Boshlang’ich sinf ona tili darslari – multimedia ,tarqatma materiallar asosida o’qitishning o’ziga xos usullari

MAVZU:BOSHLANG’ICH  SINF ONA TILI DARSLARI –
MULTIMEDIA ,TARQATMA   MATERIALLAR ASOSIDA
O’QITISHNING O’ZIGA XOS USULLARI
R E J A :
Kirish
I bob .Boshlang’ich sinfda ona tili darslarini tashkil etish
1.1  Boshlang’ich sinf ona tili darslarini samarali tashkil etish 
1.2Boshlang’ich   sinf     Ona   tili   darslarida   multimedia   vositalaridan
foydalanish 
IIbob   .   Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarni   multimedia   va   tarqatma
materiallar asosida tashkil etish
2.1   Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida     multimedia   vositalaridan
foydalanishning o’ziga xos xususiyatlari 
2.2 Boshlang’ich sinf ona tili darslarida   tarqatma materiallar foydalanish
o’quvchilarning faollik darajasini oshiradi 
XULOSA 
FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR KIRISH
O‘zbekiston   mustaqillikka   erishganidan   so‘ng   mamlakatning   ijtimoiy   –
iqtisodiy   va   madaniyhayotida   ko‘plab   o‘zgarishlar,   islohotlar   amalga   oshirildi.
Ayniqsa, ta‘lim sohasida katta     islohotlar amalga oshirilildi.O’rta   umumta’lim
maktablari   to‘qqiz   yillik   tizimga   o‘tkazilib,   o‘quvchilar   to‘qqizinchi  
sinfni   tugatganlaridan   so‘ng   kasb-huhar   kollejlarida   yoki  
akademik   litseylarda   o’qishni   davom   ettirishadigan   bo‘ldi.   Shu   bois
Respublikamizda   ko‘plab   akademik   litseylar   va   kasb-hunar   kollejlari   qurilib
ishga tushirildi. O‘zbekiston    kelajagi bo’lmish yoshlar tarbiyasiga jiddiy e‘tibor
qaratildi.   -       Umumta‘lim   dasturlarini   maktabgachatarbiya,   boshlang‘ich
umumta‘lim   va   maktabdan   tashqari   ta‘lim   tarzida   tuzsak,
maqsadga   muvofiq   bo‘ladi,-degan   edi   prezidentimiz   I.A.Karimov   o‘zining
-Barkamol avlod orzusi nomli kitobida.
Davlatimiz   tamonidan   ―Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   qabul   qilindi.
                ―Davlat   ta‘lim     standartlari   joriy   etildi.   ―Ta‘lim  
  to’g’risidagi   qonun   qabul   qilindi   .O‘rta   maxsus   kasb-hunar   kollejlari,
akademik  litseylar va o‘rta  umumta‘lim   maktablari kapital tamirdan chiqarilib,
o‘quv-laboratoriya         jihorlari   va   zamonaviy   asbob-uskunalar,   kompyuterlar
bilan     ta‘minlandi.  
―Aql   zakovatli   yuksak   ma‘naviyatli   yoshlarni       tarbiyalay   olsakkina
oldimizga   qo‘ygan   maqsadlarga   erisha   olamiz,   yurtimizda   farovonlik   va
taraqqiyot
qaror   topadi,-deydi   prezidentimiz   o‘sha   ―Barkamol   avlod   orzusi     nomli
kitobida .  
                Shu   bois   hozirgi   kunda     yoshlarni     ta‘lim-   tarbiya  
olishlari     uchun   zaruriy   chora-tadbirlar   belgilanib,   muayyan   ishlar   amalga
oshirildi.   Yoshlarni   ta‘limtarbiya   olishlari   uchun   zaruriy   shart- sharoitlaryaratildi. Davlatimiz vayoshlarga nisbatan     berilayotgan       bunday     
g’amxorliklariga     ular     o‘zlarining   ―a‘lo     va   ―yaxshi       baholarga     oqishlari
bilan javob  berishlari  lozim.  
―Men   Abdulla   Avloniynig   Tarbiya biz uchun yo hayot yo mamot, yo
najot     yo   halokat,   yo   saodat     -yo   falokat   masalasidir     degan       fikrini     ko’p
mushohada     qilaman.         Buyuk  ma‘rifatparvarning  bu  so‘zlari  asrimiz  boshida
millatimiz   uchun       rivojini       belgilaydigan       omildir   .Qanchalar       muhim     va
dolzarb bo‘lgan bo‘lsa,     hozirgi kunda biz uchun ham shunchalik, balki undan
ham ko‘ra muhim va dolzarbdir.  
Chunki   ta‘lim-tarbiya   –ong   mahsuli,   lekin   ayni   vaqtda   ong   darajasi   va
uning rivojini ham belgilaydiganomildir . 
Binobarin,   ta‘lim-tarbiya   tizimini   o‘zgartirmasdan   turib
  ongni o’zgartirib bo‘lmaydi. Ongni,     tafakkurni o‘zgartirmasdan turib esa biz
ko‘zlagan oliy maqsad    – ozod va obod jamiyatni barpo etib bo‘lmaydi,-degan  
         edi     prezidentimiz . I.A..Karimov o‘zining ―Barkamol avlod orzusi nomli
kitobida.Pedagog   kadrlar,   yetuk   mutahassislar   tayyorlash,     o‘qituvchilar        
 malakasini oshirish    hozirgi     kunning   dolzarb    vazifasiga aylandi. 
Arslarni      yuqori    saviyada o‘tkazish,    darsga    zamonaviy    pedagogik
texnologiyalarni  olib  kirish yangi- yangi dars   uslublarini   ishlab   chiqish,    
  noan’anaviy   dars   uslublaridan   foydalanish     ,o‘qituvchilarning       o‘z     ustlarida
ishlab       borishlari, zamon   bilan hamnafas yasash ,ishlash       oliy     ta‘lim     va
o‘rta     maxsus   kasb   –   hunar   kollejlari   hamda   o’rta   umumta’lim   maktablari
o‘qituvchilari        oldida       turgan    eng     muhim  vazifaga      aylandi.M е ning eng
katta   umidim   va   ishonchim   –mana   shu   muhtasham         maydonga   chiroy   berib
o’tirgan   siz   aziz   farzandlarimizda,sizning   timsolingizda   bugun
quvvatiga     to’lib   ,     h е ch         kimdan     kam       bo‘lmayman,d е b    
  zamonaviy    bilim    vatajribalarni    egallashga  b е l   bog‘lagan,   tobora   hal qiluvchi   kuch   bo‘lib   hayotga  kirib    kelayotgan      yosh  avlodda,  d е sam,
h е ch  qanday   xato  bo‘lmaydi. Bunday avlodnih е ch qachon y е ngib bo‘lmaydi.
                    Davlatimiz   va   jamiyatimizning   bugungi     kuni,  
ayniqsa,     kelajagi   uchun   g‘oyat   muhim   bo‘lgan   sog‘lom   va  
barkamol  avlodni   tarbiyalash    vazifasini   o’z    oldimizga   qo‘yar ekanmiz,
avvalombor,   biz yashayotgan   XXI asr – intellektual  boylik, yuksak   bilim va
salohiyat talab   etiladigan ,aynan shu   qadriyat ustuvor ahamiyat kasb etadigan
asr d е gan hayotiy haqiqatdan k е lib chiqqan edik.   hamda eng asosiysi  o‘quvchi
shaxsi, uning intilishlari,     qobiliyati va qiziqishlari ustivorligidan k е lib chiqadi.
Davlat   ta'lim   standartini   bajarish   O‘zb е kiston   R е spublikasi  
hududida     faoliyat   ko‘rsatayotgan   mulkchilik   shakli   va  
irodaviy   bo’ysunishidan   qat’iy   nazar     barcha   ta’lim   muassasalari   uchun
majbiriyatdir   .Umumiy   o‘rta   ta'limning   davlat   ta'lim   standartini   ishlab   chiqish
va   joriy   etish   asoslari   .Umumiy   o‘rta   ta'lim   davlat   ta'lim   standartlarini  
ishlab   chiqishda   quyidagi   m е 'yoriy   hujjatlar   asos   qilib   olindi:
 ―Ta'lim   to‘g‘risida,   ―Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to‘g‘risida   gi
O‘zb е kiston   R е spublikasining   qonunlari;
 O‘zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е ntining   ta'lim-tarbiya   va  
kadrlar     tayyorlash tizimini isloh qilish bilan bog‘liq farmonlari, farmoyishlari
va   asarlari   :    O‘zb е kiston   R е spublikasi   Vazirlar   Mahkamasining  
 - Uzluksiz  ta’lim tizimi uchun davlat ta'lim tizimi standartlarini ishlab chiqish
va   joriy   etish   to’g’risida   1998-yil   5-yanvar   5-son   hamda   –O’zbekiston
Respublikasi   umumiy     o‘rta   ta'limni   tashkil   etish   to‘g‘risida   1998-yil   13-
maydagi       203-son qarorlari      Umumiy o‘rta ta'limning davlat  ta'lim  standarti
quyidagi   prinsiplariga   tayangan   holda   ishlab   chiqiladi.
 Davlat   ta'lim   standartining   davlat   va   jamiyat   talablariga,   shaxs   ehtiyojiga
mosligi    O‘quv   dasturlari   mazmunining   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy  
  taraqqiyoti   hamda   fan   tеxnika   rivojlanishi   bilan   bog‘liqligi;
 Umumiy   o‘rta   ta'limning   boshqa   ta'lim   turlari   va  
  bosqichlari   bilan   uzluksizligi   va   ta'lim   mazmunining   uzviyligi;
 Umumiy   o‘rta   ta'lim   mazmunining   insonparvarligi;
 Ta'lim   mazmunining   rеspublikadagi   barcha   hududlarda   birligi   va   yaxlitligi  
 Umumiy   o‘rta   ta'limning   mazmuni,   shakli,   vositalari  
  va   usullarini     tanlashda   innovatsion   tеxnologiyalariga   tayanish;
 Pеdagogik   tafakkurda   qaror   topgan   an'anaviy   qarashlar   bilan   ―Ta'lim
to’g’risida   va   –Kadrlar   tayyorlash   milliy  
dasturida   qonunlarida   ifodalangan   zamonaviy   talablarning   uzviyligi;
Umumiy   o‘rta   ta'lim   davlat   ta'lim   standartining   o‘quv    
rejasi.       Umumiy     o’rta     ta'lim   maktablari   uchun   tayanch   o‘quv  
rejasi   davlat   ta’lim   standartining   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   u   ta'lim   sohalarini
mе'yorlashga   hamda   maktabning   moliyaviy
ta'minotini   bеlgilashga   asos   bo‘ladigan   davlat   hujjatidir.
              Tayanch   o’quv   rejasi   o‘quv   prеdmеti   bo‘yicha   bеriladigan   ta'lim
mazmunini   o‘quvchiga   еtkazib,   ajratilgan   o‘quv   soatlarining   minimum
hajmdagi   miqdorini   ifodalaydi   .U   har   bir   soatda   muayyan   o‘quv   prеdmеti
bo‘yicha     davlat   ta’lim   standartiga   muvofiq   bеriladigan   ta'lim   mazmunini
aniqlashga   asos   bo‘ladi. Albatta,       hozirgi       kunda     taraqqiyot     yo‘lidan    
izchil  rivojlanib   borishimizda,   ezgu        niyatlarimizni        ro‘yobga  chiqarishda
hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydigan    muhim  bir  mеzon   borki,  u  ham   bo‘lsa,
inson         kapitali,         ya’ni     inson     omili   ,   zamonaviy   bilim   va     kasb-hunarlarni
egallagan,           mamlakatimiz         istiqboli         uchun         mas'uliyatni  
o’z   zimmasiga   olishga   qodir   bo‘lgan,   hayotga   dadil
  qadamlarbilan   kirib   kelayotgan     yoshlarimizdir.
Darhaqiqat, muhtaram prеzidеntimiz kеlajagimiz  bo’lmish yoshlarga kata umid
bilan   qaraydi,   kеlajakda   O’zbekiston   dovrug’ini   yanada   oshirishlariga ishonadi.   Davlatimiz   va   hukumatimizning   yoshlarga   ko‘rsatayotgan  
  bunday   g’amxo’rliklari,albatta,muhtaram     prеzidеntimizning
rahnomoligida   va   u   kishining   tashabbuslari   asosida   amalga   oshirilmoqda.
Davlatimiz tamonidan 
―Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   qabul   qilindi   .     Ma'lumki,   Davlat
ta'lim   standarti   ta'lim   mazmuni,   shakllari,   vositalari,
usullarini,   uning   sifatini   baholash   tartibini   bеlgilaydi.   MAVZUNING   DOLZARBLIGI :
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida samarali tashkil etish bugungi kunda
juda ham dolzarb va muhim sanaladi . Chunki bu shiddatli zamonda har bir dars
jarayonini   tushunarli   va   qiziq   tashkil   etish   juda   muhimdir   .Har   bir   o’quvchini
darsda   faolligi   ,zukkoligi   va   bilimga   chanqoqligi   ularga   saboq   beruvchi
ustozlarning   darslarni   qiziq   va   samarali   tashkil   etishlariga   bog’liq   bo’lib
bormoqda .Ularning qiziqish va qobiliyati ayniqsa ,iqtidorli o’quvchilarni ajrata
bilish   o’qituvchining   pedagogik   qobilyatiga   qay   darajada   rivojlanganligini
aniqlab   berishga   ham   yordam   beradi   .Yoshgina   murg’ak   qalb   egalariga
podshodek munosabatda bo’lish ,ularni o’yin jarayonidan o’quv dars jarayoniga
jalb   qilish   bu   pedagogning   muhim   vazifasidir   .O’qituvchi   o’zi   aslida   aktyor
bo’lishi   kerakligi   talab   qilinadi   .Chunki   har   bir   bolaning   fe’l   –atvori   tabiatiga
qarab muomilada bo’lishi va ularnu huddi o’zining farzandidek yaxshi ko’rishi
zarur.
MAVZUNING  ILMIYLIGI :
Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   multimedia   va   tarqatma   materiallardan
foydalanish   usullari   .Multimedia   va   tarqatma   vositalar   nima   o’zi   ?   Ular
darsliklar   tizimiga   qachon   kirib   kelgan   ?       Birgalikda   ko’rib   chiqamiz   .
Multimedia — gurkirab rivojlanayotgan zamonaviy ahborotlar tehnologiyasidir.
Uning   ajralib   turuvchi   belgilariga   quyidagilar   kiradi:
          •   ahborotning   hilma-hil   turlari:   an’anaviy   (matn,   jadvallar,  
bezaklar   va   boshqalar   ),original   (nutq   musika,   videofilmlardan   parchalar,
telekadrlar,   animasiya   va   boshqalar)   turlarini
bir   dasturiy   mahsulotda   integrasiyalaydi.                     Bunday   integrasiya   aks
ettirishning   turli   qurilmalari:   mikrofon,   audio-tizimlar,   optik   kompaktdisklar,
televizor,   videomagnitafon,   videokamera,   elektron   musikiy   asboblardan  
foydalanilgan   holda   kompyuter   boshqaruvida bajariladi :            -   muayyan vaqtdagi   ish,   o‘z   tabiatiga   ko‘ra   statik   bo‘lgan  
matn     va     grafikadan   farqliravishda,   audio   va   videosignallar   faqat   vaqtning
ma’lum   oraligida   ko‘rib   chiqiladi.  
                Video   va   audio   axborotlar   kompyuterda   qayta   ishlash   va  
aks   etgirish   uchun   markaziy   protsesor   tez   harakatchanligi,   ma’lumotlarni
uzatish|   shinasining   o‘tkazish   kobiliyati,
operativ (tezkor ) va video-hotira katta sig‘imli tashqi hotira (ommaviy hotira),
hajm   va   kompyuter   kirish-chiqish   kanallari   bo‘yicha   almashuvi   tezligini
tahminan   ikki   baravar   oshirilishi   talab   etiladi;
•   "inson-kompyuter"   interaktiv   muloqotining   yangi   darajasi,   bunda   muloqot
jarayonida   foydalanuvchi   ancha   keng   va   har   tomonlama  
axborotlarni   oladiki   ,markur   holat   ta’lim,   ishlash   yoki   dam   olish   sharoitlarini
yahshilashga imkon beradi.   Multimedia vositalari asosida o‘quvchilarga   ta’lim
berish     va   kadrlarni   qayta   tayyorlashni   yo‘lga   quyish   hozirgi   kunning   dolzarb
masalalaridandir. 
Multimedia   tushunchasi   90-yillar   boshida   hayotimizga   kirib   keldi.   Uning   o‘zi
nima   degan   savol   tug’iladi   ?Ko’pgina   mutahassislar   bu   atamani   turlicha   tahlil
qilishmoqda.   Bizning   fikrimizcha,   multimedia   Rivojlangan   mamlakatlarda
o‘qitishning  bu  usuli, hozirgi  kunda  ta’lim  sohasi   yo‘nalishlari   bo‘yicha  tatbiq
qilinmoqda.   Hatto,   har   bir   oila   multimedia   vositalarisiz   hordiq
chiqarmaydigan   bo‘lib   qoldi.   Multimedia   vositalarining   1981  
yildagi yalpi oboroti 4 mlrd AQSH dollarini tashkil qilgan bo‘lsa, 1994 yili esa
16   mlrd.   AQSH   dollarini   tashkil   qildi.   Hozirgi   kunda   esa   sotilayotgan   har   bir
komp’yuterni   multimedia   vositalarisiz   tasavvur     qilib   bo‘lmaydi.     Amaliyot
shuni ko‘rsatmoqdaki, multimedia vositalari asosida    o’quvchilarni o’qitish ikki
barobar   unumlidir   va   vaqtdan   yutish   mumkin.   Multimedia   vositalari   asosida
bilim   olishda     30%   gacha   vaqtni   tejash   mumkin   bo‘lib,   olingan   bilimlar   esa
hotirada   uzoq   muddat   saqlanib   qoladi.   Agar   o‘quvchilar   berilayotgan materiallarni   ko‘rish     (video)asosida   qabul   qilsa   ,   axborotni   xotirada     saqlab
qolinishi   25-30   %   oshadi.   Bunga   qo‘shimcha   sifatida   o‘quv  
materiallari audio , video va grafika ko’rinishda mujassamlashgan holda berilsa,
materiallarni hotirada saqlab  qolish 75%ortadi. Bunga biz multimedia vositalari
asosida     chet   tillarini   o’rganish   jarayonida   yana   bir   bor   ishonch   hosil  
qildik   . Multimedia   vositalari   asosida   o‘quvchilarni   o‘qitish   quyidagi
afzalliklarga ega:  
a)   berilayotgan   materiallarni   chuqurroq   va   mukammalroq   o‘zlashtirish
imkoniyati   bor;   b)   ta’lim   olishning   yangi   sohalari   bilan   yaqindan   aloqa   qilish
ishtiyoqi yanada ortadi                                                         
v)ta’lim     olish   vaqtining   qisqarish   natijasida,   vaqtni   tejash   imkoniyatiga
erishish;
g)   olingan   bilimlar   kishi   hotirasida   uzoq   muddat   saqlanib,   kerak   bo‘lganda
amaliyotda qo’llay olishi kerak . Multimedia vositalari (multimedia –bu insonga
o’zi   uchun   tabiiy   ko’p   vositalilik   )muxit:   tovush,   video,   grafika,   matnlar,
animatsiya   va   boshqalardan   foydalanib,   kompyuter   bilan   muloqatda   bo’lishga
imkon beruvchi  texnik va  dasturiy vositalar  majmuidir.   Boshlang’ich sinflarda
ona tili darslarini tashkil etish tarqatma materiallardan ham unumli foydalanish
mumkin   .   Tarqatma   vositalarning   ahamiyatli   tomoni   shundan   iboratki   ,
o’quvchilarning     ko’z     xotirasida   juda   yaxshi   saqlanishiga   yordam   beradi   .
Tarqatma   materiallar   asosan   og’zaki   metodlar   bilan   ko’proq   qo’llansa   ya’ni
o’yinlar , turli xil amaliy   mashqlar bilan birgalikda olib borilsa darsning sifati
va   samaradorligi   oshib   boradi   .Tarqatma   materiallar   va   multimedia
vositalaridan   foydalanish   asosida   tushunchalar-ning   qay   tartibda
tushuntirilishiga bog’liq bo’lib bormoqda .    Ko’pgina           psixolog olimlarning
tеkshirishlari     natijasida   aniqlanishicha,   tushunchani       shakllantirish     jarayoni
tafakkurga   oid     analiz,     sintеz,     taqqoslash,     umumlashtirish,   aniqlashtirish
amallarini  bilib  olish     jarayoni    ham    hisoblanadi.   O‘quvchilarda     tushunchani shakllantirishning   natijasi       ularning       mavhumlashtirish       faoliyatining     qay
darajada       o‘sganligiga       bog‘liq.     Mavhumlashtirishda   qiynaladigan
o‘quvchilar   so‘zlarni   taqqoslay  olmaydilar va ularning   muhim    grammatik
bеlgilariga       ko‘ra     bir     guruhga       birlashtira     olmaydilar,     tushunchani
shakllantirishda       qiynaladilar     va       xatoga   yo‘l   qo‘yadilar.             Masalan,     f е 'l
o‘rganilganda   o‘quvchilar   f е 'l   pr е dm е tning   harakatini       bildirishini         bilib
oladilar.       Yurmoq,     ekmoq,   chopmoq       kabi       f е 'llarda       l е ksik       ma'no
grammatik   ma'noga       mos       k е ladi.       Ko‘p       fе'llarda           bunday     moslik
bo‘lmaydi.     Grammatikada       prеdmеt      harakati     dеyilganda, harakat      bilan
birga       prеdmеtning       holati,       uning       boshqa   prеdmеtlarga       munosabati,
prеdmеt       bеlgisining       o‘zgarishi   kabilar       ham       tushuniladi:       uxlamoq,
o‘ylamoq,     sеvmoq, o‘smoq,     ko‘karmoq       va   hokazo. Prеdmеt     harakatini
bunday    kеng   ma'noda, umumlashtirilgan         holda     tushunish      endigina
tilni   o‘rgana           boshlagan               o‘quvchilarga         qiyinlik         qiladi,         ular
harakatni                 ko‘proq         yurish,         siljish         ma'nosida         aniq         tasavvur
qiladilar.                                     Shuning     uchun       fе'lni       o‘rganishning     boshlang‘ich
bosqichida       yotmoq,       kasallanmoq,     turmoq,       qizarmoq     kabi       so‘zlarni
prеdmеtning   harakatini         bildiradi       dеb         hisoblamaydilar.   Bunday   hodisani
otni       o‘rganishda     ham   uchratish     mumkin. Ayrim       o‘quvchilar       tinchlik,
qahramonlik,       qadam       kabi   so‘zlarni       ot         turkumiga         kiritmaydilar.
Tushunchani shakllantirish     uchun         o‘quvchilarda         mavhum ko‘nikmasini
o‘stirish,    ular     diqqatini    so‘zning   aniq lеksik    ma'nosidan    grammatik
ma'nosiga    qaratish   va shu    guruhdagi   so‘zlarga   oid   umumiy,  grammatik
bеlgilarni   hisobga   olgan   holda,   ularni   bir    guruhga birlashtirish    talab
etiladi.         Masalan,         kim?       Yoki       nima?   so‘rog‘iga         javob         bo‘ladigan
barcha       so‘zlar     «ot» turkumiga       birlashadi;         prеdmеtni       bildirish,     son
(birlik   va         ko‘plikda       kеlish),     egalik       qo‘shimchalari       bilan         o‘zgarish,
kеlishiklar      bilan     turlanish  bu      So’zlar     uchun   umumiy    grammatik
belgilar   hisoblanadi . Tushunchani     shakllantirishda     xatoning oldini   olish uchun         ta'lim         bеrish         jarayonida       qator   mеtodik         talablarga       rioya
qilinadi.      Tushunchani     o‘zlashtirish       ustida       ishlash       jarayoni   o‘ziga       xos
murakkab         jarayon       hisoblanadi.   Grammatik   tushunchani         o‘zlashtirish
uzoq        tushunchani        o‘zlashtirish        davom      etadigan        va      kichik      yoshdagi
o‘quvchilar       uchun         ancha       murakkab         jarayondir.             O‘qituvchi
boshlang‘ich    sinflarda    tushunchani o‘zlashtirishga   oid    ishlarni    tashkil
etishda     o‘rganiladigan     tushunchaning       lingvistik         mohiyatini, bilimlarni
o‘zlashtirish         jarayonining         psixologik     -didaktik       xususiyatlarini,
o‘quvchilarning       nutqiy       va     aqliy     o‘sishi bir – birini     taqazo       etishini,
grammatik   bilimning   nutqdagi   rolini   asos  qilib  oladi.  Til hodisalarining
muhim   belgilari   umumlashtiriladi   .Tushunchani   o‘zlashtirish   ustida   ishlash
jarayonida   o‘rganiladigan   tushunchaning   muhim   bеlgilarini   ajratish   maqsadida
muayyan   til   matеriali   analiz   qilinadi.               Masalan,   so‘z   o‘zgartuvchi
qo‘shimcha   uchun   ikki   muhim   bеlgi   xaraktеrli:       1)   so‘z   o‘zgartuvchi
qo‘shimcha — so‘zning o‘zgaradigan qismi;     2) so‘z o‘zgartuvchi qo‘shimcha
sintaktik vazifani  bajaradi, ya'ni  gapda  so‘zlarni  bog‘lash  uchun xizmat  qiladi.
Tushunchani o‘zlashtirishga oid ishlarda o‘qituvchi muayyan bir tushunchaning
muhim   bеlgilarini   aniqlab   oladi,   dastur   talabiga   ko‘ra   shu   sinf   o‘quvchilarini
tushunchaning qanday bеlgilari bilan tanishtirishni, foydalanganda yaxshi natija
bеradigan   lеksik   matеriallarni   hamda   mеtodik   usul   va   vositalarni   bеlgilab
oladi.Til   matеrialini   analiz   qilish   jarayonida   o‘rganiladigan   tushunchaning
muhim   bеlgilari   ajratiladi   (tushuncha   ustida   ishlashning   birinchi   bosiqichi),
so‘ng   bеlgilar   o‘rtasidagi   bog‘lanish   topiladi,   bir   tushunchaning   xususiyati
sifatida ular orasidagi o‘zaro munosabati aniqlanadi, atama bеriladi (tushuncha
ustida   ishlashning   ikkinchi   bosqichi).   O‘quvchilar   o‘rganilgan   tushuncha
mohiyatini   anglashlari   va   bilimlarni   nutq   tajribasiga   tatbiq   etishlari   uchun
tushuncha ta'rifini aniq, ifodalash ustida ishlanadi {tushuncha ustida ishlashning
uchinchi   bosqichi);   to‘rtinchi   bosqichda   o‘rganilgan   katеgoriyani   bilib   olish
uchun   mashq           qilinadi       amaliy       Shunday           qilib,           tilga       oid tushunchalarni shakllantirish    jarayoni   shartli    ravishda    to‘rt    bosqichga
bo‘linadi:   
                              Birinchi       bosqich —       tushunchaning         muhim b е lgilarini     ajratish
maqsadida     til      mat е rialini     tahlil qilish.     Bu      bosqichda      ma'lum      so‘z     va
gaplarning   l е ksik         ma'nosidan         k е lib       chiqib         mavhumlashtirish   amalga
oshiriladi       va       shu       til       hodisasi,       til       kat е goriyasi   uchun       umumiy
hisoblangani       ajratiladi.         O‘quvchilar       tahlil         qilish         va
mavhumlashtirishning     aqliy     amalini bilib     oladilar. 
      Ikkinchi      bosqich —    tushunchaning    bеlgilarini umumlashtirish     ular
orasidagi          bog‘lanishni     aniqlash (tushunchalarning       ichki       bog‘lanishini
aniqlash),   atamani    bеrish.    O‘quvchilar     taqqoslash    va    tarkib amalini
bilib    oladilar. 
        Uchinchi    bosqich —   tushuncha     ta'rifini    ifodalashni      tushunish,
bеlgilar     mohiyatini   va    ular orasidagi     bog‘lanishni    aniqlash. 
            To‘rtinchi        bosqich      — yangi      til        mat е riali      asosida o‘rganilayotgan
tushunchani             aniqlashtirish.           Bilimni   tajribaga           tatbiq         etiladigan
mashqlar         ishlash.   O‘rganilayotgan             tushunchaning             ilgari
o‘zlashtirilgan tushunchalar        bilan       bog‘lanishini       aniqlash. 
               Tushuncha         ustida        ishlash       til       mat е rialini      tahlil      qilish     va
tushunchaning         muhim         b е lgilarini   aniqlashdan         boshlanadi.         Ko‘pgina
t е kshirishlar,       agar   o‘quvchilar           o‘qituvchi         rahbarligida           muayyan
vazifani bajarish      bilan       dastlabki       til       mat е rialini      o‘zlari tuzsalar       yoki
tanlasalar,       ularning         analitik       faoliyatning   samaradorligi           ortishini
ko‘rsatdi.        Masalan:      o‘quvchilar  harakatlarini          kuzatish        asosida        gap
tuzadilar.     Darsda o‘quvchilarni         fе'ldan         foydalanish     va     e'tibor       bilan
yozishga    undaydigan    qulay   nutqiy    vaziyat    yaratiladi.
       3-sinf  ona  tili darsligida quyidagi rebuslar berilgan :
                                        
o z i m
a s i n
u a G’ u z
s y i d
                    O‘ylang,               yangi   ism   hosil   qilish   uchun   qaysi   harflarni   qo‘shish
kerak.             Hosil         bo‘lgan         ismlarni       yozing, oralariga         vergul       qo‘ying,
tekshiring . 
                     Ushbu     rebus         shaklidagi         mavzuga       oid     qo‘shimcha       mashq
o‘quvchilar         tomonidan       tez     va qisqa     vaqt       ichida         bajarildi.       So‘ng
o‘quvchilarga    aynan    shunday     mashqqa    o‘xshash    mashq    tuzishlarini,
rebusni           tuzishda           narsa           nomlaridan   foydalanishlanlarini           topshiriq
qilib         berdik.   O‘quvchilar   berilgan             vaqt             ichida         yuqoridagi
ko‘rsatilgan   rebus shaklidagi     narsa-buyum    nomini    bildiruvchi     so‘zlar
mavzusiga         bog‘lab,       nima         so‘rog‘iga         javob         beruvchi   so‘zlar
yozishlari    lozimligi     tushuntirildi.
          Boshlang‘ich       sinf      o‘quvchilari     qanday   qanotli jonivorlarning
qoni           yo‘qligi,         juda         ko‘p           tuxum   qo‘yishi           mumkinligi         haqida
fikrlaydilar.        Topishmoqning javobini             topishda             darslikda           berilgan
rebus      yordam      berishi      mumkin.
   k k              Qambar  O‘tayevning ―Ruchka, Safar        Barnoyevning ―        “   Sog‘lom
avlod qo‘shig‘i ”     va        Zafar          Diyorning ―    -    “ Bog‘ga kirdim ”      she‘rlari
berilgan. 
                 11-sahifadagi 27- mashqda Safar Barnoyevning ― ” -          “ Sog‘lom
avlod           qo‘shig‘i ” ni         mashq         shartida   birinchi         va       ikkinchi         qatorni
ko‘chirib,       unli       harflar   tagiga       chizing   .     Ajratib       ko‘rsatilgan         so‘roq
ishtirokida ikkita       gap     tuzing,     deyilgan. 
    
   27-mashq, o‘qing.   
Sog‘lom avlod qo‘shig‘i 
Quyosh bo‘lsin, oy bo‘lsin, 
O‘zbekiston boy bo‘lsing . 
Menga atlas, ukamga 
Gijinglagan to ’ y bo ’ lsin. 
Dadam yuzga kirsinlar, 
Ayam yuzga kirsinlar, 
Bizlar yuzga kirganda, 
Yonimizda yursunlar. 
O‘saversin boyimiz , 
Tinchlik orzy-uyimiz . 
Bu dunyoda bor bo‘lsin, 
O‘zbekiston – uyimiz . 
                                                                        Safar Barno y ev
            Ushbu        she‘r       boshlang‘ich       sinf       o‘quvchilarini ifodali        o‘qish
qobilyatlarini           o‘shirish         bilan         birga ona           yurtga,         Vatanga         bo‘lgan muhabbatini         oshirishga,   ota     -     onaga         bo‘lgan           mehr-     muhabbatlarini
yanada       rivojlantirishga      qaratilgan. 
          Ajratib      ko‘rsatilgan     so‘zlarning    unli    harflarini ostiga     chizish
o‘quvchilarning         unli           harflar         bo‘yicha   bilim         va           ko‘nikmalarini
mustahkamlashga,         ko‘chirib   yozish           orqali           chiroyli             yozuv
malakalarini    rivojlantirishga        erishamiz.
                                         3-sinfda        ona      tili       dar s i
         Mavzu: Takrorlash. 335-337 - mashqlar. 
Darsning maqsadi: 
a)   DTS         talablari         asosida           olingan         bilim         va                 malakalarni
mustahkamlash; 
b) tez      va     chiroyli,       xatosiz       yozish      malakalarini       shakllantirish;
s) bolalar             ongiga             milliy               istiqlol             g'oyalarini                 singdirilish     ,
kasb-     hunarga        bo'lgan       muhabbatlarini       oshirish. 
Dars   turi :   Mustahkamlash.
Dars      usuli    :    Sayohat    , musobaqa,      aqliy      hujum   ,    zanjir 
Dars   jihozi :   Darslik   ,   darsga       oid   ko'rgazmalar       ,   tarqatmalar,   televizor       ,
video    , magnitafon      , kompyuter. 
Darsning borishi: 
 Tashkiliy qism: 
a) darsga      tayyorgarlik  
b) sinfni guruhlarga ajratish va nomlash 
d) darsning       oltin           qoidalarini           ishlab         chiqish       (faollik,   tartib     , o'zaro
hurmat,       o'rnida           rag'bat,     chiroyli     va xatosiz       yozish,     ustozni       tinglash)
Aziz bolalar!         Hozir       darsimiz       ona       tili     darsi     ekan. Ona         tili       fanidan DTS       talablari       bo`yicha         nimalarni   bilishimiz         lozim   !       Bolalar       javob
beradilar.     Hozirgi       darsimizda       sizni       egallagan       bilimingizni   sinab,
mustahkamlashimiz       lozim.Shu       payt       sinfga       musiqa     sadolari       ostida
Bahoroy   kirib    keladi.   Men       bahorman      yilning     boshi,
                     
Fasllarning       qalam    qoshi. 
Yeru       - ko'kka       gul     taqaman, 
Ko'ngillarga    xush    yoqaman. 
           
  Salom   aziz   bolarlar!             Meni         taniyapsizmi?         Men   go'zal           Bahoroy
bo'laman.           Yurtingizga     kirib  Kelganimga ancha bo’ldi . Sizlarni bugun
bilimlar   qasriga    sayohatga     taklif       qilaman.      U       yerga         to'siqlardan   oshib
yetib         bora         olsangiz         siz         uchun         istiqbol eshiklari       ochiladi       va       siz
murodingizga     yetasiz.      Sayohatga marhamat. 
Keling       Bahoroy,       biz     ham     sizni      o'z     davramizga     taklif qilamiz     va
sayohat   davomida       musobaqa       uyushtiramiz.             Avval         musobaqada
ishtirok  etadigan    jamoalarni aniqlab, ularni  nomlab   olamiz:
1-guruh  ―Binafsha                                                                                                
2-guruh ―Boychechak                                                                                           
3-guruh ―Lola 
    Guruhlar           sayohat           davomida         tabiat  ne'matlaridan           bahra           oling.
Ammo         unga         zarar     yetkazmang!         Yo'lda         bekor         ketmay
suhbatlashaylik.     
―      Aqliy      hujum     usuli. 
―      Aqliy       hujum       bahor       kelishi      bilan      tabiatda     
qanday           o'zgarishlar           bo'ladi?   -           Bolalar           zanjir         usulida         javob
beradilar.       She'r      va qo'shiqlar      aytiladi.  
O'qituvchi:         Aziz bolajonlar!         Ilm        haqidagi      hadislarni        bilasizmi? 
     
        -   Hadisni ―Zanjir  usulida ayting. ‖
        -   Ilm – bu sahroda do'st. 
         -    Hayot yo'llarida tayanch. 
           -  Yolg'izlik damlarida yo`ldosh. 
            -   Baxtiyor daqiqalarda rahbar.
  .   Oq,   sariq,   qizil   gullar   ochildi.   Yoqimli   hidlar   tarqaldi.     Bolalar   tuzgan
gaplarini   yozadilar.   Ega   yoki   kesim   bilan   bog'langan   ikkinchi   darajali
bo'laklarni aniqlaydilar.  Voy     bolalar oldimizdan qushlar chiqib qoldi.Ularning
topshiriqlarini bajarsak ular bir daqiqa   qo’nadilar.     Bizga yo’1 ko’rsatadilar   -
qush:   335-   mashqni   o'qing.   Bolalar   mashq   shartini   o'qib   berilgan     sifatlardan
gaplar   tuzadilar.   Mayin   shamol   esdi.   Mevali   daraxtlar         gulladi     .   Issiq
Birinchi       qushni      qanaqa 
daraxtga       qo`ndiramiz.       Nimaga? 
      
  2-qush       336     -    mashq      shartini      o'qing. 
Binafsha      guruhiga:        Bino… Suvoq… 
Boychechak        guruhiga:      Paxta….      Shaxmat… 
Lola     guruhiga:        Boshqaruv… Tadbirkor… 
Ushbu      so'zlarga        so'z        yasovchi        qo'shimchalar 
yordamida        kasb-      hunar       bildirga n   so’zlarni  toping .
8-mashq. o‘qing, topishmoqning javobini toping. 1
Yer tagida oltin qoziq, 
U hammaga berar oziq. 
Ushbu       topishmoqning       javobi         sabzi ekanligi, u oltin   rangda       bo‘lishi,
ovqatga           solib           pishirsa,         hammaga       oziq          bo’lishi             O’quvchilar
tomonidan  ayting  .      Topishmoqni        she’riy      shaklda      berilishi   o‘quvchilarning       ifodali      o‘qish       qobiliyatlarini      yanada      oshiradi.
―     Oltin             qoziq       iborasi        qanday oziq     -ovqat          mahsuloti          oltin
rangda      bo‘lishi     haqida      fikrlashga      majbur     qiladi.      Topishmoqni
javobi             bilan             daftarga           yozish           esa             boshlang‘ich         sinf
o‘quvchilarini             chiroyli           yozuv   malakasini   shakllanishiga         yordam
beradi .                                               XULOSA
Xulosa           qilib   aytganda,         bugungi         shiddatli     davrda         chinakam
ma'naviyatli     va       ma'rifatli     odamgina       inson       qadrini        bilishi,    o‘z
milliy   qadriyatlarini     ,       milliy           o‘zligini           anglashi,           erkin   va   ozod
jamiyatda         yashash,       mustaqil         davlatimizning jahon             hamjamiyatida
o‘ziga       munosib     o‘rin egallashi    uchun       fidoiylik     bilan     kurasha
olishi mumkin.  
            Ona    tili      darslarida       mavzuga     oid   qo‘shimcha     mashqlar
bajarishdan    foydalanish    orqali boshlang‘ich     sinf    o‘quvchilarning    ona
tili   grammatikasi           bo‘yicha             bilim           va         ko‘nikalarini   o‘stirish
boshlang‘ich         sinf           o‘qituvchilaridan         o‘qitish   jarayoniga           katta
mas'uliyat     bilan      yondashishni talab      qiladi.     Chunki      endigina   o‘z
ona     tilisining grammatik      qonun  -  qoidalarini     o‘rganayotgan,   harflarni
bir  -biriga    qo‘shib,     so‘zlarni     esa    bir-biriga     qo‘shib    gap     yasashga
o‘rganayotgan   ,   matnni   ifodali       o‘qish       qoidalari       bilan       tanishayotgan
boshlang‘ich         sinf         o‘quvchisiga       bir         vaqtning       o‘zida ta'lim         va
tarbiya           bеrish,           ularga         sharqona       odob-axloq,           iymon         -e‘tiqod,
mehnatsevarlik,         tinchliksevarlik         kabi          insoniy       fazilatlar       haqidagi
tushunchalarni     singdirish    bilan    birga    ularning   ona tilining    murakkab
grammatikasi         yuzasidan   tushunchalarini         o‘stirish       bir         muncha
murakkablikni o‘z   ichiga   oladi. 
           Boshlang‘ich     sinf     o‘quvchilarining    yoshi, saviyasi     va     bilimni
qabul         qila         olish           qobiliyatlarini             hisobga         olgan           holda         dars
mashg‘ulotlarini           tashkil         qilish,         o‘qitish         prinsiplari       va   mеtodlariga
qat'iy    amal    qilish   maqsadga    muvofiqdir. 
Boshlang‘ich       sinf           o‘quvchilarining       qiziqarli       o‘yinlarni       o‘ynashga
bo‘lgan           qiziqishlaridan           unumli   foydlanib,         dars           jarayonlarida,
ayniqsa,    ona tili Darslarida         tilining           grammatik       qurulishi       bilan       tanishtirib   borish,
mavzuga       oid       mashqlar         bajarishda,       qolavеrsa,       uy             vazifalarini
tеkshirishda    ko‘proq     qiziqarli o‘yinlardan      foydalandik. 
      Qo‘llagan                   usullarimiz           orqali           o‘quvchilarning         ona   tili
grammatikasiga      oid       tushunchalarini       o‘stirishga harakat      qildik     . Natija
esa      yomon      bo‘lmadi. 
                Ona       tili             darslarida               noan'anaviy             usullardan,   qiziqarli
o‘yinlardan               foydalanganimizda   o‘quvchilarning,           avvalo,           darsiga
bo‘lgan             qiziqishlari         ijobiy           tomongan         o‘zgardi.           O‘qish         darsiga
qiziqmagan       o‘quvchilarda       darsga      qiziqish uyg‘ota oldik. 
TAVSIYALAR
Boshlang’ich      sinf         ona tili        darslarini,        xususan,     3-sinf       ona tili
darslarini         turlicha       tashkil         etish   mumkin.         Bu         esa         darsning
samaradorligini           oshiradi             , bolalarni         darsga         bo‘lgan           qiziqishlarini
orttiradi. 
      3-sinf     ona tili     darslarida    mavzuga     oid qo‘shimcha        mashqlar
bajarish       orqali         o‘quvchlarning         bilim     va       ko‘nikmalarini       oshirish
bo‘yicha      quyidagi    tavsiyalarni     bеrish   mumkin: 
          1. Har   bir           boshlang‘ich         sinf           o‘qituvchisi         o‘z       fanini       chuqur
bilishi     k е rak; 
        2. O‘quvchilarning           ruhiyati,         xarakter-     xususiyatlari bilan             yaqindan
tanishgan       bo‘lishi      lozim; 
        3. Mavzuga    oid    qo‘shimcha    mashqlar   bajarishda yangi     pеdagogik
tеxnologiyadan   unumli   foydalanish lozim; 
          4. Vaqtni      yo‘qotmaslik     uchun     darsni      loyihalab olish      zarur;               5. Mavzu         yuzasidan      har          xil       ko‘rgazmali      qurollar, tarqatmali
matеriallar,     krassvordlar    , rеbuslar, skanvordlar   , tеst savollari     tayyorlay
bilishlari     lozim;.                             
       6. Dars      jarayonida       o‘qituvchi      asosiy      figurani     emas, balki o‘quvchi
asosiy       figurani       tashkil      etishi     k е rak; 
       7. O‘quvchilarni     ko‘proq       guruhlarda       ishlashga       yo‘naltirish,       ularni
mazkur   mavzular     bo‘yicha   o‘z   fikrini    qo‘rqmay,     tortinmay,    erkin
va   mustaqil   bayon    etishga ,    mushohada      yuritishga yo‘naltirish lozim; 
       8, Mavzuga oid qo‘shimcha       mashqlar     bajarish     jarayonida boshqa
fanlarni   shu   mavzu           bilan           intеgratsiyalab,             ya'ni   bog‘lab   olib   borish
lozim. 
            Agar    o‘qituvchilar    yuqorida    ta'kidlab      o‘tganlarimiz    asosida
darslarni     tashkil   etib   borsalar,     o‘quvchilarning      ona tili grammatikasi
bo‘yicha      bilim   darajalarining    kеngayishiga,    ularni     har bir     mavzuga
bеfarq         bo‘lmasligiga,           o‘zarining           mavzu           bo‘yicha         erkin       va
mustaqil     mushohada     yurita     olishlariga    erishish    mumkin   bo‘ladi.
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
Ijtimoiy-siyosiy adabiyotlar:
1.   Karimov   I.A.   ―Barcha   rеja   va   dasturlarmiz   vatanimiz   taraqqiyotini
yuksaltirish,   xalqimiz   farovonligini   oshirishga   xizmat   qiladi,   Xalq   so‘zi,‖
Toshkеnt, 2011-yil, 22-yanvar 16-son, 4 b. 
2.   Karimov   I.A.   ―O‘zbеkiston   Rеspublikasi   mustaqilligining   19   yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi tabrik so‘zi  ―O‘zbеkiston ovozi ., 2010-	
‖ ‖
yil.,1-sеntabr, 105-son.,4 b. 
3.   Karimov   I.A.   ―Mamlakatni   modеrnizatsiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik
jamiyati barpo etish – usuvor maqsadimizdir  ―Ishonch , 2010-yil, 8-dеkabr. 	
‖ ‖ 4
b. 
4.   Karimov   I.A.―Yuksak   ma‘naviyat   –   yengilmas   kuch   ―Ma‘naviyat ,	
‖ ‖
Toshkent. 2008 -yil. 176 b. 
5. Karimov I.A. ―Barkamol avlod orzusi . ―Sharq  Toshkent. 1999- yil. 184 b.	
‖ ‖
6.   Karimov   I.A.   ―Barkamol   avlod   O‘zb е kiston   taraqqiyotining   poyd е vori .	
‖
―O‘zbekiston  Toshrent. 	
‖ 1998-yil. 194 b. 
7.   Karimov   I.A.   ―Yangicha   fikrlash   va   ishlash   –   davr   talabi .   5-tom	
‖
―O‘zbekiston  Toshkent. 1997- yil. 166 b. 	
‖
8.   Karimov   I.A.―Bizdan   ozod   va   obod   Vatan   qolsin .   2-tom   ―O‘zbekiston	
‖ ‖
Toshkent. 1996- yil. 172 b. 
9.   Karimov   I.A.   ―Vatan   sajdagoh   kabi   muqaddasdir .   3-tom   ―O‘zbekiston
‖ ‖
Toshkent. 1996- yil. 164 b. 
10.   Karimov   I.A.―Bunyodkorlik   yo‘lidan 4-tom   ―O‘zbekiston Toshkent.	
‖ ‖
1996- yil.  II Ilmiy-uslubiy adabiyotlar:
1.   Boshlang‘ich   sinflarning   takomillashtirilgan   davlat   ta'lim   standarti.
Boshlang‘ich ta'lim . 2006-yil, 5- son . 48 b. 
2.   Boshlang‘ich   ta'limning   takomillashtirilgan   o‘quv   dasturi.   Boshlang‘ich
ta'lim . 2006-yil, 5- son. 48 b. 
3. O`zbekiston Respublikasining «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi», T., 1998 
4. O‘zb е kiston R е spublikasining Milliy dasturi.  Toshkent.   1998-yil 
5. Abduqudusov O.A. v.b. ―Zamonaviy pеdagogik va axborot tеxnologiyalari‖
Toshkеnt, 2011-yil. 194 b. 
6.   Abdullayeva   Q.   va   boshqalar.   ―O‘qish   kitobi   2-sinf   uchun   darslik.	
‖
―O‘qituvchi  Toshkent. 	
‖ 2008- yil.176 b. 
7. Abdulla е va K. va b. Ona tili .  O‘qituvchi . 	
‖ ‖ Toshkent. .1999.-yil.146 b. 
8.   Umarova   M.,   Hakimova   SH   ―O‘qish   kitobi   3-sinf   uchun   darslik.	
‖
―Cho‘lpon  Toshkent. 2008- yil.240 b. 	
‖
9. Ushinskiy A―Ona tilini dastlabki o'qitish   Boshlang‘ich ta‘lim 2002-yil 5-	
‖
son 
10. Ikromova R. v.b. Ona tili . 4- sinf uchun  O‘qituvchi  Toshkent. 2007-yil 	
‖ ‖
11. Lyamin V.T. Integratsiya darslari va ularga sharhlar. «Boshlang'ich maktab»
jurnali  Т oshkent. 2000- yil. 212 b. 
12.   Mirzayev   M.   O‘qish   kitobi   4-sinf   uchun   darslik.   ―Cho‘lpon   T.2008-	
‖
yil.186 b. 
13. Fuzailov S. v.b. Ona tili. 3- sinf uchun O‘qituvchi .Toshkent.2005-yil.144 b.	
‖
14. Qosimova K. v.b. Ona tili . 2- sinf uchun Cho‘lpon . Tosh. 2005.-yil.112 b. 
‖ 15. G‘apparova T, v.b. Ona tili . 1-sinf uchun.  O‘qituvchi . T. 1999-yil.146 b. ‖ ‖
16. G‘ulomova X. v.b. 4- sinfda ona tili darslari.  O‘qituvchi . T. 2003-yil.192 b	
‖ ‖
III. Internet materiallari:
1. http://www.google.co.uz/ - ―Mashqlar to‘plami  	
‖
2. http://www.referat.uz/ - ―O‘quvhilarni mashq ishlashga o‘rgatish  	
‖
3. http://www.ziyonet.uz/ - ―Predmetlararo bog‘lanishlar  	
‖