Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 595.6KB
Покупки 2
Дата загрузки 10 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bank tizimining iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni

Купить
  OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI  
OLIY TA’LIM , FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI   TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI  
SIRTQI FAKULTET  
 
 
“ _______________________________________________ ______ ___
”   KAFEDRASI  
“ _____________________ ___________________ ______ ________ ________
”  fanidan  
                     
KURS ISHI  
МАVZU:  
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________  
Bajardi:  ____________ ______ _____________  
Qabul qildi:  __________ ______ ____________  
 
 
 
   RO‘YX ATGA OLINDI  
“ ____
”   _______20 2 3   y.  
№ _________  
Imzo _________     Kurs ishi himoya ga tavsiya      
qilingan sana  
“ ____” _______20 2 3   y.  
Ilmiy rahbar  __ ________  
Imzo _______________  
Kurs ishi himoya qilingan 
sana  
«____» _______202 3   y .  
 
Baho   
« _____
»   ________ _    
___________  
( imzo )  
_ _ _________  
( imzo )  
___________  
( imzo )   Komissiya a’zolari :  
__________________  
 
_________________ _  
 
_________________  
   
Bank tizimining iqtisodiy taraqqiyotdagi
o’rni 
Reja: 
Kirish 
1. Banklarning kelib chiqishi va uning mohiyati 
2. Markaziy bankni faoliyatining asoslari, maqsad va vazifalari 
3. Bank faoliyatini tashkil qilishning iqtisodiy va huquqiy asoslari   
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
   
2   Kirish 
Mavzuning dolzarbligi:  Iqtisodiyotida yuz berayotgan tangliklar, nomunosibiklar
bir   uchi   bank   tizimi   holati   va   tijorat   banklarning   foaliyatiga   borib   takaladi.
Ayniqsa,   o’tish   davrini   boshdan   kechirayotgan   davlatlarda   yuz   bergan   va   yuz
berayotgan inqirozlarning  bosh  omillari   bo’lib,  banklarning  sinishi  va  bankrotligi
sanaladi. Rossiyada 2019 yil va 2021 yilda sodir bo’lgan krizislarning tahlili shuni
ko’rsatadiki,   aholining   banklarga   inshonchini   yo’qolishi,   siyosiy   omillar   va
moliyaviy   piramidalarning   tushkunligi   holatlari   banklarning   to’lovga   qobiliyatini
yo’qqa   chiqaradi.   Shunday   ekan,   tijorat   banklarning   likvidligi   va   to’lovga
qobiliyatini   tahlil   etish   davomida   bunga   ta’sir   etuvchi   omillarni   aniqlash   lozim.
Chunki   likvidlik   va   to’lovga   qobiliyatlilik   murakkab   iqtisodiy   kategoriyalar
sanaladi, bir qarashda, yuzaki baholaganda tahlil samarasi past bo’lish mumkin.    
Kurs ishining maqsadi va vazifalari:   Banklar faoliyatiga ta’sir qiluvchi
omillar turlicha tasniflanadi. Odatda, esa ularni ichki va tashqi omillarga ajratilib
o’rganiladi.   Tijorat   banklarning   likviddiligi   va   to’lovga   qobiliyatliligini
belgilaydigan ichki omillar qatoriga quyidagilar kiradi.    
- bankning mustahkam kapital bazasi  
- aktivlar sifati  
- depozitlar sifati  
- tashqi manbalarga qarashlik darajasi  
- aktivlar va passivlarning muddatlari bo’yicha munosibligi  
- malakali menejment  
- bankning imidji  
Kurs ishining obekti:  Bankning mustahkam kapital bazasi o’z 
kapitalining   mutlaq   qiymatini   ifoda   etib,   aktivlar   bo’yicha   risklarning   himoya
manbasi hamda omonatchilar va depozitchilar mablag’larini kafolati hamdir. 
Bankning   o’z   kapitali   ustav   fondi   va   boshqa   maqsadli   fondlardan   iborat   bo’lib,
moliyaviy   bar   qarorlik   uchun   ham   asosdir.   Shunday   qilib,   bankning   o’z   kapitali
qancha   katta   bo’lsa,   likvidliligi   ham   shuncha   yuqori   bo’ladi.   Shuningdek,   to’lovga
layoqatlilik ham o’z kapitali hisoblanadi.    
Aktivlar   sifati   asosan   to’rt   xil   mezon   asosida   aniqlanadi:   likvidlilik,   risk
darajasi,   daromadlilik   va   diversifikatsiya   bo’yicha.   Aktivlarning   likvidligi   shu
3   aktivlarning pul shakliga o’tish layoqatidir. Likvidlik xizmatidan aktivlar bir necha
guruxlarga   ajraladi.   Birinchi   guruhga   yuqori   likvidli   aktivlar   -   kassa   va   vakillik
hisobvaragidagi   mablag’lar   hamda   davlatning   qimmatli   qogozlarni   kiritish
mumkin. Ikkinchi guruxga qisqa muddatli ssudalar, banklararo kreditlar, faktoring
operatsiyalari   va   aktsionerlik   jamiyatlarning   tijoriy   qimmatli   qog’ozlari   tashkil
etadi.   Ular   shakliga   o’tishning   muddatli   xarakteriga   ega.   Uzoq   muddatli
investitsiyalar,   qo’yilmalar   va   lizing   operatsiyalari   uchinchi   guruhx   likvid
aktivlarni   tashkil   etadi.   Nixoyat,   to’rtinchi   guruh   likvid   aktivlar   muddati
uzaytirilgan   ssudalar,   bino   va   inshootlardan   iborat.   Risk   darajasi   bo’yicha   ham
aktivlar to’rt guruhga ajratiladi va mos holda 0,20, 50, 100% lik risk darajasiga ega
aktivlardan iborat.    
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   risk   darajasi   qanchalik   yu   qori   bo’lsa,   likvidlik
shunchalik   past   bo’ladi.   Aktivlarning   daromadliligi   aktivlarning   ishchanligi   va
samaradorligini namoyon etadi. Daromadlik bo’yicha aktivlar daromad keltiruvchi
va   daromad   keltirmaydigan   aktivlarga   bo’linadi.   Daromadlar   qanchalik   ko’p
bo’lsa,   bankda   kapital   bazani   mustahkamlash   imkoniyati   paydo   bo’ladi.   Lekin
ko’r-ko’rona daromadlilikka  intilishi  aktivlarning yo’qotilishiga  va  likvidlilikning
pasayishga   olib   keladi.   Aktivlar   sifatini   ko’rsatadigan   mezonlardan   yana   biri
ularning diversifikatsiyasidir.    
 
1.    Banklarning kelib chiqishi va uning mohiyati    
Bank deb pul mablag’larini yig’uvchi, saqlab beruvchi, kredit-hisob va boshqa
har xil vositachilik operatsiyalarini bajaruvchi muassasalarga aytiladi.    
Banklar   paydo   bo’lishining   asosi   bo’lib   tovar-pul   munosabatlarining
rivojlanishi   hisoblanadi.   Tovar-pul   munosabatlarining   bo’lishi   va   ularning
rivojlanib borishi barcha ijtimoiy-iqtisodiy tuzumlarda banklarning ham bo’lishini
taqozo qiladi.    
Banklar   o’rta   asrlarda   puldorlar   tomonidan   pulni   qabul   qilish   va   boshqa
davlat,   shahar   puliga   almashtirib   berish   asosida   kelib   chiqqan.   Keyinchalik
puldorlar o’z bo’sh turgan mablag’laridan foyda olish maqsadida ularni vaqtincha
foydalanishga   mablag’   zarur   bo’lgan   sub’ektlarga   ssudalar   berishgan.   Bu   hol   pul
almashtiruvchi puldorlarning bankirlarga aylanishiga olib kelgan.    
4   Bank so’zi italyancha «banca» so’zidan olingan bo’lib «stol», aniqrog’i 
«pullik stol» degan ma’noni anglatadi. O’rta asrlarda italiyalik puldorlar 
hamyonlaridagi, idishlardagi monetalarni stol ustiga qo’yib hisob-kitob qilganlar.    
XII   asrlarda   Genuyada   pul   almashtiruvchilarni   «bancherii»   deb   atashgan.
Agar   puldorlardan   birortasi   ishonchni   oqlamasa   va   o’z   ishiga   ma’suliyatsizlik
qilsa, u o’tirgan stolni sindirib tashlashgan va uni «Banco rotto», yani bankrot deb
atashgan.  
Ya’ni, bizga ma’lum bo’lgan «bankrot» so’zi ham italyancha«banca» so’zidan
olingan.    
Banklar   paydo   bo’lishining   boshlang’ich   nuqtasi   bo’lib   XVI   asrda
Florentsiya   va   Venetsiyada   tashkil   qilingan   kichik   jirobanklar   hisoblanadi.
Keyinchalik shunday banklar Amsterdamda (1605 y.), Gamburgdagi (1618 y.), 
Milanda,   Nyurnbergda,   Genuyada   vujudga   kelgan.   Bu   banklar   asosan   o’z
mijozlarisavdogarlarga xizmat qilgan, ular o’rtasida naqd pulsiz hisob-kitoblarni olib
borgan. 
Bu banklar o’z mijozlarini monetalar tarkibi buzulishi tufayli zarar ko’rishdan himoya
qilgan. Ular hisoblarni ma’lum summadagi qimmatbaho metallni 
ifodalovchi maxsus pul birligida    
olib borishgan o’zlarining bo’sh pul mablag’larini jirobanklar davlatga, 
shaharlarga, chet el savdogarlariga ssudaga berishgan    
Angliya   bank   tizimi   (XVI   asr)   yuzaga   kelgan   va   rivojlangan   birinchi   davlat
hisoblanadi. Angliya bankirlari oltin (oltinni saqlab berish) bilan    
Tarixda   birinchi   yuzaga   kelgan   bank   Angliya   banki   hisoblanib,   u   1694
yilda   aktsioner   bank   sifatida   tashkil   bo’lgan.   Bu   bank   aktsioner-emission   bank
bo’lib, unga davlat tomonidan banknotlar chiqarishga ruxsat berilgan. Keyinchalik
sanoat   rivojlanish   natijasida   banklar   boshqa   mamlakatlarda   ham   tashkil   qilinib
borgan. 
Banklarning   kelib   chiqishi   va   rivojlanish   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   harajatlar
va   talablarning   oshishi,   savdo   kapitali   aylanishining   tezlashuvi   bilan   bog’liq
bo’lgan.   Natural   xo’jalik   munosabatlarining   tugashi,   savdo-sotiq
munosabatlarining   rivojlanishi   pullik   hisob-kitoblar   olib   borishga,   kreditning
5   rivojlanishiga yo’l ochdi.   Ishlab chiqarishni rivojlantirish yollanma mehnatni jalb
qilishga olib kelgan.  
Yollanma   mehnat   uchun   xaqning   pul   shaklida   to’lanishi,   doimiy   pul
aylanishini yuzaga keltirdi. Pul aylanishini esa bank tomonidan boshqarish zarur edi. 
Shunday   qilib,   banklar   mablag’larni   yig’ish   va   taqsimlash   orqali   ssuda   kapitali
harakatini   boshqara   boshladi.   Ssuda   kapitalistidan   farqli   o’laroq   bankir   tadbirkor
sifatida o’z ish faoliyatini olib borgan.    
Agar   sanoat   sohasidagi   puldor   o’z   kapitalini   sanoatga,   savdogar   o’z
mablag’ini   savdoga   qo’ysa,   bankir   o’z   kapitalini   bank   ishiga   qo’yadi.   Ssuda
kapitalisti   asosan   o’z   bo’sh   kapitalini   qarzga   bersa,   bankirlar   asosan   chetdan   jalb
qilingan   mablag’larga   tayanadi.   Ssudaga   mablag’   beruvchi   puldorning   daromadi
ssuda   foizi   bo’lsa,   bankirning   daromadi   bank   foydasi   hisoblanadi.   Banklar
korxona, tashkilot, davlat muassasalari, aholi bo’sh pullarini jalb qilish orqali katta
hajmdagi   kapitalni   o’z   qo’llarida   jamlaydilar   va   daromad   keltiruvchi   kapital
harakatini   boshqarib   boradilar.   Banklarning   yiriklashuvi   va   ular   faoliyatining
takomillashuvi   ularning   maxsus   korxonalar   -   kredit   muassasalariga   aylanishiga
olib keladi.    
Shunday   qilib,   bank   faoliyati   xalq   xo’jaligi   mavjud   bo’lgan   bo’sh
mablag’larni jalb qilish va ssuda kapitalini taqsimlashni o’z ichiga oladi. Bank o’z
faoliyati   davomida  ma’lum   daromadga  ega  bo’ladi.  Bu  daromad bank  jalb qilgan
resurslarga   yo’llaydigan   foiz   bilan   joylashtirgan   resurslari   bo’yicha   oladigan   foiz
o’rtasidagi farqdan iborat bo’ladi.   
2.   Markaziy bankni faoliyatining asoslari, maqsad va vazifalari 
Bozor   iqtisodi   sharoitida   Markaziy   bankning   asosiy   maqsadi   -   pul-kredit
tizimi va valyuta barqarorligini ta’minlash asosida - iqtisodiy o’sishga erishishdan
iborat.    
Hozirgi O’zbekiston Respublikasi  banki 2015 yil 21 dekabrda qabul qilingan
«O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki to’g’risida»gi qonun asosida faoliyat 
ko’rsatmoqda.    
Markaziy   bank   huquqiy   shaxs   sifatida   davlat   mulkiga   asoslangan   bo’lib,
iqtisodiy   jihatdan   mustaqil   muassasa   sifatida   xarajatlarni   o’z   daromadlari
hisobidan qoplashi kerak.    
6   O’zbekistonda   zamonaviy   bank   tizimi   2-bosqichli   usulda   tashkil   etilgan:
Markaziy   bank   va   tijorat   banklari.   Markaziy   bank   keng   tarmoqli   tijorat   banklari
o’rtasidagi sog’lom raqobat ko’rashidagi nazoratchi vazifasini bajaradi.    
Respublika   Markaziy   banki   o’z   miqyosi   va   faoliyat   doirasiga   ko’ra
respublikamizdagi eng yirik bank hisoblanadi. Markaziy bankning asosiy maqsadi
milliy valyutaning barqarorligini ta’minlashdan iborat va monetar siyosatni hamda
valyutani   tartibga   solish   sohasidagi   siyosatni   shakillantirishdan   iborat.   Markaziy
bankning asosiy funktsiyalari quyidagilardan iborat:    
1. Iqtisodiyotni   pul-kredit   richagi   yordamida   boshqarish.    
2. Hisob-kitob   va   pul   o’tkazish   operatsiyalarini   bajarishni   yo’lga   qo’yish.    
3. Tijorat   banklari   faoliyatini   boshqarish   va   nazorat   qilish.    
4. Boshqa   kredit   muassasalari   kassa   zaxiralarini   saqlash.    
5. Rasmiy   oltin   -   valyuta   zaxiralarini   saqlash.    
6. Hukumat   uchun   hisob-kitob   va   kredit   operatsiyalarini   bajarish.    
7. Tijorat   banklariga   kredit   berish.    
8. Pul   emisiyasi.    
Markaziy bank - o’z sarf-xarajatlarini o’zining daromadlari hisobidan amalga 
oshiruvchi iqtisodiy jihatdan mustaqil muassasadir.  Markaziy bankning molmulki 
uning pul va boshqa moddiy boyliklaridan iborat bo’lib, ularning qiymati Markaziy  
bank balnsida aks ettiriladi. O’zbekiston Markaziy banki yuqoridagi 
vazifalariga qo’shimcha ravishda qo’yidagi vazifalarni ham bajaradi:    
Monetar   siyosatni   va   valyutani   tartibga   solish   sohasidagi   siyosatni
shakllantirish,   samarali   hisob-kitob   tizimini   tashkil   etish   va   ta’minlash,   banklar
faoliyatini tartibga solish va nazorat qilish, oltin va valyuta zaxiralarini saqlash va
boshqarish   davlat   byudjetining   kassa   ijrosini   Moliya   vazirligi   bilan   birgalikda
tashkil etishdan iborat. (1-jadval)  
Bank tizimi faoliyatining asosiy ko’rsatkichlari to’g’risida 1
 
MA’LUMOT  mlrd. so’m
Ko’rsatkichlar 
nomi  01.01.2021 y.  01.06.2022 y.  Nominal 
o’sishi, 
foizda   Haqiqiy o’sishi, 
(devalvatsiyani
hisobga 
olmagan holda)
1  https://cbu.uz/uz/statistics/bankstats/276591/ 
7   foizda 
jami  shundan, 
xorijiy 
valyutada  ulushi, 
foizda  jami  shundan, 
xorijiy 
valyutada  ulushi, 
foizda     
 Bank 
aktivlari, jami  272 727  129 077  47,3%  309 727  151 859  49,0%  13,6%  10,1% 
 Kredit 
qo’yilmalari, 
jami    211 581  100 947  47,7%  237 980  117 292  49,3%  12,5%  9,0% 
 Jalb qilingan 
jami 
depozitlar   91 009  39 969  43,9%  94 674  42 719  45,1%  4,0%  1,1% 
 Jami kapital   51 031  305  0,6%  54 342  324  0,6%  6,5%  6,4% 
 
Markaziy   bank   moliyaviy   yordam   ko’rsatish   va   tijorat   faoliyati   bilan
shug’ullanmaydi. Respublika Markaziy bankining ustav kapitali 2 mlrd. so’m deb
belgilangan.  Shuningdek,  Markaziy  bank   soliqlar   va  bojlardan   ozoddir.  Markaziy
bank   kelgusi   yil   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   monetar   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini ishlab chiqadi va har yili keyingi moliya yili boshlanishidan 30 kun
oldin   Oliy   Majlisga   bu   haqda   axborot   beradi.   Markaziy   bank   pul-kredit,   moliya,
valyuta   va   narx   munosabatlarining   ahvoliga   asoslanib   muomaladagi   pul
massasining bitta yoki bir qancha ko’rsatkichlari o’zgarishining aniq mo’ljallarini
belgilash   mumkin.   Shuningdek,   o’z   hisob   va   kredit   operatsiyalari   bo’yicha
stavkalarni mustaqil ravishda belgilaydi. Markaziy bank O’zbekiston Respublikasi
hududida   qonuniy   to’lov   vositasida   banknotalar   va   tanga   ko’rinishida   pul
belgilarini   muomalaga   chiqardi.   Markaziy   bank   va   u   vakolat   bergan   banklar
talabga   ko’ra   bir   nominal   qiymatdagi   banknota   va   tangalarni   boshqasiga   hech
qanday   to’lovsiz   yoki   vositachilik   haqisiz   almashtirib   beradi.   Naqd   pul
mablag’larini   muomalaga   chiqarish   va   qaytarib   olishni   faqat   Markaziy   bank
amalga   oshiradi.   Markaziy   bank   valyutani   tartibga   solish   va   valyutani   nazorat
qilish   davlat   organidir.   Shuning   bilan   birga   Markaziy   bank   yuridik   va   jismoniy
shaxslarga   chet   el   valyutasida   operatsiyalar   o’tkazishga   litsenziyalar   beradi   va
milliy valyutani chet el valyutasiga nisbatan kursini aniqlash tartibini belgilaydi.    
8   Markaziy   bank   O’zbekiston   Respublikasi   hukumatining   bankiri,
maslahatchisi   va   xazina   vakili   sifatida   ish   tutadi.   Markaziy   bank   banklarni
ro’yxatga oladi va ularga bank operatsiyalarini amalga oshirish huquqini beruvchi
litsenziyalar beradi.   
Markaziy bank boshqa banklar bilan o’zaro munosabatga kirishadi. Bunda
Markaziy   bank   va   banklar   bir-birlarining   majburiyatlari   bo’yicha   javobgar   emas,
ular shunday javobgarlikni o’z zimmasiga o’zlari olgan hollar bundan mustasno.   
Markaziy   bank   hukumat   muassasalari   va   tashkilotlari,   xazina,   mahalliy
hukumat  organlari  hisoblarini   yurgizadi,  davlat  qimmatbaho  qog’ozlari   yuzasidan
operatsiyalarni bajaradi, xukumat organi topshirig’i bilan oltin va chet el valyutasi 
bilan operatsiyalarni o’tkazadi.    
Pul   o’tkazish   operatsiyalariga   o’sib   borayotgan   talabni   qndirish   uchun
xizmat   qiluvchi   mexanizm   sifatida   Markaziy   bank   kliring   markazlari   tuzildi.   Bu
markazlar yirik tijorat banklari qoshida yoki alohida hisob-kitob-kassa markazlari
sifatida faoliyat ko’rsatmoqda. Hozirgi kunda Respublikada faoliyat ko’rsatayotgan
hisobkitob-kassa   markazlarining   soni   14   ta   bo’lib,   ular   elektron   usul   bilan
respublika 
9   ichidagi to’lovlarni 65% dan ortig’ini o’tkazish muddatini 1-2 kundan oshirmasdan
o’tkazib berishmoqda.    
Markaziy   bank   respublika   Moliya   vazirligi   bilan   hamkorlikda   respublikada
pul-kredit  siyosatini  olib borish,  reformalar  o’tkazish va  amalga oshirish ishlarini
bajaradi.  
2022-yil yakunlari bo’yicha bank tizimi sof foydasi 10 trln so’mni tashkil etib,
2021-yilga nisbatan 2,6 barobarga yoki 6,1 trln so’mga o’sgan. 
Bunda, o’sish darajasiga sof foizli (7,6 trln so’m) va foizsiz daromadlar (9,1
trln so’m) ijobiy ta sir ko’rsatgan bo’lsa, operatsion xarajatlar (3,9 trln so’m), soliqʼ
to’lovlari   (1,1   trln   so’m)   va   ehtimoliy   yo’qotishlarga   qarshi   zaxiralar   (5,5   trln
so’m) salbiy ta sir ko’rsatgan.(2-jadval) 	
ʼ
2021-2022 yillarda bank tizimi sof foydasi komponentlari 2
 
Foizli   daromadlar   48,6   trln   so’mni   tashkil   etib,   uning   tarkibida   boshqa
banklarga   joylashtirilgan   mablag’lardan   olingan   daromadlar   2,1   trln   so’mga   (2,6
barobarga), qimmatli qog’ozlardan olingan daromadlar 1,6 trln so’mga (2,2 
2  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  10  
  barobar),   kreditlar   va   mijozlar   majburiyatlaridan   olingan   daromadlar   esa   10   trln
so’mga (31,5 foizga) oshgan. 
Kredit   va   lizing   operatsiyalari   bo’yicha   olingan   foizli   daromadlarning
umumiy   foizli   daromadlardagi   ulushi   2019-2022   yillarda   kamayish
tendenditsiyasiga   ega   bo’lib,   96   foizdan   87   foizga   tushgan.   Bu   jarayon,   banklar
aktivlari   tarkibida   sezilarli   diversifikatsiya,   xususan   banklarga   joylashtirilgan
mablag’lar   ulushining   7   foiz   bandga   oshib,   16   foizga   yetganligi,   qimmatli
qog’ozlarga qilingan investitsiyalar ulushining 4 foiz bandga o’sib, 5 foizni tashkil
etganligi bilan izohlanadi. (3-jadval) 3
 
2019-2022   yillarda   banklar   biznes   faoliyatida   chakana   biznes   yo’nalishi
sezilarli  faollashganligi, shuningdek bank bozorida biznes modeli  asosan  chakana
xizmatlariga   yo’naltirilgan   banklar   ko’payganligi   natijasida   jismoniy   shaxslar
kreditlarining   umumiy   kredit   portfelidagi   ulushi   bugungi   kunda   7   foiz   bandga
oshib, 
3  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  11  
  26   foizga   yetgan   holda,   ushbu   amaliyotdan   olingan   daromadlarning   jami   foizli
daromadlardagi ulushi 19 foizdan 34 foizgacha o’sganligi kuzatilmoqda.(4-jadval) 4
 
2018-yilda   kredit   portfelining   keskin   o’sishi   (54%)   natijasida,   2019-yilda
foizli   daromadlar   69   foizga   o’sgan   bo’lsa,   o’z   navbatida,   banklarda   likvidlilik
talablarning   kuchaytirilishi   natijasida   banklar   tomonidan   faol   tarzda   qo’shimcha
resurslarning jalb qilinishi foizli xarajatlarning 78 foizga o’sishiga olib kelgan. 
(5-jadval) 
4  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  12  
  2020-yilda pandemiyaning salbiy oqibatlarini yumshatish choralari doirasida
kreditlar   muddatlari   uzaytirilishi,   foizli   daromadlarning   73   foizga,   shuningdek,
banklar   tomonidan   qo’shimcha   likvidlilik   jalb   etilishi   natijasida   foizli
xarajatlarning   2020-2021   yillarda   mos   ravishda   42   foiz   va   36   foizga   o’sishi
kuzatilgan. 
2019-2022   yillarda   foizli   xarajatlar   tarkibida   mijozlar   depozitlari   bo’yicha
xarajatlar   ulushi   2   foiz   bandga   oshib,   49   foizga   yetgan   bo’lsa,   kredit   liniyalari
bo’yicha   xarajatlar  ulushi   esa  sezilarli   darajada   6  foiz  bandga   kamayib,  36  foizni
tashkil   etgan.   Mazkur   holat,   banklar   majburiyatlari   tarkibida   mijozlar   depozitlari
ulushining o’sib borayotganligi bilan izohlanadi. (6-jadval) 5
 
Shuningdek,   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   depozitlari   va   ular   bo’yicha   foizli
xarajatlar tarkibida ham sezilarli o’zgarishlar ro’y bergan. 
2019-2022   yillarda   jismoniy   shaxslar   depozitlarining   umumiy   depozit
portfelidagi   ulushi   5   foiz   bandga   oshib,   41   foizga   yetgan   hamda   ular   bo’yicha
xarajatlarning   jami   foizli   xarajatlardagi   ulushi   7   foiz   bandga   oshib,   40   foizni
tashkil   etgan.   Bu   ushbu   davrda   jismoniy   shaxslar   muddatli   depozitlarining   2,4
barobardan ortiq o’sganligi bilan izohlanadi. 
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  13  
  5  
2022-yilda foizsiz daromadlar o’tgan yilga nisbatan 1,9 barobarga o’sib, 33
trln   so’mni   tashkil   etgan.   Bunda,   komission   daromadlar   ulushi   6   foiz   bandga
kamaygan   bo’lsa,   xorijiy   valyutada   olingan   daromadlar   18   foiz   bandga   o’sib,   42
foizni tashkil etgan. 6
 
6  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  14  
  Bank   tizimining   jami   foizsiz   xarajatlari   joriy   yilda   11,8   trln   so’mni   tashkil
etgan.   Bunda,   foizsiz   xarajatlar   tarkibida   xorijiy   valyuta   ko’rilgan   zararlar   eng
katta ulushga ega bo’lib, jami foizsiz xarajatlarning 71 foizini tashkil etgan. 7
 
Shuningdek,   joriy   yilda   yuzaga   kelgan   tashqi   iqtisodiy   vaziyat   ta siriʼ
natijasida xorijiy valyutadagi xarajatlarning jami foizsiz xarajatlardagi ulushining 
53   foizdan   71   foizgacha   o’sishi   kuzatilib,   komission   to’lovlar   va   ko’rsatilgan
xizmatlar bo’yicha xarajatlar ulushining 39 foizdan 27 foizgacha pasayishiga sabab
bo’lgan. 
Banklar   tomonidan   joriy   yilda   yaratilgan   zaxiralar   18   trln   so’mni   tashkil
etgan bo’lib, o’tgan yilga nisbatan 44 foizga oshgan. Zaxiralar tarkibida kredit va
lizinglar   bo’yicha   ko’rilishi   mumkin   bo’lgan   zararlarni   qoplash   uchun   yaratilgan
zaxiralar   eng   katta   ulushga   ega   bo’lib,   2019   yilga   nisbatan   jami   zaxiralardagi
ulushi   16   foiz   bandga   kamayib   77   foizni   tashkil   etgan,   ushbu   holat   banklarning
boshqa zaxiralar tarkibida kreditlar bo’yicha hisoblangan foizlar bo’yicha zaxiralar
shakllantirganligi bilan izohlanadi. 
7  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  15  
  2022-yil   yakunlari   bo’yicha   aktivlar   rentabelligi   2,5   foizni   va   kapital
rentabelligi 13,3 foizni tashkil etgan. Bunda, kapital daromadliligi o’zgarishida sof
foizli   marja   (3,4%),   foizsiz   daromadlarning   aktivlarga   nisbati   (6%),   leveraj
koeffitsiyenti   (0,6%),   foydaga   nisbatan   soliq   yukining   kamayishi   (0,8%)   kabi
omillar   ijobiy   ta sir   etgan   bo’lsa,   zaxiralarning   o’sishi   (-2,5%)   hamda   foizsizʼ
xarajatlarning majburiyatlarga nisbati (-1,1%) salbiy ta sir etgan.	
ʼ 8
 
8  
                                             https://uzreport.news/finance/o-zbekiston-bank-tizimi-sof-
foydasi-10-trln-so-mni-tashkil-etdi  16  
   
3. Bank faoliyatini tashkil qilishning iqtisodiy va huquqiy 
asoslari 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tijorat   banklarining   faoliyati   foyda   olishga
yo’naltirilgan   bo’ladi.   Bozor   iqtisodi   sharoitida   bank   foydasining   iqtisodiy
mohiyati yangicha ijtimoiy-iqtisodiy tus olib bormoqda, chunki tijorat banklarining
foydasi   bank   kapitali   to’planishining   va   bankning   rivojlanishining   asosiy
manbasidir.    
Bank   foydasining   o’sib   borishiga   ta’sir   qiladigan   bir   necha   xil   omillar
bo’lib,   bular:   bankning   rentabelligi,   vaqtincha   bo’sh   mablag’larni   samarali
ishlatilishi, turli xil pullik xizmatlar doirasini (faktoring, lizing, trast xizmatlari va
h.k.)   kengaytirish,   foyda   keltirmaydigan   aktivlarni   kamaytirish,   foyda   keltiruvchi
aktivlarni ko’paytirish hisobiga va boshqa omillar hisoblanadi. Iqtisodiy rivojlanish
bosqichida tijorat banklarining asosiy ish tamoyillaridan biri yuqori darajada foyda
olishga qaratilgan bo’ladi. Banklarning faoliyati doimo foyda ko’rish bilan bog’liq
bo’lmasdan,   ular   faoliyatida   zarar   ko’rish   ehtimoli   ham   uchrab   turishi   mumkpn.
Banklar faoliyati ijobiy bo’lgan hollarda banklarning foyda olish va salbiy faoliyat
natijasida   banklarning   zarar   ko’rish   ehtimoli   yuqori   darajada   bo’ladi.   Yuqorida
aytilgan foyda keltiruvchi rezervlarni amalda tatbiq qilish jarayonida bankning ish
faoliyati iqtisodiy jihatdan risk (zarar ko’rish ehtimoli bilan) bilan bog’liq bo’ladi.    
Tijorat (aktsiyali, pay asosida va xususiy tartibda tashkil qilingan) banklar
huquqiy va  xususiy  shaxslarga   «Banklar   va bank  faoliyati   to’g’risidagi»  qonunda
nazarda   tutilgan   operatsiyalarni   bajarish   va   xizmatlar   ko’rsatish   orqali   shartnoma
asosida kredit, hisob-kitob va boshqa xil bank xizmatlarini ko’rsatadi.    
Tijorat   banklari   ustav   kapitali   kimga   qarashli   ekanligiga   va   uni   tashkil
qilish   uslubiga   qarab,   bajarilayotgan   operatsiyalarning   turi,   faoliyat   ko’rsatish
hududi   va   tarmoq   belgilariga   qarab   bir-biridan   farq   qiladi.   Respublikada,
mintaqalarda   ko’zda   tutilgan   ma’lum   dasturlarini   bajarish   va   o’zga   faoliyat
turlarini   pul   mablag’lari   bilan   ta’minlash   uchun   O’zbekiston   Respublikasi qonunlari   va   boshqa   hujjatlarida   nazarda   tutilgan   tartibda   maxsus   tijorat   banklari
tashkil etilishi mumkin.    
Tijorat   banklari   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankidan   tegishli
litsenziyani   olganlaridan   keyin   chet   el   valyutasida   operatsiyalarini   amalga
oshiradilar.    
Tijorat   banklari   o’z   ustavlari   asosida   ish   olib   boradilar.   Davlat   tijorat
bankining   ustavi   bankni   tuzishga   qaror   qilgan   organ   tomonidan   tasdiqlanadi.
Sherikchilik asosida  tuzilgan tijorat bankining ustavi  muassislar  (qatnashuvchilar)
yig’ilishi tomonidan tasdiqlanadi.    
Bankning ustavida:    
- bankning nomi va uning manzilgohi (aloqa manzilgohi);  
- bank amalga oshiradigan operatsiyalarning ro’yxati;  
- bank tashkil etadigan fondlarning ro’yxati;  
- ustav fondining miqdori;  
- bankning   huquqiy   shaxs   ekanligi   va   o’zini-o’zini   moliya
resurslari bilan ta’minlashi negizida ishlashi to’g’risidagi nizom;  
- bankning   boshqaruv   idoralari,   ularning   tarkibi   va   tuzilishi
to’g’risidagi nizom;    
- bankka qarashli muassasalarning ro’yxati va ularning maqomi;  
- bank va uning filiallarini tashkil etish hamda ularning faoliyatini
to’xtatish tartibi;  
- faoliyati   to’g’risidagi   ma’lumotlarni   matbuotda   e’lon   qilish
majburiyati  
(tartibi);    
O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki bilan o’zaro munosabatlari aks 
ettirilgan bo’lishi lozim.    
Sherikchilik asosida tuzilgan bankning ustavi yuqorida keltirilgan 
talablardan tashqari, aktsiyali jamiyatlar va mas’uliyati cheklangan jamiyatlar 
to’g’risidagi amallardagi qonunlarda ko’rsatilgan talablarga javob berishi lozim.     Bank   ustavga   bank   faoliyatining   o’ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog’liq
boshqa qoidalar ham kiritilgan bo’lishi mumkin. Ustavga o’zgarishlar O’zbekiston
Respublikasi qonunlaridagi o’zgarishlar munosabati bilan kiritiladi. 
Aktsioner   tijorat   banklarining   ustav   fondi   qatnashchilarning   badallari
hisobidan yoki aktsiyalar chiqarish va sotish hisobidan vujudga keltiriladi.    
Mahalliy   hoqimiyat   va   boshqaruv   idoralarining   hamma   bo’limlari   va
ularning ijroiya organlari, siyosiy tashkilotlar va ixtisoslashgan jamoat fondlaridan
tashqari barcha huquqiy va xususiy shaxslar tijorat banklarining muassislari 
(hissadorlari), aktsionerlari bo’lishlari mumkin.    
Tijorat banklarini tashkil qilishda yoki faoliyat ko’rsatayotgan banklarda 
har bir muassis, aktsionerning ulushi ustav kapital miqdorining 30 %dan kam 
bo’lmasligi lozim.    
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   Bankining   10-sonli   «Tijorat   banklari
faoliyatini   muvofiqlashtirish   qoidalari»   nomli   yo’riqnomasiga   asosan   tijorat
banklarini   tashkil   qilishda   ular   quyidagi   miqdorda   minimal   ustav   kapitaliga   ega
bo’lishlari lozim.    
2020 yil 1 yanvardan boshlab aholisi 0,5 mln.dan ortiq bo’lgan shaxarlarda
ochiladigan   tijorat   banklarning   ustav   kapitali   2,5   mln.   AO’Sh   dollari
ekvivalentidagi   mablag’ga,   aholisi   0,5   mln.dan   kam   bo’lgan   shaxarlarda
ochiladigan   banklar   1,25   AO’Sh   dollari   ekvivalenti   miqdoridagi   ekvivalent
mablag’ga ega bo’lishi kerak.    
Tijorat banklari O’zbekiston Respublikasining  soliq to’g’risidagi amaldagi
qonunlariga muvofiq soliqlar to’laydilar.    
O’uyidagi mablag’lar banklarning o’z mablag’lari hisoblanadi:    
- ustav fondi;  
- rezervlar va foyda hisobiga vujudga keladigan 
hamda bankning 
balansida turadigan boshqa fondlar;  
- taqsimlanmagan  foyda,  aktsiyachilar 
yoki  paychilar  o’rtasida aktsiyalarni taqsimlash  hisobiga yoxud pay miqdorini oshirish hisobiga olingan 
mablag’lar.  
Tijorat   banklari   yo’l   qo’yilishi   mumkin   bo’lgan   yo’qotishlar   o’rnini
qoplash   uchun   olinadigan   foydadan   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
tomonidan belgilab qo’yilgan tartibda rezerv fondlari tashkil etadilar.    
Tijorat   banklari   shartnoma   asosida   bir-birlarining   mablag’larini   depozit,
kredit   shaklida   jalb   etishlari,   joylashtirishlari,   o’z   ustavlarida   ko’rsatilgan   boshqa
o’zaro operatsiyalarni amalga oshirishlari mumkin.    
Mijozlarga   kredit   berish   va   o’z   zimmasiga   olgan   majburiyatlarni   bajarish
uchun   mablag’   etishmay   qolgan   taqdirda   tijorat   banklari   kredit   resurslari   olish
uchun O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankiga murojat qilishlari mumkin.    
Tijorat   banklari   operatsiyalari   bo’yicha   foiz   stavkalari   ularning   o’zlari
tomonidan mustaqil  belgilanadi, ammo bu stavkalar davlat pul-kredit siyosatining
bosh   yo’nalishlarida   belgilab   beriladigan   foiz   stavkalari   siyosatiga   asoslangan
holda har yili O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan belgilanadigan
eng yuqori stavkalardan ortiq bo’lmasligi kerak. Masalan, tijorat banklari kreditlar
bo’yicha   foiz   stavkalarini   belgilaganlarida,   ular   foiz   stavkasining   asosi   qilib
Markaziy   bank   tomonidan   belgilab   berilgan   qayta   moliyalashtirish   stavkasini
oladilar.   Tijorat   banklari   kredit   bo’yicha   foiz   stavkasini   o’rnatganda   qayta
moliyalashtirish   stavkasini   1,5   martagacha   oshirishlari   mumkin.   Masalan,   hozirgi
kunda Markaziy Bankning qayta moliyalashtirish stavkasi 2,0 foizga teng. Demak,
tijorat   banki   tomonidan   beriladigan   kredit   bo’yicha   foiz   stavka   oyiga   2,5-3   %
(3×1,5), yiliga 30% (2,0×12) atrofida bo’lishi kerak.    
Banklar bilan mijozlar o’rtasidagi munosabat shartnomaviy xarakterga ega 
bo’ladi.    
Mijozlar o’zlariga kredit va kassa xizmatini ko’rsatadigan bankni mustaqil
tanlaydilar.    
Tijorat banklari qimmatbaho qog’ozlar bo’yicha operatsiyalar olib boradilar.
Tijorat banklari fond bozorlarining kelishuvlarida aktiv va bevosita ishtirok
etavermaydilar.   Masalan:   AO’Shdagi   tijorat   banklariga   qimmatbaho   qog’ozlar bilan   bo’ladigan   operatsiyalarni   o’tkazish,   fond   birjalariga   a’zo   bo’lish
ta’qiqlanadi.   1933   yilda   (Glass-Stigal   qonuni)   qabul   qilingan   qonunga   muvofiq
tijorat banklari sanoat kompaniyalarning obligatsiyalari va aktsiyalarini chiqarishni
tashkil   qilishda   ishtirok   eta   olmaydilar.   Shunga   qaramay   qonunda   juda   ko’p
istisnolar mavjud bo’lib, ular bankka pullarni operativ qo’yish, davlat qimmatbaho
qog’ozlarini   chiqarishni   tashkil   etish,   shtat   va   mahalliy   hokimiyat   organlarning
obligatsiyalari,   shuningdek,   turli   xalqaro   tashkilotlar   va   federal   muassasalar
chiqargan qarz hujjatlarni (majburiyatlari) bilan ishlash huquqini beradi. Bulardan
tashqari banklarga o’zlarining mijozlari   hisobiga sanoat kompaniyalarining aktsiya
va   obligatsiyalarini   sotish   va   sotib   olish   kabi   brokerlik   funktsiyalarini   bajarish
ruxsat   etilgan.   Shu   bilan   birga   amerika   tijorat   banklari   sanoat   kompaniyalari   va
firmalarning aktsiya paketlarini haqiqiy egasi sifatida trast operatsiyalarining 
(qimmatbaho   qog’ozlar   portfellarini   boshqarish   operatsiyalari)   katta   hajmini
amalga oshiradilar.    
AO’Shda tijorat banklari broker firmalari va investitsion kompaniyalarning
asosiy kreditorlari hisoblanadi. AO’Shning ettita yirik investitsion kompaniyalarni
dan 80%gacha aktivlari tijorat banklari krediti hisobidan ta’minlanadi.    
Yaponiyada tijorat  banklarining fond birjalariga a’zo bo’lish ta’qiqlangan.
Lekin   ular   litsenziya   olgan   holatda   qimmatbaho   qog’ozlarni   hamma   turini
o’zlarining   schetlari   bo’yicha   yoki   mijozlarning   topshiriqlari   bo’yicha   sotish   va
sotib olish (broker kompaniyalari va birjaga a’zo bo’lgan firmalar vositachiligida)
huquqiga   egadirlar.   Bulardan   tashqari   tijorat   banklar   davlatning   qimmatbaho
qog’ozlari bilan bo’lgan tez muddatli operatsiyalarni amalga oshirishlari mumkin.
Uzoq   vaqt   yapon   tijorat   banklari   yangi   qimmatbaho   qog’ozlarni   vositachilik
funktsiyalarni amalga oshirish huquqlari bo’lmagan. Faqat 1981 yili ularga davlat
obligatsiyasi va sanoat kompaniyalar obligatsiyasini birja tashqarisida vositachilik
qilishga ruxsat etilgan.  
Shuningdek, yapon tijorat banklariga mijozlarning qimmatbaho qog’ozlarni
boshqarish man etilgan.     Bank  muassasalarining  qimmatbaho  qog’ozlar  bilan  
bo’ladigan   operatsiyalariga   aktiv   qatnashishiga   Germaniya   tajribasi   yorqin   misol
bo’la oladi.    
Bu davlatda qimmatbaho qog’ozlar bilan bo’ladigan hamma operatsiyalarni
faqatgina   tijorat   banklari   qatnashish   huquqiga   ega.   Aslida   Germaniya   davlatida
broker   kompaniyalar   va   firmalar   yo’q.  Tijorat   bankning  funktsiyalari   unversalligi
mijozlarning   talab   va   ehtiyojlariga   yuqori   darajada   javob   beradi.   GFRning
qimmatbaho   qog’ozlar   bozorini   bank   muassasalarisiz   tasavvur   qilib   bo’lmaydi.
Ularning bu bozorda roli juda katta.    
Banklar katta miqdorda obligatsiyalar chiqaradi, investitsion gruppalarning
egalari va yirik investorlik vazifasini bajaradi, ularga qimmatbaho qog’ozlar bilan
bo’ladigan operatsiyalar hajmining eng katta qismi to’g’ri keladi, bank sindikatlari
davlat qarz hujjatlarini chiqarish va tarqatishda katta jonbozlik ko’rsatadi.    
Bank obligatsiyalarni chiqarish uchun 3 ta asosiy shartni bajarishi zarur;
- moliyaviy ko’rsatkichlar proportsiyasini saqlash;  
- bankning moliyaviy ahvolining oshkoraligi;  
- jami kapitalning va bank rezervlari 8 mln.  DM darajasidan oshishi.  
Obligatsiyalarni   chiqarish   to’g’risidagi   ruxsat   moliya   vazirligi   tomonidan
olinishi kerak. U haqidagi xabar esa Federal yustitsiya vazirligi gazetasida bosilib
chiqariladi.   Odatda   3   yildan   ortiq   muddatga   chiqarilgan   obligatsiyalar   GFR   fond
birjalarida muomalada bo’ladi.    
Lekin   ularni   sotish   va   sotib   olish   kelishuvlarning   ko’p   qismi   birjadan
tashqari   oborotda   amalga   oshiriladi.   Universal   tijorat   banklari   ko’pincha   yadro
vazifasini   bajarib,   uning   atrofida   moliya-bank   gruppalari,   bir   necha   nisbatan
mustaqil bo’linmalarni o’z ichiga olgan.    
Bu   mustaqil   bo’linmalar,   masalan   investitsion   fondlar   va   konsultatsion
firmalar   bo’lishi   mumkin.   Bu   mustaqil   bo’linmalar   daromad   olish   markazlari
hisoblanadi. Aslida gruppaning yadrosini tashkil etgan bank, markaziy apparatdan
mahalliy   va   chet   el   filiallardan   iborat.   Banklarning   markaziy   apparatlari   odatda
fond   birjalari   bo’lgan   katta   shaharlarda   joylashgan.   Rivojlangan   mamlakatlarda asosiy   daromad   manbai   kredit   operatsiyalari   bo’lib,   ikkinchi   o’rinda   qimmatbaho
qog’ozlar bilan bog’liq operatsiyalar turadi.   
    Xulosa 
Xulosa   qilib   aytganda   mustaqillik   yillarda   O’zbekiston   oldingidan   tubdan
farq   qiluvchi   yangi   iqtisodiy   munosabatlarga   asoslangan   iqtisodiy   rivojlanishning
navbatdagi   bosqichlariga   o’tib   bormoqda.   Bozor   iqtisodi   asosida   tovar-pul
munosabatlari   yotadi.   Tovar-pul   munosabatlari   –   tovar   ishlab   chiqarish,
tovarlarning   ayirboshlash   va   pul   muomalasiga   xos   munosabatlarni   ifoda   qiladi.
Bozor   iqtisodi  erkin  tovar-pul   munosabatlarga  asoslangan   iqtisodiy  monopoliyani
inkor qiluvchi, ijtimoiy taraqqiyotga, aholini ijtimoiy muhofaza qilish yo’nalishiga
ega bo’lgan va boshqarilib boriladigan iqtisoddir.    
O’zbekiston Respublikasi iqtisodiyotida bozor munosabatlarini qaror toptirish 
dolzarb   tadbirlardan   bo’lgan   pul,   kredit   va   banklar   tizimida   ham   chuqur
o’zgarishlarni   amalga   oshirishni   taqozo   qiladi.   Bozor   munosabatlariga   o’tish
iqtisodiy   kategoriya   sifatida   pulning,   kreditning,   foiz,   soliq   va   boshqa
kategoriyalarning   mohiyati   va   ahamiyatiga   boshqacha   yondashish   zarurligini
taqozo qiladi.    
Bozor   munosabatlariga   o’tish   sharoitida   bank-moliya   tizimining   ahamiyati
tubdan o’zgarmoqda. Bozor munosabatlarini boshqarish sohasida davlat tomonidan
olib boriladigan barcha ishlarning og’irlik markazi ana shu tizimlarga ko’chdi.    
Shu   sababli,   bank   tizimini   takomillashtirish,   banklarning   mustaqilligini   va
pul muomalasidagi ahvol uchun javobgarligini oshirish, pul-kredit munosabatlarini
tartibga   solish,   so’mning   barqarorligi   va   yuksak   nufuzini   ta’minlash   sahasidagi
muammolarni   o’rganish,   shuningdek,   tegishli   ilmiy   xulosalar   chiqarish   va
tavsiyalarni ishlab chiqish o’ta dolzarb masalalardan hisoblanadi.    
Bugungi   kunda   quyidagi   savollar   ilmiy   nuqtai   nazardan   javoblarini
kutmoqda:    
- naqd   pul   va   kredit   emissiyasining   o’sishiga   sabab
nima?  
- aholi   qo’lidagi   pulning   harakatsiz   turib   qolishiga
qanday qilib yo’l qo’ymaslik mumkin?   - mahsulot   ishlab   chiqarishning   o’sishini
ta’minlamagan   korxona   (firma)   ularga   kredit   berilishiga   yo’l
qo’ymaslik uchun qanday chora-tadbirlar ishlab chiqish lozim?
- milliy   valyuta   kursini   almashuvi   va
barqarorlashuvini   ta’minlash   uchun   qanday   tadbirlar   amalga
oshirilishi kerak?    
- inflyatsiyani oldini olish va uni pasaytirish omillari
nimalardan iborat?  
Bozor   munosabatlarini   talab   darajasida   tashkil   qilish,   ishlab   chiqarishni
rivojlantirish, kengaytirish va shu asosida iqtisodiy taraqqiyotga erishish kreditdan
foydalanishni,   banklar   faoliyatini   samaradorligini   oshirishni,   kreditdan
foydalanishda salbiy hollarning oldini olishni taqozo qiladi. Yoozirgi vaqtda tijorat
banklari   tomonidan   beriladigan   kreditlarning   salmog’i   va   sifati   sohasida   ancha
muammolar mavjud.    
 
    Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
1. O’zbekiston Respublikasi Konctitutsiyasi. T.: O’zbekistan, 2018 y. 
2. O’zbekiston Respublikasining «Markaziy bank to’g’risida»gi qonuni. 
15.11.2019, №O’RQ-582. 
3. O’zbekiston   Respublikasining   “Valyutani   tartibga  
solish   to’g’risida”gi   (yangi   tahriri)   qonuni.   22.10.2019,
№O’RQ-573. 
4. O’zbekiston Respublikasining “Banklar  va  bank
faoliyati   to’g’risida”gi   qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O’RQ-
580. 
5. O’zbekiston   Respublikasining   “To’lovlar   va   to’lov
tizimlari   to’g’risida”gi   Qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O’RQ-
578 
6. O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining  2020
yil  24 yanvardagi Oliy Majlisga yo’llagan Murojaatnomasi. 
7. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat
aktivlarini   boshqarish,   monopoliyaga   qarshi   kurashishni
tartibga   solish   tizimini   va   kapital   bozorini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   2019   yil   14
yanvardagi PF-5630-sonli farmoni 
8. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17
yanvardagi   PF5635-son,   “2017-2021   yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi
bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va
ijtimoiy rivojlanish yili”da amalga oshirishga oid davlat dasturi
to’g’risida” farmoni. 
9. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  
“Bank  xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo’yicha qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   PF-3620   sonli
farmoni. 2018 yil 23 mart. 
10. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Bank
tizimining   moliyaviy   barqarorligini   yanada   oshirish   va
investisiyaviy   faolligini   kuchaytirish   chora–   tadbirlari
to’g’risida»gi PQ–1317–sonli qarori. 2010 yil 6 aprel. 
11. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining  «Tijorat
banklarining   moliyaviy   barqarorligini   yanada   oshirish   va
ularning   resurs   bazasini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi PQ 2344- sonli qarori. 2015 yil 6 may. 
12. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Kichik
tadbirkorlikni rivojlantirish kafolat jamg’armasini tashkil etish
to’g’risida”gi PQ-2768-sonli qarori. 2017 yil 10 fevral. 
13. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Pul
muomilasini   yanada   takomillashtirish   va   bank   plastik
kartochkalaridan   foydalangan   holda   hisobkitoblarni
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-   2777-sonli
qarori. 2017 yil 15 fevral. 
14. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob
xalqimiz   bilan   birga   quramiz.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”
NMIU, 2017. 
– 488 b. 
15. Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va
shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik
qoidasi   bo’lishi   kerak.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”   NMIU,
2017. – 104 b. 
16. Mirziyoev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O’zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   Toshkent:
“O’zbekiston” NMIU, 2017. – 56 b.  17. Mirziyoev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson
manfaatlarini ta’minlash 
–   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   –   Toshkent:   “O’zbekiston”
NMIU, 2017. – 48 b. 
18. O’zbekiston  Respublikasi  Markaziy  
bankining  “O’zbekiston   Respublikasida   valyuta
operatsiyalarini   amalga   oshirish   qoidalarini   tasdiqlash
to’g’risida”gi qarori, 31.08.2020, №3281. 
19. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
boshqaruvining 2020 yil 15 fevraldagi 3/12-son qaroriga ilova
“O’zbekiston   Respublikasida   naqd   pulsiz   hisobkitoblar
to’g’risida”gi nizomi 
20. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   “Tijorat
banklarida   korporativ   boshqaruv   to’g’risidagi   nizomga
o’zgartirishlar kiritish haqida”gi qarori, 26.02.2019, №943-5. 
21. O’zbekiston  Respublikasi  Markaziy  
bankining  “O’zbekiston 
Respublikasi   banklarida   depozit   operatsiyalarini   amalga   oshirish   tartibi
to’g’risidagi   yo’riqnomaga   o’zgartirishlar   kiritish   haqida”gi   qarori,   19.03.2019,
№2711-4. 
22. O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   “Tijorat
banklari   kapitalining   monandligiga   qo’yiladigan   talablar
to’g’risidagi   nizomga   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritish
haqida”gi qarori, 06.03.2019, №2693-5. 
23. Abdullayeva Sh.Z. Bank ishi.   T.:  Moliya.  2017 yil. 148-
bet. 
24. Azizov   U.O’.,   Qoraliyev   T.M.   va   b.   Bank   ishi.   Darslik.
T.: “IQTISODMOLIYA”, 2016 yil, 760 b. 
25. Банковское   дело.   Учебник.   Под   ред.   Проф   О.И.
Лаврушина – М.:  КНОРУС, 2015. – 768 с. 
26. Деньги,   кредит,   банки.   Под   ред.   Проф.   О.И.
Лаврушина. – М.: 
КНОРУС, 2015. – 560 с. 
27. Костерина Т.М. Банковское дело: учебник  для
бакалавров. М.: 
Юрайт-Издат, 2012. 345 c. 
Internet saytlari 
28. www.ahbor - reyting.uz   –   (“Ahbor-Reyting”   reyting
agentligi sayti) 
29. www.cbu.uz   ( O’zbekiston  Respublikasi  
Markaziy  banki rasmiy vev sayti). 
30. www.lex.uz   (O’zbekiston  Respublikasi  Qonun
hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi rasmiy vev sayti). 
31. www.stat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Statistika
qo’mitasi rasmiy vev sayti). 
32. http s://www.uz se. uz   - “Toshkent” Respublika fond birjasi
rasmiy sayti ma’lumotlari.

Bank tizimining iqtisodiy taraqqiyotdagi o’rni

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha