Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 63.2KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 14 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Badiiy matnda yuklamalar vositasida bog’langan qo’shma gaplar

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
Masofaviy ta’lim 
fakultet dekani
 ________ N. Chiniqulov
“____” ____________
MAVZU: “ Badiiy matnda yuklamalar vositasida bog’langan qo’shma gaplar ”
mavzusida            
KURS ISHI
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri _________ R. Abdullayeva
      
               Toshkent – 2024
                                                                                               1 Talabaning F.I.SH .  Matyoqubova Dilnura
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:  IV  kurs 403 - guruh 
Fan nomi : Hozirgi o’zbek adabiy tili  
Kurs ishi mavzusi :  “Badiiy matnda yuklamalar vositasida bog’langan 
qo’shma gaplar”
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi 
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi _______ R.Abdullayeva
A’zolar:
  ________________  __________
____________________  __________
____________________  __________
___________________________________________________________ __
REJA:
2 KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.  BOG’LANGAN QO’SHMA GAPLARNING FORMAL -SINTAKTIK
TALQINI VA TURLARI…………………………………………………………5
1. 1.   Badiiy   matnda   yuklamalar   vositasida   bog'langan   qo'shma   gaplar   formal   -
sintaktik talqini…………………………………………………………………..…5
1.2.  Bog’langan qo’shma gaplarning turlari  ……………………………………...12
II.   BOB.   BADIIY   MATNDA   YUKLAMALAR   VOSITASIDA
BOG'LANGAN   QO'SHMA   GAPLAR   SINTAKTIK   VA   SEMANTIK
Х USUSIYATLARI VA  O’ZIGA  XOS YONDASHUV……………………….14
2.1.   Badiiy   matnda   yuklamalar   vositasida   bog'langan   qo'shma   gaplar   sintaktik   va
semantik  х ususiyatlari……………………………………………………………14
2.2.   Bog'langan   qo'shma   gaplarning   sintaktik   va   semantik   xususiyatlarida   o’ziga
xos yondashuv…………………………………………………………………….18
XULOSA…………………………………………………………………………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..31
3 KIRISH
  An’anaviy   sintaktik   nazariyalarda   bog’lovchisiz   qo’shma   gap   mavqei
jihatdan   teng   huquqli   bo’lgan   sodda   gaplarning   tenglanish   munosabati   asosida
mazmun   va   grammatik   jihatdan   o’zaro   birikuvidan   tashkil   topgan   gaplar   sifatida
talqin   etiladi.   Quyida   bog’lovchisiz   qo’shma   gapning   formal   hamda   semantik-
sintaktik tadqiqi natijalari xususida fikr yuritamiz.
Bog’lovchisiz   qo’shma   gapni   tashkil   etuvchi   teng   huquqli   qismlar   shaklan
mustaqil,   mazmunan   o’zaro   bog’langan,   ba’zan   mantiqan   biri-ikkinchisiga   tobe
gaplardan   tashkil   topadi.   Bunday   aloqa-bog’liqlik   qo’shma   gap   qismlarining
tuzilishida,   kesimlarining   mazmunan   va   grammatik   munosabatida   yoki   umumiy
gap   bo’laklarining   mavjud   bo’lishida   ko’rinadi.   Anglashiladiki,   bunday   turdagi
qo’shma   gaplarning   qismlari   mantiqan   bir-birini   taqozo   qilsa-da,   grammatik
jihatdan tobe bo’lmaydi 1
.
Bog’lovchisiz   qo’shma   gapdagi   birinchi   komponent   birmuncha   mustaqillik
xususiyatiga ega bo’lsa, ikkinchi komponent birinchi gapga bog’liq holda tuziladi.
Bu qismlar birgalikda yaxlit sintaktik qurilmani, ya’ni qo’shma gapni hosil qiladi.
Bog’lovchisiz   qo’shma   gap   qismlari:   1)   teng   bog’lovchisizlar;   2)   teng
bog’lovchisiz vazifasida qo’llanadigan yuklamalar; 3) bo’lsa, esa yordamchilari; 4)
tenglik ohangi yordamida bog’lanadi.
Biriktiruv   bog’lovchisizli   bog’lovchisiz   qo’shma   gap.   Biriktiruv
bog’lovchisizli bog’lovchisiz qo’shma gap qismlari ma’lum bir paytda yoki ketma-
ket ro’y beradigan voqea-hodisani bildiradi hamda va, hamda, ham, -u (-yu), -da,
bo’lsa, esa yordamchilari orqali bog’lanadi.
  Kurs   ishi   maqsadi:   Bog’lovchisiz   qo’shma   gaplarning   sintaktik   va
semantik xususiyatlari  haqida ilmiy-metodik tavsiyalar ishlab chiqish.
1   Alikayev, R.S.   Zamonaviy tilshunoslik paradigmasida fan tili.-  Nalchik: El-Fa, 1999.- 318 b.
4 Kurs ishi ob’ekti:   Bog’lovchisiz qo’shma gaplarning sintaktik va semantik
xususiyatlari bilan tanishtirish jarayoni
Kurs   ishi   predmeti:   Bog’lovchisiz   qo’shma   gaplarning   sintaktik   va
semantik xususiyatlari bilan tanishtirish ko’nikmalari
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   jarayonida   ilgari   surilgan
fikrlardan,   yondashuvlardan   hamda   samaradorligini   ta’minlovchi   Kurs   ishi
natijalaridan   pedagogik   fanlar   bo’yicha   ma’ruzalar   tayyorlash,   qo’llanmalar
yaratish,   shuningdek   metodik   tavsiyanomalar   yaratishda,   ish   tajribalarini
ommalashtirishda samarali foydalanishga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi   va   hajmi:   ish   kirish,   2   bob,   4   bo’lim,
umumiy xulosalar va tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat.
5 I.BOB.  BOG’LANGAN QO’SHMA GAPLARNING FORMAL -SINTAKTIK
TALQINI VA TURLARI
1. 1.   Badiiy   matnda   yuklamalar   vositasida   bog'langan   qo'shma   gaplar   formal   -
sintaktik talqini.
Keyingi   yillarda   qo’shma   gap   sintaksisi   sohasida   ham   ko’pgina   jiddiy   va
yirik ilmiy tadqiqot ishlari olib borildi: Qo’shma gap nazariyasi ularning taraqqiyot
qonunlari   semantik   grammatik   tuzilmasi   va   klassifikatsiyasi   ancha   oydinlashdi,
biroq qo’shma gap sintaksisining hali aniqlanmagan qirralari ko’p bo’lib, qo’shma
gap   sintaksisi   va   u   bilan   bog’liq   bo’lgan   qator   muammolar   o’z   yechimini
kutmoqda. 
  Qo’shma gap sintaksisini tarixiy tarzda o’rganish qo’shma gap tillarini aniq
belgilash   va   ular   orasidagi   farqlarni   ilmiy   dalillash   uchun   zamin   yaratdi.   Bu
lingvistika   ilmi   uchun   yangi   g’oya   va   qiziqarli   kashfiyotlarning   tug’ilishi   uchun
juda   muhimdir.   Qadimda   qo’shma   gaplarning   oddiy   tuziluvi   asosida   vujudga
kelganligi ma’lum. Misollarga e’tibor bering: birlik bor – tiriklik bor; birlik yo’q-
baraka   yo’q,   dard   boshqa   –   o’lim   boshqa   dard   mehmon   –   tana   qo’rg’on   va
boshqalar.   Jumladan   gap   nazariyasinig   ilmiy   yechimi   sodda   va   qo’shma   gap
tushunchalari   hamda   ular   orasidagi   farqni   aniq   belgilash   imkoniyatini   anglatadi;
qo’shma   gap   sintaksisi   umuman   gapning   grammatik   tuzilmasi   turkiy   tillarda
shuningdek o’zbek tilida sinxronik tarzda ancha o’rganildi, ammo diaxronik tarzda
yetarlicha o’rganilgan emas. 
  Ma’lum   bo’ladiki,   o’rdak   o’rdak   bilan   uchar,   g’oz   g’oz   bilan   uchar;   o’rik
o’rikni   ko’rib   rang   oladi,   uzum   uzumni   ko’rib   chumak   uradi,   o’rganish   oson
o’rgatish   qiyin   tipidagi   qo’shma   gap   ko’rinishlari   qadimiydir   /bo’lovchisiz
bog’lanish   –   bog’lovchisiz   qo’shma   gap.   Bu   haqda   tilshunos   olimlarning   fikrlari
deyarli   bir   xil.   Yuqoridagi   har   bir   qo’shma   gapning   qismlari   o’zaro   bitishuv
a’loqasi   asosida   birikkan.   Lekin   har   birida   semantik   –   grammatik   munosabat
turlichadir:   birinchi   ikki   misolda   moslashtirish   /xoslash/,   ta’kidlash   va   qisman
taqqoslash   munosabatlari   mavjud   ;   uchinchi   misolda   esa   taqqoslash   munosabati
6 ustundir   /bundagi   qisman   zidlik   munosabati   oson   va   qiyin   so’zlarining   leksik
ma’nosi   bilan   bo’gliq/   Ko’rinadiki,   qo’shma   gap   turlarini   shuningdek
bo’g’lovchisiz   qo’shma   gap   turlarini   ajratishda   grammatik   munosabatining   ro’li
muhim   bo’lib,   asosiy   kreteriy   /o’lchov   sanaladi/:   gaplarning   birikish   usullari   va
ular   orasidagi   munosabatni   o’rganish   qo’shma   gap   sintaksisining   asosidir.   Shuni
takidlash  zarurki,  bog’lovchilar   nisbiy  so’zlar   va bog’lovchi   vasifasini   bajaruvchi
boshqa   leksik   –   grammatik   vositalar   muayyan   qo’shma   gapdagi   u   yoki   bu
munosabatni bo’rttirish bu gapga muvofiqlashtirish /xoslash/ uchun xizmat qiladi.
  Nutq vaziyati tartib grammatik tuzilma leksik grammatik vosita kabilarning
munosabatlarini   bir-biridan   farqlashdagi   ularning   muayyan   turdagi   gaplarga
muvofiqlashdagi   ahamiyati   kattadir.   Masalan,   teng   bog’lovchilar   bog’langan
qo’shma   gaplarni   ergatiruvchi   bog’lovchilar   esa   ergashgan   qo’shma   gaplarni
chegaralash va farqlash vositalaridan hisoblanadi. Aslida bog’lovchilarning hozirgi
nomlanishi   va   guruhlanishi   gapdagi   qanday   munosabatni   ko’rsatishi   sintaktik
vasifasi   bilan   bog’liqdir.   Qo’shma   gap   sintaksisi   sohasida   qo’shma   gaplarning
taraqqiyot   qonunlari   va   rivojlanish   tendensiyalarini   aniqlash   hamda   mavjud
klassifikatsiyalariga   aniqliklar   kiritish   eng   aktual   masalalardan   hisoblanadi.
Qo’shma   gaplarni   turlarga   ajratishda   ayniqsa   bog’lovchisiz   qo’shma   gap   haqida
tilshunoslarning   nuqtai   nazarlari   turlichadir.   Bog’lovchisiz   qoshma   gaplarni
monografik o’rganish  orqali   yuqoridagi   so’roqqa uzil-kesil   javob berish  mumkin.
Mazkur   maqolada   qo’shma   gap   turlarining   hosil   bo’lish   texnologiyasi   va
terminalogiyasi   haqida   o’z   mulohazalarimizni   bildirmoqchimiz.   Qo’shma   gap
sintaksisiga oid ayrim terminlarning noqulay va nomuofiqligi haqida mutaxassislar
tomonidan ko’p tanqidiy fikrlar aytilgan. Masalan,  qo’shma gap komponentlariga
nisbatan   “Sodda   gap”   terminining   nomunofiqligi   “ergashgan   qo’shma   gap”
terminining   nomunofiqligi   v.b   “Ergashgan”   termin   qanchalik   o’rinsiz   bo’lsa
“bog’langan”   xam   shunchalik   noo’rindir.   Yuqorida   ta’kidlanganidek   bitishuv
aloqasi  asosida  bog’lovchisiz  qo’shilmalar  hosil  bo’lar  ekan. Buning  aksi  sifatida
bog’lovchilar   vositasida   “bog’lovchili   qoshilmalar”   vujudga   keladi.   Bitishuv
aloqasi   asosida   birikkan   qo’shilmalar   ikki   xil   predikativ   munosabatda   bo’ladi   a/
7 tenglanish munosabati. Bu munosabat asosida teng funksiyali gaplar birikib voqea
hodisalarning bir paytda yoki ketma-ket bo’lishi  taqqoslanishi, zid qo’yilishi kabi
mazmuniy   munosabatlarni   bildiradi:   Asal   aynimas-saryog’   sasimas;   qor   yog’di-
don yog’di; Kuz keldi, yig’im terim ishlari boshlandi. b/tobelanish munosabati. Bu
munosabat asosida “tobe-hokim” munosabatidagi gaplar birikib izoh, sabab, shart,
toliqsizlik   kabi   mazmuniy   munosabatlarni   ifodalaydi;   Arslon   bo’kirsa   otning
oyoqlari   chalishar/DLT/.   Dalaga   chiqdik   ko’rdik;   paxtalar   oppoq   ochilgan.
Qo’shning   tinch-sen   tinch.   /Maqol/.   Bu-qo’shma   gap   hosil   bo’lishining
bog’lovchisiz   usulidir.   Til   taraqqiyotida   har   ikki   yo’nalish   birdek   davom   etgan.
Lekin ularning rivoji taraqqiyotining turli bosqichlarida turlicha bo’lishi mumkin.
Ular semantikasidagi tarraqiyot o’z navbatida qo’shma gaplarning tuzilmasiga ham
ta’sir etadi va aksincha. “Bog’lovchili qo’llanish shunday tarrqiyotining muayyan
ko’rinishidir   nu   maxsus   ilmiy-tadqiqot   obyektidir.   Tilining   ichki   taraqqiyot
tendensiyasi kommunikatsiya talabiga va differensiyasi qonuniga ko’ra yuqoridagi
usulga   parallel   ravishda   bog’lovchili   usul   ham   taraqqiy   etadi.   Natijada,   bitishuv
aloqasi asosida hosil bo’lgan qo’shilmalarning “bog’lovchili“ turi vujudga keladi /
bog’lovchili   qo’shma   gaplar/.   Bu   o’rinda   qadimgi   bog’lovchi   vositalarning
hozirgidan farqli bo’lganini unutmaslik kerak.
8 9 1.2.  Bog’lovchisiz qo’shma gapning turlari
  Qo’shma   gap   haqida   umumiy   tushuncha.   Qo’shma   gap   bilan   sodda   gap
qiyosiy xarakteristkasi
  Ikki yoki undan ortiq sodda gapning mazmun, grammatik va ohang jihatidan
birikuvidan   tuzilgan   gap   qo’shma   gap   deyiladi:   Eshik   sekin   ochildi-yu ,
Qalandarovning yuzi ko’rindi.
Sodda gap tarkibida bitta ega va kesim birligi ishtirok etsa, qo’shma gap tarkibida
ikki va undan ortiq ega va kesim birligi qatnashadi. Qo’shma gap tarkibidagi sodda
gaplar   o’zaro   bog’lovchisizlar,   yuklamalar,   ko’makchilar   va   fe’l   shakllari   hamda
ohang   orqali bog’lanadi.
Mazmun   munosabati   va   bog’lovchisiz   vositalarining   qo’llanishiga   ko’ra   qo’shma
gaplar   3   xil   bo’ladi:   bog’langan   qo’shma   gaplar,   ergash   gapli   qo’shma   gaplar   va
bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar.
Mazmun   munosabati   va   bog’lovchisiz   vositalarining   qo’llanishiga   ko’ra   qo’shma
gaplar   3   xil   bo’ladi:   bog’langan   qo’shma   gaplar,   ergash   gapli   qo’shma   gaplar   va
bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar.
Ayrim darsliklarda qo’shma gaplar quyidagi guruhlarga bo’linadi:
1)   Teng bog’lovchisizlar  vositasida  bog’langan qo’shma gaplar. 2)   Ergashtiruvchi
bog’lovchisizlar vositasida bog’langan qo’shma gaplar.
3)   Bog’lovchisiz-yuklamalar vositasida bog’langan qo’shma gaplar.
4)   Nisbiy so’zlar vositasida bog’langan qo’shma gaplar. 5)   Faqat ohang vositasida
bog’langan qo’shma gaplar.
Ergash va bosh gaplar haqida ma’lumot
Birdan   ortiq   sodda   gaplarning   mazmun   jihatdan   tobe-hokim   munosabati   asosai,
ya’ni   birining   boshqasiga   ergashishidan   tuzilgan   qo’shma   gap   ergash   gapli
qo’shma gap   deyiladi:   Ildiz oziq bersa, novda ko’karar.   Ergashgan gapda bosh gap
va ergash gap bo’ladi.
Mazmuni   izohlanadigan   gap   bosh   gap   hisoblanadi.   Bosh   gapga   ergashib ,   uning
mazmunini   izohlab   kelgan   gap   ergash   gap   deyiladi :   Hamma   yig ’ ilgach ,   majlis
10 boshlandi .   Bu   gapda   Hamma   yig’ilgachgapi   ergash   gap   bo’lib,   Majlis
boshlandi   degan   gap   bosh   gap   orqali   ifodalangan   voqea-hodisaning   bajarilish
paytini izohlab kelgan.
Ergash   gap   bosh   gapni   butunicha   yoki   uning   biror   bo’lagini   izohlaydi:   Rais
kirgach,   hamma   tinchlandi   gapida   ergash   gap   bosh   gapni   butunicha
izohlayapti.   Siz   shuni   unutmangki,   kurashchilar   yolg’iz   emas   gapida   esa   ergash
gap   bosh   gap   tarkibidagi   olmosh   bilan   ifodalangan
to’ldiruvchini   (shuni)   izohlayapti. Ergash gap bosh gapdan oldin, undan keyin yoki
uning ichida kela oladi:   O’qituvchi,   qo’ng’iroq chalingach,   sinfga kirdi. Bu gapda
ergash gap bosh gap ichida qolgan.
Ergash   gap   bosh   gapni   butunicha   yoki   uning   biror   bo’lagini   izohlaydi:   Rais
kirgach,   hamma   tinchlandi   gapida   ergash   gap   bosh   gapni   butunicha
izohlayapti.   Siz   shuni   unutmangki,   kurashchilar   yolg’iz   emas   gapida   esa   ergash
gap   bosh   gap   tarkibidagi   olmosh   bilan   ifodalangan
to’ldiruvchini   (shuni)   izohlayapti. Ergash gap bosh gapdan oldin, undan keyin yoki
uning ichida kela oladi:   O’qituvchi,   qo’ng’iroq chalingach,   sinfga kirdi. Bu gapda
ergash gap bosh gap ichida qolgan.
Ergash   gaplar   bosh   gaplarga   chunki,   shuning   uchun ,   -ki,   agar,   garchi,   mabodo,
go’yo(ki)   (ayrim   darsliklarda   go’yo   bog’lovchisizsi   bog’lovchisiz   vazifasidagi
so’z   deb   atalgan)   kabi   ergashtiruvchi   bog’lovchisizlar,   fe’lning   ravishdosh,
sifatdosh, harakat nomi shakllari,   shuningdek , yuklama, ko’makchilar, ko’makchili
qurilmalar   (shuning   uchun,   shu   sababli,   shu   tufayli),   turli   vazifadagi   ko’rsatish
olmoshlari,   kim   –   u,   qanday   –   shunday,   qancha   –   shuncha,   qaysi   –   o’sha,
qayerda   –   u   yerda   kabi   bir-biriga   ishora   ma’nosini   bildiradigan   so’roq   olmoshlari
va   ko’rsatish   olmoshlaridan   iborat   nisbiy   so’zlar,   sababli,   tufayli,   deb   so’zlari
orqali   bog’lanadi:   1)   Biz   kitobni   sevamiz ,   chunki   u   bilim   manbaidir.   2)   Hosil
to’kin bo’lsa, to’ylar to’xtamas.
Bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar
Maxsus   bog’lovchisiz   vositalarsiz,   asosan   ohang   yordamida   birikkan   sodda
gaplardan   tuzilgan   qo’shma   gaplar   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gaplar   deyiladi.
11 Bunday   qo’shma   gap   qismlari   ohangdan   tashqari   ayrim   so’zlarning   takrorlanishi,
gap   qurilishi,   umumiy   bo’laklar   vositasida   birikadi:   Kech   kirdi,   tevarak-atrofga
qorong’ulik tusha boshladi.   Bu qo’shma gapdagi  sodda gaplar  o’zaro faqat  ohang
yordamida bog’langan, ularning o’rnini almashtirib bo’lmaydi.
Bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar quyidagi turlarga bo’linadi:
Bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar quyidagi turlarga bo’linadi:
Bog’langan   qo’shma   gapga   sinonim   bo’lgan   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gap:   Tig’
yarasi tuzaladi, til yarasi tuzalmaydi.
Ergashgan   qo’shma   gapga   sinonim   bo’lgan   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gap:   Qor
yog’di   –   don yog’di. (O’xshatish)
Bog’lovchisizli   qo’shma   gapga   sinonim   bo’lmagan   bog’lovchisizsiz   qo’shma
gap:   Xushxabar olib keldim: garnizon yanchildi. (Sh.)
Bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar tarkibida   tinish belgilari   quyidagicha qo’llanadi:
Agar   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gap   qismlari   bir   paytda   yoki   ketma-ket   yuz
bergan   voqea-hodisalarni   ifodalasa ,   ular   orasiga   vergul   qo’yiladi:   Arava   g’ijirlab
borar, aravakash xirgoyisini bir zumga ham to’xtatmas edi.
Agar   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gap   qismlari   o’zaro   mazmunan   bir-biridan   ancha
uzoq   bo’lsa,   ular   orasiga   nuqtali   vergul   qo’yiladi:   Yomg’ir   chelakdan   quyganday
sharillab   yog’ardi;   uning   hayoli   uzoq   yoshlik   paytlarida   kezar   edi.   Politsmeyster
zinada to’xtadi; uning basharasi yovuz va quturgan edi. (O.)
Bog’lovchisizsiz   qo’shma   gapning   ikkinchi   qismi   birinchi   qismining   sababini
bildirsa, izohlasa, to’ldirsa, ular orasiga ikki nuqta qo’yiladi:   Gap shu: Ertaga men
bilan yo’lga chiqasiz.
Agar   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gap   qismlari   o’zaro   zidlik,   o’xshashlik   yoki   shart
munosabatiga kirishgan bo’lsa, ular orasiga tire qo’yiladi:   Qor yog’di   –   don yog’di.
Yoshim yetmish ikkida   –o’zim yigitman 2
.
Bog’langan qo’shma gaplar
2   Baiburin, A. K. An'anaviy madaniyatdagi marosim. - Sankt-Peterburg: Nauka, 1993. - 253 b.
12 Teng   munosabatdagi   sodda   gaplarning   o’zaro   teng   bog’lovchisizlar   yordamida
bog’lanishidan   tuzilgan   qo’shma   gap   bog’langan   qo’shma   gap   deyiladi:   Kechasi
qalin qor yog’di, lekin havo sovimadi.
Tarkibidagi   sodda   gaplarning   o’zaro   mazmun-munosabatiga   ko’ra   bog’langan
qo’shma gaplar quyidagi turlarga bo’linadi:
1)   Biriktiruv   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar:   Bunday   bog’langan
qo’shma gaplar tarkibidagi sodda gaplar o’zaro   va, hamda   bog’lovchisizlari,   ham, -
u(-yu),   -da   yuklamalari   yordamida   bog’lanadi   va   bir   paytda   yoki   ketma-ket   ro’y
bergan   voqea-hodisalarni   ifodalaydi:   Mashg’ulotlar   tugadi   va   hamma   o’z   uyiga
tarqaldi.   Odam   qo’li   tegdi-yu,   tashlandiq   yerlar   obod   bo’ldi.   Qattiq   izg’irin
ko’tarildi-da, hech kim uydan chiqmay qo’ydi.
2)   Zidlov   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   ularda   tinish   belgilarining
ishlatilishi.Bunday   gaplar   tarkibidagi   sodda   gaplar   o’zaro   ammo,   lekin,
biroq   bog’lovchisizlari,   -u(-yu)   yordamida   bog’lanadi:   Yurtimizning   bu   kuni
chiroyli ,   lekin ertasi , indini yanada chiroyliroq, baxtliroq bo’ladi. Havo ochildi-yu,
harorat   sezilmadi.   Ba’zan   zidlik   mazmunini   kuchaytirish   uchun   zidlov
bog’lovchisizsi   va   bu   vazifada   qo’llangan   -u(-yu)   yuklamasi   birga
ishlatiladi:   Kechasi  qor yog’di-yu, lekin havo unchalik sovimadi. Yozuvda zidlov
bog’lovchisizlaridan oldin, yuklamalardan keyin vergul qo’yiladi.
2)   Zidlov   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   ularda   tinish   belgilarining
ishlatilishi.   Bunday   gaplar   tarkibidagi   sodda   gaplar   o’zaro   ammo,   lekin,
biroq   bog’lovchisizlari,   -u(-yu)   yordamida   bog’lanadi:   Yurtimizning   bu   kuni
chiroyli, lekin ertasi, indini yanada chiroyliroq, baxtliroq bo’ladi. Havo ochildi-yu,
harorat   sezilmadi.   Ba’zan   zidlik   mazmunini   kuchaytirish   uchun   zidlov
bog’lovchisizsi   va   bu   vazifada   qo’llangan   -u(-yu)   yuklamasi   birga
ishlatiladi:   Kechasi  qor yog’di-yu, lekin havo unchalik sovimadi. Yozuvda zidlov
bog’lovchisizlaridan oldin, yuklamalardan keyin vergul qo’yiladi.
3)   Ayiruv   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar   va   ularda   vergulning
ishlatilishi.   Bunday   ishlardagi   sodda   gaplar   o’zaro   ayiruv   bog’lovchisizlari
–   goh…goh,   yoki…yoki,   ba’zan…ba’zan,   dam…dam,   yohud…yohud   yordamida
13 bog’lanadi.   Ayiruv   bog’lovchisizli   bog’langan   qo’shma   gaplar   voqea-
hodisalarning   galma-gal   bo’lishini   yoki   ulardan   biri   bo’lishini   ifodalaydi:   Goh
osmonni   tutib   ashula   yangrar,   goh   allaqayerdan   garmon   tovushi   eshitilib   qolar
edi.   Takrorlanib qo’llangan ayiruv bog’lovchisizlarining ikkinchisidan oldin vergul
qo’yiladi, ayiruv bog’lovchisizlar yakka qo’llansa, tinish belgisi qo’yilmaydi.
4)   Inkor   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday   gaplar   qismlari
o’zaro   na   inkor   yuklamasi   orqali   bog’lanadi   va   orasiga   vergul   qo’yiladi:   Na   suv
bor, na biron yemish qolibdi.
4)   Inkor   munosabatli   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday   gaplar   qismlari
o’zaro   na   inkor   yuklamasi   orqali   bog’lanadi   va   orasiga   vergul   qo’yiladi:   Na   suv
bor, na biron yemish qolibdi.
5)   Bo’lsa,   esa   so’zlari   yordamida   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday   gaplarda
qiyoslash va zidlash munosabatlari mavjud bo’ladi:   Otabek sukutda, O’zbek oyim
bo’lsa boshi bilan “shundog’” ishorasini berar edi. (A.Qod.)
Asosiy   tushunchalar:   sodda   gap,   qo shma   gap,   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gaplar,ʻ
bog’langan qo’shma gaplar, ergashgan qo’shma gaplar, ega ergash gapli qo shma	
ʻ
gap,   aniqlovchi   ergash   gapli   qo shma   gap,   to ldiruvchi   ergash   gapli   qo shma	
ʻ ʻ ʻ
gap,kesim   ergash   gapli   qo shma   gap,   payt   ergash   gap,   shart   ergash   gap.	
ʻ
Ikki   va  undan   ortiq  sodda   gaplarning  birikuvidan  hosil   bo’lgan  gap   qo’shma   gap
hisoblanadi.   Qo’shma   gaplar   tarkibidagi   sodda   gaplar   o’zaro   teng   yoki   tobe
munosabatda   bo’ladi.   Turkiy   tillar   tarixiy   taraqqiyotining   ilk   davrlarida
kommunikativ   vazifani,   asosan,   sodda   gaplar   bajargan.   Murakkab   fikrlarni
ifodalashda   sintaktik   aloqaning   eng   qadimgi   turi   bo’lgan   bitishuv   yo’li   bilan
bog’langan   konstruksiyalardan   foydalanilgan.   Qo’shma   gap   tarkibidagi   sodda
gaplarning   grammatik   munosabati   deganda,   shu   sodda   gaplarning   bir-biri   bilan
ma’lum   grammatik   vositalar   (bog’lovchisizlar,   yuklamalar,   olmoshlar,   ohang)
yordamida   bog’lanishi   tushuniladi.   Mazmuniy   munosabati   deganda   esa,   qo’shma
gap tarkibidagi sodda gaplarning mazmuniy muvofiqligi nazarda tutiladi. Qo’shma
gapni   tashkil   etgan   sodda   gaplar   qo’shma   gap   qismlari   sanaladi.   Bu   qismlarni
bog’lash uchun xizmat qiladigan vositalar esa bog’lovchisiz vositalardir. Qo’shma
14 gap   qismlari   bog’lovchisizlar,   bog’lovchisiz   vazifasidagi   vositalar,   ohang
yordamida   bog’lanadi.   Qismlarining   qanday   bog’lovchisiz   vositalar   yordamida
bog’lanishiga   ko’ra   qo’shma   gaplar   quyidagi   guruhlarga   bo’linadi:   bog’langan
qo’shma   gaplar;   ergashgan   qo’shma   gaplar;   bog’lovchisizsiz   qo’shma   gaplar.
Barcha   qo’shma   gaplar   tarkibida   ikki   yoki   undan   ortiq   sodda   gaplarni
mujassamlantirishi bilan xarakterlanadi. Bu sodda gaplar o’zaro teng munosabatda
bo’lishi   yoki   qo’shma   gapning   bir   qismi   ikkinchisini   izohlab   kelishii   mumkin.
Bog’lovchisizsiz qo’shma gaplar qadimgi yodnomalar tilining asosini tashkil etadi.
Qo shma gaplar tarkibidagi sodda gaplar tuzilishiga ko ra oddiy (ko pincha soddaʻ ʻ ʻ
yig iq) bo lib, ular umumiy bir fikrni ifodalash uchun xizmat qiladi, mazmunan va
ʻ ʻ
shaklan   bir-biriga   tobe   bolmaydi.   Bunda   sodda   gaplar   asosan   sanash   ohangi,
intonatsiya vositasida bog lanadi, bir paytda, ketma-ket ro y bergan voqea-hodisa,	
ʻ ʻ
belgi-xususiyat,   shuningdek,   zidlik,   qiyoslash,   sabab-natija,   izohlash
munosabatlarini ifodalaydi:
15 II.   BOB.   BADIIY   MATNDA   YUKLAMALAR   VOSITASIDA
BOG'LANGAN   QO'SHMA   GAPLAR   SINTAKTIK   VA   SEMANTIK
Х USUSIYATLARI VA  O’ZIGA  XOS YONDASHUV
2.1.   Badiiy   matnda   yuklamalar   vositasida   bog'langan   qo'shma   gaplar   sintaktik   va
semantik  х ususiyatlari
Bog’lovchisiz   gapning yordamchi qismi bo’lib, uning yordamida murakkab
gap   bo’laklari,   matndagi   alohida   gaplar   o’rtasida,   shuningdek   (bu   ba’zi
bog’lovchisizlarga tegishli) sodda gapdagi so’z shakllari orasidagi bog’lanish hosil
bo’ladi.   Asosiy   funktsiya   bog'lovchi,   shuningdek   sifatlovchi,   ya'ni   bog'langan
gaplar   yoki   ularning   a'zolari   o'rtasidagi   munosabatni   bildiradi   (turli   o'ziga   xoslik
darajasi bilan).
Ko’pchilik   bog’lovchisizlar   yordamida   bog’lanishning   sintaktik   turi
(muvofiqlashtiruvchi yoki bo’ysunuvchi)  ajratiladi.   Bog’lovchisizning gap bo’lagi
sifatidagi grammatik ma’nosi uni kirish (modal) so’zlar bilan bir qatorda yuklama
va zarrachalarga ham yaqinlashtiradi. 3
Bog’lovchisizlar   predloglar   kabi   o’zgarmaydi.   Biroq,   o’z   vazifasini   faqat   otning
hol   shakllari   bilan   birgalikda   bajaradigan   yuklamalardan   farqli   o’laroq,
bog’lovchisizlar   o’zlari   bog’lagan   so’zlar   bilan   grammatik   jihatdan   bog’liq   emas
va   bu   so’zlarning   u   yoki   bu   gap   bo’laklariga   mansubligiga   bog’liq
emas.   Bog’lovchisizlar   faqat   gapdagi   so’zlar   yoki   alohida   gaplar   orasidagi
bog’lanishni aniqlash va rasmiylashtirishga yordam beradi.
Bog’lovchisiz   yordamida   qanday   sintaktik   munosabatlar   ifodalanishiga   qarab
qo’shma gaplar quyidagilarga bo’linadi:   muvofiqlashtiruvchi va bo’ysunuvchi.
Muvofiqlashtiruvchi qo’shma gaplar sodda gap doirasidagi bir jinsli a’zolarni ham,
mustaqil gaplarni ham bog’lashi mumkin.
Tobe bog’lovchisizlar, asosan, murakkab gapda bosh va tobe bo’laklar o’rtasidagi
har   xil   semantik   munosabatlarni   ifodalashga   yordam   beradi;   munosabatlar
vaqtinchalik, maqsadli, taqqoslash, tergov, sabab va boshqalar.
3   Baxtin, M. M. Nutq janrlari muammosi // Og'zaki ijod estetikasi. - M: Art, 1979. - 360 b.
16 Ba’zan   tobe   bog’lovchisizlar   sodda   gapda   alohida   a’zolarni   bog’lash   uchun
ishlatiladi:   “Bu   yoz   men   yangidan   o’rgandim...   ko’p   so’zlarni   o’sha   paytgacha
menga   ma’lum   bo’lsa-da,   uzoq   va   tajribasiz   edi”   (O’tgan.)   –   bog’lovchisiz,
garchi...   lekin   ta'riflarni   bog'laydi   va   ular   o'rtasidagi   qiyosiy-imtiyozli
munosabatlarni   beradi;   “Ko’zgudek   ko’lmak”   predmetni   predmet   bilan
bog’lovchisiz,   qiyosiylik   tuyg’usi   bilan   predikat   ma’nosini   to’ldiradigan   qo’shma
gap.   Bu sintaktik vazifada tobe bog’lovchilar  nihoyatda kam  uchraydi.   Asosan,  u,
than kabi birikmalar yordamida bajarilishi mumkin.
Muvofiqlashtiruvchi   va   tobe   bog’lovchisizlar   o’rtasida   sezilarli   farq   bor.   Tobe
bog’lovchisizlar   ma’no   jihatdan   ergash   gaplar   bilan   chambarchas   bog’lanib,   ular
bilan   “yaxlit   semantik   massa”   hosil   qiladi.   Bog’lovchisizlarning   bu   xossasi
murakkab   gap   tarkibidagi   bo’laklarning   joylashish   tartibini   belgilaydi:   sodda
gaplarni   birlashtirgan   muvofiqlashtiruvchi   bog’lovchisizlar   hamisha   shu   gaplar
orasida   bo’ladi,   tobe   bog’lovchisiz   esa   to’g’ridan-to’g’ri   ergash   gap   bilan
boshlansa, murakkab gap boshida paydo bo’lishi mumkin.
Muvofiqlashtiruvchi   qo’shma   gaplar   ma’nosiga   ko’ra   quyidagi   guruhlarga
bo’linadi:
a)   sanoq   munosabatlarini   ifodalovchi   bog’lovchisizlar :   va,   ha,   va...   va,   na...   na,
ham, ham.
b)   o’zaro   istisno   munosabatlarini   ifodalovchi   ayirma   bog’lovchisizlar:   yo,   yo,
keyin... keyin, u emas... u emas va hokazo.
v)   ergash gapli qo’shma gaplar : a, lekin, lekin, ammo, lekin, lekin, lekin, lekin,
lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin,
lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, lekin, va hokazo.
d)   gradatsion qo’shma gaplar : nafaqat... balki, agar bo’lmasa... u holda, unchalik
emas... kabi, kabi... va hokazo: “   Lekin jallod emas, balki g’ayritabiiy qo’rqinchli.
yorug'lik...   faqat   dunyo   falokatlari   paytida   bo'lgani   kabi   qaynab   turgan   va   erga
tushadigan   qandaydir   bulutdan   paydo   bo'lgan   "(M.   Bulg.);   bu   bog’lovchisizlar
guruhi   bog’langan   a’zolardan   biri   (odatda   ikkinchisi)   muhimroq,   ahamiyatliroq
ekanligini bildiradi;
17 e)   bog’lovchisiz   bog’lovchisizlar :   va,   ha   va,   ha   va   u,   yoki   va   boshqalar,
to’ldiruvchi   gaplar   yoki   gapning   alohida   a’zolari   ilgari   bildirilgan   fikrni
rivojlantiradi:   “ Kampir   va   bechora   ko’r   odamga   nima   bo’ldi,   men   "Bilmayman.
Meni,   men,   sayohatchi   ofitser,   odamlarning   quvonchlari   va   baxtsizliklari   bilan
nima qiziqtiradi   " (L.).
Tobe bog’lovchisizlar   (ma’nosi bo’yicha):
a)   muvaqqat : qachon, hozir, as uzun, qadar, qachon... keyin, kabi kabi.
b)   qiyosiy:   go’yo, go’yo, aniq kabi.
v)   maqsad : tartibda, tartibda, tartibda va hokazo.
d)   konsessiv:   shunga qaramay, garchi, va hokazo.
e)   shartlar:   agar, agar... keyin, qachon... keyin.
f)   izohlovchi :   nima,   go’yo,   shunday,   shunday,   go’yo   bo’lmagandek   va
h.k.)   sabab:   chunki, beri, uchun va hokazo.
h)   oqibatlari;   shuning uchun, bundan oldin, buning natijasida.
Uyushgan   so’zlarni   tobe   bog’lovchisizlardan   –   nisbiy   olmoshlardan   va
olmoshlardan   farqlash   kerak:   qayerda,   qaysi,   kim,   nima,   qayerdan,   dan   va
hokazo.   Bog’lovchisiz   so’zlar   qo’shma   gaplar   bilan   bir   xil   sintaktik   vazifani
bajaradi   (ular   bosh   gapga   ergash   gapni   biriktiradi),   lekin   ergash   gapda   uning
a’zolaridan   biri   vazifasini   bajaradigan   muhim   so’zlardir.   Qiyoslang:   “Ular   unga
xuddi   shunday   belgilar   bilan   aytishdiki,   ular   xususiy   odamlardan   buyruq
olmaydilar”   (O'tgan.)   -   bosh   gapga   ergash   gapni   biriktiruvchi   izohli   bog'lovchi.   -
“Hunarmand   ayollardan   biri   yuzida   hayratni   tasvirlab,   bezovtalik   belgisi   sifatida
kaftini   oldinga   qo yib,   ko zlari   bilan   ungaʻ ʻ   nima   kerakligini   so radi”   (O tgan.)	ʻ ʻ
-   izohlovchi gapning predmeti bo lgan	
ʻ   nisbiy olmosh.
Predloglar   singari,   bog'lovchilar   ham   bir   ma'noli   yoki   noaniq   bo'lishi
mumkin.   Masalan,   bog’lovchisizlar   bir   ma’noga
ega:   maqsadida...;   sifatida;   boshqalarga   qaramay   Avvalo,   bir   necha   so’z   bilan
ifodalangan   qo’shma   gaplar   bir   xil   ma’noga   ega.   Undan   farqli   ravishda   va,   yoki,
ha,   shunday,   o’sha   kabi   qo’shma   gaplar.   ko'p   qiymatli.   Shunday   qilib,
ha   bog’lovchisizsi   uchun   4 jildlik “Rus   tili  lug’ati”da to’rt   ma’no ko’rsatilgan:  1)
18 bog’lovchisiz: “Atrofda dasht va dasht.Yo’l uzoq”;   2) bir nechta bir xil a'zolarning
sanoqli   qo'shilishi   bilan   amalga   oshiriladigan   sanoq,   shuningdek,   bir   nechta
jumlalar:   "Mening   idealim   -   uy   bekasi.   Mening   orzularim   -   tinchlik.   Menga   bir
qozon   karam   va   kattasini   bering"   (P.);   3)   bog’lovchisiz:   “Qanday   quloq!   4)
qarama-qarshilik:   “Ular   hatto   meni   kollegial   baholovchi   qilmoqchi   bo’lishdi,   ha,
nega deb o’ylayman” (Yuj.);   "Va biz hammamiz hech  bo'lmaganda bir  kun ispan
bo'lamiz" (Mayoq).
19 2.2.   Bog’lovchisiz   qo’shma   gaplarning   sintaktik   va   semantik   xususiyatlarida
o’ziga  xos yondashuv
  Tuzilishi  nuqtai  nazaridan bog’lovchisizlar  sodda   ( bir  so’zdan  iborat:  va, a,
lekin, bo’lsa-da, go’yo va hokazo)  va   qo’shma   (bir necha so’zdan iborat:  chunki,
shunday,   kabi   va   hokazo)   bo’linadi.   )   Sodda   qo’shma   gaplar   hosila   emas :   a,
lekin   hosila   ham: garchi - garchi gerundiga qaytadi;   go'yoki, shunday, shunday, va
hokazo   -   muhim   so'z   bilan   funktsiyali   so'zning   muzlatilgan   birikmasiga
qayting.   Hozirgi vaqtda kompozit uyushmalar toifasi faol ravishda to'ldirilmoqda.
Nihoyat,   bog’lovchisizlar   birlik   bo’lishi   mumkin:   va,   that,   boshqalar
kabi,   takrorlovchi:   na...   na,   keyin...   o’sha   (majburiy   takror   bilan);   juft,   yoki
juftlangan : agar... keyin, qachon... keyin, zo'rg'a... qanday (ularning ikkinchi qismi
mumkin,   lekin   shart   emas);   kabi...   shunday   va,   kabi...   shunchalik   (ikkinchi   qism
zarur).
Sodda   qo’shma   gaplarga   o’zining   shakliy   tuzilishiga   ko’ra   ham,   semantik
ixtisoslashuvi   va   qo’llanish   shartlariga   ko’ra   ham   bir-biridan   farq   qiluvchi
bog’lovchisiz   va   bog’lovchisiz   zarrachalar   kiradi.   (a,   baribir,   shunchalik,   an,
yaxshi,   go'yo,   kabi,   shunday,   ha,   hatto,   zo'rg'a,   yoki,   go'yo,   bo'lsa-da,   hech
bo'lmaganda,   va   hokazo).   Bu,   shuningdek,   ittifoqdosh   vositalar   sohasida   faol
ishtirok   etuvchi   sifatlovchi   leksik   ma'noga   ega   so'zlar   guruhini   o'z   ichiga   oladi,
ya'ni.   jumlada   ular   bog'lovchilarning   o'xshashlari   sifatida   ishlaydi:   qo'shimcha
ravishda  ("qo'shimcha",   "bundan  tashqari"),  oxir-oqibat,  yoki  to'g'rirog'i,  shunday
bo'ladi  ("shuning uchun"), lekin, shuning uchun, aslida ("aniq"), bundan tashqari,
haqiqatdan ham, darvoqe, faqat va hokazo.
Kasaba uyushmalarining analoglari, xuddi uyushmalarning o'zlari kabi, ma'lum bir
malakaviy   ma'noning   tashuvchisi   bo'lganligi   sababli,   birlashmalarning   boshqa
CRlar   bilan   o'zaro   bog'liqligini   tavsiflashda   analoglar   birlashmalardan
ajratilmaydi.
Qo’shma (=yakka so’z bo’lmagan) bog’lovchisizlar o’z tarkibida ikki yoki undan
ortiq   elementlarning   integral   shakllanmagan   bog’lanishlarini   ifodalaydi,   ularning
20 har   biri   bir   vaqtda   tilda   alohida   so’z   sifatida   mavjud.   Bularning   ko pchiliginingʻ
shakllanishida   oddiy   polisemantik   bog lanishlar   (va,   nima,   nima   bilan,   qanday,	
ʻ
qachon,   bo lsa)   mavjud.	
ʻ   Masalan,   shu   sababli,   nima   bo’lishidan   qat’iy   nazar,
shunga qaramay, chunki, chunki, chunki, birdaniga, birdaniga, shu vaqtdan beri,
tez orada, zo’rg’a, oldin va hokazo.
Elementlar   orasidagi   bog’lanish   xususiyatiga   ko’ra   qo’shma   qo’shma   gaplar:
(1)   sintaktik turtkisiz (sitagmatik tur), (2) sintaktik turtki (sitagmatik tip).
1 - oddiy ulash, torli qilish printsipi bo'yicha birlashtirilgan.
Bosh   gap   ishtirokisiz   tuzilgan   qo’shma   gaplar   sintagmatik   bo’lmagan   tuzilishga
ega va hokazo.   hol so’z shaklini o’z ichiga olmaydi.   (ya'ni, va emas, va u emas, va
shuningdek, zo'rg'a, agar shunday bo'lsa va hokazo.)
2 – elementlar tilda mavjud so’z birikmalari modeliga ko’ra bog’lanadi.   Ularning
asosiy   qismi   bosh   gap   ishtirokida   tuziladi   va   ya’ni.   mos   keluvchi   bosh   gap
birikmalari   bilan   bog’lanish.   Bunday   uyushmalarning   qurilish   bloki   oddiy
birlashmadir   (qanday,   nima,   shunday,   agar).   Misollar:   shu   nuqtagacha,   oldin,
bo'lmasdan, maqsadida, yoqtirish uchun, bunga qo'shimcha sifatida va hokazo.
Bir   jumlada   egallagan   pozitsiyalar   soniga   ko'ra,   barcha   ittifoqlar   yagona   va
yagona   bo'lmaganlarga   bo'linadi.   Bir   o rinli   bog lovchi   matnning   bog langan	
ʻ ʻ ʻ
qismlari orasida joylashgan yoki ulardan biriga pozitsiya jihatdan yondosh bo ladi	
ʻ
(va, lekin, shunga qaramay, qachon, faqat, qanday holatda, nimaga zid);
Yagona   bo’lmagan   bog’lovchisiz   shunday   joylashganki,   uning   tarkibiy   qismlari
bog’langan tuzilmaning har bir qismida joylashadi (yoki – yoki, kabi – shunday va,
garchi – lekin, nafaqat – balki, yetarlicha – shunday va hokazo).
Yagona   bo'lmagan:   ikki   va   ko'p   o'rindiqli.   Ko’p   o’rinli   qo’shma   gap   bir   necha
o’rinli bo’laklarning birikmasidir: va...va...va, ha...ha...ha, na... na... na, na... yoki...
yoki va boshqalar.
Qo’sh   qo’shma   gaplar   ikki   shaklan   mos   kelmaydigan   va   o’z   o’rnida   ajratilgan
elementning   birikmalari   bo’lib,   ularning   hosil   bo’lishida   o’ziga   xos
bog’lovchisizlardan   tashqari,   zarrachalar,   modal   so’zlar,   ergash   gaplar,
shuningdek,   turg’un   birikmalar   “nafaqat   bu...   (ham)”dir.   “bunday   demaslik
21 uchun...   (lekin)”,   “...(bu)   uchun”.   Bu   vositalarning   barchasi   qo'shma   birikmalar
hosil   qilib,   kvalifikatsiya   yoki   sub'ektiv   baholash   ma'nolarining   tashuvchisi
hisoblanadi.
 Gap bo’laklari orasida munosabatni ko’rsatishda ham ohang muhim o’r in tutadi. 
  Men   –   men,   sen   –   sen   gaplarida   gap   bo’lak   (ega-kesim)larini   farqlashda   va   ular
orasidagi munosabatni ko’rsatishda ohang hal qiluvchi rol o’ynaydi . Halim, ukam
o’qishga kirdi   va   Halim ukam o’qishga kirdi   gaplarida   Halim   so’zining (1-gapda)
undalma   yoki   (2-gapda)   aniqlovchi   ekanligi   og’zaki   nutqda   ohang   orqali   bilinib
turadi.
O’zbek   tilshunosligida   N.Said,   A.Yo’ldoshev,   H.G’oziyev,   G’.Abdurahmonov,
H.Boltaboyeva,   G’.Abdurahmonov,A.G’ulomov,   M.Asqarova,   Sh.Rahmatullayev,
R .Rasulov,   A.Sayfullayev   va   A.Mamatov   kabi   olimlarning   sodda   gaplar
muammosiga doir tadqiqotlari, muhim fikrlari mavjud. 
Bog’langan qo’shma gaplar  bog’lovchilari, ham  yuklama-bog’lovchisi  yordamida
tuzilgan   qo’shma   gaplarda   bir   vaqtda   va   turli   vaqtlarda   yuzaga   kelgan   voqea-
hodisa yoki harakat ifodalanadi. Qiyoslang:
1.   Qo’shma   gapda   bir   vaqtda   yuzaga   keladigan   voqea-hodisa   ifodalanadi:   Mudir
jadal   qadam   tashlagan   holda   to’xtovsiz   gapirar   va   uning   so’zlari   hammani
qiziqtirar edi. (P.T.)
2.   Qo’shma   gapda   turli   vaqtda   yuzaga   kelgan   voqelik   yoki   harakat   ifodalanadi:
Soy   guvillab   oqar   va   uning   muzdek   shamoli   qirg’oqda   tartibsiz   o’sgan   o’tlarni
silkitar edi (S.Ahm.)
-da,   -u   (yu)   yuklamalarining   biriktiruv   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gap
tarkibida qo’llanishida quyidagi holat kuzatiladi:
1.   -da   yuklamasi   qo’shma   gap   tarkibida   harakatning   odatdagidan   ko’ra   tezroq
bajarilishini ifodalaydi: Eshik g’irch etib ochildi-da, ruxsat so’rab Darveshali kirdi.
(O.)
22 2. -u(-yu) yuklamasi hodisalarning bajarilish paytini, sababini, harakat yoki voqea-
hodisaning to’satdan, kutilmaganda va ketma-ket bajarilishini ko’rsatadi: Shu payt
to’satdan ko’cha eshigi ochildi-yu, Zunnunxo’ja xaloslagancha kirib keldi. (A.Q.)
Bog’lovchi   vazifasida   qo’llanuvchi   bo’lsa,   esa   so’zlari   yordamida   tuzilgan
bog’langan   qo’shma   gaplarda   ham   bir   paytda   yoki   ketma-ket   sodir   bo’lgan
voqealar   ifodalanadi,   shu   bilan   birga   bunday   tuzilishdagi   gaplarda   qiyos,   izoh,
zidlik kabi ma’no munosabatlari ham shakllanadi.24 Masalan: Uning gavdasi juda
katta, tovushi bo’lsa juda baland edi. (S.A.)
  Zidlov   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Zidlov   bog’lovchili
qo’shma gap qismlari o’z semantikasiga mos grammatik shaklni  talab qiladi. Shu
sababli   bunday   qo’shma   gap   qismlarini   bog’lashda   ammo,   lekin,   biroq,   balki
zidlov   bog’lovchilari,   bu   bog’lovchilar   vazifasida   qo’llanuvchi   -u(-yu)   yuklamasi
ishlatiladi. Ular mazmunan zid bo’lgan qo’shma gap qismlarini bog’laydi.
  Zidlov   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplarda   voqea-hodisaning   yoki
harakatning bir-biriga zidligi, shunga qaramay ulardan birining yuzaga kelishi yoki
yuzaga   kelmaganligi   ifodalanadi.   Masalan:   Vasiyatnoma   shunday   ham   tiklangani
ma’lum bo’lgani rost, lekin bundan bolaning xabari yo’q-ku! (О’.U.)
-u   (-yu)   yuklamalari   zidlov   bog’lovchilari   o’rnida   qo’llanib,   zid   munosabatdagi
bog’langan   qo’shma   gap   qismlarini   bog’lashga   xizmat   qiladi.   Ba’zi   hollarda   bu
bog’lovchilar   bilan   birikkan   qo’shma   gaplarda   u(-yu)   yuklamasi   zidlikni
kuchaytirish   uchun   qo’llanadi.   Masalan:   Ishim   nihoyatda   ko’p-u,   kelmaslikka
ilojim yo’q. 
Zidlov   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplarda   ba’zan   zidlik   bilan   birga
to’siqsizlik   munosabati   ham   shakllanadi.   Qiyoslang:   Men   u   bilan   gaplashmadim,
lekin uning ko’zlari ba’zi-ba’zida uzun kipriklari ostidan menga boqardi. (I.R.)
Ayiruv   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Ayiruv   bog’lovchili   bog’langan
qo’shma   gaplar   ketma-ket   yuzaga   keladigan   yoki   bir-biri   bilan   almashinib
23 turadigan,   navbatma   -navbat   yuzaga   keladigan   birdan   ortiq   voqea   -hodisa   yoki
harakatni   ifodalab,   semantik   jihatdan   ayiruv   va   ichki   zidlik,   izoh,   qiyos,   gumon,
shart kabi ma’no munosabatlarni ifodalaydi 4
.
1.   Bir..,   dam..,   ba’zan..,   goh..bog’lovchilari   bilan   shakllangan   qo’shma   gaplar
ketma-ket   sodir   bo’lgan   voqealarni   ifodalab,   semantik   jihatdan   zidlik   va   izoh
ma’no   munosabatlarini   anglatadi.   Masalan:   Dam   jahlim   chiqadi,   dam   kulgim
qistaydi. (O.)
2.   Yo,   yoki,   bo’lmasa   ayiruv   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplarda   voqea-
hodisalardan   faqat   birining   sodir   bo’lishi   aks   etadi   hamda   qiyos,   gumon,   shart
ma’no munasabatlari ifodalanadi. Masalan: Mayli siz keting bu shahardan, yoki biz
ko’chib ketamiz. (A.Q.)
Inkor   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplar.   Bunday   qo’shma   gaplarda   inkor
munosabati   ifodalanadi.   Qo’shma   gap   qismlari   na...   inkor   yuklama-bog’lovchisi
yordamida   bog’lanadi.   Bu   bog’lovchi   qo’shma   gap   qismlarining   boshida
takrorlanib kelib, yuzaga chiqmagan voqea-hodisalarni ifodalovchi gaplarni o’zaro
biriktirib,   bog’langan   qo’shma   gapni   hosil   qiladi.   Masalan:...   Na   adresi   bor,
familiyasi bor, na pochta muhri. (As.M.)
Inkor   bog’lovchili   qo’shma   gaplarning   kesimlari,   odatda,   tasdiq   shaklida   bo’ladi.
Ba’zi   hollarda   ma’noni   kuchaytirish   uchun   gap   kesimi   inkor   shaklda   ham
qo’llanadi.   Masalan:...Bu   haqda   na   Kimsanoy   bir   narsa   deya   olmadi,   na   Anzirat
xola. (A.Q.)
Inkor   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplarning   kesimlari   bir   xil   so’z   bilan
ifodalanib,   bir   zamonda   shakllanganda,   ko’pincha   oxirgi   kesim   qo’llanmaydi:
Bular   orasida   bo’lib   o’tgan   mojarodan   na   Umidaning   xabari   bor,   na   Isroilning.
(A.Q.)
4   Bobyreva, E. V. Diniy nutq: qadriyatlar va janrlar / E. V. Bobyreva // Moskva 
gumanitar fanlar universitetining ilmiy jurnali: Bilim, tushunish, mahorat - 2008. - 
№ 1.   -- Bilan.   162-167.
24 Matn   talabi   bilan   inkor   bog’lovchili   qo’shma   gaplarda   ba’zan   hamma   kesimlar
qo’llanmasligi  mumkin: Cho’chima jigarim, o’z uyingdasan bu yerda, na g’urbat,
na ofat, na g’am. (G’.G’.)
Xullas,   an’anaviy   sintaktik   ta’limotda   bog’langan   qo’shma   gaplar:   biriktiruv,
zidlov,   ayiruv   va   inkor   bog’lovchili   bog’langan   qo’shma   gaplarga   ajratiladi.   Har
bir   tur   nafaqat   bog’lovchi   vositalariga   ko’ra,   balki   ularda   aks   etgan   mazmuniy
munosabatlar asosida ham o’zaro farqli belgilarini namoyon qiladi.
Qo’shma qo’shma qo’shma gaplar, masalan: bo’lsa, chunki, beri, va hokazolar ot,
olmosh va ergash gaplar bilan bog’lanib, alohida komponentlarga bo’linadi.
  Qo’shma   gaplar   sintaktik   vazifalariga   ko’ra   muvofiqlashtiruvchi   va   tobe
bog’lovchilarga bo’linadi.
  Muvofiqlashtiruvchi bog’lovchilar gapning bir jinsli a’zolarini, shuningdek,
murakkab   gaplarning   qismlarini   bog’laydi.   Bu   qo’shma   gaplar   ma’nosiga   ko’ra
bog’lovchilarga   bo’linadi:   va,   ha   (va   ma’nosida);   va...va,   na...   na;   qiyosiy:
nafaqat...   balki,   ham,   ham...   va;   ko’makchi   qo’shimchalar:   a,   lekin,   ha   (lekin
ma’nosi),   ammo,   bir   xil,   lekin;   bo’luvchi:   yoki,   yoki...   yoki,   yo,   yoki...   yoki,
keyin... o’sha, u emas... u emas, ham... yoki;   bog’lovchi: ha va, shuningdek, ham.
Tobe   bog’lovchilar   odatda   murakkab   gaplarning   qismlarini   bog’laydi,   garchi
ba’zan   nisbatan   kamdan-kam   hollarda   ular   sodda   gapda   gap   a’zolarini   bog’lash
uchun ishlatilishi mumkin.   Masalan: U yaxshi usta sifatida tanilgan.
  Ayrim   tobe   bog’lovchilarni   ikki   qismga   bo’lish   mumkin,   masalan,   chunki,
beri va boshqalar: bir bo’lak gapning bosh bo’lagida o’zaro bog’lovchi so’z yasasa,
ikkinchisi tobe gapda bog’lovchi hosil qiladi 5
.
  Tobe   bog’lovchilar   o’tkinchi   (qachon,   zo’rg’a,   faqat,   hozircha,   hozircha,
uzoq,   faqat,   beri),   sabab   (chunki,   chunki,   chunki,   natijada),   maqsad   (shunday)
kabilarga   bo’linadi.,   maqsadida),   oqibatlar   (shunday),   shartlar   (agar,   bo’lsa,
bo’lsa),   murosasiz   (garchi,   bo’lsin,   shunga   qaramay),   qiyosiy   (go’yo,   go’yo,
go’yo), izohlovchi (shunday).
5   Danilova, N. K. "Mavzuning belgilari" nutqida.- Samara: "Samara universiteti" nashriyoti, 2001. - 228 
b.
25   Muvofiqlashtiruvchi   va   tobe   bog’lovchilar   o’rtasidagi   farq   morfologik   va
sintaktik jihatdan barqaror emas.  
  Bog’lovchilar   vazifasida   olmoshlar   va   olmoshlar   qo’llanilishi   mumkin,   bu
holda ular ittifoqdosh yoki nisbiy so’zlar deb ataladi.   Kasaba uyushmalari sifatida
harakat   qilish,   ya'ni.   Aloqa   vositasi   vazifasini   o’tagan   turdosh   so’zlar   qo’shma
gaplardan   farqli   ravishda   gapning   tobe   bo’lak   a’zolari   hisoblanadi.   Va
boshqalar.   Nima   eksang   shuni   olasan.   (nisbiy   so'z,   qo'shimcha).   Men
g'azablanganim uchun ahmoqman.   (bu birlashma).
  Qo’llanish jihatidan bog’lovchilar uch xil bo’ladi:
1) bitta, bir marta ishlatilgan.   Muvofiqlashtiruvchi qo’shma gaplardan bu boradagi
tipik qo’shma gap lekin (tobe bog’lovchilar odatda bitta bo’ladi) Ex.   Kichik olim,
ammo pedant.
2) takrorlash: va...va, yoki... yoki, keyin... o’sha, yo... yo, na... na, na va hokazo.
3)   qo'sh,   uning   tarkibiy   qismlari   foydalanish   bo'yicha   o'zaro
bog'liq.   Muvofiqlashtiruvchi qo’shma gaplar qo’sh (ham... va, nafaqat... balki): va
tobe   bog’lovchilar   (agar...   keyin;   shundan   beri...   keyin,   faqat...   kabi   va   hokazo)
bo’lishi mumkin.   Masalan: Va agar kimdir aybdor bo'lsa, men yolg'izman (L. T.).
Uyushma tahlili:
ittifoq
1. Muvofiqlashtiruvchi / bo'ysunuvchi
2. 1p ga qarab tasniflash.
3. Oddiy/kompozitsiya
4. Yagona/takroriy/ikki marta
5. Olingan, bo’lsa, nimadan / nohosia
6. gapdagi vazifa
  Gapning   xizmat   qismlari   mustaqillardan   farqli   o'laroq,   predmet   va
ob'ektlarni,   ularning   xususiyatlarini,   harakatlarini,   miqdorlarini   nomlay   olmaydi.
26 Ular   gap   ichida   muloqot   qilish   va   hodisalar   yoki   ob'ektlar   o'rtasidagi
munosabatlarni bildirish uchun ishlatiladi. 6
Uyushma bir qator xususiyatlarga ega:
ta'zim qilmaydi;
konjuge emas;
gapning bir qismi emas.
Bog’lovchilar   gap   bo’laklari   –   sintaktik   birliklar   orasidagi   semantik
munosabatlarni ifodalash uchun ishlatiladi.
Kelib chiqishi bo'yicha uyushmalar quyidagilarga bo'linadi:
hosilalar;
hosila bo'lmagan.
Foydalanishga ko'ra ular quyidagilarga bo'linadi:
yagona (ha, ha, lekin);
takrorlash (na... na, na... yoki);
qo’sh (... o’shandan beri, kabi... shunday va).
Rolga qarab quyidagilar mavjud:
bastalash;
bo'ysunuvchi.
  Muvofiqlashtiruvchi birikmalar
Muvofiqlashtiruvchi   qo’shma   gaplar   qo’shma   gap   tarkibidagi   bir   hil   a’zolar   va
sodda gaplarni bog’lovchilardir.
Muvofiqlashtiruvchi birikmalar quyidagilarga bo'linadi:
ulash;
salbiy;
bo'linish.
  Bog’lovchi   bog’lanishni   bildiradi.   Ular   qo’llanganda   gapning   semantik
bo’laklarining   umumiyligi   va   yaxlitligini   ko’rsatadi:   va,   ha   (ma’nosida   va),
nafaqat... balki, kabi... va.
6   Erofeeva, T. I. Tilning tabiati va tizimi masalasiga / T. I. Erofeeva // Ijtimoiy va psixolingvistika 
muammolari: Sat.   Art.   - Perm.   un-t.   - Perm, 2003. - 3-son.   -- Bilan.   28-36.
27   Qarama-qarshiliklar   qarama-qarshilik   ma'nosiga   ega.   Ular   semantik
qismlar   orasidagi   farqni   ko'rsatish   zarur   bo'lgan   hollarda  qo'llaniladi:   a,  ha   (lekin
ma'nosida), lekin, lekin, bir xil.
  Bo'lish,   ajratish   ma'nosini   anglatadi.   Bu   bog’lovchilar   guruhi   gaplarning
ma’no qismlarini ajratish uchun ishlatiladi: yo, yo, keyin... o’sha, yoki... yoki, yo...
yo.
Asosiy uchta guruhdan tashqari, quyidagilar ham mavjud:
bosqichma-bosqich;
tushuntirish;
ulash.
  Darajali   bog’lovchilar   gap   a’zolaridan   birining   yoki   bir   jinsli   turkumning
ahamiyatini   kuchaytirish   yoki   kuchsizlantirishni   ko’rsatish   zarur   bo’lganda
qo’llaniladi: unchalik emas... lekin; garchi va... lekin; nafaqat... qancha.
  Tushuntirish  munosabatlarini ifodalovchi, yozilgan yoki aytilgan narsaning
ma'nosini aniqlaydigan qo'shma qo'shma gaplar: ya'ni, yoki (ma'nosida), ya'ni.
  Bog’lovchilar  gapning bosh ma’nosidan keyin kelgan qo’shimcha ma’lumot
yoki izohlarni kiritish uchun ishlatiladi: bundan tashqari, bundan tashqari, ham.
  Tobe bog’lovchilar
  Tobe   bo'laklar   gapning   teng   bo'lmagan   qismlarini   bog'laydigan   yordamchi
bo'laklar   deb   qaraladi,   ulardan   biri   yoki   bir   nechtasi   ma'no   jihatdan   asosiyga
bog'liq.
Tobe   bog’lovchilar   turkumiga   ko’ra,   ya’ni   ma’nosiga   ko’ra   yoki   gapning   tobe
bo’lagiga berilgan savollarga ko’ra bo’linadi.
Ular toifalarga bo'linadi:
vaqtinchalik;
sabab;
maqsadli;
shartli;
imtiyozli;
qiyosiy;
28 tergov;
tushuntirish.
  Vaqtinchalik   bo'lganlar   ish-harakatning   gapning   tobe   bo'lakda   bajarilgan
vaqtini   bildiradi.   Tobe   ergash   gap   savollarga   javob   beradi:   qachon?   Qancha   vaqt
oldin? qachondan beri? qachongacha? Misollar: qachon, zo'rg'a, tez orada, faqat.
  Sabab   bog’lovchilari   sodir   bo’lgan   voqeaning   sababini   bildiradi.   Tobe
bo'lak   javob   beradi:   nima   uchun?   nima   sababdan?   Misollar:   chunki,   chunki,
chunki.
Maqsadlar   ob'ekt   yoki   shaxs   tomonidan   harakatni   amalga   oshirish   uchun
ko'zlangan   maqsadni   ko'rsatadi.   Tobe   ergash   gapga   beriladigan   savollar:   nega?
qanday maqsad bilan? bu nima uchun qilingan? Misollar:  maqsadida, maqsadida,
keyin.
Shartlar   ish-harakat   bajarilgan   yoki   hech   qachon   erishilmagan   shartni   bildiradi.
Tobe  bo'lak   so'roq:  qanday  sharoitda?   Misollar:  agar,  agar,  agar   shunday   bo'lsa...
keyin, agar.
Konsessiv   qo’shma   gaplar   hodisa   jarayonida   yuzaga   kelgan   ziddiyatlarni
bildiruvchi   qo’shma   gaplardir.   Tobe   gap   javob   berishi   kerak:   nimaga   qaramay?
nimaga qaramay?
Taqqoslash   solishtirishni   bildiradi.   Tobe   gapning   asosiy   savoli   qanday   qilib?
Misollar: go'yo, aynan, go'yo, qanday.
29 30 X ULOSA
   Gap   bo’laklari   orasida   munosabatni   ko’rsatishda   ham   ohang   muhim   o’r   in
tutadi. 
  Men   –   men,   sen   –   sen   gaplarida   gap   bo’lak   (ega-kesim)larini   farqlashda   va   ular
orasidagi munosabatni ko’rsatishda ohang hal qiluvchi rol o’ynaydi . Halim, ukam
o’qishga kirdi   va   Halim ukam o’qishga kirdi   gaplarida   Halim   so’zining (1-gapda)
undalma   yoki   (2-gapda)   aniqlovchi   ekanligi   og’zaki   nutqda   ohang   orqali   bilinib
turadi.
O’zbek   tilshunosligida   N.Said,   A.Yo’ldoshev,   H.G’oziyev,   G’.Abdurahmonov,
H.Boltaboyeva,   G’.Abdurahmonov,A.G’ulomov,   M.Asqarova,   Sh.Rahmatullayev,
R .Rasulov,   A.Sayfullayev   va   A.Mamatov   kabi   olimlarning   sodda   gaplar
muammosiga doir tadqiqotlari, muhim fikrlari mavjud. 
Bog’lovchisiz   qo’shma   gaplar   bog’lovchilari,   ham   yuklama-bog’lovchisi
yordamida tuzilgan qo’shma gaplarda bir vaqtda va turli vaqtlarda yuzaga kelgan
voqea- hodisa yoki harakat ifodalanadi. Qiyoslang:
1.   Qo’shma   gapda   bir   vaqtda   yuzaga   keladigan   voqea-hodisa   ifodalanadi:   Mudir
jadal   qadam   tashlagan   holda   to’xtovsiz   gapirar   va   uning   so’zlari   hammani
qiziqtirar edi. (P.T.)
2.   Qo’shma   gapda   turli   vaqtda   yuzaga   kelgan   voqelik   yoki   harakat   ifodalanadi:
Soy   guvillab   oqar   va   uning   muzdek   shamoli   qirg’oqda   tartibsiz   o’sgan   o’tlarni
silkitar edi (S.Ahm.)
-da,   -u   (yu)   yuklamalarining   biriktiruv   bog’lovchili   bog’lovchisiz   qo’shma   gap
tarkibida qo’llanishida quyidagi holat kuzatiladi:
1.   -da   yuklamasi   qo’shma   gap   tarkibida   harakatning   odatdagidan   ko’ra   tezroq
bajarilishini ifodalaydi: Eshik g’irch etib ochildi-da, ruxsat so’rab Darveshali kirdi.
(O.)
31 2. -u(-yu) yuklamasi hodisalarning bajarilish paytini, sababini, harakat yoki voqea-
hodisaning to’satdan, kutilmaganda va ketma-ket bajarilishini ko’rsatadi: Shu payt
to’satdan ko’cha eshigi ochildi-yu, Zunnunxo’ja xaloslagancha kirib keldi. (A.Q.)
  Bog’lovchi   vazifasida   qo’llanuvchi   bo’lsa,   esa   so’zlari   yordamida   tuzilgan
bog’lovchisiz   qo’shma   gaplarda   ham   bir   paytda   yoki   ketma-ket   sodir   bo’lgan
voqealar   ifodalanadi,   shu   bilan   birga   bunday   tuzilishdagi   gaplarda   qiyos,   izoh,
zidlik kabi ma’no munosabatlari ham shakllanadi.
32 Foyd а l а nilg а n  а d а biyotl а r ro’yx а ti
Normativ-huquqiy hujjatlar:
1. Shаvkаt Mirziyoеv. “Milliy tаrаqqiyot yo’lini qаt’iyat bilаn dаvоm ettirib, yangi
bоsqichgа ko’tаrаmiz”. Tоshkеnt, “O’zbеkistоn”, 2017 yil
2. Shavkat Mirziyoyev. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz
Darslik va o’quv qo’llanmalar:
1. Alikayev,  R.S.   Zamonaviy tilshunoslik  paradigmasida  fan tili.-   Nalchik:  El-Fa,
1999.- 318 b.
2. Arutyunova, N. D. Til ma’nolarining turlari  (baho, hodisa, fakt).   - M.: Nauka,
1988. - 341 b.
3. Baiburin, A. K. An'anaviy madaniyatdagi  marosim.  - Sankt-Peterburg:  Nauka,
1993. - 253 b.
4.   Baranov,   A.   N.   Siyosiy   nutq:   tematik   tuzilma   va   metaforalarni   tahlil   qilish
usullari   /   Baranov   A.   N.,   Mixaylova   O.   V.,   Satarov   G.   A.,   Shipova   E.   A.   -   M.:
INDEM fondi, 2004. -- 94 b.
5.   Baxtin,   M.   M.   Nutq   janrlari   muammosi   //   Og'zaki   ijod   estetikasi.   -   M.:   Art,
1979. - 360 b.
6. Bobyreva, E. V. Diniy nutq: qadriyatlar va janrlar / E. V. Bobyreva // Moskva
gumanitar fanlar universitetining ilmiy jurnali: Bilim, tushunish, mahorat - 2008. -
№ 1.   -- Bilan.   162-167.
7.   Bogdanov,   V.V.   Kommunikativ   kompetentsiya   va   kommunikativ   etakchilik   /
V.V.   Bogdanov // Til, nutq va shaxsiyat: Tver.   davlat   un-t.   - Tver, 1990. - p.   26 -
31.
8. Varshavskaya, A. I. Til tuzilishidagi semantik munosabatlar: (zamonaviy ingliz
tili materiali bo'yicha).- L.: 1984. - 134 b.
9. Vinogradov, VV Badiiy nasr tili haqida.   - M.: Nauka, 1980. - 362 b.
33 10. Galperin, I. R. Matn lingvistik tadqiqot ob'ekti sifatida.   -M.: "Nauka", 1981. -
136 b.
11.   Grigoryeva,   V.S.   Muloqot   kommunikativ   jarayonning   elementi   sifatida:
pragmalingvistik   va   kognitiv   jihatlar:   monografiya   /   V.S.   Grigorieva.   -   Tambov:
Tambov nashriyoti.   davlat   texnologiya.   un-ta, 2007. - 288 b.
12.   Danilova,   N.   K.   "Mavzuning   belgilari"   nutqida.   -   Samara:   "Samara
universiteti" nashriyoti, 2001. - 228 b.
13.   Dijk   van,   T.   A.,   Kinch   V.   Muvofiq   matnni   tushunish   strategiyasi   //   Chet   el
tilshunosligida yangilik. - M.: Progress, 1988. - XXIII.   -- Bilan.   153-211.
14. Erofeeva, T. I. Tilning tabiati va tizimi masalasiga / T. I. Erofeeva // Ijtimoiy
va psixolingvistika  muammolari:  Sat.   Art.   - Perm.   un-t.   - Perm,  2003. - 3-son.   --
Bilan.   28-36.
15.   Zalogina,   E.   M.   Lingvistik   shaxs:   lingvistik   va   psixologik   jihatlar:   "Jinlar"
romani   va   "Yozuvchining   kundaligi"   asosida   F.M.   Dostoevskiy:   yoshlarning
yo'nalishlari   va   ularning   zamonaviy   rus   jamiyatidagi   o'zgarishlarining   tabiati:
filologiya   fanlari   nomzodi   ilmiy   darajasini   olish   uchun   dissertatsiya.   RGPU
im.   Gertsen, Sankt-Peterburg, 2001 yil.
16. Karasik,  V. I. Til  doirasi:  shaxs,  tushunchalar,  nutq.   - Volgograd:  O'zgarish,
2002. - 477 p.
34 35 KURS ISHIGA XULOSA (NAMUNA)
Toshkent amaliy fanlar universiteti 2-kurs 208-guruh talabasi Qurbonova
Intizor Baxtiyorovnaning “O’zb е k tilshunosligida ergashgan qo’shma gaplar
talqini” mavzusida yozilgan kurs ishiga
X U L O S A
 
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi, o’rganilganlik darajasining aniqlanganligi_
____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
 
Kurs ishining maqsad va vazifalari, tadqiq usullarining to’g’ri belgilanganligi
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Kurs ishi mavzusiga oid daliliy materiallarning to’planganligi, mavjud 
ilmiy manbalarning qay darajada tahlil qilinganligi____________________________________
___________________________________________________________________________ 
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Kurs ishi mavzusi yuzasidan talabaning o’z nuqtayi nazarini haqqoniy 
aks ettira olganligi, ko’tarilgan muammoni hal etishga ijodiy yondashuvi
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
 
Talabaning kurs ishi mavzusini yozma madaniy nutq talablari asosida 
chuqur ilmiy mushohada bilan izchillikida yoritib berganligi darajasi_____________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________ 
36 Talabaning kurs ishida ko’rarilgan muammo yuzasidan umumlashma 
ilmiy-nazariy xulosalar chiqara olganligi _________________________________________
_________________________________________________________________________ 
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________ 
Talabaning   kurs   ishini   rasmiylashtirishi   va   ochiq   himoya   qilshi.   Himoya   vaqtida   talabaning
mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish   mahorati,   uning   axborot
texnologiyalaridan to’giri va samarali foydalanganlik darajasi
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________ 
 
Ilmiy rahbar 
_____________________________________________________________ 
 
Kaf е dra mudiri 
_____________________________________________________________ 
37 Kurs ishi Toshkent amaliy fanlar universiteti o’zbek tili va adabiyoti kafedrasida
bajarilgan.
 
 
Ilmiy rahbar       _________________________________________ 
 
 
 
 
 
Himoya 2023-yil _______ oyining ____ kuni soat_____ da 
Toshkent amaliy fanlar universiteti “O’zbek tili va adabiyoti” kafedrasida kurs 
ishlari himoyasi yig’ilishida o’tkaziladi. 
Manzil: ______________________________ 
 
 
Kurs ishi 2023-yil ___ oyining ___ kunida kafedraga topshirildi. 
 
 
 
Kurs   ishi   bilan   Toshkent   amaliy   fanlar   universiteti   o’zbek   tili   va   adabiyoti
kafedrasida tanishish mumkin. 
 
 Manzil: ______________________________ 
 
 Yig’ilish kotibi:        ______________
38

Badiiy matnda yuklamalar vositasida bog’langan qo’shma gaplar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский