‘diy  va   Xorazm  tangalari  keng  muomalada
yurgan.   Eftaliylar   davlati   tarkibiga   kirgan   har   bir   hudud   o‘z   tangalarini   zarb
etgan. Bu holat esa eftaliylar davlatining siyosiy jihatdan tarqoqligini ko‘rsatadi.
Mutaxassislar tomonidan eftaliylar davriga oid tangalarning tadqiq etilishi shuni
ko‘rsatadiki, tangalar asosan  Eronda eftaliylarga o‘lpon to‘lash maqsadida zarb
etilgan   va   ularga   eftaliycha   yozuvlar   bosilgan.   O‘rta   Osiyo   ikki   daryo
oralig‘idagi yodgorliklardan topilgan qimmati past bo‘lgan bu tangalar eftaliylar
davrida keng muomalada bo‘lganligini ko‘rsatadi. Bu tangalarning aversida (old
tomoni), toj kiygan shohning boshi, reversida (orqa tomoni) esa otashdon hamda
uning   ikki   tomonida   esa   uni   qo‘riqlovchi   kohinlar   tasvirlangan.Tanganing
diametri   –   30   mm,   og‘irligi   esa   2,81   g.   Eftaliylar   davriga   oid   bo‘lgan
Xorazmning Qora tepa yodgorligidan topilgan tangadagi tasvir mutaxassislarda
juda   katta   qiziqish   uyg‘otgan.   Tanganing   old   qismidagi   uch   to‘pbargning
yurakcha   tasviri   ichida   joylashtirib   tasvirlanishi,   hamda   shoh   tasviridagi   ba zi‟
bir   elementlar,   ya ni   boshining   shaklan   buzilgan   holda   tasvirlanishi	
‟
eftaliylarning   kelib   chiqishi   mahalliy   aholiga   tegishli   ekanligi   yoki,   ularning
Xorazm bilan aloqasi bo‘lganligini ko‘rsatadi. 26 Eftaliylarning Chog‘aniyonda
zarb   etilgan   tangalaridagi   baqtriycha   yozuv   “xono”,   “xiono”,   va   “alxon”   E.V.
Rtveladzening fikricha eftaliylarning o‘zlarining nomidir. Eftaliylar qo‘l ostidagi
hududlar   uchun   yagona   pul   namunasi   bo‘lmaganligi   sababli   ular   turlicha   zarb
etilgan.   Jumladan,   bu   davrda   So‘g‘dda   tangalar   xitoycha   usulda   –   yumaloq
o‘rtasida   esa   kvadrat   shaklida   teshik   bilan   zarb   etilgan.   Buxoroda   esa   sosoniy
podsho   Varaxran   V   tangalariga   taqlidan,   Chog‘aniyonda   esa   Pero‘z   tangalari
kabi,   ba zida   Vizantiya   tangalari   kabi   shoh   va   malikaning   bosh   qismi	
‟
tasvirlangan.   Buxoroda   yana   mis   tangalar   ham   uchrab   uning   bir   tomonida
zardushtiylikdagi   urush   xudosi   Veretragnaning   zoomorfik   tasviri   bo‘lgan   ikki
o‘rkachli   tuya   tasviri   mavjud.   Shu   bilan   birga   Buxoro   vohasida   bu   davrda
muomalada yurgan va “Turon” seriyasi nomi bilan tanilgantangalarda otashgoh
tasviri   yonida   “kavi”   so‘zi   yozilgan.   Bu   davrga   mansub   Buxorxudotlarning tangalatida   mavjud   k w”   yozuvini,   odatda   olimlar   “Buxoro   hukmroni-shoh”,‟
deb   tarjima   qiladilar.   Bu   yozuvda   “k w”   –   shoh,   degani.   E.V.   Rtveladze	
‟
xulosasiga   binoan,   “kavi”   unvoni   –   mahalliy,   O‘rta   Osiyo   zaminida   vujudga
kelib,   ayrim   mintaqalarda   salkam   bir   yarim   ming   yil   davomida   xalq   orasida
muomalada   bo‘lgan.   O‘lkamiz   afsonalarida   qahramonlik   ko‘rsatgan
ajdodlarimiz   shoh   deb   nomlanib,   Shahristoniy   ma’lumotlariga   binoan
Samarqand   qurilishini   Kovus   o‘g‘li   Siyovush   nihoyasioga   yetkazgan.   Uning
o‘g‘li   Kayxusrav   samarqandda   tug‘ilib,   o‘sha   yerda   Varaxran   sha niga   atab	
‟
Olov   uyi   bunyod   etgan.   Samarqandning   VI-VIII   asrlarga   mansub   sopol
haykalchalari   va   buyumlarida   ilohlardan   keyin   tojdor   shohlarning   tasviri
ikkinchi   o‘rinda   turadi.   Tojida   qush   qanotlari   va   boshi   tepasida   sayyora   ramzi
ifodalangan.   Shu   davrga   oid   eftaliy-turk   hukmdorlaridan   Badgis   Nizak
Tarxonning tangalari ham ma lum. Eftaliy hukmdorlar Toraman va Mihirakullar	
‟
esa   asosan   kumush   va   mis   tangalar   zarb   etganlar.   Toramanning   kumush
tangalari uch variantda zarb etilgan. Ularning birida brahmi tilida “Shri Toraman
Deva – yengilmas fotih” degan yozuv bitilgan. Mis tangalari esa ikki variantda
bo‘lib   ular   kushon   va   sosoniy   tangalari   kabi   bo‘lgan.   Mixirakul   tangalaridagi
yozuvlarda   esa   “Shahi   Mihirakul”   yoki   “Jaytu   Mihirakul”   bitiklarini   uchratish
mumkin.   Mihirakuldan   so‘ng   tahtga   Pravarasen   II   o‘tirgach   uning   tangalariga
brahmi tilida aversda “Shri Pravarasen”, reversda “Kidar” yozuvi uchraydi. XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   Eftaliylarning   ma’naviy   madaniyatiga   doir
ma’lumotlar juda kam. Shu bilan birga ularning qaysi tilda muloqot qilganliklari
ham   olimlar  tomonidan  juda  kam  o‘rganilgan.  Shu  davrga  oid  saqlanib  qolgan
manbalarga ko‘ra eftaliylar tili turk, eron tillaridan yoki qandaydir noma’lum bir
tildan shakllanganligi olimlar tomonidan e’tirof etilgan.
Eftaliylar   davlati   tarkibiga   kirgan   turli   hududlarda   eftaliy   tili   bilan
birgalikda,   yana   turli   tillarda   so‘zlashganlar.   Jumladan   so‘g‘d   tili   keng
muomalada   bo‘lib,   unga   oid   xujjatlar   Sharqiy   Turkistondan   ham   topilgan.
So‘g‘d   tilidan   tashqari   xorazm   yozuvi   keng   qo‘llanilgan.   Tohariston   va
shimoliy-g‘arbiy   Hindistonda   kxaroshti,   sosoniylarga   chegaradosh   bo‘lgan
hududlarda esa pahlaviy yozuvi ishlatilgan. Baqtriycha alfavit mutahassislarning
fikricha IV asrda eftaliylar tomonidan qabul qilingan bo‘lib, aslida yunon yozuvi
asosida   rivojlangan   va   Yunon-Baqtriya   davlati   davrida   butun   Baqtriya   hamda
unga   yondosh   hududlarda   keng   qo‘llanilgan.   Keyinchalik   bu   yozuv   Kushon
davlatining   rasmiy   yozuvi   bo‘lib,   undan   eftaliylarga   o‘tgan.   Lekin   eftaliy
yozuvlari   kushon   va   baqtriy   yozuviga   ko‘ra   o‘zining   kursivligi   jihatidan
farqlanib turadi, bu esa mutaxassislar uchun uni o‘qishda qiyinchilik tug‘diradi. 
Eftaliylar yozuvining kushon yozuvi bilan aloqadorligi Avreliy Steynning
Lou-Landa (Sharqiy Turkiston) topgan qo‘lyozma parchalarini kushon va eftaliy
tangalarining bir-biriga solishtirib ko‘rishi natijasida isbotlandi.
Eftaliylar   yozuvi   haqida   VII   asrda   Markaziy   Osiyoda   bo‘lgan   Syuan
Szyan ham ma’lumot berib, bu yozuv 25 harfdan iborat bo‘lganligi va gorizontal
holda   chapdan   o‘ngga   qarab   o‘qilishini   aytib   o‘tgan.   Eftaliylar   davriga   oid
qo‘lyozma parchalari hamda tangalardagi bitiklardan tashqari yana o‘sha davrga
oid   sopol   parchalari   hamda   devoriy   suratlardagi   qisman   saqlanib   qolgan
yozuvlarni ham keltirish mumkin. Jumladan,   Zangtepadan   (Termiz)topilgan   sopol   parchasidagi   oltita
harfdan   iborat   yozuv,   Qora-tepadan   (Eski   Termiz)   topilgan   sopol   parchasidagi
yozuv,   Afrosiobdagi   (Samarqand)   ikki   qator   kursiv   yozuvidagi   hujjat   parchasi
kabi   bir   qator   ashyoviy   dallillar   bunga   misol   bo‘ladi.   Hozirgi   kunda   olib
borilayotgan   arxeologik  tafqiqotlar   va   keyingi   izlanishlar   eftaliylar   davriga   oid
yozma ma’lumotlarni yanada to‘ldirish imkonini berishi shubhasiz.
Yangi   ma’lumotlar   sirasiga   Shimoliy   Afg‘onistondan   topilgan   baqtriy
tilida   bitilgan   qo‘lyozma   hujjatlarini   kiritish   mumkin.   Unda   kushon   davridan
boshlab   to   VIII   asrgacha   bo‘lgan   “Hukmdor   Robning   arxivi”   deb   nomlangan
hujjatlar saqlangan.
Bu   arxiv   asosan   yuridik   hujjatlardan   tashkil   topib   N.Smis   Uilyams
tomonidan   tarjima   qilingan   va   nashr   ettirilgan.   Bu   hujjatlar   qatorida   uchtasi
o‘ziga hosdir. Ularning birida eftaliy hukmdorlarga to‘lanadigan soliqlar haqida
ma’lumotlar   bitilgan   hamda   492-527   yillar   bilan   belgilangan.   Yana   birida   esa
mazmuni   jihatidan   qiziqarli,   o‘ziga   hos   ma’lumotlar   keltirilgan.   Jumladan,
“Sartga,   Hvade-band   o‘g‘li,   taraqqiy   etayotgan   eftaliy   halqi   yabg‘usi   xar
Robaga,   eftaliy   hukmdori   kotibi,   Tohariston   va   Gurchiston   sudyasiga”   degan
bitiklardir. Eftaliylar tilining kelib chiqishi haqida turlicha fikrlar mavjud bo‘lib,
bir   guruh   olimlar   uni   sharqiy   eron   tillariga   mansub   desalar,   bir   qator   olimlar
turkiy til oilasiga mansub degan fikrni ilgari suradilar.
Umuman   olganda,   eftaliylar   davlati   o‘z   tarkibiga   turli   qabilalarni,   turli
tilda   so‘zlashuvchi   xalqlarni   kiritgan   bo‘lsada   hukmdor   sulolalar   ma’lum   bir
qabiladan   kelib   chiqqan,   bu   esa   eftaliylarning   tili   va   o‘zlarining   etnik   jihatdan
kelib   chiqishiga   ko‘ra   mutaxassislar   o‘rtasida   turli   munozaralarga   sabab
bo‘lmoqda.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI I. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Kurbanov,   A.   The   History   and   Archaeology   of   the   Hephthalites.
Bonn, Germany: Habelt Verlag. 2013.
2. Kurbanov,   A.   "The   Hephthalites   Disappeared   or   Not?   Studia   et
Documenta Turciologica". Journal of the Institute of Turkology and
Central   Asian   Studies.   Cluj-Napoca,   Romania:   Babe -Bolyaiș
University: 87–94. 2013.
3. Kurbanov,   A.   "The   Hephthalite   Numismatics".   M.:   -   369–380.
2013.
4. Kurbanov,   A.   "Genesis   of   the   Hephthalites.   Historiography   of   the
Problem". Cultural Values (International Annual) (in Russian): 45–
55. 2004.
5. Kurbanov, A. The Hephthalites (in Russian). St. Petersburg, Russia.
2006.
6. Kurbanov, A.   "State Building by the Hephthalites (White Huns) in
the Fourth Through Sixth Centuries" 2007.
7. Gundogdiyev,   O.;   Hojaniyazov,   T.;   Kurbanov,   A.   Akdepe   –   The
Ancient Archaeological Site of Turkmenistan (in English, Russian,
and Turkmen). Ashgabat, Turkmenistan. 2010.
II. Internet saytlari.
8. https://www.geschkult.fu-berlin.de/en/e/vaa/vaa/mitarbeiter/   
mitarbeiter_drittmittel/Kurbanov.html
9. https://cies.org/grantee/aydogdy-kurbanov   
10. https://www.nationalmuseum.md/en/press_releases/   
journal_tyragetia/the_hephthalite_numismatics/