Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 55.4KB
Покупки 2
Дата загрузки 09 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Abbosjon Yulchiev

Дата регистрации 13 Декабрь 2024

35 Продаж

Barqaror rivojlanish

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………........................3
ASOSIY QISM 
I BOB. BARQAROR RIVOJLANISH TUSHUNCHASI VA UNING 
NAZARIY ASOSLARI.
1.1.Barqaror rivojlanish tushunchasining kelib chiqishi. ………………….….........5
1.2.Barqaror rivojlanishning xalqaro darajadagi strategiyalari ...…...................….10
II BOB. BARQAROR RIVOJLANISHNING HOZIRGI DAVRDAGI 
ASOSIY MUAMMOLARI VA ULARNING YECHIMLARI.
2.1.Barqaror rivojlanishning hozirgi davrdagi asosiy muammolari va ularning 
yechimlari. …………………………………………………………………….…..14
2.2.Barqaror taraqqiyot va rivojlanish tamoyillari …………..................................20
XULOSA …………………………………………………………........................27
FOYDANILGAN ADABIYOTLAR RO’Y X ATI ………………………...……29
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Barqaror   rivojlanish   -   bu   jamiyatning   iqtisodiy,
ijtimoiy   va   ekologik   rivojlanish   jarayonlarining   bir-biriga   uyg‘unlashuvi   orqali
kelajak   avlodlarning   ehtiyojlarini   qondirish   imkoniyatlarini   cheklamagan   holda
bugungi   avlod   ehtiyojlarini   qondirishni   nazarda   tutuvchi   konsepsiyadir.   Ushbu
tushuncha   ilk   bor   1987-yilda   BMTning   "Bizning   umumiy   kelajagimiz"   nomli
hisobotida   keltirilib,   hozirgi   zamon   rivojlanish   siyosatining   asosiy   tamoyiliga
aylangan.
BMT   va   uning   O‘zbekistondagi   sheriklari   “Barqaror   rivojlanish
maqsadlari”ga erishish ustida ish olib bormoqda: ular O‘zbekiston va butun dunyo
aholisi   duch   kelayotgan   asosiy   muammolarni   hal   etishga   qaratilgan   17   ta   o‘zaro
bog‘liq   va   ulkan   maqsaddan   iborat.   O‘zbekiston   2030-yilgacha   bo‘lgan   davrdagi
global   kun   tartibida   qo‘yilgan   vazifalarni   bajarish   va   “Barqaror   rivojlanish
maqsadlari” sohasidagi  16 ta milliy maqsadga erishish uchun ko‘plab manfaatdor
tomonlar   ishtirokidagi   sheriklikka   keng   qamrovli   yondashuvga   sodiq   ekanini
tasdiqladi.   Joriy   o‘rta   muddatli   reja,   2017   –   2021-yillarga   mo‘ljallangan   milily
harakatlar strategiyasi BRMni amalga oshirishda dasturilamal bo‘lib xizmat qiladi.
Barcha   vazirliklarda   BRM   ustuvorligini   ta’minlash   uchun   2018-yil   oktabrida
hukumat 2030-yilgacha bo‘lgan davr uchun kun tartibini haqida qaror qabul qildi,
ayni   qaror   BRMni   milily   strategiyalar   va   dasturlar   bilan   muvofiqlashtirish   ishiga
sodiqlikni   tasdiqladi.   Hukumat   16   ta   milliy   BRM,   125   ta   vazifa   va   206   ta
ko‘rsatkichni ularni amalga oshirishni yengillashtirish uchun ma’qulladi. 1
Barqaror   rivojlanish   bugungi   kunda   global   miqyosdagi   ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyot,   ekologik   xavfsizlik   va   inson   huquqlarini   himoya   qilish   bilan
chambarchas   bog‘liq.   Mazkur   konsepsiya   xalqaro   darajada   BMTning   2030
yilgacha   bo‘lgan   barqaror   rivojlanish   maqsadlarida   (SDGs)   o‘z   aksini   topgan.
Ushbu maqsadlar ichida qashshoqlikni bartaraf etish, sifatli ta’lim, gender tengligi,
toza energiya manbalaridan foydalanish va boshqa muhim yo‘nalishlar mavjud.
1
  https://uzbekistan.un.org/uz/sdgs
2 O‘zbekiston   ham   barqaror   rivojlanish   tamoyillarini   milliy   darajada   amalga
oshirishda   faol   ishtirok   etmoqda.   Davlatimizning   uzoq   muddatli   strategiyasi
doirasida atrof-muhitni  muhofaza qilish, iqtisodiy o‘sish va ijtimoiy barqarorlikni
ta’minlashga   qaratilgan   qator   loyihalar   va   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Xususan,   O‘zbekistonda   "Yashil   iqtisodiyot"   konsepsiyasini   rivojlantirish,   qayta
tiklanuvchi   energiya   manbalarini   joriy   etish   va   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash
bo‘yicha muhim qadamlar tashlanmoqda. Shu boisdan, barqaror rivojlanish nafaqat
xalqaro darajada, balki milliy siyosat darajasida ham dolzarb mavzu hisoblanadi. 
Kurs   ishining   maqsadi.   Barqaror   rivojlanishning   nazariy   asoslarini
o‘rganish,   uning   hozirgi   davrdagi   rivoji,   dolzarb   muammolari   va   yechimlarini
tahlil   qilish   hamda   O‘zbekiston   misolida   barqaror   rivojlanish   tamoyillarining
amalga oshirilishini o‘rganish.
Kurs ishining   vazifalari :
1. Barqaror rivojlanish tushunchasi va uning nazariy asoslarini tahlil qilish.
2. Barqaror rivojlanishning xalqaro darajadagi strategiyalari va tamoyillarini
o‘rganish.
3.   O‘zbekistonning   barqaror   rivojlanishga   qaratilgan   siyosati   va   amalga
oshirilayotgan loyihalarni o‘rganish.
4.   Barqaror   rivojlanish   yo‘lidagi   asosiy   ekologik,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
muammolarni tahlil qilish.
5.   Barqaror   rivojlanishga   erishishda   innovatsiyalar   va   texnologik
rivojlanishning o‘rni va ahamiyatini aniqlash.
6.   Barqaror   rivojlanish   bo‘yicha   xalqaro   tajribani   tahlil   qilib,   O‘zbekiston
uchun mos tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti :   Barqaror   rivojlanish   jarayonlari,   uning   tamoyillari
va amaliyoti.
Kurs ishining   predmeti : Barqaror rivojlanishning nazariy asoslari, xalqaro
strategiyalar,   O‘zbekistonning   barqaror   rivojlanishga   qaratilgan   siyosati   va   ushbu
jarayonlarning hozirgi davrdagi asosiy muammolari.
3 Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   2bob,   4   reja,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I BOB. BARQAROR RIVOJLANISH TUSHUNCHASI VA UNING
NAZARIY ASOSLARI.
1.1.Barqaror rivojlanish tushunchasining kelib chiqishi.
Barqaror   rivojlanish   tushunchasi   insoniyatning   ijtimoiy,   iqtisodiy   va
ekologik   ehtiyojlarini   muvozanatda   ta'minlash   maqsadida   shakllangan   global
kontseptsiyadir. Uning kelib chiqishi va evolyutsiyasi quyidagi asosiy bosqichlarni
o'z ichiga oladi:
Barqaror rivojlanish g'oyasi 20-asrning ikkinchi yarmida global muammolar
(atrof-muhitning ifloslanishi, tabiiy resurslarning kamayishi va ijtimoiy tengsizlik)
keskinlashuvi  natijasida shakllandi. Atrof-muhit muammolari birinchi bor xalqaro
darajada   muhokama   qilindi.   1972-yilda   Stokgolmda   bo‘lib   o‘tgan   BMT   Atrof-
muhit   konferensiyasi   ushbu   muammolarni   e'tiborga   olish   zarurligini   ko‘rsatdi.
1987-yilda   BMTning   Bruntland   komissiyasi   tomonidan   chop   etilgan   “Bizning
umumiy   kelajagimiz”   (Our   Common   Future)   hisobotida   “barqaror   rivojlanish”
tushunchasi birinchi marta aniq ta'riflandi:
Barqaror   rivojlanish   kontseptsiyasi   vaqt   o'tishi   bilan   kengayib,   turli
yo'nalishlarni qamrab oldi:
1992-yil   Rio-de-Janeyroda   bo‘lib   o‘tgan   Yer   Sammiti   (BMTning   Atrof-
muhit   va   Rivojlanish   Konferensiyasi)   barqaror   rivojlanish   bo‘yicha   xalqaro
hamkorlikni mustahkamladi. Unda “21-asr kun tartibi” (Agenda 21) qabul qilindi.
2000-yil   BMT   Mingyillik   rivojlanish   maqsadlari   (MDGs)   ni   qabul   qildi,   bu   esa
qashshoqlikni kamaytirish va ijtimoiy barqarorlikka e'tibor qaratdi. 2015-yil BMT
Barqaror rivojlanish maqsadlari (SDGs) ni e'lon qildi. Bu 17 ta maqsad va 169 ta
vazifani o'z ichiga olib, iqtisodiy o'sish, ijtimoiy tenglik va ekologik barqarorlikni
muvozanatda ta'minlashni ko'zlaydi.
Bugungi kunda barqaror rivojlanish ekologik, iqtisodiy va ijtimoiy jihatlarni
o'zaro bog'liq va bir-birini to'ldiruvchi elementlar sifatida ko'radi.
4 Ekologik   barqarorlik:   Resurslarni   qayta   tiklash,   iqlim   o'zgarishi   bilan
kurashish.
Iqtisodiy   barqarorlik:   Uzoq   muddatli   iqtisodiy   o'sish   va   innovatsiyalarni
qo'llab-quvvatlash.
Ijtimoiy   barqarorlik:   Adolat,   tenglik   va   jamiyatdagi   barcha   qatlamlarning
ehtiyojlarini hisobga olish.
Barqaror   rivojlanish   tushunchasi   kelajak   avlodlarga   zarar   yetkazmasdan,
hozirgi zamon ehtiyojlarini qondirishga yo'naltirilgan bo'lib, insoniyatning kelajagi
uchun muhim strategik yondashuvdir. Atrof-muhit, iqtisodiyot va ijtimoiy sohaning
integratsiyasi.   Barqaror   rivojlanishning   asosiy   tamoyillari   atrof-muhit,   iqtisodiyot
va   ijtimoiy   sohani   o'zaro   muvofiqlikda   rivojlantirishni   nazarda   tutadi.   Ushbu
tamoyillar   barqaror   kelajakni   ta'minlash   uchun   global   va   mahalliy   darajada
qo'llaniladi.   Atrof-muhit   barqarorligi   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanishni,
ekologik tizimlarni himoya qilishni va iqlim o'zgarishi ta'sirini kamaytirishni talab
qiladi.   Energiya,   suv   va   xomashyoni   tejash   va   qayta   tiklanadigan   manbalardan
foydalanish. Tabiiy ekotizimlarni himoya qilish va zarar ko'rgan hududlarni tiklash.
Issiqxona gazlari chiqindilarini kamaytirish va ekologik moslashuvni kuchaytirish.
Qayta   ishlash   va   chiqindilarni   kamaytirish   orqali   atrof-muhitga   salbiy   ta'sirni
minimallashtirish. 2
Iqtisodiy rivojlanish barqarorlikni ta'minlashda asosiy rol o'ynaydi, ammo bu
tabiiy   resurslarni   haddan   tashqari   ekspluatatsiya   qilish   hisobiga   amalga
oshirilmasligi   kerak.   Resurslarni   muvozanatli   ishlatgan   holda   uzoq   muddatli
iqtisodiy   rivojlanishni   ta'minlash.   Atrof-muhitni   himoya   qiluvchi   va   resurslarni
tejaydigan   texnologiyalarga   investitsiyalarni   oshirish.   Energiya   samaradorligini
oshirish   va   ekologik   toza   ishlab   chiqarish   usullarini   joriy   qilish.   Ekologik   va
ijtimoiy talablarga mos infratuzilma qurish.
Ijtimoiy tamoyillar barqaror rivojlanishning inson omiliga qaratilgan jihatini
ifodalaydi.   Bu   tamoyillar   jamiyatdagi   tenglikni,   ijtimoiy   adolatni   va   barcha
2
  Xolbekov A. Barqaror rivojlanish: Nazariy asoslar va amaliyot. Toshkent: O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi, 
2020. 25–30-betlar.
5 qatlamlar   uchun   hayot   sifatini   oshirishni   ta'minlashni   nazarda   tutadi.   Jamiyatdagi
barcha   guruhlarning,   shu   jumladan   zaif   qatlamlarning   imkoniyatlardan   teng
foydalanishini   ta'minlash.   Barqaror   rivojlanish   tamoyillarini   qo'llab-quvvatlash
uchun ta'limni ommalashtirish va xabardorlikni oshirish. Sog‘lom  turmush tarzini
qo‘llab-quvvatlash   va   tibbiy   xizmatlardan   foydalanish   imkoniyatini   kengaytirish.
Har bir jamiyatning madaniy qadriyatlarini hurmat qilish va ularni rivojlantirish.
Barqaror   rivojlanish   atrof-muhit,   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohani   o‘zaro
bog‘liq   holda   rivojlantirishni   talab   qiladi:   Masalan,   iqtisodiy   o‘sish   tabiiy
resurslarga bo‘lgan talabni oshirishi mumkin, bu esa ekologik barqarorlikka ta’sir
qiladi. Shu sababli, iqtisodiy rivojlanish ekologik tamoyillarni hisobga olgan holda
amalga oshirilishi kerak. Ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish iqtisodiy rivojlanish orqali
ta’minlanadi,   lekin   bu   jarayon   atrof-muhitga   zarar   yetkazmasligi   lozim.
Hukumatlar   va   tashkilotlar   barqaror   rivojlanish   strategiyalarini   ishlab   chiqishda
ushbu uch yo‘nalishni birlashtirishi kerak.
Atrof-muhit,   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohaning   integratsiyasi   barqaror
rivojlanishning markazida turadi. Ushbu tamoyillarni  amalga oshirish insoniyatga
hozirgi   va   kelajak   avlodlar   uchun   barqaror   va   farovon   hayot   sharoitlarini
yaratishga   yordam   beradi.   Barqaror   rivojlanish   tamoyillari   insoniyatning   uzoq
muddatli   farovonligi   va   sayyoramizning   ekologik   barqarorligini   ta’minlashga
qaratilgan muhim konsepsiyadir. 
Ushbu tamoyillarni integratsiyalash orqali:
 Tabiiy resurslar oqilona boshqariladi, iqlim o‘zgarishining oldi olinadi.
 Innovatsion   va   yashil   texnologiyalar   asosida   iqtisodiy   o‘sish   davom
ettiriladi.
 Jamiyatda tenglik, adolat va farovonlik mustahkamlanadi.
Barqaror   rivojlanish   kelajak   avlodlar   uchun   tabiiy   va   iqtisodiy   resurslarni
saqlab   qolish,   ijtimoiy   farovonlikni   ta'minlash   va   hozirgi   avlod   ehtiyojlarini
qondirishning yagona samarali yo‘nalishidir. 
6 Barqaror rivojlanish maqsadlari (SDG) - bu BMT tomonidan belgilangan 17
ta maqsad bo'lib, ularda ijtimoiy, iqtisodiy va ekologik barqarorlikni  ta'minlashga
qaratilgan. Quyida ba'zi muhim maqsadlar keltirilgan:
1. “Qashshoqlikni yo'qotish”: Har qanday joyda, har qanday shaklda qashshoqlikni
tugatish.
2.   “Ochlikni   tugatish”:   Oziq-ovqat   xavfsizligini   ta'minlash,   oziq-ovqatni
yaxshilash va barqaror qishloq xo'jaligini rivojlantirish.
3.   “Sog'liqni   saqlash   va   farovonlik”:   Sog'liqni   saqlash   tizimlarini   yaxshilash   va
barcha insonlar uchun sog'lom hayot kechirish imkoniyatlarini ta'minlash.
4.   “Ta'lim”:   Har   kim   uchun   sifatli   ta'limni   ta'minlash   va   hayot   davomida   o'qish
imkoniyatlarini oshirish.
5. “Gender tengligi”: Ayollar va qizlarning barcha sohalardagi tengligini ta'minlash
va ularga kuch berish.
6.   “Suv   va   sanitariya”:   Har   kimga   toza   ichimlik   suvi   va   sanitariya   xizmatlaridan
foydalanish imkoniyatini ta'minlash.
7.   “Barqaror   energiya”:   Har   kim   uchun   arzon,   ishonchli,   barqaror   va   zamonaviy
energiya manbalarini ta'minlash.
8. “Iqtisodiy o'sish”: Barqaror iqtisodiy o'sishni ta'minlash, ish o'rinlarini yaratish
va mehnatni rag'batlantirish.
9.”Infratuzilma”: Barqaror infratuzilmani rivojlantirish va innovatsiyalarni qo'llab-
quvvatlash.
10.   “Tenglik”:   Mamlakatlar   ichidagi   va   mamlakatlar   o'rtasidagi   tengsizlikni
kamaytirish.
11.   “Barqaror   shaharlar   va   jamoalar”:   Shaharlarni   barqaror   va   xavfsiz   qilish,
urbanizatsiyani boshqarish.
12.  “Mas'uliyatli  iste'mol   va  ishlab  chiqarish”:   Resurslardan   samarali  foydalanish
va atrof-muhitga zarar etkazmaslik.
13.   “Iqlim   o'zgarishiga   qarshi   kurash”:   Iqlim   o'zgarishini   kamaytirish   va   uning
ta'sirlariga moslashish.
7 14.   “Suv   osti   hayotini   saqlash”:   Okeanlarni   va   suv   havzalarini   himoya   qilish   va
ulardan barqaror foydalanish.
15. “Quruqlik hayotini himoya qilish”: Ekosistemalarni himoya qilish, o'rmonlarni
barqaror boshqarish va bioxilma-xillikni saqlash.
16. “Tinchlik va adolat”: Tinch, adolatli va inklyuziv jamiyatlarni rivojlantirish.
17.   “Hamkorlik”:   Barqaror   rivojlanishni   ta'minlash   uchun   hamkorlik   va
jamoatchilikni rivojlantirish.
Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   (SDG)   erishish   uchun   bir   qator
strategiyalar va yondashuvlar qo'llanilmoqda. 
1.   “Milliy   va   mahalliy   rejalashtirish”:   Har   bir   mamlakat   o'zining   barqaror
rivojlanish maqsadlariga erishish uchun milliy strategiyalar ishlab chiqmoqda. Bu
rejalarda mahalliy sharoitlar va ehtiyojlar hisobga olinadi.
2.   “Hamkorlik   va   hamjihatlik”:   Davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar,   nodavlat
sektori   va   xususiy   sektor   o'rtasida   hamkorlikni   rivojlantirish.   Bu,   resurslar   va
bilimlarni birlashtirish orqali maqsadlarga erishishni tezlashtiradi.
3.   “Moliyalashtirish   va   investitsiya”:   Barqaror   rivojlanish   uchun   zarur
bo'lgan   moliyalashtirish   manbalarini   jalb   qilish.   Bu,   davlat   byudjetidan,   xalqaro
yordam va xususiy investitsiyalardan foydalanishni o'z ichiga oladi.
4. “Innovatsiyalarni qo'llab-quvvatlash”: Texnologik innovatsiyalarni, yangi
yechimlarni   va   barqaror   ishlab   chiqarish   usullarini   rivojlantirish.   Bu,   barqaror
energiya manbalarini va resurslardan samarali foydalanishni o'z ichiga oladi.
5.   “Ta'lim   va   bilim   tarqatish”:   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   haqida
xabardorlikni   oshirish   va   ta'lim   tizimlarini   barqarorlikka   qaratish.   Bu,   kelajak
avlodlarni barqaror rivojlanish tamoyillari bilan tanishtirishga yordam beradi.
6.   “Ijtimoiy   inklyuziya”:   Kam   ta'minlangan   qatlamlar   va   qizlar   kabi   zaif
guruhlarni rivojlantirishga qaratilgan dasturlar. Bu, tenglikni ta'minlash va ijtimoiy
adolatni oshirishga yordam beradi.
7.   “Monitoring   va   baholash”:   Maqsadlarga   erishishni   baholash   uchun
indikatorlar   va   monitoring   tizimlarini   ishlab   chiqish.   Bu,   mamlakatlar   o'rtasida
tajriba almashish va natijalarni baholash imkonini beradi.
8 8.   “Barqaror   iste'mol   va   ishlab   chiqarish”:   Resurslardan   samarali
foydalanish   va   chiqindilarni   kamaytirish   bo'yicha   strategiyalarni   amalga   oshirish.
Bu, ekologik barqarorlikni ta'minlashga yordam beradi.
9.   “Iqlim   o'zgarishiga   qarshi   kurash”:   Iqlim   o'zgarishini   kamaytirish   va
uning   ta'sirlariga   moslashish   uchun   strategiyalar   ishlab   chiqish,   bular   orasida
energiya   samaradorligini   oshirish   va   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalarini
rivojlantirish.
Bu strategiyalar barqaror rivojlanishga erishish uchun muhim yo'nalishlarni
belgilaydi   va   ularni   amalga   oshirish   uchun   ko'p   tomonlama   yondashuvlar   talab
etiladi.
1.2.Barqaror rivojlanishning xalqaro darajadagi strategiyalari.
Barqaror   rivojlanish   global   masala   bo‘lib,   uni   hal   qilish   uchun   xalqaro
miqyosdagi   hamkorlik   va   strategiyalar   zarur.   Ushbu   jarayonda   BMT   va   boshqa
xalqaro tashkilotlar muhim rol o‘ynaydi. Ular umumiy tamoyillarni ishlab chiqish,
siyosatni   muvofiqlashtirish   va   davlatlarni   qo‘llab-quvvatlash   orqali   barqaror
rivojlanishni targ‘ib qiladilar.
BMT   barqaror   rivojlanishni   ilgari   suruvchi   asosiy   xalqaro   tashkilot
hisoblanadi.   U   turli   konvensiyalar,   sammitlar   va   strategiyalar   orqali   global
hamkorlikni yo‘lga qo‘yadi.
Asosiy tashabbuslar:
“Bizning   umumiy   kelajagimiz”   (1987):   BMTning   Bruntland   komissiyasi
tomonidan ishlab chiqilgan va barqaror rivojlanish tushunchasiga asos solgan.
Yer Sammiti (1992): Rio-de-Janeyroda bo‘lib o‘tgan konferensiyada “21-asr
kun tartibi” (Agenda 21) qabul qilindi. Bu hujjat davlatlarga ekologik va iqtisodiy
siyosatni uyg‘unlashtirish bo‘yicha yo‘nalish berdi.
Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   (SDGs,   2015):   BMT   tomonidan   17   ta
maqsad va 169 vazifa e'lon qilindi. Ular qashshoqlikni tugatish, iqlim o‘zgarishiga
qarshi kurash va ijtimoiy tenglikni ta’minlashga qaratilgan. 3
3
  Nazarov R. Atrof-muhitni muhofaza qilish va barqaror rivojlanish. Toshkent: Yangi asr avlodi, 2018. 50–55-betlar.
9 Ijro mexanizmlari:
BMT Taraqqiyot  Dasturi  (UNDP):  Barqaror  rivojlanish loyihalarini  amalga
oshirish uchun davlatlarga texnik va moliyaviy yordam ko‘rsatadi.
BMTning  Atrof-muhit   Dasturi   (UNEP):   Global   ekologik   muammolarni   hal
qilish uchun siyosiy va ilmiy asoslar yaratadi.
BMTning Iqlim  o‘zgarishi  bo‘yicha ramka konvensiyasi  (UNFCCC):  Iqlim
o‘zgarishiga qarshi xalqaro kelishuvlarni muvofiqlashtiradi (masalan, Parij bitimi).
BMTdan   tashqari   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   ham   barqaror   rivojlanishni
qo‘llab-quvvatlashda muhim ahamiyatga ega:
Barqaror   rivojlanish   loyihalariga   moliyaviy   yordam   ko‘rsatadi,   jumladan,
qayta   tiklanadigan   energiya   va   qishloq   infratuzilmasini   rivojlantirish.   Iqlim
o‘zgarishiga moslashish bo‘yicha dasturlarni moliyalashtiradi.
Xalqaro valyuta jamg‘armasi (IMF):
Iqtisodiy   barqarorlikni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   barqaror   moliyaviy
siyosatni   tavsiya   qiladi.   Rivojlanayotgan   davlatlarga   ekologik   o‘zgarishlarni
hisobga olgan holda iqtisodiy yordam beradi.
Jahon savdo tashkiloti (WTO): Yashil savdo tamoyillarini qo‘llab-quvvatlash
orqali ekologik toza mahsulotlar va texnologiyalarni global bozorga olib chiqadi.
Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti (OECD): Barqaror rivojlanishga
doir siyosatni tahlil qiladi va davlatlarga maslahat beradi.
Parij   bitimi   (2015):   Iqlim   o‘zgarishiga   qarshi   kurash   bo‘yicha   195
davlatning   kelishuvi.   Unda   issiqxona   gazlari   chiqindilarini   kamaytirish   va   global
haroratni 2°C darajasida saqlash maqsadlari belgilangan.
Kyoto   protokoli   (1997):   Rivojlangan   davlatlar   uchun   issiqxona   gazlari
chiqindilarini kamaytirish majburiyatini belgilagan.
BMT   tomonidan   qabul   qilingan   ushbu   dastur   barqaror   rivojlanish
maqsadlariga erishishni global darajada muvofiqlashtirishni ko‘zlaydi.
Barqaror   rivojlanish   xalqaro   strategiyalarni   milliy   va   mahalliy   darajada
amalga oshirishni talab qiladi: Davlatlar xalqaro tashkilotlar ko‘magida o‘z milliy
10 strategiyalarini   ishlab   chiqadilar.   Nodavlat   tashkilotlar   (NGO)   va   xususiy   sektor
barqaror rivojlanish jarayoniga faol jalb qilinadi.
Barqaror   rivojlanish   xalqaro   hamkorlikni   talab   qiluvchi   murakkab
jarayondir. BMT va boshqa xalqaro tashkilotlar global siyosatni ishlab chiqish va
uni   amalga   oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Davlatlar   va   tashkilotlarning
birgalikdagi   harakatlari   barqaror   kelajakni   ta’minlash   uchun   zarur   sharoitlarni
yaratadi.
O‘zbekiston   barqaror   rivojlanish   tamoyillarini   amalga   oshirishni   o‘zining
ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ekologik   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   sifatida
belgilagan. Bu jarayonda davlat  siyosati, xalqaro hamkorlik va mahalliy loyihalar
muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbekiston   hukumati   barqaror   rivojlanish   maqsadlarini   milliy   rivojlanish
dasturlari   bilan   integratsiya   qilgan.   Quyidagi   yo‘nalishlar   davlat   siyosatining
ustuvorliklarini belgilaydi: 2030-yilgacha Barqaror rivojlanish maqsadlari (SDGs):
O‘zbekiston   2018-yilda   BMTning   17   ta   barqaror   rivojlanish   maqsadlarini   qabul
qilgan va ularga erishish bo‘yicha milliy dastur ishlab chiqilgan.
"Yashil   iqtisodiyotga   o‘tish"   strategiyasi:   2019-yilda   qabul   qilingan   ushbu
strategiya   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalarini   rivojlantirish,   energiya
samaradorligini   oshirish   va   chiqindilarni   boshqarishga   qaratilgan.  Atrof-muhitni
muhofaza qilish va iqlim o‘zgarishiga moslashish bo‘yicha milliy strategiya ishlab
chiqilgan.
Ekologiya   va   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   to‘g‘risidagi   qonunlar:   Tabiiy
resurslardan   oqilona   foydalanish   va   ekologik   xavfsizlikni   ta’minlash   bo‘yicha
chora-tadbirlar qabul qilingan. Energiya samaradorligini oshirish dasturlari: Davlat
byudjeti   va  xalqaro  tashkilotlar   ko‘magida  sanoat  va  qishloq   xo‘jaligida  energiya
samaradorligini oshirish loyihalari amalga oshirilmoqda. 4
2023-yilda   Nur   Navoi   quyosh   elektr   stansiyasi   foydalanishga   topshirildi.
Kelajakda   shamol   va   quyosh   elektr   stansiyalarini   qurish   bo‘yicha   xalqaro
4
  United Nations. Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. New York: UN 
Publications, 2015. 10–15-betlar.
11 investitsiyalar jalb qilinmoqda. Qayta tiklanadigan energiya ulushini 2030-yilgacha
umumiy energiya iste’molining 25 foiziga yetkazish maqsad qilingan. Toshkent va
boshqa yirik shaharlarda elektr transport vositalarini joriy qilish bo‘yicha loyihalar
amalga oshirilmoqda.
Qishloq   hududlarida   maktablar   va   tibbiyot   muassasalarini   qurish   va
modernizatsiya qilish dasturlari amalga oshirilmoqda. Davlat qashshoqlikni 2030-
yilgacha ikki barobarga kamaytirishni maqsad qilgan. Bu borada kichik biznes va
tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash dasturlari amalga oshirilmoqda.
BMT   va   boshqa   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda   "Yashil   hudud"
loyihasi   amalga   oshirilmoqda.   Bu   hududda   daraxtlar   ekish   va   ekologik   tiklanish
bo‘yicha   ishlar   olib   borilmoqda.   2021-yilda   "Toshkent   qattiq   chiqindilarni
boshqarish   loyihasi"   doirasida   chiqindilarni   qayta   ishlash   korxonalari   qurildi.
Sug‘orish   tizimlarini   modernizatsiya   qilish   orqali   suv   resurslaridan   samarali
foydalanish choralari ko‘rilmoqda.
O‘zbekiston xalqaro tashkilotlar va donor davlatlar bilan barqaror rivojlanish
bo‘yicha   quyidagi   yo‘nalishlarda   hamkorlik   qiladi.   Barqaror   rivojlanish
maqsadlarini amalga oshirishda texnik va moliyaviy yordam ko‘rsatilmoqda. Jahon
Banki   va   Osiyo   Taraqqiyot   Banki:   Iqlim   o‘zgarishi,   yashil   iqtisodiyot   va
infratuzilma loyihalarini moliyalashtiradi. Ekologik dasturlarni qo‘llab-quvvatlash
va energiya samaradorligini oshirishga qaratilgan investitsiyalarni ta’minlaydi.
O‘zbekiston   barqaror   rivojlanish   tamoyillarini   yanada   samarali   amalga
oshirish   uchun   quyidagi   yo‘nalishlarga   e’tibor   qaratmoqda.  Yashil   texnologiyalar
va   ilmiy   tadqiqotlarni   qo‘llab-quvvatlash.   Xalqaro   investitsiyalarni   jalb   qilish:
Barqaror rivojlanish bo‘yicha loyihalarni amalga oshirish uchun xalqaro moliyaviy
institutlar   bilan   hamkorlikni   kengaytirish.   Barqaror   shaharlarni   rivojlantirish:
Shahar infratuzilmasini ekologik talablarga mos ravishda rivojlantirish.
O‘zbekistonda   barqaror   rivojlanish   tamoyillarini   amalga   oshirish   davlat
siyosatining ustuvor yo‘nalishlaridan biri bo‘lib, iqtisodiyot, ijtimoiy soha va atrof-
muhitni   muvozanatli   rivojlantirishga   qaratilgan.   Davlat   tomonidan   qabul   qilingan
12 strategiyalar,   milliy   dasturlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlik   barqaror
rivojlanish maqsadlariga erishishda muhim rol o‘ynaydi.
O‘zbekistonning asosiy yutuqlari quyidagilarda namoyon bo‘lmoqda:
 Iqtisodiyotda   yashil   texnologiyalarni   rivojlantirish   va   qayta   tiklanadigan
energiya manbalarini joriy etish;
 Ijtimoiy   adolat   va   qashshoqlikni   kamaytirish   bo‘yicha   milliy   dasturlarni
amalga oshirish;
 Ekologik   tiklanish   bo‘yicha  Aral   dengizi   hududini   qayta   jonlantirish   kabi
loyihalarning amalga oshirilishi.
Kelgusida texnologik innovatsiyalarni rivojlantirish, xalqaro investitsiyalarni
jalb   qilish   va   ekologik   barqarorlikni   ta'minlashga   qaratilgan   sa’y-harakatlar
O‘zbekistonni   barqaror   rivojlanish   yo‘nalishida   yangi   bosqichga   olib   chiqadi.
Ushbu chora-tadbirlar nafaqat hozirgi, balki kelajak avlodlar uchun ham iqtisodiy,
ijtimoiy va ekologik farovonlikni ta'minlaydi.
II BOB. BARQAROR RIVOJLANISHNING HOZIRGI DAVRDAGI
ASOSIY MUAMMOLARI VA ULARNING YECHIMLARI.
2.1.Barqaror rivojlanishning hozirgi davrdagi asosiy muammolari va
ularning yechimlari.
XXI   asrning   eng   dolzarb   ekologik   muammolari   iqlim   o‘zgarishi   va   tabiiy
resurslarning   cheklanganligidir.   Ushbu   muammolar   insoniyat   faoliyatining   atrof-
muhitga   ko‘rsatgan   salbiy   ta’siri   natijasida   yuzaga   kelib,   global   barqarorlikka
tahdid solmoqda.
Iqlim   o‘zgarishi   global   haroratning   ko‘tarilishi,   atmosferadagi   issiqxona
gazlari   konsentratsiyasining   oshishi   va   iqlim   tizimlarining   izdan   chiqishi   bilan
tavsiflanadi. Bu asosan inson faoliyati natijasida yuzaga kelgan.
 Issiqxona   gazlari   chiqindilari:   Asosan   sanoat,   transport   va   energetika
sohasida   karbonat   angidrid   (CO ),   metan   (CH )   va   azot   oksidlari   (N O)₂ ₄ ₂
chiqindilarining ko‘payishi.
 O‘rmonlarning   kesilishi:   Fotosintez   jarayoni   orqali   karbonat   angidridni
yutuvchi o‘rmonlarning kamayishi.
13  Qishloq   xo‘jaligi   faoliyati:   Hayvonchilik   va   o‘g‘itlardan   foydalanish
natijasida metan va azot oksidlarining chiqindilari.
 Global isish: So‘nggi 100 yilda Yer harorati o‘rtacha 1,1°C ga ko‘tarilgan.
 Ekstremal ob-havo hodisalari: Dovullar, toshqinlar, qurg‘oqchilik va issiqlik
to‘lqinlari kabi hodisalarning ko‘payishi.
 Ekotizimlar   buzilishi:   Hayvonlar   va   o‘simliklarning   tabiiy   yashash
joylarining yo‘qolishi, ba’zi turlarni yo‘q bo‘lish xavfiga olib kelmoqda.
 Dengiz   sathining   ko‘tarilishi:   Muzliklarning   erishi   natijasida   dengiz
sathining   ko‘tarilishi   qirg‘oq   hududlarida   suv   toshqinlariga   sabab
bo‘lmoqda.
Yer   sayyorasining   tabiiy   resurslari   (suv,   energiya,   mineral   resurslar,
o‘rmonlar)   cheklangan  bo‘lib,  ularning  noto‘g‘ri   boshqarilishi   va haddan  tashqari
ekspluatatsiyasi global muammolarga olib kelmoqda.
 Aholi sonining o‘sishi: Resurslarga bo‘lgan talabning keskin ortishi.
 Resurslarni isrof qilish: Noto‘g‘ri boshqaruv va samarali texnologiyalarning
yetishmasligi.
 Qayta   tiklanmaydigan   resurslardan   foydalanish:   Neft,   gaz,   ko‘mir   kabi
energiya manbalarining cheklanganligi.
Iqlim   o‘zgarishi   va   resurslarning   cheklanganligi   insoniyat   uchun   jiddiy
tahdiddir. Ushbu muammolarni hal qilish global hamkorlikni, barqaror siyosatni va
innovatsion   texnologiyalarni   talab   qiladi.   Har   bir   davlat,   tashkilot   va   shaxs
ekologik  mas’uliyatni   his   qilishi   va   barqaror   kelajak  uchun   harakat   qilishi   lozim.
Aks holda, bu muammolar ekologik va ijtimoiy inqirozlarga olib kelishi mumkin.
Ijtimoiy   tengsizlik   va   qashshoqlik   bugungi   global   jamiyatning   asosiy
muammolaridan biridir. Bu ikki masala bir-biri bilan chambarchas bog‘liq bo‘lib,
iqtisodiy resurslar, ta’lim, sog‘liqni saqlash va imkoniyatlarga bo‘lgan cheklangan
kirish darajasida o‘z aksini topadi. Ushbu muammolarni hal qilish global va milliy
darajada turli strategiyalarni talab qiladi.
Ijtimoiy   tengsizlik   va   qashshoqlik   muammolari   murakkab   bo‘lsa-da,   ularni
hal qilish uchun samarali choralar  mavjud. Bu yo‘lda ta’lim, sog‘liqni saqlash va
14 iqtisodiy imkoniyatlarni teng taqsimlash, qishloq joylarini rivojlantirish va xalqaro
hamkorlik   asosiy   o‘rin   tutadi.   Xalqaro   tajriba   ko‘rsatadiki,   muvofiqlashtirilgan
siyosat   va   uzoq   muddatli   strategiyalar   ijtimoiy   tengsizlikni   kamaytirish   va
qashshoqlikni bartaraf etishda muvaffaqiyatli natijalar berishi mumkin. 5
Texnologik   rivojlanish   va   innovatsiyalar   bugungi   dunyoning   iqtisodiy,
ijtimoiy va ekologik muammolarini hal qilishda asosiy omillardan biri hisoblanadi.
Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   (SDGs)   erishishda   texnologiyalar
samaradorlikni   oshirish,   resurslardan   oqilona   foydalanish   va   ekologik   zararlarni
kamaytirishda hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
Texnologik   rivojlanish   va   innovatsiyalar   barqaror   rivojlanishni   ta’minlash
uchun   muhim   vositalardir.   Energiya   samaradorligini   oshirish,   resurslarni   oqilona
boshqarish   va   ekologik   zararlarni   kamaytirish   texnologiyalar   yordamida   amalga
oshirilmoqda.   Xalqaro   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   texnologiyalarni   joriy   qilish
iqtisodiy,   ijtimoiy   va   ekologik   barqarorlikka   erishishning   samarali   yo‘lidir.   Shu
sababli,   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   innovatsiyalarni   rivojlantirishga   katta
e’tibor qaratmoqda.
Xalqaro   tajriba   ko‘rsatadiki,   yashil   texnologiyalar,   qayta   tiklanadigan
energiya   manbalari,   sun’iy   intellekt   va   raqamli   texnologiyalarni   rivojlantirish
orqali   iqtisodiy   o‘sish   va   ekologik   xavfsizlikni   birgalikda   ta’minlash   mumkin.
Yevropa Ittifoqining "Green  Deal" dasturi, Xitoyning qayta tiklanadigan  energiya
sohasidagi yutuqlari va AQShning innovatsion startaplari bunga yaqqol misoldir.
 O‘zbekistonda texnologik rivojlanishning barqaror rivojlanish maqsadlariga
xizmat qilishi uchun:
 Qayta tiklanadigan energiya manbalariga sarmoya kiritish,
 Raqamli infratuzilmani kengaytirish,
 Innovatsion texnoparklar va startaplarni qo‘llab-quvvatlash muhim ahamiyat
kasb etadi.
Texnologiyalarni   barqaror   rivojlanish   uchun   vosita   sifatida   to‘g‘ri
boshqarish   va   ularni   ijtimoiy   tenglikni   ta’minlashga   yo‘naltirish   orqali   nafaqat
5
  Sachs J.D. The Age of Sustainable Development. New York: Columbia University Press, 2015. 30–40-betlar.
15 iqtisodiy   o‘sish,   balki   kelajak   avlodlar   uchun   ekologik   va   ijtimoiy   farovonlikni
ta’minlash   ham   mumkin.   Shu   sababli,   texnologik   rivojlanish   barqaror   kelajakni
yaratishda strategik ahamiyatga ega omil hisoblanadi.
Iqlim   o'zgarishiga   qarshi   kurashda   bir   qator   innovatsiyalar   va   yangi
tadqiqotlar amalga oshirilmoqda. Quyidagi asosiy yo'nalishlarni keltirish mumkin:
1.   “Qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalari”:   Quyosh,   shamol,   gidro   va
biomassa   energiyasi   kabi   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalari,   yangilanishi
mumkin bo'lgan energiya tizimlarini yaratishga yordam beradi.
2.   “Energiya   samaradorligi”:   Energiya   tejovchi   texnologiyalar,   masalan,
LED   yoritish,   energiya   samarali   qurilish   materiallari   va   izolyatsiya   uskunalari,
energiya sarfini kamaytirishga yordam beradi.
3. “Uglerod chiqindilarini kamaytirish”: Uglerodni ushlab qolish va saqlash
(CCS)   texnologiyalari,   sanoat   jarayonlaridan   va   energiya   ishlab   chiqarishdan
chiqadigan uglerod gazini ushlab qolishga imkon beradi.
4.   “Barqaror   transport   tizimlari”:   Elektr   transport   vositalari,   jamoat
transportini   yaxshilash   va   velosiped   infratuzilmasini   rivojlantirish   orqali   uglerod
chiqindilarini kamaytirish mumkin.
5. “Agroekologiya va barqaror qishloq xo'jaligi”: Organik qishloq xo'jaligi,
agroekologik   usullar   va   suvni   tejaydigan   qishloq   xo'jaligi   texnologiyalari   orqali
iqlim o'zgarishiga moslashishga yordam beradi.
6.   “Suvni   boshqarish   texnologiyalari”:   Suvni   tejash   va   qayta   ishlash
tizimlari, suv ta'minotini yaxshilash va qurg'oqchilikka qarshi kurashishda muhim
ahamiyatga ega.
7.   “Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   strategiyalari”:   Shaharlar   va   qishloqlarda
iqlim   o'zgarishiga   moslashish   bo'yicha   innovatsion   plandirish   va   infratuzilma
loyihalari amalga oshirilmoqda.
8.   “Sun'iy   intellekt   va   katta   ma'lumotlar”:   Sun'iy   intellekt   va   katta
ma'lumotlar   tahlili   yordamida   iqlim   o'zgarishini   prognoz   qilish   va   resurslarni
boshqarish strategiyalarini optimallashtirish mumkin.
16 Ushbu innovatsiyalar iqlim o'zgarishiga qarshi kurashda muhim rol o'ynaydi
va barqaror rivojlanishni ta'minlashda yordam beradi.
Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   strategiyalari   turli   sohalarda   amalga
oshirilmoqda. Quyida ba'zi misollar keltirilgan:
1. “Qishloq xo'jaligi”:
   - “Iqlimga mos ekinlar”: O'zgargan iqlim sharoitlariga mos keladigan ekin
turlarini ishlab chiqish va ularni ekish.
      -   “Suvni   tejaydigan   irrigatsiya   tizimlari”:   Suv   manbalarini   samarali
boshqarish uchun drip irrigatsiya va avtomatlashtirilgan tizimlarni joriy etish.
2. “Shahar infratuzilmasi”:
   - “Yashil infratuzilma”: Shaharlarni iqlim o'zgarishiga moslashtirish uchun
yashil maydonlar, bog'lar va suvni saqlash tizimlarini rivojlantirish.
     - “Havoni  tozalash  texnologiyalari”:  Iqlim  o'zgarishi  natijasida  havoning
ifloslanishini kamaytirish uchun havoni tozalovchi inshootlarni yaratish.
3. “Suv resurslarini boshqarish”:
   - “Bo'ron tizimlarini yaxshilash”: Suv toshqinlariga qarshi kurashish uchun
bo'ron tizimlarini yangilash va kuchaytirish.
      -   “Suvni   qayta   ishlash”:   Qayta   ishlangan   suvdan   foydalanish   va   suvni
tejash bo'yicha dasturlarni amalga oshirish.
4. “Sog'liqni saqlash”:
      -   “Sog'liqni   saqlash   tizimlarini   mustahkamlash”:   Iqlim   o'zgarishi   bilan
bog'liq   kasalliklar   va   xavf-xatarlarni   kamaytirish   uchun   sog'liqni   saqlash
tizimlarini kuchaytirish.
      -   “Odamlarni   ta'lim   berish”:   Mahalliy   aholini   iqlim   o'zgarishi   va   uning
salomatlikka ta'siri haqida ma'lumot berish.
5. “Energiya”:
      -   “Yashil   energiya   manbalari”:   Qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalaridan
foydalanishni kengaytirish, masalan, quyosh va shamol energiyasi.
      -   “Energiya   samaradorligi”:   Energiya   iste'molini   kamaytirish   uchun
energiya samarali qurilish va texnologiyalarni joriy etish.
17 6. “Ijtimoiy moslashuv”:
      -   “Mahalliy   jamoalar   bilan   hamkorlik”:   Iqlim   o'zgarishiga   qarshi
kurashishda mahalliy jamoalarning o'zaro aloqalarini rivojlantirish.
     - “Iqlim o'zgarishiga qarshi  ta'lim dasturlari”: Odamlarni iqlim o'zgarishi
masalalari haqida o'qitish va ularni faollikka undash.
Ushbu   strategiyalar   iqlim   o'zgarishiga   moslashishda   va   uning   salbiy
ta'sirlarini kamaytirishda muhim ahamiyatga ega. 6
Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   bo'yicha   xalqaro   hamkorliklar   ko'plab
tashabbuslarni   va   dasturlarni   o'z   ichiga   oladi.   Quyida   ba'zi   muhim   misollar
keltirilgan:
1. “Parij kelishuvi”: 2015 yilda qabul qilingan ushbu kelishuv iqlim o'zgarishini 2
darajadan past darajada ushlab turish maqsadida davlatlar o'rtasida majburiyatlarni
belgilaydi. Har bir davlat o'z iqlimga moslashish strategiyalarini ishlab chiqishi va
amalga oshirishi kerak.
2.   “BMTning   Iqlim   o'zgarishi   bo'yicha   Konferensiyalari   (COP)”:   Har   yili
o'tkaziladigan   ushbu   konferensiyalar   iqlim   o'zgarishiga   qarshi   kurashish   va
moslashish   bo'yicha   global   muhokamalarni   olib   boradi.   Bu   tadbirda   davlatlar   o'z
tajribalari va strategiyalarini almashadilar.
3.   “Global   Moslashuv   Tarmog'i   (GCA)”:   BMT   tomonidan   tashkil   etilgan   ushbu
tarmoq,   iqlim   o'zgarishiga   moslashishga   oid   global   ko'nikmalar   va   bilimlarni
almashish uchun platforma sifatida xizmat qiladi.
4.   “Iqlim   o'zgarishi   va   rivojlanish   uchun   xalqaro   moliya”:   Jahon   banki,   xalqaro
moliya korporatsiyalari va boshqa moliya institutlari, iqlim o'zgarishiga moslashish
loyihalarini moliyalashtirish uchun resurslar taqdim etadi.
5. “Iqlim o'zgarishiga moslashish uchun xalqaro tadqiqot hamkorliklari”: Xalqaro
ilmiy-tadqiqot   dasturlari,   masalan,   IPCC   (Iqlim   o'zgarishiga   oid   hukumatlararo
6
  Daly   H.E.   Ecological   Economics   and   Sustainable   Development.   Northampton:   Edward   Elgar   Publishing,   2007.
65–72-betlar.
18 panel),   iqlim   o'zgarishini   tushunish   va   unga   moslashish   bo'yicha   ilmiy
tadqiqotlarni birlashtiradi va koordina qiladi. 7
6. “Yashil iqlim jamg'armasi”: Ushbu xalqaro fond, rivojlanayotgan mamlakatlarga
iqlim   o'zgarishiga   moslashishda   va   uglerod   chiqindilarini   kamaytirishda   yordam
berish uchun moliyaviy resurslar taqdim etadi.
7.   “Global   Tabiiy   Resurslar   Tarmog'i”:   Tabiiy   resurslarni   boshqarish   va   iqlim
o'zgarishiga qarshi kurashish bo'yicha hamkorlikni rivojlantirish maqsadida tashkil
etilgan.
O'zbekiston   Yashil   iqlim   jamg'armasidan   foydalanishda   bir   qator
tashabbuslarni   amalga   oshirmoqda.   Ushbu   jamg'arma   iqlim   o'zgarishiga   qarshi
kurashish   va   barqaror   rivojlanishni   ta'minlash   maqsadida   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   moliyaviy   yordam   beradi.   O'zbekistonning   Yashil   iqlim
jamg'armasidan foydalanish bo'yicha asosiy yo'nalishlari quyidagilardir:
1.   “Qayta   tiklanuvchi   energiya   loyihalari”:   O'zbekiston,   quyosh   va   shamol
energiyasidan   foydalanishni   kengaytirish   uchun   Yashil   iqlim   jamg'armasidan
moliyaviy   qo'llab-quvvatlash   olmoqda.   Bu   loyihalar   energiya   xavfsizligini
oshirishga va uglerod chiqindilarini kamaytirishga yordam beradi.
2.   “Qishloq   xo'jaligini   barqaror   rivojlantirish”:   Yashil   iqlim   jamg'armasi   orqali
O'zbekiston   qishloq   xo'jaligida   iqlim   o'zgarishiga   moslashish   bo'yicha   loyihalarni
amalga oshirmoqda. Bu, suvni tejash va agroekologik usullarni rivojlantirishni o'z
ichiga oladi.
3.   “Energiya   samaradorligini   oshirish”:   O'zbekistonda   energiya   samaradorligini
oshirish uchun yangi texnologiyalarni joriy etish va energiya tejamkor qurilishlarni
rivojlantirishda Yashil iqlim jamg'armasidan foydalanish rejalashtirilgan.
4.   “Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   strategiyalari”:   O'zbekiston,   Yashil   iqlim
jamg'armasi   yordamida   iqlim   o'zgarishiga   moslashish   strategiyalarini   ishlab
chiqish va amalga oshirish uchun zarur bilim va resurslarni olishga intilmoqda.
7
  Barbier E.B. A Global Green New Deal. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 25–30-betlar.
19 5.  “O'qitish   va  xabardorlik”:  Yashil   iqlim   jamg'armasi   orqali   O'zbekistonda   iqlim
o'zgarishi  masalalari   bo'yicha  ta'lim  dasturlarini   rivojlantirish  va  aholini  xabardor
qilish faoliyatlari amalga oshirilmoqda.
O'zbekiston Yashil iqlim jamg'armasi orqali olib borilayotgan loyihalar iqlim
o'zgarishiga   qarshi   kurashda   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlashda   muhim
ahamiyatga ega. O'zbekiston Yashil iqlim jamg'armasidan foydalanish orqali iqlim
o'zgarishiga moslashish va barqaror rivojlanishni ta'minlashga qaratilgan bir qator
muhim tashabbuslarni amalga oshirmoqda. Ushbu jamg'arma yordamida:
1.   “Qayta   tiklanuvchi   energiya”:   Quyosh   va   shamol   energiyasini   rivojlantirish
loyihalarini moliyalashtirish.
2.   “Barqaror   qishloq   xo'jaligi”:   Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   uchun   suvni
tejaydigan texnologiyalarni joriy etish.
3.   “Energiya   samaradorligi”:   Energiya   iste'molini   kamaytirish   va   samaradorlikni
oshirish bo'yicha dasturlarni amalga oshirish.
4.   “Iqlim   strategiyalari”:   Iqlim   o'zgarishiga   moslashish   strategiyalarini   ishlab
chiqish.
5. “Ta'lim va xabardorlik”: Odamlarni iqlim o'zgarishi masalalari haqida xabardor
qilish va ta'lim berish.
Ushbu   harakatlar   O'zbekistonning   iqlim   o'zgarishiga   qarshi   kurashda,
iqtisodiy va ekologik barqarorlikni ta'minlashda muhim rol o'ynaydi.
2.2.Barqaror taraqqiyot va rivojlanish tamoyillari.
BRMga   erishish   bo yicha   ishlar   2016-yil   1-yanvardan   boshlanishi   vaʻ
2030yilning   31-dekabriga   qadar   yakunlanishi   kutilmoqda.   Biroq,   ilgari   tuzilgan
xalqaro shartnomalar asosida ishlab chiqilgan ayrim vazifalar 2030-yil  yakunidan
avval ham hal qilinishi kutilmoqda. BRMga erishish quyidagi qoidalarga muvofiq
amalga oshiriladi deb taxmin qilinad:  
Mamlakatlar   mustaqil   ravishda   barqaror   rivojlanish   bo‘yicha   o‘z
strategiyalari,   rejalari   va   dasturlarini   ishlab   chiqadilar.   SDG   mamlakatlarga   o z	
ʻ
rejalarini   global   majburiyatlari   bilan   muvofiqlashtirish   imkonini   beruvchi   etalon
20 bo lib   xizmat   qiladi.Barqaror   rivojlanish   bo yicha   yuqori   darajadagi   siyosiyʻ ʻ
forumda   har   yili   BRMga   erishish   bo'yicha   yutuqlar   tahlili   asosida   kelgusidagi
chora-tadbirlar   belgilanadi.Addis-Abeba   Harakatlar   dasturida   (Taraqqiyotni
moliyalashtirish   bo'yicha   uchinchi   konferentsiyaning   yakuniy   hujjatida   nazarda
tutilganidek, barqaror rivojlanish sohasidagi yangi kun tartibini amalga oshirishga
ko'maklashish   uchun   moliyaviy   resurslardan   samarali   foydalanishni   ta'minlash
maqsadida   BRMni   amalga   oshirish   vositalarini   nazorat   qilish   va   ko'rib   chiqish
tashkil   etiladi.Barqaror   taraqqiyot   maqsadlari   konsepsiyasi   2015   yilda   bo‘lib
o‘tgan   BMTning   Barqaror   taraqqiyot   mavzusidagi   Rio+20   konferensiyasida
dunyoga   kelgan.   Mazkur   konferensiya   davomida   barqaror   taraqqiyot
konsepsiyasining   uchta   tamoyili,   xususan,   ekologik,   iqtisodiy   va   ijtimoiy
taraqqiyotni   ta’minlash   tamoillarini   qamrab   oluvchi   vazifalar   ham   belgilab
olingan.   Kontseptsiya   nafaqat   tovarlarni   kamroq   sotib   olishni,   balki   turmush
tarziga   ham   oqilona  yondashishni   talab  qiladi.   Shunday  qilib,   ishlab   chiqarish   va
iste’molning   oqilona   shakllari   biznes   uchun   ham,   jamiyat   uchun   ham   mavjud
bo’lib dunyoni uyda ham, ishda ham barqaror qilish mumkin ekanligini anglatadi.
Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   –   kambag‘al,   boy   va   o‘rtacha   rivojlangan   barcha
mamlakatlar   tomonidan   harakatga   chorlovchi   o‘ziga   xos   da’vatdir.   Ular   bizning
sayyoramizning   farovonligi   va   himoyasini   yaxshilashga   qaratilgan.   Dunyo
mamlakatlari qashshoqlikni  bartaraf etish choralari iqtisodiy o‘sishni  kuchaytirish
va ta’lim, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy himoya va bandlikni ta’minlash, shuningdek,
iqlim   o‘zgarishi   hamda   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   bo‘yicha   sa’y-harakatlar
bilan birgalikda qabul qilinishi zarurligini tan oladilar. 8
O‘zbekiston  2030-yilgacha  bo‘lgan  davrdagi   global   kun  tartibida  qo‘yilgan
vazifalarni   bajarish   va   “Barqaror   rivojlanish   maqsadlari”   sohasidagi   16   ta   milliy
maqsadga   erishish   uchun   ko‘plab   manfaatdor   tomonlar   ishtirokidagi   sheriklikka
keng   qamrovli   yondashuvga   sodiq   ekanini   tasdiqladi.   Joriy   o‘rta   muddatli   reja,
2017   –   2021-yillarga   mo‘ljallangan   milily   harakatlar   strategiyasi   BRMni   amalga
oshirishda   dasturilamal   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Barcha   vazirliklarda   BRM
8
  Aliev B. O‘zbekistonda iqtisodiy islohotlar va barqaror rivojlanish. Toshkent: Sharq, 2021. 85–92-betlar.
21 ustuvorligini ta’minlash uchun 2018-yil oktabrida hukumat 2030-yilgacha bo‘lgan
davr   uchun   kun   tartibini   haqida   qaror   qabul   qildi,   ayni   qaror   BRMni   milily
strategiyalar   va   dasturlar   bilan   muvofiqlashtirish   ishiga   sodiqlikni   tasdiqladi.
Hukumat   16   ta   milliy   BRM,   125   ta   vazifa   va   206   ta   ko‘rsatkichni   ularni   amalga
oshirishni yengillashtirish uchun ma’qulladi.Barqaror rivojlanish - bu kontseptsiya,
albatta   bu   haqda   barchamiz   eshitganmiz.  Aniqlanishicha,   bu   aholining   kelajakka
yo'naltirilgan rivojlanishi o'z vaqtida o'zini o'zi ta'minlashi mumkin. Biroq, har bir
kishi   ushbu   atamani   ishlatadigan   holatlarda   tez-tez   sodir   bo'ladigan   bo'lsa,   uni
yanada kuchaytirish, asl va ibtidoiy ma'nolarni buzib yuborishga qadar suiiste'mol
qilishga   olib   keladi.Bizning   davrimizning   eng   muhim   xususiyatlaridan   biri   bu
butun insoniyatning umumiy ramzi va taqdiri sifatida globallikdir. Boshqacha qilib
aytganda,   biz   biron   bir   mamlakatdan   yoki   boshqa   bir   mamlakatdan   bo'lsak   ham,
barchamiz   bir   sayyoraga   tegishli   bo'lamiz,   cheklangan   tabiiy   boyliklarga   ega
bo'lamiz,   cheklangan   makonga   ega   bo'lishimiz   kerak.   Barqaror   rivojlanish   uchta
asosiy   ustun   o'rtasidagi   muvozanatni   qidirib   ishlaydi:   ekologiya,   iqtisodiyot   va
jamiyat.   Vaqt   o'tishi   bilan   barqaror   bo'lgan   rivojlanish   atrof-muhit   va   tirik
mavjudotlarni   muhofaza   qilish   o'rtasida   muvozanatga   ega   bo'lishi   kerak,   u
mamlakatlar   iqtisodiyotini   yaxshilashga   yordam   berishi   va   shu   bilan   birga
zamonaviy   jamiyat   rivojiga   hissa   qo'shishi   kerak.   tengsizlik,   irqchilik,   gender
zo'ravonligi   va   boshqalar   kabi   muammolar.   Bizning   rivojlanishimiz   uchta   asosiy
ustunni   (iqtisodiyot,   ekologiya   va   jamiyat)   takomillashtirish   bilan   bog'liq   bo'lishi
kerakligini   hisobga   olsak,   barqaror   rivojlanish   maqsadi   eng   munosib   loyihalarni
aniqlash   insoniyatning   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   ekologik   jihatlarini   bir-biriga
moslashtira oladigan va sayyorani yo'q qilmasdan yoki resurslarni kamaytirmasdan
yaxshilaydigan.   Rejalar,   dasturlar   va   loyihalarni   ishlab   chiqarishda   dunyodagi
barcha   sub'ektlar   (ham   odamlar,   ham   kompaniyalar,   uyushmalar   va   boshqalar)
ushbu uchta ustuni hisobga olishlari kerak, chunki agar biz o'z turmush darajamizni
davom   ettirishni   va   kelajak   avlodlar   uchun   saqlab   qolishni   istasak,   biz   bizning
resurslarimizni   tejashimiz   kerak.   Hozirgi   avlodlar   uchun   farovonlikni
ta'minlaydigan   uzoq  muddatli   shart-sharoitlarni   yaratishning   ahamiyati,   bu  tahdid
22 yoki   kelajakdagi   insoniyatning   yashash   sharoitlarining   yomonlashuvi   evaziga
amalga oshirilmaydi. Shuning uchun barqaror rivojlanish hayotiy ahamiyatga ega
bo'lgan va uchta asosiy ustunga ta'sir ko'rsatadigan ekologik muammolarni hisobga
oladi. Iqtisodiy barqarorlik: iqtisodiy o'sish atrof-muhitga nisbatan hayotiy bo'lishi
kerak,   ya'ni   tabiiy   resurslarning   qayta   tiklanish   qobiliyatidan   oshmasligi   kerak.
Xuddi   shu   tarzda,   u   resurslarni   taqsimlashda   ijtimoiy   tenglikni   ta'minlashi
kerak.Ekologik   barqarorlik:   vaqt   o'tishi   bilan   tabiiy   resurslarning   mavjudligini
kafolatlashni   nazarda   tutadi.   Ekologik   barqarorlik   jamiyatning   o'zini   ta'minlashi
uchun   sharoitlarni   kafolatlashga   intiladi   va   shuning   uchun   iqtisodiy   o'sishning
hayotiyligini kafolatlashga intiladi.  
Barqaror   rivojlanishning   o'tmishdoshlari   Ikkinchi   Jahon   urushi   ta'kidlagan
ekologik   haddan   tashqari   ekspluatatsiya   va   ifloslanish   oqibatlari   muhokama
qilinadigan   1950   yilga   to'g'ri   keladi.Bahsning   muhim   bosqichi   kitobning   nashr
etilishi bo'ldi Jim buloq Reychel Karson (1962) tomonidan qishloq xo'jaligi ishlab
chiqarishida   ishlatiladigan   pestitsidlarning   atrof-muhit   va   sog'liqqa   ta'sirini
qoralagan.   Garchi   u   ilmiy   savollarning   mavzusi   bo'lsa-da,   asar   aniq   atrof-muhit
siyosatiga   ilhom   berdi   va   barqarorlik   tamoyillari   uchun   asos   yaratdi.1972   yilda
munozara   xalqaro   tashkilotlarga   Stokgolm   konferentsiyasi   yoki   Birlashgan
Millatlar Tashkilotining Inson atrof-muhit bo'yicha konferentsiyasi (UNECH) deb
nomlandi   va   shu   vaqtdan   beri   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   (BMT)
munozaralarida   doimiy   tashvishga   tushib   qoldi.1987   yilda   BMTning   atrof-muhit
va   taraqqiyot   bo'yicha   Butunjahon   komissiyasi   (WCED)   Komissiya   prezidenti
doktor   Gro   Xarlem   Brundtland   nomidagi   Brundtland   hisobotini   taqdim   etdi.
Hisobotga ko'ra barqaror rivojlanish quyidagilarni nazarda tutadi.  
Joriy   yilning   23-24   iyun   kunlari   Buxoro   shahrida   o‘tkaziladigan   Barqaror
rivojlanish   maqsadlariga   erishishda   parlamentlararo   global   hamkorlik   xalqaro
forumi   yuzasidan   brifing   o‘tkazildi.   2015-yilda   BMT   Bosh   Assambleyasi
tomonidan iqtisodiy, ijtimoiy va ekologik masalalarga oid 17 ta global maqsad va
169   ta   vazifadan   iborat   2030-yilga   qadar   barqaror   rivojlanishning   o‘ziga   xos
harakatlar rejasi tasdiqlangan.
23 Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   inson   hayoti,   yashash   tarzi   va   turmush
darajasini   yaxshilashga   qaratilgani   bilan   ahamiyatli.   Barqaror   rivojlanish
maqsadlarini O‘zbekistonda amalga oshirish davri mamlakatda 2017-2021 yillarga
mo‘ljallangan   Harakatlar   strategiyasi   asosida   olib   borilayotgan   keng   qamrovli
islohotlarga mos keladi. 9
Harakatlar   strategiyasining   5   ta   yo‘nalishi   global   maqsadlar   bilan
hamohangligi   xalqaro   hamjamiyat   tomonidan   keng   e’tirof   etilgan.   Bu   borada
mamlakatimiz   har   doim   xalqaro   huquqning   umume’tirof   etilgan   printsiplari   va
normalariga   o‘zining   sodiqligini   namoyon   etib   kelgan.   O‘zbekiston   Barqaror
rivojlanish   maqsadlariga   erishishda   ham   o‘zining   qat’iy   tarafdor   ekanligini   bir
necha   marotaba   ma’lum   qilgan.   Eng   asosiysi,   Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga
erishish yo‘lida muhim tashabbuslarni ilgari surgan.
2018-yilda Vazirlar Mahkamasining «2030-yilgacha bo‘lgan davrda barqaror
rivojlanish   sohasidagi   milliy   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarori   qabul   qilingan.   17   ta   global   maqsadlarning   16   tasi
qabul qilingan. 2018-yilda Barqaror rivojlanish maqsadlariga erishish bo‘yicha 125
ta  indikator,   ya’ni   maqsadli   ko‘rsatkichlarni   qabul   qilgan   bo‘lsak,   bugunga  kelib,
ularning soni 200 dan ortdi.
Parlament   tomonidan   har   bitta   vazifa   va   indikatorlar   alohida   nazoratga
olinib,   Parlament   komissiyasining   majlislarida   ushbu   maqsadli   ko‘rsatkichlar
bo‘yicha   erishilgan   natijalar   muhokama   qilib   borilmoqda.   O‘tgan   yili   davlatimiz
rahbari   BMT  Bosh  Assambleyasining   75-sessiyasida   nutq   so‘zladi.   Prezidentimiz
ilk   marotaba   mana   shunday   yuqori   minbarda   turib,   davlat   tilida   nutq   so‘zladi   va
xalqaro   hamjamiyat   oldiga   tezkorlik   bilan   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   muhim
masalalarni, takliflarni va tashabbuslarni ilgari surdi.
Prezidentimizning   shu   va   boshqa   tashabbuslari   parlament,   hukumat,
fuqarolik   jamiyati   institutlari,   ekspert-olimlar,   biznes   hamda   OAV   vakillari
tomonidan keng muhokama qilindi. Muhokamalardan so‘ng, Oliy Majlis palatalari
9
  Brown   L.R.   Plan   B:   Rescuing   a   Planet   under   Stress   and   a   Civilization   in  Trouble.   New  York:  W.W.   Norton   &
Company, 2003. 50–60-betlar.
24 tomonidan   Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishishda   parlamentlararo   global
hamkorlik   mavzusida   xalqaro   forum   o‘tkazish   taklifi   bildirildi.   Bu   taklif   qo‘llab-
quvvatlandi va 2021-yil davlat dasturida o‘z aksini topdi.
Barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishishda   bevosita   butun   dunyo
mamlakatlari   parlamentlari   sa’y-harakatini   birlashtirish   va   hamkorlik   aloqalarini
muvofiqlashtirishga   qaratilgan   bu   darajadagi   juda   katta   tadbir   hali   birorta
mamlakatda   o‘tkazilmagan.   Birinchi   bo‘lib   O‘zbekiston   ushbu   tashabbus   bilan
chiqdi.   Barcha   parlamentlar   O‘zbekistonning   ushbu   tashabbusini   qo‘llab-
quvvatladi. Barqaror  rivojlanish  maqsadlariga  erishish  yo‘lida  juda  ko‘plab  ishlar
qilindi, tashkiliy-huquqiy asoslar mustahkamlandi. Bu borada Hukumat tomonidan
olib   borilayotgan   barcha   ishlarni   muvofiqlashtirish   maqsadida   Bosh   vazir
o‘rinbosari rahbarligida Muvofiqlashtiruvchi kengash tuzildi. Hukumat tomonidan
olib   borilayotgan   ishlar   ustidan   parlament   nazoratini   ta’minlash   maqsadida   ikki
palata rahbarligida Parlament komissiyasi tuzildi.
Mamlakatimizda   barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishish   borasida   olib
borilayotgan   islohotlar   xalqaro   reyting   tashkilotlari   tomonidan   ham   baholanib
kelinmoqda.   Xususan,   Germaniyaning   Bertelsman   jamg‘armasi   tomonidan   olib
boriladigan   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   reytingida   193   ta   mamlakat   orasida
O‘zbekiston 66-o‘rinni egallagan.
-   Umuman   olganda,   barqaror   rivojlanish   maqsadlariga   erishish   yo‘lida
erishgan  yutuqlarimiz  juda ko‘p. Endi  bularning barchasini  dunyo  hamjamiyatiga
ko‘rsatishimiz, xalqaro maydondagi o‘rnimizni mustahkamlashimiz zarur. Albatta,
erishgan   yutuqlarimiz   bilan   birga   tezkorlik   bilan   hamda   istiqbolda   hal   qilishimiz
kerak bo‘lgan muhim masalalar ham bor. Shu maqsadda 10-iyundan 20-iyungacha
Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   haftaligi   o‘tkaziladi,   -   dedi   senator   Narimon
Umarov. Haftalik doirasida turkum davra suhbatlari o‘tkazilib, ularda O‘zbekiston
tomonidan qabul qilingan har bitta maqsad, ya’ni 16 ta maqsad, shu jumladan, 125
ta   vazifa   bo‘yicha   olib   borilayotgan   islohotlar,   mavjud   muammolar   muhokama
qilinadi.   Ushbu   haftalik   har   bitta   maqsad   va   vazifalar   bo‘yicha   oldimizda   turgan
muhim   masalalarni   muhokama   qilish,   mavjud   muammolarni   tanqidiy   ko‘rib
25 chiqish,   va   eng   asosiysi,   tezkor   va   istiqbolda   hal   etilishi   lozim   bo‘lgan   muhim
masalalar bo‘yicha takliflarni ishlab chiqishda yaxshi muloqot maydoni bo‘ladi.
Ushbu   haftalik   23-24-iyun   kunlari   Buxoro   shahrida   Barqaror   rivojlanish
maqsadlariga   erishishda   parlamentlararo   global   hamkorlik   mavzusida   xalqaro
forum   o‘tkazish   bilan   yakunlanadi.   Parlamentlararo   ittifoq   Bosh   kotibi   ushbu
forumda ishtirok etishga juda katta ishtiyoq bildirib, mamlakatimizga ilk marotaba
tashrif   buyurmoqda.   Bularning   barchasi   xalqaro   hamjamiyatning   O‘zbekistonga
bo‘lgan,   davlatimiz   rahbari   tomonidan   olib   borilayotgan   islohotlarga   bo‘lgan
qiziqishini   orttirmoqda.   Umuman   olganda,   barqaror   rivojlanish   sohasida
mamlakatimizda erishilgan yutuqlar hamda tashabbuslar dunyo hamjamiyati bilan
muhokama   qilinib,   targ‘ib   etiladi   va   shu   orqali   O‘zbekistonning   xalqaro
maydondagi imiji mustahkamlanadi.
Barqaror   rivojlanishga   erishish   ko'plab   mamlakatlar   va   jamoalar   uchun
muhim   vazifa   hisoblanadi.   Biroq,   bu   jarayonda   bir   qancha   to'siqlar   mavjud.
Quyida asosiy to'siqlar hamda ularni bartaraf etish bo'yicha tavsiyalar keltirilgan:
Asosiy to'siqlar
1. “Iqtisodiy to'siqlar:”
   - Resurslarning cheklanganligi.
   - Qayta tiklanadigan energiya manbalariga o'tishdagi qiyinchiliklar.
2. “Ijtimoiy to'siqlar:”
   - Ta'lim va bilim etishmasligi.
   - Gender tengsizligi va ijtimoiy adolatsizlik.
3. “Ekologik to'siqlar:”
   - Tabiy resurslarning tugashi va ifloslanish.
   - Iqlim o'zgarishi va uning ta'sirlari.
4. “Siyosiy to'siqlar:”
   - Siyosiy barqarorsizlik.
   - Rivojlanish strategiyalarining etishmasligi.
 Bartaraf etish bo'yicha tavsiyalar
1. “Iqtisodiy strategiyalar:”
26    - Qayta tiklanadigan energiya manbalariga investitsiya qilish.
     - Innovatsion texnologiyalarni  tatbiq etish  va ilmiy tadqiqotlarni  qo'llab-
quvvatlash.
2. “Ijtimoiy siyosatlar:”
      -   Ta'lim   tizimini   takomillashtirish   va   barcha   qatlamlarga   erkin   kirishni
ta'minlash.
   - Gender tengligini ta'minlash va ijtimoiy adolatni mustahkamlash.
3. “Ekologik tashabbuslar:”
      -   Barqaror   qishloq   xo'jaligi   va   resurslardan   oqilona   foydalanishni
rivojlantirish.
   - Iqlim o'zgarishiga qarshi kurashda xalqaro hamkorlikni kuchaytirish.
4. “Siyosiy takliflar:”
   - Barqaror rivojlanish strategiyalarini ishlab chiqish va jamoatchilikni jalb
qilish.
   - Ochiq va shaffof boshqaruv tizimlarini rivojlantirish.
Barqaror   rivojlanishga   erishish,   zamonaviy   jamiyatlarning   eng   muhim
maqsadlaridan   biri   hisoblanadi.   Biroq,   ushbu   jarayonda   iqtisodiy,   ijtimoiy,
ekologik va siyosiy to'siqlar mavjud. 
Umuman   olganda,   barqaror   rivojlanish   ko'p   tomonlama   yondashuvni   talab
qilib,   har   bir   mamlakatning   o'ziga   xos   sharoitlariga   mos   ravishda   strategiyalar
ishlab   chiqishni   taqozo   etadi.   Faqat   bunday   yondashuv   bilan   kelajak   avlodlar
uchun   barqaror   va   adolatli   muhitni   yaratish   mumkin.Barqaror   rivojlanishga
erishish   uchun   ko'p   tomonlama   yondashuv   zarur.   Har   bir   mamlakat   o'zining
maxsus sharoitlari va ehtiyojlariga mos ravishda strategiyalar ishlab chiqishi lozim.
Faqatgina iqtisodiy, ijtimoiy, ekologik va siyosiy sohalarni birgalikda rivojlantirib,
barqaror kelajakni ta'minlash mumkin.
XULOSA
Barqaror   rivojlanish   tamoyillari   bugungi   kunda   global   va   milliy   darajada
iqtisodiy   o‘sish,   ijtimoiy   barqarorlik   va   ekologik   xavfsizlikni   ta’minlashning
asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu   tamoyillar   jamiyatning   uzoq
27 muddatli   rivojlanishiga   xizmat   qilib,   kelajak   avlodlarning   resurslarga   bo‘lgan
ehtiyojlarini inobatga olgan holda hozirgi ehtiyojlarni qondirishni ta’minlaydi.
O‘zbekistonda   barqaror   rivojlanishni   ta’minlash   maqsadida   qator   islohotlar
amalga oshirilmoqda. Xususan:
Ekologik   yo‘nalishda   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalaridan   foydalanish
bo‘yicha   keng   ko‘lamli   loyihalar   amalga   oshirilib,   "Yashil   iqtisodiyot"
konsepsiyasi   joriy   etilmoqda.   Masalan,   quyosh   va   shamol   energetikasiga
investitsiyalar  jalb qilinmoqda. Ijtimoiy sohada kambag‘allikni qisqartirish, sifatli
ta’limni ta’minlash va gender tenglikni oshirish bo‘yicha qadamlar tashlanmoqda.
Aholining   ijtimoiy   himoyasini   kuchaytirishga   qaratilgan   dasturlar   amalga
oshirilmoqda.   Iqtisodiy   sohada   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash,   raqamli
texnologiyalarni   rivojlantirish   va   xalqaro   savdoni   rag‘batlantirish   orqali   iqtisodiy
barqarorlik ta’minlanmoqda.
Kelgusidagi ustuvor yo‘nalishlar quyidagilardan iborat:
1.   Ekologik   muvozanatni   saqlash:   Atrof-muhitni   muhofaza   qilishga
qaratilgan   chora-tadbirlarni   kuchaytirish,   uglerod   chiqindilarini   kamaytirish   va
"yashil" texnologiyalarni keng joriy etish.
2.   Ijtimoiy   tenglikni   ta’minlash:   Kambag‘allikni   kamaytirish,   sog‘liqni
saqlash   va   ta’lim   sifatini   oshirish,   shuningdek,   barcha   fuqarolar   uchun   teng
imkoniyatlar yaratish.
3.   Innovatsion   rivojlanish:   Raqamli   texnologiyalarni   rivojlantirish   va
iqtisodiyotning barcha sohalariga zamonaviy texnologiyalarni joriy etish.
4.   Xalqaro   hamkorlikni   mustahkamlash:   Barqaror   rivojlanish   bo‘yicha
xalqaro tajribalardan foydalanish va global loyihalarda ishtirok etish.
Barqaror   rivojlanish   tamoyillari   hozirgi   zamon   taraqqiyotining   ajralmas
qismi   bo‘lib,   iqtisodiy   o‘sish,   ijtimoiy   barqarorlik   va   ekologik   muvozanatni
ta’minlashni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   tamoyillar   insoniyatning   kelajak   avlodlari
uchun   resurslarni   tejash,   atrof-muhitni   asrash   va   ijtimoiy   adolatni   ta’minlashga
qaratilgan.
28 O‘zbekiston   Respublikasi   barqaror   rivojlanish   yo‘lida   muhim   islohotlarni
amalga oshirib, quyidagi yutuqlarga erishmoqda:
Atrof-muhitni   muhofaza   qilish   va   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalarini
rivojlantirish   orqali   ekologik   xavfsizlik   ta’minlanmoqda.   Kambag‘allikni
qisqartirish   va   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirish   bo‘yicha   dasturlar   aholini   qo‘llab-
quvvatlashga   qaratilgan.   Yangi   texnologiyalarni   joriy   etish   va   tadbirkorlikni
rivojlantirish iqtisodiy o‘sishga zamin yaratmoqda. Kelgusida barqaror rivojlanish
yo‘lida quyidagi ustuvor yo‘nalishlar muhim ahamiyat kasb etadi:
1.   Ekologik   barqarorlikni   oshirish:   Uglerod   chiqindilarini   kamaytirish,
bioxilma-xillikni asrash va yashil energiya tarmoqlarini kengaytirish.
2.   Ijtimoiy   islohotlarni   davom   ettirish:   Sifatli   ta’lim   va   sog‘liqni   saqlash
tizimini   takomillashtirish,   gender   tenglikni   ta’minlash   va   ijtimoiy   adolatni
mustahkamlash.
3.   Innovatsiyalarni   rivojlantirish:   Ilm-fan   va   texnologiyalarni   qo‘llab-
quvvatlash orqali raqobatbardosh iqtisodiyotni shakllantirish.
4. Xalqaro hamkorlikni  kengaytirish:  Barqaror rivojlanish bo‘yicha xalqaro
tajribalarni o‘zlashtirish va global tashabbuslarda faol ishtirok etish.
Barqaror rivojlanish faqat hukumat va tashkilotlarning sa’y-harakatlari bilan
emas,   balki   har   bir   insonning   ongli   yondashuvi   orqali   ham   amalga   oshadi.   Shu
boisdan,   ushbu   tamoyillarni   hayotga   tatbiq   etish   jamiyatning   umumiy   maqsadi
bo‘lishi   kerak.   O‘zbekiston   bu   yo‘nalishda   ijobiy   natijalarga   erishayotgan   bo‘lsa-
da, yanada kengroq islohotlar  va yangi  yondashuvlar  orqali  rivojlanishning yangi
bosqichlariga chiqishi mumkin. 
Xulosa qilib aytganda, barqaror rivojlanish tamoyillari jamiyatning barqaror
kelajagini   ta’minlashda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   O‘zbekiston   ushbu
tamoyillarni   amalga   oshirishda   muhim   qadamlar   tashlamoqda,   biroq   kelajakda
yanada  keng  ko‘lamli   islohotlarni   amalga  oshirish  orqali  barqaror  rivojlanishning
yangi cho‘qqilariga erishishi mumkin.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.   Xolbekov   A.   Barqaror   rivojlanish:   Nazariy   asoslar   va   amaliyot.   Toshkent:
O‘zbekiston Milliy Ensiklopediyasi, 2020. 25–30-betlar.
2. Karimov I.A. O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida: xavfsizlikka tahdid, barqarorlik
shartlari va taraqqiyot kafolatlari. Toshkent: O‘zbekiston, 1997. 112–118-betlar.
3.   Nazarov   R.  Atrof-muhitni   muhofaza   qilish   va   barqaror   rivojlanish.   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2018. 50–55-betlar.
4.   United   Nations.   Transforming   Our   World:   The   2030  Agenda   for   Sustainable
Development. New York: UN Publications, 2015. 10–15-betlar.
5.   Sachs   J.D.   The   Age   of   Sustainable   Development.   New   York:   Columbia
University Press, 2015. 30–40-betlar.
6.  Daly  H.E.  Ecological  Economics  and   Sustainable  Development.   Northampton:
Edward Elgar Publishing, 2007. 65–72-betlar.
7.   Barbier   E.B.  A   Global   Green   New   Deal.   Cambridge:   Cambridge   University
Press, 2010. 25–30-betlar.
8.  Aliev   B.   O‘zbekistonda   iqtisodiy   islohotlar   va   barqaror   rivojlanish.   Toshkent:
Sharq, 2021. 85–92-betlar.
9.   Brown   L.R.   Plan   B:   Rescuing   a   Planet   under   Stress   and   a   Civilization   in
Trouble. New York: W.W. Norton & Company, 2003. 50–60-betlar.
10.   Stiglitz   J.E.   Globalization   and   Its   Discontents.   New   York:   W.W.   Norton   &
Company, 2002. 105–110-betlar.
11.   O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti.  Yashil   iqtisodiyotga   o‘tish   konsepsiyasi.
Toshkent: Prezident Matbuot Xizmati, 2019. 18–22-betlar.
12. Meadows D.H. The Limits to Growth. New York: Universe Books, 1972. 15–
20-betlar.
13.   Munir   O.   Ijtimoiy   barqarorlik   va   rivojlanish.   Toshkent:   Fan   va   texnologiya,
2017. 55–60-betlar.
14. BMT Taraqqiyot Dasturi. O‘zbekiston uchun Barqaror rivojlanish maqsadlari.
Toshkent: UNDP Publications, 2020. 30–35-betlar.
30 15. Pearce D.W. Blueprint for a Green Economy. London: Earthscan Publications,
1989. 45–50-betlar.
16.https://sdgs.un.org
17.https://president.uz/uz
18.  https://www.uz.undp.org
31

Barqaror rivojlanishning hozirgi davrdagi rivoji

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha