Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 113.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 02 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

209 Sotish

Bandlik va ishsizlik, ularning turlari va darajasi.

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
TOSHKENT TO‘QIMACHILIK VA  Y ENGIL   SANOAT   INSTITUTI
“ KORPORATIV  B OSHQARUV ” KAFEDRASI
“IQTISODIYOT NAZARIYASI”  fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Bandlik va ishsizlik, ularning turlari va darajasi.
Bajardi:__________ fakulteti,_________guruhi
talabasi ________________________________
Tekshirdi: _____________________________
Kurs   ishi   himoy a  qilingan   sana
“____” _______ 202 2 y.
Baho “ _____ ”  _________ ___________
(imzo)
___________
(imzo) Komissiya   a’zolari:
__________________
_________________
TOSHKENT – 202 3
1 Mundarija:
Kirish……………………………………………………………….………...3
I-BOB  BANDLIK VA ISHSIZLIK  ………………………………………..5
1.1 Ishchi kuchi bandligi to‘g‘risidagi turli xil nazariyalar sharhi …………...5
1.2 Ishsizlikning mohiyati, turlari va uning darajasini aniqlash………………8
1.3 O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining hozirgi holati tahlili……………11
         II-BOB O‘ZBEKISTONDA  B ANDLIK VA ISHSIZLIK  …………….13
2.1   O‘zbekistonda   yangi   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va   bandlikni   ta’minlash
……………………………………………………………………………….13
2.2 maqsadli dasturlarini amalga oshirishning hozirgi holati tahlili  ………..18
2.3   O‘zbekistonda   ishchi   kuchi   bandligini   ta’minlash   va   ishsizlarni   ijtimoiy
himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari  …………….23
Xulosa ……………………………………………………………………….28
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ………………………………………….29
2 Kirish
Bozor   islohotlarini   yanada   chuqurlashtirish   sharoitida   ishchi   kuchi
resurslarining  ish  bilan  bandligini   ta’minlash   muammolari  dolzarb  ahamiyat   kasb
etadi. CHunki ishchi kuchi resurslaridan samarali foydalanish orqaligina ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyotga erishish va aholi farovonligini ta’minlash mumkin. Birinchi
Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek, ishlashni xohlovchilarning hammasini
ish   bilan   ta’minlabgina   qolmasdan,   eng   maqbul,   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   ish   bilan
bandlikni   vujudga   keltirish   uchun   zarur   sharoitlar   yaratish   maqsadida   mukammal
ishchi  kuchi bozorini shakllantirish, ishga  joylashishga  muhtoj bo‘lgan shaxslarni
to‘la hisobga olish g‘oyat muhim ahamiyat kasb etadi.
Mamlakatimiz   Prezidenti   SH.M.Mirziyoev   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishlari   bo‘yicha   Harakatlar
Strategiyasining   4.1-bandi   Aholining   bandligi   va   real   daromadlarini   bosqichma-
bosqich oshirish deb nomlanib, unda “yangi ish o‘rinlari yaratish hamda aholining,
eng   avvalo,   o‘rta   maxsus   va   oliy   o‘quv   yurtlari   bitiruvchilarining   oqilona
bandligini   ta’minlash,   mehnat   bozori   infrastrukturasining   mutanosibligi   va
rivojlanishini   ta’minlash,   ishsizlik   darajasini   qisqartirish” 1
  lozimligi   to‘g‘risida
alohida   to‘xtalib   o‘tgan.   SHunga   ko‘ra,   Bandlik   va   ishsizlik,   ularning   turlari   va
darajasini   tadqiq   etishga   qaratilgan   mazkur   kurs   ishi   mavzusi   o‘ta   dolzarb
hisoblanadi.    
O‘zbekiston   Respublikasini   Prezidenti   SH.M.Mirziyoev   Mamlakatimizni
2019   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2020   yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga
bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi   ma’ruzasida
“Yurtimizda   yiliga   3.2   million   odamni   ishga   joylashtirishga   ehtiyoj   bo‘lsa-da,
o‘tgan   yili   Bandlikka   ko‘maklashish   markazlari   atigi   320   ming   kishini   yoki   16,5
foizini ishga joylashtirgan. Buning asosiy sabablari ish faoliyatidagi eskirgan shakl
1
  SH.M.Mirziyoev.   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishlari
bo‘yicha Harakatlar strategiyasi.
3 va   usullar   hamda   bandlik   muammolarini   hal   etishdagi   rasmiyatchilik   bilan
bog‘liq . ” 2
 deb ta’kidlab o‘tdi.
SHuning   uchun,   O‘zbekistonda   yangi   ish   o‘rinlari   tashkil   etish   va   aholi
bandligini ta’minlashga qaratilgan ilmiy taklif va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish
mavzuning dolzarbligini ko‘rsatadi.
Ushbu   kurs   ishida   ishchi   kuchi   bandligi   to‘g‘risidagi   turli   xil   nazariyalar
sharhi, ishsizlikning   mohiyati, turlari   va uning  darajasini   aniqlash,  O‘zbekistonda
ishchi   kuchi   bozorining   hozirgi   holati   tahlili,O‘zbekistonda   yangi   ish   o‘rinlarini
tashkil   etish   va   bandlikni   ta’minlash   maqsadli   dasturlarini   amalga   oshirishning
hozirgi   holati   tahlili,   O‘zbekistonda   ishchi   kuchi   bandligini   ta’minlash   va
ishsizlarni ijtimoiy himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari,
O‘zbekistonda   yangi   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va   ishchi   kuchi   bandligini
ta’minlashning asosiy  yo‘nalishlari  hamda istiqbollari yoritilib beriladi.
2
  Mirziyoev   SH.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining
kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. Mamlakatimizni 2019 yilda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishning asosiy yakunlari va
2020   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma’ruza, 2020 yil 14 yanvar. –Toshkent: “O‘zbekiston”, 2020
4 I-Bob  Bandlik va ishsizlik
1.1 Ishchi kuchi bandligi to‘g‘risidagi turli xil nazariyalar sharhi
Ishchi   kuchining   bandligi   to‘g‘risidagi   nazariyalar   muammoga   nisbatan
yondashuv,   qo‘llanilgan   tadqiqot   usullari   va   vositalari   jihatidan   bir-biridan
farqlanadi.   Darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarda   ishchi   kuchi   bandligi   bo‘yicha
neoklassiklar,   keynschilar,   monetarizm,   institutsional-sotsiologik   va   boshqa   ilmiy
maktab vakillarining qarashlari bayon etiladi 3
.   
Neoklassik   maktab   konsepsiyasi   A.Smitning   klassik   nazariyasi   qoidalari
asosida   shakllantirilib,   D.Gilder,   A.Laffer,   M.Feldstayn,   R.Xoll   kabi   bir   qator
olimlarning   fikr-mulohazalari   orqali   namoyon   bo‘ladi.   Bu   maktab   namoyandalari
ishchi   kuchi   bozorini   maxsus   qonunlarga   bo‘ysunuvchi   aloqalar   tizimi   sifatida
ko‘rib chiqib, ular bozor mexanizmi  orqali boshqarilishini  ta’kidlaydilar. Ish haqi
darajasi   ishchi   kuchining   narxi   sifatida   ko‘rsatiladi.   U   ishchi   kuchi   talab   va
taklifiga ta’sir ko‘rsatib, ular o‘rtasidagi nisbat va zarur muvozanatni ta’minlaydi.
Ishchi  kuchining narxi  bozor  kon’yunkturasiga tezlik bilan javob qaytaradi, ya’ni
bozordagi   talab   va   taklifning   o‘sishi   yoki   kamayishiga   qarab   o‘zgaradi.   SHunga
ko‘ra, ishchi kuchi bozoridagi taqchillik yoki taklif ortiqchaligi ish haqi darajasini
o‘zgartirish   orqali   bartaraf   etiladi.   Ishchi   kuchi   bozorining   klassik   modeli   uning
o‘zini-o‘zi tartibga solish tamoyiliga asoslanadi.
Keynscha maktab vakillari ishchi kuchi bozorini harakatsiz, o‘zgarmas tizim
sifatida   baholab,   unda   ishchi   kuchining   narxi   qat’iy   belgilangan   bo‘lishini
ta’kidlaydilar.  Bandlik  va ishsizlik  darajasi,  ishchi   kuchiga bo‘lgan  talab, real   ish
haqi darajasi kabi asosiy ko‘rsatkichlar ishchi kuchi bozori orqali emas, balki tovar
va   xizmatlar   bozoridagi   samarali   talab   miqdori   orqali   belgilanadi.   Ishchi   kuchi
bozorida   esa   faqat   ish   haqi   darajasi   va   unga   bog‘liq   bo‘lgan   ishchi   kuchi   taklifi
miqdori   shakllanadi.   Biroq   ishchi   kuchi   taklifi   amaldagi   bandlikning
shakllanishida   etakchi   rol   o‘ynamay,   balki   faqat   uning   ish   haqining   muayyan
hajmidagi   eng   yuqori   mumkin   bo‘lgan   darajasini   tavsiflaydi.   Ishchi   kuchiga
bo‘lgan   talab   yalpi   talab,   investitsiya   va   ishlab   chiqarish   hajmi   orqali   tartibga
3
 Экономическая теория: Учебник. - Изд., испр. и доп. / Под общ. ред. акад. В.И.Видяпина, А.И.Добрынина,
Г.П.Журавлевой, Л.С.Тарасевича. – М.: ИНФРА-М, 2005, 485-489-бетлар.
5 solinadi.  Ishsizlikning  mavjud bo‘lishi  yalpi   samarali   talabning etishmasligi   bilan
shartlanib,   uni   byudjet   va   pul-kredit   siyosatining   iqtisodiy   faollikni   oshiruvchi
chora-tadbirlari   orqali   bartaraf   etish   mumkin.   Davlat   yalpi   talabni   kengaytirish
tadbirlarini amalga oshira borib, ishchi kuchiga bo‘lgan talabning o‘sishiga imkon
yaratadi   va   buning   natijasida   bandlikning   o‘sishi   hamda   ishsizlikning   qisqarishi
ro‘y beradi.
Monetar   maktab   namoyandalari   (M.Fridmen,   E.Felps   va   boshqalar)   bozor
iqtisodiyotini   o‘z-o‘zidan   tartiblanuvchi   tizim   sifatida   baholab,   undagi   narx
mexanizmining   o‘zi   bandlikning   oqilona   darajasini   belgilab   berishini
ta’kidlaydilar.   Bunday   tizimga   davlat   tomonidan   har   qanday   aralashuv   bozorning
o‘zini-o‘zi tartibga solish mexanizmini ishdan chiqaradi. Davlatning pul vositasida
yalpi   talabni   rag‘batlantirishi   esa   pirovardida   inflyasiya   jarayonlarining
kuchayishini keltirib chiqaradi.
Monetaristlar   iqtisodiyotda   doimo   ma’lum   darajada   ishsizlik   mavjud
bo‘lishini ta’kidlab, uni «ishsizlikning tabiiy me’yori» deb ataydilar.   Bandlikning
bu   «tabiiy   daraja»dan   chetlanishi   faqat   qisqa   muddatli   tavsif   kasb   etadi.   Agar
bandlik   darajasi   muvozanat   darajasidan   ortiq   bo‘lsa,   bu   inflyasiyaning
jadallashuviga,   agar   kam   bo‘lsa,   deflyasiyaning   jadallashuviga   olib   keladi.
Bandlikni   barqarorlashtirish   bo‘yicha   siyosat   ishsizlik   darajasini   uning   tabiiy
me’yoridan   chetlanishiga,   ishlab   chiqarish   hajmi   va   band   bo‘lganlar   sonining
tebranishlariga qarshi kurashga yo‘naltirilgan bo‘lishi lozim. Ishchi kuchi bozorini
muvozanatga keltirish uchun monetaristlar asosan pul-kredit siyosati dastaklaridan
foydalanishni tavsiya etadilar.
Institutsional-sotsiologik   maktab   namoyandalari   (T.Veblen,   J.Danlop,
J.Gelbreyt,   L.Ulman   va   boshqalar)   ishchi   kuchi   bandligi   borasidagi   muammolar
turli   ko‘rinishdagi   institutsional   islohotlar   yordamida   hal   etilishi   mumkin,   degan
qoidaga   asoslanadilar.   Ular   bu  muammoning  faqat   makroiqtisodiy   jihatdan   tahlili
bilan   chegaralanmaydilar.   SHuningdek,   ular   ishchi   kuchi   tarkibi   va   unga   tegishli
holda   ish   haqi   darajasidagi   ijtimoiy,   kasbiy,   tarmoq,   yosh,   jins,   etnik   va   boshqa
6 tafovutlar   ta’sirida   ishchi   kuchi   bozorida   vujudga   keladigan   nomuvofiqliklarni
izohlashga harakat qildilar.
SHartnomaga   asoslangan   bandlik   nazariyasi   (M.Beyli,   D.Gordon,
K.Azariadis)   o‘zida   neoklassik   hamda   keynscha   talqinlarni   uyg‘unlashtiruvchi
konsepsiya   hisoblanadi.   Konsepsiya   mualliflari,   bir   tomondan,   pul   ko‘rinishidagi
ish   haqi   qat’iyligi   to‘g‘risidagi   keynscha   qoidani   qabul   qiladilar   va   ishchi   kuchi
bozoridagi   muvofiqlashuv   narxlar   (ya’ni,   ish   haqi)   hisobiga   emas,   balki   ishlab
chiqarish   moddiy   hajmi   va   bandlikning   o‘zgarishi   hisobiga   amalga   oshishini
ta’kidlaydilar.     Boshqa   tomondan,   bu   qat’iylikning   o‘zi   xususiy   iqtisodiy
manfaatlar   ostida   harakat   qiluvchi   individlarning   xatti-harakatidan   keltirib
chiqariladi.   Mazkur   nazariyaning   asosida   tadbirkorlar   va   ishchilar   o‘zaro   uzoq
muddatli   shartnoma   munosabatlariga   kirishishlari   to‘g‘risidagi   qoida   yotadi.
Mazkur  shartnoma huquqiy jihatdan taqozo  etilgani  uchun emas,  balki  har  ikkala
tomon uchun ham iqtisodiy jihatdan foydaliligi sababli paydo bo‘ladi. Firma ishlab
chiqarishning   pasayib   ketishi   davrida   mehnatga   haq   to‘lash   hajmini
kamaytirmaydi,   ishlab   chiqarishning   o‘sishi   davrida   esa   malakali   ishchilarga   ish
haqini oshirmaydi. Pul ko‘rinishidagi ish haqining o‘zgarishi bir tekisda boradi. Ish
haqi   darajasi   individlar   xatti-harakatining   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiq
natijasi sifatida ma’lum me’yorda qat’iy tus oladi.
Moslashuvchan   ishchi   kuchi   bozori   konsepsiyasi   (R.Buae,   G.Stending)   70-
yillarning oxirida, nisbatan rivojlangan G‘arb mamlakatlarida iqtisodiyotni tarkibiy
qayta   qurish   amalga   oshirilayotgan   davrda   keng   tarqaldi.   Uning   asosida   ishchi
kuchi   bozorini   tartiblashdan   voz   kechish,   bandlikning   moslashuvchan,   funksional
jihatdan   individuallashtirilgan   va   nostandart   shakllariga   (qisman   bandlik,   to‘liq
bo‘lmagan ish haftasi yoki ish kuni, qisqa muddatli shartnomalar, uyga ish olish va
h.k.) o‘tishning zarurligi to‘g‘risidagi qoidalar yotadi. 
7 1.2 Ishsizlikning mohiyati, turlari va uning darajasini aniqlash
Iqtisodiyotning   samarali   amal   qilishiga   mamlakatdagi   ishsizlik   darajasi
ahamiyatli ta’sir ko‘rsatadi.
Ishsizlik   –   iqtisodiy   faol   aholi   bir   qismining   o‘z   ishchi   kuchidan   foydalana
olmasligini namoyon etuvchi ijtimoiy-iqtisodiy hodisa. Mehnatga layoqatli bo‘lib,
ishlashni xohlagan, lekin ish bilan ta’minlanmaganlar ishsizlar deyiladi. Namoyon
bo‘lish   xususiyati   va   vujudga   kelish   sabablariga   ko‘ra   ishsizlik   friksion,   tarkibiy,
siklik,   institutsional,   texnologik,   regional,   yashirin   va   turg‘un   ishsizlik   turlariga
bo‘linadi.
Kishilar turli sabablar (yangi yashash joylariga ko‘chib o‘tish, ishining mazmuni
va tavsifi yoqmay qolishi, nisbatan yuqoriroq ish haqi olishga intilish va boshqalar)ga
ko‘ra   o‘z   ishlarini   almashtirib   turadilar.   Biroq,   bir   ishdan   bo‘shab,   boshqa   biriga
joylashgunga qadar orada ma’lum vaqt o‘tadi (ba’zi adabiyotlarda bu muddat 1 oydan
3   oygacha   davom   etishi   ko‘rsatiladi).  Aynan   shu   vaqt   oralig‘idagi,   ya’ni   bir   ishdan
bo‘shab   yangi   ishga   joylashgunga   qadar   bo‘lgan   davrdagi   ishsizlik   friksion   (oraliq)
ishsizlik deyiladi. 
Fan-texnika   taraqqiyoti,   yangi   texnologiyalarning   ishlab   chiqarishga
qo‘llanishi   natijasida   ba’zi   bir   tarmoq   va   soha   mahsulotlariga   bo‘lgan   talab
qisqarib,   zamonaviy   mahsulot   turlariga   talab   o‘sadi.   Natijada   ba’zi   bir   kasb   yoki
mutaxassislik  turlaridagi  ishchilarga  talabning qisqarishi  yoki   umuman yo‘qolishi
ularning o‘z kasb va mutaxassisliklarini o‘zgartirish yoki shunday kasblarga talab
saqlanib   qolgan   joylarga   ko‘chib   o‘tishga   majbur   qilib   qo‘yadi.   YAngi   kasb   va
mutaxassislikni   o‘zlashtirib   yoki   boshqa   joyga   ko‘chib   o‘tib,   yangi   ishga
joylashgunga   qadar   bo‘lgan   ishsizlik   tarkibiy   ishsizlik   deb   ataladi.   Tarkibiy
ishsizlik   friksion   ishsizlikka   qaraganda   uzoqroq   davom   etadi   hamda   ko‘proq
ma’lum   xarajatlarni   taqozo   etadi.   Uning   uzoq   muddat   (odatda   6   oydan   ko‘proq)
davom   etishi   yangi   kasb   turini   o‘zlashtirish   yoki   malaka   oshirish   bilan,   ma’lum
xarajat   talab   qilishi   esa,   eski   kasb   turi   bilan   shug‘ullanish   istagi   saqlanib   qolgan
holda,   yashash   joylarini   o‘zgartirish   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Friksion   va   tarkibiy
ishsizlik, iqtisodiyotdagi rivojlanishning har qanday holatidan qat’iy nazar, ma’lum
8 darajada barcha mamlakatlarda mavjud bo‘ladi. SHunga ko‘ra, friksion va tarkibiy
ishsizlik birgalikda ishsizlikning tabiiy darajasini tashkil qiladi. 
Siklik ishsizlik – iqtisodiy siklning inqiroz fazasi bilan bog‘liq bo‘lib, u ishlab
chiqarishning   pasayishi   va   yalpi   talabning   qisqarishi   natijasida   vujudga   keladi.
Bunda   o‘z   tovar   va   xizmatlariga   nisbatan   talabning   qisqarishiga   duch   kelgan
tadbirkorlar   ishlab   chiqarish   hajmini   kamaytirish   maqsadida   ishchilarni   ishdan
bo‘shata   boshlaydilar.   Siklik   ishsizlik   haqiqiy   darajadagi   ishsizlikning   tabiiy
darajadan   farqlanishini   ko‘rsatadi.   Ishsizlikning   bu   turi   majburiy   ishsizlik
hisoblanadi va siklning yuksalish fazasida mavjud bo‘lmaydi.
Institutsional ishsizlik ishchi kuchi bozori infratuzilmasi, ya’ni ishchi kuchini
ish   bilan   ta’minlashga   xizmat   ko‘rsatuvchi   muassasalarning   etarli   darajada
rivojlanmaganligi   yoki   samarali   faoliyat   ko‘rsatmasligi   natijasida   paydo   bo‘ladi.
Uni ham tabiiy ishsizlik tarkibiga kiritish mumkin. 
Texnologik   ishsizlik   ishlab   chiqarish   jarayoniga   texnologik   usullarning   kirib
kelishi   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Ularning   ichida   asosiylari   ishlab   chiqarishni
mexanizatsiyalash, avtomatlashtirish, robotlashtirish va informatsion texnologiyani
qo‘llash hisoblanadi.
Hududiy ishsizlik muayyan hududdagi tarixiy, demografik, madaniy, milliy va
ijtimoiy-ruhiy xususiyatdagi bir qator kompleks omillar ta’siri ostida ishchi kuchi
talabi va taklifi o‘rtasidagi nomutanosiblik natijasi hisoblanadi.
YAshirin   ishsizlik   uchun   ish   kuni   yoki   ish   haftasi   davomida   to‘liq   band
bo‘lmaslik   xos.   Iqtisodiyot   rivojlanishi   darajasining   pasayishi   korxonalardagi
ishlab   chiqarish   hajmining   qisqarishiga   olib   keladi.   Biroq,   korxona   egalari   o‘z
ishchilarini   birdaniga   ishdan   bo‘shata   olmaydilar.   Buning   natijasida   ishchilarning
ma’lum   qismi   rasman   ish   bilan   band   bo‘lsalarda,   amalda   to‘liq   holda
ishlamaydilar. Buning  natijasida mehnat  unumdorligi  pasayib, korxona moliyaviy
natijalariga   ta’sir   ko‘rsatadi.   YAshirin   ishsizlik   mamlakatda   vujudga   kelishi
mumkin   bo‘lgan   ijtimoiy   keskinlikka   yo‘l   qo‘ymaslikka   intilish   natijasida   ham
paydo bo‘ladi.   
9 Turg‘un ishsizlik mehnatga layoqatli aholining ish joyini yo‘qotgan, ishsizlik
bo‘yicha nafaqa olish huquqidan mahrum bo‘lgan va faol mehnat faoliyatiga hech
qanday qiziqishi bo‘lmagan qismini qamrab oladi.
«To‘la   bandlik»   tushunchasi   iqtisodiyotda   ishsizlikning   mutlaq   mavjud
bo‘lmasligini bildirmaydi. Iqtisodchilar friksion va tarkibiy ishsizlikning bo‘lishini
tabiiy deb hisoblaydilar, shu sababli to‘la bandlik ishchi kuchining 100% dan kam
qismini   tashkil   qiluvchi   miqdor   sifatida   aniqlanadi.   Aniqroq   aytganda,   to‘la
bandlik   sharoitida   ishsizlik   darajasi   friksion   va   tarkibiy   ishsizlar   soniga   teng
bo‘ladi.   Siklik   ishsizlik   nolga   teng   bo‘lganda   to‘la   bandlik   sharoitidagi   ishsizlik
darajasiga   erishiladi.   To‘la   bandlik   sharoitidagi   ishsizlik   darajasi   ishsizlikning
tabiiy darajasi deb ataladi. Ishsizlikning tabiiy darajasi bilan bog‘liq bo‘lgan milliy
ishlab   chiqarishning   real   hajmi,   iqtisodiyotning   ishlab   chiqarish   salohiyatini
ko‘rsatadi.   To‘la   bandlik   yoki   ishsizlikning   tabiiy   darajasi   ishchi   kuchi   bozori
muvozanatiga   erishganda,   ya’ni   ish   izlovchilar   soni   bo‘sh   ishchi   o‘rinlari   soniga
teng   kelganda   vujudga   keladi.   Ishsizlikning   tabiiy   darajasi   qandaydir   darajada
iqtisodiy jihatdan maqbul hisoblanadi. CHunki «friksion» ishsizlarga mos keluvchi
ish   o‘rinlarini   topish,   «tarkibiy   ishsizlarga»   ham   yangi   kasbni   o‘zlashtirish   yoki
yangi   yashash   joyida   ish   topish   uchun   ma’lum   vaqt   kerak   bo‘ladi.   «Ishsizlikning
tabiiy   darajasi»   tushunchasi   ma’lum   bir   aniqliklar   kiritishni   talab   qiladi.
Birinchidan,   bu   tushuncha   iqtisodiyot   har   doim   ishsizlikni   tabiiy   darajasida   amal
qilishi   va   shu   orqali   o‘zining   ishlab   chiqarish   imkoniyatini   ro‘yobga   chiqarishini
bildirmaydi.   CHunki,   ko‘pincha   ishsizlik   darajasi   tabiiy   darajadan   ortiq,   ayrim
hollarda,   masalan,   ish   vaqtidan   ortiqcha   ishlash   va   o‘rindoshlik     ishlarida   band
bo‘lish   natijasida   tabiiy   darajadan   past   ham   bo‘lishi   mumkin.   Ikkinchidan,
ishsizlikning tabiiy darajasi  o‘z-o‘zicha doimiy miqdor hisoblanishi  shart emas, u
tarkibiy   o‘zgarishlar   (qonunlar   va   jamiyat   urf-odatlaridagi   o‘zgarishlar)   oqibatida
o‘zgarib   turishi   mumkin.   Masalan,  AQSHda   ishsizlikning   tabiiy   darajasi   dastlab
XX   asrning   60-yillari   o‘rtalarida   4,5%   deb   belgilangan   bo‘lsa,   70-yillarning
boshiga kelib 5,5%, 80-yillarning boshida esa 6% gacha o‘sdi .
10 1.3 O‘zbekistonda ishchi kuchi bozorining hozirgi holati tahlili
Ishsizlik   darajasini   baholash   bilan   birga   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlarini
ham hisobga olish zarur  bo‘ladi. CHunki  ishsizlikning o‘zi haddan tashqari  yuqori
darajasi bilan katta iqtisodiy va ijtimoiy oqibatlarni keltirib chiqaradi.
Ishsizlikning   iqtisodiy   oqibatlari   uning   ta’sirida   ishlab   chiqarilmay   qolgan
mahsulot hajmi orqali baholanadi. Iqtisodiyot barcha ishlashni xohlagan va ishlay
oladiganlar   uchun   etarli   miqdorda   ish   joylarini   yaratish   holatiga   ega   bo‘lmasa
mahsulot ishlab chiqarish potensial imkoniyatining bir qismi yo‘qotiladi.  Iqtisodiy
adabiyotlarda bu yo‘qotish yalpi ichki mahsulot (YAIM) hajmining orqada qolishi
sifatida aniqlanadi  hamda  u haqiqiy  YAIMning  potensial   YAIMdan   kam  bo‘lgan
hajmi   sifatida   ko‘rinadi.   Ishsizlik   darajasi   qanchalik   yuqori   bo‘lsa,   YAIM
hajmining orqada qolishi shunchalik katta bo‘ladi. 
Makroiqtisodiyot sohasidagi taniqli tadqiqotchi A.Ouken ishsizlik darajasi va
YAIM   hajmining   orqada   qolishi   o‘rtasidagi   nisbatini   matematik   ifodalab   beradi.
Bu   nisbat   iqtisodchilar   orasida   Ouken   qonuni   sifatida   tanilgan   bo‘lib,   agar
ishsizlikning   haqiqiy   darajasi   uning   tabiiy   darajasidan   bir   foizga   ortiq   bo‘lsa,
YAIM hajmining orqada qolishi 2,5% ni tashkil qilishini ko‘rsatadi. 
Ayrim   hollarda   milliy   mahsulotning   haqiqiy   hajmi   potensial   hajmidan   ortib
ketishi   ham   mumkin.   Bunday   hol   ishsizlik   darajasi   tabiiy   darajadan   ham   past
bo‘lgan   davrlarda   ro‘y   beradi.   Ishlab   chiqarishga   ishchilarning   qo‘shimcha
smenalarini   jalb   qilish,   kapital   uskunalardan   belgilangan   me’yordan   ortiqcha
darajada foydalanish, ish vaqtidan keyin qo‘shimcha ishlash va o‘rindosh ishlarda
band bo‘lish kabilar buning asosiy sabablaridir. 
Ishsizlikning   ijtimoiy   oqibatlari   ham   mamlakat   iqtisodiyotiga   sezilarli   ta’sir
o‘tkazishi mumkin. Jumladan, ishsizlikning ba’zi turlarining uzoq muddatli tavsifi
ishchilarning   o‘z   malakalarini   yo‘qotishlari   hamda   daromad   va   ijtimoiy   mavqei
jihatidan aholining nisbatan past toifasiga o‘tib qolishiga olib keladi. Bu esa ularda
o‘z   turmush   tarzidan   qoniqmaslik,   ijtimoiy   faollikning   yo‘qolishi,   atrofdagilarga
nisbatan   loqaydlikning   paydo   bo‘lishi   kabi   holatlarni   keltirib   chiqaradi.   Natijada
uzoq   davom   etgan   surunkali   ishsizlik   millatning   ruhiy   sog‘lomligiga   putur
11 etkazadi.   Ishsizlik   o‘sishining   muqarrar   oqibati   bo‘lib   mamlakatdagi
jinoyatchilikning o‘sishi va ijtimoiy keskinlik darajasining kuchayishi hisoblanadi.
SHunga   ko‘ra,   mamlakatdagi   ishchi   kuchi   bandligini   ta’minlash   va   ishsizlarni
ijtimoiy   himoyalash   davlat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri
hisoblanadi.
12 II-Bob O‘zbekistonda  b andlik va ishsizlik
2.1 O‘zbekistonda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish va bandlikni ta’minlash
O‘zbekiston da   aholining   60   foizga   yaqinini   ishchi   kuchi   resurslari   tashkil
etadi.   Ishchi   kuchi   resurslari   jismoniy   va   aqliy   qobiliyatga   ega   bo‘lib,   mehnat
jarayonida   moddiy   ne’matlar   va   xizmatlarni   yaratadilar.   Ishchi   kuchi   resurslari
tarkibiga kiritilgan ijtimoiy ishlab chiqarishda ishtirok etmayotgan nofaol aholi esa
mehnat zahiralarini tashkil etadi. CHunki vaqti kelib ular ham iqtisodiy faol aholi
tarkibiga qo‘shilishlari mumkin.
Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   ma’lumotlariga
qaraganda, bugungi  kunda respublikada  ishchi  kuchi  resurslari  soni  (2021 yil)   19
007,8 ming kishini tashkil etadi (1-jadval).
1-jadval
O‘zbekiston Respublikasida  ishchi kuchi  resurslarining iqtisodiy faol va
nofaol aholiga taqsimlanishi, ming kishi 4
Ko‘rsatkichlar 2020 yil 20 21   yil 20 21   yilda  20 20
yilga nisbatan
(+
,-) (
%)
Jami  ishchi kuchi   resurslari soni 18951,0 19 007,8 229,1 10 0 , 9
SHundan:
Iqtisodiy faol aholi soni 13 279 ,4 13 541,1 262,3 101,9
Iqtisodiy faol aholining ulushi, 
% 74,9 75,3 0
4 -
Iqtisodiy nofaol aholi soni 4542,6 4509,4 -33,2 99,3
Iqtisodiy nofaol aholi ulushi, % 25,1 24,7 -0,4 -
1-jadvaldan ko‘rinadiki, 2020-2021 yillar davomida respublikada ishchi kuchi
resurslari soni  18951,0 ming kishidan 19007,8 mingga yoki  0.8 foizga ortgan.
4
  Jadval   O‘zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   ma’lumotlari   asosida
tuzilgan.
13 Ishchi kuchi resurslari iqtisodiy faol va nofaol aholiga taqsimlanadi. 
Iqtisodiy faol aholiga  me h nat bilan band bo‘lgan fu q arolar va ishsizlar kiradi.
Tahlil qilinayotgan davrda iqtisodiy faol aholi soni 1,9 foizga ortgan. 
I q tisodiy   faol   bo‘lmagan   a h oli   -   me h nat   bilan   band   va   ishsiz   deb
h isoblanmaydigan shaxslar, shu jumladan: 
 ishlab chi q arishdan ajralgan   h olda ta’lim olayotgan   h amda ish   h a q iga yoki
me h nat daromadiga ega bo‘lmagan o‘ q uvchilar va talabalar;
 ishlamayotgan uchinchi guru h  nogironlari;
 uy   bekalari   h amda   bolalarni   parvarish   q ilish   bilan   band   bo‘lgan
ishlamayotgan ayollar;
 ko‘char va ko‘chmas mulkdan daromad olayotgan ishlamayotgan shaxslar; 
 ixtiyoriy ravishda me h nat bilan band bo‘lmagan shaxslar 5
. 
O‘rganilayotgan davrda iqtisodiy nofaol aholi soni  33,2  ming kishiga yoki  0,7
foizga   kamaygan.   2021   yilda   ishchi   kuchi   resurslari   tarkibida   iqtisodiy   nofaol
aholining   ulushi   24,7   foizni   tashkil   qilgan.   Mazkur   holat   aholi   tarkibida   16-24
yoshdagi   aholining   salmoqli   ulushi   bilan   ham   bog‘liq.   SHu   bilan   birga,   ta’lim
olayotgan   yoshlarning   soni   yildan-yilga   oshib   bormoqda.   CHunki   respublikada
ta’limni   rivojlantirishga   qaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlarning   amalga
oshirilishi natijasida yangi qurilayotgan akademik litsey va kasb-hunar kollejlariga
o‘quvchilarning   jalb   etilishi   iqtisodiy   nofaol   aholining   o‘sishiga   bevosita   ta’sir
qilmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to‘g‘risida”gi
Qonunning   2-moddasiga   asosan   ish     bilan     ta’minlash     -     fuqarolarning     qonun
xujjatlariga     zid   kelmaydigan,   o‘z     shaxsiy   va     ijtimoiy   ehtiyojlarini     qondirish
bilan bog‘liq bo‘lgan, ularga ish haqi (mehnat daromadi) keltiradigan faoliyatidir 6
.
Q uyidagilar ish bilan ta’minlangan deb hisoblanadi:
5
  O‘ zbekiston   R espublikasi   V azirlar   M ahkamasining   2007   yil   27   maydagi   “ I shga   joylashtirishga   muhtoj   mehnat
bilan   band   bo‘lmagan   aholini   hisobga   olish   metodikasini   takomillashtirish   to‘g‘risida ”gi   106-sonli   qarori   //
“ O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami ” , 2007 yil, 21-son, 216-modda .
6
  O‘zbekiston Respublikasining  1998 yil 1 maydagi  “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi  616-I-son  Qonuni //
www. lex.uz.
14  yollanib ishlayotgan, shu jumladan, ishni to‘liqsiz ish vaqtida haq evaziga
bajarayotgan   kasanachilik   bilan   shug‘ullanayotgan,   shuningdek   haq   to‘lanadigan
boshqa ishga, shu jumladan, vaqtinchalik ishga ega bo‘lgan fuqarolar; 
 betobligi,   mehnat   ta’tilida,   kasbga   qayta   tayyorlashda,   malaka   oshirishda
ekanligi, ishlab chiqarishning to‘xtatib qo‘yilganligi munosabati bilan, shuningdek
qonun hujjatlariga muvofiq vaqtincha ish joyida bo‘lmaganda xodimning ish joyi
saqlanib turadigan boshqa hollarda vaqtincha ish joyida bo‘lmagan fuqarolar;
 o‘zini   ish   bilan   mustaqil   ta’minlayotgan   fuqarolar,   shu   jumladan,   yuridik
shaxs   tashkil   qilmagan   holda   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanayotgan
fuqarolar,   kooperativlarning   a’zolari,   fermerlar   va   ularning   ishlab   chiqarishda
qatnashayotgan oila a’zolari;
 Qurolli   Kuchlarda,   Milliy   xavfsizlik   xizmati   va   ichki   ishlar   organlari   va
qo‘shinlarida   xizmatni   o‘tayotgan,   shuningdek   muqobil   xizmatni   o‘tayotgan
fuqarolar;
 ta’lim to‘g‘risidagi qonun hujjatlariga muvofiq ishlab chiqarishdan ajralgan
holda ta’lim olayotgan fuqarolar;
 Qonun   hujjatlariga   muvofiq   faoliyat   olib   borayotgan   jamoat   birlashmalari
va diniy muassasalarda ishlayotgan fuqarolar 7
.
Mamlakatlarda mehnatda bandlik va ishsizlikni ko‘p yillik o‘rganish tajribasi
shuni ko‘rsatadiki, mehnatga yaroqli aholining 94-95 foizi mehnatda band bo‘lsa,
iqtisodiyot me’yorida rivojlanayotgan hisoblanadi.
Me h nat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   ma’lumotlariga   ko‘ra,
respublikada iqtisodiy faol aholining 95 foizini ish bilan bandlar tashkil etadi.
  2015   yil   1   yanvardan   boshlab   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2015   yil   13   fevraldagi   “Mikrofirmalar   va   kichik   korxonalar
tomonidan   yagona   ijtimoiy   to‘lovni   hisoblash   va   to‘lash   tartibi   to‘g‘risida”gi   26-
sonli qaroriga 8
  asosan mikrofirmalar va kichik korxonalar uchun   yagona ijtimoiy
to‘lovni hisoblash tartibi va to‘lash tartibi o‘zgardi. YAngi tartibga muvofiq 2015
7
 O‘zbekiston Respublikasining  1998 yil 1 maydagi  “Aholini ish bilan ta’minlash to‘g‘risida”gi  616-I-son  Qonuni //
www. lex.uz.
8
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2015   yil   13   fevraldagi   “Mikrofirmalar   va   kichik   korxonalar
tomonidan yagona ijtimoiy to‘lovni hisoblash va to‘lash tartibi to‘g‘risida”gi 26-sonli qarori // www.lex.uz/
15 yil   1   yanvardan   boshlab   mikrofirmalar   va   kichik   korxonalar,   shuningdek   fermer
xo‘jaliklari   uchun   yagona   ijtimoiy   to‘lovning   2014   yilda   amal   qilgan   25   foiz
o‘rniga,   mehnatga   haq   to‘lash   jamg‘armasining   15   foiziga   teng   bo‘lgan   stavkasi
belgilandi.  
2015   yilning   1   iyulidan   yakka   tartibdagi   tadbirkorlarga,   faoliyatidan   kelib
chiqqan   holda,   har   bir   yollangan   ishchi   uchun   byudjetdan   tashqari   Pensiya
jamg‘armasiga   eng   kam   oylik   ish   haqining  50   foizi   miqdorida   sug‘urta   badali   va
yakka   tartibdagi   ish   beruvchi   tadbirkor   uchun   belgilangan   soliq   stavkasining   30
foizi   miqdorida   soliq   to‘lash   sharti   bilan   bir   nafardan   uch   nafargacha   ishchini
yollash huquqi berildi 9
.
YAna jadval ma’lumotlarining tahlili respublikada iqtisodiyotning norasmiy
sektorida   ish   bilan   band   aholi   sonining   2020   yildagi   6542.1   ming   kishidan   2021
yilda 8036.2 ming kishiga ortganligini ko‘rsatdi.
Odatda   iqtisodiyotning   norasmiy   sektorida   ish   bilan   band   aholining   tarkibi
quyidagilarga bo‘linadi:
 n omuayyan, bir martalik va mavsumiy ishlarni bajaruvchilar ;
 m ehnat   munosabatlarini   rasmiylashtirmasdan   oila   boshliqlariga   ularning
tadbirkorlik faoliyatida yordam beruvchi oila a’zolari ;
 r o‘yxatdan   o‘tmasdan   va   tegishli   ruxsatsiz   faoliyat   olib   boruvchi
tadbirkorlar .
Tahlillarga ko‘ra, so‘nggi yillarda respublikada n omuayyan, bir martalik va
mavsumiy   ishlarni   bajaruvchilar   soni   –   5,4,   m ehnat   munosabatlarini
rasmiylashtirmasdan   oila   boshliqlariga   ularning   tadbirkorlik   faoliyatida   yordam
beruvchi oila a’zolari  soni – 9,1  foizga , r o‘yxatdan o‘tmasdan va tegishli ruxsatsiz
faoliyat olib boruvchi tadbirkorlar  soni esa 3,1 foizga ortgan.
Respublika da   aholini   bir   martalik   ishga   jalb   qilish   ishlari   yildan-yilga
takomillashib bormoqda. Bu faoliyatning mohiyati shundaki, o‘z mehnat layoqatini
qisqa muddatli (to‘liq bir ish kunida yoki to‘liqsiz bir ish kunida, ikki yoki undan
9
  O‘ zbekiston   R espublikasi   P rezidentining   2015   yil   15   may dagi   “X ususiy   mulk,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   ishonchli   himoya   qilishni   ta’minlash,   ularni   jadal   rivojlantirish   yo‘lidagi   to‘siqlarni   bartaraf   etish
chora-tadbirlari to‘g‘risida ”gi  4725-son li  Farmoni  //  www. lex.uz .
16 ortiq, lekin bir oydan kam ish kunida) sotish istagida bo‘lgan fuqarolarga mehnat
muassasalari   ish   beruvchi   va   yollanma   ishchini   bir-biri   bilan   uchrashtirish   va
kelishib   olishlariga  ko‘maklashmoqda.   Bunday   tadbirlar   aholi   gavjum   bo‘lgan   va
ilgaridan   norasmiy   tarzda   mehnat   layoqati   savdosi   amalga   oshirilgan   joylarda
tashkil qilinmoqda.
Ishchi   kuchi   bozoridagi   talab   va   taklif   miqdori,   aholi   turmush   darajasi,
mamlakatdagi   bir   qator   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlarning   holati   ish   bilan
bandlikdagi   vaziyatga   chambarchas   bog‘liq.   Birgina   ish   haqi   darajasining   o‘zi
ishchi   kuchi   bozoridagi   talab   va   taklif,   aholi   daromadlari,   mamlakat   iqtisodiy
holatiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
O‘zbekiston   Respublika si   bo‘yicha   ishchi   kuchi   bozori dagi   vaziyat   qulay
bo‘lib,   Bandlikka ko‘maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza qilish markazlariga
ish so‘rab murojaat qilganlar ning aksariyat qismi ishga joylashtirilgan (3-jadval).
3-jadvaldan   ko‘rinadiki,   2021   yilda   Bandlikka   ko‘maklashish   va   aholini
ijtimoiy   muhofaza   qilish   (tuman,   shahar)   markazlariga   ish   so‘rab   murojaat
qilganlar   soni   3,0   mln.kishini   tashkil   etgan,   shundan   markazlar   tomonidan   2,84
mln kishi yoki 94,6 foizi ishga joylashtirilgan.     O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasining  2012  yil   20  apreldagi   “Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,  viloyatlar
va   Toshkent   shahrida   ishbilarmonlik   muhitining   holati   va   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   darajasi   indikatorlarini   har   chorakda   baholash   tizimini   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi   117-sonli   qarori ning   ilovasiga   asosan   i shga   joylashish   darajasini
baholash   mezoniga   ko‘ra   i ndikator   ko‘rsatkichi   75   foizdan   kam   bo‘lsa,
indikatorning  sifat  bahosi   –   past,  75 foizdan  85 foizgacha  bo‘lsa  – mo‘‘tadil,     85
foizdan   90   foizgacha   bo‘lsa   –   o‘rtacha,   90   foizdan   yuqori   bo‘lsa   –   yuqori
hisoblanadi 10
.
2021   yilda   i shga   joylashish   darajasi   93.4   foizni   tashkil   etib,   bu   ko‘rsatkich
buyicha yuqori daraja hisoblanadi.
2.2 maqsadli dasturlarini amalga oshirishning hozirgi holati tahlili
10
  O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2012   yil   20   apreldagi   “Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,
viloyatlar   va   Toshkent   shahrida   ishbilarmonlik   muhitining   holati   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   darajasi
indikatorlarini har chorakda baholash tizimini tasdiqlash to‘g‘risida”gi 117-sonli qaroriga ilova  // www.lex.uz.
17 2021   yilda   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va   aholi   bandligini   ta’minlash   dasturi
doirasida   mamlakatimizda   quyidagi   asosiy   yo‘nalishlar   bo‘yicha   jami   990,5
mingta ish o‘rni tashkil etildi ( 4 - jadval ):
4 -jadvaldan   ko‘rinib   turganidek,   2021   yilda   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va
aholi   bandligini   ta’minlash   dasturi   bo‘yicha   987,5   mingta   ish   o‘rni   tashkil   etish
rejalashtirilgan. Haqiqatda 2021 yilda yaratilgan ish o‘rinlari soni  990,5 mingtani
tashkil   etgan.   YA’ni   dasturga   nisbatan   yaratilgan   ish   o‘rinlari   soni   0,3   foizga
ortig‘i bilan bajarilgan.
4 -jadval
        O‘zbekiston Respublikasida yaratilgan ish o‘rinlari soni (2021 yil) 11
№ Hududlar 
nomi 2021 yilda
yaratiladigan yangi
ish o‘rinlari soni ,
dastur bo‘yicha Haqiqat
da
2021
yilda
yaratilgan
ish o‘rinlari
soni Dasturi
ga nisbatan,
% hisobida
1. Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi 49 841 50014 100,3
viloyatlar
2. Andijon 79  986 82542 100,1
3. Buxoro 73  452 7 56 22 100,3
4. Jizzax 50  048 52012 100,2
5. Qashqadaryo 90  961 89469 100,6
6. Navoiy 41 087 65463 100,3
7. Namangan 75 456 75709 100,5
8. Samarqand 94 500 94639 100,1
9. Surxondaryo 66 657 66699 100,1
10. Sirdaryo 51  150 40209 100,1
11
  Jadval   O‘zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   ma’lumotlari   asosida
tuzilgan.
18 11. Toshkent 87  520 8 8215 100,5
12. Farg‘ona 92 823 92931 100,1
13. Xorazm 60 200 60631 100,7
14. Toshkent shaxri 9 5   956 93470 100,1
Respublika 
bo‘yicha jami 987 539 990 447 100,3
2021   yilda   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va   aholi   bandligini   ta’minlash   dasturi
doirasida quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha ish o‘rni yaratildi:
1.   Maqsadli   dasturlarga   muvofiq   261,6   mingta   ish   o‘rni,   shuning   115,9
mingtasi   sanoatda,   67,3   mingtasi   xizmat   ko‘rsatish   va   servis   sohasida,   49,1
mingtasi   qishloq   xo‘jaligida   (chorvachilikda,   parrandachilikda,   bog‘dorchilikda,
baliqchilikda,   asalarichilikda,   sabzavotchilikda,   ipakchilikda,   uzumchilikda)
tashkil etildi 
YAngi   qurilish   hisobiga   va   ishlab   turgan   korxonalarda   ish   o‘rinlari   tashkil
etish   «O‘zbekengilsanoat»,   «O‘zkimyosanoat»,   «O‘zbekneftgaz»,
«O‘zbekturizm»,   «O‘zfarmsanoat»,   «O‘zavtosanoat»   kompaniyalari,   Oziq-ovqat
sanoati korxonalari uyushmasi tizimida va boshqalarda amalga oshirilgan.
Ishlamayotgan   korxonalar   faoliyatini   tiklash   30,3   mingta   ish   o‘rni   tashkil
etilishini   ta’minlagan.   Ushbu   yo‘nalishda   past   rentabelli   va   zarar   ko‘rib
ishlayotgan   korxonalarning   moliyaviy-iqtisodiy   ahvolini   yaxshilash,   istiqbolsiz
korxonalarni   tugatib,   so‘ngra   ularni   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   hamda   ish
o‘rinlarini yaratish sharti bilan yangi mulkdorlarga sotish bo‘yicha maqsadli «yo‘l
xaritalarini» amalga oshirish mexanizmlaridan foydalanilgan.   SHularning eng katta
qismi Samarqand (5 220 ta ish o‘rni), Namangan (4 505 ta ish o‘rni), Farg‘ona (4
162 ta ish o‘rni), Andijon (4 026 ta ish o‘rni), Xorazm (2 721 ta ish o‘rni), Sirdaryo
(1 696 ta ish o‘rni) viloyatlariga va Toshkent  shahriga (1 896 ta ish o‘rni) to‘g‘ri
keladi.
19 2.   Kichik   korxonalar   va   mikrofirmalarni   jadal   rivojlantirish ,   shuning
hisobiga   290,4   ming   kishining   bandligi   ta’minlandi.   Ushbu   yo‘nalish   barcha
mintaqalarda,   ayniqsa   2021   yilda   ish   bilan   bandligi   ta’minlangan   aholi   umumiy
sonining   74,1   foizi   kichik   korxonalar   va   mikrofirmalar   ulushiga   to‘g‘ri   kelgan.
Toshkent   shahrida,   shuningdek   Toshkent   (48,2%),   Surxondaryo   (44,0%),   Buxoro
(43,8%)   viloyatlarida   va   Qoraqalpog‘iston   Respublikasida   (40,9%)   ish   o‘rinlari
tashkil   etishda   ustunlik   qilgan   ( 6 -jadval).   2021   yilda   tijorat   banklari   tomonidan
kichik   biznes   sub’ektlarini   qo‘llab-quvvatlash   maqsadlarga   8,5   trln.   so‘m   kredit
ajratilgan.   Bunda  imtiyozli   kredit  resurslari  ko‘proq  ishchi   kuchi  bozorida  keskin
vaziyat kuzatilayotgan olis qishloq tumanlarida ish o‘rinlari tashkil etishni ko‘zda
tutgan loyihalarni moliyalashtirishga yo‘naltirilgan.
Kichik   korxona   va   mikrofirmalar   uchun   yagona   soliq   to‘lovining   qat’iy
belgilangan   stavkasi   nisbatan   past   ekanligi,   sanoatda   5%,   savdo   va   umumiy
ovqatlanish sohasi korxonalari uchun 10% gacha ekanligi, shuningdek O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2013   yil   8   avgustdagi   “Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik sub’ektlari eksportini qo‘llab-quvvatlash borasidagi qo‘shimcha chora-
tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PQ-2022-sonli   qaroriga   muvofiq   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   sub’ektlarining   eksportini   qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   qo‘shimcha
choralar bu yo‘nalishda ish o‘rinlari yaratishning muhim rag‘batlantiruvchi chorasi
bo‘lgan.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki   huzurida
tashkil   etilgan   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sub’ektlarining   eksportini
qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasi   va   uning   mamlakat   mintaqalaridagi   hududiy
filiallari faoliyati ham muhim ahamiyatga ega, ular 2021 yilning 1 yanvariga qadar,
yagona  ijtimoiy  to‘lovdan  tashqari,  barcha   turdagi  soliqlar,  yig‘imlar,  badallar  va
davlat maqsadli jamg‘armalariga majburiy to‘lovlarni to‘lashdan ozod etilgan.
3.   2019   yilda   yakka   tadbirkorlik   sohasi   104,3   ming   kishining   bandligini
ta’minladi.   YUridik   shaxs   maqomini   olmasdan   tadbirkorlik   faoliyati   bilan
shug‘ullanayotgan   jismoniy   shaxslarga,   shu   jumladan   oziq-ovqat   tovarlarining
chakana   savdosini,   dehqon   bozorlarida   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarini   sotishni,
20 oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat   tovarlari   savdosini   amalga   oshirayotgan,   o‘z
mahsulotini  ishlab chiqarish va sotish bilan shug‘ullanayotgan, maishiy xizmatlar
ko‘rsatayotgan   shaxslarga   solinadigan   soliqning   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2012   yil   25   dekabrdagi   «O‘zbekiston   Respublikasining   2013   yilgi
asosiy   makroiqtisodiy   ko‘rsatkichlari   prognozi   va   davlat   byudjeti   parametrlari
to‘g‘risida»gi PQ-1887-sonli   qaroriga   muvofiq qat’iy belgilangan stavkalari yakka
tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   haqiqiy   moliyaviy-iqtisodiy   mexanizmlarni
yaratgan.
4.   Uy   mehnatining   barcha   shakllari,   shu   jumladan   korxonalar   bilan   mehnat
shartnomalari   bo‘yicha   kooperatsiyalashgan   uy   mehnati,   hunarmandchilik   va
oilaviy tadbirkorlikning rivojlanishi  203,7 ming band bo‘lmagan fuqaroni, asosan
xotin-qizlar, nogironlar va aholining boshqa ijtimoiy nochor toifalarini, shuningdek
chet   eldan   qaytib   kelayotgan   mehnat   migrantlarini   ishga   joylashtirishga   yordam
berdi.
Faoliyatni   tashkil   etishning   boshqa   shakllarida   mumkin   bo‘lmagan   oqilona
moslashuvchan ish kuni va mehnat taqsimoti oilaviy tadbirkorlik sharoitida amalda
mumkin   bo‘ladi,   bu   esa   ko‘pincha   ishga   joylashmay   qoladigan   aholi   toifalarini,
yosh   bolali   ayollarni   va   ishchi   kuchi   bozorida   raqobatlasha   olmaydigan   boshqa
toifadagi shaxslarni ham ishlab chiqarishga qisman jalb etish imkonini bergan.
5.   Fermer   va   dehqon   xo‘jaliklarida   oziq-ovqat   va   nooziq-ovqat   tovarlarini
ishlab   chiqarish   asosan   Samarqand,   Xorazm,   Buxoro,   Farg‘ona,   Surxondaryo,
Qashqadaryo,   Toshkent   viloyatlarida   va   Qoraqalpog‘iston   Respublikasida   va
boshqa   mintaqalarda   128,9   mingdan   ortiq   kishini   ish   bilan   band   qilish   imkonini
bergan.   2021   yilda   ish   o‘rinlarini   tashkil   etish   va   aholi   bandligini   ta’minlash
dasturining   moliyaviy   manbalari   davlat   byudjeti   va   byudjetdan   tashqari
jamg‘armalar, investitsiyalar, korxona va aholi mablag‘lari hisoblangan (1-rasm).
21 2.3 O‘zbekistonda ishchi kuchi bandligini ta’minlash va ishsizlarni
ijtimoiy himoyalash borasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
Bozor   munosabatlariga   o‘tish   davrida   davlatning   ijtimoiy   siyosati   faqat
jamiyat  a’zolarining manfaatlarini  ishonchli  ravishda  himoya qilishdangina  iborat
bo‘lmasdan,   balki   mavjud   ishchi   kuchlarining   ish   bilan   bandligini   ta’minlashni
ham o‘z ichiga oladi. Ayniqsa, aholining o‘sishi yuqori sur’atlar bilan borayotgan
va   o‘ziga   xos   aholi   tarkibiga   ega   bo‘lgan   respublikamizda   ishchi   kuchining   ish
bilan   bandlik   masalasi   eng   muhim   muammolardan   biri   hisoblanadi.
Mamlakatimizdagi   iqtisodiy   islohotlar   jarayonida   ushbu  masalani   hal   etish  uchun
bir   qator   tadbirlarni   amalga   oshirish   rejalashtirilgan.   Birinchidan,   keng   faoliyat
turlari,   shuningdek   yakka   tartibdagi   tadbirkorlikni   kengaytirish   uchun   sharoit
yaratish.   Birinchi   navbatda   qishloq   xo‘jalik   xomashyosini   qayta   ishlash,   xalq
iste’mol   mollarini,   mahalliy   xom   ashyodan   qurilish   materiallari   tayyorlovchi
xususiy   kichik   korxonalarni   faol   rivojlantirishni   rag‘batlantirish.   Ikkinchidan,
xizmat   sohasini   rivojlantirish,   aholiga   ko‘rsatiladigan   ijtimoiy-maishiy   xizmat   va
qurilish bo‘yicha xizmat turlarini yanada kengaytirish. Bunda ham qishloq joylarda
xizmat   sohasini   rivojlantirishga   ustunlik   beriladi.   Uchinchidan,   qishloqda   keng
tarmoqli ijtimoiy va ishlab chiqarish infratuzilmasini yaratib, shu orqali yangi ish
joylarini   ochish,   yangi   ishlab   chiqarishlarni   vujudga   keltirish.   Bu   vazifalarni
amalga   oshirish   uchun   respublikamizda   qishloq   ijtimoiy   infratuzilmasini
rivojlantirish   dasturlarini   amalga   oshirish   bo‘yicha   ishlar   uzluksiz   davom
ettirilmoqda. To‘rtinchidan, ishdan bo‘shagan xodimlarni qayta tayyorlash va qayta
o‘qitishni   tashkil   etishni   tubdan   o‘zgartirish.   Bunda   ishdan   bo‘shayotgan   va
ixtisosi   bo‘lmagan   shaxslarga   qisqa   davrda,   bozor   iqtisodiyotiga   hamda
iqtisodiyotning   o‘zgarib   borayotgan   tuzilishiga   muvofiq   keluvchi   kasbkorni
o‘rgatishga e’tibor qaratish. SHu maqsadda maxsus maslahat va o‘quv markazlari,
biznes   maktablarning   keng   tarmog‘ini   yanada   rivojlantirish   ko‘zda   tutiladi.
Beshinchidan,   vaqtincha   ishga   joylashtirish   imkoni   bo‘lmagan   ishchi   kuchlarini
davlat tomonidan ishonchli ravishda ijtimoiy himoyalash. Bu siyosat ularning o‘ta
22 zarur   ehtiyojlarini   qondirish   va   kafolatli   tirikchilik   manbalariga   ega   bo‘lishga
qaratiladi.
Ishchi   kuchining   ish   bilan   bandligi   muammosi   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   u   barcha
odamlarga   o‘z   qobiliyatlarini   ishga   solish,   o‘z   ehtiyojlarini   qondirish   uchun
dastlabki   teng   imkoniyatlarni   ta’minlovchi   davlat   va   bozor   mexanizmini   vujudga
keltirish;   ishchi   kuchini   unumli   va   samarali   ish   bilan   band   qilish;   zarur   hollarda
ishchi   kuchini   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   sohalari   o‘rtasida   qayta   taqsimlash   kabi
masalalarni ham o‘z ichiga oladi.
Mamlakatimiz   Prezidenti   «Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbekiston
sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo‘llari   va   choralari»   nomli   asarida   xizmat
ko‘rsatish va kichik biznes sohasini aholi bandligini ta’minlash va hayot darajasini
oshirishning   eng   muhim   omili   sifatida   yanada   jadal   rivojlantirish   2009   yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri   bo‘lib   qolishini
ko‘rsatib   o‘tdilar.   Asarda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   aholi   bandligi   va
uning   daromadlarini   oshirish   muammolarini   hal   etishda   o‘ziga   xos   lokomotiv
vazifasini   bajarayotganligi,   ichki   bozorni   iste’mol   tovarlari   bilan   to‘ldirishda
salmoqli   hissa   qo‘shayotganligi,   uning   bugungi   kunda   mamlakatimizda   eng   yirik
ishchi   kuchi   bozori,   mulkdorlar   o‘rta   sinfini   shakllantirishning   asosiy   omili,
millionlab   odamlar   uchun   daromad   va   farovonlik   manbai   hisoblanishi   ta’kidlab
o‘tildi.
Aholini   ish   bilan   ta’minlash   muammolarini   hal   qilishda   ham   jiddiy   sifat
o‘zgarishlari   ko‘zga   tashlanmoqda.   Biz   uchun   o‘ta   dolzarb   bo‘lgan   bu   masalani
echishda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   jadal   rivojlantirish   bilan   birga,
xizmat   ko‘rsatish   sohasi   va   kasanachilikning   turli   shakllarini   keng   joriy   etish,
qishloq joylarda chorvachilikni rivojlantirishni rag‘batlantirishga alohida ahamiyat
berilmoqda. 
Bugungi bosqichda kasanachilik sohasi bandlik va oila byudjeti daromadlarini
oshirishning   qo‘shimcha   manbaiga   aylanib   borayotganini   hech   kim   inkor   eta
olmaydi.   Ayni   vaqtda   kasanachilik   fuqarolarni,   birinchi   navbatda,   xotin-qizlar,
ayniqsa,   ko‘p   bolali   ayollarni,   yordamga   muhtoj   nogironlar   va   mehnat   qobiliyati
23 cheklangan boshqa shaxslarni ishlab chiqarish faoliyatiga jalb etish uchun muhim
ijtimoiy   ahamiyat   kasb   etmoqda.   2008   yilda   kasanachilar   tomonidan   34   milliard
so‘mlik mahsulot ishlab chiqarildi va xizmatlar ko‘rsatildi. Kasanachilik uchun ish
o‘rinlari  ochgan   korxonalar,  shu   borada   o‘zlariga  berilgan  imtiyozlar  hisobidan   1
milliard so‘mdan ortiq mablag‘ni tejashga erishdi. 
Aholini,   ayniqsa   qishloq   aholisini   ish   bilan   ta’minlashning   yana   bir   muhim
yo‘nalishi   shaxsiy   yordamchi   va   dehqon   xo‘jaliklarida   qoramol   boqish   bilan
shug‘ullanadigan   kishilar   sonini   ko‘paytirishdan   iborat.   Qayd   etish   kerakki,   bu
masalada   muayyan   ijobiy   natijalar   qo‘lga   kiritildi.   Mamlakatimizda   qoramollarni
aholiga va fermer xo‘jaliklariga kimoshdi  savdolari orqali sotish, ularga maqsadli
va   imtiyozli   kreditlar   berish,   veterinariya   xizmati   ko‘rsatishning   sifati   va   hajmini
oshirish,   ozuqa   bilan   ta’minlash   bo‘yicha   samarali   mexanizmlar   yaratilgan.
CHorvachilikni   rivojlantirish   dasturining   ijrosi   doirasida   2008   yili   kimoshdi
savdolarida 20 ming 300 bosh qoramol sotildi. 2009 yilda yana 24 ming 600 bosh
qoramol   sotilishi   ko‘zda   tutilmoqda.   Agar   2007   yilda   qoramol   sotib   olish   uchun
42,5 milliard so‘mlik imtiyozli kreditlar ajratilgan bo‘lsa, 2008 yilda bu raqam 48
milliard 200 million so‘mni tashkil etdi 12
. 
Mamlakatimizda   ishchi   kuchi   bandligi   samaradorligini   ta’minlash   uchun
davlatning   bandlik   siyosatining   quyidagi   yo‘nalishlarini   kuchaytirish   maqsadga
muvofiqdir:
-   oilaviy   biznes   va   kichik   xususiy   korxonalarni   rivojlantirishni
jadallashtirishni ta’minlash;
- mazkur maqsadlarda mikrokreditlash tizimini rag‘batlantirish;
-   yirik   sanoat   korxonalari   va   nisbatan   kichikroq   bo‘lgan   ishlab   chiqarish
korxonalari   bilan   kasanachilikni   kengaytirish   asosidagi   kooperatsiyani
rivojlantirish imkoniyatlaridan keng qamrovli foydalanish;
- mahalliy xomashyoni  puxta qayta ishlashga va tayyor, raqobatga bardoshli
mahsulot   ishlab   chiqarishga   yo‘naltirilgan   engil   va   oziq-ovqat   qayta   ishlash
sanoatining ko‘p mehnat talab qiladigan tarmoqlarini jadal rivojlantirish;
12
  Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O‘zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning yo‘llari
va choralari. – T.: O‘zbekiston, 2009, 26-27-b.
24 -   xizmat   ko‘rsatish   sohalarini   rivojlantirish,   qishloq   joylarida   qishloq
xo‘jaligiga   taalluqli   bo‘lmagan   bandlik   sohalarini   kengaytirish   masalalarini   hal
etishga e’tiborni kuchaytirish;
-   ishsizlarni   kasbiy   o‘qitish   va   jamoat   ishlari   tizimlarini   takomillashtirish
bilan shug‘ullanadigan xizmatlar ishini faollashtirish.
Mazkur   chora-tadbirlarning   amalga   oshirilishi   xalqimizning   farovon
turmushini   ta’minlash   manbai   bo‘lgan   ish   bilan   bandlik   darajasining   yanada
oshishiga, aholining ijtimoiy muhofazasining kuchayishiga yanada keng yo‘l ochib
beradi.
O‘zbekistonda yangi  ish o‘rinlarini tashkil etish   va  ishchi kuchi  bandligini
ta’minlash ning  asosiy yo‘nalishlari  hamda istiqbollari
2020 yilda yilda ish o‘rinlari va bandlikka ehtiyoj parametrlari ishchi kuchiga
talab   va   taklif   balansiga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   demografik   va   mamlakatni     ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   omillarining   tahlili,   shuningdek   ishchi   kuchi   bozorida
haqiqiy tendensiyani o‘rganish asosida aniqlangan.  
Prognozlarga ko‘ra,  20 20  yilda demografik omillarning ishchi kuchi bozoriga
sezilarli va bevosita ta’siri saqlanib qoladi. 
 Ishchi kuchi bozori  rivojlanishi ning  istiqbol ko‘rsatkichlari (2020 yil) 13
 
Malumotlarga   ko‘r a ,   20 20   yilda   ishchi   kuchi   resurslari   soni   –   19.6   mln.
kishini, shundan   ish bilan   band bo‘lganlar   soni     13,4 mln. kishini, ularning o‘sishi
tegishli ravishda  –  1,3 va 2,3  foiz ni tashkil etadi.
2020 yilda O‘zbekistonda i sh o‘rinlariga ehtiyoj bo‘lmagan aholi soni ning 5.2
mln.kishiga etishi kutiladi .
Ta’kidlash joizki,  20 20  yil O‘zbekiston bo‘yicha ta’lim olishni tugatgan 511,5
ming   nafar   kollejlar,   litseylar,   oliy   o‘quv   muassasalari   bitiruvchilari   ilk   bor,
shuningdek   ishga   joylashishga   muhtoj   706,3   ming   nafar   shaxs   ishchi   kuchi
bozoriga chiqadi.
13
  Rasm 2020 yilda ish o‘rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlash dasturi ma’lumotlari asosida mualliflar
tomonidan tuzilgan.
25 Bundan   tashqari,   doimiy   bo‘lmagan   mehnat   faoliyati,   ya’ni   vaqtinchalik   bir
martalik   ishlarni   bajarish   bilan   band   bo‘lgan   fuqarolar   soni,   hisob-   kitoblarga
ko‘ra, 735,6 ming nafarni  tashkil  etadi. Doimiy bo‘lmagan  daromadga  ega ushbu
toifadagi   shaxslar   doimiy   ishga,   ish   haqi   to‘lanadigan   statsionar   ish   o‘rinlariga
muhtojligi  mavjud, shuningdek tarkibiy qayta o‘zgarishlar natijasiga ko‘ra ishdan
bo‘shatiladigan 118,7 ming nafar ishchi potensial ishsiz omilini keltirib chiqaradi.
SHu   bilan   birga,   chet   elda   ishlovchi   fuqarolarni   doimiy   yashash   joyiga
qaytarishni   ta’minlash   bo‘yicha   amalga   oshirilayotgan   choralar,   shuningdek,
Rossiyadagi   ob’ektiv   og‘ir   ijtimoiy-iqtisodiy   holatni   hisobga   olgan   holda,   2020
yilda   O‘zbekiston   ishchi   kuchi   bozoriga   148,3   ming   nafardan   ortiq   ishga
joylashishga   muhtoj   va   o‘z   navbatida   bandlikka   ehtiyojni   oshiradigan   shaxslar
qaytishi kutilmoqda.
SHunday qilib, 2020 yilda ishchi kuchi bozorida ishchi kuchiga taklif 1236,0
ming   nafarni   tashkil   etadi.   Tabiiy   sabablarga   (pensiyaga   chiqish,   o‘lim,   doimiy
yashash   uchun   xorijiy   davlatga   chiqib   ketish   va   hokazo)   ko‘ra   chiqib   ketadigan
134,9   ming   nafar   ishchini,   shuningdek   109,5   ming   bo‘sh   ish   o‘rinlarini   hisobga
olgan   holda,   bu   ko‘rsatkich,   ish   o‘rinlari   va   bandlikka   ehtiyojdan   1,1   ming
nafardan oshadi.
Ish   o‘rinlarini   yaratish   va   aholi   bandligini   ta’minlash   bo‘yicha   2020   yilda
amalga   oshirilishi   ko‘zda   tutilgan   dasturiy   choralarning   yig‘indisi   992,7   ming
nafarni (yoki talabning 80,3 foizini) tashkil etadi. Bu 2020 yilda kollejlar, litseylar
va  oliy   o‘quv   muassasalarining   barcha  bitiruvchilarini   (511,5   ming  nafar),   qaytib
kelayotgan   mehnat   migrantlarini   (148,3   ming   nafar),   shuningdek   ishdan
bo‘shatiladigan   ishchilarning   bandligini   ta’minlaydi   va   shu   bilan   ishsizlikni   719
ming nafar yoki 5,1% darajasida saqlab qoladi.
Xulosa
26 Iqtisodiyotning barqarorligi  va sog‘lomligini  aks ettiruvchi  ko‘rsatkichlardan
biri ishsizlik darajasi hisoblanadi. Biroq, har qanday mamlakatda doimiy ravishda
ma’lum   darajada   ishsizlik   mavjud   bo‘ladi.   Umuman   olganda,   mehnatga   layoqatli
bo‘lib,   ishlashni   xohlagan,   lekin   ish   bilan   ta’minlanmaganlar   ishsizlar   deyiladi.
Namoyon bo‘lish xususiyati va vujudga kelish sabablariga ko‘ra ishsizlik friksion,
tarkibiy,   siklik,   institutsional,   texnologik,   hududiy,   yashirin   va   turg‘un   ishsizlik
turlariga bo‘linadi.  
Ishsizlikning   umumiqtisodiy   xarakteri   ishchi   kuchi   bozorining   o‘zi,
mehnatga talab va uning taklifi o‘rtasidagi mutanosiblik ishsizlikni emas, ish bilan
bandlikni shakllantirishidan ham kelib chiqadi. Ishsizlik, bir tomondan, go‘yo ish
bilan bandlikning «teskarisi» hisoblanadi, ikkinchi tomondan, ish bilan bandlikni
shakllantiruvchi   omillardan   farq   qiluvchi   omillar   ta’sirini   his   qiladi.   SHunday
bo‘lsada,   ishsizlik   doimo   ish   bilan   bandlik   bilan   birgalikda   ko‘rib   chiqiladi:   ish
bilan   bandlikning   ko‘payishi,   qoidaga   ko‘ra   ishsizlikni   kamaytiradi,   bu   esa
ishsizlikni, o‘z navbatida ish bilan bandlikni ko‘paytiradi. Ta’rifga ko‘ra ishsizlik
– bu ishlashni  istaydigan mehnatga layoqatli aholining ish bilan band bo‘lmagan
miqdoridir.   Makroiqtisodiy   jihatdan   ishsizlik   –   bu   doimo   jamiyat   mehnat
salohiyatidan,   ishchi   kuchi   majmuidan   ishlab   chiqarish   omili   sifatida   to‘la
foydalanmaganlikdir.
Aholining ish bilan bandligini ta’minlashda qator muammolar va kamchiliklar
mavjud:   ish   bilan   ta’minlanishga   muxtoj   aholi   sonining   ko‘pligi,   ishsizlik
darajasining   yuqoriligi;     dastur   ijrosi   nazoratining   bo‘sh   tashkil   etilganligi,
tadbirkorlar   muammolarining   o‘z   vaqtida   hal   etilmasligi;   xorijda   ishlab
qaytganlarni   ish   bilan   ta’minlash   borasidagi   ishlarning   samarasi   past   ekanligi,   bu
borada   mavjud   imkoniyatlarning   ishga   solinmaganligi;   kasanachilik   ish   joylarini
ko‘paytirish   imkoniyatlari   ishga   solinmayotganligi;     yangi   ob’ektlarni   ishga
tushirish,   mavjud   korxonalarni   modernizatsiyalash   ishlari   (natijadorligining   past
ekanligi);  tashkil etilgan.
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
27 1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida ”   gi     2017   yil   7
fevral dagi  PF-4947-son li Farmoni
2. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining “Xususiy  mulk, kichik biznes  va
xususiy   tadbirkorlikni   ishonchli   himoya   qilishni   ta’minlash,   ularni   jadal
rivojlantirish   yo‘lidagi   to‘siqlarni   bartaraf   etish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi
2015 yil 15 maydagi PF-4725-sonli Farmoni
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Hududlarni   kompleks
rivojlantirishni   ta’minlashda   mahalliy   davlat   boshqaruvi   organlari   faoliyatini
takomillashtirishga   oid   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”   gi   2016   yil   22
fevraldagi PQ-2495-sonli Qarori.// lex.uz
4. Mirziyoev   SH.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.
Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   asosiy   yakunlari
va   2017   yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor
yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi
ma’ruza, 2017 yil 14 yanvar. –Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017. 
5. www.gov.uz  – O‘zbekiston Respublikasi xukumat portali
6. www.lex.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari
milliy bazasi
7. www.stat.uz   – O‘zbekiston Respublikasi  davlat statistika qo‘mitasi rasmiy
sayti.
8. www.cbu.uz  – O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti.
9. www.mineconomy.uz   -   O‘zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi
rasmiy sayti
10. www.mf.uz  - O‘zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy
sayti
28
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский