Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 71.5KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

716 Sotish

Boshlang’ich sinf matematika darslarida didaktik o’yinlardan foydalanish

Sotib olish
Mavzu: Boshlang’ich sinf matematika darslarida didaktik o’yinlardan
foydalanish metodlari
Reja:
Kirish
1. Asosiy   qism :  Didaktik   o ’ yinlarning   tasnifi   va   klassifikatsiyasi
1.1  Sanoqqa doir ba’zi didaktik o’yinlarning tasnifi
2.Didaktik o’yinlarni foydalanish metodikasi
2.1  Didaktik o’yin: «Qaysi son yo’q»
2.2   2- sinf matematika darslarida didaktik o’yinlardan foydalanish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1                                   Kirish
Ma’lumki, ota - bobolarimiz qadimdan bebaho boylik bo’lmish ilm - u ma’rifat,
ta’lim va tarbiyani inson kamoloti va millat ravnaqining eng asosiy sharti va garovi deb
bilgan” 
Albbatta, ta’lim - tarbiya - ong mahsuli, lekin ayni vaqtda ong darajasi va uning
rivojini   ham   belgilaydigan,   ya’ni   xalq   ma’naviyatini   shakllantiradigan   va   boyitadigan
eng   muhim   omildir.   Binobarin,   ta’lim   -   tarbiya   tizimini   va   shu   asosda   ongni
o’zgartirmasdan turib, ma’naviyatni rivojlantirib bo’lmaydi.
Shu bois bu sohada yuzaki, rasmiy yondashuvlarga, puxta o’ylanmagan ishlarga
mutlaqo   yo’l   qo’yib   bo’lmaydi.   Maktab   ta’lim   -   tarbiya   masalasi   davlat   va   jamiyat
nazoratida   bo’lishi   asosiy   qonunimizda   belgilab   qo’yilgan.   Shu   bilan   birga,   bu   keng
jamoatchilik, butun xalqimizning ishtiroki va qo’llab - quvvatlashishini talab qiladigan
umummilliy masaladir.
Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo’lishi
farzandlarining bugungi qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
Buning   uchun   har   qaysi   ota   -   ona,   ustoz   va   murabbiy   har   bir   bola   timsolida
avvalo   shaxsni   ko’rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,
farzandlarimizni  mustaqil  va  keng  fikrlash  qobiliyatiga  ega   bo’lgan  ongli  yashaydigan
komil   insonlar   etib   voya   yetkazish   -   ta’lim   -   tarbiya   sohasining   asosiy   maqsadi   va
vazifasi bo’lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak. Bu esa ta’lim - tarbiya ishini uyg’un
holda olib borishni talab etadi.
Ta’limni   tarbiyadan,   tarbiyani   esa   ta’limdan   ajratib   bo’lmaydi.   Bu   sharqona
qarash, sharqona hayot falsafasi.
Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish
o’quvchilarda   tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy   tasavvur   etish,   kuzatuvchanlikni
rivojlantirishga imkon beradi.
2 1.Asosiy qisim: Didaktik o’yinlarning tasnifi va klassifikatsiyasi
Sanoqqa   doir   didaktik   o’yinlar   o’zining   mazmuniga   ko’ra,   universal   bo’ladi,
ya’ni ularni («Jimjitlik», «Narvoncha», «Eng yaxshi hisobchi» va boshqalarni) butun
yil   bo’yi   turli   variantlarga   o’tkazish   mumkin.   Ko’pchilik   o’yinlarni   hech   qanday
ko’rsatmali qurolsiz o’tkazish mumkin. Odatda ulardan darsning boshlanish qismida
og’zaki   hisoblash   o’rnida   yoki   darsning   oxirgi   qismida   (3—5   minut   davomida)
mustahkamlovchi   vosita   sifatida   foydalaniladi.   «Jimjitlik»   (bir   necha   varianti),
«Hisoblayver»,   «Ketgan   kim»,   «Biz   kamayib   qoldik»,   «Nima   o’zgardi»,   «Eng
yaxshi hisobchi» (bir necha varianti), «Bir-biriga qarama-qarshi», «Tingla va o’yla»,
«Narvoncha»   (bir   necha   varianti),   «Zanjircha»   «Qo’shish   yoki   ayirish»,
«Hisoblashni qaysi son bilan (boshlagan bo’lsang, o’sha son bilan tugat», «Anqayib
o’tirma»,   «Kim   aniqroq   va   tezroq»,   «Men   bir   sonni   o’ylab   qo’ydim»,   «Top-chi,
qancha» va boshqa o’yinlar ana shular jumlasiga kiradi.
«Teatr»,   «Jadvalni   qidirib   top»,   «Doiraviy   misollar»,   «Do’koncha»,
«Yarmarka»   (bir   necha   varianti),   «Qaysi   surat   bekitildi.   «Ko’rganni   eslab   qolish
diktanti»,   «Sonli   jadvallar-   Qiziqarli   kvadratlar»   va   boshqa   ko’rsatma   qurollari   —
jadvallari, o’yinchoqlari, maketi, plakatlari, turli buyumlari va maxsus tayyorlangan
o’yinlar qatoriga kiradi.
Sanoqqa doir o’yinlar bir necha gruppaga bo’linadi.
Son operatsiyalarini, ya’ni birinchi va ikkinchi doirasidagi sonlarni qo’shishni,
ayirishni   so’ngra   esa   ko’paytirish   va   bo’lishni   mustahkamlovchi   o’yinlar   birinchi
gruppaga   kiritiladi.   Turli   variantlarda   son   tuzishni   mashq   qildiruvchi,   (sonlar
o’rtasidagi   bog’lanishlarni   mustahkamlovchi   o’yinlar   ikkinchi   gruppaga   kiritiladi.
Undan   oshirib   hisoblash   malakalarini   mustahkamlovchi   o’yinlar   uchinchi   gruppaga
kiritiladi. To’g’ri va teskari sanashni hamda son tarkibini mustahkamlovchi o’yinlar
to’rtinchi gruppaga kiritiladi.
Ko’paytirish   va   kamaytirish   topshiriqlarini   bajarish   malakalarini
mustahkamlovchi   o’yinlar   beshinchi   gruppaga   kiritiladi   Xat-savodga   doir   o’yinlar
o’qish   va   yozish   darslarida   o’tkaziladi.   Jadvalda   keltirilgan   o’yinlardan   ba’zilari
3 («Sholg’om»,   «Oldin   qanday   qo’yilganini   ko’rib   ol   va   xuddi   shunday   qilib   qo’y
(ko’rganni   eslab   qolish   diktanti),   «Xuddi   shunday   qilib   joyla»,   «Bo’lishlar»,
ko’rsatma   qurollardan   foydalangan   holda,   qolganlari   esa   ko’rsatma   materialsiz
o’tkaziladi. Xat savod egallanishi bilan xat-savodga doir o’yinlarni o’tkazish ehtiyoji
yo’qolaveradi.
1.1   Sanoqqa doir ba’zi didaktik o’yinlarning tasnifi
I gruppa.   Birinchi   o’nlik   doirasidagi   son   tarkibi   malakalarini
mustahkamlovchi o’yinlar
«Buyumlarni 10 gacha sanash»
O’ynatiladigan didaktik o’yin: «Jim-jitlik» (1-varianti).
Didaktik topshiriq: bolalarning oddiy sanoq haqidagi tushunchalarini aniqlash
va mustahkamlash.
O’yin  topshirig’i   (bolalar  uchun):   konkret  buyumlarni   hayolda  sanab,   kerakli
sonni barmoqlar bilan ko’rsatish.
O’yinning   borishi   (o’yin   bolalarni   nari-beri   so’rab   chiqilgandan   keyin
o’tkaziladi).
O’qituvchi:
— Bolalar, hozir «Jimjitlik» o’yinini o’ynaymiz. Men sizlarga indamay har xil
narsalarni ko’rsataman. Masalan ,  mana ,  men   qancha   cho ’ p   ko ’ rsatdim ?
Bir qancha bolalar birdan gapga tushib ketadilar
— yo’q,   bolalar.   Javob   qaytarishdan   oldin   qo’l   ko’tarish   kerak.   Men   kimdan
so’rasam, o’sha javob beradi.
O’qituvchi chaqirgan bolalar doiralar, cho’plarni Sanashadi.
— Endi   Sizlar   ovoz   barmoqlaringiz   bilan   ko’rsataman.   Sizlar   ovoz
chiqarmasdan sanab, qancha bo’lganini barmoqlaringiz bilan bilan ko’rsatasiz.
O’qituvchi   bitta   qalam   ko’rsatadi.   Bolalarning   deyarli   hammasi   bir   vaqtda
bittadan barmoqlarini ko’rsatadilar.
O’qituvchi 4 ta qo’g’irchoqni ko’rsatganda qariyb bolalarning hammasi to’rtta
barmoqlarini   ko’taradilar.   Sinfda   jimjitlik.   Bolalarning   butun   diqqat   e’tibori
topshiriqni bajarishga qaratilgan. O’qituvchi:
4 — Barakalla,   hammangiz   to’g’ri   hisobladingiz.   Endi   cho’pni   bir   qo’limdan
ikkinchi   qo’limga   olaman,   sizlar   esa   ovoz   chiqarmasdan   sananglar,   keyin   menga
qancha bo’lganini ko’rsatasizlar.
Bolalar indamay, o’qituvchining harakatlarini kuzatib, sanashadi va hammalari
10 ta barmoqlarini ko’rsatishadi.  O’qituvchi:
— Endi   kvadratlarni   sananglar,   -   deydida,   taxtagachaga   ketma-ket   oq
kvadratlarni   qo’yadi.   Bolalar   sanashadi.   Ular   oltita   narsa   ko’rsatilganda   oltita
barmoqlarini ko’rsatadilar. O’yin 12 minut davom etadi.
Bu o’rinda bolalarning birinchi o’nlik haqidagi bilimlarining taxminiy darajasi
aniqlanadi,   qancha   ko’rsatilsa,   o’shani   barmoq   bilan   sanab   ko’rsatish   malakasi
mustahkamlanadi.
Bundan tashqari, ovoz chiqarmay, xayolda sanash bilish kabi shartli reflektor
aloqalari ham mustahkamladi. Bolalar aslida sanashga ovoz chiqarib takrorlamasdan
birdaniga erisha olmaydilar, jim talab etuvchi o’yin qoidasigina ularni bunga majbur
qiladi   va   ular   ovoz   chiqarmay   sanaydilar.   Bunday   qilishning   yaxshi   tomoni
shundaki,   bolalarning   diqqat   e’tibori   faqat   topshiriqni   bajarish   bilan   band   bo’ladi.
Kelgusi   darsda   yana   ham   murakkablashtiriladi.   Masalan,   Bolalar   barmoqda   barcha
kvadratlarni   ko’rsatishadi.   Sanashning   shu   tarzda   murakkablashtirish   natijasida
bolalarni turli sonlarning tarkibi bilan tanishtiriladi. Bunda bolalar kerakli kvadratlar
miqdorini turlicha ko’rsatadilar.
Bu   o’yinni   o’ynatish   tufayli   o’quvchilarda   tez   harakat   qilish   malakasi
mustaxkamlanadi. Shu bilan birga topshiriqni kim tez, kim esa sekin bajarayotganini
aniqlab olish imkoni tug’iladi.
2. «To’g’ri va teskari sanash»
O’ynatiladigan didaktik o’yin «Ko’rganni eslab qolish diktanti».
Didaktik   topshiriq:   qo’shib   sanash   yo’li   bilan   geometrik   shakllardan   son
qatorini tuzish.
O’yin   topshirig’i:   o’qituvchi   tomonidan   ko’rsatilgan   namunaga   3—4   daqiqa
davomida   diqqat   bilan   qarab   olib,   geometrik   shakllarning   soni   va   qanday
joylashganini aniqlash hamda ularni uzining daftariga to’g’ri yozish.
5 Foydalaniladigan buyumlar:
1) 6 ta qizil doiracha va 6 ta kuk kvadrat solingan individual konvert;
2) o’rtasidan qizil chiziq tortilgan qalin oq qog’oz;
3) o’qituvchining qo’lida geometrik shakllar yopishtirilgan namunalar.
Bolalar tezlik bilan ko’k kvadratlarni yoyadilar Oradan 5—7 sekund
o’tgach,  eng ziyrak  o’quvchilar  qo’llarini  ko’taradilar. 15—18 bola 30—50 sekund
mobaynida topshiriqni bajaradi. Ba’zi bolalar beparvo va befarq bo’ladilar. Masalan,
bolalardan   biri   quyidagi   uyga   o’xshash   shaklni   teradi:   (Bu   yerda   shakllarning
nomlari bolalarga oldinda o’rgatilganligi nazarda tutiladi)
O’yinning borishi: o’qituvchi o’quvchilarga geometrik shakllar rasmi solingan
konvertlarni   ulashib   beradi.   Bolalar   konvertlarni   kuzdan   kechiradilar.   O’qituvchi
konvertlar bilan birga oq qog’oz ham ulashadi.
— Bolalar,—   deydi   o’qituvchi,—   hamma   shakllarni   bir   yerga   to’plab,
konvert   ustiga   qo’yinglar   va   ularni   partaning   chetiga   qo’yinglar.   O’yinni   mana
bunday tartibda o’ynaymiz: men sizlarga kvadratlar yoki doiralar shakllari solingan
qog’oz   namunasini   ko’rsataman   (ko’rsatadi).   Sizlar   esa   sanab,   qog’ozda   qancha
shakllar borligi va ular qanday joylashganligini eslab qolinglar.  Uchgacha sanayman,
undan so’ng namunani olib qo’yaman, sizlar
esa   qo ’ lingizdagi   qizil   chiziqli   oq   qog ’ ozlarga   shakllarni xuddi
namunadagidek   joylashtirishingiz   lozim .
Dastlab   o ’ qituvchi   eng   oddiy   variantni   kamroq   shakllar   rasmi   solingan   bir   xil
shakllarni )  tanlaydi . —  Diqqat ! —  deydi   o ’ qituvchi ,—  ko ’ rsata   boshlayman   bir ,  ikki ,
uch !   To ’ rtta   bola   esa   barcha   kvadratlarni   qatorasiga   terib   qo ’ ydi .   Uchtasi
doirachalarni   bir   chiziqqa   tizishdi .   O ’ qituvchi   bolalarga   o ’ z - o ’ zlarini   tekshirish
imkonini   berish   maqsadida   namunani   ikkinchi   marta   ko ’ rsatadi   va   topshiriqning
to ’ g ’ ri   yoki   noto ’ g ’ ri   bajarilganligini   tekshirib   chiqishni   taklif   qiladi .   Oradan 5—10
sekund o’tgach, namunani olib qo’yadi.
— Endi ,   bolalar ,—   deydi   o ’ qituvchi ,—   aytinglar - chi ,   qancha   kvadrat
qo ’ ydingizlar ?
— Beshta.
6 — Barakalla,   hammangiz   ham   g’olib   bo’ldingiz.   Endi   men   sizlarga   qiyin
namunani ko’rsataman.  Sizlar diqqat bilan qarab turing. Diqqat: bir, ikki, uch!
O ’ qituvchi   ikkinchi   namunani   ko ’ rsatadi .
Ko’pchilik   bolalar   birdaniga   kvadratlarni   oladilar.   O’qituvchi   ularni
ogohlantirib: “Sanab chiqishni unutmadinglarmi?”—deydi.
3— 4   bola   ko’zini   kvadratlardan   uzib,   namunaga   diqqat   bilan   qaraydi   va
sanay   boshlaydi.   Shundan   so’ng   o’qituvchi   namunani   olib   qo’yadi.   Ikkinchi   galga
kelganda   bolalar   shakllarni   birinchi   galdagiga   qaraganda   tezroq   tizadilar.   O’yin
uchinchi marta o’tkazilganda jonliroq o’tadi, lekin doirachalar qiyinchilik tugdirishi
mumkin.
Shunday   qilib,   o’yin   paytida   bolalar   sanashni   o’rganadilar,   undan   tashqari,
shakllarni   bir   chiziqqa   tizishni   xam   bilib   oladilar,   ana   shunda   shakl   nomlari
mo’stahkamlanadi   va,   nihoyat,   o’yin   o’zlashtiriladi.   O’yin   bolalarni   bir-biriga   juda
ham   yaqinlashtirib   yuboradi   va   ularda   o’yinga   bo’lgan   qiziqish   ortib   boradi
o’qituvchi esa o’yin jarayonida bolalar xotirasi qanchalik taraqqiy etganligini, kimda
eslab qolish xotirasi o’sgan yoki o’smaganligini aniqlab olishi mumkin.
3. «Ikkini qo’shish va ayirish»
O’ynatiladigan didaktik o’yin: “Jim-jitlik” (murakkablashtirilgan varianti).
Didaktik topshiriq: o’ngacha og’zaki sanash.
O’yin   topshirig’i:   o’qituvchi   ko’rsatgan   son   va   belgilarni   hayolda   yechish,
doskaning oldiga indamasdan borib, son natijasini topib, uni o’chirib tashlash.
Bu   o’yin   juda   ko’p   marta   turli   variantlarda   o’tkaziladi.   O’qituvchi   doskaga
oldinroq   doira   chizib,   uning   atrofiga   1   dan   10   gacha   bo’lgan   raqamlarni   yozib
doiraning   o’rtasiga   2   raqamini   belgisi   (bu   belgi   qo’shish   yoki   ayirishni   bildiradi)
bilan   yozib   qo’ygan   bo’ladi.   O’yin   uyga   berilgan   topshiriq   tekshirilgandan   keyin
o’tkaziladi.   O’qituvchi   bolalarga   o’yin   qoidalarini   tushuntiradi:—   O’yin   mutlaqo
jimjitlik   vaziyatida   o’tkaziladi,—   deydi   o’qituvchi.—   Avval   men   doira   ichidagi
raqamni, keyin qo’shish yoki olib tashlash belgisini ko’rsataman. O’ndan so’ng doira
atrofidagi raqamlardan birini ko’rsataman. Mana bu yerda -katakchalar ichida
7 3 4 5 6 7
1. 2. 3. 4. 5.
javoblar   berilgan   (ko’rsatadi).   Sizlar   ko’rsatkichning   qaysi   raqamni   ko’rsatishini
yaxshilab   kuzatinglar,   u   raqam   bilan   nima   qilinishi   kerakligini   o’ylab   turinglar.
Mana (ko’rsatadi). Kimda-kim masalani yechsa, ovoz chiqarmay, qo’l ko’tarsin; men
chaqirishim bilan u kataklar oldiga keladi-da, hosil bo’lgan sonni o’chiradi.
Shundan keyin o’yin boshlanadi. O’qituvchi ikkiga to’rt qo’shilishi kerakligini
ko’rsatadi.  U 5 sekund davomida kerakli son va belgilarni ko’rsatkich bilan ko’rsatib
turadi. Uning chaqirig’i bilan o’quvchilar topshiriqni ovoz chiqarmasdan bajarishadi.
So’ngra   o’qituvchi   sur’atni   tezlashtiradi   (2   sekunddan).   Sinfda   jim-jitlik.   Bolalar
butun   diqqatlarini   bir   yerga   to’plab   ish   qiladilar.   10   ta   bolaning   bergan   javobi
aniqlanadi va ulardan kim g’olib chiqqanligi e’lon qilinadi. O’yin 5—6 minut davom
etadi.  Xulosa:   o’yin  juda  sodda   bo’lib,  undan  keng   me’yorda  foydalanish  mumkin.
Bu   o’yin   bolada   iroda,   tirishqoqlik   tarbiyalashga   va   ularda   sanoqqa   bo’lgan
qiziqishni oshirishga ko’p jihatdan yordam beradi.
II gruppa Son tarkibini mustahkamlovchi o’yinlar.
Ko’pchilik o’yinlar eng qiyin matematik bog’lanishlardan biri-son tarkibining
bolalar   tomonidan   o’zlashtirilishiga   ko’maklashuvchi   ajoyib   vositalardan
hisoblanadi.   Dasturga   muvofiq,   birinchi   o’nlikdagi   son   va   raqamlar   bilan   dastlabki
tanisha boshlangan paytdayoq bolalar son tarkibini o’qib olishlar  lozim. Shuni ham
aytish kerakki, bu vazifa uchun hamma vaqt ham oson bo’lavermaydi, chunki buning
uchun   bolalarda   sonlarning   tarkibini   farq   qilishga   asoslangan   tahlil,   tafakkurining
yaxshi mashq qirilgan bo’lishi talab etiladi:
olti — 3 va yana 3; 2 va 4; 5 va 1 ; 2, 2 va yana 2 demakdir. O’quvchilarning
son   va   raqamlarni   anchayin   esda   qolishlarining   o’zi   bilan   ish   bitmaydi,   shuni
8 unutmaslik   kerakki,   son   va   raqamlarchi   bu   tariqa   eslabgina   qolish   yetti   yashar
bolalar  uchun juda ham  xarakterlidir. O’qituvchi  ishining  g’oyat  murakkabligi  ham
ana shundadir.
Materialni   puxtaroq   o’zlashtirish   va   konkretlashtirish   uchun   «Teatr»,   «Nima
o’zgardi» kabi maxsus o’yinlar o’tkazish yaxshi natija beradi.
«4 soni va raqami»
O’ynatiladigan didaktik o’yin: «Nima o’zgardi»
Didaktik topshiriq: 4 soni tarkibining turli variantlarini mustahkamlash.
O’yin   topshirig’i:   bolalarning   turgan   joylarini   eslab   qolish,   ularning   joy
almashganlarini bilish (ya’ni 4 soni tarkibining yangi variantini ko’rsatish).
O’yindan   ilgari   og’zaki   hisoblash   mashqi   o’tkaziladi   Bolalar   masala   o’ylab
topishadi.  Masalan:   Karim   «Bitta  daraxt   bor   edi,  yana uchta  draxat  o’tqazildi,  endi
daraxtlar   4   ta   bo’ldi»   -   deydi.   «Ikkita   mashina   turgan   edi.   Yana   ikkita   mashina
ularning   yoniga   kelib   to’xtadi,   -   deydi   Rahim,—   endilikda   mashinalar   soni   4   ta
bo’ldi.   O’qituvchi   bu   bolalarni   doskaga   chaqirib,   ularning   aytgan   narsalari
xayollarida   qanday   joylashtirilgan   bo’lsa,   o’sha   narsalarni   xuddi   shunday   tartibda
jadvalga joylashtirishni taklif qiladi.
O’qituvchi:   «4   sonini   yana   qanday   hosil   qilish   mumkin?»—   deb   so’raydi.
Bolalar uzoq o’ylanib qolishadi. Nihoyat, ulardan biri quyidagi tarzda ko’rsatadi 4
So’ngra   o’yin   boshlanadi.   O’qituvchi   4   bolani   chaqirib,   ularni   bir   safga
qo’yadi. Keyin o’quvchilardan biriga «Bolalarning safda qanday turganlarini diqqat
bilan   ko’rib   oladida   sinfdan   chiqib   tur»,—   deydi,   O’qituvchi   bolalarning   birini
alohida,   uchtasini   esa   yonma-yon   qo’yadi   tashqariga   chiqqan   bola   kirib   keladi.
O’zgarishni ko’rgach: «Uch o’quvchi bir joyda, bittasi alohida turibdi»,- deydi.
— Jami   qancha?—deb   so’raydi   o’qituvchi.   -To’rt   kishi,—   javob   beradi
o’quvchi.
— Demak, to’rt sonini qanday hosil qilish mumkin.
— Uchta birni qo’shib.
O ’ qituvchi   doska   oldiga   boshqa   o ’ quvchini   chaqiradi .   U   ham   safda   turgan
bolalarga bir nazar tashlab, tashqariga chiqadi. Qaytib kirgach: «Ilgari chap tomonda
9 uch kishi, o’ng tomonda bir kishi turgan edi, endi esa har ikkala tomonda ikkitadan
kishi bor», — deydi.
— Bunga qanday erishildi? — so’raydi o’qituvchi.
— Uchta bo’lib turganlardan biri yakka turgan bolaning yoniga o’tib
olibdi.
— Demak, — deydi o’qituvchi, — 4 sonini yana qandan hosil qilish mumkin
ekan?
— Ikkiga ikkini qo’shib, — javob beradi o’quvchi.
So’ngra uchinchi o’quvchi sinfdan chiqib turadi. O’qituvchi uch bolani birga,
bittasini   alohida   qo’yadi.   Sinfga   qaytib   kirgan   o’quvchi   yuz   bergan   o’zgarishni
aytadi:
— Ilgari   ular   ikki   kishidan   turishgan   edi,   endi   esa   bu   yerda   bir,   anavi   yerda
uch kishi bo’lib qolibdi.
— Qaysi   tomondagilar   ko’pchilikni   tashkil   etibdi?   Mana   bu
tomondagilarmi, Ibrohim? To’g’ri.  Demak, 4 soni yana qanday hosil bo’lar ekan?
— Birga uchni qo’shish yo’li bilan, — deb javob beradi o’quvchi.
So’ngra o’qituvchi butun sinfga murojaat qilib:
— 4 soni qanday hosil bo’ladi? — deb so’raydi. Ko’pchilik o’quvchilar javob
berish uchun qo’l ko’taradilar to’g’ri javob berishadi:
— To’rtta birdan, o’ch bilan birdan, ikki bilan ikkidan bir bilan uchdan.
O’yin jonli va qiziqarli o’tadi. Alohida-alohida so’rash natijasida doskaga
chaqirilgan   o’quvchilarnigina   emas,   sinfda   o’tirgan   boshqa   o’quvchilarning   ham
to’rt   sonining   tarkibini   yaxshi   tushunganlari   aniqlanadi.   O’yin   besh   minut   davom
etadi. Shundan so’ng o’qituvchi bolalarni 4 raqami bilan tanishtiradi.
«5 soni va raqami»
O’ynatiladigan didaktik o’yin: «Teatr» («Nima » tipida).
Didaktik topshiriq: 5 soni tarkibini mustahkamlash.
O’yin   topshirig’i:   buyumlar   (qo’g’irchoqlar)   tarkibini   eslab   qolish,   ularni
solishtirib ko’rish, joylar almashgandan keyin o’zgarishni topib ko’rsatish.
Foydalaniladigan buyumlar: pardasi bo’lgan ramka, beshta qo’g’irchoq.
10 O’qituvchi   o’yin   boshlangunga   qadar   o’quvchilar   bilan   besh   soni   tarkibini
takrorlaydi.  O’ndan so’ng o’yin shartlarini tushuntirishga o’tadi:
— Hozir   men   sizlarga   teatr   ko’rsataman.   Sizlar   yaxshilab   qarab,   «sahna»da
«artist»lar qanday turganligini eslab qolishinglar kerak.
O’qituvchi   qo’g’irchoqlarni   bir   qatorga   tizib   qo’yib,   pardani   ochadi.   Bolalar
zo’r diqqat bilan qarab turishadi.
— Xo’sh,   Yo’ldosh,—   deydi   o’qituvchi,-   «artist»larimiz   qanday   holatda
turibdilar?
— Bir qatorga bittadan bo’lib tizilib olishibdi, - javob beradi Yo’ldosh.
— Sahnada nechta «artist» bor?
— Beshta.
— Endi   ular,—   deb   davom   etadi   o’qituvchi,—   u   joylarini   o’zgartiradilar.
Sizlar nima o’zgarganini aytasizlar?
Parda tushirilib, ochiladi.
— Xo’sh, bolalar,—deydi o’zgaribdi?
— Ilgari   beshtala   qo ’ g ’ irchoq ,—   bitta   safga   tizilgan   edi ,   endi   esa   manavi
yerda   bitta   qo ’ g ’ irchoq   turibdi .
— To ’ g ’ ri ,—   deya   Sharifning   javobini   ma ’ qullaydi   o ’ qituvchi ,—   bu
qo ’ g ’ irchoq  —  ashula   boshlovchi ,  shuning   uchun   u   alohida   turibdi .  Endi   doirachalari
xuddi   mana   shu   qo ’ g ’ irchoqlardek   joylashtirilgan   jadvalni   topib   bolalarga   ko ’ rsat .
Sharif o’sha jadvalni topib, bolalarga ko’rsatadi.
Parda   yana   tushiriladi.   O’qituvchi   qo’g’irchoqlarning   joyini   o’zgartirib,
Nazokatni doskaga chaqiradi. «Sahna»ga diqqat bilan qarab turgan Nazokat shunday
deydi.
- - - - - Hali bu yerda bitta, manavi yerda esa to’rtta qo’g’irchoq bor edi. Endi
bo’lsa, bu yerda uchta, o’ng tomonda ikkita bo’lib qolibdi.
— Bu o’zgarish, — deb so’raydi o’qituvchi, — qanday yuz beradi?
— Ashula   boshlovchining   yoniga   yana   bitta   "artist"   kelib   qo’shilgan   va   ular
ikkita bo’lib qolgan.
— Xo’sh, — deydi o’qituvchi, — shunda natija nima
11 — Chap tomondagi «artist»lardan bittasi kamayib bo’lib qoldi.
— To’gri, endi jadvaldan ko’rsat, — deydi o’qituvchi Nazokat jadvalni topib
beradi. Bolalar shodlikdan qarsak chalib yuboradilar. Parda tushiriladi.
O’qituvchi butun sinfga murojaat qilib: Qanday qilib
«artist»larimizni boshqacha joylashtirish mumkin? Kimda-kim
boshqacha   joylashtirishni   o’ylab   topsa,   o’sha   «artist»larni   o’zi   joylashtiradi   va
pardani ochadi, — deydi.
Qariyib   hamma   bolalar   qo’l   ko’tarishadi.   Doskaga   chaqirilgan   o’quvchi
qo’g’irchoqlarni 2,2,1 tartibida joylashtirishni taklif etadi va bolalarga xuddi shunday
jadvalni ko’rsatadi.
O’yin bolalarning 5 soni tarkibini puxta o’zlashtirib olishlariga yordam beradi.
Agar   o’yin   boshlangunga   qadar   faqat   10   —   12   bola   5   sonining   qanday   hosil
bo’lishini   aytib   bera   olgan   bo’lsa,   «Teatr»   o’yini   o’tkazilgandan   keyin   5   sonini
qanday hosil qilish mumkinligini 30 —  32  o’quvchi aytib beradi. Qo’g’irchoqlarning
tashqi   ko’rinishi,   ularning   joylarini   almashtirib   turish,   qolgan   5   —   6   bolaga   son
tarkibidagi   o’zgarishlarni   tushunib,   eslab   olishiga   yordam   berganligi   aniqlanadi
(buning uchun «artist»larning qanday turganini esla» deyishning o’zi kifoya, bolalar
o’sha zahotiyoq savollarga javob beraveradilar).
O’yin   8   minut   davom   ettiriladi.   Bu   o’yinni   boshqa   son   tarkibi   bilan   albatta
takrorlash kerak.
«10 ichida hisoblash»
O’ynatiladigan didaktik o’yin: «Do’koncha».
Didaktik   topshiriq:   arifmetik   amallarni   10   ichida   mashq   qildirish.   O’yin
topshirig’i: ko’rsatilgan son («narx»)lardan 10 sonini tashkil qiladiganini tanlab olish
— 10 so’mgacha bo’lgan sovga «sotib olish».
O’yin   darsning   boshida,   ilgari   o’tilgan   materialni   mustahkamlash   maqsadida
o’tkaziladi.   O’yinni   o’tkazish   uchun   18   minutdan   ko’proq   vaqt   ajratiladi.   Sinf
tanaffus vaqtida jihozlanadi.
Foydalaniladigan   buyumlar:   stolga   yoyib   qo’yilgan   o’yinchoqlar,   albbom   va
kitoblar.   Har   bir   buyumda   bahosi   yozib   qo’yilgan   qog’oz   bo’ladi.   Bolalarga   «pul»
12 (raqamlar   yozilgan   qogoz)lar   konvertlarda   tarqatiladi.   «Do’koncha»   degan   yozuv
stol yonidagi biror narsaga osib qo’yiladi.
O’qituvchi o’yin shartlarini quyidagicha tushuntiradi. — Mana bu yerda turli
o’yinchoq   va   buyumlar   yotibdi.   Ularning   narxiga   e’tibor   bering:   qaysi   o’yinchoq
yoki   buyum   necha   pul   turadi   Lola,   sen   sotuvchi   bo’lasan.   Endi   o’yinning   qanday
o’tkazilishini   eshitib   olinglar.   Hammangizning   onalaringiz   sizlarga   ukangizning
tug’ilgan   kuniga   sovg’a   sotib   olish   uchun   10   so’mdan   pul   berishgan   deb   faraz
qilinglar.   Qo’lingizdagi   pul   bir   tiyini   ham   qolmasdan   sarflanishi   lozim.
Do’konchadan nimalar sotib olishingiz kerakligi haqida
o’ylab   ko’ringlar.   Bolalar   2   minut   o’ylab   o’tirishadi.   So’ngra   qo’l   ko’taradilar.
Doskaga   chaqirilgan   Dilorom   stol   yoniga   borib,   o’ziga   jo’da   ham   yoqib   qolgan
o’yinchoq (qo’g’irchoq)ni olib, 5 «so’m» uzatadi.
— Bolalar, Dilorom to’g’ri savdo qilyaptimi? - deb so’raydi o’qituvchi.
— yo’q, unda yana 5 so’m qoldi! — deydi Sharif.
Dilorom bir oz o’ylab turadi, so’ngra qat’iylik bilan o’ziga o’chta bir so’mlik
rezina qo’g’irchoq va ikkita bir so’mlik kitobcha berilishini iltimos qiladi.
Mahmud 8 «so’m»ga o’yinchoq, ikki «so’m»ga albom “sotib oladi».  O’lmas 5
va 5 «so’m»lik, Turgun 2, 2, 2 va 4 “so’mlik”, Vali esa 4, 2, 1 va
3 «so’m»lik xarajat qilishdi.
«Pul»ni  to’g’ri  «sarflay olmaganlar»ga 10 sonini  qaysi  sonlardan hosil  qilish
mumkinligini eslatib turish lozim.
Bolalar   qo’shish   jadvalini   yaxshi   bilishlariga   gasdan,   «Do’koncha»   o’yinida
ularning sanoqqa doir ko’nikma va malakalarini
qo’llanishda qiynalganliklari sezilib turadi.
Bolalar bu o’yinda juda aktiv qatnashadilar, o’yin paytida ularning yuzlaridan
quvonch alomatlari arimaydi. «Do’koncha» o’yinini takror o’tkazish ham mumkin.
«10 gacha sanash»
13 2.Didaktik o’yinlarni foydalanish metodikasi
Matematika   darslarida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish   o’quvchilar   zehnini
o’stirish, tez hisoblash ko’nikmalarini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Dam olish
daqiqalarida   og’zaki   topshiriqlar   aytib   o’quvchilar   faolligini   oshirish   mumkin.
Masalan:
1. Bir gala qushlar uchib kelib daraxt shoxlariga qo’ndi. Ular shoxlariga
ikkitadan   qunsa,   bitta   shox   ortib   qoladi.   Bittadan   qo’nsa,   bitta   qush   ortib   qoladi.
Qushlar nechta-yu ? SHoxlar nechta ? Javobi: qushlar 4 ta
2. Osmonda   bir   gala   g’oz   uchib   ketayotgan   edi.   Bir   g’oz   ularga   «salom,   yuz
g’oz» dedi. Bir g’oz ularga qarab shunday deb javob qaytardi. Biz yuz g’oz emasmiz,
yarmimizni, yarmiga yarmini qo’shib bir g’oz qo’shilsa yuz g’oz bo’lamiz deb javob
qaytaribdi. G’ozlar nechta bo’lgan.
Sanoqqa doir didaktik o’yinlarga qo’shimcha material
I gruppa uchun
To’gri va teskari sanoq son ustida bajariladigan amallar.
Didaktik o’yin: «Qaysi biri qo’shildi»
Didaktik topshiriq: son qatori haqidagi tushunchani mustahkamlash.
O’yin   topshirig’i:   oldin   turgan   bolalarni   sanab   chiqib,   yana   qancha
qushilganini aytib berish.
O’yin   tasviri:   Bir   necha   bola   bir   qatorga   turadi.   Qolgan   bolalar   ularni   sanab
chiqishadi. O’qituvchi signal berishi bilan o’tirgan o’quvchilar ko’zlarini yumadilar.
O’qituvchi   ovoz   chiqarmasdan   yana   bir   o’quvchini   doskaga   chiqarib,   saflanganlar
qatoriga turg’azib qo’yadi. “Mumkin” degan signal berilgach, o’quvchilar ko’zlarini
ochib, nechanchi («beshinchi», keyin «oltinchi» va xokazo) kelib qo’shilganini aytib
berishadi.
Bu   o’yin   «Ketgan   kim   o’yiniga   qaraganda   anchagina   yengil.   Uni   dastlabki
kunlarda o’tkazish mumkin. Bunday o’yinlar turli variantlarda o’tkazilishi mumkin.
Chunonchi:   «Qaysi   o’yinchoq   yashirib   qo’yildi»,   «Qaysi   o’yinchoq   qo’shib
qo’yildi» va xokazo. Bolalarda noto’g’ri tushuncha hosil bo’lib qolmasligi uchun bir
xil   buyumlardan   foydalanish   kerak,   chunki   o’yinchoqlar   har   xil   taqdirda   bolalar
14 to’g’ri   javob   berolmay,   “beshinchi”   deyish   o’rniga   «o’yin   choq»   yoki   «kubik»   deb
yuborishlari mumkin va hokazo.
“Sanayver”   tipidagi   o’yinlar   ham   shu   gruppaga   kiradi.   Bolalarni   doskaga
chiqarish   va   safga   tizib   qo’yish,   keyinchalik   esa   to’g’ridan-to’g’ri   qatorma-qator
sanatish mumkin.
2. Didaktik   o’yin:   «Sanayver»   yoki   “Kim   bilsa   hisoblashni   davom
ettiraversin”.
Didaktik topshiriq: son qatori haqidagi tushunchani mustahkamlash.
O’yin topshirig’i: har qanday sondan boshlab sanay va uni davom ettira
olish.
O’yinning   borishi:   bolalarga   bir   xil   buyumlar   berib   qo’yiladi.   Buyumni
ko’rsata turib bola: «bir» desa, ikkinchisi kelib: «ikki» deydi va hokazo.
O’yinni buyumsiz o’tkazish va hisoblashni birdan boshlamaslik yo’li bilan bu
o’yinni   murakkablashtirish   mumkin.   Masalan,   o’qituvchi   «to’rt»   desa,   o’quvchi
hisoblashni   «besh»   sonidan   boshlab   davom   ettirishi   lozim.   So’ngra   o’qituvchi   uni
to’xtatadi. Navbatdagi  (chaqirilgan yoki partada o’tirgan)  o’quvchi  sanashni  davom
ettiradi.
O’yin navbatma-navbat har bir qator bilan o’tkazilishi mumkin. Bu esa har bir
safga tizilganlarda g’olib bo’lish istagini tug’diradi.
3. Didaktik   o’yin:   “Qo’shnilaringni   top”   Didaktik   topshiriq:   birinchi
o’nlikda   son   bilan   raqamning   bir-biriga   moslashuvi   haqidagi   tushunchan
mustahkamlash.
O’yin   topshirig’i:   tavsiya   etilgan   raqamlardan   kerakligini   topish   va   uni   son
qatorida o’z o’rniga qo’yish.
O’yinning   borishi:   O’qituvchi   (keyinchalik   o’quvchi   ham)   doskada,   sonlar
kassasida   yoki   maxsus   balandlikka   bir   necha   raqam   jadvallarini   qo’yib,   boshqa
raqamlarga joy qoldiradi.
Raqamlar o’qshuvchining stolida bo’ladi, o’quvchi stolga yaqinlashib, kerakli
(«qo’shni») raqamni qidirib topadi va bo’sh joyga qo’yadi. Murakkablashtirish bitta
joyni bo’sh tashlab ketishdan boshlab 3, 4 joygacha bo’sh tashlab ketish.
15 Qatorasiga ikkita raqamni qoldirib ketish mumkin.
Bitta   raqamning   o’zini   qo’yish,   masalan,   «Buning   ikkala   qo’shnisidan
birontasi   ham   yo’q.   U   zerikib   qoladigan   bo’ldi»   deb,   faqat   5   ni   qo’yish   mumkin.
Bolalar   uning   yoniga   4   va   6   raqamini   qo’yadilar,   qolganlar   esa   4   va   6   raqamiga
«qo’shni» qidirishadi va hokazo.
Ba’zan   faqat   bitta   raqamni   ko’tarib   ko’rsatishning   o’zi   kifoya.   Doskaga
chaqirilgan   bolalar   uning   «qo’shnilarini   topib   beradilar.   Butun   o’yinni   bolalarning
o’zlari ham o’tkazishlari mumkin.
Son qatori haqidagi tushunchani mustahkamlash uchun (tekshirish maqsadida)
ham individual raqam jadvallari bilan mashgulot o’tkazish yaxshi natija beradi.
Bolalarning qo’llaridagi konvertlarda — 10 tadan raqam bor.
O’qituvchi:
— 2   raqami   bilan   6   raqamini   olinglar,   partaga   qo’yinglar.   Men:
«Qo’shnilarini   topinglar!»   deganimda,   kerakli   raqamlarni   topib,   ularning   yoniga
qo’yasizlar.
O’qituvchining   «Qushnilarini   topinglar!»   degan   signali   berilishi   bilan
topshiriqning bajarilishi o’yin momenti bo’ladi.
O’qituvchi   tez-tez   u   yoqdan   bu   yoqqa   o’tib,   bolalardan   qaysi   birining
tushunmayotganligini, kimning to’g’ri, kimning noto’g’ri qo’yganligini ko’rib turadi.
So’ngra o’qituvchi o’quvchilarni raqamlar bo’yicha “sanatish” uchun doskaga
chiqaradi. Doskaga chiqqan baland ovoz bilan «Bir, ikki, uch» va hokazo deb sanay
boshlaydi.
2.1 Didaktik o’yin: «Qaysi son yo’q»
Didaktik topshiriq: 20 gacha bo’lgan son qatori haqidagi miqdoriy tushunchani
mustahkamlash.
O’yin topshirig’i: son qatorini tahlil qilib, o’zi yo’q son bilan qo’shni sonlarni
ajratib tashlab, o’sha sonni aytish.
O’yinning borishi: Darsning oxirida o’qituvchi:
— Men   sonlarni   qatorasiga   yozib   boraveraman,   sizlar   diqqat   bilan   qarab
o’tiringlar, biron joyi noto’g’ri bo’lsa, aytasizlar,— deydi.
16 O’qituvchi doskaga quyidagicha qilib sonlarni yoza yooshlaydi: 10, 11, 12,
13, 14, 16 va hokazo.
Bolalar   tushirib   qoldirilgan   sonni   darhol   payqaydilar   va   o ’ qituvchi   « yodidan
chiqardi »,  deb   o ’ ylaydilar .
Chaqirilgan   o ’ quvchi   xatoni   « tuzatadi »   doskaga   qaysi   raqam   « tushirib
qoldirilgan »   bo ’ lsa ,   o ’ sha   yerdan   boshlab   yozilgan   narsalarni   o ’ chirib ,   o ’ sha   yerdan
boshlab   yozib   ketadi  ( yoki   nima   yozilishi   kerakligini   aytadi ).
Misol istalgancha o’zgartirilishi mumkin, masalan, 10 dan boshlab, 11, 12,
9, 13   va   hokazo   deb   yozish   mumkin.   Bolalar   raqamlar   to’g’ri   yozilmaganini
sezadilar, o’qituvchi ulardan qaysi  son qaysi  son ketidan yozilishi  kerakligini surab
oladi.   Sinfdagi   o’quvchilarga   baravariga   hisoblatish   mumkin,   bunda   o’qituvchi
raqamlarni ko’rsatib turadi.
4. Didaktik o’yin: «Narvoncha»
Didaktik topshiriq: 20 ichida qo’shish misollarini yechish.
O’   y   i   n   topshirig’i:   «Narvoncha»ga   tezda   chiqish   ya’ni   hamma   misollarni
yechish.
O’yinning borishi: O’qituvchi oldindan har bir qator uchun alohida uchta «o’t
o’chirish» narvonchasini chizadi.
O’qituvchi:
— Bolalar ,   narvonchaga ,   pog ’ onali   narvonchaga   emas ,   balki   « o ’ t   o ’ chirish
narvonchasi » ga   tez   chiqib   - olish   kerak ,—   deydi - da , 3   o ’ quvchini   doskaga   chaqiradi
va   ularga   javobni   qaerga  ( katak   qarshisiga )  yozish   kerakligini   tushuntiradi .
14+6=
13+5=
Hamma   o ’ quvchilar   o ’ z   qatorlaridan   chiqqan   bolalarning   masalalarni   qanday
yechayotganlarini   kuzatib   turishlari   yaxshi   natija   beradi .   Agarda   biror   o ’ quvchi
masalani   noto ’ g ’ ri   yechsa ,   O ’ quvchilar   darhol   qo ’ l   ko ’ tarib ,   uning   narvondan
« yiqilib   tushganini )  aytishadi .
Murakkablashtirish   —   har   bir   qator   « o ’ z »   o ’ quvchisini   emas ,   boshqa   qator
o ’ quvchisini   kuzatadi ,  masalan ,  III   qator   o ’ quvchilari   II   qator   o ’ quvchilarini ,  II   qator
17 o ’ quvchilari   I   qator   o ’ quvchilarini ,   I   qator   o ’ quvchilari   esa   III   qator   o ’ quvchilarini
kuzatadilar .   Bu   esa   barcha   o’quvchilar   aktivligini   va   masala   yechayotganlar
mas’uliyatini oshiradi.
Bo’shroq   o’quvchilarning   kamroq   «yiqilishi»ga   kerak,   ularga   yengilroq
masalalar berib turish lozim.
Bu o’yin bolalarga doskada bajarilayotgan amallarni yaxshilab tushunib olish
imkonini beradi. Bolalar bu o’yinni o’ynash jarayo nida esda saqlab qolishini  ilgari
qiyin bo’lgan qo’shish amalini puxta , o’rganib oladilar va ularda barmoq bilan sanab
o’tirishga ehtiyoj qolmaydi.
Bu o’yinni barcha amallar bilan turli variantlarda o’tkazish mumkin.
II gruppa
Son tarkibi haqidagi tushunchani mustahkamlovchi o’yinlar
Bu   o’yinlarning   ko’pchiligi   jadvallar   yoki   ko’rsatma   individual   qurollar
(geometrik shakllar solingan konvertlar) va hokazolar yordamida o’tkaziladi.
1. Didaktik o’yin: «Shuncha ajratib qo’y»
Didaktik topshiriq: son tarkibini (5, 6, 7 va hokazo) mustahkamlash.
O’yin   topshirig’i:   a)   tavsiya   qilingan   jadvalga   qarab   o’zining   daftarida   ham
xuddi shuncha son ajratish;
b) o’zining xohishiga qarab shakllarni almashtirib qo’yish.
O’yinning   borishi:   Tanaffus   vaqtida   bolalarga   geometrik   shakllar   solingan
konvertlar hamda o’rtasidan chiziq tortilgan qalin qog’oz beriladi.
O’yin   «Ko’rganni   eslab   qolish   diktanti»   tarzida   o’tkaziladi.   Lekin
o’qituvchining   qo’lidagi   namunada   shakllarning   oddiy   joylashuvi   emas,   balki
muayyan bir tarkib ko’rsatilgan bo’ladi.
O’qituvchi qo’lida namunani ko’rsatib turib, baland ovoz bilan:
«Diqqat!.. Bir, ikki, uch!»—deydida namunani olib qo’yadi. Bolalar masalani xuddi
o’qituvchi   ko’rsatgan   namunadagidek   qilib   tez   bajaradilar.   O’z-o’zini   tekshirish
uchun   namunalarga   takror   qarab   olishga   ruxsat   etiladi.   O’yin   shu   yo’sinda   3—4
marta   o’tqaziladi.   So’ngra   o’qituvchining   bolalarga   xuddi   shu   o’yinning   o’zini
boshqa variantlarda mustaqil suratda o’ynatishi yaxshi natija beradi.
18 Bu   o’yin   bolalar   qobiliyatini   o’stiradi.   O’qituvchi   qatorlar   oralab   yurib,
masalani kim qanday yechganligini aniqlaydi.
O’yin   oxirida   bolalardan   biror   sonning   qanday   hosil   bo’lishini   takrorlab
olishni   albatta   talab   qilish   kerak.   Agar   ular   o’zlari   tergan   bo’lsalar,   kimniki   yaxshi
chiqqanini aytish lozim.
Odatda   hamma   o’quvchilar   berilgan   topshiriqlarni   durustgina   bajaradilar,
ya’ni “g’olib chiqadilar”.  O’qituvchi ularning yaxshi o’ynaganliklarini qayd qilinadi.
2.2 2- sinf matematika darslarida didaktik o’yinlardan foydalanish
Doskaga oldindan ikkita variantga mos 6 tadan topshiriq yozib qo’yiladi.
I. O’tilgan mavzuni tekshirish:
O’tilgan   mavzu   bo’yicha   har   bir   o’quvchining   bilimini   tekshirish   maqsadida
variantlar bo’yicha quyidagi topshiriqlar beriladi.
1. variant 1. 28-10=
a) 9 b) 8 d) 18
2. Baliq ovida uchta bola uchtadan baliq tutdi. Hamma baliq nechta? a) 9 b) 6 d) 3
3. 50 - X = 40
a) 10 b) 8 d) 9
4. Qish   kunlari   90   kun,   bahor   kunlari   esa   undan   ikki   kun   ortiq.   Bahor   necha   kun
davom etadi?
a) 88 b) 91 d) 92
5. Eng katta ikki xonali sonni ayting. a) 99 b) 100 d) 90
6.
II variant
1. 45 + 20 =
a) 65 b)60 d) 55
2. Bolalar 3 qatorga beshtadan saflanishdi. Nechta bola saflangan? a)15 b)10 d)8
3. 50-X= 41 a)10 b)8 d)9
4. Alifboda 23 undosh, 6 ta unli harf bor. Hammasi bo’lib nechta harf bor? a) 30 b)
29 d) 28
5. Eng katta bir xonali son?
19 a) 10 b) 9 d) 1
Bu   testlarning   javoblari   variantlar   o’zaro   almashgan   holda   o’quvchilar
tomonidan tekshiriladi va baholanadi.
II. O’tilganlarni mustahkamlash.
Bugungi   darsdan   ko’zlangan   maqsad   e'lon   qilinadi.   Doskaga   oldindan
tayyorlangan   mahalla   sxemasi   va   qog'oz   kartochkalarda   matematik   topshiriqlar
qo’yiladi.
O’qituvchi:   -   Bugungi   darsimiz   boshqalaridan   farqliroq   "Mahalla   bo’ylab   sayohat"
deb   nomlanadi.   Bizning   mahallamizda   ikkita   yo'1   orqali   maktabimizga   borish
mumkin. Bu darsimizda biz birinchi yo’ldan maktabga boramiz. Bu yo’lda to’yxona,
bozor,   sartaroshxona,   dorixona,   madaniyat   uyi   uchraydi.   Biz   bu   yerlardan   berilgan
topshiriqlarni bajarish orqali o’ta olamiz. Yo’lda esa yerga to’kilgan barglarni yig'ib,
ya'ni   unda   berilgan   misollarni   bajarib   borasiz.   (Misollarni   yechish   bilimi   bo’shroq
o’quvchilarga beriladi.)
Dars   davomida   to’yxona,   bozor,   dorixona,   sartaroshxona,   madaniyat   uyi
haqida tushuncha berilib, ular haqidagi masalalar bolalar tomonidan bajarib boriladi.
Topshiriqlar:
1. To’yga 30 ta ayol mehmonlar va undan 9 ta ortiq erkak mehmonlar kelishdi.
Hammasi bo’lib nechta mehmon keldi?
Ayollar - 30 ta —
Erkaklar - ?, 9 ta ortiq L ?
Yechish: 30 + 9 =39 ta
30 + 39 — 69 ta Javob: 69 ta mehmon.
2. Bozordan onam 5 kg olma va 4 kg pomidor olib keldi. Hammasi necha kg?
3. Dorixonada   85   so ’ mga   dori   olish   kerak   edi .   100   so ’ mdan   necha   so ’ m   qaytim
olinadi ?
4. Sartaroshxonaga   tushgacha   10   ta   ,   tushdan   keyin   undan   2   ta   kam   bola   sochini
to'g'irlatdi. Bir kunda hammasi bo’lib nechta bola sartaroshxonaga kirdi?
5. Doira   chalish   to ’ garagiga   10   ta   o ’ g ' il   bola ,   raqsga   esa   35   ta   qiz   bola   qatnashadi .
Hammasi bo’lib nechta bola to’garakka qatnashadi?
20 6. 2-" a
" sinfda 17 ta qiz va 13 ta o’g'il bola bor. Bugun 2 ta o’quvchi darsga kelmadi.
Nechta bola darsga keldi?
Yuqoridagi   topshiriqlar   birinchi   masalaga   o’xshash   tartibda,   ba'zilari   umumiy,
ayrimlari mustaqil tarzda bajariladi.
III. Dars o’qituvchi tomonidan yakunlanadi:
- Bugungi darsda qaysi mavzularga doir masala, misollarni bajardik?
- Qaysi topshiriqlarni bajarishda qiynaldik yoki xatoga yo’l qo’ydik?
Savollarga   javob   olingach   sayohat   davomida   berilgan   topshiriqlarni   bajarishda   faol
qatnashgan o’quvchilarning baholari e'lon qilinadi.
V. Uy ishi:
O’quvchilarga   o’zlari   istiqomat   qilayotgan   mahalladagi   bolalar   bog'chasi,
novvoyxona, etikdo’z haqida masalalar tuzib, yechib kelish topshiriladi.
Bu sayohat darsi ikki yo’nalish bo’ylab musobaqa tarzida ham o’tkazilishi mumkin.
Shu bilan birga bu uslubda dars o’tishni boshqa fanlarda ham qo’llash mumkin.
    
  
21  XULOSA
Didaktik   o’yinlar   o’zining   shakli   jihatidan   asosan   o’qitish   vazifasiga   xizmat
etadi va o’quvchilar e’tiborini o’ziga jalb qilib, qiziqarli, maroqli, tushunarli darajada
olib boriladi. O’quvchilar berilgan har bir topshiriqni izchil bajarishga odatlanishadi,
ularda   didaktik   topshiriqlarni   bajarishga   bo’lgan   qiziqish   orta   boradi.Didaktik
o’yinlar ta'limning ko’rgazmaliligini, tarbiyachining nutqini va bolalar harakatini o’z
ichiga   oladi.   Buning   natijasida   idrok   etishda   (ko’rish,   eshitish,   teri   sezgisi
belgilarida)   mushtaraklik   vujudga   keladi.   Bu   esa   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi
alohida   yordamga   muhtoj   bolalar   tarbiyachi   oradan   eshitgan   ekologiyaga   oid
bilimlarni   zehn   bian   o’ylab   olishga   va   o’sha   aytilganlarni   ifodalab   berishga,   ya'ni
didatik   o’yinlar   qoidalarini   o’quvchlarning   o’zlari   bajarishlariga   imkon   beradi.
Didaktik o’yinlarning bu tarzda tuzilishi xususiyatlari bolalar faoliyatini tahlil qilish
imkoniyatini tug’diradi. Shu bois ular o’yin vaqtida qiziqish bilan harakat qiladi.
Ikkinchi   bobda   boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o’yinlardan
foydalanish, ya’ni «Jimjitlik», «Narvoncha», «Eng yaxshi hisobchi»,«Hisoblayver»,
«Ketgan kim», «Biz kamayib qoldik», «Nima o’zgardi», «Eng yaxshi hisobchi» (bir
necha   varianti),   «Bir-biriga   qarama-qarshi»,   «Tingla   va   o’yla»,   «Narvoncha»   (bir
necha   varianti),   «Zanjircha»   «Qo’shish   yoki   ayirish»,   «Hisoblashni   qaysi   son   bilan
(boshlagan   bo’lsang,   o’sha   son   bilan   tugat»,   «Anqayib   o’tirma»,   «Kim   aniqroq   va
tezroq»,   «Men   bir   sonni   o’ylab   qo’ydim»,   «Top-chi,   qancha»,«Teatr»,   «Jadvalni
qidirib   top»,   «Doiraviy   misollar»,   «Do’koncha»,   «Yarmarka»   (bir   necha   varianti),
«Qaysi surat bekitildi. «Ko’rganni eslab qolish diktanti», «Sonli jadvallar- Qiziqarli
kvadratlar» didaktik o’yinlarni o’tkazish metodikasi keltirildi.
Xulosa   qilib   aytganda   didaktik   o’yinlar   o’quvchining   xis   -   tuyg’usiga   ta’sir
etib,   unda   o’zida   ijobiy   munosabat   va   qiziqish   xislatlarini   targ’ib
toptiradi.O’quvchilar   o’yinni   zo’r   mas’uliyat   bilan   o’ynaydilar.   O’yin   boshlanishini
sabrsizlik   bilan   kutadilar,   ularning   ongida   ertangi   o’quv   kirishish   quvonchi
manzarsini gavdalantiradi.
22 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent: O’zbekiston, 
NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoyev. Konstitutsiya — erkin va farovon hayotimiz, mamlakatimizni 
yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –Toshkent: O‘zbekiston 
NMIU, 2018.
3. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
4. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
5. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
6. Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinf matematika darslarida tarixiy materiallardan
foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
7. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinflarda   fakultativ   darslarni   tashkil   etish.-   T.:
2005, 68- bet.
8. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon Print, 2007, 100 bet.
9. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
10. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
11. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
12. Mardonova G’.I. „Matematikadan test topshiriqlari 4-sinf” -Toshkent.: 
O’qituvchi, 2007, 56 bet.
23 Annotatsiya:
Ushbu   malaka   ishida :   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik
o’yinlardan   foydalanish   o’quvchilarda   tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy   tasavvur   etish,
kuzatuvchanlikni rivojlantirishga imkon beradi.
Tayanch so’zlar :  Sanoqqa doir didaktik o’yinlar ,  Sanoqqa doir o’yinlar bir necha 
gruppaga bo’linadi .
24

Boshlang’ich sinf matematika darslarida didaktik o’yinlardan foydalanish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat
  • Pedagogik mahoratni egallash vositalari
  • O’quvchilarga bilim berish jarayonida noanʼanaviy yondashuv
  • Grammatik kategoriyalar va ularning uslubiy xususiyatlari
  • Shaxs tarbiyasida pedagogik texnologiyalardan foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский