Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 25.9KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 15 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Joninek

Ro'yxatga olish sanasi 29 May 2024

20 Sotish

Boshlang'ich sinf o’quvchilarning ifodali o’qishga o’rgatish

Sotib olish
BOSHLANG'ICH SINF O'QUVCHILARNING IFODALI O'QISHGA
O'RGATISH
Reja:
Kirish.
1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida o’qish malakalarini rivojlantirish usullari
2. Boshlang`ich   sinflarda   o`zlashtirishi   qiyin   bo`lgan   o`quvchilarda   o`qish
ko`nikmasini shakllantirish.
3. Boshlang’ich sinflarda o’qish darslari
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Boshlang'ich   ta'lim   uzluksiz   ta'lim   tizimining   eng   muhim   va   murakkab
bo'g'ini   hisoblanadi.Boshlang'ich   sinflarda   ifodali   o'qishga   o'rgatish   sinflar
bo'yicha   o'qish   mazmunini   og'zaki   va   yozma   nutqini   rivojlantirish   va
mashg'ulotlarni   olib   borish   kerak.   Bola   maktabga   kelganida  avval   o'qish,yozishni
o'rganadi. Asta-sekin Unga mustaqil kitob tanlay boshlaydi,o'qigan kitobini to'g'ri
baholay   olish   ko'nikmalari   shakllantiriladi.   Boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilar
so'zlarni   to'g'ri   bo'g'inlarga   ajrata   olishi   kerak,buning   uchun   o'qituvchi   har   bir
o'quvchi   bilan   ishlash   o'quvchilar   bilan   to'g'ri   muomalada   bo'lishi   zarur.   Ifodali
o'qish turli badiiy va amaliy matnlarni puxta o'zlashtirishning ma'lum metodlaridan
biri   sifatida   o'qituvchi   uchun   kalit   rolini   bajaradi.   Ifodali   o'qish   darslarida
o'quvchilarning zerikishiga  yo'l   qo'ymaydi,aksincha  faollashtiradi,badiiy  asarlarga
qiziqishini kuchaytiradi,adabiyotga havas uyg'otadi. Ifodali o'qish va o'zaro nutqiy
faoliyat jarayonida bolalarning adabiy talaffuz me'yorlari shakllanadi. O'quvchilar
nutqining   grammatik   shakllarini   to'g'ri   qo'llash   va   to'g'ri   talaffuz   etish   bolalar
nutqining ravon,ifodali bo'lishiga yordam beradi. Ifodali o'qishda:
a) nafasdan to'g'ri foydalana olish;
b)adabiy til talaffuz normalarini yaxshi bilish;
c)so'z,bo'g'in va tovushni to'g'ri,aniq talffuz etish;
Boshlang'ich   o'quvchilarini   ifodali   o'qitishda   asosan   shu   3   qoidaga   amal
qilishi   kerak.   Boshlang'ich   sinflarda   ifodali   o'qishga   o'rgatish   har   bir   o'quvchi
so'zlarni to'g'ri talaffuz qila olish,bo'g'inlarni to'g'ri ajrata olishi va normal tezlikda
o'qishi   orqali   bola   gapdagi   asosiy,mazmunini   anglaydi.   Bolaning   o'qish   tezligini
normallashtirishda   2ta   narsaga   e'tibor   berishi   kerak.   1.Normal   tezlikda   o'qish
namunasini   ko'rsatish;   2.Ichidagi   o'qish   yuzaki   bo'lmasligi   uchun   topshiriqlar
berish yo'li bilan tekshirish;
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Abdug'aniyevich   Karimov   "Mamlakatimiz
yoshlarini   jahonning   taraqqiy   etgan   davlat   yoshlari   bilan   har   jabhada   bellasha
oladigan   kerak   bo'lsa   ulardan   o'z   ustunligi   bilan   ajralib   turishini   ta'minlashning
yagona  yo'li  ta'lim   va tarbiyaga   jiddiy  e'tibor   qaratishdan  iboratdir. Boshlang'ich ta'lim mazmunining ana shunday asosiy maqsadlari sirasiga o'quvchilarni mustaqil
o'qitishga   o'rgatish,   ifodaviylikni   kuchaytirish,dunyoqarashini
shakllantirish,mustaqil   va   ifodaviy   ishlash   kabilarni   kiritish   mumkin.
O'quvchilarda   boshlang'ich   ta'lim   jarayonida   o'qib   o'rganayotgan   fan   asoslarini
mukammal   egallashlari   uchun   ularni,birinchi   navbatda,mustaqil
fikrlash,mushohada yuritish ko'nikma va malakalari bilan qurollantirishimiz lozim"
-   deydi.   Boshlang'ich   sinf   bosqichida   o'quvchilarni   mustaqil   va   ifodali   o'qishga
o'rgatishda   sinfdan   tashqari   o'qish   darslari   muhim   ta'limiy   ahamiyat   kasb   etadi.
Boshlang'ich   sinflarda   o'quvchilarga   ifodali   o'qitish,ko'nikma   hosil   qilish   har   bir
pedagogning   vazifasi   hisoblanadi.   Birinchi   prezidentimiz   Islom   Abdug'aniyevich
Karimov   1997-yilda   bo'lib   o'tgan   tarixiy   3-sessiyada   "Ta'lim   to'g'risida"gi   qonun
"Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi"haqida   fikr   yuritar   ekan   "Bilim   olish   o'z
yo'liga,lekin   o'quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o'rgatish   har   bir   pedagogning   eng
muhim va birinchi darajadagi vazifasi bo'lishi lozim"deb ta'kidlaydi.
Ifodalilik   ko'rgazmalilik   demakdir.   Ifodali   o'qish   adabiyotni   aniq   va
ko'rgazmali   o'qitishning   dastlabki   va   asosiy   formasidir.   O'qituvchi   ifodali   o'qish
orqali   asar   mazmunini   va   emotsionalligini   o'quvchilarga   ko'rgazmali   ravishda
yetkazadi. O'qish darslari o'quvchilar fikrini va nutqini o'stirish,hamda o'quvchilar
shaxsini   har   tomonlama   rivojlantiruvchi   xususiyatlar   bilan   boshqa   o'quv
predmetlari orasida alohida o'rin tutadi. O'qish darslari jarayonida o'quvchilarning
o'qish   malakalari   takomillashib,to'g'ri,ongli,va   ifodali   o'qish   badiiy   asar   g'oyasini
tushunish   qobiliyatlari   o'sib   boradi.   2-sinfda   ona   tili   va   o'qish   savodxonligi
darsligining   1   -qism   1   -bo'limida   "Katta   bo'lsam,Nobel   mukofotini
olaman!"mavzusida keltirilgan quyidagi hikoyasi "Nobel olaman!",ya'ni bu hikoya
o'quvchilarni   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashga,tabiatni   asrashga,o'quvchilarni
o'z   oldiga   qo'ygan   maqsadiga   intilishiga   yordam   beradi.   Ismim   -   Muhammad,
familiyam   -Haydarov.   Ikkinchi   sinfda   o'qiyman.   Men   tabiatdagi   g'aroyib
narsalarga   qiziqaman.   Shuning   uchun   ham   eng   sevimli   fanim   -   tabiiy   fanlar.
Tabiatda   sirli   narsalar   ko'p.   Oddiygina   yomg'ir   yoki   shamolning   qanday   paydo
bo'lishi   haqida   o'qisam,   hayratlanib   ketaman.   Ayniqsa,   osmondagi   yulduzlar, sayyoralar   haqida   ko'proq   bilgim   keladi.   Katta   bo'lsam,   astronom   bo'laman.
NASA,   SpaceX   kabi   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda   ishlayman.   Ularga   koinotni
o'rganishda   yordam   beraman.   O'zim   ham   fazoviy   kemalar   yasayman.   Ularda
fazogirlar Oy va Marsga uchishadi.Yaxshi  astronom bo'lish uchun hamma fandan
a'lo   baholarga   o'qish   kerak.   Fizika,   matematika   va   kimyoni   chuqurroq   o'rganish
kerak.   Chunki   boshqa   galaktikalarga   uchsak,   bu   bilimlar   kerak   bo'ladi.Kelajakda
Nobel mukofotini olmoqchiman. O'zbek olimlari haligacha bu mukofotni olmagan.
Men   Nobel   mukofotini   olgan   birinchi   o'zbekistonlik   bo'lishim   mumkin.   Buning
uchun   esa   hamma   odamlarga   foyda   keltiradigan   katta   ish   qilish   kerak.   Bu   oson
emasligini bilaman. Lekin men albatta harakat qilib ko'raman. 1. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida o’qish malakalarini
rivojlantirish usullari
O'zbekistonning   kelajagini   buyuk   davlat   darajasiga   ko'taradigan   ijodkor
shaxsni   yaratishda   boshlang'ich   ta'lim   poydevor   vazifasini   bajaradi.   Boshlang'ich
sinf   o'qituvchisining   asosiy   maqsadi   -   o'quvchilarning   bilimli,   va   fikrlash   doirasi
keng   bo'lishini   ta'minlash.   Ularning   ma'lumotkarini   tahlil   qilib,   keng   miqyosda
foydalanilishiga   erishish.   Bolaning   ongi   va   tafakkuri   endi   shakllanib   kelayotgan
boshlang'ich   sinflarda   o'qituvchining   mahorati,   uning   zamonaviy   texnalogiyalarni
ta'lim   jarayoniga   mohirona   tadbiq   eta   olishi,   ilg'or   pedagogik   tajribalardan
mohirona   foydalana   olishi,   ta'lim   berishning   yangi   yangi   usullarni   ishlashi   juda
nuhim ahamiyat kasb etadi.
Boshlang'ich   sinf   o'quvchilariga   ta'lim-tarbiya   berishdagi   muhim
vazifalarning   asosiy   qismi   o'qish   darslarida   amalga   oshiriladi.   Boshlang'ich   sinf
o'qish   darslarining,   ayniqsa   birinchi   sinfdagi   o'qish   darslarining   maqsadi
o'quvchilarda   ongli,   to'g'ri,   ravon,   tez   va   ifodali   o'qish   malakasini   hosil   qilishdir.
O'qish darslari
matematika,   atrofimizdagi   olam,   odobnoma   va   boshqa   fanlarga   doir
mavzularda   beriladigan   bilimlarni,   mustahkam   o'qib   olishlarida   juda   katta   rol
o'ynaydi, chunki bola to'g'ri, ongli ravon o'qisagina matn mazmunini yaxshi anglab
oladi.   O'qish   darsining   o'zaro   mahkam   bog'langan   to'rt   asosiy   tarkibiy   qismi   bor.
Ular  quyidagilardan iborat:  ongli  o'qish, ifodali  o'qish,  to'g'ri  o'qish  va tez  o'qish.
Bu qismlar orasida ongli o'qish yetakchi o'rinda turadi.
Ongli   o'qish   jarayonida   o'quvchilar   quyidagilarga   erisha   olishlari   kerak:
o'qigan   so'zlarining   asl   va   ko'chma   ma'nolarini,   har   bir   gapning   ma'nosini   aytib
bera olishlari, bo'limning mazmunini qisqacha bayon qilib bera olishlari, matnning
to'liq   mazmunini   bayon   qilib   bera   olishlari,   o'qiganlariga   nisbatan   o'z
munosabatlarini   bildirishlari   lozim.   O'quvchida   ifodali   o'qish   malakasini
tarbiyalash   uchun   esa,   uni   o'qiganlarining   ma'nosini   to'xtamlarga   rioya   qilgan
holda, so'z urg'ulariga ahamiyat berib, o'rtacha ovozda ta'sirli o'qishga o'rgatish va
hokazolar talab qilinadi. To'g'ri   o'qish   malakasini   o'stirish   uchun   shoshmasdan,   harflarning   o'rnini
almashtirmasdan, so'z qo'shimchalarni to'liq holda orfoepiya qoidalariga rioya qilib
o'qilishi lozim.   O'qish tezligini oshirish uchun o'quvchilarning ongli o'qishi  katta
ahamiyatga ega. Ongli o'qish - matnni to'la va aniq tushunib o'qishdir. Ongli o'qish
yuzasidan   qilinadigan   ishlar   o'quvchilarni   o'qilayotgan   matn   mazmunini   chuqur
anglab   olishga,   mantiqiy   fikrlashga   o'rgatadi,   ularning   fikr   va   malakalarini
kengaytiradi.   Ongli o'qish malakasini  oshirish maqsadida, darslik matnlari oxirida
savol   va   topshiriqlar   berilgan   .   bu   savol   va   topshiriqlar   o'quvchilarni   matn
mazmunini   qayta   hikoya   qilishga   hamda   o'qituvchining   savollariga   mustaqil
ravishda javob qaytarishga va o'z hayotiy tajribalari asosida ijodiy so'zlab berishga
o'rgatadi.
O'quvchilar   matnni   qismlarga   bo'lib,   unga   mos   sarlavha   qo'yishga,   har   bir
qism mazmunini ochuvchi rasmlar chizishga savollar topa bilishga ham asta sekin
o'rgatilib boriladi. Avval hajmi kichik va mazmunan soda so'ngra esa hajmi katta
va mazmuni murakkabroq matnlar bilan ish olib boriladi.
O'qishning   ongli   bo'lishiga   yordam   beradigan   vositalardan   biri   bu   to'g'ri
o'qishdir. O'qiganda xato qilmay, so'zlarni buzmay, tovush va bo'g'inlarni tushirib
qoldirmay   yoki   o'rnini   almashtirmasdan   oxirgi   bo'g'inlarni   ya'ni   qo'shimchalarni
to'g'ri   talaffuz   etish,   orfoepiya   qoidalariga   rioya   qilish   to'g'ri   o'qishni   ta'minlaydi.
To'g'ri   o'qish   malakasini   hosil   qilish   o'qishning   hamma   jarayonida   olib   boriladi.
O'qish ongli bo'lsagina to'g'ri va tez o'qish malakasi hosil bo'ladi.
O'qish   jarayonida   bolalarni   doimo   o'z-o'zini   kuzatib   borishga   o'rgatish,
hatosiz,   tez   va   to'g'ri   o'qishga   intilish   hislarini   paydo   qilish,   ayniqsa   birinchi
sinfdagi o'qish darslarida alohida ahamiyat kasb etadi.
O'qish   tezligi   ongli,   ravon   o'qishga   bog'liqdir.   O'qish   tezligini   oshirishga
ko'p   bo'g'inli   va   imlosi   qiyin   so'zlarni   matndan   tashqarida   bo'g'inga   bo'lib   o'qish
yordamida   erishiladi.   O'qish   tezligini   oshirish   bosma   va   yozma   harflar   bilan
yozilgan so'z va gaplarni ovoz chiqarib o'qishni, xor bo'lib o'qishni, ichda o'qishni,
matnlarni   rollarga   bo'lib  o'qishni   ko'proq   mashq   qildirish   yo'li   bilan   ta'minlanadi.
Bola qancha ko'p o'qisa, o'qish tezligi shuncha ortib boradi. O'qish   darsida   berilgan   bilimlar   bolaning   sinfdan   tashqi   vaqtlarda   ko'proq
kitob   o'qishini   yo'lga   qo'yish   bilan   chuqurlashtiriladi.   O'quvchilarning   o'qish
tezligini oshirish uchun dars davomida quyidagi ishlar amalga oshirilsa maqsadga
muvofiq bo'ladi.
O'qituvchi   dars   boshlangunga   qadar   doskaga   bugun   o'qiladigan   matndagi
ayrim   gap   va   so'zlarni   bosma   harflar   bilan   yozib,   ustini   vaqtincha   yopib   qo'yadi.
O'quvchilar   kitoblarini   ochib   bugungi   o'qiladigan   matnni   ko'zdan   kechiradilar   va
doskada yozilgan so'z yoki gaoni matndan tez topishga harakat qiladilar.
Partalarga   avvaldan   savol   yoki   topshiruq   yozilgan   kartochkalar   tarqatiladi.
O'qituvchining ruxsati  bilan bolalar kartochkalarda yozilgan savol - topshiriqlarni
o'qiydilar va matn ichidan shu savol topshiriqqa mos javob izlaydilar.
"Tez   o'qish   musobaqasi"   ni   o'tkazish   bolalarga   alohida   huzur   bag'ishlaydi.
Bunda har qaysi bolaning matnni bir vaqtda o'qishga boshlashi, matnni oxirigacha
ma'lum   vaqtda   ichlarida   o'qib   tugatish   lozimligi   aytiladi.   Birinchi   bo'lib   o'qib
bo'lgan   bolalar   belgilab   boriladi   va   o'qiganlarini   og'zaki   gapirib   berishga
tayyorlanib o'tiradi. Musobaqada g'olib chiqqanlar yulduzcha bilan taqdirlanadi.
Ifodali   o'qish   -   so'zlarni   to'g'ri   talaffuz   qilib,   asar   mazmunini   tushunib,
asarda   ifoda   etilgan   his   tuyg'uni,   qahramonlarning   ichki   kechinmalarini,   ruhiy
kayfiyatlarini   anglab   o'qish   demakdir.   Bolalar   ta'sirchan   bo'ladilar.   O'qituvchi
asarni his hayajon bilan hikoya qilib berishi, uning bolalarga chuqur ta'sir etishiga
erishishi,   ayrim   hollarda   yodlarida   yaxshi   saqlab   qolishlariga   muvaffaq   bo'lishi,
asar   mazmuni   va   unda   ishtirok   etuvchilarning   ishlari   ular   uchun   xuddi   hayot
qoidasidek   tuyuladi.   Asar   mazmunini   o'quvchilarga   to'la   anglatish   uchun
o'qituvchining   o'zi   uni   ifodali   o'qish   va   hikoya   qilib   berishga   puxta   tayyorgarlik
ko'rishi zarur.
Ifodali   o'qish   ongli   o'qishning   ko'rsatkichidir,   chunki   matnning   ma'nosini
anglab   o'qiy   olgan   o'quvchi,   albatta,   ifodali   o'qish   malakalarini   ham   egallagan
bo'ladi.   Ongli   o'qish   ifodali   o'qish   malakalarini   o'stirish   va   mustahkamlashga
yordam   beradi.   Ongli,   to'g'ri   va   ravon   o'qish   malakasi   hosil   qilingan   sari,   ta'sirli o'qish malakasi ham o'sib boradi. Ta'sirli o'qish o'quvchida his - tuyg'u uyg'otishga,
voqea hodisalarni tasavvur etishga, estetik zavq bag'ishlashga xizmat qiladi.
Ifodali   o'qishda   olib   boriladigan   ishlarning   mazmun   va   mahorati   4   asosiy
shart bilan izohlanadi:
o'quvchilar   o'qiganlari   yuzasidan   nimalarni   aytib   berishni   (qanday   fikrni,
qanday mazmunni bayon etishni) yaxshi tushinib olishlari zarur;
o'quvchilar   asarda   o'qiganlari   yuzasidan   jonli   va   ishonarli   munosabatda
bo'lishlari lozim;
adabiy  asar  o'quvchilarning  ma'lum   maqsadga  qaratilgan holda  o'qishlarini,
mazmunni   bayon   etishdagi   moyilliklarini   (fikr,   misol,   tabiatning   tasviri)   taqozo
qiladi;
eshituvchilarning   matnni   o'qiyotgan   o'quvchi   fikrini   tushunib   bilishi   talab
etiladi;
Bularning barchasi ifodali o'qishning o'sib borishiga yordam beradi.   2. Boshlang`ich sinflarda o`zlashtirishi qiyin bo`lgan o`quvchilarda
o`qish ko`nikmasini shakllantirish
O`sib       kelayotgan     yoshlarni     barkamol       shaxslar     etib       shakllantirish
hozirgi         kunning       dolzarb         muammosidir.         Ilm       fanning         rivojlanishi,
hayotga       avtomatika       va     telemexanika,       kompyuter     texnikasining         joriy
etilishi,     iqtisoddagi       bozor       munosabatlari     keng         va   asosiy       bilimga       ega
bo`lishni   talab   etmoqda.  Demak   zamon   talabiga    mos     yashay   oladigan
shaxs  o`z   bilimini   muttasil   boyitish   bilan    mashg`ul    bo`lishi   kerak.
Bilim   olish     ko`nikmasini        shakllanishida     boshlang`ich     sinf     muhim
bosqichdir.       Maktabga       munosabat,     ilm       olishga         o`qishga       qiziqish,       tez
ravon,       tushunib     o`qish     ko`nikmasi           boshlang`ich     sinfda       hosil       bo`ladi.
Boshlang`ich     sinfning   o`qish       texnikasi      bo`yicha   miqdoriy   ko`rsatkich:    –
bir   daqiqada  80-90   so`zni   o`qiy  olish  Talablar :   harflarni   to`g`ri   talaffuz
etish:  so`zlarni   tog`ri   o`qishlarni    tasahkil   etadi.   Bundan   tashqari   ,  tinish
belgilariga     e`tabor       berib,       ravon,       tushunib     o`qish         va       boshqalar     talab
etiladi.
Ko`rinib       turibdiki     boshlang`ich     sinfda     egallanadigan     o`qish
ko`nikmalari   juda  murakkabdir.  Bolaning   savod  o`rganishi   bilangina   o`qish
ko`nikmasi     shakllanib       qolmaydi.O`qish       ko`nikmasi       o`qituvchining       savod
o`rgatish       davrida       foydalangan       barcha       ish       usullariga       o`quvchilarning
maktabga       qanday       tayyorgarlik         bilan       kelganligi,         ta`lim       jarayonida
o`qishga    faol   intilishi,   yani  qiziqishiga   bog`liq   bo`ladi.
O`qituvchi       savod       o`rgatish       davrida       turli     ish     usullaridan
foydalanib  ,o`quvchilarning   o`rgatilayotgan  tovush   va   harflarni  to`g`ri  idrok
etishini       ta`minlashi       tovush     va       harflarni     mustahkam     esda     olib     qolishiga
erishishi,bog`in  va   so`zlarni  tog`ri  o`qish  ko`nikmasini   shakllantirishi   kerak.
O`qituvchilar       tajribasida   “Alifbe”   kitobidan,   undagi     rasmlardan       va
o`qish   materiallaridan  , kesma   harflar,   bo`g`inlardan,  harflarni  eslab  qolishni
ta`minlovchi     rasmlardan   so`z     plakatlardan     ,     harflar     haqidagi     she`rlardan   ,
ko`chma  qora  taxtalardan  o`rinli  foydalanishni  kuzatish  mumkin . Lekin   har     qancha       mukammal     ish     tashkil       etilmasin,     o`quvchilarning
ma`lum     qismida     o`qish     ko`nikmasi   talab     etilgan     darajada     shakllanmaydi.
Shuning  natijasida  boshlang`ich  sinfni  tugatib,  5-sinfga  ko`chgan  o`quvchilar
orasida   matnni       yetarlilicha       tezlikda   ,     tushunib   ,     ifodali     o`qiy     olmaydigan
o`quvchilar  uchraydi.
Bunday   oquvchilarni  qo`shimcha     o`qitish   ham      juda   qiyinchilik   bilan
otadi.  Ularda  faollik  yetishmasligi,  sust  harakat  qilish   kuzatiladi.
Bunday     oquvchilarning   o`qishga     intilishini     kuchaytirish,     o`qish
texnikasini       mukammallashtirish       uchun     o`ziga     ishonchini           shakllantirish
yo`llarini topish   kerak   edi.     Buning   uchun   o`quvchilar   bilan   oson   so`zlarni
o`qishdan     boshladik.Ularga     o`qilishi     oson     bo`lgan     2     harfli       so`zlar
tanlab ,ayrim  varaqqa    bosma  shaklda   yozib  beriladi. Masalan:
Ot osh os oq it un ip ol ish ich
  O`quvchilarga       25     ta       shunday     so`zlarni       bosma       shakli     beriladi.
O`quvchilar  ularni   tez   va  ravon  o`qigandan  keyin  3  harfli
tom tosh bol suv bog` sut tog` bosh loy
mol qon sol sir choy til non boy zor
 4   harfli
To`rt
ikki lola bola ukki Sarf
5  harfli  ( vatan,    parta,    taxta,     terak,    parda,   qalam,    safar,      bozor)
kabi,   6   harfli (    duldul,     tandir,    tokzor)    kabi,    7    va   8   harfli   (    pomidor,
kamalak,    kapalak,   Bahodir,    sumalak,  paxtazor,   yaxmalak…………..  kabi  )
so`zlar  berib   boriladi.
Dastlabki   davrda   bo`sh  oquvchilar   shu  oson  so`zlarni  ham  o….t- ot,
o….sh- osh,   u….n-un   shaklida   o`qishga  intiladi.Agar  oddiy  so`zlarni  tez   va
sidirg`a         o`qishga       o`rgatilmasa,harflab         o`qish       keyin     ham       davom
etaveradi.O`quvchilarga  ko`p  marta   takrorlatib   bo`lsa  ham so`zlarni   sidirg`a
o`qishiga   erishish  kerak.   Bunda  avval   o`quvchilarga   tushunish  oson,  yaqqol
tasavvur       etish     mumkin     bo`lgan       so`zlardan       boshlash       va     keyin     ma`nosi mavhumroq     bo`lgan       so`zlarga       o`tish     foydalidir.     Quyida           to`rt     harfli
so`zlarni   o`rgatishga   taklif   etilgan  tizimni  keltiraman.
dala lola Bola
ipak elak Etak
O`quvchilar     sana,           shama,       teri,     suli,tug`i       kabi     so`zlashuvda     kam
qo`llaniladiganso`zlarni     o`qishda     qiyinchilikka   uchraydilar.Shuning     uchun
so`zlar   mazmunan     asta-sekin     murakkablashib   borsa,   o`quvchilarning     oqishi
yengillashadi.Bolalar     bilan       ishlashda       ular       o`qish     ko`nikmasini             qanday
muvaffaqiyat     bilan     egallayotganini     ,     qiziqishini     hisobga   olish   muhimdir.
Shunga   erishish     kerakki,   o`quvchi     to`g`ri,   tez,   qiynalmay o`qiy   olishigacha
yetishi     kerak.Bolaning       muvaffaqiyatiga     qarab     bir     bosqichdan       ikkinchisiga
o`tiladi.
O`quvchi     bu     so`zlarnio`qish     ko`nikmasini     egallagandan       so`ng       to`liq
jumlalarni     o`qishga       o`tish       foydalidir.Masalan:                         Xo`roz       qichqirdi.
Rustam      keldi.     Osh  pishdi.                    Bunday   jumlalarni   tez  va  tog`ri
o`qigandan  so`ng  3   so`zli,   4   so`zli,  va    5,   6,  7   so`zli  jumlalarni   tavsiya
etish    mumkin.   Bu  jumlalarni     sinf   taxtasiga  yozib   ham   o`qitish   mumkin.
O`qituvchi   chidam bilan  izchil  ravishda   taklif   etilgan  ishlarni  o`tkazsa,
o`quvchilarning         tez,           to`g`ri       va       ravon       o`qish         ko`nikmasi
mukammallashib    boradi. 3. Boshlang’ich sinflarda o’qish darslari
Hozirgi kunga qadar adabiy ta'lim ona tili o'qitish metodikasining tarkibida
o'rganilib   kelinayotgan   edi.   O'rta   umumiy   ta'limda   adabiyot   o'qitish   metodikasi
mustaqil   fan   sifatida   o'z   statusiga   ega   bo'lgani   sababli   boshlang'ich   ta'limda   ham
adabiy   ta'lim   metodikasiga   metodist   olimlar   metodikaning   mustaqil   fani   sifatida
qarash lozimligini ilmiy-metodik jihatdan asoslashga harakat qilmoqdalar.
Ma'limki, XX asrning 2-yarmida boshlang'ich sinf metodikasida badiiy asarga
estetik   jihatdan   yondashib   san'at   asari   sifatida   o'rganish   g'oyasi   ilgari   surilgan
bo'lsa,   psixologik   izlanishlar   kichik   yoshdagi   o'quvchilarning   potensial   qobiliyati
adabiyot   dunyosini   tanishtirishga   boshqacha   yondashish   kerakligini   taqozo
etmoqda.   Jumladan,   N.N.Svetlovskaya   o'quvchining   mustaqil   o'qish   nazariyasini
ishlab   chiqqan   bo'lsa,   Ye.A.Adamov,   M.S.Vasileva,   V.G.Goretskiy,
M.I.Omorokov,  T.G.Ramzaeva  va  boshqalar   badiiy asarning  shakl  va  mazmunini
tahlil   qilish,   L.A.Gorbushina,   O.   V.Kubasova,   L.N.Mali,   L.V.Nefedova   va
boshqalar ishlab chiqqan metodikada o'quvchilarning ijodiy ishlariga, ayrimlar esa
o'qish   texnikasini   rivojlantirish   zarurligini   qayd   etdilar.   Shunday   qilib,
boshlang'ich ta'lim metodikasi metodik fan sifatida shakllanish bosqichlarini bosib
otdi.
Ma'lumki,   badiiy   asarlarni   o'qish   bilan   bog'liq   holda   shaxsni   estetik
tarbiyalash,   ya'ni   bilim   berish,   tarbiyalash   va   e'tiqodlarini   shakllantirish;   ya'ni
maktabda o'qitiladigan predmetlar kabi  bolalar adabiyoti  namunalarini  sanat  asari
sifatida o'rganish vazifalari o'qish darslariga yuklatiladi.
Har   bir   fan   o'zining   o'ganish   ob'ekti   va   predmetiga   ega   bo'lganidek,   hozirgi
kunda boshlang' ich sinflarda o' qish metodikasi adabiy ta' lim metodikasi sifatida
ish   ko'rishi   lozimligi   g'oyasi   ilgari   surilmoqda.   Haqiqatan   ham,   adabiyot   o'qitish
sistematik   kursiga   tayyorlovchi   predmet   sifatida   o'qish   metodikasi   bolalar
adabiyoti namunalari asosida o'z maqsad va vazifalarini belgilaydi. Shundan kelib
chiqqan   holda   boshlang'ich   sinfda   o'qish   darslarining   o'rganish   ob'yekti   -
o'quvchilarning   adabiy   ta'limni   egallash   jarayoni   deb   belgilanishi   maqsadga
muvofiqdir. "Adabiy ta'lim" atamasi  ozaro bog'liq bo'lgan uch jarayonni o'z ichiga oladi:
1)   adabiy-badiiy   asarlar   bilan   aloqa   jarayonida   shaxs   tarbiyasi;   2)   o'qitish,   ya'ni
bolalar adabiyotini maktab fanlaridan biri sifatida o'qitish; 3) shaxsning o'zini rivoj
lantirishini shakllantirish.
V.V.Golubkov   tomonidan   ishlab   chiqilgan   "Nima   uchun   o'rgatish   kerak?"
(badiiy   asarni   o'rgatish   maqsadi),   "Nimani   o'rgatish   kerak?"   (adabiy   ta'limning
mazmuni), "Qanday o'rgatish kerak?" (talabalarning - bo'lajak o'qituvchining
maqsadi,   mazmuni,   mos   metod   va   usullar,   vositalar),   "Nima   uchun   shunday
o'qitish   kerak,   boshqacha   emas?"(tanlangan   yo'lning   ilmiy   asoslanganligi)   adabiy
ta'lim   metodologiyasiga   asoslanilgan.   Hozirgi   kun   metodikasida   bu   masalaga
o'quvchi nuqtai nazaridan qaralmoqda. Unga ko'ra o'quvchi tomonidan tan olingan
o'quv maqsadi sifatida quyidagilar belgilangan:
1)   "Nimani   o'rganyapman?"   (adabiy   ta'limning   o'quvchi   shaxsi   tomonidan
qabul qilingan mazmuni);
2) "Qanday o'qiyman?" (bola o'zlashtirishning qaysi usullaridan foydalanishi);
3) "Nega men shu usulda organyapman, boshqa usulda emas?" (o'rganayotgan
usullaridan qaysi birining samarali ekanini anglashi)
Metodologiyaning   fan   sifatida   rivojlanishi   bir   paradigmaning   boshqasi   bilan
bog'liqligiga   asoslanib   o'qitish   ko'zga   tashlanadi.   Bunda   "Nima   uchun   oqituvchi
dars beradi?", "Nima uchun bola o'qiydi?" savollarga javoblar mos tushadi.
1-sinf   o'quvchisi   o'zidagi   bo'shliqlarni   to'ldirish,   so'z   san'atini   o'zlashtirish
maqsadlarini  o'z oldiga qo'ya olmaydi. O'qituvchi  bu maqsadlarni o'rtaga tashlab,
o'quvchilarni   maqsad   sari   yo'naltiradi.   Siz   nima   o'qiyapsiz?   O'ylang,   nima   uchun
bu asarni o'qiyapmiz? Bu asarni hozirgi o'qish va tahlil qilish usulimiz bilan yaxshi
o'zlashtira oldingizmi?
Keyinchalik   o'   quvchi   darslar   davomida   kitobxon   bo'   lish   uchun   nimalarni
bilish   kerakligini,   yaxshi   kitob   kitobxonda   turli   xil   kechinmalarni   (qayg'urish,
tshvishlanish)   yuzaga   keltirishini,   fikrlashga   undashini,   o'zining   pozitsiyasini
tanlash imkonini berishini bilib boradi.
NATIJALAR VA MUHOKAMA Hozirgi  kunda   metodikadan  boshlang'ich   sinf   o'qituvchilari   aniq  dalillangan,
ilmiy   asoslangan   ko'rsatmalarni   kutmoqda.   Metodika   bo'lajak   boshlang'ich   sinf
o'qituvchisini   adabiy   ta'limnining   mazmuniga   va   uni   o'qitishga   mustaqil   ongli
yondasha   oladigan,  o'zgalarning  tajribasini   na  faqat   o'rganib  olmasgan,   balki   ular
faoliyatining natijalarini ongli ravishda tahlil qilib, to'gri xulosa chiqara biladigan
bo'lishlarini ta'minlaydi.
M.A.Ribnikova metodikaning asosi sifatida 4ta didaktik qoidani keltiradi:
l.Ta'   lim   o'   quvchilarning   anglashlariga   har   tomonlama   ta'   sir   etuvchi
xarakterda bo'lishi.
2.O'quvchilar oldilariga qo'yilgan masalani aniq tushunishlari.
3.Metodist   yangi   murakkab   hodisalarni   tanish   hodisalardek   oson   ko'rsata
olishi mahoratiga ega bo'lishi.
4.Deduksiyani induksiya bilan bog'lashi.
M.A. Ribnikova bu metodik sistemaga jonli jarayon sifatida qaraydi va asosiy
diqqatni metodik sistemaga qaratish lozimligini ta'kidlaydi.
Bu qarashlar boshlang'ich sinf o'qish darslarida o'rganilayotgan adabiy-badiiy
asarlar   tahlili   va   talqiniga   yangicha   yondashish   lozimligini   taqozo   etmoqmoda.
Asar   tahlilini   bosqichli   izchillik   asosida   olib   borish   o'quvchilarning   o'quv
faoliyatini aniq vaqsadga yo'naltirish imkonini beradi.
"Bumerang   texnologiyasi",   "Arra"   metodi   kabi   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanish   o'   qish   materiali   -   badiiy   asar   ustida   amalga   oshiriladigan   ishlarning
aniq   maqsadga   yo'naltirilishini,   o'quv   harakatlarining   bosqichma-bosqich   tashkil
etilishini,   ta'lim   oluvchilarga   individual   yondashishni,   o'quvchilar   faoliyatini
kuzatish va tezkorlik bilan baholashni ta'minlaydi.
"Arra" metodida o'rganilayotgan badiiy matn tarkibiy qismlarga ajratiladi. Bu
texnologiya   4-sinfda   "O'qish   kitobi"   darsligiga   kiritilgan   barcha   asarlarni
o'rganishga   tadbiq   etilishi   mimkin.   Masalan,   "Shaxzodaning   bolaligi"   hikoyasi
o'rganiladigan  darsda  asar   dastlab  audiodan   eshittiriladi.  Asar   4  qismga  bo'linadi.
Sinf o'quvchilari ham 4ta kichik guruhga bo'linadi.   Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   o'qituvchi   yordamida   o'qitilgan   matnlarni   tez
anglaydi,undagi   ba'zi   bir   voqea-hodisalarni   so'z   orqali   ifodalashga   urinadilar.
O'qish   va   gapirish   jarayonida   o'quvchilarning   adabiy   til   normalariga   rioya   qilish
talab   qilinadi.   O'quvchilar   turli   xildagi   aniq   topshiriqlar   asosida   bir   necha   marta
o'qitiladi va o'qish ma'sulyati  orttiriladi. O'qish darslarida darsning asosiy qismini
o'quvchilarning o'qishiga ajratish lozim bo'ladi.
Davlatimiz   rahbari   Shavkat   Mirziyoyev   o'z   nutqida   ta'lim   to'g'risida   fikr
yuritar ekan: "Maktabda o'qitish metodikasi o'zgarmasa ta'lim sifati ham,mazmuni
ham,muhit   ham   o'zgarmaydi."   Xulosa   qilib   aytish   kerakki,har   bir   o'qituvchi
bugunni   ertasini   kelajagini   yaratishda   o'quvchilar   bilan   birga   ishlashi   kerak.
Bolalarda   kitobga   muhabbat   uyg'otish,kitobdan   foydalanishga,undan   kerakli
bilimni   olishga   o'rgatish,   ya'ni   kitob   bilan   ishlashni   biladigan,chuqur
fikrlovchi,sermulohaza   kitobxonlarni   yetishtirish   kerak.   Buning   uchun
o'qituvchilar   o'z   kasbini   sevib,o'sha   kasbga   ma'sulyat   bilan   yondashish   zarur.
O'quvchilar   so'zlarni,harflarni   to'g'ri   talaffuz   qilishi   va   bo'g'inlarga   to'g'ri   ajrata
olishi   zarur.   O'quvchilarni   buning   uchun   kitobni   sevishga,kitob   o'qishga
undashimiz   kerak.   O'quvchilar   qancha   ko'p   kitob   mutolaa   qilsa,shundagina   o'z
maqsadimizga erisha olishimiz mumkin. Foydalanilgan adabiyotlar
l.Islom   Abdug'aniyevich   Karimov."Yuksak   ma'naviyat   yengilmas   kuch"
2008 -yil 84-bet
2.   Oripov.   B.   T   "Darslarning   samaradorligini   oshirish   yo'llari"   Toshkent
1983-yil
3.Rahmonova.Ye.R.   Razzoqov.D.N   "Pedagogik   texnalogiyalar"   fanidan
o'quv qo'llanma -T.:2007yil
4. 2-sinf ona tili va o'qish savodxonligi 1-qism darslik, Toshkent.2021
5.www.ziyonet.uz
6.www.kitobxon.com

BOSHLANG'ICH SINF O'QUVCHILARNING IFODALI O'QISHGA O'RGATISH

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский