Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 1.2MB
Покупки 21
Дата загрузки 13 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Banklar ularning turlari va kredit tizimidagi roli

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI   OLIY TA’LIM ,   FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI   TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
“SIRTQI” FAKULTETI
“____________________________________ _______________ ___” kafedrasi 
Banklar ularning turlari va kredit tizimidagi roli  
KUS ISHI
Tayyorladi:  ____________  guruh
talabasi _ _________________
Kurs ishi  rahbari:
 O’qituvchi  _________________ Kafedra tomonidan ro’yxatga 
olingan tartib raqami № ________
“___” ______ 202 3  yil ________
             imzo
Kurs ishi  ximoyaga tavsiya
qilindi (qilinmadi)
Sana “____” ________ 2022 yil 
Raxbar imzosi:
__________________ Kurs ishi  baxosi ________ ball
Komissiya a’zolari:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
1 Banklar ularning turlari va kredit tizimidagi roli
Reja
Kirish  ................................................................................................... 3
1. Banklarining paydo bo’lishi tarixi  4
2. O’zbekiston banklarining rivojlanish yo’llari va islohotlari  9
3. O’zbekistonda Markaziy bankning vazifalari va operatsiyalari 19
4. Pul-kredit siyosatining asosiy yo’nalishlari 25
Xulosa 29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 31
             
2 Kirish
Mamlakatimizda   O’zbekiston   Respublikasining   prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
rahbarligida bank-moliya tizimida izchillik bilan amalga oshirilgan keng ko’lamli
islohotlar   ushbu   soha   istiqbollarini   ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etgani   va
rivojlanishning yangi bir bosqichiga o’tishga zamin hozirlagani tizimda kuhim rol
o`ynadi.   Istiqlol   yillarida   banklar   aynan   yirik   loyihalarning   tashabbuskori   bo’lib,
korxonalarning faoliyat rivoji yo’lida ularni faol moliyaviy qo’llab-quvvatlamoqda
hamda   bunday   moliyaviy   va   investitsiyaviy   ko’mak   natijasida   O’zbekistonda
iqtisodiyotning   kelgusi   taraqqiyoti   hamda   jamiyat   ijtimoiy   hayotida   muhim
bo’lgan ob’yektlar barpo etilmoqda. 
Bugungi   kunda   bank   tizimi   Respublikamiz   iqtisodiyotining   eng   tez   rivojlanayotgan
segmentlaridan biri bo’lib, sohadagi aktivlar, kapital darajasi, kredit qo’yilmalari va
investitsion   amaliyotlar   hajmi   kabi   asosiy   ko’rsatkichlarining   o’sish   sur’atlari   buni
yaqqol tasdiqlamoqda.
Mamlakatimizda   bank-moliya   tizimini   mustahkamlash   va   sifat   jihatidan
yaxshilashga,   shuningdek   tijorat   banklarining   iqtisodiyotni   harakatlantiruvchi
kuchi   sifatida   namoyon   bo’lishiga   hamda   ularning   yirik   investitsiya   institutlariga
aylanishiga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   CHunki   mamlakatimizning   moliyaviy-
iqtisodiy   barqarorligi   ko’p   jihatdan   bank-moliya   tizimining   samarali   faoliyatiga
bog’liqdir.
O’zbekiston   bank   tizimida   olib   borilayotgan   izchil   va   maqsadli   islohotlar   uning
nafaqat   jahon   moliyaviy   inqirozining   salbiy   ta’siri   va   oqibatlaridan   ishonchli
tarzda   himoyalanishiga,   balki   banklar   faoliyatida   muhim   va   sifat   o’zgarishlarga
erishish, iqtisodiyotning real sektorini kreditlash hajmini kengaytirish hamda bank
va moliya xizmatlarini ko’rsatish darajasini tubdan yaxshilash imkonini berdi.
Mamlakatimiz bank tizimining barqaror va ishonchli faoliyat yuritishi, uning jahon
moliya   bozoridagi   nufuzi   ortib   borishi,   shuningdek   mamlakatimizni
modernizatsiya   qilish   yo’lidagi   dadil   qadamlarimiz   dunyo   jamoatchiligi,
shuningdek, qator nufuzli xalqaro moliya tashkilotlari tomonidan e’tirof etilmoqda.
3 1. Banklarining paydo bo’lishi tarixi
Bank deb pul mablag’larini yig’uvchi, saqlab beruvchi, kredit-hisob va boshqa xar-
xil vositachilik operatsiyalarini bajaruvchi muassasalarga aytiladi.
Banklar   paydo   bo’lishining   asosi   bo’lib,   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi
hisoblanadi.   Tovar-pul   munosabatlarining   bo’lishi   va   ularning   rivojlanib   borishi
barcha ijtimoiy-iqtisodiy tizimlarda banklarning ham bo’lishini taqozo qiladi.
Banklar   o’rta   asrlarda   puldorlar   tomonidan   pulni   qabul   qilish   va   boshda   davlat,
shahar puliga almashtirib berish asosida kelib chiqqan. Keyinchalik, puldorlar o’z
bo’sh turgan mablag’laridan foyda olish maqsadida ularni vaqtincha foydalanishga
mablag’   zarur   bo’lgan   korxonalarga   ssudalar   berishgan.   Bu   pul   almashtiruvchi
puldorlarning bankirlarga aylanishiga olib kelgan. 
Bank   so’zi   italyancha   “banca”   so’zidan   olingan   bo’lib,   “stol”,   banknota   “pullik
stol”  degan   ma’noni  anglatadi.  O’rta  asrlarda  italiyalik  puldorlar   hamyonlaridagi,
idishlardagi monetalarni stol ustida qo’yib hisob-kitob qilganlar.
XII   asrlarda   Genuyada   pul   almashtiruvchilarni   “bancherii”   deb   atashgan.   Agar
puldorlardan   birortasi   ishonchni   oqlamasa   va   ishiga   ma’suliyatsizlik   qilsa,   u
o’tirgan stol sindirib tashlangan va uni “Vapso rotto”, ya’ni bankrot deb atashgan.
Ya’ni, bizga ma’lum bo’lgan “bankrot” suzi xam “banca” so’zidan olingan.
Banklar   paydo bo’lishining boshlang’ich  nuqtasi  bo’lib XVI  asrda  Florentsiya  va
Venetsiyada tashkil qilingan kichik jirobanklar hisoblanadi. Keyinchalik, shunday
banklar   Amsterdamda   (1605   i.),   Gamburgdagi   (1618   i.),   Milanda,   Genuyada
vujudga kelgan. Bu banklar asosan, o’z mijozlari savdogarlarga xizmat qilgan, ular
o’rtasida   naqd   pulsiz   hisob-kitoblarni   olib   borgan.   Bu   banklar   o’z   mijozlarini
monetalar tarkibi buzulishidan zarar ko’rishdan himoya qilishgan. Ular hisoblarni
ma’lum   summadagi   qimmatbaho   metallni   ifodalovchi   maxsus   pul   birligida   olib
borishgan   o’zlarining   bo’sh   pul   mablag’larini   jirobanklar   davlatga   qarzga,
shaharlarga,   chet   el   savdogarlariga   ssuda   bergan.   Angliya   bank   tizimi   (XVI   asr)
yuzaga kelgan va rivojlangan birinchi davlat  hisoblanadi. Angliya bankirlari oltin
(oltinni saqlab berish) bilan shug’ullanuvchilar (masalan, biz Londonda bank ishini
4 ilk   bor   rivojlantirgan   Chayld   nomli   puldorni   aytish   mumkin)   va   savdogarlardan
kelib chiqqan.
Tarixda   birinchi   yuzaga   kelgan   bank   -   Angliya   banki   hisoblanib,   u   1694   yilda
aktsioner,   bank   sifatida   tashkil   bo’lgan.   Bu   bank   aktsioner   emissiya   bank   bo’lib,
unga davlat tomonidan banknotlar chiqarishga ruxsat berilgan. Keyinchalik, sanoat
rivojlanish   natijasida   banklar   boshqa   mamlakatlarda   xam   tashkil   qilinib   borgan.
Banklarning   kelib   chiqishi   va   rivojlanish   ishlab   chiqarish   bilan   bog’liq   xarajatlar
va   talablarning   oshishi,   savdo   kapitali   aylanishining   tezlashuvi   bilan   bog’liq
bo’lgan. Natural xo’jalik munosabatlarining tugashi savdo-sotiq munosabatlarining
rivojlanishi   pullik   hisob-kitoblar   olib   borishga,   kreditning   rivojlanishiga   yo’l
ochdi. Ishlab chiqarishni rivojlantirish yollanma mehnatni jalb qilishga olib kelgan.
Yollanma   mehnat   uchun   haqning   pul   shaklida   to’lanishi,   doimiy   pul   aylanishini
yuzaga keltirdi. Pul aylanishini esa bank tomonidan boshqarish zarur edi. Shunday
qilib, banklar faoliyat ko’rsata boshladi va ular mablag’larni yig’ish va taqsimlash
orqali   ssuda   kapitali   harakatini   boshqara   boshladi.   Ssuda   kapitalistidan   farqli
o’larok bankir tadbirkor sifatida ish olib borgan. Agar sanoat kapitalistga kapitalini
sanoatga,   savdo   kapitalisti   savdoga   qo’ysa,   bankir   uz   kapitalini   bank   ishiga
qo’yadi.   Ssuda   kapitalisti   uz   bo’sh   kapitalini   qarzga   bersa,   bankirlar   asosan
chetdan jalb qilingan mablag’larga tayanadi. Ssuda kapitalistining daromadi ssuda
foizi   bo’lsa,   bankirning   daromadi   -   bank   foydasi   hisoblanadi.   Banklar   korxona,
tashkilot, davlat muassasalari, aholi bo’sh pullarini jalb qilish orqali katta hajmdagi
kapitalni   o’z   qo’llarida   jamlaydilar   va   daromad   keltiruvchi   kapital   harakatini
boshqarib boradilar. Banklarning yiriklashuvi va ular faoliyatining takomillashuvi
ularning maxsus korxonalar - kredit muassasalariga aylanishiga olib keladi. 1
Shunday qilib, bank faoliyati xalq xo’jaligi mavjud bo’lgan bo’sh mablag’larni jalb
qilish va ssuda kapitalini taqsimlashni uy ichiga oladi. Bank o’z faoliyati davomida
ma’lum   daromadga   ega   bo’ladi.   Bu   daromad   bank   jalb   qilgan   resurslarga
yo’llaydigan   foiz   bilan   joylashtirgan   resurslari   bo’yicha   oladigan   foiz   o’rtasidagi
farqdan iborat bo’ladi.
1
  Axborot ta’lim tarmog‘i / http://ziyonet.uz/
5 Ta`kidlash   mumkinki   -bank   bu   kredit   ishining   shunday   rivojolanish   bosqichiki,
unda   kredit,   pul   va   hisob-kitob   operatsiyalari   majmuasida   bir   markazda   yigiladi.
Umuman olganda yakun kilib aytish mumkinki:
Bank   -   bu   pul   mablag’larini   jamlash   va   ularni   uz   nomidan   kaytarib   berishlik,
to’lovlilik va muddatlilik asosida tarkatish uchun yaratilgan tashkilotdir.
Banklarning asosiy maqsadi pul mablag’larini kreditorlardan qarz oluvchilarga va
sotuvchilardan   xaridorlarga   o’tkazishda   vositachilik   kilishdir.   Banklar   bilan   bir
katorda,   bozorlarda   pul   mablag’larni   o’tkazishni   boshqa   moliyaviy   va   kredit   -
moliyaviy   tashkilotlar:   investitsion   fondlar,   sugo’rta   kompaniyalari,   brokerlar,
demir   firmalari   va   xokozolar   bajarilishlari   mumkin.   Birok   banklar,   moliyaviy
bozor sub`ekti sifatida boshqa sub`ektlardan quyidagi belgilari bilan ajralib turadi.:
Birinchidan,   banklar   uchun   qarz   majburiyatlarining   ikki   tomonlama   almashtirish
xarakterlidir (xosdir): ular uzlarining majburiyatlarini (depozit) shakllantiradilar va
jalb   kilingan   mablag’larni   qarz   majburiyatlariga,   qimmatli   qog’ozlarga
(boshqalarning chiqargan qog’ozlariga) joylashtiradilar;
Ikkinchidan   banklar   uzlariga   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   oldidagika`tiy
belgilangan summa buyicha shartsiz majburiyatlarni oladilar.
Ammo   shuni   nazarda   tutish   zarurki,   bugungi   kunda   anik   olingan   bank   tashkiloti
amaliYotida   barcha   sanab   utilgan   bank   operatsiyalari   amalga   oshirilmaydi   Yoki
deyarli mavjud emas.
Yuqorida   ko`rib   o`tilganlarga  asosan   ,   aytish   mumkinki   banklarni   norma  faoliyat
ko`rsatishi va yashashi uchun aniq asosiy faoliyat «to`plami» mavjuddir. 
Bunday operatsiyalarga quyidagilar kiradi:
 -Depozitlarni qabul qilish
- Pul to’lovlari va hisob-kitoblarni amalga oshirish;
- Kreditlarni berish.
Bank moxiyatini to`liqroq (to`laroq) uning funktsiyalarini ochib beradi.
Tijorat   banklarining   iqtisodiy   roli   uning   faoliyat   doirasining   keng   bo’lishiga   olib
keladi.
Tijorat banklari quyidagilarni bajaradi:
6 -vaqtincha bo`sh turgan pul mablag’larni yigish va ularni kapitalga aylantirish;
-korxona, tashkilotlar va axolini kreditlash;
-muomalaga kredit pullar (muomalaning kredit vositalari) ni chiqarish;
-xalq xo`jaligida hisob-kitoblar va to’lovlarni amalga oshirish;
-moliya - valyuta bozorida faoliyat ko`rsatish;
-iqtisodiy-moliyaviy axborotlar berish va maslaxat xizmatlarini ko`rsatish.
Bankning   birlamchi   va   asosiy   funktsiyasi   bo`lib,   vaqtinchalik   bo`sh   pul
mablag’larini   akkumlyatsiya   qilish,   yig`ish   funktsiyasi   hisoblanadi.
Akkumlyatsiyasining o`ziga xos tamoyillarni hisobga olish zarurdir.  Banklar bo`sh
pul   mablag’larini   yig`ish   va   ularni   kapitalga   aylantirish   funktsiyasini   bajara   turib
mavjud bo`sh pul daromadlari va jamg`armalarni yig`adi.   Chunki banklar nafaqat
O`zlarining,   balki   begonalarning   vaqtinchalik   bo`sh   pul   mablag’larini   yig`adilar.
Jamlangan   pul   mablag’lari   banklarning   o`zlarining   iste`moliga   emas,   balki
begonalarning   (boshqa)   iste`mol   uchun   foydalaniladi.   Jamg`aruvchi   (bo`sh   pul
mablag’i   egasi)   o`z   mablag’larini   bankka   ishonib   topshirgani   uchun   va   bank   bu
mablag’lardan   foydalangani   uchun   ma`lum   foiz   hisobida   daromad   oladilar.
Jamlanadigan   va   qayta   taqsimlanadigan   mablag’larining   mulk   xuhuhi   birlamchi
kreditor   (bank   mijozi)   da   saqlanib   qoladi.   Bo`sh   pul   mablag’lari   hisobidan   ssuda
kapitali   fondi   vujudga   keladi   va   bu   fond   xalq   xo`jaligi   tarmoqlarini   kreditlash
uchun ishlatiladi
Banklarning   ikkinchi   funktsiyasi-   pul   muomalasini   tartibga   solish   funktsiyasi.
Banklar   turli   xo`jalik  sub`ektlar   orqali   o`tadigan   to’lov   muomalasi   (oboroti)   ning
markazi   sifatida   chiqadilar.   Hisob-kitoblar   tizimi   orqali   banklar   o`zlarining
mijozlariga   ayirboshlashni   amalga   oshirishni,   pul   mablag’lari   va   kapitalni
aylanishi uchun sharoit yaratib beradilar. Banklar orqali alohida olingan sub`ektlar
va   bir   butun   mamalakat   iqtisodiyotidagi   oborot(aylanishi)   o`tadi.   Muomalaga
kredit pullarni chiqarish funktsiyasi tijorat banklarni boshqa moliya institutlaridan
ajratib   turadi.   Tijorat   banklari   depozit-kredit   emissiya   qilganida,   ssudalar
berganida   pul   massasi   oshadi   va   ssuda   bankka   qaytarilganda   muomalada   pul
massasi kamayadi.
7 Tijorat   banklari   kredit   pullarni   yaratishning   emitenti   hisoblanadi.   Tijorat   bank
tomonidan mijozga  berilgan  kredit  uning  hisob  raqamiga  o’tkaziladi  va  bankning
qarz majburiyati ortadi. Mijoz bu mablag’ning ma`lum qismini  naqd pul shaklida
hisob raqamidan olishi mumkin. 
                           1-chizma
        Zamonaviy tijorat banklarining funktsiyalari. 2
Bu xolda   muomalada pul massasining miqdori oshadi. S h uning uchun ham tijorat
banklar faoliyati ustidan Markaziy bank nazorat olib boradi.
Tijorat   banklarning   mu h im   funktsiyalaridan   biri-hisob-kitoblarni   olib   borishdir.
Hisob-kitoblarni   olib   borishda   bank   mijozlar   o’rtasida   vositachi   bo’lib   xizmat
qiladi.   Banklarning   bu   funktsiyasi-   vositachilik   funktsiyasi   bo’lib,   bunga   asosan
banklarning   to’lovlaridagi   vositachiligi   faoliyati   tushiniladi.   Banklar   orqali
korxona,   tashkilot   va   aholining   to’lovlari   o’tkaziladi.   Iqtisodiy   xayot   markazida
2
 Роуз Питер «Банковский менеджмент», М. Дело ЛТД. 1995
8Jamg`arma  
funksiyasi
Bank investor 
funksiyasi 
Pul oqimlarini boshqarish 
funksiyasi  Brokerlar 
funksiyasiZamonaviy bank 
funksiyalariTrans-vositachilik 
funksiyalari Kredit berish 
funksiyalari To`lov 
funksiyalari
Sug`urta 
funksiyasi
Investitsion 
rejalashtirish 
funksiyasi  joylashgan   banklar   bu   funktsiyasi   orqali   bu   xo`jalik   talablaridan   kelib   chiqqan
xolda   kapitalni   muddati,   xajmi   va   yo`nalishini   o`zgartirishga   imkon   oladi.
Banklarning   bu   funktsiyasi   ko`proq   mablag’larni   o’tkazish   funktsiyasi   sifatida
namoyon bo’ladi.
2. O’zbekiston banklarining rivojlanish yo’llari va islohotlari
O’zbekiston   respublikasi   prezidentining   qarori   bank   xizmatlari   ommabopligini
oshirish bo’yicha qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida:
Amalga oshirilayotgan islohotlar natijasida bank tizimida xizmatlar ko’rsatishning
bozor   mexanizmlari   joriy   etilmoqda,   ularning   turlari   kengaytirilmoqda,
tadbirkorlar va aholi uchun moliyaviy ochiqlik oshib bormoqda.
Aholi   uchun   valyuta   ayirboshlash   amaliyotlarini   amalga   oshirishni
yengillashtiruvchi  yangi   bank  xizmatlari   joriy  etildi, yakka  tartibdagi   tadbirkorlar
tomonidan chet el valyutasini sotib olish uchun imkoniyatlar yaratildi.
Shu   bilan   birga,   bank   xizmatlari   iste’molchilarining   huquqlari   va   qonuniy
manfaatlariga,   ayniqsa,   hududlarda   rioya   etish   hamda   moliyaviy   ochiqlikni
kengaytirish,   shuningdek,   xizmat   ko’rsatish   madaniyati   va   bank   tizimiga   bo’lgan
ishonchni   yanada   oshirishda   bir   qator   muammo   va   kamchiliklar   kuzatilmoqda.
Xususan:
birinchidan,   kreditlarni   ajratish   bo’yicha   qarorlar   qabul   qilishda   vakolatlarning
haddan   tashqari   markazlashganligi   bosh   banklar   va   ularning   filiallari   o’rtasidagi
javobgarlikning aniq chegaralanishiga to’sqinlik qilmoqda;
ikkinchidan,   kredit   buyurtmalarini   ko’rib   chiqishning   murakkablashgan
mexanizmlari kreditlarni tezkor olish imkoniyatini chegaralamoqda;
uchinchidan,   tijorat   banklari   tomonidan   mikroqarzlar   ajratilishi   imkoniyatining
mavjud   emasligi   mikroqarzlar   olish   darajasini   oshirish   imkonini   bermayapti,
mikrokredit   tashkilotlar   va   lombardlarning   xizmatlari   bo’yicha   yuqori   foiz
stavkalari   aksariyat   holatlarda   iste’molchilarning   moliyaviy   holati
yomonlashishiga olib kelmoqda;
9 to’rtinchidan, chakana bank xizmatlari bozorining past darajada rivojlanganligi va
mijozlar   bilan   hamkorlik   munosabatlarini   yo’lga   qo’yishning   zamonaviy
yondashuvlari  mavjud emasligi  ortiqcha byurokratiya  va sansalorlik uchun  zamin
yaratmoqda;
beshinchidan,   bank   kartalari   asosida   naqd   pulsiz   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish
bo’yicha   davlat   protsessing   tashkilotining   mavjud   emasligi   chakana   to’lov
tizimlarining xavfsizlik, uzluksizlik va ishonchlilik darajasiga ta’sir ko’rsatmoqda
hamda   aholining   keng   qatlamlari   uchun   ochiq   bo’lgan   innovatsion   loyihalarni
amalga   oshirishda   zamonaviy   texnologik   yechimlarni   ilgari   surishga   to’sqinlik
qilmoqda;
oltinchidan,   kreditlarni   (mikroqarzlarni)   ko’rib   chiqish   va   ajratish   uchun   xizmat
haqi   hamda   boshqa   to’lovlarning   undirilishi   qarzning   real   qiymati   oshishiga   olib
kelmoqda;
yettinchidan,   shartnomalarga   xizmatlar   tariflarini,   ajratilgan   kreditlar   va   jalb
qilingan depozitlar bo’yicha foizlarni bir tomonlama o’zgartirish huquqini nazarda
tutuvchi shartlarning kiritilishi, shuningdek, bir xizmatning qo’shimcha xizmatdan
foydalanish   sharti   bilan   ko’rsatilishi   bank   xizmatlari   iste’molchilarining
huquqlarini buzmoqda;
sakkizinchidan,   bank   to’lov   kartalaridan   chet   el   valyutasini   echish   bo’yicha
cheklovlarning   mavjudligi   va   bankomatlar   sonining   yetarli   emasligi   valyuta
ayirboshlash  amaliyotlarini bajarishda talab darajasida xizmat ko’rsatish imkonini
bermayapti.
Mazkur   muammolarni   bartaraf   etish,   bank   xizmatlari   iste’molchilarining
huquqlarini himoya qilishni ta’minlash mexanizmlarini yanada takomillashtirish va
innovatsion   rivojlanishning   tendensiyalarini   inobatga   olgan   holda   moliyaviy
ochiqlik   darajasini   oshirish,   shuningdek,   2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida        belgilangan vazifalarni amalga oshirish maqsadida:
1.   Bank   xizmatlari   ommabopligining   oshirilishini   va   bank   xizmatlari
iste’molchilari   huquqlarining   himoya   qilinishini   ta’minlash   O’zbekiston
10 Respublikasi   Markaziy   bankining   asosiy   vazifalaridan   biri   ekanligi   belgilab
qo’yilsin.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   tuzilmasida   bank   xizmatlari
iste’molchilarining   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlari   himoyasini   ta’minlash,
moliyaviy   ochiqlikni   hamda   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarining   moliyaviy
savodxonlik   darajasini   oshirish   asosiy   vazifalari   bo’lgan   Bank   xizmatlari
iste’molchilarining huquqlarini himoya qilish xizmati tashkil etilganligi ma’lumot
uchun qabul qilinsin.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   bank   xizmatlari   iste’molchilarining
huquqlarini himoya qilish vazifalarini bajarishda:
bank tizimida tizimli kamchiliklar va bank xizmatlari iste’molchilarining huquqlari
buzilishlarini aniqlashga, shuningdek, ularning oldini olishga;
bank   xizmatlari   iste’molchilari   huquqlarining   buzilishiga   yo’l   qo’ygan   kredit
tashkilotlariga nisbatan javobgarlik choralari ko’rilishini ta’minlashga;
bank xizmatlari iste’molchilarining buzilgan huquqlarini tiklashda maslahat berish
va ko’maklashishga;
moliyaviy   ochiqlik   darajasini   oshirishga   va   bank   xizmatlari   iste’molchilarining
savodxonligini yuksaltirishga alohida e’tibor qaratsin.
3. Belgilab qo’yilsinki, 2018-yil 1-iyuldan tijorat banklari:
dastlabki   ruxsatlarsiz   va   shaxsni   tasdiqlovchi   hujjatlarsiz   mijozlarga   bevosita
xizmat ko’rsatish hududiga to’sqinliksiz kirish;
mijozlarni   dastlabki   qabul   qilish   ma’muriyat   xodimlaridan   ko’rsatilayotgan   bank
xizmatlari to’g’risida dastlabki maslahatlarni olish;
kredit   (mikroqarz)   berish   to’g’risida   qaror   qabul   qilishning   bosqichma-bosqich
jarayonini va kredit (mikroqarz) berish to’g’risida xabardor qilish yoki uni berishni
asoslantirilgan   holda   rad   etish   tartibini   ko’rsatgan   holda   kredit   buyurtmalarini
shaffoflik   asosida   ro’yxatdan   o’tkazish   va   ko’rib   chiqish   uchun   shart-sharoitlar
yaratadi.
4. Kredit tashkilotlariga:
11 mikroqarz   shartnomalari,   shuningdek,   lombardlar   tomonidan   tuzilgan   kredit
shartnomalari   bo’yicha   yillik   qarz   summasining   yarmidan   ko’p   miqdorida   foizlar
hisoblash, komissiya va neustoyka (shtraf, penya) undirish, javobgarlikning boshqa
choralarini qo’llash; 3
kredit   buyurtmalarini   ko’rib   chiqish,   ssuda   hisob   raqamlariga   xizmat   ko’rsatish,
kreditlar   ajratish   uchun   to’lovlar,   shuningdek,   jismoniy   shaxslar   va   kichik
tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   kreditlar   (mikroqarzlar)ni   muddatidan   ilgari
uzilganligi uchun neustoyka undirish taqiqlanadi.
5. Tijorat banklariga:
bank   faoliyatining   ilg’or   xalqaro   tajribasini   o’rganish   hamda   bank   xizmatlari   va
mahsulotlarining yangi turlarini joriy etish;
banklar   filiallari   va   mini-banklar   qoplanishini   hamda   bank   xizmatlariga   bo’lgan
ehtiyojlarni   hisobga   olgan   holda   banklar   filiallari   va   mini-banklari   tarmog’ini
kengaytirish;
filiallarning   kredit   ajratishda   bosh   banklar   bilan   qo’shimcha   kelishuvsiz   mustaqil
qarorlar qabul qilish bo’yicha huquqlarini kengaytirish tavsiya etilsin.
6. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki:
a) 2018-yil 1-aprelga qadar O’zbekiston Respublikasi  hududida jismoniy shaxslar
tomonidan xalqaro to’lov kartalariga sotib olingan xorijiy valyutani tijorat banklari
tomonidan   belgilangan   limitlar   doirasida   naqd   shaklda   echib   olish   mexanizmini
joriy etsin;
b)   2018-yil   1-aprelga   qadar   tijorat   banklari   bilan   birgalikda   xorijiy   valyutaning
oldi-sotdi   operatsiyalarini   amalga   oshirilishini   va   xalqaro   to’lov   kartalaridan   pul
mablag’larining   xorijiy  va   milliy  valyutadagi   muddatli   omonatlarga   o’tkazilishini
ta’minlovchi   jismoniy   shaxslarning   hisobvaraqlarini   masofadan   turib   boshqarish
tizimini joriy etsin;
v) 2018-yil 1-mayga qadar:
3
  O‘zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi /http://mf.uz/
12 Bank   xizmatlari   iste’molchilari   bilan   o’zaro   munosabatlarni   amalga   oshirishda
tijorat banklarining faoliyatiga qo’yiladigan minimal talablar to’g’risidagi nizomni
ishlab chiqsin va tasdiqlasin;
qonun   hujjatlariga   tijorat   banklariga   mikroqarzlar   ajratish   huquqi   berilishini
nazarda   tutuvchi   o’zgartish   va   qo’shimchalar   to’g’risida   Vazirlar   Mahkamasiga
takliflar kiritsin;
bank   xizmatlari   iste’molchilarining   huquqlari   kredit   tashkilotlari   tomonidan
buzilgan   taqdirda   ularga   nisbatan   Markaziy   bank   tomonidan   sanksiyalar
qo’llanilishiga doir normativ-huquqiy hujjatlarga qo’shimchalar kiritsin;
tijorat   banklari   tomonidan   potensial   qarz   oluvchining   kreditga   layoqatlilik
darajasini baholash hamda jismoniy shaxslarga va kichik tadbirkorlik subyektlariga
kreditlar   (mikroqarzlar)   ajratish   muddatlarini   qisqartirish   imkonini   beruvchi   o’z
skoring   modelini   yaratish   imkoniga   ega   bo’lgan   kredit   byurosida   skoring   modeli
mavjudligi bo’yicha talab o’rnatilishini nazarda tutuvchi nizomni ishlab chiqsin va
tasdiqlasin;
g) 2018-yil 1-iyulga qadar O’zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Loyiha
boshqaruvi   milliy   agentligi   bilan   birgalikda   banklar   —   mahalliy  va   xalqaro  bank
kartalari   bo’yicha   hisob-kitoblar   ishtirokchilari   o’rtasida   axborot   va   texnologik
o’zaro munosabatlarni ta’minlovchi Milliy bank protsessing markazini tashkil etish
konsepsiyasini ishlab chiqsin, uning asosiy vazifalari etib quyidaglar belgilansin:
tranzaksiyalarning   xavfsiz   va   uzluksiz   amalga   oshirilishini   ta’minlovchi   milliy
chakana to’lov tizimini tuzish va rivojlantirish;
qulay to’lov xizmatlarini yaratish va rivojlantirish;
naqd pulsiz to’lovlarni amalga oshirishda innovatsion mahsulotlarni, shu jumladan
bevosita muloqotsiz va mobil texnologiyalarni rivojlantirish hamda ilgari surish;
bevosita muloqotsiz va mobil texnologiyalarni, birinchi navbatda, ijtimoiy-maishiy
xizmat   ko’rsatish,   transport,   savdo,   umumiy   ovqatlanish   sohalarida,   ayniqsa,
hududlarda joriy etish;
xalqaro to’lov tizimlari bilan o’zaro hamkorlikni ta’minlash;
13 d)   2018-yil   1-iyulga  qadar  O’zbekiston  banklari  assotsiatsiyasi  va  tijorat  banklari
bilan   birgalikda   mahalliy   to’lov   tizimlarini   norezidentlarning   to’lov   kartalarini
barcha   to’lov   terminallari   tarmog’i   orqali   qabul   qilish   imkonini   beradigan   asosiy
xalqaro to’lov tizimlari bilan integratsiyalash jarayonini tugallasin;
e)   2018-yil   1-noyabrga   qadar   tijorat   banklari   bilan   birgalikda,   ayniqsa   turistlar
ko’proq   boradigan   joylarda   kunu-tun   ishlaydigan   avtomatlashtirilgan   valyuta
ayirboshlash shoxobchalari tashkil etilishini ta’minlasin.
7.   O’zbekiston   banklari   assotsiatsiyasiga   uning   bank   xizmatlari   ommabopligini
oshirishdagi   va   bank   faoliyatini   takomillashtirishdagi   rolini   kuchaytirishga
qaratilgan,   shu   jumladan   quyidagilarni   nazarda   tutuvchi   chora-tadbirlar   dasturini
ishlab chiqish va uni amalga oshirish tavsiya etilsin:
O’zbekiston   banklari   assotsiatsiyasi   faoliyati   samaradorligini   yanada   oshirish
konsepsiyasini tasdiqlash;
bank   tizimi   xodimlarining   kasbiy   mahoratini   oshirish,   ilg’or   xalqaro   tajribadan
kelib chiqib, xorijiy banklar bilan tajriba almashishni yo’lga qo’yish;
mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   bilan   birgalikda   xorijiy   mutaxassislarni   jalb
qilgan   holda   aholining   moliyaviy   savodxonligini   oshirish   yuzasidan   tadbirlarni
amalga oshirish;
bank   xizmatlari   ommabopligining   dolzarb   muammolari   yuzasidan   mavzuga   oid
izlanishlar   olib   borish,   xalqaro   tajribani   o’rganish   va   uni   respublika   bank
xizmatlari bozorida qo’llash yuzasidan takliflar ishlab chiqish, banklar va ularning
mijozlari uchun axborot-tahliliy va konsalting xizmatlarini tashkil etish;
masofaviy bank xizmatlari ko’rsatishni rivojlantirish bo’yicha zamonaviy va ilg’or
bank xizmatlari turlarini amaliyotda joriy etish tashabbuslarini ilgari surish, yangi
axborot texnologiyalarini joriy etish;
bank   xizmatlarining   yangi   turlari   va   mahsulotlarini   aniqlash   hamda   ularni
keyinchalik   respublika   banklarida   joriy   etish   maqsadida   ilg’or   chet   el   bank
faoliyatini o’rganish.
14 8.   O’zbekiston   Respublikasi   Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini
rivojlantirish   vazirligi   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   boshqa
manfaatdor idoralar bilan birgalikda 2019-yil 1-yanvarga qadar muddatda:
jamg’arib boriladigan pensiya tizimidagi fuqarolar uchun hisoblangan mablag’lar;
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   huzuridagi   budjetdan   tashqari   Pensiya
jamg’armasiga fuqarolarning hisoblangan sug’urta badallari;
soliq va boshqa majburiy to’lovlar bo’yicha hisoblangan qarzdorliklari;
identifikatsiyalash uchun jismoniy shaxslar va tadbirkorlik subyektlari;
jismoniy shaxslarning mulki va boshqa olgan daromadlari;
yuridik   shaxslarning   moliyaviy   holati   to’g’risidagi   axborotlarni   olish   imkonini
beruvchi   davlat   organlari   va   kredit   byurosi   o’rtasida   ma’lumotlarni   qayta   ishlash
va elektron almashish Yagona idoralararo axborot tizimini yaratish.
9. Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar
hokimliklari tijorat banklariga filiallar, mini-banklar va avtomatlashtirilgan valyuta
ayirboshlash   shoxobchalarini   tashkil   etish   uchun   zarur   bo’lgan   yer   uchastkalarini
belgilangan tartibda ajratishda ko’maklashsin.
10. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki, O’zbekiston banklari assotsiatsiyasi
va tijorat banklari tomonidan ishlab chiqilgan bankomatlar tarmog’ini qo’shimcha
tarzda   kengaytirishning   2018-yilga   mo’ljallangan   prognoz   ko’rsatkichlari   1-
ilovaga *       muvofiq ma’qullansin.
11. Tijorat banklari va protsessing tashkilotlari tomonidan olib kiriladigan, bojxona
to’lovlari to’lashdan (bojxona rasmiylashtiruvi yig’imlaridan tashqari) 2020-yil 1-
yanvargacha   bo’lgan   muddatga   ozod   etiladigan   uskunalar,   dasturiy   ta’minot,
butlovchi va boshqa materiallar ro’yxati 2-ilovaga *       muvofiq tasdiqlansin.
*     1-      va   2-ilovalar        rus tilidagi matnda berilgan.
12.   Vazirlar   Mahkamasi   manfaatdor   vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda
O’zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasi  huzuridagi Tadbirkorlik faoliyatini
rivojlantirishni qo’llab-quvvatlash davlat jamg’armasi tomonidan taqdim etiladigan
tadbirkorlik   subyektlarini   moliyaviy   qo’llab-quvvatlashning   amaldagi
mexanizmini   bank   kreditlari   bo’yicha   foizli   xarajatlarning   ayrim   qismlarini
15 qoplashda   respublika   hududlarining   ijtimoiy-iqtisodiy   holatidan   kelib   chiqqan
holda tabaqalashtirilgan yondashuv uslubini qo’llash asosida qayta ko’rib chiqsin.
13.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Adliya   vazirligi   hamda   boshqa
manfaatdor   idoralar   bilan   birgalikda   bir   oy   muddatda   qonun   hujjatlariga   mazkur
qarordan   kelib   chiqadigan   o’zgartish   va   qo’shimchalar   to’g’risida   O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasiga takliflar kiritsin.
14.   Mazkur   qarorning   ijrosini   nazorat   qilish   O’zbekiston   Respublikasi   Bosh
vazirining   o’rinbosari   J.A.   Qo’chqorov   va   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
bankining raisi M.B. Nurmuratov zimmasiga yuklansin.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   banklarning   roli,   ularning   iqtisodga   ta’siri   o’sib
bormoqda. 
Banklar   va   uning   krediti   mavjud   Kapital   tarmoqlar   o’rtasida,   ishlab   chiqarish   va
muomala sohasida taqsimlanadi va qayta taqsimlanadi.
  Oxirgi   yillarda   tijorat   banklarining   soni,   ular   bajaradigan   operatsiyalar,   ularning
ustav   fondi   va   qo’yilmalari   salmog’i   oshib   bormoqda.   Hozirgi   kunda
O’zbekistonda 30 dan ortiq tijorat banklari faoliyat ko’rsatmoqda. 
O’zbekiston   Respublikasining   "Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risidagi   qonunida
tijorat banklarining quyidagi operatsiyalari qayd qilingan: 
1. Mijozlarning hisob varaqalarini yuritish;
 2. Mijozlarga kassa xizmati ko’rsatish; 
3. Mijozning topshirig’iga binoan naqd pulsiz hisob-kitoblami bajarish; 
4. Qisqa yoki uzoq muddatli kreditlar berish;
  5.   Shartnoma   yoki   pullik   asosida,   buyurtraachining   topshirig’iga   binoan,   kapitat
qo’yilmalarini mablag’ bilan ta’minlash; 
6. Bo’sh pul mablag’lari - depozitlarini muomalaga jalb qilish; 
7. Aholidan omonatlarni qabul qilish; 
 8. Faktoring operatsiyalarini amalga oshirish; 
9. Lizing operatsiyalari ni amalga oshirish; 
10.Davlatning   hamda   boshqalarning   qimmatbaho   qog’ozlarini   xarid   qilish   va
sotish; 
16 11.Xorijiy valyuta va qimmatbaho metallarni xarid qilish va sotish; 
12.O’z mijozlari uchun kafolat va majburiyatlar berish;
13.Byudjetning kassa ijrosini bajarish; 
14. Bank operatsiyalari bo’yicha maslahatlar berish va boshqa operatsiyalar.
Banklarning   operatsiyalari   ularning   bevosita   faoliyati   (vazifasi)   orqali   amalga
oshiriladi.   Sunday   vazifaiar,   yuqorida   ko’rib   o’tganimizdek,   o’zaro   bog’liq   ikki
turga   bo’linadi.   Passiv   bank   mablag’larini   shakkitantirish   bo’yicha   operatsiyalar.
Aktiv   --   bunday   mablag’larni   joylashtirish   hamda   foydalanish   biian   bog’liq
operatsiyalar.
Bank   mablag’lari   o’ziga   tegishli   va   jalb   etilgan   mablag’lardan   vujudga   kefadi.
O’ziga   tegishli   mablag’lar   odatda   banklar   tasarrufidagi   barcha   ntablag’laming
faqat   uncha   katta   bo’Imagan   qismlarini   tashkil   etadi.   Ularning   asosiy   qismi
depozitlar yoki banklarning mijozlariga qarashli omonatlardan iborat.
  Bankning   aktiv   operatsiyafariga   awalo   beriladigan   foizli   ssudalar   yoki   kreditlar
kiradi. 
Qimmatli   qog’oz  garovga  olinib  beriladigan  ssudalar,   shunmgdek,  mana  shunday
qog’ozlami xarid qilish operatsiyalari fond operatsiyalari deb yuritiladi.
Bugungi   kunda   respublikada   davlat   mulkini   xususiylashtirish   bilan   bog’liq
jarayonlar   keng   o’rin   olganligi   sababli,   korxonalarga   tegishli   qiinmatli   qog’ozlar
bozoriga nisbatan davlat qimmatli qog’ozlar bozori aktiv harakat qilmoqda. 
Bu   bozorda   asosiy   qatnashchilar   sifatida   esa   tijorat   banklari   may   donga
chiqmoqda.
  Respublika   iqtisodiyotiga   kirib   keiayoigan   "Lizing"   jarayonlari   bugungi   kunda
ishlab chiqarishni texnika va texnologiya bilan ta’minlash hamda qayta jihozlashda
muhim ahamiyat kasb etadi. 
  Tijorat   banklari   tomonidan   olib   borilayotgan   bank   faoliyatiga   bugungi   kunda
"Trast" xizmatlari ham kirib kelmoqda. Trast xizmatlari respubiika banklari uchun
yangi   hisoblansa-da,   uni   o’ziashtirish   sohasida   ko’plab   ishiar   olib   boriimoqda.
Jahon   banklari   ish   faoliyatida   axborotlarni   sotisb   va   moliyaviy   maslahatlar   kabi
17 xizmatlar ham keng o’rin olgan. Bizning oldimizda turgan masalalardan biri  ham
bu sohani o’rganishdir. 
"O’zbekistonning   moliyaga   doir   yordamchi   tarmoqlarini,   mamlakatning   bank
tizimini   takomiilashtirish   biz   uchun   birinchi   navbatdagi   vazifadir"   ,-   deya   e’tirof
etilgan.   Chunki   Mustaqillik   e’lon   qilingunicha   mamlakatda   mustaqil   bank   tizimi
mavjud   emas   edi   va   mavjud   bank   muassasalari   sobiq   Ittifoq   bank   tizimining
tarkibiy qismi hisoblanardi. 4
  O’zbekistonda   bank   tizimini   shakllantirish   jarayonini   shartli   ravishda   bir   necha
bosqichlarga bo’lish mumkin. 
3.
4
  «Bank axborotnomasi 2019 y. yil aprel – dekabr sonlari
18 3. O’zbekistonda Markaziy bankning vazifalari va operatsiyalari
Markaziy   bank   iqtisodiyotni   boshqarish   va   bank   tizimini   nazorat   qilishda   juda
muhim   rol   o’ynaydi,   uning   ustavi   bo’lib,   qonun   bilan   tartibga   solinadi,   qonun
asosida bank tizimini nazorat qiluvchi davlat organidir. Mulki ham davlat mulkidir.
Markaziy   bank   –   kredit   siyosatini   samarali   amalga   oshirish   uchun   1   yilga
mo’ljallangan   asosiy   yo’nalishini   ishlab   chiqaradi.   Bu   yo’nalishlar   Oliy   Majlis
tasdiqlangandan so’ng, harakat dasturi sifatida qabul  qilinadi. Markaziy bankning
vazifalari   xilma-xildir   va   u   qonunda   aks   ettirilgan   «O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   to’g’risida»   gi   qonunning   3-moddasida   «Markaziy   bankning
asosiy   maqsadi   -   milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlashdan   iborat»   deb   yozib
qo’yilgan. Valyuta barqarorligi – pul massasi, narx-navo, milliy valyuta almashuv
kursining   barqaror   bo’lishini   o’z   ichiga   oladi,   bu   esa   Markaziy   bankning
iqtisodiyotni   boshqarishdagi   rolini   aks   ettiradi;   Pul   massasi   narxlar,   almashuv
kurslari Markaziy bank nazoratida va ta’sirida bo’ladi.
Markaziy bankning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat:
Yagona   (monetar)   siyosat   va   valyutani   tartibga   solish   sohasidagi   siyosatni
shakllantirish, qabul qilish hamda amalga oshirish.
O’zbekiston   Respublikasida   hisob-kitobning   samarali   tizimini   tashkil   etish   va
ta’minlash.
Bank faoliyatini tartibga solish va banklar ustidan nazorat qilish.
O’zbekiston   Respublikasining   rasmiy   oltin   –   valyuta   zaxiralarini,   shuningdek
hukumat zaxiralarini kelishuvga ko’ra cheklash va boshqarish.
Moliya vazirliqi bilan birgalikda davlat budjetining kassa ijrosini tashkil etish.
A)   Markaziy   bank   tijorat   maqsadlarida   investitsiyalash   bilan   shug’ullanishga
ruxsat berilmaydi.
B) Ayrim tashkilot, muassasalar, davlat tashkiloti bo’lsada, moliya yordam berish
Markaziy bankka man etilgan.
V)   Markaziy   bank   milliy   budjetdan   mustaqil   bo’lgan   yuridik   subyekt   va   davlat
organidir.
19 Q)   Markaziy   bank   boshqa   olib   bera   olmaydigan   ko’chmas   mulk   va   moliyaviy
aktivlarni o’z ichiga qamragan mulkka ega. Bu ham uni mustaqilligini kuchaytiradi
va pul siyosatini samarali olib borish imkoniyati ta’minlaydi.
E)   Markaziy   bankni   boshqarishining   yuqori   degani   bo’ladi,   uni   boshqaruv   raisi
boshqaradi,   u   ayni   vaqtda   Markaziy   bank   raisi   hamdir.   U   ijro   etuvchi   organ
(direktor)   vazifasini   bajaradi.   Markaziy   bank   boshqaruv   degani   boshqa
tashkilotlarga buysunmaydi.
J)   Markaziy   bank   O’zbekiston   Oliy   Majlisiga   hisob   beradi,   berilgan   vakolatlari
bo’yicha qarorlarni mustaqil qabul qiladi.
Markaziy   bank   tizimi   –   bu   davlat   tomonidan   boshqarilib   turuvchi   kredit
munosabatlari, ularni tashkil qilish normalari orqali mamlakatni ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishga   yo’nalqanligi   kredit   siyosatidir.   Kredit   tizimiga   bank,   kredit
institutlari, pul-kredit munosabatlarini tashkil qiluvchi va olib boruvchi apparatlar
kiradi.
Oxirgi   yillarda   moliya-kredit   siyosatining   iqtisodga   ishlab   chiqarishning
samarasini   oshirishga   ta’siri   kamayib   bormoqda.   Korxonalarning   hamma
ehtiyojlari   uchun   ishlab   chiqarishda   mavjud   bo’lgan   moliyaviy   qiyinchiliklarni
qoplash   uchun   kreditning   uzluksiz   ravishda   berilishi,   kreditning   korxonalarning
zararini   qoplashiga   jalb   qilinishi,   kredit   samaradorligining   tushib   ketishiga   olib
keladi   va   kreditlashda   avtomatizm   yuzaga   keladi.   Kreditni   berish,   qaytib   berish,
foiz   to’lash   qonunlari   buziladi.   Bu   esa   xalq   xo’jaligida   berilgan   va   to’lanmagan
kreditlar   hajmining   oshishiga,   natijada   muomalada   mavjud   bo’lgan   naqd   pul
massasining ko’payib ketishiga olib keladi. Shuning uchun ham, davlat tomonidan
pul muomalasi, kredit tizimini mustahkamlash yo’lida ko’p choralar ko’rilmoqda.
Markaziy   bank   davlat   emissiya   markazi   hisoblanadi   va   pul   muomalasini
boshqarish,   davlat   qarzlarini   to’lash,   foiz   darajalar   belgilash,   banklar   o’rtasida
hisob ishlarini olib borish va boshqa vazifalarni bajaradi.
Tijorat   banklari   Markaziy   davlat   bankining   litsenziyasi   (ruxsati)   ga   asosan
ochiladi.   Tijorat   banklari   qonuni   buzilgan   holda,   Markaziy   davlat   banki   bergan
litsenziyasini   qaytib   olish   huquqiga   ega.   Bu   holda   tijorat   banklarning   faoliyatlari
20 to’xtatiladi.   Hozir   Markaziy   davlat   bankining   ustav   fondi   5   mln.   so’mga   teng
bo’lib,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishda   bu   summani   5-10   marta   oshirish
ko’zlanmoqda.
Bozor  iqtisodiyotiqa o’tish davrida banklar  faoliyatiga qarab ularni  2 ta bo’limga
(darajaqa) ajratiladi: 
Markaziy davlat banki va respublika davlat banki.
Korxona va tashkilotlarga xizmat ko’rsatuvchi mustaqil bo’lgan tijorat va aktsioner
banklar kiradi. Banklarning ikki bo’limga bo’linishining sababi  shundaki, mavjud
banklar   tizimi   o’z   oldiga   qo’yilgan   vazifalarni   bajara   olmadi.   Banklar   va
korxonalar   o’rtasida   mavjud   bo’lgan   kredit   munosabatlariga   ko’zlangan
o’zgarishlar kirita olmadi.
Bank monopoliyasini yumshatish o’rniga tarmoqlar bo’yicha banklar monopoliyasi
kuchaydi.   Davlat   banki   xalq   xo’jaligiga   kredit   bermasligi   uchun   ishlab   chiqarish
samaradorligiga   ta’sir   ko’rsata   olmadi   va   u   banklar   o’rtasida   hisobchi   organga
aylanib qoldi. 
Markaziy   bank   sifatida   davlat   bankning   roli   pasaydi.   Ixtisoslashgan   banklarning
tarmoqlarga   xizmat   ko’rsatish   natijasida   respublika,   viloyat,   tumanlar   miqyosida
bu   banklarning   bo’limlari   ko’payib   ketdi,   ya’ni   banklarning   maydalashuviga   olib
keldi.   Bu   kamchiliklardan   bozor   iqtisodiyoti   tamoyillariga   mos   kelmaqanligi
uchun   ham   banklar   faoliyatini   yaxshilash   va   kreditning   samarasini   oshirish
maqsadida banklar zvenolarga ajratildi. 
         Markaziy bankning vazifalari :
-Emissiya   –   eng  qadimiy   va   eng  muhim   vazifalaridan   biridir,  banknot   emissiyasi
hamon   o’z   ahamiyatini   saqlab   qolmoqda,   chunki   naqd   pul   hali   ham   chakana
savdodagi   to’lovlar   va   zarur   qarz   majburiyatlarini   uzil-kesil   to’lashga   ham
mablag’ga   ega   bo’lish   lozim   bo’lgan   kredit   tizimining   likvidligini   ta’minlash
uchun zarur.
Markaziy   bank   -   kr е dit   tizimining   b о sh   banki   bo’lib,   mamlakatda   pul-kr е dit
siyosatini, emissiya jarayonlarini  о lib b о radi.
21   Birinchi   Markaziy   banklar   bundan   qariyb   uch   yuz   yil   о ldin   tij о rat   banklarining
riv о jlanishi   natijasida   vujudga   k е lgan.   Bular   1688   yilda   tashkil   qilingan   SHv е d
Riks   Jir о   banki,   1694   yilda   tashkil   qilingan   Angliya   banklaridir.   Markaziy   bank,
ya’ni   kr е dit   tizimini   b о shqarib   turuvchi,   barcha   banklar   fa о liyatini   naz о rat   qilib
turuvchi kr е dit institut sifatida nam о yon bo’ladi.
 Markaziy bank quyidagi as о siy funktsiyalarni bajaradi:
-   bankn о tlar   (naqt   pullar)   emissiyasi,   davlatning   о ltin-valyutasi   zaxiralarini
saqlash;
-pul-kr е dit siyosati instrum е ntlari yordamida iqtis о dni muv о fiqlashtirish; 
-kr е dit institutlari fa о liyatini muv о fiqlashtirish;
- davlat banki sifatida fa о liyat ko’rsatish;
- to’l о v-his о b mun о sabatlarini tashkil qilishni b е lgilab b е rish; 
-valyuta kursini muv о fiqlashtirish. 
Jah о nning   barcha   mamlakatlarida   bankn о tlarni   mu о malaga   chiqarish   funktsiyasi
Markaziy   banklarning   as о siy   funktsiyalaridan   biri   his о blanadi   va   bu   ah о lida
m о n о p о l huquqqa ega. 
Davlatning  о ltin - valyuta zahiralarini b о shqarish funktsiyasi. 
Markaziy bank davlatning   о ltin, qimmatbah о   m е tall va kamyob t о shlarni, valyuta
zaxiralarini   b о shqaradi.   Markaziy   banklar   mamlakat   valyuta   zahiralarini   o’zida
yig’adi   va   bu   zahiralar   xalqar о   his о b-kit о blarni   amalga   о shirish,   to’l о v   balansi
d е fitsitini q о plash va mamlakat milliy valyutasi kursining barqar о rligini ta’minlash
uchun ishlatiladi. 
Pul   -   kr е dit   siyosatining   as о siy   maqsadi   milliy   valyuta   barqar о rligini   ta’minlash,
valyuta kursi   va  f о iz stavkalarini   о qil о na o’rnatish  as о sida  inflyatsiya  sur’atlarini
kamaytirish,   kr е ditdan   f о ydalanishning   samarad о rligini   о shirish   va   milliy
iqtis о diyotning barqar о r o’sishini ta’minlashdan ib о rat. 
Markaziy bankning pul-kr е dit siyosatining as о siy instrum е ntlari bo’lib, quyidagilar
his о blanadi:
 -minimal majburiy r е z е vr m е ’yorlarini o’rnatish;
 -f о iz (diskant) siyosati; 
22 -tij о rat banklarini qayta m о liyalashtirish;
 - о chiq b о z о r siyosati;
 -targ е trlash va b о shqalar. 
B о z о r   iqtis о diyoti   shar о itida   O’zb е kist о n   R е spublikasida   Markaziy   bankning
as о siy   maqsadi   -   pul-kr е dit   tizimi   va   milliy   valyuta   barqar о rligini   ta’minlash
as о sida iqtis о diy o’sishga erishishdan ib о rat. 
Pul   -   kr е dit   siyosatini   samarali   amalga   о shirish   uchun   Markaziy   bank   pulkr е dit
siyosatini   riv о jlantirishning   bir   yilga   mo’ljallangan   as о siy   yo’nalishlarini   ishlab
chiqadi.   Bu   yo’nalishlar   О liy   Majlis   t о m о nidan   tasdiqlangandan   so’ng   harakat
dasturi   sifatida   qabul   qilinadi.   Markaziy   bankning   vazifalari   xilma   xil   bo’lib,   bu
q о nunda aks ettirilgan. 
  O’zb е kist о n R е spublikasi  Markaziy banki  huquqiy shaxs  sifatida davlat mulkiga
as о slangan   bo’lib,   iqtis о diy   jihatdan   mustaqil   muassasa   sifatida   o’z   harajatlarini
dar о madlari his о bidan q о plashi k е rak.
  Milliy   valyutaning   barqar о rligini   ta’minlash   uchun   O’zb е kist о n   R е spublikasi
Markaziy   banki   qat о r   muhim   vazifalarni   hal   etadi.   Ularning   as о siylari
quyidagilardan ib о rat: 
-m о n е tar   siyosatni   va   valyutani   b о shqarish   siyosatini   shakllantirish,   qabul   qilish
hamda amalga  о shirish;
 -O’zb е kist о n R е spublikasida his о b-kit о blarning samarali tizimini tashkil qilish va
ta’minlash;
 -banklar fa о liyatini tartibga s о lish va banklar fa о liyati ustidan naz о rat qilish;
  -O’zb е kist о n   R е spublikasining   rasmiy   о ltin,   valyuta   zahirasini   saqlash   va   ularni
b о shqarish;
-M о liya vazirligi bilan birgalikda davlat byudj е tining kassa ijr о sini tashkil etish.
Tij о rat banklari quyidagi as о siy vazifalarni bajaradi. 
1. Vaqtincha bo’sh turgan pul mablag’larini yig’ish va ularni kapitalga aylantirish; 
2. K о rx о na, tashkil о tlar, davlat va ax о lini kr е ditlash; 
3. Mu о malaga kr е dit pullar (mu о malaning kr е dit v о sitalari) ni chiqarish; 
4. Milliy iqtis о diyotda xis о b-kit о blar va to’l о vlarni amalga  о shirish; 
23 5. M о liya - valyuta b о z о rida fa о liyat ko’rsatish; 
6. Iqtis о diy – m о liyaviy axb о r о tlar b е rish va k о nsultatsiya xizmatlarini ko’rsatish. 
Kredit-moliya   tizimining   barqarorligini,   uning   alohida   bo’g’inlari   -birinchi
navbatda   tijorat   banklari   faoliyati   barqarorligini   taminlashi   mamlakat   Markaziy
bankining   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Markaziy   bankning   asosiy   vazifalaridan
ya’na biri kredit organlan (tizimi) faoliyatini tartibga solish va umumlasbtirishdan
iboratdir.
 Odatda Markaziy bank - bu davlat banki. Masalan, Angliya banki, Fransiya banki,
Buides banki, Yaponiya banki, Sbvetsariya milliy banki, Finiyandiya banki va h.k.
yagona banklardan tashkil topadi. Biroq AQSh Markaziy banki 12 hududiy Federal
banklardan,   ya’ni,   federal   zahira   tizimi   (FRS)   boshqaruv   kengashi   tomonidan
boshqariladigan bo’limlardan iboratdir.  5
5
  «Bozor, pul va kredit» 2017y.\2019 yanvar – dekabr sonlari
24 4. Pul-kredit siyosatining asosiy yo’nalishlari
Markaziy   bank   2020   va   2021−2022   yillar   uchun   pul-kredit   siyosatining   asosiy
yo’nalishlarini   e’lon   qildi.   2020   yilda   YAIM   o’sish   sur’atlari   5,2−5,5   foiz,
2021−2022 yillarda esa 5,5−5,8 foizgachani tashkil etishi prognoz qilinmoqda.
Iqtisodiy rivojlanishning asosiy ssenariysiga ko’ra 2020 yilda yalpi ichki mahsulot
(YAIM)   hajmining   real   o’sishi   5,2−5,5   foizni   tashkil   etishi,   2021−2022   yillarda
5,5−5,8   foizgacha   tezlashishi   prognoz   qilinmoqda.   O’zbekiston   Markaziy   banki
e’lon   qilgan   Inflyatsion   targetlashga   o’tish   orqali   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshirishning   2020   yil   va   2021−2022   yillar   davriga   mo’ljallangan   asosiy
yo’nalishlari to’g’risidagi bayonotda bu haqda so’z boradi.
Avvalroq   e’lon   qilingan   «Fuqarolar   uchun   byudjet»   loyihasida   2020   yilda   sof
YAIM   o’sish   sur’atlari   5,5   foiz,   2021−2022   yillarda   esa   5,8−6,2   foiz   darajasida
prognoz qilingan edi.
Markaziy   bank   2020   yilda   inflyatsion   targetlashga   o’tishi   haqida   ham   xabar
berilgan   edi. Inflyatsiya darajasini 2021 yilda 10 foizgacha pasaytirish hamda 2023
yilda   5   foiz   darajadagi   doimiy   inflyatsion   maqsadni   (target)   o’rnatish
rejalashtirilmoqda.
Tijorat banklari tomonidan   iqtisodiyotga ajratiladigan kreditlar   qoldig’ining o’sish
sur’atlari YAIM nominal hajmini o’sish sur’atlariga mutanosib ravishda, jumladan,
2020  yilda  20−25  foiz  atrofida  (valyuta  kursi  o’zgarishlarini   hisobga  olmaganda)
bo’lishi kutilmoqda.
Soliq-byudjet   sohasida   umumiy   fiskal   balans   taqchilligining   ma’lum   miqdorda
qisqarishi   hamda   davlat   tashqi   qarzining   belgilangan   parametrlar   doirasida
shakllanishi   kutilmoqda.   Umumiy   fiskal   balansning   2020   yilda   YAIMga
nisbatan   2,7 foiz da н  oshmasligi, 2022 yilga qadar bosqichma-bosqich   1,5 foiz гача
pasayib   borishi   va   kelgusi   yillarda   ushbu   darajada   saqlanib   qolishi   prognoz
qilinmoqda.
Qat’iy pul-kredit siyosati yuritilishi va   fiskal balans taqchilligining qisqarib borishi
sharoitida xususiy va   xorijiy investitsiyalar hajmining oshishi  iqtisodiy o’sishning
25 prognoz   ko’rsatkichlariga   erishilishiga   xizmat   qiladi.   Shundan   kelib   chiqib,
dastlabki   hisob-kitoblarga   ko’ra   kelgusi   yillarda   to’lov   balansining   joriy
operatsiyalar   hisobvarag’i manfiy saldosi YAIMga nisbatan 2020 yildagi   7 foiz da н
2022   yilda   5,9   foiz гача   pasayib   boradi.   Ushbu   taqchillikning   asosan   tashqi
moliyaviy   manbalar,   xususan,   investitsion   resurslar   hisobidan   qoplanib   borishi
natijasida   valyuta   almashuv   kursiga   sezilarli   devalvatsion   bosimni   yuzaga
keltirmasligi kutilmoqda.
Asosiy   ssenariy   bo’yicha   yillik   inflyatsiya   darajasi   2020   yil   oxirida   12−13,5
foiz   oralig’ida   bo’lib,   2021   yilda   bir   xonali   son   darajasiga   tushadi   va   2023   yilda
esa asosiy   5 foizlik   targetga erishiladi.
Ushbu   ssenariyga   ko’ra,   tashqi   iqtisodiy   sharoitlarning   joriy   tendensiyalari
saqlanib   qolib ,   asosiy   savdo   hamkor   davlatlar   iqtisodiyotida   keskin   o’zgarishlar
yuzaga   kelmaydi   hamda   asosiy   eksport   tovarlari   narxlari   va   transchegaraviy   pul
o’tkazmalar o’sishining ijobiy dinamikasi saqlanib qoladi.
Prognozlarga   ko’ra   inflyatsiya   bo’yicha   doimiy   maqsadli   ko’rsatkichga   erishish
maqsadida   pul-kredit   siyosatining   qat’iy   sharoitlari   saqlanib   qolinadi   va   bunda
iqtisodiyotda   ijobiy real foiz stavkalar   ta’minlanadi.
Asosiy   yo’nalishlarda   inflyatsion   targetga   erishish   va   pul-kredit   siyosati
instrumentlari,   mexanizmlari   va   jarayonlarini   inflyatsion   targetlash   rejimi
standartlariga   muvofiqlashtirish   bo’yicha   amalga   oshiriladigan   barcha   chora-
tadbirlar batafsil yoritilgan. Xususan:
operatsion mexanizmni rivojlantirish sohasida:
asosiy foiz stavkasi   va   foiz koridori , pul-kredit siyosati operatsion mexanizmining
samarali   ishlashini   ta’minlovchi   bozor   instrumentlari   to’plami,   shu   jumladan,
kredit   va   depozit   auksionlari,   overnayt   depozit   va   kreditlar   joriy   etiladi   hamda
zarur hollarda Markaziy bank obligatsiyalari muomalaga chiqariladi;
ichki   valyuta   bozorini   rivojlantirish   strategiyasi ни   ishlab   chiqish   ko’zda   tutilgan
bo’lib,   bunda   tijorat   banklarining   valyuta   kursi   shakllanishida   market-meyker
sifatidagi   rolini   bosqichma-bosqich   oshirib   borish,   valyuta   intervensiyalarini
o’tkazishga   bo’lgan   yondashuvni   takomillashtirish,   shuningdek,   hosilaviy
26 instrumentlarni   (svop,   opsion   va   fyucherslar)   joriy   etish   masalalari   inobatga
olingan;
imtiyozli   kreditlash   amaliyotini   bozor   tamoyillari   asosida   qayta   ko’rib   chiqish
orqali   kredit bozoridagi segmentatsiya darajasi   pasaytirib boriladi;
tahliliy-prognozlash salohiyatini oshirish sohasida:
makroiqtisodiy   tahlil   va   prognozlashtirish   tizimi   (FPAS)   va   zamonaviy
modellashtirish instrumentlari joriy etiladi;
aholi   va   tadbirkorlik   sub’ektlarining   inflyatsion   kutilmalari   va   inflyatsiya
omillari ни   empirik   modellar   asosida   doimiy   o’rganib   borish   uslublari   ishlab
chiqiladi.
kommunikatsiya siyosatini takomillashtirish sohasida:
keng   jamoatchilik   va   biznes   vakillariga   inflyatsiyaning   asosiy   omillari   va   pul-
kredit   siyosati   choralarining   o’z   vaqtida   yetkazilishini   ko’zda
tutuvchi   kommunikatsiya siyosati нинг  zamonaviy tamoyillari ishlab chiqiladi;
bozor ishtirokchilari bilan muloqot   qilish нинг  samarali mexanizmlarini tatbiq etish
bo’yicha tizimli ishlar yo’nalishlari belgilandi.
Shuningdek,   bank tizimini isloh qilish   strategiyasi   doirasida tijorat banklarini aholi
va   biznes vakillarining jamg’armalarini investitsiyalarga aylanishiga, iqtisodiyotda
uzoq   muddatli   pullarning   shakllanishiga   xizmat   qiladigan   moliya   instutitlariga
transformatsiya qilish bo’yicha ishlar amalga oshiriladi.
Bank   tizimida   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash   va   yuzaga   kelishi   mumkin
bo’lgan   xatarlar   ehtimolini   kamaytirish   maqsadida   makroprudensial   nazoratning
samarali choralari   ishlab chiqilishi rejalashtirilgan.
Inflyatsiyaning   nomonetar   omillari ни   pasaytirish   maqsadida   ularning   har   biri
bo’yicha chuqur va har tomonlama tahlil amalga oshiriladi hamda ishlab chiqilgan
takliflar keyinchalik Hukumatga va   tegishli vazirlik va   idoralarga kiritib boriladi.
Bundan   tashqari,   kelgusi   yillarda   monetar-fiskal   va   tarkibiy   siyosat   sohasidagi
islohotlarni   samarali   muvofiqlashtirish   bo’yicha   birgalikdagi   harakatlarni
kuchaytirishga alohida e’tibor qaratiladi.
27 Shuningdek, asosiy stavkani ko’rib chiqish bo’yicha o’tkaziladigan Markaziy bank
boshqaruvi   yig’ilishlari   soni   bir   yilda   4   tadan   8   taga   oshirish   grafigi   tasdiqlandi
va   boshqaruv yig’ilishlarini shanbadan payshanba kuniga o’zgartirildi.
Shu   munosabat   bilan,   2019   yilning   26   noyabr   kuni   soat   11−00   da   OAV   vakillari
uchun Markaziy bank va   Moliya vazirligi rahbarlari ishtirokida matbuot anjumani
tashkillashtirilmoqda.
Pul-kredit siyosatining 2020 yil va   2021−2022 yillar davriga mo’ljallangan asosiy
yo’nalishlari   to’liq   matni   Markaziy   bank   veb-saytida   joriy   yilning   30   noyabriga
qadar e’lon qilinadi. 6
          
6
  A.Nurullayev “Mutaxassislikka kirish” fanidan mustaqil ishlar majmui. O‘quv qo‘llanma. T.2005
28 Xulosa
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   faol   investitsiyalar   va   ijtimoiy
rivojlanish da amalga oshirish davlat dasturiga muvofiq mamlakatimiz iqtisodiyoti,
ijtimoiy   soha   va   davlat   boshqaruviga   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlari,   innovatsion
g’oya   va   texnologiyalarni   joriy   etish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   amalga
oshirilishi   belgilangan.   Ana   shu   vazifalar   sirasiga   bank   va   moliya   tizimini   isloh
qilish   hamda   mazkur   sohaga   zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   joriy   etish   ham
kiradi.   Batafsilroq   to’xtaladigan   bo’lsak,   davlat   mablag’lari   hisobidan   imtiyozli
bank   krediti   ajratish   amaliyotini   tubdan   takomillashtirish,   banklardagi   davlat
ulushini   bosqichma-bosqich   kamaytirish,   bank   va   mijoz   o’rtasidagi
munosabatlarda  zamonaviy  axborot-kommunikatsiya  texnologiyalarini   joriy  etish,
bank   xizmatlari   sifatini   oshirish   maqsadida   tijorat   banklari   faoliyatiga
samaradorlikning   muhim   ko’rsatkichlari   (KPI),   mijozlarning   bank   xizmatlaridan
mamnunlik indeksi (CSI), mijozlarning bank xizmatlarini bosh qalarga tavsiya etish
indeksi (№PS) kabi ko’rsatkichlarni tatbiq qilish, mahalliy va xalqaro bank plastik
kartochkalari   bo’yicha   hisob-kitoblarda   banklar   orasida   axborot   va   texnologik
hamkorlikni   yo’lga   qo’yish   maqsadida   milliy   banklararo   protsessing   markazini
ishga tushirish va boshqa talay ishlarni amalga oshirish mo’ljallangan.
Bank   tizimini   isloh   qilish   jarayonida   ularning   barqarorligini   ta’minlash,
qo’shimcha investitsiyalarni  jalb qilish, moliyaviy muassasalar  faoliyatini xalqaro
standartlarga   muvofiq   yanada   takomillashtirish,   ko’rsatilayotgan   moliyaviy
xizmatlar   hajmini   kengaytirish   hamda   aholining   ishonchini   oshirishga   alohida
e’tibor   qaratilyapti.   Davlatimiz   rahbarining   tegishli   qaror   va   farmonlari   sohaga
taalluqli   ayrim   kamchiliklarni   bartaraf   etishga   imkon   yaratib,   mamlakatimizda
tarmoq   va   hududiy   loyihalarni   amalga   oshirish   bo’yicha   mutlaqo   yangi   tizimni
shakllantirdi.   Xususan,   hokimliklar   bilan   birgalikda   hududlarni   kompleks   va
intensiv   rivojlantirishda   davlat   byudjetiga   qo’shimcha   mablag’lar   jalb   etish,
shuningdek, tabiiy va iqtisodiy salohiyatdan yanada samarali foydalanish, hududlar
iqtisodiyotini   yangi   innovatsion   yondashuvlar   asosida   modernizatsiyalash   ishlari
29 amalga   oshirilyapti.   Innovatsion   mexanizm   va   vositalarning   sohada   keng
qo’llanishi   hududlar   iqtisodiyotini   kompleks   rivojlantirishda,   mahalliy   byudjet
mablag’larini oshirishda qo’l kelayotir.
Tadbirkorlikni   rivojlantirish  va ishlab  chiqarishni   moliyaviy qo’llab-quvvatlashda
banklar muhim o’rin tutadi. Shu bois ushbu moliyaviy institutlarning barqarorligini
va hayotdagi rolini oshirishga katta e’tibor qaratilmoqda.
Oxirgi   yillarda   davlat   budjetidan   tijorat   banklariga   dasturlarni   moliyalashtirish
uchun   8,4   trillion   so’m,   aylanma   mablag’lar   uchun   400   million   dollar,   ustav
kapitalini   oshirish   uchun   1,7   milliard   dollar   mablag’   ajratildi.   Umuman   olganda,
so’nggi ikki yil ichida banklar kapitalizatsiyasini oshirish uchun 3,3 milliard dollar
davlat mablag’lari berildi.
Tizimda   sog’lom   raqobat   muhitini   shakllantirish   maqsadida   banklar   faoliyatida
davlat   ishtiroki   bosqichma-bosqich   qisqartirilmoqda.   Xususan,   davlat   dasturlari
doirasidagi  kreditlar foizi qayta moliyalash stavkasi  bilan tenglashtirildi  va 2021-
yildan to’liq erkinlashtirilishi belgilandi. Bu banklarni ko’proq mijoz topish, resurs
jalb qilish, kredit ajratish bo’yicha izlanishga, rivojlanishga undaydi. 7
7
  Qoraliyev T.M.Qodirov E.T.Muhamedjanov K.A. Xorijiy mamlakatlarda bank ishi.O‘quv qo‘llanma.Toshkent-
2012
30 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1.O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. Toshkent, O’zbekiston, 2014 yil.
2.   «O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to’g’risida»   gi   O’zbekiston
Respublikasi Qonuni –   http://www.lex.uz .
3.   «Banklar   va   bank   faoliyati   to’g’risida»   gi   O’zbekiston   Respublikasi
Qonuni   http://www.lex.uz .;
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi   «O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi
to’g’risida»   gi   PF-4947-sonli Farmoni   http://www.lex.uz .;
5. O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017 yil 12 sentyabrdagi “Respublika
bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   barqarorligini   oshirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi PQ-3270-sonli Qarori   http://www.lex.uz .;
6.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   13   sentyabrdagi   «Pul-kredit
siyosatini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»   gi   PQ-3272-sonli
Qarori  http://www.lex.uz .;
Internet saytlari
1. Axborot ta’lim tarmog’i / http://ziyonet.uz/
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   vazirligining   ta’lim
portali/ http://edu.uz/
3. Masofaviy ta’lim va kitoblar/ http://e-ilm.uz/ 
4. Posledniye novosti po razvitiyu IKT v O’zbekistane// http://uzinfocom.uz/
mf5. Jurnal ekonomicheskoye obozreniye// http://rewiev.uz//
5. O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi /http://mf.uz/
6. O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi / http://soliq.uz/
31

Banklar ularning turlari va kredit tizimidagi roli

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha