Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 35000UZS
Hajmi 1.4MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 23 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

17 Sotish

Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi

Sotib olish
1Mavzu: Boshlang ich   sinf   o quvchilarining   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirishniʻ ʻ
STEAM ta limi orqali amalga oshirish usullari	
ʼ
MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………..
.
I   BOB.   Boshlang ich   sinf   o quvchilarining   ijodiy   fikrlashini	
ʻ ʻ
rivojlantirishning nazariy asoslari
1.1.   Boshlang ich   sinf   o quvchilari   tafakkuri   va   ijodiy   fikrlash	
ʻ ʻ
xususiyatlar …..
1.2. Ijodiy fikrlash tushunchasi, uning bosqichlari va shakllanishi …………….
1.3. Ijodiy fikrlashni rivojlantirishda zamonaviy ta lim metodlarining o‘rni	
ʼ …..
II   BOB.   Boshlang ich   sinflarda   ijodiy   fikrlashni   STEAM   ta limi   orqali	
ʻ ʼ
rivojlantirish metodikasi
2.1. STEAM ta limi konsepsiyasi va uning mazmuni	
ʼ ………………………….
2.2.Boshlang ich   sinflarda   STEAM   yondashuvi   asosidagi   mashg‘ulot	
ʻ
namunalarini ishlab chiqish ……………………………………….……………
2.3.  STEAM  asosida  ijodiy  fikrlashni   shakllantirishda  o‘qituvchining  roli  va
tavsiyalar ………………………………………………………….…………….
Xulosa …………………………………………………………….
…………….
Foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxati ………………………………………….. 2 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   XXI   asrda   ta’lim   tizimida
o‘quvchilarning bilim olishidan tashqari ularning tarbiyaviy-axloqiy sifatlarini
rivojlantirishga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining madaniyatini shakllantirish orqali ularda axloqiy qadriyatlar,
odob-axloq   me’yorlari,   gigiyena   madaniyati,   atrof-muhitga   e’tiborli
munosabat,   san’atga   hurmat   kabi   tushunchalarni   shakllantirish   muhim
ahamiyat kasb etadi. Bunday yondashuv bolalarning nafaqat aqliy, balki ruhiy
va   ijtimoiy   rivojlanishida   ham   katta   o‘rin   tutadi.   O‘quvchilarning
madaniyatini   shakllantirishda   esa   yangi   innovatsion   metodlardan,   jumladan,
STEAM   ta’lim   konsepsiyasidan   foydalanish   dolzarb   masalalardan   biridir.
Ushbu   metodika   orqali   o‘quvchida   amaliy   faoliyat   va   ijodiy   tafakkur
uyg‘otilib,   bu   esa   madaniyatning   real   hayotdagi   ifodasini   anglashga   yordam
beradi.   Shu   bois,   bu   mavzuni   ilmiy   asosda   o‘rganish   va   metodik   asoslarini
ishlab chiqish ta’lim tizimining rivoji uchun muhim sanaladi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
shaxsiy   fazilatlarni   shakllantirish,   ayniqsa   madaniyat   va   ijodiy   tafakkur
sohalari   bir   qator   pedagog   va   psixologlar   tomonidan   chuqur   o‘rganilgan.
Masalan,  A.Abdullayevning ta’limda tarbiyaviy yondashuvi, R.G‘ofurovning
boshlang‘ich   sinf   psixologiyasi   bo‘yicha   ishlari   o‘quvchilar   dunyoqarashini
shakllantirishda   muhim   manbadir.   Z.Shermatova   va   B.Qodirovlar   esa
madaniy   ong   va   axloqiy   qadriyatlarni   bolalarga   singdirish   bo‘yicha   nazariy
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ–4344-son qarori. “Xalq ta’limi
tizimini takomillashtirish strategiyasi to‘g‘risida”. 2019-yil 5-sentabr. 3asoslar   ishlab   chiqqan.   Xorijiy   olimlardan   J.Dyui   ta’limning   tajriba   orqali
o‘rgatish   tamoyillarini,   K.Rodjers   esa   shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’lim   modelini
ilgari   surgan.   H.Gardnerning   ko‘p   aqliy   intellekt   nazariyasi   ham   madaniy
shaxs   tarbiyasida   keng   qo‘llaniladi.   Ammo   ushbu   tadqiqotlarda   STEAM
asosidagi   metodlar   orqali   madaniyatni   shakllantirish   alohida   izchil
yoritilmagan.   Shu   sababli   bu   kurs   ishining   mavzusi   dolzarb   bo‘lib,   mavjud
tadqiqotlarga tayanib yangi yondashuvlarni taklif etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti -   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
shaxsiy   taraqqiyot   jarayoni,   xususan   ularning   madaniyat   darajasining
shakllanishi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti -   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
madaniyatini   shakllantirishda   ijodiy   fikrlash   va   zamonaviy   (xususan,
STEAM) yondashuvlardan foydalanish metodikasi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   -   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
madaniyatini   shakllantirishda   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   va   bu   jarayonda
STEAM ta’lim yondashuvining o‘rnini aniqlash.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari:   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
tafakkuri   va   ijodiy   fikrlash   xususiyatlarini   tahlil   qilish;   Ijodiy   fikrlashning
bosqichlari,   shakllanish   mexanizmlarini   yoritish;   Zamonaviy   ta’lim
metodlarining,   xususan   STEAM   yondashuvining   mazmunini   o‘rganish;
STEAM   yondashuvi   asosida   mashg‘ulotlar   ishlab   chiqish;   O‘qituvchining
ijodiy   fikrlash   va   madaniyat   shakllanishidagi   roli   va   metodik   tavsiyalarini
ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati -   Nazariy   jihatdan,
ushbu   kurs   ishi   orqali   boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   madaniy
rivojlanishi   va   ijodiy   tafakkuri   o‘rtasidagi   bog‘liqlik   ilmiy   jihatdan   asoslab
beriladi. Amaliy jihatdan esa, bu izlanishlar asosida pedagoglar uchun tavsiya
etiladigan   mashg‘ulotlar,   metodik   yondashuvlar   va   dars   ishlanmalar
tayyorlash imkoniyati yaratiladi. 4Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   -   Tahlil   qilish,   taqqoslash,   kuzatish,
pedagogik   eksperiment,   amaliy   mashg‘ulotlarni   ishlab   chiqish,   sinovdan
o‘tkazish va umumlashtirish metodlari qo‘llanildi.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi  -  Kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, har bir
bobda uchta kichik bo‘lim, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB. Boshlang ich sinf o quvchilarining ijodiy fikrlashiniʻ ʻ
rivojlantirishning nazariy asoslari
1.1. Boshlang ich sinf o quvchilari tafakkuri va ijodiy fikrlash	
ʻ ʻ
xususiyatlari
Boshlang ich   sinf   o quvchilari   tafakkuri   va   ijodiy   fikrlash   xususiyatlari	
ʻ ʻ
Boshlang‘ich   sinf   –   bu   bola   shaxsining   shakllanishida   muhim   davr   bo‘lib,
uning   tafakkuri,   dunyoqarashi,   axloqiy   qadriyatlari,   ijodiy   salohiyati   va
madaniy   yondashuvi   aynan   shu   bosqichda   asoslanadi.   Bu   davrda   bola
atrofdagi   hodisalarni   o‘z   tajribasi   orqali   qabul   qiladi,   o‘z-o‘zini   anglashga
intiladi, o‘z fikrini erkin ifoda etish istagi ortadi. Shu bois, boshlang‘ich sinf
o‘quvchisining   tafakkur   jarayoni   an’anaviy   fikrlashdan   ko‘ra   o‘ziga   xos
bo‘lib,   unga   obrazlilik,   qiziqish,   jonli   tasavvur   va   mustaqillik   singari
xususiyatlar xosdir. 2
Ijodiy   fikrlash   –   bu   bolaning   mavjud   bo‘lgan   axborot   asosida   yangilik
yaratish, o‘zining ilgari bilmagan yo‘nalishda fikr yurita olish qobiliyatidir. U
faqatgina   mustaqil   fikrlash   emas,   balki   o‘zgacha   yondashuv,   o‘ziga   xos
qarorlar chiqarish va mavjud muammolarga noan’anaviy yechim topa olishda
namoyon   bo‘ladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   tafakkuri   aynan   shunday
fazilatlarni   rivojlantirish   uchun   qulay   poydevor   bo‘lib   xizmat
qiladi.Shuningdek,   bu   yoshdagi   o‘quvchilarning   psixik   rivojlanishi   o‘yin
faoliyati   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Ular   o‘z   his-tuyg‘ularini,   orzu   va
istaklarini   o‘yinda   namoyon   qiladilar.   O‘yin   orqali   bolalar   muammoli
2
  Abdullayev A.  Pedagogik texnologiyalar va innovatsion ta’lim metodlari . – Toshkent: 
Fan, 2020. – 240 b. 5vaziyatlarda fikr yuritadi, boshqa rollarni ijro etadi, bu esa tafakkur va ijodiy
yondashuvning   rivojlanishiga   olib   keladi.   Demak,   bolalar   tafakkurini
o‘stirishda o‘yin – tabiiy va samarali vosita hisoblanadi.
Yana   bir   jihat   –   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   hissiy   jihatdan   sezgir
bo‘lishadi.   Bu   holat   ularning   ijodiy   fikrlashga   bo‘lgan   qobiliyatlarini
kuchaytiradi.   Ular   qiziqarli   topshiriqlarga   o‘z   dunyoqarashlari   asosida   erkin
va   rang-barang   yondashadi.   O‘qituvchi   bunday   jarayonda   o‘quvchining
ruhiyatini   tushunib,   unga   qulay   sharoit   yaratib   bera   olsa,   tafakkur   va   ijodiy
salohiyatda   sezilarli   o‘sish   kuzatiladi.   yosh   xususiyatlari   bois   boshlang‘ich
sinf o‘quvchilari tezda zerikishadi. Shu sababli  ta’lim mazmuni rang-barang,
interfaol,   mavzular   esa   bolaning   dunyoqarashiga   yaqin   bo‘lishi   zarur.   Bu
holat bolaning fikr yuritish tezligini oshirib, uni o‘z g‘oyalarini ilgari surishga
undaydi.   Demak,   ijodiy   fikrlash   shunchaki   tug‘ma   salohiyat   emas,   balki
to‘g‘ri yondashuv orqali rivojlantiriladigan qobiliyatdir. 3
Psixologlar,   jumladan,   L.S.   Vygotskiy   va   J.Piaje   izlanishlarida   bolaning
tafakkuri bosqichma-bosqich rivojlanishi ta’kidlanadi. Ularning fikricha, bola
dastlab   konkret-obrazli   tafakkur   bosqichidan   o‘tadi,   so‘ngra   tushunchaviy
fikrlash   darajasiga   ko‘tariladi.   Boshlang‘ich   sinfda   aynan   bu   o‘zgarish   sodir
bo‘lishi   sababli,   ijodiy   fikrlashning   yadro   komponentlarini   shakllantirish
aynan shu bosqichda boshlanishi zarur hisoblanadi.
O‘quvchining fikr yuritish qobiliyati uning til boyligi, ifoda erkinligi, savol
berish va muhokama yurita olish salohiyatiga ham bog‘liqdir. Bu jihatlar ham
ijodiy   tafakkurni   shakllantirish   uchun   asosiy   resurslardir.   Dars   jarayonida
o‘qituvchi   o‘quvchilarga   muammo   qo‘yish,   o‘zgacha   yondashuv   talab
qiladigan savollar berish orqali bu salohiyatni rag‘batlantirishi mumkin.
Boshqa   tomondan,   har   bir   bolaning   tafakkur   sur’ati   ham   farqlidir.  Kimdir
tez   fikrlaydi,   kimdir   esa   sekinroq,   lekin   chuqur   tahlil   qiladi.   Shu   bois   ijodiy
3
    Shermatova Z.  Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi . – Toshkent: O‘qituvchi, 2019. – 185 b. 6fikrlashni   shakllantirishda   individual   yondashuv   juda   muhim.   O‘qituvchi
o‘quvchi   individual   salohiyatini   aniqlab,   unga   mos   topshiriq   va   sharoit
yaratgan   taqdirdagina   ijodiy   fikrlash   samarali   rivojlanadi.   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   tafakkuri   ko‘p   qirrali,   sezgir,   qiziquvchan   va   obrazli   bo‘lib,
ularni   ijodiy   fikrlashga   yo‘naltirish   uchun   pedagogik   imkoniyatlar   kengdir.
Ushbu   salohiyatni   to‘g‘ri   yondashuv   bilan   rivojlantirish   mumkin   va   bu,   o‘z
navbatida, o‘quvchilarning madaniy darajasini ham oshirishga xizmat qiladi.
Ijodiy fikrlash bolalarda tug‘ma bo‘lishi mumkin, ammo uni rivojlantirish –
ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’limda   –   ta’lim   mazmuni,   metodlar   va   pedagogik
yondashuvlar   orqali   yo‘lga   qo‘yiladi.   Bu   bosqichda   bolalar   hali   butunlay
mustaqil   fikrlovchi   shaxs   darajasiga   yetmagan   bo‘lsa-da,   ularning   tasavvuri
keng,   muayyan   voqealarni   o‘z   xayolida   qayta   yaratish   qobiliyati   kuchli
bo‘ladi.   Shu   bois   bu   imkoniyatlardan   foydalanib,   o‘qituvchi   ularning
tafakkurini yo‘naltirishi, ijodiy jarayonlarga jalb qilishi kerak.
Ijodiy   tafakkurning   rivoji   uchun   eng   avvalo   bolada   mustaqil   fikr   yuritish
imkoniyati   bo‘lishi   lozim.   Bu   esa   dars   jarayonida   shablon   savollarni   emas,
balki   muammoli,   bir   nechta   yechimga   ega   bo‘lgan   topshiriqlarni   ko‘proq
qo‘llashni   talab   qiladi.   Masalan,   “Agar   sen   kitob   yozgan   bo‘lsang,   u   nima
haqida   bo‘lardi?”   kabi   savollar   bola   dunyoqarashini   boyitadi,   fikr   yuritishga
undaydi.   Bunday   topshiriqlar   bolani   nafaqat   o‘ylashga,   balki   o‘z   qarashini
bildirishga   o‘rgatadi.   Shuningdek,   ijodiy   tafakkur   nafaqat   og‘zaki,   balki
vizual,   musiqiy,   jismoniy   faoliyatlar   orqali   ham   rivojlanadi.   Shu   bois
boshlang‘ich   ta’limda   chizmachilik,   maket   yasash,   hikoya   tuzish,   rolli
o‘yinlar,   pantomima   va   dramatik   ifodalar   kabi   mashg‘ulotlar   o‘quvchilar
tafakkurini   turli   yo‘nalishlarda   rivojlantiradi.   Bu   esa   ijodiylikni   kompleks
tarzda yondoshib o‘stirish imkonini beradi. 4
4
  G‘ofurov R.  O‘quvchilarni tarbiyalashda madaniy qadriyatlar roli . – Samarqand: 
Zarafshon, 2021. – 142 b. 7O‘quvchilar   bilan   olib   boriladigan   ijodiy   faoliyatda   ularga   xatolardan
qo‘rqmaslik,   erkin   fikr   bildirish,   o‘z   nuqtai   nazarini   ochiq   ayta   olish
ko‘nikmasini   singdirish   muhimdir.   Aks   holda,   bolaning   tafakkuri   faqat
o‘qituvchining   fikriga   tobelikda   shakllanib   qoladi.   Shuning   uchun   ham
pedagog faqat bilim beruvchi emas, balki fikrlashga yo‘naltiruvchi, imkoniyat
yaratuvchi rahbar bo‘lishi kerak.
Ijodiy fikrlashni  shakllantirishda asosiy  omillardan biri – qulay psixologik
muhitdir.   O‘quvchilar   o‘zini   ishonchli,   hurmat   qilingan   muhitda   his   qilsa,   u
o‘z   fikrini   ochiq   bildiradi,   yangi   g‘oyalarni   taklif   etadi.   Agar   bola   doimiy
tanqid va salbiy munosabatda bo‘lsa, u fikr bildirishdan qo‘rqadi va tafakkuri
passivlashadi.   Shuning   uchun   ham   dars   jarayonida   erkin,   lekin   tartibli   va
ilhomlantiruvchi muhit yaratish zarur.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   tafakkuri   va   ijodiy   fikrlash
xususiyatlarini   rivojlantirishda   oilaning   ham   o‘rni   beqiyosdir.   Uyda   bolaga
qaratiladigan   e’tibor,   unga   beriladigan   savollar,   o‘yinlar,   kitoblar   bilan
ta’minlanishi   kabi   omillar   bolaning   intellektual   salohiyatiga   kuchli   ta’sir
ko‘rsatadi.   Ota-onalarning   ham   bu   jarayonda   faol   ishtirok   etishi   ta’limning
samaradorligini ikki karra oshiradi.
Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   tafakkurini   rivojlantirish   va   ijodiylikni   yuksaltirishda   kompleks
yondashuv talab qilinadi. Bunda o‘qituvchining yondashuvi, ta’lim mazmuni,
metodlari, muhit va oilaviy tarbiyaning uyg‘unligi asosiy omillar hisoblanadi.
Ijodiy   fikrlovchi   bola   esa   –   nafaqat   o‘qishda,   balki   hayotda   ham
muvaffaqiyatli bo‘ladi.
Pedagogik   tajriba   shuni   ko‘rsatadiki,   ijodiy   fikrlashning   erta   bosqichda
shakllanishi,   bola   o‘z   hayotida   doim   yangilikka   intiluvchi,   mustaqil   qaror
qabul   qiluvchi,   zamonaviy   dunyo   talablari   bilan   hamnafas   bo‘luvchi   yetuk
shaxs   bo‘lib   voyaga   yetishini   ta’minlaydi.   Shu   bois,   boshlang‘ich   sinfda   bu 8salohiyatni uyg‘otish va to‘g‘ri yo‘naltirish – ta’limning asosiy maqsadlaridan
biri bo‘lib qolaveradi.
1.2. Ijodiy fikrlash tushunchasi, uning bosqichlari va shakllanishi
Ijodiy fikrlash bugungi kunda ta’lim tizimining muhim tarkibiy qismlaridan
biri bo‘lib, har bir shaxsda yangicha yondashuv, kutilmagan yechim, mustaqil
fikr   yuritish   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   fikrlash   turi
orqali   o‘quvchi   shunchaki   tayyor   bilimlarni   o‘zlashtirmaydi,   balki   ulardan
yangi   bilimlar,   g‘oyalar,   mahsulotlar   yaratadi.   Aynan   shu   jihati   bilan   ijodiy
fikrlash an’anaviy fikrlashdan farq qiladi. 5
Ijodiy   fikrlash   –   bu   yangi,   original,   noan’anaviy   fikrlar   yaratish   jarayoni
bo‘lib,   u   ko‘pincha   mavjud   muammoga   odatdagi   usullardan   farqli,   ilgari
qo‘llanilmagan,   noodatiy   yondashuvlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   fikrlash   turi
inson tafakkurining eng yuqori bosqichlaridan biri bo‘lib, unda analiz, sintez,
muammo   qo‘yish,   gipoteza   ilgari   surish,   ularni   sinash,   baholash   va   natija
chiqarish bosqichlari o‘zaro bog‘liq tarzda harakat qiladi.
Ijodiy   fikrlash   insonda   tug‘ma   tarzda   bo‘lishi   mumkin,   biroq   uni
rivojlantirish   va   kuchaytirish   faqat   ta’lim   muhitida   yuz   beradi.   Ayniqsa,
boshlang‘ich   ta’lim   davrida   o‘quvchining   tafakkuri   hali   egiluvchan,   shaxsiy
yondashuvga   ochiq   bo‘lgani   sababli,   bu   yosh   bosqichi   ijodiy   fikrlash
asoslarini   shakllantirish   uchun   ayni   muddao   hisoblanadi.   Bu   bosqichda   asos
solingan ijodiy fikrlar keyingi bosqichlarda rivojlanishda davom etadi.
Ijodiy   tafakkur   ikki   yo‘nalishda   namoyon   bo‘ladi:   birinchisi   —   shaxsiy
ichki faollik va g‘oyaga to‘la yondashuv, ikkinchisi esa — tashqi muhit ta’siri
ostida   yangilik   yaratish   ehtiyoji.   Demak,   o‘qituvchi   o‘quvchining   ichki
salohiyatini uyg‘otadigan, uni yangicha o‘ylashga undaydigan muhit yaratishi
lozim.   Buning   uchun   dars   jarayonlarida   muammoli   topshiriqlar,   ochiq
savollar, ijodiy loyihalar va jamoaviy ishlanmalardan foydalanish zarur.
5
  Qodirov B.  Ijodiy tafakkur va uning rivojlanish bosqichlari . – Buxoro: Ilm Ziyo, 2018. – 
130 b. 9Ijodiy tafakkurda divergent fikrlash alohida ahamiyat kasb etadi. Divergent
fikrlash   –   bu   bir   muammoga   bir   nechta   yechimlarni   taklif   qilish,   har   xil
alternativ   variantlarni   ko‘rib   chiqish   demakdir.   Bu   ko‘nikma   o‘quvchini   har
bir   holatga   o‘zgacha   qarashga,   har   doim   yangi   yondashuvni   izlashga
o‘rgatadi. Shuning uchun o‘qituvchi  topshiriqlarni faqat  bitta to‘g‘ri javobga
emas, balki ko‘plab yechimlarga olib boradigan tarzda tuzishi kerak.
Ijodiy   fikrlash   tushunchasi   psixologiya,   pedagogika,   falsafa,   lingvistika,
san’atshunoslik   kabi   ko‘plab   fanlar   kesimida   o‘rganilgan.   Masalan,
A.Matrosov   ijodiy   fikrni   "muammo   yechimida   yangi,   ilgari   bo‘lmagan
usullarni   qo‘llay   olish   qobiliyati"   sifatida   belgilaydi.   A.N.Luk   esa   bu
jarayonni   "tasavvur,   g‘oya   va   ongiy   operatsiyalarning   birikmasi"   deb
hisoblaydi.   Ushbu   yondashuvlar   ijodiy   tafakkurga   kompleks   qarash
zarurligini ko‘rsatadi.
O‘quvchilarda   ijodiy   fikrni   shakllantirishda   ularning   tasavvuri,   qiziqishi,
savol   berish   odati,   mustaqil   fikr   bildirish   ehtiyoji   muhim   omillar   sanaladi.
Agar o‘quvchi fikr bildirsa, savol  bersa, alternativ yechim taklif qilsa, bu —
uning ijodiy tafakkuri rivojlanayotganidan dalolatdir. Bu fazilatlarni o‘stirish
uchun   esa   faqat   bilim   berish   emas,   balki   o‘z   fikrini   ifodalashga   imkon
beruvchi sharoit yaratish zarur. 6
Ijodiy  fikrlashning   shakllanishida   darsdan  tashqari   faoliyatlar,  ayniqsa   fan
to‘garaklari,   adabiy-badiiy   kechalar,   teatr   mashg‘ulotlari,   musobaqa   va
loyihalarda qatnashish muhim ahamiyat kasb etadi. Bunday faoliyatlar orqali
o‘quvchi o‘z salohiyatini erkin namoyon qilish imkoniga ega bo‘ladi. Shu yo‘l
bilan   undagi   individual   ijodiy   imkoniyatlar   yuzaga   chiqadi   va
mustahkamlanadi.   ijodiy   fikrlash   shunchaki   g‘oya   ilgari   surish   emas,   balki
fikrning mantiqiy, estetik va amaliy asosda yangi shaklga kirishi demakdir. U
shaxsni   yangicha   dunyoqarashga   olib   keladi,   mustaqil   qaror   qabul   qilishga
6
  Karimov A.  Boshlang‘ich ta’limda fanlararo yondashuv . – Toshkent: Yangi 
asr avlodi, 2020. – 160 b. 10o‘rgatadi,   hayotda   o‘z   o‘rnini   topishga   yordam   beradi.   Bu   esa   aynan
boshlang‘ich   sinfda   poydevori   qo‘yilishi   kerak   bo‘lgan   muhim   pedagogik
jarayondir.
Ijodiy   fikrlash   inson   tafakkurining   yuksak   bosqichi   bo‘lib,   u   bosqichma-
bosqich   shakllanadi.   Har   bir   bosqichda   alohida   psixologik   va   didaktik
mexanizmlar ishlaydi. Odatda, ijodiy tafakkurning shakllanish jarayoni to‘rtta
asosiy   bosqichdan   iborat   deb   qaraladi:   tayyorgarlik,   inkubatsiya   (pishib
yetilish), ilhom (yoki yoritilish) va verifikatsiya (baholash va qo‘llash).
Birinchi bosqich – tayyorgarlik. Bu bosqichda shaxs muammoni tushunadi,
ma’lumot to‘playdi, mavjud holatni tahlil qiladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchisi
uchun   bu   bosqich   –   muammoni   anglash,   savollar   berish   va   o‘ylash
jarayonidir.   O‘qituvchi   bu   bosqichda   bolaning   qiziqishini   uyg‘otishi,   unga
erkin muhit yaratishi va mustaqil o‘ylashga undashi kerak.
Ikkinchi bosqich – inkubatsiya. Bu bosqichda o‘quvchi muammoni chuqur
anglab, unga ichki fikr yuritish orqali o‘z yechim variantlarini izlaydi. Ba’zida
bu   jarayon   ong   ostida   davom   etadi.   O‘quvchi   buni   faollik   bilan   ifoda
etmasligi mumkin, ammo miyasi izlanishda bo‘ladi. Bu bosqichda sabr-toqat,
mustaqil izlanish muhiti muhim ahamiyat kasb etadi.
Uchinchi bosqich – ilhom (yoritilish). Bu eng faol va ajoyib bosqich bo‘lib,
unda   yangi   g‘oya,   noodatiy   yechim   yoki   original   yondashuv   paydo   bo‘ladi.
Bola   kutilmaganda   o‘ziga   xos   javob   beradi,   yangi   fikr   bildiradi   yoki   o‘z
nuqtai   nazarini   ilgari   suradi.   Bu   holat   o‘qituvchining   ijobiy   munosabati,
rag‘batlantiruvchi fikrlari orqali kuchayadi.
To‘rtinchi   bosqich   –   verifikatsiya.   Bu   bosqichda   bola   ilgari   surgan   fikrini
sinab   ko‘radi,   uni   baholaydi,   to‘g‘riligini   tekshiradi   va   boshqalar   bilan
muhokama   qiladi.   Bu   amaliyot   orqali   bola   o‘z   fikrining   hayotiyligini,
qiymatini, mazmunini tahlil qiladi. Shu tarzda ijodiy fikrlash tanqidiy tafakkur
bilan uyg‘unlashadi. 11Ijodiy fikrlashning shakllanishi bir kunlik emas, balki uzluksiz va bosqichli
jarayon   bo‘lib,   o‘quvchining   har   kuni   olgan   yangi   tajribalari,   o‘zlashtirgan
bilimlari,  amaliy mashg‘ulotlar, muhokamalar   va qiziqarli  topshiriqlar  orqali
shakllanadi.   Bu   jarayonni   faqat   darslikka   asoslangan   an’anaviy   yondashuv
bilan   rivojlantirish   qiyin.   Shuning   uchun   ijodiy   fikrni   rivojlantirish   uchun
o‘ziga xos, yangicha usullar zarur.
Bunday usullarga muammoli  ta’lim, loyihaviy faoliyat, interfaol metodlar,
STEAM   yondashuvi,   dramatizatsiya,   roliklar,   fanlararo   integratsiya,   rolli
o‘yinlar,   testlar,   debatlar,   “fikrlar   jarchisi”,   “aqliy   hujum”,   “haqiqat   yoki
yolg‘on” kabi  texnikalar  kiradi. Bular  orqali  o‘quvchilar ijodiy yondashuvga
o‘rganadi, o‘z fikrini himoya qilishga odatlanadi.
Ijodiy   fikrlashni   shakllantirish   jarayonida   o‘qituvchining   individual
yondashuvi,   psixologik   yondashuv   va   shaxsiy   motivatsiyasi   muhim   rol
o‘ynaydi.   Har   bir   bola   turli   xil   qiziqishga,   qobiliyatga   ega.   O‘qituvchi   bu
farqlarni   hisobga   olgan   holda,   individual   topshiriqlar,   mos   usullar   orqali
o‘quvchining ichki salohiyatini yuzaga chiqarishi mumkin.
Ijodiy   tafakkurni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   mashg‘ulotlar
o‘quvchining   ko‘p   tomonlama   rivojlanishiga   xizmat   qilishi   kerak:   ya’ni
tafakkur,   estetik   did,   axloqiy   qarashlar,   kommunikativlik,   ijtimoiy   ong   va
mustaqillik.   Bu   ko‘nikmalar   uyg‘unlashgan   holda   ijodiy   fikrlovchi   shaxs
shakllanadi.   Shunday   shaxs   esa   nafaqat   bilimli,   balki   har   tomonlama   yetuk
bo‘ladi.
Zamonaviy   ta’limda   ijodiy   fikrlash   “yumshoq   ko‘nikmalar”   tarkibiga
kiradi. Dunyodagi  yetakchi  ta’lim  tizimlari  – AQSh, Finlyandiya,  Yaponiya,
Janubiy   Koreya   tajribasida   ham   bolalarning   mustaqil   va   ijodiy   fikrlashi
ustuvor   maqsad   hisoblanadi.   O‘zbekiston   ta’lim   tizimi   ham   bu   yo‘nalishda
faol   islohotlar   olib   bormoqda.   ijodiy   fikrlashning   shakllanishi   aniq
bosqichlarga ega bo‘lib, har bir bosqichda bola o‘z imkoniyatlarini ro‘yobga
chiqaradi.   Bu   imkoniyatlar   to‘g‘ri   pedagogik   yondashuv,   interfaol   muhit   va 12motivatsiya   orqali   faollashtiriladi.   Ijodiy   fikrlash   esa   o‘quvchining   nafaqat
bilim   egallashi,   balki   hayotda   faol   shaxs   sifatida   shakllanishi   uchun   asos
yaratadi.
1.3. Ijodiy fikrlashni rivojlantirishda zamonaviy ta lim metodlariningʼ
o‘rni
Bugungi   globallashuv   va   texnologik   taraqqiyot   davrida   ta’lim   tizimining
asosiy   vazifasi   –   o‘quvchilarning   mustaqil   va   ijodiy   fikrlashini
shakllantirishdan   iborat.   Bu   vazifa   o‘z   navbatida,   o‘quv   jarayonida
qo‘llaniladigan   metodlarga   bevosita   bog‘liqdir.   Endilikda   oddiy   bilim
berishga   emas,   balki   o‘quvchini   fikrlashga,   savol   berishga,   tanqidiy   tahlil
qilishga,   o‘z   fikrini   himoya   qilishga   o‘rgatuvchi   metodlarga   ehtiyoj
oshmoqda.   Aynan   shunday   yondashuvlar   orqali   o‘quvchilarning   tafakkuri
chuqurlashadi, ularning ichki salohiyati ochiladi.
Ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   uchun   zarur   shart-sharoitlardan   biri   –   erkin
fikrlash imkonini beruvchi metodlar qo‘llashdir. Bunday metodlar o‘quvchini
passiv   tinglovchidan   faol   ishtirokchiga   aylantiradi.   Jumladan,   interfaol
metodlar,   loyiha   asosidagi   o‘qitish,   muammoli   ta’lim,   “aqliy   hujum”,   “rol
o‘ynash”, “bahs-munozara”, “fikrlar jarchisi”, “klaster usuli” singari metodlar
bu yo‘lda eng samarali vosita hisoblanadi.
Interfaol   metodlar   –   bu   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   o‘rtasida   doimiy
muloqotga   asoslangan   ta’lim   usuli   bo‘lib,   ijodiy   tafakkurning   shakllanishiga
kuchli   turtki   beradi.   Interfaol   metodlarda   o‘quvchi   o‘zini   qadrlangan,   fikri
muhim   bo‘lgan   shaxs   sifatida   his   qiladi.   Bu   esa   uning   fikrlash   jarayonini
jonlantiradi, o‘z fikrini aytishga undaydi.
Muammoli   ta’lim   esa   o‘quvchining   qarshisiga   ongli   ravishda   muammo
qo‘yish,   uni   mustaqil   tahlil   qilishga   va   echim   izlashga   undash   orqali   ijodiy
tafakkurga   erkinlik   beradi.   Muammo   echishda   o‘quvchi   mavjud   bilimlardan
foydalanib, yangilik yaratishga harakat qiladi. Bu esa uni mustaqil qaror qabul 13qilish, gipoteza ilgari surish, eksperiment qilish ko‘nikmalariga ega bo‘lishiga
sabab bo‘ladi.
Loyiha   asosidagi   o‘qitish   esa   o‘quvchilarning   biror   mavzu   yuzasidan
chuqur   tadqiqot   olib   borishiga   asoslanadi.   Ular   kichik   guruhlarda   ishlaydi,
ma’lumot  yig‘adi, reja tuzadi, material  tayyorlaydi  va uni  sinf  oldida taqdim
etadi.   Ushbu   faoliyat   davomida   o‘quvchi   nafaqat   ijodiy   fikr   bildiradi,   balki
jamoada   ishlash,   rejalashtirish,   natijani   taqdim   etish   ko‘nikmalarini   ham
o‘zlashtiradi.
Debat   yoki   bahs-munozarali   darslar   ham   ijodiy   fikrlashni   rivojlantiruvchi
samarali   usullardan   biridir.   Bahsda   o‘quvchi   o‘z   fikrini   asoslaydi,   dalil
keltiradi,   boshqalar   fikrini   tinglaydi,   o‘z   qarashini   qayta   ko‘rib   chiqadi.   Bu
esa tanqidiy va ijodiy fikrlashni birgalikda shakllantiradi.
Yana   bir   muhim   metod   –   rol   o‘ynash   yoki   dramatik   usul   bo‘lib,   bunda
o‘quvchilar   muayyan   obrazlarni   gavdalantiradi,   voqealarni   sahnalashtiradi.
Bu   jarayonda   o‘quvchi   nafaqat   matnni   o‘zlashtiradi,   balki   unga   o‘z
tasavvurini,   his-tuyg‘ularini,   obrazli   tafakkurini   ham   qo‘shadi.   Bu   esa
ijodiylikni rag‘batlantiruvchi kuchli omil sanaladi. 7
Zamonaviy   ta’lim   metodlari   ichida   STEAM   yondashuvi   alohida   o‘ringa
ega.   U   ilm-fan,   texnologiya,   muhandislik,   san’at   va   matematikani
uyg‘unlashtirib,   o‘quvchini   real   hayotiy   vazifalarni   yechishga   o‘rgatadi.   Bu
yondashuv   orqali   o‘quvchi   fanni   faqat   nazariy   emas,   balki   amaliy   asosda
o‘zlashtiradi,   loyiha   tayyorlash,   sinash,   taqdim   etish   jarayonida   faol   ishtirok
etadi.ijodiy   fikrlashni   rivojlantirishda   zamonaviy   ta’lim   metodlari   muhim
ahamiyat kasb etadi. Ular o‘quvchining mustaqil fikrlash, muammoni yechish,
o‘z g‘oyasini himoya qilish, muqobil echimlarni taklif etish kabi salohiyatini
yuksaltiradi.   Shu   bois   har   bir   o‘qituvchi   zamonaviy   metodlarni   chuqur
o‘zlashtirishi va darslarda faol qo‘llashi zarur.
7
  Karimov A.  Boshlang‘ich ta’limda fanlararo yondashuv . – Toshkent: Yangi asr avlodi, 
2020. – 160 b. 14Ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   uchun   zamonaviy   metodlarni   faqat   darsda
qo‘llash   bilan   cheklanib   qolmaslik   kerak.   Ularni   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlar,   to‘garaklar,   loyiha   ishlarida,   hatto   kundalik   hayotda   ham
o‘quvchilar   ongiga   singdirish   zarur.   Masalan,   kichik   yoshdagi   o‘quvchilar
bilan   o‘tkaziladigan   turli   xil   tematik   loyihalar,   masalan   “Kichik   ixtirochi”,
“Raqamlar olami” yoki “Tabiatni asraylik” kabi mashg‘ulotlar orqali ularning
tafakkur doirasini kengaytirish mumkin.
Shuningdek,   o‘qituvchi   o‘z   faoliyatida   diagnostik   usullardan   ham
foydalanishi lozim. Ya’ni, o‘quvchilarning ijodiy fikrlash darajasini aniqlash,
baholash va natijalarga ko‘ra individual yondashuvni shakllantirish kerak. Har
bir   o‘quvchining   fikrlash   darajasi,   tasavvuri   va   intellektual   ehtiyoji   har   xil
bo‘lishi   tabiiy.   Shu   sababli,   standart   yondashuvdan   ko‘ra   moslashtirilgan
metodlar samaraliroq bo‘ladi.
Ijodiy   tafakkurni   shakllantirishda   vizual   vositalar   –   rasmlar,   sxemalar,
video va animatsiyalar, jadvallar, diagrammalar juda katta rol o‘ynaydi. Bola
ko‘rganini   tezroq   eslab   qoladi,   ularni   taqqoslaydi,   o‘z   tasavvurini
kengaytiradi.   Masalan,   STEAM   darslarida   animatsion   dasturlar   orqali
mexanizm   ishlashini   ko‘rsatish,   matematik   modellarni   vizualizatsiya   qilish,
san’at   elementlarini   raqamli   texnologiyalarga   qo‘shish   ijodiy   yondashuvni
kuchaytiradi.
Zamonaviy   metodlardan   yana   biri   –   AKT   (axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari) asosida o‘qitishdir. Interaktiv doskalar, onlayn testlar, virtual
laboratoriyalar,   3D   modellar   orqali   o‘quvchilarda   yangi   dunyoqarash,
texnologik tafakkur, texnik ijodiyot rivojlanadi. Bu jihatlar ayniqsa STEM va
STEAM   yo‘nalishlarida   muhim   o‘rin   tutadi.   Axborot   texnologiyalari   orqali
o‘quvchilar ilgari mavjud bo‘lmagan vositalar bilan ishlashni o‘rganadilar.
Shuningdek,   **emotsional   ong   (emotional   intelligence)**ga   asoslangan
metodlar   ham   ijodiy   fikrning   yuksalishiga   xizmat   qiladi.   Bu   metodlarda
o‘quvchining   hissiyotini   tushunish,   uning   qiziqishiga   e’tibor   berish, 15rag‘batlantirish,   muammo   bo‘yicha   birgalikda   fikr   yuritish   orqali   u   o‘zini
ishonchli  his qiladi  va erkin fikr  bildiradi. Bu jarayonda o‘quvchi o‘z fikrini
tanqid qilmaydi, aksincha, uni doimo rivojlantirishga intiladi.
Zamonaviy   metodlar   ta’limda   yangi   rol   –   facilitator,   ya’ni   yo‘naltiruvchi
o‘qituvchi   obrazini   shakllantiradi.   Endi   o‘qituvchi   faqat   ma’lumot   beruvchi
emas,   balki   o‘quvchi   faoliyatini   boshqaruvchi,   yo‘naltiruvchi,   imkon
beruvchi,   rag‘batlantiruvchi   bo‘lishi   kerak.   Bu   o‘zgarish   esa   sinfdagi   iqlim,
o‘quvchilarning   motivatsiyasi   va   ijodiylik   darajasini   sezilarli   oshiradi.Shuni
ham unutmaslik kerakki, har qanday metod o‘z-o‘zicha emas, balki maqsadli,
to‘g‘ri   tanlangan   kontekstda   va   ijodkor   o‘qituvchi   qo‘lida   samarali   natija
beradi.   Shu   bois,   zamonaviy   metodlar   va   texnologiyalarni   tanlashda
mavzuning   mazmuni,   o‘quvchilarning   yoshi,   darajasi,   sinf   hajmi   va   boshqa
pedagogik sharoitlar hisobga olinishi zarur.
Bugungi   kunda   butun   dunyo   bo‘ylab   PISA,   TIMSS,   PIRLS   kabi   xalqaro
baholash   dasturlari   aynan   o‘quvchilarning   ijodiy   va   tanqidiy   fikrlash,
muammoni   hal   qilish   qobiliyatlarini   tekshiradi.   Demak,   O‘zbekistonda   ham
o‘quvchilarni   global   mezonlarga   tayyorlash,   raqobatbardosh   shaxslar
yetishtirish   uchun   ta’lim   metodikasini   yangilash,   zamonaviy   yondashuvlarni
joriy   qilish   dolzarbdir.   zamonaviy   ta’lim   metodlari   –   bu   ijodiy   tafakkurni
faollashtiruvchi,   o‘quvchini   o‘ziga   ishonchli,   erkin   fikrlaydigan,   muammoni
ko‘ra   oladigan   va   yangi   yechim   topishga   qodir   shaxs   sifatida   tarbiyalovchi
vositadir.   Har   bir   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   bu   metodlarni   chuqur
o‘zlashtirib,   ularni   ijodiy   tarzda   qo‘llay   olsa,   ta’lim   sifati   ham,   o‘quvchi
salohiyati ham yangi bosqichga ko‘tariladi.
1-bob xulosasi
Ushbu bob orqali men boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tafakkuri qanday
shakllanishini   va   ularning   ijodiy   fikrlash   salohiyatini   oshirishda   nimalar
muhimligini   chuqur   anglab   yetdim.   O‘rganganlarimdan   kelib   chiqib   shuni
aytishim   mumkinki,   ijodiy   tafakkur   bola   ruhiy   dunyosining   ajralmas   qismi 16bo‘lib,   uni   to‘g‘ri   yondashuv   bilan   rivojlantirish   mumkin.   Bu   jarayonda
zamonaviy ta’lim  metodlari  – ayniqsa interfaol va muammoli usullar, loyiha
asosidagi   yondashuvlar,   STEAM   kabi   integratsion   tizimlar   muhim   o‘rin
tutadi. Ijodkor o‘qituvchi uchun esa har bir bola noyob dunyo ekanini anglab,
unga   individual   yondashish   eng   to‘g‘ri   yo‘l   ekaniga   yana   bir   bor   amin
bo‘ldim.
II BOB. Boshlang ich sinflarda ijodiy fikrlashni STEAM ta limi orqaliʻ ʼ
rivojlantirish metodikasi
2.1. STEAM ta limi konsepsiyasi va uning mazmuni	
ʼ
Zamonaviy   ta’limda   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   shakllantirish   uchun
ilg‘or, interaktiv va integratsion yondashuvlar muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Aynan   shunday   yondashuvlardan   biri   –   bu   STEAM   ta’limi   konsepsiyasidir.
STEAM   ta’limi   ilgari   STEM   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan   yondashuvning
kengaytirilgan   shakli   bo‘lib,   unga   san’at   (Art)   elementi   ham   qo‘shilgan.   Bu
esa nafaqat texnik va ilmiy tafakkurni, balki estetik did va ijodiylikni ham bir
vaqtning o‘zida rivojlantirish imkonini beradi.
STEAM   qisqartmasi   quyidagi   fanlarni   bildiradi:   S   –   Science   (fan),   T   –
Technology   (texnologiya),   E   –   Engineering   (muhandislik),   A   –   Art   (san’at),
M   –   Mathematics   (matematika).   Har   bir   yo‘nalish   bolalarning   turli   qirrali
tafakkurini   rivojlantiradi.   Bu   metodika   orqali   o‘quvchilar   muammoga   faqat
bitta fan doirasida emas, balki bir necha fan asosida qarashni o‘rganadilar. Bu
esa kompleks, tanqidiy va ijodiy fikrlashni talab qiladi. 17STEAM   ta’limi   orqali   dars   jarayoni   oddiy   bilim   berish   bilan   cheklanmaydi.
Aksincha,   bu   yondashuvda   o‘quvchilar   real   hayotda   duch   keladigan
vaziyatlarga   mos   ravishda   fikrlaydi,   yechim   topadi   va   loyihalar   orqali   o‘z
g‘oyasini  amaliyotda sinab ko‘radi. Masalan,  “Yashil  energiya”, “O‘zimning
eko-dizaynim”,   “Raqamli   soat   yasaymiz”   kabi   loyihalar   orqali   o‘quvchilar
fanni   o‘rganadi,   tasavvur   qiladi,   muhandislik   echimini   izlaydi,   matematik
asosda hisobladi, nihoyat estetik jihatdan ham uni bezatadi. 8
STEAM   ta’limi   mazmuni   faqat   fanlar   aralashmasidan   iborat   emas.   Bu
yondashuvning   asosiy   g‘oyasi   –   har   bir   o‘quvchini   faol   ijodiy   fikrlovchi,
amaliyotga   yaqin   shaxs   sifatida   shakllantirishdir.   An’anaviy   ta’limda   bola
tayyor bilimni o‘zlashtirsa, STEAM ta’limida u bilimni o‘zi izlaydi, sinaydi,
qo‘llaydi,   tahlil   qiladi   va   yangi   bilim   yaratadi.   Bu   jarayon,   o‘z   navbatida,
o‘quvchining ijodiy tafakkurini kuchli rag‘batlantiradi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun STEAM ta’limining afzalligi shundaki,
bu   yoshdagi   bolalar   qiziqishga   asoslangan,   tajriba,   tasvir,   harakat   va
mushohada   orqali   o‘rganishga   moyil   bo‘ladi.   Shu   sababli,   bu   ta’lim   modeli
ularning   tabiiy   xususiyatlariga   mos   keladi.   Misol   uchun,   biror   mexanik
qurilmaning ishlashini amalda ko‘rish, uni yasash, uni raqamli tarzda chizish
va bezash o‘quvchining har tomonlama fikrlashini faollashtiradi.
8
  Karimov A.  Boshlang‘ich ta’limda fanlararo yondashuv . – Toshkent: Yangi asr avlodi, 
2020. – 160 b. 18Shu   bilan   birga,   STEAM   yondashuvi   darslarni   integratsiyalashgan   holda
o‘tkazishga   imkon   beradi.   Masalan,   tabiatshunoslik,   matematika   va   tasviriy
san’at   fanlari   birgalikda   o‘rganiladi.   O‘quvchilar,   masalan,   daraxt   hayotiy
tsiklini   o‘rganayotib,   uni   chizadi,   o‘lchaydi,   qog‘ozdan   yasalgan   modelni
yasaydi   va   ekologik   foydasi   haqida   tahlil   qiladi.   Bu   esa   ular   uchun   darsni
jonli, qiziqarli va ma’noli qiladi.
Yana   bir   muhim   jihati   shundaki,   STEAM   modeli   orqali   o‘qituvchining   roli
ham   o‘zgaradi.   O‘qituvchi   bu   yerda   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki
yo‘naltiruvchi, maslahat beruvchi, muhit yaratuvchi sifatida faoliyat yuritadi.
U   o‘quvchining   qiziqishini   aniqlaydi,   ularni   kichik   guruhlarda   ishlashga
yo‘naltiradi,   tanqidiy   savollar   beradi   va   ularning   loyihalarini   baholaydi.   Bu
esa sinfda sog‘lom raqobat, hamkorlik, do‘stona muloqot muhitini yaratadi.
STEAM   yondashuvi   o‘quvchilarning   shaxsiy   sifatlarini   ham   rivojlantiradi.
Jumladan,   mas’uliyat,   liderlik,   vaqtni   rejalashtirish,   estetik   qarash,   analitik
fikrlash,   texnik   savodxonlik,   ekologik   ong,   kreativlik,   o‘ziga   ishonch   kabi
ko‘nikmalar   shakllanadi.   Bu   esa   o‘quvchilarni   hayotga   tayyorlaydi,   ularni
bozor iqtisodiyoti sharoitida raqobatbardosh etadi.
Ta’kidlash   joizki,   STEAM   konsepsiyasi   yildan-yilga   yangilanib,   yangi
texnologiyalar   bilan   boyitilmoqda.   Masalan,   sun’iy   intellekt,   3D   bosib
chiqarish,   kodlash,   dronlar,   robototexnika,   vizual   dasturlash   tillari   kabi
yo‘nalishlar   ham   STEAM   doirasiga   kiritilmoqda.   Bu   esa   o‘quvchilarga   o‘z
g‘oyasini yuqori texnologiyalar orqali ifoda etish imkonini beradi.
STEAM   mazmuni   faqatgina   bilim   emas,   balki   kompetensiyaga
yo‘naltirilgan ta’lim demakdir. Bunda o‘quvchi bilimni qanday olishni emas,
balki uni qayerda va qanday ishlatishni o‘rganadi. Shu sababli, bu model XXI
asr   ta’limi   uchun   eng   dolzarb   yo‘nalishlardan   biri   hisoblanadi.   STEAM
ta’limi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   o‘zining   mazmuni,   metodi   va
amaliy   qamrovi   bilan   eng   samarali   yondashuvlardan   biridir.   U   bolalarning 19nafaqat   tafakkurini,   balki   qalbini,   tasavvurini   va   kelajakdagi
muvaffaqiyatlarini shakllantirishga xizmat qiladi.
2.2. Boshlang ich sinflarda STEAM yondashuvi asosidagi mashg‘ulotʻ
namunalarini ishlab chiqish
STEAM asosidagi  mashg‘ulotlarni  loyihalash  zarurati   Ta’limda yangilikni
istagan har  bir  o‘qituvchi  uchun mashg‘ulotlar  shakli  va uslubini  zamonaviy
yondashuvlarga moslashtirish zarur bo‘lgan jarayonga aylangan. Boshlang‘ich
sinfda bolalarning yosh xususiyatlarini  hisobga olgan holda darsni  an’anaviy
ko‘rinishdan   chiqarish,   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga,   birgalikda   fikr
yuritishga, mustaqil qaror qabul  qilishga undash ayni kerakli yo‘nalishlardan
biridir.   STEAM   yondashuvi   bu   ehtiyojni   to‘liq   qondiradigan   ta’lim   modeli
sifatida ustunlik kasb etadi.
Mashg‘ulot   namunalarini   ishlab   chiqishda   birinchi   navbatda
o‘quvchilarning   real   hayotdagi   holatlarni   tahlil   qila   olishi,   o‘z   fikrini   ifoda
etishi   va   turli   fanlar   asosida   bir   masalani   echishi   kabi   maqsadlar   ko‘zda
tutiladi. Buning uchun darsni faqat bir yo‘nalishga asoslamasdan, birdan ortiq
fanlar   integratsiyasida   tashkil   etish   maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.   Bu   esa
mashg‘ulot loyihalarini tuzishda ilg‘or rejalashtirish, bosqichma-bosqichlik va
erkinlikni birlashtirgan metodika talab qiladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   mashg‘ulotlar   tajriba,   o‘yin,   loyihalash,   san’at,
matematik hisoblar, muhandislik shakllari va texnik fikr orqali tashkil etilishi
o‘quvchilarda   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta   kompetensiyalarni
shakllantirishga   olib   keladi.   Masalan,   "Suv   aylanishi"   mavzusida
tabiatshunoslik   orqali   fan   asoslari   beriladi,   suv   aylanishini   tushuntirishda
tasviriy   san’at   orqali   model   chiziladi,   texnologiya   fanidan   oddiy   suv   filtri
yasaladi,   matematik   hisoblar   orqali   suv   miqdori   o‘lchanadi   va   bularning
barchasi birlashtiriladi.
Darsni loyiha asosida tashkil etish o‘quvchining faolligini oshiradi. Har bir
mashg‘ulot   muayyan   muammoni   hal   qilishga   qaratilgan  bo‘lib,  bu   muammo 20hayotdan   olingan   bo‘lishi   o‘quvchining   unga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.
Masalan, “Issiq havo nima uchun yuqoriga ko‘tariladi?” degan savol asosida
o‘quvchilar   issiqlik   harakati,   gazlar   kengayishi,   havodagi   bosimni   fan
yondashuvida   tushunishadi,   uni   san’at   vositalari   bilan   tasvirlaydi,   oddiy
qurilma yasaydi va matematik tarzda tavsiflaydi.
Mashg‘ulot   namunalarini   ishlab   chiqishda   loyihaning   bosqichlari   aniq
ko‘rsatiladi. Dastlabki  bosqichda  o‘quvchilarga muammo beriladi  yoki  savol
qo‘yiladi. Keyinchalik ular  muammoni  tushunish, muhokama qilish, savollar
berish va taxminlar ilgari surish orqali tadqiqotga kirishadi. Bu jarayon kichik
guruhlarda   o‘zaro   muloqotga   asoslangan   bo‘lishi   lozim.   Har   bir   guruh   o‘z
loyihasi   ustida   ishlaydi,   natijani   sinab   ko‘radi,   uni   taqdim   etadi   va   baholash
bosqichi bilan yakunlaydi.
O‘quv   mashg‘ulotlari   har   bir   bosqichda   o‘quvchining   mustaqil   fikrlash
qobiliyatini,   texnik-tahliliy   salohiyatini,   tasviriy   ifoda   imkoniyatlarini   va
estetik   didini   rivojlantiradi.   Bu   o‘quvchini   nafaqat   bilimli,   balki   o‘z   fikriga
ega,   yangilikka   ochiq,   jamiyatda   faol   ishtirokchi   sifatida   shakllantiradi.
Bunday mashg‘ulotlar bolalarning erkin savollar berishi, o‘zini sinab ko‘rishi,
natijadan xursand bo‘lishi uchun qulay muhit yaratadi.
Mashg‘ulot namunalarini ishlab chiqishda darsning har bir bosqichi aniqlik
va   tizimlilik   asosida   rejalashtiriladi.   Darsning   kirish   qismida   motivatsiya
berish uchun qisqa videolar, hayotiy voqealar, savol-javoblar beriladi. Asosiy
qismda   loyiha   ishlari,   tajribalar,   konstruktorlik   mashg‘ulotlari,
eksperimentlar,   chizmalar   yoki   raqamli   qurilmalardan   foydalanish   bo‘ladi.
Yakuniy   qism   esa   tahlil,   taqdimot,   savol-javob   va   natijalar   almashinuvi
asosida tashkil etiladi.
O‘quvchilar   uchun   mashg‘ulotlar   shunchaki   “vazifa”   sifatida   emas,   balki
“qiziqarli sarguzasht” kabi tuyulsa, bu jarayon orqali ular ijodiy yondashuvga,
mustaqil   o‘ylashga,   o‘z   bilimini   boshqalar   bilan   baham   ko‘rishga   qiziqadi.
Har   bir   topshiriq   turlicha   talqin   qilish   imkonini   bersa,   bolalar   o‘zini   ijodkor 21sifatida   namoyon   qilishga   harakat   qiladi.   Bu   ularda   sog‘lom   raqobat   va   bir-
birini qo‘llash kabi muhim ijtimoiy ko‘nikmalarni ham shakllantiradi. 9
Boshlang ich   sinf   uchun   moslashtirilgan   STEAM   mashg‘ulotlariningʻ
amaliy   shakllari   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   ishlab   chiqiladigan
STEAM   asosidagi   mashg‘ulotlar   quyidagi   tamoyillarga   asoslanadi:   ko‘rish,
ushlash,   o‘ylash,   solishtirish,   chizish,   yasash   va   fikr   bildirish.   Bularning
barchasi kichik yoshdagi bolalarning o‘rganish uslublariga to‘g‘ri keladi. Har
bir   mashg‘ulotning   asosida   qiziqarli   savol   yoki   hayotiy   muammo   yotadi.
Masalan, “Qanday qilib issiq uy yasash mumkin?”, “Chiroq qanday yonadi?”,
“Tog‘lar   nima   uchun   eroziyaga   uchraydi?”   kabi   savollar   mashg‘ulotlarga
kirishish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi.Amaliy mashg‘ulotni ishlab chiqish
jarayonida bolalarning sezgi  organlari va hissiyati kuchli tarzda jalb qilinadi.
O‘quvchi   atrof-muhitni   idrok   qiladi,   uni   tahlil   qiladi,   shuningdek,   o‘z
kuzatuvlariga   asoslangan   xulosalarga   keladi.   Masalan,   “Tabiatdagi   suv
aylanishi”   loyihasida   o‘quvchilar   issiq   suv   bug‘lanishini   ko‘radi,   shisha
idishlarda   kondensatsiyani   kuzatadi,   bu   hodisani   tasvirlaydi   va   texnologik
yechim sifatida suv tozalash modelini yasashga kirishadi.
Bunday   mashg‘ulotlarda   o‘qituvchi   oldindan   aniq   ko‘rsatmalar   bermaydi.
U   o‘quvchilarga   vaziyatni   taqdim   etadi   va   ular   o‘zlari   yechimni   topishga
harakat qilishadi. Bu yondashuv orqali bolalar o‘zlarini mustaqil tadqiqotchi,
izlanayotgan   shaxs   sifatida   his   qilishadi.   O‘quvchilar   topshiriqni   bajarish
uchun   bir-biri   bilan   maslahatlashadi,   material   tanlaydi,   vositalarni   sinab
ko‘radi,   natijani   baholaydi.   Mashg‘ulot   jarayoni   mazmunan   kuchli,   shaklan
esa ijodiy ifodaga boy bo‘ladi.
Mashg‘ulotlarda   “ijodiy   do‘stlar”   usuli   –   ya’ni   o‘quvchilarning   kichik
guruhlarda   ishlashi   keng   qo‘llaniladi.   Har   bir   guruh   muammoni   o‘rganadi,
gipoteza ilgari suradi, modellashtiradi, uni taqdim etadi. Bu hamkorlik ularni
9
  Nasriddinova M.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining shaxsiy rivojlanishi . – Namangan: 
Ilm Sarchashmasi, 2021. – 110 b. 22bir-birining fikrini qadrlashga, murosaga kelishga, boshqa qarashlarni hurmat
qilishga   o‘rgatadi.   Guruhlar   o‘z   ishlarini   sinf   oldida   himoya   qilishlari
natijasida nutq, taqdimot, muloqot, fikr almashish ko‘nikmalari rivojlanadi.
Mashg‘ulotning san’at elementi uni yanada boyitadi. Misol uchun, “Yashil
shahar”   loyihasida   o‘quvchilar   ekologik   toza   materiallardan   maket   yasaydi,
ularni chizadi, rangli tasvirlaydi va unga nom qo‘yadi. Bu esa ularning didini,
kompozitsion   qarashini,   estetika   va   tafakkur   uyg‘unligini   kuchaytiradi.   Bu
orqali   o‘quvchi   ko‘z   bilan   ko‘radi,   qo‘l   bilan   ishlaydi,   miya   bilan
rejalashtiradi – ya’ni to‘liq faoliyat tizimi ishga tushadi.
Matematika   elementi   esa   aniqlik,   hisob-kitob,   o‘lchov,   qiyoslash   orqali
STEAM loyihalariga aniq tamoyil kiritadi. O‘quvchilar masalan, o‘z yasagan
ko‘prik   maketining   uzunligini   o‘lchashadi,   u   ko‘tarishi   mumkin   bo‘lgan
og‘irlikni   hisoblashadi,   vaqtni   rejalashtiradi,   vazifalarni   belgilashadi.   Bu   esa
ularning   rejalashtirish,   vaqtni   to‘g‘ri   taqsimlash,   natijani   baholashga   oid
ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.Har   bir   mashg‘ulot   oldindan   sinovdan
o‘tkazilishi,   sinf   darajasiga   moslashtirilishi   kerak.   Bunda   materiallarning
qulayligi,   topshiriqlarning   murakkablik   darajasi,   vaqt   chegarasi,   guruh
miqdori,   natijani   baholash   mezonlari   aniq   belgilanishi   muhim.   O‘qituvchi
uchun   eng   muhim   vazifa   –   bolalarning   faolligini   so‘ndirmasdan,   aksincha,
ilhomlantirib,   jarayonga   jalb   qilishdir.   Shuningdek,   mashg‘ulotdan   so‘ng
refleksiya   o‘tkaziladi.   Unda   har   bir   o‘quvchi   o‘z   fikrini   bildiradi,   qanday
qiyinchiliklar bo‘lganini aytadi, eng yoqqan jarayonni aytib o‘tadi. Bu ularga
o‘zini  anglash, o‘z faoliyatini baholash,  kelajakdagi  faoliyat  uchun yo‘nalish
olish   imkonini   beradi.   Refleksiya   orqali   bolalar   so‘z   boyligini   oshiradi,
tanqidiy   tahlil   qilishga   o‘rganadi,   nutq   ko‘nikmalari   yuksaladi.   Amaliy
mashg‘ulotlar   va   loyihalarning   shakli   erkin,   ijodiy   va   bolalar   imkoniyatiga
mos bo‘lishi zarur. Ular doimiy nazoratga emas, ishonch va rag‘batlantirishga
asoslanadi.   Bu   yondashuv   orqali   bolalar   mustaqil   shaxs   sifatida   shakllanadi,
o‘z fikriga ega bo‘ladi, jamiyatda o‘z o‘rnini topishga intiladi. 232.3. STEAM asosida ijodiy fikrlashni shakllantirishda o‘qituvchining
roli va tavsiyalar
Zamonaviy   ta’limda   o‘qituvchi   shunchaki   bilim   beruvchi   emas,   balki
o‘quvchini   rivojlantiruvchi,   yo‘naltiruvchi   va   ruhlantiruvchi   shaxs   sifatida
qaraladi. Ayniqsa, STEAM ta’limi kabi integratsiyalashgan, ijodiy tafakkurga
asoslangan yondashuvlarda o‘qituvchining roli juda muhim. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchisi   hali   dunyoni   to‘liq   anglamagan,   ammo   katta   qiziqish   bilan
o‘rganishga   intiluvchi   shaxs   bo‘lib,   u   bilan   to‘g‘ri   ishlash   o‘qituvchidan
yuksak   mahorat,   sabr-toqat,   metodik   bilim   va   pedagogik   sezgirlikni   talab
qiladi.
Ijodiy fikrlashni shakllantirish uchun o‘qituvchi darslarni faqat fan asosida
emas,   balki   o‘quvchining   qiziqish   doirasi,   tasavvuri,   hayotiy   tajribasiga
tayanib   tashkil   etishi   kerak.   Har   bir   darsda   o‘quvchiga   “Nega?”,   “Qanday
bo‘lishi   mumkin?”,   “Boshqacha   yo‘l   bormi?”   kabi   savollar   berilishi   ularni
izlanishga   undaydi.   O‘qituvchi   muammoni   to‘g‘ri   qo‘ya   bilishi   orqali   ijodiy
fikrlash   uchun   zamin   yaratadi.   Bu   muammo   o‘quvchi   yoshiga,   bilim
darajasiga mos bo‘lishi, qiziqarli va hayotiy bo‘lishi kerak.
O‘qituvchining   ikkinchi   vazifasi   –   darsda   qulay   psixologik   muhitni
yaratishdir.   O‘quvchi   erkin   fikr   bildiradigan,   savol   beradigan,   xatodan
qo‘rqmaydigan sharoitda ijodiy tafakkur kuchli rivojlanadi. O‘qituvchi tanqid
qilish,  maqtovdan qochish  o‘rniga  har  bir  o‘quvchi  yondashuvini  qadrlashga
harakat   qilishi   kerak.   Bunday   munosabat   o‘quvchida   o‘z   fikrini   bildirishga
ishonch uyg‘otadi.
Har   bir   mashg‘ulotni   rejalashtirishda   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlarini hisobga olgan holda bosqichma-bosqich harakat qiladi. Avval
qiziqishni uyg‘otadi, so‘ngra kichik muammoni berib, guruh bilan hal etishga
yo‘naltiradi,   yakunida   esa   natijani   muhokama   qilishga   chaqiradi.   O‘qituvchi
har   bir   bosqichda   yo‘naltiruvchi   bo‘lib   qoladi,   lekin   fikrni   o‘quvchining
o‘zidan kutadi. 24O‘qituvchi mashg‘ulot davomida turli faoliyatlarni uyg‘unlashtirishi lozim:
chizish, qurish, tajriba o‘tkazish, hikoya tuzish, jamoa bilan fikrlash, natijani
taqdim etish. Bu faoliyatlar orqali o‘quvchi nafaqat bilim oladi, balki harakat,
his,   estetik   did,   til   boyligi   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   ham   rivojlantiradi.
Shuning   uchun   o‘qituvchi   o‘z   faoliyatini   bir   yo‘nalishda   emas,   ko‘p   qirrali
tarzda olib borishi kerak.
O‘qituvchining   ijodkorligi   dars   mazmuni   bilan   chegaralanmaydi.   U
topshiriqni   qanday   shakllantiradi,   o‘quvchilarni   qanday   guruhlaydi,   qanday
rag‘batlantiradi,   qanday   natijani   qabul   qiladi   –   bularning   barchasi   dars
samaradorligini   belgilaydi.   Ayniqsa,   STEAM   yondashuvida   baholashda
o‘qituvchi   standartlarga emas,   ijodiy  yondashuvga,  g‘oyaning yangiligiga  va
harakatdagi ishtirokga e’tibor qaratadi.
Ijodiy   fikrlashni   shakllantirishda   o‘qituvchi   quyidagi   jihatlarga   e’tibor
berishi lozim:
Savol berishni o‘rgatish;
O‘quvchini mustaqil fikrlashga undash;
Tanqidiy tahlil qilishga yo‘naltirish;
O‘quvchini eshitish, hurmat qilish;
Xatoni o‘rganish imkoniyati sifatida ko‘rsatish;
Erkin muhitda o‘qitish;
Har bir fikrni qadrlash.
Amaliy tavsiyalar sifatida, o‘qituvchi har darsda kichik loyiha uslubida ish
olib   borishi   mumkin.   Masalan,   "mening   orzu   bog‘im"   mavzusi   orqali
o‘quvchilar   ekologik   materiallardan   maket   tayyorlaydi,   uni   tasviriy   san’at
bilan   uyg‘unlashtiradi,   daraxt   sonini   hisoblaydi,   so‘z   bilan   ifodalaydi,   uni
guruhda   taqdim   etadi.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   kuzatuvchi,   yo‘naltiruvchi,
maslahat beruvchi bo‘lib qatnashadi.
O‘qituvchi   o‘z   ustida   doimiy   ishlashi,   yangi   metodikalarni   o‘rganishi,
tajriba almashishi,  texnologiyalarni  sinfga olib kirishga harakat  qilishi  zarur. 25STEAM   yondashuvi   doimiy   yangilanishni   talab   qiladi.   O‘quvchi   yangi
narsaga o‘ch bo‘ladi, u uchun oddiy dars emas, sarguzasht kerak. O‘qituvchi
bunga   tayyor   bo‘lsa,   u   o‘z   darsini   chinakam   innovatsion   modelga   aylantira
oladi.Pedagog har bir bola iqtidorli ekanini tan olishi, o‘sha iqtidorni topish va
rivojlantirish ustida ishlashi lozim. Ba’zida bola so‘z bilan emas, rasm bilan,
model bilan, harakat bilan fikr bildiradi. O‘qituvchi bu belgilarni to‘g‘ri talqin
qilishi,   unga   sharoit   yaratishi   va   imkon   berishi   kerak.   Bu   esa   ijodiy
tafakkurning   ildiz   otishiga   olib   keladi.Ijodiy   fikrlashni   shakllantirishdagi
o‘qituvchi   roli   bu   faqat   metod   emas   –   bu   yurakdan   ishlash,   bolaning   ichki
dunyosini ko‘ra olish, uni ilhomlantira olish, ishonch uyg‘ota olishdir. Har bir
bola o‘z g‘oyasini ifodalashga haqli. O‘qituvchi unga buni anglashga yordam
bergan taqdirdagina haqiqiy ijodiy ta’lim yuzaga keladi
II bob xulosasi
Mazkur  bobda men STEAM ta limining mohiyatini, uni boshlang‘ich sinfʼ
o‘quvchilari   bilan   olib   boriladigan   darslarga   qanday   moslashtirish
mumkinligini chuqur o‘rgandim. Ayniqsa, fanlararo integratsiyaga asoslangan
mashg‘ulotlar   bolalarning   fikr   yuritish,   kuzatish   va   yaratish   qobiliyatini
sezilarli   darajada   faollashtirishini   tushundim.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   oddiy
rahbar   emas,   balki   ilhom   beruvchi,   imkoniyat   ochuvchi   kuch   sifatida
namoyon   bo‘lishi   kerak.   Har   bir   mashg‘ulotda   o‘quvchi   markazda   bo‘lishi,
o‘z   fikrini   erkin   bildirishi   va   uni   namoyon   qilishi   zarurligini   angladim.
STEAM yondashuvi orqali bolalarda nafaqat bilim, balki hayotiy ko‘nikmalar
ham shakllanishi aniq ko‘zga tashlanadi. 26 XULOSA
Ushbu   kurs   ishini   bajarish   davomida   men   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida
o‘quvchilarning   madaniyatini   shakllantirish   jarayoni   naqadar   mas’uliyatli   va
keng   qamrovli   ekani   haqida   chuqur   tasavvurga   ega   bo‘ldim.   Ayniqsa,
bolalarda ijodiy fikrlash,   axloqiy qarash,  estetik  did  va ijtimoiy mas’uliyatni
bir paytda rivojlantirish o‘qituvchidan zamonaviy yondashuv, chuqur bilim va
pedagogik mahorat talab etishini angladim.
O‘rganilgan   adabiyotlar,   nazariy   manbalar   va   metodik   tavsiyalar   asosida
shuni  aytishim  mumkin:  madaniyatli shaxsni  tarbiyalashga  qaratilgan darslar
an’anaviy   metodlar   bilan   emas,   balki   integratsiyalashgan,   faoliyatga
asoslangan,   o‘quvchini   markazga   qo‘yadigan   metodlar   orqali   amalga
oshirilsa, ko‘zlangan natijaga erishish ancha osonlashadi.
STEAM   ta’lim   konsepsiyasi   esa   bu   borada   o‘quvchilarda   nafaqat   bilim,
balki chuqur fikrlash, mustaqil yechim topish, estetik va texnik tafakkur kabi
qator   zamonaviy   ko‘nikmalarni   uyg‘otishga   yordam   berishini   isbotladi.   Har
bir   mashg‘ulot   misolida   o‘quvchi   nafaqat   bilim   egallaydi,   balki   o‘z   fikrini
erkin aytishga,  ijod qilishga, loyihalashtirishga va ijtimoiy muloqotga tayyor 27bo‘ladi.   Shu   bois,   kelgusida   o‘z   kasbiy   faoliyatimda   ham   o‘quvchilarda
madaniyatni shakllantirishda ijodiy va zamonaviy metodlardan foydalanishga
harakat   qilaman.   O‘rganganlarim   mening   o‘qituvchilik   faoliyatimda   tayanch
va yo‘l-yo‘riq bo‘lib xizmat qilishi shubhasiz
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4344-son   qarori.   “Xalq
ta’limi   tizimini   takomillashtirish   strategiyasi   to‘g‘risida”.   2019-yil   5-
sentabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–6108-son   farmoni.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   innovatsion   rivojlanishni   jadallashtirish   to‘g‘risida”.
2020-yil 29-oktabr.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–3775-son   qarori.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”. 2018-yil 6-iyul.
Ilmiy adabiyotlar
1) Abdullayev A. Pedagogik texnologiyalar va innovatsion ta’lim metodlari.
– Toshkent: Fan, 2020. – 240 b.
2) Shermatova Z. Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi. – Toshkent: O‘qituvchi,
2019. – 185 b.
3) G‘ofurov   R.   O‘quvchilarni   tarbiyalashda   madaniy   qadriyatlar   roli.   –
Samarqand: Zarafshon, 2021. – 142 b. 284) Qodirov B. Ijodiy tafakkur va uning rivojlanish bosqichlari. – Buxoro: Ilm
Ziyo, 2018. – 130 b.
5) Vygotsky   L.S.   Psixologiya   va   ta’lim   nazariyasi.   –   Moskva:   Pedagogika,
1986.
6) Dewey J. Experience and Education. – New York: Kappa Delta Pi, 1938.
7) Gardner   H.   Multiple   Intelligences:   New   Horizons.   –   New   York:   Basic
Books, 2006.
8) Karimov   A.   Boshlang‘ich   ta’limda   fanlararo   yondashuv.   –   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2020. – 160 b.
9) Rasulov   I.   Ta’limda   innovatsiyalar   va   interfaol   metodlar.   –   Toshkent:
TDPU nashriyoti, 2022. – 198 b.
10) Nasriddinova M. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining shaxsiy  rivojlanishi.
– Namangan: Ilm Sarchashmasi, 2021. – 110 b.
11) Matrosov A. Kreativ fikrlash asoslari. – Moskva: Znaniye, 1999.
12) Tursunov N. STEAM yondashuvi  asosida  dars jarayonini tashkil  etish. –
Andijon: Fan va taraqqiyot, 2023. – 122 b.
Foydalanilgan internet manbalar 
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
https://uzedu.uz
https://president.uz
https://kitob.uz
https://eduportal.uz
https://school-edu.uz

Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish
  • Tarbiya fanida zamonaviy ta’lim texnologiyalarni qo‘llash metodikasi
  • Ta'lim texnologiyalariga asoslangan pedagogik faoliyat

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский