Bojxona organlarining iqtisodiy faoliyati va uni samaradorligini oshirish

O`ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O`RTA MAXSUS TA`LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT IQTISODIYOT UNIVERSITETI
“Iqtisodiy xavfsizlik” kafedrasi
“Bojxona ishi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Bojxona organlarining iqtisodiy faoliyati
va uni samaradorligini oshirish
1  Mundarija:
KIRISH 3
1. O’zbekiston Respublikasi bojxona organlarining faoliyati tarix i………….…7
2. O’zbekiston Respublikasi bojxona organlarining iqtisodiy faoliyati………..18  
3.O’zbekiston   Respublikasida   so’ngi   yillarda   bojxona   organi   faoliyati
samaradorligini   oshirish   maqsadida   amalga   oshirilgan   ishlar(xavfni   boshqarish
tizimi)……………………………………………………………………….……
Xulosa………………………………………………………………………..……
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Hozirgi  kunga kelib Bojxona organi O’zbekistonda
juda katta ahamiyatga ega hisoblanadi. Bojxona  faqatgina iqtisodiyot hamda uning
tarmoqlariga ta’sir o`tkazibgina qolmay jamiyat xavfizligi uchun ham jiddiy ta’sir
ko`rsatmoqda. 
Ko’p   davlatlar   ishbilarmonlari   o’zlarining   ichki   bozoriga   tashqi
raqobatchilarni   kiritishga   qarshidirlar.   Ushbu   holatni   tushunish   oson,   ya`ni   ichki
ishbilarmonlar   tashqi   raqobat   xarajatlarini   kamaytirishga,   sifatni   oshirishga,
quvvatsizlanmaslikka   majbur   bo’ladi.   Xaridorlar   esa   orzon   va   imkoni   boricha
sifatli   mahsulot   sotib   olishdan   manfaatdorlar.   Ushbu   holat   ko’plab   davlatlarning
siyosiy  va iqtisodiy manfaatlarini  ifodalovchi  va iqtisodiyotda chuqur  islohatlarni
olib borishni talab qiladi. Davlat ushbu holatda shunday bojxona siyosatini amalga
oshirishi lozimki, mamlakat to’laligicha manffaatga ega bo’lishi, shuningdek ichki
bozorga   import   tovarlarining   kirib   kelishini   kamaytirishni   bosqichma-bosqich
amalga oshirishi lozim. 
Korxonaning tovar siyosatini belgilashda ilmiy-texnik mahsulotlar bozorining
ta`siri   katta.   Ilmiy-texnik   mahsulotlar   bozori   deganda   yangi   texnologiyani   kashf
qilgan   ixtirochilar   bilan   shu   kashfiyotga   egalik   qilish   huquqini   sotib   oluvchilar
o’rtasidagi  aloqalar tushunilddi. Ilmiy-texnik mahsulotning ob`ekti sifatida loyiha
muhandislik   mahsulotlar,   ilmiy-texnik   hujjatlar,   informasion   xizmatlar   va   ilmiy
adabiyotlar   ko’rib   chiqiladi.   Ilmiy-texnik   mahsulotlarga   egalik   qilishga   ilmiy
tadqiqot   va   konstruktorlik   tajribalarini   doimo   olib   boruvchi   ilmiy   tashkilotlarga
ruxsat   beriladi.   Ushbu   ilmiy-texnikaning   so’ngi   yutuqlari   mamlakatga   xorijni
imtiyozlar asosida olib kelinishi muhimdir va o’z navbatida respublikaning shunga
o’xshash   yutuqlar   eksport   qilinishi   jadal   ravishda   olib   borilishiga   bojxona   tarif
siyosati, preferensiyalari va nazorati yordam berishi dalzarb vazifadir. 
Iqtisodiy   nuqtai   nazardan   rivojlangan   har   bir   davlat   iqtisodiyotga   bilvosita
ta`sir   etish   va   o’z   daromadlarini   shakllantirishda   bojxona   soliq   va   yig’imlarining
bir   butun   tizimini   qo’llaydi.   Bu   tizim,   asosan   to’g’ri   va   bilvosita   soliqdardan
3 iboratdir   bilvosita   (egri)   soliqlar   tizimiga   bojxona   organlari   tomonidan
undiriladigan,   qo’shilgan   qiymat   aa   aksiz   soliqlari   hamda   bojxona   yig’imlari
kiradi. Ushbu boj soliq va yig’imlari ikki va ko’p tomonlama olinmaslikka erishish
g’oyat muhim masaladir. 
Prezident   Sh а vk а t   Mirziyoyev   r а isligid а   4- а prel   kuni   2019-yilning   birinchi
ch о r а gi   yakunl а ri   bo’yich а   D а vl а t   budjetig а   tushuml а r   v а   eksp о rt   pr о gn о zl а ri
ijr о si   n а tij а d о rligi   h а md а   birinchi   yarim   yillik   uchun   belgil а ng а n
ko’rs а tkichl а rning   so’zsiz   b а j а rilishini   ta’minl а sh   yuz а sid а n   vide о selekt о r
yig’ilishi   bo’lib   o’tdi.   Ushbu   yig’ilishd а   I-ch о r а kd а   m а ml а k а timiz   bo’yich а
buydjet   tushuml а ri   to’liq   h а md а   o’tg а n   yilning   m о s   d а vrig а   nisb а t а n   2   b а r о b а r
ko’p b а j а rilg а ni aytib o’tildi. 1
 
Yig’ilishd а   m а ml а k а timizning   eksp о rt   s а l о hiyatini   о shirish   ch о r а -t а dbirl а ri
muh о k а m а   qilindi.   II-ch о r а kd а   o’tg а n   ch о r а kk а   nisb а t а n   1,1   mlrd.   d о ll а rg а   ko’p
eksp о rtni  а m а lg а   о shirish rej а l а shtirilm о qd а . 
Ko’zl а ng а n   ko’rs а tkichl а rni   b а j а rish   m а qs а did а   eksp о rtb о p   mahsulotl а r
bo’yich а   q а nday   ustunlik   jih а tl а r   m а vjudligi,   q а ysi   hududd а   q а nday   mahsulot
yetishtirish   v а   q а yerg а   eksp о rt   qilish   m а qs а dg а   muvofiqligi   bo’yich а   qisq а
muddatd а   а m а liy t а klifl а r ishl а b chiqishg а  t о pshiriq berildi. 
B о j хо n а d а   r а smiyl а shtirishni   s о dd а l а shtirish   bo’yich а   v а zif а l а r   h а l   etildi.
Mis о l   uchun,   m а ml а k а timizd а   bu   96   s оа t   v а qt   о ls а ,   хо rijd а   bung а   o’rt а ch а   12
s оа tu 20 d а qiq а  ket а di,  хо l о s. 
Bu   s о h а d а   «yag о n а   d а rch а »   tizimi   to’liq   j о riy   etilm а g а ni   о qib а tid а
t а dbirk о rl а r   o’z   mahsulotini   eksp о rt   qilishg а   ru х s а t   о lish   uchun   k а mid а   10   t а
id о r а g а  b о rishi l о zim. Shu mun о s а b а t bil а n V а zirl а r M а hk а m а sig а  t а shqi iqtis о diy
f ао liyat bil а n b о g’liq d а vl а t   х izm а tl а rini q а mr а b   о luvchi ushbu tizimni j о riy etish
t о pshirildi. 
DBQg а   pishiqchilik d а vrid а   b о j хо n а   p о stl а rining o’tk а zuvch а nligini   о shirish
v а  tirb а ndlikk а  yo’l qo’ym а slik uchun tegishli ch о r а l а r ko’rish v а zif а si yukl а tildi. 
1
  2019-yil 4-aprel kungi yig`ilishdadagi O`zbekiston Respublikasi Prezidenti nutqi bayonoti
4 Tr а nsp о rt-l о gistik а   ха r а j а tl а rining yuq о riligi eksp о rtni  о shirishg а  s а lbiy ta’sir
ko’rs а tyapti. Ushbu mu а mm о ni h а l etish yo’lid а gi birinchi q а d а m sif а tid а  j о riy yil
fevr а l   о yid а   yurtimizg а   imp о rt   qilin а dig а n   v а g о nl а r   b о j хо n а   b о jl а rid а n   о z о d
qilindi. 
Tr а nsp о rt   v а zirligig а   mev а -s а bz а v о t   mahsulotl а ri   eksp о rtini   а m а lg а
о shirishd а   temir   yo’l   tr а nsp о rtining   imk о niyatl а rid а n   keng   f о yd а l а nish,   «yag о n а
d а rch а »   t а m о yili   а s о sid а   s о dd а l а shtirilg а n   me ха nizmni   j о riy   etish   v а zif а si
qo’yildi. 
Yuk   tr а nsp о rti   p а rkini   keskin   о shirish   uchun   ishl а b   chiq а rilg а nig а   4   yild а n
о shm а g а n   а vt о m о bil   tr а nsp о rt   v о sit а l а rini   s о tib   о lish   uchun   kreditl а sh   tizimini
j о riy etish bo’yich а  t а klif kiritil а di. 
Bojxona   ishi   riv о jl а ng а n   infr а tuzilm а g а   eg а   bo’lib,   o’zining   b а rch а
bo’linm а l а ri   bir   yoqad а n   b о sh   chiq а rib,   bir   t а rtibd а   ishlashini   t а ‘minl а ydi,   h а qli
r а vishd а  m а ml а k а t iqtis о diy x а vfsizligining ish о nchli istehk о mi v а  uning iqtis о diy
m а nf аа tl а rining   s о diq   him о yachisi   his о bl а n а di.Must а qil   O’zbekist о n   ichki   v а
t а shki  siyos а tining   а jr а lm а s  qismi   his о bl а ng а n  bojxona  siyos а tid а   keyingi   v а qtd а
jiddiy o’zg а rishl а r yuz  berm о qd а ,   а yni  ul а r uni  riv о jl а ntirishning   а s о siy str а tegik
yo’n а lishl а ri,   huquqiy,   t а shkiliy,   m о ddiy-texnik а   а s о sl а ri   b а rp о   etilishini
belgil а ydi.   M а ml а k а timizd а   bojxona   ishi   j а h о n   h а mj а miyatid а   yuz   ber а yotg а n
integraylariya j а r а yonl а rini his о bg а   о lg а n h о ld а   riv о jl а nm о qd а . Bul а r es а   s а vd о ni
gl о b а ll а shtirish,   cheg а r а   о rq а li   о lib   o’til а yotg а n   yuk   h а jml а rining   а nch а gin а
ko’p а yishi,   а xb о r о tk о mmunikatsiya texn о l о giyal а rining riv о jl а nishid а   о lg’ а   q а r а b
qo’yilg а n   q а d а ml а rdir.   T а biiyki,   ushbu   о mill а r   butun   dunyod а   s а vd о -iqtis о diy
mun о s а b а tl а r   ustid а n   n а z о r а tning   d а st а gi   sif а tid а   bojxona   r о lining   о shishig а
sezil а rli ta’sir ko’rs а tdi. 
Kurs ishi  ob'ekti va predmeti . 
Tadqiqot     ob’ekti   –   bojxona   faoliyati.     Shuningdek,   bojxona   organlari
faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   to'g'risidagi   qonuni   normalarini   qo'llashning
o'ziga xos xususiyatlari va muammolari.
5 Tadqiqot   predmeti   –   bojxona   organlarining   iqtisodiyotga   ta`sirini
baholashning yo`llari usullari .
Kurs ishi maqsadi va vazifalari:
*   Yag о n а   bojxona   siyos а ti   а m а lg а   о shirilishining   huquqiy,   iqtis о diy   v а
t а shkiliy   mexanizml а rini   ishl а b   chiqish,   ul а rning   а m а ld а   22   qo’ll а nilishini
t а ’minl а sh, bojxona ishi s о h а sid а   q о nun hujj а tl а ri v а   me’yoriy hujj а tl а r l о yih а l а ri
t а yyorl а nishid а  q а tn а shish; 
*   O’zb е kist о n   R е spublik а sining   x а lq а r о   sh а rtn о m а l а ri   ishl а b   chiqilishid а
q а tn а shish,   b е lgil а ng а n   t а rtibd а   v а   o’z   v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а   bojxona   m а s а l а l а ri
bo’yich а  x а lq а r о  bitiml а r v а  sh а rtn о m а l а r tuzish; 
*   R е spublik а ning   bojxona   hududid а   d а vl а t   h а vfsizligini,   j а m оа t   t а rtibini,
ins о n h а yoti v а  s а l о m а tligini him о ya qilish, h а yv о nl оа r v а  o’simlikl а rni muh о f а z а
qilish,   а tr о f-muhit   muh о f а z а si   bo’yich а   ch о r а t а dbirl а rni   а m а lg а   о shirilishig а
ko’m а kl а shish; 
*  B е lgil а ng а n  t а rtibd а   bojxona   ch е g а r а si   о rq а li   о lib  o’til а yotg а n  t о v а rl а rni
bojxona   n а z о r а tid а n   o’tk а zilishini   t а ’minl а sh   v а   uning   sh а kll а rini
t а k о mill а shtirish; 
*   Т IF   q а tn а shchil а ri   t о m о nid а n   bojxona   q о nunchiligig а   v а   o’z   v а k о l а tl а ri
d о ir а sid а  – s о liq q о nunchiligig а  ri о ya etilishi ustid а n n а z о r а tni t а k о mill а shtirishg а
q а r а tilg а n ch о r а -t а dbirl а rni ishl а b chiqish v а  q а bul qilish; 
*   Т IFni   t а rtibg а   s о lishd а   bojxona   t а rtibg а   s о lish   v о sit а l а rini   qo’ll а nishini
t а ’minl а sh   (t а rif   mexanizmi   h а m   shu   juml а g а   kir а di),   t а shqi   iqtis о diy   f ао liyatni
t а rifli   t а rtibg а   s о lish   usull а ri,   kv о t а l а sh   n о rm а l а ri   b е lgil а shd а ,   lis е nziyal а sh   v а
d е kl а r а siyani   t а qdim   etish   t а rtibini   ishl а b   chiqilishi   v а   а m а lg а   о shirilishid а
b е lgil а ng а n t а rtibd а  q а tn а shish; 
* B о j p о shlin а l а ri, s о liql а r v а  b о shq а  bojxona to’l о vl а rini d а vl а t budj е tig а  o’z
v а qtid а  v а  to’liq o’tk а zilishini t а ’minl а sh;
6 1.O’zbekiston Respublikasi bojxona organlarining faoliyati tarixi
Riv о jl а n а yotg а n   m а ml а k а tl а rning   bojxona   siyos а ti   iqtis о diy   v а   siyosiy
must а qillikni   t а ’minl а sh   m а nfa а tl а ri,   milliy   iqtis о diyotni   must а hk а ml а sh   v а
riv о jl а ntirish   m а qs а dl а rid а   о lib   b о ril а di.   M а s а l а n   о lib   kiril а dig а n   m а shin а   v а
а sb о b  uskun а l а r,  kimyoviy  t о v а rl а r  v а   m а t е ri а ll а rd а n  eng  k а m   st а vk а l а rd а   b о jl а r
undirilg а n.   Qishl о q   xo’j а ligi   m а hsul о tl а ri,   о d а td а   b о jsiz   imp о rt   qiling а n.   К iyim-
b о sh   v а   uy-ro’zg’ о r   buyuml а rig а   о shirilg а n   st а vk а l а r   qo’ll а nilg а n.   Z е b-ziyn а t   v а
а lk а g о lli ichimlikl а rg а  eng yuq о ri st а vk а l а rd а  b о j undirilg а n. 
Та kibig а   s о liql а r   v а   b о jl а rni   undirish   h а m   kir а dig а n   m о liyaviy   -   iqtis о diy
tizimning   puht а   f ао liyat   ko’rs а tishi   h а r   q а nd а y   tuzumd а   d а vl а t   m а vjud
bo’lishining   iqtis о diy   а s о si   his о bl а n а di.   А k а d е mik   B. А hm е d о vning   fikrig а   ko’r а
bojxona   о rg а nl а ri   bund а y   tizimning   bir   qismi   sif а tid а   M а rk а ziy   О siyod а   q а dim
z а m о nl а rd а n   b о shl а b   m а vjud   bo’lg а n.   Chunki   ko’p   ming   yill а b   Sh а rqni   G’ а rb
bil а n   b о gl а g а n   Buyyuk   Ip а k   yo’li   M а rk а ziy   О siyo   hudid а n   o’tg а n.   O’rt а
d е ngizd а gi Suriyaning  А nt а lya p о rti uz о q v а qt Isp а niya, P о rtug а liya,  Ве n е siyad а n
t о v а rl а rni t а shuvchi k е m а l а rg а  hizm а t qilg а n. Bu k е m а l а r Buyyuk Ip а k yo’li  о rq а li
Х it о y v а  Yap о niyag а  yo’l  о lg а nl а r. Buyyuk Ip а k yo’li  о rq а li  а m а lg а   о shiril а dig а n
s а vd о g а   q а ysi   d а r а j а d а   а l о q а d о r   bo’lg а n   b а rch а   d а vl а tl а rning   bojxona   о rg а nl а ri
t а jrib а sini umuml а shtiruvchi q о id а l а r  а srl а r d а v о mid а  t а k о mill а shtirildi v а  m а qbul
h о lig а   k е ltirildi.   А g а r   q а ysidir   d а vl а t   yoki   sh а h а r   bojxona   q о id а l а rini
q а ttiql а shtirs а ,   b о jl а r   v а   yig’iml а r   h а dd а n   t а shq а ri   ko’p а ytirils а ,   k а rv о nl а r   uni
ch е tl а b   o’tishni   yo’lini   qidirg а nl а r:   birgin а   M а rk а ziy   О siyod а   Buyyuk   Ip а k
yo’lining bir n е cht а   sh а h о bch а si m а vjud bo’lg а n. Ushbu k а rv о nl а r ch е tl а b o’tg а n
d а vl а tl а r es а   а nch а gin а  d а r о m а did а n m а hrum bo’lish а r edi. 2
 
Та rixchil а rning   guv о hlik   b е rishich а ,   M а rk а ziy   О siyod а   y е rd а n   hir о j   v а
t а n о b,   t о v а rd а n   es а   z а k о t   undirilg а n.   Qur’ о ng а   muv о fiq,   h а r   bir   musulm о n   m о l
mulkining   qirqd а n   bir   qismini   z а k о t   qil а r   edi.   Z а k о t   shuningd е k   k е l а yotg а n   v а
k е t а yotg а n   h а r   bir   k а rv о nd а n   h а m   undiril а r,   shu   s а b а bli   z а k о tchil а r   k а rv о nl а r
h а r а k а tini   ziyr а klik   bil а n   kuz а tib   turish а r   edi.   Sh а h а rd а n   o’t а dig а n   h а r   q а nd а y
2
  http//www. c ustoms.ru –O‘zbekiston Respublikasi DBQ sayti
7 s а vd о g а r   z а k о t   о lin а dig а n   s а r о yg а   to’xt а b   o’tishi   sh а rt   bo’lg а n.   Bu   y е rd а   uning
t о v а rid а n   2,5   f о izli   b о j   undiril а r   edi.   Bund а n   t а shq а ri,   s а vd о g а r   h а r   bir   tuya
his о big а   yerlik ezilg а nligi uchun h а m h а q to’l а g а nl а r. Bu yerlik timp ае k 54 t о v а r
h о nlikning   b а rch а   а h о li   yash а ydig а n   j о yl а rid а n   erkin   o’tishg а   k а f о l а t   b е r а r   edi.
Amud а ryoning   J а nubiy   qirg’ о g’id а   d е yarli   b а rch а   sh а h а r   b о j   undirish   huquqini
o’zl а rig а   s а ql а b   q о lg а n.   Ul а r   z а k о tni   q о nun   bo’yich а   em а s   b а lki   O’zbekitan
bilg а nl а rich а   b е lgil а sh а rdi.   А fg’ о nist о nd а   es а   2.5   f о iz   em а s,   b а lki   20   f о iz
miqd о rd а  z а k о t undirilg а n. 
К o’chm а nchil а rd а n z а k о t n а tur а d а  undirilg а n.  Ха r qirq m о ld а n bitt а si z а k о t
sif а tid а   о ling а n.   Z а k о tchi   yiqq а n   butun   m о l-   mulk   h о nning   h а zin а sig а   k е lib
tushg а n.   Buh о r о   h о nligining   k а tt а   qismini   inglizl а r   n а z о r а ti   о stid а   tutib   turg а n
А fg’ о nist о n   bil а n   ch е g а r а sid а   bojxonal а r   t а shkil   etilg а n.   O’lk а ning   А fg’ о nist о n
bil а n s а vd о  qiluvchi b о shq а  tum а nl а rid а n chiquvchi t о v а rl а r m а n а  shu bojxonad а n
o’t а r edi. 
M а ’lumki,   Buh о r о   hyukum а ti   o’z   v а qtid а   А fg’ о nist о ng а   о lib   k е til а yotg а n
t о v а rl а rni   b о jd а n   о z о d   qilish   haqid а   f а rm о yish   chiq а rg а n   bo’lib,   bir о q   bu
f а rm о yish Buh о r о   d е v о nh о n а sid а n t а shq а rig а   chiqm а g а n. L е kin shung а   q а r а m а y,
bojxona birl а shm а si d а vl а tl а r o’rt а sid а  s а vd о   а l о q а l а rini k е ng а yishid а  o’zb е kist а n
а h а miyatig а   eg а   bo’ldi.   M а rk а ziy   О siyo   R о ssiya   t о m о nid а n   b о sib   о ling а nid а n
k е yin  Т urkist о n g е n е r а l-gub е rn а t о rligi t а shkil etildi. 1893 yild а  11 t а  ch е g а r а  p о sti
t а shkil   etildi.   Т urkist о n   о krugi   shul а rd а n   biri   bo’ldi.   Т urkist о n   о kurugid а   16   t а
bojxona   о rg а ni   m а vjud   edi.   1895   yild а   Те rmiz   sh а hrid а   P а tt а -Gis а r   bojxonasi
t а shkil   etildi.   Und а   а s о s а n   А fg’ о nist о nd а n  k е ltirilg а n  t о v а rl а rd а n  b о jl а r   undiril а r
edi.   Ха r   yili   ushbu   bojxona   p о sti   о rq а li   2500   d а n   ziyod   s а y о h а tchi   o’t а rdi.   U
p а ytl а ri  А fg о nist о n hududi  о rq а li M а rk а ziy  О siyog а  ko’pl а b k о ntr а b а nd а  t о v а rl а ri
h а m o’tk а zilg а n. 
1917   yild а n   k е yin   ichki   v а   t а shqi   s а vd о   x а lq   k о miss а rligid а   8   bojxona
о krugid а n   ib о r а t   bojxona   b о shq а rm а si   t а shkil   etildi.   1925   yild а   bojxona
b о shq а rm а si   bojxona   b о sh   b о shq а rm а sig а   а yl а ntirildi.   Uning   18   t а rkibid а
bojxonaning   11   t а   insp е kt о rlik   о rg а nl а ri   v а   266   t а   bojxona   bo’lib,   ul а rd а   5710
8 n а f а r xodim ishl а r edi. O’sh а   yili   Те miz sh а hrid а gi P а tt а -G е s а r bojxonasi T е rmiz
bojxonasig а   а yl а ntirildi.   Ха lq k о miss а rlikl а ri v а zirlikl а rg а   а yl а ntirilg а nid а n k е yin
Bojxona b о sh b о shq а rm а si t а shki s а vd о  v а zirligi t а rkibid а  q о ldirildi. 
То shk е nt   p о stid а   h а mm а si   bo’lib   3t а   xodim   ishl а g а n.   Ul а rg а   В . Но vik о v
r а hb а rlik   qilg а n.   Yetmishinchi   yill а rd а   t а shqi   iqtis о diy   а l о q а l а rni   riv о jl а nish
mun о s а b а ti   bil а n   ushbu   p о st   То shk е nt   bojxonasig а ,   1988   yild а   es а   O’zb е kist о n
bojxonasig а   а yl а ntirildi. 
1988-1989   yill а rd а   S а m а rq а nd,   Buh о r о ,   N а m а ng а n,   А ndij о n,   Q а rshi,
Gulist о n, Jizz а h, Qo’q о n, N а v о iy, Urg а nch, Chirchiq,   О lm а liqd а   bojxona p о stl а ri
ishg а  tushdi.
Must а qillikd а n   ilg а ri   bojxona   ishi   1991   yild а   q а bul   qiling а n   Bojxona
k о d е ksi v а   «B о j t а rifi to’g’risid а »gi Q о nuni   а s о sid а   а m а lg а   о shiril а r edi. Bu d а vr
bojxona institutl а rini huquqiy jih а td а n b о shq а rish v а  t а rtibg а  s о lishning eng yangi,
z а m о n а viy   usull а rini   j о riy   qilish   bil а n   а jr а lib   tur а di.   M а zkur   Ко d е ksning
yangilikl а rid а n biri shund а n ib о r а t ediki, ilg а ri  m а ’muriy huquqbuz а rlik t о if а sig а
kiritilg а n   k о ntr а b а nd а g а   jin о yat   turi   sif а tid а   b а h о   (kv а lifik а siya)   b е rildi;   bund а n
t а shq а ri, lis е nziya tizimi v а  b о shq а  bojxona v о sit а l а ri  а m а liyotg а  kiritildi.  Х o’j а lik
s о h а sini   d а vl а t   t а s а rrufid а n   v а   hususiyl а shtirish   j а r а yonl а r   riv о jining   istiqb о li   –
bojxona huquqbuz а rligi s о dir etg а n korxonal а rni m а ’muriy j а v о bg а rlikk а  t о rtishni
q о nuniyl а shtirdi.   Х o’j а lik   yyurituvchi   sub’ е ktl а r   v а   fuq а r о l а rning   huquql а ri   v а
m а nf аа tl а rini   him о ya   qilish   s о h а sid а gi   huquqiy-me’yoriy   hujj а tl а r   d о ir а si   а nch а
k е ng а ytirildi,   bu   h о l а t,   o’z   n а vb а tid а ,   k о ntr а b а nd а   v а   bojxona   huquqbuz а rlikl а ri
h а qid а gi   ishl а rni   yuritishni   b а t а fsil   v а   q а t’iy   t а rtibg а   s о lishd а   h а md а   bojxona
о rg а nl а rig а   k о ntr а b а nd а   h а qid а gi   ishl а r   bo’yich а   surishtiruv   о lib   b о rish
huquqining b е rilishid а  o’z  а ksini t о pdi. 3
 
O’zb е kist о n R е spublik а si Pr е zid е ntining 1995 yil 11   а pr е ld а   e’l о n qiling а n
«Eksp о rt-imp о rt   о p е r а siyal а rini   t а rtibg а   s о lishning   qo’shimch а   ch о r а -t а dbirl а ri
to’g’risid а »gi   h а md а   « То v а rl а r   (ishl а r,   hizm а tl а r)   eksp о rtini   r а g’b а tl а ntirishning
qo’shimch а   ch о r а -t а dbirl а ri   to’g’risid а »gi   F а rm о nl а ri,   «O’zb е kist о n
3
  http//www. c ustoms.ru –O‘zbekiston Respublikasi DBQ sayti
9 R е spublik а sining  t а shqi   iqtis о diy f ао liyati  to’g’risid а »gi  Q о nung а   muv о fiq,  1993
yil   7   о ktyabrd а   chiq а rilg а n   O’zb е kist о n   R е spublik а si   Vazirl а r   M а hk а m а sining
372-   F а rm о yishi;   bojxona   n а z о r а tini   t а k о mill а shtirish   v а   bojxona   st а tistik а sini
yuritishi   m а qs а did а   e’l о n   qiling а n.   O’zb е kist о n   R е spublik а si   Vazirl а r
M а hk а m а sining   95-s о nli   « Та shqi   s а vd о   о p е r а siyal а rini   а m а lg а   о shirishd а   h о rijiy
v а lyut а d а gi   m а bl а g’l а rd а n   f о yd а l а nish   ustid а n   n а z о r а tni   t а k о mill а shtirish   ch о r а -
t а dbirl а ri   to’g’risid а »gi;   1996   yil   1   о ktyabrd а gi   342-s о nli   «O’zb е kist о n
R е spublik а si   d а   t о v а rl а r   imp о rti   s а m а r а d о rligini   о shirish   (r а si о n а liz а siya)   ch о r а -
t а dbirl а ri to’g’risid а »gi Q а r о rl а ri bojxona ishini t а rtibg а  s о lishd а  k а tt а   а h а miyatg а
eg а   bo’ldi. M а zkur q о nun hujj а tl а rining   а ks а riyati   о r а liq v а   o’tish hususiyatl а rig а
eg а   bo’ls а   h а m,   o’sh а   d а vrd а   bojxona   mun о s а b а tl а rini   t а rtibg а   s о lishd а   ul а rning
а h а miyati b е qiyos bo’ldi.  А yn а n o’sh а  v а qtd а  bojxona ishi v а  z а m о n а viy bojxona
huquqining   d е m о kr а tik   v а   ilg’ о r   m о d е li   ishl а b   20   chiqil а   b о shl а ndi.   Yuq о rid а
s а n а b   o’tilg а n   F а rm о nl а r,   F а rm о yishl а r   v а   Q а r о rl а r   o’zig а   h о s   must а qil
«p о yd е v о r»   (bl о k)   v а zif а sini   b а j а rib,   sif а t   jih а td а n   butunl а y   yangi   bojxona
q о nunchiligini t а shkil etdi. 
Bojxona   k о d е ksi   v а   «D а vl а t   bojxona   hizm а ti   to’g’risid а »gi   Q о nunl а rning
q а bul   qilinishi   tuf а yli   O’zb е kist о n   R е spublik а sining   bojxona   q о nunchiligi   bir
butun,   yahlit,   uzviy   b о g’l а ng а n   tizimg а   а yl а ndi.   Bojxona   о p е r а siyal а ri   d а v о mid а
q о nuniylik   v а   fuq а r о l а rning   huquql а rini   t а ’minl о vchi   m а ’muriy-pr о s е ssu а l
m е ’yorl а rning   а h а miyati   о rtdi.   Ко d е ksd а   bojxona   ishini   t а shkil   qilishg а   о id   eng
z а m о n а viy   huquqiy   q о nun-q о id а l а r   v а   m е ’yorl а r   m а vjud   bo’lib,   ul а rsiz   s а m а r а li
bojxona   q о nunchiligini   sh а kll а ntirish   v а   eng   muhimi   uni   t а dbiq   qilish   mumkin
em а s;   bojxona   о rg а nl а rining   yag о n а   v а   yahlitligi   t а m о yili   shul а r   juml а sid а ndir.
Bojxona k о d е ksi  а s о sini q о nuniylik v а  ins о np а rv а rlik t а m о yill а ri t а shkil qil а di. 
Та shqi   iqtis о diy   f ао liyatni   t а rtibg а   s о lishning   j а h о n   а m а liyotig а   m о s
k е luvchi,   yangi   q о nun-q о id а l а ri   (t а m о iyill а ri):   t а rifli   b о shq а ruv,   lis е nziyal а sh,
kv о t а l а sh   v а   b о shq а l а r   yyuk   а yl а nuvid а   bo’lg а n   t о v а rl а r   ustid а n   bojxona
n а z о r а tini   t а shkil   qilishni   tubd а n   o’zg а rtirishni   t а l а b   qildi.   А g а r   ilg а ri   t о v а rl а rni
o’tk а zish   t а rtib о ti   (r е jim)   v а   t а rtibi   (pr о s е dur а )   t а shqi   s а vd о   bitimining   sub’ е kti
10 kim   ek а nligid а n   k е lib   chiqib   b е lgil а ns а ,   h о zir   bund а y   bitimning   b о sh,   а s о siy
m е z о ni   о b’ е kt,   ya’ni   а niq   t о v а rdir.   Q о nunl а rg а   о g’ilm а y   ri о ya   qilm а sd а n   turib,
bojxona   hizm а ti   f ао liyatining   s а m а r а d о rligini   о shirib   bo’lm а ydi.   Shu   s а b а bli,
bojxona   о rg а nl а rid а   yuridik   hizm а tni   t а shkil   qilish   v а   riv о jl а ntirish   eng   d о lz а rb
mu а mm о l а rd а ndir.   M а zkur   hizm а tning   v а k о l а tl а rig а :   bojxona   ishining   huquqiy
me’yoriy   n е gizini   yyuritish,   bojxonachil а rg а   q о nun   v а   me’yoriy   hujj а tl а rni
tushuntirish; fuq а r о l а r v а  t а shkil о tl а rg а  k е r а kli m а ’lum о tl а r v а  yuridik m а sl а h а tl а r
b е rish;   m а ’muriy   v а   jin о iy   j а v о bg а rlik   ch о r а l а rini   qo’ll а sh   bil а n   b о g’liq
bo’lm а g а n shik о yatl а r v а  mur о j а tl а rni ko’rib chiqish; huquqiy me’yoriy hujj а tl а rni
v а  t е gishli hul о s а l а rni t е kshirib chiqib, imz о l а sh (viz а  qo’yish - vizir о v а ni е ). 
K о d е ks   o’sh а   d а vrning   sh а rt-sh а r о itid а n   k е lib   chiqib   tuzilg а n   edi.   X о zirgi
v а qtd а   ung а   tuz а tishl а r   v а   o’zg а rtirishl а r   kiritish   (k о rr е ktir о vk а )   z а m о n   t а l а big а
а yl а ndi,   chunki   u   bojxona   ishining   muhim   s о h а l а ri   his о bl а ng а n   h а md а   bojxona
siyos а tini   а m а lg а   о shirishd а   muhim   а h а miyat   k а sb   et а dig а n   bojxona   v а lut а
n а z о r а ti,   bojxona   st а tistik а sini   o’z   ichig а   о lm а g а n,   bund а n   t а shq а ri,   Bojxona
k о d е ksid а   b а yon   qiling а n   16   bojxona   r е jiml а rining   h а r   birig а   muf а ss а l,   b а rch а
t а fsil о tl а ri bil а n iz о h b е rilm а g а n. 
D а vl а t   bojxona   hizm а ti   f ао liyatining   huquqiy   а s о sl а ri   –   O’zb е kist о n
R е spublik а si   1997   yil   29   а vgustd а   q а bul   qiling а n   «D а vl а t   bojxona   hizm а ti
to’g’risid а »gi  h а md а   O’zb е kist о n R е spublik а si   V а zirl а r  M а hk а m а sining  1997 yil
30   iuld а gi   374-s о nli   q а r о ri   bil а n   t а sdiql а ng а n   «O’zb е kist о n   R е spublik а si   D а vl а t
Bojxona   Qo’mit а si   to’g’risid а »gi   Н iz о md а   а niq   b е lgil а b   b е rildi   va   ushbu   soha
2018   yil   12   aprelda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev
tomonidan   imzolangan   «O’zbekiston   Respublikasi   davlat   bojxona   xizmati
organlari   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari»   to’g’risidagi
farmoni tasdiqlangach qayta takomillashtirilmoqda. 
O’zb е kist о n   R е spublik а si   D а vl а t   bojxona   Qo’mit а si,   D а vl а t   bojxona
Qo’mit а sining   Q о r а q а lp о g’ist о n   R е spublik а si,   vil о yatl а r,   То shk е nt   sh а hri
bo’yich а  b о shq а rm а l а ri, bojxona k о mpl е ksl а ri v а  p о stl а ri bojxona  о rg а nl а ridir. 
11 Bojxona   о rg а nl а ri   o’z   f ао liyatid а   O’zb е kist о n   R е spublik а si
Ко nstitusiyasig а ,   O’zb е kist о n   R е spublik а si   Bojxona   Ко d е ksig а ,   «D а vl а t   bojxona
hizm а ti   to’g’risid а »gi   Q о nung а ,   O’zb е kist о n   R е spublik а sining   b о shq а   q о nun
hujj а tl а rig а   v а   xalqaro   sh а rtn о m а l а rig а   а m а l   qil а dil а r.   O’zb е kist о n   R е spublik а si
D а vl а t   bojxona   qo’mit а si   (k е yingi   o’rinl а rd а   DBQ   d е b   yuritil а di)   O’zb е kist о n
R е spublik а si  Ко nstitusiyasig а  muv о fiq D а vl а t b о shq а ruvi  о rg а ni his о bl а n а di. 
DBQ   o’z   v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а   yag о n а   b о j   siyos а ti   а m а lg а   о shirilishini,
bojxona   ishig а   о id   q о nunchilikk а   ri о ya   etilishini,   DBQ   о rg а nl а ri   tizimining
s а m а r а li   f ао liyat   ko’rs а tishini   t а ’minl а ydi.   Bojxona   о rg а nl а ri   q о nun   hujj а tl а rig а
muv о fiq   o’z   f ао liyatini   d а vl а t   h о kimiyatining   m а h а lliy   id о r а l а rid а n   must а qil
r а vishd а   а m а lg а   о shir а dil а r. 
DBQning   q о nunchilikk а   muv о fiq   o’z   v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а   q а bul   qilg а n
q а r о rl а ri,   mulkchilik   sh а kll а rid а n   q а t’iy   n а z а r,   jism о niy   v а   yuridik   shaxsl а r
t о m о nid а n ijr о   etilishi  sh а rt. Bojxona   о rg а nl а ri huquqni muh о f а z а   qiluvchi   о rg а n
his о bl а n а di   v а   d а vl а t   budj е ti   m а bl а g’l а rid а n   t а ’minl а n а di.   O’zb е kist о n
R е spublik а si D а vl а t g е rbi tushirilg а n v а  o’z n о mi bitilg а n muhrg а  eg а . 
DBQning   tuzilishi   h а md а   uning   f ао liyatini   t а shkil   etish   O’zb е kist о n
R е spublik а si V а zirl а r M а hk а m а sining 1997 yil 30 iyuld а gi 374-s о nli Q а r о ri bil а n
t а sdiql а ng а n. Shu q а r о rg а   а s о s а n DBQning  а s о siy v а zif а l а ri quyid а gil а rd а n ib о r а t:
*   Yag о n а   bojxona   siyos а ti   а m а lg а   о shirilishining   huquqiy,   iqtis о diy   v а
t а shkiliy   mexanizml а rini   ishl а b   chiqish,   ul а rning   а m а ld а   22   qo’ll а nilishini
t а ’minl а sh, bojxona ishi s о h а sid а   q о nun hujj а tl а ri v а   me’yoriy hujj а tl а r l о yih а l а ri
t а yyorl а nishid а  q а tn а shish; 
*   O’zb е kist о n   R е spublik а sining   x а lq а r о   sh а rtn о m а l а ri   ishl а b   chiqilishid а
q а tn а shish,   b е lgil а ng а n   t а rtibd а   v а   o’z   v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а   bojxona   m а s а l а l а ri
bo’yich а  x а lq а r о  bitiml а r v а  sh а rtn о m а l а r tuzish; 
*   R е spublik а ning   bojxona   hududid а   d а vl а t   h а vfsizligini,   j а m оа t   t а rtibini,
ins о n h а yoti v а  s а l о m а tligini him о ya qilish, h а yv о nl оа r v а  o’simlikl а rni muh о f а z а
12 qilish,   а tr о f-muhit   muh о f а z а si   bo’yich а   ch о r а t а dbirl а rni   а m а lg а   о shirilishig а
ko’m а kl а shish; 
*  B е lgil а ng а n  t а rtibd а   bojxona   ch е g а r а si   о rq а li   о lib  o’til а yotg а n  t о v а rl а rni
bojxona   n а z о r а tid а n   o’tk а zilishini   t а ’minl а sh   v а   uning   sh а kll а rini
t а k о mill а shtirish; 
*   Т IF   q а tn а shchil а ri   t о m о nid а n   bojxona   q о nunchiligig а   v а   o’z   v а k о l а tl а ri
d о ir а sid а  – s о liq q о nunchiligig а  ri о ya etilishi ustid а n n а z о r а tni t а k о mill а shtirishg а
q а r а tilg а n ch о r а -t а dbirl а rni ishl а b chiqish v а  q а bul qilish; 
*   Т IFni   t а rtibg а   s о lishd а   bojxona   t а rtibg а   s о lish   v о sit а l а rini   qo’ll а nishini
t а ’minl а sh   (t а rif   mexanizmi   h а m   shu   juml а g а   kir а di),   t а shqi   iqtis о diy   f ао liyatni
t а rifli   t а rtibg а   s о lish   usull а ri,   kv о t а l а sh   n о rm а l а ri   b е lgil а shd а ,   lis е nziyal а sh   v а
d е kl а r а siyani   t а qdim   etish   t а rtibini   ishl а b   chiqilishi   v а   а m а lg а   о shirilishid а
b е lgil а ng а n t а rtibd а  q а tn а shish; 
*   B о j   p о shlin а l а ri,   s о liql а r   v а   b о shq а   bojxona   to’l о vl а rini   d а vl а t   budj е tig а
o’z v а qtid а  v а  to’liq o’tk а zilishini t а ’minl а sh; 
* O’z v а k о l а tl а ri d о ir а sid а  v а lyut а  n а z о r а tini  а m а lg а   о shirish; 
*   Bojxona   st а tistik а si   m е t о d о l о giyasini   t а k о mill а shtirishd а ,   bojxona   ishi
s о h а sid а   st а tistik   m а ’lum о tl а r   to’pl а sh,   ul а rg а   ishl о v   b е rish   v а   t а hlil   qilinishini
t а shkil etish, r е spublik а ning t а shqi iqtis о diy  а l о q а l а rini riv о jl а ntirish, t а shqi s а vd о
v а   to’l о v   b а l а nsini   must а hk а ml а sh   bo’yich а   pr о gn о z   his о b-kit о bl а rini   а m а lg а
о shirish v а  t а klifl а rni ishl а b chiqish; 
*   Bojxona   о rg а nl а ri   f ао liyati   to’g’risid а   а hb о r о t   to’pl а nishi   v а   ishl а b
chiqilishi   h а md а   а vt о m а tl а shtirilg а n   tizim   j о riy   etilishini   yuritish,   shuningd е k
bojxona st а tistik а   m а ’lu о tl а rini  t е gishli  id о r а l а r v а   m а nf аа td о r   о rg а nl а rg а   t а qdim
etish; 
*   K о ntr а b а nd а ni,   bojxona   q о nunchiligini   v а   o’z   v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а   s о liq
q о nunchiligi   buzilishining   о ldini   о lish   v а   ul а rg а   b а rh а m   b е rish   ch о r а -t а dbirl а rini
must а qil   r а vishd а   yoki   huquqni   muh о f а z а   23   qilish   о rg а nl а ri   bil а n   o’z а r о
h а mk о rlikd а   ishl а b   chiqish   v а   qo’ll а sh,   shuningd е k   xalqaro   t е rr о rizmg а   v а
13 R е spublik а  xalqaro fuq а r о   а vi а siyasi f ао liyatig а  g’ а yriq о nuniy  а r а l а shishg а  q а rshi
kur а shishg а  ko’m а kl а shish bo’yich а  ch о r а -t а dbirl а rni ishl а b chiqish v а  qo’ll а sh; 
*   Bojxona   о rg а nl а ri   v а k о l а tig а   t е gishli   bo’lg а n   ishl а r   bo’yich а   surishtiruv
ishl а rini   а m а lg а   о shirish  v а   q о nunchilikk а   muv о fiq  bojxona  q о id а l а ri  buzilishig а
muv о fiq ishl а rni ko’rib chiqish; 
*   Yuridik   v а   jism о niy   shaxsl а rg а   nisb а t а n   q о nunchilikd а   n а z а rd а   tutilg а n
t а rtibd а   bojxona   q о id а l а ri   buzilg а nligi   uchun   t а ’sir   ko’rs а tish   ch о r а l а rini
b е lgil а ng а n t а rtibd а  qo’ll а sh; 
* Giyohv а ndlik v о sit а l а ri, psih о tr о p v а   p о rtl о vchi m о dd а l а r, qur о l-yar о g’ni
r е spublik а ning   bojxona   ch е g а r а si   о rq а li   g’ а yriq о nuniy   о lib   o’tilishining   о ldini
о lish ch о r а -t а dbirl а rini ishl а b chiqish v а  qo’ll а sh; 
* R е spublik а ning v а  h о rijiy d а vl а tl а rning v а k о l а tli  о rg а nl а ri bil а n birg а likd а
giyohv а nd   v а   psih о tr о p   m о dd а l а rni   n а z о r а t   о stid а   yy е tk а zib   b е rilishini   а m а lg а
о shirish; 
* Milliy h а vfsizlik xizm а ti v а  ichki ishl а r  о rg а nl а ri bil а n o’z а r о  h а mk о rlikd а
q о nunchilikd а  b е lgil а ng а n t а rtibd а , t е zk о r-qidiruv f ао liyatini  а m а lg а   о shirish; 
*   А ybd о rl а rni   j а v о bg а rlikk а   t о rtish   to’g’risid а gi   m а s а l а   bojxona   о rg а nl а ri
v а k о l а tl а ri   d о ir а sid а n   t а shq а rig а   chiqq а nd а ,   q о nun   bu’zilishl а ri   f а ktl а ri   bo’yich а
m а t е ri а ll а rni t е rg о v, sud  о rg а nl а ri v а  b о shq а  id о r а l а rg а  t о pshirish; 
* Bojxona  о rg а nl а rining m а ns а bd о r shaxsl а ri t о m о nid а n q о nuniylikk а  ri о ya
etilishi   ustid а n   n а z о r а tni   а m а lg а   о shirish,   bojxona   о rg а nl а ri   m а ns а bd о r
shaxsl а rining   h а tti-h а r а k а tl а ri   v а   q а r о rl а ri   ustid а n   tushg а n   shik о yatl а r   v а
e’tir о zl а rni b е lgil а ng а n t а rtibd а  ko’rib chiqish; 
*   Bojxona   о rg а nl а rig а   yyukl а ng а n   v а zif а l а r   v а   funksiyal а r   а m а lg а
о shirilishi s а m а r а d о rligini t а ’minl о vchi bojxona infr а tuzilm а sini t а shkil etish; 
* Bojxona  о rg а nl а ri xodiml а rini, mulkchilik sh а kll а rid а n q а t’iy n а z а r b а rch а
ishl а b   chiq а rish   k о rx о n а l а ri,   mu а ss а s а l а r   v а   t а shkil о tl а r   uchun   bojxona
r а smiyl а shtiruvini o’tk а zish bo’yich а   mut а x а ssisl а rni t а yyorl а sh, q а yt а   t а yyorl а sh
v а  ul а rning m а l а k а sini  о shirish; 
14 *   Bojxona   v а   erkin   о mb о rl а r,   b о jsiz   s а vd о   do’k о nl а ri,   bojxona   br о ky е rl а ri
v а   bojxona   t а shuvchil а ri,   t о v а rl а rg а   bojxona   hududid а n   t а shq а rid а ,   bojxona
hududid а   yoki   bojxona   n а z о r а ti   о stid а   ishl о v   b е rish     ustid а n   n а z о r а tni   а m а lg а
о shirish,   shuningd е k   q о nunchilikd а   b е lgil а ng а n   t а rtibd а   f ао liyatning   s а n а b
o’tilg а n turl а rini  а m а lg а   о shirish huquqig а  ruhs а tn о m а l а r b е rish; 
*   Ха lq а r о   bojxona v а   s а vd о   t а shkil о tl а rid а   q а tn а shish, h о rijiy d а vl а tl а rning
bojxona   о rg а nl а ri,   bojxona   ishi   m а s а l а l а ri   bil а n   shug’ull а nuvchi   x а lq а r о
t а shkil о tl а r   bil а n   h а mk о rlik   qilish,   q о nunchilikd а   b е lgil а ng а n   t а rtibd а   x о rijiy
m а ml а k а tl а rning bojxona hizm а tl а ri bil а n o’z а r о   а xb о r о tl а r  а yirb о shl а sh; 
*   Bojxona   о rg а nl а rining   m о ddiy-t е hnik а   b а z а sini   riv о jl а ntirish   v а
must а hk а ml а sh   ch о r а -t а dbirl а rini   ishl а b   chiqish,   t а shqi   s а vd о   yyukl а rini   bojxona
r а smiyl а shtiruvid а n   o’tk а zish,   bojxona   m а sk а nl а ri   t а rm о g’ini   v а   bojxona
infr а stryuktur а sining b о shq а   о b’ е ktl а rini k е ng а ytirish; 
*   DBQning   m о ddiy   yord а m,   ijtim о iy   him о ya   qilish,   bojxona   о rg а nl а rini
riv о jl а ntirish   v а   ko’zd а   tutilm а g а n   h а r а j а tl а r   m а hsus   j а mg’ а rm а sig а   tush а dig а n
pul   m а bl а g’l а r   his о big а   r е spublik а d а   bojxona   ishini   t а k о mill а shtirish   ch о r а -
t а dbirl а rini m а bl а g’ bil а n t а ’minl а shd а n ib о r а t.  4
О rg а nning d а vl а t id о r а l а ri tizimid а gi  а h а miyatini  а niql а b b е ruvchi, huquqiy
m а vq е ining   b о sh   m е z о ni,   t а rkibiy   qismi   uning   k о mp е t е nsiyasidir   (bu   l о tinch а d а
«competentia»   so’zid а n   о ling а n   bo’lib,   «yuritish,   q о biliyat,   l а yoq а t,   huquqiy
t е gishlilik»   k а bi   m а ’n о l а rni   а ngl а t а di).   Ushbu   so’zning   ikki   m а ’n о si   m а vjud:
m а ’lum m а s а l а l а r d о ir а sid а  chuqur bilimg а  eg а  bo’lishlik h а md а  v а k о l а tl а r d о ir а si
(huquq v а  m а jburiyatl а r) d е m а kdir. 
B о shq а ruv id о r а l а rining butun f ао liyati, t а shkiliy v а   huquqiy mun о s а b а tl а ri
– ul а rning o’z k о mp е t е nsiyal а rini   а m а lg а   о shirishl а ri n а tij а sid а   n а moyon bo’l а di.
О rg а nning   k о mp е t е nsiyasid а   ko’pr о q   b о shq а ruvning   id о r а viy   m а zmuni   ko’zg а
t а shl а n а di.   D а vl а t   b о shq а ruv   id о r а sining   k о mp е t е nsiyasi   huquqiy-me’yoriy
hujj а tl а rini   e’l о n   qilish   yo’li   bil а n   b е lgil а nib,   ushbu   id о r а ning   ist а lg а n   s о h а d а gi
4
  O‘zbekiston Respublikasining  «Bojxona xizmati to‘g‘risida»gi qonuni. T.: Iqtisodiyot va xuquq dunyosi 1997 y.
15 f ао liyat   d о ir а sini   а niql а b   b е r а di.   Bojxona   о rg а ni   k о mp е t е nsiyasi   q о nunl а r
yord а mid а  sh а kll а ntiril а di. 
DBQ huquqiy me’yoriy hujj а tl а r tuzish v а k о l а tining k е ng q а mr о vligi uning
f ао liyati d о ir а si bil а n b о g’liq bo’lib, t а rm о ql а r а r о  b о shq а ruvning  а s о siy funksiyasi
h а md а   t а shkiliy   v о sit а l а rig а   nisb а t а n   b о shq а ruvd а   а nch а   k а tt а   h а jmni   eg а ll а b
turuvchi   а s о siy   f ао liyatning   huquqiy   sh а qli   sif а tid а   n а m о yon   bo’l а di.   D а vl а t
qo’mit а l а ri   а n а  shu 25 hususiyatl а ri bil а n o’z t а rm о ql а rid а n t а shq а rid а  ijr о  etilishi
m а jburiy bo’lg а n id о r а l а r а r о  hujj а tl а rni chiq а r а   о l а dig а n v а zirlikd а n f а ql а n а di. 
Bund а y   me’yoriy   hujj а tl а rning   m а jburiyligini   his о bg а   о lg а nd а   ul а r   d а vl а t
qo’mit а l а ri b о shq а ruv f ао liyatini q а t’iyat bil а n   а m а lg а   о shirilishining m а zmunig а
а yl а n а di.   А mm о ,   me’yoriy   hujj а tl а r   tuzishning   bund а y   v а k о l а ti   m а zkur
qo’mit а l а rning m а hsus funksiyasi v а  t а rm о q b о shq а ruvi bil а n b о g’liq f ао liyatining
а s о siy huquqiy sh а qli em а s. 
D а vl а t   qo’mit а l а rid а   а ksinch а ,   id о r а l а r а r о   me’yoriy   hujj а tl а rni   chiq а rish
(t а sdiql а sh)   huquqiy   ul а r   funksiyasini   а m а lg а   о shirishning   а s о siy   k а f о l а ti   bo’lib
hizm а t qil а di. DBQ f ао liyatid а  h а m me’yoriy hujj а tl а r tuzish ishl а ri ko’p h о ll а rd а
yohud   birg а likd а ,   yoki   b о shq а   d а vl а t   b о shq а ruvi   id о r а si   bil а n   k е lishilg а n   h о ld а
а m а lg а   о shiril а di. 
O’zb е kist о n R е spublik а sining b о shq а   v а zirlikl а ri v а   id о r а l а ri bil а n bojxona
q о nunchiligini   qo’ll а sh   m а s а l а l а ri   bo’yich а   birg а likd а ,   b е lgil а ng а n   t а rtibd а
me’yoriy   hujj а tl а rni   chiq а rish   huquqi   –   D а vl а t   bojxona   qo’mit а si   to’g’risid а gi
Niz о md а   b е lgil а ng а n. Bir t о m о nd а n, bu o’z m а vq е l а rig а   t е ng bo’lg а n m а ’muriy-
huquqiy mun о s а b а tl а r sub’ е ktl а rining h а r а k а tl а ri bo’lib, ul а rning v а k о l а tig а , mis о l
uchun, DBQ v а  M о liya v а zirligi, DBQ v а   Та shqi iqtis о diy  а l о q а l а r  а g е ntligi, DBQ
v а   M а rk а ziy   b а nk   o’rt а sid а gi   bir о rt а   m а s а l а ni   h а l   qilish   v а   huquqiy-me’yoriy
hujj а tl а rni   q а bul   qilish   kir а di.   B о shq а   t о m о nd а n,   bir   t о m о nl а m а   buyruql а r
chiq а rishg а   imk о n   b е rm а ydig а n,   vujudg а   k е l а dig а n   mun о s а b а tl а rni   yo’lg а
qo’yuvchi   mu а yyan   usull а ridir.   Qo’mit а   t о m о nid а n,   o’z   m а vq е ig а   ko’r а ,   t е ng
bo’lg а n d а vl а t b о shq а ruvi  id о r а l а ri  o’rt а sid а   n а z о r а t v а   muv о fiql а shtirish t а rtib о t
16 f ао liyatini   а m а lg а   о shirishd а   vujudg а   k е l а dig а n   mun о s а b а tl а rning   o’zig а   x о s
hususiyatl а ri   –   d а vl а t   qo’mit а l а rining   huquql а ri,   v а k о l а tl а ri,   funksiyal а ri
r е gl а m е ntining o’zig а  h о s jih а tl а rid а n k е lib chiq а di.
Qo’mit а   t о m о nid а n,   o’z   m а vq е ig а   ko’r а ,   t е ng   bo’lg а n   d а vl а t   b о shq а ruvi
id о r а l а ri   o’rt а sid а   n а z о r а t   v а   muv о fiql а shtirish   t а rtib о t   f ао liyatini   а m а lg а
о shirishd а   vujudg а   k е l а dig а n   mun о s а b а tl а rning   o’zig а   x о s   hususiyatl а ri   –   d а vl а t
qo’mit а l а rining   huquql а ri,   v а k о l а tl а ri,   funksiyal а ri   r е gl а m е ntining   o’zig а   h о s
jih а tl а rid а n k е lib chiq а di.
Ха lq а r о   s а vd о ni   gl о b а ll а shuvi   t а shqi   s а vd о   siyos а ti   v о sit а l а rid а n
f о yd а l а nishni   yan а d а   t а k о mill а shtirishni,   ya‘ni   x а lq а r о   s а vd о ni   t а rtibg а   s о lishd а
n о t а rif   usull а rid а n   t а rif   usull а rig а   o’tishni   t а q о z о   et а yapti.   Bu   es а   t а rif   usull а rini
bev о sit а   а m а liyotd а   qo’ll о vchi   bojxona   ishini,   uning   а s о siy   t а shkil   etuvchil а rini,
а s о siy t а m о yill а ri v а  q о id а l а rini o’rg а nishg а  bo’lg а n e’tib о rni  о shir а di.
2. O’zbekiston Respublikasi bojxona organlarining iqtisodiy faoliyati
O’zbekiston   Respublikasi   bojxona   organlarining   iqtisodiy   faoliyati   deganda   biz
bojxona organlari tomonidan rasmiylashtirilgan import va eksport operatsiyalarini,
17 shuningdan   organ   tomonidan   undirilgan   boj   va   soliqlar   summasini,   bojxona
imtiyozlari qo’llanilgan tovarlar summasini iqtisodi tahlilini tushinamiz.
Bojxona organlari  chegarani kesib o'tishda  to'lanishi  shart bo'lgan to'lovlarni
belgilaydi.   Shuningdek,   ular   nazoratni   amalga   oshirish   va   qo'shimcha   hujjatlarni
tegishli   ravishda   rasmiylashtirish   uchun   javobgardirlar.   O'rta   asrlarda   tovar
ayirboshlashning   o'sishi   turli   mamlakatlar   o'rtasidagi   savdo   faoliyatini   tartibga
solish zarurati to'g'risida savol tug'dirdi. Bojxona ishi shunday rivojlana boshladi.
Shuningdek,   bojxona   jarayonlarini   boshqarish   dengiz   yuk   tashish,   havo
transporti,   avtomobil   va   temir   yo'l   transporti   sohasidagi   huquqiy   hujjatlarni
boshqaradi.   Bojxona   bojxona   tranziti,   eksport,   import,   reeksport   va   reimport,
vaqtincha olib kirish va olib chiqish, bojxona hududida qayta ishlash, ichki iste'mol
uchun qayta ishlashni amalga oshirishi mumkin. Bojxona organlari bojsiz savdoni,
bojxona omborini, tovarlarni  davlat  foydasiga yo'q qilish va undan voz kechishni
tartibga soladi va nazorat qiladi.
Har   bir   yuk   bojxonadan   o‘tayotganda   ro‘yxatga   olish   va   deklaratsiyalash,
tekshirish, bojxona to‘lovlarini to‘lash, valyuta nazorati tartib-taomillaridan o‘tadi.
Har bir sub'ekt amaldagi qonunchilikka muvofiq zarur hujjatlarni to'ldirishi kerak.
Respublikamizda   raqobatbardosh   iqtisodiyotni   shakllantirish   jarayo-
nida   korxonalarning   yanada   rivojlanishi   bevosita   ularni   boshqarish  
tizimiga   bog‘liq.   Iqtisodiyotida   korxonalar   faoliyatini   samarali   bosh-
qarish   uchun   esa   ular   faoliyatini   muttasil   o‘rganib,   tahlil   qilib   turish   kun  
tartibidagi   asosiy   masalalardan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.   Shuning   uchun  
ham   barcha   boshqaruv   bo‘g‘inlarida   iqtisodiy   tahlil   muhim   ahamiyatga  
ega.   Chunki   iqtisodiy   tahlil   vositasida   axborotlar   hamda   ma’lumotlar  
o‘rganilib,   qayta   ishlanib   jamiyat   hamda   alohida   olingan   korxonalarning  
faoliyati tezkorlik bilan yo‘lga solib turiladi.   
Fan-texnika   yangiliklari   asosida   ishlab   chiqarishni   yangi   texnika  
hamda   texnologiya   bilan   ta’minlash,   modernizatsiya   qilingan   ishlab  
chiqarish   imkoniyatlaridan   jadal   foydalanish,   boshqaruv   tizimini,   xo‘-
jalik   mexanizmini   zamonaviy   usullar   hamda   yangi   innovatsion   g‘oyalar  
18 bilan   takomillashtirish   negizida   iqtisodiyotni   rivojlantirish   hamda   shu  
asosda   xalqimizning   farovonligini   yanada   yuksaltirish   hozirgi   davrda  
oldimizda   turgan   dolzarb   vazifalardir.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli  
bajarish   uchun   sanoat   korxonalarining   faoliyatini   har   tomonlama   hamda  
muntazam tarzda iqtisodiy   tahlil qilish zarur Shu boisdan ushbu rejada bir bojxona
organi faoliyatini iqtisodiy tahlilini ko’rib chiqamiz.   
Iqtisodiy   tahlil   sanoat   korxonalarini   boshqarish   tizimida   oraliq  
bosqichni   egallaydi.   Shu   joyda   boshqarish   jarayonidagi   asosiy   uch  
bosqichni alohida ko‘rsatib o‘tish   maqsadga muvofiq hisoblanadi:  
1.   Axborotlarni (ma’lumotlarni) to‘plash   va tayyorlash.  
2.   Obyektning   holatini   iqtisodiy   tahlil   qilish   va   uning   natijalari  
asosida takliflar kiritish.
3. Boshqaruv qarorlarini qabul qilish.  
Ko‘rinib   turibdiki,   qabul   qilingan   qarorlarning   samarasi   va   sifati  
tahlilning   o‘z   vaqtida   hamda   tezkorlik   bilan   o‘tkazilishiga   ko‘p   jihatdan  
bog‘liq.   Bu   yerda   asosiy   vazifa   ana   shu   uch   bosqichni   bir-biri   bilan  
uzviy ravishda uyg‘unlashtirish hisoblanadi.  
Yuqorilardagidan   xulosa   qilib   bojxona   organi   iqtisodiy   tahlilini   amalga
oshiradigan bo’lsak.
                                                                                                                    
1-jadval
Rasmiylashtirilgan bojxona yuk deklaratsiyalari soni to‘g‘risida ma’lumot
(2022 yil yanvar oyi holatiga) 5
5
 https://data.egov.uz/organizations/84
19 Hududiy boshqarma Jami Import Eksport
Jami 430080 285925 144155
Toshkent-Aero" 
IBK 27075 24446 2629
Andijon viloyati 26422 1 2619 13803
Buxoro viloyati 18844 13679 5165
Jizzax viloyati 5708 2436 3272
Qashqadaryo 
viloyati 11157 5336 5821
Navoiy viloyati 10084 5478 4606
Namangan viloyati 14571 7975 6596
Samarqand viloyati 24348 15386 8962
Surxondaryo 
viloyati 10741 7728 3013
Sirdaryo viloyati 9249 3652 5597
Toshkent shahar 153121 132519 20602
Toshkent viloyati 68907 33312 35595
Farg‘ona viloyati 29553 13760 15793
Xorazm viloyati 6824 4558 2266
Qoraqalpog‘iston  13476 3041 10435
20 Hududiy boshqarma Jami Import Eksport
Respublikasi
Tadqiqot   ishining   1-jadvalini   ko`radigan   bo`lsak   yuqoridagi   statistic
ma`lumotlar   shuni   ko`rsatadiki,   import   holati   bo`yicha   eng   yuqori   ko`rsatkichni
Toshkent   shahar   hududiy   boshqarmasi   ko`rsatmoqda,   eksport   holati   bo`yicha   esa
Toshkent viloyati hududiy boshqarmasiga to`g`ri kelmoqda.
2-jadval
Eksport rasmiylashtiruvi uchun sarflangan vaqt bo‘yicha postlar reytingi
Bojxona posti 
nomi Sarflangan vaqt
"Чет эл 
ваколатхоналари"
ТИФ 00:09:28
"Қоракўл" ТИФ 00:17:38
"Назарбек" ТИФ 00:18:17
"Асака" ТИФ 00:24:49
"Чирчиқ" ТИФ 00:25:11
"Бекобод" ТИФ 00:27:35
"Насаф" ТИФ 00:28:14
"Зарафшон" ТИФ 00:28:25
"Ғиждувон" ТИФ 00:29:46
21 Yuqorida   ko`rsatib   o`tilgan   jadvalimiz   (2-jadval)da   eksport   rasmiylashtiruvi
uchun sarflangan vaqt  bo‘yicha postlar  reytingi keltiririb o`tilgan. Bu esa  bizning
bojxona   postlaridagi   yaratilgan   qulayliklarni   ko`rsatib   beradi.   Jadvaldan
ko`rishimiz   mumkinki,   eksport   rasmiyalashiruvi   uchun   eng   kam   vaqt   sarflagan
bojxona posti bu – “Chet el vakolatxonalari” TIF, eng ko`p vaqt sarflagan bojxona
posti “G`ijduvon” TIF ko`rsatilmoqda. 
Tovarlar   bojxonada   elektron   shaklda   rasmiylashtirilmoqda
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2012-yil   29-dekabrdagi   370-
sonli   qarori   ijrosini   ta’minlash,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchilariga
qulayliklar   yaratish   maqsadida   DBQ   tomonidan   «Elektron   dek-laratsiyalash»
avtomatlashtirilgan axborot tizimi ishlab chiqildi va amaliyotga joriy etildi. Ushbu
tizim TIF qatnashchilariga bir qator afzalliklar beradi. Jumladan:
 elektron deklaratsiyalash jarayonida tadbirkorlik subyekti bojxona postidan 
uzoq masofada bo‘lishidan qat’iy nazar, internet tarmog‘i orqali amalga oshirish 
imkoniyatiga ega;
 deklarant o‘z ish joyida o‘tirib, bir necha bojxona postlari bilan tovarlarni 
deklaratsiyalashi mumkin;
 TIF qatnashchilarining kerakli bojxona protseduralari bilan bog‘liq bo‘lgan 
vaqti va moddiy xarajatlari qisqaradi.  «Elektron deklaratsiyalash» tizimi 2012-yil 
31-dekabrdan   www.customs.uz
  DBQ   saytiga   interaktiv   xizmati   sifatida   joylashtirildi   hamda   2013-yil   1-
yanvardan   boshlab   tatbiq   etildi.   Olib   borilgan   ishlar   natijasida,   2013-yilda   jami
bojxona  yuk   deklaratsiyalarining  39,2   foizi   elektron  tarzda   taqdim   etilgan   bo‘lsa,
2015-yilda esa bu ko‘rsatkich 99,95 foizni tashkil etdi.
AKT   ning   bojxona   sohasida   faol   qo ’ llanishi   hamda   olib   borilayotgan   boshqa
islohatlar   natijasida ,   bojxona   sohasi   ko ’ plab   yutuqlarga   erishdi .   Aynan
kontrabanda   holatlarini   aniqlash   borasida   erishilgan   natijalar   ta  (4- jadval )
3- jadval
22 2019  yil   davomida   davlat   bojxona   xizmati   organlari   faoliyatiga   doir
asosiy   ko ‘ rsatkichlar   va  statistik  ma ’ lumotlar . 6
№ Faoliyatga doir muhim yo`nalishlar Statistik raqamlar
1 Davlat   byudjetiga   undirilgan   bojxona
to’lovlari 4,8 trln. So’m
2 Bojxona to’lovlaridan qo’llanilgan imtiyozlar 8,7 trln. So’m
3 Qo’shimcha   hisoblangan   bojxona   to’lovlari
miqdori 54,8 mlrd. So’m
4 Eksport   bojxona   rasmiylashtiruviga
sarflangan o’rtacha vaqt 53 daqiqa
5 Import bojxona rasmiylashtiruviga sarflangan
o’rtacha vaqt 3 soat 36 minut
6 Kontrabanda   va   bojxona   qonunchiligi
buzilishiga   oid  aniqlangan   holatlar   va   ushlab
qolingan tovarlar 3557   ta   holatda   69,1   mlrd
so’mlik Tovar
7 Aniqlangan giyohvandlik vositalari miqdori 110 ta holatda 21,6    kg
8 Aniqlangan psixotrop moddalar miqdori 17 holatda 1551 dona
9 Aniqlangan qurol-yarog’lar miqdori 11 ta qurol
10 Aniqlangan   ta’qiqlangan   diniy   mazmundagi
materiallar soni 1012 dona
11 Joriy   yilning   1-choragi   davomida   joriy
qilingan   axborot   tizimlari   va   interaktiv
xizmatlar soni 52   ta   axborot   tizimi,   17   ta
interaktiv xizmati
12 O’tkazilgan   bojxona   ekspertizalari   soni   va
natijada   qo’shimcha   hisoblangan   bojxona
to’lovlari miqdori 1045   ta   ekspertiza   natijasida
19 mlrd. 217mln. So’m
6
  http://www.customs.uz/ru/lists/view/134  Bojxona qo’mitasining rasmiy sayti.
23 2019   yilda   “ Kontrabanda   va   bojxona   qonunchiligi   buzilishiga   oid   aniqlangan
holatlar   va   ushlab   qolingan   tovarlar”   soni   3557 7
  holatni   tashkil   qilgan   bo’lsa   bu
ko’rsatkich 2018 yilda 4026 holatni tashkil qilgan. 
3.O’zbekiston Respublikasida so’ngi yillarda bojxona organi faoliyati
samaradorligini oshirish maqsadida amalga oshirilgan ishlar(xavfni
boshqarish tizimi)
Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimi   joriy   etilgan.   Bu   xavf   o‘zi
nima?   O‘zbekiston   Respublikasi   prezidentining   2018-yil   24-noyabrdagi   farmoni
bilan   bojxonada   Xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   to‘liq   rejimda   joriy
etildi.   Unga   ko‘ra,   2018-yil   1-dekabrdan   boshlab,   «sariq»   va   «qizil»   yo‘laklar,
2019-yil 1-martdan boshlab esa «yashil» va «ko‘k» yo‘laklar ishga tushirildi.
DBQ   Axborot   xizmati   bosh   inspektori   Husan   Tangriyevning   ma’lum
qilishicha,   xavfni   boshqarish   tizimning   to‘laqonli   amalga   kiritish   orqali   «yalpi»
bojxona  nazoratini   o‘tkazishdan  voz  kechgan   holda,  xavf   profillari  yoki  tasodifiy
tanlov asosida tovar va transport vositalarining bojxona nazorati 4 ta yo‘laklardan
biriga yo‘naltirilgan holda amalga oshiriladi. 8
7
  http://www.customs.uz/ru/lists/view/134  Bojxona qo’mitasining rasmiy sayti.
8
  http://www.customs.uz/ru/lists/view/134  Bojxona qo’mitasining rasmiy sayti.
24 «Sariq   yo‘lak» ,   bunda   bojxona   deklaratsiyasi,   hujjatlar   va   ma’lumotlarni
tekshirish bo‘yicha bojxona nazorati shakllari xavf darajasi o‘rta ko‘rsatkichga ega
yoki tasodifiy tanlovda aniqlangan tovar va transport vositalariga nisbatan amalga
oshiriladi.
«Qizil   yo‘lak» ,   bunda   bojxona   nazorati   shakllari   xavf   darajasi   yuqori
ko‘rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy   tanlovda   aniqlangan   tovar   va   transport
vositalariga nisbatan amalga oshiriladi.
«Yashil   yo‘lak» ,   bunda   xavf   darajasi   past   bo‘lgan   tovar   va   transport
vositalarini   chiqarib   yuborish   to‘g‘risidagi   qaror   qabul   qilinganda,   bojxona
nazorati shakllari ularga nisbatan amalga oshirilmaydi.
«Ko‘k   yo‘lak» ,   bunda   xavf   darajasi   o‘rta   ko‘rsatkichga   ega   yoki   tasodifiy
tanlov   asosida   aniqlangan   tovarlarga   nisbatan   bojxona   nazorati   shakllari   ular
chiqarib yuborilgandan so‘ng amalga oshiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   bojxona   xizmati   organlari   xodimi
o‘rnatilgan   tartibda   tasdiqlangan   tovarlarni   ko‘zdan   kechirish   hamda   namuna   va
(yoki)   sinamalar   olishda   bojxona   tartib-taomillarini   amalga   oshirish   to‘g‘risidagi
yo‘riqnomaga   asosan   xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   tizimi   buyurgan
bojxona operatsiyalarini bajarishga majbur. 9
Xo‘sh, xavf o‘zi nima?
Bu   bojxona   to‘g‘risidagi   qonun   hujjatlariga   rioya   etilmasligi   ehtimolining
darajasi  bo‘lib, xavfni  boshqarish  — xavfning oldini  olish  va ularni  imkon qadar
kamaytirish,   ularning   qo‘llanilish   samaradorligini   baholash,   shuningdek   bojxona
operatsiyalarining   bajarilishi   ustidan   nazorat   qilish   bo‘yicha   chora-tadbirlarni
ishlab   chiqish   va   amalda   bajarishni,   bojxona   organlarida   mavjud   bo‘lgan
axborotning   uzluksiz   yangilanishini,   tahlil   etilishini   va   qayta   ko‘rib   chiqilishini
nazarda tutuvchi doimiy ishlardir.
Bojxona   organlarida   xavfni   boshqarish   tizimini   qo‘llash   orqali   quyidagi
maqsadlarga erishiladi:
9
  O`zbekiston Respublikasi Prezidentining  “ O‘zbekiston Respublikasi Davlat bojxona xizmati organlarining 
faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida ”gi  PQ-3665-sonli 12.04.2018 yildagi Qarori
25 Xavfni boshqarish tizimini qo‘llash orqali qonun hujjatlariga rioya etilishini
hamda   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalarni   bajarilishini
ta’minlash;
Qonun   hujjatlariga   muvofiq,   bojxona   nazorati   ob’yektlariga   nisbatan
bojxona   nazoratini   yetarli   darajada   ta’minlaydigan   bojxona   nazoratining
shakllarini hamda darajasini tanlash;
Bojxona   nazoratini   tezlashtirish   hamda   xavf   darajasi   kam   bo‘lgan   tovar   va
transport   vositalarini   O‘zbekiston   Respublikasi   bojxona   chegarasidan   olib
o‘tilishida bojxona nazoratini soddalashtirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish.
Mazkur tizim tadbirkorga nima beradi?
 Eng   avvalo,   ushbu   tizim   tashqi   savdo   aylanmasining   oshishiga   va   xalqaro
savdoning rivojlanishiga xizmat qiladi;
 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   (TIF)   halol   ishtirokchilarini   rag‘batlantirish
hamda huquqbuzarliklar profilaktikasi samaradorligini oshirish imkonini beradi;
 Bojxona nazorati va rasmiylashtiruviga sarflanadigan vaqt sezilarli ravishda
qisqaradi;
 Harbir   TIF   qatnashchisiga   individual   baho   berish   va   ularning   halolligiga
qarab saralash, bir-biridan farqlash imkoni tug‘iladi;
 TIF qatnashchilariga bojxona ko‘rigidan yengillik yaratiladi;
 TIF qatnashchilarining tovarlari aylanmasi davri qisqaradi.
Endilikda   tadbirkorlar   Davlat   bojxona   qo‘mitasining   bojxona.uz
saytidagi   havola   orqali bojxona yuk deklaratsiyasining maqomi hamda uning qaysi
yo‘lakka   joylashtirilganligi   to‘g‘risida   ma’lumotlarni   real   vaqt   rejimida   olishlari
mumkin.
Mazkur tizim bojxona organlariga nima beradi?
Tovar   va   transport   vositalarini,   bojxona   nazoratidan   o‘tkazishda   Xavfni
boshqarish tizimi bojxona nazoratining qo‘llaniladigan shakli va darajasini belgilab
beradi.   Tovarlar   bojxona   chegarasi   orqali   olib   o‘tilayotganda   bojxona
operatsiyalarining o‘tkazilishini tezlashtirish bilan bir qatorda bojxona to‘g‘risidagi
26 qonun   hujjatlari   buzilishlarini   aniqlash,   prognoz   qilish   va   ularning   oldini   olishda
muhim rol o‘ynaydi.
Ma’lumki,   bojxona   organlariga   taqdim   qilinadigan   barcha   ma’lumotlarni
tekshirish   va   ularning   ishonchliligini   ta’minlashning   imkoniyati   yo‘q.   Xavfni
boshqarish   tizmi   esa   bojxona   organlarining   cheklangan   resurslaridan   eng   katta
samaradorlik asosida foydalanish imkonini beradi.
Bunda   asosiy   e’tiborni   yuqori   stavkali,   doimiy   xarakterdagi   bojxona
qonunchiligining buzilishi yoki mahalliy ishlab chiqaruvchilar manfaatlariga putur
yetkazadigan   yoxud   davlatning   boshqa   manfaatlariga   tahdid   soladigan,   himoya
qilish   bojxona   organlari   zimmasiga   yuklangan   eng   xavfli   holatlarga   va   yetkazib
berish jarayonlariga qaratishga katta e’tibor beriladi.
Aksincha,   xavf-xatarlar   bo‘lmasa   yoki   uning   ehtimoliy   qonun
buzilishlarining   oqibatlari   minimal   darajada   bo‘lsa,   bojxona   rasmiylashtiruvining
eng   sodda   texnologiyalarini   qo‘llaniladi   va   transport   vositalarining   kutib   qolishi,
yuklarni   tashish,   ularni   bojxona   terminallarida   saqlash   bilan   bog‘liq   asossiz
xarajatlarga yo‘l qo‘yilmaydi.
Dastlabki natijalar
Xavfni   boshqarish   avtomatlashtirilgan   axborot   tizimidan   samarali
foydalanilishi   natijasida   o‘tgan   davr   mobaynida   135   ta   holat   aniqlanib,   6,3   mlrd.
so‘mlik qo‘shimcha bojxona to‘lovlari hisoblangan.
2018   yil   1   sentyabrdan   boshlab   xavfni   boshqarish   tizimini   yaratdik   va   bu
hozirda sinovdan o tyapti. 2019 yil 1 yanvardan boshlab to laqonli ishga tushirildi.ʻ ʻ
Bu   bojxona   xodimlarimizni   vaqtini,   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchilarining
vaqti va mablag ini tejashga xizmat qiladi.	
ʻ
Umume’tirof etilgan xalqaro norma va standartlar asosida bojxona organlari
faoliyatini   hamda   bojxona   ma’muriyatchiligini   tubdan   takomillashtirish,
tadbirkorlik   va   turizmni   faol   va   jadal   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratish   maqsadida   “yalpi”   bojxona   nazoratini   o‘tkazishdan   har   tomonlama   tahlil
asosida   bojxona   nazorati   obyektlarini   aniqlash,   shuningdek,   tashqi   iqtisodiy
27 faoliyat  ishtirokchilari uchun ma’muriy to‘siqlarni kamaytirish imkonini  beruvchi
xavfni boshqarish tizimiga o‘tilgan. 10
  Xavflarni   monitoring   qilish   va   baholash   boshqarmasi,   uning   asosiy
vazifalari etib quyidagilar belgilansin:
bojxona organlarida bojxona qonun hujjatlari buzilishi xavfi yuqori bo‘lgan
tovar   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchilarini   nazorat   qilish   uchun   kuch   va
vositalarni   jamlashni   nazarda   tutuvchi   xavfni   boshqarishning   avtomatlashtirilgan
tizimini joriy etish;
xavfi yuqori bo‘lgan, shu jumladan dastlabki ma’lumotlarni tahlil qilish va
tasodifiy tanlov asosida tovar partiyalarini bojxona nazorati uchun maqsadli tanlab
olish metodologiyasini ishlab chiqish;
vijdonli  tashqi   iqtisodiy  faoliyat   qatnashchilarini  aniqlash,   ularga   nisbatan
soddalashtirilgan   bojxona   tartib-taomillarini   qo‘llashning   tartib   va   mezonlarini
ishlab chiqish;
xavfni boshqarish tizimi samarali qo‘llanilishini doimiy monitoring qilish, uni 
yanada takomillashtirish va uzluksiz ishlashini ta’minlash; 
XULOSA
Ilmiy   izlanishlar   natijalarini   taxlil   qilish   shuni   ko rsatadiki,   Davlat   bojxonaʼ
qo mitasi   xodimlari   o zlarining   xorijiy   mamlakatlar   bojxona   xizmati   va   xalqaro	
ʼ ʼ
bojxona   ma muriyatlari   raxbarlari   va   xalqaro   tashkilot   vakillari   bilan   o tkazgan	
ʼ ʼ
uchrashuv   va   suxbatlari   davomida,   suxbatdoshlarga   mustaqillik   yillarida
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   isloxotlar,   bojxona
tizimining   faoliyati,   jumladan,   korruptsiya,   uyushgan   jinoyatchilik,   giyoxvand
moddalar,   qurol-yarog   xamda   o q-dorilar   bilan   g ayriqonuniy   tijorat   qilishga	
ʼ ʼ ʼ
qarshi kurash, O zbekiston bojxona tizimi oldida turgan asosiy vazifalar va ustuvor	
ʼ
yo nalishlar,   Davlat   bojxona   qo mitasining   respublika   bojxona   siyosatini   ishlab	
ʼ ʼ
chiqish   va   xayotga   tadbiq   etish,   mamlakatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta minlash,	
ʼ
bojxona   ishlarini   amalga   oshirishda   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   xuquq   va
10
  12.04.2018 PF-5414-son “O‘zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati organlari faoliyatini tubdan 
takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti farmoni
28 manfaatlarini   ximoya   qilish,   respublika   bojxona   chegaralarida   bojxona   nazoratini
ta minlash masalalari borasida ma lumot berib boradilar.ʼ ʼ
Bugungi   kunda   O zbekiston   Respublikasi   xukumati   JSTga   a zo   bo lib	
ʼ ʼ ʼ
kirishni   jahon   iqtisodiy   xamjamiyatiga   integratsiyalashuvning   asosiy   shakllaridan
biri sifatida qarab kelmoqda va mazkur tashkilotga teng xuquqli a zo bo lib kirish	
ʼ ʼ
borasida   dadil   qadamlar   tashlanmoqda.   JSTga  a zo   bo lib   kirish   mamlakat   tashqi	
ʼ ʼ
iqtisodiy   siyosatning   eng   ustuvor   yo nalishlaridan   biriga   aylanib   bormoqda.	
ʼ
Xalqaro   tajribaga   muvofiq,   JSTga   a zo   bo lish   uzoq   muddatli   istiqbollarda   xar	
ʼ ʼ
qanday   milliy   iqtisodiyot   rivojiga   ijobiy   ta sir   ko rsatadi,   biroq   qisqa   muddatli	
ʼ ʼ
istiqbollarda u milliy xo jalik taraqqiyoti  uchun ayrim  muammolarni  xam yuzaga	
ʼ
keltirishi mumkin. Eksportni rag batlantiruvchi siyosat olib boradigan mamlakatlar	
ʼ
JSTga   a zo   bo lishdan   nafaqat   uzoq   muddatli   istiqbollarda,   balki   qisqa   muddatli	
ʼ ʼ
istiqbollarda   xam   kata   foyda   ko radilar.   Bunga   qarama-qarshi   o laroq,   import	
ʼ ʼ
o rnini   bosuvchi   siyosat   olib   boruvchi   mamlakatlar   JSTga   a zo   bo lishdan   uzoq	
ʼ ʼ ʼ
muddatli   istiqbollarda   manfaat   ko rsalarda,   qisqa   muddatli   istiqbollarda   ular	
ʼ
iqtisodiy   jixatdan   ma lum   darajada   zarar   ko rishlari   xam   mumkindir.   Ko pchilik	
ʼ ʼ ʼ
mamlakatlar   o zi   ishlab   chiqargan   maxsulotlarining   xalqaro   bozorlarda	
ʼ
ayirboshlashni   yaxshilash   maqsadida   ularni   xalqaro   standart   talablariga
moslashtirishga   xarakat   qiladilar.   O zbekistonda   xam   tashqi   savdo   faoliyatini	
ʼ
boshqarishda   bir   qator   iqtisodiy   dastaklardan   va   bu   dastaklarni   xayotga   tadbiq
etuvchi davlat organlari xizmatidan foydalaniladi.  
Bojxona   organlarining   iqtisodiy   faoliyati   va   uni   samaradorligini   oshirish
mamlakatimiz   hamda   jamiyatimiz   uchun   juda   ahamiyat   kasb   etuvchi
yo’nalishlardan   biri.   Bojxona   organlarining   iqtisodiy   faoliyati   va   uni
samaradorligini   oshirish     bo’yicha   hozirgi   kunda   Respublikamizda   bir   qancha
ishlar olib borilmoqda ularga qo’shimcha ravishda quyidagilarni taklif qilaman:
 Bojxona organlarining iqtisodiy faoliyati va uni samaradorligini oshirish ning
eng samarali yo’llaridan biri, import va eksportga bo’lgan talabni o’rganib ularning
qonuniy aylanmasini to’g’ri yo’lga qo’yish;
29  Bojxona   to’lovlarini   va   bojxona   bojlari   stavkasini   minimallashtirish   o’z-
o’zidan kontrabandaga bo’lgan talabni kamaytiradi, chunki kontrabandaning asosiy
maqsadlaridan biri to’lovlardan qochishdir;
 Xalqaro hamkorlikni kuchaytirish. Mamlakatimiz Afg’oniston Respublikasi
bilan   qo’shni   ekanligi   tufayli,   kontrabanda   sodir   etilish   ehtimoli   yuqori   davlatlar
qatoriga kiradi. Bunga qarshi Xalqaro hamkorlkni kuchaytirish muammoga qisman
yechim bo’la oladi;
 Kontrabandaga qarshi qonunchilikni ko’rib chiqish, kontarabandaning yangi
turlari   bo’yicha   amaldagi   qonunchilikka  o’zgartirishlar  kiritish.   Xususan  “valyuta
kontrabandasi” va “inson kontrabandasi” tushinchalariga izohlar keltirish;
 Xalqaro tashkilotlarga a’zolik masalasida chuqur tahlillar olib brogan holda
qaror   qabul   qilish.   JST   kabi   tashkilotlarga   a’zo   bo’lishning   ijobiy   natijalari   bilan
birga salbiy jihatlari ham mavjud bo’lib, ularning bojxona sohasida sodir etiladigan
jinoyatlarga qanchalik tasir etishini o’rganish;
Xulosa   o’rnida   yana   shuni   ta’kidlash   lozimki,   yildan-yilga   texnika-
texnologiya   takomillashar   ekan,   jinoyatni   sodir   etish   va   uni   yashirishning
zamonaviy usullari kelib chiqadi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   «Buyuk
kelajakni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga   quramiz.»   Tosh.:   “O’zbekiston”,
2017.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   24   noyabrlagi   “Bojxona
ma'murchiligini   takomillashtirish   va   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   bojxona
xizmati   organlari   faoliyati   samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-5582-son Farmoni.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   5iyundagi   “Bojxona
ma'muriyatchiligini isloh etish va O‘zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati
organlari faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi PF-6005-son Farmoni.
4. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari. 
30 5. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi. T.: O‘zbekiston, 2014 yil.
6. O‘zbekiston Respublikasining Bojxona Kodeksi. T.: Adolat, 2016y.
7. O‘zbekiston   Respublikasining     «Bojxona   xizmati   to‘g‘risida»gi   qonuni.   T.:
Iqtisodiyot va xuquq dunyosi 1997 y.
8. Mamatov   M.   Milliy   iqtisodiyotga   xorijiy   investisiyalarni   jalb   qilishning
nazariy asoslari, Iqtisodiyot va ta'lim, 2011 y., № 4.
9. O‘zbekiston iqtisodiy axborotnomasi, 2017-2020 y., № 1-№12
Internet saytlari .
10. http://www. wto. org
11. www.review.uz – “Ekonomicheskoe obozrenie” jurnalining rasmiy sayti
12. www.vip.lenta.ru – Internet nashriyoti
13. http//www. c ustoms.ru –O‘zbekiston Respublikasi DBQ sayti
14. www.omad.uz   –   Biznes   rivoji   uchun   axborot
portali. www.internetindicators.com   –   Иқтисодий   индикаторлар   Интернет   веб-
сайти.
15. www.economyworld.com   –   Ахборот   Технологиялари   Ассосацияси   веб-
сайти.
31