Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 11.1MB
Покупки 4
Дата загрузки 25 Сентябрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Lola Mamurova

Дата регистрации 25 Сентябрь 2024

12 Продаж

Blender dasturida sahnani boshqarish va 3d model transformatsiyasi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI MAKTABGACHA VA
MAKTAB TA’LIMI VAZIRLIGI
NIZOMIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA
UNIVERSITETI 
Fizika-matematika fakulteti Matematika va informatika ta’lim yo‘nalishi
kunduzgi bo‘lim _______________________________ning
“ Kompyuter grafikasi va vizuallashtirish”  fanidan
 “ Blender dasturida sahnani boshqarish va 3d model
transformatsiyasi ” mavzusidagi
KURS ISHI 
Ilmiy rahbar:  Informatika va uni
o ‘ qitish metodikasi kafedrasi
p.f.d.,prof. _________________
TOSHKENT – 2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH.....................................................................................................................4
I   BOB.   3D   MODELLASHTIRISH   TUSHUNCHASI,   GRAFIK
MUHARRIRLARNING IMKONIYATLARI  
1.1. 3d   grafik   muharrirlar   va   ularning
imkoniyatlari……………………………..6
1.2. 3d grafik muharriri dasturi interfeysi va uskunalar paneli…………………11
II   BOB   BLENDER   DASTURIDA   SAHNANI   BOSHQARISH.   3D   MODEL
TRANSFORMATSIYASI
2.1. Blender dasturida sahnani boshqarish………………………………………..15
2.2. 3D model transformatsiyasi…………………………………………………..23
XULOSA…………………………………………………………………………34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI………………………….36
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi   kunda   axborot   texnologiyalarning
yangilanishi,   tarmoq   texnologiyalarini   rivojlanishi   barcha   sohalari   singari   o‘qitish
sohasida   ham   katta   o‘zgarishlarga   olib   kelmoqda.   Ma’lumotlarni   uzatish   tizimi
asosida o‘qitishni tashkil etishga turli yondashuvlar mavjud. Butun dunyo kompyuter
tarmog‘i tizimiga asoslangan turli kompyuterli multimedia texnologiyalarini va ilg‘or
o‘qitish   texnologiyalarini   umumlashtiruvchi   yangicha   o‘qitish   virtual   muassasalarni
zamonaviy   informatsion   jamiyatda   axborot   va   bilimlarning   tez   sur’atlarda   o‘sishi
masalasi   yechimi   sari   olib   boruvchi   yo‘l   sifatida   qarash   o‘rinli.   Ma’lumki,   axborot
almashinuvida insonning ko‘rish sezgi organi yordamida qabul qilingan axborot eng
samarali   qabul   qilinadi   va   u   xotirada   ham   chuqur   iz   qoldiradi.   Jumladan,   tovush
vositasida   berilgan   axborot   ham   ijobiy   ta’sir   etadi.   Ammo   axborot   almashinuvi
nafaqat   so‘zlar   va   tovushlar,   balki   tasvirlar,   ranglar,   shakllar   va   dinamik   harakatlar
bilan ham amalga oshiriladi. Buning yorqin dalili ommaviy axborot vositasi bo‘lgan
televideniya orqali uzatilayotgan turli  xildagi  kinolar, multfilmlar, kliplar  va boshqa
ijtimoiy-madaniy   ko‘rsatuvlar   uchun   uch   o‘lchovli   kompyuter   dasturlari   muhitida
yaratilgan   sahna   va   personajlar,   ularning   harakatlarini   keltirishimiz   mumkin.
Shuningdek,  ko‘pgina  ilmiy   tadqiqot   obyektlari   ustida   ish   olib  borish   va   olinadigan
natijalar ham kompyuterli modellashtirishlarga asoslanadi.
3D modellashtirish va raqamli animatsiyaning qo‘llanish ko‘lami juda ham keng
bo‘lib, avvalambor ushbu sohani vizualligi va ixtiyoriy vaqtda o‘zgartirishlar kiritish
imkoniyati diqqatga sazovordir. Kompyuter grafikasini har xil matematik, algoritmik,
dasturiy, texnik vositalar majmuasi tashkil etadi. Boshqacha aytganda, bu puxta ilmiy
shu   jumladan   matematik   bazaga   ega   fanlar   kompleksidir.   Gap   shundaki,   tasvir
monitor  ekranida  paydo  bo‘lishidan  avval   bir  qator   almashtirishlardan  o‘tadi   va  har
bir bosqichda o‘zining usul va algoritmlari qo‘llaniladi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Blender   dasturida   sahnani   boshqarish   va   3d   model
transformatsiyasini  o ‘ rganish .
3 Kurs ishining vazifalari:  
-Kurs ishi mavzusiga doir adabiyotlarni tahlil qilish;
-3d grafik muharrirlar va ularning imkoniyatlarini bilan tanishish;
-3d grafik muharriri dasturi interfeysi va uskunalar panelini bilan ishlash;
-Blender dasturida sahnani boshqarishni o’rganish;
-3D model transformatsiyasi xususiyatlarini o’rganish.
Kurs   ishning   ob е kti.   Blender   dasturida   sahnani   boshqarish   va   3d   model
transformatsiyasini  o ‘ rganish jarayoni .
Kurs   ishining   predmeti:   Kurs   ishning   ob е kti.   Blender   dasturida   sahnani
boshqarish va 3d model transformatsiyasini o ‘ rganish usul va vositalari .
Kurs ishi   mundarija, kirish, ikki bob, to’rt fasl hamda xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB. 3D MODELLASHTIRISH TUSHUNCHASI, GRAFIK
MUHARRIRLARNING IMKONIYATLARI
1.1.3d grafik muharrirlar va ularning imkoniyatlar
Kompyuter grafikasidagi eng qiziqarli, lekin murakkab tasvir turlaridan biri bu –
uch   o‘lchovli   tasvir   yoki   uch   o‘lchovli   grafikadir.   Grafikaning   bu   turida   istalgan
koordinatalar o‘qi atrofida aylanuvchi, xohlagan tomondan ko‘rib chiqilishi mumkin
bo‘lgan   hajmli   virtual   obyektlar   ko‘rinishidagi   3D   modellarini   yaratish   mumkin.
Obyektning uch o‘lchovli modelini yaratish jarayoni 3D modellashtirish deb ataladi.
3D   modellashtirishning   asosiy   vazifasi   kerakli   obyektning   vizual   hajmli   tasvirini
ishlab chiqishdan iborat. Bunda model haqiqiy obyektlarga mos kelishi yoki butunlay
xayoliy bo‘lishi ham mumkin. 3D grafikani yaratish 3 bosqichda amalga oshiriladi. 1.
3D modellashtirish bosqichi. Bunda 3D obyektining shakli yoki karkas modeli (1.1.1-
rasm) yaratiladi.
1.1.1-rasm
Jarayon   3D   modellashtirish   dasturiy   vositasi   yordamida   real   obyektni   3D
skanerlash (1.1.2-rasm) orqali yoki algoritmlar to‘plami yordamida amalga oshiriladi.
1.1.2-rasm
5 2.   Dizayn   va   animatsiya   bosqichi.   Bunda   3D   modelning   yuzasiga   rastrli   yoki
tekstura   bilan   to‘ldirish,   obyektning   joylashuv   o‘rni   va   hajmini   belgilash,   yorug‘lik
manbalarini   o‘rnatish   va   sozlash,   obyektlar   harakatini   yo‘lga   qo‘yish   kabi   ishlar
amalga oshiriladi. 1
3.   Rendering   bosqichi   tasvirni   takomillashtirish,   hosil   bo‘lgan   3D   grafikani
namoyish   etish   hamda   chop   etish   (displey   yoki   maxsus   3D   printer   yordamida)
bosqichi   hisoblanadi.   Oddiy   printerdan   farqli   o‘laroq,   3D   printerda   chop   etish
jarayonida   materiallar   qatlamini   ketma-ket   yotqizish   (o‘sish)   orqali   3D   obyekt
yaratiladi.   Qatlamlarning   har   birini   obyektning   ingichka   kesilgan   kesmasi   sifatida
ko‘rish mumkin.
1.1.3-rasm
3D   modellashtirishdan   foydalanishning   imkoniyatlari   cheksiz.   Grafikaning   bu
turi yangi sanoat turlarini yaratdi, mavjudlarida esa katta texnikaviy inqiloblarni sodir
etdi. Bu o‘zgarishlarni turli sohalarda samarali qo‘llash natijasida katta daromadlarga
erishildi.   Misol   tariqasida   ayrim   sohalar   faoliyati   bilan   tanishamiz.   Arxitektura.   3D
modellashtirish   sohada   juda   katta   imkoniyatlar   eshigini   ochib   berdi.   Qandaydir
binoni   qurishdan   oldin   uning   loyihasi   ishlanadi.   Avvalari   loyihalarning   aksariyati
1
  Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik. Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. -304 b 
6 oddiy qog‘ozda aks ettirilgan bo‘lsa, endilikda bosma materiallarga ehtiyoj qolmadi.
3D modellashtirish kutilayotgan natijalarni ko‘rish, ular orqali binoga virtual sayohat
qilish imkonini beradi.
Kino sanoatida fantastik filmlardagi barcha maxsus effektlar, ya’ni qahramonlar,
zamon va makonlar siri 3D modellashtirish texnologiyasini qo‘llash natijasidir.
Avtomobilsozlik   sanoatida   3D   modellashtirish   texnologiyalari   transport
vositalari   yangi   modellari   va   ehtiyot   qismlarini   ishlab   chiqarish   hamda
loyihalashtirishda   ishatiladi. 2
  Buning   natijasida   qimmatli   vaqt   hamda   mablag‘ni
tejashga   erishiladi.   Video   o‘yin   sanoatida   3D   modellashtirish   texnologiyalaridan
virtual   dunyoni   yaratish   hamda   fotosuratlarni   3D   modelga   aylantirishda
foydalaniladi.   Sog‘liqni   saqlash   sohasida   odam   anatomiyasini   tuzish,   diagnostikaga
yordam   berish,   jarrohlik   amaliyotlariga   tayyorgarlik   ko‘rish   kabi   ko‘plab
jarayonlarda   3D   modellashtirishdan   foydalaniladi.   Sog‘liqni   saqlash   sohasi
mutaxassislari   mazkur   texnologiyalar   yordamida   o‘zlarining   bilimlarini   sezilarli
darajada oshirishmoqda.
1.1.4-rasm
2
  Fayziyeva M.R., Bagbekova L.K. Kompyuter grafikasi.O‘quv qo‘llanma. Ilm ziyo zakovati. – Toshkent 2022.
7 1.1.5-rasm
3D   modellashtirish   –   maxsus   3D   grafik   muharriri   yordamida   har   qanday
obyektning   uch   o‘lchovli   raqamli   tasvirini   yaratish   san’ati.   3D   grafik   muharririda
yaratilgan obyekt 3D virtual modeli deb nomlanadi. Haqiqiy 3D dizayner turli xil 3D
grafik muharrirlari bilan mohirona ishlashga, yaratgan dizaynlari esa imkon qadar asl
nusxaga yaqin bo‘lishiga harakat qiladi. 3D dizayner bo‘lishni istagan shaxs maktab
yoshidanoq veb-sayt hamda o‘yinlar loyihalashtirishni o‘rgana oladi.   3
Keyinchalik u
o‘z   mahorati   yordamida   katta   daromad   topish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi   mumkin.
Jadal   taraqqiy   etayotgan   texnologiyalardan   biri   bo‘lmish   3D   modellashtirish
dasturlarini  o‘zlashtirish orqali  3D texnologiyalari olamida katta yutuqlarga erishish
mumkin.   3D   modellashtirish   dasturlari   soni   kundan-kunga   ortib   bormoqda.   Ayrim
dasturlardan   to‘lov   orqali,   ayrimlaridan   esa   tekin   foydalanish   mumkin.   Demak,   eng
ko‘p ishlatiluvchi dasturlar bilan tanishamiz.
3Ds   Max   Autodesk   tomonidan   ishlab   chiqilgan   dastur   bo‘lib,   unda   3D
modellashtirish   va   vizuallashtirish   bilan   bog‘liq   deyarli   barcha   funksiyalar   mavjud.
Dastur keng funksionalligi, dasturda mavjud plaginlar bilan mosligi va ko‘plab tayyor
modellarning   mavjudligi   tufayli   butun   dunyoda   mashhur.   Dasturdan   ko‘proq
dizaynerlar,   video   o‘yin   yaratuvchilari,   me’morlar   va   animatorlar   foydalanadi.   Bu
dastur pullik hisoblanadi.
3
 Mamarajabov M., Tursunov S. Kompyuter grafikasi va Web dizayn. Darslik. Toshkent,“Cho‘lpon”, 2013. 
8 1.1.6-rasm
Cinema 4D dasturi Maxon kompaniyasi tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, 3Ds
Max   dasturining   kuchli   raqibi   hisoblanadi.   4
U   professional   3D   modellashtirish,
animatsiya,   simulyatsiya   va   namoyish   etish   uchun   dasturiy   ta’minot   yechimi
hisoblanadi.   Tezkor,   kuchli,   moslashuvchan   va   barqaror   uskunalar   to‘plami   3D
modellarni   loyihalash,   moushn   grafikalar,   vizual   effektlar,   VR/MR/   AR   va   video
o‘yinlar   ishlab   chiqish   uchun   qulay   va   samaralidir.   Shuningdek,   u   3D   grafik
muharrirlar   ichida   o‘rganish   eng   oson   bo‘lgan   dastur   hisoblanadi.   Dasturdan   to‘lov
orqali foydalaniladi.
1.1.7-rasm
4
 S.Tursunov, M.Fayziyeva . Web dizayn.  О‘quv qо‘llanma. – T.:  Lesson Press , 202 2.  13.1 b.t.
9 Blender   tez   va   barqaror   rivojlanishi,   mutlaqo   bepul   bo‘lganligi   sababli   3D
muharrirlar   orasida   juda   mashhur   dastur   hisoblanadi. 5
  Dastur   interfeysi   ingliz   tilida
berilgan.   Dastur   yordamida   3D   modellashtirish,   VFX,   animatsiya,   simulyatsiya,
renderlash, kompozitsiya, harakatni kuzatish, videomontaj va 2D animatsiya yaratish
mumkin.   3Ds   Max   va   Cinema   4D   dasturlari   kabi   3D   modellashtirish   uchun   qulay
hisoblanadi.   Dasturdan   bepul   foydalanish   mumkin.   Tinkercad   3D   modellashtirishni
boshlashni   istovchilar   uchun   yaratilgan   bo‘lib,   u   onlayn   platformada   3D   modellar
yaratish imkonini beradi. 
Tinkercad onlayn xizmat sifatida loyihalarda turli qurilmalardan foydalanish, bir
vaqtning o‘zida bir necha odamga loyiha ustida ishlash imkonini beradi. Platformada
boshqa foydalanuvchilarning tayyor modellarini tahrirlash, shuningdek *.stl, *.obj va
*.svg formatidagi boshqa dasturlardan modellarni import qilish va tahrirlash mumkin.
Modellarni   platformadan   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   3D   printerda   chop   etish   uchun   eksport
qilish yoki boshqa foydalanuvchilar modellarini yuklab olish va chop etish mumkin.
Dasturdan   bepul   foydalanish   mumkin.   Tinkercaddan   foydalanish   uchun
www.tinkercad.com rasmiy manziliga kiriladi
1.2.3d grafik muharriri dasturi interfeysi va uskunalar paneli
Keng   ko'lamli   modellarni   yaratish   va   ular   bilan   ishlashning   deyarli   barcha
mavjud   usullari   bilan   ifodalanadi.   Primitivlar,   poligonlar,   NURBS   egri   chiziqlari,
Beze   egri   chiziqlari,   metasferalar,   mantiqiy   operatsiyalar,   Subdivision   Surface   va
asosiy haykaltaroshlik vositalari asosida obyektlarni loyihalash mumkin. 3Ds Maxda
bo'lgani kabi, dastur modelga qo'llaniladigan turli xil modifikatorlarni taklif qiladi.
Bugungi   kunda   3D   dizaynerlar   tomonidan   turli   dasturiy   vositalardan
foydalangan   holda   fazoviy   modellashtirish   jarayoni   keng   amalga   oshirilmoqda.
Bunday   dasturlar   nafaqat   rejalashtirilgan   obyekt   tasvirini   ko‘rish,   balki   uni   turli
burchaklardan ko‘rib chiqish, yaxshiroq idrok etish uchun uning animatsion kliplarini
5
 Yuldashev U., Mamarajabov M., Tursunov S. Pedagogik Web dizayn. O‘quv qo‘llanma. Toshkent, “Voris”, 2013.
10 yaratish   imkonini   ham   beradi.   Blenderda   multimedia   vositalarining   deyarli   har
qanday   turiga   mos   keladigan   keng   doiradagi   vositalar   mavjud.   Dasturdan   butun
dunyo   dizaynerlari   va   studiyalar   turli   loyiha,   reklama   va   badiiy   filmlar   yaratishda
foydalanadi.   Dastur   tez   va   samarali   ishni   ta’minlovchi   yuqori   sifatli   3D
arxitekturasiga   ega.   Blender   dasturining   yana   bir   o‘ziga   xos   xususiyati   –   u   boshqa
mashhur 3D modellashtirish paketlariga nisbatan kichik hajmdagi 3D modellarni ham
*.blend   kengaytmasida   saqlay   oladi.   Blender   dasturi   Foundation   tomonidan   bepul
tarqatiladigan   va   dasturiy   qo‘llabquvvatlanadigan   ochiq   kodli   dasturiy   ta’minot
hisoblanadi.   Blender   dasturini   www.blender.org   rasmiy   saytidan   bepul   yuklab   olish
mumkin. 6
3D-grafikaning   keng   tarqalishi   kompyuterlarning   narxini   sezilarli   darajada
oshirmasdan,   ularning   quvvatini   oshirishga   olib   keldi.   Foydalanuvchilar
imkoniyatlardan   hayratda   va   ularni   o'z   kompyuterlarida   sinab   ko'rishni   xohlashadi.
Ko'pgina   yangi   3D   xaritalar   foydalanuvchilarga   uy   kompyuterlarida   real   vaqtda   3D
grafikalarni   ko'rish   imkonini   beradi.   Ushbu   yangi   tezlatgichlar   o'zlarining   apparat
imkoniyatlariga   tayangan   holda   tasvirlarga   realizm   qo'shish   va   protsessorni   chetlab
o'tib, grafik chiqishni tezlashtirish imkonini beradi.
3D   imkoniyatlari   hozircha   faqat   o‘yinlarda   qo‘llanilsa-da,   kelajakda   biznes
ilovalari   ham   ulardan   foydalanishi   kutilmoqda.   Misol   uchun,   kompyuter   yordamida
dizayn   allaqachon   uch   o'lchamli   ob'ektlarni   chiqarishi   kerak.   Endi   yaratish   va
loyihalash   mumkin   bo'ladi   shaxsiy   kompyuter   imkoniyatlar   tufayli.   3D   grafika
odamlarning   kompyuterlar   bilan   o'zaro   munosabatini   ham   o'zgartirishi   mumkin.   3D
dasturiy   interfeyslardan   foydalanish   kompyuter   bilan   aloqa   qilish   jarayonini
hozirgidan ham osonlashtirishi kerak.
Dastur oynasini shartli ravishda beshta asosiy elementga bo‘lish mumkin: 
1.   Main   Menu   (Asosiy   menyu).   Dastur   oynasining   yuqori   qismida   joylashgan
bo‘lib, u dastuming deyarli barcha buyruqlarini o‘zida jamlaydi. Mazkur buyruqlami
6
  Aripov M., Fayziyeva M., Dottayev S. Web texnologiyalar. O‘quv qo‘llanma. Toshkent, “Faylasuflar jamiyati”. 2013.
11 boshqa   panellardan   foydalanmasdan   turib   ham   asosiy   menyudan   yuklash   mumkin.
Har bir buyruqlar turkumi asosiy menyuning ma’lum bir kategoriyasiga jamlanadi. 
2.   Main   Toolbar   (Asosiy   asboblar   paneli).   Asosiy   menyuning   quyi   qismida
joylashgan   bo‘lib,   bu   panelni   “suzib   yuruvchi”   panel   sifatida   dastur   oynasining
istalgan   joyiga   joylashtirish   mumkin.   Bu   dastur   paneli   yakka   yoki   boshqa   panellar
qatorining qismlaridan joy olishi mumkin.
Mazkur   panel   dasturining   asosiy,   ko‘p   murojat   etiladigan   buyruq   va
operatsiyalarini yuklash uchun mo’ljallangan. 
3.   Viewports   (Proyeksiya   oynalari).   Dastur   interfeysining   asosiy   katta   qismini
egallovchi   va   odatda   to‘rt   qismga   boiingan   oynalardan   iborat.   Bu   oynalar
Tor(Ustdan),   yondan   Left   (Chapdan),   Front   (Oldidan)   va   Perspective   (Perspektiva)
ko‘rinishlaridan iborat. 
4.   Command   Panel   (Buyruqlar   paneli).   Proyeksiya   oynalarining   o‘ng   qismida
joylashgan   asboblar   paneli   boiib,   olti   bo’lim   va   tushuvchi   o‘ramlardan   ( свитков )
iboratdir.   Mazkur   paneldan   foydalanib,   obyekt   va   primitivlami   tasvirlash,   ulami
modifikatsiya   qilish,   dastur   utilitlaridan   foydalanish   va   hokazo   amallami   bajarish
mumkin.   Har   bir   qism   ( вкладка )   shu   buyruqqa   tegishli   tushuvchi,   mazkur
buyruqlarni sozlovchi o‘ramlami o‘z ichiga jamlaydi. 
5. Lover Interface Bar (Dastur interfeysining quyi qatori). Dastur interfeysining
quyi qismida joylashgan bo’lib, unda koordinatalami kiritish, yuklangan buyruqni aks
ettiruvchi   maydon,   Max   Script   buyruqlarini   kiritish   maydoni,   proyeksiya   oynalari
bilan   ishlash,   animatsiya   qilish   va   hokazo   buyruqlar   bilan   ishlovchi   tugmalar   o’rin
olgan.
Tushib keluvchi menyu dastur oynasining yuqori qismidan o'rin olgan bo’lib, bu
dastur   buyruq   va   imkoniyatlarini   o‘zida   jamlovchi   asosiy   qator   hisoblanadi.   Asosiy
menyu   ayniqsa   dasturdan   yangi   foydalanuvchilar   uchun   qulaylik   tug‘diradi.   Asosiy
menyu qatori quyidagi punktlardan iborat: File (Fayl), Edit (Tuzatish), Tools (Ishchi
qurollar),   Group   (Yaxlitlash),   Views   (Ko‘rinish),   Create   (Yaratish),   Modifiers
12 (Modifikatorlar),   Character   (Personaj),   reactor,   Animation   (Animatsiya),   Graph
Editors   (Grafik   redaktorlar),   Rendering   (Tasvirlash),   Customize   (Sozlash),
MAXScript   i   Help   (Spravka).   3DS   Maxning   asosiy   menyusi   boshqa   dasturlardan
farqli o’laroq o‘zgarmay qolmoqda, shuning uchun dasturning asosiy punktlariga har
doim   murojaat   etish   mumkin.   Agarda   buyruqqa   tugmalar   bilan   ishlash   biriktirilgan
bo’lsa,   u   holda   buyruq   yonida   tugmalar   ketma-ketligi   o‘z   aksini   topadi.   Biror   -   bir
menyu   qismining   buyrug’i   yonida   joylashgan   strelka   buyruqning   qo‘shimcha
punktlariga yo‘1 ochadi. Buning uchun menyu buyrug‘i yonidagi  strelkaga kursorni
olib borish kifoya.
Buyruqlarning   hammasi   ham   birday   faol   emas,   agar   buyruq   faol   bo‘lmasa,   u
holda menyu buyruq yozuvlari kulrang tusda bo’ladi. Masalan: Bir obyektlarni tanlab
olinsa   va   menyu   qismidan   yaxlitlash   buyrug’iga   kirilsa   bu   buyruq   amal   qilmaydi,
lekin ikki va undan ortiq elementlami  birato’la belgilansa mazkur  buyruqni qo’llasa
bo’ladi. 
Tushib keluvchi menyu dastur oynasining yuqori qismidan o'rin olgan bo’lib, bu
dastur   buyruq   va   imkoniyatlarini   o‘zida   jamlovchi   asosiy   qator   hisoblanadi.   Asosiy
menyu   ayniqsa   dasturdan   yangi   foydalanuvchilar   uchun   qulaylik   tug‘diradi.   Asosiy
menyu qatori quyidagi punktlardan iborat: File (Fayl), Edit (Tuzatish), Tools (Ishchi
qurollar),   Group   (Yaxlitlash),   Views   (Ko‘rinish),   Create   (Yaratish),   Modifiers
(Modifikatorlar),   Character   (Personaj),   reactor,   Animation   (Animatsiya),   Graph
Editors   (Grafik   redaktorlar),   Rendering   (Tasvirlash),   Customize   (Sozlash),
MAXScript   i   Help   (Spravka).   3DS   Maxning   asosiy   menyusi   boshqa   dasturlardan
farqli o’laroq o‘zgarmay qolmoqda, shuning uchun dasturning asosiy punktlariga har
doim   murojaat   etish   mumkin.   Agarda   buyruqqa   tugmalar   bilan   ishlash   biriktirilgan
bo’lsa,   u   holda   buyruq   yonida   tugmalar   ketma-ketligi   o‘z   aksini   topadi.   Biror   -   bir
menyu   qismining   buyrug’i   yonida   joylashgan   strelka   buyruqning   qo‘shimcha
punktlariga yo‘1 ochadi. Buning uchun menyu buyrug‘i yonidagi  strelkaga kursorni
olib borish kifoya.
13 II BOB BLENDER DASTURIDA SAHNANI BOSHQARISH. 3D MODEL
TRANSFORMATSIYASI
2.1. Blender dasturida sahnani boshqarish
Blender   -   bu   3D   grafiklarni   yaratish   va   tahrirlash   uchun   bepul   dasturdir.   O'zaro
faoliyat   platformalar,   ochiq   manba   kodi,   foydalanish   imkoniyati   va   funksionalligi
tufayli   paket   nafaqat   yangi   boshlanuvchilar   orasida,   balki   ilg'or   3D   modelerlari
orasida   ham   munosib   shuhrat   qozondi.   Dastur   yanada   rivojlanib   borayotganligi
sababli,   u   tobora   jiddiyroq   loyihalar   uchun   ishchi   vosita   sifatida   tanlanishi   ham
ajablanarli   emas.   Aslida,   ushbu   dastur   xususiyatlari   va   funksionallik   soni   bo'yicha
ilg'or   3D   grafik  paketlardan   deyarli   kam   emas.   Va   unda  hamma   narsa   bepul.Dastur
3D   grafikalar   bilan   tanishish   va   3D   obyektlarini   yaratish   va   tahrirlashda   asosiy
vositalarning   ishlashi   uchun   katta   yordam   beradi,   chunki   Blender   professional   uch
o'lchamli tahrirlovchilarda alohida topilgan variantlar to'plamini birlashtiradi. Aytish
mumkinki, unda 3D modellarni yaratish uchun har bir taniqli dasturning ozgina qismi
mavjud.   Lekin,   shu   bilan   birga,   u   boshqa   ilovalardan   farqli   o'laroq,   butunlay
mustaqil, noyob 3D grafika paketidir. Keling, sizga bu haqida batafsil aytib beraylik.
Blender   3D   grafikalarni   yasash   va   tahrirlash,   vizualizatsiya,   animatsiya,
kompyuter   o'yinlarini   yaratish   va   hatto   haykaltaroshlik   qilish   uchun   mo'ljallangan
dastur sifatida ish olib boradi. 7
 Jiddiy apparat resurslarini talab qiladigan jiddiy dastur
deb   ayta   olamiz.   Biroq,   o'rnatish   fayllarini   yuklab   olish   bosqichidagi   paketning
dastlabki   ajablanarli   joyi   shundaki   -   ularning   miqdori   70   Mb   atrofida.   Ushbu
darajadagi   dasturiy   ta'minot   uchun   aql   bovar   qilmas   xususiyat!   Shunga   qaramay,
ishlab   chiquvchilar   dasturni   to'liq   ishlaydigan   va   mukammal   ishlashni   namoyish
etadigan barcha zarur funksiyalar bilan ta'minlashga muvaffaq bo'lishdi. Qo'shimcha
afzalligi   bu   -   paketning   barqaror   va   tez   rivojlanishida   bo'lib,   bu   xususiyat   uchun
professional mutaxassislar jamoasidan minnatdormiz.
7
  K.M.Gulyamov,   U.M.Mirsanov,   D.D.Djurayev.   Rastr   grafikasi   asoslari   //   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus
ta’lim   vazirligi   tomonidan   profesional   ta’limning   yo‘nalishi   3.52.01.03   –   Kompyuter   grafikasi   va   dizayn   operatori   kasbi
bo‘yicha ta’lim olayotgan o‘quvchilar uchun o‘quv qo‘llanma. “Xalq” nashriyoti. Toshkent, − 2022. – 160 б.
14 Bugungi   kunda bu  to'la  mukammal  3D  redaktor   bo'lib, unda  foydalanuvchi  to'liq
dasturlashtiriladigan interfeys va noyob ichki  fayl  tizimi  bilan tanishadi.  Dasturning
ko'rinishi   bir   qarashda   noqulay   va   tushunarsizdek   tuyulishi   mumkin,   ammo   tezkor
tugmalarni   o'rnatgandan   so'ng,   Blenderda   ishlash   oson   va   qulay   bo'ladi.   Dasturlash
tili   sifatida   dastur   Pythondan   foydalanadi,   unda   siz   o'zingizning   vositalaringizni
yaratishingiz,   interfeysni   tahrirlashingiz   va   dasturning   ishlash   tamoyilini
o'zgartirishingiz   mumkin.   Ajoyib   bonus   -   bu   har   ikkala   bit   o'lchamdagi   turli   xil
operatsion tizimlarda paketning mavjudligi: OC Windows, GNU/Linux va Mac OSX
bilan ishlaydigan kompyuter egalari dasturni o'zlashtirishlari mumkin. 8
Blender   imkoniyatlariga   nazar   solamiz.Keling,   ushbu   dasturning   har   bir   vositasi
ishlashini   batafsil   ko'rib   chiqmasdan,   bu   noyob   tahrirlovchining   barcha
xususiyatlarini qisqacha yoritishga harakat qilamiz. Barcha dasturlarda bo'lgani kabi,
foydalanuvchi bir xil sahnada yoki kompyuter oynasida ishlaydi. Bu yerda 3D model
bevosita   yaratiladi   va   tahrirlanadi,   shuningdek   aylantiriladi,   ko'chiriladi,
masshtablanadi   va   hokazo.   Shuningdek,   u   animatsiya,   tekstura   va   vizualizatsiya
jarayonlari bilan bog'liq barcha o'zgarishlarni aks ettiradi. 
Blender   dasturi   o‘rnatib   bo‘linganidan   so‘ng   dastur   ishga   tushiriladi.   Blender
ishga   tushirilganda,   oynaning   markazida   muloqot   oynasi   hosil   bo‘ladi.   Unda
loyihalarni   yaratish   yoki   oldin   yaratilgan   blend-fayllarni   ochish   imkoniyatlari
mavjud. Blender dasturi 3D grafika va animatsiya yaratuvchi dasturlar kabi murakkab
interfeysga   ega.   Blender   dasturi   interfeysini   foydalanuvchi   o‘z   xohishiga   qarab
sozlab olishi mumkin. Blender dasturida klaviaturadagi tugmachalar bilan bir qatorda
Numpad   (raqamlar)   bloki   ham   faol   ishlatiladi.   Agar   kompyuterda   Numpad   bloki
mavjud   bo‘lmasa,   sozlamalarni   o‘zgartirish   yoki   interfeysdagi   tugmachalardan
foydalanish mumkin.
8
 U.Yuldashev, M.Mamarajabov, S.Tursunov. Pedagogik Web dizayn. O‘quv qo‘llanma.Toshkent, “Voris”, 2013.
15 2.1.1-rasm. Blender dasturi interfeysi
Dastur interfeysi: 
a) menyular bandi; 
b) uskunalar paneli; 
d) kamera; 
16 e) 3D kursor; 
f) vaqt chizig‘i; 
g) kub; 
h) chiroq; 
j) loyiha tarkibi; 
i) joylashuv funksiyalari. 
Blender   dasturi   interfeysining   4   ta   asosiy   sohaga   bo‘linganini   ko‘rishimiz
mumkin:
•   3D Viewport – obyektlarning 3D ko‘rinishdagi transformatsiyasi (1); 
•   Outliner – obyektlar menejeri (2); 
•   Properties – moslamalar, sahnalar va boshqalarni o‘rnatish (3); 
•   Timeline – animatsiya yaratish uchun vaqt shkalasi (4).
2.1.2-rasm.
17 2.1.3-rasm
Har   bir   sohada   bitta   muharrir   mavjud   bo‘lib,   uning   yordamida   sohadagi
ko‘rinish   holatlarini   o‘zgartirish   mumkin. 9
  Buning   uchun   har   bir   tahrirlovchining
sarlavhasida maxsus tugmacha bo‘lib, u bosilganda, dasturda mavjud tahrirlovchilar
oynasi ro‘yxati paydo bo‘ladi (2.1.3-rasm).
2.1.4-rasm
3D Viewport dasturning asosiy oynasi bo‘lib, unda sahnani  tashkil etuvchi uch
o‘lchovli   obyekt   yaratish,   tahrir   qilish,   animatsiya   yaratish   hamda   yuklangan   3D
sahnani aks ettirish imkoniyati mavjud. Image Editor ko‘rish sohasi bo‘lib, obyektlar
tasviri,   2D   grafika   va   tekstura   shaklida   aks   ettiriladi.   UV   Editor   3D   obyektlarga
9
 U.M.Mirsanov, P.E.Nuraliyeva, N.A.Karimova. Kompyuter grafikasi va web dizayn fanidan laboratoriya ishlari // Navoiy: 
NAVOIY, 2022. – 136.
18 tasvir,   teksturalar   kabi   2D   resurslarini   biriktirish   uchun   ishlatiladi.   Compositor
kompozitsiya uchun obyektlar tugunlarini boshqarish imkonini beradi. Texture Node
Editor   Blender   dasturida   tekstura   tugunlarini   o‘zaro   bog‘lash   imkonini   beradi.
Geometry   Node   Editor   tugunlar   guruhini   tahrirlash   uchun   ishlatiladi. 10
  Ushbu
tugunlar   guruhi   obyekt   geometriyasini   o‘zgartirish   uchun   ko‘plab   operatsiyalarni
belgilashi   mumkin.   Shader   Editor   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladigan   materiallarni
tahrirlashda   ishlatiladi.   Video   Sequencer   videoni   tahrirlash   uchun   ishlatiladigan
vosita   hisoblanadi.   Movie   Clip   Editor   muharriri   videolarni   tomosha   qilish   yoki
niqoblash uchun ishlatiladi. 11
Blender   dasturida   3D   Viewport   muharririning   asosiy   sohasi   sahna   yoki   3D
deb   nomlanadi.   Sahnalar   –   3D   model   tashkil   qilishning   bir   usuli.   Har   bir   blend
faylida   bir   nechta   sahna   bo‘lishi,   u   obyekt   va   materiallarni   o‘zaro   almashishi
mumkin. Blender dasturi yangi fayl sahnasi uchta obyekt: kub, kamera va chiroqni
o‘z ichiga oladi (2.1.5-rasm)
2.1.5-rasm
Kub dastur ishga tushishi bilan yorqin konturda faol bo‘ladi. Kamera yakuniy
sahnada   3D   modelning   qaysi   burchak   ostida   va   qanday   masofadan   ko‘rinishini
sozlaydi.   Animatsiya   yaratish   jarayonida   obyektlar   kamera   yordamida
harakatlantiriladi.   Chiroq   –   yorug‘lik   manbai.   Uning   yordamida   yakuniy   model
10
  Mamarajabov M., Tursunov S. Kompyuter grafikasi va Web dizayn. Darslik. Toshkent,“Cho‘lpon”, 2013. 
11
 Yuldashev U., Mamarajabov M., Tursunov S. Pedagogik Web dizayn. O‘quv qo‘llanma. Toshkent, “Voris”, 2013.
19 yorug‘likka ega bo‘ladi.   12
Blender dasturida moslamalarni tanlash sichqonchaning
chap   tugmachasini   bir   marta   bosish   orqali   amalga   oshiriladi.   Tanlangan   obyekt
nomi interfeysning yuqori chap burchagida ko‘rsatiladi (2.1.6-rasm)
2.1.6-rasm
Obyektlarni Outliner muharririda ham tanlash mumkin. Bu yerda ularni qayta
nomlash, berkitish, saralash kabi amallarni bajarish mumkin (2.1.7-rasm).
2.1.7-rasm
3D   model   oldindan   qanday   ko‘rinishini   ko‘rish   uchun   klaviaturadan   “F12”
tugmachasi   bosiladi.   Ko‘rish   sahnasi   alohida   oyna   ko‘rinishida   ochiladi.   3D
Viewport   sahnasiga   qaytish   uchun   “Esc”   tugmachasini   bosiladi.   Kamera
ko‘rinishini   klaviaturaning   raqamli   panelidagi   0   tugmachasini   bosish   orqali   ham
ko‘rish mumkin.  Ortga qaytish uchun yana 0 tugmachasi bosiladi ( 2.1.8-rasm )
12
 T.Rixsiboyev, X.Rixsiboyeva, S.Tursunov.  Kompyuter grafikasi. Darslik.Toshkent: “Tafakkur qanoti”,  2018. -304 b .
20 2.1.8-rasm
Blender  dasturida obyektlardan tashqari, sahnada  qizil X va yashil  Y o‘qlari
bo‘lgan   3D   kursor   mavjud.   3D   kursor,   asosan,   yangi   obyektni   joylashtirish,
obyektning markaziy nuqtasini siljitish uchun ko‘rsatkich sifatida ishlatiladi. 13
 Faol
holatda 3D kursor  sahnaning markazida,  X va Y o‘qlari  kesishmasida  joylashgan
bo‘lib, uni boshqa joyga ko‘chirish uchun uskunalar panelidagi “Kursor” uskunasi
tanlanadi va u 3D kursorni harakatga keltiradi (2.1.9-rasm)
2.1.9-rasm
Blender   dasturidagi   asosiy   transformatsiyalar   3D   modelni   “Move”
(harakatlantirish), “Rotate” (aylantirish) va “Scale” (masshtablash) vazifalarini o‘z
ichiga   oladi.   Bularning   barchasini   “Transform”   uskunasini   tanlab   ham   amalga
oshirish   mumkin   (6).   Har   bir   3D   model   transformatsiyasi   tanlanganda,   obyekt
ustida markerlar paydo bo‘ladi.
13
 Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik. Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. -304 b 
21 2.1.10-rasm
2.1.11-rasm
3D   model   transformatsiyalarini   amalga   oshirishda   tezkor   tugmachalardan
ham   foydalanish   mumkin.   14
G,   R,   S   tugmachalarini   bir   marta   bosish   (ushlab
turmaslik,   shunchaki   bosish)   orqali   quyidagi   tarnsformatsiyalar   bajariladi:   G   –
Move   –   tanlash   /   ko‘chirish;   R   –   Rotate   –   aylantirish;   S   –   Scale   –   o‘lchamini
o‘zgartirish.
2.2. 3D model transformatsiyasi
Blender   dasturida   modellashtirilmoqchi   obyekt   turiga   qarab   tahrirlash
rejimlarining   har   xil   turlari   mavjud.   Har   bir   rejim   turlicha   o‘zgarishlarni   amalga
oshiradi.   Tahrirlash   rejimlari   to‘plami   obyekt   turiga   bog‘liq.   Masalan,   kubni   olti
xil   rejimda   tahrirlash   mumkin.   Kub   obyekti   Mesh   obyektlar   guruhiga   mansub
bo‘lib,   u   vertikal   (Vertex),   qirra   (Edge)   va   yuza   (Face)   tuzilmalaridan   tashkil
14
  M.Mamarajabov, S.Tursunov. Kompyuter grafikasi va Web dizayn.  Darslik.Toshkent,“Cho‘lpon”, 2013.
22 topgan   (1).   Dastur   “Object   Mode”   rejimida   turganida   kub   bilan   ishlashning
umuman   imkoni   yo‘q.   Shuning   uchun   “Edit   Mode”   rejimiga   o‘tish   zarur.
15
Blenderda “Edit Mode” rejimiga o‘tish klaviaturaning “Tab” tugmachasini bosish
orqali   amalga   oshiriladi.   Bundan   tashqari,   3D   Viewportda   ochiluvchi   ro‘yxat
yordamida   ham   obyektni   o‘zgartirishning   boshqa   rejimiga   o‘tish   mumkin   (2).
“Edit  Mode”  rejimi  “Move”,  “Rotate” va  “Scale” obyekt  transformatsiyalari  kabi
ishlaydi. Biroq transformatsiyalar vertikal, qirra va yuzalargagina qo‘llaniladi. 3D
modelning   “Edit   Mode”   rejimidagi   elementlarni   tanlash,   obyektlar   singari,
sichqonchaning chap tugmachasini bosish orqali amalga oshiriladi. Agar bir nechta
elementni tanlash kerak bo‘lsa, u holda “Shift” tugmachasi bosib turiladi.
2.2.1-rasm
15
 Aripov M., Fayziyeva M., Dottayev S. Web texnologiyalar. O‘quv qo‘llanma. Toshkent, “Faylasuflar jamiyati”. 2013.
23 2.2.2-rasm
Har bir obyekt markaz vazifasini bajaruvchi markaziy nuqtaga ega bo‘ladi. U
obyekt rejimida ham, tahrirlash rejimida ham aks etadi. Obyektning koordinatalari
markaziy nuqtaning joylashuvi bilan belgilanadi. “Object Mode” rejimidagi barcha
jarayonlar   unga   nisbatan   amalga   oshadi. 16
  Masalan,   “Rotate”   (R)   tugmachasi
bosilganda, markaziy nuqta kubning markazida bo‘lsa, kub o‘z joyida aylanadi (3).
3D   modelning   markaziy   nuqtasini   o‘zgartirish   uchun   sichqonchaning   o‘ng
tugmachasi bosiladi. Hosil bo‘lgan kontekst menyudan “Set Origin – Origin to 3D
Cursor”   bandi   tanlanadi.   Ya’ni   3D   kursor   joylashgan   joyni   markaziy   nuqta   deb
qabul qiladi (4).
16
  Shay Howe.  LEARN to code HTML&CSS: develop&style websites. New readers,  USA, 20 20 .
24 2.2.3-rasm
2.2.4-rasm
Blender   dasturida   3D   modellashtirish   uchun   ko‘plab   obyektlar   mavjud.
Bunday   obyektlardan   biri   Mesh   obyektlardir. 17
  Ulardan   murakkab   shakllar
yaratishda   foydalaniladi.   Mesh   obyektlarga   misol   sifatida   kub,   silindr,   sfera   va
hokazolarni   keltirish   mumkin.   Blender   dasturida   10   ta   mesh   obyekt   mavjud,   3D
Viewport muharriri paneli orqali “Add—Mesh” qo‘shish mumkin (5).
17
  M.Aripov, M.Fayziyeva, S.Dottayev. Web texnologiyalar. O‘quv qo‘llanma.Toshkent, “Faylasuflar jamiyati”. 2013.
25 2.2.5-rasm
- Plane – tekislik. Bu mesh 3D obyekt emas, u tekis va qalinlikga ega emas.
Undan sirt, yuza, pol va oynalar yasaladi. U stol ustida yotgan qog‘ozga o‘xshaydi
(a);   -   Cube   –   Blenderning   asosiy   3D   mesh   obyekti.   U   to‘rtburchak   modellarni
loyihalash   uchun   juda   qo‘l   keladi   (b);   -   Circle   obyekti   3D   obyekt   sifatida
ko‘rinmaydi, lekin uni 3D ko‘rinishida shakllantirish mumkin (c); - UV Sphere –
doira va segmentlardan hosil bo‘lgan shar.  18
U parallellar va meridianlardan iborat
globusga o‘xshaydi (d); - Ico Sphere – uchburchaklardan hosil bo‘lgan shar (e); -
Cylinder silindr ko‘rinishidagi 3D obyektlarni hosil qilishda ishlatiladi (f); - Cone
konus   ko‘rinishidagi   3D   obyektlarni   hosil   qilishda   ishlatiladi   (g);   -   Torus
yordamida silindrga o‘xshash ikki tomoni ochiq 3D obyektlar yaratiladi (h); - Grid
– qismlarga ajratilgan tekisliklardan tashkil topgan kvadratik panjara (i); - Monkey
maymun   boshi   kabi   3D   model   qo‘llaniladigan   hodisalarni   testdan   o‘tkazish
(yaratilgan   3D   model   buzilmasligi   uchun   rang,   teksturalarni   sinab   ko‘rish)da
ishlatiladi (j).
18
 Jennifer Niederst Robbins. Learning Web design. O‘Reilly. Canada, 2018
26 Shuningdek,   bu   menyuni   klaviaturaning   “Shift   +   A”   tugmachalar   birikmasi
orqali ham chaqirish mumkin.
2.2.6-rasm
Avval   yaratilgan   3D   modellar   rangi   kulrang   edi.   3D   modellashtirish   uchun
shakl yaratishning o‘zi yetarli emas, uni tegishli xususiyatlar bilan ham ta’minlash
zarur.   Aksariyat   hollarda   obyektning   xususiyatlari   tashqi   ko‘rinishiga   qarab
baholanadi. Masalan, sfera kulrang rangda bo‘lsa, obyekt salmoqliroq tuyuladi. 3D
modellashtirish   muhitida   3D   obyektning   rang   xususiyatlarini   o‘zgartirish   oddiy
grafik muharrirlarida rangni o‘zgartirish kabi emas. Ya’ni bu yerda obyekt rangni
emas,   balki   materialni   biriktiriladi.   Bunda   obyektning   rangi   oz   bo‘lsada
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   bu   jarayonda   boshqa   ko‘plab   aks   ettirish,   shaffoflik,
yorug‘likning sinishi kabi vizual xususiyatlar paydo bo‘ladi. Blender dasturida bir
xil material ko‘plab obyektlarga yoki aksincha, bitta obyektga bir nechta material
qo‘llanilishi   mumkin.   Masalan,   kubning   har   bir   yuzi   bilan   alohida   materialni
bog‘lash   mumkin.   Materiallarni   sozlash   uchun   “Material   Properties”   bandi
tanlanadi (1).
27 2.2.7-rasm
Obyektga material qo‘shish uchun “New” tugmachasini bosish kerak, shunda
yangi material yaratiladi (2).
2.2.8-rasm
Materiallar   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   ro‘yxatda   yoki   material   tanlash/yaratish   bloki
orqali o‘zgartirilishi mumkin. Agar boshqa material tanlansa yoki nusxa ko‘chirish
orqali   yangisi   yaratilsa,   dastur   mavjud   uyadagi   eskisini   almashtiradi. 19
  Agar
obyektga   bir   nechta   material   qo‘llanilsa,   ularning   har   biri   o‘z   uyasiga   qo‘shiladi.
“Edit   Mode”   rejimida   “Assign”,   “Select”   va   “Deselect”   tugmachalari   paydo
bo‘ladi. “Assign” tanlangan uya materialini to‘rli obyektlarning alohida yuzalariga
yoki guruhlangan yuzalarga beradi (3).
19
  Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik. Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. 
28 2.2.9-rasm
Keyingi   xossa   “Preview”   deb   nomlanib,   u   oldindan   ko‘rish   uchun   maxsus
panel   hisoblanadi.   Uning   vazifasi   materialning   obyektda   qanday   ko‘rinishini
ko‘rsatishdan iborat (4).
2.2.10-rasm
“Surface” panelida “Use Nodes” deb nomlangan tugmacha orqali materialdan
foydalanish mumkin. “Base Color” parametri asosiy rangni belgilaydi. Maydonga
bosilganda,   rang   g‘ildiragi   hosil   bo‘ladi   va   kerakli   rang   tanlanadi.   “Metallic”
parametri obyektning sirtiga metall yorqinlikni beradi (5).
29 2.2.11-rasm
Teksturalar   material   sirtida   qo‘llaniladi.   Ular   obyektga   biriktirilgan
materiallarni   yanada   real   jonlantirish   imkonini   beradi.   Yaratilgan   material
obyektga biriktirilmasdan turib, teksturadan foydalanib bo‘lmaydi. Teksturalardan
foydalanish uchun “Shading” rejimiga o‘tiladi (6).
2.2.12-rasm
Ushbu muharrirda masshtablash,  harakatlanish 3D Viewportda bo‘lgani  kabi
ishlaydi. Agar obyektga material qo‘shilgan bo‘lsa, u shu zahoti ikkita tugunga ega
bo‘ladi.   Tugunlar   yon   tomonlarida   kichik   nuqtalar   bo‘lib,   ular   orqali   tugunlar
ulanadi. Natijada, bitta tugun boshqasining ba’zi xususiyatlariga ta’sir qiladi. Agar
obyektga   tekstura   qo‘shish   kerak   bo‘lsa,   “Add   →   Tekstura”   bandidan
foydalaniladi .
30 2.2.13-rasm
Masalan,   “Brick   Texture”   qo‘shamiz   va   tugunni   asosiy   tugunning   “Base
Color” xususiyati bilan ulaymiz.
2.2.14-rasm
“Brick   Texture”   tugunida   teksturani   moslashuvchan   ravishda   o‘zgartirish
imkonini   beruvchi   ko‘plab   sozlamalar   mavjud.   Biroq   tekstura   kubning   barcha
tomonlarida   aks   etavermaydi.   Buning   uchun   yana   boshqa   tugunni   qo‘shish   kerak
bo‘ladi:   “Add   →   Input   →   Texture   Coordinate”.   Hosil   bo‘lgan   “Texture
Coordinate” “UV” tugunni “Brick Texture”dagi “Vector” bilan bog‘laydi 
31 32 XULOSA
Xulosa  o‘rnida  shuni  aytish   mumkinki,  rivojlanayotgan  zamonimizning  har   bir
jabhasida   uch   o‘lchovli   modellashtirish   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda   va   o‘zining
kerakliligini bildirmoqda. Jumladan, arxitektura-qurilish ishlarida ham. Kurs ishi uch
o‘lchovli  modellashtirish  bo‘yicha  nazariy va amaliy bilimlarni  bir-biriga bog’lagan
holda tayyorlandi. Demak, Geometrik ob’ektlar majmuasini bir qiymatli ifodalovchi
uchlar deb ataluvchi nuqtalar to‘plami modellashtirish masalasining yechimi natijasi
hisoblanadi.   Real   borliqni   vizuallashtirish   uch   o‘lchovli   grafik   axborotlarni   paydo
bo‘lishiga   va   ularni   qayta   ishlash   texnologiyalarining   takomillashuviga   asos   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Bu   kabi   axborotlar   jamiyat   rivojiga,   ilm-fanning   yangi   qirralarini
ochilishiga, jamiyat a’zolarining borliqni butunligicha his qilishlariga xizmat qiladi.
3D   modellashtirish   o‘zida   maxsuslashtirilgan   dasturiy   ta’minotdan   foydalanib
3D-modelini ishlab chiqish tartibini ifodalaydi. Uch o‘lchovli model chiziqlari va egri
sirtlar bilan o‘zaro bog‘langan ko’pgina nuqtalar yordamida yaratiladi. Uch o‘lchovli
modellashtirish qo‘llaniladigan sohalar  doimo kengayib bormoqda, ular quyidagilar:
o‘yinlar,   ya’ni   realistik   persanajlarning   modellashtirilishi   amalga   oshirilib ;   tibbiyot-
inson   tanasi   organlarining   alohida   modellarining   yaratilishi;   muhandislik-transport
vositalari , yangi qurilma va inshootlari modelini ishlab chiqilishi ; kinomatografiya-
turlicha   maxsus   effektlar   va   hayoliy   personajlar   yaratish   kabi   sohalarni   qamrab
olmoqda.   Shuningdek   reklama   sohasida   ham   3D-modellashririshdan   yetarlicha
foydalanib kelinmoqda.Bugungi kunda o‘yinlarga haddan tashqar qiziqish kuchayishi
shu   narsaga   olib   keldiki,   3D-dasturiy   vositalarni   ishlab   chiqaruvchilar   ancha
takomillashgan   ilovalarni   yaratishga   majbur   bo‘lmoqdalar.   Uch   o‘lchovli
modellashtirishning yangi imkoniyatlari mutfilm qahramonlarini yaratishga ketadigan
vaqtni sezilarli darajada kamaytirdi.   Xulosa qilib , aytganda 3D animatsiyalardan har
bir sohada foydalanilmoqda.
3D grafika (uch o'lchamli grafika)- bu   maxsus turdagi   kompyuter grafikasi - 3D
ob'ektlar (uch o'lchovli ob'ektlar) tasvirlarini yaratish uchun foydalaniladigan usullar
va vositalar to'plami.
33 3D   tasvirni   ikki   o'lchovlidan   ajratish   qiyin   emas,   chunki   u   maxsus   dasturiy
mahsulotlardan   foydalangan   holda   3D   sahna   modelining   tekislikka   geometrik
proyeksiyasini   yaratishni   o'z   ichiga   oladi.   Olingan   model   haqiqatdan   olingan   ob'ekt
bo'lishi   mumkin,   masalan,   uy,   mashina,   kometa   modeli   yoki   u   butunlay   mavhum
bo'lishi   mumkin.   Bu   uch   o'lchovli   modelni   qurish   jarayoni   deyiladi   va   birinchi
navbatda   modellashtirilgan   ob'ektning   vizual   uch   o'lchovli   tasvirini   yaratishga
qaratilgan.
Bugungi   kunda   uch   o'lchovli   grafikalar   asosida   siz   haqiqiy   ob'ektning   yuqori
aniqlikdagi nusxasini yaratishingiz, yangi narsalarni yaratishingiz, eng real bo'lmagan
dizayn g'oyalarini hayotga olib kelishingiz mumkin.
3D   grafika   texnologiyalari   va   3D   bosib   chiqarish   texnologiyalari   inson
faoliyatining ko'plab sohalariga kirib keldi va katta daromad keltirdi.
3D tasvirlar  bizni har kuni  televizorda, filmlarda, kompyuterlar  bilan ishlashda
va   3D   o'yinlarda,   reklama   taxtalaridan   tortib,   3D   grafikaning   to'liq   quvvati   va
yutuqlarini namoyish etadi.
Zamonaviy 3D grafika yutuqlari quyidagi sohalarda qo'llaniladi:
Kinematografiya   va   animatsiya-   Uch   o'lchovli   belgilar   va   real   maxsus
effektlarni   yaratish.   Yaratilishi:   kompyuter   o'yinlari   3D   belgilarni   ishlab   chiqish,
Virtual reallik  muhit, o'yinlar uchun 3D ob'ektlar.
Reklama-   3D   grafika   imkoniyatlari   sizga   mahsulotni   bozorga   foydali   tarzda
taqdim   etish   imkonini   beradi,   3D   grafika   yordamida   siz   kristalli   oq   ko'ylak   yoki
shokolad   chiplari   bilan   mazali   popsicles   va   hokazo   illyuziyasini   yaratishingiz
mumkin.   Shu   bilan   birga,   haqiqiy   reklama   qilingan   mahsulotda   chiroyli   va   sifatli
tasvirlar orqasida osongina yashiringan ko'plab kamchiliklar bo'lishi mumkin.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
1. Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom
va   shaxsiy   javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi
bо‘lishi   kerak.   Mamlakatimizni   2016   yilda   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning   asosiy   yakunlari   va   2017   yilga   mо‘ljallangan   iqtisodiy
dasturning   eng   muhim   ustuvor   yо‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   kengaytirilgan   majlisidagi   ma’ruza,   2017   yil   14   yanvar   /
SH.M. Mirziyoyev. – Toshkent : О‘zbekiston, 2017. – 104 b. 
2. Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Qonun   ustuvorligi   va   inson
manfaatlarini ta’minlash – yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
О‘zbekiston   Respublikasi   Konstitusiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga
bag‘ishlangan   tantanali   marosimdagi   ma’ruza.   2016   yil   7   dekabr
/SH.M.Mirziyoyev. – Toshkent: “О‘zbekiston”, 2017. – 48 b. 
3. Fayziyeva   M.R.,   Bagbekova   L.K.   Kompyuter   grafikasi.O‘quv   qo‘llanma.
Ilm ziyo zakovati. – Toshkent 2022.
4. S.Tursunov,   M.Fayziyeva .   Web   dizayn.   О‘quv   qо‘llanma. – T.:   Lesson
Press , 202 2.  13.1 b.t.
5. U.Yuldashev,   M.Mamarajabov,   S.Tursunov.   Pedagogik   Web   dizayn.
O‘quv qo‘llanma.Toshkent, “Voris”, 2013.
6. T.Rixsiboyev,   X.Rixsiboyeva,   S.Tursunov.     Kompyuter   grafikasi.
Darslik.Toshkent: “Tafakkur qanoti”,  2018. -304 b .
7. M.Mamarajabov,   S.Tursunov.   Kompyuter   grafikasi   va   Web   dizayn.
Darslik.Toshkent,“Cho‘lpon”, 2013.
8. M.Aripov,   M.Fayziyeva,   S.Dottayev.   Web   texnologiyalar.   O‘quv
qo‘llanma.Toshkent, “Faylasuflar jamiyati”. 2013.
9. С.В.Лебедов. Web-дизайн. Учеб.пос.Mосква, ЗАО «Издательский дом
Альянс пресс», 2004 .
10. М.Бурлаков. CorelDraw 12. Учеб.пос.Москва, 2004.
35 11. Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik.
Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. -304 b 
12. Mamarajabov   M.,   Tursunov   S.   Kompyuter   grafikasi   va   Web   dizayn.
Darslik. Toshkent,“Cho‘lpon”, 2013. 
13. Yuldashev   U.,   Mamarajabov   M.,   Tursunov   S.   Pedagogik   Web   dizayn.
O‘quv qo‘llanma. Toshkent, “Voris”, 2013.
14. Aripov   M.,   Fayziyeva   M.,   Dottayev   S.   Web   texnologiyalar.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent, “Faylasuflar jamiyati”. 2013.
15. Shay Howe.   LEARN to code HTML&CSS: develop&style websites. New
readers,  USA, 20 20 .
16. Jon   Duckett.   HTML&CSS : design   and   build   websites.   John   wiley&sons,
Indianapolis, USA, 2020
17. Jennifer Niederst Robbins. Learning Web design. O‘Reilly. Canada, 2018
18. K.M.Gulyamov,   U.M.Mirsanov,   D.D.Djurayev.   Rastr   grafikasi   asoslari   //
O‘zbekiston Respublikasi  Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan
profesional   ta’limning   yo‘nalishi   3.52.01.03   –   Kompyuter   grafikasi   va
dizayn operatori  kasbi  bo‘yicha ta’lim  olayotgan o‘quvchilar uchun o‘quv
qo‘llanma. “Xalq” nashriyoti. Toshkent, − 2022. – 160 б.
19. K.M.Gulyamov, U.M.Mirsanov, M.H.Ikromov. Vektor grafikasi asoslari //
O‘zbekiston Respublikasi  Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan
profesional   ta’limning   yo‘nalishi   5.52.01.03   –   Kompyuter   grafikasi   va
dizayn operatori  kasbi  bo‘yicha ta’lim  olayotgan o‘quvchilar uchun o‘quv
qo‘llanma. “Fan” nashriyoti. Toshkent, − 2021. – 164 б.
20. U.M.Mirsanov,   P.E.Nuraliyeva,   N.A.Karimova.   Kompyuter   grafikasi   va   web
dizayn fanidan laboratoriya ishlari // Navoiy: NAVOIY, 2022. – 136.
36 INTERNET MANBALARI:
1. www.ziyonet.uz – Axborot ta’lim portali.
2. www.edu.uz     – Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi portal.
3. www.tdpu.uz – Nizomiy nomidagi TDPU rasmiy sayti
37
Купить
  • Похожие документы

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha