Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 398.1KB
Покупки 2
Дата загрузки 13 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arslonbek Sulaymanov

Дата регистрации 01 Декабрь 2024

22 Продаж

Bank auditining ahamiyati va usullari

Купить
Bank auditining ahamiyati va usullari
Mundarija
Kirish ………………………………………………………………………….3
I. Banklarda  auditning tashkil etilishi va uning o’ziga xos xususiyatlari
1.1. Bank auditining mazmuni va shakllanish mohiyati ……………………6
1.2. O’zbekiston Respublikasida bank auditining maqsadi va vazifalari……8
1.3. Banklarda ichki audit xizmatining shakllanishi………………………..13
II. Bank auditining shakllari hamda unda qo’llaniladigan metodlar
2.1.   Naqd pul va kassa operatsiyalarining auditi…………………………..23
2.2.    Hisob-kitob operatsiyalari auditi………………………………………28
2.3.    Auditorlik risklari va auditorlik xulosalalari………………………….32
Xulosa ……………………………………………………………………….38
Foydanilgan adabiyotlar……………………………………………………..39
2 Kirish
Bozor   iqtisodiyoti   qolaversa,   xalqaro   ijtimoiy   va   iqtisodiy       aloqalarning
globallashuvi sharoitida barcha xo‘jalik yurituvchi   subyektlardagi kabi banklarda
ham   bajarilayotgan   operatsiyalar       buxgalteriya   hisobida   hisobga   olib   boriladi.
Ushbu   ma’lumotlar   bank       faoliyati   ustidan   nazorat   qilish,   uning   rivojlanish
istiqbollarini   belgilash       va   faoliyat   natijalariga   baho   berish   uchun   asos   bo‘lib
xizmat qiladi.  
O‘zbekiston Respublikasida amalga oshirilayotgan iqtisodiy     islohotlarning
asosiy   pirovard   maqsadi   —   mamlakat   iqtisodiyotida       bozor   munosabatlari
tamoyillarini to‘liq qaror toptirishdan iboratdir.  Bozor munosabatlariga asoslangan
iqtisodiyotni   shakllantirish   yo‘lida       izchil   islohotlar   olib   borilayotgan   hozirgi
bosqichda   tijorat   banklarining       mamlakat   iqtisodiyotidagi   roli   tobora   oshib
bormoqda.  
Prezidentimiz   o‘z   Farmonida   “O‘tgan   yillarda   mamlakatimizda       auditning
normativ-huquqiy   va   uslubiy   bazasi   shakllantirildi,       shuningdek,   auditorlik
faoliyatini litsenziyalashning soddalashtirilgan   va muddatsiz tizimi joriy etildi, bu
auditorlik xizmatlari bozorining  shakllanishiga va mahalliy auditorlik tashkilotlari
auditorlik       kompaniyalarining   yirik   xalqaro   tarmoqlariga   kirishini   ta’minlashga
imkon   yaratdi.   Shu   bilan   birga,   qator   muammolar   va   kamchiliklar       auditorlik
faoliyatining   yanada   rivojlanishiga,   boshqarishga   oid     qarorlarni   qabul   qilish   va
korporativ boshqaruv sifatini oshirish uchun  auditorlik xizmatlarining ahamiyatini
oshirishga to‘sqinlik qilmoqda  deya ta’kidlaganlari bejiz emas. 
Hozirgi   davrda   O‘zbekistonda   bank   auditi   bo‘yicha   tijorat   banklari
moliyaviy holatini tahlil qilishning o‘ziga xos tizimi tashkil qilingan.  Shuningdek,
tijorat   banklari   Markaziy   bankka   har   oy   faoliyatining   ko‘p     sohalarini   o‘z   ichiga
olgan   ma’lumotlar,   balans   hisoboti,   iqtisodiy     normativlar   hisob-kitobi,   foyda   va
zararlar hisobotlarini taqdim etadilar.  
3 Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   tijorat   banklari   oldiga   bozor
konyunkturasi   o‘zgarishi   talablariga   moslashgan   holda   moliyaviyiqtisodiy
murakkabliklarni   yengish,   banklararo   raqobat   kurashida       raqobatbardosh   bo‘lish
hamda   ular   faoliyatini   yanada   rivojlantirish       vazifalarini   qo‘ymoqda.   Mazkur
vazifalarni amalga oshirishda tijorat   banklari moliyaviy natijalarini tahlil qilishni,
bank auditini yanada   takomillashtirish va samaradorligini oshirish, umuman bank
moliyasini  mohirona boshqarishni talab etadi.
Kurs ishining dolzarbligi.  Bank auditining ahamiyati va usullari zamonaviy
moliya   tizimida   juda   dolzarbdir.   Audit   banklarning   moliyaviy   holatini,   ichki
nazorat tizimini va qonunchilikka muvofiqligini ta'minlashda muhim rol o'ynaydi.
Bu   jarayonlar,   o'z   navbatida,   investorlar,   mijozlar   va   davlat   uchun   banklar
ishonchliligini   oshiradi.   Audit   usullari,   jumladan   ichki   va   tashqi   auditlar,   moliya
hisobotlarining   to'g'riligini   va   bank   operatsiyalarining   samaradorligini   baholaydi.
Ichki audit ichki nazoratni kuchaytirishga yordam beradi, tashqi audit esa mustaqil
ravishda   moliyaviy   hisobotlarning  aniqligini   ta'minlaydi.  Shu   bois,   bank  auditlari
moliya   muassasalarining   barqarorligini   ta'minlash,   risklarni   boshqarish   va
ishonchni   oshirishda   zarur   hisoblanadi.   Bu   moliya   tizimining   samarali   ishlashi
uchun muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi .   Bank   auditingi   mavzusida   kurs   ishini   yozishning
maqsadi, avvalo, bank auditining moliyaviy tizimdagi o’rnini va uning ahamiyatini
yaxshiroq   tushunishga   qaratilgan.   Ishda   bank   auditining   asosiy   vazifalari,
mohiyati,   usullari   va   ularni   amalga   oshirish   jarayonidagi   ahamiyati   ko‘rib
chiqiladi.   Bundan   tashqari,   kurs   ishi   orqali   ichki   va   tashqi   auditlar   o'rtasidagi
farqlar,   bank   auditida   qo'llaniladigan   metodologiyalar   va   audit   natijalarining
iqtisodiy   ahamiyati   yoritiladi.   Bu   orqali   auditorlik   faoliyatining   banklarning
ishonchliligini, risklarni boshqarishni va moliyaviy barqarorlikni saqlashdagi o'rni
tahlil qilinadi.   Umuman olganda, kurs ishining maqsadi, bank auditining nazariy
va   amaliy   jihatlarini   chuqur   o'rganish   va   uning   moliyaviy   sohadagi   ahamiyatini
ko‘rsatishdan iboratdir.
4 Kurs ishining vazifasi .   Bank auditingi mavzusidagi kurs ishi vazifasi, bank
auditining moliya institutsiyalari uchun qanday ahamiyatga ega ekanini aniqlash va
uni amalga oshirishda qo'llaniladigan usullarni tahlil qilishdan iborat. Bu vazifalar
quyidagilarni   o'z   ichiga   oladi:   Bank   auditining   asosiy   maqsadlarini   aniqlash   va
uning   moliyaviy   barqarorlikka   ta'sirini   baholash.   Ichki   va   tashqi   audit   turlarini
aniqlash, ularning farq va afzalliklarini ko‘rsatish. Audit jarayonida qo'llaniladigan
usullar   va   texnikalarni   o'rganish,   jumladan   risklarni   baholash,   hisobotlarni   tahlil
qilish   va   xulosalar   chiqarish.   Audit   natijalarining   bank   faoliyatiga   ta'siri   hamda
auditorlik   tavsiyalarining   ahamiyatini   o'rganish.   Umuman   olganda,   bu   vazifalar
orqali   bank   auditingining   moliya   tizimidagi   o'rnini   va   uning   samaradorligini
yanada chuqurroq tushunishga erishiladi.
Kurs   ishining   obyekti .   Umuman   olganda,   bank   auditining   obyekti,
bankning moliyaviy va faoliyat ko'rsatkichlarini baholash, xavflarni kamaytirish va
regulyatsiyalovchi   talablar   bilan   muvofiqlikni   ta'minlashga   qaratilgan.   Bu   orqali
bank auditorlik faoliyati bankning barqarorligini oshirishga yordam beradi.
5 I. Banklarda  auditning tashkil etilishi va uning o’ziga xos xususiyatlari
1.1. Bank auditining mazmuni va shakllanish mohiyati
Bank   auditi   -   Bank   auditi-bu   RBI   va   ICAI   tomonidan   tayinlangan   auditor
tomonidan   bank   muassasalarining   moliyaviy   hisobotlarini   tekshirish   va   bank
muammolari   ularga   tegishli   qonun   va   muvofiqlik   yoki   me'yoriy-huquqiy   bazaga
rioya qiladimi yoki yo'qligini tekshirish uchun amalga oshiriladigan protsedura.[1]
Bank tizimiga ishonchni mustahkamlash, banklarning auditorlik tekshirishlar sifati
va   ta sirchanligini   oshirish,   ularning   moliyaviy   barqarorligi   holisona   tahlilʼ
etilishini ta minlash maqsadida tashkil etilgan.[2]	
ʼ
Audit,   xususan,   kapitalning   yetarliligini   baholash,   ssudalarni   tasniflash,
ssudalar bo yicha zararlarni qoplash, tavakkalchilikni va likvidlikni o lchashnin oz
ʻ ʻ
ichiga   oladi.   Banklar   qonun   xujjatlarriga   muvofiq   ichki   auditorlik   dasturlarinin
ishlab chiqishlari va amalga oshirishlari shart.
Bank   auditi   auditning   muhim   bo‘limi   bo‘lib,   mustaqil   nazorat   qiluvchi
subyekt   sifatida   bank   tomonidan   berilayotgan   moliyaviy   axborotlaming
haqiqiyligini   tasdiqlaydi.   Undan   kutilayotgan   maqsad   bank   faoliyatining   barcha
qirralari   bo‘yicha   faktlami   yig‘ish   va   baholash,   hisobotlami   tekshirish,   ulaming
me’yoriy hujjatlarga mos ravishda bajarilgan yoki bajarilmaganligini tekshirishdan
iborat. 
Bank   auditning   predmeti   maxsus   fan   sifatida   ma’lum   maqsadga   qaratilgan
va bir qancha vazifalami bajaradi. Auditning predmeti banklar, ulaming moliyaviy
faoliyatlari   hisoblanadi.   Ma’lumki,   tijorat   banklari   o‘z   ustaviga   asosan   faoliyat
yuritadi.   Ushbu   faoliyat   jarayonida   moliyaviy,   moddiy   va   nomoddiy   resurslardan
foydalaniladi.   Bank   aktivlari   doimiy   ravishda   daromad,   foyda   olishga   qaratilgan
boiadi.   Lekin,   ushbu   natijalarga   faqat   qabul   qilingan   qonun-qoidalar,   tegishli
me’yoriy   hujjatlarga   to‘liq   amal   qilgan   holda   erishish   mumkin.   Har   bir   bank
o‘zining   hisob   siyosati,   depozit   va   kredit   siyosatini   belgilaydi   va   unga   asosan
faoliyat yuritadi. Bank auditida banklaming qabul qilingan qonunlarga monandligi,
6 ma’lumotlaming   haqqoniyligini   tekshiradi.   Bank   auditining   predmetiga   bank
moliyaviy   hisobotining   to‘g‘riligi,   bank   kengashi   tomonidan   tasdiqlangan
siyosatga to iiq amal qilinishini tekshirish ham kiradi.
Ma’lumki,   tijorat   banklari   faoliyatiga   real   baho   berish   va   oinonatchilar,
kreditorlar   va   investorlaming   bank   faoliyati   to‘g‘risida   aniq   ma’lumotlarga   ega
bo'lishlarida audit tekshirishlari muhim almmiyatga egadir.
Audit   olib   borish   tartibi   hukumat   qarorlari   va   idoraviy   yo‘lyo‘riqlar   bilan
tartibga solinadi yoki yo‘naltiriladi, faoliyatning muayyan qirralaridagi og‘ishlami
vaqti-vaqti   bilan   nazorat   etib   turadi.   Asl   hujjatlar   va   buxgalteriya   qaydlari,   naqd
pul   vositalari,   materialxomashyo   qiymatini   diqqat   va   e’tibor   bilan   kompleks
ravishda   o‘rganadi.   Moliyaviy   hisobotning   haqqoniyligi   bo‘yicha   o‘z   fikrini
bildiradi. Moliya xo‘jalik faoliyatini tahlil qiladi, aktiv va passivlarini baholaydi.
Davlat banki tizimida ham taftish boshqarmasi mavjud bo‘lib, barcha davlat
banki   bo‘limlari   yilda   bir   marta   reja   asosida   taftish   qilinar   edi.   Bundan   tashqari
ayrim masalalar bo'yicha ko‘zda tutilmagan tezkor tckshiruvlar tashkil etilardi. 
O‘zbekistonda   auditning   tarkib   topishi   inislsiz   tarixiy   o‘zgarish   -   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tish   bilan   izohlanadi.   Chunki   bozor   iqtisodiyotida   tadbirkorlik
subyektini   boshqarish   vazifasi   professional   menejerlar   qo‘liga   o‘tadi,   natijada
tashkilot moliyaviy holatini mustaqil nazorat qilishga ehtiyoj tug‘iladi. Kapitallami
jamlashda  aksiyalashtirish,   qimmatli   qog‘ozlar   bozorining  rivojlanishi,  korporativ
boshqaruv   tizimining   yo‘lga   qo‘yilishi   mustaqil   moliyaviy   ckspertiza   natijalari
oshkoraligini   ta’minlash   zaruratini   tug‘diradi.   Chunki   moliyaviy   hisobotlar
tashkilot bilan aloqada bo‘lgan barchanirahbarlar, xodimlar, mijozlar, mulkdorlar,
kreditorlar,   investorlar,   davlat   va   hokimiyat   organlarini   mustaqil   auditorlar
tasdiqlaydigan   axborotlar   qiziqtiradi,   hisobotlar   boshqa   tashkilotlaming   banklar
bilan hamkorlik qilishi uchun ishonch uyg‘otadi. Binobarin mamlakatimizda audit
turli guruhlaming qiziqishi va talablariga javob tariqasida paydo bo‘ldi. Davlat esa,
auditning rivojlanishi va takomillashishi uchun barcha choralami ko‘rib bormoqda.
7 1.2. O’zbekiston Respublikasida bank auditining maqsadi va vazifalari
Tijorat   banklarida   o‘tkazilayotgan   auditorlik   tekshirishlari   sifati   va
ta’sirchanligini   oshirish,   tashqi   audit   faoliyatini   takomillashtirish,   auditorlik
firmalari   o‘rtasida   erkin   va   sog‘lom   raqobat   munosabatlarini   kuchaytirish   hamda
aholi   va   sarmoyadorlaming   bank   tizimiga   bo‘lgan   ishonchini   yanada   oshirish
maqsadida   birinchi   bor   1996-yil   24-iyulda   “Bank   auditi   tizimini   rivojlantirish
choratadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni qabul qilingan edi.
Xususan,   O‘zbekiston   Respublikasi   bank   tizimiga   kiruvchi   tijorat   banklari
auditini   o‘tkazish   borasidagi   ishlami   muvofiqlashtirish   maqsadida   tijorat
banklariga   litsenziyalar   berish   va   ular   faoliyatini   tartibga   solish   departamenti
tarkibida   “Auditni   muvofiqlashtirish   bo'limi”   tashkil   etildi.   Shuningdek,   mazkur
farmonga   muvofiq   tijorat   banklarida   audit   tekshiruvlarini   o   ‘tkazish,   auditorlik
firmalari   va   auditorlarga   banklarda   audit   o‘tkazishga   ruxsat   berishning   huquqiy
asoslarini   yaratish   maqsadida   Markaziy   bank   tomonidan   “O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankining   bank   auditini   o‘tkazishga   qo‘yadigan   talablari
to‘g‘risida”gi, “Bank auditini o‘tkazish huquqini beruvchi sertifikatni berish, bekor
qilish   va   auditorlami   malaka   attestatsiyasidan   o‘tkazish   lo‘g‘risida”gi,
“O‘zbekiston   Respublikasi   bank   auditini   o   ‘tkazish   uchun   sertifikat   berish   va
auditorlami malaka attestatsiyasidan o‘tkazish komissiyasi  to‘g‘risida”gi nizomlar
ishlab chiqildi. Bundan tashqari “O‘zbekiston Respublikasi tijorat banklarida ichki
audit xizmati to‘g‘risida nizom” namunasi ishlab chiqildi. 
Bank auditining maqsadi:
•   tekshirilayotgan   bankning   moliyaviy   hisobotining   ishonchliligi   bo‘yicha   xulosa
berish;
• moliyaviy bozorga ishonchli axborot berishni ta’minlash. 
Bank auditining vazifalari: 
• Banklaming moliyaviy hisobotini tahlil qilish va ishonchliligini tasdiqlash;
8 • Banklar faoliyatining realligi va unga obyektiv baho berish; 
•   aksiyadorlar,   investorlar,   kreditorlar   va   boshqa   tashqi   foydalanuvchilar
huquqlarini himoya qilish; 
• Bank faoliyati samaradorligini oshirish bo'yicha tegishli takliflar ishlab chiqish 1
.
Tijorat   banklarida   sifatli   audit   tekshiruvlarini   o‘tkazilishini   ta’minlash
maqsadida Markaziy bank tomonidan Jahon banki mutaxassislari  bilan birgalikda
tashqi   audit   tekshiruvlarini   o‘tkazishga   texnik   topshiriqlar   ishlab   chiqilib,   barcha
auditorlik   firmalari   va   tijorat   banklariga   yetkazildi.     Shuningdek,   respublikada
xizmat   ko‘rsatayotgan   tijorat   banklari   lnoliyatiga   real   baho   berish,   bank   tizimiga
bo‘lgan   ishonchni   mustahkamlashda   banklarda   auditorlik   tekshiruvlari   sifati   va
(asirchanligini oshirish, ulaming moliyaviy barqarorligini xolisona liihlil etilishini
ta’minlash   va   audit   tekshiruvlarini   xalqaro   andozalar   iliimjasida   tashkil   etish
maqsadida   1999-yil   18-sentyabrda   Markaziy   bunkning   “O‘zbekiston
Respublikasida   banklami   audit   qilish   to’g’risida”   1998-yil   4-iyuldagi   403-sonli
Nizomiga tegishli o ‘zgartirish va qo’shimchalar kiritildi.
«Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida»gi   qonunning   «Banklarda     hisob
yuritish  va hisobot, banklarni  nazorat  qilish» deb nomlangan VIbobida banklarda
buxgalteriya   hisobi   yuritish   va   hisobot   qoidalari     Markaziy   bank   tomonidan
O‘zbekiston   Respublikasining   qonun     hujjatlari   va   xalqaro   standartlarga   muvofiq
belgilanishi,   Markaziy   bank     qonun   hujjatlariga   muvofiq   banklar   faoliyatini
nazorat   qilib   borishi     aytilgan.   Qonunning   43-moddasi   butunlay   auditga
bag‘ishlanib, unda  
shunday   deyiladi:   «Banklarning   faoliyati   qonun   hujjatlariga   muvofiq     auditorlik
tekshirishlarini   amalga   oshirish   uchun   litsenziyaga   ega     bo‘lgan   auditorlar
tomonidan   har   yili   tekshirib   turilishi   lozim.   Audit,     xususan,   kapitalning
yetarliligini   baholash,  ssudalarni  tasniflash,     ssudalar  bo‘yicha zararlarni  qoplash,
1
M.L. Yadgarova, R.B. Qurbonov “Bank auditi” 2019-yil
9 riskni   va   likvidlilikni   o‘lchashni     o‘z   ichiga   oladi.   Banklar   qonun   hujjatlariga
muvofiq ichki auditorlik  dasturlarini ishlab chiqishlari va amalga oshirishlari ham
shart».
1992-yil   9-dekabrda   respublikamizda   “Auditorlik   faoliyati     to‘g‘risida”gi
qonun qabul qilinib, 2000-yil 20-mayda qayta nashr   qilinadi. Qonunda auditorlik
faoliyati,   auditorlarning   huquq   va     majburiyatlari,   turlari,   prinsiplari   to‘liq
yoritiladi.   Banklarni   va   boshqa     kredit   tashkilotlarini   auditorlik   tekshiruvidan
o‘tkazishning   o‘ziga   xos     jihatlari   O‘zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki
tomonidan  
belgilanadi.  
2000-yil   4-noyabrda   982-sonli   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy     banki
tomonidan   «O‘zbekiston   Respublikasida   banklarni   auditorlik     tekshiruvi
to‘g‘risida»gi   nizom   qabul   qilinadi.   2004-yil   20-aprelda   992-   1-sonli   “Tijorat
banklarining   ichki   auditiga   bank   tomonidan       qo‘yiladigan   talablar   to‘g‘risida”gi
nizomga asosan barcha tijorat  banklarida ichki audit xizmati tashkil etiladi.  
O‘tgan   yillarda   mamlakatimizda   auditning   normativ-huquqiy   va     uslubiy
bazasi   shakllantirildi,   shuningdek,   auditorlik   faoliyatini     litsenziyalashning
soddalashtirilgan   va   muddatsiz   tizimi   joriy   etildi,   bu     auditorlik   xizmatlari
bozorining   shakllanishiga   va   mahalliy   auditorlik     tashkilotlari   auditorlik
kompaniyalarining   yirik   xalqaro   tarmoqlariga     kirishini   ta’minlashga   imkon
yaratdi.  
19-sentyabr, 2018-yilda O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining   PQ-3946
“O‘zbekiston   Respublikasida   auditorlik   faoliyatini   yanada     rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori   qabul   qilindi.     Respublikamizda   auditorlik
faoliyatining   yanada   rivojlanishiga     to‘sqinlik   qilayotgan   muammo   va
kamchiliklar,   korporativ   boshqaruv     sifatini   oshirish   uchun   auditorlik
10 xizmatlarining   ahamiyatini   oshirishga     qaratilgan   muhim   vazifalar   belgilab
berilgan.  
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2007-yil 4-apreldagi  
PQ-615-   “Auditorlik   tashkilotlari   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   hamda   ular
ko‘rsatayotgan   xizmatlar   sifati   uchun   javobgarlikni   oshirish     to‘g‘risida”   qarori
qabul qilinadi: 
   auditorlik   tashkilotlari   ochiq   aksiyadorlik   jamiyati   shaklidan       tashqari   barcha
tashkiliy-huquqiy   shaklda   tashkil   etilishi   va   faoliyat     yuritishi   mumkin,   bunda
ustav   kapitalining   kamida     foizi   mazkur     auditorlik   tashkilotining   bir   yoki   bir
nechta shtatdagi auditorlariga  tegishli bo‘lishi shart. Auditor o‘zi ishlayotgan faqat
bitta auditorlik  tashkilotining ta’sischisi bo‘lishi mumkin;  
   auditorlik   tashkiloti   o‘zining   asosiy   ish   joyi   bo‘lgan   auditorgina     auditorlik
tashkilotining rahbari bo‘lishi mumkin;  
   attestatsiyadan   o‘tmagan   rahbar   ikki   yil   mobaynida   auditorlik     tashkiloti   rahbari
sifatida faoliyat yuritish huquqiga ega emas;  
 auditorlik tekshiruvlari turiga qarab litsenziyalarning  differensiyalanishi;  
 faqat tashabbuskorlik asosida auditorlik tekshiruvini amalga  oshiruvchi auditorlik
tashkilotlari eng kam oylik ish haqining 1500  barobari miqdoridan kam bo‘lmagan
ustav kapitaliga va shtatida kamida  2 nafar auditorga ega bo‘lishi;  
   aksiyadorlik   jamiyatlari,   banklar   va   sug‘urta   tashkilotlaridan     tashqari   xo‘jalik
yurituvchi   subyektlarda   tashabbuskorlik   asosida   va     majburiy   auditorlik
tekshiruvlarini   amalga   oshiruvchi   auditorlik     tashkilotlari   eng   kam   oylik   ish
haqining   3000   barobari   miqdoridan   kam     bo‘lmagan   ustav   kapitaliga   va   shtatida
kamida   4   nafar   auditorga,     ularning   bittasi   xalqaro   buxgalter   sertifikatiga   ega
bo‘lishi;  
   barcha   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarda   auditorlik   tekshiruvini     o‘tkazuvchi
auditorlik tashkilotlari eng kam oylik ish haqining 5000  barobari miqdoridan kam
11 bo‘lmagan ustav kapitaliga va shtatida kamida  6 nafar auditorga, ularning ikkitasi
xalqaro buxgalter sertifikatiga ega  bo‘lishi shart;  
   auditorlik   tashkilotiga   uning   shtatidagi   auditorlarning   eng   kam     soniga   nisbatan
qo‘yilgan talabi mazkur auditorlik tashkiloti asosiy ish  joyi hisoblangan auditorlik
shtati  auditorlarning belgilangan  eng kam    soni  bilan to‘liq to‘ldirilishini  nazarda
tutadi;  
   auditorlik   tashkiloti   ustav   kapitalining   kamida   ellik   foizi     muassislar
(ishtirokchilar)ning   pul   mablag‘laridan,   qolgan   qismi   esaauditorlik   tashkiloti
faoliyatini   amalga   oshirishda   bevosita     foydalaniladigan   moddiy   boyliklardan
shakllantiriladi.  
Bank auditi hozirgi vaqtda banklarning barqarorligini ta’minlashda   alohida
o‘rin   tutadi.   “Auditorlik   faoliyati   to‘g‘risida gi   qonunga   ko‘ra,     Banklarni   vaˮ
boshqa   kredit   tashkilotlarini   auditorlik   tekshiruvidan     o‘tkazishning   o‘ziga   xos
jihatlari   O‘zbekiston   Respublikasining     Markaziy   banki   tomonidan   belgilanadi.
Agar   O‘zbekiston     Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O‘zbekiston
Respublikasining     auditorlik   faoliyati   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda
tutilganidan  boshqacha qoidalar belgilangan bo‘lsa, xalqaro shartnoma qoidalari  
qo‘llaniladi. Markaziy bank tomonidan beriladigan, banklarni tekshirish   huquqini
beruvchi   malaka   sertifikatiga   ega   kamida   ikki   nafar   auditori     bor   auditorlik
tashkilotlariga banklarni tekshirish huquqini beruvchi  sertifikat muddatsiz beriladi
12 1.3. Banklarda ichki audit xizmatining shakllanishi
Tijorat banklarining ichki  auditiga Markaziy bank tomonidan   qo‘yiladigan
talablar to‘g‘risida”gi nizomda ichik auditga quyidagicha  ta’rif berilgan.  
Ichki   audit   –   bank   xodimlarining   o‘z   vazifalarini   samarali     bajarishlarida
yordam   berish   maqsadida   bank   faoliyatini   tekshirish   va     baholash   uchun   bank
ichida doimiy asosda tuzilgan mustaqil ekspertiza. Ichki auditning asosiy maqsadi
bo‘lib   Ichki   audit   xizmati   tomonidan     bank   rahbariyatiga   bank   faoliyatining
nazorati   va   natijalari   bo‘yicha     obyektiv   tahlil,   baho,   tavsiyalar   va   ma’lumotlar
taqdim   etish   orqali   bank     Kengashi   va   Boshqaruviga   bank   faoliyati   maqsadiga
erishishida     ko‘maklashish   hisoblanadi.   Bankda   tashkil   etilgan   Auditorlik
qo‘mitasi     tarkibiga   bank   Kengashining   kamida   uchta   a’zosi   kiritilishi   kerak.
Auditorlik qo‘mitasi tarkibiga kiruvchi bank Bank Kengashi tegishli  ichki nazorat
tizimini   tashkil   etish   va   qo‘llab-quvvatlash   maqsadida     Auditorlik   qo‘mitasini
tuzishi   lozim   va   ushbu   qo‘mita   tarkibiga     faqatgina   bank   Kengashi   a’zolari
kiritilishi lozim. 
Respublikamizda   ichki   auditni   tashkil   etishning   umumiy   qoidalari
O‘zbekiston   Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”,   “Markaziy
bank   to‘g‘risida”,   “Auditorlik   faoliyati   to‘g   ‘risida”gi   qonunlari   hamda   “Tijorat
banklarining   ichki   auditiga   Markaziy   bank   tomonidan   qo‘yiladigan   talablar   to‘g
‘risida”gi   nizomga   va   bank   va   auditorlik   faoliyatini   tartibga   soluvchi   boshqa
me’yoriy   hujjatlarga   muvofiq   ishlab   chiqilgan.   Audit   xizmati   xodimlarining   soni
ichki   audit   vazifalarini   samarali   hal   etish   va   uning   maqsadlariga   erishish   uchun
yetarli   bo‘lishi   lozim.   Audit   xizmati   tekshiruvlari   jarayonida   aniqlangan
huquqbuzarlik  holatlari   to‘g‘risida   bank  Kengashiga   axborot   berishi   lozim.  Audit
13 xizmatini   bosh   ichki   auditor   boshqaradi,   u   bank   departamenti   rahbari   maqomiga
ega. Bosh auditoming asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- audit xizmati xodimlari uchun zarur bo‘lgan audit dasturi, yozma  ravishda
ichki   audit   siyosati   va   jarayonlarini   ishlab   chiqish.   Bosh   auditor       belgilangan
hujjatlarning ichki audit standartlariga muvofiqligi uchun  javobgar;  
-   audit   xizmati   xodimlari   tomonidan   amalga   oshiriladigan   Audit     xizmati
faoliyatining yozma ishlarini bajarilishini ta’minlash; 
-   audit   xizmatiga   malakali   va   yetarli   ma’lumotga   ega   bo‘lgan     xodimlarni
tanlash va ularning ish faoliyati ustidan bevosita nazorat  o‘rnatish;  
- xodimlarning malaka darajalarining oshirib borilishini  ta’minlash; 
- bank Kengashi va Boshqaruvi bilan birgalikda ishlash, shu  jumladan ichki
audit faoliyati oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarilishi  va   ichki audit tizimi ishlari
to‘g‘risida bank Kengashi yoki Auditorlik  qo‘mitasiga muntazam ravishda hisobot
berib   borish.   Xususan,   Audit     xizmati   Auditorlik   tekshiruvi   rejasining   bajarilishi
to‘g‘risida bank  
Kengashi va Auditorlik qo‘mitasiga axborot berib borishi shart;  
- har chorakda Audit xizmati faoliyati natijalari to‘g‘risida  
-Auditorlik qo‘mitasiga hisobot berib borish;  
- ichki auditorlar ishlarini muvofiqlashtirish;  
- tashqi auditorga ko‘maklashish;  
- lavozim yo‘riqnomasiga muvofiq boshqa masalalar.  
Bosh   auditor   auditorlik   tekshiruvlari   jarayonida   aniqlangan
qoidabuzarliklarni   o‘z   vaqtida   bartaraf   etish   bo‘yicha   ko‘rilgan     choralarni
baholash   uchun   javob   beradi.     Bank   Kengashi   bosh   auditorning   har   chorakdagi
ma’ruzalarini     tinglashi   lozim.     Audit   xizmati   mustaqildir   va   u   bevosita   bank
Kengashi   yoki   uning     Auditorlik   qo‘mitasiga   bo‘ysunadi.     Bankning   hududiy
14 filiallarida   tayinlangan   barcha   Audit   xizmati     xodimlari   bevosita   bosh   auditorga
bo‘ysunishlari   lozim.     Audit   xizmati   xodimlari   ular   tomonidan   tekshirilayotgan
faoliyatlardan   mustaqil   bo‘lishi   lozim.     Bosh   auditor   yoki   Audit   xizmati
xodimlariga nisbatan bo‘ladigan
har qanday tazyiq to‘g‘risida bank Kengashi raisiga darhol bildirilishi  lozim.  
Bosh   auditor   bank   Kengashi   qaroriga   asosan   tayinlanadi   va   o‘z     xizmat
vazifasidan   ozod   etiladi.   Audit   xizmati   xodimlari   Bosh   auditor     taqdimnomasiga
muvofiq bank Kengashi tomonidan tasdiqlanadi.  Audit xizmatining mustaqilligini
ta’minlash   maqsadida   Audit     xizmati   xodimlarining   ish   haqlari   bank   Kengashi
tomonidan   belgilanadi.     Bosh   auditor   har   yili   Audit   xizmatining   yillik   xarajatlar
smetasini   ishlab     chiqishi   va   uni   bank   Kengashiga   tasdiqlash   uchun   taqdim   etib
borishi  lozim.
15 Bank   Kengashi   Audit   xizmati   xarajatlar   smetasiga   istisnoli   o'zgartirish
kiritish   huquqiga   ega.   Shuningdek,   bank   Kengashining   tjnroriga   ko‘ra   Audit
xizmati xodimlarini qo‘shimcha moddiy rag’batlantirish nazarda tutilishi mumkin.
Ichki audit tekshiruvlari bankning barcha filiallarida va bosh bnnkda yiliga kamida
bir   marta   o   ‘tkaziladi.   Ichki   audit   xizmatining   ishi   nniq   rcjalashtirilgan   bo’lishi
kerak. Ichki audit tekshiruvlari dastur ijrosida olib boriladi va dastur bank kengashi
raisi   tomonidan   tasdiqlangan   bo‘ladi.   Ichki   audit   xizmati   xodimlari   bank
operatsiyalarini   liurakatdagi   qonunlar,   Markaziy   bank   va   tijorat   bankining
me’yoriy   hiijjatlari   asosida   to‘liq,   aniq   va   o   ‘z   vaqtida   o‘tkazilishi   hamda   ularni
hisob   va   hisobotlarda   to‘g‘ri   va   to‘liq   aks   ettirilganligini   tekshiradilar   hamda
ularning haqqoniyligiga baho beradilar.
16 2004-yil  20-apreldagi  “Tijorat banklarining ichki auditiga bank   tomonidan
qo‘yiladigan talablar to‘g‘risida”gi nizomga asosan barcha  tijorat banklarida ichki
audit   tashkil   etiladi.   Ichki   audit   tekshiruvi     yakunlangandan   so‘ng   zudlik   bilan
auditorlik   hisoboti   tayyorlanadi.     Auditorlik   hisoboti   zaruriy   tarzda   javobgar
auditorlar   tomonidan     imzolanadi.   Auditorlik   hisobotlari   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   Bank
Kengashigayoki Auditorlik Qo‘mitasiga beriladi. Hisobotning bir nusxasi esa Bank
boshqaruviga taqdim qilinadi. Quyida misol keltiramiz.
17 2018-yil mart oyida A Bosh bank Ichki Audit bo‘limi xodimlari  tomonidan
Samarqand filialida o‘tkazilgan audit tekshiruvi davomida  pul muomalasi va kassa
operatsiyalari bo‘yicha aniqlangan kamchiliklar  quyidagilar hisoblanadi:  
18 Ichki   audit   tekshiruvlari   davomida   quyidagilarga   e’tibor   berish     bilan   bankning
umumiy ahvoliga baho berish zarur:  
- bank binosining umumiy tashqi va ichki holatiga baho berish;  
- arxiv holati va arxiv ishlarining yuritilishi O‘zbekiston  
Respublikasi   Markaziy   bankining   147-   sonli   yo‘riqnomasi   talablariga     javob
berishi;  
-   kompyuter   xonasining   axborotlar   xavfsizligi   talablariga   javob     berishi,
kompyuterlar saqlanishi ahvoli;  
-   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmonlari,   Hukumat     qarorlarining
mavjudligi va ularning jamoada o‘rganilishi hamda  
ularning bajarilishi ahvoli;  
-  bankda  harakatdagi  barcha  hujjatlarning  ish  vaqtida va  undan   keyin  yuritilishi,
saqlanishi, umuman mavjud barcha yig‘ma jildlar  ahvoli;  
- madaniyat va ma’rifat burchaklarining ahvoli; 
- iqtisodiy va texnik o‘quvlar o‘tkazish, yosh mutaxassislar bilan  ishlash ahvoli.  
Ichki audit tekshiruvlari bank faoliyatini tekshirish davomida  quyidagi masalalarni
yoritib berishi lozim:  
-   bank   balansining   har   bir   hisobvarag‘i   qoldig‘ining   haqqoniyligiga     baho   berish
bilan   birga   tekshiriladigan   davrda   ushbu   hisobvaraqdagi     operatsiyalarning
qonuniyligi ham biryo‘la tekshiriladi:  
- bankning depozit, kredit, pul muomalasi, hisob-kitob, kassa,    valyuta va boshqa
operatsiyalari bo‘yicha o‘tkazilgan muomalalarning  to‘g‘rililigi va asosliligi;  
-   bankda   iqtisodiy   normativlarning   saqlanishi   mablag‘larning     yetarliligi,   aktivlar
sifati, bank rentabelligi, foyda olish va boshqalar;  
- ustav fondini belgilangan me’yorga yetkazish uchun olib  borilayotgan ishlar;
19 - bankning o‘z kreditorlari va omonatchilari oldida majburiyatlarini  bajara olishi;  
- bankning joriy yilda biznes rejani bajarish borasidagi olib   borayotgan ishlari va
muammolari;  
-   ichki   nazoratning   ahvoli,   tuzilayotgan   hisobotlarning   o‘z   vaqtida     va   to‘g‘ri
tuzilib, tegishli joylarga taqdim etilishi;  
-   dehqon   fermer   xo‘jaliklariga,   o‘rta   va   kichik   biznes   bilan     shug‘ullanuvchi
tadbirkorlarga berilgan kreditlar, ularni berilish darajasi  va sharoitlari;  
- xodimlarning kasb mahorati va ijro intizomi;  
- rahbarlarning ishni qay tarzda tashkil etganligi hamda bank   daromadini oshirish
va xarajatlarni kamaytirish borasida olib  borilayotgan ishlar.  
Tekshiruv   boshlashdan   oldin   oxirgi   oyning   birinchi   sanasiga   va     tekshirish
kuniga   bank   balansi   talab   qilinadi   hamda   shu   balans     ma’lumotlarini   tahlil   qilish
bilan filialda yalpi ichki audit tekshiruvi  boshlanadi. Masalan bank riskini hisobga
olgan holda auditni tashkil  etish mumkin. 
Riskni hisobga olgan holda ichki audit tekshiruvlarini tashkil  etish:  
1. Baholash mezoni: moliyaviy risk va ularni o‘lchash.  
2. Yillik rejalashtirish: riskka moyillikni aniqlash va resurslarni  taqsimlash;  
3. Tekshiruvni rejalashtirish: risklarni qisqartirish;  
4. Tekshiruvni o‘tkazish: auditorlik jarayoni;  
5. Natijalarni baholash: riskka muvofiqligi;  
6.   Boshqaruvchilar   uchun   hisobot:   riskka   muvofiq   bo‘lishi   uchun     nima   qilish
kerakligi 2
.  
2
M.L. Yadgarova, R.B. Qurbonov “Bank auditi” 2019-yil
20 Tekshiruv   rejasini   tayyorlash     Nazorat   muhiti   baholanadi:   mavjud
ma’lumotlar,   xodimlarning     chuqur   bilimliligi,   vazifalarning   muhimligi   va
boshqalar xodimlarga  yetkazilganligi.  Aniqlangan muammo va kamchiliklarni hal
qilish   bo‘yicha   taqdim     qilingan   tavsiyalarda   muammolarning   qisqacha   izohi,
ularni   bartaraf   etishga   doir   talab   etiladigan   chora-tadbirlar   va   ushbu   chora-
tadbirlarni       amalga   oshirishga   shaxsan   javobgar   bo‘lgan   shaxslar   hamda   ularni
bajarish muddatlari o‘z aksini topadi.  
Bank   Boshqaruvi   yoki   filial   rahbariyati   audit   tekshiruvlari   natijasida
aniqlangan   xato-kamchiliklarni   bartaraf   etish   choralarini   ko‘rilishini     ta’minlash
lozim.     Ichki   audit   xizmati   tomonidan   tekshirish   natijalari   bo‘yicha   taqdim
qilingan  tavsiyalarning  bajarilishi   muhim   ahamiyatga  ega.  Shuning    uchun  ushbu
tafsiyalarning   bajarilib   borilishini   doimiy   nazorat     qilinishini   ham   ichki   audit
xizmati   xodimlari   ta’minlaydilar.   Ichki   audit     xizmati   xodimlari   tomonidan
aniqlangan   xato   va   kamchiliklar   bo‘yicha     audit   boshlanishidan   tugaguncha
tuzatishga imkon beriladi.  
  Xato   va   kamchilikka   yo‘l   qo‘ygan   xodimlarga   audit   xizmati   xodimi
tomonidan   amaliy   yordam   va   maslahatlar   beriladi.   Biroq   audit     tekshiruvlari   bir
filialda ko‘p hollarda bir oydan ortiq davom etmasligi   sababli, audit tekshiruvlari
tugaganidan   so‘ng   bir   oy   muddat   ichida       dalolatnomada   aks   ettirilgan   xato   va
kamchiliklarni   tuzatilganligi   haqida     rasmiy   javob   xati   berishligi   bank
rahbariyatiga yuklatiladi. Ichki audit   tekshiruvlari natijasida tuzilgan dalolatnoma
barcha   xodimlar   o‘rtasida     muhokama   qilinib,   tegishli   chora-tadbirlar   ishlab
chiqiladi.  
«Auditorlik   faoliyati   to‘g‘risida»gi   qonunning   11-moddasiga     muvofiq:
«Tashabbus   tarzidagi   auditorlik   tekshiruvi   xo‘jalik   yurituvchi     subyektning   yoki
boshqa   auditorlik   tekshiruvi   buyurtmachilarining     qaroriga   binoan,   qonun
hujjatlarida   nazarda   tutilgan   tartibda   o‘tkazilishi     mumkin.   Tashabbus   tarzidagi
auditorlik   tekshiruvining   predmeti,     muddatlari   va   boshqa   shartlari   auditorlik
tekshiruvining   buyurtmachisi     bilan   auditorlik   tashkilotlari   o‘rtasida   tuziladigan
21 auditorlik   tekshiruvini     o‘tkazish   to‘g‘risidagi   shartnomada   belgilab   qo‘yiladi».
Audit xizmatiga quyidagi vazifalar yuklatiladi:  
- o‘tkazilgan ichki audit tekshiruvi natijalariga asoslangan bankning  real holati va
ichki nazorat tizimining samaradorligi to‘g‘risidagi   ishonchli va mustaqil axborot
bilan bank Kengashini ta’minlash; 
-   ichki   nazorat   tizimining   samaradorligi   va   monandligi   hamda   ichki     auditni
o‘tkazish   bo‘yicha   qabul   qilingan   jarayonlarning   amaliyligini     tahlil   qilish   va
baholash;
-   bank   faoliyati   oldiga   qo‘yilgan   maqsadga   erishishda   ma’muriy   va     operatsion
jarayonlarning samaradorligini kuzatish;  
-   tavakkalchiliklarni   boshqarish   jarayonlari   va   tavakkalchiliklarni     baholash
uslubiyotining samaradorligi va qo‘llanilishini kuzatish;  
- moliyaviy axborot tizimini, shuningdek‚ elektron axborot tizimi va  elektron bank
xizmatini kuzatish;  
-   buxgalteriya   hisobvaraqlari   va   moliyaviy   hisobotlarning   saranjomsarishtaligi
aniqligi va ishonchliligini kuzatish;  
-   bank   Kengashi   talablariga   binoan   maxsus   tekshirishlarni   o‘tkazish     yoki
o‘tkazishda   amaliy   yordam   berish.     Audit   xizmati‚   shuningdek‚   quyidagi
funksiyalarni bajaradi:  
- bank rahbariyati bilan birgalikda faoliyat yuritish;  
- bank xodimlari o‘z vazifalarini samarali bajarishlarida yordam  berish;  
-   moliyaviy   hisobotni   (oylik,   choraklik,   yillik)   joriy   auditorlik     tekshiruvidan
o‘tkazish;  
-   operatsiyalar   yoki   dasturlarning   natijalari   ularning   oldiga     qo‘yilgan   maqsad   va
vazifalarga   mos   kelishi   hamda   rejalashtirilganidek     bajarilishini   aniqlash
maqsadida ularni tekshirish;  
22 -   buxgalteriya,   operatsion   va   ma’muriy   nazorat   tizimlarining     monandligini
baholash.  Bundan tashqari, Audit xizmati:  
-   ichki   nizom,   yo‘riqnoma,   tartib   va   boshqa   hujjatlarni   ishlab     chiqishda   ishtirok
etadi;  
- malaka oshirish va tajriba almashish maqsadida O‘zbekiston  Respublikasi tijorat
banklari va boshqa tashkilotlarning o‘xshash  xizmatlari bilan hamkorlik qiladi;  
- amaliy nazoratni maqbul xarajat bilan tatbiq etishda yordam  beradi;  
-   tekshirish   materiallarini   umumlashtiradi   va   tekshirish   natijalari     to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni   Auditorlik   qo‘mitasi   va   bank   rahbariyatiga     taqdim   etadi,
aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish uchun chora  ko‘rish to‘g‘risida Auditorlik
qo‘mitasi va bank rahbariyatiga takliflar  beradi.
II. Bank auditining shakllari hamda unda qo’llaniladigan metodlar
2.1.   Naqd pul va kassa operatsiyalarining auditi
O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bank   Boshqaruvining   2018-     yil   28-
apreldagi 16/21-sonli qarori bilan tasdiqlangan (№3028) “Tijorat   banklarida kassa
23 ishini tashkil etish, naqd pul va boshqa qimmatliklarni   inkassatsiya qilishga doirˮ
yo‘riqnomaga asosan bank auditi tashkil  etiladi 3
.  
Kassa   operatsiyalari   deganda   kassa   hujjatlari   asosida   naqd   pul   va     boshqa
qimmatliklarni   kirim   yoki   chiqim   qilish,   qayta   sanash,   saralash,     o‘rab-bog‘lash,
almashtirib   berish   hamda   inkassatorlardan   qabul   qilib     olish   yoki   ularga   tashish
uchun   topshirish   tushuniladi.     Bank   kassalaridagi   mavjud   pul   va   boyliklar
to‘satdan,   bir   kunning     o‘zida,   barcha   boyliklar,   ular   bilan   o‘tkaziladigan
operatsiyalar, pul va   boyliklar sanash chog‘ida but saqlanishini to‘liq audit qilish
imkoniyatini   ta’minlaydigan,   hamda   boyliklar   yashirilishi,   pul   va   boshqa
boyliklardan   kamomad   borligini   yashirishga   imkon   qoldirmaydigan
izchillikdaaudit qilinadi.  
Kassa amaliyotlarining qonunchilik hujjatlariga muvofiqligini
o‘rganishning AUDIT REJASI:
1. Kunlik kassa hujjatlarining saqlanishi va to‘g‘ri rasmiylashtirilishini o‘rganish.  
2. Pul omborini ochish, yopish, muhrlash, qo‘riqlash xizmatiga  topshirish va qabul
qilib olish qoidalariga rioya qilinishini o‘rganish.  
3.   Kassa   tarmog‘ida   plombir   (klishe)lar,   muhrlar   va   kalitlarni     hisobga   olish,
ulardan to‘g‘ri foydalanish va saqlash jarayonini  o‘rganish.
4. Kassa tarmog‘ini to‘satdan taftish qilishda asosiy e’tibor  berilishi lozim bo‘lgan
jihatlar.  
5.   Filialda   kassa   amaliyoti   bo‘limining   texnik   jihozlanishi     talablariga   rioya
qilinganligini o‘rganish.  
3
O‘zbekiston Respublikasi “Banklarda auditorlik tekshiruvlarini o‘tkazish to‘g‘risida”gi nizomi  
04.11.2000 N;982
24 Audit   qilish   boyliklar   but   saqlanishi   uchun   javobgar   bo‘lgan     mansabdor
shaxslarning   ishtirokida   o‘tkazilishi   hamda   bank     muassasalarida   operatsiyalar
amalga oshirilishining odatdagi  maromini    buzmasligi  kerak.   Auditdan o‘tkazish
paytida   yuqori   lavozimdagi   mansabdor     shaxslar   yo‘q   bo‘lsa,   bu   holat
dalolatnomada   alohida   qayd   etiladi,     umumiy   dalolatnoma   audit   rahbarining,
hamda mas’ul rahbarlarning  imzolari bilan tasdiqlanadi.  
Audit qilish rahbari bank muassasasiga kelganidan aylanma  (operatsiya) va
kechki kassalarda, qayta pul sanash kassasida va kassirlar   bilan inkassatorlarning
javobgarligida  bo‘lgan jamiki   naqd pulni,  zaxira     fondlarida bo‘lgan  pul   bileti  va
tangalarni, chet el valyutasi va boshqa  boyliklarni o‘z nazoratiga qabul qiladi.  
Audit qilish rahbari, uni o‘tkazishga kirishar ekan, mansabdor   shaxslarning
huzurida naqd pul bo‘lgan barcha omborlarni o‘zining  lavozimiga doir so‘rg‘ichli
muhr   bilan   muhrlab   chiqadi.   Kassa     tarmog‘ida   joylashgan   boshqa   omborlar   esa
audit   boshlangan   payt     ularda   pul   va   boyliklar   yo‘qligiga   ishonch   hosil   qilish
uchun ko‘zdan  kechiriladi.  
Ish   kuni   tugaganidan   so‘ng   pul   omborlari   muhrlanishi   va   boyliklar     but
saqlanishi uchun javobgar bo‘lgan mansabdor shaxslar bilan  birgalikda qo‘riqlash
uchun   belgilangan   tartibda   topshirilishini   audit     rahbari   pul   omborlaridagi   pul   va
boyliklarni   audit   qilish   to‘liq     yakunlanguniga   qadar   davom   ettiradi.     Bu   vaqtda
mansabdor   shaxslarning   pul   omborlariga   faqat   audit     rahbari   ishtirokidagina
kirishiga,   pul   va   boyliklarni   uning   nazorati   ostida     qo‘yishi   yoki   olishiga   ruxsat
etiladi.     Audit   qilish   rahbari   muhrining   izi   taxtachada   audit   qilinayotgan     bank
muassasasidagi rahbar xodimlar muhrlarining izidan oldinga  joylashtiriladi. Audit
rahbari   surg‘ichli   muhrining   uning   imzosi   bilan   tasdiqlangan     hamda   qo‘riqlash
uchun topshirish daftaridagi imzosiga qiyoslash uchun  namuna hisoblanadigan izi
to‘liq   kartonda   “Bankni   audit   qilish   rahbari     surg‘ichli   muhrining   izi   namunasiˮ
degan   matn   bilan   rasmiylashtiriladi,     sana   va   imzo   qo‘yiladi,   hamda   qo‘riqlash
xizmati boshlig‘idan tilxat olib  topshiriladi.
25   Pul   va   boyliklarni   audit   qilish   tugaganidan   so‘ng   audit     rahbari   tilxatni
qaytaradi va surg‘ichli muhr izining namunasini yo‘q  qiladi.  
Kassalardagi pul biletlari dastlab bog‘lamlar va dastalar, metall   tangalar va
ish   haqi   to‘lash   uchun   oldindan   tayyorlab   qo‘yilgan   pullar     qoplarga   birkitilgan
yorliqlar   va   cheklarga   qarab   tekshiriladi.   Umumiy     summa   hisob   yuritish
ma’lumotlariga qiyoslanadi. Shu xil tekshirishdan keyin naqd pul quyidagi tartibda
qayta  sanaladi:  
•   oborot   va   kassa   operatsiyalarida   bo‘lgan   pul   biletlari,   hamda     tangalar   nazorat
tariqasida to‘liq donalab birma-bir sanaladi;  
•   mijozlarga   berish   uchun   oldindan   tayyorlab   qo‘yilgan   pul   biletlari     va   tangalar
ma’lumotlari cheklardagi summaga qiyoslanadigan  yorliqlardagi yozuvlarga qarab
tekshiriladi,   keyin   esa   audit   rahbari     belgilaydigan   hajmda   bog‘lamlar,   dastalar,
shuningdek, birma-bir va  donalab to‘liq sanaladi;  
•   kechki   kassadagi   naqd   pul   o‘sha   kunning   o‘zida   yoki   keyingi   kun     ertalabdan
kechiktirmay, birma-bir va tangalar donalab to‘liq sanaladi;  
• xaltalar ochilganidan keyin pul sanash kassasida bo‘lgan pul  biletlari va tangalar
audit qilish rahbari belgilaydigan hajmda bog‘lamlar   va dastalar  bo‘yicha hamda
birma-bir va donalab to‘liq qayta sanaladi.  
Shuningdek,   muayyan   sanalarning   birida   bankning   savdo   va       transport
korxonalari   huzuridagi   kassalarda   bo‘lgan   naqd   pul     tekshiriladi.   Pul   biletlari
bog‘lamlar   va   dastalar   bo‘yicha,   tangalar   esa     qoplarga   birkitilgan   yorliqlardagi
yozuvlarga qarab sanaladi.  
Ma’lumotlar   kirim   hujjatlaridagi   umumiy   summaga,   kirim   bo‘yicha     kassa
daftarlariga qiyoslanadi, keyin esa audit qilish rahbar  belgilaydigan hajmda birma-
bir va tangalar donalab qayta sanaladi.  
Agar   audit   boshlangan   paytda   pul   sanash   kassalarida,   kechki   kassalarda   va
inkassatorlarning javobgarligida naqd pulli ochilmagan  
26 xaltalar   bo‘lsa,   shu   xaltalar   va   qoplardagi   (ochilgan   xaltalar   va     qoplardagi)   pul
qoldig‘i yuk xatlar, tashrif varaqchalari, qabul qilingan  naqd pulli xaltalar (qoplar)
va   bo‘sh   xaltalar   hisobini   yuritish   daftarlari,     ro‘yxatlar,   yo‘l   qaydnomalari,
yo‘nalish varaqlari hamda inkassatorlarga   yo‘lga chiqish paytida berilgan xaltalar
to‘g‘risidagi  ma’lumotnomalarda ko‘rsatilgan ma’lumotlar bilan qiyoslanadi. Ular
bo‘lmagan   taqdirda   esa   bu   xil   tekshiruv   boshqa   kunlarda   to‘satdan     o‘tkaziladi.
Ayni   paytda   xaltalar   va   qoplarning   butunligi   hamda     plombalar   va   muhrlar   izi
mavjud namunalarga mos kelishi tekshiriladi.  
Xaltalar   va   qoplar   shikastlangani,   plombalar   va   muhrlar   tegishli
namunalarga   to‘g‘ri   kelmasligi   aniqlangan   hollarda   shu   xaltalar   va     qoplardagi
boyliklar   birma-bir,   tangalar   esa   donalab   to‘liq   qayta     sanaladi.   Zarur   hollarda
qayta sanashda  ishtirok etish uchun tegishli    korxonalar, shuningdek‚ Ichki Ishlar
Vazirligining vakillari taklif etilishi  mumkin.  
Xalq banki muassasalariga yetkazib berilishi kerak bo‘lgan, pul va  boyliklar
solingan xaltalar (puli qayta sanaladigan xaltalar) shu   muassasalar  xodimlarining
huzuridagina   ochilishi   mumkin.     Audit   o‘tkazilayotgan   kuni   “Yo‘ldagi   qog‘oz
pullar” 10109 va   “Yo‘ldagi tangalar” 10111 hisobvaraqlarda pul qoldig‘i bo‘lgan
taqdirda  pul 10101 hisobvaraqdan chiqarilib, 10109-hisobvaraqqa o‘tkazilishi  qay
darajada   asosli   ekanligi   tekshiriladi.   Bundan   tashqari,   audit   qilish     jarayonida
Toshkent shahar hisob-kassa Markazi Bosh boshqarmadan  jo‘natilgan pullar kelib
tushgani to‘g‘risida tasdiqnoma olinishi kerak.  
Shuningdek,   Xalq   banki   muassasalariga   yetkazish   uchun     inkassatorlarga
berilgan pullarning asosliligi ham tekshiriladi. Xalq  banki muassasalariga yetkazib
berish   uchun   ko‘rsatilgan   summani     qiyoslash   kerak.   Hujjatlarda   ko‘rsatilgan
summani hisob yuritish  daftarlaridagi yozuvlarga va Xalq banki muassasalarining
talablariga  qiyoslash zarur. Agar inkassatorlarga berilgan, lekin jo‘natilmagan pul
bo‘lsa,   uning   miqdori,   xaltalar   va   tangalarning   butunligi,   plombalar     izining
27 aniqligi   va   haqiqiyligi   tekshiriladi,   hamda   xaltalar   belgilangan     joyga   yetkazib
berilgani nazorat qilinadi.
Audit   qilish   rahbarining   xohishiga   qarab,   bu   xaltalar   ochilishi   va     ulardagi
boyliklar   shu   xaltalarni   qabul   qilib   olgan   inkassatorlar,   kassa     mudiri,   bank
muassasasining   rahbari   yoki   bosh   buxgalteri   ishtirokida     bog‘lamlar   va   dastalar
bo‘yicha yoki birma-bir qayta sanalishi mumkin.  
Zaxira   fondlarida   bo‘lgan   pul   biletlari   bog‘lamlar   va   dastalarga     qarab,
metall   tangalar   esa   qoplarga   birkitilgan   yorliqlardagi   yozuvlar     bo‘yicha
tekshiriladi.   Pul   biletlari   va   tangalarning   umumiy   summasi     tegishli   daftarlar,
kundalik balans ma’lumotlariga qiyoslanadi.  Daftarlarda chiqarilgan yakunlar turli
qiymatdagi alohida qoldiq  summalarni hisoblash orqali tekshiriladi.
2.2.    Hisob-kitob operatsiyalari auditi
Birinchi   navbatda   oxirgi   sanaga   buxgalteriya   kunlik   balansi   talab   qilinib,
kunlik   balans   zaruriy   tarzda   toiiq   tahlil   qilib   chiqiladi.   Shundan   so‘ng   sintetik
(yig‘ma) va analitik (yoyma) hisoblaming bir-biriga mosligi ulami solishtirish yo‘li
28 bilai   birma-bir   tekshiriladi.   Bundan   tashqari   boiimda   mijozlarga  hisobvaraqlar   va
subhisobvaraqlar   ochish   tartibi,   ulaming   yuridik   hujjatlarining   to‘g‘ri
rasmiylashtirilganligi   va   to‘liqligi,   ochilgan   va   yopilgan   hisobvaraqlaming   61-
shakl   kitobda  o‘z   vaqtida  va   to‘g‘ri   ro‘yxatga   olinishi   va  qayd   qilinishi,   mijozlar
bilan   xizmat   ko‘rsatish   bo‘yicha   shartnomalaming   to‘liq   va   qonuniy   tuzilganligi,
mijozlardan   ko‘rsatilgan   xizmatlar   uchun   xizmat   haqlarining   to‘g‘ri   va   to‘liq
o‘rnatilganligi   va   hisoblanishi   hamda   undirilishi,   kunlik   hujjatlaming
rasmiylashtirilishi,   qabul   qilinishi   va   o‘tkazilishi,   boiimda   so‘nggi   nazoratning
yoiga   qo‘yilganligi   tegishli   yo‘riqnomalarga   asosan   ko‘riladi.   Buxgalteriya
ishlarini   tekshirish   Markaziy   bankning   1831,   3028,   2465-sonli   yo'riqnomalariga
va“ O‘zbekiston Respublikasi Tijorat banklarida buxgalteriya hisobi hisobvaraqlar
rejasi”ga,   ularga   kiritilgan   qo‘shimchalar   va   o‘zgarishlarga   hamda   Markaziy
bankning   boshqa   meyo‘riy   hujjatlari   asosida   amalga   oshiriladi.   Tekshiruv
buxgalteriya   boiimida   ishlaming   qay   darajada   yoiga   qo‘yilganligini   ko‘rishdan
boshlanadi.   Bunda   boiim   ish   rejasining   va   ish   tarkibining   mavjudligi,   xodimlar
o'rtasida   vazifalamnng   to‘g‘ri   taqsimlanishi,   ulaming   zaruriy   qoilanmalar   bilai
ta’minlanganligi, xodimlarning o‘z ishlariga oid qoilanmalami qay daraja bilishlari
darajasi o‘rganiladi.
Ayrim hisob-kitob operatsiyalarini auditi
Ayrim   hisob-kitob   operatsiyalarini   audit   qilish   hujjatlaming   asl   nusxalari
asosida olib boriladi. Audit jarayonida quyidagilami tekshirish zarur: 
a)   mijozlaming   balans   hisobvaraqlarida   ochilgan   hamda   audit   davrida
harakatdagi   va   yopilgan   hisobvaraqlar   bo‘yicha   ularga   mablag‘   o'tkazilishining
qonuniyligi,   vakolatli   muassasalaming   hisobvaraqlaridan   mablagiami   naqd   pulsiz
tartibda   o‘tkazish   va   naqd   pul   bcrish   qoidalariga   rioya   etilishi.     Vakolatli
muassasalaming   operatsiyalari   audit   qilinayotgan   hisobvaraqlari   analitik   hisobni
sintetik   hisobga   qiyoslash   orqali,   ochilgan   hisobvaraqlami   qayd   etish   daftari   va
imzolar namunalari ko‘rsatilgan varaqchalarga qarab aniqlanadi; 
29 b)   o‘z   manzilidan   boshqa   joyda   xo‘jalik   hisobida   bo‘lmagan   ayrim
korxonalari,   omborlari,   filiallari   va   hokazolarga   ega   boigan   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlar   uchun,   shuningdek,   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
Boshqaruvining   ayrim   ko‘rsatmalarida   belgilangan   hollarda   ba’zi   tashkilotlar
uchun tushumni o‘tkazish maqsadida ochilgan ikkilamchi hisobvaraqlari bo‘yicha
ulaming   ochilishi   va   mablag‘   o‘tkazilishi   qonuniyligi,   turib   qolgan   mablagiar
yuqori   tashkilotlaming   hisobvaraqlariga   o‘z   vaqtida   va   to‘g‘ri   o‘tkazilishi.   Audit
qilinayotgan   bank   muassasasining   ilova   hisobvaraqlari   borligi   ochilgan
hisobvaraqlami   qayd  etish   daftariga  qarab   va  analitik   hisobni   sintetik  hisob   bilan
qiyoslash orqali aniqlanadi; 
d)   Xalq   bankining   vakillik   hisobvarag‘i   bo‘yicha   kredit   operatsiyalari
jismoniy   shaxslaming   omonatlariga,   muassasalar   va   tashkilotlaming   joriy
hisobvaraqlariga   noqonuniy   o‘tkazilgan   summalami   aniqlash   maqsadida   audit
qilinadi
Inkasso operatsiyalarini audit qilish.
Inkasso   operatsiyalarini   audit   qilish   har   bir   hisobvaraqdagi   kartotekada
boigan   hujjatlami   hisoblashdan   va   hisob   natijalarini   analitik   hisobvaraqlari   va
balans   maiumotlariga   qiyoslashdan   boshlanadi.   Hujjatlami   audit   qilish   rahbari
belgilagan   mijozlar   bo‘yicha   tanlab   hisoblashi   mumkin.   Ikki   o‘rtada   farq
chiqqanida   uning   sabablari   kunlar   va   oylar   bo‘yicha   kirim-chiqimga   doir
operatsiyalami,   shuningdek,   aniqlangan   farqlami   tartibga   solish   to‘g‘riligini
tekshirish orqali aniqlanadi. 90965 - “Inkassoga olingan (ichki) mahalliy veksellar”
hisobvaraq bo‘yicha quyidagilar audit qilinadi: 
a)   hujjatlar   kartotekaga   kirim   qilinishining   asosli   ekanligi,   ular   orasida
keyinchalik   akseptlangan   yoki   akseptlanmagan   holda   haqini   toiash,   shuningdek,
balansdan tashqari 90909, 90930, 90951, 90963 va 90979-hisobvaraqlarda hisobga
olinishi kerak boigan hujjatlar bor yoki yo‘qligi; 
30 b)   akseptlashdan   oldin   yoki   keyin   voz   kechish   hollarini   qabul   qilish   va
hisobini   yuritish   qoidalariga   amal   qilinishi.   “Muddatida   toianmagan   hisob-kitob
hujjatlari” nomli 90963- hisobvaragi bo'yicha quyidagilar audit qilinadi: 
a)   to’lov   talabnomasining   orqa   tomoniga   “Talabnoma   2-   kartotekaga
qo‘yilgani   to‘g‘risida   ta’minotchining   bankiga   xabar   berildi   (sana)”   deb   yozilgan
to‘rtburchak muhr urilgani; b) hujjatlar toiovlar navbatiga qarab joylashtirilgani; 
d)   to’lov   hujjatlarini   qaytarib   olish   uchun   bank   muassasasining   kredit
xodimlari va rahbariyati ruxsat belgisi qo‘ygan tegishli hujjatlar borligi.
Pul muomalasiga doir ishlarni auditdan o‘tkazish
Respublika   Markaziy   banki   iqtisodiyotni   pul-kredit   siyosati   orqali   tartibga
solib   turuvchi   organdir.   Uning   vazifasi   pul   muomalasining   barqarorligini   va
so‘mning   xarid   quvvatini   saqlab   turishdan   iborat.   Uning   asosiy   harakatlari
inflyatsiyaga qarshi izchil kurash olib borishga, ishlab chiqarish barqarorligi uchun
zamin   yaratishga   qaratilmog‘i   lozim.   “Pul   muomalasi”   ishlari   o‘rganilganda
quyidagi   2   ta   jihatga   e’tibor   qaratish   lozim   bo‘ladi.   Har   yil   yakunida   keyingi   yil
uchun   mijozlardan   Hisob-kitob   ma’lumotnomasi)   to‘liq   hajmda   yig‘ilganligini
(filialga   yangi   mijoz   kelsa,   keyingi   oydan   kechiktirmasdan   Hisob-kitob
ma’lumotnomasi  olingan bo‘lishi  kerak) o‘rganish lozim. Filial tomonidan “Naqd
pullami   berish   kalendari”ni   ishlab   chiqilganligini,   tuzilgan   ish   haqi   berish
kalendari   mijozlar   tomonidan   tasdiqlab   taqdim   qilingan   hisob-kitob
ma’lumotnomalari   asosida   to‘g‘ri   ishlab   chiqilganligini   o'rganish   lozim   boiadi.
Bundan   tashqari   mijozlar   tomonidan   taqdim   qilingan   “Hisob-kitob
ma’lumotnomalari”da ko‘rsatib o‘tilgan kunlik kassa qoldiqlariga amal qilinishini,
kunlik   o‘rtacha   naqd   pul   tushumining   topshirilish   ahvolini,   ish   haqi   va   unga
tenglashtirilgan to'lovlami olishga bo'lgan talabi to‘g‘ri ekanligini o‘rganish lozim
bo‘ladi.   Banklarda   pul   muomalasiga   doir   ishlar   “O’zbekiston   Respublikasi
banklarida pul muomalasiga doir ishlami tashkil etish to’g’risida”gi yo‘riqnomaga
asosan audit qilinadi. O‘zbekiston Respublikasida naqd pul aylanmasini xomcho‘t
31 qilish   respublikadagi   banklar   kassa   oborotlari   xomcho‘tini   tuzish   yo’li   bilan
amalga oshiriladi.
Banklar   pul   muomalasining   holatini   muttasil   o‘rganishlari   va   tahlil   qilib
borishlari hamda uni mustahkamlash uchun amaliy choralar ko‘rishlari, tashkilotlar
va   jismoniy   shaxslaming   naqd   pulga   bo‘lgan   ehtiyojlari   uzluksiz   qondirilib
turishini   ta’minlashlari   lozim.   Pul   muomalasiga   doir   ishlami   audit   qilishda
banklaming quyidagilar bo‘yicha amalga oshirilgan ishlari tekshiriladi: 
-   aholining   bo‘sh   pul   mablagiarini   omonatlarga   jalb   etishga,   jisMnoniy
shaxslaming   pul   daromadlarini   naqd   pulsiz   tartibda   omonatlarga   o‘tkazilishini
kengaytirishga,   tovarlar   va   xizmatlar   uchun   nm|d   pulsiz   hisob-kitoblami
rivojlantirishga qaratilgan choralar ko'radilar; 
-   naqd   pul   oborotini   tashkil   etadi,   tashkilotlarga   tushgan   pul   tushumlarini
topshirish   tartibi   va   muddatlarini,   tushumdan   pul   sarflash   me’yorlarini   hamda
ulaming kassalardagi qoldiq pullar limitini belgilab olindi.
2.3.    Auditorlik risklari va auditorlik xulosalalari
32 Ma’lumki,   respublikamizda   islohotlarning   chuqurlashtirilishi   va   iqtisodiyotning
erkinlashtirilishi  natijasida moliyaviy hisobot axborotlaridan foydalanuvchilaming
turlari   ko‘paymoqda,   moliyaviy   hisobotning   haqqoniyligini   tasdiqlash   esa
auditorlik   tashkilotlarining   asosiy   vazifasiga   kiradi.   Shu   bilan   birga,   qator
muammolar   va   kamchiliklar   auditorlik   faoliyatining   yanada   rivojlanishiga   va
korporativ boshqaruv sifatini oshirish uchun auditorlik xizmatlarining ahamiyatini
oshirishga   to‘sqinlik   qilmoqda.   Bu   haqda   batafsil   0   ‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   2018-yil   19-sentyabr   kuni   “0   ‘zbekiston
Respublikasida   auditorlik   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   PQ-3946   qarorida   bayon   etgan:   auditorlik   tashkilotlarini   tan   olish
bo‘yicha mavjud cheklovlar va tanlovlar o‘tkazish amaliyoti ko‘p hollarda insofsiz,
shu jumladan, narx borasida insofsiz raqobatni keltirib chiqaradi, buning oqibatida
auditorlik xizmatlari sifati va auditorlik xulosalarining haqqoniyligi pasaymoqda”.
Shubhasiz,   hamma   vaqt   moliyaviy   hisobotdan   foydalanuvchilaming   xolisona   va
foydali   auditorlik   hisoboti   va   xulosasi   bilan   ta’minlanishi   professional   risk
kategoriyasiga   kiruvchi   auditorlik   riski   bilan   uzviy   bog‘liq.   Bugungi   kunda
auditorlik   riskini   baholash   muammosi   amaliyotda   xalqaro   audit   standartlarini
qoilash zaruriyati munosabati bilan dolzarb ahamiyat kasb etmoqda.   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirzieev   “O‘zbekiston   Respublikasida   auditorlik
faoliyatini yanada rivojlantirish chora- tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori. 
R.Do‘stmuratovning   fikricha,   u   yoki   bu   riskning   ahamiyatliligi   va   ko‘lamini
aniqlash   hamda   muayyan   auditorlik   tekshiruvlarini   o‘tkazishda   uni   pasaytirish
yo‘llarini izlash va qo‘llash, auditorlarning mijozlariga qaraganda, ularning o‘zlari
uchun   muhimroq   hisoblanadi.   Audit   amaliyotida,   auditorlik   riski   ko‘pincha   “yo‘l
qo‘yilishi mumkin bo‘lgan” audit riski deb ataladi. Masalan, A.Arensning fikricha,
yo‘l qo‘yilishi mumkin bo‘lgan auditorlik riski - audit yakunlanganidan va standart
auditorlik fikri bildirilganidan so‘ng auditor tomonidan moliyaviy hisobotda katta
xatolar   bo‘lishi   mumkinligini   tan   olinishiga   tayyorligi   darajasidir.   Shuningdek,
xorijiy  olimlardan  A.Zaytsanu,  E.Xlatsius   va  S.Lukanlaming  fikricha,  kompaniya
33 duch   keladigan   auditorlik   risklarini   baholash   va   identifikatsiya   qilish   auditorlik
tekshiruvi   jarayonida   juda   muhim   qadam   bo‘lib   hisoblanadi.   Risk   aslida   jamiyat
uchun   xavf   sodir   bo‘lishi   mumkin   boigan   spetsifik   hodisa   natijasidagi   tahdid
sifatida   ta’riflanadi.   Auditorlar   tomonidan   foydalaniladigan   moliyaviy   hisobot
auditida   risklami   identifikatsiya   qilish   va   baholash   usullari   klassik   bo‘lsa,   ular
keyingi   bosqichga   olib   chiqishlari   va   darajalarini   oshirishlari   shart38.   Afsuski,
mavjud   adabiyotlarda   auditorlik   riskining   aniq   va   bir   ma’nodagi   ta’rifi   yo‘q,
ko‘pincha uning mohiyati umumiy holdagina tavsiflanadi. 9-AFMS “Muhimlik va
auditorlik   riski”   nomli   standartga   muvofiq,   auditorlik   riski   hisobotning
ishonchsizligida ishonchliligi haqida fikr bildirishdagina emas, balki hisobot aslida
ishonchli   bo‘lgan   paytda   unga   ishonchsiz   deb   fikr   bildirishda   ham   mavjud
boiadi39.   Shunga   asosan,   auditorlik   riski   birinchi   va   ikkinchi   turdagi   riskga
bo‘linadi.   Shunday   qilib,   9-AFMS   “Muhimlik   va   auditorlik   riski”   nomli
standartning   11-bandiga   muvofiq,   auditorlik   riski   tijorat   bankining   moliyaviy
hisobotida uning ishonchliligi tasdiqlangandan so‘ng aniqlanmagan muhim xatolar
va   (yoki)   o‘zgarishlar   bo‘lishi   yoki   moliyaviy   hisobotida   bunday   xatoliklar
boimagan   holda   muhim     xatoliklar   bor   deb   ko‘rsatilishi   ehtimolligini   anglatadi.
Boshqacha aytadigan boisak, standartga ko‘ra auditorlik riski, bu hisobotda jiddiy
xatolar   (noto‘g‘ri   dalillar)   mavjudligi   nuqtayi   nazaridan   tijorat   bankining
moliyaviy   hisobotlari   ishonchliligi   bo‘yicha   auditorlik   firmasining   noto‘g‘ri   fikr
bildirishi   ehtimolligidir.   Audit   va   moliyaga   oid   ayrim   manbalarda   “risk”   atamasi
turlicha   tarjima   qilib   qoilanilmoqda   («tavakkalchilik»,   «xatarlilik»,   «xavfxatar»,
«tahlika», «g‘ov» va h. k). Auditorlik faoliyatiga nisbatan bunday tariimalar “risk”
atamasining   asl   mohiyatini   toiiq   ochib   bermaydi.   Bu   borada   biz   professor   T.   S.
Malikov   fikriga   qo‘shilamiz.   Umuman   murakkab   ilmiy   atamalami   ulaming
mohiyatini   ifodalamaydigan   tarjimalar   bilan   almashtirmasdan,   birinchi   marta
qoilanilganida izohlagan holda, keyinchalik aslini qo‘llash maqsadga muvofiq. №9
-   “Muhimlik   va   auditorlik   riski”   nomli   AFMS   ga   muvofiq:   Auditorlik   riski   -   bu
auditorlik   tekshiruvi   natijalari   bo‘yicha   auditorlar   tomonidan   subyektiv
aniqlanadigan,   moliyaviy   hisobotda,   uning   ishonchliligi   tasdiqlanganidan   so‘ng
34 xatolar   mavjudligini   tan   olish   yoki   moliyaviy   hisobotda   bunday   kamchiliklar
haqiqatan   ham   yo‘q   bo‘lganda,   unda   kamchiliklar   mavjud   deb   tan   olinish
ehtimolidir. Faraz qilaylik, agar auditor salbiy xulosa bersa yoki xulosa berishdan
voz kechsa o‘zini xavf-xatar ostiga qo‘ymasligi mumkin. Ammo bu noto‘g‘ri fikr,
chunonchi,   auditor   uchun   bu   holda   mijozlarini   yo‘qotish   xavfi   vujudga   keladi.
Bundan tashqari, auditor har qanday, hatto, mijoz-tijorat bank moliyaviy hisobotini
to‘liq   tasdiqlaydigan   xulosa   berganida   ham,   u   shartnoma   majburiyatlari   bilan
bogiiq xavfxatami o‘z zimmasiga oladi. Auditorlik faoliyatida uchraydigan bunday
xavf-xatarlar   yig‘indisini   keyinchalik   auditorlik   risklarning   maqbul   to‘plami   deb
atash mumkin 4
. 
Ma’lumki,   har   qanday   malakali   va   puxta   o‘tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi
ham   auditorlik   riskini   to‘liq   bartaraf   eta   olmaydi.   Shuning   uchun   auditorlik
amaliyotida uning (auditorlik riskining) maqbul chegarasi 5% deb qabul qilingan.
Ya’ni, auditorlik tashkiloti tomonidan berilgan 100 ta auditorlik xulosasidan 5 tasi
munozarali   masalalar   bo‘yicha   noto‘g‘ri   xulosalar   boiishi   mumkin.   Bunday   risk
234   ya’ni,   5%   miqdorda   noto‘g‘ri   xulosa   berish   ehtimoli   auditorlik   tashkiloti
uchun   muhim   hisoblanmaydi   va   uning   raqobatbardoshligini   pasaytirmaydi.
Aksincha,   bu   ko'rsatkich   (5%)ni   yanada   pasaytirishga   urinish   behuda   kuch   va
mablag‘ sarflashga olib keladi hamda raqobatbardoshlikka salbiy ta’sir ko‘rsatishi
mumkin. Umuman auditorlik riskining maqbul to ‘plamiga quyidagi shartsharoitlar
asosiy ta’sirini ko‘rsatadi. 
1.   Mijoz-tijorat   bankfaoliyati   (biznesi)ning   ko‘lami.   Mijoz-tijorat   bankda
sodir boiadigan xo‘jalik muomalalarining miqdori qancbalik ko‘p boisa, auditorlik
riski   shunchalik   yuqori   boiadi   va   uning   moliyaviy   hisobotidan   shuncha   kengroq
hajmda   foydalanish   zarur   boiadi.   Auditorlik   risk   darajasini   aniqlashda   moliyaviy
hisobot   maiumotlaridan   foydalanuvchilaming   fikrlari   asos   boiib   hisoblanadi.
4
Vaxabov A.V., Ibragimov A.K., Rizayev N.K. Tijorat banklari tashqi auditida xalqaro 
moliyaviy hisobot standartlarini joriy etish metodikasi: Monografiya.  Т .: Moliya, 2023
35 Masalan,   agar   aksiyadorlik   jamiyati   qo‘shimcha   aksiya   chiqarishni
rejalishtirmagan   boisa,   u   holda   faqat   haqiqiy   aksiyadorlar   fikri   inobatga   olinadi.
Agar   qo‘shimcha   aksiya   chiqariladigan   boisa,   aksiyalarga   obuna   boiuvchilar
fikrlari   ham   inobatga   olinadi.   Yangi   aksiyadorlami   asosan   yuqori   dividendlar   va
ijobiy auditorlik xulosasi bilan jalb qilish mumkin. 
2.   Mulkchilikning   tashkiliy-huquqiy   shakllari   ham   auditorlik   risklarining
maqbul   to‘plamiga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatadi.   Masalan,   ochiq   turdagi   aksiyadorlik
jamiyatlarining moliyaviy hisobotlari  yopiq turdagi  aksiyadorlik jamiyatlarinikiga
qaraganda   aksiyadorlarining   ishonchini   ko‘proq   qozonganligi   bois,   auditorlik
riskini   pasaytirishi   mumkin.   Bu   ochiq   turdagi   aksiyadorlik   jamiyatlarida   har   xil
mulkdorlar mavjudligi bilan izohlanadi. Shuningdek, aksiyadorlaming manfaatlari
har   doim   ham   bir-birinikiga   mos   kelavermaydi   va   shuning   uchun   ham   ular
birbirlarini nazorat qilib turadilar. 
3.   Kreditorlik   qarzlarining   miqdori   va   tavsifu   Mijoz-tashkilot   kreditorlari
qanchalik yirik tijorat banklardan iborat boisa, demak, uning moliyaviy hisobotiga
ishonch shuncha yuqori ekanligi va uni tekshirish bilan bogiiq tavakkalchilik xatari
shunchalik past bo’ladi.
Audit xulosasi barcha jismoniy va yuridik shaxslar uchun, hokimiyat va sud
idoralari   uchun   huquqiy   hujjat   hisoblanadi.   Bu   xulosa   matbuotda   ham   e’lon
qilinishi   mumkin.   Auditning   tafitishdan   asosiy   farqi   ham   mana   shunda.   Tijorat
banklarida   o‘tkazilayotgan   auditorlik   tekshirishlari   sifati   va   ta’sirchanligini
oshirish,   tashqi   audit   faoliyatini   takomillashtirish,   auditorlik   firmalari   o‘rtasida
erkin   va   sog‘lom   raqobat   munosabatlarini   kuchaytirish   hamda   aholi   va
sarmoyadorlaming   bank   tizimiga   bo‘lgan   ishonchini   yanada   oshirish   maqsadida
1996-yil 24-iyulda O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Bank auditi tizimini
rivojlantirish   choratadbirlari   to‘g‘risida”gi   farmoni   qabul   qilingan   edi.   Mazkur
farmon   talablarini   bajarilishini   ta’minlash   va   Respublikada   bank   auditini
36 mustahkamlash   maqsadida   o‘tgan   davr   mobaynida   Markaziy   bank   tomonidan   bir
qator ishlar amalga oshirildi. Mamlakatimizda ishlab chiqilgan Auditorlik faoliyati
milliy   andozalari   asosida   banklarda   auditorlik   tekshiruvlari   tashkil   etiladi.
Auditorlik   faoliyati   milliy   andozasi-AFMA   “Auditorlik   faoliyati   to‘jrisida”gi
O‘zbekiston   Respublikasi   qonuni,   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining 2000-yil 22-sentyabrdagi “Auditorlik faoliyatini takomillashtirish
va   auditorlik   tekshiruvlari   rolini   oshirish   to‘g‘risida”gi   365-son   qaroriga   asosan
ishlab   chiqilgan   va   O‘zbekiston   Respublikasida   auditorlik   faoliyatini   me’yoriy
tartibga   solish   elementi   hisoblanadi.   Andozaning   maqsadi   auditorlik   tashkiloti
tomonidan   o‘tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi   natijalari   bo‘yicha   auditorlik   hisoboti
va auditorlik xulosasini tuzishning yagona tartibini joriy etish hisoblanadi. Mazkur
andoza   talablari   auditorlik   tekshiruvini   o‘tkazish   va   tijorat   bankka   auditorlik
hisoboti   hamda   auditorlik   xulosasini   taqdim   etish   paytida   barcha   auditorlik
tashkilotlari   uchun  majburiy  hisoblanadi.   Mazkur  andozaning   №70  esa  auditorlik
xulosalariga   bag‘ishlangan.   Auditorlik   hisoboti   -   tijorat   bank   rahbari,   mulkdori,
ishtirokchilari   (aksiyadorlari)   umumiy   yig‘ilishiga   taqdim   etiladigan,   auditorlik
tekshiruvining   borishi,   buxgalteriya   hisobini   yuritishning   belgilangan   tartibidan
aniqlangan chetga chiqishlar, moliyaviy hisobotdagi huquq buzilishlari to‘g‘risida
batafsil   ma’lumotlar,   shuningdek,   auditorlik   tekshiruvini   o4kazish   natijasida
olingan   va   auditorlik   xulosasini   tuzish   uchun   asos   hisoblanadigan   boshqa
axborotdan   iborat   bo‘lgan   hujjat.   Auditorlik   xulosasi   -   moliyaviy   hisobotning
haqqoniyligi   va   buxgalteriya   hisobini   yuritish   tartibining   qonun   hujjatlari   bilan
belgilangan talablarga muvofiqligi to‘g‘risida auditorlik tashkilotining fikri yozma
shaklda   ifodalangan   va   tijorat   bankning   moliyaviy   hisobotidan   foydalanuvchilar
uchun ochiq bo‘lgan hujjat. 
Auditorlik   xulosasining   tuzilishi   Auditorlik   hisobotida   quyidagilar
bo‘ladi : 
a)   nomi   (“Auditorlik   hisoboti”   yoki   “Auditorlik   tashkilotining   hisoboti”:
ikkala nom bir xil kuchga ega); 
37 b) adresatning nomi; 
d) kirish qismi; 
e) tahliliy qism; 
f) yakuniy qism. 
Auditorlik   hisobotining   tahliliy   qismi   AFMAga   havola   qilishi   va   unda
quyidagilar bo‘lishi shart: 
• tijorat bankda ichki nazorat holatini tekshirish natijalari (batafsil bayoni); 
• buxgalteriya hisobi holati va moliyaviy hisobotni tekshirish natijalari; 
•   moliyaviy-xo‘jalik   faoliyatini   amalga   oshirish   paytida   qonunchilik
talablariga rioya etilishini tekshirish natijalari; 
•   soliqlar   va   boshqa   majburiy   toiovlami   hisoblash   hamda   toiashning
to‘g‘riligini tekshirish natijalari; 
• aktivlaming butligini tekshirish natijalari. Xo‘jalik yurtiuvchi subyekt ichki
nazoratining   holatini   tekshirish   natijalari   to‘g‘risidagi   axborot   quyidagilami   o‘z
ichiga olishi kerak: 
•   ichki   nazorat   tizimining   tijorat   bank   faoliyatining   miqyoslari   va
xususiyatiga muvofiqligi umumiy bahosi; 
• auditorlik tekshiruvi mobaynida aniqlangan ichki nazorat tizimining tijorat
bank faoliyatining miqyoslari va xususiyatiga jiddiy nomuvofiqliklari bayoni
Xulosa
38 Xulosa   qilib   aytganda   bank   auditioning   rivojlana   borishi   bilan   birga
jamiyatdagi   iqtisodiy   munosabatlarni   o’rganish,   qilingan   ishlarni   sarhisob   qilish,
natijalarni   oydinlashtirish,   oldindan   amalga   oshirmoqchi   bo’lgan   imkoniyatlarni
chamalash,   kelgusi   ishlarni   rejalashtirish,   faoliyatni   sarxisob   qilish   va   faoliyatga
baxo   berish   tizimlari   o’z-o’zidan   jamiyat   uchun   zarurat   sifatida   asta   sekin
shakllana   boshladi.   Shunday   faoliyat   turlaridan   biri   bu   auditorlik
faoliyatidir.Ma’lumki, tijorat banklari faoliyatiga real baho berish va omonatchilar,
kreditorlar   va   investorlarning   bank   faoliyati   to’g’risida   aniq   ma’lumotlarga   ega
bo’lishlarida audit tekshirishlari muhim ahamiyatga egadir.
Auditorlik   faoliyatini   o’rganuvchi     va   uning   asosini   tashkil   qiluvchi   audit
fani tijorat banklarni ta’sis etishdan tortib uni boshkarish jarayoni, tijorat bankning
iqtisodiy   va   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash   va   tijorat   bank   faoliyatini   tahlil
qilishni   uslubiy   tomonlarini   o’rgatadi.   Xususan,   tijorat   bank   rivojlanishiga   salbiy
ta’sir   qiluvchi   omillarni   aniqlash,   foydalanilayotgan   resurslar   zaxirasini
kengaytirish,   ularni   ishlab   chikarishga   jalb   etish,   tijorat   bank   raqobatbardoshligi
darajasini   oshirish,   xujalik   faoliyatiga   hamda   tijorat   bankning   iqtisodiy
salohiyatiga to’g’ri baho berish kabilar uslubiy tomonlar shular jumlasidandir.
Bundan tashqari audit tijorat banklarda buxgalteriya hisobotini tashkil etish,
mavjud   resurslardan   foydalanish,   samaradorlikka   erishish   yo’llarini   aniqlash,
tadbirkor   va   ishbilarmonlar   faoliyatiga   baho   berish   kabi   masalalar   echimini   ham
o’rgatadi.   Jamiyatdagi   munosabatlarda   auditning   zaruriyati   xisobot   berish
kontseptsiyasi  talablari  bajarilishi  yuzasidan  kelib chiqadi. Bu  bir  tomon ikkinchi
bir tomonga hisobot berish va majburiyat bajarilishini nazorat qilishni e’tirof etadi
va   bu   nazorat   ma’lum   bir   ma’lumot,   tushuntirish   yoki   hisobot   olishni   nazarda
tutadi.   Xisobot   berish   quyi   bo’g’in   boshqaruvchilari   yuqori   bug’in
boshqaruvchilarning aktsiyadorlarga xisobot berishi kerakligidan kelib chiqadi.
Foydalanilgan adabiyotlar
39 1. O‘zbekiston Respublikasining “Auditorlik faoliyati to‘g‘risida”gi  qonuni  
25.02.2021 yildagi O‘RQ-677-son
2. O‘zbekiston Respublikasi “Banklarda auditorlik tekshiruvlarini o‘tkazish 
to‘g‘risida”gi nizomi  04.11.2000 N;982
3. M.L. Yadgarova, R.B. Qurbonov “Bank auditi” 2019-yil
4. Vaxabov A.V., Ibragimov A.K., Rizayev N.K. Tijorat banklari tashqi auditida 
xalqaro moliyaviy hisobot standartlarini joriy etish metodikasi: Monografiya. 
Т.: Moliya, 2023
5.  Karimov N.F. Tijorat banklarida ichki audit: Monografiya. O‘zbekiston 
Respublikasi Bank-moliya akademiyasi.T.: Fan, 2024
Foydalanilgan internet saytlar
1. Lex.uz
2. Norma.uz
3. Tii.ame
40

Tayyor kurs ishi 

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha