Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida sinfdan tashqari oʻqish darslarida o’zbek shoirlarining ijodini oʻrganish.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
SAFAROVA MEH RINISONING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
MAVZU: BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI
DARSLARIDA SINFDAN TASHQARI O QISH DARSLARIDA O’ZBEKʻ
SHOIRLARINING IJODINI O RGANISH.	
ʻ
  Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
                                                             
TERMIZ 2023
MAVZU: BOSHLANG’ICH SINF ONA TILI VA O’QISH 
SAVODXONLIGI DARSLARIDA SINFDAN TASHQARI O QISH 	
ʻ
DARSLARIDA O’ZBEK SHOIRLARINING IJODINI O RGANISH.	
ʻ
1 REJA:
Kirish ……………….……………….……………….…………………….3
I.Bob.Boshlang`ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish     va 
uni o’tkazish usullari.
1.1 Sinfdan tashqari ishlar haqida umumiy tushuncha…………………….5
1.2 Boshlang`ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish        va uni 
o’tkazish usullari. ……………….……………….………………………….7
1.3 Ishlarni tashkillashtirish va ularni xulosalash………………………….14
II.Bob. Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida 
sinfdan tashqari o qish darslarida o’zbek shoirlarining ijodini o rganish.ʻ ʻ
2.1 Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish darslarida o’zbek shoirlarining ijodini
o rganish.……………….……………….……………….…………………17	
ʻ
2.2  O’zbek shoirlarining ijodini o rganish	
ʻ   Sayido Nasafiy, Maxmur, 
Gulxaniy o’rganish ……………….……………….……………….……….23
XULOSA …………….……………….……………….…………………..29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………….……………….…30
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Mustaqillikning   ilk   yillaridan   boshlab   yurtimizda
Prezident   Islom   Karimov   rahnamoligida   milliy   qadriyatlarni   qayta   tiklash   va
boyitish, jahon tamadduniga beqiyos hissa qo’shgan buyuk ajdodlarimiz xotirasini
abadiylashtirish hamda ularning boy ilmiy merosini o’rganish va ommalashtirishga
qaratilgan   keng   ko’lamli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Ana   shunday   ajdodlarimiz
orasida  atoqli  o’zbek shoiri, mutafakkir  va davlat  arbobi  Nizomiddin Mir  Alisher
Navoiy alohida o’rin tutadi.
Shoir qalamga olgan adolat, o’zaro hamjihatlik, oliyjanoblik, mehr-muruvvat, ota-
onaga   ehtirom,   donolik,   miskinlarga   yordam   berish,   xalqlar   orasidagi   do’stlik,
Vatan   obodligi   uchun   ko’mak   berish,   yosh   avlodni   barkamol   qilib   tarbiyalash
singari   yuksak   insoniy   fazilatlar   mamlakatimizning   zamonaviy   taraqiyotida,
xususan,   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   hamda   ma’naviy-ma’rifiy
islohotlarda o’z aksini topmoqda.
Kurs ishining maqsadi:   Prezident Islom Karimovning “Yuksak manaviyat
-   yengilmas   kuch”   asarida   keltirilganidek,   inson   qalbining   quvonchu   qayg’usini,
ezgulik   va   hayot   mazmunini   Navoiydek   teran   ifoda   etgan   shoir   jahon   adabiyoti
tarixida   kamdan-kam   topiladi.   Ona   tiliga   muhabbat,   uning   beqiyos   boyligi   va
buyukligini   anglash   tuyg’usi   ham   bizning   ongu   shuurimiz,   yuragimizga   avvalo
Navoiy   asarlari   bilan   kirib   keladi.   Xalqimiz   va   yoshlarimiz   uning   bebaho   merosi
bilan   qanchalik   oshno   bo’lsa,   jamiyatda   ezgu   insoniy   fazilatlarning   shakllanish
jarayoni shu qadar muvaffaqiyatli kechadi.
Kurs   ishining   vazifasi :   Boshlang’ich   sinflarda   Ulug’   shoir   va   mutafakkir
asarlari   umumta’lim   maktablari,   kollej   va   litseylarda   hamda   oliy   ta’lim
muassasalarida   keng   o’rganilishi   barobarida   bastakor,   musiqachi   va   mo’yqalam
sohiblari   uchun   ham   bitmas-tuganmas   ilhom   manbai   bo’lib   xizmat   qilmoqda.
Shoirning   g’azallari   asosida   yaratilgan   yangi-yangi   qo’shiqlar,   uning   ijodiga
bag’ishlangan   asarlar   xalqimiz   e’tiboriga   havola   qilinmoqda.   Bu   yosh   avlodni
3 vatanparvarlik,   fidoyilik   hamda   Vatan   taqdiriga   daxldorlik   ruhida   tarbiyalashda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Qariyb 30 ta to’plamdan iborat she’rlar va dostonlar, ilmiy va falsafiy asarlarni o’z
ichiga   olgan   buyuk   ajdodimizning   bugungi   kunga   qadar   yetib   kelgan   bebaho
adabiy   merosi   ko’pqirrali   bo’lishi   bilan   birga   XV   asr   oxiridagi   Markaziy   Osiyo
xalqlarining   ma’naviy   hayotini   to’liq   ifodalab   beradi.   Mustaqillik   yillarida   uning
barcha asarlari to’laligicha 20 jildda chop etildi.
Kurs   ishining     ob’ekti .O’zining   ulkan   adabiy   merosi   orqali   badiiy   ijod
sahnasida eski o’zbek tili - turkiy tilning fors tili darajasiga olib chiqilishi Alisher
Navoiyning   milliy   madaniyatimiz   taraqqiyotiga   qo’shgan   yana   bir   ulkan   hissasi
bo’ldi.   Murakkab   va   sayqal   berish   qiyin   deb   hisoblangan   mazkur   tilda   Navoiyga
qadar   hyech   kim   keng   va   to’liq   ijod   qilmagan.   Shu   asnoda   shoirning   tahsinga
sazovor ijodi nafaqat o’zbek tili, balki boshqa turkiy tillar adabiyoti taraqqiyotiga
ham chuqur ta’sirini ko’rsatdi.
Kurs   ishining     predmeti   :   Mamlakatimizda   o’zbek   xalqining   ushbu   buyuk
o’g’loni   xotirasiga   katta   hurmat   va   ehtirom   ko’rsatiladi.   O’zbekiston   Milliy
kutubxonasi,   Davlat   Akademik   opera   va   balet   katta   teatri,   Fanlar   akademiyasi
qoshidagi Til va adabiyot insitituti, Adabiyot muzeyi, yurtimizning yetakchi sanoat
markazi   joylashgan   viloyat   va   shahar,   metro   bekati,   ko’cha,   mahalla   va
xiyobonlarga   sheriyat   mulkining   sultoni   hisoblangan   ulug   bobomizning   tabarruk
nomi berilgan.
Kurs ishining tuzilishi:   Kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 bob, 5 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yixatidan iborat. 
4 I.BOB.BOSHLANG`ICH   SINFLARDA   SINFDAN   TASHQARI
ISHLARNI TASHKIL ETISH     VA UNI O’TKAZISH USULLARI.
1.1 Sinfdan tashqari ishlar haqida umumiy tushuncha
Sinf   xonasida   ham   sinfdan   tashqari,   ham   sinfdan   tashqari   mashg'ulotlar
o'tkazilishi   mumkin.   Ko'p   darslar   sinfdan   tashqarida   o'tkaziladi   (parkdagi
tabiiy   tarix   darsi,   sport   stadionida   jismoniy   tarbiya).   Ekskursiyalar,   lager
safarlar sinfdan tashqarida va maktab soatlaridan keyin o'tkaziladi.
Yuqoridagilar   bilan   bog'liq   holda,   sinfdan   tashqari   va   sinfdan   tashqari
mashg'ulotlar,   shuningdek   sinfdan   tashqari   mashg'ulotlar   tushunchalarini
aniqlashga ruxsat beriladi.
Sinfdan   va   darsdan   tashqari   mashg'ulotlar   o'rtasidagi   munosabatni
shakllantirish   mumkin   emas,   chunki   Darslarda   berilgan   o'quv   vazifalari
bevosita hal qilinadi. To'garaklar va tanlovlar kabi ko'plab darslardan tashqari
mashg'ulotlar   ta'lim   muammolarini   hal   qilishga   qaratilgan.   San'at,   teatr
studiyalari, sport sektsiyalari maktab soatlaridan tashqarida o'tkaziladi, ammo
ular   ta'lim   muammolarini   hal   qilish   bilan   bog'liq   bo'lmagan   yoki   bilvosita
bog'liq   bo'lishi   mumkin,   bu   ularni   maktab   o'quvchilarining   darsdan   tashqari
yoki   maktabdan   tashqari   faoliyati   bilan   bog'liq.   Sinfdan   tashqari
mashg'ulotlar bir sinf yoki o'quv parallel o'quvchilari o'rtasida norasmiy aloqa
uchun   sharoit   yaratishga   qaratilgan   va   aniq   ta'lim   va   ijtimoiy-pedagogik
yo'nalishga   ega   (munozaralar   klublari,   qiziqarli   odamlar   bilan   kechki
uchrashuvlar,   ekskursiyalar ,   keyingi   munozara   bilan   teatr   va   muzeylarga
tashriflar, ijtimoiy ahamiyatga ega tadbirlar, mehnat tadbirlari). ) Maktabdan
tashqari   mashg'ulotlar   bolalarning   ijodiy   qiziqishlarini   rivojlantirish   uchun
shart-sharoitlar yaratish va ularni badiiy, texnik, ekologik, biologik, sport va
boshqa   mashg'ulotlarga   jalb   qilish   haqida   gap   ketganda,   qo'shimcha   ta'lim
berish bilan chambarchas bog'liq.
5 Maktabdan   tashqari   mashg'ulotlar   va   bolalarning   qo'shimcha   ta'limi
o'rtasidagi   bog'liqlik   turli   xil   tanlovlar,   maktab   ilmiy   jamiyatlari ,   kasaba
uyushmalari   va   elektoral   kurslardir.   Ular   tomonidan   qo'yilgan   maqsad   va
vazifalar, ishning mazmuni va usullariga qarab, ularni o'quv jarayonining bir
va   boshqa   sohalariga   ajratish   mumkin.   Umumiy   o'rta   ta'lim   tizimida
maktabdan   tashqari   mashg'ulotlarning   ta'lim   yo'nalishiga   -   maktab
o'quvchilarining o'quv faoliyatiga ustunlik beriladi.
Ushbu   xususiyatlarni   hisobga   olgan   holda,   o'qituvchilarga   maktab
o'quvchilari   uchun   darsdan   tashqari   tadbirlarni   tashkil   etish,   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarining   afzalliklaridan   foydalanish   va
quyidagilarga   asoslanish   kerak:
darsdan   tashqari   va   maktabdan   tashqari   mashg'ulotlarning   samaradorligi   va
sifati;
 o'quvchilarning   bilim   va   ijodiy   faolligini   o'quv   ma'lumotlarini
kompyuterli   vizuallashtirish,   o'yin   vaziyatlarini   kiritish,   boshqarish
qobiliyati ,   maktab   o'quvchilarining   darsdan   tashqari   mashg'ulotlari   usulini
tanlash orqali faollashtirish.
 turli mavzudagi muammolarni hal qilishda zamonaviy axborotni qayta
ishlash,   saqlash,   uzatish,   shu   jumladan   audiovizual   vositalar   yordamida
ob'ektlararo   aloqalarni   chuqurlashtirish   (masalan,   avtomatlashtirilgan,
intellektual ta'lim tizimlari, darsdan tashqari mashg'ulotlarni va talabalarning
bo'sh vaqtlarini tashkil qilishda foydalaniladigan elektron darsliklar);
 sinfdan   tashqari   mashg'ulotlarda   olingan   bilimlarning   amaliy
yo'nalishini mustahkamlash;
6 1.2 Boshlang`ich sinflarda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
va uni o’tkazish usullari.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   kontseptsiyasida
tarbiyaviy   tadbirlarni   takomillashtirish   zaruriyati,   alohida   ta`kidlangan:
siyosiy   tuzumiing   o’zgarganligi,   yangicha   iqtisodiy   munosabatlarning
shakllanib   borishi,   tarbiyaviy   ishni   yaxshilashda   davr   talabiga   javob
beradigan   yangicha   tamoyillari   g`oyalar,   ish   uslubiyatlarini   ishlab   chiqish
hamda o’qituvchining ijodkorlik faoliyatinn qaytadan qurmoq lozimdir. 1
Tarbiyachining   navbatdagi   vazifasi   bolalar   jamoasini   tashkil   qilish,
tarbiyalash   va   jipslashtirish   borasidagi   nazariy   bilimlarni   o’zlashtirib,   ilg`or
tajribalarga   suyanib   o’quvchilarni   tarbiyaviy   jarayonda   o’rtoqlik-do’stlik,
o’zaro   hamkorlik,   hamjihatlik,   o’z-o’zini   tarbiyalash   va   boshqarish   kabi
jamoatchilik sifatlarini tarbiyalash mahoratini o’zlashtirishdan iborat. Ular:
- sinfning boshlang`ich jamoasini tarbiyalash va ularda o’zaro munosabat
aloqalarini   yaratish.
-   o’quvchilar   kundalik   faoliyatlarining   hamma   qirralarida   jamoaga
jipslashtirish.
-   shaxsiy   manfaatdan   jamoa   manfaatini   yuqori   qo’yishga   o’rgatish.
- jamoada bir-biriga mehr-oqibatli, muruvvat va sahiylik, do’stona hamkorlik
mavjud bo’lsa, u katta tarbiyaviy kuchga aylanadi.
“Boshlang ich   ta`lim   o qish,   yozish,   sanash,   o quv   faoliyatining   asosiyʻ ʻ ʻ
malaka va ko nikmalari, ijodiy fikrlash, o zini-o zi nazorat qilish uquvi, nutq
ʻ ʻ ʻ
va   xulq-atvor   madaniyati,   shaxsiy   gigiyena   va   sog lom   turmush   tarzi	
ʻ
asoslarining   egallab   olinishi   ta minlashga   da vat   etilgan.   Boshlang ich	
‟ ‟ ʻ
sinflarda   sinfdan   tashqari   o qishga   kichik   yoshdagi   o quvchilarni   ona   tilini	
ʻ ʻ
puxta o zlashtirishga tayyorlashning ajralmas qismi, ta lim jarayonida ularni	
ʻ ‟
1
Sh.M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
7 axloqiy-estetik   tarbiyalashning   muhim   vositasi   sifatida   qaraladi.   Sinfdan
tashqari   o qishning   maqsadi   –   kichik   yoshdagi   o quvchilarni   bolalarʻ ‟
adabiyoti   va   xalq   og zaki   ijodining   xilma-xil   namunalari   bilan   tanishtirish,	
‟
ularda   kitobxonlik   madaniyatini   tiklab   tarkib   toptirishdir.   Sinfdan   tashqari
o qish dasturining mazmuniga ko ra ta limning har bir bosqichida ikki asosiy	
ʻ ʻ ‟
bo lim ajratiladi: 1-bosqichda o qish  doirasi, ya ni o qitiladigan kitoblar va
‟ ‟ ‟ ʻ
ularni   qaysi   tartibda   o qish   bilan   tanishtirish   yuzasidan   o quvchilarga	
ʻ ‟
ko rsatma   beriladi.   2-bosqichda   shu   o quv   materiallari   asosida   bilim,	
ʻ ‟
ko nikma   va   malakalar   shakllantiriladi.   Umumiy   o rta   ta limning   davlat
‟ ʻ ‟
standartlari   va   o quv   dasturiga   ko ra   1-sinfda   sinfdan   tashqari   o qish	
ʻ ‟ ʻ
mashg ulotlarida   savod   o rgatish   darslarida   hosil   qilingan   ko nikma   va	
ʻ ‟ ‟
malakalar asosida bolalarning ona-vatan, istiqlol, milliy qadriyatlar haqidagi
tasavvurlartushunchalari kengaytiriladi, boyitiladi.
Sinfdan tashqari o qish va qiroatxonlik saboqlari 1-sinfda haftada 1 marta	
ʻ
saboq   o rgatish   darslarining   20   daqiqasida   bolalar   badiiy   adabiyoti   bilan	
‟
tanishtiriladi.   Maqsad   kichik   yoshdagi   bolalarda   kitobga   mehr   uyg otish,	
‟
mustaqil uquvlarini paydo qilishdir. Asosan bu sinf o quvchilariga kitob bilan	
ʻ
muomala qilish, kitob o qish qoidalari, kitobni asrash, asar qahramonlarining	
ʻ
hatti   harakatini   kuzatish,   ijobiy   tomonlarini   o rganish,   obrazli   qilib   qayta	
ʻ
hikoya   qilib   berish   bilim,   ko nikma   va   malakalar   shakllantiriladi.   Bu   sinf	
‟
ovquvchilari   uchun   asosan   rasmlarga   boy   kitoblar   olinadi.   O qituvchi	
ʻ
bolalarning   his-tuyg ularini   o stiradigan   kitoblarni   o qib   berish   orqali	
‟ ʻ ‟
mustaqil   mamlakatimiz,   uning   go zal   shaharlari,   qishloqlari,   milliy   urf-	
ʻ
odatlari, qadriyatlari, o tmishi, insonlarning orzu-istaklari bilan tanishtiriladi.	
ʻ
Ularda bilimga havas uyg otadi	
ʻ
2-sinfda o quvchilar kichik hajmdagi asarlarni o qituvchining yordami va	
ʻ ʻ
topshirig i asosida mustaqil o qishga o tadilar. Bu sinfda 2 haftada bir marta	
ʻ ʻ ‟
sinfdan tashqari o qish darsi o tkaziladi. Ona – Vatan va ota-bobolar jasorati,	
‟ ʻ
8 o simliklar,   qushlar   hamda   hayvonlar   haqidagi   asarlarni   o qituvchi   topib,ʻ ʻ
tanlab o quvchilarga o qishga tavsiya etadi. 3 va 4-sinflarda sinfdan tashqari	
ʻ ʻ
o qish   mashg ulotlarida   o quvchilarning   mustaqil   o qishlari   uchun	
ʻ ‟ ʻ ʻ
kishilarning hayoti, yorqin tasvirlangan, ularning ma naviy-axloqiy turmush	
‟
tarzi   aks   ettirilgan   badiiy   va   ilmiy-ommabop   asarlar   tavsiya   etiladi.   3-4
sinflarda sinfdan tashqari o qish darslari ikki haftada bir marta o tkaziladi. Bu	
ʻ ʻ
sinflarda   o qituvchi   sinf   kutubxonasida   kerakli   bo lgan   o quvchilar   yoshiga	
ʻ ʻ ‟
mos kitoblarni to plashni. Sinfdan tashqari o qish burchagi turlicha bezalishi	
ʻ ʻ
mumkin. Bunda o qituvchi va o quvchi hamkorlikda ish olib boradi. Badiiy
ʻ ʻ
va   ilmiy-ommabop   asarlar   mustaqil   ravishda   va   izchil   o qib   borilsagina	
ʻ
o quvchilarning   dunyoqarashini   kengaytirishga,   shakllantirishga   xizmat	
ʻ
qiladi[4].   Sinfdan   tashqari   o qish   darslari   yosh   avlod   qalbida   ezgulikka	
ʻ
muhabbat,   yovuzlikka   nafrat   tuyg ularini   uyg otish,   matn   mazmunini   qayta	
ʻ ʻ
hikoyalash,   ma`lum   reja   asosida   qisqartirib   yoki   shaxsini   o zgartirib	
ʻ
hikoyalash,   badiiy   tasvir   vositalarini   aniqlash,   asar   qahramonlarining   fe l-	
‟
atvorini,   xatti–harakatini   baholash   orqali   ularning   bog lanishli   nutqini	
ʻ
o stirish,   qisqa   qilib   aytganda,   kitobxonlik   madaniyatini   kamol   toptirishda	
ʻ
katta   imkoniyatlarga   ega.   Sinfdan   va   sinfdan   tashqari   o qish   boshlang ich	
ʻ ʻ
sinflarda o qitiladigan barcha predmet dasturlarining bo limlari bilan bevosita	
ʻ ʻ
bog liq.   O z   navbatida   grammatika   va   to g ri   yozuv,   tabiatshunoslik,	
‟ ‟ ‟ ‟
tasviriy   san at,   musiqani   o rganishda   olingan   bilim   va   hosil   qilingan	
‟ ʻ
ko nikmalar   o qish   darslaridan   o qish   darslarida   foydalaniladi.   O qish	
‟ ‟ ‟ ʻ
darslarida   o tilgan   mavzular   asosida   badiiy   kitoblar   axtarish,   asar	
ʻ
qahramonlarining   nomlarini   yozish,   ularni   tasvirlab   berish,   ijodiy   rasm
ishlash,   fikrni   yakunlash   uchun   mos   maqollar   yod   olish   o quvchini   ijod	
‟
qilishga undaydi.
Har   bir   sinfda   sinfdan   tashqari   o qilgan   barcha   asrlar   o quvhilarga   mos	
ʻ ʻ
ravishda   biror   voqeani   sahnalashtirish   mumkin.   Bu   boladagi   nitqni
9 rivojlantirishga,   lug at   boyligini   oshirishga   yordam   beradi.   Shuningdek‟
sahnalashtirilgan  asarni  tomosha  qilgan  o quvchining  diqqati  oshib  xotirada	
‟
saqlash   qobiliyati   o sadi.   Hatto   sahnalashtirish   o quvchini   har   tomonlama	
‟ ʻ
yo naltiradi,   ya ni   aktyorlik   qobiliyatini   rivojlantiradi,   suxandonlik,	
ʻ ‟
rejissorlik   kabi   kasblarga   ilk   tasavvurlarni   o rgata   boshlaydi[3].   Asarni	
ʻ
sahnalashtirish   davrida   albatta   o qituvchi   rahbarlik   qiladi.   O quvchilar	
ʻ ʻ
ifodali,   obrazli,   shuningdek   qahramonlar   harakatini   to g ri   bajarishlari,	
ʻ ʻ
o qishlari   o quvchilarda   zavq-shavq   uyg otib   kitobga,   badiiy   asarga   havas,	
‟ ‟ ‟
uni   o qib   o rganishga   intilish   uyg otadi.   Sinfdan   tashqari   o qish   darslarida	
‟ ‟ ʻ ʻ
o qituvchi   o quvchilarni   bolalar   yozuvchilari   va   shoirlari   bilan   tanishtirib	
ʻ ʻ
borishi   lozim.   Q.Muhammadiy,   P.Mo min,   Z.Diyor,   A.Obidjon   kabi	
‟
yozuvchi   va   shoirlarning   asarlari   o quvchilarda   katta   qiziqish   uyg otadi.	
ʻ ʻ
Shuning uchun har bir maktab, ta lim muassasasi o quvchilar o rtasida turli	
‟ ‟ ‟
mavzularda ijod ahli bo lgan shoir va yozuvchilar bilan uchrashuvlar tashkil	
ʻ
etib   turishi   shart.   Bunday   uchrashuvlar   o quvchilarni   vatanni   madh   qilishga	
ʻ
uni sevib ardoqlashga chaqiradi. Kitobni, asarni qanday paydo bo lishini, uni	
ʻ
hurmat   qilish   asrab-avaylashni   o rgatadi.   Shunday   qilib   badiiy   adabiyot,	
ʻ
bolalar   adabiyoti   voqelikni   haqqoniy   aks   ettirishi,   yorqin   obrazlar   yaratishi
bilan   bolalarda   estetik   did   va   ahloqiy   sifatlarni   mujassamlashtiradi.   Ularda
hayot   go zalligini   idrok   etishga   o rgatadi.   So z   san ati   badiiy   asarda   o z	
‟ ‟ ʻ ‟ ʻ
ifodasini topadi. Xalq badiiy sovzning yosh avlod tarbiyasidagi kuch-qudrati
va   jozibasiga   qadim   zamonlardanoq   e tibor   berib   kelingan.   Badiiy   so z	
‟ ʻ
xalqning   barcha   madaniy   boyliklarini   abadiylashtirgan.   Buning   uchun   esa
o quvchi   albatta   xalq   og zaki   ijodini   yaqindan   o qishi   lozim.   Ertaklar-	
ʻ ʻ ‟
yaxshilikka yetaklar deganlariday o quvchi ettaklar bilan tanishar ekan mard,	
ʻ
jasur   vatanparvar,   mehribon   bo lishga,   topishmoqlar   o qir   ekan,   topog on,	
ʻ ʻ ʻ
bilimdon, zukko bo lishga intiladi[2].	
‟
10   Komil   insonni   tarbiyalashda   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   amalga
oshirishning   nazariy   va   amaliy   g oyalarining   asoslash,   sharhlash   hamdaʻ
sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   kasbiy   mahoratni
oshirishga   xizmat   qiluvchi   samarali   shakl,   metod   va   vositalarning
aniqlanganligi, shuningdek, komil insonni tarbiyalashda tarbiyaviy ishlarning
amalga oshirish texnologiyasining ishlab chiqishda O zbekiston Respublikasi	
ʻ
Konstitutsiyasi, O zbekiston Respublikasining “Ta lim to g risida”gi qonuni,	
ʻ ʼ ʻ ʻ
xalq   ta limi   sohasiga   oid   rasmiy   hujjatlar   Prezidentimizning   “Barkomol	
ʼ
avlod”   to g risidagi   ilmiy   nazariy   ta limotlari.   Sharq   mutafakkirlari   asarlari	
ʻ ʻ ʼ
shuningdek   pedagogika   nazaryasi   rivojlanishida   faoliyat   ko rsatayotgan	
ʻ
O zbekiston   olimlari   va   pedagoglari   N.Azizxodjayeva,   M.Inomova,	
ʻ
O.Musurmonova,   U.Mahkamov,   S.Ochil,   I.Saidahmedov,   N.Ortiqov,
A.R.Xodjaboyev   va   boshqalarning   ilmiy   g oyalaridan   nazariy   asos   sifatida	
ʻ
foydalanadi.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   o„quv-
chilarning   qiziqishi,   istaklari,   xohish   va   ehtiyojlariga   suyangan   holda,
ularning   darsdan   bo„sh   vaqtlarida   o„quv-tarbiya   jarayonini   to„ldiradi.   U
o„quvchilarning   ijodiy   qobiliyatlarini,   tashabbus-korligini   oshirishga
imkoniyat   yaratadi.   Sinfdan   tashqari   ishlarning   o„ziga   xosligi   shundaki,
to„garak, klub dasturlarining rang-barangligi, ular
Kichik   yoshdagi   maktab   o’quvchilar   jamoalari   tashkil   qilishda
o’qituvchidai   turli-tuman   usul   va   vositalardan   mahorat   bilan   foydalanish
talab   qilinadi:
1.O’qituvchi   jamoa   a`zolarini   yangi   sharoitga   (maktabning   I   sinfidan
boshlab)   moslashuv   davrida   ularga   ishonch,   xurmat,   xushmuomalalik,
talablarni to’g`ri qo’ya bilish shu bilan birga o’quvchini tushunish va eshita
bilish mahoratiga ega bulish talab etiladi;
2.O’quvchilar   jamoasidagi   etaklovchi   kuch   tayanch   o’zagini   tanlash;
3.Jamoa   a`zolarining   har   birining   kuchiga,   qobiliyatiga   qarab   topshiriqlar
11 berish;
4.Jamoada   yangi   an`ana,   qonun-qoidalarni   dastlabki   kurtagini   yaratish   va
unga amal qilish;
5.Jamoa   istiqbolini   davr   talabi   bilan   moslashgan   holda   belgilash   talab
qilinadi.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlarning   tarbiyaviy   ta`siri   ko’p   darajada
o’quv   jarayonini   tashkil   etish   saviyasiga   hamda   o’quvchilar   jamoasininig
xilma   -xil   ishlarni   qanday   yo’lga   qo’yishlariga   bog`liqdir.   Sinfdan   tashqari
faoliyat   majburiy   dastur   bilan   chegaralanmaydi,   balki   yoshlar   har   xil
o’quvchilarni   ixtiyoriy   ravishda   birlashtiradi.   Ularning   tashabbusi   asosida
ishlarni   amalga   oshiradi,   fanga   qiziqtiradi,   ularni   xalqning   madaniy   hayoti
muhitiga   olib   keladi.   Sinfdan   tashqari   ishlar   shaxsdagi   ijtimoiy   faollik,
ijtimoiy   ong   hamda   axloqiy   odatlarni   tarkib   toptirishning   eng   muhim
omilidir.
Tarbiya   jarayonining   mazmuni   bolalarga   beriladigan   ma`naviy   axloqiy
bilimlar   tizimi,   ishonch,   e`tiqod,   intizom,   xulq-atvorni   bir   butun   holatini
tashkil   etadi.   Mustaqil   O’zbekistoning,   istiqlol   va   istiqboli   uchun   fidoiylik
ko’rsatuvchi   avlodni   tarbiyalash   mazmuni   tamoman   o’zgacha   xarakter   kasb
etmoqda:
fuqarolik   demokratik   jamiyatni   barpo   etish   mohiyatini
anglab oluvchi;
 vatanini har doim turli oqimlardan himoya etuvchi;
 diniy bag`rikenglik va mehr-muravvatli bo’lish;
 davlat siyosatini tushunish unga fidoiy bo’lish;
 o’zligini anglash, ajdodlar merosini qadrlash;
 yuqoridagi komil insonga xos sifatlarni tarbiyalashda;
 maqsadni aniqligi va uni to’g`ri yo’naltirish madaniyati;
 tarbiyachi-o’qituvchi va tarbiyalanuvchini hamkorlik faoliyati;
12 -   o’zini   anglash,   mustaqil   fikrlovchi   e`tiqodligi   va   ixtiyorlik.
Maktabgacha   ta`lim   muassasa   tarbiyachilarini   tarbiyachilik   faoliyati   va   uni
amalga   oshirish   metodikasini   «Uchinchi   ming   yillikning   bolasi»
qo’llanmasidan foydalanishni tavsiya etamiz. 2
Tarbiyaviy ishlarning mazmunida bir butun yondashishdan bosh maqsad,
“Milliy   istiqlol   g`oyasi:   asosiy   tushuncha   va   tamoiyllari   dasturi”dagi
g`oyalarni   bolalarning   ongida   o’ziga   xos   va   mos   ravishda   singdiradi.
-   Xalqimizning   boy   ma`naviy,   an`ana,   udum,   urf-odatlar   va   ajdodlarimiz
merosidan foydalanish.
- O’zbekiston Respublikasi Konstituttsiyasi, adolat, haqiqat va erkinlikni,
ishonch-e`tiqodni tarbiyalash.
-   YUrt   tinchligi,   Vatan   ravnaqi,   xalq   farovonligi   mohiyatini   izohlash.
- Mehrli-muruvvatli va bag`ri kenglik.
Ayniqsa   bog`cha   va   kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarning   ta`limiy-
tarbiyaviy   faoliyatlari   o’ziga   xos   xususiyatga   ega:   o’quvchilarda   hayotiy
tajribalarning   kamligi,   o’quv-tarbiya   jarayonida   hodisalarga   qiziqish,
«yaxshi», «yomon» harakatlarga chuqur munosabat bildira olmasligi kabilar.
Boshlang`ich   sinf   o’quvchilarining   dars   va   darsdan   tashqari   tarbiyaviy
faoliyatini rejalashtirish o’ziga xos qoidalarga egadir:
1. Har bir sinf jamoasining tarbiyalangan darajasini o’rganish.
2. O’quvchilarning   oilavny   hayoti,   ota-onaning   farzand   tarbiyalashdagi
burchi va vazifasini qanday his etishi.
3. Kundalik o’zgarishlarga o’quvchilarshshg munosabati.
2
Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
13 4. O’quvchilarning   sharqona   milliy   urf-odat,   an`analar   haqidagi   bilim
darajasi.
5. Qomusiy   ma`rifatparvar,   mutafakkirlar   hamda   hozirgi   zamon   shoir,
yozuvchilarning   ijodiyotidan   namuna   bilishlari.   Mazkur   qoidalar   bog`chada
sodda holda qo’llaniladi.
Yuqoridagilarni   aniqlashda   suhbat,   anketa   usullaridan   foydalanish
o’rinlidir.   SHundagina   har   bir   o’qituvchi-tarbiyachilarning   betakror,   bir-
biriga o’xshamagan tarbiyaviy tadbir rejalari bunyodga keladi. Bunday rejalar
tarbiyaviy ta`sirga ega bo’lib maqsadga erishtira oladi.
1.3 Ishlarni tashkillashtirish va ularni xulosalash
    Tarbiyaviy   tadbirlarni   rejalashtirishda   «Milliy   istiqlol   g`oyasi:   asosiy
tushuncha va  tamoiyllari» dasturi. O’zbekiston 
Respublikasi           «Kamolot     ijtimoiy harakati»   dasturi mos qilib olindi.
Quyidagi   keltirilgan   reja   tahminiy   bo’lib,   o’z   shart-sharoitingizga   qarab
ijodiy   o’zgarishlar   kiritish   mumkin.
Tarbiyaviy   tadbirlar   rejalaridan   namunalar
dastlabki   rejaga   O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   Ta`limi   Vazirligi   «Madaniy
merosga   -   ixlos»   yuzasidan   tuzilgan   Nizom   asos   qilib   olindi,   u   quyidagi
mazmunga   ega:
1. Vatan g`ururi – kamolot mulkining asosi (I-II sinflar uchun).
a) tug`ilgan uy, ko’cha, shahar va o’lkalarining tarixi.
b) bir bolaga etti qo’shni ota-ona ekanligi.
v) atrof tabiatidagi o’simliklarning nomi va uni muhofaza qilish.
g) o’lka tarixiga oid (tarixiy, obidalar, kimlar yashagan, iqtisodiy boyligi,
san`ati va kelajak rejalar) ma`lumotlar.
e)   kindik   qoni   to’kilgan   joyning   tuprog`i   aziz   hissini   singdirish.
Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlar   o‘quv-chilarning   qiziqishi,
14 istaklari,   xohish   va   ehtiyojlariga   suyangan   holda,   ularning   darsdan   bo‘sh
vaqtlarida   o‘quv-tarbiya   jarayonini   to‘ldiradi.   U   o‘quvchilarning   ijodiy
qobiliyatlarini,   tashabbus-korligini   oshirishga   imkoniyat   yaratadi.   Sinfdan
tashqari   ishlarning   o‘ziga   xosligi   shundaki,   to‘garak,   klub   dasturlarining
rang-barangligi,   ular   mazmunidagi   yangiliklar   o‘smir   yigit-qizlarning   shaxs
sifatida shakllanishlari uchun yangi imkoniyatlar yaratadi.
Tarbiya,  jamiyatdagi   hodisa   sifatida,  o‘sib   kelayotgan  avlodning   jamiyat
hayotida, turmushi, ijtimoiy ishlab chiqarish faoliyati, ijodi va ma’naviyligida
ishtirok   etishi   murakkab   qarama-qarshi   ijtimoiy-tarixiy   jarayon   hisoblanadi.
Ularning   odam   bo‘lishlari,   rivojlanishlari   va   individualliklari,   jamiyatning
ishlab chiqarish kuchlari muhim elementlari, shaxsiy baxtlarini yaratuvchilari
bo‘lib   ishtirok   etadi.   U   ijtimoiy   taraqqiyot   va   avlodlar   ketma-ketligini
ta’minlaydi.
Maktabda   va   sinfdan   tashqari   ishlar   jarayonida   o‘quvchi-larning   bir-biriga
hurmati,   axloqiy   sifatlari   jamoa   orasida   shakllanib   boradi.   Bunda
o‘quvchilarning   bir-biriga   bo‘lgan   muomala   madaniyati   ham   shakllanadi.
O‘quvchi   o‘qituvchiga   taqlid   asosida   yoki   do‘stlari   orasida   o‘rgangan
tarbiyasi   muomilasiga   ta’sir   qilishi   mumkin.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   orasida
muomala madaniyatini shakllantirish uchun avvalambor o‘quvchining o‘ziga
bo‘lgan muomalasini, e’tiborini o‘rganishi kerak.
Boshlang`ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   va   uni
o’tkazish   usullarinidan   o’quvchilarning   tarbiyaviy   ihslarlda   dastlabki   bilim,
ko’nikma   va   malakalarini   aniqlash   uchun   o’tkaziladi.   Bunday   baholash
natijalari   tarbiyaviy   ihslarlarni   o’rganish   bo’yicha   tarbiya   jarayonining
mazmunini, usullari va shakllarini tanlash imkonini beradi.
Toshkent   shahri   Yakkasaroy   tumanidagi   160-maktabda   pedagogik
amaliyotimiz   jarayonida   boshlang`ich   sinflarda   sinfdan   tashqari   ishlarni
15 tashkil   etish   va   uni   o’tkazish   usullarini   o’rganishda   qo’lladik   va   samarali
natijalarga erishdik. 3
Tajriba-sinov   ishlarining   mazkur   bosqichini   amalga   oshirish   uchun
o’quvchilarning   qiziqishlari   va   mustaqil   fikrlashlarini   aniqlashga   xizmat
qiluvchi tarbiyaviy mavzularni belgilab oldik.
Tajriba-sinov   ishlarimizning   izlanuvchan   va   ta’kidlovchi   bosqichlarida
tajriba   sinflar   o’quvchilarning   mustaqil   fikr   yuritish   qobiliyatini
rivojlantirish,   tarbiyaviy   mavzularni   mazmunini   chuqur   o’zlashtirish
maqsadida turli usullardan samarali foydalanildi.
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   va   uni   o’tkazish   usullari   asosida
tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   etishda   o’quvchilarning   yosh   va   individual
xususiyatlari, mavzusi va maqsadidan kelib chiqdik.
Sinf   rahbari   tomonidan   o’tkaziladigan   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy
tadbirlarga   sinf   tarbiyaviy   soatlari   ham   kiritiladi,   (yil   davomida   30-34   soat
dars   jadvaliga   kiritiladi),   u   soddalashtirilgan,   barcha   sinflar   uchun   qulay
quyidagi andozaga tushirilishi mumkin. 
Avvalgi adabiyotlarda berilgan rejalashtirish  chizmasiga "Bajarilish turi"
qo’shimcha   sifatida   kiritildi.   Maqsad,   rejalashtirilgan   mavzu   masalan,   "Ota-
onam - suyangan tog`im" yuzasidan suhbat, kecha, konferentsiya uchrashuv,
ekskursiya   va   hokazolar   o’tkazish   mumkin.   Albatta,   bu   tadbirlarning
barchasini   bir   o’quv   yilida   o’tkazib,   sinf   rahbarining   tarbiyaviy   ish   rejasida
bu mavzu har yili takrorlanib, bajarilish turi o’zgartirib boriladi. 
II.Bob. Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida
sinfdan tashqari o qish darslarida o’zbek shoirlarining ijodini o rganish.ʻ ʻ
3
Sh.M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
16 2.1 Boshlang’ich sinf ona tili va o’qish darslarida o’zbek
shoirlarining ijodini o rganish.ʻ
Boshlang`ich ta’limning asosiy vazifalaridan biri o`quvchilarning so`z
zahirasini   boyitishdir.   Bunda   lug`at   ustida   ishlashga   e’tibor   qaratishimiz,
lozim.   Ona   tili     bilan   o`qish   fanlarini     doimo     bog`lab   borish   maqsadga
muvofiq.
Bo`sh   o`zlashtiruvchi   o`quvchilar   bilan   ishlashda   testlar   bilan   ishlash
ham   yaxshi   natija   beradi.   Ma’lumki   respublikamizda   o`quvchilar   bilimini
baholashda   test   sinovlaridan   unumli   foyalanilmoqdalar.   Masalan   asarni
o`zlashtirishga   ulgurmayotgan     past   o`zlashtiruvchi   o`quvchilarga   yozma
yoki og`zaki holda quyidagicha testlar bilan murojaat etish mumkin.
Kichkintoylarning   katta   dunyosini   badiiy   «kashf»   etish,   umuman
intellektual lirik qahramon yaratishda har bir shoirning o’ziga xos, izdividual
uslubi   bor.   Shunga   muvofiq,   qahramonlar   bir   tomondan   o’zaro   farqlansa,
ikkinchi   tomondan,   mushtarak   xususiyatlarga   ham   ega.   Ayniqsa   bu   o’ziga
xosliklar   yosh   shoirlar   ijodida   ham   yaqqol   kuzga   tashlanadi.   Chunonchim,
Safar   Barnoyev   she’rlarining   qahramoni-kurashchan   obraz-o’qishda
a’lochiligi,   jamoat   ishlarida   ilg’orligi,   tabiat   sirlariga   qiziquvchanligi,
hayotda   jasurligi   bilan   sadoqatli   do’st   va   qadrdon   o’rtoq   sifatida   alohida
ajralib   turadi.   Uning   hayot   haqida   o’z   falsafasi   bor.   Bizni   kurshagan   olam
qahramon   nazarida   sirli   bir   jumboq   bo’lib   gavdalanadi.   Lekin   jumboq
jumboqligicha   qochib   ketavermaydi.   Shoir   uning   siri   va   sababini   bolalar
dunyoqarashiga mos tarzda badiiy psixologik tahlil qilish orqali ocha boradi.
Lirik   qahramon   bugungi   farovon   turmushimizning   tub   mohiyatini   o’ylar
ekan, uning osonlik bilan qo’lga kiritilmaganligini qalbdan his etadi. Otalar
ishidan faxrlanish uning qalbida iftixor tuyg’ularini uyg’otadi:
Dadamning ko’llari miltiq ham ushlagan, 
17 Gulni ham ekkandir dadamshshg qo’llari. 
Otalar   yaratgan   totli   hayot   nash’asi   o’z   navbatida   uni   sevishga,
ardoqlashga
burchli   qilib   qo’yadi.   Buning   uchun,   avvalo,   o’qish,   mehnatga   muhabbat
bog’lash   lozim.   O’qish   va   mehnat   jarayonida   esa   boshqalar   bilan   qudratli
do’stlik rishtalari bog’lanadi. Shoirning lirik qahramoni tor hayot qobig’iga
o’ralib qolgan emas, aksincha, ertangi kunga jiddiy boqadi. Undan yangicha
ma’no, yetuklik izlaydi:
Umrning yo’li-yu, mazmuni,
Kaftimda sanoqsiz chiziqlar.
Kaftimning   so’qmog’i,
yo’llari.
Bekorchi damlarga qiziqmay, 
Quyoshga cho’zganman qo’llarim.
Shunisi diqqatga sazovorki, qahramon o’z baxtini, taqdirini xalq va Vatan
taqdiri bilan bog’laydi. Uning uchun ona va Vatan mushtarak tushunchalar
bo’lib,
ular oldida o’zini qarzdor his etadi. Chunki ona unga jon baxsh etgan bo’lsa,
Vatan   o’z   quchog’ida   avaylab   o’stirmoqda.   «Shu   tufayli   ona,   yurt,   bizga
doim   suyuksiz»,   deydi   u.   Shu   tariqa   konkretlikdan   umumiylikka   qarab
boriladi,   muhim   ijtimoiy   xulosalar   chiqariladi,   hayot   haqiqatini   badiiy
tasdiqlaydigan yorqin obrazlar qiyofasi tavdalantiriladi. Buni shoirning «Yuz
dona lola», «Tinchlik qo’shig’i», «Ona madhi», «Samarqand bilan quyosh»,
«Dadamning qo’llari», «Dedi-dedi fosh bo’ldi»  щ ye’rlarida qo’rsa bo’ladi.
Yaxshi she’r she’rxonlar qalbiga hyech qanday vositasiz o’zi oqib 
18 kiradi, tillardan tushmay qoladi.
Yosh   shoir   S.Barnoyev   bolalarga   o’rnak   bo’larli   darajadagi   lirik
qahramon   yaratish   ustida   samarali   ijod   etgan.   Uning   she’rlarining
qahramoni,   shoirning   o’zi   e’tirof   etganidek,   qo’zichoq,   qo’ng’iroq   va
qo’g’irchoq doirasidagi tor muhitda o’ralashib yurmaydi. U hayotni, tabiatni,
ona-Vatanni   jon-dilidan   sevuvchi   o’spirin   bo’lib,   ilmga   chanqoq,   olam
oirlariiing   mag’zini   chaqishga   harakat   qiladi.   Borliqni   dialektik   birlikda
kuzatadi:
Biri-biriga   monand,
Biri-biriga   payvand.
Birlashgan   butun
olam,
Quchoqlashgan tog’lar ham.
Bu birlik shunchaki qayd qilinmaydi, balki uning zamirida do’stlik 
iplari bor
degan yuksak ijtimoiy ma’no chiqariladi: 
Quyosh bobo himmati, 
Daryolarning qudrati, 
Shamolning harakati,
Ona yerning mehnati
Ulkan do’stlik hurmati.
Qahramon hayot va taraqqiyot haqida falsafiy fikr yuritib, butun olam 
ijodkori insondir, degan haqqoniy xulosaga keladi:
19 Inson qo’li — besh barmoq, 
Besh qit’ani zabt etgan.
Muz-tog’larni eritgan. 
Olam inson kaftida.
Inson-ijodkor. U tabiatni o’z mehnati bilan bo’ysundirib, unga chiroy
baxsh   etadi.   Olam   go’zalligidan   zavqlanadi.   Hayotga,   tabiat   va   Vatanga
bo’lgan   muhabbat   tuyg’usi   ana   shunday   shakllanadi.   Bu   shoirning   «Bahs»,
«Kech   kuz»,   «Yur,   dalalar   qo’yniga»,   «Tog’lar   bayrami»,   «Yurt   mehri»
singari she’rlarida ravshan ko’rinadi.
Odam   va   olam,   zamin   va   zamon   o’rtasidagi   doimiy   aloqa,   insonning
hukmronlik   roli   Qambar   O’tayevning   «Qizil   galstuk»,   «Tog’   boshidagi
lola»,   «Soat»,   Mashrab   Boboyevning   «Qaldirg’och   nima   deydi?»,   «Yangra
gornim!»   kabi   jajji   kitobxonni   o’ylashga   majbur   etadigan   she’rlarida
o’zining yaxshigina ifodasini topgan.
Bolalar   uchun   jon   kuydirib   qalam   tebratayotgan   Miraziz   A’zam,
Tursunboy   Adashboyev   manzumalarining   qahramoni   kichik   maktab
yoshidagi bolalar bo’lsa ham, ziyrakligi tufayli tabiat jumboqlarini yechishga
urinadi,   insoniy   munosabatlarni   sinchkovlik   bilan   kuzatadi.   M.   A’zam
«Azizning   orzulari»,   «Yo’lchilar   qo’shig’i»,   «Tong   bilan   birga   turdik»,
«Yerga dovrug’ olamiz» hamda «Bir cho’ntak yong’oq» turkum she’rlarida
g’oyaviy   niyatini   to’laroq   ochish   maqsadida   so’z   o’yinidan   takrordan
foydalansa, T. Adashboyev she’rlarida yumoristik talqin asosiy o’rin tutadi.
Ularda qadrdon qishloq dalalari, keng vodiylar tarannum etiladi.
M.   A’zam   qo’liga   qalam   tutar   ekan,   o’quvchisining   kimligini   bir
daqiqa   ham   unutmaydi,   qahramon   bilan   birga   o’ylaydi,   uning   uchqur
20 xayollariga sherik bo’ladi. Bu — tizginni qahramon qo’liga tutqazib qo’yadi,
degan so’z emas, albatta. Balki jo’shqin tuyg’ularini, qaynoq ehtirosini bosh
maqsadga bo’ysundirishi samarasidir. Buni she’rlaridagi har bir so’zga katta
mas’uliyat   bilan   yondoshishida,   so’zlarni   o’z   o’rnida   ishlatishida,   bolalar
psixikasiga   mos   o’ynoqi   ruh   baxsh   eta   olishida   ko’rishimiz   mumkin.   Shoir
xuddi shu yo’l bilan sovet xalqi o’rtasidagi qudratli do’stlikni ulug’laydi.
Bizlar o’n besh bolamiz,
Oqmiz, sariq, qoramiz. 
Oramizdan o’tmas qil, 
Garchi bizda har xil til.
Tursunboy   Adashboyev   ijodida   qishloq   yoshlari   hayoti   badiiy   tadqiq
qilinadi.   She’rlarining   lirik   qahramoni   oddiygina   qishloq   bolasi.   U   qayerda
bo’lmasii,   tug’ilib   o’sgan   qishlog’ini,   sevimli   diyorini   qo’msaydi,   unga
muhabbati jo’sh uradi. Qishloqning har bir qarich yeri unra to’tiyo. Chunki
olam   jamoliga   ilk   bor   o’sha   yerdan   bokqan.   Inson   mehrini   o’sha   yerda
tuygan.   «Do’ngliklardan   mis   laganda   sirpanib»,   bolalik   zavqini   surgan.   Bu
holni   shoirning   «Qishlog’im»,   «Yaylovda»,   «Zira»   kabi   she’rlari   misolida
ko’rish   mumkin.   «Hisob   darsida»,   «Qatiq»,   «Oy»,   «Dazmol»   singari   qator
she’rlarida esa asosny g’oyani yengil yumor vositasida ifodalaydi.
Mazkur   muloqazalarimiz   yoshlar   she’riyati   faqat   zafar   quchyapti,   u
yuksak taraqqiyot bosqichida, degan fikrni tug’dirmasligi kerak. Chunki ular
izlanish   pallasidadir.   Bu   davrda   ba’zan   kamchiliklarning   ro’y   berishi   hchm
tabiiy.   Asarning   tematik   doirasi,   mavzu   ulug’vorligi   hamda   g’oyaviy
mundarijasi   uning   estetik-tarbiyavny   qimmatini   tayin   qilolmaganidek,
ma’lum   g’oya   atrofida   ortiqcha   takror   jimjimadorlik,   taqlidchilik,   quruq
21 didaktika ham fikrning o’quvchiga to’liq yetib borishiga monelik qilishi sir
emas.   Bunday   qusurlar   M.   A’zamning   «Onam   ishga   ketganda»,   S.
Barnoyevning   «Shirinlik»,   G.   Jo’rayevaning   «Inoq   oila»,   R.   Tolipovning
«Derlar: baxting qo’lingda» singari she’rlarida ko’zga tashlanadi.
Davrimiz yuksalish davri. Kashf etilgan biron bir yangilik hali hayotga
singib ketmasdan, ikkinchisi vujudga keladi. Yutuqlarimiz jasorat va kurash
samarasidir.   Bugungi   kunda   qahramonlikni   hayotning   o’zi   tug’dirmoqda.
Davrimizda qahramonlik an’anaga aylanib qoldi.
Buni   kattalar   hayotida   emas,   balki   o’quvchi   bolalar   hayotida   ham
ko’rish   mumkin.   Yosh   grajdanlar   kattalar   mehnatiga   o’z   ulushlarini
qo’shmoqdalar,   tonnalab   paxta   termoqdalar.   Turli   hunar   o’rganmoqdalar.
Mehnat   desantlari   tashkil   qilmoqdalar.   Xullas,   ularning   o’qishi,   mehnati,
intilishi   doston   va   balladalar   yozishga   arziydi.   Afsuski   bolalar   shoirlari   bu
ishga qalam urmayotirlar. Katta janrlar e’tibordan chetda qolmoqda. Bu hol
bolalar   prozasiga   nisbatan   bolalar   poeziyasida   ochiq-oydin   ko’zga
tashlanadi.
Adabiyot   nazariyasida   Masalga   liro-epik   janrlardan   biri   sifatida   she’riy
shakldagi,   majoziy   xarakterdagi   qisqa   syujetli   asar   deb   ta’rif   beriladi.
Masallarda   turli   hayvonlar   majoziy   suratda   asarning   qahramonlari   sifatida
tasvirlanadi.
Masal kichik hajmli, ammo boy mazmunli, tugun, kul ь minatsion nuqta va
yechimi   bo’lgan   kichik   p ь esani   eslatadi.   U   biror   voqea-hodisani   qisqa,
mazmunli tasvirlashda ajoyib namuna bo’la oladi.
«Antik adabiyotda Ezop Masallari juda mashhur bo’lgan. O’z ma’nosidan
ko’chirilgan   (majoziy)   so’z   va   kinoyaviy   iboralar   orqali   qilinadigan
22 “yashirincha”   tanqidning   tili   va   uslubi   Ezopga   nisbatan   berilib,   “Ezop   tili”
deyilgan va shu ta’bir joriy qilingan.
Ezop   quldorlik   jamiyati   sharoitida   hukmron   doiralarning   jirkanch
kirdikorlarini   ochiqdan-ochiq   tanqid   qilish   ilojini   topolmagach,   o’zining
satirik   asarlarini   kinoyaviy   til   va   uslubda   yozishga   majbur   bo’lgan.   Feodal
istibdodi sharoitlarida yashab ijod etgan mashhur rus Masalchisi I. A. Krilov
ham,   atoqli   o’zbek   Masalchisi   Gulxaniy   ham   “ezop   tili”   da   yozganlar.
Frantsuz   shoiri   Lafontenning   Masallari   ham   mashhur.   A.   Navoiy
dostonlarining bir qancha epizodlari, “SHer bilan Durroj”, “Kabutar” singari
Masallari yaxshi xislatlarni tarbiyalashda katta rol o’ynaydi.
2.2  O’zbek shoirlarining ijodini o rganishʻ   Sayido Nasafiy, Maxmur,
Gulxaniy o’rganish
O’zbek adabiyotida Sayido Nasafiy, Maxmur, Gulxaniy kabi shoirlar
O’zbek adabiyotida Sayido Nasafiy, Maxmur, Gulxaniy kabi shoirlar ham
Navoiy   an’analarini   davom   ettirganlar,   bolalarbop   ko’pgina   Masallar
yozganlar.
Hayvonlar,   parrandalar,   hasharotlar,   gullar   haqidagi   majoziy   asarlarni
bolalar   qiziqib   o’qiydilar.   Mana   shu   nuqtai   nazardan   Sayido   Nasafiyning
“Bahoriyot”   (“Hayvonotnoma”)   asari   ahamiyatlidir.   Nasafiyning   Masallari,
axloqiy   va   tarbiyaviy   Masalalarga   doir   fikr   hamda   qarashlari   bolalarning
o’qish   va   tarbiyasida   katta   ahamiyat   kasb   etishi   bilan   birga,   ularning
kitobxonlik doirasini ham kengaytiradi.
Mashhur Masalnavis Gulxaniyning “Toshbaqa bilan CHayon”, “Maymun
bilan   Najjor”   Masallari   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   yoshiga   mos
23 keladi.   Ularda   do’stlik,   rostgo’ylik,   qo’lidan   kelmaydigan   ishga   urinmaslik
kabi g’oyalar ilgari suriladi.
Jumladan,   Masal   janridagi   asarlar   ham   boladagi   qo’pollik,   qo’rslik,
yolg’onchilik,   yalqovlik,   beparvolik   kabi   illatlarni   bartaraf   etishda   yordam
beradi. Lekin amaldagi boshlang’ich sinf “O’qish kitobi” darsliklarida Masal
janriga kam o’rin berilgan. Vaholanki, bola tarbiyasida Shoir ijodining o’rni
beqiyosdir.   Masaldagi   qissadan   hissa   o’quvchi   matndagi   e’tibordan   chetda
qoldirgan,   yuzaki   o’qib   o’tib   ketgan,   yaxshi   anglashga   harakat   qilmagan
o’rinni, bo’shliqni to’ldiradi.
3-sinf   “O’qish   kitobi”dan   o’rin   olgan   “Qaysar   buzoqcha”   (O.
Qo’chqorbekov)   Masali   oilasi,   o’rtoqlari,   do’stlaridan   ajralib,   yomon
yo’llarga kirib qolgan, oqibatda ko’ngilsiz holatlarga tushib qolgan bolalarni
tarbiyalashda   katta   ahamiyatga   ega.   Ushbu   Masaldagi   asosiy   xulosa   Masal
oxirida   berilgan   qissadan   hissada,   ya’ni   ota-bobolarimiz   yaratib,   bizga
nasihat   sifatida   qoldirgan   “Bo’linganni   bo’ri   yer”   hikmatida   o’z   ifodasini
topgan. Bu hozirgi kunda maqol tusini olgan. SHoir esa bundan juda ustalik
bilan foydalangan.
“ CHumoli   va   Tipratikan”   Masali   esa   nasriy   turga   mansub   bo’lib,   unda
CHumoli timsoli orqali bolalar halollikka o’rgatiladi, har bir narsani, u katta
yoki   kichik   bo’lishidan   qat’iy   nazar,   so’rab   olishga,   egasining   ruxsati   bilan
foydalanishga   da’vat   etiladi.   Shoir   ijodini   o’qishda   bolalar   Tipratikan
timsoliga tanqidiy nazar bilan yondashadilar, agar o’zining hayotida biron-bir
shunday   holat-voqea   yuz   bersa,   uni   boshqa   takrorlamaslikka   o’rganadilar.
Shoir   ijodining,   avvalo,   ixchamliligi,   tilining   qisqa   va   lo’ndaligi,   soddaligi,
o’tkirligi va xalqchilligi bola hissiyotiga qattiq ta’sir qiladi. Bular o’quvchilar
nutqini   o’stirishda   ham   muhim   material   hisoblanadi.   Masal
24 qahramonlarining   xatti-harakatlari ,   fe’l-atvorlari,   nutqiy   o’ziga   xosliklari
o’quvchining diqqatini o’ziga jalb qiladi.
3-sinf   “O’qish   kitobi”   da   “Qaysar   buzoqcha”   (O.   Qo’chqorbekov),
“CHumoli   va   Tipratikan”,   “O’jar   Toshbaqa”   (H.   Yoqubov),   “CHayondan
so’radilar”   kabi   Masallar   joy   olgan.   Bu   Masallarning   qahramonlari   ham
hayvonlar:   buzoqcha,   chumoli,   tipratikan,   toshbaqa,   chayon.   Majoziy
qahramonlarni   tanlashda   ham   yozuvchi   har   bir   hayvonning   xususiyatidan
kelib   chiqadi.   Masalan,   buzoqchalar   arqondan   bo’shatib   yuborilsa,   shataloq
otib,   uzoq-uzoqlarga   ketib   qoladi.   Qaysar   buzoqcha   ham   to’dasidan   ajralib,
bo’riga   duch   keladi,   ya’ni   ko’ngilsiz   voqea   yuz   beradi.   Buzoqcha   orqali
onasidan uzoqlashib ketgan bolalar, vatanidan yiroqda turli kulfatlarga duch
kelayotgan kishilar nazarda tutilgan.
Shoir   ijodining   allegorik   mazmuniga   to’xtalmasdan,   bosh   qahramon
qiyofasini  tahlil  qilishga  kirishiladi.  1-sinfda  bolalar  Shoir  ijodini  hayvonlar
haqidagi ertakka o’xshash kulguli asar kabi qabul qilsalar, 2-sinfdan boshlab
ular   Masaldagi   hayvonlarning   xatti-harakati,   o’zaro   munosabatlari   ba’zan
kishilar   hayotida   ham   uchrashini,   Masal   axloqiy   bilim   beradigan   hikoya
ekanini,   ko’proq   she’riy   tarzda   bo’lishini,   unda   kishilardagi   ayrim
kamchiliklar tasvirlanishini bilib ola boshlaydilar.
Masallarda   yashiringan   o’tkir   kinoya,   voqealarning   tez-tez   o’rin
almashinib turishi uni bir maromda o’qishga xalaqit beradi.  SHuning  uchun
ifodali   o’qishga   yetarli   malaka   hosil   qilmagan   o’quvchi   avval   matn   bilan
yaxshilab tanishib chiqishi lozim.
Masal   tahlil   qilinayotganda,   voqea   rivojini   jonli   tasavvur   qilish,
obrazlarni aniq idrok etishda o’quvchilarga yordam berish zarur. CHunonchi,
ularga   ayrim   epizodlarni   so’z   bilan   tasvirlash,   ba’zilariga   o’qituvchi
25 yordamida   tavsif   berish,   ishning   oxirgi   bosqichida   rollarga   bo’lib   o’qish
kabilarni   tavsiya   qilish   maqsadga   muvofiq.   Qahramonlarga   tavsif   berishda
uning   xatti-harakati   bilan   birga,   tilning   o’ziga   xos   xususiyatlaridan   ham
foydalaniladi.   Shoir   ijodini   ifodali   o’qishga   tayyorlanishda   uning   syujetini
bilish bilan birga, muallif tilini yaxshi tushunish zarur.
4-sinf “O’qish kitobi”da   berilgan   “Baqa bilan Taqa”   (Aziz Abdurazzoq)
Masalida baqa timsoli orqali yozuvchi o’ziga mos bo’lmagan, o’ziga to’g’ri
kelmaydigan   narsalarni   orzu   qilish   va   bu   orzuni   amalga   oshirishda
boshqalarning   maslahati,   nasihatiga   quloq   solmay,   o’z   aytganidan
qaytmaydigan, o’jar kishilarni tanqid ostiga oladi. Baqa otlar kabi taqa bilan
tovush  chiqarib yurishni, yurganda yerni jaranglatib, odamlarga bu dunyoda
o’zining borligini bildirib yashashni istaydi. U taqachining   “Taqani o’ylama,
uni otga chiqargan, senga taqa qoqsam, sakrashdan mahrum bo’lasan ... Sen
taqa   bilan   yo’rg’alay   olmaysan.   Yo’rg’alashni   ham   otga   chiqargan”,   “Sen
borligingni bildirib yurmoqchi bo’lsang, sayrab yuraver”   deyishlariga quloq
solmaydi.   Bu   o’jarlik   uning   boshiga   kulfat   keltiradi:   suv   tagiga   cho’kib
ketadi.   Yonidagi   baqalar   bo’lmaganda   halok   bo’lishi   ham   tayin   edi.   Kech
bo’lsa   ham   baqa   xatosini   anglab   yetadi,   taqachi   oldida   xijolat   chekadi.   Bu
holatlar   o’quvchini   o’z   hayotiga,   xatti-harakatiga   bir   nazar   tashlashga
undaydi.   Ular   o’z   tengqurlari   kabi   yashash   kerakligini   anglaydilar.
Masal,   axloqiy   mazmunni   kinoyaviy   obrazlar   orqali   aks   ettiradigan   badiiy
asardir.   U   ko’proq   she’riy   tarzda   yoziladi.   Masalda   inson   xarakteriga   xos
xususiyatlar   kinoyaviy   obrazlar   –   hayvonlar,   jonivorlar   va   o’simliklar
dunyosiga   ko’chiriladi.   Ko’pincha   Shoir   ijodining   kirish   qismida,   ba’zan
oxirida   qissadan   xissa,   ya’ni   ibratli   xulosa   chiqariladi.   Bu   o’quvchilarni
ahloqiy tomondan tarbiyalashga katta imkon beradi. Masalda fikrning qisqa,
lo’nda,   chiroyli   va   ifodali   tasvirlanishi,   tilining   o’tkirligi   va   xalqchilligi
26 o’quvchilar   nutqi   va   tafakkurini   o’stirishda   muhim   material   hisoblanadi.
Masal   kichik   hajmli,   ammo   boy   mazmunli,   tugun,   kulminasion   nuqta   va
echimi   bo’lgan   kichik   pesani   eslatadi.   U   biror   voqea-hodisani   qisqa   va
mazmunli tasvirlashda ajoyib namuna bo’la oladi.
Bolalarni   Masaldagi   kinoyaviy   mazmun   emas,   balki,   birinchi   navbatda,
obrazlarning   go’zalligi   o’ziga   jalb   qiladi.   SHuning   uchun   Masal   ustida
ishlashni   hayvonlar   hayotidan   yozilgan   hikoya   ustida   ishlash   kabi
uyushtiriladi.   Odatda,   Masal   personajlari   o’z   xatti-harakatlari,   fe’l-atvorlari
bilan,   nutqiy   uslublari,   odatlari   bilan   o’zlarini   tavsiflaydilar,   ba’zan   u
xarakteristikani Shoir ijodining boshqa personaji to’ldiradi. Muallifning o’zi
esa bir-ikki so’z bilan tavsifni mukammallashtiradi.
Shunday   qilib,   Masal   ustida   ishlash   quyidagi   komponentlarni   o’z   ichiga
oladi: Masal mazmunini aniq idrok etish; kompozisiyasi, qatnashuvchilarning
xarakteriga   xos   xususiyatlarini,   xatti-harakatlarining   sabablarini   ochish
allegoriyani aniqlash;
Qish keladi qilich olib,
Bo’ron bilan dovrug’ solib
Masal   qismlaridagi   asosiy   fikrni   aniqlash;   Masal   xulosasini   tahlil   qilish.
Mana   shu   izchillik   hisobga   olinsa,   Masal   o’qish   darsining   qurilishi
quyidagicha bo’ladi:
1.   Tayyorgarlik   ishlari   (bunda   Shoir   ijodining   xususiyatlari   va   qaysi
sinfda o’qitilishiga mos ravishda ish turlari tanlanadi:
1) Masal muallifi haqida o’qituvchi   hikoyasi ;
2) o’qilgan Masal materiali yuzasidan viktorini (savol-javob o’yini);
27 3)   o’qilgan   Masalda   qatnashuvchi   shaxslar   (hayvonlar)   xarakteriga   xos
xususiyatlar haqida suhbat.
2. Shoir ijodini o’qituvchi o’qishi (magnitafon yozuvini eshitish yoki film
ko’rsatish). Emosional baholash planida suhbat.
3. Shoir ijodining aniq mazmunini analiz qilish:
1) Masal struktura va kompozisiyasini aniqlash (o’qish, reja tuzish v.h.);
2)qatnashuvchilarning   xatti-harakati,   fe’l-atvori   sabablarini,   xarakteriga
xos   xususiyatlarini   tushuntirish   (tanlab   o’qish,   so’z   bilan   va   grafik   rasm
chizish, savollarga javob);
3)   Shoir   ijodining   aniq   mazmunidan   kelib   chiqib   undagi   asosiy   fikrni
belgilash.
4. Allegoriyani ochish.
5. Axloqiy xulosa aks ettirilgan qismni tahlil qilish.
6. Hayotda uchragan o’xshash hodisalarga taqqoslash.
28 Xulosa
         Tarbiya, jamiyatdagi hodisa sifatida, o‘sib kelayotgan avlodning jamiyat
hayotida,   turmushi,   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   faoliyati,   ijodi   va   ma’naviyligida
ishtirok   etishi   murakkab   qarama-qarshi   ijtimoiy-tarixiy   jarayon   hisoblanadi.
Ularning   odam   bo‘lishlari,   rivojlanishlari   va   individualliklari,   jamiyatning   ishlab
chiqarish   kuchlari   muhim   elementlari,   shaxsiy   baxtlarini   yaratuvchilari   bo‘lib
ishtirok etadi. U ijtimoiy taraqqiyot va avlodlar ketma-ketligini ta’minlaydi.
Albatta,   boshlang’ich   ta’lim   maktablarining   1-2-3-4   sinf   «O’qish   kitobi»
darsliklariga   kiritilgan   mavzular,   xususan   Anvar   Obidjon,   Safar   Barnoyev,
Miraziz A’zam Tursunboy Adashboyev asarlarini, she’rlarini o’qish va o’rganish,
mustaqil   ishlar   tashkil   qilish   o’qituvchi   tomonidan   uning   rahbarligi   ostida
o’tkaziladi.   Bu   o’z   navbatida,   o’qituvchi   tomonidan   puxta   o’ylangan,
rejalashtirilgan, ma’lum sistemaga solingan va mazmunli bo’lishi talab qilinadi.
  Darhaqiqat,   Anvar   Obidjon,   Safar   Barnoyev,   Miraziz   A’zam,   Tursunboy
Adashboyevlarning   asarlarini,   she’rlarini   dars   jarayonida   o’qish   ishlarini,   tahlil
qilish, shuningdek, mustaqil o’qish ishlarini tashkil etish o’z e’tibori bilan yangilik
sanaladi.
Shoir Anvar Obidjon aytganidek:
Obro’yingni baland tutmoq, 
E bolam, o’z qo’lingdadir. 
Sening olamdagi narxing 
Vatan, millat, tilingdadir.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva   Q.   Va   b.   O’qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog’i)   2-sinf.   –   T.:
O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
30