Ro'yxatga olish sanasi 05 Dekabr 2024
151 SotishBoshlangʻich sinf oʻquvchilarining jismoniy tayyorgarligini gimnastika vositalari asosida tarbiyalash
MUNDARIJA | ||
KIRISH................................................................................................................ | 3 | |
I-BOB. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARI JISMONIY TAYYORGARLIGINI GIMNASTIKA VOSITALARI ASOSIDA SAMARADORLIGINI OSHIRISHNING NAZARIY ASOSLARI.......................................................................................................... | 7 | |
1.1 | Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari jismoniy tayyorgarligini gimnastik mashqlar vositasida o‘tkazishning nazariy asoslari................................... | 7 |
1.2 | Jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarini o‘tkazishning pedagogik asoslari va allomalarining salomatlik haqidagi fikrlari............................................... | 14 |
1.3 | Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarilari jismoniy tayyorgarligi va jismoniy tarbiyaning omillari……………………………………………………. | 21 |
1.4 | O‘quvchilarni jismoniy sifatlarini rivojlantirish mas alalari…………………………………………………………………… | 28 |
1.5 | Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini jismoniy sifatlarni rivojlantirish.............................................................................................. | 34 |
1.6 | 7-8 yoshdagi bolalarning fiziologik, psixologik va pedagogik xususiyatlari............................................................................................... | 39 |
II-BOB. TADQIQOTNING VAZIFALARI, USLUBLARI VA TASHKIL ETILISHI……………………………………………………………………… | 46 | |
2.1 | Tadqiqotning vazifalari…………………………………………………. | 46 |
2.2 | Tadqiqot ishi uslublari…………………………………………………. | 46 |
2.2.1 | Uslubiy adabiyotlardan olingan ma’lumotlar tahlili va ularni umumlashtirish ………………………………………………………... | 46 |
2.2.2 | Pedagogik kuzatuvlar…………………………………………………… | 47 |
2.2.3 | Pedagogik testlash……………………………………………………… | 47 |
2.2.4 | Pedagogik tajriba……………………………………………………….. | 47 |
2.2.5 | Matematik statistik uslublari…………………………………………… | 47 |
2.2.6 | Tadqiqotning o‘tkazilishi………………………………………………. | 47 |
2.3 | Boshlang’ich sinf o‘quvchilarida jismoniy tarbiya mashg’ulotlarini o‘tkazish va ularning samaradorligini oshirish uslublari....................... |
48 |
2.4 | Tadqiqot natijalari va tahlili...................................................................... | 49 |
III-BOB. O‘QITUVCHI VA MURABBIYNING DARS MASHGULOTLARGA TAYORLANISHI .................................................... |
61 | |
3.1 | Darsda o‘quvchilarga tushadigan jismoniy yuklama ………………....... | 64 |
3.2 | Har bir jismoniy tarbiya o‘qituvchisi va murabbiyga qo‘yiladigan talablar....................................................................................................... |
68 |
3.3 | Pedagogik tahlil sxemasi........................................................................... | 70 |
Xulosa ………………………………………………………………………… | 74 | |
Foydalanilgan adabiyotlar ..…………………………………………………. | 78 |
KIRISH
Respublikada amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy maqsadi va harakatlantiruvchi kuchidir. O‘zbekiston Respublikasining 2020 yil 23 sentyabrdagi "Ta’lim to‘g‘risida"gi O‘RQ 637sonli Qonuni, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 30-oktabrdagi "Sog‘lom turmush tarzini keng tatbiq etish va ommaviy sportni yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi PF-6099-sonli Farmoni, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-2026 – yillarga mo’ljalangan yunagi O’zbekistoning taraqqiyot strategiyasida mustahkamlab qoyilgan “inson qadri uchun” tamoili asosida ma’naviy taraqqiyotini ta’minlash va sport sohasini yanada yuksak bosqichlargaa olib chiqish maqsadlari ko’zlangan PF 89-sonli 2022 17-mart farmoni O’zbekiston Respublikasi "Oliy taʼlim tizimin 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi . Bugungi kunda muhtaram prizdentimiz M.SH.Mirziyoyev raxbarligida xalqimiz 2035-yilga borib jahonning eng rivojlangan 50 ta davlat qatoridan joy olishdek ulug’vor maqsadni ro’yopga chiqarish yo’lida ta’lim sohasida buyuk ishlarni amalga oshirmoqda bu ulkan ishga o’zimizning munosib hisamizni qo’shish albatda kasbimizning burchi deb bilamiz . Davlatimiz raxbari tomonidan yoshlarga bo’lga e’tibor yanada kuchaytirilmoqda buni Respublikamizning barcha hududlarida o’tkazilayotgan 5 ta muhim tashabbus asnosida jismoniy tarbiya va sport tadbirlari bunga misol 5 tashabbusning ikkinchi tashabbusi sport sohasida qobilyatini namoyon qilishlari uchun zarur shartlar yaratishga yo’naltirilgan yanada rivojlantirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida"gi PQ 2909- sonli Qarori, 2018 yil 5 martdagi "Jismoniy tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari toʻgʻrisida"gi Farmoni, Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 13 fevraldagi "2019-2023 yillar davomida Oʻzbekiston Respublikasida jismoniy tarbiya va ommaviy sportni rivojlantirish konsepsiyasi" hamda mazkur sohaga tegishli meʼyoriy huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni hal etishga ushbu dissertatsiya tadqiqoti muayyan darajada xizmat qiladi.
Jamiyat taraqqiyoti sari intilayotgan har bir davlat, eng avvalo, fuqarolari bo‘lmish xalqning va ayniqsa o‘sayotgan yosh avlodning barkamolligini eng katta boylik deb biladi hamda ularga xayotdagi barcha qulay bo‘lgan sharoitlarni yaratishga harakat qiladi. O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishishi demokratik jamiyatni shakillantirish munosabati bilan bugungi kunda olib borilayotgan isloxotlar davomchilari kimlar bo‘lishi jixatda muhim bo‘lib qolmoqda.
Magistrlik desertatsiyasining dolzarbligi. O‘zbekisiton Respublikasi taraqqiyotida xalqimizning boy ma’naviy salohiyati va umuminsoniy qadriyatlariga hamda hozirgi zamon madaniyati, iqtisodiyoti, ilm-fani va texnologiyasining so‘nggi yutuqlariga asoslangan mukammal talim tizimini barpo etish dolzarb ahamiyat kasb etadi.
O‘quv-dars jarayonini shakllantirish, uning samaradorligini oshirishga qaratilgan samarali pedagogik texnologiyalarni ishlab chiqish hamda amaliy sinovdan o‘tkazish muammolari ilmiy ob’ekt sifatida ko‘pgina olimlar e’tiborini jalb qilib kelmoqda. Jumladan V.M.Smolevskiy, M.L. Juravin, N.K. Menshikov kabi etakchi mutaxassis – olimlar tadqiqotlari maktab yoshdagi o‘quvchilarni jismoniy tayyorgarligi jarayonini shakllantirish mavzulariga qaratilgan. O‘rta ta’lim maktablarida boshlang‘ich sinf o‘quvchilar misolida ularning jismoniy va amaliy mashqlarni samaradorligini oshirishga mo‘ljallangan.
Ushbu muammoni o‘rganishga bo‘lgan qiziqish nafaqat kamaymayapti, balki borgan sari ortib bormoqda. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarni jismoniy tayyorgarligini takomillashtirish mas’ul o‘qituvchilar o‘zlarining ijodiy faoliyatida nazariyotchi-pedagoglar, fiziolog, shifokor, ruhiyatshunoslar tadqiqotlariga asoslanadilar. CHunki 7-8 yoshli bolalarni dars jaroyonini olib borishi keng qamrovli va serqirrali murakkab jarayondir.
Yuqoridagilardan kelib chiqqan holda O‘zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti Islom Karimov “Mamlakatimizni modernizatsiya qilish va kuchli fuqorolik jamiyati borpo etish ustuvor maqsadimizdir”, hamda “Asosiy vazifamiz Vatanimiz taraqqiyoti va xalqimiz farovonligini yanada yuksaltirish”, degan edilar. Ushbu muommoni o‘rganish bugungi kunda dolzarb xisoblanadi.
Tadqiqotning maqsadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining jismoniy tayyorgarligini aniqlash uchun qoshimcha mashg‘ulot o‘tkazishning shakllari, jismoniy tayyorgarlikni nazorat qilish uchun mahsus testlar hamda shug‘illanish uchun amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Tadqiqotning ob’ekti. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari jismoniy rivojlanishni gimnastik mashqlar vositasida monitoring va samaradorligini oshirish.
Tadqiqotning predmeti. Jismoniy tarbiya darslari hamda mashg‘ulotlarining samaradorligini aniqlash.
Tadqiqotning ilmiy farazi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari jismoniy tarbiya darslari va mashg‘ulotlari samarali bo‘ladi, qachonki:
- o‘qituvchilarni o‘zlari jismoniy tarbiya va uning ahamiyati xaqida chuqur bilimga ega bo‘lsalar;
- jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarini o‘tkazish uslublarini chuqur o‘zlashtirgan bo‘lsalar;
- jismoniy tarbiya mashg‘ulotlarida yangi pedagogik texnalogiyalardan, yani qo‘shimcha qiziqarli jismoniy sport harakatli o‘yinlari, harakatli va milliy harakatli o‘yinlar, katta tanaffuslarda o‘ynaladigan o‘yinlardan foydalanilsa;
- bolalarni jismoniy tayyorgarligini oshirish uchun qo‘shimcha mashg‘ulotlarni tashkil qilish hamda o‘quvchilani qiziqishlarini yuqori darajada barqarorlashtirish ishlarini olib borsalar.
Tadqiqotning ilmiy yangiligi shundan iboratki, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning jismoniy tayyorgarligini aniqlash uchun jismoniy tarbiya darslarini o‘tkazishning yangi usullarini ishlab chiqish hamda qo‘shimcha mashg‘ulotlarni tashkil qilish, o‘quvchilani qiziqishlarini oshirishga qaratilgan maslahatlar va testlar yordamida semenar mashg‘ulotlar tashkillashtirish.
Tadqiqotning amaliy va nazariy ahamiyati shu bilan belgilandiki, jismoniy tarbiya darslarini o‘tkazishning yangi tizimi bolalarga jismoniy mashg‘ulotlarni oson o‘zlashtira olishga yordam beradi va usullardan boshlang‘ich sinflarda foydalanish mumkin.
Magistrlik dissertatsiya ishining tuzilishi va xajmi: Magistrlik dissertatsiya ishi kirish, uchta bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlardan iborat bo’lib 80 sahifadan iborat.