Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 1.8MB
Покупки 4
Дата загрузки 02 Апрель 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Kamron Zaripov

Дата регистрации 30 Ноябрь 2023

241 Продаж

Bank tizimi rivojlanishi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT TO’QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT
INSTITUTI
   Kurs ishi 
Mavzu: BANK TIZIMI RIVOJ LANISHI
Guruh:
Bajardi:
                                                                       Tekshirdi:
Toshkent 2024  
1 Mundarija
Kirish……………………………………………………………………………….3
I-BOB . BANK TIZIMINI RIVOJLANISHINING NAZARIY ASOSLARI.     
1.1. Banklarning mohiyati va ularning asosiy funksiyalari………………………...5
1.2.  2020-2025 yillarga mo’ljallangan O’zbekiston Respublikasining
 bank tizimini isloh qilish strategiyasi……………………………………...……..13
1.3. Banklarni iqtisodiyotda tutgan o’rni va ahamiyati……………...……………19
 II-BOB .O’ZBEKISTON RESUBLIKASIDA BANK TURLARINI 
RIVOJLANISHINING USTUVOR YO’NALISHLARI. 
2.1.  O’zbekiston bank tizimi: umumiy holati va   istiqbollari ……….…..…………23
2.2. O’zbekistonda banklar faoliyatining asosiy yo’nalishlari va ularni 
rivojlantirish istiqbollari………………………………………………….……….30
Xulosa………………………………………………………………………….....36
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………38
2 Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi .   Istiqlolga erishganimizdan so’ng, bank
tizimida ham sezilarli darajada o’zgarishlar yuzaga keldi. 
Mamlakatimizda   bank   tizimining   uzluksiz   rivojlanishi   bozor   munosabatlari
sharoitidagi   ob’yektiv   zaruriyat   bo’lib,   bu   o’z   navbatida   tijorat   banklar   foalyatini
uzluksiz   nazorat   qilishni   va   ularni   samarali   boshqarish   uchun   zarur   ma’lumotlar
bazasining yaratilishining uslubiy asoslarini takomillashtirishni talab etadi. 
Bank   tizimidagi   islohotlar   iqtisodiyotimizning   barqaror   o’sish   sur’atlarini
ta’minlashda   eng   muhim   omil   hisoblanadi.   Shu   sababli   ham   ushbu   sohani
rivojlantirish bugungi kundagi dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
Biroq   shuni   tan   olish   lozimki   mamlakatimiz   bank   tizimi   yetarli   darajada
rivojlanmagan. Bu kabi fikrlar prezidentimi Sh.M. Mirziyoyev tomonidan ham bir
necha bor ta’kidlab o’tilgan. Xususan, Prezidentimiz o’z nutqlarida “Endi banklar
resurs   jalb   etish   bo’yicha   "o’z   aravasini   o’zi   tortishi”   kerak.   Shundagina   bozor
sharoitiga   mos,   zamonaviy   boshqaruv   tizimiga   ega   moliyaviy   institutga   aylana
oladi” degan edilar.
O’zbekiston bank tizimi o’z sifatini yangi bosqichini boshidan kechirmoqda.
Bu makroiqtisodiy vaziyatdagi jiddiy o’zgarishlar, umuumiqtisodiy vazifalarni hal
etishda banklarning faoliyati va ta’sirining o’sishi  bilan bog’liq. Chunki  kredit va
moliya   operatsiyalarini   asosiy   qismini   qamrab   oladigan   kredit   tizimining   hal
qiluvchi bo’g’ini bank tizimidir. 
O’zbekistonda   bank   tizimi   mustaqil   davlat   iqtisodiy   siyosatining   muhim
yo’nalishlaridan biri bo’ladi.
Aynan  yuqorida  ta’kidlab  o’tilgan  fikrlar  mazkur  kurs  ishining  ahamiyatini
belgilab beradi.
Kurs ishining maqsadi;  Respublikada bank tizimini rivojlantirish va ularni
takomillashtirish yo’nalishlariga qaratilgan ilmiy-amaliy tavsiya va takliflar ishlab 
chiqishdan   iborat.   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalar
belgilab olindi:
3 -   O’zbekiston   Respublikasining   moliyaviy   qonunlari   va   bank-moliya
tizimini   tadqiq   qilish   hamda   o’rganish   va   moliyaviy   islohatlarning   o’tkazishning
muhimligini asoslash; 
-   O’zbekiston   Respublikasida   bank   tizimini   takomillashtirishning   mavjud
imkoniyatlarini aniqlash;
- Banklarning kreditlash tizimida tutgan iqtisodiy o’rnini aniqlash va uning
asosiy tuzilmalarini ko’rib chiqish; 
-   Bank   tizimi   faolyatini   tahlil   qilish,   iqtisodiy   mohiyatini   o’rganish   ularni
xorijiy tajriba bilan solishtirish.
4 I-BOB: BANK TIZIMINI RIVOJLANISHINING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Banklarning mohiyati va ularning asosiy funksiyalari
O'zbekiston   Respublikasi   qonunlariga   asosan   bank   -   bu   tijorat   muassasasi
bo'lib, jismoniy va huquqiy shaxslarning bo'sh turgan pul-mablag'larini jalb qilish
va   ularni   o'z   nomidan,   to'lovlilik,   muddatlilik,   qaytib   berish   sharti   asosida
joylashtirish operatsiyalarini va boshqa bank operatsiyalarini bajaradi. 
Ba'zi   adabiyotlarda   bank   -   bu   korxona   deb   ham   izox   beriladi.   Ma'lumki,
bank   yaxlit   olingan   korxona   sifatida   ishlab   chiqarish   jarayonini   amalga
oshirmaydi.   Tijorat   bankalarining   faoliyatini   korxona   faoliyatiga   shu   jihatdan
o'xshatish   mumkinki,   tijorat   banklari   ham   korxonalar   singari   o'z   faoliyatini   o'z
asoschilari-aksionerlarning   manfaatlarini,   ikkinchidan,   o'z   mijozlarining
manfaatlarini himoya qilishni ta'minlashdan iborat.
Tijorat   banklari   bank   tizimining   muhim   bo'gini   bo'lib,   kredit   resurslarining
asosiy   qismi   shu   bankarda   yig'iladi   va   bu   banklar   huquqiy,   jismoniy   shaxslarga
xizmatlarini ko'rsatadi. 
O'zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklari   bank   tizimining   Markaziy
bankdan keyingi ikkinchi pog'onasi hisoblanadi. 
Bank tizimi orqali bozor iqtisodiyoti sharoitida, iqtisodiyotni boshqarishning
moliyaviy   sohasida   markaziy   bo’g’in   sifatida   bo’ladi.   Bozor   iqtisodiyotida
hukumron   mavqega   ega   bo’lgan,   tovar,   pul   muomalasini   boshqarish   va   u   orqali
tushum xo’jalik faoliyatini boshqarish muammosini olg’a suradi. 
Shu   sababli   banklar,   moliya   -   kredit   jarayonlarini   boshqarish   markazlari
sifatida   faqat   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   o’z   ahamiyatlarini   to’la   namayon
etadilar,   moliyaviy   tizimni   markaziy   bo’g’iniga,   pul   muomilasini   tashkil   qilish,
uning barqarorligini ta’minlashning bosh sifatchisiga aylanadilar. 
Shuni   unutmaslik   kerakki,   banklar   orqali   pul   saqlaydigan   joy,   uni
tarqatadigan yoki kredit beradigan kassa emas. Banklar iqtisodiyotni boshqarish va
tuzilmaviy   siyosatni   amalga   oshirishning   qudratli   qurolidir.   Ma’lumki,   bunday
siyosatni   moliya,   kapital   zaxiralarini   qayta   taqsimlash   yo’li   bilan   ustivor
5 yo’nalishlarda   bo’lgan   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ob’yektlar   yaratiladi.   Banklar
endi   mablag’larni   moliyaviy   resiruslarni   kreditlar   tarzida,   ya’ni   yaxshi   foyda   va
samara beradigan markazlarga, sohalarga, mintaqalarga yo’naltiriladi. 
Kreditlashtirish   borasida   puxta   o’ylanmagan   siyosat   yurtimizning   su’niy
ravishda   o’rnatilgan   past   foiz   stavkalari,   mablag’larini   havoga   sovirishga,   davlat
byudjetida   katta   kamomadlarga   va   oxir   oqibatda   halokatga   inflyatsiyaga   olib
keladi. Bularning hammasi mamlakatning qashshoqlashuviga olib keladi. Mashhur
multimellioder   Genri-Fordning   fikriga   ko’ra,   “qashshoqlik   ko’p   jihatdan   uning
yuklarini   joydan-joyga   tashish   tufayli   sodir   bo’ladi.   Uzluksiz   yotayotgan   qor
uyumi   kabi,   katta   pul   to’dasini   hech   bir   maqsadsiz   joydan-joyga   ko’chirish   va
bunda tobora qashshoqlashib borayotganini sezmaslik mumkin”.
Demak, zamonaviy bozor munasabatlariga asoslangan bank tizimini yaratish
bozor   islohatlarini,   iqtisodiy   qayta   qurishni   asosiy   yo’nalishidir.   Chunki,   hozirgi
zamonda   samarali   faoliyat   yuritayotgan   bank   tizimiga   ega   bo’lmasdan   turib,
samarali ishlaydigan iqtisodiyotni yaratib bo’lmaydi. 
Bank tizimiga banklardan tashqari ayrim iqtisoslashgan moliyaviy institutlar
ham   kiradi.  Ular   bank  maqomiga   ega   bo’lmaslarda,   bank   operatsiyalarini   amalga
oshiradilar.   Bundan   tashqari   bank   tizimiga   bank   infratuzilmasini   tashkil   qiluvchi,
pul   kredit   institutlarining   ish   faoliyatini   ta’minlovchi   boshqa   muassasalari   ham
kiradilar. 
Banklar   mohiyati   qanchalik   bir   xil   bo’lmasin,   mol   sotishda   ularning   ko’p
turlari faolyat oli b boradi. Eng avvolo emissiya kerak. Emissiya banklar naqd pul
belgilarini muomalaga chiqaruvchi markaziy banklardan iborat. 
Bajaradigan operatsiyalarining harakatiga qarab, universal va ixtisoslashgan
banklarni  farqlanaadi. Universal  bank bir  o’zi  mijozlarga  rang-  barang operatsiya
va   xizmatlarni   ko’rsatishga   qodir   bo’ladi.   Universallikning   boshqa   qirralari   ham
bor, u faolyatni cheklanmaganligini ham bildirish mumkin. 
Bunday   bank   faolyatini   xalq   xo’jaligi   tarmoqlari   bo’yicha   xizmat
ko’rsatadigan   mijozlarning   tarkibi   operatsiyalar   soni   va   hajmi,   hamda   mintaqalar
boyicha   ham   xizmat   doirasi   chegaralanmagan   bo’ladi.   Ya’ni   universal   bank
6 ko’pchilik   tarmoqlarda   kredit   bersa,   ixtisoslashgan   bank   ko’pincha   xalq
xo’jaligining   bir   tarmog’i   yoki   tarmoqchasiga   korxonalar   turkumiga   xizmat
ko’rsatadi. 
Rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   ega   bo’lmagan   mamlakatlarda   bank
tiziming o’ziga xos xususiyatlari mavjud. 
Bank  tizimi  tushunchasi  oddiygina  talqin  qilganda,  u  o’z  ichiga  banklar  va
bankka xos funksiyalarini bajaruvchi nobank muassasasalarini oladi. 
Tashkiliy   jihatdan   bir   bo’g’inli   va   ikki   bo’g’inli   bank   tizimlari   mavjud.
Rivojlangan   davlatlarda   ikki   darajali   bank   tizimi   mavjud   bo’ladi.   Unda   birinchi
bo’gin   Markaziy   banklar   bo’lib,   ular   mamlakatdagi   pul   muomalasini   tashkil   va
nazorat qilish rolini bajaradilar.
Ikkinchi   bo’ginda   esa   o’zlari   mustaqil   bo’lgan,   ammo,   Markaziy   bank
nazorati   ostida   faolyat   olib   boruvchi   tijorat   va   ixtisoslashgan   banklar   hamda
banklarga xos funksiyalarni bajaruvchi nobank muassasasalar kiradi. 
Bir   bo’g’inli   tizimda   Markaziy   va   tijorat   banklari   bir   xil   darajada   teng
huquqli   agentlar   rolini   bajaradilar,   ya’ni   barcha   banklar   davlatning   banki   bo’lib,
Markaziy   bank   bo’limlari   sifatida   ish   olib   boradilar.   Bunday   tizim   iqtisodi
rivojlangan totalitar rejimlar hukmronlik qilayotgan mamlakatlarga qodir. 
Bank   tizimi   xususiyatlari   haqida   biz   yuqorida   ta’kidlab,   uning   asosiy
elimenti   bo’lgan   banklar   va   ularning   turlari   haqida   umumiy   tushunchalar   bergan
edik.   Rivojlangan   mamlakatlar   bank   tizimiga   xos   bo’lgan   yana   bir   xususiyati
shundaki   ularda   banklar   bilan   bir   qatorda   bank   bo’lmagan   ammo   banklarga   xos
funksiyalarni   bajaruvchi   ixtisoslashgan   moliya-kredit   muassasalari   va   pochta
jamg’arma   institutlari   ham   va   mavjud   bo’ladi.   Bunday   moliyaviy   tashkilotlarda
bo’sh bank tizimi deyiladi. Ular ma’lum toifadagi mijozga, odatda bir yoki ikkita
o’ziga   xos   moliyaviy   xizmat   turini   taklif   qiladilar.   Ularning   faolyati   ko’pincha
moliyaviy bozorning kichikroq bir segmentiga qaratilgan bo’ladi. 
Uzoq   yillar   davomida   jamiyatning   rivojlanishi   va   unga   mos   tovar-pul
munosabatlarning   o’sib   takomillashib   borishi   banklarning   operatsiyalari   va
ko’rsatadigan   xizmatlari   ko’lamining   kengayib   borishiga   olib   kelgan.   Davlat,
7 jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   manfaatini   muvofiqlikda   olib   borish,   davlat   va
jamiyat   a’zolarining   pul   mablag’lariga   bo’lgan   talablarini   qondirgan   holda
davlatning   iqtisodiy   jihatdan   o’sishi   va   barqarorligini   ta’minlash   maqsadida
banklar   o’rtasida   ular   bajaradigan   funksiya   va   operatsiyalar   ko’lami   taqsimlana
borgan, ya’ni  davlat  tomonidan, davlat  manfaatlarini himoya qilgan holda faolyat
ko’rsatuvchi   banklar   alohida   jamiyat   a’zolari   bilan   ishlovchi   banklar   yoki
yuqoridagi   ikki   yo’nalishi   ham   o’zida   mujassamlashtirilgan   banklar   shakllana
borgan. 
Hozirgi   zamonda  umuman qabul   qilingan tizim   bo’lib,  ikki   pog’onali  bank
tizimi xizmat qiladi va u quyidagi tarmog’ni o’z ichiga oladi 
1. Markaziy bank 
2. Tijorat bank. 
 Bank tizimining pog’onalari
Markaziy   bank   banklarning   banki   sifatida   bank   va   moliya   muassasalari
faolyatining   barqarorligini   ta’minlaydi.   Birinchi   navbatda,   u   ko’pchilik   moliya
institutlari,   banklarning   faolyati   moliyaviy   jihatda   muammolar   yuzaga   kelganda,
banklar   omonatchilar   oldidagi   o’z   majburiyatlarini   bajara   olmay   qolgan   holda
moliyaviy   sarosima   bo’lishini   oldini   olish   kerak.   Bu   masalani   hal   qilish   uchun
Markaziy   bank,   avvolo,   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   funksiyalarini   ikkinchi
pog’ona-tijorat   banklar   tizimiga   nisbatan   bajaradi.   Markaziy   bank   majburiyatiga
tijorat banklarning har kunlik faolyatiga aralashish kirmaydi. Markaziy bank tijorat
banklarning   me’yoriy   boshqarilishi,   ularning   to’lovga   qobiliyatligi   va   likvidligini
ta’minlanishini kuzatib borishi va omonatchilar manfaatlarini himoya qilish kerak.
Bularning   barchasi   nazorat   me’yorlari   tizimi   yordamida   amalga   oshirilib   tijorat
banklari pog’onasiga o’tkaziladi. 
Markaziy bank pul siyosatini o’tkazish yo’li bilan muomaladagi pul massasi
ustidan   nazorat   amalga   oshiradi   va   inflyatsiya,   ishsizlikning   past   darajasini
ta’minlash   va   iqtisodiy   o’sish   uchun   shart-sharoitlar   yaratish   kerak.   Bunda
markaziy bank emission muomaladan olish huquqiga ega bo’ladi. Markaziy bank
ya’ni tijorat banklari o’rtasida hisob kitoblarni olib borishga imkoniyat yaratadi. 
8 Bank   tizimining   ikkinchi   pog’onasi   bu   -   xalq   xo’jaligi   va   aholiga   xizmat
ko’rsatishdagi  bosh bo’gin bo’lgan mustaqil tijorat banklarining tarmog’idir. Ular
yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   shartnoma   asosida   turli   hisob   -   kitob   va   kredit
operatsiyalarini   amalga   oshirish   va   xizmatlar   ko’rsatish   hamda   boshqa   turli   bank
xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq operatsiyalarini amalga oshiradilar. 
Bank tizimida yuzaga kelayotgan holatlar, bugungi kunda bank menejmenti
va marketingini yanada rivojlantirishni  talab qilmoqda. Banklar  sonini  ko’payishi
bu   raqobatning   kuchayishidir.   Bu   esa   bank   boshqaruvida   yangi   yangi   vazifalar
degani,   shuning   uchun   bank   tizimidagi   menejment   va   marketingni   rivojlantirish
yo’llarini ishlab chiqishdan iborat. Bank tizimidagi samarali boshqaruv faoliyatini
amalga oshirishda quyidagi vazifalarni belgilab olish zarur. 
-   bank   boshqaruvining   iqtisodiy   mohiyatini   nazariy   o’rganish   ularni   xorij
tajribasi bilan solishtirish; 
-   banklarning   yangi   xizmat   turlarini   taklif   etish,   bankdagi   operatsiyalarni
boshqarishni yaxshilash; 
- bank xodimlarini boshqarishni  yaxshilash  tufayli mijozlarga sifatli xizmat
ko’rsatish. 
Har   bir   mamlakatda   tijorat   banklarining   soni   turlicha   bo’lishi   mumkin.
Masalan,   Shvetsiyada   davlat   banki   40ga   yaqin   tijorat   banki   faoliyatini   nazorat
qiladi   xolos,   AQSh   da   13000ga   yaqin   tijorat   banklari   mavjud.   Shvetsariyada   esa
har 10000 aholiga bittadan moliya muassasasi to’g’ri keladi. 
Markazlashtirilgan   bank   boshqaruvi   asosida   faoliyat   ko’rsatayotgan
respublika   banklari   tor   doirada   pul   resurslari   harakatini   boshqarish,   lekin   uni
boshqaruvchiligini nazorat qilish sobiq ittifoq davlat banki qo’lida edi. 
Iqtisodiyotni   boshqarishning   markazlashtirilgan   usulidan   voz   kechish   va
bozor iqtisodiyoti  tomon dastlabki  qadamlar qo’yilishi  bilanoq markazlashtirilgan
bank tizimining qator kamchiliklarini ro’yobga chiqardi. Bu esa bank tizimida tub
o’zgarishlarni amalga oshirishni talab etardi. 
Bank   tizimini   qaytadan   tashkil   etish   1987   yilda   boshlandi.   Bu   jarayonda
bank   tizimining   tashkiliy   tuzilmsini   o’zgartrish,   banklarning   rolini   oshirish,
9 iqtisodiy tizimning rivojlanishiga ularning ta’sirini kuchaytirish, kredit haraktdagi
iqtisodiy   dastaklarga   aylantirish   ko’zda   tutilgan   edi.   Qayta   tashkil   etish
jarayonining   birinchi   bosqichi   davlat   banklarning   yangi   tuzilmasini   tashkil   etish
bilan bog’lanadi. Qayta tashkil etish modeli quyidagilarni o’z ichiga oladi. 
- ikki bosqichli bank tizimini vujudga keltirish: markaziy emission bank va
bevosita xo’jaliklarga xizmat ko’rsatuvchi bevosita davlat banklari; 
-   ixtisoslashtirilgan   davlat   banklarni   to’laligicha   xo’jalik   hisobiga   va   o’z-
o’zini moliyalashga o’tkazish;
- iqtisodiy tizim doirasida yuridik va jismoniy shaxslar bilan bo’ldigan kredit
munosabatlari uslublari va shkalalarini takomillashtirish va boshqalar. 
Bank   tizimini   takomillashtirish   jarayoni   davomida   davlat   banki   o’zining
kredit   tizimidagi   markaziy   o’rnini   saqlab   qolgan   holda   korxona   va   tashkilotlarga
kredit   berish   va   ular   bilan   hisob-kitoblarni   olib   borish   funksiyasini   maxsus
ixtisoslashgan banklarga topshiradi. Ya’ni bankning emission faoliyatini kreditlash
faoliyati   bilan   birga   olib   borish   funksiyasiga   chek   qo’yiladi.   Davlat   banki
ixtisoslashgan   banklar   faoliyatini   boshqaruvchi   boshqa   barcha   banklar   uchun   bir
xil   pul   kredit   siyosatini   olib   burvchi   muassasasaga   aylanadi.   Bank   tizimining
takomillashtirilishi natijasida vujudga kelgan maxsus ixtisoslashgan banklar tashkil
qilinib   xo’jaliklar   bilan   banklar   o’rtasidagi   aloqalarni   tobora   yaqinlashtirildi,
ixtisoslashtirilgan davlat banklari o’zlarida ma’lum darajada boshqaruvchilik rolini
saqlab qoldilar. 
O’zbekiston   Respublikasining   Vazirlar   mahkamasining   “Banklar   tizimini
isloh   qilish   chora   tadbarlari   to’g’risida”gi   1999   yildagi   19-yanvaradgi   qaroriga
asosan   bank   tizimini   barqarorligini   safarbar   etish,   iqtisodiyotni   kredit   bilan
ta’minlashga   banklarning   ishtirokini   kengaytirish   bank   xizmatlari   sohasida
vazifalar   belgilab   berildi.   1991-2000   yillar   mobaynida   yuzaga   kieltirilgan   bank
tizimini   yanada   xalqaro   andozolarga   yaqinlashtirish   maqsadida   bank   tizimini
erkinlashtirilish   va   isloh   qilish   chora   tadbirlarining   boshlanishi   bank   tizimini
rivojlanishining   4-bosqichi   boshlanganligini   ko’rasatadi.   Bu   bosqich   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   “Bank   tizimini   yanada   erkinlashtirish   va   isloh   qilish
10 borasidagi  chora tadbirlari to’grisida”gi 2000 yil 21-martdagi farmoni va Vazirlar
Mahkamasining   Bank   tizimini   isloh   qilishga   doir   qo’shimcha   chora   tadbirlar
to’g’risida”gi  2000 yil 24-martdagi qarori o’zaro qabul qilish bilan boshlandi. Bu
hujjatlarga asosan quyidagilar bu bosqichning asosiy vazifalari qilib belgilandi: 
-   Bank   tizimini   yanada   erkinlashtirish   va   isloh   qilish,   tijorat   banklari
mustaqilligini oshirish; 
- Bank tizimi va uning bo’g’inlari rivojlanishini rag’batlantirish;
-   Bo’sh   turgan   mablag’larni   bankga   jalb   qilish   va   omonatchilarning
manfaatlarini himoya qilishni kuchaytirish; 
- Banklarning investitsiya jarayonlarining faol ishtirokchilariga aylantirsh; 
- Banklarning mijozlar bilan o’zaro manfaatlilik, sheriklilik munosabatalrini
shakllantirish; 
- Aholining moliya tizimiga bo’lgan ishonchini oshirish; 
-   Xorijiy   banklar   va   boshqa   moliya   institutlari   bilan   hamkorlikni
kengaytirish va valyuta munosabatlarini erkinlashtirish, kengaytirish kabi vazifalar
belgilanadi. 
Bank menejmenti boshqaruv jarayonini amalga oshirib, moliyaviy, moddiy,
tashkiliy,   huquqiy,   ma'naviy   psixologik   shart-sharoitlarni   yaratish,   boshqaruv
vazifalarini bevosita ijro etilishi bilan bog’liq jarayonlarni o’z ichiga oladi. 
Bank menejmenti asosida,  avvalambor, odamlar bilan ishlay olish mahorati
yotadi, shu bois bank menejmentining muhim tarkibiy qismlaridan biri xodimlarni
boshqarishdir.   Sir   emaski,   inson   resurslari   sifati   ularning   bank   oldida   turgan
maqsadlarini amalga oshirishga qo’shgan xissasi hamda bank faoliyatining sifatini
ko’p jihatdan xodimlar bilan ishlashni samarali yo’lga qo’yilganiga bog’liq. 
Ikki   bosqichli   bank   tizimining   shakllantirilishi,   uning   tarkibiy
takomillashtirilishi,   shuningdek,   elektron   to’lovlari   tizimining   yaratilishi   joylarda
yangi   tuzilmalarning:   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Bosh   hududiy
boshqarmalari  va  Hisob-kassa   markazlarining  yaratilishiga  va  ularning faoliyatini
yo’lga   qo’yilishiga   olib   keldi.   Bu   esa   bank   muassasalarining   yangi   turi   bo’lib,
o’ziga   xos   funktsiyalarga   ega.   Bu   funksiyalar   mamlakatimizda   qabul   qilingan
11 “O’zbekiston Respublikasining Markaziy bank to’g’risida”gi va “Banklar va bank
faoliyati to’g’risida”gi Qonunlarida belgilab berilgan. 
Ushbu tuzilmalarning tashkil etilishi xodimlar bilan ishlashda bank tizimini
yanada   isloh   etish   hamda   tijorat   banklarini   hududiy   bo’linmalari   oldiga
qo’yiladigan vazifalarini amalga oshirishda mosligini ko’rsatmoqda.
12 1.2.  2020-2025 yillarga mo‘ljallangan O‘zbekiston Respublikasining
bank tizimini isloh qilish strategiyasi  .
2020 yil 12 mayda O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining PF–5992-sonli
“ 2020-2025   yillarga   mo‘ljallangan   O‘zbekiston   Respublikasining   bank   tizimini
isloh qilish strategiyasi to‘g‘risida ”gi Farmoni qabul qilindi.
Farmon   bilan   2020-2025   yillarga   mo‘ljallangan   O‘zbekiston
Respublikasining bank tizimini isloh qilish strategiyasi, O‘zbekiston Respublikasi
bank   tizimini   isloh   qilish   bo‘yicha   “Yo‘l   xaritasi”   hamda   strategiyani   amalga
oshirishning maqsadli ko‘rsatkichlari tasdiqlandi.
Mazkur   Strategiya   Markaziy   bank   va   Moliya   vazirligi   tomonidan   Jahon
banki   bilan   hamkorlikda   mamlakat   bank   tizimining   joriy   holatini   o‘rganish
natijalari bo‘yicha asosiy xulosalar va tavsiyalar, shuningdek xorijiy davlatlarning
moliya sektorini  transformatsiya  qilish  tajribasi  hamda moliya sohasidagi  xalqaro
tendensiyalarni inobatga olgan holda ishlab chiqildi.
Strategiyada   bank   tizimida  hozirgi   kunda   saqlanib   qolayotgan   muammo  va
dolzarb masalalarga alohida e’tibor qaratilgan. 
Xususan:
bank tizimida davlatning yuqori darajadagi ishtiroki   natijasida moliyaviy va
inson   resurslaridan   samarasiz   foydalanilayotganligi,   ularda   korporativ   boshqaruv
va tavakkalchiliklarni boshqarish tizimlari to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilmaganligi;
davlat ishtirokidagi banklarning ustuvor dasturlar, sohalar va davlat ulushiga
ega korxonalarga bozor stavkalaridan kam bo‘lgan stavkalarda kreditlar ajratuvchi
an’anaviy “ taraqqiyot banklari ” vazifasini bajarishi;
kreditlashning   yuqori   sur’atlarda   o‘sib   borayotganligi   va   buning   natijasida
banklarning   barqarorlik   darajasini   ifodalovchi   likvidlilik   va   kapital   yetarlilik
ko‘rsatkichlariga salbiy ta’sir etayotganligi;
imtiyozli   kreditlar   ulushining   yuqori   darajada   saqlanib
qolayotganligi   natijasida   moliya   bozorida   narx   signallarining   noto‘g‘ri
shakllanishi,   shuningdek   pul-kredit   siyosatining   transmission   mexanizmlarining
ishlashiga salbiy ta’sir ko‘rsatayotganligi;
13 yuqori   darajadagi   dollarlashuv ,   shuningdek   kredit   va   depozitlarning   yirik
korxonalar   va   iqtisodiyotning   alohida   sohalarida   jamlanganligi   (konsentratsiyasi)
natijasida   bank   tizimining   valyuta,   kredit   va   likvidlilik   xatarlariga
bardoshliligining zaifligi;
davlat   ishtirokidagi   banklar   biznes-modellarining   asosan   korporativ
mijozlarga   xizmat   ko‘rsatishga   yo‘naltirilganligi,   nobank   moliya   tashkilotlarining
roli   sustligi,   shuningdek   innovatsiyalar   va   axborot   tizimlarining   yaxshi
rivojlanmaganligi  sababli   moliyaviy ommaboplik darajasining pastligi   tizimda tub
islohotlarni amalga oshirish zaruratini yuzaga keltirdi.
Mazkur   Strategiyani   ishlab   chiqish   jarayonidagi   Jahon   banki   bilan
hamkorlik,   xususan,   islohotlar   jarayonidagi   asosiy   tavakkalchiliklar   va   ularni
minimallashtirishga   qaratilgan   choralarni   ishlab   chiqish   maqsadida   boshqa
davlatlarda   amalga   oshirilgan   bank   tizimidagi   islohotlarning   ijobiy   va   salbiy
tomonlarini o‘rganishga qatarildi va natijada muhim xulosalar shakllantirildi.
Birinchidan,   bank   tizimida   davlat   ulushining   qisqartirilishi   bank   tizimini
rivojlantirishning muhim omili hisoblanadi.
Ikkinchidan,   davlat   ishtirokidagi   banklarni   xususiylashtirish   jarayoni   ilg‘or
texnologik   yechimlar   va   bank   ishining   ilg‘or   tajribasi,   shuningdek   yetarli
moliyaviy imkoniyatlarga ega   nufuzli va sifatli aksiyadorlarga yo‘l ochishi lozim .
Uchinchidan,   islohotlar   muvaffaqiyatining   asosiy   shartlaridan   biri   bu
–   banklarni qisman emas to‘liq xususiylashtirishdir .
To‘rtinchidan,   davlat   ishtirokidagi   banklar   va   real   sektor   korxonalarini
parallel ravishda isloh qilish   iqtisodiy islohotlarning samaradorligida muhim o‘rin
tutadi. Shu bilan birga davlat ishtirokidagi korxonalarni restrukturizatsiya qilish va
xususiylashtirish   ularning   iqtisodiy   imkoniyatlarini   oshirib,   banklar   faoliyatiga
davlat aralashuvini keskin qisqartiradi.
Beshinchidan,   islohotlar   davrida   davlat   ishtirokidagi   korxonalarning
kreditlashga bo‘lgan talabini cheklab qo‘ymaslik hamda moliyaviy ommaboplikni
ta’minlash uchun   ayrim banklarda davlat ulushini saqlab turish   maqsadga muvofiq.
14 Strategiya   doirasida   keyingi   besh   yillikda   bank-moliya   tizimini   isloh   qilish
va rivojlantirishning to‘rtta ustuvor yo‘nalishlari belgilangan. Jumladan:
Bank tizimining samaradorligini oshirish   banklarni iqtisodiy rivojlanishga
ijobiy ta’sirini kuchaytiradi. Bunda:
-   bank   tizimiga   zamonaviy   yechimlarni   joriy   qilishga,   moliyaviy   va   inson
resurslari   samaradorligini   oshirishga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsata   oladigan   moliyaviy
barqaror va nufuzli investorlarni jalb qilish;
-   imtiyozli   va   subsidiyalashgan   kreditlarni   qisqartirish,   kreditlashni   pul-
kredit siyosati signallari asosida faqat bozor shartlarida amalga oshirishga o‘tish;
-   kredit   resurslaridan   erkin   foydalanish   imkoniyatlarini   oshirish   maqsadida
banklarning davlat mablag‘lariga bo‘lgan qaramligini pasaytirish;
-   banklarning samarali infratuzilmasini yaratish, bank faoliyatida zamonaviy
texnologik yechimlarni keng joriy etish nazarda tutiladi.
Banklarning   moliyaviy   barqarorligini   oshirish   rejalashtirilgan   islohotlar
muvaffaqiyatining   hamda   bank   tizimiga   ishonchni   saqlab   turishning   asosiy   omili
hisoblanadi. Ushbu yo‘nalishda xususan:
-   xalqaro standartlar va ilg‘or tajribani qo‘llagan holda banklarda korporativ
boshqaruvni takomillashtirish;
-   kreditlashning   mo‘tadil   darajada   o‘sishini   ta’minlash   va   kredit   portfeli
sifatini yaxshilash;
-   bank   nazoratini   va   banklarda   tavakkalchiliklarni   boshqarish   tizimlarini
rivojlantirish,   shu   jumladan   riskka   asoslangan   nazorat   tizimini   tatbiq   etish   ishlari
amalga oshiriladi.
Bank xizmatlari ommabopligini oshirish   aholi va tadbirkorlik sub’ektlari,
shu  jumladan  yetarli  darajada  xizmat  ko‘rsatilmaydigan  (past  daromadli   jismoniy
shaxslar,   qishloq   aholisi,   mikrofirma   va   kichik   korxonalar)   qatlamning   bazaviy
bank   xizmatlariga   bo‘lgan   talabini   qondirishni   nazarda   tutadi.   Moliyaviy
ommaboplik:
-   Jahon banki bilan hamkorlikda moliyaviy ommaboplikni oshirishning aniq
yo‘nalishlari va chora-tadbirlarini belgilovchi
15 Moliyaviy   xizmatlar   ommabopligini   oshirish   milliy   strategiyasini   ishlab
chiqish va uni amalga oshirish;
-   davlat   ishtirokini   aholi   va   kichik   biznes   sub’ektlarining   yetarlicha   xizmat
ko‘rsatilmaydigan va zaif qatlamlariga yo‘naltirish;
-   mavjud   bo‘shliqlarni   to‘ldirish   maqsadida   moliyaviy   vositachilik
ekotizimini rivojlantirish hisobiga ta’minlanadi.
Bank tizimida davlat ulushini qisqartirish   tizimni tubdan isloh qilishning
eng muhim komponentidir. Ushbu maqsadda:
-   shaffof   tanlov   asosida   banklardagi   davlat   ulushini   nufuzli   xorijiy
investorlarga sotish;
-   xususiylashtirilayotgan   banklarda   davlat   ishtiroki   va   aralashuvidan   to‘liq
voz kechish;
-   bank   tizimini   tranformatsiya   qilish   va   xususiylashtirish   davrida   hosil
bo‘ladigan   iqtisodiy   bo‘shliqlarni   to‘ldirish   maqsadida   davlat   ishtirokini   uchta
bankda saqlab turish nazarda tutilmoqda.
Strategiya   doirasida   banklarning   biznes   modellarini   o‘zgartirish   orqali
faoliyatlarini   tijoratlashtirish   va   mijozga   yo‘naltirilganligini   oshirish,   ularning
korporativ   boshqaruv   va   risk-menejment   tizimlarini   takomillashtirish,   xizmatlar
sifatini   va   ko‘lamini   oshirish   maqsadida   xalqaro   moliya   institutlari   va   sohaga
ixtisoslashgan   konsultantlarni   jalb   etgan   holda   davlat   ishtirokidagi   barcha
banklar   faoliyati transformatsiya qilinadi .
Bank   tizimini   isloh   qilish   davrida   barcha   aholi   qatlamlarining   moliyaviy
xizmatlarga   bo‘lgan   talabini   qondirish,   bank   xizmatlarining   hududiy   qamrovini
ta’minlash   va   davlatning   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosatini   amalga   oshirish   maqsadida
davlat   ishtiroki   uchta   bankda   –   Milliy   bank,
Agrobank   va   Mikrokreditbankda   saqlab qolinadi.
Milliy   bank   faoliyati   ustuvor   ravishda   strategik   korxonalar   va   investitsion
loyihalarga bozor shartlarida xizmat ko‘rsatuvchi, shuningdek keng qamrovli bank
mahsulotlarini taqdim etuvchi   tizimli ahamiyatga molik bank   sifatida belgilandi.
16 Agrobank   va   Mikrokreditbank   filiallari   tarmog‘ining   hududiy   qamrovini
inobatga   olgan   holda,   ularning   faoliyati   aholi,   kichik   biznes   sub’ektlari   hamda
qishloq   xo‘jaligidagi   ishlab   chiqaruvchilarni   davlat   tomonidan   kredit   orqali
qo‘llab-quvvatlashga,   hududlarda,   shu   jumladan   moliyaviy   xizmatlar   ko‘rsatish
qiyin   bo‘lgan   olis   tumanlarda   jismoniy   shaxslar   va   kichik   tadbirkorlik
sub’ektlariga   xizmat   ko‘rsatish   orqali   barcha   hududlarda   bank
xizmatlari   ommabopligini oshirishga yo‘naltiriladi .
Ipoteka-bank ,   O‘zsanoatqurilishbank ,   Asaka   bank ,   Aloqabank ,   Qishloq
qurilish   bank   va   Turonbankdagi   davlat   ulushlarini   bosqichma-bosqich
xususiylashtirish ,   bunda   birinchi   bosqichda   banklar   faoliyatini   xalqaro   moliya
institutlari   ko‘magida   transformatsiya   qilish,   ikkinchi   bosqichda   esa   davlat
aksiyalari paketini strategik investorlarga sotish nazarda tutilgan.
Mazkur Strategiyani amalga oshirish doirasida   Xalq banki   va   Aziya alyans
bank   davlat   aksiyalari   paketini   xorijiy   strategik   investorlarga   sotish
rejalashtirilgan.
Shunga   muvofiq,   Xalq   bankini   xususiylashtirishga   tayyorlash   jarayonida
jamg‘arib   boriladigan   pensiya   tizimi   mablag‘larini   boshqarish   Moliya   vazirligiga
o‘tkaziladi.
Bundan   tashqari,   O‘zagroeksportbank   va   Poytaxt   bankning   faoliyati
qayta ko‘rib chiqiladi.
Bank   tizimini   isloh   qilish   va   xususiylashtirishga   tayyorlashda   Markaziy
bankning   bank   tizimining   regulyatori   sifatidagi   rolini   kuchaytirish   orqali   lozim
darajadagi   prudensial   nazoratning   amalga   oshirilishi   moliya   tizimi   barqarorligini
ta’minlashning muhim komponenti hisoblanadi.
Shu   nuqtai   nazardan   Markaziy   bank   tomonidan   Jahon   banki   bilan
hamkorlikda   tijorat   banklari   faoliyati   prudensial   nazorati   mexanizmlari   va
jarayonlarining   Bazel   qo‘mitasining   Samarali   bank   nazoratining   asosiy
tamoyillariga   muvofiqligini   o‘rganish   maqsadida   baholash   o‘tkazilib,   aniqlangan
kamchilik   va   zaif   jihatlarni   bartaraf   etishga   qaratilgan   Harakatlar   rejasi   ishlab
chiqildi.
17 Strategiyani   amalga   oshirish   doirasida   mazkur   Harakatlar   rejasida   nazarda
tutilgan   banklarni   tartibga   solish   normalari   va   nazorat   qilish   jarayonlarini
takomillashtirishga qaratilgan chora-tadbirlarni amalga oshirish ko‘zda tutilmoqda.
Strategiya doirasida amalga oshiriladigan   islohotlar   natijasida :
-   davlat   ulushi   bo‘lmagan   banklar   aktivlarining   bank   tizimi   jami
aktivlaridagi   ulushini   joriy   16   foizdan   2025   yil   yakuniga   qadar   60   foizgacha
oshirish ;
-   banklarning   xususiy   sektor   oldidagi   majburiyatlarining   umumiy
majburiyatlardagi   ulushini   joriy   28   foizdan   2025   yil   yakuniga   70   foizgacha
oshirish ;
-   davlat  ulushiga ega  kamida uchta bank kapitaliga   2025 yilga qadar   yetarli
tajriba, bilim va obro‘ga ega   kamida uchta   strategik xorijiy investorlarni jalb qilish ;
-   umumiy   kreditlash   hajmida   nobank   kredit   tashkilotlarining   ulushini   joriy
0,35 foizdan   2025 yil yakuniga qadar 4 foizgacha oshirish ;
-   banklar depozitlarining majburiyatlariga nisbatini   joriy 41 foizdan   2025 yil
yakuniga qadar 50 foizga oshirish ;
-   banklarning   xorijiy   valyutadagi   majburiyatlarining   jami   majburiyatlardagi
ulushini   joriy   58   foizdan   2025   yil   yakuniga   qadar   40   foizgacha
kamaytirish   rejalashtirilgan.
Mamlakat   bank-moliya   sektori   rivojlanish   darajasi   va   barqarorligini
baholash   maqsadida  2024  yilning  yakuniga  qadar   Xalqaro  valyuta  jamg‘armasi
va   Jahon   bankining   dasturi   (FSAP)   asosida   moliyaviy   sektor   holatini   baholash
nazarda tutilmoqda .
18 1.3. Banklarni iqtisodiyotda tutgan o’rni va ahamiyati
Barchamizga ma'lumki, har bir davlatning jahon hamjamiyatida tutgan o'rni
va   nufuzi   bevosita   uning   iqtisodiy   va   siyosiy   kuchiga   bog'liqdir.   Mamlakat
taraqqiyoti,   uning   rivojlanishi   ,   butun   dunyoda   o'z   so'zi   va   o'z   qarashlariga   ega
bo'lishi   ham   aynan   shu   davlatning   ham   iqtisodiy   ham   ma'naviy   kuchiga
chambarchas bog'liqdir. Mamlakat iqtisodiyotining asosiy bo'g'inini esa uning bank
va moliya tizimi  tashkil  etadi. Banklarning mohiyati  va funksiyalari, shuningdek,
bajaradigan   operatsiyalari   va   ko'rsatadigan   xizmatlari   ularning   iqtisodiyotdagi
rolini   belgilab   beradi.   Banklarning   iqtisodiyotdagi   roli   deganda   asosiy   e'tiborni
ularning   vujudga   kelish   omillari,   rivojlanish   jarayonlari   va   bajaradigan
operatsiyalariga   qaratish   lozim.   Binobarin,   banklarning   iqtisodiyotda   tutgan   roli
ularning   funksiyalari   kabi   ma'lum   darajadagi   xususiyatlarga   egadir.   Banklar
mulkiy   jihatdan   qanday   shaklda   tashkil   topgan   bo'lishidan   qa'tiy   nazar,
iqtisodiyotda umum ahamiyatga ega bo'lgan, muhim operatsiyalarni bajaradi. Shu
boisdan   ham,   banklar   qanday   mulkiy   shaklda   yoki   ixtisoslikda   tashkil   topgan
bo'lishidan qa'tiy nazar, ular iqtisodiyotda alohida va
yetakchi ahamiyat kasb etadi.Albatta, banklarning iqtisodiyotdagi ahamiyati
juda ko'pqirrali bo'lib, ularning asosiylari quyidagilardan iborat:
1.   Jamiyatdagi   vaqtinchalik   bo'sh   pul   mablag'larni   tegishli   shartlar   asosida
o'ziga jalb etadi;
2.   Qo'shimcha   moliyaviy   mablag'larga   ehtiyoji   mavjud   xo'jalik   yurituvchi
subyektlar va aholiga qaytarishlik, to'lovlik, muddatlilik va ta'minlanganlik asosida
mablag'lar beradi;
3.   Milliy   valyutaning   emissiyasini   tashkil   etadi   va   uning   barqarorligini
ta'minlash doirasida pul - kredit siyosatini amalga oshiradi;
4. Pul aylanmasini tashkil etadi va uning tartibini belgilaydi;
5. Iqtisodiy munosabatlarga kirishuvchi sub'ektlar  o'rtasida hisob - kitob va
to'lovlarni amalga oshirishda vositchilik qiladi;
6.   Bozor   ishtirokchilariga   turli   darajadagi   komission   va   maslahat
xizmatlarini amalga oshiradi;
19 7.   Aholiga   va   mijozlarga   trast   va   depozitar   xizmatlarini   taklif   etadi.
Banklarning iqtisodiyotdagi rolining asosiy jihatlaridan biri, jamiyatdagi
8.   Vaqtinchalik   bo'sh   pul   mablag'larini   jamg'arish   asosida   ularni
iqtisodiyotning tegishli tarmoqlariga qayta taqsimlashda namoyon bo'ladi.
Barchamizga   a'yonki,   jamiyatda  faoliyat   yurituvchi   xo'jalik  subyektlarining
asosiy   maqsadi   albatta   ,   jamiyatdan   iqtisodiy   foyda   olishga   qaratilgan.   Shu   bilan
birga,   ishlab   chiqarish   jarayoni   turli   tarmoqda   turlicha   bo'lganligi   bois,   ma'lum
davrda   ayrim   xo'jalik   yurituvchi   subyektlarda   ishlab   chiqarish   jarayonini
rivojlantirish   uchun   qo'shimcha   moliyaviy   mablag'larga   ehtiyoj   tug'ilsa,
ayrimlarida   aksincha.   Iqtisodiyot   tarmoqlarida   ishlab   chiqarish   siklining   turli   -
tumanligi   (qishloq   xo'jaligi,   qayta   ishlovchi   korxonalar,   qurilish   sanoati   va
boshqalar) sababli, moliyaviy mablag'lar vaqtinchalik ishlab chiqarish jarayonidan
chetlashtiriladi.   Bu   jarayonda   bir   tomondan   bir   guruh   iqtisodiyot   tarmoqlarida
qo'shimcha moliyaviy mablag'larga nisbatan qo'shimcha ehtiyojni keltirib chiqarsa,
iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlarida   mablag'larning   ishlab   chiqarishdan
chetlashishini keltirib chiqaradi.
Ana   shunday   jarayonda   ikki   tomonning   iqtisodiy   manfaatlarini
birlashtiruvchi   moliyaviy   tashkilot   sifatida   banklar   maydonga   chiqadi.   Birinchi
guruh   iqtisodiyot   tarmoqlarining   vaqtinchalik   bo'sh   pul   mablag'larini   tegishli
shartlar   asosida   jalb   etib,   ushbu   mablag'larga   ehtiyoji   bo'lgan   ikkinchi   guruh
iqtisodiyot   tarmoqlariga,   ya'ni   qo'shimcha   moliyaviy   resurslarga   ehtiyoj   sezgan
xo'jalik subyektlariga qayta taqsimlab beradi.
Ko'rinib turibdiki, ushbu munosabatlarni bankdan boshqa birorta moliyaviy
tashkilot   samarali   va   tez   hal   eta   olmaydi.   Banklarning   ushbu   o'ziga   xos   jihati
iqtisodiyotdagi rolini belgilaydi.
Banklarning   iqtisodiyotda   bajaradigan   yana   bir   o'ziga   xos   xususiyatlaridan
biri,   bu   ularning   xo'jalik   yurituvchi   subyektlar,   aholi   va   davlat   tashkilotlari
o'rtasida  amalga  oshiriladigan  hisob  -  kitoblarni  tashkil  etishi   va  ularning  ustidan
tegishli nazorat ishlarini amalga oshirish hisoblanadi. Ma'lumki, bozor iqtisodiyoti
sharoitida   xo'jalik   subyektlari   o'rtasida   har   kuni   bir   necha   yuz   minglab   pul
20 o'tkazmalari   amalga   oshiriladi.   Bularning   barchasi   banklar   tomonidan   amalga
oshiriladi   va   tartibga   solib   turiladi.Shu   sababli   ham   banklar   iqtisodiyotimizning
yetakchi va asosiy bo'g'ini hisoblanadi.
O'z navbatida, banklarning iqtisodiyotdagi rolini yuqori yoki pastligiga qator
omillar   ta'sir   qiladi.   Masalan:   Aholi   va   mijozlarning   banklarga   bo'lgan
ishonchining   mustahkamligi.   Xalqaro   bank   amaliyoti   va   mustaqillikdan   keyin
bosib o'tilgan qisqa davrda yig'ilgan tajribalarning natijalari shuni ko'rsatmoqdaki,
bozor  iqtisodiyotining asosiy  o'zagi  asosan   o'zaro  ishonch  va halollikka  tayanadi.
Agar   mazkur   holatni   aholi   va   mijozlarning   banklarga   bo'lgan   ishonchi   yo'qolishi
bilan   bog'lab   ko'radigan   bo'lsak,   banklarga   nisbatan   ishonch   yo'qolishi   oqibatida
ularning   jamiyatdagi   rolini   pasayishiga   olib   keladi.   Bu   esa   nafaqattijorat
banklarining   faoliyatiga   balki   iqtisodiyotda   ularning   tutgan   o'rnining   pasayishiga
ham olib kelishni mumkin.
Binobarin,   mamlakatda   qonun   ustuvorligini   ta'minlash   va   bozor
mexanizmlari   samaradorligini   oshirish   orqali   nafaqat   davlat   iqtisodiyotini   balki   ,
uning   ichki   va   tashqi   siyosatini   ham   barqarorlashtirish   mumkin   .   Tijorat
banklarining xo'jalik subyektlariga kreditlarni berishda, mijozlarning naqd pullarga
bo'lgan   talabini   qondirish   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bularning
barchasi   banklarning   iqtisodiyotdagi   rolini   yanada   oshirish   lozimligidan   dalolat
beradi.
Banklarning iqtisodiyotdagi rolini oshishi yoki pasayishiga nafaqat ularning
sayi   harakatlari,   balki   milliy   iqtisodiyotning   rivojlanganlik   darajasi   va
raqobatbardoshligi   bevosita   ta'sir   qiladi.   Chunki,   banklar   milliy   iqtisodiyotdan
ajralgan   holda,   alohida   subyekt   sifatida   samarali   faoliyat   yuritishi   mumkin   emas.
Chunki   ,   ular   iqtisodiyotning   ajralmas   va   yaxlit   eng   asosiy   qismi   ya'ni   tayanchi
hisoblanadi.
Masalan,   banklarning   asosiy   faoliyat   turlaridan   biri   muomalaga   pulni
emissiya qilishini oladigan bo'lsak, muomalaga emissiya qilingan pul massasi tovar
massasi bilan ta'minlangan bo'lishi lozim. Aks holda, milliy valyutaning inflyatsiya
darajasi   oshishi   bilan   birga,   uning   sotib   olish   qobiliyati   pasayib   ketadi.   Demak,
21 muomalaga   emissiya   qilingan   pullar   tegishli   tovar   massasi   bilan   ta'minlangan
bo'lishi lozim.
Umuman   olganda   O'zbekiston   bank-moliya   tizimida   amalga   oshirilayotgan
keng   ko'lamli   islohotlar   iqtisodiyotimizning   barqaror   o'sishini   ta'minlab,   yuqori
xalqaro   reyting   ko'rsatkichlariga   erishish,   ishbilarmonlik   muhitini   yanada
yaxshilash   hamda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   izchil   rivojlantirishda
muhim ahamiyat kasb etayapti.
Bugungi kunda O'zbekiston bank tizimi yuqori konsentratsiyasi bilan ajralib
turadi: barcha bank aktivlarining 86% hali davlatga, 70% esa 5 ta davlat  banklari
(Milliy
bank,   Asaka   bank,   Sanoat   qurilish   bank,   Ipoteka   bank   va   Agro   bank)   ga
qarashli.   Shuningdek,   kreditlarga   nisbatan   davlat   ulushi   bo'lgan   bank
omonatlarining   ulushi   31,5   foizni   tashkil   etishi   qayd   etildi.   Taqqoslash   uchun,
xususiy banklarda bu ko'rsatkich 100% ga teng.
Xulosa   qilib   aytganda,   mamlakatimizda   bank-moliya   tizimini
shakllantirishda   shu   jumladan,   tijorat   banklarining   investitsion   jozibadorligini
oshirish   masalalari,   shuningdek,   hukumat   tomonidan   mamlakat   bank   sektorini
modernizatsiya   qilish   bo'yicha   qabul   qilingan   bir   qator   oqilona   qarorlar   o'z
taqbig'ini topmog'i lozim. Ana shundagina, banklar tijorat samaradorligini oshirish
o'rta va uzoq muddatli strategiyani shakllantirish mumkin.
22 II-BOB O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA  BANK TURLARINI
RIVOJLANISHINING USTUVOR YONALISHLARI
2.1.  O‘zbekiston bank tizimi: umumiy holat va   istiqbollar
Markaziy   bank   raisi   o‘rinbosari   Abrorxo‘ja   Turdaliyev   O‘zbekiston   bank
tizimi   holati   haqida   umumiy   ma’lumot   berib,   uni   rivojlantirishning   istiqbolli
bosqichlarini   ma’lum   qildi.   Unga   ko‘ra,   dollarlashuv   darajasini   pasaytirish
maqsadida   Moliya   vazirligi   huzurida   xedj-fond   tashkil   etilmoqda,   valyuta
kreditlarini jalb qilishda esa «ehtiyotkorlik siyosati» olib boriladi. 2025 yilda bank
sektoridagi hukumat ulushini 40 foizgacha kamaytirish rejalashtirilgan.
O‘zbekiston   Markaziy   banki   raisi   o‘rinbosari   Abrorxo‘ja   Turdaliyev   26
noyabr   kuni   MDHga   a’zo   davlatlarning   II   Xalqaro   moliya-bank   forumida
mamlakat   bank   tizimi   haqidagi   taqdimotini   namoyish   qildi.   «Gazeta.uz»   undagi
asosiy fikrlarni keltirib o‘tadi.
O‘zbekiston   bank tizimida  33 ta   bank, jumladan,  12  ta   davlat  ulushiga  ega,
shuningdek, 15 ta   xususiy va   5 ta   xorijiy banklar mavjud. 1 noyabr holatiga ko‘ra,
banklar   aktivlari   39   mlrd   dollarni   (419   trln   so‘m)   tashkil   etib,   ularning   82   foizi
davlat banklariga tegishli. Banklarning majburiyatlari 33 mlrd dollarga (352,6 trln
so‘m) yetdi, shundan 40 foizini depozitlar tashkil etadi.
Реклама
"Gazeta.uz"da reklama
23 Banklarning   umumiy   kapitali   6,2   mlrd   dollar   (66   trln   so‘m)   darajasida
bo‘lib, shundan 81 foizi davlat banklari kapitaliga to‘g‘ri keladi.
«Banklarning   moliyaviy   barqarorligiga   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   joriy   yilning
o‘tgan   davrida   risk   darajasi   yuqori   bo‘lgan   aktivlarning   o‘sishi   21   foizga   —   317
trln so‘mdan 383 trln so‘mga, jami kapitalining o‘sishi 14 foizga   — 66 trln so‘mga
yetdi. Kapitalning yetarlilik koeffitsiyenti 1,2 foizga tushib, 17,2 foizni tashkil etdi,
bu   minimal talablarga javob beradi»,   — dedi Abrorxo‘ja Turdaliyev.
24 «Shu   bilan  birga,  kapital   zaxirasi   1,5  mlrd  dollarni   tashkil  etadi,  bu   esa   sof
NPL (muammoli kreditlar)ni 1,6 barobarga qoplash yoki kredit portfelining 5 foizi
miqdorida qo‘shimcha zaxiralar yaratish imkonini beradi»,   — dedi u.
1   noyabr   holatiga   banklarning   kredit   portfelidagi   qoldiq   30   mlrd   dollarga
teng   bo‘ldi.   10   oy   davomida   o‘rtacha   14   foizga   o‘sish   kuzatilgan,   jismoniy
shaxslarga berilgan kreditlar hajmi esa 22 foizga oshgan.
25 Markaziy   bank   rahbari   o‘rinbosarining   so‘zlariga   ko‘ra,   O‘zbekiston   bank
tizimining   likvidlik   ko‘rsatkichi   «yetarli   darajada   yaxshi».   Xususan,   qisqa
muddatli   likvidlik   koeffitsiyenti   (LCR)   167   foizga   yetdi,   bu   eng   kam   tartibga
solinadigan   talabdan   67   foiz   punktga   yuqoridir.   Uzoq   muddatli   likvidlik
koeffitsiyenti   (NSFR)   —   113%,   banklarning   umumiy   aktivlarida   yuqori   likvidli
aktivlarning ulushi 15% ni   tashkil qiladi.
26 Abrorxo‘ja   Turdaliyev   O‘zbekiston   banklarining   rentabelligiga   ham
to‘xtaldi. 1 noyabr holatiga bank sektorining sof foydasi 364 mln dollar darajasida
qayd etildi, bu o‘tgan yilning shu   davriga nisbatan 12 foizga ko‘p hisoblanadi.
Karantin   cheklovlarining   joriy   etilishi   va   aholi   daromadlarining   pasayishi
sharoitida   O‘zbekiston   Markaziy   bankining   asosiy   vazifasi   makroiqtisodiy
barqarorlikni   va   butun   bank   tizimining   uzluksiz   ishlashini   ta’minlashdan   iborat
bo‘ldi.
Markaziy   bank   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlariga   kreditlar   muddatini
uzaytirish   uchun   shart-sharoit   yaratdi,   kreditlar   muddatini   uzaytirish   ta’sirini
neytrallash   va   likvid   resurslarni   qisqartirish   uchun   banklarni   zarur   likvidlik   bilan
ta’minlash   maqsadida   pul-kredit   siyosatining   qisqa   va   uzoq   muddatli   vositalarini
joriy etdi.
«Natijada   kutilayotgan   ijobiy   natijalar   bilan   bir   qatorda,   muddatlarni
uzaytirish   amaliyoti   kreditlar   bo‘yicha   to‘lov   intizomining   buzilishiga   va   kredit
riskining   oshishiga,   muammoli   kreditlarning   ko‘payishiga   olib   keldi.
Bu   muammoli  kreditlar   o‘sishiga   sabab  bo‘lgan omillardan biri  bo‘lganini  aytgan
bo‘lardim»,   — dedi Abrorxo‘ja Turdaliyev.
Markaziy   bank   rahbari   o‘rinbosarining   aytishicha,   NPL   (muammoli
kreditlar) yil boshidagi 2,1 foizdan iyul oxiriga kelib 6,2 foizga oshgan.
Noyabr   oyi   boshida   muammoli   kreditlar   ulushi   5,7   foiz   yoki   1,7   mlrd
dollarni   tashkil   qildi.   Shu   bilan   birga,   yuridik   shaxslarning   NPL   ulushi   yil
boshidan buyon o‘sishda davom etmoqda.
Bugungi kunda banklarning kredit portfelining dollarlashuv darajasi 50 foiz,
majburiyatlar   57   foiz   darajasida   bo‘lib,   bu   milliy   valyuta   kursining   sezilarli
darajada   qadrsizlanishi   bilan   bank   sektorining   valyuta   riski   va   zaifligining
oshishiga olib keladi.
Dollarlashuv   darajasini   pasaytirish   maqsadida   Moliya   vazirligi   huzurida
xorijiy   valyutadagi   kreditlarni   milliy   valyutaga   konvertatsiya   qilish   bo‘yicha
maxsus   xedj-fond   tashkil   etilmoqda.   Bundan   tashqari,   yuzaga   kelishi   mumkin
27 bo‘lgan   ichki   va   tashqi   risklarni   hisobga   olgan   holda   xorijdan   so‘mdagi   uzoq
muddatli   resurslarni   jalb   etish,   shuningdek,   xorijiy   valyutadagi   resurslarni   jalb
qilishda «ehtiyotkorlik siyosati»ni yuritish ko‘zda tutilgan.
Ikki   yil   ichida   O‘zbekistonda   uchta   raqamli   bank   (TBC   Bank,   Anor   Bank,
Apelsin   Bank)   va   masofaviy   moliyaviy   xizmatlar   ko‘rsatishga   ixtisoslashgan   32
ta   fintex-kompaniyasi tashkil etildi.
Tadbirkorlar o‘z to‘lovlarining 85 foizini masofadan turib amalga oshiradilar
(2017   yildan   beri   7   barobarga   o‘sgan).   Sakkizta   bank   raqamli   identifikatsiya
mexanizmidan (Face ID) foydalanmoqda, qolganlari esa testlarni yakunlamoqda.
28 2025   yilda   O‘zbekiston   bank   tizimidagi   xususiy   sektor   ulushini   hozirgi   18
foizdan 60 foizga oshirish rejalashtirilmoqda.
«Markaziy   bank   nazorat   yukini   yengillashtirish   bo‘yicha   o‘zining   liberal
siyosatini   davom   ettirish   niyatida,   bu   tizimning   moliyaviy   barqarorligiga   putur
yetkazmagan   holda   progressiv   bank   sektorini   shakllantirishga   xizmat   qiladi»,   —
deya qayd etdi Markaziy bank rahbari o‘rinbosari.
29 2.2. O’zbekistonda banklar faoliyatining asosiy yo’nalishlari va ularni
rivojlantirish istiqbollari
Keyingi   yillarda   mamlakat   tijorat   banklari   tizimidagi   moliyaviy-iqtisodiy
ko’rsatkichlarning   bu   kabi   ijobiy   natijalarga   ega   bo’lishi   bevosita   ularning
mamlakat   iqtisodiyotining   deyarli   barcha   tarmoqlari   rivojlanishida   faol   ishtirok
etib kelayotganligining natijasidir. 
Ma'lumki, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik mamlakatimiz taraqqiyotida,
avvalambor   xalqimiz   uchun   munosib   hayot   barpo   etish,   mas'uliyatli   vazifalarni
amalga   oshirishda   hal   qiluvchi   o’rin   va   ta'sirga   ega   bo’lib   bormoqda.
Ishbilarmonlar   o’z   mehnati   ortidan   nafaqat   o’z   oilasi,   balki   jamiyat   farovonligini
ta'minlashga munosib hissa qo’shmoqda. Bugungi kunda mamlakatimizda amalga
oshirilayotgan   islohotlar   strategiyasida   kichik   va   xususiy   tadbirkorlikni   har
tomonlama   qo’llab-quvvatlash,   oilaviy   biznesni   yo’lga   qo’yish   orqali   oilalar
turmush farovonligini oshirish, ularni shinam uy-joylar bilan ta'minlashga alohida
e'tibor   berilishi   tijorat   banklari   zimmasiga   ulkan   mas'uliyat   yuklamoqda.   Tijorat
banklari   tadbirkorlik   sub'ektlari   bilan   o’zaro   manfaatli   munosabatlarni   yuqori
saviyada tashkil etish, aholini tadbirkorlik faoliyatini moliyaviy qo’llab-quvvatlash
orqali keng jalb qilishga alohida e'tibor berib kelmoqda. Buning yaqqol tasdig’ini
tijorat   banklari   tomonidan   2022   yilning   1   yanvar   holatiga   kredit   qo’yilmalari
miqdori 211,6 trln. so’mni tashkil etganidan ko’rishimiz mumkin 
Shu o’rinda aytib o’tish joizki, 2022 yilda erishilgan bu kabi ijobiy natijalar
2021 yilda qo’lga kiritilgan natijalarning mantiqiy davomidir. Bu esa o’z navbatida
mamlakatimizda kichik va xususiy  tadbirkorlik sub'ektlarining rivojlanishiga ham
muhim ta'sir ko’rsatmoqda.
Iqtisodiyotimizni modernizatsiyalash, texnik va texnologik yangilash, uning
raqobatdoshligini keskin oshirish, eksport salohiyatini yuksaltirish, innovatsion va
energiyani   tejaydigan   texnologiyalarga   asoslangan   yangi   ishlab   chiqarishlarni
tashkil   etish,   jahon   bozorida   talab   mavjud   bo’lgan   yangi   turdagi   tovarlar   ishlab
chiqarishni   o’zlashtirish   va   shu   orqali   mamlakatimizning   moliyaviy-iqtisodiy
30 barqarorligini   ta'minlashda   bank   tizimi   tomonidan   olib   borilayotgan   investitsion
siyosat o’z samarasini bermoqda. 
Tijorat   banklari   tomonidan   2021   yil   davomida   ajratilgan   investitsion
kreditlar to’g’risida ma’lumot.
Xususan,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik
yangilash,   zamonaviy   texnologiya   asosida   raqobatbardosh   mahsulot   ishlab
chiqarishni   tashkil   etish   maqsadlariga   tijorat   banklari   tomonidan   2021   yilda   38,8
trln.   so’m   yoki   2020   yilga   nisbatan   2,4   barobarga   ko’p   investitsion   kreditlar
ajratildi .
Bunda   banklarning   investitsiyaviy   faoliyati   ustuvor   ravishda   tarmoqlarni
rivojlantirish, mahalliylashtirish va hududlarni rivojlantirish Dasturlariga kiritilgan
loyihalarni o’z vaqtida va to’liq moliyalashtirishni ta'minlashga qaratildi.
Bu   ham   o’z   navbatida   tijorat   banklarining   kichik   va   xususiy   tadbirkorlik
sub'ektlarini   rivojlantirishga   ko’maklashishga   qaratilgan   muhim   iqtisodiy   va
moliyavi   y   strategiyalarining   samarali   tatbiq   etilayotganligidan   dalolat   beradi.
Biroq, eksport va importda, xususan eksport yo’nalishida xususiy sektorning ulushi
kichik   raqamlarni   ko’rsatib   turibdi.   Aynan   ana   shu   masalada,   ya'ni   kichik   va
xususiy   tadbirkorlik   sub'ektlarining   tashqi   iqtisodiy   faoliyatiga   bank   xizmatlari
ko’rsatish borasida tijorat banklari ma'lum darajada oqsoqlanib borayotgan bo’lib,
ularning   bu   boradagi   faoliyatini   takomillashtirishga   davlat   tomonidan   muhim
darajada e'tibor qaratilmoqda. 
Mamlakatimizda banklar faoliyatining asosiy yo’nalishlarini rivojlantirishda
asosan   quyidagi   muammolarni   hal   qilishga   e’tibor   berish   maqsadga   muvofiq.
Chunki ushbu holatlar bank tizimining rivojlanish istiqbollarini belgilab beradi. 
I.   Banklar.   Hozirgi   kunda   O’zbekistonda   faoliyat   ko’rsatayotgan   banklar
soni 30 tani tashkil etadi hamda ulardan 13 tasi davlat kapitali ishtirokidagi, 17 tasi
davlat   kapitali   qatnashmagan   banklar   hisoblanadi.   O’zbekiston   Banklar
Assosatsiyasining   rasmiy   saytida   (uba.uz)   Ahbor   Reyting   tomonidan   tuzilgan
reytingda   faqatgina   22   ta   bank   reyting   ma’lumotlari   keltirilgan   hamda   ular   uzB
reytingidan uzA+ reyting natijasigacha baholangan. Bunda 2 ta uzB, 1 ta uzB+, 1
31 ta   uzB++,   8   ta   uzA,   10   ta   uzA+   baholar   qayd   etilgan.   Ro’yhatga   kiritilmagan
banklar   (Milliy   bank,   O’zAgroEksport   bank,   Madad   Invest   bank,   Davr   bank,
Hamkorbank,   Saderat   bank)   faoliyati   haqida   hech   qanday   ma’lumotlar
keltirilmagan. Banklarga nisbatan ishonchni  oshirish uchun barcha banklar uchun
reyting natijalarini hamda qaysi nisbatlarga ko’ra reyting tuzilishi haqida ma’lumot
(bunday   ma’lumotni   assosatsiya   saytidan   topa   olmadim)   berib   borilsa,   maqsadga
muvofiq bo’lmasmidi? 
II.   Banklarning   veb   saytlari.   Faoliyat   yuritayotgan   30   ta   bankning   har   biri
o’z   rasmiy   veb   saytiga   ega.   Saytlarda   asosan   3   tilda   ma’lumotlar   berib   boriladi,
ammo aholining asosiy qismi  o’zbek tilida so’zlashuvchi  davlatda faoliyatini olib
borayotgan   ko’p   banklar   saytlarida   o’zbek   tilidagi   kontentga   e’tibor   ikkinchi
o’rinda qolib ketmoqda. Axborot asri deb atayotganimiz XXI asrda har kim bank
haqidagi ma’lumotlarni bemalol internet orqali olish imkoniyatini yaratish mijozlar
va investorlar uchun qulaylik yaratadi. Saytlarda berilgan ma’lumotlarni o’rganish
davomida ma’lum bo’ldiki, 80% saytlarda “Bank Nizomi” joylashtirilgan, nizomda
bank kapitali, aksiyalar soni va aksiyadorlar haqida ma’lumot berilgan. Saytlardagi
aksiyadorlarga   degan   bo’limda   esa   qiziq   bir   holatga   duch   keldik.   Ba’zi   saytlarni
hisobga   olmaganda   90%   saytlarda   yaqin   yillarda   aksiyaga   to’langan   divedent
haqida   ma’lumotlar   mavjud   emas.   Ochiq   va   aniq   ma’lumotlarni   saytga
joylashtirish,   bo’lajak   investorlar   uchun   sarmoya   kiritishga   turtki   bo’lishi   hamda
bank  kapitalini   oshishiga   olib   kelishi   mumkin   edi   deb   hisoblayman.   Ishonasizmi,
yo’qmi, saytlarda “Ochiq ma’lumotlar” bo’limi bor, ammo bu yerdagi ahvol ham
qoniqarli   darajada   emas.   Hukumatning   “Ochiq   ma’lumotlar”   portalidagi
(data.gov.uz) holat esa, banklar oshkoralikdan qo’rqadi degan taassurot uyg’otadi.
Bu   borada   O’zR   Markaziy   banki   ham   qolgan   banklarga   ibrat   bo’la   olmaydi.
Demak, “Baliq boshidan” degani ayni haqiqat deb qo’ya qolamiz. 
III.   Omonotlar.   Banklar   tomonidan   taqdim   etilayotgan   omonat   turlari
o’rganilganda,   omonotlardan   o’rtacha   daromad   miqdori   yillik   10-17%ni   tashkil
etmoqda. Ravnaq bank va Invest Finance Bank (Infinbank)da esa 20%gacha taklif
etishmoqda. Kelajak avlodni o’ylab qilinayotgan ishlarni ham unutishmagan, yosh
32 avlod   uchun   14-16   yoshga   kirguncha   maxsus   omonat   turlari   yillik   12-14%lik
daromad   bilan   taklif   etilmoqa.   Ammo   ipoteka   kreditlari   uchun   kiritilgan   badal
pullariga   hisoblanadigan   daromadlarni   (ba’zi   banklarni   hisobga   olmasa,   asosiy
qismi yillik 5% daromad taklif etmoqda) ko’rib, jimgina yoqangizni tishlab qo’ya
qoling.   Omonatlarning   asosiy   qismi   qisqa   muddatli   ya’ni   1   oydan   12   oygacha
bo’lgan muddatli omonatlar hisoblanadi. Banklar tomonidan ayrim omonat turlari
uchun   mablag’   qabul   qilishda   naqd   va   plastik   shaklida   cheklovlar   mavjud.   Uzoq
muddatli   omonatlar   (jamg’arma)   uchun   esa   yillik   daromad   stavkasi   odatda
0.01%ni   tashkil   etmoqda.   Bunday   antiqa   takliflar   tufayli   xalq   o’z   mablag’ini
banklarga omonatga qo’yadi deb o’ylay olasizmi? 
IV.   Kreditlar.   Banklar   tomonidan   asosan   4   turdagi   kredit   xizmatlari
ko’rsatilmoqda.   Jismoniy   shaxslar   uchun   1.   Iste’mol   krediti   2.   Ipoteka   krediti   3.
Avtokredit  4. Ta’lim  krediti. Iste’mol  kreditlari uchun yillik ustamalar  20-24%ni,
beriladigan   kredit   summasi   eng   kam   ish   haqining   (EKIH)   100   barobarigacha
bo’lgan miqdorni tashkil etmoqda. Ta’limni rag’batlantirish uchun ta’lim kreditlari
taklif etayotgan banklar, kredit muddatini bakalavr uchun 5-10 yil, magistr uchun
esa   3-5   yil   chegarasida,   kredit   ustamasini   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki   qayta   moliyalash   stavkasi   miqdorida   (hozirgi   vaqtda   16%)   belgilashgan.
Ipoteka   kreditlari   10   yildan   15-yilgacha   bo’lgan   muddatda   berilmoqda.   Kredit
sohasida   o’zbek   banklari   uchun   yangilik   bo’lgan   avtokreditlar   ham   banklar
tomonidan yo’lga qo’yilgan. Ayrim banklar sotib olinayotgan avtomobilning o’zini
garov   sifatida   olsa,   ayrim   banklar   esa   qo’shimcha   garov   manbalarini   ham
so’rashmoqda. Avtokreditlar uchun boshlang’ich badal miqdori o’rtacha 25-40%ni,
yillik   ustama   esa   20%dan   28%gacha   tashkil   etmoqda.   Hukumat   tomonidan
aholining   kam   ta’minlangan   qatlamining   iqtisodiy   ahvolini   yaxshilashga
qaratilgan,   xalq   tilida   “imtiyozli   kredit”   deb   atalayotgan,   miqdori   EKIHning   100
barobarigacha   hamda   yillik   ustamasi   8%ni   tashkil   etadigan   kredit   borasida   olib
borilgan   surishtiruvlar   shuni   ko’rsatdiki,   Mikrokreditbank   xodimining   aytishicha
“Bu kredit hozirgi vaqtda test rejimida amalga oshirilmoqda va har bir mahalladan
2 kishi olishi mumkin. Kafil bo’lganda kredit miqdori EKIHning 50 barobarigacha,
33 garov   ta’minoti   taqdim   etilsa,   9200000   so’mgacha   berilmoqda.   Ayni   damda
EKIHning   100   barobarigacha   bo’lgan   yillik   7%   ustamali   kredit   taqdim
etilmayabdi”.   Bank   xodimi   nima   sababdan   EKIHning   100   barobarigacha   bo’lgan
miqdordagi kredit berilmayotganligi sababini ochiqlamadi. 
V. Xizmat ko’rsatish. Banklarning xizmat ko’rsatish tartibiga alohida e’tibor
berib o’tsak. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining yaqinda qabul qilingan
qaroriga asosan, hozirgi kunda banklarga kirishda shaxsini tasdiqlovchi hujjatlarni
talab   etish   hollariga   chek   qo’yildi.   Bir   necha   marotaba   banklarda   plastik   kartalar
orqali   to’lov   qilganimda   pasportim   nusxasini   hamda   plastik   egasi   kimligini   ham
so’rashmadi. Bu o’z navbatida bank mijozlari uchun qulaylik hisoblanadi. Xorijiy
valyutalarni   almashtirish   shahobchasi   ish   kunlarining   va   ish   vaqtining
ko’paytirilishi   ham   bank   muassasalari   faoliyatiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatmoqda.
Banklar   tomonidan   o’z   mobil   ilovasining   ishlab   chiqarilishi   va   turli   to’lovlarni
amalga   oshirish   imkoniyatining   berilishi   banklarning   yutuqlari   deb   bemalol
aytishimiz   mumkin.   To’lov  borasida   plastik   va   naqd   shakl   uchun  ba’zi   holatlarni
e’tiborga   olmaganda,   tavofutlar,   cheklovlar   kuzatilmayabdi.   Ammo   ayrim
banklarda   to’lov   topshiroqnomalarini   bajarish   hamda   to’lovchiga   to’lov
qaydnomasi   berishda   hali   hanuz   kamchiliklar   uchrab   turibdi.   Shaxsan   guvohi
bo’lganim, Mikrokreditbank, Agrobanklarning ayrim hududiy filiallari  tomonidan
to’lov   qaydnomalari   1   ish   kunidan   keyin   berilmoqda.   Natijada   mijoz   yana
qimmatli   vaqtini   yo’qotib,   to’lov   qaydnomasini   olish   uchun   borishga   majbur
bo’lmoqda.   Ushbu   holat,   Xalq   banki,   Ipak   Yo’li   banklarida   yaxshi   yo’lga
qo’yilgan,   to’lov   amalga   oshirilgan   zahoti,   to’lov   qaydnomasi   mijozga   taqdim
etiladi.   Yana   bir   og’riqli   tomoni,   mijoz   to’lov   topshiroqnomasi   uchun   maxsus
blankani ko’p hollarda qo’shimcha mablag’ evaziga sotib olmoqda, xolbuki, bank
o’z   mijozlarini   tekinga   to’lov   topshiroqnomalari   bilan   ta’minlasa,   mijoz   uchun
qo’shimcha   qulaylik   yaratgan   bo’lmaydimi?   Xorijiy   davlatlardan   xalqaro   pul
o’tkazish   xizmatlari   orqali   yurtimizga   jo’natilgan   mablag’larni   olishda   bank
xodimlari tomonidan “ustama haqlar” o’rnatilish holatlari ham bank xizmatlaridan
foydalanishga teskari ta’sir ko’rsatmoqda. 
34 Bugungi kunda O’zbekiston bank tizimi yuqori konsentratsiyasi bilan ajralib
turadi: barcha bank aktivlarining 86% hali davlatga, 70% esa 5 ta davlat  banklari
(Milliy   bank,   Asaka   bank,   Sanoat   qurilish   bank,   Ipoteka   bank   va   Agro   bank)   ga
qarashli.   Shuningdek,   kreditlarga   nisbatan   davlat   ulushi   bo’lgan   bank
omonatlarining   ulushi   31,5   foizni   tashkil   etishi   qayd   etildi.   Taqqoslash   uchun,
xususiy banklarda bu ko’rsatkich 100% ga teng. 
Markaziy   Bank   va   Moliya   vazirligi   Jahon   banki   bilan   birgalikda   bank
sektorini rivojlantirishning uzoq muddatli strategiyasini ishlab chiqmoqda. Bundan
tashqari,   Moliya   vazirligi   huzurida   tijorat   banklarini   davlat   ishtirokida   isloh
qilishni   muvofiqlashtirish   boshqarmasi   tashkil   etildi.   O’zbekistondagi   ko’plab
tijorat banklari 2022 yilda transformatsiya jarayonidan o’tishlari tavsiya etiladi.
35 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish   sharoitida   bank
tizimini   takomillashtirish   banklarning   iqtisodiyotdagi   roli   nafaqat   banklarning
o’ziga, balki milliy iqtisodiyotning rivoji va raqobatbardoshligiga bevosita bog’liq.
O’z   navbatida,   iqtisodiyotning   rivojlanishi   va   raqobatbardoshligi   mamlakatda
barqaror   va   samarali   bank   tizimining   tashkil   etilganligi   bilan   bevosita   bog’liqdir.
Bir   so’z   bilan   aytganda,   banklar   va   milliy   iqtisodiyot   bir   –   biridan   ayri   holda
rivojlanishining imkoniyati mavjud emas. Ular biri – birini to’ldirgan holda, bir –
biriga   o’zaro   hamoxang   tarzda   rivojlanib   va   takomillashib   boradigan   iqtisodiy   –
moliyaviy sub’ektlar hisoblanadi. 
Aynan   yuqoridagilardan   kelib   chiqib   O’zbekiston   bank   tizimini
takomillashtrish   jarayonlarini   jadallashtirish   uchun   quyidagilarni   amalga   oshirish
maqsadga muvofiq.
-   tijorat   banklarida   mijozlarga   sifatli   xizmatlar   ko’rsatish   maqsadida
zamonaviy va ilg’or axborot texnologiyalaridan yuqori darajada foydalanish zarur;
-   mamlakatimiz   banklarining   moliya   bozridagi   faoliyat   ko'lamini   oshirish,
ularga ushbu bozorda ishtirok etishlarini rag’batlantiruvchi imtiyozlar joriy qilish;
- tijorat banklarining xizmatlari sifatini oshirish birinchi navbatda mijozlarga
xizmat ko’rsatadigan bank xodimlarining muomala madaniyatiga nihoyat darajada
bog’liq   bo’lib,   bugungi   kunda   tijorat   banklari   xodimlarining   bu   boradagi
malakasini oshirish muhim ahamiyat kasb etadi;
-   tijorat   banklari   moliyaviy   barqarorligini   oshirish   va   bu   orqali
ko’rsatilayotgan bank xizmatlari ko’lamini kengaytirish lozim;
-   mamlakatimizning   chekka   hududlarida   aholiga   ko’rsatilayotgan   bank
xizmatlari   sifatini   oshirish   orqali   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchni   yanada
mustahkamlash;
-   kredit   kartalar   faoliyatini   yo’lga   qo’yish   va   takomillashtirish.   Jumdladan,
overdraft kreditlash tizimini rivojlantirish;
36 -   qisqa   muddatli   mikroqarzlarni   yo’lga   qo’yish.   Hech   qanday   hujjat,   kafil,
garov   talab   etmasdan,   EKIHning   10   barobarigacha   bo’lgan   miqdorda
mikroqarzlarni bir necha soniya ichida berish onlayn tizimi yaratish;
- bank aksiyalarining onlayn ommaviy sotuvini yo’lga qo’yish;
- aholi mablag’larini sarmoyaga yo’naltirish tizimini ishlab chiqish;
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   mustaqillikning   ilk   davrlaridayoq
mamlakatimizda   mustahkam   bank   infratuzilmasi   shakllandi.   Tobora   taraqqiy   etib
borayotgan   bank   tizimi   mamlakatimizni   har   tomonlama   taraqqiy   ettirishda,   xalq
farovonligini   oshirish   maqsadida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarni
muvaffaqiyatli davom ettirishda o’zining salmoqli hissasini qo’shib boraveradi. 
37 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2021 y.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi  to’g’risida”gi PF-4947-sonli
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3.   O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy
banki to’g’risida (yangi tahriri)”gi Qonuni. 2019 yil 11 noyabr. 
4.   O’zbekiston   Respublikasining   “Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida”gi
Qonuni. 2019 yil 5 noyabr.
5.   O’zbekiston   Respublikasining   “Bank   siri   to’g’risida”gi   qonuni.   2003   yil
30 avgust. 
6. O’zbekiston Respublikasining “Xususiy bank va moliya institutlari hamda
ular faoliyatining kafolatlari to’g’risida”gi qonuni. 2012 yil 17 dekabr.
7. O’zbekiston Respublikasining “Tijorat siri to’g’risida”gi qonuni 2014 yil
11 sentyabr.
8.   O’zbekiston   Respublikasining   “Elektron   to’lovlar   to’g’risida   (yangi
tahriri)”gi Qonuni. 2005 yil 16 dekabr.
9. Abdullaeva SH.Z. Pul, kredit va banklar. Darslik. - T.: "Moliya", 2004 yil.
10. Abdullaeva SH.Z. Bank ishi. Darslik. - T.: TMI, 2003. 
11.   Abdullaeva   SH.Z.   Xalkaro   valyuta   va   kredit   munosabatlari   -   T.:   TMI,
2006 yil. 
12.   Y.   Abdullaev,   T.Qoraliev   va   b.   Bank   ishi.   O’quv   qo’llanma.   -T.:
"Iqtisod- Moliya", 2010 yil.
13. Mullajonov F. O’zbekiston Respublikasi bank tizimi. - T.: 2010
14. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining Statistik byulleteni, 2022
yil, Toshkent.
15.   Shodmonov   Sh.Sh.,   G’ofurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik;
O’zbekiston   Respublikasi   oliy   va   o’rta   maxsus   ta'lim   vazirligi.   –   T.:   IQTISOD-
MOLIYA, 2010.
38 16.   www.cbu.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   rasmiy
veb-sayti; 
17. www.minfin.uz - O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining rasmiy
veb-sayti.
18. www.bankir.uz - norasmiy veb-sayt.
19.   www.lex.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   Milliy   qonunchilik   tizimining
veb-sayti.
20. www.bis.org – Xalqaro Bazel Qo’mitasining rasmiy veb-sayti.
21. www. wikipedia.org – Global internet tarmog’i ensiklopediyasi.
22. www.adb.org – Osiyo Taraqqiyot Bankining rasmiy veb-sayti. 
23. www.imf.org – Xalqaro Valyuta Fondining rasmiy veb-sayti.
24. www.worldbank.org – Jahon banki.
39

Bank tizimi rivojlanishi

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha