Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 67.5KB
Покупки 5
Дата загрузки 25 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bazel 3 va uning joriy etish shart-sharoitlari

Купить
Bazel 3 va uning joriy etish shart-sharoitlari
Reja:
Kirish .................................................................................................................... 3
1. Tijorat banklarinin bank kapitali va uning tarkibi. .................................... 4
2. Tijorat banklarining bank kapitali yetarliligiga qo’yilgan talablar. ........ 11
3. Bank kapitali tarkibining Bazel 3 va uning joriy etish shart-sharoitlari . . 18
4. Banklarning birinchi darajali kapitali yetarliligi bo’yicha mavjud 
muammolar tahlili va samaradorligini oshirish yo’llari .............................. 23
Xulosa ................................................................................................................. 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ................................................................. 33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil
7-fevralda qabul qilingan “20 1 7-2021-yillarda O’zbekiston Respublikasini  yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   PF-4947-sonli
Farmonida   tasdiqlangan   “ 2017-2021 - yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi”ning
uchinchi   ustuvor   yo’nalishi   ya’ni   “Iqtisodiyotni   rivojlantirish   va
liberallashtirishning ustuvor yo’nalishlari ”da investisiya muhitini takomillashtirish,
mamlakat   iqtisodiyoti   tarmoqlari   va   hududlariga   xorijiy,   eng   avvalo,   to’g’ridan-
to’g’ri   xorijiy   investisiyalarni   faol   jalb   qilishga ,   mаkrоiqtisоdiy   bаrqаrоrlikni
yаnаdа   mustаhkаmlаsh   vа   yuqоri   iqtisоdiy   о’sish   sur’аtlаrini   sаqlаb   qоlish
bоrаsidа bаnk tizimini islоh qilishni chuqurlаshtirish vа bаrqаrоrligini tа’minlаsh,
bаnklаrning   kаpitаllаshuv   dаrаjаsi   vа   depоzit   bаzаsini   оshirish ,   xalqaro   iqtisodiy
hamkorlikni yanada rivojlantirish, jumladan, yetakchi xalqaro va xorijiy moliyaviy
institutlar   bilan   aloqalarni   kengaytirish,   puxta   o’ylangan   tashqi   qarzlar   siyosatini
amalga oshirishni davom  ettirish, jalb qilingan xorijiy investitsiya va kreditlardan
samarali foydalanishga  alohida urg’u berilgan 1
.
Bank   xizmatlari   bozorida   raqobat   kuchayib   borayotgan   sharoitda   tijorat
banklarining kapitallashuv darajasini oshirish va bank kapitali tarkibining optimal
darajasini shakllantirish katta ahamiyatga ega. 
Kapitalning   adekvatlik   darajasi   banklarning   operatsion   faoliyatida   uchrashi
mumkin   bo’lgan   risklarni   kamaytirib,   ularning   moliya   bozoriga   erkin   kirib
borishini ta’minlaydi.
Bozor   munosabatlarining   tez   sur’atlarda   rivojlanishi,   pul   mablag’lariga
bo’lgan   talabning   oshib   borishi   va   mablag’larning   chegaralanganligi,   bankka
resurslarni   jalb   qilish   va   moliyaviy   resurslarning   bank   tizimi   orqali   qayta
taqsimlanishini   optimal   olib   borish   mamlakatimizdagi   tijorat   banklaridan   ular
kapitalining   yetarli   hamda   bank   faoliyati   daromadi   va   likvidligini   ta’minlaydigan
darajada bo’lishini talab etadi.
1
  “ 2017-2021 - yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakatlar 
strategiyasi”. 3.4-band.
2 Kurs   ishi   tarkibi   kirish,   to’rtta   reja,   xulosa   va   takliflar,   foydlanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
Kurs   ishining   kirish   qismida   mavzuning   dolzarbligi,   maqsadi   va   vazifalari,
tarkibiy qismlaridan iborat.
Kurs   ishining   birinchi   rejasi   Tijorat   banklarinin   bank   kapitali   va   uning
tarkibiy qismlari haqida keltirilgan. 
Kurs   ishining   ikkinchi   rejasida   Tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali
yetarliligiga qo’yilgan talablarning tahliliy ko’rsatkichlari, amaliy holatlari yoritib
berilgan.
Kurs  ishining  uchinchi   rejasida  Banklarning regulyativ  kapitali  yetarliligini
ta’minlash va samaradorligini oshirish yo’llari haqida keltirilgan.
Kurs   ishining   to’rtinchi   rejasida   Bank   kapitali   yetarliligi   bo’yicha   Xalqaro
talablar va ularni O’zbekistonda qo’llash imkoniyatlari haqida keltirilgan.
Kurs   ishining   xulosa   qismida   Tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali
yetarliligini   ta’minlashga   qaratilgan   chora-tadbirlar   va   ushbu   harakatlarning
mamlakatimiz   iqtisodiyotida   tutgan   o’rni   va   kelajakdagi   istiqbollari   haqida   taklif
va xulosalardan iborat.
1. Tijorat banklarinin bank kapitali va uning tarkibi
3 Har   qanday   bank   tizimining   barqarorligini,   to’lovga   qobiliyatliligini   va
ishonchliligini   ta’minlashda,   bank   aktivlarini   o’stirishda   bank   kapitali   muhim
vosita   bo’lib   hisoblanadi.   Faqatgina   yetarlicha   miqdorda   barqaror   kapitalga   ega
tijorat   banklari   aktiv   operatsiyalarini   erkin   amalga   oshirishlari,   talab   etilgan
darajada   likvidlikni   doimo   saqlagan   holda   samarali   faoliyat   yuritishlari   hamda
moliya   bozorlariga   erkin   chiqish   imkoniyatiga   ega   bo’lishadi.   Bank   tizimining
barqarorligini   yanada   mustahkamlash,   banklarning   kapitallashuv   darajasini,
ularning   resurs   bazasini   yanada   oshirish   orqali   bank   kredit   tizimining   barqaror
hamda   uzluksiz   ishlashini   ta’minlash,   banklarning   iqtisodiyotni   modernizatsiya
qilish   jarayonlaridagi   ishtirokini   faollashtirishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.
Tijorat   banklari   kapitalining   iqtisodiy   mazmunini   to’liq   anglab   etish   va   uning
amaliyotdagi ahamiyatini tushunish bank kapitalini samarali  boshqarishda  muhim
masalalardan   biri   hisoblanadi.   Bugungi   kunda   ham   xronologik   tarzda   saqlanib
kelayotgan   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   sharoitida,   aynan,   tijorat   banklari
kapitalini   samarali   boshqarilishi   va   bank   kapitalining   yetarliligini   ta’minlamay
turib   mijozlarning   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchini   qozonish   mushkul   vazifa
ekanligi yana bir bor o’z tasdig’ini topmoqda.
Birinchi Prezidentimizning “Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston
sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo’llari   va   choralari”   deb   nomlangan   asarida
global  moliyaviy inqirozning salbiy  oqibatlaridan saqlanishda  tijorat  banklarining
kapitallashuv   darajasini   oshirish,   ularning   iqtisodiyotning   real   sektoriga
ajratmalarini   qo’llab-quvvatlash,   bank   ishini   yanada   rivojlantirish   masalalariga
katta e’tibor qaratildi. Natijada so’nggi yillarda respublikamizning qator   yetakchi
banklarining   kapitallashuv   darajasi   oshirilgan   edi.   Mazkur   sohada   olib   borilgan
ishlar   natijasida   bank   tizimi   kapitalining   yetarlilik   darajasi   umumiy   ko’rsatkichi
umumiy   qabul   qilingan   xalqaro   standartlarga   nisbatan   3   barobar   yuqori   bo’lishi
ta’minlandi.   Bu,   o’z   navbatida,   mazkur   banklar   tomonidan   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarga kreditlar ajratish imkoniyatini kengaytirdi. 
Tijorat   banklarining   minimal   kapitaliga   qo’yiladigan   talablarning   ortishi
bilan   bir   vaqtda   tijorat   banklarining   salmog’i   keskin   kamayishi   kuzatilishi   jahon
4 tajribasidan   ma’lum.   Qolaversa,   tijorat   banklari   tomonidan   yo’l   qo’yiladigan
iqtisodiy   me’yorlarining   buzilishiga   oid   xatolarning   aksariyati   bank   kapitali
yetarliligi va ularning majburiyatlari bilan bog’liq. Bunday sharoitda bank nazorat
organlari tomonidan nazorat sezilarli darajada kuchaytirilishi talab etiladi.
Xalqaro   bank   amaliyoti   tajribasi   shuni   ko’rsatmoqdaki,   bank   kapitali
yetarliligini   ta’minlamasdan   turib   banklarning   to’lov   qobiliyatini   mustahkamlash
va   aholining   bank   tizimiga   bo’lgan   ishonchini   saqlab   turish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.Tijorat   banklari   “kapitalining   yetarliligi”   deganda,   odatda   bankning
to’lovga qobilligi va likvidligini ta’minlash imkonini beradigan kapitalning zaruriy
minimal darajasi tushuniladi. 2
 
Markaziy bank har bir bankning va umuman, bank tizimining barqarorligini
ustav   kapitali   hajmi   bilan   bog’laydi   va   ustav   kapitalining   eng   kam   miqdorini
belgilaydi.
“Kapital yetarliligi” termini o’zida bankning ishonchliligiga umumiy bahoni
ifodalaydi.   Unga   ko’ra   respublikamizda   ustav   kapitali   yetarliligi   kelgusi   yillarda
ham oshirilib, jahon standartlariga yetkaziladi. Shu bilan birga, tijorat banki asosiy
kapitalining   yetarlilik   miqdori   ularning   faoliyatiga   nisbatan   qo’llanilayotgan
iqtisodiy normativlarni aniqlashda ham asosiy iqtisodiy mezon bo’lib hisoblanadi. 
Shundan   kelib   chiqib,   tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali   tarkibini
o’rganib chiqsak madsadga muvofiq bo’ladi. 
R egulyativ kapital — bank faoliyatini tartibga solish va iqtisodiy me’yorlar
hisob-kitobini amalga oshirish maqsadida hisoblash yo’li bilan aniqlanadigan bank
kapitalidir. 3
Regulyativ   kapital   I   darajali   kapital   va   II   darajali   kapitalning   yig’indisidan
iborat.
Regulyativ kapital = I darjali kapital + II darajali kapital
Ko’pchilik adabiyotlarda regulyativ kapital deganda I darajali va II darajali
kapital   yig’indisidan   iborat   deb   ta’kidlashadi.   Lekin   birinchi   darajali   kapital
2
 Cbu.uz ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
3
  O’zbekiston Respublikasi Adliya Vazirligi tomonidan 2015-yil 6-iyulda ro’yxatdan o’tkazilgan, ro’yxat raqami 
2693-sonli “Tijorat banklari kapitali monandligiga qo’yiladigan talablar to’g’risidagi” Nizom
5 tarkibidan   bir   nechta   elementlar   chegirilgandan   keyin   ikkinchi   darajali   kapital
bilan   qo’shilib   regulyativ   kapitalni   hosil   qiladi.   Buni   quyida   kapital   tarkibida
ko’rib o’tamiz. 
I darajali kapital   I darajali asosiy kapital  va I  darajali qo’shimcha kapital ni
o’z ichiga oladi.
I   darajali   asosiy   kapital   bank   regulyativ   kapitalining   60   foizidan   kam
bo’lmasligi va o’z ichiga quyidagilarni olishi zarur:
 bankning to’liq to’langan oddiy aksiyalari;
 qo’shilgan   kapital   —   oddiy   aksiyalarni   birinchi   marta
joylashtirilishida ularning nominal narxidan yuqori to’langan summa;
 taqsimlanmagan foyda:
 bank balansidagi avvalgi yillarning taqsimlanmagan foydasi hisobidan
shakllangan kapital zaxiralar va boshqa zaxiralar (tekinga olingan mulklar (30905)
va boshlang’ich qiymatiga nisbatan baholash qiymatining oshgan summasi (30908)
bundan mustasno);
 to’lanmagan   dividend   summasidan   tashqari   o’tgan   yillardan   qolgan
taqsimlanmagan foyda;
 joriy yil zararlari;
 ozchilik   ulush   egalarining   bank   yig’ma   balansiga   birlashadigan
korxonalardagi   ulushlari.   Bu   ulush   sho’ba   korxonalari   hisobvaraqlari   bank
moliyaviy   hisobotlarida   birlashtirilganda   va   bank   ulushi   bunday   korxonalar
kapitalining 100 foizdan kam qismini tashkil qilganda vujudga keladi;
 devalvatsiya zaxirasi.
I darajali qo’shimcha kapital o’z ichiga quyidagilarni oladi:
 nokumulyativ   muddatsiz   imtiyozli   aksiyalar.   Bunday   aksiyalar
quyidagi shartlarni qanoatlantirishi lozim:
 muayyan sotib olish sanasi yoki shartlariga ega emas;
 egasining xohishiga ko’ra sotib olinishi mumkin emas;
 bank   aksiyadorlari   umumiy   yig’ilishi   qaroriga   muvofiq   ularga   doir
dividendlar   to’lanmasligi mumkin;
6  ular bo’yicha o’tgan davrdagi olinmagan dividendlar to’lanmaydi;
 bank   faqat   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankidan   oldindan
olingan   ruxsati bilan va chiqarilganiga 10-yildan kam bo’lmagan aksiyalar va sotib
olinadigan   summani   kapitalning   o’sha   turi   yoki   boshqa   undan   yuqoriroq   turiga
almashtirgandan   so’ng   yoxud   bank   kapitalining   monandligi   kapitalga   qo’yilgan
minimal   talabdan   yuqori   ekanligini   ko’rsatgandan   so’ng,   ularni   sotib   olishi
mumkin bo’lgan.
 qo’shilgan   kapital   —   imtiyozli   aksiyalarni   birinchi   marta
joylashtirilishida ularning nominal narxidan yuqori to’langan summa;
 I   darajali   qo’shimcha   kapitalga   qo’shilish   shartlariga   javob   beruvchi
sho’ba   korxonalarning   ishtirok   etish   ulushi   (sho’ba   korxonalari   tomonidan
chiqarilgan   va   uchinchi   shaxslar   ixtiyorida   bo’lgan   kapitalga   tenglashtirilgan
vositalar).
 Dividend   stavkalari   o’zgarib   turuvchi   imtiyozli   aksiyalar   yuqorida
keltirilgan   I   darajali   asosiy   kapital   va   I   darajali   qo’shimcha   kapitallarning
shartlarini bajarishidan qat’i nazar, I darajali kapital hisob-kitobiga kiritilmaydi. 4
II darajali kapital quyidagilarni o’z ichiga oladi:
 joriy-yildagi   sof   foydasi,   bankning   oraliq   moliyaviy   hisoboti
auditorlik tekshiruvidan o’tgan bo’lsa — tasdiqlangan moliyaviy natijalaridan ko’p
bo’lmagan miqdorda, aks holda bank hisobotidagi sof foydaning 50 foizi;
 chegirmalardan so’ng tavakkalchilikni hisobga olgan holdagi aktivlar
summasining   1,25   foizidan   yuqori   bo’lmagan   miqdordagi   standart   kreditlarga
(aktivlar) yaratiladigan zaxiralar;
 chegirmalardan   so’ng   I   darajali   kapitalning   uchdan   bir   qismidan
oshmagan   miqdorda   aralash   turdagi   majburiyatlar   (aksiyadorlik   va   qarz   kapitali
xususiyatlariga ega bo’lgan vositalar). Aralash turdagi majburiyatlar, shuningdek I
darajali   kapitalga   kiritilmagan   imtiyozli   aksiyalar,   agar   ular   quyidagi   shartlarga
javob bersa,
 II darajali kapitalga kiritiladi:
4
  O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2017-yil 24- iyundagi 14/17-sonli qarori (ro'yxat raqami
2693-1, 07.07.2017 y.) tahririda — O'R QHT, 2017-y., 27-son, 632-modda)
7  to’liq to’langan;
 garov bilan ta’minlanmagan;
 bank   tugatilganda   ularga   doir   talablar   bank   depozitorlari   va   bank
boshqa kreditorlari talablari bajarilgandan so’ng qondiriladigan;
 aksiya   egasining   tashabbusi   bilan   va   O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy bankining oldindan berilgan roziligisiz to’lanishi mumkin bo’lmagan;
 bankning barcha zaxiralarini qoplashi va bankni to’lovga qobiliyatsiz
deb e’lon qilish huquqini bermaydigan;
 agar bank oxirgi 3 ta chorak mobaynida foyda olmagan bo’lsa yoxud
oddiy   yoki   imtiyozli   aksiyalar   bo’yicha   dividendlar   (foizlar)   to’lamaslik
to’g’risidagi qaror qabul qilishda ushbu majburiyatlarga doir dividendlar (foizlar)ni
to’lash muddati emitent xoxishiga ko’ra kechiktirilishi mumkin bo’lgan aksiyalar;
 subordinar   qarz,   bu   bankning   qarz   majburiyatlari   shakli   bo’lib,   bank
kapitalini aniqlash maqsadida hisob-kitoblardan so’ng I darajali kapitalning uchdan
bir   qismidan   oshmasligi   kerak.   II   darajali   kapitalga   kiruvchi   subordinar   qarz
summasi   to’lash   muddati   yetib   kelgunga   qadar   oxirgi   5-yil   davomida-yiliga   20
foizga kamayib borishi shart.   II darajali kapital tarkibiga kiruvchi subordinar qarz
quyidagi talablarga javob berishi lozim:
 garov ta’minotiga ega bo’lmasligi;
 bank   tugatilayotganda   ushbu   majburiyatlar   bo’yicha   talablar
depozitorlar   va   bankning   boshqa   kreditorlari   talablari   qondirilganidan   so’ng
amalga oshirilishi;
 boshlang’ich to’lov muddati 5-yildan keyin bo’lishi;
 muddatidan   avval   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankning
ruxsati             bilan qaytarilishi.
 aktivlarning   boshlang’ich   qiymatiga   nisbatan   baholash   qiymatining
oshgan summasining 45 foizi miqdori.
Kapitaldan   chegirmalar   kapital   monandligi   koeffitsientlari   hisoblangunga
qadar I darajali kapitaldan chegiriladi.
8 I   darajali   kapitalni   hisoblab   chiqarishda   I   darajali   asosiy   kapital   va   I
darajali qo’shimcha kapital  yig’indisidan quyidagilar chegiriladi:
 nomoddiy aktivlar;
 nomoddiy   aktivlar   —   moddiy-ashyoviy   ko’rinishga   ega   bo’lmagan,
bir-yildan   ortiq   foydali   xizmat   muddatiga   ega   bo’lgan   va   bank   xizmatlarini
ko’rsatishda   yoki   ma’muriy   maqsadlarda   foydalaniladigan   nomonetar,
identifikatsiyalanadigan   aktivlardir   (dasturiy   ta’minot,   foydalanish   huquqi,
marketing   va   texnik   ma’lumotlari,   gudvill,   muddati   uzaytirilgan   soliq
majburiyatlari va boshqalar).
 birlashmagan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   kapitaliga   barcha
investitsiyalar   summasi,   shu   jumladan   bunday   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar
kapitalini tashkil qiluvchi qarz majburiyatlari;
 boshqa banklarning kapitaliga qilingan investitsiyalar.
Bunda I darajali kapitaldan chegirmalar tarkibiga O’zbekiston Respublikasi
Prezidentining   2008-yil   18-noyabrdagi   PF-4053-son   «Iqtisodiyot   real   sektori
korxonalarining   moliyaviy   barqarorligini   yanada   oshirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   Farmoniga   muvofiq   tanlov   savdolarida   banklarga   realizatsiya
qilingan ishlab chiqaruvchi bankrot korxonalar mol-mulki negizida tashkil qilingan
korxonalarga, shuningdek O’zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidentining 2008-
yil   19-noyabrdagi   F-4010-sonli   farmoyishi   bilan   tasdiqlangan   Iqtisodiy   nochor
korxonalarni   tanlov   savdolarida   banklarga   realizatsiya   qilish   tartibiga   muvofiq
iqtisodiy sudlarning qarorlariga binoan kreditor banklar balansiga tugatish qiymati
bo’yicha qabul qilingan ishlab chiqaruvchi bankrot korxonalar mol-mulki negizida
tashkil etilgan korxonalarga banklarning investitsiyalari kiritilmaydi. 5
Regulyativ   kapital   tarkibiga   xavfsiz   bo’lmagan   va   nosog’lom   bank
faoliyatining   yuzaga   kelishiga   olib   kelishi   mumkin   bo’lgan   shartlar   (tashkil
qilinadigan jamg’armalar/zaxiralardan belgilangan maqsadga muvofiq foydalanish,
qarz   majburiyatlarini   chiqarish   shartlari   va   boshqalar)   bilan   cheklangan   kapital
elementlari kiritilishi mumkin emas.
5
 O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2017-yil 24-iyundagi 14/17-sonli qarori (ro'yxat raqami 
2693-1, 07.07.2017 y.) tahririda — O'R QHT, 2017-y., 27-son, 632-modda.
9 I darajali kapital regulyativ kapitalning 75 foizidan kam bo’lmasligi lozim. II
darajali   kapital   miqdori   I   darajali   kapital   miqdorining   uchdan   bir   qismidan   oshib
ketsa, oshgan summa regulyativ kapital tarkibiga kiritilmaydi.
2. Tijorat banklarining bank kapitali yetarliligiga qo’yilgan
talablar.
Mamlakatimizda   2017-yilning   1-oktabridan   boshlab   tijorat   banklari   ustav
kapitalining   eng   kam   miqdori   100,0   mlrd.   so’mni   tashkil   etishi   lozim.   Faoliyat
ko’rsatayotgan   tijorat   banklari   2019-yilning   1-yanvariga   qadar   ustav   kapitalini
ushbu miqdorga yetkazishlari lozim. 6
Bank   I   darajali   kapitalining   miqdori   bank   ustav   kapitalining   eng   kam
miqdoridan   kam   bo’lmasligi   lozim.   Bunda   bank   I   darajali   kapitalining   miqdorini
aniqlash uchun   bank ustav kapitalining milliy valyutadagi ekvivalenti O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   hisobot   oyining   oxirgi   kuniga   valyuta
operatsiyalari bo’yicha buxgalteriya hisobi, statistik va boshqa hisobotlarni yuritish
maqsadida belgilangan valyutalar kursi bo’yicha aniqlanadi.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   quyidagi   hollarda   banklarga
nisbatan   regulyativ   kapital   miqdorini   oshirish   to’g’risidagi   talablarni   qo’yishga
haqli:
 xavfsiz bo’lmagan va nosog’lom bank faoliyatining yuzaga kelishiga
olib kelishi mumkin bo’lgan qoniqarsiz moliyaviy holat;
 bank foydasining qoniqarsiz prognozi;
 yuqori   darajadagi   bank   tavakkalchiligi   va   balansdan   tashqari
moddalar mavjudligi holatlari aniqlanganda.
Har bir bankning regulyativ kapitali uning monandligini aniqlash maqsadida
2693-sonli Nizom talablariga muvofiq hisoblab chiqilishi lozim.
Regulyativ   kapitalning   monandlik   koeffitsienti   K1   quyidagi   tarzda
hisoblanadi:
6
 O'zbekiston Respublikasi Markaziy banki Boshqaruvining 2017 - yil 23 - sentyabrdagi 26/7-sonli qarori (ro'yxat 
raqami 2693-2 23.10.2017 y.) tahririda—Qonun hujjatlari ma'lumotlari milliy bazasi, 23.10.2017 y., 10/17/2693-
2/0167-son .
10 K1 = RK / TAUS.
K1 – koeffitsient ko’rsatkichi;
RK – regulyativ kapital;
TAUS   -   tavakkalchilikni   hisobga   olgan   holdagi   aktivlarning   umumiy
summasi.
K1 ning minimal darajasi 0,1 (100%) ga teng
Regulyativ kapitalning tavakkalchilikni hisobga olgan holdagi aktivlarning 
umumiy summasiga nisbati 12,5 foizdan kam bo’lmasligi kerak.
Tavakkalchilikni   hisobga   olgan   holdagi   aktivlarning   umumiy   summasi
(TAUS) chegirmalar ajratilgan holda tavakkalchilikni hisobga olgan holdagi balans
va balansdan tashqari aktivlar yig’indisi sifatida aniqlanadi.
2015-yil   1-sentabridan   boshlab   tavakkalchilikni   hisobga   olgan   holdagi
aktivlarning umumiy miqdori (TAUS) quyidagi tarzda hisoblanadi:
TAUS   =   Chegirmalar   chiqarilgan   tavakkalchilikni   hisobga   olgan   holdagi
balans   va   balansdan   tashqari   aktivlar   summasi   +   Operatsion   tavakkalchiliklar
summasi (OT) + Bozor tavakkalchiliklari summasi (BT);
OT   =   (100   /   belgilangan   K1   ning   eng   kichik   darajasi)   X   (Bankning   oxirgi
uch-yildagi yalpi daromadining o’rtacha summasi X 15 foiz);
Yalpi   daromad   =   (foizli   daromadlar   —   foizli   xarajatlar)   +   boshqa
daromadlar.
Agar   yalpi   daromad   qaysidir-yilda   nolga   teng   yoki   salbiy   ko’rinishda
bo’lganda,   o’rtacha   ko’rsatkichni   hisoblashda   u   maxrajdan   va   suratdan   chiqarib
tashlanishi lozim.
BT   =   (100/belgilangan   K1   ning   eng   kichik   darajasi)   X   (Ochiq   valyuta
pozitsiyalarining jami miqdori X 10 foiz).
Ochiq   valyuta   pozitsiyalarining   umumiy   summasini   hisoblashda   xorijiy
valyutalarning   umumiy   uzun   yoki   umumiy   qisqa   ko’rsatkichlari   yig’indisining
mutloq ko’rsatkichining eng kattasi olinadi .
2019-yil   1-yanvardan   boshlab   banklar   tavakkalchilikni   hisobga   olgan
holdagi   aktivlarning   3,0   foizi   miqdoridagi   kapitalni   konservatsiya   qilish   buferini
11 hisobga   olgan   holda   K1   ning   eng   kichik   darajasini   0,13   (13,0   foiz)   miqdorida
ta’minlashlari   shart. 7
  Kapitalning   konservatsiya   buferi   tavakkalchilikni   hisobga
olgan   holdagi   aktivlarning   3,0   foizi   miqdoridagi   qo’shimcha   zaxiradan   iborat.
Bunday   zaxiradan   maqsad   banklar   tomonidan   moliyaviy   va   iqtisodiy   qiyinchilik
davrlarida   zararlarni   qoplash   uchun   ishlatilishi   mumkin   bo’lgan   kapital
zaxirasining ta’minlanishini kafolatlash hisoblanadi.
I darajali kapitalning monandlik koeffitsienti:
K2 = I darajali kapital/TAUS sifatida aniqlanadi. 
Kapitalning   konservatsiya   buferi   tavakkalchilikni   hisobga   olgan   holdagi
barcha aktivlarning 3,0 foizi sifatli I darajali kapital bo’lishini hisobga olgan holda
va Bazel III me’yorlariga muvofiq K2 koeffitsienti 2017-yilning               
7
  Bazel III talablariga ko’ra ushbu ko’rsatkich ta’minlanishi kerak.
12 1-yanvaridan 0,095 (9,5 foiz) va 2019-yilning 1-yanvaridan 0,10 (10,0 foiz)
miqdoridan kam bo’lmasligi lozim. 
1-jadval.  Kapitalning monandligiga qo’yilgan minimal talablar  ( % ) 8
Talab   kuchga
kirish sanasi Regulyativ
kapitalga , ( K1 ) I   darajali
kapitalga , ( K2 ) I   darajali
asosiy
kapitalga
01.01.2017 12,5 9,5 7,5
01.01.2019 13 10 8
Banklar   2015   —   2018-yillarda   soliqlar   to’langandan   so’ng   qoladigan   sof
foydadan   ajratmalar   ajratish   orqali   quyida   keltirilgan   ko’rsatkichlardan   kam
bo’lmagan   miqdorda   kapitalni   oshirish   bo’yicha   barcha   choralarni   ko’rishlari
lozim.
Kapitalning monandlik darajasi talablari bilan bir qatorda banklar I darajali 
kapitalni   nomoddiy   aktivlarni   chegirib   tashlangan   holda   O’zbekiston
Respublikasi Adliya Vazirligi tomonidan 2015-yil 6-iyulda ro’yxatdan o’tkazilgan,
ro’yxat   raqami   2693-sonli   “Tijorat   banklari   kapitali   monandligiga   qo’yiladigan
talablar   to’g’risidagi”   Nizom ning   5   va   6-boblarda   nazarda   tutilgan   aktivlar
qo’shilgan   umumiy   aktivlar   summasiga   nisbati   sifatida   aniqlanadigan   leveraj
koeffitsientiga rioya etishlari kerak:
K3   =   I   darajali   kapital   /   (Umumiy   aktivlar+2693-sonli-Nizomning   5   va   6-
boblardagi aktivlar — Nomoddiy aktivlar). 
Leveraj koeffitsientining eng kichik darajasi 0,06 (6 foiz)ga teng.
Leveraj   koeffitsientini   hisoblashda   kelgusida   balans   aktivlarida   aks   etishi
ehtimoli   bo’lgan   bank   balansining   «Ko’zda   tutilmagan   holatlar»
hisobvaraqlaridagi   aktivlar   ham   hisobga   olinadi.   Bularga   kapitalni   monandligini
hisoblashda qo’llaniladigan aktivlar kiradi.
8
  Muallif tomonidan cbu.uz sayti ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
13 2-jadval.  O’zbekistonda tijorat banklari likvidliligiga hamda kapital
yetarliligiga qo’yilgan talablarning kuchga kirish sanasi. 9
Ko’rsatkichlar Kuchga kirish sanasi
2015 -yil 2016 -yil 2017 -yil 2018 -yil 2019 -yil
Regulyativ kapital , ( K 1)* 10% 11,5% 12,5% 13,5% 14,5%
I darajali kapital , ( K 2)* 7,5% 8,5% 9,5% 10,5% 11%
I darajali asosiy kapital 6% 7% 7,5% 8,5% 9,5%
Leveraj koeffisienti , ( K 3) 6% 6% 6% 6% 6%
Joriy likvidlik   koeffisienti , ( JLK ) 30% 30% 30% 30% 30%
Likvidlilikni   qoplash   me’yori
koeffisienti , ( LQMK ) 80% 90% 100% 100%
Sof   barqaror   moliyalashtirish
me’yori   koeffisienti , ( SBMMK ) 100% 100%
Bunday   tavakkalchiliklar   muammoli   kreditlarning   katta   hajmi,   sof   zararlar,
aktivlarning   yuqori   darajada   o’sishi,   foiz   stavkalari   bo’yicha   yuqori   darajali
tavakkalchilikning   yuzaga   kelishi   yoki   tavakkalchilikka   asosalangan   faoliyatga
jalb qilinish kabilarni o’z ichiga oladi, biroq ular bilan cheklanib qolmaydi.
Yuqoridagi   regulyativ   kapital   tarkibiga   nimalar   kirishidan   kelib   chiqib,
uning yetarliligi hozirgi kunda tijorat banklarimizdagi holatlari va unga qo’yilgan
talablar bo’yicha to’xtalib o’tsak. 
Tijorat banklarining regulyativ kapitali bir tomondan oxirgi himoya yostig’i
vazifasini bajaradi.
Bu   esa   tijorat   banklarini   himoyalash   desak   ham   noto’g’ri   bo’lmasa   kerak,
chunki tijorat banklarini oxirgi chora sifatida foydalanishi mumkin.
Hozirgi   kunda   mamlakatimizdagi   tijorat   banklari   regulyativ   kapitali
talablaridan kelib chiqib ularning yetarliligini ta’minlashga harakat qilmoqdalar.
9
 Cbu.uz ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
14 3-jadval. O’zbekiston Respublikasi bank tizimining moliyaviy
mustahkamlik ko`rsatkichlari.   10
Asosiy ko`rsatkichlar 2016 y. 2017-yil
I chorak 2017-yil
II
chorak 2017-yil
III
chorak
Regulyativ   kapitalning
tavakkalchilikni   hisobga
olgan   holdagi   aktivlarning
umumiy summasiga nisbati 14,73% 14,89% 13,80% 15,51%
Jami regulyativ kapital 8 460,1 9 525,0 10 125,8 15 370,1
Tavakkalchilikni   hisobga
olgan   holdagi   aktivlarning
umumiy summasi 57
443,8 63 956,7 73 367,6 99 127,4
I   darajali   kapitalning
tavakkalchilikni   hisobga
olgan   holdagi   aktivlarning
umumiy summasiga nisbati 12,50% 13,21% 11,97% 13,30%
I darajali kapital 7 179,4 8 451,5 8 784,5 13 183,4
Tavakkalchilikni   hisobga
olgan   holdagi   aktivlarning
umumiy summasi 57
443,8 63 956,7 73 367,6 99 127,4
Zaxiralar   chegirilgan   holda
xarakatsiz   kreditlar   jami
capital 2,17% 2,95% 3,14% 4,07%
Zaxiralar   chegirilgan   holda
xarakatsiz kreditlar miqdori 194,8 288,5 328,8 655,3
Jami kapital 8 981,3 9 787,9 10 481,1 16 116,2
Xarakatsiz   kreditlar/jami
kreditlar miqdori 0,74% 0,86% 0,79% 1,11%
10
  Xalqaro valyuta jamg`armasining Moliyaviy mustahkamlik ko`rsatkichlarini tuzish bo`yicha qo`llanmasiga 
muvofiq tayyorlandi.
15 Xarakatsiz kreditlar 391,5 516,7 555,7 1 169,4
Jami kreditlar miqdori 52
610,5 59 847,6 69 918,9 104
908,8
Aktivlar rentabelligi 2,00% 2,62% 2,53% 2,73%
Soliq   to`langunga   qadar   sof
foyda 1
465,213 2
055,829 2 160,6 2 812,7
Jami   aktivlar   (mazkur   davr
uchun o`rtacha) 73
437,5 78 525,8 85 450,3 103
070,4
Kapital rentabelligi 17,95% 23,76% 23,58% 26,15%
Soliq   to`langunga   qadar   sof
foyda 1 465,2 2 055,8 2 160,6 2 812,7
Jami   kapital   hamji   (mazkur
davr uchun o`rtacha) 8 163,1 8 651,6 9 161,2 10 755,6
Foizli marja/yalpi daromad 39,45% 36,45% 38,93% 31,11%
Foizli marja 2 217,7 657,5 1 458,6 2 354,0
Yalpi daromad 5 621,5 1 803,8 3 747,1 7 566,3
Foizsiz   xarajatlar/yalpi
daromad 64,82% 57,19% 59,49% 57,73%
Foizsiz xarajatlar 3 643,7 1 031,6 2 229,1 4 367,8
Yalpi daromad 5 621,5 1 803,8 3 747,1 7 566,3
Likvid   aktivlar/jami
aktivlar 25,36% 21,89% 21,23% 25,67%
Likvid aktivlar 21
324,9 19 861,4 21 945,5 41 386,2
Jami aktivlar 84
075,0 90 724,8 103
349,9 161
205,6
Likvid   aktivlar/qisqa
muddatli majburiyatlar 48,36% 41,52% 40,58% 55,39%
Likvid aktivlar 21
324,9 19 861,4 21 945,5 41 386,2
16 Qisqa muddatli majburiyatlar 44
100,6 47 836,0 54 081,6 74 718,0
Jami kapital/jami aktivlar 10,68% 10,79% 10,14% 10,00%
Jami kapital 8 981,3 9 787,9 10 481,1 16 116,2
Jami aktivlar 84
075,0 90 724,8 103
349,9 161
205,6
Jadval   ma’lomotlaridan   ko’rinib   turibdiki,-yillar   kesimida   ham   o’sganligini
ko’rishimiz mumkin. Albatta bu tijorat banklarimiz uchun ijobiy holat va xalqaro
standartlar talablarini ham bajarishda asosiy omil bo’lmoqda.
Yuqoridagilar   natijasida,   tijorat   banklari   reytingini   oshirishda   ularning
ko’rsatkichlari belgilangan me’yorlar chegarasida bo’lishi muhimligini ko’rsatadi.
Rivojlangan   mamlakatlar   bank   tajribasiga   ko’ra,   moliyaviy   resurslar   tarkibidagi
har   bir   kategoriya   salmog’i,   ulushi   belgilangan   me’yorlarga   mos   kelishi   lozim.
Bundan shuni xulosa qilish mumkinki, har bir moliyaviy resurs turining me’yordan
ko’p   yoki   kam   bo’lishi   bank   faoliyati   natijalari   uchun   salbiy   oqibatlar   keltirib
chiqaradi.
3. Bank kapitali tarkibining Bazel 3 va uning joriy etish shart-sharoitlari
Bazel   I   standarti   1988-yilda   ishlab   chiqilgan   va   amaliyotga   birinchi   marta
1993-yilda   joriy   etilgan.   Bazel   standartining   amaliyotga   joriy   etilishi   tijorat
banklari   faoliyatidagi   risklarni   baholash   amaliyotini   takomillashtirish   yo’lidagi
muhim qadamlardan biri hisoblanadi.
Xalqaro hisob-kitoblar bankining ma’lumotlariga ko’ra, dunyoning 150 dan
ortiq   mamlakatida   (dunyoda   193   ta   mustaqil   davlat   mavjud),   shu   jumladan,
O’zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklari   kapitalining   yetarliligini   baholash
bo’yicha Xalqaro Bazel qo’mitasi tomonidan ishlab chiqilgan standart qo’llaniladi.
Ushbu standartga ko’ra, tijorat banki regulyativ kapitalining yetarliligini aniqlash
uchun   regulyativ   kapital   summasi   bankning   riskka   tortilgan   aktivlari   summasiga
bo’linadi .
17 Ushbu   koeffitsientning   eng   past   me’yoriy   darajasi   0,08   yoki   8%   qilib
belgilangan.   Agar tijorat bankida mazkur koeffitsientning amaldagi darajasi           8
foizdan past bo’lsa, u holda, ushbu bankning balansi nolikvid hisoblanadi. 
Regulyativ   kapitalning   yetarlilik   koeffitsienti   tijorat   banklarining   to’lovga
qobilligini tavsiflovchi muhim ko’rsatkich hisoblanadi. 
Shuningdek, Bazel  standartiga ko’ra, birinchi darajali kapitalning yetarliligi
ham   baholanadi   va   bunda   birinchi   darajali   kapitalning   yetarlilik   koeffitsienti
qo’llaniladi.
Birinchi darajali kapitalning yetarlilik koeffitsienti birinchi darajali kapitalni
bank   aktivlarining   riskka   tortilgan   summasiga   bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi   va
uning eng past me’yoriy darajasi 0,04 yoki 4% qilib belgilangan.
Xalqaro bank amaliyotida tijorat banklari kapitalining yetarliligini baholash 
bo’yicha   uchta   metodika   mavjud   bo’lib,   ularning   ichida   nisbatan
mukammali   bo’lib,   Bazel   qo’mitasi   ekspertlari   tomonidan   ishlab   chiqilgan
metodika hisoblanadi.
Tijorat   banki   kapitalining   yetarliligini   baholash   bo’yicha   Xalqaro   hisob-
kitoblar   banki   tomonidan   ishlab   chiqilgan   metodikada   kapitalning   yetarliligi
regulyativ kapitalni aktivlarning umumiy summasiga bo’lish yo’li bilan aniqlanadi.
Ushbu koeffitsientning eng past normativ darajasi 8% qilib belgilangan.
4-jadval. O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining tijorat banklari
kapitali   yetarliligiga   nisbatan   belgilangan   talablarning   xalqaro   Bazel
standartlaridan farq qiluvchi asosiy jihatlari . 10
10
Ko’rsatkichlar Bank   kapitali
yetarliligining   minimal
darajasi, foizda
Tijorat   banklarining   jami   kapitalining   yetarlilik
darajasi:  
 - Xalqaro Bazel standartlari talabi 8
 - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki talabi 10
10 12
 Respublika Markaziy banki va Xalqaro Bazel qo'mitasining me'yoriy yo'riqnomalari 
asosida tuzildi.
18 Tijorat   banklari   I   darajali   kapitalining   yetarlilik
darajasi:  
 - Xalqaro Bazel standartlari talabi 4
 - O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki talabi 5
Jadval   ma’lumotlaridan   ko’rish   mumkinki,   Xaqlaro   Bazel   talablaridan
Markaziy   bank   talablari   biroz   yuqoriroq   ekanligini   ko’rishimiz   mumkin.   Sababi
mamlakatimiz   rivojlanayotgan   davlatlar   qatorida   ekanligidadir.   Rivojlanayotgan
davlatlarning pul-kredit siyosati  ma’lum bir tebranishlarga uchrashi  mumkin. Shu
sababli markaziy bank ham Bazel talablaridan yuqoriroq talablar qo’ygan. 
Bazel III standarti:
2008-yilda boshlangan jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi Bazel qo’mitasini
banklarning   kapitaliga   nisbatan   belgilangan   talablarni   keskin   kuchaytirishga
majbur   qildi.   Natijada   Bazel   III   deb   nomlanuvchi   yangi   Bitim   yuzaga   keldi   va
uning asosiy jihatlari 2010-yilning 12-sentabridan kuchga kirdi.
Ushbu yangi Bitim Bazel II ni bekor qilmaydi, balki uni to’ldiradi.
Bazel III ning asosiy talablari:
1. Qo’mitaning yangi talablarini bajara olmagan tijorat banklari bonus 
to’lovlari va dividendlar miqdorini kamaytirishga majbur bo’ladilar.
2. Aksiyadorlik kapitali miqdoriga nisbatan belgilangan talablar 
oshirildi.
Agar mazkur talab bundan oldin aktivlarning riskka tortilgan summasini 
soliq to’langunga qadar bo’lgan miqdorini 2 foizini tashkil etgan bo’lsa, endi
ushbu ko’rsatkich mazkur summaning soliq to’langandan keyingi miqdorining 4,5
% darajasida belgilandi.
3. Birinchi darajali kapitalning yetarliligiga nisbatan belgilangan 
minimal talab oshirildi.
Ushbu talab 2013-yildan 2015-yilgacha bo’lgan davrda amaldagi 4 foizdan 6
foizga oshiriladi.  
19 4.   Kapitalning   himoyaviy   «konservatsiya   «buferi»   joriy   etiladi.
Kapitalning   himoyaviy   «konservatsiya   «buferi»   birinchi   darajali   kapitalning   2,5
foizi hajmida tashkil etiladigan qo’shimcha zaxiradan iboratdir. 
Shunday qilib, birinchi darajali kapitalga nisbatan belgilangan umumiy talab
darajasi 7 foizni tashkil etadi (2,5% + 4,5 %).
5. Kontrtsiklik bufer joriy etiladi.
Kontrtsiklik bufer bank o’z kapitalining 0 %dan 2,5 foizigacha hajmda 
tashkil etiladi va kreditlash hajmining keskin oshishiga to’sqinlik qiladi.
6. Tijorat banklarining o’z kapitali va jalb etilgan kapitali o’rtasidagi 
nisbat.
7.   2015-yildan   boshlab   likvidlilikni   qoplash   ko’rsatkichi   -   Liquidity
Coverage 
Ratio (LCR) joriy etiladi.
LCR 30 kunlik muddatda kapital chiqimini yuqori likvidli aktvilar 
zahirasi bilan qoplanishini ko’rsatadi.
Banklarda   moliyalashtirishning   yetarliligini   nazorat   qilish   maksadida   Net
Funding   Stability   Ratio   (NFSR)   ko’rsatkichini   2018-yildan   boshlab   joriy   etish
ko’zda   tutilgan.   Ushbu   ko’rsatkich   mavjud   va   talab   qilinadigan   moliyalashtirish
hajmi o’rtasidagi nisbat shaklida aniqlanadi.
5-jadval.   Bank kapitali tarkibining ( Bazel III talablariga ko’ra ) yangi
ko’rinishi (tavakkalchilikka tortilgan aktivlarga nisbatan foizda). 11
  Jami   to’langan
(oddiy)   aksiyalar
(chegrimalardan
keyin) Birinchi
darajali   bank
kapitali Jami
regulyati
v kapital
Minimal talab 4,5 6,0 8,0
11
 Respublika Markaziy banki va Xalqaro Bazel qo'mitasining me'yoriy yo'riqnomalari 
asosida tuzildi.
20 Konservatsion   bufer
kapitali 2,5    
Minimal   talab   +
Konservatsion   bufer
kapitali 7 8,5 10,5
Kontrsiklik   bufer
kapitali 0 - 2,5    
Ushbu   nisbat   risksiz   miqdorni   aniqlash   maqsadida   qo’llaniladi.   Risksiz
miqdor   sifatida   birinchi   darajali   kapitalning   3   %   darajasi   olinadi.   Mazkur
ko’rsatkich   2013-2018-yillarda   joriy   qilinadi   va   tegishli   tuzatishlardan   so’ng
direktiv ahamiyat kasb etadi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2010-yil 26-noyabrdagi PQ-1438-
sonli   “2011-2015-yillarda   respublika   moliya-bank   tizimini   yanada   isloh
qilish   va   barqarorligini   oshirish   hamda   yuqori   xalqaro   reyting   ko’rsatkichlariga
erishishning ustuvor yo’nalishlari to’g’risida”gi va 2015-yil 6-maydagi               PQ-
2344-sonli   “Tijorat   banklarining   moliyaviy   barqarorligini   yanada     oshirish   va
ularning   resurs   bazasini   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarorlarida
Bazel   qo’mitasining   bank   nazorati   bo’yicha   yangi   talablarini   mamlakat   bank
amaliyotiga joriy etish bo’yicha aniq vazifalar qo’yildi. Ushbu vazifalarni bajarish
maqsadida   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   2015-yil   22-iyuldagi
19/14-sonli   (O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2015-yil   13-
avgustda   2709-sonli   raqam   bilan   ro’yxatga   olingan)   “Tijorat   banklarining
likvidliligini   boshqarishga   qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi   Nizomni   tasdiqlash
haqida”gi hamda Markaziy bankning 2015-yil 13-iyundagi 14/3-sonli (O’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2015-yil   6-iyuldagi   2693-sonli   raqam
bilan ro’yxatga olingan)  “Tijorat  banklari  kapitalining monandligiga  qo’yiladigan
talablar to’g’risidagi Nizomni tasdiqlash haqida”gi yo’riqnomalari qabul qilindi. 12
Ushbu yo’riqnomalarda Bazel qo’mitasining bir qator yangi talablari, shu 
12
 Cbu.uz sayti ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
21 jumladan, banklarning likvidliligi va barqaror moliyalashtirish manbalari, 
kapitalining   yetarliligiga   qo’yiladigan   talablarni   bosqichma-bosqich   oshirib
borish bo’yicha talablari o’z aksini topdi.
22 4. Banklarning birinchi darajali kapitali yetarliligi bo’yicha mavjud
muammolar tahlili va samaradorligini oshirish yo’llari.
2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasida   mamlakat   bank   tizimining
barqarorligini   ta’minlash   makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash   va
yuqori   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolishning   zaruriy   shartlaridan   biri
sifatida qayd etilgan. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-
yil   12-sentabrdagi   PQ-3270-sonli   “Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish
va   barqarorligini   oshirishga   doir   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   qarorida   bank
tizimining barqarorligini ta’minlashga qaratilgan quyidagi vazifalar va talablar o’z
aksini topgan: 
–   2017-yil   1-oktabrdan   boshlab   ustav   kapitalining   eng   kam   miqdoriga
nisbatan talab tijorat banklari uchun 100 mlrd. so’m qilib belgilandi;  13
– O’zbekiston Respublikasi  Moliya vazirligi va Markaziy bankining Tashqi
iqtisodiy faoliyat Milliy banki va Asaka bankning valyutada shakllantirilgan ustav
kapitalini   ushbu   xorijiy   valyutalarni   sotish   yo’li   bilan   milliy   valyutada
shakllantirish to’g’risidagi taklifi qabul qilindi; 
  –   tijorat   banklarini   ularga   xos   bo’lmagan   funksiyalardan   ozod   qilish
maqsadida, tijorat banklarining: 
*   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   muddati   o’tgan   debitor   va   kreditor
qarzdorligi shakllanishi ustidan nazorat qilish; 
*   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tomonidan   olingan   naqd   pullarni   maqsadli
ishlatilishi ustidan nazorat qilish vazifalari bekor qilindi;  
*   tijorat   banklari   faoliyatiga   umume’tirof   etilgan   zamonaviy   me’yorlar,
standartlar va baholash ko’rsatkichlarini joriy qilish, bank-moliya tizimini xalqaro
reyting   tashkilotlari   baholashi   asosida   baholash   ko’rsatkichlarini   yanada
takomillashtirish; 
* Bank nazoratining xalqaro printsiplari asosida tijorat banklari kapitalining
yetarliligi, likvidliligi va barqarorligi bo’yicha talablarni bajarilishini ta’minlash *
13
  www.interfinance.uz  sayti ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
23 Bazel   qo’mitasining   talablarini   hisobga   olgan   holda   bank   risklarini   baholash   va
boshqarish tizimini takomillashtirish vazifalari O’zbekiston Respublikasi Markaziy
bankiga yuklandi. 14
 
Yuqorida   qayd   etilgan   holatlar   respublikamizda   milliy   bank   tizimining
barqarorligini   ta’minlash   masalasini   dolzarb   masalalardan   biri   ekanligini
ko’rsatadi.   E’tirof   etish   o’rinliki,   milliy   bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlash
ko’p   omilli   jarayon   hisoblanadi.   Shu   sababli,   har   bir   omilning   bank   tizimining
barqarorligiga   ta’sir   darajasini   va   ushbu   ta’sirning   o’zgarishini   tahlil   qilish   va
tegishli xulosalarni shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. 
Milliy bank tizimining barqarorligiga bevosita ta’sir ko’rsatuvchi omillardan
biri   bo’lib,   moliyaviy   innovatsiyalarning   qay   darajada   bank   tizimiga   tatbiq
etilganligi   hisoblanadi.   Buning   sababi   shundaki,   foiz   stavkalarining   sezilarli
darajada tebranishi  yangi  moliyaviy mahsulotlarga bo’lgan talabning o’zgarishiga
bevosita   va   kuchli   ta’sir   qiluvchi   muhim   iqtisodiy   omil   hisoblanadi.         AQShda,
1950-yillarda uch oylik xazina veksellari foiz stavkalarining tebranishi 1,0 foizdan
3,5   foizgacha   diapazonda,   1970-yillarda   –   4,0   foizdan   11,5   foizgacha,   1980-
yillarda   5,0   foizdan   15,0   foizgacha   bo’lgan   diapazonni   tashkil   etdi.   Foiz
stavkalarining   bu   qadar   kuchli   tebranishi   kapital   qiymatining   sezilarli   darajada
oshishiga   yoki   kamayishiga   olib   keldi,   investitsiyalarning   qaytishi   borasidagi
noaniqlik   kuchaydi.     Shuningdek,   iqtisodchi   olimlar   tomonidan   bank   tizimining
barqarorligini   ta’minlashning   quyidagi   yo’llarining   mavjudligi   ilmiy   jihatdan
asoslab berilgan: 
– bank tizimidagi tizimli  risklarni  tartibga solish va nazorat qilish bo’yicha
kompleks yondashuvlarni ishlab chiqish; 
– moliyaviy barqarorlikning sifat va miqdoriy indikatorlarini ishlab chiqish; 
–   tizimli   risklarni   stsenariyli   modellashtirishdan   foydalanish;   –   tijorat
banklarini stress-testlash amaliyotini rivojlantirish. 
AQShlik   taniqli   iqtisodchi   olim   Edvin   Dj.   Dolan   tijorat   banklarining
moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashda   asosiy   e’tibor   yuqori   likvidli   aktivlar   bilan
14
 Lex.uz sayti ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
24 yuqori   daromadli   aktivlar   o’rtasidagi   nisbatning   oqilona   darajasini   ta’minlash
lozim, deb hisoblaydi. 15
  E.   Dolan   yuqori   likvidli   aktivlar   tarkibiga   tijorat   banklarining   kassasidagi
naqd   pullarni,   ularning   Markaziy   bankdagi   “Nostro”   vakillik   hisobraqamining
qoldig’ini,   tijorat   banklarining   boshqa   tijorat   banklaridagi   “Nostro”   vakillik
hisobraqamlarining   qoldiqlarini   va   inkassatsiya   jarayonidagi   pul   mablag’larini
kiritadi.     Xalqaro   tiklanish   va   taraqqiyot   banki   ekspertlarining   tavsiyasiga   ko’ra,
tijorat   banklari   yalpi   daromadlarining   umumiy   hajmida   foizli   daromadlarning
salmog’i kamida 70 foiz bo’lishi kerak.
  Tijorat   banklari   foizli   daromadlarining   umumiy   hajmida   kreditlardan
olingan   foizli   daromadlar   salmog’ining   yuqori   va   barqaror   bo’lishi   ularning
moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashning   zaruriy   sharti   hisoblanadi.   Shu   sababli,
Xalqaro tiklanish va taraqqiyot banki ekspertlari tomonidan taklif etilgan sof foizli
spred   koeffitsientini   hisoblash   metodikasidan   respublikamiz   banklarining
kreditlardan   olingan   foizli   daromadlarning   barqarorligini   baholashda   foydalanish,
fikrimizcha,   muhim   amaliy   ahamiyat   kasb   etadi.   Taraqqiy   etgan   mamlakatlarda
bank   tizimining   rivojlanganligi   iqtisodiyotning   real   sektori   korxonalarining
moliyalashtirish manbalariga bo’lgan talablarini qondirish imkonini beradi. 
Biz quyida O’zbekiston Respublikasi bank tizimining barqarorlik darajasiga
baho beramiz. 
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   va   Markaziy   banki   tomonidan   bank
tizimini isloh qilish va rivojlantirishga qaratilgan chora-tadbirlarning izchillik bilan
amalga   oshirilishi   mamlakat   bank   tizimining   barqarorlik   darajasini   oshirish
imkonini   berdi.   Xususan,   tijorat   banklari   kapitalining   yetarliligiga   qo’yiladigan
talablarni   bosqichma-bosqich   oshirib   borilishi   bank   tizimining   barqarorligiga
ijobiy ta’sir ko’rsatdi. 
Ta’kidlash   joizki,   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   2015-yil
13-iyundagi   14/3-sonli   (O’zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan
2015-yil   6-iyuldagi   2693-sonli   raqam   bilan   ro’yxatga   olingan)   “Tijorat   banklari
15
 Edvin Dj. Dolan i dr. Dengi, bankovskoe delo i denejno-kreditnaya politika. – SpB.: “Sankt-Peterburg Orkestr”, 
1994. – S. 90-93
25 kapitalining   monandligiga   qo’yiladigan   talablar   to’g’risidagi   Nizomni   tasdiqlash
haqida”gi   yo’riqnomasi   qabul   qilindi.   Ushbu   yo’riqnomada   respublikamiz   tijorat
banklari   regulyativ   kapitalining   yetarliligiga   nisbatan   belgilangan   minimal
talablarni bosqichma-bosqich oshirib borish talabi o’z aksini topdi.
Regulyativ 
kapitalga talab
Birinchi 
darajali 
kapitalga talab10
7.5 8.511 .5
9.512.5
10.513.5
1114.5
1-diagramma.O’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklari   regulyativ
kapitalining yetarliligiga nisbatan belgilangan minimal talablarni bosqichma-
bosqich oshirib borish talabi. 16
Jadval   ma’lumotlardan   ko’rinadiki,   O’zbekiston   Respublikasi   tijorat
banklarining   regulyativ   kapitaliga   va   birinchi   darajali   kapitaliga   nisbatan
belgilangan minimal talablar 2015-yilning 1-yanvaridan boshlab 2019-yilning     1-
yanvariga   qadar   bo’lgan   davrda   bosqichma     bosqich   oshirib   boriladi.   Ushbu
jarayonda,  ayniqsa,  birinchi  darajali  kapitalning yetarliligiga nisbatan  belgilangan
minimal talab sezilarli darajada oshiriladi.
Quyidagi   jadval   ma’lumotlari   orqali   respublikamiz   tijorat   banklarining
kapitallashish darajasini tavsiflovchi ko’rsatkichlarga baho beramiz.
6-jadval.   Bank tizimi jami kapitali monandlik darajasi. 17
Ko'rsatkichlar nomi 01.01.2017y. 01.01.2018y.
  mlrd. ulushi, mlrd. ulushi,
16
  www.interfinance.uz  sayti ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
17
 Cbu.uz ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
26 so'm foizda so'm foizda
I darajali kapital 7 179,4 84,9% 17
627,1 88,2%
Asosiy kapital 7 133,7 84,3% 17
580,3 87,9%
Qo'shimcha kapital 45,6 0,5% 46,8 0,2%
II darjali kapital 1 280,7 15,1% 2 365,7 11,8%
Jami regulyativ kapital 8 460,1 100% 19
992,8 100%
Kapital monandlik darajasi 14,7% 18,8%
I   darajali   kapital   monandlik
darajasi 12,5% 16,5%
Jadvalda   keltirilgan   ma’lumotlaridan   ko’rinadiki,   2016-2017-yillarda
respublikamiz tijorat banklarining regulyativ kapitali miqdori o’sish tendensiyasiga
ega   bo’lgan.   Buning   ustiga,   mazkur   davr   mobaynida   tijorat   banklari   regulyativ
kapitalining   yetarlilik   darajasi   Bazel   standarti   talablaridan   qariyb   2-3   barobar
yuqori   bo’lgan.   Mazkur   holatlar   tijorat   banklarining   barqarorligini   ta’minlash
nuqtai-nazaridan ijobiy hisoblanadi.  
Shu   o’rinda   ta’kidlash   joizki,   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
tomonidan   2016-yilning   1-yanvaridan   boshlab,   tijorat   banklariga   nisbatan
likvidlilikni  qoplash  me’yori  koeffitsientining joriy etilganligi  ularning moliyaviy
barqarorligini mustahkamlash yo’lidagi muhim qadamlardan biri bo’ldi. 
Shu   o’rinda   e’tirof   etish   joizki,   hozirgi   davrda,   O’zbekiston   Respublikasi
bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlash   bilan   bog’liq   bo’lgan   ayrim
muammolarning   mavjudligi   kuzatilmoqda.   Ana   shunday   dolzarb   muammolardan
biri bo’lib, Markaziy bankning majburiy zaxira talabnomalarini tijorat banklarining
moliyaviy   barqarorligiga   nisbatan   salbiy   ta’sir   ko’rsatayotganligi   hisoblanadi.
Mamlakat   Markaziy   bankining   majburiy   zaxira   stavkalarini   yuqori   ekanligi   va
zaxira   talabnomasi   summasini   banklarning   “Nostro”   vakillik   hisobvaraqlaridan
27 olib   qo’yilayotganligi   ularning   moliyaviy   barqarorligiga   salbiy   ta’sir   etmoqda.
Holbuki,   taraqqiy   etgan   mamlakatlarda   Markaziy   banklarning   majburiy   zaxira
stavkalari   past   bo’lib,   zaxira   ajratmalari   summasi   banklarning   “Nostro”   vakillik
hisobvarag’ida saqlanadi. 
Tijorat   banklari   regulyativ   kapitali   tarkibining   barqarorligini
ta’minlanmaganligi   bu   boradagi   dolzarb   muammolardan   yana   biri   hisoblanadi.
Muammoning   mohiyati   shundaki,   Devalvatsiya   zaxirasi   respublikamiz   tijorat
banklarining   birinchi   darajali   kapitali   tarkibiga   kiritilgan.   Holbuki,   Bazel
standartiga   ko’ra,   Devalvatsiya   zaxirasini   tijorat   banklarining   regulyativ
kapitalining tarkibiga kiritish umuman mumkin emas. 
Milliy   valyutaning   qadrsizlanish   sur’ati   nisbatan   yuqori   bo’lgan
mamlakatlarda, shu  jumladan,  O’zbekistonda  Devalvatsiya  zaxirasini  banklarning
balansida katta miqdorda to’planishi kuzatilmoqda. 
Mamlakat   bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlash   borasidagi   keyingi
muammo   –   banklarning   kapitallashish   darajasini   xalqaro   bank   amaliyotida
umume’tirof etilgan me’yoriy talabdan past ekanligidir.
5,5
4,64,8
4.7
2-diagramma.O’zbekiston Respublikasi tijorat banklari jami  regulyativ
kapitalining nominal yalpi ichki mahsulotga nisbatan darajasi, foizda. 18
 
18
 Cbu.uz ma’lumotlari asosida tayyorlandi.
28 Yuqoridagi   keltirilgan   ma’lumotlardan   ko’rinadiki,   2013-2015-yillarda
respublikamiz tijorat  banklari  regulyativ kapitali  miqdorining nominal  yalpi  ichki
mahsulotga nisbatan darajasi pasayish tendensiyasiga ega bo’lgan. 
2016-yilda   esa,   ushbu   ko’rsatkichning   2015-yilga   nisbatan   sezilarsiz
darajada   o’sishi   kuzatilgan.   Buning   ustiga,   tahlil   qilingan   davr   mobaynida   tijorat
banklarining regulyativ kapitalini makrodarajada yetarli bo’lmaganligi kuzatilgan.
Chunki,   tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali   makrodarajada   yetarli   bo’lishi
uchun   regulyativ   kapitalning   nominal   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   darajasi   6
foizdan kam bo’lmasligi lozim. 
Yuqorida   qayd   etilgan   muammolarni   hal   qilish   maqsadida,   fikrimizcha,
quyidagi tadbirlarni amalga oshirish kerak: 
1. Monetar siyosatning bozor tabiatiga ega bo’lgan instrumentlaridan (qayta
moliyalash   siyosati,   ochiq   bozor   siyosati,   valyuta   siyosati,   depozit   siyosati)
foydalanish   amaliyotini   takomillashtirish   yo’li   bilan   majburiy   zaxira   siyosatidan
voz kechish lozim. 
2. Devalvatsiya  zaxirasini  tijorat  banklarining regulyativ kapitali  tarkibidan
olib   tashlab,   uni   banklarning   daromadi   sifatida   hisobga   olish   va   zaxirani   o’tgan-
yillarning taqsimlanmagan foydasi hisobidan shakllantirishni yo’lga qo’yish lozim.
Buning natijasida, birinchidan, tijorat banklari kapital bazasining barqarorlik
darajasi   oshadi,   ikkinchidan,   Bazel   qo’mitasining   tijorat   banklari   regulyativ
kapitalining   tarkibini   shakllantirishga   qo’yilgan   talablarini   bajarish   yo’lida   bir
jiddiy qadam qo’yiladi. 
3.   Davlat   tomonidan   moliyaviy   imtiyozlar   qo’llash   orqali   tijorat   banklari
aksiyalarining   investitsion   jozibadorligini   oshirish   va   shuning   asosida   banklar
regulyativ   kapitali   hajmining   o’sish   sur’atini   nominal   yalpi   ichki   mahsulotning
o’sish sur’atidan yuqori bo’lishiga erishish zarur. 
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   hozirgi   kunda   jadal   iqtisodiy   rivojlanishlar   davrida
tijorat banklarining regulyativ kapitali yetarliligini ta’minlsh muhim ahamiyat kasb
etadigan masalalardan biri bo’lib kelmoqda.
O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   va   Markaziy   banki   tomonidan   bank
tizimini isloh qilish va rivojlantirishga qaratilgan chora-tadbirlarning izchillik bilan
amalga   oshirilishi   mamlakat   bank   tizimining   barqarorlik   darajasini   oshirish
imkonini   berdi.   Xususan,   tijorat   banklari   kapitalining   yetarliligiga   qo’yiladigan
talablarni   bosqichma-bosqich   oshirib   borilishi   bank   tizimining   barqarorligiga
ijobiy ta’sir ko’rsatdi. 
2016-2017-yillarda   respublikamiz   tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali
miqdori o’sish tendensiyasiga ega bo’lgan. Buning ustiga, mazkur davr mobaynida
tijorat   banklari   regulyativ   kapitalining   yetarlilik   darajasi   Bazel   standarti
talablaridan   qariyb   2-3   barobar   yuqori   bo’lgan.   Mazkur   holatlar   tijorat
banklarining barqarorligini ta’minlash nuqtai-nazaridan ijobiy hisoblanadi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   tijorat   banklarining   regulyativ   kapitali
yetarliligini ta’minlash sifatida: 
1. Monetar siyosatning bozor tabiatiga ega bo’lgan instrumentlaridan (qayta
moliyalash   siyosati,   ochiq   bozor   siyosati,   valyuta   siyosati,   depozit   siyosati)
foydalanish   amaliyotini   takomillashtirish   yo’li   bilan   majburiy   zaxira   siyosatidan
voz kechish lozim. 
Buning   natijasida   majburiy   zaxira   siyosatining   tijorat   banklarining
likvidliligi   va   moliyaviy   barqarorligiga   nisbatan   yuzaga   kelgan   salbiy   ta’siri
barxam topadi. 
2. Devalvatsiya  zaxirasini  tijorat  banklarining regulyativ kapitali  tarkibidan
olib   tashlab,   uni   banklarning   daromadi   sifatida   hisobga   olish   va   zaxirani   o’tgan-
yillarning taqsimlanmagan foydasi hisobidan shakllantirishni yo’lga qo’yish lozim.
Buning natijasida, birinchidan, tijorat banklari kapital bazasining barqarorlik
darajasi   oshadi,   ikkinchidan,   Bazel   qo’mitasining   tijorat   banklari   regulyativ
30 kapitalining   tarkibini   shakllantirishga   qo’yilgan   talablarini   bajarish   yo’lida   bir
jiddiy qadam qo’yiladi. 
3.   Davlat   tomonidan   moliyaviy   imtiyozlar   qo’llash   orqali   tijorat   banklari
aksiyalarining   investitsion   jozibadorligini   oshirish   va   shuning   asosida   banklar
regulyativ   kapitali   hajmining   o’sish   sur’atini   nominal   yalpi   ichki   mahsulotning
o’sish sur’atidan yuqori bo’lishiga erishish zarur. 
Ushbu   o’rinda   moliyaviy   imtiyozlar   deganda   investorlarning   tijorat
banklarining   oddiy   aksiyalaridan   oladigan   daromadlarini   foyda   solig’idan   ozod
qilish,   muammoli   kreditlar   bo’yicha   garovga   olingan   mulklarni   mulk   solig’iga
tortmaslik   va   banklar   tomonidan   chiqarilgan   uzoq   muddatil   obligatsiyalarni
banklarning   birinchi   darajali   kapitali   tarkibida   hisobga   olishga   ruxsat   berish   kabi
imtiyozlar ko’zda tutilmoqda. 
Buning   natijasida   tijorat   banklari   kapitallashish   darajasini   xalqaro   bank
amaliyotida   umume’tirof   etilgan   me’yoriy   andoza   talablari   darajasida   bo’lishi
ta’minlanadi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   7-fevraldagi   PF4947-
sonli   Farmoniga   1-ilova.   2017-2021-yillarda   O'zbekiston   Respublikasini
rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   Harakatlar
strategiyasi//O'zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to'plami. – Toshkent, 2017.
– № 6 (766). – 32-b. 
2.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   12-sentabrdagi
PQ3270-sonli   “Respublika   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   va   barqarorligini
oshirishga doir chora-tadbirlar to'g'risida”gi qarori. 
3.   Mishikn   F.S.   Ekonomicheskaya   teoriya   deneg,   bankovskogo   dela   i
finansovix   siklov.   7-ye   izd.   Per.   s   angl.   –   M.:   OOO   «I.   D.   Vilyams»,   2013.   –
S.295. 
4.   Ustoychivost`   bankovskoy   sistemi   i   razvitiya   bankovskoy   politiki.
Monografiya. Pod red. Prof O.I. Lavrushina. – M.: KNORUS, 2016. – S. 131-140 
5.   Edvin   Dj.   Dolan   i   dr.   Den`gi,   bankovskoe   delo   i   denejno-kreditnaya
politika. – SpB.: “Sankt-Peterburg Orkestr”, 1994. – S. 90-93. 
6.   Maknoton   D.   Bankovskie   uchrejdeniya   v   razvivayushixsya   stran.   Per.   s
angl. – Vashington: IER, 1994. 
32

Bazel 3 va uning joriy etish shart-sharoitlari

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha