Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 161.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arslonbek Sulaymanov

Дата регистрации 01 Декабрь 2024

22 Продаж

Banklardagi ichki nazorat

Купить
MUNDARIJA
KIRISH .................................................................................................................. 3
I BOB. ICHKI NAZORATNING NAZARIY ASOSLARI .................................. 7
1.1 BANK NAZORATI USULLARI VA ULARNI RIVOJLANISHI. ............... 7
1.2   TIJORAT   BANKLARIDA   DISTANSION   NAZORATNI   TASHKIL
ETISH. ................................................................................................................. 13
II   BOB.   XALQARO   STANDARTLAR   VA   ICHKI   NAZORATDAGI
MUAMMOLAR .................................................................................................. 20
2.1 XALQARO STANDARTLAR COSO, ISO, BAZEL .................................. 20
2.2   BANKLARDA   ICHKI   NAZORAT   VA   KADRLAR   MASALASIDAGI
MUAMMOLAR. ................................................................................................. 28
XULOSA ............................................................................................................. 34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ............................................................. 38 KIRISH
Banklar   iqtisodiyotning   muhim   tugunlari   bo'lib,   ularning   barqarorligi   va
ishonchliligi   mamlakat   moliya   tizimining   sog'lom   ishlashi   uchun   zarurdir.   Bank
faoliyatining   murakkabligi   va   ko'p   jihatli   tabiati,   shuningdek,   global   moliyaviy
bozorlarning   dinamik   o'zgarishi,   ichki   nazorat   tizimining   samaradorligini
ta'minlashni   talab   qiladi.   Ichki   nazorat   —   bu   bankning   faoliyatini   nazorat   qilish,
xavf-xatarlarni   boshqarish   va   moliyaviy   hisobotlarning   aniqligini   ta'minlash
jarayonidir.   Ichki   nazorat   tizimi   bankning   ichki   jarayonlarini,   operatsiyalarini   va
moliyaviy   hisobotlarini   doimiy   ravishda   monitoring   qilib,   muammolarni   aniqlash
va   oldini   olishga   qaratilgan.   Bu   jarayonlar   bankning   ichki   siyosati   va   strategik
maqsadlari   bilan   bog'liq   bo'lib,   bank   xodimlarining   malakasi   va   tajribasiga
tayanadi.   Samarali   ichki   nazorat   tizimi   nafaqat   firibgarlik   va   xato   ehtimolini
kamaytiradi, balki bankning reputatsiyasini ham mustahkamlaydi.
Hozirgi   kunda   banklar   raqamli   transformatsiya   jarayonida   bo'lib,   yangi
texnologiyalar   va   xizmatlarni   joriy   etish   bilan   birga,   yangi   xavflarga   ham   duch
kelmoqda.   Kiberxavfsizlik   tahdidlari,   ma'lumotlarning   maxfiyligi   va   firibgarlik
holatlari banklarda ichki nazorat tizimlarini yanada kuchaytirishni talab qiladi.  Shu
sababli,   ichki   nazorat   tizimining   samaradorligi   bankning   muvaffaqiyatli   faoliyat
yuritishi uchun zaruriy shart hisoblanadi.
Xalqaro   standartlar   va   tavsiyalar,   masalan,   Bazel   qo’mitasi   tomonidan
belgilangan   qoidalar,   banklarda   ichki   nazorat   tizimlarini   rivojlantirishda   asosiy
yo'l-yo'riq   bo'lib   xizmat   qiladi.   Ushbu   standartlar   banklarning   xavf-xatarlarni
boshqarish   va   ichki   nazorat   jarayonlarini   kuchaytirishga   qaratilgan.   Bularning
barchasi   banklarning  barqarorligini   ta'minlash   va  mijozlarga  yuqori   sifatli   xizmat
ko'rsatishni oshirishda muhim ahamiyatga ega.
Ushbu   kurs   ishida   banklardagi   ichki   nazorat   tizimi   tahlil   qilinadi.   Mavzu
doirasida   ichki   nazoratning   nazariy   asoslari,   banklarda   ichki   nazorat   tizimining
tuzilishi,   metodologiyasi   va   samaradorligini   baholash   usullari   ko'rib   chiqiladi.
Amaliy tadqiqotlar orqali banklardagi ichki nazorat tizimining holati tahlil qilinadi
3 va   mavjud   muammolar   aniqlanadi.   Olingan   natijalar   asosida   ichki   nazoratni
takomillashtirish bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqiladi.
Natijada, ushbu ish banklarda ichki  nazorat  tizimini yanada samarali  tashkil etish
uchun   zaruriy   bilimlar   va   amaliy   yondashuvlarni   taqdim   etadi.   Banklarning
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritishi   uchun   ichki   nazorat   tizimining   ahamiyatini
tushunish   va   uni   rivojlantirish   bo'yicha   takliflar   berish   ushbu   ishning   asosiy
maqsadidir.
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   Banklar   moliya   tizimining   muhim
tarkibiy   qismlaridan   biri   bo'lib,   ularning   barqarorligi   va   ishonchliligi   iqtisodiy
o'sish va rivojlanishga bevosita ta'sir qiladi.  Shuning uchun banklarda ichki nazorat
tizimining   samarali   ishlashi   juda   muhimdir.   Ichki   nazorat   bank   faoliyatining
barcha   jabhalarini   qamrab   oladi   va   moliyaviy   hisobotlarning   to'g'riligi,   xavf-
xatarlarni   boshqarish,   qonunlarga   va   ichki   siyosatlarga   rioya   etishni
ta'minlaydi.Dolzarblik sabablari:
Raqamli   Transformatsiya:   Banklar   raqamli   texnologiyalarni   joriy   etayotganligi
sababli,   ichki   nazorat   tizimlari   ham   ushbu   o'zgarishlarga   moslashishi   zarur.
Raqamli   platformalarda   xavf-xatarlarni   aniqlash   va   boshqarish   uchun   yangi
metodologiyalar ishlab chiqilishi kerak.
Ma'lumotlar   Xavfsizligi:   Raqamli   bank   xizmatlarining   kengayishi   ma'lumotlar
xavfsizligini ta'minlashda ichki nazoratning ahamiyatini oshiradi.
Qonunlarga   Rioya   Qilish:   Banklar   ko'plab   qonunlar   va   tartibga   solishlarga   amal
qilishlari shart. Ichki nazorat tizimi ushbu talablarning bajarilishini ta'minlaydi va
bankning qonuniy faoliyat yuritishini kafolatlaydi.
Mijozlar Ishonchini O'stirish: Samarali ichki nazorat tizimi bank mijozlari orasida
ishonchni   oshiradi.   Mijozlar   o'z   mablag'larini   saqlashda   va   xizmatlardan
foydalanishda ishonchli muhitda bo'lishni xohlashadi.
Moliyaviy   Hisobotlarning   To'g'riligi:   Ichki   nazorat   bankning   moliyaviy
hisobotlarini   tayyorlash   jarayonida   muhim   ahamiyatga   ega.   To'g'ri   hisobotlar
investorlar va boshqa manfaatdor tomonlar uchun zarurdir.
4 Global  Moliyaviy  Muammolar:   So'nggi  yillarda  global  moliyaviy inqirozlar  bank
tizimining   zaif   joylarini   ko'rsatdi.   Bu   holatlar   ichki   nazorat   tizimlarini
takomillashtirish zaruratini kuchaytirdi.
Shunday   qilib,   banklardagi   ichki   nazorat   mavzusi   dolzarb   hisoblanadi,   chunki   u
bank   faoliyatining   barqarorligini,   xavf-xatarlarni   boshqarishni,   qonunlarga   rioya
qilishni   va   mijozlar   ishonchini   oshirishni   ta'minlaydi.   Ushbu   kurs   ishida   ichki
nazorat   tizimining   samaradorligini   baholash,   uning   asosiy   komponentlarini   tahlil
qilish   va   takomillashtirish   yo'llarini   o'rganish   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   nafaqat
banklar uchun, balki butun moliya tizimi uchun ham muhim ahamiyatga ega.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ichki   nazorat   tizimining   asoslarini   tahlil   qilish,
banklardagi   ichki   nazorat   tizimining   asosiy   tamoyillari,   funktsiyalari   va
vazifalarini o'rganish, ularning bank faoliyatidagi ahamiyatini aniqlash.
Kurs ishining vazifalari:  
1. Ichki   nazorat   tizimining   nazariy   asoslarini   va   uning   bank   sohasidagi
ahamiyatini o'rganish. 
2. Ichki   nazorat   tizimining   amaliyotdagi   qo'llanilishi   va   samaradorligini
o'rganish. 
3. Real hayotdagi misollar orqali ichki nazorat tizimining muvaffaqiyatli va
muvaffaqiyatsiz holatlarini tahlil qilish.
4. Ichki nazorat tizimining moliyaviy hisobotlar ustidagi ta'sirini aniqlash.
5. Moliyaviy hisobotlarning aniqligi va ishonchliligini  ta'minlashdagi  ichki
nazoratning rolini o'rganish.
Kurs ishining predmeti:  Kurs ishining predmeti — ichki nazorat tizimining
banklardagi   boshqaruv   jarayonlariga   ta'siri   va   ahamiyatidir.   Ichki   nazoratning
asosiy   funksiyalari,   ularning   samaradorligini   baholash   metodologiyalari   va   ichki
audit   bilan   integratsiyasi   masalalari   o'rganiladi.   Shuningdek,   ichki   nazorat
tizimining zamonaviy tendensiyalari, muammolari va ularni hal etish yo'llari ko'rib
chiqiladi.
  Kurs   ishining   ob'ekti   —   ichki   nazorat   tizimining   tashkilotlar,   xususan,
moliya   va   bank   sohasidagi   amaliyotlari   va   jarayonlaridir.   Ushbu   ob'ekt   ichki
5 nazoratning   tashkilotlar   ichida   qanday   ishlashi,   uning   samaradorligi,   risklarni
boshqarish jarayonlari va ichki audit bilan o'zaro aloqasi kabi jihatlarni o'z ichiga
oladi.   Shuningdek,   ichki   nazorat   tizimining   zamonaviy   texnologiyalar   bilan
integratsiyasi va uning rivojlanish istiqbollari ham bu ob'ekt doirasiga kiradi.
Kurs ishining tarkibi va hajmi:   Kirish, ikkita bob, to’rtta paragraf, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. I bob ikkita paragrafdan iborat bo’lib unda
bank   nazorati   usullari   va   bank   ichki   nazoratining   tarixi   yoritib   berildi.   Kurs
ishining     II   bob   ikkita   paragrafdan   iborat   bo’lib   bu   paragraflarda   bank   ichki
nazoratining   xalqaro   standartlari   va   O’zbekiston   banklaridagi   ichki   nazoratdagi
muammolar yoritil berildi.
6 I BOB. ICHKI NAZORATNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 BANK NAZORATI USULLARI VA ULARNI RIVOJLANISHI.
Banklar faoliyatini rivojlanish tarixi va rivojlangan davlatlarda bank tizimini
nazorat   qilishni   tashkil   etish   tajribasiga   ko’ra   hozirgi   kunda   bank   faoliyatini
nazorati uchta usul bo’yicha amalga oshirilmoqda. Bank nazoratining birinchi usuli
– bu Markaziy bank tomonidan tijorat banklari faoliyatini masofadan, ya’ni ularni
moliyaviy   hisobotlarini   tahlil   qilish   orqali   amalga   oshirilsa,   ikkinchi   usuli   –   bu
joylarda   inspeksiya,   ya’ni   barcha   moliyaviy   hisobotlar   va   ularga   tegishli
qo’shimcha   ma’lumotlar   tijorat   banklarining   o’zida   tekshirish   o’tkazish   jarayoni
orqali amalga oshiriladi. Uchinchi usul – bu masofadan turib va joylarda takshirish
usullaridan bir vaqtda foydalanishdan iborat. 1
  Fikrimizcha bank faoliyatini nazorat
qilish   usullarini   ikkiga   (masofadan   turib   va   joylarda   tekshirish   usullari)   ajratib
o’rganish maqsadga muvofiqdir.
Masofadan   turib   tijorat   banklari   faoliyatini   nazorat   qilish   usuli   asosan,
Yevropa  mamlakatlarida   keng  qo’llaniladi.  Bunda   Markaziy   bank   tijorat   banklari
moliyaviy   hisobotlarini   tahlil   qilish   yo’li   bilan   nazorat   olib   boradi.   Bu   usulda
Markaziy     bankning   nazorat   departamentlari   tashqi   audit   firmalari   bilan   yaqin
munosabatda bo’ladi. Har yili tugashidan oldin barcha sertifikatlangan tashqi audit
firmalariga   ,audit   tekshirishlarida   tijorat   banklari   faoliyatining   qaysi   qirralariga
asosiy   e’tiborni   qaratishlari   zarurligini   ko’rsatadi.   Ayrim   hollarda   tashqi   audit
firmalarining ishchi  materiallariga, garchi ularning xususiy mulki bo’lsada, ushbu
materiallardan foydalanish talab qilinadi. Tijorat banklari faoliyatini joylarga borib
(inspektsiya   qilish)   tekshirish   Amerika   Qo’shma   Shtatlari   bank   nazorati
amaliyotida keng foydalaniladigan usuldir. AQSH bank nazorati departamentlarida
juda ko’p sonli inspektrlar ishlashadi. Ular doimiy joylarga chiqib tijorat banklari
hujjatlarini   bevosita   tekshirib   bank   boshqaruviga   baho   beradilar.   Agar   bank
kapitalini yiriklashtirish uchun amalga oshirilgan qo’shilishlar tufayli banklar soni
1
  Murodov, B. - "Ichki audit va nazoratning ahamiyati" (kitob, 2020)
7 biroz   qisqargan   bo’lsada,   ularning   soni   5000   tadan   oshiqdir   chiqib   tekshirish
qancha vaqt va mablag’ talab etishini ko’z oldiga keltirish mumkin. 
Keying   yillarda   Amerika   va   Yevropa   bank   nazorati   amaliyotida   uchinchi
usul, ya’ni tijorat banklari faoliyatini masofadan turib va joyiga chiqib inspeksiya
tekshirishlarini   o’tkazish   qo’shib   olib   borilmoqda.   Respublikamizda   bank
nazoratini tashkil qilish asoslari ko’rganimizdek, har ikkala usuldan foydalaniladi.
Xuddi shu usullarga mos departament va boshqarmalar tashkil etilgan bo’lib, ular
bir   birlari   bilan   –   chambarchas   bog’liq   ravishda   ish   olib   boradi.   Yuqorida
keltirilgan   fikrlarni   mujassamlab,   ta’kidlash   joizki   nazorat   mohiyatini   falsafiy
talqinida   uning   funksiyalaridan   chiqarmoq   zarur   edi.   Lekin,   amaliy   tajribalardan
ko’rinadiki,   nazorat   mohiyati   uning   bosh   maqsadi   va   shu   maqsad   yo’lida   olib
boradigan nazorat usullarini yuzaga keltiruvchi vazifalarda aks etadi. 
Bosh maqsad bank mohiyatidagi kamchiliklarni bartaraf etib bank tizimining
barqaqrorligini oshirish natijasida bank omonatchilari va kreditorlari manfaatlarini
himoya   qilishdan   iborat   ekan,   nazoratning   oldiga   qo’yilgan   vazifalari   uning
usullari oldiga qo’yilgan maqsadga muvofiq ravishda o’zgaradi. Lekin, harqanday
o’zgarish   bosh   maqsaddan   chetga   chiqmaydi,   balki   uni   boyitib   yanada   to’ldirib
boradi. Agar biz jahon mamlakatlari kredit tizimining tarixiy rivojiga nazar solsak,
bank   va   ular   mijozlarining   ko’p   bor   xonavayron   bo’lganiga   guvoh   bo’lamiz.   Bu
esa O’zbekistonda bank ustidan davlat nazorati o’rnatilishi zarurligiga olib keladi.
Jahon   tajribasidan   keng   o’rin   olgan   masofadan   turib   nazorat   o’rnatish   bank
faoliyatiga oid moliyaviy va boshqa  hisobotlarni tahlil qilish hamda tekshiruvdan
o’tkazishni   ko’zda   tutadi.   Hisobotlar   balans,   foyda   va   zararlar   haqidagi   hisobot,
faoliyat   turi   kreditlar   qo’yilmalar,   majburiyatlar,   kapital,   likvidlik,   ssudalar
bo’yicha   yo’qotishlarga   qarshi   zahiralar   haqidagi   ma’lumotlarni   o’z   ichiga   olishi
mumkin. Demak, masofadan nazorat qilish yoki uzoqlashtirilgan monitoring bank
holatini so’nggi ma’lumotlar asosida baholash imkonini beradi. 
Ya’ni   masofadan   nazorat   etish   bank   faoliyati   samaradorligiga   xalal   berishi
mumkin   bo’lgan   omillarni   aniqlab,   kelgusida   ular   bilan   bog’liq   xarajatlarning
oldini   oladi.   Bundan   tashqari,   yil   yakuni   bo’yicha   tijorat   banklari   chet   el   tashqi
8 auditorlar   xizmatidan   foydalanadiki,   uning   asosida   bankning   moliyaviy   holati
to’g’risida   hamda   ehtimoliy   to’lovga   layoqatsizligi   yoki   nolikvidligi   haqida
masofadan nazorat qilish tizimiga axborot beriladi.
Keying o’rinlarda samarali bank nazoratini olib borishda bank auditining roli
alohida ko’rib chiqiladi. Bank nazoratining asosini  banklarning o’zlari tomonidan
tayyorlangan   moliyaviy   hisobot   shakli   yoki   auditorlik   firmalari   tasdiqlangan   ish
faoliyatining   moliyaviy   ahvoli   va   rentabilligi   haqidagi   axborotlar   tashkil   etadi.
Ko’pgina xalqaro me’yoriy hujjatlarda bank aktivlari va passivlari to’g’ri baholash,
ular faoliyatining moliyaviy natijalari haqqoniy baholanishi  zarurligi ta’kidlanadi.
Bank   ishining   moliyaviy   ahvoli   va   rentabelligi   haqidagi   aniq   axborotlarning
nazorat   organlariga   taqdim   etilishiga   bank   nazorati   bo’yicha   Bazel   qo’mitasi
bankning   barqaror   faoliyat   ko’rsatishining   majburiy   sharti   sifatida   qaraydi   va   bu
uning “Samarali bank tizimining asosiy me’zonlari” deb nomlangan hujjatida ham
o’z aksini topgan.   Mazkur qo‘mitaning 1998-yil sentyabrida «Bank ravshanligini
mustahkamlash»   degan   maxsus   materiali   tayyorlanib,   unda   bank   faoliyatining
moliyaviy   ahvoli   va   natijalari   haqidagi   axborotlarning   o‘z   vaqtida   ommaga
yetkazib   borilishi   ta’kidlangan.   Bazel   qo‘mitasining   1999-   yil   iyunida   qabul
qilingan   boshqa   bir   hujjatida   shunday   uqdiriladi:   «Banklar   mavjud
tavakkalchiliklar   va   unga   olib   keluvchi   vaziyatlar   haqidagi   ma’lumotlar   kabi
yo‘qotish   hollariga   zahira   sifatida   shakllantirgan   kapitallarining   barcha   asosiy
komponentlarini   qisqa   muddatlarda   ommaga   yetkazib   borishi   kerak.   Bunday
axborotlar hech bo‘lmaganda yillik moliyaviy hisobotlarga kiritilishi, ularda bank
moliyaviy   ahvoli   va   faoliyati   natijalarini   aks   ettiruvchi   miqdoriy   va   sifat
ko‘rsatkichlari, operatsiyalari, risklar tarkibi va ularni boshqarish borasidagi  sa’y-
harakatlari yoritilmog‘i lozim». 2
Bank   nazoratining   vujudga   kelishi   hamda   uning   rivojlanish   jarayonlarini
AQShda   kuzatadigan   bo‘lsak,   albatta   ayrim   tegishli   qonunlarga   to‘xtalib   o‘tish
lozim.   1863-   yildagi   “Milliy   bank   to‘g‘risida”gi   qonunga   asosan   mamlakatning
milliy valyutasi joriy etildi va Milliy bankka banknotalar chiqarish huquqi berildi.
2
 Abdulazizov, F. - "Banklarda risklarni boshqarish va ichki nazorat" (ilmiy maqola, 2022)
9 Mazkur   qonunga   asosan   mamlakatda   pul   muomalasini   tartibga   solish   va   Milliy
bank   uchun   pul   rezervlarini   ta’minlash   maqsadida   “Pul   muomalasini   nazorat
qiluvchi ofis” nomli maxsus xizmat turi tashkil etildi. Lekin, u kreditor vazifasini
bajarmadi.
Shuni ta’kidlash joizki, AQShda 1913- yilga qadar Markaziy bank yoki uni
funktsiyasini  bajaruvchi  boshqa  bir  organ faoliyat  ko‘rsatmagan.  Bu davrga kelib
esa,   AQShda   Federal   Rezerv   Tizimi   (FRT)   tashkil   etildi.   Federal   banklar   va
Federal   Rezerv   Tizimining   tashkil   etilishi   o‘z   navbatida,   banklar   likvidligini
oshirish   imkonini   berdi   hamda   u   kreditor   vazifasini   bajara   boshladi.   Bundan
tashqari,   FRT   tomonidan   foiz   stavkalari   miqdorini   belgilash,   ochiq   bozorda
operatsiyalarni   amalga   oshirish   va   tijorat   banklari   rezervlarini   nazorat   qilish   kabi
vazifalar   ham   amalga   oshirila   boshlandi.   1930-34   yillar   davomida   AQSh
banklarining   ko‘pchiligi   bankrotga   uchrashi   oqibatida   1934-yilda   mamlakatda
“Depozitlarni   Sug‘urtalash   Federal   Korporatsiyasi”   (DSFK)   tashkil   topdi.   Uning
asosiy   vazifasi   tijorat   banklarini   bankrot   bo‘lishini   oldini   olish   hamda
omonatchilar   (kreditorlar)   manfaatlarini   himoya   qilishdan   iborat   edi.   Mazkur
mamlakatda   bir   necha   yillar   mobaynida   banklar   faoliyatini   tartibga   solish   va
nazorat qilish jarayoni Federal va Shtatlar darajasida keng tarzdashakllanib keldi. 
O‘zbekistonda   bank   nazoratini   takomillashtirish,   tijorat   banklarining
risklariva   rentabelligi   darajasi,   moliyaviy   ahvoli   haqida   haqqoniy   axborotlar
bilanta’minlashga   qaratilgan   kompleks   tadbirlar   ko‘rib   borilmoqda.   Bunda   1996-
yilda Oliy Majlis tomonidan «Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida»gi qonun (2016- yil
yangitahrirda)ning   qabul   qilinishi   hamda   1997-   yil   mart   oyidan   boshlab   tijorat
banklarida buxgalteriya hisobining yangi hisobvaraqlar rejasiga o‘tkazilishi muhim
ahamiyatga   ega   bo‘ldi. 3
  Bular   banklar   resurslarining   tarkibi,   ularning   yuridik
tegishliligi   va   muddati,   bank   resurslarining   turli   daromadlilik   bo‘yicha
joylashtirilishi,   tezligi   va   operatsiyalar   tavakkalchiligi   bo‘yicha   bank   faoliyatiga
3
  “ Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish 
haqidagi qonun  31.03.2016y
10 qiziquvchilarni   haqqoniy  axborotlar  bilan  ta’minlash  imkonini   berdi.  O‘zbekiston
bank   tizimini   qayta   qurish   mustaqil   davlatimiz   iqtisodiytizimining   muhim
yo‘nalishlaridan   biri   bo‘ldi.   Xo‘jalik   mexanizmi   bir   maromda   faoliyat   yuritishi
barqaror   ishlaydigan   banklar   milliy   tizimini   taqozo   etadi.   Bugungi   kunda
iqtisodiyotni bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrida sifat jihatidan butunlay yangi bank
tizimi   hamda   bank   nazoratini   tub   asosini   yaratish   va   qurish   uzluksiz   davom
ettirilmoqda.   Banklar   ustidan   nazorat   qilish,   ular   faoliyatida   muayyan
cheklashlarni   o‘rnatish   iqtisodiy   erkinlikka   zid   bo‘lgan   holat   sifatida   qaralishi
mumkin.   Lekin   jahonning   ko‘pgina   rivojlangan   davlatlarida   banklar,   shuningdek,
boshqa   moliya   tashkilotlarining   faoliyatlari   ko‘p   darajada   davlat   tomonidan
tartibga   solinadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   hatto   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   moliyaviy   sektor   jiddiy   ravishda   tartibga   solinar   ekan,   o‘tish   davrida
buni   to‘la   oqlash   mumkin.   To‘g‘ri,   bank   faoliyatini   tartibga   solishda   raqobatning
rivojlanishiga   xalaqit   beradigan   omilga   aylanadigan   chegarani   belgilash   oson
emas. Shuning uchun, jahonda umumiy qabul  qilingan tamoyillar  va qoidalar  har
bir  mamlakatda aniq vaziyat  tahlilini hisobga olgan holda qo‘llaniladi. U yoki bu
bankning   faoliyatida   aniqlangan   kamchiliklarni   tuzatishga   majbur   qilish   uchun
nazorat organi ixtiyorida ta’sir ko‘rsatish choralarining muayyan to‘plami bo‘lishi
kerak.
Respublikamizdagi   yangi   bank   qonunlarimizga   ko‘ra,   turli   vaziyatlarda
foydalanish   mumkin   bo‘lgan   tabaqalashgan   choralar   majmui   ko‘zda   tutilgan.
Jumladan,   iqtisodiy   me’yorlarni   o‘zgartirish,   majburiy   rezerv   fondini   oshirish,
ayrim   bank   operatsiyalarini   amalga   oshirishni   taqiqlab   qo‘yish,   hissadorlarga
dividendlar   to‘lashni   to‘xtatib   qo‘yish,   bank   ustidan   vasiylik   o‘rnatish   kabilardir.
Eng so‘nggi chora esa, ularga berilgan litsenziyalarni qaytarib olishdir.
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   banklar   tomonidan   o‘z   kapitali   yetarliligini
ta’minlanishi,   Markaziy   bank   tomonidan   o‘rnatilgan   iqtisodiy   me’yorlarga   rioya
etilishi, iqtisodiyotning real sohasiga yo‘naltirilgan kredit qo‘yilmalari o‘sishini va
riskning oqilona diversifikatsiyalanishini ta’minlanishi, kreditlar berish shartlarini,
shuningdek,   bank   kredit   portfelining   holatini   aktsiyadorlar   va   omonatchilar
11 manfaatlarini himoya qilish nuqtai nazaridan kelib chiqqan holda nazorat qilinishi
bank   nazoratining   mohiyatini   bildiradi.   Rivojlangan   mamlakatlar   banklari
tomonidan o‘tkazilgan tahlillar shuniko‘rsatmoqdaki, keyingi 15-20 yil mobaynida
bank nazorati nafaqat moliya sektorida, balki  butun iqtisodiyotda juda muhim  rol
o‘ynaydi. Bank nazorati o‘zining turli xil ko‘rinishlari bilan 100 yildan ko‘p vaqt
mobaynida  banklar   faoliyatida   ulkan   ahamiyat   kasb   etmoqda.  Ilk  vujudga   kelgan
banklar   faoliyatida   ularni   barqarorligini   saqlab   turish,   banklarning   moliyaviy
muammolarini   oldindan   aniqlash   imkoniyatlari   bo‘lmaganligi   tufayli   ko‘pchilik
banklar ketma-ket bankrot bo‘la boshlagan. Banklarni nazorat qilish bo‘yicha turli
mamlakatlarda   turli   nazorat   organlari   nazoratni   amalga   oshirishadi.   Bu   holatdan
kelib   chiqqan   holda,   ya’ni   banklarda   asta-sekin   mazkur   muammolarni   yechimini
topish   va   bartaraf   etish   hamda   omonatchilarning   manfaatlarini   himoya   qilish
maqsadida   bank   nazoratining   dastlabki   shakllari   yuzaga   kela   boshlagan.   Bank
nazoratini tashkil etish bo‘yicha ko‘pgina davlatlarda turli davrlarda bank bo‘yicha
qonun qabul qilingan.
12 1.2 TIJORAT BANKLARIDA DISTANSION NAZORATNI TASHKIL
ETISH.
Tijorat   banklari   faoliyatini   nazorat   qilish   Markaziy   bankda   tashkil   qilingan
uch   departament   tomonidan   olib   boriladi.   Tijorat   banklariga   litsenziya   berish   va
ularning   faoliyatini   tartibga   solish   departamenti   distantsion   turib,   distantsion
nazoratni   amalga   oshirsa,   tijorat   banklarini   nazorat   qilish   departamenti   banklar
faoliyatini   joyida   tekshirish   bilan   shug’ullanadi.   Tijorat   banklari   ustav   fondini
tashkil etishni nazorat etish departamenti esa tijorat banklari ustav fondini tashkil
etishda bank kapitali likvidliligini nazorat qiladi.
Banklar faoliyatini rivojlanish tarixi va rivojlangan davlatlarda bank tizimini
nazorat   qilishni   tashkil   etish   tajribasiga   ko’ra,   hozirgi   kunda   bank   faoliyatini
nazorat qilish uchta usul bo’yicha amalga oshirilmoqda. Bank nazoratining birinchi
usuli  – bu Markaziy bank tomonidan tijorat  banklari  faoliyatini  distantsion, ya’ni
ularning   moliyaviy   hisobotlarini   tahlil   qilish   orqali   amalga   oshiriladi,   ikkinchi
13 usuli – bu joylarda inspektsiya, ya’ni barcha moliyaviy hisobotlar va ularga tegishli
qo’shimcha   ma’lumotlar   tijorat   banklarining   o’zida   tekshirish   o’tkazish   jarayoni
orqali amalga oshiriladi. Uchinchi usul – bu distantsion turib va joylarda tekshirish
usullaridan   bir   vaqtda   foydalanishdan   iborat.   Distantsion   turib   tijorat   banklari
faoliyatini   nazorat   qilish   usuli   asosan,   Evropaning   mamlakatlarida   keng
qo’llanilgan.   Bunda   Markaziy   bank   tijorat   banklari   moliyaviy   hisobotlarini   tahlil
qilish   yo’li   bilan   nazorat   olib   boradi.   Bu   usulda   Markaziy   bankning   nazorat
departamentlari tashqi audit firmalari bilan yaqin munosabatda bo’ladi. Har yili yil
tugashidan   oldin   barcha   sertifikatlangan   tashqi   audit   firmalariga   audit
tekshirishlarida   tijorat   banklari   faoliyatining   qaysi   qirralariga   asosiy   e’tiborni
qaratishlari zarurligi  ko’rsatiladi. Ayrim hollarda tashqi  audit  firmalarining ishchi
materiallariga,   garchi   ularning   xususiy   mulki   bo’lsa   ham,   ushbu   materiallardan
foydalanish talab qilinadi. 
Keyingi   yillarda   Amerika   va   Evropa   bank   nazorati   amaliyotida   uchinchi
usul, ya’ni tijorat banklari faoliyatini distantsion turib va joyiga chiqib inspektsiya
tekshiruvlarini   o’tkazish   qo’shib   olib   borilmoqda.   Respublikamizda   bank
nazoratini   tashkil   qilish   asoslari   yoritilgan   paragrafda   ko’rganimizdek,   har   ikkala
usuldan   foydalaniladi.   Xuddi   shu   usullarga   mos   departament   va   boshqarmalar
tashkil qilingan bo’lib, ular bir-birlari bilan chambarchas bog’liq ravishda ish olib
boradi.   Yuqorida   keltirilgan   fikrlarni   mujassamlab,   ta’kidlash   joizki,   nazorat
mohiyatini   falsafiy   talqinida   uning   funktsiyalaridan   chiqarmoq   zarur   edi.   Lekin,
amaliy   tajribalardan   ko’rinadiki,   nazorat   mohiyati   uning   bosh   maqsadi   va   shu
maqsad   yo’lida   olib   boradigan   nazorat   usullarini   yuzaga   keltiruvchi   vazifalarida
aks etadi. 
Bosh   maqsad   bank   mohiyatidagi   kamchiliklarni   bartaraf   etib,   bank
tizimining   barqarorligini   oshirish   natijasida   bank   omonatchilari   va   kreditorlar
manfaatlarini himoya qilishdan iborat ekan, nazoratning oldiga qo’yilgan vazifalari
uning usullari  oldiga qo’yilgan maqsadga  muvofiq ravishda o’zgaradi. Lekin, har
qanday   o’zgarish   bosh   maqsaddan   chetga   chiqmaydi,   balki   uni   boyitib,   yanada
to’ldirib   boradi.   Agar   biz   jahon   mamlakatlari   kredit   tizimining   tarixiy   rivojiga
14 nazar   solsak,   bank   va   ular   mijozlarining   ko’p   bor   xonavayron   bo’lganiga   guvoh
bo’lamiz.   Bu   esa   O’zbekistonda   bank   ustidan   davlat   nazorati   o’rnatilishi
zarurligiga olib keladi. Jahon tajribasidan keng o’rin olgan distantsion turib nazorat
o’rnatish bank faoliyatiga oid moliyaviy va boshqa hisobotlarni tahlil qilish hamda
tekshiruvdan   o’tkazishni   ko’zda   tutadi.   Hisobotlar   balans,   foyda   va   zararlar
haqidagi   hisobot,   faoliyat   turi,   kreditlar,   qo’yilmalar,   majburiyatlar,   kapital,
likvidlik, ssudalar bo’yicha yo’qotishlarga qarshi zaxiralar haqidagi ma’lumotlarni
o’z ichiga olishi mumkin. Demak, distantsion nazorat qilish yoki uzoqlashtirilgan
monitoring   bank   holatini   so’nggi   ma’lumotlar   asosida   baholash   imkonini   beradi.
Ya’ni distantsion nazorat etish bank faoliyati samaradorligiga xalal berish mumkin
bo’lgan omillarni aniqlab, kelgusida ular bilan bog’liq xarajatlarning oldini oladi. 
Bundan tashqari, yil yakuni bo’yicha tijorat banklari chet el tashqi auditorlar
xizmatidan   foydalanadiki,   uning   asosida   bankning   moliyaviy   holati   to’g’risida
hamda   ehtimoliy   to’lovga   layoqatsizligi   yoki   nolikvidligi   haqida   distantsion
nazorat   qilish   tizimiga   axborot   beriladi.   Keyingi   paragrafda   samarali   bank
nazoratini olib borishda bank auditining roli alohida ko’rib chiqiladi.
 Xalqaro amaliyotdagi va o’tkazilgan tadqiqotlarga ko’ra shakliy belgilariga
qarab, distantsion nazorat yoki diagnostika tizimini to’rtta keng toifalarga ajratish
mumkin: 1) banklarni baholashning reyting tizimi;
 2) moliya koeffitsientlari va guruhlab tahlil qilish tizimlari; 
3) bank risklarini baholashning yalpi tizimlari; 
4) statistik modellar. 
Distantsion   nazorat   qilish   monitoringi   natijalari   asosida   reyting   tuzish
nazorat   ma’lumotlari   va   nazorat   organlari   foydalanishi   mumkin   bo’lgan   boshqa
axborotlar,   shu   jumladan,   joyiga   chiqib   o’tkazilgan   tekshiruv   natijalariga
asoslanadi.   Frantsiya   banklari   reyting   tizimi   masalan,   Frantsiya   Banki   va   bank
komissiyasining   ma’lumotlar   bazalarida   (xususan,   banklarning   o’zlari   tomonidan
taqdim   etilgan   va   moliya   bozorlarining   maxsus   ma’lumotlar   bazasida
saqlanayotgan)   ma’lumotlaridan,   Frantsiyaning   boshqa   nazorat   organlar
15 ma’lumotlaridan va boshqa Evropa davlatlarining nazorat organlari  bilan tuzilgan
o’zaro bitimlarga muvofiq olinayotgan axborotlardan foydalanadi. 
Dastlabki   tizimlardan   bankni   inspektsiya   tekshiruvidan   o’tkazish
komponenti sifatida foydalanilgan. Biroq hozirgi paytda distantsion nazorat qilish
bank   tizimini   va   muayyan   bank   risklari   tizimini   baholashning   mustaqil   elementi
bo’lib   qoldi.   Federal   rezerv   tizimida   yakka   tartibdagi   bank   monitoringi   ertad
diagnostikaning   statistika   modellarini   talqin   etishning   tarkibiy   bo’lagi   sifatida
qo’llaniladi. Ayni paytda, tanlab olinadigan ko’rsatkichlar har doim ham bankning
umumiy   ahvoliga   mos   kelavermaydi   (ayniqsa,   yirik   banklar   misolida   shunday
bo’ladi).   Cheklovlar   u   yoki   bu   ko’rsatkichlarni   aniqlashga   nisbatan   ham
qo’llaniladi.   Bu   odatda,   ekspert   baholashi   uslubida   ro’y   beradi.   Bunday   tizim
doirasida   kredit   tashkiloti   risklarini   umumiy   baholash   ro’y   beradi.   RATE   ingliz
reyting   tizimi   butun   tashkilot   uchun   risklar   toifalarini   ajratishni   ko’zda   tutadi.
Niderlandiyada   qo’llaniladigan   RAST   tizimi   bankni   yoki   bank   bo’linmalarini
alohida baholanishi bilan ajraladi. Har bir bo’linma barcha risklar, ichki tuzilma va
har   biriga   ball   beriladigan   qator   mezonlar   bo’yicha   nazorat   tizimida   baholanadi.
Yakka   tartibdagi   ballar   bank   yoki   guruhni   yakuniy   baholashgacha   bosqichma-
bosqich   uyg’unlashtirilib   boriladi.   Yalpi   yondashuv   riskning   miqdor   va   sifat
omillarini   baholash   imkonini   beradi.   Bank   ahvoli   haqida   har   tomonlama   axborot
olish   uchun   milliy   va   xorijiy   nazorat   organlarining   birgalikdagi   harakati   talab
etiladi   (Buyuk   Britaniyaning   Moliyaviy   xizmatlar   boshqarmasi   mustaqil
tekshiruvga   oid   qo’shimcha   xarajatlardan   qochish   maqsadida   ana   shunday
ma’lumotlarni so’rab oladi). Tizim bank guruhlarini va ularning tarkibiy qismlarini
birlashib va birlashmagan holda baholashda qo’llanilishi  mumkin. Nazorat organi
berilgan   ballar   haqida   xabar   qilmasligi   mumkin.   Biroq   umumiy   rivojlanish
tamoyillari   va   yirik   risk   bank   rahbariyati   bilan   muhokama   qilinadi.   Statistik
modellarning asosiy vazifasi banklarning kelajakdagi ahvolini taxmin qilish, ya’ni
bank   muammolarini   ilk   bosqichlardayoq   diagnostikada   o’tkazishdan   iboratdir.
Ushbu   modellar   risklarni   baholash   uchun   bank   faoliyati   haqida   nazorat   organlari
tomonidan   yig’ilgan   ma’lumotlardan   foydalanadi.   Modellar   hisob-kitoblari
16 natijasida olingan ma’lumotlarga tayanib, bankrotlikka uchrash ehtimoli yuqori va
kam   bo’lgan   banklarni   ajratadilar.   Ko’pchilik   modellar   o’zaro   bog’liq   yoki
mustaqil   ko’rsatkichlar   o’rtasidagi   aloqalarni   (bankrotlik   yoki   yashovchanlik,
reyting)   tahlil   qiladilar.   Model   asosida   berilgan   vaqt   oralig’i   mobaynida
voqealarning   ro’y   berishi   baholanadi.   Italiyada   joriy   etilishi   rejalashtirilgan   erta
diagnostika   modeli   dyuratsiyadan   foydalanadi.   Model   har   bir   bank   oxir   oqibatda
bankrotlikka uchraydi, degan fikrga asoslanadi. 
Bunday modelda  bankrotlik emas,  balki  bankrotlik holati  ro’y berishigacha
qolgan   vaqt   asosiy   ko’rsatkich   hisoblanadi.   Yuqorida   keltirilgan   fikrlarni
mujassamlab,   distantsion   nazorat   qilish   tizimini   mohiyatan   tushungan   holda
quyidagi   ikki   yo’nalishda   afzalliklarni   e’tirof   etish   lozim.   Birinchidan,   diqqat-
e’tibor   kelgusida   bank   ahvolining   yomonlashuviga   olib   kelishi   mumkin   bo’lgan
risklarni aniqlashga qaratiladi. Shuningdek, risk darajasi yuqori bo’lgan banklarni
tanazzul yoki bankrotlik holati etib kelmasdan oldin aniqlashga harakat qiladi. Bu
esa   ushbu   modelni   boshqa   tizimlardan   farqlab   turuvchi   asosiy   xususiyatlaridan
biridir.   Ikkinchidan,   modellar   ko’rsatkichlari   bilan   ularning   barqarorlik,   tanazzul,
bankrotlik   yoki   yashovchanlik   kabi   oqibatlari   o’rtasidagi   sababli   aloqalarni
aniqlash   uchun   miqdoriy   uslublardan   hamda   olingan   ma’lumotlardan   o’xshash
xususiyatlilari   asosida   bo’lg’usi   voqealarni   bashorat   qila   oladi.   Bank   sohasining
umumiy   muammolari   makroko’rsatkichlar   orqaliy   aniqlanishi   mumkin.   Biroq,
bunda   kredit   tashkiloti   faoliyatining   jiddiy   muammolarni   o’tkazib   yuborish
ehtimoli ortadi. O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki tomonidan 1999 yildan
boshlab   tijorat   banklari   uchun   iqtisodiy   normativlar   belgilana   boshladi.   Ushbu
normativlar   tijorat   banklarining   faoliyatini   tartibga   solish   va   nazorat   qilish   bilan
birga   ularning   daromadlari   va   likvidliligiga,   yuzaga   keladigan   risklarni   oldini
olishga qaratilgan.
Quyida   mavjud   iqtisodiy   normativlar   va   ularning   mohiyatiga   qisqacha
to’xtalib o’tamiz:
17 Bir   qarzdor   yoki   o’zaro   aloqador   qarzdorlar   guruhi   uchun   bo’lgan
tavakkalchilikning eng katta hajmi ta’minlangan kreditlar bo’yicha bank I-darajali
kapitalining 25 foizidan oshmasligi kerak. 4
O’zbekistonda ham ana shunday tizimlarni rivojlantirish muhim ahamiyatga
egadir.   O’z-o’zidan   ravshan   ki,   chet   el   tajribasini   to’g’ridan-to’g’ri
4
 Saidov, A. - "Ichki audit va nazorat tizimlari" (kitob, 2022)
18 mamlakatimizga ko’chirib keltirish foydadan ko’ra ko’proq ziyon keltiradi. Bu ana
shunday  tizimlarni   yaratishning  o’ziga  xos  xususiyatlarga  egaligi  bilan  bog’liqdir
(yuqorida   aytib   o’tilganidek,   tizimni   ishlab   chiqishda   muayyan   mamlakat   bank
soxasi   xususiyatlari:   statistika   axborotining   mavjudligi,   hisob   hamda   hisobot
yuritish   amaliyoti   va   hokozolar   hisobiga   olinadi).   Lekin,   shunga   qaramasdan,
nafaqat mavjud nazorat tizimlarini takomillashtirish, balki zamonaviy tamoyillarni
hisobga   olgan   holda   bank   risklarini   erta   diagnostikadan   o’tkazish   va   yakka
tartibdagi baholash tizimlarini rivojlantirish lozim. 
Distantsion   nazorat   o’rnatish   bankning   moliyaviy   faoliyati   ustidan   doimiy
asosda   amalga   oshiriladi.   Inspektsion   (joyiga   chiqib)   tekshirishlarga   bo’lg’an
zaruriyat   tug’ilganda   ularga   uzoq   vaqt   va   harajatlar   sarf   qilish   lozim   bo’ladi.
Shuning   uchun   banklar   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankiga
taqdim   qilinadigan   moliyaviy   va   buxgalterlik   hisobotlari,   o’rnatilgan   monitoring
ko’rsatkichlari hamda tahlil qilish uchun bank tomonidan olinadigan zarur bo’lgan
ko’rsatkichlar va ma’lumotlar asosida distantsion turib nazorat qilish tizimi qulay,
samarali va tezkor tizim ekanligi isbot talab etmaydi. Banklarni distantsion nazorat
qilishdan   maqsad   aholini   bankka   bo’lgan   ishonchini   oshirish,   ularni   omonatlarga
qay   darajada   jalb   qilinayotganligini   kuzatib   borish,   tijorat   banklari   aktivlarini
muntazam   tasniflab   borish   va   zarur   zaxiralarni   shakllantirish,   banklar   amalga
oshiradigan   moliyaviy   vositachilik   samaradorligini   yuqori   darajaga   olib   chiqish,
banklarning   kredit   portfelini   yomon   ahvolga   olib   keladigan,   bank   tomonidan
moliyalashni   kutib   yashaydigan   korxonalarni   mumkin   qadar   kamaytirib,   ularning
moliyaviy holatini yaxshilanishini muntazam nazorat qilib turishdir.
19 II BOB. XALQARO STANDARTLAR VA ICHKI NAZORATDAGI
MUAMMOLAR
2.1 XALQARO STANDARTLAR COSO, ISO, BAZEL
COSO TASHKILOTI
COSO   (Committee   of   Sponsoring   Organizations   of   the   Treadway
Commission)   1985   yilda   AQShda   tashkil   etilgan.   U   bir   nechta   professional
tashkilotlar   tomonidan,   jumladan,   American   Institute   of   Certified   Public
Accountants   (AICPA),   Institute   of   Internal   Auditors   (IIA),   Financial   Executives
International   (FEI),   American   Accounting   Association   (AAA)   va   Association   of
Accountants   and   Financial   Professionals   in   Business   (IMA)   tomonidan   qo'llab-
quvvatlangan.   COSO   tashkiloti   moliyaviy   hisobotlar   sifatini   oshirish   va   ichki
nazorat tizimlarini rivojlantirish maqsadida tuzilgan. 
COSO   ning   asosiy   maqsadi   korporativ   boshqaruv   va   ichki   nazorat
tizimlarini   mustahkamlashdan   iborat   edi.   1980-yillarda   Amerika   Qo'shma
Shtatlarida moliyaviy hisobotlar bilan bog'liq bo'lgan bir qator skandallar, masalan,
"Savings and  Loan" krizi, ichki  nazorat  tizimlarining ahamiyatini  yanada  oshirdi.
Shunday   qilib,   COSO   moliyaviy   hisobotlarni   tayyorlashda   va   taqdim   etishda
ishonchlilikni ta'minlash uchun ichki nazorat tizimlarini rivojlantirishga qaratilgan
dasturlarni ishlab chiqdi.
COSO 1992 yilda "Internal Control - Integrated Framework" nomli dasturini
e'lon   qildi.   Ushbu   framework   ichki   nazoratning   beshta   asosiy   komponentini
belgilab   berdi:   muhit,   risklarni   baholash,   nazorat   faoliyatlari,   axborot   va
kommunikatsiya,   monitoring.   Bu   model   tashkilotlarga   ichki   nazorat   tizimlarini
samarali   tashkil   etishga   yordam   berish   uchun   ishlab   chiqilgan   bo'lib,   keyinchalik
20 ko'plab   tashkilotlar   tomonidan   qabul   qilindi   va   qo'llanila   boshlandi.   2013   yilda
COSO   o'z   modelini   yangiladi   va   "Internal   Control   -   Integrated   Framework"   ni
yangilangan shaklda taqdim etdi. Yangilangan model zamonaviy biznes muhitidagi
o'zgarishlarni   hisobga   olgan   holda   ishlab   chiqilgan   bo'lib,   ichki   nazoratning
samaradorligini   yanada   oshirishga   qaratilgan.   Bu   model   global   moliya
bozorlaridagi   o'zgarishlar,   texnologiyaning   rivojlanishi   va   risklarni   boshqarish
jarayonlaridagi yangi yondashuvlarni o'z ichiga oladi.
COSO Tashkilotining Asosiy Faoliyatlari:
1.   Ichki   Nazorat   Frameworki:   COSO   1992   yilda   "Internal   Control   -
Integrated   Framework"   nomli   dasturini   e'lon   qildi.   Bu   framework   ichki
nazoratning beshta asosiy komponentini belgilaydi:
   • Nazorat Muhiti: Tashkilotning boshqaruv va madaniyatini ifodalaydi.
      •  Risklarni  Baholash:  Tashkilotning  maqsadlariga   erishish  uchun  yuzaga
keladigan risklarni aniqlash va baholash.
     •  Nazorat  Faoliyatlari:  Risklarni  kamaytirish  uchun amalga  oshiriladigan
harakatlar va jarayonlar.
      •   Axborot   va   Kommunikatsiya:   Tashkilot   ichida   va   tashqarisida   axborot
oqimini ta'minlash.
   • Monitoring: Ichki nazorat tizimining samaradorligini baholash va doimiy
ravishda takomillashtirish.
2. Risklarni Boshqarish Frameworki: 2004 yilda COSO risklarni boshqarish
jarayonlarini   yaxshilash   uchun   "Enterprise   Risk   Management   -   Integrated
Framework" ni ishlab chiqdi. Bu framework tashkilotlarga strategik maqsadlariga
erishishda risklarni boshqarishga yordam beradi.
3.   Yangilanishlar:   2013   yilda   COSO   o'z   ichki   nazorat   frameworkini
yangilab,   zamonaviy   biznes   muhitidagi   o'zgarishlarni   hisobga   oldi.   Yangilangan
modelda   yangi   tendensiyalar,   masalan,   raqamli   transformatsiya   va   globalizatsiya
kabi omillarni inobatga olishga qaratilgan.
COSO ning Ahmiyati:
21 •   Ishonchlilik:   COSO   standartlari   tashkilotlarga   moliyaviy   hisobotlarining
ishonchliligini oshirishga yordam beradi, bu esa investorlar va boshqa manfaatdor
tomonlar uchun muhimdir.
•   Risklarni   Boshqarish:   Tashkilotlar   risklarni   aniqlash,   baholash   va
boshqarish jarayonlarini yanada samarali amalga oshirishi mumkin.
•   Regulyator   Talablari:   COSO   standartlariga   amal   qilish   ko'plab
mamlakatlarda regulyator talablariga javob berishga yordam beradi.
•   Tashkilot   Madaniyati:   Tashkilot   ichida   yaxshi   nazorat   muhiti   yaratishga
yordam beradi, bu esa xodimlarning ishonchini oshiradi va umumiy samaradorlikni
yaxshilaydi.
COSO Modelining Qo'llanilishi
COSO   modelidan   ko'plab   turli   sohalardagi   tashkilotlar,   jumladan,   banklar,
moliya   kompaniyalari,   sog'liqni   saqlash   muassasalari   va   davlat   idoralari
foydalanadi.   Ular   ichki   nazorat   tizimlarini   rivojlantirish,   risklarni   boshqarish   va
moliyaviy   hisobotlarning   sifatini   oshirish   maqsadida   COSO   frameworkini
qo'llaydilar.   Shuningdek,   COSO   modeli   ichki   audit   jarayonlarini
takomillashtirishda ham muhim rol o'ynaydi, chunki u audit faoliyatlarini samarali
rejalashtirishga va nazorat qilishga yordam beradi.
ISO Tashkiloti
ISO   (International   Organization   for   Standardization)   1947   yilda   tashkil
etilgan xalqaro standartlar tashkilotidir. Uning asosiy maqsadi turli sohalarda sifatli
standartlarni   ishlab   chiqish   va   ularni   joriy   etishdir.   ISO   tashkiloti   164   ta
mamlakatdan vakillarni o'z ichiga oladi va uning markazi Shveytsariyaning Jeneva
shahrida joylashgan.
ISO ning tashkil etilishi davrida jahon iqtisodiyoti ikkinchi jahon urushidan
so'ng tiklanayotgan edi. Mamlakatlar o'rtasidagi savdo aloqalarini rivojlantirish va
mahsulotlar   sifatini   oshirish   zarurati   paydo   bo'ldi.   Shu   sababli,   ISO   xalqaro
standartlarni   ishlab   chiqish   orqali   bu   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan
dasturlarni   amalga   oshira   boshladi.   ISO   dastlab   umumiy   standartlar   ishlab
22 chiqishga   e'tibor   berdi,   keyinchalik   esa   turli   sohalarda,   jumladan,   sanoat,   xizmat
ko'rsatish va axborot texnologiyalari kabi sohalarda standartlarni ishlab chiqdi. ISO
9001 standarti   sifatni  boshqarish   tizimlariga  qaratilgan  bo'lib,  1987 yilda  birinchi
marta nashr etildi. Ushbu standart kompaniyalarga sifatni boshqarish jarayonlarini
tartibga solishga yordam berdi va u global miqyosda keng tarqaldi.
ISO   31000   standarti   risklarni   boshqarish   jarayonlariga   qaratilgan   bo'lib,
2009 yilda e'lon qilindi. Ushbu standart tashkilotlarga risklarni aniqlash, baholash
va   boshqarish   jarayonlarini   tartibga   solishda   yordam   beradi.   ISO   27001   standarti
esa   axborot   xavfsizligi   boshqaruv   tizimlariga   qaratilgan   bo'lib,   2005   yilda   e'lon
qilindi.   Bu   standart   axborot   xavfsizligini   ta'minlash   uchun   zarur   bo'lgan
jarayonlarni belgilaydi.
ISO Tashkilotining Asosiy Maqsadlari
1.   Standartlashtirish:   ISO   xalqaro   standartlarni   ishlab   chiqish   orqali
mahsulotlar va xizmatlar sifatini oshirishni maqsad qiladi. Bu, o'z navbatida, savdo
va iqtisodiy aloqalarni osonlashtiradi. 
2.   Xavfsizlik   va   Sifat:   ISO   standartlari   xavfsizlikni   ta'minlash   va
mahsulotlarning   yoki   xizmatlarning   sifatini   oshirishga   qaratilgan.   Bu
iste'molchilarni himoya qilish va bozor ishonchliligini oshirishga yordam beradi.
3.   Atrof-muhitni   muhofaza   qilish:   ISO   standartlari   atrof-muhitni   muhofaza
qilish va barqaror rivojlanishni qo'llab-quvvatlashga yordam beradi. Masalan, ISO
14001 atrof-muhitni boshqarish tizimlari uchun standartdir.
ISO Standartlarining Turlari.
ISO   standartlari   turli   sohalarda   qo'llaniladi   va   ularning   ko'plab   turlari
mavjud:
1.   Sifat   Boshqaruvi:   ISO   9001   —   sifat   boshqaruvi   tizimlari   uchun   eng
mashhur   standartlardan   biri   bo'lib,   tashkilotlarga   sifatni   boshqarishda   yordam
beradi.
2.   Atrof-muhitni   Boshqarish:   ISO   14001   —   atrof-muhitni   boshqarish
tizimlariga   oid   standart,   bu   tashkilotlarga   atrof-muhitga   ta'sirini   kamaytirishga
yordam beradi.
23 3.   Axborot   Xavfsizligi:   ISO/IEC   27001   —   axborot   xavfsizligi   boshqaruvi
tizimlari   uchun   standart,   bu   tashkilotlarga   ma'lumotlarni   himoya   qilishda   yordam
beradi.
4.   Ishchi   Salomatligi   va   Xavfsizligi:   ISO   45001   —   ishchi   salomatligi   va
xavfsizligi   boshqaruvi   tizimlari   uchun   standart,   ish   joylarida   xavfsizlikni
oshirishga qaratilgan.
5. Oziq-ovqat Xavfsizligi: ISO 22000 — oziq-ovqat xavfsizligini boshqarish
tizimlari   uchun   standart,   oziq-ovqat   mahsulotlarining   xavfsizligini   ta'minlashga
qaratilgan.
ISO Standartlarini Qo'llash
ISO   standartlari   turli   xil   tashkilotlar,   jumladan,   kichik   va   o'rta   bizneslar,
katta   korporatsiyalar   va   davlat   idoralari   tomonidan   qo'llaniladi.   Standartlarga
muvofiqlik tashkilotlarga quyidagi afzalliklarni taqdim etadi:
•   Ishonchlilik:   ISO   sertifikati   tashkilotning   mahsulot   yoki   xizmatlarining
sifatini isbotlaydi.
•   Raqobatbardoshlik:   ISO   standartlariga   muvofiq   ishlash   raqobatbardosh
ustunlik beradi.
•   Mijozlar   Ishonchi:   Mijozlar   ISO   sertifikatiga   ega   bo'lgan   tashkilotlarga
ko'proq ishonishadi.
•   Xavfsizlik:   Ish   joylarida   xavfsizlikni   oshirish   orqali   xodimlarning
salomatligini saqlashga yordam beradi.
COSO va ISO O'rtasidagi Aloqa
COSO   va   ISO   standartlari   o'rtasida   muhim   aloqa   mavjud.   COSO   modeli
asosan   ichki   nazorat   tizimlariga   qaratilgan   bo'lsa-da,   ISO   standartlari   kengroq
yo'nalishlarga   ega   va   turli   sohalarda   qo'llanilishi   mumkin.   Ularning   har   ikkalasi
ham tashkilotlarga samarali boshqaruv va risklarni boshqarish jarayonlarini amalga
oshirishda yordam beradi. COSO ning ichki nazorat modeli banklar va moliyaviy
tashkilotlar   uchun   juda   muhimdir,   chunki   bu   tashkilotlar   o'z   faoliyatlari   bilan
bog'liq   ko'plab   risklarga   duch   keladilar.   ISO   standartlari   esa   sifatni   boshqarish,
24 risklarni   boshqarish   va   axborot   xavfsizligini   ta'minlashda   qo'llaniladi,   bu   esa
banklarning moliyaviy barqarorligini oshirishga yordam beradi.
Bazel Qo‘mitasi
Bazel   Qo‘mitasi   (Bazel   Committee)   xalqaro   moliya   va   iqtisodiy
barqarorlikni ta'minlash maqsadida tashkil etilgan muhim bir tuzilma hisoblanadi.
Bu   qo‘mita   xalqaro   moliya   tizimining   barqarorligini   oshirish   va   global   iqtisodiy
muammolarni  hal  qilishda   muhim   rol  o‘ynaydi.  Bazel   Qo‘mitasi,   asosan,   banklar
va   moliya   institutlarining   faoliyatini   tartibga   solish   va   ularning   xavf-xatarlarini
boshqarish bilan shug‘ullanadi.
Bazel   Qo‘mitasi   1974   yilda,   Jahon   iqtisodiy   inqirozidan   keyin,   banklar   va
moliya   institutlarining   barqarorligini   ta'minlash   maqsadida   tashkil   etilgan.   U
dastlabki   paytlarda   G-10   mamlakatlari   markaziy   banklari   rahbarlaridan   iborat
bo‘lib,   keyinchalik   boshqa   mamlakatlar   ham   qo‘shildi.   Qo‘mita   o‘z   faoliyatini
davom   ettirib,   1988   yilda   birinchi   marta   Bazel   I   standartini   ishlab   chiqdi.   Bu
standart   banklarning   kapital   yetarliligini   belgilab   berdi   va   ular   uchun   minimal
kapital talablarini o‘rnatdi.
Bazel Qo‘mitasining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
1.   Banklarning   Kapital   Yetarliligini   Ta'minlash:   Qo‘mita   banklar   uchun
kapital   yetarliligini   belgilovchi   standartlarni   ishlab   chiqadi.   Bu   standartlar
banklarning   moliyaviy   barqarorligini   oshirish   va   ularni   xavf-xatarlaridan   himoya
qilishga qaratilgan.
2.   Xavf-Xatarlarni   Boshqarish:   Bazel   Qo‘mitasi   banklar   va   moliya
institutlari   uchun   xavf-xatarlarni   boshqarish   bo‘yicha   tavsiyalar   beradi.   Bu
tavsiyalar,   masalan,   kredit   xavfi,   likvidlik   xavfi   va   operatsion   xavflarni
boshqarishga qaratilgan.
3.   Xalqaro   Hamkorlik:   Qo‘mita   xalqaro   moliya   tizimida   hamkorlikni
rivojlantirishga intiladi. U turli mamlakatlar o‘rtasida moliya va iqtisodiy siyosatni
muvofiqlashtirishga yordam beradi.
25 4. Tadqiqot va Tahlil: Bazel Qo‘mitasi moliya tizimining holatini tahlil qilib,
yangi   tendensiyalarni   o‘rganadi.   Bu   tadqiqotlar   natijasida   yangi   standartlar   va
tavsiyalar ishlab chiqiladi.
5.   O‘zgaruvchan   Shartlarga   Moslashuv:   Qo‘mita   zamonaviy   moliya
tizimining   o‘zgaruvchan   shartlariga   moslashishga   harakat   qiladi.   U   yangi
texnologiyalar,   masalan,   raqamli   valyutalar   va   fintech   innovatsiyalarini   hisobga
olgan holda yangi standartlarni ishlab chiqishga intiladi.
Asosiy Standartlar
Bazel   Qo‘mitasi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   asosiy   standartlar
quyidagilardan iborat:
1.   Bazel   I:   1988   yilda   qabul   qilingan   bu   standart   banklarning   kapital
yetarliligini belgilaydi. U banklarga minimal kapital talablarini o‘rnatadi va kredit
xavfini hisobga oladi.
2. Bazel II: 2004 yilda qabul qilingan bu standart, Bazel I dan keyin, yanada
rivojlangan   bo‘lib,   banklarning   risklarni   baholashiga   ko‘proq   e'tibor   beradi.   U
banklarga   kredit   xavfini   baholashda   ichki   modellardan   foydalanish   imkonini
beradi.
3. Bazel III: 2010 yilda qabul qilingan bu standart moliya inqirozidan keyin
ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   banklarning   kapital   yetarliligini   yanada   kuchaytirishga
qaratilgan.   U   likvidlik   talablarini   oshiradi   va   banklarning   risklarni   boshqarish
tizimlarini mustahkamlashga yordam beradi.
Bazel   Qo‘mitasining   ahamiyati   juda   katta.   U   xalqaro   moliya   tizimining
barqarorligini   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Qo'mitaning   standartlari   va
tavsiyalari orqali banklar va moliya institutlari o'z faoliyatlarini yanada samarali va
xavfsiz   amalga   oshirish   imkoniyatiga   ega   bo'ladi.   Bu   esa   o'z   navbatida,   iqtisodiy
o'sishni   qo'llab-quvvatlaydi   va   global   moliya   inqirozlarini   oldini   olishga   yordam
beradi
Bundan   tashqari,   Bazel   Qo‘mitasi   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirishga
yordam beradi. Mamlakatlar o‘rtasida moliya siyosatidagi muvofiqlikni ta'minlash
orqali u global iqtisodiy barqarorlikni oshiradi.
26 COSO, ISO va Bazel o‘rtasidagi aloqalar quyidagi jihatlardan iborat:
1. Risklarni Boshqarish: Har uchala tizim ham risklarni boshqarishga e'tibor
beradi.   COSO   ichki   nazorat   va   risklarni   baholashga   qaratilgan   bo‘lsa,   Bazel
banklarning   moliyaviy   xavflarini   boshqarishga   qaratilgan.   ISO   esa   kengroq
miqyosda, turli sohalarda xavf-xatarlarni boshqarishga yordam beradi.
2.   Samaradorlikni   Oshirish:   Har   uchala   tizim   ham   tashkilotlarga
samaradorlikni oshirishga yordam beradi. COSO ichki nazorat tizimini yaxshilash
orqali,   ISO   sifatni   boshqarish   jarayonlarini   takomillashtirish   orqali,   Bazel   esa
banklarning moliyaviy barqarorligini oshirish orqali samaradorlikni oshiradi.
3.   Xalqaro   Standartlar:   COSO   va   Bazel   xalqaro   miqyosda   tan   olingan
standartlarga ega bo‘lib, ular global miqyosda amal qiluvchi tashkilotlar tomonidan
qo‘llaniladi.   ISO   esa   xalqaro   standartlarni   ishlab   chiqish   orqali   tashkilotlarga
global miqyosda bir xil talablarga rioya qilish imkonini beradi.
Farqlar
COSO, ISO va Bazel o‘rtasidagi farqlar quyidagilardir:
1. Maqsad: COSO ichki nazorat va risklarni boshqarishga qaratilgan bo‘lsa,
ISO   sifat   va   xavfsizlikka   e'tibor   beradi.   Bazel   esa   asosan   banklar   va
moliya   institutlari   uchun   risklarni   boshqarish   va   kapital   yetarliligini
belgilovchi standartlarga ega.
2.   Tizimning   Ko‘lamlari:   COSO   asosan   ichki   nazorat   tizimlariga
qaratilgan   bo‘lib,   tashkilotning   ichki   jarayonlarini   yaxshilashga   yordam
beradi. ISO esa kengroq sohalarni qamrab oladi va turli xil standartlarni
o‘z   ichiga   oladi.   Bazel   esa   faqat   banklar   va   moliya   institutlari   uchun
maxsus ishlab chiqilgan.
3.   Yondashuv:   COSO   jarayonlarga   asoslangan   yondashuvni   qo‘llaydi,
ISO   esa   jarayonlarni   doimiy   ravishda   takomillashtirishga   e'tibor   beradi.
Bazel   esa   banklarning   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlash   uchun   aniq
kapital talablarini belgilaydi.
27 2.2 BANKLARDA ICHKI NAZORAT VA KADRLAR MASALASIDAGI
MUAMMOLAR.
Banklarda   ichki   nazorat   tizimida   uchraydigan   muammolar   ko‘plab   omillar
bilan   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin.   Ushbu   muammolar   bankning   samaradorligi,
moliyaviy barqarorligi va mijozlar ishonchini ta'minlashga salbiy ta'sir ko‘rsatishi
mumkin. Quyida banklarda ichki nazoratdagi asosiy muammolar keltirilgan:
1. Nazoratning Yetarli Emasligi
     • Resurslar  Yetishmasligi:  Ichki  nazorat bo‘limlari  ko‘pincha yetarli moliyaviy
va inson resurslariga ega bo‘lmaydi, bu esa ularning samaradorligini kamaytiradi.
      •   Malakali   Kadrlar   Yetishmasligi:   Ichki   nazorat   sohasida   malakali
mutaxassislarning   yetishmasligi,   nazorat   jarayonlarining   samaradorligini
pasaytirishi mumkin.
2. Tashkiliy Muammolar
   • Nazoratning Buzilishi: Ichki nazorat tizimi ko‘pincha tashkilot ichidagi boshqa
bo‘limlar   bilan   yaxshi   integratsiyalashmagan   bo‘lishi   mumkin,   bu   esa   nazorat
jarayonining samaradorligini kamaytiradi.
      •   Ish   jarayonlarining   noaniqligi:   Tashkilot   ichidagi   jarayonlarning   noaniq   yoki
murakkab bo‘lishi ichki nazoratni qiyinlashtiradi.
3. Axborot va Kommunikatsiya Muammolari
28       •   Ma'lumotlarning   Yetarli   Bo‘lmasligi:   Ichki   nazorat   uchun   zarur   bo‘lgan
ma'lumotlar ko‘pincha to‘g‘ri va vaqtida taqdim etilmaydi.
      •   Kommunikatsiya   Muammolari:   Bank   ichidagi   kommunikatsiya   kanallari
samarali   ishlamasligi,   ichki   nazorat   jarayonlarining   kechikishiga   yoki   noto‘g‘ri
qarorlar qabul qilinishiga olib kelishi mumkin.
4. Risklarni Baholashdagi Muammolar
      •   Xatarlarni   Noto‘g‘ri   Baholash:   Banklar   risklarni   baholashda   noto‘g‘ri
yondashuvlar qo‘llashi mumkin, bu esa ichki nazorat tizimining zaiflashishiga olib
keladi.
      •   O‘zgaruvchan   Muhitga   Moslashmaslik:   Moliyaviy   bozorlar   va   iqtisodiy
sharoitlar   tez   o‘zgarib   turadi,   lekin   ichki   nazorat   tizimlari   bu   o‘zgarishlarga
moslasha olmaydi.
5. Texnologik Muammolar
   • Texnologiyalarni Yetarlicha Qo‘llamaslik: Banklar zamonaviy texnologiyalarni
to‘g‘ri   qo‘llamasliklari   natijasida   ichki   nazorat   jarayonlari   samaradorligini
yo‘qotishi mumkin.
   • Ma'lumotlarni Himoya Qilish Muammolari: Axborot xavfsizligini ta'minlashda
muammolar   mavjud   bo‘lishi,   ichki   nazorat   tizimining   zaif   tomonlarini   ochib
berishi mumkin.
6. Madaniyat va Etika Muammolari
   • Etik Qoidalar Buzilishi: Ichki nazorat jarayonlari xodimlar tomonidan e'tiborsiz
qoldirilishi yoki buzilishi mumkin, bu esa bankning obro‘siga zarar yetkazadi.
   • Ichki Madaniyatning Yetarli Bo‘lmasligi: Bank ichida ichki nazoratga nisbatan
etarli   e'tibor   berilmasligi,   xodimlarning   buni   ahamiyatini   tushunmasligiga   olib
kelishi mumkin.
Banklarda   ichki   nazorat   tizimi   moliyaviy   muassasalarning   barqarorligi   va
ishonchliligini   ta'minlashda   muhim   rol   o'ynaydi.   Ichki   nazorat   tizimi   bankning
ichki   jarayonlarini,   xatarlarni   boshqarishni,   moliyaviy   hisobotlarni   va   mijozlar
bilan ishlashni nazorat qiladi. Biroq, ko'plab banklarda ichki nazorat tizimida turli
muammolar   mavjud   bo'lib,   ular   bankning   umumiy   faoliyatiga   salbiy   ta'sir
29 ko'rsatishi   mumkin.   Ushbu   kurs   ishida   banklarda   ichki   nazorat   tizimida
uchraydigan asosiy muammolar, ularning sabablari va bartaraf etish usullari haqida
batafsil ma'lumot beriladi.
1. Ichki Nazorat Tizimining Yetarli Emasligi
Ichki   nazorat   tizimining   samaradorligi   ko'pincha   bankning   resurslariga   bog'liq.
Ko'p banklarda ichki nazorat bo'limlari yetarli moliyaviy va inson resurslariga ega
emas.   Bu   holat   ichki   nazorat   jarayonlarining   samaradorligini   pasaytiradi   va
muammolarni   aniqlashda   qiyinchiliklarga   olib   keladi.   Masalan,   ichki   nazorat
bo'limi uchun yetarli kadrlar yo'qligi sababli, xodimlar ko'p ish yukiga duch keladi
va bu ularning ish sifatiga salbiy ta'sir ko'rsatadi.
2. Malakali Kadrlar Yetishmasligi
Ichki   nazorat   sohasida   malakali   mutaxassislarning   yetishmasligi   ham   muhim
muammolardan   biridir.   Ko'p   banklar   o'z   ichki   nazorat   tizimlarini   rivojlantirish
uchun   yetarli   tajribaga   ega   mutaxassislarni   jalb   qila   olmaydi.   Bu   holat   ichki
nazorat   jarayonlarining   samaradorligini   pasaytiradi,   chunki   malakali   kadrlar
xatarlarni   to'g'ri   baholay   olmaydi   va   muammolarni   vaqtida   aniqlay   olmaydi.
Malakali   kadrlarni   jalb   qilish   va   ularning   malakasini   oshirish   banklar   uchun
ustuvor vazifalardan biri bo'lishi kerak.
3. Tashkiliy Muammolar
Tashkilot   ichidagi   ichki   nazorat   tizimi   ko'pincha   boshqa   bo'limlar   bilan   yaxshi
integratsiyalashmagan   bo'lishi   mumkin.   Bu   holat   ichki   nazorat   jarayonining
samaradorligini kamaytiradi. Banklarda ichki nazorat va boshqa bo'limlar o'rtasida
etarli   kommunikatsiya   yo'q   bo'lishi   mumkin,   bu   esa   xatarlarni   baholashda   va
muammolarni hal qilishda qiyinchiliklarga olib keladi.
Bundan   tashqari,   bank   ichidagi   ish   jarayonlarining   noaniqligi   ham   muammo
bo'lishi   mumkin.   Tashkilot   ichidagi   jarayonlar   aniq   belgilangan   bo'lmasa,   ichki
nazorat   tizimi   samarali   ishlay   olmaydi.   Ish   jarayonlari   aniq   va   tushunarli   bo'lishi
kerak, shunda ichki nazorat tizimi o'z vazifalarini samarali bajara oladi.
4. Axborot va Kommunikatsiya Muammolari
30 Ichki   nazorat   tizimi   uchun   zarur   bo'lgan   ma'lumotlar   ko'pincha   to'g'ri   va   vaqtida
taqdim etilmaydi. Bu holat bankning ichki nazorat jarayonlarini qiyinlashtiradi va
xatarlarni   baholashda   qiyinchiliklarga   olib   keladi.   Axborot   almashish   jarayonlari
samarali bo'lmasa, ichki nazorat tizimining ishi sekinlashadi.
Bank   ichidagi   kommunikatsiya   kanallari   samarali   ishlamasligi   ham   muammo
hisoblanadi. Xodimlar o'rtasida yaxshi kommunikatsiya yo'q bo'lsa, muammolarni
aniqlash   va   hal   qilishda   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi.   Banklar   ichida   yaxshi
kommunikatsiya   va   axborot   almashish   tizimini   yaratish   orqali   bu   muammoni
bartaraf etishlari zarur.
5. Risklarni Baholashdagi Muammolar
Banklarda   risklarni   baholash   jarayoni   ko'pincha   noto'g'ri   yondashuvlar   bilan
bog'liq   bo'ladi.   Xatarlarni   baholashda   noto'g'ri   qarorlar   qabul   qilinishi,   ichki
nazorat   tizimining   zaiflashishiga   olib   keladi.   Banklar   risklarni   to'g'ri   baholash
uchun zamonaviy metodologiyalarni qo'llashi zarur.
Bundan   tashqari,   moliyaviy   bozorlar   va   iqtisodiy   sharoitlar   tez   o'zgarib   turadi,
lekin ichki nazorat tizimlari bu o'zgarishlarga moslasha olmaydi. Banklar o'z ichki
nazorat tizimlarini yangilab turishlari va yangi xavflarga tayyor bo'lishlari kerak.
6. Texnologik Muammolar
Zamonaviy   texnologiyalar   banklarda   ichki   nazorat   jarayonlarini   yaxshilashda
muhim   rol   o'ynaydi.   Biroq,   ko'plab   banklarda   texnologiyalarni   yetarlicha
qo'llamaslik   muammosi   mavjud.   Banklarning   ichki   nazorat   tizimlari   zamonaviy
texnologiyalarni   to'g'ri   qo'llamasa,   bu   ularning   samaradorligini   pasaytirishi
mumkin.   Shuningdek,   ma'lumotlarni   himoya   qilish   muammolari   ham   mavjud.
Axborot   xavfsizligini   ta'minlashda   muammolar   mavjud   bo'lishi,   ichki   nazorat
tizimining  zaif  tomonlarini   ochib  beradi.   Banklar   axborot  xavfsizligini  ta'minlash
uchun zamonaviy texnologiyalarni qo'llashi zarur. 
7. Madaniyat va Etika Muammolari
Banklarda ichki nazorat jarayonlari xodimlar tomonidan e'tiborsiz qoldirilishi yoki
buzilishi   mumkin.   Bu   holat   bankning   obro‘siga   zarar   yetkazishi   mumkin.
Banklarda   ichki   madaniyatning   yetarli   bo'lmasligi   ham   muammo   hisoblanadi.
31 Ichki   nazoratga   nisbatan   etarli   e'tibor   berilmasa,   xodimlarning   buni   ahamiyatini
tushunmasligi mumkin.
Banklarda   etika  qoidalariga   rioya   qilmaslik   ham   muammo   hisoblanadi.   Xodimlar
o'z   vazifalarini   bajarishda   etika   qoidalariga   amal   qilmasalar,   bu   ichki   nazorat
jarayonlariga salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin.
Banklarda   ichki   nazorat   tizimidagi   muammolar   ko'plab   omillar   bilan   bog‘liq
bo‘lib,   ularning   barchasi   bankning   umumiy   faoliyatiga   salbiy   ta'sir   ko‘rsatishi
mumkin. Ichki nazorat tizimini samarali ishlashi uchun banklar quyidagi choralarni
ko‘rishlari zarur:
•  Malakali   Kadrlarni   Jalb   Qilish:   Ichki  nazorat  sohasida   malakali   mutaxassislarni
jalb qilish va ularning malakasini oshirish.
•   Tashkiliy   Tuzilmani   Takomillashtirish:   Ichki   nazorat   tizimini   boshqa   bo‘limlar
bilan yaxshiroq integratsiyalash va ish jarayonlarini aniq belgilash.
•   Axborot   Almashish   Jarayonlarini   Yaxshilash:   Axborot   almashish   jarayonlarini
samarali tashkil etish va kommunikatsiya kanallarini kuchaytirish.
•   Risklarni   To‘g‘ri   Baholash:   Risklarni   baholashda   zamonaviy   metodologiyalarni
qo‘llash va o‘zgaruvchan sharoitlarga moslashish.
•   Zamonaviy   Texnologiyalarni   Qo‘llash:   Ichki   nazorat   jarayonlarini   yaxshilash
uchun zamonaviy texnologiyalarni qo‘llash.
•   Etika   Madaniyatini   Rivojlantirish:   Bankda   etika   madaniyatini   rivojlantirish   va
xodimlarga   etika   qoidalariga   rioya   qilishni   o‘rgatish.   Ushbu   chora-tadbirlarni
amalga   oshirish   orqali   banklar   ichki   nazorat   tizimini   samarali   ravishda
takomillashtirishlari va moliyaviy barqarorlikni ta'minlashlari mumkin.
O'zbekiston   banklarining   hozirgi   holati   so'nggi   yillarda   sezilarli
o'zgarishlarga duch kelmoqda. Mamlakatda moliyaviy sektorni rivojlantirish, bank
tizimini modernizatsiya qilish va xalqaro standartlarga moslashtirish maqsadida bir
qator   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Quyida   O'zbekiston   banklarining   hozirgi
holati haqida ba'zi muhim jihatlar keltirilgan:
1. Islohotlar va modernizatsiya
32 O'zbekiston   hukumati   bank   tizimini   isloh   qilishga   qaratilgan   bir   qator   dasturlarni
amalga   oshirmoqda.   Ushbu   islohotlar   moliya   bozorining   raqobatbardoshligini
oshirish,   banklarning   samaradorligini   yaxshilash   va   xalqaro   investorlar   uchun
jozibadorligini   ta'minlashga   qaratilgan.   Bank   tizimida   davlat   ulushi
kamaytirilmoqda,   xususiy   banklar   va   xorijiy   investorlarga   kirish   imkoniyatlari
kengaytirilmoqda.
2. Raqobat va bozor diversifikatsiyasi
O'zbekistonda   bank   sektori   raqobatbardoshligini   oshirish   uchun   yangi   banklar
ochilmoqda.   Xususiy   banklar   va   xorijiy   banklarning   kirishi   moliyaviy   xizmatlar
diversifikatsiyasini   ta'minlaydi.   Bu   esa   mijozlarga   kengroq   xizmatlar   va
mahsulotlarni taklif etishga imkon beradi.
3. Moliyaviy texnologiyalar
Banklar   moliyaviy   texnologiyalarni   (fintech)   faol   ravishda   joriy   etmoqda.   Mobil
banking,   onlayn   kreditlash   va   boshqa   innovatsion   xizmatlar   orqali   mijozlarga
qulayliklar yaratilmoqda. Bu jarayon banklarning raqobatbardoshligini oshiradi va
mijozlarga xizmat ko'rsatish sifatini yaxshilaydi.
4. Risklarni boshqarish
O'zbekiston   banklari   ichki   nazorat   va   risklarni   boshqarish   tizimlarini
takomillashtirishga intilmoqda. Biroq, hali ham ichki nazorat tizimida muammolar
mavjud. Banklar risklarni baholash va boshqarishda zamonaviy metodologiyalarni
qo'llashga harakat qilmoqda, lekin bu jarayon hali ham davom etmoqda.
5. Moliyaviy barqarorlik
Mamlakatda   moliyaviy   barqarorlikni   ta'minlash   uchun   markaziy   bank   tomonidan
qat'iy monetar siyosat olib borilmoqda. Inflyatsiyani nazorat qilish, valyuta kursini
barqarorlashtirish   va   banklarning   moliyaviy   holatini   mustahkamlashga   qaratilgan
chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
6. Mijozlarga xizmat ko'rsatish
O'zbekiston   banklari   mijozlarga   xizmat   ko'rsatish   sifatini   yaxshilashga   e'tibor
qaratmoqda.   Banklar   mijozlar   bilan   aloqani   kuchaytirish,   shuningdek,   xizmatlar
ko'rsatishda   shaffoflikni   ta'minlashga   intilmoqda.   Mijozlarga   xizmat   ko'rsatish
33 jarayonida yangi texnologiyalarni qo'llash orqali xizmat ko'rsatish tezligi va sifatini
oshirish maqsad qilingan.
7. Xalqaro hamkorlik
O'zbekiston   banklari   xalqaro   moliya   institutlari   bilan   hamkorlikni
rivojlantirmoqda. Xalqaro valyuta jamg'armasi, Jahon banki kabi tashkilotlar bilan
hamkorlik   qilish   orqali   mamlakatning   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlash   va
iqtisodiy o'sishni rag'batlantirishga qaratilgan dasturlar amalga oshirilmoqda.
XULOSA
O'zbekiston   banklaridagi   ichki   nazorat   tizimi   va   kadrlar   bilan   bog'liq
muammolar,   mamlakat   moliya   sektorining   barqarorligini   ta'minlashda   muhim
ahamiyatga ega. Banklar moliya tizimining asosiy tarkibiy qismlari bo'lib, ularning
ishonchliligi   va   samaradorligi   iqtisodiyotning   umumiy   holatiga   bevosita   ta'sir
qiladi.   Shu   sababli,   ichki   nazorat   tizimining   samaradorligini   oshirish   va   kadrlar
malakasini rivojlantirish masalalari dolzarb hisoblanadi.
Ichki nazorat tizimi bankning faoliyatini nazorat qilish, firibgarlik va boshqa
nojo'ya   holatlarni   oldini   olish,   shuningdek,   moliyaviy   hisobotlarning
ishonchliligini   ta'minlash   uchun   zarurdir.   Banklarda   ichki   nazorat   jarayonlari
orqali   moliyaviy   xavflarni   kamaytirish,   mijozlarga   xizmat   ko'rsatish   sifatini
yaxshilash   va   raqobatbardoshligini   oshirish   mumkin.   Biroq,   O'zbekiston
banklarida ichki nazorat tizimining kuchsizligi va kadrlar bilan bog'liq muammolar
bu   jarayonlarni   murakkablashtiradi.   Kadrlar   bilan   bog'liq   muammolar   banklarda
ichki   nazorat   jarayonlariga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi.   Xodimlarning   malakasi   va
tajribasi   ko'pincha   yetarli   darajada   bo'lmaydi,   bu   esa   yangi   texnologiyalar   va
moliyaviy xizmatlar sohasidagi  o'zgarishlarga tezda moslashishda qiyinchiliklarga
olib   keladi.   Banklarda   ishlovchi   xodimlarning   professional   malakasini   oshirish
uchun   ta'lim   dasturlarini   rivojlantirish   zarur.   Bu   borada   banklar   o'z   xodimlarini
34 doimiy   ravishda   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirishga   e'tibor   qaratishlari
lozim.
Shuningdek,   kadrlarni   saqlash   masalasi   ham   dolzarbdir.   Yuqori
o'zgaruvchanlik,   ya'ni   xodimlarning   tez-tez   ish   joylarini   o'zgartirishi,   banklarda
tajriba   va   bilimlarning   yo'qolishiga   olib   keladi.   Kadrlarni   saqlash   va   motivatsiya
qilishda  muammolar   mavjud  bo'lishi  mumkin,  bu  esa   xodimlarning  ishga   bo'lgan
qiziqishini   pasaytiradi.   Banklar   samarali   rag'batlantirish   tizimlarini   joriy   etishi
zarur,   chunki   bu   xodimlarni   saqlash   va   ularning   ish   faoliyatini   yaxshilashda
muhim   rol   o'ynaydi.   Ichki   nazorat   jarayonlaridagi   kamchiliklar   ham   banklarning
faoliyatiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadi.   Ichki   nazorat   tizimining   kuchsizligi   firibgarlik
va   boshqa   nojo'ya   holatlarni   oldini   olishda   to'siqlar   yaratadi.   Banklarda   ichki
nazorat   jarayonlari   ko'pincha   samarali   ishlamaydi   va   bu   holat   xavf-xatarlarni
oshiradi.   Ichki   nazorat   jarayonlari   murakkabligi   xodimlarning   ish   faoliyatini
sekinlashtirishi va samaradorligini pasaytirishi mumkin. Shu sababli, ichki nazorat
jarayonlarini soddalashtirish va aniq belgilangan me'yorlarga asoslangan tizimlarni
joriy etish zarur.
Banklarda risklarni baholash va boshqarishda zamonaviy metodologiyalarni
qo'llashda   qiyinchiliklarga   duch   kelinishi   mumkin.   Risklarni   aniqlash   va
boshqarish   jarayonida   ichki   nazorat   xodimlarining   malakasi   ham   muhim   rol
o'ynaydi.   Agar   xodimlar   yetarlicha   malakali   bo'lmasa,   risklarni   aniqlash   va
boshqarishda   muammolar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Ichki   nazoratning   yetarli
bo'lmasligi   ham   risklarni   oshirishi   mumkin.   Banklarda   ichki   nazorat   xodimlari
malakasini   oshirish   va   ularning   ish   faoliyatini   yaxshilash   uchun   doimiy   ravishda
ta'lim berish zarur.
Bundan   tashqari,   banklarda   ichki   nazorat   jarayonlarini   qo'llab-quvvatlovchi
texnologiyalarni   yangilashda   qiyinchiliklarga   duch   kelinishi   mumkin.   Eskirgan
texnologiyalar   nazorat   jarayonlarini   murakkablashtiradi   va   samaradorligini
pasaytiradi.   Banklar   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   ichki   nazorat
jarayonlarini   yanada   samarali   amalga   oshirishlari   mumkin.   Ma'lumotlarni   tahlil
qilishda   zamonaviy   vositalardan   foydalanmaslik   ham   ichki   nazorat   jarayonlarini
35 sekinlashtirishi   va   samaradorligini   pasaytirishi   mumkin.   Banklarda   ma'lumotlarni
tahlil qilish uchun ilg'or texnologiyalarni joriy etish zarur, bu esa risklarni aniqlash
va boshqarishda yordam beradi. 
O'zbekiston   banklari   ichki   nazorat   tizimini   mustahkamlash,   kadrlarni
rivojlantirish va zamonaviy texnologiyalarni joriy etishga qaratilgan strategiyalarni
ishlab   chiqish   orqali   o'z   raqobatbardoshligini   oshirishi   mumkin.   Bu   jarayonlar
banklarning moliyaviy xavflarni kamaytirishi, mijozlarga xizmat ko'rsatish sifatini
yaxshilashi   va   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   hissa   qo'shishi
uchun muhimdir.
Banklarda ichki nazorat tizimini takomillashtirish uchun bir nechta takliflar
mavjud:
1. Malakali kadrlarni tayyorlash:  Banklar o'z xodimlarini doimiy ravishda malaka
oshirish   dasturlariga   jalb   qilishlari   kerak.   Bu   nafaqat   xodimlarning   bilim   va
ko'nikmalarini oshiradi, balki ularning ishga bo'lgan qiziqishini ham kuchaytiradi.
2.   Ichki   nazorat   jarayonlarini   soddalashtirish:   Ichki   nazorat   jarayonlarini
soddalashtirish   va   aniq   belgilangan   me'yorlarga   asoslangan   tizimlarni   joriy   etish
zarur. Bu xodimlarga o'z vazifalarini yanada samarali bajarishga yordam beradi.
3.   Zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish:   Banklar   ichki   nazorat   jarayonlarini
qo'llab-quvvatlovchi   zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   orqali   risklarni
aniqlash va boshqarishni yanada samarali amalga oshirishlari mumkin.
4.   Risklarni   boshqarish   metodologiyalarini   takomillashtirish:   Banklarda   risklarni
baholash   va   boshqarishda   zamonaviy   metodologiyalarni   qo'llash   zarur.   Bu
jarayonda ichki nazorat xodimlarining malakasi muhim rol o'ynaydi.
5.   Kadrlarni   rag'batlantirish   tizimini   rivojlantirish:   Kadrlarni   saqlash   va
motivatsiya   qilishda   samarali   rag'batlantirish   tizimlarini   joriy   etish   zarur.   Bu
xodimlarni saqlashda muhim rol o'ynaydi.
Umuman   olganda,   O'zbekiston   banklarida   ichki   nazorat   tizimi   va   kadrlar
bilan   bog'liq   muammolarni   hal   qilish   uchun   kompleks   yondashuv   talab   etiladi.
Ichki   nazoratni   kuchaytirish,   malakali   kadrlarni   tayyorlash   va   zamonaviy
texnologiyalarni joriy etish orqali banklar o'z faoliyatlarini yanada samarali amalga
36 oshirishlari   mumkin.   Bu   esa   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga
hissa   qo'shadi   va   banklarning   raqobatbardoshligini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,
O'zbekiston   banklari   xalqaro   standartlarga   mos   keladigan   ichki   nazorat   tizimini
yaratishga   e'tibor   qaratishi   lozim.   Buning   uchun   xalqaro   tajribalarni   o'rganish   va
ularni   milliy   sharoitga   moslashtirish   muhimdir.   Banklar   ichki   nazorat   tizimini
takomillashtirish   orqali   nafaqat   o'z   moliyaviy   barqarorligini   ta'minlaydi,   balki
mijozlarga xizmat ko'rsatishda ham yuqori sifatni ta'minlaydi.
Xulosa qilib aytganda, O'zbekiston banklarida ichki nazorat tizimi va kadrlar
bilan  bog'liq  muammolarni  hal  qilish   uchun  har   tomonlama   yondashuv  zarur.  Bu
jarayonlar  banklarning muvaffaqiyatli  faoliyat yuritishi  uchun muhim ahamiyatga
ega   bo'lib,   mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishiga   hissa   qo'shadi.
Banklar   o'z   faoliyatlarini   yanada   samarali   amalga   oshirish   uchun   ichki   nazorat
tizimini   kuchaytirishga   e'tibor   qaratishlari   lozim,   chunki   bu   nafaqat   ularning
raqobatbardoshligini   oshiradi,   balki   moliya   sohasidagi   ishonchni   ham
mustahkamlaydi.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Shodmonov, S. - "Banklarda ichki nazorat tizimi" (ilmiy maqola, 2021)
2. Murodov, B. - "Ichki audit va nazoratning ahamiyati" (kitob, 2020)
3. Xolmatov, A. - "Bank faoliyatida ichki nazorat" (diplom ishi, 2019)
4.   Abdulazizov,   F.   -   "Banklarda   risklarni   boshqarish   va   ichki   nazorat"   (ilmiy
maqola, 2022)
5. Jalilov, M. - "Ichki nazoratning asosiy prinsiplari" (kitob, 2018)
6. Rasulov, T. - "Banklarda ichki audit va nazorat" (ma'ruza matnlari, 2021)
7. Qodirov, I. - "O'zbekistonda bank tizimi va ichki nazorat" (ilmiy tadqiqot, 2020)
8. Ergashev, O. - "Ichki nazorat va uning metodlari" (kitob, 2019)
9.   Toshpulatov,   R.   -   "Banklarda   ichki   nazorat:   nazariy   va   amaliy   jihatlar"   (ilmiy
maqola, 2021)
10. Saidov, A. - "Ichki audit va nazorat tizimlari" (kitob, 2022)
11. Sultonov, E. - "Banklarda ichki nazoratni tashkil etish" (diplom ishi, 2019)
12.   Yuldashev,   B.   -   "O'zbekiston   banklarida   ichki   nazorat   tizimi"   (ilmiy   maqola,
2020)
13. Fayzulloyev, K. - "Bank auditining asosiy jihatlari" (kitob, 2021)
38 14.   Qayumov,   D.   -   "Ichki   nazorat:   muammolar   va   yechimlar"   (ilmiy   tadqiqot,
2022)
15.   Tursunov,   X.   -   "Bank   faoliyatidagi   ichki   nazoratning   roli"   (ma'ruza   matnlari,
2021)
16. “ Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuniga 
o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritish haqidagi qonun  31.03.2016y
39

Tayyor kurs ishi 

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha