Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 1.0MB
Xaridlar 13
Yuklab olingan sana 26 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Navruz

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2023

18 Sotish

“Boburnoma” asarini o’rganishda fanlararo aloqadan foydalanish

Sotib olish
ABDULLA QODIRIY NOMIDAGI JIZZAX DAVLAT
PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
O’zbek  tili  va Adabiyotti fanidan
KURS   ISHI
Mavzu:   “Boburnoma” asarini o’rganishda fanlararo  aloqadan
foydalanish
S1201-19-guruh talabasi
Bajardi: Abdullayeva Iroda
Qabul qildi: _____________
Jizzax 2024
1 Mundarija
Kirish…………………………………………………………………3
1.BOB. Boburnoma………………………………………………....12
1.1 “Boburnoma” asari haqida… …………………………………..12
1.2   Asardagi   Umarshayx   Mirzo   va   Qurlug’   Nigorxonim   shaxslari
ta’rifi.
………………………………………………………………...18
1.3 “ Boburnoma ” da   Bobur   avlodlari   ta ’ rifi …………………………..24
2. BOB  " Boburnoma "  asarining   tarixiy   va   adabiy   ahamiyati  ……31
2.1. O'zbek adabiyoti va tarixida asarning o'rnining muhimi…………31
2.2. Asarning tarixiy ma'lumotlari va yodgorlik………………………33
2.3. "Boburnoma" asarining o'zbek adabiyoti bo'yicha ta'siri…………35
3.BOB. Boburnoma o'rganishning metodlari ………………………38
3.1. Tarixiy manbalardan foydalanish ………………………………..38
3.2. Muqobil ma'lumotlarni qidirish va tahlil qilish…………………..39
Xulosa....................................................................................................41
Foydalanilgan abaiyotlar.....................................................................43
2 Kirish
Bukilmas   iroda   va   jasorat   namunasini   amalda   namoyon   etib,   o‘z
hayotini   aziz   Vatanimizning   har   tomonlama   ravnaq   topishi,   bugungi
tinch   va   osoyishta   kunlar   uchun   jonini   fido   qilgan   ajdodlarning
muqaddas   xotirasini   yod   etib,   ezgu   ishlarini   davom   ettirish,   safimizda
yurgan keksalarni e’zozlash — odamiylikning eng oliy mezoni va bizga
tinchlik,   omonlik   kerak,   deb   yashaydigan   bag‘rikeng   va   olijanob
xalqimizga xos azaliy qadriyatdir.
Shavkat Mirziyoev
Z.M.Bobur   O`rta   asr   Sharq   madaniyati,   adabiyoti   va   she`riyatida
o`ziga   xos   o`rin   egallagan   adib,   shoir,   olim   bo`lishi   bilan   birga   yirik
davlat   arbobi   va   sarkarda     hamdir.   U   1483-yil   14-fevralda   Andijonda
Farg`ona   usuli   hokimi   Umarshayx   Mirzo   oilasida   dunyoga   kelgan.
Barcha     temuriy   shohzodalar   singari   otasi   saroyida   tahsil   oladi.   12
yoshida  shiddatli  saroy kurashlari girdobida  qolib, biron-bir madrasani
ham tugatishga imkon va fursati bo`lmasa-da, adabiyot, nafis san`atining
chinakam shaydosi bo`lib yetishadi. Andijon  taxti uchun ukasi Jaxongir
Mirzo,   amakasi   Sulton   Ahmad   Mirzo,   tog`asi   Sulton   Mahmudxon   va
boshqa   raqiblarga   qarshi   kurashadi.   Samarqand     taxti   uchun   bir   necha
yil shiddatli janglar olib boradi, ammo samarasiz kechgan bu janglardan
keyin   Bobur   janubga   qarab   yo`l   oladi.   1503-yilda   Qobul   va   G`aznani
jangsiz   qo`lga   kiritadi.   1505-1515-yillarda   bir   necha   bor   Markaziy
Osiyoga   qaytishga     urinib   ko`radi,   ammo   hech   qanday   natijaga   erisha
olmaydi. 1519-1525-yillarda Hindistonni qo`lga kiritish uchun jang olib
3 boradi.   1526-yilning   aprel   oyida   Ponopatda   Hindiston   sultoni   Ibrohim
Lo`di   bilan   va   1527-yili   mart   oyida   Chitora   hokimi   Rano   Sango   bilan
bo`lgan   janglarda   Boburning   qo`li   baland   keladi.   Tarixiy
ma`lumotlarning     bayon   qilishicha,   Boburning   Hindistonga   yurishida
Dehli   hukmdori   Ibrohim     Sulton   siyosatidan   norozi   bo`lgan   Panjob
hokimlari   ham   Boburni   qo`llaganlar   va   Sikri   jangidagi   bu   g`alaba
Boburga     Hindistonga   o`z   hukmronligini     uzil-kesil   o`rnatish   va
Boburiylar sulolasini  barpo etish imkoniyatini  berdi.  Yangi mustahkam
davlat   “Buyuk   mug`ul   imperiyasi”   nomini   oladi   va   300   yildan   ortiq
hukmronlik qiladi. 1526-yilning 21-dekabrida Bobur zaharlanadi, tasodif
tufayli omon qoladi. 1530-yilda Agrada vafot etadi. Keyinroq vasiyatiga
ko`ra, farzandlari uning xokini Qobulga olib kelib, dafn etadilar.  
Bobur   qisqa   vaqt   ichida   Hindistonda   siyosiy   muhitini
barqarorlashtirish,   Hindiston   yerlarini   obodonlashtirib,   birlashtirish,
savdo-sotiq   ishlarini   to`g`ri   yo`lga     qo`yish,   bog`-rog`lar   yaratish
ishlariga   rahbarlik   qildi.   Madaniy   yodgorliklar   qurish,   karvonsaroylar
barpo qilish, kutubxonalar qurish Bobur va uning o`g`illari davrida keng
miqyosda   yoyildi.   Hindiston   me`morchiligiga   Markaziy   Osiyo     uslubi
kirib   kela   boshladi.   Bobur   va   uning   hukmron   avlodlari   huzurida   o`sha
davrning   ilg`or   va   zehni   o`tkir   olimlari,   shoirlari,   musiqashunoslarini
mujassam etgan mukammal bir ma`naviy-ruhiy  muhit vujudga keldi.  
Bobur   Hindistonda   katta   hajmdagi   davlat   ishlari   bilan   bir   qatorda
o`zining   adabiybadiiy   faoliyatini   ham   davom   ettirdi.   1503-yilda   “Xatti
Boburiy”   ni   yaratdi.   1521yilda   “Mubayyin   al-zakot”,   1523-25-yillarda
“Muxtasar”,   “Xarb   ishi”,   “Musiqa   ilmi”   (topilma),   “Volidiyya”
4 asarlarini,   1519-yilda   1-devon   “Qobul   devoni”   ni,   1528-29-yillarda   2-
devon “Hind devoni” ni  yaratdi. “Tuzuki Boburiy”, “Voqeoti Boburiy”,
“Voqeanoma”,   “Boburnoma”   nomlari   bilan   mashhur   bo`lgan   asarni
1525-1530-yillarda yozdi.  
Boburning   tarixiy,   ilmiy   va   adabiy   merosini   o`rganish   va
ommalashtirishda   O`zbekiston,   Tojikiston   va   Rossiya   olimlarining
faoliyatlari   diqqatga   sazovordir.   XIX-XX   asrlar   davomida   Georg   Ker,
N.Ilminskiy, O.Senkovskiy, M.Sale, Porso 
Shamsiyev,   Sodiq   Mirzayev,   V.Zohidov,   Ya.G`ulomov,   R.Nabiyev,
S.Azimjonova,   A.Qayumov   kabi   olimlarning   harakatlari   tufayli
“Boburnoma” bir necha bor nashr  qilindi. (o`zbek va rus tillarida).  
Bobur ikki tilda –o`zbek va forsiy tillarida erkin ijod qilgan bo`lsa-
da,   faqat   o`zbekcha   she`rlarini   to`plab   2   ta   devon   tuzgan.   1519-yilda
Qobulda, 1529-yilda Hindistonda tuzilgan bu devonlar o`sha joylar nomi
bilan     yuritiladi.   Qobul   devoni   topilmagan.   Hind   devonidagi
she`rlarining   umumiy     miqdori   400   dan   ortiq.   119   tasi   g`azal,   231   tasi
ruboiy, boshqalari turli  janrdagi she`rlardir. Bobur she`rlarining ma`lum
bir qismi hasbi hol xususiyatiga ega bo`lgan g`azaldir. Bobur g`azallari
orasida   hayotga   qaynoq   mehr   aks   etgan,   jo`shqin   g`azallar,
afsusnadomat   ohanglari   bilan   to`lgan   g`azallarni   ham     uchratish
mumkin.  
Bobur   –podshoh,   shoir   va   olim.   Ammo   Boburning   betimsol   shaxsi
shohlik,   balki   shoirlik   va   olimlikdan   ham   teranroqda   turadi.   Shuning
uchun uning latif ruhi va darveshvash ko`ngli andak-mundak narsalarni
5 pisand   qilmaydi,   aniqrog`i   arzitmaydi.   Shunday   ekan,   qaysi   xon   yoki
sulton:  
    Qilmoq umidu biym ila xizmat shah olida  
    Darbonining  so`kunchu tayoqig`a arzimas, - 
deydi.. Insonga xos qanaqa  tabiiy fazilat va sof  tuyg`ular bo`lsa, Bobur
hayotda ham, ijodda ham asosan   ana shularga suyangan. U o`z davlati
va saltanati   manfaati  yuzasidan she`riyatiga  bir siyosiy rang, targ`ibot
ohanglarini   olib     kirsa   bo`lardi.   Yo`q   Bobur   she`riyatida   topolmaysiz
bunday ohanglarni.  
Mohiyatan   toju   taxt,   hukmronlikka   borib   tarqaladigan   murod-
maqsadlarini   ham   u   nihoyatda   oddiylashtirib,   oddiy   odamlarning
yuragiga  uyg`unlashib ketadigan mazmunda aks ettiradi:  
    Ko`ngli tilagan murodig`a yetsa kishi 
    Yo barcha murodlarni tark etsa kishi,      Bu   ikki   ish
muyassar o`lmasa olamda,      Boshni   olib   bir   sorig`a   ketsa
kishi.  
              Bu   fikrlar   aynan  shoh   va  shoir   Boburga  tegishli   ekanini   bilamiz,
ammo   ko`ngli   bir   murodga   intilib,   yetolmagan,   “bu   ikki   ish   muyassar”
bo`lmasa-da,   boshini   olib   qayonlargadir   ketishning     ham   uddasidan
chiqolmagan   har   bir   kishiga   daxldorligini   ham   inkor   etolmaymiz.
Shuning uchun Boburning ma`naviy-ruhiy dunyosi shohu gadoni o`ziga
jalb etaveradi. Ko`ngilni sehrlash, ruhni  qanoatlantirishdan to`xtamaydi.
6                    Bobur tasavvuf ta`limoti bilan maxsus   shug`ullanmagan bo`lsa-
da, ayrim she`rlarida tasavvufiy  g`oyalar aks etgan. Shoirning quyidagi
she`rlarida   dunyoi   dundan   chekinayotgan,   siyrati   darveshvash,   Bobur
bilan yuzma-yuz kelganday bo`lamiz:  
Arzimas g`am  yemakka bu dunyo,  Bal otin demakka bu dunyo.  
Xotiringdin chiqar bu dun yodin.  
Davlat uchun o`zungni zor etma,  
             
7              Bobur ruboiylaridan birida “Har ishniki ayladim xatolig` bo`ldi”, -
deydi. Aslida Bobur qilgan ishlar xato bo`lmagan. Birgina “Boburnoma”
asarini   olib   qaraydigan     bo`lsak   ham     hali   bu   darajada   har   tomonlama
yetuk  asar   yaratilmaganligining  guvohi   bo`lamiz.  Bu  asar  butun     jahon
ommasiga   mashhur   bo`lgan     shoh     asardir.   “Boburnoma”   da   Bobur
yashagan   davrdagi   Movarounnahr,   Xuroson,   Eron   va     Hindiston
xalqlari   tarixi   yoritilgan.   Asar   uch   qismdan   iborat   bo`lib,   1-qismi-   XV
asrning ikkinchi yarmida Markaziy Osiyoda ro`y  bergan voqealarga, 2-
qismi     XV     asrning   oxiri,   XVI   asrning   birinchi   yarmida   Qobulda   ro`y
bergan voqealarga, 3-qismi XVI asrning  birinchi choragidagi  Shimoliy
Hindiston   xalqlari   tarixiga   bag`ishlangan.   “Boburnoma”   ning   mavjud
to`liq     matni   1857-yilda   turkolog     N.Ilminskiy     tomonidan   Qozonda
tipografiya   yo`li   bilan   nashr     qilingan.   1905-yilda   ingliz   olimasi
A.Beverigi   xonim   “Boburnoma”   ning   Haydaroboddagi   qo`lyozma
nusxasini  chop ettirdi. Ana shu 2 ta nusxaga asoslanib 
1948-49-yillarda   asarning   ikki   qismdan   iborat   to`liq   matni
P.Shamsiyev,   Sodiq     Mirzayevlar   tomonidan   nashr   qilindi.   1960-1989-
yillarda  yana  qayta     nashr  etildi.   “Boburnoma”  dagi   ma`lumotlar  o`sha
davrda   yaratilgan   boshqa   tarixiy   manbalar:   Mirxond,   Xondamir,
Muhammad Solih, Binoiy, Muhammad   Haydar, Farishta, Allomiy kabi
tarixchilarning asarlarida bu darajada oshiq va mukammal  yoritilmagan.
Muallif “Boburnoma” da Alisher Navoiy, Abdurahmon Jomiy, Behzod,
Mirzo Ulug`bek va boshqa allomalar haqida o`zining eng yuqori fikr va
mulohazalarini bildiradi. Kamoliddin   Binoiy, Behzod, Mirak   naqqosh,
8 Husayn   Udiy   singari   adabiyot   va   san`at   arboblari   haqida   qimmatli
ma`lumotlar va mulohazalarni keltiradi.  
"Boburnoma"   muallifning   о 'ziga   xos   tarjimayi   holi,   aqlini   tanigandan
boshlab   umrining   oxirigacha   kechgan   hayoti   solnomasidir.Muhimi,
asarda eng og'ir damlarda ham o'zining tanti, jo'mard, mehribon insoniy
fazilatlarini   saqlab   qola   olgan   muallif   timsoli   turadi.   Bobur
vatanigamuhabbatini   hayotining   so'ngigacha   asraydi.   1528-   yili   Bobur
Andijonga,   Xo'jakalonga   yozadi:   "Bizni   ehtimomimiz   о l   sorilar
bormoqqa   behad   va   beg'oyatdir.   Hinduston   ishlari   h а m   bir   nav'   somon
topib keladi... Ul vil о y а tl а rning latofatlarini  kishi  nechuk unutqay...   В u
fursatta bir qovun keltirib erdilar, kesib yegach, g'arib ta'sir qildi, tamom
yig'lab   yedim".   Bobur   asarida   ota   v а   o'g'il,   shoh   v а   shahzoda
munosabatlariga   ham   befarq   qaramagan.   Taxtni   egallash   uchun
Ulug'bekday   donishmand   otani   qatl   qildirgan   Abdullatifni   qattiq
qoralaydi.   Boburning   o'zi   esa   farzandlariga   ham   mehribonlik   v а   ham
talabchanlikning   ajoyib   namunalarini   ko'rsatadi.   Chunonchi,   1528-   yili
Н um о yun   o'g'il   ko'rganida,   Bobur   farzandini   tabriklaydi.   Murabbiy   v а
ustoz   sifatida   unga   otalik   nasihatlarini   beradi.   Humoyunga   xatlaridagi
imlo   xatolaridan   tortib,   yurish-turishigacha   y о 'l   ko'rsatib,   mehribonlik
qiladi:   "...xatlaringda   yolg'uzluq,   yolg'uzluqim   debsen,   podshohliqta
aybdur... Podshohliq bila yolg'uzluq rost kelmas... Xatingni xud tashvish
bila o'qisa bo'ladur vale asru mug'laqtur ... Imlong y о m о n emas. Agarchi
х ili rost emas. Iltifotni "to" bilan bitibsen, Qulunjni "y о " bilan bitibsen.
Xatingni  xud har tavr qilib o'qisa bo'ladur, vale bu mug'laq alfozingdin
maqsud tamom m а hfum bo'lmaydur... Takalluf qilay deysen,   о l jihattin
9 mug'laq   bo'ladur.   Bundin   nari   betakalluf   va   ravshan   va   pok   alfoz   bila
biti;   h а m   sanga   tashvish   ozroq   b о 'lur,   h а m   o'qug'uchig'a".   1529-   yili
Н um о yun   kasal   bo'lganida,   uni   Badaxshondan   Dehliga,   Bobur   yoniga
yuboradilar. "Boburnoma"da yoziladi: "...tabiblar har n ес h а  dorudarmon
berdilar,   yaxshi   bo'lmadi.   Mir   Abulqosimkim,   ulug'   kishi   erdi,   arzg'a
yetkurdikim,   ushmundoq   dardlarg'a   darmon   budurkim,   yaxshi
nimarsalardin tasadduq qilmoq kerak. Toinki tengri taolo sihhat bergay.
Mening   ko'nglumga   keldikim,   Muhammad   Humoyunningmendin   o'zga
yaxshiroq   nimarsasi   yo'q.   Ме n   o'zum   tasadduq   bo'layin,   xudoy   qabul
qilsun.   Xoja   Xalifa,   o'zga   muqarrablardin   arzg'a   tegurdilarkim,
Muhammad Н um о yun   sihhat   topar,   siz   bu   so'zi   n ес hun   tilingizga
kelturasiz.   G'araz   budurkim,   dunyo   molidin   yaxshisi   tasadduq   qilmoq
kerak.   Bas,   o'shal   olmoskim,   Ibrohimni   urushida   tushub   erdi,
Muhammad   Humoyunga   inoyat   qilib   erdingiz,   tasadduq   qilmoq   kerak.
Tilga   keldikim,   dunyo   m о li   aning   evazig'anechuk   bo'lg'ay,   m е n   aning
fidosi  qilurmenkim,  h о l  anga  mushkul  bo'lubtur.  Va  andin  o'tubturkim,
m е n aning betoqatlig'ig'a toqat kelturg'aymen. O'shal holatga kirib, u с h
qatla boshidin o'rgulub, dedimkim, m е n ko'tardim, har n е  darding bor. 
O'shal zamon m е n og'ir bo'ldum, ul yengil bo'ldi. Ul sihhat bo'lub
qopti.   Ме n noxush bo'lub yiqildim. A'yoni davlat va arkoni mamlakatni
chorlab,   bay'at   qo'llarini   Humoyunni   qo'lig'a   berib,   joynishinlig'ig'a   va
valiahdlig'ig'a nasb qildim. Va taxtni anga topshurdum". 
                Во bur   tirikligida   taxtini   vorisiga   topshirgan   kamdan-kam
hukmdorlar   sirasidan   edi.   Bobur     nima   haqda   va   kim   haqda   yozmasin,
g`oyat samimiydir. 
10 O`zining quvonchini ham, g`amini  ham hech   kimdan yashirmay,  ro`y-
rost aytadi.  
Do`sti haqida ham, dushmani haqida  ham ko`nglidagini so`zlaydi.  
Bobur   butun   umri     jangu   jadallarda     kechishiga   qaramasdan     tabiatan
nihoyatda ziyrak va sinchkov, g`oyat fahmli va  idrokli, hamma  narsaga
qiziquvchan   bir   zot   edi.     U   qaerga   bormasin,   o`sha   yerning   geografik
tuzilishi,   joylashishi     o`rindan   tortib,   o`simlik   va   hayvonot
dunyosigacha,   qishu   yozining   obhavosidan,   elining   tili-yu,   urf-
odatlarigacha hamma-hammasi bilan qiziqadi va yozib qoldiradi.  
“Boburnoma”   da   Boburning   ilk   she`riy   mashqlaridan   tortib   yirik
asarlarigacha   yozilish   tarixi,   ular   bilan   bog`liq   voqealar   haqida
ma`lumot   berilgan.   Alisher   Navoiy   bilan   xatlashgani,   “Boburiy   xat”   ni
ixtiro   etgani,   musiqa   bilan   shug`ullangani,   turkiy   tilning   sofligi   va
ravnaqi uchun kurashganlari haqida ham batafsil ma`lumot beradi.  
11 1.BOB.  BOBURNOMA
1.2 “Boburnoma” asari haqida.
“ Boburnoma ”   asari   haqida .   “ Boburnoma ”   Bobur   kezgan   yurtlar
haqida   o ` ziga   xos   qomusdir .   Lekin     bu   faqat     sinchkov   emas,   badiiy
zavqi   ham   baland   bo`lgan   ijodkor   tomonidan   yozilgan.   Asarda   turli
fanlarga   oid   ma`lumotlar   bilan   bir   qatorda     go`zal   ijodiy   kuzatishlar,
chiroyli   badiiy   lavhalar   ham   bor.   Ayniqsa,   Xuroson   va   Hindiston
manzaralarini     chizganda,   xususan,   o`zbek   o`quvchisiga   notanish   urf-
odatlar,   o`simlik   va   hayvonlar   haqida     hikoya   qilganda     Boburning
badiiy iste`dodi  ish beradi. Masalan, u xurmoni shunday tushuntiradi:  
“Yana   xurmodir.   Agarchi   xurmo   Hindiston   maxsusi     emas.   Chun   ul
viloyatlarda     yo`q   edi,   mazkur   bo`ldi.   Xurmo   daraxti   Lamg`onda   ham
bordur,   shoxlari   daraxt   kallasida   bir   yerda-o`q   bo`lur.   Barglari
shoxlarining     tubidin   uchig`acha   ikki   tarafida   bo`lur,   tanasi   nohamvor
(notekis)   va   badrang   (ko`rimsiz)   dir.   Mevasi   uzumning   xo`shasidek
bo`lur, xo`shasidin  xili  ulug`roq bo`lur. 
12 Derlarkim,   nabotat   orasida   xurmo   daraxtining   ikki   ishi   hayvonotqa
o`xshar:   biri   ulkim,   nechukkim     hayvonot   boshini   kesarlar-hayoti
munqati`   bo`lur   (uzilur).   Xurmo   daraxtining   ham   boshi   kesilsa,   daraxti
qurur.   Yana   biri   ulkim,   nechukkim   hayvonottin   benar   natija   hosil
bo`lmas,   xurmo   daraxtig`a     ham   nar   xurmo   shoxini   kelturub,
tegurmasalar, yaxshi bar  bermas. Bu so`zning haqiqati ma`lum ermas”.  
“Boburnoma”   o`zbek   nasri   taraqqiyotiga     juda   katta   ta`sir
ko`rsatdi.   Buning     yorqin   namunasi   Abulg`ozi   Bahodirxonning
“Shajarai   turk”   va   “Shajarai     takorima”   asarlaridir.   “Boburnoma”ning
tasvir   va   bayon   usuli     tarjimalar   orqali   boshqa   adabiyotga     ham   o`tdi.
G`arb   va   Sharqning   fan   va     davlat   arboblari     Boburning   tarix   va
madaniyat oldidagi  xizmatlarini  belgilashda  bu kitobga asosiy  manba
sifatida   qaradilar.     Hindiston   tarixini     yoritishda   esa,   mutaxassislar
fikricha,   hali   xam   buyuk     bobomiz   Beruniyning   “Hindiston”   idan
keyingi   muhim   asar   “Boburnoma”   bo`lib     turibdi.   “Boburnoma”   XV–
XVI asrning muhim voqealarini badiiy aks ettirgan prozaning qimmatli
namunasidir. 
“Boburnoma” qomusiy xarakterdagi asar bo’lib, unda ilm – fan, urf –
odat,   ijtimoiy   –   siyosiy,   tabiiy   etnografik   bilimlar   mohirlik   bilan
ifodalangan.   Shu   bilan   birga   bu   asar   o’zbek   klassik   adabiyotida   badiiy
prozaning   ham   namunasi.   “Boburnoma”   fanning   qator   sohalari   uchun
nihoyat   darajada   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lishi   bilan   birga   o’zbek
adabiyoti   tarixida   badiiy   prozaning   eng   birinchi   buyuk   namunasi   ham
hisoblanadi.   Bu   asar   adabiyotimizda   proza   janrini   rivojlantirishga   uzoq
vaqt ijobiy ta'sir etib keldi. 
13 “Boburnoma”da,   aytish   mumkinki,   5   yoshlarida   Samarqandga
borgan   yosh   Zahiriddinning   umrining   oxirgi   yillarigacha   o’z   boshidan
o’tgan   voqealari,   ko’rgan   –   kechirganlari,   o’zi   bilan   jangu   jadallarda
birga bo’lgan kishilar, o’z ko’zi bilan ko’rgan shahar va qishloqlar, o’zi
suhbatlasha olmagan, lekin madaniy – siyosiy hayotda katta iz qoldirgan
Alisher   Navoiy,   Abdurahmon   Jomiy,   Husayin   Boyqaro   va   boshqalar,
hamda   qarindosh   –   urug’,   oila   a'zolari,   o’zi   haqidagi   ma'lumotlar
haqqoniyat bilan tasvirlangan. 
“Boburnoma” ning umumiy mazmuni va unda aks ettirilgan voqealar
haqida   ingliz   olimi   Elfiniston   quyidagi   samimiy   so’zlarini   yozadi:   “Bu
memuarlarda   buyuk   turk   podshosining   hayoti   batafsil   tasvirlangan,
uning shaxsiy his – tuyg’ulari har qanday mubolag’adan, pardadan holi,
uning   uslubi   oddiy   va   mardona,   shuningdek,   jonli   va   obrazli,   o’z
zamondoshlarining   qiyofalarini,   intilishlarini,   qiliqlarini   oynadek
ravshan   tasvirlaydi.   Bu   jihatdan   u,   Osiyoda   yagona,   chinakam   tarixiy
tasvir namunasidir. Bobir har bir odamning tashqi ko’rinishini, kiyimini,
ta'bini   va   odatini   ifoda   qiladi   va   mamlakatlarni,   ularning   iqlimini,
tabiatini,   xo’jaligini,   san'at   va   hunarmandchilik   asarlarini   tasvirlab
beradi. Lekin asarga muallifning xarakteri eng ko’p joziba bag’ishlaydi”.
“Boburnoma”da   Zahiriddin   Boburning   uzoq   yillik   kuzatishlari
memuar – xotira ko’rinishida izchillik bilan tasvirlanadi. Shu bilan birga
ayrim yillarning voqealari noma'lum sabablarga ko’ra “Boburnoma” da
berilmagan.   Shunday   bo’lishiga   qaramasdan   “Boburnoma”   da   12
yoshdan   taxtga   chiqib,   Andijon,   Samarqand,   Afg’oniston,   Hindistonda
14 o’z   boshidan   kechirgan,   o’z   ko’zi   bilan   ko’rgan   minglab   voqea   –
hodisalarning eng muhimlari haqida qiziqarli ma'lumot bergan. 
“Boburnoma”dagi   bayon   tartib   bilan,   avvalo   u   yoki   bu   shaharning
tabiiy – geografik tasviri, o’sha yerning hukmdori, uning tashqi qiyofasi,
ma'naviy   dunyosi,   avlod   –   ajdodlari,   ziyolilari,   amir   –   beklari   haqida
ma'lumot   berish   yo’li   bilan   boradi.   So’ngra   o’sha   joyning   urug’   –
elatlari, til, urf – odat va boshqa xususiyatlarini tasvirlaydi. Shu jihatdan
“Boburnoma” dagi ma'lumotlar  O’rta asrdagi  bir qator o’lka, shahar va
mamlakatlar   tarixini   o’rganishda   ham   qimmatli   manba   bo’lib   xizmat
qiladi.   Chunonchi,   Bobur   1497   –   1498   yillarda   Samarqand   shahri   va
viloyati   muyassar   va   musaxxar   bo’ldi   deb,   shahar   va   uning   tabiiy   –
geografik holatini shunday tasvirlaydi: “Rub'i maskunda Samarqandcha
latif   shahr   kamroqdur.   Shahri   Samarqanddur,   viloyatini   Movarounnahr
derlar.   Samarqandni   Iskandar   bino   qilg’ondur.   Mo’g’ul   va   turk   ulusi
Semirkand   derlar.   Temurbek   poytaxt   qilib   edi.   Temurbekdin   burun
Temurbekdek ulug’ podshoh Samarqandni poytaxt  qilg’on emastur.  Eli
tamom   sunniy...Ko’hak   suyi   bila   ma'mur   va   mazru'dur.   Uzumi   va
qovuni   va   olmasi   va   anori,   balki   jami'   mevasi   xo’b   bo’lur.   Qishi
mahkam sovuqtur...yozlar yaxshi havosi bor... 
Temurbek   va   Ulug’bek   Mirzoning   imorati   va   bog’oti   Samarqand
mahallotida   ko’ptur.   Samarqand   arkida   Temurbek   bir   ulug’   ko’shk
solibtur,   to’rt   oshyonliq,   Ko’k   saroyga   mavsum   va   mashhur   va   bisyor
oliy   imorattur.   Samarqandning   sharqida   ikki   bog’   solibtur,   birikim
yiroqroqtur,   bog’i   Bo’ldudur,   yovuqrog’i   Bog’i   Dilkushodur.   Andin
Feruza   darvozasig’acha   xiyobon   qilib,   ikki   tarafida   terak   yig’ochlari
15 ekturubtur.   Dilkushodda   ham   ulug’   ko’shk   soldurubtur,   ul   ko’shkta
Temurbekning   Hindiston   urushini   tasvir   qilibturlar.   Yana   Pushtai
Ko’xakning   domanasida   Kongilning   qora   suyining   ustidakim,   bu   suvni
Obirahmat   derlar,   bir   bog’   solibtur.   Naqshi   jahong’a   mavsum”...
(“Boburnoma”) 
Bobur   Samarqand   haqida   yozar   ekan,   bu   yerda   shuhrat   topgan
Shayx   Abu   Mansur,   Sahihi   Buxoriy   “Xoja   Ismoil   Xartanak,   sohibi
“Xidoya” kim Imom Abu Xanifa mazhabida “Hidoya” din mo’'tabarroq
kitobi   fiqh   kam   bo’lg’oy,   Farg’onaning   Marg’inon   otliq   viloyatindur”,
deb   bir   qator   olim,   din   arboblari,   huquq   ilmining   namoyandalari,
Ulug’bek   Mirzoning   Ko’hakdagi   rasadxonasi   va   u   tuzgan   “Ziji
Ko’ragoniy”,   Xoja   Nasr   Tusiy   tomonidan   Marog’a   rasadxonasida
bitilgan   “Zichi   Elxoniy”,   Samarqandning   olamga   mashhur   yaxshi
qog’ozlari haqida atroflicha ma'lumot beradi. 
              “Boburnoma”   ning   yana   bir   muhim   fazilati   tarixiy   fakt   va
xodisalarni   beg’araz,   xolisona   izchillik   bilan   tasvirlashda   ko’rinadi.
“Boburnoma”da   Boburning   o’zi   asarning   markazida   turishiga
qaramasdan, uning xatti – harakatlari asosan haqqoniy tasvirlanganligini
ko’ramiz.   Ko’pchilik   tarixiy-memuar   xarakterdagi   asarlar   tumtaroq,
jimjimador   uslubda   yozilgan   bo’lsa,   Bobur   sodda,   ravon   yozish
namunasini   ko’rsatdi.   Bu   jihatdan   o’g’li   Humoyun   mirzoga   yozgan
nasihatomuz   maktubi   xarakterlidir.   Hatto   Bobur   o’zining   poetik
asarlarida   ham   qisqa   va   sodda   uslubda   fikr   bayon   qilishga   intilgan.
Jumladan, masnaviylardan birida bunday yozadi: 
16 Uzatma   muncha   ham   Bobur   so’zingni,
Bu   so’zlar   birla   xor   etma   o’zingni.
Agarchi   ko’p   so’zing   bor   muxtasar   qil,
Ul oyg’a so’zing aslidin xabar qil. 
      “Boburnoma”ning qimmatli tomonlaridan biri unda o’z davrining
juda   ko’p   tarixiy   shaxslarning   xatti   –   harakatlari,   ijtimoiy   –   siyosiy
qiyofalarini   yorqin   tasvirlashda   ko’rinadi.   Bu   tarixiy   shaxslarning
aksariyat   ko’pchiligi   temuriylar   xonadoniga   mansub   amir-beklar,
shayboniylar, shu davrda ijtimoiy-siyosiy hayotda katta mavqega ega
bo’lgan   sarkarda   va   ruhoniylar   hamda   juda   ko’p   san'at   va   adabiyot
namoyandalaridir 
“Boburnoma”da   Umarshayx   mirzo,   Husayn   Boyqaro   kabilarning
qiyofasi,   naslnasabi,   amir-umarolari,   shajarasi   batafsil   tasvirlangan.
Bobir   tasviriy   vositalar   orqali   bu   tarixiy   siymolarning   yaxlit
qiyofalarini aniq tasavvur qilish, hatto mukammal portretlarni chizish
mumkin. 
                   “Boburnoma” 1526- yil voqealari bayon etiladi. Chunki shun
yili   Bobur   Ponipat   degan   yerda   Hind   sultoni   Ibrohim   Lo’diy   bilan
to’qnashib   uni   yengadi.   Ibrohim   shu   urushda   o’ldiriladi.   Hindning
bosh shahri Dehli Boburshoh qo’liga o’tadi. Hindning turli o’lkalarini
boshqarib   turgan   hind   roylari   va   rojalari   birin-   ketin   Boburga
bo’ysunib   ,   uning   hokimyatini   tan   ola   boshlaydilar.   Boburga
bo’ysunishni   istamaganlar   esa   Chetur   o’lkasining   Ronosi   Sango
tevaragida   uyushadilar.   Boburning   shundan   keying   kurashi   ana   su
yerda   bo’lib   o’tadi.   Bobur   o’z   asarida   Rono   bilan   bo’lgan   jangni
17 alohida   ta’riflar   bilan   ba’yon   etadi.   U   urush   oldidan   urush
qatnashchilarining   katfiyati   qanday   holatda   bo’lganligini   yetarlicha
tasvirlaydi.   Bu   urushda   Bobur   kuchli   to’qnashuvga   duch   keladi.
“Boburnoma”da  muallifning boshidan kechirgan jangu- jadallari birin
ketin   xronotop   tarzida   bayon   etiladi.   Bobur   asarni   yozishdan   avval
urushlarning   yillarini   alohida   bitiklar   tarzida   yozib   boravergan   va
ulardan foydalangan holda asarni to’liq matnini yozgan. Ammo asarni
nashr ettirgan ba’zi olimlar Boburning yozishga ulgurmay qolgan asar
qismi   deb   tushunganlar.   “Boburnoma”   asari   yuzasida   hali-   hamon
tortishuvlar davom etmoqda. 1
1.2 Asardagi Umarshayx Mirzo va Qurlug’ Nigorxonim shaxslari
ta’rifi.
“ Chun   Umarshayx   mirzo   baland     himmatliq   va   ulug’   doiyalik
podshoh   erdi.   Hamisha   mulkgirlik   dag’dag’dasi   bor   erdi,   necha   navbat
Samarqand   ustiga   cherik   tortti   ba’zi   maxal   shikast   topti,   ba’zi   maxal
bemurod   Necha   navbat   qayin   otasi   Yunusxonnikim   Chingizxonning
ikkinchi   o’g’li   Chig’atoyxon   naslidindur   Chig’atoyxonning   yurtida
mo’g’ul   ulusining   xoni   ul   fursatta   ul   erdikim   mening   ulug’   otam
bo’lg’ay istid’o qilib kelturdi har qatla kelturganda viloyatlar berur edi,
Chun   Umarshayx   mirzoning   badmaoshlig’idin   gohi     mo’g’ul   ulusining
muxolafatidin viloyatda tura olmay yana  Mo’g’ulistong’a  chiqar  erdi.  
1   Нурмонов А. Искандарова Ш. Узбэк тили еа адабиёти журнали. 1995-5-6. 
18 Oxir   navbat   kelaturgandakim   ul   fursatda   Toshkent   viloyati   Umarshayx
mirzo   tasarrufida   edikim,   kitoblarda   Shosh   bitirlar   ba’zi   Choch
bitirlarkim   ,   “kamoni   chochiy”   andin   iborattur   berdi.   O’shal   fursatin
tarix   to’qqiz   yuz   sakkizgacha   Toshqand   va   Shoxruxiya   viloyati
Chig’atoy xonlarining tasarrufida edi. Bu fursatda mo’g’ul ulusining xon
va   sultonlig’i   Yunusxonning   ulug’o’g’li   –mening   tog’oyim   Sulton
Maxmudxon   chun   Umarshayx   mirzoning   badmaoshlig’idan   mutazarrir
edilar,   bir-   birlari   bila   ittifoq   qilib   Sulton   Axmad   mirzo   va   shimol
tarafidin   Sulton   Maxmudxon   Umarshayx   mirzoning   ustig’a   cherik
torttilar. 
Bu asnoda g’arib voqea dast berdi, mazkur bo’lib edikim Axsi qo’rg’oni
balan jar ustida voqe’ bo’libtur, imoratlar jar yoqasida erdi. Ushbu tarida
dushanba   kuni   ramazon   oyining   to’rtida   Umarshayx   mirzo   jardin
kabutar va kabutarxona bila uchib shunqor bo’ldi. O’ttiz to’qqiz yoshar
erdi”. 
    Bobur bu o’rinda o’z otasi haqida yozar ekan, Umarshayx Mirzo juda
himmatli, qo’li ochiq va ulug’ podshoh bo’lganligini qayd etadi. Doimo
mulkchilikka   qiziqishi   bor   edi,   Bir   necha   marotaba   Samarqand   shahri
ustiga   yurush   qilib   qo’shin   tortdi.Ba’zan   g’alaba   qozondi,   ba’zan   esa
mag’lubiyatga   uchradi.   Ko’pincha   murodsis   yana   ortga   qaytdi.
Qaynotasi   yunusxon   ekanligini   yozadi.   U   Chingizxonning   ikkinchi
o’g’li   Chig’atoyning   naslidan   deydi.   Chig’atoyxonning   yurtida   bu
paytda   mo’g’ul   xalqinig   xoni   o’sha   edikim,   mening   ulug’   otam
bo’ladilar.   Ular   har   safar   kelganlarida   viloyatlar   berar   edilar.   Ammo   u
Umarshayx   Mirzoning   muddaosidek   bo’lmas   edi.   Qaynotasi   so’nngi
19 marta   kelganida   Toshkent   shahri   Umarshayx   Mirzining   tasarrufida
bo’lganligi   qayd   etilgan.Asarda   muallif   Toshkent   haqidagi   ta’riflari
bilan   o’z   fikrini   davom   ettiradi.   Toshkentni   O’sha   davrda   yaratilgan
kitoblarda   “Shosh”   yohud   “Choch”   deyilganini   zikr   etadi   u.   Qolaversa
Toshkentning   kamonlari   ham   mashhur   bo’lgan   deydi   Bobur.   O’sha
davrdan   tarix   to’qqiz   yuzi   sakkiztagacha   Toshkent   va   Shohruxiya
viloyati   Chig’atoy   xonlarining   tasarrufida   bo’lganligi,bu   yerlarni
Zahiriddin Muhammad Boburning ona tomondan bobosi Yunusxonning
to’ng’ich o’g’li – tog’asi Mahmudxonning qo’l ostida bo’lganligi yozib
ketilgan.   Umarshayx   Mirzoning   akasi   Samarqand   podshohi   Sulton
Ahmad   mirzo   va   mo’g’ul   ulusining   xoni   Mahmudxon   Umarshayx
mirzoning Andijon taxtini boshqarib kelayotganidan  norozi edilar. Ular
bir-   birlari   bilan   o’zaro   ittifoq   tuzishib,   Sulton   Ahmad   mirzo
Mahmudxonni o’ziga kuyov qilib, Xojandning janubidan Sulton Ahmad
va Shimolidan Mahmudxon Umarshayx mirzoning qal’asi ustiga qo’shin
tortib   kelishganini  batafsil  keltiradi   Bobur shoh.  Ammo  Axsi  qo’rg’oni
baland jar ustida joylashgan, imoratlar ham jar yoqasida qurilgan edi. Bu
hol   dushanba   kuni   ramazon   oyining   to’rtida   Umarshayx   mirzo   jardan
kabutar   va   kabutarxona   bilan   uchib   halok   bo’lganligi   yozilgan   Bundan
ko’rinib   turibdiki,   Boburning   otasi   kabitarlarni   sevib   parvarishlovchi,
qushlarga qiziquvchi kishi bo’lgan. 
           “Uch o’g’ul, besh qiz mirzodin  qolib edi. Bori o’g’lonlardan  uluq
menZaxiriddin   Muhammad   Bobur   edim;   mening   onam   Qutluq
Nigorxonim   edi   Yana   bir   o’g’ul   Jahongir   mirzo   edi,mendin   ikki   yosh
kichik edi, aning onasi mo’g’ulning tuman beklaridin edi, Fotima Sulton
20 otliq. Yana bir o’g’ul Nosir Mirzo edi, onasi andijonliq edi, g’unchachi
edi, Umid otliq. Mendin to’rt yosh kichik edi. 
Bori   qizlaridin   ulug’   Xozonda   edi   ,mening   bila   bir   tuqon   erdi   mendin
besh   yosh   ulug’   erdi.   Men   Samarqandni   ikkinchi   navbat   olg’onda
bovujudkim 
Shayboniyxondek   kishi   birla   Saripulda   chiqib   urush     gilib   oncha   kim
imkoni sa’y va extimolda taxsir qilmaduk ,nechuk kim maxalida mazkur
bo’lg’usidir   sikast   topib     kelib   besh   oy   qaladorlik   qildim   ,   qaladorlik
zabti   estimoqi   va   sardorlikda   taqsir   bo’lmadi   .   Atrof   va   javonidagi
podshoxlar   va   beklarni   hech   nab   madat   va   muovanat   bo’lmadi,   mayus
bo’luk solib chiqtim. 
Ul   fatarotta   Xonzodabegim   Muhammad   Shayboniyxonga   tushub
edi   bir   o’g’ul   bo’lib   erdi.   Xurramshox   otliq   maqbul   o’g’lon   edi.   Balx
viloyatini   anga   berib   edi   otasi   o’lganidin   bir-ikki   yil   so’ngra   tengri
raxmatig’i   bordi.   Shox   Ismoil   o’zbekni   Marvda   bosqonda
Xonzodabegim     Marvda   edi.   Men   va   Muhammadiy   ko’kaltosh   ikov
keduk   begim   va   begimning   yovug’idag’ilar   tanimadilar.   Bovujudkim,
otimni aytim, ham mudattin so’ngra tanidilar. 
Yana bir  qiz Mehribonubegim  erdi. Nosir  Mirzo  bila  bir to’qg’on
erdi mendin ikki yosh   ulug’    erdi. 
Yana bir  qiz Shahribonubegim  erdi ,bu dag’i Nosir mirzo bila bir
tuqg’on erdi mendin sekkiz yosh kichik edi. 
Yana   bir   qiz   Yodgor   Sultonbegim   edi   onasi   Og’a   sulton   otliq
g’unchachi   edi.   Yana   bir   qiz   Ruqiya   Sultonbegim   edi   Qorako’zbegim
21 derlar   edi,   ikkalasi   mirzoning   favtinidin   so’ng   bo’ldila.   Yodgor
Sultonbegimni Xamza Sultonning Abdullatif Sulton otliq o’g’ilga tushib
edi.   Men   Hamza   Sulton   boshliq   sultonlarni   Xatlon   viloyatida   bosib
hisorni   olg’onda   menga   qotildi.   O’shul   fatorrata   Ruqiya   Sultonbegim
Jonibek   Sultong’a   tushub   edi   bir   ikki   o’g’li   bo’ldi,   turmadi.   Bu
fursatlarda xabar keldikim’ tengri  rahmatig’a boribtur” 2
. 
Bobur   shu   o’rinda   otasidan   qolgan   farzandlar   haqida   ham   birma-   bir
to’xtalib   ularga   ta’rif   beradi.   Otasidan   uch   o’g’il,   besh   qiz   qolgan.
O’g’illarining   eng   kattasi   Bobur   bo’lgan.   Onasi   Qutlug’   Nigorxonim.
Bir   o’g’li   Jahongir   mirzi   Boburdan   ikki   yosh   kichik   bo’lgan.
Jahongirning   onasi   mo’g’ul   beklarining   qizi   Fotima   Sulton   bo’lgan.
Yana bir o’g’li Nosir mirzo bo’lgan. Uning onasi Andijonlik gulchi edi.
Ismi Umid edi. Nosir Boburdan to’rt yosh kichik edi.  
Bobur   so’ngra   otasinig   qizlari   haqida   ham   batafsil   to’xtaladi.
Qizlaridan   eng   kattasi   Xonzodabegim   edi.   Xonzodabegim   Bobur   bilan
uning   onasi   bir   bo’lib,   u   Boburdan   besh   yosh   katta   edi.   Bobur
Samarqandni ikkinch bor qamal qilganda chetdan na beklar, na mirzolar,
van   a   o’zining   jogarlari   unga   yordam   kuchlarini   yubormaydilar.   U   shu
o’rinda   Shayboniyxon   bilan   Saripulda   bo’lgan   jangni   ham   yozib
o’tadi.Opasi   Xonzodabegim   Shayboniyxonga   turmushga   chiqishga
majbur   bo’ladi   va   undan   bir   o’g’il   dinyoga   keltiradi   .Uning   ismi
Hurramshoh edi. Zahiriddin Muhammad Bobur Jiyanini juda maqul bola
bo’lganligini   yozadi.   Balx   viloyatini   unga   berib   edi.   Ammo   otasinng
vafotidan   ikki   yil   o’tib   Hurramshohni   ham   olloh   o’z   dargohiga   oldi,   -
2   Zahiriddin Muhammad Bobur. “Boburnoma”. -T., 1960.  
22 deya   yozadi   Bobur.   Eron   shohi   shoh   Ismoil     o’zbeklar   ustiga   Marvda
bostirib   kelganda   opasi   Xonzodabegim   Marvda   bo’ladi.   Bobur   oradan
o’n   yil   o’tib   Mrvga   Ismoilshoh   huzuriga   borai,   ammo   opasi   uni
tanimaydi. Bobur o’z ismini aytgandan so’ngra uni tanib oladilar.  
   Umarshayxning yana bir qizi Mehrbonubegim edi,- deydi muallif.
Mehrbonu va Nosir mirzo bir onadan tug’ulgandirlar.  U Boburdan ikki
yosh   katta   bo’lgan.   Yana   bir   qizi   Shahrbonubegim   edi.   U   ham   Nosir
mirzo   bilan   bir   onadan   tug’ilmash.   Bobur   mirzoba   sakkiz   yosh   kichik
edi.   Yana   bir   qizi   Yodgor   Sultonbegim   edi.   Onasi   Og’a   Sulton   ismni
ayol   edi.   Yana   bir   qizi   Ruqiya   Sultonbegim   edi.   Onasi   Mahdum
Sultonbegim   edi.   Uni   Qorako’zbegim   derlar   edi.   U   vafot   etdi.   Yodgor
Sultonbegimni Boburning katta onasi  Esan Davlatbegim saqlab qolgan.
Andijon   va   Axsini   Shayboniyxon   bosib   olish   arafasida     uHamza
Sultonning   o’g’li   Abdullatif   Sultonga   uzatiladi.   Ruqiya   Sultonbegim
Jonibek Sultonga turmushga beriladi, ammo ilar uzoq yashamaydilar.  
      “Boburnoma”da   Bobur   Onasining   shaxsiyatiga   ham   alohida   ta’rif
keltiradi: “Qutlug’ Nigorxonim erdi. Yunusxonning ikkinchi qizi. Sulton
Mhmudxon va Sulton Ahmadxonlarning egachisi erdi.  
Yunusxon   Chingizxonning   ikkinchi   o’g’li   Chig’atoyxonning
naslidandur. 
Yunusxon   ibn   Vaysxon   ibn   Sherali   ibn   Muhammadxon   ibn   Hizr
Xojaxon   ibn   Tug’luq   Temurxon   ibn   Esan   Bug’axon   ibn   Duvaxon   ibn
Baroqxon ibn Yesuntuva ibn Mutugon ibn Chig’atoy  ibn Chingizxon.  
23 Chu   muncha   ta’qib   bo’ldi.   Xonlarning   avlodini   tag’I   mujg’ol   Bila   zikr
qiladir.Yunusxon   va   Esan   Buvaxon   Vaysxonning   o’g’lonlari   edi.
Yunusxon o’g’lonlari Ofoqxon va Jonboboxon edi. Yunusxonning onasi
Turkistonliq   qipchoq   beklaridin   Temurbek   rivoyat   qilg’on   shayx
Nuriddinbekning   qizi   yo   nabirasi   bo’lur.   Yunusxonning   egachisini
Ulug’bek   mirzo   Abdulaziz   mirzog’a   olib   erdi.   Yunusxonning   Esan
davlatbegim   otliq   qizidn   uch   qizi   bo’ldi.   Boridin   ulug’   Mehr
Nigorxonim   erdikim,   Sulton   Abusaid   mirzo   O’g’li   Ahmad   Mirzog’a
qo’lub   edi.   Mirzodin   hech   o’g’ul   va   qiz   bo’lmadi.   So’ngra   fatarotta
Shayboniyxong’a   tushub   erdi.   Men   Qobulg’a   kelgonda   SHoh   Begim
bila Samarqanddin Xurosong’a kelib, Xurusondin Qobulg’a keldilar. 
Ikkinchi   qizlari   mening   volidam-   Qutlug’Nigorxonim   erdi.   Aksar
qazoqliklarda  va fatarotlarda mening bilan bir edilar. Qobulni olg’ondin
besh   olti   oy   so’ngra   tarix   to’qquz   yuz   o’n   birida   tengri   rahmatig’a
bordilar.  
Uchinchi   qizi   Xo’p   Nigorxonim   erdilar.   Muhammad   Husayn
Ko’ragon dug’latg’a berib edilar. Bir qizi va bir o’g’li bo’lib erdi. Men
Buxoro   va   Samarqandni   olg’onda   chiqmay   qolib   erdi.   Sulton
Saidxonning   amakisi   Said   Muhammad   mirzo   Samarqang’a   manga
elchilikka   kelganda   anga   qo’shulub   bordi.   Sulton   Saidxon   oldi.   O’g’ul
Haydar mirzo erdi.  
Bobur Onasi haqida hikoya qilar ekan, Yunusxonning uch qizidan
birinchisi-   Mehr   Nigorxonim,   ikkinchisi   o’zining   onasi   Qutlug’
Nigorxonim   va   uchinchisi   Xo’p   Nigorxonim   edi   deb   yozadi   u.   Katta
24 onasi   Esan   Davlatbegimning   to’ng’ich   qizi   Mehr   Nigorxonim   haqida
so’z yuritar ekan, Mehr Nigorxonim Baridan kattasi edi, Sulton Abusaid
mirzo   uni   To’ng’ich   farzandi   Ahmad   mirzoga   xotinlikka   olib   berdi   ,
Ammo   Mirzodan   hech   bir   farzand   bo’lmadi,   Men   Samarqandga
kelganda u kishi Xurosondan Qobul tomonga ketgan ekanlar deb yozadi.
Xolasining   baxti   chopmaganligi   ushbu   ta’riflar   orqali   ayon   bo’ladi.
Bobur endi o’z onasi Qutlug’   Nigorxonim haqida to’xtaladi. Onasining
doimo   u   bilan   birga   bo’lganligini   ,   taxtni   boshqarishda   ham   buvisi   va
onasi   unga   davlat   ishlarida   bosh-   qosh   bo’lganliklarini   yozadi.   U   hatto
Qobulni   egallaganga   qadar   qaysi   shaharlarda   bo’lgan   bo’lsa   onasi
Qutlug’ Nigorxonim uning yonida yurganini aytadi. Onasi Qobul ishg’ol
etilgandan   so’ng   olti   oy   o’tib   o’sha   yerda   vafot   etganini   yozadi.   Esan
Davlatbegimning   uchinchi   qizi   Xo’p   Nigorxonim   haqida   ham   asarda
ma’lumotlar beriladi.  
1.3“Boburnoma”da Boburning avlodlari ta’rifi.
  Zahiriddin Muhammad Boburning to’rt nafar o’g’li va olti nafar qizlari
borligi   tarixdan   ma’lum.   Ulardan   eng   kattasi   Humoyun   mirzo   (1508),
Komron   mirzo(   1509),   Askariy   (1512),   Hindol   (15180),   qizlari:
Gulbadanbegim,Ma’sumabegim,   Gulrangbegim,   Gulchehrabegim,
Guldorbegim, Faxrinniso. Asarda Bobur farzandlariga nisbatan bir xilda
mehr-   muruvvat   ko’rsatishi,   ularning   husnixati,   tarbiyasi   borasida,
xatolik   uchun   qattiq-   qattiq   gaplar   aytishi   qayd   etiladi.   Humoyunning
25 xasta   bo’lib   qolganini   muallif   quyidagicha   bayon   etadi:   “Muhammad
humoyun sanbalg’akim, aning joygiri erdi. Ruxsat berildi. Olti oygacha
anda erdi. Zohiran ani yer va suyi xush yoqmadi,  Isitma  tutar  ekandur,
bora-   bora   uzoqqa   tortar,   Toniki   biz   eshuttuk,   farmon   berildikim,
dehlig’a   keltirub.   Dehlidan   kemag’a   solib   keltirsinlarkim,   hakimi
hoziqlar ko’rub, dardig’a davo qilsunlar. Bir necha kun daryo yo’li bilan
kelturdular va tabiblar har necha doru darmon berdilar. Yaxshi bo’lmadi.
Mir   Abulqosimkim,   ulug’   kishi   erdi.   Arzg’a   yetkurdikim,   ushmundoq
dardlarg’a   darmon   budurkim,   yaxshi   nimarsalardin   tasadduq   qilmoq
kerak.  Toinki   tengri  taolo   sihhat  bergay.  Mening  ko’nglimga  berdikim,
Muhammad Humoyun (ning) mendin o’zga yaxshi nimarsasi yo’q. Men
o’zim   tasadduq   bo’layin,   xudoy   qabul   qilsun.   Xoja   halifa   o’zga
muqarrablardinarzg’a  tegurdilarkim,  Muhammad Humoyun shifo topar,
siz   bu   so’zzi   nechun   tilingizga   keltirasiz.   G’araz   budurkim,   dunyo
molidin   yaxshisini   tasadduq   qilmoq   kerak.   Bas   o’shal   olmoskim,
Ibrohimni   urushida   tushub   erdi.   Muhamad   Humoyung’a   niyat   qilib
erdingiz,   tasadduq   qilmoq   kerak.   Tilga   keldikim,   dunyo   moli   aning
evaziga   nechuk   bo’lg’ay.   Men   aning   fidosi   qilurmenkim,   hol   anga
mushkul   bo’libtur.   ..   Va   andin   o’tubturkim,   men   aning   betoqatlig’ini
toqat   kelturg’ayman,.   O’shal   holatda   kirib,   uch   qatla   boshidan   o’rgulib
dedimkim, Men ko’tardim, har ne darding bor, O’shal zamon men og’ir
bo’ldim.   Ul   yengil   bo’ldi.   Ul   sihat   bo’lib   qoldi.   Men   noxush   bo’lib
yiqildim.   A’yoni   davlat   va   arkoni   mamlakatni   charlab,   bay’at   qullqrini
Humoyunni   qo’lig’a   berib,   joynishinlig’ig’a   va   valiahdlig’ig’a   nasib
qildim. Va taxtni anga topshurdim. Va Xo’ja Xalifa va Qnbar Alibek va
26 Turdibek  va Hindubek  va o’zga  xaloyiq  ham  bu  nasoyixda  bor  erdilar.
Borisi qabul qilib, band bo’ldilar. Musavvidi avroq aytadurkim, to’qquz
yuz   o’ttiz   yettida   mujodil   avval   oyining   oltisida   chahor   bog’idakim,
O’shul podshoh o’z qo’li bilan obod qilib erdi. Holi mutag’g’ayir bo’lib
bu olami bevafoni padrud qildi.  
         Va fuzaloyi ahdkim, tarix va marosi vaqasoid va tarokib ayttilar, az
on   juma   Mavlono   shuhobmuammoi,bu   misrani   tarix   topdi:   “Humoyun
bud   vorisi   mulki   vay”.   Va   maholdurkim,   ul   podshohi   qobulning
yaxshilig’larini   aytgan   bilan   va   bitgan   bilan   tugangay,   lekin   mujmal
bulkim,   sekkiz   sifati   asl   aning   zotig’a   mutassil   erdi:   birisi   bulkim,
najhati   baland   erdi;   ikkimchisi,   himmati   anjumand   erdi;   uchimchisi
viloyat olmog’, to’rtimchi  viloyat saqlamog’;  beshimchisi,  ma’murlug’;
oltinchisi, rafohiyat niyati tengri taolo bandalarig’a; yettinchisi, cherikni
ko’nglini qo’lg’a olmoq; sekkizimchisi, adolat qilmoq.
27  
Zahiriddin Muhammad Bobur ushbu asarda sevimli to’ng’ich o’g’lining
og’ir   xastalikka   chalinib   qolganini   alohida   bayon   qiladi.   Uning
yozishiga ko’ra, Humoyun Badaxshonda og’ir betob bo’lib qoladi. Ukasi
Hindol   Uni   dehliga   Kemada   uzoq   yo’l   bosib   keltiradi.   O’zi   esa
akasining   vazifalarini   ado   etadi.   Bu   o’rinda   aka-   ukalar   o’rtasidagi
samimiy   munosabat   ham   yaqqol   namoyon   bo’ladi.   Humoyun   mirzo
Dehli   shahriga   keltirilgandan   so’ng   otasi   uning   huzuriga   jamiki
tabiblarni   chorlaydi.   Eng   bilimli   tabiblar   uning   xastaligini   aniqlay
olmaydilar. Biroq Mir Abulqosim ismli mashhur shayx Boburga so’nggi
28 yo’lni   ko’rsatadi.   Uning   aytishicha   Otasi   Humoyun   uchun   Dunyodagi
eng   sevimli   narsasidan   katta   boyligidan,   dunyoning   boyligidan   voz
kechsa,   farzandi   albatta   oyoqqa   turishini   aytadi.   Bobur   shoh   farzandi
uchun jonini ham berishga tayyor ekanligini aytadi. Ismoil bilan bo’lgan
jangda   qo’lga   kiritgan   olmosni   sadaqa   qiladi,   Humoyunning   boshidan
uch   marta   aylanib,   “har   ne   darding   bo’lsa   men   olay,   olloh   meni   shu
dardga   giriftor   etsin”   qabilidagi   gaplarni   aytib   o’g’lining   sog’ayib
ketishini   xudodan   yolvorib   so’raydi   va   shu   ondayoq   u   o’zin   nohush
sezib yerga yiqiladi. Farzandi Muhammad Humoyun esa oyoqqa turadi.  
              Davlat   arboblari,   barcha   ulamolar   Boburning   oldiga   yig’iladilar.
O’zaro   maslahatlashib   Humoyunni   taxt   vorisi   etib   unga   tojni
topshiradilar.   Bu   voqea   barchaga   birgek   ma’qul   tushadi.   Bobur   shu
o’rinda noma’lum xattot Mavlono shuhob haqida yozib uning humoyun
haqidagi   bir   og’iz   jumlasini   keltiradi.   “Humoyun   mulkning
merosxo’ridur” 3
  
              Bobur   Humoyunning   sakkizta   hislatini   sanab   o’tadi:   birinchisi,
xusnixati   go’zal   edi;   ikinchisi,   himmati   baland   edi;   uchinchisi,   jang
qilish   bobida   unga   hech   kim   teng   kelmas   edi;   to’rtinchisi,   viloyat
saqlamoq   ya’ni   davlatni   boshqarishni   yaxshi   uddalar   edi;   beshinchisi,
ma’muriy   ishlarda   ustasifarang   edi;   oltinchisi,   ollohning   bandalariga
rahimli,   himmatli   edi;   yettinchisi,   o’zgalarning   qanday   ko’nglini
3   З . М .  Бобур .  Бобурнома .  Тошкент ; - 
“ Юлдузча ”  нашриёти . 1990.   4
  Z.M.Bobur 
“Mahrami asror  topmadim ”.  T., 1998.  
 
29 xushlashni   bilar   edi,   hech   kimning   ko’nglini   qoldirmas   edi,;
sakkizinchisi adolatli edi.  4
  
  U yana Humoyun haqida  quyidagi  fikrlarni  eslatib  o’tadi:  “ Va fazilat
bobida kamligi yo’q erdikim, nazm va nzsr va turkey va forsiyni bebadal
aytur   edi.   Alal   husus   turkiy   devoni   bordurkim,   anda   toza   mazmunlar
topib   aytibdur   va   masnaviy   kitobi   ham   borkim,   oti   mubayyundur.   Til
bilur dono xalq orasida  aningdek latoyif  yoqtur. Va Xoja Ahror aytgan
risolakim   aning   oti   “Volidiya”dur.   O’shal   podshoh   nazm   qilibdur.
Ushbu   kitobkim”Boburiya”dur.   Bayramxonning   o’g’li   Mirzoxong’a
buyurdilarkim,   turkiydin   forsiyg’a   kelturdikim,   turkey   bimog’on
xaloyiqqa   oson   bo’lg’ay.   Ul   podshoh   musiqiy   ilmidin   ham   xabari   bor
erdi”. 
Bobur   mirzo   o’g’li   Hunoyunnignfazilatlari   haqida   yozar   ekan
uning   fazilat   bobida   also   kamchiligi   yo’qligini,   nazm   va   nasrda   ijod
bilan   shug’ullanishini,   hamda   turkey   tilda   yozilgan   devoni   borligini   ,
unda   eng   toza   mazmunlar   jamlanganini,   yana   uning   masnaviylardan
iborat kitobi borligini hamda kitob “Mubayyin” deya nomlanishini qayd
etadi.  
      “Ul   podshohg’a   tengri   to’rt   o’g’il   va   uch   qiz   karomat   qilib   erdikim,
o’g’lonlar:  Muhammad Humoyun podshoh va Komron mirzo va Mirzo
askariy   va   Mirzo   Hindol   erdilar.   Va   qizlar:   Gulrangbegim   va
Gulbadanbegim   va   Gulchehrabegim   erdilar.   Ushbu   uch   qiz   bir   onadin
erdilar”. Yuqorida keltirilgan  ta’rifga  ko’ra Bobur avlodlarining  ismlari
tartib   bilan   nomma-   nom   keltirib   o’tilgan.   Boburning   farzandlariga
30 bo’lgan cheksiz muhabbati, ayniqsa, Humoyun mirzoga bergan ta’rifida
Humoyunni   o’ziga   munosib   farzand   deya   ma’qul   ko’radi.   Humoyunni
davlatni   oqilona   va   adolat   bilan   boshqarishiga   katta   ishonch   bildiradi.
Uning   farzandlariga   bo’lgan   otalik   mehri   shunchalar   kuchliki,   hatto
farzandi   Humoyun   mirzoni   o’z   jonidan   ham   afzal   ko’radi.   Mirzo
Komronga   ham   ishonch   bilan   Qobulni   boshqarishdek   ulkan   vazifani
topshirganini   qayd   etadi.   Boburning   avlodlari   ilm   hamda   ijod   bilan
shug’ullanuvchi yetuk shaxslar bo’lib yetishadi.   
Ba’zi notanish so’zlar lug’ati:  
1 Ehtimom  - g'ayrat, urinish. 
2 Somon   topmoq  - yo'lga tushmoq, tartibga kelmoq. 
3 Ul   viloyatlar  -Farg'ona vodiysi ko'zda tutiladi. 
5 Mug’laq -  mavhum, tushunarsiz. 
6 Tasadduq   qilmoq  - sadaqa qilish, bag'ishlash. 
Boburning qisqacha shajarasini shu tariqa ko’rsatish mumkin:  
2.BOB "Boburnoma" asarining tarixiy va adabiy ahamiyati
31 2.1. O'zbek adabiyoti va tarixida asarning o'rnining muhimi
"Boburnoma"ning O'zbek adabiyoti va tarixidagi o'rnining muhimi
juda   katta.   Bu   asar,   Mirzo   Ulug'bekning   o'g'li   Babur,   16-17   asrlarda
Turon   sultonlarining   asarlarini   yozib   qoldirgan   eng   mashhur   shoir   va
davlat   rahbarlari   biri   sifatida   tanilgan   Bobur   sultonning   xotirasiga
bag'ishlangan sharhlar to'plamidir. 
Bu   asar,   O'zbek   tilida   yozilgan   eng   muhim   dastanlardan   biri
sifatida hisoblanadi va O'zbek adabiyoti tarixidagi ahamiyatini oshiradi.
"Boburnoma",   O'zbek   adabiyotining   klassik   asarlaridan   biri   bo'lib,
ushbu   davlat   rahbarining   hayoti,   ijodiy   yaratuvchiligi   va   davlat
rivojlanishining   o'zbek   xalqining   tarixiy   va   madaniy   yodgorligiga   ta'sir
ko'rsatadi.   U   shuningdek,   diniy,   ijtimoiy   va   siyosiy   ko'plab
muammolarni   ko'rsatib   beradi.   Bobur   sultonning   xotiralarida   o'zining
jangi,   shoiriyati,   siyosiy   va   madaniy   faoliyati   haqida   ma'lumotlar
keltirilgan.   Bu   esa   uning   shaxsiyati   va   davlatni   boshqarishidagi   o'ziga
xos usullari bilan tanishishga imkon beradi. Shuningdek, "Boburnoma",
O'zbek   adabiyoti   va   tarixida   sadoqat,   do'stonlik,   jangi   va   boshqaruvga
oid   atroflarda   amaliy   ma'rifat   olib   boruvchi   dastan   sifatida   muhim
ahamiyatga   ega."Boburnoma",   O'zbek   adabiyoti   va   tarixida   ko'p   yarim
asr   davomida   o'qilib   kelgan   va   o'qiladigan   asarlar   qatorida   o'z   o'rnini
egallab   keldi.   Bu   asar,   O'zbek   tilida   yozilgan   ilk   avliyo   yoki   tarixiy
eskiy   dastanlardan   biri   hisoblanadi.   Bobur   sultonning   xotiralariga
asoslangan bu asar, uning shoiriyati, tadbirlari, siyosiy faoliyati va jangi
haqida keng ma'lumotlar beradi. "Boburnoma"ning O'zbek adabiyoti va
tarixidagi ahamiyati shundan ham ko'ra bo'lishi mumkin, chunki bu asar
32 orqali   o'zbek   xalqining   o'zining   tarixiy   shakllanish   va   rivojlanish
jarayonlariga   oid   muhim   ma'lumotlar   olish   mumkin.   Bobur   sultonning
xotiralarida   turli   xil   jangi,   do'stonlik   munosabatlari,   sultonning   ijodiy
yaratishlari   va   davlat   rahbari   sifatida   uning   hayotining   tajribalarini   va
qarashlarini   o'rganish   imkoniyati   mavjud.   Shuningdek,   "Boburnoma"
O'zbekistonning   milliy   identitetini   aniqlashda   ham   ahamiyatga   ega,
chunki   bu   asar   o'zbek   xalqining   o'zining   tarixiy   va   madaniy   ildizlarini
ko'rsatadi.
"Boburnoma" asari O'zbek adabiyoti va tarixida ahamiyatli, chunki
uning   orqali   O'zbekistonning   eng   qadimgi   va   taninmish   davlat
rahbarlari,   shoir   va   ilmiy   shaxslari   haqida   eng   to'liq   ma'lumotlar   olish
mumkin.   Bobur   sultonning   xotiralarida   o'z   ijodiy   yaratishlari,   o'zining
o'zida   biriktirgan   madaniy,   diniy,   ijtimoiy   tajribalari   va   qarashlari
tavsiflanadi. Uning janglari, do'stonlik munosabatlari, diniy qarashlari va
davlat   boshqaruviga   oid   fikrlari   tarixiy   ma'lumotlar   to'plamiga
aylantirilgan."Boburnoma"   shuningdek,   O'zbek   adabiyoti   va   tarixida
adabiy   yozuvchilikning   yuqori   darajasini   ifodalaydi.   Bobur   sultonning
yozgan   shoiriy   qissalari,   hikoyalari   va   o'zbek   adabiy   tilidagi
ifodalarining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   katta.   Uning   asarida
yozuvchilikning   o'ziga   xos   xususiyatlari   va   o'zining   shoiriy   fikr-
mulohazalari   ko'rsatiladi.   Bu   esa   asarining   o'zbek   adabiyoti   tarixida
o'ziga xos o'rin egallaganligini ko'rsatadi.
2.2. Asarning tarixiy ma’lumotlari va yodgorlik
33 "Boburnoma" asari tarixiy ma'lumotlar va yodgorliklarni o'z ichiga
olgan   keng   tarqalgan   asarlardan   biridir.   Bu   asar   Mirzo   Ulug'bekning
o'g'li   Babur   sultonning   xotiralariga   asoslangan   bo'lib,   uning   hayoti,
ijodiy   faoliyati,   siyosiy   qadam-ko'rsatmalariga   oid   ma'lumotlar   o'z
ichiga   jamlangan.   Bobur   sultonning   xotiralarida   O'zbekistonning,
xususan, Turon va Samarqandning qadimgi tarixi, uning janglari, siyosiy
muomalalari,   mamlakatni   boshqarishga   oid   qarashlari   va   madaniy
hayotining   tavsifi   keng   joy   tutadi."Boburnoma"da   Bobur   sultonning
davlat boshqaruvchi sifatida  qilgan  ishlari,  uning qarashlari,  janglari  va
xalq   bilan   munosabatlari   yodgorlik   bilan   tavsiflanadi.   Uning   ijodiy
faoliyati,   shoiriyatining   qiyofasi,   jangi   va   siyosiy   doirasidagi   yurishlari
tarixiy   ko'rsatmalar   sifatida   ma'lumotlarni   o'z   ichiga   oladi.Boshqalar
o'zining yodgorlik va tarixiy ma'lumotlarini "Boburnoma"ni o'qib ko'rib
chiqarish  orqali  yaxshi tushunishlari  mumkin.  Bu asar o'zbek xalqining
tarixiy   yodgorliklarini   saqlashda   ham   katta   ahamiyatga   ega,   chunki
uning   orqali   o'zbek   adabiyoti   va   tarixida   muhim   asarlar   yaratilgan   va
o'zbekistonning   tarixiy   ildizlariga   oid   ma'lumotlarni   saqlashda   yordam
beradi."Boburnoma" asarining tarixiy ma'lumotlari va yodgorliklarining
yana bir qismini ko'rib chiqaylik.
Bu   asar   Bobur   sultonning   O'zbekiston,   xususan   Samarqand   va
Turon   bo'ylab   o'tgan   jangi,   davlat   boshqarishida   o'zining   tajribalari   va
qarashlari, shoiriyatida  ifodalangan fikrlari,  siyosiy va madaniy qadam-
ko'rsatmalari   bilan   bog'liq   juda   ko'p   yodgorliklarni   o'z   ichiga   olgan.
Bobur   sultonning   xotiralarida   turli   xil   shaharlar,   qishloqlar,   to'lar   va
hududlar   haqida   ma'lumotlar,   ularning   ijtimoiy,   siyosiy   va   madaniy
34 hayoti,   o'zbek   xalqining   adabiyotida   va   madaniyatida   o'ziga   xos   o'rin
egallagan   joylari   to'plangan.   Bu   esa   uning   yozma   yodgorliklarini   qadr-
qimmat   qilish,   o'zbekiston   tarixi   va   madaniyatini   o'z   ichiga   olgan
"Boburnoma" asarining tarixiy ahamiyatini ko'rsatadi.
"Boburnoma"   asarida   Bobur   sultonning   ijodiy   faoliyati   va
shoiriyatining   yodgorliklariga   ham   e'tibor   qaratiladi.   Uning   yozgan
gazallari,   qasaidalari   va   hikoyalari   uning   san'atini,   shoiriy   o'ziga   xos
xususiyatlari   va   dastlabki   adabiyot   tuzumlarini   ifodalaydi.   Bu   esa
O'zbek adabiyoti tarixida Bobur sultonning yaratgan asarlarining yuqori
qiymatiga ega bo'lishini ta'minlaydi."Boburnoma" asari O'zbek adabiyoti
va tarixida  yana bir nechta ko'p muhim o'rnashuvlarga ega. Ushbu asar
orqali   o'zbek   xalqining   qadimgi   tarixi,   madaniyati,   adabiyoti   va   davlat
boshqaruvining muhim jihatlari haqida keng ma'lumotlar olish mumkin.
"Boburnoma"   Bobur   sultonning   o'zining   shaxsiy   hayoti,   ijodiy
faoliyati, jangi, do'stonlik munosabatlari va davlat boshqaruviga oid o'z
fikrlarini   o'z   ichiga   olgan   maqolalar   to'plamidir.   Uning   yozgan
maqolalarida   Bobur   sultonning   Turon   va   Samarqand   boshqaruvini,
uning siyosiy va madaniy qadam-ko'rsatmalari, janglari va do'stlar bilan
munosabatlari   keng   jihatdan   tavsiflangan.Shuningdek,
"Boburnoma"ning   ijodiy   qismi   ham   juda   muhimdir.   Bobur   sultonning
yozgan   gazallari,   qasaidalari,   hikoyalari,   masallari   va   boshqalar   uning
shoiriy   san'atini   ifodalaydi.   Uning   ijodiy   faoliyati   va   shoiriyatining
yodgorliklari   O'zbek   adabiyoti   tarixidagi   ahamiyatga   ega   bo'lib,   uning
adabiyotda o'zining o'ziga xos o'rnini egallashiga yordam beradi.
35 "Boburnoma"   asari   o'zbek   adabiyoti   va   tarixida   uning   yozuvchilik
sifatidagi   yuqori   qiymatini   va   ahamiyatini   o'z   ichiga   olgan   o'zbek
xalqining tarixiy va madaniy yodgorligini saqlashda muhim ahamiyatga
ega.
2.3. "Boburnoma" asarining o'zbek adabiyoti bo'yicha ta'siri
"Boburnoma"   asari   O'zbek   adabiyoti   bo'yicha   juda   katta   ta'sirga
ega.   Bu   asar   O'zbek   adabiyoti   tarixida   eng   qadimgi   va   tanilgan   asarlar
orasiga   kiradi.   "Boburnoma"   Bobur   sultonning   xotiralariga   asoslangan
va   uning   hayoti,   ijodiy   faoliyati,   siyosiy   qadam-ko'rsatmalari,   jangi   va
do'stonlik   munosabatlari   haqida   ma'lumotlar   to'plamidir.Bu   asar   o'zbek
xalqining tarixiy yodgorliklarini saqlashda katta ahamiyatga ega, chunki
uning orqali o'zbek xalqining o'zining tarixiy va madaniy ildizlariga oid
ma'lumotlarni   saqlashda   yordam   beradi.   Bobur   sultonning   yozgan
gazallari,   qasaidalari,   hikoyalari,   masallari   va   boshqalar   uning   shoiriy
san'atini   ifodalaydi   va   o'zbek   adabiyotida   uning   yaratgan   asarlarining
yuqori   qiymatiga   ega   bo'lishini   ta'minlaydi."Boburnoma"   asari   o'zbek
adabiyoti   tarixida   o'z   o'rnini   egallagan,   asosiy   dastlabki
yozuvchiliklardan   biri   hisoblanadi.   Uning   ijodiy   faoliyati   va
shoiriyatining   yodgorliklari   O'zbek adabiyoti  tarixidagi   ahamiyatga  ega
bo'lib,   uning   adabiyotda   o'zining   o'ziga   xos   o'rnini   egallashiga   yordam
beradi.   Bu   esa   asarning   O'zbek   adabiyoti   bo'yicha   ta'sirini
kuchaytiradi."Boburnoma"   asari   O'zbek   adabiyoti   bo'yicha   juda   katta
36 ta'sirga ega. U bu tarixiy asar, O'zbekiston adabiyoti va madaniyatining
asosiy manbalari orasida hisoblanadi. "Boburnoma" Mirzo Ulug'bekning
o'g'li   Babur   sultonning   xotiralariga   asoslangan,   uning   hayoti,   ijodiy
faoliyati, jangi, siyosiy qadam-ko'rsatmalari, do'stonlik munosabatlari va
madaniy qarashlari haqida tavsiflar to'plamidir.
Bu   asar   O'zbek   adabiyoti   tarixida   asosiy   maqomga   ega   bo'lib,
o'zbek xalqining tarixiy yodgorliklarini saqlashda katta ahamiyatga ega.
Bobur   sultonning   yozgan   gazallari,   qasaidalari,   hikoyalari   va   masallari
uning   shoiriy   san'atini   ifodalaydi   va   o'zbek   adabiyoti   tarixidagi   o'ziga
xos o'rnini egallashiga yordam beradi.
"Boburnoma"   asari   o'zbek   adabiyoti   bo'yicha   klasik   asarlar
qatoriga   kiradi   va   uning   tarixiy   yodgorliklarining   saqlanishi,   o'zbek
xalqining   adabiyot   va   madaniyatini   o'z   ichiga   olgan   "Boburnoma"ning
o'zbek   adabiyoti   bo'yicha   katta   ta'siriga   sabab   bo'ladi.   Bu   esa   asarning
O'zbek adabiyoti bo'yicha ta'sirini ko'rsatadi.
"Boburnoma"   asari   O'zbek   adabiyoti   bo'yicha   juda   muhim   va
e'tiborli   asar   hisoblanadi.   Bu   asar   O'zbek   xalqining   tarixiy
yodgorliklarini   saqlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Bobur   sultonning
hayoti,   ijodiy   faoliyati,   siyosiy  va  madaniy   qadam-ko'rsatmalari   haqida
o'zining   o'ziga   xos   ko'rinishda   ma'lumotlar   olib
boradi."Boburnoma"ning   ijodiy   qismi   esa   O'zbek   adabiyoti   tarixida
mustahkam   o'rni   bor.   Bobur   sultonning   yozgan   gazallari,   qasaidalari,
hikoyalari   va   masallari   uning   shoiriy   san'atini   ifodalaydi   va   uning
37 shoiriy   yaratuvchiligining   yuqori   darajada   ekanligini   ko'rsatadi.   Bu   esa
asarning O'zbek adabiyoti bo'yicha ta'sirini kuchaytiradi.
Bundan   tashqari,   "Boburnoma"   asari   O'zbek   adabiyoti   tarixidagi
katta   yorqinlik   va   yuksak   qiymatga   ega.   U   O'zbekiston   adabiyoti   va
madaniyatining  asosiy manbalari orasida hisoblanadi.  Bobur sultonning
jangi,   do'stonlik   munosabatlari,   siyosiy   qadam-ko'rsatmalari,   madaniy
faoliyati   va   shoiriyati   haqida   bu   qadimiy   asar   orqali   ko'p   ma'lumotlar
olish mumkin.
38 3.BOB. Boburnoma o'rganishning metodlari
3.1. Tarixiy manbalardan foydalanish
Boburnoma   o'rganish   uchun   bir   nechta   metodlar   mavjud,   va   har   bir
insonning   o'zining   eng   maqbul   usuli   mavjud.   Ammo,   ular   quyidagilar
o'rtasida eng ko'p ishlatiladiganlaridan bir nechta misollardir:
1. Fanlar :   Boburnoma   o'rganish   uchun   rasmiy   maktablarda,
institutlarda yoki onlayn platformalarda ta'lim olish. Bu usul bilan,
o'qishga oid qonunlar va asoslar haqida tushunchalar olinadi.
2. Mentorlik :   Bir   mentor   yoki   o'qituvchining   yo'riqnomalari   va
yordamida batafsil boburnoma o'rganish. Bu usul bilan, insonning
shaxsiy e'tibori va qat'iy ehtiyojlari ko'rib chiqiladi.
3. Xalq   ta'limi :   Boburnoma   o'rganish   uchun   xalq   ta'limi   darsliklari,
o'quvlar yoki onlayn maqolalar orqali o'rganish. Bu o'rganish usuli
odatda o'quvchilar uchun arzon va muhim bo'ladi.
4. Tajribavi   o'rganish :   Amaliy   tajribani   o'zlashtirish   orqali
boburnoma   o'rganish.   Bu   usul   bilan,   inson   o'zini   o'zlashtirish,
o'rganishga ishonch hosil qilish va shaxsiy rivojlanish uchun keng
imkoniyatlar mavjud.
5. Onlayn kurslar va resurslar : Internetda bepul yoki pullik onlayn
kurslar,   video   darslar   va   elektron   darsliklardan   foydalanish.   Bu
usul   bilan,   inson   o'zining   boshqarilishi   va   o'z-o'zini   tayyorlashga
osonlik bilan qatnashishi mumkin.
39 Har   bir   usulning   o'ziga   xos   afzalliklari   va   chegaralari   mavjud.
O'rganishni   boshlashda,   insonning   maqsadlariga   va   zamonaviy
imkoniyatlarga qarashlarini hisobga olish muhimdir.
3.2. Muqobil ma'lumotlarni qidirish va tahlil qilish
Tarixiy manbalardan foydalanish boburnoma o'rganish uchun juda
muhim   bo'lishi   mumkin,   chunki   tarixiy   manbalar   o'rganilayotgan
obrazning   asl   rivojlanishini,   o'sishi   va   o'zgarishi   tarixiy   kontekstda
tushuntiradi. Bundan tashqari, tarixiy manbalar o'rganuvchiga asl san'at,
madaniyat,  ijtimoiy  va siyosiy  jarayonlarni  tushunishga  yordam  beradi.
Quyidagi usullar orqali tarixiy manbalardan foydalanishingiz mumkin:
1. Tarixiy   kitoblar :   Tarixiy   mavzular   bo'yicha   yozilgan   rasmiy
kitoblar, akademik asarlar va ilmiy maqolalar o'rganuvchilar uchun
eng ommabop manbalardan biridir.
2. Arxivlar va muzeylar : Arxivlar va muzeylar tarixiy hujjatlarni va
obrazlarni saqlab turadi.   Shuningdek, ular o'rganuvchilarga tarixiy
matnlar, fotosuratlar va boshqa ma'lumotlar bilan ta'minlaydi.
3. Ilmiy   jurnallar   va   maqolalar :   Ilmiy   jurnallar   va   maqolalar,
tarixiy   tadqiqotlarni   va   yangi   izlanishlarni   o'z   ichiga   oladi.
Ularning   elektron   variantlari   internet   orqali   ham   erkinlik   bilan
dastlabkiq o'quvchilar uchun mavjud.
4. Internet   manbalari :   Internetda   tarixiy   saytlar,   elektron
kutubxonalardan   yoki   universitetlar   tomonidan   taqdim   qilingan
40 elektron   darsliklar   va   maktablar   orqali   tarixiy   ma'lumotlar   olish
mumkin.
Tarixiy   manbalar   bilan   ishlash   o'rganishni   chuqurroq   tushunishga
yordam   beradi,   chunki   ular   asl   obrazning   muhiti   va   sharoitini   yaxshi
tushunishga yordam beradi. Bundan tashqari,  ular fikr yuritish va tahlil
qilish qobiliyatini ham rivojlantiradi.
41 Xulosa.
                   Xulosa  qilib  aytganda, “Boburnoma”ni  o’qigan kitobxon  ilm  –
fanning   juda   ko’p   sohalari   bo’yicha   qimmatli   ma'lumotlar   olishi   bilan
birga,   Zahiriddin   Muhammad   Boburning   nihoyatda   murakkab,   ayni
paytda   sarkarda   sifatida   mard   –   jasur,   inson   sifatida   jozibador,   ota
sifatida  farzandlari  uchun mehribon  – fidoiy  qalbning  porloq  siymosini
yaqqol tasavvur qiladi. Shu jihatdan Hindistonning atoqli jamoat arbobi
Javoharlal Neruning “Hindistonning kashf etilishi” asarida Bobur haqida
aytgan   quyidagi   so’zlarini   keltirish   o’rinlidir:   “Bobur   dilbar   shaxs
uyg’onish davrining tipik hukmdori, mard va tadbirkor odam bo’lgan. U
san'atni, adabiyotni sevardi, hayotdan xuzur qilishni yaxshi ko’rardi”.  
 Bobur  o`zining ma`lum  va mashhur  asarlari bilan tarixnavis adib, lirik
shoir   va   ijtimoiy     masalalar     yechimiga   o`z   hissasini   qo`shgan   olim
sifatida   xalqimiz     ma`naviy     madaniyati   tarixida   munosib   o`rin
egallaydi.   “Boburnoma”da   keltirilgan   ma’lumotlar   ichida   katta
ahamiyatga   ega   bo’lgan   muallifning   shajarasidir.   Chunki   kitobxon
temuriyzodar   haqidagi   zarur   ma’lumotlarni   shu   asardan   oladi.
“Boburnona”da   keltirilgan   har   bir   shaxs   tarixiy   fakt   asosida,   hech
qanday   o’zgartirishlatsiz,   bo’rttirishlarsiz,   ortoqcha   baholarsiz   tarzda
asarga   kiritilgan.   Boberning   ona   tomondan   ajdodlari,   ota   tomondan
ajdodlari  ko’z   o’ngimizda  namoyon  bo’ladi.     Muallif  ularni  ketma-  ket
joylashtirib   ismlarini   keltiradi,   zarur   hollarda   ularga   ta’rif   berib,   ular
bilan   bo’g’liq   har   bir   voqeaga   urg’u   berib   o’tadi.   Umarshayx   mirzo,
Qutlug’   Nigorxonim,   Hamda   Boburning   farzandlarini   alohida   boblarda
ta’riflaydi.  
42             Xullas,   Boburning   shaxsiyati,   shajarasi,va   avlodlarini   o’rganish
yo’lida ushbu nodir asar eng katta tarixiy, yozma manba hosoblanadi.
 
 
 
43                                  Foydalanilgan  adabiyotlar:  
1. Z.M.Bobur “Mahrami asror  topmadim ”. T., 1998.  
2. Z.M.Bobur “Boburnoma”. T., 1989. 
3. V.Abdullayev. O`zbek adabiyoti tarixi.  T., 1976. 
4. I.Haqqul. Tasavvuf va she`riyat.  T., 1990. 
5. Ma`ruza matnlari. II qism.  N-2000. 
6. I.Haqqul.   “Davlatqa   yetib   mehnat   elin   unutma”.   “Ishonch”
gazetasi.     
           2006-yil  14-fevral.  
7. Internet. www.tuit.uz.  
8. Нурмонов   А.   Искандарова   Ш.   “Узбек   тили   ва   адабиёти”
журнали.    
           1995. 5-6-сонлар . 
9. Zahiriddin Muhammad Bobur. “Boburnoma”. -T., 1960.   
10. Bobur hayoti va ijodi. Risola.  Toshkent- 2012.  
11. З.М.   Бобур.   Бобурнома.   Тошкент;-   “Юлдузча”   нашриёти.
1990.  
12. Po’latjon   domla   Qayumiy.   Mumtoz   so’z,   Tanlangan   asarlar,   X
jild,               Toshkent;-2009. 
 
44 _________  viloyati   ___________  tumani 
M.M.T.Bga qarashli  “__”-umumiy o'rta 
ta'lim maktabining Ona tili va    adabiyot fani
 o'qituvchisi  __________________  Jizzax davlat 
pedagogika universiteti sirtqi bo'lim “O'zbek 
tili va adabiyoti” yo'nalishi “______”- guruh 
talabasi _________________  O’zbek tili va  
Adabiyotii fanidan “ “Boburnoma” asarini 
o’rganishda fanlararo  aloqadan foydalanish”   mavzusida
 yozgan 
KURS ISHIGA TASHQI
TAQRIZ
  Bu   mavzu   Maktab   “Boburnoma”   asarini   o’rganishda   fanlararo
aloqadan   foydalanish   o’z   ichiga   jamlagan   bo’lib   bu   kurs   Ishida   shular
haqida   ma’lumotlar   jamlangan.Bu   kurs   ishi   hozirgi   raqamlashgan
dunyoda   zamonaviy   pedagoklarni   shakllantirish   va   ularni   shu
texnologiyalar   bilan   ishlashini   o’rganilib   tayyorlangan   bunda   asosan
vazirlar   mahkamasi   tomonidan   tasdiqlanga   Davlat   ta’lim   standartidan
foydalanilgan va shu ma’lumotlar asosidan kurs ishi yoritilgan.
Kurs   ishi   Kirish,   3   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yhatidan   iborat.Kurs   ishi   yozishda   Z.M.Bobur   “Mahrami   asror
topmadim”. T., 1998.  
Z.M.Bobur “Boburnoma”. T., 1989. 
V.Abdullayev. O`zbek adabiyoti tarixi. T., 1976. 
I.Haqqul. Tasavvuf va she`riyat. T., 1990. 
Ma`ruza matnlari. II qism. N-2000. 
I.Haqqul.   “Davlatqa   yetib   mehnat   elin   unutma”.   “Ishonch”
gazetasi.     
45            2006-yil  14-fevral.  
Internet.www.tuit.uz. 
Нурмонов   А.   Искандарова   Ш.   “Узбек   тили   ва   адабиёти”
журнали.    
           1995. 5-6-сонлар . 
Zahiriddin Muhammad Bobur. “Boburnoma”. -T., 1960.  
Bobur hayoti va ijodi. Risola. Toshkent- 2012.  
З.М.   Бобур.   Бобурнома.   Тошкент;-   “Юлдузча”   нашриёти.
1990.  
Po’latjon domla Qayumiy. Mumtoz so’z, Tanlangan asarlar, X  
jild,               Toshkent;-2009. Kabi adabiy manbalardan foydalanilgan.
“Boburnoma”   asarini   o’rganishda   fanlararo     aloqadan   foydalanish”
mavzusini   o’qitish   texnologiyalari   bayon   qilinib,   pedagogik
texnologiyalarning     bugungi   kun   O’zbekiston   ta’lim   tizimidagi
ahamiyati     yoritilgan.   Kurs   ishida   sezilarli   xato   va   kamchiliklarga   yo'l
qo'yilmagan.Yuqoridagi   mulohazalardan   kelib   chiqib,   Abdullayeva
Iroda ning   ““Boburnoma”   asarini   o’rganishda   fanlararo     aloqadan
foydalanish””   mavzusidagi   yozgan   kurs   ishini       himoyaga   loyiq   deb
hisoblayman.
Maktab direktori                                  _____________
Taqrizchi:                                             ____________
                                                                                         Sana: 1 9 .04.2024
46 47
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский