Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida imlo qoidalarini o’rgatish metodikasi.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KUR S 406-GURUH TALABASI
XABIBULLAYEVA IBODATNING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
MAVZU :   Boshlang ’ ich   sinf   ona   tili   va   o ’ qish   savodxonligi   darslarida   imlo
qoidalarini   o ’ rgatish   metodikasi .
   Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
TERMIZ-2023
1 MAVZU: BOSHLANG’ICH  SINF  ONA TILI VA O’QISH
SAVODXONLIGI DARSLARIDA  IMLO QOIDALARINI O’RGATI SH
METODIKASI.
REJA:
Kirish ……………………………………………… ………. …………
3
I.BOB.MAKTABDA     GRAMMATIKA   VA   IMLOGA
O‘RGATISH USULLARI.
1.1   Maktabda   grammatika   o‘qitish   va   to‘g‘ri   yozuvga   o‘rgatishning
vazifalari, mazmuni va olib boriladigan ishlar tizimi………………5
1.2 Maktabda  grammatika va imloga o‘rgatish usullari………….9
II.BOB.TO‘G‘RI   YOZUVNI   O‘RGATISHGA   OID   ISHLARNI
TASHKIL ETISH YO‘LLARI, USULLARI.
2.1   Bohlang’ich   sinflarda   grammatik   mashqlar   va   ularning   turlari,
uyushtirilishi. ……………………………………………………….15
2.2   To‘g‘ri   yozuvni   o‘rgatishga   oid   ishlarni   tashkil   etish   yo‘llari,
usullari………………………………………………………………20
Xulosa ………………………………………………………………24
Foydalanilgan adabiyotlar  ………………………………………27
2 Kirish
Mavzuning dolzarbligi:   Boshlang`ich  sinflarda  ta`lim-tarbiyaning  zamon
talablari darajasida takomillashtirilishi, yoshlarning ma`naviy barkamol shaxslar
bo`lib yetishida asosiy omillardan hisoblanadi. Buning uchun o`qituvchilarning
ilmiy-pedagogik   va   metodik   tayyorgarligini   oshirish,   darslarni   ilmiy   jihatdan
takomillashtirish,   ilg`or   va   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   ta`lim
jarayoniga to`liq joriy qilish to`grisida ko`plab fikrlar bayon etilmoqda. 
Bugungi   kunda  xalq   ta`limi   hodimi   oldida  turgan   eng  muhim   masala   bu–
yosh   avlodni   barkamol   insonlar   qilib   tarbiyalashdir.   Buning   uchun   salohiyatli,
zamonaviy ilm-fan sirlarini puxta o`zlashtirgan kadrlarga ehtiyoj sezilmoqda. 
Yurtboshimiz   alohida   ta`kidlaganidek,   ―Biz   xalqimizning   dunyoda   hech
kimdan   kam   bo`lmasligi,   farzandlarimizning   bizdan   ko`ra   kuchli,   bilimli   dono
va albatta  baxtli bo`lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar
etayotgan   ekanmiz   bu   borada   ma`naviy   tarbiya   masalasi,   hech   shubhasiz,
beqiyos  ahamiyat  kasb  etadi .‖ 1
  
Zero,   boshlang`ich   sinf   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   ham   ta`limiy
ham tarbiyaviy ahamiyat kasb etuvchi dars maqsdiga erishishda o`quvchilarning
imloviy    savodxonligi,     uni     yanada  takomillashtirish   usulllaridan     foydalanish
va  darslarni tashkil  qilish  o`ziga xos ahamiyat  kasb  etadi. 
borish   lozim.   Shunga   ko`ra,   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   imloviy
bilimlarini   takomillashtirishning   eng   samarali   usul   va   metodlarini   qo`llash
bo`lajak boshlang`ich sinf o`qituvchisi oldida turgan muhim vazifa hisoblanadi.
Ta`limning takomillashgan turlaridan foydalanish har jihatdan xususan, ona tili
darslarida ham o`ta dolzarbdir. 
Kurs ishning predmeti. 
Umumiy   o`ta   ta`lim   maktablarida   keng   qo‘llanilayotgan   eng   samarali
metodlar   asosida   darslarni   tashkil   qilish,   noan`anaviy   usullardan   o`rinli
foydalanish   metodlarini   ishlab   chiqish   va   uni   hayotda   tadbiq   etishdir.
Vaholanki,   boshlang`ich   sinflar   ona   tili   darslarida   o`quvchilarning   imloviy
1
 Karimov I.A.Yuksak ma‘naviyat – yengilmas kuch. –T.: Ma‘naviyat, 2011. 
3 bilimlarini   takomillashtirish   va   mustahkamlashda   turli-tuman   qiziqarli
texnologiyalarni qo`llash o`quvchilar faolligini ta`minlaydi.  
Kurs  ishining maqsadi va vazifalari. 
Boshlang`ich   sinf   ona   tili   darslarida   imloviy   bilimlarni   yanada
takomillashtirish   uchun   har   jihatdan   samarali   bo`lgan   dars   uslublarini   ishlab
chiqish, tajriba –sinov darsida ko`proq samarali deb baholangan usullarni tadbiq
qilish mazkur ish alohida alohida turgan eng muhim maqsaddir. 
Kurs  ishining ob’yekti. 
Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishimizda   3-sinf   o`quvchilari   uchun   tushunarli
bo`lgan   materiallar   asosida   imloviy   bilimlarni   takomillashtirish   samarali   deb
topilgan   uslublarni   to`pladik   va   bu   usullarni   dars   jarayonida   qo`llash
metodikasini bayon qildik. 
Kurs   ishining   ahamiyati: Bunday   usullar   jumlasiga   grammatik   o`yinlar,
testlar,   diktant   turlari,   boshqotirmalar   mansub   bo`lib,   ulardan   ona   tili   darslari
uchun maqsadga muvofiqlarini tanlab olish lozim. 
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kiris qismi, ikkita bob, to’rta
reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat
4 I.BOB.MAKTABDA  GRAMMATIKA VA IMLOGA O‘RGATISH
USULLARI.
1.     Maktabda   grammatika   o‘qitish   va   to‘g‘ri   yozuvga   o‘rgatishning
vazifalari, mazmuni va olib boriladigan ishlar tizimi .
          Ta’lim   maktabi   «Ona   tili   o‘qish   va   nutq   o‘stirish»   dasturining   muhim
ko‘rsatmalaridan   biri   –nutq   va   tafakkurni   o‘stirishdir.
Buning   uchun   o‘quvchilarni   faol   mustaqil   ishlash,   nutqi   va   tafakkurini   o‘stirish,
faol   o‘ylash,   fikr   yuritish,   tushuntira   bilishga   o‘rgatish,   muxokama-muloxaza
yuritishga,   xulosa   chiqarish   va   umumlashtirish   usullaridan   foydalana   olishga
o‘rgatish talab etiladi.  
            Ta’lim   maktabida   bolalarni   tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   etishga,   yangi
o‘rgangan tovush, so‘z va gaplarni o‘z nutqida to‘g‘ri ishlata olishga, gap va matn
tuzishga   o‘rgatiladi.     Og‘gaki   va   yozma   nutqni   o‘stirish   maqsadida   o‘quvchilar
ongiga ayrim grammatik ma’lumotlar singdirib boriladi. 
Ta’lim   maktabida   ona   tili   darslari   amaliy   xarakterga   ega   bo‘lib,   nutqiy
ko‘nikma va orfografik malakani xosil qilishga qaratiladi.   Ta’limiy vazifalardan
tashqari ona tili darslarida qorreksion vazifalar ham amalga oshiriladi.  Og‘zaki va
yozma   nutq   taraqqiy   etilishi   bilan   bir   qatorda   o‘quvchilarning   bilish   faoliyati,
mantiqiy   tafakkuri   kengayib   boradi.     Bolalar   til   materiallarini   tahlil   qilishga,
farqlash,   taqqoslash,   umumlashtirish,   asosiylarini   ajratishga   o‘rganadilar.
Materialni analiz va sintez qilish, guruxlash va umumlashtirish, o‘xshash va farqli
tomonlarini   topish,   grammatik   va   orfografik   bilimlarni   amalda   tatbiq   etish   kabi
ongli aqliy jarayonlar bolaning umumiy rivojlanishini ta’minlaydi, nutqiy va aqliy
nuqsonlarini bartaraf etishga yordam beradi. 
          Ona   tili   va   yozuv   darslarida   o‘qituvchi   bolalarni   til   hodisalarini   kuzatish   va
tushunib   yozish,   ongli   o‘qish,   kitob   yoki   doskadan,   kartochkalardan   ko‘chirib
yozish,   nutqni   diqqat   bilan   tinglash,   eshitib   turib   diktovka   ostida   yozish,
o‘rgangan   qoidaga   amalda   rioya   qilish,   aytilgan   va   yozganlarini   tekshirish,
ko‘rgan-kechirganlarini,   o‘z   taasurotlarini   og‘zaki   va   yozma   shaklda   bayon
etishga o‘rgatadi. 
5           Ta’lim   maktabida   ona   tili   dasturida   «Grammatika,   imlo   va   nutq   o‘stirish»
bo‘limi   o‘z   ichiga   to‘rtta   kata   mavzularni   qamrab   olgan:   «Tovush   va   xarflar»,
«So‘z»,   «Gap»,   «Bog‘lanishli   nutq».     Shu   qismlarda   o‘rganiladigan   mavzular
bilan bog‘langan xolda xusnixatga doir ayrim ma’lumotlar va imlosi qiyin so‘zlar
ro‘yxati beriladi.  
Ta’lim   maktabining   boshlang‘ich   sinflarida   yozuv   darslarida   amaliy   mashqlar
asosida ma’lum grammatik bilimlar beriladi va   ko‘nikma hamda malakalar xosil
qilinadi.     Shu   yo‘l   bilan   yuqori   sinfda   ona   tili   darslarida   nazariy   bilim   egallash
uchun   zamin   xozirlanadi.     1-4   sinflarda   o‘quvchi   so‘zning   fonetik   qurilishi,
tarkibi, ma’noli qismlari bilan, ayrim so‘z turkumlari va ularning asosiy belgilari
bilan   tanishadilar,   gap   va   gap   bo‘laklari   haqida   ma’lumot   oladilar,   mazkur
mavzularga oid imlo va tinish belgilari qoidalarini o‘rganadilar.  
Dasturda   so‘zning   leksik   ma’nosi,   ko‘p   ma’noli,   ma’no   jixatidan   bir-biriga
yaqin(sinonim),   qarama-qarshi   ma’noli(antonim)   so‘zlar   bilan   tanishtirishga
alohida e’tibor beriladi, nutqni tinglash iqtidori o‘stiriladi, adabiy tilda ko‘nikma
xosil   qilinadi,   tilning   asosiy   qismlari   bo‘lgan   tovush,   so‘z   va   gapga   ongli
munosabatda bo‘lish tarbiyalanadi. 
       Dastur materiallarning sinflar bo‘yicha taqsimlanishi muhim ahamiyatga ega.
To‘g‘ri   taqsimlangan   material   bilimlarni   izchillik   bilan   puxta   va   to‘liq
o‘zlashtirishni ta’minlaydi. 
          Ta’lim   maktabining   «Ona   tili,   o‘qish   va   nutq   o‘stirish»   dasturi   konsentrik
ravishda,   bosqichli   izchillik   tamoyili   asosida   tuzilgan.     Beriladigan   bilim,
ko‘nikma va malakalar birinchi sinfdan boshlab to 4 sinfning oxirigacha bosqichli
izchillikda   murakkablashib,   kengayib   boradi.     Birinchi   sinfda   asosan   savod
o‘rgatish ishlari tovush va xarflarni o‘qish va yozishga o‘rgatish, amaliy yo‘l bilan
fonetikani  o‘rganish:              tovushlarni              to‘g‘ri              talaffuz etish,  bir-biridan
farqlash,   unli   va   undoshlarni   ajratish,   jarangli   va   jarangsiz           tovushlar
o‘rtasidagi   farqni   bilib   olishga   qaratilgan.     Xuddi   shu   ishlar   keyingi   sinflarda
yangi leksik materiallar asosida davom ettiriladi.  
6             «So‘z»   bo‘limidagi   mavzular   ham   grammatik,   ham   leksik   tomondan
o‘rganilib,     2   sinfda   «So‘zning   tarkibi»   mavzusi   ichida   o‘zakdosh   so‘zlar,
o‘zakdosh   so‘zlarning   umumiy   qismi   (o‘zak)   haqida,   so‘z   yasovchi   va   so‘z
o‘zgartuvchi ko‘shimchalar haqida umumiy ma’lumot beriladi. 
3   sinfda   «So‘z   tarkibi»   mavzusi   yuzasidan   olingan   bilimlar   kengaytiriladi,
murakkablashib   boradi.     «So‘z   turkumlari»   mavzusini   o‘rganishda   2   sinfda
dastlabki tayyorgarlik boshlanadi.  O‘quvchilar narsa nomini bildiradigan so‘zlar,
Kim?   Nima?   so‘rog‘iga   javob   beradigan   so‘zlar   bilan   tanishib,   narsa,   belgi,
harakat   kabi   tushunchalarni   o‘zlashtiradilar.     Xuddi   shu   tushunchalar   3   sinfda
murakkabroq   shaklda   mustaxkamlanadi,   4   sinfda   kengroq   tushunchalar
mustaxkamlanadi,   yuqori   5   sinfda   esa   birinchi   bor   «Ot»,   «Fe’l»,   «Sifat»   so‘z
turkumlari  haqida nazariy bilimlar beriladi, ushbu atamalar bola nutqiga kiritiladi,
ularning   ma’nosi   va   ayrim   belgilari,   ko‘rsatkichlari   o‘rgatiladi.     Jumladan,
otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi,   atoqli   va   turdosh   otlar,   ot   kelishiklari;
bo‘lishli va bo‘lishsiz fe’llar. 
       Keyingi sinflarda grammatika va orfografiyadan beriladigan naazariy bilimlar
murakkablashib boradi.  Otning kelishik va egalik qo‘shimchalari bilan turlanishi,
fe’lning shaxs  va son  qo‘shimchalari  bilan  tuslanishi, zamonlari  o‘rgatiladi;  son,
olmosh va bog‘lovchi haqida ma’lumot beriladi, sonning ma’nosi (narsaning soni
va tartibini bildirishi), so‘roqlari; kishilik olmoshlari, ularning birlik va ko‘plikda
qo‘llanishi,   kelishiklar   bilan   turlanishi;   va,   ammo,   lekin,   biroq,   shuning   uchun
kabi   bog‘lovchilari   bilan   amaliy   mashqlar   asosida   tanishadilar.     Bu   mavzularni
o‘rganish bilan bog‘liq xolda egalik qo‘shimchalarining aytilishi va yozilishi, qip-
qizil,   sap-sariq   kabi   sifatlarning   yozilishi,   sonlarning   yozilishi,   kelishik
qo‘shimchalari   bilan   turlangan   kishilik   olmoshlarining   yozilishi,   o‘tgan   zamon
qo‘shimchasi –di ning aytilishi va yozilishi, qo‘shma fe’llarning yozilishi kabi va
boshqa mavzular o‘rgatiladi.  
           «Gap» mavzusi bo‘yicha o‘quvchilar nutqdan gaplarni ajrata olishga, o‘qish
vaqtida   tinish   belgilariga,   oxang   va   pauzaga   rioya   qilishga;   gapni   yozib,   oxirida
nuqta qo‘yishga, gapni bosh xarf bilan yozilishiga, so‘roq va undov belgilari, gap
7 bo‘laklari  haqidagi  nazariy bilimlariga    amal  qilishga o‘rganadilar.   Grammatika
va   orfografiya   darslarida     aqlan   zaif   o‘quvchilar   mustaqil   hayot   kechirishi
davomida   zarur   bo‘lgan   barcha   ma’lumotlar   bilan   tanishib,   gapning   bosh   va
ikkinchi   darajali   bo‘laklari,   uyushiq   bo‘laklarning   bog‘lovchilari,   gapni   uyushiq
bo‘laklari, soda va qo‘shma gaplar kabi va boshqa bilim, ko‘nikma va malakalarni
egallab   oladilar.     Shu   tariqa   xar   bir   sinfda     olib   borilgan   ishlar   o‘zbek   tili
grammatikasi   va   orfografiyasini   butun   bir   xolda   o‘rganib,   takrorlab,
mustaxkamlab   borish   imkonini   beradi.     Xar   bir   sinfda   ma’lum   bir   bo‘limga
ko‘proq   e’tibor   berilishi     ko‘zda   tutilgan   bo‘lsada,   umumiylik,   yaxlitlik     ona   tili
dasturida  saqlangan.     Dasturning  tushuntirish  xatida   «Grammatika,  imlo  va  nutq
o‘stirish»   bulimi   ustida   olib   boriladigan   ishlarga   qo‘yilgan   talablar   va   ularni
amalga oshirish tamoyillari, shart-sharoitlari, usullari ko‘rsatilgan.   2
          Ta’lim   maktabining   «Ona   tili,   o‘qish   va   nutq   o‘stirish»   dasturi   tahlili   shuni
ko‘rsatdiki   boshlang‘ich   sinf   yozuv   darslarida     grammatika   va   orfografiyadan
beriladigan   bilimlar   elementar-amaliy   xarakterda   bo‘lishiga   qaramay,   ushbu
bilimlar   yuqori   sinfda   o‘zbek   tili   grammatikasi   va   imlodan   nazariy   bilimlarni
o‘zlashtirishga puxta zamin xozirlaydi. 
          Shunday   qilib,   ta’lim   maktabida   grammatika   va   imlo   darslari   ikki   bosqich
bo‘yicha o‘tilishi maqsadga muvofiqdir.   Birinchi bosqichda 1-4 sinflarda amaliy
bilimlar   deyarli   berilmaydi.     Amaliy   mashqlar   orqali   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   keyinchalik   yuqori   sinflarda   grammatika   va   imlodan   nazariy   bilim
olish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikma va malakalarni o‘zlashtirib oladilar, ularning
nutqi   va   tafakkuridagi,   bilish   faoliyatidagi   nuqsonlari   kamaytiriladi,
korreksiyalanadi. 
Ikkinchi   bosqichda   o‘quvchilarga   Grammatika   va   imlodan   mustaqil   hayot
kechirishda   zarur   bo‘lgan   xajmdagi   nazariy   bilim   va   ular   asosida   orfografik
ko‘nikma   va   malakalar   shakllantiriladi,   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma
bog‘langan nutqi rivojlantiriladi. 
2
  O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.-Toshkent: O zbekiston, 1992,ʻ ʻ      65-b.
8 1.2.  Maktabda grammatika va imloga o‘rgatish usullari.
               Ona tili o‘qituvchisi  o‘quvchilarga bilim berishda  o‘z mehnatini samarali,
zavqli   va   yengil   qiladigan   ish   usullarini     qo‘llaydi,   o‘quvchilarning   bilim   va
malakalarini   mustaxkam   o‘zlashtirishlari     hamda   amalda   qo‘llay   olishlariga
ko‘maklashadigan   mashqlar   tanlaydi.     Mana   shular   bir   butun   xolda   o‘qitish
metodi   hisoblanib,   yunoncha   metod-yo‘l,   usul   ma’nosini   anglatadi.     Ta’lim
maktabi   ona   tili   o‘qituvchisi,   mutaxassis   sifatida   lingvistikani   mukammal   bilishi
va   dastur   talablari   bo‘yicha   ishlash   maxoratini   -   maxsus   ona   tili   metodikasini
egallagan bo‘lishi lozim. 
            O‘qitish   metodini   tanlashda   ikki   muhim   narsa   nazarda   tutiladi:   a)
o‘quvchilarning   bilim   olish   faoliyati;   b)   turli   mashqlar   vositasida   ongli
o‘zlashtirib, amalda qo‘llay olishlari. 
            Usul,   metod   tanlashda   kuyidagi   omillarga   asoslanish   talab   etiladi:   a)
o‘quvchilar   bilimni   qaysi   manbadan   (o‘qituvchidan,   jonli   tildan   yoki   kitobdan)
oladilar; b)o‘quvchilarni mashg‘ulotga jalb qilish jarayoni (moyillik, qiziqishi  va
boshqalar);   v)   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   shakllari   (yozma   va   og‘zaki)
hamda o‘rni (sinfd yoki o‘yda). 
      Metod tanlashda nazariy ma’lumot va unga mos keladigan mashqlar, sinfning
tayyorgarligi, o‘quvchilarning yoshi, individual xususiyatlari va mavzuning xajmi
kabilar   hisobga   olinadi.   Shunga   ko‘ra,   mashq,   grammatik   tahlil,   ko‘rgazmali
qurollar,   suhbat,   o‘qituvchining   bayoni   kabi   usullar   deyarli   xar   bir   darsda
qo‘llanishi mumkin. 
            Usul   tanlashda   grammatika   va   orfografiya   darslarida   o‘rganiladigan
mavzularning   o‘ziga   xos   xususiyatlariga   ham   ahamiyat   beriladi:   lug‘at   ustidagi
ishlarda     notanish   so‘zlar   ma’nosini   izoxlash,   gap   ustida   ishlashda   stilistik
xatolarni tuzatish kabi usullardan ko‘proq foydalaniladi.  
Grammatikadan   o‘quvchilarga   yangi   bilim   berishda   suhbat,   bayon,   ta’rif   va
qoidalar ustida ishlash kabi metodlar, o‘tilganlarni   qaytarish, mustaxkamlash va
umumlashtirishda   esa     amaliy   ishlar,   mashq,   grammatik   tahlil,   ko‘chirib   yozish,
диктант, bayon va boshqalar ko‘llaniladi. 
9         Demak, grammatika va imlo o‘qitish davrida  o‘qituvchi bilan o‘quvchining
birga   ishlashini   tashkil   etish   usullari   asosan   uch   xil   bo‘ladi:   o‘qituvchining
bayoni, o‘qituvchining o‘quvchilar bilan suhbati, o‘quvchilarning mustaqil ishlari.
Bayon   yordamida   murakkabroq,   ayniqsa   o‘quvchilarga   oldindan   ma’lum
bo‘lmagan   mavzular   izoxlanadi.     Grammatik   ta’rif   moxiyatini   tushuntirish,
o‘quvchilarga   qo‘shimcha   ma’lumot   berish,   ularning   savollariga   javob   berishda
ham bayon usuli ishlatilishi mumkin. 
          O‘qituvchining   bayoni   usulida   o‘qituvchi   zarur   grammatik   ma’lumotlarni
ma’lum   vositalar   yordamida   bayon   etadi,   tushuntiradi,   o‘quvchilar   o‘qituvchi
fikrini kuzatib, tinglab boradilar. 
          O‘quvchilarning   grammatik   material   haqidagi   bilimlarini   aniqlab,   shularga
tayangan  holda  grammatik mavzuni, uning belgilarini aniq va izchil ochib berish
maqsadga muvofiqdir. 
          O‘quvchilarning   faolligini   oshirish   maqsadida   ularni   kuzatish,   xulosalar
chiqarish,   o‘xshash   va   farqli   tomonlarni   taqqoslash,   umumlashtirishga   o‘rgatish
foydalidir.     Ta’lim   maktabida   o‘qituvchining   bayoni   3-5   minutdan   oshmasligi
kerak, chunki aqlan zaif bolalar uzoq davom etgan nutqni eslab qola olmaydilar.
Shuning uchun bu usul sof xolda ona tili darslarida deyarli ishlatilmaydi.  
Suhbat   usuli   grammatika   o‘qitish  va   orfografiyaga,  to‘g‘ri   yozishga   o‘rgatishda
ta’lim maktabida keng ishlatiladigan usullardan biridir.  
            Ona   tilidan   o‘rganiladigan   material   o‘quvchilarga   qisman   oldingi   sinfdan
tanish   bo‘lsa   yoki   yangi   mavzu   biror   tomoni   bilan   oldin   o‘tilgan   materialga
bog‘lansa,   darsda   suhbat   usulidan   foydalanish   mumkin.     Suhbat   o‘quvchilarning
faolligini   oshiradi.     Ular   o‘qituvchi   raxbarligida   berilgan   faktlarni   kuzatadilar,
o‘zaro   qiyoslaydilar   va   muxokama   qiladilar,   so‘ng   umumlashgan   xulosa
chiqaradilar.     Suhbat   o‘quvchilarning   nutq   madaniyatini   o‘stirishda   muhim
omillardan biridir.  
       Suhbat uch xil bo‘ladi: axborot xarakteridagi suhbat, evristik suhbat, o‘tilgan
mavzuni mustaxkamlash  maqsadida o‘tkaziladigan suhbat.   Bu usul  avval  savol-
javob   usuli   deb   nomlangan.     Bunda   o‘qituvchi   savol   beradi,   o‘quvchilar   o‘z
10 kuzatishlari   asosida   darslik   ustida   ishlab,   muxokama   yuritib   savolga   javob
topadilar   va   xulosa   chiqaradilar,   shu   yo‘l   bilan   yangi   bilim   oladilar.     Bu   usul
o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ularni fikrlashga undaydi. , mustaqil ravishda
xulosalar chiqarishga o‘rgatadi. 
          Evristik suhbat  usuli   ba’zan yangi  mavzu o‘tilayotganda qo‘llanadi.     So‘z
yasash   usullari,     so‘z   turkumlari,   ot   yasovchi   qo‘shimchalar,   fe’l   nisbatlari,
so‘zlarning   o‘zaro   bog‘lanishi   kabi   va   boshqa   mavzularni   o‘rganish   vaqtida
o‘qituvchi   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanib   bir   necha   yordamchi,
yetaklovchi   savollar   tuzadi,   topshiriq   beradi.     Topshiriqni   o‘quvchilar   o‘zlari
bajarishga urinadilar.  O‘qituvchi bevosita raxbarlik qiladi.  Masalan «Sifat haqida
ma’lumot»   mavzuini   tushintirishda     metodist   Ashrapov   M.     evristik   suhbat
usulidan foydalanishni tavsiya etib, ishni kuyidagicha tashkil etishni ko‘rsatgan. 
            O‘qituvchi   darsga   qadar   doskaga   anor   haqidagi   topishmoqni   kuyidagicha
yozib qo‘yadi:
…, …, …,                                   mayda, yoqutday, qizil,
…, …, …,                                   shirin, nordon, xilma-xil
…, …, … .                                   hamma yerda do‘sti bor. 
         Suhbat uchun kuyidagi savol va topshiriqlardan foydalaniladi: chap tomonda
berilgan gaplarni o‘qing (O‘ng tomondagi yozuv berkitib qo‘yiladi. )
Nimani   tushundingiz?   Bunda   siz   gap   qaysi   meva   ҳақида   borayotganini   bila
oldingizmi?   Javobini   topa   olasizmi?   Endi   o‘ng   tomondagi   topishmoqni   o‘qing.
Topishmoqning javobini aniqlashingizga yordam bergan so‘zlarga savol bering. 
            O‘quvchilar   so‘roqni   aniqlaganlaridan   so‘ng   o‘qituvchi   «qanday»?   yoki
«qanaqa?»   so‘rog‘iga   javob   beradigan   so‘zlar     nimani   bildirayapti,   savolini
beradi.     O‘quvchilar   anor(narsaning)   rangini   (qizil),   mazasini   (shirin,   nordon),
shaklini   (mayda,   qalin)   va   xususiyatini   (xilma-xil)   bildirishini   o‘zlari
o‘qituvchining   yordami   bilan   topadilar.     Shundan   so‘ng   o‘quvchilar   «Belgi
deganda nimani tushunasiz?»  so‘rog‘iga javob topadilar.   O‘qituvchi o‘quvchilar
javobini   umumlashtirib,   qo‘yilgan   muammoni   quyidagicha   hal   qilib   beradi:
Demak,   sifat   deb   narsa   belgisini   bildiradigan   qanday?   yoki   qanaqa?     so‘rog‘iga
11 javob   beradigan   so‘zlarga   aytiladi.     Narsa   belgisi   deganda   uning   rangi,   mazasi,
shakli,   xususiyatini   tushunar   ekanmiz.     Chiqarilgan   xulosaning   to‘g‘riligi
darslikdagi qoidani  o‘qib, tasdiqlanadi.   3
             Ta’lim   maktabda   yangi   pedagogik texnologiyalar,  muammolarni   xal  etish
usullaridan   aqli   zaif   o‘quvchilarning   yoshi,   bilimi,   tayyorgarligi,   tajribasi,
o‘zlashtirish   qobiliyati,   va   boshqa   shu   kabi   dastur   talabi,   vaqt   masalalari   va
boshqa shu kabilarni hisobga olgan xolda foydalaniladi. 
          Suhbat   ko‘p   xolda   o‘quvchilarga   ma’lum   bo‘lgan   grammatik   material
yuzasidan o‘tkazilib,  ular bilganlari asosida  o‘qituvchining savol va topshiriqlari
yordamida   o‘tkazilsa   o‘quvchilar   zarur   xulosa   chiqarishga,   umumlashtirishga
harakat qiladilar.  Beriladigan savollar puxta o‘ylab tuzilishi, yaxlit javob berishga
yo‘naltirilishi maqsadga muvofiqdir. 
          Mustaqil   ish   usulida     o‘qituvchi   o‘quvchilarga   grammatika   yoki   imlodan
mashq   beradi   va   o‘quvchilar   deyarli   mustaqil   uni   bajaradilar.     Topshiriq
o‘tilganlar   asosida   o‘quvchilarning   bilim   saviyasiga   mos   ravishda   tushuntirilib
berilishi lozim.  Uni o‘quvchilar bajarib bo‘lgach, albatta, o‘zlari tekshira olishlari
va o‘qituvchi oldida javob bera olishlari shart.  Mustaqil ish katta xajmli ya.  O‘ta
bola uchun murakkab, ko‘p vaqt talab etadigan bo‘lmasligi kerak.   Bunday ish 2
sinfda 5-10 daqiqa, 3 sinfda 10-15 daqiqa, 4 sinfda 15-20 daqiqaga mo‘ljallanishi
maqsadga   muvofiqdir.     Ayrim   xollarda,   agarda   moshq   murakkablik   qilsa,   uni
qismlarga bo‘lib,  izchillik bilan bajartirish va nazorat qilish mumkin. 
      Mustaqil ish usulidan nafaqat mustaxkamlash, balki yangi bilim berish davrida
ham   foydalanish   mumkin.     Bunda     o‘quvchilar   mustaqil   fikrlashga,   xulosalar
chiqarishga, ta’rif va qoidalarni amalda tatbiq eta olishga odatlanadilar. 
      Grammatika va imlo darslarida  tahlil-tarkib usuli  keng ishlatiladi. 
  O‘rgatilgan gramatik ta’rif va qoidalar asosan ushbu usul bilan mustaxkamlanadi.
O‘rganiladigan   grammatik   tushunchalar   turiga   qarab   barcha   sinflarda   fonetik,
ya’ni tovush-xarf tomondan tahlil, morfologik, sintaktik, orfografik, punktuatsion
tahlillar   o‘tkaziladi.     Masalan,   berilgan   so‘zlardan   gap,   gaplardan   jumla   tuzish;
3
  Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatiniʻ   birgalikda barpo etamiz. -Toshkent: O zbekiston, 2016. - 56 B.	ʻ
12 berilgan so‘zga mos keladigan bir xil o‘zakli so‘zlar topish va x. k.   Sintez usuli
ma’lum   bilimlarni   umumlashtirishda   ham   ishlatiladi.     Masalan,   otning   belgilari:
buyum yoki kishilar nomini bildirishi, kim? yoki nima? so‘rog‘iga javob bo‘lishi,
birlik   va  ko‘plikda  qo‘llanishi,   egalik  va   kelishik   qo‘shimchalari   bilan   turlanishi
alohida   o‘rganilganidan   so‘ng,   umumiy   quyidagi   xulosa   chiqarish:   Ot   so‘z
turkumi - kishilar va buyumlar nomini bildiradi, kim? yoki nima? so‘rog‘iga javob
beradi;   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanadi;   egalik   va   kelishik     qo‘shimchalari   bilan
turlanadi.     Tahlil   va   tarkib   usullari   deyarli   bir   vaqtni   o‘zida   yoki   galma-gal
ishlatiladi.  Ushbu usul o‘quvchilarni faol fikrlashga o‘rgatadi, nutq materiallarini
tahlil qilish, misollar topish, gaplar tuzish, tilning ma’lum bir hodisasini boshqasi
bilan   qiyoslash,   til   hodisalari   yuzasidan   umumlashtiruvchi   xulosalar   chiqarishga
imkoniyat yaratadi, o‘quvchilarning bilish faoliyatini o‘stiradi. 
            Ayrim   grammatik   materiallarni   o‘rgatishda   o‘quvchilar   avval   nutqning
ma’lum bir xususiyatlarini   keltirilgan misollarda kuzatib, so‘ngra ta’riflash yoki
xulosa chiqarishga o‘rganadilar.  Masalan, o‘quvchilar sifatning qanday?, qanaqa?
so‘rog‘iga   javob   berib,   buyumning   belgisini   bildirishini,   otga   bog‘lanishini
misollarda   kuzatgach,   «buyum   belgisini   bildiradigan   so‘zlar   sifat   deyiladi,   sifat
qanday?   yoki   qanaqa?     so‘rog‘iga   favob   beradi,   doim   otga   bog‘lanib   keladi»-
degan   xulosani   chiqaradilar.     Bu   turdagi   ishlar   induktiv   usul   deb   yuritiladi.
Agarda   o‘qituvchi   avval   qoidani   bayon   qilib,   o‘quvchilar   diqqatini   shu   qoidaga
jalb etib,  mustaqil shu qoidaga muvofiq  misollar keltirishga o‘rgatsa -  deduktiv
usuldan   foydalangan bo‘ladi.   Masalan,  gaplarning ma’nosiga ko‘ra   so‘roq gap
bo‘lishi   va   uning   oxiriga     so‘roq   belgisining   qo‘yilishi   haqidagi   qoida   gapning
ta’rifi bilan bayon qilingach, misollarni mustaqil toptiradi yoki biron matn o‘qilib,
uning ichidan so‘roq gaplar ajratib olinadi.  
              O‘qituvchining   bayonida   ham   induktiv,   ham   deduktiv   usul   ishlatilishi
mumkin.     Grammatik   materialni   tushuntirishda   odatda   induktiv   usul   ko‘proq
ishlatiladi. 
          Grammatika   va   orfografiyadan     yangi   mavzu   bir   necha   tushunchalarni
yoritish   yo‘li   bilan   tushuntiriladi.     Masalan   morfologiyadan   «So‘z   tarkibi»
13 bo‘limi   ichida     «O‘zak»,   «So‘z   yasovchi   qo‘shimchalar»,   «So‘z   o‘zgartuvchi
qo‘shimchalar» mavzulari o‘rganiladi.   Tushunchani  yoritish uchun uning asosiy
belgilari,   ya’ni   ushbu   tushunchaning   mazmunini   yoritadigan,     tilning   asosiy
tarkibiy qismi sifatida boshqa tushunchalardan farqini yoritib berdigan belgilarini
ko‘rsatish zarur. 
             «Sifat» tushunchasining mazmunini yoritishda o‘qituvchi uning belgilarini,
otga   bog‘lanib   kelishini   shuday   tushuntirishi   kerakki,   bu   belgilar   sifatni   boshqa
so‘z   turkumlaridan   farqlashga   imkon   bersin.       Ushbu   usul   o‘quvchilarni   so‘z
turkumlarini bir biridan nafaqat ma’nosiga ko‘ra, balki belgisiga ko‘ra ham ajrata
olishga   o‘rganadilar.     Masalan,   aqli   zaif   bolalar   otni   sifatdan   farqlashda   uning
birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi,   egalik   va   kelishik   bilan   turlanishini;   sifat   esa
turlanmasligini anglab oladilar.   Otni fe’ldan farqlashda   uning egalik va kelishik
qo‘shimchalari bilan tuslanishi, fe’l esa zamon bildirishini tushunib oladilar. 
          Aqlan   zaif   bolalar   tovush,   so‘z,   kelishik,   zamon   kabi   va   boshqa   grammatik
tushunsqchalar   haqida   asosan     amaliy   mashg‘ulot   davomida   bilim   oladilar.
Amalda   xar   bir   o‘quvchi   tovush,   so‘zning   nimaligini   biladi,   o‘qituvchi   masalan,
feql   zamonlarini   tushuntirayotganda   « hozirgi   zamon»,   «o‘tgan   zamon»,   «kelasi
zamon»larni   voqelikka   bog‘lab   tushuntiradi.     O‘quvchilar   zamon   haqidagi
tushunchalarni   egllab   oladilar   va   voqelik   gapirish   vaqtida,   gapirib   bo‘lgandan
so‘ng, gapirishdan oldin bo‘lishi mumkinligini anglab oladilar. Shu uch zamonda
kelgan fe’llarga o‘qituvchi o‘zi misollar keltiradi va o‘quvchilarga o‘z misollarini
toptiradi.  So‘ngra «fe’llar uch zamonni bildiradi» ,   degan xulosa chiqariladi. 
               Shunday qilib, ta’lim maktabida grammatika va imloga o‘rgatishda umum
qabul etilgan o‘qituvchining bayoni, suhbat, amaliy ishlar kabi usullar ishlatiladi.
Ma’lum   bir   usulni   qo‘llashda   turli   o‘qituv   vositalari,   pedagogik   texnologiyalar
qo‘llaniladi. O‘qituv vositalarining ko‘zi bilan ko‘rib -   video, qulog‘i bilan eshitib
-   audio,  ko‘rib va eshitib -   audio-video idrok etadiganlari mavjud. Grammatika va
imlo darslarida ko‘rib idrok etish uchun mo‘ljallangan o‘qituv vositalariga darslik,
rasm,   jadval,   doskaga   yozilgan   yozuvlar,   tarqatma   materiallar,   kartochkalar   va
boshqalar kiradi.  
14 II.BOB.TO‘G‘RI YOZUVNI O‘RGATISHGA OID ISHLARNI TASHKIL
ETISH YO‘LLARI, USULLARI.
2.1       Boshlang’ich   sinflarda     grammatik   mashqlar   va   ularning   turlari,
uyushtirilishi.
Ta’lim   maktabda   ona   tili   o‘qitish   metodikasida   olimlardan   Gnezdilov   M.
F. , Smirnova Z. N. , Aksyonova A. K. , Voronkova V. V. , Ko‘do‘kbayeva S. ,
Kolevatova   L.   I.,   Raxmanova   V.   S.     va   boshqalar   fikricha     grammatika   va
orfografiyaga   o‘rgatish   samarali   bo‘lishi   bolaning   analiz   va   sintez   qilish
kobiliyatini  rivojlantirish bilan chambarchas bog‘likdir. 
          Bu   ishlarni   ular   ikki   boskich   bo‘yicha   tashkil   kilishni   tavsiya   etadilar:   1.
tayyorgarlik;   2.   almashtirilayotgan   tovushlarni   eshitish   yo‘li   bilan   va   talaffuz
jixatdan farklash. 
          Birinchi   boskichda   og‘zaki   nutqni   o‘stirish,   almashtirilayotgan   xar   bir
tovushning   talaffuzini   aniqlash   va     uni   eshitish   yo‘li   bilan   ajratish,   idrok   etish,
tovushlar   ketma-ketligini   aniklashga   o‘rgatiladi.     Bu   boskichda   olib   boriladigan
ishlar kuyidagilardir:
-ko‘rish, eshitish, taktil (sezish yo‘li bilan)   idrokini rivojlantirish,   talaffuz etish
yo‘li bilan so‘zni   bo‘g‘inlarga, tovushlarga ajratish; so‘z ichida tovushlar o‘rnini
aniqlash, so‘zdagi tovushlarning ketma-ketligini aniklash. 
          Ikkinchi   boskichda   almashtirilayotgan   tovushlarning   talaffuz   kilinishi
aniklanadi   va   eshitish   jixatdan   o‘xshash   tovush,   bo‘g‘in,   so‘fzlarni   kiyoslash
ishlari   olib   boriladi.     (unli,   undosh,   jarangli,   jarangsiz)   Bu   boskichning   asosiy
maksadi - tovushlarni bir-biridan farklashdir. 
  Grammatik tahlil-tarkib usuli yozuv darsining xar bir bosqichida ishlatiladi.
Fonetik,   morfologik,   sintaktik   tahlil   ketidan   yozish,   yozilgan   matnni   tahlil   etish,
nuqtalar   o‘rniga   kerakli   xarflarni   yozish,   so‘zlarni   bir   biridan   ajratish,   buyum
nomi, harakati, belgisini bildiradigan so‘zlarni guruxlarga jamlash, gap tuzish va
shu   kabi   dastur   bo‘yicha  olib   boriladigan   ishlar   o‘quvchilarning  nafaqat     analiz-
sintez   qilish   malakalarini,   balki   kuzatuvchangligi,   diqqati,   tafakkuri,   idroki   va
15 boshqa   psixik   jarayonlarning   rivojlanishini   ta’minlaydi,   o‘quvchilarning   bilish
faoliyatidagi kamchiliklarini korreksiyalash imkonini beradi. 
           Ta’lim maktabida ona tili va yoquv darslarida grammatik tahlil usuli muhim
ahamiyatga ega bo‘lgan va eng ko‘p ishlatiladigan usullardan biridir. Grammatik
tahlil   orqali   o‘quvchilarning   grammatika   va   imlodan   olgan   nazariy   bilimlarini
nutqiy  amaliyotga tatbiq etish ko‘nikmalari shakllanadi. 
       Amaliyot shuni ko‘rsatadiki, aqli zaif bolalar nazariy bilimga ega bo‘la turib,
qoidalarni   yod   olib,     biroq   ularga   amal   qilmasligi   mumkin.     Bunday   kamchilik
nazariyaning   amaliyotdan   ажралиб   qolishi   natijasida   vujudga   keladi.     Aqli   zaif
bolalar   egallab   olgan   bilimlarini   mustaqil   ravishda   amaliyotga   tadbiq   eta
olmaydilar.   Grammatik   qoidadan   mashqka   o‘tish   –   grammatik   nazariyani
grammatik   amaliyot   bilan   bog‘lash   demakdir.     Grammatik   tahlil   усули
xarakteriga ko‘ra analitik mashq bo‘lib, o‘tilganlarni qaytarish va mustahkamlash,
grammatika va imlodan o‘quvchilar bilimini nazorat etish va baholash maqsadida
o‘tkaziladi. 
  Ta’lim   maktabda   mazmuniga   ko‘ra   grammatik   tahlilning     to‘rt   xili   qo‘llanadi:
fonetik,   morfologik,   sintaktik   va   aralash .     Fonetik   tahlilda   so‘z   ichidagi
bo‘g‘in,   tovush   va   xarflar   ajratiladi,   ularning   turlari   (unli,   undosh,   jarangli,
jarangsiz)   aniqlanadi.     Ushbu   turdagi   tahlilda   tovush   artikulatsiyasi,   qanday
talaffuz   etilishi   va   yozuvdagi   uning   belgisi   -   harf   shakliga   ham   alohida   e’tibor
beriladi. 
            Morfologik   tahlil   ikki   yo‘nalishda   o‘tkaziladi:   so‘z   tuzilishi   va   so‘z
turkumlariga   ko‘ra.   So‘z   tuzilishi   tahlilida   o‘zak,   so‘z   yasovchi   va   so‘z
o‘zgartuvchi   qo‘shimchalar,   o‘zakdosh   so‘zlar   farqlanadi.     So‘z   turkumlariga
ko‘ra   tahlilda   o‘quvchilar   so‘zga   svol   berib,   qaysi   so‘z   turkumi   ekanligini
aniqlaydilar,   ma’nosi(nimani   bildirishi)ni,   ayrim   grammatik   belgilarini   aytib
o‘tadilar.   Masalan   paxtakor   so‘zi   kim?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,   so‘z
turkumlaridan otga kirishi, birlikda kelishi aniqlanadi.   Ot so‘z turkumini   таҳлил
etishda   avval   so‘roq   beriladi,   narsa   номини   bildirishini,   bosh   kelishik   shaklida
16 ekanligi,   birlik   yoki   ko‘plikda   kelishi   tahlil   etiladi.   Agar   egalik   qo‘shimchasi
bo‘lsa shaxsi aniqlanadi. 
        Grammatik   tahlil   xajmiga   ko‘ra   to‘liq   yoki   qisman   bo‘lishi   mumkin.     To‘liq
tahlilda   nafaqat   o‘rganilayotgan   grammatik   hodisa,   balki   ilgari   o‘rganilganlari
ham tahlil etiladi.  Masalan ,  ta’lim maktabning oltinchi sinfida «o‘qidim» ,  so‘zini
tahlil etganda ,  so‘roq berish bilan fe’l ekanligi, uning bosh shakli (o‘qi), bo‘lishli
yoki   bo‘lishsizligi   (bo‘lishli),   shaxsi   (1   shaxs),   soni   (birlik),   zamoni   (o‘tgan
zamon) aytiladi.  
To‘liq   bo‘lmagan,   qisman   tahlilda   esa   faqat   o‘rganilayotgan   grammatik
hodisagina tekshiriladi. 
          Shakliga   ko‘ra   grammatik   tahlil   og‘zaki,   shartli   belgilar   bilan,   yozmalarga
bo‘linadi. 
            Boshlang‘ich   sinflarda   ko‘proq   shartli   belgilar   yordamida   og‘zaki   tahlil
o‘tkaziladi   va   ba’zan   yozuvga   tushiriladi.   Og‘zaki   tahlilni   sintetik   mashq   bilan
bog‘lab   o‘tkazish   qulay   bo‘lib,   unda   o‘quvchilardan   o‘z   fikrlarini   tushuntirish ,
isbotlash  va bog‘lanishli bayon qilish talab etiladi. 
          Yozma   tahlil,   ko‘p   vaqt   talab   etishiga,   yozuvdagi   texnik   qiyinchiliklarga
qaramay, turli yozuvlar va sxemalar vositasi bilan quyidagicha bajariladi:
1.   So‘z   ustiga   yoki   yoniga   (qavs   ichida)   so‘z   turkumi,   uning   shakli   qisqartirib
masalan ot-o. , sifat-s. , fe’l-f. ,1shaxs-1sh .   kabi yozib qo‘yiladi. 
2.  Ot tagiga bir to‘g‘ri chiziq, sifatga to‘lqinli, fe’lga ikki to‘g‘ri chiziq chiziladi.
Gap bo‘laklari ham xuddi shunday belgilanishi mumkin. 
3. So‘zning morfologik tarkibini turli belgilar bilan ko‘rsatish mumkin.  Masalan,
gul-zor-ning, pax-ta-kor-lar kabi yoki  kuyidagi sxemaga solib yozish:
   So‘z O‘zak So‘z   yasovchi
qo‘shimcha So‘z   o‘zgartuvchi
qo‘shimcha
Gulchi
Paxtazorga  Gul
paxta Chi
zor ga
17 Bog‘bonchilik Bog‘ bon chilik
Grammatik   tahlil   mavzuni   o‘rganish   izchilligiga   qarab   ma’lum   tartibda
o‘tkaziladi.   Masalan,   so‘zning   tarkibi   yuzasidan   og‘zaki     hamda   yozma   tahlilda
ham   avval   o‘zak,   so‘z   yasovchi ,   so‘ngra   so‘z   o‘zgartuvchi     qo‘shimchalar
ajratiladi.  So‘z turkumlarini tahlil qilishda esa mavzuni o‘rganishdagi izchillikga
asoslanadi.   Masalan,   har   bir   so‘zga   so‘roq   berib,   nimani   bildirishi,   so‘z
turkumining nomi, birlik va ko‘plik - otda;  fe’lning bo‘lishli  yoki bo‘lishsizlikni
bildirishiga aytiladi.   Keyingi sinflarda esa qo‘shimcha, masalan otning kelishigi,
agar   egalik   qo‘shimchasi   bilan   kelgan   bo‘lsa,   shaxsini   ham;   fe’lning   esa   shaxs-
soni, zamoni ham aytiladi. 
1. Gap   bo‘laklari   jixatidan   tahlilda     so‘zga   so‘roq   berib,   avval   ikki   bosh
bo‘lak (avval ega, so‘ngra kesim) keyin esa ikkinchi darajali bo‘laklar (avval ega
va   kesimga   bog‘lanib   kelgan,   so‘ngra     ikkinchi   darajali   bo‘laklarga   bog‘lanib
kelgan, ikkinchi darajali bo‘laklar). 
Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   mustaqil   ish   metodi   asosan
o’rganilgan   mavzuni   mustahkamlash   qismida   mashqlar   ishlash   jarayonida
qo’llaniladi.   O’quvchilar   o’qituvchining   topshirig‘i   bilan   mustaqil   ishlarni
og‘zaki   yoki   yozma   shaklda   bajaradilar.   Topshiriq   qiyin   va   ko’p   vaqtni
olmasligi,   o’quvchilar   kuchi   etadigan   qilib,   muayyan   vaqt   ichida   bajarishga
mo’ljallangan   bo’lishi   kerak.   Mustaqilishlashuchuntopshiriq     1-sinfdan
boshlabberiladiva     u     asta-sekinmarakkablashtirilibboriladi.   1-sinfda
“Yozganso’zlaringiznilug‘atdantekshiring”,   “Rasmgaqarabsabzavotnomlarini
alifbo   tartibidayozing”,   “Rasmnikuzating.
Undatasvirlangannarsalarnianiqlangvaularningnominiyozing”   kabi   topshiriqlar
beriladi.   Masalan,   88-   mashqda“O’lkamdabahor”
mavzusidasyujetlirasmberilgan.   O’quvchilarrasmnikuzatib,
narsanomlariniyozadilar.   Bundabiro’quvchi   5ta,   ikkinchio’quvchi   10ta
vahokazoso’zyozishimumkin.   Aslidarasmda     30   tadanortiqnarsatasvirlangan:
tog‘, osmon, bulut, qor, terak,tol, o’rik, ko’ylak, shim, tufli, mayka, lenta, soch,
18 bosh,   qir,   dala,   o’t,   gul,   qo’l,   oyoq,   quloq,   ko’z,   burun,   yuz,   og‘iz,   barmoq,
bo’yin,   qorin,   yubka,   jemper,   daraxt vahokazo.   Bu
o’quvchilarninge’tiborbilankuzatishga– kuzatuvchanlikkao’rgatadi.
Analiz-sintezmetodi savodo’rgatishdarslarigarus-
tuzemmaktablarivatataro’qituvchilariningfaoliyatiorqalikiribkelgan.   Ona   tili
ta’limi   jarayoniga   analiz-tahlil   grammatik   hodisaning   muhim   belgilarini
aniqlash   maqsadida,   o’rganilgan   grammatik   tushunchaning   yangi   qirralarini
ochish va mustahkamlash maqsadida tadbiq etiladi. Fonetik, leksik, morfologik
va sintaktik tahlil shu metodning amalda namoyon bo’lishidir. Sintez  qismlarga
bo’lib   o’rganilgan   grammatik   materialni   yaxlitlashdir.   Masalan,   ot,   sifat,   fe’l,
son   kabi   so’z   turkumlari   o’rganilayotganda   ularga   oid   so’zlar   berilib,   ular
ishtirokida   gap   tuzish,   aralash   berilgan   so’zlardan   gap   tuzish,   aralash   berilgan
gaplarni   voqealar   rivoji   asosida   tartiblashtirib   matn   tuzish,   mazmunan   tahlil
qilingan   rasm   asosida   hikoyacha   tuzish   kabi   ishlarda   sintez   metodi   namoyon
bo’ladi. Analiz-sintez metodida ham  o’quvchilarni faollashtirish o’qituvchining
o’quvchilarga  beradigan  savol   va  topshiriqlariga,   ishni   tashkil  etish   shakllariga
bog‘liq bo’ladi.
Indukstiya   metodida   o’quvchilar   o’qituvchi   tavsiya   etgan   til   dalillarini
kuzatadi, tahlil qiladi va shu asosda xulosa va ta’riflar keltirib chiqaradi.
Dedukstiya   metodida   o’quvchi   tayyor   qoida   –   ta’rif   bilan   tanishadi   va
uning mohiyatini til dalillari asosida ochadi. 
Bu   metodlarning   samarasi   o’qituvchining   savol-topshiriqlari   mazmuni
grammatik   hodisaning   muhim   tomonlariga   yo’naltirilganligiga,   izchilligiga,
faoliyatni   tashkil   etish   shakllariga,   o’quv   vositalari   (darslik,   turli   xarakterdagi
lug‘atlar, rasm, jadvallar, texnik vositalar)ga bog‘liq bo’ladi.
Xulosa   qilib   aytganda   yuqoridagi   barcha   metodlarning   muvaffaqiyati
o’qituvchining   beradigan   savol-topshiriqlariga   bog‘liq.   Yo’l-yo’lakay   duch
kelgan   savollar    bilan   kichik yoshdagi  o’quvchining anglash  faoliyatini  ishga
solish kutilgan natijani bermaydi.
19 So’ngi   yillar   davomida   ta’lim   tizimiga   an’anaviy   metodlar   bilan   birga
pedagogik   texnologiya,   zamonaviy   pedagogik   texnologiya,   o’qitish
texnologiyasi   kabi   tushunchalar   kirib   keldi.   Bular   mazmunan   bir   ma’noni
anglatishini pedagoglar o’z tadqiqot ishlarida qayd etmoqdalar.
2.2 To‘g‘ri yozuvni o‘rgatishga oid ishlarni tashkil etish yo‘llari, usullari.
Mavzu:  Sifat – so‘zturkumi .
Darsningmaqsadi: 
ta’limiy: o‘quvchilargasifatso‘zturkumi, gapdagivazifasi ularniboshqaso‘ztur
kumlaridanajratishgao‘rgatish,sifatso‘zturkumiyuzasidanbilimnimustahkamlash.
FK1: sifat va ularning otga bog‘lanishini ,  gapdagi vazifasinibilishi;
tarbiyaviy:   o‘quvchilarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash va ular ongiga
axloqiy-ma'naviy   fazilatiarni,   mehnatsevarlikni   singdirish,   mustaqil   fikrlashga
o‘rgatish:   TK5:   milliy   bayramlarni,   milliy   qadriyatlarni,   o‘zi   yashab   turgan
tarixiy obidalarni bilish va ularni bir-biridan farqlash;
rivojlantiruvchi:   sifatlardannutqdao‘rinlifoydalanishmalakalarinihosilqilish.
Chiroylivato‘g‘riyozuvko‘nikmalarinirivojlantirish,
darslikbilanmustaqilishlashgao‘rgatish,   o‘zfikrlarinierkin,
ravonbayonqilaolishko‘nikmavamalakalarinirivojlantirish.   FK2:   mavzuga   oid
so‘zlarni   og‘zaki   va   yozma   nutqda   qo‘llay   oladi,   TK2:   media   vositalaridan,
didaktik materiallaridan foydalanib, topshiriqlarni bajarish.
Darsningturi:  yangibilim,ko‘nikma,malakanishakllantirishdarsi.
Darsningmetodi : analiz-sintezmetodi,suhbatmetodi.
Darsningjihozlari:  shaxsvanarsarasmlari,tarqatmamateriallar.
Darsningborishi:
I.Tashkiliyqism:
II.  O‘tilganmavzunimustahkamlash.
Husnixatdaqiqasi:
Dum-dumaloq jajji oy
Chaqib yesang g‘ij-g‘ij moy.   (Yong‘oq)
20 263- mashq   shartiasosidaqanday ?,   qanaqa ?
so ‘ roqlarigajavobbo ‘ lganso ‘ zlarningtagigato ‘ lqinlichizilganligiko ‘ riladi .
Sifatlarnimaningbelgisinibildirgan ?  degansavolbilanmashqtekshiriladi .
III .  Yangimavzunibayoni .
Doskagaolma ,   gul ,   sinf ,   xona ,   qalampir ,   bolaningrasmlariilibqo ‘ yiladi .
O ‘ quvchilarbilanquyidagisavol -
topshiriqlaryordamidasuhbato ‘ tkaziladi . Rasmlarkuzatiladi .
Rasmdatasvirlangannarsalarningnominiaytishkerakligiuqtiriladi ..
- Qandaygul ? ( Qizilgul .) 
- Qizilso ‘ zigulningnimasinibildiradi ?  (Ranginibildiradi.)
- Qandayqalampir? (Achchiqqalampir.)
- Achchiqso‘ziqalampirningnimasinibildiradi? (Ta’minibildiradi.) 
-Qanday bola? (Aqlli bola.) 
-Aqlliso‘zibolaningnimasinibildiryapti? (Bolaningxususiyatinibildirayapti.)
-Qandaysinf? (Ozodasinf.)
- Ozodaso‘zisinfningnimasinibildiradi? (Tozaekanliginibildiradi.) 
-Ozoda, shirin, qizilso‘zlaribitta nom bilannimadeyiladi? (Sifatdeyiladi).
  -Sifatlarnimalarningbelgisinibildiradi.
(Shaxsvanarsalarningbelgisinibildiradi.) 
-Shu  so‘zlargaso‘roqbering.  (Ozoda  —  qanday?,achchiq  —  qanday?,  qizil
— qanday? aqlli — qanday?) Suhbatyakunidabiro‘quvchigaxulosachiqartiriladi:
narsa-buyum,   shaxslarningbelgisinibildirib,   qanday?,qanaqa?
so‘roqlarigajavobbo‘lganso‘zlarsifatso‘zturkumidagiso‘zlardeyiladi.
O‘quvchilarga d arslikdagi 264-mashq yuzasidansuhbatuyushtiriladi.
    “Intervyu” metodinio‘tkazishshartitushuntiriladi.   Bu
metodo‘quvchilarningog‘zakinutqinio‘stiradi,
mustaqilfikrlashgao‘rgatadi   .O‘quvchilardanbirigazetamuxbiribo‘lib,
mashqgabog‘labqishfaslivaqishki   o   ‘yinlarhaqidaintervyuoladi.
O‘quvchilargaquyidagisavollarbilanmurojaatqiladi.
21 — Qishdayog‘ganqorninimaga o ‘xshatasiz?
— Bolalarningqalbinimagao‘xshaydi?
— Ularnimalargatalpinishadi?
— Zarrachalarnimalargao‘xshaydi?
— Qizchaningqo‘liganimaqo‘ndi?
— Nimauchunqorqizchaningqo‘lidaeribketdi?
— Bolalarqishdaqandayo‘yinlaro‘ynashadi?
— Savollargajavobolingach,   sifatlarnianiqlab,
o‘zibog‘langanso‘zbilanko‘chirishvazifaqilibberiladi.O‘quvchilarsifatlarniozi‘ib
og‘langanso‘zbilanquyidagichayozadilar:   (Beg‘uborqalbi   ,   daryodayto‘lib,
ko‘m-ko‘ko‘tloqlar,oppoqkapalaklar,oppoqhovuchiga,   tip-
tiniqshudring,oqchoyshabga,oppoqqorlarni)
Lug ‘at ishi :  beg‘ubor  — g‘uborsiz, gardiyo‘q.
Shudring  — tongdabarglargatushadigantomchi.
Sifatlarko‘pinchaotlargabog‘lanib,
gapda ikkinchidarajalibo‘lak vazifasidakeladi.
Sifatlartagigato‘lqinlichiziqchiziladi.
IV.Yangimavzunimustahkamlash.
So‘ngog‘zakiquyidagi     “Sifatlarini   top!” ta’limiyo‘yino‘tkaziladi.
Buninguchunmashqmatnidagisifatlaryozilganvatmandoskagailibqo‘yiladi.
O‘quvchiningvazifasiso‘zlarniingliztilidaginominiaytib,
anashusifatgamosotlarniingliztilidayozibchiqadilar.
22adjective
  (sifatlar) Clear
(tip-tiniq)white(oq) Dark green
(ko ‘m-ko ‘k)
Sincere  
(b eg‘ubor) 1 -topshiriq   265-mashq. Matnni  o‘qi ladi . Qanday? qanaqa?  so‘roqlariga
javobbo‘lganso‘zlarnio‘zibog‘langanotbilanbirgabelgilanadi.
Darslikdagi   265-mashq   o‘qiladi   so   ‘roqlar   yordamida   sifatlar   aniqlanib,
gapdagi vazifasi aytiladi.  Ko‘m-ko‘k., zarrin , yam-yashil ,sovuq , sevimli ,yangi
, yashil  (qanday?)
Novdaso‘zigama’nodoshso‘z - nihol shox,
Lug‘atishi:     zarrin — yarqiroq
Sifathaqidagibilimlarnimustahkamlashuchun test olinadi.
1. Sifatlarberilganqatornibelgilang.
a) Handalak, hissa, chiroyli.
b) Aqlli, dono, dumaloq.
d)       yozdi, chizdi, o‘qidi.
e)       olti,besh,yigirma.
2. Sifatturkumidagiso‘zqatnashgangapnibelgilang.
a) Halima kitobnio‘qidi.
b) Sen sariqko‘ylagingnikiyasanmi?
d)      Salim oltinchisinfdao‘qiydi.
e)      MalikaMadinabilandugona.
3.   … shamolesdi. Nuqtalaro‘rnigamossifatni toping.
a)  toza
b) mayin
d) ajoyib
e)   sariq
V.   Darsniyakunyasashvabaholash.
Darsdafaolishtiroketgano‘quvchilarbaholanadi. 
VI.   Uygavazifa.   267-mashq   matnnio‘qibberiladi.
So‘roqlaryordamidasifatlarnitopib,
o‘zibog‘langanso‘zbilanko‘chirishlozimligitushuntiriladi.
23 umriqisqa ,o‘jar barg ,qo‘ng‘irtusga ,daydishamolning ,yangibarglar.
24 Xulosa
Yoshlikda olingan bilim toshga o‘yilgan naqsh kabidir  – degan edi buyuk‖
allomalarimizdan   biri.   Shunga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinfda   egallangan   bilimni
kelgusidagi bilimlar uchun poydevor deb atasak, noto‘g‘ri bo‘lmaydi. Poydevor
qanchalik   mustahkam   bo‘lsa,   qurilajak   imorat   ham   shunchalik   ko‘p   yil,   balki
asrlarga ham asqotadi. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   ta‘lim-   tarbiya   beruvchi   o‘qituvchiga
juda   ko‘p   narsa   bog‘liq   bo‘ladi.Hozirgi   zamon   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi
erkin   fikrli   keng   dunyoqarashli,   izlanuvchan,   intiluvchan,   yangiliklarni   tezda
ilg‘ab   oluvchi   va   innovatsion   texnologiyalardan   boxabar   bo‘lishi
lozim.Shundagina u ko‘zlagan maqsadiga yetishadi. 
Ona tili darslarida imloviy bilimlarni takomillashtirishning samarali metod
va   usullarini   tanlay   bilish   hozirgi   kun   tilshunoslik   ta‘lim   tizimi   oldida   turgan
eng muhim vazifadir. 
O‘quvchilarda imloviy bilimni shakllantirishni savod o‘rgatish davridanoq
boshlagan   ma‘qul.   Chunki,   bu   bilimlar   ta‘limning   keyingi   bosqichlari   uchun
zarur   bo‘ladi.   Shuningdek,   imloga   oid   tushunchalarni   faqatgina   ona   tili
darslarida emas, balki o‘qish, matematika, tabiatshunoslik, musiqa, odobnoma
va   boshqa   darslarda   ham   kerakli   o‘rinlarda   shakllantirib     borilsa,   ko‘zlangan
natijaga erishish mumkin. 
O‘quvchilarning   imloviy   bilim   va   tushunchalarini   rivojlantirish   uchun
yangi   pedagogik   texnologiyalar,   interfaol   usullardan   va   qiziqarli   o’yinlar
foydalanish ham muhim ahamiyat kasb etadi. 
Bolaning   ongi   va   tafakkuri   endi   shakllanib   kelayotgan   boshlang‘ich
sinflarda   o‘qituvchining   mahorati,   uning   zamonaviy   texnologiya   va   qiziqarli
o’yinlarni ta‘lim jarayoniga mohirona tadbiq eta olishi, ta‘limning yangi-yangi
yo‘l va usullarini izlashi, ilg‘or pedagogik tajribalardan ijodiy foydalana olishi
juda   muhimdir.   Ona   tili   darslarini   yangi   pedagogik   texnologiyalar   asosida
tashkil   etish,   yangi   metodlardan   samarali,   unumli   va   o‘rinli   foydalanish
kutilgan natija beradi. 
25 Chunki,   qiziqarli   o’yinlar   pedagogik   texnologiyaning   har   bir   ko‘rinishi
bolani   fikrlashga,   o‘z   shaxsiy   munosabatlarini   izhor   qilishga,   ijod   qilishga
undaydi. 
Ayniqsa,   ―Klaster ,   ―Bumerang ,   ―Aqliy   hujum ,   ―Dumaloq   stol ,‖ ‖ ‖ ‖
―Muammoli   vaziyat   kabi   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   unumli   va   o‘z	
‖
vaqtida foydalanilsa, maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
O‘quvchilarning imloga oid bilimlarini aniqlashda diktant va bayonlarning
ahamiyati   ham   juda   katta.   Chunki,   diktant   va   bayonlar   o‘tilgan   mavzular
yuzasidan olingan bilimlarni yaqqol aks ettirguvchi ko‘zgudir. 
Tekshiruv diktantlari yozdirayotganda o‘qituvchi o‘tilgan mavzularga oid,
imloga oid tushunchalarni aytib, ogohlantirib o‘tishi lozim.  
Bayonlar   ham   o‘quvchilarning   imloviy   bilimlarini   mustahkamlashga
yordam   beradi.   Bayonlar,   diktantlardan   farqli   o‘laroq,   o‘quvchilarning   so‘z
boyligini   oshirishga,   erkin,   mustaqil   fikrlay   olishga,   ijodiy   faollikni
ta‘minlashga xizmat qiladi. 
Yuqorida sanab o‘tilgan omillarni hisobga olgan holda, boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilariga quyidagicha tavsiyalar berish mumkin: 
- ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   imloga   oid   bilimlarini
takomillashtirishning eng maqbul usul va metodlarini ishlab chiqish; 
- fanlararo   integratsiyani   to‘g‘ri   tashkil   etish,   ya‘ni   nafaqat   ona   tili
darslarida,   balki   matematika,   o‘qish,   musiqa,   odobnoma   va   shu   kabi
o‘quv fanlarini o‘tayotganda ham imloga oid tushunchalarni shakllantirib
borish; 
- tekshiruv diktantlari va bayonlar vositasida o‘quvchilarning imloga doir
bilimlarini mustahkamlash, tekshirish, lozim bo‘lsa, qo‘shimcha darslar 
tashkil etish; 
- an‘anaviy   dars   o‘tish   tizimini   inkor   etmagan   holda,   innovatsion
usullardan foydalanib, darslarni yanada qiziqarliroq , yanada samaraliroq
o‘tkazish   va   bu   orqali   o‘quvchilarni   bilimga   chanqoq,   keng
26 dunyoqarashli    va erkin fikrlovchi  insonlar  bo‘lib yetishishlariga  imkon
yaratish; 
- ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   aylanma   daftaridan   tashqari,   kichik
―Imlo   lug‘ati   daftarini   ham   tashkil   etish,   bu   daftarda   imlosi   qiyin   va‖
biroz tushunarsiz bo‘lgan so‘z va iboralarini qayd ettirib borish; 
- o‘quvchilarda   imloviy   bilim   va   malakalarni   hosil   qilish   uchun,   o‘z
navbatida   o‘qituvchi   ham   tinimsiz   izlanish,   yangiliklardan   boxabar
bo‘lib turish, o‘z ustida ishlash, o‘quvchilar bilan individual va jamoaviy
ishlash,   ta‘lim   yangiliklariga   oid   turli   konferensiya,   seminar   va
yig‘inlarda ishtirok etib borishi lozim bo‘ladi. 
Umuman   olganda,   o‘zbek   tilining   asosiy   imlo   qoidalariga   rioya   qilish,
nafaqat   o‘quvchilarning,   balki   shu   yurt   tuprog‘ida   yashayotgan,   jozibali
tilimizda   biyronbiyron   so‘zlayotgan     har   bir   fuqaroning   burchidir.   Imlo
qoidalari   biz   uchun   xuddi   yo‘l   belgilaridek   bo‘lishi   lozim.   Buning   uchun
o‘quvchilarni   bolalikdanoq   bilimli,   salohiyatli   va   aqli   raso   qilib   tarbiyalash
lozim.   Shundagina,   har   qadamda,   bot   –bot   duch   keladiganimiz   –   imloviy
xatoliklarning birmuncha oldi olinardi, deb o‘ylayman. 
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI.ʻ
1 .   O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.-Toshkent: O zbekiston, 1992,	
ʻ ʻ
65-b.
2 .   O zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning “Oliy
ʻ
Majlisga murojaatnomasi”. 2020-yil 29-dekabr. Kun.uz
3 .   O zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to g risida”   gi   Qonuni.   2020   yil
ʻ ʻ ʻ
23   sentabr O RQ-637 son. Lex.uz	
ʻ
4 .   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O zbekiston   davlatini	
ʻ
birgalikda barpo etamiz. -Toshkent: O zbekiston, 2016. - 56 B.	
ʻ
5 .   Mirziyoyev.   Sh.M.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz”. - T.: O zbekiston, 2017. 473 b.	
ʻ
6 .   I.A.   Karimov   “Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch”   Toshkent
“Ma’naviyat” 2008 y.
7 .   Rafiyev   A.,   Muxamedjanova   G.   “O zbek   tili”   (9-sinf   darslik)   T.:   –	
ʻ
2019„O qituvchi“ nashriyot 10-bet	
ʻ
8 .   Avliyoqulov   N.X.   “Zamonaviy   o qitish   texnologiyalari”   (o quv	
ʻ ʻ
qo llanma).- Buxoro. Matbaa, 2001.- 68 b.	
ʻ
9 .   Azizxodjaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.
(O quv qo llanma) – T.: Moliya, 2003. 23-bet
ʻ ʻ
11.   Tojiboyeva   D.   “Maxsus   fanlarni   o qitish   metodikasi”   (o quv	
ʻ ʻ
qo llanma) T:.2007 215-bet.	
ʻ
12. G.Boymurodova, X.Sattorova va boshqalar “O qish” (4-sinf o qituvchi	
ʻ ʻ
kitobi) T.: “Sharq” 2017.  103-bet
13 .   Muslimov   N.A.,   Usmonboeva   .H.   va   boshqalar   “Innovatsion   ta’lim
texnologiyalari” (o quv qo llanma) – T.: 2015. – 208 bet.	
ʻ ʻ
14 .   Ishmuhammedov   R.   “Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish yo llari” (o quv qo llanma). –T.: Fan 2005 y	
ʻ ʻ ʻ
15 .   Umarova   M.,   Hamroqulova   X.,   Tojiboyeva   R.,,O qish   kitobi”	
ʻ
(Umumiy   o rta   ta’lim   maktablarining   3-sinfi   uchun   darslik).-Toshkent:	
ʻ
„O qituvchi,,	
ʻ   2019, 283-betlar.
28 16 .   Jo rayev   A.   S.   “Ta’limning   interfaol   usullari”   (o quv   qo llanma)ʻ ʻ ʻ
Buxoro -2006 y.
17 .   Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G ulomov   X.,   Yo ldosheva   Sh.,   Sariyev	
ʻ ʻ
Sh.  Ona tili o qitish metodikasi. (o quv qo llanma) Toshkent,2009. 176-bet.	
ʻ ʻ ʻ
18.   Ismatova   N.,   Zokirova   S.,   Mo minova   L.,   Rahimjonov   D.   va	
ʻ
boshqalar ,,Tarbiya” (Umumiy o rta ta’lim maktablarining 2-sinfi uchun darslik)	
ʻ
Toshkent ,,Gofur G ulom nomidagi nashriyot-matbaa uyi”, 2020, 26-bet. 	
ʻ
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
29